Mijn ZS doet wel een hele balanceercycle 2/3 uren na compleet opladen maar zal het binnenkort dat ik naar VM ga even navragen
Vanmiddag een proefrit gehad in een MG ZS EV uit 12-2019. Accu zo goed als leeg, kon nog maar 40km, beetje jammer. Maar goed, we kwamen ook zo aanlopen; hadden geen afspraak gemaakt.
Wel direct verkocht. Auto zag er keurig uit, al waren de bekende mankementen aanwezig: het leer van de bestuurderstoel had een kras en plooi (heb ik bij meerdere ZS EV's op precies dezelfde plek gezien) en de hoedenplank was in het midden ingezakt en miste een ophangpunt. Afgesproken met de verkoper dat de auto een onderhoudsbeurt krijgt, een SoH-rapport (met voorbehoud), nieuwe ruitenwissers, remblokken en de hoedenplank gefixt gaat worden. En dat voor 12.500 euro (130k km gelopen)
Nu mijn vraag: volgens het boekje heeft de auto tot 12-2023 alle onderhoudsbeurten bij Van Mossel gehad. De onderhoudsbeurt van 12-2024 (of 141.000km) is dus niet gedaan (nog). Zou de onderhoudsbeurt, die de verkoper bij een garage uit de buurt gaat laten uitvoeren, voldoende zijn om de garantie intact te houden, of dien ik met de auto alsnog op zeer korte termijn naar Van Mossel te gaan?
En een tweede vraag, kan ik ergens dadelijk nog terugzien of de auto alle "benodigde" updates heeft gehad (software versie nummer oid) en ook het verhaal met de BMS wat ik hier zo teruglees in het forum?
Bedankt!
Wel direct verkocht. Auto zag er keurig uit, al waren de bekende mankementen aanwezig: het leer van de bestuurderstoel had een kras en plooi (heb ik bij meerdere ZS EV's op precies dezelfde plek gezien) en de hoedenplank was in het midden ingezakt en miste een ophangpunt. Afgesproken met de verkoper dat de auto een onderhoudsbeurt krijgt, een SoH-rapport (met voorbehoud), nieuwe ruitenwissers, remblokken en de hoedenplank gefixt gaat worden. En dat voor 12.500 euro (130k km gelopen)
Nu mijn vraag: volgens het boekje heeft de auto tot 12-2023 alle onderhoudsbeurten bij Van Mossel gehad. De onderhoudsbeurt van 12-2024 (of 141.000km) is dus niet gedaan (nog). Zou de onderhoudsbeurt, die de verkoper bij een garage uit de buurt gaat laten uitvoeren, voldoende zijn om de garantie intact te houden, of dien ik met de auto alsnog op zeer korte termijn naar Van Mossel te gaan?
En een tweede vraag, kan ik ergens dadelijk nog terugzien of de auto alle "benodigde" updates heeft gehad (software versie nummer oid) en ook het verhaal met de BMS wat ik hier zo teruglees in het forum?
Bedankt!
Dat laatste kan ik je aangeven alvast dat ze vanuit VM vrij zeker altijd aan gaan geven “alle software te hebben geüpdatet”. Bij mij ook in september bij aankoop, in december voor onderhoud geweest VM monteur houdt voet bij stuk “alle BMS software is écht up-to-date”. Misschien achterhalen met een OBD-II dongel?oomenit schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:49:
[knip]
Bedankt!
Nu ik @Henno Keers z’n opmerking lees ga ik bij onderhoud volgende week weer naar BMS software vragen ivm dat mijn auto oude versie heeft waar auto nog op slot moet voor laden, en nieuwe BMS verbeterde balancering/gezondheid van accu behoudt.
Update: snelle Duckduckgo is de SOC uit te lezen met eZS app (alleen PlayStore) en gepaird aan een NEXAS NexLink Bluetooth OBD2 Scanner: https://www.mgevs.com/thr...checking.8992/post-152961
Binnen dit topic ook nog nodige links: Het grote MG EV Topic
Binnen dit topic ook nog nodige links: Het grote MG EV Topic
Ok nou even aankijken als het weer beter word of het dan weg gaat. Anders terug voor de garantie. Rechter buitenspiegel gaat ook niet meer naar binnen nu.Barre73 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:18:
[...]
Absoluut!! (MG5 Standard hier).
Lijkt ook pas ontstaan te zijn bij de vorst van afgelopen week.
Ik heb sinds een week of 2 last van krakende 'ramen'. MG ZS EV nieuwe versie. Het geluid lijkt van het plastic stuk te komen waarmee regenwater wegloopt. Als ik hier zachtjes op druk dan hoor ik hetzelfde geluid als tijdens het rijden. Het is echt pas recent ontstaan, want de eerste 6 maanden dat we de auto hadden heb ik het niet gehoord.Barre73 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:18:
[...]
Absoluut!! (MG5 Standard hier).
Lijkt ook pas ontstaan te zijn bij de vorst van afgelopen week.
Bovendien heb ik de laatste 2 laadsessies iets raars met laden. Nadat de auto aangesloten is, gaat er netjes 10kW in. Maar als ik dan na een uur in de app kijk, dan is er nog helemaal niets bijgekomen. Terwijl de laadpaal gewoon 12kWh geleverd had.
Gisteren had ik hetzelfde en koppelde ik de auto na 15 minuten af. Ik had hem er in geprikt met 30%, maar na het loskoppelen stond ik opeens op 18%! Ik heb de auto even een half uurtje laten rusten zonder te laden, en toen stond hij weer op 32%... Daarna ging het laden weer normaal. Maar het geeft niet echt veel vertrouwen in de laadstatus... zou dit allemaal door de kou komen?
Klinkt niet bepaald gebruikelijk, eerder mogelijk BMS waar naar gekeken moet worden of daar probleem is? Het is druk momenteel bij VM kon ik met 4 weken eerste garageafspraak maken, zou gewoon even garage afdeling bellen als je weer hetzelfde batterijstatus probleem meemaakteborn schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:14:
[...]
Ik heb sinds een week of 2 last van krakende 'ramen'. MG ZS EV nieuwe versie. Het geluid lijkt van het plastic stuk te komen waarmee regenwater wegloopt. Als ik hier zachtjes op druk dan hoor ik hetzelfde geluid als tijdens het rijden. Het is echt pas recent ontstaan, want de eerste 6 maanden dat we de auto hadden heb ik het niet gehoord.
Bovendien heb ik de laatste 2 laadsessies iets raars met laden. Nadat de auto aangesloten is, gaat er netjes 10kW in. Maar als ik dan na een uur in de app kijk, dan is er nog helemaal niets bijgekomen. Terwijl de laadpaal gewoon 12kWh geleverd had.
Gisteren had ik hetzelfde en koppelde ik de auto na 15 minuten af. Ik had hem er in geprikt met 30%, maar na het loskoppelen stond ik opeens op 18%! Ik heb de auto even een half uurtje laten rusten zonder te laden, en toen stond hij weer op 32%... Daarna ging het laden weer normaal. Maar het geeft niet echt veel vertrouwen in de laadstatus... zou dit allemaal door de kou komen?
Zo, dat is lang geleden dat ik in dit forumtopic ben geweest. Veel terug te lezen.
Vraagje alvast hier omdat het onmogelijk is 357 pagina's even snel door te spitten.
Ik heb nu sinds 2021 de MK1 en ga nu over op een MK2 luxury long range.
Zijn er dingen die ik in acht moet nemen voordat ik mijn handtekening onder die auto ga zetten of wat ik zeker moet laten doen/regelen voordat die auto afgeleverd gaat worden?
Vraagje alvast hier omdat het onmogelijk is 357 pagina's even snel door te spitten.
Zijn er dingen die ik in acht moet nemen voordat ik mijn handtekening onder die auto ga zetten of wat ik zeker moet laten doen/regelen voordat die auto afgeleverd gaat worden?
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Van de koop af zien.Sarge78 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:55:
Zo, dat is lang geleden dat ik in dit forumtopic ben geweest. Veel terug te lezen.
Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23
Zonder gekheid, zie mijn posts in dit forum over de ZS EV wat mij tegenvalt:
matthewtje in "Het grote MG EV Topic"
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78343644
[ Voor 9% gewijzigd door matthewtje op 18-02-2025 12:38 ]
Het is lease en dat maakt hem voordelig in de lease. Kopen zou ik hem zeer zeker niet doen.
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Zij die mankementen (net wel net niet)gebaseerd op MK1 of MK2? Laat maar zie al, MK2matthewtje schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:37:
[...]
Zonder gekheid, zie mijn posts in dit forum over de ZS EV wat mij tegenvalt:
matthewtje in "Het grote MG EV Topic"
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/78343644
Zijn deze dingen allemaal nog aanwezig of deels al verholpen met updates voor zover mogelijk?
[ Voor 12% gewijzigd door Sarge78 op 18-02-2025 18:44 ]
Hoe kan ik in een MK2 nu zien welke software versie er in zit en wat is de huidige laatste versie?
Enige uit mijn lijst wat nu verbeterd is is het CarPlay verbindings issue. Dit is echter niet door MG opgelost, maar door een specifiek Anker kabeltje.Sarge78 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:27:
[...]
Zij die mankementen (net wel net niet)gebaseerd op MK1 of MK2? Laat maar zie al, MK2
Zijn deze dingen allemaal nog aanwezig of deels al verholpen met updates voor zover mogelijk?
Als ik z'n lijstje lees zijn het dingen die echt niet wereldschokkend zijn en waar ik mij als MK2 rijder echt niet aan stoor. Hoe vaak doe ik nou het rechterraampje open bijvoorbeeld? Ik geloof dat ik dat in 1 jaar 1x gedaan heb. Dan is dat dus voor mij een non-issues (in hoeverre dat natuurlijk een issue an sich is)Sarge78 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:27:
[...]
Zij die mankementen (net wel net niet)gebaseerd op MK1 of MK2? Laat maar zie al, MK2
Daarnaast, die veiligheidsdingen, ach, misschien ben ik makkelijker maar ik stoor mij er allang niet meer aan. Dan piept ie. Leuk. Of moet ik een beetje bijsturen omdat er 14 strepen over de weg gaan en hij niet doorheeft welke nu de juiste is, of als ik een spitsstrook op wil, ik stoor mij er niet heel veel aan.
Wat ik wel heel fijn vind is het langer bereik. Dat maakt een flink verschil.
blup
De enige waar ik me echt aan stoor is de snellaadsnelheid in de winter, die gaat niet boven 60kW en vaak blijft rond 50kW hangen.
Edit: mk2 versie, LR 2023
Edit: mk2 versie, LR 2023
[ Voor 10% gewijzigd door VicTheTrader op 22-02-2025 16:13 ]
Ik kom niet verder dan 35kw model 2 sr 2022VicTheTrader schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:59:
De enige waar ik me echt aan stoor is de snellaadsnelheid in de winter, die gaat niet boven 60kW en vaak blijft rond 50kW hangen.
Rijdende in marvel r apr. 2022 84d op de teller
Ook de voorbanden vervangen bij 82d, die waren aan binnenzijde helemaal versleten.
Heel normaal voor ev auto zegt men.
Door gewicht en de vele bochten/rotondes.
Tip gekregen om de banden te wisselen om de 30d voor gelijkmatige slijtage.
Bleek ook een gescheurd ventiel te zijn en een kromme velg.
Dat alles vervangen en de auto rijd weer top.
De nieuwste update ontvangen maar merk daar weinig van.
Verder de bekende piepjes maar ach dat went wel.
Wel met de vorst regelmatig melding bevroren camera en hoog kw verbruik 28 kw/100 km
De volgende beurt ga ik een accu test laten doen puur uit nieuwsgierigheid.
De auto rijden we zoals gepland gewoon op.
De dagwaarde is bedroevend maarja dat geld voor een ieder ev auto/model.
Enig opmerking personeel was zeer behulpzaam en meedenkend een compliment.
Een ieder weer veel genot toegewenst zeker met de komende lente voor de boeg.
Ook de voorbanden vervangen bij 82d, die waren aan binnenzijde helemaal versleten.
Heel normaal voor ev auto zegt men.
Door gewicht en de vele bochten/rotondes.
Tip gekregen om de banden te wisselen om de 30d voor gelijkmatige slijtage.
Bleek ook een gescheurd ventiel te zijn en een kromme velg.
Dat alles vervangen en de auto rijd weer top.
De nieuwste update ontvangen maar merk daar weinig van.
Verder de bekende piepjes maar ach dat went wel.
Wel met de vorst regelmatig melding bevroren camera en hoog kw verbruik 28 kw/100 km
De volgende beurt ga ik een accu test laten doen puur uit nieuwsgierigheid.
De auto rijden we zoals gepland gewoon op.
De dagwaarde is bedroevend maarja dat geld voor een ieder ev auto/model.
Enig opmerking personeel was zeer behulpzaam en meedenkend een compliment.
Een ieder weer veel genot toegewenst zeker met de komende lente voor de boeg.
vraagje aan de MG zs EV long range rijders, is de 440km WLPT niet enorm negatief? veel auto's met 72kWh aan accu komen vel verder, de MG is niet byzonder groot. wat zijn jullie ervaringen zomer/winter?
diskeltische lurker
Ik kom van de oude ZS die had iets van 250. Dus nee, voor mij alleen maar positief. Als ik lang moet rijden dan is er wel een snellaadpunt ergens rond de tijd dat ik toch echt de auto wel uit wil voor een poosje.technopeuter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:35:
vraagje aan de MG zs EV long range rijders, is de 440km WLPT niet enorm negatief? veel auto's met 72kWh aan accu komen vel verder, de MG is niet byzonder groot. wat zijn jullie ervaringen zomer/winter?
Ik zit even te spieken op ev-database.org en een eerste indruk is dat auto's met vergelijkbare cappaciteit maar langere range eigenlijk allemaal geen SUV zijn. Dus veel lagere auto's, veel aerodynamischer. En dat een Skoda Enyaq 85 met 77kwh ook een bereik heeft van 482 om maar wat te noemen.
blup
Ik ben mijn LR twee keer naar de Balkan heen en terug gereden, één keer in de winter en één keer in de zomer.technopeuter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:35:
In de winter was het dramatisch en ga ik het niet weer doen. De echte bereik was door de combinatie van de kou en hoge snelheden net onder 300km, en bovenop zat de laadsnelheid rond 55kW. Het was dus 1 uur laden om weer 250km te mogen rijden.
In de zomer (een ook als het enigzins warm is) is het een heel ander verhaal. Dan krijg je die 440 km bereik wel, en met de laadsnelheid van 85kW ben je over een half uurtje klaar om weer 300km te rijden (met de kids lukt die 300km sowieso nooit). Deze zomer ga ik er weer, vond ik het een prettige ervaring.
Al voor aanschaf lees ik wat mee in dit topic en in januari overgaan naar mijn eerste EV: een ZS van 12/2019.
Nou heb ik een vraag over de BMS-software: heb ik de nieuwste/juiste versie?
Als het laden is voltooid (van 3,5Kw overgaan naar 0,4Kw) dan blijft hij ruim 6 uur op die halve kilowatt laden, wat mij het balanceren lijkt wat volgens wat berichten hier niet 6 uur hoeft te duren.
En sinds een week heb ik de laadpaal van Zonneplan die allesbehalve laden doet: ja, als ik hem direct na het inpluggen start met laden of als ik (op afstand) de deur ontgrendel en weer vergrendel: zelf starten met laden doet-ie niet*.
*de meegeleverde thuislader van de MG kon ik wel op een timer starten in de nacht, tijdelijk via een schakelaar van de Action.
Als het laden is voltooid (van 3,5Kw overgaan naar 0,4Kw) dan blijft hij ruim 6 uur op die halve kilowatt laden, wat mij het balanceren lijkt wat volgens wat berichten hier niet 6 uur hoeft te duren.
En sinds een week heb ik de laadpaal van Zonneplan die allesbehalve laden doet: ja, als ik hem direct na het inpluggen start met laden of als ik (op afstand) de deur ontgrendel en weer vergrendel: zelf starten met laden doet-ie niet*.
*de meegeleverde thuislader van de MG kon ik wel op een timer starten in de nacht, tijdelijk via een schakelaar van de Action.
Die 6 uur 400 watt afnemen na de hoofd laad periode is inderdaad balanceren.Chewmonkey schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:28:
Al voor aanschaf lees ik wat mee in dit topic en in januari overgaan naar mijn eerste EV: een ZS van 12/2019.
De originele BMS uit 2019 balanceerde maar een max een half uur na het laden, was zeker niet genoeg.
Als je cellen flink in onbalans zijn door meerdere snel laad sessies op DC en geen AC afgemaakt dan kan die 6 uur normaal zijn.
De oude BMS kon je ook alleen maar op AC starten door de auto op slot te doen, en als de AC laadsessie onderbroken werd doordat de laadpaal op standby ging (komt veel voor bij openbare palen als er een tweede auto aan dezelfde paal start met laden) werd de laadsessie niet meer hervat. Zelf meerdere keren meegemaakt op meer dan 100 Km van huis...

Dat de paal van Zonneplan niet gepland wil starten lijkt op een software issue van de paal die niet herkend dat er een auto aanhangt.
Wij hebben een Wallbox Plus en nu een MG4, en die start ook niet als ontgrendel voor een gestart schema als de auto er al aan hangt.
Eerst ontgrendelen, dan pas de auto er aan hangen.
Of je auto de laatste BMS software heeft is dus niet helemaal duidelijk.
Als je er mee naar van Mossel gaat om dit te laten checken kan ik je alleen maar adviseren van Mossel in Tiel te gaan.
Dat lijkt de enige van Mossel vestiging te zijn die naar klanten luisteren en een competente service afdeling hebben.
Dankjewel @Henno Keers, dit zet mij weer even aan het denken!
Ik moet inderdaad de auto per se eerst op slot doen voor ik de omvormer en de paal hoor 'klikken' (inschakelen) inderdaad, maar in de Zonneplan-app zie ik wel dat de auto is aangesloten. De Zonneplan-paal gaat dus op standby.
Inmiddels heb ik een reactie van het service-team van Zonneplan:
Met 89.000km op de teller moet er vast wel wat mogelijk zijn, al dan niet tegen betaling.
Nu tijdelijk heb ik in de Home Assistant een opdracht om 'zodra laadsessie naar 0Watt gaat en er een auto aangesloten is, dan elke 24 minuten een laadsessie van 1 minuut starten'.
Hopelijk blijft-ie wakker en pakt hij hiermee voorlopig de 'gratis' laadmomenten op, al is dat iets voor in een ander topic.
Ik moet inderdaad de auto per se eerst op slot doen voor ik de omvormer en de paal hoor 'klikken' (inschakelen) inderdaad, maar in de Zonneplan-app zie ik wel dat de auto is aangesloten. De Zonneplan-paal gaat dus op standby.
Ik denk dat ik voorlopig even niks anders kan doen dan afwachten wat hun update gaat doen en daarna even langs MG Tynaarlo (is eenvoudig weg het dichtst bij) moet voor informatie."Het lijkt erop dat de auto in een slaapstand/bespaarstand valt waardoor laadsessies niet goed worden uitgevoerd. Zoals besproken willen we graag een update uitvoeren wat mogelijk kan helpen. Wij willen u graag informeren dat voor een correcte werking van de update uw MG ZS een update van de On-Board Charger (OBC) nodig heeft. Deze update kan uitsluitend worden uitgevoerd bij een officiële MG-dealer. Wij adviseren u daarom contact op te nemen met een erkende MG-garage om een afspraak in te plannen."
Met 89.000km op de teller moet er vast wel wat mogelijk zijn, al dan niet tegen betaling.
Nu tijdelijk heb ik in de Home Assistant een opdracht om 'zodra laadsessie naar 0Watt gaat en er een auto aangesloten is, dan elke 24 minuten een laadsessie van 1 minuut starten'.
Hopelijk blijft-ie wakker en pakt hij hiermee voorlopig de 'gratis' laadmomenten op, al is dat iets voor in een ander topic.
Ik heb een vraag voor de MG5 rijders onder ons. Momenteel rijd ik een MG4 luxury long range via mijn werkgever, maar deze zal ik moeten inleveren als ik overstap naar een andere werkgever.
Ik zit eraan te denken om privé een MG5 aan te schaffen. Ze zijn als occasion fijn geprijsd.
Ik heb met de huidige MG ook maar 1 probleem; het flinterdunne metaal. Ik heb de auto nu 1,5 jaar en kan de auto nu al voor de tweede keer laten uitdeuken na een hagelbui. De motorkap is zo enorm gevoelig voor hagel, en hoewel ik de 5 een hele interessante auto vind, zou ik het enorm zonde vinden wanneer de auto zo snel beschadigd.
Is de MG5 hier ook gevoelig voor?
Ik zit eraan te denken om privé een MG5 aan te schaffen. Ze zijn als occasion fijn geprijsd.
Ik heb met de huidige MG ook maar 1 probleem; het flinterdunne metaal. Ik heb de auto nu 1,5 jaar en kan de auto nu al voor de tweede keer laten uitdeuken na een hagelbui. De motorkap is zo enorm gevoelig voor hagel, en hoewel ik de 5 een hele interessante auto vind, zou ik het enorm zonde vinden wanneer de auto zo snel beschadigd.
Is de MG5 hier ook gevoelig voor?
[ Voor 10% gewijzigd door Pjetrof op 03-03-2025 22:49 ]
Welke banden wordt de MK2 nieuw op afgeleverd? De MK1 waren Michelin's maar ik zie onder veel MK2 Maxxis M3 liggen lijkt het?
Mijne was ook geleverd op Maxxis banden. Ondertussen zitten er Michelin Primacy 4 op.Sarge78 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:25:
Welke banden wordt de MK2 nieuw op afgeleverd? De MK1 waren Michelin's maar ik zie onder veel MK2 Maxxis M3 liggen lijkt het?
In juni 2024 heb ik een een MG ZS EV standard range opgehaald (private lease). Gelukkig zit er een Flexlease optie in het contract, waardoor ik er na 1 jaar weer kosteloos vanaf kan. Nog nooit een auto met zó veel mankementen en irritatiepunten gehad.
In een halfjaar tijd heeft ‘ie zeker 6 keer in de garage gestaan voor aanhoudende problemen met de remmen (snerpende, piepende geluiden). De eerste 3 keer werd ik -ondanks filmpjes die ik ervan gemaakt had- simpelweg niet geloofd: de dealer zegt doodleuk ‘wij horen het probleem niet’. Pas na de 4e keer werd actie ondernomen; alle remmen zijn vervangen maar het probleem is er nog steeds.
Na het opladen en starten van de auto ruikt het binnen in het voertuig alsof er een smeulende soldeerbout op de bekleding heeft gelegen; een typische schroeilucht die je écht niet wil ruiken in een elektrische auto. Daar is in oktober al een onderdeel voor besteld, maar dat moest uit China komen en is pas vorige week binnengekomen. Dus ik wilde eindelijk een afspraak maken voor de vervanging daarvan: kan pas eind april, begin mei. Want er zijn niet alleen te weinig monteurs, ook staan er volgens de receptionist inmiddels 40 (!) uitgevallen MG's bij de werkplaats. En die moeten allemaal nagekeken worden.
Ook is er gedoe met de software: een veiligheidssysteem schakelt regelmatig zonder aanleiding de cruise control uit, de frontcamera stopt er regelmatig mee waardoor rijhulpsystemen het ineens niet meer doen en je in een kwartier tijd 20+ foutmeldingen krijgt. Een vervelende tik in het stuur die ze er niet uit krijgen, daarover heb ik hier al meer gelezen. De voorruit piept en kraakt bij lage temperaturen alsof die los in de sponning ligt. Om over het verlies aan rijbereik in de winter maar niet te spreken; ik was erop voorbereid dat dat door kou wat beperkter zou zijn dan in de zomer, maar van ruim 300 kilometer in juli naar nog geen 190 in de winter is echt wel wat meer dan ‘wat beperkter’.
Misschien is het voor een deel ook 'domme pech' hoor, en is het gewoon een maandagochtend-exemplaar (zo noemt de dealer het, maar doet er vervolgens vrij weinig mee). Maar de dag waarop de ZS hier wordt opgehaald, gaat ook de spreekwoordelijke vlag uit.
In een halfjaar tijd heeft ‘ie zeker 6 keer in de garage gestaan voor aanhoudende problemen met de remmen (snerpende, piepende geluiden). De eerste 3 keer werd ik -ondanks filmpjes die ik ervan gemaakt had- simpelweg niet geloofd: de dealer zegt doodleuk ‘wij horen het probleem niet’. Pas na de 4e keer werd actie ondernomen; alle remmen zijn vervangen maar het probleem is er nog steeds.
Na het opladen en starten van de auto ruikt het binnen in het voertuig alsof er een smeulende soldeerbout op de bekleding heeft gelegen; een typische schroeilucht die je écht niet wil ruiken in een elektrische auto. Daar is in oktober al een onderdeel voor besteld, maar dat moest uit China komen en is pas vorige week binnengekomen. Dus ik wilde eindelijk een afspraak maken voor de vervanging daarvan: kan pas eind april, begin mei. Want er zijn niet alleen te weinig monteurs, ook staan er volgens de receptionist inmiddels 40 (!) uitgevallen MG's bij de werkplaats. En die moeten allemaal nagekeken worden.
Ook is er gedoe met de software: een veiligheidssysteem schakelt regelmatig zonder aanleiding de cruise control uit, de frontcamera stopt er regelmatig mee waardoor rijhulpsystemen het ineens niet meer doen en je in een kwartier tijd 20+ foutmeldingen krijgt. Een vervelende tik in het stuur die ze er niet uit krijgen, daarover heb ik hier al meer gelezen. De voorruit piept en kraakt bij lage temperaturen alsof die los in de sponning ligt. Om over het verlies aan rijbereik in de winter maar niet te spreken; ik was erop voorbereid dat dat door kou wat beperkter zou zijn dan in de zomer, maar van ruim 300 kilometer in juli naar nog geen 190 in de winter is echt wel wat meer dan ‘wat beperkter’.
Misschien is het voor een deel ook 'domme pech' hoor, en is het gewoon een maandagochtend-exemplaar (zo noemt de dealer het, maar doet er vervolgens vrij weinig mee). Maar de dag waarop de ZS hier wordt opgehaald, gaat ook de spreekwoordelijke vlag uit.
Mijn ZS EV is ook van juni 2024. Een aantal zaken herken ik zeker:
- snerpende geluiden had ik in het begin ook, of in ieder geval bijgeluiden als je wegrijdt op lage snelheid. Dit lijkt nu weg te zijn, maar het viel vooral op als je bijv. het raam open had, en dat doe ik in de winter niet zo vaak
- mijn voorruit kraakt inderdaad ook bij lage temperaturen, het lijkt het plastic te zijn wat rondom het raam zit, want als je er op drukt hoor je hetzelfde geluid
Heeft de zs ev mk2 slijtsensoren op de remmen?
Denk inderdaad maandagmorgenmodel helaas. Ik herken zelf enkel de krakende voorruit bij lage temperaturen, en dat het rijhulpsysteem het heel af en toe niet doet als je de auto opstart, los van dat het het niet doet door bv een laagstaande zon.
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.
Ik was niet bekend dat sommige thuisladers niet goed met de MG ZS kunnen communiceren. Als bruggetje hier is topic van Lidl Wallbox is mooi geprijsde thuislader die ik zelf ook met de ZS gebruik met heel topic over Home Assistant gebruik: Maarten69 in "Het grote Lidl wallbox voor thuisladen topic"Chewmonkey schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:32:
Dankjewel @Henno Keers, dit zet mij weer even aan het denken!
knip [...] al is dat iets voor in een ander topic.
Wat bij mij speelt is denk ik het 'bekende' euvel dat de auto in slaap valt als er X minuten geen laad-activiteit is (vanaf een laadpaal).
Ik had al even getest met de meegeleverde MG-lader en een slim stopcontact, die ik via Home Assistant op Epex-stroomtarieven kon sturen. En er was geen probleem. Midden in de nacht ging de lader aan en de auto pakte gewoon de geleverde stroom.
Dat dit met de Zonneplan laadpaal aan huis dus niet werkt riep bij mij verbazing op en ik ben nog in afwachting van een oplossing. De paal open schroeven of Home Assistant erop loslaten heeft geen zin: alles zit in een eigen software van Zonneplan.
Ik had al even getest met de meegeleverde MG-lader en een slim stopcontact, die ik via Home Assistant op Epex-stroomtarieven kon sturen. En er was geen probleem. Midden in de nacht ging de lader aan en de auto pakte gewoon de geleverde stroom.
Dat dit met de Zonneplan laadpaal aan huis dus niet werkt riep bij mij verbazing op en ik ben nog in afwachting van een oplossing. De paal open schroeven of Home Assistant erop loslaten heeft geen zin: alles zit in een eigen software van Zonneplan.
Ik laad zelfs met een 3,7 kWh lader. Ik werk onregelmatig dus heb geen haast met laden. Daarnaast de luxe voornamelijk overdag te laden met dynamisch contract. Vandaag kunnen laden met 11-12 cent per kWh.
Ik laad verder tot 80% altijd vanwege de gezondheid van de batterij.
Op vakantie laad ik 3 weken wel altijd tot 100%. Met de auto naar Spanje.
Ik laad verder tot 80% altijd vanwege de gezondheid van de batterij.
Op vakantie laad ik 3 weken wel altijd tot 100%. Met de auto naar Spanje.
Als je een garage hebt of overkapping zomers is dat wel handig maar anders ook wel vooral in herfst onpraktisch lijkt me, ik weet niet of het aan mijn software versie ligt maar hier werkt het wel (bij aankoop oktober volledig geüpdatet, zal vanmiddag post even editen met screenshot van auto software).Chewmonkey schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:25:
Wat bij mij speelt is denk ik het 'bekende' euvel dat de auto in slaap valt als er X minuten geen laad-activiteit is (vanaf een laadpaal).
Wel vervelend met die Zonneplan wallbox. Mogelijk dat verschil zit in het gebruik van wallbox (Lidl) hier welke ik linkte hierboven? Mijn MG ZS '19 heeft geen enkele moeite of issues met 'slaapstand' zodra ik via Home Assistant laden start zelfs niet na x uur.
Ik verbaas mij er ook over dat het stopcontact van de Action samen met een timer via Home Assistant beter werkt dan een (tot nu toe) veel te duur 'stopcontact' van Zonneplan.
Inmiddels een update van Zonneplan:
Inmiddels een update van Zonneplan:
Dit is wel totaal even wat anders dan:"Bedankt voor uw geduld en uw bericht! Het lijkt erop dat er enige verwarring is ontstaan over de status van de update voor uw Zonneplan laadpaal.
Het is voor u zaak om de OBC laten updaten bij de officiële garage om dit te laten werken.
Zonneplan hoeft hiervoor niets van te voren te doen."
Maar laat ik dat dan inderdaad maar houden op een miscommunicatie. Ik kan dus direct naar de MG-dealer en hoef niet meer te wachten op een update van Zonneplan.."(..)Zoals besproken willen we graag een update uitvoeren wat mogelijk kan helpen.(..)
"Ik heb een vraag voor de MG5 rijders onder ons. Momenteel rijd ik een MG4 luxury long range via mijn werkgever, maar deze zal ik moeten inleveren als ik overstap naar een andere werkgever.
Is de MG5 hier ook gevoelig voor?"
Ik heb sinds eind '22 een MG5 (prive) maar heb dit nog niet meegemaakt. Ik weet niet of het plaatstaal van een MG5 dikker is dan een MG4 (kan me niet voorstellen), maar tot nu toe geen problemen. Wel is het zo dat ik nog niet echt een stevige hagelbui heb meegemaakt volgens mij. Wel heb ik een minuscuul putje in een deur, maar dat is waarschijnlijk van een andere deur en een onvoorzichtige uitstapper, waarvoor dank!
Is de MG5 hier ook gevoelig voor?"
Ik heb sinds eind '22 een MG5 (prive) maar heb dit nog niet meegemaakt. Ik weet niet of het plaatstaal van een MG5 dikker is dan een MG4 (kan me niet voorstellen), maar tot nu toe geen problemen. Wel is het zo dat ik nog niet echt een stevige hagelbui heb meegemaakt volgens mij. Wel heb ik een minuscuul putje in een deur, maar dat is waarschijnlijk van een andere deur en een onvoorzichtige uitstapper, waarvoor dank!
Sinds een paar weken ben ik de bezitter van MG5 luxury long range uit 2022, een oud demo model van Van Mossel Amsterdam. Ik heb een paar vragen waar ik van hoop dat er hier iemand is die me verder kan helpen.
-Bij mijn auto zat alleen een laadkabel voor bij een laadpaal en geen ‘granny kabel’, na wat zoeken kom ik uit op deze kabel van Tesla: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/mobile-connector, is dat een goede keuze?
-Ik wilde gaan laden bij een Tesla Supercharger, en dat werkte niet, geen foutmelding met niet ondersteund zoals ik hier op het forum lees maar hij start na enig nadenken gewoon niet. Vandaag gebeld met Van Mossel waar me werd medegedeeld dat ze het wel mogelijk kunnen maken, voor 500(!!) euro maar dat dan wel meteen de fabriekgarantie vervalt, omdat de auto niet gemaakt zou zijn voor het hoge vermogen van een Supercharger. Erg vreemd verhaal en ook nogal anders dan ik hier lees. Weet iemand hier misschien hoe dat zit?
-Wat vinden jullie van Van Mossel? Ik heb niet zoveel ervaring met autodealers omdat ik tot nu toe oudere auto’s heb gereden, maar ik ben niet laaiend enthousiast over ze.
Ben trouwens wel fan van de auto, onze eerste elektrische, hij rijdt erg fijn en het formaat en de range was precies wat ik zocht. Moet nog wel wennen aan alle elektronica, het is nogal een overgang van mijn 20 jaar oude Volvo V70
-Bij mijn auto zat alleen een laadkabel voor bij een laadpaal en geen ‘granny kabel’, na wat zoeken kom ik uit op deze kabel van Tesla: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/mobile-connector, is dat een goede keuze?
-Ik wilde gaan laden bij een Tesla Supercharger, en dat werkte niet, geen foutmelding met niet ondersteund zoals ik hier op het forum lees maar hij start na enig nadenken gewoon niet. Vandaag gebeld met Van Mossel waar me werd medegedeeld dat ze het wel mogelijk kunnen maken, voor 500(!!) euro maar dat dan wel meteen de fabriekgarantie vervalt, omdat de auto niet gemaakt zou zijn voor het hoge vermogen van een Supercharger. Erg vreemd verhaal en ook nogal anders dan ik hier lees. Weet iemand hier misschien hoe dat zit?
-Wat vinden jullie van Van Mossel? Ik heb niet zoveel ervaring met autodealers omdat ik tot nu toe oudere auto’s heb gereden, maar ik ben niet laaiend enthousiast over ze.
Ben trouwens wel fan van de auto, onze eerste elektrische, hij rijdt erg fijn en het formaat en de range was precies wat ik zocht. Moet nog wel wennen aan alle elektronica, het is nogal een overgang van mijn 20 jaar oude Volvo V70
@skruiper Gefeliciteerd! vanwaar de keuze voor een granny charger? Zelf heb ik er tijdelijk een gehad totdat de laadpaal werd geïnstalleerd, maar daarna nooit meer gebruikt. (Eventueel zou je die van mij over kunnen nemen) De versie die je linkt is als ik het goed zie inclusief extra losse laadkabel maar lijkt mij opzich te werken inderdaad. Ze hebben niet aangegeven met hoeveel ampere geladen wordt. Op basis van mijn bierviltjes berekening kom ik op +-8A uit. Zelf zou ik de voorkeur hebben voor een lader die met een hoger vermogen kan laden (niet te hoog natuurlijk).
Het verhaal van de supercharger vind ik wel bijzonder. Zelf rij ik een mg4 die wel gewoon aan een tesla supercharger kan en dan laad met grofweg 30-80kW. De MG5 zou dit volgens de specificaties ook gewoon moeten kunnen.
Op Tweakers wordt verder veel geklaagd over van Mossel (service verschilt natuurlijk per vestiging, zelf heb ik de auto opgehaald bij VM Rotterdam). Zelf heb ik de auto nu ruim een jaar en ze hebben bij mij alles vanaf de proefrit tot op heden prima aangepakt. Enige opmerking is dat ik ze wat misleidend vind over het eventueel aanpassen van contract kilometers bij de leasecontracten. Ze geven de suggestie dat dit aan te passen is alleen bedoelen ze daarmee dat je meer kilometers kan afnemen tegen de vastgelegde meer kilometer prijs in je contract.
Het verhaal van de supercharger vind ik wel bijzonder. Zelf rij ik een mg4 die wel gewoon aan een tesla supercharger kan en dan laad met grofweg 30-80kW. De MG5 zou dit volgens de specificaties ook gewoon moeten kunnen.
Op Tweakers wordt verder veel geklaagd over van Mossel (service verschilt natuurlijk per vestiging, zelf heb ik de auto opgehaald bij VM Rotterdam). Zelf heb ik de auto nu ruim een jaar en ze hebben bij mij alles vanaf de proefrit tot op heden prima aangepakt. Enige opmerking is dat ik ze wat misleidend vind over het eventueel aanpassen van contract kilometers bij de leasecontracten. Ze geven de suggestie dat dit aan te passen is alleen bedoelen ze daarmee dat je meer kilometers kan afnemen tegen de vastgelegde meer kilometer prijs in je contract.
[ Voor 1% gewijzigd door sven4474 op 17-03-2025 21:13 . Reden: Toevoegen vestiging van mossel ]
@sven4474 Thanks voor de felicitaties, voelt ook nog steeds als een feestje om erin te rijden
Over de granny lader: ik ben regelmatig ergens waar geen laadpaal is, dan zou ik graag via een stopcontact willen laden, dat lijkt me handig, praktijk moet blijken of ik dat ook echt ga doen, ik stuur je even een dm voor de laadkabel die je in de aanbieding hebt.
Ik ga nog maar een keertje bellen met van Mossel A'dam, wie weet heeft een andere medewerker een ander verhaal over het laden bij een Tesla supercharger. Dit is wel een nadeel van een electrische auto, met m'n vorige auto kon ik bij een willekeurige garage binnenstappen en konden ze iets zinnigs zeggen over een probleem met de auto, nu zit ik toch wel aan van Mossel vast.
Over de granny lader: ik ben regelmatig ergens waar geen laadpaal is, dan zou ik graag via een stopcontact willen laden, dat lijkt me handig, praktijk moet blijken of ik dat ook echt ga doen, ik stuur je even een dm voor de laadkabel die je in de aanbieding hebt.
Ik ga nog maar een keertje bellen met van Mossel A'dam, wie weet heeft een andere medewerker een ander verhaal over het laden bij een Tesla supercharger. Dit is wel een nadeel van een electrische auto, met m'n vorige auto kon ik bij een willekeurige garage binnenstappen en konden ze iets zinnigs zeggen over een probleem met de auto, nu zit ik toch wel aan van Mossel vast.
Voor de granny lader, ik heb er eentje van een Kia Niro via Marktplaats gekocht en die werkt voor mijn ZS mk2 perfect.
Voor de Tesla supercharger. Ik heb in februari 2024 die update gekregen, maar ik moest meerdere keer bellen om ze te overtuigen dat het gewoon erbij hoort dat een elektrische auto overal kan laden. Uiteindelijk heeft iemand naar aanleiding van het klachtformulier die ik op de website heb ingevuld contact met mij opgenomen en toen mocht ik een afspraak maken. Helemaal gratis, geen onzin verhaal over het vervallen van de garantie. Het gaat over de handshake protocol die in de eerste versie door MG niet helemaal goed geïmplementeerd is.
Dat gezegd hebbende, ik snap dat Van Mossel het wil ontmoedigen want het is voor hun een klus van een hele middag, waarbij ze ook dingen met MG in China moeten afstemmen. Volgens mij valt het gewoon onder de garantie, maer ik weet niet wat je verder kan doen als ze toch bij hun onredelijk verhaal blijven.
Voor de Tesla supercharger. Ik heb in februari 2024 die update gekregen, maar ik moest meerdere keer bellen om ze te overtuigen dat het gewoon erbij hoort dat een elektrische auto overal kan laden. Uiteindelijk heeft iemand naar aanleiding van het klachtformulier die ik op de website heb ingevuld contact met mij opgenomen en toen mocht ik een afspraak maken. Helemaal gratis, geen onzin verhaal over het vervallen van de garantie. Het gaat over de handshake protocol die in de eerste versie door MG niet helemaal goed geïmplementeerd is.
Dat gezegd hebbende, ik snap dat Van Mossel het wil ontmoedigen want het is voor hun een klus van een hele middag, waarbij ze ook dingen met MG in China moeten afstemmen. Volgens mij valt het gewoon onder de garantie, maer ik weet niet wat je verder kan doen als ze toch bij hun onredelijk verhaal blijven.
Enorm bedankt voor opheldering! Als je zoekt op supercharger in dit topic is dit al een onopgelost probleem sinds redelijke tijd.VicTheTrader schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:27:
Voor de granny lader, ik heb er eentje van een Kia Niro via Marktplaats gekocht en die werkt voor mijn ZS mk2 perfect.
@DoctorV64 @technopeuter even tag het staat me bij dat dit bij jullie MG ZS ('19-'21 model) ook speelde
Ik heb nadat mijn EVCC was vervangen onder garantie (oktober 2024) en mijn tesla update uitgevoerd was (waar ik aan twijfel, zie verder), het één keer kunnen testen bij Tesla Ridderkerk in november 2024. Daar werkte het niet.
Even los van het gedoe om de update te laten doen (tegen betaling weliswaar), de eerst keer was het niet gelukt in september en ik kreeg het wel in rekening gebracht. Was een gedoe om dit van de factuur af te krijgen omdat ik toen ook de 4e jaarsbeurt voor mijn kiezen kreeg.
Ik heb na de eerste keer testen het niet meer geprobeerd bij een Tesla charger. Ik rij niet vaak lange afstanden en ik laad gewoon in de wijk voornamelijk bij SZH1 palen (die helaas duurder geworden zijn net). FastNed doet het gewoon en dat is voor mij nu even het belangrijkste als ik lange afstanden ga rijden in NL. Zal het vast nog een keer testen bij Shell of Total energies als het nodig is. Ik denk dat het vervangen van de EVCC en de tesla update eind oktober niet goed zijn gegaan met het uitvoeren van de Tesla update. Ik kon geen werkbon inzien, die waren ze letterlijk kwijt.
Even los van het gedoe om de update te laten doen (tegen betaling weliswaar), de eerst keer was het niet gelukt in september en ik kreeg het wel in rekening gebracht. Was een gedoe om dit van de factuur af te krijgen omdat ik toen ook de 4e jaarsbeurt voor mijn kiezen kreeg.
Ik heb na de eerste keer testen het niet meer geprobeerd bij een Tesla charger. Ik rij niet vaak lange afstanden en ik laad gewoon in de wijk voornamelijk bij SZH1 palen (die helaas duurder geworden zijn net). FastNed doet het gewoon en dat is voor mij nu even het belangrijkste als ik lange afstanden ga rijden in NL. Zal het vast nog een keer testen bij Shell of Total energies als het nodig is. Ik denk dat het vervangen van de EVCC en de tesla update eind oktober niet goed zijn gegaan met het uitvoeren van de Tesla update. Ik kon geen werkbon inzien, die waren ze letterlijk kwijt.
Als er een zwerfkei op je weg ligt, ga erop staan en geniet van het overzicht ...
Beste skruiper, ik heb mijn MG5 vanaf 2022 nieuw en ik liep tegen dit euvel aan. Als u zoekt op mijn naam in dit topic zult u de oplossing vinden. Het is een SW update die MG moet uitvoeren en dit moet kostenloos gedaan kunnen worden, bij mij was dit iig het geval ik laat vanmossel ook het onderhoud doen jaarlijks. Het is niet de media unit die een update moet krijgen maar de module in de MG die het laden verzorgd. Na de update kunt u gewoon laden bij een supercharger. Het verhaal betreffende vervallen fabrieksgarantie na een update van van mossel MG en dat het hoge vermogen een gevaar moest zijn is grote onzin. De auto regelt het vermogen wat de laadpaal kan afgeven en zoals gezegd ik heb ook gewoon nog de fabrieks garantie.skruiper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:44:
Sinds een paar weken ben ik de bezitter van MG5 luxury long range uit 2022, een oud demo model van Van Mossel Amsterdam. Ik heb een paar vragen waar ik van hoop dat er hier iemand is die me verder kan helpen.
Success met het betoog richting u service center.
@DoctorV64 @jpvdheijn Bedankt voor jullie input!
Ik ben inmiddels weer in de telefoon geklommen naar van Mossel, deze keer was er een meedenkende medewerker aan de lijn, hij dacht ook dat het niet Tesla laden probleem met een update opgelost kan worden, het wordt nu uitgezocht. Ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen, ik zal hier een update posten als ik weer wat verder ben.
Ik ben inmiddels weer in de telefoon geklommen naar van Mossel, deze keer was er een meedenkende medewerker aan de lijn, hij dacht ook dat het niet Tesla laden probleem met een update opgelost kan worden, het wordt nu uitgezocht. Ben erg benieuwd waar ze mee gaan komen, ik zal hier een update posten als ik weer wat verder ben.
Dat is 1 van de dingen die Tesla dan wel weer goed doet. Updates gewoon Over The Air en niet moeilijk via de dealer die nooit tijd/zin heeft of überhaupt weet wat hij moet doen. De rest van het bedrijf is natuurlijk ruk, maar dat is iig 1 van de zaken die andere EV bouwers gewoon moeten overnemen.
blup
Ik heb 1 april een afspraak staan bij van Mossel. Want hij kan van mij ook nog steeds niet laden bij tesla. Terwijl hij dat met de laatste updates wel zou moeten kunnen. Dus of ze hebben de update niet goed gedaan of er is meer aan de hand.skruiper schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:36:
@DoctorV64 @jpvdheijn Bedankt voor jullie input!
Ik hou jullie ook op de hoogte.
Hier een MG5 SR comfort eigenaar met de (kleine) LFP accu dus. De mijne is van eind '22 en laadde vanaf dag 1 bij Tesla SC. Je hebt er niet veel aan, maar ja..
Nou ja in het buitenland heb je hele grote tesla laadplekken en zijn daar zeker wel heel erg handig, in nederland niet echt nee.buutvrij schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:39:
Hier een MG5 SR comfort eigenaar met de (kleine) LFP accu dus. De mijne is van eind '22 en laadde vanaf dag 1 bij Tesla SC. Je hebt er niet veel aan, maar ja..
Ik sta in NL af en toe bij Tesla SC, en ik moet zeggen dat een laadpunt in de neus van de auto de enige juiste plek is. Als je van een Tesla SC gebruik wil maken, maar ook bij laadpalen bij fileparkeren of laadpalen die in het midden staan aan het hoofd van 2 parkeerplekken. Als je je laadklepje in het linker of rechter voorscherm van de auto hebt, sta je te klooien...
De picnic bezorger heeft net de laadklep eraf gelopen, iemand anders al een keer gehad dat dat onderdeel vervangen moest worden?
Zoals anderen ook al hebben gezegd: dat is natuurlijk een lulverhaal. Het is triest dat zoveel autoverkopers nog steeds onvoldoende kennis hebben van het product dat ze verkopen en dan maar besluiten om flauwekul te verkondigen.skruiper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:44:
Afgelopen week heb ik toevallig de befaamde 'Tesla-update' laten installeren op onze Marvel R. De kosten waren €119 excl. btw en de installatie duurde ongeveer een uur. De update was niet gratis, omdat het niet om een defect gaat maar om een 'quality of life improvement'. Juist ja... Of je houdt je gewoon aan de CCS standaard.
Anyway, we hebben er toch voor gekozen om het te laten doen. We staan maar zelden bij een snellader maar het geeft je wel meer vrijheid bij het plannen van een auto vakantie. Bovendien zijn Tesla-snelladers een stuk goedkoper dan die van Fastned of Shell.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
@Freekers Mag ik vragen waar je de update hebt laten uitvoeren?
Vandaag mijn mg5 naar VM A'dam gebracht met het doel om Mediasysteem en evcc/bms (voor Tesla laden) te laten updaten. De werkplaats wilde de update voor het Tesla laden toch niet doen. Of beter gezegd ze beweren geen update te moeten doen maar dat er een blokkade moet worden verwijderd om Tesla laden mogelijk te maken en dat daardoor de kans op batterij schade zo groot wordt dat de garantie op de batterij zou vervallen. Beetje zelfde verhaal als de vorige keer, de verkoper lijkt wel mee te denken en vraagt het nu uit bij MG.
De update van het media systeem zou wel zijn gedaan, het mediasysteem liep vast bij het langdurig gebruik van CarPllay. Auto tijdje uit was dan de enige mogelijkheid om hem weer aan de gang te krijgen.
Vertrouwen is een beetje weg dus twijfel nu ook of ze dat hebben gedaan, de MPU en MCU-softwareversies nummers zijn ongewijzigd.
Misschien moet ik het eens ergens anders proberen dan in A'dam....
Vandaag mijn mg5 naar VM A'dam gebracht met het doel om Mediasysteem en evcc/bms (voor Tesla laden) te laten updaten. De werkplaats wilde de update voor het Tesla laden toch niet doen. Of beter gezegd ze beweren geen update te moeten doen maar dat er een blokkade moet worden verwijderd om Tesla laden mogelijk te maken en dat daardoor de kans op batterij schade zo groot wordt dat de garantie op de batterij zou vervallen. Beetje zelfde verhaal als de vorige keer, de verkoper lijkt wel mee te denken en vraagt het nu uit bij MG.
De update van het media systeem zou wel zijn gedaan, het mediasysteem liep vast bij het langdurig gebruik van CarPllay. Auto tijdje uit was dan de enige mogelijkheid om hem weer aan de gang te krijgen.
Vertrouwen is een beetje weg dus twijfel nu ook of ze dat hebben gedaan, de MPU en MCU-softwareversies nummers zijn ongewijzigd.
Hoelang gebruikte je CarPlay tot het probleem intreedt?skruiper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:37:
Mediasysteem is al jaren brak wat betreft carplay, de kwaliteit van de kabels heeft enige invloed lijkt het soms. Voor herstarten hoeft de auto niet uit, je kunt ook de home toets op het systeem 20 seconden ingedrukt houden. Let er wel op dat een aantal rijhulp systemen dan ook tijdelijk uitvallen.skruiper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:37:
Ik kan VM Tiel van harte aanbevelen!skruiper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:37:
Vaak bu'j te bang!
Ergens tussen de anderhalf en twee uur, samen met de dab radio, het midden scherm zat helemaal vast, de radio speelde overigens wel door. Volgende keer dat het gebeurd zal ik de tip van @zalkc proberen, dat is een stuk handiger dan de auto stil zettenMasterchiev schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:50:
[...]
Hoelang gebruikte je CarPlay tot het probleem intreedt?
Sinds een paar dagen staat de airco weer op koelen, maer komt me toch een geur uit vandaan, niet te harden. Bizar dat dat na 1 winter al zo erg kan zijn (auto is van juli 2024). Is dit iets wat ik zelf kan vervangen, of moet ik hiervoor langs bij de vrienden van Van Mossel? En vermoedelijk de auto een weekje kwijt zijn

Dan zal er wel ergens een dood beest tussen zitten. Ik zou de motorkap gewoon openzetten en even goed zoeken.eborn schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:44:
Sinds een paar dagen staat de airco weer op koelen, maer komt me toch een geur uit vandaan, niet te harden. Bizar dat dat na 1 winter al zo erg kan zijn (auto is van juli 2024). Is dit iets wat ik zelf kan vervangen, of moet ik hiervoor langs bij de vrienden van Van Mossel? En vermoedelijk de auto een weekje kwijt zijn
blup
Auto starten, ventilatie vol aan en op de maximale warmte een kwartiertje/half uurtje.eborn schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:44:
Ik heb sinds 2 dagen dat mijn iSMART app niet meer wilt refreshen. Ik zie alleen de laatste data van donderdag avond. Iemand anders ook last van?
Bij VM in Breda. Indien gewenst kan ik je de gegevens van mijn contactpersoon doorsturen.skruiper schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:37:
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Iemand al eens geprobeerd om de MG in home assistant toe te voegen?
/f/image/xE3zzyeSLhfzbg0brptW0qBT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door zalkc op 13-04-2025 12:48 ]
https://github.com/SAIC-iSmart-API/saic-home-assistant-addonzalkc schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:28:
Iemand al eens geprobeerd om de MG in home assistant toe te voegen?
[Afbeelding]
Ik heb deze een tijdje gebruikt. Maar heeft nooit echt gewerkt. 90% van de sensors blijft leeg.
Overigens heeft m'n iSmart app ook nooit goed gewerkt en bij VM krijgen ze het niet gefixt (maar sturen wel facturen) dus ik laat het er maar even bij. Dat de iSmart app niet werkt zal ook wel de reden zijn dat de HA integratie addon niet werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door magiel op 13-04-2025 16:56 ]
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Ik krijg wel alles binnen zo te zien.magiel schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:55:
[...]
https://github.com/SAIC-iSmart-API/saic-home-assistant-addon
Ik heb deze een tijdje gebruikt. Maar heeft nooit echt gewerkt. 90% van de sensors blijft leeg.
Overigens heeft m'n iSmart app ook nooit goed gewerkt en bij VM krijgen ze het niet gefixt (maar sturen wel facturen) dus ik laat het er maar even bij. Dat de iSmart app niet werkt zal ook wel de reden zijn dat de HA integratie addon niet werkt.
Wat voor mij ook nieuw was, was het secondaire account wat de app nu toe staat
Betekend dit dat je nu eindelijk iSmart op 2 telefoons kunt installeren?zalkc schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:30:
@Freekers: Klopt meerdere accounts zijn mogelijk. Je wordt dus niet meer uitgelogd bij het eerste account zodra iemand anders inlogt. Je merkt dus ook niet als iemand een functie activeert.
Overigens werkt I-smart bij mij al vanaf het begin. Doet wat het kan, het werkt alleen traag. Gegevens opvragen altijd in twee refresh-stappen. Ook in HA worden alle gegevens (meer detail zoals accu status met een decimaal en aantal kWh) getoond.
Overigens werkt I-smart bij mij al vanaf het begin. Doet wat het kan, het werkt alleen traag. Gegevens opvragen altijd in twee refresh-stappen. Ook in HA worden alle gegevens (meer detail zoals accu status met een decimaal en aantal kWh) getoond.
[ Voor 39% gewijzigd door RonaldABC op 14-04-2025 08:34 ]
Kan je aangeven hoe dat werkt met dat secondaire account? Ik zie het in de instellingen in de app staan maar kan er zo niet direct zo veel mee doen.zalkc schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:30:
[...]
Ik krijg wel alles binnen zo te zien.
Aanmaken secundair account doe je in de app via instellingen (HELLO MG iSMART). Daar staat als 2e optie secundair account. Via deze selectie een extra account via de + aanmaken. Rest volgt vanzelf.
Dit zal komen omdat de boordcomputer eerst helemaal moet opstarten voordat je informatie ontvangt. Het gebeurd bij mij ook regelmatig dat er helemaal geen contact mogelijk is, ondanks dat de auto op dezelfde plek staat (qua bereik). Het werkt dan meestal weer nadat ik de auto een keer gestart heb.RonaldABC schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:29:
Als ik in Home Assistant kijk valt me iets op.
Ik heb een MG5 SR (51kWh)
:strip_exif()/f/image/rZ2kTODmUGeat8wk8vzCoz7i.png?f=user_large)
Hebben ze die batterij nu geknepen om de levensduur optimaal te maken? Het blijft LFP en hoewel die tot 100% kan is het natuurlijk goed mogelijk dat ze een 100% soc voltage hebben ingesteld die in werkelijkheid een stukje hoger had gekund.
Ik zie ruimte voor een toekomstige batterij tuning voor oude EV's
Ik heb een MG5 SR (51kWh)
:strip_exif()/f/image/rZ2kTODmUGeat8wk8vzCoz7i.png?f=user_large)
Hebben ze die batterij nu geknepen om de levensduur optimaal te maken? Het blijft LFP en hoewel die tot 100% kan is het natuurlijk goed mogelijk dat ze een 100% soc voltage hebben ingesteld die in werkelijkheid een stukje hoger had gekund.
Ik zie ruimte voor een toekomstige batterij tuning voor oude EV's
@zalkc
Dat lijkt me sterk. Ruim 20 Kwh extra monteren zal nie gebeuren denk ik. Ik las ergens dat de 'buffer' voor 50 Kwh accu juis maar heel klein was. Een half Kwh zelfs dacht ik. Verder moet een LFP accu regelmatig volgeladen worden omdat het anders lastig is voor de software om de SoC te berekenen. Dat zou gaan variëren dan.. e.e.a omdat de laadt en ontlaadcurve heel vlak is bij LFP.
Dat lijkt me sterk. Ruim 20 Kwh extra monteren zal nie gebeuren denk ik. Ik las ergens dat de 'buffer' voor 50 Kwh accu juis maar heel klein was. Een half Kwh zelfs dacht ik. Verder moet een LFP accu regelmatig volgeladen worden omdat het anders lastig is voor de software om de SoC te berekenen. Dat zou gaan variëren dan.. e.e.a omdat de laadt en ontlaadcurve heel vlak is bij LFP.
Het zou mij ook heel sterk lijken, met de huidige techniek is 5 kilo per kWh aannemelijk, en er even 100 kilo extra in leggen lijkt me overdreven.buutvrij schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:50:
@zalkc
Aan de andere kant heeft Tesla dat wel gedaan. Om het productieproces eenvoudiger te houden, en om op een later tijdstip range 'cadeautjes' uit te delen. Dat laatste deed het natuurlijk heel goed bij de klanten.
Balen: ik lever op korte termijn mijn ZS in (stap over naar een Zeekr X). Maar vorige week heeft een borstel van de carwash de spiegelkap van de rechterspiegel van mijn ZS afgerukt. Heb de kap terug kunnen plaatsen, maar er is wel een stukje afgebroken.
Weet iemand waar ik een spiegelkap kan vinden van een MG ZS como blue? Heb een spiegelkap van Aliexpress besteld, maar dat is niet de juiste tint blauw, is wat paarser.
Weet iemand waar ik een spiegelkap kan vinden van een MG ZS como blue? Heb een spiegelkap van Aliexpress besteld, maar dat is niet de juiste tint blauw, is wat paarser.
Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.
Op advies van @-tom-562 een afspraak voor vandaag gemaakt bij VM Tiel. Racefiets achterin (fijn zo’n grote achterbak 🙂) en de auto om acht uur achter gelaten met het verzoek de evcc en bms te updaten.
Lekker gefietst door de omgeving van Tiel en zojuist de auto opgehaald. Nu sta ik bij een tesla laadpaal in Zaltbommel en….. hij doet het!
🎉
Zeer vriendelijk geholpen in Tiel, ze hebben meteen alles geupdate wat er te updaten was, een stuk of zes items en de rekening….. gratis, onder garantie. Vijf sterren van mij voor VM Tiel.
Lekker gefietst door de omgeving van Tiel en zojuist de auto opgehaald. Nu sta ik bij een tesla laadpaal in Zaltbommel en….. hij doet het!
🎉
Zeer vriendelijk geholpen in Tiel, ze hebben meteen alles geupdate wat er te updaten was, een stuk of zes items en de rekening….. gratis, onder garantie. Vijf sterren van mij voor VM Tiel.
/f/image/aebyWl7Sitb3IHGGK2CL689Y.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door skruiper op 29-04-2025 15:04 ]
Gefeliciteerd @skruiper! Ik moest het even terugzoeken (en was stiekem toch even spannend dit lezende met mijn MG ZS 2019), maar voor de zekerheid en voor degene die het niet direct op puntje van hun tong hadden het gaat hier om een:skruiper schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:03:
Op advies van @-tom-562 een afspraak voor vandaag gemaakt bij VM Tiel. Racefiets achterin (fijn zo’n grote achterbak 🙂) en de auto om acht uur achter gelaten met het verzoek de evcc en bms te updaten.
🎉
[Afbeelding]
skruiper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 19:44:
[...] MG5 luxury long range uit 2022 [...]
Heel goed te horen dat het is opgelost. Eigenlijk ben je dus gewoon schandalig behandelt bij de andere van mossel vestiging. heel veel laad en rijplezier toegewenst.skruiper schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:03:
🎉
[Afbeelding]
Het is echt hit or miss wie je tegen komt. En dan ook nog verschillen tussen vestigingen... En een producent die het zo lekker onoverzichtelijk maakt. Dan merk je wel dat wij gewoon een auto rijden waar er niet heel veel van zijn in Nederland i.t.t. een Volkswagen ofzo.jpvdheijn schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:02:
[...]
Heel goed te horen dat het is opgelost. Eigenlijk ben je dus gewoon schandalig behandelt bij de andere van mossel vestiging. heel veel laad en rijplezier toegewenst.
blup
IK ga toch ook even mijn pluim geven voor VM Tiel (Renault/Dacia)
Eind Januari MG EHS 2023 gekocht in Oosterhout/Nijmegen. vanaf proefrit al sensoren defect. Later viel mij op dat lucht door roosters kwam zonder uberhaupt AC aan, knoep in stuurkolom en wilde graag updates.
Uiteindelijk hebben ze auto 2 dagen gehad en alleen trekhaak gemonteerd en armsteun hersteld, geen communicatie niks, 2 mailtjes verstuurd maar geen reactie.
Uit frustratie rondgekeken en bleek Tiel ook MG service punt te zijn (we wonen er precies tussen in, in Leeuwen)
Sensoren betrof los kabeltje (ja serieus) dus hele systeem gaat dan uit.
Lucht door roosters was kap filter stond voor de helft open....
Systemen geupdate en ze hebben gelijk PTC controle gedaan die staat uit voor deze auto hebben ze toen ook niks mee gedaan in Oosterhout..
Ze moeten nog het binnen deur paneel vervangen maar ik ga toch kijken of ze dat in Tiel kunnen doen.
Dikke pluim voor die service erg vriendelijk ook!
Eind Januari MG EHS 2023 gekocht in Oosterhout/Nijmegen. vanaf proefrit al sensoren defect. Later viel mij op dat lucht door roosters kwam zonder uberhaupt AC aan, knoep in stuurkolom en wilde graag updates.
Uiteindelijk hebben ze auto 2 dagen gehad en alleen trekhaak gemonteerd en armsteun hersteld, geen communicatie niks, 2 mailtjes verstuurd maar geen reactie.
Uit frustratie rondgekeken en bleek Tiel ook MG service punt te zijn (we wonen er precies tussen in, in Leeuwen)
Sensoren betrof los kabeltje (ja serieus) dus hele systeem gaat dan uit.
Lucht door roosters was kap filter stond voor de helft open....
Systemen geupdate en ze hebben gelijk PTC controle gedaan die staat uit voor deze auto hebben ze toen ook niks mee gedaan in Oosterhout..
Ze moeten nog het binnen deur paneel vervangen maar ik ga toch kijken of ze dat in Tiel kunnen doen.
Dikke pluim voor die service erg vriendelijk ook!
Ik ben voornemens om een MG ZS EV uit 2020 aan te schaffen. Ik lees dat de SoH van de batterij met een ODBII reader uit te lezen is. Welke reader werkt hierin goed en met welke app (ik heb gelezen dat de EZs app zou moeten werken, maar deze is niet meer te vinden in de play-store)
[ Voor 21% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 05-05-2025 00:45 ]
Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)
Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)
Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2