Ik heb mijn opzet wat bijgewerkt en ik zoek weer wat feedback of dit allemaal zo klopt. Hieronder mijn huidige situatie waarbij er door een installateur een fout gemaakt is (er zit een groep niet achter een aardlek) die ik meteen ook wil fixen.
Min huidige aansluiting is een 3x25A aansluiting, ik heb twee inverters de ene op L3 en de andere op L2 zitten.
En hier de na situatie (onder het plaatje met de uitleg wat ik allemaal zou moeten doen):
Als eerste die misplaatste groep, daarvoor wil ik vanuit de L1 achter de hoofdschakelaar een nieuwe aardlek toevoegen (CDA540G, 40A 30mA, A karakteristiek), daarachter komt dan de groep te hangen.
Dan de Zappi, vanuit de hoofdschakelaar wil ik om de boel op te ruimen van die verdeel blokken ophangen in de groepen kast want alle kabels zien er nu rommelig uit, soms zitten er meerdere kabels achter een enkel schroef punt. Heeft iemand ervaring met van die aansluit blokken? Bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl...aansluitingen-2112120407/ De bedoeling is dan om elke reeks voor een ander doel te gebruiken, gezien er vier reeksen zijn maakt dat dan L1, L2, L3 en N. Dit blok komt dan recht achter de hoofdschakelaar te zitten en alles takt dan vanaf dit blok of (aardlek, krachtgroep, etc..) Dit blok kan max 125A verwerken (en dan denk ik dat dat dus per pool is) dus volgens mij zou dat voldoende moeten zijn gezien ik max 1x25A max op een enkele pool kan hebben.
In ieder geval, vanaf de hoofdschakelaar (of waarschijnlijk vanaf het verdeel blok) gaan dan L1, L2, L3 en N met aansluit draad van 6mm naar een
ADM432G (3P+N 32A B Karakteristiek) aardlek automaat. Vanaf daar gaan we met 6mm draad naar een
ECP380D kWh meter. Vanaf daar gaan we dan met YMVK 5x6mm (L1, L2, L3, N + Aarde) naar de Zappi, kabel gaat niet door de grond, alleen via de schuur.
Verder gaat er nog een CAT6 kabel waar de Ct1 t/m 3 op verschillende pairs van de kabel aangesloten zitten ook naar de Zappi.
Om beide kabels in de Zappi te krijgen (en de IP rating in stand te houden) wil ik gebruik gaan maken van wartels om de kabels in te geleiden, ik ben alleen nog niet zeker van de diameter van de kabels maar voor nu houd ik aan, dat voor de YMVK kabel een
wartel met 9-17mm draad dikte voldoende is. En voor de CAT6 kabel is waarschijnlijk een
wartel met 4,5 t/m 10mm draad dikte voldoende.
Kabels wil ik verder niet in een buis leggen, deze komen hoog op de muren binnen de schuur te zitten met van die kunstof muur klemmen.
Daarnaast wil ik eigenlijk ook gebruik maken van de eSence op de Zappi voor hoog / laag tarief en dezelfde functionaliteit op de kWh meter. Hiervoor wil ik een Arduino bord inzetten met een relais, deze kan ik dan vrij makkelijk programmeren om aan te geven wanneer het hoog / laag tarief is zodat zowel de Zappi als de kWh meter switchen (gewoon een programma met de standaard tijdstippen voor hoog laag, en alle weekenden en feestdagen wanneer van toepassing voor in geprogrammeerd, als ik dat één keer invul voor de komende 5 jaar heb ik daar ook geen omkijken meer naar). Iets dergelijks als dit heb ik ook al eens gemaakt voor mijn warmtepomp om die aan te kunnen sturen en om mijn pompen aan te kunnen sturen voor de vloer verwarming.
Verder nog benodigd een
moment schroevendraaier om alle schroeven volgens specificatie vast te zetten.
En ik moet een 3-fase draaiveld meter (
bijvoorbeeld) hebben om te zorgen dat ik een rechts draaiend veld heb.
Om dit verder allemaal te realiseren moet ik een tweede groepenkast ophangen omdat ik ruimte te kort heb maar dat zie ik dan maar als mogelijkheid om de boel verder op te ruimen.
Verder mensen nog ideeën, opmerkingen, adviezen, etc...?
Want volgens mij als ik éénmaal de hardware bepaald heb en op elkaar heb afgestemd is het aansluiten nou niet echt moeilijk.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line