Kan dus prima, nog sterker, gaat vanzelf. Op het moment dat je PV meer stroom produceert dan je huis verbruikt, zal dit naar je auto gaan. Als je met meer vermogen laadt dan er beschikbaar is van de PV, kan je 2 dingen doen:Tozz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
Dat kan niet. Stroom kan maar 1 kant op stromen. Zie het als een tuinslang. Je kunt in een tuinslang water niet 2 kanten tegelijkertijd op laten lopen. Stroom kan ook niet 2 kanten op in 1 kabel.
Als jij gaat laden met 11 kW en je wekt 8 kW op met zonnepanelen, dan zal je altijd de 8 kW van je panelen gebruiken. De resterende 3 kW komt dan uit het net.
Wek je 15 kW op met je panelen, en ga je laden met 11 kW dan zal er 4 kW terugstromen naar de energieleverancier.
Het is dus onmogelijk om bv. 10 kW op te wekken met zonnepanelen, en dat er 10 kW teruggeleverd zou worden aan het net en dat je tegelijkertijd 11 kW zou opnemen uit het net. Door jouw netaansluiting gaat altijd de som van alle vermogens. Dus al het verbruik en opwekking opgeteld.
Indien je wilt dat je auto alleen de stroom kan gebruiken die je zonnepanelen opwekken, dan betekent het dat je laadpaal slim moet worden aangestuurd. Dat staat verder los van de stroomkabels. Het betekent gewoon dat je laadpaal moet uitlezen wat je omvormer opwekt, en op basis daarvan de auto moet aansturen. Dat gaat richting domotica.
Ik doe dat laatste toevallig, maar ik heb dan ook achtelijk veel zonnepanelen liggen (69 stuks!). Daarmee kan ik van medio april tot oktober mijn auto laden op uitsluitend zonnestroom, maar ik maak het mijzelf daarmee met regelmaat ongemakkelijk. Het betekent dus dat ik op een regenachtige dag niet kan laden. Ik dwing mijzelf daardoor om bv. op een zonnige dag op de fiets naar het werk te gaan, zodat de auto dan thuis kan laden. OOk betekent het dat ik na +/- 19:00 uur niet meer kan laden, want dan is er onvoldoende PV-opwekking. Uiteraard kan ik dit proces overrulen (via HomeAssistant).
Mijn punt hiermee is: Dit is leuk voor mij, maar mijn vrouw zou er gek van worden. Als je partner ook in de auto gaat rijden zou ik dit niet adviseren. Bovendien is er geen financiele noodzaak om dit te doen, daar we nog kunnen salderen. Het is dus nu voor mij vooral hobby.
1. langzamer laden, zodat het wel genoeg is. Dit kan bijvoorbeeld met Zappi
2. meer stroom uit het net trekken (dat is wat de meeste laders zullen doen)
Blijkbaar is dit routine. Er is maar een UTP nodig, maar de kosten om een extra kabel te trekken als er een niet lekker werkt zijn verhoudingsgewijs er hoog. Daarnaast is een 2e kabel mogelijk nodig in de toekomst. En aangezien ze toch een flink stuk moeten graven...boyd91 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:09:
[...]
Thanks! Dat bevestigt in ieder geval dat ik goed zit met m'n conclusies tot nu toe. Hier inderdaad ook gasloos en goed om te horen van de zonnepanelen
Bij welke installateur laat jij de werkzaamheden uitvoeren en wat voor kosten staan daar tegenover als ik vragen mag?
Edit: Vanwaar eigenlijk 2x UTP?
Installatie wordt gedaan door connectev.nl. Die hebben het ook voor de buurman gedaan, en die is erg tevreden. Daarnaast hadden ze, imho, een goeie prijs voor wat ze beloven te gaan leveren
[ Voor 15% gewijzigd door borft op 23-08-2021 16:20 ]
:strip_exif()/f/image/M7RS4HGCoge2siWAUHKO5Ad7.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/DiwK52Cp4CdVnZ6ZNrqWQPsW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SyTIxMyfr6R9QK5KdiXJF981.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nU6sn4AohJb2ms2bzkv8uvK6.jpg?f=fotoalbum_large)