Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.274 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Ja, het stopcontact is een vorig jaar gloednieuw goede kwaliteit buitenstopcontact, helemaal netjes geinstalleerd en op een aparte groep. Daar ben ik dus op zich niet zo bang voor. Ik schrok meer van de opmerking over de granny zelf :)

Op 13A voelde ik na een paar uur helemaal geen warmte. Toen een paar uur op 16A geprobeerd en toen dus wel, maar vooral de automaat in de meterkast, eigenlijk. 13A durf ik dus wel aan wat dat betreft, maar zal t wel de eerste paar keer even goed in de gaten houden om zeker te zijn.

Voorheen laadde ik dus met de bijgeleverde granny op 8A, maar met een verlengsnoer ertussen en dat was ook schandalig natuurlijk ;)
Bij volle belasting wordt de automaat altijd wel wat warmer. Die kan dat prima hebben. De zorg zit meer in onderbrekingen van de automaat naar apparaat. Een lasklem, aftakking of schuko heeft dan niet de voorkeur. :) Daar zit de meeste 'zorg'.
Als het een goed buitencontact is wat direct en alleen op een automaat zit heb je dat goed voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:08
InterCC schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Bij volle belasting wordt de automaat altijd wel wat warmer. Die kan dat prima hebben. De zorg zit meer in onderbrekingen van de automaat naar apparaat. Een lasklem, aftakking of schuko heeft dan niet de voorkeur. :) Daar zit de meeste 'zorg'.
Als het een goed buitencontact is wat direct en alleen op een automaat zit heb je dat goed voor elkaar.
Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat er nog een paar stopcontacten op dezefdle groep zitten (aan de binnenkant van de schuur), maar die gebruik ik nooit, en al helemaal niet tegelijk met het opladen van mijn auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinSa
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 06:20
DonJuape schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:58:
[...]

Als de Tesla Wall connector een Gen1 of Gen2 is dan heb je ook nog een Type B aardlekschakelaar in je meterkast nodig (= 6mA DC lekstroombeveiliging).
Meterkast is al voorzien van de Type B aardlekschakelaar. Het gaat om de Gen 2. Zag de toegevoegde waarde niet in een Gen 3 variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinSa
DonJuape schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Dat is voldoende maar als het niet heel veel duurder is, zou ik voor 6mm2 gaan. Dan kun je in de toekomst eventueel met 3x32A (=22kW) laden na verzwaring van je aansluiting of op een zonnige dag met je zonnepanelen (als je die hebt).
Stond ook al aan de 6mm2 te denken. Ben niet van plan om in de toekomst naar 3x32A te gaan. Dit is met name vanwege de jaarlijkse lastenverzwaring van bijna €1000 bij onze netbeheerder. Zonnepanelen heb ik wel. Dit zijn er maar 8. Loadbalancing laat ik achterwege. Auto laat ik pas laden als het bedtijd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

KevinSa schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Meterkast is al voorzien van de Type B aardlekschakelaar. Het gaat om de Gen 2. Zag de toegevoegde waarde niet in een Gen 3 variant.
Weet je dat wel zeker? Had je al een laadpaal? Op de omvormer van je zonnepanelen moet ook een Type B aardlekschakelaar maar ik heb er te weinig verstand van om te kunnen zeggen of de laadpaal en de zonnepanelen op dezelfde kunnen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
KevinSa schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Stond ook al aan de 6mm2 te denken. Ben niet van plan om in de toekomst naar 3x32A te gaan. Dit is met name vanwege de jaarlijkse lastenverzwaring van bijna €1000 bij onze netbeheerder. Zonnepanelen heb ik wel. Dit zijn er maar 8. Loadbalancing laat ik achterwege. Auto laat ik pas laden als het bedtijd is.
Zonder loadbalancing niet aansluiten op 3x25A ! Dat is vragen om problemen. 3x16A of hooguit 3x20A dan en dan is 4mm2 ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 22:48
Even een vraagje aan hier:

Volgend jaar ga ik ook aan de elektrische auto, en ik zit even over een paar dingen te brainstormen waar ik zelf nog niet helemaal uitkom. Wij hebben een 1X35A aansluiting, met een kookgroep en zonnepanelen 5,12 kWp (top zomer dag is rond de 3,500 kWh piek). Aan een elektrische auto denk ik aan bijvoorbeeld een ID.4 77kWh.
Is het noodzakelijk om de installatie te upgraden naar een 3X25A of kan ik met de installatie van bijvoorbeeld een Zappi 1 fase ook uit de voeten? Ik denk dat laden op 7 kWh genoeg gaat zijn voor ons, maar mijn vraag is meer of de installatie het thuis aankan?
En als ik besluit te upgraden naar 3x25 A, moet de PV-omvormer ook worden geüpgraded?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

L-VIS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:56:
Even een vraagje aan hier:

Volgend jaar ga ik ook aan de elektrische auto, en ik zit even over een paar dingen te brainstormen waar ik zelf nog niet helemaal uitkom. Wij hebben een 1X35A aansluiting, met een kookgroep en zonnepanelen 5,12 kWp (top zomer dag is rond de 3,500 kWh piek). Aan een elektrische auto denk ik aan bijvoorbeeld een ID.4 77kWh.
Is het noodzakelijk om de installatie te upgraden naar een 3X25A of kan ik met de installatie van bijvoorbeeld een Zappi 1 fase ook uit de voeten? Ik denk dat laden op 7 kWh genoeg gaat zijn voor ons, maar mijn vraag is meer of de installatie het thuis aankan?
En als ik besluit te upgraden naar 3x25 A, moet de PV-omvormer ook worden geüpgraded?
Als je laden met max. 7,4kW voldoende vindt dan hoef je niet naar 3x25A. Een Zappi of een andere paal met load balancing is dan wel aan te raden. Dit om te voorkomen dat je hoofdzekering van 35A er uit klapt als je maximaal aan het laden bent en een verbruiker in huis aanzet. Ik zou wel de 3-fasen versie van de Zappi (of andere paal) nemen dan kun je later altijd nog naar 3-fasen laden gaan na een upgrade van je huisinstallatie naar 3x25A.
Als je besluit naar 3x25A te gaan, kun je je huidige omvormer gewoon blijven gebruiken. Je kiest dan op welke fase je teruglevert. Heb ik ook. Als je dat ook vertelt aan je Zappi kun je ook op alleen zonnestroom laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Helemaal met @DonJuape eens. De overstap naar 3x25A is in jouw geval niet nodig. Pas als je een andere grootverbruiker die continu draait (bijv. een warmtepomp) kan het nodig zijn. Loadbalancing van de laadpaal zorgt er wel voor dat je veilig blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 22:48
@DonJuape & @thehog Bedankt voor de input. Scheelt weer een hoop kosten. En dan klopte mijn denkwerk grotendeels. Toch even checken is wel handig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:33
in2design schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:13:
Ik weet niet of er iemand al eens iets dergelijks heeft gevraagd of bedacht, had eigenlijk ook geen idee hoe ik dat zou moeten zoeken maar heb een idee en vroeg me af of dat iets werkbaars zou zijn.

Ik wordt binnenkort eigenaar van een PHEV (Lynk & co) deze heeft maar een accu van 17,8 (Effectief 14,1 kwh) en is wat mij betreft het laden via stopcontact gewoon een prima optie. (maximaal kan er toch maar met 3.7KWH geladen worden dus +/- 2.3kwh via stopcontact vind ik ook prima) Echter wil ik niet elke dag de kabel uit de auto halen en in het stopcontact steken etc, etc.

Kleine schets, ik heb een garage waar de auto voor geparkeerd word. Met een carport eraan.
Mijn idee is om een extra granny charger te kopen en deze vervolgens in de garage (vlak bij poort opening) te plaatsen. Vervolgens de kabel na de omvormunit buiten neer te leggen/hangen. Zodat ik deze gewoon als ik thuis kom erin kan stoppen en deze niet gestolen kan worden omdat de omvormunit daadwerkelijk binnen ligt. Zou dat werkbaar zijn volgens jullie ?

Vraag 2: Om ervoor te zorgen dat de charger niet constant aan staat als er niet geladen wordt was ik aan het denken om zo'n smartplug stekker er tussen te zetten (uiteraard lettend dat maxload om en nabij de 3680watt zit). Die ik dan vervolgens of manueel kan bedienen, of middels detectie van auto aan/uit kan zetten. Zou dat een werkbare situatie kunnen zijn volgens jullie ?

Hebben mensen misschien nog een andere suggestie, die niet de hoofdprijs kost. En waarbij ik bij voorkeur niet de hele meterkast voor hoef laten ombouwen.

Alvast bedankt
Ik heb ook een tweede granny permanent ophangen. In de eerder genoemde waterdichte doos met een verlengsnoer daar naartoe. Werkt heel prima. Zit bij mij toevallig ook een smartplug voor, maar ik laat de granny gewoon "aan" staan, zo heftig is dat niet voor het sluipverbruik dacht ik. Zelf laad ik op 10A zodat ik geen problemen heb met een te heet stopcontant, smartplug, hoofdzekering enz.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
ice-T106 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:13:
[...]

Ik heb ook een tweede granny permanent ophangen. In de eerder genoemde waterdichte doos met een verlengsnoer daar naartoe. Werkt heel prima. Zit bij mij toevallig ook een smartplug voor, maar ik laat de granny gewoon "aan" staan, zo heftig is dat niet voor het sluipverbruik dacht ik. Zelf laad ik op 10A zodat ik geen problemen heb met een te heet stopcontant, smartplug, hoofdzekering enz.
O ja, ik vroeg me nog af: heb jij dat "beveiligd" tegen diefstal? En zo ja, hoe? Lijkt mij dat als ie op slot kan en je schroeft m vast, dat het nog vrij makkelijk los te trekken is? Voor de duidelijkheid: ik maak me niet zo druk over het jatten van een paar euro stroom, maar wel een klein beetje over het jatten van een lader van een paar honderd euro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:33
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:50:
[...]

O ja, ik vroeg me nog af: heb jij dat "beveiligd" tegen diefstal? En zo ja, hoe? Lijkt mij dat als ie op slot kan en je schroeft m vast, dat het nog vrij makkelijk los te trekken is? Voor de duidelijkheid: ik maak me niet zo druk over het jatten van een paar euro stroom, maar wel een klein beetje over het jatten van een lader van een paar honderd euro ;)
Niet. Mooi groen kastje tegen groene hekje met wat klimop. Granny is tweedehands voor 100 euro wel weer te vervangen indien nodig. Kans lijkt mij niet veel groter dan het random stelen van bijvoorbeeld wieldoppen van een auto. Maar ik woon in een rustig dorpje.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
ice-T106 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:54:
[...]

Niet. Mooi groen kastje tegen groene hekje met wat klimop. Granny is tweedehands voor 100 euro wel weer te vervangen indien nodig. Kans lijkt mij niet veel groter dan het random stelen van bijvoorbeeld wieldoppen van een auto. Maar ik woon in een rustig dorpje.
Juist ja...het hele verhaal hangt bij mij wel vrij opvallend aan de schuur bij de straat, dus dan wordt dat denk ik toch een iets ander verhaal. Voorlopig ga ik maar voor de optie "in de schuur leggen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Als je laden met max. 7,4kW voldoende vindt dan hoef je niet naar 3x25A. Een Zappi of een andere paal met load balancing is dan wel aan te raden. Dit om te voorkomen dat je hoofdzekering van 35A er uit klapt als je maximaal aan het laden bent en een verbruiker in huis aanzet. Ik zou wel de 3-fasen versie van de Zappi (of andere paal) nemen dan kun je later altijd nog naar 3-fasen laden gaan na een upgrade van je huisinstallatie naar 3x25A.
Als je besluit naar 3x25A te gaan, kun je je huidige omvormer gewoon blijven gebruiken. Je kiest dan op welke fase je teruglevert. Heb ik ook. Als je dat ook vertelt aan je Zappi kun je ook op alleen zonnestroom laden.
@L-VIS 100% wat hierboven gezegd wordt. Wij zaten in een vergelijkbare situatie, met 7800 Wp PV, 1x35A aansluiting en een in ons geval 1-fase EV (Kia e-Soul). Met het oog op een 2e EV ergens komend jaar hebben wij wel alvast 3x25A aan laten leggen met een 3-fase Zappi V2. Die Zappi was het geld niet tov een 1-fase scheelde het totaal € 150.

Het enige wat daarnaast nog erbij kwam was de € 325 van Liander voor de 1x35A naar 3x25A. Hebben we nu geen ene moer aan nog, maar omdat wij zeker weten dat er een 2e EV aankomt en dit om een eenmalige aanpassing ging ook, zonder verhoging in jaarlijks vastrecht, hebben wij wel alvast deze keuze gemaakt om gelijk klaar te zijn.

En ik ben het met je eens: 7,4 kW gaat zeker voldoende zijn, ook bij een 77 kWh ID.4. Wij gooien onze 64 kWh Kia meestal bij thuiskomst rond 17:30/18:00u aan de lader wanneer hij op ca. 20% zit en dan is ie continu op 6,9~7,1 kW aan het laden en vaak rond 2u 's nachts alweer vol. Dat zien we aan de notification van de Kia app. Bij normaal gebruik is het bij ons 1x per week ongeveer nodig om op te laden. Zeg met 13 kWh meer accu dat je 2 uur langer aan het laden bent, dan ben je 7u 's ochtends gegarandeerd vol als je niet pas heel erg laat in de avond gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@MooDyBLueS 7800 Wp op een 3x25 A aansluiting? Dat heb je toch wel met een 3 fase omvormer gedaan, want 33 A piek mag je niet door een 25 A zekering sturen. ;)

Of haalt de 7800 Wp dat niet (niet ongebruikelijk, vaak is de omvormer kleiner/ te klein gedimensioneerd).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:07:
@MooDyBLueS 7800 Wp op een 3x25 A aansluiting? Dat heb je toch wel met een 3 fase omvormer gedaan, want 33 A piek mag je niet door een 25 A zekering sturen. ;)

Of haalt de 7800 Wp dat niet (niet ongebruikelijk, vaak is de omvormer kleiner/ te klein gedimensioneerd).
Ja, dat klopt. Beter gezegd: Enphase micro-omvormers met een 3-fase Q Relais. Dat was inderdaad ook een van de redenen voor 3-fase, maar goed, voor dit topic deed dat er even niet toe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:05
mux schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:00:
[...]

Als je probeert op een random stopcontact te laden, dan is eigenlijk meer dan 10A niet zonder risico. 13A is echt al risky, zeker bij oudere stopcontacten.
Eens, en zelfs als er een mooi nieuw stopcontact opgeschroefd is, kan de achterliggende huisinstallatie kwetsbaar zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSa
DonJuape schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Weet je dat wel zeker? Had je al een laadpaal? Op de omvormer van je zonnepanelen moet ook een Type B aardlekschakelaar maar ik heb er te weinig verstand van om te kunnen zeggen of de laadpaal en de zonnepanelen op dezelfde kunnen.
Ja dat weet ik zeker. Heb een gloednieuwe groepenkast laten plaatsen met alles erop en eraan. Bedankt voor de info.
thehog schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Zonder loadbalancing niet aansluiten op 3x25A ! Dat is vragen om problemen. 3x16A of hooguit 3x20A dan en dan is 4mm2 ruim voldoende.
3x16A was ook mijn plan. Gelukkig is het bij de Tesla Wall connector eenvoudig in te stellen. Dan bestel ik de 4mm2. Ben sowieso niet van plan ooit een zwaardere aansluiting te plaatsen. Denk eerder over een jaar of wat het huis in de verkoop te gooien🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een vraag waar iemand vast wel het antwoord op weet (heb al een behoorlijk deel van de topic doorgelezen maar kom niet zo snel iets tegen).

Ik wil thuis een Zappi V2 3 fase hangen, mijn situatie is als volgt:

Aansluiting: 3x25A
Op twee verschillende fasen zitten zonnepaneel inverters (dus niet op alle drie).
En ik heb nog een warmte pomp maar dat is volgens mij niet relevant (zit op alle drie de fasen).
De Zappi komt aan de schuur te hangen en de kabel hoeft niet door de grond, deze gaat via de binnenkant van de schuur naar de meterkast, afstand tussen Zappi en meterkast is dan ongeveer 12 meter,.

Volgens mij heb ik dan naast de Zappi 3 Ct klemmen nodig voor de detectie van de fasen, UTP kabel om de Ct klemmen aan de Zappi te verbinden (dat gaat denk ik nog met 12 meter?)

Maar wat mij onduidelijk is, wat voor kabel heb ik nodig bij 3x25A aansluiting? Heb ik nog een aardlek automaat nodig? volgens de website van Zappi is die ingebouwd ( https://www.zappi.info/faq-howto/22-zekering ).

Ik wil ook meten hoeveel ik gebruik, ik heb nu bij de warmtepomp een automaat tussenzitten voor 3 fase die het aantal kWh meet, dit wil ik ook voor de Zappi, deze moet alleen wel verzegeld en geijkt zijn (ivm belastingdienst), iemand nog goede tips?

Heeft het nog zin om Ct klemmen te doen op de zonnepanelen? Wat is dan het voordeel? En doe je die klemmen dan op de groepen bij de zonnepanelen of ergens anders? (want voor het laden via ECO / ECO+ heeft hij toch genoeg aan de Ct klemmen op L1, L2 en L3 lijkt mij).

Zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden?

Zijn er handige websites / pdf document waar ik kan kijken voor informatie?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ronaldmathies schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:19:
Even een vraag waar iemand vast wel het antwoord op weet (heb al een behoorlijk deel van de topic doorgelezen maar kom niet zo snel iets tegen).

Ik wil thuis een Zappi V2 3 fase hangen, mijn situatie is als volgt:

Aansluiting: 3x25A
Op twee verschillende fasen zitten zonnepaneel inverters (dus niet op alle drie).
En ik heb nog een warmte pomp maar dat is volgens mij niet relevant (zit op alle drie de fasen).
De Zappi komt aan de schuur te hangen en de kabel hoeft niet door de grond, deze gaat via de binnenkant van de schuur naar de meterkast, afstand tussen Zappi en meterkast is dan ongeveer 12 meter,.

Volgens mij heb ik dan naast de Zappi 3 Ct klemmen nodig voor de detectie van de fasen, UTP kabel om de Ct klemmen aan de Zappi te verbinden (dat gaat denk ik nog met 12 meter?)

Maar wat mij onduidelijk is, wat voor kabel heb ik nodig bij 3x25A aansluiting? Heb ik nog een aardlek automaat nodig? volgens de website van Zappi is die ingebouwd ( https://www.zappi.info/faq-howto/22-zekering ).

Ik wil ook meten hoeveel ik gebruik, ik heb nu bij de warmtepomp een automaat tussenzitten voor 3 fase die het aantal kWh meet, dit wil ik ook voor de Zappi, deze moet alleen wel verzegeld en geijkt zijn (ivm belastingdienst), iemand nog goede tips?

Heeft het nog zin om Ct klemmen te doen op de zonnepanelen? Wat is dan het voordeel? En doe je die klemmen dan op de groepen bij de zonnepanelen of ergens anders? (want voor het laden via ECO / ECO+ heeft hij toch genoeg aan de Ct klemmen op L1, L2 en L3 lijkt mij).

Zijn er nog andere punten waar ik rekening mee moet houden?

Zijn er handige websites / pdf document waar ik kan kijken voor informatie?
Ik heb een Zappi V2 en verder een enigzins vergelijkbare situatie. Bij de Zappi is het handig ook de Hub te kopen. Deze zorgt voor de verbinding met een app en ook voor firmware updates voor de Zappi.

Er zitten al 3 CT klemmen bij de Zappi (voor elke fase een). Verbinden van die klemmen met de Zappi kan prima met een UTP kabel en 12m is geen enkel probleem.

Omdat mijn omvormer al een app heeft waar ik de opwekking kan zien vond ik extra CT klemmen niet nodig. Bovendien heb je bij meer dan 3 CT klemmen ook een Harvi nodig. Voor laden in ECO of ECO+ modus zijn de 3 CT klemmen om de 3 fasen inderdaad voldoende.

Voor de belastingdienst is het voldoende dat de kWh meter MID gecertificeerd is.

De Zappi heeft ingebouwde 6mA DC lekstroombeveiliging dus een Type B aardlekschakelaar in de meterkast is niet nodig. Er is ook geen gewone 30mA aardlekschakelaar nodig omdat deze ook is ingebouwd in de Zappi. Ik heb dat wel omdat er een 32A aardlekautomaat voor mijn Zappi zit (=combinatie van zekering en aardlek).

Ik heb (net als jij) een 3x25A aansluiting maar mijn Zappi is aangesloten met een 6mm2 kabel en afgezekerd met 32A. Dan kan ik eventueel mijn aansluiting in de toekomst verzwaren of met 3x25 plus de PV opwekking laden. Je auto moet dan wel meer dan 11kW kunnen laden.

Hieronder mijn nieuwe kast met 32A aardlekautomaat en 3-fasen kWh meter (volgens mij zijn er goedkopere). In het onderste gedeelte van de kast zitten de CT-klemmen om de 3 fasen. Aan de onderkant zie je vlnr: draden voor CT-klemmen (minder dan 1 meter dus geen UTP), kabel naar de laadpaal, 3 fasen in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZPmYERZQJaCYSHUPXuwHzHvEe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iC8R0eTn9Vx8F29zNs4uSniM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:52:
[...]

Ik heb een Zappi V2 en verder een enigzins vergelijkbare situatie. Bij de Zappi is het handig ook de Hub te kopen. Deze zorgt voor de verbinding met een app en ook voor firmware updates voor de Zappi.

Er zitten al 3 CT klemmen bij de Zappi (voor elke fase een). Verbinden van die klemmen met de Zappi kan prima met een UTP kabel en 12m is geen enkel probleem.

Omdat mijn omvormer al een app heeft waar ik de opwekking kan zien vond ik extra CT klemmen niet nodig. Bovendien heb je bij meer dan 3 CT klemmen ook een Harvi nodig. Voor laden in ECO of ECO+ modus zijn de 3 CT klemmen om de 3 fasen inderdaad voldoende.

Voor de belastingdienst is het voldoende dat de kWh meter MID gecertificeerd is.

De Zappi heeft ingebouwde 6mA DC lekstroombeveiliging dus een Type B aardlekschakelaar in de meterkast is niet nodig. Er is ook geen gewone 30mA aardlekschakelaar nodig omdat deze ook is ingebouwd in de Zappi. Ik heb dat wel omdat er een 32A aardlekautomaat voor mijn Zappi zit (=combinatie van zekering en aardlek).

Ik heb (net als jij) een 3x25A aansluiting maar mijn Zappi is aangesloten met een 6mm2 kabel en afgezekerd met 32A. Dan kan ik eventueel mijn aansluiting in de toekomst verzwaren of met 3x25 plus de PV opwekking laden. Je auto moet dan wel meer dan 11kW kunnen laden.

Hieronder mijn nieuwe kast met 32A aardlekautomaat en 3-fasen kWh meter (volgens mij zijn er goedkopere). In het onderste gedeelte van de kast zitten de CT-klemmen om de 3 fasen. Aan de onderkant zie je vlnr: draden voor CT-klemmen (minder dan 1 meter dus geen UTP), kabel naar de laadpaal, 3 fasen in.

[Afbeelding]
Duidelijk verhaal en helpt heel erg, ik zit al een tijd te zoeken naar een 3 fase kWh meter die ook nog MID (gecertificeerd? noemen we dat zo) is. Ik kan uit jouw plaatje niet goed lezen welk type jij hebt.

Ben ik erg brutaal als ik vraag wel type kWh meter jij hebt?
Dus als ik de Zappi rechtstreeks zou aansluiten op de L1, L2 en L3 van mijn inkomende aansluiting dan hoef ik geen additionele apparatuur hebben. Kan je iets toelichten waarom jij een 32A aardlekautomaat voor je Zappi hebt zitten?

Overigens, het is niet omdat ik het zelf wil aanleggen, maar ik wil gewoon weten hoe alles in elkaar steekt en waarom welke keuzes gemaakt worden en wat de voor / nadelen zijn van bepaalde keuzes. Niet dat ik een installateur heb die (komt vast voor) foutjes maakt bij de installatie of verkeerde keuzes maakt.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
ronaldmathies schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:09:

Dus als ik de Zappi rechtstreeks zou aansluiten op de L1, L2 en L3 van mijn inkomende aansluiting dan hoef ik geen additionele apparatuur hebben. Kan je iets toelichten waarom jij een 32A aardlekautomaat voor je Zappi hebt zitten?
Een verzekering (zekering, automaat) moet er sowieso tussen in je meterkast. Een aardlek extra in je meterkast is geen overbodige luxe want stel je voor dat bij werkzaamheden de voedende kabel naar de zappi geraakt wordt, dan heb je niks aan de aardlek in de zappi. Een aardlekautomaat is dan een veilig keuze omdat je dan een aardlek en zekering samen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:00
[...]

Duidelijk verhaal en helpt heel erg, ik zit al een tijd te zoeken naar een 3 fase kWh meter die ook nog MID (gecertificeerd? noemen we dat zo) is. Ik kan uit jouw plaatje niet goed lezen welk type jij hebt.

Veel gebruikt en relatief goedkoop:
https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm630modbus

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

[...]

Overigens, het is niet omdat ik het zelf wil aanleggen, maar ik wil gewoon weten hoe alles in elkaar steekt en waarom welke keuzes gemaakt worden en wat de voor / nadelen zijn van bepaalde keuzes. Niet dat ik een installateur heb die (komt vast voor) foutjes maakt bij de installatie of verkeerde keuzes maakt.
Hager ECP 380D.

Je hebt geen aardlek meer nodig maar wel een zekering (ook wel installatie automaat genoemd). In mijn geval heeft de installateur gekozen voor een 32A aardlekautomaat (dus zekering en aardlek in combinatie). Ik denk omdat hij niet wist dat de Zappi ook een gewone 30mA aardlek intern heeft, dat is namelijk ongebruikelijk. Ook wat thehog zegt is een goede reden waar ik nog niet aan gedacht had, zeker met een lange kabel.
De 32A (en de 6mm2 kabel) heeft hij bewust voor gekozen zodat ik in de toekomst met 22kW zou kunnen laden. Daar moet ik dan mijn aansluiting voor verzwaren (meer vastrecht) maar op een zonnige dag kun je ook 3x25A laden plus wat je PV opwekt op elke fase.
In mijn geval moet ik dan wel een auto hebben die 22kW kan laden en ik moet mijn 1-fase PV omvormer vervangen door een 3-fasen versie. Nogal theoretisch dus mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
DonJuape schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Hager ECP 380D.

Je hebt geen aardlek meer nodig maar wel een zekering (ook wel installatie automaat genoemd). In mijn geval heeft de installateur gekozen voor een 32A aardlekautomaat (dus zekering en aardlek in combinatie). Ik denk omdat hij niet wist dat de Zappi ook een gewone 30mA aardlek intern heeft, dat is namelijk ongebruikelijk.
De 32A (en de 6mm2 kabel) heeft hij bewust voor gekozen zodat ik in de toekomst met 22kW zou kunnen laden. Daar moet ik dan mijn aansluiting voor verzwaren (meer vastrecht) maar op een zonnige dag kun je ook 3x25A laden plus wat je PV opwekt op elke fase.
In mijn geval moet ik dan wel een auto hebben die 22kW kan laden en ik moet mijn 1-fase PV omvormer vervangen door een 3-fasen versie. Nogal theoretisch dus mijn geval.
Niet helemaal theoretisch, als je PV omvormer op dezelfde L1 zit als je Zappi, zou je de Zappi op 1 fase kunnen zetten en op die ene fase met 32A gaan laden als je PV minimaal 7A aanlevert.
Dit ben ik tzt ook van plan als de saldering af begint te lopen (smartEVSE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Niet helemaal theoretisch, als je PV omvormer op dezelfde L1 zit als je Zappi, zou je de Zappi op 1 fase kunnen zetten en op die ene fase met 32A gaan laden als je PV minimaal 7A aanlevert.
Daar had ik nog niet aan gedacht en dat klopt wel maar wat is het voordeel tov laden met 11kW (terwijl je PV opwekt)? De volledige opwekking plus aanvulling vanuit het net tot 11kW gaat naar de auto. Dat is mogelijk zelfs efficienter dan 7,4kW (32A) laden. Hoewel ik niet weet wat 1-fase vs. 3-fasen voor de laadefficientie doet.

[ Voor 14% gewijzigd door DonJuape op 06-10-2021 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
@DonJuape
Het voordeel is voor mij (en ik denk veel anderen) dat mijn maximale opwek rond de 6kW ligt.
Als ik op 3 fasen ga laden, moet ik minimaal 4kW in de auto pompen.
Je voelt al aankomen dat ik dit alleen in het midden van de zomer ga redden op deze manier.
Dus een slimmere manier om hier gebruik van te maken is om terug te schakelen naar 1 fase, dan kun je al vanaf 1,4kW beginnen met laden. Als je dit dan op dezelfde fase als de PV doet, kun je dus van 6-32A gaan laden voordat je je surplus naar het net moet afvoeren. In mijn geval gebeurt dat dus niet, omdat ik met 6kW op ~26A zit, dan zou ik nog 6A meer op kunnen wekken zelfs voordat ik teruglever.
Dus om puur op zonnestroom te gaan laden is 1 fase een betere optie voor mij, omdat ik al veel eerder kan beginnen met laden. Plus dat ik dan die extra capaciteit van m'n PV boven m'n hoofdzekering van 25A kan gebruiken op een echt zonnige dag, zonder over te hoeven schakelen naar 3 fase laden.

Edit op jouw edit ;) :
De efficiency gaat omlaag op 1 fase, hoewel het verschil lager wordt, als het vermogen omhoog gaat.
Dus ja, dat is een afweging tussen langer laden en wel alle eigen stroom in de auto duwen, of ook uit het net trekken en sneller/efficiënter laden.
Persoonlijk denk ik dat het minder efficiënt opstoken van je eigen PV straks meer oplevert dan wanneer je het teruglevert zonder saldering.

(Nog maar even een kanttekening voor de rekenaars onder ons, ik heb een 2e PV omvormer op een andere fase om op die totale 26A uit te komen 8) )

[ Voor 25% gewijzigd door Blackraven op 06-10-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:52:
@DonJuape
Het voordeel is voor mij (en ik denk veel anderen) dat mijn maximale opwek rond de 6kW ligt.
Als ik op 3 fasen ga laden, moet ik minimaal 4kW in de auto pompen.
Je voelt al aankomen dat ik dit alleen in het midden van de zomer ga redden op deze manier.
Dus een slimmere manier om hier gebruik van te maken is om terug te schakelen naar 1 fase, dan kun je al vanaf 1,4kW beginnen met laden. Als je dit dan op dezelfde fase als de PV doet, kun je dus van 6-32A gaan laden voordat je je surplus naar het net moet afvoeren. In mijn geval gebeurt dat dus niet, omdat ik met 6kW op ~26A zit.
Dus om puur op zonnestroom te gaan laden is 1 fase een betere optie voor mij, omdat ik al veel eerder kan beginnen met laden. Plus dat ik dan die extra capaciteit van m'n PV boven m'n hoofdzekering van 25A kan gebruiken op een echt zonnige dag, zonder over te hoeven schakelen naar 3 fase laden.
Bijna duidelijk. De Zappi schakelt in ECO+ (alleen zonnestroom) en ECO (zonnestroom maar minimaal 1,4 kW laden) modus sowieso naar 1 fase. Uitgaande van laden op alleen zonnestroom heb ik het bereik tussen 25A en 32A niet nodig. De reden is dat de netbeheerders maximaal 5kW teruglevering toestaan per fase. Mijn 1-fase omvormer heeft derhalve ook een harde limiet van 5kW (ik zie de curve dan ook op heel zonnige dagen afgetopt worden). Nu kan ik een heel dure meter bij mijn SolarEdge omvormer kopen die meer opwekking toestaat als er meer verbruik is. Voor die paar kWh per jaar zie ik dat niet zitten. Zou ik dat wel doen dan heeft het inderdaad een heel klein beetje (in mijn geval) zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:52:
@DonJuape

Persoonlijk denk ik dat het minder efficiënt opstoken van je eigen PV straks meer oplevert dan wanneer je het teruglevert zonder saldering.
Om een andere Tweaker te quoten: "Mijn groene hart bloedt" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:58
Blackraven schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Kun je met smartEVSE wisselen tussen 1 en 3 fase laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
rroetenberg schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Kun je met smartEVSE wisselen tussen 1 en 3 fase laden?
Nee smartevse kent geen verschil tussen 1 of 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
@DonJuape met 5kW PV zit je inderdaad prima op deze manier met de Zappi op ECO(+), die doet dat dus al automatisch, dat is best handig.
Met de smartEVSE moet ik het handmatig doen, maar de extra range tussen de 25-32A betekent eigenlijk gewoon dat ik 2x per jaar met het verzetten van de klok uit de voeten kan voor het schakelen tussen 1 of 3 fasen.
Ik ga binnenkort ivm de aanschaf van de EV nog een paar panelen erbij leggen, dus dan ga ik alweer iets verder omhoog in het vermogen midden op de dag, dus voor mij is het zeker zinvol om op 32A afgezekerd te zijn.
DonJuape schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:04:
Nu kan ik een heel dure meter bij mijn SolarEdge omvormer kopen die meer opwekking toestaat als er meer verbruik is. Voor die paar kWh per jaar zie ik dat niet zitten. Zou ik dat wel doen dan heeft het inderdaad een heel klein beetje (in mijn geval) zin.
Het groene hart, waar ligt dat? :+

[ Voor 23% gewijzigd door Blackraven op 07-10-2021 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Ja, dat klopt. Beter gezegd: Enphase micro-omvormers met een 3-fase Q Relais. Dat was inderdaad ook een van de redenen voor 3-fase, maar goed, voor dit topic deed dat er even niet toe. ;)
OT Ah, dank. Ik ga voor dezelfde oplossing. ;) We hebben al 3 fase (nieuwbouw huis), extra zonnepanelen komen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ja, die is inderdaad perfect, ik zoek namelijk een meter die de volgende eigenschappen heeft:

- MID gecertiiceerd
- 3-Fase
- S0 poort (voor het zelf bijhouden van verbruik in software)
- Goed leesbaar scherm
- Dag / nacht tarief scheiding
- Enigszins schappelijk geprijsd

Nog twee vraagjes over deze meter, is de S0 poort bereikbaar zonder de verzegeling te slopen? En, ik zie dat hij verschillende tarieven ondersteund, is dat vergelijkbaar met de dag / nacht tarief?

In de documentatie van het apparaat zie ik namelijk wel de vier tarieven genoemd worden maar nergens dat ik kan instellen vanaf welk tijdstip hij welk tarief gebruikt, lijkt ook niet configureer baar te zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door ronaldmathies op 07-10-2021 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Laatst online: 15:51

anc

Ik heb diverse offertes gehad voor een laadpaal aan de wand thuis. Echter valt het mij op dat de prijzen verschillen en ik zie even niet in waarom bij evservices de prijs zoveel lager (ruim 15%) is ten opzichte van de rest. Ook via laadpaaltop10 zie je dat bij de Wallbox pulsar plus de installatie kosten bij evservices het laagste zijn waardoor. Zit er straks nog een addertje onder het gras?

Dit is de offerte:
WallBox Pulsar Plus 933,88 (dat is inclusief de power boost module tbv load balancing en de installatiekosten daarvan)
Installatiekosten 347,93
btw 269,19
Totaal 1551 euro

Installatiewerkzaamheden zijn als volgt
Kabel tot 1 meter
Installatie tegen gevel direct achter meterkast
Plaatsen aardlekautomaat in meterkast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
  • Laatst online: 03-06 16:09
anc schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:51:
Ik heb diverse offertes gehad voor een laadpaal aan de wand thuis. Echter valt het mij op dat de prijzen verschillen en ik zie even niet in waarom bij evservices de prijs zoveel lager (ruim 15%) is ten opzichte van de rest. Ook via laadpaaltop10 zie je dat bij de Wallbox pulsar plus de installatie kosten bij evservices het laagste zijn waardoor. Zit er straks nog een addertje onder het gras?

Dit is de offerte:
WallBox Pulsar Plus 933,88 (dat is inclusief de power boost module tbv load balancing en de installatiekosten daarvan)
Installatiekosten 347,93
btw 269,19
Totaal 1551 euro

Kabel tot 1 meter
Met zo'n simpele installatie in jouw situatie is het in een dagdeel geregeld. Dat maakt dat zelfs in dit voorbeeld er ruimte is voor een mooi uurloon. Het lijkt mij eerder dat andere partijen proberen te profiteren dan dat deze raar is. Dit lijkt mij een reëele offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-10 22:01

Dit is de offerte:
Installatiekosten 347,93
btw 269,19
Totaal 1551 euro

Kabel tot 1 meter
Ik heb een offerte geaccodeerd van Elec2Go voor een Easee Home met installatie en ook met Equalizer voor net iets onder de 1400. installatie klinkt net zoals bij jou. Aan de wand dichtbij meterkast. Bij andere was het gerust 1600-1700 euro en ik heb er behoorlijk wat opgevraagd.
Bij Elec2Go zeiden ze dat de Easee Home een simpele installatie is. Er zijn inderdaad een hoop partijen die daar gewoon van willen profiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ik zit net even in mijn meterkast te kijken en ik zie dat er direct na binnenkomst van de hoofdaansluiting een SBN440 (Hager Hoofdschakelaar 4-Polig 40A) zit.

Hierachter zit o.a. mijn warmtepomp met een MBN616E ertussen (Hager MBN B-Karakteristiek 3P + N Installatieautomaat).

Als er een Zappi 3 Fase geïnstalleerd gaat worden dan moet deze neem ik aan achter de SBN440 geplaatst worden. Daar achter komt dan dus een 3-Fase aardlek automaat voor 25A (ik heb een 3x25A aansluiting) en daarachter komt dan de 3-Fase kWh meter en daarachter de Zappi.
klopt dit zo een beetje?

Hoe groot zijn eigenlijk die Ct klemmen, want ik vindt de hoeveelheid ruimte in de groepenkast aan de onderkant niet heel groot eerlijk gezegd. Ik heb zo'n 4/5 cm tussen achterkant groepenkast en voorkant groepenkast (dus om de kabel heen heb ik grof weg 1,5 / 2 cm ruimte). Zou het namelijk wel fijn vinden als die Ct klemmen in de groepenkast weggewerkt kunnen worden.

En is die 40A hoofdschakelaar voldoende? is dat dan max 40A per fase of is dat 40A over alle drie de fasen? want met een 3x25A kom ik op totaal 75A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 21:59

Peetman

Tjah....

Rhumba schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Ik heb een offerte geaccodeerd van Elec2Go voor een Easee Home met installatie en ook met Equalizer voor net iets onder de 1400. installatie klinkt net zoals bij jou. Aan de wand dichtbij meterkast. Bij andere was het gerust 1600-1700 euro en ik heb er behoorlijk wat opgevraagd.
Bij Elec2Go zeiden ze dat de Easee Home een simpele installatie is. Er zijn inderdaad een hoop partijen die daar gewoon van willen profiteren.
Dat valt me niet tegen. In hoeverre zit daar graafwerk en bekabeling bij?

Installatie van de Home op zich is inderdaad niet ingewikkeld, ik heb er van de week 1 geïnstalleerd. Lastigste was nog om de stugge voedingskabel die uit de muur kwam aan te sluiten.

Duurde daarna een nacht voordat ik de laadrobot in de app kon koppelen, blijkbaar duurt het even voordat deze gesynct is met de backend van Easee. Heb gelijk 2 van de laadpassen die we van E-Flux en Shell Recharge hebben gekoppeld om de paal te unlocken. Ga wel nog een RFID druppel bestellen voor een paar euro om aan de autosleutel te hangen voor het gemak.

Nu nog de auto om de paal te testen. En hopelijk komt binnenkort de Equalizer binnen, dus voor nu nog ingesteld op een laag amperage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
Peetman schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:04:
[...]

Dat valt me niet tegen. In hoeverre zit daar graafwerk en bekabeling bij?

Installatie van de Home op zich is inderdaad niet ingewikkeld, ik heb er van de week 1 geïnstalleerd. Lastigste was nog om de stugge voedingskabel die uit de muur kwam aan te sluiten.

Duurde daarna een nacht voordat ik de laadrobot in de app kon koppelen, blijkbaar duurt het even voordat deze gesynct is met de backend van Easee. Heb gelijk 2 van de laadpassen die we van E-Flux en Shell Recharge hebben gekoppeld om de paal te unlocken. Ga wel nog een RFID druppel bestellen voor een paar euro om aan de autosleutel te hangen voor het gemak.

Nu nog de auto om de paal te testen. En hopelijk komt binnenkort de Equalizer binnen, dus voor nu nog ingesteld op een laag amperage.
Zo goed als geen graafwerk en tussen wand en meterkast in ongeveer 2,5m en daar zit ook het kruipluik.
Heb je allemaal passen en RFID nodig om de paal te unlocken dan?
Is toch gewoon stekker erin en gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Rhumba schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Heb je allemaal passen en RFID nodig om de paal te unlocken dan?
Is toch gewoon stekker erin en gaan?
Dat laatste kan inderdaad ook. Niet nodig dus, maar wel eenvoudig mogelijk als je bijv gebruik per pas wil splitsen (zakelijk vs prive) of wil voorkomen dat wildvreemden van je stroom gebruik maken (wat ik niet verwacht in ons geval). En zo'n RFID druppel kost een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Dank voor jullie reacties. Ga dan maar eens de knoop doorhakken en die laadpaal laten plaatsen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
ronaldmathies schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:03:
Ik zit net even in mijn meterkast te kijken en ik zie dat er direct na binnenkomst van de hoofdaansluiting een SBN440 (Hager Hoofdschakelaar 4-Polig 40A) zit.

Hierachter zit o.a. mijn warmtepomp met een MBN616E ertussen (Hager MBN B-Karakteristiek 3P + N Installatieautomaat).

Als er een Zappi 3 Fase geïnstalleerd gaat worden dan moet deze neem ik aan achter de SBN440 geplaatst worden. Daar achter komt dan dus een 3-Fase aardlek automaat voor 25A (ik heb een 3x25A aansluiting) en daarachter komt dan de 3-Fase kWh meter en daarachter de Zappi.
klopt dit zo een beetje?

Hoe groot zijn eigenlijk die Ct klemmen, want ik vindt de hoeveelheid ruimte in de groepenkast aan de onderkant niet heel groot eerlijk gezegd. Ik heb zo'n 4/5 cm tussen achterkant groepenkast en voorkant groepenkast (dus om de kabel heen heb ik grof weg 1,5 / 2 cm ruimte). Zou het namelijk wel fijn vinden als die Ct klemmen in de groepenkast weggewerkt kunnen worden.

En is die 40A hoofdschakelaar voldoende? is dat dan max 40A per fase of is dat 40A over alle drie de fasen? want met een 3x25A kom ik op totaal 75A.
Ja dat kopt, met als kanttekening dat je zelf even moet bedenken hoeveel A je max in je auto wilt kunnen stoppen.
Een hoop mensen hebben 16A, omdat dit toch de max. van de paal is. Ik heb 32A (ook de max. van mijn paal), omdat ik met zonnestroom boven m'n 25A hoodfzekering uitkom op 1 fase.

Ik heb recentelijk ergens een post gelezen over de grootte van de CT klemmen, maar kan het even niet terug vinden.
Dacht dat er gelinkt werd naar de zappi webshop waar eventueel nog kleinere CT's te koop zijn, maar die kunnen niet open, dus dan moet de bedrading los.
Je CT klemmen kunnen ook nog na de hoofschakelaar gemonteerd worden als het al niet past onderin.

Je hoofdzekering is 25A, dus met 40A zit je daar ruim boven. Het is ook bedoeld als hoofdschakelaar om in 1x het meterbord spanningsloos te maken, niet als zekering.

Voor wat betreft de kWh meter, ik heb er zelf (nog) geen, maar ik neem aan dat de S0 poort gewoon normaal bereikbaar is. Qua tarief heb ik eerlijk gezegd geen idee hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ronaldmathies schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:03:

klopt dit zo een beetje?

Alles zit achter die hoofdschakelaar. Een hoofdschakelaar is tegenwoordig verplicht en heb ik nu dus ook sinds de omzetting naar 3 fase en de laadpaal. Die hoofdschakelaar is niet meer dan een schakelaar en kan dus 40A per fase schakelen.
De 3 fase aardlekautomaat en de 3 fase kWh meter komen inderdaad voor je Zappi. Je zou een 32A aardlekautomaat kunnen overwegen ipv 25A (in combinatie met een 6mm2 kabel naar je Zappi) zodat je tot 32A kunt laden (25A van het net plus 7A van je zonnepanelen).
Hoeveel ruimte er nodig is voor de CT klemmen weet ik niet precies. Bij mij zit alles in een nieuwe kast met onderin de CT klemmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZPmYERZQJaCYSHUPXuwHzHvEe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iC8R0eTn9Vx8F29zNs4uSniM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:10:
[...]

Voor wat betreft de kWh meter, ik heb er zelf (nog) geen, maar ik neem aan dat de S0 poort gewoon normaal bereikbaar is. Qua tarief heb ik eerlijk gezegd geen idee hoe dat werkt.
De pulsuitgang is inderdaad bereikbaar als je de meterkastkast open maakt. Normaal-/Daltarief verbruik kan mijn meter wel bijhouden maar schakelen moet door 230V op een ingang van de kWh meter te zetten en weer naar 0V bij wisseling van tarief. Moet ik dus iets met een schakelklok gaan doen. Heb ik geen zin in en ik ga afrekenen met mijn werk met een gemiddeld tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
Peetman schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:32:
[...]

Dat laatste kan inderdaad ook. Niet nodig dus, maar wel eenvoudig mogelijk als je bijv gebruik per pas wil splitsen (zakelijk vs prive) of wil voorkomen dat wildvreemden van je stroom gebruik maken (wat ik niet verwacht in ons geval). En zo'n RFID druppel kost een paar euro.
Sorry ben echt een leek op dit gebied. maar hoe werkt dat precies?
Waar koop je die druppels? En die stel je dan dus ergens in zodat er enkel stroom uitkomt wanneer je die druppel ervoor hebt gehouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Rhumba schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:04:
[...]

Sorry ben echt een leek op dit gebied. maar hoe werkt dat precies?
Waar koop je die druppels? En die stel je dan dus ergens in zodat er enkel stroom uitkomt wanneer je die druppel ervoor hebt gehouden?
Elke laadpas heeft een uniek Id die wordt uitgelezen via RFID / NFC. Je kan je Easee home koppelen aan een backoffice, zoals bijv E-flux, en dan kan er ook verrekend worden. Maar je kan ook de Easee backoffice gebruiken en dan is het puur autorisatie om te laden. Je kan ze via de Easee app koppelen door ze in te lezen met je telefoon of bij je laadpaal.
Deze zou als het goed is ook moeten werken: https://www.kiwi-electron...keychain-3711?search=rfid
Als je die aan je Easee koppelt kan je daarmee dus het laden autoriseren en voorkomen dat iedereen kan laden. Maar als ik het goed begrijp kan je ook via de Easee portal dan het verbruik per laadpas exporteren, dus dat is handig als je verbruik moet scheiden voor de declaratie/vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 22:05

Dit is de offerte:
Installatiekosten 347,93
btw 269,19
Totaal 1551 euro

Kabel tot 1 meter
Tip; zelf installeren bespaart dus ca. € 450, en veel ingewikkelder dan monteren van stopcontact is dat niet.

En afgezien van financieel voordeel is het ook gewoon lol om als tweaker zelf in control te zijn op je huisinstallatie en wat je daar verder aan hangt.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 07-10-2021 23:31 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:57
Deze week een nieuwe KIA e-niro besteld met 3-fasen 11 kW lader aan boord, en nu ben ik mij aan het oriënteren op een lader. Wordt waarschijnlijk een smartEVSE.
Ik heb een 1x35A aansluiting van Liander.

Een paar vragen die ik heb:

1. Kan ik de auto met meer dan 16A laden? (Bijv. 20A)
2. Die 11 kW boordlader kan toch maar 16A per fase aan?
3. Kan ik die ene fase L1 ook op de andere twee fasen L2+L3 aanbieden?

De N draad krijgt dan wel meer dan 16A te verduren, maar ik denk dat 20A nog wel goed gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Pim57 op 08-10-2021 00:06 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:03
Pim57 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 00:02:

Ja, indien dit over meerdere fases wordt verspreid. 16A per fase maximaal.
Ja

De N draad krijgt dan wel meer dan 16A te verduren, maar ik denk dat 20A nog wel goed gaat.
In theorie... maar let er wel op dat de AC lader in de auto a.d.h.v. het signaal (control pilot) vanuit de laadpaal de stroom per fase gaat trekken. Per fase trekt deze dezelfde stroomsterkte. Je kunt dus niet zeggen "Doe maar 16A op L1 en 4A op L2". Je moet dan eigenlijk de maximale stroom per fase gaan limiteren op 6A, maar dan zit je op 18A, slechts 2A meer dan enkelfase 16A. Dat is de moeite niet waard IMHO.

Beste optie is om bij Liander je huisaansluiting om te laten zetten naar 3x25A. Geeft veel meer ademruimte. Ik heb zelf ook een 11kW wallbox aan de muur hangen met 3x25A zonder loadbalancing.

[ Voor 7% gewijzigd door Dolan op 08-10-2021 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

Deze week een nieuwe KIA e-niro besteld met 3-fasen 11 kW lader aan boord, en nu ben ik mij aan het oriënteren op een lader. Wordt waarschijnlijk een smartEVSE.
Ik heb een 1x35A aansluiting van Liander.

https://ev-database.nl/au...-Niro-64-kWh#charge-table
Hier zie ik dat de boordlader op 1 fase wel 32A aankan. Dus dan kan je laden met 7 kW. Hoef je niet iets aan te passen aan je aansluiting / meterkast omzetten naar 3 fase, maar loadbalancing is wel aan te raden.

Ook wel handig om in de bekabeling naar de smartEVSE toe rekening te houden met een upgrade naar 3 fase, door een 5G6^2 kabel neer te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Peetman op 08-10-2021 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

eltron schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:28:
[...]

Tip; zelf installeren bespaart dus ca. € 450, en veel ingewikkelder dan monteren van stopcontact is dat niet.

En afgezien van financieel voordeel is het ook gewoon lol om als tweaker zelf in control te zijn op je huisinstallatie en wat je daar verder aan hangt.
Tja een beetje elektra vind ik ook niet spannend, maar dit is even iets meer als alleen 2 of 3 draadjes verbinding met een stopcontact :-). O.a. een aardlekautomaat plaatsen... Daar heb ik geen kaas van gegeten dus dat laat ik liever door een ander doen.

Daarnaast heb ik 2 elektriciens gevraagd in mijn kring die nog nooit laadpalen geplaatst hebben die afzien van de klus, omdat ze het te riskant vinden. Je mag vinden van ze wat je wilt maar dat zal vast wel een reden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-10 17:19
anc schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:46:
[...]

Tja een beetje elektra vind ik ook niet spannend, maar dit is even iets meer als alleen 2 of 3 draadjes verbinding met een stopcontact :-). O.a. een aardlekautomaat plaatsen... Daar heb ik geen kaas van gegeten dus dat laat ik liever door een ander doen.

Daarnaast heb ik 2 elektriciens gevraagd in mijn kring die nog nooit laadpalen geplaatst hebben die afzien van de klus, omdat ze het te riskant vinden. Je mag vinden van ze wat je wilt maar dat zal vast wel een reden hebben.
Probeer Werkspot.nl eens. Daar zit er vast eentje tussen die het voor een redelijke prijs kan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
anc schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:46:
[...]

Als je als electricien geen laadpaal kan aansluiten dan is dat wel wel treurig hoor... Dat sommige mensen zelf niet in de meterkast gaan rommelen snap ik en is ook heel verstandig maar voor een fatsoenlijke electricien is een laadpaal aansluiten echt een fluitje van een cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:08:
[...]

Als je als electricien geen laadpaal kan aansluiten dan is dat wel wel treurig hoor... Dat sommige mensen zelf niet in de meterkast gaan rommelen snap ik en is ook heel verstandig maar voor een fatsoenlijke electricien is een laadpaal aansluiten echt een fluitje van een cent.
Ik snap de terughoudendheid wel, het gaat niet alleen om het aansluiten, dat is een fluitje van een cent voor ze, maar ook het configureren wat helemaal nieuw voor ze is. Niet alle elektriciens hebben voeling met IT, lees: bijna geen anders hadden ze wel een ander vak gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Peetman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 07:03:
[...]

https://ev-database.nl/au...-Niro-64-kWh#charge-table
Hier zie ik dat de boordlader op 1 fase wel 32A aankan. Dus dan kan je laden met 7 kW. Hoef je niet iets aan te passen aan je aansluiting / meterkast omzetten naar 3 fase, maar loadbalancing is wel aan te raden.

Ook wel handig om in de bekabeling naar de smartEVSE toe rekening te houden met een upgrade naar 3 fase, door een 5G6^2 kabel neer te leggen.
Goed gevonden @Peetman! Zo hoef ik de groepenkast niet te upgraden.

De smartEVSE komt in de meterkast en ik maak vanaf de meterkast een laadkabel van 15 meter.

De 16A 3-fasen laadkabel maak ik zelf en pas ik aan door twee draden (2.5 mm) samen te nemen voor L1 en N. Ik zet er zelf een 32A laadpistool aan dus daar kan ik ook telkens twee draden samen nemen op L1 en N.

Met een weerstandje van 220 ohm tussen de PE en PP aansluiting in het laadpistool weet de auto dat er een 32A kabel/lader aangesloten is.

In de nacht is er nauwelijks verbruik en zou ik zelfs tot 32A kunnen gaan. Maar ik hou het eerst maar even bij 25A. Kijken hoe dat bevalt.

De smartEVSE doet aan loadbalancing via de P1 poort van de Landis + Gyr E360, en zou dus moeten ingrijpen als iemand de waterkoker of zo per ongeluk aanzet.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:05
Pim57 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:20:
[...]

Goed gevonden @Peetman! Zo hoef ik de groepenkast niet te upgraden.

De smartEVSE komt in de meterkast en ik maak vanaf de meterkast een laadkabel van 15 meter.

De 16A 3-fasen laadkabel maak ik zelf en pas ik aan door twee draden (2.5 mm) samen te nemen voor L1 en N. Ik zet er zelf een 32A laadpistool aan dus daar kan ik ook telkens twee draden samen nemen op L1 en N.

Met een weerstandje van 680 ohm tussen de PE en PP aansluiting in het laadpistool weet de auto dat er een 32A kabel/lader aangesloten is.

In de nacht is er nauwelijks verbruik en zou ik zelfs tot 32A kunnen gaan. Maar ik hou het eerst maar even bij 25A. Kijken hoe dat bevalt.

De smartEVSE doet aan loadbalancing via de P1 poort van de Landis + Gyr E360, en zou dus moeten ingrijpen als iemand de waterkoker of zo per ongeluk aanzet.
Ik mis vast iets maar waarom pak je niet gewoon een 1F - 32A kabel dan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Inspired schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Ik mis vast iets maar waarom pak je niet gewoon een 1F - 32A kabel dan?
De prijs van een 1F -32A kabel is gelijk aan een 3F - 16A kabel. Allebei €10 per meter.

Zo kan ik later als er ooit nog eens een 3-fasen aansluiting komt, simpel upgraden naar 3-fasen 11 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Verkeerde zuinigheid... Slecht contact is zo gemaakt => brand.

[ Voor 45% gewijzigd door daemonix op 08-10-2021 09:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Ik ben na de adviezen van @Blackraven @DonJuape eens bezig geweest om mijn meterkast in kaart te brengen om te kijken hoe alles nu in elkaar steekt en wat ik dan moet toevoegen voor mijn Zappi.

Mijn uitgangs punten zijn:

3x25 hoofdaansluiting
Auto is een Kia EV6 welke dus op max 22kW opgeladen kan worden, maar gezien ik maar 3x25A heb zal dit volgens mij beperkt worden tot max 11kW.

Het volgende plaatje bevat de huidige situatie, een hoofdaansluiting, twee aardlek schakelaars voor de normale groepen en een krachtstroom groep voor de warmte pomp.

Interesant detail is dat 1 groep erg raar is aangesloten (oranje), deze zit volgens nu recht achter de hoofdschakelaar ipv achter een aardlekschakelaar wat niet mag, dus die wil ik ook meteen fixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nofVvBGx3PWm1PnaeFNsqQ86aNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gWDhICkRqLNUxtiLXOs4VUgh.png?f=fotoalbum_large

Het volgende plaatje is de nieuwe situatie (alles wat groen is is nieuw), vanaf de hoofdaansluiting een nieuwe 25A aardlekautomaat, vier polig, 30mA, hierachter komt dan de kWh meter en daarachter de Zappi.

Op de L1, L2 en L3 (voor de hoofdschakelaar) komen dan de Ct klemmen die naar de Zappi gaan.

De extra CDA540G is om die losse groep achter een aardlekschakelaar te plaatsen wat op dit moment recht achter de hoofdgroep zit.

Iemand hier nog iets op aan te merken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37k9Qo-JBNp_wS-UHO8wHhPX_S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ivnQl3tEFVN9UJ5FTiYEpE2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56

timovd

Voorsprong door techniek

Pim57 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:27:
[...]

De prijs van een 1F -32A kabel is gelijk aan een 3F - 16A kabel. Allebei €10 per meter.

Zo kan ik later als er ooit nog eens een 3-fasen aansluiting komt, simpel upgraden naar 3-fasen 11 kW.
Daarom ben ik voor mijn zelfbouw voor een 3x32A kabel gegaan. Mijn auto kan 1x30A laden nu.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:52
eltron schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:28:
[...]

Ik heb hier thuis zelf een extra stroomkring gelegd, wat behoorlijk goed ging. Nu valt mijn oog op zo een Zappi (vanwege die eco+ mode), dat is volgens jou even simpel als een stopcontact maken? Ik heb nu een 3-fase Mennekes-stopcontact buiten aan de muur, ik neem aan dat dit het dan nog simpeler maakt? :)

Er zit een hele kabelkoker over mijn plafond tot aan dat stopcontact, dus ik denk ook wel dat ik er die CT-klemmen ook wel door krijg..

Voorts nog de vraag of er nog andere aanbieders zijn die zo een Eco+ functie hebben, waar de zonnepanelen recht de auto ingaan zonder zelf moeten bij te springen met stroom van het net. Ik doe vaak telewerk dus dat maakt het nog lucratiever :). Ik zie bij geen enkele usual suspect (evbox, wallbox, alfen, ...) deze optie terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:49:
[...]
Voorts nog de vraag of er nog andere aanbieders zijn die zo een Eco+ functie hebben, waar de zonnepanelen recht de auto ingaan zonder zelf moeten bij te springen met stroom van het net. Ik doe vaak telewerk dus dat maakt het nog lucratiever :).
De Smart Evse heeft een solar instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:02
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:49:
[...]

Voorts nog de vraag of er nog andere aanbieders zijn die zo een Eco+ functie hebben, waar de zonnepanelen recht de auto ingaan zonder zelf moeten bij te springen met stroom van het net. Ik doe vaak telewerk dus dat maakt het nog lucratiever :). Ik zie bij geen enkele usual suspect (evbox, wallbox, alfen, ...) deze optie terug komen.
De Wallbox Copper SB kan dat sinds heel kort. De jongens die hem hier gisteren hebben geplaatst wisten nog niet eens dat dat kon. Of de andere Wallbox apparaten het ook kunnen weet ik zo niet.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
ronaldmathies schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:45:
Ik ben na de adviezen van @Blackraven @DonJuape eens bezig geweest om mijn meterkast in kaart te brengen om te kijken hoe alles nu in elkaar steekt en wat ik dan moet toevoegen voor mijn Zappi.

3x25 hoofdaansluiting
Auto is een Kia EV6 welke dus op max 22kW opgeladen kan worden, maar gezien ik maar 3x25A heb zal dit volgens mij beperkt worden tot max 11kW.

Het volgende plaatje bevat de huidige situatie, een hoofdaansluiting, twee aardlek schakelaars voor de normale groepen en een krachtstroom groep voor de warmte pomp.

Interesant detail is dat 1 groep erg raar is aangesloten (oranje), deze zit volgens nu recht achter de hoofdschakelaar ipv achter een aardlekschakelaar wat niet mag, dus die wil ik ook meteen fixen.

[Afbeelding]

Het volgende plaatje is de nieuwe situatie (alles wat groen is is nieuw), vanaf de hoofdaansluiting een nieuwe 25A aardlekautomaat, vier polig, 30mA, hierachter komt dan de kWh meter en daarachter de Zappi.

Op de L1, L2 en L3 (voor de hoofdschakelaar) komen dan de Ct klemmen die naar de Zappi gaan.

De extra CDA540G is om die losse groep achter een aardlekschakelaar te plaatsen wat op dit moment recht achter de hoofdgroep zit.

Iemand hier nog iets op aan te merken?

[Afbeelding]
Ik zou de zappi op 32A afzekeren (ook al heb je maar een 25A net aansluiting). Dan kunnen je zonnepanelen extra voeden (jammer is dat je niet op 3 fase invoed met je zonnepanelen, hierdoor heb je dan alleen voordeel als je op 1 fase zou laden, niet op 3 fase).

De twee omvormers/inverters zou ik los aansluiten achter de hoofdschakelaar (2x16A alamat) en dan kan die ene verkeerd aangesloten groep dus gewoon achter waar nu een inverter zit. Voordeel van het los aansluiten van de omvormers is dat als een aardlek van de groep springt de omvormer niet uitvalt. En daarbij, als de omvormer wel nog in de groep zit, dan is er altijd een beetje na-stroom vanuit de omvormer de groep in terwijl de aardlek is gesprongen en dus potentieel gevaarlijk. Duurt altijd een korte periode (miliseconden tot soms hele seconden) voordat de omvormer stopt met voeden bij uitval van voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
thehog schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Ik zou de zappi op 32A afzekeren (ook al heb je maar een 25A net aansluiting).
Goede tip!
Dan kunnen je zonnepanelen extra voeden (jammer is dat je niet op 3 fase invoed met je zonnepanelen, hierdoor heb je dan alleen voordeel als je op 1 fase zou laden, niet op 3 fase).
Wat is precies het nadeel? Ik heb nu twee inverters op twee verschillende fasen, als ik de Zappi als 3 fase uit zou voeren kan ik dan niet de functie van ECO+ gebruiken?
De twee omvormers/inverters zou ik los aansluiten achter de hoofdschakelaar (2x16A alamat) en dan kan die ene verkeerd aangesloten groep dus gewoon achter waar nu een inverter zit.
Dit heeft ook mijn voorkeur, ik heb alleen de inverters op een andere verdieping staan dan waar de meterkast is, daarom zitten ze als onderdeel achter de bestaande aardlek schakelaars.
Voordeel van het los aansluiten van de omvormers is dat als een aardlek van de groep springt de omvormer niet uitvalt. En daarbij, als de omvormer wel nog in de groep zit, dan is er altijd een beetje na-stroom vanuit de omvormer de groep in terwijl de aardlek is gesprongen en dus potentieel gevaarlijk. Duurt altijd een korte periode (miliseconden tot soms hele seconden) voordat de omvormer stopt met voeden bij uitval van voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ronaldmathies schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:45:

3x25 hoofdaansluiting
Met 3x25A kun je dan met 17kW laden als je auto inderdaad met 22kW max. kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:05
@ronaldmathies Kia EV6 kan helemaal geen 22kW laden op AC.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 08-10-2021 10:50 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ronaldmathies schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:28:

Wat is precies het nadeel? Ik heb nu twee inverters op twee verschillende fasen, als ik de Zappi als 3 fase uit zou voeren kan ik dan niet de functie van ECO+ gebruiken?
Ja dat wel want voor ECO+ is netmetering het voordeel. Wat je op 1 fase (of in jouw geval 2 fases) invoed op het net mag je op de 3e fase weer afnemen zonder dat de kWh begint te tellen.

Het nadeel is dat je hierdoor nooit boven de 3x25A kan laden omdat de niet-gevoedde fase altijd beperkt blijft tot 25A (waarbij de andere twee fases dus wel hoger zouden kunnen). Ga je op 1 fase laden, dan kan je dus wel op max 32A laden (als je de zappi op 3x32A zet).
Blijft je dus op twee fases invoedden, dan is het ook niet meer nodig om de zappi op 32A te zetten en volstaat 25A tenzij je wel de voordeel wil pakken voor de keren dat je op 1 fase wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ronaldmathies schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:28:

Dit heeft ook mijn voorkeur, ik heb alleen de inverters op een andere verdieping staan dan waar de meterkast is, daarom zitten ze als onderdeel achter de bestaande aardlek schakelaars.
Maar het zijn toch nog losse groepen? Dus kan je hem nog steeds los op een eigen alamat zetten. Ook al zijn het nu PV-verdelers. Dan heb je in ieder geval de voordeel tot aan de PV verdeler en binnen die PV verdeler zit dan ook weer een aardlek voor de eigen groepen daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:49:
@ronaldmathies Kia EV6 kan helemaal geen 22kW laden op AC.
Ah klopt, dit is max 11kW voor AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
thehog schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:58:
[...]

Ja dat wel want voor ECO+ is netmetering het voordeel. Wat je op 1 fase (of in jouw geval 2 fases) invoed op het net mag je op de 3e fase weer afnemen zonder dat de kWh begint te tellen.
Voor mij is dat allemaal Chinees, maar in het Nederlands dus: geen probleem voor de Eco+ functie, deze kijkt gewoon naar het verschil tussen input en opbrengst zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Voor mij is dat allemaal Chinees, maar in het Nederlands dus: geen probleem voor de Eco+ functie, deze kijkt gewoon naar het verschil tussen input en opbrengst zonnepanelen?
Nog simpelere gezegd. Eco+ zorgt er voor dat het totaal over de fases op 0 blijft.

Dat er dus op 1 fase opwek is en andere fase net zoveel verbruik is maakt niet uit voor je kosten, het blijft ook 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
thehog schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:11:
[...]

Nog simpelere gezegd. Eco+ zorgt er voor dat het totaal over de fases op 0 blijft.

Dat er dus op 1 fase opwek is en andere fase net zoveel verbruik is maakt niet uit voor je kosten, het blijft ook 0.
Roger. Bestellen die hap! (ik zat in hetzelfde schuitje als TS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 15:12

Arfman

Drome!

Iemand enig idee wat ik hier voor waardes in moet vullen? Ik heb een 3-fase (3x25A) aansluiting thuis en een Alfen Single Pro-Line, aangesloten op de P1 poort, waarmee ik mijn EV op 11 kW wil kunnen laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhTwDdIasKcU35tRaWYShvGamIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YitWXzDj7qIuBXFH2xE6OLTD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCaMnz6H_zuRFTfZwv9AwAGvrGY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cOrNEgdrgJkH7wOOmnNLGDDV.png?f=user_large

Ik weet niet zeker of deze waardes goed staan. Met name "Direct external suspend signal" zou aan moeten staan bij loadbalancing lijkt me? Iemand ervaring?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:12:
[...]

Roger. Bestellen die hap! (ik zat in hetzelfde schuitje als TS)
Niet vergeten de Hub mee te bestellen voor de app op je telefoon en de firmware updates op de Zappi. De Harvi heb je nodig als je geen (UTP) kabel kunt leggen tussen meterkast en Zappi voor de CT-klemmen of als je de PV direct wilt meten. Dit laatste is niet nodig voor de loadbalancing of laden op ECO/ECO+ modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Niet vergeten de Hub mee te bestellen voor de app op je telefoon en de firmware updates op de Zappi. De Harvi heb je nodig als je geen (UTP) kabel kunt leggen tussen meterkast en Zappi voor de CT-klemmen of als je de PV direct wilt meten. Dit laatste is niet nodig voor de loadbalancing of laden op ECO/ECO+ modus.
Ik had het inderdaad gelezen ja, enkel over die Harvi twijfel ik nog. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 22:51

Pinobigbird

doesn't share food!

ArnoudN schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

De Wallbox Copper SB kan dat sinds heel kort. De jongens die hem hier gisteren hebben geplaatst wisten nog niet eens dat dat kon. Of de andere Wallbox apparaten het ook kunnen weet ik zo niet.
De functie heeft Wallbox "Eco-Smart" genoemd. Zie deze pagina: https://wallbox.com/nl_nl.../eco-smart-solar-ev-laden
(En JanHenk in "Het grote "thuis laden van je EV" topic.")

Er zijn dus 2 standen: Full Green en Eco, waarbij die eerste enkel en alleen het overschot gebruikt. De Eco-stand kan dit combineren met netstroom. Vergelijkbaar dus met de Zappi Eco+ en Eco.

Er staat ook dat niet alleen de Copper SB dit heeft, maar ook de Pulsar Plus.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Pinobigbird schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:50:
[...]

De functie heeft Wallbox "Eco-Smart" genoemd. Zie deze pagina: https://wallbox.com/nl_nl.../eco-smart-solar-ev-laden
(En JanHenk in "Het grote "thuis laden van je EV" topic.")

Er zijn dus 2 standen: Full Green en Eco, waarbij die eerste enkel en alleen het overschot gebruikt. De Eco-stand kan dit combineren met netstroom. Vergelijkbaar dus met de Zappi Eco+ en Eco.

Er staat ook dat niet alleen de Copper SB dit heeft, maar ook de Pulsar Plus.
Ok dat wordt dan nog even de Wallbox Pulsar+ afwegen tegen de Zappi. Iemand die dezelfde afweging heeft gemaakt en nog wat insights kan geven?

Voorlopig zie ik op de website van Wallbox dat je de loadbalancing functie nog apart moet bijbestellen, wat het geheel wel een 15% duurder maakt tov de Zappi.

edit: die loadbalancing zou in mijn geval niet nodig zijn, daar ik op 3x40A zit. Rest natuurlijk de vraag of die ecostanden ook standaard op de Pulsar + zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Cloclo100 op 08-10-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:37:
Iemand enig idee wat ik hier voor waardes in moet vullen? Ik heb een 3-fase (3x25A) aansluiting thuis en een Alfen Single Pro-Line, aangesloten op de P1 poort, waarmee ik mijn EV op 11 kW wil kunnen laden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet niet zeker of deze waardes goed staan. Met name "Direct external suspend signal" zou aan moeten staan bij loadbalancing lijkt me? Iemand ervaring?
@Arfman

Zie screenshots hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfONoMZNcRD_o-C3YzYSoAEL9LI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Stiqy2SkE8K59yc4CCqkgGQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sr71kq4oK2JaLZMtB3xO2tKsYIo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oTY1TyRNsRy085mLFEzel1rT.png?f=user_large

Smartmeter current moet je dus naar 25A zetten (immers je hebt 25A hoofdzekeringen). Safe current kun je beter bijvoorbeeld op 8A zetten, safe current is de waarde waar je laadpaal op terugvalt als bijvoorbeeld de verbinding met de slimme meter wegvalt.

[ Voor 27% gewijzigd door ik222 op 08-10-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Ik had het inderdaad gelezen ja, enkel over die Harvi twijfel ik nog. Bedankt!
Wat is de reden dat je over de Harvi twijfelt? Ik heb zelf nu 1,5 maand een Zappi met Hub, zonder Harvi.
No unsightly wiring, no compromise in the interior. harvi installs the myenergi products without a wired CT terminal.
Dit is het enige wat de Harvi doet, niks meer. Het heeft dus enkel nut als je geen CT-klemmen kwijt kan, bij mij is er voor een aantal CT-klemmen een los kastje bijgeplaatst omdat die te groot waren om in de standaard groepenkast kwijt te kunnen. Tja... het is een meterkast en zit alsnog netjes weggewerkt. Je gooit er ook ladingen hubs en een router/AP in tegenwoordig. In dat opzicht is een Harvi ook niet erg, maar is wel onnodig als je gewoon CT-klemmen kwijt kan en anders ook weer een extra uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Wat is de reden dat je over de Harvi twijfelt? Ik heb zelf nu 1,5 maand een Zappi met Hub, zonder Harvi.

[...]

Dit is het enige wat de Harvi doet, niks meer. Het heeft dus enkel nut als je geen CT-klemmen kwijt kan, bij mij is er voor een aantal CT-klemmen een los kastje bijgeplaatst omdat die te groot waren om in de standaard groepenkast kwijt te kunnen. Tja... het is een meterkast en zit alsnog netjes weggewerkt. Je gooit er ook ladingen hubs en een router/AP in tegenwoordig. In dat opzicht is een Harvi ook niet erg, maar is wel onnodig als je gewoon CT-klemmen kwijt kan en anders ook weer een extra uitgave.
Gewoon het gedoe. Hier ga ik gewoon bij wijze van mijn Mennekes-stopcontact afkoppelen, Zappi erop en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Wat is de maximale afstand die je tot aan de CT's kunt afleggen?
Ik heb ongeveer 15m nodig, schat ik.
Met UTP, of eventueel ander type kabel die het signaal beter draagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Blackraven schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:24:
Dat zal bij mij minder dan 10m zijn, 7 à 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
Blackraven schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:24:
Bij mij zit er ruim 20m UTP kabel tussen, geen probleem.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 15:12

Arfman

Drome!

ik222 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:03:
[...]

@Arfman

Zie screenshots hieronder.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Smartmeter current moet je dus naar 25A zetten (immers je hebt 25A hoofdzekeringen). Safe current kun je beter bijvoorbeeld op 8A zetten, safe current is de waarde waar je laadpaal op terugvalt als bijvoorbeeld de verbinding met de slimme meter wegvalt.
Top @ik222 , ik heb hem nu ook zo ingesteld. Dat suspend signal gebeuren heb ik verkeerd gelezen, er staat ook "can't be used when load balancing is active", zie dat je het bij jou ook uit staat.

Dankjewel!

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Gewoon het gedoe. Hier ga ik gewoon bij wijze van mijn Mennekes-stopcontact afkoppelen, Zappi erop en klaar.
Ok, maar waarom ga je dan voor een Zappi? Dan zijn er veel goedkopere oplossingen.

De Zappi is wat duurder, maar dat komt omdat die optimaal geïntegreerd kan worden met zonnepanelen en o.a. puur op zonnestroom je auto kan opladen. Load-balancing heeft 'ie ook, dus als je in huis veel stroom aan het gebruiken bent, dan schaalt het opladen van je auto automatisch terug.

Als jij zegt: gewoon Zappi erop en klaar, dan heb je hetzelfde als elke andere 'domme' laadpaal (dus niet bovengenoemde mogelijkheden) en snap ik niet waarom je een dure Zappi neemt. Voor letterlijk de helft van het geld heb je een eenvoudige laadpaal.

[ Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-10-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:02
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Ok dat wordt dan nog even de Wallbox Pulsar+ afwegen tegen de Zappi. Iemand die dezelfde afweging heeft gemaakt en nog wat insights kan geven?

Voorlopig zie ik op de website van Wallbox dat je de loadbalancing functie nog apart moet bijbestellen, wat het geheel wel een 15% duurder maakt tov de Zappi.

edit: die loadbalancing zou in mijn geval niet nodig zijn, daar ik op 3x40A zit. Rest natuurlijk de vraag of die ecostanden ook standaard op de Pulsar + zitten.
De jongens die mijn laadpaal hebben aangesloten gistermiddag waren na het zien van de Eco modes van de Wallbox redelijk duidelijk. Die zouden hun Zappi direct inruilen voor een Wallbox. Wat ik er uit begreep was dat ze Zappi nog wel eens storingen had, maar daar weet ik het fijne niet van.

En deze jongens plaatsen alleen maar laders thuis, dus ik neem aan dat ze veel ervaring hebben.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Ik weet niet of ik jouw post nou verkeerd begrijp, maar met een Harvi heb je nog steeds CT-klemmen nodig!
Het enige wat je dan niet hoeft te doen is naast je stroomkabels een netwerkkabel door je muur te boren en in de Zappi in te voeren.
De CT-klemmen die je sowieso in je groepenkast monteert kan je dan aansluiten op de Harvi die de data draadloos naar je Zappi stuurt.
MyEnergi raadt aan om de CT's voor de meting van de load balancing direct op de Zappi aan te sluiten, maar met een Harvi werkt het ook gewoon.
Ik heb er bewust voor gekozen om geen extra kabel door de muur te voeren en dus had ik een Harvi nodig.
Afstand tussen Zappi en Harvi is wel aan een maximum gebonden. Ook afhankelijk van eventuele obstakels tussen de Zappi en de Harvi.
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:59:
[...]

Waarom denk je dat je bij 3x40A geen loadbalancing nodig hebt? Zo'n zware aansluiting heb je niet voor niets hoop ik.
Je zou zelfs bijna zeggen dat je misschien met loadbalancing op je laadpaal mogelijkerwijs naar een 3x25A aansluiting zou kunnen. Dat is voor de meeste huizen, zelfs inclusief warmtepomp, voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

ArnoudN schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

De jongens die mijn laadpaal hebben aangesloten gistermiddag waren na het zien van de Eco modes van de Wallbox redelijk duidelijk. Die zouden hun Zappi direct inruilen voor een Wallbox. Wat ik er uit begreep was dat ze Zappi nog wel eens storingen had, maar daar weet ik het fijne niet van.

En deze jongens plaatsen alleen maar laders thuis, dus ik neem aan dat ze veel ervaring hebben.
De storingen die met de Zappi optreden icm met de ECO en ECO+ standen zijn allemaal terug te voeren op fouten/incompatibiliteit bij autofabrikanten. Daar zou een Wallbox dus net zo goed last van hebben!
Eventuele communicatie storingen (die inmiddels opgelost zijn) tussen Zappi en de Hub hebben verder weinig gevolgen voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:40:
[...]

Ok, maar waarom ga je dan voor een Zappi? Dan zijn er veel goedkopere oplossingen.

De Zappi is wat duurder, maar dat komt omdat die optimaal geïntegreerd kan worden met zonnepanelen en o.a. puur op zonnestroom je auto kan opladen. Load-balancing heeft 'ie ook, dus als je in huis veel stroom aan het gebruiken bent, dan schaalt het opladen van je auto automatisch terug.

Als jij zegt: gewoon Zappi erop en klaar, dan heb je hetzelfde als elke andere 'domme' laadpaal (dus niet bovengenoemde mogelijkheden) en snap ik niet waarom je een dure Zappi neemt. Voor letterlijk de helft van het geld heb je een eenvoudige laadpaal.
Dat ging enkel over de CT-klemmen, dat ik die anders weer door die kabelboom moet gaan sleuren en het al dan niet Harvi nemen. Zoals iets daarboven gezegd, is de hoofdreden de ecofuncties.. vandaag heb ik zo een mobiele laadpaal van Skoda, daar wil ik ook vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Paling1 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:42:

Waarom denk je dat je bij 3x40A geen loadbalancing nodig hebt? Zo'n zware aansluiting heb je niet voor niets hoop ik.
Je zou zelfs bijna zeggen dat je misschien met loadbalancing op je laadpaal mogelijkerwijs naar een 3x25A aansluiting zou kunnen. Dat is voor de meeste huizen, zelfs inclusief warmtepomp, voldoende.
Ik heb inderdaad een warmtepomp, inductiekookplaat en wat airco's. Maar dat draait hier probleemloos allemaal tegelijk met deze aansluiting..
Als dat op 1 fase zou zijn, dan zou ik in de problemen komen en kan loadbalancing wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Dat ging enkel over de CT-klemmen, dat ik die anders weer door die kabelboom moet gaan sleuren en het al dan niet Harvi nemen. Zoals iets daarboven gezegd, is de hoofdreden de ecofuncties.. vandaag heb ik zo een mobiele laadpaal van Skoda, daar wil ik ook vanaf.
Wat ga je doen met die CT-klemmen? Door een kabelboom sleuren?
Er worden met de 3-fase Zappi 3 losse CT-klemmen meegeleverd.
De enige juiste manier om die direct op de Zappi aan te sluiten is een netwerkkabel vanuit de zappi te leggen. Op de netwerk kabel kan je de 3 draden van de CT's aansluiten.
Je kan eventueel ook de 3 kabels van de CT's door je muur heen halen en dan apart (!) in je Zappi invoeren, maar daar is niet heel veel ruimte voor. Alle kabels die je in een Zappi invoert moeten namelijk met een wartel ingevoerd worden anders is de boel niet meer waterdicht.
Meerdere kabels in 1 wartel is ook niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Paling1 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Wat ga je doen met die CT-klemmen? Door een kabelboom sleuren?
Er worden met de 3-fase Zappi 3 losse CT-klemmen meegeleverd.
De enige juiste manier om die direct op de Zappi aan te sluiten is een netwerkkabel vanuit de zappi te leggen. Op de netwerk kabel kan je de 3 draden van de CT's aansluiten.
Je kan eventueel ook de 3 kabels van de CT's door je muur heen halen en dan apart (!) in je Zappi invoeren, maar daar is niet heel veel ruimte voor. Alle kabels die je in een Zappi invoert moeten namelijk met een wartel ingevoerd worden anders is de boel niet meer waterdicht.
Meerdere kabels in 1 wartel is ook niet in orde.
Dat bedoelde ik ook, die netwerkkabel, en dat ik daar niet veel zin in had. Vandaar die Harvi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:51:
[...]

Ik heb inderdaad een warmtepomp, inductiekookplaat en wat airco's. Maar dat draait hier probleemloos allemaal tegelijk met deze aansluiting..
Als dat op 1 fase zou zijn, dan zou ik in de problemen komen en kan loadbalancing wel handig zijn.
Dat zet je natuurlijk niet op 1 fase. Maar al die apparaten verdeeld over 3 fases klinkt niet als heel problematisch.
En voor een ruime €600,- per jaar extra voor zo'n zware aansluiting zou ik daar toch heel goed naar laten kijken.
Er zit een zeer groot prijsverschil in vastrecht tussen 3x 25A en 3x 35A aansluitingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 08-10-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Paling1 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Dat zet je natuurlijk niet op 1 fase. Maar al die apparaten verdeeld over 3 fases klinkt niet als heel problematisch.
En voor een ruime €600,- per jaar extra voor zo'n zware aansluiting zou ik daar toch heel goed naar laten kijken.
Dit is voor alle duidelijkheid in België, wij betalen hier niet extra per jaar voor.. was éénmalig. En dan klopt het toch wat ik zeg, dan heb ik die loadbalancing optie toch niet nodig?

[ Voor 8% gewijzigd door Cloclo100 op 08-10-2021 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-10 22:51

Pinobigbird

doesn't share food!

Paling1 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:42:
[...]

Essentiële info daarbij: @Cloclo100 woont in België waar 3x40A normaal is, en niet €750+ per jaar duurder is dan 3x25A, zoals in NL ;)

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:53:
[...]

Dit is voor alle duidelijkheid in België, wij betalen hier niet extra per jaar voor.. was éénmalig.
Aha, duidelijk! Ging er zomaar vanuit dat je uit NL kwam.... >:)
Ik heb zelf dus ook een Harvi, en dat werkt perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 08-10-2021 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar die Eco-modes werken alleen als de Zappi weet wat er elders in je huis gebeurt. Ik zal het even erbij pakken.

Eco-mode:
Adjusts the charge rate to limit the use of grid electricity.
The charge rate is continuously adjusted, in response to changes in generation or power consumption elsewhere in the home, thereby minimising the use of grid power.
Charging will continue until the vehicle is fully charged, using available surplus power.
However, if at any time, the available surplus power falls below 1.4kW, the shortfall will be drawn from the grid.
Note: The EV charging standard does not support charging below 1.4kW.
Kortom: load-balancing. Zonder CT-klemmen is er geen load-balancing. Waar denk je dat de Zappi die info vandaan haalt?

Eco+ mode:
Adjusts the charge rate to limit the use of grid electricity and will pause the
charge if there is too much or any grid electricity being used (setup dependant)
The charge rate is continuously adjusted, in response to changes in generation or power consumption elsewhere in the home, thereby minimising the use of grid power. Charging will pause if there is too much imported power, continuing only when there is enough surplus power available. The surplus power threshold at which the charge will start or stop can be set using Min Green Level in the ECO+ Settings of the Charge Settings menu.
Kortom: laden puur op PV-opgewekte stroom. Hiervoor zijn zelfs extra CT-klemmen nodig, mits je zonnepanelen hebt.

Dus als jij ook maar IETS wilt doen anders dan dom laden, heb je sowieso CT-klemmen nodig. Daar is niet omheen te werken. Of heb ik je nu volledig verkeerd begrepen?
Pagina: 1 ... 87 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen