Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.671 views

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-11 04:08
eltron schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:46:
[...]

Ik heb deze: https://www.evservice.eu/mobiele-lader-type-2-6-meter-32a-3-fase-2.
Kan je in principe met 22kW mee laden, mits je voldoende vermogen op de aansluiting hebt. In jouw geval is het denk ik 3x16A ofwel 11kW
en niet alleen thuis.
Overigens heb ik thuis gewoon een Zappi en gebruik de mobiele lader onderweg. Hiermee kan ik overal met het beschikbare vermogen maximaal laden, liefst aan CEE maar met verloop ook gewoon Schuko.
Bedankt voor het meedenken, maar deze lijkt me niet geschikt, wel kwa aansluiting inderdaad maar ik kan hier niet een backend systeem mee koppelen door doorbelasting van zakelijk laden e.d.
Morgen komt er een electricien langs voor aanpassing aan meterkast, misschien kan die aangeven wat er nodig is en of ik die stekker kan gebruiken.

iRacing Profiel

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:16:
[...]

Die aparte kabel maakt het gewoon makkelijker. Nogmaals. Een UTP kabel naast een YMVK mag gewoon in dezelfde buis mag gewoon. Ook van de NEN1010.
Beantwoordt het zo eens op het NEN1010 examen. Wedden dat je zakt? :P

Het mag niet tenzij onder de genoemde conditie. Die is overigens redelijk nieuw. Daarvoor mocht het helemaal niet. Mijn info komt van een inspecteur, waar haal jij je info?

Waarom denk je dat het altijd gescheiden ligt bij bedrijven? Alleen voor de netheid? Vast niet. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 30-08-2021 09:21 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

daemonix schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Beantwoordt het zo eens op het NEN1010 examen. Wedden dat je zakt? :P

Het mag niet tenzij onder de genoemde conditie. Die is overigens redelijk nieuw. Daarvoor mocht het helemaal niet. Mijn info komt van een inspecteur, waar haal jij je info?

Waarom denk je dat het altijd gescheiden ligt bij bedrijven? Alleen voor de netheid? Vast niet. ;)
Sure. Tuurlijk.

Zou je "inspecteur" even goed de NEN1010 laten doornemen. Zie bv; https://www.ew-installati...te-wijzigingen-op-een-rij

Is al een tijdje toegestaan. En waarom is het wel toegestaan om twee buizen naast elkaar te monteren met 230V? Omdat er dubbele isolatie is. Dat heeft een YMVK al dus je kunt er prima een UTP naast leggen of nog een YMVK.

In een DC doen ze dit niet omdat men bang is voor interferentie. Daar gaat de NEN1010 niet over. Een UTPtje richting een laadpaaltje is nou ook niet meteen zo kritisch dat je dit zou willen scheiden.

[ Voor 39% gewijzigd door Inspired op 30-08-2021 09:43 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Wat is het issue met optie 2 en wat opslag dan? Als je daarmee kosten neutraal bent zal niet er wakker van liggen. Die melding zet NM er neer voor de WGs. Zal ze zelf niks boeien. Ook even opletten dat je sowieso de BTW moet plussen. Ze krijgt namelijk ex BTW terug.

Optie 3 is tegenwoordig altijd op de kaart. “Fijne” is ook dat de paal dan ook niet meer weg gaat van maps. Tenminste, bij mij niet. :)

Als 25c de kostprijs is per kWh dan er 3c bij doen en keer 1.21 rekenen. Kom je op 34c uit. Lijkt me prima. Heb je bij 200kWh laden het abonnement eruit en tarief is prima in lijn met publiek laden. En dit is ook prima uit te leggen eventueel richting WG.
Dit klopt niet. De laadkosten worden incl. BTW door gerekend. Dus als je 28 cent instelt, betaalt je werkgever 28 cent incl. BTW. Die BTW kunnen ze niet aftrekken, omdat het gekocht wordt van een particulier. Alleen als je zonnepanelen hebt en de stroom ex. BTW zou verkopen, kan je 28 cent ex BTW verkopen (wat dan 34 cent incl. BTW is).
Z___Z schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

Dit klopt niet. De laadkosten worden incl. BTW door gerekend. Dus als je 28 cent instelt, betaalt je werkgever 28 cent incl. BTW. Die BTW kunnen ze niet aftrekken, omdat het gekocht wordt van een particulier. Alleen als je zonnepanelen hebt en de stroom ex. BTW zou verkopen, kan je 28 cent ex BTW verkopen (wat dan 34 cent incl. BTW is).
Maar dit gaat over laden van gasten/anderen. Bij gasten krijg ik ex BTW van NM. De kosten gaan ook niet via de eigen WG maar direct via NM.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:19:
[...]
Dat is het grote nadeel van een laadpaal met vaste kabel. Als er dan een auto komt met een ander soort aansluiting dan kan die auto niet laden. De standaard laadkabels die bij auto's zitten zijn juist ontworpen om niet op elkaar aangesloten te kunnen worden en daarom werkt dit dus niet.

Je kunt her en der wel verloopstekkers of kabeltjes kopen waarmee dit wel zou kunnen, maar echt goedkoop zijn die ook niet. Let er dan ook goed op dat je de juiste krijgt, ze zijn niet universeel.
Tja, een laadpaal met vaste kabel neem je juist voor je eigen gemak. Als je dan iemand op bezoek krijgt die een auto heeft die niet op Type 2 past, is IMHO dan jammer voor je bezoek.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-11 16:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

iqcgubon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:37:
Voor de Belgische vrienden: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210827_91967251

[...]

Iemand al wat meer informatie gevonden over wat de voorwaarden exact zijn? Zijn CT klemmen ook slim, of moet die met een digitale meter kunnen communiceren over P1?
Ik mag me misschien blond voordoen, maar "een belastingvermindering van 45 procent" op wat? Op de aanschaf van de laadpaal? Op de energie die verbruikt wordt? Op je inkomstenbelasting?

Daarbij
Het fiscaal voordeel voor de particulieren zal stelselmatig worden afgebouwd, om mensen aan te zetten tot een snelle investering. Vanaf 1 januari 2023 daalt het tarief naar 30 procent, een jaar later naar 15 procent.
En een jaar later naar 0? Dan is dat niet veel hoor.

[ Voor 20% gewijzigd door Maasluip op 30-08-2021 09:36 ]

Signatures zijn voor boomers.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:24:
Dit klopt niet. De laadkosten worden incl. BTW door gerekend. Dus als je 28 cent instelt, betaalt je werkgever 28 cent incl. BTW. Die BTW kunnen ze niet aftrekken, omdat het gekocht wordt van een particulier.
Alleen als jij als particulier een laadpas uitgeeft wellicht. Maar degene die dit doen zijn normaal gesproken bedrijven dus kan je werkgever prima de BTW verrekenen.

Het "probleem" is dat wanneer jij 28 cent instelt je dan blijkbaar maar 23 cent vergoed krijgt. Dus je moet zelf eerst de BTW er bij op tellen om netto goed uit te komen.
Z___Z schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:29:
Tja, een laadpaal met vaste kabel neem je juist voor je eigen gemak. Als je dan iemand op bezoek krijgt die een auto heeft die niet op Type 2 past, is IMHO dan jammer voor je bezoek.
Tuurlijk, dat is het voordeel van een vaste kabel. Maar dat heeft zoals blijkt dus ook een nadeel.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Maasluip schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

Ik mag me misschien blond voordoen, maar "een belastingvermindering van 45 procent" op wat? Op de aanschaf van de laadpaal? Op de energie die verbruikt wordt? Op je inkomstenbelasting?

Daarbij

[...]
Uh? Het staat er letterlijk hoor: een belastingvoordeel van 45% op de prijs van een laadstation, met een maximumbedrag van 1.500 euro.
Het is overigens geen subsidie maar een belastingvoordeel. Als je geen of te weinig belasting betaalt heb je dat voordeel niet of minder dan het maximum.
Het is dus, samengevat, 45% op de factuurprijs van de laadpaal (incl. BTW en plaatsing) te verrekenen via de inkomstenbelasting (je hebt je geld dus pas een jaartje later terug).
Makkelijk rekenen hoor. Is de factuurprijs van het laadsstation 3.000 € dan is het belastingsvoordeel 1.350 €.
Wanneer de factuurprijs 4.000 € bedraagt is het belastingsvoordeel 1.500 €. In de veronderstelling dat je minimaal 1350 of 1500 € belasting hebt betaald in het aanslagjaar. Haal je dat niet dan is het voordeel max. het bedrag aan belastingen dat je op je inkomen voor dat aanslagjaar diende te betalen.
Wat met de belastingschalen in Vlaanderen voor een persoon met een normaal inkomen geen kunst is. :+

Tja, als jij tot 1500 € belastingvoordeel niet veel vindt heb jij waarschijnlijk een hoger dan gemiddeld inkomen? ;)
Ik ga er van uit, al was het maar 50 €, dan was het maar dat.
Uiteraard blijft zo'n belastinvoordeel niet tot in de eeuwigheid duren (daar hebben ze In Vlaanderen nl. niet zo'n goede ervaringen mee, cfr. niet geplafonneerd belastingvoordeel tot 40% + 20 jaar netto vergoedingen tot 450 € per MWh op aankoop zonnepanelen _/-\o_ ).
Uiteraard daalt het voordeel jaar na jaar om dan uit te doven. De aanzet is immers om zo snel mogelijk zoveel mogelijk laadpalen te laten plaatsen door particulieren (bedrijven vallen onder een andere al langer geldende regeling). Vanaf 2026 moet je dat niet meer stimuleren want dan ben je als werknemer bijna verplicht om voor een salarisauto voor een BEV te kiezen. En voor een privé aankoop zal het niet anders zijn (als je kan rekenen). Dan gaat men sowieso meer laadpalen thuis plaatsen.
Als ik me goed herinner is de voordelige BEV-bijtelling in NL ook niet eeuwigdurend en was ze voordeliger naar mate je er vlugger bij was?

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2021 10:33 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-11 16:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

IvoB2 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Uh? Het staat er letterlijk hoor: een belastingvoordeel van 45% op de prijs van een laadstation,
Nee, dat staat er niet. Er staat dat je een belastingvermindering van 45 procent krijgt, er staat niet waarop.

Signatures zijn voor boomers.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Maasluip schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Nee, dat staat er niet. Er staat dat je een belastingvermindering van 45 procent krijgt, er staat niet waarop.
Ok. Misschien niet in de tekst die jij gelezen hebt. ;)
Dan kwam mijn verduidelijking toch nog van pas.
(Even geen rekening mee gehouden dat de meerderheid hier uit Nederlanders bestaat welke niet op de hoogte zijn van de Federale en Vlaamse belastingvoordelen welke doorgaans een zeer hoog matheuseffect gehalte hebben :) )

Nog een klein detail (of beter addertje onder het gras): voor particulieren moet het laadstation, om van de belastingreductie te kunnen genieten, wel intelligent zijn (i.c. het kan de laadtijd en laadvermogen sturen) en mag enkel gebruikmaken van groene stroom.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 30-08-2021 10:44 ]

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-10 13:30
[...]

Daarbij

[...]
Ik ben geen fiscaal expert, maar ik vermoed een eenmalige recuperatie van het BTW bedrag via je belastingaangifte.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
[...]

Daarbij

[...]
Wat een discussie. De eerste link waar op op klikte na een zoekopdracht gaf dit resultaat van Luminus:

Als bedrijf kan je in Vlaanderen bovendien de kost voor de aankoop en installatie van een laadpaal voor 100% fiscaal aftrekken. Vanaf september 2021 krijgen je ook als particulier een belastingvermindering wanneer je een laadpaal installeert, die over de jaren daalt van 45% tot 15% van het investeringsbedrag in 2024. De maximale steun die je per laadpaal geniet bedraagt € 1.500. Een van de voorwaarden is een groen energiecontract, zoals Comfy Plugin. Meer over de voorwaarden lees je hier.

Oftewel: op investeringsbedrag laadpaal door consumenten eenmalig 45% van investering (met als max € 1.500, dus € 675) als belastingvermindering.

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:01
IvoB2 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

Ok. Misschien niet in de tekst die jij gelezen hebt. ;)
Dan kwam mijn verduidelijking toch nog van pas.
(Even geen rekening mee gehouden dat de meerderheid hier uit Nederlanders bestaat welke niet op de hoogte zijn van de Federale en Vlaamse belastingvoordelen welke doorgaans een zeer hoog matheuseffect gehalte hebben :) )

Nog een klein detail (of beter addertje onder het gras): voor particulieren moet het laadstation, om van de belastingreductie te kunnen genieten, wel intelligent zijn (i.c. het kan de laadtijd en laadvermogen sturen) en mag enkel gebruikmaken van groene stroom.
Nog zo een addertje onder het gras is het verplicht 100% groene energie contract.
Deze contracten zijn een stuk duurder.
Net is de V-test gedaan en daar heb ik nu al een prijsverschil van 50 euro / per jaar.
Ik heb nu zonnepanelen met terugdraaiende teller en heb enkel een nachtverbruik van 1000 kwh per jaar.

Al ik vanaf volgende jaar een I4 heb dan zal daar nog een paar 1000 kwh bijkomen.
Kans is dus groot dat hetgeen je kan aftrekken aan de belastingen je op termijn verliest aan een duurder 100% groenestroom contract. 8)7 Tenzij je enkel het jaar van installatie een 100% groen contract moet nemen.

• Marc Groms
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09 22:43
Hallo, mijn Kona wordt pas volgende week geleverd. Ben me nog aan het inlezen en heb een vraagje waar ik nog geen antwoord op gevonden heb.
Vanaf 80% gaat het laden trager. Is dat ook zo met de granny lader of een 11kW mobiele lader ?

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Marc Groms schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:01:
Hallo, mijn Kona wordt pas volgende week geleverd. Ben me nog aan het inlezen en heb een vraagje waar ik nog geen antwoord op gevonden heb.
Vanaf 80% gaat het laden trager. Is dat ook zo met de granny lader of een 11kW mobiele lader ?
Ik kan enkel voor granny en 7,2kWh lader spreken, maar doorgaans gaat het vanaf 80% trager laden (evenals vaak eerste 20%) op bij snelladers. 150kWh laden gaat dus niet op over het hele bereik bijvoorbeeld. Bij 'langzaam' laden (granny en 7,2kWh) gaat het laden constant met dat vermogen over het hele accubereik.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
wd200 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:42:
Ik krijg een PHEV en moet thuis een laadpaal die automatische kan verrekenen met een MTC laadpas.

Ik zal de paal minimaal tot niet gebruiken aangezien ik op kantoor kan laden (en 2x heen en weer kan.. op 1 lading) maar bijvoorbeeld wel in het weekend.

De laadoplossing zal ik zelf betalen (evt via eigenbijdrage of direct)
Ik dacht een newmotion oid gebruikte paal op MP te scoren voor 150-250 euro en deze te laten aansluiten in de meterkast, dan zou ik er toch zijn ?
Meterkast is nieuw; mogelijk moet hier een groep tussen. Graven hoeft ivm loze leiding op de oprit niet.
Even mij zelf qouten:
Ik heb een offerte gehad om bestand punt te laten aansluiten voor 350 euro incl. aardlekautomaat B
Daarbij kan die niet gemonteerd worden zoals ik wil, hij kan namelijk NIET in de voegen geboord worden tenzij er weer een extra plaat wordt gemaakt en dat is lelijk.

Ik heb nu dus 2 opties.

1. het in een keer goed doen. ik heb in ieder geval ook bij andere partijen een offerte opgevraagd voor een nieuw laadpunt. (blue current / wallbox)

2. budget oplossing door Laadpunt in de garage en als ik weer opladen daar wat onhandig in parkeren maar dan heb ik geen gaten in mijn huis voor een "oud" laadpunt die je over 3-4 jaar toch moet vervangen.

Nu komt de vraag...
Ik heb in de garage 1 loze leiding (16 mm) laten leggen vanuit de meterkast.
Kan ik daar kabels doorheen trekken die naar het laadpunt moeten ? en zo ja wat voor een kabel zou dit moeten zijn, afstand is denk ik 20 meter.

Ik hoef niet supersnel en high end.
ik heb een 1fase laadpunt die gewoon moet werken...
@wd200 volgens de regels een 1 fase paaltje op WIFI/4G wel ja. Snap je andere verhaal met de voeg even niet. :) Paal kan toch 1 cm hoger/lager?

Als het een trace is zonder veel bochten zou een YMVK met 5x2,5 wellicht ook passen. Maar dat is wel een klusje. :) Dan zou je voor 3F kunnen gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Inspired op 31-08-2021 10:57 ]

• wd200
Inspired schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:49:
@wd200 volgens de regels een 1 fase paaltje op WIFI/4G wel ja. Snap je andere verhaal met de voeg even niet. :) Paal kan toch 1 cm hoger/lager?

Als het een trace is zonder veel bochten zou een YMVK met 5x2,5 wellicht ook passen. Maar dat is wel een klusje. :) Dan zou je voor 3F kunnen gaan.
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x2-5-per-meter/
een buiten diameter van 14mm gaat nooit goedkoper door een buisvan 16mm.

Eventueel 5 losse VD draden door loze leiding trekken ?
wd200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:06:
[...]

https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x2-5-per-meter/
een buiten diameter van 14mm gaat nooit goedkoper door een buisvan 16mm.

Eventueel 5 losse VD draden door loze leiding trekken ?
5x2,5mm mag officieel niet door 16mm.

Er zijn wel dunnere 5x2,5mm te krijgen. https://www.sandervunderi...ymvk-dca-5-x-2-5-mm2.html

Maar blijft lastig hoor. Maar door een recht stuk met wat glijmiddel moet het lukken.

[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 31-08-2021 11:16 ]

• wd200
Inspired schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Er zijn wel dunnere 5x2,5mm te krijgen. https://www.sandervunderi...ymvk-dca-5-x-2-5-mm2.html

Maar blijft lastig hoor. Maar door een recht stuk met wat glijmiddel moet het lukken.
En zou 4x2,5mm kunnen en een aarde draad van een bestand stopcontact aftakken of ga wordt het dan echt een knip en plak oplossing ?

Ik heb een 1 fase laadpaal en auto… kan ik dan met 3 draden niet weg ?

[ Voor 7% gewijzigd door wd200 op 31-08-2021 11:45 ]

wd200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:38:
[...]

En zou 4x2,5mm kunnen en een aarde draad van een bestand stopcontact aftakken of ga wordt het dan echt een knip en plak oplossing ?
Dat is wel wat hobby werk ja. Maar ik lees dat je eerst gewoon 1F neemt? Dan kan het gewoon met VD draad. 4x2,5mm mag gewoon.

• wd200
Ja dat zijn de twee opties (had ik niet duidelijk aangeven)

Of in een keer goed of budget kiezen voor fase 1.
4x2,5 krijg waarschijnlijk wel door de 16mm

Pff wat een keuze als je niet perse in het nieuwe huis / tegel wil boren ...
Er zijn geen slimme grannycharger toch met een automatisch verrekenen abo toch ?

zou een KWH meter tussen granny en auto nog een optie zijn en dan handmatig declareren.

[ Voor 44% gewijzigd door wd200 op 31-08-2021 12:35 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Even een vreemde vraag wellicht. Dit soort informatie, is dat te halen uit de NEN1010?

Zit jij met het boek bij de hand op het forum, of is dat parate kennis? Ik ben hier wel benieuwd naar, net als bijvoorbeeld minimumdiktes bij bepaalde lengte en stroomsterktes, etc.

Beroepsmatig ben ik altijd bezig met wetten- en regels, dus ik ben nieuwsgierig of ik dit soort dingen ook ergens simpel kan vinden. Tot op heden heb ik geen idee waar te zoeken.. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

JanHenk schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:16:
[...]

Even een vreemde vraag wellicht. Dit soort informatie, is dat te halen uit de NEN1010?

Zit jij met het boek bij de hand op het forum, of is dat parate kennis? Ik ben hier wel benieuwd naar, net als bijvoorbeeld minimumdiktes bij bepaalde lengte en stroomsterktes, etc.

Beroepsmatig ben ik altijd bezig met wetten- en regels, dus ik ben nieuwsgierig of ik dit soort dingen ook ergens simpel kan vinden. Tot op heden heb ik geen idee waar te zoeken.. :)
Ja, is zeker uit de NEN1010 te halen. Maar dat is allemaal niet openbaar. Al kun je dit soort basic info wel online vinden.

wd200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:50:
Ja dat zijn de twee opties (had ik niet duidelijk aangeven)

Of in een keer goed of budget kiezen voor fase 1.
4x2,5 krijg waarschijnlijk wel door de 16mm

Pff wat een keuze als je niet perse in het nieuwe huis / tegel wil boren ...
Er zijn geen slimme grannycharger toch met een automatisch verrekenen abo toch ?

zou een KWH meter tussen granny en auto nog een optie zijn en dan handmatig declareren.
4x2.5mm VD kan prima ja. Ik zou lekker eerst een goedkope NM paal van MP pakken. 1F is prima. Tenzij je elke dag 350km moet rijden. 11kW is leuk maar voor velen eigenlijk overkill.

• wd200
@Inspired thnx.

ik krijg een PHEV en heb een 3,7kw NM lader. De auto ga ik alleen opladen als ik niet meer op EV modus op het werk kan komen (kan makkelijk heen en weer als ik op kantoor ga laden) bv in het weekend.
(is meer moetje van werkgever en budget bijna vol...)

[ Voor 24% gewijzigd door wd200 op 31-08-2021 20:58 ]

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-11 18:53
wd200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:45:
[...]

Even mij zelf qouten:
Ik heb een offerte gehad om bestand punt te laten aansluiten voor 350 euro incl. aardlekautomaat B
Daarbij kan die niet gemonteerd worden zoals ik wil, hij kan namelijk NIET in de voegen geboord worden tenzij er weer een extra plaat wordt gemaakt en dat is lelijk.

Ik heb nu dus 2 opties.

1. het in een keer goed doen. ik heb in ieder geval ook bij andere partijen een offerte opgevraagd voor een nieuw laadpunt. (blue current / wallbox)

2. budget oplossing door Laadpunt in de garage en als ik weer opladen daar wat onhandig in parkeren maar dan heb ik geen gaten in mijn huis voor een "oud" laadpunt die je over 3-4 jaar toch moet vervangen.

Nu komt de vraag...
Ik heb in de garage 1 loze leiding (16 mm) laten leggen vanuit de meterkast.
Kan ik daar kabels doorheen trekken die naar het laadpunt moeten ? en zo ja wat voor een kabel zou dit moeten zijn, afstand is denk ik 20 meter.

Ik hoef niet supersnel en high end.
ik heb een 1fase laadpunt die gewoon moet werken...
Waarom niet een simpel buitenstopcontact + granny?
Buitenstopcontact heb je wellicht toch al voor je tuinverlichting, grasmaaier etc.
Hoef je ook niet per se aan de muur te schroeven, paaltje langs de oprijlaan kan ook.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• wd200
eltron schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:43:
[...]

Buitenstopcontact heb je wellicht toch al voor je tuinverlichting, grasmaaier etc.
Hoef je ook niet per se aan de muur te schroeven, paaltje langs de oprijlaan kan ook.
Helemaal eens; maar ik zou ook moeten verreken met de baas…
(Deftige laadpaal is onzin en budget is op 😇)

Er zijn volgens mij geen slimme granny chargers… kan er iets in de meterkast het verbruik van 1 stopcontact monitoren ?

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-10 19:01
wd200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Er zijn volgens mij geen slimme granny chargers… kan er iets in de meterkast het verbruik van 1 stopcontact monitoren ?
Ja, een kWh metertje er voor die je in je meter kast kan monteren. Dan kan je tegen een afgesprokene kWh prijs met je baas afrekenen.

• wd200
sevalo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:13:
[...]

Ja, een kWh metertje er voor die je in je meter kast kan monteren. Dan kan je tegen een afgesprokene kWh prijs met je baas afrekenen.
Maar hoe werkt zo een ding ?
Ik stop de granny in het stopcontact maar hoe weet dat dan ?

Ik kan in de garage 1 stopcontact (geen aparte groep) “vrij” houden en hier een meter tussen plaatsen ?

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
wd200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Bij mij op het werk gebruikt men de Nexxtender Mobile, een slimme granny charger, voor mensen die geen laadpaal willen installeren thuis. Deze lader synchroniseert met hun online Nexxtmove platform waar je makkelijk het aantal kWh kan zien. Wel prijzig, ik geloof 800 euro als ik het goed herinner. Er is een Nexxtender Mobile Black (1 fase) en Red (3 fase).

Meer info: https://www.powerdale.com/nl/product/mobile

[ Voor 3% gewijzigd door iRbn op 31-08-2021 21:38 ]

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

eltron schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:43:
[...]

In dit topic hoor ik veel Tweakers die vaak of soms zelfs uitsluitend met de Granny laden. Zelf vind ik dat toch enigzins link. Iedere beun mag installatiedraden door het huis trekken en (extra) stopcontacten aanleggen. Dat is normaal geen probleem maar continu 10 of 12 Ampere erdoor.....als je slaapt....

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

DonJuape schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

In dit topic hoor ik veel Tweakers die vaak of soms zelfs uitsluitend met de Granny laden. Zelf vind ik dat toch enigzins link. Iedere beun mag installatiedraden door het huis trekken en (extra) stopcontacten aanleggen. Dat is normaal geen probleem maar continu 10 of 12 Ampere erdoor.....als je slaapt....
Er zijn ook beunen of mensen zonder enige kennis die zelf een laadpaal aansluiten. Uiteindelijk moet de totale installatie aan de eisen voldoen. Ook een extra WCD die je zelf aansluit. Een net aangelegde WCD kan best prima werken met een granny. Het gevaar bij een granny is wellicht wat groter dan een "echte" laadpaal omdat een granny simpeler aan te sluiten is. Mensen die wat aan elkaar knopen met kroonsteentjes blijven er altijd wel.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Er zijn ook beunen of mensen zonder enige kennis die zelf een laadpaal aansluiten. Uiteindelijk moet de totale installatie aan de eisen voldoen. Ook een extra WCD die je zelf aansluit. Een net aangelegde WCD kan best prima werken met een granny. Het gevaar bij een granny is wellicht wat groter dan een "echte" laadpaal omdat een granny simpeler aan te sluiten is. Mensen die wat aan elkaar knopen met kroonsteentjes blijven er altijd wel.
Uiteraard zijn die mensen er en moet je de laadpaal juist (laten) installeren. Het verschil is dat de laadpaal installatie er op ingericht is dat er langdurig veel stroom gaat lopen. Je huisinstallatie is dat niet perse. Een zelf of andersinds deskundig getrokken draad van de meterkast naar een goed aangesloten WCD is het probleem niet. Het gaat mij om bestaande WDCs met bestaande bedrading.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou inderdaad wel altijd adviseren om de hele installatie van de WCD zelf tot en met de meterkast goed na te kijken voordat je een WCD structureel gaat gebruiken om te laden met een Granny Charger.

• JanHenk
  • Niet online
Gisteravond de Wallbox Pulsar Plus geïnstalleerd aan de gevel van m'n nieuwe woning (vorige week verhuisd). Werd tijd, want de batterij werd steeds leger en heb niet heel veel publieke laadpunten in de buurt. :D

Op zich niet spannender dan een lampje ophangen. Even de (reeds aanwezige) kabel langsgelopen, gaatjes boren, pluggen en schroeven er in, op maat knippen en de kabeleindes strippen en aansluiten.

Proces van aanmelden via Bluetooth en daarna inschakelen van WiFi-toegang verliep ook vloeiend, wat dat betreft niets te klagen. Had al gauw de eerste laadsessie gestart, volgens zowel de app van de auto (Enyaq) als de app van Wallbox.

Op 11kw even een tijdje in de gaten gehouden of e.e.a. ook overmatig warm wordt, maar dat was zeker niet het geval. Het enige wat ik hoorde was mijn auto, die (waarschijnlijk) het accupakket aan het koelen was.

De app van Wallbox is intuïtief en alles wat ik nodig heb zit er in. "On the fly" de maximum laadsnelheid aanpassen was voor mij een aangename verassing, ik wist niet dat dat kon.

Nadat ik de laadkabel vanochtend heb ontkoppeld, verschijnt ook de laadsessie in de app en in de portal. Zo kan ik mooi aan het einde van het jaar de privé betaalde stroom verrekenen met de zaak.

De (reeds aanwezige) kabel is een YMVK (dus zonder aardscherm). Hij loopt alleen een klein stuk door de kruipruimte, is daar wel netjes op hoogte gemonteerd en komt niet buiten. Is dat dan voldoende? Ik had zelf een kabel met aardscherm aangelegd, denk ik, maar dit is door een installateur aangelegd die door de vorige bewoner is ingeschakeld, dus dan mag ik aannemen dat e.e.a. conform regelgeving is.

Daarnaast is het een 5x2,5 mm² kabel. Het is niet een heel lange kabel (ik schat een meter of 7 à 8 ), is dat ook conform regelgeving? Voor 11Kw net voldoende, toch?

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:45
ik222 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:30:
Ik zou inderdaad wel altijd adviseren om de hele installatie van de WCD zelf tot en met de meterkast goed na te kijken voordat je een WCD structureel gaat gebruiken om te laden met een Granny Charger.
En hoe kijk je dat na dan?
Ik wil graag met granny gaan laden maar na deze opmerkingen wordt ik wat "angstig"

Zit in een nieuwbouwwoning van half jaartje oud. Moet dan enkel zelf een buitenstopcontact maken aan de schuur. Stroom pak ik dan uit de schuur vandaan. Daar kan ik niet heel veel aan fout doen toch?
Ga er vanuit dat de stroom in een nieuwbouwwoning verder allemaal goed is aangelegd....

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Rhumba schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:22:
[...]

Ik wil graag met granny gaan laden maar na deze opmerkingen wordt ik wat "angstig"

Zit in een nieuwbouwwoning van half jaartje oud. Moet dan enkel zelf een buitenstopcontact maken aan de schuur. Stroom pak ik dan uit de schuur vandaan. Daar kan ik niet heel veel aan fout doen toch?
Ga er vanuit dat de stroom in een nieuwbouwwoning verder allemaal goed is aangelegd....
Je kunt er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat het allemaal goed is aangelegd. Wat ik in jouw geval zou doen is kijken welke grijze kabel (of welke buis met bruin, geel/groen, blauw) er van je meterkast naar je schuur gaat. Dan proberen om stroom voor je buitenstopcontact te pakken daar waar die kabel de schuur binnenkomt (dus bij de eerste aftakkingen vanaf de meterkast). Als dat niet kan zou ik even alle lasklemmen controleren tussen het punt waar die kabel binnen komt en waar je gaat koppelen voor je buitenstopcontact. En de eerste keer in de gaten houden of er niet iets te warm wordt.

• ik222
  • Niet online
Rhumba schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:22:
[...]

Met nakijken bedoel ik de voor de hand liggende zaken dus, draai het stopcontact eens open en controleer of de draden goed vast zitten en of ze dik genoeg zijn. Daarnaast als er lasdozen in het circuit zitten dan maak ook die even open en kijken of alle draden daar netjes met lasklemmen verbonden zijn. Maar ook als je de eerste keer aan het laden bent, voel bijvoorbeeld eens of de WCD e.d. niet extreem warm wordt. Bij een nieuwbouwwoning zou ik me in principe overigens inderdaad weinig zorgen maken, het meest risicovol zijn klusprojecten waarbij je niet weet wie op welke manier achteraf een buitenstopcontact heeft aangelegd.

Als je zelf het stopcontact gaat aanleggen gewoon zorgen voor de juiste kabel / draad (2,5 mm2) en een fatsoenlijke WCD kopen. Daarnaast zorgen dat je de draden netjes op de juiste lengte stript zodat ze goed vast zitten en goede lasklemmen gebruiken. Wat je namelijk wil voorkomen zijn te dunne draden en slechte verbindingen.

• iqcgubon
Ok, de mogelijkheden voor mij zijn ondertussen beperkt tot twee mogelijke toestellen:

EVBox Elvi
Alfen Eve Single Pro

Load-balancing kan met beiden. Ofwel via Smappee met de EVBox (best kostelijk zo te zien) ofwel via de P1 poort met de digitale meter met de Alfen (ik heb nog geen digitale meter). Die digitale meter zit er sowieso ooit aan te komen, dus op dat vlak is de Alfen misschien net iets meer future-proof? Beiden ondersteunen alleszins out of the box 3-fase 22KW laden dus dat is OK. De Alfen spreekt ook Modbus over TCP/IP wat ook wel nuttig kan zijn. EVBox is zeer karig met technische specificaties in hun documentatie...

De installateur geeft zelf wel aan Alfen te verkiezen omdat de na-service van EVBox blijkbaar echt brak is. Ook de instelmogelijkheden zouden veel beter zijn bij Alfen. Jammer genoeg is die wel wat duurder...

"Goedkoop is duurkoop" en dan toch maar voor de Alfen gaan zeker? ¯\_(ツ)_/¯

• TonCoronel
iqcgubon schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:01:
Ok, de mogelijkheden voor mij zijn ondertussen beperkt tot twee mogelijke toestellen:

EVBox Elvi
Alfen Eve Single Pro

Load-balancing kan met beiden. Ofwel via Smappee met de EVBox (best kostelijk zo te zien) ofwel via de P1 poort met de digitale meter met de Alfen (ik heb nog geen digitale meter). Die digitale meter zit er sowieso ooit aan te komen, dus op dat vlak is de Alfen misschien net iets meer future-proof? Beiden ondersteunen alleszins out of the box 3-fase 22KW laden dus dat is OK. De Alfen spreekt ook Modbus over TCP/IP wat ook wel nuttig kan zijn. EVBox is zeer karig met technische specificaties in hun documentatie...

De installateur geeft zelf wel aan Alfen te verkiezen omdat de na-service van EVBox blijkbaar echt brak is. Ook de instelmogelijkheden zouden veel beter zijn bij Alfen. Jammer genoeg is die wel wat duurder...

"Goedkoop is duurkoop" en dan toch maar voor de Alfen gaan zeker? ¯\_(ツ)_/¯
Ik twifjelde ook tussen de EVBox, NewMotion en Alfen Eve. Vanwege verhalen hier ga ik ook voor de Alfen Eve incombinatie met E-Flux.

Uiteindelijk kies ik denk ik voor de Single S-Line en niet de pro vanwege de kosten. Ik krijg een iX3 en die kan maar via 11KW laden, ook is mijn huisinstallatie niet geschikt voor 22kW laden en zit ik de komende 5 jaar vast aan de iX3. Verder kan ik wel een extra UTP kabel trekken in plaats van de GPRS/UMTS module van de pro te gebruiken. die extra kosten van +- 500 euro van de pro kan ik dan niet echt voor mezelf goedpraten.

Waarom zou je precies de pro boven de S-line verkiezen afgezien eventueel van 22kw willen kunnen laden?

iRacing Profiel

• iqcgubon
TonCoronel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:26:
[...]

Waarom zou je precies de pro boven de S-line verkiezen afgezien eventueel van 22kw willen kunnen laden?
Dat is eigenlijk de enige reden. Toekomstgerichtheid. Ik neem aan dat, als ik een laadpaal aanschaf dat ik die ook minstens de komen 10-15 jaar aan mijn gevel laat hangen. Ik zie mijn installatie thuis binnen de 5 jaar nog omschakelen van 1-fase naar 3-fasen. En hoewel mijn volgende wagen (Polestar 2) maar aan 11kw kan laden, zal de auto daarna waarschijnlijk sneller kunnen.

En zo te zien heeft de S-line geen SIM-kaart houder? Dat is in mijn huidige situatie helaas ook een vereiste.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-11 18:03
Onze installateur raadt dat inderdaad ook aan, die maakt de installatie eigenlijk helemaal klaar voor 22 kWh. Bij ons wordt het een EVBox Elvi, die wordt vanuit de dealer meegeleverd als extra dus we hadden geen keuze. Op zich prima, even zoeken hoe we het precies organiseren straks want we doen geen loadbalancer, de wallbox wordt ingesteld op 16A zodat hij met 11kWh kan laden.

Mochten we in de toekomst sneller moeten kunnen laden, dan kunnen we altijd de meterkast laten verzwaren en de EVBox opnieuw instellen op 32A. Bij ons gaat in de toekomst mogelijk vooral spelen hoe we een tweede auto gaan opladen, maar dat komt dan via het werk dus laat ik het probleem ook daar om in overleg op te lossen :+ Voor nu kan ik de hybride in de omgeving opladen op 200m, maar er is maar 1 publieke laadpaal in de wijk en weinig parkeerplaatsen om laadpalen bij te installeren. Voor nu houdt gemeente het beleid aan dat je de publieke laadpaal verder dan 250m weg moet zijn om een nieuwe te kunnen aanvragen. Vrij kansloos, want het aantal inwoners per gebied lijkt me veel relevanter. Maar goed, de enkele elektrische auto's die er zijn worden in de wijk thuis opgeladen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:45
DonJuape schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:38:
[...]

Je kunt er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat het allemaal goed is aangelegd. Wat ik in jouw geval zou doen is kijken welke grijze kabel (of welke buis met bruin, geel/groen, blauw) er van je meterkast naar je schuur gaat. Dan proberen om stroom voor je buitenstopcontact te pakken daar waar die kabel de schuur binnenkomt (dus bij de eerste aftakkingen vanaf de meterkast). Als dat niet kan zou ik even alle lasklemmen controleren tussen het punt waar die kabel binnen komt en waar je gaat koppelen voor je buitenstopcontact. En de eerste keer in de gaten houden of er niet iets te warm wordt.
Tnx! Ik was inderdaad van plan om hem bij het eerste punt in de schuur vandaan te halen.
ik222 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 09:50:
[...]

Met nakijken bedoel ik de voor de hand liggende zaken dus, draai het stopcontact eens open en controleer of de draden goed vast zitten en of ze dik genoeg zijn. Daarnaast als er lasdozen in het circuit zitten dan maak ook die even open en kijken of alle draden daar netjes met lasklemmen verbonden zijn. Maar ook als je de eerste keer aan het laden bent, voel bijvoorbeeld eens of de WCD e.d. niet extreem warm wordt. Bij een nieuwbouwwoning zou ik me in principe overigens inderdaad weinig zorgen maken, het meest risicovol zijn klusprojecten waarbij je niet weet wie op welke manier achteraf een buitenstopcontact heeft aangelegd.

Als je zelf het stopcontact gaat aanleggen gewoon zorgen voor de juiste kabel / draad (2,5 mm2) en een fatsoenlijke WCD kopen. Daarnaast zorgen dat je de draden netjes op de juiste lengte stript zodat ze goed vast zitten en goede lasklemmen gebruiken. Wat je namelijk wil voorkomen zijn te dunne draden en slechte verbindingen.
Bedankt. Op basis hiervan kan ik wel concluderen dat de juiste spullen denk ik al aanwezig zijn. Even juist installeren en dan gaan we gewoon de granny proberen. Zal uiteraard in de gaten houden of het allemaal niet te warm wordt.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
iqcgubon schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:34:
[...]

Dat is eigenlijk de enige reden. Toekomstgerichtheid. Ik neem aan dat, als ik een laadpaal aanschaf dat ik die ook minstens de komen 10-15 jaar aan mijn gevel laat hangen. Ik zie mijn installatie thuis binnen de 5 jaar nog omschakelen van 1-fase naar 3-fasen. En hoewel mijn volgende wagen (Polestar 2) maar aan 11kw kan laden, zal de auto daarna waarschijnlijk sneller kunnen.

En zo te zien heeft de S-line geen SIM-kaart houder? Dat is in mijn huidige situatie helaas ook een vereiste.
Dat is precies de reden waarom ik ook voor een 3-fase 22kW laadpaal ben gegaan. Nee, ik heb geen 22 kW aansluiting, met 3x25A kom ik max op 17 kW. En nee, ik heb ook geen 3-fase auto, maar een 1-fase e-Soul.

Je maakt echter meerdere kosten:
- laadpaal aanschaf
- laadpaal installatie
- meterkast aanpassingen
- verzwaring aansluiting huis (van 1x35A naar 3x25A in mijn geval)

Al deze kosten zijn eenmalig* en als we een 2e EV erbij nemen die wel 3-fase is of deze later vervangen voor een 3-fase en/of 22 kW capabele EV, dan hoeven we niks meer aan te passen.

* Het enige wat we (optioneel) kunnen kiezen is om de aansluiting van 3x25A naar 3x40A te laten verzwaren om naar 22 kW te gaan i.p.v. de huidige 17 kW. Dat levert echter naast (opnieuw) eenmalige kosten voor verzwaring ook jaarlijks hogere netwerkkosten op, wat het verschil in mijn optiek niet waard maakt.

De keuze voor 22 kW laadpaal is echter omdat het anders gelijk 'maar' 11 kW zou zijn, nu kan het tenminste nog naar 17 kW zonder verdere aanpassingen.

Als ik nu voor een 11 kW laadpaal zou hebben gekozen en later een 22 kW zou willen, dan had ik wederom kosten moeten maken voor de laadpaal aanschaf en laadpaal installatie en wellicht zelfs ook meterkast aanpassingen.

Mocht je de installatie zelf kunnen en willen, dan zou ik misschien wel overwegen eerst gewoon een 11 kW laadpaal te installeren, want die kan je altijd nog verkopen (al is het de vraag of die over 3-5 jaar nog aftrek vinden) en dan heb je in ieder geval niet die dubbele kosten, je doet het immers zelf.

Een andere reden om nu niet in toekomstgerichtheid te investeren is als je wel echt per se een laadpaal wilt of nodig hebt, maar ook weet dat je binnen afzienbare tijd gaat verhuizen. Dan zou je die kosten voor de volgende bewoners maken.

En een laatste reden die me te binnen schiet is dat enerzijds veel mensen hun eerste auto vervangen voor een EV, maar ik ken ook iemand die een Mercedes C-klasse benzine heeft en de Nissan Micra als 2e auto heeft vervangen voor een 2016 Nissan Leaf 30 kWh, als 2e auto. Die auto is 1-fase, wordt puur voor korte ritjes gebruikt en hij geeft aan de komende 5 jaar geen EV te gaan rijden met de eerste auto. In zo'n geval kan je ook prima in een goedkopere 1-fase laadpaal investeren, maar ook dan wel in het achterhoofd houden: wat als je over 5 jaar toch wel ineens je primaire auto inwisselt? Dat is voor een laadpaal een best korte tijd om alweer kosten op te maken.
Maar bij twee auto's en veel kilomters is 2x11 handiger dan 1x22. Er komen amper BEVs bij met 22kW en ik zie de noodzaak ook echt niet. Dan moet je beide gemiddeld 300km+ per dag rijden. Als het amper meer kost kun je het zeker doen. Al vraag ik me af of je het ooit nodig gaat hebben.

• TonCoronel
Voor de installatie van de laadpaal voor loadbalancing moet er een kabel van de meterkast P1 RJ11 naar de laadpaal komen, bij mij is de afstand +- 15 meter. Is het te adviseren een CAT5e/Cat6 kabel voor buitengebruik aan te leggen en daar gewoon RJ11 stekkers op 4 aders zetten of kan een simpele 15/20 meter RJ11 kabel voor gebruiken? Ik neig naar de eerste maar misschien kan het simpel met een een kant en klare RJ11 kabel?

iRacing Profiel

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-11 17:26
TonCoronel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 16:54:
Voor de installatie van de laadpaal voor loadbalancing moet er een kabel van de meterkast P1 RJ11 naar de laadpaal komen, bij mij is de afstand +- 15 meter. Is het te adviseren een CAT5e/Cat6 kabel voor buitengebruik aan te leggen en daar gewoon RJ11 stekkers op 4 aders zetten of kan een simpele 15/20 meter RJ11 kabel voor gebruiken? Ik neig naar de eerste maar misschien kan het simpel met een een kant en klare RJ11 kabel?
Gewone rj11 kabel is niet twisted en kan op zo'n afstand best wat storing ontvangen. Ik zou dat ook doen inderdaad, goede cat5e/cat6 kabel leggen.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:15:
Maar bij twee auto's en veel kilomters is 2x11 handiger dan 1x22. Er komen amper BEVs bij met 22kW en ik zie de noodzaak ook echt niet. Dan moet je beide gemiddeld 300km+ per dag rijden. Als het amper meer kost kun je het zeker doen. Al vraag ik me af of je het ooit nodig gaat hebben.
Je doet hiermee toch wel een aantal aannames die voor veel mensen niet op zullen gaan, namelijk:
- dat je plek hebt voor 2 auto's op eigen terrein, bij de laadpaal
- dat je telkens of veelvuldig beide auto's tegelijk moet/wilt opladen
- dat er in de (nabije) toekomst geen BEVs komen met 22 kW

In de meeste gevallen kost een 22 kW lader nauwelijks meer dan een 11 kW lader, wat ik heb gezien is het meestal € 100-200. En tuurlijk kan je je afvragen of je het ooit nodig gaat hebben, maar als je je die vraag al stelt, moet je andersom ook jezelf afvragen: ben ik mocht dat ooit gebeuren bereid om weer € 1.000+ uit te geven aan een nieuwe laadpaal en alle installatiekosten die erbij komen kijken?

De meeste laadpalen zitten incl. installatie en meterkast aanpassingen al grofweg tussen € 1.200 en 2.000. Dus dan heb je het over 10-15% van het totale bedrag wat het wellicht duurder wordt. Daar zou ik niet per definitie op gaan besparen. Prima als het een bewuste keuze is natuurlijk, dat moet een ieder natuurlijk zelf bepalen.
@MooDyBLueS daarom zeg ik ook, als het amper meer kost altijd doen. :) Maar ik zal het niet (snel) gebruiken. Ik reed voor Corona al niet veel, en nu al helemaal niet meer :) Rij wel eens een dag 400km maar dat is met 7 uur weer geladen. Ook ga ik dan de volgende dag dat niet nog een keer doen. Dan pak ik wel een Hotel.

En of er veel auto’s gaan komen met 22kW is nog maar de vraag. Nu zie ik dat in ieder geval niet bij nieuwe modellen. Als auto’s steeds sneller kunnen laden (DC) zal de capaciteit van de accu wellicht eerder kleiner worden dan groter. Is er nog minder noodzaak voor 22kW. Ook is het stroomnet niet berekend op 22kW. Nu met 11kW is het soms al een issue. Ook willen steeds meer mensen eigen opwek laden. Dan wil je eerder druppelen dan 22kW erin jassen. Maar goed, voor een kleine meerprijs kun je het altijd doen. Veel meer dan 100 EUR zou het mij niet waard zijn.

• TonCoronel
thehog schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:22:
[...]

Gewone rj11 kabel is niet twisted en kan op zo'n afstand best wat storing ontvangen. Ik zou dat ook doen inderdaad, goede cat5e/cat6 kabel leggen.
misschien moet ik mij dan wat meer verdiepen in de bekabeling, ik was in de veronderstelling dat een standaard rj11-rj11 telefoonkabel mogelijk was maar blijkbaar moet hij ook twisted zijn? Ergens maar een aansluitschema van P1 opzoeken dan en sowieso een cat6 grondkabel trekken.

iRacing Profiel

• thehog
TonCoronel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:53:
[...]

misschien moet ik mij dan wat meer verdiepen in de bekabeling, ik was in de veronderstelling dat een standaard rj11-rj11 telefoonkabel mogelijk was maar blijkbaar moet hij ook twisted zijn? Ergens maar een aansluitschema van P1 opzoeken dan en sowieso een cat6 grondkabel trekken.
Zo'n telefoonkabel is in feite een antenna doordat de kabels niet twisted zijn. Hoe langer de kabel hoe meer ruis hij dus opvangt. Voor P1 data kan dat funnest zijn. Exact de afstanden weet ik ook niet hoor maar als je kan, doe het dan twisted (cat6 is misschien ook weer overdreven maar gewoon een oude cat5 doet al wonderen).

• Marc Groms
InterCC schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

Ik kan enkel voor granny en 7,2kWh lader spreken, maar doorgaans gaat het vanaf 80% trager laden (evenals vaak eerste 20%) op bij snelladers. 150kWh laden gaat dus niet op over het hele bereik bijvoorbeeld. Bij 'langzaam' laden (granny en 7,2kWh) gaat het laden constant met dat vermogen over het hele accubereik.
Dus de tijdswinst van een 11kW tov van een 7,5kW is een stuk minder ?

• Marc Groms
InterCC schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

• thehog
Marc Groms schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:29:
[...]

Dat de auto trager gaat laden bij 80% is echt alleen bij DC snelladen. Niet bij 11kW of 7,5kW AC laden (ja ok, de laatste 1-5% misschien maar dat verschil merk je niet tussen 7,5 of 11kW).
Ten opzichte van een granny (doorgaans een 2.4kW lader) is het verschil van 2.4 naar 7.5 natuurlijk groter dan van 7.5 naar 11. Bedoel je dat soms?

Maar dus terug op je initiele vraag, nee die bij 80% volle accu vertraging van laden speelt niet bij een 7.5 of 11kW lader.

• Marc Groms
Duidelijk nu. Ik ga voor 3 fasen en 11kW. Het is nu misschien nog overkill maar wie weet binnen enkele jaren ...

• thehog
Marc Groms schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:16:
Duidelijk nu. Ik ga voor 3 fasen en 11kW. Het is nu misschien nog overkill maar wie weet binnen enkele jaren ...
Daar ga je zeker geen spijt van hebben. Zelf heb ik met een 1 fase EV auto een 3-fase 22kW laadpaal aangeschaf, ook voor de toekomst.

• Qubitzz
  • Laatst online: 30-10 20:00
Iemand een idee hoe je een vaste kabel (naar de auto) aan een NewMotion LOLO3 aka Home advanced 1.0 aansluit, vreemd genoeg is er alleen een installatiehandleiding voor de Home Advanced 2.1 te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c02J27hcd7DpyfdCRVZ1XYJgidM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMs2i8EwvbmFLRfQvO9FjQXs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpTXirVHk7oHqt6umToo_512AFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRCAxaDmua10Coxb80B8NlqZ.jpg?f=fotoalbum_large

voor de L1 lijkt ergens een ingang te missen.

[ Voor 82% gewijzigd door Qubitzz op 02-09-2021 10:37 ]

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online
Hallo,

Weten jullie Tweakers toevallig of de Alfen Single Pro(line) ook via de aanwezige SUB9D (RS232) port in te stellen is? Ik heb een Alfen Login & Password.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik probeer te vinden welke laadpalen nou geschikt zijn om in weer en wind te staan.
De mijne zou volledig onbeschut staan i.v.m. vocht, maar ik kan niet vinden welke nou echt geschikt is.
Heeft iemand ervaring hiermee?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• JanHenk
  • Niet online
@Qubitzz Ik heb er niet super veel verstand van, maar de socket lijkt me linksboven op de printplaat aangesloten met bruin (L) en blauw (N). Daar zou een vaste kabel ook aangesloten moeten worden, m.i.

Heb je hier anders wat aan? Op pag.2 is een schematisch overzicht te vinden, al is daar een 3-fase afgebeeld en heb jij een 1-fase Lolo.

• BenSKIP
  • Nu online
Tijgert schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:07:
Ik probeer te vinden welke laadpalen nou geschikt zijn om in weer en wind te staan.
De mijne zou volledig onbeschut staan i.v.m. vocht, maar ik kan niet vinden welke nou echt geschikt is.
Van elke lader zal de IPXX waarde worden opgegeven.
Deze waarde geeft aan in hoeverre het toestel stof- / waterdicht is.

• Qubitzz
JanHenk schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:12:
@Qubitzz Ik heb er niet super veel verstand van, maar de socket lijkt me linksboven op de printplaat aangesloten met bruin (L) en blauw (N). Daar zou een vaste kabel ook aangesloten moeten worden, m.i.

Heb je hier anders wat aan? Op pag.2 is een schematisch overzicht te vinden, al is daar een 3-fase afgebeeld en heb jij een 1-fase Lolo.
Nou nog een officieel aansluit optie de laadkabel naar de auto voor de LOLO3 met 1-fase.
Ik denk dat ik een aftakking zal moeten maken maar durf dat niet aan.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BenSKIP schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:21:
[...]

Van elke lader zal de IPXX waarde worden opgegeven.
Deze waarde geeft aan in hoeverre het toestel stof- / waterdicht is.
Mijn Zappi (die geinstalleerd wordt at this very moment) heeft een IP65 rating en dat lijkt mij standaard voor buiten en voldoende.

• BenSKIP
  • Nu online
Qubitzz schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:24:
[...]

Nou nog een officieel aansluit optie de laadkabel naar de auto voor de LOLO3 met 1-fase.
Ik vind je vraag erg onduidelijk.
Als ik de kabels volg, dan lijkt deze 1fase lader al op 1 fase aangesloten te zijn.
De fasedraad en nuldraad zie ik in de terminal ingeprikt. Om deze lader te kunnen gebruiken moet er van de lader een Mennekes kabel naar de auto en klaar. Een aftakking? Om van en 1 fase lader een 3 fase lader te maken bedoel je?
Of wil je een vaste kabel gebruiken? Dan moet je de terminals links losklikken (die naar de socket gaan) en daar de N en L van de kabel op monteren. De communicatie draden moeten op de 2 pinnen van de socket.
Zowel socket als vaste kabel gebruiken is een NO-NO. Beide aansluiten kan wel, maar tegelijkertijd gebruiken kan niet. Tegelijk aansluiten moet je ook niet willen, want zodra de relais omgaat staat er prik op beide aansluitingen.

[ Voor 28% gewijzigd door BenSKIP op 02-09-2021 12:56 ]

• ik222
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:06:
Hallo,

Weten jullie Tweakers toevallig of de Alfen Single Pro(line) ook via de aanwezige SUB9D (RS232) port in te stellen is? Ik heb een Alfen Login & Password.
Geen idee maar je kunt hem toch makkelijker via de ethernet aansluiting configureren?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Los van de IP rating is een beetje beschutting wel fijn.
De mijne is IP65 maar de kabel zat toch eens vastgevroren met jachtsneeuw.
(na ontdooien deed alles het nog, maar was toch vervelend).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg6IUguAF9PVtO-VhVJ4HCNZ4ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gH8FxQBD9aFfdTuvuxkgj2lg.jpg?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JanHenk
  • Niet online
Qubitzz schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:24:
[...]

Deze Lolo is met socket uitgevoerd, jij wilt die nu ombouwen naar een station met vaste kabel. Het is m.i. het één of het ander, niet allebei.

Dus volgens mij moet je de hele linkerkant van de Lolo (op die printplaat) de kabels die naar de socket gaan loshalen en daar de L, N en (daar iets onder) CP van je laadkabel monteren.

• Qubitzz
thx, ik kreeg deze tip ook van de techneuten van Newmotion. linkerkant los naar socket en daar mn stekker op doen. Aftakken lijkt me zeker iets van je niet zou willen.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
Tozz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

De 3e generatie weet ik zo niet, zou je moeten nazoeken, maar de 2e generatie (en de 1e ook) kunnen gedaisychained worden met RS485. Dan geeft de master een totaal belastbaar vermogen op (bv. 32A) en dan zorgen de slaves er voor dat het totaal afgenomen vermogen die 32A niet zal overtreffen.

Met een scriptje op een Pi kan je de master emuleren, zodat jouw Tesla lader zich gaat gedragen op basis van wat dat scriptje vrijgeeft.

Zelf heb ik een Alfen Pro-Line S laadpaal. Die heb ik zo geconfigureerd dat die via Modbus uitleest wat het laadvermogen is, en die data bouw ik op met een scriptje dat op basis van PV-vermogen de laadpaal aanstuurt. Feitelijk niet veel anders dan wat je met die Tesla lader en dat scriptje kunt.
Is nog niet veel bekend over de Gen 3 lader lijkt het, maar zou best een interessante optie kunnen zijn.
Volgens de handleiding:
https://www.tesla.com/sit...onnector_Manual_Dutch.pdf
  • Ingebouwde DC-lekstroom detectie. (de vorige versies niet)
  • WiFi connectie voor de installatie en debugging
  • Heeft nog steeds een RS-485 poort (geen idee of protocol verder hetzelfde is als Gen 2)
  • Er is ook spake van load sharing via de wifi, maar is me nog niet duidelijk of dit al werkt op de EU versie
  • 3 fase, 32A
  • 530 euro
Dus een beetje afhankelijk hoe tweaker vriendelijk de RS-485 en Wifi zijn zou dit wel eens een hele goede optie kunnen zijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:37
Kreeg via pb de vraag / tips voor een thuislaad wcd, en dacht, plemp hem hier ook maar meteen neer.

Jung ( en waarschijnlijk andere merken ook wel) heeft ook een buitenwcd die geschikt is voor continu 16A.
Die zou ik altijd plaatsen als je veelvoudig je auto gaat laden via gewoon wcd.
99 van de 100 keer gaat het zeker goed met een wcd van de gamma, maar om voor een tientje meer dat risico te nemen, dan beter zoiets als onderstaand bestellen:

https://www.elektrototaal...2JJAn3EAAYAyAAEgLn3fD_BwE

(geen aandelen bij de webshop, is een voorbeeld van merk / type)

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-10 22:41
ybos schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:02:
Kreeg via pb de vraag / tips voor een thuislaad wcd, en dacht, plemp hem hier ook maar meteen neer.

Jung ( en waarschijnlijk andere merken ook wel) heeft ook een buitenwcd die geschikt is voor continu 16A.
Die zou ik altijd plaatsen als je veelvoudig je auto gaat laden via gewoon wcd.
99 van de 100 keer gaat het zeker goed met een wcd van de gamma, maar om voor een tientje meer dat risico te nemen, dan beter zoiets als onderstaand bestellen:

https://www.elektrototaal...2JJAn3EAAYAyAAEgLn3fD_BwE

(geen aandelen bij de webshop, is een voorbeeld van merk / type)
Het maakt alleen geen fluit uit. Of je nou zo'n 'continue 16A' wcd hebt of niet.. De EVSE (de 'lader') beperkt zelf het vermogen tot 12A bij gebruik van een normaal stopcontact, omdat men gemeend heeft dat dat uit een reguliere stekker de maximale stroom mag zijn. Het is dus niet zo dat je met deze WCD ineens tot 16A kan laden uit een stopcontact. Dat kon niet en kan hiermee ook niet.

Maar waar maak je uit op dat deze geschikt is voor continue 16A? Dat staat nergens en hij oogt ook dood normaal. De prijs is ook niet anders tov. een normale WCD

[ Voor 6% gewijzigd door Tozz op 02-09-2021 22:26 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:36
Tozz schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:18:
[...]

Het maakt alleen geen fluit uit. Of je nou zo'n 'continue 16A' wcd hebt of niet.. De EVSE (de 'lader') beperkt zelf het vermogen tot 12A bij gebruik van een normaal stopcontact, omdat men gemeend heeft dat dat uit een reguliere stekker de maximale stroom mag zijn.

Het is dus niet zo dat je met deze WCD ineens tot 16A kan laden uit een stopcontact. Dat kon niet en kan hiermee ook niet.
Het maakt wel een fluit uit. Als die wcd continue 16 ampère aan kan kan ie 12 ampère zeker aan. En daar gaat t om.

Door een goedkoop bouwmarkt wcd zou ik geen uren achter elkaar 12 ampère doorheen willen jagen.. nou werk ik daar sowieso liever helemaal niet mee :p

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• eltron
Dat staat er toch meestal wel bij?
Ze zijn over het algemeen allemaal bedoeld om buiten tegen een stootje te kunnen.
IP54 en up...

• Tozz
Makrolon schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:21:
[...]
Het maakt wel een fluit uit. Als die wcd continue 16 ampère aan kan kan ie 12 ampère zeker aan. En daar gaat t om.
Maar dat kan ie niet. Er bestaan geen 12 ampere WCDs. Ze hebben allemaal een In van 16A. Maar dat betekent niet dat ze geschikt zijn om 24+ uur op 16A belast te zijn.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:36
Tozz schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:40:
[...]

Maar dat kan ie niet. Er bestaan geen 12 ampere WCDs. Ze hebben allemaal een In van 16A. Maar dat betekent niet dat ze geschikt zijn om 24+ uur op 16A belast te zijn.
Ze zijn er ook van 10 ampère.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
[...]

Het maakt alleen geen fluit uit. Of je nou zo'n 'continue 16A' wcd hebt of niet.. De EVSE (de 'lader') beperkt zelf het vermogen tot 12A bij gebruik van een normaal stopcontact, omdat men gemeend heeft dat dat uit een reguliere stekker de maximale stroom mag zijn. Het is dus niet zo dat je met deze WCD ineens tot 16A kan laden uit een stopcontact. Dat kon niet en kan hiermee ook niet.

Maar waar maak je uit op dat deze geschikt is voor continue 16A? Dat staat nergens en hij oogt ook dood normaal. De prijs is ook niet anders tov. een normale WCD
Wij hebben nochtans een granny die 16A continu kan laden: https://evplug.eu/product...-lader-type-2-naar-schuko

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-11 16:23
Ik ben op zoek naar 2 compacte socket laadboxen voor op mijn oprit.
De Wallbox Copper SB lijkt aan al mijn wensen te voldoen, echter vond ik een review waarin staat dat de Power Boost (load balancing) functie niet goed werkt als je zonnepanelen hebt.

Is er iemand die dezelfde laadbox heeft i.c.m. zonnepanelen en zijn ervaringen wil delen?

• gerard899
  • Laatst online: 02-11 18:35
DJ-B schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:03:
De Wallbox Copper SB lijkt aan al mijn wensen te voldoen, echter vond ik een review waarin staat dat de Power Boost (load balancing) functie niet goed werkt als je zonnepanelen hebt.

Is er iemand die dezelfde laadbox heeft i.c.m. zonnepanelen en zijn ervaringen wil delen?
zelf nog geen ervaring met zonnepanelen. Maar de optie om de stroom vanaf je zonnepanelen naar de laadpaal te krijgen (eco smart) is net pas beschikbaar gekomen en de laadpaal zelf is sinds 2020 al een paar versie upgrades gehad ;-)

• DJ-B
gerard899 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:50:
[...]

zelf nog geen ervaring met zonnepanelen. Maar de optie om de stroom vanaf je zonnepanelen naar de laadpaal te krijgen (eco smart) is net pas beschikbaar gekomen en de laadpaal zelf is sinds 2020 al een paar versie upgrades gehad ;-)
Bedankt voor je reactie, alleen is dit niet wat ik bedoel.
Het probleem is blijkbaar dat de Wallbox Copper niet laad als de zonnepanelen stroom terug leveren aan het grid.
Het lijkt me dat als dit echt een probleem is er meer meldingen van bekend moeten zijn.

• Montalbano
  • Niet online

Ik heb n.a.v. die geluiden destijds niet voor de Wallbox gekozen, terwijl ik hem wel de fraaiste vond. Als ik het me goed herinner was het zo dat de loadbalancer (Powerboost?) niet het verschil zag tussen stroom die in het huis verbruikt werd en stroom die door zonnepanelen werd geleverd. Dus zodra de zonnepanelen flink leverden, zou de powerboost "meten" dat er veel stroom verbruikt werd en dus het vermogen naar beneden gooien. Ik kon er toen geen uitsluitsel over krijgen, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze dat inmiddels niet al opgelost zouden hebben (is al een jaar geleden dat ik daar naar keek).

P8

• thehog

Vraag die reviewer eens.. grote kans dat deze hem is: https://www.olino.org/blo...ers/marcel-van-der-steen/

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Weet je zeker dat je in zo'n criminele wijk woont dat je sockets wil? Wallboxen met kabel zijn zo veel makkelijker. Uitstappen, inpluggen, klaar. Geen natte kabels in je auto moeten leggen enzo. Ik heb nu 3 jaar een lader hangen met 7,5 M 3x32A koper eraan, en nog geeneens een beveiliging met pas/code/iets en er is nog nooit wat aan de hand geweest. Ik zou niemand een socket aanraden (tenzij je dus in een mega criminele wijk zit, of op een industrie terrein plaatst).

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 03-09-2021 14:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Tozz

Ik zou gaan voor een bekender merk.. bv. een Alfen Eve DUal Pro-Line.

• DJ-B
_eLMo_ schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:53:
[...]

Weet je zeker dat je in zo'n criminele wijk woont dat je sockets wil? Wallboxen met kabel zijn zo veel makkelijker. Uitstappen, inpluggen, klaar. Geen natte kabels in je auto moeten leggen enzo. Ik heb nu 3 jaar een lader hangen met 7,5 M 3x32A koper eraan, en nog geeneens een beveiliging met pas/code/iets en er is nog nooit wat aan de hand geweest. Ik zou niemand een socket aanraden (tenzij je dus in een mega criminele wijk zit, of op een industrie terrein plaatst).
Dank je wel voor het delen van je ervaring. Ik zit hier ook nog flink over te twijfelen.
Mijn uitdaging is dat ik een vaste kabel van 8 meter nodig heb waar mijn vrouw, ikzelf en de kinderen regelmatig overheen lopen en fietsen. Ik betwijfel hoe kwetsbaar een laadkabel is.

Hebben jullie tips? Kan een vaste kabel eigenlijk ook verlengd worden?

Ivm mogelijk 2 auto's heb ik 2 wallboxen nodig die volledig load balanced zijn (3 fase)

• DJ-B
Tozz schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:04:
[...]

Ik zou gaan voor een bekender merk.. bv. een Alfen Eve DUal Pro-Line.
Dank je voor het meedenken, ik wil graag 2 lossen boxen ivm verpreiding op de oprit en het zo kort mogelijk houden van de kabels.

• Tozz
Dank je wel voor het delen van je ervaring. Ik zit hier ook nog flink over te twijfelen.
Mijn uitdaging is dat ik een vaste kabel van 8 meter nodig heb waar mijn vrouw, ikzelf en de kinderen regelmatig overheen lopen en fietsen. Ik betwijfel hoe kwetsbaar een laadkabel is.

Ik had eerst een laadpaal met socket. Ik was dat gehannes met die kabel uit de achterbak halen elke keer vrij snel zat. Wat ik uiteindelijk deed is gewoon weken lang de sessie actief houden, en dus de laadkabel aan de laadpaal laten hangen.

Heb uiteindelijk de paal vervangen door een exemplaar met kabel. *stuk* beter

Een vaste kabel kun je niet verlengen met stekkers, maar je kunt eventueel wel zelf een kabel op maat (laten) maken. Je kunt 'm dus evt. ook vervangen mocht ie toch een keer stuk gaan. Het stukgaan door er over heen te lopen, fietsen, etc dat speelt met een losse kabel natuurlijk ook.

Ik heb een 3x32A laadkabel en is dus een flinke kabel. Ik zie dat niet zo snel kapot gaan. In de bouw gebruiken ze natuurlijk ook kabels die flink wat te verduren hebben, en dat werkt ook prima. Ik ben daar niet zo bang voor.
Dank je voor het meedenken, ik wil graag 2 lossen boxen ivm verpreiding op de oprit en het zo kort mogelijk houden van de kabels.
Dan neem je 2 Alfen Pro-Line Single's. Die kunnen over ethernet met elkaar praten tbv. loadbalancing. 1tje hang je dan aan je P1-poort.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
DJ-B schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:26:
[...]

Ivm mogelijk 2 auto's heb ik 2 wallboxen nodig die volledig load balanced zijn (3 fase)
Is het niet mogelijk de wallboxen op een paal te plaatsen dichterbij de auto? Mijn eigen paal (Tesla Wall Connector) heeft 7.5 meter kabel, maar volgens mij zijn er ook palen met meer, als ik even google vind ik al tot 12 meter. Een vaste kabel zal bij de meeste laadpalen vervangen (en dus verlengd) kunnen worden. Toe hoe lang de protocollen (en laadverliezen) toe staan durf ik niet te zeggen.

Kwetsbaarheid durf ik ook niet echt te zeggen, wij fietsen / lopen er wel eens overheen, die kabel is echt niet gelijk stuk, maar als je dat elke dag wil doen... Lijkt mij beter een grondkabel te trekken en een paal neer te zetten dan.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• DJ-B
Dank voor jullie reacties, ik zie al dat er meer mogelijk is dan ik zelf dacht.
Kunnen jullie nog een goed (full-service) installatie bedrijf adviseren?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:37
[...]

Er staat als je goed had gekeken: nominale stroom -> 16A. Dat wil zeggen dat dit de continu toelaatbare stroom is.
Gamma WCD: https://www.gamma.nl/asso...-spatwaterdicht/p/B460398
10A. Dus zelfs met je 12A lader ga je daar overheen.

De rest van je opmerkingen zijn al onderuitgeschoffeld door anderen dus daar hoef ik niet meer op in te gaan :P

[ Voor 8% gewijzigd door ybos op 03-09-2021 16:44 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Ik heb sinds gisteren een Zappi met vaste kabel.

Voor het overheen lopen en fiets heb ik eerst dit gekocht: https://www.laadkabeldisc...-licht-gebruik-breed.html maar de kabel bleek te dik |:(

Nu heb ik deze: https://www.cablesoolutio...-van-elektrische-voe.html maar die is best viezig en slecht afgewerkt, weet nog niet of ik die omruil voor deze: https://www.cablesoolutio...an-elektrische-voert.html

Ben weer lekker bezig zo :D

• eltron

zou je dan niet beter kunnen zoeken naar één laadbox met twee sockets?
(of beter nog twee kabels, maar die zijn er denk ik niet veel)

• DJ-B
eltron schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 23:32:
[...]

zou je dan niet beter kunnen zoeken naar één laadbox met twee sockets?
(of beter nog twee kabels, maar die zijn er denk ik niet veel)
Jazeker, ik heb de Charge Amps Aura gevonden. Maar dan heb ik 1 kabel van 12 meter nodig voor het voertuig wat het verste weg staat.
Ik denk dat ze kabel te log en onhandelbaar is om regelmatig uit en in te rollen.

• DJ-B
DonJuape schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:05:
[...]

Ik heb sinds gisteren een Zappi met vaste kabel.

Voor het overheen lopen en fiets heb ik eerst dit gekocht: https://www.laadkabeldisc...-licht-gebruik-breed.html maar de kabel bleek te dik |:(

Nu heb ik deze: https://www.cablesoolutio...-van-elektrische-voe.html maar die is best viezig en slecht afgewerkt, weet nog niet of ik die omruil voor deze: https://www.cablesoolutio...an-elektrische-voert.html

Ben weer lekker bezig zo :D
Die laatste ziet er mooi uit, maar ga je echt elke dag / keer die bescherming er overheen plaatsen? Lijkt me best irritant.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

DJ-B schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 07:32:
[...]

Die laatste ziet er mooi uit, maar ga je echt elke dag / keer die bescherming er overheen plaatsen? Lijkt me best irritant.
Ik hou toch de tweede want na schoonmaak en van een afstandje valt het wel mee hoe het ding er uit ziet. Voordeel van deze boven de laatste is dat je deze OVER de kabel kunt leggen. Bij die laatste moet je de kabel er telkens IN leggen en dat lijkt me irritanter maar we gaan het zien.
En enigzins irritant is het waarschijnlijk sowieso maar het kan bij mij niet anders en ik denk niet dat de Zappi kabel een volle kliko leuk vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leo5Y_rmY9O80F0393LC7I8fsxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5Wp4drdCgoImvE3dMKv4vU9.jpg?f=fotoalbum_large

• DJ-B
DonJuape schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:39:
[...]

Ik hou toch de tweede want na schoonmaak en van een afstandje valt het wel mee hoe het ding er uit ziet. Voordeel van deze boven de laatste is dat je deze OVER de kabel kunt leggen. Bij die laatste moet je de kabel er telkens IN leggen en dat lijkt me irritanter maar we gaan het zien.
En enigzins irritant is het waarschijnlijk sowieso maar het kan bij mij niet anders en ik denk niet dat de Zappi kabel een volle kliko leuk vindt.

[Afbeelding]
Dat ziet er toch nog netjes uit.
Eroverheen lijkt me inderdaad makkelijker te doen. Ik zou het zelf voorlopig zo laten.

• wd200
Kan iemand mij op weg helpen wat ik minimaal nodig heb om veilig een oude lolo aan te sluiten in de meterkast ?

Meterkast betreft 3 fase maar ik wil de 3,7kw op 1 fase aansluiten.
Niet klaar zijn voor de toekomst, maar goedkoop en veilig aansluiten en laten werken.

Laadpaal komt in garage en kan met een loze leiding van de meterkast naar het laadpunt

-Kan dat met 3x2,5mm naar de meterkast
(Max 15m)
-Aardlekautomaat B voor dc beveiliging.

Eea zal denk ik wel door Eleltricien aangesloten moeten worden maar wil het zo goed mogelijk voorbereiden.

Hoe zat het nou ? Moet new motion de paal komen controleren of als die aangesloten is kan dat op afstand aangezet worden ?

[ Voor 34% gewijzigd door wd200 op 05-09-2021 16:43 ]

• Montalbano
  • Niet online
[...]

Ik heb bewust gekozen voor een socket model, omdat ik die opgerolde kabels echt spuuglelijk vind. Het aansluiten van een kabel is echt nog geen 20 seconden werk, of je nou 1 of 2 stekkers in moet pluggen.
Ja, eentje is natuurlijk ietsje sneller, maar er wordt ook wel een beetje drama van gemaakt soms.
Ik heb een spiraal kabel, die hangt tussen de auto en de laadpaal en komt niet op de grond, dus ook niet vies.

P8

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
wd200 schreef op zondag 5 september 2021 @ 16:38:
-Aardlekautomaat B voor dc beveiliging.
Voor zover ik weet bestaan die niet voor Type B. Wel voor karakteristiek B, maar dat is dus wat anders. Als je laadpaal geen DC beveiliging hebt heb je dus twee zaken in de meterkast nodig, een aardlekbeveiliging die ook DC aan kan en een groep voor bescherming tegen overbelasting.
Pagina: 1 ... 80 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen