Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 121 Laatste
Acties:
  • 841.176 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Makrolon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 05:54:
[...]

Theoretisch niet mogelijk. Op 1 fase is 7,4kw de max.
Als ik dat erbij zou vermelden om aan de theorie te moeten voldoen maak ik het voor hem niet echt duidelijker, want het rekenvoorbeeld en situatie werkt wel zo. Zou er op een magische wijze een 1 fase 11kWh autolader komen dan werkt het wel zo en de opwek van zonnepanelen telt op bij beschikbare vermogen uit net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:05
InterCC schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:26:
[...]

Als ik dat erbij zou vermelden om aan de theorie te moeten voldoen maak ik het voor hem niet echt duidelijker, want het rekenvoorbeeld en situatie werkt wel zo. Zou er op een magische wijze een 1 fase 11kWh autolader komen dan werkt het wel zo en de opwek van zonnepanelen telt op bij beschikbare vermogen uit net.
Maar in de praktijk gaat het op dit moment nooit zo werken. Is dan toch onzin om te melden? Lader gaat tot max 32A, kabel gaat tot max 32A etc etc.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Inspired schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:31:
[...]

Maar in de praktijk gaat het op dit moment nooit zo werken. Is dan toch onzin om te melden? Lader gaat tot max 32A, kabel gaat tot max 32A etc etc.
Klopt. En als hij had gevraagd "kan ik dan met 11kWh" laden had ik mijn reactie niet zo geplaatst, maar hij vraagt het met een voorbeeld en deze getallen. Ik had ook "nee" kunnen zeggen andere getallen in dezelfde verhouding kunnen plaatsen en dan vermelden dat het zo wel kon. Mijn inschatting (maar misschien onjuist) was dat het simpeler was om zijn vraag (met voorbeeldgetallen) te beantwoorden met "ja", omdat die interpretatie van hoe vermogen van PV panelen bij beschikbaar vermogen vanuit huisaansluiting opgeteld kan worden wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:44
thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:07:
[...]

Nee dit begrijp je verkeerd.
De zappi kan gewoon 2 van de 3 fases uitschakelen zodat de auto denkt dat hij op een 1-fase lader is aangesloten. En dat je dus dan maar 1.4kW aan productie uit je zonnepanelen nodig hebt om het laden te starten (want op 3-fase heb je 3x die hoeveelheid nodig).

Die 3 fase zonnepanelen omvormer (die bijv. 3x 1.4kW aan vermogen produceert) stuurt gewoon die andere twee fases naar het net. Maar omdat de zappi dat wel ziet als productie (die telt gewoon alle fases op) komt een zelfde hoeveelheid aan vermogen terug uit de ene fase waar de auto op aan het laden is terug (afname). Eco+ in de zappi betekend gewoon zorg er voor dat alle fases opgeteld 0 kW aan vermogen verbruiken/produceren.

Dus de zappi combineert niks. Maar je auto laadt dan wel op 3x 1.4kW snelheid (1x 1.4kW echte zonnestroom, 2x 1.4kW grijs uit het net).

edit: een plaatje maakt het misschien duidelijker

[Afbeelding]

edit2: en dit plaatje kan je dus ook lezen als 3*0,5kW opwek waarbij de zappi dan prima 1.5kW (minimaal 1.4kW) naar de auto kan sturen
Kan de Zappi hierna ook weer van 1 naar 3 fases schakelen als bijvoorbeeld de ECO mode gebruikt wordt en de opbrengst van zonnepanelen ineens flink toeneemt?
Of als de smart boost geactiveerd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 18:09
[...]

Theoretisch is 80A (18kW op 1 fase) mogelijk met een laadpaal! De zappi niet nee, die komt maar tot 7kW zoals de meeste thuispalen. Maar het laadprotocol staat toe om tot 80A te kunnen gaan dus zullen er vast palen zijn die dat kunnen en dan kan je inderdaad je net+zonne-energie gebruiken om dat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
70A zie ik in de standaard staan. (Type 2) Maar goed, beetje onzinnig allemaal. Op dit moment is het gewoon max 32A wat haalbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 10-09-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-06 17:49
@Inspired Behalve met een wat oudere Zoë

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Inspired schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:49:
70A zie ik in de standaard staan. (Type 2) Maar goed, beetje onzinnig allemaal. Op dit moment is het gewoon max 32A wat haalbaar is.
Het is maar wat je onzinnig noemt. Je zegt theoretisch kan het niet, nou dus wel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 11:03
[...]
tja, alle autoladers zijn 11kWh, als je maar lang genoeg wacht >:)
(en je bedoelt uiteraard 11kW)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:56:
[...]

Het is maar wat je onzinnig noemt. Je zegt theoretisch kan het niet, nou dus wel :-)
Ik heb het niet over theoretisch gehad. Wel over dat het in de praktijk niet haalbaar is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:49:
De J1172 standaard die het PWM signaal definieert gaat tot 80A, ik heb geen idee of ze dat in bijvoorbeeld de USA ook daadwerkelijk gebruiken.
Inspired schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:03:
Ik heb het niet over theoretisch gehad. Wel over dat het in de praktijk niet haalbaar is. :)
In Nederland (Europa?) is volgens mij de max 63A die je bij de AC snelladers voor bijvoorbeeld de Zoe kan krijgen. 3 * 230 * 63 = 43 kW.

Dat kan je in principe ook bij je thuis monteren, mits je componenten ook aan die waardes voldoen. J ekan volgens mij bij iedere netbeheerder een 80A aansluiting aanvragen (die is natuurlijk wel iets duurder dan de 25A aansluiting). Je koopt zo'n laadpaal ook niet bij de standaard laadpaalleverancier. Bovendien heb je er weinig aan als je geen Zoe hebt die zo snel kan laden met AC.

Dus ik vermoed niet dat er veel mensen zullen zijn met een 43kW AC laadpaal thuis. Maar het kan in de praktijk wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JeroenE schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:20:
[...]
De J1172 standaard die het PWM signaal definieert gaat tot 80A, ik heb geen idee of ze dat in bijvoorbeeld de USA ook daadwerkelijk gebruiken.

[...]
In Nederland (Europa?) is volgens mij de max 63A die je bij de AC snelladers voor bijvoorbeeld de Zoe kan krijgen. 3 * 230 * 63 = 43 kW.

Dat kan je in principe ook bij je thuis monteren, mits je componenten ook aan die waardes voldoen. J ekan volgens mij bij iedere netbeheerder een 80A aansluiting aanvragen (die is natuurlijk wel iets duurder dan de 25A aansluiting). Je koopt zo'n laadpaal ook niet bij de standaard laadpaalleverancier. Bovendien heb je er weinig aan als je geen Zoe hebt die zo snel kan laden met AC.

Dus ik vermoed niet dat er veel mensen zullen zijn met een 43kW AC laadpaal thuis. Maar het kan in de praktijk wel 8)
Een 3x80A aansluiting kost je een dikke 1500 euro meer aan vastrecht per jaar en dan heb ik het nog niet over de verzwaringskosten. Maar het kan wel inderdaad ;)

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

JeroenE schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:20:
Yep, maar niet met type 2. Het referentieontwerp daarvan houdt geen rekening met laadstromen boven de 63A, dus dat is effectief de bovengrens. Er zijn wel type 1-connectoren met pinnen (en omhulsels) die 80A aankunnen, en die worden regelmatig gebruikt.

Vergeet niet: ze laden met 115V in de VS, dus 80A @ 115V is nog steeds maar 9.2kW, minder dan 3x16A op onze 3-fasenaansluitingen!

Edit: ja, op split phase kun je op 230V laden, hoewel dit niet in elk huis daar mogelijk is (ivm zwevende aardes). Maar ook dan ben je aangewezen op maximaal 18.4kW.

[ Voor 11% gewijzigd door mux op 10-09-2021 20:50 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Inspired schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:03:
[...]

Makrolon in "Het grote "thuis laden van je EV" topic." daar heb je het toch over theoretisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zoveeel lijken de nickname's niet op elkaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
mux schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:39:
[...]

Vergeet niet: ze laden met 115V in de VS, dus 80A @ 115V is nog steeds maar 9.2kW, minder dan 3x16A op onze 3-fasenaansluitingen!
Over split-fases (wat ze standaard in huis hebben) is het gewoon 230v hoor. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik even niet weet of domestic laadpalen in amerika op split-fase worden aangesloten of gewoon op 1 fase. Geen zin om op te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Inspired schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:47:
[...]

Zoveeel lijken de nickname's niet op elkaar toch?
Oeps, persoonsverwisseling. Je reageerde op mijn post op de quote van hem, vandaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-06 23:59
[...]

Waarschijnlijk domme vraag maar ken geen bal van elektriciteit :)
Als ik dan het 3 Fase model neem van de Zappi kan ik dan op 1 fase 7,4 kw laden van het net en op een 2de fase wat binnenkomt van de zonnepanelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Carman1971 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:51:
[...]

Waarschijnlijk domme vraag maar ken geen bal van elektriciteit :)
Als ik dan het 3 Fase model neem van de Zappi kan ik dan op 1 fase 7,4 kw laden van het net en op een 2de fase wat binnenkomt van de zonnepanelen ?
Kortweg ja. Stroom volgt gewoon de weg waar het heen moet gaan. Als jij op de 2e fase energie opwekt met je zonnepanelen gaat die energie uiteraard ook gewoon naar de 2e fase van de laadpaal en je auto (mits je auto inderdaad 3-fase aan het laden is). Die stroom komt dus niet langs je slimme meter en is dus 'gratis'. Hoewel nu vanwege saldering dit niks betekend want al je stroom wat je normaal opwekt en het net opgaat mag je elders dat jaar ook weer gratis afnemen.

• JeroenE
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:36:
Een 3x80A aansluiting kost je een dikke 1500 euro meer aan vastrecht per jaar en dan heb ik het nog niet over de verzwaringskosten. Maar het kan wel inderdaad ;)
Dan heb je nog een goedkope netbeheerder! Bij de mijne (Stedin) kost 25A ongeveer 215 euro en 80A kost ongeveer 2188 euro per jaar. Dat is dus meer dan 10 keer zo duur voor net iets meer dan 3 keer zo veel vermogen.

Voor dat prijsverschil kan je aardig wat kilometers in een EV rijden. Zelfs met de huidige energieprijzen kan je voor 473 euro toch bijna 7k km rijden.
thehog schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:58:
Hoewel nu vanwege saldering dit niks betekend want al je stroom wat je normaal opwekt en het net opgaat mag je elders dat jaar ook weer gratis afnemen.
Bovendien, als de saldering wel afgeschaft wordt saldeert de netmeter gelijktijdig verbruik ook nog steeds. Dus als je op fase 1 bijvoorbeeld 750W aan het terugleveren bent en tegelijk op fase 2 bijvoorbeeld 1250W aan het verbruiken dan wordt er dus 500W als verbruik geregistreerd.

Dus @Carman1971 kan in principe (op papier) al zijn PV stroom laden, ook al laadt de de EV op 3 fasen en is er maar een 1 fase PV-omvormer. Maar dat werkt dus alleen als je dit gelijktijdig doet. Bij veel mensen zal dat het grootste probleem zijn omdat ze (mits geen Corona periode) vaak niet thuis zijn als daar de PV lekker aan het opwekken is.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:18
[...]

Hij denkt nu dat hij met z'n auto met 11kw boordlader ook met 11 kw kan gaan laden als z'n zonnepanelen veel opwekken.. dat gaat nooit gebeuren, wel handig om hem dat er even bij te vertellen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Makrolon schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:22:
[...]

Hij denkt nu dat hij met z'n auto met 11kw boordlader ook met 11 kw kan gaan laden als z'n zonnepanelen veel opwekken.. dat gaat nooit gebeuren, wel handig om hem dat er even bij te vertellen.
Heb jij gevraagd wat voor auto hij heeft?

Het ging hem om de theoretische verhaal of je zonnepanelen opwek plus max invoer uit het net mag optellen, en ja dat klopt gewoon. HIj kwam met een 'bijvoorbeeld 11kW' en ook dat zou theoretisch prima kunnen. Ok, niet met een zappi omdat die maar tot 7kW gaat. Maar nogmaals, met de juiste auto en met de juiste laadpaal kan het wel. Dus het eerlijke verhaal is, nee met de zappi niet maar een laadpaal en auto die beiden 11kW op 1 fase kunnen laden wel.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:31:
[...]

Het ging hem om de theoretische verhaal of je zonnepanelen opwek plus max invoer uit het net mag optellen, en ja dat klopt gewoon. HIj kwam met een 'bijvoorbeeld 11kW' en ook dat zou theoretisch prima kunnen. Ok, niet met een zappi omdat die maar tot 7kW gaat. Maar nogmaals, met de juiste auto en met de juiste laadpaal kan het wel. Dus het eerlijke verhaal is, nee met de zappi niet maar een laadpaal en auto die beiden 11kW op 1 fase kunnen laden wel.
Puur uit interesse, hoe werkt dat dan? Hij heeft een 1-fase aansluiting (van 35A neem ik aan). Zijn zonnepanelen mogen maximaal 5kW (25A) terugleveren dus de omvormer is daar als het goed is op gelimiteerd (bij mij wel in ieder geval).
Anyway, ergens komen net en zonnepanelen bij elkaar en voor 11kW hebben we het dan over 50A. Dat mag toch helemaal niet in je installatie? Zelfs al zou je een laadpaal hebben die op 1 fase 11kW kan laden?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:31:
[...]

Hij vraagt specifiek in het geval met een Zappi en of op 1 fase dan 11kW haalbaar is. Kunnen we met een heel verhaal aankomen dat hij met een andere laadpaal van een paar k en verhoging van zijn aansluiting wel op 11 kW kan laden maar volgens mij is dat redelijk nutteloos. En dan ook nog alleen met een hele specifieke BEV. Ik zou ook thuis op 50kW kunnen laden. Maar goed. Denk dat het inmiddels voor de vraagsteller wel duidelijk is. :) Zappi en 11kW op 1 fase kan niet. De rest is allemaal leuk maar is niet relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 11-09-2021 11:16 ]

• thehog
DonJuape schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:53:
[...]

Puur uit interesse, hoe werkt dat dan? Hij heeft een 1-fase aansluiting (van 35A neem ik aan). Zijn zonnepanelen mogen maximaal 5kW (25A) terugleveren dus de omvormer is daar als het goed is op gelimiteerd (bij mij wel in ieder geval).
Anyway, ergens komen net en zonnepanelen bij elkaar en voor 11kW hebben we het dan over 50A. Dat mag toch helemaal niet in je installatie? Zelfs al zou je een laadpaal hebben die op 1 fase 11kW kan laden?
In belgie hebben ze andere aansluitwaardes he.

• thehog
Inspired schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:08:
[...]

Hij vraagt specifiek in het geval met een Zappi en of op 1 fase dan 11kW haalbaar is. Kunnen we met een heel verhaal aankomen dat hij met een andere laadpaal van een paar k en verhoging van zijn aansluiting wel op 11 kW kan laden maar volgens mij is dat redelijk nutteloos. En dan ook nog alleen met een hele specifieke BEV. Ik zou ook thuis op 50kW kunnen laden. Maar goed. Denk dat het inmiddels voor de vraagsteller wel duidelijk is. :) Zappi en 11kW op 1 fase kan niet. De rest is allemaal leuk maar is niet relevant.
Nee hij vroeg specifiek of je met de zappi de invoer van stroom en opwek van stroom kan optellen. Dat hij een voorbeeld pakt van 11kW klopt niet maar z'n vraag klopt dus wel.

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Binnenkort wordt er een meterkast met 3x25A aansluiting aangelegd in mijn garagebox. Op deze aansluiting komt alleen een garagedeur-motor, een led lampje en dus een wallbox voor de auto.
Er hoeft dus geen load balancing en internet te komen en ook is deze garagebox afgesloten, dus een vergrendeling hoeft ook niet op de wallbox.
Een simpele wallbox is dus genoeg, maar hoe kom je er nu achter wat een goede is?
Ik dacht eerst aan de Webasto Pure, want Duitse degelijkheid en wel 5 jaar garantie. Helaas is deze garantie dan wel op basis van carry in, dus als er iets mee is, moet ik een elektricien laten komen om hem eraf te halen en die komt ook niet voor niks. Verder zag ik voor een redelijke prijs de Besen wallbox en de Perfectfit laadbox, maar hier zijn verder geen ervaringen over te vinden. Ze voldoen aan allerlei keurmerken, maar zijn ze dan ook betrouwbaar. En dan heb ik het niet zozeer over het uitvallen, maar bijvoorbeeld over brandgevaar.
Ook de wallbox Pulsar lijkt me prettig, want lekker compact, maar die is weer wat duurder.
Hebben jullie tips en suggesties voor mij?

Rokil

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik kan niet thuisladen omdat externe factoren dit van alle kanten belemmeren (vve, woningbouw, gemeente, etc.).
Er is vandaag een artikel hierover uitgebracht.
Misschien handig om te vermelden in de start post?
https://www.nu.nl/wonen/6...en-maar-dat-niet-mag.html

Je mag namelijk je laadkabel niet over de openbare weg voor je deur leggen.

[ Voor 18% gewijzigd door DJMaze op 11-09-2021 11:40 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:30:
[...]

Nee hij vroeg specifiek of je met de zappi de invoer van stroom en opwek van stroom kan optellen. Dat hij een voorbeeld pakt van 11kW klopt niet maar z'n vraag klopt dus wel.
Prima. Zou de politiek in gaan. ;)

• thehog
rokil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:32:
Binnenkort wordt er een meterkast met 3x25A aansluiting aangelegd in mijn garagebox. Op deze aansluiting komt alleen een garagedeur-motor, een led lampje en dus een wallbox voor de auto.
Er hoeft dus geen load balancing en internet te komen en ook is deze garagebox afgesloten, dus een vergrendeling hoeft ook niet op de wallbox.
Een simpele wallbox is dus genoeg, maar hoe kom je er nu achter wat een goede is?
Ik dacht eerst aan de Webasto Pure, want Duitse degelijkheid en wel 5 jaar garantie. Helaas is deze garantie dan wel op basis van carry in, dus als er iets mee is, moet ik een elektricien laten komen om hem eraf te halen en die komt ook niet voor niks. Verder zag ik voor een redelijke prijs de Besen wallbox en de Perfectfit laadbox, maar hier zijn verder geen ervaringen over te vinden. Ze voldoen aan allerlei keurmerken, maar zijn ze dan ook betrouwbaar. En dan heb ik het niet zozeer over het uitvallen, maar bijvoorbeeld over brandgevaar.
Ook de wallbox Pulsar lijkt me prettig, want lekker compact, maar die is weer wat duurder.
Los van de laadpaal wel een andere tip. Als je de aansluiting ALLEEN voor het laden van de auto gebruikt kan je de aansluiting aanmelden voor veel lagere tarief speciaal voor laadpalen. Je ledlamp en garagedeur motor zou je dan dus even op een accu moeten draaien laten. Maar het zijn echt lage energieprijzen wat je dan betaald (althans veel minder energiebelasting, namelijk zo'n 6 cent per kWh belasting ipv 15 center per kWh belasting) waardoor het wel slim is om daar over na te denken.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:28:
[...]

In belgie hebben ze andere aansluitwaardes he.
Dat hebben ze niet. Maar dat was toch ook niet mijn vraag? Ik zou inderdaad de politiek in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:44:
[...]

Dat hebben ze niet. Maar dat was toch ook niet mijn vraag? Ik zou inderdaad de politiek in gaan.
Ja ik had je vraag verkeerd begrepen. Te snel gelezen sorry.

Terug op je vraag. Je opwek zal eerst door je huis verbruikt worden. Dus al die 25A in je voorbeeld van je opwek gaat rechtstreeks naar je laadpaal. Komt dus niet langs de meter en de hoofdzekering. De hoofdzekering en meter zien dus 0A (los van rest van verbruik van je huis). Je hoofdzekering kan dus nog maximaal leveren (32A, 35A, 40A afhankelijk van de aansluiting) en dat tel je hier dan bovenop. Kom je makkelijk boven die 50A uit. Mits natuurlijk de bekabeling in orde is in de meterkast en naar je laadpaal maar dat spreekt voorzich.

• thehog
Inspired schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:40:
[...]

Prima. Zou de politiek in gaan. ;)
Dank voor het compliment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:47
Alleen een politicus kan daar een compliment in zien…

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:36
rokil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:32:
https://presse.adac.de/me...ang%20genau%20pr%C3%BCfen.

Ik heb de Lily gekozen, met VW logo.

Nonsensical line goes here <---

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• rokil
  • Niet online
Zou het ook mogelijk/verstandig zijn om door de elektricien meteen een krachtstroom stopcontact met groep aan te laten leggen? Dan ik op een later moment een laadpaal zelf aansluiten door hem gewoon met een stekker in het stopcontact te plaatsen. En als er dan ooit een probleem ontstaat met de laadpaal, is het alleen een kwestie van de stekker eruit te trekken en weg te brengen.

Rokil

• thehog
rokil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:55:
Zou het ook mogelijk/verstandig zijn om door de elektricien meteen een krachtstroom stopcontact met groep aan te laten leggen? Dan ik op een later moment een laadpaal zelf aansluiten door hem gewoon met een stekker in het stopcontact te plaatsen. En als er dan ooit een probleem ontstaat met de laadpaal, is het alleen een kwestie van de stekker eruit te trekken en weg te brengen.
Ja hoor dat kan zeker. Er zijn zelfs mobiele 11kW laders op de markt met een dergelijke stekker om aan te sluiten. Regel wel even dat de installateur een type B aardlekschakelaar (dus met DC detectie) plaatst omdat je nu nog niet weet welke lader je gaat toepassen.

• rokil
  • Niet online
Thnx! Dan ga ik dat doorgeven aan de elektricien, zodat ik straks zelf de wallbox kan aansluiten.

Rokil

• Inspired
rokil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:41:
Thnx! Dan ga ik dat doorgeven aan de elektricien, zodat ik straks zelf de wallbox kan aansluiten.
Ga je elke dag daar parkeren? Waarom niet gewoon met de granny laden? Of rij je de accu vele dagen van de week leeg?

• rokil
  • Niet online
Ik zou op zich voldoende kunnen laden met de granny, maar in een ander tweakers forum werd gemeld dat het laden met een wallbox veel efficiënter is

Rokil

• Makrolon
rokil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 14:55:
Aan een normale (dus geen mobiele) laadpaal zit geen krachtstekker. Dus zo even inprikken gaat hem niet worden.

En een stekker aansluiten is lastiger dan een kabel in deeterkast aansluiten op een groep die al voorbereid is. Dus ik zou de electicien vragen een groep plus aardlek voor de bereiden voor jou, en jou uit te leggen hoe je dat in de meterkast aan moet sluiten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-06 23:59
Inspired schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 11:08:
[...]

Bedankt al voor de info.
Laat ik de vraag dan wat beter stellen :)

Wat is de beste laadpaal voor netstroom en zonnestroom te combineren en wat is het maximaal haalbare laadvermogen op een zomerdag ?

Wat heb ik voor jullie aan informatie:

Wagen BMW I4 max 11kw
volgens evdatabase geeft dit :
Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid
Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 41u30m 11 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 25u45m 18 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 16u30m 29 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 13 uur 37 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 8u45m 54 km/u

ik ga 2 dagen per week naar het werk (80 km) en de andere 3 dagen werk ik van thuis.
Geen leasewagen dus geen saldering nodig.

Thuis installatie in BELGIE : (overgetikt van mijn keuringsbewijs)
een monofasige aansluiting van 40A met nog terugdraaiende teller
de netspanning in de straat bedraagt 3x230V, er is dus geen 3N400V aanwezig
Installatie ontworpen voor een nominale
spanning van: 230V
Maximale nominaIe stroom: 20A
Voedingsleiding hoofdbord - type:xvb
Voedingsleiding hoofdbord - sectie: 2*3*2.5 mm
Type aardelektrode:aardingslus
- Beschriiving van de installatie
Algemene differentieelstroominrichting: 40A/300mA
Aantal borden: 1
Aantal eindstroombanen: 2
Zonnepanelen : 2 omvormers

OMVORMER 1:SMA SB 3000
SERlE N"2001373203 PMAX 3000W>1 STRING VAN 12 PANELEN 235WP/PANEEL >OMVORMER 2:SMA SB1200 SERlE
N" 2001345094 PMAX 1200W>1 STRING VAN 6 PANELEN 235WP/PANEELEN

Wat betekent de maximale nominale stroom van 20A ?
Zappi 2 was de enige die ik onmiddelijk kon vinden met zonnepanelenwerking maar een andere laadpaal mag natuurlijk ook.

doelstelling zou toch moeten zijn : 5.8 kW 16u30m 29 km/u en natuurlijk nog beter 1x32A 7.4 kW 13 uur 37 km/u maar geen idee of dit haalbaar is rekening houdend met normaal energieverbruik (laptop + scherm + oledtv en playstation en een wasmachine)

[ Voor 8% gewijzigd door Carman1971 op 11-09-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Carman1971 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:46:
[...]

Wat betekent de maximale nominale stroom van 20A ?
Zappi 2 was de enige die ik onmiddelijk kon vinden met zonnepanelenwerking maar een andere laadpaal mag natuurlijk ook.

doelstelling zou toch moeten zijn : 5.8 kW 16u30m 29 km/u en natuurlijk nog beter 1x32A 7.4 kW 13 uur 37 km/u maar geen idee of dit haalbaar is rekening houdend met normaal energieverbruik (laptop + scherm + oledtv en playstation en een wasmachine)
Maximale nominale stroom is hoeveel stroom het kan leveren continu. Je aansluiting is 40A maar dat zal dus voor pieken zijn. Ik vind 20A nominaal wel erg laag maar ken de situaties in belgie niet om het te vergelijken.

Maar dat betekend dus dat de laadpaal niet meer dan 20A van het net kan halen. Ik zou dan als laadpaal voor een 1-fase zappi gaan (tenzij je mag/kan verhogen naar een 3-fase aansluiting). In de zappi zet je dan 20A als maximale net invoer. Maar de zappi zelf hang je aan een 32A zekering zodat die extra 12A uit je zonnepanelen kunnen vloeien. De loadbalancing van de zappi zal zorgen dat hij nooit meer dan die 20A uit het net haalt maar wel tot 32A kan laden als er voldoende zonne-energie productie is.

• rokil
  • Niet online
@Makrolon Uit een wallbox komen toch 2 'snoeren' ? Een voor de stekker naar de auto (die zit er al aan) en de ander moet in de meterkast aangesloten worden.
Als ik aan de elektricien vraag om in de nieuwe meterkast een krachtstroomaansluiting met type B aardlekschakelaar en bijbehorend stopcontact aan te sluiten, dan kan ik toch zelf een perilex stekker aan dat snoer van de wallbox aansluiten en in het krachtstroom stopcontact steken? Of is dit te simpel gedacht?

Rokil

• thehog
rokil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:16:
@Makrolon Uit een wallbox komen toch 2 'snoeren' ? Een voor de stekker naar de auto (die zit er al aan) en de ander moet in de meterkast aangesloten worden.
Als ik aan de elektricien vraag om in de nieuwe meterkast een krachtstroomaansluiting met type B aardlekschakelaar en bijbehorend stopcontact aan te sluiten, dan kan ik toch zelf een perilex stekker aan dat snoer van de wallbox aansluiten en in het krachtstroom stopcontact steken? Of is dit te simpel gedacht?
Ja en nogmaals dat kan. Perilex zou ik niet doen maar een CEE stekker. Maar persoonlijk zou ik gewoon voor een vaste verbinding gaan. Enige voordeel van een stekkervariant is dat je hem eventueel mee kan nemen op de camping ofzoiets.
En, als je dit soort vragen stelt vraag ik me af of je zelf wel die stekker er aan moet draaien. Als je je niet veilig voelt bij het aansluiten in de meterkast moet je je ook bedenken of je wel die stekker zelf er op wilt zetten. Komt allemaal op hetzelfde neer namelijk.

• rokil
  • Niet online
Heb er geen verstand van en laat het ook allemaal doen door mensen die er verstand van hebben. Het 'zelf' eraan zetten van de stekker is bedoelt als bij wijze van en laat ik ook zeker door de vakman doen.

Rokil

• Makrolon
rokil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:16:
Uit de meeste wallboxen komt maar een snoer, het andere 'snoer' moet er ook nog aan gezet worden.

Het is meer een gepruts om een stekker er aan te zetten dan het gewoon in de mk aan te sluiten.

Maar zoals gezegd, als je deze vragen stelt vraag ik me af of het handig is dit zelf te doen..

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Inspired schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:49:
@wd200 volgens de regels een 1 fase paaltje op WIFI/4G wel ja. Snap je andere verhaal met de voeg even niet. :) Paal kan toch 1 cm hoger/lager?

Als het een trace is zonder veel bochten zou een YMVK met 5x2,5 wellicht ook passen. Maar dat is wel een klusje. :) Dan zou je voor 3F kunnen gaan.
Ik wil dus geen paal en de lolo heeft vast montage punten die niet versteld kunnen worden.
Ik zou die dan weer op een plaat moet schroeven en die aan de gevel maar dat ding is best zwaar (en lelijk)

Misschien toch maar handmatig verrekenen en een granny (dedicated stopcontact en kWh meter)

Krijg een prima offerte voor een alfen maar die is tijdelijk niet leverbaar met een socket, alleen met kabel en daar ben ik minder enthousiast over.

Wat zijn de minimale eisen om veilig een 1 fase 16a lolo aan te sluiten ?
Dit zou moeten kunnen met een 3x2,5 draad toch ?

[ Voor 13% gewijzigd door wd200 op 11-09-2021 20:54 ]

• Inspired
@wd200 met paal doelde ik op de laadpaal. :) Die kan toch iets hoger/lager aan de muur zodat je niet in de voeg zit?

Als er geen hele lange kabel aan moet dan kan 3x2.5.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 11-09-2021 20:57 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dit doet mijn Zappi in ECO modus als de zon niet schijnt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGNEDbEk-HvsqfJzn5QthYU--J0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GhIAjcwE3OgFoXwsqUdhDqE4.png?f=fotoalbum_large
Ik had begrepen uit de handleiding dat er minimaal 1,4kW moet worden geladen volgens de EV standaard. Weet iemand hoe dat zit?

[ Voor 16% gewijzigd door DonJuape op 11-09-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:12:
Dit doet mijn Zappi in ECO modus als de zon niet schijnt:
[Afbeelding]
Ik had begrepen uit de handleiding dat er minimaal 1,4kW moet worden geladen volgens de EV standaard. Weet iemand hoe dat zit?
De auto kan zelf minder dan die 1.4 doen. Die 1.4 is dus de laagste maximale laadstroom dat de laadpaal kan communiceren naar de auto.
Als je auto minder verbruikt dan is dat bijvoorbeeld voor het balanceren van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:01:
[...]

De auto kan zelf minder dan die 1.4 doen. Die 1.4 is dus de laagste maximale laadstroom dat de laadpaal kan communiceren naar de auto.
Als je auto minder verbruikt dan is dat bijvoorbeeld voor het balanceren van de accu.
Kun je dit toelichten? Deze 0.9kW is niet slechts een moment-opname. In ECO modus zonder PV opbrengst laadt hij continu met waardes tussen de 0.8 en 1.1kW. De auto accu is nog lang niet vol (geen idee of dat van belang is). Wat is "het balanceren van de accu"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:47:
[...]

Kun je dit toelichten? Deze 0.9kW is niet slechts een moment-opname. In ECO modus zonder PV opbrengst laadt hij continu met waardes tussen de 0.8 en 1.1kW. De auto accu is nog lang niet vol (geen idee of dat van belang is). Wat is "het balanceren van de accu"?
Balanceren van de accu gebeurd aan het eind van een laadproces en is vaak met lage vermogens. om de inviduele cellen in de acuc gelijk te trekken. Maar je geeft aan de accu nog niet vol is.
Dan het volgende, in ECO stand zegt de zappi tegen de auto 'je mag niet harder dan 1.4kW' laden (ook weer afhankelijk van je settings in je zappi, want je kan hem ook hoger zetten als minimum). Maar het is nog steeds aan de auto om te bepalen hoe hard hij dan gaat laden. Jouw auto kiest er voor om dan dussen die 0.8 en 1.1kW te laden. Misschien zit er een klein meet foutje in de logica van de auto waardoor hij denkt dat hij op 1.4kW bezig is maar in werkelijkheid lager zit. Die meetfout zou dan ook zichtbaar zijn als je op maximale snelheid zou laden (fast modus).
edit: en misschien vind je auto het gewoon fijn om die 0.5kW marge te houden tot het maximale.

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 12-09-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:51:
[...]

Balanceren van de accu gebeurd aan het eind van een laadproces en is vaak met lage vermogens. om de inviduele cellen in de acuc gelijk te trekken. Maar je geeft aan de accu nog niet vol is.
Dan het volgende, in ECO stand zegt de zappi tegen de auto 'je mag niet harder dan 1.4kW' laden (ook weer afhankelijk van je settings in je zappi, want je kan hem ook hoger zetten als minimum). Maar het is nog steeds aan de auto om te bepalen hoe hard hij dan gaat laden. Jouw auto kiest er voor om dan dussen die 0.8 en 1.1kW te laden. Misschien zit er een klein meet foutje in de logica van de auto waardoor hij denkt dat hij op 1.4kW bezig is maar in werkelijkheid lager zit. Die meetfout zou dan ook zichtbaar zijn als je op maximale snelheid zou laden (fast modus).
edit: en misschien vind je auto het gewoon fijn om die 0.5kW marge te houden tot het maximale.
Ik denk dan dat laatste want in FAST modus laadt hij "gewoon" met 11kW. Het enige andere wat ik kan bedenken is dat de Phase Rotation setting in de Zappi niet goed staat. Dat is meer omdat ik die setting niet goed begrijp want alles werkt verder naar behoren en ik denk dat ik dan meer "problemen" zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:59:
[...]

Ik denk dan dat laatste want in FAST modus laadt hij "gewoon" met 11kW. Het enige andere wat ik kan bedenken is dat de Phase Rotation setting in de Zappi niet goed staat. Dat is meer omdat ik die setting niet goed begrijp want alles werkt verder naar behoren en ik denk dat ik dan meer "problemen" zou hebben.
Is het dan 11kW of 10.5kW? Het verschil is misschien moeilijk te zien :-)

Als de phase rotation niet klopt zal je onverwachte waardes zien en bijv. opwek zien terwijl hij er niet is. En dan zou je juist bij 11kW ook afwijking zien. En in je huidige ECO stand laad je maar op 1 fase dus is phase rotation helemaal geen punt.

In je huidige plaatje staat 0.6kW naar het huis op dat moment, klinkt het of dat klopt? En zie je dat dan altijd?

Heeft je auto nog een app of mogelijkheid om te zien hoe snel je aan het laden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:04
@DonJuape phase rotation maakt in dit geval niks uit. Je laadt nu op 1 fase.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:14:
[...]

Als de phase rotation niet klopt zal je onverwachte waardes zien en bijv. opwek zien terwijl hij er niet is. En dan zou je juist bij 11kW ook afwijking zien. En in je huidige ECO stand laad je maar op 1 fase dus is phase rotation helemaal geen punt.

In je huidige plaatje staat 0.6kW naar het huis op dat moment, klinkt het of dat klopt? En zie je dat dan altijd?

Heeft je auto nog een app of mogelijkheid om te zien hoe snel je aan het laden bent?
Dat is inderdaad ook iets om te checken, die 11kW.
Verder heb ik twijfels bij wat de app aan teruglevering aan het net en aan huisverbruik aangeeft. De PVs hangen aan L1 en de Zappi in ECO dus ook. Toch geeft de app teruglevering aan en het huisverbruik blijft nul.
Faserotatie staat op 312. Moet dat niet gewoon 123 zijn en kan ik dat proberen met de auto aan de lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:47:
[...]

Dat is inderdaad ook iets om te checken, die 11kW.
Verder heb ik twijfels bij wat de app aan teruglevering aan het net en aan huisverbruik aangeeft. De PVs hangen aan L1 en de Zappi in ECO dus ook. Toch geeft de app teruglevering aan en het huisverbruik blijft nul.
Faserotatie staat op 312. Moet dat niet gewoon 123 zijn en kan ik dat proberen met de auto aan de lader?
Als de zappi intern gewoon 123 is aangesloten (en dat matched met hoe de CT klemmen zijn aangesloten) dan moet dat 123 zijn ja. Zou geen kwaad kunnen om dat tijdens het laden aan te passsen maar kan zijn dat het pas werkt na een restart van de zappi, geen idee eigenlijk.

Met de stand 312 geef je in feite aan dat de binnenkomende aansluiting op klem 1 in de zappi de 3e fase van het huis is en hij dus naar de 3e CT klem moet kijken voor het verbruik richting het net. Dit kan je gebruiken als je meerdere zappi's hebt en elke zappi op een andere 1-fase wil laten laden.
Maar het is maar de vraag waarom de installateur het op 312 heeft gezet. Normaal gesproken staat het gewoon op 123 en sluit je alles evenredig aan maar misschien heeft hij dit bewust gedaan omdat ie ergens bewust een kabel omgewisseld had (ik zou niet weten waarom, maar ok).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:56:
[...]

Als de zappi intern gewoon 123 is aangesloten (en dat matched met hoe de CT klemmen zijn aangesloten) dan moet dat 123 zijn ja. Zou geen kwaad kunnen om dat tijdens het laden aan te passsen maar kan zijn dat het pas werkt na een restart van de zappi, geen idee eigenlijk.

Met de stand 312 geef je in feite aan dat de binnenkomende aansluiting op klem 1 in de zappi de 3e fase van het huis is en hij dus naar de 3e CT klem moet kijken voor het verbruik richting het net. Dit kan je gebruiken als je meerdere zappi's hebt en elke zappi op een andere 1-fase wil laten laden.
Maar het is maar de vraag waarom de installateur het op 312 heeft gezet. Normaal gesproken staat het gewoon op 123 en sluit je alles evenredig aan maar misschien heeft hij dit bewust gedaan omdat ie ergens bewust een kabel omgewisseld had (ik zou niet weten waarom, maar ok).
Ik denk dat de installateur alles logisch heeft aangesloten maar ik sluit niet uit dat ik zelf de fase rotatie per ongeluk heb aangepast toen ik door de menu opties aan het gaan was... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Laatst online: 12-06 23:30
Gisteren thuis zelf de Alfen eve single 3 fase geinstalleerd inclusief load balancing. Het is me inmiddels gelukt via de configuratietool van alfen verbinding met het apparaat te maken en alles ziet er goed uit.

Nu alleen de backoffice nog instellen. Wat me nog niet helemaal lukt. Hij komt standaard geinstalleerd op het e-flux backoffice systeem. Ik vind dit een erg onoverzichtelijke site. En kom er ook niet helemaal uit. Zijn er andere platformen die jullie aanraden die ook werken met deze laadpaal?

edit: nog een tijde verder zitten zoeken maar e-flux lijkt wel echt de grootste (en enige als je zelf installeert?). Punt is dat ik m'n laadpaal zelf heb geinstalleerd. Volgens de webshop waar ik het apparaat gekocht heb komt deze voorgeinstalleerd met e-flux. Daar staat hij in de config tool inderdaad op ingesteld. Echter bij aanmelden/registreren op e-flux wordt om een EVSE-ID gevraagd die ik er niet bij heb gehad. Ik vermoed nu dat ik deze aan moet vragen bij e-flux maar van de site wordt ik niet echt wijzer m.b.t. dit proces. Morgen maar eens contact opnemen.

[ Voor 36% gewijzigd door Niltag op 12-09-2021 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:14:
[...]

FAST is inderdaad standaard wat minder dan 11,0 kW maar meer rond de 10,8 kW. Mogelijk heeft de eNiro dus een soort marge of buffer.

De fase rotatie nu op 123 gezet en het lijkt te kloppen. Volgende laadsessie maar weer eens kijken. Wel gezien dat de app, of de Zappi of de CT klemmen moeite hebben met lage vermogens. Wellicht dat het daardoor soms lijkt alsof ik teruglever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-06 20:12
Niltag schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:21:
Gisteren thuis zelf de Alfen eve single 3 fase geinstalleerd inclusief load balancing. Het is me inmiddels gelukt via de configuratietool van alfen verbinding met het apparaat te maken en alles ziet er goed uit.

Nu alleen de backoffice nog instellen. Wat me nog niet helemaal lukt. Hij komt standaard geinstalleerd op het e-flux backoffice systeem. Ik vind dit een erg onoverzichtelijke site. En kom er ook niet helemaal uit. Zijn er andere platformen die jullie aanraden die ook werken met deze laadpaal?

edit: nog een tijde verder zitten zoeken maar e-flux lijkt wel echt de grootste (en enige als je zelf installeert?). Punt is dat ik m'n laadpaal zelf heb geinstalleerd. Volgens de webshop waar ik het apparaat gekocht heb komt deze voorgeinstalleerd met e-flux. Daar staat hij in de config tool inderdaad op ingesteld. Echter bij aanmelden/registreren op e-flux wordt om een EVSE-ID gevraagd die ik er niet bij heb gehad. Ik vermoed nu dat ik deze aan moet vragen bij e-flux maar van de site wordt ik niet echt wijzer m.b.t. dit proces. Morgen maar eens contact opnemen.
bellen met e-flux ;-) die maken het ID aan die je kunt invullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:08

Ik heb hem zelf donderdag ook geinstalleerd, ook met de service installer. vergeet niet even de licentie code opnieuw in te laden, bij mij was nog niks vrijgeschakeld ondanks dat de juiste licentie al wel in de tool stond, pas na het toepassen van de code(die er dus al in staat) kwamen de functies zoals loadbalancing beschikbaar.

Verder heb ik contact gehad met eflux, mijn paal werd niet herkend. uiteindelijk bleek dat de simkaart die voorgeinstalleerd mee kwam met de laadpaal verkeerde/oude instellingen te hebben, dit is op afstand aangepast en pas daarna kon de paal geactiveerd worden.

Ook ik had nog niet zo'n evse-id maar die kreeg ik direct toen ik belde, keurig netjes geholpen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Wallbox Pulsar Plus en de Zappi V2 hebben allebei een app t.b.v. (o.a.) software updates.
Kan de Ratio Smart Home Box software updates krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
TonCoronel schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:37:
[...]

Ik heb hem zelf donderdag ook geinstalleerd, ook met de service installer. vergeet niet even de licentie code opnieuw in te laden, bij mij was nog niks vrijgeschakeld ondanks dat de juiste licentie al wel in de tool stond, pas na het toepassen van de code(die er dus al in staat) kwamen de functies zoals loadbalancing beschikbaar.

Verder heb ik contact gehad met eflux, mijn paal werd niet herkend. uiteindelijk bleek dat de simkaart die voorgeinstalleerd mee kwam met de laadpaal verkeerde/oude instellingen te hebben, dit is op afstand aangepast en pas daarna kon de paal geactiveerd worden.

Ook ik had nog niet zo'n evse-id maar die kreeg ik direct toen ik belde, keurig netjes geholpen.
Uiteindelijk via de chat geregeld. Had alles dus al goed aangesloten. Platform stond in de config tool al op e-flux dus na contact zagen ze hem al online staan. Stond nog wel op hun 'oude' platform maar dat kon ze meteen aanpassen. Even later zag ik in de logfile dat ze een nieuwe configuratie pushten. Kreeg gelijk EVSE-ID en heb nu dus laadpaal kunnen toevoegen in mijn account. Ziet er verder prima. Load balancing ook actief via utp kabel op de slimme meter. Die moest ik inderaad nog even activeren met de licence key die ik na bestelling had gekregen.

Nu alleen nog even wachten tot de auto komt. Binnenkort maar even iemand laten testen alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Voor Alfen bezitters, ik kreeg een mail over nieuwe firmware waarbij je niet meer 'online' inlogt maar met een password naar het device. Ze hebben het over firmware versie 5. Ik zit zelf op versie 4.15.5-4020 na mijn laatste update. Wordt hier versie 5 mee bedoeld (vanwege de .5- ?) of is het HW afhankelijk en is de firmware versie 5 niet van toepassing op mijn HW configuratie? Ik geloof dat ze wat nieuwe componenten zijn gaan gebruiken? Helaas is support van Alfen niet echt heel responsief cq flexibel vandaar mijn vraag hier. Ik moet in ieder geval nog steeds 'online' inloggen met username/password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
Iemand ervaring met het switchen van backend op een Alfen wallbox van Eneco e-mobility naar The New Motion? Het is wel zo dat de paal via een leasemaatschappij aangeschaft is. Collega's van mij hebben wel een wallbox via TNM (maar dan ook de eigen TNM wallbox).

Ben zo erg niet tevreden over Eneco dat ik daar graag weg wil. Reageren niet op vragen via hun eigen portaal, regelmatig telefonisch onbereikbaar en, last but not least, belachelijke vergoeding voor de kWh's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05

ArCadE

No banana available

basmq schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:10:
I

Ben zo erg niet tevreden over Eneco dat ik daar graag weg wil. Reageren niet op vragen via hun eigen portaal, regelmatig telefonisch onbereikbaar en, last but not least, belachelijke vergoeding voor de kWh's...
Die vergoeding is toch wat de LM heeft afgesproken met Eneco/werkgever. Als je dat te laag vindt zou ik het verschil gewoon bij de werkgever gaan declareren. Ik zit hier ook nog over te denken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
ArCadE schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:51:
[...]

Die vergoeding is toch wat de LM heeft afgesproken met Eneco/werkgever. Als je dat te laag vindt zou ik het verschil gewoon bij de werkgever gaan declareren. Ik zit hier ook nog over te denken....
Vergoeding is vastgesteld door Eneco en is niet onderhandelbaar. Werkgever zit niet te wachten op extra declaraties, daarom besteden ze dit zo uit. Na mij zijn er voor zover ik weet ook geen Eneco wallboxen meer geïnstalleerd, ik ben een van de weingen die zo'n box heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05

ArCadE

No banana available

basmq schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:46:
[...]

Vergoeding is vastgesteld door Eneco en is niet onderhandelbaar. Werkgever zit niet te wachten op extra declaraties, daarom besteden ze dit zo uit. Na mij zijn er voor zover ik weet ook geen Eneco wallboxen meer geïnstalleerd, ik ben een van de weingen die zo'n box heeft.
Heb jij een keuze gehad dan qua paal en laadpas aanbieder? In mijn geval niet maar dat betekend dus dat ik niet voor de extra kosten (lees verschil vergoeding en daadwerkelijke kosten per kwh) op wil draaien en ga 1x per jaar een declaratie indienen voor het verschil. Kijken hoe ze reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Kan ik in de myenergi app (voor de Zappi) ook een soort laadgeschiedenis krijgen in tekst (met totalen e.d.)? Ik zie wel grafiekjes maar dat is niet echt helder. Ik heb wel een kWh meter voor de afrekening met werkgever/LM maar ik wil wel eens weten of het een beetje overeen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:03:
Kan ik in de myenergi app (voor de Zappi) ook een soort laadgeschiedenis krijgen in tekst (met totalen e.d.)? Ik zie wel grafiekjes maar dat is niet echt helder. Ik heb wel een kWh meter voor de afrekening met werkgever/LM maar ik wil wel eens weten of het een beetje overeen komt.
Je kan de data zelf ophalen bij myenergi via hun api: https://github.com/twonk/MyEnergi-App-Api#zappi-1
Als tweaker kan je hier vast wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200

was het installeren goed te doen ?
Is dat zo simpel als 3x 4mm draad en UTP vanuit de wallbox naar de meterkast en op een losse groep aansluiten ? (gewoon standaard aardlekschakelaar in recente meterkast ?)

Deze paal heeft een DC lekstroom beveiliging ingebouwd ?

Hierbij hoef je niet nog iets te betalen naast de installatie zoals bij new motion, die brengen altijd nog 150 euro in rekening voor het activeren heb ik recent gelezen.

zijn er nog extra kosten tussen aanschaf en installatie (evt abo natuurlijk) ?
Als er geen aardlekautomaat in hoeft (door DC beveiliging) is het aansuiten vaak goedkoper

ik denk niet dat ik het zelf ga doen maar ben benieuwd hoe ingewikkeld het is

[ Voor 9% gewijzigd door wd200 op 14-09-2021 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-06 20:46
Ik ben offertes aan het aanvragen voor een Zappi 2 22kW en monteren. De totaal prijs op de offertes verschillen tot nu toe redelijk veel, en het is me nog een beetje onduidelijk waar dit aan ligt.

Van welke aanpassingen aan de meterkast moet ik uitgaan in een nieuwbouwhuis? Helaas is de meterkast nog niet gemonteerd dus kan geen foto delen. Ik heb in ieder geval een 3x25a aansluiting en geen aanpassingen laten doen vanuit het project specifiek voor een laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
wd200 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:28:
Als er geen aardlekautomaat in hoeft (door DC beveiliging) is het aansuiten vaak goedkoper
Een aardlekautomaat is een aardlekbeveiliging en groep in 1. Er zijn geen aardlekautomaten die DC beveiliging doen.

In het geval dat je laadpaal geen DC beveiliging heeft heb een losse aardlek (met DC beveiliging) nodig samen met een losse groep.

Je moet altijd al een aparte groep gebruiken om je laadpaal aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viper28nl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-06 00:25

viper28nl

Homey user

svennn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:46:
Ik ben offertes aan het aanvragen voor een Zappi 2 22kW en monteren. De totaal prijs op de offertes verschillen tot nu toe redelijk veel, en het is me nog een beetje onduidelijk waar dit aan ligt.

Van welke aanpassingen aan de meterkast moet ik uitgaan in een nieuwbouwhuis? Helaas is de meterkast nog niet gemonteerd dus kan geen foto delen. Ik heb in ieder geval een 3x25a aansluiting en geen aanpassingen laten doen vanuit het project specifiek voor een laadpaal.
Ik had precies hetzelfde maar dan met de EVbox.

Mijn huis is uit 2017 en er kwamen al 3 fases binnen alleen werd het dmv een brug omgezet naar 1 fase. Dit is nu door enexis omgezet naar 3 fases (nieuwe slimme meter en 2 schakelaars erbij). Dit kost 260 euro ongeveer.

De groepenkast hoeft als het goed is niet aangepast te worden. Die had bij mij ook al 3 hoofdschakelaars. Verder hoeft er alleen maar een groep bijgezet te worden in je kast. Dus als er ruimte is dan plakken ze die er gewoon bij. Heb je dat niet dan zetten ze een extra kastje ernaast.

En als je kiest voor loadbalancing dat zetten ze er ook een loadbalacing module naast.

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennn
viper28nl schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:23:
[...]

Ik had precies hetzelfde maar dan met de EVbox.

Mijn huis is uit 2017 en er kwamen al 3 fases binnen alleen werd het dmv een brug omgezet naar 1 fase. Dit is nu door enexis omgezet naar 3 fases (nieuwe slimme meter en 2 schakelaars erbij). Dit kost 260 euro ongeveer.

De groepenkast hoeft als het goed is niet aangepast te worden. Die had bij mij ook al 3 hoofdschakelaars. Verder hoeft er alleen maar een groep bijgezet te worden in je kast. Dus als er ruimte is dan plakken ze die er gewoon bij. Heb je dat niet dan zetten ze een extra kastje ernaast.

En als je kiest voor loadbalancing dat zetten ze er ook een loadbalacing module naast.
Bedankt voor je reply. Dan zou het weleens een stuk simpeler kunnen uitpakken aangezien ik nog enkele groepen vrij heb. Dat zou betekenen dat die gewoon zou kunnen worden aangesloten op een vrije groep, en dan nog een load balancing module plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
svennn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:30:
[...]

Bedankt voor je reply. Dan zou het weleens een stuk simpeler kunnen uitpakken aangezien ik nog enkele groepen vrij heb. Dat zou betekenen dat die gewoon zou kunnen worden aangesloten op een vrije groep, en dan nog een load balancing module plaatsen.
Gaat inderdaad vrij simpel worden. Meterkast is al 3 fase, zappi heeft al een DC lekstroom beveiliging ingebouwd. Ik neem aan dat je hem ook op 3 fase wil aansluiten, dan heb je alleen nog maar een 3 fase groep nodig (paar tientjes) en installatiekosten (1 a 2 uur). Dat is wat er in je meterkast moet gebeuren. De grootste installatiekosten zitten vaak in het trekken van de kabel en het eventueel openbreken van bestrating, dit is vooral afhankelijk van de plek van de laadpaal tov de meterkast.

Wat ik zelf heb gedaan (ook een nieuwbouwhuis, maar huis was al opgeleverd en bestrating lag er al), heb zelf door de kruipruimte de kabel getrokken (5x4m2 van de bouwmarkt), de onderdelen voor de meterkast gekocht (in mijn geval inclusief aardlekschakelaar met DC lekstroombeveiliging) en heb een elektricien ingeschakeld (uurtje factuurtje) om alles aan te sluiten. O ja, de laadpaal heb ik ook zelf aangeschaft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

svennn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:30:
[...]

Dit is er bij mij bij gekomen puur voor de Zappi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZPmYERZQJaCYSHUPXuwHzHvEe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iC8R0eTn9Vx8F29zNs4uSniM.jpg?f=fotoalbum_large

Onder in het midden de kabel naar de Zappi. Rechts komen de 3 fasen binnen. Links de 3 kabels voor de 3 CT klemmen voor de loadbalancing. Hou er rekening mee dat daar ook ruimte voor moet zijn in de kast (als je het een beetje netjes wilt doen). Bij mij zitten die CT-klemmen dus in het onderste gedeelte van die kast.
Ik heb ook een 3-fasen kWh meter laten plaatsen voor de verrekening met mijn werkgever. Volgens mijn zijn er goedkopere types dan deze overigens (wel MID keur).

Ik heb een 3x25A aansluiting maar de Zappi zit wel met een 6mm2 kabel en achter een 32A automaat aangesloten zoals je ziet. Dan ben ik klaar voor een eventuele verzwaring van de aansluiting en laden met meer dan 11kW. Zie ik niet snel gebeuren want behalve Renault (en Tesla?) zijn er nog geen auto's die sneller dan 11kW AC kunnen laden en ik denk niet dat ik wil gaan betalen voor de een 3x35A aansluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door DonJuape op 14-09-2021 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 17:17:
[...]
.

Ik heb een 3x25A aansluiting maar de Zappi zit wel met een 6mm2 kabel en achter een 32A automaat aangesloten zoals je ziet. Dan ben ik klaar voor een eventuele verzwaring van de aansluiting en laden met meer dan 11kW. Zie ik niet snel gebeuren want behalve Renault (en Tesla?) zijn er nog geen auto's die sneller dan 11kW AC kunnen laden en ik denk niet dat ik wil gaan betalen voor de een 3x35A aansluiting.
Als je 3-fase invoer hebt vanuit zonnepanelen kan je ook die 32A per fase halen zolang de zon voldoende schijnt. Dat is ook weer een voordeel van je huidige opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoV70!
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 19:24
Zou het verstandig zijn om een Tesla Wall connector te kopen voor een niet Tesla auto?
Deze zijn best redelijk geprijst (ook op Marktplaats)
En waar zou ik rekening mee moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
VolvoV70! schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:14:
Zou het verstandig zijn om een Tesla Wall connector te kopen voor een niet Tesla auto?
Kan prima. Alleen even opletten dat alleen de laatste (3rd) DC lek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Is inderdaad nog steeds de voordeligste optie. Hier is de discussie waarom de Tesla laadpalen zo veel goedkoper zijn. Ik vermoed een marketingtechnische/historische reden want ik geloof niet dat Tesla die dingen goedkoper kan maken dan anderen, er zit niets bijzonders in of op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:36:
[...]

Is inderdaad nog steeds de voordeligste optie. Hier is de discussie waarom de Tesla laadpalen zo veel goedkoper zijn. Ik vermoed een marketingtechnische/historische reden want ik geloof niet dat Tesla die dingen goedkoper kan maken dan anderen, er zit niets bijzonders in of op.
Er zit niets bijzonders op. Dat is het hem. Het is een domme relais met wat communicatie naar de auto.
Duurdere laadpalen bezitten veel meer slimme technologie en hebben tegenwoordig DC detectie ingebouwd. Een tesla wallbox is eigenlijk niet meer dan een mobiele lader maar dan aan de muur. Als je dat vergelijkt is het vergelijkbaar qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:36:
[...]

Zijn wel meer laders rond dat prijspunt toch? Tesla verkoopt er ook redelijk wat denk ik zo. In Europa niet wellicht maar US zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:06:
[...]

Er zit niets bijzonders op. Dat is het hem. Het is een domme relais met wat communicatie naar de auto.
Duurdere laadpalen bezitten veel meer slimme technologie en hebben tegenwoordig DC detectie ingebouwd. Een tesla wallbox is eigenlijk niet meer dan een mobiele lader maar dan aan de muur. Als je dat vergelijkt is het vergelijkbaar qua prijs.
De Tesla Gen3 heeft ingebouwde DC lekdetectie en kost (in de Tesla shop) nog steeds maar 530 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:43:
[...]

De Tesla Gen3 heeft ingebouwde DC lekdetectie en kost (in de Tesla shop) nog steeds maar 530 euro.
Bij veel andere betaal je meer ivm software en omdat ze meer marge nodig hebben. Een VW lader met DC heb je in Duitsland ook voor EUR 479,- en een Heidelberg lader ook voor ziets. Dit zijn allemaal domme dingen waar verder geen tijd in app & complexe software gestoken hoeft te worden. Qua hardware zal er niet veel meer in een Zappi/NM/Alfen paal zitten. Tenminste, niet zoveel om een dubbele prijs te kunnen rechtvaardigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Marcel_1973
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Een “simpel” vraagje, onderstaand de situatie:
  • Zakelijke EV.
  • Laadpaal zakelijk aangeschaft.
  • BTW-plichtige vennootschap.
  • Energiecontract op naam prive.
  • Doorbelasting/verrekening laadkosten gewenst:
  • Bezoek - bijv 25ct /kWh
  • Zelf - nihil
De vragen:
  1. Als gekozen wordt voor de backoffice van e-flux, sluit “de entiteit (dus werkgever)” dan het contract/emobility platform af of doe je dit privé ivm tenaamstelling aansluiting nuts?
  2. Dient “de werknemer/dga” dan de laadpaal als “thuispaal” in te geven of valt de paal onder onderneming en geef je een privé-rekeningnummer op ivm de verrekening?
  3. Maakt “de zakelijke entiteit” een account aan, of doet privé dit juist ?
Ik ben er geloof ik ff vanaf, want ik krijg het niet verwerkt in de bovenkamer.

[ Voor 6% gewijzigd door _Marcel_1973 op 14-09-2021 21:37 ]

Refferal link voor ABRP of Tronity nodig voor 30 dagen premium? Stuur maar een PB.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Niltag
wd200 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:28:
[...]

was het installeren goed te doen ?
Is dat zo simpel als 3x 4mm draad en UTP vanuit de wallbox naar de meterkast en op een losse groep aansluiten ? (gewoon standaard aardlekschakelaar in recente meterkast ?)

Deze paal heeft een DC lekstroom beveiliging ingebouwd ?

Hierbij hoef je niet nog iets te betalen naast de installatie zoals bij new motion, die brengen altijd nog 150 euro in rekening voor het activeren heb ik recent gelezen.

zijn er nog extra kosten tussen aanschaf en installatie (evt abo natuurlijk) ?

ik denk niet dat ik het zelf ga doen maar ben benieuwd hoe ingewikkeld het is
Het echte werk viel mij uiteindelijk alles mee. Ik denk dat ik uiteindelijk een avond en een zaterdagmiddag bezig ben geweest. Nu hou ik zelf wel van een technisch klusje dus wel onder dat voorbehoud. Wat vooral tegenvalt is de hoeveelheid uitzoekwerk die ik had om uiteindelijk te bepalen wat je nu precies allemaal moet hebben en of het gaat werken als je het zelf doet. Je merkt toch op de meeste sites dat ze vooral gericht zijn op installateurs en resellers en dat doe-het-zelven zeker geen gemeengoed is.

Dus bij deze een korte uitleg van mijn ervaringen. Hoop dat toekomstige doe-het-zelvers er wat aan hebben

Situatie

Lease-auto via de zaak op komst. Kon eventueel laadpaal bijleasen maar zag deze overal in de straat op de meest onhandige plaatsen geinstalleerd bij de buren. Ik had niet zo'n zin in een snelle jongen die even snel een lader zo dicht mogelijk bij de meterkast wil ophangen. Ik heb een huis met daar direct aan vast een garage met oprit. Het laadpunt van de auto zit links achter dus ik wil achteruit inparkeren en dan aan die kant de laadpaal hebben. Helaas is dit niet aan de kant van de voordeur (met daarachter de meterkast) maar daar tegenover. Dit betekent dat de kabel vanuit de meterkast via de kruipruimte van het huis naar de kruipruimte van de garage moet en dan daar weer omhoog om door de muur naar buiten te gaan. Prima te doen maar wel een meter of 20 afstand te overbruggen.

1 of 3 fase lader
3 fase klonk direct het meest aantrekkelijk. Enerzijds omdat die meer vermogen kan leveren en anderzijds omdat ik een 3x 25A aansluiting heb (wat je hebt kun je online opvragen bij je netbeheerder, liander in mijn geval of even je groepenkast openschroeven en kijken of er 1 of 3 bruine draden binnenkomen naast de blauwe). Eventueel is een 1x 32A lader een optie maar dan moet je wel een aansluiting van 1x 40A of meer hebben. En dan zou ik ook zeker loadbalancing overwegen.

loadbalancing of niet
loadbalancing leek mij al snel een goed idee. Met max 25A per fase en een 3x16A lader hou je 9A = ca. 2070 W over per fase om iets mee te doen. Je hoeft geen expert te zijn om al snel de conclusie te trekken dat je hoofdschakelaar er eerder vroeger dan later gaat uitschieten. Deze kon ik al snel met ja beantwoorden. Veel laders werken via een P1 kabel naar een slimme meter (let op moet vaak DMSR4/5 meter zijn) maar er zijn ook varianten met klemmen die je om de binnenkomende fasen kan zetten en dat meten. In mijn geval is het de P1 variant geworden.

keuze laadpaal
De laadpaal hoefde voor mij niet al te fancy te zijn. Voorwaarde was wel dat er een backoffice gekoppeld kon worden zodat ik thuis gewoon met het laadpasje van de zaak kan laden en dat dan netjes vergoed krijg. Na veel lezen in dit topic heb ik uiteindelijk gekozen voor de alfen eve single 3 fase lader met 5 meter geintegreerde laadkabel inclusief loadbalancing. Deze via een webshop die mij redelijk betrouwbaar leek gekocht en uiteindelijk binnen een dag binnengekregen voor totaal 1214 euro. Ter vergelijk de 1 fase variant zonder kabel en load balancing kost daar 829 euro. Vooral de loadbalancing vond ik erg duur voor iets dat met een licence code die ik via de mail binnenkreeg aangezet kan worden. Goede marketing in ieder geval

uitbreiding groepenkast
Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je nu als groepenkast hebt hangen en wat je daar nog 'over hebt'. Daarnaast is het van de lader afhankelijk wat voor groep je nodig hebt. Hierbij zijn een paar zaken belangrijk. De meeste groepenkasten hebben Type A aardlekschakelaars. Die zijn niet altijd geschikt voor laadpalen. De meeste laadpalen (waaronder mijn Alfen) beschikken echter over DC lekstroom detectie waardoor een type A schakelaar wel voldoet. Heeft je meter dit niet dan moet de aardlekschakelaar of automaat waar deze achterhangt type B zijn. Dan heb je daarnaast een bij voorkeur verder vrije groep nodig in de kast. 1 of 3 fase dus. Als je een dergelijke groep nog vrij hebt dan ben je snel klaar en kan je daar de laadpaal op aansluiten. In mijn geval was mijn laatste 3 fase groep net dit jaar gebruikt voor de PV-installatie en daar kan je zeker geen laadpaal bijzetten. Ik heb dus zelf mijn groepenkast uitgebreid met een 3 fase aardlekautomaat (zekering en aardlek in 1) en deze direct achter de hoofdschakelaar paralel aangesloten aan de andere 3 fase groep. Dit was eigenlijk het meest uitdagen klusje omdat je dan natuurlijk echt zelf in je groepenkast aan de slag gaat. Als je de hoofdschakelaar goed kan afsluitn en de kast spanningsloos kan maken is dit naar mijn idee geen probleem maar verder natuurlijk wel op eigen risico. Kosten van de aardlekautomaat bedroegen 125 euro.

Aanschaf andere onderdelen
Naas de laadpaal en aardlekautomaat heb ik 25 meter 5 aderige 4mm2 YMvK kabel aangeschaft voor de stroom aanvoer. Kosten 72,50 euro. Naast de stroomkabel werkt mijn laadpaal op eternet (of UMTS maar dat is weer een optie en duurder) en had ik een P1 kabel nodig. Vooral de P1 kabel leek een probleem want als je erop zoekt op google kom je vooral hele korte kabeltjes tegen en ook RJ11 naar USB. Na een vraag in dit topic werd al snel duidelijk dat dit gewoon een CAT 5 of CAT6 UTP kabel kan zijn waar je aan beide zijden een RJ11 stekkertje op krimpt. Je gebruikt dan maar 4 aders. Gewone telefoonkabel kan ook maar schijnt minder goed te werken over de wat langere afstanden. Ik had nog zat ethernetspul liggen en heb hiervoor alleen een doosje RJ11 stekkertjes a 3,50 euro moeten kopen

Installatie
Na binnenkomst van alle spullen was de uiteindelijke installatie prima te doen. Voor het aansluiten van de kabel op de vrije groep in de groepenkast zijn legio filmpjes te vinden op youtube. Daarnaast zijn er van Alfen goede filmpjes op youtube te vinden waarop je duidelijk ziet hoe je de laadpaal op de muur bevestigd en welke draden je waar aansluit. Uiteindelijk 2 gaten moeten boren in de garage (1 voor de YMvK kabel en 1 voor de 2 UTP kabel). Daarna de kabel vanuit de meterkast door de kruipruimtes gevoerd en in de garage door de 2 gaten omhoog gehaald. Bovengronds de kabel in de garage netjes door elektrabuis gelegd en door 2 gaten in de buitenmuur naar buiten laten lopen. Ook deze maten zie je goed in het filmpje van Alfen waardoor je de draden uiteindelijk buiten vrijwel niet ziet. Alle gaten nog even netjes rondom afgekit zodat er geen lucht of vucht naar binnen komt van buiten of uit de kruipruimte. In de laadpaal zelf moet je vrij weel aansluiten (YMvK-kabel, 2x UTP + de vaste laadkabel) dat was nog wel even een gefriemel maar uiteindelijk werkte alles gelijk na de 1e keer aansluiten

configuratie
De configuratie van de paal zelf heeft me uiteindelijk nog het meeste tijd gekost. Hier merk je echt dat dit vooral gericht is op installateurs en resellers en niet op individuele kopers. Op de site van Alfen kwam ik er na lang zoeken achter dat hun configuratie-tool de ACE service installer is. Je kan die wel downloaden maar bij openen wordt direct om een inlog gevraagd en aanvragen van een account loopt via de supportdesk. Uiteindelijk heb ik op de site van e-flux een presentatie voor installateurs gevonden waarin de login gegevens staan. Hierdoor kon ik verder want mijn eigen aangevraagde account kreeg ik 2 dagen later pas van Alfen binnen. Eenmaal in de configuratie-tool wijst wel voor zich. De paal via UTP krijgt direct een IP van de DHCP server en de ACE app vind hem dan zelf. In de app kan je alles instellen en ook de licence key invullen die andere features (in mijn geval loadbalancing) kan unlocken. Ook kun je daar de logging instellen. In de app is de keuze aan backoffices reuze maar lijkt uiteindelijk alleen de backoffice van e-flux een logische keuze. Andere opties lijken vooral van bedrijven te zijn die de paal inclusief installatie en hun eigen platform verkopen. Na instellen van de back-end op e-flux zag ik in de log al snel dat er verbinding was. Het registreren van de paal op de portal van e-flux zelf kostte uiteindelijk ook nog even wat uitzoekwerk. Hier wordt namelijk om een EVSE-ID gevraagd die op een sticker op de laadpaal zou moeten zitten. Na enig speurwerk blijkt deze sticker afkomstig uit een configuratie-pakket die je als installateur van de paal aan een klant kan meegeven (kosten 47,50). Uiteindelijk kreeg ik op maandag de chat van E-flux te pakken en kreeg ik daar gratis een EVSE-ID. Zij konden de laadpaal al direct zien en hebben toen nog even de juist configuratie gepusht. Bij E-flux heb ik netjes alles in kunnen stellen. Tarief heb ik hier op 32 cent per kWh gezet zodat ik bij mij kiometrage binnen 5 jaar netjes de kosten van de paal + het maandelijkse e-flux abbonnement van 4 euro eruit hebt.

totale kosten
  • laadpaal 1214
  • YMvK kabel 25 meter 72,50
  • Aardlekautomaat 125
  • diverse materiaal 50
  • Totaal: 1461
Best een lang verhaal geworden maar gezien de beperkte hoeveelheid info die rechtstreeks beschikbaar was over dit onderwerp hoop ik dat ik iemand deze zoektocht kan besparen. Succes in ieder geval als je zelf aan dit avontuur begint en stuur gerust even een PM als je een vraag hebt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPsk8sWaRjzpFISx6Ithj8bozc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJgz3XwIRMzs1PvSeXBvpnyW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Niltag op 15-09-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Niltag schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:47:
[...]

Het echte werk viel mij uiteindelijk alles mee. Ik denk dat ik uiteindelijk een avond en een zaterdagmiddag bezig ben geweest. Nu hou ik zelf wel van een technisch klusje dus wel onder dat voorbehoud. Wat vooral tegenvalt is de hoeveelheid uitzoekwerk die ik had om uiteindelijk te bepalen wat je nu precies allemaal moet hebben en of het gaat werken als je het zelf doet. Je merkt toch op de meeste sites dat ze vooral gericht zijn op installateurs en resellers en dat doe-het-zelven zeker geen gemeengoed is.

Dus bij deze een korte uitleg van mijn ervaringen. Hoop dat toekomstige doe-het-zelvers er wat aan hebben

Situatie

Lease-auto via de zaak op komst. Kon eventueel laadpaal bijleasen maar zag deze overal in de straat op de meest onhandige plaatsen geinstalleerd bij de buren. Ik had niet zo'n zin in een snelle jongen die even snel een lader zo dicht mogelijk bij de meterkast wil ophangen. Ik heb een huis met daar direct aan vast een garage met oprit. Het laadpunt van de auto zit links achter dus ik wil achteruit inparkeren en dan aan die kant de laadpaal hebben. Helaas is dit niet aan de kant van de voordeur (met daarachter de meterkast) maar daar tegenover. Dit betekent dat de kabel vanuit de meterkast via de kruipruimte van het huis naar de kruipruimte van de garage moet en dan daar weer omhoog om door de muur naar buiten te gaan. Prima te doen maar wel een meter of 20 afstand te overbruggen.

1 of 3 fase lader
3 fase klonk direct het meest aantrekkelijk. Enerzijds omdat die meer vermogen kan leveren en anderzijds omdat ik een 3x 25A aansluiting heb (wat je hebt kun je online opvragen bij je netbeheerder, liander in mijn geval of even je groepenkast openschroeven en kijken of er 1 of 3 bruine draden binnenkomen naast de blauwe). Eventueel is een 1x 32A lader een optie maar dan moet je wel een aansluiting van 1x 40A of meer hebben. En dan zou ik ook zeker loadbalancing overwegen.

loadbalancing of niet
loadbalancing leek mij al snel een goed idee. Met max 25A per fase en een 3x16A lader hou je 9A = ca. 2070 W over per fase om iets mee te doen. Je hoeft geen expert te zijn om al snel de conclusie te trekken dat je hoofdschakelaar er eerder vroeger dan later gaat uitschieten. Deze kon ik al snel met ja beantwoorden. Veel laders werken via een P1 kabel naar een slimme meter (let op moet vaak DMSR4/5 meter zijn) maar er zijn ook varianten met klemmen die je om de binnenkomende fasen kan zetten en dat meten. In mijn geval is het de P1 variant geworden.

keuze laadpaal
De laadpaal hoefde voor mij niet al te fancy te zijn. Voorwaarde was wel dat er een backoffice gekoppeld kon worden zodat ik thuis gewoon met het laadpasje van de zaak kan laden en dat dan netjes vergoed krijg. Na veel lezen in dit topic heb ik uiteindelijk gekozen voor de alfen eve single 3 fase lader met 5 meter geintegreerde laadkabel inclusief loadbalancing. Deze via een webshop die mij redelijk betrouwbaar leek gekocht en uiteindelijk binnen een dag binnengekregen voor totaal 1214 euro. Ter vergelijk de 1 fase variant zonder kabel en load balancing kost daar 829 euro. Vooral de loadbalancing vond ik erg duur voor iets dat met een licence code die ik via de mail binnenkreeg aangezet kan worden. Goede marketing in ieder geval

uitbreiding groepenkast
Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van wat je nu als groepenkast hebt hangen en wat je daar nog 'over hebt'. Daarnaast is het van de lader afhankelijk wat voor groep je nodig hebt. Hierbij zijn een paar zaken belangrijk. De meeste groepenkasten hebben Type A aardlekschakelaars. Die zijn niet altijd geschikt voor laadpalen. De meeste laadpalen (waaronder mijn Alfen) beschikken echter over DC lekstroom detectie waardoor een type A schakelaar wel voldoet. Heeft je meter dit niet dan moet de aardlekschakelaar of automaat waar deze achterhangt type B zijn. Dan heb je daarnaast een bij voorkeur verder vrije groep nodig in de kast. 1 of 3 fase dus. Als je een dergelijke groep nog vrij hebt dan ben je snel klaar en kan je daar de laadpaal op aansluiten. In mijn geval was mijn laatste 3 fase groep net dit jaar gebruikt voor de PV-installatie en daar kan je zeker geen laadpaal bijzetten. Ik heb dus zelf mijn groepenkast uitgebreid met een 3 fase aardlekautomaat (zekering en aardlek in 1) en deze direct achter de hoofdschakelaar paralel aangesloten aan de andere 3 fase groep. Dit was eigenlijk het meest uitdagen klusje omdat je dan natuurlijk echt zelf in je groepenkast aan de slag gaat. Als je de hoofdschakelaar goed kan afsluitn en de kast spanningsloos kan maken is dit naar mijn idee geen probleem maar verder natuurlijk wel op eigen risico. Kosten van de aardlekautomaat bedroegen 125 euro.

Aanschaf andere onderdelen
Naas de laadpaal en aardlekautomaat heb ik 25 meter 5 aderige 4mm2 YMvK kabel aangeschaft voor de stroom aanvoer. Kosten 72,50 euro. Naast de stroomkabel werkt mijn laadpaal op eternet (of UMTS maar dat is weer een optie en duurder) en had ik een P1 kabel nodig. Vooral de P1 kabel leek een probleem want als je erop zoekt op google kom je vooral hele korte kabeltjes tegen en ook RJ11 naar USB. Na een vraag in dit topic werd al snel duidelijk dat dit gewoon een CAT 5 of CAT6 UTP kabel kan zijn waar je aan beide zijden een RJ11 stekkertje op krimpt. Je gebruikt dan maar 4 aders. Gewone telefoonkabel kan ook maar schijnt minder goed te werken over de wat langere afstanden. Ik had nog zat ethernetspul liggen en heb hiervoor alleen een doosje RJ11 stekkertjes a 3,50 euro moeten kopen

Installatie
Na binnenkomst van alle spullen was de uiteindelijke installatie prima te doen. Voor het aansluiten van de kabel op de vrije groep in de groepenkast zijn legio filmpjes te vinden op youtube. Daarnaast zijn er van Alfen goede filmpjes op youtube te vinden waarop je duidelijk ziet hoe je de laadpaal op de muur bevestigd en welke draden je waar aansluit. Uiteindelijk 2 gaten moeten boren in de garage (1 voor de YMvK kabel en 1 voor de 2 UTP kabel). Daarna de kabel vanuit de meterkast door de kruipruimtes gevoerd en in de garage door de 2 gaten omhoog gehaald. Bovengronds de kabel in de garage netjes door elektrabuis gelegd en door 2 gaten in de buitenmuur naar buiten laten lopen. Ook deze maten zie je goed in het filmpje van Alfen waardoor je de draden uiteindelijk buiten vrijwel niet ziet. Alle gaten nog even netjes rondom afgekit zodat er geen lucht of vucht naar binnen komt van buiten of uit de kruipruimte. In de laadpaal zelf moet je vrij weel aansluiten (YMvK-kabel, 2x UTP + de vaste laadkabel) dat was nog wel even een gefriemel maar uiteindelijk werkte alles gelijk na de 1e keer aansluiten

configuratie
De configuratie van de paal zelf heeft me uiteindelijk nog het meeste tijd gekost. Hier merk je echt dat dit vooral gericht is op installateurs en resellers en niet op individuele kopers. Op de site van Alfen kwam ik er na lang zoeken achter dat hun configuratie-tool de ACE service installer is. Je kan die wel downloaden maar bij openen wordt direct om een inlog gevraagd en aanvragen van een account loopt via de supportdesk. Uiteindelijk heb ik op de site van e-flux een presentatie voor installateurs gevonden waarin de login gegevens staan. Hierdoor kon ik verder want mijn eigen aangevraagde account kreeg ik 2 dagen later pas van Alfen binnen. Eenmaal in de configuratie-tool wijst wel voor zich. De paal via UTP krijgt direct een IP van de DHCP server en de ACE app vind hem dan zelf. In de app kan je alles instellen en ook de licence key invullen die andere features (in mijn geval loadbalancing) kan unlocken. Ook kun je daar de logging instellen. In de app is de keuze aan backoffices reuze maar lijkt uiteindelijk alleen de backoffice van e-flux een logische keuze. Andere opties lijken vooral van bedrijven te zijn die de paal inclusief installatie en hun eigen platform verkopen. Na instellen van de back-end op e-flux zag ik in de log al snel dat er verbinding was. Het registreren van de paal op de portal van e-flux zelf kostte uiteindelijk ook nog even wat uitzoekwerk. Hier wordt namelijk om een EVSE-ID gevraagd die op een sticker op de laadpaal zou moeten zitten. Na enig speurwerk blijkt deze sticker afkomstig uit een configuratie-pakket die je als installateur van de paal aan een klant kan meegeven (kosten 47,50). Uiteindelijk kreeg ik op maandag de chat van E-flux te pakken en kreeg ik daar gratis een EVSE-ID. Zij konden de laadpaal al direct zien en hebben toen nog even de juist configuratie gepusht. Bij E-flux heb ik netjes alles in kunnen stellen. Tarief heb ik hier op 32 cent per kWh gezet zodat ik bij mij kiometrage binnen 5 jaar netjes de kosten van de paal + het maandelijkse e-flux abbonnement van 4 euro eruit hebt.

totale kosten
  • laadpaal 1214
  • YMvK kabel 25 meter 72,50
  • Aardlekautomaat 125
  • diverse materiaal 50
  • Totaal: 1461
Best een lang verhaal geworden maar gezien de beperkte hoeveelheid info die rechtstreeks beschikbaar was over dit onderwerp hoop ik dat ik iemand deze zoektocht kan besparen. Succes in ieder geval als je zelf aan dit avontuur begint en stuur gerust even een PM als je een vraag hebt!
Helder verhaal. Het enige wat je nog had kunnen doen is 6mm2 gebruiken en een 32A aardlekautomaat voor je paal (dat laatste heb je misschien ook wel gedaan). Dan kun je eventueel met 17,2kW laden (kan met een 25A aardlekautomaat ook maar met een 16A niet) en zelfs met 22kW op een zonnige dag door PV en net te combineren (zoals thehog heeft uitgelegd).

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:30
Niltag schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:47:
[...]

Geweldig dit! Dank je.
Maar om het 100% te krijgen zien wij heel graag foto's bij het verhaal ;).

Water-Escape

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:13
Ja lijkt mij ook hele goede opties.
Waar je op moet letten:
Bij de Gen3 is DC beveiliging ingebouwd, dit maakt de totaal kosten flink lager. (zeer voordelig vergeleken met andere palen)
Bij de Gen2 is API van de rs485 redelijk goed bekend en kun je er zelf mee tweaken.
Bij de Gen 3 lijkt de rs485 poort (nog) niks te doen. Via de Wi-Fi APi kun je wel wat zaken uitlezen, maar zelf een simpele load balancing maken is nog niet mogelijk zover ik kan vinden.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ice-T106 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:03:
[...]

Ja lijkt mij ook hele goede opties.
Waar je op moet letten:
Bij de Gen3 is DC beveiliging ingebouwd, dit maakt de totaal kosten flink lager. (zeer voordelig vergeleken met andere palen)
Bij de Gen2 is API van de rs485 redelijk goed bekend en kun je er zelf mee tweaken.
Bij de Gen 3 lijkt de rs485 poort (nog) niks te doen. Via de Wi-Fi APi kun je wel wat zaken uitlezen, maar zelf een simpele load balancing maken is nog niet mogelijk zover ik kan vinden.
De meeste palen hebben DC lekbeveiliging. Volgens mij is dat alleen relevant als je nog 3 (16A) groepen vrij hebt waar je je paal op kunt aansluiten. Als je toch een nieuwe groep moet maken voor de paal kun je daar net zo goed een aardlekautomaat (zekering en aardlek in een) voor zetten (32A aardlekautomaat en 6mm2 kabel naar laadpaal als je klaar wilt zijn voor de toekomst). Dat zijn de meerkosten niet en dan is wat er in de paal zit niet meer relevant. Als ik het goed heb begrepen tenminste.

[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 15-09-2021 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dat klopt niet @DonJuape .

Er zijn geen aardlekautomaten met DC-aardlekbeveiliging.

Een aardlekautomaat is een combinatie van een zekeringsautomaat en een aardlekschakelaar. Een zekeringsautomaat heeft een uitschakelkarakteristiek, welke aangeduid wordt met A t/m (geloof ik) D. Een aardlekschakelaar meet lekstromen en hier zijn ook twee types, die ook aangeduid worden met (Type) A en (Type) B. Type B heeft een aanvullende beveiliging tegen DC-lekstromen en dit is een vereiste volgens de Nen-norm als je je EV gaat thuisladen.

Type B aardlekschakelaars zijn er uiteraard wel, maar Type B aardlekautomaten niet. Deze aardlekautomaten hebben een "B-karakteristiek" en dat gaat dus om de uitschakelkarakteristiek van de zekeringsautomaat. Ze hebben echter allemaal "slechts" een Type A aardlekbeveiliging.

In de meeste wallboxen zit een (separate) DC-aardlekbeveiliging (de Zappi's, Wallbox Pulsar Plus, Alfen, etc.). Daarmee kun je in je groepenkast toe met een Type A (reguliere) aardlekbeveiliging voor AC-lekstromen en dus is het hier niet een groot onderwerp. In het "zelfbouw laadpaal topic" echter, is dit een regelmatig terugkerend onderwerp.

Een TWC heeft dus (blijkbaar) pas een ingebouwde DC-aardlekbeveiliging vanaf Gen3. Bij Gen2 moet je dit dus zelf verzorgen, een standaard aardlekautomaat (met B-karakteristiek en Type A aardlekbeveiliging), voldoet hiervoor niet.

Je hebt dan twee opties:
- een separate zekeringautomaat in combinatie met een separate (type B ) aardlekschakelaar in de groepenkast.
- een losse DC-aardlekbeveiliging in combinatie met de (type A) aardlekautomaat in de groepenkast.

[ Voor 1% gewijzigd door JanHenk op 15-09-2021 16:46 . Reden: foutje.. ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JanHenk schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:52:
Dat klopt niet @DonJuape .

Er zijn geen aardlekautomaten met DC-aardlekbeveiliging.

Een aardlekautomaat is een combinatie van een zekeringsautomaat en een aardlekschakelaar. Een zekeringsautomaat heeft een uitschakelkarakteristiek, welke aangeduid wordt met A t/m (geloof ik) D. Een aardlekschakelaar meet lekstromen en hier zijn ook twee types, die ook aangeduid worden met (Type) A en (Type) B. Type B heeft een aanvullende beveiliging tegen DC-lekstromen en dit is een vereiste volgens de Nen-norm als je je EV gaat thuisladen.

Type B aardlekschakelaars zijn er uiteraard wel, maar Type B aardlekautomaten niet. Deze aardlekautomaten hebben een "B-karakteristiek" en dat gaat dus om de uitschakelkarakteristiek van de zekeringsautomaat. Ze hebben echter allemaal "slechts" een Type A aardlekbeveiliging.

In de meeste wallboxen zit een (separate) DC-aardlekbeveiliging (de Zappi's, Wallbox Pulsar Plus, Alfen, etc.). Daarmee kun je in je groepenkast toe met een Type A (reguliere) aardlekbeveiliging voor AC-lekstromen en dus is het hier niet een groot onderwerp. In het "zelfbouw laadpaal topic" echter, is dit een regelmatig terugkerend onderwerp.

Een TWC heeft dus (blijkbaar) pas een ingebouwde DC-aardlekbeveiliging vanaf Gen3. Bij Gen2 moet je dit dus zelf verzorgen, een standaard aardlekautomaat (met B-karakteristiek en Type A aardlekbeveiliging), voldoet hiervoor niet.

Je hebt dan twee opties:
- een separate zekeringautomaat in combinatie met een separate (type B ) aardlekschakelaar in de groepenkast.
- een losse DC-aardlekbeveiliging in combinatie met de (type B ) aardlekautomaat in de groepenkast.
Dank, weer wat geleerd. Ik heb zelf een Zappi (met DC aardlekbeveiliging) en ik heb er de volgende aardlekautomaat voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxaZYskyDkJQ8AEdRJ0J4Ll9TpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J01rTogLm0myhB4GR6nwTrj6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verkeerde in de veronderstelling dat deze ook de DC aardlekbeveiliging doet.

• thehog
DonJuape schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:31:
[...]

Dank, weer wat geleerd. Ik heb zelf een Zappi (met DC aardlekbeveiliging) en ik heb er de volgende aardlekautomaat voor:
[Afbeelding]

Zoals je zelf al aangeeft zit de DC beveiliging in de Zappi. Deze 32A aardlekautomaat heeft dat dus niet (kan niet, en ook niet nodig).

• svennn
Inmiddels weer wat verder met de offertes. Bedankt voor alle bovenstaande reacties 👍

Aangezien ik ongeveer 25-30 meter moet overbruggen vanaf meterkast naar laadpaal is dit een relatief grote kostenpost op de offertes. Vaak komt dat ongeveer op 10 euro per meter uit (zonder mantelbuis). Om de kosten wat te drukken, en voorbereiding voor electra in de tuin, doe ik dit liever zelf.

Nu heb ik (denk ik) twee opties (afgekeken van wat er wordt aangeboden op de offertes):
- een mantelbuis + YMVK 5x4mm2 kabel of moet toch voor YMVK 5x6mm2 gaan?
- een grondkabel, echter ik moet mijn CAT kabels ook nog kwijt.

Zelf dacht ik: mantelbuis + 5x4mm2, en dan de mantelbuis ook gebruiken om de CAT kabels toe te voegen.

Tips?

[ Voor 3% gewijzigd door svennn op 15-09-2021 13:02 ]

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:39
DonJuape schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:31:
[...]

[Afbeelding]

Heb je bewust een 300mA aardlek ipv 30mA?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Pagina: 1 ... 82 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen