Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.661 views

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-11 11:02
Tozz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:12:
[...]

Dat kan niet. Stroom kan maar 1 kant op stromen. Zie het als een tuinslang. Je kunt in een tuinslang water niet 2 kanten tegelijkertijd op laten lopen. Stroom kan ook niet 2 kanten op in 1 kabel.

Als jij gaat laden met 11 kW en je wekt 8 kW op met zonnepanelen, dan zal je altijd de 8 kW van je panelen gebruiken. De resterende 3 kW komt dan uit het net.

Wek je 15 kW op met je panelen, en ga je laden met 11 kW dan zal er 4 kW terugstromen naar de energieleverancier.

Het is dus onmogelijk om bv. 10 kW op te wekken met zonnepanelen, en dat er 10 kW teruggeleverd zou worden aan het net en dat je tegelijkertijd 11 kW zou opnemen uit het net. Door jouw netaansluiting gaat altijd de som van alle vermogens. Dus al het verbruik en opwekking opgeteld.

Indien je wilt dat je auto alleen de stroom kan gebruiken die je zonnepanelen opwekken, dan betekent het dat je laadpaal slim moet worden aangestuurd. Dat staat verder los van de stroomkabels. Het betekent gewoon dat je laadpaal moet uitlezen wat je omvormer opwekt, en op basis daarvan de auto moet aansturen. Dat gaat richting domotica.

Ik doe dat laatste toevallig, maar ik heb dan ook achtelijk veel zonnepanelen liggen (69 stuks!). Daarmee kan ik van medio april tot oktober mijn auto laden op uitsluitend zonnestroom, maar ik maak het mijzelf daarmee met regelmaat ongemakkelijk. Het betekent dus dat ik op een regenachtige dag niet kan laden. Ik dwing mijzelf daardoor om bv. op een zonnige dag op de fiets naar het werk te gaan, zodat de auto dan thuis kan laden. OOk betekent het dat ik na +/- 19:00 uur niet meer kan laden, want dan is er onvoldoende PV-opwekking. Uiteraard kan ik dit proces overrulen (via HomeAssistant).

Mijn punt hiermee is: Dit is leuk voor mij, maar mijn vrouw zou er gek van worden. Als je partner ook in de auto gaat rijden zou ik dit niet adviseren. Bovendien is er geen financiele noodzaak om dit te doen, daar we nog kunnen salderen. Het is dus nu voor mij vooral hobby.
Kan dus prima, nog sterker, gaat vanzelf. Op het moment dat je PV meer stroom produceert dan je huis verbruikt, zal dit naar je auto gaan. Als je met meer vermogen laadt dan er beschikbaar is van de PV, kan je 2 dingen doen:
1. langzamer laden, zodat het wel genoeg is. Dit kan bijvoorbeeld met Zappi
2. meer stroom uit het net trekken (dat is wat de meeste laders zullen doen)
boyd91 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:09:
[...]

Thanks! Dat bevestigt in ieder geval dat ik goed zit met m'n conclusies tot nu toe. Hier inderdaad ook gasloos en goed om te horen van de zonnepanelen :D

Bij welke installateur laat jij de werkzaamheden uitvoeren en wat voor kosten staan daar tegenover als ik vragen mag?

Edit: Vanwaar eigenlijk 2x UTP?
Blijkbaar is dit routine. Er is maar een UTP nodig, maar de kosten om een extra kabel te trekken als er een niet lekker werkt zijn verhoudingsgewijs er hoog. Daarnaast is een 2e kabel mogelijk nodig in de toekomst. En aangezien ze toch een flink stuk moeten graven... ;)

Installatie wordt gedaan door connectev.nl. Die hebben het ook voor de buurman gedaan, en die is erg tevreden. Daarnaast hadden ze, imho, een goeie prijs voor wat ze beloven te gaan leveren :)

[ Voor 15% gewijzigd door borft op 23-08-2021 16:20 ]

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-10 22:41
borft schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:17:
[...]
Kan dus prima, nog sterker, gaat vanzelf. Op het moment dat je PV meer stroom produceert dan je huis verbruikt, zal dit naar je auto gaan. Als je met meer vermogen laadt dan er beschikbaar is van de PV, kan je 2 dingen doen:
1. langzamer laden, zodat het wel genoeg is. Dit kan bijvoorbeeld met Zappi
2. meer stroom uit het net trekken (dat is wat de meeste laders zullen doen)
Mijn punt is dus dat de electricien er niets voor hoeft te doen, maar dat het nogal afhangt van wat de vraagsteller nu wil. En dan specifiek of hij inderdaad het laden wil beperken op basis van PV output.

• borft
Tozz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:20:
[...]

Mijn punt is dus dat de electricien er niets voor hoeft te doen, maar dat het nogal afhangt van wat de vraagsteller nu wil. En dan specifiek of hij inderdaad het laden wil beperken op basis van PV output.
Klopt dat de electricien er niets voor hoeft te doen, natuurkunde regelt dat :) Maar het regelen van de laadstroom op basis van je PV vermogen kan dus wel degelijk.

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:43
Inspired schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Granny bij VAG is 199,-. Best prima prijs.
Ik heb die mee besteld, nadat ik eerst naar wat nog goedkopere Chinese import keek en die van de ANWB. Aangesloten, ging heel snel terug naar 6A. Stekker eruit, pennen bleken zeer heet. Stopcontact open gemaakt, bleek best geoxideerd en zat bovendien vol dode mieren. Ik was blij met een kabel met thermische sensor, continu 10A is toch wat anders dan een heggeschaar van wat stroom voorzien. Het enige nadeel vind ik dat hij niet meer dan 10A kan en ook niet instelbaar is naar minder.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:12
robhuls schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Ik heb die mee besteld, nadat ik eerst naar wat nog goedkopere Chinese import keek en die van de ANWB. Aangesloten, ging heel snel terug naar 6A. Stekker eruit, pennen bleken zeer heet. Stopcontact open gemaakt, bleek best geoxideerd en zat bovendien vol dode mieren. Ik was blij met een kabel met thermische sensor, continu 10A is toch wat anders dan een heggeschaar van wat stroom voorzien. Het enige nadeel vind ik dat hij niet meer dan 10A kan en ook niet instelbaar is naar minder.
Kun je de laadstroom niet in de auto aanpassen dan?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
boyd91 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:46:
De kabel moet een relatief lange afstand afleggen (50m van meterkast naar parkeerplaats) omdat ik geen oprit heb, maar wel een eigen parkeerplaats op een mandelig terrein samen met 14 andere buren.
Let even op hierbij: ik heb een nieuwbouwproject laten schieten omdat ook daar een opzet was waar je centraal parkeert en wel een eigen toegewezen parkeerplek hebt, maar deze niet direct aan je huis is. Volgens mij precies zoals jij ook bedoelt.

Bij dat soort parkeerplekken gelden andere regels. De grond is immers in dat geval niet van jou, maar van de gemeente en je mag dan ook niet altijd zomaar van alles ermee doen qua laadpaal. In mijn geval grensde de parkeerplek niet aan mijn eigen erfafscheiding en zou het onder de tuin van 3 buren doormoeten als ik vanaf mijn eigen meterkast daarheen moest. Vervolgens bleek dat er ook regels waren opgesteld en daar wel laadpalen mochten komen, maar altijd een dubbele die tussen 2 parkeerplekken zou komen en vervolgens als publieke laadpaal zou gaan fungeren.

Misschien heb je het al helemaal uitgezocht en heb ik niks gezegd, maar wou het toch even vermelden voordat je je wellicht rijk rekent.

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
robhuls schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Bedankt! Waardevolle informatie. Weet je ook hoe de Skoda grannycharger reageert op “nulloze” elektriciteitsnetten? In België is dat niet onbelangrijk.

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 08:46
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

Let even op hierbij: ik heb een nieuwbouwproject laten schieten omdat ook daar een opzet was waar je centraal parkeert en wel een eigen toegewezen parkeerplek hebt, maar deze niet direct aan je huis is. Volgens mij precies zoals jij ook bedoelt.

Bij dat soort parkeerplekken gelden andere regels. De grond is immers in dat geval niet van jou, maar van de gemeente en je mag dan ook niet altijd zomaar van alles ermee doen qua laadpaal. In mijn geval grensde de parkeerplek niet aan mijn eigen erfafscheiding en zou het onder de tuin van 3 buren doormoeten als ik vanaf mijn eigen meterkast daarheen moest. Vervolgens bleek dat er ook regels waren opgesteld en daar wel laadpalen mochten komen, maar altijd een dubbele die tussen 2 parkeerplekken zou komen en vervolgens als publieke laadpaal zou gaan fungeren.

Misschien heb je het al helemaal uitgezocht en heb ik niks gezegd, maar wou het toch even vermelden voordat je je wellicht rijk rekent.
Bedankt voor de heads up, maar dit terrein is gezamenlijk eigendom van de bewoners, niet de gemeente. We mogen vanuit de VvE dus zelf bepalen wat er wel en niet kan :)

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-11 00:28

• eltron
  • Laatst online: 18:53
vinom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:47:
Dat is niet zo vanzelfsprekend dat je er een granny bij krijgt. Alle Skoda Enyaq of ID.4 eigenaars krijgen niet standaard een granny charger erbij.
Bijzonder dat VW gebeuren. Bezuiniging na dieselgate is te begrijpen, maar essentiële onderdelen weglaten zegt iets over kwaliteit en of je de klant serieus neemt m.i.
Dus ik verkoop jou een vervoermiddel, je kunt niet zonder granny, maar die zit er niet bij, moet je apart aanschaffen.
Mijn tip: doe dat dan in elk geval niet bij VW. of desnoods andersom schaf de EV ergens anders aan en koop de granny bij VW. Maar dat zal niet nodig wezen omdat de granny er dan al bij zit (bij normale EV leverancier) >:)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:38
Je kan prima zonder Granny, gewoon een laadpaal gebruiken. Toen ik een dinosaurussap auto kocht kreeg ik er ook geen BP-tankzuil bij ;) . Hier overigens een tevreden VW granny gebruiker, geen mieren gesignaleerd tot nu toe!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-11 12:44
Best een tof idee.. Al had ik de kabel direct uit die paal laten komen. Dan hoef je deze alleen in de auto te pluggen.

Beetje hetzelfde idee als bij de wasboxen. Daar heb je ook zo'n arm die er voor zorgt dat je waterslang niet tegen de auto komt.

*sowieso

• eltron
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Ah dat is inderdaad extreem onduidelijk dan, want "clever charging cable 230V" klinkt als niks meer dan een granny charger. Des te meer vreemd dat Skoda deze blijkbaar wil pushen, want nergens in de prijslijst staat de gewone granny vermeld, er staat alleen dat er een type 2 kabel meegeleverd wordt en dus de "clever charging cable" als optie.

In dat geval zeg ik tegen @iRbn : Koop gewoon gelijk voor €199 die granny bij Skoda erbij, zeer goede prijs!
ik zou dus gewoon principieel mijn EV ergens anders kopen. Dan zit de granny er standaard bij, zoals het mi hoort. Ik begrijp dit gedoe van VW niet tenzij ze klanten willen afschrikken maar dat kan ik mij niet voorstellen en is in geval van @iRbn ook mislukt. (sorry @iRbn kon het niet laten maar het is vast een goede auto waar je veel plezier van gaat hebben).

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-11 12:44
eltron schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:47:
[...]

ik zou dus gewoon principieel mijn EV ergens anders kopen. Dan zit de granny er standaard bij, zoals het mi hoort. Ik begrijp dit gedoe van VW niet tenzij ze klanten willen afschrikken maar dat kan ik mij niet voorstellen en is in geval van @iRbn ook mislukt. (sorry @iRbn kon het niet laten maar het is vast een goede auto waar je veel plezier van gaat hebben).
Wat een bijzondere principes. Waarom heb jij perse een grannycharger nodig? Ik zou zelf niet weten wat ik er mee zou moeten namelijk. Dus voor mij zou het ding overbodig zijn en dus een kostenpost bij aanschaf van de auto die ik niet hoef.
Ik laad op mijn eigen oprit of in de wijk bij de laadpaal. Ik ga echt niet zelf zitten kloten met een granny charger.
Laat dit soort 'standaard' dingen maar lekker weg.. als je het wel wilt is het als optie prima aan te schaffen.

*sowieso

• eltron
Erwin schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:44:
Je kan prima zonder Granny, gewoon een laadpaal gebruiken. Toen ik een dinosaurussap auto kocht kreeg ik er ook geen BP-tankzuil bij ;) . Hier overigens een tevreden VW granny gebruiker, geen mieren gesignaleerd tot nu toe!
mooi dat je tevreden bent.
Maar prima zonder granny? als je uitstapjes zich tot de beschaafde wereld met laadpalen beperken wellicht wel.
Maar granny is echt noodzakelijk als je in omgevingen belandt waar de dichtst bijzijnde paal tientallen km weg is en je die bovendien zou moeten delen met enkele tientallen andere EV rijders.
En die situatie komt (mijn ervaring van de afgelopen ruim 2 jaar) nog veel te vaak voor.
Wat mij betreft is de granny een must zolang de dichtst bijzijnde laadpaal meer dan ca. 1km weg is.
(en de norm is volgens mij 200 of 250m of zo bij aanvraag publieke paal)

• eltron
DonJunior schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:50:
[...]

Wat een bijzondere principes. Waarom heb jij perse een grannycharger nodig? Ik zou zelf niet weten wat ik er mee zou moeten namelijk. Dus voor mij zou het ding overbodig zijn en dus een kostenpost bij aanschaf van de auto die ik niet hoef.
Ik laad op mijn eigen oprit of in de wijk bij de laadpaal. Ik ga echt niet zelf zitten kloten met een granny charger.
Laat dit soort 'standaard' dingen maar lekker weg.. als je het wel wilt is het als optie prima aan te schaffen.
Ik ga misschien teveel uit van mijn eigen situatie. En kan mij slecht voorstellen dat iemand altijd zo dicht bij huis blijft. Maar ongetwijfeld zijn er mensen die nooit een granny zullen gebruiken en dan is het standaard bijvoegen min of meer verspilling.
Zou het wel aardig vinden als we een kleine pol kunnen regelen wie wel of niet (n)ooit aan het stopcontact laadt.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
eltron schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

Bijzonder dat VW gebeuren. Bezuiniging na dieselgate is te begrijpen, maar essentiële onderdelen weglaten zegt iets over kwaliteit en of je de klant serieus neemt m.i.
Dus ik verkoop jou een vervoermiddel, je kunt niet zonder granny, maar die zit er niet bij, moet je apart aanschaffen.
Mijn tip: doe dat dan in elk geval niet bij VW. of desnoods andersom schaf de EV ergens anders aan en koop de granny bij VW. Maar dat zal niet nodig wezen omdat de granny er dan al bij zit (bij normale EV leverancier) >:)
Ik heb na 2,5 jaar en 60k km de granny charger nog nooit gebruikt. Dus ik durf wel te stellen dat je zonder kan, zeker in Nederland. Het zou pas wat zijn als VW de type 2 kabel als optie levert. Denk dat de granny net zo essentieel is als een trekhaak. Ofwel alleen essentieel voor bepaalde groep mensen, maar de meesten kunnen gewoon zonder.

• eltron
Z___Z schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:01:
[...]

Ik heb na 2,5 jaar en 60k km de granny charger nog nooit gebruikt. Dus ik durf wel te stellen dat je zonder kan, zeker in Nederland. Het zou pas wat zijn als VW de type 2 kabel als optie levert. Denk dat de granny net zo essentieel is als een trekhaak. Ofwel alleen essentieel voor bepaalde groep mensen, maar de meesten kunnen gewoon zonder.
Ah, ik krijg langzamerhand gevoel dat ik dan behoor tot de groep uitzonderingen die de granny wel regelmatig gebruikt, vaak bij vakanties maar ook regelmatig bij dagelijks gebruik. Als ik ergens een dagje stil sta en er is geen paal maar wel een stopcontact, ga ik 's avonds wel weer (bijna) vol naar huis. ;)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
eltron schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:05:
[...]

Ah, ik krijg langzamerhand gevoel dat ik dan behoor tot de groep uitzonderingen die de granny wel regelmatig gebruikt, vaak bij vakanties maar ook regelmatig bij dagelijks gebruik. Als ik ergens een dagje stil sta en er is geen paal maar wel een stopcontact, ga ik 's avonds wel weer (bijna) vol naar huis. ;)
Ik heb 'm laatst bij vrienden gebruikt tot ik voldoende had om zonder tussendoor te laten naar huis kon. Op hun suggestie en zonder granny charger was dat niet gelukt. In dat geval best handig. Overigens deel ik je mening wel dat het logisch zou zijn om het mee te leveren en vind ik het wat flauw als dit in de automotive achterwege gelaten wordt.
Maar goed, de automotive is in z'n algemeenheid wel goed in flauwe soms te dure opties om de prijs te verhogen, dus misschien moet ik daar niet van opkijken.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:24
eltron schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:57:
[...]

Ik ga misschien teveel uit van mijn eigen situatie. En kan mij slecht voorstellen dat iemand altijd zo dicht bij huis blijft. Maar ongetwijfeld zijn er mensen die nooit een granny zullen gebruiken en dan is het standaard bijvoegen min of meer verspilling.
Zou het wel aardig vinden als we een kleine pol kunnen regelen wie wel of niet (n)ooit aan het stopcontact laadt.
Helemaal met je eens.
Áls je een keer ergens bent (voor 1 of meer dagen) en je bent aangewezen op een Granny (of je moet je in allerlei bochten wringen..) dan ben je blij dat je een granny in je PSU hebt.

Beter méé dan óm verlegen en heb de Granny 100% bij me,
en neem alleen mijn 12mtr 32A laadkabel mee als ik naar onbekende situaties ga.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:59

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Z___Z schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:01:
[...]

Same here, bij mijn eGolf leverde VAG nog wel een Granny en die heb ik letterlijk 1x gebruikt in ruim 1.5 jaar. Nu moet ik zeggen dat ik zelden over het bereik heen hoef en thuis in de garage een laadpaal heb, dus YMMV ;)
(Snellader heb ik pas 4x mee gepakt bv)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb ook geen Granny charger en heb het ding ook niet nodig omdat mijn ID.4 ruim voldoende range heeft. Dus als ik niet kan laden in de buurt van mijn overnachting dan laad ik hem wel ergens op bij een snellader in een half uurtje.

• Inspired
Ik gebruik de granny net zo vaak als de type 2 kabel. Bijna nooit maar vind ze beide wel handig. Op vakantie kunnen we doorgaans gewoon bij de accomodatie laden. Dan is een granny top. Helemaal in Frankrijk/Italië/Spanje waar gewoon minder laadvoorzieningen zijn. Lekker met 100% vertrekken en de kilometers op locatie kun je prima met bijdruppelen.

• robhuls
Inspired schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:03:
[...]
Kun je de laadstroom niet in de auto aanpassen dan?
Ik heb wel een switch daarvoor (VW ID.3), maar geen idee wat die precies doet, volgens mij kunt je in elk geval niet zeggen 'ik wil 6A', maar alleen 'ik wil minder stroom'

De reden dat ik die granny heb gekocht is dat ik naast mijn parkeerplaats een stopcontact heb. Ik denk dat 2kW laden voor mijn gebruik vrijwel altijd voldoende is. Voor de paar keer dat ik wellicht sneller 'moet' staan hier talloze 11kW laadpalen in de buurt, dus voel ik niet gelijk de behoefte een toch best kostbare eigen laadpaal neer te laten zetten. Als ik dat wel zou doen zie ik het nut van die granny niet zo. Nederland staat inmiddels helemaal vol met laadpalen, Duitsland en Zwitserland vol genoeg en in andere landen kom ik niet. Oftewel, ik begrijp de keuze van VW wel om de auto niet standaard met granny te leveren, het zijn gewoon meerkosten. En met E199 voor een granny is het ook niet zo dat ze je een poot uitdraaien als je er toch eentje wilt.

• viper28nl
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-07 11:35

viper28nl

Homey user

Hoi allen, ik wil volgende week een EVhub laten installeren die 11KW kan laden.
Nu vertelde een vrouw mij over de telefoon dat er binnenkort een nieuwe versie van de EVhub uitkomt (met loadbalancing).

Mijn aansluiting word volgende week ook aangepast van 1x40A naar 3x25A.

Volgens mij hoef ik toch niet te wachten op de versie met loadbalacing? Of is dat toch wel verstandig?

Kona Electric 64kWh Limited Chalk White, 15 Jinko Solar 380WP Zonnepanelen

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tomba schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:18:
[...]

Same here, bij mijn eGolf leverde VAG nog wel een Granny en die heb ik letterlijk 1x gebruikt in ruim 1.5 jaar. Nu moet ik zeggen dat ik zelden over het bereik heen hoef en thuis in de garage een laadpaal heb, dus YMMV ;)
Over een week hebben wij de eGolf een jaar en 7000km en heb ik (op 1x snelladen na) enkel de granny charger gebruikt. Ook de Passat GTE die we nu 4 maanden en 3500km hebben gaat altijd aan die lader. Een vaste laadpaal staat nog wel op de wensenlijst, maar met deze km's gaat het prima zo. Overigens is de GTE wel eens aan de publieke laadpaal geweest, probeer er zoveel mogelijk elektrisch mee te rijden :)

Qua laadpaal weet ik nog niet wat het gaat worden. Aan de ene kant trekt de Zappi mij omdat we zonnepanelen hebben, maar ik vind dat niet echt het mooiste apparaat en heb het idee dat het nog erg in ontwikkeling is allemaal. Ik hoef geen zakelijke verrekening; de Alfen is wel mooi maar weer niet handig en met koken op inductie staat loadbalancing ook op mijn lijstje. Dat gecombineerd met weinig haast zorgt ervoor dat de granny voorlopig nog prima voldoet. Ik heb al 3-fasen in huis en een hele simpele aanleg, maar toch kom ik meestal rond de 2k uit. Vind ik een hoop geld voor het relatief kleine gemak :)

[ Voor 30% gewijzigd door J0YR1D3R op 24-08-2021 12:23 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:52
borft schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:17:
[...]
Blijkbaar is dit routine. Er is maar een UTP nodig, maar de kosten om een extra kabel te trekken als er een niet lekker werkt zijn verhoudingsgewijs er hoog. Daarnaast is een 2e kabel mogelijk nodig in de toekomst. En aangezien ze toch een flink stuk moeten graven... ;)
Ze leggen waarschijnlijk 2 UTP kabels omdat 1 gebruikt wordt om te koppelen aan het thuisnetwerk (t.b.v. automatische verrekening etc) en 1 wordt aangesloten op de P1 poort van de slimme stroommeter (t.b.v. loadbalancing). Zo is dat bij mij tenminste.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:50
viper28nl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:18:
Nu vertelde een vrouw mij over de telefoon dat er binnenkort een nieuwe versie van de EVhub uitkomt (met loadbalancing).

Volgens mij hoef ik toch niet te wachten op de versie met loadbalacing? Of is dat toch wel verstandig?
Dat ligt een beetje aan jezelf. Vind je het geen probleem om er iets rekening mee te houden dan heb je loadbalancing niet nodig.

Bv de lader instellen op 10ampere en niet tegelijk electrisch koken. Of de auto instellen dat hij alleen snachts gaat laden.

Wil je hier geen omkijken naar hebben en altijd in kunnen pluggen en met 11kw laden dan is loadbalancing wel noodzakelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
Makrolon schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:29:
[...]

Dat ligt een beetje aan jezelf. Vind je het geen probleem om er iets rekening mee te houden dan heb je loadbalancing niet nodig.

Bv de lader instellen op 10ampere en niet tegelijk electrisch koken. Of de auto instellen dat hij alleen snachts gaat laden.

Wil je hier geen omkijken naar hebben en altijd in kunnen pluggen en met 11kw laden dan is loadbalancing wel noodzakelijk.
Ik zou het altijd doen op een 3x25A netaansluiting. De kans op een overbelaste netzekering is wel erg groot als je geen loadbalancing gebruikt met een laadpaal, ook al zet je hem op 10A.
Maar ben het ook wel met je eens dat, als je er heel goed rekening mee houdt, het wel zonder loadbalancing zou kunnen.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
viper28nl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:18:

Hoeft niet, maar misschien wel handig. Als je bijvoorbeeld een warmtepomp hebt/krijgt en elektrisch kookt dan kan die combinatie met elektrisch laden van je auto wel zorgen voor net wat teveel belasting.
Er is heel goed rekening te houden met laden (omdat uitgesteld laden ook kan), maar als je voor zoveel mogelijk gemakt wilt gaan is load balancing een fijne toevoeging.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Als hij hem nou ook nog scharnierend maakt en dat hij zo in de paal verdwijnt als hij dicht is hebben ze helemaal nergens meer over te zeuren. Hij draait naar boven toe :?

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 24-08-2021 11:12 ]

• robhuls
robhuls schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:00:
[...]
Ik heb wel een switch daarvoor (VW ID.3), maar geen idee wat die precies doet, volgens mij kunt je in elk geval niet zeggen 'ik wil 6A', maar alleen 'ik wil minder stroom'
Even nagezocht, die switch halveert de AC laadstroom, wat die ook is. Oftewel, 11kW wordt 5.5kW, 10A wordt 5A, etc. Dus voor op de camping zou die 5A wel moeten werken als je 6A stroom mag tappen, hoewel ikzelf denk ik niet zo snel vanaf het soms wat gare netwerk op een camping zou laden.

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-10 17:12
Ergens is dit heel slim, en ik zou t ding hier ook wel voor m'n huis willen hebben. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de kinderen in mijn buurt die dit gaan zien als een perfect touw om in te klimmen. Daar is het ding vast niet op berekend.
Neemt niet weg dat het leggen van een kabel over de stoep gewoon niet mag in veel gemeenten in Nederland. En als het wel mag ben je alsnog zelf aansprakelijk als er iemand over valt. Dus dan is dit een van de weinige oplossingen die dat laatste, in ieder geval deels, verhelpt. Probleem is dan dat de gemeentes vast nog niet over nagedacht hebben over het in Nederland zo belangrijk geachte straatbeeld. Wat betekend dat ze het vast af gaan schieten als mensen het toch gaan proberen met honderden verschillende modellen van een laadpaal als deze.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:41
Adriaan71 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Als hij hem nou ook nog scharnierend maakt en dat hij zo in de paal verdwijnt als hij dicht is hebben ze helemaal nergens meer over te zeuren. Hij draait naar boven toe :?
Dat.. dat is wat ie doet.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Tozz
Franciesco schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:24:
[...]

Ze leggen waarschijnlijk 2 UTP kabels omdat 1 gebruikt wordt om te koppelen aan het thuisnetwerk (t.b.v. automatische verrekening etc) en 1 wordt aangesloten op de P1 poort van de slimme stroommeter (t.b.v. loadbalancing). Zo is dat bij mij tenminste.
Die laadpalen die verrekenen hebben een SIM-kaart. Die gebruiken niet het thuisnetwerk. Zelfs al stop je er UTP/ethernet in, dan zijn ze vaak alsnog geconfigureerd om de SIM-kaart te gebruiken tbv. OCCP handeling. Mijn ervaring is dat ze helemaal geen datakabels aanleggen, tot grote irritatie als je het tbv. loadbalancing toch nodig hebt.

Typische hollandse besparing van 5 euro op kabel, terwijl achteraf aanleggen honderden euro's kost om de straat weer open te trekken.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11 12:15
borft schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

die 50m is vanaf de meterkast naar zijn parkeerplaats. Die is namelijk niet direct bij zijn huis, maar op een mandelig terrein.

Ik heb hier nagenoeg exact dezelfde situatie (45m van de meterkast naar mijn parkeerplaats). Bij mij komen ze over 2 weken graven ;) Er komt 4m2 in de grond, samen met 2x UTP. Er komt een lader van Alfen, met loadbalancing. Die heb ik nu in principe nog niet nodig, maar in de toekomst waarschijnlijk wel. Huis is all-electric met 3x25A, en een bak zonnepanelen.

@boyd91
Als de zon schijnt, en je aan het laden bent, gaat de stroom automatisch naar de dichtstbijzijnde gebruiker, en niet over de meter. Wat nog wel kan, en in de toekomst misschien interessanter is, is met een paal als de Zappi zorgen dat het laadvermogen afgestemd wordt op de huidige overcapaciteit van je PV. Maar zolang we nog salderen heb je hier verder niet heel veel aan.
Moet eerlijk zeggen dat ik 4mm2 wel erg krap vind voor 45 meter.. Daar ga je aardig wat verliezen. Ik zou toch 6mm2 laten leggen, geld ook voor @boyd91.

Voordeel aan 6mm2 is ook dat je de stap naar 3 x 25A of 3x 32 laden in de toekomst zou kunnen maken.

[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 24-08-2021 12:14 ]

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:06
Tozz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Die laadpalen die verrekenen hebben een SIM-kaart. Die gebruiken niet het thuisnetwerk. Zelfs al stop je er UTP/ethernet in, dan zijn ze vaak alsnog geconfigureerd om de SIM-kaart te gebruiken tbv. OCCP handeling. Mijn ervaring is dat ze helemaal geen datakabels aanleggen, tot grote irritatie als je het tbv. loadbalancing toch nodig hebt.

Typische hollandse besparing van 5 euro op kabel, terwijl achteraf aanleggen honderden euro's kost om de straat weer open te trekken.
Dit is zeker niet correct cq verkeerde aanname. Bij NewMotion heb ik geen Simkaart (=optioneel) maar gewoon ethernet en gewoon verrekening.

• Tozz
Toevallig een zelf geplaatst laadpaal met zelf gekozen backend? De laadpalen die BAM enzo komt installeren hebben allemaal een SIM kaart. Die willen dat gezeur niet met problemen in het netwerk van de eindklant.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:06
Tozz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:37:
Toevallig een zelf geplaatst laadpaal met zelf gekozen backend? De laadpalen die BAM enzo komt installeren hebben allemaal een SIM kaart. Die willen dat gezeur niet met problemen in het netwerk van de eindklant.
Geïnstalleerd door NewMotion zelf. Geen keuze in paal en of backend gehad…
Edit. Ik zou zeggen doe een Google search, er zijn meer mensen die dit zo hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 24-08-2021 12:52 ]

• Full-Charge.be
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-11-2021
BasvanS schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:12:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik 4mm2 wel erg krap vind voor 45 meter.. Daar ga je aardig wat verliezen. Ik zou toch 6mm2 laten leggen, geld ook voor @boyd91.

Voordeel aan 6mm2 is ook dat je de stap naar 3 x 25A of 3x 32 laden in de toekomst zou kunnen maken.
Ja idd, 6mm² is wel het een must. 25A aansluiting + opwek zonnepanelen kan wel eens meer dan 25A aan het laadpunt brengen op een zonnige dag. Tenzij het laadpunt ook zelf wordt afgezekert op 25A, dan is het volgens berekening wel OK.

• borft
Full-Charge.be schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Ja idd, 6mm² is wel het een must. 25A aansluiting + opwek zonnepanelen kan wel eens meer dan 25A aan het laadpunt brengen op een zonnige dag. Tenzij het laadpunt ook zelf wordt afgezekert op 25A, dan is het volgens berekening wel OK.
ik heb 3x25A, met 11KW laden kom je niet meer dan 16A per fase lijkt me. Mag de zon zo hard schijnen als ie wil, gaat er alsnog niet meer dan 16A naar de laadpaal ;)

Overigens, denk je niet dat ik voor 16A aan 4mm genoeg heb? (er zijn hier mensen die op 2.5 zitten zelfs)

• thehog
borft schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

ik heb 3x25A, met 11KW laden kom je niet meer dan 16A per fase lijkt me. Mag de zon zo hard schijnen als ie wil, gaat er alsnog niet meer dan 16A naar de laadpaal ;)

Overigens, denk je niet dat ik voor 16A aan 4mm genoeg heb? (er zijn hier mensen die op 2.5 zitten zelfs)
4mm2 voor 16A over 50m is prima maar wel op het randje. https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/ (is voor omvormers maar zelfde verhaal)

En inderdaad als je lader/auto beperkt is tot 11kW dan maakt het niet uit of de zon helpt met schijnen, harder gaat het niet. Wel zou het kunnen helpen bij een 1-fase auto die 32A zou willen hebben.

• borft
thehog schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

4mm2 voor 16A over 50m is prima maar wel op het randje. https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/ (is voor omvormers maar zelfde verhaal)

En inderdaad als je lader/auto beperkt is tot 11kW dan maakt het niet uit of de zon helpt met schijnen, harder gaat het niet. Wel zou het kunnen helpen bij een 1-fase auto die 32A zou willen hebben.
Goed punt, ik zal es kijken wat het prijsverschil is. Opzich is de besparing, volgens dit site minder dan 0.5%, dat duurt waarschijnlijk wel een tijdje om terug te verdienen ;)

• Franciesco
Tozz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

De mijne (Alfen Pro-line) is voor de verrekening wel verbonden met het thuisnetwerk via een UTP kabel. Dit zou stabieler/betrouwbaarder zijn dan via GPRS met een ingebouwde SIM kaart. Vandaar dat hiervoor gekozen is door de leasemaatschappij.
Ik zie dat de lader ook daadwerkelijk verbonden is met mijn thuisnetwerk. Dus ga er vanuit dat dit dan ook gebruikt wordt en toch niet stiekem een SIM kaart. :)

• Tozz
Ik zie dat de lader ook daadwerkelijk verbonden is met mijn thuisnetwerk. Dus ga er vanuit dat dit dan ook gebruikt wordt en toch niet stiekem een SIM kaart.
Ik heb ook een Alfen Pro-Line, met een SIM kaart en verbonden Ethernet. Ik heb daarbij een developeraccount van Alfen zodat ik de settings kan wijzigen. Default staat die paal op GSM. Dan heeft ie wel gewoon link en een DHCP IPtje (en een HTTP webserver dat een lege JSON terugstuurt). Maar hij doet dus niets qua OCCP over Ethernet tenzij je dat expliciet configureert.

Als er bij jou (bv. omwille van slecht bereik) specifiek voor gekozen is zou het natuurlijk kunnen zijn dat het voor jou ook expliciet op ethernet is geconfigureerd. Doen ze bv. ook voor parkeergarages enzo waar geen bereik is.

• borft
borft schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:10:
[...]

Goed punt, ik zal es kijken wat het prijsverschil is. Opzich is de besparing, volgens dit site minder dan 0.5%, dat duurt waarschijnlijk wel een tijdje om terug te verdienen ;)
hmm, bij nader inzien heb ik geen 45m nodig, maar 35 :) dan is 4mm2 bij 16A prima volgens mij.

• thehog
borft schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

hmm, bij nader inzien heb ik geen 45m nodig, maar 35 :) dan is 4mm2 bij 16A prima volgens mij.
Ja lijkt mij prima dan.

• Franciesco
Tozz schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Ik heb ook een Alfen Pro-Line, met een SIM kaart en verbonden Ethernet. Ik heb daarbij een developeraccount van Alfen zodat ik de settings kan wijzigen. Default staat die paal op GSM. Dan heeft ie wel gewoon link en een DHCP IPtje (en een HTTP webserver dat een lege JSON terugstuurt). Maar hij doet dus niets qua OCCP over Ethernet tenzij je dat expliciet configureert.

Als er bij jou (bv. omwille van slecht bereik) specifiek voor gekozen is zou het natuurlijk kunnen zijn dat het voor jou ook expliciet op ethernet is geconfigureerd. Doen ze bv. ook voor parkeergarages enzo waar geen bereik is.
Ok, duidelijk! Dan zou ik de lader moeten open maken om te zien of er een SIM kaart in zit. Ik weet wel dat er na de installatie contact geweest is met de leasemaatschappij en dat die gekeken heeft of ze de lader konden "zien". Wellicht is toen ook het e.e.a. geconfigureerd.
Maar ik geloof het verder wel. Als ze de UTP kabel gelegd en aangesloten hebben zonder dat ze het gebruiken zou een beetje suf zijn. Maar zo lang het werkt, is het voor mij prima.

• Full-Charge.be
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-11-2021
borft schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Wist niet dat het om een 11KW laadpunt ging.
Dan is dit wel voldoende, echter ben je wel beperkt in uitbreiding.
Wil je upgraden, bv voor PHEV die één-fasig laadt aan +16A...
Bij Alfen is dit gewoon een optie aanvinken. Net als LB, kun je achteraf gewoon activeren ;)

• viper28nl

viper28nl

Homey user

Na 2 weken lang uitzoeken en offertes aanvragen toch maar gekozen voor de EVbox Elvi icm met loadbalancing bij Coolblue.

Het kan goedkoper dan bij coolblue, maar nu word alle zorg uit handen genomen. Alleen wel jammer dat ze pas over 7 weken kunnen installeren ivm de drukte.

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

viper28nl schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:22:
Na 2 weken lang uitzoeken en offertes aanvragen toch maar gekozen voor de EVbox Elvi icm met loadbalancing bij Coolblue.

Het kan goedkoper dan bij coolblue, maar nu word alle zorg uit handen genomen. Alleen wel jammer dat ze pas over 7 weken kunnen installeren ivm de drukte.
Wat zijn (samengevat) je overwegingen, voor- en nadelen t.o.v. andere systemen?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• thehog
viper28nl schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:22:

Dat is toch de kracht van coolblue. Iets verkopen en doen alsof het allemaal moeilijk is en dat ze jou wel ontzorgen. :-) Ondertussen wel 7 weken wachten.
Als ik morgen een laadpaal wil plaatsen en hem vandaag bestel, hangt ie morgenmiddag al. Zo bijzonder is zo'n laadpaal nou ook weer niet.

• MooDyBLueS
  • Niet online
thehog schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Dat is toch de kracht van coolblue. Iets verkopen en doen alsof het allemaal moeilijk is en dat ze jou wel ontzorgen. :-) Ondertussen wel 7 weken wachten.
Als ik morgen een laadpaal wil plaatsen en hem vandaag bestel, hangt ie morgenmiddag al. Zo bijzonder is zo'n laadpaal nou ook weer niet.
Dat kan wel zo zijn, maar veel mensen, mijzelf incluis, hebben daar gewoon geen zin in. Op sommige gebieden zit ik graag avonden lang dingen uit te zoeken, uit te proberen, testen, noem het maar op, maar er zijn ook genoeg zaken in het leven waar ik met alle liefde het benodigde bedrag uitgeef om het uit te kunnen besteden. De laadpaal is er voor mij zo een.

Wat mij betreft is het leuk om te lezen dat er tweakers zoals jij zijn die het bij een laadpaal ook leuk vinden om zelf uit te vogelen (of die kennis al hebben) en het zelf te plaatsen, maar na de basis die ik moest weten om een goede laadpaal uit te kiezen, vond ik de rest wel prima. ;)

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10 15:11
Binnenkort ga ik een laadpunt (3 phase Zappi v2) laten aanleggen.
Ik heb begrepen, dat je voor de Zappi een 5-aderige draad nodig heb. Mijn keuze gaat daardoor naar de 5x6 YMvK Dca.
Voor het gebruik van de loadbalancing laat ik gelijk een cat 5e UTP-kabel mee aanleggen.
De kabels gaan in een slagvaste buis omdat ik 20 m bovengronds moet overbruggen.

Waar moet ik nog meer aan denken?

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

piwakawaka schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:26:
Ik heb begrepen, dat je voor de Zappi een 5-aderige draad nodig heb. Mijn keuze gaat daardoor naar de 5x6 YMvK Dca.
Voor het gebruik van de loadbalancing laat ik gelijk een cat 5e UTP-kabel mee aanleggen.
De kabels gaan in een slagvaste buis omdat ik 20 m bovengronds moet overbruggen.

Als je het laat aanleggen zou ik gewoon even met de installateur overleggen wat jij en wat hij/zij doet en wat voor materiaal je daar eventueel voor nodig hebt. Voor de load balancing (en limitering) is inderdaad een dergelijke UTP kabel voldoende.
Je zou alvast een extra UTP kabel kunnen leggen om de Zappi laadpaal bedraad aan te sluiten op je router/switch (dat kan nu nog niet maar daar komt een kaartje voor geloof ik).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 23:35
borft schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:12:
En dan wil je over een paar jaar toch liever een snellere lader of 3x35A verzwaring en dan kan de straat weer open voor een nieuwe kabel…ik zeg; pak nu gewoon 6mm2 |:(

Keep rolling sixes!

• thehog
Isheara schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:41:
[...]

En dan wil je over een paar jaar toch liever een snellere lader of 3x35A verzwaring en dan kan de straat weer open voor een nieuwe kabel…ik zeg; pak nu gewoon 6mm2 |:(
Met dat soort instellingen kan hij beter voor 10mm2 gaan ofzo ;-)
Je moet wel reeel blijven natuurlijk. Als hij aangeeft 11kW voldoende te vinden (wat echt voor komende jaren ruim voldoende is om welke (3-fase) auto dan ook op te laden binnen een afzienbare tijd) dan kan je dat ook wel begrijpen toch?

Persoonlijk zou ik ook 6mm2 neerleggen omdat de meerkosten minimaal zijn. Maar anderen maken voor hun wel overwogen keuzes en dat mag je soms ook accepteren.

• Isheara

Mijn advies; neem sowieso een vaste kabel op de Zappi.
Ik zou 2 UTP kabels leggen, of 1x UTP en de 3 kabels van de CT klemmen.
Houd er bij de Zappi wel rekening mee dat je wartels (met IP68 certificering) in de behuizing moet schroeven voor de kabels (1x wartel voor de stroom kabel en 1x wartel voor de utp kabels) omdat je Zappi anders niet meer waterdicht is.

Deze bv (en dan in de juiste maten) https://www.elektramat.nl/wartel-m20-206120/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_iKaR-qXXui_8YuFiVNSraekY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7RS4HGCoge2siWAUHKO5Ad7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Isheara op 25-08-2021 20:06 ]

Keep rolling sixes!

• Isheara
thehog schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:47:
Met dat soort instellingen kan hij beter voor 10mm2 gaan ofzo ;-)
Je moet wel reeel blijven natuurlijk. Als hij aangeeft 11kW voldoende te vinden (wat echt voor komende jaren ruim voldoende is om welke (3-fase) auto dan ook op te laden binnen een afzienbare tijd) dan kan je dat ook wel begrijpen toch?

Persoonlijk zou ik ook 6mm2 neerleggen omdat de meerkosten minimaal zijn. Maar anderen maken voor hun wel overwogen keuzes en dat mag je soms ook accepteren.
Hij vraagt om advies toch? Je weet zelf ook dat 10mm2 overdreven is…
Het scheelt idd €1,40 per meter (tussen 4mm2 en 6mm2) dus dan zou ik gewoon 6mm2 neerleggen…maar dat is persoonlijk…

https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x6-per-meter/

Keep rolling sixes!

• viper28nl

viper28nl

Homey user

thehog schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:29:
[...]

Ik snap je opmerking, alleen ga ik zelf liever niet aan de slag met krachtstroom, een gat boren naar de kruipruimte, loadbalancing module aansluiten en meer van dat soort dingen. Misschien pas ik dan niet helemaal in het "tweakers" plaatje, maar zulke dingen laat ik liever aan iemand anders over. En daarbij ook de verantwoording.

Zo heel ongelooflijk moeilijk is het ook niet en een wallbox aan de muur plaatsen heb ik ook zo gedaan. Alleen de rest daar blijf ik liever vanaf. En dan kan ik me net zo goed helemaal laten ontzorgen toch...? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door viper28nl op 25-08-2021 20:08 ]

• thehog
viper28nl schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Ik snap je opmerking, alleen ga ik zelf liever niet aan de slag met krachtstroom, een gat boren naar de kruipruimte, loadbalancing module aansluiten en meer van dat soort dingen. Misschien pas ik dan niet helemaal in het "tweakers" plaatje, maar zulke dingen laat ik liever aan iemand anders over. En daarbij ook de verantwoording.

Zo heel ongelooflijk moeilijk is het ook niet en een wallbox aan de muur plaatsen heb ik ook zo gedaan. Alleen de rest daar blijf ik liever vanaf. En dan kan ik me net zo goed helemaal laten ontzorgen toch...? ;)
Maar wat is dan nog ontzorgen? Elke laadpaalinstallateur doet dat voor je.

• thehog
Isheara schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Hij vraagt om advies toch? Je weet zelf ook dat 10mm2 overdreven is… 8)7
Het scheelt idd €1,40 per meter (tussen 4mm2 en 6mm2) dus dan zou ik gewoon 6mm2 neerleggen…maar dat is persoonlijk… _/-\o_

https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x6-per-meter/
Gaat mij om jouw emoticons waar mee je, nu ook naar mij, een bepaalde indruk geeft over het advies van jou.

• eltron
MooDyBLueS schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:44:
[...]

Dat kan wel zo zijn, maar veel mensen, mijzelf incluis, hebben daar gewoon geen zin in. Op sommige gebieden zit ik graag avonden lang dingen uit te zoeken, uit te proberen, testen, noem het maar op, maar er zijn ook genoeg zaken in het leven waar ik met alle liefde het benodigde bedrag uitgeef om het uit te kunnen besteden. De laadpaal is er voor mij zo een.

Wat mij betreft is het leuk om te lezen dat er tweakers zoals jij zijn die het bij een laadpaal ook leuk vinden om zelf uit te vogelen (of die kennis al hebben) en het zelf te plaatsen, maar na de basis die ik moest weten om een goede laadpaal uit te kiezen, vond ik de rest wel prima. ;)
Zin of niet, beetje tweaker kan wel zelf zo'n stopcontact aan een muur schroeven.
Zeker als het alternatief 7 weken wachten is.
Dan maak ik meestal wel zin als dat 7 weken scheelt (en € 500 kosten).

• eltron

- diameter van de bedrading 2,5mm2 is voldoende maar 4mm2 is beter, zeker als afstand wat groter is. Ter beperking van laadverliezen met name en uitgaande van 16A. bij 32A zou ik al voor 6mm2 gaan.
- UTP kabel kan. Vind zelf draadloos met Harvi prima.

• MooDyBLueS
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:24:
[...]

Zin of niet, beetje tweaker kan wel zelf zo'n stopcontact aan een muur schroeven.
Zeker als het alternatief 7 weken wachten is.
Dan maak ik meestal wel zin als dat 7 weken scheelt (en € 500 kosten).
Zoals ik al zei: dat is prima als JIJ daar zin in hebt. Maar blijkbaar is het te moeilijk om te bevatten dat zelfs tweakers niet alles zelf (willen) doen, maar ook weleens iets uitbesteden om tijd over te houden voor andere (voor hun leukere) dingen.

Want ik durf mijzelf op diverse gebieden een echte tweaker te noemen, maar voor een laadpaal zou ik me toch echt eerst moeten verdiepen. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen, welke spullen ik nodig heb, hoe ik load-balancing aansluit en ga zo maar door. En ik begrijp dat niet alles even moeilijk is, soms zelfs makkelijk, maar het kost wel tijd om dat uit te zoeken. Dat deel vergeet je ook even mee te nemen, want niemand heeft de kennis in pacht.

Of heb jij ook helemaal zelf je huis gebouwd, zelf je keuken geplaatst, zelf alle elektra getrokken, zelf alle sanitair geplaatst, zelf de vloer en muren gedaan, zelf de raamdecoratie op maat gemaakt en opgehangen, zelf de horren op maat gemaakt, zelf bij je auto het onderhoud gedaan, zelf bij je auto de filters vervangen, en ga zo maar door? Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat er meerdere punten tussen zitten die jij niet zelf hebt uitgevoerd. Kortom: dat heb je uitbesteed. Dus kunnen we nu de discussie staken over hoe makkelijk het wel niet is en dat je €500 ermee kan besparen? Er is al vaak genoeg gezegd dat men het gewoon WIL uitbesteden en alleen maar in dit topic zit voor de juiste laadpaal en waar ze (de installateur) rekening mee moeten laten houden. Kunnen we dat gewoon accepteren?

• thehog
MooDyBLueS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:29:
[...]

Zoals ik al zei: dat is prima als JIJ daar zin in hebt. Maar blijkbaar is het te moeilijk om te bevatten dat zelfs tweakers niet alles zelf (willen) doen, maar ook weleens iets uitbesteden om tijd over te houden voor andere (voor hun leukere) dingen.

Want ik durf mijzelf op diverse gebieden een echte tweaker te noemen, maar voor een laadpaal zou ik me toch echt eerst moeten verdiepen. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen, welke spullen ik nodig heb, hoe ik load-balancing aansluit en ga zo maar door. En ik begrijp dat niet alles even moeilijk is, soms zelfs makkelijk, maar het kost wel tijd om dat uit te zoeken. Dat deel vergeet je ook even mee te nemen, want niemand heeft de kennis in pacht.

Of heb jij ook helemaal zelf je huis gebouwd, zelf je keuken geplaatst, zelf alle elektra getrokken, zelf alle sanitair geplaatst, zelf de vloer en muren gedaan, zelf de raamdecoratie op maat gemaakt en opgehangen, zelf de horren op maat gemaakt, zelf bij je auto het onderhoud gedaan, zelf bij je auto de filters vervangen, en ga zo maar door? Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat er meerdere punten tussen zitten die jij niet zelf hebt uitgevoerd. Kortom: dat heb je uitbesteed. Dus kunnen we nu de discussie staken over hoe makkelijk het wel niet is en dat je €500 ermee kan besparen? Er is al vaak genoeg gezegd dat men het gewoon WIL uitbesteden en alleen maar in dit topic zit voor de juiste laadpaal en waar ze (de installateur) rekening mee moeten laten houden. Kunnen we dat gewoon accepteren?
Hele discussie ging niet om dat hij het liet uitbesteden maar de opmerking, "ik kies voor coolblue omdat ik dan ontzorgt wordt". En dat ie daarna 7 weken moest wachten. Dat terwijl, als ter vergelijking, het echt niet lastig is om zelf te doen. Als je er dan voor kiest om het uit te besteden dan ben je bij coolblue wat mij betreft er in getrapt om te laten denken dat het heel lastig is. Ga gewoon naar een willekeurige laadpaalinstallateur en gun hem die winst ipv de grote coolblue die al voldoende winst maakt.

• MooDyBLueS
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Hele discussie ging niet om dat hij het liet uitbesteden maar de opmerking, "ik kies voor coolblue omdat ik dan ontzorgt wordt". En dat ie daarna 7 weken moest wachten. Dat terwijl, als ter vergelijking, het echt niet lastig is om zelf te doen. Als je er dan voor kiest om het uit te besteden dan ben je bij coolblue wat mij betreft er in getrapt om te laten denken dat het heel lastig is. Ga gewoon naar een willekeurige laadpaalinstallateur en gun hem die winst ipv de grote coolblue die al voldoende winst maakt.
Dat ben ik dus totaal niet me je eens. Ik ben nu ook aan het wachten tot mijn laadpaal volgende week geïnstalleerd wordt. Dat heeft niks met wel of niet lastig te maken, dat heeft met de initiële keuze te maken of je het zelf wilt doen (incl. al het uitzoekwerk) of het uit wilt besteden. En dan kan je gaan vallen over de semantiek van het woord ontzorgen, maar dan kan je beter een taalkundig topic uit gaan zoeken. Want hoezo zou iemand er ingetrapt zijn omdat hij 7 weken moet wachten? Mijn installateur kan het binnen 3 weken, Coolblue binnen 7 weken, prima toch? Die keuze maak je en blijkbaar vindt hij het niet erg om 7 weken te wachten.

Daarnaast word ik ook zo moe van die discussies die jij er nu weer extra bijhaalt over wel of niet Coolblue (of vul een andere grote naam in) vs. een kleine lokale installateur. Ik heb dan niet voor Coolblue gekozen, maar wel een installateur die hier in de regio vele tientallen projecten (ook zonnepanelen trouwens, 1-stop-shop) heeft gedaan en dus ook best groot genoemd mag worden. Of, om er maar weer eens een analogie bij te halen: koop jij al je groente en fruit bij de groenteboer op de markt, je vlees bij de slager in de wijk, je brood bij de lokale bakker en alleen je wc-papier en dergelijke nog bij een supermarkt? Dus kunnen we kappen met die pretentieuze nonsens waarom je niet voor een groot bedrijf zou moeten kiezen en waarom je je eigen laadpaal zou moeten installeren? Laat mensen toch in hun waarde met de keuzes die ze maken.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001

greatgonzo

schit-te-rend!

Dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door greatgonzo op 26-08-2021 22:36 ]

• thehog
MooDyBLueS schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:01:
[...]

Dat ben ik dus totaal niet me je eens. Ik ben nu ook aan het wachten tot mijn laadpaal volgende week geïnstalleerd wordt. Dat heeft niks met wel of niet lastig te maken, dat heeft met de initiële keuze te maken of je het zelf wilt doen (incl. al het uitzoekwerk) of het uit wilt besteden. En dan kan je gaan vallen over de semantiek van het woord ontzorgen, maar dan kan je beter een taalkundig topic uit gaan zoeken. Want hoezo zou iemand er ingetrapt zijn omdat hij 7 weken moet wachten? Mijn installateur kan het binnen 3 weken, Coolblue binnen 7 weken, prima toch? Die keuze maak je en blijkbaar vindt hij het niet erg om 7 weken te wachten.

Daarnaast word ik ook zo moe van die discussies die jij er nu weer extra bijhaalt over wel of niet Coolblue (of vul een andere grote naam in) vs. een kleine lokale installateur. Ik heb dan niet voor Coolblue gekozen, maar wel een installateur die hier in de regio vele tientallen projecten (ook zonnepanelen trouwens, 1-stop-shop) heeft gedaan en dus ook best groot genoemd mag worden. Of, om er maar weer eens een analogie bij te halen: koop jij al je groente en fruit bij de groenteboer op de markt, je vlees bij de slager in de wijk, je brood bij de lokale bakker en alleen je wc-papier en dergelijke nog bij een supermarkt? Dus kunnen we kappen met die pretentieuze nonsens waarom je niet voor een groot bedrijf zou moeten kiezen en waarom je je eigen laadpaal zou moeten installeren? Laat mensen toch in hun waarde met de keuzes die ze maken.
Ik laat het hierbij om verder escaleren te voorkomen. Terug on topic

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-10 13:30
Voor de Belgische vrienden: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210827_91967251
Wie thuis zelf een laadpaal plaatst, zal vanaf 1 september kunnen rekenen op een belastingvermindering van 45 procent. De maatregel geldt zowel voor eigenaars als huurders. Het bedrag waarvoor een belastingvermindering kan worden verleend is wel beperkt tot 1.500 euro per laadpaal en per belastingplichtige. Het laadstation moet bovendien ‘intelligent’ zijn en mag enkel gebruikmaken van groene stroom.
Iemand al wat meer informatie gevonden over wat de voorwaarden exact zijn? Zijn CT klemmen ook slim, of moet die met een digitale meter kunnen communiceren over P1?

• viper28nl

viper28nl

Homey user

thehog schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:22:
[...]

Ik laat het hierbij om verder escaleren te voorkomen. Terug on topic
Goed zo ;)

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
Mag enkel gebruiken maken van groene stroom
Die bestaan niet voor zover ik weet...

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-10 13:30
Knikmops schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Die bestaan niet voor zover ik weet...
Misschien is de voorwaarde dat je een energiecontract hebt dat 100% groene stroom beloofd? Ik ben al de hele ochtend aan het zoeken maar vind echt niets van informatie.

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-11 04:08
Eindelijk lijkt het er op dat mijn leaseauto binnen een maand voor de deur staat (iX3) tijd dus om de laadpaal te gaan plaatsen.

Mijn situatie:
Zonnepanelen: Ja, maar lijkt er op dat alleen de zappi hier echt intelligent mee om kan gaan (maar valt af ivm geen backoffice)
Aansluiting: 3 fase (3x25a->3x16a)
Loadbalancing: Ja liefst via P1
Authorisatie: via RFID/laadpas
Backoffice: Ja, heb prive een hybride en zakelijk electrisch en wil de zakelijke laadsessies dus via backoffice vergoeden.

Kijkend naar mijn eisen kom ik op 1 van de 2 onderstaande palen uit:
- Alfen / ICU Eve Single Pro Line
- NewMotion Home Advanced

Wat zijn de redenen om de ene boven de andere te prefereren en vergeet ik wellicht een betere optie? De Alfen heeft een mooi display (gebruik je dat echt?) en lijkt een keuze vrijheid te geven in backoffice maar is wel duurder dan de NewMotion.
De NewMotion is wat simplisticer en lijk je vast te zitten aan de backoffice van NewMotion? Toevallig gebruik ik privé ook al een laadpas van NewMotion en werkt verder prima, geen idee of dat dus een nadeel is. Nadeel van de NewMotion is wel dat als ik via P1 load balancing wil doen ik blijkbaar een duurder abbonement nodig lijk te hebben dan met de Alfen.

In mijn meterkast heb ik een krachtstroom aansluiting zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgVjmOaBYe7Onxn9teonFn-cZAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DiwK52Cp4CdVnZ6ZNrqWQPsW.png?f=fotoalbum_large

Dat is door de vorige eigenaar geplaatst, geen idee waarom en is dus ongebruikt.

Is het zo eenvoudig in deze situatie door de laadpaal op deze stekker aan te sluiten? Als dat zo is dan zou de installatie zeker een fluitje van een cent moeten zijn en doe ik het sowieso zelf, dat scheelt aardig wat geld voor een installateur.

iRacing Profiel

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
Mensen hier met Besen granny chargers zoals deze bv: https://evplug.eu/collect...et-lcd-type-1-naar-schuko

Ik weet dat het Chinese meuk is, maar ik plan de lader vooral op 6A of hoogstens 8A te gebruiken op reis (vakantiehuisjes etc). Ik las hier al verdeelde meningen, maar zijn er ook Tweakers met zo’n lader in gebruik?

• eltron
TonCoronel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:07:
Eindelijk lijkt het er op dat mijn leaseauto binnen een maand voor de deur staat (iX3) tijd dus om de laadpaal te gaan plaatsen.

Mijn situatie:
Zonnepanelen: Ja, maar lijkt er op dat alleen de zappi hier echt intelligent mee om kan gaan (maar valt af ivm geen backoffice)
Aansluiting: 3 fase (3x25a->3x16a)
Loadbalancing: Ja liefst via P1
Authorisatie: via RFID/laadpas
Backoffice: Ja, heb prive een hybride en zakelijk electrisch en wil de zakelijke laadsessies dus via backoffice vergoeden.

Kijkend naar mijn eisen kom ik op 1 van de 2 onderstaande palen uit:
- Alfen / ICU Eve Single Pro Line
- NewMotion Home Advanced

Wat zijn de redenen om de ene boven de andere te prefereren en vergeet ik wellicht een betere optie? De Alfen heeft een mooi display (gebruik je dat echt?) en lijkt een keuze vrijheid te geven in backoffice maar is wel duurder dan de NewMotion.
De NewMotion is wat simplisticer en lijk je vast te zitten aan de backoffice van NewMotion? Toevallig gebruik ik privé ook al een laadpas van NewMotion en werkt verder prima, geen idee of dat dus een nadeel is. Nadeel van de NewMotion is wel dat als ik via P1 load balancing wil doen ik blijkbaar een duurder abbonement nodig lijk te hebben dan met de Alfen.

In mijn meterkast heb ik een krachtstroom aansluiting zitten:

[Afbeelding]

Dat is door de vorige eigenaar geplaatst, geen idee waarom en is dus ongebruikt.

Is het zo eenvoudig in deze situatie door de laadpaal op deze stekker aan te sluiten? Als dat zo is dan zou de installatie zeker een fluitje van een cent moeten zijn en doe ik het sowieso zelf, dat scheelt aardig wat geld voor een installateur.
Ik heb deze: https://www.evservice.eu/mobiele-lader-type-2-6-meter-32a-3-fase-2.
Kan je in principe met 22kW mee laden, mits je voldoende vermogen op de aansluiting hebt. In jouw geval is het denk ik 3x16A ofwel 11kW
en niet alleen thuis.
Overigens heb ik thuis gewoon een Zappi en gebruik de mobiele lader onderweg. Hiermee kan ik overal met het beschikbare vermogen maximaal laden, liefst aan CEE maar met verloop ook gewoon Schuko.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:37

voeding in buis en de cat 5 ook neem ik aan -> 2 buizen van verschillende afmetingen onder elkaar. Kan je dan niet beter een net gootje laten monteren waar beide kabels inzitten :?
(dan desnoods een YMVKas laten leggen ivm eventuele verstoring van het datasignaal.)

• ybos
iqcgubon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:37:
Voor de Belgische vrienden: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210827_91967251

[...]

Iemand al wat meer informatie gevonden over wat de voorwaarden exact zijn? Zijn CT klemmen ook slim, of moet die met een digitale meter kunnen communiceren over P1?
gewoon factuur regelen:
"plaatsen laadpaal merk xxx á 1499,99" ;)

Niet moeilijker maken dan het is :P

• Makrolon
ybos schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:51:
[...]

voeding in buis en de cat 5 ook neem ik aan -> 2 buizen van verschillende afmetingen onder elkaar. Kan je dan niet beter een net gootje laten monteren waar beide kabels inzitten :?
(dan desnoods een YMVKas laten leggen ivm eventuele verstoring van het datasignaal.)
25mm pvc passen ze samen doorheen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• ybos
Makrolon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:52:
[...]

Dat kan inderdaad ook gewoon :X |:(

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-10 10:53
Ik wil een Nissan leaf aansluiten op een Alfen laadpaal met kabel.

De nissan heeft een bijhorende laadkabel maar dit lijkt niet te passen. Kan precies niet diep genoeg.

Iemand enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGXldkpOKATEhUbK_TAOWDz2O-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyTIxMyfr6R9QK5KdiXJF981.jpg?f=fotoalbum_large

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

@iwhnm89 zijn beide zijden ontgrendeld? Zie je geen dingen in de socket die daar niet horen?

• iwhnm89
De geeft melding "plug laadkabel in voertuig" wanneer ik beide kabels verbind.
Zie geen vreemde dingen aan de sockets.

De auto is momenteel wel volgeladen, kan dit de oorzaak zijn?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Makrolon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:52:
[...]

Jammer alleen dat NEN1010 zegt dat dat niet mag. :) (tenzij ze beide dezelfde isolatiegraad hebben, de kans daarop is nul).

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 28-08-2021 15:28 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• iwhnm89
iwhnm89 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:12:
De geeft melding "plug laadkabel in voertuig" wanneer ik beide kabels verbind.
Zie geen vreemde dingen aan de sockets.

De auto is momenteel wel volgeladen, kan dit de oorzaak zijn?
Probleem opgelost, oorzaak is kabel van de Nissan. Met andere wagen lukt het wel.

[ Voor 4% gewijzigd door iwhnm89 op 28-08-2021 15:32 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:41
iwhnm89 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:35:

De nissan heeft een bijhorende laadkabel maar dit lijkt niet te passen. Kan precies niet diep genoeg.

Iemand enig idee?
[Afbeelding]
Dat is toch voor de oude leaf niet de correcte kabel?
De leaf heeft een type 1 aansluiting, niet type 2.
Dus je moet voor de leaf zijde type 1 en voor de paal zijde type 2.

[ Voor 5% gewijzigd door Kodess op 28-08-2021 15:41 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Kodess schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:41:
[...]

Dat is toch voor de oude leaf niet de correcte kabel?
De leaf heeft een type 1 aansluiting, niet type 2.
Dus je moet voor de leaf zijde type 1 en voor de paal zijde type 2.
Volgens mij ligt op de foto de type 1 kabel op de grond.... :?

Wise enough to play the fool

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Hadden jullie deze laadpaal al eens gezien?

https://www.vrt.be/vrtnws...atie-nieuw-type-laadpaal/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHnNrzWMKLWezLpgHk59eTsZ3Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nU6sn4AohJb2ms2bzkv8uvK6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door stimm op 28-08-2021 21:42 ]

• eltron
ja, paar pagina's terug in dit topic,
begin deze week

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 28-08-2021 21:48 ]

• VidaR-9
  • Laatst online: 20:36
Inspired schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:13:
[...]
Abonnement afsluiten bij NM en gratis pas aanvragen bij Shell voor je vriendin. De pas van je vriendin op 0 cent laten laden en zelf kun je dan met de pas van de leaseauto laden tegen gasttarief. Even opletten dat ze ex BTW vergoed krijgt. Dus kostprijs van kWh keer 1.21 instellen als gasttarief. Of gewoon hoger gaan. Kun je ook de 5EUR oid van het abonnement terug verdienen. Je kunt tot max 45 cent instellen als gasttarief. (Krijgt ze dan netto 37c van per kWh. De paal komt dan wel op de kaart te staan. Verrekening gaat verder dan gewoon automatisch. Tarieven kun je zelf instellen via de web omgeving.
Dit weekend geprobeerd dit in te stellen in de NewMotion online omgeving. Er zijn dus inderdaad 3 opties (2 en 3 zijn met abonnement):
1. gratis laden (prive paal en geen abo)
2. prive laden met tarief per pas (gratis voor prive auto, tarief voor mijn zakelijke auto)
3. publiek laden met gast tarief

Optie 2 zou de voorkeur hebben. Dan kan ik met mijn zakelijke pas laden en wordt zij daarvoor vergoed. Ik was echter voornemens om het werkelijke tarief + paar cent opslag te rekenen zodat de abonnementskosten eruit gehaald worden, echter geeft NewMotion aan dat je het werkelijke tarief moet hanteren en eist hier zelf voor dat je bevestigd dat je dit naar eer en geweten hebt ingevuld.

Optie 3 heeft als nadeel dat de paal openbaar zichtbaar is voor iedereen. Nu verwacht ik niet dat iemand zijn auto zomaar op de oprit zet maartoch.

Even met een vriend overlegd en die zegt optie 3 te kunnen doen maar dan toch de paal te kunnen verbergen op de kaart (niet via NewMotion).

Iemand tips?

• Inspired
VidaR-9 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Dit weekend geprobeerd dit in te stellen in de NewMotion online omgeving. Er zijn dus inderdaad 3 opties (2 en 3 zijn met abonnement):
1. gratis laden (prive paal en geen abo)
2. prive laden met tarief per pas (gratis voor prive auto, tarief voor mijn zakelijke auto)
3. publiek laden met gast tarief

Optie 2 zou de voorkeur hebben. Dan kan ik met mijn zakelijke pas laden en wordt zij daarvoor vergoed. Ik was echter voornemens om het werkelijke tarief + paar cent opslag te rekenen zodat de abonnementskosten eruit gehaald worden, echter geeft NewMotion aan dat je het werkelijke tarief moet hanteren en eist hier zelf voor dat je bevestigd dat je dit naar eer en geweten hebt ingevuld.

Optie 3 heeft als nadeel dat de paal openbaar zichtbaar is voor iedereen. Nu verwacht ik niet dat iemand zijn auto zomaar op de oprit zet maartoch.

Even met een vriend overlegd en die zegt optie 3 te kunnen doen maar dan toch de paal te kunnen verbergen op de kaart (niet via NewMotion).

Iemand tips?
Wat is het issue met optie 2 en wat opslag dan? Als je daarmee kosten neutraal bent zal niet er wakker van liggen. Die melding zet NM er neer voor de WGs. Zal ze zelf niks boeien. Ook even opletten dat je sowieso de BTW moet plussen. Ze krijgt namelijk ex BTW terug.

Optie 3 is tegenwoordig altijd op de kaart. “Fijne” is ook dat de paal dan ook niet meer weg gaat van maps. Tenminste, bij mij niet. :)

Als 25c de kostprijs is per kWh dan er 3c bij doen en keer 1.21 rekenen. Kom je op 34c uit. Lijkt me prima. Heb je bij 200kWh laden het abonnement eruit en tarief is prima in lijn met publiek laden. En dit is ook prima uit te leggen eventueel richting WG.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 29-08-2021 13:20 ]

• Makrolon
daemonix schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:27:
[...]

Jammer alleen dat NEN1010 zegt dat dat niet mag. :) (tenzij ze beide dezelfde isolatiegraad hebben, de kans daarop is nul).
Is dat zo ja? Mogen ze in kabelgoot dan ook niet bij elkaar? Of in de kruipruimte tegen elkaar liggen?

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 20:00
Gisteren een newmotion home advanced opgehaald van marktplaats voor mn pluginhybride. (MB C350e)
Ik wil de paal prive gebruiken en binnen in de meterkast uitzetten als ik op vakantie gaat.

Nou wil ik eigenlijk niet met een pasje gaan werken, maar gewoon stroom op de lader en gaan. Dus geen online activering en met een pasje, wellicht later. Is er een manier of howto hoe je dit omzeild? Volgens mij zit er een (manuele) schakelaar bovenin de kast, wellicht de vergrendeling voor de stekker?

• Inspired
daemonix schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:27:
[...]

Mag gewoon. Niet losse VD installatiedraad maar UTP samen met YMVK mag gewoon van NEN1010. Dit omdat de YMVK gewoon een prima isolatiewaarde heeft.

• Inspired
Qubitzz schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:00:
Gisteren een newmotion home advanced opgehaald van marktplaats voor mn pluginhybride. (MB C350e)
Ik wil de paal prive gebruiken en binnen in de meterkast uitzetten als ik op vakantie gaat.

Nou wil ik eigenlijk niet met een pasje gaan werken, maar gewoon stroom op de lader en gaan. Dus geen online activering en met een pasje, wellicht later. Is er een manier of howto hoe je dit omzeild? Volgens mij zit er een (manuele) schakelaar bovenin de kast, wellicht de vergrendeling voor de stekker?
Instellen van plug & charge bedoel je? Via de webinterface toch? Anders NM klantenservice vragen.

• daemonix
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Is dat zo ja? Mogen ze in kabelgoot dan ook niet bij elkaar?
Nee, dan mogen ze ook niet bij elkaar. Kijk maar eens in een datacenter, daar zie je de strikte scheiding in praktijk, of bij een willekeurig bedrijf.
Of in de kruipruimte tegen elkaar liggen?
Daar zegt NEN1010 voor zover ik weet niets over.

• Inspired
daemonix schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 06:25:
[...]

Nee, dan mogen ze ook niet bij elkaar. Kijk maar eens in een datacenter, daar zie je de strikte scheiding in praktijk, of bij een willekeurig bedrijf.

[...]

Daar zegt NEN1010 voor zover ik weet niets over.
Dat doen ze om mogelijke verstoring te voorkomen. Van de NEN1010 mag dit gewoon. Er is zefs gewoon een kabel op de markt waar netwerk al in zit speciaal voor laadpalen.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
iwhnm89 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:35:

Dat is het grote nadeel van een laadpaal met vaste kabel. Als er dan een auto komt met een ander soort aansluiting dan kan die auto niet laden. De standaard laadkabels die bij auto's zitten zijn juist ontworpen om niet op elkaar aangesloten te kunnen worden en daarom werkt dit dus niet.

Je kunt her en der wel verloopstekkers of kabeltjes kopen waarmee dit wel zou kunnen, maar echt goedkoop zijn die ook niet. Let er dan ook goed op dat je de juiste krijgt, ze zijn niet universeel.

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:13:
[...]

Dat doen ze om mogelijke verstoring te voorkomen. Van de NEN1010 mag dit gewoon. Er is zefs gewoon een kabel op de markt waar netwerk al in zit speciaal voor laadpalen.
Nee, dat mag alleen als de isolatieklasse van beide kabels gelijk is, en dat is ongetwijfeld het geval bij de kabel waar jij aan refereert. Het is niet voor niets dat er een aparte kabel op de markt is. ;)

• Inspired
daemonix schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Nee, dat mag alleen als de isolatieklasse van beide kabels gelijk is, en dat is ongetwijfeld het geval bij de kabel waar jij aan refereert. Het is niet voor niets dat er een aparte kabel op de markt is. ;)
Die aparte kabel maakt het gewoon makkelijker. Nogmaals. Een UTP kabel naast een YMVK mag gewoon in dezelfde buis mag gewoon. Ook van de NEN1010.

Pagina: 1 ... 79 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen