Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 121 Laatste
Acties:
  • 839.100 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:16
Gaat mijn pet te boven dit topic geloof ik, heb er echt nul verstand van, dus zal een installateur moeten laten komen om te beoordelen wat er allemaal aangepast moet worden.

De zonnepaneleninstallateur gaf, zoals eerder gezegd, al aan dat ik mijn 1-fase Solar Edge 5000 omvormer moet vervangen alsmede de bekabeling naar de meterkast toe (anders geen garantie en niet verzekerd bij brandschade).

Beetje zuur geld, had ik dat eerder geweten dan had ik dat meteen laten doen toen ze eind vorig jaar de PV installatie hebben gedaan.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:12:
Gaat mijn pet te boven dit topic geloof ik, heb er echt nul verstand van, dus zal een installateur moeten laten komen om te beoordelen wat er allemaal aangepast moet worden.

De zonnepaneleninstallateur gaf, zoals eerder gezegd, al aan dat ik mijn 1-fase Solar Edge 5000 omvormer moet vervangen alsmede de bekabeling naar de meterkast toe (anders geen garantie en niet verzekerd bij brandschade).

Beetje zuur geld, had ik dat eerder geweten dan had ik dat meteen laten doen toen ze eind vorig jaar de PV installatie hebben gedaan.
Er lopen wat topics door elkaar, niet alles is van belang voor jouw situatie/probleem.

Het lijkt me sterk dat je je 1-fase omvormer moet vervangen. Ik had een 1x35A aansluiting met een 1-fase omvormer (toevallig ook een SE5000H) en een 1-fase WP. Nu heb ik een 3x25A aansluiting en nog steeds dezelfde 1-fase omvormer en 1-fase WP plus een 3-fase Zappi. Dat is op zich geen probleem. Bij mij moest er alleen voor de WP wat aangepast worden maar als je geen WP hebt....

Niet opgeven :)

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Er lopen wat topics door elkaar, niet alles is van belang voor jouw situatie/probleem.

Het lijkt me sterk dat je je 1-fase omvormer moet vervangen. Ik had een 1x35A aansluiting met een 1-fase omvormer (toevallig ook een SE5000H) en een 1-fase WP. Nu heb ik een 3x25A aansluiting en nog steeds dezelfde 1-fase omvormer en 1-fase WP plus een 3-fase Zappi. Dat is op zich geen probleem. Bij mij moest er alleen voor de WP wat aangepast worden maar als je geen WP hebt....

Niet opgeven :)
Heb het gevraagd bij de installateur en die zegt dus dat het wel moet. Hij zegt "er zullen vast mensen zijn die dit zo hebben en waar het meestal goed gaat. Maar het hoort niet en inderdaad zal de verzekering moeilijk doen indien er iets gebeurt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Phusebox Ik heb even gemist wat voor auto, met welk vermogen je kan (auto) en wilt (gebruik) laden.

Ik ben een fiscalist met wat technisch enthousiasme ('vroeger' wel natuurkunde gehad op het atheneum 8)), en als het mij al lukt... :P

De 5000Watt SolarEdge omvormer, komt overeen met (delen door 230 volt) ~22 Ampère. Normaliter zou dit je hoofdzekering niet doen trippen, ook niet in een 3-fase (3 * 25 ampère installatie).

Daarom dat het meestal wel goed gaat, zie ook de post van @DonJuape . Echter is het niet volgens de normen (selectiviteit bij zekeren) en daarom dat de installateur ook zegt, omvormer vervangen anders geen garantie bij brand...

Bekabeling van de omvormer, heeft waarschijnlijk te maken met 3-fase omvormer en dito kabel (er ontbreken nu simpelweg een paar fasedraden).

Als je het echt goed wilt doen, vervangen. Het risico nemen kan ook, maar dat is natuurlijk geen goed advies :+

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:29:
@Phusebox Ik heb even gemist wat voor auto, met welk vermogen je kan (auto) en wilt (gebruik) laden.

Ik ben een fiscalist met wat technisch enthousiasme ('vroeger' wel natuurkunde gehad op het atheneum 8)), en als het mij al lukt... :P

De 5000Watt SolarEdge omvormer, komt overeen met (delen door 230 volt) ~22 Ampère. Normaliter zou dit je hoofdzekering niet doen trippen, ook niet in een 3-fase (3 * 25 ampère installatie).

Daarom dat het meestal wel goed gaat, zie ook de post van @DonJuape . Echter is het niet volgens de normen (selectiviteit bij zekeren) en daarom dat de installateur ook zegt, omvormer vervangen anders geen garantie bij brand...

Bekabeling van de omvormer, heeft waarschijnlijk te maken met 3-fase omvormer en dito kabel (er ontbreken nu simpelweg een paar fasedraden).

Als je het echt goed wilt doen, vervangen. Het risico nemen kan ook, maar dat is natuurlijk geen goed advies :+
Volgens mij klopt dit niet. Je omvormer mag, volgens de netcode, sowieso maar 5kW terugleveren aan het net per fase (of je nu 3x25A of 1x35A hebt). Daarom zit er een 5kW limiet ingesteld op mijn SE5000H en ik zie deze ook in de afgeknotte opbrengstgrafiek op een mooie zonnige dag.
Als je installatie nu (met 1x35A begrijp ik?) ok is, dan kan je installatie, zonder je omvormer te vervangen, ook ok zijn als je je aansluiting laat verzwaren naar 3x25A.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 15:56

Zolang je geen extra omvormer plaatst ga je toch ook nooit never hoger dan die 22A komen?

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Je omvormer mag, volgens de netcode, sowieso maar 5kW terugleveren aan het net per fase (of je nu 3x25A of 1x35A hebt). Daarom zit er een 5kW limiet ingesteld op mijn SE5000H en ik zie deze ook in de afgeknotte opbrengstgrafiek op een mooie zonnige dag.
Als je installatie nu (met 1x35A begrijp ik?) ok is, dan kan je installatie, zonder je omvormer te vervangen, ook ok zijn als je je aansluiting laat verzwaren naar 3x25A.
Ik lees overal dat je maximaal 3,6 kW terug mag leveren per fase bij een 3-fasen aansluiting.

@JanHenk conclusie is dus vervangen of met andere woorden voor de komende 10 jaar nog op 1 fase blijven tot de omvormer kapot is. Meer dan 3000 euro met laadpaal gaat het me nooit waard zijn.

Heb nog geen EV maar probeer me nu dus wel voor te bereiden. Als ik dat had geweten was die pv installatie sowieso 3-fasen geweest.

Maar als ik niet naar 3 fasen ga heeft een duurdere optie op een toekomstige ev voor 3-fasen ook geen zin dus kan ik die negeren.

[ Voor 25% gewijzigd door Phusebox op 14-10-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Ik lees overal dat je maximaal 3,6 kW terug mag leveren per fase bij een 3-fasen aansluiting.

@JanHenk conclusie is dus vervangen of met andere woorden voor de komende 10 jaar nog op 1 fase blijven tot de omvormer kapot is. Meer dan 3000 euro met laadpaal gaat het me nooit waard zijn.

Heb nog geen EV maar probeer me nu dus wel voor te bereiden. Als ik dat had geweten was die pv installatie sowieso 3-fasen geweest.

Maar als ik niet naar 3 fasen ga heeft een duurdere optie op een toekomstige ev voor 3-fasen ook geen zin dus kan ik die negeren.
Een EV kan gewoonlijk standaard 3 fasen laden. 11kW is zeker genoeg als je nu op 1 fase gaat laden dus een extra optie (22kW dan?) lijkt me niet de zinnigste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Knikmops schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Zolang je geen extra omvormer plaatst ga je toch ook nooit never hoger dan die 22A komen?
Het punt is dat je zonnestroominstallatie (waarschijnlijk) is gezekerd met een 25 Ampère zekering. Bij een 3-fase huisaansluiting krijg je (3x) 25 ampère hoofdzekeringen. Dat is (ten opzichte van elkaar) niet selectief; het is dan de vraag welke er eerst uit vliegt. De huisinstallatie is op zich wel ontworpen op dat soort stromen, dus het risico op brand is m.i. klein, maar het voldoet simpelweg niet aan de norm.
[...]

Op 1-fase kun jij best een behoorlijk vermogen in je EV krijgen (max.7.2Kw, 1x 32 ampère).

Je kunt best een laadvoorziening aanleggen, voorbereid op 3-fase, maar die ook maximaal werkt op 1-fase. De meeste palen zijn daar voor geschikt. Als je dan ook 3-fase bekabeling aanlegt, kun je het prima eerst proberen op die ene fase.

Bevalt dat niet, of rij je dusdanig veel dat je daar niet mee uit komt, kun je het altijd nog omzetten. De laadpaal zelf hoef je dan niet meer aan te passen, alleen de groepenkast en dus de omvormer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 18:35
[...]

Mijn 12.5K SolarEdge zit achter een 3 keer 20A groep. Dus meer wordt in de praktijk iig wel gedaan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Excuses aan iedereen. Max. 3,6kW teruglevering per fase bij een 3x25A aansluiting lijkt te kloppen. De regels zijn blijkbaar in 2020 aangepast en mijn installatie is van daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:28:
[...]

Heb het gevraagd bij de installateur en die zegt dus dat het wel moet. Hij zegt "er zullen vast mensen zijn die dit zo hebben en waar het meestal goed gaat. Maar het hoort niet en inderdaad zal de verzekering moeilijk doen indien er iets gebeurt".
Er is geen groter risico op brand en het is niet onveiliger, die 5kw omvormer in een 3x25 installatie. Ik zou hem lekker laten hangen als je naar 3x25 overstapt.

Als die installateur zo van de regeltjes is ben ik benieuwd of hij wel een voorbeveiliging heeft toegepast om er voor te zorgen dat er niet meer dan 40 ampère in de rest van je installatie gaat lopen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nog even over selectiviteit zonder daarbij off-topic te gaan dus specifiek voor laadpalen.
Als ik het goed begrijp mag je dus (volgens NEN 1010) bij een 3x25A aansluiting, je laadpaal niet afzekeren met 3x25A en al helemaal niet met 3x32A (als je PV opbrengst er bij wilt laden)? Dat betekent dus ook dat je met een standaard aansluiting je Renault of andere EV's met een 22kW lader aan boord thuis niet kunt laden met 17,4kW of 22kW?
Installateurs gaan er blijkbaar "soepel" mee om en die zijn ook niet dom (de meesten dan). Dus ik vraag me af wat precies het gevaar is (als je draaddikte er op is afgestemd uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:04:
[...]

Nog even over selectiviteit zonder daarbij off-topic te gaan dus specifiek voor laadpalen.
Als ik het goed begrijp mag je dus (volgens NEN 1010) bij een 3x25A aansluiting, je laadpaal niet afzekeren met 3x25A en al helemaal niet met 3x32A (als je PV opbrengst er bij wilt laden)? Dat betekent dus ook dat je met een standaard aansluiting je Renault of andere EV's met een 22kW lader aan boord thuis niet kunt laden met 17,4kW of 22kW?
Installateurs gaan er blijkbaar "soepel" mee om en die zijn ook niet dom (de meesten dan). Dus ik vraag me af wat precies het gevaar is (als je draaddikte er op is afgestemd uiteraard).
Er is geen gevaar.. behalve dan dat je hoofdzekering kan trippen bij een sluiting in zo'n hoog afgezekerde groep.

Maar ik heb ook wel de 40 ampère hoofdzekering laten trippen na een volle sluiting achter een 16 ampère eindgroep. Dus die hele selectiviteit is sowieso een wassen neus...

Je merkt t misschien Al, ik vind het een beetje onzin die selectiviteit regels. :+

Met selectiviteit in acht nemend kan je ook nooit onderverdelen in een huisinstallatie.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-05 12:44
Is zappi de enige laadpaal die ook terug kan naar 1 fase? Momenteel hebben wij een enkele fase omvormer voor de panelen. Zag dat wallbox pulsar plus nu ook kan laden in ecomode. Maar kan nergens vinden of deze terug schakelt van 3 naar 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Makrolon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:03:
[...]

Er is geen groter risico op brand en het is niet onveiliger, die 5kw omvormer in een 3x25 installatie. Ik zou hem lekker laten hangen als je naar 3x25 overstapt.

Als die installateur zo van de regeltjes is ben ik benieuwd of hij wel een voorbeveiliging heeft toegepast om er voor te zorgen dat er niet meer dan 40 ampère in de rest van je installatie gaat lopen.
Ik heb geen idee, waar zou ik dat aan moeten kunnen zien, zo'n voorbeveiliging?

Ik snap ook wel dat ze graag nog een extra omvormer verkopen met installatie, maar goed. Zelf geen kennis van zaken dus ik moet daar maar op vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
rroetenberg schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:19:
Is zappi de enige laadpaal die ook terug kan naar 1 fase? Momenteel hebben wij een enkele fase omvormer voor de panelen. Zag dat wallbox pulsar plus nu ook kan laden in ecomode. Maar kan nergens vinden of deze terug schakelt van 3 naar 1 fase
Als ik het goed heb begrepen kan de SMA EV charger dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:19:
[...]

Ik snap ook wel dat ze graag nog een extra omvormer verkopen met installatie, maar goed. Zelf geen kennis van zaken dus ik moet daar maar op vertrouwen.
Dat begrijp ik heel goed maar je zou wel een "second opinion" kunnen vragen van een andere installateur. Of je laat het even zo en laat alleen de paal installeren maar wel voorbereid op 3-fase (de paal dan) en met 6mm2 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Dit is dus precies waarom ik er tegenop zie om naar 3x25 om te gaan.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Je mag wel een foto uploaden van je meterkast, dan kan ik het wel zien.

Maar er moet eigenlijk naast de hoofdschakelaar een 40 ampère automaat zitten. Of de aardlekschakelaars moeten geschikt zijn voor 63 ampère.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 08:53
daemonix schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:52:
[...]

Selectiviteit wordt hier niet genoemd (en is factor 0,6) :P
Jawel hoor. Je reageert precies na mijn post over selectiviteit :) thehog in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Makrolon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:36:
[...]

Je mag wel een foto uploaden van je meterkast, dan kan ik het wel zien.

Maar er moet eigenlijk naast de hoofdschakelaar een 40 ampère automaat zitten. Of de aardlekschakelaars moeten geschikt zijn voor 63 ampère.
ZP zijn de zonnepanelen. De rest van de tekst stond er al op gekriebeld toen we hier kwamen wonen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLYBHG6DxK03njuOmBWzWlzsbig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZVcl5MD8tLRbgExyXGCTqtD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 14-10-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:09:
[...]

Er is geen gevaar.. behalve dan dat je hoofdzekering kan trippen bij een sluiting in zo'n hoog afgezekerde groep.

Maar ik heb ook wel de 40 ampère hoofdzekering laten trippen na een volle sluiting achter een 16 ampère eindgroep. Dus die hele selectiviteit is sowieso een wassen neus...

Je merkt t misschien Al, ik vind het een beetje onzin die selectiviteit regels. :+

Met selectiviteit in acht nemend kan je ook nooit onderverdelen in een huisinstallatie.
Offtopic. En je kunt dan op een standaard 1x35A aansluiting dus ook geen 5kW WP plus 2.5kW legionella element aansluiten (en die heb je beide nodig als je ook je tapwater wilt verwarmen). En dat is helemaal geen bijzonder zware WP ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

ZP zijn de zonnepanelen. De rest van de tekst stond er almop gekriebeld toen we hier kwamen wonen.

[Afbeelding]
Nee zit er niet in.
Je aardlekschakelaars en interne bedrading van de groepenkast is geschikt voor maximaal 40 ampère. Nu kan er 35 ampère uit je hoofdzekering, plus 25 ampère uit je zonnepanelen lopen. Totaal 60 ampère. Dat mag dus niet.

Toegegeven, hele kleine kans dat het mis gaat. Maar het kan wel.

En als die installateur dan zo stellig is dat je een nieuwe omvormer moet als je over wil op 3 fase, want anders geen garantie enzo dan zou ik m hier fijn voor laten terug komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Makrolon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Nee zit er niet in.
Je aardlekschakelaars en interne bedrading van de groepenkast is geschikt voor maximaal 40 ampère. Nu kan er 35 ampère uit je hoofdzekering, plus 25 ampère uit je zonnepanelen lopen. Totaal 60 ampère. Dat mag dus niet.

En als die installateur dan zo stellig is dat je een nieuwe omvormer moet als je over wil op 3 fase, want anders geen garantie enzo dan zou ik m hier fijn voor laten terug komen...
Wat moet ik dan zeggen dat ze eigenlijk hadden moeten doen? Dan zal ik daar eens een mailtje aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:47:
[...]

Wat moet ik dan zeggen dat ze eigenlijk hadden moeten doen? Dan zal ik daar eens een mailtje aan wagen.
Als je naar 3-fase wilt en een laadpaal wilt laten installeren zou ik een andere installateur zoeken die alles netjes en veilig installeert zonder je de omvormer te laten vervangen.
Bij mij kwam dit uberhaupt niet ter sprake, wellicht ook niet zo'n fan van selectiviteitsregels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Nee zit er niet in.

En ik zie ook geen Type B aardlek voor de zonnepanelen, dat moet toch ook? Of zit dat in de SolarEdge omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 20:01:
[...]

En ik zie ook geen Type B aardlek voor de zonnepanelen, dat moet toch ook? Of zit dat in de SolarEdge omvormer?
Solar edge adviseert type A zag ik in documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
De installateur die mijn kast gaat voorbereiden op 3x25A vraagt of 'ie ook een automaat voor de paal moet gaan plaatsen. Tsja, goede vraag.

Wat denken jullie afgaande op deze info? Ik kan de paal installateur nog niet bellen omdat contract nog niet definitief is afgerond.

https://www.athlon.com/nl...en/athlon-thuislaadpakket

Hij heeft het verder over een 4polige hoofdschakelaar. Klinkt dat goed ? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 14-10-2021 21:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dean Martin schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:09:
De installateur die mijn kast gaat voorbereiden op 3x25A vraagt of 'ie ook een automaat voor de paal moet gaan plaatsen. Tsja, goede vraag.

Wat denken jullie afgaande op deze info? Ik kan de paal installateur nog niet bellen omdat contract nog niet definitief is afgerond.

https://www.athlon.com/nl...en/athlon-thuislaadpakket

Hij heeft het verder over een 4polige hoofdschakelaar. Klinkt dat goed ? :?
Bij wordt de paal over een aantal weekjes geïnstalleerd en de automaat voor de paal plaatst de installateur van de LM maar lekker, hoort bij de paal.

4-polige hoofdschakelaar heb je wel nodig als je wilt verzwaren naar 3x25A, die moet je installateur dus wel plaatsen.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:21:
[...]

Bij wordt de paal over een aantal weekjes geïnstalleerd en de automaat voor de paal plaatst de installateur van de LM maar lekker, hoort bij de paal.

4-polige hoofdschakelaar heb je wel nodig als je wilt verzwaren naar 3x25A, die moet je installateur dus wel plaatsen.
Mijn installateur zegt dat 'ie met een uurtje klaar is om mijn kast aan te passen naar 3x25A en ben met €80,- klaar voor wat betreft de aanpassing.

Ik snap anders niet wat in die €2250 stelpost van Athlon zit namelijk. Lader kom letterlijk aan de buitenkant van de meterkast, dus geen graafwerk o.i.d nodig. Dus inderdaad was ook mijn mening dat ze dan de automaat maar daar in gooien.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dean Martin schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:25:
[...]

Mijn installateur zegt dat 'ie met een uurtje klaar is om mijn kast aan te passen naar 3x25A en ben met €80,- klaar voor wat betreft de aanpassing.

Ik snap anders niet wat in die €2250 stelpost van Athlon zit namelijk. Lader kom letterlijk aan de buitenkant van de meterkast, dus geen graafwerk o.i.d nodig. Dus inderdaad was ook mijn mening dat ze dan de automaat maar daar in gooien.
Die aardlekautomaat moet m.i. bij in de offerte van Athlon zitten. Anders kunnen ze hem niet veilig en volgens de regels installeren en is er eigenlijk geen sprake van installeren. Ze kunnen hem dan ook niet testen, kijken of de loadbalancing werkt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dean Martin schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:25:
[...]

Dat klopt, hij moet een 4 polige hoofdschakelaar plaatsen, de bestaande groepen her-rangschikken en vervolgens komt je netbeheerder hun aanpassingen doen in het gedeelte vóór je nieuwe hoofdschakelaar.

80€ is geen geld, gelijk doen. Dan nog ~250€ voor je netbeheerder en je bent voorbereid voor je paal.
Is AFAIK gewoon een stelpost. Je zou kunnen vragen of ze na afloop een def. bedrag kunnen noemen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 17:06

Arfman

Drome!

Ik heb ook zonnepanelen (5.760kWp) met een SolarEdge 5000 omvormer, aangesloten toen mijn huis nog 1 fase was. De installateur van de laadpaal heeft niets gezegd over dat dat misschien gevaarlijk kan zijn als je naar 3x25A gaat. Ik ben ook maar een noob op elektrogebied, loop ik nu gevaar? Moet ik iets checken? Is mij namelijk niet duidelijk, als iemand het kan uitleggen aan iemand die de MEAO niet eens heeft afgemaakt (maw: ik weet _niets_ van elektrotechniek :P) zou ik hem/haar dankbaar zijn :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Arfman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:00:
Ik heb ook zonnepanelen (5.760kWp) met een SolarEdge 5000 omvormer, aangesloten toen mijn huis nog 1 fase was. De installateur van de laadpaal heeft niets gezegd over dat dat misschien gevaarlijk kan zijn als je naar 3x25A gaat. Ik ben ook maar een noob op elektrogebied, loop ik nu gevaar? Moet ik iets checken? Is mij namelijk niet duidelijk, als iemand het kan uitleggen aan iemand die de MEAO niet eens heeft afgemaakt (maw: ik weet _niets_ van elektrotechniek :P) zou ik hem/haar dankbaar zijn :)
Volgens mij loop je geen gevaar, maar @Makrolon kan dat beter uitleggen. Ik heb overigens een soortgelijke situatie: verzwaard naar 3x25A voor de laadpaal en de 2-fase SolarEdge 5000H voor 7400Wp PV gehouden. Plus dat ik ook nog de 1-fase WP heb gehouden maar wel het bijbehorende legionella element naar een andere fase dan de WP heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gevaarlijk is het sowieso niet. Simpel gezegd is het enige issue dat je omvormer nu net zo zwaar afgezekerd is als de hoofdzekering waar hij achter zit. Bij kortsluiting in je omvormer heb je dus kans dat niet alleen de zekering van de omvormer maar ook de hoofdzekering er mee uitklapt.

Dat is vervelend maar zeker in een huisinstallatie absoluut niet gevaarlijk en het zal natuurlijk ook zelden voorkomen in de praktijk. En als je hoofdautomaten hebt die je zelf terug kan inschakelen valt de hinder als het toch gebeurt al helemaal reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
Wat is nu eigenlijk de juiste volgorde voor een laadpaal:
De laadpaal laten installeren en dat bedrijf de aanpassing voor 3 fasen laten doen in de meterkast en daarna de aansluiting verzwaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Dank @DonJuape en @ik222!
Volgens mij kan ik alleen niet zelf de hoofdautomaten terugschakelen, die zitten volgens mij achter een mat plastic ding met verzegelingen erop (je merkt al met wat voor iemand je te maken hebt op dit gebied :'))

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

De laadpaal laten installeren en dat bedrijf de aanpassing voor 3 fasen laten doen in de meterkast en daarna de aansluiting verzwaren?
Meest ideale is om eerst de meterkast naar 3-fase te laten ombouwen (met tijdelijk een brug op de hoofdschakelaar). Dan de netbeheerder laten komen om de aansluiting om te laten zetten (die zullen dan de tijdelijke brug weghalen). En dan daarna pas de laadpaal laten installeren zodat die ook meteen juist aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:37:
[...]

Klopt. Als de meterkast niet is voorbereid kan de netbeheerder niet verzwaren. Het "enige" wat de netbeheerder doet is de tijdelijke brug van de installateur weghalen, de meter vervangen door een 3-fase slimme meter en de 40A hoofdzekering vervangen door 3 hoofdzekeringen van 25A.
Eventueel kan de laadpaal installatie daarna maar dan moet er twee keer een installateur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Arfman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:41:
Volgens mij kan ik alleen niet zelf de hoofdautomaten terugschakelen, die zitten volgens mij achter een mat plastic ding met verzegelingen erop (je merkt al met wat voor iemand je te maken hebt op dit gebied :'))
Dat zou kunnen. Ik heb gelukkig hoofdzekeringsautomaten die ik zelf kan terugzetten als ze door gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDMsqfqo6N5pRyxTbhghY-Rhy1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF70nba7W8PWOh36vjUCzdor.jpg?f=fotoalbum_large
Sommige mensen hebben hoofdzekeringen waarbij alleen de netbeheerder dat kan.

[ Voor 26% gewijzigd door DonJuape op 14-10-2021 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Arfman schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:41:
Dat is in een oude meterkast gebruikelijk inderdaad, in dat geval is het iets vervelender en moet je in zo'n geval dus de netbeheerder laten komen.

Maar dan nog steeds, de kans dat het gebeurt is erg klein zeker als het een PV omvormer betreft die ook op 25A afgezekerd is. Eigenlijk kan dat alleen als het ding op een heel vervelende manier stuk gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:49:
[...]

Dat is in een oude meterkast gebruikelijk inderdaad, in dat geval is het iets vervelender en moet je in zo'n geval dus de netbeheerder laten komen.

Maar dan nog steeds, de kans dat het gebeurt is erg klein zeker als het een PV omvormer betreft die ook op 25A afgezekerd is. Eigenlijk kan dat alleen als het ding op een heel vervelende manier stuk gaat.
Volgens mij moeten we de taken verdelen dit is dubbel werk zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:51:
[...]

Volgens mij moeten we de taken verdelen dit is dubbel werk zo ;)
Maar wel erg gewaardeerd!

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:24:
[...]

Gevaarlijk is het sowieso niet. Simpel gezegd is het enige issue dat je omvormer nu net zo zwaar afgezekerd is als de hoofdzekering waar hij achter zit. Bij kortsluiting in je omvormer heb je dus kans dat niet alleen de zekering van de omvormer maar ook de hoofdzekering er mee uitklapt.

Dat is vervelend maar zeker in een huisinstallatie absoluut niet gevaarlijk en het zal natuurlijk ook zelden voorkomen in de praktijk. En als je hoofdautomaten hebt die je zelf terug kan inschakelen valt de hinder als het toch gebeurt al helemaal reuze mee.
Nou dat is toch wat anders dan @Makrolon aangeeft. Het gaat wel wat off topic maar wel even goed om aan te geven.

De interne bedrading in de meterkast maar vooral ook de afgaande aardlek is meestal geschikt tot 40A.
Een normale groep met 4x een 16A automaat kan theoretisch 64A trekken. Normaal wordt dat beperkt door de hoofdzekering (van 25A of van 35A). Maar doordat er ook voeding loopt van 25A aan zonnenergie kan er theoretisch het dubbele lopen en dus meer dan die 40A van de bekabeling en de aardlek. Het is dus niet helemaal brandveilig meer. Hoe beter de zonnepanelen worden hoe vaker we dit gaan zien. Zonnepanelen installateurs letten hier meestal niet op.

Enige manier om dit te voorkomen is voldoende dikte bekabeling in de kast en aardleks geschikt voor 64A te gebruiken. Of door de zonnenergie direct bij de hoofdschakelaar in te voeden en een extra 35A of 40A automaat te plaatsen tussen deze invoeding en de rest van de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
thehog schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:21:
[...]

Nou dat is toch wat anders dan @Makrolon aangeeft. Het gaat wel wat off topic maar wel even goed om aan te geven.

De interne bedrading in de meterkast maar vooral ook de afgaande aardlek is meestal geschikt tot 40A.
Een normale groep met 4x een 16A automaat kan theoretisch 64A trekken. Normaal wordt dat beperkt door de hoofdzekering (van 25A of van 35A). Maar doordat er ook voeding loopt van 25A aan zonnenergie kan er theoretisch het dubbele lopen en dus meer dan die 40A van de bekabeling en de aardlek. Het is dus niet helemaal brandveilig meer. Hoe beter de zonnepanelen worden hoe vaker we dit gaan zien. Zonnepanelen installateurs letten hier meestal niet op.

Enige manier om dit te voorkomen is voldoende dikte bekabeling in de kast en aardleks geschikt voor 64A te gebruiken. Of door de zonnenergie direct bij de hoofdschakelaar in te voeden en een extra 35A of 40A automaat te plaatsen tussen deze invoeding en de rest van de meterkast.
Ja oke maar dat heeft dan niets te maken met selectiviteit en/of de omzetting naar 3 x 25A. Datzelfde probleem had je dan immers ook met 25A aan zonnepanelen achter een 1 x 40A hoofdzekering.

Wel goed om op te letten uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Ja oke maar dat heeft dan niets te maken met selectiviteit en/of de omzetting naar 3 x 25A. Datzelfe probleem had je dan immers ook met 25A aan zonnepanelen achter een 1 x 40A hoofdzekering.

Ja klopt. Sterker nog, het wordt veiliger omdat er dan max 50A kan lopen ipv 65A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Ja oke maar dat heeft dan niets te maken met selectiviteit en/of de omzetting naar 3 x 25A. Datzelfe probleem had je dan immers ook met 25A aan zonnepanelen achter een 1 x 40A hoofdzekering.

We gaan er inderdaad van uit dat de zonnepanelen correct zijn aangesloten in de 1x35A aansluiting situatie en vragen ons af of the nog veilig is als we de 1-fase omvormer op 1 fase van de verzwaarde 3x25A aansluiting zetten. Volgens mij is het antwoord daar op "ja".
Bij mij zitten PV, WP en legionelle element op een aparte hoofdschakelaar met een 6mm2 3-fase kabel naar de meterkast. De meterkast heeft ook een hoofdschakelaar en de laadpaal zit ook weer met een 6mm2 3-fase kabel naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Bij mij zitten de zonnepanelen achter een aparte zekering op zolder. Dat is in overleg met mij destijds zo gedaan zodat ze geen nieuwe kabels van zolder naar de meterkast hoefden te trekken maar de bestaande bekabeling van de wasmachine en droger konden gebruiken (daar is ook een aparte zekering voor geplaatst). Dus mocht er wat gebeuren met de omvormer dan zal die zekering er eerst doorheen gaan denk ik.

We raken inmiddels wel erg offtopic, wel dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vraag over de Zappi V2.
Ik heb een 1-fase PV omvormer op L1. In ECO en ECO+ mode schakelt de Zappi keurig naar 1 fase laden. Op L1 heb ik ook de WP zitten. Dit is bij nader inzien niet zo handig voor de ECO modus (voor de ECO+ modus maakt het niet uit) want bij piekverbruik van de WP stopt het laden alsnog.
Als ik de PV omvormer naar L2 of L3 laat verplaatsen, hoe vertel ik de Zappi dan dat hij met die fase moet laden in ECO en ECO+ mode? M.a.w. hoe stel je in, in de Zappi, dat de PV op L2 of L3 zitten? Of is het altijd de L1 aansluiting in de Zappi?
Verder zorgt de Zappi in ECO modus dat het laadvermogen niet onder de standaard 1,4kW zakt ook al is er geen zon (in de praktijk zakt het trouwens tot 1kW, komt denk ik door de eNiro). Hoe kan ik dat minimum niveau verhogen (als dat kan)? Vanwege laadsnelheid en laadverliezen zit ik te denken aan een minimum niveau van 3 of 4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:00
DonJuape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:16:
Vraag over de Zappi V2.
Ik heb een 1-fase PV omvormer op L1. In ECO en ECO+ mode schakelt de Zappi keurig naar 1 fase laden. Op L1 heb ik ook de WP zitten. Dit is bij nader inzien niet zo handig voor de ECO modus (voor de ECO+ modus maakt het niet uit) want bij piekverbruik van de WP stopt het laden alsnog.
Als ik de PV omvormer naar L2 of L3 laat verplaatsen, hoe vertel ik de Zappi dan dat hij met die fase moet laden in ECO en ECO+ mode? M.a.w. hoe stel je in, in de Zappi, dat de PV op L2 of L3 zitten? Of is het altijd de L1 aansluiting in de Zappi?
Verder zorgt de Zappi in ECO modus dat het laadvermogen niet onder de standaard 1,4kW zakt ook al is er geen zon (in de praktijk zakt het trouwens tot 1kW, komt denk ik door de eNiro). Hoe kan ik dat minimum niveau verhogen (als dat kan)? Vanwege laadsnelheid en laadverliezen zit ik te denken aan een minimum niveau van 3 of 4kW.
Zappi zal toch (neem ik aan) kijken naar de totale opwek vs verbruik? Je wilt toch juist geen onderscheid in fase? Dat verschil maakt de energieleverancier ook niet.

Je kunt volgens mij de ECO mode niet aanpassen qua minimum. Op dit moment kun je qua efficiency het beste gewoon geen ECO gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 15-10-2021 10:27 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Zappi zal toch (neem ik aan) kijken naar de totale opwek vs verbruik? Je wilt toch juist geen onderscheid in fase?

Je kunt volgens mij de ECO mode niet aanpassen qua minimum. Op dit moment kun je qua efficiency het beste gewoon geen ECO gebruiken.
Dat klopt maar dit gaat specifiek over een 1-fase omvormer en het op 1 fase laden in ECO (of ECO+) modus. En als je het zo stelt bedoel ik (bij nader inzien) hoe ik instel met welke fase de Zappi laadt in de 1 fase laadmodus.
Qua efficieny kun je dan ook het beste geen ECO+ gebruiken en altijd op Fast laden...heb je ook geen Zappi nodig ;) 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
rroetenberg schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:19:
Even terugkomend hierop; uit ervaringen van een andere gebruiker blijkt dat de Wallbox Pulsar Plus (nog) niet terugschakelt naar 1-fase laden.

De Zappi doet dat wel, vanwege de omvang van de meeste thuisinstallaties is dat het meest gunstig als je slechts op zonnestroom wilt laden.

Ik weet niet welke (load balanced) laadpaal dat nog meer doet, bij mijn weten zijn de daar uniek in.

Ik verwacht zelf dat Wallbox dit nog wel gaat implementeren, het is een softwarematige aanpassing. Tot die tijd koop ik geen "power boost" (zoals dat bij Wallbox heet). Ook andere laadpunten zullen zoiets vast gaan implementeren in de toekomst. Als je het nú wilt, zou ik voor de Zappi gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Dat klopt maar dit gaat specifiek over een 1-fase omvormer en het op 1 fase laden in ECO (of ECO+) modus. En als je het zo stelt bedoel ik (bij nader inzien) hoe ik instel met welke fase de Zappi laadt in de 1 fase laadmodus.
Qua efficieny kun je dan ook het beste geen ECO+ gebruiken en altijd op Fast laden...heb je ook geen Zappi nodig ;) 8)7
Klopt. Nu is er voor bijna niemand nog een reden om op ECO te laden in NL. In de toekomst wellicht wel. Dus snap wel dat je ervoor kiest voor de langere termijn. Als je geen stroom over hebt dan kun je het best gewoon zo snel mogelijk laden.

Qua laden, gok dat hij de eerste fase pakt? Dit kun je eventueel in de meterkast of Zappi toch ook via de aansluiting wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:33:
[...]

Even terugkomend hierop; uit ervaringen van een andere gebruiker blijkt dat de Wallbox Pulsar Plus (nog) niet terugschakelt naar 1-fase laden.

De Zappi doet dat wel, vanwege de omvang van de meeste thuisinstallaties is dat het meest gunstig als je slechts op zonnestroom wilt laden.

Ik weet niet welke (load balanced) laadpaal dat nog meer doet, bij mijn weten zijn de daar uniek in.

Ik verwacht zelf dat Wallbox dit nog wel gaat implementeren, het is een softwarematige aanpassing. Tot die tijd koop ik geen "power boost" (zoals dat bij Wallbox heet). Ook andere laadpunten zullen zoiets vast gaan implementeren in de toekomst. Als je het nú wilt, zou ik voor de Zappi gaan.
Ik weet niet of dat slechts een software aanpassing is. Er worden in ieder geval relais geschakeld in de Zappi van 1-fase naar 3-fase en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:36:
[...]

Ik weet niet of dat slechts een software aanpassing is. Er worden in ieder geval relais geschakeld in de Zappi van 1-fase naar 3-fase en vice versa.
Iedere laadpaal die (mede) op 1-fase kan laden, heeft zo'n relais toch?

Als ik met een 1-fase auto aankom bij mijn Wallbox, dan pakt ie gewoon L1 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:25
Ik kan het in de handleiding nergens vinden.. en ook online niet zo snel.
Heeft iemand van jullie een idee of het mogelijk is om het schermpje automatisch uit te schakelen (na zeggen een minuut of wat).
Het betreft een Alfen Eve Singel Pro.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:21
DonJuape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Even naar Zappi mailen, die mensen mailen heel snel terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Lijkt me dat dit ook gewoon volgens de standaard afgedwongen is. Een 1F auto verwacht op L1 de peut. Niet op L2 of L3. Dus als je zelf een andere fase wilt gebruiken als L1 zul je dit qua aansluiting om moeten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knikmops
Ik zou de WP omzetten naar een andere fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Knikmops schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:51:
Ik zou de WP omzetten naar een andere fase.
Dat is veel lastiger. De WP zit nu alleen op een fase als grootverbruiker. Als ik de WP naar een andere fase zet, moet alle groepen van die andere fase verplaatsen naar de fase waar de WP vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DonJunior schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:39:
Ik kan het in de handleiding nergens vinden.. en ook online niet zo snel.
Heeft iemand van jullie een idee of het mogelijk is om het schermpje automatisch uit te schakelen (na zeggen een minuut of wat).
Het betreft een Alfen Eve Singel Pro.
Nee, helaas niet. Enige wat je kunt doen is de brightness naar 10% zetten maar dan is hij 's avonds nog steeds best zichtbaar en overdag zie je bijna niet wat je doet. Vreemd dat zo'n basisfunctie er niet in lijkt te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Dat is veel lastiger. De WP zit nu alleen op een fase als grootverbruiker. Als ik de WP naar een andere fase zet, moet alle groepen van die andere fase verplaatsen naar de fase waar de WP vandaan komt.
Je kunt in de Zappi toch ook zo F1 met F2 wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Dan de Zappi 1e aansluiting naar een andere fase. Let op dat de faserotatie goed blijft, dan zou het moeten werken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:37:
Iedere laadpaal die (mede) op 1-fase kan laden, heeft zo'n relais toch?
Nee, in de meeste laadpalen zit er 1 die dan alle 3 de fasen gelijk activeert. Dat is op zich ook niet erg, het is meestal immers de auto die maar op 1 fase kan laden.

Maar als je zelf wil dat er maar 1 fasen geladen wordt door een 3 fasen auto dan werkt dit dus niet. De 3 fasen auto zal immers gewoon op 3 fasen gaan laden en er staat op alle draden gewoon spanning.

Als je dat wil moet je een laadpaal hebben die maar 1 fase kan activeren. Daar heb je dus meer hardware voor nodig om dat fysiek te schakelen.

Vergelijk het eens met 3 lampen boven je eettafel. Bij de meeste mensen zullen al die lampen met 1 schakelaar werken. Alle lampen gaan dan tegelijk aan of uit.
Als je het verbruik wil verminderen door maar 1 lamp aan te doen moet je dus minimaal 2 schakelaars hebben. De eerste schakelaar voor lamp 1 en de tweede schakelaar voor lamp 2+3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Nee, helaas niet. Enige wat je kunt doen is de brightness naar 10% zetten maar dan is hij 's avonds nog steeds best zichtbaar en overdag zie je bijna niet wat je doet. Vreemd dat zo'n basisfunctie er niet in lijkt te zitten.
Je kunt wel de "Auto Dim" functie aanzetten, dan wordt het scherm na 60 seconden geen activiteit een stuk minder fel. Maar helemaal uitschakelen kan volgens mij niet inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:03:
[...]
Nee, in de meeste laadpalen zit er 1 die dan alle 3 de fasen gelijk activeert. Dat is op zich ook niet erg, het is meestal immers de auto die maar op 1 fase kan laden.

Maar als je zelf wil dat er maar 1 fasen geladen wordt door een 3 fasen auto dan werkt dit dus niet. De 3 fasen auto zal immers gewoon op 3 fasen gaan laden en er staat op alle draden gewoon spanning.

Als je dat wil moet je een laadpaal hebben die maar 1 fase kan activeren. Daar heb je dus meer hardware voor nodig om dat fysiek te schakelen.

Vergelijk het eens met 3 lampen boven je eettafel. Bij de meeste mensen zullen al die lampen met 1 schakelaar werken. Alle lampen gaan dan tegelijk aan of uit.
Als je het verbruik wil verminderen door maar 1 lamp aan te doen moet je dus minimaal 2 schakelaars hebben. De eerste schakelaar voor lamp 1 en de tweede schakelaar voor lamp 2+3.
Oké, dat wist ik niet.

Ik had niet verwacht/gedacht dat op de andere pinnen 'gewoon' spanning staat als je een 1-fase auto aansluit. Dat maakt het verhaal wel anders, inderdaad.

Dank voor de correctie! :)

De Zappi is z'n tijd ver vooruit qua hardware blijkt dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:11:
Ik had niet verwacht/gedacht dat op de andere pinnen 'gewoon' spanning staat als je een 1-fase auto aansluit.
De laadpaal heeft er werkelijk geen notie van of er een 1, 2 of of 3 fasen auto is aangesloten. Technisch gezien kan een auto zelf ook nog bepalen welke fasen hij gaat gebruiken. Er is geen reden waarom een 3 fasen auto niet op maar 1 fase zou kunnen laden. Ik denk alleen niet dat die er in de praktijk al zijn, of in ieder geval niet als standaard productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:18:
[...]
De laadpaal heeft er werkelijk geen notie van of er een 1, 2 of of 3 fasen auto is aangesloten. Technisch gezien kan een auto zelf ook nog bepalen welke fasen hij gaat gebruiken. Er is geen reden waarom een 3 fasen auto niet op maar 1 fase zou kunnen laden. Ik denk alleen niet dat die er in de praktijk al zijn, of in ieder geval niet als standaard productie.
Interessant! :)

Even terugkomend op de Wallbox Pulsar Plus en de (eventuele) mogelijkheid voor separate schakeling voor de afzonderlijke fasen:

Hier zie je de Wallbox hardware van binnen.

Ik zie hier een relaismodule, 4 stuks, op de printplaat. Is het aannemelijk dat deze separaat te schakelen is, of niet? Qua hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 17:00
JeroenE schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:18:
[...]
Zeker wel, de meeste 3 fase 16A auto's combineren dan 2 fasen van de omvormers intern om zo tot 32A om op een enkelfase 32A aansluiting maximaal te kunnen laden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Blackraven schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Zeker wel, de meeste 3 fase 16A auto's combineren dan 2 fasen van de omvormers intern om zo tot 32A om op een enkelfase 32A aansluiting maximaal te kunnen laden.
Het zijn in feite gewoon 3 omvormers van elk 16A. Bij een 1-fase lader worden twee omvormers inderdaad aan deze 1-fase aangesloten om toch 32A te leveren.

En dit levert dan de bekende problemen op die zappi had met dergelijkse auto's als de zappi besluit om van 1-fase naar 3-fase te schakelen want dan zat die 2e omvormer nog op de 1e fase aangesloten waardoor de 2e-fase uit de lader doorverbonden werd aan de 1e-fase. Tussen twee fases zit 400Volt dus je kan wel begrijpen wat er dan gebeurde ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:24:
[...]

Het zijn in feite gewoon 3 omvormers van elk 16A. Bij een 1-fase lader worden twee omvormers inderdaad aan deze 1-fase aangesloten om toch 32A te leveren.

En dit levert dan de bekende problemen op die zappi had met dergelijkse auto's als de zappi besluit om van 1-fase naar 3-fase te schakelen want dan zat die 2e omvormer nog op de 1e fase aangesloten waardoor de 2e-fase uit de lader doorverbonden werd aan de 1e-fase. Tussen twee fases zit 400Volt dus je kan wel begrijpen wat er dan gebeurde ;-)
Volgens Zappi was dit een auto probleem (o.a. bij Hyundai en KIA) wat ze in de Zappi hebben opgelost. Ik kan niet beoordelen of dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:51:
Ik zie hier een relaismodule, 4 stuks, op de printplaat. Is het aannemelijk dat deze separaat te schakelen is, of niet? Qua hardware?
Ja, dan waarschijnlijk wel. Ik ben geen electronicus, maar ik vind het wel knap dat er betrouwbaar zo veel stroom door zulke relais kunnen gaan. Ik ben eerlijk gezegd laadpalen gewend die zulke joekels gebruiken: https://www.elektramat.nl...k-en-0-verbreek-85010006/ of https://www.tme.eu/en/det...modular/iskra/30-046-849/ en natuurlijk van allerlei andere merken.

Maar misschien worden die vaker gebruikt omdat heel veel laadpalen binnen gewoon een din-rail hebben zitten en dan monteren din-modules natuurlijk ook lekker makkelijk.
Blackraven schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:54:
Ja, dat klopt. Maar dat doen ze alleen als ze op een 1 fase laadpaal zijn aangesloten. Dat 3 fasen laders op een 3 fasen laadpaal maar op 1 fase gaan laden omdat de gebruiker dat in de auto/app/whatever heeft ingesteld heb ik nog niet gezien. Maar technisch kan dat natuurlijk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Interessant! :)

Even terugkomend op de Wallbox Pulsar Plus en de (eventuele) mogelijkheid voor separate schakeling voor de afzonderlijke fasen:

Hier zie je de Wallbox hardware van binnen.

Het antwoord van Wallbox (zit namelijk met dezelfde vraag)

Uitleg:

1. De eco-smart functie zou prima moeten werken met een 1 fase omvormer in een 3 fase installatie. Verder moet u beschikken over een power boost die het negatieve stroom (Het terug geleverde stroom) kan meten. Deze power boost communiceert met de lader en zodra er energie overschot is begint de auto automatisch met het laden van groene stroom. Het overschot van de zonnepanelen moet boven de 480 Watt zitten voordat de eco-smart actief wordt en boven de 1380 Watt als u "full green" wil laden.

2. Wij adviseren altijd om een volledige 3 fase installatie te hebben voor de stabiliteit maar het zo geen probleem moeten opleveren. Hieronder extra informatie over de ECO smart functie.

Link: https://support.wallbox.com/nl/?s=eco+smart

Schakelt dus helaas niet terug naar 1 relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
rroetenberg schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

.. en boven de 1380 Watt als u "full green" wil laden.
Dat suggereert juist wel dat maar 1 fase wordt ingeschakeld, immers komt dit overeen met 1 fase, maal 6 ampère (minimum laadstroom van specificatie), maal 230 volt = 1380 watt...

Ik heb de vraag ook gesteld, maar ik kreeg geen eenduidig antwoord. Zo moeilijk is de vraag niet, zou ik zeggen. Als dit het antwoord is, dan zou het dus werken vanaf 1.380 Watt en dat is mooi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:37
Phusebox schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:12:

Toch hier even op terugkomen. Want wij hebben nu ook 1-fase. Wordt verzwaard naar 3-fase. Wij hebben 13 zonnepanelen gekoppeld aan een SE4000H Solaredge. En ik krijg van mijn zonnepanelenboer te horen dat er niets aangepast hoeft te worden. Ik schrok me namelijk een hoedje toen je hierover begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
JanHenk schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Dat suggereert juist wel dat maar 1 fase wordt ingeschakeld, immers komt dit overeen met 1 fase, maal 6 ampère (minimum laadstroom van specificatie), maal 230 volt = 1380 watt...

Ik heb de vraag ook gesteld, maar ik kreeg geen eenduidig antwoord. Zo moeilijk is de vraag niet, zou ik zeggen. Als dit het antwoord is, dan zou het dus werken vanaf 1.380 Watt en dat is mooi..
Je hebt inderdaad gelijk. Ik mocht die persoon nog bellen, dus ga het nog even verifiëren. Kan alleen het nederlandse nummer niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
aschja schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Toch hier even op terugkomen. Want wij hebben nu ook 1-fase. Wordt verzwaard naar 3-fase. Wij hebben 13 zonnepanelen gekoppeld aan een SE4000H Solaredge. En ik krijg van mijn zonnepanelenboer te horen dat er niets aangepast hoeft te worden. Ik schrok me namelijk een hoedje toen je hierover begin.
4000 ligt ook wat dichter bij het maximale van 3,6 kW teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Phusebox schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:33:
[...]

4000 ligt ook wat dichter bij het maximale van 3,6 kW teruglevering.
Je mag tot 5kW per fase terug leveren. Alleen zwaardere zekering/kabels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
rroetenberg schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

Je mag tot 5kW per fase terug leveren. Alleen zwaardere zekering/kabels nodig.
Nee, 3,6 kW bij 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
verschilt dan per leverancier. Coteq zegt alles boven 5,5kw heb je 3 fase nodig. Alliander zegt bij 5kW op 1 fase en 17kW op 3 fase (https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Check het met je netbeheerder en leverancier! Je netbeheerder kan je vertellen wat de kabels en buurttrafo aankunnen, je leverancier kan je vertellen wat de meter doet en wat ze salderen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rroetenberg schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:47:
[...]

verschilt dan per leverancier. Coteq zegt alles boven 5,5kw heb je 3 fase nodig. Alliander zegt bij 5kW op 1 fase en 17kW op 3 fase (https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf)
Als ik het goed begrepen heb zijn dat twee verschillende richtlijnen. De netbeheerder wil dat je niet meer dan x kW teruglevert per fase (meestal 5kW). En de selectiviteitsregels van NEN1010 zeggen dat je geen 25A zekering mag plaatsen achter een 25A hoofdzekering (van een 3x25A aansluiting). Een 16A zekering mag wel en dat is 3,6kW.
De terugleverlimiet lijkt me verstandig in de omvormer in te stellen maar na alle discussies over selectiviteit in dit topic heb ik voor mezelf de conclusie getrokken dat ik die norm kan negeren omdat ik weet dat mijn bedrading en afzekering in orde is en het me niet zo veel uitmaakt of de hoofdzekering of de 25A WP, de 25A PV of de 32A laadpaal zekering er uit gaat (want ik heb toch hoofdzekeringsautomaten).

[ Voor 23% gewijzigd door DonJuape op 15-10-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:37
mux schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:01:
Check het met je netbeheerder en leverancier! Je netbeheerder kan je vertellen wat de kabels en buurttrafo aankunnen, je leverancier kan je vertellen wat de meter doet en wat ze salderen.
Dit staat op Netbeheer Nederland:

Kies een drie-fase-omvormer
Voor grotere PV-installaties (groter dan 4 kWp) kan het zinvol zijn om een driefase-omvormer aan te schaffen. Deze is gewoonlijk iets duurder in de aanschaf, maar verkleint de kans dat de omvormer afschakelt door een te hoge spanning. Door het vermogen te verdelen over drie fasen, wordt de stroom een factor 3 lager. Hierdoor is er minder spanningsopdrijving en/of kan een goedkopere aansluitkabel worden toegepast.
Vanaf 6 kWp dient men rekening te houden met het feit dat de AC-stroom bij een 1-fase-omvormer groter is dan 25 A. Als de woning beschikt over een 3 x 25 A aansluiting, wordt één van de fasen mogelijk overbelast. Hier dient dan gekozen te worden voor een 3-fase-omvormer. Woningen met een 1 x 35 A of 1 x 40 A aansluiting kunnen uiteraard alleen een 1-fase-omvormer gebruiken. Om een 3- fase-omvormer te gebruiken zou de aansluiting verzwaard moeten worden naar 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

aschja schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Dit staat op Netbeheer Nederland:

Kies een drie-fase-omvormer
Voor grotere PV-installaties (groter dan 4 kWp) kan het zinvol zijn om een driefase-omvormer aan te schaffen. Deze is gewoonlijk iets duurder in de aanschaf, maar verkleint de kans dat de omvormer afschakelt door een te hoge spanning. Door het vermogen te verdelen over drie fasen, wordt de stroom een factor 3 lager. Hierdoor is er minder spanningsopdrijving en/of kan een goedkopere aansluitkabel worden toegepast.
Vanaf 6 kWp dient men rekening te houden met het feit dat de AC-stroom bij een 1-fase-omvormer groter is dan 25 A. Als de woning beschikt over een 3 x 25 A aansluiting, wordt één van de fasen mogelijk overbelast. Hier dient dan gekozen te worden voor een 3-fase-omvormer. Woningen met een 1 x 35 A of 1 x 40 A aansluiting kunnen uiteraard alleen een 1-fase-omvormer gebruiken. Om een 3- fase-omvormer te gebruiken zou de aansluiting verzwaard moeten worden naar 3 fasen.
Een alternatief is om (bij meer dan 6 kWp) bij een 1-fase omvormer het vermogen te limiteren tot 5kW. Dan blijf je onder de terugleverlimiet van de meeste netbeheerders en met 22A ruim onder de 25A hoofdzekeringslimiet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 30-05 20:00

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Paling1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:03:
@de meester01
Tja.... Dat gaat niet passen denk ik. Ik denk dat een 2e kast wel nodig is. Zeker als je later zonnepanelen en een elektrisch fornuis gaat aansluiten. Dat gaat sowieso niet in je bestaande kast passen.
Inderdaad zoals @DonJuape zegt, die lasdozen verplaatsen en dan de 2e kast links van de bestaande kast hangen.

Het is op de foto niet zo heel goed te zien, maar het lijkt dat de kabels uit de lasdozen uiteindelijk aan de bovenkant je bestaande kast ingaan.
Misschien is het mogelijk om die aan de onderkant van de nieuwe kast in te voeren? Scheelt weer leidingen verleggen.
Oh, en gelijk een paar extra stopcontacten aan laten leggen. Dan hoeft er geen groot stekkerblok meer te hangen... :P
Mijn meterkast is op dit moment ook een zooitje van loshangende (netwerk)kabels/stekkerblokken/switch/modem. Hoog tijd om dat een keer netjes op te hangen.
Het is gelukt :)

De liander monteur heeft wat advies gegeven en bij de schouw voorafgaand aan de installatie van de zonnepanelen heb ik overlegd met de installateur en een uitbreidings kast aangeschaft. Nu nog 8 posities vrij voor een 11kwh laadpaal en een 11kwh inductie kookplaat :)

Bedankt allen voor de feedback _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCx-SFsnG4h7CoCr5oU4PB-jEYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZ1LlESee0yPgsignleuED56.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:43:
Lijkt me dat dit ook gewoon volgens de standaard afgedwongen is. Een 1F auto verwacht op L1 de peut. Niet op L2 of L3. Dus als je zelf een andere fase wilt gebruiken als L1 zul je dit qua aansluiting om moeten zetten.
Dat is inderdaad wat MyEnergi heeft geantwoord: bij 1 fase laden wordt geladen op de L1 aansluiting van de Zappi omdat die middels de kabel/stekkers is verbonden met de "L1" van de auto. Bij een 1-fase lader in de auto is dat dan ook de enige fase die verbonden is met de paal. Ik moet dus omwisselen in de Zappi zelf als ik dit anders wil.

M.b.t. mijn vraag over het verhogen van het minimum vermogen in de ECO modus: dat kan niet. Je kunt wel het maximum vermogen in de FAST modus verlagen maar dan laad ik 3-fase gereduceerd vermogen en ik wilde nu juist 1-fase in combinatie met de PV laden (alleen iets efficienter op 2 of 3kW minimaal o.i.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05 04:18
Ik ben van plan om de tesla wall connector gen 3 aan te schaffen voor mijn toekomstige Model3.
Ik heb al 3 fase/krachtstroom aansluiting in meterkast met stekker.

Mijn idee is om een grondkabel naar mijn carport te leggen. Dit zal ongeveer 25 meter zijn. Aan de ene kant van de kabel doe ik een CEE krachtstroom stekker en die plug ik in de meter kast (zie foto), en aan de andere kant monteer ik de 5 draden in de wall connector. En klaar.

Is het zo makkelijk of vergeet ik wat?

Enkele vragen:

- is de 25 meter een probleem?
- met oog op toekomst (22kw) etc, welke grondkabel kan ik het best nemen? Is de 5 aderige YMVK-AS voldoende?
- Hoe dik moet ik de aders nemen 5x6 of 5x5 of 5x2.5?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMl08QPKz9i2dLlC033Y-nSmo9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVuDUVY5EGRKsaRBjonnFV0k.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@refused81 Dat zou waarschijnlijk wel moeten kunnen (ik zou de bedrading van die krachtgroep wel sowieso altijd eerst controleren en nameten) maar ik zou sowieso liever toch de kabel direct in de meterkast aansluiten met een nieuwe 3-fase aardlekautomaat. Ik bedoel die CEE stekker verbinding heeft sowieso geen enkele meerwaarde en daarnaast is het gek dat je precies daarvoor nog smeltzekeringen hebt.

Kabel zou ik altijd 5 x 6 mm2 pakken als je nieuw gaat leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
ik222 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:37:
@refused81 Dat zou waarschijnlijk wel moeten kunnen (ik zou de bedrading van die krachtgroep wel sowieso altijd eerst controleren en nameten) maar ik zou sowieso liever toch de kabel direct in de meterkast aansluiten met een nieuwe 3-fase aardlekautomaat. Ik bedoel die CEE stekker verbinding heeft sowieso geen enkele meerwaarde en daarnaast is het gek dat je precies daarvoor nog smeltzekeringen hebt.

Kabel zou ik altijd 5 x 6 mm2 pakken als je nieuw gaat leggen.
De smeltzekeringen zijn leeg, dus die worden niet gebruikt dus dan ga ik er vanuit dat het direct achter de 3 aardlekschakelaars is aangesloten?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
refused81 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:42:
[...]

De smeltzekeringen zijn leeg, dus die worden niet gebruikt dus dan ga ik er vanuit dat het direct achter de 3 aardlekschakelaars is aangesloten?
Je foto is met name bovenin niet heel scherp dus kan niet alles lezen maar ik denk dat het ding links boven de smeltzekeringen puur een 3-fase aardlekschakelaar is die naar de smeltzekeringen eronder loopt? Het is namelijk geen aardlekautomaat zo te zien en waarom staat er anders krachtgroep bij die smeltzekeringen? Om e.a. zeker te weten moet je de kap er even af halen.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 17-10-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
ik222 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

Je foto is met name bovenin niet heel scherp dus kan niet alles lezen maar ik denk dat het ding links boven de smeltzekeringen puur een 3-fase aardlekschakelaar is die naar de smeltzekeringen eronder loopt? Het is namelijk geen aardlekautomaat zo te zien en waarom staat er anders krachtgroep bij die smeltzekeringen? Om e.a. zeker te weten moet je de kap er even af halen.
Hopelijk zijn deze foto’s duidelijker 😎Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCzqA9yam5xRKoNXZynW7ETWpl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lva1KlEFTaYRUVBpdcydYi8k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8zwmZz445OrLl6JY5hygWbAOZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOJuysTEJCRafhkqnFwBE2xY.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja precies wat ik dacht dus, dat nieuwe AEG ding is puur een 3-fase aardlekschakelaar en die smeltzekeringen zijn gewoon nog in gebruik voor je krachtgroep. Betekent dus inderdaad ook dat je er eerst zekeringen in moet doen voordat die krachtgroep überhaupt zal werken. Enige technische reden die ik kan bedenken waarom die smeltzekeringen nog in stand gehouden zijn is dat iemand er ooit een apparaat met een hoge inschakelpiek aangehangen heeft, daar kan zo'n smeltzekering van nature beter mee omgaan.

Maar goed voor een laadpaal aan te sluiten zou ik altijd dan gewoon die smeltzekeringen eruit halen, de huidige 3-fase aardlekschakelaar vervangen voor een 3-fase aardlekautomaat en dan de kabel naar de laadpaal direct daarop aansluiten in de meterkast.

/Edit: Wat ik nog niet helemaal snap / kan zien is waar die kabels rechts heen gaan. Als die nog naar andere groepen gaan kun je mogelijk de aardlekschakelaar niet zomaar vervangen door een aardlekautomaat maar moet je een losse 3P+N installatie automaat erachter plaatsen of helemaal los een 3-fase aardlekautomaat direct achter je hoofdschakelaar plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 17-10-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 29-05 21:47
refused81 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:19:
Ik ben van plan om de tesla wall connector gen 3 aan te schaffen voor mijn toekomstige Model3.
Ik heb al 3 fase/krachtstroom aansluiting in meterkast met stekker.

Mijn idee is om een grondkabel naar mijn carport te leggen. Dit zal ongeveer 25 meter zijn. Aan de ene kant van de kabel doe ik een CEE krachtstroom stekker en die plug ik in de meter kast (zie foto), en aan de andere kant monteer ik de 5 draden in de wall connector. En klaar.

Is het zo makkelijk of vergeet ik wat?

Enkele vragen:

- is de 25 meter een probleem?
- met oog op toekomst (22kw) etc, welke grondkabel kan ik het best nemen? Is de 5 aderige YMVK-AS voldoende?
- Hoe dik moet ik de aders nemen 5x6 of 5x5 of 5x2.5?

[Afbeelding]
25m is geen probleem maar ik zou voor die afstand wel 6mm2 gebruiken. Dan ben je echt klaar voor de toekomst, ook als er eventueel dan 32A door zo'n draadje moet.
4mm2 zou ook kunnen, en zelfs 2,5mm2 zolang je niet meer dan 16A doet, maar levert meer weerstand en dus laadverlies op.

Als je toch moet aanleggen, gelijk 6mm2 doen, dat zijn de kosten niet.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
refused81 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Hopelijk zijn deze foto’s duidelijker 😎[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat die rails vanaf de hoofdschakelaar komen. Die smeltpatronen zitten dus helemaal niet achter een aardlek.

Ik weet niet of de Tesla lader ook type a aardlek ingebouwd heeft zitten maar ik zou sowieso een aardlek in de meterkast zetten. Als er een keer wat gebeurt met de kabel tussen mk en laadstation is het ook wel fijn als ie met een aardlek beveiligd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat die rails vanaf de hoofdschakelaar komen. Die smeltpatronen zitten dus helemaal niet achter een aardlek.

Ik weet niet of de Tesla lader ook type a aardlek ingebouwd heeft zitten maar ik zou sowieso een aardlek in de meterkast zetten. Als er een keer wat gebeurt met de kabel tussen mk en laadstation is het ook wel fijn als ie met een aardlek beveiligd is.
Dat zou ook nog kunnen inderdaad, alleen wel vreemd dan dat de CEE stekker niet achter een aardlek zit terwijl er wel een 3-fase aardlek aanwezig is. En sowieso weet ik niet wat de aanwezige 3-fase aardlek dan precies doet in deze kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ik222 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

Dat zou ook nog kunnen inderdaad, alleen wel vreemd dan dat de CEE stekker niet achter een aardlek zit terwijl er wel een 3-fase aardlek aanwezig is. En sowieso weet ik niet wat de aanwezige 3-fase aardlek dan precies doet in deze kast...
Onderste gedeelte is gewoon oud, hebben de die 2 nieuwe boven geplakt en niks aan het oude gedaan.

Die cee was misschien wel nodig voor apparaten tijdens bouw/verbouwing oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Makrolon schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:43:
[...]

Onderste gedeelte is gewoon oud, hebben de die 2 nieuwe boven geplakt en niks aan het oude gedaan.

Die cee was misschien wel nodig voor apparaten tijdens bouw/verbouwing oid.
Hmmmz ik heb dus geen aardlek op de kracht stroom? Dus beter maar elektricien inschakelen zodat die het beter kan aansluiten ?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
refused81 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Hmmmz ik heb dus geen aardlek op de kracht stroom? Dus beter maar elektricien inschakelen zodat die het beter kan aansluiten ?
Dat zou ik doen ja, gewoon eerst zelf je kabel leggen en de laadpaal monteren en dan een elektricien hem netjes met een eigen 3-fase alamat in de meterkast laten aansluiten.

En als die 3-fase CEE stekker nu inderdaad niet achter de aardlek blijkt te zitten zou ik dat ook maar meteen laten corrigeren of als je hem niet gebruikt het hele ding laten weghalen. Maar nogmaals als dit echt zo is snap ik in elk geval niet waarvoor die 3-fase aardlek dan precies in je meterkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
ik222 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:53:
[...]

Dat zou ik doen ja, gewoon eerst zelf je kabel leggen en de laadpaal monteren en dan een elektricien hem netjes met een eigen 3-fase alamat in de meterkast laten aansluiten.

En als die 3-fase CEE stekker nu inderdaad niet achter de aardlek blijkt te zitten zou ik dat ook maar meteen laten corrigeren of als je hem niet gebruikt het hele ding laten weghalen. Maar nogmaals als dit echt zo is snap ik in elk geval niet waarvoor die 3-fase aardlek dan precies in je meterkast zit.
Hmmmz maar ik heb 3 aardlekschakelaars toch? Zijn die alle drie voor 3 fase?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Tc4IAhmQWCNKv-xEQ3_wS90b_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMat9WHs5BTtiXRKo7rUPHhd.jpg?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 90 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen