Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:42
Ophidian schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Hoe denk je selectief te blijven met een 25a hoofdzekering?
Een fase helemaal gereserveerd voor laden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:53
johnberg51 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:06:
[...]

Een fase helemaal gereserveerd voor laden,
Dan ben je niet selectief. Kortsluiting in de lader en je hoofdzekering zegt poef. Verder voldoe je niet aan het bouwbesluit en dat is niet toegestaan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Ophidian schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:10:
[...]

Dan ben je niet selectief. Kortsluiting in de lader en je hoofdzekering zegt poef. Verder voldoe je niet aan het bouwbesluit en dat is niet toegestaan.
Ik denk dat de 25A hoofdzekering trager is als de 25A zekering in de meterkast.
In het bouwbesluit heb ik me nog niet verdiept, bekijk het puur elekrotechnisch.
Ikzelf houdt het gewoon bij 16A laden.
20A afzekeren zou misschien beter zijn.
Waarom is de laadtijd toch zo belangrijk voor vele mensen? 9 uurtjes of 6 uurtjes wat maakt het uit?
Maar om een lang verhaal kort te maken: eigenlijk zouden alle EV bezitters 3 x 35A moeten hebben, maar ja daar hangt een prijskaartje aan. B)

@Fremske

Ik denk dat Ophidian toch gelijk heeft, lees nu dat de groepenkast zekering de factor 1,6 kleiner moet zijn als de hoofdzekering. Dit betekent max 16A bij 3 x 25A aansluiting.
In dit geval heb je aan die super Ali unit niets.
Nogmaals EV rijden is anticiperen wat je de volgende dag gaat doen en dat gaat prima met 16A laden.

Citaat Zappi.info: (toch weer tegenstrijdig, maar nog steeds geen 24A)
“Bij een 3-fasen 25A hoofdaansluiting kunt u de 1-fase modellen zappi afzekeren op 20A, hiermee kunt u dan laden op maximaal 4,6kW. Bij de 3-fase modellen geeft dit dan 3 x 20 x 230 = 13,8 kW.“

Wat ik ook vind is dat een EV eigenlijk de mogelijkheid zou moeten hebben tot b.v. 3 fasen laden bij 3 x 10A of zo, hierdoor zou het allemaal een stuk gemakkelijker worden.
Goed bezig Renault Zoe d:)b

[ Voor 45% gewijzigd door johnberg51 op 22-08-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d_beginner
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-04-2023
Of als je maar 1x 35A hebt en je wilt toch onbezorgd kunnen laden zonder dat de hoofdzekering eruit klapt.
Neem dan een smart evse met een sensorbox.
Deze houdt je stroomverbruik in de gaten en past deze aan als er door andere apparaten in het huis al te veel verbruikt wordt.
Zodra het weer kan schaalt hij weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 19:09
3d_beginner schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:15:
Of als je maar 1x 35A hebt en je wilt toch onbezorgd kunnen laden zonder dat de hoofdzekering eruit klapt.
Neem dan een smart evse met een sensorbox.
Deze houdt je stroomverbruik in de gaten en past deze aan als er door andere apparaten in het huis al te veel verbruikt wordt.
Zodra het weer kan schaalt hij weer omhoog.
Dat doe ik dmv een Zappi V2. Op dit moment heb ik 1x25A (binnenkort vervangen door 1x35A).
Ik heb nu een 32A automaat en daaraan de Zappi. De Zappi zo ingesteld dat hij nu niet meer dan 25A mag gebruiken vanuit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3d_beginner
  • Laatst online: 12-04-2023
UrbanSnEAky schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Dat doe ik dmv een Zappi V2. Op dit moment heb ik 1x25A (binnenkort vervangen door 1x35A).
Ik heb nu een 32A automaat en daaraan de Zappi. De Zappi zo ingesteld dat hij nu niet meer dan 25A mag gebruiken vanuit het net.
En wat kostte deze oplossing voor je?
Incl aanpassing van je meterkast?

Ik was voor minder dan 800 euro klaar en dat was incl de 255 euro voor de 12m kabel van de box naar de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
3d_beginner schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Ik was voor minder dan 800 euro klaar en dat was incl de 255 euro voor de 12m kabel van de box naar de auto.
Dit is misschien allemaal weer een mooiere discussie/gesprek in dit topic
Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
X

[ Voor 100% gewijzigd door Pascal Saul op 22-08-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
3d_beginner schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Ik heb het zelf aangelegd. Totale kosten ongeveer 1150 euro. Ik heb een eenmanszaak, in dit geval kan ik de btw aftrekken en alles opgeven als milieu investeringsaftrek.

Verder eens met @Steefph, tot zover de laadpaal :D

[ Voor 5% gewijzigd door UrbanSnEAky op 22-08-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDrenthe
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Voor het laden heb ik deze lader gekocht op Amazon.nl.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1
Het is een Poolse fabrikant. Als je krachtstroom hebt dan kun je hem zo aansluiten. Hij maakt van 2 fasen 1 fase en zo kun je een stuk sneller laden. Er zijn 2 varianten en ik heb gekozen voor de 6Kw variant omdat je eigenlijk niet het maximum op moet zoeken voor de laadsnelheid. Ook kun je instellen dat ie de accu niet tot de laatste druppel gaat volladen. Dat is ook een stuk beter voor de accu. Met een normale instelling laad je met deze lader rond de 5500w. Thuis heb ik richting de garage er 25 watt zekeringen in zitten en doordat deze kast pakweg 10 ampere per groep pakt hoef ik niet na te denken over andere stroomverbruiker in huis. Al met al gaat het thuis laden met deze lader dus twee maal zo snel dan met de lader die bij de auto wordt geleverd. Verder is het gebruik van deze kast een stuk beter voor de batterij. De lader is verder mee te nemen maar hij is wel vrij zwaar. Verder kun je deze lader niet in de regen buiten hangen.

Ro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:53
@RoDrenthe Die richting de garage zal er wel vaak uitvliegen dan met 25 watt zekeringen :+

Die lader moet overigens wel op een 3P+1P alamat aangesloten worden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 20:53
RoDrenthe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:23:
Het is een Poolse fabrikant. Als je krachtstroom hebt dan kun je hem zo aansluiten. Hij maakt van 2 fasen 1 fase en zo kun je een stuk sneller laden. Er zijn 2 varianten en ik heb gekozen voor de 6Kw variant omdat je eigenlijk niet het maximum op moet zoeken voor de laadsnelheid. Ook kun je instellen dat ie de accu niet tot de laatste druppel gaat volladen. Dat is ook een stuk beter voor de accu. Met een normale instelling laad je met deze lader rond de 5500w. Thuis heb ik richting de garage er 25 watt zekeringen in zitten en doordat deze kast pakweg 10 ampere per groep pakt hoef ik niet na te denken over andere stroomverbruiker in huis. Al met al gaat het thuis laden met deze lader dus twee maal zo snel dan met de lader die bij de auto wordt geleverd. Verder is het gebruik van deze kast een stuk beter voor de batterij. De lader is verder mee te nemen maar hij is wel vrij zwaar. Verder kun je deze lader niet in de regen buiten hangen.
Ehmm.. hoe weet dit apparaat dat de accu van de auto nog net niet vol is? Daar is geen communicatie vanuit de auto richting de (AC) laadpaal voor afgesproken namelijk.
En sterker nog, vanwege balanceren moet de auto juist ook dat laatste beetje stroom hebben aan het eind van een AC laadprocess.
Laat maar aan de BMS van de auto over om te bepalen hoever de accu volgeladen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 21:03

Fremske

and change the world

Hoi @JeroenE ,

Hoe kan ik zien op welke fase mijn zonnenpanelen zitten en mijn groep waarop de MG laad?

Kun je dit zo zien of moet ik dan de schakelkast openen?
JeroenE schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 07:58:
[...]
Of dat zo is ligt aan de aansluitingen in je huis en op het elektriciteitsnet. Als je een 1 fase netaansluiting hebt dan gaat het altijd rechtstreeks je auto (of pc, waterkoker etc) in.

Als je een 3 fasen netaansluiting hebt dan is dat alleen zo als de zonnepanelen op dezelfde fase zitten aangesloten als het stopcontact waar je de auto op laadt.

Mocht dat niet hetzelfde zijn dan gaat de elektriciteit dus bijvoorbeeld op fase 1 in je auto en op fase 2 het elektriciteitsnet op vanwege de zonnepanelen op die fase. In Nederland moeten de kWh-meters dit verplicht intern salderen. Er zijn wel eens meters op de markt geweest waarbij dat niet zo was, maar dat mag dus niet en die zijn (voor zover ik weet) dus ook vervangen.

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Fremske schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:31:
Hoi @JeroenE ,

Hoe kan ik zien op welke fase mijn zonnenpanelen zitten en mijn groep waarop de MG laad?

Kun je dit zo zien of moet ik dan de schakelkast openen?

[...]
De aardlek/zekeringautomaat van de zonnepanelen gaat intern in de groepenkast rechtstreeks achter de hoofdzekering naar een van de drie fasen. Dit kun je van buitenaf helaas niet zien, dus groepenkast open maken.
Voor de saldering maakt dit gelukkig helemaal niets uit, ook niet na 2023.
Kijken op welke groep je laadt kun je experimenteel doen door de groepen beurtelings aan en uit te zetten.
Ik heb thuis een acht groepen en die zitten weer mooi verdeelt over de 3 fasen, dit is intern in de verzamelstrip geregeld, dus L1-L2-L3-L1-L2 enz.
Wil je echt zeker weten op welke fase welke groep zit dan ook moet je alles uitzetten en intern met een ohm meter doormeten. Pas op er staat altijd spanning op het punt na de hoofdzekering!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
RoDrenthe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:23:
Heeft dit apparaat DC uit of en verdrievoudigde sterkere AC 230V?
Laadt je rechtstreeks op de DC plug in de auto net als bij een fastcharger of moet er nog een gewone wallbox achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
johnberg51 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:29:
Heeft dit apparaat DC uit of en verdrievoudigde sterkere AC 230V?
Dit soort apparaten maakt van 2 fasen 1 fase zodat je met dubbele snelheid kan laden (ook afhankelijk van de lader in je auto natuurlijk). Dit is de Nederlandse variant: https://www.laadkabelwink...rger-3x16a-to-1x32a-t2-5m

Het is een beetje onduidelijk wat je bij de Poolse variant krijgt, het lijkt er op alleen de transformator dus moet je er nog een laadpaal achter zetten.

Bij de Nederlandse versie zit de laadpaal er al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
JeroenE schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:47:
[...]
Dit soort apparaten maakt van 2 fasen 1 fase zodat je met dubbele snelheid kan laden (ook afhankelijk van de lader in je auto natuurlijk). Dit is de Nederlandse variant: https://www.laadkabelwink...rger-3x16a-to-1x32a-t2-5m

Het is een beetje onduidelijk wat je bij de Poolse variant krijgt, het lijkt er op alleen de transformator dus moet je er nog een laadpaal achter zetten.

Bij de Nederlandse versie zit de laadpaal er al in.
Soort wallbox en 3 fasen omvormer in een.
Reken maar dat hier ook weer zo’n 5% van de energie verloren gaat door het omvormen.
Dure investering om de laadtijd terug te brengen van b.v. 9 naar 5 uur
Mijn laatste sessie duurde 9 uur bij 3,7 Kw laden, accu was 29%.
Met deze omvormer zou het zijn 3,7 : 6,6 x 9 uur = ca. 5 uur
6,6 Kw is het maximale wat de MG kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
NoticeNL schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Dit had ik inderdaad ook al teruggevonden :) Dacht alleen dat dit vooral te maken had met snelladen, en aangezien ik de granny als hoofdlader gebruik...

Maar wanneer het kan/uitkomt ga ik hem gewoon volladen vanaf nu :) In ieder geval een (aantal) keer. Aangezien ik tot nu toe de enige ben met die range-problemen en waarschijnlijk ook de enige die z’n auto op deze manier laadt zou er zomaar een verband kunnen zijn.

Dank voor je info!
@NoticeNL

Even terug te komen op een oude post van enkele weken terug
Laadt jij de MG soms nog met een tijdklok naar 70%?
Ik ben er ondertussen achter dat het equalizing proces ongeveer een maal op de 5 laadbeurten plaats vind
Misschien is het toch nog niet zo erg om 4 keer met tijdklok te laden (ik zou dan 80% doen) en daarna weer een naar 100% zodat de MG een equalizing kan doen. Je moet dan wel controleren of ie dit echt uitgevoerd heeft, met de Ali granny gaat dit makkelijk want je ziet dan dat ie er twee uur langer over gedaan heeft.
Bij long trips kun je sowieso 100% laden.
Onderstaande grafiek van een Thais youtube kanaal heeft mij hierover aan het nadenken gezet.
Je ziet daar staan “normal end of charging” en “100% charging for long trips”
Die Top protection buffer beschermt natuurlijk wel, maar is dit wel voldoende??
Ik denk dat ze in Thailand die optie tot 80% laden wel hebben via de app.
Ik heb dit hele verhaal naar MGmotor.eu gestuurd en wacht op antwoord, laat het daarna weten.
Mijn auto staat nu al een paar dagen stil met een tjokvolle accu, voelt niet echt fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImWVwA4a2IqHw0oNhYlyd17mNi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EE96SFGOuKA0u97Tji6CzIzD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door johnberg51 op 23-08-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even een friendly reminder dat dit topic over de MG EV gaat, issues en ervaringen met thuisladen horen hier thuis: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Gisteren is de comfort update eindelijk op mijn MG ZS EV geïnstalleerd. Na een maand vol boings en waarschuwingen is het een oase van rust in de auto. ;)

De auto werd rond 09:00 uur opgehaald, en rond 12:00 uur stond hij weer op de oprit. Het was al met al dus vlot geregeld. Volgens de garage heeft hij nu alle updates die MG voor de auto heeft vrijgegeven, zo’n 10 in het totaal. BMS heb ik niet naar gevraagd.

Het enige wat ik vooralsnog mis, is de verkeersbord herkenning definitief uitschakelen. Nu moet ik dat iedere keer na het starten handmatig doen. Dit systeem is zo onbetrouwbaar en foutgevoelig, dat het weinig toevoegt.

Lanekeeping en MG pilot zijn een stuk prettiger in gebruik. De auto slingert minder, en de algehele beleving is een stuk vloeiender. Voor vele van jullie is er niets nieuws onder de zon, maar na een maand zonder de comfort update kan ik alle verbeteringen wel heel erg waarderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jentje B
  • Laatst online: 09-09-2022
Binnen enkele weken verwacht ik de MG ZS EV. Kan iemand mij vertellen hoe ik snel kan zien of de nieuwste software geïnstalleerd is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Jentje B schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:33:
Binnen enkele weken verwacht ik de MG ZS EV. Kan iemand mij vertellen hoe ik snel kan zien of de nieuwste software geïnstalleerd is ?
Simpel: buitentemperatuur en tijd rechtsboven grote entertainmentscherm en nog te gane kilometers inks onder kleine scherm achter stuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lvmeijer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:01

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

johnberg51 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:39:
[...]

Simpel: buitentemperatuur en tijd rechtsboven grote entertainmentscherm en nog te gane kilometers inks onder kleine scherm achter stuur
Ik heb vrijdag een rode opgehaald in Breda. De softwareupdate was geinstalleerd en de accu was volledig opgeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
lvmeijer schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:46:
[...]

Ik heb vrijdag een rode opgehaald in Breda. De softwareupdate was geinstalleerd en de accu was volledig opgeladen.
Geniet er van, deze auto is echt helemaal te gek als je heel je leven van die fossiele bakken hebt gereden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Vraagje, heeft iemand ook gemerkt dat de regensensor niet werkt?

Ik reed vanmiddag een bui in en mijn ruitenwisser gingen niet automatisch aan. Terwijl de vooruit wel nat was. Dus heb ik ze handmatig aan moeten zetten.

Iemand meer ervaring met de regensensor?
Zou ook wel willen weten of je de gevoeligheid kunt instellen van de sensor.

Back to the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal Saul
Fremske schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:33:

Ik reed vanmiddag een bui in en mijn ruitenwisser gingen niet automatisch aan. Terwijl de vooruit wel nat was. Dus heb ik ze handmatig aan moeten zetten.

Ja, dat draaiknopje in het midden van de bediening van de wissers moet je verdraaien en dan zou het moeten werken automatisch. Dat is de gevoeligheid namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morinzil
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-09 15:56
Fremske schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:33:

Bij mij werkt 'ie als ik hem in stand 1 zet (1x omhoog). Draaiknopje in het midden is de gevoeligheid van de regensensor.

Laatst veel buitjes tijdens de rit, stand 1 gezet en de ruitenwissers deden hun werk terwijl het regende, toen het even droog was deden ze niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 11:01
Morinzil schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:39:
[...]

Bij mij werkt 'ie als ik hem in stand 1 zet (1x omhoog). Draaiknopje in het midden is de gevoeligheid van de regensensor.

Laatst veel buitjes tijdens de rit, stand 1 gezet en de ruitenwissers deden hun werk terwijl het regende, toen het even droog was deden ze niets.
Vind de wissers alleen wel minder goed wissen als ik gewend ben van mijn caddy van de zaak. Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Niet online
1993jjohan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:43:
Vind de wissers alleen wel minder goed wissen als ik gewend ben van mijn caddy van de zaak. Iemand dezelfde ervaring?
Nee, die ervaring heb ik niet. De wissers doen het goed, en het instellen van de gevoeligheid van de regensensor functioneert prima. Ook de achterruitenwisser gaat netjes aan als je de achteruit inschakelt.

[ Voor 9% gewijzigd door BarremansNL op 24-08-2020 09:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Niet online
Zelf was ik op zoek hoe je de ruitenwissers van de ruit af kunt klappen, bijvoorbeeld bij het wassen van de auto. Dit kan niet als de ruitenwissers in ‘ruststand’ zijn, omdat je dan de motorkap beschadigd. Lang leve Youtube, die vraag is blijkbaar vaker gesteld. Hier het antwoord:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGZSEV81
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-12-2021
1993jjohan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Ik ben ook niet enthousiast over de ruitenwisserbladen. Ze trekken bij ons strepen alsof ze de bladen al 5 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Niet online
MGZSEV81 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:54:
Ik ben ook niet enthousiast over de ruitenwisserbladen. Ze trekken bij ons strepen alsof ze de bladen al 5 jaar oud zijn.
De auto’s hebben natuurlijk al een aantal maanden stilgestaan, dus misschien zijn ze uitgedroogd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morinzil
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 15-09 15:56
BarremansNL schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:37:
[...]

De auto’s hebben natuurlijk al een aantal maanden stilgestaan, dus misschien zijn ze uitgedroogd?
Dit zou best eens kunnen zijn. Overigens niks mis met de bladen van mijn ruitenwissers.

@BarremansNL Dank voor het filmpje, want dat vond ik ook heel irritant idd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjol
  • Laatst online: 11-03-2023
Heb het weekend wat km gereden en ik moet zeggen het rijd erg fijn geen geluid of bij geluiden en geen rammelende onderdelen ontdekt hopen dat dat zo blijft.
Heb thuis al 1 keer de auto aan de lader gehad ging goed. Heb een Zappi 2 werkt goed.
Heb een vraag ik zie de buiten temp niet in het grote scherm wel de klok weet iemand waar en hoe zichtbaar te maken krijgen.
Wat mij verder op gevallen is is dat als ik de achterklep wil sluiten dit best veel kracht kost.maar het gaat al is het wel dat je hem hard moet sluiten anders is hij niet dicht.
Heeft iemand al nagedacht over parkeer sensoren voor ben erg benieuwd?
Ik ben erg blij met de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06-2024
Vraagje: Hebben jullie ook een bepaald tik / knak / knik geluid uit het stuur wanneer je bijvoorbeeld een rotonde neemt?

Zodra ik het stuur naar rechts draai en vervolgens weer naar links is deze 'knak' hoorbaar / een klein beetje voelbaar zodra die voorbij de neutrale stand van de wielen gaat.

Ik heb dit eigenlijk al zo ongeveer sinds het begin...
Als ik het stuur opnieuw stel in hoogte (dus los klik met de hendel onder het stuur en vervolgens weer vastklik) lijkt dit geluid weer voor een +/- 75km weg en hierna komt het weer terug.

Begint enigszins storend te worden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steefph
Nu na een 400km te hebben gereden is het gene wat me het meest verbaast, dat de snelheid van de CC inzakt als je een bocht in gaat. Ook een kraak geluid uit de midden armsteun als je hier iets tegenaan leunt.

Zonet ook even stress met de granny, had kort de auto even open gedaan tijdens het laden en weer gesloten maar, ook toen wou de auto niet opnieuw gaan laden. Pas na een paar minuten de granny los te hebben gehad, wou hij weer verder gaan met laden.

Het blijft wel een auto met wat "kinderziektes" :)

Van de week maar eens met de CANbus gaan spelen. Kijken of hier wat informatie uit de BMS te vissen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:11
Steefph schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:51:
Nu na een 400km te hebben gereden is het gene wat me het meest verbaast, dat de snelheid van de CC inzakt als je een bocht in gaat. Ook een kraak geluid uit de midden armsteun als je hier iets tegenaan leunt.

Zonet ook even stress met de granny, had kort de auto even open gedaan tijdens het laden en weer gesloten maar, ook toen wou de auto niet opnieuw gaan laden. Pas na een paar minuten de granny los te hebben gehad, wou hij weer verder gaan met laden.

Van de week maar eens met de CANbus gaan spelen. Kijken of hier wat informatie uit de BMS te vissen valt.
Verminderen van snelheid in bochten met de cc aan vind ik zelf ook irritant. Hij staat gewoon te safe ingesteld, dat is jammer. Ook als je iets de dicht op je voorganger komt vind ik ook dat de cc net ff te hard en te veel afremt. Een krakende midden armsteun is mij niet opgevallen.

Er is al vaker over gesproken, maar heeft iemand nou enig idee waarom je bij het afremmen met de cruise control een mechanisch geluid hoort? :? Ik kan zelf niet verklaren waarom. Vind het best irritant en het klinkt ook naar vind ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Criminelis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:06:
[...]
Er is al vaker over gesproken, maar heeft iemand nou enig idee waarom je bij het afremmen met de cruise control een mechanisch geluid hoort? :? Ik kan zelf niet verklaren waarom. Vind het best irritant en het klinkt ook naar vind ik...
Ik moet zeggen dat ik het vanmorgen (rit van 55km) niet heb gehoord. Heb het vermoeden dat het een soort van ABS mode is die ingrijpt (te agressief ingesteld misschien? Aangezien dat de trend is bij de auto :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Niet online
benjol schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:07:
Heb een vraag ik zie de buiten temp niet in het grote scherm wel de klok weet iemand waar en hoe zichtbaar te maken krijgen.
Dan heb je niet de laatste software versie denk ik. Heb je wel de resterende kilometers linksonder in het schermpje tussen de tellers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Hallo @Steefph als jij een handige Harry bent met de CANbus en ODBII dan moet je hier maar eens naar kijken. Er is in de UK een hele community bezig om met elkaar controle over de wagen te krijgen zodat er app support mogelijk wordt. Zou mooi zijn als we een OVMS module kunnen bestellen en dan alles met de wagen op afstand kunnen regelen.

https://www.ruralelectric...is-reverse-engineering-mg
https://www.openvehicles.com/node/2523
https://discourse.mymgzsev.com/

Zie hier de spreadsheet met alle informatie tot dus ver over de CANbus en OBDII:
https://docs.google.com/s...Mk35g/edit#gid=1350507500
Steefph schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:51:

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Fremske schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:27:
Hallo @Steefph als jij een handige Harry bent met de CANbus en ODBII dan moet je hier maar eens naar kijken. Er is in de UK een hele community bezig om met elkaar controle over de wagen te krijgen zodat er app support mogelijk wordt. Zou mooi zijn als we een OVMS module kunnen bestellen en dan alles met de wagen op afstand kunnen regelen.

[...]
De verbinding tussen die OVMS module en je telefoon werkt die gewoon via bluetooth of moet er ook nog een 4G module in de auto?

Ik zou heel blij zijn als ik meer controle had over het opladen, vooral soms het laden laten stoppen bij 80%.
Ook de status aflezen op je mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvmeijer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:01

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

Al sinds jaar en dag gebruik ik de Brodit proclips. Op diverse websites kan ik geen ProClip voor de MG ZS vinden - alleen voor de oude MG's. Weet iemand of een ProClip voor een ander model auto goed past, of hoe monteren jullie de telefoon?

Alternatief is telefoon neerleggen, USB kabel erin en Android Auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GuidoMG
  • Laatst online: 28-09-2023
lvmeijer schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:38:
Al sinds jaar en dag gebruik ik de Brodit proclips. Op diverse websites kan ik geen ProClip voor de MG ZS vinden - alleen voor de oude MG's. Weet iemand of een ProClip voor een ander model auto goed past, of hoe monteren jullie de telefoon?

Alternatief is telefoon neerleggen, USB kabel erin en Android Auto.
Voor mijn vorige auto had ik zelf een houder 3D getekend en daarna 3D geprint. Zodra ik mijn MG heb, ga ik de afmetingen opnemen en er eentje voor de ZS maken. Die zal ik hier dan ook delen, zodat jullie die zelf ook kunnen printen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EaHBudhD9n5A7iGzyPo3_xQHWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ASj10IPWd7RfnRKunyfTGbAx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerF
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:25
Wat betreft Forward Collision Warning in de MG, ik heb nou al 3x in m'n gordels gehangen omdat de auto 'denkt' dat ik een botsing maak en op de raarste momenten een automatische noodstop maakt. Dat is niet prettig kan ik je zeggen, ook voor de mensen achter je niet, die denken 'waarom remt die vent nou!'.
Voorbeelden zijn een rotonde naderen waar een auto op rijdt, waar je vervolgens achteraan sluit. Of een stilstaand voertuig voor een rood stoplicht rechtdoor, waar je langs rijdt om de sorteerstrook rechtsaf op te gaan.
Ik heb de gevoeligheid op laag gezet, maar na het uit/aanzetten van de auto staat ie weer op normaal. Deze stand is echt gevaarlijk. Ik ga het dus helemaal uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
TweakerF schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:51:
Wat betreft Forward Collision Warning in de MG, ik heb nou al 3x in m'n gordels gehangen omdat de auto 'denkt' dat ik een botsing maak en op de raarste momenten een automatische noodstop maakt. Dat is niet prettig kan ik je zeggen, ook voor de mensen achter je niet, die denken 'waarom remt die vent nou!'.
Voorbeelden zijn een rotonde naderen waar een auto op rijdt, waar je vervolgens achteraan sluit. Of een stilstaand voertuig voor een rood stoplicht rechtdoor, waar je langs rijdt om de sorteerstrook rechtsaf op te gaan.
Ik heb de gevoeligheid op laag gezet, maar na het uit/aanzetten van de auto staat ie weer op normaal. Deze stand is echt gevaarlijk. Ik ga het dus helemaal uitzetten.
Misschien zijn de marges die jij neemt misschien wel iets te klein? Ik herken je situaties wel en moet bekennen dat ik in die situaties eigenlijk wel er te dicht op zat. Iets met tijd en ruimte nemen. Beter voor jou, voor je MG pilot en voor die andere bestuurder die schrikt van je wel erg sportieve rijgedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Ik ben steeds meer van de auto aan het ontdekken en zit met twee vragen.

1) Ik heb gezien dat er een vreemd logo staat binnen de bekerhouder (zie foto). Het lijkt ook alsof er een knopje onder het matje zit van de bekerhouder. Weet iemand wat dit logo betekend en wat het functioneel doet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lTnD7n9EToYiq0bzw3PmKudakg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5sj52FKX7QELM0aYJd9wfHZ.jpg?f=fotoalbum_large

2) Ik wilde af van die lange spriet dus heb deze (zie foto) kleinere auto antenne gekocht. Helaas ontvangt deze geen DAB signaal. Zijn er eigenaren die ervaringen hebben met andere antennes die kleiner zijn en wel goed DAB signaal blijven ontvangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR8nytdMiG_wIVHSWXMrjK-4XWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22itQSmrhkC9kyxhXhUvn2nG.jpg?f=fotoalbum_large

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Criminelis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:11
Fremske schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:18:
Ik ben steeds meer van de auto aan het ontdekken en zit met twee vragen.

1) Ik heb gezien dat er een vreemd logo staat binnen de bekerhouder (zie foto). Het lijkt ook alsof er een knopje onder het matje zit van de bekerhouder. Weet iemand wat dit logo betekend en wat het functioneel doet?
Je kan je auto alleen starten als de sleutel in de buurt van de auto is. In het geval dat er heel veel storing zou zijn (geen idee waardoor dat zou kunnen) en je auto daardoor niet jou sleutel kan vinden, dan kan je je auto niet starten. In dat geval moet je je sleutel daar in je bekerhouder leggen. Het staat ook in de handleiding beschreven op pagina 137.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
Even nog niets, hoe krijg je een indicatie dat de batterij van de sleutel (bijna) op is?
Gebruikt de sleutel constant stroom voor bluetooth?
Iemand gelezen hoe lang die batterij mee gaat?

Altijd gedacht, wat moet je doen als je ver van huis bent en je sleutelbatterij is ineens op.
Hier een uitleg:

YouTube: MG ZS EV #2 Pre heating & emergency key use

[ Voor 38% gewijzigd door johnberg51 op 25-08-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:43
Fremske schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:18:

2) Ik wilde af van die lange spriet dus heb deze (zie foto) kleinere auto antenne gekocht. Helaas ontvangt deze geen DAB signaal. Zijn er eigenaren die ervaringen hebben met andere antennes die kleiner zijn en wel goed DAB signaal blijven ontvangen?
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde maar dan goedkoper via AliExpress en die werkt zeer goed in Zuid Limburg. Een enkele keer dat er even geen bereik is maar dat heb ik dan ook met elke andere draagbare DAB radio op die plekken.

PSN ID = Jorco

• user-100
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 16:33
Steefph schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:51:
Voor diegene die de Alibaba set van binnen willen zien :)

De Volledige set
[Afbeelding]

De kabel naar de Mennekes stekker is wel voorzien van TUV logo. De Mennekes stekker lijkt wel voorzien te zijn van het normale CE logo.

De achterkant van de behuizing laat natuurlijk het mooie CE logo zien van Chinese Export ;)
[Afbeelding]
Vreemde is dan wel weer de extra rating van 32A. Volgens de logo's ook TUV gecertificeerd maar ja, weinig informatie om daadwerkelijk in de database bij TUV te zoeken.

En dan nu de binnenkant
[Afbeelding]

Opzich ziet het er niet verkeerd uit. De fase en nul zijn beide apart onderbroken mbv van een relais (welke een rated stroom hebben van 20A).
Linksonder een klein voedingscircuit. Alleen de ZHT501A (blauwe module links boven) welke lijkt te worden gebruikt voor de stroommeting is 5A rated. Dit lijkt weer een beetje ondermaats voorde verwacht 16A die er doorheen zou kunnen gaan. Metaal wat door de kern gaat lijkt wel 16A aan te kunnen door de dikte.
De grote zwarte kern met rode draden bovenin zal wel worden gebruikt als daadwerkelijke stroommeting. lekstroommeting

De print met display
[Afbeelding]

Een standaard verkrijgbaar OLED schermpje welke gesoldeerd zit op de hoofdprint. Het lijkt dat onder het scherm de microcontroller zit en kan dus door het schermpje niet zien welke dit is (vermoed dat het een Atmel is).
Hier inmiddels ook ontvangen - maar hoe kun je de amperage instellen?
Bij mijn exemplaar begint hij met 16A te laden en wat ik ook probeer het blijft 16A (of regelt hij zelf bij 80% geladen accu zelf terug?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rschoppema
  • Laatst online: 10:18
user-100 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Bij mijn exemplaar begint hij met 16A te laden en wat ik ook probeer het blijft 16A (of regelt hij zelf bij 80% geladen accu zelf terug?)
Met het blauwe (druk) knopje kun je amperage kiezen, kan helaas niet wanneer de auto eraan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnberg51
user-100 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Schuko stekker erin
Amperage instellen met blauwe knop
Auto nog niet gesloten
Connector in auto
Auto afsluiten
En laden maar
Laatste instelling amperage wordt onthouden.

Van 30 naar 100% duurt circa 9,5 uur (16A) soms 1,5 uur langer bij equalization.
De granny regelt alleen maar hoeveel de auto mag laden verder doet de lader in de auto alles.

[ Voor 7% gewijzigd door johnberg51 op 27-08-2020 20:07 ]

• user-100
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 16:33
rschoppema schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Met het blauwe (druk) knopje kun je amperage kiezen, kan helaas niet wanneer de auto eraan hangt.
_/-\o_ Super, moest dus ff loskoppelen - voel me wel een prutser :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
Vandaag de ramen laten tinten (vanaf de A-stijl). Ziet er een heel stuk beter uit dan de Woezel en Pip zonnescherm 😎

Ik heb dit laten doen bij Proline Reclame & Belettering in Amersfoort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DTUyDXIIo-p1JtkH20QAdVyyng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqG9pmTZcLLMxqcDm86GqMx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF8zX0THUHXrFeKT0U3yLM7kDA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gvuq4DbD9dW03chFMnK1Ejt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:48

mollie

Inmiddels rijden wij met heel veel plezier al een week of 3 in onze MG. Bevalt heel erg goed, eigenlijk op alle fronten beter dan verwacht.

Vandaag toch ergens tegenaan gelopen. Handig voor de tweakers met kinderen om te weten. We waren er vanuit gegaan dat er geen 3 kinderstoelen op de achterbank passen , maar met 2 categorie 1 stoeltjes in de isofix is er ook geen ruimte voor bijvoorbeeld een verhoger tussen de stoel. Voor ons geen probleem aangezien we voor de familie trips een Renault Scenic gebruiken maar mocht je 3 kids willen vervoeren goed om hier rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
Zit er op de ramen van de MG geen enkele warmte wering vanaf de fabriek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:43
Pierz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:51:
Jawel, in het panoramadak :D

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

Zijn er slimme Tweakers die hieraan willen bijdragen?

Link: https://discourse.mymgzse...opers-ovms-and-mobile/214

Back to the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
Jorco schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Jawel, in het panoramadak :D
Jeetje ik dacht dat zelfs de upjes en de aygo’s tegenwoordig met getinte ramen werden geleverd. Of is dit een bewuste keus om de winter range op te rekken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Er zijn al meerdere mee bezig. Deze heeft al aardig wat decoded https://www.ruralelectric...is-reverse-engineering-mg

Het uitlezen van de accu SoC lijkt relatief makkelijk. Ik ga morgen wat arduino spul inbouwen om data te loggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WilliamEV
  • Laatst online: 13-03-2022
Pierz schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 15:51:
Het bedrijf waar ik mijn ramen heb laten tinten had een apparaatje en dat gaf voor tinten bij de zij- en voorruit 88% licht doorlatend aan. Lijkt dus op 12% ‘tint’. Op de ruiten (zij en voor) 70% folie laten plaatsen. Na meting nu 58% Licht doorlatend.

Filmpje dat ik ook tegen kwam: https://www.youtube.com/watch?v=g7mzTrjA-j4

[ Voor 9% gewijzigd door WilliamEV op 31-08-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Laatst online: 12:38
mollie schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:01:
Vandaag toch ergens tegenaan gelopen. Handig voor de tweakers met kinderen om te weten. We waren er vanuit gegaan dat er geen 3 kinderstoelen op de achterbank passen , maar met 2 categorie 1 stoeltjes in de isofix is er ook geen ruimte voor bijvoorbeeld een verhoger tussen de stoel. Voor ons geen probleem aangezien we voor de familie trips een Renault Scenic gebruiken maar mocht je 3 kids willen vervoeren goed om hier rekening mee te houden.
Bedankt voor het melden. Wel inderdaad een aandachtspuntje, dit zou voor ons binnen de leasetermijn ook een probleem kunnen worden. De verkoper van MG gaf aan dat dit mogelijk zou moeten zijn, afhankelijk van het merk.

Is het mogelijk om drie kinderen + passagier in de auto te krijgen als je een groep 1-stoeltje of de zitverhoger op de passagiersstoel plaatst, en de passagier in het midden op de achterbank?

Als het echt niet lukt moeten we misschien even uitkijken naar groep1-stoeltjes die smal genoeg zijn dat er nog een zitverhoger tussen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransmgzsev
  • Laatst online: 23-04 13:07
Ik rijd al enige tijd tevreden rond in mijn MG. Ik merk de laatste tijd dat de motor een geluid maak als ik met het rijpedaal enkele km zachter ga rijden. Laat ik het pedaal nog meer los of als ik het pedaal intrap, is het geluid weg.
Herkennen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nou, het is inmiddels september en de gegarandeerde aflevering in augustus is duidelijk niet gehaald... had zaterdag gebeld, zou nog wel 2-3 weken gaan duren.

nice....

Moet dus constant zelf achter info aan en krijg niet proactief een belletje/mailtje wat er nou aan de hand is.

Ik heb maar een klachtmail gestuurd met geen enkele illusie dat het ook maar iets gaat veranderen. grmbl.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronniedokkie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-09 16:44
marvel27 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:25:
[...]

Bedankt voor het melden. Wel inderdaad een aandachtspuntje, dit zou voor ons binnen de leasetermijn ook een probleem kunnen worden. De verkoper van MG gaf aan dat dit mogelijk zou moeten zijn, afhankelijk van het merk.

Is het mogelijk om drie kinderen + passagier in de auto te krijgen als je een groep 1-stoeltje of de zitverhoger op de passagiersstoel plaatst, en de passagier in het midden op de achterbank?

Als het echt niet lukt moeten we misschien even uitkijken naar groep1-stoeltjes die smal genoeg zijn dat er nog een zitverhoger tussen past.
Toevallig eergisteren lange rit van 136 km met zn vijfen gedaan. Gaat prima. Heenweg 3 kids achterin maar dat was proppen met een maxi-cosi, kinderstoel en 1 verhoger. Terugweg vrouwlief achterin met stoelverhoger in het midden en de maxi-cosi voorin. Dat ging echt prima. Genoeg ruimte voor mijn vrouw! Kids zijn, 5 jaar, 3 jaar en 6 weken oud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
Ik heb de auto nu 2 weken in bezit en de eerste 1000 km gereden. De auto rijd echt lekker dat voorop gesteld. Er vallen mij echter wel wat zaken op.
De USB aansluiting ondersteund geen snelladen wat ik toch wel erg jammer vind. Ik laadde mijn telefoon meestal op onderweg naar werk en/of naar huis. Tevens is de range indicator soms niet helemaal nauwkeurig. Ik had op de Houtribdijk tegenwind en elke 300 meter (hm paaltjes) ging er 1 km range van het totaal af. Ik begon mijn rit (zie bovenstaande post) met 203 km range en bij thuiskomst nog 27 km over na een rit van 136 km waarbij ik me netjes aan de snelheid hield overal en op de ecostand heb gereden.
Ook werkt de automatische stand van de helderheid van het scherm niet bij mij. Blijft op de nachtstand staan waardoor deze overdag niet of nauwelijks af te lezen is, deze moet ik dan steeds handmatig aanpassen.

Verder vooralsnog erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Goed om te horen, en gefeliciteerd :)

Weet je welke merken en types kinderstoeltjes je hebt? Zo heb ik in elk geval weet van 1 combinatie die goed te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronniedokkie
marvel27 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:44:
Goed om te horen, en gefeliciteerd :)

Weet je welke merken en types kinderstoeltjes je hebt? Zo heb ik in elk geval weet van 1 combinatie die goed te doen is.
Tnx. Het stoeltje is een Maxi-Cosi Rodi en de verhoger is volgens mij een smalle versie (merk weet ik zo niet) van piepschuim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bill_Splate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-03 16:25
Bezulba schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:50:
Nou, het is inmiddels september en de gegarandeerde aflevering in augustus is duidelijk niet gehaald... had zaterdag gebeld, zou nog wel 2-3 weken gaan duren.

nice....

Moet dus constant zelf achter info aan en krijg niet proactief een belletje/mailtje wat er nou aan de hand is.

Ik heb maar een klachtmail gestuurd met geen enkele illusie dat het ook maar iets gaat veranderen. grmbl.
Hier precies dezelfde ervaring...toevallig heb ik vandaag gebeld om m'n frustratie even kenbaar te maken. Helaas kunnen ze helemaal niets zeggen over de verwachte leverdatum, zelfs een indicatie wagen ze zich niet aan. Inmiddels wacht ik bijna 7 weken...Ik vind het niet erg om langer te moeten wachten, maar neem even de moeite om je klant op de hoogte te brengen zeg....mand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdl
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-11-2024
Fransmgzsev schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:54:
Ik rijd al enige tijd tevreden rond in mijn MG. Ik merk de laatste tijd dat de motor een geluid maak als ik met het rijpedaal enkele km zachter ga rijden. Laat ik het pedaal nog meer los of als ik het pedaal intrap, is het geluid weg.
Herkennen jullie dit?
Yep, heb ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
  • Laatst online: 17-05-2023
pecari schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:39:
Nog even wat anders ik weet het is nog snikheet dus de meeste zijn er ook nog niet mee bezig maar op dit moment zijn de winterbanden heel betaalbaar en zeker voor onze auto wil je graag winterbanden die en goed presteren en een lage rolweerstand dus zuinig zijn in verbruik en stil zijn.
ik ben daar eens ingedoken en heb de beste winterband gevonden en wel deze
De Nokian WR Snowproof P is een winterband voor personenauto's. In de maat 215/50 R17 95 V

https://banden.autoweek.n...-p/215-50-r17-95v-363495/

heb er gelijk een set van besteld.

maar nu de vraag wie weet toevallig de ET waarde van onze velg?

wand als je nu toevallig nog velgen zoekt dan moet je hier op zoeken AUDI A4 200-2004
die heeft 7j x17 5x112 (CB 70,1 midden uitsparing in de velg )
dus nu moet ik dus nog uitzoeken of de uitsparing voldoende groot is en wat de ET waarden is van onze velgen is.
zijn er onder ons die de info hebben anders moet ik langs van mossel om dat te vragen in de werkplaats, de verkoper had hier geen antwoord op alleen dat ze waarschijnlijk winterbanden sets gaan verkopen, daar heb ik dus weinig aan zeker niet als we de hooft prijs moeten betalen en welke banden heb ik dan.
De TPS sensors zullen niet het probleem zijn de zijn te klonen.
Ik weet niet of je vraag betreffende de ET waarde al beantwoord was; volgens deze site is de ET waarde 41 en de naafdiameter 56,6; zie hier: https://www.velgensteekwi...20EV%20(2017%20-%20).html

Ik heb zelf ook nog wel een vraag: heeft iemand een adresje voor een extra set bandenspanningsensors (= slimme ventielen). Deze heb je op een extra setje velgen nodig vanwege het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). Meer info: Wikipedia: Bandenspanningcontrolesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:56
jawealm schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:46:
[...]

Ik weet niet of je vraag betreffende de ET waarde al beantwoord was; volgens deze site is de ET waarde 41 en de naafdiameter 56,6; zie hier: https://www.velgensteekwi...20EV%20(2017%20-%20).html

Ik heb zelf ook nog wel een vraag: heeft iemand een adresje voor een extra set bandenspanningsensors (= slimme ventielen). Deze heb je op een extra setje velgen nodig vanwege het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS). Meer info: Wikipedia: Bandenspanningcontrolesysteem.
kijk hier voor velgen center is 57,1 mm steek 5 x 112 voor tpms set kijk op de tweede link

https://www.givawheels.nl...im_has_wide_rear=#results

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.12874c4dUKbUWm

kleur oranje sensors heb ik genomen compleet met program pad € 150,- euro bij het uitlezen op de auto even een stukje rijden dan uitlezen per band en pad tegen het ventiel houden klonen en je bent klaar werkt 100%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
In de Facebook-groep wordt gemeld dat een aantal hobbyisten een eerste prototype van een app voor de MG hebben gemaakt, waarmee je na het installeren van een OVMS-module de state of charge kan uitlezen. De app is nog niet vrijgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
marvel27 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:04:
In de Facebook-groep wordt gemeld dat een aantal hobbyisten een eerste prototype van een app voor de MG hebben gemaakt, waarmee je na het installeren van een OVMS-module de state of charge kan uitlezen. De app is nog niet vrijgegeven.
Er is all een prima App, zie ook TeslaBjorn zijn video:

YouTube: MG ZS EV iSmart app walkthrough

Kwestie van aanpassen naar NL markt en klaar lijkt mij toch?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Stef87 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:46:
[...]

Er is all een prima App, zie ook TeslaBjorn zijn video:

YouTube: MG ZS EV iSmart app walkthrough

Kwestie van aanpassen naar NL markt en klaar lijkt mij toch?
Nee die werkt niet voor europese MG's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
  • Laatst online: 17-05-2023
Bestellen van een extra set bandenspannings-sensors (= slimme ventielen) kan idd bij Aliexpress maar dat kost ook al €150, en dan moet je het e.e.a. nog zelf doen; dat ga ik liever hier langs: https://www.spobanden.nl/nav/tpms. Dat kost iets meer (€220), maar dat is inclusief het inleren. Ik ga er van uit dat ik hier, als het nodig is, ook op aftersales-service aanspraak kan maken mocht er iets niet goed werken. Persoonlijk wil ik daar wel iets extra's voor betalen.

[ Voor 68% gewijzigd door jawealm op 02-09-2020 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pecari
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 19:56
jawealm schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:29:
Bestellen bij Aliexpress kan idd maar dat kost ook al €150 en dan moet je het e.e.a. zelf doen; dat ga ik liever hier langs: https://www.spobanden.nl/nav/tpms. Dat kost iets meer (€220), maar dat is inclusief het inleren. Ik ga er ook van uit dat ik hier op aftersaleservice aanspraak kan maken mocht er iets niet goed werken.
Ja als je niet thuis bent in de techniek, en er geen kaas van gegeten hebt dan is het uitbesteden zeker voor jou het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
thehog schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:55:
[...]

Nee die werkt niet voor europese MG's.
Dat weet ik, maar ik bedoel daarom ook even wachten op de aanpassingen van MG, tot de app hier ook is :)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
Als de app ooit komt. Dat is hier en daar informeel verteld, maar bij mijn weten nog nooit officieel aangekondigd. Daarnaast is het goed om niet-MG opties te hebben. Kan helpen zorgen dat MG geen exorbitante bedragen vraagt voor de app en de fysieke aanpassingen aan de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Stef87 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:30:
[...]

Dat weet ik, maar ik bedoel daarom ook even wachten op de aanpassingen van MG, tot de app hier ook is :)
MG europa is zelf met een andere app bezig. Niet gebruik makende van de techniek die nu al op die thaise MG zit. Een apparte losse module. Niet veel anders dan de OVMS manier dus. Enige verschil is dat MG natuurlijk niet hoeft te reverse-engineeren. Maar ga er niet van uit dat alles wat je in die thaise app kan doen ook met de europese variant gedaan kan worden, als die uberhaupt komt.

• Fremske

Fremske

and change the world

@ronniedokkie
Fijn om te horen dat de auto zo goed bevalt.
Ik heb het al een tijdje niet meer gevraagd maar ben toch wel nieuwsgierig uit welke productie maand uw auto komt. U kunt de production date vinden onderaan op de sticker in de deur portier van de bijrijder.

Ik zou denken dat die voorraad loods in Rotterdam wel leeg is inmiddels 😜
ronniedokkie schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:44:
Ik heb de auto nu 2 weken in bezit en de eerste 1000 km gereden. De auto rijd echt lekker dat voorop gesteld. Er vallen mij echter wel wat zaken op.
De USB aansluiting ondersteund geen snelladen wat ik toch wel erg jammer vind. Ik laadde mijn telefoon meestal op onderweg naar werk en/of naar huis. Tevens is de range indicator soms niet helemaal nauwkeurig. Ik had op de Houtribdijk tegenwind en elke 300 meter (hm paaltjes) ging er 1 km range van het totaal af. Ik begon mijn rit (zie bovenstaande post) met 203 km range en bij thuiskomst nog 27 km over na een rit van 136 km waarbij ik me netjes aan de snelheid hield overal en op de ecostand heb gereden.
Ook werkt de automatische stand van de helderheid van het scherm niet bij mij. Blijft op de nachtstand staan waardoor deze overdag niet of nauwelijks af te lezen is, deze moet ik dan steeds handmatig aanpassen.

Verder vooralsnog erg tevreden.

Back to the future

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
Ik heb het hier nog niet eerder gelezen en was benieuwd of andere tijdens het rijden ook af en toe enkele relais horen schakelen?

• marvel27
thehog schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:41:
[...]

MG europa is zelf met een andere app bezig. Niet gebruik makende van de techniek die nu al op die thaise MG zit. Een apparte losse module. Niet veel anders dan de OVMS manier dus. Enige verschil is dat MG natuurlijk niet hoeft te reverse-engineeren. Maar ga er niet van uit dat alles wat je in die thaise app kan doen ook met de europese variant gedaan kan worden, als die uberhaupt komt.
Interessant. Heb je hier een bron voor?

• thehog
marvel27 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:31:
[...]
Interessant. Heb je hier een bron voor?
Niet een controleerbare bron :-)
Maar is in het verlengde wat er al verteld werd bij de zondag tweede (of eerste?) week van juli bij de grote dag bij van mossel in Breda. Heb daarna contact gehad hierover en dit werd mij verteld van een zeer betrouwbare bron.

Ik denk eerder dat OVMS sneller klaar is dan MG het kastje heeft. Prijs zal van OVMS vast ook wel goedkoper zijn.

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:12
Voor een app hoop ik heel erg dat ze pre-heating in de winter mogelijk kan maken. Dat je de auto alvast kunt opwarmen terwijl ie nog aan de laadpaal hangt.

Ik ben erg beniewd of ze het voor elkaar (durven te) krijgen om ook actief dingen te gaan besturen met het OVMS kastje. Dat lijkt me best spannend om aan te ontwikkelen. Misschien is het mogelijk je de auto stuk te maken met bepaalde combinaties...

• thehog
sunib schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:13:
Voor een app hoop ik heel erg dat ze pre-heating in de winter mogelijk kan maken. Dat je de auto alvast kunt opwarmen terwijl ie nog aan de laadpaal hangt.

Ik ben erg beniewd of ze het voor elkaar (durven te) krijgen om ook actief dingen te gaan besturen met het OVMS kastje. Dat lijkt me best spannend om aan te ontwikkelen. Misschien is het mogelijk je de auto stuk te maken met bepaalde combinaties...
Zo spannend is het niet. Gewoon de commando's afluisteren die de auto zelf ook stuurt als jij op heating drukt. En dan het zelf uitvoeren vanuit OVMS. Mooiste is als ze natuurlijk kunnen afsluiteren hoe app in die auto's in India het doen.

• sunib
Het spannende zit wmb in het feit dat je dus eerst op de start/stop knop drukt voordat je gaat heaten. Je wilt niet alles uitvoeren wat er gebeurd als er op de start/stop knop gedrukt wordt (anders zou de auto ineens startklaar zijn voordat je instapt). Ik vraag me dus af of de HV battery gekoppeld moet zijn voordat je kunt heaten.

Nou ja, dat zijn dus dingen die spannend zijn, je wilt toch wel een beetje snappen hoe eea in elkaar zit schematisch voordat je actief dingen aan gaat sturen.

• thehog
sunib schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:18:
Het spannende zit wmb in het feit dat je dus eerst op de start/stop knop drukt voordat je gaat heaten. Je wilt niet alles uitvoeren wat er gebeurd als er op de start/stop knop gedrukt wordt (anders zou de auto ineens startklaar zijn voordat je instapt). Ik vraag me dus af of de HV battery gekoppeld moet zijn voordat je kunt heaten.

Nou ja, dat zijn dus dingen die spannend zijn, je wilt toch wel een beetje snappen hoe eea in elkaar zit schematisch voordat je actief dingen aan gaat sturen.
Voor de ene is het spannend en voor de andere een uitdaging :)
En ja je wil niet heaten op alleen de 12v.. die moet wel op de high volt. batterij. Anders is je 12v zo leeg.

• Fremske

Fremske

and change the world

Zijn er mensen die ook ervaren dat ze slecht hoorbaar zijn via de handsfree in de auto? Ik heb verschillende malen gehoord dat het volume te laag is en dat ik dus heel zachtjes klink over de handsfree tijdens een telefoongesprek. Ben benieuwd of je dat ergens kunt regelen de microfoon geluidssterkte?

Verder was ik deze week bij van Mossel in Breda en ja dat hemelbekleding issue wat iedereen heeft wordt inderdaad niet door hen gerepareerd. Dat is gewoon fabriek af zo. Toch ben ik benieuwd hoe dat eruit ziet in een Skoda of VW waar hetzelfde panoramadak leverbaar in is.

Back to the future

• Jentje B
Gisteren in Groningen de MG gehaald. We zijn zeer te spreken over de aflevering! Alle tijd en zelfs een proefritje met salesman. Vloermatten en handleiding in NL worden nageleverd. Vannacht thuis aan de lader, gewoon stopcontact. Vanmorgen waren de accu’s vol. Nieuwste software, stof dakrand keurig afgewerkt.

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:39
Jentje B schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:46:
Gisteren in Groningen de MG gehaald. We zijn zeer te spreken over de aflevering! Alle tijd en zelfs een proefritje met salesman. Vloermatten en handleiding in NL worden nageleverd. Vannacht thuis aan de lader, gewoon stopcontact. Vanmorgen waren de accu’s vol. Nieuwste software, stof dakrand keurig afgewerkt.
Klinkt goed. Heb je foto's van de dakrand?

• Jentje B
Wil ik doen, maar nu even niet. Regen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fremske

Fremske

and change the world

@Jentje B ben erg benieuwd naar de productie datum van uw auto. Deze is te vinden onderaan op de sticker bij de bijrijder.
Jentje B schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:46:

Back to the future

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:56
We zijn met een aantal britten bezig om die OVMS ondersteuning te maken.
De app die we gebruiken is er al (een generieke app voor OVMS nl: Open Vehicles.

Echter, we zijn nog bezig met alle obd info te decoden, de meest belangrijke obd pids zijn al verzameld (en geimplementeerd in de code)

Vandaag zijn de juiste plaatjes voor de MG ingechecked voor de IOS app zodat je ook echt een MG kunt zien :) Hopelijk krijgen we dan ook binnenkort een update in de appstore.

Ik krijg mijn OVMS unit 1 dezer dagen binnen en hoop snel wat meer te kunnen doen.
Op dit moment hebben we een paar vraagtekens: als we nl. bepaalde informatie uitlezen terwijl de auto op slot staat gaat het alarm af en dat willen we natuurlijk niet :) Dus we zitten nog een beetje in de trial and error fase waarin we kijken wat er mogelijk is. Maar een state-of-charge uitlezen lijkt geen enkel probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cB-2IwHu88Q0FVR2WmoXxwNU4ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8A20sbLWCrYxPR9QdcftL6n.jpg?f=fotoalbum_large
Note: dit is geen echte data, maar zou het er ongeveer uit moeten zien :)

[ Voor 23% gewijzigd door stfn345 op 03-09-2020 22:31 ]

• Pascal Saul
Gebruiken meer SmartEVSE om te laden? Ik krijg niet meer dan 16A door de lijn... Nu weet ik niet of dit met de BMS update te maken heeft of iets anders. Ik moet nog een andere EV testen als referentie en kijken of het daarop wel werkt. De weerstand en de instellingen zijn hoog genoeg ingesteld in elk geval.

• sunib
Pascal Saul schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:39:
Gebruiken meer SmartEVSE om te laden? Ik krijg niet meer dan 16A door de lijn... Nu weet ik niet of dit met de BMS update te maken heeft of iets anders. Ik moet nog een andere EV testen als referentie en kijken of het daarop wel werkt. De weerstand en de instellingen zijn hoog genoeg ingesteld in elk geval.
Ik gebruik een SmartEVSE, geen fratsen of loadbalancing hier. Gewoon fixed 25A (en als ik m op 32A instel gaat dat ook goed). Gaat bijna altijd direct goed. Ik heb tot nu toe 2x gehad dat de auto naat hele korte periode weer stopte met laden (na open en dichtdoen wel ok). Laden is wel de achilleshiel van onze auto als ik lees hoeveel mensen er probleemen hebben.

• stfn345
Ik gebruik een Ratio solarbox, maar dat ding is ook gebaseerd op Smart EVSE. Ik heb hem ingesteld op 19a (20a aardlekautomaat, 25a hoofdzekering). Werkt prima.

• sunib
stfn345 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:29:
We zijn met een aantal britten bezig om die OVMS ondersteuning te maken.
De app die we gebruiken is er al (een generieke app voor OVMS nl: Open Vehicles.

Echter, we zijn nog bezig met alle obd info te decoden, de meest belangrijke obd pids zijn al verzameld (en geimplementeerd in de code)

Vandaag zijn de juiste plaatjes voor de MG ingechecked voor de IOS app zodat je ook echt een MG kunt zien :) Hopelijk krijgen we dan ook binnenkort een update in de appstore.

Ik krijg mijn OVMS unit 1 dezer dagen binnen en hoop snel wat meer te kunnen doen.
Op dit moment hebben we een paar vraagtekens: als we nl. bepaalde informatie uitlezen terwijl de auto op slot staat gaat het alarm af en dat willen we natuurlijk niet :) Dus we zitten nog een beetje in de trial and error fase waarin we kijken wat er mogelijk is. Maar een state-of-charge uitlezen lijkt geen enkel probleem.

[Afbeelding]
Note: dit is geen echte data, maar zou het er ongeveer uit moeten zien :)
Dit is echt cool! Hier staat alle info verzameld denk ik?: https://github.com/openve...oring-System-3/issues/252

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stfn345
https://discourse.mymgzsev.com/ is een betere bron. daar staat het meeste verzameld. We gebruiken Slack om te chatten, mocht je mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik vraag me wel af hoe lang de 12v batterij het vol houdt met de OVMS module continu aangesloten.
Het is bij enkelen al voorgekomen dat de 12v batterij leeg is geraakt door alleen te lang niet in 'ready' stand de radio aan te hebben in de auto of een dashcam aan hebben terwijl de auto niet in 'ready' staat.
Tijd zal het leren...
Pagina: 1 ... 19 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2