Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 851.127 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boodie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06-2024
Matched: 1, 4
De laagste laadstroomindicatie die een EVSE (paal) richting EV kan doorgeven is 6A (via het PWM signaal). De EV mag dan niet meer laden dan 6A (minder wel). Dat is dus ongeveer 1,4 kW voor 1 fase en 4,2 kW voor 3 fase.

Het PWM signaal kan traploos waardes tussen 6A en 80A aangeven als maximum waarde richting EV

Zappi heeft het maximaal op zonnestroom laden opgelost door bij een beperkt overschot van 3 fase naar 1 fase te schakelen om zo op een minimum van 1,4 kW te kunnen laden, ook bij een 3 fase EVSE/EV.

Overigens heeft de Zappi allerlei settings om hier flexibel mee om te gaan. Bij tekort aan duurzaam pauzeert hij het laden en start weer op als er weer voldoende duurzaam is. Ook kun je een minimum duurzame instelling in % geven, waarbij dus ook een deel uit het net wordt geladen. Een andere setting gebruikt permanent maximaal 1,4 kW uit het net + het overschot van de duurzame bron etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-10 19:57
Hansieo schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:51:
Allemaal héél interessant :)

Ook ík ben bezig met voorbereidingen voor een EV die er tzt komen gaat...

Daar ik pensionada ben, zal mijn auto véél thuis staan (en opladen als de zon zijn werk met de 5KW panelen doet :) )

Gaarne jullie advies / visie:

Meterkast hoofdzekering 1x 35A en ik wil een aparte groep van 1x25A (?) voor de EV.

Van de meterkast naar de garage loopt een 3/4 loze leiding van ca 10 mtr lang.

Hierin bevinden zich 2 (?) bochten maar ik weet niet of deze gebogen zijn of dmv 2 knietjes

Ik lees dat jullie voorkeur naar 6mm2 gaat (ook voor 1F 25A ?? )

past / gaat 3x 6mm2 door deze buis? of heb ik een landbouwtrekker nodig om het er doorheen te sleuren??

mag ik ook fase/nul van 6mm2 nemen en de aarde 2.5mm2?? (daar gaat toch niets doorheen :P )

gaarne jullie visie/advies en op/aanmerkingen _/-\o_
Er valt wat te kiezen.

Jij lijkt impliciet al uit te gaan van 1Fase oplossing, maar als je toch aan de gang gaat zou ik het 3F ready aanleggen. Gelijk met 5 aders dus.
6mm2 kabel is best star dus of het door jouw reeds bestaande leiding past is de vraag.
De vraag is ook of jouw garage aan het huis vast zit en bijvoorbeeld ook met een buitenkabel of grondkabel door de kruipruimte bereikbaar. Anders overwegen grondkabel in te graven.

Met loadbalancing kun je ook aparte groep met 32A voor het laden gebruiken. Daarmee kunnen de meeste 1F auto's maximaal laden, al heb jij dat waarschijnlijk nauwelijks nodig als je weinig rijdt, maar misschien toch handig voor een enkele noodsituatie of voor visite.

Als je maximaal gebruik wilt maken van zonnepanelen kun je denken aan een Zappi. Die kun je in meerdere laadmodi instellen, waaronder een modus die er voor zorgt dat er alleen wordt geladen als er voldoende aanbod van zonnestroom is (1,4kW als ondergrens, mocht er te weinig zonnestroom zijn dan kun je ook kiezen voor aanvullen vanuit de grid). Ik zou dan gelijk een 3F versie nemen, die kost nauwelijks meer en kun je voorlopig op 1F gebruiken tot je op enig moment behoefte krijgt aan meer en je meterkast laat omzetten naar 3F.

Aardedraad op 2,5mm lijkt me idd geen probleem als daar nooit langdurig veel stroom doorheen loopt. Echter bij een buitenkabel loopt dit mee in de zwaarte van de kabel als geheel. Bij een grondkabel fungeert de mantel als aarding.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 15-03-2020 09:15 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:42
eltron schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:12:
[...]

Er valt wat te kiezen.

Jij lijkt impliciet al uit te gaan van 1Fase oplossing, maar als je toch aan de gang gaat zou ik het 3F ready aanleggen. Gelijk met 5 aders dus.
6mm2 kabel is best star dus of het door jouw reeds bestaande leiding past is de vraag.
De vraag is ook of jouw garage aan het huis vast zit en bijvoorbeeld ook met een buitenkabel of grondkabel door de kruipruimte bereikbaar. Anders overwegen grondkabel in te graven.

Met loadbalancing kun je ook aparte groep met 32A voor het laden gebruiken. Daarmee kunnen de meeste 1F auto's maximaal laden, al heb jij dat waarschijnlijk nauwelijks nodig als je weinig rijdt, maar misschien toch handig voor een enkele noodsituatie of voor visite.

Als je maximaal gebruik wilt maken van zonnepanelen kun je denken aan een Zappi. Die kun je in meerdere laadmodi instellen, waaronder een modus die er voor zorgt dat er alleen wordt geladen als er voldoende aanbod van zonnestroom is (1,4kW als ondergrens, mocht er te weinig zonnestroom zijn dan kun je ook kiezen voor aanvullen vanuit de grid). Ik zou dan gelijk een 3F versie nemen, die kost nauwelijks meer en kun je voorlopig op 1F gebruiken tot je op enig moment behoefte krijgt aan meer en je meterkast laat omzetten naar 3F.

Aardedraad op 2,5mm lijkt me idd geen probleem als daar nooit langdurig veel stroom doorheen loopt. Echter bij een buitenkabel loopt dit mee in de zwaarte van de kabel als geheel. Bij een grondkabel fungeert de mantel als aarding.
Dank voor je input.

De garage is inpandig en mijn groepenkast is geen 3F, anders zou ik dit zeker in overweging nemen.

Mijn ritjes zijn inderdaad minimaal (meestal ca 30 Km , 2x per week, tijdens wintermaanden) en zomers neemt het wat toe met langere afstanden, maar dan nog 1 per week (heel soms 2x bv 250Km) zoals je ziet niets schokkends.
Dat de EV vervolgens 15 uur nodig heeft om te laden is geen enkel probleem.
(ik dacht gelezen te hebben dat C/10 laden uitstekend is om de levensduur te verlengen?? maar NIET 100% SoC wegzetten..)

Die Zappi is ideaal icm panelen?? is dat door de loadballancing? welke zou je adviseren? bekabelt of socket? om flexibeler te zijn voor visite?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 19:13
BarryH schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:44:
[...]
werkt wel, maar wil de gemeente niet volgens een eerdere post. Dan komt er vreemde bestrating te liggen en de gemeente blijft verantwoordelijkheid voor de staat van de stoep. En ook om bij werkzaamheden die weer in goede orde terug te brengen.
Dan wil je geen rare kabelgoten tegenkomen (zeker niet waar stroom op staat.)
Als ik het goed lees ligt deze kabelgoot in de stoeptegels en is ook alleen bedoeld voor een tijdelijke kabel zolang je aan het opladen bent. Dat is dus iets anders dan een permanente kabelgoot onder de stoeptegels door.
Het punt van de verantwoordelijkheid voor de bestrating snap ik wel, misschien zouden gemeenten zoiets dan voor een redelijke vergoeding in de stoep kunnen leggen. Eventueel zou je met een vierkante variant van deze tegel met de goot op 1/4e van de zijkant ook bij een verspringend tegelpatroon zonder al teveel gedoe zo'n goot kunnen aanleggen.
Ik denk dat dit soort oplossingen steeds actueler worden gezien enerzijds de toename van het aantal electrische auto's en dus de behoefte aan voldoende laadinfrastructuur, en anderzijds de afnemende saldering van zelf opgewekte zonne-energie die het aantrekkelijker maakt om je elektrische auto met je eigen zonnestroom op te wekken.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 18:21
Ff een cross post uit het E-Niro topic, omdat het ook relevant is voor Kona MY20 en M3 rijders:

Voor degenen met een lader die rekening houdt met PV overschot: MY20 komt niet lekker uit deep sleep. Dat is een probleem als het laden stopt door een wolk, de nacht, of een tijdelijk hoger eigen verbruik in huis. Zodra er weer overschot is gaat de MY20 niet meer laden. Ik heb hierover contact gehad met Marc van Zappi.
Probleem speelt ook bij de Kona en de M3.
Het is aan Kia om een update uit te brengen en zich netjes aan het protocol te houden. Op mijn vraag of hij een update van Kia verwacht:
Ja zeker, ze hadden dit probleem totaal niet met de 2019 modellen, dus moet je echt hierover gaan klagen bij Kia. Dan komt er wellicht een oplossing. Ook publieke laadpalen moeten kunnen stoppen met laden als het net overbelast raakt, en daarna weer opnieuw kunnen starten met laden. Dit speelt dus niet alleen bij Zappi laders die zonnestroom kunnen laden. Ons advies is om dan op Eco te gaan laden, dan wordt er in elk geval zoveel mogelijk zonnestroom geladen met het enige verschil dat er niet meer wordt gestopt als er wolken komen, maar dan gaat de Zappi gewoon door op 1,4kW. Zolang we kunnen salderen is het natuurlijk ook geen financiele pijn, maar in de UK zijn ze woest vanwege dit probleem, want dan kost het hun gewoon geld !!
En van de fabrikant over de M3:
We've spent hours testing and refining the signals that the zappi sends to the car but we follow the standard (IEC61851-1) and the Model 3 does not. Ironically the Model S and X both work fine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zorgeloosict
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 08:46
Top dank je wel
Ik wilde de 680 ohm weerstand bestellen
Die hebben ze in 1/4 watt
1/2 watt
1 watt
En 2 watt
Maakt dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:25
1/4 watt is prima volgens mij maar het maakt niet uit wat overkill.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10 23:50
Dionisio schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:43:
Heeft iemand hier ervaring met de LS24 11 kW laadpunt? Of zouden jullie een andere 11 kW laadpunt aanraden?

Ik ben namelijk van plan deze aan te gaan schaffen nadat mijn aansuiting later deze week van 1 fase naar 3 fase is omgezet. Nog en dingetje...eind augustus komen er zonnepanelen op mijn dak, moet bij de aanschaf / installatie van de laadpunt hier rekening me gehouden worden of werken de panelen samen met de laadpunt "out of de box"? Alvast dank!
Hier wat info van Zappi https://www.zappi.info/
Nu kunt u zelf bepalen hoe snel uw wagen moet opladen, met de zappi lader kunt u maximaal gebruik maken van de eigen elektriciteit productie. U kiest uit drie verschillende programma's.

1. Volledig laden zonder gebruik van het net in de ECO+ mode, waarbij het opladen wordt gepauzeerd als de eigen productie even te laag is (bijvoorbeeld bij wolken). Kies zelf het percentage minimaal groen laden.
2. Laden in de slimme modus met zoveel mogelijk gebruik van eigen energie, de ECO modus. Zodra de eigen productie te laag is, wordt er vanuit het net bijgeladen. Nooit lager dan 1,4kW laden.
3. Snel laden zoals bij elke andere lader, op maximaal vermogen. Er wordt dus ook vanuit het net bijgeladen als er te weinig eigen productie is. De maximale capaciteit is 22kW, dit is afhankelijk van uw wagen en uw aansluiting (16A of 32A of een waarde daartussen)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10 23:50
@Appie Heijn In je plaatje staat een kabel van 4x6mm2 ik neem aan dat je 5x6mm2 bedoelt?

Ik heb exact dezelfde Zappi, zie foto's eerder, met 3x25A aansluiting, losse ALAMAT 32A specifiek voor de Zappi (heb eerst ook een 32A krachtgroep met losse ALS overwogen, maar de ALAMAT is makkelijker en toch dedicated).
Daarnaast heb ik zowel buiten een 16A WCD op losse groep en in de groepenkast 2x16A WCD laten plaatsen. Deze zijn te gebruiken voor een granny.

Mijn inductie plaat is aangesloten op 2x16A (fornuis)groep, omdat ik het extra vermogen van de plaat niet nodig heb.

Loadbalancing is bij de Zappi te configureren op de lader zelf (instellen max belasting). Kijk hiervoor even in de online handleiding: https://myenergi.com/wp-c...01/zappi2-manual-v1.4.zip

[ Voor 15% gewijzigd door Isheara op 22-07-2020 14:31 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Inspired schreef op maandag 14 september 2020 @ 08:24:
[...]

ECO+ zet de lading op pauze als de opwek onder het ingestelde niveau komt. ECO laad wel met een minimale laadstroom.
Volgens mij is de minimale laadstroom via de Zappi (ook in Eco+) 6A, dus net iets minder dan 1,4kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
InterCC schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:41:
[...]
Volgens mij is de minimale laadstroom via de Zappi (ook in Eco+) 6A, dus net iets minder dan 1,4kWh.
En ik had begrepen dat dit een algemene ondergrens is, dus niet alleen voor Zappi, maar waar Zappi zich dus ook aan conformeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 20:26
InterCC schreef op maandag 14 september 2020 @ 09:41:
[...]

Ah, dan klopt de informatie op de Zappi site niet.
Fully charged without using the net in ECO + mode, where charging is paused if the own production is just too low (for example in clouds). Choose the percentage of minimum green loading yourself.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als de load balancer al wel geconfigureerd is, maar nog niet geïnstalleerd dan is het laden beperkt tot 6A = 1,4kW per fase.
Het aansluiten ervan is kinderlijk eenvoudig met een DSMR5 meter (die bij nieuwbouw aanwezig zal zijn), kwestie van module in de meterkast monteren, een kabeltje in de P1 poort van de slimme meter en een 230V-5V adapter in een stopcontact prikken.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2020 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:32
Medjai schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:46:
Een vraag over de Zappi V2:
Ik heb een thuis aansluiting van 3x25A, de zappi zit op de 3 fases aangesloten.
Ik heb ook 2 PV installaties met ieder een 2kW omvormer (verschillende oriëntaties dus verschillende piek momenten), 1 op L1 en 1 op L2. Op L3 zit dus geen productie. Hoe gaat de zappi hier mee om? en dan specifiek de eco standen.
De eco+ stand laadt pas bij een surplus van 1,4kW per fase maar hoe deze hier precies mee omgaat is inderdaad iets voor het myenergi forum. Ik ben er zelf ook nog niet uit.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Ophidian , @thehog
Wat zijn dan de problemen die jullie ervaren?
Communicatie tussen Hub en Zappi? Of tussen Harvi en Zappi?

Ik heb de Hub en Harvi in de meterkast tegen de muur aan gemonteerd. Zappi zit eigenlijk aan de ander kant van de muur. Misschien een meter afstand ofzo met een cm of 40 stenen en isolatie ertussen.

Nu heb ik hem nog niet zo lang, maar volgens mij heb ik niet echt problemen met de communicatie. Wel wat waarschuwingen in de app.
Effe geklooi omdat ik met updaten per ongeluk het kanaal van de Hub had veranderd.
Maar sinds alles op de laatste firmware staat heb ik geen problemen. In de app ook geen waarschuwingen meer.

Ik had in een oude handleiding van de Harvi overigens gelezen dat er 8 communicatie kanalen zijn waarbij 5-8 hetzelfde zijn als 1-4 maar dan op hoger vermogen. Ik heb dit niet uitgeprobeerd overigens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iMEfmQ2c_Pna_dwhoiwHwjUess=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wm3Gnls3Z73DRugFu39CaKFe.png?f=user_large

Het staat er volgens mij niet correct. Ze hebben het over 4-8 maar dat moet waarschijnlijk 5-8 zijn.
Dit komt overigens uit een handleiding (PDF) met datum december 2017. In de Wiki op de website en de nieuwe PDF staat er niets meer over de hogere kanalen. Geen idee of dit nog werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Paling1 op 15-12-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44
eltron schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Jij hebt blijkbaar geen poolstar als je die op 5A ooit vol denkt te krijgen.
6A is toch ook minimum? Begreep dat daarom de Zappi minimaal op 1,4kW laadt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:10:
[...]

6A is toch ook minimum? Begreep dat daarom de Zappi minimaal op 1,4kW laadt.
is ook een goeie ja, verschilt geloof ik per auto en de ene is er gevoeliger voor dan de andere.
in elk geval moet je in veel gevallen bij 5A uit gaan van een zodanig laadverlies dat er aan netto laden bijna niets over blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F. Peregrinus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-08-2024
grindal81 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:31:
[...]
Misschien nog een vraag voor de techneuten.... is er een "minimum" stroom nodig voordat een Corsa-E bv start met laden ?

mijn huidige PV installatie wekt namelijk maximaal 3300w vermogen (monofasig)
dus als die wagen minimaal 8A vraagt bij een lading, zal ik minstens 1850w PV opwekking moeten genereren alvorens de wagen start met laden via de zappi? hoe hoe zit dat juist in elkaar?
Minimale stroom is volgens het laadprotocol 6A. Op monofase zul je dus minimaal 230V x 6A = 1380 watt (na verliezen) op moeten wekken om de Corsa geheel op eigen PV-stroom op te laden (Eco+ modus is dat, geloof ik). Je kunt ook kiezen voor de Eco-modus, dan wordt er tot 1,4kW aangevuld door energie vanaf de grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
grindal81 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:16:
saldering / peak-shaving.. ja ik heb pech... hier staat de digitale meter al een half jaartje te bollen....
vandaar dat ik zo langzaam mogelijk en zoveel mogelijk via mijn PV panelen wens te laden.
Doordat de woning monofasig is voorzien en ook de pv installatie dus monofasig is zou de kost veel te groot zijn dit om te bouwen naar 3-fasig net om dan weer op laag vermogen te laden.
Afhankelijk van hoe oud je meterkast is, maar in principe de kosten voor het verzwaren van je aansluiting en een nieuwe hoofdschakelaar. Je huis kan over de drie fasen verdeeld worden. PV kan prima maar op 1 fase, dus daar hoef je niks aan aan te passen.
- kan je dmv de zappi ook een thuisbatterij aansluiten, en deze prioriteit geven voor vol te laden, en de zappi pas na een volle thuisbatterij de wagen begint te laden ?
Volgens mij heb je hier een Eddi voor nodig.
- in België is normaal een verliesstroomschakelaar type B nodig, of zit deze in de zappi ingebouwd (en geldig bij elektrische keuring?)
DC Lekstroom detectie zit in de Zappi, dus geen Type B ALS nodig.
- kan je op de zappi twéé PV-installaties aansluiten ? zodat hij dit als "totaal" opwekking weergeeft?
Je sluit geen PV aan op de Zappi. Je sluit CT klemmen aan waarmee je totale teruglevering (en evt opwek) en verbruik kan meten. Mijn Harvi meet de totale opbrengst van mijn 1 en 3 fase omvormers.
- kan je de vaste laadkabel ook losmaken ? => dan kan ik bv de unit in de garage binnen hangen, en enkel de laadkabel door de muur brengen aan een houder.
Ja, maar wel irritant dat je de hele tijd je garage in moet om iets aan te passen
- kan je via de app of zappi het geladen vermogen tussen 2 verschillende wagens zien / registeren?
Nee, totaal verbruik, niet per auto.
- is er een "kalenderfunctie" bv éénmalig moet de auto 100% geladen zijn voor vakantie, of ook enkel door via de app of knoppen te selecteren?
Nee, er is geen communicatie tussen de auto en de paal over het percentage van de accu.
-
kan je bij de zappi in combinatie met een E-corsa volgende:
de corsa zo instellen dat hij steeds 's morgens 50% volle batterij heeft, maar dat alles tussen 51% en 100% enkel uitsluitend door zonnestroom wordt geladen?
Nee, er is geen communicatie tussen de auto en de paal over het percentage van de accu. Je kan wel een Smart boost doen, daarmee kan je een minimale kWh opgeven wat er op een bepaalde tijd in moet zitten.
- wat is de minimum laadstroom voor de E-corsa ? 8A ? / 1840w monofasig?
of kan de zappi bij bewolkt weer wanneer de pv-installatie slechts 5A 1100W opwekking de wagen ook laden?
Staat los van de auto. De laadstandaard schrijft voor dat 6A het minimum is (1,380kW) per fase. Dus op 1 fase minimaal 1,4kW laden. Op 3 fase minimaal 4,2kW. Daaronder stopt hij en gaat pas weer verder als de teruglevering > is dan het minimum.
grindal81 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:21:
ah en nog een vraagje over laadkabels....

als je wagen een 3f-11kw lader heeft.

Wat voor zin heeft het dan om een 3f-22KW laadkabel te kopen?
=> haal je hier voordeel uit aan bepaalde snelladers of bij "dubbele laadpalen"?
Kan de paal "detecteren" welk type van kabel je gebruikt om je zo meer vermogen te geven?
Nee, want jouw auto kan maar max 11kW laden. Er zijn auto's die wel met 22kW kunnen laden.

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 20-02-2021 22:38 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
[quote]Ophidian schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Afhankelijk van hoe oud je meterkast is, maar in principe de kosten voor het verzwaren van je aansluiting en een nieuwe hoofdschakelaar. Je huis kan over de drie fasen verdeeld worden. PV kan prima maar op 1 fase, dus daar hoef je niks aan aan te passen.

[Hier volg ik je wel in dat de aanpassing "beperkt" kan zijn, alleen heb ik er momenteel niet veel aan volgens mij als ik ten volle zonnestroom wil gebruiken. Wat als je maar een 1-fasig PV omvormer hebt, ga je vermoed ik via L2 en L3 van het net afnemen]

Staat los van de auto. De laadstandaard schrijft voor dat 6A het minimum is (1,380kW) per fase. Dus op 1 fase minimaal 1,4kW laden. Op 3 fase minimaal 4,2kW. Daaronder stopt hij en gaat pas weer verder als de teruglevering > is dan het minimum.

[zie ook opmerking boven ivm 1fase PV, in een latere toekomst is dit misschien wel interessant als ik een extra pv-installatie 3-fasig plaats op de andere zijde van mijn dak]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Amersfoort schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:35:
Nu heb ik begrepen, dat stroomverbruikers alleen stroom kunnen gebruiken die in dezelfde fase zitten.
Klopt.
Door salderen maakt het nu nog niet uit wanneer en via welke fase er wordt opgeladen. Ik wil een toekomstgericht systeem aanschaffen, waarbij op termijn dus niet meer gesaldeerd kan worden.
In de toekomst maakt dat ook niet uit omdat de meter zelf intern saldeert. Dus als je op fase 1 4kW gebruikt en op fase 2 3 kW terug levert zal de meter 1 kW verbruik noteren. Idem dito als je op fase 1 4 kW verbruikt en op fase 2 en 3 3 kW terug levert dan is je teruglevering dus 2 kW.

Dat is geen regeling die op de planning staat om afgeschaft te worden. Wat ze (misschien, want een volgend kabinet gaat er weer naar kijken) wel gaan doen is wat je daadwerkelijk hebt terug geleverdsteeds minder mag salderen met je eigen verbruik op andere momenten. Dus nu is het zo dat als je vandaag 20 kWh opwekt en vorige weel 20 kWh verbruikt je dit tegen elkaar mag wegstrepen.

Daar kan je natuurlijk ook last van krijgen als je overdag terug levert en 's avonds pas gaat laden. Maar daar kan geen enkele laadpaal bij helpen omdat je nu eenmaal niet thuis kan laden als je auto naast kantoor staat.
9 kWh in je accu, neem ik aan? Of heb jij een PHEV met 9kW lader?
Of: ik trek 5x6mm en sluit een 2e handsje van marktplaats aan voor 75 euro, met een tellertje in de meterkast. En als er ooit eens een auto met grotere batterij zou komen, dan kan ik opschalen?
Ja, dat is het makkelijkste en later kan je altijd nog zien. Als je toch gaat graven, leg er dan ook gelijk 2 UTP kabels naast zodat je tzt nog iets kan doen met loadbalancing of aansluiten op een netwerk zonder dat het gelijk draadloos moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:01
JeroenE schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:19:

In de toekomst maakt dat ook niet uit omdat de meter zelf intern saldeert. Dus als je op fase 1 4kW gebruikt en op fase 2 3 kW terug levert zal de meter 1 kW verbruik noteren. Idem dito als je op fase 1 4 kW verbruikt en op fase 2 en 3 3 kW terug levert dan is je teruglevering dus 2 kW.

Dat is geen regeling die op de planning staat om afgeschaft te worden. Wat ze (misschien, want een volgend kabinet gaat er weer naar kijken) wel gaan doen is wat je daadwerkelijk hebt terug geleverdsteeds minder mag salderen met je eigen verbruik op andere momenten. Dus nu is het zo dat als je vandaag 20 kWh opwekt en vorige weel 20 kWh verbruikt je dit tegen elkaar mag wegstrepen.

Daar kan je natuurlijk ook last van krijgen als je overdag terug levert en 's avonds pas gaat laden. Maar daar kan geen enkele laadpaal bij helpen omdat je nu eenmaal niet thuis kan laden als je auto naast kantoor staat.
Als ik een 3 fase groepenkast met een 3 fase Zappi verbindt, en via pv-verdelers worden alleen fase 1 en 2 voorzien van zonnestroom, hoe reageert Zappi dan op de Eco+ mode (alleen laden met 100% zonnestroom)? Wordt er toch met 3 fase geladen door Zappi en saldeert de meter in de meterkast dan 3 fase intern, of zegt Zappi, dat er maar over 2 fase zonnestroom wordt aangeleverd, met bijbehorende lagere laadsnelheid? Of zegt Zappi, dat niet alle 3 fase zonnestroom is, en dus in Eco+ niet laadt.

[ Voor 3% gewijzigd door Amersfoort op 07-03-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@klompje65 Dat klopt. Als je 100% groen wil laden met bijvoorbeeld een Zappi, heb je minimaal 4,2kW opbrengst nodig. Maar je kan dat percentage ook verlagen, alleen laad je dan niet volledig op je zonnepanelen. Wat ook kan is hem op 1 fase zetten, maar dan kan je maximaal 3,7kW laden. Maar laadt hij al vanaf 1,4kW.

De eco stand laadt minimaal op 4,2kW en probeert zoveel mogelijk opbrengst te verbruiken. Maar als dit niet voldoende is laadt hij gewoon op die 4,2 door.

Dit was een februari dagje op 1 fase laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_l2FvOetnCSNdmP4tirqSa73QqI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YY4rIDEAe7SXT5sGzk09rtAx.jpg?f=user_large

Werkt best goed :+

[ Voor 23% gewijzigd door Ophidian op 09-03-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog Dat zou heel fijn zijn. Zou nu lekker op 1 fase eco willen gebruiken en de boost als het nodig is. En nu moet ik steeds even stekker los halen, heel irritant.

Eco laden 3F werkt minder vind ik. Op 1F is hij netjes op 1,4kW zonder zon, maar op 3F gaat hij alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
thehog schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Ja klopt. Maar als ik jouw vraag teruglees gaat het je om de opwekking en eco+ van de zappi.
Dan moet je dus 3x6A aan opwek hebben voordat de zappi op eco+ gaat laden. Tenzij je instelt dat de zappi op eco+ alleen op 1-fase laad. Of dat je bijv. 50% groen wilt ipv 100% groen en dan is 3x3A al voldoende.
Maar dat is precies wat ik niet snap. Waar je zegt: "Tenzij je instelt dat de zappi op eco+ alleen op 1-fase laad".
Als ik dan 6A heb op die fase (dus 1.4 kW) dan begint ie met laden. Maar mijn punt is dat de kans groot is dat dan de andere 2 fases waarschijnlijk ook ca. 6A kunnen leveren en dan kan ik net zo goed meteen met 4.2 kW gaan laden. Of is het zo dat deze laders zoals de zappi de 3-fases vermogen kunnen 'bundelen' tot 1-fase laden? Dus bijvoorbeeld bij 2*230 = 460 W per fase??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:08
Nee, als er over 3 fasen 1,4 kW totaal wordt teruggeleverd, gaat de Zappi over 1 fase je auto met 1,4 kW laden. Dus op die ene fase trek je 933 W uit het net, en op de 2 andere blijf je 466 W per fase terugleveren.

[ Voor 31% gewijzigd door guido66 op 27-03-2021 22:34 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
guido66 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:31:
Nee, als er over 3 fasen 1,4 kW totaal wordt teruggeleverd, gaat de Zappi over 1 fase je auto met 1,4 kW laden. Dus op die ene fase trek je 933 W uit het net, en op de 2 andere blijf je 466 W per fase terugleveren.
Ok, duidelijk maar dat zie ik dan weer niet als ECO+ of wat ik begreep dat ECO+ zou doen. Ik bedoelde dus mijn punt in het geval van ECO+ waar ik helemaal geen stroom uit het net wil trekken en alleen PV stroom overschot wil gebruiken voor het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:38
JeroenE schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:47:
[...]
Het laadvermogen wordt aangepast op basis van wat je gebruikt of terug levert aan het net, niet wat de zonnepanelen opbrengen.

Voorbeeldje met fictieve cijfers: je verbruikt in huis 500W. Je zonnepanelen brengen 1500W op. Als je dan gaat laden zou de Zappi een max vermogen van 1000W aan de EV doorgeven (1500 - 500).

De zon komt hoger te staan en je zonnepanelen leveren nu 2500W op. Je gaat dan 1000W aan het net terugleveren. De Zappi ziet dat en zegt tegen de EV dat hij niet met 1000W maar met 2000W mag laden (2500 - 500).

Vervolgens zet je de airco aan en die gaat 750W verbruiken. Je neemt nu 750W af van het net. De Zappi ziet daar weer en zegt tegen de EV dat er nog maar met 1250W mag worden geladen (2500 - 1250).

En zo gaat het dan de hele dag door.
Let wel op dat het minimum voor elektrisch laden 1.4 kW is, dus lager gaat hij niet laden. Dat is best snel met een kleinere installatie en wat eigen verbruik natuurlijk. De Zappi kan dit wel bijsturen via wat instellingen en het missende wattage uit het net te halen, zie pagina 11 in de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tijgert gelukkig werkt het zo niet, de kabelverliezen zijn kwadratisch met de stroom.
De spanningsval over de kabel is I*R, het vermogensverlies is dus I*I*R.
8A heeft dus 1/4 van de kabelverliezen van 16A.
Daar staat tegenover dat veel auto's een niet te verwaarlozen standbystroom nodig hebben tijdens het laden, waardoor er soms 1A niet in de auto maar in de computers verdwijnt. Dat tikt harder aan op 8A dan op 16A.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Maasluip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Ik heb 3,9 kWp op het dak liggen en op een goede dag heb ik nog 1 kWh na 18:00 uur. Daar kom je niet ver mee.
Precies. Er moet minimaal 1.4kW zijn en vaak heb je na 17 uur ook wel ander verbruik in huis. Heb het idee dat het de komende jaren meer een leuke gadget is dan dat het nu echt financieel zoveel uit gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jullie moeten gewoon meer zonnepanelen neerleggen >:) Gisteren na 18u is nog 9 kWh opgewekt, of 8 kWh als je rekent tot het moment dat er onder de 1,4kW werd opgewekt.

Als ik naar kantoor zou zijn geweest zou dat trouwens ook niet voldoende zijn geweest om mijn accu weer vol te krijgen. Meer PV gaat ook niet, ons dak is nu vol. Dat wordt pas meer als de panelen zelf meer gaan opwekken (en er dus andere panelen op gelegd zouden worden).

Maar ook dan is het natuurlijk zo dat het nu mooi weer is en lang licht. In andere jaargetijden is dat gelijk een stuk minder. De panelen kunnen nu in 2 dagen zonder bewolking (die was er gisteren wel) net zo veel opwekken als ze in de hele vorige december hebben gedaan.

Opladen op PV is vooral mooi als je niet per se iedere dag de accu helemaal vol moet hebben en je ook nog met enige regelmaat een hele dag thuis bent. Ook dan kan je natuurlijk pech hebben (regen op je thuisdag, zon op je niet-thuisdag) maar dan heb je in ieder geval nog de kans dat je thuis kan laden.

Als je 5 dagen in de week niet thuis bent dan heb je maar 2 dagen om je accu met PV vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Precies. Er moet minimaal 1.4kW zijn en vaak heb je na 17 uur ook wel ander verbruik in huis. Heb het idee dat het de komende jaren meer een leuke gadget is dan dat het nu echt financieel zoveel uit gaat maken.
Dat idee had ik ook wel wat, vind het moeilijk om te bepalen wat nu het financiële voordeel op termijn zou kunnen zijn.

In theorie is het ook zo dat de laadpunten met load balancing ook geschikt voor het laden van een overschot aan zonne-energie in de auto, met een software update... Of zie ik dat verkeerd?

Ben benieuwd of dat nog gaat komen bij bepaalde laadpunten?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:32:
Jullie moeten gewoon meer zonnepanelen neerleggen >:) Gisteren na 18u is nog 9 kWh opgewekt, of 8 kWh als je rekent tot het moment dat er onder de 1,4kW werd opgewekt.

Als ik naar kantoor zou zijn geweest zou dat trouwens ook niet voldoende zijn geweest om mijn accu weer vol te krijgen. Meer PV gaat ook niet, ons dak is nu vol. Dat wordt pas meer als de panelen zelf meer gaan opwekken (en er dus andere panelen op gelegd zouden worden).

Maar ook dan is het natuurlijk zo dat het nu mooi weer is en lang licht. In andere jaargetijden is dat gelijk een stuk minder. De panelen kunnen nu in 2 dagen zonder bewolking (die was er gisteren wel) net zo veel opwekken als ze in de hele vorige december hebben gedaan.

Opladen op PV is vooral mooi als je niet per se iedere dag de accu helemaal vol moet hebben en je ook nog met enige regelmaat een hele dag thuis bent. Ook dan kan je natuurlijk pech hebben (regen op je thuisdag, zon op je niet-thuisdag) maar dan heb je in ieder geval nog de kans dat je thuis kan laden.

Als je 5 dagen in de week niet thuis bent dan heb je maar 2 dagen om je accu met PV vol te krijgen.
Op dit moment is het toch nog steeds zo dat je overdag kan terugleveren en dat 's nachts uit het stroomnet mag trekken en het dan nog steeds op 0 uitkomt?

Correct me if I'm wrong, maar wat ik begreep (ben pas recent EV eigenaar en nu aan het kijken naar een laadpaal én PV) is dat stel je verbruik op jaarbasis is 6.000 kWh en je wekt 5.000 kWh op met PV, dan maakt het niet uit op welke tijden je de PV direct aanspreekt, want doordat je binnen je eigen gebruik blijft, hoef je aan het eind van de rit puur die 1.000 kWh te betalen in dit voorbeeld. Terugleveren gebeurt in dit geval dan tegen hetzelfde tarief als je contractueel hebt voor verbruik, toch?

Pas als je zeg 6.000 kWh per annum verbruikt en. 7.000 kWh opwekt, dan wordt die 1.000 kWh die je over hebt tegen een lager tarief vergoed. Bij mijn leverancier (Greenchoice) hadden ze het dacht ik over 12,7ct/kWh vergoeding in dat geval.

Misschien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik dat ook graag, maar ik meen dus dat dit de situatie is en het dus feitelijk niet uitmaakt wanneer je je auto oplaadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@MooDyBLueS De harvi is niet nodig. Die maakt alleen inzichtelijk hoeveel je zonnepanelen opleveren, voor de leuk. De Zappi meet zelf hoeveel je teruglevert en past zich daar op aan, ervanuitgaande dat je minimaal 1,4kW teruglevert per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:58
Ja dat zijn de twee opties (had ik niet duidelijk aangeven)

Of in een keer goed of budget kiezen voor fase 1.
4x2,5 krijg waarschijnlijk wel door de 16mm

Pff wat een keuze als je niet perse in het nieuwe huis / tegel wil boren ...
Er zijn geen slimme grannycharger toch met een automatisch verrekenen abo toch ?

zou een KWH meter tussen granny en auto nog een optie zijn en dan handmatig declareren.

[ Voor 44% gewijzigd door wd200 op 31-08-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wd200 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:50:
Ja dat zijn de twee opties (had ik niet duidelijk aangeven)

Of in een keer goed of budget kiezen voor fase 1.
4x2,5 krijg waarschijnlijk wel door de 16mm

Pff wat een keuze als je niet perse in het nieuwe huis / tegel wil boren ...
Er zijn geen slimme grannycharger toch met een automatisch verrekenen abo toch ?

zou een KWH meter tussen granny en auto nog een optie zijn en dan handmatig declareren.
4x2.5mm VD kan prima ja. Ik zou lekker eerst een goedkope NM paal van MP pakken. 1F is prima. Tenzij je elke dag 350km moet rijden. 11kW is leuk maar voor velen eigenlijk overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Paling1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:16:
Vorige week zijn er nieuwe firmwares uitgekomen voor de Zappi en de Hub.

De belangrijkste fix in de Hub firmware:

[...]

Dit verklaart dan waarschijnlijk waarom het bij mij maar niet wilde werken. Ik heb dan wel een Harvi en een Zappi aan de Hub gekoppeld, maar de Harvi schakelt bij een laag verbruik (<200W) uit. Dus misschien was dat wel het probleem.

Ik heb nu zowel mijn Hub als mijn Zappi van een update voorzien en nu heb ik voor het eerst in heeeel veeeel maanden weer data in mijn app. Af en toe doet de app nog een beetje raar, maar het grootste deel van de tijd kan ik in ieder geval weer data zien.
On-line werkt helaas nog steeds niet, maar dat is toch niet zo heel belangrijk.
Ik heb sinds kort mijn Zappi V2 22kW met vaste laadkabel en moet zeggen dat hoewel het laden gewoon top werkt, ik wel flink teleurgesteld ben in de app en mogelijkheden die je hebt.

Zo kan ik niet eens via de app settings van de Zappi inzien of wijzigen, anno 2021?! Daarnaast ben ik blij dat ik geen Harvi gekozen heb want al dat inzicht (behalve de laadpaal zelf dan) heb ik al via de Enphase app/website. En ook heb ik nu na 2x proberen de Eco en Eco+ standen nog niet werken gehad. Deze pauzeerden allebei. Terwijl een van beide volgens mij sowieso zou moeten leveren wat er door de PV's opgewekt wordt, mits dan minstens 1,4kW is. Zelfs met 3,2 kW gisterenmiddag ging de Zappi gelijk op pauze en heb ik een tijdje gewacht, maar er gebeurde niks. Daarna naar Fast zetten zorgde er wel voor dat mijn 1-fase Kia met 6,9 kW ging laden waarvan ±3,2 kW uit de PV's kwam en de rest uit het net gehaald werd. Dat werkt netjes, maar waarom die Eco/Eco+ niet werken, geen idee.

Ook zie ik nergens bevestigingen van als ik de mode wijzig, je ziet alleen even een laadcirkel draaien en daarna lijkt hij op die stand te staan, maar zie je rechtsboven niks en er is ook geen refresh knop te vinden itt mijn UVO connect app van Kia zelf, die vervolgens aangaf "Plugged in, not charging". En ik had gisteren maar zo'n 0,5 kW verbruik in mijn huis toen ik dit aan het uitproberen was.

Als laatste snap ik nog niet helemaal wat het verschil tussen de Eco en Eco+ is. Wat ik uit het boekje haal:

- Eco is load-balancing obv "available surplus power", maar als ik niet aan het koken/wassen/etc ben en er standaard maar 300-600 Watt verbruikt wordt door de diverse normale apparaten die aanstaan, dan kan hij toch zonder enig probleem bij 3-fase (3x25A heb ik) tot 17kW voltrekken uit het net en daar bovenop nog wat de PV's gebruiken. Nu heb ik een 1-fase auto (Kia e-Soul) en is de theoretische max. 7,2 kW wat in de praktijk (ook bij publieke laadpalen) 6,9-7,0 kW sustained is. Dus als ik 2,0 kW opwek met de PV's op dat moment, dan zou hij dat moeten gebruiken en daarnaast tot 5,0 kW uit het net trekken, toch? Maar is het enige verschil met Fast dan dat hij aan load-balancing doet in deze stand?
En er staat bij dat als de "available surplus" onder de 1,4 kW valt, hij pauzeert, maar dat is PV+net neem ik aan? En dus zou hij met een 3x25A (17kW) aansluiting eigenlijk nooit te weinig surplus moeten hebben lijkt mij.

- Eco+ is puur laden op PV, mits er minstens 1,4 kW opgewekt wordt en er geen boost ingesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MooDyBLueS
Mogelijkheden in de app zijn inderdaad heel beperkt.
Ik zou het zelf erg fijn vinden om de instellingen van de Zappi vanuit de app te kunnen doen. En ook een backup van de settings zou heel handig zijn.

Ik heb alleen maar een Harvi omdat ik geen 2e kabel door mijn muur wilde boren. In mijn setup is de Harvi anders ook niet nodig. Zonnepanelen heb ik nog niet.

Zijn jouw zonnepanelen op 1- of 3-fasen aangesloten?
Ik dacht namelijk dat je per fase meer dan 1,4kW moet hebben om met ECO of ECO+ te kunnen laden.

Verder heb ik me nog nooit heel erg verdiept in de ECO standen omdat ik ze toch niet gebruik.
Er zijn hier nog wel een aantal users die daar wel veel ervaring mee hebben.
Verder zijn er een aantal bekende problemen die op kunnen/konden treden met laden icm met ECO standen en bepaalde merken/types auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 08-09-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:33:
[...]

Ik heb sinds kort mijn Zappi V2 22kW met vaste laadkabel en moet zeggen dat hoewel het laden gewoon top werkt, ik wel flink teleurgesteld ben in de app en mogelijkheden die je hebt.

Zo kan ik niet eens via de app settings van de Zappi inzien of wijzigen, anno 2021?! Daarnaast ben ik blij dat ik geen Harvi gekozen heb want al dat inzicht (behalve de laadpaal zelf dan) heb ik al via de Enphase app/website. En ook heb ik nu na 2x proberen de Eco en Eco+ standen nog niet werken gehad. Deze pauzeerden allebei. Terwijl een van beide volgens mij sowieso zou moeten leveren wat er door de PV's opgewekt wordt, mits dan minstens 1,4kW is. Zelfs met 3,2 kW gisterenmiddag ging de Zappi gelijk op pauze en heb ik een tijdje gewacht, maar er gebeurde niks. Daarna naar Fast zetten zorgde er wel voor dat mijn 1-fase Kia met 6,9 kW ging laden waarvan ±3,2 kW uit de PV's kwam en de rest uit het net gehaald werd. Dat werkt netjes, maar waarom die Eco/Eco+ niet werken, geen idee.

Ook zie ik nergens bevestigingen van als ik de mode wijzig, je ziet alleen even een laadcirkel draaien en daarna lijkt hij op die stand te staan, maar zie je rechtsboven niks en er is ook geen refresh knop te vinden itt mijn UVO connect app van Kia zelf, die vervolgens aangaf "Plugged in, not charging". En ik had gisteren maar zo'n 0,5 kW verbruik in mijn huis toen ik dit aan het uitproberen was.

Als laatste snap ik nog niet helemaal wat het verschil tussen de Eco en Eco+ is. Wat ik uit het boekje haal:

- Eco is load-balancing obv "available surplus power", maar als ik niet aan het koken/wassen/etc ben en er standaard maar 300-600 Watt verbruikt wordt door de diverse normale apparaten die aanstaan, dan kan hij toch zonder enig probleem bij 3-fase (3x25A heb ik) tot 17kW voltrekken uit het net en daar bovenop nog wat de PV's gebruiken. Nu heb ik een 1-fase auto (Kia e-Soul) en is de theoretische max. 7,2 kW wat in de praktijk (ook bij publieke laadpalen) 6,9-7,0 kW sustained is. Dus als ik 2,0 kW opwek met de PV's op dat moment, dan zou hij dat moeten gebruiken en daarnaast tot 5,0 kW uit het net trekken, toch? Maar is het enige verschil met Fast dan dat hij aan load-balancing doet in deze stand?
En er staat bij dat als de "available surplus" onder de 1,4 kW valt, hij pauzeert, maar dat is PV+net neem ik aan? En dus zou hij met een 3x25A (17kW) aansluiting eigenlijk nooit te weinig surplus moeten hebben lijkt mij.

- Eco+ is puur laden op PV, mits er minstens 1,4 kW opgewekt wordt en er geen boost ingesteld is.
Load balancing (of eigenlijk load limiting) met de huisinstallatie doet hij sowieso (mits dat goed is ingesteld op de Zappi: op 25A bij 3x25A aanlsluiting).
Verder is het van belang of je 3-fase of 1-fase PV omvormer hebt. Ik heb een 1-fase PV omvormer op L1 en dan laadt de Zappi in ECO+ ook alleen maar op 1-fase. Wat hij dan in ECO modus doet weet ik eigenlijk niet.
Je zegt verder dat je een 1-fase lader hebt in je EV. Dat maakt volgens mij ook uit. Ik denk niet dat je EV lader 3 fasen kan combineren. Welk getal staat er in het Zappi icoontje op het scherm? Als ik met mijn 3-fase Zappi mijn 3-fase EV oplaadt in Fast modus dan staat er een "3". Als ik met mijn 1-fase PV oplaadt staat er een "1".

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Paling1 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:51:
@MooDyBLueS
Mogelijkheden in de app zijn inderdaad heel beperkt.
Ik zou het zelf erg fijn vinden om de instellingen van de Zappi vanuit de app te kunnen doen. En ook een backup van de settings zou heel handig zijn.
Ja precies, ik had dit eerlijk gezegd ook verwacht dat het erin zou zitten anno 2021.
Ik heb alleen maar een Harvi omdat ik geen 2e kabel door mijn muur wilde boren. In mijn setup is de Harvi anders ook niet nodig. Zonnepanelen heb ik nog niet.

Zijn jouw zonnepanelen op 1- of 3-fasen aangesloten?
Ik dacht namelijk dat je per fase meer dan 1,4kW moet hebben om met ECO of ECO+ te kunnen laden.
Die zijn 3-fase aangesloten. Hmm, per fase 1,4 kW zou wel heftig zijn, dan zit het op 3x 1,4 = 4,2 kW en dat haal ik zelfs op de zonnigste dagen zelfs niet. Heb je ergens info waar dit uit zou blijken? Ik kan het in de brochure en specs nergens vinden eerlijk gezegd.
Verder heb ik me nog nooit heel erg verdiept in de ECO standen omdat ik ze toch niet gebruik.
Er zijn hier nog wel een aantal users die daar wel veel ervaring mee hebben.
Verder zijn er een aantal bekende problemen die op kunnen/konden treden met laden icm met ECO standen en bepaalde merken/types auto.
Nee, voor nu is het ook niet essentieel, maar ik heb juist de Zappi gekozen omdat salderen straks afgebouwd wordt en dan zou ik me meer en meer willen beperken tot het laden wat er uit de PV's komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@MooDyBLueS
Dat van die 1,4kW per fase weet ik niet helemaal zeker, maar dat ik dacht ik hier in dit topic wel eens langsgekomen.

Bij een snelle zoektocht komen er wel wat posts naar boven... Het lijkt echt te kloppen... :o
Overigens is die 1,4kW niet iets specifieks voor de Zappi, maar onderdeel van een algemene norm voor het laden van auto's.

[ Voor 20% gewijzigd door Paling1 op 08-09-2021 12:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:59:

Die zijn 3-fase aangesloten. Hmm, per fase 1,4 kW zou wel heftig zijn, dan zit het op 3x 1,4 = 4,2 kW en dat haal ik zelfs op de zonnigste dagen zelfs niet. Heb je ergens info waar dit uit zou blijken? Ik kan het in de brochure en specs nergens vinden eerlijk gezegd.
Dit is volgens mij wel een belangrijk punt wat vaak vergeten wordt; het minimale laadvermogen van de auto's in combinatie met het piekvermogen van de zonnestroominstallatie...

Nu heb ik zelf 23 stuks op het dak dus is het piekvermogen dus een stuk hoger dan 4,2 kW... Maar als je er bijvoorbeeld 12 hebt, gaat het erg lastig worden om überhaupt de lader in te schakelen om "puur op zonnestroom" te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-10 17:47
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:33:
[...]

Eco is zoveel mogelijk uit zonnestroom maar minimaal 1.4kW altijd laden (per fase).
Eco+ is alles uit zonnestroom halen (en dus desnoods de laadsessie stoppen als er geen 1.4kW beschikbaar is). Met de 'green level' kan je dan nog instellen dat ie alsnog een deel grijs importeert.

Als het bij jou niet werkt (1.4kW op 1 fase is dan genoeg, want je zegt dat je een 1-fase auto hebt) dan vermoed ik dat je CT klemmen niet goed aangesloten zijn. Wat zegt het schermpje van de zappi terwijl je probeert te laden. Stuur eens een foto wanneer jij dekt dat ie zou moeten laden met voldoende overschot maar hij het niet doet.

3x1.4kW heb je dus alleen nodig als je perse op 3-fase eco+ wil laden. 1-fase eco+ is minimaal 1.4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:08
Bij mij gaat dit helemaal prima, 11kW als ik via de geplande boost instellingen 3 fasen laad ('s nachts) en overdag op 1 fase ECO+, die begint inderdaad bij 1,4 kW teruglevering en gaat mij tot ruim 6 kW als ik zoveel teruglevering heb.

ECO+ moet je in de Zappi dan wel ingesteld hebben op 1 fase.

Zoals gezegd maakt het niets uit voor saldering of je 1 of 3 fasen gebruikt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:35:
[...]

Dit is volgens mij wel een belangrijk punt wat vaak vergeten wordt; het minimale laadvermogen van de auto's in combinatie met het piekvermogen van de zonnestroominstallatie...

Nu heb ik zelf 23 stuks op het dak dus is het piekvermogen dus een stuk hoger dan 4,2 kW... Maar als je er bijvoorbeeld 12 hebt, gaat het erg lastig worden om überhaupt de lader in te schakelen om "puur op zonnestroom" te laden.
Nou ja, dat heb ik dus 20 stuks verdeeld over 12 op NW en 8 op ZO, daardoor is het niet optimaal en kom ik volgens pvoutput op de betere dagen tot pakweg 3,8-4,2 kW piekvermogen. Dat is dus ook op die dagen het piekvermogen op specifieke momenten.

Kijk ik bijv. naar 6 september die gedurende de dag een piekvermogen van bijna exact 4,0 kW had, dan zat ik om 11 uur op 2,2 kW en vanaf 17u kwam hij niet meer boven de 2,0 kW. Ik haal dus ook nooit 3x1,4 kW en dit is mij nooit verteld. Wel het mooie verhaal dat je alleen op zonnepanelen kan opladen, dus ik heb dus net dik geïnvesteerd in een luxe laadpaal waar ik eigenlijk geen zak aan heb? Want ook als ik een 3-fase auto zou hebben, zou ik hier dus nooit aan komen.

Als dat zo is, ga ik toch mooi even met de verkoper in gesprek, de factuur moet ik nog binnenkrijgen immers, maar voel me behoorlijk in de aap gelogeerd op dit moment.

De oplossing zou dus kunnen zijn de Zappi op 1-fase aansluiten, maar werkt dat dan eigenlijk wel omdat de zonnepanelen sowieso ook op 3-fase aangesloten zijn? Want dat ging allemaal sowieso niet passen op 1 fase is mij verteld en daardoor heb ik alles laten verzwaren, ook met het oog op straks een 2e EV, wat grote kans is dat het een 3-fase auto wordt.

Wat ik alleen niet begrijp: de auto is 1-fase, dus die zou dan toch aan 1,4 kW voldoende moeten hebben? Als ik 2,0 kW opbreng en de Zappi op Fast heb, dan trekt hij wel gewoon die 2,0 kW en de rest uit het net (zo'n 4,9-5,0 kW) want de auto is 1 fase... Maar hij kan wel alle PV opbrengst eruit trekken die er op dat moment opgewekt wordt en de rest uit het net halen, tot max 7,2 kW. Waarom zou ik dan 3x1,4=4,2kW op 1-fase uit de PV moeten trekken om überhaupt te kunnen laden?

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-09-2021 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:32:
[...]

Nou ja, dat heb ik dus 20 stuks verdeeld over 12 op NW en 8 op ZO, daardoor is het niet optimaal en kom ik volgens pvoutput op de betere dagen tot pakweg 3,8-4,2 kW piekvermogen. Dat is dus ook op die dagen het piekvermogen op specifieke momenten.

Kijk ik bijv. naar 6 september die gedurende de dag een piekvermogen van bijna exact 4,0 kW had, dan zat ik om 11 uur op 2,2 kW en vanaf 17u kwam hij niet meer boven de 2,0 kW. Ik haal dus ook nooit 3x1,4 kW en dit is mij nooit verteld. Wel het mooie verhaal dat je alleen op zonnepanelen kan opladen, dus ik heb dus net dik geïnvesteerd in een luxe laadpaal waar ik eigenlijk geen zak aan heb? Want ook als ik een 3-fase auto zou hebben, zou ik hier dus nooit aan komen.

Als dat zo is, ga ik toch mooi even met de verkoper in gesprek, de factuur moet ik nog binnenkrijgen immers, maar voel me behoorlijk in de aap gelogeerd op dit moment.

De oplossing zou dus kunnen zijn de Zappi op 1-fase aansluiten, maar werkt dat dan eigenlijk wel omdat de zonnepanelen sowieso ook op 3-fase aangesloten zijn? Want dat ging allemaal sowieso niet passen op 1 fase is mij verteld en daardoor heb ik alles laten verzwaren, ook met het oog op straks een 2e EV, wat grote kans is dat het een 3-fase auto wordt.

Wat ik alleen niet begrijp: de auto is 1-fase, dus die zou dan toch aan 1,4 kW voldoende moeten hebben? Als ik 2,0 kW opbreng en de Zappi op Fast heb, dan trekt hij wel gewoon die 2,0 kW en de rest uit het net (zo'n 4,9-5,0 kW) want de auto is 1 fase... Maar hij kan wel alle PV opbrengst eruit trekken die er op dat moment opgewekt wordt en de rest uit het net halen, tot max 7,2 kW. Waarom zou ik dan 3x1,4=4,2kW op 1-fase uit de PV moeten trekken om überhaupt te kunnen laden?
Als jij in totaal (opgeteld over alle drie fases) meer dan 1.4kW levert EN de zappi staat op 1-fase eco+ dan zal de zappi starten met laden (mits netmetering aanstaat in de zappi, maar dat is default).
Als de zappi op 3-fase eco+ staat dan heeft ie minstens 3x1.4kW nodig, Hij zal niet eerder starten. Hij weet ook niet of je auto een 1-fase auto is zolang hij niet aan het laden is. Check dus even of je zappi wel op 1-fase eco+ staat. Op 3-fase eco+ heeft alleen zin als je een grote zonneinstallatie hebt die op een winterdag nog 3x1,4kW kan leveren.
edit: dit is dus een eco+ instelling en niet perse dat je je zappi maar op 1-fase moet aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@thehog

Even de instellingen van een Zappi daargelaten; stel hij schakelt in als op 3-fases in totaal 1,4kW wordt opgewerkt en hij start met laden, dan doet ie dat toch meteen met 3x1,4kW (mits de auto een 3-fase boordlader heeft)? Dus dan ben je alsnog netstroom aan het binnenhalen.

Ter illustratie; ik kan m'n Wallbox op minimaal 6 ampère zetten en niet lager; 6 ampère is dus die eerder genoemde 1,4kW. Meestal laad ik hem ook op met 6 ampère, maar dat doet ie dan wel meteen op 3-fases dus 4,2kW is simpelweg het minimale laadvermogen van 3-fase auto's. Het zou mooi zijn als je kon laden met bijvoorbeeld alles tussen 0 en 11000 Watt, maar zoals ik nu zie, kan de auto alleen laden met alles tussen 4200 en 11000 Watt (afgerond). Je moet maar net een zonnestroominstallatie hebben die daartussen aan het bewegen is, dus... En die zijn er in thuisinstallaties niet heel veel.

Of zie ik het nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:40:
[...]

Als jij in totaal (opgeteld over alle drie fases) meer dan 1.4kW levert EN de zappi staat op 1-fase eco+ dan zal de zappi starten met laden (mits netmetering aanstaat in de zappi, maar dat is default).
Als de zappi op 3-fase eco+ staat dan heeft ie minstens 3x1.4kW nodig, Hij zal niet eerder starten. Hij weet ook niet of je auto een 1-fase auto is zolang hij niet aan het laden is. Check dus even of je zappi wel op 1-fase eco+ staat. Op 3-fase eco+ heeft alleen zin als je een grote zonneinstallatie hebt die op een winterdag nog 3x1,4kW kan leveren.
edit: dit is dus een eco+ instelling en niet perse dat je je zappi maar op 1-fase moet aansluiten
Aha, dus eigenlijk is het puur de eco+ setting op de Zappi die op 1-fase ingesteld moet worden en dan kan de Zappi met minstens 1,4 kW (en dus max 7,2 kW, want 1-fase) laden met puur PV opgewekte stroom?

Dus eigenlijk heb ik dan de volgende combi's als ik hem instel zoals jij zegt:
- 1-fase auto op Fast = 1-fase laden met combi PV+net tot 7,2 kW
- 3-fase auto op Fast = 3-fase laden met combi PV+net tot 17 kW (3x25A aansluiting, ik ga niet voor 22kW betalen)
- 1-fase auto op Eco+ (1-fase setting) = 1-fase laden puur op PV, minimaal 1,4 kW en max 4,2 kW in mijn geval
- 3-fase auto op Eco+ (1-fase setting) = idem

Klopt dit? Dit zou ik namelijk totaal niet erg vinden, het gaat mij er puur om dat ik over een paar jaar wanneer salderen meer aan banden gelegd wordt, ik deels ervoor kan zorgen dat ik niet telkens teruglever en later weer alles op Fast terughaal uit het net. Voor nu maakt het nog niks uit, maar daar heb ik de Zappi wel op gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
@thehog

Even de instellingen van een Zappi daargelaten; stel hij schakelt in als op 3-fases in totaal 1,4kW wordt opgewerkt en hij start met laden, dan doet ie dat toch meteen met 3x1,4kW (mits de auto een 3-fase boordlader heeft)? Dus dan ben je alsnog netstroom aan het binnenhalen.

Ter illustratie; ik kan m'n Wallbox op minimaal 6 ampère zetten en niet lager; 6 ampère is dus die eerder genoemde 1,4kW. Meestal laad ik hem ook op met 6 ampère, maar dat doet ie dan wel meteen op 3-fases dus 4,2kW is simpelweg het minimale laadvermogen van 3-fase auto's. Het zou mooi zijn als je kon laden met bijvoorbeeld alles tussen 0 en 11000 Watt, maar zoals ik nu zie, kan de auto alleen laden met alles tussen 4200 en 11000 Watt (afgerond). Je moet maar net een zonnestroominstallatie hebben die daartussen aan het bewegen is, dus... En die zijn er in thuisinstallaties niet heel veel.

Wat ik dus begrijp is dat de Zappi zelf puur op 1-fase gezet kan worden in de Eco+ stand en dan zou je maar 1,4 kW nodig hebben (dat is het minimum in de EV charging specs, ongeacht auto/laadpaal). Ik ga dat straks uitproberen.

Even uitzoeken welke setting ik precies moet hebben en dan wachten tot vrouwlief met de EV thuiskomt, er wordt nu nog 2,5 kW geproduceerd, dus de komende 2 uur verwacht ik net dat ie onder de 1,4 kW zakt.

Edit: instelling gevonden. Voor de meelezers: Charge Settings > ECO/ECO+ > Sets the number of phases for ECO & ECO+ charge modes.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-09-2021 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
@thehog

Je zit goed. Maar de zappi heeft de mogelijkheid om intern 2 van de 3 fases los te koppelen en dus op dat moment te gedragen als een 1-fase lader. Dan laad ook de 3-fase auto maar op 1-fase en dus op 1.4kW (6A inderdaad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:49:
[...]

Aha, dus eigenlijk is het puur de eco+ setting op de Zappi die op 1-fase ingesteld moet worden en dan kan de Zappi met minstens 1,4 kW (en dus max 7,2 kW, want 1-fase) laden met puur PV opgewekte stroom?

Dus eigenlijk heb ik dan de volgende combi's als ik hem instel zoals jij zegt:
- 1-fase auto op Fast = 1-fase laden met combi PV+net tot 7,2 kW
- 3-fase auto op Fast = 3-fase laden met combi PV+net tot 17 kW (3x25A aansluiting, ik ga niet voor 22kW betalen)
- 1-fase auto op Eco+ (1-fase setting) = 1-fase laden puur op PV, minimaal 1,4 kW en max 4,2 kW in mijn geval
- 3-fase auto op Eco+ (1-fase setting) = idem

Klopt dit? Dit zou ik namelijk totaal niet erg vinden, het gaat mij er puur om dat ik over een paar jaar wanneer salderen meer aan banden gelegd wordt, ik deels ervoor kan zorgen dat ik niet telkens teruglever en later weer alles op Fast terughaal uit het net. Voor nu maakt het nog niks uit, maar daar heb ik de Zappi wel op gekocht.
Klopt helemaal. Je hebt het door :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:52:
[...]

Wat ik dus begrijp is dat de Zappi zelf puur op 1-fase gezet kan worden in de Eco+ stand en dan zou je maar 1,4 kW nodig hebben (dat is het minimum in de EV charging specs, ongeacht auto/laadpaal). Ik ga dat straks uitproberen.

Even uitzoeken welke setting ik precies moet hebben en dan wachten tot vrouwlief met de EV thuiskomt, er wordt nu nog 2,5 kW geproduceerd, dus de komende 2 uur verwacht ik net dat ie onder de 1,4 kW zakt.

Edit: instelling gevonden. Voor de meelezers: Charge Settings > ECO/ECO+ > Sets the number of phases for ECO & ECO+ charge modes.
Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:54:
[...]

Je zit goed. Maar de zappi heeft de mogelijkheid om intern 2 van de 3 fases los te koppelen en dus op dat moment te gedragen als een 1-fase lader. Dan laad ook de 3-fase auto maar op 1-fase en dus op 1.4kW (6A inderdaad).
Duidelijk! :)

Je bent dan vanuit de optiek van de huisaansluiting wellicht wel netjes 'nul' op de meter op dat moment, maar als je inzoomt naar de fases wordt op dat moment op 2 van de 3 fases ingevoed op het net, terwijl op die ene fase juist vermogen wordt gevraagd. Maar dat is voor de kniesoor...

Stel dat er meer vermogen wordt geleverd door de zonnepanelen dan 12 (2x6) of 18 (3x6) ampère, schakelt de Zappi dan ook uit zichzelf over naar 2 of 3-fase laden? Dat zou helemaal fraai zijn natuurlijk :)

Ik neem aan dat dit een technische feature is, omdat je specifieke fases van een relais moet (kunnen) schakelen (in plaats van het hele relais ineens). De Wallbox kan dus bij mijn weten niet op 1-fase laden als er een 3-fase auto is aangesloten, dus dat zou betekenen dat ie (ondanks de nieuwe software) eigenlijk niet goed geschikt is voor laden op zonnestroom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
JanHenk schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:03:
[...]

Duidelijk! :)

Je bent dan vanuit de optiek van de huisaansluiting wellicht wel netjes 'nul' op de meter op dat moment, maar als je inzoomt naar de fases wordt op dat moment op 2 van de 3 fases ingevoed op het net, terwijl op die ene fase juist vermogen wordt gevraagd. Maar dat is voor de kniesoor...
Je hebt gelijk. Maar dat maakt voor jou niks uit. Ook na saldering-regels aanpassing zal dit zo blijven werken (tenzij de wet ook daar op aangepast gaat worden ooit).
Stel dat er meer vermogen wordt geleverd door de zonnepanelen dan 12 (2x6) of 18 (3x6) ampère, schakelt de Zappi dan ook uit zichzelf over naar 2 of 3-fase laden? Dat zou helemaal fraai zijn natuurlijk :)
Nee dat niet maar dat zou theoretisch wel kunnen ja. Levert alleen wel een issue op met sommige auto's die bij 1-fase laden namelijk intern in de auto de fases doorkoppelen om op 7.2kW te laden. Daar zijn ze bij myenergi hard achter gekomen.
Ik neem aan dat dit een technische feature is, omdat je specifieke fases van een relais moet (kunnen) schakelen (in plaats van het hele relais ineens). De Wallbox kan dus bij mijn weten niet op 1-fase laden als er een 3-fase auto is aangesloten, dus dat zou betekenen dat ie (ondanks de nieuwe software) eigenlijk niet goed geschikt is voor laden op zonnestroom?
Het is maar wat je 'goed geschikt' noemt. De zappi heeft de mogelijkheid door het kunnen schakelen tussen 1-fase en 3-fase om al bij 1.4kW te kunnen starten met laden. Maar ook andere features zoals 'minimal green level' waarbij van die 1.4kW ook een deel uit grijs stroom mag komen of gewoon eco mode waarbij die 1.4kW altijd minimal is (ook al is het grijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Ik schakel mijn Alfen tussen 1 en 3 fases laden afhankelijk van hoeveel zonnestroom er opgewekt wordt. Dus hij begint wel degelijk al bij 1.4 kW (1*6*230) aan zonnevermogen en laadt dan op 1 fase. Is er meer zon, dan schakel ik hem naar 3 fases en laad zo dus met veel grotere stromen over 3 fases tot 11 kW (3*16*230).
Onze e-Golf gebruikt effectief maar 2 fases. dus bij ons is er een overlap in laden tussen 1 en 3 fases namelijk tussen max op 1 fase = 3.7 kW (1*16*230) en min op 2 fases = 2.8 kW (2*6*230). Mijn algoritme / scriptje (Node-Red op RPi - zie mijn eerdere posts) schakelt nu over van 1 naar 3 boven (de 3.7 kW en schakelt pas weer terug van 3 naar 1 beneden de 2.8 kW. Dit werkt op zich prima maar ik ben nog aan het kijken of er een optimaler algortime is. Ik wil niet dat de Alfen bij een halfbewolkte dag steeds staat te schakelen tussen 1 en 3 fases alleen omdat er steeds even een wolkje voor de zon gaat. Dit schakelen duurt namelijk even en tegen de tijd dat er van 3 naar 1 fases is geschakeld is de wolk al weer weg. Dit moet bij alle laadpalen dezelfde uitdaging opleveren. Ben benieuwd naar ervaringen, ideeen hieromtrent.
Bij andere EV's en echt 3 fase laden is dit probleem minder groot omdat het dan van 1*6-1*16 naar 3*6-3*16 Ampere gaat. Dus schakelen tussen 3.7 kW (bij 1) en 4.1 kW (bij 3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:26:
[...]

Thanks! Gelijk gecontroleerd en die stond gelukkig al op ON. Was even spannend omdat ik ineens een extra passcode voor mijn kiezen kreeg, maar die bleek gewoon nog 0000 te zijn. Ook maar gelijk aangepast.

Heb nu het volgende ingesteld:
- Charge Settings > ECO+ Settings > Min Green Level = 100% (stond op 50%)
- Charge Settings > Default Mode = ECO+ (stond op Fast)
- Charge Settings > ECO/ECO+ = 1 phase (stond op 3 phases)

Ik zie overigens in de app ook terugkomen dat hij daar wel herkent welke standaard setting de laadpaal heeft, want de app opende gelijk op ECO+ en 100% green level, dat vind ik dan wel weer netjes.

Ik laat later op de avond wel even weten of het gelukt is met dit en of de auto heeft willen laden op ECO+ stand.
Begrijp ik het goed dat als je een 3-fasen omvormer hebt, de Zappi dit kan combineren en op 1 fase naar de EV kan sturen? En dat het minimum van het gecombineerde vermogen dan 1,4kW is niet 3x 1,4kW?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:05:
[...]

Begrijp ik het goed dat als je een 3-fasen omvormer hebt, de Zappi dit kan combineren en op 1 fase naar de EV kan sturen? En dat het minimum van het gecombineerde vermogen dan 1,4kW is niet 3x 1,4kW?
Nee dit begrijp je verkeerd.
De zappi kan gewoon 2 van de 3 fases uitschakelen zodat de auto denkt dat hij op een 1-fase lader is aangesloten. En dat je dus dan maar 1.4kW aan productie uit je zonnepanelen nodig hebt om het laden te starten (want op 3-fase heb je 3x die hoeveelheid nodig).

Die 3 fase zonnepanelen omvormer (die bijv. 3x 1.4kW aan vermogen produceert) stuurt gewoon die andere twee fases naar het net. Maar omdat de zappi dat wel ziet als productie (die telt gewoon alle fases op) komt een zelfde hoeveelheid aan vermogen terug uit de ene fase waar de auto op aan het laden is terug (afname). Eco+ in de zappi betekend gewoon zorg er voor dat alle fases opgeteld 0 kW aan vermogen verbruiken/produceren.

Dus de zappi combineert niks. Maar je auto laadt dan wel op 3x 1.4kW snelheid (1x 1.4kW echte zonnestroom, 2x 1.4kW grijs uit het net).

edit: een plaatje maakt het misschien duidelijker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncgcyHZB7o_Kc-LMiMPVRsH3bzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MP4kwRPdHKaDcn471SG1U1lu.png?f=fotoalbum_large

edit2: en dit plaatje kan je dus ook lezen als 3*0,5kW opwek waarbij de zappi dan prima 1.5kW (minimaal 1.4kW) naar de auto kan sturen

[ Voor 54% gewijzigd door thehog op 08-09-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:07:
[...]

De zappi kan gewoon 2 van de 3 fases uitschakelen zodat de auto denkt dat hij op een 1-fase lader is aangesloten. En dat je dus dan maar 1.4kW aan productie uit je zonnepanelen nodig hebt om het laden te starten (want op 3-fase heb je 3x die hoeveelheid nodig).

Die 3 fase zonnepanelen omvormer (die bijv. 3x 1.4kW aan vermogen produceert) stuurt gewoon die andere twee fases naar het net. Maar omdat de zappi dat wel ziet als productie (die telt gewoon alle fases op) komt een zelfde hoeveelheid aan vermogen terug uit de ene fase waar de auto op aan het laden is terug (afname). Eco+ in de zappi betekend gewoon zorg er voor dat alle fases opgeteld 0 kW aan vermogen verbruiken/produceren.

Dus de zappi combineert niks. Maar je auto laadt dan wel op 3x 1.4kW snelheid (1x 1.4kW echte zonnestroom, 2x 1.4kW grijs uit het net).

[Afbeelding]
Duidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door DonJuape op 08-09-2021 18:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@thehog Ik heb de auto iets voor 18u op de Zappi aangesloten en het was toch wel krap aan qua PV productie, die was naar 1,3-1,5 kW gezakt en dus sloeg de Zappi niet aan (met 100% green op ECO+), dat heb ik toen even naar 60% aangepast en binnen een minuut zag ik dat hij ging laden. Half uur later was het al voorbij, omdat de PV toen al niet meer 60% van 1,4 kW konden leveren blijkbaar (klopte ook met de Enphase app), maar ik heb dus gezien dat de PV 1,3 tot 0,8 kW leverden aan de Zappi en de rest uit het net kwam en daarna was het over.

Kortom: super bedankt voor al je tips, je hebt mij én gerust gesteld dat ik geen miskoop heb gedaan én mij van de juiste settings voorzien om het in mijn situatie perfect werkend te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:30:
@thehog Ik heb de auto iets voor 18u op de Zappi aangesloten en het was toch wel krap aan qua PV productie, die was naar 1,3-1,5 kW gezakt en dus sloeg de Zappi niet aan (met 100% green op ECO+), dat heb ik toen even naar 60% aangepast en binnen een minuut zag ik dat hij ging laden. Half uur later was het al voorbij, omdat de PV toen al niet meer 60% van 1,4 kW konden leveren blijkbaar (klopte ook met de Enphase app), maar ik heb dus gezien dat de PV 1,3 tot 0,8 kW leverden aan de Zappi en de rest uit het net kwam en daarna was het over.

Kortom: super bedankt voor al je tips, je hebt mij én gerust gesteld dat ik geen miskoop heb gedaan én mij van de juiste settings voorzien om het in mijn situatie perfect werkend te krijgen.
graag gedaan!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-10 11:39
[...]

[Afbeelding]

edit2: en dit plaatje kan je dus ook lezen als 3*0,5kW opwek waarbij de zappi dan prima 1.5kW (minimaal 1.4kW) naar de auto kan sturen
Enig idee iemand hoe deze Zapi dan werkt in België waar een groot deel zoals ik maar een 1 fase netaansluiting heeft ?

Kan deze Zapi dan zowel energie van je zonnepanelen ontvangen en van het net zodat je samen toch aan bvb 11kW haalt hetgeen niet mogelijk is op enkel 1 fase netstroom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27
[...]

[Afbeelding]

Kan de Zappi hierna ook weer van 1 naar 3 fases schakelen als bijvoorbeeld de ECO mode gebruikt wordt en de opbrengst van zonnepanelen ineens flink toeneemt?
Of als de smart boost geactiveerd wordt?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dit doet mijn Zappi in ECO modus als de zon niet schijnt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGNEDbEk-HvsqfJzn5QthYU--J0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GhIAjcwE3OgFoXwsqUdhDqE4.png?f=fotoalbum_large
Ik had begrepen uit de handleiding dat er minimaal 1,4kW moet worden geladen volgens de EV standaard. Weet iemand hoe dat zit?

[ Voor 16% gewijzigd door DonJuape op 11-09-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:12:
Dit doet mijn Zappi in ECO modus als de zon niet schijnt:
[Afbeelding]
Ik had begrepen uit de handleiding dat er minimaal 1,4kW moet worden geladen volgens de EV standaard. Weet iemand hoe dat zit?
De auto kan zelf minder dan die 1.4 doen. Die 1.4 is dus de laagste maximale laadstroom dat de laadpaal kan communiceren naar de auto.
Als je auto minder verbruikt dan is dat bijvoorbeeld voor het balanceren van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:01:
[...]

De auto kan zelf minder dan die 1.4 doen. Die 1.4 is dus de laagste maximale laadstroom dat de laadpaal kan communiceren naar de auto.
Als je auto minder verbruikt dan is dat bijvoorbeeld voor het balanceren van de accu.
Kun je dit toelichten? Deze 0.9kW is niet slechts een moment-opname. In ECO modus zonder PV opbrengst laadt hij continu met waardes tussen de 0.8 en 1.1kW. De auto accu is nog lang niet vol (geen idee of dat van belang is). Wat is "het balanceren van de accu"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
DonJuape schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:47:
[...]

Kun je dit toelichten? Deze 0.9kW is niet slechts een moment-opname. In ECO modus zonder PV opbrengst laadt hij continu met waardes tussen de 0.8 en 1.1kW. De auto accu is nog lang niet vol (geen idee of dat van belang is). Wat is "het balanceren van de accu"?
Balanceren van de accu gebeurd aan het eind van een laadproces en is vaak met lage vermogens. om de inviduele cellen in de acuc gelijk te trekken. Maar je geeft aan de accu nog niet vol is.
Dan het volgende, in ECO stand zegt de zappi tegen de auto 'je mag niet harder dan 1.4kW' laden (ook weer afhankelijk van je settings in je zappi, want je kan hem ook hoger zetten als minimum). Maar het is nog steeds aan de auto om te bepalen hoe hard hij dan gaat laden. Jouw auto kiest er voor om dan dussen die 0.8 en 1.1kW te laden. Misschien zit er een klein meet foutje in de logica van de auto waardoor hij denkt dat hij op 1.4kW bezig is maar in werkelijkheid lager zit. Die meetfout zou dan ook zichtbaar zijn als je op maximale snelheid zou laden (fast modus).
edit: en misschien vind je auto het gewoon fijn om die 0.5kW marge te houden tot het maximale.

[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 12-09-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

thehog schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:51:
[...]

Balanceren van de accu gebeurd aan het eind van een laadproces en is vaak met lage vermogens. om de inviduele cellen in de acuc gelijk te trekken. Maar je geeft aan de accu nog niet vol is.
Dan het volgende, in ECO stand zegt de zappi tegen de auto 'je mag niet harder dan 1.4kW' laden (ook weer afhankelijk van je settings in je zappi, want je kan hem ook hoger zetten als minimum). Maar het is nog steeds aan de auto om te bepalen hoe hard hij dan gaat laden. Jouw auto kiest er voor om dan dussen die 0.8 en 1.1kW te laden. Misschien zit er een klein meet foutje in de logica van de auto waardoor hij denkt dat hij op 1.4kW bezig is maar in werkelijkheid lager zit. Die meetfout zou dan ook zichtbaar zijn als je op maximale snelheid zou laden (fast modus).
edit: en misschien vind je auto het gewoon fijn om die 0.5kW marge te houden tot het maximale.
Ik denk dan dat laatste want in FAST modus laadt hij "gewoon" met 11kW. Het enige andere wat ik kan bedenken is dat de Phase Rotation setting in de Zappi niet goed staat. Dat is meer omdat ik die setting niet goed begrijp want alles werkt verder naar behoren en ik denk dat ik dan meer "problemen" zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
A3-D schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:52:
[...]

Dank voor deze post, ik zie nu voor het eerst dat ik deze schijnbaar nieuwe functie ook heb. Hang nu met support aan de telefoon omdat er wordt aangegeven dat ik de omvormer op exportmodus moet zetten om deze functie te kunnen gebruiken. Support geeft echter aan dat ik die melding kan negeren en één van de twee opties kan selecteren. Daarna zou het gewoon moeten werken zonder problemen.

Hoe is jouw persoonlijke ervaring hiermee?

PS: ik heb de Pulsar Plus met PowerBoost en uiteraard zonnepanelen ;)
Ik ben vooral benieuwd hoe de Pulsar Plus omgaat met de "inschakelstroom"; gaat ie op 1-fase laden, dus 1,4 kW netto teruglevering, of doet ie het alleen op 3-fase en schakelt dus pas in bij 4,2 kW?

Hoor graag de ervaringen daarmee.

(Wel een Pulsar Plus en 23 zonnepanelen hier, maar geen PowerBoost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
JanHenk schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:01:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe de Pulsar Plus omgaat met de "inschakelstroom"; gaat ie op 1-fase laden, dus 1,4 kW netto teruglevering, of doet ie het alleen op 3-fase en schakelt dus pas in bij 4,2 kW?

Hoor graag de ervaringen daarmee.

(Wel een Pulsar Plus en 23 zonnepanelen hier, maar geen PowerBoost).
Dat is een goede vraag! Mijn wallbox hangt op 1 fase (max 7,4kw gaat prima) en 18 zonnepanelen die max 3,6 kw kunnen leveren en schakelt rond 1,4kw in. Hoe dit met drie fases werkt zal iemand anders moeten uitproberen, ben wel benieuwd eigenlijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Alfred66 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:46:
[...]

Dat is een goede vraag! Mijn wallbox hangt op 1 fase (max 7,4kw gaat prima) en 18 zonnepanelen die max 3,6 kw kunnen leveren en schakelt rond 1,4kw in. Hoe dit met drie fases werkt zal iemand anders moeten uitproberen, ben wel benieuwd eigenlijk…
The Hog heeft dat heel duidelijk uitgelegd (geldt voor de Zappi, weet niet of het ook voor andere load balancing systemen geldt):
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Alfred66 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik zou haast een Power Boost aanschaffen en installeren om het te proberen... :P

@DonJuape hierboven; ik begrijp de theorie, maar eco-laden is een software-specifiek dingetje, gaat hier om de Wallbox Pulsar Plus die dit recent in z'n software heeft geïmplementeerd. Ik was nieuwsgierig hoe dit werkte.

Mogelijk heb ik er met 23 zonnepanelen op 3-fase en een Wallbox Pulsar Plus op 3-fase en een 3-fase auto geen reet aan, want dan is de inschakelstroom dus 4,2Kw. Je wilt toch dat ie geforceerd gaat laden op 1 fase...

[ Voor 31% gewijzigd door JanHenk op 23-09-2021 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Maar dan is het wel raar dat de loadbalancing het niet doet dus.
Heb je een Harvi? Of zijn de CT's direct op de Zappi aangesloten?
Maar als je warmtepomp 5kW uit L1 trekt dan blijft er maar een ruime 3A over voor het laden van je auto.
3A*230V = 690W. Dat is lager dan het minimum van 1,4kW per fase voor het laden van je auto. Die zou dus moeten stoppen met laden. Alle fases worden, zoals hierboven ook al gemeld, voor het laden naar hetzelfde niveau afgeregeld.
Wat voor auto heb je trouwens?
Zijn er nog meer verbruikers op L1 aangesloten?

Ik heb mijn Device limit overigens op 16A staan. Mijn auto trekt toch maar maximaal 11kW. Dan lijkt het me onnodig om dat hoger in te stellen.
Mijn Grid limit staat wel op 25A dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 05-10-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Paling1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:12:
Maar dan is het wel raar dat de loadbalancing het niet doet dus.
Heb je een Harvi? Of zijn de CT's direct op de Zappi aangesloten?
Maar als je warmtepomp 5kW uit L1 trekt dan blijft er maar een ruime 3A over voor het laden van je auto.
3A*230V = 690W. Dat is lager dan het minimum van 1,4kW per fase voor het laden van je auto.
Wat voor auto heb je trouwens?

Ik heb mijn Device limit overigens op 16A staan. Mijn auto trekt toch maar maximaal 11kW. Dan lijkt het me onnodig om dat hoger in te stellen.
Mijn Grid limit staat wel op 25A dacht ik.
Minimum laadstroom is 6A, dus 3 A is te weinig en lader moet afschakelen.

@DonJuape heb je zonnepanelen die misschien iets meer leveren, dan is 28 A logisch.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-10 13:53
@DonJuape
Het voordeel is voor mij (en ik denk veel anderen) dat mijn maximale opwek rond de 6kW ligt.
Als ik op 3 fasen ga laden, moet ik minimaal 4kW in de auto pompen.
Je voelt al aankomen dat ik dit alleen in het midden van de zomer ga redden op deze manier.
Dus een slimmere manier om hier gebruik van te maken is om terug te schakelen naar 1 fase, dan kun je al vanaf 1,4kW beginnen met laden. Als je dit dan op dezelfde fase als de PV doet, kun je dus van 6-32A gaan laden voordat je je surplus naar het net moet afvoeren. In mijn geval gebeurt dat dus niet, omdat ik met 6kW op ~26A zit, dan zou ik nog 6A meer op kunnen wekken zelfs voordat ik teruglever.
Dus om puur op zonnestroom te gaan laden is 1 fase een betere optie voor mij, omdat ik al veel eerder kan beginnen met laden. Plus dat ik dan die extra capaciteit van m'n PV boven m'n hoofdzekering van 25A kan gebruiken op een echt zonnige dag, zonder over te hoeven schakelen naar 3 fase laden.

Edit op jouw edit ;) :
De efficiency gaat omlaag op 1 fase, hoewel het verschil lager wordt, als het vermogen omhoog gaat.
Dus ja, dat is een afweging tussen langer laden en wel alle eigen stroom in de auto duwen, of ook uit het net trekken en sneller/efficiënter laden.
Persoonlijk denk ik dat het minder efficiënt opstoken van je eigen PV straks meer oplevert dan wanneer je het teruglevert zonder saldering.

(Nog maar even een kanttekening voor de rekenaars onder ons, ik heb een 2e PV omvormer op een andere fase om op die totale 26A uit te komen 8) )

[ Voor 25% gewijzigd door Blackraven op 06-10-2021 23:04 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Blackraven schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:52:
@DonJuape
Het voordeel is voor mij (en ik denk veel anderen) dat mijn maximale opwek rond de 6kW ligt.
Als ik op 3 fasen ga laden, moet ik minimaal 4kW in de auto pompen.
Je voelt al aankomen dat ik dit alleen in het midden van de zomer ga redden op deze manier.
Dus een slimmere manier om hier gebruik van te maken is om terug te schakelen naar 1 fase, dan kun je al vanaf 1,4kW beginnen met laden. Als je dit dan op dezelfde fase als de PV doet, kun je dus van 6-32A gaan laden voordat je je surplus naar het net moet afvoeren. In mijn geval gebeurt dat dus niet, omdat ik met 6kW op ~26A zit.
Dus om puur op zonnestroom te gaan laden is 1 fase een betere optie voor mij, omdat ik al veel eerder kan beginnen met laden. Plus dat ik dan die extra capaciteit van m'n PV boven m'n hoofdzekering van 25A kan gebruiken op een echt zonnige dag, zonder over te hoeven schakelen naar 3 fase laden.
Bijna duidelijk. De Zappi schakelt in ECO+ (alleen zonnestroom) en ECO (zonnestroom maar minimaal 1,4 kW laden) modus sowieso naar 1 fase. Uitgaande van laden op alleen zonnestroom heb ik het bereik tussen 25A en 32A niet nodig. De reden is dat de netbeheerders maximaal 5kW teruglevering toestaan per fase. Mijn 1-fase omvormer heeft derhalve ook een harde limiet van 5kW (ik zie de curve dan ook op heel zonnige dagen afgetopt worden). Nu kan ik een heel dure meter bij mijn SolarEdge omvormer kopen die meer opwekking toestaat als er meer verbruik is. Voor die paar kWh per jaar zie ik dat niet zitten. Zou ik dat wel doen dan heeft het inderdaad een heel klein beetje (in mijn geval) zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Dat ging enkel over de CT-klemmen, dat ik die anders weer door die kabelboom moet gaan sleuren en het al dan niet Harvi nemen. Zoals iets daarboven gezegd, is de hoofdreden de ecofuncties.. vandaag heb ik zo een mobiele laadpaal van Skoda, daar wil ik ook vanaf.
Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar die Eco-modes werken alleen als de Zappi weet wat er elders in je huis gebeurt. Ik zal het even erbij pakken.

Eco-mode:
Adjusts the charge rate to limit the use of grid electricity.
The charge rate is continuously adjusted, in response to changes in generation or power consumption elsewhere in the home, thereby minimising the use of grid power.
Charging will continue until the vehicle is fully charged, using available surplus power.
However, if at any time, the available surplus power falls below 1.4kW, the shortfall will be drawn from the grid.
Note: The EV charging standard does not support charging below 1.4kW.
Kortom: load-balancing. Zonder CT-klemmen is er geen load-balancing. Waar denk je dat de Zappi die info vandaan haalt?

Eco+ mode:
Adjusts the charge rate to limit the use of grid electricity and will pause the
charge if there is too much or any grid electricity being used (setup dependant)
The charge rate is continuously adjusted, in response to changes in generation or power consumption elsewhere in the home, thereby minimising the use of grid power. Charging will pause if there is too much imported power, continuing only when there is enough surplus power available. The surplus power threshold at which the charge will start or stop can be set using Min Green Level in the ECO+ Settings of the Charge Settings menu.
Kortom: laden puur op PV-opgewekte stroom. Hiervoor zijn zelfs extra CT-klemmen nodig, mits je zonnepanelen hebt.

Dus als jij ook maar IETS wilt doen anders dan dom laden, heb je sowieso CT-klemmen nodig. Daar is niet omheen te werken. Of heb ik je nu volledig verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:57
ArnoudN schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

Nog geen succes. Alles gedaan volgens de handleiding, maar het laden start niet op. Er komt wel voldoende power binnen van de panelen.

In de app staat bij het aanzetten van de ecostanden dat de laadpaal in de expert stand moet staan. Wellicht is dat het probleem. Maandag maar even contact zoeken met Wallbox.
Ik had deze vraag ivm omvormers op 1-fase aan Zappi gesteld, die hebben me toch het volgende geantwoord:

"Bedankt voor je interesse in de slimste laadoplossing op de markt, de myenergi zappi.

Precies ! Dat is zeker wel mogelijk. We meten op de hoofdaansluiting het totaal van overschot en gaan dit op 1 fase laden. Daarmee kunnen we al vanaf een minimaal overschot van 1,4kW beginnen met laden.

Je wordt door de energieleverancier alleen berekend op het totale verbruik, dus het maakt verder niet uit of er op fase 2 of 3 wordt teruggeleverd, terwijl je hetzelfde via fase 1 weer afneemt. Dit is en blijft dus 0-op-de-teller = ECO+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Ik had deze vraag ivm omvormers op 1-fase aan Zappi gesteld, die hebben me toch het volgende geantwoord:

"Bedankt voor je interesse in de slimste laadoplossing op de markt, de myenergi zappi.

Precies ! Dat is zeker wel mogelijk. We meten op de hoofdaansluiting het totaal van overschot en gaan dit op 1 fase laden. Daarmee kunnen we al vanaf een minimaal overschot van 1,4kW beginnen met laden.

Je wordt door de energieleverancier alleen berekend op het totale verbruik, dus het maakt verder niet uit of er op fase 2 of 3 wordt teruggeleverd, terwijl je hetzelfde via fase 1 weer afneemt. Dit is en blijft dus 0-op-de-teller = ECO+"
Maar @ArnoudN heeft toch geen Zappi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Is er iemand hier die de Smappee EV Wall heeft? Ik heb een Zappi V2 gekocht en die is net geleverd, maar nu heb ik ook een vertegenwoordiger aan de lijn gehad die zegt dat de Zappi slechts vanaf 1,4kWh (zonne)stroom laadt, terwijl de EV Wall vanaf minimale wattage opbrengst de auto laadt. Verder zegt hij dat via de optie Smappee Infinity het systeem altijd rekening houdt met het in België opkomende capaciteitstarief, wat voor een lagere energiefactuur moet leiden.

Voor mij is vooral die optie van minimale zonne-energie wel interessant, daar er in de winter vaak niet die 1,4kWh productie gehaald wordt in mijn opstelling. Kan iemand hier bevestigen of dit al dan niet klopt, ik heb wat scepsis. Ook lees ik niet zo heel veel goede geluiden qua service op de Smappee-producten en diensten.. maar dat wil ik wel over het hoofd zien als hun eerste eigen laadpaal goed communiceert met hun Infinity-systeem. (plus het is Belgisch.. buy local? :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:37:
Is er iemand hier die de Smappee EV Wall heeft? Ik heb een Zappi V2 gekocht en die is net geleverd, maar nu heb ik ook een vertegenwoordiger aan de lijn gehad die zegt dat de Zappi slechts vanaf 1,4kWh (zonne)stroom laadt, terwijl de EV Wall vanaf minimale wattage opbrengst de auto laadt. Verder zegt hij dat via de optie Smappee Infinity het systeem altijd rekening houdt met het in België opkomende capaciteitstarief, wat voor een lagere energiefactuur moet leiden. Voor mij is vooral die optie van minimale zonne-energie wel interessant, daar er in de winter vaak niet die 1,4kWh productie gehaald wordt in mijn opstelling. Kan iemand hier bevestigen of dit al dan niet klopt, ik heb wat scepsis. Ook lees ik niet zo heel veel goede geluiden qua service op de Smappee-producten en diensten.. maar dat wil ik wel over het hoofd zien als hun eerste eigen laadpaal goed communiceert met hun Infinity-systeem. (plus het is Belgisch.. buy local? :) )
Als ik het goed begrepen heb is de EV standaard zo dat er niet onder de 1,4kW per fase geladen mag/kan worden. Dat is niet afhankelijk van de de paal. In de praktijk zakt mijn eNiro to 1kW en daaronder stopt het laden. De Zappi heeft hier de ECO modus voor zodat je altijd blijft doorladen met het minimum ook al zakt je PV opbrengst onder de 1,4kW per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Als ik het goed begrepen heb is de EV standaard zo dat er niet onder de 1,4kW per fase geladen mag/kan worden. Dat is niet afhankelijk van de de paal. In de praktijk zakt mijn eNiro to 1kW en daaronder stopt het laden. De Zappi heeft hier de ECO modus voor zodat je altijd blijft doorladen met het minimum ook al zakt je PV opbrengst onder de 1,4kW per fase.
Mja, mss is dat op 1-fase laden wel mogelijk? Ik heb hem 3x gevraagd of hij zeker was en hij was onwaarschijnlijk zeker.. ikzelf heb dus nogmaals de nodige gezonde twijfel! :)

Kan je met de zappi ook instellen dat je aan max 1,5kWh laadt, inclusief maximale zonnestroom? (soort van Granny laden dus)

[ Voor 8% gewijzigd door Cloclo100 op 13-10-2021 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JeroenE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:09:
[...]
Nee, dat is niet vreemd als je laadpaal op 3 fasen staat ingesteld (en zo te zien dus blijkbaar ook op maximaal 32A).

In het protocol tussen de laadpaal en de auto kan maar 1 waarde voor de maximale A doorgegeven worden.

Als je huis 0 verbruikt (op alle fasen) en de max staat op 32A dan geeft de laadpaal dus 32A door als maximum.

Als je nu op fase 2 een verbruik gaat hebben van 10A (want je zet de waterkoker aan) dan zal de laadpaal maximaal 22A gaan doorgeven. De auto gaat dan langzamer laden. Ook al is je auto alleen op fase 1 aan het laden en zou die dus nog steeds maximaal 32A kunnen laden.

Dat is wat ik net probeerde uit te leggen. Als je maar 1 fase laadt en al je grote verbruikers heb je op andere fasen zitten dan moet je de Zappi niet ook fase 2 en 3 laten meten (en dus ook niet aansluiten op de Zappi om gebruikt te kunnen worden).

[...]
Dat komt door de hoeveelheid stroom. Beetje warm is niet zo erg, maar het mag natuurlijk niet te heet worden. De draden kunnen best wel meer hebben, maar veel heter dan handwarm zou ik het zelf liever niet hebben.

[...]
Als het goed is heb je maar 1 hoofdschakelaar. Je zal nu wel 3 hoofdzekeringen hebben, die ook als automaat uitgevoerd kunnen zijn. Dat ziet er uit als een schakelaar, maar is daar niet heel specifiek voor gemaakt.

Kan je die hoofdzekeringen dus zien? Dat is met automaten meestal wel zo, namelijk. Kan je eens posten wat daar op staat?

Staat je Zappi nog ingesteld op een netaansluiting van 35A omdat je die eerst had?
Ik denk dat ik het gevonden heb, maar eerst over de Net Fases: ik heb op eerder advies de Net Fases die @DonJuape ook noemt op "On" gezet. Dit had te maken met het feit dat de Eco+ stand puur op PV stroom kan laden. Bij 3-fase laden betekent dit 3x1,4 kW omdat auto's een minimale stroomtoevoer van 1,4kW per fase nodig hebben. Je kan de Eco+ stand echter op 1-fase zetten, maar dan moet ook Net Fases op On staan om ervoor te zorgen dat de Zappi de "surplus" van PV opwekking over alle 3 de fases combineert en dus minimaal maar 1,4 kW totaal nodig is en niet 3x1,4kW (wat ik op zomerdagen op piekmoment niet eens haal).

Voorbeeld: PV wekt 2,5 kW opt, huis verbruikt 0,5 kW, dan is er 2,0 kW surplus voor de Eco+ stand en kan de auto puur met PV surplus opgeladen worden. Als het onder de 1,4 kW zakt, stopt hij. Overigens kan je nog marges inbouwen in % "green" waarmee je aangeeft hoeveel hij indien nodig uit het net max pakken. Als dit 50% is, mag hij dus blijven laden zolang er 0,7 kW aan PV stroom over is en 0,7 kW uit het net aanvullen.

Dan over de 25A en 32A: Ik zie dit op mijn Zappi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N27zFkx3Vcn9OVTMamko1Ag69g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TuZzWSS39hPbMIAOieA7XYV.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij, als ik jou goed begrijp @JeroenE , zou de Grid Limit op 25A moeten staan, toch? Dus dan heb ik 1x25A met mijn huidige 1-fase auto of 3x25A wanneer er een 3-fase auto komt.

Dan sta ik niet meer verbaasd dat de kabel van de Zappi in de meterkast zo warm werd, maar wel dat de zekering er niet is uitgeklapt.

Als laatste over je uitleg met 32A, 10A en 22A: wat je me volgens mij probeert uit te leggen is dat (als we even van 32A uitgaan gezien het voorbeeld) het dus niet uitmaakt dat er op fase 1 10A gebruikt wordt voor koken en andere fases leeg zijn, want omdat de Zappi 3-fase aangesloten is, hij altijd max 32A zal pakken. Zeg ik dat goed? Dus het is niet zo dat wanneer er 10A op fase 1 gebruikt wordt dat er nog 32A op fase 2 én 3 beschikbaar is en 22A op fase 1? Althans, volgens mij op de aansluiting zelf, maar niet voor de laadpaal, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 13-10-2021 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat ik het gevonden heb, maar eerst over de Net Fases: ik heb op eerder advies de Net Fases die @DonJuape ook noemt op "On" gezet. Dit had te maken met het feit dat de Eco+ stand puur op PV stroom kan laden. Bij 3-fase laden betekent dit 3x1,4 kW omdat auto's een minimale stroomtoevoer van 1,4kW per fase nodig hebben. Je kan de Eco+ stand echter op 1-fase zetten, maar dan moet ook Net Fases op On staan om ervoor te zorgen dat de Zappi de "surplus" van PV opwekking over alle 3 de fases combineert en dus minimaal maar 1,4 kW totaal nodig is aan.

Voorbeeld: PV wekt 2,5 kW opt, huis verbruikt 0,5 kW, dan is er 2,0 kW surplus voor de Eco+ stand en kan de auto puur met PV surplus opgeladen worden. Als het onder de 1,4 kW zakt, stopt hij. Overigens kan je nog marges inbouwen in % "green" waarmee je aangeeft hoeveel hij indien nodig uit het net max pakken. Als dit 50% is, mag hij dus blijven laden zolang er 0,7 kW aan PV stroom over is en 0,7 kW uit het net aanvullen.

Dan over de 25A en 32A: Ik zie dit op mijn Zappi:
[Afbeelding]

Volgens mij, als ik jou goed begrijp @JeroenE , zou de Grid Limit op 25A moeten staan, toch? Dus dan heb ik 1x25A met mijn huidige 1-fase auto of 3x25A wanneer er een 3-fase auto komt.

Dan sta ik niet meer verbaasd dat de kabel van de Zappi in de meterkast zo warm werd, maar wel dat de zekering er niet is uitgeklapt.

Als laatste over je uitleg met 32A, 10A en 22A: wat je me volgens mij probeert uit te leggen is dat (als we even van 32A uitgaan gezien het voorbeeld) het dus niet uitmaakt dat er op fase 1 10A gebruikt wordt voor koken en andere fases leeg zijn, want omdat de Zappi 3-fase aangesloten is, hij altijd max 32A zal pakken. Zeg ik dat goed? Dus het is niet zo dat wanneer er 10A op fase 1 gebruikt wordt dat er nog 32A op fase 2 én 3 beschikbaar is en 22A op fase 1? Althans, volgens mij op de aansluiting zelf, maar niet voor de laadpaal, toch?
Je grid limit moet inderdaad op 25A staan (was de hypothese van JeroenE en mij toch correct :) ). Niet heel raar dat hij nog niet tript. Met een factor 1,28 overbelasting zit hij in het gebied tussen dat hij niet MAG trippen binnen een uur en het gebied dat hij MOET trippen binnen een uur.

Als ik het goed begrijp kan ik met mijn 1-fase PV omvormer "Net Fases" op "Off" zetten (of gewoon zo laten staan want het maakt niet uit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:18:
[...]

Je grid limit moet inderdaad op 25A staan (was de hypothese van JeroenE en mij toch correct :) ). Niet heel raar dat hij nog niet tript. Met een factor 1,28 overbelasting zit hij in het gebied tussen dat hij niet MAG trippen binnen een uur en het gebied dat hij MOET trippen binnen een uur.
Dus toch... dan ga ik als de wiedeweerga dat ding op 25A zetten. Betekent helaas wel 5,7 kW laden voortaan. :'(

Ach ja, de Soul was normaal rond 2u 's nachts al vol, dat wordt nu 4u 's nachts ongeveer. Daar liggen we niet wakker van. ;)
Als ik het goed begrijp kan ik met mijn 1-fase PV omvormer "Net Fases" op "Off" zetten (of gewoon zo laten staan want het maakt niet uit)?
Volgens mij wel. Stap 1 is dan wel dat je dus de Eco+ stand op 1-fase zet (ook al heb je een 3-fase Zappi en 3-fase auto), want anders heb je altijd minstens 1,4 kW op elke fase nodig aan PV opbrengst, daar moet je een aardige installatie voor hebben.

Net Fases op On combineert de PV opbrengst van alle 3 de fases en rekent het als 1 getal. Bij mij is mijn Enphase systeem met micro-omvormers 3-fase aangesloten, dus als ik 2,1 kW opbrengst heb zal het grofweg 3x0,7 kW zijn en dus niet genoeg om in Net Fases = Off de auto op PV stroom te laden.

Ik denk dat het met een 1-fase omvormer niet uitmaakt, want alles gaat sowieso over 1 fase, zolang je dus maar minstens 1,4 kW hebt (evt. gecombineerd met de "green" percentages voor wat flexibiliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
DonJuape schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Iemand hier een antwoord op, of die uitleg kan kloppen dat de Smappee laadpaal zelfs onder de 1,4kWh zonnestroom kan laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Cloclo100 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Iemand hier een antwoord op, of die uitleg kan kloppen dat de Smappee laadpaal zelfs onder de 1,4kWh zonnestroom kan laden?
Wikipedia: SAE J1772
Als je daar bij de PWM sectie kijkt, zie je dat het minimum dat de standaard vrijgeeft 6A is, dus nee, dat kan niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Aha dan heb ik het verkeerd begrepen, ik dacht dat de vraag was puur op zonnestroom laden onder 6A.
Maar onder de 6A zonnestroom wordt het dus een mix uit panelen en net.

Edit, na teruglezen zie ik dat ik de vraag wel goed had begrepen, dus net als de Zappi zal elke andere paal dus pas vanaf een surplus van 6A ofwel 1,4kW (per fase) beginnen met laden op pure zonnestroom, aangezien dit dus de harde ondergrens van de standaard is en voor elke EVSE gelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Blackraven op 13-10-2021 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:53:
[...]

Het heeft niks met de laadpaal an sich te maken, maar met de EV laadspecificatie voor auto's (IEC), die schrijft voor dat er minstens 1,4 kW nodig is aan stroom. Waar die stroom vandaan komt maakt natuurlijk niks uit.

Ik zie dat de Smappee met CT Hub wel 3x CT-klemmen heeft voor verbruik en 1x voor PV, blijkbaar kan 3-fase PV niet of is daar een aanpassing voor nodig (extra hub?), dus in theorie moet die het kunnen, net als de Zappi. Alleen zie ik het nergens vermeld staan. Heel eerlijk: ik heb de hele site en documentatie door zitten spitten, maar Smappee heeft niet echt goede informatievoorziening, zeker niet vergeleken met Zappi.

Zo te zien is het een Belgisch merk, dus ik weet hoe de prijzen zich daar verhouden tot een Zappi V2 3-fase, maar als dat niet of nauwelijks scheelt, zou ik persoonlijk voor de bewezen Zappi gaan (Brits merk, zeer veel gebruikt in UK en NL). Als het veel scheelt snap ik het en zou ik ze gewoon eens contacteren, dit is info die ze moeten kunnen geven.

Bij mijn Zappi kan ik een percentage "groen" opgeven waarbij ik voor die minimale 1,4 kW procentueel aan kan geven hoeveel daarvan "groen" moet zijn, oftewel: zelf opgewekt. Als ik 75% kies, moet dus 1,05 kW uit mijn PV komen minstens en mag de overige 0,35 kW uit het net gehaald worden. Zodra de PV opwekking stijgt, daalt ook het netverbruik en vanaf 1,4 kW en hoger PV opbrengst zal het dus volledig stroom uit de zonnepanelen halen. Deze optie is er om te voorkomen dat je bij 1,3 kW PV opwek niet meer aan het laden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

Het heeft niks met de laadpaal an sich te maken, maar met de EV laadspecificatie voor auto's (IEC), die schrijft voor dat er minstens 1,4 kW nodig is aan stroom. Waar die stroom vandaan komt maakt natuurlijk niks uit.

Ik zie dat de Smappee met CT Hub wel 3x CT-klemmen heeft voor verbruik en 1x voor PV, blijkbaar kan 3-fase PV niet of is daar een aanpassing voor nodig (extra hub?), dus in theorie moet die het kunnen, net als de Zappi. Alleen zie ik het nergens vermeld staan. Heel eerlijk: ik heb de hele site en documentatie door zitten spitten, maar Smappee heeft niet echt goede informatievoorziening, zeker niet vergeleken met Zappi.

Zo te zien is het een Belgisch merk, dus ik weet hoe de prijzen zich daar verhouden tot een Zappi V2 3-fase, maar als dat niet of nauwelijks scheelt, zou ik persoonlijk voor de bewezen Zappi gaan (Brits merk, zeer veel gebruikt in UK en NL). Als het veel scheelt snap ik het en zou ik ze gewoon eens contacteren, dit is info die ze moeten kunnen geven.

Bij mijn Zappi kan ik een percentage "groen" opgeven waarbij ik voor die minimale 1,4 kW procentueel aan kan geven hoeveel daarvan "groen" moet zijn, oftewel: zelf opgewekt. Als ik 75% kies, moet dus 1,05 kW uit mijn PV komen minstens en mag de overige 0,35 kW uit het net gehaald worden. Zodra de PV opwekking stijgt, daalt ook het netverbruik en vanaf 1,4 kW en hoger PV opbrengst zal het dus volledig stroom uit de zonnepanelen halen. Deze optie is er om te voorkomen dat je bij 1,3 kW PV opwek niet meer aan het laden bent.
OK, bedankt voor de uitleg. Beetje bizar wel dat die installateur dit bij hoog en laag beweert.. Is zelfs iemand die enkel laadpalen installeert.

Het is wel zo dat het 1 geïntegreerd systeem is, dus in de p1/s1 van de slimme meter zit die infinity hub, die het geheel aanstuurt en ook rekening houdt met de rest van het net. Dit systeem is ook al helemaal klaar voor het capaciteitstarief op deze manier, waar dit bij Zappi nog niet het geval is. Heb even naar Myenergy gebeld en hij zei wel dat er iets aan kwam vanuit Engeland, maar nog niet wist wanneer juist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Vraag over de Zappi V2.
Ik heb een 1-fase PV omvormer op L1. In ECO en ECO+ mode schakelt de Zappi keurig naar 1 fase laden. Op L1 heb ik ook de WP zitten. Dit is bij nader inzien niet zo handig voor de ECO modus (voor de ECO+ modus maakt het niet uit) want bij piekverbruik van de WP stopt het laden alsnog.
Als ik de PV omvormer naar L2 of L3 laat verplaatsen, hoe vertel ik de Zappi dan dat hij met die fase moet laden in ECO en ECO+ mode? M.a.w. hoe stel je in, in de Zappi, dat de PV op L2 of L3 zitten? Of is het altijd de L1 aansluiting in de Zappi?
Verder zorgt de Zappi in ECO modus dat het laadvermogen niet onder de standaard 1,4kW zakt ook al is er geen zon (in de praktijk zakt het trouwens tot 1kW, komt denk ik door de eNiro). Hoe kan ik dat minimum niveau verhogen (als dat kan)? Vanwege laadsnelheid en laadverliezen zit ik te denken aan een minimum niveau van 3 of 4kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:16:
Vraag over de Zappi V2.
Ik heb een 1-fase PV omvormer op L1. In ECO en ECO+ mode schakelt de Zappi keurig naar 1 fase laden. Op L1 heb ik ook de WP zitten. Dit is bij nader inzien niet zo handig voor de ECO modus (voor de ECO+ modus maakt het niet uit) want bij piekverbruik van de WP stopt het laden alsnog.
Als ik de PV omvormer naar L2 of L3 laat verplaatsen, hoe vertel ik de Zappi dan dat hij met die fase moet laden in ECO en ECO+ mode? M.a.w. hoe stel je in, in de Zappi, dat de PV op L2 of L3 zitten? Of is het altijd de L1 aansluiting in de Zappi?
Verder zorgt de Zappi in ECO modus dat het laadvermogen niet onder de standaard 1,4kW zakt ook al is er geen zon (in de praktijk zakt het trouwens tot 1kW, komt denk ik door de eNiro). Hoe kan ik dat minimum niveau verhogen (als dat kan)? Vanwege laadsnelheid en laadverliezen zit ik te denken aan een minimum niveau van 3 of 4kW.
Zappi zal toch (neem ik aan) kijken naar de totale opwek vs verbruik? Je wilt toch juist geen onderscheid in fase? Dat verschil maakt de energieleverancier ook niet.

Je kunt volgens mij de ECO mode niet aanpassen qua minimum. Op dit moment kun je qua efficiency het beste gewoon geen ECO gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Inspired op 15-10-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Cloclo100 Of ze produceren te weinig. Er moet tenminste 1.4 kW productie zijn toch?

Je kunt toch zien hoeveel er van het net komt en hoeveel er van de zonnepanelen en hoeveel er de auto ingaat?

[ Voor 39% gewijzigd door daemonix op 19-10-2021 12:54 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
daemonix schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:53:
@Cloclo100 Of ze produceren te weinig. Er moet tenminste 1.4 kW productie zijn toch?

Je kunt toch zien hoeveel er van het net komt en hoeveel er van de zonnepanelen en hoeveel er de auto ingaat?
Er staat ingesteld vanaf 0W.
Bij de Eco + functie moet er inderdaad minstens 1,4kWh productie zijn, bij de gewone ecofunctie zou het net moeten bijpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Cloclo100 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:12:
[...]

Ik kom er straks of morgen op terug als ik de firmware heb geupdate en de instellingen heb aangepast. Het zal precies ook nog tot zaterdag duren eer ik de ecofuncties kan uittesten, want de komende dagen voorspellen ze alleen maar regen. Concreet gezien in de gewone ecofunctie. Stel ik wek 0,2kW op, komt dan die andere 1,2kW van het net of moet er minstens de helft ofzo van opwekking komen?
In ECO modus komt de andere 1,2kW van het net. In ECO+ stopt hij met laden tot er minimaal 1,4kW zonnepanelen vermogen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:33:
[...]

In ECO modus komt de andere 1,2kW van het net. In ECO+ stopt hij met laden tot er minimaal 1,4kW zonnepanelen vermogen is.
Klopt, met nog één aanvulling: in ECO+ kan je het "Min green level" aanpassen. Dat houdt in: je stelt daarmee het minimale percentage in wat er "groen" (lees: van je zonnepanelen) moet zijn in deze stand.

100% groen = Alle minstens 1,4 kW moeten van je PV afkomstig zijn. Wek je minder dan 1,4 kW op, dan stopt het laden. Wek je meer op, dan laadt je sneller.

70% groen = Tenminste 0,98 kW moet van je PV afkomstig zijn, de overige 0,42 kW worden uit het net geïmporteerd om tot de minimale 1,4 kW te komen. Stijgt je PV opbrengst naar 1,2 kW, dan wordt er nog maar 0,2 kW geïmporteerd uit het net, dat schaalt automatisch tot 1,4 kW, waarna de import stopt en net als hierboven puur op PV geladen wordt.

1% groen (laagste stand) = Als er ook maar een klein beetje opgewekt wordt, zal hij beginnen met laden. Netto effect is dat je wel altijd met 1,4 kW aan het laden bent, maar tegelijkertijd ook continu direct uit de PV gehaald wordt wat er in zit, zonder dat hij stopt met laden.

Een laag green level lijkt mij handig om in de winter, wanneer er een stuk minder continue opbrengst is, wel bijgeladen wordt, maar niet meer dan 1,4 kW geïmporteerd wordt en wanneer beschikbaar er wel gewoon PV opgewekte stroom gebruikt wordt, zo beperk je toch het heen en weer geschuif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Klopt, met nog één aanvulling: in ECO+ kan je het "Min green level" aanpassen. Dat houdt in: je stelt daarmee het minimale percentage in wat er "groen" (lees: van je zonnepanelen) moet zijn in deze stand.

100% groen = Alle minstens 1,4 kW moeten van je PV afkomstig zijn. Wek je minder dan 1,4 kW op, dan stopt het laden. Wek je meer op, dan laadt je sneller.

70% groen = Tenminste 0,98 kW moet van je PV afkomstig zijn, de overige 0,42 kW worden uit het net geïmporteerd om tot de minimale 1,4 kW te komen. Stijgt je PV opbrengst naar 1,2 kW, dan wordt er nog maar 0,2 kW geïmporteerd uit het net, dat schaalt automatisch tot 1,4 kW, waarna de import stopt en net als hierboven puur op PV geladen wordt.

1% groen (laagste stand) = Als er ook maar een klein beetje opgewekt wordt, zal hij beginnen met laden. Netto effect is dat je wel altijd met 1,4 kW aan het laden bent, maar tegelijkertijd ook continu direct uit de PV gehaald wordt wat er in zit, zonder dat hij stopt met laden.

Een laag green level lijkt mij handig om in de winter, wanneer er een stuk minder continue opbrengst is, wel bijgeladen wordt, maar niet meer dan 1,4 kW geïmporteerd wordt en wanneer beschikbaar er wel gewoon PV opgewekte stroom gebruikt wordt, zo beperk je toch het heen en weer geschuif.
Bedankt voor deze aanvulling. Ik had me nog niet in de details van de ECO+ modus verdiept. Met 1% groen is er dus overdag geen verschil tussen ECO en ECO+.
Vanwege laadverliesbeperking was ik geïnteresseerd in het verhogen van dat minimale 1,4kW niveau maar dat kan dus helaas niet (had ik al eerder gepost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Cloclo100 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:30:
[...]

Ik heb de hub gereset en opnieuw begonnen, nu is alles gelukt qua updaten. Ik heb ook die CT's daar in die uitbreiding toch onderaan tussen de aansluiting en de hoofdschakelaar gezet, die boven de hoofdschakelaar heb ik laten staan.

De fast/ecofunctie werken maar de eco+ functie start niet op, zelfs als de PV-installatie 2000W opwekt en het minimum% op 1% staat ingesteld in de laadinstellingen.. Hij blijft 'wachten op overschot', het huisverbruik was +- 500W

Op de verschillende fases geeft hij nu 1 aan, behalve de derde, maar dat komt door de PV-installatie denk ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan je de volgende 2 instellingen eens checken?

Advanced Menu -> Supply Grid -> Net Phases = On/Off
Deze moet bij een 3-fase Zappi op On staan om het mogelijk te maken met 1x1,4 kW aan PV stroom te laden. Als deze op Off staat heeft bij op ELKE fase 1,4 kW nodig, dus 3x1,4=5,2 kW tenminste.

Charge Settings -> ECO/ECO+ = 1/3
Deze stelt het aantal fasen in voor de ECO/ECO+ standen. Zelfde verhaal als hierboven.

Bij staan ze respectievelijk op On en 1, anders had het hetzelfde effect als bij jou: waiting for surplus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MooDyBLueS schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Deze moet bij een 3-fase Zappi op On staan om het mogelijk te maken met 1x1,4 kW aan PV stroom te laden. Als deze op Off staat heeft bij op ELKE fase 1,4 kW nodig, dus 3x1,4=5,2 kW tenminste.

Deze stelt het aantal fasen in voor de ECO/ECO+ standen. Zelfde verhaal als hierboven.

Bij staan ze respectievelijk op On en 1, anders had het hetzelfde effect als bij jou: waiting for surplus.
"Stroomnnetfasen" op ON in het Nederlands zoals in mijn eerste foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4WWLUNDvqkjSi1u9Yx290XCxv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXUdeCaOTrfmfo7Rlq7PjIqe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
MooDyBLueS schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:13:
[...]

Dit staat hier ook op on en 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Sarge78 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

We gaan voor 20 zonnepanelen ongeveer, dus ik vermoed wel wat overschot :) Mooiste vind ik als het minimaal een mix kan gebruiken en uit gaat als er niets is.
Reken jezelf niet rijk. Hiermee kun je in het zomerseizoen een uur of 6 per dag laden met gemiddeld 2 a 3kW. Op zonnestroom laden gaat echt niet snel en met 20 panelen zou ik dat vanwege het minimum altijd op 1 fase doen.
Die "mix" kan de Zappi door in ECO mode altijd met minimaal 1,4kW (EV standaard) te laden, ook als er geen overschot is.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 26-10-2021 15:32 ]

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen