Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
w0ut3r- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:23:
Merken jullie ook een vrij groot verschil in verbruik qua zomerweer en het huidige herfstweer?

In de zomer verbruikte ik met mijn woon-werk ritjes (stad + 80km/ph wegen) meestal minder dan 16kWh/100km (mijn gemiddelde staat nu dan ook over totaal 3600km op 16kWh/100km).

Vandaag ben ik in eco naar mijn werk gereden en ik heb hem met heel rustig rijden niet onder de 18kWh/100km gekregen.

Heeft dit puur met de temperatuur te maken? Of spelen de ruitenwisser welke momenteel overuren draaien en de verwarming welke nu op halverwege staat ook een grote rol?

Wordt nog leuk qua range in de winter :X
Vooral de verwarming en de wind. En ja dat had je kunnen weten toch? 250 in de zomer, 180 in de winter zijn volgens mij de verwachte max. afstanden die je kan halen met gemiddelde snelheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawealm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05-2023
thehog schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:58:
[...]

Vooral de verwarming en de wind. En ja dat had je kunnen weten toch? 250 in de zomer, 180 in de winter zijn volgens mij de verwachte max. afstanden die je kan halen met gemiddelde snelheden.
Zie hier: https://ev-database.nl/auto/1201/MG-ZS-EV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u6UvX6nvjw_N8Z4rC1PSrIrFPPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4LXObFnlw6cty7sfoBe6kw7.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens weet je wel dat het gaat gebeuren maar de eerste keer kun je er toch door verrast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
w0ut3r- schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:23:
Merken jullie ook een vrij groot verschil in verbruik qua zomerweer en het huidige herfstweer?
Dit klinkt heel herkenbaar. Over de afgelopen 4500 kilometer was het gemiddelde 15,6 kWh/100 km, de afgelopen week kom ik inderdaad niet onder de de 18 kWh/100 km.

Het is inderdaad de combinatie van zaken. Extra verbruik door ruitenwissers en de verwarming. Lage temperatuur buiten, dus misschien wel accupakket die aan het begin van de rit verwarmd wordt. En niet te vergeten, hogere rolweerstand voor de banden door het natte wegdek.

Niet raars dus, maar wel heel zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 21:01
De ruitenwisser gebruikt de stroom van de 12V accu net zoals bij andere auto's neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
vanStriean schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:48:
De ruitenwisser gebruikt de stroom van de 12V accu net zoals bij andere auto's neem ik aan?
Klopt, net als de andere elektrische systemen zoals de verlichting.

Hoe meer stroom er uit de 12V accu wordt verbruikt, hoe meer stroom de dynamo normaliter moet opwekken om weer bij te laden. In het geval van de MG is er natuurlijk geen dynamo, maar wordt de 12V accu bijgeladen vanuit het batterijpakket.

Per saldo zal dus meer verbruik van de 12V accu ook een effect hebben op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Opvallend nieuws over het accupakket van de Hyundai Kona Electric dat me deels doet denken aan de berichtgeving op dit forum over het accupakket van de MG. Het gaat over een terugroepactie die op 16 oktober van start gaat. Er zijn dertien incidenten met de Kona Electric geweest waarbij er sprake was van brand. Volgens Hyundai is dit mogelijk het gevolg van een productiefout in de batterijen, waardoor kortsluiting ontstaat. Bij de terugroepactie voert Hyundai een update aan de software uit en vervangt het de batterij waar nodig. Zie hier voor het hele bericht: https://www.autoweek.nl/a...terug-wegens-brandgevaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
jawealm schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:14:
Opvallend nieuws over het accupakket van de Hyundai Kona Electric dat me deels doet denken aan de berichtgeving op dit forum over het accupakket van de MG. Het gaat over een terugroepactie die op 16 oktober van start gaat. Er zijn dertien incidenten met de Kona Electric geweest waarbij er sprake was van brand. Volgens Hyundai is dit mogelijk het gevolg van een productiefout in de batterijen, waardoor kortsluiting ontstaat. Bij de terugroepactie voert Hyundai een update aan de software uit en vervangt het de batterij waar nodig. Zie hier voor het hele bericht: https://www.autoweek.nl/a...terug-wegens-brandgevaar/
Snap niet zo goed waar je op doelt in dit topic. De huidige MG update is ter voorkoming dat de hoofdzekering doorslaat.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Steefph schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:44:
[...]

Snap niet zo goed waar je op doelt in dit topic. De huidige MG update is ter voorkoming dat de hoofdzekering doorslaat.
De benodigde software-update is een overeenkomst. Verder zat ik aan deze post (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63957388) te denken, maar ik zie nu dat het hier niet om het accupakket ging maar over de PEB die was doorgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan1303
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-10-2021
Het was me de afgelopen winter al opgevallen.
Bij donker regenachtig weer vind ik de verlichting erg matig.
Ik woon in een dorp en dat betekent dat je niet bij elke zijweg straatverlichting hebt.
De afslag is soms een lastige puzzel.
Het levert me nu in de aanloop naar deze winter weer dezelfde problemen op.
Ben ik de enige die daar problemen mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Mijn vader gaat morgenvroeg naar MG voor 'de' update.

Mag ik vernemen welke update dit is en welke zaken hierbij geregeld moeten worden? Dus op welke punten de software zal worden aangepakt?

Dank u zeerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Fremske schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:45:
Helaas heeft niet iedereen de productie datum ingevuld in de spreadsheet die is gedeeld. Maar het feit dat er nu wagens worden uitgeleverd met production date uit 03-2020. Doet mij vermoeden dat er onlangs een nieuwe batch van wagens is gekomen uit China die nu uitgeleverd worden. Ik heb nog niet kunnen achterhalen of er ook andere hardware revisies zijn gebruikt bij de jongere modellen.

[...]
Wel apart, gisteren heb ik mn auto ontvangen en productiedatum staat op 12-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Jmtpes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Wel apart, gisteren heb ik mn auto ontvangen en productiedatum staat op 12-2019
Daarom heet het ook een voorraadauto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Nu online
thehog schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:14:
[...]

Daarom heet het ook een voorraadauto :)
Begrijp ik 🙂
Alleen had ik een nieuwere batch verwacht.
Maja als ie maar goed rijdt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:43

rik

Het is spannend hier, afgelopen donderdag een private leaseaanvraag gedaan bij Van Mossel, alle documenten ingestuurd via de site. Documentencheck en creditcheck lopen nu, daarna krijg ik pas het contract ter ondertekening.
Nu maar hopen dat de subsidie tegen die tijd nog niet is gepauzeerd. Of kan je met alleen de aanvraag al subsidie aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
rik schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:20:
Het is spannend hier, afgelopen donderdag een private leaseaanvraag gedaan bij Van Mossel, alle documenten ingestuurd via de site. Documentencheck en creditcheck lopen nu, daarna krijg ik pas het contract ter ondertekening.
Nu maar hopen dat de subsidie tegen die tijd nog niet is gepauzeerd. Of kan je met alleen de aanvraag al subsidie aanvragen?
Getekend contract heb je nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
Misschien kent nog niet iedereen deze link: https://www.vanmossel.nl/mg/q-and-a. Punt 6 betreft de verschillende garantietermijnen die van toepassing zijn, punt 13 de KERS die soms niet werkt en punt 14 het signaallampje van de gordel die brandt en dat enige tijd blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:42
Net brief gehad van belasting.
Subsidie aanvraag gedaan en ze gaan mijn na 4 januari behandelen.

De pot is nog niet leeg.
Ik heb mijn aanvraag 3 dagen geleden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffersson
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-12-2020
@rik je kan al je aanvraag indienen bij de rvo, je moet alleen *nee aankruisen bij de vraag of de auto op naamstelling is. En de rest wijst zicht vanzelf. Ik heb mijn aanvraag twee weken geleden gedaan na een telefoontje naar de rvo, er is voor 2021 20 miljoen vrij gemaakt voor elektrische auto's. De medewerker heeft mij goed geholpen en met informatie waar ik zelf niet aan gedacht heb. Zei vertelde mij als je voor 1 november je aanvraag gedaan heb, is er een grote kans dat je in 2021 je subsidie gewoon kan krijgen. Bij van mossel kan je dus kiezen of je van je bedenktijd afziet of de 14 dagen bedenk tijd aanhoud. Lees wel goed als je de 14 dagen aanhoudt en de actie stop in je bedenktijd, dan ga je de nieuwe prijs betalen en niet de aanbieding. Hoop dat je zo heb kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
Stef87 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

20kW bij 130 zou ik persoonlijk heel weinig vinden :-)

Onze Renault Zoe zat dan al op 26-33kW
OK correctie, na het gisteravond nog eens te doen op de A2, de meting start standaard met 19,8kWh wat dus een vertekend beeld geeft.

100km 19.4kWh na 7km
130km 23.6kWh na 10km (waarde bleef nog iets langzaam oplopen voor het nemen van de waarde maar ja, bij Amsterdam moet je weer 100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Jeffersson schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:51:
@rik je kan al je aanvraag indienen bij de rvo, je moet alleen *nee aankruisen bij de vraag of de auto op naamstelling is. En de rest wijst zicht vanzelf. Ik heb mijn aanvraag twee weken geleden gedaan na een telefoontje naar de rvo, er is voor 2021 20 miljoen vrij gemaakt voor elektrische auto's.
Kleine correctie op basis van https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html;
De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:
a. € 14.400.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;
b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 17:47
Zoals eerder al besproken laad ik mijn auto altijd 4 maal op tot 85% en daarna eenmaal tot 100% i.v.m. uitvoeren equalization of als ik een lange trip ga maken.
In de zomer gaf de GOM bij 100% altijd 237/262 Km aan (HVAC resp aan/uit) in normaal modus.
Gisteren was dat na 100% laden echter 225/250 Km.
Is het zo dat de GOM de lage buitentemperatuur ook incalculeert bij het bepalen van de resterende range?
Dus na opladen zonder al gereden te hebben, ik meen dit ergens gelezen te hebben.
Of zou het kunnen dat door dat 85% laden de ijking een beetje in de war is gekomen?

Kan iemand mij vertellen wat de auto bij u aangeeft na 100% laden in normaalmodus HVAC resp. aan/uit.
Op een koude dag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

johnberg51 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:59:
Zoals eerder al besproken laadt ik mijn auto altijd 4 maal op tot 85% en daarna eenmaal tot 100% i.v.m. uitvoeren equalization of als ik een lange trip ga maken.
In de zomer gaf de GOM bij 100% altijd 237/262 Km aan (HVAC resp aan/uit) in normaal modus.
Is het zo dat de GOM de lage buitentemperatuur ook incalculeert bij het bepalen van de resterende range?
Dus na opladen zonder al gereden te hebben, ik meen dit ergens gelezen te hebben.
Of zou het kunnen dat door dat 85% laden de ijking een beetje in de war is gekomen?

Kan iemand mij vertellen wat de auto bij u aangeeft na 100% laden in normaalmodus HVAC resp. aan/uit.
Hoe zorg je ervoor dat de auto stopt bij 85% lading?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
johnberg51 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:51:
[...]
Onderstaande grafiek van een Thais youtube kanaal heeft mij aan het nadenken gezet.
Je ziet daar staan “normal end of charging” en “100% charging for long trips”
Die Top protection buffer beschermt natuurlijk wel, maar is dit wel voldoende??
Ik denk dat ze in Thailand die optie tot 80% laden wel hebben via de app.
Ik heb dit hele verhaal naar MGmotor.eu gestuurd en wacht op antwoord, laat het daarna weten.

[Afbeelding]
@johnberg51 Heb jij van MGmotor.eu nog antwoord gekregen op je vraag of ze in Thailand via de app de optie hebben om tot 80% te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Smuggler schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:38:
[...]

Hoe zorg je ervoor dat de auto stopt bij 85% lading?
Ik heb een Aliexpress lader 8-10-13-16A
8A = 3,5% per uur
10A = 4,7% per uur
13A = 6% per uur
16A = 7,4% per uur

Mogelijkheid 1
Eerst kijken hoeveel procent de accu nog heeft, daarna amperage instellen zodat de volgende dag ongeveer een bepaald tijdstip het gewenste percentage bereikt is, daarna uitzetten door de deuren te openen en stekkers verwijderen. (Is volgens mij veiliger voor de BMS)

Mogelijkheid 2 is een tijdklok gebruiken en deze uit laten schakelen na een bepaalde tijd.
Deze methode gebruik ik niet omdat abrupt de netspanning eraf gooien (denk ik) niet zo goed is voor de BMS, maar misschien maakt dit helemaal niets uit??

Mogelijkheid 1 werkt heel goed als je de volgende dag toch thuis bent zoals ik (pensioen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
jawealm schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

@johnberg51 Heb jij van MGmotor.eu nog antwoord gekregen op je vraag of ze in Thailand via de app de optie hebben om tot 80% te laden?
Via MG.eu krijg je helemaal heen antwoord op email, ook niet via SAIC
Ik denk wel dat het via de app moet kunnen, maar die hebben wij hier nog niet, althans niet zo compleet als in Thailand.
Ikzelf laadt maar een keer per week en vind het helemaal niet erg om e.e.a. handmatig te doen, zie uitleg boven.

Maar even terug naar mijn echte vraag over de GOM, kan iemand daar meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
johnberg51 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:59:
Zoals eerder al besproken laad ik mijn auto altijd 4 maal op tot 85% en daarna eenmaal tot 100% i.v.m. uitvoeren equalization of als ik een lange trip ga maken.

Even verder gaan op mijn eigen vraag, hier een citaat uit mgevownersclub:

Q What will the GOM typically display?
A As a guide in Normal mode, KERS 3 and HVAC on in winter the GOM will display around 135 miles. In summer around 148 miles. Turn off HVAC and put in Eco and it will display in the region of 178 miles.

Hier zou je toch de conclusie uittrekken dat de GOM gekoppeld is aan de buitenthermometer.
Kan iemand dit bevestigen?

Die 148 miles = 237 Km met HVAC “on” komt ons allemaal bekend voor in die mooie zomer, dit wordt dus 135 miles = 216 Km in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 21:03

Fremske

and change the world

Kijk eens naar dit filmpje van Bjorn, bij 2:25min komt hij er achter dat de accu nog verder doorlaad dan de 44,5kW, hij vermoed daarom ook dat de accu 50kW is. Als dat zo is dan is dat heel netjes! Ik zou willen dat iemand dat vanaf de fabriek kan bevestigen.
johnberg51 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Nog verder dan Bjørn Nyland, in deze video kwam hij 500 Km.
In Thailand met de airco uit :(
YouTube: MG ZS EV goes 500 km on hypermiling

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Fremske schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:38:
Kijk eens naar dit filmpje van Bjorn, bij 2:25min komt hij er achter dat de accu nog verder doorlaad dan de 44,5kW, hij vermoed daarom ook dat de accu 50kW is. Als dat zo is dan is dat heel netjes! Ik zou willen dat iemand dat vanaf de fabriek kan bevestigen.

[...]
Ik heb hierover al een mail naar Bangkok en SAIC gestuurd, maar helaas krijg ik hier geen response over.
Zou inderdaad prachtig zijn als de batterij 50 Kwh is en gewoon standaard naar 90% = 44,5 Kwh opgeladen word.
Typisch dat onze Bjørn het ook al vermoed.

Hier mijn post van 8 sept. 15:01 u vertaald van een Thaise website:

Hier vertaling via Google translate

Maar als je wilt dat ik de prijs van de batterij van de MG ZS EV raadpleegt, wil ik ter vergelijking een voorbeeld nemen van een chevy bolt-batterij: de chevy-bolt heeft ongeveer 60 kWh of 288 cellen. De Bolt is $ 15.000 of 450.000 baht, terwijl de MG ZS EV een batterij van 50 kWh heeft, maar hij kan maar 44,5 kWh worden gebruikt omdat het softwarevergrendeling gebruik niet meer dan 90% SoC (State of Charge) toestaat, dus ik kijk. Dat de batterijkosten van MG goedkoper zouden moeten zijn dan 400.000 baht per pakket (exclusief belasting voor sommige landen) En als je er op een eenvoudige manier over nadenkt, zal één module ongeveer 25.000 baht laten vallen (dit is een leuke berekening. Van de wereldbatterijprijs Wat naar verwachting in de toekomst in de komende 8 jaar de batterijprijs 1 keer goedkoper zal zijn dan voorheen.

Van deze website:

https://blink-drive.com/i...ery-better-than-other-ev/

Maar dit was eigenlijk niet mijn vraag, die was:
In de zomer gaf de GOM bij 100% altijd 237/262 Km aan (HVAC resp aan/uit) in normaal modus
Afgelopen zaterdag (frisse dag) was dat minder: 225/250
Is de GOM gekoppeld aan de accutemperatuur? heeft iemand ook deze ervaring?

[ Voor 8% gewijzigd door johnberg51 op 12-10-2020 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
johnberg51 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:26:
[...]Maar even terug naar mijn echte vraag over de GOM, kan iemand daar meer over vertellen?
Je vraag was of het zo is dat de GOM de lage buitentemperatuur ook incalculeert bij het bepalen van de resterende range.

Voor minder ingewijden: De GOM is de Guess-O-Meter. Zo wordt het klokje of metertje in een elektrische auto genoemd dat de actieradius voorspelt.

Ik denk dat dit voor ons als niet MG-medewerkers moeilijk met zekerheid is te zeggen, maar als het aantal voorspelde km bij lage temperatuur daalt en bij verhoging van de temperatuur weer toeneemt dan ben je wel geneigd om te veronderstellen dat de GOM rekening houdt met de actuele omgevingstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12

uibeltje

Idiotheque

Volgens mij kijkt de GOM naar voorgaande ritten. Als het kouder is zal het verbruik toegenomen zijn waardoor deze een steeds lagere waarde laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Ik zie dat er hier en daar over het GOM algoritme wordt gespeculeerd; zie bijv. hier: https://www.carsales.com....s-calculate-range-119044/

[ Voor 42% gewijzigd door jawealm op 12-10-2020 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3nt0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:10
Nu ook een maand aan het rijden in een diamond red MG ZS en bevalt heel goed.

Positief verrast over het comfort en rijplezier, ook het "one pedal driving" ben je snel aan gewend. wel even opletten in onze andere auto 8)7

Aangezien de auto standaard niet is voorzien van instaplijsten deze maar zelf geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPIMFd7Kh26KHQ2cplVttpjxQfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aToj2urBFmnH58ytlDfdrMko.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZSEV81
  • Laatst online: 06-12-2021
m3nt0s schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:55:
Nu ook een maand aan het rijden in een diamond red MG ZS en bevalt heel goed.

Positief verrast over het comfort en rijplezier, ook het "one pedal driving" ben je snel aan gewend. wel even opletten in onze andere auto 8)7

Aangezien de auto standaard niet is voorzien van instaplijsten deze maar zelf geplaatst.

[Afbeelding]
De instaplijsten zien er mooi uit. Waar heb je deze gekocht? En zijn de instaplijsten van de achterportieren ook voorzien van instaplijsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
m3nt0s schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:55:

Ziet er netjes uit! AliExpress neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
jawealm schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:35:
Ik zie dat er hier en daar over het GOM algoritme wordt gespeculeerd; zie bijv. hier: https://www.carsales.com....s-calculate-range-119044/
Aan de hand van dit artikel uit mgevownersclub zou je toch zeggen dat meteen na het 100% opladen de range wordt aangegeven en dat deze minder is bij koud weer.
Dit was mijn ervaring afgelopen zaterdag.

A As a guide in Normal mode, KERS 3 and HVAC on in winter the GOM will display around 135 miles. In summer around 148 miles. Turn off HVAC and put in Eco and it will display in the region of 178 miles.

https://www.mgevownersclub.co.uk/charging-your-mg.html

Ik heb alleen een twijfel of het ook niet kan komen door meerdere malen 80% laden en dan weer 100%, waardoor de ijking misschien van slag raakt??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3nt0s
MGZSEV81 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

De instaplijsten zien er mooi uit. Waar heb je deze gekocht? En zijn de instaplijsten van de achterportieren ook voorzien van instaplijsten?
Deze heb ik bij gebrek aan Europees alternatief bij Aliexpress besteld. Zitten er 4 in de set en passen precies. Omdat het flexibel materiaal is sluit het ook mooi aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjol
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-03-2023
vandaag update gehad terug roep actie alles goed verlopen,zeer vriendelijk ontvangen in Amersfoort
en na 2 uurtjes weer klaar,en de auto stond netjes gewassen en wel klaar.
Geen kosten dus konden weer naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZSEV81
m3nt0s schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Deze heb ik bij gebrek aan Europees alternatief bij Aliexpress besteld. Zitten er 4 in de set en passen precies. Omdat het flexibel materiaal is sluit het ook mooi aan.
Ik heb ze besteld. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nt0s
benjol schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:59:
vandaag update gehad terug roep actie alles goed verlopen,zeer vriendelijk ontvangen in Amersfoort
Was dit tijdens regulier onderhoud of is er ondertussen echt spraken van een "echte" terugroepactie. Bij de rdw staat namelijk nog steeds dat er geen terugroep actie bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
m3nt0s schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:15:
[...]

Was dit tijdens regulier onderhoud of is er ondertussen echt spraken van een "echte" terugroepactie. Bij de rdw staat namelijk nog steeds dat er geen terugroep actie bekend is.
Van Mossel noemt het slecht een update om weer helemaal b(l)ij te zijn, maar in feite is het gewoon een preventieve terugroepactie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Sinds wanneer wassen ze je auto bij van Mossel?
benjol schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:59:

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user-100
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 16:33
Fremske schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:01:
Sinds wanneer wassen ze je auto bij van Mossel?

[...]
Is in Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
m3nt0s schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:53:
[...]

Ook meteen besteld ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:17
Heeft er iemand ervaring met zo'n wireless USB dongel voor apple car play. Wij hebben dat natuurlijk maar ik vind het vervelend om steeds een touwtje aan te moeten sluiten. Ik had hiervoor een KIa E-Niro en daar kon het ook zonder touwtje. Nu verkopen ze bij Ali allerlei soorten maar men heeft het er steeds over dat alleen android systemen zouden werken. Heeft iemand het al geprobeerd en zo ja welke heb je dan gekocht?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
marc4547 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:43:
Heeft er iemand ervaring met zo'n wireless USB dongel voor apple car play. Wij hebben dat natuurlijk maar ik vind het vervelend om steeds een touwtje aan te moeten sluiten. Ik had hiervoor een KIa E-Niro en daar kon het ook zonder touwtje. Nu verkopen ze bij Ali allerlei soorten maar men heeft het er steeds over dat alleen android systemen zouden werken. Heeft iemand het al geprobeerd en zo ja welke heb je dan gekocht?
Voor Android heb ik dit project gesupport. Levering pas volgend jaar.

https://www.indiegogo.com/projects/aawireless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Steefph schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:15:
[...]

Voor Android heb ik dit project gesupport. Levering pas volgend jaar.

https://www.indiegogo.com/projects/aawireless
Bedankt maar A is de prijs wat kostbaar en B ben ik in het bezit van een IPhone.

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:39
marc4547 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 07:43:
Thanks for your interest in our product!

Our adapter is not compatible with your car. To view list of compatible units, please follow this link:

Product Link: https://carplay2air.com/p...e-and-mirror-link-feature

Let me know if you have further questions.

Thank you,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Eindelijk bericht van VM dat de leverdatum in de week van 14/11/2020 is.
Auto besteld op 16/09/2020 .. dus iets later dat gepland, maar als dit echt zo gaat dan is het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Pijnlijk bericht van Ford over de Kuga PHEV: https://www.autoweek.nl/a...legd-om-batterijprobleem/. Ford Nederland bevestigt dat de levering van de Kuga PHEV ook in Nederland is gestopt. In een Duitstalige video van Ford Europe laat marketing- en verkoopdirecteur Hans Jörg Klein weten dat het oplossen van het probleem waarschijnlijk eerder een kwestie van maanden dan van weken is.

[ Voor 14% gewijzigd door jawealm op 14-10-2020 14:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:56
Voor de mensen die bang zijn voor het laden tot 100% en denken dat ze het zelf beter kunnen dan de BMS van de auto zelf. heb ik hier een goede uitleg. kan het zeker niet beter beschrijven.

YouTube: Does charging your EV to 100% damage the battery? | Plug Life Televi...

Dus laden en genieten van rijden op stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Na 2500km zijn me nu toch een aantal mankementjes opgevallen.
Los van dat ik het nog steeds een erg fijne auto vindt en zeer veel waar voor zijn geld. Stoor ik me toch aan de volgende zaken.

1. Soms gaat het infotainment systeem spontaan uit of gaat herstarten (nu 3x gebeurd).
2. Trap ik soms door de rem als ik toch net niet op tijd tot stilstand kom door te regenereren op level 3. Ik weet niet of anderen dit herkennen, je denkt ik laat de auto uitrollen maar je moet toch plots bij remmen en dan lijkt het alsof de voetrem gewoon doorgetrapt kan worden tot op de bodem. Tevens hoor je dan een harde klonk.
3. Sinds de laatste BMS update laadt de auto dus zonder dat deze op slot hoeft. Dit is heel vreemd als je de laadkabel wilt ontkoppelen en de auto wilt starten want deze blijft gewoon vrolijk doorladen en stopt dus ook niet meer. Ik heb dit nu twee keer gehad bij een wallbox.

Binnenkort dit maar eens melden bij de dealer.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@Fremske Ik zit nu op 2800km en kan met niet in de punten 1 en 2 vinden. Ok, ik heb 1x gehad dat het entertainment systeem in een soort zombie mode bleef hangen en heb deze zelf herstart door lang de aan/uit knop in te drukken.

Voor punt 2 zou ik wel snel een afspraak maken bij de garage, lijkt zo wel een serieus euvel.

De laatste weet ik dan weer niet aangezien ik deze update niet heb. Wel heb ik nu al 2x gehad dat ik terugkwam bij de paal en bleek dat de auto amper geladen had :/ De auto was goed gestart met laden maar, blijkt dan na een minuut of 5 gestopt te zijn op onverklaarbare rede. Daarom ga ik komende week naar de garage voor de huidige update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:09
Herkenbaar Steefph! Ik ga zometeen de auto naar Afoort brengen voor de fuse update en de BMS update. Het kan echt niet dat je auto zelfstandig stopt met laden. Ze deden er bij mij ook helemaal niet moeilijk over toen ik belde met dit verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
Hier een korte update na 8500 km (MG 5 juli in Waalwijk opgehaald). Onze MG heeft nog geen BMS software-update gehad. Eigenlijk loopt alles op rolletjes. Er is één klein puntje en dat betreft de werking van het raam aan de bijrijderszijde; het sluiten van dat raam verloopt soms met een lichte hapering.
Het opladen thuis verloopt totaal probleemloos. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik heb niet bespaard op mijn laadpaal (EV Hub). Ik heb voor de aankoop en installatie rond de €1.250 betaald. Dat staat natuurlijk niet in verhouding tot een geüpgrade laadkabel die je voor €100 of €150 in China koopt, maar ik wilde in dit opzicht gewoon op safe spelen. Zo'n investering is voor een particulier zoals ik economisch gezien niet rendabel te krijgen; ik beschouw het daarom maar gewoon als een onderdeel van de aanschaf van de auto. Maar nu deze investering zich ook uitbetaalt in de vorm van totaal probleemloze laadsessies voel ik me wel gesterkt in de keuze om deze investering te doen. Een slimme laadpaal heeft voor mij geen meerwaarde omdat ik bijna uitsluitend 's avonds en 's nachts laad. Loadbalancing was in mijn situatie ook niet nodig.
Omdat het laadproces bij mij probleemloos verloopt zit ik eigenlijk niet te wachten op een BMS software-update. Kan iemand uitleggen dat ik er toch verstandig aan doe om de BMS software-update te laten uitvoeren als VM mij daarvoor benadert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@jawealm Het lijkt me sowieso handig om alle verbeteringen die de dealer voor je wil installeren te laten doen. Waarom zou je dat niet doen? Dat je nu (nog) geen probleem hebt wil niet zeggen dat je die in de toekomst niet kan krijgen als je toevallig een keertje niet thuis aan het laden bent.

In het ergste geval kan een dealer bij problemen later iets roepen als "eigen schuld, had je die update maar moeten laten doen. We kunnen het wel oplossen, maar valt niet onder de garantie. Hier kunt u alvast pinnen.". Dat is dan natuurlijk niet zoals het hoort, maar zie dan je gelijk maar eens te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
JeroenE schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 10:17:
@jawealm Het lijkt me sowieso handig om alle verbeteringen die de dealer voor je wil installeren te laten doen. Waarom zou je dat niet doen? Dat je nu (nog) geen probleem hebt wil niet zeggen dat je die in de toekomst niet kan krijgen als je toevallig een keertje niet thuis aan het laden bent.

In het ergste geval kan een dealer bij problemen later iets roepen als "eigen schuld, had je die update maar moeten laten doen. We kunnen het wel oplossen, maar valt niet onder de garantie. Hier kunt u alvast pinnen.". Dat is dan natuurlijk niet zoals het hoort, maar zie dan je gelijk maar eens te krijgen.
Iets wat goed werkt hoeft niet verbeterd te worden; bovendien lees ik dat mensen na de update problemen ervaren. Dat is ook geen aanbeveling om de update te laten uitvoeren. Maar dat niet-updaten tegen je gebruikt kan worden is natuurlijk ook een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@jawealm het laad probleem waar ik het over heb gaat om publieke palen. Dat is voor de enige rede om de BMS update te laten doen. De situatie dat ik na een dag strand bij een bijna lege auto aankwam was toch de minste ervaring die ik heb gehad met de auto. Voor de rest rijdt de auto prima.
De andere update is die voor de PEP. De update voorkomt het mogelijk doorslaan van de hoofdzekering voor zover ik begrijp. Zou toch nog vervelender dat je ergens tijdens een rit strand en dat je echt op de auto-ambulance moet ;)

Heeft iemand al ergens iets van release notes gezien van alle updates?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
pecari schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:18:
Voor de mensen die bang zijn voor het laden tot 100% en denken dat ze het zelf beter kunnen dan de BMS van de auto zelf. heb ik hier een goede uitleg. kan het zeker niet beter beschrijven.

YouTube: Does charging your EV to 100% damage the battery? | Plug Life Televi...

Hele mooie video Pecari,
Worden twee aspecten behandeld:
1. Tot het laatste toe doorladen op een rapid charger is vrij zinloos en levert weinig tijdwinst op bij een lange trip.
2. Bij thuis AC laden tot 80% is af te raden omdat het egalisatie proces van de cellen pas plaats vind na 100% SOC (state of charge).
Dit heb ik al herhaaldelijk aangehaald en daarom laad ik altijd een op de vier keren naar 100%. Bij altijd naar 100% laden gebeurd egalisatie ook maar ca. een op de vier keer. Althans toen de auto nog nieuw was, ik heb de indruk dat het nu nog minder is.
Iemand die veel gebruik maakt van rapid chargers krijgt zelfs een melding in de auto om een keer 100% AC te laden i.v.m. egalisatie. Ik neem aan dat die melding ook komt als je heel veel 80% AC laadt, maar dit weet ik niet zeker.

Hoe controleer je of egalisatie heeft plaats gevonden?
A. ‘s nachts bij de auto blijven zitten en kijken of de leds voor op het logo stoppen met dimmend knipperen en constant aanblijven gedurende een half tot anderhalf uur. Dit doe je natuurlijk niet :z
B. Kijken op je lader of deze het laatste uur door is gegaan op een veel lager wattage.

Ik kan zelf e.e.a. zien op mijn Ali granny die na laden de laadtijd en het vermogen in Kwh aangeeft.
Conclusie na 4 x 85% laden en nu 2 x 100% en nog geen egalisatie.(beetje vreemd)

Verder wordt er besproken dat iedere EV een top protectie heeft en eigenlijk maar tot 90% opgeladen wordt.
Dit wordt dan aangegeven als 100%
Uit de OVMS zou je kunnen zien dat dit bij MG 97% is, dit is heel weinig top protectie!
Mijn conclusie is dat de cellen tot 4,2V opgeladen worden, dit zou 100% SOC inhouden! Tot aan de nok dus.

Op een website uit Thailand heb ik gelezen dat de accu van de MG 50 Kwh zou zijn en tot 90% opgeladen wordt en zo op 44,5 Kwh nuttig uitkomt.
Er is echter niemand die dit kan bevestigen en bij van Mossel al helemaal niet.
Als dit echt waar zou zijn, dan zou ik ook gewoon tot 100% laden denk ik.

Info amt.nl MG ontleed:
108 blokjes van 3,65V nominaal in serie, ieder blokje is 110Ah
spanning totaal: 110 x 3,65 = 394,2V (klopt met user manual)
394,2 x 110 = 43,362 Kwh totaal vermogen
Compleet tegenstrijdig met het verhaal uit Thailand dus.

Die accu blijft voor mij een mysterie en omdat ik echt weinig kilometers maak, lijkt het mij toch verkeerd om de accu elke keer helemaal vol te pompen en dan soms ook nog een dag stil te laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
johnberg51 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Hele mooie video Pecari,
Worden twee aspecten behandeld:
1. Tot het laatste toe doorladen op een rapid charger is vrij zinloos en levert weinig tijdwinst op bij een lange trip.
2. Bij thuis AC laden tot 80% is af te raden omdat het egalisatie proces van de cellen pas plaats vind na 100% SOC (state of charge).
Dit heb ik al herhaaldelijk aangehaald en daarom laad ik altijd een op de vier keren naar 100%. Bij altijd naar 100% laden gebeurd egalisatie ook maar ca. een op de vier keer. Althans toen de auto nog nieuw was, ik heb de indruk dat het nu nog minder is.
Iemand die veel gebruik maakt van rapid chargers krijgt zelfs een melding in de auto om een keer 100% AC te laden i.v.m. egalisatie. Ik neem aan dat die melding ook komt als je heel veel 80% AC laadt, maar dit weet ik niet zeker.

Hoe controleer je of egalisatie heeft plaats gevonden?
A. ‘s nachts bij de auto blijven zitten en kijken of de leds voor op het logo stoppen met dimmend knipperen en constant aanblijven gedurende een half tot anderhalf uur. Dit doe je natuurlijk niet :z
B. Kijken op je lader of deze het laatste uur door is gegaan op een veel lager wattage.

Ik kan zelf e.e.a. zien op mijn Ali granny die na laden de laadtijd en het vermogen in Kwh aangeeft.
Conclusie na 4 x 85% laden en nu 2 x 100% en nog geen egalisatie.(beetje vreemd)

Verder wordt er besproken dat iedere EV een top protectie heeft en eigenlijk maar tot 90% opgeladen wordt.
Dit wordt dan aangegeven als 100%
Uit de OVMS zou je kunnen zien dat dit bij MG 97% is, dit is heel weinig top protectie!
Mijn conclusie is dat de cellen tot 4,2V opgeladen worden, dit zou 100% SOC inhouden! Tot aan de nok dus.

Op een website uit Thailand heb ik gelezen dat de accu van de MG 50 Kwh zou zijn en tot 90% opgeladen wordt en zo op 44,5 Kwh nuttig uitkomt.
Er is echter niemand die dit kan bevestigen en bij van Mossel al helemaal niet.
Als dit echt waar zou zijn, dan zou ik ook gewoon tot 100% laden denk ik.

Info amt.nl MG ontleed:
108 blokjes van 3,65V nominaal in serie, ieder blokje is 110Ah
spanning totaal: 110 x 3,65 = 394,2V (klopt met user manual)
394,2 x 110 = 43,362 Kwh totaal vermogen
Compleet tegenstrijdig met het verhaal uit Thailand dus.

Die accu blijft voor mij een mysterie en omdat ik echt weinig kilometers maak, lijkt het mij toch verkeerd om de accu elke keer helemaal vol te pompen en dan soms ook nog een dag stil te laten staan.
De beweringen van bovenstaande video wordt ook ontkracht door:
https://www.mdpi.com/2076-3417/8/10/1825
https://www.mdpi.com/2032-6653/7/1/41

Dus beste is nog steeds tussen 20% en 80%...en op z'n tijd een keer zo'n equalisatie lading is prima maar doe daarna dan wel snel een rit...

Ik heb de release notes gezien van de PEB update maar dat waren 2 zinnen en niet spannend.

De BMS update is ook nog steeds niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Nu online
Ik heb mn auto inmiddels 1 week.
Wat ik zeer storend vind:

- Mn homeknop werkt niet altijd. Some moet ik iets harder op drukken of meerdere keren drukken
-iemand bellen gaat heel moeizaam, teveel handelingen
-ik ben tijdens het bellen niet helemaal goed verstaanbaar. Te zacht hoor ik vaak

Iemand een oplossing voor bovenstaande? Behalve VM benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Jmtpes schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:24:

- Mn homeknop werkt niet altijd. Some moet ik iets harder op drukken of meerdere keren drukken
-ik ben tijdens het bellen niet helemaal goed verstaanbaar. Te zacht hoor ik vaak

Zijn er ook nog positieve dingen aan de auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Nu online
fevo-1190 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:32:
[...]

Natuurlijk zijn er ook heel veel goede dingen aan deze auto

- trekt lekker snel op
- toffe panorama dak
- voldoende ruimte
- keyless entry
Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12

uibeltje

Idiotheque

Jmtpes schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:24:

Dat de homeknop moeizaam gaat heb ik ook. Het werkt beter als je niet op het midden van de knop drukt maar meer naar de onderkant. Hetzelfde geldt overigens ook voor de knop om de lane keeping aan of uit te zetten.

Voor bellen gebruik ik Apple carplay, dat werkt fantastisch. Ik heb maar 1 echt groot minpunt kunnen ontdekken aan de auto en dat is het hele entertainmentsysteem, dat vind ik echt slecht werken. Traag en niet intuitief. Ik hoop dat daar nog eens een mooie update voor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZSEV81
[...]

Wij zijn inmiddels ruim 4000km onderweg en het enige minpunt wat we hebben zijn de rammels. Begon met 1 rammel boven de tellers maar nu de temperatuur daalt worden het er steeds meer. Binnenkort dus maar een afspraak maken om dat te laten verhelpen. Voor de rest nog steeds super blij mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 05:58
[...]

Dat hoop ik wel, vandaag mijn handtekening onder een rode luxury gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
Pascal Saul schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:21:
[...]

De beweringen van bovenstaande video wordt ook ontkracht door:
https://www.mdpi.com/2076-3417/8/10/1825
https://www.mdpi.com/2032-6653/7/1/41

Dus beste is nog steeds tussen 20% en 80%...en op z'n tijd een keer zo'n equalisatie lading is prima maar doe daarna dan wel snel een rit...

Ik heb de release notes gezien van de PEB update maar dat waren 2 zinnen en niet spannend.

De BMS update is ook nog steeds niet uit...
@Pascal Saul

De bovenste link is voor een accu met een andere samenstelling (This article belongs to the Special Issue Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)) als van volledige elektrisch auto accu.

En link twee gaat over het terug winnen van energie bij regeneratie (Aging of Lithium-Ion Batteries in Electric Vehicles: Impact of Regenerative Braking )

Dus wat jij bedoel met weerleging van feiten is dus echt niet waar helaas.

het is juist soms erg goed om je batterij pack op te warmen voor je gaat snel laden dus even lekker gassen en regeneren dan verloopt het laden op een veel vlakker manier dan dat je gaat langzaam laden.

ze beschrijven ook, dat het de grootste boosdoender is voor een accu en degradatie, te lang langzaam laden

Our study has shown that it is not the short-time recharging with high current rates, but the long-lasting charging periods, even with only low cur-rent rates, that promotes lithium plating. Moreover, the comparison of usage-dependent and usage-independ-ent battery aging has revealed that cyclic aging decreases with temperature, whereas calendar aging increases with temperature. Thus, battery life can be extended by optimized operating conditions.this paper, we provide advice for optimizing the operating conditions for Li-ion battery systems in electric vehicles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Nu online
uibeltje schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Dat de homeknop moeizaam gaat heb ik ook. Het werkt beter als je niet op het midden van de knop drukt maar meer naar de onderkant. Hetzelfde geldt overigens ook voor de knop om de lane keeping aan of uit te zetten.

Voor bellen gebruik ik Apple carplay, dat werkt fantastisch. Ik heb maar 1 echt groot minpunt kunnen ontdekken aan de auto en dat is het hele entertainmentsysteem, dat vind ik echt slecht werken. Traag en niet intuitief. Ik hoop dat daar nog eens een mooie update voor komt.
Thanks voor je tip over de homeknop.
Heel vaag, of ik nou android carplay gebruikt of BT. Het geluid blijft zacht. Zowel aan de andere kant als bij mij.

Het entertainmentsysteem mag van mij ook eruit. Doe maar liever een simpele radio uit 1990. Sloom, onnauwkeurig en teveel handelingen.
Alles gaat mo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
jawealm schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 14:03:
Pijnlijk bericht van Ford over de Kuga PHEV: https://www.autoweek.nl/a...legd-om-batterijprobleem/. Ford Nederland bevestigt dat de levering van de Kuga PHEV ook in Nederland is gestopt. In een Duitstalige video van Ford Europe laat marketing- en verkoopdirecteur Hans Jörg Klein weten dat het oplossen van het probleem waarschijnlijk eerder een kwestie van maanden dan van weken is.
wat heeft dat met de MG te maken, snap je niet

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Vandaag tot een ontdekking gekomen!
Mocht je laad problemen hebben thuis met de granny of een wallbox dan kan dit komen als je thuis een Powerline adapter gebruikt (ethernet over het lichtnet). De MG kan dan niet de spanning vasthouden.

Nog een vraagje, is er al iemand die een OVMS module heeft en die gekoppeld aan Home Assistant?

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
MGZSEV81 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:10:
[...]

Wij zijn inmiddels ruim 4000km onderweg en het enige minpunt wat we hebben zijn de rammels. Begon met 1 rammel boven de tellers maar nu de temperatuur daalt worden het er steeds meer. Binnenkort dus maar een afspraak maken om dat te laten verhelpen. Voor de rest nog steeds super blij mee.
Rammels joh anno 2020?

Neem aan als je dit meld dat ze er wat mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Bas_Pierik schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:19:
[...]

Dat hoop ik wel, vandaag mijn handtekening onder een rode luxury gezet :)
Gefeliciteerd ik kreeg van de week mail dat mijn witte luxury in week van 14/11/2020 afgeleverd gaat worden.
16/09/2020 getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
pecari schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

@Pascal Saul

De bovenste link is voor een accu met een andere samenstelling (This article belongs to the Special Issue Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)) als van volledige elektrisch auto accu.

En link twee gaat over het terug winnen van energie bij regeneratie (Aging of Lithium-Ion Batteries in Electric Vehicles: Impact of Regenerative Braking )

Dus wat jij bedoel met weerleging van feiten is dus echt niet waar helaas.

het is juist soms erg goed om je batterij pack op te warmen voor je gaat snel laden dus even lekker gassen en regeneren dan verloopt het laden op een veel vlakker manier dan dat je gaat langzaam laden.

ze beschrijven ook, dat het de grootste boosdoender is voor een accu en degradatie, te lang langzaam laden

Our study has shown that it is not the short-time recharging with high current rates, but the long-lasting charging periods, even with only low cur-rent rates, that promotes lithium plating. Moreover, the comparison of usage-dependent and usage-independ-ent battery aging has revealed that cyclic aging decreases with temperature, whereas calendar aging increases with temperature. Thus, battery life can be extended by optimized operating conditions.this paper, we provide advice for optimizing the operating conditions for Li-ion battery systems in electric vehicles
Het blijft nog steeds lithium zoals @johnberg51 ook zegt. Anders zouden alle Tesla's toch ook gewoon lekker tot 100% laden? Het opwarmen van de batterij met snelladen is een hele andere discussie en dat is inderdaad ook een best practice. Dat gaat de nieuwe BMS update als het goed is, ook oplossen. Zie ook: https://electrek.co/2017/...ly-battery-pack-charging/
The final conclusion from this study is that there is a huge potential for prolonging the battery lifetime by avoiding high SOC values. Additional prolonging of the lifetime can also be reached by only charging the battery with the needed energy, using a small DOD, and to do this just before the driving. This strategic planning of the charging will limit the impact from the calendar ageing.
Dit gaat nog steeds op voor de MG batterij.
Fremske schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:22:
Vandaag tot een ontdekking gekomen!
Mocht je laad problemen hebben thuis met de granny of een wallbox dan kan dit komen als je thuis een Powerline adapter gebruikt (ethernet over het lichtnet). De MG kan dan niet de spanning vasthouden.

Nog een vraagje, is er al iemand die een OVMS module heeft en die gekoppeld aan Home Assistant?
Ja :)

[ Voor 73% gewijzigd door Pascal Saul op 15-10-2020 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
technopeuter schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:05:
[...]

wat heeft dat met de MG te maken, snap je niet
Een belangrijk onderdeel van een geëlektrificeerde auto is het accupakket. Als blijkt dat het accupakket van een model dat door een gerenommeerd merk op de markt wordt gezet in brand kan vliegen dan vind ik dat een nieuwswaardig bericht dat ik graag met mijn fellow MG ZS EV rijders wil delen om te laten zien dat een accupakket dat niet zomaar in brand vliegt geen vanzelfsprekendheid is. Het feit dat naast Ford nu ook BMW en Hyundai last hebben van in brand vliegende accupakketten geeft aan dat dit momenteel voor de elektrificerende auto-industrie een verrekte groot probleem is. We kunnen alleen maar hopen dat onze MG's van dergelijk onheil gevrijwaard blijven. Voor de geïnteresseerden: https://automotive-online...iting-in-plug-in-hybrides en https://automotive-online...randgevaar-batterijcellen

Update: het AD heeft hier inmiddels ook aandacht aan besteed: https://www.ad.nl/auto/el...-er-aan-de-hand~aa3d1c08/

[ Voor 21% gewijzigd door jawealm op 16-10-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Fremske schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:22:
Ja, via MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
pecari schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 20:18:

He he eindelijk iemand die duidelijkheid geeft over een issue waar al heel wat mensen mee stoeien met timers en met geneuzel met klik aan klik uit rommel tussen de lader . Het is gewoon niet nodig. De intelligentie van de BMS regelt dat optimaal.
Gemaakt voor dit type Batterij. Dus laat je niet gek maken met degradatie van de batterij als je niet 80 % laad. Je weet nooit wanneer je je pausmobiel nodig hebt en ik ga niet laden met het idee dat ik vandaag misschien wel minder rij. Je denkt toch niet dat ze 7 jaar garantie op het pack geven als je niet normaal kan laden. Dat 80 % laden gaat ook nog problemen opleveren in de winter wanneer door temperatuur je akku altijd minder capaciteit heeft en je met verwarming blower stoelverwarming etc en je toch al behoorlijk capaciteit nodig hebt. Ik laad gewoon lekker tot 100% , want volgens mij is het een broodje aap verhaal. Waarom denk je dat er zelf in de accu van een elektrische fiets een BMS zit, ( ik heb ze zelf beide vervangen en laten maken op maat in China via Ali bij een leverancier) dat is toch ook ter bescherming van de accu. En dus verlengt dat de levensduur... Je BMS heeft een verbinding met iedere cell en brengt iedere cell netjes op niveau individueel. Ik maak me er niet druk om. Volgens mij laad 98 % van de mensen met een een elektrische auto gewoon 100%. Tenminste dat is mijn mening, ieder mag er natuurlijk zijn ideeën over hebben maar ik heb die dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@marc4547 ik snap je verhaal maar, weet wel, dat de garantie op de accu pas in werking komt bij een capaciteit reductie van 30% dus wanneer je nog maar 70% van de originele km's kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZSEV81
marc4547 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

He he eindelijk iemand die duidelijkheid geeft over een issue waar al heel wat mensen mee stoeien met timers en met geneuzel met klik aan klik uit rommel tussen de lader . Het is gewoon niet nodig. De intelligentie van de BMS regelt dat optimaal.
Gemaakt voor dit type Batterij. Dus laat je niet gek maken met degradatie van de batterij als je niet 80 % laad. Je weet nooit wanneer je je pausmobiel nodig hebt en ik ga niet laden met het idee dat ik vandaag misschien wel minder rij. Je denkt toch niet dat ze 7 jaar garantie op het pack geven als je niet normaal kan laden. Dat 80 % laden gaat ook nog problemen opleveren in de winter wanneer door temperatuur je akku altijd minder capaciteit heeft en je met verwarming blower stoelverwarming etc en je toch al behoorlijk capaciteit nodig hebt. Ik laad gewoon lekker tot 100% , want volgens mij is het een broodje aap verhaal. Waarom denk je dat er zelf in de accu van een elektrische fiets een BMS zit, ( ik heb ze zelf beide vervangen en laten maken op maat in China via Ali bij een leverancier) dat is toch ook ter bescherming van de accu. En dus verlengt dat de levensduur... Je BMS heeft een verbinding met iedere cell en brengt iedere cell netjes op niveau individueel. Ik maak me er niet druk om. Volgens mij laad 98 % van de mensen met een een elektrische auto gewoon 100%. Tenminste dat is mijn mening, ieder mag er natuurlijk zijn ideeën over hebben maar ik heb die dus ook.
Mee eens. Uiteraard moet iedereen het voor zich weten maar ook ik ga niet moeilijk doen om tot 80% te laden om over 10 jaar 2% meer accucapaciteit over te hebben. Ook eerdere elektrische auto`s die wij hebben gehad hebben we altijd tot 100% geladen. Het enige wat we deden en doen is de accu niet (bijna) helemaal leeg rijden en niet de auto langere tijd met een volle accu laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

Steefph schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:49:
@marc4547 ik snap je verhaal maar, weet wel, dat de garantie op de accu pas in werking komt bij een capaciteit reductie van 30% dus wanneer je nog maar 70% van de originele km's kunt rijden.
als jij je auto gisteren gekregen hbet en vandaag nog maar 80% van de capaciteit hebt mogen ze hoog en laag springen met hun 70% onzin, maar dat valt dus gewoon wel onder garantie.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Bezulba schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 09:00:
[...]

als jij je auto gisteren gekregen hbet en vandaag nog maar 80% van de capaciteit hebt mogen ze hoog en laag springen met hun 70% onzin, maar dat valt dus gewoon wel onder garantie.
Tuurlijk je hebt recht op een deugdelijk product maar, waar we het over hebben is de lange termijn. Dus niet morgen maar over bijvoorbeeld 3jr of langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@johnberg51 vandaag weer eens mijn MG helemaal volgeladen en de GOM geeft nu 251 km aan terwijl dit normaal 263 km was met HAVC uit in Normal.

Lijkt toch wel dat hij de temp meeneemt in de berekeningen.
johnberg51 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:05:
[...]

Even verder gaan op mijn eigen vraag, hier een citaat uit mgevownersclub:

Hier zou je toch de conclusie uittrekken dat de GOM gekoppeld is aan de buitenthermometer.
Kan iemand dit bevestigen?

Die 148 miles = 237 Km met HVAC “on” komt ons allemaal bekend voor in die mooie zomer, dit wordt dus 135 miles = 216 Km in de winter.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Steefph zou jij een Github repro kunnen maken met jouw MG ZS integratie in Home Assistant?
Met een beetje geluk kan ik die dan via HACS ook installeren op mijn HA instance.

Zou erg tof zijn als er een goedgekeurde MG ZS integratie van komt die we kunnen zo kunnen installeren.
Er zijn namelijk al heel veel EVs die met hun API HA integratie hebben.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
marc4547 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

Als je elke dag meer dan pakweg 30 Km rijdt, gewoon 100% laden, maar doe dit absoluut niet elke dag want laden van 80 naar 100% is het domste wat je kunt doen
Rijdt je meer dan 90 Km per dag dan kun je overwegen elke dag naar 100% te laden.

Waarom laad ik naar 80 à 85% SOC?
*Omdat er dagen zijn dat ik nog geen 5 Km rij, of soms helemaal niet.
*Omdat ik met 85% bijna een week kan doen
*Omdat ik sterk vermoed dat de MG weinig tot geen top protectie buffer heeft
*Omdat het gewoon puur wetenschappelijke feiten zijn dat Lithium veel langer mee gaat tussen 20-80%
*Omdat ik over 8 jaar nog graag 90% range wil hebben i.p.v. misschien maar 75%
*Omdat (minder belangrijk) regeneration altijd actief is
*Omdat het op een Engelse website van MG en ook door van Mossel bevestigd wordt.
*Omdat het in mijn geval een hele kleine moeite is: hoofdrekensommetje - laadstroom intellen - de volgende dag gewoon deuren openen en uitzetten, nee geen schakelklokken, niet goed voor BMS.

Interpreteer dat youtubefilmpje goed, 80% wordt afgeraden omdat equalisatie pas bij 100% gebeurd, alleen maar daarvoor, daarom af en toe natuurlijk ook 100% laden (1 op 5)

https://mg.co.uk/behind-t...lectric-car-battery-life/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtJ2lNwNKOTS1_ZAF-Y48sW8bWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssDqMhSjDmjXKq4v2gI1KWhm.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImWVwA4a2IqHw0oNhYlyd17mNi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EE96SFGOuKA0u97Tji6CzIzD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door johnberg51 op 16-10-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Fremske schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:19:
@johnberg51 vandaag weer eens mijn MG helemaal volgeladen en de GOM geeft nu 251 km aan terwijl dit normaal 263 km was met HAVC uit in Normal.

[...]
Hallo Fremco,

Heb je aan de temperatuur gedacht? Ik laad iedere 2 dagen en zie ook dat het ietsje minder is geworden, maar dat komt door de kou. Ik heb een jaar een KIa E-niro gehad en die had in de zomer 545 en in de winter maar 380 of 390. Dus je moet niet raar opkijken als je straks als het -10 is je nog maar 200 over hebt, maar daar moet je mee leren leven.... Ik rij zelf 70 km heen en weer naar mijn werk en af en toe supermarkt en nog zo wat dingen en ik laat nu om de 2 dagen maar misschien moet ik straks wel meer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Fremske schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:19:

[...]
Ja, dat moet ook wel anders zou er in de winter helemaal niets meer van kloppen en stond ook bij faq op die Engelse site van MG.
Ik heb het vandaag trouwens ook van iemand anders gehoord.
Dacht eerst dat ik de GOM in de war had gestuurd door niet volledig op te laden.
Bij mij gisteren 252 Km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Fremske schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:23:
@Steefph zou jij een Github repro kunnen maken met jouw MG ZS integratie in Home Assistant?
Met een beetje geluk kan ik die dan via HACS ook installeren op mijn HA instance.

Zou erg tof zijn als er een goedgekeurde MG ZS integratie van komt die we kunnen zo kunnen installeren.
Er zijn namelijk al heel veel EVs die met hun API HA integratie hebben.

[...]
Dit gaat bij mij nu via de Server v3 voor direct MQTT. HASS dus de nodige topics aanroepen voor info van de auto. MQTT is niet echt ideaal geïmplementeerd momenteel bij OVMS. Ieder item heeft z'n eigen topic.

Ik was begonnen met een simpele api naar Dexter server maar, ben hier niet echt los op dus toen maar over gegaan op mqtt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
( Clean bill of health for electric cars )

zie de link hier beneden, ik kreeg laatst de vraag of het wel gezond was om met een elektrisch aangedreven auto te rijden, ik zij natuurlijk dat weet ik niet maar denk dat het beter is dan al die dampen van verbrande vloeistoffen zoals diesel, benzine en gas, ik ben daar toch maar eens wat studies over gaan zoeken en wil die zeker jullie niet onthouden.

https://ec.europa.eu/prog...eeOZtifPJ3WPJaIrODdaZG4C0

mocht je deze studie al kennen heel mooi dan wist je meer dan dat ik wist maar heb nu wel een duidelijk antwoord mocht de vraag nog vaker gesteld gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
pecari schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:26:
( Clean bill of health for electric cars )

zie de link hier beneden, ik kreeg laatst de vraag of het wel gezond was om met een elektrisch aangedreven auto te rijden, ik zij natuurlijk dat weet ik niet maar denk dat het beter is dan al die dampen van verbrande vloeistoffen zoals diesel, benzine en gas, ik ben daar toch maar eens wat studies over gaan zoeken en wil die zeker jullie niet onthouden.

https://ec.europa.eu/prog...eeOZtifPJ3WPJaIrODdaZG4C0

mocht je deze studie al kennen heel mooi dan wist je meer dan dat ik wist maar heb nu wel een duidelijk antwoord mocht de vraag nog vaker gesteld gaan worden.
Ik denk dat een koptelefoon op je hoofd veel meer magnetisch veld geeft. Maar pas op voor je het weet beginnen die complotdenkers en 5G-zeikerts weer te mekkeren. Dat magnetische veld blijft voor 99% binnen de rotor en stator van de motor en neemt heel sterk af op afstand, probeer maar eens met een magneet een spijker op 10 cm te pakken, lukt niet.
Misschien dat mensen met een pacemaker een beetje moeten uitkijken _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
johnberg51 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:34:
[...]

Als je elke dag meer dan pakweg 30 Km rijdt, gewoon 100% laden, maar doe dit absoluut niet elke dag want laden van 80 naar 100% is het domste wat je kunt doen
Rijdt je meer dan 90 Km per dag dan kun je overwegen elke dag naar 100% te laden.

Waarom laad ik naar 80 à 85% SOC?
*Omdat er dagen zijn dat ik nog geen 5 Km rij, of soms helemaal niet.
*Omdat ik met 85% bijna een week kan doen
*Omdat ik sterk vermoed dat de MG weinig tot geen top protectie buffer heeft
*Omdat het gewoon puur wetenschappelijke feiten zijn dat Lithium veel langer mee gaat tussen 20-80%
*Omdat ik over 8 jaar nog graag 90% range wil hebben i.p.v. misschien maar 75%
*Omdat (minder belangrijk) regeneration altijd actief is
*Omdat het op een Engelse website van MG en ook door van Mossel bevestigd wordt.
*Omdat het in mijn geval een hele kleine moeite is: hoofdrekensommetje - laadstroom intellen - de volgende dag gewoon deuren openen en uitzetten, nee geen schakelklokken, niet goed voor BMS.

Interpreteer dat youtubefilmpje goed, 80% wordt afgeraden omdat equalisatie pas bij 100% gebeurd, alleen maar daarvoor, daarom af en toe natuurlijk ook 100% laden (1 op 5)

https://mg.co.uk/behind-t...lectric-car-battery-life/

[Afbeelding]

Nogmaals:
[Afbeelding]
Kan veel makkelijker.

1. Laden naar 100% op strategische dag
2. Auto terugzetten na eerste (begonnen met 100%) rit, pas auto weer bijladen als je onder 20% gaat parkeren, terug naar 100.

De tijd op 100% (of effectief 95%?) is dan nooit lang, daar gaat het om.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik

rik

johnberg51 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:38:
Mijn laadsysteem thuis:
Granny 8-10-13-16A, muurdummy en ophangbeugel van Aliexpress. Verder 3 m extra kabel en koppeldoos.
Totale kosten ca. €180
Laden met 3,7 Kw, oplaadtijd gemiddeld 8 à 9 uur
Granny hangt permanent in meterkast en kabel gaat via de kruipkelder naar koppeldoos, dus geen last van regen en alles is van binnenuit af te lezen.
Heb 3 fasen (3 x 25A) en kan tijdens het laden nog gewoon de droogtrommel en wasmachine aanzetten.
Laden is nu echt plug&play, ruim voldoende voor mij.
Op basis van jouw mooie installatie heb ik nu ook de Granny besteld. Nu nog even uitdenken waar ik die precies ga monteren, afhankelijk van hoe bereikbaar de module moet zijn. Moet je bijvoorbeeld nog weleens bij de blauwe knop kunnen?

Heb jij ook maatregelen getroffen zodat vreemden niet in jouw afwezigheid hun auto opladen? Een simpele draadloze aan/uit schakelaar denk ik dan aan, mits deze 16A trekken. Maar dan zit je nog met het probleem dat de MG alleen wil starten met laden als de Granny éérst stroom heeft, en je de auto dan pas koppelt (niet andersom, zo begreep ik in dit topic).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
rik schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 07:43:
[...]

Op basis van jouw mooie installatie heb ik nu ook de Granny besteld. Nu nog even uitdenken waar ik die precies ga monteren, afhankelijk van hoe bereikbaar de module moet zijn. Moet je bijvoorbeeld nog weleens bij de blauwe knop kunnen?

Heb jij ook maatregelen getroffen zodat vreemden niet in jouw afwezigheid hun auto opladen? Een simpele draadloze aan/uit schakelaar denk ik dan aan, mits deze 16A trekken. Maar dan zit je nog met het probleem dat de MG alleen wil starten met laden als de Granny éérst stroom heeft, en je de auto dan pas koppelt (niet andersom, zo begreep ik in dit topic).
Jazeker, eerst de granny in het stopcontact - stroom instellen - deuren auto van slot - Type 2 in auto - auto op slot en laden.
Ik weet niet hoe jouw situatie is, bij mij hangt ie in de meterkast met een stopcontact vlakbij, de stekker haal ik er elke keer uit, dus men kan niet stiekem bij mij de auto gaan opladen. :)
Laatst in gestelde stroom b.v. 16A wordt onthouden, ook na verwijderen schuko stekker.
Ikzelf gebruik de blauwe knop wel, omdat ik de granny soms op 10A zet i.v.m. bereiken 80 â 85% in de ochtend, is beter voor accu als je niet zo veel rijdt.
Bij 16A bereikt ie om 5 uur in de ochtend al 80% en dan ben ik nog niet wakker.

Moet in jouw situatie de type 2 stekker losgemaakt worden i.v.m. kabel door de muur of zo?
Ik heb al een beetje uitgelegd hoe dit moet, maar met een beetje handigheid zou je misschien ook de kabel in het kastje zelf kunnen losmaken.

Is dit misschien iets voor jou?
Kun je alles via een app.
https://www.accu-machine....der-elektrische-auto.html
Nog goedkoper te krijgen bij Bol.com

Misschien kun je ook de granny altijd aan laten staan, verbruikt bijna 0 watt, maar dan kunnen de buren wel stiekem bij jou laden.

De BMS update geeft denk ik ook de mogelijkheid om de schuko op het laatst in te pluggen.

Veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Ik zat zelf te denken aan een Sonoff of zwave plug, die ik dan koppel aan m’n Homey. Dan leg ik een draadloze knop of afstandsbediening daarvoor in de auto, zodat ik hem vanuit daar aan of uit kan zetten. Of via een beacon of WiFi geofencing, nog mooier :) Maar inderdaad de Nedis plug zou ook een prima oplossing zijn 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
johnberg51 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:18:
[...] de stekker haal ik er elke keer uit, dus men kan niet stiekem bij mij de auto gaan opladen. :) ,
Stiekem urenlang opladen (op jullie oprit of parkeerplek..?), woon je in zo’n rare buurt dan >:) ?

Lijkt mij heel sterk dat iemand urenlang -stiekem- gaat laden toch? Is dat echt een issue bij jullie? Ik heb het nog nooit gehoord.

(Sinds 2016 bij ons nooit gebeurd, ik ben enige van de wijk met een oprit en een eigen lader)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
Stef87 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:59:
[...]

Stiekem urenlang opladen (op jullie oprit of parkeerplek..?), woon je in zo’n rare buurt dan >:) ?

Lijkt mij heel sterk dat iemand urenlang -stiekem- gaat laden toch? Is dat echt een issue bij jullie? Ik heb het nog nooit gehoord.

(Sinds 2016 bij ons nooit gebeurd, ik ben enige van de wijk met een oprit en een eigen lader)
Nee man, ik ging verder op de vraag van Rik. Ik weet niet hoe bij hem de situatie is, misschien moet hij wel een heel plantsoen oversteken met z’n kabel.
Bij mij thuis echt het laatste waar ik mij druk over maak.
Leuk fenomeen: charging point snatchers *O* _/-\o_
En anders 380V op de kabel zetten, komen ze nooit meer terug })

[ Voor 4% gewijzigd door johnberg51 op 17-10-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
johnberg51 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:32:
[...]
Leuk fenomeen: charging point snatchers *O* _/-\o_
En anders 380V op de kabel zetten, komen ze nooit meer terug })
“Schrikdraad” B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

In onze straat komt vreemdparkeren nog wel eens voor, dankzij een tekort aan openbare parkeerplaatsen. Vaak zijn de mensen het zich niet eens bewust. Als je dan een EV hebt zou je ook nog weleens kunnen denken dat het een publiek laadpunt is :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
rik schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:03:
In onze straat komt vreemdparkeren nog wel eens voor, dankzij een tekort aan openbare parkeerplaatsen. Vaak zijn de mensen het zich niet eens bewust. Als je dan een EV hebt zou je ook nog weleens kunnen denken dat het een publiek laadpunt is :p
Nog sterker de navigatie van onze MG stuurt mij bij zoeken naar charging points in de buurt mij door naar een lader in de voortuin van andere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik

rik

Toch vind ik deze Duosida ook een mooie (betaalbare) oplossing.

Als ik deze zou aansluiten op een dedicated 16A groep, en geen auto koppel die meer dan 16A aan kan (zoals de MG), is het dan een probleem dat dit station 32A aan kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
rik schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:54:

Als ik deze zou aansluiten op een dedicated 16A groep, en geen auto koppel die meer dan 16A aan kan (zoals de MG), is het dan een probleem dat dit station 32A aan kan?
De MG kan gewoon 32A aan, dus dat lijkt me dan niet zo verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog

Als je op max 16A wil laden koop je toch gewoon een granny charger? Desnoods als vaste opstelling ophangen. En nee als jij een 32A apparaat hebt moet die ook minsten op een 32A zekering. Daarnaast kan inderdaad de MG laden tot 32A.
En anders wel genoeg 16A aliexpress charger station varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51

Pas ook op of deze vanuit Tsjechië, Spanje of Duitsland wordt verzonden anders komt er nogeens een €100 BTW, invoerrechten en inklaring bovenop. B)
Pagina: 1 ... 24 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2