Het probleem met ECO-laden (op zonnestroom, overschot, etc.) is nog vrij complex en ook situatie-afhankelijk.
Ik heb een 3-fase omvormer voor zonnestroom, een 3-fase netaansluiting (3*25 ampère), een 3-fase laadpaal (gezekerd op 3*16 ampère) en een 3-fase auto (3*16 ampère max, of 1*32 ampère).
Het probleem met het ECO-laden is dat het bereik van mijn zonnestroominstallatie een slechte overlap heeft met het laadbereik van mijn auto.
Mijn zonnestroominstallatie is verdeeld over 2 dakvlakken en wekt maximaal 5.000 Watt op. Je kunt je afvragen hoe logisch de 3-fase omvormer is geweest, maar dat heeft ook andere redenen (3-fase koken bijv.).
Het probleem met eco-laden op 3-fase, is dat je, vanwege het laadprotocol, een minimumstroom hebt van 3*6 ampère, zijnde 4.140 Watt.
Zou ik alles op die 3-fase laten, dan schakelt mijn auto alleen in bij een overschot van 4.140 Watt, terwijl het maximumvermogen van mijn installatie stopt bij pakweg 5.000 Watt. Het effectieve bereik is dus redelijk laag. Op een dag in hoogzomer kan ik dan tussen 11:45 en 15:15 wel laden, dus dat is al zo'n 15 kWh, maar op zo'n dag wordt er totaal 40 kWh opgewekt, dus er gaat nogal wat verloren in de staart van de parabool. Niet ideaal als je er volledig gebruik van wilt maken. Daarnaast zijn die hoogzomerdagen ook niet het hele jaar rond..
Stel dat ik, op wat voor wijze dan ook (de Zappi kan het wel gewoon) geforceerd op 1-fase zou kunnen laden. Ik kan dan al beginnen met laden op zonnestroom vanaf 1.380 Watt. Dat heb ik op een zonnige zomerdag al vanaf 9:00, lopend tot ~19:45. Dan pak je een veel groter bereik. En ook in de voor- en naseizoenen, bewolkte dagen, etc.
Probleem daarbij is dan weer, de zekeringsautomaat en de laadpaal zijn afgesteld op 16 ampère (per fase), dus kun je dan wel weer maximaal 3.680 Watt laden. Dat topt de laadcapaciteit dan weer af een groot deel van de dag, ik mis dan het bovenste stukje van de curve. Per saldo laad je dan echter wel méér stroom in kWh in je auto.
Ik denk dat ik meer of mindere mate iedereen hiermee zit, toch?
Het is wellicht een gimmick voor ons Hollanders, maar op zich wel leuk om over na te denken. Mijn eigen conclusie is dat mijn zonnestroominstallatie eigenlijk te klein, dus wellicht moeten er maar wat panelen bij

.
Ik ben wel benieuwd of ik, met een 1-fase kabel tussen alle genoemde apparatuur, met mijn Wallbox Pulsar Plus, op zonnestroom zou kunnen laden vanaf 1.380 Watt (dus ook daadwerkelijk op 1-fase).