Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.322 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Yep, hier hebben we ervaring mee. Ze werken prima, maar ze zijn officieel noncompliant, dus het is al twee keer eerder gebeurd dat productie opeens stopte en ze het via een ander bedrijf onder een andere merknaam doorverkochten. Ter info: dit type laadkabel wordt al sinds ~2011 verkocht onder verschillende namen, maar de oude zul je nergens meer terugvinden. Je hebt dus feitelijk niet heel veel garantie.

De reden dat ze noncompliant zijn, is omdat er afstand tussen de EVSE en het stopcontact maximaal 20cm mag zijn. Dit zodat wanneer de auto NIET aan het laden is, er geen spanning op de kabel staat (immers, de kabel kan overreden of anderszins beschadigd worden in deze toepassing, dus daar moet het tegen bestand zijn). Dit is een veiligheidsrisico dat voorzien is, dus elke J.1772 compliant portable EVSE heeft het 'blok' met een kort stukje kabel dichtbij het stopcontact zitten zodat bijna alle lengte van je kabel spanningsvrij is wanneer de auto niet laadt.

Qua op slot zetten - dit past op de meeste grannys niet, maar bij deze wel: https://www.bol.com/nl/nl...sparant/9200000108574235/

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 29-09-2021 13:05 ]

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:14
mux schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:02:
Yep, hier hebben we ervaring mee. Ze werken prima, maar ze zijn officieel noncompliant, dus het is al twee keer eerder gebeurd dat productie opeens stopte en ze het via een ander bedrijf onder een andere merknaam doorverkochten. Ter info: dit type laadkabel wordt al sinds ~2011 verkocht onder verschillende namen, maar de oude zul je nergens meer terugvinden. Je hebt dus feitelijk niet heel veel garantie.
Ah, dat is wel een nadeel natuurlijk.
De reden dat ze noncompliant zijn, is omdat er afstand tussen de EVSE en het stopcontact maximaal 20cm mag zijn. Dit zodat wanneer de auto NIET aan het laden is, er geen spanning op de kabel staat (immers, de kabel kan overreden of anderszins beschadigd worden in deze toepassing, dus daar moet het tegen bestand zijn). Dit is een veiligheidsrisico dat voorzien is, dus elke J.1772 compliant portable EVSE heeft het 'blok' met een kort stukje kabel dichtbij het stopcontact zitten zodat bijna alle lengte van je kabel spanningsvrij is wanneer de auto niet laadt.
Hmm...die afstand is bij mij denk ik een meter ofzo (ik zei net 2, maar ik heb het even gecheckt), dus dat zou dan ook niet helemaal volgens de regelen der kunst zijn. En met een verlengkabel wordt dat natuurlijk ook vanzelf veel langer (dat verklaart ook waarom dat altijd afgeraden wordt, maar ja...

Al met al: zou je het om deze reden afraden of niet? De kabel zou in mijn geval alleen over de stoep komen te liggen, dus het zwaarste wat er overheen rijdt is een fiets of kinderwagen, en ik heb er altijd een dikke rubber mat op liggen...

(en indien "ja", is een "rcd" nodig? Het klinkt veilig maar ik heb hier echt te weinig kaas van gegeten om te bepalen of het belangrijk is)
Qua op slot zetten - dit past op de meeste grannys niet, maar bij deze wel: https://www.bol.com/nl/nl...sparant/9200000108574235/
Kijk, dat is wel mooi spul.

[ Voor 5% gewijzigd door Prullenbak84 op 29-09-2021 13:54 ]

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:29:
Iemand hier ervaring mee?

https://eauto.si/metron-shop/product/pc03g-13a-1-phase/

Ik zal mijn situatie even uitleggen:
Ik laad al een jaar mijn EV met de bijgeleverde granny charger. Op mijn schuur heb ik een opbouwstopcontact op een eigen groep. Ik rol de kabel uit over de stoep en leg daar een mat overheen. Volgens de gemeente mag dat allemaal officieel niet, en zolang dat zo is vind ik het een te groot (financieel) risico om helemaal een echte laadpaal te (laten) installeren.

Het "probleem" met mijn huidige oplossing is dat de oplader een nogal groot blok heeft, met iets van 2 meter kabel aan beide kanten (ik weet niet precies hoeveel). Ik heb dus een (goede) verlengkabel erbij. Dit geeft schematisch het volgende resultaat:
Type 2 stekker - 2m kabel - adapterblok - stuk kabel - dikke stekker/stopkontakt - 10 meter verlengkabel - schuko-stekker.

Het hele stuk vanaf adapterblok tot aan de stekker/stopcontact waar het overgaat in verlengkabel, sta ik dan onder mijn bumper te proppen (zodat het niet op de stoep ligt, maar ook voor eventuele regen). Deze toestand zou ik eigenlijk wel vanaf willen, en als dit allemaal in 1 lange kabel zit, zou dat wel een verademing zijn natuurlijk. Als ik dan nog een manier zou kunnen vinden om de kabel "op slot" in het stopcontact te laten zitten (iemand tips?) zodat ik de kabel gewoon weg kan hangen, dan wordt het helemaal leuk.
Ik kwam deze creatieve oplossing tegen op Funda bij een te koop staande woning:
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/149/320/536_2160.jpg

Ik ken deze buurt (heb er gewoond) en de parkeerplekken die je ziet zijn publiek, de tuin is de voortuin, maar toch heeft men ervoor gekozen een laadpaal daar neer zetten in hun eigen voortuin. Lijkt bijna op een publieke laadpaal qua positionering, je moet er maar wat voor over hebben om een laadpaal te laten installeren in de hoop dat je op een van deze plekken kan parkeren, er zijn namelijk genoeg plekken, maar je kabel is maar beperkt qua lengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:38:
[...]

Ik kwam deze creatieve oplossing tegen op Funda bij een te koop staande woning:
[Afbeelding]

Ik ken deze buurt (heb er gewoond) en de parkeerplekken die je ziet zijn publiek, de tuin is de voortuin, maar toch heeft men ervoor gekozen een laadpaal daar neer zetten in hun eigen voortuin. Lijkt bijna op een publieke laadpaal qua positionering, je moet er maar wat voor over hebben om een laadpaal te laten installeren in de hoop dat je op een van deze plekken kan parkeren, er zijn namelijk genoeg plekken, maar je kabel is maar beperkt qua lengte.
Ja, ik zou ook zoiets kunnen doen. Dat je niet altijd voor je eigen deur kan parkeren moet je dan voor lief nemen. Dat heb ik nu ook, maar soms kan je een paar uur later wel bij de deur.
Het is voor mij meer het financiele risico van een laadpaal laten neerzetten (met graafwerk wat erbij komt kijken) en dat dan binnenkort de gemeente er een stokje voor komt steken. Plus dat ik voor dat geld heel wat kilowattuurtjes openbaar kan laden, dus dan schiet het een beetje zijn doel voorbij.

Met zo'n kabel van Metron ben ik voor aanzienlijk minder geld klaar. En ik vind voor thuis laden 2kW ook gewoon wel prima qua snelheid.

• mux

mux

99% efficient!

Prullenbak84 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:22:
Al met al: zou je het om deze reden afraden of niet? De kabel zou in mijn geval alleen over de stoep komen te liggen, dus het zwaarste wat er overheen rijdt is een fiets of kinderwagen, en ik heb er altijd een dikke rubber mat op liggen...
Ik heb een bedrijf dat met EVs bezig is, ik ga je niet aanraden om een noncompliant of dodgy apparaat te kopen. Dat iets verkocht wordt wil lang niet automatisch zeggen dat het veilig is. De risico's zijn klein, maar er zijn soms aardige idioten in het openbaar.

Als je mij zou vragen wat te doen, dan zou ik het volgende aanraden:
- Goeie grondkabel YMVK-as vanaf je garage, ondergronds, naar een mooie rotvaste hardhouten paal dichtbij de erfgrens
- Watervast en/of afsluitbaar stopcontact op de paal
- Klein dakje op de paal om het ergste aan nattigheid tegen te houden
- Kastje waar je granny in past tegen de paal aan monteren

En dan je granny op de paal inpluggen, in het kastje stoppen en alleen de kabel tussen granny en auto nog daarbuiten.

Ik gok dat dit nu nog steeds niet past vanwege de korte lengte van die kabel? Dan zou ik eigenlijk eerder je huidige granny verkopen op MP en voor hetzelfde geld een random andere merk-granny kopen. Tesla UMC, Nissan (na 2018), Renault, etc..

Menig van m'n klanten heeft ditzelfde gedaan, soms op een 'budget'-manier: granny permanent vastgemaakt aan de paal met een slangenklem of zelfs een getimmerde doos eroverheen. Kan allemaal. Als je handig bent heb je voor ~200 euro aan materiaal zo een 'laadpaal' die je meteen ook kunt gebruiken voor je heggeschaar of elektrische fiets.
(en indien "ja", is een "rcd" nodig? Het klinkt veilig maar ik heb hier echt te weinig kaas van gegeten om te bepalen of het belangrijk is)
RCD is een aardlekschakelaar. Die hebben we in NL in de meterkast dus heb je niet nodig hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:28
Prullenbak84 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:29:
Iemand hier ervaring mee?

https://eauto.si/metron-shop/product/pc03g-13a-1-phase/

Ik zal mijn situatie even uitleggen:
Ik laad al een jaar mijn EV met de bijgeleverde granny charger. Op mijn schuur heb ik een opbouwstopcontact op een eigen groep. Ik rol de kabel uit over de stoep en leg daar een mat overheen. Volgens de gemeente mag dat allemaal officieel niet, en zolang dat zo is vind ik het een te groot (financieel) risico om helemaal een echte laadpaal te (laten) installeren.

Het "probleem" met mijn huidige oplossing is dat de oplader een nogal groot blok heeft, met iets van 2 meter kabel aan beide kanten (ik weet niet precies hoeveel). Ik heb dus een (goede) verlengkabel erbij. Dit geeft schematisch het volgende resultaat:
Type 2 stekker - 2m kabel - adapterblok - stuk kabel - dikke stekker/stopkontakt - 10 meter verlengkabel - schuko-stekker.

Het hele stuk vanaf adapterblok tot aan de stekker/stopcontact waar het overgaat in verlengkabel, sta ik dan onder mijn bumper te proppen (zodat het niet op de stoep ligt, maar ook voor eventuele regen). Deze toestand zou ik eigenlijk wel vanaf willen, en als dit allemaal in 1 lange kabel zit, zou dat wel een verademing zijn natuurlijk. Als ik dan nog een manier zou kunnen vinden om de kabel "op slot" in het stopcontact te laten zitten (iemand tips?) zodat ik de kabel gewoon weg kan hangen, dan wordt het helemaal leuk.
Heb je deze oplossing toevallig langs zien komen?
ice-T106 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Zelfs heb ik gewoon 24/7 een goedkope granny in de behuizing zitten die vast zit aan mijn tuinhekje. Komt dan mooi een (vaste) type kabel uit op een plek die voor mij handig is bij mijn auto.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• MooDyBLueS
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:46:
[...]

Ja, ik zou ook zoiets kunnen doen. Dat je niet altijd voor je eigen deur kan parkeren moet je dan voor lief nemen. Dat heb ik nu ook, maar soms kan je een paar uur later wel bij de deur.
Het is voor mij meer het financiele risico van een laadpaal laten neerzetten (met graafwerk wat erbij komt kijken) en dat dan binnenkort de gemeente er een stokje voor komt steken. Plus dat ik voor dat geld heel wat kilowattuurtjes openbaar kan laden, dus dan schiet het een beetje zijn doel voorbij.

Met zo'n kabel van Metron ben ik voor aanzienlijk minder geld klaar. En ik vind voor thuis laden 2kW ook gewoon wel prima qua snelheid.
Dat is dan inderdaad een afweging. Als je ook nog zonnepanelen hebt of gaat nemen, kan het überhaupt misschien weer goedkoper uitvallen. Maar uiteindelijk denk ik dat je een laadpaal/kabel ook meer als gemak moet zien dan als iets wat je eventueel terugverdiend.

Over het gemeente stukje: je hebt helemaal gelijk, omdat er al meerdere uitspraken over zijn geweest dat je inderdaad niet een laadkabel over een publiek pad mag laten lopen (zoals ook in bovenstaand voorbeeld). Maar als we het even heel juridisch gaan bekijken: jouw tuin is onderdeel van je kavel en als je een koopwoning hebt is dat jouw eigendom. Dus een laadpaal mag vanuit dat oogpunt altijd. Dat je er "officieel" niks aan hebt omdat je geen kabel over de stoep mag laten liggen (al dan niet met een nette mat om het weg te werken voor rolstoelen en kinderwagens) staat daar wel los van. Ik denk dat het grootste risico je buren zullen zijn. Natuurlijk weet je nooit wanneer iemand gaat verhuizen en je dus nieuwe buren krijgt, maar stel dat jij het netjes afstemt met ze en zelf ook netjes ermee omgaat (bijv. met een matje) en niet onnodig je auto aan de lader laat hangen, denk ik dat je best ermee weg kan komen. Maar dat is sowieso ongeacht welke keuze je maakt natuurlijk qua laadpaal/kabel.

• Prullenbak84
mux schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:07:
[...]

Ik heb een bedrijf dat met EVs bezig is, ik ga je niet aanraden om een noncompliant of dodgy apparaat te kopen. Dat iets verkocht wordt wil lang niet automatisch zeggen dat het veilig is. De risico's zijn klein, maar er zijn soms aardige idioten in het openbaar.
Duidelijk :)
Als je mij zou vragen wat te doen, dan zou ik het volgende aanraden:
- Goeie grondkabel YMVK-as vanaf je garage, ondergronds, naar een mooie rotvaste hardhouten paal dichtbij de erfgrens
Eigenlijk weinig zin om te gaan graven en tegelen, maar...
- Watervast en/of afsluitbaar stopcontact op de paal
Dit heb ik op zich op mijn schuur al zitten
- Klein dakje op de paal om het ergste aan nattigheid tegen te houden
- Kastje waar je granny in past tegen de paal aan monteren
Dit zou natuurlijk ook op mijn schuur kunnen...
En dan je granny op de paal inpluggen, in het kastje stoppen en alleen de kabel tussen granny en auto nog daarbuiten.

Ik gok dat dit nu nog steeds niet past vanwege de korte lengte van die kabel? Dan zou ik eigenlijk eerder je huidige granny verkopen op MP en voor hetzelfde geld een random andere merk-granny kopen. Tesla UMC, Nissan (na 2018), Renault, etc..
Dat is inderdaad het "probleem". De kabel van granny naar de auto is sowieso te kort. En vanaf mijn schuur naar de parkeerplaatsen is ook nog een stuk wat wel bij mijn tuin hoort, waardoor het net te ver is voor de granny's die ik kan vinden online (want ik zou graag willen dat ik 2 parkeer-vakken kan bereiken hier. Ik veeleisend? Nee joh! :P ). Dus dan zou ik toch een kabel moeten begraven en dan zijn we er weer...als ik dan toch ga graven en palen ga neerzetten, dan zou ik het denk ik liever gelijk helemaal goed doen..
[...]

RCD is een aardlekschakelaar. Die hebben we in NL in de meterkast dus heb je niet nodig hier.
Ok.

Ik twijfel nog even verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
MooDyBLueS schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:37:
[...]

Dat is dan inderdaad een afweging. Als je ook nog zonnepanelen hebt of gaat nemen, kan het überhaupt misschien weer goedkoper uitvallen. Maar uiteindelijk denk ik dat je een laadpaal/kabel ook meer als gemak moet zien dan als iets wat je eventueel terugverdiend.
O nee, het gaat niet om terugverdienen hoor...het gaat er meer om: Ik laad nu (inderdaad) goedkoop van mijn zonnepanelen. Maar als ik een eigen "echte" laadpaal ga neerzetten, kost dat best veel geld. Voor dat geld kan ik bij Allego heel wat laden. En dan komt een andere definitieve oplossing wel als de gemeente ooit bijdraait ;)
Over het gemeente stukje: je hebt helemaal gelijk, omdat er al meerdere uitspraken over zijn geweest dat je inderdaad niet een laadkabel over een publiek pad mag laten lopen (zoals ook in bovenstaand voorbeeld). Maar als we het even heel juridisch gaan bekijken: jouw tuin is onderdeel van je kavel en als je een koopwoning hebt is dat jouw eigendom. Dus een laadpaal mag vanuit dat oogpunt altijd. Dat je er "officieel" niks aan hebt omdat je geen kabel over de stoep mag laten liggen (al dan niet met een nette mat om het weg te werken voor rolstoelen en kinderwagens) staat daar wel los van.
Zeker. Alleen als de gemeente gaat handhaven heb ik er niks meer aan en heeft het toch geld gekost :) Vandaar nu eerst nog even een budget-oplossing en zodra daar in de komende jaren duidelijkheid over komt, kijken we wel weer verder.
Ik denk dat het grootste risico je buren zullen zijn. Natuurlijk weet je nooit wanneer iemand gaat verhuizen en je dus nieuwe buren krijgt, maar stel dat jij het netjes afstemt met ze en zelf ook netjes ermee omgaat (bijv. met een matje) en niet onnodig je auto aan de lader laat hangen, denk ik dat je best ermee weg kan komen. Maar dat is sowieso ongeacht welke keuze je maakt natuurlijk qua laadpaal/kabel.
Ik heb het aan een aantal buren gevraagd en iedereen vind dit helemaal prima. Uiteindelijk is de stoep net zo min van hen als van mij, natuurlijk...maar goed, als ze zouden klagen is het feest denk ik snel voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shakemyass
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-10 12:10
mux schreef op zondag 26 juli 2020 @ 10:51:
Om verwarring te voorkomen: de Zoe ondersteunt NOOIT bidirectioneel laden. De enige Zoes die het ondersteunen zijn hier speciaal voor gemaakt, en kun je niet kopen. Van alle auto's die je nu kunt kopen kunnen alleen de Leaf en e-NV200 bidirectioneel werken.

Edit: en de Outlander (2015-)
Even een bump maar: Hoe staat het eigenlijk met het bidirectioneel laden.
Ik hoor en lees daar maar weinig van (ook in dit forum en de "zelfbouw laadpaal ervaringen" topic evenmin.

Weet iemand al meer hiervan gezien ik van plan ben dit jaar nog een laadunit te laten installeren aan huis maar ik wil graag een bidirectionele (load-balancing uiteraard) laadpaal zodat de accu van de auto eventueel nog kan dienen als storage en als tussenstap naar werkelijk geinstalleerde accus aan de muur (zoals vele omvormer merken nu mee komen).

Of is het toch aan een stille dood gekomen gezien er meer heil gezien wordt in de accu''s van de omvormerfabrikanten?

Mvg, Shake.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@shakemyass Wellicht is het Over V2G; laden en ontladen beter, maar ik ben bang dat je daar ook weinig informatie vind.

Er zijn in ieder geval nog niet echt auto's of laadpalen op de vrije markt waarbij dit al kan. Behalve dan de chademo auto's die @mux al had opgenoemd.

• MooDyBLueS
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:40:
@shakemyass Wellicht is het Over V2G; laden en ontladen beter, maar ik ben bang dat je daar ook weinig informatie vind.

Er zijn in ieder geval nog niet echt auto's of laadpalen op de vrije markt waarbij dit al kan. Behalve dan de chademo auto's die @mux al had opgenoemd.
En de EV6 of Ioniq 5 dan? Die hebben wel een V2L oplossing, maar V2G dus niet begrijp ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@MooDyBLueS Klopt. Wellicht kan dat later wel met een software update in deze auto's komen, maar als het er niet op zit wanneer je het koopt weet je dat dus niet zeker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De status is 'vaag', nog een kort samenvattinkje:

ISO 15118 is de 'overkoepelende' V2G-standaard. In deze standaard staat wat je ongeveer moet doen om veilig V2G te implementeren, maar er staat niet in hoe, met welke stekkers, etc..

IEC 62196 zegt welke connectoren je gebruikt. Bijvoorbeeld: stekker FF is de CCS combo2 stekker, stekker AA is chademo, type 2 is de bekende Mennekes-stekker. Soms afgekort als IEC 62196-FF of 62196-2 - achter het streepje is de stekkernaam.

IEC 61851-1 is het oude communicatieprotocol waarmee je alleen kunt AC-laden en die bijna alle publieke straatlaadpalen gebruiken (11/22kW)

DIN SPEC 70121 is het 'nieuwe' communicatieprotocol wat CCS gebruikt, later hernoemd naar ISO 15118-2 (of binnenkort -3 en -4)

----------------------

Om bidirectioneel AC te kunnen laden, moet je laadpaal DIN 70121 praten in plaats van IEC 61851, ook als het een laadpaal is zonder CCS DC-pinnen. Vervolgens moet in je auto een inverter zitten die de DC-spanning in je batterij omzet naar AC die teruggestuurd wordt over je laadkabel. Een bidirectioneel ladende auto is dus significant duurder, terwijl het in de laadpaal alleen om een relatief klein hardwareverschil en/of software-update gaat.

Alternatief kun je via CCS of Chademo DC stroom terugleveren. Via CCS is dat een relatief eenvoudige software-patch, chademo ondersteunt dit op alle auto's behalve de chademo 0.9 auto's (i-Miev en Leaf 2010-12). Vervolgens heb je een inverter nodig aan je wand die deze DC spanning omzet in AC, dus een chademo/CCS bidirectionele paal is veel duurder dan een AC paal.

-----------------------

Wat is de status hiervan?

Chademo ondersteunt volledig V2G-laden, en er bestaat momenteel 1 module waarmee je V2G kunt terugleveren: de Setec V2G module (specifiek met V2G-software - er bestaat ook een V2H/V2L versie die NIET geschikt is voor netgekoppelde teruglevering)

CCS ondersteunt ISO 15118 (the original, aka DIN 70121) standaard. Als je auto plug&charge heeft, ondersteunt hij ISO 15118-2 (momenteel maar 3 auto's in de wereld: Taycan, Mustang, Rivian). ISO 15118-3 (2015) is de specificatie waarin een groot deel van V2G-functionaliteit zit en ISO 15118-4 (2018) bevat ook dingen als betalingsverkeer. Deze laatste twee protocollen worden naar verwachting geimplementeerd in de volgende CCS-versie (verwacht: any moment now, de draft-versie is al meer dan een jaar af), dus men denkt vanaf ergens 2022-23 de eerste auto's met bidirectioneel CCS te zien. Theoretisch kun je hem NU al implementeren, alle protocollen enzo zijn er al. Er is vziw nog niets aangekondigd in deze space

AC laadpalen hebben in feite exact hetzelfde als CCS. Het enige wat ze hoeven te doen is ISO 15118-3 of -4 implementeren. Eerder heb ik gezegd dat dit nog niet kon want de specificatie is nog niet af - dat is dus niet correct. De CCS 3.0-spec is nog niet af, maar over AC kan in principe ieder moment een laadpaal komen die dit doet. Er zijn concreet een stuk of 5 laadpalen aangekondigd die het ondersteunen, allemaal voor eind 2022 of later, o.a. Sono, Alfen (heeft er al aardig wat in het wild testen), EVBox, Zappi.

--------------------

Is er een auto die nu al V2G over AC doet? What about de EV6? Ioniq 5? Nope, die zijn momenteel uitsluitend V2L, maar ze hebben wel alle hardware aan boord om met een kleine software-update ISO 15118-4 te implementeren en meteen compatibel te zijn met alle toekomstige bidirectionele laadpalen. Ik denk dat je er 90% zeker van kunt zijn dat dit ook gebeurt.

Wat gaat het kosten? Inverters zijn €0,10-0,20/W inkoopkosten (en ongeveer het dubbele om te verkopen), dus een 3,6kW inverter kost 720-1440 euro extra bovenop een auto/laadpaal. Als je echt hard wil gaan terugleveren (11kW+) wordt het erg prijzig.

• Slachtafval123
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Ik heb het aan een aantal buren gevraagd en iedereen vind dit helemaal prima. Uiteindelijk is de stoep net zo min van hen als van mij, natuurlijk...maar goed, als ze zouden klagen is het feest denk ik snel voorbij.
Ik ben ook van plan om voor deze 'illegale' manier van opladen te gaan. Heb heel goed contact met de buren maar toch zijn er weleens smerige acties gedaan in de buurt, richting de gemeente, omtrent dakkappelen terwijl de vergunning allang vergeven was.

Wat ik me daarom ook afvraag is of iemand ooit al in de 'problemen' is geraakt door laden met een kabel over publiekelijke grond. De consequenties zullen per gemeente waarschijnlijk verschillen maar heeft iemand voorbeelden?

Het zou toch een heterdaad moment moeten zijn verwacht ik en als je dan buiten kantooruren laadt, kan er toch niet zoveel gebeuren? :Y)

• JeroenE
  • Niet online
@Slachtafval123 Oplaadkabelgate: we've got her!

Volgens mij zijn er ook wel eens andere mensen geweest die wel een bekeuring hadden gekregen.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:08
@Prullenbak84 Je zou als alternatief voor kabel over stoep met mat, ook kunnen denken aan een meer hoog over oplossing. Flexibel systeem dat je op een hoogte van 2m30 of zo over de stoep kunt bewegen als je aan het laden bent. Kun je de granny eventueel in bouwen en zekeren.
Is hier laatst al een leuk filmpje voorbij gekomen van iemand die zoiets had gedaan en gecamoufleerd als regenafvoer.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:01:
@Slachtafval123 Oplaadkabelgate: we've got her!

Volgens mij zijn er ook wel eens andere mensen geweest die wel een bekeuring hadden gekregen.
Ik kan helaas dit topic niet inzien

[ Voor 5% gewijzigd door Slachtafval123 op 29-09-2021 19:08 ]

• Prullenbak84
Slachtafval123 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:51:
[...]

Ik ben ook van plan om voor deze 'illegale' manier van opladen te gaan. Heb heel goed contact met de buren maar toch zijn er weleens smerige acties gedaan in de buurt, richting de gemeente, omtrent dakkappelen terwijl de vergunning allang vergeven was.
Het ligt er ook aan waar je woont, denk ik. Ik woon in een afgelegen stuk van het dorp, ver buiten het centrum. Ik kan me voorstellen dat het anders is als je ergens woont waar veel wandelverkeer is. En sommige (vooruitstrevende) gemeenten vinden het sowieso goed, mits je je aan bepaalde regels houdt.
Wat ik me daarom ook afvraag is of iemand ooit al in de 'problemen' is geraakt door laden met een kabel over publiekelijke grond. De consequenties zullen per gemeente waarschijnlijk verschillen maar heeft iemand voorbeelden?

Het zou toch een heterdaad moment moeten zijn verwacht ik en als je dan buiten kantooruren laadt, kan er toch niet zoveel gebeuren? :Y)
Het topic waar hierboven naar verwezen wordt, is een voorbeeld. Maar ik denk dat het allemaal ernstig meevalt.
eltron schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:02:
@Prullenbak84 Je zou als alternatief voor kabel over stoep met mat, ook kunnen denken aan een meer hoog over oplossing. Flexibel systeem dat je op een hoogte van 2m30 of zo over de stoep kunt bewegen als je aan het laden bent. Kun je de granny eventueel in bouwen en zekeren.
Is hier laatst al een leuk filmpje voorbij gekomen van iemand die zoiets had gedaan en gecamoufleerd als regenafvoer.
Ik denk dat de mat een prima oplossing is, en ook een beter voorbeeld voor de gemeente van "kijk hoe het gewoon netjes en verantwoord kan, op een simpele manier.". Ik ben namelijk van mening dat dit, als we de komende 15-30 jaar massaal elektrisch moeten gaan rijden, niet tegen te houden is. Gemeenten moeten gewoon dit soort initiatieven aanmoedigen, kijken wat wel en niet werkt en beleid maken, in plaats van alles maar verbieden met voornamelijk drogredenen.

Anyway, ik ben eens even verder gaan zoeken en ik vond naast die Metron kabels ook nog wel wat granny-chargers met een korte kabel aan de schuko-kant en een goed lange kabel aan de auto-kant. Binnenkort eens even bij een bouwmarkt stoppen om te kijken of ik iets kan vinden. Mijn plan is nu eigenlijk:

- iets van een kastje vlak boven (of over) het stopcontact te hangen waar een kabel in kan en een kabel uit kan
- granny in het kastje, stekker in het stopcontact, kastje op slot ofzo.
- Een haak of iets dergelijks waar ik de lange kabel om kan wikkelen
- Het hele ding kan aan- en uitgezet in de meterkast, mocht het nodig zijn om te voorkomen dat anderen het gebruiken.

• ArchNemeziz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-10 14:30
ice-T106 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:29:
[...]

Heb je deze oplossing toevallig langs zien komen?
ice-T106 in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Zelfs heb ik gewoon 24/7 een goedkope granny in de behuizing zitten die vast zit aan mijn tuinhekje. Komt dan mooi een (vaste) type kabel uit op een plek die voor mij handig is bij mijn auto.
:) Zat ik precies ook aan te denken om het eerst op een budget manier op te lossen en daarna bij het aanschaffen van zonnepanelen een laadpaal te zetten.

MCSA/ MCSE/ MCDBA/ MCAD/ MCTS/ MCITP

• Prullenbak84
ArchNemeziz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:52:
[...]

:) Zat ik precies ook aan te denken om het eerst op een budget manier op te lossen en daarna bij het aanschaffen van zonnepanelen een laadpaal te zetten.
Zit nu dus ook te zoeken naar zoiets, maar dan van metaal ofzo, dat het ook op slot kan en iets meer anti-diefstal is. Maar ik vind nog niet veel.

• ArchNemeziz
Prullenbak84 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:03:
[...]

Zit nu dus ook te zoeken naar zoiets, maar dan van metaal ofzo, dat het ook op slot kan en iets meer anti-diefstal is. Maar ik vind nog niet veel.
Ik had deze gezien, maar is dan van kunststof KOOP Elektro Schakelkast

Edit: Ook een metalen te koop op Elektrische verdeelkast

[ Voor 17% gewijzigd door ArchNemeziz op 29-09-2021 21:09 ]

• Prullenbak84
ArchNemeziz schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:07:
[...]

Ik had deze gezien, maar is dan van kunststof KOOP Elektro Schakelkast

Edit: Ook een metalen te koop op Elektrische verdeelkast
Dat soort dingen zag ik ook. Maar kan nog steeds niet echt op slot, en misschien ben ik hier te dom voor, maar: hoe komen de kabels hier in en uit?

• ArchNemeziz
Prullenbak84 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:10:
[...]

Dat soort dingen zag ik ook. Maar kan nog steeds niet echt op slot, en misschien ben ik hier te dom voor, maar: hoe komen de kabels hier in en uit?
Bij sommige hebben ze een gat aan de onderkant, anders zitten er rondom van die rondjes die je kan doorboren om daar dan de kabels in te leiden. Verder moet je die vaak ook dicht kitten om water buiten te houden.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:28
Prullenbak84 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:10:
[...]

Bij die ik gelinkt had zit de doorvoer aan de onderkant, sluit wel netjes af als je de doos dicht doet.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@ArchNemeziz Kitten?
Protip: wartels.
En zorg voor condensafvoer onderin :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ArchNemeziz
Proton_ schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:38:
@ArchNemeziz Kitten?
Protip: wartels.
En zorg voor condensafvoer onderin :)
Als die erin passen inderdaad, maar vaak moet je die ook dicht kitten als het rubber niet goed sluit. Vaak genoeg gehad dat er water doorheen komt of insecten.

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Omdat ik nul verstand van zaken heb even een vraagje over stroom hier. Gezien ik mij op tweakers.net bevind moet dat lukken zou je zeggen :+

1) Als ik een Zappi V2 laadpaal met load balancing neem hoeveel posities ben ik dan kwijt in de meterkast?
2) En hoeveel posities / automaten zonder load balancing?

Tis/wordt nogal volle bak in mijn meterkast nu er over 14 dagen ook zonnepanelen komen.

Die hebben kennelijk 3 groepen nodig? En dan nog 3 of 4 voor de paal. En dan over een paar jaartjes inductie want olee olee, alle gasaansluitingen moeten away etc

Helpie 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
de meester01 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 00:41:
Omdat ik nul verstand van zaken heb even een vraagje over stroom hier. Gezien ik mij op tweakers.net bevind moet dat lukken zou je zeggen :+

1) Als ik een Zappi V2 laadpaal met load balancing neem hoeveel posities ben ik dan kwijt in de meterkast?
2) En hoeveel posities / automaten zonder load balancing?

Tis/wordt nogal volle bak in mijn meterkast nu er over 14 dagen ook zonnepanelen komen.

Die hebben kennelijk 3 groepen nodig? En dan nog 3 of 4 voor de paal. En dan over een paar jaartjes inductie want olee olee, alle gasaansluitingen moeten away etc

Helpie 8)
Je hebt het waarschijnlijk over 3-fase. Wat er bij mij bijgekomen is: 3 groepen voor zonnepanelen en 3 groepen voor de Zappi V2. De hoofdschakelaar is van 1 naar 3-fase gegaan (en nu dus 3 aan/uit schakelaars ipv 1). En dan nog de 6 CT-klemmen voor enerzijds de zonnepanelen en anderzijds de Zappi. Inductie kookplaat hadden we al, deze neemt 2 groepen in beslag vanwege de aansluitwaarde (3,4 kW uit mijn hoofd).

Overigens paste dit bij ons ook niet in de standaard meterkast en heb ik er nu 2 kastjes bij. Tja, erg mooi is het niet, maar het is ook maar een meterkast.

Voor de load-balancing worden de CT-klemmen gebruikt of het kan draadloos met een Harvi als er geen ruimte is voor CT-klemmen (voor de Zappi dan).

• de meester01

de meester01

MooDyBLueS schreef op donderdag 30 september 2021 @ 01:51:
[...]

Je hebt het waarschijnlijk over 3-fase. Wat er bij mij bijgekomen is: 3 groepen voor zonnepanelen en 3 groepen voor de Zappi V2. De hoofdschakelaar is van 1 naar 3-fase gegaan (en nu dus 3 aan/uit schakelaars ipv 1). En dan nog de 6 CT-klemmen voor enerzijds de zonnepanelen en anderzijds de Zappi. Inductie kookplaat hadden we al, deze neemt 2 groepen in beslag vanwege de aansluitwaarde (3,4 kW uit mijn hoofd).

Overigens paste dit bij ons ook niet in de standaard meterkast en heb ik er nu 2 kastjes bij. Tja, erg mooi is het niet, maar het is ook maar een meterkast.

Voor de load-balancing worden de CT-klemmen gebruikt of het kan draadloos met een Harvi als er geen ruimte is voor CT-klemmen (voor de Zappi dan).
Klopt, ik ga volgende week van 1 x 35A naar 3 x 25A. De meterkast is 5 jaar oud en heeft al een 3 fase hoofdschakelaar die nu dus als 1 fase is aangesloten.

Er zit nog 1 lege groep in en een bel trafo die 2 plekken inneemt maar die mag eruit want ik heb een draadloze bel. Uiteraard zit dat dan weer niet naast elkaar maar op 2 aparte niveaus :)

Okee, dus 6 posities. Dat wordt proppen omdat naast het automaten paneel weinig plaats is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:57
de meester01 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 02:20:
[...]

Klopt, ik ga volgende week van 1 x 35A naar 3 x 25A. De meterkast is 5 jaar oud en heeft al een 3 fase hoofdschakelaar die nu dus als 1 fase is aangesloten.

Er zit nog 1 lege groep in en een bel trafo die 2 plekken inneemt maar die mag eruit want ik heb een draadloze bel. Uiteraard zit dat dan weer niet naast elkaar maar op 2 aparte niveaus :)

Okee, dus 6 posities. Dat wordt proppen omdat naast het automaten paneel weinig plaats is.
Nee, een 3 fase groep (dat is gewoon 1 groep, geen 3) heeft 4 posities in de meterkast nodig.

Dus sowieso voor de zappi 4 posities. Als je ook een 3 fase omvormer krijgt heb je daar ook 4 posities voor nodig. In totaal dus 8.

CT klemmen komen onderin de kast niet op een rail. Maar een beetje ruimte om die kwijt te raken is wel prettig

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Binnenkort komt mijn elektrische wagen eraan. Ik ben nu dus volop aan het bekijken welke laadpaal ik zou willen laten plaatsen.

Mijn vereisten zijn:
  • Lange laadkabel +5m (vast)
  • Gebruik kunnen maken van enkel zonne energie
  • Loadbalancing
  • 3-fasen
  • Laden zonder authenticatie
  • Mag in Belgie geplaatst/gebruikt worden --> Differentieel B ingebouwd
Een koppeling met Home Assistant zou een leuke extra zijn.

Nu ben ik uitgekomen bij Nexxtender Home en Zappi v2, waarbij die laatste ook de koppeling met Home Assistant heeft.
Zelf ken ik enkel iemand die een Nexxtender heeft en daar tevreden van is, maar ik ken niemand met een Zappi.

Zijn er hier gebruikers van Zappi v2, en kunnen jullie deze laadpaal aanraden? Zijn er zaken waar ik op moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
stefve1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:54:
Binnenkort komt mijn elektrische wagen eraan. Ik ben nu dus volop aan het bekijken welke laadpaal ik zou willen laten plaatsen.

Mijn vereisten zijn:
  • Lange laadkabel +5m (vast)
  • Gebruik kunnen maken van enkel zonne energie
  • Loadbalancing
  • 3-fasen
  • Laden zonder authenticatie
  • Mag in Belgie geplaatst/gebruikt worden --> Differentieel B ingebouwd
Een koppeling met Home Assistant zou een leuke extra zijn.

Nu ben ik uitgekomen bij Nexxtender Home en Zappi v2, waarbij die laatste ook de koppeling met Home Assistant heeft.
Zelf ken ik enkel iemand die een Nexxtender heeft en daar tevreden van is, maar ik ken niemand met een Zappi.

Zijn er hier gebruikers van Zappi v2, en kunnen jullie deze laadpaal aanraden? Zijn er zaken waar ik op moet letten?
Hier zitten veel zappi gebruikers. En ja, ik zou hem zeker aanraden. Het enige is dat de home assistant integratie nog niet officieel is. Hun API toegang tot de data is namelijk wel beschreven maar ze ondersteunen het niet en daarme is elke integratie met thuis-automatisering dus ook niet supported.
Voor de rest voldoet het volledig aan je eisen.

• de meester01

de meester01

Makrolon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:44:
[...]

Nee, een 3 fase groep (dat is gewoon 1 groep, geen 3) heeft 4 posities in de meterkast nodig.

Dus sowieso voor de zappi 4 posities. Als je ook een 3 fase omvormer krijgt heb je daar ook 4 posities voor nodig. In totaal dus 8.

CT klemmen komen onderin de kast niet op een rail. Maar een beetje ruimte om die kwijt te raken is wel prettig
Thanx voor de input. Die vierde positie is dan een aardlek? Die zijn nu namelijk 2 posities.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
de meester01 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:08:
[...]

Thanx voor de input. Die vierde positie is dan een aardlek? Die zijn nu namelijk 2 posities.
Nee, een 3-fase groep is gewoon 4-posities breed. Of het een automaat (zekering) is of een aardlekautomaat (aardlek plus zekering) maakt daar niks uit.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

de meester01 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 02:20:
[...]

Zoals hierboven al aangehaald. Een 3P+N aardlekautomaat heeft 4 units ruimte nodig.
Als je nog moet declareren heb je ook een kW-meter nodig. Een 3-fase kW meter heeft ook 4 units ruimte nodig.
De bij de Zappi meegeleverde CT-klemmen zijn best groot. Er zijn in de Zappi shop ook kleinere CT's te koop. Die zijn iets lastiger te installeren (ze kunnen niet openklappen).
Mijn tip zou zijn om naast je bestaande kast een 2e kast op te hangen waar je dan al het spul van de laadpaal en zonnepanelen in kwijt kan.
Bij mij is het ook zo gedaan. Zo is het ook makkelijker om de CT's weg te werken en heb je genoeg ruimte voor een 3P+N aardlekautomaat voor je nieuwe fornuis over een paar jaar.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Paling1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:10:
[...]

Zoals hierboven al aangehaald. Een 3P+N aardlekautomaat heeft 4 units ruimte nodig.
Als je nog moet declareren heb je ook een kW-meter nodig. Een 3-fase kW meter heeft ook 4 units ruimte nodig.
De bij de Zappi meegeleverde CT-klemmen zijn best groot. Er zijn in de Zappi shop ook kleinere CT's te koop. Die zijn iets lastiger te installeren (ze kunnen niet openklappen).
Mijn tip zou zijn om naast je bestaande kast een 2e kast op te hangen waar je dan al het spul van de laadpaal en zonnepanelen in kwijt kan.
Bij mij is het ook zo gedaan. Zo is het ook makkelijker om de CT's weg te werken en heb je genoeg ruimte voor een 3P+N aardlekautomaat voor je nieuwe fornuis over een paar jaar.
Bij mij ook. 32A aardlekautomaat plus kWh meter in een nieuwe kast. Onderin deze kast zitten de CT-klemmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZPmYERZQJaCYSHUPXuwHzHvEe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iC8R0eTn9Vx8F29zNs4uSniM.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Bij mij ziet het er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTBRvd3EhI0lzIar4m1ezVN2EKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uq5NNH4zQnKrwdWw1yqXBKRl.jpg?f=fotoalbum_large

K1 is de krachtgroep voor de laadpaal.
K2 is de krachtgroep voor mijn fornuis. Had een kW-meter over, dus die heb ik voor de grap maar eens aan deze groep gehangen.

Nog 8 units ruimte voor eventuele installatie van groepen voor zonnepanelen.

Zonder kW-meter had het theoretisch kunnen passen in 1 kast, maar dan heb je wel een aardige uitdaging om alle kabels en CT's weg te werken. Alle krachtgroepen zijn aangesloten met 6mm² draad. Dat neemt behoorlijk wat ruimte in.
Ik heb een aantal kamrails gebruikt om ruimte te besparen.

[ Voor 18% gewijzigd door Paling1 op 30-09-2021 11:37 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Even specifiek op dit punt: de standaard Zappi CT-klemmen waren nog altijd bijna de helft van de CT-klemmen die bij mijn Enphase zonnepanelen geleverd werden. De installateur zij bij mij er juist blij mee te zijn omdat er ook beperkt ruimte was, die extra kleine waren niet nodig.

Dit zijn de standaard CT-klemmen van de Zappi.
Dit zijn de standaard CT-klemmen van Enphase.

• de meester01

de meester01

[...]

Zoek de ruimte voor 2 x 4 automaten :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGq-2g6oUCVfHgvB8DC8Al_XxsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EkJGy13T2wHgoWImhDhrg5p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Daar moet, denk ik, toch echt een nieuwe kast naast op de plek van die twee lasdozen. Lijkt me niet zo'n probleem want voor 1 naar 3 fasen moet toch het e.e.a. opnieuw ingedeeld/aangesloten worden. Mijn installateur vroeg me om een foto van de meterkast en maakte daarna de offerte. Of ga je het zelf doen?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• de meester01

de meester01

DonJuape schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:08:
[...]

Daar moet, denk ik, toch echt een nieuwe kast naast op de plek van die twee lasdozen. Lijkt me niet zo'n probleem want voor 1 naar 3 fasen moet toch het e.e.a. opnieuw ingedeeld/aangesloten worden. Mijn installateur vroeg me om een foto van de meterkast en maakte daarna de offerte. Of ga je het zelf doen?
Qua elektra in de meterkast besteed ik alles uit, geen verstand van en te link om dan te gaan pionieren. Voor de pv panelen moest ik een foto aanleveren, met betrekking tot de laadpaal ben ik nog aan het oriënteren - mijn auto komt pas eind december in NL aan.

Het bedrijf waar ik normaal gesproken alle klussen aan uit besteed gaf aan: doe het in een keer goed anders staat de volgende elke keer dubbel werk te doen met een bijbehorend prijskaartje.

[ Voor 31% gewijzigd door de meester01 op 30-09-2021 13:51 ]

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@de meester01
Tja.... Dat gaat niet passen denk ik. Ik denk dat een 2e kast wel nodig is. Zeker als je later zonnepanelen en een elektrisch fornuis gaat aansluiten. Dat gaat sowieso niet in je bestaande kast passen.
Inderdaad zoals @DonJuape zegt, die lasdozen verplaatsen en dan de 2e kast links van de bestaande kast hangen.

Het is op de foto niet zo heel goed te zien, maar het lijkt dat de kabels uit de lasdozen uiteindelijk aan de bovenkant je bestaande kast ingaan.
Misschien is het mogelijk om die aan de onderkant van de nieuwe kast in te voeren? Scheelt weer leidingen verleggen.
Oh, en gelijk een paar extra stopcontacten aan laten leggen. Dan hoeft er geen groot stekkerblok meer te hangen... :P
Mijn meterkast is op dit moment ook een zooitje van loshangende (netwerk)kabels/stekkerblokken/switch/modem. Hoog tijd om dat een keer netjes op te hangen.

• de meester01

de meester01

Paling1 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:03:
@de meester01
Tja.... Dat gaat niet passen denk ik. Ik denk dat een 2e kast wel nodig is. Zeker als je later zonnepanelen en een elektrisch fornuis gaat aansluiten. Dat gaat sowieso niet in je bestaande kast passen.
Inderdaad zoals @DonJuape zegt, die lasdozen verplaatsen en dan de 2e kast links van de bestaande kast hangen.

Het is op de foto niet zo heel goed te zien, maar het lijkt dat de kabels uit de lasdozen uiteindelijk aan de bovenkant je bestaande kast ingaan.
Misschien is het mogelijk om die aan de onderkant van de nieuwe kast in te voeren? Scheelt weer leidingen verleggen.
Oh, en gelijk een paar extra stopcontacten aan laten leggen. Dan hoeft er geen groot stekkerblok meer te hangen... :P
Mijn meterkast is op dit moment ook een zooitje van loshangende (netwerk)kabels/stekkerblokken/switch/modem. Hoog tijd om dat een keer netjes op te hangen.
De pv leidingen (over 2 weken) zullen van boven komen en de laadpaal ws van onderaf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-10 22:02

f.h

klompje65 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:22:
[...]

Ik zat met dezelfde uitdaging. Heb de nieuwe 3.5.1.143 wel kunnen installeren maar kon vervolgens niet meer inloggen. Toen maar weer uninstalled en terug naar een oudere versie van ACE Service Installer die ik toevallig nog in mijn Downloads folder had staan. Alfen haalt bij nieuwe versie van software de oude versie weg. HEEL irritant en onnodig in mijn ogen.
Paar keer opnieuw geprobeerd maar iedere keer kon ik met de laatste versie niet inloggen. Na een keer aflsuiten van de nieuwe app en weer opstarten lukte het opeens wel. Het gaf me al met al geen goed gevoel maar het werkt nu gelukkig weer. Ik kreeg vervolgens een nieuwe firmware update (eigenlijk 2... a en b ivm hun nieuwe encryptie sleutels). Die heb ik nu toegepast en zit nu op firmware versie 4.15.5-4020.
Maar geen enkel spoor van firmware versie 5 waar in de mail naar verwezen wordt. Ik moet dus nog steeds aanloggen met username/password naar hun service en niet met een password naar het device. Snap er niks van maar hun support is zo slecht dat ik het heb opgegeven te vragen.
Om hier nog even op terug te komen. Ik heb Windows 10 Pro x64 vandaag geïnstalleerd en daar werkt de nieuwe versie van de ACE Installer prima (overigens werd de app wel in Program Files (x86) geïnstalleerd). Het inloggen daarna overigens ook. Geen idee waar het hem in zat in mijn oude (32bit) windows, maar de boel werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:45
Fiscale vraag aan de ondernemers onder ons: over welke termijn schrijf je een laadpaal af? En maak je dan nog onderscheid in de lader en de infra tussen de lader en je netaansluiting (zekering/kabel) ?
Boekhouder denkt aan 10 jaat, vind ik wat lang. Voor de lader althans. Dat is techniek in ontwikkeling en veroudert snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Marcva schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:42:
Fiscale vraag aan de ondernemers onder ons: over welke termijn schrijf je een laadpaal af? En maak je dan nog onderscheid in de lader en de infra tussen de lader en je netaansluiting (zekering/kabel) ?
Boekhouder denkt aan 10 jaat, vind ik wat lang. Voor de lader althans. Dat is techniek in ontwikkeling en veroudert snel.
Ik heb dat lekker naar de accountant gestuurd en weet niet voor welke afschrijftermijn gekozen wordt. Met een bedrag als dit vind ik het ook geen issue als het gewoon in het lopende boekjaar volledig afgeschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vermoed dat het antwoord 4 jaar zal zijn, dat is de afschrijvingstermijn voor laadpalen die bij zakelijke rijders worden neergezet. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:40
Ik heb eigenlijk van alles gelezen, maar ik zou toch wel wat hulp kunnen gebruiken in mijn keuzes. Over 2 weken wordt mijn Kuga Hybrid geleverd en die kan met 7kW laden.

Nu dacht ik dit vrij eenvoudig te kunnen regelen door een EVHUB011 te bestellen (link) en deze aan te sluiten op een krachtgroep die ik over heb in mijn stoppenkast (3x25A). Ik wil gewoon een vast laadpunt op mijn oprit, met een vaste kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q0NMz_RsP2uqL7zxAI_qkL7bbyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHGminO8TEgKXjflg0HW73Mb.jpg?f=fotoalbum_large

Echter nu lees ik in de TS je een type B aardlekschakelaar moet hebben in het geval dat je laadpunt die beveiliging niet heeft. Hoe kom ik er achter of het laadpunt dit heeft en ik gok dat mijn aardlekschakelaar het type A (L 16 A staat er ;) ) is.
DC Lekstromen
Een vast laadpunt moet altijd een beveiliging hebben tegen wisselstroomfouten én tegen gelijkstroomfouten die vanaf de auto naar je huis kunnen lopen (en dat wil je echt niet). Dat kan met een aardlekschakelaar type B; dat is wat anders dan een zekeringautomaat met B-karakteristiek! Maar er zijn ook laadpalen die de gelijkstroombeveiliging ingebouwd hebben, zodat er in de meterkast een 'gewone' aardlekschakelaar (=type A) gebruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 18:47
@sorted.bits hij heeft wel 2 fase lader aan boord? Die site van Ford is zo mega waardeloos dat ik het niet kan vinden. Ook de EV hub datasheet is waardeloos imho. Man man hoe moeilijk kan het zijn in 2021. Aangezien het er niet in staat zal hij geen Type B hebben. Zou dan naar een andere voordelige laadpaal kijken met DC standaard.

Daarnaast dus even check of de Kuga wel met 2x16 kan laden.

Ook denk ik dat die krachtgroep alleen een automaat is, en geen aardlekautomaat?

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 01-10-2021 10:12 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

sorted.bits schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:55:
Ik heb eigenlijk van alles gelezen, maar ik zou toch wel wat hulp kunnen gebruiken in mijn keuzes. Over 2 weken wordt mijn Kuga Hybrid geleverd en die kan met 7kW laden.

Nu dacht ik dit vrij eenvoudig te kunnen regelen door een EVHUB011 te bestellen (link) en deze aan te sluiten op een krachtgroep die ik over heb in mijn stoppenkast (3x25A). Ik wil gewoon een vast laadpunt op mijn oprit, met een vaste kabel.

[Afbeelding]

Echter nu lees ik in de TS je een type B aardlekschakelaar moet hebben in het geval dat je laadpunt die beveiliging niet heeft. Hoe kom ik er achter of het laadpunt dit heeft en ik gok dat mijn aardlekschakelaar het type A (L 16 A staat er ;) ) is.

[...]
Ik denk ook dat de EVHub geen Type B aardlek heeft.
De Tesla Wall Connector is een voordelige "domme" laadpaal en heeft vanaf Gen3 ingebouwde 6mA DC lekstroombeveiliging (zodat je geen type B aardlekschakelaar in je meterkast nodig hebt). Je vindt ze ook wel op MP.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUFf5jrMcRwNrK3Ougq75FyDTuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/03MXhTTTNsTm3XKEyM82THYb.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Inspired schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:03:
@sorted.bits hij heeft wel 2 fase lader aan boord? Die site van Ford is zo mega waardeloos dat ik het niet kan vinden. Ook de EV hub datasheet is waardeloos imho. Man man hoe moeilijk kan het zijn in 2021. Aangezien het er niet in staat zal hij geen Type B hebben. Zou dan naar een andere voordelige laadpaal kijken met DC standaard.

Daarnaast dus even check of de Kuga wel met 2x16 kan laden.
Oh man, misschien begrijp ik het wel verkeerd. Maar wanneer ik een charger installeer van 11kW, kan ik dan niet een auto opladen die bijvoorbeeld maar maximaal met 7.3kW laadt?

Mij leek het handig om voor de maximale aansluiting (op mijn huidige aansluiting) te gaan zodat in de toekomst er ook een zwaardere auto aan kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
sorted.bits schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Oh man, misschien begrijp ik het wel verkeerd. Maar wanneer ik een charger installeer van 11kW, kan ik dan niet een auto opladen die bijvoorbeeld maar maximaal met 7.3kW laadt?

Mij leek het handig om voor de maximale aansluiting (op mijn huidige aansluiting) te gaan zodat in de toekomst er ook een zwaardere auto aan kan hangen.
Niet als de auto maar op 1 fase met 32A kan laden om zo tot 7kW te komen. Je kunt in dat geval maar tot max 1x25A gaan. Wat niet aan te raden is zonder load balancing omdat je dan op die fase geen ruimte meer hebt voor andere verbruikers. Ik zou dus eerst even aan Ford vragen of hij een 1 fase of 2 fase lader heeft. En dan hopen dat je iemand spreekt met enige kennis..

Overigens denk ik dat de Kuga niet eens met 7kW kan laden. Die indruk wekken ze wel, maar ze geven aan dat het laden met een wallbox 3 - 3,5 uur zal kosten. Ik ga even uit van een netto capaciteit (ook nergens te vinden |:( ) van ~13kWh. 13/3.7=3,5 uur.

Volgens deze site zou het 12kWh netto zijn en inderdaad 1x16A max. (Dus geen 7kW maar 3,7kW) Dan kom je dus ook op 3 - 3,5 uur laden uit.

Zou lekker een goedkope 11kW paal pakken met DC en eventueel de automaat vervangen door een alamat type A. Kan een Tesla Wallcharger zijn of Heidelberg etc.

[ Voor 26% gewijzigd door Inspired op 01-10-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Inspired schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:16:
[...]

Niet als de auto maar op 1 fase met 32A kan laden om zo tot 7kW te komen. Je kunt in dat geval maar tot max 1x25A gaan. Wat niet aan te raden is zonder load balancing omdat je dan op die fase geen ruimte meer hebt voor andere verbruikers. Ik zou dus eerst even aan Ford vragen of hij een 1 fase of 2 fase lader heeft. En dan hopen dat je iemand spreekt met enige kennis..
Nou, daar heb ik dus gisteren de dealer al voor gebeld, maar mij werd verteld 'dat ik mijn auto ook kon opladen hoor, zelfs met een gewone stekker!'. Oftewel: elke technische kennis ontbrak bij deze persoon.

De site van Ford is niet veel duidelijker, ik heb werkelijk geen idee hoe ik deze informatie kan uitvinden.

Maar wanneer dit een ding is, hoe weet ik dan van te voren als ik ergens kom of ik mijn auto aan een lader kan gooien die daar hangt. Ik (naief, merk ik) dat de auto gewoon onderhandelde met het laadpunt en de juiste toevoer zou krijgen, onafhankelijk van of het 1 of 3 fasen nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
sorted.bits schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Nou, daar heb ik dus gisteren de dealer al voor gebeld, maar mij werd verteld 'dat ik mijn auto ook kon opladen hoor, zelfs met een gewone stekker!'. Oftewel: elke technische kennis ontbrak bij deze persoon.

De site van Ford is niet veel duidelijker, ik heb werkelijk geen idee hoe ik deze informatie kan uitvinden.

Maar wanneer dit een ding is, hoe weet ik dan van te voren als ik ergens kom of ik mijn auto aan een lader kan gooien die daar hangt. Ik (naief, merk ik) dat de auto gewoon onderhandelde met het laadpunt en de juiste toevoer zou krijgen, onafhankelijk van of het 1 of 3 fasen nodig heeft.
Nou ja, met een gewone stekker kan het waarschijnlijk ook. Je zult een lader erbij krijgen met een normale stekker. Dan zal het opladen nog wat langer duren. Zie mijn edit. Ik ben redelijk zeker van max 1x16A laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
Inspired schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:25:
[...]

Nou ja, met een gewone stekker kan het waarschijnlijk ook. Je zult een lader erbij krijgen met een normale stekker. Dan zal het opladen nog wat langer duren. Zie mijn edit. Ik ben redelijk zeker van max 1x16A laden.
Ok duidelijk. Maar iets als een 'overkill' lader ophangen is dus niet een ding? Door een 3 fase 11kW lader op te hangen, snap ik dat je een auto die dit niet ondersteund, niet sneller oplaadt, maar hij schakelt de lader niet gewoon terug naar 7 of 3kW ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
sorted.bits schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:29:
[...]

Ok duidelijk. Maar iets als een 'overkill' lader ophangen is dus niet een ding? Door een 3 fase 11kW lader op te hangen, snap ik dat je een auto die dit niet ondersteund, niet sneller oplaadt, maar hij schakelt de lader niet gewoon terug naar 7 of 3kW ?
Klopt. Op een 3 fase 11kW paal, of zelfs 22kW paal, zal de auto gewoon met 1x16A == ~3.6kW laden. Dat kan gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@sorted.bits Alles wat ik kan vinden zegt dat de Ford Kuga een 1-fase lader van maximaal 16A heeft. En sowieso heeft die auto een dermate kleine accu (14,4 kWh) dat meer eigenlijk ook zinloos is.

Dus mijn advies in dit geval, vergeet de laadpaal. Leg voor nu gewoon een degelijk stopcontact aan en laadt de Kuga op met de bijgeleverde 230V kabel. Een laadpaal voegt namelijk niets toe in dit geval. Desnoods trek je wel al een 3-fase geschikte kabel naar buiten (5 x 4mm2 of 5 x 6mm2) zodat je die kan laten liggen als je later wel een auto koopt waarvoor een laadpaal iets toevoegt.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 01-10-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ik222 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:31:
@sorted.bits Alles wat ik kan vinden zegt dat de Ford Kuga een 1-fase lader van maximaal 16A heeft. En sowieso heeft die auto een dermate kleine accu (14,4 kWh) dat meer eigenlijk ook zinloos is.

Dus mijn advies in dit geval, vergeet de laadpaal. Leg voor nu gewoon een degelijk stopcontact aan en laadt de Kuga op met de bijgeleverde 230V kabel. Een laadpaal voegt namelijk niets toe in dit geval. Desnoods trek je wel al een 3-fase geschikte kabel naar buiten (5 x 4mm2 of 5 x 6mm2) zodat je die kan laten liggen als je later wel een auto koopt waarvoor een laadpaal iets toevoegt.
Is wel wat afhankelijk van de situatie, 24/7 een granny buiten laten liggen in weer & wind als je bijvoorbeeld geen carport hebt zou ik niet snel doen. (Of dan steeds op moeten ruimen.) Voor het gemak zou ik lekker meteen een 11kW paaltje plaatsen. Maar goed, dat is een kwestie van heb je het er voor over.

Met een 12kWh accu zal je ook veel vaker gaan laden dan een BEV met 50+kWh. De 500 EUR extra investering zou mij het wel waard zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 01-10-2021 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
Inspired schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:31:
[...]

Klopt. Op een 3 fase 11kW paal, of zelfs 22kW paal, zal de auto gewoon met 1x16A == ~3.6kW laden. Dat kan gewoon.
Ok, dit is denk ik het antwoord wat ik zocht. Wat ook al gezegd werd is dat je ook gewoon de 'gewone stekker' kan gebruiken, dat snap ik, maar ik wil dit graag netjes oplossen en op zo'n manier dat ik dit ook echt doe.

Ik was dus van plan om OF mijn krachtstroomschakelaar te laten vervangen door een B editie en dan een gewone 11kW lader op te hangen OF dus een laadpunt te pakken wat dus de DC beveiliging heeft. Dit heeft ook een beetje met kosten te maken natuurlijk.
ik222 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:31:

Mmm, ik begreep dat de normale 230V kabel er iets van 7 uur over doet, terwijl de laadpaal het in 4 uur doet. Dus misschien is dat een voordeel wat ik wil.
Inspired schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Is wel wat afhankelijk van de situatie, 24/7 een granny buiten laten liggen in weer & wind als je bijvoorbeeld geen carport hebt zou ik niet snel doen. (Of dan steeds op moeten ruimen.) Voor het gemak zou ik lekker meteen een 11kW paaltje plaatsen. Maar goed, dat is een kwestie van heb je het er voor over.

Met een 12kWh accu zal je ook veel vaker gaan laden dan een BEV met 50+kWh. De 500 EUR extra investering zou mij het wel waard zijn.
Nou ja, geen carport inderdaad, wel gewoon een grote oprit waar ik de lader netjes aan de muur kan hangen. Die 500 euro is het mij wel waard om het netjes op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

sorted.bits schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:41:
[...]

Ik was dus van plan om OF mijn krachtstroomschakelaar te laten vervangen door een B editie en dan een gewone 11kW lader op te hangen OF dus een laadpunt te pakken wat dus de DC beveiliging heeft. Dit heeft ook een beetje met kosten te maken natuurlijk.

[...]
Je moet dat sowieso even (laten) controleren. Je hebt er nu een 3-fase 16A zekering automaat zitten en ergens anders zit daar waarschijnlijk een 30mA aardlek voor (Type A). Dit is sowieso nodig en verplicht.
Voor een laadpaal moet er nu ook nog een 6mA DC lekstroombeveiliging op (=Type B aardlekschakelaar) als je laadpaal dat niet intern heeft. Deze bestaan niet in combinatie met een aardlekautomaat (zekering plus 30mA Type A aardlek) en is dus "los".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
DonJuape schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:49:
[...]

Je moet dat sowieso even (laten) controleren. Je hebt er nu een 3-fase 16A zekering automaat zitten en ergens anders zit daar waarschijnlijk een 30mA aardlek voor (Type A). Dit is sowieso nodig en verplicht.
Voor een laadpaal moet er nu ook nog een 6mA DC lekstroombeveiliging op (=Type B aardlekschakelaar) als je laadpaal dat niet intern heeft. Deze bestaan niet in combinatie met een aardlekautomaat (zekering plus 30mA Type A aardlek) en is dus "los".
Helemaal duidelijk. Ik heb de vraag even gelegd mijn vaste electricien, wat de kosten voor het vervangen van de schakelaar zijn.

Anders moet ik over naar een iets duurder laadpunt, zoals bijvoorbeeld dit: https://evme.nl/collectio...x-11-kw-app-3-fase-type-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-10 07:17
Hebt iemand ervaring / tip voor MID gecertificeerde kWh meter die tussen stopcontact en verbruiker (granny charger) kan plaatsen ?

Dus niet in de meterkast maar echt tussen product en bij voorkeur diverse stopcontacten maar 1 vast stopcontact zou ook kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Marcva schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:42:
Zelfde termijn als de auto; 5 jaar (met restwaarde 10%)
Zit bij mij in één totaalbedrag van investering in auto + laadpaal (incl. installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
eltron schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:59:
[...]

Zelfde termijn als de auto; 5 jaar (met restwaarde 10%)
Zit bij mij in één totaalbedrag van investering in auto + laadpaal (incl. installatie).
@Marcva Bovenstaand is de juiste methode.

Afschrijving is maximaal 20%, dus minimaal 5 jaar.

(Eventuele VAMIL even buiten beschouwing gelaten.)

10 jaar mag dus wel, maar is een veel te lange tijd naar mijn mening, dit soort dingen moet gewoon in 5 jaar afgeschreven zijn.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• continue12345
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-10 23:28
We gaan een eniro aanschaffen is een Alfen single s dan voldoende als laad paal we rijden slechts 20 km per dag gemiddeld. Of is een andere laadpaal aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:26
continue12345 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:22:
We gaan een eniro aanschaffen is een Alfen single s dan voldoende als laad paal we rijden slechts 20 km per dag gemiddeld. Of is een andere laadpaal aan te raden?
Dat ligt natuurlijk aan jouw eisen,wensen en budget. Die je helaas niet geeft.

Deze vraag valt in de categorie “welke auto moet ik aanschaffen”… disclaimer 1tje met 4 wielen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
continue12345 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:22:
Granny is dan ruim voldoende, je hebt geen laadpaal nodig (gemiddeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• continue12345
internet4me schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:00:
[...]

Dat ligt natuurlijk aan jouw eisen,wensen en budget. Die je helaas niet geeft.

Deze vraag valt in de categorie “welke auto moet ik aanschaffen”… disclaimer 1tje met 4 wielen. :)
Budget is zeg maar 1000 euro het is een eigen auto dus hoeven niets te declareren feitelijk een recht toe recht aan oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:57
daemonix schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:17:
Ik vermoed dat het antwoord 4 jaar zal zijn, dat is de afschrijvingstermijn voor laadpalen die bij zakelijke rijders worden neergezet. ;)
Investeringen van enige omvang verplicht in minimaal vijf jaar afschrijven!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:48
sorted.bits schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:41:
[...]

Ok, dit is denk ik het antwoord wat ik zocht. Wat ook al gezegd werd is dat je ook gewoon de 'gewone stekker' kan gebruiken, dat snap ik, maar ik wil dit graag netjes oplossen en op zo'n manier dat ik dit ook echt doe.

[...]

Mmm, ik begreep dat de normale 230V kabel er iets van 7 uur over doet, terwijl de laadpaal het in 4 uur doet. Dus misschien is dat een voordeel wat ik wil.

[...]

Nou ja, geen carport inderdaad, wel gewoon een grote oprit waar ik de lader netjes aan de muur kan hangen. Die 500 euro is het mij wel waard om het netjes op te lossen.
De granny laadt niet met 16A maar 10A uit mijn hoofd. Dus vandaar langere tijd.

Ik rijd ook een Kuga phev, als mijn werkgever mijn kWh zou vergoeden, zou ik ook een laadpaal zetten op eigen kosten, via Marktplaats of een betaalbare nieuwe 3F, of in eerste instantie alleen een WCD gezien hij altijd wel een nacht voor de deur staat. Maar omdat ik een tweede auto full electric wil kopen, zou ik toch die laadpaal gewoon doen. Toekomst bestendig.

Wordt niet gedaan, dus ik rijd heel beperkt elektrisch. Vermoedelijk 25/33k km.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 12:07
Sinds afgelopen vrijdag kwam mijn Alfen lader (connected met de backoffice van vandebron) in een bootloop waarschijnlijk heeft hij iets van een foute config binnen gekregen en dan gaan ze vaak meteen in een bootloop. Zelfs als je iets simpels als de back office url fout zet kan dit gebeuren.

Nu heb ik het ding weer aan de praat gekregen naar een factory reset maar hij lijkt ook de back office url van vandebron nu kwijt te zijn wie kan in Service Installer deze url achter halen dan wel weet de url.

Het gaat om deze setting. icuconnect geeft een 401 en ik denk dus dat het een andere backoffice url moet zijn. Echter als ik de template van vandebron gebruik in de settings dan krijg ik weer een bootloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_EEHtPy3nIAnDcoMH8HCrVtjcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXrVrcRTlhvyajdkBCPVl1Zq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:50
Voor de mensen die thuis een laadpaal hebben en slim willen laden:

Met EV.Energy (app in in beide stores te vinden) kan je smart-chargen. Men is bezig solar chargen mogelijk te maken. Hierdoor kan de auto met het teveel aan opgewekte stroom van de aanwezige zonnepanelen geladen worden zonder dat je tijdens normaal (of piek) tarief de auto laden zal. De software past het laadvermogen (indien gewenst) van de laadpaal aan naar dat wat van de zonnepanelen komt. (Nog in Bèta fase) Enkele laadpalen hebben ze als smart gemaakt. Hierdoor stopt en start de laadpaal automatisch met laden als er een te grote fluctuatie in het stroomnet aanwezig is. In de app kan je aangeven of je slim wil laden, of normaal wil laden. Nog niet alle laadpalen worden ondersteunt, maar door je aan te melden kunnen de software ontwikkelaars waarschijnlijk ook jou laadpaal slimmer maken.
Ik heb een Alfen laadpaal, deze laadpaal is inmiddels een stuk slimmer geworden. Voor het smart-chargen ontvang je credits.

Door contact op te nemen met EV.Energy kan je de door hun aangeleverde informatie in je laadpaal invoeren. Zij worden dan de back-office voor de laadpaal. Deze service is gratis. Zij kunnen eventuele storingen in de laadpaal op afstand verhelpen.

Ik heb geen persoonlijk voordeel van deze tip.

Ik kan je eventueel wel direct aan credits helpen. Mocht je interesse hebben, dan kan ik je een code geven waarmee je de eerste 25 credits verkrijgen kan.

[ Voor 6% gewijzigd door BenSKIP op 02-10-2021 21:53 . Reden: INVOEREN LINK ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
Retonator schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:26:
Sinds afgelopen vrijdag kwam mijn Alfen lader (connected met de backoffice van vandebron) in een bootloop waarschijnlijk heeft hij iets van een foute config binnen gekregen en dan gaan ze vaak meteen in een bootloop. Zelfs als je iets simpels als de back office url fout zet kan dit gebeuren.

Nu heb ik het ding weer aan de praat gekregen naar een factory reset maar hij lijkt ook de back office url van vandebron nu kwijt te zijn wie kan in Service Installer deze url achter halen dan wel weet de url.

Het gaat om deze setting. icuconnect geeft een 401 en ik denk dus dat het een andere backoffice url moet zijn. Echter als ik de template van vandebron gebruik in de settings dan krijg ik weer een bootloop.

[Afbeelding]
Kun je onder de general options niet gewoon de backoffice preset van vandebron selecteren? dacht dat hij dan de url ook goedzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-10 14:06
Dag mensen! Vrouwtje heeft een Peugeot 3008 Hybride gekocht, nu ben ik aan het kijken voor een lader aan te schaffen maar merk dat er toch een flink aanbod is. Is er ergens een website of tabel die de laders hun specs en features oplijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchNemeziz
JVDE schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:33:
Dag mensen! Vrouwtje heeft een Peugeot 3008 Hybride gekocht, nu ben ik aan het kijken voor een lader aan te schaffen maar merk dat er toch een flink aanbod is. Is er ergens een website of tabel die de laders hun specs en features oplijst?
Voor een normale lader (via het stopcontact) kun je gewoon bij Peugeot terecht. Die zijn vaak rond de 200 euro en laden dus erg traag (afhankelijk van de accu, maar meestal 3,7 kWh). Verder is een wallbox natuurlijk wat beter en laadt veel sneller, maar voor jouw hybride denk ik wat overkill. Die gebruikt namelijk ook benzine om de accu op te laden als achtervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@ArchNemeziz @JVDE een lader met een schuko stekker (Voor normaal stopcontact is meestal niet meer dan 10 Ampere. Dat is ook ~ de grens voor de aansluitwaarde voor apparaten op een schuko. Vooral omdat je enkele uren continu deze belasting hebt.

Bij een beetje gammele aansluiting van het stopcontact kan je al oververhitting krijgen. Daarom hebben veel van deze "granny chargers" een temperatuursensor in de schuko stekker, waarmee wordt teruggeregeld bij oververhitting.

Overigens laad je dan ca. 2-2.2 kWh (na laadverlies) per uur op. Is meestal wel genoeg, alleen bij veel ritten met korte pauzes thuis heeft een laadpaal eventueel zin.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:07
Volgens mij is de standaard Peugeot lader zelfs maar 8A. Dat scheelt dus wel flink.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retonator
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08 12:07
Niltag schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Kun je onder de general options niet gewoon de backoffice preset van vandebron selecteren? dacht dat hij dan de url ook goedzet.
Thanks maar helaas, ik had dat al geprobeerd vandebron -icuconnect als ook vandebron proxy leiden tot een hele snelle bootloop. Zo snel zelfs dat ik het internet uit mijn router moet halen om nog te kunnen connecten met de paal, waarschijnlijk een crash in de connectie maar een wat zachtere fout als dns niet geresolved kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
JVDE schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:33:
https://laadpaaltop10.nl
Maar voor Hybride volstaat een normaal stopcontact met granny meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Even mee gespeeld. Lijkt een volledige site. Wel ook 22kW aanvinken ook al is 11kW genoeg, anders vindt hij geen paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:47:
[...]

Even mee gespeeld. Lijkt een volledige site. Wel ook 22kW aanvinken ook al is 11kW genoeg, anders vindt hij geen paal.
Volledige site? Verre van. Als ik een basic paal wil komt hij met een Alfen van 1000 EUR. Zijn toch echt goedkopere opties. Het is dan ook gewoon een site van een bedrijf die Alfen paaltjes verkoopt. Even goed om in het achterhoofd te houden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

Volledige site? Verre van. Als ik een basic paal wil komt hij met een Alfen van 1000 EUR. Zijn toch echt goedkopere opties. Het is dan ook gewoon een site van een bedrijf die Alfen paaltjes verkoopt. Even goed om in het achterhoofd te houden denk ik.
Viel me al wel op dat er geen Tesla Wall Connector bij staat. Is vaak een heel voordelige optie voor een domme laadpaal.
En MP is ook een optie. Bij de Tesla Wall Connector dan wel zorgen dat je de Gen3 hebt anders moet je nog een Type B aardlek (6mA DC lekstroombeveiliging) in je meterkast bouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 04-10-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Viel me al wel op dat er geen Tesla Wall Connector bij staat. Is vaak een heel voordelige optie voor een domme laadpaal.
Ja, ze willen doen voorkomen dat het een objectieve site is maar gewoon allemaal sponsor werk.
LaadpaalTop10 is een onafhankelijk vergelijkingsplatform, waarbij je eenvoudig de beste laadpaal voor jouw situatie kunt vinden met daarbij een kwaliteitsleverancier.
Sure. Partners kunnen alleen iets aanbieden als ze betalen. Heel onafhankelijk idd.

[ Voor 28% gewijzigd door Inspired op 04-10-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Je kunt die alleen kopen als je een Tesla hebt (of iemand kent die een Tesla heeft en die voor je bestelt). ;)

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 04-10-2021 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Je kunt die alleen kopen als je een Tesla hebt (of iemand kent die een Tesla heeft en die voor je bestelt). ;)
Onzin. Je kunt gewoon als gast bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:14:
[...]

Onzin. Je kunt gewoon als gast bestellen.
Dan is het nu de beste koop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 09:27:
[...]

Dan is het nu de beste koop. :)
Zijn wel meer toch? Heidelberg is nog voordeliger dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:14

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Stomme vraag misschien maar ik heb recent voor 2 medewerkers elektrische auto’s gekocht (ID4 en Enyaq). Een van de 2 komt al snel (auto was al onderweg toen we hem kochten). Op de zaak hebben we een aantal laadpalen (EVbox) die openbaar staan (waar je een abonnement voor betaal om dit mogelijk te maken).

Nu moeten de medewerkers thuis natuurlijk ook een laadpaal hebben. Plaatje je een laadpaal waarmee alleen de medewerker zijn eigen auto kan opladen (laadpas gekoppeld aan die betreffende paal met meting), zet je zoiets openbaar? Hoe doe je zoiets slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• continue12345
Als je rond de 20 km rijdt is opladen via een normaal stopcontact (wel op aparte groep) wel of niet aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Tortelli Dat ligt misschien ook aan de werknemer? Als die graag zijn familie/vrienden wil laten laden (niet op jouw kosten natuurlijk) waarom zou dat dan niet mogen? Hoe je het moet of kan instellen verschilt per backend meen ik. Wat je waarschijnlijk juist niet wil is "openbaar" omdat de laadpaal dan in allerlei apps verschijnt. De meeste mensen zullen dan niet op die inrit gaan laden, maar het is wel rete-irritant als je denkt dat er een laadpaal vlak bij je tante is maar het blijkt een prive-laadpaal te zijn die openbaar staat.

@continue12345 Dat kan makkelijk; ik laad 90 km op een een stopcontact op mijn werk. Het grootste nadeel is dat ik steeds de granny charger in en uit de auto moet halen, maar met een laadpaal zonder vaste stekker zou ik dat ook moeten doen met de laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@continue12345 20 km is met een granny charger binnen twee uur te laden. Afhankelijk van het verbruik 3-4 kW is zelfs met 10 A binnen twee uur geladen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Inspired schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:52:
[...]

Hey wat leuk, je hebt ons laatste project ontdekt. We verkopen zelf geen laadpalen, we laten alleen producten zien die in de markt verkrijgbaar zijn om zelf te vergelijken. En we zijn pas net begonnen, de sortering staat dus nog op alfabetisch. Vandaar dat je Alfen als eerste hebt gezien. In volgende updates gaan we ook sorterings-opties aanbrengen zodat je dit zelf kan doen.

Er staan nog geen Tesla Wall Chargers op omdat deze niet worden aangeboden door de partijen die zich bij ons gemeld hebben met hun productaanbod. Daar hebben we zelf geen invloed op. Iedereen mag bij ons producten in de etalage zetten, mits ze kwaliteit leveren en geen prutswerk zoals te dunne kabels, el cheapo aardlekschakelaars of kabels ondiep in de grond.

Bedankt voor alle feedback, wordt gewaardeerd.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Hachy schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:34:
[...]

Hey wat leuk, je hebt ons laatste project ontdekt. We verkopen zelf geen laadpalen, we laten alleen producten zien die in de markt verkrijgbaar zijn om zelf te vergelijken. En we zijn pas net begonnen, de sortering staat dus nog op alfabetisch. Vandaar dat je Alfen als eerste hebt gezien. In volgende updates gaan we ook sorterings-opties aanbrengen zodat je dit zelf kan doen.

Er staan nog geen Tesla Wall Chargers op omdat deze niet worden aangeboden door de partijen die zich bij ons gemeld hebben met hun productaanbod. Daar hebben we zelf geen invloed op. Iedereen mag bij ons producten in de etalage zetten, mits ze kwaliteit leveren en geen prutswerk zoals te dunne kabels, el cheapo aardlekschakelaars of kabels ondiep in de grond.

Bedankt voor alle feedback, wordt gewaardeerd.
Je zou de Tesla Wall Connector (Gen3) er misschien met een disclaimer "Alleen verkrijgbaar via de Tesla webshop" o.i.d. bij kunnen zetten?
Een interessant selectiecriterium om toe te voegen zou m.i. verder nog zijn: "in de laapaal ingebouwde 6mA DC lekstroombeveiliging". Is deze niet ingebouwd dan moet er een Type B aardlekschakelaar in de meterkast geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Je zou de Tesla Wall Connector (Gen3) er misschien met een disclaimer "Alleen verkrijgbaar via de Tesla webshop" o.i.d. bij kunnen zetten?
Een interessant selectiecriterium om toe te voegen zou m.i. verder nog zijn: "in de laapaal ingebouwde 6mA DC lekstroombeveiliging". Is deze niet ingebouwd dan moet er een Type B aardlekschakelaar in de meterkast geplaatst worden.
Maar daar is geen geld mee te verdienen. :) Het is geen objectieve verzameling van laadpalen. Gewoon een platform waarop leveranciers zich aan kunnen melden tegen een vergoeding van xx EUR per bestelling. De naam doet (imho) iets anders vermoeden. Ze gaan die Tesla juist niet vermelden omdat ze dan de vergoeding mislopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 04-10-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Dank voor de suggestie.

Vooralsnog kunnen we alleen laadpalen weergeven die inclusief installatie door een partner geleverd kunnen worden. Zodra we de site zover hebben dat we ook laadpalen met eigen installatie kunnen showen dan hoort de TWC hier natuurlijk een mooi plekje te hebben, ik ga eens kijken wat daar mogelijk is.

Het filter DC lekbeveiliging heb ik weer aangezet, deze was op magische wijze uitgeschakeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Hachy schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:49:
Dank voor de suggestie.

Vooralsnog kunnen we alleen laadpalen weergeven die inclusief installatie door een partner geleverd kunnen worden.
Kunnen of kiezen jullie daarvoor?
Het is wel wat opmerkelijk dat je daarvoor kiest toch? Enkel de echt grote partijen bieden het compleet aan met één prijs in heel Nederland. Webshops/losse installateur kunnen geen one price fits all geven en vallen dus af. Daarbij is de prijs van de installatie ook heel erg afhankelijk van de situatie bij de klant. Is er dan één prijs te geven die voor iedereen geldt?

Het initiatief snap ik, maar de keuze voor enkel laadpalen die inclusief installatie geleverd wordt vind ik best bijzonder en behoorlijk ver afstaan van een reëel 'top10' aanbod.
Waarom zou je dus niet ook alle losse laadpalen excl. installatie weergeven waar een lokale installateur gevonden kan worden. Dan kan je tenminste alle laadpalen opnemen en verschillen tonen waaruit een 'top 10' zou kunnen komen die enigszins objectief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Daar hebben we voor gekozen inderdaad om mee te beginnen. Dus de optie zonder installatie zit er technisch nog niet in.

Kleine shops en installateurs kunnen bij ons ook gewoon terecht. We vragen aan iedereen een prijs voor een vaste set installatiewerkzaamheden om ook appels met appels te kunnen vergelijken. Dit heeft als voordeel dat een bol.com geen schaalvoordeel heeft ten opzichte van de elektricien op de hoek.

Er liggen nog tientallen functies waar we verder mee willen, aanbod zonder installatie is daar zeker eentje van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 18:56

Arfman

Drome!

Maar een installatie is toch enorm maatwerk? Bij mij moest bijvoorbeeld een stuk oprit eruit, dus meteen +200 arbeidsloon erbij.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:52
Ik zoek een laadpaal die plug & charge in samenwerking met automatische verrekening ondersteund. De Blue Current hidden en Move:U ondersteunen dat volgens mij.

Ondersteund de EV-box homeline dit bijvoorbeeld ook? Of een andere paal met e-flux backoffice?

Ik ben namelijk wel gecharmeerd van de Blue Current Hidden oplossing. Alleen vind ik het jammer dat je bij hun perse een abonnement van 4 euro per maand moet, ook als je alleen zelf prive laadt. De komende jaren ga ik echter zakelijk laden waarbij ik de stroomkosten via hun backoffice wil verrekenen.

Als dit echter ook met een e-flux laadpaal kan, wil ik deze ook wel verdekt opstellen, zodat ik alleen bij thuiskomst de laadkabel hoef in te pluggen.

[ Voor 47% gewijzigd door Opperhoof op 04-10-2021 17:43 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen