iqcgubon schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:34:
[...]
Dat is eigenlijk de enige reden. Toekomstgerichtheid. Ik neem aan dat, als ik een laadpaal aanschaf dat ik die ook minstens de komen 10-15 jaar aan mijn gevel laat hangen. Ik zie mijn installatie thuis binnen de 5 jaar nog omschakelen van 1-fase naar 3-fasen. En hoewel mijn volgende wagen (Polestar 2) maar aan 11kw kan laden, zal de auto daarna waarschijnlijk sneller kunnen.
En zo te zien heeft de S-line geen SIM-kaart houder? Dat is in mijn huidige situatie helaas ook een vereiste.
Dat is precies de reden waarom ik ook voor een 3-fase 22kW laadpaal ben gegaan. Nee, ik heb geen 22 kW aansluiting, met 3x25A kom ik max op 17 kW. En nee, ik heb ook geen 3-fase auto, maar een 1-fase e-Soul.
Je maakt echter meerdere kosten:
- laadpaal aanschaf
- laadpaal installatie
- meterkast aanpassingen
- verzwaring aansluiting huis (van 1x35A naar 3x25A in mijn geval)
Al deze kosten zijn eenmalig* en als we een 2e EV erbij nemen die wel 3-fase is of deze later vervangen voor een 3-fase en/of 22 kW capabele EV, dan hoeven we niks meer aan te passen.
* Het enige wat we (optioneel) kunnen kiezen is om de aansluiting van 3x25A naar 3x40A te laten verzwaren om naar 22 kW te gaan i.p.v. de huidige 17 kW. Dat levert echter naast (opnieuw) eenmalige kosten voor verzwaring ook jaarlijks hogere netwerkkosten op, wat het verschil in mijn optiek niet waard maakt.
De keuze voor 22 kW laadpaal is echter omdat het anders gelijk 'maar' 11 kW zou zijn, nu kan het tenminste nog naar 17 kW zonder verdere aanpassingen.
Als ik nu voor een 11 kW laadpaal zou hebben gekozen en later een 22 kW zou willen, dan had ik wederom kosten moeten maken voor de laadpaal aanschaf en laadpaal installatie en wellicht zelfs ook meterkast aanpassingen.
Mocht je de installatie zelf kunnen en willen, dan zou ik misschien wel overwegen eerst gewoon een 11 kW laadpaal te installeren, want die kan je altijd nog verkopen (al is het de vraag of die over 3-5 jaar nog aftrek vinden) en dan heb je in ieder geval niet die dubbele kosten, je doet het immers zelf.
Een andere reden om nu niet in toekomstgerichtheid te investeren is als je wel echt per se een laadpaal wilt of nodig hebt, maar ook weet dat je binnen afzienbare tijd gaat verhuizen. Dan zou je die kosten voor de volgende bewoners maken.
En een laatste reden die me te binnen schiet is dat enerzijds veel mensen hun eerste auto vervangen voor een EV, maar ik ken ook iemand die een Mercedes C-klasse benzine heeft en de Nissan Micra als 2e auto heeft vervangen voor een 2016 Nissan Leaf 30 kWh, als 2e auto. Die auto is 1-fase, wordt puur voor korte ritjes gebruikt en hij geeft aan de komende 5 jaar geen EV te gaan rijden met de eerste auto. In zo'n geval kan je ook prima in een goedkopere 1-fase laadpaal investeren, maar ook dan wel in het achterhoofd houden: wat als je over 5 jaar toch wel ineens je primaire auto inwisselt? Dat is voor een laadpaal een best korte tijd om alweer kosten op te maken.