Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.474 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:45
Blackraven schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Ieder z'n ding uiteraard. Aangezien je hem toch laat installeren, zou ik toch eens informeren of je niet de CP kabel van de wallbox naar binnen terug kunt leiden en daar een mooie schakelaar aan te hangen. Ik neem aan dat je installateur daar ook wel ideeën bij heeft.
Voor je technische begrip, zonder signaal (in dit geval dmv schakelaar) op de CP kabel gaat de auto niet laden.
Makrolon schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:55:
[...]

Klik aan klik uit tussen de CP ;) en dan afstandsbediening in je auto oid.
Waarom dan niet gewoon de meterkast schakelaar flippen? Doet ie ook niks. Ik denk dat rfid voor mij het beste werkt. Druppel aan mijn autosleutel en basta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:25
aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:03:
[...]

[...]

Waarom dan niet gewoon de meterkast schakelaar flippen? Doet ie ook niks. Ik denk dat rfid voor mij het beste werkt. Druppel aan mijn autosleutel en basta.
Das ook al eerder gezegd.. maar die automaat is er niet voor gemaakt elke dag aan en uit te gaan. Dat houd ie een jaar vol en dan wil ie niet meer aan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
Dat klopt, alleen is dat een beetje hetzelfde als je computer uit zetten door de stekker er uit te trekken.
De CP onderbreken is the 'second next best', daar onderbreek je de communicatie met de auto en de laadpaal.
Dan denkt je laadpaal dat er geen auto is aangesloten.
RFID is nog beter, dan gebruik je de controller om de CP aan te sturen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Makrolon schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:07:
[...]

Das ook al eerder gezegd.. maar die automaat is er niet voor gemaakt elke dag aan en uit te gaan. Dat houd ie een jaar vol en dan wil ie niet meer aan.
Aha.
Blackraven schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:09:
Dat klopt, alleen is dat een beetje hetzelfde als je computer uit zetten door de stekker er uit te trekken.
De CP onderbreken is the 'second next best', daar onderbreek je de communicatie met de auto en de laadpaal.
Dan denkt je laadpaal dat er geen auto is aangesloten.
RFID is nog beter, dan gebruik je de controller om de CP aan te sturen.
Rfid it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
aschja schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:12:
[...]

Goed punt trouwens. Waarom ik daar zelf niet aan gedacht heb. Ik zal onderweg misschien 10x max per jaar laden. Dan is je eigen kabel meenemen een prima oplossing. Wallbox copper is prima optie, maar ook dubbel zo duur.

[...]

Eens. Voor beide valt wat te zeggen. Ik had nooit aan de Tesla charger gedacht. Ik kan alleen weinig over load balancing vinden. Al vraag ik me af dat echt nodig ga hebben. Wij zullen vooral na 21.00 laden. Dan staat alleen de tv aan.
Hoe bedoel je dubbel zo duur?

Ik zat net nog even te kijken:
https://laaddirect.nl/laadpalen/ bijvoorbeeld, de Copper zit maar 70 euro boven de Pulsar+ toch?
Ik neem aan dat de laadkabel al bij je auto zit, even voor het gemak.

Zijn er hier trouwens ook wallbox eigenaren, want als ik de manual lees, lijkt het er op dat je zowel de pulsar+ als de copper via de app kunt vergrendelen? Klopt dit?

[ Voor 9% gewijzigd door Blackraven op 30-10-2021 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BanDijk
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-08 10:27
Opperhoof schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 17:18:
Mijn Newmotion laadpaal blijft offline nadat ik de stroom eraf heb gehaald. Stroom staat nu al weer een aantal uren aan, maar hij blijft offline en de gele led blijft branden. Iemand hier ervaring mee?
Eén keer. Belletje naar Newmotion voor een reset en hij is weer online.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pielie8520
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-01-2023
Blackraven schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:29:
[...]

https://laaddirect.nl/laadpalen/ bijvoorbeeld, de Copper zit maar 70 euro boven de Pulsar+ toch?

Zijn er hier trouwens ook wallbox eigenaren, want als ik de manual lees, lijkt het er op dat je zowel de pulsar+ als de copper via de app kunt vergrendelen? Klopt dit?
Hier een wallbox pulsar+ gebruiker..
Ja je kunt hem met een app vergrendelen..

Sterker nog ik heb zelf een rfid reader gebouwd, gekoppeld aan mijn home assistant, welke weer met de api van wallbox praat.. dus met een pas kan ik hem vergrendelen en ontgrendelen.. nodig? Nee.. Leuk ? Ja!

Maar ga hem op basis van geo-locatie laten vergrendelen en ontgrendelen, maar moet eerst de auto nog ontvangen 😓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:53
[...]

Klopt inderdaad. Via de app te vergrendelen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
[...]

Bijna dubbele tov Tesla. Maar dat is appels met peren vergelijken. Ik vind het lastig. Ik denk dat ik ga voor de Easee Home met loadbalancing. Aan de andere kant vraag me af of ik dat wel allemaal nodig heb. En dan is zo’n Tesla Charger toch wel een heel goedkoop alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:24
aschja schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:12:
[...]

Bijna dubbele tov Tesla. Maar dat is appels met peren vergelijken. Ik vind het lastig. Ik denk dat ik ga voor de Easee Home met loadbalancing. Aan de andere kant vraag me af of ik dat wel allemaal nodig heb. En dan is zo’n Tesla Charger toch wel een heel goedkoop alternatief.
Die Easee Home is ~1000 EUR? En LB werkt nog niet? Zou ik persoonlijk een Alfen met vaste kabel nemen. Die is ook 1000.

Hangt verder van je kilometers af of het echt nodig is. Ik zou persoonlijk prima uit de voeten kunnen zonder LB. Na 22 uur is hier zo goed als nul verbruik. Dus kan tussen 23 en 6 altijd 11kW laden. Zit mijn accu (75kWh) altijd vol.

Dit is toch ook een leuke deal. Maar weet even niet of het allemaal zelf in te regelen is. Zou moeten kunnen als je de config tool kunt krijgen?

https://www.voltus.de/ele...dition-3-phasig-11kw.html

Met 5m kabel en al met LB enabled als ik het goed lees. Voor EUR 740,- in huis.

@Niltag heeft onlangs een zelfde paal (niet uit Duitsland) geïnstalleerd. Hij heeft ook de configurator wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Inspired op 31-10-2021 08:54 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
mouse1277 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Oei, en nu? Heb je de vraag bij Easee neergelegd?
Van de leverancier een nieuwe kabel ontvangen met de juiste connectoren. Alles werkt perfect nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Inspired schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:22:
[...]

Die Easee Home is ~1000 EUR? En LB werkt nog niet? Zou ik persoonlijk een Alfen met vaste kabel nemen. Die is ook 1000.

Hangt verder van je kilometers af of het echt nodig is. Ik zou persoonlijk prima uit de voeten kunnen zonder LB. Na 22 uur is hier zo goed als nul verbruik. Dus kan tussen 23 en 6 altijd 11kW laden. Zit mijn accu (75kWh) altijd vol.

Dit is toch ook een leuke deal. Maar weet even niet of het allemaal zelf in te regelen is. Zou moeten kunnen als je de config tool kunt krijgen?

https://www.voltus.de/ele...dition-3-phasig-11kw.html

Met 5m kabel en al met LB enabled als ik het goed lees. Voor EUR 740,- in huis.

@Niltag heeft onlangs een zelfde paal (niet uit Duitsland) geïnstalleerd. Hij heeft ook de configurator wel.
Zeker een mooie deal. Maar als ik dat config verhaal hoor word ik al zenuwachtig. Het moet gewoon werken als dat ding hangt.

@niltag, wellicht kan hij wat uitleg geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse1277
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-10 08:46
ApOE schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:08:
[...]

Van de leverancier een nieuwe kabel ontvangen met de juiste connectoren. Alles werkt perfect nu!
Van Easee zelf bedoel je? Nadat je ze een mail of zo gestuurd had? En wat is de pinverdeling? Kan ik er eventueel snel zelf 1 maken als ik hetzelfde probleem heb.

Xiaomi Mix Flip || CMF Watch Pro 2 || BMW iX3 High Executive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Tukker87 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 09:46:
Hmm.. ik heb nu al twee installateurs aan de telefoon gehad die mij vertelden dat zij de service van Zappi (MyEnergi) heel slecht vonden.
Krijg nu een aanbieding voor een Wallbox Pulsar Plus.

Zijn er meer die dit soort geluiden horen? Voor het beeld, ik heb er twee gebeld die bij Zappi op de website stonden.
Heb bij mijn installatie meerdere keren aan de lijn gehangen, werkelijk uitstekend en vakkundig geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
aschja schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:11:
[...]

Zeker een mooie deal. Maar als ik dat config verhaal hoor word ik al zenuwachtig. Het moet gewoon werken als dat ding hangt.

@niltag, wellicht kan hij wat uitleg geven.
Config tool en login daarvoor kan ik je wel geven als je zover bent inderdaad. Is allemaal niet heel spannend hoor. Als hij aan je netwerk hangt met utp dan vindt die tool hem vanzelf en kun je alles instellen wat je wilt. Met of zonder backoffice.

Die prijs is overigens wel heel netjes inderdaad. Ik was een stuk meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Ook ik ben me aan het verdiepen in het thuis laden. Ik rijd nu 2 jaar een EV en heb altijd gebruik gemaakt van publieke laadpalen. Nu we verhuisd zijn, hebben we ruimte voor een eigen laadpaal.

De laadpalen welke ik in overweging heb zijn de Alfen en de Zappi. Ik wil gebruik maken van load balancing en in de toekomst ook via zonnepanelen willen laden. Waar ik niet echt op zit te wachten is een maandelijks abonnement.

Hetgeen wat me alleen niet helemaal duidelijk is, is hoe je het verbruik declareert als je twee EV’s hebt. Het verbruik van de ene auto moet dan gescheiden kunnen worden van de andere auto, op een enkele laadpaal.

Is dit überhaupt mogelijk met een Alfen of Zappi? Zo ja, hoe doen anderen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

synorluna schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:00:
Hetgeen wat me alleen niet helemaal duidelijk is, is hoe je het verbruik declareert als je twee EV’s hebt. Het verbruik van de ene auto moet dan gescheiden kunnen worden van de andere auto, op een enkele laadpaal.

Lijkt me lastig met de Zappi, of de Alfen dat kan (zonder abo) weet ik niet.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Moet voor Zappi niet zo moeilijk zijn. Al lijkt er nooit iets met het verzoek gedaan te zijn; https://myenergi.info/mul...wo-cars-via-pin-t753.html

Maar goed, kWh prijs 2 cent plussen en je hebt je backend abonnement eruit. Ook geen omkijken meer naar declaratie en gasten met leaseauto kunnen ook met eigen pas laden. Zou niet meer anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Niltag schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:22:
[...]

Config tool en login daarvoor kan ik je wel geven als je zover bent inderdaad. Is allemaal niet heel spannend hoor. Als hij aan je netwerk hangt met utp dan vindt die tool hem vanzelf en kun je alles instellen wat je wilt. Met of zonder backoffice.

Die prijs is overigens wel heel netjes inderdaad. Ik was een stuk meer kwijt.
Kan jij bevestigen dat dit inclusief load balancing is? Ik dacht namelijk dat dit altijd een aparte unit in de meterkast was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Inspired schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:06:
Moet voor Zappi niet zo moeilijk zijn. Al lijkt er nooit iets met het verzoek gedaan te zijn; https://myenergi.info/mul...wo-cars-via-pin-t753.html

Maar goed, kWh prijs 2 cent plussen en je hebt je backend abonnement eruit. Ook geen omkijken meer naar declaratie en gasten met leaseauto kunnen ook met eigen pas laden. Zou niet meer anders willen.
Als ik het goed begrijp zeg je dat dit met Alfen sowieso geen probleem gaat zijn als je een abonnement zou hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niltag
aschja schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Kan jij bevestigen dat dit inclusief load balancing is? Ik dacht namelijk dat dit altijd een aparte unit in de meterkast was?
Nee de feature zit in de laadpaal zelf. Het enige dat van je meterkast naar de paal gaat is een kabeltje van de P1 poort van je slimme meter naar de laadpaal. Dit is gewoon een telefoonkabel met een RJ11 stekkertje. Ik heb zelf gewoon een UTP6 netwerkkabel gebruikt en daar een RJ11 stekkertje aangemaakt op 4 aders.

De load balancing bij Alfen is een feature die er volgens mij altijd op zit maar niet altijd is ingeschakeld. Met die config tool kan je dan eventueel een nieuwe licence code laden die het dan aan zet. Als ik die link van @Inspired zie dan zit dat er gewoon allemaal bij. Kan zijn dat je dan die licentie erbij krijgt en het nog even moet activeren.

Je slimme meter moet wel DMR versie 4 of 5 hebben. Dat staat erop. Mocht je dat niet hebben dan kun je die vaak vrij goedkoop door je netbeheerder laten vervangen.

Ik vind de oplossing via P1 poort persoonlijk een stuk netter dan de oplossingen met CT klemmen om je draden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
synorluna schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:18:
[...]

Als ik het goed begrijp zeg je dat dit met Alfen sowieso geen probleem gaat zijn als je een abonnement zou hebben?
Ik heb zelf een NM paal met backend. Daar kan ik gewoon een pas toevoegen met 0 tarief voor eigen EV. Neem aan dat dit bij Alfen ook kan. Maar wellicht kan iemand dat met een Alfen dat bevestigen. Mijn zakelijke auto gaat tegen 28c maar de werkgever via de laadpas en gasten kunnen tegen 35c laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
Inspired schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Ik heb zelf een NM paal met backend. Daar kan ik gewoon een pas toevoegen met 0 tarief voor eigen EV. Neem aan dat dit bij Alfen ook kan. Maar wellicht kan iemand dat met een Alfen bevestigigen. Mijn zakelijke auto gaat tegen 28c maar de werkgever via de laadpas en gasten kunnen tegen 35c laden.
Als je niet wilt betalen voor de backend kun je gewoon in de config tool van alfen zelf al je transacties downloaden per Tag-ID. Kan je gewoon naar een .csv-tje downloaden of gewoon bekijken in die tabel.

Ik heb gewoon zo'n abbo'tje genomen bij e-flux en een paar cent bij mijn huidige energie-prijs opgeteld om die kosten te 'verhalen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
Hoeveel mensen hier hebben eigenlijk een ratio solarbox/smartbox hangen?
Lees al lange tijd dagelijks mee, zeer interessant topic! De zappi zoals veel mensen hier hebben lijkt mij over de streep te trekken ivm laden op zonnepanelen met 1fase in de winter en in de zomer kunnen schakelen naar 3fases.

Een installateur wijsde me nog op de ratio solarbox, nederlands merk en veelal de zelfde mogelijkheden. Zou deze ook kunnen schakelen tussen 1 en 3 fases (ivm de minimale opstartstroom voor de auto). Dacht misschien heeft iemand hem hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Niltag schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

Als je niet wilt betalen voor de backend kun je gewoon in de config tool van alfen zelf al je transacties downloaden per Tag-ID. Kan je gewoon naar een .csv-tje downloaden of gewoon bekijken in die tabel.

Ik heb gewoon zo'n abbo'tje genomen bij e-flux en een paar cent bij mijn huidige energie-prijs opgeteld om die kosten te 'verhalen'
Ja, vraag was meer of je dan ook een prive EV kan laten laden tegen 0 cent. Dus met backend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niltag
Inspired schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Ja, vraag was meer of je dan ook een prive EV kan laten laden tegen 0 cent. Dus met backend.
Even gekeken. Bij E-flux kun je toegangsgroepen voor je laadpaal aanmaken op basis van tags. Bij het toevoegen van leden kan je aangeven of deze gratis mag laden. Iemand gratis laten laden kan dus. Een verschillend tarief per lid instellen op het eerste gezicht niet.

Als je een back-end koppelt aan de alfen gaat volgens mij wel elke transactie daarnaartoe ter verificatie. Ik zal nog even kijken of daar nog uitsluitingen op te maken zijn. Dus dat die transactie helemaal niet naar de back-end gaat en altijd toegestaan is.

Edit: daat laatste kan zo te zien niet. Als je een back-end koppelt dan is dat degene die de authorisatie verzorgt.

[ Voor 28% gewijzigd door Niltag op 31-10-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Niltag helder. Is er bij e-flux niet een fee per sessie bovenop abonnement? Of dat niet? Dacht dat een keer gezien te hebben. Dan kan een andere backend provider wellicht handig zijn als iemand ook een eigen BEV heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bart-k schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:27:
Hoeveel mensen hier hebben eigenlijk een ratio solarbox/smartbox hangen?
Lees al lange tijd dagelijks mee, zeer interessant topic! De zappi zoals veel mensen hier hebben lijkt mij over de streep te trekken ivm laden op zonnepanelen met 1fase in de winter en in de zomer kunnen schakelen naar 3fases.
Met 24 panelen kan ik zeer beperkt op zonnestroom laden in de winter. Zelfs op 1-fase heb je minimaal 1,4kW overschot nodig om op zonnestroom te kunnen laden (EV standaard). Op een zeer zonnige winterdag komt het vermogen een paar uur boven de 1,4kW. Met een bewolking zakt het helemaal in. Verder is de laadefficiency bij dat lage vermogen laag, ongeveer 70% (je gooit dus 30% weg).
Juist is de lente/zomer is het interessant om op 1-fase zonnestroom te kunnen laden vanwege het minimum van 1,4kW bij 1-fase vs. 3x1,4kW bij 3-fase. Minder last van incidentele bewolking of als je huisinstallatie even meer vermogen vraagt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Als ik het zo lees, dan krijg ik de indruk dat er nog geen laadpaal is die het ‘allemaal’ kan. Het lijkt er nu op dat als je duidelijk inzicht wil hebben in laadsessies voor meerdere auto’s dat je voor een Alfen moet gaan. Maar wil je daar tegenover kunnen laden met 100% zonne-energie, dan kun je beter voor de Zappi gaan. Mocht ik dit verkeerd begrepen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:59
Mijn (nog te leveren) Citroën E-C4 wil ik gaan laden met een NRGkick mobiele lader. De flexibiliteit spreekt mij aan. Daarnaast zou het kunnen zijn dat we binnen 2 of 3 jaar verhuizen en dan wil ik niet zo veel investeren in een laadpaal.

De NRGkick heeft een 16A of 32A CEE aansluiting nodig. Aangezien ik al een 16A aansluiting in mijn garage heb, heb ik die doorgetrokken naar de oprit. De kabel had ik nog, waardoor de kosten €35 waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q69Hy9b9jm9GRIJTjzB7f-45fxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SangXxLCsnzuMJwnoUtgDXr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9llxYgdivmJIIH7FrqSEICalXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypgSrufGvFvlkF9bpQmsqpFW.jpg?f=fotoalbum_large

Een witte WCD vond ik maar lelijk, dus dan maar alles grijs spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWpbsdi0rRe2lzEO3b1npaWVidA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19OLIzaTyO7sU7OdhG9jAoqX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz54mw2BP1WmTlsqs5g3Bzjx_nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHWW3lWtK8484ZAEm4g31vba.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

Pinobigbird

doesn't share food!

synorluna schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:00:
Als ik het zo lees, dan krijg ik de indruk dat er nog geen laadpaal is die het ‘allemaal’ kan. Het lijkt er nu op dat als je duidelijk inzicht wil hebben in laadsessies voor meerdere auto’s dat je voor een Alfen moet gaan. Maar wil je daar tegenover kunnen laden met 100% zonne-energie, dan kun je beter voor de Zappi gaan. Mocht ik dit verkeerd begrepen hebben, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Volgens mij heeft de Wallbox Copper SB wel "alles", zie ook mijn eerdere post: Pinobigbird in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Alleen geen vaste kabel maar je kan de kabel wel (permanent) vergrendelen via de app (correct me if I'm wrong)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Pinobigbird schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:08:
[...]

Volgens mij heeft de Wallbox Copper SB wel "alles", zie ook mijn eerdere post: Pinobigbird in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Alleen geen vaste kabel maar je kan de kabel wel (permanent) vergrendelen via de app (correct me if I'm wrong)
En de Wallbox Copper kan niet schakelen tussen 1-fase en 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
De Wallbox Copper kan beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
DonJuape schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Met 24 panelen kan ik zeer beperkt op zonnestroom laden in de winter. Zelfs op 1-fase heb je minimaal 1,4kW overschot nodig om op zonnestroom te kunnen laden (EV standaard). Op een zeer zonnige winterdag komt het vermogen een paar uur boven de 1,4kW. Met een bewolking zakt het helemaal in. Verder is de laadefficiency bij dat lage vermogen laag, ongeveer 70% (je gooit dus 30% weg).
Juist is de lente/zomer is het interessant om op 1-fase zonnestroom te kunnen laden vanwege het minimum van 1,4kW bij 1-fase vs. 3x1,4kW bij 3-fase. Minder last van incidentele bewolking of als je huisinstallatie even meer vermogen vraagt.
Daarom spreekt inderdaad mij de zappi aan. Ik heb alleen wel wat meer panelen liggen ( 44 stuks). In de zomer dus wel redelijk capaciteit over. Dus ik schat in dat ik dan wel op 3 fases kan laden.
Hoe komt het dat je 30% verlies hebt dan? Door het steeds schakelen bij bewolking?

Ben alleen nog aan het kijken naar de mogelijkheden/verschillen tussen ratio en zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bart-k schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:11:
[...]

Daarom spreekt inderdaad mij de zappi aan. Ik heb alleen wel wat meer panelen liggen ( 44 stuks). In de zomer dus wel redelijk capaciteit over. Dus ik schat in dat ik dan wel op 3 fases kan laden.
Hoe komt het dat je 30% verlies hebt dan? Door het steeds schakelen bij bewolking?

Ben alleen nog aan het kijken naar de mogelijkheden/verschillen tussen ratio en zappi.
Dat zijn best veel panelen dus dan kun je wellicht in de winter nog wel aardig laden op 1-fase. Overigens kun met de Zappi dan in de zomer nog steeds op 1 fase laden. De Zappi kijkt gewoon naar het overschot onafhankelijk van op welke fase dat is en laadt dat overschot dan op 1-fase naar de auto. Of dat handig is voor jou hangt af van de zekering waarmee de laadpaal is afgezekerd. Met 32A kun je dan tot 7,4kW op 1-fase laden. Maar ik denk eigenlijk dat je met 44 panelen zeker in de zomer vaak langduring over de 7,4kW gaat. Dus dan is 3-fase laden handiger. Moet je de instelling van je Zappi (1-fase / 3-fase laden in ECO+ mode) tweemaal per jaar wijzigen.
Die 30% verlies heeft alleen te maken met de auto. Voornamelijk verliezen in de AC-DC converter. Deze verliezen zijn groter als je met een lager vermogen laadt. Bij mijn eNiro 90% efficientie bij 11kW en 70% efficientie bij 1,4kW ongeveer. Is ook afhankelijk van de temperatuur en hoe vol je hem laadt etc.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 31-10-2021 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
mouse1277 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

Van Easee zelf bedoel je? Nadat je ze een mail of zo gestuurd had? En wat is de pinverdeling? Kan ik er eventueel snel zelf 1 maken als ik hetzelfde probleem heb.
Van de winkel (laadpaaloutlet) kreeg ik de nieuwe kabel.
Deze lijkt van Easee zelf af te komen (zelfde type kabel & connectoren / afwerking).

Ik zal van de week even een pin-out maken van de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:44

Arfman

Drome!

Voorlopig saldeer ik nog lekker dus let ik eigenlijk helemaal niet op wanneer ik laad. Mocht de saldering er compleet af zijn dan plug ik de auto in en geef het commando om te laden als ik a) de auto nodig heb over x uur of b) de zon hard genoeg schijnt zodat mijn 18 paneeltjes fatsoenlijk wat overschot hebben. Met onze kilometrage per jaar schat ik in dat het hooguit enkele tientjes op jaarbasis gaat schelen t.o.v. een Zappi die met ons overschot kan laden, wat eigenlijk alleen in de zomer of op hele zonnige winterdagen relevant is.

Uiteindelijk dient gemak de mens dus ik ga me er niet zo druk over maken.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 12:54
synorluna schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:00:
Ook ik ben me aan het verdiepen in het thuis laden. Ik rijd nu 2 jaar een EV en heb altijd gebruik gemaakt van publieke laadpalen. Nu we verhuisd zijn, hebben we ruimte voor een eigen laadpaal.

De laadpalen welke ik in overweging heb zijn de Alfen en de Zappi. Ik wil gebruik maken van load balancing en in de toekomst ook via zonnepanelen willen laden. Waar ik niet echt op zit te wachten is een maandelijks abonnement.

Met 2 EV is het makkelijkst als je paal hebt met backoffice. Allebei een pasje en backoffice zorgt voor gescheiden afrekening.
Met paal zonder backoffice kan het ook. Beste is om dan een MID gecertificeerde meter te nemen en de standen per laadbeurt te noteren. je kunt dat eventueel ook versimpelen door uti te gaan van de auto die meest wordt gebruikt/geladen en alleen de standen te noteren als de andere auto laadt. Dat deel van het verbruik moet dan apart afgerekend worden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
eltron schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Met 2 EV is het makkelijkst als je paal hebt met backoffice. Allebei een pasje en backoffice zorgt voor gescheiden afrekening.
Met paal zonder backoffice kan het ook. Beste is om dan een MID gecertificeerde meter te nemen en de standen per laadbeurt te noteren. je kunt dat eventueel ook versimpelen door uti te gaan van de auto die meest wordt gebruikt/geladen en alleen de standen te noteren als de andere auto laadt. Dat deel van het verbruik moet dan apart afgerekend worden.
Misschien dan toch maar een backoffice. Ik heb geen zin om allerlei zaken bij te gaan houden en er een administratie van te maken. Wat ik wel prima zou vinden is maandelijks een csv-bestand te downloaden en dan de sessies van mijn auto er in één keer uitfilteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Bart-k schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:11:
[...]

Uit nieuwsgierigheid. Wat is het nut van 44 panelen als straks de saldering er aan gaat? Dan heb je een shitload aan batterijen nodig of je gaat het voor een duppie terugleveren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
aschja schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:28:
[...]

Uit nieuwsgierigheid. Wat is het nut van 44 panelen als straks de saldering er aan gaat? Dan heb je een shitload aan batterijen nodig of je gaat het voor een duppie terugleveren?
Voor een dubbie terug leveren is altijd nog meer rendement dan op de bank.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 21:54
Ik ben voor de domme Webasto Pure gegaan. Met name omdat ik voor onze kleine en goedkope Seat Mii 2000€ aan laadpaal moeilijk te verantwoorden vond. Uiteindelijk niet de granny charger als permanente oplossing omdat ik bang ben voor brand. Hoop hem binnenkort aan te kunnen sluiten.

Echter vroeg ik me af, is het een optie om een schakelautomaat zoals deze https://www.robbshop.nl/hager-schakelautomaat-40a-hager extra toe te voegen en die met domoticz en z wave aan-uit te schakelen als de kookplaat stroom vraagt? Heeft iemand hier ervaring mee? Of is dat vragen om problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:52
Dabba681 schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:50:
Ik ben voor de domme Webasto Pure gegaan. Met name omdat ik voor onze kleine en goedkope Seat Mii 2000€ aan laadpaal moeilijk te verantwoorden vond. Uiteindelijk niet de granny charger als permanente oplossing omdat ik bang ben voor brand. Hoop hem binnenkort aan te kunnen sluiten.

Echter vroeg ik me af, is het een optie om een schakelautomaat zoals deze https://www.robbshop.nl/hager-schakelautomaat-40a-hager extra toe te voegen en die met domoticz en z wave aan-uit te schakelen als de kookplaat stroom vraagt? Heeft iemand hier ervaring mee? Of is dat vragen om problemen?
Mooi apparaat, ik kan alleen uit de eigenschappen niet opmaken of er ook een DC lekstroombeveiliging in zit. Zo nee, dan is een type B aardlekschakelaar aan te raden. Op de website raden ze een type A aan...

Hoe heb je je kookplaat aangesloten? Zit deze op een 'kookgroep' met 2x dezelfde fase? Een Seat Mii (en Skoda Citigo/VW e-UP!) laadt op 2 fasen op, met een beetje slim aansluiten hebben ze geen last van elkaar.

De schakelautomaat zou probleemloos dit moeten kunnen schakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dolan op 01-11-2021 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dolan schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:22:
[...]

Mooi apparaat, ik kan alleen uit de eigenschappen niet opmaken of er ook een DC lekstroombeveiliging in zit. Zo nee, dan is een type B aardlekschakelaar aan te raden. Op de website raden ze een type A aan...
Heeft hij volgens de datasheet: https://webasto-charging....llbox-PURE-II-11kW-EN.pdf

6mA DC integrated protection etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
aschja schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:28:
[...]

Hier liggen ook 42 panelen op het dak inmiddels. Met een warmtepomp en een elektrische auto is dat net wel of net niet genoeg om het jaarverbruik af te dekken.

Als salderen verdwijnt dan stuur ik via NodeRed / HomeAssistant mijn Alfen paal via modbus zo aan dat hij laad met het zonnestroom overschot. En daarnaast verwacht ik inderdaad dat er dan een accupakket komt van rond de 20 kWh. Volgens mijn eigen simulaties (op basis van de tot op heden verzamelde data) kan ik dan de teruglevering en dus ook de afname van het net nog heel beperkt houden. En sowieso zijn de panelen tegen die tijd al terugverdiend, dus alles wat ik er dan nog aan over houdt is pure winst.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 01-11-2021 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
ik222 schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:27:
[...]

Hier liggen ook 42 panelen op het dak inmiddels. Met een warmtepomp en een elektrische auto is dat net wel of net niet genoeg om het jaarverbruik af te dekken.

Als salderen verdwijnt dan stuur ik via NodeRed / HomeAssistant mijn Alfen paal via modbus zo aan dat hij laad met het zonnestroom overschot. En daarnaast verwacht ik inderdaad dat er dan een accupakket komt van rond de 20 kWh. Volgens mijn eigen simulaties (op basis van de tot op heden verzamelde data) kan ik dan de teruglevering en dus ook de afname van het net nog heel beperkt houden. En sowieso zijn de panelen tegen die tijd al terugverdiend, dus alles wat ik er dan nog aan over houdt is pure winst.
Dan rij je aardig wat kms in combinatie met een paleis? 😝 wij hebben 12x 400 panelen en komen met 17.000km per jaar net uit. Verbruiken die warmtepompen zo veel energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
Mijn Alfen Eve single line pro is inmiddels ook geinstalleerd hier thuis. Wat een net station, erg blij mee. Ik had dit station uitgekozen omdat ik graag enigszins geautomatiseerd mijn maandelijkes verbruik aan mijn werkgever (via LM) laat vergoeden. Met het doorlezen van dit topic begin ik echter te twijfelen of de oplossing die ik voor ogen had overkill is:

Wat ik van plan was is een backoffice abonnment afsluiten bij E-Flux (deze ondersteunt als het goed is TravelCard de laadpas van mijn LM ) en dan in hun backend mijn Alfen registreren en een tarief instellen. Vervolgens kan ik mijn auto altijd thuis laden door gewoon dezelfde laadpas aan te bieden als die ik ook op mijn werk en andere externe locaties aanbied en mijn LM wordt gefactureerd voor het door mij ingestelde tarief. Dat lijkt een perfecte oplossing. Ik zie wel dat het backofice abonnement zo'n EUR5 per maand kost en ze ook 0,02EUR per KwH "inhouden".

Nu ik wat verder door zit te lezen in de mogelijkheden van de Alfen lijkt er een alternatief te zijn waarbij ik zefl uit het laadstation het maandelijkse verbruik zou kunnen aflezen? In dat geval moet ik alleen maandelijks zelf iets van een Excel ofzo opstellen en op basis hiervan mijn LM factureren. Dat zou me dan wel de EUR5/maand aan Eflux kosten besparen maar levert wat handmatig administratief werk op.

Heb ik de twee opties zo goed voor me? Is er nog een derde of is het idd in geval van zoveel mogelijk automatiseren het meest logisch (zelfs met maar 1 auto thuis dus) om een backend abonnement af te sluiten bij bijv Eflux?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Jaloersheid speaking. Maar wat een werkgevers hebben jullie allemaal zeg. Daar kan het geld volgens mij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
aschja schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:17:
[...]

Dan rij je aardig wat kms in combinatie met een paleis? 😝 wij hebben 12x 400 panelen en komen met 17.000km per jaar net uit. Verbruiken die warmtepompen zo veel energie?
Hoeveel gas verbruik je per jaar? 1 m3 is ongeveer 9 kWh, dus reken maar uit hoeveel energie dat is ;) Het gemiddelde in Nederland is 1500 m3, dus dat komt op 13500 kWh. Dus stel dat een paneel per jaar 300 kWh opbrengt (dat lijkt me erg optimistisch), dan heb je alleen daar al 45 panelen voor nodig, dan heb je dus nog niet gekookt en je EV niet opgeladen. (natuurlijk is een warmtepomp ongeveer 4x zo efficient met energie als een gasketel, dus je daadwerkelijke verbruik zal een stuk lager liggen, maar zo dwalen we wel heel ver off-topic)

17000km, daarmee kom je toch wel op 3000 kWh uit, dus nog 10 panelen, zit je al op 55 ;)

That said, ik houd met 29 panelen, all-electric huis, en een PHEV onder de streep nog wel stroom over. Maar ik moet dan helaas af en toe nog wel dynosaurussap tanken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

aschja schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:17:
[...]

Offtopic: Mijn WP heeft 7000kWh verbruikt vorig seizoen. En daarbij gebruikte mijn WP op een gemiddelde dag in februari 14 keer zoveel energie als op een gemiddelde dag in juni. Opbrengst zonnepanelen is juist andersom.
Deze onbalans ga je niet oplossen met een accu denk ik. @ik222 Ben wel heel benieuwd naar je simulaties, berekeningen. Anders een PM?

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 01-11-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:45

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

twit schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:20:
Mijn Alfen Eve single line pro is inmiddels ook geinstalleerd hier thuis. Wat een net station, erg blij mee. Ik had dit station uitgekozen omdat ik graag enigszins geautomatiseerd mijn maandelijkes verbruik aan mijn werkgever (via LM) laat vergoeden. Met het doorlezen van dit topic begin ik echter te twijfelen of de oplossing die ik voor ogen had overkill is:

Wat ik van plan was is een backoffice abonnment afsluiten bij E-Flux (deze ondersteunt als het goed is TravelCard de laadpas van mijn LM ) en dan in hun backend mijn Alfen registreren en een tarief instellen. Vervolgens kan ik mijn auto altijd thuis laden door gewoon dezelfde laadpas aan te bieden als die ik ook op mijn werk en andere externe locaties aanbied en mijn LM wordt gefactureerd voor het door mij ingestelde tarief. Dat lijkt een perfecte oplossing. Ik zie wel dat het backofice abonnement zo'n EUR5 per maand kost en ze ook 0,02EUR per KwH "inhouden".

Nu ik wat verder door zit te lezen in de mogelijkheden van de Alfen lijkt er een alternatief te zijn waarbij ik zefl uit het laadstation het maandelijkse verbruik zou kunnen aflezen? In dat geval moet ik alleen maandelijks zelf iets van een Excel ofzo opstellen en op basis hiervan mijn LM factureren. Dat zou me dan wel de EUR5/maand aan Eflux kosten besparen maar levert wat handmatig administratief werk op.

Heb ik de twee opties zo goed voor me? Is er nog een derde of is het idd in geval van zoveel mogelijk automatiseren het meest logisch (zelfs met maar 1 auto thuis dus) om een backend abonnement af te sluiten bij bijv Eflux?
Is hier een tutorial voor? Ik krijg eerdaags ook deze paal geïnstalleerd en wil hem graag aansturen dat de auto pas begint te laden als het daltarief een feit is (23h01 dus). Zit nog even te vogelen hoe ik hem aan kan sturen met bijv. HomeAssistant. Ik snap dat de paal in mijn netwerk moet komen met een UTP'tje, (welke al klaar ligt, ik hoop dat de installateur hier niet moeilijk over doet).

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:44

Arfman

Drome!

Zo'n tutorial zou ik ook wel zien zitten!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
MisteRMeesteR schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:23:
[...]

Is hier een tutorial voor? Ik krijg eerdaags ook deze paal geïnstalleerd en wil hem graag aansturen dat de auto pas begint te laden als het daltarief een feit is (23h01 dus). Zit nog even te vogelen hoe ik hem aan kan sturen met bijv. HomeAssistant. Ik snap dat de paal in mijn netwerk moet komen met een UTP'tje, (welke al klaar ligt, ik hoop dat de installateur hier niet moeilijk over doet).
Je quote mij maar ik ben zeker niet degene die die tutorial (al) kan schrijven. Helaas kun je me ook beter op het lijstje "wil meer leren" zetten :) . Ik ben juist aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb wel het idee (als mijn theorie klopt) dat met een aanmelding bij een partij als E-flux en dus wel wat extra euro's uitgeven verder weinig voorstelt: Je moet je laadpaal met en uniek id registreren ,aangeven welke laadpassen er op zijn toegestaan en een tarief (of gratis) per paal instellen als ik hun video mag geloven.

[ Voor 3% gewijzigd door twit op 01-11-2021 11:39 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:22:
[...]

Offtopic: Mijn WP heeft 7000kWh verbruikt vorig seizoen. En daarbij gebruikte mijn WP op een gemiddelde dag in februari 14 keer zoveel energie als op een gemiddelde dag in juni. Opbrengst zonnepanelen is juist andersom.
Deze onbalans ga je niet oplossen met een accu denk ik. @ik222 Ben wel heel benieuwd naar je simulaties, berekeningen. Anders een PM?
Warmtepomp zit hier rond de 5000kWh per jaar, maar inderdaad dat ga ik uiteraard niet helemaal met accu's opvangen. Wat je wel met accu's opvangt zijn dingen als koken, een wasmachine draaien, de verlichting etc. EV laden vang je ook niet op met de accu's maar kun je wel voor een flink deel opvangen door slim te laden.

Misschien heb ik het ongelukkig verwoord, want natuurlijk als salderen eraf gaat zul je nooit op 0 uit kunnen komen. Maar je kunt wel veel dingen doen om hetgeen je van het net trekt te beperken, je EV slim laden is daarin een hele belangrijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-10 13:44
twit schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:20:

de 0.02 wordt bovenop het ingestelde tarief per KwH van de ingestelde laadpaal berekend, hier zie je zelf niks van terug op de vergoedingsfactuur.

0.35 per KwH instellen op de laadpaal = 0.37 per KwH gefactureerd aan de houder van de pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
DonJuape schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:34:
[...]

En de Wallbox Copper kan niet schakelen tussen 1-fase en 3-fase.
Dat is tot nu toe ook mijn conclusie, dat alleen de Zappi dit bewust kan doen.
Voor de andere palen (als je bijvoorbeeld met pas moet verreken) is het misschien een optie om een "snelle" en een "zon laad optimaal" laadkabel te gebruiken? Waar je voor die tweede optie dus een 1 fase laadkabel aan sluit?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ice-T106 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:52:
[...]

Dat is tot nu toe ook mijn conclusie, dat alleen de Zappi dit bewust kan doen.
Voor de andere palen (als je bijvoorbeeld met pas moet verreken) is het misschien een optie om een "snelle" en een "zon laad optimaal" laadkabel te gebruiken? Waar je voor die tweede optie dus een 1 fase laadkabel aan sluit?
Volgens mij is het met een Alfen ook wel te doen. Niet out of the box maar wel met wat extra software. Daarbij, ik verwacht dat wel meer leveranciers dit gaan fixen vanaf het moment dat saldering eraf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
gerard899 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:41:
[...]

de 0.02 wordt bovenop het ingestelde tarief per KwH van de ingestelde laadpaal berekend, hier zie je zelf niks van terug op de vergoedingsfactuur.

0.35 per KwH instellen op de laadpaal = 0.37 per KwH gefactureerd aan de houder van de pas
Ah thanks. Dan is het dus alleen de vraag of het gemak van RFID laadpas taggen en vervolgens nergens naar om kijken me EUR5/maand waard is en hoe omslachtig het eventuele zelf downloaden/in Excel zetten van de data zonder backend provider zou zijn. Ik ben er inmiddels achter dat ik de Alfen paal met de utp kabel die er aan vast zit zo 1:1 met mijn laptop kan verbinden dus ik ga eens kijken hoe het backend/dashboard van de laadpaal zelf er uit ziet en dan een keus maken.

Op basis van dit topic lijkt e-flux de goedkoopste provider om te doen wat ik zoek. Of is er een partij die jij eerder zou aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:01
twit schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:43:
[...]

Ah thanks. Dan is het dus alleen de vraag of het gemak van RFID laadpas taggen en vervolgens nergens naar om kijken me EUR5/maand waard is en hoe omslachtig het eventuele zelf downloaden/in Excel zetten van de data zonder backend provider zou zijn. Ik ben er inmiddels achter dat ik de Alfen paal met de utp kabel die er aan vast zit zo 1:1 met mijn laptop kan verbinden dus ik ga eens kijken hoe het backend/dashboard van de laadpaal zelf er uit ziet en dan een keus maken.

Op basis van dit topic lijkt e-flux de goedkoopste provider om te doen wat ik zoek. Of is er een partij die jij eerder zou aanraden?
Ik heb nu vier maande ook een Alfen paal in combinatie met E-flux en dat werkt prima. Nog geen enkel probleem mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 18-10 22:35

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Ik heb een losse 10 meter 3 fase kabel nodig. Zijn er nog verschillen qua duurzaamheid/slijtvastheid tussen bijvoorbeeld een LS24 kabel of een Ratio Basic of dondert het allemaal niet en moet je voor de goeiekoopste gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Dabba681 schreef op maandag 1 november 2021 @ 06:50:

If het daadwerkelijk kwaad kan weet ik niet, maar ik zou t niet tof vinden een laadstation die aan t laden is zo 'hard' uit te schakelen met zo'n relais.

Vraag me ook af of ie t laden hervat als je weer in schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

de meester01 schreef op maandag 1 november 2021 @ 15:44:
Ik heb een losse 10 meter 3 fase kabel nodig. Zijn er nog verschillen qua duurzaamheid/slijtvastheid tussen bijvoorbeeld een LS24 kabel of een Ratio Basic of dondert het allemaal niet en moet je voor de goeiekoopste gaan ?
De verschillen zitten hem in mijn ervaring niet zozeer in de duurzaamheid (ja, assemblage is bij sommigen wat beter dan elders, maar uiteindelijk koopt iedereen grotendeels dezelfde onderdelen in) maar in de flexibiliteit en gewicht van de kabel. 10m is een aardig lange kabel, en dat gaat vervelend worden om telkens opnieuw op te rollen en te dragen, dus ik zou voor een zo licht mogelijke versie gaan.

edit: als je trouwens voor LS24 gaat, zou ik de middenpartij helemaal wegnemen en gewoon een Duosida kabel bestellen op aliexpress. Dat zijn namelijk de kabels die je koopt. ZWET is een van de factory resellers van duosida assemblies.

[ Voor 24% gewijzigd door mux op 01-11-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Laatst online: 18-10 22:35

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

mux schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:56:
[...]

De verschillen zitten hem in mijn ervaring niet zozeer in de duurzaamheid (ja, assemblage is bij sommigen wat beter dan elders, maar uiteindelijk koopt iedereen grotendeels dezelfde onderdelen in) maar in de flexibiliteit en gewicht van de kabel. 10m is een aardig lange kabel, en dat gaat vervelend worden om telkens opnieuw op te rollen en te dragen, dus ik zou voor een zo licht mogelijke versie gaan.

edit: als je trouwens voor LS24 gaat, zou ik de middenpartij helemaal wegnemen en gewoon een Duosida kabel bestellen op aliexpress. Dat zijn namelijk de kabels die je koopt. ZWET is een van de factory resellers van duosida assemblies.
De kabel zal 49 weken per jaar thuis hangen en meegaan op vakantie als backup naast de standaard 5 meter die bij de auto zit. Het gewicht is niet zo'n issue. Ik laat een zappi socket plaatsen omdat ik een wallbox met 10m kabel nodig heb.

Bij een bestelling via Ali zal er ws nog invoerrechten bijkomen? Dan wordt het verschil al snel kleiner?

[ Voor 4% gewijzigd door de meester01 op 01-11-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Makrolon schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:25:
[...]

If het daadwerkelijk kwaad kan weet ik niet, maar ik zou t niet tof vinden een laadstation die aan t laden is zo 'hard' uit te schakelen met zo'n relais.

Vraag me ook af of ie t laden hervat als je weer in schakelt.
@Dabba681 Hier wordt wel een punt gemaakt, wellicht dat alleen het afschakelen van je CP kabel/signaal een beter alternatief is, dan is het je laadpaal die afschakelt. Plus dat je een veel minder zwaar relais daarvoor benodigd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-10 21:54
Blackraven schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:08:
[...]

@Dabba681 Hier wordt wel een punt gemaakt, wellicht dat alleen het afschakelen van je CP kabel/signaal een beter alternatief is, dan is het je laadpaal die afschakelt. Plus dat je een veel minder zwaar relais daarvoor benodigd bent.
Domme vraag misschien, maar wat is een CP kabel/signaal? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
synorluna schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:40:
[...]
Misschien dan toch maar een backoffice. Ik heb geen zin om allerlei zaken bij te gaan houden en er een administratie van te maken. Wat ik wel prima zou vinden is maandelijks een csv-bestand te downloaden en dan de sessies van mij auto er in één keer uitfilteren.
Kan wellicht ook als je een paal hebt die de laadgegevens kan dumpen en daar ook het VIN nr bij vermeldt per sessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dabba681 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:20:
[...]

Domme vraag misschien, maar wat is een CP kabel/signaal? :/
De kabel / pinnen waar puur de communicatie tussen auto en laadpunt doorheen loopt. Zonder die communicatie zal het relais in het laadpunt nooit inschakelen en staat er dus geen stroom op de kabel / socket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
twit schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:43:
[...]

Met de Alfen kun je via de config tool van hun op je PC een .csv met alle transacties laden. Zou op zich voldoende moeten zijn om te declareren. Je kunt dan alsnog de pas/tag van je LM gewoon op de whitelist zetten van de Alfen zonder dat je een back-end hebt. Dan kan je ook nog aan je baas laten zien dat je met die tag-ID geladen hebt.

Ik heb zelf gewoon het e-flux abbo'tje gekozen en het KWh tarief iets geplust voor die 4 euro p/m. Ben je helemaal ontzorgd.

Overigens begint dat laden wel prijzig te worden voor de werkgever. Ik was nog redelijk op tijd met afsluiten dit jaar en zit nu op 0,28 cent per KWh. Met een kleine opslag en de opslag van E-flux zit je dan al snel op 0,35 per KWh voor de werkgever. Ik geloof dat ze bij ons op het terrein iets van 7 of 8 cent betalen. Ik verwacht dat ze nog wel even gaan bellen waarom het bij mij zo 'duur' is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeQVQUCjsxagUCH
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-06-2024
pielie8520 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:39:
[...]

Je kunt de wallbox pulsar plus ook koppelen met een backend, en hierdoor automatische verrekening laten plaatsvinden.. echter nog niet alle backends werken

Meen dat e-flux wel werkt..
Hoe weet je dat de Wallbox Pulsar Plus ook werkt met OCPP-backoffices (backend)? Ik kan online geen goede documentatie vinden, en helaas zelfs helemaal niks van Wallbox zelf, waarin staat dat de Pulsar Plus een backoffice ondersteund. En hoe dit dan precies gekoppeld kan worden.

Ik wil de Wallbox Pulsar Plus misschien aanschaffen maar wil wel zeker weten dat ik gebruik kan maken van een backoffice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-10 22:34
VeQVQUCjsxagUCH schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:19:
[...]

Hoe weet je dat de Wallbox Pulsar Plus ook werkt met OCPP-backoffices (backend)? Ik kan online geen goede documentatie vinden, en helaas zelfs helemaal niks van Wallbox zelf, waarin staat dat de Pulsar Plus een backoffice ondersteund. En hoe dit dan precies gekoppeld kan worden.

Ik wil de Wallbox Pulsar Plus misschien aanschaffen maar wil wel zeker weten dat ik gebruik kan maken van een backoffice.
Via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Niltag schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:57:
[...]

Overigens begint dat laden wel prijzig te worden voor de werkgever. Ik was nog redelijk op tijd met afsluiten dit jaar en zit nu op 0,28 cent per KWh. Met een kleine opslag en de opslag van E-flux zit je dan al snel op 0,35 per KWh voor de werkgever. Ik geloof dat ze bij ons op het terrein iets van 7 of 8 cent betalen. Ik verwacht dat ze nog wel even gaan bellen waarom het bij mij zo 'duur' is. :P
Ik zie een businesscase aankomen voor een aansluiting thuis op naam van de werkgever zodat die in het grootverbruikercontract kan worden meegenomen.
Zou wellicht kunnen door aparte aansluiting/meter op je huisaansluiting te nemen waar uitsluitend de laadpaal achter hangt en die op naam werkgever te zetten. Die krijgt dan ook de rekening daarvan.
Bijkomend voordeel; ook geen backoffice bij laadpaal meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Nu online
Er is nieuwe software voor de Zappi, maar zo simpel als het zou moeten zijn volgens de instructies (druk op het download knopje, het serverlampje wordt wit en na de download terug groen), het lukt gewoon niet. Ook niet na herhaaldelijk de stekker eruit trekken en opnieuw beginnen, zoals ook in diezelfde instructies als workaround staat.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:56
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:39:
Er is nieuwe software voor de Zappi, maar zo simpel als het zou moeten zijn volgens de instructies (druk op het download knopje, het serverlampje wordt wit en na de download terug groen), het lukt gewoon niet. Ook niet na herhaaldelijk de stekker eruit trekken en opnieuw beginnen, zoals ook in diezelfde instructies als workaround staat.

Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Eerst de hub al gedaan? Download knopje vasthouden terwijl je er stroom op zet. Dan wordt eerst de hub geupdate. Daarna kan je op die simpele manier op de hub de firmware voor de zappi ophalen (en dan nog op de zappi installeren natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:58:
[...]

Eerst de hub al gedaan? Download knopje vasthouden terwijl je er stroom op zet. Dan wordt eerst de hub geupdate. Daarna kan je op die simpele manier op de hub de firmware voor de zappi ophalen (en dan nog op de zappi installeren natuurlijk)
Maar er is helemaal geen nieuwe software voor de hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:29:
[...]

Maar er is helemaal geen nieuwe software voor de hub?
Je bedoelt dat je de nieuwste al hebt dus? Want je problemen omschrijft precies als je nog niet de hub update hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielie8520
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-01-2023
VeQVQUCjsxagUCH schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:19:
[...]

Google is your friend, wallbox geeft het zelf ook aan, en hieronder de link naar e-flux
https://www.e-flux.nl/laadpaal/wallbox/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:34:
[...]

Je bedoelt dat je de nieuwste al hebt dus? Want je problemen omschrijft precies als je nog niet de hub update hebt.
thehog schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:34:
[...]

Die van de hub is de laatste versie hoor. De paal staat er net 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Cloclo100 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:11:
[...]

[...]

Die van de hub is de laatste versie hoor. De paal staat er net 2 weken.
Prima maar dat kan ik niet weten :)
Wat gebeurd er wel als je op de download knop drukt? Als ie maar even kort wit wordt betekend dat de firmware al op de hub staat en alleen nog op de zappi geinstalleerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 09:39:
[...]

Prima maar dat kan ik niet weten :)
Wat gebeurd er wel als je op de download knop drukt? Als ie maar even kort wit wordt betekend dat de firmware al op de hub staat en alleen nog op de zappi geinstalleerd moet worden.
Hij blijft heel lang wit(tot een halve dag toe) en ik heb em dus al meerdere malen van de voeding afgehaald en opnieuw geprobeerd, zoals in die handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:19:
[...]

Hij blijft heel lang wit(tot een halve dag toe) en ik heb em dus al meerdere malen van de voeding afgehaald en opnieuw geprobeerd, zoals in die handleiding staat.
Ik zou het toch nog eens helemaal opnieuw proberen. Download ingedrukt houden en met download ingedrukt de power er uit, even wachten, en er weer in. Dan nog even wachten en de download loslaten. Als alles weer groen is, de download heel kort indrukken. Het kan een paar uur duren voor hij weer groen is maar een halve dag lijkt me te lang. Als dit weer zo is zou ik de support bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:20
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:31:
[...]

Volgens mij is het met een Alfen ook wel te doen. Niet out of the box maar wel met wat extra software. Daarbij, ik verwacht dat wel meer leveranciers dit gaan fixen vanaf het moment dat saldering eraf is.
Het ondersteunen van solar laden wel ja.

Maar het schakelen tussen 1 en 3 fasen heeft zover ik het goed begrijp losse relais nodig om de twee fases uit te schakelen. En zover bekend heeft alleen de zappi deze relais.
(vandaar dus mijn idee van een 1 fase kabel gebruiken)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ice-T106 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 10:56:
[...]

Het ondersteunen van solar laden wel ja.

(vandaar dus mijn idee van een 1 fase kabel gebruiken)
Dat is een interessant idee. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. :)

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JanHenk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:20:
[...]

Dat is een interessant idee. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt. :)
Dan laad je gewoon op 1 fase, menig 3 fase laadpunt word in sommige gebruikssituaties/landen als 3,7kW unit gemonteerd door gewoon de 2e en 3e fase weg te laten.
Inspired schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:31:
[...]

Als salderen verdwijnt in z'n huidige vorm verwacht ik dat er gerekend gaat worden met het netto verbruik over alle fase. Anders snijd de netbeheerder zich weer in de vingers doordat je dan grote loads geclusterd aan de fase waar een omvormer aan zit gaat krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 02-11-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ik222 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:13:
Het feit dat de Earth Fault indicator geel is betekent dat het de aardlekschakelaar is die reageert. Dus ofwel er zit een lekstroom in de installatie. Dat heeft dus niets met instellingen te maken maar betekent dat er waarschijnlijk iets niet goed is aangesloten of anders dat er iets mis is met het laadpunt. Als het ding net geplaatst is zou ik simpelweg de installateur terug laten komen.
Inmiddels is de installateur geweest en kon niks vinden.
Nu een andere auto geprobeerd en hierbij laadt deze wel op. Ligt dus aan de auto, en niet aan de installatie…
Verklaart wel waarom het soms niet goed gaat bij een andere thuis laadpaal. (Start soms niet met laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GoldenSample schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:48:
[...]

Dan laad je gewoon op 1 fase, menig 3 fase laadpunt word in sommige gebruikssituaties/landen als 3,7kW unit gemonteerd door gewoon de 2e en 3e fase weg te laten.

[...]

Als salderen verdwijnt in z'n huidige vorm verwacht ik dat er gerekend gaat worden met het netto verbruik over alle fase. Anders snijd de netbeheerder zich weer in de vingers doordat je dan grote loads geclusterd aan de fase waar een omvormer aan zit gaat krijgen.
Dat denk ik ook. Mogelijk kan dat ook niet anders want ik denk niet dat de slimme meters het verbruik/teruglevering per fase kunnen doorgeven momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:48:
[...]

Dat begrijp ik. Ging mij even om de minimale laadstroom van 6 ampère in combinatie met laden op zonnestroom; voor kleine zonnestroominstallaties waarbij er wél een 3-fase auto en 3-fase laadpaal is (in mijn geval bijv. de Wallbox Pulsar Plus) kun je zo wellicht geforceerd op 1-fase zonnestroom laden.

Dat scheelt namelijk, ten opzichte van 3*6 ampère als minimum, wanneer je er een 3-fase kabel inplugt.

Ik vraag me alleen wel af hoe bijv. Wallbox dan softwarematig omgaat met het eco/zonnestroom laden als je een 1-fase kabel pakt.
[...]

Hoe bedoel je dit?

Dat we niet alleen verbruik en afname gaan scheiden, maar ook verbruik en afname tussen de fasen? Voor dat laatste moet dan m.i. eerst alle meters vervangen worden, want dan heb je nog meer tellers nodig.

Ik denk dat we nog wel mogen blijven salderen over de fases dus. Volgens mij denk jij dat ook ('netto verbruik over alle fases').

Maar, waarom snijdt "anders" (dus, bij het scheiden van verbruik en teruglevering per fase in de afrekening) de netbeheerder zich in de vingers? Die volg ik even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JanHenk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:09:
[...]

Dat begrijp ik. Ging mij even om de minimale laadstroom van 6 ampère in combinatie met laden op zonnestroom; voor kleine zonnestroominstallaties waarbij er wél een 3-fase auto en 3-fase laadpaal is (in mijn geval bijv. de Wallbox Pulsar Plus) kun je zo wellicht geforceerd op 1-fase zonnestroom laden.

Dat scheelt namelijk, ten opzichte van 3*6 ampère als minimum, wanneer je er een 3-fase kabel inplugt.

Ik vraag me alleen wel af hoe bijv. Wallbox dan softwarematig omgaat met het eco/zonnestroom laden als je een 1-fase kabel pakt.

[...]

Hoe bedoel je dit?

Dat we niet alleen verbruik en afname gaan scheiden, maar ook verbruik en afname tussen de fasen? Voor dat laatste moet dan m.i. eerst alle meters vervangen worden, want dan heb je nog meer tellers nodig.

Ik denk dat we nog wel mogen blijven salderen over de fases dus. Volgens mij denk jij dat ook ('netto verbruik over alle fases').

Maar, waarom snijdt "anders" (dus, bij het scheiden van verbruik en teruglevering per fase in de afrekening) de netbeheerder zich in de vingers? Die volg ik even niet.
We zeggen het zelfde, qua in de vingers snijden van de netbeheerder; helaas heb je veel PV met een 1 fase omvormer op een 3 fase netaansluiting wat onbalans geeft. Als je dan ook nog eens het salderen over de fases (betere bewoording idd!) Niet toe staat dan gaan mensen ook hun apparaten vooral op 'de pv fase' zetten. Als de zon dan niet schijnt maar apparaten wel gebruikt worden heb je dus niet alleen door overmatige opwek soms een probleem maar ook door overmatig verbruik op die zelfde fase als de zon niet schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GoldenSample schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:42:
[...]

We zeggen het zelfde, qua in de vingers snijden van de netbeheerder; helaas heb je veel PV met een 1 fase omvormer op een 3 fase netaansluiting wat onbalans geeft. Als je dan ook nog eens het salderen over de fases (betere bewoording idd!) Niet toe staat dan gaan mensen ook hun apparaten vooral op 'de pv fase' zetten. Als de zon dan niet schijnt maar apparaten wel gebruikt worden heb je dus niet alleen door overmatige opwek soms een probleem maar ook door overmatig verbruik op die zelfde fase als de zon niet schijnt.
Het wordt een beetje een theoretische offtopic discussie zo maar ik denk dat dit wel mee valt. Op straat/wijk niveau zullen de fases gelijk belast worden omdat niet iedereen zijn 1-fase omvormer op dezelfde fase heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:42:
[...]

Ah, juist, nu begrijp ik hem :). De redenatie ging mij in eerste instantie effe snel, excuus :P

Saldering over de fases zal wel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:55:
Dat denk ik ook. Mogelijk kan dat ook niet anders want ik denk niet dat de slimme meters het verbruik/teruglevering per fase kunnen doorgeven momenteel.
Dat kunnen ze wel. Dat is voor loadbalancing zelfs noodzakelijk omdat je daar per fase moet weten wat het gebruik is om als laadpaal uit te kunnen rekenen wat het maximale verbruik is dat je mag vrijgeven.

Maar de tellers mogen alleen "netto" opgehoogd worden. Dus op enig moment mag alleen de verbruiks- of terugleveringsteller opgehoogd worden maar dus niet allebei tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:56:
[...]
Dat kunnen ze wel. Dat is voor loadbalancing zelfs noodzakelijk omdat je daar per fase moet weten wat het gebruik is om als laadpaal uit te kunnen rekenen wat het maximale verbruik is dat je mag vrijgeven.

Maar de tellers mogen alleen "netto" opgehoogd worden. Dus op enig moment mag alleen de verbruiks- of terugleveringsteller opgehoogd worden maar dus niet allebei tegelijk.
Daar heb je een goed punt. Of ze kunnen meten betekent trouwens niet dat ze het ook versturen maar ik verwacht inderdaad dat ze dat (misschien na een firmware update) inderdaad kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het probleem met ECO-laden (op zonnestroom, overschot, etc.) is nog vrij complex en ook situatie-afhankelijk.

Ik heb een 3-fase omvormer voor zonnestroom, een 3-fase netaansluiting (3*25 ampère), een 3-fase laadpaal (gezekerd op 3*16 ampère) en een 3-fase auto (3*16 ampère max, of 1*32 ampère).

Het probleem met het ECO-laden is dat het bereik van mijn zonnestroominstallatie een slechte overlap heeft met het laadbereik van mijn auto.

Mijn zonnestroominstallatie is verdeeld over 2 dakvlakken en wekt maximaal 5.000 Watt op. Je kunt je afvragen hoe logisch de 3-fase omvormer is geweest, maar dat heeft ook andere redenen (3-fase koken bijv.).

Het probleem met eco-laden op 3-fase, is dat je, vanwege het laadprotocol, een minimumstroom hebt van 3*6 ampère, zijnde 4.140 Watt.

Zou ik alles op die 3-fase laten, dan schakelt mijn auto alleen in bij een overschot van 4.140 Watt, terwijl het maximumvermogen van mijn installatie stopt bij pakweg 5.000 Watt. Het effectieve bereik is dus redelijk laag. Op een dag in hoogzomer kan ik dan tussen 11:45 en 15:15 wel laden, dus dat is al zo'n 15 kWh, maar op zo'n dag wordt er totaal 40 kWh opgewekt, dus er gaat nogal wat verloren in de staart van de parabool. Niet ideaal als je er volledig gebruik van wilt maken. Daarnaast zijn die hoogzomerdagen ook niet het hele jaar rond..

Stel dat ik, op wat voor wijze dan ook (de Zappi kan het wel gewoon) geforceerd op 1-fase zou kunnen laden. Ik kan dan al beginnen met laden op zonnestroom vanaf 1.380 Watt. Dat heb ik op een zonnige zomerdag al vanaf 9:00, lopend tot ~19:45. Dan pak je een veel groter bereik. En ook in de voor- en naseizoenen, bewolkte dagen, etc.

Probleem daarbij is dan weer, de zekeringsautomaat en de laadpaal zijn afgesteld op 16 ampère (per fase), dus kun je dan wel weer maximaal 3.680 Watt laden. Dat topt de laadcapaciteit dan weer af een groot deel van de dag, ik mis dan het bovenste stukje van de curve. Per saldo laad je dan echter wel méér stroom in kWh in je auto.

Ik denk dat ik meer of mindere mate iedereen hiermee zit, toch?

Het is wellicht een gimmick voor ons Hollanders, maar op zich wel leuk om over na te denken. Mijn eigen conclusie is dat mijn zonnestroominstallatie eigenlijk te klein, dus wellicht moeten er maar wat panelen bij :+.

Ik ben wel benieuwd of ik, met een 1-fase kabel tussen alle genoemde apparatuur, met mijn Wallbox Pulsar Plus, op zonnestroom zou kunnen laden vanaf 1.380 Watt (dus ook daadwerkelijk op 1-fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 15:33
JanHenk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:13:
Het probleem met ECO-laden (op zonnestroom, overschot, etc.) is nog vrij complex en ook situatie-afhankelijk.

Ik heb een 3-fase omvormer voor zonnestroom, een 3-fase netaansluiting (3*25 ampère), een 3-fase laadpaal (gezekerd op 3*16 ampère) en een 3-fase auto (3*16 ampère max, of 1*32 ampère).

Het probleem met het ECO-laden is dat het bereik van mijn zonnestroominstallatie een slechte overlap heeft met het laadbereik van mijn auto.

Mijn zonnestroominstallatie is verdeeld over 2 dakvlakken en wekt maximaal 5.000 Watt op. Je kunt je afvragen hoe logisch de 3-fase omvormer is geweest, maar dat heeft ook andere redenen (3-fase koken bijv.).

Het probleem met eco-laden op 3-fase, is dat je, vanwege het laadprotocol, een minimumstroom hebt van 3*6 ampère, zijnde 4.140 Watt.

Zou ik alles op die 3-fase laten, dan schakelt mijn auto alleen in bij een overschot van 4.140 Watt, terwijl het maximumvermogen van mijn installatie stopt bij pakweg 5.000 Watt. Het effectieve bereik is dus redelijk laag. Op een dag in hoogzomer kan ik dan tussen 11:45 en 15:15 wel laden, dus dat is al zo'n 15 kWh, maar op zo'n dag wordt er totaal 40 kWh opgewekt, dus er gaat nogal wat verloren in de staart van de parabool. Niet ideaal als je er volledig gebruik van wilt maken. Daarnaast zijn die hoogzomerdagen ook niet het hele jaar rond..

Stel dat ik, op wat voor wijze dan ook (de Zappi kan het wel gewoon) geforceerd op 1-fase zou kunnen laden. Ik kan dan al beginnen met laden op zonnestroom vanaf 1.380 Watt. Dat heb ik op een zonnige zomerdag al vanaf 9:00, lopend tot ~19:45. Dan pak je een veel groter bereik. En ook in de voor- en naseizoenen, bewolkte dagen, etc.

Probleem daarbij is dan weer, de zekeringsautomaat en de laadpaal zijn afgesteld op 16 ampère (per fase), dus kun je dan wel weer maximaal 3.680 Watt laden. Dat topt de laadcapaciteit dan weer af een groot deel van de dag, ik mis dan het bovenste stukje van de curve. Per saldo laad je dan echter wel méér stroom in kWh in je auto.

Het is wellicht een gimmick voor ons Hollanders, maar op zich wel leuk om over na te denken. Mijn eigen conclusie is dat mijn zonnestroominstallatie eigenlijk te klein, dus wellicht moeten er maar wat panelen bij :+.

Ik ben wel benieuwd of ik, met een 1-fase kabel tussen alle genoemde apparatuur, met mijn Wallbox Pulsar Plus, op zonnestroom zou kunnen laden vanaf 1.380 Watt (dus ook daadwerkelijk op 1-fase).
Ik zie in mijn Wallbox app tegenwoordig de optie Eco-Smart (onder het knopje Upgrades) waar ik aan kan geven hoe er geladen moet worden;
  • Alleen op zonnestroom (zal stroomoverschot zijn, de powerbooster ziet stroom terug gaan)
  • Combi zonnestroom en een beetje grid-stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ik weet niet hoeveel jullie rijden maar er zijn genoeg weken dat ik nog geen 40kWh hoef te laden tegenwoordig. Als je de hele dag kunt laden rij je zelf ook niet veel denk ik dan. Het lijkt mij allemaal wat gerommel in de marge. Maar moet wel zeggen dat ik geen PV heb dus wellicht praat ik onzin. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DonJuape schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:48:
[...]

Het wordt een beetje een theoretische offtopic discussie zo maar ik denk dat dit wel mee valt. Op straat/wijk niveau zullen de fases gelijk belast worden omdat niet iedereen zijn 1-fase omvormer op dezelfde fase heeft.
Helaas is dit op dit moment in sommige wijken al een probleem, door fase verdraaiing zou dat niet z'n dingen moeten zijn, de praktijk wijst helaas anders uit, soms schakelen PV omvormers toch echt af vanwege een te hoge spanning. Ook toen ik nog in Nederland werkte heb ik het omgekeerde ook al gezien, 1 fase ladende auto's, een net dat aan de meter net aan de minimum spanning haalt, als je dan een hoog vermogen over een lange en wat aan de dunne kant zijnde kabel naar een laadpuntje wilt trekken, dan val je gewoon buiten de spec van de auto als je pech hebt :+

Ach wat ik dan wel weer humor vind is dat juist de inverter van veel autos bij lage laadvermogens inzakt qua efficiëntie. Ben je je auto aan het druppelladen want PV, stook je alsnog 15% extra op in warmte ivm lagere efficiency.

[ Voor 61% gewijzigd door GoldenSample op 02-11-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik kan inderdaad geforceerd op 1-fase laden met de Zappi en dat tweede probleem heb ik niet want mijn laadpaal is met 3x32A afgezekerd (en "dus" ook met 6mm2 aangesloten). Ik kan dus in theorie met max. 3x25A van het net plus PV opbrengst zelfs met 22kW laden. Dit is puur theoretisch want mij auto kan niet met 22kW laden en ik heb een 1-fase PV omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GoldenSample schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:40:
[...]

Ach wat ik dan wel weer humor vind is dat juist de inverter van veel autos bij lage laadvermogens inzakt qua efficiëntie. Ben je je auto aan het druppelladen want PV, stook je alsnog 15% extra op in warmte ivm lagere efficiency.
Inderdaad, nog veel meer verliezen zelfs. Ik ben nog aan het meten maar bij 1,4kW zit ik op 70% efficientie terwijl ik op 90% zit bij 11kW. Ik ga daarom ook wat tweaken aan de instellingen van de ECO mode (dus niet de pure PV ECO+ mode) zodat ik altijd met minimaal 1 fase 3kW laadt o.i.d. (combo net en PV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:22:
Ik weet niet hoeveel jullie rijden maar er zijn genoeg weken dat ik nog geen 40kWh hoef te laden tegenwoordig. Als je de hele dag kunt laden rij je zelf ook niet veel denk ik dan. Het lijkt mij allemaal wat gerommel in de marge. Maar moet wel zeggen dat ik geen PV heb dus wellicht praat ik onzin. :)
De ene dag is de andere niet natuurlijk.

Het ging mij even om het theoretische principe.

Momenteel leg ik hem gewoon aan de stroom en gaat ie in de nacht laden. Wanneer ik daar zin in heb. Omdat het kan. Maar ik kan me voorstellen dat ik er in de toekomst wat meer rekening mee zou kunnen houden.
GoldenSample schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:40:
[...]

Wat is een laag laadvermogen? 6 ampère, dus 1,4kW ? Of bedoel je lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JanHenk schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:52:
[...]

De ene dag is de andere niet natuurlijk.

Het ging mij even om het theoretische principe.

Momenteel leg ik hem gewoon aan de stroom en gaat ie in de nacht laden. Wanneer ik daar zin in heb. Omdat het kan. Maar ik kan me voorstellen dat ik er in de toekomst wat meer rekening mee zou kunnen houden.

[...]

Wat is een laag laadvermogen? 6 ampère, dus 1,4kW ? Of bedoel je lager?
Doelde op 6 of 10 ampère inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
DonJuape schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:52:
[...]

Inderdaad, nog veel meer verliezen zelfs. Ik ben nog aan het meten maar bij 1,4kW zit ik op 70% efficientie terwijl ik op 90% zit bij 11kW. Ik ga daarom ook wat tweaken aan de instellingen van de ECO mode (dus niet de pure PV ECO+ mode) zodat ik altijd met minimaal 1 fase 3kW laadt o.i.d. (combo net en PV).
Zou dat ook de reden zijn dat er een Eco mode opzit (deels zon PV en deels van het net)? Zodat je altijd efficiënt laadt? Dan gooi ik de lader voortaan daar op.

Pagina: 1 ... 95 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen