Toch nog even, wellicht bij iedereen bekende kuren van de guess-O-meter.
Het werkt voor mij bijna verslavend om het gebruik bij te houden.
Bij 100% SOC: range bij dit weer 247 Km in Eco en hvac aan, ventilator en zonder verwarming.
Daarna rijden en elke keer weer gereden Km + resterende range optellen, dit wordt in mijn geval snel al meer dan 247 Km soms wel 260 Km, lijkt mij een goed teken.
Ook kom je er achter dat elk van de 8 blokjes overeen komt met ca. 30 Km in de zomer zelfs iets meer.
Dan op een gegeven moment bij rest range ca. 90 tot 100 Km de bekende drop down.
Dit gebeurd als de auto even geparkeerd heeft gestaan, 90 Km rest wordt dan in een keer 68 Km of zo.
Er zijn dan nog drie blokjes over.
Resterende range loopt nu langzamer terug als de gereden kilometers.
Na weer een of twee keer parkeren hetsteld de resterende range in een keer weer en kom je bij gereden + resterende range weer keurig uit op 260 Km.
De range bij nog twee blokjes over is dan nog 80 Km en dit is nou juist waar ik helemaal niets van geloof.
Toch geeft mijn OVMS dan nog ca. 33% aan: 1/3 deel van de accu en 247:3 komt toch ook aardig in de buurt van die 80 Km.
Maar als je 30 Km per blokje blijft hanteren dan zou de range vlak na die (onverklaarbare) dropdown toch beter kloppen.
Ik heb het nog nooit verder uitgeprobeerd omdat de auto tegen die tijd al lang weer aan de lader hangt.
@ diegenen die het wel geprobeerd hebben:
2 blokjes is nog 80 Km, hoeveel kilometer nog te gaan als alle blokjes op zijn?
Is die 80 Km bij 2 blokjes misschien inclusief een aantal reserve (nood)kilometers?