Voor diegenen die niet heel veel kilometers rijden of misschien de auto laden terwijl je deze de volgende dag nauwelijks of niet nodig hebt:
Al lang vraag ik mij af hoeveel de top protection buffer van de HV accu van de MG is. Ik ben toen gaan kijken hoe de accu opgebouwd is en vond iets in dit artikel:
https://www.amt.nl/werkpl...-ev-wordt-gewoon-10165393
De uitleg vind ik een beetje klunzig, maar de accu zou bestaan uit 18 in serie geschakelde modules.
Elke module bestaat weer uit 6 in serie geschakelde blokjes, elk goed voor 110A.
Ieder blokje zou bestaan uit 6 parallel geschakelde cellen.
Ik zou zeggen een cel is de bekende 18650 accucel, maar dan kom je niet aan 110A.
Ik denk dat men met cel bedoeld wederom 6 x 18650 accu parallel, als deze ca. 3 Ah zijn zou het allemaal vrij aardig kloppen.
De accu van onze MG zou dan 36P/108S zijn.
Waar ik heel erg van schrok is het volgende:
Als de auto 100% opgeladen is, geeft het infoscreen een spanning aan van 452V.
De spanning per cel zou dan zijn 452 : 108 = 4,185V.
Dit zou betekenen dat de MG zonder protection buffer hartstkke vol geladen wordt!
Het is gewoon natuurkundig dat een Lion cel bij 100% lading een spanning van 4,2V heeft.
Als een accu altijd echt 100% volgeladen wordt ondergaat deze hetzelfde lot als een Ebike accu, na ca. 5 jaar degradatie, OK het zal enigszins gecompenseerd worden door betere koeling e.d.
Vele EV’s hebben een top protectie buffer (Nissan gaat to 4,1V), maar MG blijkbaar niet.
Gisteren voor het eerst geladen naar 80% de spanning per cel is dan 436:108 = 4,037V.
Dit lijkt mij een stuk beter als je de auto niet altijd veel gebruikt, zoals ik.
Ik wil wel na elke 4 ladingen een volledige lading naar 100% doen i.v.m. het equalization proces.
Ik gebruik geen tijdklok, maar laadt gewoon op een lager amperage (10A = 4,7% per uur) en zet dan gewoon de auto de volgende dag van slot en daarna alles uit.
Als je de volgende dag een lange trip gaat maken, natuurlijk ook gewoon 100% laden.
Zie hier Engelse website van MG:
https://mg.co.uk/behind-t...lectric-car-battery-life/
[
Voor 3% gewijzigd door
johnberg51 op 04-09-2020 13:37
]