• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:23

timovd

Voorsprong door techniek

svennn schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:02:
Inmiddels weer wat verder met de offertes. Bedankt voor alle bovenstaande reacties 👍

Aangezien ik ongeveer 25-30 meter moet overbruggen vanaf meterkast naar laadpaal is dit een relatief grote kostenpost op de offertes. Vaak komt dat ongeveer op 10 euro per meter uit (zonder mantelbuis). Om de kosten wat te drukken, en voorbereiding voor electra in de tuin, doe ik dit liever zelf.

Nu heb ik (denk ik) twee opties (afgekeken van wat er wordt aangeboden op de offertes):
- een mantelbuis + YMVK 5x4mm2 kabel of moet toch voor YMVK 5x6mm2 gaan?
- een grondkabel, echter ik moet mijn CAT kabels ook nog kwijt.

Zelf dacht ik: mantelbuis + 5x4mm2, en dan de mantelbuis ook gebruiken om de CAT kabels toe te voegen.

Tips?
5x6 is niet nodig, maar ik zou het wel doen. Ik heb zelf een grondkabel met een losse flexibele (19mm) buis voor 2x cat6. Dat vond ik gemakkelijker met boren door de fundering heen.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• DonJuape
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Blackraven schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:31:
[...]

Heb je bewust een 300mA aardlek ipv 30mA?
Ik weet niet waarom de installateur daar voor gekozen heeft. Kan het ermee te maken hebben dat de Zappi al een 30mA aardlek intern heeft (naast de 6mA DC)?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase

• DJ-B
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:19
_Marcel_1973 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 21:33:
Een “simpel” vraagje, onderstaand de situatie:
  • Zakelijke EV.
  • Laadpaal zakelijk aangeschaft.
  • BTW-plichtige vennootschap.
  • Energiecontract op naam prive.
  • Doorbelasting/verrekening laadkosten gewenst:
  • Bezoek - bijv 25ct /kWh
  • Zelf - nihil
De vragen:
  1. Als gekozen wordt voor de backoffice van e-flux, sluit “de entiteit (dus werkgever)” dan het contract/emobility platform af of doe je dit privé ivm tenaamstelling aansluiting nuts?
  2. Dient “de werknemer/dga” dan de laadpaal als “thuispaal” in te geven of valt de paal onder onderneming en geef je een privé-rekeningnummer op ivm de verrekening?
  3. Maakt “de zakelijke entiteit” een account aan, of doet privé dit juist ?
Ik ben er geloof ik ff vanaf, want ik krijg het niet verwerkt in de bovenkamer.
Ik zit in (bijna) dezelfde situatie (ZZP) en wil dit najaar ook een laadvoorziening installeren.
Dit is hoe ik het heb begrepen:

1. Backoffice abbo sluit je zakelijk af.
2. Paal hoort bij onderneming. Je geeft dus 2 rekening nummers op.
a) Zakelijke rekening voor facturatie E-Flux abbo + (KWh) kosten (je krijgt dus een BTW specificatie)
b) Privé rekening voor uitbetaling van de gebruikte KWh per maand (geen BTW specificatie)

3. Feitelijk heb je 1 hoofdaccount ,die is zakelijk (werkgever). Hierin maak je een 'sub' account (voor de werknemer).

Eventueel kun je gewoon even bellen met E-Flux, ze hebben mij vrij snel het e.e.a. duidelijk kunnen maken.
Het grote voordeel van deze constructie is dat je zakelijke een BTW factuur krijgt.

Het alternatief (daar gaat mijn interesse nu naar uit) is om een 'simpele' laadvoorziening te installeren zonder backoffice abbo.
Vervolgens installeer je een MID KWh meter en elk jaar op 01 januari bereken je het aantal gebruikte KWh's.
Vervolgens kun je dat 'declareren' in je eigen bedrijf.
Via deze methode krijg je geen voorbelasting van de BTW terug, maar je maakt dus ook geen backoffice abbo kosten.

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19:18
DonJuape schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:06:
[...]

Ik weet niet waarom de installateur daar voor gekozen heeft. Kan het ermee te maken hebben dat de Zappi al een 30mA aardlek intern heeft (naast de 6mA DC)?
Zou kunnen, bij mij zit het ook op die manier, maar dan vanwege een omvormer die op dezelfde onderverdeler zit, de warmtepomp die op diezelfde onderverdeler zit, heeft dan nog een 30mA aardlek inderdaad.

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:10
DonJuape schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:06:
[...]

De zappi heeft geen interne aardlek. Alleen een actieve DC beveiliging.
Ik zie wel vaker installateurs de voor hun zekerheid zoeken van een 300mA aardlek in dit soort gevallen. Met een beetje vochtig weer zou theoretisch een 30mA er wat sneller uitvliegen en ze willen niet elke dag langs komen om aardleks te controleren.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

thehog schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:18:
[...]

De zappi heeft geen interne aardlek. Alleen een actieve DC beveiliging.
Ik zie wel vaker installateurs de voor hun zekerheid zoeken van een 300mA aardlek in dit soort gevallen. Met een beetje vochtig weer zou theoretisch een 30mA er wat sneller uitvliegen en ze willen niet elke dag langs komen om aardleks te controleren.
Ik heb het wel eens mis en wordt daar dan direct op gewezen (m.i. een van de mooie dingen van een forum :) ) maar dit heb ik niet zelf verzonnen maar uit de handleiding:

• Edwin_R
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 13:37
Aapje schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 02:03:
[...]

Verwacht maar heel weinig medewerking van Eneco, ik heb zo'n paal al een jaartje nu.. Ze bepalen twee keer per jaar vlgns mij de kWh/prijs, heb 'm zover maar 1 keer zien veranderen met 0,01cent :') Alphabet/MTC zijn alleen aan het doorschuiven van kosten. Die rekenen gewoon een vasttarief met je werkgever per kWh. Of je nou langs de weg tankt of thuis, maar voor je werkgever geen klap uit.

Ik heb 't intussen opgelost door alleen 's nachts te laden d.m.v. laagtarief. Dan koop ik de kWh in voor 20,5cent, verkoop 't via Eneco aan de werkgever voor die 21,7cent... Aka ik loop er niet op leeg... En de zonnepanelen + salderen maken 't helemaal leuk...
Ja ENECO verdient geld aan de thuisladers want ze krijgen 28cent van Alphabet ongeacht de laadlocatie. Ongetwijfeld maakt ENCO geen winst op de snelladers want ik mijn niet voorstellen dat ze Ionity e.d. kunnen uitknijpen voor minder dan 28cent/kWh. Als mijn werkgever/leasemaatschappij niet wil bijbetalen ga ik binnenkort 1x per week naar de snellader aangezien ik het ENECO niet gun om winst te maken doordat ik verlies maak op het stoomtarief.

• thehog
DonJuape schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:29:
[...]

Ik heb het wel eens mis en wordt daar dan direct op gewezen (m.i. een van de mooie dingen van een forum :) ) maar dit heb ik niet zelf verzonnen maar uit de handleiding:
[Afbeelding]
Goh je hebt gelijk! Excuses van mij kant. Ik meende echt dat het alleen een DC beveiliging was maar ik had beter moeten weten want die aardlek melding is wel vaker voorbij gekomen op diverse fora :)

Dan is een 300mA aardlek(automaat) in de meterkast overigens dan ook onzinnig want die 30mA in de zappi zal eerder schakelen. Alhoewel je het misschien kan zien als extra beveiliging er boven op (plus natuurlijk bij schade aan de aanvoerkabel tijdens graafwerkzaamheden).

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20-09 21:19
svennn schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:02:
Inmiddels weer wat verder met de offertes. Bedankt voor alle bovenstaande reacties 👍

Aangezien ik ongeveer 25-30 meter moet overbruggen vanaf meterkast naar laadpaal is dit een relatief grote kostenpost op de offertes. Vaak komt dat ongeveer op 10 euro per meter uit (zonder mantelbuis). Om de kosten wat te drukken, en voorbereiding voor electra in de tuin, doe ik dit liever zelf.

Nu heb ik (denk ik) twee opties (afgekeken van wat er wordt aangeboden op de offertes):
- een mantelbuis + YMVK 5x4mm2 kabel of moet toch voor YMVK 5x6mm2 gaan?
- een grondkabel, echter ik moet mijn CAT kabels ook nog kwijt.

Zelf dacht ik: mantelbuis + 5x4mm2, en dan de mantelbuis ook gebruiken om de CAT kabels toe te voegen.

Tips?
heb je CAT kabel echt nodig? kan ook draadloos in elk geval met Zappi.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• thehog
eltron schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:32:
[...]

heb je CAT kabel echt nodig? kan ook draadloos in elk geval met Zappi.
Stukje CAT kabel is goedkoper dan een harvi :)

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

thehog schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:58:
[...]

En betrouwbaarder

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 15:40
En word aangeraden door de fabrikant.

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 20:12
Niltag schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:47:
[...]

Het echte werk viel mij uiteindelijk alles mee. Ik denk dat ik uiteindelijk een avond en een zaterdagmiddag bezig ben geweest. Nu hou ik zelf wel van een technisch klusje dus wel onder dat voorbehoud. Wat vooral tegenvalt is de hoeveelheid uitzoekwerk die ik had om uiteindelijk te bepalen wat je nu precies allemaal moet hebben en of het gaat werken als je het zelf doet. Je merkt toch op de meeste sites dat ze vooral gericht zijn op installateurs en resellers en dat doe-het-zelven zeker geen gemeengoed is.

Dus bij deze een korte uitleg van mijn ervaringen. Hoop dat toekomstige doe-het-zelvers er wat aan hebben
Qua afstand (van meterkast tot laadpaal)hebben wij een vergelijkbare set-up. Destijds was bij mij loadbalancing geen optie in verband met de afstand tot de meterkast. Heb jij al ervaring met de werking van de load-balancing? Dus merk je effect van de afstand?

[Voor 3% gewijzigd door Eddos op 15-09-2021 19:52]

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• Niltag
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-09 22:37
water_escape schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:35:
[...]

Geweldig dit! Dank je.
Maar om het 100% te krijgen zien wij heel graag foto's bij het verhaal ;).
heb een fototje toegevoegd van het eindresultaat :). Verder binnen eigenlijk vrijwel niks zichtbaar meer.
Eddos schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:51:
[...]

Qua afstand (van meterkast tot laadpaal)hebben wij een vergelijkbare set-up. Destijds was bij mij loadbalancing geen optie in verband met de afstand tot de meterkast. Heb jij al ervaring met de werking van de load-balancing? Dus merk je effect van de afstand?
tot nu toe alleen via de logging van de paal bekeken of het werkt. Als ik wat grote verbruikers aanzet zie je hem netjes het maximum amperage per fase aanpassen. Verder kun je ook netjes per fase zien hoeveel verbruik er momenteel is. Volgens mij kan dit dus prima. Zoals iemand in dit topic al aangaf is een cat 5e of cat 6 kabel wel een stuk betrouwbaarder dan een standaard telefoonlijntje. Ik heb ook ergens gelezen dat 25 meter prima haalbaar moet zijn.

• eltron
thehog schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:58:
[...]
Misschien. Het ging hier om de vraag of het door de buis zou passen als hij 6mm2 draad zou nemen ipv 4mm2.
Wordt dan een vrij ingewikkelde som, maar zou mij niet verbazen als het prijsverschil geheel of grotendeels wordt goedgemaakt door minder transportverlies.
Dan houd je nog over of kabel meer betrouwbaar zou zijn dan draadloos, maar ik heb daar geen klachten over (n=1) en ook nog van niemand gehoord (n=?). (En makkelijk is het wel, dat mag van mij ook wat kosten).

[Voor 4% gewijzigd door eltron op 16-09-2021 00:09]

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Kun je bij de Zappi (V2) ergens het verbruik/teruglevering per fase zien? Dan kan ik checken of de CT klemmen goed zijn aangesloten en of de fase-rotatie goed staat.

• thehog
DonJuape schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:54:
Kun je bij de Zappi (V2) ergens het verbruik/teruglevering per fase zien? Dan kan ik checken of de CT klemmen goed zijn aangesloten en of de fase-rotatie goed staat.
Ja, alleen de fase-rotatie niet. Dat zouden ze nog (net als de harvi) zichtbaar maken in het schermpje maar dat hebben ze nog steeds niet gedaan.

• thehog
eltron schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:08:
[...]

Misschien. Het ging hier om de vraag of het door de buis zou passen als hij 6mm2 draad zou nemen ipv 4mm2.
Wordt dan een vrij ingewikkelde som, maar zou mij niet verbazen als het prijsverschil geheel of grotendeels wordt goedgemaakt door minder transportverlies.
Dan houd je nog over of kabel meer betrouwbaar zou zijn dan draadloos, maar ik heb daar geen klachten over (n=1) en ook nog van niemand gehoord (n=?). (En makkelijk is het wel, dat mag van mij ook wat kosten).
Met UTP verbonden kan je de optie aanzetten dat de zappi stopt met laden als een CT klem geen informatie aanleverd. Met de harvi gekoppelde CT klemmen kan dat niet.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

thehog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:41:
[...]

Ja, alleen de fase-rotatie niet. Dat zouden ze nog (net als de harvi) zichtbaar maken in het schermpje maar dat hebben ze nog steeds niet gedaan.
Waar in de menu's op de paal? Ik kan het niet vinden.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 15:40
DonJuape schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:45:
[...]

Waar in de menu's op de paal? Ik kan het niet vinden.
Even uit m'n hoofd, kan iets anders zijn, maar als t goed is in t advanced menu bij CT config, als je dan op een vd CT klemmen klikt krijg je de waardes in ampère.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Makrolon schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:44:
[...]

Even uit m'n hoofd, kan iets anders zijn, maar als t goed is in t advanced menu bij CT config, als je dan op een vd CT klemmen klikt krijg je de waardes in ampère.
Dankje. "Op de CT-klemmen klikken" was de truuk! En je krijgt ze in Ampere en in Watt.

[Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 16-09-2021 10:00]

• f.h
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:41
Ik heb inmiddels ruim een jaar een Alfen Pro-line Single unit hier aan de muur hangen icm een E-flux backoffice. Het 'beheer' van de paal doe ik verder zelf via de Alfen Service Installer (ik heb er ook een inlog voor).

Met een zekere regelmaat komt er een update voor de Service Installer en (tegelijkertijd) ook een firmware update voor de paal. Op dit moment heeft mijn paal firmware 4.15.0.3910 in zich zitten en gebruik ik Service Installer 3.4.14.139.

Er is ook een nieuwe update (3.5.1.143) voor de Service Installer uitgebracht die vooruitloopt op firmware versie 5.x (zie aankondigingsmail die ik van Alfen heb ontvangen in de quote hieronder).

Echter ik krijg die nieuwe versie dus niet geïnstalleerd op mijn laptop. Ik draai windows (legaal!) in een VM (want ik gebruik normaal MacOS) en dat werkt verder vlekkeloos. Ik krijg bij het openen van de installer een melding dat de app niet geïnstalleerd kan worden op mijn pc. Het is de eerste keer ooit dat ik zo'n melding krijg.

Ik heb de standaard checks al gedaan (is het een 32 of 64bit app etc.) na een rondje googlen.

Ik ben al aan het kijken hoe ik Alfen kan contacten (ik ben een particulier en ze kletsen normaal alleen met hun (zakelijke) klanten. En aangezien ik de paal zelf heb aangeschaft en door een elektriciën heb laten installeren, val ik daar buiten. Los daarvan: ik geloof dat dit een software issue (of mijn windows of de app) is en dat het niet met de laadpaal te maken heeft.

Ik realiseer me dat dit geen Windows helpdesk topic is, maar wil toch checken of er nog anderen zijn die hier mogelijk ook last van hebben? Of mogelijk nog tips hebben.

De 'Call to update Service Installer Application to latest version' van Alfen:
Dear User of the Sevice Installer Application,

From the earliest products delivered by Alfen Charging Equipment, Alfen offered the possibility to configure charging stations on site using the Service Installer Application (SIA). Up to now, the Service Installer Application required user credentials to access the products.

With the introduction of the newest security measures in firmware 5.0 and up, each charging station is secured with a password. With this security measure, the control of access to a charging station is handed over to the owner of the product. Passwords on the charging station replace the user credentials for the Service Installer Application. Take into consideration that this change requires to ask the owner of the product for a password in order to get access to the configuration.

What does this mean?
It is required to install the latest version of the Service Installer Application!
With passwords on the charger, older versions of Service Installer Application (all versions prior to v3.5.1) are unable to access a charging station with a firmware version 5.0 or higher. Version 3.5.1 on the other hand can work with any previous firmware version on the charging station.

The latest version of Service Installer is available for download here, or can be downloaded directly via an already installed Service Installer Application.

Install and use the latest version of Service Installer Application to prevent loss of access to the product.

Please take notice of previously shared information on our knowledge base and the linked document (available in English, Dutch, French and German) for more detailed information.

Kind regards,
Team Alfen Charging Equipmen

[Voor 5% gewijzigd door f.h op 16-09-2021 14:20]

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Voor de Zappi experts. Ik snap de Economy Tarief Boost niet:

Ik woon in Nederland dus alleen Optie 1 is op mij van toepassing en daarom zet ik de eSense-invoer op Boost Timer Enable. Ook vul ik netjes de daltarief tijden in als boost tijden. Wat is nu de functie van de "e" in de eerste kolom van de boost tijden tabel? Die kan ik aan en uit toggelen maar waarom?

• thehog
DonJuape schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:36:
Voor de Zappi experts. Ik snap de Economy Tarief Boost niet:
[Afbeelding]

Ik woon in Nederland dus alleen Optie 1 is op mij van toepassing en daarom zet ik de eSense-invoer op Boost Timer Enable. Ook vul ik netjes de daltarief tijden in als boost tijden. Wat is nu de functie van de "e" in de eerste kolom van de boost tijden tabel? Die kan ik aan en uit toggelen maar waarom?
De 'e' staat voor de eSense input. Dat is een 230v schakel signaal. In engeland gebruikt om laag tarief aan te kondingen.
Als je de 'e' dus aanzet in de schema geeft dat aan dat je op dat tijdstip alleen boost wil als OOK de eSense input aan staat.

De eSense input gebruik ik overgens ook. Ik schakel een wifi stroom schakelaar om 230v op de eSense input te geven zodra ik zelf vind dat de zappi in boost mag (bijv. als tarief laag is of de zon vollop schijnt).

• eltron
thehog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:42:
[...]
Met UTP verbonden kan je de optie aanzetten dat de zappi stopt met laden als een CT klem geen informatie aanleverd. Met de harvi gekoppelde CT klemmen kan dat niet.
Waarbij nog de vraag is of dit wenselijk is. Als ik de prik nodig heb dan zie ik liever dat hij doorlaadt, desnoods tot de hoofdschakelaar er uit vliegt, maar die kan ik dan weer terugzetten.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

thehog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:44:
[...]

De 'e' staat voor de eSense input. Dat is een 230v schakel signaal. In engeland gebruikt om laag tarief aan te kondingen.
Als je de 'e' dus aanzet in de schema geeft dat aan dat je op dat tijdstip alleen boost wil als OOK de eSense input aan staat.

De eSense input gebruik ik overgens ook. Ik schakel een wifi stroom schakelaar om 230v op de eSense input te geven zodra ik zelf vind dat de zappi in boost mag (bijv. als tarief laag is of de zon vollop schijnt).
Maar als je niet in de UK woont en/of de eSense input op een andere manier aansluit (zoals jij) wat is dan het effect van die "e" in de boost timer tabel? Ik vind de handleiding niet duidelijk op dit punt.

• thehog
eltron schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:47:
[...]

Waarbij nog de vraag is of dit wenselijk is. Als ik de prik nodig heb dan zie ik liever dat hij doorlaadt, desnoods tot de hoofdschakelaar er uit vliegt, maar die kan ik dan weer terugzetten.
Tot je midden in de nacht dit gebeurd en je de volgende ochtend een ontdooiende vriezer hebt

• thehog
DonJuape schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:16:
[...]

Maar als je niet in de UK woont en/of de eSense input op een andere manier aansluit (zoals jij) wat is dan het effect van die "e" in de boost timer tabel? Ik vind de handleiding niet duidelijk op dit punt.
Als de 'e' in de linker kolom staat dan werkt de boost timer op dat tijdstip alleen als ook op dat moment de eSense input actief is. Als de 'e' niet actief is in de linker kolom werkt de boost timer altijd op dat tijdstip.

Dus als je geen werkende eSense input hebt moet je die 'e' niet aanzetten. Dan zet je de tijden op 23u tot 6u (laag tarief) en heb je tijdens laag tarief boost.
Heb je wel een werkende eSense input dan kan je binnen die tijdstip nog extra aangeven of je wel of niet wil boosten door de eSense input aan of uit te zetten.

• klompje65
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Er is ook een nieuwe update (3.5.1.143) voor de Service Installer uitgebracht die vooruitloopt op firmware versie 5.x (zie aankondigingsmail die ik van Alfen heb ontvangen in de quote hieronder).
Ik zat met dezelfde uitdaging. Heb de nieuwe 3.5.1.143 wel kunnen installeren maar kon vervolgens niet meer inloggen. Toen maar weer uninstalled en terug naar een oudere versie van ACE Service Installer die ik toevallig nog in mijn Downloads folder had staan. Alfen haalt bij nieuwe versie van software de oude versie weg. HEEL irritant en onnodig in mijn ogen.
Paar keer opnieuw geprobeerd maar iedere keer kon ik met de laatste versie niet inloggen. Na een keer aflsuiten van de nieuwe app en weer opstarten lukte het opeens wel. Het gaf me al met al geen goed gevoel maar het werkt nu gelukkig weer. Ik kreeg vervolgens een nieuwe firmware update (eigenlijk 2... a en b ivm hun nieuwe encryptie sleutels). Die heb ik nu toegepast en zit nu op firmware versie 4.15.5-4020.
Maar geen enkel spoor van firmware versie 5 waar in de mail naar verwezen wordt. Ik moet dus nog steeds aanloggen met username/password naar hun service en niet met een password naar het device. Snap er niks van maar hun support is zo slecht dat ik het heb opgegeven te vragen.

• grotegok
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 18:02
Hier sinds gister een door Eneco geinstalleerde Alfen Pro-line Single.
Vandaag aan de auto gehangen en geeft na 20 minuten laden error meldingen:

2021-09-16T16:27:49.546Z:INFO:taskMain.c:3978:RCD detected 6.12 mA
2021-09-16T16:27:52.929Z:INFO:taskMain.c:3978:RCD detected 5.04 mA
2021-09-16T16:30:26.777Z:INFO:taskMain.c:3978:RCD detected 3.96 mA

De DC beveiliging gaat af. Bij de start staat hij op Idc=0.3mA en ineens schiet ie omhoog.

Ik ga de installateur natuurlijk benaderen alleen Eneco is niet zo snel heb ik ondervonden.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? En kan ik als test de aarde loshalen, apparaat is helemaal van plastic.

Dus het lijkt via de auto terug naar aarde richting de charger te gaan? Kan ik de aarde naar de auto loskoppelen als test?

[Voor 26% gewijzigd door grotegok op 16-09-2021 19:54]

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
@grotegok heb je het ook op andere laadpalen met deze auto? of met een andere auto ook op deze laadpaal?

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• grotegok
BarryH schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:37:
@grotegok heb je het ook op andere laadpalen met deze auto? of met een andere auto ook op deze laadpaal?
Nee nergens anders problemen met opladen met deze auto op andere laadpalen. Ik heb helaas geen 2de auto om te testen.

• thehog
grotegok schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:33:
Dus het lijkt via de auto terug naar aarde richting de charger te gaan? Kan ik de aarde naar de auto loskoppelen als test?
Nee de aarde is tegelijk de retour voor de PP en CP pin dus geen aarde betekend dat de auto nooit zal laden.
Dat is ook de reden dat aarde nooit door DC detectie lus moet omdat daar wel DC door heen loopt.

edit: Wat overigens eventueel kan is dat je een andere DC storing in je huis hebt en dat dat nu gedetecteerd wordt (bijv. zonnepanelen)

[Voor 47% gewijzigd door thehog op 16-09-2021 20:41]

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:37

Mensen bekend met dit oudere type Alfen laadpaal ? Schijnt dc detectie te hebben, zijn mensen hier bekend mee ?

• grotegok
thehog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:17:
[...]

Nee de aarde is tegelijk de retour voor de PP en CP pin dus geen aarde betekend dat de auto nooit zal laden.
Dat is ook de reden dat aarde nooit door DC detectie lus moet omdat daar wel DC door heen loopt.

edit: Wat overigens eventueel kan is dat je een andere DC storing in je huis hebt en dat dat nu gedetecteerd wordt (bijv. zonnepanelen)
Oei, dat zou inderdaad kunnen. Heb nogal wat panelen en diverse omvormers. Dat wordt een uitdaging om te zoeken waar aan het ligt en op te lossen.

• thehog
grotegok schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:40:
[...]

Oei, dat zou inderdaad kunnen. Heb nogal wat panelen en diverse omvormers. Dat wordt een uitdaging om te zoeken waar aan het ligt en op te lossen.
Meestal draaien die dingen snachts niet .. dus misschien nu eens testen? :)

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:31:
[...]

Meestal draaien die dingen snachts niet .. dus misschien nu eens testen? :)
Omvormers hebben verplicht ook DC detectie/6 mA verklaring.

Heb je het zelf aangelegd of is het door een installateur gedaan? Zowel de zonnepanelen als de laadpaal...

Wie riep er ook al weer dat DC detectie niet nodig is? ;)

[Voor 7% gewijzigd door daemonix op 17-09-2021 06:47]

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• grotegok
daemonix schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 06:46:
[...]

Heb je het zelf aangelegd of is het door een installateur gedaan? Zowel de zonnepanelen als de laadpaal...

Wie riep er ook al weer dat DC detectie niet nodig is? ;)
Laadpaal de installateur en de zonnepanelen in eigen beheer. Ik heb alle regels serieus en in acht genomen, dat durf ik oprecht te zeggen.
De installateur op de ontbrekende adereindhulsjes na, zover ik verder gezien heb, ook.

Uiteraard ga ik de 3 fase alamat van de zonnepanelen groep afschakelen om te kijken of dit helpt. Dit ga ik eind van de middag proberen.
Omdat het bij mij volledig gescheiden systemen (laadpaal groep en zonnepanelen) zijn, kan dan de mogelijke DC fout via de zonnepanelen wel via de laadpaal gedetecteerd worden?

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 06:46:
Bij oudere installaties hoeft dat niet zo te zijn, volgens staat het pas sinds (eind) 2015 in de NEN1010.

• JeroenE
  • Niet online
grotegok schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:07:
Omdat het bij mij volledig gescheiden systemen (laadpaal groep en zonnepanelen) zijn, kan dan de mogelijke DC fout via de zonnepanelen wel via de laadpaal gedetecteerd worden?
Het zal toch nooit helemaal gescheiden zijn. De nul en de aarde is voor alle groepen dezelfde. De fase kan wel anders zijn, maar als je een laadpaal hebt op 3 fasen heb je die dus ook al allemaal bij je laadpaal.

• de meester01
  • Laatst online: 15:04

de meester01

Ioniq 5 RWD 73 Kwh besteld

DJ-B schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:44:
[...]

Ik zit in (bijna) dezelfde situatie (ZZP) en wil dit najaar ook een laadvoorziening installeren.

Vervolgens installeer je een MID KWh meter en elk jaar op 01 januari bereken je het aantal gebruikte KWh's.
Via deze methode krijg je geen voorbelasting van de BTW terug, maar je maakt dus ook geen backoffice abbo kosten.
Waarom zou je deze btw niet kunnen aftrekken? Volgens mij is die gewoon aftrekbaar als de auto 'op de zaak' staat. Die stroom / btw is immers dienstbaar aan de onderneming. Tenzij je fysiotherapeut bent oid en geen btw belaste prestaties verricht.

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
JeroenE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:38:
[...]
Bij oudere installaties hoeft dat niet zo te zijn, volgens staat het pas sinds (eind) 2015 in de NEN1010.
Kan zo zijn (heb het niet gecontroleerd), maar omdat een DC stroom van > 6 mA de ALS feitelijk blokkeert is het uitermate nuttig om het alsnog in te bouwen. Voor zover ik weet hebben de meeste omvormers de 6 mA verklaring. Het is levensbedreigend om de beveiliging niet alsnog in te bouwen!

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• DJ-B
de meester01 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:54:
[...]

Waarom zou je deze btw niet kunnen aftrekken? Volgens mij is die gewoon aftrekbaar als de auto 'op de zaak' staat. Die stroom / btw is immers dienstbaar aan de onderneming. Tenzij je fysiotherapeut bent oid en geen btw belaste prestaties verricht.
Omdat je BTW alleen mag aftrekken als je een BTW specificatie hebt (factuur).

• BenSKIP
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19-09 17:58
ik222 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:06:
[...]

Geen idee maar je kunt hem toch makkelijker via de ethernet aansluiting configureren?
Inmiddels weet ik het... Standaard kabel USB-RS232 naar SUB9D (pins 2345 & 78) en PUTTY CONFIG
Zij gebruiken de FTDI chip, maar PUTTY is niet chip gebonden.

Dus heb je een storing met je Alfen laadpaal, RS232 naar USB met Putty config en je kan de paal naar fabrieksinstellingen zetten.

Verzoeken voor bedankjes zijn niet de bedoeling.

[Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 17-09-2021 11:47]

• de meester01
  • Laatst online: 15:04

de meester01

Ioniq 5 RWD 73 Kwh besteld

DJ-B schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:13:
[...]

Omdat je BTW alleen mag aftrekken als je een BTW specificatie hebt (factuur).
Je krijgt toch een nota van de energiemaatschappij? Daar staat de BTW op.

En als je mij niet gelooft (ik ben tenslotte maar een simpele fiscaal jurist :+) dan check dit even:

Energiekosten

Een laadpaal op eigen terrein heeft geen eigen stroomvoorziening, zoals ‘echte’ openbare laadpalen dat wel hebben, dus wordt de stroom uit uw meterkast gebruikt. De btw op de stroom die voor het opladen van uw elektrische auto wordt gebruikt, is aftrekbaar als de auto ‘op de zaak’ staat. Dan moet u wel weten hoeveel stroom u voor uw elektrische auto gebruikt.

Bron: https://www.partnersinadm...ektrische-auto-thuis-btw/

[Voor 51% gewijzigd door de meester01 op 17-09-2021 12:15]

• DJ-B
de meester01 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:12:
[...]

Je krijgt toch een nota van de energiemaatschappij? Daar staat de BTW op.

En als je mij niet gelooft (ik ben tenslotte maar een simpele fiscaal jurist :+) dan check dit even:

Energiekosten

Een laadpaal op eigen terrein heeft geen eigen stroomvoorziening, zoals ‘echte’ openbare laadpalen dat wel hebben, dus wordt de stroom uit uw meterkast gebruikt. De btw op de stroom die voor het opladen van uw elektrische auto wordt gebruikt, is aftrekbaar als de auto ‘op de zaak’ staat. Dan moet u wel weten hoeveel stroom u voor uw elektrische auto gebruikt.

Bron: https://www.partnersinadm...ektrische-auto-thuis-btw/
De nota van de energie maatschappij staat (waarschijnlijk) op de naam van jouw privé persoon en niet op de zaak.

Ik ben bekend met het artikel, maar het laat onduidelijk in welke exacte situatie het toepasbaar is.
Daarnaast is de vraag of dat artikel juist is.

De USP van back office systemen is juist dat je de BTW kan verrekenen. Simpelweg omdat particulieren geen BTW factuur mogen opstellen.

Per saldo maakt het niet zo heel veel uit, de BTW zal slechts een paar honderd euro per jaar zijn.

• f.h
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:41
Hmm ook ‘gedoe’ dus. Wacht ik het even af. Thanks.
klompje65 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:22:
[...]

Ik zat met dezelfde uitdaging. Heb de nieuwe 3.5.1.143 wel kunnen installeren maar kon vervolgens niet meer inloggen. Toen maar weer uninstalled en terug naar een oudere versie van ACE Service Installer die ik toevallig nog in mijn Downloads folder had staan. Alfen haalt bij nieuwe versie van software de oude versie weg. HEEL irritant en onnodig in mijn ogen.
Paar keer opnieuw geprobeerd maar iedere keer kon ik met de laatste versie niet inloggen. Na een keer aflsuiten van de nieuwe app en weer opstarten lukte het opeens wel. Het gaf me al met al geen goed gevoel maar het werkt nu gelukkig weer. Ik kreeg vervolgens een nieuwe firmware update (eigenlijk 2... a en b ivm hun nieuwe encryptie sleutels). Die heb ik nu toegepast en zit nu op firmware versie 4.15.5-4020.
Maar geen enkel spoor van firmware versie 5 waar in de mail naar verwezen wordt. Ik moet dus nog steeds aanloggen met username/password naar hun service en niet met een password naar het device. Snap er niks van maar hun support is zo slecht dat ik het heb opgegeven te vragen.

• grotegok
JeroenE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:40:
[...]
Het zal toch nooit helemaal gescheiden zijn. De nul en de aarde is voor alle groepen dezelfde. De fase kan wel anders zijn, maar als je een laadpaal hebt op 3 fasen heb je die dus ook al allemaal bij je laadpaal.
Thxs.

Ik heb zojuist getest met alle zonnepanelen uitgeschakeld, helaas zelfde probleem.
Na 20 min ongeveer 'storing 101' wat de DC >6mA beveiliging is.

Eneco gebeld en er is een Alfen ticket aangemaakt. Deze storing hebben ze nog niet veel meegemaakt.

• grotegok
grotegok schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:02:
[...]

Thxs.

Ik heb zojuist getest met alle zonnepanelen uitgeschakeld, helaas zelfde probleem.
Na 20 min ongeveer 'storing 101' wat de DC >6mA beveiliging is.

Eneco gebeld en er is een Alfen ticket aangemaakt. Deze storing hebben ze nog niet veel meegemaakt.
Net andere Kia e-niro van de buurman geprobeerd, zelfde probleem. Na ongeveer half uur error:
https://tweakers.net/i/swAI1dEHImeosAXg4LcOpMe7lNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f2JcU4WuCkwJuMK1FmyUOjK4.jpg?f=user_large
Zonnepanelen staan uit en het is donker.Ik weet het even niet meer wat ik kan proberen.
Alfen afwachten...

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
grotegok schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:18:
[...]

Net andere Kia e-niro van de buurman geprobeerd, zelfde probleem. Na ongeveer half uur error:
[Afbeelding]
Zonnepanelen staan uit en het is donker.Ik weet het even niet meer wat ik kan proberen.
Alfen afwachten...
Als je dit met 2 auto's hebt die aan alle andere laadpalen wel goed werken dan is hoogstwaarschijnlijk simpelweg je laadpunt defect. Eneco / Alfen laten komen lijkt me dus de goede stap nu inderdaad.

• _Marcel_1973
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19:57
DJ-B schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:44:
[...]

Dit is hoe ik het heb begrepen:

1. Backoffice abbo sluit je zakelijk af.
2. Paal hoort bij onderneming. Je geeft dus 2 rekening nummers op.
a) Zakelijke rekening voor facturatie E-Flux abbo + (KWh) kosten (je krijgt dus een BTW specificatie)
b) Privé rekening voor uitbetaling van de gebruikte KWh per maand (geen BTW specificatie)

3. Feitelijk heb je 1 hoofdaccount ,die is zakelijk (werkgever). Hierin maak je een 'sub' account (voor de werknemer).

Eventueel kun je gewoon even bellen met E-Flux, ze hebben mij vrij snel het e.e.a. duidelijk kunnen maken.
Het grote voordeel van deze constructie is dat je zakelijke een BTW factuur krijgt.

Het alternatief (daar gaat mijn interesse nu naar uit) is om een 'simpele' laadvoorziening te installeren zonder backoffice abbo.
Thnx.

Heb ze ook nog ff gebeld, maar de situatie uitleggend, kwamen ze er toch niet helemaal uit.
Ik ga er nog maar eens een keer goed voor zitten, want die 2ct opslag per kWh kan ook interessant zijn om ff door te rekenen.
In mijngeval werd aangegeven backoffice zakelijk, dan geen verrekening privé. Backoffice prive dan weer wel verrekening via ingave kosten. Ik zal het nog eens laten bezinken.

Mijn reden om overigens voor een backoffice te kiezen heeft een aantal redenen, waaronder de volgende.
Alleen een MID meter, zegt nog niets of deze meter alleen stroom meet, aar bijv ook de jacuzzi… om die reden een “gesloten” systeem. Geen zin in gedoe met de BD.
Ik kan nu overzichtjes draaien, die zijn ook voor andere zaken handig, en zorgen ervoor dat ik geen foto’s op 1-1 hoef te maken.
Als kosten voor een backoffice een reden zou zijn, rijd ik ook in een verkeerde auto….;-)

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• DJ-B
_Marcel_1973 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:55:
[...]

Thnx.

Heb ze ook nog ff gebeld, maar de situatie uitleggend, kwamen ze er toch niet helemaal uit.
Ik ga er nog maar eens een keer goed voor zitten, want die 2ct opslag per kWh kan ook interessant zijn om ff door te rekenen.
In mijngeval werd aangegeven backoffice zakelijk, dan geen verrekening privé. Backoffice prive dan weer wel verrekening via ingave kosten. Ik zal het nog eens laten bezinken.

Mijn reden om overigens voor een backoffice te kiezen heeft een aantal redenen, waaronder de volgende.
Alleen een MID meter, zegt nog niets of deze meter alleen stroom meet, aar bijv ook de jacuzzi… om die reden een “gesloten” systeem. Geen zin in gedoe met de BD.
Ik kan nu overzichtjes draaien, die zijn ook voor andere zaken handig, en zorgen ervoor dat ik geen foto’s op 1-1 hoef te maken.
Als kosten voor een backoffice een reden zou zijn, rijd ik ook in een verkeerde auto….;-)
Tjonge, iets wat ogenschijnlijk simpel zou moeten zijn blijkt dan toch nog behoorlijk complex in elkaar te steken.

Succes met het maken van de juiste keuze. 😉

• JeroenE
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:55:
Alleen een MID meter, zegt nog niets of deze meter alleen stroom meet, aar bijv ook de jacuzzi… om die reden een “gesloten” systeem.
Je kan met de juiste verloopstekker een jacuzzi ook op een laadpaal met backoffice aansluiten. Dat is helemaal geen probleem wat je op kan lossen zonder onafhankelijk toezicht bij iedere sessie.

• Bart-k
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 21-09 22:04
JanHenk schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:32:
Ik zie in de app update van Wallbox nu het volgende:

[...]

Als je de load balancing module ("Power Boost" bij Wallbox) hebt, kun je vanaf nu dus ook laden op zonnestroom.

De discussie is hier eerder gevoerd: dat in theorie op basis van software-aanpassingen iedere laadpaal met load balancing ook enkel op zonnestroom kan laden. Wallbox heeft dat nu blijkbaar geïmplementeerd.

Zelf heb ik (nog) geen load balancing, dus ik kan het (helaas) niet testen. Wellicht dat iemand anders dat kan?

Ter aanvulling, zie hier informatie van de website van Wallbox zelf.
Zijn er al mensen die dit werkend hebben? Of blijft zappi voorlopig de keus als je op zonnepanelen wilt laden? Het is jammer dat zappi geen backoffice heeft. Anders was de keuze gemakkelijk.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Bart-k schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:26:
[...]

Zijn er al mensen die dit werkend hebben? Of blijft zappi voorlopig de keus als je op zonnepanelen wilt laden? Het is jammer dat zappi geen backoffice heeft. Anders was de keuze gemakkelijk.
Dat is inderdaad een minpunt van de Zappi maar dat is alleen als je werkgever/leasemaatschappij/etc geen meterstanden accepteert van een voor de Zappi geplaatste (MID) kWh meter. Ik kan gewoon een foto van de meterstand uploaden in het leasemaatschappij portal (van plan dat twee keer per jaar te doen ofzo). Is denk ik net zo veel werk als elke keer een pasje langs je laadpaal halen voor het laden, bij mij is het namelijk plug and play.

• _Marcel_1973
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 19:57
JeroenE schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:09:
[...]
Je kan met de juiste verloopstekker een jacuzzi ook op een laadpaal met backoffice aansluiten. Dat is helemaal geen probleem wat je op kan lossen zonder onafhankelijk toezicht bij iedere sessie.
Uiteraard, maar essentie is dat ik geen zin heb in gez3ik aan de keukentafel met de Belastingdienst. Een backoffice is dan iets waterdichter dan alleen een meter in de meterkast.
Los van het feit dat het mij vast wel gebeurd dat ik vergeet op 1-1 stand op te nemen.
Daarnaast een verloopstekker heb je niet eens nodig, kunt de stroomkabel simpelweg aftakken onder de grond. ;)

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

• JeroenE
  • Niet online
_Marcel_1973 schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:42:
Uiteraard, maar essentie is dat ik geen zin heb in gez3ik aan de keukentafel met de Belastingdienst. Een backoffice is dan iets waterdichter dan alleen een meter in de meterkast.
Behalve dat het dus helemaal niet waterdichter is :?
Los van het feit dat het mij vast wel gebeurd dat ik vergeet op 1-1 stand op te nemen.
Dat kan natuurlijk een reden zijn, maar dat is iets heel anders.
Daarnaast een verloopstekker heb je niet eens nodig, kunt de stroomkabel simpelweg aftakken onder de grond. ;)
Als je dat doet gaat hij niet door de kWh meter die in de laadpaal zit heen en schiet je er niets mee op.

Je moet wel net doen alsof er een auto zit aangesloten, anders zal er geen stroom uit je laadpaal komen. Maar dat nadoen is dus helemaal niet ingewikkeld ofzo, dat zijn een handjevol elektronica onderdelen die je overal en nergens kan kopen. Het duurste is nog de stekker.

Je kan de laadpaal ook wel open schroeven en daar rechtstreeks op de stroom aan sluiten na de kWh meter, maar ik ga er even vanuit dat de meterstanden niet door de laadpaal geregistreerd worden als er geen sessie actief is. Dus dan schiet je er nog niets mee op.

• Bart-k
DonJuape schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:39:
[...]

Dat is inderdaad een minpunt van de Zappi maar dat is alleen als je werkgever/leasemaatschappij/etc geen meterstanden accepteert van een voor de Zappi geplaatste (MID) kWh meter. Ik kan gewoon een foto van de meterstand uploaden in het leasemaatschappij portal (van plan dat twee keer per jaar te doen ofzo). Is denk ik net zo veel werk als elke keer een pasje langs je laadpaal halen voor het laden, bij mij is het namelijk plug and play.
Helemaal mee eens hoor, maar het gaat om een laadpaal voor op de (eigen) zaak. Dus wil ook een optie hebben dan klanten kunnen laden. Maar vind het ook belangrijk om ook alleen op zonnepanelen te kunnen laden, voor de toekomst(salderen) , duurzaamheid, en ook om het te promoten.

Dus ik hoop en verwacht dat er meer aanbieders gaan komen die dezelfde functies hebben als zappi maar dan met een backoffice. Wallbox werkt nu samen met E-flux toch?

• BenSKIP
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 19-09 17:58
grotegok schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:18:
[...]

[Afbeelding]
Alfen afwachten...
DC Lekstroomdetectie uitzetten en je bent klaar.

• grotegok
BenSKIP schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:52:
[...]

Ik heb dat voor test niet kunnen vinden in de Alfen ACE Service Installer tool.

• ArchNemeziz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21-09 14:06
Gezien het hier ook over thuis laden gaat, even het volgende;
Ik krijg binnenkort een ID4, samen met een thuislader (Laadkabel type 2 230V, mode 2). Kleven hier nadelen aan? Mijn parkeerplek grenst aan mijn schuur en ik kan zo het stopcontact in de schuur gebruiken.
Als ik in de toekomst een wallbox o.i.d. zou willen aanschaffen, welke werkt dan samen met zonnepanelen?

MCSA/ MCSE/ MCDBA/ MCAD/ MCTS/ MCITP

• Inspired
  • Laatst online: 12:18
ArchNemeziz schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:12:
Gezien het hier ook over thuis laden gaat, even het volgende;
Ik krijg binnenkort een ID4, samen met een thuislader (Laadkabel type 2 230V, mode 2). Kleven hier nadelen aan? Mijn parkeerplek grenst aan mijn schuur en ik kan zo het stopcontact in de schuur gebruiken.
Als ik in de toekomst een wallbox o.i.d. zou willen aanschaffen, welke werkt dan samen met zonnepanelen?
De laadkabel is een laadkabel en geen lader. Een oplader voor in een WCD krijg je er volgens mij niet standaard bij. Als je die koopt (199 bij VAG) kun je gewoon laden inderdaad.

• ArchNemeziz
Inspired schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:15:
[...]

De laadkabel is een laadkabel en geen lader. Een oplader voor in een WCD krijg je er volgens mij niet standaard bij. Als je die koopt (199 bij VAG) kun je gewoon laden inderdaad.
Ik heb hem erbij gekregen :-P, maar kleven er nadelen aan?

• Inspired
ArchNemeziz schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:32:
[...]

Ik heb hem erbij gekregen :-P, maar kleven er nadelen aan?
Langzamer, geen aparte kabel waardoor je misschien niet weet hoe de installatie achter de WCD is. Maar staat ook allemaal in de topic start. Bij een deugdelijke installatie kan het prima.

• ArchNemeziz
Inspired schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:39:
[...]

Langzamer, geen aparte kabel waardoor je misschien niet weet hoe de installatie achter de WCD is. Maar staat ook allemaal in de topic start. Bij een deugdelijke installatie kan het prima.
Goed om te weten i.i.g.

Hebben de meeste van jullie een eigen laadpaal/wallbox? De kosten ervan lopen best ver uiteen afhankelijk van de opties/merken.

• Alfred66
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:13
Bart-k schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:26:
[...]

Ja deze software heb ik geïnstalleerd staan en een paar keer getest. Het werkt idd zoals beschreven. Auto laadt langzaam met zonnestroom of een mix met stroom uit het net. Heb je weinig stroom over en je zet in huis een groot verbruiker aan dan wordt het laden gepauzeerd tot die verbruiker weer uit staat.
Ik vind het heel mooi dat ze dit kostenloos(!) hebben toegevoegd al is het met salderen op dit moment allemaal nog niet zo heel spannend.

Desalniettemin ben ik erg te spreken over deze lader, de gratis backoffice was voor mij een must omdat ik hiermee inzicht heb tussen de laadkosten van onze privé en onze zakelijke auto en dit apart kan declareren zonder dat ik dure kwh voor onze privé auto moet afnemen of moet betalen voor een backoffice systeem, ik heb al genoeg abonnementen

[Voor 3% gewijzigd door Alfred66 op 19-09-2021 20:54]

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

ArchNemeziz schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:51:
[...]

Goed om te weten i.i.g.

Hebben de meeste van jullie een eigen laadpaal/wallbox? De kosten ervan lopen best ver uiteen afhankelijk van de opties/merken.
Ik heb een Zappi. Voor het laden op alleen zonnestroom of een mix of alleen zonnestroom maar wel 20 kWh voor maandag 7:00 bijvoorbeeld heeft deze veel mogelijkheden.
Als het voor je werkgever/leasemaatschappij acceptabel is af te rekenen d.m.v. een kWh meter voor de paal, dan is de Zappi een prima optie.
Als het allemaal automatisch moet met bijvoorbeeld een pasje dan is de Zappi niet geschikt.

En laden met een wallbox gaat met 11kW (mits je drie fasen hebt en een 3 fasen lader in je EV) en met de grannylader op 2,8kW. Bovendien zou ik een granny niet zomaar in een willekeurige WCD steken vanwege langdurige hoge stromen als ik lig te slapen. Maar goed daar is al het e.e.a. over gezegd in dit topic.

[Voor 21% gewijzigd door DonJuape op 19-09-2021 22:08]

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 16:24
ArchNemeziz schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:51:
[...]

Goed om te weten i.i.g.

Ik gebruik de granny charger (normaal stop contact). Het gaat wat trager, maar ja, hij hoeft nooit van helemaal 0 naar 100%.

ioniq 28kWh - 5135 Wp

• JeroenE
  • Niet online
BenSKIP schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:52:
Dat is een beetje in de categorie "de aardlek slaat steeds uit, dus die heb ik er tussen uit gehaald" of de mensen die vroeger stuivers gebruikte in de meterkast omdat de stop steeds doorsloeg.

Dat soort beveiligingen bestaan niet voor niets en moet je dus niet zo maar uitschakelen enkel omdat het zo "lastig" is.

• Bart-k
Alfred66 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:52:
[...]

Ja deze software heb ik geïnstalleerd staan en een paar keer getest. Het werkt idd zoals beschreven. Auto laadt langzaam met zonnestroom of een mix met stroom uit het net. Heb je weinig stroom over en je zet in huis een groot verbruiker aan dan wordt het laden gepauzeerd tot die verbruiker weer uit staat.
Ik vind het heel mooi dat ze dit kostenloos(!) hebben toegevoegd al is het met salderen op dit moment allemaal nog niet zo heel spannend.

Desalniettemin ben ik erg te spreken over deze lader, de gratis backoffice was voor mij een must omdat ik hiermee inzicht heb tussen de laadkosten van onze privé en onze zakelijke auto en dit apart kan declareren zonder dat ik dure kwh voor onze privé auto moet afnemen of moet betalen voor een backoffice systeem, ik heb al genoeg abonnementen
Klinkt goed! Werkt het ongeveer ook zoals de zappi met ct klemmen?

• Bitaktus19
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13:25
DJ-B schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:38:
[...]

De nota van de energie maatschappij staat (waarschijnlijk) op de naam van jouw privé persoon en niet op de zaak.

Ik ben bekend met het artikel, maar het laat onduidelijk in welke exacte situatie het toepasbaar is.
Daarnaast is de vraag of dat artikel juist is.

De USP van back office systemen is juist dat je de BTW kan verrekenen. Simpelweg omdat particulieren geen BTW factuur mogen opstellen.

Per saldo maakt het niet zo heel veel uit, de BTW zal slechts een paar honderd euro per jaar zijn.
De factuur hoeft niet op de bedrijfsnaam te staan als je een eenmanszaak hebt. Je bent de zaak.

zoals ik het begreep van de accountant is de meest nette manier: de hele energienota in de boekhouding en vervolgens het privegebruik corrigeren. (en dus niet andersom)

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:26
Ik wil hier geen fiscaal topic van maken, maar her en der zie ik toch wat onjuistheden die ik graag even wil corrigeren en/of toelichten. (Dit is mijn 'echte' vakgebied...)
Bitaktus19 schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:55:
[...]

De factuur hoeft niet op de bedrijfsnaam te staan als je een eenmanszaak hebt. Je bent de zaak.
Tenaamstelling bij aftrek van voorbelasting (btw aftrek) is zoals aangestipt relevant, maar het is niet zo eenvoudig. Officieel hoort de tenaamstelling je exacte bedrijfsnaam te zijn (zoals ingeschreven bij het handelsregister, de kvk dus). Een privénaam is officieel gezien niet voldoende. In de praktijk volstaat het echter wel, als sprake is van een eenmanszaak. Tot zover die nuance.

Als er sprake is van een onderneming in de BV-vorm, moet óf de hele energierekening op naam van de BV komen (niet aan te raden om diverse redenen..), of je hebt geen recht op aftrek van voorbelasting.

Bij een BV-structuur heb je dus eigenlijk altijd een BTW gat, waarbij de stroomkosten van afgenomen stroom als privépersoon niet te verrekenen zijn als voorbelasting met de zaak. Een backoffice kan dat niet veranderen, jij krijgt immers een bedrag ex. btw uitbetaald op je privérekening terwijl dit bedrag (incl. btw) gefactureerd wordt aan de BV.

Een voorbeeld; je stelt een tarief in van 25 cent. Dit krijg je (vrij van btw) op je rekening gestort. Je BV (of werkgever) krijgt een nota van 25 cent plus de BTW, zijnde 30,25 cent totaal. Die 5,25 cent kun je aftrekken als voorbelasting, maar het restant is gewoon 25 cent netto uitgekeerd en feitelijk geen btw effect. De BTW die in jouw energierekening zit als privépersoon, kun je dan dus niks mee.

Nog leuker is het, als je BV geen btw-belaste prestaties verricht en dus geen recht op aftrek van voorbelasting heeft. Dan heb je met je backoffice dus een nóg groter BTW gat, immers moet je wel 30,25 cent betalen maar krijg je maar 25 cent uitgekeerd in privé... :)
zoals ik het begreep van de accountant is de meest nette manier: de hele energienota in de boekhouding en vervolgens het privegebruik corrigeren. (en dus niet andersom)
Dan moet de tenaamstelling wel juist zijn. Maar technisch maakt het geen fluit uit welke wijze je hanteert. Als het goed is, is de uitkomst precies gelijkt. Als de uitkomst niet gelijk is, dan heb je iets fout gedaan. Uiteindelijk moet exact de laadkosten als aftrekpost overblijven (en eventuele btw als voorbelasting meegenomen worden).

Ik zou dus zeggen dat de meest nette manier is; enkel de laadkosten declareren. Vooral omdat de energienota niet gelijk loopt met het fiscale jaar. En daarnaast is de kans op fouten veel groter.

Disclaimer:
Bovenstaande enkel als geen sprake is van zonnepanelen. Als je zonnepanelen hebt op je privé woning, is het verhaaltje waarschijnlijk totaal anders wat betreft de btw (en eenmanszaak)... :)

• Alfred66
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:13
Bart-k schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:40:
[...]

Klinkt goed! Werkt het ongeveer ook zoals de zappi met ct klemmen?
Ik ben zelf niet zo op de hoogte van de Zappi. De powerboost van de Pulsar Wallbox is in feite een elektriciteitsmeter die continue meet hoeveel stroom er uit het net gehaald wordt. Bij installatie geef je op wat de maximale belasting is die de hoofdaansluiting aan kan. Die powerboost staat via een utp kabel in verbinding met de wallbox zodat deze continue weet wat de belasting is die uit het net gehaald wordt en zich daar op aan kan passen.

Bij teruglevering zal de belasting negatief zijn en ik denk dat ze deze info gebruiken om die belasting maximaal naar 0 te brengen in eco stand of te beperken in de mix stand. Zie screenshot

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Alfred66 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:56:
[...]

Ik ben zelf niet zo op de hoogte van de Zappi. De powerboost van de Pulsar Wallbox is in feite een elektriciteitsmeter die continue meet hoeveel stroom er uit het net gehaald wordt. Bij installatie geef je op wat de maximale belasting is die de hoofdaansluiting aan kan. Die powerboost staat via een utp kabel in verbinding met de wallbox zodat deze continue weet wat de belasting is die uit het net gehaald wordt en zich daar op aan kan passen.

Bij teruglevering zal de belasting negatief zijn en ik denk dat ze deze info gebruiken om die belasting maximaal naar 0 te brengen in eco stand of te beperken in de mix stand. Zie screenshot
[Afbeelding]
De Zappi meet hetzelfde (maar dan met een meetklem per fase en niet met een aparte meter). Qua functionaliteit kun je bij de Zappi ook nog aangeven dat je welliswaar Volledig Groen (ECO+ bij de Zappi) of Eco-modus (ECO bij de Zappi) wilt laden maar wel voor een bepaalde tijd minimaal x kWh wilt hebben geladen middels de Smart Boost functie. Nog niet gebruikt maar kan handig zijn als je weet dat je een bepaald bereik nodig gaat hebben binnenkort en er is misschien geen zon.

• A3-D
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21-09 16:16
Alfred66 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:56:
[...]

[Afbeelding]
Dank voor deze post, ik zie nu voor het eerst dat ik deze schijnbaar nieuwe functie ook heb. Hang nu met support aan de telefoon omdat er wordt aangegeven dat ik de omvormer op exportmodus moet zetten om deze functie te kunnen gebruiken. Support geeft echter aan dat ik die melding kan negeren en één van de twee opties kan selecteren. Daarna zou het gewoon moeten werken zonder problemen.

Hoe is jouw persoonlijke ervaring hiermee?

PS: ik heb de Pulsar Plus met PowerBoost en uiteraard zonnepanelen ;)

RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994

• JanHenk
A3-D schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:52:
[...]

Dank voor deze post, ik zie nu voor het eerst dat ik deze schijnbaar nieuwe functie ook heb. Hang nu met support aan de telefoon omdat er wordt aangegeven dat ik de omvormer op exportmodus moet zetten om deze functie te kunnen gebruiken. Support geeft echter aan dat ik die melding kan negeren en één van de twee opties kan selecteren. Daarna zou het gewoon moeten werken zonder problemen.

Hoe is jouw persoonlijke ervaring hiermee?

PS: ik heb de Pulsar Plus met PowerBoost en uiteraard zonnepanelen ;)
Ik ben vooral benieuwd hoe de Pulsar Plus omgaat met de "inschakelstroom"; gaat ie op 1-fase laden, dus 1,4 kW netto teruglevering, of doet ie het alleen op 3-fase en schakelt dus pas in bij 4,2 kW?

Hoor graag de ervaringen daarmee.

(Wel een Pulsar Plus en 23 zonnepanelen hier, maar geen PowerBoost).

• grotegok
JeroenE schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:36:
[...]
Dat is een beetje in de categorie "de aardlek slaat steeds uit, dus die heb ik er tussen uit gehaald" of de mensen die vroeger stuivers gebruikte in de meterkast omdat de stop steeds doorsloeg.

Dat soort beveiligingen bestaan niet voor niets en moet je dus niet zo maar uitschakelen enkel omdat het zo "lastig" is.
Helemaal mee eens. Veiligheid staat voorop. Binnenkort komt Alfen langs, ben benieuwd!
Viel mij wel op dat Alfen specifiek vermeldt dat de monteur die komt niet de laadpaal spanningsloos mag maken omdat hij daar niet voor gekwalificeerd is.

Ik ook niet maar dan zal ik wel de schakelaar in de meterkast omhalen als dat nodig is.

Best bijzondere situatie.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

grotegok schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:27:
[...]

Helemaal mee eens. Veiligheid staat voorop. Binnenkort komt Alfen langs, ben benieuwd!
Viel mij wel op dat Alfen specifiek vermeldt dat de monteur die komt niet de laadpaal spanningsloos mag maken omdat hij daar niet voor gekwalificeerd is.

Ik ook niet maar dan zal ik wel de schakelaar in de meterkast omhalen als dat nodig is.

Best bijzondere situatie.
Ik had iets dergelijks met de netbeheerder die de omzetting naar 3-fasen deed. Het uitschakelen van de groepen mocht hij officieel niet doen maar moest ik eigenlijk zelf doen (hij deed het wel gewoon hoor). Ik snap eigenlijk niet waarom dat is. Verzekeringstechnisch ofzo dat er wat stuk gaat bij het spanningsloos maken?

• Megat
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 19:52
Er zijn best wel wat mindere kwaliteit of erg bejaarde schakelaars gemonteerd. Als een mederwerker van een bedrijf deze schakelaars heeft bedient en het geeft niet het gewenste resultaat, komen er soms ongewenste discussies ( alles werkte goed, totdat die monteur er aan gezeten had ) en bedrijven willen dat voorkomen.
De hoofdschakelaars zijn ook niet het eigendom van de netbeheerder maar van de pandeigenaar. Daarom is het beter als de verantwoordelijke schakelt en dat is de klant

• roelvandew
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18:45
Hey! Binnenkort wordt bij mij de Ioniq 5 geleverd via zakelijke lease. Ik heb een 3x25 aansluiting thuis en heb al een 5 aderige kabel van de meterkast naar buiten liggen. Nu nog een laadvoorziening die ik zelf aanschaf en wil monteren.
Welke adviseren jullie mij?
Moet ik, toekomstbestendig, al gaan voor een 22kw lader? Of is 11kw voldoende (de auto kan 11 kw aan)?
Ik wil een voorziening met load balancing en automatisch kunnen declareren bij de werkgever...
En natuurlijk kijkende naar de portemonnee.

Alvast dank!

• Niltag
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-09 22:37
roelvandew schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:19:
Hey! Binnenkort wordt bij mij de Ioniq 5 geleverd via zakelijke lease. Ik heb een 3x25 aansluiting thuis en heb al een 5 aderige kabel van de meterkast naar buiten liggen. Nu nog een laadvoorziening die ik zelf aanschaf en wil monteren.
Moet ik, toekomstbestendig, al gaan voor een 22kw lader? Of is 11kw voldoende (de auto kan 11 kw aan)?
Ik wil een voorziening met load balancing en automatisch kunnen declareren bij de werkgever...

Alvast dank!
Ik ben zelf voor de alfen s-line single gegaan. Is 11kW en voldoet verder aan al je wensen. Voor load balancing heb je nog wel een extra UTP kabel nodig (connectiviteit met backoffice kan via UMTS of nog een UTP kabel). Wil je 22kW dan kun je de proline van alfen nog overwegen.

Alternatief daarnaast is de EVbox Elvi maar daar ben ik niet zo bekend mee.

• Inspired

Alvast dank!
Ik zie persoonlijk nul noodzaak voor een 22kW paal. Je slaapt toch ook wel een uur of 8? Kun je een 100kWh accu weer op 90% krijgen. Denk niet dat we veel grotere accu's gaan krijgen. Eerder kleiner. Als een 22kW lader 50 EUR meer kost kun je het zeker doen. Maar een paar honderd zou het mij zeker niet waard zijn.

• Bitaktus19
JanHenk schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:29:
Ik wil hier geen fiscaal topic van maken, maar her en der zie ik toch wat onjuistheden die ik graag even wil corrigeren en/of toelichten. (Dit is mijn 'echte' vakgebied...)

[
Disclaimer:
Bovenstaande enkel als geen sprake is van zonnepanelen. Als je zonnepanelen hebt op je privé woning, is het verhaaltje waarschijnlijk totaal anders wat betreft de btw (en eenmanszaak)... :)
Top. Dank voor de nuanceringen. :)
Zelfstandig adviseur of in loondienst?

En die zonnepaneeltjes, die zetten we (net als de energierekening) op naam van de vrouw ;).

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:11

Alvast dank!
Hoewel ik het verhaal van @Inspired begrijp en deels mee eens ben, zie ik er wel noodzaak in om het te nuanceren. Wij hebben een 1-fase en dus 7,2 kW Kia e-Soul nu en er komt komend jaar waarschijnlijk een Renault ZOE bij, die kan 22 kW laden.

Of het altijd noodzakelijk is? Nee, zeker niet en in dat opzicht sluit ik me bij Inspired aan, meestal slaap je 8 uur ongeveer en zal zelfs onze 1-fase e-Soul aardig vol zitten met z'n 64 kWh accu. Sterker nog: wij hingen hem de laatste keer met 15% rond 18:00 uur aan de Zappi en 2:15 uur 's nachts was hij vol, wat ook wel ongeveer klopt: 8 uur * 7 kW = 56 kWh bijgeladen, de Zappi geeft aan 55,61 kWh bijgeladen te hebben.

Maar wij hebben het ook vanuit de andere kant bekeken: hoeveel kost het meer? In ons geval tov een andere laadpaal zou het om zo'n € 150-200 totaal gaan, dus laadpaal+installatie. Op de totale kosten waar we mee bezig waren (zonnepanelen + laadpaal) vonden we dat peanuts en hebben dus deels met het oog op een ZOE gekozen voor een 22 kW laadpaal, maar deels ook met het oog op de vervanger van de e-Soul over X jaar. Juist nu beginnen er steeds meer 22 kW auto's uit te komen.

Echter, het verschil tussen 11 en 22 kW is niet altijd gigantisch te noemen én daarbij moet ik ook zeggen: onze 3x 25A aansluiting is 17 kW. Zonder ook in jaarlijkse netbeheerskosten een factor 4 omhoog te gaan (van ±270 naar ±1040) blijft het dus bij 17 kW ipv (3x 35A) 22 kW. Desondanks levert dat een voordeel tov 11 kW op.

Voorbeeld wat bij ev-database.nl voor de ZOE ZE50 aangegeven wordt:
3-fase 11 kW = 5:45u
3-fase 17 kW = 3:45u
3-fase 22 kW = 3:00u

Hierop hebben wij het gebaseerd, want het verschil tussen 11 en 17 kW is serieus significant te noemen, maar de stap tussen 17 en 22 kW is veel kleiner, terwijl het groter klinkt. Dat zie je ook bij de laadsnelheden:
11 kW = 54 km/u bereik erbij
17 kW = 83 km/u bereik erbij
22 kW = 100 km/u bereik erbij

Dus buiten de beperkte meerkosten voor ons (dan zitten we wel in de wat luxere laadpalen die ook optimaal met PV's om kunnen gaan), is het fijn om die mogelijkheid te hebben. Zeker als we straks 2 EV's hebben. Het zal zelden voorkomen, maar ik zie het best weleens gebeuren dat we allebei thuiskomen en beide auto's toevallig zo goed als helemaal leeg zijn, dan kunnen we dus in zeg 4 uurtjes de ZOE vol of zo goed als vol laden en daarna de rest van de nacht de e-Soul opladen. Stel de ZOE wordt rond 19u op de lader gehangen, dan is ie rond 23u vol, auto's even omwisselen en kan de e-Soul van 23-7u sowieso laden.

Of als het een keer nodig is om "even snel" wat bij te laden omdat een van ons over 2 uurtjes weg moet, dan is dat in geval van de ZOE gelijk een halve accu zonder duur te hoeven snelladen onderweg. Wij denken dus dat als je hier slim mee omgaat, je zelfs als salderen straks niet meer mogelijk is, je thuis nog altijd veel goedkoper uit bent dan onderweg.

Dat gezegd hebbende: als je zeker weet maar 1 EV te zullen rijden de komende 10-15 jaar en gewoon voor een iets goedkopere optie te willen gaan, dan is er zeker niks mis mee om een 11 kW laadpaal te kiezen. Ik zou dus gewoon voor jezelf afwegen: wat zijn de meerprijzen en weegt dat op tegen wat je er eventueel mee mist. En zo zie ik het ook: zou ik 22 kW echt missen? Nee, zeker niet. Maar juist voor die beperkte meerprijs is het superfijn om alvast te hebben. Een laadpaal koop je immers voor 3/4 auto generaties als het niet meer is.

• JanHenk
Bitaktus19 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:45:
[...]

Top. Dank voor de nuanceringen. :)
Zelfstandig adviseur of in loondienst?
Beide eigenlijk niet, ik ben 'zelfstandig' maar niet in m'n eentje (werkgever dus).
En die zonnepaneeltjes, die zetten we (net als de energierekening) op naam van de vrouw ;).
Dat is het geijkte advies. Mits de vrouw (nog) geen BTW nummer heeft (gehad). Dan kun je namelijk gebruik maken van de aftrek van voorbelasting en daarna opteren voor de KOR (kleine ondernemersregeling).

Volgens de wetgeving heb je nu echter geen recht op aftrek van voorbelasting van de energie die je in je EV hebt geladen. Immers is de energierekening op naam van je vrouw én heeft ze specifiek geopteerd voor de kleine ondernemersregeling, dus levert ze aan jou geen energie met btw en kun je die dus ook niet aftrekken (ook al staat het wel op de energienota zelf, maar die is niet aan jou gericht, zie eerste vereiste).

Er is nog een alternatief, maar die keuze heb je alleen als je de zonnepanelen nog aan moet schaffen (dat is immers het keuzemoment):
- Zet je energierekening op je eigen naam;
- Schaf zonnepanelen op je eigen naam aan;
- Merk de zonnepanelen (voor de btw! niet voor de ib!) aan als zakelijk vermogen en vraag de btw erop terug in je reguliere aangifte;
- We opteren nu niet voor de KOR (waarschijnlijk kan dat niet eens);
- Dus dragen ieder jaar over de opbrengst de btw af;
- Maar, en nu komt het, kun je over de geladen stroom in je eigen EV van bovenstaande opbrengst aftrekken of als dit negatief is, ook voorbelasting verrekenen van stroom dat per saldo is afgenomen van het net.

Het is afhankelijk van de situatie (nieuwe EV of niet, hoeveel kilometers worden er gereden, hoeveel wekken de zonnepanelen op) of dit voordelig is of niet. Die rekensom moet je voor jezelf maken.. Deze optie is vooral voordelig bij weinig zonnepanelen en veel kilometers. (Of dus géén zonnepanelen, want dan kan het ook gewoon zo om de BTW te verrekenen immers).

De meesten klappen hun dak vol, rijden weinig en kiezen voor situatie 1 en verrekenen geen voorbelasting btw op de geladen stroom. Wel kun je een aftrekpost opnemen in de inkomstenbelasting van bijv. 30 cent per kWh. Dit is nog een grijs gebied.

• Bitaktus19
JanHenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:10:
[...]

Beide eigenlijk niet, ik ben 'zelfstandig' maar niet in m'n eentje (werkgever dus).

[...]

De meesten klappen hun dak vol, rijden weinig en kiezen voor situatie 1 en verrekenen geen voorbelasting btw op de geladen stroom. Wel kun je een aftrekpost opnemen in de inkomstenbelasting van bijv. 30 cent per kWh. Dit is nog een grijs gebied.
Leuk! Fijn dat je kennis deelt.

En wat de aftrek betreft: ik wens de belastingdienst nog heel veel succes de komende jaren hiermee. Dat wordt nog wel een discussie hier en daar. 8)7 :X

• A3-D
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21-09 16:16

Alvast dank!
Ik heb de keuze gemaakt voor de Wallbox Pulsar Plus 22kW. Het verschil van 30 Euro was in mijn optiek te verwaarlozen. In eerste instantie heb ik ook gekeken naar een laadvoorziening waarmee ik direct met de werkgever kon verrekenen, maar uiteindelijk deze optie gelaten voor wat het is. De Pulsar Plus, icm de PowerBoost/load balancing, voldoet aan al mijn verwachtingen en via de app/PC declareer ik maandelijks de verbruikte kosten bij mijn werkgever.

RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994

• pielie8520
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 15:59
A3-D schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:12:
[...]

Ik heb de keuze gemaakt voor de Wallbox Pulsar Plus 22kW. Het verschil van 30 Euro was in mijn optiek te verwaarlozen. In eerste instantie heb ik ook gekeken naar een laadvoorziening waarmee ik direct met de werkgever kon verrekenen, maar uiteindelijk deze optie gelaten voor wat het is. De Pulsar Plus, icm de PowerBoost/load balancing, voldoet aan al mijn verwachtingen en via de app/PC declareer ik maandelijks de verbruikte kosten bij mijn werkgever.
Je kunt de wallbox pulsar plus ook koppelen met een backend, en hierdoor automatische verrekening laten plaatsvinden.. echter nog niet alle backends werken

Meen dat e-flux wel werkt..

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

A3-D schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 16:12:
[...]

Ik ken de Pulsar niet maar (uit interesse) waarom de deze en niet de Zappi? Ze zijn qua prijs ongeveer gelijk (Zappi 3-fasen plus Hub vs. Pulsar Plus 3-fasen plus PowerBoost 3-fasen plus wall connector ding).
Hoe meet de Pulsar je "huisverbruik"? Via een kabel naar de P1 poort van je slimme meter?

[Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 21-09-2021 19:18]

• DJ-B
JanHenk schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:10:
[...]

[...]

Dat is het geijkte advies. Mits de vrouw (nog) geen BTW nummer heeft (gehad). Dan kun je namelijk gebruik maken van de aftrek van voorbelasting en daarna opteren voor de KOR (kleine ondernemersregeling).

Volgens de wetgeving heb je nu echter geen recht op aftrek van voorbelasting van de energie die je in je EV hebt geladen. Immers is de energierekening op naam van je vrouw én heeft ze specifiek geopteerd voor de kleine ondernemersregeling, dus levert ze aan jou geen energie met btw en kun je die dus ook niet aftrekken (ook al staat het wel op de energienota zelf, maar die is niet aan jou gericht, zie eerste vereiste).

Er is nog een alternatief, maar die keuze heb je alleen als je de zonnepanelen nog aan moet schaffen (dat is immers het keuzemoment):
- Zet je energierekening op je eigen naam;
- Schaf zonnepanelen op je eigen naam aan;
- Merk de zonnepanelen (voor de btw! niet voor de ib!) aan als zakelijk vermogen en vraag de btw erop terug in je reguliere aangifte;
- We opteren nu niet voor de KOR (waarschijnlijk kan dat niet eens);
- Dus dragen ieder jaar over de opbrengst de btw af;
- Maar, en nu komt het, kun je over de geladen stroom in je eigen EV van bovenstaande opbrengst aftrekken of als dit negatief is, ook voorbelasting verrekenen van stroom dat per saldo is afgenomen van het net.

Het is afhankelijk van de situatie (nieuwe EV of niet, hoeveel kilometers worden er gereden, hoeveel wekken de zonnepanelen op) of dit voordelig is of niet. Die rekensom moet je voor jezelf maken.. Deze optie is vooral voordelig bij weinig zonnepanelen en veel kilometers. (Of dus géén zonnepanelen, want dan kan het ook gewoon zo om de BTW te verrekenen immers).

Bedankt voor je goede uitleg, nog 1 vraag ter controle (zodat ik het goed begrepen heb)

In deze situatie (zonnepanelen en energie nota op naam vrouw).

Stel dat stroom 25 cent per KWh kost.
Kan ik dan vanuit de eenmanszaak gewoon 25 cent per KWh vergoeden?
Het enige nadeel is dus dat je geen BTW kan verrekenen (21% van 25 cent).

Privé maakt het dus niets uit, omdat je gewoon 25 cent krijgt vergoed.

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:45
DJ-B schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:16:
[...]

Bedankt voor je goede uitleg, nog 1 vraag ter controle (zodat ik het goed begrepen heb)

In deze situatie (zonnepanelen en energie nota op naam vrouw).

Stel dat stroom 25 cent per KWh kost.
Kan ik dan vanuit de eenmanszaak gewoon 25 cent per KWh vergoeden?
Het enige nadeel is dus dat je geen BTW kan verrekenen (21% van 25 cent).

Privé maakt het dus niets uit, omdat je gewoon 25 cent krijgt vergoed.
Kort gezegd; ja. Je declareert gewoon je kWh's volgens tarief wat je privé betaald. Zo doe ik dat zakelijk ook. Laadpaal etc. op zaak gekocht en vanaf privé declareren.

• Waterblok
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 17:11
Ik heb wat issues met mijn Wallbox Pulsar plus.
Ingesteld dat ie na 15 min inactiviteit op slot gaat.
Werkte tot nu toe perfect, insteken vrijgeven met de app en klaar.
Na uitpluggen ging ie vanzelf op slot.
Stelde paar weken geleden nachtelijk schema in in de app.
Dat deed niks. Schema verwijderd.
Nu meld hij iedere nacht dat het schema niet gelukt is. Logisch want geen auto ingestoken maar wel raar want schema is verwijderd en niet zichtbaar in de app.
Maar ik heb nu ook de automatische op slotactie verwijderd. (Schuifknop omgezet en opgeslagen) maar de Wallbox blijft op slot gaan.
Hoe krijg ik dit goed, herstarten helpt ook niet.

Lastig want ik ga paar dagen weg en mijn lief moet kunnen laden?

P8

• Henno Keers
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 14:22
Waterblok schreef op woensdag 22 september 2021 @ 00:38:
Ik heb wat issues met mijn Wallbox Pulsar plus.
Ingesteld dat ie na 15 min inactiviteit op slot gaat.
Werkte tot nu toe perfect, insteken vrijgeven met de app en klaar.
Na uitpluggen ging ie vanzelf op slot.
Stelde paar weken geleden nachtelijk schema in in de app.
Dat deed niks. Schema verwijderd.
Nu meld hij iedere nacht dat het schema niet gelukt is. Logisch want geen auto ingestoken maar wel raar want schema is verwijderd en niet zichtbaar in de app.
Maar ik heb nu ook de automatische op slotactie verwijderd. (Schuifknop omgezet en opgeslagen) maar de Wallbox blijft op slot gaan.
Hoe krijg ik dit goed, herstarten helpt ook niet.

Lastig want ik ga paar dagen weg en mijn lief moet kunnen laden?
Wallbox support even bellen. Ze kunnen je op afstand helpen.
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee