Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 121 Laatste
Acties:
  • 839.021 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
refused81 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Hmmmz maar ik heb 3 aardlekschakelaars toch? Zijn die alle drie voor 3 fase?[Afbeelding]
Ik zie zelfs 4 aardlekschakelaars in die kast, die drie met het gele test knopje zijn 1-fase aardlekschakelaars en dat AEG ding links boven je smeltzekeringen is een 3-fase aardlek. Logischerwijs zou je verwachten dat je normale groepen achter de 1-fase aardleks verdeeld zijn en dat dan de krachtgroep achter de 3-fase aardlek zit.

Maar @Makrolon heeft een terecht punt dat het lijkt of die rails waar ook de smeltzekeringen op aangesloten zitten aangesloten zijn op de hoofdschakelaar. In dat geval zitten je smeltzekeringen dus niet achter een aardlek en wordt de AEG 3-fase aardlekschakelaar dus gevoed vanaf de rails. Wat er dan achter die aardlekschakelaar zit is mij een raadsel...

Anders moet je even overal de kappen af halen en goede foto's maken dan kunnen we het precies zien. Maar een elektricien erbij halen is waarschijnlijk sowieso verstandig in dit geval, ik zou in elk geval niet de laadpaal zomaar op die CEE stekker aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meuleb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-01 19:22
Peetman schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Elke laadpas heeft een uniek Id die wordt uitgelezen via RFID / NFC. Je kan je Easee home koppelen aan een backoffice, zoals bijv E-flux, en dan kan er ook verrekend worden. Maar je kan ook de Easee backoffice gebruiken en dan is het puur autorisatie om te laden. Je kan ze via de Easee app koppelen door ze in te lezen met je telefoon of bij je laadpaal.
Deze zou als het goed is ook moeten werken: https://www.kiwi-electron...keychain-3711?search=rfid
Als je die aan je Easee koppelt kan je daarmee dus het laden autoriseren en voorkomen dat iedereen kan laden. Maar als ik het goed begrijp kan je ook via de Easee portal dan het verbruik per laadpas exporteren, dus dat is handig als je verbruik moet scheiden voor de declaratie/vergoeding.
Ik heb de volgende 2 vragen over de Easee Home.

(1) Stel dat je een EV leasewagen met backoffice/laadpas én een EV privé zonder laadpas hebt. Is het dan mogelijk om de privé EV via een autostart te laden, zonder via de backoffice te moeten gaan?

(2) Indien dit niet mogelijk is dacht ik eraan om 2 Easee home's te plaatsen, de ene met backoofice voor de leasewagen met laadpas en de andere zonder backoffice voor de privé EV. Is het mogelijk om 2 Easee Home's in één en de zelfde site te koppelen met verschillende backoffices, of is het één backoffice voor alle Easee Home's die gekoppeld worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:21

Peetman

Tjah....

meuleb schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:41:
[...]

(1) Stel dat je een EV leasewagen met backoffice/laadpas én een EV privé zonder laadpas hebt. Is het dan mogelijk om de privé EV via een autostart te laden, zonder via de backoffice te moeten gaan?

(2) Indien dit niet mogelijk is dacht ik eraan om 2 Easee home's te plaatsen, de ene met backoofice voor de leasewagen met laadpas en de andere zonder backoffice voor de privé EV. Is het mogelijk om 2 Easee Home's in één en de zelfde site te koppelen met verschillende backoffices, of is het één backoffice voor alle Easee Home's die gekoppeld worden?
1) Ik denk dat dat van de gekozen backoffice afhangt. Die zullen moeten ondersteunen dat een bepaalde laadpas niet in rekening wordt gebracht. Zo op het oog kan je het niet in de Easee Home instellen.

2) Je lijkt het per laadrobot in te kunnen stellen via de app / instellingen op de laadrobot, maar dikke disclaimer: ik weet dat niet zeker, want maar 1 laadrobot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:22
De vraag is hier vast vaker behandeld maar kan zo snel even niet vinden.

Binnenkort moet ik de granny charger voor de eerste keer gebruiken maar de kabel is te kort.

Kan ik een een gewone verlengkabel gebruiken (3x1,5 mm2) of zijn er andere eisen aan verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:27
Dennis 1 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:48:

Binnenkort moet ik de granny charger voor de eerste keer gebruiken maar de kabel is te kort.

Kan ik een een gewone verlengkabel gebruiken (3x1,5 mm2) of zijn er andere eisen aan verbonden?
Ik denk dat het heel erg ligt aan welke granny en met hoeveel ampere je laadt. Ik heb een tijd geladen met een granny die maar 8A deed (1800W) en dat ging met een goede nieuwe dikke verlengkabel helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:45
DonJuape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:06:
En de selectiviteitsregels van NEN1010 zeggen dat je geen 25A zekering mag plaatsen achter een 25A hoofdzekering (van een 3x25A aansluiting). Een 16A zekering mag wel en dat is 3,6kW.
Maar die regel bestaat alleen omdat je teveel gebruikers kan inschakelen waardoor de zekering en de hoofdzekering uitschakelen. PV panelen komen nooit hoger dan de max van de omvormer. Een 20A zekering werkt dan ook prima. Het blijft echter wel een discussie met voor- en tegenstanders :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Prullenbak84 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Ik denk dat het heel erg ligt aan welke granny en met hoeveel ampere je laadt. Ik heb een tijd geladen met een granny die maar 8A deed (1800W) en dat ging met een goede nieuwe dikke verlengkabel helemaal prima.
Heb een Kia E Niro. Granny Charger die hierbij zit kan tot 10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:12
1.5mm is in principe prima. Gaat ook meer om de stekkers en de kwaliteit van de WCD. Doorgaans zal een 2.5mm verlengsnoer wellicht ook wat betere stekkers hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Even een vraag (sorry niet het hele topic doorgelezen):

Ik heb een nieuwbouwwoning, bestrating wordt eind oktober gedaan. Misschien in de toekomst een electrische auto.

Nu kan ik nog een gat boren onder mijn huis een een loze leiding (hoe breed moet deze zijn) plaatsen naar de plek waar ooit de oplaadpaal moet komen te staan. Mijn straatwerk wordt daar dan op aangepast.

Hoe breed moet de loze leiding zijn?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Bravertal schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:12:
Even een vraag (sorry niet het hele topic doorgelezen):

Ik heb een nieuwbouwwoning, bestrating wordt eind oktober gedaan. Misschien in de toekomst een electrische auto.

Nu kan ik nog een gat boren onder mijn huis een een loze leiding (hoe breed moet deze zijn) plaatsen naar de plek waar ooit de oplaadpaal moet komen te staan. Mijn straatwerk wordt daar dan op aangepast.

Hoe breed moet de loze leiding zijn?
Zou zelf lekker een mantelbuisje (met trekkoord) laten trekken van 50mm oid. Kun je later grondkabel en UTP erdoor trekken mocht er een paal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:29
We gaan een Citroen E-C4 leasen en welke laadpaal zouden jullie mij daarbij aanraden? Ik heb natuurlijk in dit topic gekeken, maar ruim 600 pagina's doorlezen is veel werk. Ik dacht nu aan een Zappi V2 of een Wallbox Pulsar.

De E-C4 kan 11 kW laden, maar om toekomstbestendig te zijn gaan we liever voor een 22 kW-model. Natuurlijk met load balancing. Een vergoeding voor het thuisladen door de werkgever zit er niet in, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden. De thuissituatie is dat we een 3 x 25A aansluiting hebben en zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41

Heeft alles te maken met hoe lang de verleng kabel is.

Voor 16A 220V tot 25m 1.5 langer dan 25m 2.5.

Ik heb zelf voor mijn tesla een 25m 2.5 genomen strikt genomen had het 1.5 kunnen zijn maar beter iets meer dan minder het gaat wel wel over 16A over lange tijd en dat is toch altijd nog een verschil met als je even een power tool gebruikt voor een uurtje.

source
https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernardos
  • Laatst online: 18-10-2021
*knip, spam*

[ Voor 95% gewijzigd door F_J_K op 18-10-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:02
ELEKTRISCHE AUTO THUIS OPLADEN AL 35% DUURDER SINDS EERSTE LOCKDOWN
https://www.egear.be/kwh-prijs-oktober-2021/

https://www.egear.be/elektrische-auto-thuis-opladen/

[ Voor 18% gewijzigd door Carman1971 op 18-10-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@L.N. Het is vooral belangrijk hoe veel km je er mee gaat rijden (in ieder geval normaal gesproken) en hoe lang je zou kunnen laden.

Als je weinig kilometers maakt en het niet (of zelden) voor komt dat je met 10% lading thuis komt en na 1 uur al weer door moet naar een volgende bestemming kan je bij wijze van spreken ook prima op een stopcontact laden. Dat laten aanleggen is veel goedkoper. Dan heb je weliswaar geen loadbalancing, maar dat hoeft dan ook niet per se een probleem te zijn omdat het laden dan altijd al langzamer gaat.

@Carman1971 Kennen ze in België geen vaste elektriciteitstarieven voor 1 tot 5 jaar? In Nederland kan je ook wel een variabel contract kiezen, maar volgens mij wijzigt je prijs dan vaak nog steeds maar 1 of 2 keer per jaar. Met uitzondering van de contracten waarbij je een uurprijs betaalt die je de dag van te voren dan te horen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@JeroenE Dat is natuurlijk de goedkoopste oplossing. Maar ik denk niet dat die heel bruikbaar is. Ons gebruik zal heel wisselend zijn. Na mijn werk is 80 km retour en geen mogelijkheid om hem op het werk op te laden. Dan zou laden met een 230V WCD wel kunnen.

Maar met regelmaat zal ik de auto ook voor meer dan 80% leeg rijden en dan is laden op een regulier 230V WCD niet haalbaar. Met de 16A 400V CEE aansluiting in mijn garage kan ik ook laden. Maar als ik dan mijn zaagtafel (4 kW) en afzuiging aanzet (2 kW), dan zit ik met de auto (11 kW) en mijn regulier verbruik al aan/over de 17 kW van mijn aansluiting. Daarom heb ik een slimmere oplossing nodig: laadpaal met load balancing.

Maar misschien wil ik te zeer naar een ideale situatie. De zaag en afzuiging gebruik ik hobbymatig en daardoor zeker niet elke dag. En als ik de E-C4 kan instellen dat deze standaard van 22.00 tot 7.00 uur laadt, dan is er ook geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
L.N. schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:15:
En als ik de E-C4 kan instellen dat deze standaard van 22.00 tot 7.00 uur laadt, dan is er ook geen probleem.
Precies, je hoeft ook niet per se 100% vol te zitten voor je weer kan rijden. Ik heb een collega die juist niet thuis kan laden en het bijna altijd op de zaak doet (op een stopcontact). Dan komt hij dus maandagochtend wel eens vrijwel leeg aan en doet er 3 werkdagen over voor de accu weer op 100% zit. Alleen als hij in die 3 dagen verder weg moet dan stopt hij bij een snellader om er wat extra in te doen.

Je kan best vaak bij een snellader laden voor het geld dat de aanschaf en aanleg van een laadpaal kost. Zeker als er aanbiedingen zijn zoals ooit met de Maingau laadpas of nu bij Shell Recharge snelladers.

Ik wil je niet tegenhouden om een laadpaal te nemen, dat kan ook heel makkelijk zijn. Maar het is vaak niet de goedkoopste oplossing.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenE op 18-10-2021 14:29 . Reden: halve zin vergeten in te tikken ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-05 22:02
meuleb schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:41:
[...]

De laadpaal weet niet welke auto er aan de stekker hangt* dus dat werkt bij geen enkele laadpaal.
Bij mijn TheNewMotion-paal kan ik per pas wel verschillend gedrag instellen, in de backoffice. (standaard vergoeding, gastentarief, geen vergoeding).

* In het CCS-protocol zit wel identificatie, maar daar heb je op AC niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 29-05 21:47

1,5mm2 is aan de magere kant.

Voor buiten is een Neopreenkabel met 2,5mm2 een mooie oplossing.

Behalve aspecten als veiligheid en warmte-ontwikkeling spelen ook zaken als de marge die je hebt en de laadverliezen plus hoeveel Ampere laadstroom te maximaal wilt kunnen laden.

Ik gebruik zelf een 4mm2 neopreenkabel maar dat is wat overdreven al laad ik wel met 16A of meer waar mogelijk.

bij 16A of minder is 2,5mm2 prima en 1,5mm2 aan de magere kant (ook afhankelijk van totale lengte).
in elk geval de kabel helemaal afrollen, zeker als het dun koper is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Hoi allemaal,

We gaan op heel kort termijn een elektrische auto aanschaffen en volgend jaar komt daar nog een elektrische auto bij.

Montage aan de wand.
Zo wil ik 2 auto's tegelijk op kunnen laden. Load balancer gewenst.
Bij het laadpunt ook kunnen meten verbruik/laden per auto (ivm 2e auto is een lease voertuig).
Ook wil ik gebruik maken van de zonnepanelen (panelen komen in maart), dus wel handig als ik het kan timen of automatisch kan laten regelen.

Er komt 3x25a binnen dus ik zal naar 3x16a aansluiting moeten. Dat is voor de eerste auto balen (die zal dan maar 3,7 kw laden), maar voor de 2e die gaat komen prima.

Ik zie wat soorten en merken aangaat even door de bomen het bos niet meer. Jullie nog tips en adviezen?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:21
Sarge78 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:25:
Hoi allemaal,

We gaan op heel kort termijn een elektrische auto aanschaffen en volgend jaar komt daar nog een elektrische auto bij.

Montage aan de wand.
Zo wil ik 2 auto's tegelijk op kunnen laden. Load balancer gewenst.
Bij het laadpunt ook kunnen meten verbruik/laden per auto (ivm 2e auto is een lease voertuig).
Ook wil ik gebruik maken van de zonnepanelen (panelen komen in maart), dus wel handig als ik het kan timen of automatisch kan laten regelen.

Er komt 3x25a binnen dus ik zal naar 3x16a aansluiting moeten. Dat is voor de eerste auto balen (die zal dan maar 3,7 kw laden), maar voor de 2e die gaat komen prima.

Ik zie wat soorten en merken aangaat even door de bomen het bos niet meer. Jullie nog tips en adviezen?
Ah een copy paste van je vorige thread. Je kunt ook deze thread lezen. Staan voorbeelden genoeg.
Eigen inzet wordt gewaardeerd ipv direct vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:05

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Zijn er nog tips voor een type 2 kabel 3 fase 16A? Ik heb er 1 van 10 meter nodig (ook handig op vakantie) die in een Zappi Socket gaat. Tips qua do's and don'ts ? Bijvoorbeeld een 32A kabel pakken voor lagere laadverliezen? Of klets ik dan uit mijn nek?

Merken die je wel moet pakken of juist moet vermijden?

[ Voor 17% gewijzigd door de meester01 op 18-10-2021 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:07

timovd

Voorsprong door techniek

@de meester01, laadverliezen zullen wel iets minder zijn met een 32A kabel (6mm2 aders), maar de kabel is ook dikker (neemt meer ruimte in) en is dus zwaarder. Voor een kabel die je altijd/vaak meeneemt, is dat misschien niet zo handig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

timovd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:49:
@de meester01, laadverliezen zullen wel iets minder zijn met een 32A kabel (6mm2 aders), maar de kabel is ook dikker (neemt meer ruimte in) en is dus zwaarder. Voor een kabel die je altijd/vaak meeneemt, is dat misschien niet zo handig.
Thanx, _/-\o_

De kabel zal alleen op vakantie meegaan voor die gevallen waarin je net niet een lader kunt bereiken door bijvoorbeeld een ICE-hufter oid. Die kabel zal 49 weken per jaar vrolijk op de oprit liggen/hangen dus gewicht is eigenlijk geen issue. Normaal gesproken zal de 5 meter kabel die standaard bij de auto zit in de frunk liggen.

Heb je toevallig nog een tip voor een kabel merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:22:
[...]
Precies, je hoeft ook niet per se 100% vol te zitten voor je weer kan rijden. Ik heb een collega die juist niet thuis kan laden en het bijna altijd op de zaak doet (op een stopcontact). Dan komt hij dus maandagochtend wel eens vrijwel leeg aan en doet er 3 werkdagen over voor de accu weer op 100% zit. Alleen als hij in die 3 dagen verder weg moet dan stopt hij bij een snellader om er wat extra in te doen.

Je kan best vaak bij een snellader laden voor het geld dat de aanschaf en aanleg van een laadpaal kost. Zeker als er aanbiedingen zijn zoals ooit met de Maingau laadpas of nu bij Shell Recharge snelladers.

Ik wil je niet tegenhouden om een laadpaal te nemen, dat kan ook heel makkelijk zijn. Maar het is vaak niet de goedkoopste oplossing.
Okay, een mobiele lader klinkt steeds beter. Mogelijk ga ik dan voor deze, omdat ik dan gelijk een lader heb om via een schuko-WCD op te laden. Dat is handig voor het geval ik ergens ben waar geen sterkere aansluiting beschikbaar is (weekend je weg of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 07:58
L.N. schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Okay, een mobiele lader klinkt steeds beter. Mogelijk ga ik dan voor deze, omdat ik dan gelijk een lader heb om via een shuko-WCD op te laden. Dat is handig voor het geval ik ergens ben waar geen sterkere aansluiting beschikbaar is (weekend je weg of zo).
Zoiets kun je op veel plekken mee uit te voeten.
Afhankelijk van je voorkeur voor tweede-hands zou je ook kunnen kijken naar een (gebruikte) Tesla V1 UMC op marktplaats:
Deze heeft een paar (kleine) voordelen:
  • Kan met de juiste stekker ook 32A 1 fase laden
  • Temperatuur sensor in iig de schuko stekker
  • Past automatisch het max amperage aan naar welke stekker erin zit (veiliger).
  • Minder chinees (wel tweedehands)
  • Compactere adapters
  • Iets goedkoper
  • opberg tas er bij

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@L.N. In de specificatie staat er niet bij of er DC aardfoutdetectie in zit. Dat is tegenwoordig bij vaste laadpalen in ieder geval wel verplicht en ik meende dat het tegenwoordig ook op alle grannychargers die bij EVs worden geleverd ook wel zit.

Ik denk dat het niet verplicht is voor apparaten die je met een stekker kan aansluiten, maar echt zeker weten doe ik dat ook niet.

Zit bij die Citroen geen ouderwetse granny charger die je in een standaard schukostopcontact kan duwen? Ik zou wel kijken dat je dit aansluit op een goed aangelegde groep (het liefst apart).

Ik ken je situatie verder niet, maar wellicht valt dan inderdaad te overwegen om een verloopkabel van CEE 5-pins naar schuko te nemen. Die kan je dan (wellicht) in je aansluiting van je zaagtafel pluggen. Dan heb je ook gelijk een beveiliging dat die niet tegelijk aan staan. Je moet dan alleen niet vergeten na het zagen je auto weer in te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@ice-T106 de v1 is volgens mij bijna niet te krijgen. En als je er wel één vindt dan zijn die super duur. Die kan ook met 3f laden. De v2 kan ook 1x32 laden met de juiste pig tail.

De v2tjes staan vaak te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
internet4me schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:32:
[...]

Ah een copy paste van je vorige thread. Je kunt ook deze thread lezen. Staan voorbeelden genoeg.
Eigen inzet wordt gewaardeerd ipv direct vragen.
Klopt makkelijker dan opnieuw typen als het bericht hetzelfde gebleven is. ;) Ik heb al het één en ander gelezen.

Ook heb ik al zoekslagen gemaakt. Zo kom ik ook aan de wijsheid m.b.t loadbalancers enz. Ik ga uiteraard niet 362 pagina's doorspitten. Het was vooral een appél aan diegenen die een vergelijkbare situatie hebben en het leuk vinden mij daarmee te helpen.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Inspired schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:47:
@ice-T106 de v1 is volgens mij bijna niet te krijgen. En als je er wel één vindt dan zijn die super duur. Die kan ook met 3f laden. De v2 kan ook 1x32 laden met de juiste pig tail.

De v2tjes staan vaak te koop.
Nu bijvoorbeeld 275 euro op marktplaats :
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutp
  • Laatst online: 15-12-2024
JackBol schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:12:
[...]

Ik wil ook nog verrekenen met mijn paal, dus moet er een hebben met een commercieel abonnement.
Daarom heb ik een EVBox.

Je hebt met een EVBox 2 opties:
1) Je koopt de Loxone RS485 module die met met twsted pair aan de paal verbind. Op internet is het datagram dat je naar de paal moet sturen ge-reverse engineerd (command 68). Je kan dus met Loxone Energy manager bepalen met hoeveel je wilt laden en dit via RS485 doorgeven.
2) een Virtual Output maken en of met PicoC, of met een extra raspberry of zo over via het OSCP-J protocol een dynamic laad profiel laden.
Beste, ik zou graag optie 1 uitwerken. Kan je doorgeven waar ik de registers kan vinden om te communiceren met de EVBox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
@JeroenE @ice-T106 Bedankt voor de verduidelijking!

Ik kwam nog de GO-echarger tegen en die is ook wel interessant. Die is wall mounted, maar is ook bedoeld om mee te nemen en kan daarom voorzien worden van verschillende stekkers. Die kan ik gewoon in mijn CEE-WCD in de garage steken en dan alles regelen met de app. Alleen heb ik dan geen load balancing. De prijs met verloopstukken is circa €800.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

woutp schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Beste, ik zou graag optie 1 uitwerken. Kan je doorgeven waar ik de registers kan vinden om te communiceren met de EVBox?
https://forum.iobroker.ne...15030-protocol-max-v4.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door JackBol op 19-10-2021 14:59 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
eltron schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

1,5mm2 is aan de magere kant.

Voor buiten is een Neopreenkabel met 2,5mm2 een mooie oplossing.

Behalve aspecten als veiligheid en warmte-ontwikkeling spelen ook zaken als de marge die je hebt en de laadverliezen plus hoeveel Ampere laadstroom te maximaal wilt kunnen laden.

Ik gebruik zelf een 4mm2 neopreenkabel maar dat is wat overdreven al laad ik wel met 16A of meer waar mogelijk.

bij 16A of minder is 2,5mm2 prima en 1,5mm2 aan de magere kant (ook afhankelijk van totale lengte).
in elk geval de kabel helemaal afrollen, zeker als het dun koper is.
Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Vandaag de trekker overgehaald voor een witte Zappi v2 met hub en Harvi.

Plaatsing ergens binnen tussen 1 november en half december.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lau1958
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2024
Er zijn in dit forum al vaker soortgelijke vragen voor gekomen maar voor de zekerheid :
Een klein appartementen complex die een aparte 3x25A (op te waarderen tot 3 x 80) aansluiting heeft specifiek voor elektrisch laden van parkeerplekken met een slimme meter (P1).

Er zijn 12 (met een max tot 25) parkeerplekken (zijn allemaal prive plaatsen) die we willen voorzien van een laadpaal. Deze 12 zullen (nooit?) niet vaak allemaal tegelijk een laadvraag hebben (veel senioren in het complex die weinig rijden). Een EV auto kan er dagen staan zonder gebruikt te worden en dus geen grote laadvraag.

Met heel veel pijn en moeite hebben we een aanbieding gehad voor 12 laadpalen (Alfen Eve Single S-line ) met Dynamische Load Balancing (P1) en een netwerkswitch waar alle laadpalen met hun P1 aan gekoppeld worden en vervolgens wordt de netwerk switch aan de P1 poort van de slimme meter gehangen (denk ik maar daar is de offerte niet duidelijk over).

De installatie firma's hebben het zo druk dat ze geen uitleg kunnen geven over hoe dit dat zou moeten werken dus vraag ik in dit forum:

1) Als er bijvoorbeeld 5 EV aan de laadpaal hangen wordt dan de beschikbare capaciteit evenredig verdeeld tussen de 5 EV's? (ik begrijp dat dan het laden trager gaat)

2) Communiceren die Alfen Even Single laadpalen onderling om een gelijkmatige verdeling te bewerkstellingen van de beschikbare capaciteit (dankzij het feit dat ze allemaal op de switch zijn aangesloten)?

3) Wat voor soort management software (Cloudbased) kan ik gebruiken om het individuele verbruik te monitoren (de aansluiting is van de VVE) en door te belasten

Thx alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
1 ja, wordt evenredig verdeeld, maar hou rekening met het minimum van 6A per laadpaal (per fase), je zult de aansluiting dus al snel moeten verzwaren.
2 ja, vast.
3 er wordt met pasjes afgerekend, en de backend gaat je dus vertellen hoe de verdeling was. Je zult dus een geschikte backend moeten vinden (kost geld).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@lau1958 Alfen noemt dat Smart Charging Network, dan worden inderdaad alle laadpunten via een ethernet netwerk switch aan elkaar gekoppeld en verdelen ze vervolgens onderling de capaciteit. Dat doen ze inderdaad helemaal onderling, dus er is geen centrale controller nodig. Dat systeem kan optioneel ook gekoppeld worden aan de slimme meter maar als je een elektra aansluiting hebt die specifiek alleen voor elektrisch laden gebruikt wordt is dat niet nodig, immers het systeem kan dan altijd gewoon het maximale van de aansluiting gebruiken (er zijn geen andere gebruikers).

Capaciteit zal inderdaad evenredig verdeeld worden maar let wel op dat zoals @daemonix ook al zegt er binnen het laad protocol een minimum van 6A is. Bij meer dan 4 auto's die gelijktijdig proberen te laden zal het systeem op een 3 x 25A aansluiting dus auto's tijdelijk helemaal moeten laten stoppen met laden. Of dat acceptabel is moet je zelf bepalen, als dat niet zo is moet je de aansluiting verzwaren.

Verekening zou ik inderdaad gewoon met een backend doen, gebruikers rekenen dan gewoon met hun publieke laadpas af (tarief kan je meestal zelf bepalen op basis van de stroomprijs) en de VvE krijgt dat bedrag dan uitgekeerd als vergoeding voor de stroom. Zo is er nooit gedoe mee, ook als iemand een keer bijvoorbeeld bezoek wil laten laden kan dat gewoon zonder problemen (bezoeker kan dan gewoon de eigen laadpas gebruiken, de VvE krijgt ook dat gewoon vergoed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Vraagje m.b.t. loadbalancing.

Ik ga een auto kopen die op 3x16a maar 3,7kw zal laden. (beperking van de lader in de auto)
Later in het jaar komt daar een auto bij die op de 3x16a wel gewoon 11kw kan.

Nu nemen we een dubbele paal/enkele paal 2 aansluitingen en loadbalancer zal het evenredig verdelen.
Hoe groot is de kans dat die 3,7kw hierdoor nog verder af zal nemen bij tegelijk laden of in de zomer als de airco's aanstaan enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-05 15:56
L.N. schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:25:

Ik kwam nog de GO-echarger tegen en die is ook wel interessant. Die is wall mounted, maar is ook bedoeld om mee te nemen en kan daarom voorzien worden van verschillende stekkers. Die kan ik gewoon in mijn CEE-WCD in de garage steken en dan alles regelen met de app. Alleen heb ik dan geen load balancing. De prijs met verloopstukken is circa €800.
Ik heb de go-e charger al even hangen, prima apparaat. Nog geen slimme functies van gebruikt, maar hij is te koppelen aan een home assistant installatie en zo dus wel load balancing klaar.

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78

Mobiele lader voor elektrische auto met type 2 Mennekes aansluiting 3x16A 11kW

https://www.accu-machine....Q1oyAapTjnJBoCdW8QAvD_BwE

Dit niets?

geen wifi enz denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Sarge78 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:24:
Vraagje m.b.t. loadbalancing.

Ik ga een auto kopen die op 3x16a maar 3,7kw zal laden. (beperking van de lader in de auto)
Later in het jaar komt daar een auto bij die op de 3x16a wel gewoon 11kw kan.

Nu nemen we een dubbele paal/enkele paal 2 aansluitingen en loadbalancer zal het evenredig verdelen.
Hoe groot is de kans dat die 3,7kw hierdoor nog verder af zal nemen bij tegelijk laden of in de zomer als de airco's aanstaan enz.
Dat kunnen wij niet voor je bepalen, we weten niet hoe het verbruik in je huis er uit ziet en wat voor aansluiting je hebt.

Hoe groot is de noodzaak om beide auto's altijd tegelijk op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Dat kunnen wij niet voor je bepalen, we weten niet hoe het verbruik in je huis er uit ziet en wat voor aansluiting je hebt.

Hoe groot is de noodzaak om beide auto's altijd tegelijk op te laden?
Noodzaak is er.

Het gaat er meer om dat als er 2 auto's laden en 1 daarvan al een minimum krijgt terwijl de ander zwaarder kan laden of dat minimum van 3,7kw verder beperkt kan worden, doordat de andere auto erbij hangt of de airco aan staat. Ik vind het prima als die 11kw auto wat langzamer laadt, maar niet dat die 3,7kw nog langzamer gaat :)

Er komt 3x25a binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Knikmops schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Ik heb de go-e charger al even hangen, prima apparaat. Nog geen slimme functies van gebruikt, maar hij is te koppelen aan een home assistant installatie en zo dus wel load balancing klaar.
Goed om te horen dta jij er tevreden mee bent. Ik zal mij eens verdiepen in de integratie in home assitant.
Sarge78 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:08:
[...]

Mobiele lader voor elektrische auto met type 2 Mennekes aansluiting 3x16A 11kW

https://www.accu-machine....Q1oyAapTjnJBoCdW8QAvD_BwE

Dit niets?

geen wifi enz denk ik.
Op zich zou die voldoen, maar ik denk dat ik toch liever naar een model ga met wifi integratie/app, zodat ik wat meer mogelijkheden heb. Laden op een tijdschema is mogelijk een alternatief voor load balancing (ook al zitten hier nadelen aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lau1958
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2024
ik222 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:57:
@lau1958 Alfen noemt dat Smart Charging Network, dan worden inderdaad alle laadpunten via een ethernet netwerk switch aan elkaar gekoppeld en verdelen ze vervolgens onderling de capaciteit. Dat doen ze inderdaad helemaal onderling, dus er is geen centrale controller nodig. Dat systeem kan optioneel ook gekoppeld worden aan de slimme meter maar als je een elektra aansluiting hebt die specifiek alleen voor elektrisch laden gebruikt wordt is dat niet nodig, immers het systeem kan dan altijd gewoon het maximale van de aansluiting gebruiken (er zijn geen andere gebruikers).
Thx @daemonix en @ik222 bedankt voor de toelichting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Sarge78 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:28:
Het gaat er meer om dat als er 2 auto's laden en 1 daarvan al een minimum krijgt terwijl de ander zwaarder kan laden of dat minimum van 3,7kw verder beperkt kan worden, doordat de andere auto erbij hangt of de airco aan staat. Ik vind het prima als die 11kw auto wat langzamer laadt, maar niet dat die 3,7kw nog langzamer gaat :)
Hoe het precies werkt is afhankelijk van de software van zo'n laadpaal en eerlijk gezegd weet ik er niet genoeg van af hoe dat bij ieder merk werkt. Ik neem aan dat de meeste laadpalen evenredig zullen verdelen. Dat is ook de situatie bij de laadpalen langs de straat en meestal zijn het gewoon dezelfde onderdelen/software.

Weet je of er 1 fase in je huis is waar altijd genoeg ruimte is om met 3,7 kW te kunnen laden? Dus niet dat je daar ook een warmtepomp, sauna, wasmachine, droger en kookplaat tegelijk op hebt draaien?

Als je zo'n fase hebt (of kan creëren door verbruikers te wisselen naar andere fasen) dan kan je een 1 fase laadpaal aansluiten zonder load balancing. Die werkt dan altijd op vol vermogen. Een tweede 3 fasen laadpaal sluit je dan aan met loadbalancing en die zal het laden sneller of langzamer zetten al naar gelang het gebruik in huis en de eerste laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:45:
[...]
Hoe het precies werkt is afhankelijk van de software van zo'n laadpaal en eerlijk gezegd weet ik er niet genoeg van af hoe dat bij ieder merk werkt. Ik neem aan dat de meeste laadpalen evenredig zullen verdelen. Dat is ook de situatie bij de laadpalen langs de straat en meestal zijn het gewoon dezelfde onderdelen/software.

Weet je of er 1 fase in je huis is waar altijd genoeg ruimte is om met 3,7 kW te kunnen laden? Dus niet dat je daar ook een warmtepomp, sauna, wasmachine, droger en kookplaat tegelijk op hebt draaien?

Als je zo'n fase hebt (of kan creëren door verbruikers te wisselen naar andere fasen) dan kan je een 1 fase laadpaal aansluiten zonder load balancing. Die werkt dan altijd op vol vermogen. Een tweede 3 fasen laadpaal sluit je dan aan met loadbalancing en die zal het laden sneller of langzamer zetten al naar gelang het gebruik in huis en de eerste laadpaal.
Dat is de mooiste oplossing, de el-cheapo oplossing is om het vermogen in de 11 kW ladende auto te beperken tot het minimum (6 A per fase, dus 18 A, x 230 V is dat 4 kW. In zo goed als iedere EV kun je instellen met welk vermogen je wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
JeroenE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Ja daar zat ik ook al aan te denken, omdat die dubbele palen echt onmundig duur zijn. Ik heb bijvoorbeeld ook zo'n rode CEE-WCD stekker in de garage die ik niet gebruik (3x16a) en zat al even met een schuin oog naar die go-eCharger te kijken waar ze het hierboven over hebben. Zie alleen dat daar een 32a stekker aan zit, moet nog even uizoeken of dat anders is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Sarge78 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Ja daar zat ik ook al aan te denken, omdat die dubbele palen echt onmundig duur zijn. Ik heb bijvoorbeeld ook zo'n rode CEE-WCD stekker in de garage die ik niet gebruik (3x16a) en zat al even met een schuin oog naar die go-eCharger te kijken waar ze het hierboven over hebben. Zie alleen dat daar een 32a stekker aan zit, moet nog even uizoeken of dat anders is.
Van die Go-eCharger zijn 2 versies, namelijk een 11 kW en een 22 kW. Die eerste zal direct passen op jouw aansluiting en voor die tweede zijn verloopstekkers van hetzelfde merk te koop.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/D500/CH-02-07.png

[ Voor 7% gewijzigd door L.N. op 19-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:10:
[...]
In zo goed als iedere EV kun je instellen met welk vermogen je wilt laden.
Ehmmm, weet jij waar ik dat in mijn Corsa-e kan instellen? Ben die instelling nog niet tegen gekomen.
Of is Opel (samen met Peaugeot en Citroën) de uitzondering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106

Die is zeker ook top. En zoals al vermeld met beetje domotica ook nog wel soort load balancing en/of solar charging te maken. (maar wel drie keer zo duur met een kabel erbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Paling1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Ehmmm, weet jij waar ik dat in mijn Corsa-e kan instellen? Ben die instelling nog niet tegen gekomen.
Of is Opel (samen met Peaugeot en Citroën) de uitzondering?
Geen idee, die staan sowieso niet op mijn lijstje van volgende EV. ;) Misschien weet een andere Corsa-e eigenaar het hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
Sarge78 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Zijn best veel opties waar je naar zou kunnen kijken :
  • Een tweedehands Alfen Duo paal
  • Een oplossing met twee maal een EVSE, eventueel in elkaar gezet door fivari.be
  • De Tesla V3 wall chargers kunnen via WiFi loadsharing doen
  • Laders met een open interface (bijvoorbeeld die go charger) en dan zelf iets maken met domotica regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:51
DonJuape schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Zit inderdaad 1 CT-klem per fase bij. Meer is niet nodig voor de ECO en ECO+ mode voor je PV (heb ik ook niet). Wil je PV wel separaat kunnen meten heb je niet alleen een extra CT-klem nodig maar ook een Harvi omdat er maar 3 CT-klemmen direct op je Zappi kunnen.
Een elektriciën is nu de paal komen installeren, en heeft de klemmen ook ingepast in het systeem. Ik heb al even getest en de paal werkt prima tegen11kWh. In mijn module die met de P1 poort van de slimme meter is, zie ik dat er productie van de zonnepanelen is, deze zie ik echter niet terug in de Myenergy app. Het lijkt dus dat ik niet meteen in eco of eco+ kan laden? Ik zie in het boekje ook niet meteen waar de fout zou zitten, mis ik een instelling? (of is dit gewoon niet op het schermpje te zien?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Cloclo100 Of ze produceren te weinig. Er moet tenminste 1.4 kW productie zijn toch?

Je kunt toch zien hoeveel er van het net komt en hoeveel er van de zonnepanelen en hoeveel er de auto ingaat?

[ Voor 39% gewijzigd door daemonix op 19-10-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:53:
@Cloclo100 Of ze produceren te weinig. Er moet tenminste 1.4 kW productie zijn toch?

Je kunt toch zien hoeveel er van het net komt en hoeveel er van de zonnepanelen en hoeveel er de auto ingaat?
Er staat ingesteld vanaf 0W.
Bij de Eco + functie moet er inderdaad minstens 1,4kWh productie zijn, bij de gewone ecofunctie zou het net moeten bijpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ja, daarom zul je even het sommetje moeten doen... :) Je ziet hoeveel er de auto in gaat en hoeveel er van de leveranciers komen. Zo complex is het niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:24:
Ja, daarom zul je even het sommetje moeten doen... :) Je ziet hoeveel er de auto in gaat en hoeveel er van de leveranciers komen. Zo complex is het niet. ;)
Dat is het punt net 😜. Bijgevoegd 2 screenshots, 1 van mijn energiemonitor en 1 van de myenergi app van Zappi. Bovenaan die van de monitor is het saldo, wat dus niet overeenstemt met die van Zappi. Volgens de Zappi zou ik 1,6 van het net halen, terwijl ik maar 1,25 van het net haal in deze situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGNQi2qaFRLGJVrSxBMT5vQpcAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpZAjMUswDYtqujfBwjfvNaX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUWOQ9T3YW19m9VKLXMSts3t1_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oe21APUcrXTVbDcTR0kJxZRe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Cloclo100 op 19-10-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De opbrengst is waarschijnlijk (gezien de 0,84 kWh van vandaag) zo laag dat de Zappi die over tijd wegmiddelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:40:
De opbrengst is waarschijnlijk (gezien de 0,84 kWh van vandaag) zo laag dat de Zappi die over tijd wegmiddelt.
Wegmiddelt? Hij zet de opbrengst bij import van het net lijkt me zo..
Zijn er Zappi gebruikers die me hierin een antwoord kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Je verwart kW met kWh (verduidelijking: de Zappi screenshot toont vermogen, de andere de opgewekte energie) In de screenshot van de Zappi staat kW, en waarschijnlijk toont die het vermogen over de laatste minuut, of de laatste 5 minuten. Misschien dat het scherm van de Zappi zelf nauwkeuriger/sneller is met de updates.

0,84 kWh over, zeg 4 uur, is 200 W. Dat is maar heel weinig vermogen, dat valt net op of onder de meetgrens van de Zappi.

Ik ga altijd uit van een onnauwkeurigheid van 3% FSD. De Zappi kan met 22 kW laden, dus dan is die 3% 660 W. Dit zit daar ver onder.

[ Voor 25% gewijzigd door daemonix op 19-10-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

Je verwart kW met kWh. In de screenshot van de Zappi staat kW, en waarschijnlijk toont die het vermogen over de laatste minuut, of de laatste 5 minuten. Misschien dat het scherm van de Zappi zelf nauwkeuriger/sneller is met de updates.
Dat lijkt me net het omgekeerde. De energiemonitor zit in de L1 van de slimme meter en heeft Modbus-kWh-tellers op zowel warmtepomp, zonnepaneelproductie als het laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Dat lijkt me net het omgekeerde. De energiemonitor zit in de L1 van de slimme meter en heeft Modbus-kWh-tellers op zowel warmtepomp, zonnepaneelproductie als het laadpunt.
Zie mijn uitgebreidere reactie.

De kWh meter van de slimme meter is _veel_ nauwkeuriger dan die van de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Zie mijn uitgebreidere reactie.

De kWh meter van de slimme meter is _veel_ nauwkeuriger dan die van de Zappi.
Dat zeg ik toch ook :D
Maar dan zou die de productie toch niet bovenop de import mogen tellen, als ie em toch niet of nauwelijks kan meten?

[ Voor 18% gewijzigd door Cloclo100 op 19-10-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Uh, nee.
Maar dan zou die de productie toch niet bovenop de import mogen tellen, als ie em toch niet of nauwelijks kan meten?
Waarom niet? Hoeveel kunnen je zonnepanelen echt opbrengen? Dit seizoen is de opbrengst sowieso al mager, en vandaag al helemaal. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier regent het. Opbrengst nul. Hoogzomer is het met de 8 panelen hier rond de 2 kW, dat is significant meer dan het kleine beetje opbrengst dat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
L.N. schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Goed om te horen dta jij er tevreden mee bent. Ik zal mij eens verdiepen in de integratie in home assitant.
YouTube: Go-eCharger Test, Integration in Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Uh, nee.

[...]

Waarom niet? Hoeveel kunnen je zonnepanelen echt opbrengen? Dit seizoen is de opbrengst sowieso al mager, en vandaag al helemaal. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier regent het. Opbrengst nul. Hoogzomer is het met de 8 panelen hier rond de 2 kW, dat is significant meer dan het kleine beetje opbrengst dat je nu hebt.
Jij zei initeel dit : Misschien dat het scherm van de Zappi zelf nauwkeuriger/sneller is met de updates.
Ik zeg neen, eerder het omgekeerde.

En dan zonder het gezeur en langs mekaar doorpraten: zoals in de screenshot te zien, er is een 300W opbrengst vandaag..

edit: heb maar even met Zappi gebeld, blijkbaar is dit alleen te zien als je nog een extra CT-klem (en bijhorende Harvi koopt)

Bijkomende vraag voor Zappi-eigenaars; kan je ergens instellen om bvb. aan 5,5kWh te laden?

[ Voor 22% gewijzigd door Cloclo100 op 19-10-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Het handigst is eerst even checken of de CT klemmen goed zijn ingesteld/aangesloten. Op de Zappi zelf kun je voor elke CT klem het vermogen zien in het CT klem menu. Ik neem aan dat je weet welke verbruikers en opwekkers er op welke fase zitten. Dan zet je een grote gebruiker aan en kijkt of je het vermogen ziet toenemen op die fase. Voor de zonnepanelen zou je even de huidige opbrengst kunnen bekijken en dan de omvormer even uit zetten.
Als dat allemaal klopt zoeken we verder :)

Waar je ook rekening mee moet houden. De CT klemmen op de Zappi zijn echt real-time. Hoeveel delay er met de Myenergi, PV en HA app is, is hier van belang omdat met dit weer je PV opbrengst nogal fluctueert.

M.b.t. het antwoord van Zappi, volgens mij heb ik je hetzelfde verteld. Je kunt de PV opbrengst niet expliciet zien in de Myenergi app alleen het saldo vanuit het "blaadje".

[ Voor 20% gewijzigd door DonJuape op 19-10-2021 15:46 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Cloclo100 Hoe is alles nu aangesloten op de Zappi?

Ik heb het idee dat de CT -klemmen van de Zappi op de aanvoer van je PV zit, maar ingesteld is als verbruik van je huis.

Als de Zappi denkt dat er PV opwek is, dan komt daar een ander icoontje bij. Zie Ophidian in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Bijkomende vraag voor Zappi-eigenaars; kan je ergens instellen om bvb. aan 5,5kWh te laden?
Ja met smart boost: ik wil in ECO of ECO+ laden maar ik wil dat er voor een bepaald tijdstip zoveel kWh is geladen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Het handigst is eerst even checken of de CT klemmen goed zijn ingesteld/aangesloten. Op de Zappi zelf kun je voor elke CT klem het vermogen zien in het CT klem menu. Ik neem aan dat je weet welke verbruikers en opwekkers er op welke fase zitten. Dan zet je een grote gebruiker aan en kijkt of je het vermogen ziet toenemen op die fase. Voor de zonnepanelen zou je even de huidige opbrengst kunnen bekijken en dan de omvormer even uit zetten.
Als dat allemaal klopt zoeken we verder :)

Waar je ook rekening mee moet houden. De CT klemmen op de Zappi zijn echt real-time. Hoeveel delay er met de Myenergi, PV en HA app is, is hier van belang omdat met dit weer je PV opbrengst nogal fluctueert.
Ik had even naar Zappi gebeld, de man zei dat dit niet mogelijk was om te zien, mits je nog een Harvi aankocht met CT-klem voor de PV-installatie..

Ivm die CT-klemmen, je bedoelt dan bij Advanced-> CT config en dan per klem uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:54:
[...]

Ik had even naar Zappi gebeld, de man zei dat dit niet mogelijk was om te zien, mits je nog een Harvi aankocht met CT-klem voor de PV-installatie..

Ivm die CT-klemmen, je bedoelt dan bij Advanced-> CT config en dan per klem uitlezen?
Yes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:48:
@Cloclo100 Hoe is alles nu aangesloten op de Zappi?

Ik heb het idee dat de CT -klemmen van de Zappi op de aanvoer van je PV zit, maar ingesteld is als verbruik van je huis.

Als de Zappi denkt dat er PV opwek is, dan komt daar een ander icoontje bij. Zie Ophidian in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Dat gebeurt bij @Cloclo100 en mij niet omdat wij geen vierde CT klem (en Harvi) hebben voor de PV.
Dat hoeft ook niet voor de ECO en ECO+ modus en alleen de Myenergi app geeft wat minder info maar daar heb je dan de PV app of HA voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik kom op 2 van de 3 fases een negatieve waarde uit. De wagen is op dit moment aan 11kw aan het laden btw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH19wqGHeT_8-iepfdl4LwytSnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNfmLkMO5iVbIjY6JOPYeDU6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_wrkFJeQbfxPIqcDy19Xp8ZLqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p61CzEAjOJBE0wdEi5U9sWXV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxMBvkNFF6-KrpGWEdFxmXbr_B0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWbIIsL3aBvhylFtQZQtO2Nt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Ja met smart boost: ik wil in ECO of ECO+ laden maar ik wil dat er voor een bepaald tijdstip zoveel kWh is geladen.
Maar als ik dan 4u aan 5kWh wil laden, oftewel 20kWh in totaal, gaat hij dan niet gewoon anderhalf uur aan 11kWh laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:05:
[...]

Maar als ik dan 4u aan 5kWh wil laden, oftewel 20kWh in totaal, gaat hij dan niet gewoon anderhalf uur aan 11kWh laden?
Je haalt kW en kWh een beetje door elkaar. Als je 4 uur lang met 5kW laadt heb je 20kWh geladen. Als je in ECO of ECO+ modus laadt is het vermogen afhankelijk van je PV vermogen op dat moment. De smart boost modus zal dan op het laatst met 11kW gaan laden om het door jou gewenste aantal kWh te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:11:
[...]

Je haalt kW en kWh een beetje door elkaar. Als je 4 uur lang met 5kW laadt heb je 20kWh geladen. Als je in ECO of ECO+ modus laadt is het vermogen afhankelijk van je PV vermogen op dat moment. De smart boost modus zal dan op het laatst met 11kW gaan laden om het door jou gewenste aantal kWh te laden.
ja dat was een typo. Maar ik kan dus niet gewoon stabiel aan 5 kW laden, ongeacht aan welke productie de PV-installatie opwekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

ja dat was een typo. Maar ik kan dus niet gewoon stabiel aan 5 kWh laden, ongeacht aan welke productie de PV-installatie opwekt?
Zeg je nu dat je een type hebt gemaakt en de zin erna doe je weer hetzelfde? :p

edit: net aangepast zie ik

[ Voor 4% gewijzigd door Knikmops op 19-10-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:14:
[...]

ja dat was een typo. Maar ik kan dus niet gewoon stabiel aan 5 kWh laden, ongeacht aan welke productie de PV-installatie opwekt?
Ik denk het niet want je doet het weer ;)
Je kunt stabiel met 5kW laden als je in de instellingen het laadvermogen limiteert op 5kW. Je laadt dan in de Fast mode, altijd met 5kW i.p.v. 11kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

Ik heb een gek probleem (voor mij dan). Ik ben op dit moment mijn auto aan het laden (e-Niro die 11kW kan laden). Ik heb een Alfen Single Pro Line die ook 11kW aankan en mijn huis is voorzien van 3 fases. Helaas laadt de auto maar met +/-4.5kW.

Ik heb de Alfen als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bg4GztvkmW_f1VI8RHiYTznh0lo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lCob9T0syqOlIvNhTI0mUT2l.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wj7E18sUmrANu8WTFzKrPm7u7QE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MLokOu9tuarHuGDL8chWX090.png?f=user_large

Bij Live Monitoring zie ik 7A per fase, volgens mijn beperkte kennis is dit dus 21A samen x 230 volt = 4800Watt dus 4.8kW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvPzYsZIhRnCxWZMBX3kF7vXdnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/33xlIetGWIqPuQrKMzlB8fb7.png?f=user_large

Vraag is nu waarom hij niet op de volle 11kW laadt. Iemand een idee? :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

Ik denk het niet want je doet het weer ;)
Je kunt stabiel met 5kW laden als je in de instellingen het laadvermogen limiteert op 5kW. Je laadt dan in de Fast mode, altijd met 5kW i.p.v. 11kW.
Ja behoorlijk tragisch dat ik het opnieuw doe, maar dat was dus de opzet ja. Enig idee waar ik dit juist aanpas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Ik kom op 2 van de 3 fases een negatieve waarde uit. De wagen is op dit moment aan 11kw aan het laden btw.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je CT-klemmen lijken verkeerd om te zitten. Het maakt uit vanaf welke kant van de CT-klem de fasedraad er doorheen loopt.
Of je CT klem instellingen goed zijn weet ik niet, mijn Zappi staat in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:20:
Ik heb een gek probleem (voor mij dan). Ik ben op dit moment mijn auto aan het laden (e-Niro die 11kW kan laden). Ik heb een Alfen Single Pro Line die ook 11kW aankan en mijn huis is voorzien van 3 fases. Helaas laadt de auto maar met +/-4.5kW.

Ik heb de Alfen als volgt ingesteld:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij Live Monitoring zie ik 7A per fase, volgens mijn beperkte kennis is dit dus 21A samen x 230 volt = 4800Watt dus 4.8kW:
[Afbeelding]

Vraag is nu waarom hij niet op de volle 11kW laadt. Iemand een idee? :)
Zet de load balancing eens uit?

Ik zie een "maximum safe currect" op 8 ampère. Mogelijk heeft je paal geen verbinding met de P1 poort / meter, en valt ie daarom terug op die 8 ampère max.?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Je CT-klemmen lijken verkeerd om te zitten. Het maakt uit vanaf welke kant van de CT-klem de fasedraad er doorheen loopt.
Of je CT klem instellingen goed zijn weet ik niet, mijn Zappi staat in het Nederlands.
hmm. Wat zijn ze dan in het Nederlands, is natuurlijk snel omgezet.
Ja de installateur heeft deze klemmen geïnstalleerd.. Bedoel je dat ik ze in de Zappi zelf best eens omdraai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

JanHenk schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

Zet de load balancing eens uit?

Ik zie een "maximum safe currect" op 8 ampère. Mogelijk heeft je paal geen verbinding met de P1 poort / meter, en valt ie daarom terug op die 8 ampère max.?
Uitgezet en hij schiet direct naar 11kW inderdaad.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:28:
[...]

hmm. Wat zijn ze dan in het Nederlands, is natuurlijk snel omgezet.
Ja de installateur heeft deze klemmen geïnstalleerd.. Bedoel je dat ik ze in de Zappi zelf best eens omdraai?
Nee, in de meterkast moet je de CT klemmen omdraaien zodat de fasedraad vanaf de andere kant door de CT klem ring loopt.
Bij mij ziet de Zappi CT data er nu zo uit. Een beetje teruglevering op CT1 en verbruik op de andere twee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DC6vh0sDpk7AfbcmlGPw1Jj01UU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nh8YSfTp4zU2LTGfJ9JO7EQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkCCGUGaGo8qWR4TovZFJuNMO0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Te90sFYC46yUDMrZ3Ea9dmoS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKYtx4er8ldixjxpAxaI6DZJ2x4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcEvcErd1FvwKhKmiOvVMBrx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Ja behoorlijk tragisch dat ik het opnieuw doe, maar dat was dus de opzet ja. Enig idee waar ik dit juist aanpas?
Voeding, Stroomnet, Apparaat, Max. Grid Power (misschien niet helemaal exact correct maar zo vind je het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Nee, in de meterkast moet je de CT klemmen omdraaien zodat de fasedraad vanaf de andere kant door de CT klem ring loopt.
Bij mij ziet de Zappi CT data er nu zo uit. Een beetje teruglevering op CT1 en verbruik op de andere twee:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het eventueel mogelijk om een foto te maken van een correct geplaatste ct - klem? Ben nu niet thuis maar dan kan ik straks eens vergelijken. Daarnaast nog heel erg bedankt voor de reeds geleverde hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:55:
[...]

Is het eventueel mogelijk om een foto te maken van een correct geplaatste ct - klem? Ben nu niet thuis maar dan kan ik straks eens vergelijken. Daarnaast nog heel erg bedankt voor de reeds geleverde hulp!
Volgens mij hebben ze wel instructies/filmpjes op de Myenergi site of het forum. Om foto's te maken moet ik de kast in mijn meterkast open maken en die laat ik liever gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Het pijltje dat op de CT klem staat moet naar de huis installatie wijzen, niet naar de aansluiting van de energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:59:
Het pijltje dat op de CT klem staat moet naar de huis installatie wijzen, niet naar de aansluiting van de energieleverancier.
Zo zitten ze nu Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LX51GxCL48uQJsw-c-fO03-sNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHTD90kzO5iSf97Copa2D7gw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwXOhU38WN56sAgZDUHQ4B-qjMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuOPz5YvtaiDFkhenbVuy7rs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnL4Jzo43HTmpSxfV_6nVW820vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnMhnZvIifayFfaK6F4IE93w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I76EkOWjscAAf0S1hcmX9soESMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mM1bMXtcatO6dEPAITY2BMMR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0w_U22evlyDyKyznQQ6BWX_Cd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nV1CtABiMSW52DeDdwE2cc9R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Cloclo100 op 19-10-2021 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Iets in me zegt dat ze niet op de primaire aanvoer, voor alle huis installaties zitten. Dan ga je niets meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:05:
Iets in me zegt dat ze niet op de primaire aanvoer, voor alle huis installaties zitten. Dan ga je niets meten.
Het is wel een omleiding naar een tweede gedeelte na een verzwaring van de kast(tevens goedgekeurd door keurder) , ik ken er te weinig van helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Cloclo100 op 19-10-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:14:
[...]

Het is wel een omleiding naar een tweede gedeelte na een verzwaring van de kast(tevens goedgekeurd door keurder) , ik ken er te weinig van helaas.
Als de installateur alles heeft aangesloten en jij niets dan zou ik hem terug laten komen. Zijn verantwoordelijkheid om te snappen wat hij installeert en ook zijn verantwoordelijkheid de Zappi correct in te stellen in ieder geval m.b.t. de CT klemmen en de installatie limieten (load balancing) want dat werkt nu ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:27
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Geen idee, die staan sowieso niet op mijn lijstje van volgende EV. ;) Misschien weet een andere Corsa-e eigenaar het hier?
Corsa-e eigenaar hier, en ik kan helemaal niks instellen wat laden betreft. Nou mis ik sowieso een heel stuk van het menu (heb me laten vertellen dat dat komt omdat ik de versie zonder navigatie heb…) dus wellicht is dat bij anderen anders. Maar mijn auto laadt dus gewoon met wat er uit de paal komt. En dan Max 16A 3 fasen (in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Als de installateur alles heeft aangesloten en jij niets dan zou ik hem terug laten komen. Zijn verantwoordelijkheid om te snappen wat hij installeert en ook zijn verantwoordelijkheid de Zappi correct in te stellen in ieder geval m.b.t. de CT klemmen en de installatie limieten (load balancing) want dat werkt nu ook niet.
Mja klopt maar ik heb hem gebeld nadat ik de laadpaal gekocht heb.. Hij plaatst deze palen nooit. Maar als ik het goed begrijp hadden ze daar moeten geplaatst worden? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNZASZA_H-PNkNQ5-8Q5V7FXXss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/thyookzF17jB1tOSMacN8kB8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:32
Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Mja klopt maar ik heb hem gebeld nadat ik de laadpaal gekocht heb.. Hij plaatst deze palen nooit. Maar als ik het goed begrijp hadden ze daar moeten geplaatst worden? [Afbeelding]
Dit is België denk ik of niet? Maar inderdaad. Ze hadden alle 3 geplaatst moeten worden daar waar de draden jouw kast in komen. Dus direct na de meter van de netbeheerder. Nu zitten ze op verschillende plekken.. dat klopt sowieso al niet.

Volgens mij zit die 300mah aardlek bij jullie voor alle groepen. Dus dan hadden alle 3 de klemmen inderdaad daar geplaatst moeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Makrolon op 19-10-2021 20:10 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Arfman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

Uitgezet en hij schiet direct naar 11kW inderdaad.
Oké. Is natuurlijk geen oplossing, maar dan weet je waar je het probleem moet zoeken.

Ik ken inhoudelijk die paal niet. Wellicht de kabel eerst doormeten. Als je eea goed hebt aangesloten is het de configuratie van de paal zelf.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Cloclo100
De CT's hoeven niet perse vóór de hoofdschakelaar. Je kan ze er ook na monteren. Zolang ze maar vóór alle andere aansluitingen geïnstalleerd zijn.

Bij mij (ABB-kast) komen er een aantal lange draden uit de hoofdschakelaar die uiteindelijk op de verdeel blokken zijn aangesloten. Vanaf die verdeel blokken worden alle aardleks en automaten gevoed.
Op die lange draden zijn mijn CT'S aangesloten. Dat is veel makkelijker dan voor de hoofdschakelaar want daar is meestal niet voldoende ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

Mja klopt maar ik heb hem gebeld nadat ik de laadpaal gekocht heb.. Hij plaatst deze palen nooit. Maar als ik het goed begrijp hadden ze daar moeten geplaatst worden? [Afbeelding]
Als dat Schneider ding je hoofdschakelaar is dan zou ik zeggen "ja". Daaronder of als er ook maar drie draden voor de fasen weer uit komen (voor ze verder worden verdeeld) erboven.
Als dat correct is gedaan en fase 1 met klem CT1 zit ook op de juiste aansluiting in de Zappi (en fase 2 en 3 met CT2 en CT3 etc) kunnen wij je hier denk ik wel helpen met de juiste Zappi instellingen als de installateur dat niet kan.
Om alvast een voorschot te nemen op dat laatste. Je hebt een 3x25 A aansluiting? Heb je een 1-fase of 3-fase omvormer voor je zonnepanelen? Met welke zekering is je Zappi in de meterkast gezekerd? 32A, 25A of 16A?

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 19-10-2021 20:18 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen