Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 05:58
Vanavond eerste proefritje, eventuele kleur blijft toch een lastige keuze....

Lees in veel reviews dat het Infotainment traag is, wat zijn de ervaringen met Apple carplay? gebruik in mijn huidige auto eigenlijk alleen carplay, dus als dat goed werkt is dat meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:12
Vraagje voor de (mede)bezitters: naast het welbekende rammeltje links (en heel soms ook rechts trouwens) in het dashboard, heb ik nog drie kleine smetjes op mijn verder perfecte rij-ervaring:

- mijn stuur ‘tikt’ bijna altijd wanneer ik een stuurbeweging maak, zowel hoorbaar als voelbaar
- het plastic van de middenconsole kraakt als ik over drempels en hobbelige wegen rijd
- ook mijn dakraam kraakt (het klinkt als wrijving tussen de rubbers) bij het rijden over drempels en hobbelige wegen

Alledrie begon het heel klein en is het naar mate de tijd verstreek steeds duidelijker geworden. Zijn er eigenaars die een of meerdere van bovengenoemde punten herkennen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuidoMG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-09-2023
Bas_Pierik schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:33:
Vanavond eerste proefritje, eventuele kleur blijft toch een lastige keuze....

Lees in veel reviews dat het Infotainment traag is, wat zijn de ervaringen met Apple carplay? gebruik in mijn huidige auto eigenlijk alleen carplay, dus als dat goed werkt is dat meer dan voldoende.
Infotainment is inderdaad traag, maar als Android Auto of Apple CarPlay eenmaal draait, is er niks aan de hand hoor.

Kleur is toch simpel, natuurlijk Regal Blue ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpzsev
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-10-2020
jawealm schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:30:
[...]

Uiteraard kan ik het hoe en waarom van de onverwachte rem-actie ook niet verklaren maar logisch geredeneerd moeten de sensoren iets hebben waargenomen waardoor het noodremsysteem is geactiveerd. Het blijft uiteraard zeer onaangenaam, maar zonder stimulus geen respons.
Ik heb de auto sinds gisteren bij de garage staan en zij adviseerde mij er niet mee te rijden.
Nu na de 2e dag met onderzoeken werd ik gebeld dat ze het nog niet hebben gevonden en ze er nog steeds mee bezig zijn.

to be continued....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
NoticeNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:00:
Vraagje voor de (mede)bezitters: naast het welbekende rammeltje links (en heel soms ook rechts trouwens) in het dashboard, heb ik nog drie kleine smetjes op mijn verder perfecte rij-ervaring:

- mijn stuur ‘tikt’ bijna altijd wanneer ik een stuurbeweging maak, zowel hoorbaar als voelbaar
- het plastic van de middenconsole kraakt als ik over drempels en hobbelige wegen rijd
- ook mijn dakraam kraakt (het klinkt als wrijving tussen de rubbers) bij het rijden over drempels en hobbelige wegen

Alledrie begon het heel klein en is het naar mate de tijd verstreek steeds duidelijker geworden. Zijn er eigenaars die een of meerdere van bovengenoemde punten herkennen?
Ik herken de eerste twee punten. Het tikken neem ik vaker waar en ik krijg het idee dat dit iets is dat te maken heeft met het zelf kunnen sturen van de wagen. Iets dat aan het stuur of stuurkolom is bevestigd. Middenconsole hoor ik niet vaak maar de laatste keer was met 12 graden buitentemperatuur dat het mijn ineens opviel. Dakraam is mij niet opgevallen nog. Rammeltje links evenmin maar daarvoor heb ik wel het raamrubber besteld voor aan de binnenkant ter preventie hopelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 09:29

mollie

Dat tikken komt vaker voor bij het sturen. zie een post een stukje terug met ene linkje naar het Engelse forum hoe te verhelpen.

Zelf nog geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 17:47
Pascal Saul schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Rammeltje links evenmin maar daarvoor heb ik wel het raamrubber besteld voor aan de binnenkant ter preventie hopelijk.
Waar kun je dat raamrubber bestellen? Is dat een strip voor tussen de raam en het dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
mollie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:26:
Dat tikken komt vaker voor bij het sturen. zie een post een stukje terug met ene linkje naar het Engelse forum hoe te verhelpen.

Zelf nog geen last van
Gevonden: https://www.mgevs.com/thr...oose-steering-column.231/
johnberg51 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:51:
[...]

Waar kun je dat raamrubber bestellen? Is dat een strip voor tussen de raam en het dashboard?
https://m.nl.aliexpress.com/item/4000265871892.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05-2023
jpzsev schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Ik heb de auto sinds gisteren bij de garage staan en zij adviseerde mij er niet mee te rijden.
Nu na de 2e dag met onderzoeken werd ik gebeld dat ze het nog niet hebben gevonden en ze er nog steeds mee bezig zijn.

to be continued....
Wat vervelend zeg! Hopen dat ze het snel kunnen vinden zodat je weer over je auto kunt beschikken. Wel correct van Van Mossel om te oordelen dat het niet safe is om er zo in te rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door jawealm op 01-10-2020 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeneman
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-10-2024
Pascal Saul schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:38:
[...]

Geen idee wat nu waar is maar dat zei de monteur... De update aan de PEB, links of rechtsom, is in ieder geval om de eerder genoemde problemen te voorkomen dat ze bij anderen nog gaan optreden. Daarom worden alle MG's pro-actief nu opgeroepen. Als het toch nog gebeurt, is dat geen ramp en moeten ze wat onderdelen vervangen maar liever niet. In de service mededeling zelf stond ook niet heel veel. 3 zinnen ofzo en PEB werd genoemd.
Vandaag ook gebeld voor software update, terwijl ik al BMS update had gehad (in culemborg). Ze hebben toen gecheckt met dealer Culemborg of dat de goede versie was. Antwoord was JA, dus blijkbaar is die vroege BMS update niet (enorm) verbeterd in een nieuwere variant. Ironisch dat ik destijds hemel en aarde heb moeten bewegen om die update te krijgen voor mijn slimme laadpaal. “Niet zeker of de update wel geschikt is voor je auto”, “geen toestemming SAIC”. Voortschrijdend inzicht zullen we het maar op houden }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johnberg51
Vandaag van Mossel gebeld over die updates ter voorkoming van stuk gaan PEB en zekering.
Werd doorverbonden naar Amsterdam, Breda was het te druk.
Er zouden twee updates zijn: de PEB update en de BMS update.
Voor de PEB zou je een uitnodiging krijgen.
Maar de BMS update zou ergens in november, december komen, weten ze nog niet.
Wel vervelend dt die updates zo lang duren, je kunt er eigenlijk niet op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
joeneman schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:29:
[...]

Vandaag ook gebeld voor software update, terwijl ik al BMS update had gehad (in culemborg). Ze hebben toen gecheckt met dealer Culemborg of dat de goede versie was. Antwoord was JA, dus blijkbaar is die vroege BMS update niet (enorm) verbeterd in een nieuwere variant. Ironisch dat ik destijds hemel en aarde heb moeten bewegen om die update te krijgen voor mijn slimme laadpaal. “Niet zeker of de update wel geschikt is voor je auto”, “geen toestemming SAIC”. Voortschrijdend inzicht zullen we het maar op houden }:O
Had jij dan sinds die update ook al dat je de auto kon laden terwijl hij niet op slot was? Met bij BMS update van half juli namelijk niet (terwijl wel m'n zappi probleem opgelost was0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeneman
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-10-2024
thehog schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:56:
[...]

Had jij dan sinds die update ook al dat je de auto kon laden terwijl hij niet op slot was? Met bij BMS update van half juli namelijk niet (terwijl wel m'n zappi probleem opgelost was0.
Uhm.. eigenlijk niet gecheckt.. ben nooit van mijn standaard patroon afgeweken.. zal het eens testen van de week :z

@thehog heb het getest, mijn MG laadt alleen als ie op slot zit. Ben jij al voor de extra update op pad geweest?

[ Voor 12% gewijzigd door joeneman op 02-10-2020 16:08 . Reden: Resultaat toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jawealm
Er zijn reeds veel testen/reviews van de MG ZS EV op YouTube te vinden, maar daar is recentelijk eentje van onze Zuiderburen aan toegevoegd. Zij maken er een duurtest van 3 maanden van. Ik moet zeggen dat de manier waarop de MG door de presentator in de eerste aflevering werd neergezet mij erg aansprak. In een kort tijdsbestek noemt hij heel kernachtig de sterke punten van de MG. Wellicht is het leuk om de reeks te gaan volgen en te bekijken of wat er over de MG wordt opgemerkt ook herkenbaar is; hier de link: YouTube: MG ZS EV | Elektrische duurtester in de Autofans-garage!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
johnberg51 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:45:
Vandaag van Mossel gebeld over die updates ter voorkoming van stuk gaan PEB en zekering.
Werd doorverbonden naar Amsterdam, Breda was het te druk.
Er zouden twee updates zijn: de PEB update en de BMS update.
Voor de PEB zou je een uitnodiging krijgen.
Maar de BMS update zou ergens in november, december komen, weten ze nog niet.
Wel vervelend dt die updates zo lang duren, je kunt er eigenlijk niet op wachten.
De "verplichte" PEB update wordt onder service voorwaarden uitgevoerd. En ja, het klopt dat de tool een update voor de BMS laat zien. Deze wordt niet uitgevoerd omdat deze niet aan de dealer wordt vergoed. Je zou deze kunnen krijgen, als (je) er voor betaald (wordt) of als je echt een laadprobleem hebt, dat SAIC deze aan de dealer vergoed onder coulance waarschijnlijk. De huidige BMS update is dus nog niet officieel als service update gekwalificeerd door SAIC dus daarom al deze discussie. Dit gaat komen als deze wel officieel is goedgekeurd door SAIC ergens later dit jaar vermoedelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:44
user-100 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:41:
[...]

Heb je lang op een nieuwe radio moeten wachten? van Mossel zegt dat de levertijden uit China momenteel lang zijn en dat ze me op de hoogte houden, wacht al weken,.....
Ja dat heeft iets van 4 a 5 weken geduurd en dat was soms even jammer maar ik nam gewoon een Blue Tooth speaker mee en luisterde via mijn Iphone naar de radio of spotify. Kijk dat soort onderdelen liggen niet op de plank, dus dat gaat per container. Maar daar is niets aan te doen. Maar ik heb ik weet niet hoeveel excuses gehad en het is er netjes in gezet, Dus dat neem je voor lief.... Ik ben gewoon ontzettend tevreden met de auto.
Ik heb een 2e hands ( Marktplaats) New motion paal voor me deur en tuffen maar. :)

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06-2024
mollie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:26:

Zelf nog geen last van
Heeft iemand dit tikken al laten repareren bij van Mossel?
Hebben ze dat in een uurtje gefixt of ben je je auto dan weer 2 maanden kwijt :X ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

Gisteren en vandaag iets vaags. Ik kreeg bij het starten de volgende melding:

Waarschuwingslampje onderbreking hoogspanningsbatterij - geel Wanneer de hoogspanningsbatterij is aangesloten, gaat dit lampje niet branden. Dit lampje gaat alleen branden wanneer de hoogspanningsbatterij is losgenomen of geïsoleerd.

Dit was na volledig opladen aan een paal.

Auto uitzetten en weer aanzetten fixt het probleem, maar daarna werkt android car niet meer. Telefoon laad wel, kabel lijkt dus ok, alleen switched hij niet naar car als ik hem aan de kabel hang. Zelfs na opnieuw starten van het toestel. Beetje raar.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Bezulba schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:33:
Gisteren en vandaag iets vaags. Ik kreeg bij het starten de volgende melding:

Waarschuwingslampje onderbreking hoogspanningsbatterij - geel Wanneer de hoogspanningsbatterij is aangesloten, gaat dit lampje niet branden. Dit lampje gaat alleen branden wanneer de hoogspanningsbatterij is losgenomen of geïsoleerd.

Dit was na volledig opladen aan een paal.

Auto uitzetten en weer aanzetten fixt het probleem, maar daarna werkt android car niet meer. Telefoon laad wel, kabel lijkt dus ok, alleen switched hij niet naar car als ik hem aan de kabel hang. Zelfs na opnieuw starten van het toestel. Beetje raar.
Ik had laatst eenzelfde probleem. Auto was aan maar toch ook niet. Na weer uitzetten en aanzetten (wat om de een of andere rede ook niet makkelijk ging) deed hij weer normaal maar ook entertainment nu in vreemde toestand. Alleen na lang de on/off op het entertainment systeem in te drukken herstartte deze en normaliseerde alles. Opmerkelijk was dat tijdens het rebooten van het entertainment de klikker van de richtingaanwijzers niet werkte.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Inderdaad, de app kan geen moment te vroeg komen. Lijkt erop dat de auto problemen/foutmeldingen kan geven nadat de auto volgeladen is aan de paal. Heeft mijn vader nu ook een paar keer gehad. Wellicht dat de nieuwe BMS update helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Steefph schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:17:
[...]

Ik had laatst eenzelfde probleem. Auto was aan maar toch ook niet. Na weer uitzetten en aanzetten (wat om de een of andere rede ook niet makkelijk ging) deed hij weer normaal maar ook entertainment nu in vreemde toestand. Alleen na lang de on/off op het entertainment systeem in te drukken herstartte deze en normaliseerde alles. Opmerkelijk was dat tijdens het rebooten van het entertainment de klikker van de richtingaanwijzers niet werkte.
Klikker gaat over de speakers. Is dus electronisch. Als je namelijk een piepje krijgt van de lane assist gaat je klikker geluid ook even uit, beetje irritant :P

Maar goed, ik ga het proberen!

Ik ben even niet in de buurt van de auto, maar de knop van het entertainment systeem, welke is dat?

[ Voor 6% gewijzigd door Bezulba op 02-10-2020 10:25 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Bezulba schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Klikker gaat over de speakers. Is dus electronisch. Als je namelijk een piepje krijgt van de lane assist gaat je klikker geluid ook even uit, beetje irritant :P
Ik begrijp de bouwkeuze wel (goedkoop) maar of dit nu het meest veilige is betwijfel ik dan weer. Als het entertainment systeem dus niet werkt werken je waarschuwingen dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Steefph schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Ik begrijp de bouwkeuze wel (goedkoop) maar of dit nu het meest veilige is betwijfel ik dan weer. Als het entertainment systeem dus niet werkt werken je waarschuwingen dus ook niet.
Ja de keuze is een dubieuze. Maar goed. We hebben altijd nog de indicator op het dashboard :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Pascal Saul schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:48:
[...]

De "verplichte" PEB update wordt onder service voorwaarden uitgevoerd. En ja, het klopt dat de tool een update voor de BMS laat zien. Deze wordt niet uitgevoerd omdat deze niet aan de dealer wordt vergoed. Je zou deze kunnen krijgen, als (je) er voor betaald (wordt) of als je echt een laadprobleem hebt, dat SAIC deze aan de dealer vergoed onder coulance waarschijnlijk. De huidige BMS update is dus nog niet officieel als service update gekwalificeerd door SAIC dus daarom al deze discussie. Dit gaat komen als deze wel officieel is goedgekeurd door SAIC ergens later dit jaar vermoedelijk.
Als de BMS update officiëel goegekeurd is door SAIC, valt deze dan ook onder de service voorwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
johnberg51 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:51:
[...]

Als de BMS update officiëel goegekeurd is door SAIC, valt deze dan ook onder de service voorwaarden?
Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:42
naii11 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:22:
Inderdaad, de app kan geen moment te vroeg komen. Lijkt erop dat de auto problemen/foutmeldingen kan geven nadat de auto volgeladen is aan de paal. Heeft mijn vader nu ook een paar keer gehad. Wellicht dat de nieuwe BMS update helpt?
Mis ik iets? Komt er zsm een app ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
fevo-1190 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:20:
[...]

Mis ik iets? Komt er zsm een app ?
Nee, ik bedoelde dat het erg handig zou zijn. Kun je hem lekker stoppen te laden bij 80-90% en dit soort perikelen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
naii11 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

Nee, ik bedoelde dat het erg handig zou zijn. Kun je hem lekker stoppen te laden bij 80-90% en dit soort perikelen vermijden.
Zoo werd al even erg blij!

Staat er wel iets als een app op de planning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
fevo-1190 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

Zoo werd al even erg blij!

Staat er wel iets als een app op de planning?
Ik denk dat het niet lang zal duren. Mid 2021 uiterlijk? SAIC is een autoreus, Chinezen zijn prima in tech, en het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Even duimen nog:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:53
joeneman schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:03:
[...]

Uhm.. eigenlijk niet gecheckt.. ben nooit van mijn standaard patroon afgeweken.. zal het eens testen van de week :z

@thehog heb het getest, mijn MG laadt alleen als ie op slot zit. Ben jij al voor de extra update op pad geweest?
Nope..maar dan is er dus een update die net na jouw update is gedaan beschikbaar werd gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
naii11 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

Ik denk dat het niet lang zal duren. Mid 2021 uiterlijk? SAIC is een autoreus, Chinezen zijn prima in tech, en het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Even duimen nog:)
Is er iets over bekend gemaakt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
fevo-1190 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:45:
[...]

Is er iets over bekend gemaakt dan?
Nee maar het zou in lijn der verwachtingen en de logica liggen. En her en der heb ik wel iets gehoord/gelezen over MG en het ontwikkelen van 'een app'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
naii11 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:47:
[...]

Nee maar het zou in lijn der verwachtingen en de logica liggen. En her en der heb ik wel iets gehoord/gelezen over MG en het ontwikkelen van 'een app'.
Nou dat zou echt wel fijn zijn.
Kan je trouwens als je aan het net zit de auto kunnen aamzetten en alvast via het net de kachel kunnen gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
fevo-1190 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:51:
[...]

Nou dat zou echt wel fijn zijn.
Kan je trouwens als je aan het net zit de auto kunnen aamzetten en alvast via het net de kachel kunnen gebruiken?
Ik ben al erg blij met de huidige implementatie van OVMS. Wachten op de app van MG zelf kan nog wel even duren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhvyxZn0JJ0E_LuluHn5V4eLFmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHgRZOHTgIqqAD0HxoQpcaBi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Is de app al live dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Steefph schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:29:
[...]

Ik ben al erg blij met de huidige implementatie van OVMS. Wachten op de app van MG zelf kan nog wel even duren.

[Afbeelding]
Die app heb je gekoppeld aan je MG?
Is die continu live dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
fevo-1190 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:36:
[...]

Die app heb je gekoppeld aan je MG?
Is die continu live dan?
Yes :) wat je ziet is de huidige staat van mijn MG. Je kunt nog niet de airco en zo instellen maar, data uitlezen als de lading/TPMS kilometer stand kan allemaal. Let wel, het is allemaal nog heftig in alfa status ;)

Met een pre-paid sim van KPN erin

[ Voor 4% gewijzigd door Steefph op 02-10-2020 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
[...]

[Afbeelding]
Hey, wat is dat? Welke app is dat? Hoe heet die app? Even snel downloaden en uitproberen voor m'n pa. Dank je zeerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
naii11 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:17:
[...]

Hey, wat is dat? Welke app is dat? Hoe heet die app? Even snel downloaden en uitproberen voor m'n pa. Dank je zeerst.
Je hebt hiervoor wel de OVMS module nodig ;)

https://shop.openenergymo...i-3g-europe-sim-included/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
Aah oke. Zonde. Ik dacht dat het een soort algemene EV app was. Dank je iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Nou ik vertrouw op jullie dat de app er snel aankomt.
Airco ga je overigens sowieso niet kunnen bedienen aangezien er geen climate control als optie gekozen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
fevo-1190 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:39:
Airco ga je overigens sowieso niet kunnen bedienen aangezien er geen climate control als optie gekozen kan worden.
Climate control en Airco zijn 2 verschillende dingen ;)

Airco zit er in maar om de koeling vast te kunnen starten op afstand zou fijn zijn maar, is voor mij geen must. Waarschijnlijk kan dit ook niet vanaf de OBD interface maar moet er in een andere CAN-bus een aftap geplaatst worden. Dit vind ik dan weer iets te rigoureus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Steefph schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

Climate control en Airco zijn 2 verschillende dingen ;)

Airco zit er in maar om de koeling vast te kunnen starten op afstand zou fijn zijn maar, is voor mij geen must. Waarschijnlijk kan dit ook niet vanaf de OBD interface maar moet er in een andere CAN-bus een aftap geplaatst worden. Dit vind ik dan weer iets te rigoureus.
en verwarming dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Kans is redelijk dat dit hetzelfde apparaat is ;) dus als koeling kan dan moet verwarmen ook kunnen. Voor het ontdooien van de voorruit waarschijnlijk dan wel weer prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:09
@Steefph die aftap valt wel mee hoor, daar gaan we gewoon een verloopkabeltje voor maken die je ertussen zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
stfn345 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:56:
@Steefph die aftap valt wel mee hoor, daar gaan we gewoon een verloopkabeltje voor maken die je ertussen zet :)
I know, ik zag hem op slack maar, twijfel of die kabel de veiligheid van de auto verminderd. Kun je (veilig) rijden met de auto als die kabel los ligt waar die tussen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 05:58
GuidoMG schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:00:
[...]

Infotainment is inderdaad traag, maar als Android Auto of Apple CarPlay eenmaal draait, is er niks aan de hand hoor.

Kleur is toch simpel, natuurlijk Regal Blue ;-)
Gisteren test rit gemaakt, viel me zeker niet tegen. Toch blijft de range van +- 200-250km me een beetje knagen. infotainment was idd niet het sterkste punt van de auto, maar met CarPlay merk je daar weinig van.

Qua kleur vind ik de rode kleur toch echt het mooist :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bas_Pierik op 02-10-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
@Steefph : kun je aangeven welke opties je moet aanvinken zodat je de goede spullen besteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ5jalBWUdUCBQkIvu-9ey_cDTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V488CxkxjRIr0l94RWD2Ou42.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Bas_Pierik schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:12:
[...]

Gisteren test rit gemaakt, viel me zeker niet tegen. Toch blijft de range van +- 200-250km me een beetje knagen.
Je moet voor jezelf nagaan hoeveel range je dagelijks in 95% van de gevallen nodig hebt. Als dat minimaal 300 km is kan ik me goed voorstellen dat je niet voor de MG kiest. Als dat maximaal 200 km is ligt een keuze voor de MG wel voor de hand. Tussen deze afstanden in is de keuze lastiger. Het hangt er ook van af welke EV je als alternatief in je hoofd hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
jawealm schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

@Steefph : kun je aangeven welke opties je moet aanvinken zodat je de goede spullen besteld?
Ik heb hem met generic rechterkabel (module ligt onder m'n stoel) en beide antennes.

Make/model kun je leeg laten of MGzs invullen.

@stfn345 had jij hem met linker kabel?

[ Voor 7% gewijzigd door Steefph op 02-10-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
Ik heb hem ook met rechter generic kabel en ook beide antennes. Bij mij zit hij bij linksonder verstopt achter het plastic, prima plaats. generic right is wel krap, maar past net, dus je zou eventueel voor links kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
fevo-1190 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:39:
Je kunt prima de airco op afstand bedienen (als dat überhaupt een mogelijkheid is uiteindelijk), maar je kunt niet instellen dat ie op tijd X warm/koud moet zijn. Het is natuurlijk prima mogelijk voor MG om 'op dit tijdstip ga je koelen/verwarmen' in te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawealm
Voor degenen die een indruk willen hebben van de app die in Thailand voor de MG beschikbaar is zie deze link: YouTube: Trick to avoid low 12 V battery on your EV; op 2 minuten en 10 seconden laat Bjørn Nyland de app zien.

De uitleg in deze video over de 12V accu is ook interessant. Bjørn laat zien dat de 12V accu door het 400V accupakket wordt opgeladen (omdat er in een EV geen dynamo aanwezig is om de 12V accu op te laden). Toch komt het nog wel eens voor dat je met een EV met een lege 12V accu te maken krijgt. Bjørn geeft in deze video aan hoe je dat kunt oplossen, alleen is zijn truc niet toepasbaar in Europa omdat we hier geen app hebben waarmee we de MG kunnen pre-coolen.

Ter info: de MG in deze video staat bij Bjørn zijn ouders in Thailand; hij woont zelf in Noorwegen.

[ Voor 14% gewijzigd door jawealm op 03-10-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:56
@Steefph @stfn345 Ik heb nog wat vragen voor ik dit aanschaf vind het echt heel interessant.

Is er een uitleg hoe ik dit voorzie van software, en ook hoe ik de updates of nieuwe software er op zet?

ook graag jullie ervaring als ik de auto laad, blijf deze in laad mode dus wakker neem ik aan maar zodra hij klaar is gaat de auto in slaap mode blijf het dan mogelijk de info van de auto op te halen?

de stroom die de module nodig heeft komt die uit de ODB poort of is er nog een extra voedingsdraad nodig?

hoeveel data gebruikt de module per maand ongeveer op het 4g netwerk?

een boel vragen maar jullie zijn de genen met ervaring en dat is echt reuze interessant zo kan ik van jullie ervaring leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc4547
Bezulba schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Maar goed, ik ga het proberen!

Ik ben even niet in de buurt van de auto, maar de knop van het entertainment systeem, welke is dat?
Ik zou even de min pool van de 12 volt accu slos maken, ik had ook een keer dat ik niets meer kon bedienen aan de radio en ik hoorde de muziek heel zachtjes maar volume niets werkte van de knoppen. na 2 minuten de - pool van de 12 volt akku los te hebben gehad werkte alles weer, proberen waard?

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawealm
Als je heel erg je best doet kun je met de MG maar liefst 563 km op een volle accu rijden; zie hier: YouTube: How far did we go on one charge in the MG ZS EV? | #OneChargeChallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
pecari schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:23:
@Steefph @stfn345 Ik heb nog wat vragen voor ik dit aanschaf vind het echt heel interessant.

Is er een uitleg hoe ik dit voorzie van software, en ook hoe ik de updates of nieuwe software er op zet?
- Yep. Je kunt het apparaat (als het op de wifi verbonden is) gewoon benaderen op de webinterface op zijn ip adres en nieuwe software inladen

ook graag jullie ervaring als ik de auto laad, blijf deze in laad mode dus wakker neem ik aan maar zodra hij klaar is gaat de auto in slaap mode blijf het dan mogelijk de info van de auto op te halen?
Wordt momenteel geperfectioneerd

de stroom die de module nodig heeft komt die uit de ODB poort of is er nog een extra voedingsdraad nodig?
Uit de obd port, geen extra draad nodig

hoeveel data gebruikt de module per maand ongeveer op het 4g netwerk?
Enkele megabytes

een boel vragen maar jullie zijn de genen met ervaring en dat is echt reuze interessant zo kan ik van jullie ervaring leren.

[ Voor 6% gewijzigd door stfn345 op 04-10-2020 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Ook leuk om te zien: YouTube: MG ZS EV vs Hyundai Kona Electric - War of the Volts | Comparison Te.... Dit betreft de Hyundai Kona met het accupakket van 39.2KWh. Opvallend aspect: beide EV's schijnen in India evenveel te kosten; in dat opzicht geen voordeel dus voor de MG. Zag wel dat de opgegeven inhoud van de kofferruimte van de MG niet klopt, maar dit terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
jawealm schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 01:18:
Als je heel erg je best doet kun je met de MG maar liefst 563 km op een volle accu rijden; zie hier: YouTube: How far did we go on one charge in the MG ZS EV? | #OneChargeChallen...
Nog verder dan Bjørn Nyland, in deze video kwam hij 500 Km.
In Thailand met de airco uit :(
YouTube: MG ZS EV goes 500 km on hypermiling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
[...]

[Afbeelding]
Kun je die ovms module ook benaderen en bedienen via wifi of wifi direct?
Ik zie dat KPN prepaid niet te zitten omdat ik deze app hoofdzakelijk zou gebruiken om te laden tot 80-90% als de auto thuis op de oprit staat.
En misschien in de toekomst de verwarming of airco vast aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
Dat is allemaal duidelijk dank hiervoor alleen zie ik dat het modem 3g is, dus erg jammer, alleen gaat dit uitgeschakeld worden op korte termijn alleen kpn en Vodafone hebben het nog aanstaan,

Wat is jullie gedachten hier over? is er een 4g module voorhanden?

is nu eigenlijk zonden van het geld als je er straks niets meer mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
johnberg51 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Kun je die ovms module ook benaderen en bedienen via wifi of wifi direct?
Ik zie dat KPN prepaid niet te zitten omdat ik deze app hoofdzakelijk zou gebruiken om te laden tot 80-90% als de auto thuis op de oprit staat.
En misschien in de toekomst de verwarming of airco vast aan te zetten.
Je kunt hem ook prima zonder sim gebruiken.
pecari schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

Dat is allemaal duidelijk dank hiervoor alleen zie ik dat het modem 3g is, dus erg jammer, alleen gaat dit uitgeschakeld worden op korte termijn alleen kpn en Vodafone hebben het nog aanstaan,

OVMS ondersteunt ook 2G
2G blijft bij KPN nog tot 2025 on de lucht.

[ Voor 30% gewijzigd door Steefph op 04-10-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolot
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-05 12:45
fevo-1190 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:51:
Oke gelukkig zou hem anders haast geannuleerd hebben 8)7

Gemiddelde van 15,7? Dwz 270 praktijk kilometers 8)
Als dat zo is ben ik helemaal happy!

Hoeveel scheelt het als de kachel of airco aanstaat eigenlijk?
Ik merk nauwelijks verschil in verbruik/range als de airco aanstaat.
Van de week voor het eerst de verwarming aangehad (stand 1e rode blokje, en de auto was in no-time warm), en dat scheelt misschien 0,5 kW/100 extra. Had tevens de achterruitverwarming en de airco aan. Van Almere naar Lelystad (deels A6, daarna via de dijk langs het markermeer) had ik een verbruik van 16,7 kW/100 Km.
Wind is de grootste spelbreker als het om verbruik gaat. Met tegenwind zit je zo op 19 kW/100 Km (5-6 bft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawealm
Ik heb redacteur Frank Buma maar even bijgepraat over iets dat hij kennelijk niet wist: @Frank Buma: ik heb nieuws voor je. Bij seconde 54 zei je dat nog niet bekend is wat het subsidieplafond in 2021 gaat zijn maar dat is al sinds de publicatie in de Staatscourant van 4 juni 2020 bekend (au!).

Hier de link om het zelf na te lezen: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html.

Het komt hierop neer:

Artikel 1.5 Subsidieplafonds

2. De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:

a. € 14.400.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;

b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:12
w0ut3r- schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:02:
[...]

Heeft iemand dit tikken al laten repareren bij van Mossel?
Hebben ze dat in een uurtje gefixt of ben je je auto dan weer 2 maanden kwijt :X ?
Aankomende woensdag heb ik een afspraak staan om naar het tikken van het stuur en het kraken van het interieur te laten kijken. Eerder heb ik een servicemedewerker volgens mij horen zeggen dat het tikken van het stuur verholpen kon worden door een stukje plastic weg te halen, dus ik neem aan dat ze het eerder hebben kunnen verhelpen. Ik zal woensdag in ieder geval mijn bevindingen hier posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
[...]

[Afbeelding]
N.a.v. De Thaise video:
YouTube: ข้อมูลสำคัญของรถยนต์ MG ZS EV ผ่านโปรแกรม Tourqe I EV Story

Kun je met dit apparaat niet omgeveer hetzelfde via bluetooth?
http://s.aliexpress.com/AFz6jQzY
Kost iets meer als 6 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
jawealm schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:14:
[...]

Ik heb redacteur Frank Buma maar even bijgepraat over iets dat hij kennelijk niet wist: @Frank Buma: ik heb nieuws voor je. Bij seconde 54 zei je dat nog niet bekend is wat het subsidieplafond in 2021 gaat zijn maar dat is al sinds de publicatie in de Staatscourant van 4 juni 2020 bekend (au!).

Hier de link om het zelf na te lezen: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html.

Het komt hierop neer:

Artikel 1.5 Subsidieplafonds

2. De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:

a. € 14.400.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;

b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;
https://www.ad.nl/auto/su...he-verbijsterd~a87eb10fd/

Leuk voor diegenen die in juli/augustus een MG hebben gekocht, maar niet leuk voor wie dat nu nog willen doen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
johnberg51 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Kun je met dit apparaat niet omgeveer hetzelfde via bluetooth?
http://s.aliexpress.com/AFz6jQzY
Kost iets meer als 6 euro :)
Dat is puur een communicatie interface en verder niks. Je moet dus zelf je app schrijven.

Een van de problemen met de MG is dat deze in een slaapstand terecht komt bij opslot doen. De huidige implementatie bij de OVMS heeft een manier om de auto wakker te houden zodat je live data kunt hebben.

Ik gebruik ook de GPS locatie van de ovms in m'n domotica systeem. En trend data. Dus ja, voor mij is de ovms de box die ik nodig heb. Ook heb ik geen privé parkeerplaats en bij de publieke laadpaal heb ik geen wifi bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Kan wel merken dat de lagere omgevingstemperatuur (gisteravond 12 graden) een negatief effect op de range heeft. Voor een globaal rekensommetje voor het onderweg opladen kun je beter van 200 km range van een volle accu uitgaan; bij mij werd het gisteravond wel erg krap; ik kwam nl. met 0% lading thuis. Dat was op het moment van thuis komen niet af te lezen maar bleek bij het opladen. Een gewaarschuwd mens......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MGZSEV81
  • Laatst online: 06-12-2021
pecari schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:39:
[...]

Ik ben werkzaam voor Vodafone en 3G staat bij Vodafone al een tijd uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Steefph schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:11:
[...]

Dat is puur een communicatie interface en verder niks. Je moet dus zelf je app schrijven.

Een van de problemen met de MG is dat deze in een slaapstand terecht komt bij opslot doen. De huidige implementatie bij de OVMS heeft een manier om de auto wakker te houden zodat je live data kunt hebben.

Ik gebruik ook de GPS locatie van de ovms in m'n domotica systeem. En trend data. Dus ja, voor mij is de ovms de box die ik nodig heb. Ook heb ik geen privé parkeerplaats en bij de publieke laadpaal heb ik geen wifi bereik.
Ik heb 'm eraan gehangen maar alle bestaande apps gaan uit van ICE. Geen enkele die uitgaat van EV. De waarden die toevallig wel herkend werden, kon je niks mee op de 12V accu spanning na. Klinkt leuk, maar dan moet je alle PIDs implementeren in de bestaande OBD apps... Ik had geen zin meer om op de MG app te wachten omdat ik weinig vertrouwen heb dat ze die alsnog gaan releasen dus ik heb ook de OVMS besteld. 235 euro lichter maar wel overal inzicht. Nabouwen van de hardware en software heb ik overwogen maar ze gebruiken toch wat specifieke aanpassingen dus maar voor de plug en play gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
  • Nu online
Op het Facebook-forum wordt gemeld dat Van Mossel met een terugroepactie bezig is in verband met het doorbranden van een zekering in de PEB. Mensen worden gebeld om een afspraak te maken met de garage om een softwareupdate te laten installeren die dit zou voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door marvel27 op 06-10-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGZSEV81
  • Laatst online: 06-12-2021
marvel27 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:03:
Op het Facebook-forum wordt gemeld dat Van Mossel met een terugroepactie bezig is in verband met het doorbranden van een zekering in de PEB. Mensen worden gebeld om een afspraak te maken met de garage om een softwareupdate te laten installeren die dit zou voorkomen.
Ben nog niet gebeld maar als ze het doen kunnen ze gelijk alle rammels verhelpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
Klopt, ik ben gisteren geweest. Duurde ongeveer 1.5 uur. Overigens vinden ze het niet leuk als je het een terugroepactie noemt, maar is het slecht een update ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Klopt, ik ben vandaag gebeld. Een update voor de PEB, en een algemene update voor de auto zeiden ze. Goed dat ze dit pro-actief aanpakken in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
Ik ben vorige week geweest, dat kwam omdat ik als ik wilde laden bij allego het niet lekker ging soms stopte het laden spontaan na 2 min.
Dus ik was toch in de buurt en ben even binnen gelopen bij Van Mossel Breda, en voor ik het wist maakten ze gelijk een afspraak geen probleem lossen we op ( ik wist natuurlijk van de terugroepactie in verband met de zekering problemen) en kon paardagen later gelijk komen meer dan 2 uur zitten wachten voor het klaar was, bms update is nu de nieuwste dus hoeft niet op slot voor het laden begint op AC.
en ze zijden dat nu alle problemen met het laden opgelost moesten zijn.
nul kosten zo hoort dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
pecari schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:30:
Ik ben vorige week geweest, dat kwam omdat ik als ik wilde laden bij allego het niet lekker ging soms stopte het laden spontaan na 2 min.
Dus ik was toch in de buurt en ben even binnen gelopen bij Van Mossel Breda, en voor ik het wist maakten ze gelijk een afspraak geen probleem lossen we op ( ik wist natuurlijk van de terugroepactie in verband met de zekering problemen) en kon paardagen later gelijk komen meer dan 2 uur zitten wachten voor het klaar was, bms update is nu de nieuwste dus hoeft niet op slot voor het laden begint op AC.
en ze zijden dat nu alle problemen met het laden opgelost moesten zijn.
nul kosten zo hoort dat.
Dus de “BMS” update is nu standaard? Dat is goed nieuws.

(Weet iemand of de actief-batterijverwarmen update al uit is? Volgens Bjorn Nyland zou dat na/in september gebeuren zodat je sneller kon snelladen bij koud weer, want er zit een elektrische element tegen vorst in de batterij die nog niet echt gebruikt wordt)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jawealm
In 2020 zijn er 1.385 nieuwe MG ZS EV's op kenteken gezet (zie hier: https://www.autoweek.nl/a...trische-auto-groeit-hard/). 1.385 keer een gratis software-update van 2 uur zal een aardige kostenpost zijn voor van Mossel/SAIC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
jawealm schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 00:20:
[...]

In 2020 zijn er 1.385 nieuwe MG ZS EV's op kenteken gezet (zie hier: https://www.autoweek.nl/a...trische-auto-groeit-hard/). 1.385 keer een gratis software-update van 2 uur zal een aardige kostenpost zijn voor van Mossel/SAIC.
Je hebt er niet heel veel werk aan denk ik. Auto neerzetten, stekker er in en wachten?.. (of moet de monteur er 2uur bij blijven?..)

Meestal krijgt de dealer hier gewoon een vergoeding voor. Een Dealer is zelfstandig (alleen Tesla niet)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc4547
Stef87 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:30:
[...]

Wow 10.000km al? Wat is je effectieve range nu zo’n beetje bij 100km/h snelweg en 120...?

(Mijn zus heeft er ook een besteld :)!)
Nou ik dacht gemiddeld zo'n 15,5 kw. Ik rij dagelijks 70 kom naar mijn werk heen en weer , en wat ik zo prive rij en ik laat om de 2 dagen dan staat er gemiddeld nog 80 km of 120 op. Ik kan voor mijn deur laden met mijn new motion paal ( 2e handsje van Marktplaats) dus wil gewoon iedere 2 dagen laden. Ik heb vertrouwen in de BMS van het akku pakket en geloof niet in 80 % laden ofzo, of dat dat slecht voor de akku zou zijn. Je iphone laad je toch ook niet met 80 % ?/ Ik zet hem er in de avond om ;18:00 of 19:00 op en de volgende ochtend om 06:30 als ik wegrij is hij weer vol. ( soms als ik even kijk zie ik in de weerspiegeling van de lak om 03:30 in de nacht al dat hij groen brand, ik bedoel het lampje van de new motion paal)

Marc.

[ Voor 12% gewijzigd door marc4547 op 07-10-2020 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

marc4547 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:45:
[...]
Je iphone laad je toch ook niet met 80 % ?
[off-topic] Al onze android telefoons laden we alleen op tot 80% sinds het moment dat we dat doen, hebben we geen telefoon meer weggedaan om doen van de batterij, en hebben we nu een telefoon van 6 jaar oud die nogsteeds 2 dagen op de batterij redt.
[/off-topic]

Maar kan je de mg wel instellen om maar tot 80% te laden? ik kan die optie nergens terug vinden om daar invloed op uit te oefenen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

[...]

Nou ik dacht gemiddeld zo'n 15,5 kw. Ik rij dagelijks 70 kom naar mijn werk heen en weer , en wat ik zo prive rij en ik laat om de 2 dagen dan staat er gemiddeld nog 80 km of 120 op. Ik kan voor mijn deur laden met mijn new motion paal ( 2e handsje van Marktplaats) dus wil gewoon iedere 2 dagen laden. Ik heb vertrouwen in de BMS van het akku pakket en geloof niet in 80 % laden ofzo, of dat dat slecht voor de akku zou zijn. Je iphone laad je toch ook niet met 80 % ?/ Ik zet hem er in de avond om ;18:00 of 19:00 op en de volgende ochtend om 06:30 als ik wegrij is hij weer vol. ( soms als ik even kijk zie ik in de weerspiegeling van de lak om 03:30 in de nacht al dat hij groen brand, ik bedoel het lampje van de new motion paal)

Marc.
Je hoeft er ook niet in te geloven, je moet het alleen begrijpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

WhySoSerious schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:26:
[...]

Je hoeft er ook niet in te geloven, je moet het alleen begrijpen...
maar er zijn ook geruchten dat de batterij uberhaupt niet tot 100% op te laden valt. Dat hij fabrieksaf al een marge heeft zodat de capaciteit er niet onder gaat lijden.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
[...]

Marc.
Ik zou mij daar ook niet druk over maken hoor. Je kan ook gewoon de auto weer bijladen wanneer dat pas nodig is, ipv elke dag 95–>100% 80–>100% etc laden.

(Maar iPhone doet dat wel, eerst naar 80% laden en dan pas naar 100% overigens niet met autobatterij te vergelijken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HxsHCCZQ3pUf6hEvusNRwpo5Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKUP6sP95P1koJn201RwNUjq.jpg?f=fotoalbum_large

Hoeveel Wh/km zitten jullie ongeveer bij 100-110/120/130km/h (ik bedoel dus niet een gemiddeld verbruik)

[ Voor 4% gewijzigd door Stef87 op 07-10-2020 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steefph
Stef87 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

Hoeveel Wh/km zitten jullie ongeveer bij 100-110/120/130km/h (ik bedoel dus niet een gemiddeld verbruik)
Ik zit zo rond de 17,5kwh bij 100km/u. Bij 130 gaat dit richting de 20kwh

Gemeten door al rijdend op die snelheid de tripmeter te resetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Steefph op 07-10-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Stef87 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:53:
[...]

Dus de “BMS” update is nu standaard? Dat is goed nieuws.

(Weet iemand of de actief-batterijverwarmen update al uit is? Volgens Bjorn Nyland zou dat na/in september gebeuren zodat je sneller kon snelladen bij koud weer, want er zit een elektrische element tegen vorst in de batterij die nog niet echt gebruikt wordt)
Nee, BMS update is nog steeds niet standaard en is nog steeds niet officieel uitgebracht onder service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
Geldt dit ook voor degene die private lease hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
Bezulba schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:41:
[...]

maar er zijn ook geruchten dat de batterij uberhaupt niet tot 100% op te laden valt. Dat hij fabrieksaf al een marge heeft zodat de capaciteit er niet onder gaat lijden.
Altijd maar die geruchten en veronderstellingen, ik zou willen dat er iemand was die nou eens echt kon zeggen hoe dit zit.
Ik probeer er al maanden achter te komen en hier nogmaals mijn conclusie:
Als de batterij 100% opgeladen is wordt er in electrical information een spanning van 454V getoond.
De batterij bestaat uit 108 seriële elementen.
454 : 108 = 4,2V per cel
4,2V is de charging cut off voltage van een lithium ion cel, hetgeen wil zeggen 100% tot aan de nok toe vol zonder enige top protectie buffer.
De batterij is 44,5 Kwh en 42,5 Kwh bruikbaar, 2 Kwh speling dus die volgens mij hoofdzakelijk voor de bottom protectie gebruikt wordt.
Er zijn echter ook weer geruchten dat de batterij tot 97% opgeladen wordt, maar dat is wel heel weinig top protectie.
Ook zijn er geruchten uit Thailand dat de batterij toch 50 Kwh is, dat zou mooi zijn, kun je wel top protectie maken.
Mail naar MG en SAIC hierover gestuurd, niets meer gehoord.
Als je weinig rijdt zoals ik, moet je zeker niet elke dag tot 100% gaan laden.
Rij je elke dag 70 Km dan zou ik om de twee dagen laden.
Meer dan 100 Km dan gewoon elke dag.
De auto een dag stil laten staan met een volle batterij is helemaal erg.
Garantie is minimaal 70% batterijstatus na 8 jaar, maar dan heb je wel een hele arme batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
@johnberg51 die 97%is wat het BMS systeem aangeeft na een cell-balancing. Zonder cell balancing zal de BMS nooit meer aangeven dan 96,5%. De ondergrens is 6%.

Dus
100% scherm is 96,5/97,0% BMS
0% scherm is 6% BMS

Voor lang onderhoud van de accu moet je eens in de zoveel tijd naar vol laden zodat de BMS de balancing uitvoert en voor de rest niet vol parkeren (80% of iets in die range).

Wat dus met een eigen laadpaal/wifischakelaar en OVMS met bijvoorbeeld Homeassistant weer te automatiseren valt. OVMS geeft de lading toestand door aan Homeassistant via MQTT en Homeassistant zet het stopcontact uit bijvoorbeeld bij 80%. Zou wel fijn zijn dat dit in de toekomst gewoon een optie in de auto zelf is.

[ Voor 28% gewijzigd door Steefph op 07-10-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

w0ut3r- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Ja zeker, ik heb een afspraak over 2 weken.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Steefph schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:49:
@johnberg51 die 97%is wat het BMS systeem aangeeft na een cell-balancing. Zonder cell balancing zal de BMS nooit meer aangeven dan 96,5%. De ondergrens is 6%.

Dus
100% scherm is 96,5/97,0% BMS
0% scherm is 6% BMS
Toch blijft het allemaal tegenstrijdig?

3% + 6% = 9%
9% x 44,5 Kwh = 4 Kwh
Totaal minus nuttig = 44,5 - 42,5 = 2 Kwh
Dit is 2 Kwh te weinig!

Laatst een mail gehad van MG technician van een Engels forum, die zei dat de celspanning bij 100% SOC
4,093 V zou zijn (dit is ca. 90% SOC bij lithium)
108 x 4,093V = 442V
Dit is weer tegenstrijdig met de 454V wat de auto zelf aangeeft bij 100% SOC
Het Engels forum heeft ook bevestigd dat die 454V de klemspanning van de HV batterij is.

Ik denk dat we echt naar China zullen moeten gaan om de echte waarheid te weten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
w0ut3r- schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:39:
[...]

Ja, ik ben gisteren gebeld door Van Mossel Amersfoort en ik heb PL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Steefph schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

Ik zit zo rond de 17,5kwh bij 100km/u. Bij 130 gaat dit richting de 20kwh

Gemeten door al rijdend op die snelheid de tripmeter te resetten.
20kW bij 130 zou ik persoonlijk heel weinig vinden :-)

Onze Renault Zoe zat dan al op 26-33kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
johnberg51 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

3% + 6% = 9%
9% x 44,5 Kwh = 4 Kwh
Dit is 2 Kwh te weinig!

Laatst een mail gehad van MG technician van een Engels forum, die zei dat de celspanning bij 100% SOC
4,093 V zou zijn (dit is ca. 90% SOC bij lithium)
108 x 4,093V = 442V
Dit is weer tegenstrijdig met de 454V wat de auto zelf aangeeft bij 100% SOC
Het Engels forum heeft ook bevestigd dat die 454V de klemspanning van de HV batterij is.

Ik denk dat we echt naar China zullen moeten gaan om de echte waarheid te weten. :)
Bij een volle accu en na het balanceren zijn de cells ~ tussen de 4.23v en 4.38v (gemeten via ecu via obd)
Ik krijg sterk het idee dat de cellen wel degelijk gewoon 'nokkie vol' worden geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Stef87 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

Luchtweerstand bij 130 km/h is 69% hoger dan bij 100 km/h --> (130/100)^2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Stef87 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

Geen idee meer hoe de wind stond toen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
johnberg51 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

3% + 6% = 9%
9% x 44,5 Kwh = 4 Kwh
Dit is 2 Kwh te weinig!
Je gaat er nu wel vanuit dat de auto bij 0% dashboard uitvalt. Dat lijkt me sterk. Vraag me af of er al mensen de proef op de som hebben genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
stfn345 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Bij een volle accu en na het balanceren zijn de cells ~ tussen de 4.23v en 4.38v (gemeten via ecu via obd)
Ik krijg sterk het idee dat de cellen wel degelijk gewoon 'nokkie vol' worden geladen.
Wat bedoel je met gemeten via ecu via obd?
4,23 - 4,38V is een overladen lithium en weer een ander getal als eerder gehoord.
Als je een digitale multimeter rechtstreeks op de klemmen van de HV batterij zou kunnen zetten en dit vergelijkt met de spanning aangegeven op het dashboard zou je achter de echte waarheid kunnen komen.
Charging cut off voltage van lithium is 4,2V
100% lading is 454V op dashboard.
108 cellen x 4,2 V = 454V
Dit kan toch geen toeval zijn mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
Merken jullie ook een vrij groot verschil in verbruik qua zomerweer en het huidige herfstweer?

In de zomer verbruikte ik met mijn woon-werk ritjes (stad + 80km/ph wegen) meestal minder dan 16kWh/100km (mijn gemiddelde staat nu dan ook over totaal 3600km op 16kWh/100km).

Vandaag ben ik in eco naar mijn werk gereden en ik heb hem met heel rustig rijden niet onder de 18kWh/100km gekregen.

Heeft dit puur met de temperatuur te maken? Of spelen de ruitenwisser welke momenteel overuren draaien en de verwarming welke nu op halverwege staat ook een grote rol?

Wordt nog leuk qua range in de winter :X
Pagina: 1 ... 23 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2