• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18:10
JeroenE schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:12:
[...]
Voor zover ik weet bestaan die niet voor Type B. Wel voor karakteristiek B, maar dat is dus wat anders. Als je laadpaal geen DC beveiliging hebt heb je dus twee zaken in de meterkast nodig, een aardlekbeveiliging die ook DC aan kan en een groep voor bescherming tegen overbelasting.
Aan ok. Ik dacht dat dat 1 was

• Tozz
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16-09 19:11
ybos schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:40:
[...]

Er staat als je goed had gekeken: nominale stroom -> 16A. Dat wil zeggen dat dit de continu toelaatbare stroom is.
Nee, dat is het niet! De nominale stroom: "De door de fabrikant aangegeven waarde van de stroom, die rekening houdt met de nominale waarden van de bedrijfsmiddelen en de rangschikking en het gebruik ervan, en die zonder overschrijding van de vastgelegde grens van de overtemperatuur van de verschillende onderdelen van de verdeelinrichtingen onder bepaalde voorwaarden gedragen kan worden."

Vrij vertaald: "De maximale toelaatbare stroom in ideale condities".

Waar jij naar op zoek bent is de RDF: "Het door de fabrikant aangegeven percentage van de nominale stroom , waarmee de afgaande leidingen van een verdeelinrichting blijvend belast kunnen worden en waar tegelijkertijd rekening gehouden wordt met de wederzijdse thermische invloeden."

In jouw linkje staat de RDF niet, maar vaak is de RDF 0.8 ofwel 80% van Inom. Dat komt neer op ~12 ampere. (He, dat is toevallig.. Dat is de limiet van de meeste Granny chargers op Schuko! )

De nominale stroom is dus een maximum waarde onder de juiste condities. Ik kan van de Jung WG800 helaas geen datablad vinden met daarin een RDF genoemd.

[Voor 6% gewijzigd door Tozz op 06-09-2021 12:22]

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:28
Tozz schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:21:
[...]

Nee, dat is het niet! De nominale stroom: "De door de fabrikant aangegeven waarde van de stroom, die rekening houdt met de nominale waarden van de bedrijfsmiddelen en de rangschikking en het gebruik ervan, en die zonder overschrijding van de vastgelegde grens van de overtemperatuur van de verschillende onderdelen van de verdeelinrichtingen onder bepaalde voorwaarden gedragen kan worden."

Vrij vertaald: "De maximale toelaatbare stroom in ideale condities".

Waar jij naar op zoek bent is de RDF: "Het door de fabrikant aangegeven percentage van de nominale stroom , waarmee de afgaande leidingen van een verdeelinrichting blijvend belast kunnen worden en waar tegelijkertijd rekening gehouden wordt met de wederzijdse thermische invloeden."

In jouw linkje staat de RDF niet, maar vaak is de RDF 0.8 ofwel 80% van Inom. Dat komt neer op ~12 ampere. (He, dat is toevallig.. Dat is de limiet van de meeste Granny chargers op Schuko! )

De nominale stroom is dus een maximum waarde onder de juiste condities. Ik kan van de Jung WG800 helaas geen datablad vinden met daarin een RDF genoemd.
Prima, jij wint :z
Ik hoop dat je het er wel mee eens bent dat deze WCD beter/betrouwbaarder is dan die van de gamma met een aangegeven nominaalstroom van 10A.

• Tozz
Ja, dat zeker. Ik zou op die Gamma rommel nog geen grasmaaier aansluiten. Maar ik zou ook op de Jung niet mijn auto voor 20+ uur gaan laden. Dat gaat de eerste paar maanden, misschien jaren vast wel goed. Maar na verloop van tijd gaat de klemkracht van die contacten omlaag.. Dan is het contactoppervlak kleiner, neemt de weerstand toe, waardoor de warmte toeneemt. Warm genoeg en geschroefd op een houten achterwand en je hebt een probleem. Het is het gewoon niet waard.

Ik begrijp die keuze gewoon niet.. Willen laden uit een stopcontact met daarbij de kans je woning in de fik te zetten en/of brandschade aan je auto van waarschijnlijk 50k+.. En dat terwijl het te fixen is door gebruik te maken van een CEE 'camping stekker' (of fatsoenlijke laadpaal natuurlijk). Die hebben namelijk wel een RDF van 100% op 16 ampere en zijn fysiek veel sterker (kunnen beter tegen vaak los halen, beter bestand tegen gewicht aan de stekker, etc).

Ik ben welliswaar geen elektricien, maar kom om andere redenen wel veel in contact met elektrische installaties. Ik heb dit jaar al 3x een 'ging net goed' situatie meegemaakt. Eentje daarvan betrof een woning waarbij de rook letterlijk uit de groepenkast kwam, en de bewoonster - ondanks mijn advies om even een verlengsnoer uit te rollen - toch de betreffende groep continue opnieuw bleef inschakelen "want ik moet toch de was doen". Dat was wel mijn eureka momentje dat je niet mag vertrouwen op de intelligentie van gebruikers. En om die reden zou ik een EV laden uit een stopcontact altijd ten zeerste afraden.

• DonJuape
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Tozz schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:55:
Ja, dat zeker. Ik zou op die Gamma rommel nog geen grasmaaier aansluiten. Maar ik zou ook op de Jung niet mijn auto voor 20+ uur gaan laden. Dat gaat de eerste paar maanden, misschien jaren vast wel goed. Maar na verloop van tijd gaat de klemkracht van die contacten omlaag.. Dan is het contactoppervlak kleiner, neemt de weerstand toe, waardoor de warmte toeneemt. Warm genoeg en geschroefd op een houten achterwand en je hebt een probleem. Het is het gewoon niet waard.

Ik begrijp die keuze gewoon niet.. Willen laden uit een stopcontact met daarbij de kans je woning in de fik te zetten en/of brandschade aan je auto van waarschijnlijk 50k+.. En dat terwijl het te fixen is door gebruik te maken van een CEE 'camping stekker' (of fatsoenlijke laadpaal natuurlijk). Die hebben namelijk wel een RDF van 100% op 16 ampere en zijn fysiek veel sterker (kunnen beter tegen vaak los halen, beter bestand tegen gewicht aan de stekker, etc).

Ik ben welliswaar geen elektricien, maar kom om andere redenen wel veel in contact met elektrische installaties. Ik heb dit jaar al 3x een 'ging net goed' situatie meegemaakt. Eentje daarvan betrof een woning waarbij de rook letterlijk uit de groepenkast kwam, en de bewoonster - ondanks mijn advies om even een verlengsnoer uit te rollen - toch de betreffende groep continue opnieuw bleef inschakelen "want ik moet toch de was doen". Dat was wel mijn eureka momentje dat je niet mag vertrouwen op de intelligentie van gebruikers. En om die reden zou ik een EV laden uit een stopcontact altijd ten zeerste afraden.
Kijk dat is interessant. Ik heb zelf een laadpaal hoor maar hoe moet ik me die CEE oplossing voorstellen? Ik heb een granny charger en die wil ik thuis veilig aansluiten met CEE stekkers, hoe doe ik dat?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het beste lijkt me een granny charger met een CEE stekker en voor situaties als je ergens komt met alleen een Schuko, een CEE naar Schuko verlengstuk.
Die CEE stekker kun je ook zelf aan de granny charger monteren.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Tozz
Kijk dat is interessant. Ik heb zelf een laadpaal hoor maar hoe moet ik me die CEE oplossing voorstellen? Ik heb een granny charger en die wil ik thuis veilig aansluiten met CEE stekkers, hoe doe ik dat?
Een aantal granny chargers, waaronder bv. die van Tesla, hebben adapterkabels. Tesla heeft ook een CEE-adapter. Zie deze:

Als jouw granny charger alleen Schuko heeft dan zou ik er niet aan beginnen. Uiteraard kan het wel maar dan moet je inderdaad zelf de CEE-stekker er op gaan monteren. Vergeet dan adereindhulsjes niet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Maasluip schreef op maandag 6 september 2021 @ 13:27:

Die CEE stekker kun je ook zelf aan de granny charger monteren.
Je bedoelt Schuko afknippen en er een CEE op?
Zou ik niet doen. Veel granny chargers hebben een temperatuursensor in de Schukostekker ingebouwd zodat ze afslaan mocht het stopcontact te warm worden.
Knip je de stekker af dan krijg je dat niet meer goed werkend.

• MooDyBLueS
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:11
Wetsvoorstel zet VvE's buitenspel bij plaatsing laadpunten:
https://www.autoweek.nl/a...bij-plaatsing-laadpunten/

• Alfred66
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19:13
DJ-B schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:07:
[...]

Bedankt voor je reactie, alleen is dit niet wat ik bedoel.
Het probleem is blijkbaar dat de Wallbox Copper niet laad als de zonnepanelen stroom terug leveren aan het grid.
Het lijkt me dat als dit echt een probleem is er meer meldingen van bekend moeten zijn.
Zelf heb ik ruim een jaar de wallbox pulsar plus i.c.m. zonnepanelen en powerboost. Die combinatie is echt geen enkel probleem. Het lijkt mij eerder dat die installatie niet goed is aangesloten en dat de powerboost het verkeerde circuit meet. Nu is de Copper een iets uitgebreider model maar het lijkt mij sterk dat het daar anders werkt. De Walbox houdt overigens nog geen rekening met de opbrengst van je zonnepanelen zoals Zappi dat wel doet, maar dat schijnt er aan te komen via een update. Verder is het naar mijn ervaring een fijne en probleemloze lader.

• Knikmops
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03
CyBeRSPiN schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:45:
[...]

Je bedoelt Schuko afknippen en er een CEE op?
Zou ik niet doen. Veel granny chargers hebben een temperatuursensor in de Schukostekker ingebouwd zodat ze afslaan mocht het stopcontact te warm worden.
Knip je de stekker af dan krijg je dat niet meer goed werkend.
Er zijn gewoon adapters op de markt waarmee je alle mogelijke combinaties kan maken; bijvoorbeeld zoiets:

Tesla Model 3 LR AWD 2021 Fremont | Energica Eva 80kW 2017 | Honda MSX Grom 2021

• twit
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:18

twit

Gentoo :9

Nieuwe EV leaserijder hier die een overweging met jullie wil delen. Misschien zijn er nog voor- of nadelen die ik over het hoofd zie of is het wat jullie betreft een no brainer voor 1 van beide opties.

Optie A: laadvoorziening bestellen bij mijn Leasemaatschappij. Ze geven aan dat ze werken met Allego of PowerD. Qua hardware heb ik dan zelf niet zoveel inspraak (alleen kabellengte en paal of box). De man aan de telefoon zei dat het waarschijnlijk om een EVBox model gaat. Iets zegt me dat dat niet de mooiste/duurste versie zal zijn als ik zelf niet mag meebeslissen. Leasemaatschappij regelt dat het verbruik in huis dat wordt gemeten door Alleggo aan mij maandelijks zal worden betaald. Geen handmatige declaraties nodig.

Optie B: Ik kies zelf via bijv laadkompas.nl een voorziening uit. Na wat research (komt ook veel terug in dit topic) lijk ik met een Alfen Eve Single Pro-Line prima uit de voeten te kunnen. Als ik deze kies met loadbalancing, 22kw en 8 meter vaste kabel lijkt me dat een zeer toekomstbestendige optie. Leasemaatschappij geeft aan ze dit zelf aanschaffen ondersteunen maar dat ik dan wel zelf maandelijks op basis van een rapportje uit de Alfen Eve een declaratie in hun portal zal moeten doen.

Grote voordeel van optie B is dus 100% vrije modelkeuze en installateur kiezen etc. Nadeel is het handmatig moeten declareren maandelijks van verbruik.
Wat zouden jullie doen? Is de hardware die Leaseplan via Alleggo of PowerD gaat leveren waarschijnlijk ook prima? Of andersom , zijn er juist opties denken jullie om dit declareren van je verbruik grotendeels te automatiseren ook al heb je de voorziening buiten leasemaatschappij om besteld?

Kosten zijn irrelevant. In beide gevallen een 4 jarig vast bedrag met mijn werkgever afgesproken. Het daadwerkelijke bonnetje wordt door werkgever betaald ongeacht scenario A of B.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
@twit Je kunt ook nog zelf een backoffice abonnement afsluiten bij een partij die dat aanbiedt. Dan krijg jij gewoon van die partij alle afgenomen stroom op jou laadpaal automatisch terugbetaald en betaal je bij je eigen laadpaal gewoon met je zakelijke laadpas precies zoals het ook bij publieke laadpalen gaat. Tarief kun je dan vaak zelf instellen. Enig nadeel daarvan is dat je maandelijks het backoffice abonnement betaald, dat is geloof ik meestal een paar euro per maand.

Overigens zou ik als de LM / werkgever alles voor je wil regelen dat gewoon laten doen, over het algemeen leveren die geen rommel omdat ze er geen gezeur mee willen. Maar sowieso het grootste werk in de aanleg is toch de kabel en eventuele meterkast aanpassingen. Dat je eventueel later zelf een keer een ander kastje tegen de muur moet schroeven als hetgeen ze leveren in de toekomst niet meer geschikt is vind ik niet zo spannend.

[Voor 31% gewijzigd door ik222 op 06-09-2021 16:24]

• twit

twit

ik222 schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:21:
@twit Je kunt ook nog zelf een backoffice abonnement afsluiten bij een partij die dat aanbiedt. Dan krijg jij gewoon van die partij alle afgenomen stroom op jou laadpaal automatisch terugbetaald en betaal je bij je eigen laadpaal gewoon met je zakelijke laadpas precies zoals het ook bij publieke laadpalen gaat. Tarief kun je dan vaak zelf instellen. Enig nadeel daarvan is dat je maandelijks het backoffice abonnement betaald, dat is geloof ik meestal een paar euro per maand.

Overigens zou ik als de LM / werkgever alles voor je wil regelen dat gewoon laten doen, over het algemeen leveren die geen rommel omdat ze er geen gezeur mee willen. Maar sowieso het grootste werk in de aanleg is toch de kabel en eventuele meterkast aanpassingen. Dat je eventueel later zelf een keer een ander kastje tegen de muur moet schroeven als hetgeen ze leveren in de toekomst niet meer geschikt is vind ik niet zo spannend.
Dank voor tip. Het klinkt eigenlijk alsof dat exact is wat Leaseplan dus zal doen met een partij als Aleggo of PowerD. Feitelijk maak je dan van mijn eigen huispaal een soort van "openbare aansluiting" die je aanmeldt met de druppel van Leaseplan als ik je bericht zo lees. En dan is het idd logisch dat de afrekening etc verder automatisch gebeurt en dat Aleggo mij vervolgens als "leverancier" vergoed voor alles wat er op mijn paal die maand aan gebruikers voorbij is gekomen. Al blijkt dat in de praktijk dan alleen ikzelf te zijn. Hm, dat zelf afsluiten betekent dus ook dat je eigenlijk je laadpaal ook voor buren enzo zou kunnen inzetten en dat ook dan de afrekening geregeld is als ik het goed begrijp. Dat is misschien wel interessant als je daar een leuk tarief op kan instellen ? >:)

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• piwakawaka
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:09
Voor mijn toekomstig laadpunt heb ik twee must-haves: load balancing én geen abonnement

De goedkoopste oplossing zou dan de Ratio Smart Home Box zijn.

De Zappi v2 en de Wallbox Pulsar Plus zouden ook opties zijn.
Als ik geen zonnepanelen heb/krijg en als de mogelijkheid om de laadgegevens in te zien, een nice-to-have is, welke meerwaarde hebben deze twee t.o.v. de Ratio?

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
twit schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:26:
[...]

Dank voor tip. Het klinkt eigenlijk alsof dat exact is wat Leaseplan dus zal doen met een partij als Aleggo of PowerD. Feitelijk maak je dan van mijn eigen huispaal een soort van "openbare aansluiting" die je aanmeldt met de druppel van Leaseplan als ik je bericht zo lees. En dan is het idd logisch dat de afrekening etc verder automatisch gebeurt en dat Aleggo mij vervolgens als "leverancier" vergoed voor alles wat er op mijn paal die maand aan gebruikers voorbij is gekomen. Al blijkt dat in de praktijk dan alleen ikzelf te zijn. Hm, dat zelf afsluiten betekent dus ook dat je eigenlijk je laadpaal ook voor buren enzo zou kunnen inzetten en dat ook dan de afrekening geregeld is als ik het goed begrijp. Dat is misschien wel interessant als je daar een leuk tarief op kan instellen ? >:)
Klopt helemaal, het is dan je eigen laadpaal die je zo publiek kunt maken als je zelf wilt. Of je werkgever een hoog tarief op een paal die de werkgever ook betaald heeft leuk gaat vinden is natuurlijk een ander verhaal ;)

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:25
ik222 schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:14:
[...]

Klopt helemaal, het is dan je eigen laadpaal die je zo publiek kunt maken als je zelf wilt. Of je werkgever een hoog tarief op een paal die de werkgever ook betaald heeft leuk gaat vinden is natuurlijk een ander verhaal ;)
En je situatie moet t maar net lenen om een paal ergens te plaatsen waar de buren er kunnen staan zonder dat je er last van hebt.

Dat is ook de downside. Kom je straks thuis, kan je zelf niet laden omdat er een ander staat.

Polestar 2 ‘20 | AWD | Performance | Pilot | Plus | Void - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

piwakawaka schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:03:
Voor mijn toekomstig laadpunt heb ik twee must-haves: load balancing én geen abonnement

De goedkoopste oplossing zou dan de Ratio Smart Home Box zijn.

De Zappi v2 en de Wallbox Pulsar Plus zouden ook opties zijn.
Als ik geen zonnepanelen heb/krijg en als de mogelijkheid om de laadgegevens in te zien, een nice-to-have is, welke meerwaarde hebben deze twee t.o.v. de Ratio?
Ik kan alleen iets zeggen over de Zappi. Hij heeft load limitering/balancing zodat je stoppen er niet uit vliegen maar ik neem aan dat de andere dat ook hebben? Verder heeft hij load balancing met bijvoorbeeld zonnepanelen maar als je die niet hebt...
Tenslotte kun je gewoon inpluggen en begint hij met laden, je hoeft niks met de paal te doen met een pasje ofzo (kan wel met pincode als dat zou willen).

• Niltag
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-09 22:37
Ik stap dit jaar over op mijn eerste EV (Polestar 2) en ben zelf bezig met de installatie van een laadpaal. Heb inmiddels een Alfen S-line 3 fase lader met load-balancing aangeschaft.

De lader komt naast de garagedeur te hangen en loopt via de kruipruimte van de garage naar de kruipruimte van het huis en komt daar uit in de meterkast. Te overbruggen afstand ca. 15 meter aan kabel schat ik.

Waar ik nog niet helemaal uitkom is hoet ik aan die P1 kabel voor de load balancing kom. Op het eerste gezicht lijkt dit gewoon een standaard telefoonkabel? Klopt dit? En gaat dat werken over 15 meter. Ik kan er helaas vrij weinig over vinden welke kabel dit nu precies is.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 15:40
Niltag schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:00:
Ik stap dit jaar over op mijn eerste EV (Polestar 2) en ben zelf bezig met de installatie van een laadpaal. Heb inmiddels een Alfen S-line 3 fase lader met load-balancing aangeschaft.

De lader komt naast de garagedeur te hangen en loopt via de kruipruimte van de garage naar de kruipruimte van het huis en komt daar uit in de meterkast. Te overbruggen afstand ca. 15 meter aan kabel schat ik.

Waar ik nog niet helemaal uitkom is hoet ik aan die P1 kabel voor de load balancing kom. Op het eerste gezicht lijkt dit gewoon een standaard telefoonkabel? Klopt dit? En gaat dat werken over 15 meter. Ik kan er helaas vrij weinig over vinden welke kabel dit nu precies is.
Gewoon utp kabel, en daar dan 2 rj12 stekkers aan maken aan het eind.
Rj11 kan als t goed is ook. Dan gebruik je naar 4 aders. De 4 middelste.
Utp is 8 polig, telefoon is 4p en een P1 kabel is 6 polig. Je laat dan 2 aders van de utp ongebruikt.

[Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 07-09-2021 05:57]

• Italia
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 15:52
twit schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:26:
[...]

Ik vind TheNewMotion de beste tarieven hebben.
Per maand €4,80 aan abonnementskosten.

Je kunt maximaal 30 cent per kWh instellen als tarief voor automatisch verrekenen (op basis van laadpasnummer).

Daarnaast heb je de optie een openbaar tarief in te stellen, volgens mij tot iets van 50 cent per kWh.

Wij hebben laadpunten in de wijk voor 34 cent, dus mijn openbaar tarief op 34 cent gezet.
Laatste tijd is het publieke laadpunt in de straat druk bezet, dus steeds meer mensen vinden mijn laadpunt en gebruiken hem ook met een kabelmat over de stoep.

Zou mooi zijn als er een alternatief voor kabel matten komt.

• Niltag
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 20-09 22:37
Makrolon schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 05:56:
[...]

Gewoon utp kabel, en daar dan 2 rj12 stekkers aan maken aan het eind.
Rj11 kan als t goed is ook. Dan gebruik je naar 4 aders. De 4 middelste.
Utp is 8 polig, telefoon is 4p en een P1 kabel is 6 polig. Je laat dan 2 aders van de utp ongebruikt.
Bedankt. Zie t nu ook in de handleiding. UTP kabel met 4 aders. Kleuren zijn ook aangegeven. Alleen even 2 rj11 stekkertjes scoren dus.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12:18
@twit bij NM kun je tot 33 cent gaan bij automatische vergoeding richting WG en 45 cent bij gasten. Van dat gast tarief blijft echter netto 37 cent over tenzij je een eigen BTW nummer hebt.

• DJ-B
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:19
Zijn er ook ZZPers die (via een back office) thuis laden? Zo ja, welk tarief per KWh hanteren jullie?
Ik kan nergens richtlijnen van de belastingdienst vinden. Het is zo vrij eenvoudig om 'winst' te maken.

• Tozz
Niltag schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:00:
Het is inderdaad gewoon telefoonkabel.. Maar trek alsjeblieft een UTP kabel. Die heeft betere afscherming. Daar knip je een RJ11 (of was het RJ12?) stekker op (in plaats van RJ45) en dan ben je klaar.

Ik zit ook ongeveer aan de 15 meter met een Alfen Pro-Line Single op de P1-poort, en dat werkt prima.

En while you're at it.. Trek 2 UTP kabels, want die Alfen heeft ook nog een Ethernet poort.

• Tozz
DJ-B schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:13:
Zijn er ook ZZPers die (via een back office) thuis laden? Zo ja, welk tarief per KWh hanteren jullie?
Ik kan nergens richtlijnen van de belastingdienst vinden. Het is zo vrij eenvoudig om 'winst' te maken.
De richtlijn is heel simpel: Als je er winst mee draait (wat an sich wel mag) dan speel je ondernemertje voor de belastingdienst en dan moet je aangifte doen en belasting betalen.

Dus in de basis moet de vergoeding gelijk liggen aan je kosten. Maar je kosten zijn nogal breed te definieren. Wat je kunt doen is de kosten van de laadpaal en de installatie ervan te factureren aan de werkgever.. Dan is een kWh prijs dat zo op of rond kostprijs is realistisch. Je kunt ook die laadpaal zelf betalen, en een hoger kWh tarief instellen om op die manier de installatie terug te verdienen.

Verder zit er ook nog een onderhoudscomponent in, die je ook nog mag verrekenen. Stel dat over 5 jaar die paal kapot gaat moet er immers wel een andere komen. En.. die laadpaal gebruikt ook stroom als er geen auto aan hangt. Dus ook die energiekosten (zo'n 5W continue) mag je in principe verrekenen.

Om die reden is een tarief van 30 cent/kWh of zelfs daarboven best wel te verdedigen. Zeker als je de paal zelf hebt gekocht. Maar waar het uiteindelijk om gaat is dat je een goed verhaal hebt mocht je ooit controle krijgen. Dus zorg dat je iets van een Excelletje hebt waarin je de kosten en verwachte onderhoudskosten in hebt verwerkt. Het hoeft niet op de euro te kloppen, maar het moet aannemelijk zijn.

• DJ-B
Tozz schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:39:
[...]

De richtlijn is heel simpel: Als je er winst mee draait (wat an sich wel mag) dan speel je ondernemertje voor de belastingdienst en dan moet je aangifte doen en belasting betalen.

Dus in de basis moet de vergoeding gelijk liggen aan je kosten. Maar je kosten zijn nogal breed te definieren. Wat je kunt doen is de kosten van de laadpaal en de installatie ervan te factureren aan de werkgever.. Dan is een kWh prijs dat zo op of rond kostprijs is realistisch. Je kunt ook die laadpaal zelf betalen, en een hoger kWh tarief instellen om op die manier de installatie terug te verdienen.

Verder zit er ook nog een onderhoudscomponent in, die je ook nog mag verrekenen. Stel dat over 5 jaar die paal kapot gaat moet er immers wel een andere komen. En.. die laadpaal gebruikt ook stroom als er geen auto aan hangt. Dus ook die energiekosten (zo'n 5W continue) mag je in principe verrekenen.

Om die reden is een tarief van 30 cent/kWh of zelfs daarboven best wel te verdedigen. Zeker als je de paal zelf hebt gekocht. Maar waar het uiteindelijk om gaat is dat je een goed verhaal hebt mocht je ooit controle krijgen. Dus zorg dat je iets van een Excelletje hebt waarin je de kosten en verwachte onderhoudskosten in hebt verwerkt. Het hoeft niet op de euro te kloppen, maar het moet aannemelijk zijn.
Bedankt voor je reactie. Als ZZPer zal ik de paal en installatie volledig zakelijk betalen.
Het KWh tarief op mijn privé contract met Nuon is 28 cent, daar komt nog vastrecht en netwerkkosten bij.
Een eerlijk tarief zou dus rond de 30 cent liggen.

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:45
DJ-B schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:47:
[...]

Het KWh tarief op mijn privé contract met Nuon is 28 cent, daar komt nog vastrecht en netwerkkosten bij.
Weet je dat zeker? Normaliter is dat inclusief vastrecht en netwerkkosten. De € 0,28/kWh maakt dat ook best aannemelijk.

• Xenir
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 15:57
Inspired schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:55:
@twit bij NM kun je tot 33 cent gaan bij automatische vergoeding richting WG en 45 cent bij gasten. Van dat gast tarief blijft echter netto 37 cent over tenzij je een eigen BTW nummer hebt.
En is de WG dan ook nog onderhevig hieraan? Dan hou je ca 0,27 over, op zich voldoende maar met de stijgende tarieven wel iets om in de gaten te houden. Eigenlijk jammer dat je hierin beperkt wordt.

• DJ-B
InterCC schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:34:
[...]

Weet je dat zeker? Normaliter is dat inclusief vastrecht en netwerkkosten. De € 0,28/kWh maakt dat ook best aannemelijk.
Netwerkkosten zitten inderdaad in de 28 cent inbegrepen. Vastrecht niet.

• Inspired
Xenir schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:56:
[...]

En is de WG dan ook nog onderhevig hieraan? Dan hou je ca 0,27 over, op zich voldoende maar met de stijgende tarieven wel iets om in de gaten te houden. Eigenlijk jammer dat je hierin beperkt wordt.
De vergoeding via WG krijg je netto terug. Dus tot 33 cent netto. Bij gasttarief zit je alleen met het BTW issue.

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:35
@DJ-B Ik ga ieder jaar aan het einde van het jaar het overzicht uit mijn Wallbox Pulsar met het aantal geladen kWh downloaden, deze vermenigvuldigen maal een tarief en dat als een "declaratie" inboeken in de administratie.

Ik ga 30 cent incl. btw hanteren; het stroomtarief ligt tegenwoordig op 27 a 28 cent per kWh (incl. btw), hier is aardig wat bovenop gekomen het afgelopen halfjaar. Daarnaast nog een kleine vergoeding t.b.v. laadverliezen en vastrecht van de energieleverancier.

De laadpaal zelf is, net als de auto, een zakelijke aanschaf, dus daar kan ik niet nogmaals voor compenseren. Daarnaast liggen de tarieven van de publieke laadpalen meestal op zo'n 35 cent per kWh, dus dan heb je wel ongeveer de bandbreedte voor een fatsoenlijk tarief te pakken (tussen 27 en 35 cent per kWh, dus).

• DJ-B
JanHenk schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:23:
@DJ-B Ik ga ieder jaar aan het einde van het jaar het overzicht uit mijn Wallbox Pulsar met het aantal geladen kWh downloaden, deze vermenigvuldigen maal een tarief en dat als een "declaratie" inboeken in de administratie.

Ik ga 30 cent incl. btw hanteren; het stroomtarief ligt tegenwoordig op 27 a 28 cent per kWh (incl. btw), hier is aardig wat bovenop gekomen het afgelopen halfjaar. Daarnaast nog een kleine vergoeding t.b.v. laadverliezen en vastrecht van de energieleverancier.

De laadpaal zelf is, net als de auto, een zakelijke aanschaf, dus daar kan ik niet nogmaals voor compenseren. Daarnaast liggen de tarieven van de publieke laadpalen meestal op zo'n 35 cent per kWh, dus dan heb je wel ongeveer de bandbreedte voor een fatsoenlijk tarief te pakken (tussen 27 en 35 cent per kWh, dus).
Dank je wel voor het delen van jouw visie, ik ben het met je eens en vind het een prima uit te leggen aanpak. Ik ga hetzelfde toepassen.

• JanHenk
Ik zie in de app update van Wallbox nu het volgende:
2.12.0 - 7 sep. 2021
Enable Eco-Smart and use the energy generated from your solar panels or wind turbines to charge your electric vehicle. This new feature is currently available for Copper SB and Pulsar Plus.
Als je de load balancing module ("Power Boost" bij Wallbox) hebt, kun je vanaf nu dus ook laden op zonnestroom.

De discussie is hier eerder gevoerd: dat in theorie op basis van software-aanpassingen iedere laadpaal met load balancing ook enkel op zonnestroom kan laden. Wallbox heeft dat nu blijkbaar geïmplementeerd.

Zelf heb ik (nog) geen load balancing, dus ik kan het (helaas) niet testen. Wellicht dat iemand anders dat kan?

Ter aanvulling, zie hier informatie van de website van Wallbox zelf.

[Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 07-09-2021 13:39]

• twit

twit

Inspired schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:55:
Dank! Ik ben nog niet zo handig met het rekenen met Kwh's en heb nog niet echt een gevoel bij wat een keer volladen van de auto nu doet in KW's, Ik neem aan dat de maandkosten van 4-5 EUR per maand aan zo'n tussenpartij en dan vervolgens je KW's voor 35 cent kunnen afrekenen terwijl je iets van 25 cent aan de energieleverancier betaalt al vrij snel uit kan. Dan moet je dus iets van 50kwh (50 x 10 cent) verbruiken en "verkopen" aan de straat of aan jezelf om dat abonnement terug te verdienen als ik het goed begrijp?

Vraag me of Leaseplan nog eisen stelt aan de precieze kw prijs die je op de declaratie zet of is het zoals bij veel declaraties een gevalletje factuur is factuur.

• robhuls
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:25
CyBeRSPiN schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:45:
[...]
Dat is precies wat mijn VW granny deed. Stopcontact bleek niet erg best meer en zat vol met dode mieren, dus heb ik er een nieuw stopcontact opgezet waar ik nu mee laad (de duurste die ik kon vinden bij de bouwmarkt).

Ik zie het probleem met altijd laden met de granny niet helemaal als je het wel ok vind om een keertje de EV via de granny te laden. Als het stopcontact te heet wordt, gebeurt dat die ene keer ook (en is er nog steeds niks aan de hand als je een thermische sensor hebt die dan de laadstroom verlaagd of stopt). Dus wat is dan het verschil met wekelijks de granny erin stoppen of dat enkel in een vakantiehuisje doen?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

@robhuls niet alleen het stopcontact kan heet worden, ook een evt slecht aangelegde lasklem of aftakking ergens verderop.
Een normale groep kan weliswaar 16A hebben, maar zijn niet gebouwd op een 10+ uur volle belasting op 12A.
Maar inderdaad als jij je Granny op een diefstal-veilige plek kan leggen dan kun je net zo goed met je granny thuis laden, er zijn er hier genoeg op het forum die zo werken.

• eltron
  • Laatst online: 20-09 21:19
DJ-B schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:13:
ik heb geen abo backoffice etc.
maar wel een aparte meter voor de lader.
1x per jaar een foto
en idem van tarief energie mij dat ik dan ook in r/vc in rekening breng.
veel simpeler kan het niet denk ik
(en ja de paal is wel door de bv betaald en ook netjes meegenomen in subsidie voor de aanschaf van de EV+ paal.

[Voor 5% gewijzigd door eltron op 07-09-2021 16:42]

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• eltron
DJ-B schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:47:
[...]
Bedankt voor je reactie. Als ZZPer zal ik de paal en installatie volledig zakelijk betalen.
misschien kan je gauw switchen?
0,28/kwh is wel het hoogste wat ik ooit heb gehoord.

• JanHenk
eltron schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:44:
[...]

misschien kan je gauw switchen?
0,28/kwh is wel het hoogste wat ik ooit heb gehoord.
Recent (afgelopen halfjaar) zijn de prijzen van stroom sterk gestegen, omdat deze onder invloed zijn van olie- en gasprijzen. De tarieven van vaste contracten zijn in het eerste halfjaar 2021 gestegen met zo'n 30-35%, tarieven van boven de 1 euro per kuub gas en 30 cent voor stroom zijn voor 1-jarige contracten vrij gebruikelijk geworden.

Je bent tegenwoordig beter af met variabele tarieven, al is dat verschil per 1 juli ook wat kleiner geworden. E.e.a. is situatieafhankelijk, maar ik zou in mijn situatie nu niet kiezen voor de vaste tarieven (al heb ik nu nog een contract van voor de grote stijging..).

• eltron
JanHenk schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:13:
[...]
Recent (afgelopen halfjaar) zijn de prijzen van stroom sterk gestegen, omdat deze onder invloed zijn van olie- en gasprijzen. De tarieven van vaste contracten zijn in het eerste halfjaar 2021 gestegen met zo'n 30-35%, tarieven van boven de 1 euro per kuub gas en 30 cent voor stroom zijn voor 1-jarige contracten vrij gebruikelijk geworden.

Je bent tegenwoordig beter af met variabele tarieven, al is dat verschil per 1 juli ook wat kleiner geworden. E.e.a. is situatieafhankelijk, maar ik zou in mijn situatie nu niet kiezen voor de vaste tarieven (al heb ik nu nog een contract van voor de grote stijging..).
AHA, ik heb dit wat minder gevolgd de laatste tijd omdat ik de elektriciteit grotendeels zelf opwek. Maar de businesscase voor wat extra zonnepanelen wordt dus steeds beter. De electriciteitsprijs stijgt, de prijs van zonnepanelen daalt, en de capaciteit wordt ook nog eens hoger.
Ik ga binnenkort maar weer eens rekenen of het loont om het dak ook aan de noordkant maar vol te leggen, ook al brengt dat maar 60% op van wat de zuidkant levert.

• DJ-B
eltron schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:06:
[...]

AHA, ik heb dit wat minder gevolgd de laatste tijd omdat ik de elektriciteit grotendeels zelf opwek. Maar de businesscase voor wat extra zonnepanelen wordt dus steeds beter. De electriciteitsprijs stijgt, de prijs van zonnepanelen daalt, en de capaciteit wordt ook nog eens hoger.
Ik ga binnenkort maar weer eens rekenen of het loont om het dak ook aan de noordkant maar vol te leggen, ook al brengt dat maar 60% op van wat de zuidkant levert.
De teruglever tarieven liggen al op 11 cent per KWh. 😉

• Inspired
twit schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 15:31:
[...]

Dank! Ik ben nog niet zo handig met het rekenen met Kwh's en heb nog niet echt een gevoel bij wat een keer volladen van de auto nu doet in KW's, Ik neem aan dat de maandkosten van 4-5 EUR per maand aan zo'n tussenpartij en dan vervolgens je KW's voor 35 cent kunnen afrekenen terwijl je iets van 25 cent aan de energieleverancier betaalt al vrij snel uit kan. Dan moet je dus iets van 50kwh (50 x 10 cent) verbruiken en "verkopen" aan de straat of aan jezelf om dat abonnement terug te verdienen als ik het goed begrijp?

Vraag me of Leaseplan nog eisen stelt aan de precieze kw prijs die je op de declaratie zet of is het zoals bij veel declaraties een gevalletje factuur is factuur.
Zeg dat je per 100km ongeveer 20kWh nodig hebt. Als je per maand 2k rijdt zit je dus op 400kWh. Dus 2 cent plussen schiet al mooi op.

LeasePlan gaat het niet boeien. De WG moet het betalen. Het is de vraag wat je zelf fair vindt.

• Paling1
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Vorige week zijn er nieuwe firmwares uitgekomen voor de Zappi en de Hub.

De belangrijkste fix in de Hub firmware:
The hub firmware was previously updated to transmit the details of which devices it was hearing so that the zappi would reset its radio if it stopped transmitting. Unfortunately the fix on the hub only worked if there were two or more devices connected to the hub.
Dit verklaart dan waarschijnlijk waarom het bij mij maar niet wilde werken. Ik heb dan wel een Harvi en een Zappi aan de Hub gekoppeld, maar de Harvi schakelt bij een laag verbruik (<200W) uit. Dus misschien was dat wel het probleem.

Ik heb nu zowel mijn Hub als mijn Zappi van een update voorzien en nu heb ik voor het eerst in heeeel veeeel maanden weer data in mijn app. Af en toe doet de app nog een beetje raar, maar het grootste deel van de tijd kan ik in ieder geval weer data zien.
On-line werkt helaas nog steeds niet, maar dat is toch niet zo heel belangrijk.

• MooDyBLueS
Paling1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:16:
Vorige week zijn er nieuwe firmwares uitgekomen voor de Zappi en de Hub.

De belangrijkste fix in de Hub firmware:

[...]

Dit verklaart dan waarschijnlijk waarom het bij mij maar niet wilde werken. Ik heb dan wel een Harvi en een Zappi aan de Hub gekoppeld, maar de Harvi schakelt bij een laag verbruik (<200W) uit. Dus misschien was dat wel het probleem.

Ik heb nu zowel mijn Hub als mijn Zappi van een update voorzien en nu heb ik voor het eerst in heeeel veeeel maanden weer data in mijn app. Af en toe doet de app nog een beetje raar, maar het grootste deel van de tijd kan ik in ieder geval weer data zien.
On-line werkt helaas nog steeds niet, maar dat is toch niet zo heel belangrijk.
Ik heb sinds kort mijn Zappi V2 22kW met vaste laadkabel en moet zeggen dat hoewel het laden gewoon top werkt, ik wel flink teleurgesteld ben in de app en mogelijkheden die je hebt.

Zo kan ik niet eens via de app settings van de Zappi inzien of wijzigen, anno 2021?! Daarnaast ben ik blij dat ik geen Harvi gekozen heb want al dat inzicht (behalve de laadpaal zelf dan) heb ik al via de Enphase app/website. En ook heb ik nu na 2x proberen de Eco en Eco+ standen nog niet werken gehad. Deze pauzeerden allebei. Terwijl een van beide volgens mij sowieso zou moeten leveren wat er door de PV's opgewekt wordt, mits dan minstens 1,4kW is. Zelfs met 3,2 kW gisterenmiddag ging de Zappi gelijk op pauze en heb ik een tijdje gewacht, maar er gebeurde niks. Daarna naar Fast zetten zorgde er wel voor dat mijn 1-fase Kia met 6,9 kW ging laden waarvan ±3,2 kW uit de PV's kwam en de rest uit het net gehaald werd. Dat werkt netjes, maar waarom die Eco/Eco+ niet werken, geen idee.

Ook zie ik nergens bevestigingen van als ik de mode wijzig, je ziet alleen even een laadcirkel draaien en daarna lijkt hij op die stand te staan, maar zie je rechtsboven niks en er is ook geen refresh knop te vinden itt mijn UVO connect app van Kia zelf, die vervolgens aangaf "Plugged in, not charging". En ik had gisteren maar zo'n 0,5 kW verbruik in mijn huis toen ik dit aan het uitproberen was.

Als laatste snap ik nog niet helemaal wat het verschil tussen de Eco en Eco+ is. Wat ik uit het boekje haal:

- Eco is load-balancing obv "available surplus power", maar als ik niet aan het koken/wassen/etc ben en er standaard maar 300-600 Watt verbruikt wordt door de diverse normale apparaten die aanstaan, dan kan hij toch zonder enig probleem bij 3-fase (3x25A heb ik) tot 17kW voltrekken uit het net en daar bovenop nog wat de PV's gebruiken. Nu heb ik een 1-fase auto (Kia e-Soul) en is de theoretische max. 7,2 kW wat in de praktijk (ook bij publieke laadpalen) 6,9-7,0 kW sustained is. Dus als ik 2,0 kW opwek met de PV's op dat moment, dan zou hij dat moeten gebruiken en daarnaast tot 5,0 kW uit het net trekken, toch? Maar is het enige verschil met Fast dan dat hij aan load-balancing doet in deze stand?
En er staat bij dat als de "available surplus" onder de 1,4 kW valt, hij pauzeert, maar dat is PV+net neem ik aan? En dus zou hij met een 3x25A (17kW) aansluiting eigenlijk nooit te weinig surplus moeten hebben lijkt mij.

- Eco+ is puur laden op PV, mits er minstens 1,4 kW opgewekt wordt en er geen boost ingesteld is.

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Interessant. Het lijkt mij dat de VvE nog steeds inspraak heeft over hoe de aanleg moet plaatsvinden toch?

Hier hebben we een gedeeld parkeerterrein in het midden van een blok huizen (dus geen appartementencomplex). Als iedereen op eigen houtje klinkers eruit gaat trekken en kabels van zijn woning naar de parkeerplaats gaat trekken (afstand 5 tot 15 meter) zonder een tekening aan te leveren of bijvoorbeeld een afgesproken diepte of kabeltype/mantelbuis/beveiliging aan te houden dan wordt toekomstig werk aan de bestrating wel een uitdaging.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MooDyBLueS
Mogelijkheden in de app zijn inderdaad heel beperkt.
Ik zou het zelf erg fijn vinden om de instellingen van de Zappi vanuit de app te kunnen doen. En ook een backup van de settings zou heel handig zijn.

Ik heb alleen maar een Harvi omdat ik geen 2e kabel door mijn muur wilde boren. In mijn setup is de Harvi anders ook niet nodig. Zonnepanelen heb ik nog niet.

Zijn jouw zonnepanelen op 1- of 3-fasen aangesloten?
Ik dacht namelijk dat je per fase meer dan 1,4kW moet hebben om met ECO of ECO+ te kunnen laden.

Verder heb ik me nog nooit heel erg verdiept in de ECO standen omdat ik ze toch niet gebruik.
Er zijn hier nog wel een aantal users die daar wel veel ervaring mee hebben.
Verder zijn er een aantal bekende problemen die op kunnen/konden treden met laden icm met ECO standen en bepaalde merken/types auto.

[Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 08-09-2021 11:54]

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:33:
[...]

Ik heb sinds kort mijn Zappi V2 22kW met vaste laadkabel en moet zeggen dat hoewel het laden gewoon top werkt, ik wel flink teleurgesteld ben in de app en mogelijkheden die je hebt.

Zo kan ik niet eens via de app settings van de Zappi inzien of wijzigen, anno 2021?! Daarnaast ben ik blij dat ik geen Harvi gekozen heb want al dat inzicht (behalve de laadpaal zelf dan) heb ik al via de Enphase app/website. En ook heb ik nu na 2x proberen de Eco en Eco+ standen nog niet werken gehad. Deze pauzeerden allebei. Terwijl een van beide volgens mij sowieso zou moeten leveren wat er door de PV's opgewekt wordt, mits dan minstens 1,4kW is. Zelfs met 3,2 kW gisterenmiddag ging de Zappi gelijk op pauze en heb ik een tijdje gewacht, maar er gebeurde niks. Daarna naar Fast zetten zorgde er wel voor dat mijn 1-fase Kia met 6,9 kW ging laden waarvan ±3,2 kW uit de PV's kwam en de rest uit het net gehaald werd. Dat werkt netjes, maar waarom die Eco/Eco+ niet werken, geen idee.

Ook zie ik nergens bevestigingen van als ik de mode wijzig, je ziet alleen even een laadcirkel draaien en daarna lijkt hij op die stand te staan, maar zie je rechtsboven niks en er is ook geen refresh knop te vinden itt mijn UVO connect app van Kia zelf, die vervolgens aangaf "Plugged in, not charging". En ik had gisteren maar zo'n 0,5 kW verbruik in mijn huis toen ik dit aan het uitproberen was.

Als laatste snap ik nog niet helemaal wat het verschil tussen de Eco en Eco+ is. Wat ik uit het boekje haal:

- Eco is load-balancing obv "available surplus power", maar als ik niet aan het koken/wassen/etc ben en er standaard maar 300-600 Watt verbruikt wordt door de diverse normale apparaten die aanstaan, dan kan hij toch zonder enig probleem bij 3-fase (3x25A heb ik) tot 17kW voltrekken uit het net en daar bovenop nog wat de PV's gebruiken. Nu heb ik een 1-fase auto (Kia e-Soul) en is de theoretische max. 7,2 kW wat in de praktijk (ook bij publieke laadpalen) 6,9-7,0 kW sustained is. Dus als ik 2,0 kW opwek met de PV's op dat moment, dan zou hij dat moeten gebruiken en daarnaast tot 5,0 kW uit het net trekken, toch? Maar is het enige verschil met Fast dan dat hij aan load-balancing doet in deze stand?
En er staat bij dat als de "available surplus" onder de 1,4 kW valt, hij pauzeert, maar dat is PV+net neem ik aan? En dus zou hij met een 3x25A (17kW) aansluiting eigenlijk nooit te weinig surplus moeten hebben lijkt mij.

- Eco+ is puur laden op PV, mits er minstens 1,4 kW opgewekt wordt en er geen boost ingesteld is.
Load balancing (of eigenlijk load limiting) met de huisinstallatie doet hij sowieso (mits dat goed is ingesteld op de Zappi: op 25A bij 3x25A aanlsluiting).
Verder is het van belang of je 3-fase of 1-fase PV omvormer hebt. Ik heb een 1-fase PV omvormer op L1 en dan laadt de Zappi in ECO+ ook alleen maar op 1-fase. Wat hij dan in ECO modus doet weet ik eigenlijk niet.
Je zegt verder dat je een 1-fase lader hebt in je EV. Dat maakt volgens mij ook uit. Ik denk niet dat je EV lader 3 fasen kan combineren. Welk getal staat er in het Zappi icoontje op het scherm? Als ik met mijn 3-fase Zappi mijn 3-fase EV oplaadt in Fast modus dan staat er een "3". Als ik met mijn 1-fase PV oplaadt staat er een "1".

• MooDyBLueS
Paling1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:51:
@MooDyBLueS
Mogelijkheden in de app zijn inderdaad heel beperkt.
Ik zou het zelf erg fijn vinden om de instellingen van de Zappi vanuit de app te kunnen doen. En ook een backup van de settings zou heel handig zijn.
Ja precies, ik had dit eerlijk gezegd ook verwacht dat het erin zou zitten anno 2021.
Ik heb alleen maar een Harvi omdat ik geen 2e kabel door mijn muur wilde boren. In mijn setup is de Harvi anders ook niet nodig. Zonnepanelen heb ik nog niet.

Zijn jouw zonnepanelen op 1- of 3-fasen aangesloten?
Ik dacht namelijk dat je per fase meer dan 1,4kW moet hebben om met ECO of ECO+ te kunnen laden.
Die zijn 3-fase aangesloten. Hmm, per fase 1,4 kW zou wel heftig zijn, dan zit het op 3x 1,4 = 4,2 kW en dat haal ik zelfs op de zonnigste dagen zelfs niet. Heb je ergens info waar dit uit zou blijken? Ik kan het in de brochure en specs nergens vinden eerlijk gezegd.
Verder heb ik me nog nooit heel erg verdiept in de ECO standen omdat ik ze toch niet gebruik.
Er zijn hier nog wel een aantal users die daar wel veel ervaring mee hebben.
Verder zijn er een aantal bekende problemen die op kunnen/konden treden met laden icm met ECO standen en bepaalde merken/types auto.
Nee, voor nu is het ook niet essentieel, maar ik heb juist de Zappi gekozen omdat salderen straks afgebouwd wordt en dan zou ik me meer en meer willen beperken tot het laden wat er uit de PV's komt.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MooDyBLueS
Dat van die 1,4kW per fase weet ik niet helemaal zeker, maar dat ik dacht ik hier in dit topic wel eens langsgekomen.

Bij een snelle zoektocht komen er wel wat posts naar boven... Het lijkt echt te kloppen... :o
Overigens is die 1,4kW niet iets specifieks voor de Zappi, maar onderdeel van een algemene norm voor het laden van auto's.

[Voor 20% gewijzigd door Paling1 op 08-09-2021 12:07]

• JanHenk
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:59:

Die zijn 3-fase aangesloten. Hmm, per fase 1,4 kW zou wel heftig zijn, dan zit het op 3x 1,4 = 4,2 kW en dat haal ik zelfs op de zonnigste dagen zelfs niet. Heb je ergens info waar dit uit zou blijken? Ik kan het in de brochure en specs nergens vinden eerlijk gezegd.
Dit is volgens mij wel een belangrijk punt wat vaak vergeten wordt; het minimale laadvermogen van de auto's in combinatie met het piekvermogen van de zonnestroominstallatie...

Nu heb ik zelf 23 stuks op het dak dus is het piekvermogen dus een stuk hoger dan 4,2 kW... Maar als je er bijvoorbeeld 12 hebt, gaat het erg lastig worden om überhaupt de lader in te schakelen om "puur op zonnestroom" te laden.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:35:
[...]

Dit is volgens mij wel een belangrijk punt wat vaak vergeten wordt; het minimale laadvermogen van de auto's in combinatie met het piekvermogen van de zonnestroominstallatie...

Nu heb ik zelf 23 stuks op het dak dus is het piekvermogen dus een stuk hoger dan 4,2 kW... Maar als je er bijvoorbeeld 12 hebt, gaat het erg lastig worden om überhaupt de lader in te schakelen om "puur op zonnestroom" te laden.
Zeker als je een 3-fase omvormer hebt. Ik ben nu ineens een stuk blijer met mijn 1-fase omvormer ;)

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 18:38
@MooDyBLueS de huidige energie meters salderen over de fases heen.
Dus als je teruglevert op fase 1 met 100Watt en verbruikt op fase 2 met 100Watt, wordt er 0 geregistreerd.

Kortom 1 of 3 fase maakt niet uit voor het salderen.
Heeft wel invloed op de loadbalancing, want die kijkt wel per fase.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:29
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:33:
[...]

Eco is zoveel mogelijk uit zonnestroom maar minimaal 1.4kW altijd laden (per fase).
Eco+ is alles uit zonnestroom halen (en dus desnoods de laadsessie stoppen als er geen 1.4kW beschikbaar is). Met de 'green level' kan je dan nog instellen dat ie alsnog een deel grijs importeert.

Als het bij jou niet werkt (1.4kW op 1 fase is dan genoeg, want je zegt dat je een 1-fase auto hebt) dan vermoed ik dat je CT klemmen niet goed aangesloten zijn. Wat zegt het schermpje van de zappi terwijl je probeert te laden. Stuur eens een foto wanneer jij dekt dat ie zou moeten laden met voldoende overschot maar hij het niet doet.

3x1.4kW heb je dus alleen nodig als je perse op 3-fase eco+ wil laden. 1-fase eco+ is minimaal 1.4kW.

• borgoe72
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 09:59
Heb ook Zappi V2 in combinatie met een I3.

Eco en eco + hier ook niet optimaal.

Bij 8 kwh zonnestroom gaat maar ‘slechts’ 3.4 naar de auto en de rest in het met. Dit bij zowel eco als eco+ greenlevel 100%.

Sneller laden doet de zappi alleen in de fast modus en dan op 11.2 kwh.

Iemand een idee hoe ik meer zonnestroom naar de auto kriig in eco of eco+ modus?

• thehog
borgoe72 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:16:
Heb ook Zappi V2 in combinatie met een I3.

Eco en eco + hier ook niet optimaal.

Bij 8 kwh zonnestroom gaat maar ‘slechts’ 3.4 naar de auto en de rest in het met. Dit bij zowel eco als eco+ greenlevel 100%.

Sneller laden doet de zappi alleen in de fast modus en dan op 11.2 kwh.

Iemand een idee hoe ik meer zonnestroom naar de auto kriig in eco of eco+ modus?
Alsje op 11kW (3-fase) laad, dan is hij maar 3.6kW per fase aan het laden.

Als je zonnepanelen maar op 1 fase invoeden (8 kW) dan gaat er daarvan dus alleen maar 3.6kW naar de auto. En de rest naar het net. Als je zappi in eco+ dan op 3-fase staat (standaard staat ie op 1-fase eco+) komt er 2x3.6kW vanuit het net op de andere fases terug naar de auto. Netto zelfde kosten. Je betaald er niet voor (altans tot die 8kW). Als je eco+ op 1 fase staat blijft het bij die 3.6kW.

Of zijn je zonnepanelen op een 3 fase omvormer aangesloten?

[Voor 6% gewijzigd door thehog op 08-09-2021 13:53]

• daemonix
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
@thehog 8 kW op 1 fase het net invoeden mag niet eens van de Netcode. Dat moet over 3 fasen worden verdeeld. ;)

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• thehog
daemonix schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:56:
@thehog 8 kW op 1 fase het net invoeden mag niet eens van de Netcode. Dat moet over 3 fasen worden verdeeld. ;)
Eens maar toch even de vraag stellen

• borgoe72
Zonnepanelen zijn op 3 fasen aangesloten.

• thehog
borgoe72 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:00:
Zonnepanelen zijn op 3 fasen aangesloten.
En welke auto heb je? En staat je zappi eco+ in 1-fase of 3-fase modus?

edit: ik vermoed namelijk dat je zappi op max 3x 3.6kW (3x16A) staat ingesteld en dat je aan het laden bent op 1 fase (beperkt door je auto of door je eco+ stand op 1 fase).
Dan kan je wel 8kW op 3-fase invoeden op het net maar omdat er maar op 1 fase geladen wordt kom je niet harder dan 3.6kW

[Voor 39% gewijzigd door thehog op 08-09-2021 15:03]

• borgoe72
VW ID3, eco+ staat op 3 fase ingesteld.

• thehog
borgoe72 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:05:
VW ID3, eco+ staat op 3 fase ingesteld.
Dat zou dan wel goed moeten gaan. Maak eens een foto tijdens het laden van de zappi scherm

• borgoe72
Dank. Vermoed dat het aan de software ID3 ligt. Kwam al iets tegen via google.

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:50
Bij mij gaat dit helemaal prima, 11kW als ik via de geplande boost instellingen 3 fasen laad ('s nachts) en overdag op 1 fase ECO+, die begint inderdaad bij 1,4 kW teruglevering en gaat mij tot ruim 6 kW als ik zoveel teruglevering heb.

ECO+ moet je in de Zappi dan wel ingesteld hebben op 1 fase.

Zoals gezegd maakt het niets uit voor saldering of je 1 of 3 fasen gebruikt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e(USA, 2015) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• thehog
borgoe72 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:46:

[Afbeelding]
Dit is inderdaad wel raar hoor. Ik zou eens op https://myenergi.info/ een vraag starten. Daar wordt je heel snel geholpen en als het bekend is met de ID.3 dan hoor je dat daar ook snel.

In de icon van de zappi staat een (3) dus ben je wel op 3 fase aan het laden (volgens de zappi dan). Maar de laadsnelheid doet vermoedden dat de zappi maar 1 op 1 fase aan het laden is.

edit: en volg deze topic https://myenergi.info/vw-ev-s-and-eco-t2447.html

[Voor 4% gewijzigd door thehog op 08-09-2021 16:14]

• unex154
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:56
borgoe72 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:46:

[Afbeelding]
Ik heb wel eens dat hij op 1 fase begint te laden (ook een ID.3). Wat dan helpt is de sessie stoppen en de stekker er opnieuw indoen (en goed recht en aanduwen). heb het idee dat hij soms geen goed contact maakt oid en dan op 1 fase gaat laden.

• MooDyBLueS
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:35:
[...]

Nou ja, dat heb ik dus 20 stuks verdeeld over 12 op NW en 8 op ZO, daardoor is het niet optimaal en kom ik volgens pvoutput op de betere dagen tot pakweg 3,8-4,2 kW piekvermogen. Dat is dus ook op die dagen het piekvermogen op specifieke momenten.

Kijk ik bijv. naar 6 september die gedurende de dag een piekvermogen van bijna exact 4,0 kW had, dan zat ik om 11 uur op 2,2 kW en vanaf 17u kwam hij niet meer boven de 2,0 kW. Ik haal dus ook nooit 3x1,4 kW en dit is mij nooit verteld. Wel het mooie verhaal dat je alleen op zonnepanelen kan opladen, dus ik heb dus net dik geïnvesteerd in een luxe laadpaal waar ik eigenlijk geen zak aan heb? Want ook als ik een 3-fase auto zou hebben, zou ik hier dus nooit aan komen.

Als dat zo is, ga ik toch mooi even met de verkoper in gesprek, de factuur moet ik nog binnenkrijgen immers, maar voel me behoorlijk in de aap gelogeerd op dit moment.

De oplossing zou dus kunnen zijn de Zappi op 1-fase aansluiten, maar werkt dat dan eigenlijk wel omdat de zonnepanelen sowieso ook op 3-fase aangesloten zijn? Want dat ging allemaal sowieso niet passen op 1 fase is mij verteld en daardoor heb ik alles laten verzwaren, ook met het oog op straks een 2e EV, wat grote kans is dat het een 3-fase auto wordt.

Wat ik alleen niet begrijp: de auto is 1-fase, dus die zou dan toch aan 1,4 kW voldoende moeten hebben? Als ik 2,0 kW opbreng en de Zappi op Fast heb, dan trekt hij wel gewoon die 2,0 kW en de rest uit het net (zo'n 4,9-5,0 kW) want de auto is 1 fase... Maar hij kan wel alle PV opbrengst eruit trekken die er op dat moment opgewekt wordt en de rest uit het net halen, tot max 7,2 kW. Waarom zou ik dan 3x1,4=4,2kW op 1-fase uit de PV moeten trekken om überhaupt te kunnen laden?

[Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-09-2021 16:35]

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:32:
[...]

Nou ja, dat heb ik dus 20 stuks verdeeld over 12 op NW en 8 op ZO, daardoor is het niet optimaal en kom ik volgens pvoutput op de betere dagen tot pakweg 3,8-4,2 kW piekvermogen. Dat is dus ook op die dagen het piekvermogen op specifieke momenten.

Kijk ik bijv. naar 6 september die gedurende de dag een piekvermogen van bijna exact 4,0 kW had, dan zat ik om 11 uur op 2,2 kW en vanaf 17u kwam hij niet meer boven de 2,0 kW. Ik haal dus ook nooit 3x1,4 kW en dit is mij nooit verteld. Wel het mooie verhaal dat je alleen op zonnepanelen kan opladen, dus ik heb dus net dik geïnvesteerd in een luxe laadpaal waar ik eigenlijk geen zak aan heb? Want ook als ik een 3-fase auto zou hebben, zou ik hier dus nooit aan komen.

Als dat zo is, ga ik toch mooi even met de verkoper in gesprek, de factuur moet ik nog binnenkrijgen immers, maar voel me behoorlijk in de aap gelogeerd op dit moment.

De oplossing zou dus kunnen zijn de Zappi op 1-fase aansluiten, maar werkt dat dan eigenlijk wel omdat de zonnepanelen sowieso ook op 3-fase aangesloten zijn? Want dat ging allemaal sowieso niet passen op 1 fase is mij verteld en daardoor heb ik alles laten verzwaren, ook met het oog op straks een 2e EV, wat grote kans is dat het een 3-fase auto wordt.

Wat ik alleen niet begrijp: de auto is 1-fase, dus die zou dan toch aan 1,4 kW voldoende moeten hebben? Als ik 2,0 kW opbreng en de Zappi op Fast heb, dan trekt hij wel gewoon die 2,0 kW en de rest uit het net (zo'n 4,9-5,0 kW) want de auto is 1 fase... Maar hij kan wel alle PV opbrengst eruit trekken die er op dat moment opgewekt wordt en de rest uit het net halen, tot max 7,2 kW. Waarom zou ik dan 3x1,4=4,2kW op 1-fase uit de PV moeten trekken om überhaupt te kunnen laden?
Als jij in totaal (opgeteld over alle drie fases) meer dan 1.4kW levert EN de zappi staat op 1-fase eco+ dan zal de zappi starten met laden (mits netmetering aanstaat in de zappi, maar dat is default).
Als de zappi op 3-fase eco+ staat dan heeft ie minstens 3x1.4kW nodig, Hij zal niet eerder starten. Hij weet ook niet of je auto een 1-fase auto is zolang hij niet aan het laden is. Check dus even of je zappi wel op 1-fase eco+ staat. Op 3-fase eco+ heeft alleen zin als je een grote zonneinstallatie hebt die op een winterdag nog 3x1,4kW kan leveren.
edit: dit is dus een eco+ instelling en niet perse dat je je zappi maar op 1-fase moet aansluiten

• JanHenk
@thehog

Even de instellingen van een Zappi daargelaten; stel hij schakelt in als op 3-fases in totaal 1,4kW wordt opgewerkt en hij start met laden, dan doet ie dat toch meteen met 3x1,4kW (mits de auto een 3-fase boordlader heeft)? Dus dan ben je alsnog netstroom aan het binnenhalen.

Ter illustratie; ik kan m'n Wallbox op minimaal 6 ampère zetten en niet lager; 6 ampère is dus die eerder genoemde 1,4kW. Meestal laad ik hem ook op met 6 ampère, maar dat doet ie dan wel meteen op 3-fases dus 4,2kW is simpelweg het minimale laadvermogen van 3-fase auto's. Het zou mooi zijn als je kon laden met bijvoorbeeld alles tussen 0 en 11000 Watt, maar zoals ik nu zie, kan de auto alleen laden met alles tussen 4200 en 11000 Watt (afgerond). Je moet maar net een zonnestroominstallatie hebben die daartussen aan het bewegen is, dus... En die zijn er in thuisinstallaties niet heel veel.

Of zie ik het nu verkeerd?

• MooDyBLueS
thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:40:
[...]

Als jij in totaal (opgeteld over alle drie fases) meer dan 1.4kW levert EN de zappi staat op 1-fase eco+ dan zal de zappi starten met laden (mits netmetering aanstaat in de zappi, maar dat is default).
Als de zappi op 3-fase eco+ staat dan heeft ie minstens 3x1.4kW nodig, Hij zal niet eerder starten. Hij weet ook niet of je auto een 1-fase auto is zolang hij niet aan het laden is. Check dus even of je zappi wel op 1-fase eco+ staat. Op 3-fase eco+ heeft alleen zin als je een grote zonneinstallatie hebt die op een winterdag nog 3x1,4kW kan leveren.
edit: dit is dus een eco+ instelling en niet perse dat je je zappi maar op 1-fase moet aansluiten
Aha, dus eigenlijk is het puur de eco+ setting op de Zappi die op 1-fase ingesteld moet worden en dan kan de Zappi met minstens 1,4 kW (en dus max 7,2 kW, want 1-fase) laden met puur PV opgewekte stroom?

Dus eigenlijk heb ik dan de volgende combi's als ik hem instel zoals jij zegt:
- 1-fase auto op Fast = 1-fase laden met combi PV+net tot 7,2 kW
- 3-fase auto op Fast = 3-fase laden met combi PV+net tot 17 kW (3x25A aansluiting, ik ga niet voor 22kW betalen)
- 1-fase auto op Eco+ (1-fase setting) = 1-fase laden puur op PV, minimaal 1,4 kW en max 4,2 kW in mijn geval
- 3-fase auto op Eco+ (1-fase setting) = idem

Klopt dit? Dit zou ik namelijk totaal niet erg vinden, het gaat mij er puur om dat ik over een paar jaar wanneer salderen meer aan banden gelegd wordt, ik deels ervoor kan zorgen dat ik niet telkens teruglever en later weer alles op Fast terughaal uit het net. Voor nu maakt het nog niks uit, maar daar heb ik de Zappi wel op gekocht.

• MooDyBLueS
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
@thehog

Even de instellingen van een Zappi daargelaten; stel hij schakelt in als op 3-fases in totaal 1,4kW wordt opgewerkt en hij start met laden, dan doet ie dat toch meteen met 3x1,4kW (mits de auto een 3-fase boordlader heeft)? Dus dan ben je alsnog netstroom aan het binnenhalen.

Ter illustratie; ik kan m'n Wallbox op minimaal 6 ampère zetten en niet lager; 6 ampère is dus die eerder genoemde 1,4kW. Meestal laad ik hem ook op met 6 ampère, maar dat doet ie dan wel meteen op 3-fases dus 4,2kW is simpelweg het minimale laadvermogen van 3-fase auto's. Het zou mooi zijn als je kon laden met bijvoorbeeld alles tussen 0 en 11000 Watt, maar zoals ik nu zie, kan de auto alleen laden met alles tussen 4200 en 11000 Watt (afgerond). Je moet maar net een zonnestroominstallatie hebben die daartussen aan het bewegen is, dus... En die zijn er in thuisinstallaties niet heel veel.

Wat ik dus begrijp is dat de Zappi zelf puur op 1-fase gezet kan worden in de Eco+ stand en dan zou je maar 1,4 kW nodig hebben (dat is het minimum in de EV charging specs, ongeacht auto/laadpaal). Ik ga dat straks uitproberen.

Even uitzoeken welke setting ik precies moet hebben en dan wachten tot vrouwlief met de EV thuiskomt, er wordt nu nog 2,5 kW geproduceerd, dus de komende 2 uur verwacht ik net dat ie onder de 1,4 kW zakt.

Edit: instelling gevonden. Voor de meelezers: Charge Settings > ECO/ECO+ > Sets the number of phases for ECO & ECO+ charge modes.

[Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-09-2021 16:56]

• thehog
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
@thehog

Je zit goed. Maar de zappi heeft de mogelijkheid om intern 2 van de 3 fases los te koppelen en dus op dat moment te gedragen als een 1-fase lader. Dan laad ook de 3-fase auto maar op 1-fase en dus op 1.4kW (6A inderdaad).

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
[...]

Aha, dus eigenlijk is het puur de eco+ setting op de Zappi die op 1-fase ingesteld moet worden en dan kan de Zappi met minstens 1,4 kW (en dus max 7,2 kW, want 1-fase) laden met puur PV opgewekte stroom?

Dus eigenlijk heb ik dan de volgende combi's als ik hem instel zoals jij zegt:
- 1-fase auto op Fast = 1-fase laden met combi PV+net tot 7,2 kW
- 3-fase auto op Fast = 3-fase laden met combi PV+net tot 17 kW (3x25A aansluiting, ik ga niet voor 22kW betalen)
- 1-fase auto op Eco+ (1-fase setting) = 1-fase laden puur op PV, minimaal 1,4 kW en max 4,2 kW in mijn geval
- 3-fase auto op Eco+ (1-fase setting) = idem

Klopt dit? Dit zou ik namelijk totaal niet erg vinden, het gaat mij er puur om dat ik over een paar jaar wanneer salderen meer aan banden gelegd wordt, ik deels ervoor kan zorgen dat ik niet telkens teruglever en later weer alles op Fast terughaal uit het net. Voor nu maakt het nog niks uit, maar daar heb ik de Zappi wel op gekocht.
Klopt helemaal. Je hebt het door :)

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:52:
[...]

Wat ik dus begrijp is dat de Zappi zelf puur op 1-fase gezet kan worden in de Eco+ stand en dan zou je maar 1,4 kW nodig hebben (dat is het minimum in de EV charging specs, ongeacht auto/laadpaal). Ik ga dat straks uitproberen.

Even uitzoeken welke setting ik precies moet hebben en dan wachten tot vrouwlief met de EV thuiskomt, er wordt nu nog 2,5 kW geproduceerd, dus de komende 2 uur verwacht ik net dat ie onder de 1,4 kW zakt.

Edit: instelling gevonden. Voor de meelezers: Charge Settings > ECO/ECO+ > Sets the number of phases for ECO & ECO+ charge modes.
Correct.

• thehog
Check ook even of "Net Phases" wel op aan staat (advanced - supply grid - network, zo uit mijn hoofd). https://myenergi.com/wiki...50-2/#SupplyGridNetPhases

(daarmee telt hij de 3 fases dus bij elkaar op voor het totaal aan hoeveel opwek er is)

• JanHenk
thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:54:
[...]

Je zit goed. Maar de zappi heeft de mogelijkheid om intern 2 van de 3 fases los te koppelen en dus op dat moment te gedragen als een 1-fase lader. Dan laad ook de 3-fase auto maar op 1-fase en dus op 1.4kW (6A inderdaad).
Duidelijk! :)

Je bent dan vanuit de optiek van de huisaansluiting wellicht wel netjes 'nul' op de meter op dat moment, maar als je inzoomt naar de fases wordt op dat moment op 2 van de 3 fases ingevoed op het net, terwijl op die ene fase juist vermogen wordt gevraagd. Maar dat is voor de kniesoor...

Stel dat er meer vermogen wordt geleverd door de zonnepanelen dan 12 (2x6) of 18 (3x6) ampère, schakelt de Zappi dan ook uit zichzelf over naar 2 of 3-fase laden? Dat zou helemaal fraai zijn natuurlijk :)

Ik neem aan dat dit een technische feature is, omdat je specifieke fases van een relais moet (kunnen) schakelen (in plaats van het hele relais ineens). De Wallbox kan dus bij mijn weten niet op 1-fase laden als er een 3-fase auto is aangesloten, dus dat zou betekenen dat ie (ondanks de nieuwe software) eigenlijk niet goed geschikt is voor laden op zonnestroom?

• thehog
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:03:
[...]

Duidelijk! :)

Je bent dan vanuit de optiek van de huisaansluiting wellicht wel netjes 'nul' op de meter op dat moment, maar als je inzoomt naar de fases wordt op dat moment op 2 van de 3 fases ingevoed op het net, terwijl op die ene fase juist vermogen wordt gevraagd. Maar dat is voor de kniesoor...
Je hebt gelijk. Maar dat maakt voor jou niks uit. Ook na saldering-regels aanpassing zal dit zo blijven werken (tenzij de wet ook daar op aangepast gaat worden ooit).
Stel dat er meer vermogen wordt geleverd door de zonnepanelen dan 12 (2x6) of 18 (3x6) ampère, schakelt de Zappi dan ook uit zichzelf over naar 2 of 3-fase laden? Dat zou helemaal fraai zijn natuurlijk :)
Nee dat niet maar dat zou theoretisch wel kunnen ja. Levert alleen wel een issue op met sommige auto's die bij 1-fase laden namelijk intern in de auto de fases doorkoppelen om op 7.2kW te laden. Daar zijn ze bij myenergi hard achter gekomen.
Ik neem aan dat dit een technische feature is, omdat je specifieke fases van een relais moet (kunnen) schakelen (in plaats van het hele relais ineens). De Wallbox kan dus bij mijn weten niet op 1-fase laden als er een 3-fase auto is aangesloten, dus dat zou betekenen dat ie (ondanks de nieuwe software) eigenlijk niet goed geschikt is voor laden op zonnestroom?
Het is maar wat je 'goed geschikt' noemt. De zappi heeft de mogelijkheid door het kunnen schakelen tussen 1-fase en 3-fase om al bij 1.4kW te kunnen starten met laden. Maar ook andere features zoals 'minimal green level' waarbij van die 1.4kW ook een deel uit grijs stroom mag komen of gewoon eco mode waarbij die 1.4kW altijd minimal is (ook al is het grijs).

• klompje65
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17:55
Ik schakel mijn Alfen tussen 1 en 3 fases laden afhankelijk van hoeveel zonnestroom er opgewekt wordt. Dus hij begint wel degelijk al bij 1.4 kW (1*6*230) aan zonnevermogen en laadt dan op 1 fase. Is er meer zon, dan schakel ik hem naar 3 fases en laad zo dus met veel grotere stromen over 3 fases tot 11 kW (3*16*230).
Onze e-Golf gebruikt effectief maar 2 fases. dus bij ons is er een overlap in laden tussen 1 en 3 fases namelijk tussen max op 1 fase = 3.7 kW (1*16*230) en min op 2 fases = 2.8 kW (2*6*230). Mijn algoritme / scriptje (Node-Red op RPi - zie mijn eerdere posts) schakelt nu over van 1 naar 3 boven (de 3.7 kW en schakelt pas weer terug van 3 naar 1 beneden de 2.8 kW. Dit werkt op zich prima maar ik ben nog aan het kijken of er een optimaler algortime is. Ik wil niet dat de Alfen bij een halfbewolkte dag steeds staat te schakelen tussen 1 en 3 fases alleen omdat er steeds even een wolkje voor de zon gaat. Dit schakelen duurt namelijk even en tegen de tijd dat er van 3 naar 1 fases is geschakeld is de wolk al weer weg. Dit moet bij alle laadpalen dezelfde uitdaging opleveren. Ben benieuwd naar ervaringen, ideeen hieromtrent.
Bij andere EV's en echt 3 fase laden is dit probleem minder groot omdat het dan van 1*6-1*16 naar 3*6-3*16 Ampere gaat. Dus schakelen tussen 3.7 kW (bij 1) en 4.1 kW (bij 3).

• Bixby
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 19:07
Misschien een domme vraag, maar als ik een laadpaal laat plaatsen, moet ik dan ook mijn “domme” meter laten vervangen door een slimme meter.
Ik heb mijn domme meter laten zitten ivm mijn zonnepanelen, dus die draait lekker terug op dagen als deze.

• MooDyBLueS
thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:03:
Check ook even of "Net Phases" wel op aan staat (advanced - supply grid - network, zo uit mijn hoofd). https://myenergi.com/wiki...50-2/#SupplyGridNetPhases

(daarmee telt hij de 3 fases dus bij elkaar op voor het totaal aan hoeveel opwek er is)
Thanks! Gelijk gecontroleerd en die stond gelukkig al op ON. Was even spannend omdat ik ineens een extra passcode voor mijn kiezen kreeg, maar die bleek gewoon nog 0000 te zijn. Ook maar gelijk aangepast.

Heb nu het volgende ingesteld:
- Charge Settings > ECO+ Settings > Min Green Level = 100% (stond op 50%)
- Charge Settings > Default Mode = ECO+ (stond op Fast)
- Charge Settings > ECO/ECO+ = 1 phase (stond op 3 phases)

Ik zie overigens in de app ook terugkomen dat hij daar wel herkent welke standaard setting de laadpaal heeft, want de app opende gelijk op ECO+ en 100% green level, dat vind ik dan wel weer netjes.

Ik laat later op de avond wel even weten of het gelukt is met dit en of de auto heeft willen laden op ECO+ stand.

• thehog
Bixby schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:25:
Misschien een domme vraag, maar als ik een laadpaal laat plaatsen, moet ik dan ook mijn “domme” meter laten vervangen door een slimme meter.
Ik heb mijn domme meter laten zitten ivm mijn zonnepanelen, dus die draait lekker terug op dagen als deze.
Niet als je geen loadbalancing wil gebruiken. Sommige laadpalen met loadbalancing gebruiken namelijk de P1 poort van de slimme meter voor de informatie om te kunnen loadbalancen. Maar sommige laadpalen (zoals de zappi) hebben eigen CT klemmen voor loadbalancing (zodat je dan dus je domme meter kan laten hangen).

Overigens, als de salderingsregeling aangepast gaat worden (naar waarschijnlijkheid 2023) zal je toch aan de nieuwe meter (niet perse slim) moeten hoor. Dat wordt dan verplicht omdat er verschil te zien moet zijn tussen leveren en verbruik, wat jij dus nu niet op je huidige meter hebt.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:26:
[...]

Thanks! Gelijk gecontroleerd en die stond gelukkig al op ON. Was even spannend omdat ik ineens een extra passcode voor mijn kiezen kreeg, maar die bleek gewoon nog 0000 te zijn. Ook maar gelijk aangepast.

Heb nu het volgende ingesteld:
- Charge Settings > ECO+ Settings > Min Green Level = 100% (stond op 50%)
- Charge Settings > Default Mode = ECO+ (stond op Fast)
- Charge Settings > ECO/ECO+ = 1 phase (stond op 3 phases)

Ik zie overigens in de app ook terugkomen dat hij daar wel herkent welke standaard setting de laadpaal heeft, want de app opende gelijk op ECO+ en 100% green level, dat vind ik dan wel weer netjes.

Ik laat later op de avond wel even weten of het gelukt is met dit en of de auto heeft willen laden op ECO+ stand.
Begrijp ik het goed dat als je een 3-fasen omvormer hebt, de Zappi dit kan combineren en op 1 fase naar de EV kan sturen? En dat het minimum van het gecombineerde vermogen dan 1,4kW is niet 3x 1,4kW?

• thehog
DonJuape schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:05:
[...]

Begrijp ik het goed dat als je een 3-fasen omvormer hebt, de Zappi dit kan combineren en op 1 fase naar de EV kan sturen? En dat het minimum van het gecombineerde vermogen dan 1,4kW is niet 3x 1,4kW?
Nee dit begrijp je verkeerd.
De zappi kan gewoon 2 van de 3 fases uitschakelen zodat de auto denkt dat hij op een 1-fase lader is aangesloten. En dat je dus dan maar 1.4kW aan productie uit je zonnepanelen nodig hebt om het laden te starten (want op 3-fase heb je 3x die hoeveelheid nodig).

Die 3 fase zonnepanelen omvormer (die bijv. 3x 1.4kW aan vermogen produceert) stuurt gewoon die andere twee fases naar het net. Maar omdat de zappi dat wel ziet als productie (die telt gewoon alle fases op) komt een zelfde hoeveelheid aan vermogen terug uit de ene fase waar de auto op aan het laden is terug (afname). Eco+ in de zappi betekend gewoon zorg er voor dat alle fases opgeteld 0 kW aan vermogen verbruiken/produceren.

Dus de zappi combineert niks. Maar je auto laadt dan wel op 3x 1.4kW snelheid (1x 1.4kW echte zonnestroom, 2x 1.4kW grijs uit het net).

edit: een plaatje maakt het misschien duidelijker

edit2: en dit plaatje kan je dus ook lezen als 3*0,5kW opwek waarbij de zappi dan prima 1.5kW (minimaal 1.4kW) naar de auto kan sturen

[Voor 54% gewijzigd door thehog op 08-09-2021 20:26]

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:07:
[...]

De zappi kan gewoon 2 van de 3 fases uitschakelen zodat de auto denkt dat hij op een 1-fase lader is aangesloten. En dat je dus dan maar 1.4kW aan productie uit je zonnepanelen nodig hebt om het laden te starten (want op 3-fase heb je 3x die hoeveelheid nodig).

Die 3 fase zonnepanelen omvormer (die bijv. 3x 1.4kW aan vermogen produceert) stuurt gewoon die andere twee fases naar het net. Maar omdat de zappi dat wel ziet als productie (die telt gewoon alle fases op) komt een zelfde hoeveelheid aan vermogen terug uit de ene fase waar de auto op aan het laden is terug (afname). Eco+ in de zappi betekend gewoon zorg er voor dat alle fases opgeteld 0 kW aan vermogen verbruiken/produceren.

Dus de zappi combineert niks. Maar je auto laadt dan wel op 3x 1.4kW snelheid (1x 1.4kW echte zonnestroom, 2x 1.4kW grijs uit het net).

[Afbeelding]
Duidelijk.

[Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 08-09-2021 18:49]

• MooDyBLueS
@thehog Ik heb de auto iets voor 18u op de Zappi aangesloten en het was toch wel krap aan qua PV productie, die was naar 1,3-1,5 kW gezakt en dus sloeg de Zappi niet aan (met 100% green op ECO+), dat heb ik toen even naar 60% aangepast en binnen een minuut zag ik dat hij ging laden. Half uur later was het al voorbij, omdat de PV toen al niet meer 60% van 1,4 kW konden leveren blijkbaar (klopte ook met de Enphase app), maar ik heb dus gezien dat de PV 1,3 tot 0,8 kW leverden aan de Zappi en de rest uit het net kwam en daarna was het over.

Kortom: super bedankt voor al je tips, je hebt mij én gerust gesteld dat ik geen miskoop heb gedaan én mij van de juiste settings voorzien om het in mijn situatie perfect werkend te krijgen.

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:30:
@thehog Ik heb de auto iets voor 18u op de Zappi aangesloten en het was toch wel krap aan qua PV productie, die was naar 1,3-1,5 kW gezakt en dus sloeg de Zappi niet aan (met 100% green op ECO+), dat heb ik toen even naar 60% aangepast en binnen een minuut zag ik dat hij ging laden. Half uur later was het al voorbij, omdat de PV toen al niet meer 60% van 1,4 kW konden leveren blijkbaar (klopte ook met de Enphase app), maar ik heb dus gezien dat de PV 1,3 tot 0,8 kW leverden aan de Zappi en de rest uit het net kwam en daarna was het over.

Kortom: super bedankt voor al je tips, je hebt mij én gerust gesteld dat ik geen miskoop heb gedaan én mij van de juiste settings voorzien om het in mijn situatie perfect werkend te krijgen.
graag gedaan!

• Taycann
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 07:47
Dag lieve mensen,

Allereerst excuses voor het feit dat ik geen elektricien ben, en ook geen zin heb om het helemaal goed uit te zoeken, ik doe dus een beroep op jullie kennis.

Vanochtend zijn bij mijn jaren '70 woning slimme elektra- en gasmeters geplaatst. Het blijkt dat de boel al 'verzwaard' is, en dus 3x25 ampere (3 fasen) geschikt is. Er hoeft dus niet in de grond te worden gegraven, maar ik moet gewoon, neem ik aan, een simpele kabel van de meterkast (staat tegen de gevel van de woning), door de gevel heen trekken.

De Tesla wall connector die ik heb en nooit heb gebruikt, kan ik die dan gewoon aansluiten aan de gevel? Laad je daarmee voldoende snel op voor ongeveer 78km per uur? Of is dit een 1 fase lader?

Of anders: moet ik ergens een laadpaal bestellen en laten aansluiten? Zo ja, heeft iemand tips voor een goedkope/betrouwbare? En hetzelfde geldt voor een aparte meter zodat ik de kw/h kan aftrekken. Of zal ik de aannemer een (huis wordt nog verbouwd) een aparte group laten inbouwen?

Dank.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Taycann schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:19:
Dag lieve mensen,

Allereerst excuses voor het feit dat ik geen elektricien ben, en ook geen zin heb om het helemaal goed uit te zoeken, ik doe dus een beroep op jullie kennis.

Vanochtend zijn bij mijn jaren '70 woning slimme elektra- en gasmeters geplaatst. Het blijkt dat de boel al 'verzwaard' is, en dus 3x25 ampere (3 fasen) geschikt is. Er hoeft dus niet in de grond te worden gegraven, maar ik moet gewoon, neem ik aan, een simpele kabel van de meterkast (staat tegen de gevel van de woning), door de gevel heen trekken.

De Tesla wallbox die ik heb en nooit heb gebruikt, kan ik die dan gewoon aansluiten aan de gevel? Laad je daarmee voldoende snel op voor ongeveer 78km per uur? Of is dit een 1 fase lader?

Of anders: moet ik ergens een laadpaal bestellen en laten aansluiten? Zo ja, heeft iemand tips voor een goedkope/betrouwbare? En hetzelfde geldt voor een aparte meter zodat ik de kw/h kan aftrekken. Of zal ik de aannemer een (huis wordt nog verbouwd) een aparte group laten inbouwen?

Dank.
Er moet wel wat meer voor gebeuren dan alleen een kabel trekken om 3-fase 11kW te kunnen laden. Hieronder hoe ik het heb sinds vorige week. Afgezekerd op 3x 32A en aangesloten met 6mm2 voor de toekomst (ik heb een 3x25A aansluiting). Inclusief kWh meter. Die meter kan volgens mij wel wat goedkoper. Die Tesla wallbox kan prima, ik weet niet of het een 1`of 3 fase model is.
Zou het gewoon laten doen door een installateur; 11kW continu is niet niks als je ligt te slapen...

[Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 09-09-2021 10:33]

• juanp
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:05
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik krijg een laadpaal via NewMotion, maar zij geven aan dat er volgens NEN1010 een hoofdschakelaar achter onze 40A hoofdzekering moet, omdat zij anders niet mogen installeren.
Het gaat hier om een 1-fase hoofd aansluiting.

De partij die de meterkast voor de keuken heeft aangepast afgelopen jaar gaf aan dat het goed zit zo en de partij die de zonnepanelen hebben geïnstalleerd heb ik er niet over gehoord.

Volgens mij kunnen zij veilig werken als de hoofdzekering afgeschakeld is omdat het maar om 1 fase gaat. Maar ik ken de NEN1010 niet. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven? Heel erg bedankt.

Edit: het huis is van 2002.

• JeroenE
  • Niet online
@juanp Volgens mij is een hoofdschakelaar tegenwoordig verplicht. Heb jij een automaat als hoofdzekering van de netbeheerder? Dan kan je die natuurlijk ook uit zetten, of dat nu 1 fase is of 3 maakt niet zo veel uit.

Als je de precieze regels wil weten kan je dat beter navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Die zullen vast ook prijs stellen op een duidelijk foto van je huidige meterkast.

• thehog
juanp schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:59:
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Ik krijg een laadpaal via NewMotion, maar zij geven aan dat er volgens NEN1010 een hoofdschakelaar achter onze 40A hoofdzekering moet, omdat zij anders niet mogen installeren.
Het gaat hier om een 1-fase hoofd aansluiting.

De partij die de meterkast voor de keuken heeft aangepast afgelopen jaar gaf aan dat het goed zit zo en de partij die de zonnepanelen hebben geïnstalleerd heb ik er niet over gehoord.

Volgens mij kunnen zij veilig werken als de hoofdzekering afgeschakeld is omdat het maar om 1 fase gaat. Maar ik ken de NEN1010 niet. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven? Heel erg bedankt.

Edit: het huis is van 2002.
Even uit mijn hoofd. Nen1010 stelt dat elke installateur die wijzigingen doet op de meterkast, de aanpassing volgens de nieuwe norm moet laten uitvoeren. Al een tijdje is het verplicht om een hoofdschakelaar te plaatsen dus dat had de keukeninstallateur of zonnepanelen installateur ook moeten doen. Maar het kan zijn dan alleen toevoegen het er nog niet onder valt. Lees ook even dit: https://advies-elektrotec...atie-en-de-voorschriften/

Maar zonder al te veel moeite is een hoofdschakelaar zo te plaatsen. Als ze hoofdzekering uitgeschakeld kan worden kan dat zelfs helemaal veilig.

edit: en ja, dit kan je beter in die andere topic vragen :)

• InterCC
JeroenE schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:14:
@juanp Volgens mij is een hoofdschakelaar tegenwoordig verplicht. Heb jij een automaat als hoofdzekering van de netbeheerder? Dan kan je die natuurlijk ook uit zetten, of dat nu 1 fase is of 3 maakt niet zo veel uit.

Als je de precieze regels wil weten kan je dat beter navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Die zullen vast ook prijs stellen op een duidelijk foto van je huidige meterkast.
Hmm, interessant. Ik heb dat ook niet, maar de hoofdzekering is gewoon een C40 automaat, dus daarmee kan het hele huis makkelijk spanningsloos gezet worden mocht dat nodig zijn. Zo ook gedaan met aansluiten van mijn laadpaal. Is dan een hoofdschakelaar nog steeds verplicht?

• thehog
InterCC schreef op donderdag 9 september 2021 @ 17:41:
[...]

Hmm, interessant. Ik heb dat ook niet, maar de hoofdzekering is gewoon een C40 automaat, dus daarmee kan het hele huis makkelijk spanningsloos gezet worden mocht dat nodig zijn. Zo ook gedaan met aansluiten van mijn laadpaal. Is dan een hoofdschakelaar nog steeds verplicht?
Ook dat kan je beter in die andere topic vragen. Maar de meningen zijn daar verschillend over. Doel van de hoofdschakelaar is (ook voor brandweer e.d.) de installatie in 1 keer uit te schakelen. Dat kan met die C40 inderdaad. Maarja, die zit niet op de plek waar je de hoofdschakelaar zou verwachten.
Ook zijn de meningen verschillend of een automaat voldoet als schakelaar.

Persoonlijk zou ik hem er gewoon inhangen. Het kost je bijna niks en maakt het wel duidelijker.

edit: ik las hier ook een stuk er over http://www.nieuws1010.nl/...en-en-scheiden-deel-3.pdf
Een automaat mag als lastscheider (hoofdschakelaar) gebruikt worden. Maar je weet niet of die C40 ook de nul uitschakelt of alleen de fase. En daarbij mag je eigenlijk helemaal niet aan die hoofdzekering komen omdat dat voor de meter zit en dus niet van jou is. Dus tja..ik zou gewoon voor iets meer dan een tientje zo'n hoofdschakelaar plaatsen.

[Voor 21% gewijzigd door thehog op 09-09-2021 18:22]

• juanp
  • Laatst online: 18:05
Dank jullie voor de reacties.
Ondanks dat iedereen die hoofd zekering af zal zetten, zal ik een hoofdschakelaar (laten) plaatsen. Anders komen ze volgens mij ook gewoon niet.

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17:33
Ik heb een een offerte voor het installeren van een Tesla Wallconnector.

- Extra groepenkast
- Aardlekautomaat type B
- Nieuwe hoofdschakelaar
- MID gekeurde kWh meter
- 1x eindgroep 16A 4polig
- Installatie wall connecter aan de gevel
Voor €1050,- incl.

Wall connector hebben we zelf al gekocht, en bij de verbouwing hebben we al een 3 fase kabel naar de oprit laten leggen.

Is dit een beetje sjieke offerte?

• thehog
Noxa schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:01:
Ik heb een een offerte voor het installeren van een Tesla Wallconnector.

- Extra groepenkast
- Aardlekautomaat type B
- Nieuwe hoofdschakelaar
- MID gekeurde kWh meter
- 1x eindgroep 16A 4polig
- Installatie wall connecter aan de gevel
Voor €1050,- incl.

Wall connector hebben we zelf al gekocht, en bij de verbouwing hebben we al een 3 fase kabel naar de oprit laten leggen.

Is dit een beetje sjieke offerte?
Aan extra componenten maximaal 500 euro (waarvan de type b aardlek de duurste is). Dus de helft is manuren voor wat ik schat 2 tot 4 uur werk. Wat vind je er zelf van :-)

• Makrolon
thehog schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:38:
[...]

Aan extra componenten maximaal 500 euro (waarvan de type b aardlek de duurste is). Dus de helft is manuren voor wat ik schat 2 tot 4 uur werk. Wat vind je er zelf van :-)
Ik denk dat het een b karakteristiek is als ik het zo lees.

Oh misschien toch een type b, zie nu de eindgroep er pas bij..

Is het een nieuw type wall connector? Die heeft geen type b nodig.
Veel te duur in ieder geval.

[Voor 14% gewijzigd door Makrolon op 09-09-2021 23:02]

• Carman1971
  • Registratie: maart 2017
thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:07:
[...]

[Afbeelding]

edit2: en dit plaatje kan je dus ook lezen als 3*0,5kW opwek waarbij de zappi dan prima 1.5kW (minimaal 1.4kW) naar de auto kan sturen
Enig idee iemand hoe deze Zapi dan werkt in België waar een groot deel zoals ik maar een 1 fase netaansluiting heeft ?

Kan deze Zapi dan zowel energie van je zonnepanelen ontvangen en van het net zodat je samen toch aan bvb 11kW haalt hetgeen niet mogelijk is op enkel 1 fase netstroom ?

• InterCC
Carman1971 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 23:37:
[...]

Enig idee iemand hoe deze Zapi dan werkt in België waar een groot deel zoals ik maar een 1 fase netaansluiting heeft ?

Kan deze Zapi dan zowel energie van je zonnepanelen ontvangen en van het net zodat je samen toch aan bvb 11kW haalt hetgeen niet mogelijk is op enkel 1 fase netstroom ?
Jazeker! Je stelt de max van de netaansluiting in (ook voor load balancing), zodat het net meer van het net kan onttrekken dan mag. Additioneel vermogen van zonnepanelen komen bovenop het beschikbare vermogen via het net, dus je voorbeeld van 11kWh laden is theoretisch mogelijk.

• Makrolon
InterCC schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:06:
[...]

Jazeker! Je stelt de max van de netaansluiting in (ook voor load balancing), zodat het net meer van het net kan onttrekken dan mag. Additioneel vermogen van zonnepanelen komen bovenop het beschikbare vermogen via het net, dus je voorbeeld van 11kWh laden is theoretisch mogelijk.
Theoretisch niet mogelijk. Op 1 fase is 7,4kw de max.
Pagina: 1 ... 81 82 83 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee