Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.413 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:46
Paling1 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:11:
@Cloclo100
De CT's hoeven niet perse vóór de hoofdschakelaar. Je kan ze er ook na monteren. Zolang ze maar vóór alle andere aansluitingen geïnstalleerd zijn.

Bij mij (ABB-kast) komen er een aantal lange draden uit de hoofdschakelaar die uiteindelijk op de verdeel blokken zijn aangesloten. Vanaf die verdeel blokken worden alle aardleks en automaten gevoed.
Op die lange draden zijn mijn CT'S aangesloten. Dat is veel makkelijker dan voor de hoofdschakelaar want daar is meestal niet voldoende ruimte.
Dat snap ik, maar in principe kunnen ze ook buiten de kast aangesloten worden? (stuk tussen meter en kast) Alleen trekt dat natuurlijk nergens op :). Maar ik kan natuurlijk wel eens testen door ze naar daar te verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Bij mij is het stuk tussen meter en kast verzegeld. De draden die eruit komen zijn net lang genoeg om in de hoofdschakelaar te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:11:
[...]

Als dat Schneider ding je hoofdschakelaar is dan zou ik zeggen "ja". Daaronder of als er ook maar drie draden voor de fasen weer uit komen (voor ze verder worden verdeeld) erboven.
Als dat correct is gedaan en fase 1 met klem CT1 zit ook op de juiste aansluiting in de Zappi (en fase 2 en 3 met CT2 en CT3 etc) kunnen wij je hier denk ik wel helpen met de juiste Zappi instellingen als de installateur dat niet kan.
Om alvast een voorschot te nemen op dat laatste. Je hebt een 3x25 A aansluiting? Heb je een 1-fase of 3-fase omvormer voor je zonnepanelen? Met welke zekering is je Zappi in de meterkast gezekerd? 32A, 25A of 16A?
Aansluiting is 3x40A en ik heb 2 1-fase omvormers. Het laadpunt is met 32A afgezekerd. (dat is die automaat links met die 2 ct-klemmen onder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Cloclo100 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Aansluiting is 3x40A en ik heb 2 1-fase omvormers. Het laadpunt is met 32A afgezekerd. (dat is die automaat links met die 2 ct-klemmen onder)
Die 2 1-fase omvormers zitten op dezelfde fase? Dat is voor de ECO en ECO+ mode wel handig.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Die 2 1-fase omvormers zitten op dezelfde fase? Dat is voor de ECO en ECO+ mode wel handig.
Jep..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Excuus, dat maakt niks uit.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Heb even geappt met elektricien. Die 2 CT-klemmen links zitten ook op kabels die rechtstreeks van hoofdschakelaar komen. Hij heeft ze daar gezet omdat rechtsonder te weinig plaats was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:24
@Cloclo100 Dus afgetakt na de hoofdschakelaar? Dan gaat niet alle stroom die je huis binnenkomt door die kabeltjes waar de ct klemmen omheen zitten, zijn ze ook veel te dun voor zo te zien.

Ik heb hier ook zo’n monteur gehad die met z’n ogen dicht een hele groepenkast kon installeren, maar geen idee had hoe een CT klem werkt.

Hoe dan ook: er mag geen enkele aftakking voor de ct klem zitten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:43
guido66 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:04:
@Cloclo100 Dus afgetakt na de hoofdschakelaar? Dan gaat niet alle stroom die je huis binnenkomt door die kabeltjes waar de ct klemmen omheen zitten, zijn ze ook veel te dun voor zo te zien.

Ik heb hier ook zo’n monteur gehad die met z’n ogen dicht een hele groepenkast kon installeren, maar geen idee had hoe een CT klem werkt.

Hoe dan ook: er mag geen enkele aftakking voor de ct klem zitten.
Het lijkt er op dat de hele installatie is voorbeveiligd met die c32, draden gaan eerst door de 300mah aardlek, dan door die c32 krschtautomaat en dan word het verdeeld. Dan heeft de installateur het dus weldegelijk goed gedaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:18:
[...]

Het lijkt er op dat de hele installatie is voorbeveiligd met die c32, draden gaan eerst door de 300mah aardlek, dan door die c32 krschtautomaat en dan word het verdeeld. Dan heeft de installateur het dus weldegelijk goed gedaan.
In dat geval @Cloclo100 kun je de firmware van de Zappi upgraden naar 3.142 en de Hub naar 3.077 als je dat nog niet gedaan hebt? Naar Nederlands daarna zou ook handig zijn en dan vergelijken we morgen settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:28:
[...]

In dat geval @Cloclo100 kun je de firmware van de Zappi upgraden naar 3.142 en de Hub naar 3.077 als je dat nog niet gedaan hebt? Naar Nederlands daarna zou ook handig zijn en dan vergelijken we morgen settings.
Zal ik straks doen, eerst lange werkdag. Vanmorgen viel me dit wel op, er was geen of nauwelijks productie(35W), maar wel huishoudverbruik (600W). En toch is die opwek zogenaamd niet verbruikt, wel geëxporteerd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GPkpL3QlR-dqO0t_GszccClZSo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtoBBYqAHlTEZ99BsYNOnUbq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAKAwnGUUPIwwXBl8eMxTHgTkTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaWelfPfkX7rPC5FnKieu5vp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMLDK
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 10:42
lau1958 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:19:
Er zijn in dit forum al vaker soortgelijke vragen voor gekomen maar voor de zekerheid :
Een klein appartementen complex die een aparte 3x25A (op te waarderen tot 3 x 80) aansluiting heeft specifiek voor elektrisch laden van parkeerplekken met een slimme meter (P1).

Er zijn 12 (met een max tot 25) parkeerplekken (zijn allemaal prive plaatsen) die we willen voorzien van een laadpaal. Deze 12 zullen (nooit?) niet vaak allemaal tegelijk een laadvraag hebben (veel senioren in het complex die weinig rijden). Een EV auto kan er dagen staan zonder gebruikt te worden en dus geen grote laadvraag.
@lau1958 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik ben net begonnen met de zoektocht naar laadoplossingen in een VvE en dankzij jouw post ben ik alweer een beetje verder in het "hoe moet dat nou".

Ik woon ook in een klein appartementencomplex met zo'n 25 parkeerplaatsen binnen én buiten. De meeste buren genieten al enige jaren van hun pensioen en zijn gelukkig met hun Opel Meriva en Renault Scenic.

De behoefte aan laadpalen binnen de VvE gaat in de komende jaren toenemen. Maar ik denk niet dat ik de leden van de VvE zo ver krijg om een complete installatie te laten installeren dus het zal allemaal incidenteel en individuele basis gaan.

Ik ben op zoek naar een opzet waar we op de centrale meterkast net als bij jou een aparte aansluiting maken specifiiek voor oplaadpalen en dat de bewoners gedurende de tijd een laadpaal aanschaffen en aansluiten op deze aparte afsluiting.

Kan je misschien iets meer vertellen over die aparte aansluiting? Hoe is dat tot stand gekomen? Is het een extra aansluiting naast de aansluiting voor het complex óf is het een aftakking ná de centrale meter? Als het een aftakking is hoe doe je dan de load balancing tussen deze aparte meter en de hoofdmeter?

Die aparte aansluiting is stap 1. Stap 2 is het aansluiten van een laadpaal voor mijn Tesla op die aparte aansluiting en ik vermoed dat ik dan via een backoffice ga verrekenen met de VvE. Dus hoe ga je als VvE een laadtarief vaststellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Cloclo100 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Zal ik straks doen, eerst lange werkdag. Vanmorgen viel me dit wel op, er was geen of nauwelijks productie(35W), maar wel huishoudverbruik (600W). En toch is die opwek zogenaamd niet verbruikt, wel geëxporteerd..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt, in die zin dat ik dezelfde ervaring heb. MyEnergi meet weliswaar real-time maar ik zie significante verschillen t.o.v. de metingen op de slimme meter én de Enphase monitoring (die eens per 15 minuten meet).

Ik was er van tevoren al achter gekomen dat de MyEnergie app niks kan exporteren, je kan geen grafiek/historie tonen van een periode in het verleden buiten de standaardkeuzes of 1 specifieke dag, ook kan je binnen die grafieken geen exacte waardes aflezen, worden er geen historische laadsessies vastgelegd behalve de laatste en ga zo maar door.

Om die reden heb ik de installateur opdracht gegeven de Zappi zo basic mogelijk te houden en alleen het nodige voor de Eco+ stand (verbruik en PV uitlezen) mogelijk te maken, de rest op de Enphase te laten uitlezen. Enige wat ik daar niet zie is het gespecificeerde verbruik van de Zappi, dat ligt op één hoop met de rest van het huis, maar dat is geen ramp in mijn ogen.

Voorbeeld: MyEnergi geeft bij mij as we speak aan dat mijn huis "idle" zou zijn met 0,0 kW, terwijl ik een vaatwasser heb draaien, mijn laptop en monitor op stroom gebruik en natuurlijk gewoon de apparaten die allemaal (minimaal) hun werk doen en dus ietsjes verbruiken. Kijk ik in Enphase dan zie ik een veel logischer en kloppende 0,8-1,3 kW verbruik het afgelopen half uur (sinds de vaatwasser aanstaat).

Enphase zegt ook dat ik vandaag 3,4 kWh consumption heb en MyEnergi zegt 2,4 kWh. Idem met PV opbrengst: MyEnergi zegt 0,4 kWh en Enphase 1,6 kWh.

En de Enphase app klopt op de kWh nauwkeurig weet ik sinds ik augustus PV heb aan laten leggen en door een meterwissel een maand later een tussentijdse afrekening kreeg.

Het is dat de Zappi als laadpaal exact doet wat ik ervan verwacht, een Eco+ stand heeft om puur op PV stroom te kunnen laden (handig/belangrijk als salderen straks niet meer mogelijk is), al 3-fase is en dus voorbereid op de komst van een 2e EV, etc. Maar qua registratie klopt er geen ene moer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Klopt, in die zin dat ik dezelfde ervaring heb. MyEnergi meet weliswaar real-time maar ik zie significante verschillen t.o.v. de metingen op de slimme meter én de Enphase monitoring (die eens per 15 minuten meet).

Ik was er van tevoren al achter gekomen dat de MyEnergie app niks kan exporteren, je kan geen grafiek/historie tonen van een periode in het verleden buiten de standaardkeuzes of 1 specifieke dag, ook kan je binnen die grafieken geen exacte waardes aflezen, worden er geen historische laadsessies vastgelegd behalve de laatste en ga zo maar door.

Om die reden heb ik de installateur opdracht gegeven de Zappi zo basic mogelijk te houden en alleen het nodige voor de Eco+ stand (verbruik en PV uitlezen) mogelijk te maken, de rest op de Enphase te laten uitlezen. Enige wat ik daar niet zie is het gespecificeerde verbruik van de Zappi, dat ligt op één hoop met de rest van het huis, maar dat is geen ramp in mijn ogen.

Voorbeeld: MyEnergi geeft bij mij as we speak aan dat mijn huis "idle" zou zijn met 0,0 kW, terwijl ik een vaatwasser heb draaien, mijn laptop en monitor op stroom gebruik en natuurlijk gewoon de apparaten die allemaal (minimaal) hun werk doen en dus ietsjes verbruiken. Kijk ik in Enphase dan zie ik een veel logischer en kloppende 0,8-1,3 kW verbruik het afgelopen half uur (sinds de vaatwasser aanstaat).

Enphase zegt ook dat ik vandaag 3,4 kWh consumption heb en MyEnergi zegt 2,4 kWh. Idem met PV opbrengst: MyEnergi zegt 0,4 kWh en Enphase 1,6 kWh.

En de Enphase app klopt op de kWh nauwkeurig weet ik sinds ik augustus PV heb aan laten leggen en door een meterwissel een maand later een tussentijdse afrekening kreeg.

Het is dat de Zappi als laadpaal exact doet wat ik ervan verwacht, een Eco+ stand heeft om puur op PV stroom te kunnen laden (handig/belangrijk als salderen straks niet meer mogelijk is), al 3-fase is en dus voorbereid op de komst van een 2e EV, etc. Maar qua registratie klopt er geen ene moer van.
Ok duidelijk en ook al waar ik een beetje bang voor was. Ik was hier ook al wat verwend door mijn Cemm+ energiemonitor qua realtime gegevens. Dit maakt het alleszins nodeloos complex, ik kan nu niet eens zien of er al dan niet iets verkeerd aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:16
@MooDyBLueS Dat zijn wel grote afwijkingen. Hier as we speak 671W opbrengst. Over de hele dag wijkt netconsumptie zo’n 8 procent af, terwijl productie bijna spot on is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ6ZBcNZZEyaXvbsWz8FuBexnOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ciz0Er1eX9bfEim5XEVZ7RTk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKl1uRDgmy_jShj74HMymviM1FU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CdI8CeUpBQhbR07WH0ueaEzS.jpg?f=fotoalbum_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Ok duidelijk en ook al waar ik een beetje bang voor was. Ik was hier ook al wat verwend door mijn Cemm+ energiemonitor qua realtime gegevens. Dit maakt het alleszins nodeloos complex, ik kan nu niet eens zien of er al dan niet iets verkeerd aangesloten is.
Ik zie geen grote afwijkingen en ik denk (nog steeds) dat er iets niet klopt bij jou. Hieronder mijn relevante instellingen. Ik heb eigenlijk dezelfde installatie alleen 3x25A i.p.v. 3x40A. Wel, zoals gezegd, eerst de firmware updaten.

"Limiet zekering" is max. stroom van je hoofdzekeringen. Bij mij 25A, bij jou 40A. De rest hetzelfde als het plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4WWLUNDvqkjSi1u9Yx290XCxv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXUdeCaOTrfmfo7Rlq7PjIqe.jpg?f=fotoalbum_large

"Limiet lader" is de max. stroom door de zekering waarmee de lader is afgezekerd. In ons geval 32A. De max. waarde is 31.8A (ik weet niet waarom, selectiviteit met een interne 32A zekering misschien?). Als je de fase 1 van je huis op fase aansluiting 1 van je Zappi (en ook CT1 klem op de CT1 aansluiting in je Zappi) hebt zitten en vervolgens fase 2 op aansluting 2 etc, dan is de "Faserotatie" "123". Rest ook hetzelfde als het plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-OiJZ_bsnjxzRMfA9PWcYg5scE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0ouGolu7DGlP6GxQlOjYJ4T.jpg?f=fotoalbum_large

CT Instellingen moeten zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCLZMd1GBGLH7xgYLSIVwEz45sI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sGZOVQbaSEjaPUKV8MZzJVf.jpg?f=fotoalbum_large

En tenslotte moeten de CT Instellingen voor alledrie externe CT's als volgt (plaatje alleen van CT1):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1fQmJxRYimd7ydiUqck_NX1lzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zft1E8WOJRLwj6yXRE0dvDff.jpg?f=fotoalbum_large

Bij je laadinstellingen moet je ook nog even aangeven dat ECO/ECO+ 1-fase is.

Als dit allemaal goed staat adviseer ik met wat grote gebruikers op de Zappi te checken of het allemaal logisch is (zoals eerder uitgelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@DonJuape Ik heb al aan @Cloclo100 gemeld dat hij op de Zappi zelf op het scherm moet kijken, en niet in de app. Ik geloof er niets van dat die app real time data weergeeft... Voorlopig heb ik alleen schermprints van de app gezien.

Het is goed dat jij op de Zappi zelf het correcte actuele verbruik ziet, dat heb ik bij mijn Zappi v1 ook (geen app).

Daarnaast denk ik nog steeds dat het niet correct is aangesloten bij @Cloclo100.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:46:
@DonJuape Ik heb al aan @Cloclo100 gemeld dat hij op de Zappi zelf op het scherm moet kijken, en niet in de app. Ik geloof er niets van dat die app real time data weergeeft... Voorlopig heb ik alleen schermprints van de app gezien.

Het is goed dat jij op de Zappi zelf het correcte actuele verbruik ziet, dat heb ik bij mijn Zappi v1 ook (geen app).

Daarnaast denk ik nog steeds dat het niet correct is aangesloten bij @Cloclo100.
Ik kom er straks of morgen op terug als ik de firmware heb geupdate en de instellingen heb aangepast. Het zal precies ook nog tot zaterdag duren eer ik de ecofuncties kan uittesten, want de komende dagen voorspellen ze alleen maar regen. Concreet gezien in de gewone ecofunctie. Stel ik wek 0,2kW op, komt dan die andere 1,2kW van het net of moet er minstens de helft ofzo van opwekking komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Vandaag ook bericht van 'Vattenfal in charge' voor het plannen van het plaatsen van de paal. Zit opeens schot in de zaak!

Eens kijken wat er nu precies wel en niet in het pakket zit via Athlon :D morgen maar eens bellen!

Het gaat om een Alfen Eve Single laadpunt in ieder geval!

[ Voor 12% gewijzigd door Dean Martin op 20-10-2021 17:24 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Ik kom er straks of morgen op terug als ik de firmware heb geupdate en de instellingen heb aangepast. Het zal precies ook nog tot zaterdag duren eer ik de ecofuncties kan uittesten, want de komende dagen voorspellen ze alleen maar regen. Concreet gezien in de gewone ecofunctie. Stel ik wek 0,2kW op, komt dan die andere 1,2kW van het net of moet er minstens de helft ofzo van opwekking komen?
In ECO modus komt de andere 1,2kW van het net. In ECO+ stopt hij met laden tot er minimaal 1,4kW zonnepanelen vermogen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:33:
[...]

In ECO modus komt de andere 1,2kW van het net. In ECO+ stopt hij met laden tot er minimaal 1,4kW zonnepanelen vermogen is.
Klopt, met nog één aanvulling: in ECO+ kan je het "Min green level" aanpassen. Dat houdt in: je stelt daarmee het minimale percentage in wat er "groen" (lees: van je zonnepanelen) moet zijn in deze stand.

100% groen = Alle minstens 1,4 kW moeten van je PV afkomstig zijn. Wek je minder dan 1,4 kW op, dan stopt het laden. Wek je meer op, dan laadt je sneller.

70% groen = Tenminste 0,98 kW moet van je PV afkomstig zijn, de overige 0,42 kW worden uit het net geïmporteerd om tot de minimale 1,4 kW te komen. Stijgt je PV opbrengst naar 1,2 kW, dan wordt er nog maar 0,2 kW geïmporteerd uit het net, dat schaalt automatisch tot 1,4 kW, waarna de import stopt en net als hierboven puur op PV geladen wordt.

1% groen (laagste stand) = Als er ook maar een klein beetje opgewekt wordt, zal hij beginnen met laden. Netto effect is dat je wel altijd met 1,4 kW aan het laden bent, maar tegelijkertijd ook continu direct uit de PV gehaald wordt wat er in zit, zonder dat hij stopt met laden.

Een laag green level lijkt mij handig om in de winter, wanneer er een stuk minder continue opbrengst is, wel bijgeladen wordt, maar niet meer dan 1,4 kW geïmporteerd wordt en wanneer beschikbaar er wel gewoon PV opgewekte stroom gebruikt wordt, zo beperk je toch het heen en weer geschuif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Klopt, met nog één aanvulling: in ECO+ kan je het "Min green level" aanpassen. Dat houdt in: je stelt daarmee het minimale percentage in wat er "groen" (lees: van je zonnepanelen) moet zijn in deze stand.

100% groen = Alle minstens 1,4 kW moeten van je PV afkomstig zijn. Wek je minder dan 1,4 kW op, dan stopt het laden. Wek je meer op, dan laadt je sneller.

70% groen = Tenminste 0,98 kW moet van je PV afkomstig zijn, de overige 0,42 kW worden uit het net geïmporteerd om tot de minimale 1,4 kW te komen. Stijgt je PV opbrengst naar 1,2 kW, dan wordt er nog maar 0,2 kW geïmporteerd uit het net, dat schaalt automatisch tot 1,4 kW, waarna de import stopt en net als hierboven puur op PV geladen wordt.

1% groen (laagste stand) = Als er ook maar een klein beetje opgewekt wordt, zal hij beginnen met laden. Netto effect is dat je wel altijd met 1,4 kW aan het laden bent, maar tegelijkertijd ook continu direct uit de PV gehaald wordt wat er in zit, zonder dat hij stopt met laden.

Een laag green level lijkt mij handig om in de winter, wanneer er een stuk minder continue opbrengst is, wel bijgeladen wordt, maar niet meer dan 1,4 kW geïmporteerd wordt en wanneer beschikbaar er wel gewoon PV opgewekte stroom gebruikt wordt, zo beperk je toch het heen en weer geschuif.
Bedankt voor deze aanvulling. Ik had me nog niet in de details van de ECO+ modus verdiept. Met 1% groen is er dus overdag geen verschil tussen ECO en ECO+.
Vanwege laadverliesbeperking was ik geïnteresseerd in het verhogen van dat minimale 1,4kW niveau maar dat kan dus helaas niet (had ik al eerder gepost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Ik zie geen grote afwijkingen en ik denk (nog steeds) dat er iets niet klopt bij jou. Hieronder mijn relevante instellingen. Ik heb eigenlijk dezelfde installatie alleen 3x25A i.p.v. 3x40A. Wel, zoals gezegd, eerst de firmware updaten.

"Limiet zekering" is max. stroom van je hoofdzekeringen. Bij mij 25A, bij jou 40A. De rest hetzelfde als het plaatje.
[Afbeelding]

"Limiet lader" is de max. stroom door de zekering waarmee de lader is afgezekerd. In ons geval 32A. De max. waarde is 31.8A (ik weet niet waarom, selectiviteit met een interne 32A zekering misschien?). Als je de fase 1 van je huis op fase aansluiting 1 van je Zappi (en ook CT1 klem op de CT1 aansluiting in je Zappi) hebt zitten en vervolgens fase 2 op aansluting 2 etc, dan is de "Faserotatie" "123". Rest ook hetzelfde als het plaatje.
[Afbeelding]

CT Instellingen moeten zoals hieronder:
[Afbeelding]

En tenslotte moeten de CT Instellingen voor alledrie externe CT's als volgt (plaatje alleen van CT1):
[Afbeelding]

Bij je laadinstellingen moet je ook nog even aangeven dat ECO/ECO+ 1-fase is.

Als dit allemaal goed staat adviseer ik met wat grote gebruikers op de Zappi te checken of het allemaal logisch is (zoals eerder uitgelegd).
voorlopig raak ik zelfs niet voorbij het updaten van de Zappi. Op de hub branden de 3 groene lampjes van power/server/Zappi, de hub heb ik ook kunnen updaten, maar bij het downloaden van de software voor de Zappi blijft het serverlampje wit branden, ook na meerdere uren. Al meerdere keren opnieuw geprobeerd maar altijd hetzelfde resultaat. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

voorlopig raak ik zelfs niet voorbij het updaten van de Zappi. Op de hub branden de 3 groene lampjes van power/server/Zappi, de hub heb ik ook kunnen updaten, maar bij het downloaden van de software voor de Zappi blijft het serverlampje wit branden, ook na meerdere uren. Al meerdere keren opnieuw geprobeerd maar altijd hetzelfde resultaat. :(
Even MyEnergi bellen. Zijn goed bereikbaar en kundig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

Even MyEnergi bellen. Zijn goed bereikbaar en kundig.
Ik heb de hub gereset en opnieuw begonnen, nu is alles gelukt qua updaten. Ik heb ook die CT's daar in die uitbreiding toch onderaan tussen de aansluiting en de hoofdschakelaar gezet, die boven de hoofdschakelaar heb ik laten staan.

De fast/ecofunctie werken maar de eco+ functie start niet op, zelfs als de PV-installatie 2000W opwekt en het minimum% op 1% staat ingesteld in de laadinstellingen.. Hij blijft 'wachten op overschot', het huisverbruik was +- 500W

Op de verschillende fases geeft hij nu 1 aan, behalve de derde, maar dat komt door de PV-installatie denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhsxwm0c6Yu56aNUGKtswPljUEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2G8Tvp6ShBK76HGrTknQBxan.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldwkm5Q3EL6cMsydjV9csd7OOJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Sm1475UC58WsyfItZgNfBLN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMhSHf2fWSSEtBR5SBHIb0nj40w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0TeesKpoS9GkjDNcabLbTb0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBSx5zc4VnxSUZyV3W3SLDxiWRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyMtpLoL83v9SZxDqGzFXFxE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

Ik heb de hub gereset en opnieuw begonnen, nu is alles gelukt qua updaten. Ik heb ook die CT's daar in die uitbreiding toch onderaan tussen de aansluiting en de hoofdschakelaar gezet, die boven de hoofdschakelaar heb ik laten staan.

De fast/ecofunctie werken maar de eco+ functie start niet op, zelfs als de PV-installatie 2000W opwekt en het minimum% op 1% staat ingesteld in de laadinstellingen.. Hij blijft 'wachten op overschot', het huisverbruik was +- 500W

Op de verschillende fases geeft hij nu 1 aan, behalve de derde, maar dat komt door de PV-installatie denk ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2000W PV?! Dan is het bij jou beter weer dan hier ;)
Volgens mij zit er verbetering in. Met hoeveel kW was je aan het laden toen je de foto's maakte? Of was je niet aan het laden? Op welke fase zitten je omvormers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

2000W PV?! Dan is het bij jou beter weer dan hier ;)
Volgens mij zit er verbetering in. Met hoeveel kW was je aan het laden toen je de foto's maakte? Of was je niet aan het laden? Op welke fase zitten je omvormers?
Ik was op de gewone Eco aan het laden. Die omvormers, dat zou ik niet meteen weten eerlijk gezegd.. hoe kan ik dit zien :?

En ja hier schijnt de zon volop :) (speciaal nog een zonnestraal bij gefotografeerd)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDaJ2GI5Wi2qlO8IwS8bXtHFU7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfxsuSxCnt25h0wG2V6MKaCT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Cloclo100 op 21-10-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Ik was op de gewone Eco aan het laden. Die omvormers, dat zou ik niet meteen weten eerlijk gezegd.. hoe kan ik dit zien :?

En ja hier schijnt de zon volop :) (speciaal nog een zonnestraal bij gefotografeerd)

[Afbeelding]
Ik weet niet of je dat makkelijk in de meterkast kunt zien. Je installateur heeft ze op een bepaalde fase gezet nadat hij de aansluiting naar 3x40A heeft gezet.
Kun je eens drie foto's maken als je niet aan het laden bent maar wel zeker aan het opwekken bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je de volgende 2 instellingen eens checken?

Advanced Menu -> Supply Grid -> Net Phases = On/Off
Deze moet bij een 3-fase Zappi op On staan om het mogelijk te maken met 1x1,4 kW aan PV stroom te laden. Als deze op Off staat heeft bij op ELKE fase 1,4 kW nodig, dus 3x1,4=5,2 kW tenminste.

Charge Settings -> ECO/ECO+ = 1/3
Deze stelt het aantal fasen in voor de ECO/ECO+ standen. Zelfde verhaal als hierboven.

Bij staan ze respectievelijk op On en 1, anders had het hetzelfde effect als bij jou: waiting for surplus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Deze moet bij een 3-fase Zappi op On staan om het mogelijk te maken met 1x1,4 kW aan PV stroom te laden. Als deze op Off staat heeft bij op ELKE fase 1,4 kW nodig, dus 3x1,4=5,2 kW tenminste.

Deze stelt het aantal fasen in voor de ECO/ECO+ standen. Zelfde verhaal als hierboven.

Bij staan ze respectievelijk op On en 1, anders had het hetzelfde effect als bij jou: waiting for surplus.
"Stroomnnetfasen" op ON in het Nederlands zoals in mijn eerste foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4WWLUNDvqkjSi1u9Yx290XCxv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXUdeCaOTrfmfo7Rlq7PjIqe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Dit staat hier ook op on en 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Ik weet niet of je dat makkelijk in de meterkast kunt zien. Je installateur heeft ze op een bepaalde fase gezet nadat hij de aansluiting naar 3x40A heeft gezet.
Kun je eens drie foto's maken als je niet aan het laden bent maar wel zeker aan het opwekken bent?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7y3IsL_KPXOyaESsRjX6BbzTUME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS2SOQTzvC9OXI72OYlpbTou.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1-o8jh3TweGYToPJk-eUVYMv2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVRZ34WAmJmDpjZNNaa1UzdY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HfQPNf8CRBJw0ox3CPL6DpiyMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWEi370zhjVflVKDKeTJwaT6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Volgens deze foto's trekt je huis nu 39+127+721 W van het net. Kun je op je slimme meter zien of je aan het terugleveren bent? Misschien zit de CT klem op fase 3 verkeerd om en zitten daar je zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:33:
[...]

Volgens deze foto's trekt je huis nu 39+127+721 W van het net. Kun je op je slimme meter zien of je aan het terugleveren bent? Misschien zit de CT klem op fase 3 verkeerd om en zitten daar je zonnepanelen?
Ik was sowieso aan het terug leveren..
Ik heb nu alledrie de CT onder de hoofdzekering gekregen en alle pijlen gaan naar boven.. Heb de kleuren voor de zekerheid nog nagevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OROfSly4fftpZIASrnQDWmZY0GY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlUQ9oo9tHUBHPLRLSvY0ITh.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat nu wel eentje op - 1..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zeC7LtNzKRbz7S_mLqTbqYPGAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CNeVMZP9eWGwAG9cGlqI1AeZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQw3Uxq_dpdF4QyGoGOowc8Ohds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTP1t8ngGWXwQbViPT6VFerZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0tgqzaJhyJxy_UvL9AXu0dnYTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWofgO9Cq2nriOxLrqohsZlL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Cloclo100 op 21-10-2021 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57
Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Ik was sowieso aan het terug leveren..
Ik heb nu alledrie de CT onder de hoofdzekering gekregen en alle pijlen gaan naar boven.. Heb de kleuren voor de zekerheid nog nagevraagd.
'naar boven' moet wel betekenen dat de kabel die er door heen loopt dan ook wel naar de huisaansluiting loopt maar dat snap je hoop ik :) (de pijl kan naar beneden wijzen maar toch goed zitten omdat de kabel de juiste kant op loopt)

Daarnaast kan het zijn dat de CT klem aansluiting in de zappi omgedraaid is. Dan bereik je namelijk exact hetzelfde als het omdraaien van de pijl (edit: en als hij verlegend is ook nog waar hij doorgekoppeld is aan de verlengde kabel, vaak UTP).

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 21-10-2021 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:57:
[...]

'naar boven' moet wel betekenen dat de kabel die er door heen loopt dan ook wel naar de huisaansluiting loopt maar dat snap je hoop ik :) (de pijl kan naar beneden wijzen maar toch goed zitten omdat de kabel de juiste kant op loopt)

Daarnaast kan het zijn dat de CT klem aansluiting in de zappi omgedraaid is. Dan bereik je namelijk exact hetzelfde als het omdraaien van de pijl (edit: en als hij verlegend is ook nog waar hij doorgekoppeld is aan de verlengde kabel, vaak UTP).
Tja ze komen van de aansluiting en wijzen naar de hoofdschakelaar.. De weg waar de stroom heengaat dus lijkt me ok. Wel straf dat er nu eentje negatieve waardes aangeeft

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

Tja ze komen van de aansluiting en wijzen naar de hoofdschakelaar.. De weg waar de stroom heengaat dus lijkt me ok. Wel straf dat er nu eentje negatieve waardes aangeeft
Negatief is juist goed als de zon schijnt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:23:
[...]

Dit staat hier ook op on en 1.
Dan kunnen we dat uitsluiten.

Ik zie inmiddels 3 CT-klemmen op de Zappi zelf, maar hoe zit het met die voor de PV? Zijn die aangesloten? Wat zie je in de MyEnergi app? Zie je daar dat je teruglevert?

Op z'n minst moet je om dit werkend te krijgen ook de PV opbrengst middels CT-klemmen meten en dat is in de app zichtbaar.

Edit: ik zat fout, dit is alleen nodig voor het inzicht in de app, niet voor de werking. Thx voor de snelle verbeteraars. :)

[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-10-2021 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:48:
[...]

Dan kunnen we dat uitsluiten.

Ik zie inmiddels 3 CT-klemmen op de Zappi zelf, maar hoe zit het met die voor de PV? Zijn die aangesloten? Wat zie je in de MyEnergi app? Zie je daar dat je teruglevert?

Op z'n minst moet je om dit werkend te krijgen ook de PV opbrengst middels CT-klemmen meten en dat is in de app zichtbaar.
Uhm, nee. De Zappi heeft in principe alleen CT klemmen om de aanvoerleiding nodig. De rest rekent hij uit.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:53:
[...]

Uhm, nee. De Zappi heeft in principe alleen CT klemmen om de aanvoerleiding nodig. De rest rekent hij uit.
Inderdaad. Laat dat duidelijk zijn. Die CT klemmen voor de PV is niet nodig voor de werken en alleen nodig om in de app meer informatie te geven. Puur voor het mooiere beeld waar vandaan en waar naartoe je stroom loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:54:
[...]

Inderdaad. Laat dat duidelijk zijn. Die CT klemmen voor de PV is niet nodig voor de werken en alleen nodig om in de app meer informatie te geven. Puur voor het mooiere beeld waar vandaan en waar naartoe je stroom loopt.
Dat is me inderdaad egaal, als die eco+ functie maar werkt 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:00:
[...]

Voor de duidelijkheid. Een positief vermogen bij de CT-klemmen betekent dat je op die fase stroom van het net afneemt en een negatief vermogen betekent dat je op die fase stroom teruglevert aan het net. Het lijkt er dus op dat jouw zonnepanelen omvormers zijn aangesloten op fase-2.
Als morgen de zon schijnt moet je maar even checken maar ik denk dat ook de ECO+ mode nu zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
thehog schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:57:
[...]

Hij was inderdaad net te kort.. Dus verlengd met utp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
update: eco+ werkt nog steeds niet. Fast laden doet hij wel, en dan is er een pijltje van het zonnetje naar het huisje. Maar als ik eco+ neem, dan blijft hij wachten op surplus en ook die pijltjes van zon naar huis zijn verdwenen.. Aarghh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:37:
update: eco+ werkt nog steeds niet. Fast laden doet hij wel, en dan is er een pijltje van het zonnetje naar het huisje. Maar als ik eco+ neem, dan blijft hij wachten op surplus en ook die pijltjes van zon naar huis zijn verdwenen.. Aarghh
Heb je een app voor je zonnepanelen? Hoeveel Watt produceren ze op dit moment? Hoeveel panelen heb je? Kun je percentage groen in de app voor ECO+ eens wat lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Heb je een app voor je zonnepanelen? Hoeveel Watt produceren ze op dit moment? Hoeveel panelen heb je? Kun je percentage groen in de app voor ECO+ eens wat lager zetten?
Ja, die brachten op een gegeven moment meer dan 1200W op.. en de lader deed niets. Ik heb in totaal 24 panelen(10x300wp en14x265). Het percentage groen in de app voor eco+ staat op1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

Ja, die brachten op een gegeven moment meer dan 1200W op.. en de lader deed niets. Ik heb in totaal 24 panelen(10x300wp en14x265). Het percentage groen in de app voor eco+ staat op1%.
Vreemd. Wat doet hij in ECO mode? Met hoeveel vermogen laadt de Zappi dan? Staat er in het Zappi icoontje een 1 of een 3?
Zou je op een moment dat je zeker weet dat er productie is nog eens 3 CT foto's willen maken?
En zou je je installateur willen vragen op welke fase hij beide omvormers heeft aangesloten. We hebben wat feiten nodig anders wordt het heel lastig.
En hoe staat de faserotatie in de Zappi? 123?

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 22-10-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Vreemd. Wat doet hij in ECO mode? Met hoeveel vermogen laadt de Zappi dan? Staat er in het Zappi icoontje een 1 of een 3?
Zou je op een moment dat je zeker weet dat er productie is nog eens 3 CT foto's willen maken?
En zou je je installateur willen vragen op welke fase hij beide omvormers heeft aangesloten. We hebben wat feiten nodig anders wordt het heel lastig.
En hoe staat de faserotatie in de Zappi? 123?
De volgende screenshots zijn allemaal in dezelfde minuut genomen. De fase weet ik niet goed, ik zal het even navragen. Beide omvormers zijn zoals eerder gesteld éénfasig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce5Rk5ucTnB50BAznqeanb2zauM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoa4iHpCEb7D4bEh8bu1VaeS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3u3T-BTZvxoIJrGLM3fF8JrK-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tq16JMpKY66jx42cJqOuCIB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxmTXVIbsZV-NMbfUL1uY9j7Tvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nl69i8FE8l130u47yp5MQMZl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDiF5GCP6jzHMxCb6KC-ZuqxmPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xp5UW9RetKY1mbUc9vPV7Cie.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkMXuOmyDBuB_WO3B98NbUCkfas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHjHA3n0HjP8qw6VBmEBjv00.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sC9gNkrMNMIXeCk3GMIEdYOejg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJdQoY6d9aFSEChi6GPjSQzA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pes9BZTZNXPF_3VSfIez0w7KmvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdqqSAoKmoqbxcaZG8z03KAp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:11:
[...]

De volgende screenshots zijn allemaal in dezelfde minuut genomen. De fase weet ik niet goed, ik zal het even navragen. Beide omvormers zijn zoals eerder gesteld éénfasig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe de anderen er over denken maar er moet haast iets fout zitten met de CT-klemmen. Volgens mij heb je gecontroleerd dat ze goed zitten in de meterkast. Nu zou ik controleren in de Zappi of de fasen en de CT klemmen daar op de juiste pinnen zitten (plus min van de CT klemmen moet ook goed zitten). Wel even de paal uitschakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2UZ49_KnnGpB4rvfocVgXjPtuM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d7vPzjBBBg5vkHeW9Y2cZ3Yv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ohsxp8pEGXVFMEn0sJTXSKEge7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10QStU6ynyyoMQtTCilIMgXU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 22-10-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Ik weet niet hoe de anderen er over denken maar er moet haast iets fout zitten met de CT-klemmen. Volgens mij heb je gecontroleerd dat ze goed zitten in de meterkast. Nu zou ik controleren in de Zappi of de fasen en de CT klemmen daar op de juiste pinnen zitten (plus min van de CT klemmen moet ook goed zitten). Wel even de paal uitschakelen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de CT's gecontroleerd en die zitten qua + en - goed en ook rond de juiste fase. (er vanuit gaande dat de info van de installateur klopt, hij zei "Zwart is l3 grijs l2 en bruin l1")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ1sYtLxnf8_sClV9M5wTact--4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USiPJZfXobulAhL7Qsta6CN0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0y42Ot6sGaUCJHabrBS52_G6js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5xxpMqdICHlTVa2NbQOMXjSD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:24
@Cloclo100 Niet ter zake, maar voor je veiligheid: kijk onderaan op de bovenste foto.Zowel bij de bruine als de zwarte draad is de isolatie behoorlijk beschadigd, je ziet bijna het koper.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
Volgens mij is de kleurcode L1,L2 en L3 bruin zwart grijs, dus L2 = zwart, niet grijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
RJan61 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:45:
Volgens mij is de kleurcode L1,L2 en L3 bruin zwart grijs, dus L2 = zwart, niet grijs
Heb ik gevraagd en de installateur zegt: "Grijs zwart en bruin zijn de 3fases, die volgorde maakt daar niks uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:48:
[...]

Heb ik gevraagd en de installateur zegt: "Grijs zwart en bruin zijn de 3fases, die volgorde maakt daar niks uit"
Mja. In theorie maakt het natuurlijk niet uit maar we hebben conventies om fouten te voorkomen.
Anyway de fasen in de Zappi zijn van links naar rechts genummerd 3, 2 , 1. De CT klemmen zijn van links naar rechts genummerd 1, 2, 3. Je weet 100% zeker dat de CT klemmen in de Zappi op de juiste aansluiting zit?
Bij jou in de meterkast dus: CT1 om bruin, CT2 om grijs en CT3 om zwart. En die CT draden dan ook op de juiste klem in de Zappi. En ook verlengd met een UTP, klopt het daar wel?

[ Voor 38% gewijzigd door DonJuape op 22-10-2021 13:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
Misschien tijd voor een dedicated Zappi topic?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Cloclo100 ,
Hangt jouw Zappi binnen?
Ik zie namelijk op je foto's dat de draden van de CT's ook door dezelfde wartel als de stroomkabel gestoken zijn.
Dat heeft consequenties voor de IP-rating van je Zappi.
Voor binnen geen probleem, maar voor buiten onwenselijk als je het mij vraagt.
Cloclo100 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:48:
[...]
Afbeeldingslocatie: https://www.dgem.nl/_files/image/Icons/Electricity/1_phase_3_phase_kleuren.fw.png
Dit is de kleurvolgorde.
Volgorde maakt wel uit als de faserotatie voor je apparaat belangrijk is. Voor een Zappi lijkt het niet veel uit te maken, maar is het alsnog handig als je gewoon de standaard aanhoudt. Ook voor het aansluiten en instellen van de CT's is dat wel nuttig.

Ik heb overigens een tijdje geleden nog eens een mooie checklist opgesteld voor het instellen van de CT-klemmen en de fase rotatie:
https://gathering.tweaker...message/65230300#65230300
De handleiding van de Zappi was/is op dit punt een beetje summier vind ik.
Belangrijkste punt:
  • Bij de faserotatie van elke fase moet een hoek staan die ongeveer 0° of 360° is. De 'current' moet positief zijn.
  • Bij de powerfactor moet een getal van bijna 1 staan. De 'power' moet positief zijn.

[ Voor 76% gewijzigd door Paling1 op 22-10-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tja, die kleuren boeien niet zolang je het maar overal wel hetzelfde aansluit idd. Zelf heb je de kleurcode ook niet gevolgt volgens mij @Paling1 :) (Paling1 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Paling1 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:13:
@Cloclo100 ,
Hangt jouw Zappi binnen?
Ik zie namelijk op je foto's dat de draden van de CT's ook door dezelfde wartel als de stroomkabel gestoken zijn.
Dat heeft consequenties voor de IP-rating van je Zappi.
Voor binnen geen probleem, maar voor buiten onwenselijk als je het mij vraagt.

[...]

[Afbeelding]
Dit is de kleurvolgorde.
Volgorde maakt wel uit als de faserotatie voor je apparaat belangrijk is. Voor een Zappi lijkt het niet veel uit te maken, maar is het alsnog handig als je gewoon de standaard aanhoudt. Ook voor het aansluiten en instellen van de CT's is dat wel nuttig.

Ik heb overigens een tijdje geleden nog eens een mooie checklist opgesteld voor het instellen van de CT-klemmen en de fase rotatie:
https://gathering.tweaker...message/65230300#65230300
De handleiding van de Zappi was/is op dit punt een beetje summier vind ik.
Belangrijkste punt:
  • Bij de faserotatie van elke fase moet een hoek staan die ongeveer 0° of 360° is. De 'current' moet positief zijn.
  • Bij de powerfactor moet een getal van bijna 1 staan. De 'power' moet positief zijn.
Die hangt inderdaad buiten, maar hij hangt tegen de muur en de installateur heeft natuurlijk gebruik gemaakt van het toen bestaande 3-fase stopcontact, dus ik begrijp wel waarom dit zo gedaan is.

Ik heb nog even naar Zappi gebeld en die hebben me CT2 en CT3 laten omwisselen, daarna de zonnepanelen uit en dan krijg ik op FAST laden overal die PF1. Nu staat even mijn afwasmachine op en het is zwaarbewolkt, dus kan het niet meteen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Mja. In theorie maakt het natuurlijk niet uit maar we hebben conventies om fouten te voorkomen.
Anyway de fasen in de Zappi zijn van links naar rechts genummerd 3, 2 , 1. De CT klemmen zijn van links naar rechts genummerd 1, 2, 3. Je weet 100% zeker dat de CT klemmen in de Zappi op de juiste aansluiting zit?
Bij jou in de meterkast dus: CT1 om bruin, CT2 om grijs en CT3 om zwart. En die CT draden dan ook op de juiste klem in de Zappi. En ook verlengd met een UTP, klopt het daar wel?
Die verlenging heb ik simpel kunnen uitpluizen, die is correct. Maar Marc van Myenergi heeft me dus CT2 en CT3 laten omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Cloclo100 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Die hangt inderdaad buiten, maar hij hangt tegen de muur en de installateur heeft natuurlijk gebruik gemaakt van het toen bestaande 3-fase stopcontact, dus ik begrijp wel waarom dit zo gedaan is.
Hmm, dat zou ik toch echt niet accepteren. Nu is je Zappi met enige waarschijnlijkheid niet waterdicht. Dat kan na verloop van tijd problemen opleveren! Condensvorming op het schermpje en mogelijk corrosie/kortsluiting op de printplaat.

Om de IP-rating van de wartels te waarborgen mag er maar 1 kabel door die ook nog in de juiste diameter range van de wartel moet vallen.
In het geval van de aansluiting voor de CT's is het dus beter om 1 enkele netwerkkabel door je muur te boren en dan de CT's binnen in je huis aan die netwerkkabel maken.
Of natuurlijk gewoon toch een Harvi gebruiken. :9

En wat @guido66 al zei. Er zijn minimaal 2 aders beschadigd!

En als ik dan toch aan het z%*ken ben....: Zo te zien zijn ook de meegeleverde schroeven voor de muurmontage verwisseld met schroeven met verzonken kop. Dus die afdichting is ook niet meer top....

[ Voor 12% gewijzigd door Paling1 op 22-10-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Paling1 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Hmm, dat zou ik toch echt niet accepteren. Nu is je Zappi met enige waarschijnlijkheid niet waterdicht. Dat kan na verloop van tijd problemen opleveren! Condensvorming op het schermpje en mogelijk corrosie/kortsluiting op de printplaat.

Om de IP-rating van de wartels te waarborgen mag er maar 1 kabel door die ook nog in de juiste diameter range van de wartel moet vallen.
In het geval van de aansluiting voor de CT's is het dus beter om 1 enkele netwerkkabel door je muur te boren en dan de CT's binnen in je huis aan die netwerkkabel maken.
Of natuurlijk gewoon toch een Harvi gebruiken. :9

En wat @guido66 al zei. Er zijn minimaal 2 aders beschadigd!
Ja ok en dan weer 95 euro in de handjes duwen van Myenergi :)
De installateur komt nog langs voor een omvormer, ik zal het hem zeggen.. bedankt voor de tip.

Het leven was een pak simpeler geweest als de hub kon communiceren met de P1 poort, dan was heel die poespas niet nodig van CT-klemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Cloclo100
De Harvi kost €65,-. ;)
Maar je hebt gelijk, extra kosten die niet persé noodzakelijk zijn. Maar dan moet je de boel verder wel goed op (laten) hangen.
Zie ook mijn aanvulling over de bevestigingsschroeven in mijn vorige post.
Het lijkt er zelfs op dat ze alle 5 gebruikt zijn ipv alleen de 3 die voor de muurmontage nodig zijn.

En voor wat betreft die P1 poort communicatie vs. CT's:
Niet alle energiemeters gebruiken hetzelfde protocol (DSMR) voor de informatievoorziening via de P1 poort.
De oudere versie doet slechts elke 10s een update, nieuwere versies doen dat per seconde. Loadbalancing werkt beter als er real-time metingen gedaan kunnen worden. Als fabrikant kan je er dus een keuze voor maken om niet afhankelijk te zijn van de kW-meter van de klant.
Ik had al een slimme meter met het oude protocol, maar die is voor het omschakelen naar 3-fase samen met de gasmeter verwisseld voor een meter met de nieuwe versie.

[ Voor 51% gewijzigd door Paling1 op 22-10-2021 14:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cloclo100
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TfbYI0sX3XsXA0y16erZQ2sZ0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLspZzBnIT1aoSaVXQdZvTo8.jpg?f=fotoalbum_large

Hallelujah 😅
Dank allen om dit mede mogelijk te maken.. Hoewel ik zou zweren dat we al eens CT's verwisseld hadden doorheen het proces.. Maar bon! Special thanks to @DonJuape en @Paling1. Jullie hebben een laadbeurt van 8u ECO gewonnen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Cloclo100
Super dat het nu werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Pretty spot on zelfs!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdl27gZAZgdI4Hf2R0vK5LMWMwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHErvv7cNmcrO7hgphqwDQ9I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Top! Je zult zien dat MyEnergi app nu ook klopt, die is echt wel realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 16:29
Inspired schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:03:
Misschien tijd voor een dedicated Zappi topic?
er is al wel zoiets:
Zappi doet niet wat ik verwacht

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-10 10:15
Hallo, is er toevallig ergens een verzocht te vinden van laadpalen met loadballancing, maar ook een backoffice waar je zelf tarieven kunt bepalen?

Ik ben best tevreden over TNM. Voor €4,88 per maand kun je zelf gast tarieven en tarieven voor je eigen laadpas instellen. Vergoedingen worden automatisch door TNM geregeld en je krijgt iedere maand geld gestort.

Maar met loafbalancing wordt TNM opeens erg duur in abonnement.

Zo zag ik ook zappi met mooie loadbalancing, maar zo ver ik kon zien, heb je daar weer geen backoffice.

Zijn er andere leveranciers die net als TNM een acceptabele vergoeding vragen voor de backoffice, maar ook aan losdbalsncing doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:43
Tweak_ers schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 07:51:
Hallo, is er toevallig ergens een verzocht te vinden van laadpalen met loadballancing, maar ook een backoffice waar je zelf tarieven kunt bepalen?

Ik ben best tevreden over TNM. Voor €4,88 per maand kun je zelf gast tarieven en tarieven voor je eigen laadpas instellen. Vergoedingen worden automatisch door TNM geregeld en je krijgt iedere maand geld gestort.

Zo zag ik ook zappi met mooie loadbalancing, maar zo ver ik kon zien, heb je daar weer geen backoffice.

Zijn er andere leveranciers die net als TNM een acceptabele vergoeding vragen voor de backoffice, maar ook aan losdbalsncing doen?
Heb je al eens naar alfen gekeken? Loadbalancing voor eenmalig bedrag en werkt met verschillende back officen (is dat een woord?)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tweak_ers schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 07:51:

Je hebt nu al een TNM paal lijkt me? Dan is van paal wisselen toch veel duurder? Zappi werkt niet met backend. Het is bij TNM idd 5 EUR extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
DonJuape schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Top! Je zult zien dat MyEnergi app nu ook klopt, die is echt wel realtime.
@MooDyBLueS moet zijn installatie dus even nalopen. Bij meerdere klopt de Myenergi app gewoon.

Overigens wel opvallend dat je vaker ziet dat elektriciëns het niet goed aansluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Ophidian op 23-10-2021 10:19 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:17:
[...]

Overigens wel opvallend dat je vaker ziet dat elektriciëns het niet goed aansluiten.
De Zappi is met CT-klemmen iets ingewikkelder installeren en je moet vervolgens wat settings in de Zappi goed zetten. Mijn installateur heeft het van te voren allemaal doorgelezen en nog even met MyEnergi gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Als ik zie hoe ze vaak aangesloten worden vraag ik me af of het echt electriciëns zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:33
De risico's van het laden met een granny lader en een stopcontact zonder (goede) aarding zijn in onderstaande video te zien; mogelijk meer dan 100 volt op metalen onderdelen van een vochtige auto (bijv. na regen).
Moraal van de video: zorg voor een goede aarde van je elektrische verbindingen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Goofzzee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09-2024
Gisteren is mijn laadstation ook op vernuftige wijze geplaatst.
Daar wij beschermd stadsgezicht hebben en dus een laadpaal aan de wand verboden is, voor deze constructie gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGAklYns_oBntQwmVwtUk2xgj94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YY9UvqofJpgXAlswH9BfKuWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNVMb65_jxb53Revy8pq3hlaZOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0luDCk7iZNHjbFfTf49dr7Au.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Goofzzee schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:13:
Gisteren is mijn laadstation ook op vernuftige wijze geplaatst.
Daar wij beschermd stadsgezicht hebben en dus een laadpaal aan de wand verboden is, voor deze constructie gekozen.
Buiten erg mooi!

Binnen, hadden ze daar niet een afdek kapje voor waar de poort eerst zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofzzee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-09-2024
thehog schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Buiten erg mooi!

Binnen, hadden ze daar niet een afdek kapje voor waar de poort eerst zat?
Ze hebben letterlijk de socket aansluiting verlengd en in de buitenmuur gemonteerd.
De opening in het laadstation geloof ik wel, die zit toch in de meterkast :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Goofzzee schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:26:
[...]

Ze hebben letterlijk de socket aansluiting verlengd en in de buitenmuur gemonteerd.
De opening in het laadstation geloof ik wel, die zit toch in de meterkast :*)
Ja moeilijker is het ook niet hoor :)
Maar toch in de meterkast horen dergelijke draden netjes afgewerkt te zijn. Jammer dat ze daar niet een oplossing voor hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Ja moeilijker is het ook niet hoor :)
Maar toch in de meterkast horen dergelijke draden netjes afgewerkt te zijn. Jammer dat ze daar niet een oplossing voor hadden.
Effe een kapje 3D printen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchNemeziz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 14:30
Heeft iemand trouwens ervaring met bedrijven die laadpalen aanbieden die met zonne-energie geladen kunnen worden? Ik heb er nu 1 van laadkompas gezien die de wallbox aanbiedt met een loadbalancer en zonne-energie als eerste gebruikt als het beschikbaar is. Vond die tevens wel wat aand e prijs, bijna 2500 incl. installatie en grondwerk 10m, maar wil nog kijken of er ervaringen zijn met andere bedrijven.

MCSA/ MCSE/ MCDBA/ MCAD/ MCTS/ MCITP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-10 08:23
ArchNemeziz schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:31:
Heeft iemand trouwens ervaring met bedrijven die laadpalen aanbieden die met zonne-energie geladen kunnen worden? Ik heb er nu 1 van laadkompas gezien die de wallbox aanbiedt met een loadbalancer en zonne-energie als eerste gebruikt als het beschikbaar is. Vond die tevens wel wat aand e prijs, bijna 2500 incl. installatie en grondwerk 10m, maar wil nog kijken of er ervaringen zijn met andere bedrijven.
Ik heb de Wallbox Copper SB met load balancing. Deze kan laden op zonne-energie (deels of compleet). Bij mij is hij echter een stuk goedkoper geplaatst, iets van € 1.750,-.

De Zappi kan het ook volgens mij.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ArnoudN schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Ik heb de Wallbox Copper SB met load balancing. Deze kan laden op zonne-energie (deels of compleet). Bij mij is hij echter een stuk goedkoper geplaatst, iets van € 1.750,-.

Zappi kan het ook inderdaad en kost minder dan 1200,- inclusief Hub. Lijkt me dat je met 600,- voor het plaatsen een heel eind komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Ik heb de Easee Equalizer nu ook binnen.
Er zit echter een RJ45 -> RJ11 snoer bij. De RJ11 gaat de Equalizer in, maar mijn slimme meter slikt ook enkel RJ11… lastig, aangezien er slechts 2-aders naar de RJ45 lopen (uiterste twee rechter vanaf “boven op” de connector gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:38
DonJuape schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:09:
[...]

Zappi kan het ook inderdaad en kost minder dan 1200,- inclusief Hub. Lijkt me dat je met 600,- voor het plaatsen een heel eind komt?
Alfen Eve Single Pro-line volgens mij ook toch? Wel wat duurder.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002

Pinobigbird

doesn't share food!

ArnoudN schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

De Zappi werkt met CT-klemmen, de Easee Equalizer is een kastje dat je op de P1-aansluiting van je slimme meter aansluit. Klopt het dat de loadbalancing van de Wallbox neerkomt op het aansluiten van de Wallbox op een kWh-meter, en dan specifiek de Carlo Gavazzi EM340-DIN.AV2.3.X.S1.PF.B?

Ik ben namelijk wel geïnteresseerd ook de Wallbox Copper SB, aangezien dit de enige laadpaal lijkt te zijn die deze drie punten allemaal heeft:
• Loadbalancing met mogelijkheid om enkel op eigen opgewekte energie te laden (Eco-smart)
• Te gebruiken zonder abonnement, met gratis eigen portal (de voorkeur indien zakelijke verrekking via laadsessierapporten per gebruiker toegestaan is via de werkgever).
• Optioneel: verrekening via backoffice (E-Flux) via OCPP (Open Charge Point Portal)

Als je dus, zoals ik, een leaseauto hebt en zakelijk moet verrekenen, én een elektrische privé-auto hebt die je als gratis gast wilt instellen, én zonnepanelen hebt, dan lijkt me dat de Wallbox Copper SB als enige dit te kunnen. (Overigens hebben we nu nog geen elektrische auto's, maar de planning is dat dat de eerste binnen een halfjaar komt).

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Pinobigbird schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

De Zappi werkt met CT-klemmen, de Easee Equalizer is een kastje dat je op de P1-aansluiting van je slimme meter aansluit. Klopt het dat de loadbalancing van de Wallbox neerkomt op het aansluiten van de Wallbox op een kWh-meter, en dan specifiek de Carlo Gavazzi EM340-DIN.AV2.3.X.S1.PF.B?

Ik ben namelijk wel geïnteresseerd ook de Wallbox Copper SB, aangezien dit de enige laadpaal lijkt te zijn die deze drie punten allemaal heeft:
• Loadbalancing met mogelijkheid om enkel op eigen opgewekte energie te laden (Eco-smart)
• Te gebruiken zonder abonnement, met gratis eigen portal (de voorkeur indien zakelijke verrekking via laadsessierapporten per gebruiker toegestaan is via de werkgever).
• Optioneel: verrekening via backoffice (E-Flux) via OCPP (Open Charge Point Portal)

Als je dus, zoals ik, een leaseauto hebt en zakelijk moet verrekenen, én een elektrische privé-auto hebt die je als gratis gast wilt instellen, én zonnepanelen hebt, dan lijkt me dat de Wallbox Copper SB als enige dit te kunnen. (Overigens hebben we nu nog geen elektrische auto's, maar de planning is dat dat de eerste binnen een halfjaar komt).
Dat is inderdaad het kastje dat er bij mij is opgehangen. Ze noemen het zelf de Powerbooster.

Verder kan het alles wat je opnoemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Sarge78 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:06:
[...]

Alfen Eve Single Pro-line volgens mij ook toch? Wel wat duurder.
Correct.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Alfen heeft een werkende “ECO” stand als je zonnepanelen hebt? Sinds wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchNemeziz
ArnoudN schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 07:08:
[...]

Dat is inderdaad het kastje dat er bij mij is opgehangen. Ze noemen het zelf de Powerbooster.

Verder kan het alles wat je opnoemt.
Bij welke leverancier heb je dat laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nulant
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-11-2022
Pinobigbird schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Kun je überhaupt iets voor gasten configureren in de Wallbox Pulsar Plus? Is het mogelijk om meerdere auto’s/gebruikers in 1 app te beheren?
Dus als een gast bij mij laadt, kan ik dat vervolgens met een tikkie verrekenen?

Dank! Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ga met mijn nieuwe auto voor het eerst 3-fase laden met mijn Elvi laadpaal.
Voorheen op 1 fase had mijn paal gewoon een eigen groep en liep het allemaal wel los.

Nu ben ik op zoek naar een load balancing oplossing voor de EVbox elvi.
Ze komen zelf me Smappee, maar dat is duur en dan moet je 3 kastjes ophangen in je meterkast.
Een andere optie is de EV-Optimizer. Deze is ook duur. Maar heeft het nadeel dat deze niet configureerbaar is (zover ik kan zien). Als je dus de 3x25A optimizer koopt, en in de toekomst upgrade je je huisaansluiting naar 3x35A, moet je dus een nieuwe optimizer kopen (denk ik).

Zijn er nog andere opties in de markt (die wat betaalbaarder of flexibeler zijn)?

Ik zit er anders aan te denken om zelf een ESP32 aan de P1 te hangen en dan met RS485 of JSON naar die paal te communiceren. Die commandos zijn online vindbaar. Dat is een paar tientjes en een paar uur programmeerwerk...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 08:40:
[...]

Alfen heeft een werkende “ECO” stand als je zonnepanelen hebt? Sinds wanneer?
Ik dacht dat het om iets anders ging.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ArchNemeziz schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 09:48:
[...]

Bij welke leverancier heb je dat laten installeren?
Hij is bij mij geplaatst via laderthuis.nl

En net even getest, maar ECO laden werkt ook echt. Opbrengst panelen was net iets meer dan 5 kW, laden ging ook met 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
DonJuape schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:09:
[...]

Bij mij was het totaal € 1.716,- inclusief plaatsen en in werking stellen, waarvan € 500,- voor installatie. De Wallbox werkt verder met bluetooth en Wifi, dus geen hub nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchNemeziz
ArnoudN schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:59:
[...]

Hij is bij mij geplaatst via laderthuis.nl

En net even getest, maar ECO laden werkt ook echt. Opbrengst panelen was net iets meer dan 5 kW, laden ging ook met 5 kW.
Super, ik kijk daar even

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malderhout
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:41
Klein Zappi vraagje. Net geïnstalleerd, maar tijd is niet goed. Stond nog op timezone UK. Heb nu EET ingesteld om correcte tijd te hebben. Zomertijd is ON en Cloud is ON. Hebben jullie ook EET als timezone ingesteld voor correcte tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

malderhout schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:14:
Klein Zappi vraagje. Net geïnstalleerd, maar tijd is niet goed. Stond nog op timezone UK. Heb nu EET ingesteld om correcte tijd te hebben. Zomertijd is ON en Cloud is ON. Hebben jullie ook EET als timezone ingesteld voor correcte tijd?
Bij mij stond het ook verkeerd. Heb nu "Europe CET/CEST" en dat gaat goed. Laatste firmware voor Hub en Zappi al geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malderhout
DonJuape schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:39:
[...]

Bij mij stond het ook verkeerd. Heb nu "Europe CET/CEST" en dat gaat goed. Laatste firmware voor Hub en Zappi al geinstalleerd?
Thx, ja alles laatste firmware. Net nog om 14:00 geprobeerd om op "Europe CET/CEST" te zetten, maar dan springt ie terug naar 13:00. Ik moet dan "Europe EET/EEST" gebruiken om de juiste tijd (14:00) te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

malderhout schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Thx, ja alles laatste firmware. Net nog om 14:00 geprobeerd om op "Europe CET/CEST" te zetten, maar dan springt ie terug naar 13:00. Ik moet dan "Europe EET/EEST" gebruiken om de juiste tijd (14:00) te hebben.
Ha! Bij mij staat het nu ook verkeerd (en dat was echt niet)! Misschien staat de MyEnergi cloud verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 25-10-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malderhout
DonJuape schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Ha! Bij mij staat het nu ook verkeerd (en dat was echt niet)! Misschieen staat de MyEnergi cloud verkeerd?
Ik had hem net in het forum opgevoerd --> Known issue!

https://myenergi.info/tim...et-cest-t4453.html#p43495
Pagina: 1 ... 92 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen