Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 17:47
rik schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 15:07:
Ik zat zelf te denken aan een Sonoff of zwave plug, die ik dan koppel aan m’n Homey. Dan leg ik een draadloze knop of afstandsbediening daarvoor in de auto, zodat ik hem vanuit daar aan of uit kan zetten. Of via een beacon of WiFi geofencing, nog mooier :) Maar inderdaad de Nedis plug zou ook een prima oplossing zijn 👍
Die pluggen die jij noemt zijn maar 2000 W = nog geen 10A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:43

rik

Sonoff is ook in 16A/3500W beschikbaar (
https://a.aliexpress.com/_BTfagV of anderen), en Fibaro heeft bijvoorbeeld een zwave WCD in het assortiment die 16A doet. Qua plugs heb ik een 3500W zwave plug in bezit van Neo Coolcam die 3500W doet. Maar waarschijnlijk ga ik voor de Fibaro aangezien ik toch nog een dedicated WCD wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
rik schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:35:
Sonoff is ook in 16A/3500W beschikbaar (
https://a.aliexpress.com/_BTfagV of anderen), en Fibaro heeft bijvoorbeeld een zwave WCD in het assortiment die 16A doet. Qua plugs heb ik een 3500W zwave plug in bezit van Neo Coolcam die 3500W doet. Maar waarschijnlijk ga ik voor de Fibaro aangezien ik toch nog een dedicated WCD wil maken.
Mooi die Sonoff op Aliexpress voor een tientje, ik denk bijna vergelijkbaar met de Nedis.
Alleen hoe meer je van dit soort dingen tussen je granny hangt hoe kwetsbaarder e.e.a. wordt, vergeet niet 16A is niet niks. Dit soort modules zijn meer ontworpen voor verlichting e.d. met een max van 16A weliswaar, maar 16A continue is toch weer iets anders.
Wel goed dat er geen extra stekkerverbindingen zijn, is alleen maar beter.
Zou wel leuk zijn om het energieverbruik van je auto te registreren.
Ik denk er ook over :)

[ Voor 11% gewijzigd door johnberg51 op 18-10-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:51
johnberg51 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:31:
[...]
Alleen hoe meer je van dit soort dingen tussen je granny hangt hoe kwetsbaarder e.e.a. wordt, vergeet niet 16A is niet niks. Dit soort modules zijn meer ontworpen voor verlichting e.d. met een max van 16A weliswaar, maar 16A continue is toch weer iets anders.
Wel goed dat er geen extra stekkerverbindingen zijn, is alleen maar beter.
Daarom heb ik de stekker van de ali express granny afgeknipt en het ding rechtstreeks op een aparte groep in de meterkast aangesloten. Hoe minder materiaalovergangen, hoe minder weerstand, hoe minder verlies. Schakelen doe ik gewoon met de aardlekautomaat. Meten doet de de lader al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
dinootje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:21:
[...]

Daarom heb ik de stekker van de ali express granny afgeknipt en het ding rechtstreeks op een aparte groep in de meterkast aangesloten. Hoe minder materiaalovergangen, hoe minder weerstand, hoe minder verlies. Schakelen doe ik gewoon met de aardlekautomaat. Meten doet de de lader al.
Heb jij de granny van Ali ook in de meterkast hangen dan, of via een verlengkabel?
De overgangsweerstand van een schuko is wel zeeer klein en bij mij is er nog geen spoortje van inbranding of iets op te zien na 4000 Km laden. Verlies zit veel meer in de lengte van de kabel, wordt handwarm.
De granny geeft ook het aantal geladen Kwh aan, maar het werkelijk opgenomen vermogen uit het net moet je (althans bij mij) maal factor 1,1 doen.
Uitgetest met een tweede Kwh-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
johnberg51 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:42:
[...]

Heb jij de granny van Ali ook in de meterkast hangen dan, of via een verlengkabel?
De overgangsweerstand van een schuko is wel zeeer klein en bij mij is er nog geen spoortje van inbranding of iets op te zien na 4000 Km laden. Verlies zit veel meer in de lengte van de kabel, wordt handwarm.
De granny geeft ook het aantal geladen Kwh aan, maar het werkelijk opgenomen vermogen uit het net moet je (althans bij mij) maal factor 1,1 doen.
Uitgetest met een tweede Kwh-meter.
Het is ook niet de overgang van de schuko stekker wat voor problemen kan zorgen maar slechte contacten zoals aangedraaide schroeven of amateuristisch kabel strippen etc. Direct in de meterkast heb je maar 1 kans om het fout te doen. Op een stopcontact heb je dan nog een kans. En vergeet niet de gamma kwaliteit van sommige stopcontacten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
Ja dat ding hangt permanent in de meterkast, dus waarom zou ik het anders doen? Weinig weerstand is nog altijd meer dan geen weerstand, alle beetjes helpen.
Dat die lader niet exact het daadwerkelijk opgenomen vermogen weergeeft, maakt me niet uit. Een redelijke indicatie vind ik goed genoeg.

En het is ook nog eens de goedkoopste oplossing: kostte me afgezien van de lader niet meer dan een paar adereindhulzen.

[ Voor 17% gewijzigd door dinootje op 18-10-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZSEV81
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-12-2021
rik schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:54:
Toch vind ik deze Duosida ook een mooie (betaalbare) oplossing.

Als ik deze zou aansluiten op een dedicated 16A groep, en geen auto koppel die meer dan 16A aan kan (zoals de MG), is het dan een probleem dat dit station 32A aan kan?
Ik heb zelf de 3,3kw variant. Aangesloten op een eigen 16A groep. Is voor ons een prima oplossing.

https://www.wallboxdiscou...laadpaal-met-display.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
dinootje schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:52:
Ja dat ding hangt permanent in de meterkast, dus waarom zou ik het anders doen? Weinig weerstand is nog altijd meer dan geen weerstand, alle beetjes helpen.
Dat die lader niet exact het daadwerkelijk opgenomen vermogen weergeeft, maakt me niet uit. Een redelijke indicatie vind ik goed genoeg.

En het is ook nog eens de goedkoopste oplossing: kostte me afgezien van de lader niet meer dan een paar adereindhulzen.
Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die de Ali granny in de meterkast heeft hangen.
Hoe ben jij naar buiten gegaan met die laadkabel? Type 2 stekker er af gehaald of bij de granny zelf los gemaakt, je moet toch door de muur neem ik aan?
Was 4 m dan nog genoeg?

Bij mij deelt de granny een 16A groep waar alleen maar de wifi-modem en CV ketel op zit (ca. 150W).
Ik kan dus niet met de zekeringautomaat schakelen, vandaar een stopcontact.
Ik weet het, een blauwe CEE stekker was beter geweest, maar ik kijk het nog even af, in ieder geval na 4 maanden nog geen spoortje van enige inbranding of zo.
Overgangsweerstand stekker denk ik 0,001 ohm? Vermogen I2R = 16x16x0,001= 0,25W, peanuts dus.
Bovendien laad ik veel op 10A om de volgende ochtend 80% SOC te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
@johnberg51 Misschien een idee om er een werkschakelaar tussen te zetten? Dan kun je gewoon alles laten zitten :)

https://www.123groepenkas...A-BW225DP-2CMA142400R1000

juist door het erin en eruit halen van de stekker zal er interne slijtage ontstaan. Ik had afgelopen week ook 1x een stopcontact gebruikt in de meterkast (m'n werklicht aansluiting die er al jaren zit) en deze werd toch best warm bij 10A.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
johnberg51 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:14:
[...]
Leuk om te horen dat ik niet de enige ben die de Ali granny in de meterkast heeft hangen.
Hoe ben jij naar buiten gegaan met die laadkabel? Type 2 stekker er af gehaald of bij de granny zelf los gemaakt, je moet toch door de muur neem ik aan?
Was 4 m dan nog genoeg?
Eerlijk gezegd: op dit moment gaat hij nog door de voordeur naar buiten, maar ik heb nog een stuk 4mm2 grondkabel liggen. Ik denk dat ik die binnenkort rechtstreeks ga afmonteren op de granny en buiten de laadkabel er weer op ga aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
dinootje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

Eerlijk gezegd: op dit moment gaat hij nog door de voordeur naar buiten, maar ik heb nog een stuk 4mm2 grondkabel liggen. Ik denk dat ik die binnenkort rechtstreeks ga afmonteren op de granny en buiten de laadkabel er weer op ga aansluiten.
Ho, dat is wel zeer onpraktisch, zeker ‘s nachts.
Kijk eens naar mijn posts van 3 augustus
4 mm2 is wel een beetje overkill, hoe lang wordt de kabel?
Die kabel kun echt niet aan de granny monteren zit nog een ferrietkern met spoel omheen, zie foto’s Steefph.
Maar nog belangrijker, er zitten ook nog twee dunnere signaaldraden in de kabel (een gebruikt) voor de piloottoon.
Zul je toch deze kabel moeten bestellen:
https://www.laadkabeldisc...abel-zonder-stekkers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Steefph schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:11:
@johnberg51 Misschien een idee om er een werkschakelaar tussen te zetten? Dan kun je gewoon alles laten zitten :)

https://www.123groepenkas...A-BW225DP-2CMA142400R1000

juist door het erin en eruit halen van de stekker zal er interne slijtage ontstaan. Ik had afgelopen week ook 1x een stopcontact gebruikt in de meterkast (m'n werklicht aansluiting die er al jaren zit) en deze werd toch best warm bij 10A.
Eigenlijk best een goede tip Steefph, die lompe CEE stekkers is ook maar een gedoe.
Begin onderhand ook een beetje bang te worden ondanks dat er nog geen spoortje van inbranding is en de schuko helemaal niet warm wordt.
Maar ja, tijd en slijtage is verradelijk en als het fout gaat kan het snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
johnberg51 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:00:
Ho, dat is wel zeer onpraktisch, zeker ‘s nachts.
Kijk eens naar mijn posts van 3 augustus
4 mm2 is wel een beetje overkill, hoe lang wordt de kabel?
Die kabel kun echt niet aan de granny monteren zit nog een ferrietkern met spoel omheen, zie foto’s Steefph.
Maar nog belangrijker, er zitten ook nog twee dunnere signaaldraden in de kabel (een gebruikt) voor de piloottoon.
Zul je toch deze kabel moeten bestellen:
https://www.laadkabeldisc...abel-zonder-stekkers.html
Oeps, duidelijk gevalletje van niet goed genoeg mijn huiswerk gedaan. Bedankt voor de waarschuwing!

Door de deur is een noodopossing, ik werk toch thuis, kan dus overdag opladen en het was nog niet heel koud.
Ik denk dat ik gewoon de volgorde omdraai: grondkabel aan de aardlekautomaat en dan maar de lader naar buiten. Moet ik alleen nog even bedenken hoe ik die dan een beetje beschermd op ga hangen, maar dat gaat wel goed komen.
De grondkabel is trouwens 4mm2 simpelweg omdat ik die nog over heb van een andere klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
dinootje schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

Oeps, duidelijk gevalletje van niet goed genoeg mijn huiswerk gedaan. Bedankt voor de waarschuwing!

Door de deur is een noodopossing, ik werk toch thuis, kan dus overdag opladen en het was nog niet heel koud.
Ik denk dat ik gewoon de volgorde omdraai: grondkabel aan de aardlekautomaat en dan maar de lader naar buiten. Moet ik alleen nog even bedenken hoe ik die dan een beetje beschermd op ga hangen, maar dat gaat wel goed komen.
De grondkabel is trouwens 4mm2 simpelweg omdat ik die nog over heb van een andere klus.
Je kan natuurlijk ook voor die CP en PP aasluiting een stuk luidspreker kabel gebruiken van ongeveer 0.5mm2. Gaat maar 12v overheen. Even netjes in een flexbuisje stoppen en om de halve meter aan je grondkabel tapen zodat het duideljk is dat ze bij elkaar horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Discussies over thuisopladen, technieken en hoe het werkt horen niet in de topics van auto's thuis, maar in Het grote "thuis laden van je EV" topic.. Verdere discussie daarover is dan ook offtopic hier.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
johnberg51 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Was 4 m dan nog genoeg?

Bij mij deelt de granny een 16A groep waar alleen maar de wifi-modem en CV ketel op zit (ca. 150W).
Ik kan dus niet met de zekeringautomaat schakelen, vandaar een stopcontact.
Ik weet het, een blauwe CEE stekker was beter geweest, maar ik kijk het nog even af, in ieder geval na 4 maanden nog geen spoortje van enige inbranding of zo.
Overgangsweerstand stekker denk ik 0,001 ohm? Vermogen I2R = 16x16x0,001= 0,25W, peanuts dus.
Bovendien laad ik veel op 10A om de volgende ochtend 80% SOC te hebben.
knettergek, je gaat toch geen Ali-zooi in je meterkast hangen? die hang je buiten op een plek waar hij rustig kan wegfikken, ik heb ook nog een brandblusser er in de buurt.
jullie hebben zeker geen kinderen?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

technopeuter schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

knettergek, je gaat toch geen Ali-zooi in je meterkast hangen? die hang je buiten op een plek waar hij rustig kan wegfikken, ik heb ook nog een brandblusser er in de buurt.
alsof 99% van de "A" merken niet gewoon exact hetzelfde is maar dan een ander stickertje erop...

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dinootje
[...]

Wat doe jij op dit draadje dan? Dat gaat over een chinese auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
dinootje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:49:
[...]

Wat doe jij op dit draadje dan? Dat gaat over een chinese auto...
euh ik ben het draadje begonnen omdat ik de MG al 10 maanden rij en heb mijn auto zeker niet in huis staan.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinootje
technopeuter schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

euh ik ben het draadje begonnen omdat ik de MG al 10 maanden rij en heb mijn auto zeker niet in huis staan.
En je vervoert je kinderen zeker niet in zo'n onbetrouwbaar chinees produkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
dinootje schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

En je vervoert je kinderen zeker niet in zo'n onbetrouwbaar chinees produkt?
knap hoe je de discussie over de veiligheid van een aliexpresslader in de meterkast monteren weet om te buigen.

Mijn 'ali-lader' word tijdens het laden 44 graden, die wil ik dan niet in mijn huis hebben nee en zeker niet in een afgesloten meterkast.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
Vandaag langs geweest bij MG Amsterdam voor de laatste updates. Verliep lekker vlot en volgens mij moesten ze van de koffie af, zo vaak dat het werd aangeboden :+ Totaal 2u daar geweest.

Gelijk thuis aan de paal en ja, dat de auto gewoon gelijk begint met laden is wel zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:42
Yeaaah neem me woorden gedeeltelijk terug over VM.
16/09/2020 getekend en levering zou eigenlijk volgens de mail van vorige week plaatsvinden in de week van 14/11/2020, maar vandaag telefoontje gehad dat 26/10/2020 de auto in Breda staat voor mij om te leveren.

Toch erg snel en netjes uit gehandeld door VM.

Word een lange week :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fevo-1190
[...]

Ali-zooi die je gewoon op NL sites kan kopen, maar dan wel 180€ duurder.
Dus een leek zal nooit weten dat die identiek is aan de ali variant.
Ik zou hem ook niet in de MK hangen, maar sommige mensen blijven in de tijd hangen dat Ali enkel maar rommel verkoopt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johnberg51
technopeuter schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

knap hoe je de discussie over de veiligheid van een aliexpresslader in de meterkast monteren weet om te buigen.

Mijn 'ali-lader' word tijdens het laden 44 graden, die wil ik dan niet in mijn huis hebben nee en zeker niet in een afgesloten meterkast.
Mijn Androidboxje wordt wel 60 graden, staat onder de TV.
Wordt gewoon handwarm en er zit helemaal geen electronica tussen het netstroomcircuit, alleen 2 relais.
Enige wat zou kunnen gebeuren is printcontact inbranding in het 16A circuit, heb ik met mijn Bosch vaatwasser ook ooit gehad, niets aan de hand verder.
Kun je de vaatwasser onderhand ook wel buiten gaan zetten. :)

[ Voor 11% gewijzigd door johnberg51 op 20-10-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Fremske schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:23:
@Steefph zou jij een Github repro kunnen maken met jouw MG ZS integratie in Home Assistant?
Met een beetje geluk kan ik die dan via HACS ook installeren op mijn HA instance.

Zou erg tof zijn als er een goedgekeurde MG ZS integratie van komt die we kunnen zo kunnen installeren.
Er zijn namelijk al heel veel EVs die met hun API HA integratie hebben.

[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z1pQA3P5NcNZOPD9ysDXWuBZG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GY0AVQM97orlpbJW9jlVTUnq.png?f=fotoalbum_large

Om even een voorbeeld te geven hoe het er nu uitziet in Home Assistant met MQTT. Dit is waarschijnlijk een "quick and dirty" voor sommigen maar, voor mij werkt het ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
#OVMS
  - platform: mqtt
    name: MG_SoC
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/b/soc
    device_class: battery
    unit_of_measurement: '%'
    name: MG_MS_V_BAT_VOLTAGE
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/b/voltage
    unit_of_measurement: 'V'
    device_class: voltage
    name: MG_MS_V_BAT_Current
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/b/current
    unit_of_measurement: 'A'    
    device_class: current
    name: MG_MS_V_BAT_RANGE_EST
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/b/range/est
    unit_of_measurement: 'km'        
    name: MG_MS_V_POS_ODOMETER           
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/odometer
    name: MG_MS_V_POS_GPSSPEED                      
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/gpsspeed
    unit_of_measurement: 'km/h'    
    name: MG_MS_V_POS_LATITUDE                                 
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/latitude
    unit_of_measurement: '°'
    name: MG_MS_V_POS_LONGITUDE                                           
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/longitude
    name: MG_MS_V_POS_LOCATION                                                      
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/location

#OVMS Tires
    name: MG_MS_V_TPMS_FL_T                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/fl/t
    unit_of_measurement: '°C'
    name: MG_MS_V_TPMS_FR_T                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/fr/t
    name: MG_MS_V_TPMS_RR_T                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/rr/t
    name: MG_MS_V_TPMS_RL_T                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/rl/t
    name: MG_MS_V_TPMS_FL_P                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/fl/p
    unit_of_measurement: 'kPag'
    name: MG_MS_V_TPMS_FR_P                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/fr/p
    name: MG_MS_V_TPMS_RR_P                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/rr/p
    name: MG_MS_V_TPMS_RL_P                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/rl/p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axelkovac
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-03-2023
Heeft een van de gebruikers ervaring met de mg-pilot en in de file rijden? Blijft deze dan netjes de voorganger volgen of stop de mg-pilot als je een paar seconde stil staat? Bij wijze van spreken....kan de mg-pilot autonoom file rijden?

Trapt de mg ook automatisch op de rem als je achteruit rijdend een opstakel te dicht gaat naderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
axelkovac schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:13:
Heeft een van de gebruikers ervaring met de mg-pilot en in de file rijden? Blijft deze dan netjes de voorganger volgen of stop de mg-pilot als je een paar seconde stil staat? Bij wijze van spreken....kan de mg-pilot autonoom file rijden?

Trapt de mg ook automatisch op de rem als je achteruit rijdend een opstakel te dicht gaat naderen.
Dat gaat tot op zekere hoogte prima. Soms vind ik dat ie wel iets te laat wil remmen maar uiteindelijk is ie er altijd op tijd bij. Wel moet je even gas geven vanuit stilstand. Dat geeft de auto dan ook aan. Alleen maar als signaal dat jij er nog bent natuurlijk.
Ook is de eco stand dan niet erg fijn. Die laat bij het optrekken te grote gaten.
Ik gebruik het in ieder geval altijd. Maar wel met handen aan het stuur en voeten bij de pedalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 05:58
fevo-1190 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:56:
[...]

Gefeliciteerd ik kreeg van de week mail dat mijn witte luxury in week van 14/11/2020 afgeleverd gaat worden.
16/09/2020 getekend.
Wordt wel sneller blijkbaar

15 oktober getekend, net bericht dat ik hem 30 of 31 oktober kan afhalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Ik belde vandaag naar vM, omdat ik geen aflever datum gecommuniceerd heb gekregen. “Uiterlijk 14/11” was het antwoord, tja.. hopen dat ‘ie ook eerder komt :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik

rik

Mocht iemand nog dakdragers zoeken: https://www.lidl-shop.nl/MENABO-Dakrails/p100306163

[ Voor 44% gewijzigd door rik op 23-10-2020 12:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 16:33
Heeft iemand ervaring met deze dakdragers? Passen ze goed op de MG en hoe zit het bijvoorbeeld met de windruis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelorono
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 09:00
Ik heb gister getekend en uiterlijk maandag zal mijn auto besteld worden bij de dealer in Amsterdam. Verwacht hem binnen 2 weken te kunnen halen.

Luxury / Wit / Zwarte spiegels

Ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
jelorono schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:25:
Ik heb gister getekend en uiterlijk maandag zal mijn auto besteld worden bij de dealer in Amsterdam. Verwacht hem binnen 2 weken te kunnen halen.

Luxury / Wit / Zwarte spiegels

Ben erg benieuwd!
Gefeliciteerd.

Ik had 16/09/2020 besteld/getekend en 26/11/2020 (as maandag) kan ik mijn witte luxury ophalen incl trekhaak(of niet 7(8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelorono
fevo-1190 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

Gefeliciteerd.

Ik had 16/09/2020 besteld/getekend en 26/11/2020 (as maandag) kan ik mijn witte luxury ophalen incl trekhaak(of niet 7(8)7 )
Top man - jij ook gefeliciteerd!

Heb ook getwijfeld over de trekhaak maar vond hem vrij aan de prijs (zoals bij elke dealer..) In ieder geval veel plezier as maandag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
jelorono schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Top man - jij ook gefeliciteerd!

Heb ook getwijfeld over de trekhaak maar vond hem vrij aan de prijs (zoals bij elke dealer..) In ieder geval veel plezier as maandag :D
Vind €895 incl de btw opzich wel meevallen.
Heb operationeel lease en in de lease meenemen zou stuk duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 16:33
fevo-1190 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

Sterker nog, bij mijn laatste 4 leasewagens is het mij nooit gelukt om voor 895,- een trekhaak bij te kunnen nemen. Is het echt niet duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
user-100 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:50:
[...]

Sterker nog, bij mijn laatste 4 leasewagens is het mij nooit gelukt om voor 895,- een trekhaak bij te kunnen nemen. Is het echt niet duurder?
Dit is wat ik ervoor betaalde. Als je hem met de lease meeneem dan kost die rond 1200€ uit me hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Ik wil gewoon bij aflevering de trekhaak hebben en niet weer ergens anders laten doen(slechte ervaring mee).
En belasting betaald natuurlijk gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
fevo-1190 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

Bij mij zat de trekhaak er “gratis” bij (vrije tijds pakket) wel zakelijk gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 21:03

Fremske

and change the world

@Steefph super, daar heb ik wat aan!
Moet alleen dan nog een OVMS kastje aanschaffen. Ik heb daar tot op heden mee gewacht omdat ik hoopte dat je ook met Torque Pro via een ELM327 de data kan pollen via de OBD port. Daar kun je zelf ook de PIDs in vastleggen.
Steefph schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:29:
[...]

[Afbeelding]

Om even een voorbeeld te geven hoe het er nu uitziet in Home Assistant met MQTT. Dit is waarschijnlijk een "quick and dirty" voor sommigen maar, voor mij werkt het ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
#OVMS
    name: MG_SoC
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/b/soc
    device_class: battery
    unit_of_measurement: '%'
    name: MG_MS_V_BAT_VOLTAGE
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/b/voltage
    unit_of_measurement: 'V'
    device_class: voltage
    name: MG_MS_V_BAT_Current
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/b/current
    unit_of_measurement: 'A'    
    device_class: current
    name: MG_MS_V_POS_ODOMETER           
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/odometer
    name: MG_MS_V_POS_GPSSPEED                      
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/gpsspeed
    unit_of_measurement: 'km/h'    
    name: MG_MS_V_POS_LATITUDE                                 
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/latitude
    name: MG_MS_V_POS_LONGITUDE                                           
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/longitude
    name: MG_MS_V_POS_LOCATION                                                      
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/p/location

#OVMS Tires
    name: MG_MS_V_TPMS_FL_T                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/fl/t
    name: MG_MS_V_TPMS_FR_T                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/fr/t
    name: MG_MS_V_TPMS_RR_T                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/rr/t
    name: MG_MS_V_TPMS_RL_T                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/rl/t
    name: MG_MS_V_TPMS_FL_P                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/fl/p
    name: MG_MS_V_TPMS_FR_P                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/fr/p
    name: MG_MS_V_TPMS_RR_P                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/rr/p
    name: MG_MS_V_TPMS_RL_P                                                                   
    state_topic: ovms/ovms/MyCar/metric/v/tp/rl/p

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Bas_Pierik schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:05:
[...]

Bij mij zat de trekhaak er “gratis” bij (vrije tijds pakket) wel zakelijk gekocht
Ik ook zakelijk, maar was net te vroeg denk ik met bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@Fremske

Nog een exta mocht je de MG als locatie device willen gebruiken (zelf een tijdje mee zitten rommelen om de voorbeelden juist aan te passen).

Onderstaande in de "automations.yaml" plakken en je krijgt een device_tracker.mg erbij. Ik heb in de OVMS de home locatie ingevoerd voor de "sensor.mg_ms_v_pos_location" .

automations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- id: update_mg_position 
  alias: Update MG position
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.mg_ms_v_pos_latitude
  - platform: state
    entity_id: sensor.mg_ms_v_pos_longitude
  condition: []
  action:
  - service: device_tracker.see
    data:
      mac: FF:FF:FF:FF:FF:F7
      dev_id: mg_ovms
      source_type: gps
      host_name: MG
      location_name: '{{ states(''sensor.mg_ms_v_pos_location'') }}'
      gps:
      - '{{ states(''sensor.mg_ms_v_pos_latitude'') }}'
      - '{{ states(''sensor.mg_ms_v_pos_longitude'') }}'
      gps_accuracy: 20
      battery: '{{ states(''sensor.mg_soc'') | round(0) }}'
  mode: single

known_devices.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
mg:
  name: MG
  mac: FF:FF:FF:FF:FF:F7
  icon: mdi:car
  picture:
  track: true

[ Voor 6% gewijzigd door Steefph op 25-10-2020 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
Criminelis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Verminderen van snelheid in bochten met de cc aan vind ik zelf ook irritant. Hij staat gewoon te safe ingesteld, dat is jammer...
Van de week een beetje aan het experimenteren geweest en ik heb het idee dat dit afremmen in de bocht niet wordt gedaan als je in "Sport" rijd. Aangezien dit op de snelweg naar mijn idee geen verschil maakt in het totale verbruik zet ik hem nu dus op de snelweg in de sport modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 16:38
Steefph schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Van de week een beetje aan het experimenteren geweest en ik heb het idee dat dit afremmen in de bocht niet wordt gedaan als je in "Sport" rijd. Aangezien dit op de snelweg naar mijn idee geen verschil maakt in het totale verbruik zet ik hem nu dus op de snelweg in de sport modus.
Ja, dit heb ik ook gemerkt. Ook het accelereren, wanneer je voorganger uit je baan gaat (met acc), is een stuk vlotter. Sportstand op de snelweg is the way to go :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Donderdagmiddag naar van Mossel Breda voor de PEB update.
Hoor dat dit wel twee uur kan duren. Ik blijf mij hierover verwonderen, waarom moet dit zo lang duren?
Windows op je PC installeren duurt maar een half uurtje.
Ja, bestand moet vanuit China gedownload worden, kan niet van tevoren, is gekoppeld aan de auto enz. enz.
Ik zie het toch als een soort klantenbinding, eigenlijk zou de auto gewoon aan de wifi gekoppeld moeten kunnen worden en dat je het zelf doet. Kan bij Tesla ook voor zover ik weet.

Weet iemand of men nog iets kan doen aan rammeltjes (achter dashboard) of moet dan heel het dashboard gedemonteerd worden, zie ik eerlijk gezeged ook niet te zitten.
Maar niet teveel koffie drinken van tevoren. :)
En kijken of ik nog wat vragen beantwoord kan krijgen, per email laat men gewoon niets horen.

[ Voor 6% gewijzigd door johnberg51 op 26-10-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
johnberg51 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 11:39:
Donderdagmiddag naar van Mossel Breda voor de PEB update.
Hoor dat dit wel twee uur kan duren. Ik blijf mij hierover verwonderen, waarom moet dit zo lang duren?
Windows op je PC installeren duurt maar een half uurtje.
Ja, bestand moet vanuit China gedownload worden, kan niet van tevoren, is gekoppeld aan de auto enz. enz.
Ik zie het toch als een soort klantenbinding, eigenlijk zou de auto gewoon aan de wifi gekoppeld moeten kunnen worden en dat je het zelf doet. Kan bij Tesla ook voor zover ik weet.

Weet iemand of men nog iets kan doen aan rammeltjes (achter dashboard) of moet dan heel het dashboard gedemonteerd worden, zie ik eerlijk gezeged ook niet te zitten.
Maar niet teveel koffie drinken van tevoren. :)
En kijken of ik nog wat vragen beantwoord kan krijgen, per email laat men gewoon niets horen.
Bij mij was de update in een half uur klaar. Ik had dan ook al de comfort en bms update gehad. Ze zeiden iets van dat ze standaard twee uur reserveren omdat als je nog een andere update mist (die ze nodig achten) dat ze die dan ook installeren. Ik vermoed dat ze daarmee de comfort update bedoelen. De bms update krijg je nog steeds enkel en alleen als je laadproblemen hebt naar het schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelorono
fevo-1190 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

Gefeliciteerd.

Heb je hem al opgehaald? Bevalt 'ie? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
thehog schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Bij mij was de update in een half uur klaar. Ik had dan ook al de comfort en bms update gehad. Ze zeiden iets van dat ze standaard twee uur reserveren omdat als je nog een andere update mist (die ze nodig achten) dat ze die dan ook installeren. Ik vermoed dat ze daarmee de comfort update bedoelen. De bms update krijg je nog steeds enkel en alleen als je laadproblemen hebt naar het schijnt.
Ik ben gebeld voor een afspraak omdat er 'twee terugroepacties bekend' waren bij van Mossel. Ze hadden het over de PEB (in andere bewoording) en er was ook een update voor 'efficiënter laden'. Lijkt mij dat ze daar toch de BMS update mee bedoelen of is er nog een andere update? Ik heb niets aangegeven over laadproblemen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
PatrickH89 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Ik ben gebeld voor een afspraak omdat er 'twee terugroepacties bekend' waren bij van Mossel. Ze hadden het over de PEB (in andere bewoording) en er was ook een update voor 'efficiënter laden'. Lijkt mij dat ze daar toch de BMS update mee bedoelen of is er nog een andere update? Ik heb niets aangegeven over laadproblemen overigens.
Misschien wel hoor maar ik heb in juli al een BMS update gehad en wellicht daarom die tweede niet. Het valt me wel op dat ik niet AC kan laden met de auto ontgrendeld terwijl anderen met de BMS update na mij wel dat hebben. Er is dus blijkbaar nog een BMS update gekomen maar die blijkbaar niet perse dan ook op mijn auto moet omdat ik al een andere BMS update heb. Klinkt vaag.. maar weet ook geen andere uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
thehog schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Misschien wel hoor maar ik heb in juli al een BMS update gehad en wellicht daarom die tweede niet. Het valt me wel op dat ik niet AC kan laden met de auto ontgrendeld terwijl anderen met de BMS update na mij wel dat hebben. Er is dus blijkbaar nog een BMS update gekomen maar die blijkbaar niet perse dan ook op mijn auto moet omdat ik al een andere BMS update heb. Klinkt vaag.. maar weet ook geen andere uitleg :)
Nou, ik ben benieuwd. Hoop dat ik straks met de deuren van het slot kan laden én dat ik geen problemen zou hebben met slimme laadpalen zoals de Zappi mochten we daarvoor gaan in de toekomst (granny is nu prima in coronatijd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fevo-1190
jelorono schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 14:12:
[...]

Heb je hem al opgehaald? Bevalt 'ie? _/-\o_
Net opgehaald en wat een heerlijke auto!

Jammer dat aflevering slecht liep. Had trekhaak besteld en raad eens geen trekhaak 8)7

Hadden ook verkeerde inruilprijs doorgegeven en mijn meldcode van oude auto klopte niet dus moest meteen een nieuwe aanvragen.

Trekhaak gaan ze zsm oplossen :P

Maar voor de rest wat een rust ! Zo lekker geen pruttelbakje meer.
Heb overigens niet de update dat ik met deur open kan laden.
Ps range was ook maar 90km bij aflevering.. gelukkig woon ik dichtbij :9

[ Voor 5% gewijzigd door fevo-1190 op 26-10-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelorono
fevo-1190 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:50:
[...]

Jammer dat aflevering slecht liep. Had trekhaak besteld en raad eens geen trekhaak 8)7

Hadden ook verkeerde inruilprijs doorgegeven en mijn meldcode van oude auto klopte niet dus moest meteen een nieuwe aanvragen.

Top!! Gefeliciteerd :9~

Balen van de aflevering maar niet onverwachts als ik de rest van de eigenaren mag geloven.. hopelijk dat ze dat snel rechttrekken. Verder geen problemen bij de aflevering?

Geniet ervan en veel veilige kilometers toegewenst! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:48
fevo-1190 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:50:
[...]

Ps range was ook maar 90km bij aflevering.. gelukkig woon ik dichtbij :9
Voor de rest alles goed toch?
Compleet, schoon en opgeladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
jelorono schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Top!! Gefeliciteerd :9~

Balen van de aflevering maar niet onverwachts als ik de rest van de eigenaren mag geloven.. hopelijk dat ze dat snel rechttrekken. Verder geen problemen bij de aflevering?

Geniet ervan en veel veilige kilometers toegewenst! *O*
Bedankt!
Buiten dat accu maar op 90km stond en dat ik moest wachten ivm problemen met vrijwaring oude auto.. ging alles voor de rest goed. Vriendelijk personeel!

Maar nu staat de ACC denk op 3sec hoe kan ik die korter zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Jmtpes schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:23:
[...]

Voor de rest alles goed toch?
Compleet, schoon en opgeladen?
Compleet? Nee mis me trekhaak
Schoon? Ja ruikt heerlijk zo nieuw
Opgeladen? Nee neem aan dat je meer range dan 90km normaal hebt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:48
fevo-1190 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Ja met compleet bedoelde ik alle boekjes, kabels, matten en hamertje etc.

Jammer dat je slechts 90km range heb gekregen. Blijft toch apart, je betaalt een hoop geld voor de afleverkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
fevo-1190 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:29:
[...]

Toch bijzonder dat zoiets vergeten wordt :P

De granny die er bij zit, laad die altijd met 10A of kan je die ook nog instellen met minder of meer vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Jmtpes schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:11:
[...]

Ja met compleet bedoelde ik alle boekjes, kabels, matten en hamertje etc.

Jammer dat je slechts 90km range heb gekregen. Blijft toch apart, je betaalt een hoop geld voor de afleverkosten
Vanwege corona konden ze niet de uitleg geven die ze normaal zouden doen, maar na 1uur daarbinnen hebben gezeten was ik er ook wel klaar mee.
Zal morgen de grondige inspectie even doen.
Ja ik zag de range pas na het wegrijden dus heb het er ook niet over gehad.
Bas_Pierik schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:13:
[...]

Toch bijzonder dat zoiets vergeten wordt :P

De granny die er bij zit, laad die altijd met 10A of kan je die ook nog instellen met minder of meer vermogen?
Ja vind ik ook, maar had wel al zo’n voorgevoel omdat het hele proces al zo gaat :P

Die granny kan je niet instellen dus zal wel continu 10A trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nt0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:10
fevo-1190 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 20:25:
[...]

Maar nu staat de ACC denk op 3sec hoe kan ik die korter zetten?
Door de hendel van de ACC rechtsom te draaien, moet wel iedere keer weer opnieuw. Verder kun je als je de lane keeping uitzet in het menu, deze snel éénmalig activeren door de hendel 2x snel na je toe te trekken.

veel plezier met de auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
m3nt0s schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Door de hendel van de ACC rechtsom te draaien, moet wel iedere keer weer opnieuw. Verder kun je als je de lane keeping uitzet in het menu, deze snel éénmalig activeren door de hendel 2x snel na je toe te trekken.

veel plezier met de auto!
Top.
Lane assist vind ik wel een lekkere optie tot nu toe.
Als ik dan toch wat te klagen moet hebben is als je met ACC heel klein stukje achter een vrachtwagen zit met acc op 105km/u en je wil inhalen (je gaat naar links) zit er enige vertraging in. En dat los je op door wat gas bij te geven, maar dit kan hinderlijk zijn voor achteropkomend verkeer.

Voor de rest echt enkel maar lof over de auto ! Wat een rust en als het moet heerlijke duw in de rug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik

rik

Uit het niets een belletje gekregen dat ik zaterdag de MG mag ophalen, leuk!
Nu maar hopen dat alle updates dan ook al zijn doorgevoerd. Is er een manier waarop je dat kunt checken?
Niet dat ik hem anders niet meeneem ofzo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
fevo-1190 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:55:
[...]

Top.
Lane assist vind ik wel een lekkere optie tot nu toe.
Als ik dan toch wat te klagen moet hebben is als je met ACC heel klein stukje achter een vrachtwagen zit met acc op 105km/u en je wil inhalen (je gaat naar links) zit er enige vertraging in. En dat los je op door wat gas bij te geven, maar dit kan hinderlijk zijn voor achteropkomend verkeer.

Voor de rest echt enkel maar lof over de auto ! Wat een rust en als het moet heerlijke duw in de rug!
Ik herken dat ook van de ACC. Het duurt net even 2-3 seconden te lang eerdat de MG begint te versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:38
Net zelf even gebeld voor de noodzakelijke update waarvoor sommigen zijn benaderd vanuit Van Mossel zelf.

Dit schijnt alleen nodig te zijn wanneer je de buitentemperatuur nog niet op je display kunt zien.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Jorco schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:20:
Net zelf even gebeld voor de noodzakelijke update waarvoor sommigen zijn benaderd vanuit Van Mossel zelf.

Dit schijnt alleen nodig te zijn wanneer je de buitentemperatuur nog niet op je display kunt zien.
Dit is niet correct. Ik heb wel de comfort update gehad (en zie dus de buitentemperatuur op het display) en ben toch door Van Mossel gebeld voor een essentiële update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreZon
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-05-2023
PatrickH89 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:31:
[...]

Nou, ik ben benieuwd. Hoop dat ik straks met de deuren van het slot kan laden én dat ik geen problemen zou hebben met slimme laadpalen zoals de Zappi mochten we daarvoor gaan in de toekomst (granny is nu prima in coronatijd).
Heb van de week met een gestartte MG en de deuren van het slot naar de radio geluisterd met de auto gekoppeld aan een snellader en dit werkt gewoon. Auto heeft nog geen update's ontvangen na de aflevering. Of werkt dit alleen omdat het een snellader is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
AndreZon schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:44:
[...]

Heb van de week met een gestartte MG en de deuren van het slot naar de radio geluisterd met de auto gekoppeld aan een snellader en dit werkt gewoon. Auto heeft nog geen update's ontvangen na de aflevering. Of werkt dit alleen omdat het een snellader is??
Dat is het verschil tussen DC en AC laden. Bij DC laden kon dat altijd al, bij AC laden alleen met een bepaalde update, die sommige MG's krijgen en sommige (nog?) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
PatrickH89 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:47:
[...]

Dat is het verschil tussen DC en AC laden. Bij DC laden kon dat altijd al, bij AC laden alleen met een bepaalde update, die sommige MG's krijgen en sommige (nog?) niet.
Maar waarom wil je zo graag met deur open laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
fevo-1190 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Gaat erom dat hij gewoon begint met laden ongeacht de toestand van de deuren. Ik heb al 2x gehad dat ik terugkwam bij de paal en dat hij alleen de eerste 5min geladen had. Sta je dan moet je toch nog langs een snellader om thuis te komen.

Met de update zal hij gewoon weer het laad proces oppakken na een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
fevo-1190 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Vooral om gebruik te kunnen maken van een poor man's/handmatige manier van voorverwarmen/voorkoelen aan de lader om geen range daaraan te verliezen. Is in de huidige situatie niet zo makkelijk (tenzij je in de auto gaat zitten met de deur op slot), dan een stuk eenvoudiger.
Steefph schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Met de update zal hij gewoon weer het laad proces oppakken na een storing.
Dat is inderdaad het belangrijkste deel van de BMS update begreep ik. Had volgens mij ermee te maken dat de auto in een te diepe slaap ging als er niet geladen werd en daar niet meer uit wakker werd tot de auto handmatig wakker gemaakt werd toch? Niet zozeer de locked/unlocked stand van de auto?

[ Voor 35% gewijzigd door PatrickH89 op 28-10-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
PatrickH89 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 22:51:
[...]

Vooral om gebruik te kunnen maken van een poor man's/handmatige manier van voorverwarmen/voorkoelen aan de lader om geen range daaraan te verliezen. Is in de huidige situatie niet zo makkelijk (tenzij je in de auto gaat zitten met de deur op slot), dan een stuk eenvoudiger.

[...]
Ja dat is inderdaad wel lekker als dat zou zijn!

Wat ik begreep van die update is dat x aantal mensen hem krijgen (test auto’s) en dat in later stadium iedereen die update krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06-2024
Is iedereen hier al gebeld wat betreft de PEB update? Ik heb namelijk nog niks mogen horen..

Ik wil die vervelende tik uit het stuur laten halen, maar tegelijkertijd de PEB update laten doen zodat ik niet 2 keer richting van Mossel hoef..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
w0ut3r- schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 07:55:
Is iedereen hier al gebeld wat betreft de PEB update? Ik heb namelijk nog niks mogen horen..

Ik wil die vervelende tik uit het stuur laten halen, maar tegelijkertijd de PEB update laten doen zodat ik niet 2 keer richting van Mossel hoef..
Ik mag 30 nov langskomen (van mossel Peugeot in Amsterdam), even geduld dus, maar ik ben al wel gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

ik rij nu een maand of 2 met de nieuwe oto en ik mis eigenlijk maar 1 ding.

Lampen die standaard aan staan of lampen die uit gaan als de auto uit staat.

Automatisch is leuk, maar ik wil gewoon 24/7 met de lampen aan rijden. En in de auto van m'n schoonmoeder gaan de lampen uit als de auto uit is. Kan je de lampen dus gewoon altijd aan laten staan zonder dat je 's morgens er achter komt dat de accu leeg is (wat mij dus al overkomen is...)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Niet online
Bezulba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:36:
ik rij nu een maand of 2 met de nieuwe oto en ik mis eigenlijk maar 1 ding.

Lampen die standaard aan staan of lampen die uit gaan als de auto uit staat.
De auto heeft toch altijd zijn lampen aan? Hetzij de dagrijverlichting, danwel het dimlicht als het donkerder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@BarremansNL Bij de dagrijverlichting branden je achterlampen toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

BarremansNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

De auto heeft toch altijd zijn lampen aan? Hetzij de dagrijverlichting, danwel het dimlicht als het donkerder wordt.
ik wil gewoon normaal licht altijd aan. Geen dagrijledje van 0.5 lumen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Bezulba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:00:
[...]

ik wil gewoon normaal licht altijd aan. Geen dagrijledje van 0.5 lumen.
Ik ken maar weinig auto's die dit kunnen. Dan vraag ik me verder wel af waarom je dit zou willen? Voor de zichtbaarheid is dat 'ledje' prima namelijk, wordt niet per sé veel beter overdag met dimlicht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:46:
@BarremansNL Bij de dagrijverlichting branden je achterlampen toch niet?
Goed punt, daar had ik niet aan gedacht.

De reden om overdag met licht aan te rijden lijkt me voornamelijk om beter zichtbaar te zijn voor tegemoet komend of kruisend verkeer.

@Bezulba Het wettelijk minimum voor dagrijverlichting is 400 lumen per lamp. Als dat niet voldoende is, wat gaat dimlicht dan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

PatrickH89 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Ik ken maar weinig auto's die dit kunnen. Dan vraag ik me verder wel af waarom je dit zou willen? Voor de zichtbaarheid is dat 'ledje' prima namelijk, wordt niet per sé veel beter overdag met dimlicht aan.
Je ziet het juist tegenwoordig steeds meer. Gewoon licht aan 24/7 of het nu donker is of niet.

Misschien dat het allemaal stadsverlichting is, geen idee, maar ik zie ook gewoon achterlichten aanstaan.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
Bezulba schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:22:
[...]

Je ziet het juist tegenwoordig steeds meer. Gewoon licht aan 24/7 of het nu donker is of niet.

Misschien dat het allemaal stadsverlichting is, geen idee, maar ik zie ook gewoon achterlichten aanstaan.
De meeste auto's schijnen achterverlichting aan te hebben bij dagrijverlichting sinds 2015. Dus nee, dimlicht standaard zie je niet vaker. Ik denk zelfs dat automatisch dimlicht steeds vaker voorkomt en zie mensen eerder met te weinig licht rijden (in slecht weer of mist), dan dat ze nodeloos dimlicht aanhebben. Aangezien het alleen is voor zichtbaarheid en niet voor de lichtbundel om iets te zien (zoals 's avonds) is dagrijverlichting absoluut voldoende overdag (in normale weersomstandigheden).

[ Voor 13% gewijzigd door PatrickH89 op 29-10-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Ik heb geen andere auto’s gehad dan die dimlicht gewoon uitschakelen als je de motor uitschakelt. Los van coming-home licht dan, dan zit daar vertraging in. Ik heb de lichtschakelaar standaard op dimlicht staan. Ik zou het raar vinden als de MG dat niet heeft, we gaan het morgen zien.

Het rijden zonder verlichting of dagrijlicht betekent meestal dat ook je dashboard niet verlicht is, dat vind ik vervelend rijden.

[ Voor 27% gewijzigd door rik op 29-10-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BarremansNL schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:44:
De reden om overdag met licht aan te rijden lijkt me voornamelijk om beter zichtbaar te zijn voor tegemoet komend of kruisend verkeer.
Ik vind het vooral vervelend bij tunnels / bredere bruggen in de auto-stand. Dan gaat het dimlicht toch aan (brede brug) of juist erg laat aan (tunnel).

Ik rij nu trouwens niet in een MG, voor de duidelijkheid 8)

Dus bij mij staat die altijd in "on", mijn auto doet vanzelf het licht uit na een aantal seconden als je hem hebt uitgezet.
PatrickH89 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:57:
De meeste auto's schijnen achterverlichting aan te hebben bij dagrijverlichting sinds 2015.
Aha, ik weet niet hoe het verdeeld is. Ik zie nog wel eens mensen rijden met enkel dagrijverlichting aan (in het donker) maar dan zonder achterlichten. Tenminste, ik ga er dan vaak vanuit dat het dagrijverlichting is, in theorie kunnen natuurlijk ook beide achterlichten gewoon stuk zijn. Soms weet ik het zeker omdat ik ook de voorkant heb gezien.

Ik heb het zelf trouwens ook al een keer per ongeluk gehad, toen het allemaal pas nieuw was met DRL. Vooral in de stad en schemering merk je dat minder snel omdat het nog "licht genoeg" is van zichzelf en de lantarenpalen en je dashboard wel verlicht is. Sindsdien staat hij bij mij ook altijd op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
Gelukkig heeft de ANWB gewoon het antwoord op onze vraag:
https://www.anwb.nl/experts/auto/95/dagrijverlichting

En nu weer on-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Beste rijders,

Heeft iemand van jullie al de interieur verlichting vervangen naar LED?
Zeker nu het zo vroeg donker is vind ik de verlichting van de cabine minimaal, zou daar graag helder licht willen hebben.

Iemand suggesties?

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelorono
Fremske schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:06:
Beste rijders,

Zeker nu het zo vroeg donker is vind ik de verlichting van de cabine minimaal, zou daar graag helder licht willen hebben.

Iemand suggesties?
Op de FB groep zag ik dit setje voorbij komen: https://www.amazon.nl/dp/B0088XET0S/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Dank je!

Ik heb zelf geen Facebook dus dank voor de link.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Deze maand is de nieuwe MG HS Plug-in hybrid in de verkoop gegaan in de U.K.
Ik weet het is geen volledige elektrische auto maar kijk voor de gein maar eens hoe "top of the line" MG kan gaan in termen van infotainment en interieur. Dit ziet er echt goed uit!

Dat beloofd nog wat als MG (SAIC) nog meerder modellen gaat uitbrengen in Europa.

De fotogalerij: https://insideevs.com/photo/5202847/mg-hs-plug-in/

Hier een voorproefje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1UjzdnIjonr_gDQoYCm38_Uhr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSgtCKGrnUswQLMwVe70KsTK.jpg?f=fotoalbum_large

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
De MG heeft een bijgeleverde bandenreparatie set.
Weet iemand of als je deze gebruikt, de band daarna nog gewoon gerepareerd kan worden, of zit de band dan vol schuim en kun je deze weggooien?
Is het misschien niet beter om een setje als deze aan te schaffen?

https://www.winparts.nl/o...-dlg/p671883.html#reviews

https://www.bol.com/nl/p/...O0Q.1_8_9.10.ProductImage

Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 33% gewijzigd door johnberg51 op 30-10-2020 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
Fremske schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:06:
Beste rijders,

Iemand suggesties?
ik heb zo'n setje erin gefrot. Licht is nu helder en ook in de kofferbak fijn.
Er is echter in de FB-groep (waar ik geen lid meer ben omdat het teveel gaat over "kijk ik heb ook een MG" een discussie geweest of je garantie hiermee niet verloopt

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Even een vraag kan je de MG ook standaard op eco mode zetten? Hij start altijd in “normal”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorco
Deze heb ik er zelf ook een paar weken geleden in gedaan. Veel en helder licht nu.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorco
fevo-1190 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:08:
Even een vraag kan je de MG ook standaard op eco mode zetten? Hij start altijd in “normal”.
Nee, helaas niet.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Bij de aflevering van de MG was helaas geen ruimte voor uitleg door Corona. Volgens de beste man zouden we eerder een mail met linkjes naar uitlegfilmpjes moeten hebben ontvangen. Deze mail heb ik echter niet gehad.

Google bood geen soelaas, heet iemand hier wellicht de linkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Laatst online: 14-09 23:58
johnberg51 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:46:
De MG heeft een bijgeleverde bandenreparatie set.
Weet iemand of als je deze gebruikt, de band daarna nog gewoon gerepareerd kan worden, of zit de band dan vol schuim en kun je deze weggooien?
Is het misschien niet beter om een setje als deze aan te schaffen?

https://www.winparts.nl/onderste
aandrijving/banden-reparatie/c1169/autoband-reparatieset-27-dlg/p671883.html#reviews
Ik zou het niet gebruiken en de wegenwacht bellen zo'n rubber plug setje is veel beter.
Bij die inspuitspullen hangt je ventiel en velg vol en je mag dan nog nergens hebben dat de lucht er teruguitkomt.

https://www.bol.com/nl/p/...O0Q.1_8_9.10.ProductImage

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Ik zou het niet gebruiken en de wegenwacht bellen zo'n rubber plug setje is veel beter.
Bij die inspuitspullen hangt je ventiel en velg vol en je mag dan nog nergens hebben dat de lucht er teruguitkomt.

De wegenwacht moet je wel zelf betalen bij een lekke band, weet niet wat dit kost.

Toch maar zo’n setje bestellen denk ik.
Ik heb wel gehoord dat je dat schuim naderhand kunt verwijderen, maar lijkt mij toch ook niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Laatst online: 14-09 23:58
weer wat bijgeleerd .Zit België en hier kan je de wegenwacht bellen voor een lekke band als je lid bent, heb bijstand via Kia.
Pagina: 1 ... 25 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2