Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 121 Laatste
Acties:
  • 840.113 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar die Eco-modes werken alleen als de Zappi weet wat er elders in je huis gebeurt. Ik zal het even erbij pakken.

Eco-mode:

[...]

Kortom: load-balancing. Zonder CT-klemmen is er geen load-balancing. Waar denk je dat de Zappi die info vandaan haalt?

Eco+ mode:

[...]

Kortom: laden puur op PV-opgewekte stroom. Hiervoor zijn zelfs extra CT-klemmen nodig, mits je zonnepanelen hebt.

Dus als jij ook maar IETS wilt doen anders dan dom laden, heb je sowieso CT-klemmen nodig. Daar is niet omheen te werken. Of heb ik je nu volledig verkeerd begrepen?
Het laatste ja. De keuze was; de CT-klemmen via het optionele Harvi - systeem, of gewoon via de tradionele manier (meer werk, maar goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:56:
[...]

Het laatste ja. De keuze was; de CT-klemmen via het optionele Harvi - systeem, of gewoon via de tradionele manier (meer werk, maar goedkoper)
Dan snap ik je niet meer, je zei eerder letterlijk:
Hier ga ik gewoon bij wijze van mijn Mennekes-stopcontact afkoppelen, Zappi erop en klaar.
Dat klinkt niet alsof je CT-klemmen gaat aansluiten, maar goed. We zijn er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Dan snap ik je niet meer, je zei eerder letterlijk:

[...]

Dat klinkt niet alsof je CT-klemmen gaat aansluiten, maar goed. We zijn er uit.
Aaah ja ok, that makes sense :). De elektriciën heeft al een aparte stroomgroep voor de laadpaal gemaakt, maar daar zit nu gewoon zo een stopcontact op, zelfs op laadpaalhoogte. Dus alle kabels zijn al getrokken voor 3-fase laden, daar ik vandaag via de mobiele laadpaal van Skoda laad. (zat als optie bij mijn First Edition) Vandaar de uitspraak, stopcontact eraf en laadpaal erop :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:55:
[...]

Kortom: laden puur op PV-opgewekte stroom. Hiervoor zijn zelfs extra CT-klemmen nodig, mits je zonnepanelen hebt.
Nee, dat kan met de bijgeleverde 3 CT-klemmen. De Zappi hoeft immers alleen te meten wat het overschot is. Je kunt dan alleen in de app niet zien hoeveel je PV opwekt maar daar heb je meestal de app van de omvormer al voor.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Nee, dat kan met de bijgeleverde 3 CT-klemmen. De Zappi hoeft immers alleen te meten wat het overschot is. Je kunt dan alleen in de app niet zien hoeveel je PV opwekt maar daar heb je meestal de app van de omvormer al voor.
Daar heb ik in mijn geval een unit van Cedel op zitten, waar ik alles fijn kan monitoren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7isi8bPirMVVAghK0ZrI4nfLqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgwzGne16kC8ZFO0XTHfO342.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Oh ja, goed punt! Zo werkt het bij mij ook: ik heb gekozen de PV opwekking niet via Zappi in te zien, maar via Enphase. Maar ik zie inderdaad wel het overschot, dat is immers gewoon plussen/minnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Daar heb ik in mijn geval een unit van Cedel op zitten, waar ik alles fijn kan monitoren. [Afbeelding]
Nice! Mijn whizkid en ik zijn bezig zoiets te doen met de verschillende koppelingen naar Home Assistant.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

Daar heb ik in mijn geval een unit van Cedel op zitten, waar ik alles fijn kan monitoren. [Afbeelding]
Dat ziet er interessant uit! Is dat een unit die z'n eigen CT-klemmen gebruikt of waar leest die dat van uit? En welke unit heb je het over? Lijkt me interessant om eens te kijken of ik daar nog meer uit kan halen dan wat MyEnergi (Zappi) en Enphase mij nu bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:09:
[...]

Dat ziet er interessant uit! Is dat een unit die z'n eigen CT-klemmen gebruikt of waar leest die dat van uit? En welke unit heb je het over? Lijkt me interessant om eens te kijken of ik daar nog meer uit kan halen dan wat MyEnergi (Zappi) en Enphase mij nu bieden.
Het betreft deze . Deze gebruikt idd zijn eigen CT-klemmen, ik heb er dan extra kWh-tellers bij gekocht, die dan met modbus verbonden zijn aan de unit. Ze hebben dus ook een 3-fase MID-gecertificeerde teller, waarmee je in de app kan factureren aan de werkgever, wat voor ons nodig was.

Ter info; dat alles, inclusief 3 tellers en de nodige bekabeling, heeft me een 400 euro gekost.

[ Voor 6% gewijzigd door Cloclo100 op 08-10-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 07:04
JanHenk schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:32:
Ik zie in de app update van Wallbox nu het volgende:

[...]

Als je de load balancing module ("Power Boost" bij Wallbox) hebt, kun je vanaf nu dus ook laden op zonnestroom.

De discussie is hier eerder gevoerd: dat in theorie op basis van software-aanpassingen iedere laadpaal met load balancing ook enkel op zonnestroom kan laden. Wallbox heeft dat nu blijkbaar geïmplementeerd.

Zelf heb ik (nog) geen load balancing, dus ik kan het (helaas) niet testen. Wellicht dat iemand anders dat kan?

Ter aanvulling, zie hier informatie van de website van Wallbox zelf.
Ik heb het net even getest, maar hij laadt op moment in de stand volledig groen gewoon met 11kW. Nou heb ik best veel zonnepanelen, maar die 11kW haal ik niet.

De tekst in de app is ook een beetje vaag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1blMsBlCbj9JvN2RfRktE-T3Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RWK0LdINHgHOSvDeyeh9wCY.jpg?f=fotoalbum_large

Welke andere optie is er nog naast gepland en handmatig laden?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ArnoudN schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Ik heb het net even getest, maar hij laadt op moment in de stand volledig groen gewoon met 11kW. Nou heb ik best veel zonnepanelen, maar die 11kW haal ik niet.

De tekst in de app is ook een beetje vaag. [Afbeelding]

Welke andere optie is er nog naast gepland en handmatig laden?
Heb je een Power Boost (loadbalancing) module aangesloten?

Heb je niet toevallig "eco+" aangevinkt en daarna 'geforceerd' het laden aangezet en/of een schema lopen? Een andere optie is er niet, behalve dus deze eco-standen. Maar zoals ik het lees, moet je dan dus die eco-stand aanzetten, de auto aankoppelen en verder vooral niets doen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
JanHenk schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:22:
[...]

Heb je een Power Boost (loadbalancing) module aangesloten?

Heb je niet toevallig "eco+" aangevinkt en daarna 'geforceerd' het laden aangezet en/of een schema lopen? Een andere optie is er niet, behalve dus deze eco-standen. Maar zoals ik het lees, moet je dan dus die eco-stand aanzetten, de auto aankoppelen en verder vooral niets doen...
Ik heb inderdaad een Power Boost aangesloten (of laten aansluiten). Maar je hebt gelijk, voor het aansluiten moet je de eco+ stand aanzetten, stekker erin en vervolgens wachten. Ik heb nu tijdens het laden op de 'play' toets gedrukt en dat is een override van de eco+ stand.

We gaan nog een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ArnoudN schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

Ik heb inderdaad een Power Boost aangesloten (of laten aansluiten). Maar je hebt gelijk, voor het aansluiten moet je de eco+ stand aanzetten, stekker erin en vervolgens wachten. Ik heb nu tijdens het laden op de 'play' toets gedrukt en dat is een override van de eco+ stand.

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pinobigbird schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

Essentiële info daarbij: @Cloclo100 woont in België waar 3x40A normaal is, en niet €750+ per jaar duurder is dan 3x25A, zoals in NL ;)
In NL is het inderdaad een afweging, wij hebben 3x50 A, is stuk duurder maar nooit gezeur. Veel spullen, veel warmtepompen en een auto met lader die niet kan loadbalancen maar wel op (enkelfase) 32 A laadt. Het is het waard voor ons.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Een vraag tov mijn aantal fase in de meterkast. Wat ik kan zien is dat er 1-fase aanwezig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQK0XuY5aK7_00qu11Ja1i_bR34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUbZr0EvU1HETjvmabzWfLCc.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als ik mijn termijnnota bekijk op Greenchoice staat er het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-yBDdehKtSr_1KF_pyBxW-kvFOQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KztmU2LVkthYrXqBSwmKB7hC.jpg?f=user_large

Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 23:01
aschja schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:37:
Een vraag tov mijn aantal fase in de meterkast. Wat ik kan zien is dat er 1-fase aanwezig is.

[Afbeelding]

Maar als ik mijn termijnnota bekijk op Greenchoice staat er het volgende:

[Afbeelding]

Huh?
Greenchoice zal het gewoon fout hebben. Moet je even bij je netbeheerder kijken. Maar zal idd 1 fase zijn. Wat een lekkere brede meterkast trouwens. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@aschja Je hebt in elk geval echt een 1-fase aansluiting, maar sommige leveranciers zetten standaard 3 x 25A op de afrekening omdat dit toch hetzelfde tarief heeft als bijvoorbeeld 1 x 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
@Inspired @ik222

Dank allebei. Beetje kak wel. Die kosten hadden we even niet meegerekend. Ik ging er vanuit dat 2016 nieuwbouw al 3-fase zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:01:
@Inspired @ik222

Dank allebei. Beetje kak wel. Die kosten hadden we even niet meegerekend. Ik ging er vanuit dat 2016 nieuwbouw al 3-fase zou zijn.
Lijkt echt als twee druppels water op de meterkast van mijn vorige woning (ook 2016 overigens).

Deze groepenkast is relatief eenvoudig klaar te maken voor drie fases, je hebt volgens mij enkel een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daarna kan de netbeheerder de hoofdaansluiting aanpassen (hiervoor zijn vaste tarieven). Verhoudingsgewijs denk ik dat de kosten wel mee vallen, wat er nu is kan nagenoeg geheel wel zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:12:
[...]

Lijkt echt als twee druppels water op de meterkast van mijn vorige woning (ook 2016 overigens).

Deze groepenkast is relatief eenvoudig klaar te maken voor drie fases, je hebt volgens mij enkel een 4 polige hoofdschakelaar nodig. Daarna kan de netbeheerder de hoofdaansluiting aanpassen (hiervoor zijn vaste tarieven). Verhoudingsgewijs denk ik dat de kosten wel mee vallen, wat er nu is kan nagenoeg geheel wel zo blijven.
Geen idee. Ik ga mn vingers er niet aan branden. Aschja en elektra is vragen om problemen.

Nu krijgen we dit weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mN1mhgyYsw0xFTSKEjUW_wzjig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01kulGpVMDOxrX1ZjBfvvyZb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:01:
@Inspired @ik222

Kosten voor ombouw van deze meterkast zullen waarschijnlijk nog aardig meevallen zoals @JanHenk ook zegt. Kwestie van de hoofdschakelaar vervangen en vervolgens beide aardlekschakelaars op verschillende fases zetten. En dan natuurlijk een extra 3-fase alamat erin voor je laadpaal.

Enige waar je even naar moet kijken is je PV, foto is te slecht om te zien hoe zwaar die nu afgezekerd zijn en dan kijken of dat ook past met 3 x 25A ipv 1 x 40A. Het is namelijk natuurlijk wel een 1-fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Of gewoon lekker op 1 fase laden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ArnoudN schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

En? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Nu online
ik222 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

Kosten voor ombouw van deze meterkast zullen waarschijnlijk nog aardig meevallen zoals @JanHenk ook zegt. Kwestie van de hoofdschakelaar vervangen en vervolgens beide aardlekschakelaars op verschillende fases zetten. En dan natuurlijk een extra 3-fase alamat erin voor je laadpaal.

Enige waar je even naar moet kijken is je PV, foto is te slecht om te zien hoe zwaar die nu afgezekerd zijn en dan kijken of dat ook past met 3 x 25A ipv 1 x 40A. Het is namelijk natuurlijk wel een 1-fase omvormer.
Ik heb echt geen idee wat je bedoeld. Haha. Zo slecht met dit soort zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm6PaYbh2-AUA6K3sMP50H4YW68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pfP9A5oAag8syR9f9o7WOihG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H75PDCgjo_s2hS-0RGhfuynkZVo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cL65Ivq7ffWp90URBX8JdkWq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 23:15:
[...]

Ik heb echt geen idee wat je bedoeld. Haha. Zo slecht met dit soort zaken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel simpel gezegd moet eerst dat ding linksonder vervangen worden en dan intern wat bedrading aangepast worden. Daarna kun je dan de netbeheerder laten komen voor het aanpassen van de hoofdaansluiting naar 3 x 25A.

Met de zonnepanelen moet het ook gewoon kunnen, die zijn op 20A afgezekerd. Dat is met 3 x 25A waarschijnlijk weliswaar niet helemaal selectief maar dat is verder niet echt een issue, zeker niet omdat je automaten als hoofdzekeringen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Zonder zon is het lastig testen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
ik222 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:57:
[...]

Je vergeet de kookgroep. Als je het huis op 2 fases gaat verdelen omdat er maar 2 aardleks in zitten gaat dat niet goed met de kookgroep er bij. Dus kookgroep moet vervangen worden door een 3 fase aardlekautomaat, kookplaat moet dan ook opnieuw aangesloten worden. Betekend eigenlijk 2 keer installateur langs laten komen, eerst om de 4p hoofdschakelaar er in te zetten, en dezelfde dag als de netbeheerder om de kookplaat opnieuw aan te sluiten met de 3 fase aardlekautomaat.

Andere optie is extra aardlek met 3x 1 fase busboard. En dan de kookgroep op een aparte fase.

Er zal ook een extra kast naast moeten Ivm ruimte.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:58
verkeerd topic , het is nog vroeg ;)

[ Voor 83% gewijzigd door Misterpc op 09-10-2021 09:26 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

Je vergeet de kookgroep. Als je het huis op 2 fases gaat verdelen omdat er maar 2 aardleks in zitten gaat dat niet goed met de kookgroep er bij. Dus kookgroep moet vervangen worden door een 3 fase aardlekautomaat, kookplaat moet dan ook opnieuw aangesloten worden. Betekend eigenlijk 2 keer installateur langs laten komen, eerst om de 4p hoofdschakelaar er in te zetten, en dezelfde dag als de netbeheerder om de kookplaat opnieuw aan te sluiten met de 3 fase aardlekautomaat.

Andere optie is extra aardlek met 3x 1 fase busboard. En dan de kookgroep op een aparte fase.

Ik ben ook van 1x40A naar 3x25A gegaan en alle verbruikers zijn netjes over de drie fasen herverdeeld. Ook de kookgroep. Die zit dus met wat andere verbruikers op één fase. Theoretisch gaat dat fout als ik twee pitten of meer op boost zet o.i.d. maar wanneer heb je dat nu nodig en ik heb het getest en het ging gewoon goed. Ook op boost gaan ze niet maximaal blijkbaar. Of alleen in het begin.
Ik zie wel dat ik het legionella element op dezelfde fase zit als de kookplaat. Dat is misschien minder handig maar alleen om zaterdagmiddag van 15:00 tot 16:00 een probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 09-10-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 08:39:
[...]

Kookgroep zit hier ook gewoon op 1 van de 3 fases bij een 3 x 25A aansluiting. Op dezelfde fase zitten hier zelfs nog 4 verbruikers groepen erbij achter dezelfde aardlek (huis is uit 2000 dus toen mocht dat ook nog). Dit geeft in de praktijk geen enkel issue. Was ook al zo vanuit de bouw dus heb dat nooit aangepast. Maar goed dit is hier denk ik enigszins offtopic verder.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 09-10-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Kookgroep zit hier ook gewoon op 1 van de 3 fases bij een 3 x 25A aansluiting, dat geeft in de praktijk geen enkel issue. Was ook al zo vanuit de bouw dus heb dat nooit aangepast. Maar goed dit is hier denk ik enigszins offtopic verder.
Slechts enigszins offtopic want de helft van de posts hier is: "Ik heb een 1 fase aansluiting en ik wil met 3 fasen laden, wat moet er gebeuren?".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
ik222 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:55:
[...]

Kookgroep zit hier ook gewoon op 1 van de 3 fases bij een 3 x 25A aansluiting. Op dezelfde fase zitten hier zelfs nog 4 verbruikers groepen erbij achter dezelfde aardlek (huis is uit 2000 dus toen mocht dat ook nog). Dit geeft in de praktijk geen enkel issue. Was ook al zo vanuit de bouw dus heb dat nooit aangepast. Maar goed dit is hier denk ik enigszins offtopic verder.
Ja maar dan is je huis verdeeld over 3 fases. Hier word voorgesteld te verdelen over 2 fases Inc kookgroep.

En als ik deze kast moest aanpassen naar 3 fase nam ik het risico niet, dat gaat een andere installateur ook niet nemen vermoed ik. Als het toch fout gaat kan hij terug.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Makrolon schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Ja maar dan is je huis verdeeld over 3 fases. Hier word voorgesteld te verdelen over 2 fases Inc kookgroep.

En als ik deze kast moest aanpassen naar 3 fase nam ik het risico niet, dat gaat een andere installateur ook niet nemen vermoed ik. Als het toch fout gaat kan hij terug.
Ah, duidelijk. Maar waarom zou je dat doen? Alleen maar om een aardlekschakelaar en uurtje hergroepering uit te sparen? En ook wat jij hierboven zegt over de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
DonJuape schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

Ah, duidelijk. Maar waarom zou je dat doen? Alleen maar om een aardlekschakelaar en uurtje hergroepering uit te sparen? En ook wat jij hierboven zegt over de installateur.
Aardlekschakelaar, ander busboard, en een uitbereidingskast komen er bij als je m wil verdelen over 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Nog geen succes. Alles gedaan volgens de handleiding, maar het laden start niet op. Er komt wel voldoende power binnen van de panelen.

In de app staat bij het aanzetten van de ecostanden dat de laadpaal in de expert stand moet staan. Wellicht is dat het probleem. Maandag maar even contact zoeken met Wallbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ArnoudN schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

Nog geen succes. Alles gedaan volgens de handleiding, maar het laden start niet op. Er komt wel voldoende power binnen van de panelen.

In de app staat bij het aanzetten van de ecostanden dat de laadpaal in de expert stand moet staan. Wellicht is dat het probleem. Maandag maar even contact zoeken met Wallbox.
Ik had deze vraag ivm omvormers op 1-fase aan Zappi gesteld, die hebben me toch het volgende geantwoord:

"Bedankt voor je interesse in de slimste laadoplossing op de markt, de myenergi zappi.

Precies ! Dat is zeker wel mogelijk. We meten op de hoofdaansluiting het totaal van overschot en gaan dit op 1 fase laden. Daarmee kunnen we al vanaf een minimaal overschot van 1,4kW beginnen met laden.

Je wordt door de energieleverancier alleen berekend op het totale verbruik, dus het maakt verder niet uit of er op fase 2 of 3 wordt teruggeleverd, terwijl je hetzelfde via fase 1 weer afneemt. Dit is en blijft dus 0-op-de-teller = ECO+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Ik had deze vraag ivm omvormers op 1-fase aan Zappi gesteld, die hebben me toch het volgende geantwoord:

"Bedankt voor je interesse in de slimste laadoplossing op de markt, de myenergi zappi.

Precies ! Dat is zeker wel mogelijk. We meten op de hoofdaansluiting het totaal van overschot en gaan dit op 1 fase laden. Daarmee kunnen we al vanaf een minimaal overschot van 1,4kW beginnen met laden.

Je wordt door de energieleverancier alleen berekend op het totale verbruik, dus het maakt verder niet uit of er op fase 2 of 3 wordt teruggeleverd, terwijl je hetzelfde via fase 1 weer afneemt. Dit is en blijft dus 0-op-de-teller = ECO+"
Maar @ArnoudN heeft toch geen Zappi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-06 16:10
Erasmo schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:32:
[...]
Opzich kun je toch wel de paren splitten mocht dat nodig zijn? Denk niet dat de gemiddelde laadpaal gigabit nodig heeft :P
Ik ben dit nu van plan (het gebruiken van een 8 aderige CAT7 kabel). De vier paren voor het 100 Mbps netwerk is helder:

1: wit/oranje
2: oranje
3: wit/groen
6: groen

Bron: Wikipedia: RJ-45

Maar mijn vraag is nu wat is optimaal voor de P1 poort?
Ik begrijp dat de P1 poort de aders 2 t/m 5 gebruikt op de RJ11 stekker. Maar hoe kan ik die het beste aansluiten op de UTP kabel? Ik heb nog twee paren over.
Is het optimaal om 2 en 3 op een paar te doen, en 4 en 5 op het andere paar?

Bron: Zelf slimme meter kabel maken

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Nee, hier hangt een Wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Nee bij mij was / is ook alles verdeelt over 2 fases, in totaal 8 normale groepen + 1 kookgroep achter 2 aardlekschakelaars.

De 3e fase werd tot vorig jaar enkel gebruikt voor teruglevering, hier heb ik pas recent een alamat voor de warmtepomp opgezet en nog recenter is daar dus een 3-fase aardlekautomaat bijgekomen voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:56
Heeft iemand al praktijk ervaring met loadbalancing?
Ik begrijp in theorie hoe het werkt, maar hoe gaat het in de praktijk?

Mijn netaansluiting is 1x35A. Stel ik laad de auto met 25A en verbruik in huis 8A.
Samen 25+8=33A gaat dus goed.

Dan zet iemand de waterkoker aan en gaat de stroom naar 33+8=41A.

De smartEVSE die ik op het oog heb, heeft een stroomsensor die de P1 uitgang van mijn Landis + Gyr E360 uitleest. Die P1 uitgang geeft een keer per seconde een update van de stroom. Dus er kan al een seconde lang 41A lopen voordat de smartEVSE dat doorkrijgt.

Is de loadbalancing snel genoeg met ingrijpen en verminderd de laadstroom direct met 6A?

Of smelt de 35A zekering al binnen een seconde en moet ik De netbeheerder bellen?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Pim57 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:24:
Heeft iemand al praktijk ervaring met loadbalancing?
Ik begrijp in theorie hoe het werkt, maar hoe gaat het in de praktijk?

Mijn netaansluiting is 1x35A. Stel ik laad de auto met 25A en verbruik in huis 8A.
Samen 25+8=33A gaat dus goed.

Dan zet iemand de waterkoker aan en gaat de stroom naar 33+8=41A.

De smartEVSE die ik op het oog heb, heeft een stroomsensor die de P1 uitgang van mijn Landis + Gyr E360 uitleest. Die P1 uitgang geeft een keer per seconde een update van de stroom. Dus er kan al een seconde lang 41A lopen voordat de smartEVSE dat doorkrijgt.

Is de loadbalancing snel genoeg met ingrijpen en verminderd de laadstroom direct met 6A?

Of smelt de 35A zekering al binnen een seconde en moet ik De netbeheerder bellen?
Nee hoor dat gaat goed. Ik denk zelfs dat het minutenwerk is voor een 35A hoofdzekering door gaat bij 41A. In ieder geval heeft de laadpaal tijd genoeg om de laadstroom te verminderen. Maak je geen zorgen.

Heb het nog even opgezocht en (als ik het goed begrepen heb) mag de zekering tot een factor 1,13 overschrijding niet eens binnen een uur trippen. Vanaf een factor 1,45 overschrijding moet de zekering binnen het uur trippen. Met 41A zit je daar dus ergens tussenin.
Bij heel hoge stromen (bij kortsluiting dus, niet bij overbelasting) tript de zekering binnen 0,1s.

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 09-10-2021 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:56
DonJuape schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:27:
[...]

Nee hoor dat gaat goed. Ik denk zelfs dat het minutenwerk is voor een 35A hoofdzekering door gaat bij 41A. In ieder geval heeft de laadpaal tijd genoeg om de laadstroom te verminderen. Maak je geen zorgen.

Heb het nog even opgezocht en (als ik het goed begrepen heb) mag de zekering tot een factor 1,13 overschrijding niet eens binnen een uur trippen. Vanaf een factor 1,45 overschrijding moet de zekering binnen het uur trippen. Met 41A zit je daar dus ergens tussenin.
Bij heel hoge stromen (bij kortsluiting dus, niet bij overbelasting) tript de zekering binnen 0,1s.
Bedankt, dat is een hele geruststelling. En kennelijk is er dus wel wat marge.

Ik zou mijn smartEVSE dan zelfs op 32A laadstroom kunnen zetten. De loadbalancing zorgt er dan wel voor dat ik altijd onder de 35A blijf.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ArnoudN schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Nee, hier hangt een Wallbox
Ging meer over het principe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
Sinds mijn bestelling in Augustus van mijn Ioniq 5 ook een laadpunt aangevraagd via de leasemaatschappij. Dat loopt via NewMotion, maar zoals je hieronder kan lezen schiet dat voorlopig nog niet op en is de levering al twee keer uitgesteld. Nu tot begin 2022. Mijn auto komt pas eind december, dus kan nog wel even wachten. Maar ben benieuwd of andere laadpaal aanbieders hier ook last van hebben? (Vast 😉). Verder heb ik hier al een hoop interessants gelezen over zelf installeren van de palen. Het is niks voor mij, maar mooi dat mensen dat kunnen doen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MJDaeU6R9yATZKQX0QwC0cYmu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ8UtgRNKC9f21PAc5C36vBy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJCNL
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-03 14:41
Voor mij hetzelfde, eind juli alles besteld en voor de actie van Hyundai gekozen ism Vattenfall InCharge. De laadpaal is twee weken geleden geinstalleerd (door breed.nl in opdracht van Vattenfall), de Ioniq 5 volgt over enkele weken. Echter had ik met de netbeheerder Liander te maken, welke aangaven nog tot 18 weken nodig te hebben om daadwerkelijk langs te komen voor de verzwaring van de meterkast. Gelukkig hadden ze begin november een gaatje, na wat heen en weer bellen. Mogelijk goed om dat ook alvast aan te vragen bij je netbeheerder, mocht het nodig zijn.
GoodPeople schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:28:
Sinds mijn bestelling in Augustus van mijn Ioniq 5 ook een laadpunt aangevraagd via de leasemaatschappij. Dat loopt via NewMotion, maar zoals je hieronder kan lezen schiet dat voorlopig nog niet op en is de levering al twee keer uitgesteld. Nu tot begin 2022. Mijn auto komt pas eind december, dus kan nog wel even wachten. Maar ben benieuwd of andere laadpaal aanbieders hier ook last van hebben? (Vast 😉). Verder heb ik hier al een hoop interessants gelezen over zelf installeren van de palen. Het is niks voor mij, maar mooi dat mensen dat kunnen doen!

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodPeople
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
SJCNL schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:40:
Gelukkig hadden ze begin november een gaatje, na wat heen en weer bellen. Mogelijk goed om dat ook alvast aan te vragen bij je netbeheerder, mocht het nodig zijn.
Ah, goeie! Ik wilde dit doen wanneer de planning concreter zou zijn. Ik moet nog aanpassingen laten doen aan de meterkast, dat doen ze tegelijkertijd met de laadpaal. Ik kan de verzwaring daarna pas laten doen volgens mij. Maar een telefoontje naar Enexis kan natuurlijk geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

GoodPeople schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:49:
[...]

Ah, goeie! Ik wilde dit doen wanneer de planning concreter zou zijn. Ik moet nog aanpassingen laten doen aan de meterkast, dat doen ze tegelijkertijd met de laadpaal. Ik kan de verzwaring daarna pas laten doen volgens mij. Maar een telefoontje naar Enexis kan natuurlijk geen kwaad.
Klopt, kan pas daarna. De elektricien maakt een tijdelijke brug o.i.d. die de netbeheerder dan weer weg haalt. Ik weet niet hoeveel tijd daar tussen mag zitten. Ik had de netbeheerder de volgende dag gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik heb een Q4 SB besteld via Athlon, en nu gaat er dus ook een laadpaal komen.
Bij Athlon is het zo dat zij New Motion of Vattenfall hiervoor inschakelen.

Iemand ervaring met deze partijen?
Nu is het zo dat ik bij Athlon het volgende zie staan:
Dynamic Load Balancing voor optimaal laadvermogen (Alleen mogelijk als er een slimme meter met een P1-poort en DSMR software versie 4.0 of hoger in de meterkast aanwezig is.)

Die heb ik niet (wel een compleet nieuwe installatie sinds 2014, die naar ik mag aannemen goed is).
Wat raden jullie aan in dit geval? Zo'n slimme meter alvast laten plaatsen (€177,49) of?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:56

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:01:
Ik heb een Q4 SB besteld via Athlon, en nu gaat er dus ook een laadpaal komen.
Bij Athlon is het zo dat zij New Motion of Vattenfall hiervoor inschakelen.

Iemand ervaring met deze partijen?
Nu is het zo dat ik bij Athlon het volgende zie staan:
Dynamic Load Balancing voor optimaal laadvermogen (Alleen mogelijk als er een slimme meter met een P1-poort en DSMR software versie 4.0 of hoger in de meterkast aanwezig is.)

Die heb ik niet (wel een compleet nieuwe installatie sinds 2014, die naar ik mag aannemen goed is).
Wat raden jullie aan in dit geval? Zo'n slimme meter alvast laten plaatsen (€177,49) of?
Heeft je woning al een 3 fase aansluiting? Zonee moet je dit bij je netbeheerder aanvragen en plaatsen hun een slimme meter (met P1 poort) samen met het verzwaren naar 3x25A.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Dean Martin

Wat is de omvang van je huisaansluiting? De meeste woningen zijn 3*25A, maar een 1-fase aansluiting zie je ook nog regelmatig voorbij komen. Ik weet dat je bij Liander kunt inloggen met je meternummer om in te zien. Of, een "geoefende kijker" kan het ook wel zien aan de hand van (een foto van) de groepenkast.

Daarnaast is de vraag wat je voor (groot)verbruikers je in huis hebt. Inductie-kookplaat, warmtepomp, dat soort verbruikers. Als je die niet hebt, is load balancing bij een 3-fase aansluiting niet eens noodzakelijk (ik heb het zelf ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:09:
@Dean Martin

Wat is de omvang van je huisaansluiting? De meeste woningen zijn 3*25A, maar een 1-fase aansluiting zie je ook nog regelmatig voorbij komen. Ik weet dat je bij Liander kunt inloggen met je meternummer om in te zien. Of, een "geoefende kijker" kan het ook wel zien aan de hand van (een foto van) de groepenkast.

Daarnaast is de vraag wat je voor (groot)verbruikers je in huis hebt. Inductie-kookplaat, warmtepomp, dat soort verbruikers. Als je die niet hebt, is load balancing bij een 3-fase aansluiting niet eens noodzakelijk (ik heb het zelf ook niet).
Ik ben wat stroom betreft echt totaal niet onderlegd. Kan iemand hier iets mee?
Qua apparatuur is het denk ik voornamelijk die inductieplaat, denk ik (naast een koelkast/droger/wasmachine/vriezer/vaatwasser/tv's etc).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wLwSF6X/Untitled.jpg

Edit: Ik heb even ingelogd bij mijn Enexis en er staat: 1x35 Ampere.

[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 12-10-2021 12:46 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Heeft je woning al een 3 fase aansluiting? Zonee moet je dit bij je netbeheerder aanvragen en plaatsen hun een slimme meter (met P1 poort) samen met het verzwaren naar 3x25A.
Dat zou dus moeten gebeuren.
De kosten (die ben ik nu aan het opvragen) zijn voor mezelf, of hoe zit dat?

Ik zie namelijk dat het eenmalig €265,- kost inclusief slimme meter (maar welke?).

Is dit noodzakelijk? Wat als ik dat niet zou doen? Wanneer moet die verandering plaatsvinden? Voor het plaatsen van de paal?

[ Voor 29% gewijzigd door Dean Martin op 12-10-2021 12:46 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:40:
[...]

Dat zou dus moeten gebeuren.
De kosten (die ben ik nu aan het opvragen) zijn voor mezelf, of hoe zit dat?

Ik zie namelijk dat het eenmalig €265,- kost inclusief slimme meter (maar welke?).

Is dit noodzakelijk? Wat als ik dat niet zou doen? Wanneer moet die verandering plaatsvinden? Voor het plaatsen van de paal?
Dat bedrag is het omzetten naar 3-fase door de netbeheerder. Echter moet er eerst het e.e.a. worden voorbereid door een elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:04:
[...]

Dat bedrag is het omzetten naar 3-fase door de netbeheerder. Echter moet er eerst het e.e.a. worden voorbereid door een elektricien.
Wat een gedoe ;(

Wat moet de elektricien nog doen dan?

Overigens staat in de offerte van Athlon:

Voorbereiding op 3-fasenaansluiting

Het lijkt er dus op dat dit in de prijs van Athlon zit. Maar dan kan de verzwaring pas plaatsvinden nadat de paal is geplaatst lijkt me?

[ Voor 26% gewijzigd door Dean Martin op 12-10-2021 13:11 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
De elektricien zorgt ervoor dat je huidige 1-fase setup wordt voorbereid voor 3-fase (denk bijv. aan hoofdschakelaar, verdelen fasen over groepen). De netbeheerder komt en zal dan een slimme meter plaatsen (indien niet aanwezig) en de aansluiting naar 3-fase omzetten en de tijdelijke brug die de elektricien gemaakt heeft verwijderen. Zo is het althans bij mij gegaan in 2017, ook Enexis gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Xenir schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:10:
De elektricien zorgt ervoor dat je huidige 1-fase setup wordt voorbereid voor 3-fase (denk bijv. aan hoofdschakelaar, verdelen fasen over groepen). De netbeheerder komt en zal dan een slimme meter plaatsen (indien niet aanwezig) en de aansluiting naar 3-fase omzetten en de tijdelijke brug die de elektricien gemaakt heeft verwijderen. Zo is het althans bij mij gegaan in 2017, ook Enexis gebied.
Alleen zit die voorbereiding naar 3 fase in de prijs van Athlon.
Dus als ik het goed begrijp is dan het te volgen stappen plan:

- Paal laten plaatsen
- Voorbereiding naar 3x25 laten doen
- Enexis de verzwaring laten uitvoeren

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
ArnoudN schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

En nog nieuws hieromtrent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:40:
[...]

Je hebt geen invloed op welke slimme meter wordt geplaatst, maar het is tenminste een DSMR 4 (iedere 10 seconde een datagram) en waarschijnlijk een DSMR 5 (iedere seconde een datagram). In ons nieuwe huis opgeleverd in maart dit jaar zat de DSMR 5 meter (dus iedere seconde een datagram). Wij kwamen van een huis uit 2012 met een DSMR 4 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Ik ben wat stroom betreft echt totaal niet onderlegd. Kan iemand hier iets mee?
Qua apparatuur is het denk ik voornamelijk die inductieplaat, denk ik (naast een koelkast/droger/wasmachine/vriezer/vaatwasser/tv's etc).

[Afbeelding]

Edit: Ik heb even ingelogd bij mijn Enexis en er staat: 1x35 Ampere.
Dit lijkt inderdaad een 1-fase groepenkast voor zover ik kan zien. Ik zie geen hoofdschakelaar, maar wat ik zie is allemaal 1-fase.

Deze kast ombouwen naar 3-fase is op zich geen probleem, maar een of twee pagina's terug hebben we hier nog een discussie over gehad. Je zit namelijk met die kookgroep (kan het niet heel goed zien, lijkt rechtsboven te zitten, aangesloten op de derde aardlekschakelaar). Die zit nu op 1-fase. Daar moet je iets mee in een 3-fase aansluiting. Je hebt nu 1x35 en zou dan 3x25 krijgen. Die kookgroep kan niet op 1-fase van 25 ampère, want hij trekt maximaal 2*16 = 32 ampère. Het kan goed gaan, maar het is volgens mij niet volgens de norm. Een kookgroep kan ook op 2 fasen aangesloten worden, maar dan moet ie wel een aparte aardlekschakelaar hebben, voor zover ik weet. En dat lijkt nu niet zo te zijn.

Heb je ook nog zonnepanelen? Volgens mij zit er namelijk nog een aardlekautomaat rechtsonder (rode kleur)?

Ik denk dat een 3-fase aansluiting wel aan te raden is, als je een beetje snel wilt laden. Met een inductieplaat (en zonnepanelen?) is ook load balancing wel aan te raden. Sowieso in de huidige situatie (1-fase), maar ook op 3-fases wel.

Kortom; ik zou deze casus om te beginnen eens voorleggen aan de installateur van de laadpaal, die kan de ombouw eventueel ook verzorgen. Anders een andere installateur vragen om éérst de groepenkast om te zetten naar 3-fase. Je kunt dan je laadpaal mooi aansluiten op 11Kw (in plaats van de, hypothetische, max. van 7,4Kw in de huidige situatie.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Deze kast ombouwen naar 3-fase is op zich geen probleem, maar een of twee pagina's terug hebben we hier nog een discussie over gehad. Je zit namelijk met die kookgroep (kan het niet heel goed zien, lijkt rechtsboven te zitten, aangesloten op de derde aardlekschakelaar). Die zit nu op 1-fase. Daar moet je iets mee in een 3-fase aansluiting. Je hebt nu 1x35 en zou dan 3x25 krijgen. Die kookgroep kan niet op 1-fase van 25 ampère, want hij trekt maximaal 2*16 = 32 ampère. Het kan goed gaan, maar het is volgens mij niet volgens de norm. Een kookgroep kan ook op 2 fasen aangesloten worden, maar dan moet ie wel een aparte aardlekschakelaar hebben, voor zover ik weet. En dat lijkt nu niet zo te zijn.
Ik heb onlangs laten omzetten naar 3x25A en de kookgroep is daarbij op 1-fase 2x16A gebleven. Dat gaat in de praktijk prima en is ook gebruikelijk volgens mijn installateur. Je moet echt wel geruime tijd 3 pitten op boost zetten wil je lang genoeg over 25A heen gaan zodat hij tript.
Als je een 3-fase laadpaal hebt en op 11kW wil gaan laden is load balancing natuurlijk wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Dit lijkt inderdaad een 1-fase groepenkast voor zover ik kan zien. Ik zie geen hoofdschakelaar, maar wat ik zie is allemaal 1-fase.

Heb je ook nog zonnepanelen? Volgens mij zit er namelijk nog een aardlekautomaat rechtsonder (rode kleur)?

Ik denk dat een 3-fase aansluiting wel aan te raden is, als je een beetje snel wilt laden. Met een inductieplaat (en zonnepanelen?) is ook load balancing wel aan te raden. Sowieso in de huidige situatie (1-fase), maar ook op 3-fases wel.

Kortom; ik zou deze casus om te beginnen eens voorleggen aan de installateur van de laadpaal, die kan de ombouw eventueel ook verzorgen. Anders een andere installateur vragen om éérst de groepenkast om te zetten naar 3-fase. Je kunt dan je laadpaal mooi aansluiten op 11Kw (in plaats van de, hypothetische, max. van 7,4Kw in de huidige situatie.).
Thanks! Ik voel me echt een ontzettende nOOb als we het hier over hebben, want electra is echt een heel ver van mijn bed show.

Ik heb geen zonnepannelen!

Maar het verschil van huidige opstelling naar 3 fase is maar 3.6Kw? Hoe vertaald dat zich in kilometers per uur laden?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:06:
[...]

Thanks! Ik voel me echt een ontzettende nOOb als we het hier over hebben, want electra is echt een heel ver van mijn bed show.

Ik heb geen zonnepannelen!
Doet er op zich ook niet toe, ik vroeg me af wat voor schakelaar ik dan rechtsonder zag (met rood). Wellicht is dat dan toch een separate aardlekschakelaar van de kookgroep, geen idee. Kan het niet zien zo.
Maar het verschil van huidige opstelling naar 3 fase is maar 3.6Kw? Hoe vertaald dat zich in kilometers per uur laden?
Welke Q4 e-tron heb je (besteld)? Want de 35 kan überhaupt niet op 3-fasen laden, maximaal op 2... Als je de 40 of hoger hebt, kun je wel op 3 fasen laden.

Het probleem met op 1-fase 32 ampère laden, is dat je laadpaal dit moet ondersteunen (je moet dan één hebben die tot 22Kw gaat, waarschijnlijk) en dit maximale is theoretisch. Als je andere verbruikers hebt, gaat ie vrijwel meteen terug in laadsnelheid, omdat je maximaal 35 ampère op je huisaansluiting hebt.

Het is afhankelijk van je gebruik of dat toereikend is of niet. Persoonlijk zou ik, als je dan toch een laadpaal aan legt, het meteen goed doen (die laatste paar honderd maakt het verschil niet meer en de baas doet wellicht ook nog mee in de hele ombouw..). Maar, op zichzelf maakt die 3,7Kw niet super veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:22
Volgens de Zappi zelf vandaag 16,7kWh geladen. 1kWh is 2% ongeveer, en is van 41 naar 95 geladen, dus 26kWh. Volgens de Myenergi app heeft ie wel 27kWh geladen. Heel raar. :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:05:
[...]

Ik heb onlangs laten omzetten naar 3x25A en de kookgroep is daarbij op 1-fase 2x16A gebleven. Dat gaat in de praktijk prima en is ook gebruikelijk volgens mijn installateur. Je moet echt wel geruime tijd 3 pitten op boost zetten wil je lang genoeg over 25A heen gaan zodat hij tript.
Als je een 3-fase laadpaal hebt en op 11kW wil gaan laden is load balancing natuurlijk wel aan te raden.
Dat kan gebruikelijk zijn, maar bekeken vanuit de uitschakelkarakteristieken is het waarschijnlijk niet selectief en dus niet volgens de norm. Je hoofdzekering gaat er dan namelijk eerder uit dan je fornuisgroep.

Het hangt er ook vanaf wat voor kookplaat je hebt. Ik zou de kookplaat op een krachtgroep zetten, mits je kookplaat dat ondersteund. Alternatief is een aardlekautomaat fornuisgroep met 2P + 2N en deze op 2 (van de 3) fases aansluiten.

Een ander probleem met je kookplaat nu op 1-fase laten staan, in een 3-fase installatie, in combinatie met load balancing, is dat het laden van je EV vrij gauw terug wordt geschakeld (of zelfs af wordt geschakeld) als je de kookplaat aan hebt staan. Immers trek je een zodanig verbruik op 1 (van de 3) fase, dat je load balancing de laadsnelheid al gauw terugschroeft. Dan heb je dus nog niets gewonnen met de overgang naar een 3-fase hoofdaansluiting.

Hetzelfde kun je hebben met een warmtepomp op 1-fase. Die kunnen redelijk langdurig een hoog vermogen vragen. Je hebt op de andere twee fases dan wel ruimte, maar de load balancing pakt de laagste van de 3 en zet daar de laadsnelheid op.

Vanuit die optiek kan @Dean Martin misschien nog beter gewoon deze kast houden, een slimme meter plaatsen, de laadpaal met load balancing installeren en gewoon lekker op 1-fase laden. De Q4 kan tot 32 ampère, dus je haalt dan wel een redelijke snelheid.

Kortom: m.i. moet je gewoon "iets" met je kookplaat als je naar 3-fase hoofdaansluiting en laadpaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Dat kan gebruikelijk zijn, maar bekeken vanuit de uitschakelkarakteristieken is het waarschijnlijk niet selectief en dus niet volgens de norm. Je hoofdzekering gaat er dan namelijk eerder uit dan je fornuisgroep.

Een ander probleem met je kookplaat nu op 1-fase laten staan, in een 3-fase installatie, in combinatie met load balancing, is dat het laden van je EV vrij gauw terug wordt geschakeld (of zelfs af wordt geschakeld) als je de kookplaat aan hebt staan. Immers trek je een zodanig verbruik op 1 (van de 3) fase, dat je load balancing de laadsnelheid al gauw terugschroeft. Dan heb je dus nog niets gewonnen met de overgang naar een 3-fase hoofdaansluiting.

Hetzelfde kun je hebben met een warmtepomp op 1-fase. Die kunnen redelijk langdurig een hoog vermogen vragen. Je hebt op de andere twee fases dan wel ruimte, maar de load balancing pakt de laagste van de 3 en zet daar de laadsnelheid op.

Kortom: m.i. moet je gewoon "iets" met je kookplaat als je naar 3-fase hoofdaansluiting en laadpaal gaat.
Ik denk niet dat we het eens gaan worden en dat geeft ook niet :)

Zeker gaat de hoofdzekering er eerder uit dan de kookgroep bij langdurige overbelasting. Echter zet maar eens twee pannen tegelijk op boost op je inductiekookplaat (dat heb ik uiteraard gedaan). De piek valt echt wel mee en duurt ook maar kort.
Dat terugschroeven van de laadsnelheid klopt ook helemaal. Alleen is het laden van een EV een proces van een uur of 4 a 5 op 11kW en misschien vaak zelfs wel 's nachts in de daluren. Nu weet ik niet ik niet hoe jij kookt maar ik neem aan niet meer dan een half uur op boost?
Met een 1-fase WP (heb ik) kun je eerder een laadsnelheidsprobleem krijgen en daar heeft de Zappi loadbalancing laatst keurig ingegrepen. Dit was echter kortstondig. Mogelijk als het echt hard gaat vriezen gaat dit vaker gebeuren maar dan laad ik dus wat langzamer. Ook dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik de auto niet vol krijg in een avond en een nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:27
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:06:
[...]

vertaalt (sorry, kan het niet laten :P ).

Het ligt eraan wat voor auto je hebt en hoe zuinig die rijdt natuurlijk, maar kW is eigenlijk hoeveel kWh per uur er geladen kan worden. Als we laadverlies even buiten beschouwing laten komt er bij 3.6kW dus 3.6kWh in je accu, met 1 uur laden. Met een beetje gemiddelde auto is dit zo'n 18 tot 21 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:13:
[...]

Doet er op zich ook niet toe, ik vroeg me af wat voor schakelaar ik dan rechtsonder zag (met rood). Wellicht is dat dan toch een separate aardlekschakelaar van de kookgroep, geen idee. Kan het niet zien zo.

[...]

Welke Q4 e-tron heb je (besteld)? Want de 35 kan überhaupt niet op 3-fasen laden, maximaal op 2... Als je de 40 of hoger hebt, kun je wel op 3 fasen laden.

Het probleem met op 1-fase 32 ampère laden, is dat je laadpaal dit moet ondersteunen (je moet dan één hebben die tot 22Kw gaat, waarschijnlijk) en dit maximale is theoretisch. Als je andere verbruikers hebt, gaat ie vrijwel meteen terug in laadsnelheid, omdat je maximaal 35 ampère op je huisaansluiting hebt.

Het is afhankelijk van je gebruik of dat toereikend is of niet. Persoonlijk zou ik, als je dan toch een laadpaal aan legt, het meteen goed doen (die laatste paar honderd maakt het verschil niet meer en de baas doet wellicht ook nog mee in de hele ombouw..). Maar, op zichzelf maakt die 3,7Kw niet super veel verschil.
Ik heb de 40 besteld.
Ik krijg of een Alfen Eve of een Home Advanced laadpunt. Zover ik kan zien kunnen die dat aan. (1-fase 32 ampere).

Qua kosten: Ik heb in principe €2000,- als budget van Athlon om uit te geven aan de hele situatie (zonder de verzwaring en de slimme meter).

Mijn kookplaat zit overigens wel op krachtstroom. Die rode schakelaar heeft als tag 'hoofdschakelaar'.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

vertaalt (sorry, kan het niet laten :P ).

Het ligt eraan wat voor auto je hebt en hoe zuinig die rijdt natuurlijk, maar kW is eigenlijk hoeveel kWh per uur er geladen kan worden. Als we laadverlies even buiten beschouwing laten komt er bij 3.6kW dus 3.6kWh in je accu, met 1 uur laden. Met een beetje gemiddelde auto is dit zo'n 18 tot 21 kilometer.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk ;)

Ja, in dit geval dus zeg 20km minder per uur. Terwijl hij dan ongeveer 40 km/u bij kan laden, toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 12-10-2021 16:27 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:25:
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk ;)

Ja, in dit geval dus zeg 20km minder per uur.
zie ook https://ev-database.nl/au...Q4-e-tron-40#charge-table :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
16km/u minder laden dus....Maar om die load balancer te kunnen gebruiken zal ik wel de slimme meter moeten laten plaatsen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:28:
[...]

16km/u minder laden dus....Maar om die load balancer te kunnen gebruiken zal ik wel de slimme meter moeten laten plaatsen.
16km/u minder? Ik weet neit precies wat je probeert te vergelijken, maar in principe zou je kunnen stellen dat je 3x zo snel kan laden op 3 fasen dan op 1 fase (mits je auto het aan kan, maar dat kan jouw auto dus.).

Op 16A ga je dan dus van 3,7kW (ongeveer 17km/u) naar 11kW (ongeveer 49km/u). Scheelt aanzienlijk natuurlijk. Maar het ligt erg aan je gebruik van de auto of dat t waard is. In die tabel kan je ook zien dat de audi er op 3,7kW 24 uur over doet om van 0-100 te laden en op 11kW dat in een nachtje slapen doet.

Anders gezegd, in een nachtje slapen (8 uur) is het dus ongeveer 135km of 390 kilomter bijladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:38:
[...]

16km/u minder? Ik weet neit precies wat je probeert te vergelijken, maar in principe zou je kunnen stellen dat je 3x zo snel kan laden op 3 fasen dan op 1 fase (mits je auto het aan kan, maar dat kan jouw auto dus.).

Op 16A ga je dan dus van 3,7kW (ongeveer 17km/u) naar 11kW (ongeveer 49km/u). Scheelt aanzienlijk natuurlijk. Maar het ligt erg aan je gebruik van de auto of dat t waard is. In die tabel kan je ook zien dat de audi er op 3,7kW 24 uur over doet om van 0-100 te laden en op 11kW dat in een nachtje slapen doet.

Anders gezegd, in een nachtje slapen (8 uur) is het dus ongeveer 135km of 390 kilomter bijladen.
Ik dacht dat ik dan 32A zou kunnen laden?
Dan zie ik het verschil als 49km/u bij 3 fase tov 33 bij 32A 1 fase ?

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 12-10-2021 18:15 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Zijn er hier mensen met een laadpaal via Eneco Emobility al bekend met de vergoeding (excasso) voor geleverde stroom in 2022? Dit met het oog op de stijgende energieprijzen... Heb ze al gemaild, maar nog geen reactie ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 12-10-2021 18:27 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 16:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMl08QPKz9i2dLlC033Y-nSmo9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVuDUVY5EGRKsaRBjonnFV0k.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn situatie, ooit eens kracht groep laten aanleggen, of voorbereiding daarvoor. Geen idee of het aangesloten is, iemand een idee?
Zou ik daar stekkker in kunnen doen naar wallbox en 11kwh krijgen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:09
herofruit schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:27:
Zijn er hier mensen met een laadpaal via Eneco Emobility al bekend met de vergoeding (excasso) voor geleverde stroom in 2022? Dit met het oog op de stijgende energieprijzen... Heb ze al gemaild, maar nog geen reactie ontvangen.
Nee maar ben erg benieuwd! Ik zit ook bij ze....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:52:
[...]

Ik denk niet dat we het eens gaan worden en dat geeft ook niet :)

Zeker gaat de hoofdzekering er eerder uit dan de kookgroep bij langdurige overbelasting. Echter zet maar eens twee pannen tegelijk op boost op je inductiekookplaat (dat heb ik uiteraard gedaan). De piek valt echt wel mee en duurt ook maar kort.
Dat terugschroeven van de laadsnelheid klopt ook helemaal. Alleen is het laden van een EV een proces van een uur of 4 a 5 op 11kW en misschien vaak zelfs wel 's nachts in de daluren. Nu weet ik niet ik niet hoe jij kookt maar ik neem aan niet meer dan een half uur op boost?
Met een 1-fase WP (heb ik) kun je eerder een laadsnelheidsprobleem krijgen en daar heeft de Zappi loadbalancing laatst keurig ingegrepen. Dit was echter kortstondig. Mogelijk als het echt hard gaat vriezen gaat dit vaker gebeuren maar dan laad ik dus wat langzamer. Ook dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat ik de auto niet vol krijg in een avond en een nacht.
Het gaat hier ook niet om eens worden of niet hoor :P. Ik ben ook geen elektrotechnicus.

Voor zover mijn kennis reikt, voldoet jouw installatie niet aan de normen en heeft het een aantal nadelen in relatie tot het thuisladen. Voordelen zijn er niet echt, behalve dan ‘het is nu zo als het is, dus ik laat het zo’. Persoonlijk vind ik dat niet heel sterk, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je niet je warmtepomp, kookplaat en omvormer gaat vervangen, dus ik begrijp het heel goed.

Ja, je kan nu iets sneller (Max 11Kw ipv 7,2Kw, mede afhankelijk van de auto natuurlijk) laden. Maar op de momenten dat de andere gebruikers op fase 1 in bedrijf zijn, laadt je juist trager dan wanneer je op 1x35A was gebleven.

Het is gewoon iets om mee te nemen in de overwegingen. @Dean Martin kan er nu nog iets mee doen.
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:12:
[...]

Klopt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-06 12:23
Goedenavond,

Ik heb mij een beetje ingelezen in de topic, maar kom er nog steeds niet helemaal uit. Misschien dat iemand mij op weg wilt helpen.

Ik zoek een laadpaal (3 fase, 11 kw voor ioniq 5) en heb zonnepanelen. Op basis daarvan kom ik al snel op Zappi. Nu is mijn verbruik (7000 kWh) hoger dan mijn opbrengst (6800 kWh). Ik weet dat de salderingsregeling (waarschijnlijk) wordt afgebouwd, maar is die Zappi dan nog wel handig?

Daarnaast lees ik dat load balancing vaak niet nodig is, maar ik gebruik dus relatief veel energie (warmtepomp). Verder moet ik alleen een degelijke export kunnen maken van het verbruik en wil ik de aanschaf zo goedkoop mogelijk.

Gewoon voor een Zappi gaan (incl installatie circa € 1500)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Juist bij afbouw van saldering is de Zappi handig! Dan kun je het overschot aan zonne energie in je auto laten stoppen en niet van het net halen, de Zappi snapt dat (Eco mode).

Gewoon voor een Zappi gaan dus met een extra kWh meter voor de export van het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Dean Martin schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:12:
[...]

Volgens mij kun je thuis niet zomaar 32A stroom hebben, en dat meer iets wat je bij sommige openbare palen tegen komt (die staan dan als 22kW palen aangegeven).

Ik dacht dat t thuis nooit meer werd dan 25A.

Maar daar kan ik volledig naast zitten en dat weten anderen beter dan ik 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Prullenbak84 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:09:
[...]

Volgens mij kun je thuis niet zomaar 32A stroom hebben, en dat meer iets wat je bij sommige openbare palen tegen komt (die staan dan als 22kW palen aangegeven).

Ik dacht dat t thuis nooit meer werd dan 25A.

Maar daar kan ik volledig naast zitten en dat weten anderen beter dan ik 🙂
Als hij een 3 Fase huisaansluiting heeft wel, maar ik begrijp dat hij nu nog een 1 Fase aansluiting heeft, dus dan kan 32A wel.
Zo heb ik het thuis ook achter mijn 1 Fase 40A hoofdaansluiting en dan laad ik met 7,2kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
InterCC schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:31:
[...]

Als hij een 3 Fase huisaansluiting heeft wel, maar ik begrijp dat hij nu nog een 1 Fase aansluiting heeft, dus dan kan 32A wel.
Zo heb ik het thuis ook achter mijn 1 Fase 40A hoofdaansluiting en dan laad ik met 7,2kWh.
Ah check.

Nou dan heb ik zo, door iemand anders proberen te helpen, zelf ook weer wat geleerd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Officieel mag het niet ivm selectiviteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Inspired schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:45:
Officieel mag het niet ivm selectiviteit.
Daar is best vaak een discussie over geweest in hoeverre dat van toepassing is wanneer er sprake is van load balancing. In ieder geval heb ik het wel zo en voel ik mij er goed bij (zonder load balancing zou ik dat niet doen overigens). Hoe het écht volgens de regels moet bleef ik dit topic zonder sluitende conclusie ook.
Daarbij weet ik dat het door installateurs ook wel wordt toegepast. Bij een vriend wordt het binnenkort via werkgever geplaatst en die krijgt het net zo.
Op internet wordt er veel gezegd (maar goed, ik heb de regelgeving niet bij de hand en ben er ook onvoldoende van op de hoogte) dat de normale selectiviteitregels niet van toepassing zouden zijn bij load balancing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ckoopmanschap
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-06 12:23
daemonix schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:53:
Juist bij afbouw van saldering is de Zappi handig! Dan kun je het overschot aan zonne energie in je auto laten stoppen en niet van het net halen, de Zappi snapt dat (Eco mode).

Gewoon voor een Zappi gaan dus met een extra kWh meter voor de export van het verbruik.
Zappi heeft toch ook een ingebouwde Kwh meter, in hoeverre verschilt dit met een aparte Kwh meter? Beiden kun je niet uitlezen. of kijk ik naar de verkeerde meters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ckoopmanschap schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:58:
[...]

Zappi heeft toch ook een ingebouwde Kwh meter, in hoeverre verschilt dit met een aparte Kwh meter? Beiden kun je niet uitlezen. of kijk ik naar de verkeerde meters?
Ik heb zelf een MID gecertificeerde kWh meter in de meterkast voor de Zappi. Dit omdat ik moet afrekenen met mijn werkgever/leasemaatschappij en ik niet 100% wil vertrouwen op de Zappi. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de verbruiksdata bij een reset, crash of firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
ckoopmanschap schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:50:
Goedenavond,

Ik heb mij een beetje ingelezen in de topic, maar kom er nog steeds niet helemaal uit. Misschien dat iemand mij op weg wilt helpen.

Ik zoek een laadpaal (3 fase, 11 kw voor ioniq 5) en heb zonnepanelen. Op basis daarvan kom ik al snel op Zappi. Nu is mijn verbruik (7000 kWh) hoger dan mijn opbrengst (6800 kWh). Ik weet dat de salderingsregeling (waarschijnlijk) wordt afgebouwd, maar is die Zappi dan nog wel handig?

Daarnaast lees ik dat load balancing vaak niet nodig is, maar ik gebruik dus relatief veel energie (warmtepomp). Verder moet ik alleen een degelijke export kunnen maken van het verbruik en wil ik de aanschaf zo goedkoop mogelijk.

Gewoon voor een Zappi gaan (incl installatie circa € 1500)?
Exact mijn overwegingen totdat ik hoorde dat mijn werkgever graag automatisch wil verrekenen. Nu I. Alfen Pro Line met loadbalancing. Het laatste moet ik nog een kabeltje en splitter voor halen overigens :)

Werkt prima in combinatie met E-Flux :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

InterCC schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

Daar is best vaak een discussie over geweest in hoeverre dat van toepassing is wanneer er sprake is van load balancing. In ieder geval heb ik het wel zo en voel ik mij er goed bij (zonder load balancing zou ik dat niet doen overigens). Hoe het écht volgens de regels moet bleef ik dit topic zonder sluitende conclusie ook.
Daarbij weet ik dat het door installateurs ook wel wordt toegepast. Bij een vriend wordt het binnenkort via werkgever geplaatst en die krijgt het net zo.
Op internet wordt er veel gezegd (maar goed, ik heb de regelgeving niet bij de hand en ben er ook onvoldoende van op de hoogte) dat de normale selectiviteitregels niet van toepassing zouden zijn bij load balancing.
Sinds dit forum weet ik dat ik blijkbaar ook geen 5kW WP op 1 25A fase mag (dat heb ik sinds de omzetting naar 3x25A) en dat ik daarvoor al eigenlijk geen 5kW WP plus 2.5kW legionella element van de WP op de 1x35A mocht.
Ik moet zeggen dat ik daar wel erg aan twijfel. Dan zou het twee keer tegen de regels door erkende ervaren installateurs zijn aangelegd. Bovendien is het dan dus niet mogelijk een gangbare Fujitsu WP aan te sluiten op een standaard 35A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:41:
[...]

Het gaat hier ook niet om eens worden of niet hoor :P. Ik ben ook geen elektrotechnicus.

Ja, je kan nu iets sneller (Max 11Kw ipv 7,2Kw, mede afhankelijk van de auto natuurlijk) laden. Maar op de momenten dat de andere gebruikers op fase 1 in bedrijf zijn, laadt je juist trager dan wanneer je op 1x35A was gebleven.

Het is gewoon iets om mee te nemen in de overwegingen. @Dean Martin kan er nu nog iets mee doen.

[...]
Ik zie dat toch anders. Ik had WP, legionella element, kookgroep, droger, wasmachine en alle andere verbruikers op 1x35A. Nu heb ik dat netjes verdeeld over 3x25A. Ik durf daarom wel te beweren dat ik nu (met 3x25A) vaker de beschikking heb over minimaal 7,4kW voor het laden dan met de laadpaal erbij op 1x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Ik heb altijd mijn twijfels bij die "ervaren" installateurs. Sinds ik gezien hebben hoe de ervaren elektriciën de adereindhulsjes aangeknipt had. Installateurs gaat het er voornamelijk om dat het snel werkt en vooral dat ze niet terug hoeven te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWqgL3-QN02F50CS_n_GKOiULdk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMM1IL4eDQiOVkSyWiT5aTHY.png?f=user_large

Vervelende is dat je er pas laat achterkomt. Tegenwoordig doe ik zoveel mogelijk maar zelf als het even kan...

Die load balancing is trouwens leuk zolang de paal werkt. Heb je sluiting in je paal dan doet het niks en klapt je hoofdzekering er alsnog gewoon uit. Ik had ook zo'n kookgroep door een ervaren elektriciën. Je boost nooit lang genoeg nee, maar toch zag ik dat er op die fase wel geruime tijd 6kW verbruikt werd. Die keuken groep met boiler en zolder groep met droger bleek uiteindelijk ook op dezelfde fase. En dat zijn de momenten waarop het fout gaat.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:17:
Ik heb altijd mijn twijfels bij die "ervaren" installateurs. Sinds ik gezien hebben hoe de ervaren elektriciën de adereindhulsjes aangeknipt had. Installateurs gaat het er voornamelijk om dat het snel werkt en vooral dat ze niet terug hoeven te komen.

[Afbeelding]

Vervelende is dat je er pas laat achterkomt. Tegenwoordig doe ik zoveel mogelijk maar zelf als het even kan...

Die load balancing is trouwens leuk zolang de paal werkt. Heb je sluiting in je paal dan doet het niks en klapt je hoofdzekering er alsnog gewoon uit. Ik had ook zo'n kookgroep door een ervaren elektriciën. Je boost nooit lang genoeg nee, maar toch zag ik dat er op die fase wel geruime tijd 6kW verbruikt werd. Die keuken groep met boiler en zolder groep met droger bleek uiteindelijk ook op dezelfde fase. En dat zijn de momenten waarop het fout gaat.
Er zijn altijd slechte voorbeelden. Als je iemand al een aantal keren is geweest voor jaarlijks onderhoud en al een paar keer wat netjes heeft aangelegd dan heb ik er wel vertrouwen in hoor.
Ik weet overigens ook exact wat op welke fase zit.
Dat van die loadbalancing is interessant. Ik zie dat je ook een Zappi V2 hebt, is deze niet beveiligd tegen sluiting?

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 12-10-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
refused81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:35:
[Afbeelding]

Dit is mijn situatie, ooit eens kracht groep laten aanleggen, of voorbereiding daarvoor. Geen idee of het aangesloten is, iemand een idee?
Zou ik daar stekkker in kunnen doen naar wallbox en 11kwh krijgen?
Ja, zie bijvoorbeeld fivari.be voor mobiele laders.
Als je hem echt vast thuis wilt houden, zou ik het stopcontact weghalen en de aansluiting rechtstreeks op je meterbord doen, scheelt toch weer een overgang.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:23:
[...]

Er zijn altijd slechte voorbeelden. Als je iemand al een aantal keren is geweest voor jaarlijks onderhoud en al een paar keer wat netjes heeft aangelegd dan heb ik er wel vertrouwen in hoor.
Ik weet overigens ook exact wat op welke fase zit.
Dat van die loadbalancing is interessant. Ik zie dat je ook een Zappi V2 hebt, is deze niet beveiligd tegen sluiting?
Echter weet je dat pas als je zelf eens de kap eraf trekt. Dit zag er op het oog netjes uit. Was ook al vaker geweest voor dingetjes.

Softwarematig zit er beveiliging in. Daar ga ik niet op vertrouwen en ik zeker hem dus gewoon netjes af. Heeft al een keer de hoofdzekering beschermt. De Zappi was vrolijk 6kW gaan laden op 1 fase, grid limit stond niet meer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:13:
[...]

Ik zie dat toch anders. Ik had WP, legionella element, kookgroep, droger, wasmachine en alle andere verbruikers op 1x35A. Nu heb ik dat netjes verdeeld over 3x25A. Ik durf daarom wel te beweren dat ik nu (met 3x25A) vaker de beschikking heb over minimaal 7,4kW voor het laden dan met de laadpaal erbij op 1x35A.
Ja, in jouw geval wellicht wel inderdaad, omdat je gewoon veel grootverbruikers hebt :). Ik snap heel goed dat je het om hebt gezet naar 3 fase, maar het is nu ook gewoon jammer dat je andere grootverbruikers niet op krachtgroepen aangesloten kunnen worden. Is geen enkel verwijt verder hoor, soms groeit dat zo.

Ging trouwens in eerste instantie om de specifieke casus van Dean Martin, die “slechts” een kookgroep heeft en nu een beslissing moet nemen omtrent z’n groepenkast / laadpaal.

@Dean Martin om het even af te sluiten, hierbij mijn advies :P
- Of je nu wel of niet je hoofdaansluiting omzet van 1 naar 3 fase, load balancing is naar mijn mening een must met een kookgroep, nog meer zelfs met 1 fase dan 3;
- Dus die slimme meter is dan ook noodzakelijk (in geval van die Alfen via P1), die zou ik meteen aanvragen;
- Het mooist is als de laadpaal zowel 32 ampere op 1 fase (7,2Kw) doet als 16 ampere over 3 fasen (11Kw). Laat hier ook meteen de juiste bekabeling voor 3 fase (5x4mm2) aanleggen. Dan ben je flexibel richting de toekomst;
- Probeer het eerst met die 7,2Kw (load balanced!) over 1 fase;
- Bevalt dat niet, of heb je andere grotere verbruikers nodig (warmtepomp of doorstroomverwarmer, etc) dan kun je je hoofdaansluiting om laten zetten naar 3 fase. Je kunt dan ook je laadpaal nog aan laten sluiten op 3 fase, wel met wat aanpassingen aan de groepenkast. Je moet dan mi ook wat met de kookgroep (al zijn de meningen dus verdeeld), maar dat zijn zorgen voor dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vraag over de Zappi 22 kW 3-fase laadpaal i.c.m. een 1-fase auto. Sommige hebben het wellicht al eens eerder gelezen, maar om op de toekomst voorbereid te zijn, hebben wij de eerder genoemde Zappi laadpaal en ook is ons huis verzwaard naar 3x25A, daarmee kom je dus op 17 kW maximaal uit.

Onze enige EV op dit moment is een 1-fase Kia e-Soul en dit werkt als een zonnetje: op Eco+ laadt hij alleen wat de zonnepanelen opleveren, en op Fast laadt hij gewoon steevast met 6,9-7,0 kW.

Alleen merkte ik al 2x tijdens koken rond 18u wanneer de kookplaat (elektrisch) en de oven aanstaan, dat hij load-balanced naar soms 'slechts' 4,0 kW. Enerzijds vind ik dit logisch, maar anderzijds ook niet want op de auto zelf na is alles 3-fase aangesloten. Ik had. eigenlijk verwacht dat OF de auto 1 van de 3 fases gebruikt en het huis over de andere 2 fases werkt, OF dat alles over de 3 fases loopt, de auto 7,0 kW afsnoept en de overige 10 kW voor het huis beschikbaar is. Ik sta daarom een beetje verbaasd dat met de 3-fase aansluiting er blijkbaar bij elkaar nooit boven de 7,2 kW (1-fase) uitgekomen wordt, door het hele huis bij elkaar. Klopt dit wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Ja, in jouw geval wellicht wel inderdaad, omdat je gewoon veel grootverbruikers hebt :). Ik snap heel goed dat je het om hebt gezet naar 3 fase, maar het is nu ook gewoon jammer dat je andere grootverbruikers niet op krachtgroepen aangesloten kunnen worden. Is geen enkel verwijt verder hoor, soms groeit dat zo.

Ging trouwens in eerste instantie om de specifieke casus van Dean Martin, die “slechts” een kookgroep heeft en nu een beslissing moet nemen omtrent z’n groepenkast / laadpaal.

- Of je nu wel of niet je hoofdaansluiting omzet van 1 naar 3 fase, load balancing is naar mijn mening een must met een kookgroep, nog meer zelfs met 1 fase dan 3;
- Dus die slimme meter is dan ook noodzakelijk (in geval van die Alfen via P1), die zou ik meteen aanvragen;
- Het mooist is als de laadpaal zowel 32 ampere op 1 fase (7,2Kw) doet als 16 ampere over 3 fasen (11Kw). Laat hier ook meteen de juiste bekabeling voor 3 fase (5x4mm2) aanleggen. Dan ben je flexibel richting de toekomst;
- Bevalt dat niet, of heb je andere grotere verbruikers nodig (warmtepomp of doorstroomverwarmer, etc) dan kun je je hoofdaansluiting om laten zetten naar 3 fase. Je kunt dan ook je laadpaal nog aan laten sluiten op 3 fase, wel met wat aanpassingen aan de groepenkast. Je moet dan mi ook wat met de kookgroep (al zijn de meningen dus verdeeld), maar dat zijn zorgen voor dan.
Helemaal eens. Moet dat trouwens geen 5x6mm2 zijn voor 32A (of zijn de meningen daar ook over verdeeld :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@MooDyBLueS Blijkbaar zit er een andere verbruiker op dezelfde fase waardoor die langzamer gaat laden. Je kan het vermogen per fase niet zomaar bij elkaar optellen. Zo werkt dat niet. 7,2kW op 1 fase is trouwens ook apart, dat zou max 5,7 zijn op 3x25. Laadt die auto op twee fasen om te laden? Of komt dat uit je zonnepanelen?

Je huis is trouwens niet op 3f aangesloten maar verdeelt over de fasen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ophidian op 12-10-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ophidian schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:36:
[...]

Echter weet je dat pas als je zelf eens de kap eraf trekt. Dit zag er op het oog netjes uit. Was ook al vaker geweest voor dingetjes.

Softwarematig zit er beveiliging in. Daar ga ik niet op vertrouwen en ik zeker hem dus gewoon netjes af. Heeft al een keer de hoofdzekering beschermt. De Zappi was vrolijk 6kW gaan laden op 1 fase, grid limit stond niet meer goed.
Zeg je nu dat het "bijzonder" is om de laadpaal "netjes af te zekeren" of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

Thanks! Alleen zit ik dan met:
De kosten voor het verzwaren van de aansluiting zijn inclusief slimme meter. Zo te zien kan ik die er niet uit sleutelen. Een slimme meter los laten plaatsen kan wel, maar dan heb ik dubbele kosten?

Daarnaast zal ik (neem ik aan) alles in 1 keer moeten laten doen door Athlon. Alle voorbereiding op 3 fase worden namelijk gewoon door Athlon betaald volgens de offerte.

Dus in die optiek, zou ik dan niet het beste kunnen wachten totdat de partij van Athlon is geweest, de benodigde aanpassingen heeft gedaan in de kast, de paal plaatst, en dan Enexis komt om te verzwaren en de slimme meter?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
DonJuape schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:53:
[...]

Zeg je nu dat het "bijzonder" is om de laadpaal "netjes af te zekeren" of mis ik iets?
Nee, alleen de laadpaal op 25A afzekeren op een 25A smelt hoofd zekering zou ik niet doen. Een hoofdautomaat is wat dat betreft makkelijker.

Pagina: 1 ... 88 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen