Zelf slimme meter kabel maken

Pagina: 1
Acties:
  • 30.080 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag allen,

Ik heb een ICS2000. Hierbij zat een P1 kabel, maar die kan ik zo niet weer vinden. Ik heb zelf nog wel RJ11 connectors liggen en wil zelf dan wel even zo'n kabel maken. Maar ik kan niet de kleurcodes vinden van de kabel, wel van P1 naar USB, maar die werkt niet op de ICS.

Weet iemand zo de kleurcode voor een 2-kanten RJ11 voor de P1? Alvast bedankt!

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
*bump* niemand? Hoorde trouwens dat het RJ12 is en niet RJ11?

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 13:26

Neomess

neomess.nl

Volgens mij kan je zowel rj11 als rj12 gebruiken, voor zover ik weet (klein beetje ingelezen) gebruik je de twee buitenste contacten niet.

Hier staat veel info, inclusief welke draden waar in moeten: http://gejanssen.com/howt...-uitlezen/#mozTocId935754

PS ik weet niet hoe je een P1 kabel zelf wil maken, maar houd er wel rekening mee dat dit geen gewone USB kabel is, maar een USB kabel met FTDI chip

[ Voor 22% gewijzigd door Neomess op 21-11-2019 09:35 ]

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arctos
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 20:22
Ik heb dezelfde vraag - heb een ICS-2000 maar ben de P1 kabel verloren. Ik heb dus een ook kabeltje nodig met aan beide kanten RJ11 (dus niet met USB aan een kant). Kan ik hier een standaard RJ11 telefoonkabeltje voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een USB -> P1 kabel gekocht voor m'n Raspberry Pi.

Daarnaast heb ik p1 -> p1 gekocht destijds voor de ICS2000.

Ik heb dus nooit meer zelfgeprobeerd een kabel te maken, maar gewoon via Aliexpress die kabels gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kunt ook eens hier kijken, ze leveren ook maatwerk en ik had een kabel die ik zelf kapot gerukt had: die hebben ze kosteloos gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoozy
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-07-2020
Ik heb een kabel toegekregen via Ali waren al 100 den tevreden gebruikers zelfs uit
Belgie voor de Sagemcom maar ik krijg geen data door nochthans alles staat open en gecheckt met Fluvius :( software draait maar steeds "geen data" Rode driehoekje :( nu kan zo een kabel getest worden of deze goed is of niet want ze kunnen een technieker sturen maar als het de kabel is dan moet ik de interventie betalen natuurlijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Scoozy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:06:
Ik heb een kabel toegekregen via Ali waren al 100 den tevreden gebruikers zelfs uit
Belgie voor de Sagemcom maar ik krijg geen data door nochthans alles staat open en gecheckt met Fluvius :( software draait maar steeds "geen data" Rode driehoekje :( nu kan zo een kabel getest worden of deze goed is of niet want ze kunnen een technieker sturen maar als het de kabel is dan moet ik de interventie betalen natuurlijk :(
Wel de goede kabel? Er zijn meerdere typen slimme meters met verschillende kabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoozy
Wel dit is de kabel die ik zou nodig hebben voor de Belgische meters is mij meegedeeld de Sagemcom en waren al kopers die review hadden geplaatst van Belgie dat deze werkte bij hen ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Scoozy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:17:
Wel dit is de kabel die ik zou nodig hebben voor de Belgische meters is mij meegedeeld de Sagemcom en waren al kopers die review hadden geplaatst van Belgie dat deze werkte bij hen ......
Dat is vervelend. Mogelijk toch een slechte batch. Wellicht kan je een nieuwe bestellen. Mocht die ook niet werken, dan kan je altijd nog je netbeheerder vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scoozy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctbvcYaQvXrF4Zm74ookgaT_uw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VGLsESgdwt2cQYcluIIWzSJz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK9Vw9iVWPWhaHh6-QGKSq5A7tU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7znGpPXvgWK6DN5NsoUaUaoB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Welke Sagemcom?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoozy
Sagemcom S211 CS 50001

Bij de beschrijving zie ik nu juist dat deze kabel voor de XS210 zou zijn dus zou het kunnen dat deze dan op de XS211 niet werkt of zit daar geen verschil op van kabel tussen deze 2 modellen ?

[ Voor 40% gewijzigd door Scoozy op 17-06-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Scoozy schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Sagemcom S211 CS 50001

Bij de beschrijving zie ik nu juist dat deze kabel voor de XS210 zou zijn dus zou het kunnen dat deze dan op de XS211 niet werkt of zit daar geen verschil op van kabel tussen deze 2 modellen ?
Weet ik niet, ik heb de sagemcom t210-d esmr5 en kan er bijna alles aanhangen en uitlezen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09-2023
klump4u schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Weet ik niet, ik heb de sagemcom t210-d esmr5 en kan er bijna alles aanhangen en uitlezen.
Toevallig ook geprobeerd met een arduino?
Ik heb een RJ11 kabeltje, 5v en gnd aangesloten zoals het zou moeten.
Inverter van een transistor gemaakt, maar ik krijg niks uit de P1 poort. Zelfs geen ruis /vreemde tekens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

MrNiles schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 00:01:
[...]

Toevallig ook geprobeerd met een arduino?
Ik heb een RJ11 kabeltje, 5v en gnd aangesloten zoals het zou moeten.
Inverter van een transistor gemaakt, maar ik krijg niks uit de P1 poort. Zelfs geen ruis /vreemde tekens
Nee niet met arduino, maar met Raspberry pi en laptop met Windows10 met putty mooie telegrammen met verschillende transistoren ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idso
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-04-2021
NeFoRcE schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:15:
Ik heb uiteindelijk een USB -> P1 kabel gekocht voor m'n Raspberry Pi.

Daarnaast heb ik p1 -> p1 gekocht destijds voor de ICS2000.

Ik heb dus nooit meer zelfgeprobeerd een kabel te maken, maar gewoon via Aliexpress die kabels gekocht.
Kan je ook zeggen of het met de ICS-2000 goed werkt ? Ik krijg het niet aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idso
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-04-2021
Is de RJ11 P1 kabel rechtdoor of is hij gekruist ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Idso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Kan je ook zeggen of het met de ICS-2000 goed werkt ? Ik krijg het niet aan de praat.
Die p1-usb heb ik niet in gebruik of gebruikt voor de ics, die werkt afaik alleen met een p1-p1 kabel. Die kabel die ik heb werkt daar wel prima voor. Is RJ12 meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Zelf voor een wemos d1 mini gedaan mbv deze site, uitlezen doe ik via home assistant.

http://www.esp8266thingies.nl/wp/p1-wifi-gateway-parasitic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neggs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-09 16:03
Idso schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Ik heb ook een ICS2000 met slimme meter, een standaard RJ11 kabeltje er tussen en het werkt al maanden prima hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jjanken
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13-03-2021
Ik heb zelf dat p1 kabeltje gemaakt, lengte ca. 15m ivm netjes wegwerken, voor tussen de ICS2000 en de Iskra slimme meter van Liander. RJ11 stekkertjes van de Gamma eraan geknepen en klaar is kees (de buitenste 2 pinnen heb je niet bij RJ11, is dus 4-draads, ofwel 6P4C - 6 posities, 4 contacten). Geen wisselingen, dus de pinnen p2 naar p2, p3 naar p3, p4 naar p4 en p5 naar p5. De pinnen p1 en p6 van het RJ11 zijn er niet. Heb je RJ12 stekkertjes (6P6C) dan blijven die dus ongebruikt, maar heb je 6 aderige kabel dan mogen die er ook bij (dan p1 naar p1 en p6 naar p6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farferry
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07 01:57
jjanken schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 03:19:
Ik heb zelf dat p1 kabeltje gemaakt, lengte ca. 15m ivm netjes wegwerken, voor tussen de ICS2000 en de Iskra slimme meter van Liander. RJ11 stekkertjes van de Gamma eraan geknepen en klaar is kees (de buitenste 2 pinnen heb je niet bij RJ11, is dus 4-draads, ofwel 6P4C - 6 posities, 4 contacten). Geen wisselingen, dus de pinnen p2 naar p2, p3 naar p3, p4 naar p4 en p5 naar p5. De pinnen p1 en p6 van het RJ11 zijn er niet. Heb je RJ12 stekkertjes (6P6C) dan blijven die dus ongebruikt, maar heb je 6 aderige kabel dan mogen die er ook bij (dan p1 naar p1 en p6 naar p6).
Hallo jjanken: begrijp uit je woorden dat je gewoon een USB kabel 4-aderig(15m) gebruikt hebt met aan beide kanten een RJ11 stekkertjes?
Ik vraag dit ik omdat ik binnenkort een poging wil wagen om zelf een p1-kabel te maken met ong. dezelfde lengte. Gezien Aliexpress op vakantie is (Chinees Nieuwjaar) en Nederlandse leverancier €10 euro en plus voor een €3 euro kabel vind ik nogal veel.

Mijn situatie:
Ik heb een slimme meter met een P1, poort beneden in op de begaande grond, maar mijn huis (appartement) is op de eerste verdieping. Mijn ISRA-punt zit ook in deze ruimte op de begaande grond en loopt door een PVC buis via een soort schacht naar mijn huis zo in de meterkast (waar de schakelaars en groepen zitten).
Omdat in de ruimte beneden (waar de slimme meter is) geen topcontact is, kan ik de Toon Meetmodule daar niet aansluiten en de waardes op mijn Toon (in mijn woning) niet uitlezen.
In de meterkast (in mijn woning) heb ik wel een stopcontact waar ik de Toon Meetmodule wel erop aan kan sluiten.

Plan
Vandaar mijn vraag naar hoe jij de p1-kabel hebt gemaakt, omdat ik graag de PVC buis waar nu alleen de DSL-kabel doorheen loopt, wil gaan gebruiken om ook de P1-kabel door heen te laten lopen.

Vragen
  • is een gewone USB kabel met RJ11 aansluitingen voldoende?
  • Hoe lang mag zo een kabel (USB) eigenlijk zijn?
  • Maakt USB kabel 1.0, 2.0 en 3.0 enig verschil in deze lengte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:57
Heb je geen oude 4 polige telefoonkabel liggen tot in de meterkast die je ervoor kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Vandewall
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 26-07 13:34
Neomess schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:31:
Volgens mij kan je zowel rj11 als rj12 gebruiken, voor zover ik weet (klein beetje ingelezen) gebruik je de twee buitenste contacten niet.

Hier staat veel info, inclusief welke draden waar in moeten: http://gejanssen.com/howt...-uitlezen/#mozTocId935754

PS ik weet niet hoe je een P1 kabel zelf wil maken, maar houd er wel rekening mee dat dit geen gewone USB kabel is, maar een USB kabel met FTDI chip
De P1 poort op de Fluvius digitale meters werken alleen met een RJ12 stekker (dus 6 polen en 6 contacten) en niet met een RJ11 stekker als je P1 meter voeding nodig heeft.

De aansluitingen zijn:
P1: +5V; +5V power duplex (power supply line)
P2: Data Request; Data Request (input)
P3: Data GND; Data ground
P4: n.c.; Not Connected
P5: Data; Data line (Output Open collector)
P6: Power GND; Power ground (Power supply line)

Als je P1 meter voeding nodig heeft gebruik je P1 en P6 voor de voeding en P2, P3 en P5 voor de data. In dat geval heb je een RJ12 stekker nodig en 5 aders.

Als je P1-meter geen voeding nodig heeft (of die van elders krijgt) kan je zowel een RJ11 als een RJ12 stekker gebruiken en heb je alleen P2, P3 en P5 nodig en volstaat een kabel met 3 (of 4) aders.

Er is wel een beperking in de kabellengte. Volgens de info op de Fluvius website is de maximale kabellengte 3 m anders is er te veel dataverlies. In de praktijk betekent dit dat je nooit een kabel kan trekken van het gemeenschappelijke meterlokaal naar de appartementen voor datatransfer van de meter. Je zal dus zowel een stroomkabel (voor een stopcontact op je eigen meter) als een UTP kabel om een lokaal WiFi accesspoint (al dan niet via powerline) van je appartement naar het meterlokaal moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@Johan Vandewall : je reageert op een post uit 2019: wel erg lang geleden :). Deze gaat dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.