JeroenE schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:09:
[...]
Nee, dat is niet vreemd als je laadpaal op 3 fasen staat ingesteld (en zo te zien dus blijkbaar ook op maximaal 32A).
In het protocol tussen de laadpaal en de auto kan maar
1 waarde voor de maximale A doorgegeven worden.
Als je huis 0 verbruikt (op alle fasen) en de max staat op 32A dan geeft de laadpaal dus 32A door als maximum.
Als je nu op fase 2 een verbruik gaat hebben van
10A (want je zet de waterkoker aan) dan zal de laadpaal maximaal 22A gaan doorgeven. De auto gaat dan langzamer laden. Ook al is je auto alleen op fase
1 aan het laden en zou die dus nog steeds maximaal 32A kunnen laden.
Dat is wat ik net probeerde uit te leggen. Als je maar
1 fase laadt en al je grote verbruikers heb je op andere fasen zitten dan moet je de Zappi niet ook fase 2 en 3 laten meten (en dus ook niet aansluiten op de Zappi om gebruikt te kunnen worden).
[...]
Dat komt door de hoeveelheid stroom. Beetje warm is niet zo erg, maar het mag natuurlijk niet te heet worden. De draden kunnen best wel meer hebben, maar veel heter dan handwarm zou ik het zelf liever niet hebben.
[...]
Als het goed is heb je maar
1 hoofdschakelaar. Je zal nu wel 3 hoofdzekeringen hebben, die ook als automaat uitgevoerd kunnen zijn. Dat ziet er uit als een schakelaar, maar is daar niet heel specifiek voor gemaakt.
Kan je die hoofdzekeringen dus zien? Dat is met automaten meestal wel zo, namelijk. Kan je eens posten wat daar op staat?
Staat je Zappi nog ingesteld op een netaansluiting van 35A omdat je die eerst had?
Ik denk dat ik het gevonden heb, maar eerst over de Net Fases: ik heb op eerder advies de Net Fases die @
DonJuape ook noemt op "On" gezet. Dit had te maken met het feit dat de Eco+ stand puur op PV stroom kan laden. Bij 3-fase laden betekent dit 3x
1,
4 kW omdat auto's een minimale stroomtoevoer van
1,
4kW per fase nodig hebben. Je kan de Eco+ stand echter op
1-fase zetten, maar dan moet ook Net Fases op On staan om ervoor te zorgen dat de Zappi de "surplus" van PV opwekking over alle 3 de fases combineert en dus minimaal maar
1,
4 kW totaal nodig is en niet 3x
1,
4kW (wat ik op zomerdagen op piekmoment niet eens haal).
Voorbeeld: PV wekt 2,5 kW opt, huis verbruikt 0,5 kW, dan is er 2,0 kW surplus voor de Eco+ stand en kan de auto puur met PV surplus opgeladen worden. Als het onder de
1,
4 kW zakt, stopt hij. Overigens kan je nog marges inbouwen in % "green" waarmee je aangeeft hoeveel hij indien nodig uit het net max pakken. Als dit 50% is, mag hij dus blijven laden zolang er 0,7 kW aan PV stroom over is en 0,7 kW uit het net aanvullen.
Dan over de 25A en 32A: Ik zie dit op mijn Zappi:
Volgens mij, als ik jou goed begrijp @
JeroenE , zou de Grid Limit op 25A moeten staan, toch? Dus dan heb ik
1x25A met mijn huidige
1-fase auto of 3x25A wanneer er een 3-fase auto komt.
Dan sta ik niet meer verbaasd dat de kabel van de Zappi in de meterkast zo warm werd, maar wel dat de zekering er niet is uitgeklapt.
Als laatste over je uitleg met 32A,
10A en 22A: wat je me volgens mij probeert uit te leggen is dat (als we even van 32A uitgaan gezien het voorbeeld) het dus niet uitmaakt dat er op fase
1 10A gebruikt wordt voor koken en andere fases leeg zijn, want omdat de Zappi 3-fase aangesloten is, hij altijd max 32A zal pakken. Zeg ik dat goed? Dus het is niet zo dat wanneer er
10A op fase
1 gebruikt wordt dat er nog 32A op fase 2 én 3 beschikbaar is en 22A op fase
1? Althans, volgens mij op de aansluiting zelf, maar niet voor de laadpaal, toch?
[
Voor 7% gewijzigd door
MooDyBLueS op 13-10-2021 12:14
]