Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.436 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Amersfoort schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:11:
Moraal van de video: zorg voor een goede aarde van je elektrische verbindingen.
Als ik de stekker van mijn el-cheapo Ali lader in een niet geaard stopcontact stop dan springt hij binnen een paar seconden op "FAULT" en gaat mijn auto dus niet laden. Zo kwam ik er bij mijn zwager achter dat het stopcontact in zijn garage geen goede aarding had. Soms zijn de spullen uit China dus beter dan meegeleverde officiële laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Vanmorgen 7:45 opgevoerd als "Known issue" en een uur geleden al een nieuwe firmware release! Ik heb deze al geinstalleerd en het werkt :)

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-10 18:22
Vraag aan de Alfen kenners hier:

Is de Double Pro 2 x 22KW software matig te begrenzen zodat hij op 1x11KW gaat functioneren, en dus aangesloten kan worden op 1 16A krachtgroep. Load balancing met het huis en de 11KW verdelen over beide sockets, of volledig naar 1 socket als er maar 1 auto aan hangt.

Kan dat, of kan ik beter de Double Pro 2 x 11KW nemen?

(De 2 x 22KW leek me flexibeler richting de toekomst)

[ Voor 7% gewijzigd door daansan op 25-10-2021 16:27 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
daansan schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:25:
Vraag aan de Alfen kenners hier:

Is de Double Pro 2 x 22KW software matig te begrenzen zodat hij op 1x11KW gaat functioneren, en dus aangesloten kan worden op 1 16A krachtgroep. Load balancing met het huis en de 11KW verdelen over beide sockets, of volledig naar 1 socket als er maar 1 auto aan hangt.

Kan dat, of kan ik beter de Double Pro 2 x 11KW nemen?

(De 2 x 22KW leek me flexibeler richting de toekomst)
@daansan Dat kan, je kunt gewoon instellen dat het ding in totaal op 16A per fase begrenst is (11kW). Bij beide aangesloten verdeelt hij het dan en als er slechts 1 auto is aangesloten krijgt die gewoon de volle 11kW.

Loadbalancing zorgt er dan voor dat het totale maximum nog verder naar beneden gaat als dat nodig is om de hoofzekeringen niet te overbelasten.

Overigens is 11 naar 22kW ook puur een licentiecode die je wel of niet erbij krijgt. Hardwarematig zijn ze identiek, je kunt ook achteraf nog een licentie kopen om naar 22kW te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:49
Bij sommige webshops staat het advies voor mij specifieke geval (3fase 11kwh, 35 meter kabel:

Ymvk 5x6
Ymvk-as 4x6

Waarom heeft de grondkabel 1 ader minder nodig 😳 ?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouzziej
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-10 21:28
Omdat de mantel je aardedraad is.

2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:13
refused81 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:28:
Bij sommige webshops staat het advies voor mij specifieke geval (3fase 11kwh, 35 meter kabel:

Ymvk 5x6
Ymvk-as 4x6

Waarom heeft de grondkabel 1 ader minder nodig 😳 ?
As == aardscherm == de aarde.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
Inspired schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

As == aardscherm == de aarde.
Ah…. Die wordt dan opzelfde manier aangesloten als de normale groen/gele?

Dus met 4x6 as ymvk kabel kan ik in de toekomst alles doen voor evt 3 fase 22kwh?

Geen reden om een 5x6 as ymvk kabel te nemen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
refused81 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:02:
[...]

Dus met 4x6 as ymvk kabel kan ik in de toekomst alles doen voor evt 3 fase 22kwh?

Als je door de grond gaat is as sowieso beter ja. Mocht iemand er met een schop insteken.

Voor 22kW kan het prima ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

refused81 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:02:
[...]

Ik denk eigenlijk dat een 5x6 as kabel niet bestaat. Het is of 5x6 of 4x6 as. Die laatste is inderdaad voor door de grond.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• refused81
DonJuape schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:23:
[...]

Ik denk eigenlijk dat een 5x6 as kabel niet bestaat. Het is of 5x6 of 4x6 as. Die laatste is inderdaad voor door de grond.
Genoeg opties hoor 😇
https://www.elektramat.nl/draad-en-kabel/grondkabel/

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 18-10 22:35

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Wat zou een reële prijs zijn voor de installatie van een zappi v2 11kwh socket met 3 ct klemmen, een hub en Harvi?

Ik heb nu een offerte voor €1.725 inclusief btw.

[ Voor 25% gewijzigd door de meester01 op 26-10-2021 00:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@de meester01 Ik weet het antwoord niet, maar ik denk wel dat je iets te weinig informatie geeft. Er is nog al een verschil tussen alleen een gat in de muur boren bij de meterkast omdat de Zappi daar aan de buitenmuur komt te hangen of dat er 40 meter kabel ingraven moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:09
En zoals je ziet, zit bij de 5-aderige as kabel een 2e zwarte en niet een groen-gele ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
thehog schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:31:
[...]

En zoals je ziet, zit bij de 5-aderige as kabel een 2e zwarte en niet een groen-gele ;-)
dat betekend dan dat je dus genoeg hebt aan de 4-aderige as kabel, zodat je de lint/as-scherm als aarde gebruikt?
Kan je die dan zo in de meterkast als aarde af monteren??

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:09
refused81 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:35:
[...]

dat betekend dan dat je dus genoeg hebt aan de 4-aderige as kabel, zodat je de lint/as-scherm als aarde gebruikt?
Kan je die dan zo in de meterkast als aarde af monteren??
Yep. Je pakt de aardelitze uit de mantel (https://www.elektramat.nl...Kennisbank/Grondkabel.jpg) en winkelt daar een stuk groen-gele tape omheen ter verduidelijking. Daarna monteren aan de aarderail in de meterkast.

edit: YouTube: Hoe stript u een grondkabel? - Elektrototaalmarkt.nl (en daarna dus nog de geel-groene tape om de litze)

[ Voor 14% gewijzigd door thehog op 26-10-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:11
de meester01 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 00:29:
Wat zou een reële prijs zijn voor de installatie van een zappi v2 11kwh socket met 3 ct klemmen, een hub en Harvi?

Ik heb nu een offerte voor €1.725 inclusief btw.
Ik het net toevallig hetzelfde aangelegd/laten aanleggen.
Wat er moest gebeuren:
  • Gat boren naar kruipruimte.
  • 5 meter van buitenmuur naar meterkast (3-fase + UTP)
  • Plaatsen extra groep+ombouw (3x16A).
  • Aansluiten van 6CT klemmen ( ook voor zonnepanelen)
  • Plaatsen Hub + Harvi
Uiteindelijk kwamen de meeste bedrijven uit op zo'n €2000, dat vond ik echt wel teveel.
Dus besloten om zelf de spullen te bestellen, en daarna met een elektricien buiten werktijd alles aangesloten en gecontrolleerd.
Was nu in totaal zo'n €1500 kwijt. Met natuurlijk wel in m'n achterhoofd houdende dat als er in de toekomst iets kapot gaat, ik veel lastiger garantie kan claimen.
Dus met dat inbegrepen, lijkt mij €1725 nog niet eens zo'n hele slechte aanbieding (Mits het allemaal netjes aangesloten wordt)!

----

Nu ben ik aan het kijken hoe ik de Zappi v2 aan de Homey hier kan koppelen, zodat ik hem aan het Smart Home gedeelte kan koppelen. Vooral het uitlezen ervan (auto aangesloten, opladen voltooid etc), aangezien ik hierop dan bijvoorbeeld een lamp op een bepaalde kleur kan laten branden.
MyEnergi heeft wel een API die redelijk eenvoudig aan te spreken is, maar m'n coding skills zijn niet goed genoeg om er een App voor Homey voor te maken. Er is blijkbaar wel een koppeling met HomeAssistant, dus misschien kan ik daar iets mee...
Als er iemand anders dit ook interessant vind, en misschien mee wil helpen om de app voor Homey te maken, hoor ik het graag! :)

[ Voor 22% gewijzigd door Pimmeke1989 op 26-10-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

JeroenE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:53:
@de meester01 Ik weet het antwoord niet, maar ik denk wel dat je iets te weinig informatie geeft. Er is nog al een verschil tussen alleen een gat in de muur boren bij de meterkast omdat de Zappi daar aan de buitenmuur komt te hangen of dat er 40 meter kabel ingraven moet worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQZ9gyYJkWOHHOW7A1Uhh1OI3fI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxS5hJFdRXNGNcyE8Fr9BVxU.jpg?f=fotoalbum_large

Dus 4 meter onder de grond door maar het liefst geen kabel in het zicht :) Dat kan door binnendoor te gaan. Probleem is dat de meterkast niet via de garage bereikbaar is dus je moet daar eerst door de fundering boren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Als ie dat allemaal doet voor 1725 lijkt het me een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Enexis heeft in mijn regio zo'n grote wachtlijst dat ze nu niet kunnen aangeven wat de doorlooptijd is voor de verzwaring. Ben benieuwd hoelang het nu gaat duren.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-10 00:23

Arfman

Drome!

Dean Martin schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:03:
Enexis heeft in mijn regio zo'n grote wachtlijst dat ze nu niet kunnen aangeven wat de doorlooptijd is voor de verzwaring. Ben benieuwd hoelang het nu gaat duren.
Lastig, hoorde ook al van mijn netbeheerder dat bij Enexis er echt grote problemen zijn zowel qua capaciteit op het net als met dit soort zaken.

Overigens kun je de laadpaal wel gebruiken op 1-fase, moet je alleen zorgen dat hij maximaal 1 fase gebruikt. Gaat het laden wel langzamer maar tenzij je elke dag honderden KM's rijdt moet dat geen probleem zijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Al wat verder in mijn speurtocht, maar nog niet helemaal.

Ik denk dat het voor ons de Alfen eve single pro line met 8 meter kabel gaat worden.

Wij zaten eerst te kijken naar een dubbele Alfen, maar ik wil eigenlijk wel een vaste kabel. Ik zie mijn vrouw niet iedere dag als ze thuis komt die kabel uit de kofferbak halen en die uitrollen en aansluiten. Zeker niet als het vies en nat is buiten. Ik weet niet of het echt goed is om de kabel eraan te laten hangen. Dat kan nog een optie zijn als we extra kabels kopen. Het duurt nog even voordat de 2e EV er is, dus dat is even een gok. Er kan later ook nog een 2e laadpaal bij als het echt echt echt zou moeten.

Nu had ik begrepen dat je een Alfen 11kw later intern kunt upgraden naar 22kw. Ik heb ook begrepen dat je een 22kw kunt kopen en in kunt stellen op de 3x16a. Dan is dat laatste misschien net zo handig.

Nu heb ik alleen nog tegenstrijdige berichten over het samenwerken met de energie uit zonnepanelen. De ene zegt dat het gewoon kan via de slimme meter en je hier naast loadbalancing niets extra's nodig hebt. De ander zegt dat ik hier een kastje a 600 euro voor nodig heb genaamd Maxem.

Verder wil ik nog zo'n E-Flux bundel nemen om alles in te regelen en de passen erop te gebruiken.

Backup optie voor mij is de Zappi V2 met 6,5 meter vaste kabel, maar dan heb ik ook nog hubs enz nodig.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sarge78 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:31:

Verder wil ik nog zo'n E-Flux bundel nemen om alles in te regelen en de passen erop te gebruiken.

Backup optie voor mij is de Zappi V2 met 6,5 meter vaste kabel, maar dan heb ik ook nog hubs enz nodig.
Voor de Zappi heb je dan alleen een Hub nodig voor 99,-. Voordeel is ook dat die al 22kW is/kan. Nadeel is dat Zappi niet met passen en/of automatische verrekening werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Nu online
DonJuape schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Voor de Zappi heb je dan alleen een Hub nodig voor 99,-. Voordeel is ook dat die al 22kW is/kan. Nadeel is dat Zappi niet met passen en/of automatische verrekening werkt.
Ja dat is voor mij wel echt een must. Ik moet dat voor mijn bedrijf en mijn vrouw voor haar lease auto.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sarge78 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

Ja dat is voor mij wel echt een must. Ik moet dat voor mijn bedrijf en mijn vrouw voor haar lease auto.
Ik zou persoonlijk starten met de paal van Alfen. Al dan niet een dubbele. Dat laden met eigen opwek komt wel tegen de tijd dat saldering eraf gaat. Zou ik nu niet in investeren. Volgens mij is er nog geen enkele paal met backend die dit zonder extra kastjes kan. Gaan jullie veel rijden trouwens? Eén paal voor twee BEVs zou prima moeten kunnen. Maar goed, dat is een overweging die je zelf moet maken. Met 3x25 kun je toch geen twee auto's opladen met 11kW. Wellicht als er vol opwek is maar 3/4 van de tijd is dat er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Misschien wel om even te checken wat een Alfen 3 fase laadpaal doet bij laden op zonne energie overschot. Als die op drie fase blijft hebt je een flink overschot nodig om 100% op zonne-energie te laden (3 x 6A x 240V = 4320W).
En wat doet die als je dat minimum niet haalt?
De Zappi kan schakelen naar 1Fase en kun je ook configureren hoeveel procent van de energie minimaal overschat moet zijn.
(Misschien is een lelijke hack mogelijk door een fase kabel te gebruiken, maar liever heb je dat die automatisch gaat)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:22
Sarge78 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:13:
[...]

En een Wallbox Copper SB? Die kan overweg met zonnestroom, loadbalancing via Powerboost en heeft ook een back end oplossing in huis (ik heb geen aandelen, maar ben wel een tevreden gebruiker).

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
@ArnoudN ook een goede optie voor veel mensen die moeten verrekenen ja. Weet je daar van toevallig het gedrag bij lage hoeveelheden zonnestroom?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ice-T106 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:38:
@ArnoudN ook een goede optie voor veel mensen die moeten verrekenen ja. Weet je daar van toevallig het gedrag bij lage hoeveelheden zonnestroom?
Zover ik nu kan nagaan heeft deze 1140W nodig (3-fasen) om te gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
ArnoudN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:41:
[...]

Dat betekent dat die dan op 1 aan het laden is. Dat zou juist heel netjes zijn. Het minimum voor het protocol van de Type2 AC laden is namelijk 6A. En dus kun je op 1 fase minimaal rond de 1140W en op drie fase dus drie keer zoveel als minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ArnoudN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:41:
[...]

Dat is inderdaad 1-fase, heb je dat kunnen testen? :)

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Nu online
Inspired schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:23:
[...]

Ik zou persoonlijk starten met de paal van Alfen. Al dan niet een dubbele. Dat laden met eigen opwek komt wel tegen de tijd dat saldering eraf gaat. Zou ik nu niet in investeren. Volgens mij is er nog geen enkele paal met backend die dit zonder extra kastjes kan. Gaan jullie veel rijden trouwens? Eén paal voor twee BEVs zou prima moeten kunnen. Maar goed, dat is een overweging die je zelf moet maken. Met 3x25 kun je toch geen twee auto's opladen met 11kW. Wellicht als er vol opwek is maar 3/4 van de tijd is dat er niet.
Punt is dat mijn auto langzaam zal laden. De auto van mijn vrouw snel. Die auto zal veel op het werk aan het laden zijn en niet leeg thuiskomen, maar wel de auto waar we veel mee op pad gaan en die weer (deels) vol naar het werk moet, terwijl mijn auto nog langzaam aan staat te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Nu online
ice-T106 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:29:
Misschien wel om even te checken wat een Alfen 3 fase laadpaal doet bij laden op zonne energie overschot. Als die op drie fase blijft hebt je een flink overschot nodig om 100% op zonne-energie te laden (3 x 6A x 240V = 4320W).
En wat doet die als je dat minimum niet haalt?
De Zappi kan schakelen naar 1Fase en kun je ook configureren hoeveel procent van de energie minimaal overschat moet zijn.
(Misschien is een lelijke hack mogelijk door een fase kabel te gebruiken, maar liever heb je dat die automatisch gaat)
We gaan voor 20 zonnepanelen ongeveer, dus ik vermoed wel wat overschot :) Mooiste vind ik als het minimaal een mix kan gebruiken en uit gaat als er niets is.

[ Voor 5% gewijzigd door Sarge78 op 26-10-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Nu online
ArnoudN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:30:
[...]

En een Wallbox Copper SB? Die kan overweg met zonnestroom, loadbalancing via Powerboost en heeft ook een back end oplossing in huis (ik heb geen aandelen, maar ben wel een tevreden gebruiker).
Ook naar gekeken, maar die heeft geen vaste kabel volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

Dat is inderdaad 1-fase, heb je dat kunnen testen? :)
Nee, nog niet. Als het goed is, is het morgen weer redelijk zonnig en mijn batterij zo goed als leeg. Dan kan ik hem de hele dag laten testen en kijken wat het verloop over de dag is. Vooral naar het einde van de middag kan ik dan goed zien wat er gebeurt bij lagere opbrengsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Sarge78 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Ook naar gekeken, maar die heeft geen vaste kabel volgens mij.
Dat klopt. Ik werk vanuit huis en kan bij mijn (particuliere) klanten bijna nooit laden. Mijn eigen kabel laat ik dus altijd thuis hangen. Als ik onderweg moet laden pak ik altijd een snellader en heb ik mijn eigen kabel niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

We gaan voor 20 zonnepanelen ongeveer, dus ik vermoed wel wat overschot :) Mooiste vind ik als het minimaal een mix kan gebruiken en uit gaat als er niets is.
Reken jezelf niet rijk. Hiermee kun je in het zomerseizoen een uur of 6 per dag laden met gemiddeld 2 a 3kW. Op zonnestroom laden gaat echt niet snel en met 20 panelen zou ik dat vanwege het minimum altijd op 1 fase doen.
Die "mix" kan de Zappi door in ECO mode altijd met minimaal 1,4kW (EV standaard) te laden, ook als er geen overschot is.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 26-10-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
[...]

Wij hebben 30 panelen, maar in de winter moet je echt je best doen om 4kW overschot te hebben. Dat haal je dan eigenlijk (bijna?) nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
ice-T106 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:30:
[...]

Wij hebben 30 panelen, maar in de winter moet je echt je best doen om 4kW overschot te hebben. Dat haal je dan eigenlijk (bijna?) nooit.
Daarom ga ik binnenkort naar 48 panelen (nu 32), dan heb ik betere kansen in de winter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
ArnoudN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:31:
[...]

Daarom ga ik binnenkort naar 48 panelen (nu 32), dan heb ik betere kansen in de winter. :)
Dat helpt aardig ja. Heb ook voor de zekerheid gelijk een 12.5K omvormer gekozen (was paar tientjes duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Nu online
ice-T106 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Dat helpt aardig ja. Heb ook voor de zekerheid gelijk een 12.5K omvormer gekozen (was paar tientjes duurder)
Die tip neem ik gelijk even mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sarge78 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:38:
[...]

Die tip neem ik gelijk even mee!
Pas op dat je geen te grote omvormer neemt. Het is verstandig je omvormer te onderdimensioneren vanwege o.a. efficiency: https://www.zonnefabriek....rdimensioneren-omvormers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Zijn er nog tips voor losse laadkabels. Merken die je beter wel of niet kunt kopen? Ik heb een 3-fase 10 meter kabel nodig en wil gelijk een 32A kabel aanschaffen. Hopelijk minder laadverliezen dan een 16A en gelijk voor de toekomst voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
DonJuape schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Pas op dat je geen te grote omvormer neemt. Het is verstandig je omvormer te onderdimensioneren vanwege o.a. efficiency: https://www.zonnefabriek....rdimensioneren-omvormers/
Sorry voor de off-topic maar inderdaad mee opletten bij een stringomvormer.
Bij solar edge heb je dat probleem niet en zou ik het persoonlijk altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ice-T106 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Sorry voor de off-topic maar inderdaad mee opletten bij een stringomvormer.
Bij solar edge heb je dat probleem niet en zou ik het persoonlijk altijd doen.
Bij SolarEdge optimizers i.p.v. string heb je dat probleem ook. Het gaat om de efficiency van de omvormer m.b.t. het omvormen van de DC PV spanning naar AC netspanning. De efficiency is lager bij lage vermogens zoals we die in Nederland veelal hebben in de winter, bij bewolking en bij hoge temperaturen van de panelen. Ik heb een ondergedimensioneerde SolarEdge omvormer en wordt slechts een paar dagen per jaar afgetopt boven de 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse1277
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 08:46
ApOE schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:49:
Ik heb de Easee Equalizer nu ook binnen.
Er zit echter een RJ45 -> RJ11 snoer bij. De RJ11 gaat de Equalizer in, maar mijn slimme meter slikt ook enkel RJ11… lastig, aangezien er slechts 2-aders naar de RJ45 lopen (uiterste twee rechter vanaf “boven op” de connector gezien).
Hoe heb je dit nu opgelost? RJ11-RJ-11 kabeltje gekocht? En werkt dit?

Xiaomi Mix Flip || CMF Watch Pro 2 || BMW iX3 High Executive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Is hier ook iemand die mij advies kan geven over thuis laden, zonnepanelen, eigen zaak en verrekening laden auto van de zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
DonJuape schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:00:
[...]

Bij SolarEdge optimizers i.p.v. string heb je dat probleem ook. Het gaat om de efficiency van de omvormer m.b.t. het omvormen van de DC PV spanning naar AC netspanning. De efficiency is lager bij lage vermogens zoals we die in Nederland veelal hebben in de winter, bij bewolking en bij hoge temperaturen van de panelen. Ik heb een ondergedimensioneerde SolarEdge omvormer en wordt slechts een paar dagen per jaar afgetopt boven de 5kW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIaKp-r3IBqTuc5r-TFRbYdRGao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9T7ugF1HiYIPzjJlObNRK86q.png?f=fotoalbum_large
Valt over te discussiëren als ik deze curve zo zie. Maar ben het met je eens dat als je het te extreem doet dat je wel wat gaat verliezen. (je wint stiekem ook een beetje rond de 2500VA zoals je ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ArnoudN schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:17:
Is hier ook iemand die mij advies kan geven over thuis laden, zonnepanelen, eigen zaak en verrekening laden auto van de zaak?
Het schijnt dat ik daar wel wat verstand van heb... :)

Ik heb eerder wel gepost over de fiscale aspecten, dat kun je wel opzoeken. Als je er dan niet uitkomt, stuur maar een PM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:27:
[...]

Ik heb eerder wel gepost over de fiscale aspecten, dat kun je wel opzoeken. Als je er dan niet uitkomt, stuur maar een PM ;)
PM verstuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:27:
[...]

Is dat het bericht van 7 september waarin je aangeeft boven de werkelijke kostprijs te declareren aan de werkgever/zaak?

Edit: dit bericht:

[quote]JanHenk schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:23:
@DJ-B Ik ga ieder jaar aan het einde van het jaar het overzicht uit mijn Wallbox Pulsar met het aantal geladen kWh downloaden, deze vermenigvuldigen maal een tarief en dat als een "declaratie" inboeken in de administratie.

Ik ga 30 cent incl. btw hanteren; het stroomtarief ligt tegenwoordig op 27 a 28 cent per kWh (incl. btw), hier is aardig wat bovenop gekomen het afgelopen halfjaar. Daarnaast nog een kleine vergoeding t.b.v. laadverliezen en vastrecht van de energieleverancier.

De laadpaal zelf is, net als de auto, een zakelijke aanschaf, dus daar kan ik niet nogmaals voor compenseren. Daarnaast liggen de tarieven van de publieke laadpalen meestal op zo'n 35 cent per kWh, dus dan heb je wel ongeveer de bandbreedte voor een fatsoenlijk tarief te pakken (tussen 27 en 35 cent per kWh, dus).
[/quote]

[ Voor 52% gewijzigd door de meester01 op 26-10-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
de meester01 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:43:
[...]

Is dat het bericht van 7 september waarin je aangeeft boven de werkelijke kostprijs te declareren aan de werkgever/zaak?
Onder andere, maar ik heb ook nog wat posts over de BTW aspecten...

Mijn doel met dat tarief is overigens juist wél de werkelijke kostprijs te hanteren, met bijbehorende argumentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Onder andere, maar ik heb ook nog wat posts over de BTW aspecten...

Mijn doel met dat tarief is overigens juist wél de werkelijke kostprijs te hanteren, met bijbehorende argumentatie.
Laadverliezen vinden toch plaats tussen de auto en de laadpaal (warmte)? Niet tussen de meterkast en de laadpaal?

Heb je ook een onderbouwing voor het vastrecht? Dat stijgt toch alleen als je gedwongen naar een opwaardering van 3 x 35A gaat? Of dat aan de orde in jouw situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de meester01 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Laadverliezen vinden toch plaats tussen de auto en de laadpaal (warmte)? Niet tussen de meterkast en de laadpaal?
Ik denk voornamelijk in de lader in de auto. Verliezen vanwege de omvorming van AC laadpaalspanning naar DC auto batterijspanning. Verder zijn er ook verliezen omdat de auto de batterij moet koelen of verwarmen.
Bij opladen met lage spanning (bijvoorbeeld met alleen zonnepanelen) zit je rond de 70% efficiency (bij mijn auto) en met 11kW en niet helemaal tot 100% zit je rond de 90% efficiency (maar mijn experimenten lopen nog :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

DonJuape schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:02:
[...]

Ik denk voornamelijk in de lader in de auto. Verliezen vanwege de omvorming van AC laadpaalspanning naar DC auto batterijspanning. Verder zijn er ook verliezen omdat de auto de batterij moet koelen of verwarmen.
Bij opladen met lage spanning (bijvoorbeeld met alleen zonnepanelen) zit je rond de 70% efficiency (bij mijn auto) en met 11kW en niet helemaal tot 100% zit je rond de 90% efficiency (maar mijn experimenten lopen nog :) ).
Ja oké, ik had moeten zeggen: in het traject tussen de laadpaal en de opslag in de accu ;)

Maar in mijn beleving kun je geen correctie loslaten op de stroomprijs voor laadverliezen als je uitgaat van de meter in je laadpaal of de meterkast (als je een aparte kwh meter op de laadpaal groep/groepen hebt).

Die prijsopslag is namelijk gewoon belast loon. Nou gaat het niet om wereldbedragen - stel 5000 kwh x 2 cent is honderd Euronen bruto - maar toch. Als dit bij een controle naar voren komt kun je uiteraard die € 100 nog in de WKR schuiven als je daar nog ruimte in hebt. Alhoewel denk ik dat je als belastingadviseur die WKR jaarlijks tot de laatste cent uitwringt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de meester01 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

Ja oké, ik had moeten zeggen: in het traject tussen de laadpaal en de opslag in de accu ;)

Maar in mijn beleving kun je geen correctie loslaten op de stroomprijs voor laadverliezen als je uitgaat van de meter in je laadpaal of de meterkast (als je een aparte kwh meter op de laadpaal groep/groepen hebt).

Die prijsopslag is namelijk gewoon belast loon. Nou gaat het niet om wereldbedragen - stel 5000 kwh x 2 cent is honderd Euronen bruto - maar toch. Als dit bij een controle naar voren komt kun je uiteraard die € 100 nog in de WKR schuiven als je daar nog ruimte in hebt. Alhoewel denk ik dat je als belastingadviseur die WKR jaarlijks tot de laatste cent uitwringt ;)
Ah dat is je punt. Eens. De kWh meter in je meterkast voor de laadpaal is een op een wat je van het net afneemt voor het opladen van de auto en het standby en operationeel vebruik van de laadpaal zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 18-10 16:29
DonJuape schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:43:
[...]

Dat de Zappi niet met passen en verrekening werkt is voor mij juist een voordeel. Hoef alleen de kabel in de auto te steken en klaar. Bij vertrek kabel er uit en klaar. Makkelijker kan niet lijkt mij.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Dat de Zappi niet met passen en verrekening werkt is voor mij juist een voordeel. Hoef alleen de kabel in de auto te steken en klaar. Bij vertrek kabel er uit en klaar. Makkelijker kan niet lijkt mij.
Voor mij ook precies zo (en de verrekening doe ik twee keer per jaar met de kWh meter). Mensen met een eNiro zijn gewoon heel praktische mensen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
mouse1277 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Hoe heb je dit nu opgelost? RJ11-RJ-11 kabeltje gekocht? En werkt dit?
Heb idd een rj11/rj11 kabel gekocht, dit werkt helaas niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Kan bij een paal met verrekening ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse1277
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 08:46
ApOE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

Heb idd een rj11/rj11 kabel gekocht, dit werkt helaas niet…
Oei, en nu? Heb je de vraag bij Easee neergelegd?

Xiaomi Mix Flip || CMF Watch Pro 2 || BMW iX3 High Executive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
de meester01 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:09:
[...]

De soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend.

Ik heb een leveringstarief per kWh van iets meer dan 27 cent. Dat is de basis. Daarnaast heb ik een vast leveringstarief ('vastrecht' zo je wilt) van iets van € 6,- per maand. Tussen de meterkast en de laadpaal zit een 5x2,5 mm² kabel, daar treed wel wat weerstandsverlies op, maar het is wellicht nog niet eens 1%, dat klopt. Iets belangrijker is het stand-by verbruik van mijn laadpaal (die constant aan is, met draadloze verbindingen en een regiment aan brandende LED's). Dit verbruik is ook niet opgenomen in de laadsessies.

Ik denk dus dat het werkelijk verbruik iets hoger is dan de laadpaal aangeeft. Om daarvoor te compenseren, zet ik het tarief iets hoger. Ik laad ongeveer 3000 kWh op jaarbasis, dus het gaat om iets van € 60. Daar ligt niemand wakker van, de Belastingdienst bij een controle ook niet.

Overigens is het een grijs gebied, de fiscus heeft nog geen echt standpunt ingenomen over de thuislaadtarieven en wanneer daar nu daadwerkelijk sprake is van "meer dan kostendekkend".. Ik vermoed dat er nog wat rechtspraak komt over exorbitante tarieven. Maar dat zijn niet die van mij of mijn klanten.. ;).

Ik wil nog wel een andere situatie schetsen, om even te duiden hoe complex het is of kan zijn. Stel jij hebt zelf een laadpaal gekocht, deze thuis geïnstalleerd, en nu kan Jan en Alleman er z'n auto stekkeren. Je bent natuurlijk Gekke Henkie niet, dus je hanteert een tarief van minimaal 35 cent of misschien zelfs nog iets meer.

Is hier sprake van de exploitatie van een vermogensbestanddeel, resultaat uit werkzaamheid? Inkomstenbelasting verschuldigd? Is dat ook afhankelijk van je ingestelde tarief? Is er sprake van een onderneming voor de BTW, dus BTW plicht? Je levert immers stroom. Hoe moet dit dan technisch, regelt je backoffice de selfbilling met BTW, ga je dan ook aangifte doen?

Dit zijn zaken die allemaal nog hun plek moeten krijgen in het recht. Ik heb de antwoorden niet, maar zou het wel kunnen beredeneren. Tot die tijd kun je er ook je voordeel mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Mbt de ondernemingsvraag denk ik dat je niet verder komt dan resultaat uit overige werkzaamheden. Voor een echte onderneming mis je de verschijningsvorm en de omvang van de te verrichten werkzaamheden/arbeid is te gering. In de praktijk zul je je paal gewoon aanmelden bij een laadinfra leverancier. Die zal eisen stellen dus geen zelfstandigheid. Maar er is naar alle waarschijnlijkheid wel een te verwachten voordeel (tenzij je midden in de rimboe woont) en je neemt deel aan het maatschappelijk verkeer.

Daar komt bij dat je iets 'verkoopt' dus een Box 3 exploitatie lijkt me niet zo snel aan de orde. Een hobby aspect is ook geen kapstok waar je het aan op kunt hangen.

Die btw opbrengst schuif je gewoon in de KOR en wordt dus niet in rekening gebracht tenzij je dat zelf graag wilt of de laadinfra leverancier dit verlangt. Eventuele KOR btw is dan wel belaste omzet maar daarmee vertel ik niets nieuws.

Zie, zo ingewikkeld is het allemaal niet maar om terug te komen op je eerste stelling denk ik dat een opslag van 3 cent te hoog is. Je kunt even alle groepen in huis uitzetten behalve de paal om te zien wat het sluipverbruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de meester01 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:47:
Mbt de ondernemingsvraag denk ik dat je niet verder komt dan resultaat uit overige werkzaamheden. Voor een echte onderneming mis je de verschijningsvorm en de omvang van de te verrichten werkzaamheden/arbeid is te gering. In de praktijk zul je je paal gewoon aanmelden bij een laadinfra leverancier. Die zal eisen stellen dus geen zelfstandigheid. Maar er is naar alle waarschijnlijkheid wel een te verwachten voordeel (tenzij je midden in de rimboe woont) en je neemt deel aan het maatschappelijk verkeer.

Daar komt bij dat je iets 'verkoopt' dus een Box 3 exploitatie lijkt me niet zo snel aan de orde. Een hobby aspect is ook geen kapstok waar je het aan op kunt hangen.

Die btw opbrengst schuif je gewoon in de KOR en wordt dus niet in rekening gebracht tenzij je dat zelf graag wilt of de laadinfra leverancier dit verlangt. Eventuele KOR btw is dan wel belaste omzet maar daarmee vertel ik niets nieuws.

Zie, zo ingewikkeld is het allemaal niet maar om terug te komen op je eerste stelling denk ik dat een opslag van 3 cent te hoog is. Je kunt even alle groepen in huis uitzetten behalve de paal om te zien wat het sluipverbruik is.
Het verschil tussen de kWh meter voor de paal en het door de paal zelf gerapporteerde verbruik ligt uiteraard ook aan het merk paal. Maar 3ct lijkt me inderdaad fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
de meester01 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:47:

Ik bedoelde met een 'exploitatie van een vermogensbestanddeel' niet box 3, maar de werkzaamheid (resultaat), overigens.

Maakt verder niet uit, ik kijk er hetzelfde naar als jij. De praktijk is echter anders, namelijk.

Ik ken een paar werknemers die voor eigen rekening een laadpaal laten plaatsen, zodat ze met de laadpas van hun leasemaatschappij/werkgever kunnen laden. Dan is het tarief wat je in rekening moet brengen t.b.v. de kostendekkendheid (of juist niet, dan is het dus resultaat) al heel anders qua bepaling. Denk aan de technische levensduur van de paal, etc.. Afhankelijk van je tarief en je kosten is er dus sprake van een resultaat of niet. Dit resultaat is in theorie belast in box 1, in de praktijk niet.

In theorie is er ook sprake van BTW-plicht, maar ook hier wordt dan vaak aan voorbij gegaan. Ja, het KAN onder de KOR vallen, maar daarvoor is er dus eerst wel sprake van BTW plicht. Dan kun je dus ook de BTW op de plaatsing van de laadpaal aftrekken. Maar, hoe ga je dan technisch met BTW leveren? De laadproviders zijn daar allemaal niet op ingericht. Gooi je ook nog zonnepanelen in de mix, dan is het fiscale btw-feest helemaal compleet.. :)

("KOR BTW" is geen belaste omzet trouwens, dat was de vroegere KOR, waar je een afdrachtvermindering kreeg. Die bestaat nu niet meer, het is nu simpelweg een administratieve vrijstelling.)

Je versimpelt nu, maar door wat nuances kan de uitkomst anders zijn.

Ik hanteer in ieder geval een kleine opslag op mijn leveringstarief en heb daar goede argumenten voor. Ik zie de discussie met de inspecteur graag tegemoet. Het is niet zwart-wit. Daar waar iets grijs is, kun je prima het randje opzoeken. Als de inspecteur van mening is dat het anders is, kan ie daar een correctie voor opleggen. Het is niet 'bewust fout'. Een tarief van 40 cent waar je kostprijs 22 cent is, zou dat al wat meer zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Ik bedoelde met een 'exploitatie van een vermogensbestanddeel' niet box 3, maar de werkzaamheid (resultaat), overigens.

Maakt verder niet uit, ik kijk er hetzelfde naar als jij. De praktijk is echter anders, namelijk.

Ik ken een paar werknemers die voor eigen rekening een laadpaal laten plaatsen, zodat ze met de laadpas van hun leasemaatschappij/werkgever kunnen laden. Dan is het tarief wat je in rekening moet brengen t.b.v. de kostendekkendheid (of juist niet, dan is het dus resultaat) al heel anders qua bepaling. Denk aan de technische levensduur van de paal, etc.. Afhankelijk van je tarief en je kosten is er dus sprake van een resultaat of niet. Dit resultaat is in theorie belast in box 1, in de praktijk niet.

In theorie is er ook sprake van BTW-plicht, maar ook hier wordt dan vaak aan voorbij gegaan. Ja, het KAN onder de KOR vallen, maar daarvoor is er dus eerst wel sprake van BTW plicht. Dan kun je dus ook de BTW op de plaatsing van de laadpaal aftrekken. Maar, hoe ga je dan technisch met BTW leveren? De laadproviders zijn daar allemaal niet op ingericht. Gooi je ook nog zonnepanelen in de mix, dan is het fiscale btw-feest helemaal compleet.. :)

("KOR BTW" is geen belaste omzet trouwens, dat was de vroegere KOR, waar je een afdrachtvermindering kreeg. Die bestaat nu niet meer, het is nu simpelweg een administratieve vrijstelling.)

Ik hanteer in ieder geval een kleine opslag op mijn leveringstarief en heb daar goede argumenten voor. Ik zie de discussie met de inspecteur graag tegemoet. Het is niet zwart-wit. Daar waar iets grijs is, kun je prima het randje opzoeken. Als de inspecteur van mening is dat het anders is, kan ie daar een correctie voor opleggen. Het is niet 'bewust fout'. Een tarief van 40 cent waar je kostprijs 22 cent is, zou dat al wat meer zijn...
Interessant. Ik ben werknemer en ik heb voor eigen rekening een laadpaal geplaatst en krijg daarom (verdeeld over 48 maanden) EUR 2000,- extra salaris omdat ik de laadpaal niet heb laten regelen door de leasemaatschappij. Als ik dat wel had gedaan moest ik EUR 2000,- aan "accesoires" opvoeren in de leaseovereenkomst.
M.b.t. de tarieven declareer ik, net als mijn collega's in dezelfde situatie, het aantal kWh (op de kWh meter voor de laadpaal) aan de leasemaatschappij met het tarief van mijn energiemaatschappij zonder opslag. Ik weet eigenlijk niet wat het tarief is voor de collega's die wel de laadpaal hebben laten regelen door de LM en nu met een The New Motion pasje automatisch declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:33
Ondertussen de Zappi 2 een week in gebruik, bij het Eco+ laden heb ik een paar keer gehad dat hij stopt met laden en dan krijg ik de melding "Laden uitgesteld". In de handleiding staat dan dat de auto de laadpaal overrulet.. wat kan ik hieraan doen? Ik rij met een Skoda Enyaq, in de auto-app zelf zeer gelimiteerde opties qua laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-10 20:08
Cloclo100 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:41:
Ondertussen de Zappi 2 een week in gebruik, bij het Eco+ laden heb ik een paar keer gehad dat hij stopt met laden en dan krijg ik de melding "Laden uitgesteld". In de handleiding staat dan dat de auto de laadpaal overrulet.. wat kan ik hieraan doen? Ik rij met een Skoda Enyaq, in de auto-app zelf zeer gelimiteerde opties qua laden.
De Eco+ mode werkt niet voor een VW/Skoda e-voertuig.
Zie ook:
https://myenergi.info/vw-ev-s-and-eco-t2447.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

JanHenk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:21:
[...]
Klopt, een forumdiscussie voeren vanaf een iPhone is niet het medium of het middel om een verhaal neer te zetten waarin alle invalshoeken belicht worden los van het gegeven dat het mij doorgaans aan motivatie ontbreekt om alles helemaal uit te schrijven ;)

Het zal zoals gewoonlijk wel meevallen en totdat er beleid komt kun je inderdaad een vrije interpretatie hanteren. Maar het viel me op dat je opslag wat ruimer was dan je argumenten onderbouwden vandaar dat ik even inhaakte. Het is altijd interessant zo'n discussie.

Mijn BV gaat de laadpaal betalen dus met de BTW aftrek komt het wel goed. Aansluitend ga ik mijn zonnestroom doorbelasten. Met wat creatieve onderbouwing kom ik al snel aan €0,35 / kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
de meester01 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:06:
[...]

Klopt, een forumdiscussie voeren vanaf een iPhone is niet het medium of het middel om een verhaal neer te zetten waarin alle invalshoeken belicht worden los van het gegeven dat het mij doorgaans aan motivatie ontbreekt om alles helemaal uit te schrijven ;)
Precies, dat was óók mijn punt, het is niet zo makkelijk als soms wordt gesteld.
Mijn BV gaat de laadpaal betalen dus met de BTW aftrek komt het wel goed. Aansluitend ga ik mijn zonnestroom doorbelasten. Met wat creatieve onderbouwing kom ik al snel aan €0,35 / kWh ;)
En hoe kom je daar dan op? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

JanHenk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:15:
[...]
En hoe kom je daar dan op? :)
Ik hanteer een gewogen gemiddelde van de prijzen die andere aanbieders hanteren waarin ik het gemak, de veiligheid en de tijdsbesparing verdisconteer van het laden op mijn met camera toezicht beveiligde oprit.

Tevens saldeer ik het risico van het wegvallen van de salderingsregeling :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:34:
[...]

Interessant. Ik ben werknemer en ik heb voor eigen rekening een laadpaal geplaatst en krijg daarom (verdeeld over 48 maanden) EUR 2000,- extra salaris omdat ik de laadpaal niet heb laten regelen door de leasemaatschappij. Als ik dat wel had gedaan moest ik EUR 2000,- aan "accesoires" opvoeren in de leaseovereenkomst.
Dat is juist onaantrekkelijk. Je kunt als werkgever beter voor € 2.000 de accessoires in het leasetarief laten verwerken, dan € 2.000 nettoloon gaan bruteren. Dus die keuze begrijp ik niet zo goed.
M.b.t. de tarieven declareer ik, net als mijn collega's in dezelfde situatie, het aantal kWh (op de kWh meter voor de laadpaal) aan de leasemaatschappij met het tarief van mijn energiemaatschappij zonder opslag. Ik weet eigenlijk niet wat het tarief is voor de collega's die wel de laadpaal hebben laten regelen door de LM en nu met een The New Motion pasje automatisch declareren.
Ja, leuk om eens tarieven te gaan vergelijken ;)

Dat is ook wel een beetje het lastige in deze discussie. Nu de energieprijzen alle kanten opschieten, kan het zo zijn dat jij nu thuis 22 cent per kWh betaalt (of misschien zelfs wel niets, als je een stroomoverschot hebt). Daarentegen heeft je collega misschien wel een contract voor 40 cent per kWh, als die recent is afgesloten.

Wat is dan een tarief waarbij je kunt stellen, dat is "kostendekkend"? Moet ik daarvoor naar de huidige prijzen kijken, het werkelijke contracttarief, wel of niet zonnepanelen meenemen, etc.

Daar is nog geen richtlijn voor gegeven.
de meester01 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Ik hanteer een gewogen gemiddelde van de prijzen die andere aanbieders hanteren waarin ik het gemak, de veiligheid en de tijdsbesparing verdisconteer van het laden op mijn met camera toezicht beveiligde oprit.

Tevens saldeer ik het risico van het wegvallen van de salderingsregeling :+
Jouw argumentatie is dus nog een stukje "verder van huis" dan wat ik stel, eigenlijk. Maakt verder niet uit, het is wat ik zojuist hierboven ook zeg; er zijn veel verschillende situaties en uitgangspunten denkbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door JanHenk op 27-10-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Dat is juist onaantrekkelijk. Je kunt als werkgever beter voor € 2.000 de accessoires in het leasetarief laten verwerken, dan € 2.000 nettoloon gaan bruteren. Dus die keuze begrijp ik niet zo goed.
Daarvoor snap ik er nog te weinig van. Ik wilde graag een Zappi en de installateur moest nog meer doen (voorbereiding 3-fase met complicerende factoren). Ik krijg dan € 2.000,- meer terug (bruto?) van mijn leasebudget zonder gevolgen voor de bijtelling. Hoe dat dan met buto/netto zat heb ik me niet in verdiept eigenlijk. Of bedoel je dat deze constructie voor mijn werkgever ongunstig is? Daar heb ik geen problemen mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:33
DJ-B schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:06:
[...]

De Eco+ mode werkt niet voor een VW/Skoda e-voertuig.
Zie ook:
https://myenergi.info/vw-ev-s-and-eco-t2447.html
Die heeft zondag heel de dag perfect gewerkt hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:41:
Is op die momenten je zonnepanelen overschot soms minder dan ongeveer 1,4kW? Je auto kan namelijk niet laden onder 1,4kW (per fase), dat is een EV standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
Cloclo100 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Die heeft zondag heel de dag perfect gewerkt hoor..
Lees even het de forum post door. Daarin staat dat de VW ID.3 en de Skoda Enyaq na een tijdje in slaap vallen wanneer er een periode geen stroom wordt geladen.
Het probleem is dat de auto's niet meer uit 'slaap' komen. De enige oplossing is om de deuren te ontgrendelen en weer te vergrendelen of de laadkabel te verwijderen en weer te plaatsen.

Probleem ligt bij VAG, die zijn op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DJ-B schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Lees even het de forum post door. Daarin staat dat de VW ID.3 en de Skoda Enyaq na een tijdje in slaap vallen wanneer er een periode geen stroom wordt geladen.
Het probleem is dat de auto's niet meer uit 'slaap' komen. De enige oplossing is om de deuren te ontgrendelen en weer te vergrendelen of de laadkabel te verwijderen en weer te plaatsen.

Probleem ligt bij VAG, die zijn op de hoogte.
O echt?

Ik heb dat nog niet meegemaakt, hoe lang zou dat duren voor die slaapstand is ingeschakeld? Ik gebruik altijd uitgesteld laden; dus om 18:00 inpluggen en om 23:00 beginnen met laden. Uitgesteld door de laadpaal, overigens. Dat werkt altijd prima. Blijkbaar is die 5 uur niet genoeg om die slaapstand in te schakelen, dus?

(Enyaq hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-10 12:19
Kan iemand mij vertellen wat er gebeurd wanneer je de stekker uit de auto haalt, terug hangt en wegrijdt? Dus zonder de laadpas aan te bieden?

Ik zie vast beren die er niet zijn maar lijkt me enorm irritant steeds die pas weer uit de auto te halen, aan te bieden en weer terug te leggen. Bij starten laden en stoppen laden.

En terug leggen zal wel moeten, je kan bij Eneco immers niet zomaar een 2de pas krijgen. Wat dat betreft zou het perfect zijn als je Eneco laadpas te klonen is naar een sleutelhanger!

Verplaatst, stond in verkeerde topic.

[ Voor 4% gewijzigd door deepbass909 op 27-10-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
JanHenk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

O echt?

Ik heb dat nog niet meegemaakt, hoe lang zou dat duren voor die slaapstand is ingeschakeld? Ik gebruik altijd uitgesteld laden; dus om 18:00 inpluggen en om 23:00 beginnen met laden. Uitgesteld door de laadpaal, overigens. Dat werkt altijd prima. Blijkbaar is die 5 uur niet genoeg om die slaapstand in te schakelen, dus?

(Enyaq hier)
Ik heb zelf (nog) geen Zappi v2, maar weet dat dit probleem alleen speelt met laden in ECO+ mode.
Zie ook: https://myenergi.info/vw-ev-s-and-eco-t2447.html

Heb verder geen details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico.deranter
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik zou verwachten dat je die enkel gebruikt bij het starten (disclaimer: mijn laadpaal is nog in bestelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-10 11:09
Inspired schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Kan bij een paal met verrekening ook gewoon.
Situatie bij mij is als volgt.
De laadpaal is aangelegd (Alfen) en 'werkend'. Mijn auto komt pas begin December en pas 5 dagen ervoor krijg ik mijn zakelijke laadpas.
Nu willen we een tweedehands PHEV kopen, die we wellicht over 1-2 weken dan hebben (dus voordat ik mijn zakelijke auto en pas heb).
Kan ik een andere auto gewoon zo inpluggen? Bij de installatie hield de beste man een pasje bij het apparaat om te laden en af te melden.

Als ik een pasje nodig heb, en ik een ENGIE/New Motion pas aanvraag, waarom zou ik hem moeten aanbieden aan de laadpaal. Ik betaal toch mijn eigen stroom? Het is geen openbaar laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Klinkschakel schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Situatie bij mij is als volgt.
De laadpaal is aangelegd (Alfen) en 'werkend'. Mijn auto komt pas begin December en pas 5 dagen ervoor krijg ik mijn zakelijke laadpas.
Nu willen we een tweedehands PHEV kopen, die we wellicht over 1-2 weken dan hebben (dus voordat ik mijn zakelijke auto en pas heb).
Kan ik een andere auto gewoon zo inpluggen? Bij de installatie hield de beste man een pasje bij het apparaat om te laden en af te melden.

Als ik een pasje nodig heb, en ik een ENGIE/New Motion pas aanvraag, waarom zou ik hem moeten aanbieden aan de laadpaal. Ik betaal toch mijn eigen stroom? Het is geen openbaar laadpunt.
Ik weet even niet hoe het bij Alfen zit. Welk back-end heb je? Ik kan gewoon een tweede pas toevoegen en op nul cent zetten. Dan moet je een pas gebruiken die verder geen opslag heeft of kosten per sessie. Je wilt straks wel dat je zakelijke kWh's vergoed worden dus je moet wel met een pasje gaan werken als je ook nog prive gaat laden. Ik laad alleen zakelijk dus bij mij komen alle sessies op conto van de laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
markiep schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:37:
Kan iemand mij vertellen wat er gebeurd wanneer je de stekker uit de auto haalt, terug hangt en wegrijdt? Dus zonder de laadpas aan te bieden?

Ik zie vast beren die er niet zijn maar lijkt me enorm irritant steeds die pas weer uit de auto te halen, aan te bieden en weer terug te leggen. Bij starten laden en stoppen laden.

En terug leggen zal wel moeten, je kan bij Eneco immers niet zomaar een 2de pas krijgen. Wat dat betreft zou het perfect zijn als je Eneco laadpas te klonen is naar een sleutelhanger!

[mbr]Verplaatst, stond in verkeerde topic.[/]
Bij mijn TNM paal hoeft dat in ieder geval niet. Volgens mij bij geen enkele paal. Bij disconnect zal de paal de sessie gewoon afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Inspired schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:37:
[...]

Ik weet even niet hoe het bij Alfen zit. Welk back-end heb je? Ik kan gewoon een tweede pas toevoegen en op nul cent zetten. Dan moet je een pas gebruiken die verder geen opslag heeft of kosten per sessie. Je wilt straks wel dat je zakelijke kWh's vergoed worden dus je moet wel met een pasje gaan werken als je ook nog prive gaat laden. Ik laad alleen zakelijk dus bij mij komen alle sessies op conto van de laadpas.
Dank je wel voor je antwoord. Ik weet niet welke backend ik heb, ik heb namelijk nog geen toegang tot de portal. Kan het Leaseplan Energy zijn? Er is een Leaseplan logo in mijn display.
EDIT: ik heb een verdwaalde mail gevonden en mijn backend is Allego. Ik kan er passen in toevoegen enzo.

Maar eigenlijk bevestig je dat ik een pas nodig heb om de paal te activeren? Dus als ik mijn andere auto krijg en nog geen toegang tot mijn portal (em een eventuele extra pas toe te voegen) kan ik niet thuis laden?

[ Voor 5% gewijzigd door Klinkschakel op 27-10-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Klinkschakel schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:51:
[...]

Dank je wel voor je antwoord. Ik weet niet welke backend ik heb, ik heb namelijk nog geen toegang tot de portal. Kan het Leaseplan Energy zijn? Er is een Leaseplan logo in mijn display.
EDIT: ik heb een verdwaalde mail gevonden en mijn backend is Allego. Ik kan er passen in toevoegen enzo.

Maar eigenlijk bevestig je dat ik een pas nodig heb om de paal te activeren? Dus als ik mijn andere auto krijg en nog geen toegang tot mijn portal (em een eventuele extra pas toe te voegen) kan ik niet thuis laden?
Tenzij je dit aan kunt passen in de portal. Bij een NM paal kun je dit wel aanpassen. Maar zou gewoon even een gratis laadpas aanvragen. Dat is de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Changie
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:16
Ik wil graag prive een laadpaal neer laten zetten. Ik heb zonnepanelen en krijg straks de hyundai ioniq 5. Ik zat zelf te denken aan de zappi v2. Ik heb een offerte van evservice. Maar lees ook wat slechtere reviews. Ik las hier ook ergens laderthuis. Iemand een goede ervaring met deze of gene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Changie schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:22:
Ik wil graag prive een laadpaal neer laten zetten. Ik heb zonnepanelen en krijg straks de hyundai ioniq 5. Ik zat zelf te denken aan de zappi v2. Ik heb een offerte van evservice. Maar lees ook wat slechtere reviews. Ik las hier ook ergens laderthuis. Iemand een goede ervaring met deze of gene?
Ik heb goede ervaringen met laderthuis.nl Ook na plaatsing zijn ze goed bereikbaar en helpen je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:43
Ik heb op marktplaats een NewMotion Home Advance 22kw laadpaal gekocht. Nu heb ik hem aangesloten op 1 fase op L1. Als ik de stroom erop zet dan start hij niet. De kwh meter gaat wel aan, maar de rest van de paal blijft uit. Uit de kwh meter komt wel spanning richting de printplaat. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Op de test site van NM charge Portal zie ik dat hij online was tot het moment dat hij verstuurd is naar mij. Hij werkte in ieder geval nog wel.

Hij doet het. Blijkbaar moet je hem toch niet op L1 aansluiten, maar op L3. Of de labels in de laadpaal kloppen niet :/

[ Voor 30% gewijzigd door Opperhoof op 27-10-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:16
Opperhoof schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:52:
Ik heb op marktplaats een NewMotion Home Advance 22kw laadpaal gekocht. Nu heb ik hem aangesloten op 1 fase op L1. Als ik de stroom erop zet dan start hij niet. De kwh meter gaat wel aan, maar de rest van de paal blijft uit. Uit de kwh meter komt wel spanning richting de printplaat. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Op de test site van NM charge Portal zie ik dat hij online was tot het moment dat hij verstuurd is naar mij. Hij werkte in ieder geval nog wel.

Hij doet het. Blijkbaar moet je hem toch niet op L1 aansluiten, maar op L3. Of de labels in de laadpaal kloppen niet :/
Je moet m aansluiten op de klemmen strook. L2 en l3 gaan rechtstreeks onder de kWh meter als t goed is.

Het kan zijn dat ze de fases onder de kWh meter verwisseld hebben als t een installatie was met meerdere laadstations.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-10 13:02
Lange vraag kort: Kan ik een Volvo XC90 laden met een tesla Wallcharger?

Korte vraag lang:
Wij hebben een Model 3 die zakelijk gebruikt wordt en dus een eigen laadpaal met kWh meter heeft. We hebben nu privé een Volvo XC90 gekocht ik die ik graag met een vaste laadpaal/kabel op wil laden. Die moet dan weer op een eigen groep komen om zakelijk en privé gebruik te scheiden. De kabelgoot ligt er al en de meterkast is er op voorbereid.

Nou lijkt het mij het mooiste om er een 2e Tesla Wallcharger naast te hangen. Oftewel, kan ik een Volvo XC90 laden met een Tesla Wallcharger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Noxa schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:30:

Korte vraag lang:
Wij hebben een Model 3 die zakelijk gebruikt wordt en dus een eigen laadpaal met kWh meter heeft. We hebben nu privé een Volvo XC90 gekocht ik die ik graag met een vaste laadpaal/kabel op wil laden. Die moet dan weer op een eigen groep komen om zakelijk en privé gebruik te scheiden. De kabelgoot ligt er al en de meterkast is er op voorbereid.

Nou lijkt het mij het mooiste om er een 2e Tesla Wallcharger naast te hangen. Oftewel, kan ik een Volvo XC90 laden met een Tesla Wallcharger?
Ja, dat kan zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Korte vraag lang:

Lijkt mij ook dat dat kan. Let er even op dat je een Gen3 Tesla Wallcharger koopt anders heb je DC lekstroom aardlekschakelaar in je meterkast nodig. Dat is niet hetzelfde als de aardlekschakelaar die je nu (neem ik aan) op die groep hebt zitten. Deze is extra nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUFf5jrMcRwNrK3Ougq75FyDTuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/03MXhTTTNsTm3XKEyM82THYb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel

Korte vraag lang:

Waarom zou je twee chargers willen plaatsen tbv scheiden prive/zakelijk? Dat zou toch moeten kunnen via de backoffice? Zie mijn vraag gisteren.

Anders is als je twee auto's wilt kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Klinkschakel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

Waarom zou je twee chargers willen plaatsen tbv scheiden prive/zakelijk? Dat zou toch moeten kunnen via de backoffice? Zie mijn vraag gisteren.

Twee aparte is voordeliger en praktischer met twee auto's. Plus, als je al één TWC hebt hangen snap ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nice! Voor zover ik begrijp kan de Volvo max 3,7kW aan. Moet ik de ampere dan aanpassen in de Wallcharger? Of kan ik die net als bij de Tesla op 16A zetten en neemt de Volvo dan af wat ze nodig heeft?

Ik overweeg, ondanks dat het niet nodig is, er gelijk een 3-Fase aansluiting te laten leggen. De toekomst komt er vast een volledig elektrische auto voor in de plaats.
DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:37:
[...]

Lijkt mij ook dat dat kan. Let er even op dat je een Gen3 Tesla Wallcharger koopt anders heb je DC lekstroom aardlekschakelaar in je meterkast nodig. Dat is niet hetzelfde als de aardlekschakelaar die je nu (neem ik aan) op die groep hebt zitten. Deze is extra nodig.
[Afbeelding]
Er zit nu een aardlek type B voor. En de walconnector die we nu hebben is ook een Gen.3 model.
Klinkschakel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:39:
[...]

We gaan 2 auto's tegelijk opladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Noxa op 28-10-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Noxa schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:41:
[...]

Nice! Voor zover ik begrijp kan de Volvo max 3,7kW aan. Moet ik de ampere dan aanpassen in de Wallcharger? Of kan ik die net als bij de Tesla op 16A zetten en neemt de Volvo dan af wat ze nodig heeft?

Ik overweeg, ondanks dat het niet nodig is, er gelijk een 3-Fase aansluiting te laten leggen. De toekomst komt er vast een volledig elektrische auto voor in de plaats.

[...]

Er zit nu een aardlek type B voor. En de walconnector die we nu hebben is ook een Gen.3 model.
Volvo zal gewoon max 16A pakken. Dus de TWC kun je ook gewoon op 16A instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Inspired schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Volvo zal gewoon max 16A pakken. Dus de TWC kun je ook gewoon op 16A instellen.
Top. Ga ik vast een offerte bij de Electricien aanvragen en een TWC bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-10 22:34
Hmm.. ik heb nu al twee installateurs aan de telefoon gehad die mij vertelden dat zij de service van Zappi (MyEnergi) heel slecht vonden.
Krijg nu een aanbieding voor een Wallbox Pulsar Plus.

Zijn er meer die dit soort geluiden horen? Voor het beeld, ik heb er twee gebeld die bij Zappi op de website stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tukker87 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:46:
Hmm.. ik heb nu al twee installateurs aan de telefoon gehad die mij vertelden dat zij de service van Zappi (MyEnergi) heel slecht vonden.
Krijg nu een aanbieding voor een Wallbox Pulsar Plus.

Zijn er meer die dit soort geluiden horen? Voor het beeld, ik heb er twee gebeld die bij Zappi op de website stonden.
Mijn installateur vond de service prima (hij heeft ter voorbereiding van de installatie een paar keer met ze gebeld). Helpdesk reageert (meestal) snel en altijd deskundig en ook op het zeer uitgebreide forum wordt snel gereageerd.
Eergisteren hebben ze binnen ongeveer 5 uur na de melding op het forum nieuwe firmware gereleased i.v.m. een daylight saving time probleem met de tijdsaanduiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:50
Ik ben bezig om onderdelen voor de meterkast om de laadpaal aan te sluiten. Echter heeft Eaton geen alamat 32A in Type B karakteristiek.

Wat adviseren jullie? Is Type C goed of toch overstappen op gescheiden modules of alleen een automaat aangezien de aardlek ook al in de paal zit
Pagina: 1 ... 93 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen