Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-06 20:53

Wrc

zalkc schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 13:04:
Mijn airco is stuk momenteel.

In februari al een keer bij VM in Zwolle langs geweest, het servicepunt waar ik ook onderhoud uit laat voeren. De auto maakte een geluid alsof er een solex motertje in lag te brommen, als je de airco uit deed dan stopte het geluid direct.

Mijn amateurconclusie was dat de compressor stuk aan het gaan was en ben vrijwel direct bij VM langs gegaan voor hun mening. Volgens hun was dit normaal en hadden MG's wel vaker dat ze een wat lawaaiige airco hadden. Ik gaf nogmaals aan dat het voor mij best wel vreemd klonk en dat het mij stug leek dat het normaal zou zijn. Maar hun hadden al eerder een MG4 gehad waarbij ze alles vervangen hadden en waar het geluid niet weg was. De airco werd nog wel koud.

Vorige maand werd steeds duidelijker dat de airco het niet meer deed en heb toen een afspraak in Groningen gemaakt voor komende week, Zwolle had pas plek in augustus. Na afgelopen maand is het duidelijk dat de airco het niet meer doet.

In Groningen willen ze nu eerst kijken of de airco wel stuk is, en wat er vervangen moet worden, ik vrees dat ik deze zomer geen airco ga hebben. Terwijl ik er voor mijn gevoel al vroeg genoeg bij was...
Vorige jaar augustus (MG5 toen net iets meer dan 2 jaar oud) ook compressor lawaai, het systeem was leeg. Getest en geen problemen gevonden en het systeem weer opgevuld.

Een maand geleden, weer lawaai (nog niet zo dramatisch als vorige keer), systeem was zo goed als leeg. Weer alles getest en nagekeken maar konden weer geen lekkages vinden. Systeem weer opgevuld. Afgelopen vrijdag voor een controle geweest van de airco, werkt goed zeggen ze en ze kunnen geen problemen vinden. Ze gaan contact opnemen met MG om te kijken of MG wat meer achtergrond info heeft over problemen. Ben benieuwd of hier wat uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:00
Dit is natuurlijk wel echt weer een oude koe uit de sloot halen. Tijdens introductie van de X-power werd dit al genoemd door diverse reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wrc schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Vorige jaar augustus (MG5 toen net iets meer dan 2 jaar oud) ook compressor lawaai, het systeem was leeg. Getest en geen problemen gevonden en het systeem weer opgevuld.

Een maand geleden, weer lawaai (nog niet zo dramatisch als vorige keer), systeem was zo goed als leeg. Weer alles getest en nagekeken maar konden weer geen lekkages vinden. Systeem weer opgevuld. Afgelopen vrijdag voor een controle geweest van de airco, werkt goed zeggen ze en ze kunnen geen problemen vinden. Ze gaan contact opnemen met MG om te kijken of MG wat meer achtergrond info heeft over problemen. Ben benieuwd of hier wat uit komt.
Wat een prutsers, als een systeem lek is kunnen ze het lek gewoon opsorten d.m.v. UV detectie. Maarja, het vulapparaat een uurtje er aan laten hangen is gewoon minder werk naturlijk :z

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & MobiliteitĀ 

Team Welles

Oude autoairco's die door de motor worden aangedreven lekken altijd een beetje: de aandrijfas moet naar de compressor en daarom kunnen ze niet hermetisch gesloten worden.

Er is voor een EV airco geen excuus voor lekkage.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Proton_ schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:32:
Oude autoairco's die door de motor worden aangedreven lekken altijd een beetje: de aandrijfas moet naar de compressor en daarom kunnen ze niet hermetisch gesloten worden.

Er is voor een EV airco geen excuus voor lekkage.
Tuurlijk wel, koppelingen kunnen ook nog steeds (minimaal) lekken (of zelfs de nippel waar je het vulapparaat op aansluit.), net zoals miniscule lekjes in de condensor

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@-tom-562 precies, dan is er dus iets mis en dat is te fixen. Je schouders ophalen en jaarlijks bijvullen is bij oude autoairco's begrijpelijk, maar bij een nieuwe (imo) niet.
Gelukkig is de impact van moderne koudemiddelen niet meer zo groot als het was :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 21:58
Wrc schreef op zondag 11 mei 2025 @ 18:24:
[...]
Ze gaan contact opnemen met MG om te kijken of MG wat meer achtergrond info heeft over problemen. Ben benieuwd of hier wat uit komt.
Is het een lease-auto of eigendom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

eborn schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:04:
[...]

Is het een lease-auto of eigendom?
Het is een auto in eigendom.

Er is tot diverse malen gezocht met de UV lamp, en niets gevonden. Ik vermoed dus dat het op een plek zit waar ze er niet bij kunnen, misschien wel in de verdamper zelf, wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Nul_op_de_Meter schreef op maandag 5 mei 2025 @ 00:28:
Ik ben voornemens om een MG ZS EV uit 2020 aan te schaffen. Ik lees dat de SoH van de batterij met een ODBII reader uit te lezen is. Welke reader werkt hierin goed en met welke app (ik heb gelezen dat de EZs app zou moeten werken, maar deze is niet meer te vinden in de play-store)
Bedankt voor de tip, ik kende deze app nog niet. Onlangs heb ik geprobeerd om de SoH van onze Marvel R uit te lezen, maar dat lukte niet met CarScanner, ondanks dat er (tot mijn verbazing) een speciaal profiel voor de Marvel R beschikbaar was. Met eZS is het wƩl gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/joLEGivi99.png/raw

De app is alleen beschikbaar in de Thaise Play Store of via sites zoals APKPure, waar ik hem vandaan heb gehaald. De app is grotendeels Engelstalig, al staan er hier en daar nog wat Thaise teksten in.
skruiper schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:03:
Op advies van @-tom-562 een afspraak voor vandaag gemaakt bij VM Tiel. Racefiets achterin (fijn zo’n grote achterbak šŸ™‚) en de auto om acht uur achter gelaten met het verzoek de evcc en bms te updaten.
Lekker gefietst door de omgeving van Tiel en zojuist de auto opgehaald. Nu sta ik bij een tesla laadpaal in Zaltbommel en….. hij doet het!
šŸŽ‰
Zeer vriendelijk geholpen in Tiel, ze hebben meteen alles geupdate wat er te updaten was, een stuk of zes items en de rekening….. gratis, onder garantie. Vijf sterren van mij voor VM Tiel.
[Afbeelding]
Bizar dat er zulke verschillen zijn tussen garages binnen hetzelfde dealernetwerk... Goed om te horen dat het uiteindelijk toch nog goed is gekomen, al is het wel triest dat het zo heeft moeten lopen.

šŸ”‹ MG Marvel R Luxury 70kWh | ā˜€ļø 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | šŸŒ”ļø Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-06 21:59
Wrc schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:34:
[...]

Het is een auto in eigendom.

Er is tot diverse malen gezocht met de UV lamp, en niets gevonden. Ik vermoed dus dat het op een plek zit waar ze er niet bij kunnen, misschien wel in de verdamper zelf, wie weet.
Bij mij is de airco vandaag bijgevuld met 500 eenheden, was dus aardig leeg denk ik. Er is ook kleurstof zoals ze het noemen toegevoegd om een eventueel lek op te sporen. In september is de volgende beurt weer en vraag ik om de airco weer te controleren.

Na 3 jaar en 96.000 km was het volgens hun geen garantie meer als het normaal verbruik van koelmiddel is. Als het daadwerkelijk lek is krijg ik de kosten van de vulling van vandaag terug. Ga zo toch nog maar eens in de garantie duiken hoe het er nu precies staat.

Servicepunt in Groningen was verder erg prettig in de omgang en service, kreeg wel het gevoel dat ze me echt wilden helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rensotheone
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 13:34
Mijn MG ZS EV moet naar de garage om uit te lijnen.
Bij het maken van een afspraak melden ze mij dat ze ook nog de motorsteun moesten vervangen...??
Bij mij weten is dit geen terugroepactie , maar wat kan dan de reden zijn??
Ik ben zelf de tweede eigenaar en de auto is van begin 2020
Wie weet hier een antwoord op.
Alvast bedankt voor de reacties/

Renso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvroijen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:55
Omdat de MG ZS EV mij wel wat lijkt als vervanger voor mijn 10 jaar oude Toyota Auris eens door dit forum gegaan. Wat ik na het lezen van verschillende reacties lees lijkt de ZS geen slechte auto en zou deze dan ook op termijn willen kopen.

Maar wat mij tegenhoud is de dealer van Mossel. Als ik de vele berichten mag geloven is die de zwakke schakel voor het bezitten van een MG. Helaas zijn zij volgens mij de enige officiƫle dealer in Nederland van MG en krijg je bij aanschaf altijd met van Mossel te maken.

Heel jammer dat je hier geen keuze hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-06 10:05
@rensotheone
Lijkt me nog garantie. Ik neem aan dat de wagen daar nog in zit? (7 jaar)

@rvroijen
Van Mossel laat zeker steken vallen. Maar vestiging Tiel schijnt zeer goed te zijn. Daar ga ik de volgende keer ook heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvroijen
@buutvrij
Tiel is voormij helaas geen optie. Woon in de buurt van Haarlem dus Amsterdam zou de meest logische keuze zijn. Echter die kwam ook niet echt service gericht over. Zijn hier forum bezoekers die hun ervaringen met vestiging Amsterdam willen delen? zonder dat het op een consumenten programma begint te lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicTheTrader
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-06 22:07
Ik heb de beruchte Tesla update daar bij VM Amsterdam kunnen regelen, toen het eenmaal afgesproken was geweest hebben ze het werk gewoon gedaan.

Het stond niet op factuur helaas welke update was het precies, maar die factuur was ook op 0 euro dus ik wou niet klagen :)

Trouwens - voor kleinere dingen hoeft het niet een VM MG vestiging te zijn - bijvoorbeeld mag ik de jaarlijkse onderhoud bij VM Kia Amersfoort regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wereldrijziger
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-06 17:23
Dit weekend met de marvel naar engeland,jammer genoeg kan je niet opladen op de boot.
In dover een lader opgezocht en we vonden een teslalader,aangekoppeld betaling via gewone bankpas.
En!!! Een luttel seconde lader gewoon laden totaal geen probleem.
Verbruik ligt hoog hier zo,n 26 kw/100km op snelweg.
Opladen gebeurt hier anders dan in nederland.
Veel laders werken met Qer code even de app downloden en creditcard koppelen en je kunt laden.(uitgezondert tesla laders)
Nadeel is dat er veel verschillende aanbieders zijn
Dus verschillende apps downloden.
Shell en anwb passen niet kunnen gebruiken.
Verder zie je ook hier steeds meer ev,s :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wereldrijziger schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 18:06:
Dit weekend met de marvel naar engeland,jammer genoeg kan je niet opladen op de boot.
In dover een lader opgezocht en we vonden een teslalader,aangekoppeld betaling via gewone bankpas.
En!!! Een luttel seconde lader gewoon laden totaal geen probleem.
Verbruik ligt hoog hier zo,n 26 kw/100km op snelweg.
Opladen gebeurt hier anders dan in nederland.
Veel laders werken met Qer code even de app downloden en creditcard koppelen en je kunt laden.(uitgezondert tesla laders)
Nadeel is dat er veel verschillende aanbieders zijn
Dus verschillende apps downloden.
Shell en anwb passen niet kunnen gebruiken.
Verder zie je ook hier steeds meer ev,s :*)
Hoe had je dat voor je gezien dan. Ook vanuit milieuoogpunt natuurlijk totaal niet wenselijk :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15:18
rvroijen schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:09:
Omdat de MG ZS EV mij wel wat lijkt als vervanger voor mijn 10 jaar oude Toyota Auris eens door dit forum gegaan. Wat ik na het lezen van verschillende reacties lees lijkt de ZS geen slechte auto en zou deze dan ook op termijn willen kopen.

Maar wat mij tegenhoud is de dealer van Mossel. Als ik de vele berichten mag geloven is die de zwakke schakel voor het bezitten van een MG. Helaas zijn zij volgens mij de enige officiƫle dealer in Nederland van MG en krijg je bij aanschaf altijd met van Mossel te maken.

Heel jammer dat je hier geen keuze hebt.
Eerlijk gezegd bekijk ik het zelf zo, ik heb een MG ZS 2019 model - bouwjaar eind 2021 gekocht met de insteek, tijdens de duur (ongeveer 2 jaar *[1]) dat ik hem gebruik zit er fabrieks- en accugarantie op. Ik heb bij VM Purmerend toevallig tweemaal van fabrieksgarantie gebruik moeten maken en is eigenlijk prima afgehandeld.

\*1 ik verwacht ongeveer dat dit en volgend jaar EV’s nog een hoop in prijs gaan dalen met oplopend aanbod tweedehands wat uit lease nog komt en aankomende nieuwe generatie EV’s met compactere batterijen.

Ondanks dat wij ons prima een andere EV kunnen veroorloven bedachten wij hier thuis waarom 20/30% als je pech hebt waardeverlies pakken op een €20/30k auto (soms met risico afgelopen garantie ook) ipv een €10k auto? Wij vonden daarvoor ook de MG ZS qua prijs/kwaliteit gewoon uitmuntend, voldoet zeer prima door zijn complete feature pakket als auto-pilot en adaptive cruise control en range voor woon-/werkverkeer met 120km per rit heb ik mijn enige Fastned gezien nog voor rit naar Denemarken en in Duitsland.

Het grootste ā€˜ongemak’ met mijn VM was dat de auto zo kort in garage stond en ik wel €35 voor huur vervang auto kwijt was. Bij een later mankement met spiegel inklapmotortje heb ik in Purmerend meteen zelf opgewacht en even laptop opengeklapt voor twee uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvroijen
@olympusdenk
Dank je voor je reactie. Fijn om te horen dat er ook positieve ervaringen zijn, dat geeft de burger moed. De twijfels bij mij liggen zeker niet aan de MG, maar aan de vele negatieve reacties ag van Mossel die je op het internet terug vindt.

Eerdaags toch maar eens een proefrit maken. Wie weet of ik er dan wat positiever tegenaan kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:41
rvroijen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:50:
@olympusdenk
Dank je voor je reactie. Fijn om te horen dat er ook positieve ervaringen zijn, dat geeft de burger moed. De twijfels bij mij liggen zeker niet aan de MG, maar aan de vele negatieve reacties ag van Mossel die je op het internet terug vindt.

Eerdaags toch maar eens een proefrit maken. Wie weet of ik er dan wat positiever tegenaan kijk.
Ik heb de mg destijds bij een garage in Alphen gekocht en zij regelen alles met van Mossel. Dat is helemaal top aangezien ik dus nooit echt problemen heb met van Mossel daardoor.
Maar ben nog steeds aan het kijken of ik deze ga inruilen voor iets met een betere range (de mg is onze "hoofdauto" en daardoor is de range in sommige gevallen een groot minpunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:56
Zouden jullie de privƩ aanschaf van een jonge MG occassion laten afketsen op het VM dealernetwerk? Ik zie de laatste tijd behoorlijk wat occassion MG4's langskomen, vooral standards, maar hier en daar ook een comfort of een luxury voor tussen de 18 en 23k voor een auto van 2 jaar oud (met extreem schappelijke kilometers). Het klinkt allemaal erg (te?) verleidelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

PVPaneel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:43:
Zouden jullie de privƩ aanschaf van een jonge MG occassion laten afketsen op het VM dealernetwerk? Ik zie de laatste tijd behoorlijk wat occassion MG4's langskomen, vooral standards, maar hier en daar ook een comfort of een luxury voor tussen de 18 en 23k voor een auto van 2 jaar oud (met extreem schappelijke kilometers). Het klinkt allemaal erg (te?) verleidelijk?
Het is hit en miss met de ervaringen. Sommige vestigingen (of zelfs specifieke medewerkers) zijn top en weten genoeg van MG's, maar anderen vestigingen weten er te weinig van of doen er de moeite niet voor.

Er zijn (naar mijn weten) ook maar een klein aantal "echte" MG vestigingen, de rest is allemaal iets anders en met de kleine aantallen MG auto's is de kans dus groot dat je net bij een vestiging in de buurt zit die onze auto's 1x per jaar een keer ziet en ze meer als een "moetje" behandelen.

Dus is het een goede deal? Als je geen exotische problemen krijgt naar mijn idee wel, maar je moet zelf de afweging maken of het hebben van een auto waar geen 100.000'en van rondrijden een probleem is.

Ook 1 van de redenen dat ik private lease heb. Met gezeik heb ik wat meer mogelijkheden voor vervangend vervoer e.d. Als het je eigen auto is, is dat een stuk lastiger.

[ Voor 6% gewijzigd door Bezulba op 02-06-2025 11:30 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvroijen
@gertraaf
Dat zou een goede optie kunnen zijn. Is het hier op het forum toegestaan om de naam van het garage bedrijf te noemen? Zo ja dan zou ik die graag willen weten als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:41
@rvroijen Heb je een PB gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

rvroijen schreef op zondag 1 juni 2025 @ 11:50:
@olympusdenk

Je hebt MG dealers en MG servicepunten. Ik heb mijn auto (PL) besteld/opgehaald in Nijmegen bij de MG Dealer. Opzich goed geholpen, behalve dat ze mij niet duidelijk hadden gemaakt dat ik niet voor het (toen geldende) actietarief tussentijds kilometrage kon wijzigen maar gewoon het normale bedrag moest betalen (op jaarbasis scheelt het nog geen 150 euro dus dat is te overzien). Verder verliep de aflevering een beetje raar (afspraak om 12:00, komen we aan 'Ja we gaan net lunchen, kun je misschien even wachten?' 8)7 Gelukkig kwam er toen wƩl een welwillende medewerker aan die de tijd voor ons nam).
Serviceacties heb ik laten uitvoeren bij het MG servicepunt in Hengelo (Kia/Hyundai dealer), o.a. wielen opnieuw laten balanceren en de auto laten uitlijnen (dat gebeurde extern, maar op kosten van VM), onderhoud ben ik naar MG servicepunt in Tiel geweest (Renaul/Dacia dealer) en daarn ben ik prima geholpen (zonder gezeur of moeilijk gedoe alle softwareupdates gekregen).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:50
Ik mag ook nog wel wat positiefs benoemen, Ik heb de mg zs long range wij hebben de auto nieuw gekocht en konden in de zomer 450 km rijden. Nu staat er 65000 op de teller. En hebben wij in de zomer nog altijd een range van 420km wat ik zelf nooit had gedacht. Ben wel benieuwd naar anderen of zij veel afname zien in de range qua km stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@Bezulba Begrijp ik je nu goed dat ik een MG - in theorie - ook bij de Van Mossel Peugeot dealer om de hoek kan laten onderhouden? Of is dat alleen voorbehouden aan private lease?

[ Voor 15% gewijzigd door PVPaneel op 02-06-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
mrjixies schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:16:
Ik mag ook nog wel wat positiefs benoemen, Ik heb de mg zs long range wij hebben de auto nieuw gekocht en konden in de zomer 450 km rijden. Nu staat er 65000 op de teller. En hebben wij in de zomer nog altijd een range van 420km wat ik zelf nooit had gedacht. Ben wel benieuwd naar anderen of zij veel afname zien in de range qua km stand.
Fijn dat het berichten daarover ook gewaardeerd wordt. De MG ZS, type 2019, bouwjaar ā€˜21, had bij aankoop 74k op de teller en is ondertussen inmiddels richting 100k (nog 50k te gaan binnen de fabrieksgarantie). Hij haalt nog steeds voor mij een positieve, opvallende 280 km range deze maand.

Dit is onze eerste EV en eerlijk gezegd neem ik wel wat extra zorg. De bandenspanning is op orde, het laadvermogen houd ik tussen 20-80% opgeladen, en ik navigeer vaak naar een laadpaal (de accu gaat langer mee bij minder snelladen). Met het gezin achterin trek je ook niet veel van de accu en trek je niet snel op.

Toch viel het me in de praktijk, als eerste EV, allemaal mee. Dit komt mogelijk ook door de andere uitersten op verjaardagen, waar je ā€˜horrorverhalen’ hoort van via via, over mensen die met een e-Golf snelweg op moesten en bestuurders die een soort haasje-over moesten spelen van de ene Fastned naar de andere.

Eigenlijk heb ik nooit een range tekort, zelfs niet met onze 44,5 kWh grote batterij van het ā€˜19 model. Dan heb je het toch over een gezin in de auto, plus een drager voor fietsen. Ik heb, behalve 3x Fastned, verder geen supercharger hoeven zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

PVPaneel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:22:
@Bezulba Begrijp ik je nu goed dat ik een MG - in theorie - ook bij de Van Mossel Peugeot dealer om de hoek kan laten onderhouden? Of is dat alleen voorbehouden aan private lease?
Volgens mij zijn er specifieke vestigingen van VM die dat kunnen. Ik woon in Utrecht, en er zit er 1tje bij de wall maar daar mag/kan ik dus niet heen, ik moet naar Amersfoort, naar van Mossel Kia.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

PVPaneel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:22:
Als het een MG servicepunt is, dan kan dat ja. Op de website van MG NL/VM kan je vast wel ergens terug vinden waar de servicepunten zitten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rensotheone
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 13:34
[quote]buutvrij schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:56:
@rensotheone
Lijkt me nog garantie. Ik neem aan dat de wagen daar nog in zit? (7 jaar)

Bedankt voor je reactie

klopt ik heb t/m volgend jaar december nog fabrieksgarantie
Ik kan eigenlijk geen reden bedenken over die motorsteunen (het hoe en waarom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel205
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:46
Onlangs een proefrit gemaakt in de nieuwe MGS5 EV Luxury. Enorm verschil als je gewend bent aan een 1.2 3 cilinder in een vergelijkbaar formaat auto.

In de showroom stond ook de minder luxe Comfort uitvoering, welke in tegenstelling tot de specificaties op de website wel stoel- en stuurverwarming blijkt te hebben maar geen elektrische bestuurdersstoel en luxere stoelbekleding.
Enkel de 17 inch velgen ogen te klein voor het formaat auto en een automatische regensensor ontbreekt. Iemand ervaring met achteraf monteren van een regensensor?

Verder heeft de Comfort geen warmtepomp, alleen helaas geen informatie beschikbaar hoeveel dat scheelt in range in de wintermaanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:44
Maikel205 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:23:
Onlangs een proefrit gemaakt in de nieuwe MGS5 EV Luxury. Enorm verschil als je gewend bent aan een 1.2 3 cilinder in een vergelijkbaar formaat auto.

In de showroom stond ook de minder luxe Comfort uitvoering, welke in tegenstelling tot de specificaties op de website wel stoel- en stuurverwarming blijkt te hebben maar geen elektrische bestuurdersstoel en luxere stoelbekleding.
Enkel de 17 inch velgen ogen te klein voor het formaat auto en een automatische regensensor ontbreekt. Iemand ervaring met achteraf monteren van een regensensor?

Verder heeft de Comfort geen warmtepomp, alleen helaas geen informatie beschikbaar hoeveel dat scheelt in range in de wintermaanden.
Geen warmtepomp heeft ook z'n voordelen. Zou de auto er niet voor laten staan. Volgens mij, maar misschien is dat achterhaalt, is de enige implementatie van een WP in een auto die goed werkt en bespaart die van een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik verwacht niet dat je een regensensor achteraf kan laten inbouwen. Maar gezien de implementatie van verschillende opties bij MG, zou ik daar ook niet zo heel erg rouwig om zijn :P Zie b.v. de warmtepomp (ik denk niet dat je er veel aan mist bij een MG)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:32

Ik heb het even niet zelf gecheckt op de website nu, maar toen ik in 2023 bestelde was er nog een belangrijk verschil. De Comfort had geen Climate Control en de Luxury wel. Los van het feit dat je dan dus niet de temperatuur in kan stellen (maar gewoon schuift tussen koud en warm) betekent dat ook dat je via de app niks kan instellen van te voren in de winter of de zomer. Als je via de app de airco aanzet draait 'ie standaard op de laatste instelling.
Doe met deze informatie wat je wil maar ik had achteraf toch liever de Luxury gehad.

Verder: mijn Comfort heeft geen stuurverwarming maar dat kan natuurlijk in de laatste twee jaar zijn toegevoegd op die uitvoering. 17 inch velgen is natuurlijk een kwestie van smaak maar omdat de MG5 geen hoge auto is (het is een station) oogt het zeker niet te klein. Wat mij betreft juist precies goed. maar ja dat is ook een eigen voorkeur.
Regensensor mis ik wel echt. Nu weer old-skool aan het klooien met de interval op de stuurhendel. Niet fijn...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik vond de regensensor in de MG ZS EV uit 2019 maar irritant, hij was naar mijn idee te conservatief en ging snel genoeg harder. Dan maar aan de hendel draaien.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

Bezulba schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:07:
Ik vond de regensensor in de MG ZS EV uit 2019 maar irritant, hij was naar mijn idee te conservatief en ging snel genoeg harder. Dan maar aan de hendel draaien.
De gevoeligheid van de regensensor van de MG5 Luxury kan je in elk geval bijstellen (dat is dezelfde schakelaar als voor de interval instelling).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jager359
  • Laatst online: 26-06 21:24
Met Hemelvaart proef gereden in een MGS5. Dit is zo goed bevallen dat we de long range luxery besteld hebben.
Overings goed geholpen door Maarten van MG Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Bezulba schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:07:
De gevoeligheid van ZS ā€˜19 kun je instellen als je hendel van boven bekijkt zie je het gauw genoeg, voorwaarts draaien heb hem zelf op maximaal staan.

Zou wel kunnen dat misschien alleen op Luxury zit? Had bij de ZS had ik al snel door Luxury voor kleine meerprijs dubbel waard is, dat bedrag korting op Comfort is het niet echt waard om het gemis aan functies te rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

olympusdenk schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 23:09:
[...]

De gevoeligheid van ZS ā€˜19 kun je instellen als je hendel van boven bekijkt zie je het gauw genoeg, voorwaarts draaien heb hem zelf op maximaal staan.

Zou wel kunnen dat misschien alleen op Luxury zit? Had bij de ZS had ik al snel door Luxury voor kleine meerprijs dubbel waard is, dat bedrag korting op Comfort is het niet echt waard om het gemis aan functies te rechtvaardigen.
Ik had toen de luxury en wist dit niet, maar heb nu de basic long range en daar zit geen sensor in dus mag lekker weer aan het pookje friemelen :)

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Voor degenen die Tibber hebben. Tibber is op dit moment bezig met betatesten om ook mg's direct te kunnen koppelen in hun app. Helaas geldt dat niet voor mijn 2019 ev want die kan niet communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
Ola iedereen;
Ik ga binnenkort op vakantie en mijn 2022 MG5 blijft dan 3 weken in een parkeergarage van mijn werkgever achter. Als ik niets doe verwacht ik bij terugkomst een platte 12V accu. Een paar maanden geleden, in de winter, kreeg ik een melding in het scherm in de trant van "lage 12V accuspanning, vermijd lang parkeren" (of iets dergelijks) De auto was toen 3 dagen niet gebruikt. De auto staat nu aan de laadpaal en in de app geeft de 12V accu 14,1V aan. Ik ga zo eens kijken wat voor voltage dat is als ik 'm van de laadpaal af haal.
Heeft iemand een tip of ervaring? Bij parkeren voor vakantie een pool los halen? Of is dat een slecht idee.. Of een nieuwe accu er in?
Ik denk dat een verse batterij ook leeg gaat omdat de auto blijft zoeken naar de keyfob etc.
Elke reactie wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@buutvrij Drie weken Schotland, waarbij de auto in IJmuiden op de kade bleef staan, was vorig jaar geen enkel probleem voor mijn 2023 MG5. Dus in principe moet het kunnen, maar jouw accu is natuurlijk twee jaar ouder en gaf al een waarschuwing.
Je kunt preventief de accu laten vervangen of een starthulp-powerbank aanschaffen.
De laatste heb ik sowieso sinds bij mijn vorige auto twee keer de startaccu leeg was omdat de kofferbakverlichting was blijven branden.
De MG5 heeft daar gelukkig led :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
buutvrij schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:04:
Ola iedereen;
Ik ga binnenkort op vakantie en mijn 2022 MG5 blijft dan 3 weken in een parkeergarage van mijn werkgever achter. Als ik niets doe verwacht ik bij terugkomst een platte 12V accu. Een paar maanden geleden, in de winter, kreeg ik een melding in het scherm in de trant van "lage 12V accuspanning, vermijd lang parkeren" (of iets dergelijks) De auto was toen 3 dagen niet gebruikt. De auto staat nu aan de laadpaal en in de app geeft de 12V accu 14,1V aan. Ik ga zo eens kijken wat voor voltage dat is als ik 'm van de laadpaal af haal.
Heeft iemand een tip of ervaring? Bij parkeren voor vakantie een pool los halen? Of is dat een slecht idee.. Of een nieuwe accu er in?
Ik denk dat een verse batterij ook leeg gaat omdat de auto blijft zoeken naar de keyfob etc.
Met de MG4 hier recent 2,5 week stilgestaan. Geen centje pijn. Zelfs de Hv accu geen procent eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

buutvrij schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:04:
Ola iedereen;
12v accu wordt niet geladen uit de grote accu. Dus ik heb een keer met m'n oude MG gehad dat de auto leeg was (klassiek, lamp aan laten staan) terwijl de auto zelf nog 60% vol zat. Meestal als je lage spanning meldingen krijgt (en je niet zelf domme dingen heb gedaan) is de accu gewoon ruk.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Bezulba schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:22:
[...]

12v accu wordt niet geladen uit de grote accu. Dus ik heb een keer met m'n oude MG gehad dat de auto leeg was (klassiek, lamp aan laten staan) terwijl de auto zelf nog 60% vol zat. Meestal als je lage spanning meldingen krijgt (en je niet zelf domme dingen heb gedaan) is de accu gewoon ruk.
Hoe wordt die 12V accu volgens jou dan opgeladen? Want ik zie niet anders op Internet dan dat dit wel vanuit de HV batterijen gaat. Daar zit wel een catch aan want dat gebeurt alleen als die HV batterijen aan staan (dus als de auto gestart is). En om te starten heb je weer die 12V accu even nodig.
Dus bij stilstand heb je gelijk. De 12V accu wordt op dat moment niet bijgeladen en kan dus leeg lopen als er voldoende stroomverbruikers zijn. Voor zover ik op internet zie is de grootste daarvan het opladen zelf. De stroom die de auto nodig heeft om te communiceren met de laadpaal komt uit de 12V accu. Dus als je dit lang laat voortduren (ook als de HV batterijen al vol zijn) blijft er stroom gebruikt worden uit de 12V accu en kan deze onder zijn minimum punt komen om de auto nog te kunnen starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Barre73 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:47:
[...]

Hoe wordt die 12V accu volgens jou dan opgeladen? Want ik zie niet anders op Internet dan dat dit wel vanuit de HV batterijen gaat. Daar zit wel een catch aan want dat gebeurt alleen als die HV batterijen aan staan (dus als de auto gestart is). En om te starten heb je weer die 12V accu even nodig.
Dus bij stilstand heb je gelijk. De 12V accu wort op dat moment niet bijgeladen en kan dus leeg lopen als er voldoende stroomverbruikers zijn. Voor zover ik op internet zie is de grootste daarvan het opladen zelf. De stroom die de auto nodig heeft om te communiceren met de laadpaal komt uit de 12V accu. Dus als je dit lang laat voortduren (ook als de HV batterijen al vol zijn) blijft er stroom gebruikt worden uit de 12V accu en kan deze onder zijn minimum punt komen om de auto nog te kunnen starten.
Sorry, ik had inderdaad moeten zeggen "bij stilstand" oid.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf ook even verdergezocht en ben tegen gekomen dat de 12V wƩl geladen wordt als je de grannycharger gebruikt, AC dus uit je eigen stopcontact. Ik plan om de auto met zo'n 65% weg te zetten en zal een laatste laadbeurt(of stukje) met de granny doen. Bij mijn werkgever is ook een jumpstarter aanwezig maar dan moet wel de motorkap openkunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

buutvrij schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:31:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf ook even verdergezocht en ben tegen gekomen dat de 12V wƩl geladen wordt als je de grannycharger gebruikt, AC dus uit je eigen stopcontact. Ik plan om de auto met zo'n 65% weg te zetten en zal een laatste laadbeurt(of stukje) met de granny doen. Bij mijn werkgever is ook een jumpstarter aanwezig maar dan moet wel de motorkap openkunnen :)
Dat kan toch gewoon, je MG zal vast wel een mechanisch slotje hebben, mijn MG4 iig wel (onder het afdekkapje bij de deurhendel, grote kans dat dat bij een MG5 hetzelfde is)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
Mooi! Dat ga ik dus straks even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvroijen
Weer terug van een paar dagen weggeweest.
De MG ZS EV (vanaf 2022) wordt voor mij een steeds serieuzere optie en ben op diverse sites occasions aan het bekijken. Uiteraard kom je dan vaak bij van Mossel uit omdat daar de meeste occasions staan.
Wat mij niet duidelijk is hoe er met de fabrieksgarantie omgegaan wordt, ƩƩn van de pluspunten om een MG te kopen. Als je bijvoorbeeld op Bovag occasions kijkt dan staat er een MG ZS EV van 2,5 jaar bij van Mossel waarop 12 maanden Bovag garantie wordt gegeven maar er verder geen vermelding staat over de fabrieksgarantie.
Weet iemand hoe dat precies in elkaar steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
buutvrij schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:57:
Mooi! Dat ga ik dus straks even checken.
Ik zou er niet te veel zorgen over maken. 5 weken MG5 in de garage laten staan zonder aan een lader en geen procent van de HV accu af en 12 volt was even opladen bij rijden/opladen aan de paal.

Wel niet gaan zitten inloggen op je app.

gewoon wegzetten en laden als je weer opweg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
DonChaot schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:32:
Voor degenen die Tibber hebben. Tibber is op dit moment bezig met betatesten om ook mg's direct te kunnen koppelen in hun app. Helaas geldt dat niet voor mijn 2019 ev want die kan niet communiceren.
Dit is wel een interessant gegeven, waar komt deze informatie vandaan? Ik wil tibber gaan nemen in onze nieuwe woning en het liefst niet een andere laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Laatst online: 26-06 21:59
jpvdheijn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Wel niet gaan zitten inloggen op je app.

gewoon wegzetten en laden als je weer opweg gaat.
Of via een Home Assistant koppeling ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Nu online
jpvdheijn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 11:03:
[...]

Dit is wel een interessant gegeven, waar komt deze informatie vandaan? Ik wil tibber gaan nemen in onze nieuwe woning en het liefst niet een andere laadpaal.
Ik was uitgenodigd als betatester maar mijn mg is al antiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvdheijn
DonChaot schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Ik was uitgenodigd als betatester maar mijn mg is al antiek ;)
Heel interessant, ik hoop dat de MG5 in staat is. Dit zou de auto echt weer een kleine meerwaarde geven voor mij. En natuurlijk kunnen profiteren van grid rewards zonder een dure paal extra te moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@rvroijen De fabrieksgarantie zit op het voertuig zelf en is overdraagbaar op een volgende eigenaar ("De garantie gaat over op elke nieuwe eigenaar zolang deze niet is verlopen"). Ook bij tweedehands aanschaf zou je hiervan dus moeten profiteren. Of dit ook geldt voor de 1 jaar pechhulp die standaard wordt verlengd met een jaar als je de auto bij een MG dealer/servicepunt laat onderhouden is me niet helemaal duidelijk (of die overdraagbaar is, bedoel ik). Ik denk van wel, mits aan de onderhoudsvoorwaarden wordt voldaan. Neemt niet weg dat je wel kritisch naar de 7 jaar moet kijken, want dat is bij de meeste componenten zeker geen 7 jaar! Zo zit er max 3 jaar op de software systemen, en max 2 jaar op de laadklep :)
Hier vind je trouwens de garantievoorwaarden (voor zover als je die nog niet al had gevonden): https://www.mgmotor.eu/nl-NL/owners/our-warranty

[ Voor 17% gewijzigd door PVPaneel op 16-06-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 26-06 20:29
Chewmonkey schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 20:54:
Ik ben benieuwd naar de ervaringen in Groningen. Na mijn bericht in dit topic van even geleden heb ik deze week een afspraak gemaakt voor half juni, ook in Groningen.
Nu zit ik in de wachtkamer van VM Groningen, na te horen gekregen te hebben dat de MG alle updates gewoon gehad heeft... Wel gaan ze een 'laadklepmodificatie' (of ledringmodificatie, heb het niet helemaal goed begrepen) uitvoeren, wat mogelijk het probleem ook kan verhelpen, dat de auto niet na x uur de geplande laadsessie oppakt (na een onderbreking van een vorige laadsessie).

Een bekend probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door Chewmonkey op 17-06-2025 09:19 ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-06 17:31
Voor de Noord-Hollanders, ik ben na 2x onderhoud bij VM Amsterdam nu eens naar VM Purmerend gegaan.
Wat een verademing zeg. In A'dam altijd druk/chaos bij de balie, werkzaamheden die niet uitgevoerd worden, slechte mogelijkheden om zelf te werken op een laptop (op een kruk). In Purmerend is het rustig, ik kon op de bovenverdieping in een glazen cubicle rustig in m'n eentje werken met stroompunt, 180MBIT wifi en een comfortabele stoel.

Onderhoudsbeurt was binnen 2 uur gereed. Ik weet wel waar ik de volgende keer weer heen ga. Op een vrijdag is de A7 goed te doen tegen de spits in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Nu online
Chewmonkey schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Nu zit ik in de wachtkamer van VM Groningen, na te horen gekregen te hebben dat de MG alle updates gewoon gehad heeft... Wel gaan ze een 'laadklepmodificatie' (of ledringmodificatie, heb het niet helemaal goed begrepen) uitvoeren, wat mogelijk het probleem ook kan verhelpen, dat de auto niet na x uur de geplande laadsessie oppakt (na een onderbreking van een vorige laadsessie).

Een bekend probleem?
Is dat niet recall sc060? Dan wordt volgens mij enkel het klepje vervangen, dat is in ieder geval wat bij mijn '19 EV is gebeurd tijdens de laatste beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 26-06 20:29
Over terugroepactie sc060 hadden ze het inderdaad! En de bijkomende verklaring zou dan zijn, dat als die LED-waas zou branden, de auto dan ook niet in slaap valt.

Een bijzonder verhaal, maar als de auto verder alle updates heeft gehad, zie ik ook geen andere oplossing.
TZT kan ik nog kijken naar zo'n kastje waarmee je op afstand de auto kan uitlezen? Heb het ergens in dit topic gelezen, maar kan het zo even niet meer vinden tijdens het schrijven van dit bericht.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvroijen
@PVPaneel
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt om geen auto bij van Mossel te kopen wat betekent dat het helaas geen MG gaat worden.

Veel negatieve berichten over van Mossel in dit topic, maar ook als je verder zoekt op het op internet, of in mijn directe omgeving zoals kennissen die na 3 jaar hun toen nieuw gekochte Peugeot gaan inruilen bij een andere dealer voor een ander merk auto. Elektronische storingen, stilvallen maar van Mossel komt niet verder dan de software uitlezen en niets kunnen vinden. Vertrouwen in het merk weg en vertrouwen in de dealer weg.

Let wel zelf heb ik nog geen ervaring met van Mossel en heb dus alleen de ervaringen van anderen. Toch ga ik de gok niet wagen hoe graag ik dan ook een MG EV zou willen hebben. Het is de combinatie auto en service die mij voor een merk doet kiezen. En de combinatie MG en van Mossel is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
rvroijen schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:29:
@PVPaneel
Dank voor je reactie. Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt om geen auto bij van Mossel te kopen wat betekent dat het helaas geen MG gaat worden.

Veel negatieve berichten over van Mossel in dit topic, maar ook als je verder zoekt op het op internet, of in mijn directe omgeving zoals kennissen die na 3 jaar hun toen nieuw gekochte Peugeot gaan inruilen bij een andere dealer voor een ander merk auto. Elektronische storingen, stilvallen maar van Mossel komt niet verder dan de software uitlezen en niets kunnen vinden. Vertrouwen in het merk weg en vertrouwen in de dealer weg.

Let wel zelf heb ik nog geen ervaring met van Mossel en heb dus alleen de ervaringen van anderen. Toch ga ik de gok niet wagen hoe graag ik dan ook een MG EV zou willen hebben. Het is de combinatie auto en service die mij voor een merk doet kiezen. En de combinatie MG en van Mossel is dat niet.
Tja ik denk dat menigeen ook in dit topic een afweging gemaakt heeft en dit uiteindelijk zelf moet besluiten. Ik onderken zeker dat ongetwijfeld andere merken de dealers uitblinken in misschien betere service, maar op het moment dat ik de afweging heb gemaakt was ik me bewust van VM als dealer en maar gaven toch het hoge bereik, zuinige motor, luxe met opties (CarPlay 3x usb, adaptieve cc, parkeercamera) en ruime interieur binnen de absolute doorslag. Heb toch de nodige tijd gestopt om met Claude.ai een grove selectie filtering naar een specifieke selectie EV’s neer te brengen, in de prijsklasse die ik voor ogen had kon was de ZS Luxury (2019) de enige die betaalbaar EV rijden mogelijk maakte.

Dan was voor wat ik maximaal kon spenderen MG toch de echt enige redelijke optie om EV te rijden, waar gerenommeerde merken alleen occasions hadden met de helft minder batterij dan de ZS beschikten zoals bijvoorbeeld de kleine e-Golf of e-UP, nog erger Hybrides met alle bijbehorende onderhoud op motor + gewicht electra. Of met 3 keer zoveel kilometers terwijl de ZS nog met garantie heeft, maar een Tesla zonder dus met alle bijbehorende risico op batterij. Toegegeven de extra’s zoals de ruimere kofferbak t.o.v. Kona, dakraam en trekhaak wat moest meer zeldzaam is gaven ook doorslag.

De enige echt ā€˜betere’ optie betreft ā€˜bang for your buck’ zou dan benzine rijden zijn maar dat zie ik vooral in de nabije toekomst onzeker in, al is het alleen al als je het beperkt op wetgeving risico (milieuzones, afbouwing fossiele subsidies).

Dit is misschien een wat brede observatie maar dacht misschien is het toch voor iemand interessant om deze achterliggende beweging om een MG te nemen hier ook te delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Voor het geld is MG wmbt idd de beste keuze. Je kan ā€˜m ook naar Bosch brengen voor onderhoud, maar zoveel valt er niet te onderhouden (alleen je portemonnee). Afhankelijkheid met garantie heb je dan idd via van Mossel. Goed moment om voor de koop rechtsbijstand te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

STIMPPYYY schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:22:
Voor het geld is MG wmbt idd de beste keuze. Je kan ā€˜m ook naar Bosch brengen voor onderhoud, maar zoveel valt er niet te onderhouden (alleen je portemonnee). Afhankelijkheid met garantie heb je dan idd via van Mossel. Goed moment om voor de koop rechtsbijstand te nemen :)
Leuk die bijstand, maar als je dan gezeik hebt heb je alsnog geen auto. Misschien na een tijdje dan wel een oplossing, maar wat heb je daaraan in de tussentijd?

Ik begrijp hem wel. Je zit toch vast aan VM met een MG en de service is superafhankelijk van de vestiging/persoon.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 07:40:
[...]

Leuk die bijstand, maar als je dan gezeik hebt heb je alsnog geen auto. Misschien na een tijdje dan wel een oplossing, maar wat heb je daaraan in de tussentijd?

Ik begrijp hem wel. Je zit toch vast aan VM met een MG en de service is superafhankelijk van de vestiging/persoon.
Dat wel, maar die schakelen relatief snel. En heel eerlijk, hoeveel MG's rijden er nu daadwerkelijk helemaal niet. Als in, je komt geen meter meer vooruit. Dat valt wel mee toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@rvroijen Tja, ik herken het, ben er zelf ook nog niet over uit. Mijn dichtsbijzijnde MG vestiging zou A'dam zijn en die komt er over het algemeen niet bijzonder positief vanaf. @STIMPPYYY Dat hƩ, hoeveel storingen zijn er nu in het echt? Ik heb al zitten denken, mocht ik er 1 aanschaffen (ik ben er nog niet over uit qua privƩ aanschaf), dan kan ik 1x naar een VM Tiel of VM Purmerend rijden en de - indien van toepassing - ontbrekende updates laten installeren en dan het reguliere onderhoud bij Bosch Car Services (op pak 'm beet 100m afstand!) laten doen... keuzes keuzes... Vooral het tweedehands aanbod van jonge elektrische occassions met lage km-standen wordt gedomineerd door e-208's en corsa-e's en die zijn toch echt in alles een stuk kleiner dan een MG4 of een ZS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
PVPaneel schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:50:
@rvroijen Tja, ik herken het, ben er zelf ook nog niet over uit. Mijn dichtsbijzijnde MG vestiging zou A'dam zijn en die komt er over het algemeen niet bijzonder positief vanaf. @STIMPPYYY Dat hƩ, hoeveel storingen zijn er nu in het echt? Ik heb al zitten denken, mocht ik er 1 aanschaffen (ik ben er nog niet over uit qua privƩ aanschaf), dan kan ik 1x naar een VM Tiel of VM Purmerend rijden en de - indien van toepassing - ontbrekende updates laten installeren en dan het reguliere onderhoud bij Bosch Car Services (op pak 'm beet 100m afstand!) laten doen... keuzes keuzes... Vooral het tweedehands aanbod van jonge elektrische occassions met lage km-standen wordt gedomineerd door e-208's en corsa-e's en die zijn toch echt in alles een stuk kleiner dan een MG4 of een ZS...
Ken de Corsa en Peugeot niet, maar inderdaad zien ze er iets kleiner uit. Formaatje polo zeg maar. De MG4 oogt niet direct als een grote auto. Zelfs kleiner dan de ID3 vind ik, maar hij is toch echt groter. Onlangs had ik een leen MG ZS, de nieuwe, dat is ook een fijne auto. Ik vind de MG4 wel veel leuker en 'makkelijker' om te rijden. Echt een prima bakkie die MG4 :) en ben zeker niet het minst kritisch. Bevalt eigenlijk nog steeds na 1,5 jaar. Voor 95% vd tijd rijden wij er gewoon in met het gezin (4p). Past allemaal prima, voldoende zitruimte achter ook.

[ Voor 5% gewijzigd door STIMPPYYY op 18-06-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olympusdenk
PVPaneel schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:50:
[...] Mijn dichtsbijzijnde MG vestiging zou A'dam zijn en die komt er over het algemeen niet bijzonder positief vanaf. [...]
Ik heb maar ƩƩn vestiging bezocht voor mijn service dus mogelijk gedeeltelijk subjectief maar qua afstand tot Amsterdam zou MG Purmerend mogelijk ook interessante kunnen zijn om te proberen, zelf (n=1) in ieder geval redelijk goede ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-06 17:31
olympusdenk schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:45:
[...]

Ik heb maar ƩƩn vestiging bezocht voor mijn service dus mogelijk gedeeltelijk subjectief maar qua afstand tot Amsterdam zou MG Purmerend mogelijk ook interessante kunnen zijn om te proberen, zelf (n=1) in ieder geval redelijk goede ervaring.
Maak daar N=2 van, zie mijn post iets van 7 stuks hierboven:
Robonus in "Het grote MG EV Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@olympusdenk @Robonus Ik neem het mee. Purmerend is ca. 14 minuten verder rijden dan VM A'dam, dus dat is te overzien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvroijen
@STIMPPYYY
Ik vraag mij af in hoeverre een Bosch garage een EV kan onderhouden. Voor het mechanische deel kan ik het nog begrijpen maar hoe zit het met software updates en andere EV /MG gerelateerd onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
rvroijen schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 18:01:
@STIMPPYYY
Ik vraag mij af in hoeverre een Bosch garage een EV kan onderhouden. Voor het mechanische deel kan ik het nog begrijpen maar hoe zit het met software updates en andere EV /MG gerelateerd onderhoud?
Welk onderhoud? Software gewoon via van Mossel toch?

Heb 120k met een M3 gereden en daar is nooit iets aan gedaan behalve een interieurfilertje. En onder garantie de draagarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buutvrij
Hier een MG5 SR sinds '23 nieuw aangeschaft. Bijna 60K km, 0 storingen tot nu toe. Onze ginzins/werkbak en enige auto, 7 dagen per week op de weg. VM a'dam kan idd beter. Het is geen mercedes, maar ook geen mercedesgeld. Onderhoud stelt geen ... voor. SW checken en ruitenvloeistof bijgevuld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
Mijn ZS heeft 100.000 km gereden en de laatste controle vond plaats rond de 74.000 km bij de aankoop. Het enige onderhoud waar ik benieuwd naar ben is vooral eigenlijk alleen betreft de PM2.5-filter van mijn ZS ā€˜19. Heeft iemand deze ooit zelf gecontroleerd als dat praktisch te doe is of heeft iemand ervaring met het vervangen (zelf/door VM tijdens onderhoud) ervan? Mijn ZS zit nog in de garantie, in onderhoudsboekje geen aanwijzing gevonden hiervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 20:22

DoctorV64

Cosmopoliet

Ik laat de servicebeurten voor mijn MG ZS EV 2019 uitvoeren door MG zelf.
Op de site staat vermeld dat je voor de garantie een volledig servicehistorie nodig hebt. De prijzen voor de jaarbeurten staan ook erop.
https://www.vanmossel.nl/...f-onderhoud/servicebeurt/
@olympusdenk Ik had vorig jaar mijn 4e jaar beurt laten uitvoeren, was even schrikken de prijs. Naar mijn weten is deze filter wel een keer vervangen in 2023 toen ik de beurt liet uitvoeren.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvroijen
@DoctorV64
Dus wat er hier op forum gesteld wordt dat je ook naar een Bosch garage kan gaan is geen optie. Je verspeelt dan je garantie. Dat is overigens bij de meeste merken zo. Kia, geeft bijvoorbeeld ook 7 jaar garantie mits dealer onderhouden en een afgetekende onderhoudsboekje. Is naar mijn mening ook logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoctorV64
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-06 20:22

DoctorV64

Cosmopoliet

Dat is ook de reden voor mij om de servicebeurten bij VM te doen. Heb de MG ZS EV in 2023 gekocht (niet bij VM) maar wel meteen de beurt laten doen daar ivm de garantie. Auto had toen nog 3,5 jaar garantie te gaan. in december 2026 zijn de 7 jaren garantie voorbij, dan zie ik wel of ik de MG nog steeds bij VM laat servicen of niet. We rijden weliswaar niet veel km's met de auto maar de stap naar elektrisch rijden was een logische na een hybride .en bevalt zeer goed.

Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-06 06:49
Mijn schoonouders rijden privƩ een MG ZS EV sr uit 2022 (nwe model). Gister ben ik weer eens aan het rommelen geweest om de nwe Android telefoon van mijn schoonvader te koppelen aan de auto en app.

Android auto is gelukt, BT connectie ook. Maar het valt me op dat de auto nog altijd geen multimedia updates vind over wifi en dat de navigatie kaarten nog steeds uit 2022 stammen.

Ook het koppelen van de i-Smart app is (nog steeds) een draak; het email adres van mijn schoonmoeder is gekoppeld als account, maar dat lijkt nog steeds maar op 1 telefoon actief te kunnen zijn. Log je met die credentials in op een andere telefoon, dan verlies je op het origineel de controle totdat je weer inlogt.

Mijn schoonouders (beide 70+) snappen van dat concept natuurlijk geen bal. Ik rijdt zelf een Tesla Model Y waarin dat delen in de app geen probleem is, dus de frustratie na een half uurtje aanmodderen was aanzienlijk. Bellen naar de garage (Van Mossel, Breda) leek me redelijk zinloos, afgaande op de ervaringen van mijn schoonouders en de ervaringen gedeeld hier in het forum.

Korte vragen aan de ervaringsdeskundigen hier zijn dus:

1) Is er überhaupt een update voor het mm en de kaarten beschikbaar en hoe kom ik daar aan?
2) Is het delen van de app technisch mogelijk, waarbij beide gebruikers niet continu opnieuw in moeten loggen met usernaam en PWD om de app te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Kaartupdates zijn volgens mij via de website van MG zelf te vinden (voor een MG4 tenminste).
2 accounts is volgens mij sinds kort pas mogelijk, maar dan moet je wel de laatste update hebben van de iSmart app. Account is dan volgens mij toe te voegen via 'secundair account' rechtsonderin.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
OK. Dat laatste ga ik checken, heb de app niet bij de hand nu. Ik neem aan dat je dat in een volledig geactiveerde app moet doen; niet een nieuwe installatie activeren op een nieuwe telefoon?

Voor wat betreft dat kaarten materiaal; ik kom via wat vage PDF's en omwegen op deze link van 18GB uit: https://www.mgmotor.eu/downloads/maps.zip Ik ga checken wat daar in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
CaptainKansloos schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:12:
OK. Dat laatste ga ik checken, heb de app niet bij de hand nu. Ik neem aan dat je dat in een volledig geactiveerde app moet doen; niet een nieuwe installatie activeren op een nieuwe telefoon?

Voor wat betreft dat kaarten materiaal; ik kom via wat vage PDF's en omwegen op deze link van 18GB uit: https://www.mgmotor.eu/downloads/maps.zip Ik ga checken wat daar in zit.
Maar als je Android Auto aan de praat hebt, dan hebben ze toch Google Maps navigatie? Die vele malen beter en altijd up to date is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainKansloos
Ja, dat klopt. Maar het is ook een beetje een princiepe kwestie natuurlijk. Prima dat er een bruikbaar alternatief is, maar de kaarten horen in een vrij nieuwe auto niet zover achter te lopen volgens mij.

Maar goed, GMaps is een werkbaar alternatief (wat ze wss ook wel gewoon gaan gebruiken, al was het maar omdat spraak dan ook in NL is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:17
Hallo,
In het weekend kort gaan test rijden met de mg zs hev+. Aangenaam verrast. Enkel paar dingen vergeten te testen.
Mss dat hier iemand antwoord weet.
Als men met sleutel buiten bereik is en de wagen is ontgrendeld, kan deze alsnog vergrendeld worden door het knopje op de klink?
Als ik de play store er op nalees zijn de ervaringen van de ismart app niet al te positief. Is dit zo of werkt het wel goed? Koppelen met android auto gaat goed?
Het viel me op dat ik nergens iets kon vinden qua instellen van geluid voor bass,treble etc. Klopt dit of heb ik niet goed gekeken?
Is het mogelijk om via het knopje op het stuur te switchen van begrenzer, cruise control, acc, ica. Of enkel via het scherm instelbaar?
Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptainKansloos
-tom-562 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:56:
2 accounts is volgens mij sinds kort pas mogelijk, maar dan moet je wel de laatste update hebben van de iSmart app. Account is dan volgens mij toe te voegen via 'secundair account' rechtsonderin.
Inmiddels gelukt; beetje verborgen, maar aan de praat nu. Namens schoonouders: Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
rabero1985 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:25:
Hallo,
In het weekend kort gaan test rijden met de mg zs hev+. Aangenaam verrast. Enkel paar dingen vergeten te testen.
Mss dat hier iemand antwoord weet.
Als men met sleutel buiten bereik is en de wagen is ontgrendeld, kan deze alsnog vergrendeld worden door het knopje op de klink?
Als ik de play store er op nalees zijn de ervaringen van de ismart app niet al te positief. Is dit zo of werkt het wel goed? Koppelen met android auto gaat goed?
Het viel me op dat ik nergens iets kon vinden qua instellen van geluid voor bass,treble etc. Klopt dit of heb ik niet goed gekeken?
Is het mogelijk om via het knopje op het stuur te switchen van begrenzer, cruise control, acc, ica. Of enkel via het scherm instelbaar?
Bedankt alvast.
Ik heb een MG5 maar kan me niet voorstellen dat er veel anders is:
1) nee. Dat knopje werkt alleen met de sleutel nabij.
2)Android Auto staat los van Ismart. Bij mij werken beiden prima. ISmart is niet de beste app maar het werkt wel. Vooral sommige slecht vertaalde woorden zijn irritant.
3) Zit er gewoon in hoor. Bij instellingen-geluid
4) ik zou het willen... Maar ik heb sowieso alleen ACC. Geen begrenzer en geen gewone CC.
@rabero1985 Welk knopje op het stuur bedoel je dan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:17
@Barre73 ,
Moest even zoeken maar dit knopje omcirkeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UBhkyw1TIc338UTHHchHmmv-eE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg4cXasCGPGMbPJ4O4tMLwkl.jpg?f=fotoalbum_large
Zou dit deze functies bedienen/switchen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7DLsabHHKEAruhFALnisBLCzdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLgRWL7HgmYE5nvfiGRVoprS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
rabero1985 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:41:
@Barre73 ,
Moest even zoeken maar dit knopje omcirkeld
[Afbeelding]
Zou dit deze functies bedienen/switchen
[Afbeelding]
I stand corrected.. het hele mediasysteem, software, het stuur, alles is compleet anders dan een MG5. Dat is toch bizar? Waarom zoveel kosten maken door zoveel verschillen te creƫren tussen twee modellen?
Rare jongens die chinezen af en toe...

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2