Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 121 Laatste
Acties:
  • 840.128 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Thanks! Alleen zit ik dan met:
De kosten voor het verzwaren van de aansluiting zijn inclusief slimme meter. Zo te zien kan ik die er niet uit sleutelen. Een slimme meter los laten plaatsen kan wel, maar dan heb ik dubbele kosten?

Daarnaast zal ik (neem ik aan) alles in 1 keer moeten laten doen door Athlon. Alle voorbereiding op 3 fase worden namelijk gewoon door Athlon betaald volgens de offerte.

Dus in die optiek, zou ik dan niet het beste kunnen wachten totdat de partij van Athlon is geweest, de benodigde aanpassingen heeft gedaan in de kast, de paal plaatst, en dan Enexis komt om te verzwaren en de slimme meter?
Als je je aansluiting laat verzwaren naar 3 fasen krijg je sowieso een nieuwe 3-fasen slimme meter van de netbeheerder. Je huidige meter is EN 1-fase EN dom, als ik je goed heb begrepen.
Ik zou ook zeker met Athlon checken wat ze bedoelen met "voorbereiden 3-fasen". Misschien alleen voor de laadpaal en niet je hele meterkast? Bij mij waren ze er best even mee bezig met twee man.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Als je je aansluiting laat verzwaren naar 3 fasen krijg je sowieso een nieuwe 3-fasen slimme meter van de netbeheerder. Je huidige meter is EN 1-fase EN dom, als ik je goed heb begrepen.
Ik zou ook zeker met Athlon checken wat ze bedoelen met "voorbereiden 3-fasen". Misschien alleen voor de laadpaal en niet je hele meterkast? Bij mij waren ze er best even mee bezig met twee man.
Klopt vwb 1 fase en dom. Maar het lijkt me niet handig om nu op 1 fase een slimme meter te laten plaatsen en dan over een paar weken weer een nieuwe voor een 3 fase toch?!

Ik ga zeker nog even met Athlon in conclaaf. Ik weet niet precies waar ik kostentechnisch aan moet denken maar hun potje is zo'n €2k voor het hele gebeuren.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:02:
[...]

Nee, alleen de laadpaal op 25A afzekeren op een 25A smelt hoofd zekering zou ik niet doen. Een hoofdautomaat is wat dat betreft makkelijker.
Op die manier. Ik heb 3 25A hoofdautomaten. Ik kreeg de indruk dat dat niet altijd zo is? Geeft mij ook de mogelijkheid eens af te wachten of de kookgroep op 1 fase de hoofdzekering laat trippen.
Mijn Zappi is met 32A afgezekerd zodat ik met 25A plus PV zou kunnen laden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

Klopt vwb 1 fase en dom. Maar het lijkt me niet handig om nu op 1 fase een slimme meter te laten plaatsen en dan over een paar weken weer een nieuwe voor een 3 fase toch?!

Ik ga zeker nog even met Athlon in conclaaf. Ik weet niet precies waar ik kostentechnisch aan moet denken maar hun potje is zo'n €2k voor het hele gebeuren.
Inderdaad niet handig.
Mijn leasemaatschappij rekent 2k voor laadpaal installatie inclusief laadpaal mits deze vlakbij de meterkast kan worden geplaatst. Dit is absoluut zonder omzetting naar 3-fasen of de voorbereiding daartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

Inderdaad niet handig.
Mijn leasemaatschappij rekent 2k voor laadpaal installatie inclusief laadpaal mits deze vlakbij de meterkast kan worden geplaatst. Dit is absoluut zonder omzetting naar 3-fasen of de voorbereiding daartoe.
https://www.athlon.com/nl...en/athlon-thuislaadpakket

Veel woningen hebben nog een 1-fasenaansluiting, daarom zit de installatie voor een 3-fasenbekabeling standaard inbegrepen in het Athlon Thuislaadpakket.

Er staat hier 'voorbereiden op 3 fase'. Ik zie in hun mails daar geen verdere info over. Maar mijn bestelling is (nog steeds) niet helemaal definitief gemaakt door traagheid aan hun kant, dus ik wacht daar nog even op alvorens door te pakken.

Want er staat ook:
Standaard met Dynamic Load Balancing, waardoor je altijd op optimale snelheid laadt, zonder dat de stoppen doorslaan. Zo voorkom je kosten voor een netverzwaring.

Dat lijkt me dan weer wat haaks te staan op het eerder geposte hierboven.

[ Voor 23% gewijzigd door Dean Martin op 12-10-2021 21:18 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:15:
[...]

https://www.athlon.com/nl...en/athlon-thuislaadpakket

Veel woningen hebben nog een 1-fasenaansluiting, daarom zit de installatie voor een 3-fasenbekabeling standaard inbegrepen in het Athlon Thuislaadpakket.

Er staat hier 'voorbereiden op 3 fase'. Ik zie in hun mails daar geen verdere info over. Maar mijn bestelling is (nog steeds) niet helemaal definitief gemaakt door traagheid aan hun kant, dus ik wacht daar nog even op alvorens door te pakken.

Want er staat ook:
Standaard met Dynamic Load Balancing, waardoor je altijd op optimale snelheid laadt, zonder dat de stoppen doorslaan. Zo voorkom je kosten voor een netverzwaring.

Dat lijkt me dan weer wat haaks te staan op het eerder geposte hierboven.
Er staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V86aMVvq6XIFixBCvy-bSI_gDeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dTQJeu0xgDFHlGUgPZGBKgdC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPTc6awWA7c3syjYZHyGK4o42wc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BJRsHjqc0qX2y4TV7hSlz3g.png?f=fotoalbum_large

Het "keyword" is hier "bekabeling". Ze gebruiken dus alleen een 3-fasen kabel (i.p.v. 1 fase kabel) die dik genoeg is voor een eventuele 3-fasen 22kW laadpaal. Voorbereiding van de rest van je meterkast op 3-fasen zit er dus niet bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Er staat:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het "keyword" is hier "bekabeling". Ze gebruiken dus alleen een 3-fasen kabel (i.p.v. 1 fase kabel) die dik genoeg is voor een eventuele 3-fasen 22kW laadpaal. Voorbereiding van de rest van je meterkast op 3-fasen zit er dus niet bij in.
Zo leer je een hoop op een dag :D

Dus wat zouden jullie in mijn geval doen?
De 1 fase slim maken en op 32A gaan laden? (Kan dat dan?)
Of toch overschakelen naar 3 fase?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:21
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:44:
[...]

Zo leer je een hoop op een dag :D

Dus wat zouden jullie in mijn geval doen?
De 1 fase slim maken en op 32A gaan laden? (Kan dat dan?)
Of toch overschakelen naar 3 fase?
1-fase kan ook, maar traag. 3-fase kan ook, is sneller. Wij zitten in dezelfde situatie. Maar wij gaan gewoon 3-fase aanleggen. Die €250 maakt ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:02
aschja schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

1-fase kan ook, maar traag. 3-fase kan ook, is sneller. Wij zitten in dezelfde situatie. Maar wij gaan gewoon 3-fase aanleggen. Die €250 maakt ook niet meer uit.
Dat zal wel iets meer zijn. Die ca. € 250 zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor de omzetting. Maar ook de groepenkast moet worden aangepast, dus die kosten komen er nog bij.
Maar betreft éénmalige kosten, en zou ik ook niet van wakker liggen.
De jaarlijkse netbeheerkosten blijven gelijk en nemen alleen fors toe als je zou gaan verzwaren van 3x25 naar 3x35. Die stap is onhandig duur (€ 600 -800 of zo) terwijl het wel veel zou oplossen en in veel gevallen loadbalancing overbodig maken. Als het de helft of minder zou zijn zou ik het wel overwegen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
eltron schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Dat zal wel iets meer zijn. Die ca. € 250 zijn de kosten die de netbeheerder in rekening brengt voor de omzetting. Maar ook de groepenkast moet worden aangepast, dus die kosten komen er nog bij.
Maar betreft éénmalige kosten, en zou ik ook niet van wakker liggen.
De jaarlijkse netbeheerkosten blijven gelijk en nemen alleen fors toe als je zou gaan verzwaren van 3x25 naar 3x35. Die stap is onhandig duur (€ 600 -800 of zo) terwijl het wel veel zou oplossen en in veel gevallen loadbalancing overbodig maken. Als het de helft of minder zou zijn zou ik het wel overwegen.
Dat is waar. Maar mijn offerte geven tussen de €100-200 meer. Dus dat zijn de kosten niet. In mijn geval wegen die niet op tegen de voordelen van sneller laden. Loadbalancing zal bij ons maar sporadig voorkomen denk ik. Want wij laden vooral na 00:00. Dan staat alles in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
De kosten zijn ook secundair belang, waar ik tegenop kijk om naar 3 fase om te gaan is dat ik een elektriciën moet gaan zoeken (diegene die het hele huis heeft gedaan doet alleen grotere projecten), die als leek moet gaan uitleggen wat de bedoeling is, dan idem voor Enexis.

Maar okay, misschien zie ik teveel beren.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:38:
De kosten zijn ook secundair belang, waar ik tegenop kijk om naar 3 fase om te gaan is dat ik een elektriciën moet gaan zoeken (diegene die het hele huis heeft gedaan doet alleen grotere projecten), die als leek moet gaan uitleggen wat de bedoeling is, dan idem voor Enexis.

Maar okay, misschien zie ik teveel beren.
Dat denk ik wel. Het moeilijkste is het vinden van een elektricien met tijd. Die hoef je echt niets meer te vertellen dan "de meterkast moet worden voorbereid voor 3-fase". Als je daar een datum voor hebt maak je een afspraak voor de omzetting door Enexis vlak daarna. Dat is alles .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:45:
@MooDyBLueS Blijkbaar zit er een andere verbruiker op dezelfde fase waardoor die langzamer gaat laden. Je kan het vermogen per fase niet zomaar bij elkaar optellen. Zo werkt dat niet. 7,2kW op 1 fase is trouwens ook apart, dat zou max 5,7 zijn op 3x25. Laadt die auto op twee fasen om te laden? Of komt dat uit je zonnepanelen?

Je huis is trouwens niet op 3f aangesloten maar verdeelt over de fasen.
Nee, deze auto is puur 1-fase, met max 7,2 kW op 1-fase volgens de fabrikant. De Zappi staat echter 3-fase aangesloten, dus kan het zijn dat die ze de fasen combineert om toch 7,2 kW te leveren? Dit trekt namelijk door tot in de nacht, steevast 6,9-7,0 kW op elk gegeven moment. Dus het komt niet uit de zonnepanelen.

Maar zodra ik ook maar een krachtig elektrisch apparaat gebruik, zakt de laadsnelheid gelijk die 1,0-2,0 kW in die het andere apparaat verbruikt. Terwijl de aansluiting 17 kW kan leveren.

Ik heb het vermoeden dat ik iets verkeerd begrijp, maar kan er zelf niet de vinger op leggen wat het is.

Ook volgens Enphase komt mijn verbruik van het hele huis nooit boven de 7,6 kW uit. Met laden fluctueert het rond de 7,3 kW, maar dat blijft het dus ook als er gekookt gaat worden. Je moet het zo voor je zien: 17:30u thuis, auto aan de lader: 6,9-7,0 kW. Dan rond 18u starten met koken: dat verbruikt zo'n 2-3 kW en de auto zakt volgens de Zappi app (die is real-time) ook naar 4-5 kW. Ik zie dan duidelijk Zappi aangeven dat er nog steeds 7,0-7,5 kW verbruikt wordt, nooit meer dan dat. Dus wat begrijp ik verkeerd waardoor dit nooit hoger uitkomt dan dit? Ik begreep dat het huis over alle fases loopt, dus dan moet het toch ook in potentie de volle 17 kW kunnen benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
@MooDyBLueS Je kan per fase 5,7kW laden. Dus als jij op L1 zowel de auto laadt als gaat koken, dan komt je LB in en gaat je auto langzamer laden. Het verbruik over L2 en L3 is dan niet relevant omdat je auto maar op 1 fase laadt. De Zappi geeft altijd het complete verbruik over alle fasen aan.

Geeft je de auto een fase waar weinig groot verbruikers opzitten, dan zal die sneller blijven laden. Een 3F lader laadt op alle drie de fases. Maar verlaagt bij load balancing ook het laadvermogen hetzelfde over de drie fasen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 11:38
Gister mijn Easee aangesloten en in gebruik genomen.
Wat een fijn apparaatje zeg, montage is een fluitje van een cent en ook de setup is nog geen 5-min werk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
grotegok schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:36:
[...]

Nee maar ben erg benieuwd! Ik zit ook bij ze....
Nog even afwachten dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-aEZSCEIpR9qoj7FpTc1-Zygcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x5bbeeLhxc1cltehCELuhjin.png?f=fotoalbum_large

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
ApOE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:39:
Gister mijn Easee aangesloten en in gebruik genomen.
Wat een fijn apparaatje zeg, montage is een fluitje van een cent en ook de setup is nog geen 5-min werk!
kent deze al de mogelijkheid om alleen te laden met solar zoals Zappi, Wallbox dit heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
refused81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:35:
Dit is mijn situatie, ooit eens kracht groep laten aanleggen, of voorbereiding daarvoor. Geen idee of het aangesloten is, iemand een idee?
Of het echt daadwerkelijk aangesloten is kan je zo niet zien, dan moet de kap er af. Maar er zitten in ieder geval geen zekeringen in dus er zal geen spanning op die CEE aansluiting staan. Ik neem aan dat de draden in de kast gewoon aangesloten zitten.
Zou ik daar stekker in kunnen doen naar wallbox en 11kwh krijgen?
Als je er stoppen in doet zou dat moeten wel werken.

Je kan het beste wel eerst even tellen hoeveel aansluitingen er op zitten. Het kan zijn dat je er maar 4 hebt. Dan heb je wel 3 fasen en aarde, maar geen nul. Voor zover ik weet heb je die nul wel nodig anders doet je (mobiele) laadpaal het niet.

Let er op dat je een (mobiele) laadpaal moet nemen met een aardlek die DC-stromen kan meten.
Prullenbak84 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:09:
Volgens mij kun je thuis niet zomaar 32A stroom hebben, en dat meer iets wat je bij sommige openbare palen tegen komt (die staan dan als 22kW palen aangegeven).
Toen wij ons huidige huis kochten zat er een 1x50A aansluiting in. Dat kan je als particulier dus prima hebben dan wel aanvragen. Volgens mij zelfs tot 3x80A, pas daarboven wordt het een zakelijke aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:37:

[...]
Toen wij ons huidige huis kochten zat er een 1x50A aansluiting in. Dat kan je als particulier dus prima hebben dan wel aanvragen. Volgens mij zelfs tot 3x80A, pas daarboven wordt het een zakelijke aansluiting.
Bovendien kun je ook met een 3x25A aansluiting tot 32A op je laadpaal komen door 25A uit het net plus je PV opbrengst op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:00:
[...]

Dat denk ik wel. Het moeilijkste is het vinden van een elektricien met tijd. Die hoef je echt niets meer te vertellen dan "de meterkast moet worden voorbereid voor 3-fase". Als je daar een datum voor hebt maak je een afspraak voor de omzetting door Enexis vlak daarna. Dat is alles .
Een goede laadpaal installateur komt toch gewoon 3-fase voorbereiden, dan komt Enexis langs, en dan komt nogmaals de laadpaal installateur de boel aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Een goede laadpaal installateur komt toch gewoon 3-fase voorbereiden, dan komt Enexis langs, en dan komt nogmaals de laadpaal installateur de boel aansluiten.
Dat is ook een optie. Dat @Dean Martin vooraf met de Athlon installateur afspreekt dat deze tegen meerprijs de 3-fasen voorbereiding doet.
De laadpaalinstallateur hoeft overigens niet tweemaal langs te komen. Bij mij is de laadpaal getest en uitgeschakeld en na de omzetting naar 3-fase door de netbeheerder hoefde ik hem alleen weer aan te zetten met de automaat in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Dat is ook een optie. Dat @Dean Martin vooraf met de Athlon installateur afspreekt dat deze tegen meerprijs de 3-fasen voorbereiding doet.
De laadpaalinstallateur hoeft overigens niet tweemaal langs te komen. Bij mij is de laadpaal getest en uitgeschakeld en na de omzetting naar 3-fase door de netbeheerder hoefde ik hem alleen weer aan te zetten met de automaat in de meterkast.
Dat is goed om te weten. Dank. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:38:
Dan rond 18u starten met koken: dat verbruikt zo'n 2-3 kW en de auto zakt volgens de Zappi app (die is real-time) ook naar 4-5 kW. Ik zie dan duidelijk Zappi aangeven dat er nog steeds 7,0-7,5 kW verbruikt wordt, nooit meer dan dat. Dus wat begrijp ik verkeerd waardoor dit nooit hoger uitkomt dan dit?
Het is natuurlijk al apart dat een app 4-5 kW laat zien, maar de laadpaal zelf 7 kW. Kijk je op de Zappi misschien bij de waarde die je huis verbruikt en niet de waarde die in de auto wordt geladen? Ik ben geen Zappi expert, maar volgens mij kan je op de Zappi drie verschillende waardes zien. Dat is afhankelijk van wat je allemaal hebt en wat er allemaal gemeten wordt. Dat zijn het verbruik/teruglevering van de netaansluiting, de opbrengst van zonnepanelen en het verbruik van de laadpaal.

Die 7 kW verbruik is sowieso ook al vreemd. Tenzij je zonnepanelen hebt die ook terugleveren op die fase kan je met 25A helemaal geen 7 kW verbruik hebben. Nouja, het kan wel, maar dan zal toch na verloop van tijd de hoofdzekering er uit springen. Ik weet niet precies hoe lang dat duurt, maar dat kan best wel een hele tijd duren. Maar geen uren en uren.

Heb je misschien een 35A aansluiting? Want dan klopt je verhaal wel prima.

Als je 3 fasen hebt is 1 waarde met kW eigenlijk niet genoeg. Of in ieder geval niet genoeg als je wat meer wil weten. Een Zappi kan stroom uit verschillende fases niet combineren en dat als 1 fase naar je auto sturen.

Technisch kan je 2 fasen wel omvormen naar 1 fase maar dan moet je met transformatoren etc werken en dat zit daar echt niet in. Je kan zulke apparaten wel los kopen, maar die zijn niet goedkoop.

Alles wat je huis verbruikt op fase 2 of 3 zou geen invloed moeten hebben op het laden van je auto op fase 1. Als je de Zappi heb aangesloten om op 3 fasen te kunnen laden dan houdt hij daar wel rekening mee (voor zover ik weet).

Als je enkel met 1 fase laadt kan je beter maar 1 fase op de Zappi aansluiten en enkel het verbruik van die fase laten meten. Het is dan ook handig als je grote verbruikers (zoals je kookplaat en oven) niet op dezelfde fase hebt zitten als waar je op aan het laden bent.

Maar dat is dan weer niet praktisch als je ook (af en toe) een 3 fasen EV wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Goed idee! Dan is het alleen een kwestie van goed afstemmen. Begrijp van Enexis dat ze pas in februari tijd zouden hebben.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:10:
@MooDyBLueS Je kan per fase 5,7kW laden. Dus als jij op L1 zowel de auto laadt als gaat koken, dan komt je LB in en gaat je auto langzamer laden. Het verbruik over L2 en L3 is dan niet relevant omdat je auto maar op 1 fase laadt. De Zappi geeft altijd het complete verbruik over alle fasen aan.

Geeft je de auto een fase waar weinig groot verbruikers opzitten, dan zal die sneller blijven laden. Een 3F lader laadt op alle drie de fases. Maar verlaagt bij load balancing ook het laadvermogen hetzelfde over de drie fasen.
Dat is dus wat ik niet begrijp: de auto laadt met 7,0 kW. En mijn aansluiting is 3x25A 17 kW dus mijn logica zegt: de Zappi combineert de fases om sneller dan 5,7 kW te laden. Als dit niet klopt wat ik nu zeg, hoe kan het anders dat de auto met 7,0 kW laadt? Want dat doet ie 100% zeker, dit geven namelijk de Zappi app, Enphase én de auto zelf op dat moment aan.

Daarnaast: hoe worden die fases (L1, L2, L3) bepaald? Zit een apparaat altijd op een bepaalde fase of kan dat wisselen naar gelang de last (load-balancing)?

Excuses als ik domme vragen stel, maar ik probeer dit te begrijpen en ik mis duidelijk nog ergens iets in de puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:48:
[...]
Het is natuurlijk al apart dat een app 4-5 kW laat zien, maar de laadpaal zelf 7 kW. Kijk je op de Zappi misschien bij de waarde die je huis verbruikt en niet de waarde die in de auto wordt geladen? Ik ben geen Zappi expert, maar volgens mij kan je op de Zappi drie verschillende waardes zien. Dat is afhankelijk van wat je allemaal hebt en wat er allemaal gemeten wordt. Dat zijn het verbruik/teruglevering van de netaansluiting, de opbrengst van zonnepanelen en het verbruik van de laadpaal.
Nee, dat is niet zo. Overal worden dezelfde waardes getoond. Wat ik bedoelde aan te geven is dat in de basis de auto op 7 kW laadt (fluctueert maar 0,2 kW), dit geven de Zappi app, de Enphase app én de auto zelf aan. Zodra er gekookt wordt (elektrisch) en/of de oven aanstaat, dan zie je het laden ietwat inzakken naar 4-5 kW, dat zie ik gebeuren in de Zappi app, wanneer ik puur de laadpaal zelf selecteer. Er staan inderdaad meerdere icoontjes, ook voor import van stroom uit het net en verbruik vanuit het huis. Ik zie dan eerst staan:
Verbruik huis: 0,3 kW (ongeveer, idle)
Verbruik laadpaal: 7,0 kW
Import stroomnet: 7,3 kW (ik pak bewust even het scenario waarbij er geen zonnepanelen stroom opwekken)

Dan gaat de oven en/of kookplaat aan en zie ik:
Verbruik huis: 1,3-2,3 kW
Verbruik laadpaal: 4-5 kW
Import stroomnet: 7,3 kW

Het lijkt dus op die 7,3 kW maximaal te blijven hangen. Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar ik vind het ook vreemd. Ik zou OF verwachten dat ik op 1-fase max verbruik blijf hangen OF dat ik meerdere fases gebruik, maar dat het dan ook niet uitmaakt wat er verbruikt wordt en er dus geen load-balancing hoeft toegepast te worden.
Die 7 kW verbruik is sowieso ook al vreemd. Tenzij je zonnepanelen hebt die ook terugleveren op die fase kan je met 25A helemaal geen 7 kW verbruik hebben. Nouja, het kan wel, maar dan zal toch na verloop van tijd de hoofdzekering er uit springen. Ik weet niet precies hoe lang dat duurt, maar dat kan best wel een hele tijd duren. Maar geen uren en uren.
Nou ja, dat is een ander punt: ik merk wel dat de kabel naar de Zappi erg warm wordt. De PVC buis dan. Alle andere niet.
Heb je misschien een 35A aansluiting? Want dan klopt je verhaal wel prima.
Dat had ik ja, die is verzwaard en er zit nu een 3x25A aansluiting. Ik heb nu ook 3 hoofdschakelaars (1 per fase).
Als je 3 fasen hebt is 1 waarde met kW eigenlijk niet genoeg. Of in ieder geval niet genoeg als je wat meer wil weten. Een Zappi kan stroom uit verschillende fases niet combineren en dat als 1 fase naar je auto sturen.

Technisch kan je 2 fasen wel omvormen naar 1 fase maar dan moet je met transformatoren etc werken en dat zit daar echt niet in. Je kan zulke apparaten wel los kopen, maar die zijn niet goedkoop.

Alles wat je huis verbruikt op fase 2 of 3 zou geen invloed moeten hebben op het laden van je auto op fase 1. Als je de Zappi heb aangesloten om op 3 fasen te kunnen laden dan houdt hij daar wel rekening mee (voor zover ik weet).

Als je enkel met 1 fase laadt kan je beter maar 1 fase op de Zappi aansluiten en enkel het verbruik van die fase laten meten. Het is dan ook handig als je grote verbruikers (zoals je kookplaat en oven) niet op dezelfde fase hebt zitten als waar je op aan het laden bent.

Maar dat is dan weer niet praktisch als je ook (af en toe) een 3 fasen EV wil laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Dat is dus wat ik niet begrijp: de auto laadt met 7,0 kW. En mijn aansluiting is 3x25A 17 kW dus mijn logica zegt: de Zappi combineert de fases om sneller dan 5,7 kW te laden. Als dit niet klopt wat ik nu zeg, hoe kan het anders dat de auto met 7,0 kW laadt? Want dat doet ie 100% zeker, dit geven namelijk de Zappi app, Enphase én de auto zelf op dat moment aan.

Daarnaast: hoe worden die fases (L1, L2, L3) bepaald? Zit een apparaat altijd op een bepaalde fase of kan dat wisselen naar gelang de last (load-balancing)?

Excuses als ik domme vragen stel, maar ik probeer dit te begrijpen en ik mis duidelijk nog ergens iets in de puzzel.
Ik heb me ook afgevraagd of de Zappi dat kan: 3 fasen combineren en dan het op 1 fase laden van een auto met een 1-fase lader.
Welke apparaten er op welke fase zitten wordt door de elektricien in de meterkast bepaald. Groep 1, 2, 3 zit op L1, groep 7, 10, 11 zit op L2, groep 8 en 9 op L3 etc. en de laadpaal en eventueel de kookgroep, WP en PV omvormer zitten dan op 3 fasen.

Heb je de Net Limiet in de Zappi wel op 25A staan? M.a.w. trek je niet gewoon 32A door je hoofdzekering? Dat gaat best even goed.
Je kunt op de Zappi in het CT instellingen menu het vermogen per CT klem (dus per fase) zien door een de bewuste CT klem te selecteren. Geeft inzicht.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 13-10-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:00:
Het lijkt dus op die 7,3 kW maximaal te blijven hangen. Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar ik vind het ook vreemd.
Nee, dat is niet vreemd als je laadpaal op 3 fasen staat ingesteld (en zo te zien dus blijkbaar ook op maximaal 32A).

In het protocol tussen de laadpaal en de auto kan maar 1 waarde voor de maximale A doorgegeven worden.

Als je huis 0 verbruikt (op alle fasen) en de max staat op 32A dan geeft de laadpaal dus 32A door als maximum.

Als je nu op fase 2 een verbruik gaat hebben van 10A (want je zet de waterkoker aan) dan zal de laadpaal maximaal 22A gaan doorgeven. De auto gaat dan langzamer laden. Ook al is je auto alleen op fase 1 aan het laden en zou die dus nog steeds maximaal 32A kunnen laden.

Dat is wat ik net probeerde uit te leggen. Als je maar 1 fase laadt en al je grote verbruikers heb je op andere fasen zitten dan moet je de Zappi niet ook fase 2 en 3 laten meten (en dus ook niet aansluiten op de Zappi om gebruikt te kunnen worden).
Nou ja, dat is een ander punt: ik merk wel dat de kabel naar de Zappi erg warm wordt. De PVC buis dan. Alle andere niet.
Dat komt door de hoeveelheid stroom. Beetje warm is niet zo erg, maar het mag natuurlijk niet te heet worden. De draden kunnen best wel meer hebben, maar veel heter dan handwarm zou ik het zelf liever niet hebben.
Dat had ik ja, die is verzwaard en er zit nu een 3x25A aansluiting. Ik heb nu ook 3 hoofdschakelaars (1 per fase).
Als het goed is heb je maar 1 hoofdschakelaar. Je zal nu wel 3 hoofdzekeringen hebben, die ook als automaat uitgevoerd kunnen zijn. Dat ziet er uit als een schakelaar, maar is daar niet heel specifiek voor gemaakt.

Kan je die hoofdzekeringen dus zien? Dat is met automaten meestal wel zo, namelijk. Kan je eens posten wat daar op staat?

Staat je Zappi nog ingesteld op een netaansluiting van 35A omdat je die eerst had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Staat je Zappi nog ingesteld op een netaansluiting van 35A omdat je die eerst had?
Twee zielen, een gedachte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Dean Martin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Goed idee! Dan is het alleen een kwestie van goed afstemmen. Begrijp van Enexis dat ze pas in februari tijd zouden hebben.
Niet waar. Echt? Want vorige week gaf ie volgens mij nog december aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Niet waar. Echt? Want vorige week gaf ie volgens mij nog december aan?
Volgens mij ligt het ook aan je postcode/gebied. Ik heb verzwaring EN slimme meter aangegeven, misschien dat het daardoor ook nog langer/later wordt.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Dean Martin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Volgens mij ligt het ook aan je postcode/gebied. Ik heb verzwaring EN slimme meter aangegeven, misschien dat het daardoor ook nog langer/later wordt.
Ik heb Enexis inmiddels al meerdere keren aan de lijn gehad, want als ik afspraak wil inplannen zegt Enexis niet mijn netbeheerder te zijn op ons adres. Gekkies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dean Martin schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:16:
[...]

Bij verzwaring krijg je automatisch een slimme 3-fase meter. De huidige meter moet sowieso worden vervangen om dat dat een 1 fase meter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:54:
[...]

Dit is het grootste mysterie. Tenzij je echt (kortstondig) meer trekt dan waar je hoofdaansluiting op is gezekerd. Ervan uitgaand dat je dit langdurig doet, sluiten we dit even uit...

De Zappi kan volgens mij geen fases combineren (omvormen).

Hoe werkt dit mensen? @thehog of @eltron hebben er meer verstand van.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
Is er iemand hier die de Smappee EV Wall heeft? Ik heb een Zappi V2 gekocht en die is net geleverd, maar nu heb ik ook een vertegenwoordiger aan de lijn gehad die zegt dat de Zappi slechts vanaf 1,4kWh (zonne)stroom laadt, terwijl de EV Wall vanaf minimale wattage opbrengst de auto laadt. Verder zegt hij dat via de optie Smappee Infinity het systeem altijd rekening houdt met het in België opkomende capaciteitstarief, wat voor een lagere energiefactuur moet leiden.

Voor mij is vooral die optie van minimale zonne-energie wel interessant, daar er in de winter vaak niet die 1,4kWh productie gehaald wordt in mijn opstelling. Kan iemand hier bevestigen of dit al dan niet klopt, ik heb wat scepsis. Ook lees ik niet zo heel veel goede geluiden qua service op de Smappee-producten en diensten.. maar dat wil ik wel over het hoofd zien als hun eerste eigen laadpaal goed communiceert met hun Infinity-systeem. (plus het is Belgisch.. buy local? :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:37:
Is er iemand hier die de Smappee EV Wall heeft? Ik heb een Zappi V2 gekocht en die is net geleverd, maar nu heb ik ook een vertegenwoordiger aan de lijn gehad die zegt dat de Zappi slechts vanaf 1,4kWh (zonne)stroom laadt, terwijl de EV Wall vanaf minimale wattage opbrengst de auto laadt. Verder zegt hij dat via de optie Smappee Infinity het systeem altijd rekening houdt met het in België opkomende capaciteitstarief, wat voor een lagere energiefactuur moet leiden. Voor mij is vooral die optie van minimale zonne-energie wel interessant, daar er in de winter vaak niet die 1,4kWh productie gehaald wordt in mijn opstelling. Kan iemand hier bevestigen of dit al dan niet klopt, ik heb wat scepsis. Ook lees ik niet zo heel veel goede geluiden qua service op de Smappee-producten en diensten.. maar dat wil ik wel over het hoofd zien als hun eerste eigen laadpaal goed communiceert met hun Infinity-systeem. (plus het is Belgisch.. buy local? :) )
Als ik het goed begrepen heb is de EV standaard zo dat er niet onder de 1,4kW per fase geladen mag/kan worden. Dat is niet afhankelijk van de de paal. In de praktijk zakt mijn eNiro to 1kW en daaronder stopt het laden. De Zappi heeft hier de ECO modus voor zodat je altijd blijft doorladen met het minimum ook al zakt je PV opbrengst onder de 1,4kW per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Als ik het goed begrepen heb is de EV standaard zo dat er niet onder de 1,4kW per fase geladen mag/kan worden. Dat is niet afhankelijk van de de paal. In de praktijk zakt mijn eNiro to 1kW en daaronder stopt het laden. De Zappi heeft hier de ECO modus voor zodat je altijd blijft doorladen met het minimum ook al zakt je PV opbrengst onder de 1,4kW per fase.
Mja, mss is dat op 1-fase laden wel mogelijk? Ik heb hem 3x gevraagd of hij zeker was en hij was onwaarschijnlijk zeker.. ikzelf heb dus nogmaals de nodige gezonde twijfel! :)

Kan je met de zappi ook instellen dat je aan max 1,5kWh laadt, inclusief maximale zonnestroom? (soort van Granny laden dus)

[ Voor 8% gewijzigd door Cloclo100 op 13-10-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Dit is het grootste mysterie. Tenzij je echt (kortstondig) meer trekt dan waar je hoofdaansluiting op is gezekerd. Ervan uitgaand dat je dit langdurig doet, sluiten we dit even uit...

De Zappi kan volgens mij geen fases combineren (omvormen).

Hoe werkt dit mensen? @thehog of @eltron hebben er meer verstand van.
Interessant in dit verband zijn ook de volgende "net fases" secties uit de Zappi handleiding (die ik niet helemaal snap):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOzowmSdxXFDysFcESGZaeuIp9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxpL7V83AzutWw64cBepEout.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dms1pGlN7UMHu1x7kxA_i6qG1DM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGZ0tGLRuocIFp9qN8QjMxQb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAcYXYliWavt5w-n_ntHOj8-PIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkvZyNfUeZ1zd9VcoXakdRVE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Volgens mij heb je of een 1-fasig apparaat (je vaatwasser, lamp) die op een bep. fase in je meterkast is aangesloten. Een elektricien zorgt voor een logische verdeling over de 3 fasen.

Dan heb je nog een 3-fasig apparaat zoals bij een PV inv. (3-fase), Deze zal zijn opbrengst gelijkmatig verdelen over 3 fasen. Zo ook met een laadpaal: die trekt volgens mij gelijk op. Dus vanaf elke fase 3KW maakt 9KW. Volgens mij kan hij niet van 1 fase 2 pakken, van L2: 3 en van L3: 1.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]
Dat is wat ik net probeerde uit te leggen. Als je maar 1 fase laadt en al je grote verbruikers heb je op andere fasen zitten dan moet je de Zappi niet ook fase 2 en 3 laten meten (en dus ook niet aansluiten op de Zappi om gebruikt te kunnen worden).
Is dat wel zo? De Zappi "weet" of hij op 1 of 3 fasen aan het laden is (en geeft dat ook aan op de paal en als hij overschakelt tussen 1-fase en 3-fase en vice versa). Bij mij laadt hij ook op 1 fase (L1) in ECO en ECO+ modus omdat mijn 1-fase PV omvormer op L1 zit. Waarom zou de Zappi in die modus rekening houden met L2 en L3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]
Nee, dat is niet vreemd als je laadpaal op 3 fasen staat ingesteld (en zo te zien dus blijkbaar ook op maximaal 32A).

In het protocol tussen de laadpaal en de auto kan maar 1 waarde voor de maximale A doorgegeven worden.

Als je huis 0 verbruikt (op alle fasen) en de max staat op 32A dan geeft de laadpaal dus 32A door als maximum.

Als je nu op fase 2 een verbruik gaat hebben van 10A (want je zet de waterkoker aan) dan zal de laadpaal maximaal 22A gaan doorgeven. De auto gaat dan langzamer laden. Ook al is je auto alleen op fase 1 aan het laden en zou die dus nog steeds maximaal 32A kunnen laden.

[...]
Dat komt door de hoeveelheid stroom. Beetje warm is niet zo erg, maar het mag natuurlijk niet te heet worden. De draden kunnen best wel meer hebben, maar veel heter dan handwarm zou ik het zelf liever niet hebben.

[...]
Als het goed is heb je maar 1 hoofdschakelaar. Je zal nu wel 3 hoofdzekeringen hebben, die ook als automaat uitgevoerd kunnen zijn. Dat ziet er uit als een schakelaar, maar is daar niet heel specifiek voor gemaakt.

Kan je die hoofdzekeringen dus zien? Dat is met automaten meestal wel zo, namelijk. Kan je eens posten wat daar op staat?

Ik denk dat ik het gevonden heb, maar eerst over de Net Fases: ik heb op eerder advies de Net Fases die @DonJuape ook noemt op "On" gezet. Dit had te maken met het feit dat de Eco+ stand puur op PV stroom kan laden. Bij 3-fase laden betekent dit 3x1,4 kW omdat auto's een minimale stroomtoevoer van 1,4kW per fase nodig hebben. Je kan de Eco+ stand echter op 1-fase zetten, maar dan moet ook Net Fases op On staan om ervoor te zorgen dat de Zappi de "surplus" van PV opwekking over alle 3 de fases combineert en dus minimaal maar 1,4 kW totaal nodig is en niet 3x1,4kW (wat ik op zomerdagen op piekmoment niet eens haal).

Voorbeeld: PV wekt 2,5 kW opt, huis verbruikt 0,5 kW, dan is er 2,0 kW surplus voor de Eco+ stand en kan de auto puur met PV surplus opgeladen worden. Als het onder de 1,4 kW zakt, stopt hij. Overigens kan je nog marges inbouwen in % "green" waarmee je aangeeft hoeveel hij indien nodig uit het net max pakken. Als dit 50% is, mag hij dus blijven laden zolang er 0,7 kW aan PV stroom over is en 0,7 kW uit het net aanvullen.

Dan over de 25A en 32A: Ik zie dit op mijn Zappi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N27zFkx3Vcn9OVTMamko1Ag69g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TuZzWSS39hPbMIAOieA7XYV.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij, als ik jou goed begrijp @JeroenE , zou de Grid Limit op 25A moeten staan, toch? Dus dan heb ik 1x25A met mijn huidige 1-fase auto of 3x25A wanneer er een 3-fase auto komt.

Dan sta ik niet meer verbaasd dat de kabel van de Zappi in de meterkast zo warm werd, maar wel dat de zekering er niet is uitgeklapt.

Als laatste over je uitleg met 32A, 10A en 22A: wat je me volgens mij probeert uit te leggen is dat (als we even van 32A uitgaan gezien het voorbeeld) het dus niet uitmaakt dat er op fase 1 10A gebruikt wordt voor koken en andere fases leeg zijn, want omdat de Zappi 3-fase aangesloten is, hij altijd max 32A zal pakken. Zeg ik dat goed? Dus het is niet zo dat wanneer er 10A op fase 1 gebruikt wordt dat er nog 32A op fase 2 én 3 beschikbaar is en 22A op fase 1? Althans, volgens mij op de aansluiting zelf, maar niet voor de laadpaal, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 13-10-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
aschja schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Mensen willen meestal geen 2x voorrijkosten betalen. Dus of het gebeurt zoals jij zegt ligt vooral aan de klant en minder aan of de installateur een goede is of niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Er is trouwens blijkbaar een Device Limit en Grid Limit voor de Zappi, al zie ik de Device Limit niet direct naar voren komen (zie de foto hierboven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsq_JkmH_HEW6HVxAxELreIUgoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfpEZJseZCkQt9nBdIv5CCfT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat ik het gevonden heb, maar eerst over de Net Fases: ik heb op eerder advies de Net Fases die @DonJuape ook noemt op "On" gezet. Dit had te maken met het feit dat de Eco+ stand puur op PV stroom kan laden. Bij 3-fase laden betekent dit 3x1,4 kW omdat auto's een minimale stroomtoevoer van 1,4kW per fase nodig hebben. Je kan de Eco+ stand echter op 1-fase zetten, maar dan moet ook Net Fases op On staan om ervoor te zorgen dat de Zappi de "surplus" van PV opwekking over alle 3 de fases combineert en dus minimaal maar 1,4 kW totaal nodig is aan.

Voorbeeld: PV wekt 2,5 kW opt, huis verbruikt 0,5 kW, dan is er 2,0 kW surplus voor de Eco+ stand en kan de auto puur met PV surplus opgeladen worden. Als het onder de 1,4 kW zakt, stopt hij. Overigens kan je nog marges inbouwen in % "green" waarmee je aangeeft hoeveel hij indien nodig uit het net max pakken. Als dit 50% is, mag hij dus blijven laden zolang er 0,7 kW aan PV stroom over is en 0,7 kW uit het net aanvullen.

Dan over de 25A en 32A: Ik zie dit op mijn Zappi:
[Afbeelding]

Volgens mij, als ik jou goed begrijp @JeroenE , zou de Grid Limit op 25A moeten staan, toch? Dus dan heb ik 1x25A met mijn huidige 1-fase auto of 3x25A wanneer er een 3-fase auto komt.

Dan sta ik niet meer verbaasd dat de kabel van de Zappi in de meterkast zo warm werd, maar wel dat de zekering er niet is uitgeklapt.

Als laatste over je uitleg met 32A, 10A en 22A: wat je me volgens mij probeert uit te leggen is dat (als we even van 32A uitgaan gezien het voorbeeld) het dus niet uitmaakt dat er op fase 1 10A gebruikt wordt voor koken en andere fases leeg zijn, want omdat de Zappi 3-fase aangesloten is, hij altijd max 32A zal pakken. Zeg ik dat goed? Dus het is niet zo dat wanneer er 10A op fase 1 gebruikt wordt dat er nog 32A op fase 2 én 3 beschikbaar is en 22A op fase 1? Althans, volgens mij op de aansluiting zelf, maar niet voor de laadpaal, toch?
Je grid limit moet inderdaad op 25A staan (was de hypothese van JeroenE en mij toch correct :) ). Niet heel raar dat hij nog niet tript. Met een factor 1,28 overbelasting zit hij in het gebied tussen dat hij niet MAG trippen binnen een uur en het gebied dat hij MOET trippen binnen een uur.

Als ik het goed begrijp kan ik met mijn 1-fase PV omvormer "Net Fases" op "Off" zetten (of gewoon zo laten staan want het maakt niet uit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:17:
Er is trouwens blijkbaar een Device Limit en Grid Limit voor de Zappi, al zie ik de Device Limit niet direct naar voren komen (zie de foto hierboven):
[Afbeelding]
Weet het niet zeker maar volgens mij moet de device limit gelijk zijn aan de zekering waarmee je hem hebt afgezekerd. In mijn geval 32A (zodat ik de mogelijkheid heb om 25A net plus PV te laden, rein theoretisch momenteel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:18:
[...]

Je grid limit moet inderdaad op 25A staan (was de hypothese van JeroenE en mij toch correct :) ). Niet heel raar dat hij nog niet tript. Met een factor 1,28 overbelasting zit hij in het gebied tussen dat hij niet MAG trippen binnen een uur en het gebied dat hij MOET trippen binnen een uur.
Dus toch... dan ga ik als de wiedeweerga dat ding op 25A zetten. Betekent helaas wel 5,7 kW laden voortaan. :'(

Ach ja, de Soul was normaal rond 2u 's nachts al vol, dat wordt nu 4u 's nachts ongeveer. Daar liggen we niet wakker van. ;)
Als ik het goed begrijp kan ik met mijn 1-fase PV omvormer "Net Fases" op "Off" zetten (of gewoon zo laten staan want het maakt niet uit)?
Volgens mij wel. Stap 1 is dan wel dat je dus de Eco+ stand op 1-fase zet (ook al heb je een 3-fase Zappi en 3-fase auto), want anders heb je altijd minstens 1,4 kW op elke fase nodig aan PV opbrengst, daar moet je een aardige installatie voor hebben.

Net Fases op On combineert de PV opbrengst van alle 3 de fases en rekent het als 1 getal. Bij mij is mijn Enphase systeem met micro-omvormers 3-fase aangesloten, dus als ik 2,1 kW opbrengst heb zal het grofweg 3x0,7 kW zijn en dus niet genoeg om in Net Fases = Off de auto op PV stroom te laden.

Ik denk dat het met een 1-fase omvormer niet uitmaakt, want alles gaat sowieso over 1 fase, zolang je dus maar minstens 1,4 kW hebt (evt. gecombineerd met de "green" percentages voor wat flexibiliteit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Weet het niet zeker maar volgens mij moet de device limit gelijk zijn aan de zekering waarmee je hem hebt afgezekerd. In mijn geval 32A (zodat ik de mogelijkheid heb om 25A net plus PV te laden, rein theoretisch momenteel).
Daar heb je een goed punt, ik denk inderdaad dat dat het is. De Zappi is inderdaad ook bij mij 32A afgezekerd, dat werd mij inderdaad nog verteld i.v.m. PV erbij.

Dus ik ga hem nu als volgt instellen:
Device Limit = 32A
Grid Limit = 25A

Betekent voor mij met mijn 1-fase Soul effectief dat ik zonder PV op 5,7 kW uitkom maximaal, maar met PV erbij wel naar 7,2 kW maximaal kan gaan.

Er blijkt ook een korte instructievideo van Zappi zelf te zijn hiervoor, al is de interface verouderd. Tegenwoordig is het aantal A afgerond op hele cijfers en spreken ze niet meer over kW maar A ook bij de grid limit. Ze zeggen ook gelijk dat 3x25A inderdaad 5,7/5,5 kW moet zijn. Ik weet dus 100% zeker dat ik die van 35A naar 25A moet gaan instellen:
YouTube: Installatie Zappi - enkele belangrijke instellingen !

[ Voor 24% gewijzigd door MooDyBLueS op 13-10-2021 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Xenir schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:04:
Zo ook met een laadpaal: die trekt volgens mij gelijk op. Dus vanaf elke fase 3KW maakt 9KW. Volgens mij kan hij niet van 1 fase 2 pakken, van L2: 3 en van L3: 1.5.
Een laadpaal geeft alleen door wat de auto als maximum mag gebruiken. Dat is maar 1 waarde, die dus voor alle fasen gelijk is. Daarom wordt er bij "load balancing" dus rekening gehouden met het hoogste verbruik op 1 van de 3 fasen.

Er zijn auto's die op 1, 2 of 3 fasen laden. Dus welke fasen precies wordt gebruikt ligt aan de auto en niet aan de laadpaal. Dat betekent ook dat wanneer je bijvoorbeeld als maximum 16A door geeft er dus tussen de 0 en 11 kW geladen kan worden. Dat hangt af van het type auto, de instellingen in de auto, hoe vol de accu is en al dat soort zaken die de laadpaal niet kan weten.
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:05:
Is dat wel zo? De Zappi "weet" of hij op 1 of 3 fasen aan het laden is (en geeft dat ook aan op de paal en als hij overschakelt tussen 1-fase en 3-fase en vice versa). Bij mij laadt hij ook op 1 fase (L1) in ECO en ECO+ modus omdat mijn 1-fase PV omvormer op L1 zit. Waarom zou de Zappi in die modus rekening houden met L2 en L3?
Aha, als de Zappi dat al automatisch kan dan hoeft je dat bij die laadpaal dus niet te doen. Veel laadpalen kunnen dat niet, dus vandaar dat ik daar van uit ging.
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:08:
Juist.
Als laatste over je uitleg met 32A, 10A en 22A: wat je me volgens mij probeert uit te leggen is dat (als we even van 32A uitgaan gezien het voorbeeld) het dus niet uitmaakt dat er op fase 1 10A gebruikt wordt voor koken en andere fases leeg zijn, want omdat de Zappi 3-fase aangesloten is, hij altijd max 32A zal pakken. Zeg ik dat goed?
Nee, als de Zappi denkt dat hij met 3 fasen moet laden zal hij rekening moeten houden met alle fasen. Juist enkel wanneer er maar 1 fase gebruikt wordt voor laden zou het verbruik van de andere fasen niet van belang zijn.

Let op: dat is dan alleen om er voor te zorgen dat er geen hoofdzekeringen uit klappen. Als de Zappi ook nog rekening moet houden met zonnepanelen werkt het weer anders, want dan telt dus juist de netto opwek mee. Omdat de kWh-meter van de netbeheerder moet salderen tussen alle fasen kan je dan dus wel hebben dat je op fase 1 veel verbruikt en op fase 2 veel teruglevert zodat je netto op "nul" uitkomt.

Een laadpaal kan niet doorgeven dat een auto op de ene fase meer mag gebruiken dan op een andere fase.
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:28:
Betekent voor mij met mijn 1-fase Soul effectief dat ik zonder PV op 5,7 kW uitkom maximaal, maar met PV erbij wel naar 7,2 kW maximaal kan gaan.
Ja, dat is het grote nadeel van 1 fase auto's in combinatie met de manier waarop de Nederlandse tariefstructuur in elkaar zit.

Het blijft toch gek dat je hoofdzekering er niet is uitgevlogen. Gebruikt jouw auto echt 32A? De mijne (een ouder model, dat wel) doet maximaal 29A.

Je kan dus best lang over belasten, volgens DonJuape in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." maar ik begrijp uit je verhaal dat je dit echt uren en uren doet. Aansluiten rond 17:30 en dan pas rond 02u klaar zijn is gewoon 6 uur lang (te) veel vermogen over de hoofdzekering heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:41:

[...]
Juist.

[...]
Nee, als de Zappi denkt dat hij met 3 fasen moet laden zal hij rekening moeten houden met alle fasen. Juist enkel wanneer er maar 1 fase gebruikt wordt voor laden zou het verbruik van de andere fasen niet van belang zijn.

Let op: dat is dan alleen om er voor te zorgen dat er geen hoofdzekeringen uit klappen. Als de Zappi ook nog rekening moet houden met zonnepanelen werkt het weer anders, want dan telt dus juist de netto opwek mee. Omdat de kWh-meter van de netbeheerder moet salderen tussen alle fasen kan je dan dus wel hebben dat je op fase 1 veel verbruikt en op fase 2 veel teruglevert zodat je netto op "nul" uitkomt.

Een laadpaal kan niet doorgeven dat een auto op de ene fase meer mag gebruiken dan op een andere fase.
Ah duidelijk, thanks!
[...]
Ja, dat is het grote nadeel van 1 fase auto's in combinatie met de manier waarop de Nederlandse tariefstructuur in elkaar zit.

Het blijft toch gek dat je hoofdzekering er niet is uitgevlogen. Gebruikt jouw auto echt 32A? De mijne (een ouder model, dat wel) doet maximaal 29A.
Nee, deze auto heb ik om precies te zijn. En daar staat in de tabel dat het 31A is. Ik heb hem in de praktijk ook niet hoger dan 7,1 kW gezien, meestal 6,9-7,0 kW. Aan de andere kant, 31A of 32A is maar een klein verschil natuurlijk.
Je kan dus best lang over belasten, volgens DonJuape in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." maar ik begrijp uit je verhaal dat je dit echt uren en uren doet. Aansluiten rond 17:30 en dan pas rond 02u klaar zijn is gewoon 6 uur lang (te) veel vermogen over de hoofdzekering heen.
Ja, dat klopt helemaal. Meestal eens per week, soms een 2e keer. Mijn vrouw heeft hem meestal mee nu, ik werk nog voornamelijk thuis, die komt dan 17:30u thuis en indien nodig hangt ze hem aan de lader. Op dat tijdstip is er nog een klein beetje PV opbrengst, maar al vrij snel gaat het over naar puur stroom importeren en dat tot 2 a 3u 's nachts. Ik sta er inderdaad ook verbaasd van.

Hier wat screenshots van de laatste keer, zie je het totale verloop en hoe steevast die 7,0 kW doorgetrokken wordt. De eerste 2 zijn van Enphase (die meet mijn hele huis, maar weer niet specifiek de laadpaal) en de laatste 2 van Zappi die dus ook het verschil tussen huis en laadpaal ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAdAzCpLbAKPkcldP8Tvr5YioWo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XJiD5oc8hA8QCbNDQNGiQxDp.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWuKfMT_9IIXnHuPU1dlkIaqBT0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c9UeDSnJYpQkoRymcRR6gw0s.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rrZvGGf7fuuZkhq59nWYFi9TVs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5W3NAog653QQvM5cHbR8ZHoq.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACs4gHwd7g-rSVbkvzldupw8GqY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mVvrRcxaVYzF0GeuVDldU6E9.png?f=fotoalbum_tile

Let niet teveel op de gekke notatie van de Enphase app qua kWh links, hij rapporteert per kwartier namelijk (elk staafje is een kwartier) en om de een of andere reden doet hij kWh/4 waardoor je links 2,0 kWh als max ziet. De pop-up is wel het normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@MooDyBLueS De temperatuur van je kabel is afhankelijk van het vermogen wat je eroverheen stuurt, maar ook van de dikte. Ik neem aan dat deze, gezien je 31 à 32 ampère over 1 fase hebt gestuurd, ook 6 mm² is?

Je hebt uiteindelijk dus toch langdurig meer vermogen getrokken dan waar de hoofdzekering op gezekerd zou moeten zijn en dat is al die tijd goed gegaan. Blijkbaar zit daar een grotere marge (qua uitschakelkarakteristiek) op dan gedacht, of zijn de hoofdzekeringen stiekem groter dan (3*) 25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:59:
Let niet teveel op de gekke notatie van de Enphase app qua kWh links, hij rapporteert per kwartier namelijk (elk staafje is een kwartier) en om de een of andere reden doet hij kWh/4 waardoor je links 2,0 kWh als max ziet. De pop-up is wel het normale.
De notatie is gewoon goed, want die is in kWh. Als je in 15 minuten 1,5 kWh hebt geladen dan is het gemiddelde vermogen ( 60 / 15) * 1,5 = 6 kW. De h staat voor uur en een kWh (hoeveelheid) is dus iets heel anders dan kW (snelheid).

Het staat een beetje gek, maar dat komt omdat in de eenheid Watt ook al de seconde zit. Watt is Joule per seconde. Wij zijn in het dagelijkse gebruik eerder gewend aan dingen als km/u als het om snelheid gaat.

Anyway, je hebt een hoofdzekering die wel heel erg traag is (wat op zich ook niet goed is) of je hebt per ongeluk toch een zekering van 35A zitten. Zijn het automaten die je kan zien? Post anders eens een fotootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:25:
@MooDyBLueS De temperatuur van je kabel is afhankelijk van het vermogen wat je eroverheen stuurt, maar ook van de dikte. Ik neem aan dat deze, gezien je 31 à 32 ampère over 1 fase hebt gestuurd, ook 6 mm² is?

Je hebt uiteindelijk dus toch langdurig meer vermogen getrokken dan waar de hoofdzekering op gezekerd zou moeten zijn en dat is al die tijd goed gegaan. Blijkbaar zit daar een grotere marge (qua uitschakelkarakteristiek) op dan gedacht, of zijn de hoofdzekeringen stiekem groter dan (3*) 25A.
Ik heb geen enkel idee welke kabel er gebruikt is, ik heb alles uitbesteed.

Hoe zou ik kunnen controleren hoe groot de hoofdzekeringen zijn? Moet ik daar iets voor openen of kan dat zonder schokgevaar? ;) Ook @JeroenE . Ik ga zo een foto maken.

Ik had trouwens 1x 35A en nu 3x 25A. Creatief denkend: zou het kunnen dat ze die ene 35A zekering hebben laten zitten en 2x 25A zekering bij hebben geplaatst? Als dat zo is, kan ik misschien lekker op 35A blijven laden, toch?

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 13-10-2021 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:17:
Ik denk niet dat er iets mis is met de zekeringen of dat ze groter zijn. Hieronder de uitschakelkarakteristiek. Het is voor een overbelasting van 32/25=1,28 ongedefinieerd hoe lang het duurt voor hij tript. Onder de I1 mag hij niet trippen binnen een uur en boven I2 moet hij trippen binnen een uur en 1,28 zit daar tussenin. Let ook op de log schaal op de y-as.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBXyltSvZDGQLZ5RGFkyUXRsHi4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/eKVtz4l8pxr60CQ0spoTdRk2.gif?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 13-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Anyway, je hebt een hoofdzekering die wel heel erg traag is (wat op zich ook niet goed is) of je hebt per ongeluk toch een zekering van 35A zitten. Zijn het automaten die je kan zien? Post anders eens een fotootje.
Hierbij de foto's. Ik heb erbij gezet wat ik weet/af heb kunnen lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slphAGXdNNHU2tl6ZI0JQ0KU73I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaWh4xwVYFSUJWJ0mGrKsS3O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKqXUJYRYeOMbz_5iP02VliBolw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2hpJ4uPTlSvrQnnyqCWynL5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBtSPAVvC50oC4aMAEtqE7DYcW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIV7SqdTEjj6o7Xu049UXZwH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jUFbe7z0k0mU8eOn1MeZxBsrOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVou0hdAiwCbhGESayZvyimB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt C25 hoofdzekeringsautomaten (dezelfde als ik :) ). Ongedefinieerd dus wanneer die gaan bij een factor 1,28 overbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Ik denk niet dat er iets mis is met de zekeringen of dat ze groter zijn. Hieronder de uitschakelkarakteristiek. Het is voor een overbelasting van 32/25=1,28 ongedefinieerd hoe lang het duurt voor hij tript. Onder de I1 mag hij niet trippen binnen een uur en boven I2 moet hij trippen binnen een uur en 1,28 zit daar tussenin. Let ook op de log schaal op de y-as.
[Afbeelding]
Ja, goed punt, omdat de stroom vrij constant was zijn ze waarschijnlijk niet getript door deze overbelasting. Ik zie nu hierboven dat ze ook 'gewoon' 25A per stuk zijn.

Neemt niet weg dat het verstandig is voor @MooDyBLueS om zijn grid limit in te stellen op 25A en het laden daar ook bij te houden, ook al is het nu tijden goed gegaan met 31 a 32 A.

De zekeringen zijn er niet voor niets, ze moeten beschermen tegen overbelasting, want de installatie is niet op hogere stromen ontworpen. Overbelasting kan in het uiterste geval tot brand leiden, dus dat wil je niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 09-06 23:01
Vreemd dat een automaat niet tripped bij uren 1,28 ln. Dat zou na een uurtje toch moeten gebeuren. Zit misschien gewoon een kroonsteentje achter. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 13-10-2021 14:31 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@DonJuape en @JanHenk bedankt weer! Ik ga straks de Zappi op 25A instellen (Grid Limit), die totaal 2,5 uur langer (13 ipv 10,5 uur op papier van 0-100%) is geen ramp.

Een brand(je) zou ik wel een ramp vinden, daarvoor is iets sneller laden niet het risico waard.

[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 13-10-2021 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:42:
@DonJuape en @JanHenk bedankt weer! Ik ga straks de Zappi op 25A instellen (Grid Limit), die totaal 2,5 uur langer (13 ipv 10,5 uur op papier van 0-100%) is geen ramp.

Een brand(je) zou ik wel een ramp vinden, daarvoor is iets sneller laden niet het risico waard.
Overigens had je installateur dat moeten doen. Bij mij had hij zich voorbereid/ingelezen en zelfs nog contact gehad met MyEnergi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:49:
[...]

Overigens had je installateur dat moeten doen. Bij mij had hij zich voorbereid/ingelezen en zelfs nog contact gehad met MyEnergi.
Daar heb je helemaal gelijk in en als er brand was geweest had ik ze ook verantwoordelijk gehouden. Zit zelfs te twijfelen om ze nu nog aan te schrijven hierover, want dit hoort eigenlijk echt niet. Het zal alleen niks veranderen, dus misschien laat ik het er maar gewoon bij.

Het bizarre is dat ze alleen Zappi doen, want het is eigenlijk een zonnepalenleverancier en -installateur, die tegenwoordig (sinds een jaar begreep ik) ook de Zappi laadpaal erbij doet.

Mijn publieke review gaat er ook op aangepast worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in en als er brand was geweest had ik ze ook verantwoordelijk gehouden. Zit zelfs te twijfelen om ze nu nog aan te schrijven hierover, want dit hoort eigenlijk echt niet. Het zal alleen niks veranderen, dus misschien laat ik het er maar gewoon bij.

Het bizarre is dat ze alleen Zappi doen, want het is eigenlijk een zonnepalenleverancier en -installateur, die tegenwoordig (sinds een jaar begreep ik) ook de Zappi laadpaal erbij doet.

Mijn publieke review gaat er ook op aangepast worden.
Er is m.i. geen brandgevaar geweest want op zich is het niet onveilig afgezekerd ofzo (bij echte kortsluiting, brandgevaar gaan die automaten binnen 0,1s). Het is alleen sneu dat je bewust een paal installeert met load balancing met de huisinstallatie en dat dan niet goed instelt. Helemaal bizar dat de paal wel is afgezekerd met 32A dus aan 25A plus PV opbrengst hebben ze wel gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb mijn opzet wat bijgewerkt en ik zoek weer wat feedback of dit allemaal zo klopt. Hieronder mijn huidige situatie waarbij er door een installateur een fout gemaakt is (er zit een groep niet achter een aardlek) die ik meteen ook wil fixen.

Min huidige aansluiting is een 3x25A aansluiting, ik heb twee inverters de ene op L3 en de andere op L2 zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nofVvBGx3PWm1PnaeFNsqQ86aNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gWDhICkRqLNUxtiLXOs4VUgh.png?f=fotoalbum_large

En hier de na situatie (onder het plaatje met de uitleg wat ik allemaal zou moeten doen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gOpDi-_OuH5hECTWOZOjtonNw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z8h6kkatvGGmlQElVhT8ngCA.png?f=fotoalbum_large

Als eerste die misplaatste groep, daarvoor wil ik vanuit de L1 achter de hoofdschakelaar een nieuwe aardlek toevoegen (CDA540G, 40A 30mA, A karakteristiek), daarachter komt dan de groep te hangen.

Dan de Zappi, vanuit de hoofdschakelaar wil ik om de boel op te ruimen van die verdeel blokken ophangen in de groepen kast want alle kabels zien er nu rommelig uit, soms zitten er meerdere kabels achter een enkel schroef punt. Heeft iemand ervaring met van die aansluit blokken? Bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl...aansluitingen-2112120407/ De bedoeling is dan om elke reeks voor een ander doel te gebruiken, gezien er vier reeksen zijn maakt dat dan L1, L2, L3 en N. Dit blok komt dan recht achter de hoofdschakelaar te zitten en alles takt dan vanaf dit blok of (aardlek, krachtgroep, etc..) Dit blok kan max 125A verwerken (en dan denk ik dat dat dus per pool is) dus volgens mij zou dat voldoende moeten zijn gezien ik max 1x25A max op een enkele pool kan hebben.

In ieder geval, vanaf de hoofdschakelaar (of waarschijnlijk vanaf het verdeel blok) gaan dan L1, L2, L3 en N met aansluit draad van 6mm naar een ADM432G (3P+N 32A B Karakteristiek) aardlek automaat. Vanaf daar gaan we met 6mm draad naar een ECP380D kWh meter. Vanaf daar gaan we dan met YMVK 5x6mm (L1, L2, L3, N + Aarde) naar de Zappi, kabel gaat niet door de grond, alleen via de schuur.

Verder gaat er nog een CAT6 kabel waar de Ct1 t/m 3 op verschillende pairs van de kabel aangesloten zitten ook naar de Zappi.

Om beide kabels in de Zappi te krijgen (en de IP rating in stand te houden) wil ik gebruik gaan maken van wartels om de kabels in te geleiden, ik ben alleen nog niet zeker van de diameter van de kabels maar voor nu houd ik aan, dat voor de YMVK kabel een wartel met 9-17mm draad dikte voldoende is. En voor de CAT6 kabel is waarschijnlijk een wartel met 4,5 t/m 10mm draad dikte voldoende.

Kabels wil ik verder niet in een buis leggen, deze komen hoog op de muren binnen de schuur te zitten met van die kunstof muur klemmen.

Daarnaast wil ik eigenlijk ook gebruik maken van de eSence op de Zappi voor hoog / laag tarief en dezelfde functionaliteit op de kWh meter. Hiervoor wil ik een Arduino bord inzetten met een relais, deze kan ik dan vrij makkelijk programmeren om aan te geven wanneer het hoog / laag tarief is zodat zowel de Zappi als de kWh meter switchen (gewoon een programma met de standaard tijdstippen voor hoog laag, en alle weekenden en feestdagen wanneer van toepassing voor in geprogrammeerd, als ik dat één keer invul voor de komende 5 jaar heb ik daar ook geen omkijken meer naar). Iets dergelijks als dit heb ik ook al eens gemaakt voor mijn warmtepomp om die aan te kunnen sturen en om mijn pompen aan te kunnen sturen voor de vloer verwarming.

Verder nog benodigd een moment schroevendraaier om alle schroeven volgens specificatie vast te zetten.

En ik moet een 3-fase draaiveld meter (bijvoorbeeld) hebben om te zorgen dat ik een rechts draaiend veld heb.

Om dit verder allemaal te realiseren moet ik een tweede groepenkast ophangen omdat ik ruimte te kort heb maar dat zie ik dan maar als mogelijkheid om de boel verder op te ruimen.

Verder mensen nog ideeën, opmerkingen, adviezen, etc...?

Want volgens mij als ik éénmaal de hardware bepaald heb en op elkaar heb afgestemd is het aansluiten nou niet echt moeilijk.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Iemand hier een antwoord op, of die uitleg kan kloppen dat de Smappee laadpaal zelfs onder de 1,4kWh zonnestroom kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@ronaldmathies
Bij de NL zappi webshop verkopen ze ook een fase rotatie meter. Met 15 euro een stuk goedkoper dan die uit jouw linkje. Waarschijnlijk ga je dat ding maar 1 keer gebruiken. Overigens maakt het verder voor de werking van je zappi weinig uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 13-10-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Paling1 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:54:
@ronaldmathies
Bij de NL zappi webshop verkopen ze ook een fase rotatie meter. Met 15 euro een stuk goedkoper dan die uit jouw linkje. Waarschijnlijk ga je dat ding maar 1 keer gebruiken. Overigens maakt het verder voor de werking van je zappi weinig uit.
Is dat zo dat dat weinig uitmaakt? Ik zie vrij veel installatie filmpjes van de Zappi waar ze daar wel rekening mee houden.

Inderdaad, dat is zo

Volgens mij zit er wel een volgorde in, in de documentatie zie je de fasen altijd op volgorde maar dan soms 1 verschoven. Je ziet bijvoorbeeld niet L3 L2 L1 of L1 L3 L2.

[ Voor 23% gewijzigd door ronaldmathies op 13-10-2021 18:37 ]

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Wie heeft er hier eigenlijk zelf zijn laadpaal geinstalleerd? En als je dit zelf hebt gedaan hie heb je getest of alles correct is aangesloten? Normaal gebruiken ze daar allerlei apparatuur voor maar die vindt ik zelf erg prijzig. Gekke is ook, bij de UK installatie filmpjes zie je altijd dat ze alles uitvoerig testen, bij de NL installaties zie je dat eigenlijk nooit gebeuren. Gebeurt dat in NL haast niet?

Dan bedoel ik testen als: issolatie weerstand, aardingsweerstand, aardlek controle, en de ev testen: geen ev, ev aangesloten en wachten op laden en ev aangesloten laden actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
Cloclo100 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Iemand hier een antwoord op, of die uitleg kan kloppen dat de Smappee laadpaal zelfs onder de 1,4kWh zonnestroom kan laden?
Wikipedia: SAE J1772
Als je daar bij de PWM sectie kijkt, zie je dat het minimum dat de standaard vrijgeeft 6A is, dus nee, dat kan niet kloppen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@DonJuape legt uit dat bij minder dan 6A zonnestroom de laadpaal toch 6A aanbiedt zodat het laden niet stopt.
Dat kan prima.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
Aha dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat de vraag was puur op zonnestroom laden onder 6A.
Maar onder de 6A zonnestroom wordt het dus een mix uit panelen en net.

Edit, na teruglezen zie ik dat ik de vraag wel goed had begrepen, dus net als de Zappi zal elke andere paal dus pas vanaf een surplus van 6A ofwel 1,4kW (per fase) beginnen met laden op pure zonnestroom, aangezien dit dus de harde ondergrens van de standaard is en voor elke EVSE gelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Blackraven op 13-10-2021 23:09 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Het heeft niks met de laadpaal an sich te maken, maar met de EV laadspecificatie voor auto's (IEC), die schrijft voor dat er minstens 1,4 kW nodig is aan stroom. Waar die stroom vandaan komt maakt natuurlijk niks uit.

Ik zie dat de Smappee met CT Hub wel 3x CT-klemmen heeft voor verbruik en 1x voor PV, blijkbaar kan 3-fase PV niet of is daar een aanpassing voor nodig (extra hub?), dus in theorie moet die het kunnen, net als de Zappi. Alleen zie ik het nergens vermeld staan. Heel eerlijk: ik heb de hele site en documentatie door zitten spitten, maar Smappee heeft niet echt goede informatievoorziening, zeker niet vergeleken met Zappi.

Zo te zien is het een Belgisch merk, dus ik weet hoe de prijzen zich daar verhouden tot een Zappi V2 3-fase, maar als dat niet of nauwelijks scheelt, zou ik persoonlijk voor de bewezen Zappi gaan (Brits merk, zeer veel gebruikt in UK en NL). Als het veel scheelt snap ik het en zou ik ze gewoon eens contacteren, dit is info die ze moeten kunnen geven.

Bij mijn Zappi kan ik een percentage "groen" opgeven waarbij ik voor die minimale 1,4 kW procentueel aan kan geven hoeveel daarvan "groen" moet zijn, oftewel: zelf opgewekt. Als ik 75% kies, moet dus 1,05 kW uit mijn PV komen minstens en mag de overige 0,35 kW uit het net gehaald worden. Zodra de PV opwekking stijgt, daalt ook het netverbruik en vanaf 1,4 kW en hoger PV opbrengst zal het dus volledig stroom uit de zonnepanelen halen. Deze optie is er om te voorkomen dat je bij 1,3 kW PV opwek niet meer aan het laden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-06 12:23
Bedankt voor de adviezen. Ik neem een Zappi met aparte Kwh meter (dit is blijkbaar ook verplicht vanuit de Belastingdienst).

Heeft iemand wel eens overwogen om dit af te trekken van de bijtelling? (Misschien wel leuk voor meerdere mensen die een laadpaal (moeten) aanschaffen.)
- Factuur laten betalen door de baas
- Inhouden op netto loon (volledig eigen bijdrage)
- Eigen bijdrage verrekenen met de bijtelling (bijtelling in periode wordt negatief, maar op jaarbasis blijft positief).

Ik citeer de Belastingdienst:
"Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en dat u dat vooraf met de werknemer heeft afgesproken".

Dit is doorgaans goedkoper dat het verrekenen met het leasebedrag (want de leasemaatschappijen vragen snel € 2.500+ voor een laadpaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

Het heeft niks met de laadpaal an sich te maken, maar met de EV laadspecificatie voor auto's (IEC), die schrijft voor dat er minstens 1,4 kW nodig is aan stroom. Waar die stroom vandaan komt maakt natuurlijk niks uit.

Ik zie dat de Smappee met CT Hub wel 3x CT-klemmen heeft voor verbruik en 1x voor PV, blijkbaar kan 3-fase PV niet of is daar een aanpassing voor nodig (extra hub?), dus in theorie moet die het kunnen, net als de Zappi. Alleen zie ik het nergens vermeld staan. Heel eerlijk: ik heb de hele site en documentatie door zitten spitten, maar Smappee heeft niet echt goede informatievoorziening, zeker niet vergeleken met Zappi.

Zo te zien is het een Belgisch merk, dus ik weet hoe de prijzen zich daar verhouden tot een Zappi V2 3-fase, maar als dat niet of nauwelijks scheelt, zou ik persoonlijk voor de bewezen Zappi gaan (Brits merk, zeer veel gebruikt in UK en NL). Als het veel scheelt snap ik het en zou ik ze gewoon eens contacteren, dit is info die ze moeten kunnen geven.

Bij mijn Zappi kan ik een percentage "groen" opgeven waarbij ik voor die minimale 1,4 kW procentueel aan kan geven hoeveel daarvan "groen" moet zijn, oftewel: zelf opgewekt. Als ik 75% kies, moet dus 1,05 kW uit mijn PV komen minstens en mag de overige 0,35 kW uit het net gehaald worden. Zodra de PV opwekking stijgt, daalt ook het netverbruik en vanaf 1,4 kW en hoger PV opbrengst zal het dus volledig stroom uit de zonnepanelen halen. Deze optie is er om te voorkomen dat je bij 1,3 kW PV opwek niet meer aan het laden bent.
OK, bedankt voor de uitleg. Beetje bizar wel dat die installateur dit bij hoog en laag beweert.. Is zelfs iemand die enkel laadpalen installeert.

Het is wel zo dat het 1 geïntegreerd systeem is, dus in de p1/s1 van de slimme meter zit die infinity hub, die het geheel aanstuurt en ook rekening houdt met de rest van het net. Dit systeem is ook al helemaal klaar voor het capaciteitstarief op deze manier, waar dit bij Zappi nog niet het geval is. Heb even naar Myenergy gebeld en hij zei wel dat er iets aan kwam vanuit Engeland, maar nog niet wist wanneer juist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ckoopmanschap schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:41:
Bedankt voor de adviezen. Ik neem een Zappi met aparte Kwh meter (dit is blijkbaar ook verplicht vanuit de Belastingdienst).

Heeft iemand wel eens overwogen om dit af te trekken van de bijtelling? (Misschien wel leuk voor meerdere mensen die een laadpaal (moeten) aanschaffen.)
- Factuur laten betalen door de baas
- Inhouden op netto loon (volledig eigen bijdrage)
- Eigen bijdrage verrekenen met de bijtelling (bijtelling in periode wordt negatief, maar op jaarbasis blijft positief).

Ik citeer de Belastingdienst:
"Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en dat u dat vooraf met de werknemer heeft afgesproken".

Dit is doorgaans goedkoper dat het verrekenen met het leasebedrag (want de leasemaatschappijen vragen snel € 2.500+ voor een laadpaal).
Als je over je budget gaat kan dat zeker een optie zijn. Overigens zijn de palen via een LM ook niet echt te vergelijken met een budget paal of Zappi natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 14-10-2021 09:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

JanHenk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Ja, goed punt, omdat de stroom vrij constant was zijn ze waarschijnlijk niet getript door deze overbelasting. Ik zie nu hierboven dat ze ook 'gewoon' 25A per stuk zijn.

Neemt niet weg dat het verstandig is voor @MooDyBLueS om zijn grid limit in te stellen op 25A en het laden daar ook bij te houden, ook al is het nu tijden goed gegaan met 31 a 32 A.

De zekeringen zijn er niet voor niets, ze moeten beschermen tegen overbelasting, want de installatie is niet op hogere stromen ontworpen. Overbelasting kan in het uiterste geval tot brand leiden, dus dat wil je niet...
Snel, delete het forum, ze zijn erachter!

Ja, het is al sinds jaar en dag common knowledge onder de wat louchere installateurs/elektriciens (of zelfbouwers) dat je een klant een 32A laadpaal kunt geven door 1 van je fasen dedicated laadpaal-fase te maken en 32A op een 25A hoofdzekering te laten trekken. Dit wordt/werd best een hoop gedaan. Je kunt zelfs min of meer oneindig 40A trekken op een oude 25A hoofdsmeltzekering, of als je geluk hebt 63A op een 40A. Een hoop jaren '60-installaties hebben al een 40A hoofdzekering, waardoor er niet iemand langs hoeft te komen als je je aansluiting opwaardeert van 25 naar 30/35/40A. Om nog niet te spreken van mensen die hun hoofdzekering actief koelen :)

Omdat je tegenwoordig een laadpaal vaak 'gratis' (van je baas) krijgt inclusief installatie bij je EV, is de markt gelukkig flink geprofessionaliseerd en komt dit nog zelden voor.

En dit leidt tot de belangrijkste reden dat zekeringen bestaan: zekeringen zijn geen manier om je te behoeden van iets meer stroom trekken, zekeringen zijn BRANDBEVEILIGING.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-06 12:23
Inspired schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:16:
[...]

Als je over je budget gaat kan dat zeker een optie zijn. Overigens zijn de palen via een LM ook niet echt te vergelijken met een budget paal of Zappi natuurlijk.
Uiteraard, volgens mij zijn dat meestal die Alfen (Eve) laadpalen. Ik heb eigenlijk gewoon afgesproken dat "als je thuis een laadpaal wilt, dan regel je het zelf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Inspired schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:16:
[...]

Wat bedoel je hier nu mee, zijn ze beter of slechter dan een Zappi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Cloclo100 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

OK, bedankt voor de uitleg. Beetje bizar wel dat die installateur dit bij hoog en laag beweert.. Is zelfs iemand die enkel laadpalen installeert.
Ach, er zijn ook van die specialisten/installateurs die bij hoog en bij laag beweren dat een type B niet (nooit dus) nodig is....

Er zijn zat elektriciens die de regels gewoon echt niet kennen en maar wat aanprutsen. Je wilt niet weten wat voor zootje het was hier in huis toen het werd opgeleverd. Complete kamers zonder stroom (maar wel met lichtpunten en wcd's. Elektricien beweerde dat hij de opleveringskeuring goed had gedaan!

Gelukkig zijn er ook nog goede hoor...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Cloclo100 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:49:
[...]

Vooral duurder met meer/andere mogelijkheden zoals een backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Cloclo100 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:49:
[...]

Nou ja, in ieder geval duurder. :) Beter/slechter weet ik even niet. Via de LM krijg je een paal met backend. Die zijn duurder omdat er ook een abonnement aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:51:
[...]

Vooral duurder met meer/andere mogelijkheden zoals een backend.
Maar Solar laden zit er vaak niet bij.. en dat is voor sommigen toch wel een dingetje denk ik :). Dan ga je verdienen op je leasewagen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Cloclo100 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:58:
[...]

Maar Solar laden zit er vaak niet bij.. en dat is voor sommigen toch wel een dingetje denk ik :). Dan ga je verdienen op je leasewagen..
Tegen de tijd dat saldering eraf is komen de NMs/Alfens er ook wel mee. Bij mijn WG is backend mandatory. Dus Zappi valt dan sowieso af.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 14-10-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:43
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

[Afbeelding]
Niet gedefnieerd is niet helemaal correct. Hij moet trippen ergens rond de 20 minuten als je 1.28 pakt vanaf de horizontale as naar boven.

edit: ben wel benieuwd hoe jij die karaktiristiek interpreert

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 14-10-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:02:
[...]

Niet gedefnieerd is niet helemaal correct. Hij moet trippen ergens rond de 20 minuten als je 1.28 pakt vanaf de horizontale as naar boven.
Dat is afhankelijk van de component toleranties, foutband rond de curve en aflezen. De norm zegt onder de factor 1,14= NIET trippen binnen het uur en boven de factor 1,45 = MOET trippen binnen het uur. Daar moeten ze aan voldoen en wanneer ze daar tussen trippen is een beetje speculatie (tenzij je bij ABB werkt dan weet je het waarschijnlijk wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:11:
[...]

Dat is afhankelijk van de component toleranties, foutband rond de curve en aflezen. De norm zegt onder de factor 1,14= NIET trippen binnen het uur en boven de factor 1,45 = MOET trippen binnen het uur. Daar moeten ze aan voldoen en wanneer ze daar tussen trippen is een beetje speculatie (tenzij je bij ABB werkt dan weet je het waarschijnlijk wel).
Ja snap ik, maar elk component heeft toch uiteindelijk z'n eigen karatiristiek waar ie dan aan voldoet? Theoretisch heb je gelijk maar je zou dan het grafiekje van specifiek deze automaat moeten pakken. Het zou mijn verbazen dat de netbeheerder een automaat plaatst met ongedefinieerde trip regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
@MooDyBLueS had je niet gewoon op de fase waar je 7W aan het laden was ook PV output waardoor je 'gelukkig' geen 32A aan het importeren was maar een deel ervan?

edit: laat maar, ik zie nu je grafieken dat dat niet of amper het geval was

[ Voor 19% gewijzigd door thehog op 14-10-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

Ja snap ik, maar elk component heeft toch uiteindelijk z'n eigen karatiristiek waar ie dan aan voldoet? Theoretisch heb je gelijk maar je zou dan het grafiekje van specifiek deze automaat moeten pakken. Het zou mijn verbazen dat de netbeheerder een automaat plaatst met ongedefinieerde trip regels.
Daar gaat het m.i. niet om. Dit is de norm en de specifieke karateristiek hoeft ABB niet te publiceren. En er is toch ook geen probleem mee? Tot een overbelastingsfactor van 1,45 mag hij er zo lang over doen als hij wil om te trippen (als het maar langer dan een uur is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Daar gaat het m.i. niet om. Dit is de norm en de specifieke karateristiek hoeft ABB niet te publiceren. En er is toch ook geen probleem mee? Tot een overbelastingsfactor van 1,45 mag hij er zo lang over doen als hij wil om te trippen (als het maar langer dan een uur is).
Dan hoeven we ook de discussie mbt selectiviteit niet zo hard meer te voeren in al die andere fora :) mits kortsluiting maar wel selectief is (B vs C en D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:31:
[...]

Dus feitelijk schrijf je dat de factor niet 1 maar 1,45x de waarde is. Dat geloof je zelf toch niet he?

"De inhoud van deze fles is 1 liter, maar er zit 1,45 liter in."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Dus feitelijk schrijf je dat de factor niet 1 maar 1,45x de waarde is. Dat geloof je zelf toch niet he?

Dat schrijf ik helemaal niet. Zoek het zelf maar eens op, is openbaar beschikbare informatie en alle grafieken op alle sites zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:59:
[...]

Dat schrijf ik helemaal niet. Zoek het zelf maar eens op, is openbaar beschikbare informatie en alle grafieken op alle sites zijn hetzelfde.
Dat schrijf je dus wel, de automaat mag zelf beslissen wanneer hij afschakelt, dus ook onbeperkt. Dat is niet het geval. De automaat MOET afschakelen, en volgens de grafiek zal de grens bij de top van de grafiek gelegd worden.

Letterlijk:
Tot een overbelastingsfactor van 1,45 mag hij er zo lang over doen als hij wil om te trippen (als het maar langer dan een uur is).

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 14-10-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Heb jij een trigger op het woord selectiviteit want meestal kom jij dan met een reactie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:44:
[...]

Heb jij een trigger op het woord selectiviteit want meestal kom jij dan met een reactie :-)
Selectiviteit wordt hier niet genoemd (en is factor 0,6) :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:10
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Even komende vanuit het EV topic... Jij hebt allerlei aparte kastjes voor je PV. Dat is bij mij niet, zit op 1 groep. En verder niks anders dan de kabel die via de kruipruimte naar de zolder gaat.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Heb nu de zappi V2 aangekregen en daar zitten dus 3 CT-klemmen bij, eentje voor elke fase?

Als ik het goed begrijp heb ik er dan nog eentje extra nodig voor de productie van mijn zonnepanelen te kunnen meten, of is dat niet nodig voor de eco-functie an sich?(hij zal verschil meten tussen import, export en verbruik?) De installateur komt dinsdag, dus dan kan ik nog snel wat bijbestellen.

Ik zie wel dat er maar drie CT mogelijkheden zijn in de Zappi zelf, waar gaat dan die andere heen?

[ Voor 11% gewijzigd door Cloclo100 op 14-10-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:39:
Heb nu de zappi V2 aangekregen en daar zitten dus 3 CT-klemmen bij, eentje voor elke fase?

Als ik het goed begrijp heb ik er dan nog eentje extra nodig voor de productie van mijn zonnepanelen te kunnen meten, of is dat niet nodig voor de eco-functie an sich?(hij zal verschil meten tussen import, export en verbruik?) De installateur komt dinsdag, dus dan kan ik nog snel wat bijbestellen.

Ik zie wel dat er maar drie CT mogelijkheden zijn in de Zappi zelf, waar gaat dan die andere heen?
Zit inderdaad 1 CT-klem per fase bij. Meer is niet nodig voor de ECO en ECO+ mode voor je PV (heb ik ook niet). Wil je PV wel separaat kunnen meten heb je niet alleen een extra CT-klem nodig maar ook een Harvi omdat er maar 3 CT-klemmen direct op je Zappi kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Zit inderdaad 1 CT-klem per fase bij. Meer is niet nodig voor de ECO en ECO+ mode voor je PV (heb ik ook niet). Wil je PV wel separaat kunnen meten heb je niet alleen een extra CT-klem nodig maar ook een Harvi omdat er maar 3 CT-klemmen direct op je Zappi kunnen.
Ok d8 het wel. De zonnepanelen lees ik met mijn Cemm + uit, dus dat hoeft voor mij niet persé. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Cloclo100 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:51:
[...]

Ok d8 het wel. De zonnepanelen lees ik met mijn Cemm + uit, dus dat hoeft voor mij niet persé. Bedankt!
Je kunt de zonnepanelen ook via de P1 poort van de slimme meter uitlezen. Dat doet Domoticz voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Je kunt de zonnepanelen ook via de P1 poort van de slimme meter uitlezen. Dat doet Domoticz voor mij.
Ja, bij mij dus die Cemm+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Dat schrijf je dus wel, de automaat mag zelf beslissen wanneer hij afschakelt, dus ook onbeperkt. Dat is niet het geval. De automaat MOET afschakelen, en volgens de grafiek zal de grens bij de top van de grafiek gelegd worden.

Letterlijk:

[...]
Uit een whitepaper van Hager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg_vE5wjBsKKdu_6vcm8TV45xSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hWKyJoTeWboLaIGyNzWvYxeO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 13:16

Arfman

Drome!

Ondertussen de eerste laadsessie met de nieuwe e-Niro thuis gedaan. Meer als test (van 86% accu naar 90% :P), auto gaf aan 10.5kWh (schommelde een beetje), maar volgens mij dus dikke prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_95ihbXeqgG38mRZJ0xsmV7dps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XvYepWHnNydDk3DFhx8LdJJH.png?f=user_large
(Home Assistant met OCPP plugin via HACS geinstalleerd)

Tijd ingeplugd is letterlijk dat, niet de laadtijd (ik geloof 20 minuten laadtijd ofzo).

:)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Pagina: 1 ... 89 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen