Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.937 views

• Taycann
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Noxa schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:48:
[...]

Mag ik als eenmanszaak de stroom die ik privé betaal doorberekenen aan de zaak met een hoger tarief dan ik er privé voor betaal?

Ik betaal privé bijvoorbeeld €0,25/kWh, maar onttrek €0,35 uit de onderneming per kWh.

Ik zie dat gebeuren in mijn omgeving maar dat riekt mij naar fraude.
Dat is wel een heel groot woord hoor.

Je hebt mensen die (met een kantoor aan huis) parkeerplaatsen van privé aan de onderneming verhuren, of kantoorruimte van privé naar de onderneming. Dat mag strikt genomen.

Het is geknutseld, maar zo is dat ook met de voordelen die Nederland voor multinationals invoert zonder enige medezeggenschap van de gewone mens.

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
A3-D schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:52:
[...]

Dank voor deze post, ik zie nu voor het eerst dat ik deze schijnbaar nieuwe functie ook heb. Hang nu met support aan de telefoon omdat er wordt aangegeven dat ik de omvormer op exportmodus moet zetten om deze functie te kunnen gebruiken. Support geeft echter aan dat ik die melding kan negeren en één van de twee opties kan selecteren. Daarna zou het gewoon moeten werken zonder problemen.

Hoe is jouw persoonlijke ervaring hiermee?

PS: ik heb de Pulsar Plus met PowerBoost en uiteraard zonnepanelen ;)
Die export modus heb ik niet kunnen vinden.Het activeren van één van beide opties was in mijn geval genoeg, het werkte direct. Edit: die export modus heeft er mee te maken of terug geleverd wordt door de omvormer van de zonnepanelen, dat doen ze allemaal lijkt mij…

[ Voor 8% gewijzigd door Alfred66 op 23-09-2021 09:49 ]

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:31:
Nee mag niet. In de Elektriciteitswet staat dat de verkoop van stroom door particulieren verboden is.
Volgens mij niet, in welk artikel heb je dat gevonden? Het is natuurlijk wel mogelijk dat je dan onder het begrip "handelaar" valt zoals omschreven in artikel 1, lid 1 onderdeel h. Daar zitten dan wel verplichtingen bij, die ongetwijfeld door de meeste mensen die een laadpaal hebben hangen niet worden opgevolgd.

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
JanHenk schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:01:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe de Pulsar Plus omgaat met de "inschakelstroom"; gaat ie op 1-fase laden, dus 1,4 kW netto teruglevering, of doet ie het alleen op 3-fase en schakelt dus pas in bij 4,2 kW?

Hoor graag de ervaringen daarmee.

(Wel een Pulsar Plus en 23 zonnepanelen hier, maar geen PowerBoost).
Dat is een goede vraag! Mijn wallbox hangt op 1 fase (max 7,4kw gaat prima) en 18 zonnepanelen die max 3,6 kw kunnen leveren en schakelt rond 1,4kw in. Hoe dit met drie fases werkt zal iemand anders moeten uitproberen, ben wel benieuwd eigenlijk…

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Alfred66 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:46:
[...]

Dat is een goede vraag! Mijn wallbox hangt op 1 fase (max 7,4kw gaat prima) en 18 zonnepanelen die max 3,6 kw kunnen leveren en schakelt rond 1,4kw in. Hoe dit met drie fases werkt zal iemand anders moeten uitproberen, ben wel benieuwd eigenlijk…
The Hog heeft dat heel duidelijk uitgelegd (geldt voor de Zappi, weet niet of het ook voor andere load balancing systemen geldt):
thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:07:
[...]

Nee dit begrijp je verkeerd.
De zappi kan gewoon 2 van de 3 fases uitschakelen zodat de auto denkt dat hij op een 1-fase lader is aangesloten. En dat je dus dan maar 1.4kW aan productie uit je zonnepanelen nodig hebt om het laden te starten (want op 3-fase heb je 3x die hoeveelheid nodig).

Die 3 fase zonnepanelen omvormer (die bijv. 3x 1.4kW aan vermogen produceert) stuurt gewoon die andere twee fases naar het net. Maar omdat de zappi dat wel ziet als productie (die telt gewoon alle fases op) komt een zelfde hoeveelheid aan vermogen terug uit de ene fase waar de auto op aan het laden is terug (afname). Eco+ in de zappi betekend gewoon zorg er voor dat alle fases opgeteld 0 kW aan vermogen verbruiken/produceren.

Dus de zappi combineert niks. Maar je auto laadt dan wel op 3x 1.4kW snelheid (1x 1.4kW echte zonnestroom, 2x 1.4kW grijs uit het net).

edit: een plaatje maakt het misschien duidelijker

[Afbeelding]

edit2: en dit plaatje kan je dus ook lezen als 3*0,5kW opwek waarbij de zappi dan prima 1.5kW (minimaal 1.4kW) naar de auto kan sturen

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Alfred66 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik zou haast een Power Boost aanschaffen en installeren om het te proberen... :P

@DonJuape hierboven; ik begrijp de theorie, maar eco-laden is een software-specifiek dingetje, gaat hier om de Wallbox Pulsar Plus die dit recent in z'n software heeft geïmplementeerd. Ik was nieuwsgierig hoe dit werkte.

Mogelijk heb ik er met 23 zonnepanelen op 3-fase en een Wallbox Pulsar Plus op 3-fase en een 3-fase auto geen reet aan, want dan is de inschakelstroom dus 4,2Kw. Je wilt toch dat ie geforceerd gaat laden op 1 fase...

[ Voor 31% gewijzigd door JanHenk op 23-09-2021 10:01 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:54
Ik krijg in januari mijn 320e geleverd, een PHEV dus. Aanvankelijk was ik van plan deze auto thuis aan een buitenstopcontact te laden, heeft een kleine accu dus qua tijd prima om in een nachtje weer op te laden. Maar nu lees ik her en der dat dat onveilig kan zijn ivm risico op brand. Is dat echt zo en is een wallbox toch aan te raden? Ik kreeg van de dealer de tip van een Pulsar, voor een 600e.... hoop dat iemand daar kennis van heeft en die met mij zou willen delen, dank.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:22
twodigits schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:21:
Ik krijg in januari mijn 320e geleverd, een PHEV dus. Aanvankelijk was ik van plan deze auto thuis aan een buitenstopcontact te laden, heeft een kleine accu dus qua tijd prima om in een nachtje weer op te laden. Maar nu lees ik her en der dat dat onveilig kan zijn ivm risico op brand. Is dat echt zo en is een wallbox toch aan te raden? Ik kreeg van de dealer de tip van een Pulsar, voor een 600e.... hoop dat iemand daar kennis van heeft en die met mij zou willen delen, dank.
Met een fatsoenlijk aangelegde WCD en een goede granny met temperatuur sensoren kan er weinig mis gaan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

twodigits schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:21:
Als je zeker weet dat je WCD in orde is (en kwalitatief goed) en je weet dat de bedrading/lasklemmen tussen de meterkast en deze WCD in orde zijn, is er geen probleem.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
grotegok schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:02:
[...]

Thxs.

Ik heb zojuist getest met alle zonnepanelen uitgeschakeld, helaas zelfde probleem.
Na 20 min ongeveer 'storing 101' wat de DC >6mA beveiliging is.

Eneco gebeld en er is een Alfen ticket aangemaakt. Deze storing hebben ze nog niet veel meegemaakt.
Opgelost!

Alfen technicus heeft het DC detectie board vervangen en de auto is al een paar uur lekker aan het laden.
Deze meneer was zeer kundig en ook leuk technisch kunnen bijkletsen zonder van zijn werk af te houden.
Ze staan ook op Zandvoort aanstaande weekend dus misschien zie k hem weer.

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
Dank mensen, ik heb een huis uit 2019 en zal een elektriciën vragen om een deugdelijke WCD aan te leggen die aan deze voorwaarden voldoet.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
DonJuape schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:10:
[...]

Ik ken de Pulsar niet maar (uit interesse) waarom de deze en niet de Zappi? Ze zijn qua prijs ongeveer gelijk (Zappi 3-fasen plus Hub vs. Pulsar Plus 3-fasen plus PowerBoost 3-fasen plus wall connector ding).
Hoe meet de Pulsar je "huisverbruik"? Via een kabel naar de P1 poort van je slimme meter?
Het minimalistische design van de Wallbox Pulsar Plus sprak me meer aan. De Pulsar Plus meet het huisverbruik via de PowerBoost in de meterkast.
Power Boost optimaliseerd de energierelatie tussen je huis en je auto, om zo sneller te kunnen laden wanneer er meer stroom beschikbaar is. De energiemeter die apart van het laadsysteem in de meterkast wordt geinstalleerd, heeft een directe communicatie met het laadsysteem waardoor er een dynamische relatie ontstaat.

De energiemeter meet het actieve thuisverbruik en communiceert met je Wallbox die de beschikbare stroomtoevoer automatisch aanpast om zo je auto veilig en snel te kunnen laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeAQFa8ZD7PIvkRifJ1exo7sS94=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qb0ZmVBbKQaYWwG9BG6OLgBp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 55% gewijzigd door A3-D op 23-09-2021 16:48 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

A3-D schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:42:
[...]

Het minimalistische design van de Wallbox Pulsar Plus sprak me meer aan. De Pulsar Plus meet het huisverbruik via de PowerBoost in de meterkast.

[...]

[Afbeelding]
Fungeert die PowerBoost ook als een MID gecertificeerde kWh meter voor je laadpaal toevallig?

• Taycann
thehog schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:59:
[...]

Ben geen expert maar natuurlijk is dat fraude. Tenzij je die 10 cent extra ziet als onkosten voor gebruik van de laadpaal zelf (onderhoud, afschrijving etc). Maar het lijkt me dat je dat dan wel hard moet kunnen maken.
Poeh, soms vraag ik me af hoe oud posters zijn. Mooie ondubbelzinnige conclusie die je op basis van non-expertise trekt.

• eltron
  • Laatst online: 19:23
Xenir schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:27:
Kort gezegd: een kabel (6m² uitgaande van 3x25amp) naar je meterkast, 2x utp naar je meterkast voor loadbalancing en evt internet connectie. In de meterkast aparte groep voor de paal. Afhankelijk van de paal ook DC lekstroom beveiliging. Sommige palen hebben dit ingebouwd, sommige niet. Gezien de afstand moet je even kijken of het P1 signaal over de utp haalbaar is. Deze is nodig voor loadbalancing. Scan het topic even, veel tips and tricks 😁
Da's wel een hele dikke kabel, die zou ik wel eens in het echt willen zien >:)
(maar je bedoelt vast 6mm² wat overigens voor 3x25A of eigenlijk 3x16A ook aan de ruime kant is voor een dergelijke korte afstand).

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 23-09-2021 20:53 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:49
DonJuape schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:23:
[...]

Fungeert die PowerBoost ook als een MID gecertificeerde kWh meter voor je laadpaal toevallig?
Nee de power boost meet het totale huisverbruik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 17:30
Niltag schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:15:
[...]

Ik ben zelf voor de alfen s-line single gegaan. Is 11kW en voldoet verder aan al je wensen. Voor load balancing heb je nog wel een extra UTP kabel nodig (connectiviteit met backoffice kan via UMTS of nog een UTP kabel). Wil je 22kW dan kun je de proline van alfen nog overwegen.

Alternatief daarnaast is de EVbox Elvi maar daar ben ik niet zo bekend mee.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het gevoel dat ik voor de Alfen Single Proline met vaste kabel moet gaan. Ik heb daarvoor een offerte ontvangen inclusief load balancing voor net geen 1500 euro.
Ik moet daarvoor wel mijn stoep open breken om 2 datakabels te trekken. Dat is dan weer minder. Is er een andere oplossing via wifi, of raden jullie deze niet aan?

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-11 00:18
roelvandew schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:55:
[...]

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het gevoel dat ik voor de Alfen Single Proline met vaste kabel moet gaan. Ik heb daarvoor een offerte ontvangen inclusief load balancing voor net geen 1500 euro.
Ik moet daarvoor wel mijn stoep open breken om 2 datakabels te trekken. Dat is dan weer minder. Is er een andere oplossing via wifi, of raden jullie deze niet aan?
Volgens mij is hij ook verkrijgbaar met simkaart en umts voor het netwerk maar de loadbalancing heb je echt die kabel nodig helaas.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roelvandew schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:55:
[...]

Als je voor de Zappi met Harvi (65 euro) kiest dan hoef je geen extra draden te trekken. De CT-klemmen voor de loadbalancing sluit je dan aan op de Harvi en die communiceert dan draadloos met de Zappi. De Zappi zelf communiceert sowieso al draadloos met de Hub (99 euro). Ben je volgens mij voor 1213 euro klaar.

Maar als je automatische verrekening nodig hebt of laden starten met een pasje o.i.d. dan kan de Zappi niet. Zelf doe ik de verrekening van mijn Zappi met een MID gecertificeerde kWh meter die voor de Zappi zit.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 24-09-2021 08:11 ]

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-11 21:37
Hebben mensen al ervaring met deze easy wallbox.

https://www.easywallbox.eu/

Lijkt perfect voor een PHEV die je overnacht kan opladen in bv een garage.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11 10:06
wd200 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:43:
Hebben mensen al ervaring met deze easy wallbox.

https://www.easywallbox.eu/

Lijkt perfect voor een PHEV die je overnacht kan opladen in bv een garage.
Ziet er op zich goed uit, ingebouwde DC beveiliging en niet heel duur, maar enkel monofase. Maar voor dezelfde prijs heb je ook de Heidelberg wallbox home eco, ook ingebouwde DC beveiliging en beschikbaar als 3 fase.

• A3-D
DonJuape schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:23:
[...]

Ik zag dat daar al antwoord op gegeven was, en dat klopt. De PowerBoost is geen MID gecertificeerde kWh meter.

Ik declareer maandelijks via de Wallbox app die de data exporteert als CSV. Overigens gebruik ik voor een beter inzicht in het thuisverbruik en opbrengst van mijn zonnepanelen de HomeWizard Energy incl. MID gekeurde WiFi kWh meters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYw0CBxWlToN30E15qw_S3s0mlM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZR83UvxrxdkLuaNSKlK5v1t7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfJ6INRn9YICSSjmbT51P-HqURA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vfisxREYYikqMl5HMBkDHWNr.png?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:08
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek gewoon een veredeld stopcontact voor mijn EV en heb diverse offertes opgevraagd. Ik wil graag ontzorgd worden en heb daar wel geld voor over. Vooral het graven (4 meter) en boren door 2 muren zie ik zelf niet zitten. Offertes lopen uit van 2k tot 3k incl. installatie en load balancing plus verrekening met werkgever (in mijn geval met speciale kWh prijs die dus in te stellen moet zijn). Toch heb ik nergens echt een compleet gevoel bij. Dit topic al een heel eind zitten doorlezen maar vind weinig ervaringen over installateurs, vooral heel veel over de verschillende palen (die m.i. allemaal hetzelfde doen).

Ik snap dat ik zelf uiteindelijk de knoop zal moeten doorhakken maar als iemand echt uitmuntende ervaringen heeft met een bepaalde partij hoor ik dat graag.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-11 21:37
chaoscontrol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:09:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek gewoon een veredeld stopcontact voor mijn EV en heb diverse offertes opgevraagd. Ik wil graag ontzorgd worden en heb daar wel geld voor over. Vooral het graven (4 meter) en boren door 2 muren zie ik zelf niet zitten. Offertes lopen uit van 2k tot 3k incl. installatie en load balancing plus verrekening met werkgever (in mijn geval met speciale kWh prijs die dus in te stellen moet zijn). Toch heb ik nergens echt een compleet gevoel bij. Dit topic al een heel eind zitten doorlezen maar vind weinig ervaringen over installateurs, vooral heel veel over de verschillende palen (die m.i. allemaal hetzelfde doen).

Ik snap dat ik zelf uiteindelijk de knoop zal moeten doorhakken maar als iemand echt uitmuntende ervaringen heeft met een bepaalde partij hoor ik dat graag.
Ik heb goede ervaringen met telefonisch en mail contact met 50five voor een Alfen laadpaal

• Arfman
  • Laatst online: 03-11 09:31

Arfman

Drome!

Gisteren een Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal laten installeren. Ik ben alleen nog op zoek naar hoe ik me nu authenticeer op die paal. Ik ben een privérijder dus ik heb niks aan een backoffice systeem.

Volgens de handleiding zou er een Master Key bij moeten zitten die je 10 seconden voor de paal houdt, dan staat de lokale database open en kun je een RFID tag toevoegen die vanaf dat moment gewhitelist is. Na 10 seconden sluit de database weer en klaar. Simpel.

Echter, die master key zit er niet bij. Ik heb de installateur al gebeld en degene die er over gaat belt me maandag terug. Ik vroeg me echter af of mensen ervaring hebben met deze manier van authenticeren en of mijn veronderstelling klopt. Anders zit ik namelijk aan een E-Flux abonnement vast lijkt het en dat was nou expliciet niet de bedoeling.

Heb ik me vergist of is de installateur iets vergeten?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-11 12:05
chaoscontrol schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 12:09:

Even mijn ervaring dan. Ik heb een maand geleden een Wallbox Pulsar Plus (11kW/3 fase/5mtr kabel) met PowerBoost (loadbalancer) en kabelhouder gekocht op de site van Wallbox zelf. Een paar weken later (hij kon niet eerder) een bevriende elektricien voor 300 euries de Wallbox met toebehoren op de buitenmuur tussen de voordeur en garage laten monteren, een gat door de muur laten boren naar de meterkast (zit er pal achter), de dikke elektra- en UTP-kabel er doorheen en vervolgens PowerBoost in meterkast, nieuwe groep voor de Wallbox en testen maar. Alles binnen 1,5 uur gedaan naar alle tevredenheid, behalve dat er maar max. 6A aan mijn auto gegeven werd ipv 16A. Waarschijnlijk geknepen door de PowerBoost. Na prima hulp van de Wallbox helpdesk, werkt alles nu goed. De Wallbox 'hangt' nu ook in mijn Home Assistant zodat ik automatiseringen, voice control, e.d. kan gaan definiëren.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-10 15:14
Iksie schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:24:
[...]

Even mijn ervaring dan. Ik heb een maand geleden een Wallbox Pulsar Plus (11kW/3 fase/5mtr kabel) met PowerBoost (loadbalancer) en kabelhouder gekocht op de site van Wallbox zelf. Een paar weken later (hij kon niet eerder) een bevriende elektricien voor 300 euries de Wallbox met toebehoren op de buitenmuur tussen de voordeur en garage laten monteren, een gat door de muur laten boren naar de meterkast (zit er pal achter), de dikke elektra- en UTP-kabel er doorheen en vervolgens PowerBoost in meterkast, nieuwe groep voor de Wallbox en testen maar. Alles binnen 1,5 uur gedaan naar alle tevredenheid, behalve dat er maar max. 6A aan mijn auto gegeven werd ipv 16A. Waarschijnlijk geknepen door de PowerBoost. Na prima hulp van de Wallbox helpdesk, werkt alles nu goed. De Wallbox 'hangt' nu ook in mijn Home Assistant zodat ik automatiseringen, voice control, e.d. kan gaan definiëren.
Maar dan praten weer niet over een backoffice die automatisch naar LM gaat. Maar over een lokale DB waar je de gebruikte Kw in kan zijn over een periode om handmatig te declareren?

Water-Escape

• pielie8520
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-01-2023
water_escape schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:29:
[...]

Maar dan praten weer niet over een backoffice die automatisch naar LM gaat. Maar over een lokale DB waar je de gebruikte Kw in kan zijn over een periode om handmatig te declareren?
Ook de wallbox pulsar plus kun je aan een backoffice koppelen. En dus automatische laten declareren en verrekenen.

• eltron
Arfman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:58:
Gisteren een Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal laten installeren. Ik ben alleen nog op zoek naar hoe ik me nu authenticeer op die paal. Ik ben een privérijder dus ik heb niks aan een backoffice systeem.

Volgens de handleiding zou er een Master Key bij moeten zitten die je 10 seconden voor de paal houdt, dan staat de lokale database open en kun je een RFID tag toevoegen die vanaf dat moment gewhitelist is. Na 10 seconden sluit de database weer en klaar. Simpel.

Echter, die master key zit er niet bij. Ik heb de installateur al gebeld en degene die er over gaat belt me maandag terug. Ik vroeg me echter af of mensen ervaring hebben met deze manier van authenticeren en of mijn veronderstelling klopt. Anders zit ik namelijk aan een E-Flux abonnement vast lijkt het en dat was nou expliciet niet de bedoeling.

Blijkbaar is hij vergeten om even met jouw auto en tag de werking te testen(?)
Het ontgaat mij overigens waarom je dat gedoe met een tag doet als je prive rijdt.

• grotegok
  • Nu online
Arfman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 15:58:

Mooie paal, werkt prima. Ik heb er ook 1.
Je kunt een service account bij Alfen aanmaken en hiermee met de ACE Service Installer verbinding maken met je paal. Uiteraard moet je paal wel op je netwerk aangesloten zijn/worden.
Verder is hiermee alles heel makkelijk in te stellen, ook je master key kaart als je dat zou willen maar dat is nu niet meer nodig.

• Arfman

Arfman

Drome!

grotegok schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:54:
[...]

Mooie paal, werkt prima. Ik heb er ook 1.
Je kunt een service account bij Alfen aanmaken en hiermee met de ACE Service Installer verbinding maken met je paal. Uiteraard moet je paal wel op je netwerk aangesloten zijn/worden.
Verder is hiermee alles heel makkelijk in te stellen, ook je master key kaart als je dat zou willen maar dat is nu niet meer nodig.
Dank, gevonden, account aangevraagd en de boel werkt. Ik heb een tag ingesteld omdat ik niet wil dat Jan en alleman bij mij kan laden. De wallbox hangt in het zicht en is voorzien van 8 meter kabel dus het zou zomaar kunnen dat iemand hem gewoon inplugt (kans is klein, maar toch). Als het anders kan hoor ik dat graag.

Zat verder in die tool te neuzen, en ik zag dat Load Balancing ook uit stond. Is een optie waar ik voor betaald heb (aangesloten via P1 poort slimme meter). Is mijn installateur slordig geweest (de man wist ook niets over een master key) of had Alfen dit op afstand aan moeten/kunnen zetten?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
Ik heb een Zappi v3 lader aangesloten.
Hoofdzekeringen zijn 25A
Grid power heb ik volgens de handleiding ingesteld op 16kW.
Dat is verdeelt over de fases 23A met load balancing.
Ik heb bij de stroom die naar de auto (1 fase) 32A ingesteld.

Ik ging ervanuit dat het dan max 23A uit het net is en het restant via zonnepanelen.
Ik zie dat de auto nu met 6,6kW wordt geladen, als de zonnepanelen geen opbrengt hebben.

Dan zijn er 2 opties.
6,6 kW uit 1 fase, dan is het wachten totdat de hoofdzekering eruit gaat.
Of de 6.6kW verdeeld uit 3 fases halen.
Maar ik heb begrepen dat de Zappi dit niet kan.

Wie weet hoe het nu echt in elkaar zit?

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 17:41
Scanniexxl schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:22:
Hoofdzekeringen zijn 25A

Ik ging ervanuit dat het dan max 23A uit het net is en het restant via zonnepanelen.
Ik zie dat de auto nu met 6,6kW wordt geladen, als de zonnepanelen geen opbrengt hebben.

Dan zijn er 2 opties.

Grid limit stel je in op ampere en niet kW dus vraag nr af of je de juiste setting hebt gepakt.
6.6 kW over drie fases is geen probleem. Zou betekenen dat je auto limiteert. Bijna vol? Welke auto heb je

• grotegok
  • Nu online
Arfman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:29:
[...]

Dank, gevonden, account aangevraagd en de boel werkt. Ik heb een tag ingesteld omdat ik niet wil dat Jan en alleman bij mij kan laden. De wallbox hangt in het zicht en is voorzien van 8 meter kabel dus het zou zomaar kunnen dat iemand hem gewoon inplugt (kans is klein, maar toch). Als het anders kan hoor ik dat graag.

Zat verder in die tool te neuzen, en ik zag dat Load Balancing ook uit stond. Is een optie waar ik voor betaald heb (aangesloten via P1 poort slimme meter). Is mijn installateur slordig geweest (de man wist ook niets over een master key) of had Alfen dit op afstand aan moeten/kunnen zetten?
Tja dat had de installateur wel aan moeten zetten. Let er goed op dat je alle fases juist hebt aangesloten anders gaat ie op de verkeerde fase vermogen reduceren.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Scanniexxl schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 23:22:
Hoofdzekeringen zijn 25A

Dan zijn er 2 opties.

Ik heb ook een Zappi V2 en een 3x25A aansluiting dus ik heb even wat foto's gemaakt. Alle settings zitten in het "Geavanceerd" menu.

De "Limiet zekering" moet op 25A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fMgQKbY1dIRgO0qzJcaAl4pufU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNiVbDjHE8Le1dPrM79jeLfa.jpg?f=fotoalbum_large

De "Faserotatie" moet op 123 als de drie fasen L1, L2, L3 ook op de L1, L2, L3 klemmen zijn aangesloten in de Zappi en tevens de CT1, CT2 en CT3 klemmen ook om respectievelijk fase L1, L2 en L3 zitten in je meterkast (en de klemmen ook weer in die volgorde in de Zappi zijn aangesloten). "Limiet lader" staat bij mij op 31.8A en ik weet niet waarom niet op 32A (ik heb er een 32A zekering voor zitten). "Grid Power" moet op OFF.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgKCSlDIEjjNY9D3AIOOUsXY5as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5PGEfXCqHd2F6PRNCPwVHy0.jpg?f=fotoalbum_large

Om te checken of alles goed staat ga je naar het CT menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_LQIfPZ0ou8VZZArYnWFk1_d8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRFFAFLbubRoSTdxRF5a5r8v.jpg?f=fotoalbum_large

Door nu op CT1, CT2 of CT3 te klikken kun je voor die klem de levering of teruglevering zien. Bij voor CT1 zie je een negatief vermogen omdat ik op fase 1 (=L1) aan het terugleveren ben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nvlwSNIV8FoQPH3PKQVqFYqe6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4vhati6mcOg1fM1vw61vmdL.jpg?f=fotoalbum_large

Als je weet op welke fase je grote verbruikers zitten kun je checken of het klopt door ze een voor een aan te zitten en de betreffende CT klem op de Zappi te checken.

Hopelijk helpt dit een beetje.

• thehog
Ah daar staat inderdaad ook die max grid power die hij heeft gezet op 16kW. Die hoef je in nederland niet perse te zetten Is geintroduceerd in 3.119 firmware : https://support.myenergi....-2-Firmware-Version-3-119

Je moet inderdaad 'grid limit' of in nederlands 'limiet zekering' op 25A zetten. Dit stelt de limiet van de zekering van de net/grid aansluiting.

• Makrolon
grotegok schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:25:
[...]

Tja dat had de installateur wel aan moeten zetten. Let er goed op dat je alle fases juist hebt aangesloten anders gaat ie op de verkeerde fase vermogen reduceren.
Hij kan helemaal niet per fase de stroom reduceren. Hij doet dat altijd op alle fases.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• grotegok
  • Nu online
Makrolon schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:01:
[...]

Hij kan helemaal niet per fase de stroom reduceren. Hij doet dat altijd op alle fases.
Waarom niet, volgens mij wel.
Als ik de koffiezetter aan zet zakt het vermogen op die fase en niet de andere 2 fases.
Is ook de reden dat je in de ACE Service Installer de L1L2L3 volgorde ook software matig kan aanpassen.

• thehog
grotegok schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:21:
[...]

Als ik de koffiezetter aan zet zakt het vermogen op die fase en niet de andere 2 fases.
Is ook de reden dat je in de ACE Service Installer de L1L2L3 volgorde ook software matig kan aanpassen.
Omdat een laadpaal geen verschil kent qua laadvermogen voor 1 fase of 3 fase. Het maximaal toegestane laadvermogen wat de laadpaal naar de auto communiceert is dus gelijk voor 1 fase of 3 fase (maar dan keer 3).
Wat wel moet kloppen is dat de L1/2/3 meetwaardes moeten kloppen met de werkelijk aangesloten L1/2/3. Vandaar dat je dat kan instellen.

Als het verbruik door je koffiezetapparaat er voor zorgt dat er een fase over de grens van de net-zekering komt dan zal de laadpaal de laadvermogen dus voor alle fases tegelijk laten zakken. Dat jij het anders ervaart is raar, maar het kan niet anders want zo werkt het laadprotocol nou eenmaal.

• Makrolon
grotegok schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:21:
[...]

Enige is dat sommige laadpalen bij een 1 fase auto alleen die fase checken. Maar een bij een 3 fase auto kan de laadpaal nooit individueel de fases begrenzen.

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-11 09:41
DonJuape schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:01:Ik heb ook een Zappi V2 en een 3x25A aansluiting dus ik heb even wat foto's gemaakt. Alle settings zitten in het "Geavanceerd" menu.
Wat een lelijke sticker op de Zappi, of krijg je door deze sluikreclame korting?

Keep rolling sixes!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op zondag 26 september 2021 @ 00:09:
[...]

Wat een lelijke sticker op de Zappi, of krijg je door deze sluikreclame korting?
:) Goed idee, ik zal eens overleggen

• Arfman

Arfman

Drome!

grotegok schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:25:
[...]

Bedankt voor de confirmatie. Morgen maar eens bellen met de installateur, dit mogen zij oplossen of mij de juiste waardes doorgeven in ruil voor wat korting. Raar dat ik dit soort dingen zelf moet uitzoeken.

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 15:00
Op dit moment laad ik mijn PHEV nog op met een lader via het stopcontact. In de verdere toekomst verwacht ik volledig elektrisch te gaan rijden.
Ik heb onlangs een nieuwe woning gekocht en heb al een aantal voorbereidingen voor een laadpaal getroffen;
  • 5 aderige kabel voor een 3 fase laadpaal getrokken, en in de meterkast aan laten sluiten.
  • CAT 6 buitenkabel getrokken voor de laadpaal, lengte ongeveer 30m.
Nu zit ik nog met de volgende vragen:

Eerste vraag.
Ik hoor en lees al tijden het e.a. over V2G laadpalen, maar krijg toch het idee dat deze nog niet op de markt zijn. Ik kan ze i.i.g. niet vinden.

Zijn de V2G laadpalen al op de markt, of kan ik een bestaande laadpaal straks eenvoudig updaten/aan(laten)passen zodat dit wel kan? Zo niet, komen dergelijke V2G laadpalen op korte termijn wel beschikbaar?

Tweede vraag: De P1 poort op mijn energiemeter is reeds in gebruik (i.v.m. home assistant op de Raspberry PI). Als ik een splitter gebruik (bijv. https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter )
Zal dit dan nog werken, gezien de ~30m lengte van de kabel naar de laadpaal? Of zijn hier betere oplossingen voor?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• thehog
Gijs007 schreef op zondag 26 september 2021 @ 16:57:
Op dit moment laad ik mijn PHEV nog op met een lader via het stopcontact. In de verdere toekomst verwacht ik volledig elektrisch te gaan rijden.
Ik heb onlangs een nieuwe woning gekocht en heb al een aantal voorbereidingen voor een laadpaal getroffen;
  • 5 aderige kabel voor een 3 fase laadpaal getrokken, en in de meterkast aan laten sluiten.
  • CAT 6 buitenkabel getrokken voor de laadpaal, lengte ongeveer 30m.
Nu zit ik nog met de volgende vragen:

Eerste vraag.
Ik hoor en lees al tijden het e.a. over V2G laadpalen, maar krijg toch het idee dat deze nog niet op de markt zijn. Ik kan ze i.i.g. niet vinden.

Zijn de V2G laadpalen al op de markt, of kan ik een bestaande laadpaal straks eenvoudig updaten/aan(laten)passen zodat dit wel kan? Zo niet, komen dergelijke V2G laadpalen op korte termijn wel beschikbaar?

Tweede vraag: De P1 poort op mijn energiemeter is reeds in gebruik (i.v.m. home assistant op de Raspberry PI). Als ik een splitter gebruik (bijv. https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter )
Zal dit dan nog werken, gezien de ~30m lengte van de kabel naar de laadpaal? Of zijn hier betere oplossingen voor?
V2G kan je nog wel even op wachten (tenzij je een Nissan Leaf wil). Ik schat zelf 3 tot 5 jaar voordat het begint te komen.

Betreft P1 voor loadbalancing. Dat hangt echt van de merk laadpaal af. De enige heeft een extra module vlakbij de slimme meter en gebruikt de UTP om dat door te sturen naar de laadpaal. De andere heeft de intelligentie in de laadpaal zelf en moet dus die 30 meter P1 overbruggen (wat inderdaad wel aan de lange kant is maar wel werkt vermoed ik). Weer een andere heeft geen P1 aansluiting maar eigen meting dmv CT klemmen bijv en dan gebruik je die UTP weer voor die kabels.

Tegenwoordig is twee keer UTP trekken de aanbeveling. Namelijk sommige laadpalen willen ook internet (bedraad).

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:30
Ik mag volgende week mijn nieuwe auto ophalen (Enyaq 80). Woon nu nog in een appartement dus thuisladen gaat hem niet worden. Dit gaat volgend jaar wel veranderen maar voor nu zijn het gewoon nog de straatpalen en de laadpunten op de zaak. Ik ben nu wel op zoek naar een stekkerlader voor als ik naar mijn (schoon) ouders kan. Ik zoek een stekkerlader die kan laden tot 3 fase (11KW) met een krachtstroom CEE stekker en regelbaar vermogen zodat ik eventueel op een camping niet alle zekeringen eruit blaas. Heeft iemand ervaring met zo’n stekkerlader?

/post

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

thehog schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:02:
[...]

V2G kan je nog wel even op wachten (tenzij je een Nissan Leaf wil). Ik schat zelf 3 tot 5 jaar voordat het begint te komen.

Betreft P1 voor loadbalancing. Dat hangt echt van de merk laadpaal af. De enige heeft een extra module vlakbij de slimme meter en gebruikt de UTP om dat door te sturen naar de laadpaal. De andere heeft de intelligentie in de laadpaal zelf en moet dus die 30 meter P1 overbruggen (wat inderdaad wel aan de lange kant is maar wel werkt vermoed ik). Weer een andere heeft geen P1 aansluiting maar eigen meting dmv CT klemmen bijv en dan gebruik je die UTP weer voor die kabels.

Tegenwoordig is twee keer UTP trekken de aanbeveling. Namelijk sommige laadpalen willen ook internet (bedraad).
Opzich kun je toch wel de paren splitten mocht dat nodig zijn? Denk niet dat de gemiddelde laadpaal gigabit nodig heeft :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Gijs007
thehog schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:02:
[...]

Helder, dan ga ik niet op een V2G paal wachten. Verwacht ook nog wel een tijdje te doen met mijn huidige auto :) .

In de TS lees ik dat de P1 kabel officieel maar 3 meter mag zijn, anders heb ik een actieve versterker nodig. Zou dit voldoen? https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter
Ideaal zou zijn om het signaal via een ethernet switch met vlan's over te brengen naar de andere kant. Maar dat is zo te zien geen optie.

Hoe werkt dat met de CT klemmen van Zappi? Laadpaal installeren lukt zelf wel. Kunnen we die CT klemmen ook zelf aansluiten, of moet de meterkast dan open door een gecertificeerd elektricien?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Gijs007 schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:07:
[...]

Helder, dan ga ik niet op een V2G paal wachten. Verwacht ook nog wel een tijdje te doen met mijn huidige auto :) .

In de TS lees ik dat de P1 kabel officieel maar 3 meter mag zijn, anders heb ik een actieve versterker nodig. Zou dit voldoen? https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter
Ideaal zou zijn om het signaal via een ethernet switch met vlan's over te brengen naar de andere kant. Maar dat is zo te zien geen optie.

Hoe werkt dat met de CT klemmen van Zappi? Laadpaal installeren lukt zelf wel. Kunnen we die CT klemmen ook zelf aansluiten, of moet de meterkast dan open door een gecertificeerd elektricien?
De meterkast moet daarvoor open omdat om elke fase een CT klem moet. Maar ik neem aan dat er sowieso een aardlekautomaat (zekering plus aardlek) voor de paal geinstalleerd moet worden? Ik weet eigenlijk niet of je zoiets zelf mag doen, ik zou het persoonlijk niet aandurven. Dit weekend een vage oude B16 installatieautomaat door een nieuwe vervangen...vond ik al heel wat.

Bij Zappi is de verbinding met het netwerk sowieso via WiFi. De draden voor de 3 CT-klemmen zou je zonder problemen door die 30m UTP kunnen laten lopen. Als je ook dat draadloos wilt moet je voor de Zappi een Harvi kopen (65 euro).

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 26-09-2021 21:28 ]

• Gijs007
DonJuape schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:21:
[...]

De meterkast moet daarvoor open omdat om elke fase een CT klem moet. Maar ik neem aan dat er sowieso een aardlekautomaat (zekering plus aardlek) voor de paal geinstalleerd moet worden? Ik weet eigenlijk niet of je zoiets zelf mag doen, ik zou het persoonlijk niet aandurven. Dit weekend een vage oude B16 installatieautomaat door een nieuwe vervangen...vond ik al heel wat.

Bij Zappi is de verbinding met het netwerk sowieso via WiFi. De draden voor de 3 CT-klemmen zou je zonder problemen door die 30m UTP kunnen laten lopen. Als je ook dat draadloos wilt moet je voor de Zappi een Harvi kopen (65 euro).
Bedankt voor de heldere uitleg. _/-\o_ :)

Afgelopen maandag is er een elektricien langs geweest, i.v.m. de keuken. Die heeft toen ook gelijk de voorbereiding voor de laadpaal gedaan. Dus oplossingen (zoals CT-klemmen) waar weer een elektricien voor langs moet komen vallen voor mij af.

Ik lees hier dat die IUNGO splitter ook als versterker zou moeten werken: https://www.iungo.nl/nl/n...splitter-die-altijd-werkt
Dus dat beantwoord mijn eerdere vraag :)

Eventuele alternatieven:
1. ik heb een paar hobby projecten gezien waarbij mensen het P1 signaal omzetten naar ethernet. (o.a. https://www.zuidwijk.com/p1-modules/)
Dat zou ideaal zijn, dan kan ik de netwerkkabel d.m.v. een switch nog voor iets anders gebruiken. Voorwaarde is wel dat ik het signaal ook weer terug kan omzetten naar een P1 signaal :+ en ik ga het liefst voor een betrouwbare (commerciële) oplossing.

2. Of (wat je eerder al aangaf) voor een losse optimizer op de P1 poort kiezen, die vervolgens (met een eigen protocol) aangesloten wordt op de laadpaal. Zoiets als Smappee op de P1 van de slimme meter, en dan een EVBOX aan de Smappee koppelen.
Dit heeft echter niet mijn voorkeur. Aangezien P1 een officiële standaard is vanuit de slimme meter, en daarmee naar verwachting toekomstbestendiger en breder wordt ondersteund, dan zoiets als een Smappee.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
Sand0rf schreef op zondag 26 september 2021 @ 17:37:
Ik mag volgende week mijn nieuwe auto ophalen (Enyaq 80). Woon nu nog in een appartement dus thuisladen gaat hem niet worden. Dit gaat volgend jaar wel veranderen maar voor nu zijn het gewoon nog de straatpalen en de laadpunten op de zaak. Ik ben nu wel op zoek naar een stekkerlader voor als ik naar mijn (schoon) ouders kan. Ik zoek een stekkerlader die kan laden tot 3 fase (11KW) met een krachtstroom CEE stekker en regelbaar vermogen zodat ik eventueel op een camping niet alle zekeringen eruit blaas. Heeft iemand ervaring met zo’n stekkerlader?
Ik ben van plan om er zelf eentje te maken, alleen zonder toeters en bellen, dus standaard 32A en verder niks.
Verder heb ik er geen ervaring mee, het is gewoon een granny, maar dan op 3 fasen.
Moeten je (schoon)ouders en de camping wel zo'n stopcontact hebben uiteraard, ik heb nog nooit een 3 fase 16A aansluiting bij m'n kampeerplek gehad... 8)

Staat trouwens momenteel eentje op MP,
Nrg krachtstroom laadkabel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• JeroenE
  • Niet online
Ik zoek een stekkerlader die kan laden tot 3 fase (11KW) met een krachtstroom CEE stekker en regelbaar vermogen zodat ik eventueel op een camping niet alle zekeringen eruit blaas.
Je zal dan ook de nodige verloopjes nodig hebben, tenminste op de meeste campings krijg je geen 11kW aansluiting op je plekje.

Op zich kan het allemaal prima. Je hebt dure Europese merken en goedkopere Chinese merken.

Bij de Tesla UMC (zoals zij de granny charger noemen) kan je ook allemaal verloopstekkertjes aansluiten om op diverse aansluitingen te kunnen laden. Je moet wel even nakijken of dat in de laatste versie nog kan, maar ik geloof van wel. Ik weet ook niet zeker of je daar makkelijk de maximale stroom kan aanpassen of dat ze er van uit gaan dat het via een Tesla auto ingeregeld wordt.

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-11 20:52
Kan ik met de Zappi V2 ook makkelijk bijhouden hoeveel ik heb geladen zodat ik dit makkelijk kan declareren bij mijn werkgever?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ApOE schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:06:
Kan ik met de Zappi V2 ook makkelijk bijhouden hoeveel ik heb geladen zodat ik dit makkelijk kan declareren bij mijn werkgever?
Ik vind dat dit niet makkelijk kan in de Zappi en ik ben ook bang dat deze informatie verloren gaat bij een reset of firmware update. Daarom heb ik er een (MID certificeerde) kWh meter voor laten plaatsen. Met een foto van de meterstand kan ik dan (eens per kwartaal of half jaar o.i.d.) declareren bij de leasemaatschappij.
Er zijn goedkopere, dit is volgens mij een vrij dure:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC6i0Z_o_9WVNZChZudV5ELr5Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Srtz8ilmX7RshEyexIaiNc9.jpg?f=fotoalbum_large

• chaoscontrol
DonJuape schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:28:
[...]

Ik vind dat dit niet makkelijk kan in de Zappi en ik ben ook bang dat deze informatie verloren gaat bij een reset of firmware update. Daarom heb ik er een (MID certificeerde) kWh meter voor laten plaatsen. Met een foto van de meterstand kan ik dan (eens per kwartaal of half jaar o.i.d.) declareren bij de leasemaatschappij.
[Afbeelding]
Hoe doe je dit dan als iemand anders bij je wil laden? Vrienden/familie o.i.d.

• chaoscontrol
wd200 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:20:
[...]

Ik heb goede ervaringen met telefonisch en mail contact met 50five voor een Alfen laadpaal
Ik ben goed geholpen en heb snel een goede (prijs) offerte ontvangen. Als ik echter online de reviews lees (op meerdere review platformen) word ik toch een beetje huiverig. Geen andere partij waar ik een offerte van heb heeft zoveel, ehh, feedback gekregen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

chaoscontrol schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:32:
[...]

Hoe doe je dit dan als iemand anders bij je wil laden? Vrienden/familie o.i.d.
Ik denk niet dat dit veel voor gaat komen en ik zal dan aan de andere kant ook wel eens bij vrienden/familie laden wat ik dan niet bij mijn werkgever/leasemaatschappij in rekening zal brengen. Veel werkgever/werkgever zaken zijn toch een kwestie van wederzijds vertrouwen.

• Slachtafval123
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Zijn er nog tips qua laadkabels? Ik ben op zoek naar een wat langere kabel(8 meter) en minimaal 11KW. De kabel zal onder een rubberen mat liggen die over een uitstapstrook komt te liggen, een smalle stoep. De voorkeur heeft een wat flexibelere kabel maar ik kan hier heel weinig over vinden.

Ik ga waarschijnlijk een Easee Home paal installeren met E-flux als backoffice om te kosten automatisch te desclareren. Ik heb wel zonnepanelen maar niet zoveel. Daarnaast zal ik veel in de avonduren opladen ivm zo min mogelijk overlast van de laadkabel over de stoep. Daarom heb ik ook niet echt een Load-balancing wens. Volgens mij is dit dan wel een geschikte paal maar als er andere tips zijn hoor ik dat graag!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
Slachtafval123 schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:13:
Zijn er nog tips qua laadkabels? Ik ben op zoek naar een wat langere kabel(8 meter) en minimaal 11KW. De kabel zal onder een rubberen mat liggen die over een uitstapstrook komt te liggen, een smalle stoep. De voorkeur heeft een wat flexibelere kabel maar ik kan hier heel weinig over vinden.

Ik ga waarschijnlijk een Easee Home paal installeren met E-flux als backoffice om te kosten automatisch te desclareren. Ik heb wel zonnepanelen maar niet zoveel. Daarnaast zal ik veel in de avonduren opladen ivm zo min mogelijk overlast van de laadkabel over de stoep. Daarom heb ik ook niet echt een Load-balancing wens. Volgens mij is dit dan wel een geschikte paal maar als er andere tips zijn hoor ik dat graag!
loadbalancing is niet voor je PV, maar om te zorgen dat je hoofdzekering er niet uitknalt, als je aan het laden bent, en tegelijk de oven/wasmachine/vaatwasser/quooker aanzet ;)

• Slachtafval123
  • Niet online
borft schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:20:
[...]

loadbalancing is niet voor je PV, maar om te zorgen dat je hoofdzekering er niet uitknalt, als je aan het laden bent, en tegelijk de oven/wasmachine/vaatwasser/quooker aanzet ;)
Dat is me bekend hoor ;) Ik ben van plan om het laden laat in de avond pas te starten. Ik heb al een krachtstroom groep voor mijn inductie kookstel maar die wordt niet gebruikt in de avond. Mocht het toch tegenvallen, kan ik altijd nog load balancing toevoegen!

• ApOE
[...]

[Afbeelding]
Prima oplossing, maar voor mij niet zo praktisch.
Nu lijken de Wallbox en de Alfen laders dit beter te loggen ten opzichte van de Zappi?
Maandelijks of wekelijk een logfile indienen is voor ons voldoende.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Slachtafval123 schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:13:
Loadbalancing bij Easee is nog niet leverbaar geloof ik, in ieder geval staat het zo op de site. Verder ben ik zelf ook bij de Easee uitgekomen omdat ik hem a) mooier vind dan een Zappi, b) toch regelmatig "gedoe" lees met de Zappi en c) de voordelen voor het laden op zon de komende tijd nog dusdanig laag zijn dat ik niet echt de voordelen daarvan ga zien.

In dit topic heb ik de Easee echter nog niet heel veel gezien, terwijl het mij wel een mooi product lijkt. Vooral het feit dat er geen abonnementen aan zitten vind ik voor mij als particulier zonder noodzaak tot verrekening interessant. Bij een Alfen of New Motion heb je dat wel, wanneer je tenminste je verbruik wilt inzien. De Zappi heeft ook wel die optie, maar dan zit je weer aan allerlei losse kastjes en dingetjes vast. Zijn er hier meer mensen met ervaring met de Easee?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

J0YR1D3R schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:56:
[...]

Loadbalancing bij Easee is nog niet leverbaar geloof ik, in ieder geval staat het zo op de site. Verder ben ik zelf ook bij de Easee uitgekomen omdat ik hem a) mooier vind dan een Zappi, b) toch regelmatig "gedoe" lees met de Zappi en c) de voordelen voor het laden op zon de komende tijd nog dusdanig laag zijn dat ik niet echt de voordelen daarvan ga zien.
a) Ik vind de Zappi ook niet de mooiste (wel mooier dan de Easee denk ik ;) )
b) Zelf heb ik het idee dat het "gedoe" met de Zappi, juist te maken heeft met de veel uitgebreidere laad- en loadbalancingmogelijkheden van de Zappi. Je (of de installateur) moet e.e.a. namelijk wel correct aansluiten en instellen en anders werkt het niet. Als je installateur zich er voor installatie niet in verdiept dan ben je zelf denk ik nog wel even bezig.
c) Klopt, ik doe het ook voornamelijk voor de leuk en voor het milieu. We moeten er namelijk op termijn naar toe dat we met zijn allen voornamelijk gaan laden op de momenten dat er een overschot groene energie is.

• Makrolon
[...]

In dit topic heb ik de Easee echter nog niet heel veel gezien, terwijl het mij wel een mooi product lijkt. Vooral het feit dat er geen abonnementen aan zitten vind ik voor mij als particulier zonder noodzaak tot verrekening interessant. Bij een Alfen of New Motion heb je dat wel, wanneer je tenminste je verbruik wilt inzien. De Zappi heeft ook wel die optie, maar dan zit je weer aan allerlei losse kastjes en dingetjes vast. Zijn er hier meer mensen met ervaring met de Easee?
Heb m een paar keer geïnstalleerd. Mooi apparaatje, zit goed in elkaar. het instellen met mobiel werkt ook prima.

Maar verder geen ervaring met het laden er mee.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001

Peetman

Tjah....

De Easee Home staat bij ons bovenaan het lijstje. Maar de (nog steeds) niet leverbare Equalizer tbv loadbalancing is wel een minpuntje. Auto laat niet meer lang op zich wachten, dus die laadpaal moet ook besteld gaan worden. Als ik zeker weet dat de Equalizer volgende maand wel leverbaar is dan kan dat wel even, maar inmiddels is de levering al een paar maanden uitgesteld.
Wordt anders een Zappi, vinden we minder mooi, maar kan voor de rest wel alles. Wordt wel ook de socket versie om genoeg kabellengte te hebben als de vouwwagen of een toekomstige 2e EV op de oprit staat.

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
Offerte ontvangen

1 stuks Ecotap homebox 0-22 kW (3 fase), vaste laadkabel 6 of 8m, loadbalancer 32A en aardlekautomaat in de meterkast, incl installatie en graafwerk / werk in kruipruimte

totaal 2400 excl BTW.

De zaak regelt de backoffice abbo voor automatische verrekening. Ecotap heeft de duidelijke voorkeur van deze installateur - Alfen wilde hij niet aan.

Volgens mij vrij compleet setje voor mijn aankomende EV volgende maand of zie ik iets over het hoofd?

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• chaoscontrol
cornholio24 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:25:
Offerte ontvangen

1 stuks Ecotap homebox 0-22 kW (3 fase), vaste laadkabel 6 of 8m, loadbalancer 32A en aardlekautomaat in de meterkast, incl installatie en graafwerk / werk in kruipruimte

totaal 2400 excl BTW.

De zaak regelt de backoffice abbo voor automatische verrekening. Ecotap heeft de duidelijke voorkeur van deze installateur - Alfen wilde hij niet aan.

Volgens mij vrij compleet setje voor mijn aankomende EV volgende maand of zie ik iets over het hoofd?
De enige offerte met Ecotap die ik heb gekregen zat maar 1jaar garantie op. Vond ik niet kunnen. Schijnt vanuit de leverancier zo te zijn dus zou je even moeten kijken hoe dat zit.

• cornholio24
@chaoscontrol Dank voor de snelle reactie!

Ik snap je punt - echter wordt deze in beheer van de zaak en door onze vaste installateur geleverd / geïnstalleerd. Over garantie maak ik me geen zorgen aangezien we zoveel met deze installateur doen we altijd op hun kunnen terugvallen. Daarnaast (lijkt) het me wel een oké product van Ecotap

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• chaoscontrol
cornholio24 schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:33:
@chaoscontrol Dank voor de snelle reactie!

Ik snap je punt - echter wordt deze in beheer van de zaak en door onze vaste installateur geïnstalleerd. Over garantie maak ik me geen zorgen aangezien we zoveel met deze installateur doen we altijd op hun kunnen terugvallen. Daarnaast (lijkt) het me wel een oké product van Ecotap
Ik maak mij er ook niet heel druk om maar als iedereen de 'normale' 2jaar heeft en hun 1 jaar, tsja, ik vind daar wat van. Volgens mij is het ook een goede paal, maar dat zijn ze denk ik allemaal wel. De Ecotap is wel erg groot voor wat het moet doen (veredeld stopcontact zijn). Komt denk ik door de hufterproof behuizing.

• cornholio24
@chaoscontrol

Tis inderdaad niet de mooiste paal :+ op deze planeet

Maar goed... tis een krijgertje O-)

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Peetman schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:17:
De Easee Home staat bij ons bovenaan het lijstje. Maar de (nog steeds) niet leverbare Equalizer tbv loadbalancing is wel een minpuntje..
Hier ook op de lijst. Sommige auto's kan je de laadstroom instellen wat de auto max mag trekken in A. Zet je die gewoon op 16 bijv, moet zeker in de nacht geen issue zijn. Dacht ergens gelezen te hebben dat de Equalizer deze maand uit zou komen. Ik zal er eens een mailtje aan wagen.....

• eltron
Ja, ik laad ca. 2x per week met deze https://www.evservice.eu/...pe-2-6-meter-32a-3-fase-2
Werkt voor mij prima en schiet tenminste een beetje op. ;)

• eltron
[...]
[Afbeelding]
Doe het ook zo. Eens dat het wat behelpen is, maar aan de andere kant valt het ook wel weer mee. 1x per jaar op oudjaarsavond een fotootje voor de administratie en weer klaar voor een jaar.

• Vdb64
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:26
[...]

Ik heb sinds 2 maanden de Easee Home.
Het is een mooi compacte laadpaal en het instellen is erg eenvoudig. De Easee Home heeft een ingebouwde simkaart waarmee hij communiceert. Hier zijn geen maandelijkse kosten aan verbonden.

Ik laad de auto op in de avonduren op 11 KW. De Easee Equalizer Load Balancer Module heb ik in bestelling staan. Deze komt waarschijnlijk eind september beschikbaar. Dat geeft wat meer vrijheid in het tijdstip van opladen :)

Tot nu toe ben ik tevreden over de Easee Home laadpaal.

• Slachtafval123
  • Niet online
Fijn om toch even wat positieve reacties over de Easee Home te lezen! Heeft iemand nog laadkabel tips? Ik heb in een filmpje gezien dat de laadkabel van Easee bijvoorbeeld erg stug is. Daarnaast vroeg ik me ook af of het op slot zetten van de kabel alleen werkt met de Easee laadkabel of ook met andere kabel merken.

• JeroenE
  • Niet online
@Slachtafval123 Als het goed is werkt het met ieder merk. De stekkers zijn gewoon standaard. In de stekker zit een uitsparing en in de laadpaal zit een palletje. Als dat palletje uit is dan kan je de stekker er niet uit trekken. Als het palletje weer wordt ingetrokken dan gaat het weer wel.

Het grootste nadeel aan dit systeem is dat de motortjes soms stuk gaan of dat het palletje niet goed uit (of in!) wil als de stekker niet helemaal lekker er in zit. In het eerste geval moet je de laadpaal (of je auto als die ook een mennekes aansluiting heeft) open maken en het palletje fysiek loshalen. In het tweede geval wil het wel eens helpen om de stekker nog eens goed aan te duwen en nog een keer proberen of het palletje dan wel beweegt.

Ik heb het 1 keertje meegemaakt dat een openbare laadpaal niet wilde laden en de oplossing was dus de stekker er uit en opnieuw er in. Toen ging het palletje wel dicht en kon het laden beginnen. Maar hier op het forum zijn ook wel posts geweest van mensen waarbij de auto of openbare laadpaal de kabel niet meer los wilde laten.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Paar weken geleden een Webasto Pure 2 zelf thuis geplaatst. Heerlijk om thuis gewoon op te kunnen laden.
Tot maandagnacht, midden in de nacht ineens de hoofdzekeringen eruit.

De auto was bezig met de laatste 7 procent te laden. Ik heb alles gecontroleerd en daarna alles weer ingeschakeld. Zonder problemen, helaas laad de auto niet meer. Ook bij andere openbare laadpalen niet meer.

Er lijkt dan wat mis te zijn gegaan in de auto maar wat..
Kan er niet over uit, eerst dacht ik nog dat er wellicht teveel verbruikt werd maar dat zou dan meer dan 9 ampère moeten zijn. Zulke verbruikers heb ik helemaal niet en al helemaal niet snachts.

Baal er enorm van, hopelijk kunnen we snel naar de garage.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DonJuape schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:23:
[...]
c) Klopt, ik doe het ook voornamelijk voor de leuk en voor het milieu. We moeten er namelijk op termijn naar toe dat we met zijn allen voornamelijk gaan laden op de momenten dat er een overschot groene energie is.
Dat is hier ook wel een argument, maar ik laad al ruim een jaar met een granny charger en met het vele thuiswerken is dat overdag ook prima te doen. Dan pak ik alle zonnestroom, zonder dat ik daar een Zappi voor nodig heb :) Dat fulltime thuiswerken gaat nog wel veranderen, maar ook dan zijn er dagen waarop de BEV prima een dagje overdag kan laden en den PHEV zou dan sowieso in de avond pas aan de lader gaan. Aangezien ik een 3-fase zonnepanelen installatie heb en relatief weinig opbrengst in de maanden oktober > maart weet ik ook niet of ik aan de drempelwaarde voor groen laden ga komen in die maanden. Vandaar dat ik de Zappi (zeker) wel heb overwogen, maar daar de meerwaarde niet direct van ga terug zien :)
Vdb64 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:25:
[...]

Ik heb sinds 2 maanden de Easee Home.
Het is een mooi compacte laadpaal en het instellen is erg eenvoudig. De Easee Home heeft een ingebouwde simkaart waarmee hij communiceert. Hier zijn geen maandelijkse kosten aan verbonden.

Ik laad de auto op in de avonduren op 11 KW. De Easee Equalizer Load Balancer Module heb ik in bestelling staan. Deze komt waarschijnlijk eind september beschikbaar. Dat geeft wat meer vrijheid in het tijdstip van opladen :)

Tot nu toe ben ik tevreden over de Easee Home laadpaal.
Dat klinkt positief in ieder geval :) Mijn auto's laden op 7.2 en 3.7kW dus in die zin is de 22kW die de Easee aan kan vooral voor de toekomst. De load balancer heb ik ondanks dat het maar 7.2kW maximaal is toch wel op de lijst staan, ik kook ook elektrisch en mijn kookplaat trekt maximaal ook 7.2kW. Met een Quooker erbij die af en toe aanslaat zit je dan al bijna op het maximum van een 3x25A huisaansluiting :)
Die Easee Equalizer schijn je vrij makkelijk achteraf te kunnen toevoegen aangezien deze draadloos communiceert tussen de laadrobot en de meterkast. Wel zit hij vast aan de P1 poort, dus daar moet ik nog wel even een splitter voor regelen aangezien ik die al uitlees met Domoticz.

[ Voor 4% gewijzigd door J0YR1D3R op 28-09-2021 09:26 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12
Zoals al vermeld zijn hier kant en klare oplossingen voor te koop.
Instelling van het max amperage op de lader vind ik zelf niet super belangrijk omdat je deze in de meeste auto ook in kan stellen. (in mijn VW kan dat dus verwacht in jouw Skoda ook).
Een tweedehands Tesla UMC V1 is een mooie optie. Die kan 1 fase 32A, schuko 13A, en 16A 3 fase als je de juiste adapters erbij hebt.
(ik gebruik nu zelf de V2 een tweedehands Tesla UMC V2 voor onderweg/campings, die is goedkoper maar kan geen 3 fase)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• A3-D
JanHenk schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:55:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik zou haast een Power Boost aanschaffen en installeren om het te proberen... :P

@DonJuape hierboven; ik begrijp de theorie, maar eco-laden is een software-specifiek dingetje, gaat hier om de Wallbox Pulsar Plus die dit recent in z'n software heeft geïmplementeerd. Ik was nieuwsgierig hoe dit werkte.

Mogelijk heb ik er met 23 zonnepanelen op 3-fase en een Wallbox Pulsar Plus op 3-fase en een 3-fase auto geen reet aan, want dan is de inschakelstroom dus 4,2Kw. Je wilt toch dat ie geforceerd gaat laden op 1 fase...
Nu ben ik geen hoogvlieger voor wat betreft elektrotechniek en zie door de wirwar van de door elkaar gebruikte eenheden zoals W, kW en A, het bos niet meer. Maar misschien dat je iets hebt aan het antwoord wat ik vandaag van Wallbox ontving op de vraag waarom bij mij het laden niet start op Full Green modus wanneer ik wel overproductie heb vanuit mijn zonnepanelen (ik heb 2 sets zonnepanelen liggen; 3.540kW + 1.180kW: totaal 4.720kW en 3 fase 3x25A).
Eco Mode:
- 1 fase installatie is de grens voor het beginnen met laden 2A of 460W
- 3 fase installatie is de grens voor het beginnen met laden 2A en 1380W

Full Green:
- 1 fase is de grens voor het beginnen met laden 6A en 1380W
- 3 fase is de grens voor het beginnen met laden 6A en 4157W
Edit: als ik het inmiddels een beetje begrijp dan denk ik dat bij Full Green 3 fase het 4140W moet zijn in plaats van 4157W die Wallbox noemt in de mail.

Het blijkt dus dat de grens van het inschakelen hoger ligt dan de (over)productie van mijn zonnepanelen waardoor het laden dus niet gestart wordt. Ik liep hier tegenaan bij de Full Green optie. Moet nu gaan testen of het in Eco Mode wel werkt (uiteraard wel een goede zonnige dag nodig en weinig tot geen overig stroomverbruik).

Overigens ook gevraagd of het geforceerd laden op 1 fase iets softwarematigs was. Dit werd bevestigd en het zou dus in mijn optiek mogelijk op termijn als update geïmplementeerd kunnen worden toch?

[ Voor 4% gewijzigd door A3-D op 28-09-2021 15:18 ]

• _Apache_
  • Laatst online: 20:20

_Apache_

For life.

Beetje een beetje afwijkende vraag van de norm hier. Maar ik ben mij aan het orienteren op een EV die eenvoudig via een standaard stopcontact is op te laden is. Een charge van 10-90% op 10 amps *230v gaat in 6uur (~12kWh). Dit zou ik dan mooi van de zonnepalenen kunnen doen.

In principe heb ik twee wegen die ik zou kunnen kiezen.

- Aparte groep aanmaken, en in de meterkast een verbruiksmeter op die enkele groep zetten. Helaas heb ik wat krapte in de meterkast, en moet ik dan kabels naar de andere kant van het huis trekken (door de tuin).

- Doorsteekstekker met verbruiksmeter die ik zou kunnen uitlezen

Nu neig ik naar de tweede route, omdat ik dan niet perse aan een stopcontact (of locatie) gebonden ben. Mocht ik de EV aan de andere kant van het huis willen laden kan ik zo een kabel uitrollen en de stekker omprikken.

Nu vind ik diverse producten die dit zouden moeten kunnen, maar ik vind er geen waar ik - als rechtgeaarde tweaker - ook zelf de gegevens uit kan lezen (of kan polling via domotica).
Dus eigenlijk zoek ik een verbruiksmeter (a la doorsteekstekker) die zich remote laat uitlezen over het LAN / Zigbee.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 28-09-2021 16:00 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• JeroenE
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:57:
Nu neig ik naar de tweede route, omdat ik dan niet perse aan een stopcontact (of locatie) gebonden ben.
Wil je het enkel voor jezelf weten of wil je het ook doorbelasten aan iemand anders?

Veel energiemeters lijken er niet echt op gebouwd te zijn om langdurig hoog belast te zijn. Misschien heb ik te goedkope, dat kan natuurlijk ook. Je introduceert op die manier wel "extra overgangen" met extra stekkers.

Als je het vast kan inbouwen kan je wellicht kijken naar iets als een Shelly 1PM. Die kan de stroom meten en is geschikt voor 16A. Uitlezen kan via de wifi. Je zou dat eventueel ook nog kunnen doen in een los kastje met een stekker zodat je het kan verplaatsen.

Maar als het even kan zou ik je aanraden om gewoon vaste draden te trekken en eea goed aan te sluiten met stevig materiaal ipv extra stekkers er tussen te doen.

BTW, volgens mij kan je alle EV's met een stekker en stopcontact opladen. Dat is verder niet zo heel speciaal. De meeste mensen nemen een laadpaal omdat dit handiger is: sneller en vaak de enige manier om te mogen declareren.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
@_Apache_ en een buitenstopcontact op een eigen groep met een KwH meter met S0 contact die je dan met een youless (of zoiets) uitleest?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• _Apache_

_Apache_

For life.

JeroenE schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:11:
[...]
Wil je het enkel voor jezelf weten of wil je het ook doorbelasten aan iemand anders?

Veel energiemeters lijken er niet echt op gebouwd te zijn om langdurig hoog belast te zijn. Misschien heb ik te goedkope, dat kan natuurlijk ook. Je introduceert op die manier wel "extra overgangen" met extra stekkers.

Als je het vast kan inbouwen kan je wellicht kijken naar iets als een Shelly 1PM. Die kan de stroom meten en is geschikt voor 16A. Uitlezen kan via de wifi. Je zou dat eventueel ook nog kunnen doen in een los kastje met een stekker zodat je het kan verplaatsen.

Maar als het even kan zou ik je aanraden om gewoon vaste draden te trekken en eea goed aan te sluiten met stevig materiaal ipv extra stekkers er tussen te doen.

BTW, volgens mij kan je alle EV's met een stekker en stopcontact opladen. Dat is verder niet zo heel speciaal. De meeste mensen nemen een laadpaal omdat dit handiger is: sneller en vaak de enige manier om te mogen declareren.
Jaa klopt, elk EV is te laden. Maar voor deze EV lijkt wat praktischer. (Succes met je 100kWh auto, ben je een week onderweg :+ )
Tuurlijk hij is aan een laadpaal vol te laden in 2u. Maar kan hem in de tuin parkeren, en de zonnepanelen leveren (mits zonnig) voor 8u lang meer dan >1000W.

Ik wil dit puur voor mij zelf, er hoeft geen rekening uitgestuurd te worden. Betreft een EV motorfiets, met een capaciteit van netto 12 of 16kWh (afhankelijk van uitvoering).
Heb die motor al eens eerder voor een weekje gehuurd, en kan hem in de tuin parkeren. De kabel die ik gebruikte voor opladen aan het stopcontact kon max 10amp laden. Maar was instelbaar op 4-6-8 of 10 amps.

Wanneer er niet veel geladen hoefde te worden, zette ik hem op 4 amps, en liet ik hem een nachtje staan.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 28-09-2021 16:20 ]

• JeroenE
  • Niet online
@_Apache_ Bij de meeste (alle?) EV's is het zo dat sneller laden op wisselstroom wel efficiënter is. De omzetting is marginaal beter, maar het grootste verschil zit ook in de tijdsduur. Er zijn altijd systemen actief tijdens het laden, bijvoorbeeld om de accu te bewaken. Die verbruiken ook stroom dus als je die langer actief hebt dan heb je meer verlies dan wanneer je die korter belast.

Je zal er vast niet arm van worden, maar alle beetjes om stroom te besparen helpen ;)

Als je per se enkel op PV wil laden is het natuurlijk wel een ander verhaal, maar dat gaat 's nachts meestal niet.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Het zal om het even zijn @JeroenE . Bij wat hogere laadsnelheden hoor ik een ventilator aanslaan die ik niet hoorde toen ik met een lagere snelheid ging laden.
Zelf werk ik niet fulltime, dus kan ie af en toe overdag of in het weekend opladen. :)

Bij een auto snap ik goed dat je een paal wilt, je wilt niet je snoertje moeten uitrollen voor een lange laadsessie. Maar als ik de EV mijn eigen tuin in kan rollen en de capaciteit is te doen op een standaard stopcontact.. why not.

• JeroenE
  • Niet online
@_Apache_ Tja, wellicht staat 's nachts wel iets de accu te verwarmen. Het kan natuurlijk voor iedere EV anders zijn (en wellicht dus ook nog weer verschillend per omgevingstemperatuur).

Ik zou wel een goed stopcontact nemen en niet de goedkoopste die je ergens kan vinden. Het fijnste is als je weet dat alles tussen het stopcontact en de EV netjes is aangelegd, maar in bestaande situaties is dat soms lastig. Als je altijd gaat laden op 4A zal er wel minder risico zijn dan wanneer je gaat laden met 16A, maar in principe kan dat ook als je alles goed in orde hebt.

• eltron
pyrofielo schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:16:
Paar weken geleden een Webasto Pure 2 zelf thuis geplaatst. Heerlijk om thuis gewoon op te kunnen laden.
Tot maandagnacht, midden in de nacht ineens de hoofdzekeringen eruit.

De auto was bezig met de laatste 7 procent te laden. Ik heb alles gecontroleerd en daarna alles weer ingeschakeld. Zonder problemen, helaas laad de auto niet meer. Ook bij andere openbare laadpalen niet meer.

Er lijkt dan wat mis te zijn gegaan in de auto maar wat..
Kan er niet over uit, eerst dacht ik nog dat er wellicht teveel verbruikt werd maar dat zou dan meer dan 9 ampère moeten zijn. Zulke verbruikers heb ik helemaal niet en al helemaal niet snachts.

Baal er enorm van, hopelijk kunnen we snel naar de garage.
Laadpaal is een vrij dom gebeuren. Die biedt stroom aan, de auto bepaalt wat hij afneemt.
Dus gezien de auto na deze ervaring nergens meer lijkt te willen laden, is natuurlijk de grote vraag welke auto het betreft en of er nog anderen zijn met vergelijkbare ervaringen met die auto.
Dat kun je waarschijnlijk ook het beste navragen in het topic van jouw auto(?)

• ApOE
eltron schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:04:
[...]

Laadpaal is een vrij dom gebeuren. Die biedt stroom Spanning aan........(?)
Vandaag een Easee Home besteld, van het weekend installeren en volgende week woensdag mijn Q4 in ontvangst nemen _/-\o_

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-11 19:01
Vandaag de Heidelberg Wallbox binnen gekregen, nu nog een elektricien vinden. Paar gebeld, nemen telefoon niet op, bellen niet terug.

Voor de Heidelberg gekozen omdat ie maar 1 ding hoeft te doen: laden. Tis een privé auto, dus afrekenen is geen thema.

• Taycann
Korte vraag, een elektricien kan toch wel een laadpaal aansluiten? Dat wil zeggen: extra groep aanmaken in de kast, load balancing ding aansluiten en gaatje in de muur maken om de paal aan te hangen (zit aan de andere kant van de meterkast)?

Ik krijg de gekste offertes, stelletje mafkezen die 2000 ex btw willen voor een half uur werk. Is toch niet te filmen?

• Blackraven
@Taycann Dat lijkt me wel, veel meer dan een veredeld stopcontact is het ook niet.
Ik weet niet welke mafkezen je gevraagd hebt, maar misschien kan je lokale installateur je verder helpen?
Ik heb het zelf aangelegd, extra stukje meterkast met smartEVSE, maar begrijp dat dit niet voor iedereen weggelegd is.

• Taycann
Blackraven schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:22:
@Taycann Dat lijkt me wel, veel meer dan een veredeld stopcontact is het ook niet.
Ik weet niet welke mafkezen je gevraagd hebt, maar misschien kan je lokale installateur je verder helpen?
Ik heb het zelf aangelegd, extra stukje meterkast met smartEVSE, maar begrijp dat dit niet voor iedereen weggelegd is.
Ik heb het 'geluk' dat ik met een totale verbouwing bezig ben en er niet woon. De aannemer kan ik vragen om z'n elektricien dit even te laten doen, zal veel goedkoper zijn. Alleen weet ik niet of hij ervaring heeft met laadpalen. Hoe leg je load balancing uit in het Turks:P Haha.

• Blackraven
@Taycann de loadbalancing zal inderdaad het enige zijn, dat geen standaard meterkast elektra is.
Dat is met 3 CT klemmen om de inkomende fasen of een P1 stekkertje in de meter, dus heel erg ingewikkeld is ook dat niet. Met foto's uit het zelfbouw laadpaal topic, kun je de aannemer vast wel duidelijk maken wat de bedoeling is. :+

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Even een voorbeeld m.b.t. het stroomverbruik (Volkswagen ID.4 / Shell NewMotion):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09SJpqUoS20DtuH76mwWdJjYW2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iELzKgnt9Ybzje3GT65TmN31.jpg?f=fotoalbum_large

• pyrofielo
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:04:
[...]

Laadpaal is een vrij dom gebeuren. Die biedt stroom aan, de auto bepaalt wat hij afneemt.
Dus gezien de auto na deze ervaring nergens meer lijkt te willen laden, is natuurlijk de grote vraag welke auto het betreft en of er nog anderen zijn met vergelijkbare ervaringen met die auto.
Dat kun je waarschijnlijk ook het beste navragen in het topic van jouw auto(?)
Het is een Peugeot e2008.
Maar vind het wel fijn dat je bevestigd dat een laadpaal een vrij dom gebeuren is. Ik zal eens kijken of er een Peugeot EV topic is of dat het in het algemene topic kan.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:21
pyrofielo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:41:
[...]

Het is een Peugeot e2008.
Maar vind het wel fijn dat je bevestigd dat een laadpaal een vrij dom gebeuren is. Ik zal eens kijken of er een Peugeot EV topic is of dat het in het algemene topic kan.
Werkt DC laden wel? Er is dacht ik een probleem geweest bij de e208 ivm problemen met de boordlader. Maar dat is dezelfde techniek als jij hebt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• pyrofielo
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:03:
[...]

Werkt DC laden wel? Er is dacht ik een probleem geweest bij de e208 ivm problemen met de boordlader. Maar dat is dezelfde techniek als jij hebt.
hij staat nu bij de garage, maar dat was idd nog wel iets wat ik wilde proberen.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:25
grotegok schreef op zondag 19 september 2021 @ 17:59:
[...]

Ik heb dat voor test niet kunnen vinden in de Alfen ACE Service Installer tool.
Goed kijken en het vinkje RECHTS BOVEN aanvinken. Als ik het goed heb staat het bij onder het tabje met de hoogspanningsmast.

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-11 11:31
Iemand hier ervaring mee?

https://eauto.si/metron-shop/product/pc03g-13a-1-phase/

Ik zal mijn situatie even uitleggen:
Ik laad al een jaar mijn EV met de bijgeleverde granny charger. Op mijn schuur heb ik een opbouwstopcontact op een eigen groep. Ik rol de kabel uit over de stoep en leg daar een mat overheen. Volgens de gemeente mag dat allemaal officieel niet, en zolang dat zo is vind ik het een te groot (financieel) risico om helemaal een echte laadpaal te (laten) installeren.

Het "probleem" met mijn huidige oplossing is dat de oplader een nogal groot blok heeft, met iets van 2 meter kabel aan beide kanten (ik weet niet precies hoeveel). Ik heb dus een (goede) verlengkabel erbij. Dit geeft schematisch het volgende resultaat:
Type 2 stekker - 2m kabel - adapterblok - stuk kabel - dikke stekker/stopkontakt - 10 meter verlengkabel - schuko-stekker.

Het hele stuk vanaf adapterblok tot aan de stekker/stopcontact waar het overgaat in verlengkabel, sta ik dan onder mijn bumper te proppen (zodat het niet op de stoep ligt, maar ook voor eventuele regen). Deze toestand zou ik eigenlijk wel vanaf willen, en als dit allemaal in 1 lange kabel zit, zou dat wel een verademing zijn natuurlijk. Als ik dan nog een manier zou kunnen vinden om de kabel "op slot" in het stopcontact te laten zitten (iemand tips?) zodat ik de kabel gewoon weg kan hangen, dan wordt het helemaal leuk.
Pagina: 1 ... 84 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen