Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.661 views

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
Makrolon schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Ik zou gaan voor een alfen. Das een goed ding waarbij je niet vast zit een een backoffice.
Ik begrijp dat onze installateur nu kijkt naar een Homebox van Ecotap (http://www.ecotap.nl.

Is een NL product - iemand ervaring die hij kan delen?

Voor mij belangrijk
- automatisch verrekenen met de werkgever
- meerdere gebruikers van deze paal (gescheiden bijhouden verbruik)
- load balacing tov het verbruik op de huisinstallatie

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
pyrofielo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Let op dat daar nog een type B aardlek voor moet.
Klopt, maar dan ben je wel klaar voor een tijdje. Je kan zo alle kanten op.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
daemonix schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:47:
[...]

Waar denk je dat de problemen tussen Zappi en de 3 fase aansluiting van de Kona vandaan kwamen? Juist, de auto beslist, en niet de laadpaal. Het moest dan ook in de auto worden opgelost (die sloot immers L1 en L2 kort).
Klopt helemaal! Alleen die auto (en nog een paar anderen) maakten de fout door de relais zo te schakelen dat op de L2 pin aansluiting de L1 doorgelust werd. Dat had niet mogen gebeuren. Met als gevolg dat de voeding van L1 via de auto en de L2 pin terug kwam in de zappi. Als die vervolgens dan de 1-naar-3 fase switch deed ging het kaboem omdat dan de echte L2 fase op de doorgeluste L1-fase terecht kwam. Daar zat het gevaar.

Bij het 'kortsluiten' van L1 op de twee boordladers van de auto had er een dubbelrelais gebruik moeten worden die er voor zorgt dat de L2 aansluiting van de socket van de auto geisoleerd wordt. Pas dan is het veilig. Zie ook de opmerking van dr. Chris exact hierover in het myenergi forum.

Nogmaals, het is een heel valide manier van het koppelen van de boordladers van de auto's. In theorie zou er zelfs 3x16A geladen kunnen worden op 1-fase (sommige snelladers van bijv. mcdonalds kunnen deze 48A makkelijk leveren op de type 2-AC aansluiting). Alleen ontbrak het dus aan een juiste dubbelrelais om de fase aan de connector kant op de juiste manier te isoleren.

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-11 13:24
Alfen Single Pro, vaste 5 meter kabel

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:07
Dank allen voor de tips! Goed om te lezen dat het toch mogelijk is om een aparte back-office te gebruiken. Ik zal maar eens een rekensom maken.

• cornholio24
Is load balancing ( laadstroom dynamisch aanpassen op het verbruik van het huis, waarbij het huis altijd voorrang heeft) aan te raden bij een nieuwe laadpaal of niet?

Lijkt mij gemak en wenselijk al is de installateur terughoudend. Wat is jullie ervaring?

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een 3-fase Zappi v2?
Ik wil deze zelf aansluiten, maar heb ik dan een aardlekschakelaar type b nodig?
Lijkt erop dat deze ingebouwd zit.
Ik kan geen aansluitschema vinden.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Scanniexxl schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:43:
heeft er iemand ervaring met het aansluiten van een 3-fase Zappi v2?
Ik wil deze zelf aansluiten, maar heb ik dan een aardlekschakelaar type b nodig?
Lijkt erop dat deze ingebouwd zit.
Ik kan geen aansluitschema vinden.
Nee je hebt geen type 2 aardlekschakelaar nodig met de Zappi omdat de Zappi DC lekstroom beveiliging heeft ingebouwd. Een normale 3-fase alamat is dus prima.

Aansluitschema staat verder netjes in de handleiding vanaf pagina 30 https://handleidingen.acc...zappi-v2-laadstations.pdf

• ik222
  • Niet online
cornholio24 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:29:
Is load balancing ( laadstroom dynamisch aanpassen op het verbruik van het huis, waarbij het huis altijd voorrang heeft) aan te raden bij een nieuwe laadpaal of niet?

Lijkt mij gemak en wenselijk al is de installateur terughoudend. Wat is jullie ervaring?
Dat ligt volledig aan jou specifieke situatie, zonder meer info daarover (hoofdaansluiting, wat voor laadpaal en overige grootverbruikers bijvoorbeeld) is daar niets zinnigs over te zeggen.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:35
cornholio24 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:29:

Een auto verbruikt zo'n 15 kWh/100 km
Op 1 fase 16A laad je 3,6 kW, dus 24 km/uur.

Dus voor het meeste woon-werk verkeer voldoet dat ruim. Wil je niet elke dag aan de lader staan of heb je meerdere elektrische auto's met een grotere accu, dan wordt sneller laden als je wel aan de paal staat belangrijker.
Load balancing is volgens mij geen must om thuis effectief te kunnen laden, eerder een nice to have.

• cornholio24
ik222 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:55:
[...]

Dat ligt volledig aan jou specifieke situatie, zonder meer info daarover (hoofdaansluiting, wat voor laadpaal en overige grootverbruikers bijvoorbeeld) is daar niets zinnigs over te zeggen.
Men adviseert de homebox van ecotap, de auto een polestar 2. Ik heb een 3 x 25a aansluiting en slimme meter. Grootverbruikers wasmachine, droger, inductie kookplaat, oven en jacuzzi

Geen idee wat die afzonderlijk trekken.

• Scanniexxl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:59
Nee je hebt geen type 2 aardlekschakelaar nodig met de Zappi omdat de Zappi DC lekstroom beveiliging heeft ingebouwd. Een normale 3-fase alamat is dus prima.

Aansluitschema staat verder netjes in de handleiding vanaf pagina 30 https://handleidingen.acc...zappi-v2-laadstations.pdf
Misschien een vreemd idee,
Maar kun je deze binnen plaatsen en dan met een langere aansluitkabel werken?
Diefstalpreventie.

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-10 13:30
cornholio24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:07:
[...]

Men adviseert de homebox van ecotap, de auto een polestar 2. Ik heb een 3 x 25a aansluiting en slimme meter. Grootverbruikers wasmachine, droger, inductie kookplaat, oven en jacuzzi

Die Ecotap lijkt voor mij ook nog een optie. Zit met dezelfde situatie als jij: Hij moet een SIM-kaartlezer en backend hebben voor automatische verrekening met de werkgever, en load balancing (zonnepanelen) is ook een nice to have.

Maar er staat echt bitter weinig informatie op hun website... Wat kost het? Is er een abonnement aan verbonden? Hoe werkt die load balancing bij hen precies?

Ik heb meer last met een laadpaal kiezen dan een auto 8)7

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-10 15:14
iqcgubon schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Ik heb meer last met een laadpaal kiezen dan een auto 8)7
Zeg dat!!

Water-Escape

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 23:35
Scanniexxl schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:35:
Misschien een vreemd idee,
Maar kun je deze binnen plaatsen en dan met een langere aansluitkabel werken?
Diefstalpreventie.
Je kunt de vaste laad kabel van de Zappi loshalen, door een kabel goot voeren en weer aansluiten (of een andere kabel, geen idee hoeveel kabel je nodig hebt).

Keep rolling sixes!

• ik222
  • Niet online
cornholio24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:07:
[...]

Dan is loadbalancing wel sterk aan te raden inderdaad.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Eigenlijk alleen in verband met de Jacuzzi... Kookplaat staat maar kort aan, en je kunt het laden schedulen dat dat pas om 21.00 uur begint of zo.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• ik222
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

Eigenlijk alleen in verband met de Jacuzzi... Kookplaat staat maar kort aan, en je kunt het laden schedulen dat dat pas om 21.00 uur begint of zo.
Dat kan inderdaad maar daar moet je wel zin in hebben, ik vind het ideaal dat je nergens naar hoeft te kijken en het altijd goed gaat.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:53
MeTooPV schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:04:
[...]
Load balancing is volgens mij geen must om thuis effectief te kunnen laden, eerder een nice to have.
Inderdaad het is geen must, maar wel gemak dient de mens. En zo goedkoop en algemeen aanvaard dat het eigenlijk wat mij betreft een no brainer is.
Je hoeft geen water uit de kraan te halen, een waterput kan ook, maar wie doet dat nog?

en wie gaat de hele dag er op letten welke apparaten al dan niet tegelijk aan mogen staan of op hun beurt moeten wachten? M.i. niet meer van deze tijd.
Maar het kan wel en zeker als je een ruime huisaansluiting hebt en weinig grote stroomverbruikers + veel geduld zodat je niet op hoog vermogen gaat laden. Dan lukt dat best. :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• cornholio24
ik222 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Dat lijkt mij dus ook en dan ben ik mijn zonnepaneel installatie nog vergeten te noemen hierboven.

Ecotap heeft 2 manieren van loadmeting - direct en via spoelen. De directe meting is aanbevolen voor een huisaansluiting maar mn installateur (die ecotap aanraadt) wil niet aan de directe meting - "teveel risico bij een storing" (zonder nadere uitleg).... en voor spoelen heb ik niet genoeg plaats in mn meterkast 8)7

Heb met Ecotap zelf gesproken en raden zeker gezien mn verbruikers loadbalancing aan. Nog even mn installateur doorzagen dus (is ingehuurd door mn werkgever dus kan ook niet even naar een ander.. grrr)

• cornholio24
daemonix schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

vaatwasser / wasmachine en droger savonds / snachts maken niet uit?

Ik ben werktuigbouwer van oorsprong en heb maar weinig met electra en aansluitvermogens. Ik weet wel dat ik het graag veilig wil hebben en met gemak en zonder zorgen die auto bij thuiskomst aan de lader wil hangen.

( en niet moet stekkeren of in het donker zit als vrouwlief de vaatwasser aanzet :+ )

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
cornholio24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:26:
[...]

vaatwasser / wasmachine en droger savonds / snachts maken niet uit?

Ik ben werktuigbouwer van oorsprong en heb maar weinig met electra en aansluitvermogens. Ik weet wel dat ik het graag veilig wil hebben en met gemak en zonder zorgen die auto bij thuiskomst aan de lader wil hangen.

( en niet moet stekkeren of in het donker zit als vrouwlief de vaatwasser aanzet :+ )
Ga dan zeker voor load balancing. 's nachts wasmachine en droger tijdens laden auto gaat wel. Als jullie van koken houden en dan de wasdroger aan zou spannend kunnen zijn. Koken, de oven en wasdroger tijdens laden auto gaat denk ik niet lang goed. Maar goed, met load balancing weet je gewoon zeker dat het goed komt en is het meest zorgenloos. Uiteraard ken ik je situatie niet, maar doorgaans is vrouwlief niet zo enthousiast om rekening te houden met vermogens of toestemming vragen om tijdens het koken de was te drogen als ze niet weet of de auto aan de lader hangt of niet.
Ik heb ook load balancing en zou er prima omheen kunnen werken. Het gevoel dat het weinig boeit en load balancing eventueel oververbruik oplost is daarentegen wel fijn en vond ik die paar euro wel waard.

• Inspired
  • Laatst online: 22:12
Als je elke dag de accu leeg rijdt is het ook eerder een noodzaak dan ~100km per week. Op dat laatste zit ik tegenwoordig. :) Heb LB maar eigenlijk overkill. Maar goed, lease en budget genoeg. Mijn auto laad standaard vanaf 00:00. Dan staat misschien alleen een keer de vaatwasser aan. Zou dus prima zonder LB kunnen, al is het soms bij bezoek (met BEV) wel handig. Met 3x10 kun je bij niet al te gekke kilometers overigens ook prima de accu volkrijgen. En heb je ook nog genoeg ruimte over voor andere apparaten. Het blijft een beetje extra luxe.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
cornholio24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:22:
[...]

Dat lijkt mij dus ook en dan ben ik mijn zonnepaneel installatie nog vergeten te noemen hierboven.

Ecotap heeft 2 manieren van loadmeting - direct en via spoelen. De directe meting is aanbevolen voor een huisaansluiting maar mn installateur (die ecotap aanraadt) wil niet aan de directe meting - "teveel risico bij een storing" (zonder nadere uitleg).... en voor spoelen heb ik niet genoeg plaats in mn meterkast 8)7

Heb met Ecotap zelf gesproken en raden zeker gezien mn verbruikers loadbalancing aan. Nog even mn installateur doorzagen dus (is ingehuurd door mn werkgever dus kan ook niet even naar een ander.. grrr)
Dus, geef je installateur een duidelijke opdracht:
Ecotap (waarom eigenlijk ecotap, en niet bijvoorbeeld een alfen eve?) met dc lekstroomdetectie, met loadbalancing met directe meting. Wat je even moet checken is of, zodra er een storing is met de meter het laadpunt op een failsafe mode gaat en je nog wel met 6A kan laden oid.

Wise enough to play the fool

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 20:35
Ik ben voornemens om een gewoon buitenstopcontact te maken voor mijn Kia E niro. Het is de bedoeling om op 10A te gaan laden.

Maakt het uit als ik het buitenstopcontact aansluit met een stekker op een binnenstopcontact? Ik schroef dan een stekker op het draad aan de binnenzijde en plug simpelweg in. Dit stopcontact zit op een vrije groep met 16A.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:47

PeaceNlove

Deugleuter

WillemJanJansen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 08:51:
Ik ben voornemens om een gewoon buitenstopcontact te maken voor mijn Kia E niro. Het is de bedoeling om op 10A te gaan laden.

Maakt het uit als ik het buitenstopcontact aansluit met een stekker op een binnenstopcontact? Ik schroef dan een stekker op het draad aan de binnenzijde en plug simpelweg in. Dit stopcontact zit op een vrije groep met 16A.
Dat brengt wel extra risico op brand of oververhitting met zich mee. De granny charger van de Niro heeft een temperatuur sensor in de stekker zitten ter beveiliging daarvan, maar jouw stekker zal dat niet hebben. De stekker in de wandcontactdoos is doorgaans ook het punt waar het misgaat, omdat de kans dat er slecht contact wordt gemaakt daar het grootst is. En in jouw oplossing heb je straks niet 1, maar 2 van dat soort zwakke punten.
Ik zou zeggen, doe het niet.

• WillemJanJansen
Is de marge die ik dan neem niet genoeg denk je? 2300 watt over een 3800 watt draad. Het is de meeste praktische oplossing omdat ik het stopcontact ook uit wil kunnen zetten.

Anders moet ik de lasdoos open trekken en er een schakelaar tussen schroeven.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

WillemJanJansen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 09:26:
Is de marge die ik dan neem niet genoeg denk je? 2300 watt over een 3800 watt draad. Het is de meeste praktische oplossing omdat ik het stopcontact ook uit wil kunnen zetten.

Anders moet ik de lasdoos open trekken en er een schakelaar tussen schroeven.
Of je het nu via de lasdoos of de stekker doet, je gaat over hele lange tijd 10A over die draden, stekker en of lasdoos trekken. Dat is wel even iets anders als een waterkoker die een paar minuten 10A doet of een wasmachine die een half uurtje 10A trekt. In alle gevallen is het verstandig je materiaal goed te kiezen en de zaken professioneel te monteren / verbinden.
Persoonlijk zou ik het niet eens zelf willen doen, het risico is me te groot en mijn onkunde ook :X

• WillemJanJansen
Ik snap je. Het aansluiten daar maak ik me niet zo druk om. Dat is niet zo lastig. Ik neem inderdaad ook materiaal dat overcapaciteit heeft en denk dat ik er een stroomverbreker tussen zet. Als er dan fluctuaties zijn in de stroom, dan schakelt hij automatisch uit.

Zo'n jochie:
https://www.amazon.nl/Bre...ker&qid=1629536542&sr=8-4

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:50

Niet doen... Het risico op een slecht contact met zo'n Granny is al best groot, dan moet je niet een extra zwak punt gaan creëren.

Check ook of de schakelaar die je er tussen gaat monteren langdurig 10 ampère aan kan. Door een normale lichtschakelaar zou ik dit niet doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• cornholio24
teacher schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 05:35:
[...]

Dus, geef je installateur een duidelijke opdracht:
Ecotap (waarom eigenlijk ecotap, en niet bijvoorbeeld een alfen eve?) met dc lekstroomdetectie, met loadbalancing met directe meting. Wat je even moet checken is of, zodra er een storing is met de meter het laadpunt op een failsafe mode gaat en je nog wel met 6A kan laden oid.
Exact dat dus.. hij hangt nog niet en accepteer niet iets wat niet naar mn zin is aan mijn gevel.

Dank voor de tip van Alfen - had ik hier al vaker gehoord hier. Die lijkt ook de loadbalancing uit te lezen van de P1 aansluiting op de slimme meter te dien, lijkt me prima.

Ik ga hem maandag nog ff een duidelijke mail sturen.

• ik222
  • Niet online
cornholio24 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:57:
[...]

Exact dat dus.. hij hangt nog niet en accepteer niet iets wat niet naar mn zin is aan mijn gevel.

Dank voor de tip van Alfen - had ik hier al vaker gehoord hier. Die lijkt ook de loadbalancing uit te lezen van de P1 aansluiting op de slimme meter te dien, lijkt me prima.

Ik ga hem maandag nog ff een duidelijke mail sturen.
Die Alfen Eve Single Pro heb ik ook vanuit de LM, inclusief loadbalancing. Is een prima ding, enige aandachtspunt is dat je een DSMR4 of 5 slimme meter moet hebben.

Die vervanging van de slimme meter (177 euro volgens mij) was het enige wat ik logischerwijs zelf moest betalen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51

Waarom het niet gewoon goed en veilig aansluiten? Trek dan gewoon een kabel van dat stopcontact naar je meterkast. Ik snap nooit dat als je een dergelijke dure auto kan kopen, dit soort fundamentele dingen zo slecht aangelegd worden. :/

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• cornholio24
ik222 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Die Alfen Eve Single Pro heb ik ook vanuit de LM, inclusief loadbalancing. Is een prima ding, enige aandachtspunt is dat je een DSMR4 of 5 slimme meter moet hebben.

Die vervanging van de slimme meter (177 euro volgens mij) was het enige wat ik logischerwijs zelf moest betalen.
Volgens mij moet dat goed gaan. Ik heb een vrij nieuwe ISKRA AM550 met aanduiding SMR 5.0. Heeft dat met de P1 poort te maken ?

• ik222
  • Niet online
cornholio24 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Volgens mij moet dat goed gaan. Ik heb een vrij nieuwe ISKRA AM550 met aanduiding SMR 5.0. Heeft dat met de P1 poort te maken ?
Ja dat gaat over de P1 poort, dus dan je inderdaad al een geschikte meter :)

• WillemJanJansen
Ophidian schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Waarom het niet gewoon goed en veilig aansluiten? Trek dan gewoon een kabel van dat stopcontact naar je meterkast. Ik snap nooit dat als je een dergelijke dure auto kan kopen, dit soort fundamentele dingen zo slecht aangelegd worden. :/
Ik wil het ook absoluut goed en veilig aansluiten. Vandaar dat ik de vraag hier stel. Het is ook geen centenkwestie en ik overweeg om een wandlader op te (laten) hangen. Ik ben gewoon benieuwd of je weg komt met een vrij makkelijke optie.

En "zo slecht aangelegd worden" - ik vraag het me af. Als ik mijn stopcontact op een vrije groep (alleen het garagelicht hangt er aan) direct in de lasdoos hang en er nog een stroomverbreker tussen hang, hoe slecht ben je dan bezig? Direct naar de meterkast is optie 2. Dat is in mijn woning wat ingewikkelder.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:51
WillemJanJansen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:29:
[...]

Ik wil het ook absoluut goed en veilig aansluiten. Vandaar dat ik de vraag hier stel. Het is ook geen centenkwestie en ik overweeg om een wandlader op te (laten) hangen. Ik ben gewoon benieuwd of je weg komt met een vrij makkelijke optie.

En "zo slecht aangelegd worden" - ik vraag het me af. Als ik mijn stopcontact op een vrije groep (alleen het garagelicht hangt er aan) direct in de lasdoos hang en er nog een stroomverbreker tussen hang, hoe slecht ben je dan bezig? Direct naar de meterkast is optie 2. Dat is in mijn woning wat ingewikkelder.
Je trekt urenlang 10 ampere. Dat is an sich geen probleem, maar elke schakel ertussen die daar vaak niet voor gemaakt zijn, veroorzaken eventuele punten waar warmte ontstaat of brand.

Doe het goed of doe het niet. Maargoed, dat is mijn mening.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• InterCC
[...]

Het is niet super schadelijk of risicovol, maar voor verbruikers met een dergelijk vermogen en gebruikstijd wordt eigenlijk altijd een directe verbinding gebruikt. Voor een aircounit die ruim onder de 16A blijft wordt ook geadviseerd dit op een eigen groep en directe verbinding te plaatsen.
Jouw voorstel zal dus niet direct brandgevaar opleveren, maar is niet de beste oplossing en gezien het vermogen ook weer niet helemaal risicovrij. Een ongeschakelde (of via werkschakelaar) verbinding op eigen groep is dan veel beter.

Bij een laadpaal, wat toch een vrij permanente (of tenminste niet korte termijn) aansluiting, is het wel aan te raden om voor de 'idealsituatie' te gaan. :)

• WillemJanJansen
Bedankt. Jullie input wordt erg gewaardeerd. Ik denk dat het dan de wandbox optie wordt. Ik heb hiervoor een offerte liggen:

Alfen S-Line 11kW Wit € 660
Installatie + opties € 570
Totaalprijs exclusief BTW € 1.230
Totaalprijs inclusief BTW € 1.489

Dit is inclusief het ombouwen van mijn meterkast naar 3 fase en het monteren en aansluiten.

De "opties" waar over wordt gesproken zijn er niet echt - geen loadbalancing/ connectiviteitsopties.

Loadbalancing is ongeveer 260 euro duurder.

Vinden jullie dit een beetje een nette offerte?

• eltron
  • Laatst online: 18:53
WillemJanJansen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:51:
Bedankt. Jullie input wordt erg gewaardeerd. Ik denk dat het dan de wandbox optie wordt. Ik heb hiervoor een offerte liggen:

Alfen S-Line 11kW Wit € 660
Installatie + opties € 570
Totaalprijs exclusief BTW € 1.230
Totaalprijs inclusief BTW € 1.489

Dit is inclusief het ombouwen van mijn meterkast naar 3 fase en het monteren en aansluiten.

De "opties" waar over wordt gesproken zijn er niet echt - geen loadbalancing/ connectiviteitsopties.

Loadbalancing is ongeveer 260 euro duurder.

Vinden jullie dit een beetje een nette offerte?
Lijkt mij op zich keurig.
Houdt er wel rekening mee dat er ook kosten bijkomen van de netbeheerder voor het aansluiten van het huis op 3Fase iets van € 250 of zo.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
eltron schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat er ook kosten bijkomen van de netbeheerder voor het aansluiten van het huis op 3Fase iets van € 250 of zo.
Excl. btw ja. € 325 was mijn rekening bij Liander.

@WillemJanJansen Ik vind het een nette offerte. Ben zelf voor een Zappi 3-fase met load-balancing en 6,5m vaste kabel gegaan. Ben daar incl. btw € 1.700 voor kwijt. Dus als jij die € 260 erbij telt is het aardig vergelijkbaar.

Wat bedoel je trouwens met geen connectiviteitsopties? Is de Alfen dan helemaal niet via een app benaderbaar? Hoe werken updates dan of eventueel doorbelasten aan je werkgever? En hoe werkt het (un)locken van je laadpaal? Evt. ter bescherming van jan en alleman die van jouw laadpaal gebruik zou maken. Paar punten om even over na te denken.

[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-08-2021 22:39 ]

• WillemJanJansen
eltron schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Het verzwaren van de meterkast zit dus al bij deze prijs in.
MooDyBLueS schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:37:
[...]

Excl. btw ja. € 325 was mijn rekening bij Liander.

@WillemJanJansen Ik vind het een nette offerte. Ben zelf voor een Zappi 3-fase met load-balancing en 6,5m vaste kabel gegaan. Ben daar incl. btw € 1.700 voor kwijt. Dus als jij die € 260 erbij telt is het aardig vergelijkbaar.

Wat bedoel je trouwens met geen connectiviteitsopties? Is de Alfen dan helemaal niet via een app benaderbaar? Hoe werken updates dan of eventueel doorbelasten aan je werkgever? En hoe werkt het (un)locken van je laadpaal? Evt. ter bescherming van jan en alleman die van jouw laadpaal gebruik zou maken. Paar punten om even over na te denken.
Ik denk dat de prijs absoluut niet gek is dan, als we het naast elkaar leggen. Wederom: omdat de meterkastverzwaring er bij zit.

Het unlocken van de laadpaal hoeft niet. Inpluggen is laden simpel gezegd. Ik gebruik het particulier, dus laadkosten declareren gaat niet gebeuren.

Als iemand het wil misbruiken moet men hun auto op mijn pad parkeren. Dat lijkt me vrij bijdehand. 8)

• MooDyBLueS
  • Niet online
WillemJanJansen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:06:
[...]

Het verzwaren van de meterkast zit dus al bij deze prijs in.
Weet je dat zeker? Want je hebt met 2 dingen te maken:
1. Je meterkast zelf 3-fase geschikt maken. Dat doet de laadpaal installateur.
2. Je hoofdaansluiting omzetten naar 3-fase. Dat doet alleen de netbeheerder en alleen nadat de installateur de juiste voorbereidingen in de meterkast heeft getroffen (zie punt 1). Dit mag een installateur niet eens uitvoeren en is dus altijd los daarvan. Je moet ook zelf de netbeheerder inschakelen via mijnaansluiting.nl en in het geval van Liander betaal je hun ook direct via een iDeal betaling.

Kortom: ik heb sterk het vermoeden dat je alleen punt 1 bedoelt. En zo niet, dan zou ik op z'n minst dubbel en trippel checken met je installateur hoe ze in gedachten hadden punt 2 voor elkaar te krijgen.
[...]

Ik denk dat de prijs absoluut niet gek is dan, als we het naast elkaar leggen. Wederom: omdat de meterkastverzwaring er bij zit.

Het unlocken van de laadpaal hoeft niet. Inpluggen is laden simpel gezegd. Ik gebruik het particulier, dus laadkosten declareren gaat niet gebeuren.

Als iemand het wil misbruiken moet men hun auto op mijn pad parkeren. Dat lijkt me vrij bijdehand. 8)
Yup, dan lijkt me dit pakket zeker voldoende. ;)

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-10 22:41
cornholio24 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:22:
[...]
Je kunt eventueel nog een Alfen Pro-Line overwegen? Die kunnen loadbalancen door gewoon de P1-poort van je slimme meter uit te lezen. Gebruik ik hier thuis ook, werkt top.

• Tozz
[...]
Dat is allemaal wel prima. Het gaat mis bij het stopcontact. Die dingen zijn niet gemaakt om uren lang zwaar belast te worden. Zeker wanneer je de lader telkens in en uit het stopcontact haalt, of wanneer de oplader aan de stekker hangt, zal er na verloop van tijd corrosie ontstaan op de pinnen en zal de klemmende werking van de contacten minder worden. Daardoor ontstaat extra warmte, dat kan leiden tot brand.

Daarom zijn de pennen van een Type-2 stekker ook anders. Die lijken veel meer op die van een CEE-stekker (' campingstekker'). Die zijn veel beter geschikt om langdurig hoge vermogens te verduren en om veelvuldig in- en uit geplugd te worden.

Als je met een ' stopcontact ' wil laden, neem dan een CEE-aansluiting en niet een gewone wandcontactdoos waar je bij wijze van spreke ook je wasmachine op aansluit.

Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik was vorige week op vakantie in Slovenie. Daar mijn Tesla opgeladen uit een reguliere wandcontactdoos. Na een uurtje ben ik even gaan voelen aan de kabels.. de mantel van de kabel bleef aan mijn vingers plakken zo heet was 't. Bleek dat er 0,75mm2 aders gebruikt waren in een gootje. Ook betrof het soepele kabel dat met kroonsteentjes was verbonden.. Als ik dat niet had gechecked weet ik vrijwel zeker dat die hele bende afgefikt zou zijn die nacht.

Als ik moet laden uit een stopcontact check ik altijd na enige tijd hoe warm de boel is. Dat hou je niet vol als je dat elke dag moet doen, dan ga je daar toch laks in worden.

• WillemJanJansen
MooDyBLueS schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:14:
[...]

Weet je dat zeker? Want je hebt met 2 dingen te maken:
1. Je meterkast zelf 3-fase geschikt maken. Dat doet de laadpaal installateur.
2. Je hoofdaansluiting omzetten naar 3-fase. Dat doet alleen de netbeheerder en alleen nadat de installateur de juiste voorbereidingen in de meterkast heeft getroffen (zie punt 1). Dit mag een installateur niet eens uitvoeren en is dus altijd los daarvan. Je moet ook zelf de netbeheerder inschakelen via mijnaansluiting.nl en in het geval van Liander betaal je hun ook direct via een iDeal betaling.
Ik ben op de hoogte van de procedure. De aanbieder deed het overkomen alsof dat er bij in zit. Nog maar eens bellen ter controle. (y)
Tozz schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:11:
[...]

Je kunt eventueel nog een Alfen Pro-Line overwegen? Die kunnen loadbalancen door gewoon de P1-poort van je slimme meter uit te lezen. Gebruik ik hier thuis ook, werkt top.
Ik heb nog een conventionele draaischijf. Is wat handiger icm zonnepanelen.
Tozz schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:19:
[...]

Dat is allemaal wel prima. Het gaat mis bij het stopcontact. Die dingen zijn niet gemaakt om uren lang zwaar belast te worden.

Als je met een ' stopcontact ' wil laden, neem dan een CEE-aansluiting en niet een gewone wandcontactdoos waar je bij wijze van spreke ook je wasmachine op aansluit.

Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik was vorige week op vakantie in Slovenie. Daar mijn Tesla opgeladen uit een reguliere wandcontactdoos. Na een uurtje ben ik even gaan voelen aan de kabels.. de mantel van de kabel bleef aan mijn vingers plakken zo heet was 't. Bleek dat er 0,75mm2 aders gebruikt waren in een gootje. Ook betrof het soepele kabel dat met kroonsteentjes was verbonden.. Als ik dat niet had gechecked weet ik vrijwel zeker dat die hele bende afgefikt zou zijn die nacht.
Na de reacties hier ben ik redelijk overtuigd dat het een wandbox gaat worden, maar wel een goede tip (y).

Had je de Tesla laadsnelheid daar afgeknepen?

Bij mijn eerdere idee had ik uitsluitend materiaal met overcapaciteit in mijn mandje maar ik begrijp dat elk contactpunt een zwakke schakel is.

• cornholio24
@Tozz Dat is exact wat ik ze ga voorstellen als ze niet aan de directe meting willen zoals Ecotap die toepast inderdaad.

• ParaDoXke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-11 22:19
Ik ben van plan om een laadpunt voor onze phev te zetten, maar deze zou ik willen aansturen aan de hand van de opbrengst van de zonnepanelen. In de beginpost van deze topic zie ik dat er de tesla wall connector loadbalancing zou ondersteunen in combinatie met domoticz of home asistant, maar verder in dit topic zie ik hier niets over terugkomen.
Daarom had ik hierover enkele vraagjes:

- Er zijn blijkbaar 3 generaties van de wall connector. Ondersteunen ze allemaal loadbalancing?

- Bij gen 3 staat er letterlijk in de specs dat je geen type B aardlekschakelaar moet voorzien aangezien deze ingebouwd zou zijn. Bij gen 2 kan ik hierover niets terugvinden. Heeft deze ook de DC aardlekbeveiliging reeds ingebakken? (een 3f+N B-EV differentieel kost namelijk evenveel als een wall connector 8)7 )

• Inspired
@ParaDoXke alleen gen 2, die heeft echter geen DC lek beveiliging idd. Maar zou eerst lekker met de granny laden. Een paar honderd EUR verdien je niet snel terug. Helemaal niet totdat de saldering flink afgebouwd is.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 22-08-2021 15:25 ]

• ParaDoXke
Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:24:
@ParaDoXke alleen gen 2, die heeft echter geen DC lek beveiliging idd. Maar zou eerst lekker met de granny laden. Een paar honderd EUR verdien je niet snel terug. Helemaal niet totdat de saldering flink afgebouwd is.
Hier in België is er niet meer voor iedereen saldering. Enkel nog maar voor mensen die nog een analoge teller hebben...

• Full-Charge.be
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-11-2021
@ParaDoXke Gewoon een zappi v2 installeren, voldoet aan je eisen;-)

• Inspired
ParaDoXke schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:27:
[...]

Hier in België is er niet meer voor iedereen saldering. Enkel nog maar voor mensen die nog een analoge teller hebben...
Hoe groot is de accu in je PHEV? Een investering van 1500 ga je toch niet snel terug verdienen.

• Full-Charge.be
https://v-vhp.be/2021/06/03/hervorming-autofiscaliteit/

3. Belastingvermindering voor particulieren die investeren in een laadpaal

Particuliere eigenaars of huurders zullen voor de investering van een slimme laadpaal kunnen genieten van een belastingvermindering. De laadpaal moet wel de mogelijkheid hebben om de laadtijd en het laadvermogen te sturen én de laadpaal moet volledig gebruik maken van groene stroom. Bovendien dient de laadpaal gekeurd te worden door een erkend keuringsorganisme. De belastingaftrek is beperkt tot maximaal 1.500,00 euro per laadpaal en per belastingplichtige.

De investering dient plaats te vinden tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024. De belastingvermindering bedraagt 45% indien de laadpaal wordt aangekocht tussen september 2021 en december 2022. Het percentage verminderd naar 30% als de laadpaal wordt aangekocht in 2023 en in 2024 daalt deze belastingvermindering verder naar 15%.

• ParaDoXke
Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

Hoe groot is de accu in je PHEV? Een investering van 1500 ga je toch niet snel terug verdienen.
10kWh, maar aan een verschil van 22cent per kWh tussen terugleveren en afnemen telt het natuurlijk snel door als je zelf kan consumeren in plaats van op het net te steken en er nadien terug af te halen. Een Tesla lader kan ik hebben voor 400, en de differentieel ook voor een dikke 200, dan is de investering natuurlijk niet meer zo groot...

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-10 11:00
Is het mogenlijk om met een Alfen Eve Double Pro-Line 22 kW 3 fase een Mercedes eqc 80kwh accu te laden met een standaard 3x25a met eigen groep overdag( koken wassen waterpomp etc)
Of moet je dan upgraden naar 3x35 met als nadeel 600 e vastrecht per jaar extra?

Het gaat om een project met 34x325wp panelen

[ Voor 11% gewijzigd door feddesman op 22-08-2021 18:47 ]

• Inspired
feddesman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:42:
Is het mogenlijk om met een Alfen Eve Double Pro-Line 22 kW 3 fase een Mercedes eqc 80kwh accu te laden met een standaard 3x25a met eigen groep overdag( koken wassen waterpomp etc)
Of moet je dan upgraden naar 3x35 met als nadeel 600 e vastrecht per jaar extra?

Met eigen opwek zou je wel tot 22kW kunnen gaan. Maar welke MB krijg je dan? Volgens mij zijn ze allemaal max 11kW? De huidige EQC in ieder geval wel. Overigens zie ik de noodzaak voor 22kW ook niet echt.

• feddesman
Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:51:
[...]

Met eigen opwek zou je wel tot 22kW kunnen gaan. Maar welke MB krijg je dan? Volgens mij zijn ze allemaal max 11kW? De huidige EQC in ieder geval wel. Overigens zie ik de noodzaak voor 22kW ook niet echt.
Je hebt gelijk, met eigen opwek zou het wel lukken maar in de winter waarschijnlijk niet.

• Full-Charge.be

Is perfect mogelijk, single feeder (dus 2x11KW), verdeelt de 22KW over de 2 laadpunten indien 2 wagens aangesloten. Wij raden steeds de klant aan LB te nemen.

• feddesman
Dus de meterkast heeft alleen een extra zekering 3x20a eventueel voor laadpaal nodig?
Eventueel in de winter met een lager vermogen laten laden via de app als er weinig opbrengst is?
Is een laadpaal met dynamic load balancing een must?

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Iemand al bekend met deze toekomstige optie? Een waterstof batterij.

https://lavo.com.au/

[ Voor 16% gewijzigd door Desmoerick op 22-08-2021 19:59 ]

• Inspired
feddesman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:57:
Dus de meterkast heeft alleen een extra zekering 3x20a eventueel voor laadpaal nodig?
Eventueel in de winter met een lager vermogen laten laden via de app als er weinig opbrengst is?
Wat wil je nu precies dan? 2x22kW aansluiten? 2x11kW?

• feddesman
Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:09:
[...]

Wat wil je nu precies dan? 2x22kW aansluiten? 2x11kW?
2x22 kW

• Inspired
Waarom niet gewoon 2x11? Zoveel auto's laden niet met 22kW. Als je 22kW wilt kunnen laden moet je 3x32A afzekeren. Met eigen opwek zou je misschien wel een keer 1x22kW kunnen halen. LB lijkt me sowieso een must bij 2x11/22kW en 3x25.

• feddesman
Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:15:
[...]

Waarom niet gewoon 2x11? Zoveel auto's laden niet met 22kW. Als je 22kW wilt kunnen laden moet je 3x32A afzekeren. Met eigen opwek zou je misschien wel een keer 1x22kW kunnen halen. LB lijkt me sowieso een must bij 2x11/22kW en 3x25.
Ok duidelijk , dan word het 2x11

Een 3-fase 11 kW AC laadpaal levert 3 x 16A x 230V (= 11.040 Watt = 11 kW), met een hoofdaansluiting 3 x 25A is, houd je bij een 3-fase laadpaal van 3 x 16A dus voldoende over voor andere huishoudelijke apparatuur

• Inspired
feddesman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:27:
[...]

Ok duidelijk , dan word het 2x11

Een 3-fase 11 kW AC laadpaal levert 3 x 16A x 230V (= 11.040 Watt = 11 kW), met een hoofdaansluiting 3 x 25A is, houd je bij een 3-fase laadpaal van 3 x 16A dus voldoende over voor andere huishoudelijke apparatuur
Maar bij 2 auto's is dat dus x2. Dan heb je dus niet voldoende, en is LB dus wel handig. Zou ze ook eerder nog langzamer laten laden om zo zoveel mogelijk opwek erin te stoppen. In de toekomst sowieso handiger gezien de afbouw van de saldering.

Overigens is het soms bij 1x11 ook al wel handig. In het weekend wil hier wel eens inductie, oven en wasmachine aan staan plus nog wat kleinere verbruikers. Dan gaat mijn paal richting 3x6A ipv 3x16A.

[ Voor 14% gewijzigd door Inspired op 22-08-2021 20:31 ]

• InterCC
Inspired schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:51:
[...]

De EQC is AC inderdaad max 11kWh en dat is met geupgrade lader. Mijn EQC heeft nog een 1 fase 7,2kWh lader, dus dat zou ook een optie kunnen zijn.

• Full-Charge.be
feddesman schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:57:
Zekering voor de laadpaal zal een 4p32A zijn.
Als je 3N400V 25A aansluiting hebt lijkt dit mss te veel, maar je kan steeds een verzwaring aanvragen mocht dit nodig zijn. Je hebt buiten je 25A net ook nog x-aantal A opbrengst van de PV-installatie.
LB zou ik in deze situatie zeker nemen, kun je steeds maximaal laden.
Je hebt toch 3N400V en geen 3x230V, daar wordt veel een "foutje" in gemaakt :P

• Tozz
WillemJanJansen schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:05:
Ik heb nog een conventionele draaischijf. Is wat handiger icm zonnepanelen.
Ik zal de discussie over salderen niet aangaan.. Maar wil je straks nog mogen terugleveren, dan is een digitale meter verplicht (per 2023). En aangezien je netbeheerder cq. de overheid weet welke huizen PV hebben liggen, zal je er niet aan ontkomen.

Het nu nog hebben van een draaischijfmeter is m.i. dus niet echt een valide argument. Binnen 24 maanden heb jij met je PV een slimme meter hangen.

• Tozz
ParaDoXke schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:20:
Ik ben van plan om een laadpunt voor onze phev te zetten, maar deze zou ik willen aansturen aan de hand van de opbrengst van de zonnepanelen. In de beginpost van deze topic zie ik dat er de tesla wall connector loadbalancing zou ondersteunen in combinatie met domoticz of home asistant, maar verder in dit topic zie ik hier niets over terugkomen.
Daarom had ik hierover enkele vraagjes:

- Er zijn blijkbaar 3 generaties van de wall connector. Ondersteunen ze allemaal loadbalancing?

- Bij gen 3 staat er letterlijk in de specs dat je geen type B aardlekschakelaar moet voorzien aangezien deze ingebouwd zou zijn. Bij gen 2 kan ik hierover niets terugvinden. Heeft deze ook de DC aardlekbeveiliging reeds ingebakken? (een 3f+N B-EV differentieel kost namelijk evenveel als een wall connector 8)7 )
De 3e generatie weet ik zo niet, zou je moeten nazoeken, maar de 2e generatie (en de 1e ook) kunnen gedaisychained worden met RS485. Dan geeft de master een totaal belastbaar vermogen op (bv. 32A) en dan zorgen de slaves er voor dat het totaal afgenomen vermogen die 32A niet zal overtreffen.

Met een scriptje op een Pi kan je de master emuleren, zodat jouw Tesla lader zich gaat gedragen op basis van wat dat scriptje vrijgeeft.

Zelf heb ik een Alfen Pro-Line S laadpaal. Die heb ik zo geconfigureerd dat die via Modbus uitleest wat het laadvermogen is, en die data bouw ik op met een scriptje dat op basis van PV-vermogen de laadpaal aanstuurt. Feitelijk niet veel anders dan wat je met die Tesla lader en dat scriptje kunt.

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:53
In afwachting van mijn EV die binnenkort geleverd wordt ben ik aan het uitkijken naar een granny charger voor noodgevallen & trips naar vakantiehuisjes waar geen snelladers in de buurt zijn.

Wat zijn zo'n beetje de merken om te overwegen dan? Ik wil uiteraard dat het een degelijke granny charger is die veilig in gebruik is. Ik zal hoofdzakelijk op 6A of 10A laden. Ik zie enorme prijsverschillen (van 200 euro tot 600 euro).

Ik zie hier vooral Ratio passeren, wat een Nederlands merk is. Belangrijk is wel dat de granny charger ook werkt met Belgische (penaarde) stopcontacten.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

iRbn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:59:
In afwachting van mijn EV die binnenkort geleverd wordt ben ik aan het uitkijken naar een granny charger voor noodgevallen & trips naar vakantiehuisjes waar geen snelladers in de buurt zijn.

Wat zijn zo'n beetje de merken om te overwegen dan? Ik wil uiteraard dat het een degelijke granny charger is die veilig in gebruik is. Ik zal hoofdzakelijk op 6A of 10A laden. Ik zie enorme prijsverschillen (van 200 euro tot 600 euro).

Ik zie hier vooral Ratio passeren, wat een Nederlands merk is. Belangrijk is wel dat de granny charger ook werkt met Belgische (penaarde) stopcontacten.
Krijg je geen granny bij je EV? Bij veel EV's wordt deze standaard meegeleverd.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@iRbn Wat hierboven al gezegd wordt: volgens mij wordt bij elke EV wel een granny meegeleverd. Anders zou ik eens met de dealer in gesprek gaan waarom die bij jouw EV er niet bij zit. Of heb je er toevallig een waarbij dat sowieso niet meegeleverd wordt? Ik zag laatst een video van de Taycan waar het zelfs bij zit namelijk.

• iRbn
PeaceNlove schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Krijg je geen granny bij je EV? Bij veel EV's wordt deze standaard meegeleverd.
Ik heb het nagevraagd bij de dealer maar ik geloof van niet.

• MooDyBLueS
  • Niet online
iRbn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:44:
[...]

Ik heb het nagevraagd bij de dealer maar ik geloof van niet.
Welke EV krijg je dan?

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
Dat is niet zo vanzelfsprekend dat je er een granny bij krijgt. Alle Skoda Enyaq of ID.4 eigenaars krijgen niet standaard een granny charger erbij.

• iRbn
vinom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:47:
Dat is niet zo vanzelfsprekend dat je er een granny bij krijgt. Alle Skoda Enyaq of ID.4 eigenaars krijgen niet standaard een granny charger erbij.
Bij deze is mijn vraag beantwoord :-) Het gaat namelijk om een Enyaq.

• MooDyBLueS
  • Niet online
vinom schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:47:
Tja, VW is er goed in om overal geld uit te slaan. De Enyaq heb ik eens naar gekeken, maar ik werd opgezadeld met vele pakketten waar ik telkens maar een deel van wou hebben, soms maar 1 optie, maar toch het hele pakket af moest nemen. Toen vervolgens bleek dat zelfs basic zaken (in deze prijsklasse) zoals een warmtepomp, remote Access, variabele kofferbakvloer en 100/125 kW snelladen allemaal opties waren, was ik er klaar mee. Helemaal omdat sommige optiepakketten pas 'unlocked' werden door eerst een ander optiepakket af te nemen. Meest bizarre vond ik nog wel dat sommige pakketten echt zeer scherp geprijsd waren (soms maar €300-400) maar anderen weer de pan uit rezen zoals €1400 voor een licht upgrade.

En inderdaad, ik was het alweer vergeten, maar de granny is ook een losse optie... € 700!!!

@iRbn Dan zou ik inderdaad eens verder kijken en als het tijdelijk is of alleen voor op vakantie, zou ik de goedkoopste granny charger kopen waar je goede reviews over kan vinden. Uiteindelijk is het niks meer dan een transformator. De helft van de officiële Skoda prijs moet goed haalbaar zijn. Misschien kan je zelfs gewoon bij een ander merk shoppen, want CCS is CCS. En de beperking zit hem simpelweg in de 2,3 kW die het gewone stopcontact kan leveren.

[ Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-08-2021 10:57 ]

• Inspired
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:55:
[...]

Tja, VW is er goed in om overal geld uit te slaan. De Enyaq heb ik eens naar gekeken, maar ik werd opgezadeld met vele pakketten waar ik telkens maar een deel van wou hebben, soms maar 1 optie, maar toch het hele pakket af moest nemen. Toen vervolgens bleek dat zelfs basic zaken (in deze prijsklasse) zoals een warmtepomp, remote Access, variabele kofferbakvloer en 100/125 kW snelladen allemaal opties waren, was ik er klaar mee. Helemaal omdat sommige optiepakketten pas 'unlocked' werden door eerst een ander optiepakket af te nemen. Meest bizarre vond ik nog wel dat sommige pakketten echt zeer scherp geprijsd waren (soms maar €300-400) maar anderen weer de pan uit rezen zoals €1400 voor een licht upgrade.

En inderdaad, ik was het alweer vergeten, maar de granny is ook een losse optie... € 700!!!

@iRbn Dan zou ik inderdaad eens verder kijken en als het tijdelijk is of alleen voor op vakantie, zou ik de goedkoopste granny charger kopen waar je goede reviews over kan vinden. Uiteindelijk is het niks meer dan een transformator. De helft van de officiële Skoda prijs moet goed haalbaar zijn. Misschien kan je zelfs gewoon bij een ander merk shoppen, want CCS is CCS. En de beperking zit hem simpelweg in de 2,3 kW die het gewone stopcontact kan leveren.
Granny bij VAG is 199,-. Best prima prijs.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:59:
[...]

Granny bij VAG is 199,-. Best prima prijs.
Niet volgens de Skoda Enyaq brochure:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV9f7IpqZyU-8Lm1cbKg9vkhkzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K1g0tOa7djc3dZFx7OI6vCi3.png?f=fotoalbum_large

• Inspired
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Dat is geen granny maar een mobiele laadpaal tot 11kW. De granny is 199. (https://shop.skoda.nl/aut...dkabel-type-2-230v-mode-2)

• Enahs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-10 17:18
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]
Het wordt inderdaad niet duidelijk uitgelegd in de brochure.

Zie ook de post van @knirrebir in het Enyaq topic: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65790934

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Dat is geen granny maar een mobiele laadpaal tot 11kW. De granny is 199. (https://shop.skoda.nl/aut...dkabel-type-2-230v-mode-2)
Ah dat is inderdaad extreem onduidelijk dan, want "clever charging cable 230V" klinkt als niks meer dan een granny charger. Des te meer vreemd dat Skoda deze blijkbaar wil pushen, want nergens in de prijslijst staat de gewone granny vermeld, er staat alleen dat er een type 2 kabel meegeleverd wordt en dus de "clever charging cable" als optie.

In dat geval zeg ik tegen @iRbn : Koop gewoon gelijk voor €199 die granny bij Skoda erbij, zeer goede prijs!

[ Voor 16% gewijzigd door MooDyBLueS op 23-08-2021 11:11 ]

• Inspired
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Ah dat is inderdaad extreem onduidelijk dan, want "clever charging cable 230V" klinkt als niks meer dan een granny charger. Des te meer vreemd dat Skoda deze blijkbaar wil pushen, want nergens in de prijslijst staat de gewone granny vermeld, er staat alleen dat er een type 2 kabel meegeleverd wordt en dus de "clever charging cable" als optie.

In dat geval zeg ik tegen @iRbn : Koop gewoon gelijk voor €199 die granny bij Skoda erbij, zeer goede prijs!
In de configurator staan ze wel beide maar wel op verschillende plekken. https://configurator.skoda.nl/enyaq-iv/80?stap=opties

Ze maken het allemaal wel wat onduidelijk inderdaad. :)

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:13:
[...]

In de configurator staan ze wel beide maar wel op verschillende plekken. https://configurator.skoda.nl/enyaq-iv/80?stap=opties

Ze maken het allemaal wel wat onduidelijk inderdaad. :)
Goed om te weten, ik heb daar al een tijdje niet meer naar gekeken toen de Enyaq voor mij afviel. Maar het is inderdaad wel erg jammer hoe ze bepaalde zaken verstoppen, want de onwetende (nieuwe) EV-rijder die een Enyaq besteld, heeft misschien van iemand de tip gekregen om er voor alle zekerheid een granny charger bij te nemen en kiest dan mogelijk zonder erbij stil te staan de €700 kostende kabel die voor veel mensen onnodig zal zijn.

• Isheara
Het is heel simpel (en daar komt het prijsverschil ook vandaan):

Een Granny charger laadt op 2,3 kW via een normale 230V WCD.
De Clever charging cable kan ook op 11 kW laden, mits aangesloten op 3-fasen. Daartoe zit er ook een PERILEX SCHUKO aansluiting op. Als je deze gebruikt op een 230V WCD heeft ook deze 2,3kW snelheid aan de auto.

De clever charging cable is dus eigenlijk een mobiele laadpaal, de granny een veredelde laadkabel die laden via een standaard WCD mogelijk maakt.

Zie ook deze link: https://skodaforum.eu/top...ble-iv-universal-charger/

[ Voor 12% gewijzigd door Isheara op 23-08-2021 13:11 ]

Keep rolling sixes!

• Inspired
Een kookplaat kun je via Perilex aansluiten. Een lader via CEE of Schuko.

• Tozz
iRbn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:59:

Het is niet de goedkoopste, maar ik kan een Juicebooster 2 aanraden. Dat ding kan alles en heeft verloopjes voor elk land. Ik neem dat ding altijd mee op vakantie en gebruik 'm elke keer!

Het grote voordeel van dit ding is dat het ook werkt op stroomnetten waar andere laders niet werken. Zoals bv. Belgie en Noorwegen waar ze geen nul hebben. Ook werkt de Juicebooster zonder aarde (geeft dan wel een melding!), en ook dat doen andere laders niet.

De JB2 heeft mij bv. gered in Hongarije. Zo ongeveer alle waarschuwingslampjes gingen branden, maar laden werkte prima. Was ook geen laadpaal in de buurt (wij prefereren vakanties naar locaties waar geen toeristen zijn)

Kortom.. deze is duurder dan de door jouw genoemde 600,-.. Maar het is wel een lader die je overal kunt inzetten. Bovendien is het niet alleen een granny charger, hij gaat tot 22 kW afhankelijk van welke adapterstekker je erop klikt.

• Tozz

De Alfen paal kan geconfigureerd worden op het maximale vermogen dat er mag worden afgenomen. In een normale woning is dat dan max. 3x25A. De Alfen kan tevens aangesloten worden op de P1-poort van je meter, zodat de laadpaal het vermogen omlaag brengt wanneer jij bv. een oven aanzet.

Upgraden naar 3x35A is dus onnodig. Maar voor gebruik van die P1-poort moet er wel een UTP kabel (of iets vergelijkbaars) van de meter naar de laadpaal.

• Tozz
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:55:
Uiteindelijk is het niks meer dan een transformator.
Een granny charger of welke EVSE dan ook is *geen* transformator. In feite is het niet veel meer dan een slim relais.

Een relais dat kan worden geschakeld op basis van toegang met RFID pasjes, eventuele opgemerkte netfouten en wat niet allemaal meer. Maar in de basis doet het maar 1 ding: Een relais schakelen. Verder geeft het aan de auto aan wat de auto maximaal aan vermogen mag opnemen (aantal ampere)

Neemt overigens niet weg dat niet elke granny charger hetzelfde is. EVSE's zijn met name bedacht omwille van veiligheid. Zodat er geen netspanning op de kabel staat als het niet hoeft of als iets niet in orde is. Zo willen veel granny chargers niet werken in (delen van) Belgie en Noorwegen, omdat die geen nul hebben (die pakken 220V van 2 fases af). Of een stopcontact zonder aarde is vaak ook een no-go.

Er zijn ook EVSE's die daar *wel* mee om kunnen gaan. Dus zeker wanneer je naar het buitenland op vakantie wil met je EV is het aan te raden om zeker niet zomaar de goedkoopste lader te kopen die je ziet, want dan zul je ongetwijfeld een keer met dergelijke problemen te maken krijgen. En er is niets zo vervelend als op je vakantieplek 5km van de eerste de beste laadpaal niet kunnen laden uit een stopcontact.

5km is namelijk een afstand dat je niet meer kunt/wilt lopen, en laden uit een reguliere laadpaal duurt normaliter flink wat uren. Niet een duur dat je even gaat overbruggen door in de auto te blijven zitten.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tozz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:52:
Upgraden naar 3x35A is dus onnodig. Maar voor gebruik van die P1-poort moet er wel een UTP kabel (of iets vergelijkbaars) van de meter naar de laadpaal.
+ tegen betaling de nodige, reeds aanwezige, software laten activeren.

• Isheara
Tozz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Het is niet de goedkoopste, maar ik kan een Juicebooster 2 aanraden. Dat ding kan alles en heeft verloopjes voor elk land. Ik neem dat ding altijd mee op vakantie en gebruik 'm elke keer!

Het grote voordeel van dit ding is dat het ook werkt op stroomnetten waar andere laders niet werken. Zoals bv. Belgie en Noorwegen waar ze geen nul hebben. Ook werkt de Juicebooster zonder aarde (geeft dan wel een melding!), en ook dat doen andere laders niet.

De JB2 heeft mij bv. gered in Hongarije. Zo ongeveer alle waarschuwingslampjes gingen branden, maar laden werkte prima. Was ook geen laadpaal in de buurt (wij prefereren vakanties naar locaties waar geen toeristen zijn)

Kortom.. deze is duurder dan de door jouw genoemde 600,-.. Maar het is wel een lader die je overal kunt inzetten. Bovendien is het niet alleen een granny charger, hij gaat tot 22 kW afhankelijk van welke adapterstekker je erop klikt.
Voor dat geld zou ik gewoon een mobiele lader van Audi/Skoda/VW/(....vul automerk maar in) kopen inclusief verloop naar SCHUKO en CEE32, dan ben je nog ruim €300 goedkoper uit.

Keep rolling sixes!

• Tozz
Isheara schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:16:
[...]

Voor dat geld zou ik gewoon een mobiele lader van Audi/Skoda/VW/(....vul automerk maar in) kopen inclusief verloop naar SCHUKO en CEE32, dan ben je nog ruim €300 goedkoper uit.
Die laders accepteren meestal geen netten zonder nul (delen Belgie en Noorwegen) of stopcontacten zonder aarde. Daarom is de JB ook zo prijzig: Die werkt namelijk overal.

Bovendien mis je dan nog verloopjes voor andere landen. Denk aan bv. Italie of Engeland.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tozz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:40:
[...]

Die laders accepteren meestal geen netten zonder nul (delen Belgie en Noorwegen) of stopcontacten zonder aarde. Daarom is de JB ook zo prijzig: Die werkt namelijk overal.

Bovendien mis je dan nog verloopjes voor andere landen. Denk aan bv. Italie of Engeland.
Dat eerste stuk kan ik me nog inkomen, maar die verloopjes is een non-argument. Die kan je voor €1 per stuk (ongeveer) op AliExpress bestellen. Dat is simpelweg het omzetten van de fysieke vorm. Zolang de lader met het voltage overweg kan en (officieel gezien) de verloopjes 2300W 'rated' zijn, is er geen enkele reden om daarvoor een JB te kopen.

• Tozz
MooDyBLueS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

Dat eerste stuk kan ik me nog inkomen, maar die verloopjes is een non-argument. Die kan je voor €1 per stuk (ongeveer) op AliExpress bestellen. Dat is simpelweg het omzetten van de fysieke vorm. Zolang de lader met het voltage overweg kan en (officieel gezien) de verloopjes 2300W 'rated' zijn, is er geen enkele reden om daarvoor een JB te kopen.
Tja, ik zeg dit ook wel eens over verlengsnoertjes van het tuincentrum.. Ik begrijp werkelijk niet waarom je een apparaat van 50.000,- of meer wilt opladen met een verloopje van een euro of een verlengsnoertje van 15,-

Die verloopjes kunnen vast wel 2300W aan.. Voor een minuut.. Maar niet 24+ uur lang. Dat gaat gewoon in de fik. Gegarandeerd.

Toevallig 1,5 week geleden in Slovenië geladen in een appartementje. Stopcontact buiten. Na een halfuurtje toch maar even voelen hoe het zat want ik vond de voltage drop toch wel groot.. Plastic bleef aan mijn vingers plakken zo heet was dat spul. Direct losgehaald en in ander stopcontact gedrukt. Kans dat dat hele appartementje die nacht was afgefikt als ik 't niet had getest is redelijk groot.

En ook daar is de Juicebooster goed: De huidige modellen komen met temperatuursensoren in de stekker (mijn exemplaar heeft dat nog niet). Bij te veel hitte schakelt hij de boel uit.

Ik ben iemand met elektra als hobby, maar niet iedereen zal vraagtekens zetten als het voltage van 235V naar 215V terugzakt. Daarom moet spul waaruit je soms 24+ uur je auto gaat laden gewoon goed zijn. En dan moet je niet met AliExpress rommel aankomen.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:06
Tozz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:00:
[...]

Verhaal over opletten bij elektra.
Eens.
Let altijd zelf op. Ook de professionals maken fouten. Zoals bij 32A een 2.5mm grondkabel gebruiken. |:(
En bij aangeven dat het fout is, gewoon doorgaan enzo opleveren. Dus kan een andere collega, het afmaken..

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 08:46
Ik lees al een aantal dagen mee en dat heeft enorm geholpen in de beeldvorming van wat ik zelf nodig heb. Bij deze deel ik graag ook mijn situatie.

Over een aantal weken wordt mijn Audi Q4 E-Tron, geleverd. Ik woon in een nieuwbouwhuis (en ben vrij zeker dat mijn aansluiting al 3 fase is).. Ik heb zonnepanelen en wil daar ook graag mijn voordeel mee doen, daarnaast wil ik thuis kunnen laden en gecompenseerd worden via de laadpas van mijn werkgever. De kabel moet een relatief lange afstand afleggen (50m van meterkast naar parkeerplaats) omdat ik geen oprit heb, maar wel een eigen parkeerplaats op een mandelig terrein samen met 14 andere buren.

Wat ik tot nu toe heb geconcludeerd:

- Alfen Eve Single Pro met vaste kabel
- Load balancing is iets wat ik wil (i.v.m. inductiekookplaat, warmtepomp, enz.)
- Ik moet de installateur vragen te zorgen dat stroom van mijn zonnepanelen direct naar de laadpaal kan stromen
- Omdat de kabel circa 50 meter lang moet worden wil ik graag een kabel leggen die qua capaciteit al genoeg heeft om in de toekomst de enkele laadpaal te vervangen voor een dubbele
- Ik wil graag een internetkabel mee laten trekken voor connectiviteit (i.v.m. zakelijk verrekenen)

Ik ben benieuwd of ik de juiste conclusies heb getrokken :) De installateur ben ik nog aan het zoeken, ik heb nog niet echt een idee wie wel/niet hoog aangeschreven staan.

[ Voor 7% gewijzigd door boyd91 op 23-08-2021 15:49 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
@boyd91 van die 50m, hoeveel is tussen de mogelijke laadpaal plek en je parkeerplaats? Meestal is de kabel tussen laadpaal en auto niet langer dan 8 tot 12m (tenminste ik heb niet van langere gehoord en vraag me af of je bij langere lengtes niet ook veel struikelgevaar / discussie krijgt.

Je derde streepje over de zonnepanelen kan je wegstrepen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-11 11:02
BarryH schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:56:
@boyd91 van die 50m, hoeveel is tussen de mogelijke laadpaal plek en je parkeerplaats? Meestal is de kabel tussen laadpaal en auto niet langer dan 8 tot 12m (tenminste ik heb niet van langere gehoord en vraag me af of je bij langere lengtes niet ook veel struikelgevaar / discussie krijgt.

Je derde streepje over de zonnepanelen kan je wegstrepen.
die 50m is vanaf de meterkast naar zijn parkeerplaats. Die is namelijk niet direct bij zijn huis, maar op een mandelig terrein.

Ik heb hier nagenoeg exact dezelfde situatie (45m van de meterkast naar mijn parkeerplaats). Bij mij komen ze over 2 weken graven ;) Er komt 4m2 in de grond, samen met 2x UTP. Er komt een lader van Alfen, met loadbalancing. Die heb ik nu in principe nog niet nodig, maar in de toekomst waarschijnlijk wel. Huis is all-electric met 3x25A, en een bak zonnepanelen.

@boyd91
Als de zon schijnt, en je aan het laden bent, gaat de stroom automatisch naar de dichtstbijzijnde gebruiker, en niet over de meter. Wat nog wel kan, en in de toekomst misschien interessanter is, is met een paal als de Zappi zorgen dat het laadvermogen afgestemd wordt op de huidige overcapaciteit van je PV. Maar zolang we nog salderen heb je hier verder niet heel veel aan.

[ Voor 9% gewijzigd door borft op 23-08-2021 16:08 ]

• boyd91
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 08:46
borft schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:07:
[...]

die 50m is vanaf de meterkast naar zijn parkeerplaats. Die is namelijk niet direct bij zijn huis, maar op een mandelig terrein.

Ik heb hier nagenoeg exact dezelfde situatie (45m van de meterkast naar mijn parkeerplaats). Bij mij komen ze over 2 weken graven ;) Er komt 4m2 in de grond, samen met 2x UTP. Er komt een lader van Alfen, met loadbalancing. Die heb ik nu in principe nog niet nodig, maar in de toekomst waarschijnlijk wel. Huis is all-electric met 3x25A, en een bak zonnepanelen.

@boyd91
Als de zon schijnt, en je aan het laden bent, gaat de stroom automatisch naar de dichtstbijzijnde gebruiker, en niet over de meter.
Thanks! Dat bevestigt in ieder geval dat ik goed zit met m'n conclusies tot nu toe. Hier inderdaad ook gasloos en goed om te horen van de zonnepanelen :D

Bij welke installateur laat jij de werkzaamheden uitvoeren en wat voor kosten staan daar tegenover als ik vragen mag?

Edit: Vanwaar eigenlijk 2x UTP?

• Tozz
boyd91 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:46:
Ik lees al een aantal dagen mee en dat heeft enorm geholpen in de beeldvorming van wat ik zelf nodig heb. Bij deze deel ik graag ook mijn situatie.

- Ik moet de installateur vragen te zorgen dat stroom van mijn zonnepanelen direct naar de laadpaal kan stromen
Dat kan niet. Stroom kan maar 1 kant op stromen. Zie het als een tuinslang. Je kunt in een tuinslang water niet 2 kanten tegelijkertijd op laten lopen. Stroom kan ook niet 2 kanten op in 1 kabel.

Als jij gaat laden met 11 kW en je wekt 8 kW op met zonnepanelen, dan zal je altijd de 8 kW van je panelen gebruiken. De resterende 3 kW komt dan uit het net.

Wek je 15 kW op met je panelen, en ga je laden met 11 kW dan zal er 4 kW terugstromen naar de energieleverancier.

Het is dus onmogelijk om bv. 10 kW op te wekken met zonnepanelen, en dat er 10 kW teruggeleverd zou worden aan het net en dat je tegelijkertijd 11 kW zou opnemen uit het net. Door jouw netaansluiting gaat altijd de som van alle vermogens. Dus al het verbruik en opwekking opgeteld.

Indien je wilt dat je auto alleen de stroom kan gebruiken die je zonnepanelen opwekken, dan betekent het dat je laadpaal slim moet worden aangestuurd. Dat staat verder los van de stroomkabels. Het betekent gewoon dat je laadpaal moet uitlezen wat je omvormer opwekt, en op basis daarvan de auto moet aansturen. Dat gaat richting domotica.

Ik doe dat laatste toevallig, maar ik heb dan ook achtelijk veel zonnepanelen liggen (69 stuks!). Daarmee kan ik van medio april tot oktober mijn auto laden op uitsluitend zonnestroom, maar ik maak het mijzelf daarmee met regelmaat ongemakkelijk. Het betekent dus dat ik op een regenachtige dag niet kan laden. Ik dwing mijzelf daardoor om bv. op een zonnige dag op de fiets naar het werk te gaan, zodat de auto dan thuis kan laden. OOk betekent het dat ik na +/- 19:00 uur niet meer kan laden, want dan is er onvoldoende PV-opwekking. Uiteraard kan ik dit proces overrulen (via HomeAssistant).

Mijn punt hiermee is: Dit is leuk voor mij, maar mijn vrouw zou er gek van worden. Als je partner ook in de auto gaat rijden zou ik dit niet adviseren. Bovendien is er geen financiele noodzaak om dit te doen, daar we nog kunnen salderen. Het is dus nu voor mij vooral hobby.
- Load balancing is iets wat ik wil (i.v.m. inductiekookplaat, warmtepomp, enz.)
Loadbalancing middels de P1-poort (wat Alfen kan) zal wel een uitdaging worden met 50 meter.

Misschien dat het met hoogwaardige outdoor UTP kabel lukt.. Houdt er wel rekening mee dat je daar geen connectoren op kunt zetten (aders & mantel te dik). Dus daar moet een keystone op. Anders zul je iets met versterkers moeten gaan doen.

Zie bv:

https://webshop.cedel.nl/...s-laadpaal-load-balancing

[ Voor 9% gewijzigd door Tozz op 23-08-2021 16:16 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen