Geeft de auto (MG5) eigenlijk aan dat er nieuwe update beschikbaar is, of hoe kan je dit weten?
Ik verwacht de mijne binnen een week of twee af te halen.
Ik verwacht de mijne binnen een week of twee af te halen.
Waarom lukt dat niet meer sinds eind 2022?Ronbebelaar schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Kon tot eind 2022 met mijn ZS Gen 1 altijd goed laden bij Tesla in NL en Frankrijk, maar sinds dit jaar lukt dat niet meer.
Back to the future
Bedankt voor de updatejpvdheijn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:50:
Zo de auto is terug en er zijn wat zaken opgelost en zaken verduidelijkt en ook zaken nog niet goed gediagnosticeerd maar dat komt wel.
Belangrijkste voor nu is dat er een sw update is gedaan van de ccu voor het euvel van niet laden bij de Supercharger. Dit is een recall volgens mijn service rapport en raad ik aan iedereen aan dit te doen met een mg5. Ook zou de towmode nu moeten werken maar ook dat moet ik nog proberen. De tik bij last wisseling heb ik uitgelegd gekregen als de remzadels die bewegen. Het schijnt dat alle mgs dit hebben volgens de monteur en na een tijd is het vet wat weg en krijg je de tik te horen maar ik hou het in de gaten. Het tikkend relais is iets waar ik denk ik nog eens mee terug moet. Ik zal hier eens een video daarvan posten of dat andere mg5 rijders dit herkennen. Tot zover de service, en ps op dit moment heb ik niets af moeten rekenen maar stond er wel een kosten calculatie op de werkbon. 642 euro buiten de garantie om naar dit alles te kijken!
Dit zou het laden bij tesla Superchargers moeten oplossen. Ik durf niet te zeggen of dit ook andere euvels oplost.buutvrij schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:00:
[...]
Bedankt voor de updateM.b.t de ccu recall/supercharger laden: bedoel je hier een Tesla supercharger of een reguliere snellader langs de snelweg?
De handshake met de Tesla supercharger komt niet meer voor elkaar. Na enige tijd komt de melding dat er geen auto wordt herkend. Wisselen van lader helpt ook niet. Vermoedelijk is een BMS update 11/22 de oorzaak.
Welke metingen wil je graag hebben?Stancke schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:33:
Iemand die de interieurafmetingen heeft van de MG5?
Ik dacht dit terug te vinden op de AutoWeek Carbase maar helaas, staat niet ingevuld. Enkel de buitenafmetingen
Voor wat het waard is, ik ben zelf 1.94m en heb meer dan zat ruimte voor wat ik fijn vind.Stancke schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 11:02:
[...]
Binnenruimteafmetingen zoals op de Carbase beschikbaar is.
Vriend van mij zou via het werk in een MG5 geduwd worden en is 2m hoog, lijkt mij nipt te worden en zou graag eens de binnenafmetingen vergelijken met zijn huidige wagen.
[Afbeelding]
Nice!! Dat zou ook de mijne moeten worden, zoals ie daar te zien is :-)n00n11 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:17:
Sinds gisteren de blije eigenaar van de MG 5!
In november 2022 besteld, maar gister eindelijk op mogen halen!![]()
[Afbeelding]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Engelse media hopen dat de MG-fabriek in het VK gevestigd zal worden.JimmyB schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:43:
‘Chinese autobouwer SAIC wil MG weer in Europa gaan bouwen’
https://www.automotive-on...er-in-europa-gaan-bouwen/
blup
Dat laatste weet je niet zeker. VK en EU kunnen best een deal sluiten. Of die 10 procent importheffing geldt nu al niet voor het VK? Die regels zijn wat moeilijk te googlen zal ik maar zeggen...Bezulba schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Engelse media hopen dat de MG-fabriek in het VK gevestigd zal worden.
hahahahahahhahahahaha
oh wacht, ze waren serieus
HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHA
Dan gooi je je voordeel van geen importkosten direct door het putje, gaat em dus niet worden.
Een deal? Ze zijn de EU uit, het is helemaal niet in ons belang om een deal te sluiten om een paar duizend autootjes extra te krijgen. Het is veel aantrekkelijker om die hele fabriek in de EU te laten komen dan om het VK een voordeeltje te geven.Barre73 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
Dat laatste weet je niet zeker. VK en EU kunnen best een deal sluiten. Of die 10 procent importheffing geldt nu al niet voor het VK? Die regels zijn wat moeilijk te googlen zal ik maar zeggen...
blup
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Op dit moment heeft de CCU recall SW update niet geholpen om te kunnen laden bij Tesla. Nog steeds dezelfde fout bij de communicatie. Ik ben maar weer in de pen gekropen richting van Mossel.jpvdheijn schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:50:
Zo de auto is terug en er zijn wat zaken opgelost en zaken verduidelijkt en ook zaken nog niet goed gediagnosticeerd maar dat komt wel.
Belangrijkste voor nu is dat er een sw update is gedaan van de ccu voor het euvel van niet laden bij de Supercharger. Dit is een recall volgens mijn service rapport en raad ik aan iedereen aan dit te doen met een mg5. Ook zou de towmode nu moeten werken maar ook dat moet ik nog proberen. De tik bij last wisseling heb ik uitgelegd gekregen als de remzadels die bewegen. Het schijnt dat alle mgs dit hebben volgens de monteur en na een tijd is het vet wat weg en krijg je de tik te horen maar ik hou het in de gaten. Het tikkend relais is iets waar ik denk ik nog eens mee terug moet. Ik zal hier eens een video daarvan posten of dat andere mg5 rijders dit herkennen. Tot zover de service, en ps op dit moment heb ik niets af moeten rekenen maar stond er wel een kosten calculatie op de werkbon. 642 euro buiten de garantie om naar dit alles te kijken!
Gefeliciteerd!Freekers schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:33:
Vandaag software update R24 laten installeren bij de dealer op mijn Marvel R. Bijna 2 jaar na introductie werkt nu _eindelijk_ de equalizer naar behoren. Halleluja!
Ik heb deze laten uitvoeren bij VM in Breda.RonaldABC schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:48:
[...]
Gefeliciteerd!
Bij welke vestiging heb je de update laten uitvoeren en is bekend wat deze update nog meer bevat? Release note?
Ik las op het Duitse EV-forum dat er in Nederland een pilot zou lopen mbt OTA. Bekend?
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
De Britten hebben hun eigen auto industrie om zeep geholpen, kunnen goed staken en hebben zichzelf uit de EU verwijdert en het merk verkocht..... verkocht is verkochtBezulba schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:08:
[...]
Een deal? Ze zijn de EU uit, het is helemaal niet in ons belang om een deal te sluiten om een paar duizend autootjes extra te krijgen. Het is veel aantrekkelijker om die hele fabriek in de EU te laten komen dan om het VK een voordeeltje te geven.
Blijkbaar bouwen ze in de UK al de MG3.meacount schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:31:
[...]
De Britten hebben hun eigen auto industrie om zeep geholpen, kunnen goed staken en hebben zichzelf uit de EU verwijdert en het merk verkocht..... verkocht is verkocht![]()
Heb geen idee hoe het zit in Born...... bij die Mini bouwers.... over capaciteit etc etc, maar zochten die niet iets om in elkaar te zetten? Zullen wel te duur zijn, gaat het waarschijnlijk richting voormalig oost.....
We gaan het wel zien, laten we hopen dat MG het vertrouwen in hun auto's weet te behouden en dat VM gedrevener wordt om mee te helpen het waar te maken dat MG in de EU gaat bouwen.
Ik schrok van het woord bouwen, maar het valt mee, enkel in elkaar zetten en dan ook nog van een model dat hier wel nooit zal komen. Uk, een soort van Ikea uitpak bedrijf en in elkaar zetten workshoprschoppema schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:13:
[...]
Blijkbaar bouwen ze in de UK al de MG3.
https://www.autoweek.nl/a...an-mg-te-zien-ook-als-ev/
Het is iig een best leuk autootje... Ik heb de huidige 3 in bonaire zien rondrijden. Doet een beetje denken aan de buitenkant aan mn oude sirion... Ik vind deze iig stuk mooier dan de dolphin van byd... Wie weet als ik over 5 jaar de zs moet inleveren en de bijtelling is 22 dat het een leuke vervanging is...meacount schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
Ik schrok van het woord bouwen, maar het valt mee, enkel in elkaar zetten en dan ook nog van een model dat hier wel nooit zal komen. Uk, een soort van Ikea uitpak bedrijf en in elkaar zetten workshop![]()
Een elektrische MG3 zou idd niet lang op zich moeten laten wachten anders is straks VW met de ID2 de lachende 3e, al zie ik ze hem niet voor vanaf 25K in de winkel zetten zoals ze maanden geleden beloofden, de huidige geldontwaarding kan daarbij wel eens roet in het eten gooien.
Dat Autoweek artikel was denk ik iets van een komkommertijd gevalletje.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat ziet er goed uit! Jij hebt dus wel bij tesla kunnen laden? Bij mij heeft de auto niet thuis aan de lader. De tesla lader detecteert de auto ook niet.Proton_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 22:41:
MG5 deed het prima in de bergen. Alle laaduitdagingen die ik had, waren aan mezelf te wijten
(zie ook deze in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa")
Fastned, Ionity, Tesla, alle smaken laders getest en goed bevonden. Deze 50 (55?) kWh variant laadt blijkbaar maximaal met 69 kW.
Omdat je met haarspeldbochten etc niet hard rijdt, kom je ook verrassend ver (en protip: laden alleen in het dal, nooit bovenop de pas. Afdalen is leuker met een lege accu en kost je dan geen remschijven).
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Proton, heb jij ook in Nederland geprobeerd bij tesla te laden? Met vriendelijke groet Jean-PaulProton_ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:39:
@jpvdheijn inderdaad, ik heb zowel in Duitsland, België als Frankrijk bij Tesla geladen. Niet elke SuC staat open in hun app, maar als hij erin staat moet het werken. De auto is nu precies een maand oud en heeft sindsdien geen updates gehad.
Hey, dit probeer ik inderdaad ook uit te zoeken. Hetzelfde probleem na het terugzetten naar fabrieksinstellingen. Als iemand dit weet graag!SanFil schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:58:
Goedemiddag,
Nadat onze MG5 een oplaadstoring heeft gehad en de pechhulp de accu even heeft losgekoppeld; is de auto terug gegaan naar de fabrieksinstellingen.
Elke keer als we de auto starten wil het systeem opnieuw configureren. Dit hebben we ook uitgevoerd.
Maar blijft het elke keer vragen.
We hebben ook de configuratie overgeslagen en tijd en taal handmatig ingevoerd.
Helaas helpt dit niet.
Heeft iemand nog een andere tip?
[ Voor 9% gewijzigd door zteph op 09-08-2023 09:10 ]
Ik twijfelde tussen de Marvel en de Model Y en ben na een hoop youtube video's toch afgehaakt op de Marvel.Wereldrijziger schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:51:
Zo,inmiddels trug van vakantie luxemburg.
Verbruik van marvel was behoorlijk. Zo,n 26 kw/100km.
Verschillende keren snellader gebruikt en laadsnel zit tussen 52 en 68 kw bijzonder laag vind ik terwijl de laders vermogen hadden van 350kw.
Ander ergenis hij laad op tot 320 tot 340 bij 100% lading.
Thuis opgeladen met 11 kw en jawel 366 km.
En voor het eerst bij tesla geladen wel 3x aanmelden/aansluiten en van paal gewisseld maar na zo n 1 min begon de auto te laden.
Laadsnelheid 37 kw 😪
En ook ik heb de r 24 update gehad.
De radio gebruik ik zelden,maar bij navigatie viel mij op dat er tijdens de route aut. Snelladers werden aangegeven bij tankstations en parkeer gelegenheid langs snelweg.
Al met al de marvel rijd lekker, heerlijk stil en vlot genoeg.
Hoe gaat dit laden op dit moment bij Tesla? Ziet de app van tesla de lader nu wel en kun je ook zien in de auto wat er gebeurt? Hoe lang duurt het nu voordat de handshake gedaan is?zteph schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:07:
Met een MG5-LR kan ik laden bij een Nederlandse Tesla Supercharger.
De auto is laatst wel naar de garage geweest voor een software-update van verschillende onderdelen.
Toevoeging: het snoer bij zo'n Supercharger is wat kort, dus je moet je auto ongeveer tegen de paal aan parkeren.
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door jpvdheijn op 09-08-2023 11:12 ]
Thanks, dan zal ik ook maar langs gaan denk ik.. heeft het je wat gekost en moest je een afspraak maken? Of kon je gewoon langs droppen?CryptoNL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:11:
@dudems13 Ik ben afgelopen vrijdag bij Van Mossel geweest met mijn MG5 met dit exacte probleem ( had ik al eerder gemeld in dit topic ).
Ze hebben iets aan de software aangepast en nu krijg ik de meldingen niet meer. Je kunt dit in ieder geval zelf niet oplossen.
Wel heb ik nog steeds iets vaags met de MG5. Als ik bijvoorbeeld even stop bij de benzinepomp om wat drinken te kopen en ik stap daarna weer in, dan blijft het scherm toch nog zwart. Waarschijnlijk komt dat doordat er te weinig tijd zit tussen de wagen uit zetten en weer aanzetten. Zou eigenlijk niet mogen, maar goed.
Er is wel degelijk verschil in die auto’s en welke test je ook doet, de Y zal winnen. Tesla heeft gewoon een heel hoog nivo bereikt.XelaRetak schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Ik twijfelde tussen de Marvel en de Model Y en ben na een hoop youtube video's toch afgehaakt op de Marvel.
Nu ik de laadsnelheden hier lees ben ik daar wel heel erg blij mee. Financieel was er niet veel verschil, maar in gebruik lijkt dat er wel te zitten.
diskeltische lurker
Kost niets. Afspraak maken en dan week of 10 wachten....dudems13 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Thanks, dan zal ik ook maar langs gaan denk ik.. heeft het je wat gekost en moest je een afspraak maken? Of kon je gewoon langs droppen?
Het schijnt dus dat hier iets posten ook kan helpen, vandaag is het scherm niet meer verschenen.. hahaCryptoNL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:12:
[...]
Kost niets. Afspraak maken en dan week of 10 wachten....
Dat is geen fixdudems13 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
Het schijnt dus dat hier iets posten ook kan helpen, vandaag is het scherm niet meer verschenen.. haha
Mijn vriendin laat me net weten dat ze na de taal configureren bij de vraag instellingen opslaan op nee heeft gedrukt. Dus misschien was dat dan de fix? Zou wel erg raar zijn.
Thanks iig! Wellicht maak is alsnog een afspraak, want de radio doet het ook vaker niet dan wel, alsof er helemaal geen signaal is niet op dab+ of gewoon fm. En navigatie is soms zo scheef dat het denkt dat we een km verderop zijn.. maar goed, welkomscherm is iig weg!
Ja, een groot verschil. Het enige dat voor mij hetzelfde was waren de kosten (company car in het buitenland dus iets andere constructie dan NL). Ok, voor de kosten van een MY RWD kon ik een Marvel R Performance krijgen, maar die snelheid heb ik niet nodig(de Bose geluidsinstallatie klonk wel echt top) en de Y RWD komt alsnog verder op een lading en mag meer trekken (trekhaak is hier standaard op beide modellen).technopeuter schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:25:
[...]
Er is wel degelijk verschil in die auto’s en welke test je ook doet, de Y zal winnen. Tesla heeft gewoon een heel hoog nivo bereikt.
In de app selecteer ik achtereenvolgens "Uw niet-Tesla opladen", "Hier opladen", "Kies stationnummer" en "Begin met opladen". Als het laden is begonnen, laat de app het laadvermogen zien (in [kW] dus).jpvdheijn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Hoe gaat dit laden op dit moment bij Tesla? Ziet de app van tesla de lader nu wel en kun je ook zien in de auto wat er gebeurt? Hoe lang duurt het nu voordat de handshake gedaan is?
Mijn auto ging naar de garage omdat het snelladen niet meer werkte, dus ook niet bij bijv. Fastned. De update heeft dat probleem verholpen. Ik weet niet of ik de update ook gehad zou hebben zonder dat probleem. Van Mossel was druk, want het duurde een paar weken voordat ik terecht kon. Dat vond ik prima, want ik kon wel een paar weken zonder snelladen. Verder was ik ook wel tevreden over de afhandeling. Ik had een afspraak om een diagnose te stellen, maar uiteindelijk is het probleem opgelost tijdens dezelfde afspraak.Heel interessant ik heb ook een update gehad maar waarschijnlijk niet aan de juiste module die het laden bij Tesla mogelijk moet maken. Ik heb weer contact opgenomen met van Mossel om dit nogmaals te laten doen.
Dat had ik me niet gerealiseerd, bedankt voor de tip.Tip je hebt je auto bij de Tesla lader in het "verkeerde" vak geparkeerd ;-). Hier zul je tesla rijders over horen morren als je aankomt bij een volle lader. Nu houdt je twee laadplekken bezet daar Tesla's altijd hun laadpoort links achter hebben.
Welke bouwjaar is je ZS?HandyLumberjack schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:16:
Hier ook een ZS, airco doet gewoon wat die moet doen, maar de ZS heeft geen warmtewerend glas dus als de zon flink naar binnen schijnt voelt het soms een beetje warmer dan ik bij mijn vorige auto gewend was.
Doet de airco het wel als het buiten minder warm is?
(Bij mijn vorige EV had ik wel een probleem, daar werkte de airco prima, maar hij stopte er volledig mee boven de +-25 graden. Dus als je dan de diagnose stelt bij kamertemperatuur, kom je tot de conclusie dat er niks aan de hand is. Uiteindelijk hebben ze een aantal kleppen vervangen en toen was het goed)
Het werkt idd. Welkomstscherm is weg, hopelijk blijft het zo!dudems13 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
Het schijnt dus dat hier iets posten ook kan helpen, vandaag is het scherm niet meer verschenen.. haha
Mijn vriendin laat me net weten dat ze na de taal configureren bij de vraag instellingen opslaan op nee heeft gedrukt. Dus misschien was dat dan de fix? Zou wel erg raar zijn.
Thanks iig! Wellicht maak is alsnog een afspraak, want de radio doet het ook vaker niet dan wel, alsof er helemaal geen signaal is niet op dab+ of gewoon fm. En navigatie is soms zo scheef dat het denkt dat we een km verderop zijn.. maar goed, welkomscherm is iig weg!
2022Ronbebelaar schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:54:
[...]
Welke bouwjaar is je ZS?
Ik heb een 2020 versie waarvan ik de ramen heb laten tinten, hetgeen een hele verbetering is. De airco doet het trouwens ook nog steeds prima na 36000 km.
Heb interesse om de huidige ZS in te ruilen voor 2023 versie, maar vraag me af of die wel warmtewerend glas hebben. VM heeft alleen de optie voor Privacy glas achter de B-stijl, maar dat zoek ik niet.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 10-08-2023 21:09 ]
Wij hebben dit ook. Aan de telefoon (belde eerst MG en toen van Mossel) is aan mij verteld dat dit bij de dealer verholpen moet worden. Dus bij een beurt geef ik het wel aan.dudems13 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:33:
[...]
Hey, dit probeer ik inderdaad ook uit te zoeken. Hetzelfde probleem na het terugzetten naar fabrieksinstellingen. Als iemand dit weet graag!
[Afbeelding]
Ik zou gewoon door de configuratie gaan en nee doen. Schijnbaar helpt het.. Zo niet, kan het ook geen kwaadD. Ninjai schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:11:
[...]
Wij hebben dit ook. Aan de telefoon (belde eerst MG en toen van Mossel) is aan mij verteld dat dit bij de dealer verholpen moet worden. Dus bij een beurt geef ik het wel aan.
[ Voor 4% gewijzigd door dudems13 op 10-08-2023 21:40 ]
Ik weet dat de ZS die ik begin vorige maand heb opgehaald geen zonwerend glas heeft (of anders is het 'heel weinig' werendRonbebelaar schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:54:
[...]
Welke bouwjaar is je ZS?
Ik heb een 2020 versie waarvan ik de ramen heb laten tinten, hetgeen een hele verbetering is. De airco doet het trouwens ook nog steeds prima na 36000 km.
Heb interesse om de huidige ZS in te ruilen voor 2023 versie, maar vraag me af of die wel warmtewerend glas hebben. VM heeft alleen de optie voor Privacy glas achter de B-stijl, maar dat zoek ik niet.
Hoor net van VM dat alle nieuwe modellen van MG zonwerend glas hebben.
Ik heb er inmiddels ook 3000+ km's op zitten in iets meer dan een maand, in mijn ZS Lux. SR. En het verbruik schommelt tussen 15.5-17.5, wat ik zelf mee vond vallen. Ik haal met de standard range hiermee dus meestal zo rond de 300km op een volle accu. Hij laad ook altijd tot 100% als ik hem voor de deur laad, dus dan stap je wel met een gerust gevoel in. Ben wel benieuwd hoe het in de winter gaat zijnPeter Wag schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:50:
MG ZS EV Long Reache inmiddels 9 dagen in gebruik en al 1800 KM mee gereden. Auto bevalt tot nog toe erg goed. Vandaag rit voor werk gemaakt van 263 KM. accu was 100% geladen toen ik vanmorgen weg ging en bereik op de eco stand was 414 KM. op eco stand gereden en cruice control op 105 gezet. bij aankomst op zaak was er 52% uit de accu. weer geladen tot 100% en het bereik geeft 463 Km aan zoals op onderstaande foto staat[Afbeelding]
Bereik is meer dan de fabrieks opgave waar ik zeer tevreden mee ben.
Ik kom tussen de 200 en 230 km, afhankelijk van het seizoen, de temperatuur buiten, wind en mijn eigen rijgedrag. Bij -20 met tegenwind kom je niet ver, maar bij 25 graden, geen airco aan en 100km/u lukt dat een stuk beterTweak_ers schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:09:
Hoe ver komt de 2019/2020 versie van de ZS bij de gebruikers in de praktijk?
Wegens een overstap van werkgever moet de Tesla eruit en is er geen budget voor een andere Tesla.
Als ik de afschrijving van mijn Model 3 bereken schrik ik daar toch wel van (€730 per maand) en wil ik geen hele dure auto terug.
De andere kant is dat de ZS niet heel ver lijkt te komen, waar we met de Tesla nog wel eens mee op vakantie gingen, lijkt dat er met de ZS niet in te zitten. Klopt die aanname?
We vinden hem er best mooi uitzien en hij is relatief betaalbaar.
Maar dat betekent vanaf nu alleen nog maar vliegvakanties als consequentie. Dat was de afgelopen jaren ook niet altijd succesvol op Schiphol en de toekomst van vliegen is sowieso niet zeker met Schiphol dat moet krimpen.
Misschien denk ik iets te ver door, laten we bij vraag 1 beginnen. Hoe ver komen jullie in de praktijk?
Hoe bepaal je bij een MG de accu degradatie?
blup
Welk accupakket heeft die ZS van jou dan? Van dat soort getallen qua actieradius schrik ik wel wat... (MG5 standard range in de bestelling hier..)Bezulba schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Ik kom tussen de 200 en 230 km, afhankelijk van het seizoen, de temperatuur buiten, wind en mijn eigen rijgedrag. Bij -20 met tegenwind kom je niet ver, maar bij 25 graden, geen airco aan en 100km/u lukt dat een stuk beter
[ Voor 32% gewijzigd door Barre73 op 18-08-2023 10:43 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 18-08-2023 11:46 ]
Dank je. Ik zal gaan duimen voor mijn eigen actieradius. maar mijn rijstijl kennende zal ik me moeten aanpassen, of vaker tussendoor laden :-)Proton_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:41:
@Barre73 Mijn MG5 SR haalt die cijfers wel. Althans de zomercijfers, ik heb nog geen winterdata
Een MG5 is 11 cm lager en 50 cm langer dan een ZS, beide helpt.
Hier ook soortgelijke km’s met een 2020 zs ev. Wij gebruiken hem voor woon-werkverkeer. Daarvoor een prima range.Bezulba schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Ik kom tussen de 200 en 230 km, afhankelijk van het seizoen, de temperatuur buiten, wind en mijn eigen rijgedrag. Bij -20 met tegenwind kom je niet ver, maar bij 25 graden, geen airco aan en 100km/u lukt dat een stuk beter
laag, dat is waar, maar aangezien de accu nu ook niet zo groot is kom je met 20-30 minuten snelladen weer een heel stuk verder.Joosty10 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Hier ook soortgelijke km’s met een 2020 zs ev. Wij gebruiken hem voor woon-werkverkeer. Daarvoor een prima range.
Persoonlijk zou ik er niet mee op vakantie willen, naast de beperkte range is de laadsnelheid bij snellaadstations echt laag (50 kW).
blup
ik heb een mg zs ev uit 2020 geen verschillende accu pakketen mogelijk bij dat type.Barre73 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:41:
[...]
Welk accupakket heeft die ZS van jou dan? Van dat soort getallen qua actieradius schrik ik wel wat... (MG5 standard range in de bestelling hier..)
Ter info: Dit is wat ik vanuit de EV database heb gelezen voor een MG5 Standard Range:
Praktische Actieradius
Stad - Winter * 265 km
Snelweg - Winter * 190 km
Gecombineerd - Winter * 225 km
Stad - Zomer * 400 km
Snelweg - Zomer * 240 km
Gecombineerd - Zomer * 305 km
Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming.
Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC.
Voor 'Snelweg' wordt een continue snelheid van 110 km/u aangenomen
blup
Zo bedoelde ik de vraag niet. Wat ligt er in die auto qua accus? Hoeveel KwH?Bezulba schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:32:
[...]
ik heb een mg zs ev uit 2020 geen verschillende accu pakketen mogelijk bij dat type.
Alle info kun je hier vinden. https://ev-database.org/nl/auto/1201/MG-ZS-EVBarre73 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:46:
[...]
Zo bedoelde ik de vraag niet. Wat ligt er in die auto qua accus? Hoeveel KwH?
Ik zit vaak maar op 30kW dus echt een boodschappenautoJoosty10 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Hier ook soortgelijke km’s met een 2020 zs ev. Wij gebruiken hem voor woon-werkverkeer. Daarvoor een prima range.
Persoonlijk zou ik er niet mee op vakantie willen, naast de beperkte range is de laadsnelheid bij snellaadstations echt laag (50 kW).
diskeltische lurker
Dank je wel. Ik heb een proefrit van een uur gemaakt en toen niks gemerkt wat me zou kunnen storen. Maar ik lees hier ook mee uiteraard.. dus we gaan het merken!buutvrij schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:01:
Even voor de meneer met mg5 SR in bestelling:
Winter snelweg 260 km. Ik rijd defensief en max snelheid. Met verwarming aan.
Zomer stadsbereik 400+ km. Snelweg ruim 330 km. Ik heb 'm sinds begin december. -10 wordt het nooit meer.
Ik denk dat je je meer gaat storen aan de SW.
[ Voor 8% gewijzigd door JEFFOR op 20-08-2023 16:00 ]
Als de auto niet de officiele laadprotocollen volgt dan krijg je dit. Is een bekend issue i.c.m. zappi oplossing is software update van de OBC.JEFFOR schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:12:
Goedemiddag, een vraag voor mijn schoonvader.
hij is in het bezit van een MG EV nieuw model (72kw)
hij kan overal opladen geen probleem.
echter thuis met zijn thuislader(zappi) geeft de auto na enkele minuten charge completed aan terwijl de auto niet volgeladen is.
met zijn vorige mg ev nooit problemen gehad. ook niet met de zappi oplader laden gewoon richting de 7kwh
bijkomstigheid hij heeft thuis vanuit de netbeheerder nog steeds een 1-fase aansluiting en dus een "verkapte" 3fase aansluiting voor zijn thuislader.
heeft iemand hier dezelfde situatie en zelfde problemen?
alvast bedankt
ps. hij is twee weken geleden bij van mossel geweest is de software gereset maar dat heeft niks geholpen
excuus het is de mg zs ev maar bedankt voor de info!Vaevictis_ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:12:
De MG Comet, bijzondere auto multipla gehalthttps://www.team-bhp.com/...hares-unexpected-featurese is hoog.
gaan we proberen bedankt !Vaevictis_ schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
Als de auto niet de officiele laadprotocollen volgt dan krijg je dit. Is een bekend issue i.c.m. zappi oplossing is software update van de OBC.
Voor de lagere lasten van de ZS kun je voor de vakantie ook een auto huren.Tweak_ers schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:09:
Wegens een overstap van werkgever moet de Tesla eruit en is er geen budget voor een andere Tesla.
Als ik de afschrijving van mijn Model 3 bereken schrik ik daar toch wel van (€730 per maand) en wil ik geen hele dure auto terug.
De andere kant is dat de ZS niet heel ver lijkt te komen, waar we met de Tesla nog wel eens mee op vakantie gingen, lijkt dat er met de ZS niet in te zitten. Klopt die aanname?
Maar dat betekent vanaf nu alleen nog maar vliegvakanties als consequentie. Dat was de afgelopen jaren ook niet altijd succesvol op Schiphol en de toekomst van vliegen is sowieso niet zeker met Schiphol dat moet krimpen.
Misschien denk ik iets te ver door, laten we bij vraag 1 beginnen. Hoe ver komen jullie in de praktijk?
Ja en nee, het probleem met die stelling is wel een beetje dat een ruimere benzine gezinsauto, goedkoper is dan een ZS.Henno Keers schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:13:
[...]
Voor de lagere lasten van de ZS kun je voor de vakantie ook een auto huren.
Wij hebben de ZS ook op die manier geleased. Het merendeel van de kilometers zijn binnen de grenzen en daarvoor voldoet de actieradius prima.
Een auto kopen of leasen voor 3 weken in het jaar is financieel niet slim.
Mijn vriendin rijdt gelukkig vooral in onze eerste generatie ZS, maar anders had ik hem zelf al lang de deur uit gedaan. De auto rijdt prima, maar ik vind de range echt te klein. Zij rijdt super rustig (vaak op cc achter een vrachtwagen) en zet altijd de airco uit, dan haal je nog wel een aardige range, maar zelf vind ik dat niet fijn rijden. Zeker op ritten naar de vakantie wil ik gewoon de airco aan kunnen zetten en dan niet in de stress zitten dat er dan 10% vanaf gaat ofzo. Daarnaast gaat het snelladen echt traag, gemiddeld denk ik 40/45 kw, onder optimale condities mag je blij zijn als je 50+ haalt, maar snel kan je het zeker niet noemen. Zowel ik als mijn vriendin hebben ook al meerdere keren gehad dat die snellader niet werkt. Het lijkt iets met aarde. Of anders EVs daar ook mogelijk last van hebben weet ik niet, maar wij hebben het met de ZS wel.Tweak_ers schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:09:
diskeltische lurker
Onze MG ZS Longrange had laatst 484 km toen we 100% geladen hadden. Normaal tot 80% ca. 350 km. Helft van de weg 100 km (dus 100 - 110) en helft stadsring 70 en stad. Doet het prima. Wel eco en airco gebruik ik eigenlijk niet. Af en toe dak open.Peter Wag schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:50:
MG ZS EV Long Reache inmiddels 9 dagen in gebruik en al 1800 KM mee gereden. Auto bevalt tot nog toe erg goed. Vandaag rit voor werk gemaakt van 263 KM. accu was 100% geladen toen ik vanmorgen weg ging en bereik op de eco stand was 414 KM. op eco stand gereden en cruice control op 105 gezet. bij aankomst op zaak was er 52% uit de accu. weer geladen tot 100% en het bereik geeft 463 Km aan zoals op onderstaande foto staat[Afbeelding]
Bereik is meer dan de fabrieks opgave waar ik zeer tevreden mee ben.
Wij hetzelfde, 16,5 voor een combinatie van aardig wat ritten met veel km en 'normaal' woon-werk verkeer bij 25000 km sinds begin maart.Chuck_Norris schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:20:
Voor de 2021+ ZS EV-bestuurders, wat zijn jullie verbruikt, en wat is % mix tussen snelweg en dorp?
Ik(ZS LR) zit nu op 3000 km met een gemiddelde van 16,4 kWh/100 km.
Gisteren met mijn MG ZS LR bij Tesla geprobeerd te laden. Verschillende palen geprobeerd, telkens werd het laden afgebroken en kon ik niet laden. De beroemde 'handshake' kwam niet tot stand. Tips?jpvdheijn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Hoe gaat dit laden op dit moment bij Tesla? Ziet de app van tesla de lader nu wel en kun je ook zien in de auto wat er gebeurt? Hoe lang duurt het nu voordat de handshake gedaan is?
Heel interessant ik heb ook een update gehad maar waarschijnlijk niet aan de juiste module die het laden bij Tesla mogelijk moet maken. Ik heb weer contact opgenomen met van Mossel om dit nogmaals te laten doen.
Tip je hebt je auto bij de Tesla lader in het "verkeerde" vak geparkeerd ;-). Hier zul je tesla rijders over horen morren als je aankomt bij een volle lader. Nu houdt je twee laadplekken bezet daar Tesla's altijd hun laadpoort links achter hebben.
Netjes hoor, ik zit met de ZS LR op gemiddeld 18,5kWh/100km over 13.000km, maar dat is met heel veel snelweg met 105/135, op standje "normal" en de airco aan (indien nodig).Jules B schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:37:
[...]
Wij hetzelfde, 16,5 voor een combinatie van aardig wat ritten met veel km en 'normaal' woon-werk verkeer bij 25000 km sinds begin maart.
Bij een Britse forum zeggen ze dat dit middels een software update op te lossen is. Maar het gaat niet over een OTA update, de auto moet echt naar de dealer.Gisteren met mijn MG ZS LR bij Tesla geprobeerd te laden. Verschillende palen geprobeerd, telkens werd het laden afgebroken en kon ik niet laden. De beroemde 'handshake' kwam niet tot stand. Tips?
[ Voor 19% gewijzigd door marvel27 op 26-08-2023 11:29 ]
Dank voor de tip, ik ga even bellen.VicTheTrader schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:21:
[...]
Bij een Britse forum zeggen ze dat dit middels een software update op te lossen is. Maar het gaat niet over een OTA update, de auto moet echt naar de dealer.
Ik weet niet of bij ons ook zo is, misschien is het even de moeite waard om Van Mossel even te bellen.
Wij rijden woon-werk half 100 - 110 en half 70-80. Grotere afstanden op de snelweg ook ca. 100 - 110 en af en toe 120 - 130, maar dat laatste niet zo vaak. Verschillende chauffeurs, over het algemeen in de eco-stand. Kortom, hij doet het prima en bevalt goed.HandyLumberjack schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:08:
[...]
Netjes hoor, ik zit met de ZS LR op gemiddeld 18,5kWh/100km over 13.000km, maar dat is met heel veel snelweg met 105/135, op standje "normal" en de airco aan (indien nodig).
Kan dit helemaal beamen.marvel27 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:06:
Vakantie met de 2020 ZS EV: kan prima, als je je erop instelt. Wij zijn in april (dus veel regen en nog niet heel warm) met twee kleuters naar biarritz gereden. Elk anderhalf tot 2u aan de snellader. Eigenlijk was dat perfect: na anderhalf uur moet er sowieso wel iemand naar de wc of is het weer etenstijd. Na anderhalf uur beginnen onze kinderen ook was onrustig te worden, dus met dit ritme krijgen ze eigenlijk niet de kans om te gaan klieren. De combinatie van geen klierende kinderen, en veel stops onderweg maken dat je een paar uur later, maar wel veel uitgeruster aan je vakantie kan beginnen.
Opladen naar 80% duurde zo'n 35-45 minuten, maar met vier naar de wc, en snackje eten en wat spelen duurt als gauw langer dan dat. De auto was altijd sneller klaar dan wij met onze activiteiten.
Had ik liever een grotere range gehad? Natuurlijk. Maar ook met de 2020 ZS is het prima te doen.
Er lijkt meer verschil te zijn. Volgens MG zelf:marvel27 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:40:
De Comfort Standard range kost nu 399€ per maand, op basis van 7500€ km per jaar. De luxury kost 469€ per maand. Klopt het dat het enige verschil tussen de twee versies het panoramisch dak, de regensensor en elektrische stoelbediening is? Dan maakt VM de ZS EV Comfort wel erg interessant.
Volgens mij ook, ik wou destijds stoffen bekleding, en daarvoor "moest" ik wel de comfort kiezen.rik schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:07:
Overigens valt me op dat de VM 75-jaar versie die wordt aangeboden, stoffen bekleding heeft, volgens de specs. Zouden ze daar kunstleer ook onder scharen? Want naar mijn weten heeft de Luxury altijd kunstleer gehad (aangeduid als ‘leer’ maar dat ter zijde).
Luxury heeft gewoon kunstleer.HandyLumberjack schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:23:
[...]
Volgens mij ook, ik wou destijds stoffen bekleding, en daarvoor "moest" ik wel de comfort kiezen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq