Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik heb een Eaton 32A alamat voor de paal met type A aardlek (de "gewone" aardlek dus) en C uitschakelkarakteristiek. Type B aardlek is DC lekstroombeveiliging en zit meestal in de paal tegenwoordig. Type B aardlek bestaan (nog) niet in een alamat combinatie.rroetenberg schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:09:
Ik ben bezig om onderdelen voor de meterkast om de laadpaal aan te sluiten. Echter heeft Eaton geen alamat 32A in Type B karakteristiek.
Wat adviseren jullie? Is Type C goed of toch overstappen op gescheiden modules of alleen een automaat aangezien de aardlek ook al in de paal zit
[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 28-10-2021 10:24 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Een laadsessie later starten werkt volgens mij altijd prima.JanHenk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 14:34:
Ik heb dat nog niet meegemaakt, hoe lang zou dat duren voor die slaapstand is ingeschakeld? Ik gebruik altijd uitgesteld laden; dus om 18:00 inpluggen en om 23:00 beginnen met laden. Uitgesteld door de laadpaal, overigens. Dat werkt altijd prima. Blijkbaar is die 5 uur niet genoeg om die slaapstand in te schakelen, dus?
Wat (afhankelijk van de auto) niet werkt is het volgende scenario. Je wil 100% laden op stroom uit je PV installatie, de laadpaal start dus pas bij genoeg opbrengst en stopt weer als de opbrengst te weinig is. Je sluit de EV aan (al dan niet gelijk) gaat de laadpaal aan de EV doorgeven dat er geladen mag worden en met welk vermogen. Na verloop van tijd komt er een wolk voor de zon en de opbrengst van je PV installatie wordt zo laag dat de laadpaal de laadsessie onderbreekt. Tot zover geen probleem. Na een tijdje is de wolk verdwenen en leveren je PV panelen weer genoeg op. De laadpaal geeft aan de EV door dat er weer geladen mag worden en met welk vermogen. Hier begint dan het probleem. Er zijn dan auto's waarbij als de "pauze" in het laden te lang heeft geduurd nooit meer starten met daadwerkelijk laden.
Ik weet eerlijk gezegd niet zeker hoe lang die pauze dan geweest moet zijn, maar er staat me bij dat het iets is als een half uur.
Ik ben ook verbaasd, gezien de populairiteit hier op het forum en online reviews.DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:04:
[...]
Mijn installateur vond de service prima (hij heeft ter voorbereiding van de installatie een paar keer met ze gebeld). Helpdesk reageert (meestal) snel en altijd deskundig en ook op het zeer uitgebreide forum wordt snel gereageerd.
Eergisteren hebben ze binnen ongeveer 5 uur na de melding op het forum nieuwe firmware gereleased i.v.m. een daylight saving time probleem met de tijdsaanduiding.
Blijft dus gissen...
Check. Ik bedoelde inderdaad een alamat combinatie. Dan ga ik ook gewoon voor de type A alamat met C uitschakelkarakteristiekDonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:15:
[...]
Ik heb een Eaton 32A alamat voor de paal met type A aardlek (de "gewone" aardlek dus) en C uitschakelkarakteristiek. Type B aardlek is DC lekstroombeveiliging en zit meestal in de paal tegenwoordig. Type B aardlek bestaan (nog) niet in een alamat combinatie.
Ik ben installateur en kan echt niks op of aanmerken op de service van myenergi. De mensen die achter de telefoon zitten hebben ook echt kennis van zaken en als er eens een defect is word dit snel opgelost.Tukker87 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:46:
Hmm.. ik heb nu al twee installateurs aan de telefoon gehad die mij vertelden dat zij de service van Zappi (MyEnergi) heel slecht vonden.
Krijg nu een aanbieding voor een Wallbox Pulsar Plus.
Zijn er meer die dit soort geluiden horen? Voor het beeld, ik heb er twee gebeld die bij Zappi op de website stonden.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Flauwekulletje natuurlijk maar goed, als de grens er niet is moet je hem opzoeken toch? Zolang je maar een pleitbaar standpunt hebt loop je weinig risico. Zeker met het gebrek aan controle uren bij de fiscusJanHenk schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 13:21:
Jouw argumentatie is dus nog een stukje "verder van huis" dan wat ik stel, eigenlijk. Maakt verder niet uit, het is wat ik zojuist hierboven ook zeg; er zijn veel verschillende situaties en uitgangspunten denkbaar.
Ik heb trouwens even opgezocht wat mijn nieuwe laadpaal verbruikt en dat is in standby 3 watt per uur.
Hier ook een installateur die slechte ervaringen had met Zappi. Maar of dat echt representatief is weet ik niet, misschien had hij wel meer marge op een Alfen. Of is het anecdotisch.Tukker87 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:46:
Hmm.. ik heb nu al twee installateurs aan de telefoon gehad die mij vertelden dat zij de service van Zappi (MyEnergi) heel slecht vonden.
Krijg nu een aanbieding voor een Wallbox Pulsar Plus.
Zijn er meer die dit soort geluiden horen? Voor het beeld, ik heb er twee gebeld die bij Zappi op de website stonden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Het probleem doet zich voor wanneer bovenstaande situatie meerdere keren heeft plaats gevonden.JeroenE schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 10:24:
[...]
Een laadsessie later starten werkt volgens mij altijd prima.
Wat (afhankelijk van de auto) niet werkt is het volgende scenario. Je wil 100% laden op stroom uit je PV installatie, de laadpaal start dus pas bij genoeg opbrengst en stopt weer als de opbrengst te weinig is. Je sluit de EV aan (al dan niet gelijk) gaat de laadpaal aan de EV doorgeven dat er geladen mag worden en met welk vermogen. Na verloop van tijd komt er een wolk voor de zon en de opbrengst van je PV installatie wordt zo laag dat de laadpaal de laadsessie onderbreekt. Tot zover geen probleem. Na een tijdje is de wolk verdwenen en leveren je PV panelen weer genoeg op. De laadpaal geeft aan de EV door dat er weer geladen mag worden en met welk vermogen. Hier begint dan het probleem. Er zijn dan auto's waarbij als de "pauze" in het laden te lang heeft geduurd nooit meer starten met daadwerkelijk laden.
Ik weet eerlijk gezegd niet zeker hoe lang die pauze dan geweest moet zijn, maar er staat me bij dat het iets is als een half uur.
De auto *lijkt* dan te denken aan een defecte/niet goed functionerende lader te hangen en blokkeert het.
Vermoedelijk gaat het inplannen van een laadsessie goed omdat er na het inpluggen 1x (in de nacht) gestart wordt met laden en niet elke keer aan/uit aan/uit aan/uit.
Je mist niets, helemaal eensde meester01 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:26:
Maar zolang je kunt salderen ga je toch niet klieren met de Zappi Eco+ of Eco mode? Dan ram je hem erin en ga je toch gewoon laden ongeacht de opbrengst? of mis ik iets?
Om wederom een andere Tweaker te quoten "mijn groene hart bloedt". We moeten er m.i. naar toe dat we gaan laden als er een overschot groene energie is. Daarom heeft het zin om je eigen zonnestroom te laden en/of je auto tussen 1:00 en 6:00 op te laden want dan is er meestal ook een overschot energie op het net.de meester01 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:26:
Maar zolang je kunt salderen ga je toch niet klieren met de Zappi Eco+ of Eco mode? Dan ram je hem erin en ga je toch gewoon laden ongeacht de opbrengst? of mis ik iets?
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Nu hebben we hier op tweakers wel eens de instelling 'niet omdat het moet maar omdat het kan' maar als mijn auto straks komt in december dan prik ik de laadkabel er in en gaan met die hap, ongeacht het tijdstip. Dag en nacht tarief scheelt 50-60 cent per laadbeurt en op 5.000kWh nog steeds maar 7-8 tientjes per jaar.
Dat heb ik er wel voor over om gewoon altijd een afgetopte accu te hebben op het moment dat de stemmen in hoofd vinden dat ik met de auto op pad moet
Had ik al gezegd dat mijn energiecontract nog 26 maanden loopt @ 17,6 en 19,3 cent per kWh

Hoe het precies zit weet ik niet. Ik dacht dat het met 1 pauze ook al kon gebeuren. Een auto die wel actief is, maar niet laadt verbruikt natuurlijk wel energie. Dus ik snap prima dat er dan iets is wat na een tijdje de auto "in slaap" laat vallen om te voorkomen dat je accu leeg loopt terwijl je aan een lader hangt, maar niet kan laden.DJ-B schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:23:
Het probleem doet zich voor wanneer bovenstaande situatie meerdere keren heeft plaats gevonden.
De auto *lijkt* dan te denken aan een defecte/niet goed functionerende lader te hangen en blokkeert het.
Ja, als je laadpaal pas een signaal geeft midden in de nacht dan is dat voor de auto waarschijnlijk niet anders dan dat iemand net op dat moment de stekker er in steekt. Er zal wel iets zitten wat op het moment van die detectie de auto wakker maakt.Vermoedelijk gaat het inplannen van een laadsessie goed omdat er na het inpluggen 1x (in de nacht) gestart wordt met laden en niet elke keer aan/uit aan/uit aan/uit.
Het niet meer willen laden na de pauze van hierboven is meestal ook op te lossen door de stekker er uit en er in te doen. Dan is er blijkbaar weer een nieuw "we zijn aangesloten op een actieve laadpaal" signaal waardoor het laden weer kan beginnen.
Mijn groene hart vindt zijn oorsprong in het 'green' in mijn portemonneeDonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:32:
[...]
Om wederom een andere Tweaker te quoten "mijn groene hart bloedt". We moeten er m.i. naar toe dat we gaan laden als er een overschot groene energie is. Daarom heeft het zin om je eigen zonnestroom te laden en/of je auto tussen 1:00 en 6:00 op te laden want dan is er meestal ook een overschot energie op het net.
Mijn woning uit de eighties heb ik stevig na-geïsoleerd rondom, vloerverwarming/LTV, verwarmen met de airco, infrarood panelen, 26 zonnepanelen, overal led etc etc. Alles bij elkaar - ex de auto - staat de meter al op € 35.000. Energie/gasverbruik voor de zonnepanelen al met 10% respectievelijk 30% omlaag sinds aankoop 5 jaar geleden. Deels comfort, deels besparing. Dat moet echter niet gepaard gaan met minder functionaliteit.
Maar goed, het staat ieder vrij om de Zappi in te zetten zoals men wenst. Respect alom van mijn kant.
Maar mijn solar kilowattjes vinden echt hun weg wel naar een afnemer. Op dit moment verbruik ik 2 kwh negatief dus er zal wel iemand anders zijn die het opmaakt. Dat komt niet in een elektrisch stuwmeer terecht waar de kilowattjes in rijen van 4 staan opgesteld tot een afnemer zich meldt toch?
Wellicht na het vermoorden van de salderingsregeling ga ik op zaterdag, zondag en woensdag als de EV voor de deur staat trachten wat zonnestraaltjes in de accu te krijgen maar voorlopig ga ik daar niet mee klieren. Het is een leuke gedachte maar meer is het dat op dit moment niet voor mij
Dat valt nog te bezien. De ANWB is al begonnen met variabele tarieven (per uur) en die prijsverschillen hebben echt wel te maken met vraag en aanbod:de meester01 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:42:
[...]
Maar mijn solar kilowattjes vinden echt hun weg wel naar een afnemer. Op dit moment verbruik ik 2 kwh negatief dus er zal wel iemand anders zijn die het opmaakt. Dat komt niet in een elektrisch stuwmeer terecht waar de kilowattjes in rijen van 4 staan opgesteld tot een afnemer zich meldt toch?
/f/image/yYhObLmtRKfFUNe5czFIP0wv.png?f=fotoalbum_large)
Er zijn ook al verhalen tuinbouwkassen die betaald worden om overschot te verstoken met hun lampen. In de UK kennen ze de variabele tarieven al langer (o.a. Agile Octopus) en daar is ook de energie soms gratis. Er is daar een koppeling van Agile Octopus naar MyEnergi/Zappi mogelijk zodat je automatisch kunt laden als de tarieven laag zijn.
interessant verhaal maar de opbrengst gaat dus wel degelijk ergens heen. Zodra de salderingsregeling overboord gaat wordt het tijd om me hier in te verdiepen. De pest is dat veel EV's niet thuis staan op het moment dat de opbrengst piekt en de vraag laag is. Hooguit op zondag is dat nu aan de orde zie ik.DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:57:
[...]
Dat valt nog te bezien. De ANWB is al begonnen met variabele tarieven (per uur) en die prijsverschillen hebben echt wel te maken met vraag en aanbod:
[Afbeelding]
Er zijn ook al verhalen tuinbouwkassen die betaald worden om overschot te verstoken met hun lampen. In de UK kennen ze de variabele tarieven al langer (o.a. Agile Octopus) en daar is ook de energie soms gratis. Er is daar een koppeling van Agile Octopus naar MyEnergi/Zappi mogelijk zodat je automatisch kunt laden als de tarieven laag zijn.
Ik verdiep me er nu al in want hoewel ik niet bij de ANWB zit, heeft het dus voor het milieu en een evenwichtige netbelasting zin om te verbruiken wanneer de tarieven laag zijn want dan is er een overschot.de meester01 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:03:
[...]
interessant verhaal maar de opbrengst gaat dus wel degelijk ergens heen. Zodra de salderingsregeling overboord gaat wordt het tijd om me hier in te verdiepen. De pest is dat veel EV's niet thuis staan op het moment dat de opbrengst piekt en de vraag laag is. Hooguit op zondag is dat nu aan de orde zie ik.
Die grafiek is voor vandaag, morgen kan het anders zijn. Elke dag om 3 uur publiceren ze de grafiek met de tarieven voor de volgende dag. Zoals gezegd is het 's nachts tussen 1:00 en 6:00 ook vaak laag en dan staan de EV's wel thuis.
En er zijn ook al openbare laadpalen die op piekbelastingsuren terugschakelen in vermogen.
[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 28-10-2021 14:11 ]
Als je jaaropbrengst en -verbruik redelijk hetzelfde zijn is de prijs per kWh niet zo heel interessant. Immers als je 5000 kWh hebt gebruikt en 4950 kWh hebt terug geleverd hoef je maar 50 kWh af te rekenen. Natuurlijk is dat procentueel een enorm verschil of je een vast bedrag van 15 cent of 45 cent per kWh moet betalen, maar het is een verschil tussen 7,50 euro en 22,50 euro.
Als je in de uurprijzen rekent en je levert veel terug op momenten dat de stroom goedkoop is (want: drie keer raden waarom de stroom dan zo goedkoop is) dan moet je wel 5000 kWh tegen normaal tarief afrekenen en krijg je maar de helft of driekwart terug (of wat het dan ook precies is). Dan moet je dus wellicht 1000 euro betalen en krijg je maar 500 of 750 euro terug.
Ik blijf dus ook gewoon lekker opladen wanneer ik thuis kom en heb (nog) geen slimme systemen om op PV te laden of midden in de nacht. In principe werkt 's nachts laden natuurlijk prima, maar als ik een keertje extra boodschappen wil doen of toch onverwacht ergens naar toe dan heb ik liever een volle accu dan dat ik onderweg moet gaan snelladen.
Vandaag de test gedaan. De Wallbox Copper wil dus alleen op 3 fasen laden (minimale invoer moet dus ongeveer 3,5 kW zijn). Dit betekent bij mij met 32 panelen vol op het zuiden, dat ik tot 14:15 uur kon laden vandaag. Top zat op ongeveer 6 kW, dus ik krijg op een dag als deze amper mijn accu vol.JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:10:
[...]
Dat is inderdaad 1-fase, heb je dat kunnen testen?
En dan heb ik nog het voordeel dat ik overdag veel thuis werk en in de avonduren op pad ben. Anders wordt het in de winter nog wel een dingetje als het salderen er af gaat.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Wellicht interessant voor dit topic: Welke laadpalen kunnen schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden voor (bijvoorbeeld) laden op zonnestroom?ArnoudN schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Vandaag de test gedaan. De Wallbox Copper wil dus alleen op 3 fasen laden (minimale invoer moet dus ongeveer 3,5 kW zijn). Dit betekent bij mij met 32 panelen vol op het zuiden, dat ik tot 14:15 uur kon laden vandaag. Top zat op ongeveer 6 kW, dus ik krijg op een dag als deze amper mijn accu vol.
En dan heb ik nog het voordeel dat ik overdag veel thuis werk en in de avonduren op pad ben. Anders wordt het in de winter nog wel een dingetje als het salderen er af gaat.
Zappi - ja
Wallbox Copper - nee
Hmm... Geen 1-fase schakeling dus. Dat is jammer, daarmee is de praktische bruikbaarheid bij iets kleinere zonnestroominstallaties beperkt.ArnoudN schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:48:
[...]
Vandaag de test gedaan. De Wallbox Copper wil dus alleen op 3 fasen laden (minimale invoer moet dus ongeveer 3,5 kW zijn). Dit betekent bij mij met 32 panelen vol op het zuiden, dat ik tot 14:15 uur kon laden vandaag. Top zat op ongeveer 6 kW, dus ik krijg op een dag als deze amper mijn accu vol.
Met jouw aantal panelen is dat minder een probleem, want in de zomermaanden (waar je ook het meest van je opwek niet meteen kunt gebruiken) heb je waarschijnlijk sowieso liever dat ie op 3-fase blijft i.v.m. het vermogen van je installatie.
@DonJuape Ja, tot nu toe kan alleen de Zappi dat. Ik vermoed wel dat de Wallbox softwarematig te programmeren is dat die het ook kan, want het 'speelgoedrelais' dat gebruikt wordt is denk ik hardware-technisch wel apart te schakelen.
[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 28-10-2021 14:56 ]
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Wat bedoel je hiermee? Volgens mij kan de Zappi niet actief schakelen van 1 fase naar 3 fase.DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:53:
[...]
Wellicht interessant voor dit topic: Welke laadpalen kunnen schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden voor (bijvoorbeeld) laden op zonnestroom?
Zappi - ja
Wallbox Copper - nee
De auto zal dit ook niet zomaar accepteren?
De SMA EV Charger lost dit op door voor 2 minuten (dacht ik) het laden te onderbreken en een nieuw laadproces op te starten wanneer er meer overschot is dan dat er met 1 fase geladen kan worden.
Wel degelijk kan de Zappi dat. Ik kan 1-fase laden op zonnestroom in ECO+ mode zodat het laden start vanaf het EV standaard minimum van 1,4kW. Met de verschillende zgn. Boost mogelijkheden wordt er dan automatisch geschakeld naar 3-fase 11kW.DJ-B schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:01:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Volgens mij kan de Zappi niet actief schakelen van 1 fase naar 3 fase.
De auto zal dit ook niet zomaar accepteren?
De SMA EV Charger lost dit op door voor 2 minuten (dacht ik) het laden te onderbreken en een nieuw laadproces op te starten wanneer er meer overschot is dan dat er met 1 fase geladen kan worden.
ik begreep van Wallbox support dat de Pulsar Plus dit wel kan. Minimale wattage voor Pulsar Plus in ECO+ mode zou 1380 watt zijn.DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:53:
[...]
Wellicht interessant voor dit topic: Welke laadpalen kunnen schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden voor (bijvoorbeeld) laden op zonnestroom?
Zappi - ja
Wallbox Copper - nee
Zie ook dit bericht:"
Uitleg:
1. De eco-smart functie zou prima moeten werken met een 1 fase omvormer in een 3 fase installatie. Verder moet u beschikken over een power boost die het negatieve stroom (Het terug geleverde stroom) kan meten. Deze power boost communiceert met de lader en zodra er energie overschot is begint de auto automatisch met het laden van groene stroom. Het overschot van de zonnepanelen moet boven de 480 Watt zitten voordat de eco-smart actief wordt en boven de 1380 Watt als u "full green" wil laden.
2. Wij adviseren altijd om een volledige 3 fase installatie te hebben voor de stabiliteit maar het zo geen probleem moeten opleveren. Hieronder extra informatie over de ECO smart functie.
Link: https://support.wallbox.com/nl/?s=eco+smart
Je schrijft via een 'Boost', maar doet de Zappi dat ook met het zonnestroom overschot?DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:05:
[...]
Wel degelijk kan de Zappi dat. Ik kan 1-fase laden op zonnestroom in ECO+ mode zodat het laden start vanaf het EV standaard minimum van 1,4kW. Met de verschillende zgn. Boost mogelijkheden wordt er dan automatisch geschakeld naar 3-fase 11kW.
Je bedoelt dat als je zo veel zonnestroom overschot hebt dat je wilt schakelen naar 3-fase laden? Dat weet ik niet want ik heb een 1-fase omvormer, gekapt op 5kW, dus ik heb sowieso genoeg aan 1-fase laden als ik met alleen zonnestroom-overschot wil laden.DJ-B schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:10:
[...]
Je schrijft via een 'Boost', maar doet de Zappi dat ook met het zonnestroom overschot?
Je kunt je Zappi echter afzekeren met 3x32A en dan kun je dus op 1-fase met maximaal 7,36kW zonnestroom overschot laden. Heb je echt regelmatig meer dan dat aan zonnestroomvermogen?
Nee dat heb ik niet, maar jij stelt dat de Zappi kan schakelen tussen 1 en 3 fases, en mijn vraag is wat je daarmee bedoeld, in welke situatie?DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:18:
[...]
Je bedoelt dat als je zo veel zonnestroom overschot hebt dat je wilt schakelen naar 3-fase laden? Dat weet ik niet want ik heb een 1-fase omvormer, gekapt op 5kW, dus ik heb sowieso genoeg aan 1-fase laden als ik met alleen zonnestroom-overschot wil laden.
Je kunt je Zappi echter afzekeren met 3x32A en dan kun je dus op 1-fase met maximaal 7,36kW zonnestroom overschot laden. Heb je echt regelmatig meer dan dat aan zonnestroomvermogen?
Dus waarschijnlijk alleen in de Boost functie, maar waarschijnlijk niet wanneer er een overschot is van zonnestroom.
Waarom zou je willen overschakelen naar 3-fase bij een zonnestroom overschot van minder dan 7,36kW?DJ-B schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
Nee dat heb ik niet, maar jij stelt dat de Zappi kan schakelen tussen 1 en 3 fases, en mijn vraag is wat je daarmee bedoeld, in welke situatie?
Dus waarschijnlijk alleen in de Boost functie, maar waarschijnlijk niet wanneer er een overschot is van zonnestroom.
Niet, maar jij stelt dat de Zappi kan schakelen naar 3 fasen. Dus als je 10 kW overschot hebt dan zal de Zappi automatisch omschakelen van 1 naar 3 fasen in de ECO(+) mode. Ik betwijfel dat.DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:26:
[...]
Waarom zou je willen overschakelen naar 3-fase bij een zonnestroom overschot van minder dan 7,36kW?
Ik denk niet dat de Zappi dat kan (en dat heb ik ook niet gezegd). Als je regelmatig 10kW overschot hebt dan kun je twee dingen doen. Gewoon Fast 11kW 3-fase laden (en dan gebruik je dus ook het volledige overschot) of de ECO+ mode op 3-fase zetten. Nadeel van dat laatste is dat in ECO+ mode het minimum voor het laden start dan 3x1,4kW is. Echter als je zo veel overschot hebt dan loop je daar natuurlijk ook veel minder vaak tegenaan.DJ-B schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:29:
[...]
Niet, maar jij stelt dat de Zappi kan schakelen naar 3 fasen. Dus als je 10 kW overschot hebt dan zal de Zappi automatisch omschakelen van 1 naar 3 fasen in de ECO(+) mode. Ik betwijfel dat.
wat moet je nou met een afgetopte batterij (ik neem tenminste aan dat je batterij bedoelt en niet accu)de meester01 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Nu hebben we hier op tweakers wel eens de instelling 'niet omdat het moet maar omdat het kan' maar als mijn auto straks komt in december dan prik ik de laadkabel er in en gaan met die hap, ongeacht het tijdstip. Dag en nacht tarief scheelt 50-60 cent per laadbeurt en op 5.000kWh nog steeds maar 7-8 tientjes per jaar.
Dat heb ik er wel voor over om gewoon altijd een afgetopte accu te hebben op het moment dat de stemmen in hoofd vinden dat ik met de auto op pad moet![]()
Had ik al gezegd dat mijn energiecontract nog 26 maanden loopt @ 17,6 en 19,3 cent per kWh
das gewoon slecht voor de levensduur en de degeneratie. Het is voldoende, en beter voor je batterij, als er genoeg in zit om je volgende rit te maken liefst niet vol. Ik heb hem standaard op max 80% staan en af en toe voor een 400km+ dag naar 100%.
Als je jou auto in 3 jaar wilt afschrijven is het natuurlijk geen probleem om altijd afgetopt te zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 28-10-2021 15:52 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Nee, accu. ACCU !!!! Net zoals men hier op tweakers ook schrijft: Accu. Batterijen zitten in een zaklampeltron schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:50:
[...]
wat moet je nou met een afgetopte batterij (ik neem tenminste aan dat je batterij bedoelt en niet accu)
das gewoon slecht voor de levensduur en de degeneratie. Het is voldoende, en beter voor je batterij, als er genoeg in zit om je volgende rit te maken liefst niet vol. Ik heb hem standaard op max 80% staan en af en toe voor een 400km+ dag naar 100%.
Als je jou auto in 3 jaar wilt afschrijven is het natuurlijk geen probleem om altijd afgetopt te zijn.
nieuws: Hyundai introduceert Ioniq 5 met 800V-accu en actieradius van maximaa...
En aftoppen kan op verschillende niveaus maar bedankt voor de les accumanagement
Kun je doen maar het ligt een beetje aan de auto of dat heel belangrijk is. Tesla en Zoe hebben in hun handleiding/advies staan dat je hem beter niet lang op 100% geladen kunt laten staan. De eNiro heeft dat bijvoorbeeld niet o.a. omdat ze een buffer hebben. Display geeft 100%=64kWh maar dan is de accu in werkelijkheid op ongeveer 96%. Ik laad dus altijd gewoon tot 100% (snelladen wel tot maar 80% omdat het daarboven te langzaam gaat).eltron schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:50:
[...]
wat moet je nou met een afgetopte batterij (ik neem tenminste aan dat je batterij bedoelt en niet accu)
Hyundai adviseert voor de Ioniq 5 om eens per maand de zaak tot 100% te laden.DonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:56:
[...]
Kun je doen maar het ligt een beetje aan de auto of dat heel belangrijk is. Tesla en Zoe hebben in hun handleiding/advies staan dat je hem beter niet lang op 100% geladen kunt laten staan. De eNiro heeft dat bijvoorbeeld niet o.a. omdat ze een buffer hebben. Display geeft 100%=64kWh maar dan is de accu in werkelijkheid op ongeveer 96%. Ik laad dus altijd gewoon tot 100% (snelladen wel tot maar 80% omdat het daarboven te langzaam gaat).
Dat van die marge vroeg ik mij ook af.Arfman schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:16:
[...]
Hier ook een installateur die slechte ervaringen had met Zappi. Maar of dat echt representatief is weet ik niet, misschien had hij wel meer marge op een Alfen. Of is het anecdotisch.
Alleen een van de twee doet helemaal geen laadpalen meer. Dus dat zal het niet zijn.

Bij de andere ging het om de hub en met name een flink (tig) aantal storingen die op afstand niet goed opgelost konden worden.
Tja, ik heb 2 installateurs gevraagd. Eentje wist eigenlijk niets van laadpalen "ja welke wil je dan?" en de ander, die een deal heeft met de Hyundai dealers in Oost-Nederland en voor hun alle laadpalen plaatst, wilde eigenlijk alleen maar een Alfen installeren. Op zich maakt het mij niet zoveel uit, een Zappi is ook mooi maar ik heb maar 18 paneeltjes, ik heb niet dusdanig veel overschot dat ik overdag met vele kW's ECO+ zou kunnen laden. Ik doe de stekker in de auto als het nodig is en als op dat moment de zon schijnt is het mooi meegenomen en dat zal ik ook zo vaak mogelijk proberen maar ik zal ook 's nachts moeten gaan laden. Het is niet anders.Tukker87 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:51:
[...]
Dat van die marge vroeg ik mij ook af.
Alleen een van de twee doet helemaal geen laadpalen meer. Dus dat zal het niet zijn.
Bij de andere ging het om de hub en met name een flink (tig) aantal storingen die op afstand niet goed opgelost konden worden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Hier ben ik ook wel benieuwd naar aangezien die bij mij volgende week geplaatst gaat worden.mouse1277 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:55:
[...]
Oei, en nu? Heb je de vraag bij Easee neergelegd?
Dat argument over relatief veel storingen kan ik wel begrijpen bij de Zappi. Het is een product met veel mogelijkheden maar met name softwarematig gaat er juist ook daarom nog relatief vaak wat mis, met name ook in de draadloze communicatie tussen de verschillende componenten en de app. Een Alfen paal biedt een stuk minder mogelijkheden maar daar gaat vrijwel nooit iets mis mee. Snap wel dat daar als installateur je voorkeur naar uit gaat, bij de gemiddelde consument mag je als installateur namelijk opdraven voor elke storing of noodzakelijke update.Tukker87 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:51:
[...]
Dat van die marge vroeg ik mij ook af.
Voor mensen hier op GoT ligt dat uiteraard anders.
Wat ook niet helpt is dat sommige installateurs niet de moeite nemen of niet in staat zijn om de Zappi in eerste instantie correct aan te sluiten en/of in te stellen (gezien de reacties hier op het forum).ik222 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:16:
[...]
Dat argument over relatief veel storingen kan ik wel begrijpen bij de Zappi. Het is een product met veel mogelijkheden maar met name softwarematig gaat er juist ook daarom nog relatief vaak wat mis, met name ook in de draadloze communicatie tussen de verschillende componenten en de app. Een Alfen paal biedt een stuk minder mogelijkheden maar daar gaat vrijwel nooit iets mis mee. Snap wel dat daar als installateur je voorkeur naar uit gaat, bij de gemiddelde consument mag je als installateur namelijk opdraven voor elke storing of noodzakelijke update.
Voor mensen hier op GoT ligt dat uiteraard anders.
Daarom heb ik zelf gekozen voor een installatiebedrijf(je) dat actief adverteert met Zappi installatie. Hoe dat dan in de praktijk uitwerkt kan ik binnenkort vertellenDonJuape schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:24:
[...]
Wat ook niet helpt is dat sommige installateurs niet de moeite nemen of niet in staat zijn om de Zappi in eerste instantie correct aan te sluiten en/of in te stellen (gezien de reacties hier op het forum).
Maar zit een kleinere installatie niet standaard op 1 fase?JanHenk schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:55:
[...]
Hmm... Geen 1-fase schakeling dus. Dat is jammer, daarmee is de praktische bruikbaarheid bij iets kleinere zonnestroominstallaties beperkt.
Met jouw aantal panelen is dat minder een probleem, want in de zomermaanden (waar je ook het meest van je opwek niet meteen kunt gebruiken) heb je waarschijnlijk sowieso liever dat ie op 3-fase blijft i.v.m. het vermogen van je installatie.
@DonJuape Ja, tot nu toe kan alleen de Zappi dat. Ik vermoed wel dat de Wallbox softwarematig te programmeren is dat die het ook kan, want het 'speelgoedrelais' dat gebruikt wordt is denk ik hardware-technisch wel apart te schakelen.
Mijn hele installatie is 3 fasen, zowel omvormer, kast en laadpaal. Is het dan niet logisch dat hij altijd op 3 fasen laadt op zonnestroom? Of het nu minimaal x kW op 1 fase is of 3, maakt in mijn situatie niet uit.
De Zappi kan ook bij een 3-fase omvormer, het zonnestroom overschot laden op 1 fase. Dan is het minimale zonnestroom vermogen om op te laden dus 1,4kW totaal i.p.v. 3x 1,4kW.ArnoudN schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 18:21:
[...]
Maar zit een kleinere installatie niet standaard op 1 fase?
Mijn hele installatie is 3 fasen, zowel omvormer, kast en laadpaal. Is het dan niet logisch dat hij altijd op 3 fasen laadt op zonnestroom? Of het nu minimaal x kW op 1 fase is of 3, maakt in mijn situatie niet uit.
Iemand die weet waarom dit niet werkt? Ik wil gastgebruik voor deze pas toestaan namelijk.
Om te proberen of alles werkt wilde ik vandaag laden met een Jaguar I-pace.
Alles lijkt te werken totdat je de auto aansluit. Dan laad deze ongeveer 3 seconden. Hierna klapt de aardlekautomaat er uit.
Ik heb van allerlei instellingen in de Wallbox geprobeerd te veranderen maar de aardlekschakelaar blijft er uit klappen.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Omdat de auto maar 1-fase kan laden? De verkeerde aardlekautomaat?
Of kan er nog iets anders zijn?
:strip_exif()/f/image/IA3YZy6qmC6v3bUC5akPFBsl.jpg?f=fotoalbum_large)
Anderen weten hier meer van maar ik ga het toch proberen. Je hebt een aardlekautomaat. Dat is een gecombineerde zekering en aardlekschakelaar en dat is prima. Alleen weet je niet welke van de twee er getript is. Dus of er is een lekstroom waardoor de aardlek tript of er is een kortsluiting. Overbelasting lijkt me sterk omdat hij al na 3 seconden tript.visie schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:48:
Bij mijn schoonouders is een Wallbox Pulsar plus 3-fase met Powerbooster geïnstalleerd. Ze krijgen namelijk over een paar weken een Q4 etron.
Om te proberen of alles werkt wilde ik vandaag laden met een Jaguar I-pace.
Alles lijkt te werken totdat je de auto aansluit. Dan laad deze ongeveer 3 seconden. Hierna klapt de aardlekautomaat er uit.
Ik heb van allerlei instellingen in de Wallbox geprobeerd te veranderen maar de aardlekschakelaar blijft er uit klappen.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Omdat de auto maar 1-fase kan laden? De verkeerde aardlekautomaat?
Of kan er nog iets anders zijn?
[Afbeelding]
Ik zie eigenlijk niet hoe je dit voor elkaar zou kunnen krijgen met Wallbox instellingen, dus ik zou de bedrading goed nalopen. Of de Wallbox is stuk dat kan natuurlijk ook. Of je Jaguar....
[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 28-10-2021 20:04 ]
Optie 1: laadpaal links van de voordeur en directe toegang tot de meterkast. Goedkoopste oplossing. Nadeel. Tijdens het laden, laadkabel over het looppad.
Optie 2: laadpaal recht van de deur. Met een draad naar beneden, onder de bestrating door. Wellicht nog een stukje omhoog om de meterkast te bereiken. Voordeel: niks hangt in de weg. Nadeel. Graven, straat open en hogere kosten.
Wat zouden jullie doen? Onderstaand zou optie 2 zijn. Optie 1 zou de laadpaal achter de boom hangen.
:strip_exif()/f/image/A5IzUNtbz0ySZqtwU0rpIpYg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door aschja op 28-10-2021 20:37 ]
Wij hebben ook iets meer uitgegeven aan een goede positie. Onze gedachte was dat we er nog jaren tegenaan moeten kijken dus gelijk maar goed doen.
zie:
:strip_exif()/f/image/Fc8SfCz0la7x8Y3cPLxxPBwD.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel kan je in een mantelhuis onder de tegels bij de voordeur door naar de parkeerplaats brengen
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dank. Dat is zondermeer waar.Arfman schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:39:
Altijd optie 2 wat mij betreft, over kabels moeten lopen gaat vroeg of laat mis. Of je moet binnen nu en korte tijd willen verhuizen, maar dan laat je ook geen paal installeren.
Wij hebben ook iets meer uitgegeven aan een goede positie. Onze gedachte was dat we er nog jaren tegenaan moeten kijken dus gelijk maar goed doen.
True.refused81 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:41:
Optie 2… kleine moeite en de kosten voor dat stukje zal wel meevallen
Is helaas geen optie.de meester01 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:04:
Optie 2 maar dan door de kruipruimte ipv graven. Mits er een toegankelijke kruipruimte is natuurlijk.
Daar zie ik het nut niet zo van in eigenlijk. Waarom zou ik dat ding in de meterkast hangen? Niet alleen wat betreft brandveiligheid, maar ook vanwege een raar gat in de muur. Wat mis ik of zie ik over het hoofd?BarryH schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:55:
@aschja ik zou het laadstation in de meterkast hangen en dan met de kabel naar buiten
zie:
[Afbeelding]
De kabel kan je in een mantelhuis onder de tegels bij de voordeur door naar de parkeerplaats brengen
Die van brandveiligheid snap ik even niet, de rest van je elektra zit toch ook in de meterkast?aschja schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:12:
[...]
Daar zie ik het nut niet zo van in eigenlijk. Waarom zou ik dat ding in de meterkast hangen? Niet alleen wat betreft brandveiligheid, maar ook vanwege een raar gat in de muur. Wat mis ik of zie ik over het hoofd?
Geen gat in de muur, je leidt de laadkabel onder de bestrating door over precies dezelfde route als de kabel naar de plek van de laadpaal, alleen heb je dan geen paal meer aan je gevel, maar alleen een haak voor de laadkabel.
Ik heb ook alleen een haak en kabel aan de gevel, rest in de meterkast.
Maar dat is net wat je zelf mooi vindt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
True. Dat is wel de fijnste optie. Dan heeft ook niemand last van een laadkabel over een looppad.Inspired schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:18:
@aschja dat graven valt toch wel mee? Rijtje stenen eruit en kabel onder de stenen. Hoeft echt geen meters diep. Ik zou dat doen. Zou ook gewoon lekker de laadpaal buiten ophangen inderdaad.
True. Mocht er een kortsluiting ontstaan in de wallbox heb ik liever dat ie buiten in de fik vliegt, in plaats van binnen in de meterkast.Blackraven schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:52:
[...]
Die van brandveiligheid snap ik even niet, de rest van je elektra zit toch ook in de meterkast?
Geen gat in de muur, je leidt de laadkabel onder de bestrating door over precies dezelfde route als de kabel naar de plek van de laadpaal, alleen heb je dan geen paal meer aan je gevel, maar alleen een haak voor de laadkabel.
Ik heb ook alleen een haak en kabel aan de gevel, rest in de meterkast.
Maar dat is net wat je zelf mooi vindt.
Ik heb geen moeite met een laadpaal buiten. Dan moet je ook weer gaan lopen prutsen met die laadkabel lijkt me. Want zie zal uit elkaar moeten. En een Wallbox Pulsar Plus gaat dan niet lukken, want die heeft toch een vaste kabel?
Maar het is wel handig om dit even uit te zoeken, want het is natuurlijk onpraktisch als je dit wil doen en jij hebt net dat ene model gekocht waarbij de aansluiting niet los gemaakt kan worden. Maar om je de moeite te besparen kan je in deze post zien dat er gewoon schroefterminals inzitten: JanHenk in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Back-end als de back office? Dat kan bij mijn weten wel, via OCPP. Echter heeft een Pulsar Plus geen RFID-lezer, dus daarvoor hoeft ie niet per se buiten te hangen.Inspired schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:54:
Maar dan ben je ook al 4/5 meter van de kabel "kwijt" als je dat doet in de situatie zoals bij @aschja. Komt bij dat de Wallbox ook backend heeft dacht ik? Wel zo makkelijk dat je dan niet steeds de meterkast in moet. Als je dit gebruikt/gaat gebruiken in de toekomst.
Maar om eerlijk te zijn, een Pulsar Plus kies je mede om z'n form factor (klein kastje). Dan vind ik het niet heel logisch om die binnen te hangen. Dan kun je beter voor een ander laadstation kiezen of zelfs een zelfbouw.
Die heeft geen RFID lezer? Hoe beveiligd die zich tegen ongewenste laders dan? Ik heb liever een van wel namelijk. Dan maar een andere uitzoeken.JanHenk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:33:
[...]
Back-end als de back office? Dat kan bij mijn weten wel, via OCPP. Echter heeft een Pulsar Plus geen RFID-lezer, dus daarvoor hoeft ie niet per se buiten te hangen.
Maar om eerlijk te zijn, een Pulsar Plus kies je mede om z'n form factor (klein kastje). Dan vind ik het niet heel logisch om die binnen te hangen. Dan kun je beter voor een ander laadstation kiezen of zelfs een zelfbouw.
De Copper heeft wel een RFID lezer, maar dan weer geen vaste kabel.aschja schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:05:
[...]
Die heeft geen RFID lezer? Hoe beveiligd die zich tegen ongewenste laders dan? Ik heb liever een van wel namelijk. Dan maar een andere uitzoeken.
Ik heb geen beveiliging, je mag wel komen laden als je wilt...
Zonder gekheid, ik woon in een doodlopende straat, één van de laatste huizen, er komen geen mensen bij mij langs om te pluggen. Ik beveilig hem daarom niet, maar het kán wel hoor! In de app handmatig. Of automatisch, maar dan moet je hem met de app ontgrendelen als je wilt laden.
https://service.liander.n...eschikt_voor_een_laadpaal
Dus voor mensen die denken dat ze perse CT klemmen nodig hebben, is het misschien handig om even te checken of het vervangen van je meter niet de betere optie is. (ja ik weet dat sommige palen zoals de Zappi altijd met CT klemmen werken)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Hier aan het bedrijf vast zitten al een paar jaar groene parkeerplekken met volledig onbeveiligde laadpunten. Ohja, en een snellaadpaal. Het is een EV-bedrijf en honderden klanten weten hier vanaf.JanHenk schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:18:
[...]
De Copper heeft wel een RFID lezer, maar dan weer geen vaste kabel.
Ik heb geen beveiliging, je mag wel komen laden als je wilt...![]()
Zonder gekheid, ik woon in een doodlopende straat, één van de laatste huizen, er komen geen mensen bij mij langs om te pluggen. Ik beveilig hem daarom niet, maar het kán wel hoor! In de app handmatig. Of automatisch, maar dan moet je hem met de app ontgrendelen als je wilt laden.
Nog nooit clandestien geladen.
Het is - vooralsnog - een grote zeldzaamheid dat mensen uberhaupt het risico nemen om ergens clandestien gratis te laden. Alle laadpunten die ik heb neergezet zijn dan ook direct vrij te gebruiken, gezien het toch weer een paar seconden onnodig extra gedoe is om een druppel ervoor te houden of in een app te wroeten naar de ontgrendelingsfunctie.
Dat is ook weer zo. Eigenlijk kan je overdag toch gewoon in de meterkast de wallbox uit zetten? Dan weet je zeker dat er niemand laad.mux schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:34:
[...]
Hier aan het bedrijf vast zitten al een paar jaar groene parkeerplekken met volledig onbeveiligde laadpunten. Ohja, en een snellaadpaal. Het is een EV-bedrijf en honderden klanten weten hier vanaf.
Nog nooit clandestien geladen.
Het is - vooralsnog - een grote zeldzaamheid dat mensen uberhaupt het risico nemen om ergens clandestien gratis te laden. Alle laadpunten die ik heb neergezet zijn dan ook direct vrij te gebruiken, gezien het toch weer een paar seconden onnodig extra gedoe is om een druppel ervoor te houden of in een app te wroeten naar de ontgrendelingsfunctie.
Ik wil het of zelf doen of laten uitvoeren door een partij die vaker TWC's aansluit. De laadpaal zou op een oprit komen. Meterkast zit praktisch naast de voordeur, maar ik moet blijkt nu wel een kabel trekken, en daarvoor ook door de fundering boren. Kabel lengte is hooguit 8 meter.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Volgens mij kost de een 3-fase MID kWh meter tussen de 70 en 200 euro afhankelijk van het merk. In jouw geval zou ik zelf de TWC installeren met een 6mm2 kabel naar de meterkast en dan een elektricien de alamat en kWh meter laten plaatsen en alles laten aansluiten en testen. Als er nog ruimte is in je meterkastkast is hij daar in een paar uur mee klaar, schat ik.OMX2000 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:05:
Waar zou ik qua kosten aan moeten denken als ik een TWC Gen3 lader wil, en een MID gecertificeerde kWh meter + aparte groep in de meterkast?
Ik wil het of zelf doen of laten uitvoeren door een partij die vaker TWC's aansluit. De laadpaal zou op een oprit komen. Meterkast zit praktisch naast de voordeur, maar ik moet blijkt nu wel een kabel trekken, en daarvoor ook door de fundering boren. Kabel lengte is hooguit 8 meter.
Dat kan wel, maar een groep in de meterkast is er niet op gebouwd om als schakelaar gebruikt te worden. Dat kan je natuurlijk best af en toe doen, maar iedere dag aan en uit zou ik niet doen.aschja schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:38:
Eigenlijk kan je overdag toch gewoon in de meterkast de wallbox uit zetten? Dan weet je zeker dat er niemand laad.
Is dat zo? Geen idee. Alles wat met electra te maken heeft…… Brainfart….JeroenE schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:55:
[...]
Dat kan wel, maar een groep in de meterkast is er niet op gebouwd om als schakelaar gebruikt te worden. Dat kan je natuurlijk best af en toe doen, maar iedere dag aan en uit zou ik niet doen.
Ik ga wel een paal uitzoeken waarbij een kaartje gekoppeld moet worden.
Is het schakelen van de CP draad met een klein draadloos aanstuurbaar relais geen idee (tasmota oid)?
Anders in de meterkast een fysieke schakelaar opnemen in de kabel naar de wallbox toe, kan ook nog.
Het is wel een mooi subtiel kastje voor aan de muur en het voldoet aan je wensen, dus om dan nu weer iets anders te zoeken...
Het is een compact leuk doen, maar ben er niet mee getrouwd. Easee Home staat ook op het lijstje.Blackraven schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:40:
@aschja
Is het schakelen van de CP draad met een klein draadloos aanstuurbaar relais geen idee (tasmota oid)?
Anders in de meterkast een fysieke schakelaar opnemen in de kabel naar de wallbox toe, kan ook nog.
Het is wel een mooi subtiel kastje voor aan de muur en het voldoet aan je wensen, dus om dan nu weer iets anders te zoeken...
paar uur is nogal ruim geschat naar mijn gevoel. als het uitsluitend gaat om alamat en kwh meter plaatsen en e.e.a. testen, er van uitgaande dat er voldoende ruimte is voor e.e.a. en geen verdere complicaties, dan is een half uur tot max een uur meer in de richting.DonJuape schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:53:
[...]
Volgens mij kost de een 3-fase MID kWh meter tussen de 70 en 200 euro afhankelijk van het merk. In jouw geval zou ik zelf de TWC installeren met een 6mm2 kabel naar de meterkast en dan een elektricien de alamat en kWh meter laten plaatsen en alles laten aansluiten en testen. Als er nog ruimte is in je meterkastkast is hij daar in een paar uur mee klaar, schat ik.
Ga ik er dus van uit de de kabel is getrokken en de TWC geïnstalleerd en de test geen problemen oplevert.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Heeft je huis een kruipruimte? Dan kan je de grootste afstand daarin afleggen en hoe je niet het straatwerk voor de deur open te breken.aschja schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:36:
Wellicht hebben jullie de doorslag. Ik ben bezig met de positie van de laadpaal. Mijn meterkast zit links van de voordeur. Maar ik parkeer de auto rechts van de voordeur. Dus:
Optie 1: laadpaal links van de voordeur en directe toegang tot de meterkast. Goedkoopste oplossing. Nadeel. Tijdens het laden, laadkabel over het looppad.
Optie 2: laadpaal recht van de deur. Met een draad naar beneden, onder de bestrating door. Wellicht nog een stukje omhoog om de meterkast te bereiken. Voordeel: niks hangt in de weg. Nadeel. Graven, straat open en hogere kosten.
Wat zouden jullie doen? Onderstaand zou optie 2 zijn. Optie 1 zou de laadpaal achter de boom hangen.
[Afbeelding]
The best is yet to come
Officieel mogen ze dat inderdaad niet. Maar anders kun je het zo zelf doen. Zo spannend is het niet. Hoofdschakelaar om en brug weg.Dean Martin schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:26:
Gister is de meterkast voorbereid op de verzwaring. Monteur heeft een brug gelegd, maar gaf aan dat Enexis monteurs die niet altijd willen weghalen. Iemand daar ervaring mee om het wel gedaan te krijgen?
Qua electra heb ik 2 linkerhandenInspired schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:35:
[...]
Officieel mogen ze dat inderdaad niet. Maar anders kun je het zo zelf doen. Zo spannend is het niet. Hoofdschakelaar om en brug weg.
The best is yet to come
Zelfs dan moet het lukken.
Maar als je de man van Enexis koffie geeft dan is de kans groot dat hij het wel ff doet. Gewoon even aangeven als hij komt dat er een brug zit.
[ Voor 27% gewijzigd door Inspired op 30-10-2021 10:39 ]
Inspired schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:37:
[...]
Zelfs dan moet het lukken.
Maar als je de man van Enexis koffie geeft dan is de kans groot dat hij het wel ff doet. Gewoon even aangeven als hij komt dat er een brug zit.
Moet Enexis eerst eens komen....
The best is yet to come
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik heb zojuist de kruipruimte gevonden. Waarmee ook meteen het probleem opgelost is. Dan hoeven we nauwelijks te graven. Misschien een paar klinkers er uit. En ook de mooiste oplossing. Opsteker dit.InterCC schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:23:
[...]
Heeft je huis een kruipruimte? Dan kan je de grootste afstand daarin afleggen en hoe je niet het straatwerk voor de deur open te breken.
Nu nog op zoek naar een relatief goedkope laadpaal.
Wat zouden jullie aanbevelen?
Wensen:
3-fase 22kW
Rfid lezer voor beveiliging of soortgelijks
Geen backend nodig
Liefst een vaste kabel max 5mtr
Wallbox en Webasto hebben geen rfid bijv. Easee home wel, maar weer geen vaste kabel. Waar ligt jullie prioriteit?
Geen zonnepanelen? Mijn ervaring is dat er in een gewone woonwijk niemand zomaar gaat laden. Helemaal niet als je paal ook niet bekend is verder in apps. Ik heb wel een backend en rfid maar mijn paal staat doorgaans op plug & charge. Geen zij om steeds te moeten bliepen. Je kunt anders ook naar de Tesla Wall Charger kijken. Voordelig, 11kW en met DC beveiliging. Geen backend en ook geen rfid.aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Ik heb zojuist de kruipruimte gevonden. Waarmee ook meteen het probleem opgelost is. Dan hoeven we nauwelijks te graven. Misschien een paar klinkers er uit. En ook de mooiste oplossing. Opsteker dit.
Wensen:
3-fase 22kW
Geen backend nodig
Wallbox en Webasto hebben geen rfid bijv. Easee home wel, maar weer geen vaste kabel. Waar ligt jullie prioriteit?
Ik ben met soortgelijke eisen (qua beveiliging en vaste kabel) voor de Zappi gegaan. Daarop kan je een code vergrendeling instellen.aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Ik heb zojuist de kruipruimte gevonden. Waarmee ook meteen het probleem opgelost is. Dan hoeven we nauwelijks te graven. Misschien een paar klinkers er uit. En ook de mooiste oplossing. Opsteker dit.
Wensen:
3-fase 22kW
Geen backend nodig
Gisteren de Easee home binnen gekregen (moet nog wel aansluiten). Echt mooi klein ding. Kunt ook gewoon zelf kabel kopen op de gewenste lengte en deze vergendelen in de appaschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Wensen:
3-fase 22kW
Geen backend nodig
Hier een EVhub hangen. Simpel en relatief strak vormgegeven. Dik tevreden over iig. En goed betaalbaar. Met 8 meter kabel en rfid nog geen 1200 euro.aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Wensen:
3-fase 22kW
Geen backend nodig
2280wp WZW 5° - 4560wp NNO 10° - 1620wp ZZW 10° - 1125wp ZZW 48° - 1860wp ZZW 21° | Thermor Aeromax V4 270L | Daikin 3MXM40N - 3MXM52N | 2025 Ford Kuga ST-line X
Ik heb zonnepanelen. Maar zal geen overschot meer hebben. Zal waarschijnlijk iets meer stroom moeten inkopen. 1000kwh vermoed ik.Inspired schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:41:
[...]
Geen zonnepanelen? Mijn ervaring is dat er in een gewone woonwijk niemand zomaar gaat laden. Helemaal niet als je paal ook niet bekend is verder in apps. Ik heb wel een backend en rfid maar mijn paal staat doorgaans op plug & charge. Geen zij om steeds te moeten bliepen. Je kunt anders ook naar de Tesla Wall Charger kijken. Voordelig, 11kW en met DC beveiliging. Geen backend en ook geen rfid.
Ik wist niet dat de Tesla charger ook gebruikt kon worden. Daar had je voorheen een adapter voor nodig dacht ik. Interessante optie. Mooi en compact. Jammer van de rfid. Backend is niet nodig. Nog nadelen aan de tesla wall connector?
Ik vind dat nog best flink geld. Dan zijn er goedkopere alternatieven. En dan ding vind ik er verschrikkelijk uitzien. Bonk plastic wat lijkt. Op dezelfde esthetische reden valt de zappi ook af. De Easee Home vind ik wel aardig. Maar dan moet ik weer een kabel bijkopen.Wouzziej schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Hier een EVhub hangen. Simpel en relatief strak vormgegeven. Dik tevreden over iig. En goed betaalbaar. Met 8 meter kabel en rfid nog geen 1200 euro.
Bij een Gen1 of Gen2 Tesla Wall Connector moet je DC lekstroombeveiliging in je meterkast hebben (=Type B aardlekschakelaar). Gen3 heeft dat ingebouwd.aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:50:
[...]
Ik wist niet dat de Tesla charger ook gebruikt kon worden. Daar had je voorheen een adapter voor nodig dacht ik. Interessante optie. Mooi en compact. Jammer van de rfid. Backend is niet nodig. Nog nadelen aan de tesla wall connector?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/03MXhTTTNsTm3XKEyM82THYb.jpg?f=user_large)
Qua prijs zitten ze wel goed. Maar ik vind ze nogal agressief wat betreft contact/mail/telefoon.Changie schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:46:
Hmmm ik heb nu 2 offertes voor de zappi. Ene via laderthuis is 300 euro meer dan die via evservice. Iemand ervaring met de 2e partij?
Wallbox Copper voldoet aan bijna alle eisen, behalve vaste kabel.aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:50:
[...]
Ik heb zonnepanelen. Maar zal geen overschot meer hebben. Zal waarschijnlijk iets meer stroom moeten inkopen. 1000kwh vermoed ik.
[...]
Ik vind dat nog best flink geld. Dan zijn er goedkopere alternatieven. En dan ding vind ik er verschrikkelijk uitzien. Bonk plastic wat lijkt. Op dezelfde esthetische reden valt de zappi ook af. De Easee Home vind ik wel aardig. Maar dan moet ik weer een kabel bijkopen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna altijd mijn eigen kabel thuis heb hangen. Onderweg gebruik ik alleen snelladers. Als ik een paar dagen wegga neem ik de kabel wel even mee.
Wallbox Copper heeft een mooi design maar ik vind de Tesla Wall Connector ook niet onaardig en die is een stuk goedkoper en heeft een vaste kabel.ArnoudN schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:58:
[...]
Wallbox Copper voldoet aan bijna alle eisen, behalve vaste kabel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna altijd mijn eigen kabel thuis heb hangen. Onderweg gebruik ik alleen snelladers. Als ik een paar dagen wegga neem ik de kabel wel even mee.
Goed punt trouwens. Waarom ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik zal onderweg misschien 10x max per jaar laden. Dan is je eigen kabel meenemen een prima oplossing. Wallbox copper is prima optie, maar ook dubbel zo duur.ArnoudN schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:58:
[...]
Eens. Voor beide valt wat te zeggen. Ik had nooit aan de Tesla charger gedacht. Ik kan alleen weinig over load balancing vinden. Al vraag ik me af dat echt nodig ga hebben. Wij zullen vooral na 21.00 laden. Dan staat alleen de tv aan.DonJuape schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:04:
[...]
Wallbox Copper heeft een mooi design maar ik vind de Tesla Wall Connector ook niet onaardig en die is een stuk goedkoper en heeft een vaste kabel.
Loadbalancing kan de Tesla Wall Connector niet. Voor de Wallbox Copper kost loadbalancing een whopping 169,- euro extra, lees ik hier (3-fase).aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:12:
Eens. Voor beide valt wat te zeggen. Ik had nooit aan de Tesla charger gedacht. Ik kan alleen weinig over load balancing vinden. Al vraag ik me af dat echt nodig ga hebben. Wij zullen vooral na 21.00 laden. Dan staat alleen de tv aan.
Ik denk dat je me overtuigd hebt ket bovenstaande. Ik denk dat het de Easee Home wordt.ArnoudN schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:58:
[...]
Alleen leveren of ook installeren?Changie schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:46:
Hmmm ik heb nu 2 offertes voor de zappi. Ene via laderthuis is 300 euro meer dan die via evservice. Iemand ervaring met de 2e partij?
Ik heb daar mijn kabel gekocht, snelle levering en verder niks op aan te merken, kabel doet het goed, zelf geïnstalleerd.
Dat is al vaker gedaan en een echte Tweaker draait daar z'n hand niet voor om.
Meer informatie over dit onderwerp kun je vinden in het zelfbouw laadpaal topic.
[ Voor 11% gewijzigd door SpongeRob op 30-10-2021 22:06 ]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Aan/uit knopje binnen naast de voordeur en klaar ben je.SpongeRob schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:02:
@aschja Je kunt ook een willekeurige, al dan niet defecte, laadpaal van Marktplaats vissen en deze ombouwen naar een SmartEVSE.
Dat is al vaker gedaan en een echte Tweaker draait daar z'n hand niet voor om.![]()
Meer informatie over dit onderwerp kun je vinden in het zelfbouw laadpaal topic.
Edit: nu ik er over nadenk, zou je bij elke willekeurige paal de CP kabel terug naar binnen kunnen brengen om te schakelen.
[ Voor 10% gewijzigd door Blackraven op 30-10-2021 22:27 ]
Geloof mij. 90% is geen “echte” Tweaker hier. Ik ben een liefhebber van het Tweaker genre, maar werk niet eens in IT. Daarnaast vind ik alles wat met 220V te maken heeft vooral doodeng. Een laadpaal in elkaar knutselen is het laatste waar ik aan ga beginnen.SpongeRob schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:02:
@aschja Je kunt ook een willekeurige, al dan niet defecte, laadpaal van Marktplaats vissen en deze ombouwen naar een SmartEVSE.
Dat is al vaker gedaan en een echte Tweaker draait daar z'n hand niet voor om.![]()
Ieder z'n ding uiteraard. Aangezien je hem toch laat installeren, zou ik toch eens informeren of je niet de CP kabel van de wallbox naar binnen terug kunt leiden en daar een mooie schakelaar aan te hangen. Ik neem aan dat je installateur daar ook wel ideeën bij heeft.aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:39:
[...]
Geloof mij. 90% is geen “echte” Tweaker hier. Ik ben een liefhebber van het Tweaker genre, maar werk niet eens in IT. Daarnaast vind ik alles wat met 220V te maken heeft vooral doodeng. Een laadpaal in elkaar knutselen is het laatste waar ik aan ga beginnen.
Voor je technische begrip, zonder signaal (in dit geval dmv schakelaar) op de CP kabel gaat de auto niet laden.
Klik aan klik uit tussen de CPBlackraven schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:50:
[...]
Ieder z'n ding uiteraard. Aangezien je hem toch laat installeren, zou ik toch eens informeren of je niet de CP kabel van de wallbox naar binnen terug kunt leiden en daar een mooie schakelaar aan te hangen. Ik neem aan dat je installateur daar ook wel ideeën bij heeft.
Voor je technische begrip, zonder signaal (in dit geval dmv schakelaar) op de CP kabel gaat de auto niet laden.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik had het gisteravond ook al geprobeerdMakrolon schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:55:
[...]
Klik aan klik uit tussen de CPen dan afstandsbediening in je auto oid.
Blackraven in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Maar klik-aan klik-uit is ook een prima oplossing.
Als ik @aschja was, zou ik even met de installateur om tafel om te vragen wat in zijn geval de beste oplossing is om de CP draad te onderbreken.
Dit topic is gesloten.
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen