Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.313 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
continue12345 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:41:
Als je rond de 20 km rijdt is opladen via een normaal stopcontact (wel op aparte groep) wel of niet aan te raden?
Ik rijd 70km per dag en laad via de granny (normaal stopcontact) thuis, om de twee of drie dagen. Ik dacht voordat ik elektrisch ging rijden ook dat ik meteen een thuislader aan moest laten leggen, maar daar ben ik van teruggekomen. Het werkt prima op deze manier! Ik ben er nog nooit tegenaan gelopen dat m'n auto niet lang genoeg op m'n oprit stond om weer vol te kunnen laden.

Buiten de deur laden bij snelladers, heb ik pas zeven keer gedaan in de dik zes maanden dat ik m'n Ioniq (28kWh) heb. Dat was alleen nodig op de paar dagen dat ik echt lange ritten had. Gaat overigens ook prima tegenwoordig, dat snelladen onderweg.

Er zijn natuurlijk genoeg redenen om wel meteen een (prijzige) thuislader neer te (laten) hangen, maar het kan m.i. geen kwaad om eerst een tijd te proberen hoe het is om gewoon met de granny te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• continue12345
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10 23:28
Thx voor de antwoorden ik ga fe granny methode maar eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
Dag allemaal,
Wij kunnen eindelijk in onze kelder een lader gaan voorzien.
Situatie is als volgt: Tesla Model 3 en Energica Eva, ondertussen alletwee ongeveer een half jaar in bezit en op de Tesla ondertussen bijna 20.000km gedaan, de Energica 4000km. Doen het tot nu toe zonder thuis opladen, dus voorlopig zou ik gewoon een stopcontact met een sleutelslot willen hangen voor de granny.
De vraag is: welke dikte kabel trek ik? Kabel zal toch in de buurt van 50m komen. Ik dacht zelf aan 5x4mm YMvK, zodat er later nog kan overgeschakeld worden naar 11kW zonder dat er een nieuwe kabel getrokken moet worden. Het is niet dat we moeten graven ofzo, maar die meerkost zal het niet maken zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Knikmops schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:14:
Dag allemaal,
Wij kunnen eindelijk in onze kelder een lader gaan voorzien.
Situatie is als volgt: Tesla Model 3 en Energica Eva, ondertussen alletwee ongeveer een half jaar in bezit en op de Tesla ondertussen bijna 20.000km gedaan, de Energica 4000km. Doen het tot nu toe zonder thuis opladen, dus voorlopig zou ik gewoon een stopcontact met een sleutelslot willen hangen voor de granny.
De vraag is: welke dikte kabel trek ik? Kabel zal toch in de buurt van 50m komen. Ik dacht zelf aan 5x4mm YMvK, zodat er later nog kan overgeschakeld worden naar 11kW zonder dat er een nieuwe kabel getrokken moet worden. Het is niet dat we moeten graven ofzo, maar die meerkost zal het niet maken zeker?
Ik zou 4x6mm2 leggen zodat je naar 22kW kunt. Renault kan dit al en ik verwacht eigenlijk niet dat andere auto's dat gaan volgen maar je weet nooit. De meeste laadpalen kunnen sowieso al 22kW.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:29:
[...]

Ik zou 4x6mm2 leggen zodat je naar 22kW kunt. Renault kan dit al en ik verwacht eigenlijk niet dat andere auto's dat gaan volgen maar je weet nooit. De meeste laadpalen kunnen sowieso al 22kW.
22kW gaan we nooit doen. Laadpalen kunnen dat inderdaad wel maar het gaat over een appartementsblok in Antwerpen, verwacht daar geen Taycans oid, en 11kW is ruim voldoende om op een nacht volledig te kunnen laden. 22kW aansluiting in een appartementsblok lijkt me sowieso niet echt sociaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Knikmops op 05-10-2021 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vanmorgen met mijn Zappi V2 3-fasen het laden gestart in "Fast" mode en ging keurig naar bijna 11kW. Op een gegeven moment stopte het laden en verscheen de melding: installatielimiet L1: 28A.
Nu kan dat kloppen want mijn (1-fase) warmtepomp sloeg aan en die zit op L1. Ik heb een 3x25A aansluiting en de limiet in de Zappi dus ook op 25A staan.
Nu mijn vragen:
1. Waarom is de melding 28A terwijl de limiet 25A is? Korte overshoot? Tijd nodig om af te schakelen?
2. Waarom wordt er niet op gereduceerd vermogen doorgeladen op L2 en L3? Dit is eerder voorbij gekomen maar ik snap het (technisch) niet. Waarom is dit niet mogelijk? Door de Zappi (of hebben alle laadpalen dit)? Iets anders?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@DonJuape
Heb je wel load balancing? Zijn je CT-klemmen juist geinstalleerd?
Wat is het vermogen van je warmtepomp?
Wat is je instelling van je Grid-limit? En wat is je Device-limit?

[ Voor 42% gewijzigd door Paling1 op 05-10-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Paling1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:54:
@DonJuape
Heb je wel load balancing? Zijn je CT-klemmen juist geinstalleerd?
Wat is het vermogen van je warmtepomp?
Wat is je instelling van je Grid-limit? En wat is je Device-limit?
Ik heb load balancing. CT-klemmen zijn juist geinstalleerd. Dat heb ik gecheckt op de Zappi door per fase een verbruiker in te schakelen en het vermogen te checken per CT-klem op de Zappi. Ook de teruglevering (op L1) wordt correct gemeten.
Vermogen van mijn WP is 5kW dacht ik op (zit op L1). Ik trek ook niet in twijfel dat de 25A limiet op L1 (kortstondig) is overschreden. Ik snap alleen de 28A melding niet helemaal en niet waarom er niet wordt doorgeladen op de andere twee fasen.
Grid-limit 25A. Device-limit 32A (de kabels zijn geschikt (4x6mm2) en zo kan ik eventueel in de toekomst in combinatie met 3-fasen PV naar 22kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Knikmops schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

22kW gaan we nooit doen. Laadpalen kunnen dat inderdaad wel maar het gaat over een appartementsblok in Antwerpen, verwacht daar geen Taycans oid, en 11kW is ruim voldoende om op een nacht volledig te kunnen laden. 22kW aansluiting in een appartementsblok lijkt me sowieso niet echt sociaal.
Het is op zich vrij gangbaar (hier althans) op parkeergelegenheden om loadbalancing 22kW-palen te hebben, met de fasen geroteerd per paal. Op die manier kunnen 1-fase 32A auto's ook op volle snelheid laden, want 1x16A is vaak net te krap voor sommige gebruikers.

Ik ben verder niet bekend met het soort aansluitingen dat appartementencomplexen gebruiken in België, maar hier zijn die aansluitingen meestal achter een middenspanningsverdeler. Je betaalt hier een bijna verwaarloosbaar extra vastrecht als je extra capaciteit aanbrengt, waarbij het vooral het werk aan de verdeler wat geld kost. Het creëeren van laadpunten achter een bestaande MS-verdeler is dus kostentechnisch best te doen in een flatgebouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@DonJuape Het laden gaat altijd op alle fases gelijk vermogen/gelijke stroom. Het is te complex (en kan misschien niet eens) om dat per fase verschillend te maken.

Is je warmtepomp 5 kW elektrisch of 5 kW thermisch?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Maar dan is het wel raar dat de loadbalancing het niet doet dus.
Heb je een Harvi? Of zijn de CT's direct op de Zappi aangesloten?
Maar als je warmtepomp 5kW uit L1 trekt dan blijft er maar een ruime 3A over voor het laden van je auto.
3A*230V = 690W. Dat is lager dan het minimum van 1,4kW per fase voor het laden van je auto. Die zou dus moeten stoppen met laden. Alle fases worden, zoals hierboven ook al gemeld, voor het laden naar hetzelfde niveau afgeregeld.
Wat voor auto heb je trouwens?
Zijn er nog meer verbruikers op L1 aangesloten?

Ik heb mijn Device limit overigens op 16A staan. Mijn auto trekt toch maar maximaal 11kW. Dan lijkt het me onnodig om dat hoger in te stellen.
Mijn Grid limit staat wel op 25A dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 05-10-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:36:
2. Waarom wordt er niet op gereduceerd vermogen doorgeladen op L2 en L3? Dit is eerder voorbij gekomen maar ik snap het (technisch) niet. Waarom is dit niet mogelijk? Door de Zappi (of hebben alle laadpalen dit)? Iets anders?
Alle laadpalen hebben dit. Dit komt omdat je wel 3 fasen hebt, maar er wordt maar 1 signaal doorgegeven aan de EV. Die heeft dus geen idee dat hij L1 niet zou mogen gebruiken en L2 en L3 wel.

In theorie zou dit wel kunnen, mits de auto's dan ook laders hebben die per fase een ander vermogen kunnen gebruiken. Er zijn genoeg laders waarbij dit niet kan, nog afgezien van eventuele technische voorschriften dat een apparaat de fases evenredig moet belasten etc.

De Zappi is volgens mij in zoverre uniek dat die wel kan switchen tussen laden op 1 fase en laden op 3 fasen . Dat gebeurt dan door de L2 en L3 fysiek af te koppelen. Ik weet dat ze dit kunnen doen als er op PV geladen moet worden (en er is te weinig opbrengst om dat op 3 fasen te doen). Maar volgens mij doen ze dit niet als er bijna een overschrijding is op 1 fase.

In theorie zou dat ook kunnen, maar dan moet je juist wel zorgen dat L1 het minst belast is door de rest van je huis natuurlijk.

Gokje over de 28A: dat zal waarschijnlijk de meting zijn geweest en daarom werd er helemaal uitgeschakeld. Want het minimale dat een laadpaal door kan geven aan de EV is 6A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Paling1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:12:
Maar dan is het wel raar dat de loadbalancing het niet doet dus.
Heb je een Harvi? Of zijn de CT's direct op de Zappi aangesloten?
Maar als je warmtepomp 5kW uit L1 trekt dan blijft er maar een ruime 3A over voor het laden van je auto.
3A*230V = 690W. Dat is lager dan het minimum van 1,4kW per fase voor het laden van je auto.
Wat voor auto heb je trouwens?

Ik heb mijn Device limit overigens op 16A staan. Mijn auto trekt toch maar maximaal 11kW. Dan lijkt het me onnodig om dat hoger in te stellen.
Mijn Grid limit staat wel op 25A dacht ik.
Minimum laadstroom is 6A, dus 3 A is te weinig en lader moet afschakelen.

@DonJuape heb je zonnepanelen die misschien iets meer leveren, dan is 28 A logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@daemonix
Dat was ik aan het typen.... :9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:10:
@DonJuape Het laden gaat altijd op alle fases gelijk vermogen/gelijke stroom. Het is te complex (en kan misschien niet eens) om dat per fase verschillend te maken.

Is je warmtepomp 5 kW elektrisch of 5 kW thermisch?
Elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:08
Denk dat je thermisch wil zeggen ;)

Hij pakt wss 1-1.5 KW uit het stopcontact en maakt daar tot 5 KW thermisch vermogen van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
Als zijn warmtepomp 5kW electrisch zou zijn dan klopt het wel.

'installation limit 28A' betekend dat deze 28A zou ontstaan als de zappi zou starten met laden. Er loopt op dat moment dus 22A
warmtepomp 5kW = 22A
6A minimale EV charge
dus totaal 28A

Echter lijkt mij het sterk dat de warmtepomp 5kW electrisch is. Da's een flinke unit. Of hij draait op COP=1 met een electrische heater. Heb je stroomgegevens van je warmtepomp? Kan het zijn dat er naast de warmtepomp nog wat anders op die fase actief was (koffiezet apparaat ofzo).

En ja zoals andere al aangeven, een auto/EV lader kan niet onderscheid maken tussen de fases. Als 1 fase niet kan leveren, kunnen de andere fases die load niet overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:14:
[...]
Alle laadpalen hebben dit. Dit komt omdat je wel 3 fasen hebt, maar er wordt maar 1 signaal doorgegeven aan de EV. Die heeft dus geen idee dat hij L1 niet zou mogen gebruiken en L2 en L3 wel.

In theorie zou dit wel kunnen, mits de auto's dan ook laders hebben die per fase een ander vermogen kunnen gebruiken. Er zijn genoeg laders waarbij dit niet kan, nog afgezien van eventuele technische voorschriften dat een apparaat de fases evenredig moet belasten etc.

De Zappi is volgens mij in zoverre uniek dat die wel kan switchen tussen laden op 1 fase en laden op 3 fasen . Dat gebeurt dan door de L2 en L3 fysiek af te koppelen. Ik weet dat ze dit kunnen doen als er op PV geladen moet worden (en er is te weinig opbrengst om dat op 3 fasen te doen). Maar volgens mij doen ze dit niet als er bijna een overschrijding is op 1 fase.

In theorie zou dat ook kunnen, maar dan moet je juist wel zorgen dat L1 het minst belast is door de rest van je huis natuurlijk.

Gokje over de 28A: dat zal waarschijnlijk de meting zijn geweest en daarom werd er helemaal uitgeschakeld. Want het minimale dat een laadpaal door kan geven aan de EV is 6A.
Interessant. Op dit moment zitten mijn 1-fase PV en 1-fase WP beide op L1. Vanwege de PV wordt in ECO en ECO+ modus dus op L1 geladen. Ik zal nog even opzoeken of de Zappi terugschakelt naar 1 fase bij een installatielimietoverschrijding. Zo ja dan zou ik de PV op een andere fase kunnen zetten (en dit instellen op de Zappi) zodat de Zappi overschakelt van 3-fasen naar die 1 ene fase zodra de WP voor een overschrijding zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BasvanS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:22:
[...]

Denk dat je thermisch wil zeggen ;)

Hij pakt wss 1-1.5 KW uit het stopcontact en maakt daar tot 5 KW thermisch vermogen van.
Nee dat wil ik niet zeggen. Thermisch vermogen is 11kW o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
5kW mag van de Netcode niet op 1 fase zitten (grensgeval). Bij ons zit die op 2 fasen (5 kW elektrisch voor een groot huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:27:
Als zijn warmtepomp 5kW electrisch zou zijn dan klopt het wel.

'installation limit 28A' betekend dat deze 28A zou ontstaan als de zappi zou starten met laden. Er loopt op dat moment dus 22A
warmtepomp 5kW = 22A
6A minimale EV charge
dus totaal 28A

Echter lijkt mij het sterk dat de warmtepomp 5kW electrisch is. Da's een flinke unit. Of hij draait op COP=1 met een electrische heater. Heb je stroomgegevens van je warmtepomp? Kan het zijn dat er naast de warmtepomp nog wat anders op die fase actief was (koffiezet apparaat ofzo).

En ja zoals andere al aangeven, een auto/EV lader kan niet onderscheid maken tussen de fases. Als 1 fase niet kan leveren, kunnen de andere fases die load niet overnemen.
Het is inderdaad een flinke unit maar het zou ook een inschakelpiek kunnen zijn (er zit daarom ook een langzamere C25 zekering voor de WP).
Er zit (bewust) niks anders op L1, alleen de WP, zelfs de Legionella heater van de WP zit niet op L1 omdat het totaal dan over 25A gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:28:
[...]

Nee dat wil ik niet zeggen. Thermisch vermogen is 11kW o.i.d.
Vreemd dat dat op 1 fase zit dan.. dan word thuisladen op 3 fase lastig als dat ding aan staat, je moet op 1 fase gaan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ik zou de warmtepomp op L2 of L3 zetten. PV op 1 laten.
Vervolgens zou je de zappi op 1 fase (en dan L1) laten laden. Voordeel uit je PV en kan je dus 32A max laden (=7kW).
Zappi zal niet schakelen naar 1 fase automatisch als de limiet op 3 fase overschreden wordt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BasvanS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Vreemd dat dat op 1 fase zit dan.. dan word thuisladen lastig als dat ding aan staat, je je moet op 1 fase gaan laden.
Dat is niet vreemd als je de historie weet :) Toen we het kochten hadden we een 1x35A aansluiting met (dus) 1-fase WP en 1-fase PV omvormer. Voor de laadpaal heb ik de aansluiting om laten zetten naar 3x25A en daarom de WP en het Legionella element gesplitst over twee fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:43:
[...]

Dat is niet vreemd als je de historie weet :) Toen we het kochten hadden we een 1x35A aansluiting met (dus) 1-fase WP en 1-fase PV omvormer. Voor de laadpaal heb ik de aansluiting om laten zetten naar 3x25A en daarom de WP en het Legionella element gesplitst over twee fasen.
De conclusie is dus dat je eigenlijk naar 3x35 A zou moeten wil dit bruikbaar zijn, of inderdaad op 1 fase gaan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:43:
[...]

Vreemd als in, volgens de regels mag die WP daar volgens mij niet zo zitten op 1 fase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:40:
Ik zou de warmtepomp op L2 of L3 zetten. PV op 1 laten.
Vervolgens zou je de zappi op 1 fase (en dan L1) laten laden. Voordeel uit je PV en kan je dus 32A max laden (=7kW).
Zappi zal niet schakelen naar 1 fase automatisch als de limiet op 3 fase overschreden wordt overigens.
Dat is een optie. Moet ik nog wel even uitzoeken hoe ik de Zappi vertel dat hij in ECO modus maximaal van het net moet bijladen.
Overigens heb ik bewust voor de de PV op dezelfde fase als de WP gekozen. Het is engizins theoretisch maar milieutechnisch zou je op dezelfde fase waar je opwekt maximaal zelf willen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
BasvanS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Vreemd als in, volgens de regels mag die WP daar volgens mij niet zo zitten op 1 fase ;)
Precies wat ik al schreef, maar de aanleg is onder enkelfase gebeurd. Ook daar mocht het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Dat is een optie. Moet ik nog wel even uitzoeken hoe ik de Zappi vertel dat hij in ECO modus maximaal van het net moet bijladen.
Overigens heb ik bewust voor de de PV op dezelfde fase als de WP gekozen. Het is engizins theoretisch maar milieutechnisch zou je op dezelfde fase waar je opwekt maximaal zelf willen gebruiken.
Dus je hebt opwek? Dat verklaart de 28 A. 25 A uit het net en 3 A van je zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:51:
[...]

Dus je hebt opwek? Dat verklaart de 28 A. 25 A uit het net en 3 A van je zonnepanelen.
Nee die 28A is een theoretische limiet melding van de zappi (wat als ik nog 6A aan minimale laadstroom zou toeveogen). Werkelijke stroom op dat moment was dus 22A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:55:
[...]

Nee die 28A is een theoretische limiet melding van de zappi (wat als ik nog 6A aan minimale laadstroom zou toeveogen). Werkelijke stroom op dat moment was dus 22A
Niet mijn ervaring met de Zappi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Niet mijn ervaring met de Zappi.
"The Installation Limit message means that the house consumption + zappi load would overload the grid fuse.
The current value displayed is how much the overload would be."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
daemonix schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:30:
5kW mag van de Netcode niet op 1 fase zitten (grensgeval). Bij ons zit die op 2 fasen (5 kW elektrisch voor een groot huis).
Er zijn anders genoeg auto's die op 1 fase met 32A kunnen laden. Sterker nog, dat doe ik heel regelmatig (nouja, 29A is de max die mijn auto gebruikt). Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen als die auto's gewoon verkocht mogen worden in Nederland.

@DonJuape Ik zou sowieso kijken of de load van je huis nu goed verdeeld is over de fasen. Op die manier kan je laadpaal de meeste stroom aan je 3 fasen auto aanbieden.

Maar verder lijkt me dat je niet echt een probleem hebt. De laadpaal stopt met laden om te voorkomen dat de hoofdzekering knalt. Dat is precies wat je zou willen.

Het enige wat natuurlijk wel irritant kan zijn is als je warmtepomp heel erg lang 5kW blijft gebruiken zodat je EV langdurig niet geladen wordt. Maar dat zal toch meevallen, neem ik aan? Als je huis op temperatuur is dan hoeft er niet zoveel energie in gepompt te blijven worden.

Als dat wel zo is kan je het oplossen door je laadpaal maar op 1 fase aan te sluiten en dan niet de fase van je WP te nemen. Maar dan laad je dus "altijd" langzamer op 1 fase dan je nu op 3 fase kan laden (als de WP niet draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:58:
[...]
Er zijn anders genoeg auto's die op 1 fase met 32A kunnen laden. Sterker nog, dat doe ik heel regelmatig (nouja, 29A is de max die mijn auto gebruikt). Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen als die auto's gewoon verkocht mogen worden in Nederland.

@DonJuape Ik zou sowieso kijken of de load van je huis nu goed verdeeld is over de fasen. Op die manier kan je laadpaal de meeste stroom aan je 3 fasen auto aanbieden.

Maar verder lijkt me dat je niet echt een probleem hebt. De laadpaal stopt met laden om te voorkomen dat de hoofdzekering knalt. Dat is precies wat je zou willen.

Het enige wat natuurlijk wel irritant kan zijn is als je warmtepomp heel erg lang 5kW blijft gebruiken zodat je EV langdurig niet geladen wordt. Maar dat zal toch meevallen, neem ik aan? Als je huis op temperatuur is dan hoeft er niet zoveel energie in gepompt te blijven worden.

Als dat wel zo is kan je het oplossen door je laadpaal maar op 1 fase aan te sluiten en dan niet de fase van je WP te nemen. Maar dan laad je dus "altijd" langzamer op 1 fase dan je nu op 3 fase kan laden (als de WP niet draait).
Klopt allemaal en er is inderdaad geen probleem. Wil het gewoon snappen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

Precies wat ik al schreef, maar de aanleg is onder enkelfase gebeurd. Ook daar mocht het eigenlijk niet.
Op 1x35A wel neem ik aan? De hoofdzekering was 1x40A overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

In ECO kan je de esense ingang (230v) gebruiken om in ECO stand alsnog te boosten naar maximale laadvermogen (op 1 fase dan). Ik gebruik een slimme stekker om vanuti mijn domotica dat signaal te schakelen als ik op dat moment op max vermogen wil laden ipv eco+/eco.

edit: moet in je eco settings natuurlijk eco wel op 1 fase laden staan

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 05-10-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:06:
[...]

In ECO kan je de esense ingang (230v) gebruiken om in ECO stand alsnog te boosten naar maximale laadvermogen (op 1 fase dan). Ik gebruik een slimme stekker om vanuti mijn domotica dat signaal te schakelen als ik op dat moment op max vermogen wil laden ipv eco+/eco.
Ha! Ik kan natuurlijk ook op andere manier boosten (bijv. manual)? Ik dacht dat je met een boost automatisch 3-fasen ging laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]
Dat heeft niks met mileu te maken. Maar de netbeheerders vinden dit wel fijn :-)
Persoonlijk zou ik de voordeel pakken met PV+EV = maximaal laden op 32A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:06:
[...]

edit: moet in je eco settings natuurlijk eco wel op 1 fase laden staan
Dat staat hij al vanwege mijn 1-fase PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
En gezien je maximale vermogen van je warmtepomp zou ik hem lekker helemaal alleen op 1 fase zetten met niks anders er op. De legionelle heater dus ook op l1 of l2 laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Dat heeft niks met mileu te maken. Maar de netbeheerders vinden dit wel fijn :-)
Persoonlijk zou ik de voordeel pakken met PV+EV = maximaal laden op 32A
Puur theoretisch wel. Stel dat mijn hele straat met hun PV op L1 teruglevert?

Bij het volgende WP onderhoud overweeg ik inderdaad te vragen de PV te verplaatsen naar L2 of L3 en dan het 1-fase laden op de Zappi naar die fase te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:31
Ik kan een beetje door de bomen het bos niet meer zien maar ik heb momenteel een 1-fase 35A aansluiting. Deze laten omzetten naar 3-fase zou een duur grapje worden (dan moet er een nieuwe omvormer komen voor de zonnepanelen + installatiekosten en het ombouwen van de meterkast/aansluiting).

Kan ik met een 1-fase 35A aansluiting ook een voorziening laten maken in de meterkast voor een 32A lader?

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:17:
En gezien je maximale vermogen van je warmtepomp zou ik hem lekker helemaal alleen op 1 fase zetten met niks anders er op. De legionelle heater dus ook op l1 of l2 laten.
De WP staat inderdaad al helemaal alleen op L1 zonder andere verbruikers en het Legionella element zit dus ook niet op L2 (en zou ook te veel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:20:
Ik kan een beetje door de bomen het bos niet meer zien maar ik heb momenteel een 1-fase 35A aansluiting. Deze laten omzetten naar 3-fase zou een duur grapje worden (dan moet er een nieuwe omvormer komen voor de zonnepanelen + installatiekosten en het ombouwen van de meterkast/aansluiting).

Kan ik met een 1-fase 35A aansluiting ook een voorziening laten maken in de meterkast voor een 32A lader?
Nee, volgens mij mag 32 achter 40 al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
BasvanS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:21:
[...]

Nee, volgens mij mag 32 achter 40 al niet.
Hmm ok, dat is wel een groot nadeel dan. Aangezien thuisladen zo wel vrij onmogelijk wordt met een 1 fase 3,7 kW lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Je hoeft geen 3-fase PV omvormer als je naar 3x25A gaat. Die kun je lekker zo laten (heb ik ook). De opwekking van je 1-fase omvormer is nu ook al gelimiteerd op 5kW omdat het maximale vermogen is wat je terug mag leveren.
De meterkast en netbeheerderskosten voor de omzetting naar 3 fasen heb je inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:22:
[...]

Hmm ok, dat is wel een groot nadeel dan. Aangezien thuisladen zo wel vrij onmogelijk wordt met een 1 fase 3,7 kW lader.
Zelf heb ik wel een tijdje een 32A laadpaal achter een 40A hoofschakelaar gehad. met load balancing. Dat ging prima, maar is volgens mij niet 100% volgens de regels.

Nu laad ik met 5 KW achter 1 van de 3 fase van mijn 3 x 25 aansluitng. Op dezelfde fase zit ook 3.5 KW aan zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:05
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:22:
[...]

1x25A is ook nog een optie misschien? Plus, hoeveel verwacht je te rijden dan? Veel collega's laden met 1x16A. Kan prima. Helemaal in 2021.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:25:
[...]

Je hoeft geen 3-fase PV omvormer als je naar 3x25A gaat. Die kun je lekker zo laten (heb ik ook). De opwekking van je 1-fase omvormer is nu ook al gelimiteerd op 5kW omdat het maximale vermogen is wat je terug mag leveren.
De meterkast en netbeheerderskosten voor de omzetting naar 3 fasen heb je inderdaad wel.
Ik had begrepen dat je max 3,6 kW mag/kan opwekken als je een 1-fase PV omvormer gebruikt op een 3-fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Inspired schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:25:
[...]

1x25A is ook nog een optie misschien? Plus, hoeveel verwacht je te rijden dan? Veel collega's laden met 1x16A. Kan prima. Helemaal in 2021.
Stel je gaat een weekend weg en rijdt de auto ver leeg, dan heb je maandagochtend ene probleem denk ik. Aangezien ik in zo'n geval ongeveer 8 uur kan laden thuis.

Op het werk is geen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
De wetgeving/netcode zegt
2.2.1.5 Aansluitingen waar naar het oordeel van de netbeheerder een grotere gelijktijdige schijnbare belasting dan 5,5 kVA, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, kan worden verwacht, worden, behoudens ontheffing van de netbeheerder, als driefasen-aansluiting uitgevoerd. Daarbij zorgt de aangeslotene voor een zo veel mogelijk gelijke verdeling van de belasting over de drie fasen.
Dat zou betekenen max 24A voor een enkel apparaat op 1 fase. Daarboven zou ie op 3-fase moeten.
Maar in de praktijk zie je genoeg 32A laadpalen op een 1-fase 35A net aansluiting (met loadbalancing overigens). Als jouw installateur dat plaatst, wie ben jij om dat tegen te gaan.

edit:je zou overigens de laadpaal op max 24-25A import kunnen zetten en de rest uit eventueel PV opwek te halen. Dan zit je wel keurig.

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 05-10-2021 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:27:
[...]

Ik had begrepen dat je max 3,6 kW mag opwekken als je een 1-fase PV omvormer gebruikt op een 3-fase aansluiting.
Volgens mij staan de (meeste) netbeheerders max. 5kW teruglevering toe per fase, onafhankelijk van je aansluiting. Dat begreep ik in ieder geval van mijn installateur en ook van de installateur van de extra zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:11
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Stel je gaat een weekend weg en rijdt de auto ver leeg, dan heb je maandagochtend ene probleem denk ik. Aangezien ik in zo'n geval ongeveer 8 uur kan laden thuis.

8 uur laden, dat is ongeveer 160km bij geladen.
+ Je geeft wel een uitzondering situatie aan, je gaat niet altijd een weekend weg. Doe je dat wel, dan kan je even 5 minuten snelladen voor terugkomst of onderweg naar het werk.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Maar hoe vaak komt het voor dat je dan op maandag een paar honderd kilometer gaat rijden? En dan pak je even 10 minuten een snellader. Als je per week 1500km rijdt dan is 11kW wel lekker. Maar voor velen is dat eigenlijk zo goed als nooit nodig. En dan nog, met 25A kun je in 10 uur bijna 60kWh laden. Als je met 10% thuis komt zit bijna elke auto weer op 90%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Phusebox Als je een laadpaal hebt die in de gaten houdt of je hoofdzekering er niet uit zou knallen mag het volgens mij wel. Dan heb je immers ook gewaarborgd dat er genoeg selectiviteit is tussen jouw installatie en de hoofdzekering. Volgens mij zijn er zelfs mensen die een laadpaal hebben die meer A kan laden dan de hoofdzekering. Maar dat werkt dan natuurlijk alleen als ze ook PV hebben liggen en de zon schijnt.

@DonJuape Volgens mij is dat tegenwoordig artikel 2.33 lid 2. Maar er staat dus alleen dat er wordt verwacht dat je het zo goed mogelijk verdeelt. Bij een EV die maar op 1 fase kan laden kan je dat dus alleen doen door dit te bekijken samen met andere verbruikers, maar de EV zelf kan je niet beter verdelen. Dat mag dus gewoon. Idem voor een 1 fase WP. Als je die allebei hebt moet je ze dus wel verdelen over 2 fasen.

Het wordt natuurlijk wel ander verhaal als je een EV hebt die op 3 fasen kan laden, maar die je zelf limiteert op 1 fase.

Ik geloof trouwens niet dat er echt op gehandhaafd wordt. Zie lid 4 over apparaten die meer dan 2kW verbruiken en zoek dan eens op hoe veel elektrische kookplaten zijn aangesloten of hoeveel W een waterkoker of (stoom)oven eigenlijk kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm ok, ja goed kan het natuurlijk eerst uitproberen met een 1-fase 16 KW lader (standaard stekker) en als het nodig is een 3-fasen aansluiting overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:45:
Hmm ok, ja goed kan het natuurlijk eerst uitproberen met een 1-fase 16 KW lader (standaard stekker) en als het nodig is een 3-fasen aansluiting overwegen.
Met schuko haal je doorgaans maar 10A. Dat is wel weer wat langzamer dan 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Inspired schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Ah ok, dus je moet sowieso een laadpaal voor 16A/3,7 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

Er zijn wel van die Chinese dingen die via schuko 16A erdoor jassen. Maar moet je (imho) niet willen. Bij de auto zit vaak een charger die tot 10A of max 13A gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[...]

Nee zijn ook mobiele laders met 1 of 3 fase CEE stekkers. Die kun je wel prima met 16A belasten.
Ik koop wel eens wat tweedehands Tesla UMC laders op, dat zijn gewoon super laders voor het geld. (schuko 13A met temp sensor, 16A met CEE, ingebouwde dc beveiliging en mee te nemen)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 15:33

OMX2000

By any means necessary...

Het is een beetje lastig zoeken op welk connector type de Tesla Wall Connector (Gen3) heeft. Ik wil weten of die compatible is met een Model X, want ik vermoed dat er standaard een CCS connector aan zit en dat je dan altijd je adapter moet gebruiken in geval van een X.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
OMX2000 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:03:
Het is een beetje lastig zoeken op welk connector type de Tesla Wall Connector (Gen3) heeft. Ik wil weten of die compatible is met een Model X, want ik vermoed dat er standaard een CCS connector aan zit en dat je dan altijd je adapter moet gebruiken in geval van een X.
Met AC laden hebben alle Tesla's toch gewoon een Type 2 socket? (CCS is met dat stukje eronder voor DC laden, dat heeft een normale thuis lader niet nodig)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 15:33

OMX2000

By any means necessary...

ice-T106 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Met AC laden hebben alle Tesla's toch gewoon een Type 2 socket? (CCS is met dat stukje eronder voor DC laden, dat heeft een normale thuis lader niet nodig)
Ah I see. Thanks.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
ice-T106 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:00:
[...]

Nee zijn ook mobiele laders met 1 of 3 fase CEE stekkers. Die kun je wel prima met 16A belasten.
Ik koop wel eens wat tweedehands Tesla UMC laders op, dat zijn gewoon super laders voor het geld. (schuko 13A met temp sensor, 16A met CEE, ingebouwde dc beveiliging en mee te nemen)
Zoiets dus?
https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html?

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 05-10-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Dat is dus zo'n chinese die gewoon over shuko 3.6 toe laat.
(rechtstreeks te krijgen voor de helft van de prijs)

ice heeft het over een lader met een CEE stekker ipv shuko.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Knikmops schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Ter info: een Renault ZOE heeft ook 22 kW. ;). En meerdere auto's voor ons stervelingen die eraan zitten te komen die wel met 22 kW kunnen laden.

Ik weet de situatie in België niet, maar ik had in NL met 2 punten te maken:
- huisaansluiting was 1x40A, kon naar 3x25A (17 kW maximaal) of 3x35A (22 kW mogelijk)
- laadpaal 11 kW of 22 kW

De laadpaal was maar € 150 meer tov 11 kW (incl. installatie). De huisaansluiting 3x25A was een eenmalig bedrag van € 325 om aan te laten passen door de netbeheerder en dezelfde jaarlijkse vaste kosten als 1x40A. Als ik echt volwaardig 22 kW zou willen, zou mijn vaste kosten voor de netbeheerder van € 270/jr naar € 1050/jr gaan. Verschil was dus 17 of 22 kW, kortom: niet de moeite waard.

Echter... door de laadpaal iets duurder te kiezen heb ik wel 17 kW ipv 11 kW, als ik een 22 kW auto zou hebben (nu niet, toekomst wie weet) zou die dus wel op 17 kW kunnen laden, wat alsnog significant sneller is dan 11 kW. En als je 2 EV's zou hebben helemaal: dan hoef je niet een nacht lang te wachten, maar is een gemiddelde lege accu al na 4-5u vol op 17 kW. Stel je komt 19u thuis, dan zou een ZOE rond 23u vol zijn en kan je indien wenselijk een 2e EV de rest van de nacht op laten laden. Dit was in ieder geval onze gedachtegang en uiteindelijke keuze.

Oh en als laatste: wederom weet ik niet hoe dat in België zit (jij ongetwijfeld zelf wel), maar hier in NL kan je op elk moment een verzwaring kiezen, als je al 3-fase hebt, dan is het meestal slechts een administratieve wijziging om van 3x25A naar 3x35A te gaan, mocht ik dus toch wel ooit 22 ipv 17 kW willen, dan kan ik op elk moment die keuze maken (en meer vastrecht gaan betalen), de meterkast en laadpaal zijn er al klaar voor. Kan dus een overweging zijn. Denk dat het met name een overweging zal zijn tussen kosten en toekomstbestendigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Ter info: een Renault ZOE heeft ook 22 kW. ;). En meerdere auto's voor ons stervelingen die eraan zitten te komen die wel met 22 kW kunnen laden.

- huisaansluiting was 1x40A, kon naar 3x25A (17 kW maximaal) of 3x35A (22 kW mogelijk)

De laadpaal was maar € 150 meer tov 11 kW (incl. installatie). De huisaansluiting 3x25A was een eenmalig bedrag van € 325 om aan te laten passen door de netbeheerder en dezelfde jaarlijkse vaste kosten als 1x40A. Als ik echt volwaardig 22 kW zou willen, zou mijn vaste kosten voor de netbeheerder van € 270/jr naar € 1050/jr gaan. Verschil was dus 17 of 22 kW, kortom: niet de moeite waard.

Echter... door de laadpaal iets duurder te kiezen heb ik wel 17 kW ipv 11 kW, als ik een 22 kW auto zou hebben (nu niet, toekomst wie weet) zou die dus wel op 17 kW kunnen laden, wat alsnog significant sneller is dan 11 kW. En als je 2 EV's zou hebben helemaal: dan hoef je niet een nacht lang te wachten, maar is een gemiddelde lege accu al na 4-5u vol op 17 kW. Stel je komt 19u thuis, dan zou een ZOE rond 23u vol zijn en kan je indien wenselijk een 2e EV de rest van de nacht op laten laden. Dit was in ieder geval onze gedachtegang en uiteindelijke keuze.

Oh en als laatste: wederom weet ik niet hoe dat in België zit (jij ongetwijfeld zelf wel), maar hier in NL kan je op elk moment een verzwaring kiezen, als je al 3-fase hebt, dan is het meestal slechts een administratieve wijziging om van 3x25A naar 3x35A te gaan, mocht ik dus toch wel ooit 22 ipv 17 kW willen, dan kan ik op elk moment die keuze maken (en meer vastrecht gaan betalen), de meterkast en laadpaal zijn er al klaar voor. Kan dus een overweging zijn. Denk dat het met name een overweging zal zijn tussen kosten en toekomstbestendigheid.
Met 3x25A plus 3-fasen PV kun je (op een zonnige dag) ook tot 22kW komen.
Een verzwaring van 3x25A naar 3x35A is niet puur administratief want ik heb er wel degelijk 3 25A hoofdzekeringsautomaten in zitten en die moeten dan naar 35A (door de netbeheerder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 09:08

Natuurlijk, heb ik ook. Maar wel loadbalancing uiteraard.
en zie nog niet waarom het nodig zou zijn om je PV ook om te zetten naar 3 Fase als je naar 3x25A zou gaan.
Kan je toch gewoon de zonnepanelen op 1 van de 3 fasen aansluiten?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:51:
[...]

en zie nog niet waarom het nodig zou zijn om je PV ook om te zetten naar 3 Fase als je naar 3x25A zou gaan.
Dat je geen 3-fase omvormer nodig hebt gaf ik ook al aan inderdaad en heb ik ook. En ik heb ook 32A voor de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Op 16A perfecte oplossing voor brand inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

natuurlijk niet. Als je naar 16A wilt moet je geen schuko maar CEE stopcontact nemen.
Ik heb zelf een granny die tot 3x32A ofwel 22kW gaat op een CEE stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
eltron schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:51:
[...]

Omdat die zonnepanelen op 1 fase bij een 3-fase aansluiting maar tot 3,6 kWh mogen gaan hebben ze mij gezegd. En mijn piek gaat daar makkelijk overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

ik zou zeggen doorgaans 12A, maar dat kreeg ik standaard bij de auto.
Zelf één aangeschaft voor 3x32A. Maar dan CEE en geen schuko uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-10 07:17
Ik moet eigenlijk een laadpaal (vanuit de zaak, budget aan auto besteed dus moet zelf betalen) maar laden zal ik minimaal doen, ik kan op kantoor prima laden en om de hoek staat een echte laadpaal.
(daarbij weet ik niet of ik altijd zelf op de oprit kan staan of de vrouw etc...(

Eerst dacht ik aan een alfen (1400 euro) maar vind ik te duur voor af en toe gebruik, een oud laadpunt vind ik lelijk. Serieuze optie is https://www.easywallbox.eu.

Als tussenoplossing tot ik weet wat ik wil dacht ik om deze op de granny charger aan te sluiten op een buitenstopcontact.
https://www.allegra24.de/MID-Stromzaehler-PH10

dan kan ik laden en (handmatig) verrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
eltron schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:06:
[...]

natuurlijk niet. Als je naar 16A wilt moet je geen schuko maar CEE stopcontact nemen.
Ik heb zelf een granny die tot 3x32A ofwel 22kW gaat op een CEE stopcontact.
CEE stopcontact gaat ook niet zomaar toch?

In de keuken heb ik wel zo'n 400V stopcontact (in gebruik).

Zie dat 400 V toch ook hoger moet kunnen dan 7,2 kWh of bestaat zoiets niet voor EV's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:07:
[...]

Omdat die zonnepanelen op 1 fase bij een 3-fase aansluiting maar tot 3,6 kWh mogen gaan hebben ze mij gezegd. En mijn piek gaat daar makkelijk overheen.
Volgens mij is de limiet van de netbeheerders dus 5kW voor teruglevering, geen 3,6kW. En het af en toe aftoppen van de piek (in mijn geval bij 5kW dus) is niet erg. Een overgedimsioneerde (3-fasen) omvormer die altijd ruim onder de piek blijft is veel minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

I
Renault Zoë, althans bepaalde versies, kunnen tot 45kW AC laden.
schiet ook lekker op als je toch 1 of 2u stil moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

wd200 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:12:
Ik moet eigenlijk een laadpaal (vanuit de zaak, budget aan auto besteed dus moet zelf betalen) maar laden zal ik minimaal doen, ik kan op kantoor prima laden en om de hoek staat een echte laadpaal.
(daarbij weet ik niet of ik altijd zelf op de oprit kan staan of de vrouw etc...(

Eerst dacht ik aan een alfen (1400 euro) maar vind ik te duur voor af en toe gebruik, een oud laadpunt vind ik lelijk. Serieuze optie is https://www.easywallbox.eu.

Als tussenoplossing tot ik weet wat ik wil dacht ik om deze op de granny charger aan te sluiten op een buitenstopcontact.
https://www.allegra24.de/MID-Stromzaehler-PH10

dan kan ik laden en (handmatig) verrekenen
Een Tesla Wall Connector is goedkoop (en op MP nog goedkoper). Neem wel een Gen3 want die heeft ingebouwde DC lekstroom beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Phusebox schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:14:
[...]

CEE stopcontact gaat ook niet zomaar toch?

In de keuken heb ik wel zo'n 400V stopcontact (in gebruik).

Zie dat 400 V toch ook hoger moet kunnen dan 7,2 kWh of bestaat zoiets niet voor EV's?
CEE heb je meer versies van. simpel blauw voor 1F 16A en rood voor 3F 32A of 3F 16A.
Aansluiting is standaard 3lijn fasen plus een 0 en aarde, ofwel vijf draden die standaard zijn voor 3F aansluitingen.
en dat CEE stopcontact kun je in de meeste bouwmarkten/elektrazaken wel halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArchNemeziz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 14:30
[...]

Heb me rot gezocht naar deze info, maar kom ook op hetzelfde uit. 11 kW laden gaat al snel genoeg vind ik en anders even een straat verderop laten bij een publieke.

MCSA/ MCSE/ MCDBA/ MCAD/ MCTS/ MCITP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Een Tesla Wall Connector is goedkoop (en op MP nog goedkoper). Neem wel een Gen3 want die heeft ingebouwde DC lekstroom beveiliging.
goede tip, al vaker langs zien komen maar dan moet ik alsnog handmatig verrekenen aangezien die gen3 nog niet echt slim is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
wd200 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:34:
[...]

goede tip, al vaker langs zien komen maar dan moet ik alsnog handmatig verrekenen aangezien die gen3 nog niet echt slim is..
Welke paal van 500 EUR wel dan? Zet er een mid meter voor en declareer elk kwartaal. Was voor mij prima geweest. Bij ons verplichten ze echter NM met backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
eltron schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

CEE heb je meer versies van. simpel blauw voor 1F 16A en rood voor 3F 32A of 3F 16A.
Aansluiting is standaard 3lijn fasen plus een 0 en aarde, ofwel vijf draden die standaard zijn voor 3F aansluitingen.
en dat CEE stopcontact kun je in de meeste bouwmarkten/elektrazaken wel halen.
Ik zal maar een installateur vragen want dit is jibberish voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
Inspired schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Welke paal van 500 EUR wel dan? Zet er een mid meter voor en declareer elk kwartaal. Was voor mij prima geweest. Bij ons verplichten ze echter NM met backend.
dat klopt maar dan kan ik net zo goed de granny charge met MID meter gebruiken. ben ik met 100 euro klaar voor af en toe gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wd200 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:38:
[...]

dat klopt maar dan kan ik net zo goed de granny charge met MID meter gebruiken. ben ik met 100 euro klaar voor af en toe gebruik.
Dat kan ook ja. Al heeft een vaste paal voor mij wel voordelen. Ook is een fatsoenlijke granny eerder 200 EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:03:
[...]

Dat kan ook ja. Al heeft een vaste paal voor mij wel voordelen. Ook is een fatsoenlijke granny eerder 200 EUR.
De granny heeft hij al bij de auto gekregen (als het tenminste geen VW is) en € 100 voor MID-meter en stopcontact is te doen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• in2design
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-10 08:28
Ik weet niet of er iemand al eens iets dergelijks heeft gevraagd of bedacht, had eigenlijk ook geen idee hoe ik dat zou moeten zoeken maar heb een idee en vroeg me af of dat iets werkbaars zou zijn.

Ik wordt binnenkort eigenaar van een PHEV (Lynk & co) deze heeft maar een accu van 17,8 (Effectief 14,1 kwh) en is wat mij betreft het laden via stopcontact gewoon een prima optie. (maximaal kan er toch maar met 3.7KWH geladen worden dus +/- 2.3kwh via stopcontact vind ik ook prima) Echter wil ik niet elke dag de kabel uit de auto halen en in het stopcontact steken etc, etc.

Kleine schets, ik heb een garage waar de auto voor geparkeerd word. Met een carport eraan.
Mijn idee is om een extra granny charger te kopen en deze vervolgens in de garage (vlak bij poort opening) te plaatsen. Vervolgens de kabel na de omvormunit buiten neer te leggen/hangen. Zodat ik deze gewoon als ik thuis kom erin kan stoppen en deze niet gestolen kan worden omdat de omvormunit daadwerkelijk binnen ligt. Zou dat werkbaar zijn volgens jullie ?

Vraag 2: Om ervoor te zorgen dat de charger niet constant aan staat als er niet geladen wordt was ik aan het denken om zo'n smartplug stekker er tussen te zetten (uiteraard lettend dat maxload om en nabij de 3680watt zit). Die ik dan vervolgens of manueel kan bedienen, of middels detectie van auto aan/uit kan zetten. Zou dat een werkbare situatie kunnen zijn volgens jullie ?

Hebben mensen misschien nog een andere suggestie, die niet de hoofdprijs kost. En waarbij ik bij voorkeur niet de hele meterkast voor hoef laten ombouwen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:14
Kodess schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Dat is dus zo'n chinese die gewoon over shuko 3.6 toe laat.
(rechtstreeks te krijgen voor de helft van de prijs)
Dit klinkt niet erg positief? Deze heb ik dus echt letterlijk net in huis. Moet ik me zorgen maken? Is volgens mij wel een degelijk ding. Dikke kabels, stevig kastje. Alleen jammer dat het geen gegoten stekker is, maar een in elkaar geschroefd geval. Dat is eigenlijk het enige wat iets goedkoper aanvoelt.

De reden dat ik deze koos, is dat het de enige was met een variant waarbij de kabel lang genoeg was voor mij. Hij kan inderdaad 16A op normaal stopcontact, maar kreeg wel netjes van die webshop een waarschuwingsmail dat je moet zorgen dat alles dat wel aan kan enzo. Ik heb het gisteren even getest, maar in de meterkast werd die groep toch wel warmpjes na een paar uur (niet angstaanjagend warm, maar toch), en het stopcontact ook een beetje. Voortaan stel ik m gewoon in op 13A, denk ik.

Qua prijs, tja, misschien had ik m op een of andere vage buitenlandse site (wat bedoel je met "rechtstreeks"?) goedkoper kunnen krijgen, maar ik ben bij Nederlandse webshops gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

in2design schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:13:
Ik weet niet of er iemand al eens iets dergelijks heeft gevraagd of bedacht, had eigenlijk ook geen idee hoe ik dat zou moeten zoeken maar heb een idee en vroeg me af of dat iets werkbaars zou zijn.

Ik wordt binnenkort eigenaar van een PHEV (Lynk & co) deze heeft maar een accu van 17,8 (Effectief 14,1 kwh) en is wat mij betreft het laden via stopcontact gewoon een prima optie. (maximaal kan er toch maar met 3.7KWH geladen worden dus +/- 2.3kwh via stopcontact vind ik ook prima) Echter wil ik niet elke dag de kabel uit de auto halen en in het stopcontact steken etc, etc.

Kleine schets, ik heb een garage waar de auto voor geparkeerd word. Met een carport eraan.
Mijn idee is om een extra granny charger te kopen en deze vervolgens in de garage (vlak bij poort opening) te plaatsen. Vervolgens de kabel na de omvormunit buiten neer te leggen/hangen. Zodat ik deze gewoon als ik thuis kom erin kan stoppen en deze niet gestolen kan worden omdat de omvormunit daadwerkelijk binnen ligt. Zou dat werkbaar zijn volgens jullie ?

Vraag 2: Om ervoor te zorgen dat de charger niet constant aan staat als er niet geladen wordt was ik aan het denken om zo'n smartplug stekker er tussen te zetten. Die ik dan vervolgens of manueel kan bedienen, of middels detectie van auto aan/uit kan zetten. Zou dat een werkbare situatie kunnen zijn volgens jullie ?

Hebben mensen misschien nog een andere suggestie, die niet de hoofdprijs kost. En waarbij ik bij voorkeur niet de hele meterkast voor hoef laten ombouwen.

Alvast bedankt
Ook al vaker langsgekomen maar gezien de hoge continu stroom zou ik zeker stellen dat de WCD in orde is en van goede kwaliteit en dat ook de bedrading (inclusief lasklemmen) tussen de WCD en de meterkast in orde is. Om dezelfde reden zou ik er zeker geen smartplus o.i.d. tussen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@in2design Ja dat kan, er zijn wel meer mensen die dat hebben. Of een kastje naast de oprit waarin de Granny charger zit. Als je het door de muur wil doen moet je wel de charger open maken en de kabel loshalen. Meestal is dat niet zo moeilijk, maar dat is geen garantie dat het kan. Misschien gaat dat bij de jouwe net niet.

Ik zou er niet snel een smartstekker tussen zetten, dat zijn allemaal extra contactpunten waarbij het dan de vraag is of die stekker daar stevig genoeg voor is en of die de stroom aan kan. Ik zou dan eerder iets nemen wat je in kan bouwen. Bijvoorbeeld een Shelly 1. Als je iets meer geld uitgeeft voor een Shelly 1PM dan kan je daar ook het verbruik mee meten.

Waarom niet gewoon alleen een goede schakelaar gebruiken? Dat is net zo makkelijk en dan heb je geen ander kastje wat continu aan staat.

Maar eigenlijk zou ik je eerst eens overwegen of je dit überhaupt wel wil doen. Wie zou er uren voor jouw garage parkeren om voor een paar euro stroom te stelen? Het zal afhankelijk zijn van je exacte woonlocatie, maar bij mij heeft nog nooit iemand geprobeerd om proletarisch te laden.

Wat je wel moet doen is een nieuwe groep in de meterkast aanleggen samen met een goed stopcontact waar je de granny charger dan op aan kan sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
in2design schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:13:

Zeker! Ik heb net dus een nieuwe granny gekocht, en ik ben ook wel van plan om hem permanent op te hangen. Dat wordt waarschijnlijk in een kastje samen met het buitenstopcontact, maar ben nog zoekende en ga voorlopig gewoon de granny in de schuur leggen en dan pak ik hem wel even als k m nodig heb ;)
Vraag 2: Om ervoor te zorgen dat de charger niet constant aan staat als er niet geladen wordt was ik aan het denken om zo'n smartplug stekker er tussen te zetten. Die ik dan vervolgens of manueel kan bedienen, of middels detectie van auto aan/uit kan zetten. Zou dat een werkbare situatie kunnen zijn volgens jullie ?
Dat zou wel moeten kunnen, denk ik. Maaarrr ik vraag me persoonlijk af of die smartplugs de vermogens wel aan kunnen. Als je bang bent voor diefstal van stroom, kan je ook - als je bijvoorbeeld voor langere tijd weg gaat - gewoon de stekker er binnen uittrekken, of gewoon de groep uitzetten in je meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:33:
De reden dat ik deze koos, is dat het de enige was met een variant waarbij de kabel lang genoeg was voor mij. Hij kan inderdaad 16A op normaal stopcontact, maar kreeg wel netjes van die webshop een waarschuwingsmail dat je moet zorgen dat alles dat wel aan kan enzo. Ik heb het gisteren even getest, maar in de meterkast werd die groep toch wel warmpjes na een paar uur (niet angstaanjagend warm, maar toch), en het stopcontact ook een beetje. Voortaan stel ik m gewoon in op 13A, denk ik.
We hebben vrij uitgebreid ervaring met laden op 16A via een schuko - je moet het stopcontact er echt specifiek op uitzoeken en de stekker aan de granny ook gewoon zelf nakijken, niet erop vertrouwen dat-ie goed in elkaar zit. Om 16A over een schuko te laten gaan moet de stekker direct ingeknepen of gesoldeerd zijn (geen schroefcontact), massieve pinnen hebben en minstens 2.5mm^2 kabel gebruiken. Dan kan de warmte die op het contact zit goed worden weggeleid.

De schukokant moet ook van het type met diepe contactoppervlakken zijn, vernikkeld koper. Stalen contacten zijn niet geschikt voor meer dan 10A.

Als je probeert op een random stopcontact te laden, dan is eigenlijk meer dan 10A niet zonder risico. 13A is echt al risky, zeker bij oudere stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Prullenbak84 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:33:
[...]

Dit klinkt niet erg positief? Deze heb ik dus echt letterlijk net in huis. Moet ik me zorgen maken? Is volgens mij wel een degelijk ding. Dikke kabels, stevig kastje. Alleen jammer dat het geen gegoten stekker is, maar een in elkaar geschroefd geval. Dat is eigenlijk het enige wat iets goedkoper aanvoelt.

Qua prijs, tja, misschien had ik m op een of andere vage buitenlandse site (wat bedoel je met "rechtstreeks"?) goedkoper kunnen krijgen, maar ik ben bij Nederlandse webshops gebleven.
Mux weet er veel vanaf en heeft al wat informatie gepost.

Over de klinkt niet erg positief: Ik ben eerder neutraal. Ik ken meerdere mensen die diezelfde lader hebben (en dan via aliexpress gekocht). Volgens mij waren ze van prima bouw kwaliteit (ik kan me herinneren dat in die die jij linkte ook een temperatuursensor in de shuko stekker zit...)

Dus gewoon wat mux zegt, wel goed opletten en bewust zijn.

Ik ben nog aan het twijfelen of ik dezelfde lader koop als jij of eentje met CEE stekker

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Volgens mij heeft die alleen een temp sensor in het kastje zelf. Niet in Schuko en ook niet in Type 2. Zou dan eerder een Tesla UMC kopen. Met overal temp sensoren en ook nog de optie om via CEE tot 1x32A te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als de stekker op de granny in orde is, kan een temperatuursensor niet altijd voldoende bescherming zijn - de kabelcontacten in het stopcontact kunnen onvoldoende capaciteit hebben alsnog overbelast worden. Dus eigenlijk is het advies altijd: laad alleen op 13A+ als je zeker weet dat het stopcontact het aankan, anders 10A of minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinSa
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 06:20
Half November hoop ik mijn Kia E-Niro te ontvangen, deze kan ik thuis op mijn oprit opladen. Heb hiervoor via MP een nieuwe Tesla Wall Connector op de kop getikt. Deze vind ik er strak uitzien aan de muur in vergelijking met bijv. de Heidelberg wallbox. Welke dikte installatiedraad raden jullie. De aansluiting is 3x25A en de afstand van meterkast naar de wallbox is 6 meter. Kabel loopt binnenshuis. Ik dacht zelf 4mm2, zou dit voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
KevinSa schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:49:
Half November hoop ik mijn Kia E-Niro te ontvangen, deze kan ik thuis op mijn oprit opladen. Heb hiervoor via MP een nieuwe Tesla Wall Connector op de kop getikt. Deze vind ik er strak uitzien aan de muur in vergelijking met bijv. de Heidelberg wallbox. Welke dikte installatiedraad raden jullie. De aansluiting is 3x25A en de afstand van meterkast naar de wallbox is 6 meter. Kabel loopt binnenshuis. Ik dacht zelf 4mm2, zou dit voldoende zijn.
Voor die afstand en vermogen is 4mm2 voldoende ja.
Maar weet je zeker dat je op 3x25A gaat aansluiten? Bewust of omdat je dat leest uit de handleiding? Heb je een wall connector met loadbalancing of is je netaansluiting 3x35A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dat is voldoende maar als het niet heel veel duurder is, zou ik voor 6mm2 gaan. Dan kun je in de toekomst eventueel met 3x32A (=22kW) laden na verzwaring van je aansluiting of op een zonnige dag met je zonnepanelen (als je die hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Als de Tesla Wall connector een Gen1 of Gen2 is dan heb je ook nog een Type B aardlekschakelaar in je meterkast nodig (= 6mA DC lekstroombeveiliging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
mux schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:00:
[...]

We hebben vrij uitgebreid ervaring met laden op 16A via een schuko - je moet het stopcontact er echt specifiek op uitzoeken en de stekker aan de granny ook gewoon zelf nakijken, niet erop vertrouwen dat-ie goed in elkaar zit. Om 16A over een schuko te laten gaan moet de stekker direct ingeknepen of gesoldeerd zijn (geen schroefcontact), massieve pinnen hebben en minstens 2.5mm^2 kabel gebruiken. Dan kan de warmte die op het contact zit goed worden weggeleid.

De schukokant moet ook van het type met diepe contactoppervlakken zijn, vernikkeld koper. Stalen contacten zijn niet geschikt voor meer dan 10A.

Als je probeert op een random stopcontact te laden, dan is eigenlijk meer dan 10A niet zonder risico. 13A is echt al risky, zeker bij oudere stopcontacten.
Ja, het stopcontact is een vorig jaar gloednieuw goede kwaliteit buitenstopcontact, helemaal netjes geinstalleerd en op een aparte groep. Daar ben ik dus op zich niet zo bang voor. Ik schrok meer van de opmerking over de granny zelf :)

Op 13A voelde ik na een paar uur helemaal geen warmte. Toen een paar uur op 16A geprobeerd en toen dus wel, maar vooral de automaat in de meterkast, eigenlijk. 13A durf ik dus wel aan wat dat betreft, maar zal t wel de eerste paar keer even goed in de gaten houden om zeker te zijn.

Voorheen laadde ik dus met de bijgeleverde granny op 8A, maar met een verlengsnoer ertussen en dat was ook schandalig natuurlijk ;)
Pagina: 1 ... 86 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen