Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.642 views

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@Ophidian en @thehog Thanks! Ik had de info hier vandaan:
https://www.zappi.info/en/faq/28-loadbalancing

Ze hebben het daarnaast nog over 3-fase software? Die krijg je er toch gewoon bij mag ik hopen?

En wat vinden jullie van de prijs € 1.936 incl. btw incl. installatie? Het gaat om een simpele installatie zonder grondwerk.

• malderhout
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11 16:49
Heb ook een offerte voor de Zappi:
Zappi 3-fase laadmodule, Hub, Harvi, 3-fase kWh teller 1660 excl. BTW incl. Installatie
Dus bedragen hierboven kloppen wel aardig. Voor mijn gevoel was het ook wat aan de hoge kant.
Ik zag trouwens dat Ratio ook is gekomen met een laadpaal met eco stand. De Ratio Solar Box.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:16
@MooDyBLueS De zappi is compleet, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Qua installatie. Ik vind het duur, maar ik heb hem zelf geïnstalleerd. Het uit handen geven kost gewoon geld. Ik was ongeveer 1200 euro kwijt, kabel onder het huis door naar de garage. Dan nog wat klein materiaal erbij.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• MooDyBLueS
  • Niet online
@malderhout Dat klinkt vergelijkbaar inderdaad. Ik zou de offerte voor de laadpaal nog apart ontvangen, deze is nu alleen mondeling benoemd als 1600 all-in excl. btw.

Ik hoop dat ze gezien de PV en 3-fase meterkast aanpassing al uit zijn gegaan van Zappi op 3-fase, CT-klemmen en de Hub. Mocht het echt alleen de Zappi zijn en alles er nog bijkomen, dan ga ik voor de laadpaal verder shoppen. Zeker nu ik er ook achter ben dat de laadpaal niet met de btw-teruggave mee mag. Dan heb ik ook geen btw-voordeel.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ophidian schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:06:
@MooDyBLueS De zappi is compleet, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Qua installatie. Ik vind het duur, maar ik heb hem zelf geïnstalleerd. Het uit handen geven kost gewoon geld. Ik was ongeveer 1200 euro kwijt, kabel onder het huis door naar de garage. Dan nog wat klein materiaal erbij.
Dat is wel zo. Zoals je ongetwijfeld tussen de regels doorleest, heb er niet bijster veel verstand van, dus laat ik me door o.a. jullie adviseren en moet ik uiteindelijk ook dit uit laten besteden. Als ik even van 1200 naar 1936 reken, is het € 736 voor de installatie compleet ontzorgd, dat is niet goedkoop want volgens mij zijn ze na 2 uurtjes wel klaar wat ik zo her en der lees (zonder grondwerk dus), maar het scheelt ook wel weer dat ik PV+meterkast aanpassing+laadpaal bij 1 partij kan laten doen.

• Ophidian
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Dat is wel zo. Zoals je ongetwijfeld tussen de regels doorleest, heb er niet bijster veel verstand van, dus laat ik me door o.a. jullie adviseren en moet ik uiteindelijk ook dit uit laten besteden. Als ik even van 1200 naar 1936 reken, is het € 736 voor de installatie compleet ontzorgd, dat is niet goedkoop want volgens mij zijn ze na 2 uurtjes wel klaar wat ik zo her en der lees (zonder grondwerk dus), maar het scheelt ook wel weer dat ik PV+meterkast aanpassing+laadpaal bij 1 partij kan laten doen.
Juist dat laatste zou de installatiekosten goedkoper moeten maken imo.

Let wel op dat ze geen fraude plegen met je btw teruggave. Die kan je niet over je laadpaal aanvragen…

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@MooDyBLueS Houdt er rekening mee dat bij de Zappi er zeer waarschijnlijk ook nog een Hub bijkomt (99 euro), anders kun je namelijk niets zien met de app en ze Zappi ook niet updaten. Daarnaast komt er sowieso nog een 3-fase aardlekautomaat bij voor in de meterkast (een dikke 100 euro) en ook 5 x 6mm kabel heb je toch gauw 5 meter nodig en kost zo 6 euro per meter. Daarnaast heeft de installateur dan nog wat klein materiaal nodig zoals UTP stekkertjes, adereindhulzen en korte stukjes flexibele kabel voor in je meterkast.

Alles bij elkaar zit je dus toch al snel aan 1300 euro materiaal puur voor de Zappi laadpaal als je het zelf zou doen. Ik vind 1900 euro ruim dus niet eens heel gek eigenlijk als je het volledig wilt uitbesteden waarbij de installateur verantwoordelijk is voor het eindresultaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 10-08-2021 16:22 ]

• malderhout
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-11 16:49
Ben er zelf ook niet helemaal uit welke laadpaal het gaat worden. Iedereen is zeer te spreken over de Zappi. Maar ik denk dat andere grote merken, straks met software/firmware aanpassingen gaan komen met de "eco" stand. Deze "eco" stand is eigenlijk i.m.o. de belangrijkste feature van de Zappi en nu ook de Ratio Solar Box.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Ophidian Dat over de btw-teruggave is inderdaad goed om te weten! Ik ga wel even opheldering vragen, want of ik heb het verkeerd begrepen en ben in de war met de meterkastaanpassing of ze proberen me (per ongeluk?) iets mooier te verkopen dan het is.

@ik222 Ik ga inderdaad even hun offerte afwachten, als het compleet incl. hub, ct-klemmen, etc. is dan denk ik dat ik die 1936 gewoon doe. Ze zeiden wel heel duidelijk "volledige installatie inclusief benodigd materiaal en aanpassingen" dus ik verwacht dat hoogstens de hub ontbreekt, maar ben daar ook niet op ingegaan omdat de PV even mijn focus had. Daar ben ik nu over uit, dus vandaar dat ik nu alles over de Zappi aan het uitzoeken ben.

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:26
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

Als jij in de buurt van arnhem/nijmegen woont kom ik je wel helpen om hem te plaatsen ;-)

700 euro is veel te veel voor een installatie van een zappi. Hooguit 200 tot 300 euro wat ik hoor van wat er bij jou nodig is.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@malderhout Inhoudelijke kennis van laadpalen heb ik niet, maar wat mij erg aanspreekt in de Zappi is de mogelijkheid om in Eco-stand met 0 op de meter te laden, zolang er minstens 1400W teruggeleverd wordt vanuit de PV's. Dat gaat straks over een paar jaar wanneer saldering niet meer interessant of zelfs mogelijk is natuurlijk een belangrijke feature zijn.

• thehog
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:01:

Ze hebben het daarnaast nog over 3-fase software? Die krijg je er toch gewoon bij mag ik hopen?
Als je de 3-fase zappi hebt ja. Eigenlijk is 3-fase software niet echt een term :)

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Zit zelf ook te kijken naar een laadpaal, deze zelf neerzetten. Met de werkgever overeengekomen dat het tarief op 0,33 ex gezet kan worden. Echt inzicht in backoffice abonnementen krijg je niet echt. Ik wil naast dit harief ook gasten kunnen laten laden voor ander tarief. Ik zag dat e-flux je eigen tarief laat instellen maar kan dat per kaart verschillend?

[ Voor 0% gewijzigd door Xenir op 10-08-2021 17:33 . Reden: typo ]

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-10 23:35
@MooDyBLueS @malderhout Ik raad je overigens wel aan om altijd een Zappi met vaste kabel te kiezen.

Keep rolling sixes!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Voor onze nieuwbouwwoning wil ik ook gelijk een laadpaalvoorziening aanbrengen aan de muur bij de oprit (niet overdekt), voor onze Jeep Compass PHEV 2021. Onze Jeep kan maximaal tot 7.4KW laden.

Via dit forum ben ik beland bij de EVBox Elvi, welke ik er ook gelikt uit vind zien. Toch belangrijk omdat je er regelmatig tegen aan zit te kijken als je de voordeur binnenwandelt.

Omdat het een woning is waar we in principe voor de rest van ons leven willen wonen (en we nog jong zijn) wil ik op de toekomst voorbereid zijn. De woning is voorzien van 18 PV-panelen en dit ga ik wellicht in de toekomst nog uitbreiden. Ook is het huis straks voorzien van wat zwaardere keukenapparatuur en bijvoorbeeld een Warmtepomp installatie.

Vanuit die gedachten denk ik goed te doen aan de volgende keuzes:
  • Kiezen voor de EVBox Elvi 3-fase 32A 22KW. Nu nog overkill (22KW) voor onze Jeep, maar in principe hebben we er dan nooit meer omkijken naar bij toekomstige auto's die mogelijk volledig elektrisch zijn of meer capaciteit vragen.
  • Het afnemen van de Load Balancing optie vanwege de zwaardere apparatuur in huis en de vele zonnepanelen.
Ik ben benieuwd of mijn gedachtegang klopt, of dat jullie andere adviezen hebben.

Dank alvast voor de eventuele tips.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Een vraag aan Zappi eigenaren.
Hoe krijgen jullie inzichtelijk wat het maandelijks verbruik is (ivm administratie)?

Op https://myaccount.myenergi.com/energy-usage zie je alleen van de afgelopen 7 dagen.
In de app zie je alleen de vorige maand. Maar ik weet niet of ik dit voor de administratie kan gebruiken.
Stel je vergeet 1 maand op te slaan dan ben je de data dus kwijt?

w00t

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

FireStarter schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:04:
Hoe krijgen jullie inzichtelijk wat het maandelijks verbruik is (ivm administratie)?

Op https://myaccount.myenergi.com/energy-usage zie je alleen van de afgelopen 7 dagen.
In de app zie je alleen de vorige maand. Maar ik weet niet of ik dit voor de administratie kan gebruiken.
Ik zal vanaf begin september eigenaar zijn van een Zappi. Voor de afrekening met mijn werkgever laat ik een kWh meter installeren (MID gecertificeerd hoewel dat niet perse nodig is geloof ik). Dat kost de wereld niet. Dan hebben eventuele resets of problemen e.d. van de Zappi geen invloed op de afrekening.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-10 20:13
Xenir schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:29:
Zit zelf ook te kijken naar een laadpaal, deze zelf neerzetten. Met de werkgever overeengekomen dat het tarief op 0,33 ex gezet kan worden. Echt inzicht in backoffice abonnementen krijg je niet echt. Ik wil naast dit harief ook gasten kunnen laten laden voor ander tarief. Ik zag dat e-flux je eigen tarief laat instellen maar kan dat per kaart verschillend?
Ik gebruik zelf eflux maar kan so far maar een tarief instellen. Wel makkelijk online aanpasbaar, hoe snel dat wordt verwerkt weet ik niet.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• MooDyBLueS
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:04:
@MooDyBLueS @malderhout Ik raad je overigens wel aan om altijd een Zappi met vaste kabel te kiezen.
Wat is de reden dat je dit aanraadt?

Wij zaten er ook wel aan te denken om het puur vanuit gebruiksgemak te doen: parkeren, laadklep open, kabel erin en 'op start drukken'. Laadkabel moet anders eerst nog uit de kofferbak gehaald worden, kleinigheidje maar voor €50 meerprijs is het wel zo fijn dat de kabel er al hangt.

• thehog
FireStarter schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:04:

In de zappi zelf. Ik kijk er niet zo vaak maar daar staat wel voor langere tijd het bewaard.

• thehog
DragonXZ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:08:
Voor onze nieuwbouwwoning wil ik ook gelijk een laadpaalvoorziening aanbrengen aan de muur bij de oprit (niet overdekt), voor onze Jeep Compass PHEV 2021. Onze Jeep kan maximaal tot 7.4KW laden.

Via dit forum ben ik beland bij de EVBox Elvi, welke ik er ook gelikt uit vind zien. Toch belangrijk omdat je er regelmatig tegen aan zit te kijken als je de voordeur binnenwandelt.

Omdat het een woning is waar we in principe voor de rest van ons leven willen wonen (en we nog jong zijn) wil ik op de toekomst voorbereid zijn. De woning is voorzien van 18 PV-panelen en dit ga ik wellicht in de toekomst nog uitbreiden. Ook is het huis straks voorzien van wat zwaardere keukenapparatuur en bijvoorbeeld een Warmtepomp installatie.

• Kiezen voor de EVBox Elvi 3-fase 32A 22KW. Nu nog overkill (22KW) voor onze Jeep, maar in principe hebben we er dan nooit meer omkijken naar bij toekomstige auto's die mogelijk volledig elektrisch zijn of meer capaciteit vragen.
  • Het afnemen van de Load Balancing optie vanwege de zwaardere apparatuur in huis en de vele zonnepanelen.
Ik ben benieuwd of mijn gedachtegang klopt, of dat jullie andere adviezen hebben.

Goede keuze. Of je echt 32A kan doen is de vraag ivm selectiviteit en of je installateur dat daarom wil afzekeren op 32A (er van uitgaande dat je een 3x25A netaansluiting hebt). Maar gezien je PV zou dat wel een uitkomst zijn. Loadbalancing is dan een must (maar sowieso wel gezien je toekomstvraag warmtepomp e.d.).
Een 3-fase 32A (en ook zodoende afgezekerd) is ook wel nodig als je je Jeep op 7.2kW wil laden want dan moet je ook op 1-fase 32A kunnen leveren.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier komt binnen kort een ID.3.
Voor deze opzoek naar een laadpaal.

We rijden de auto privé, verrekening is niet van toepassing.
Wensen:
* Vaste kabel
* Zwart (we hebben een donkere gevel)
* Uitleesbaar (liefst ook via HA) (netwerk kabel/WiFi)
* Activatie via RFID of APP, geeft fijner gevoel
* Voorbereid op 22kw aangezien vaak meer prijs nihil is en ze vaak instelbaar zijn.
* Geen abonnement

We hebben 16 zonnepanelen liggen (oost/west), maar hier op regelen is een leuke gimmick, denk ik. Wanneer de panelen het meeste leveren zijn we toch aan het werk en is de auto weg. Behalve in het weekend dan.
Verder zou het fijn zijn als je een soort laadschema kan instellen, bv hoog vermogen laden gedurende de nacht. Dan heb je naar mijn idee ook geen loadbalancing nodig.
Installatie doe ik zelf.

Keuzes tot nu:
* wallbox pulsar plus
* EVBox Elvi
* Zappi V2
Zijn er nog andere goede keuzes?

• Isheara
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:26:Wat is de reden dat je dit aanraadt?

Wij zaten er ook wel aan te denken om het puur vanuit gebruiksgemak te doen: parkeren, laadklep open, kabel erin en 'op start drukken'. Laadkabel moet anders eerst nog uit de kofferbak gehaald worden, kleinigheidje maar voor €50 meerprijs is het wel zo fijn dat de kabel er al hangt.
Kabel die buiten hangt maakt je auto niet vies in je kofferbak. In de zomer gaat het nog, maar in de regen moet je iedere keer je kabel toch schoonmaken.
Ik heb mijn laad kabels gewoon alleen bij me voor het sporadisch openbaar laden, voor de rest is het zo veel makkelijker: gewoon (zoals je zegt) laadklep open, kabel erin en klaar om te laden.

Je kunt zelfs instellen dat je niet eens op start hoeft te drukken: kabel in de auto steken is voldoende om het laden te starten.

Keep rolling sixes!

• Isheara
The Fatal schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:40:
Hier komt binnen kort een ID.3.
Voor deze opzoek naar een laadpaal.

We rijden de auto privé, verrekening is niet van toepassing.
Wensen:
* Vaste kabel
* Zwart (we hebben een donkere gevel)
* Uitleesbaar (liefst ook via HA) (netwerk kabel/WiFi)
* Activatie via RFID of APP, geeft fijner gevoel
* Voorbereid op 22kw aangezien vaak meer prijs nihil is en ze vaak instelbaar zijn.
* Geen abonnement

We hebben 16 zonnepanelen liggen (oost/west), maar hier op regelen is een leuke gimmick, denk ik. Wanneer de panelen het meeste leveren zijn we toch aan het werk en is de auto weg. Behalve in het weekend dan.
Verder zou het fijn zijn als je een soort laadschema kan instellen, bv hoog vermogen laden gedurende de nacht. Dan heb je naar mijn idee ook geen loadbalancing nodig.
Installatie doe ik zelf.

Keuzes tot nu:
* wallbox pulsar plus
* EVBox Elvi
* Zappi V2
Zijn er nog andere goede keuzes?
Zappi :)

Keep rolling sixes!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Isheara schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Kabel die buiten hangt maakt je auto niet vies in je kofferbak. In de zomer gaat het nog, maar in de regen moet je iedere keer je kabel toch schoonmaken.
Ik heb mijn laad kabels gewoon alleen bij me voor het sporadisch openbaar laden, voor de rest is het zo veel makkelijker: gewoon (zoals je zegt) laadklep open, kabel erin en klaar om te laden.

Je kunt zelfs instellen dat je niet eens op start hoeft te drukken: kabel in de auto steken is voldoende om het laden te starten.
Thanks! Had ik dankzij de zomer inderdaad nog niet aan gedacht (vieze kabels) en we hebben de e-Soul ook pas sinds een maand. :)

Wij willen overigens juist niet dat hij gelijk begint te laden, omdat onze parkeerplek direct aan de openbare weg grenst zonder afbakening. Het is wel duidelijk een eigen parkeerplek, maar gezien hoe brutaal mensen tegenwoordig kunnen zijn, wil ik gewoon zekerheid voor alles nemen en zelf op start moeten drukken in de app zonder dat mensen op de Zappi zelf kunnen starten.

• Isheara
@MooDyBLueS dat kan altijd. Ik heb dag/nachttarief, dus auto inpluggen zorgt voor automatisch starten om 23.00 uur. Pincode op de Zappi en ontgrendelen/starten via de app.

Keep rolling sixes!

• DragonXZ
thehog schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

Goede keuze. Of je echt 32A kan doen is de vraag ivm selectiviteit en of je installateur dat daarom wil afzekeren op 32A (er van uitgaande dat je een 3x25A netaansluiting hebt). Maar gezien je PV zou dat wel een uitkomst zijn. Loadbalancing is dan een must (maar sowieso wel gezien je toekomstvraag warmtepomp e.d.).
Een 3-fase 32A (en ook zodoende afgezekerd) is ook wel nodig als je je Jeep op 7.2kW wil laden want dan moet je ook op 1-fase 32A kunnen leveren.
Bedankt voor je antwoord!

In de technische documentatie van de woning staat het volgende:

Uw woning wordt met een aansluitwaarde van 3x25 Ampère in de meterkast aangesloten op het energienet. De meterkast wordt standaard voorzien van 1 hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars ...

Daarnaast hebben we de meerwerk optie afgenomen:

Uitbreiding groepenkast met aardlekschakelaar
Gebruik je voor de huishoudelijke activiteiten, zoals koken en wassen, meerdere zware elektrische apparaten op een aparte groep? Dan is een uitbreiding van de meterkast wellicht noodzakelijk. Met het kiezen van deze optie wordt de meterkast uitgebreid zodat er vier extra groepen op kunnen worden aangesloten. Je woonadviseur kan je hier verder over informeren.

Voor wat betreft je aandachtspunten over selectiviteit en afzekeren is iets wat ik niet kan inschatten. Ik ga dat bespreken met een installateur. Hartelijk dank!

• thehog
DragonXZ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:04:
[...]

Bedankt voor je antwoord!

In de technische documentatie van de woning staat het volgende:

Uw woning wordt met een aansluitwaarde van 3x25 Ampère in de meterkast aangesloten op het energienet. De meterkast wordt standaard voorzien van 1 hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars ...

Daarnaast hebben we de meerwerk optie afgenomen:

Uitbreiding groepenkast met aardlekschakelaar
Gebruik je voor de huishoudelijke activiteiten, zoals koken en wassen, meerdere zware elektrische apparaten op een aparte groep? Dan is een uitbreiding van de meterkast wellicht noodzakelijk. Met het kiezen van deze optie wordt de meterkast uitgebreid zodat er vier extra groepen op kunnen worden aangesloten. Je woonadviseur kan je hier verder over informeren.

Voor wat betreft je aandachtspunten over selectiviteit en afzekeren is iets wat ik niet kan inschatten. Ik ga dat bespreken met een installateur. Hartelijk dank!
Hmm. Een nieuwbouw huis, 3 fase net aansluiting op 3x25A dus.
Raar dat ze maar 2 aardlekschakelaars plaatsen en niet 3 (dus netjes verdelen over de drie fases) maar dat kan altijd achteraf nog.

Selectiviteit betekend dat de hoofdzekering als laatst er uit moet gaan bij een storing. Alles in je groepenkast moet dus eerst er uit vallen. Alleen bij de meest extreme gevallen moet de hoofdzekering aangesproken moeten woren. In de praktijk komt het er op neer dat de zekeringen in de groepenkast een maatje kleiner moet zijn dan de (25A) hoofdzekering. Daar zijn allemaal theorieen, tabellen en grafieken voor maar dat laat ik even achterwege hier want dat maakt de discussie groter.
Het enige belangrijke voor jou nu is dat een 32A laadpaal (met 32A zekering) dus HOGER is dan 25A en dus nooit selectief is. Als een auto 32A zou laden valt de hoofdzekering op 25A er uit. Dus waarom zou je dan toch 32A afzekeren? Omdat je load balancing hebt en de laadpaal er voor zorgt dat er nooit meer dan 25A over de hoofdzekering gaat. De ontbrekende 8A (32A - 25A) komt van de zonnepanelen af als die overcapaciteit er is en zo niet dan blijft de auto netjes op 25A laden op dat moment.
Daarmee overspeel je dus de selectiviteit regels maar het doel is hetzelfde, namelijk dat de hoofdzekering niet aangesproken hoeft te worden dankzij loadbalancing van de laadpaal. Het is nu een installateur vinden die hierin wil meedenken en het voor jou zo wil aansluiten waarbij hij officieel de verantwoordelijkheid op zich neemt dat hierdoor nooit brand oid kan ontstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 11-08-2021 08:13 ]

• DragonXZ
thehog schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:11:
[...]

Hmm. Een nieuwbouw huis, 3 fase net aansluiting op 3x25A dus.
Raar dat ze maar 2 aardlekschakelaars plaatsen en niet 3 (dus netjes verdelen over de drie fases) maar dat kan altijd achteraf nog.

Selectiviteit betekend dat de hoofdzekering als laatst er uit moet gaan bij een storing. Alles in je groepenkast moet dus eerst er uit vallen. Alleen bij de meest extreme gevallen moet de hoofdzekering aangesproken moeten woren. In de praktijk komt het er op neer dat de zekeringen in de groepenkast een maatje kleiner moet zijn dan de (25A) hoofdzekering. Daar zijn allemaal theorieen, tabellen en grafieken voor maar dat laat ik even achterwege hier want dat maakt de discussie groter.
Het enige belangrijke voor jou nu is dat een 32A laadpaal (met 32A zekering) dus HOGER is dan 25A en dus nooit selectief is. Als een auto 32A zou laden valt de hoofdzekering op 25A er uit. Dus waarom zou je dan toch 32A afzekeren? Omdat je load balancing hebt en de laadpaal er voor zorgt dat er nooit meer dan 25A over de hoofdzekering gaat. De ontbrekende 8A (32A - 25A) komt van de zonnepanelen af als die overcapaciteit er is en zo niet dan blijft de auto netjes op 25A laden op dat moment.
Daarmee overspeel je dus de selectiviteit regels maar het doel is hetzelfde, namelijk dat de hoofdzekering niet aangesproken hoeft te worden dankzij loadbalancing van de laadpaal. Het is nu een installateur vinden die hierin wil meedenken en het voor jou zo wil aansluiten waarbij hij officieel de verantwoordelijkheid op zich neemt dat hierdoor nooit brand oid kan ontstaan.
Top uitleg. Dank je wel hiervoor. Inderdaad raar dat er standaard twee aardlekschakelaars worden aangeboden. Door de meerwerk optie zijn het er nu in ieder geval drie.

Ik ga wat lijntjes uitgooien naar wat verschillende installateurs!

• thehog
DragonXZ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:39:
[...]

Top uitleg. Dank je wel hiervoor. Inderdaad raar dat er standaard twee aardlekschakelaars worden aangeboden. Door de meerwerk optie zijn het er nu in ieder geval drie.
Ze weten altijd wel ergens geld uit te trekken :-)

Het plaatsen van een 3e aardlek is tijdens plaatsen hooguit de aanschaf kosten ervan (afhankelijk van het merk tot 100 euro). Maar nieuwbouwhuis contracten kennende vragen ze er vast minimaal het dubbele voor ;-)

Het minimaal verplichte is 2 aardleks dus vandaar dat ze dat zo laag mogelijk houden maar iedereen snapt dat als je 3 fase hebt ook 3 aardleks zou willen om het vermogen van het huis netjes te verdelen.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Als je nou een laadbox hebt op 1 fase, kan je dan ook je auto laden met een 3 fase kabel . Of moet je daarvoor speciaal een 1 fase kabel erbij kopen.

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:51
Adriaan71 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:36:
Als je nou een laadbox hebt op 1 fase, kan je dan ook je auto laden met een 3 fase kabel . Of moet je daarvoor speciaal een 1 fase kabel erbij kopen.
Voor zover ik weet is de kabel niet anders. Gaat prima dus.

• thehog
Sefa schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:43:
[...]

Klopt

• ik222
  • Niet online
Sefa schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:43:
[...]

Nou in zoverre, je kunt inderdaad prima op 1-fase laden met een 3-fase kabel maar andersom kun je niet op 3-fase laden met een 1-fase kabel.

In een 3-fase kabel zitten namelijk 2 extra aders / pinnen voor L2 en L3 en die heeft een 1-fase kabel niet.

• MooDyBLueS
  • Niet online
ik222 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:49:
[...]

Nou in zoverre, je kunt inderdaad prima op 1-fase laden met een 3-fase kabel maar andersom kun je niet op 3-fase laden met een 1-fase kabel.

In een 3-fase kabel zitten namelijk 2 extra aders / pinnen voor L2 en L3 en die heeft een 1-fase kabel niet.
Je wekt mijn interesse. Wij hebben een 1-fase e-Soul en er komt volgend jaar een Zoe ZE50 3-fase bij. En we gaan voor de Zappi 3-fase, er komt 3x25A hoofdaansluiting en load-balancing.

Zeg jij nu dat ik met mijn 1-fase e-Soul en 1-fase kabel niet straks op mijn 3-fase Zappi kan laden? Ik laad nu publiek ook bij PitPoint 3-fase punten (want 22 kW) en dat gaat bij mij tot 7,2 kW. Ik merk als er zoals gisteren een ID.3 naast me stond dat hij niet verder komt dan 5,4 kW ongeveer, maar als die vol zit dan krijg ik er meer bij (load-balancing ongetwijfeld). Als concreet voorbeeld: gisteren gaf hij voordat ik ging slapen namelijk in mijn UVO Connect app aan dat hij nog 12 uur nodig had om vol te raken en was toen met zo'n 5,2 kW aan het laden en ik zag dat het andere punt ook in gebruik was, vanochtend, 8 uur later kreeg ik een Notification dat de auto vol was en de ID.3 stond er ook nog dus mijn conclusie is dan: die was al veel eerder vol (zeg tussen 2 en 4 in de nacht) en daardoor kon mijn Soul naar 7,2 kW.

Ik weet dat het allemaal 1-fase is waar ik over praat, maar ik bedoel dus alleen maar te zeggen dat het laadpunt wel 3-fase is en de ID.3 daarom waarschijnlijk zo snel vol zit, want ik merk het wel vaker, vaak laadt hij later dan ik maar is ie veel eerder vol (3-fase namelijk), wat mij vervolgens ook weer helpt.

• thehog
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

Je wekt mijn interesse. Wij hebben een 1-fase e-Soul en er komt volgend jaar een Zoe ZE50 3-fase bij. En we gaan voor de Zappi 3-fase, er komt 3x25A hoofdaansluiting en load-balancing.

Zeg jij nu dat ik met mijn 1-fase e-Soul en 1-fase kabel niet straks op mijn 3-fase Zappi kan laden? Ik laad nu publiek ook bij PitPoint 3-fase punten (want 22 kW) en dat gaat bij mij tot 7,2 kW. Ik merk als er zoals gisteren een ID.3 naast me stond dat hij niet verder komt dan 5,4 kW ongeveer, maar als die vol zit dan krijg ik er meer bij (load-balancing ongetwijfeld). Als concreet voorbeeld: gisteren gaf hij voordat ik ging slapen namelijk in mijn UVO Connect app aan dat hij nog 12 uur nodig had om vol te raken en was toen met zo'n 5,2 kW aan het laden en ik zag dat het andere punt ook in gebruik was, vanochtend, 8 uur later kreeg ik een Notification dat de auto vol was en de ID.3 stond er ook nog dus mijn conclusie is dan: die was al veel eerder vol (zeg tussen 2 en 4 in de nacht) en daardoor kon mijn Soul naar 7,2 kW.

Ik weet dat het allemaal 1-fase is waar ik over praat, maar ik bedoel dus alleen maar te zeggen dat het laadpunt wel 3-fase is en de ID.3 daarom waarschijnlijk zo snel vol zit, want ik merk het wel vaker, vaak laadt hij later dan ik maar is ie veel eerder vol (3-fase namelijk), wat mij vervolgens ook weer helpt.
Je kan wel gewoon met een 1-fase kabel laden op een 3-fase aansluitpunt maar dan blijf je uiteraard op 1-fase laden. De crux zit in het zinnetje "maar andersom kun je niet op 3-fase laden met een 1-fase kabel" dat je niet op 3-fase kan laden (logisch want er missen 2 aders).

• MooDyBLueS
  • Niet online
thehog schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Je kan wel gewoon met een 1-fase kabel laden op een 3-fase aansluitpunt maar dan blijf je uiteraard op 1-fase laden. De crux zit in het zinnetje "maar andersom kun je niet op 3-fase laden met een 1-fase kabel" dat je niet op 3-fase kan laden (logisch want er missen 2 aders).
Oh zo, dan snap ik hem ja. ;) Ik heb er een veel te groot punt van gemaakt, want dat ik met mijn 1-fase Soul niet op 3-fase snelheid kan laden, leek me zo'n no-brainer dat ik dacht dat het ergens anders over ging. |:(
I'll see myself out.

• ik222
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Oh zo, dan snap ik hem ja. ;) Ik heb er een veel te groot punt van gemaakt, want dat ik met mijn 1-fase Soul niet op 3-fase snelheid kan laden, leek me zo'n no-brainer dat ik dacht dat het ergens anders over ging. |:(
I'll see myself out.
Ja precies, maar er zijn dus ook echt 1-fase laadkabels te koop die dus 2 aders minder hebben.

Ik bedoelde echt puur dat als je zo'n kabel koopt je met een 3-fase auto op een 3-fase laadpunt alsnog op slechts 1 fase laadt. Dit omdat hierboven gesuggereerd werd dat er totaal geen verschil in 1-fase en 3-fase kabels zit.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 11-08-2021 10:48 ]

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
En daarom is het verstandig bij het aanleggen van een laadpunt een 3 fase kabel te leggen, ben je toekomstvast. Direct 2x utp erbij. Heb zelf nog geen laadpunt maar met de verbouwing al wel zo voorbereid.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
DragonXZ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:08:

Ik zou qua netaansluiting 3x25A nemen en je auto iets rustiger laden. Over het algemeen is een accu van een PHEV niet zo groot en zit die op 3,6kW ook vrij vlot vol. Let op dat je vastrecht flink aardig wat hoger is dan bij 3x25A als je 3x32A neemt (ik meen 500 per jaar), is dat het iets sneller laden waard :?

Keuze van de laadpaal incl loadbalancing vind ik wel slim.

edit:
ik las later wat over aardlekschakelaars: check even of je 1, of driefase aardlekschakelaars krijgt.
Want als je nu een extra aardlekschakelaar kiest, heb je daar niets aan voor je laadpaal als deze schakelaars 1 fase zijn uitgevoerd.
Ik zou deze extra aardlek laten vervallen en een 3 fase alamat laten plaatsen, dan heb je een combi van aardlekschakelaar en eindgroep voor je laadpaal. Of je deze dan 32A/25A/16A doet, zal in overleg met de installateur moeten :)

[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 11-08-2021 11:04 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
ybos schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Ik zou qua netaansluiting 3x25A nemen en je auto iets rustiger laden. Over het algemeen is een accu van een PHEV niet zo groot en zit die op 3,6kW ook vrij vlot vol. Let op dat je vastrecht flink aardig wat hoger is dan bij 3x25A als je 3x32A neemt (ik meen 500 per jaar), is dat het iets sneller laden waard :?

Keuze van de laadpaal incl loadbalancing vind ik wel slim.
Mijn ervaring met een 64 kWh Kia e-Soul 1-fase is dat ik bij publiek laden op 1x32A laad wanneer er geen andere auto op hetzelfde laadpunt staat en op 1x25A wanneer er nog een andere auto staat te laden. Ik merk dit aan de kW die ik voorbij zie komen: alleen onze Soul is ±7 kW, met een andere auto erbij is ±5,2 kW. Steevast.

Waar ik naartoe wil: 64 kWh op 1-fase laden met 25A (5,4 kW max) is niet snel, van bijna leeg (±20%) naar 100% vol is al snel 12-15 uur werkelijk laden, maar ik ben er na een maand al aan gewend en dit was gelijk een maand met een vakantie in eigen land en veel uitjes met het gezin, dus we hebben volgens Shell Recharge de afgelopen maand 11x geladen. En dan ben ik ook nog eens iemand die eigenlijk altijd laadt tot 100% en pas wanneer de auto rond 20% hangt, oude gewoonte met tanken dat ik altijd de tank volgooide denk ik want het doet er natuurlijk totaal niet toe. Bij een PHEV wel, maar zoals gezegd: als je een Jeep Compass PHEV hebt, dan heb je volgens wat ik heb gevonden een 11,4 kWh accu. Met ±5 kW laden is dat zelfs met wat fluctuatie en verliezen meegenomen makkelijk in 3 uur te halen @DragonXZ .

Met andere woorden: ik denk dat het totaal niet uit zal maken om 3x32A te kiezen en ik heb er ook kort naar gekeken, die extra jaar vastrecht per jaar is echt niet grappig te noemen en ik zou persoonlijk eerder ervoor kiezen om nu te betalen voor de aanpassing naar 3x25A (bij mij, Liander, is dat ±250 eenmalig) en hetzelfde vastrecht als 1x35A. Mocht je later echt behoefte hebben aan 3x32A met een auto die zo snel kan laden (Zoe R135 is er eentje die tot 22 kW kan), zelfs dan zou ik me afvragen of 17 kW (3x25A) niet genoeg is. Maar goed: je weet volgens mij wel in te schatten of je binnen nu en 2 jaar een dergelijke EV gaat nemen. Als je dat niet op korte termijn doet, kan je beter dat jaarlijkse vastrecht uitsparen en over 1/2/3+ jaar nog een keer voor een eenmalige aanpassing betalen bij je netbeheerder. Dat kost minder dan 1 jaar vastrecht.

Wij hebben overigens een Zoe R135 ZE50 op het oog, maar ik ga 3x25A gewoon houden. Volgens ev-database.nl is het theoretische verschil tussen 17 kW en 22 kW het verschil tussen 3u0min en 3u45min. Te verwaarlozen als je gewoon thuis laadt terwijl je slaapt.

• Bassievdb
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-11 23:41
Hi All,

ik heb mogelijks een EVBox Elvi te koop, exact model E3321-A1501-10.2. Productiedatum is 22/05/2020.

Voordat ik het zoekertje online plaats pols ik liever even bij jullie of er eventueel interesse zou zijn...

Laadpaal gaat weg omdat er in de buurt publieke laadpalen bij zijn gekomen die ik met behulp van PlugSurfing makkelijker kan gebruiken. Stroomkosten moet ik zo niet recupereren via het werk etc...

vraagprijs zou 700eur zijn.

Alvast bedankt!

• The Fatal
  • Nu online
Wat vind je daar de pro’s van tegenover de andere 2?

• Isheara
The Fatal schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:28:Wat vind je daar de pro’s van tegenover de andere 2?
Zappi is de enige van de genoemde 3 die ook overweg kan met ECO laden middels PV. Dus als je ook wilt laden via je zonnepanelen zijn de andere twee geen optie.
Het "nadeel(?)" van de Zappi is dat er geen RFID lezer op zit, zoals bij de andere 2. Wil je dus gaan verrekenen dan moet je dat via de admin tool van de Zappi doen (of middels een separate MID gecertificeerde kWh meter).

Keep rolling sixes!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-10 17:18
Isheara schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:46:
[...]

Zappi is de enige van de genoemde 3 die ook overweg kan met ECO laden middels PV. Dus als je ook wilt laden via je zonnepanelen zijn de andere twee geen optie.
Het "nadeel(?)" van de Zappi is dat er geen RFID lezer op zit, zoals bij de andere 2. Wil je dus gaan verrekenen dan moet je dat via de admin tool van de Zappi doen (of middels een separate MID gecertificeerde kWh meter).
Waarbij de admin tool van Zappi atm nogal crappy is.

w00t

• Isheara
Vind je? Geen idee… Ik gebruik het niet…. Als je zou moeten verrekenen pak je een kWh meter toch?
De functionaliteit en werking van de Zappi is imho geweldig 👍
Ook scheelt het dat er een actief forum is en er regelmatig updates uitkomen, mede gevoed door de community.

Keep rolling sixes!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vraag over de MyEnergie app en specifiek het inzicht wat de Harvi geeft: klopt het dat de Harvi alleen de totale (actuele en historische) opbrengst van de zonnepanelen toont en verder niks? Dus niet per paneel bijv.?

Ik heb ernstig mijn twijfels of ik wel een Harvi wil, want als dit het enige voordeel is, zie ik er geen voordeel in. Ik krijg namelijk al inzicht via de Enphase module en daar zelfs per paneel. Dat is wel een lelijkere website ipv een mooie app, maar de Harvi is dus beperkter én kost wel even 125 meer incl. installatie en ct-klemmen.

Kortom: de Harvi: nutteloos of zie ik iets over het hoofd?

Daarnaast: hoe zijn de ervaringen met EVservice.eu? Zij bieden mij een offerte aan die €245 goedkoper is dan wat de partij rekent die mijn zonnepanelen installeert.

Wat ik daarvoor krijg:
- Zappi V2 zwart met vaste kabel
- Hub
- 3 ct-klemmen voor load-balancing
- installatie op de muur direct bij meterkast
- alle benodigde klein materiaal

EVservice.eu rekent 1717 incl. btw en de zonnepanelen partij (die dat dus zelfs op dezelfde dag mee zou kunnen nemen) rekent maar liefst 1962. In beide gevallen zonder de Harvi gerekend.

[ Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-08-2021 12:10 ]

• ik222
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:05:
Vraag over de MyEnergie app en specifiek het inzicht wat de Harvi geeft: klopt het dat de Harvi alleen de totale (actuele en historische) opbrengst van de zonnepanelen toont en verder niks? Dus niet per paneel bijv.?

Ik heb ernstig mijn twijfels of ik wel een Harvi wil, want als dit het enige voordeel is, zie ik er geen voordeel in. Ik krijg namelijk al inzicht via de Enphase module en daar zelfs per paneel. Dat is wel een lelijkere website ipv een mooie app, maar de Harvi is dus beperkter én kost wel even 125 meer incl. installatie en ct-klemmen.

Dat klopt inderdaad, de Harvi meet puur de totale stroom vanuit je zonnepanelen in de meterkast door middel van CT klemmen op de draden vanuit de omvormer. Dus meer dan de totale stroom / opbrengst kan hij ook nooit meten.

De Harvi is eigenlijk alleen echt zinnig als je geen UTP kabel naar je Zappi kan leggen om dan de primaire CT klemmen t.b.v. loadbalancing (en dus ook de enkel op PV laden functionaliteit) draadloos aan te kunnen sluiten. In alle andere gevallen is het niet meer dan een gimmick dat je precies kan zien waar de stroom voor je auto vandaan komt.

Verwar de Harvi trouwens niet met de hub, de hub heb je wel echt nodig om überhaupt de app te kunnen gebruiken en de Zappi te kunnen upgraden.

• thehog

Daarnaast: hoe zijn de ervaringen met EVservice.eu? Zij bieden mij een offerte aan die €245 goedkoper is dan wat de partij rekent die mijn zonnepanelen installeert.

Wat ik daarvoor krijg:
- Hub

EVservice.eu rekent 1717 incl. btw en de zonnepanelen partij (die dat dus zelfs op dezelfde dag mee zou kunnen nemen) rekent maar liefst 1962. In beide gevallen zonder de Harvi gerekend.
Ken ze niet maar dit is wel beter. Even een bevriende zappi installateur gevraagd en die vraagd gemiddeld 1800 euro maar gezien jouw afstand meterkast/muur klinkt 1717 incl btw dus wel passend. Zou persoonlijk dit gewoon naar je andere installateur doorgeven en dan kijken of hij meezakt.

[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 12-08-2021 12:27 ]

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09

Wat ik daarvoor krijg:
- Hub

@ik222 heeft het meeste al beantwoord.
Neemt EVservice ook een extra groep mee via alamat/automaat en aardlek in de groepenkast? Zeker voor 3F is dat niet super goedkoop en zou het wel logisch zijn dat dit in de offerte staat benoemd.

• thehog
InterCC schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Neemt EVservice ook een extra groep mee via alamat/automaat en aardlek in de groepenkast? Zeker voor 3F is dat niet super goedkoop en zou het wel logisch zijn dat dit in de offerte staat benoemd.
Dat maakt het verschil van ruim 250 euro niet. https://www.elektramat.nl...n/aardlekautomaat/3-fase/

• InterCC
Ehh, klopt, maar zo was mijn opmerking niet bedoeld. Dat ging er over dat het er niet staat en vervelend zou zijn als het niet meegenomen wordt in de installatie.

• MooDyBLueS
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Ken ze niet maar dit is wel beter. Even een bevriende zappi installateur gevraagd en die vraagd gemiddeld 1800 euro maar gezien jouw afstand meterkast/muur klinkt 1717 incl btw dus wel passend. Zou persoonlijk dit gewoon naar je andere installateur doorgeven en dan kijken of hij meezakt.
Thanks! Ja ik heb het ze inmiddels voorgelegd. Hoewel ik in eerste instantie de gedachte had dat ik het wel fijn zou vinden om de zonnepanelen en laadpaal bij 1 partij af te nemen, realiseer ik me inmiddels dat de laadpaal nog het minst complex is en prima achteraf kan. Dus ook bij een ander, zeker als het 200+ scheelt.

Trouwens, heb je interesse om die bevriende Zappi installateur met mij te delen? Mag uiteraard ook via DM. Ik woon in Almere, dus als hij daar ook zijn werkgebied heeft dan mag hij ook wel een offerte sturen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-08-2021 13:07 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
InterCC schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Wat er inbegrepen zit:
- kabel tot 1 meter
- installatie tegen gevel direct achter meterkast
- plaatsen aardlekautomaat in meterkast

Zij doen de volgende aannames/stellen deze als voorwaarde:
- installateur zonnepanelen heeft 3-fase voorbereid en Liander 3-fase aangesloten (dat komt wel goed)
- kabels worden via muurdoorboring naar buiten gebracht
- laadstation wordt op de muur bevestigd, direct achter de meterkast (dit klopt)
- laadstation wordt geconfigureerd en in gebruik gesteld

Dus aardlekautomaat zeker, maar extra groep zie ik niet specifiek staan. Kan ik ervan uitgaan dat dit het geval is met aardlekautomaat?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@MooDyBLueS Een aardlekautomaat is een aardlekschakelaar en een zekeringautomaat in één. Kortom, een aardlekautomaat is al een "groep" op zichzelf. (een "groep" als term wordt gebruikt voor één zekeringautomaat).

De aardlekautomaat wordt direct aangesloten achter de (3-fase) hoofdschakelaar in je groepenkast.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• thehog
MooDyBLueS schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:05:
[...]

Wat er inbegrepen zit:
- kabel tot 1 meter
- installatie tegen gevel direct achter meterkast
- plaatsen aardlekautomaat in meterkast

Zij doen de volgende aannames/stellen deze als voorwaarde:
- installateur zonnepanelen heeft 3-fase voorbereid en Liander 3-fase aangesloten (dat komt wel goed)
- kabels worden via muurdoorboring naar buiten gebracht
- laadstation wordt op de muur bevestigd, direct achter de meterkast (dit klopt)
- laadstation wordt geconfigureerd en in gebruik gesteld

Dus aardlekautomaat zeker, maar extra groep zie ik niet specifiek staan. Kan ik ervan uitgaan dat dit het geval is met aardlekautomaat?
Toch nog even aan het rekenen gegaan.

3-fase zappi met kabel - 1049 - euro
hub - 99 euro
aardlek automaat - max 100 euro
kabel 1 meter 4mm2 - 5 euro
(edit: klein meterkast materiaal - paar euro's)

Totaal 1250 euro. Ik vind het nog steeds snel verdiend. Mijn aanbod staat nog steeds om hem samen met je te doen (als je een beetje in de buurt woont, stuur me een PM).

• MooDyBLueS
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Toch nog even aan het rekenen gegaan.

3-fase zappi met kabel - 1049 - euro
hub - 99 euro
aardlek automaat - max 100 euro
kabel 1 meter 4mm2 - 5 euro
(edit: klein meterkast materiaal - paar euro's)

Totaal 1250 euro. Ik vind het nog steeds snel verdiend. Mijn aanbod staat nog steeds om hem samen met je te doen (als je een beetje in de buurt woont, stuur me een PM).
Het is ook snel verdiend inderdaad, vandaar dat ik 240 meerprijs ook absurd vind. Heb nu gewoon de PV leverancier gevraagd of ze met die 1711 meekunnen, zo ja dan doe ik dat, zo niet dan laat ik hem elders installeren.

Ik weet dan weinig van groepen, zekeringen en dergelijke, maar ik ben ook niet achterlijk en dankzij jullie allemaal weet ik inmiddels dat het niet heel ingewikkeld is, dus dan vind ik prijs ook steeds belangrijker worden.

PV's zijn iets meer custom-made installaties, met veel factoren en daardoor ga ik daar wel voor een partij waar ik gewoon het beste gevoel bij heb en niet voor het goedkoopste per se.

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mijn straat gaat toevallig volgende week open (wijk wordt opgehoogd), ik heb de aannemer gevraagd of ik deze kan bestellen en dat zij hem aanleggen als de straat weer dichtgaat. Ik ben benieuwd...

kabelgoot

Ik gebruik nu 2 matjes van logomatz, die zijn perfect vind ik zelf, maar heb geen zin in gezeik, boete of zelfs aansprakelijk gesteld te worden.

En ja, ik woon in Almere waar laastst iemand een boete heeft gehad (en weer ingetrokken). Ik lees echter dat het beleid (kabelgoten) alleen geldt voor invalideparkeerplaatsen. Zucht..

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:35

Wat ik daarvoor krijg:
- Hub

Mijn ervaring met EVservice was op zich prima, wetende dat mijn meterkast niet aan de huidige norm voldoent (11 groepen, 1x 3 fase aardleken 1x hoofdschakelaar) is er naast de meterkast 2x 6 modules abb kast bij geplaatst 1x voor de loadbalancer 3 fase wallbox en een aardlekautomaat chint 3 fase voor de laadpaal bijgeplaatst.

Alleen jammer dat ze de vaste netwerkkabel waren vergeten te vermelden aan de monteur en het oude type wallbox copper sb hadden meegegeven.

Kabel is van de rekening gehaald, en de wallbox hebben ze 2 weken later omgeruild.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10 22:08
jaro431 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:41:
En ja, ik woon in Almere waar laastst iemand een boete heeft gehad (en weer ingetrokken). Ik lees echter dat het beleid (kabelgoten) alleen geldt voor invalideparkeerplaatsen. Zucht..
Dat klinkt als een uitdaging :+

Ik heb een tijd geleden bij mijn gemeente geïnformeerd, maar het enige was dat ze 'ernaar gingen kijken'. Dan weet je het natuurlijk wel, maar zoveel meer kan ik helaas niet doen. Behalve informeren hoe het er nu mee staat waarschijnlijk.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-10 15:14
Hier is de lease Enyaq ook besteld en nu ben ik op zoek naar een laadpaal voor thuis. Volgens mij zit ik met de dezelfde situatie / wensen als jij. Toch snap ik een paar dingen nog niet:

- Waarom moet je rekening houden met zonnepanelen bij een laadpaal? Er komen ook zonnepanelen aan, en als ik overdag de auto aan het laden ben is het mooi als dit met zonne-energie gaat. (gaat dat niet automatisch?)

- Waarom is loadbalancing zo belangrijk? Ik heb 3x25 (16a is dan dan toch?) liggen. Kookplaat al op een 3fase groep gezet, zonnepanelen zullen ook op een 3fase groep komen. En de laadpaal dan ook lijkt mij. P1 meter is in gebruik voor Home-Assist.

- Ik heb voorkeur voor een paal, of beperk ik mijzelf dan heel erg? Muur kan ook, maar dan moet er een lange kabel aan zitten naar de auto.

- Energie verbruik van de auto moet ik kunnen declareren bij de werkgever, dit moet dus gemeten worden. Kan je met of zonder backoffice zelf een tarief bepalen?

Mis ik nu iets belangrijks? En wat zou nu de slimste en toekomstbestendige keuze zijn?
WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:09:
Ook ik ben begonnen met de zoektocht naar een laadpaal. Het blijkt toch lastiger dan ik dacht en de sites van aanbieders & installateurs laten lang niet zoveel informatie zien als hier gedeeld wordt.

Mijn situatie:
  • Huisaansluiting 3x 25 A, slimme meter met P1 poort
  • Gasloze woning, PV panelen
  • Twee eigen parkeerplaatsen achter de woning: ca. 24m vanaf de meterkast, waarvan ca. 11m kruipruimte
  • 1e EV (Skoda Enyaq, zakelijke lease) laadt op max 11 kW AC
  • Werkgever werkt met NewMotion, maar ik mag ook een losse declaratie doen.
  • Laadpaal wordt mijn eigendom. Werkgever vergoed eenmalig een vast bedrag voor paal/aansluiting.
Eisen:
  • Een vorm van aanmelden/authenticatie: de eigen parkeerplaatsen zijn niet afgesloten
  • Loadbalancing ivm zonnepanelen en gasloze woning
  • Instelbaar om bijv. overdag alleen te PV te gebruiken of juist max. laden.
  • Daadwerkelijk verbruik laadsessie inzichtelijk/verrekenbaar (opbrengst PV niet verrekenen voor werkgever)
  • Meerdere gebruikers: wellicht toekomstige 2e EV (zakelijk of privé), EV van bezoek etc. Het wordt geen publieke laadpaal.
  • Aansluitend hierop: privé tegen 'kostprijs' laden (geen verplichte verrekening/toeslag via dienstverlener)
  • Wil niet vastzitten aan 1 dienstverlener/lock. Bij wisselen werkgever wil/moet ik een andere backend provider kunnen kiezen. Bij 100% privé gebruik bij voorkeur geheel geen backend provider.
Wensen:
  • Automatisch verrekenbaar: handig, maar geen must. Aflezen van een app/website/kWh meter en dit doorgeven aan werkgever is een optie.
  • Geen extra maandelijkse kosten voor loadbalancing, backend provider. Afhankelijk van impact op andere eisen.
  • App voor inzicht in verbruik, instellingen, laadstatus.
  • Upgradeable naar 22kW (toekomstigbestendig)
  • Prijs speelt natuurlijk mee. Hoef niet het beste van het beste, maar de flexibiliteit is me zeker wat waard.
Ik sta open voor argumenten om hiervan af te wijken natuurlijk.

Na 1,5 dag klikken en lezen denk ik aan:
Alfen Eve Single Pro
  • Kwaliteit, stabiliteit (lijkt me)
  • Is hier nu wel/geen abo voor loadbalancing voor nodig?
  • Functioneert deze nu wel of niet zonder backend provider?
Zappi V2
  • Geen abonnement
  • Wisselende ervaringen stabiliteit, verbruikgegevens
  • Lijkt alles te kunnen, behalve bijhouden verschillende gebruikers: moet je dan echt na een laadsessie van een gast de kWh meter aflezen?
Mis ik nog interessante opties? Waar zou ik nog rekening mee moeten houden en waar til ik mogelijk te zwaar aan? Kortom: wat zou jullie advies zijn?

Water-Escape

• ik222
  • Niet online
water_escape schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:14:
Hier is de lease Enyaq ook besteld en nu ben ik op zoek naar een laadpaal voor thuis. Volgens mij zit ik met de dezelfde situatie / wensen als jij. Toch snap ik een paar dingen nog niet:

- Waarom moet je rekening houden met zonnepanelen bij een laadpaal? Er komen ook zonnepanelen aan, en als ik overdag de auto aan het laden ben is het mooi als dit met zonne-energie gaat. (gaat dat niet automatisch?)
Dat hoeft niet perse, de zonnestroom wordt inderdaad gewoon automatisch gebruikt zoals dat ook met je overige gebruik gaat en verder wordt op dit moment verbruik en levering nog gewoon volledig gesaldeerd. Alleen sommige laadpalen zoals de Zappi bieden een mogelijkheid om alleen je overschot aan zonnestroom (het vermogen wat je anders op dat moment zou terug leveren) de auto in te laden, dat is nu nog totaal niet relevant maar als salderen uiteindelijk gaat verdwijnen dan wel. Je kunt dan in een mooi zonnig weekend bijvoorbeeld je auto met je eigen stroom opladen waarvan de leverancier nooit iets zal zien.
- Waarom is loadbalancing zo belangrijk? Ik heb 3x25 liggen. Kookplaat al op een 3fase groep gezet, zonnepanelen zullen ook op een 3fase groep komen. En de laadpaal dan ook lijkt mij. P1 meter is in gebruik voor Home-Assist.
Om te voorkomen dat een hoofdzekering er uit staat, hoe belangrijk dat voor jou is verschilt uiteraard per situatie. Maar even een voorbeeldje, op een winteravond doet je PV niets, ben je aan het koken en staat daarnaast ook de wasmachine / droger aan en tegelijk staat je auto aan de laadpaal.

Die laadpaal (even uitgaande van een 11kW 3-fase model) trekt 16A per fase. Dat betekent dat je nog maar 9A per fase over hebt voor de rest, dat is ruim onvoldoende in het voorbeeld hierboven waardoor je dus kans hebt dat de hoofdzekering eruit klapt. Loadbalancing voorkomt dat door te zorgen dat de laadpaal automatisch zich aanpast zodanig dat er nooit meer dan de ingestelde waarde (25A in jou situatie) door de hoofdzekering gaat.
- Ik heb voorkeur voor een paal, of beperk ik mijzelf dan heel erg? Muur kan ook, maar dan moet er een lange kabel aan zitten naar de auto.
Ik zie niet in waarom dat beperkend zou zijn, je kunt altijd zelf een paal plaatsen waarop je vervolgens gewoon wandmontage van het laadpunt.
- Energie verbruik van de auto moet ik kunnen declareren bij de werkgever, dit moet dus gemeten worden. Kan je met of zonder backoffice zelf een tarief bepalen?
Dat kan op verschillende manier, is hier in het topic al meerdere keren besproken. Variërend van een slimme laadpaal met backend abonnement (al dan niet volledig geregeld door je werkgever / LM) tot een simpele kWh meter specifiek voor je laadpunt waar je een keer per maand of jaar een foto van maakt en een declaratie voor indient. Belangrijkste hier is vooraf overleggen met je werkgever over hoe dit bij jullie geregeld is of kan worden.

• water_escape
Dank, al iets helderder.

- zonnestroom is dus iets om rekening mee te houden ivm de toekomst, maar geen must.
- loadbalancing is voor de veiligheid en continuïteit, dus eigenlijk toch maar wel doen.
- zelf paal maken en daar wallunit aanhangen, zo simpel kan het soms zijn :).
- werkgever regelt verder niks. Dus als ik met de laadpas van het werk thuis kan laden en dus vergoed krijg is dat ideaal. Eventueel zelf verbruik exporteren zal vast ook een optie zijn voor kantoor denk ik.

Met deze specs, bij welke paal kom ik dan het beste uit?

van de meterkast, naar de laadplek zal 15 - 20 meter kabel nodig zijn. UTP trekken is geen probleem en Wifi is ook geen probleem.
ik222 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Dat hoeft niet perse, de zonnestroom wordt inderdaad gewoon automatisch gebruikt zoals dat ook met je overige gebruik gaat en verder wordt op dit moment verbruik en levering nog gewoon volledig gesaldeerd. Alleen sommige laadpalen zoals de Zappi bieden een mogelijkheid om alleen je overschot aan zonnestroom (het vermogen wat je anders op dat moment zou terug leveren) de auto in te laden, dat is nu nog totaal niet relevant maar als salderen uiteindelijk gaat verdwijnen dan wel. Je kunt dan in een mooi zonnig weekend bijvoorbeeld je auto met je eigen stroom opladen waarvan de leverancier nooit iets zal zien.

[...]

Om te voorkomen dat een hoofdzekering er uit staat, hoe belangrijk dat voor jou is verschilt uiteraard per situatie. Maar even een voorbeeldje, op een winteravond doet je PV niets, ben je aan het koken en staat daarnaast ook de wasmachine / droger aan en tegelijk staat je auto aan de laadpaal.

Die laadpaal (even uitgaande van een 11kW 3-fase model) trekt 16A per fase. Dat betekent dat je nog maar 9A per fase over hebt voor de rest, dat is ruim onvoldoende in het voorbeeld hierboven waardoor je dus kans hebt dat de hoofdzekering eruit klapt. Loadbalancing voorkomt dat door te zorgen dat de laadpaal automatisch zich aanpast zodanig dat er nooit meer dan de ingestelde waarde (25A in jou situatie) door de hoofdzekering gaat.

[...]

Ik zie niet in waarom dat beperkend zou zijn, je kunt altijd zelf een paal plaatsen waarop je vervolgens gewoon wandmontage van het laadpunt.

[...]

Dat kan op verschillende manier, is hier in het topic al meerdere keren besproken. Variërend van een slimme laadpaal met backend abonnement (al dan niet volledig geregeld door je werkgever / LM) tot een simpele kWh meter specifiek voor je laadpunt waar je een keer per maand of jaar een foto van maakt en een declaratie voor indient. Belangrijkste hier is vooraf overleggen met je werkgever over hoe dit bij jullie geregeld is of kan worden.

Water-Escape

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-11 20:38
...
Ik krijg namelijk al inzicht via de Enphase module en daar zelfs per paneel. Dat is wel een lelijkere website ipv een mooie app, maar de Harvi is dus beperkter én kost wel even 125 meer incl. installatie en ct-klemmen
....
Enigzins off-topic maar Enphase heeft ook een app, die ziet er imho beter uit dan de website. android / apple

• ik222
  • Niet online
water_escape schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:47:
Dank, al iets helderder.

- zonnestroom is dus iets om rekening mee te houden ivm de toekomst, maar geen must.
- loadbalancing is voor de veiligheid en continuïteit, dus eigenlijk toch maar wel doen.
- zelf paal maken en daar wallunit aanhangen, zo simpel kan het soms zijn :).
- werkgever regelt verder niks. Dus als ik met de laadpas van het werk thuis kan laden en dus vergoed krijg is dat ideaal. Eventueel zelf verbruik exporteren zal vast ook een optie zijn voor kantoor denk ik.

Met deze specs, bij welke paal kom ik dan het beste uit?

van de meterkast, naar de laadplek zal 15 - 20 meter kabel nodig zijn. UTP trekken is geen probleem en Wifi is ook geen probleem.

[...]
Je moet eigenlijk eerst weten of declareren middels een foto van een kWh meter een optie is, als dat zo is dan is de Zappi met een losse kWh meter ervoor een prima optie. Die kan standaard loadbalancing en puur op zonnestroom laden en bovendien is er geen abonnement voor nodig.

Als je echter met je laadpas thuis moet laden om zo de stroomkosten vergoedt te krijgen dan moet je kijken naar een laadpunt met backend functionaliteit en bijbehorend backend kijken. Ik weet eigenlijk zo niet goed wat dan de beste keuze is als je dat als particulier zelf moet regelen. Hier bij mij is zo'n oplossing met een Alfen Single Pro Line laadpunt geplaatst door EVCompany met ook hun backend maar dat is volledig geregeld door de LM.

• water_escape
ik222 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:13:
[...]

Je moet eigenlijk eerst weten of declareren middels een foto van een kWh meter een optie is, als dat zo is dan is de Zappi met een losse kWh meter ervoor een prima optie. Die kan standaard loadbalancing en puur op zonnestroom laden en bovendien is er geen abonnement voor nodig.

Als je echter met je laadpas thuis moet laden om zo de stroomkosten vergoedt te krijgen dan moet je kijken naar een laadpunt met backend functionaliteit en bijbehorend backend kijken. Ik weet eigenlijk zo niet goed wat dan de beste keuze is als je dat als particulier zelf moet regelen. Hier bij mij is zo'n oplossing met een Alfen Single Pro Line laadpunt geplaatst door EVCompany met ook hun backend maar dat is volledig geregeld door de LM.
Die Alfen is wel mooi zeg. Maar is alweer 2000 euro op paal.
Ik zal het werk eens vragen idd mbt declaratie.

Water-Escape

• Isheara
ik222 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:13:Je moet eigenlijk eerst weten of declareren middels een foto van een kWh meter een optie is, als dat zo is dan is de Zappi met een losse kWh meter ervoor een prima optie.
Als een foto voldoet kun je ook een foto van de display van de Zappi maken, of een screenshot van de webapp van de Zappi.

Keep rolling sixes!

• water_escape
Isheara schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:12:
[...]

Als een foto voldoet kun je ook een foto van de display van de Zappi maken, of een screenshot van de webapp van de Zappi.
Zappi houdt toch alle bij in een interface idd. per laadbeurt. Dat exporteren, op declaratieform invullen maandelijks (of even automatiseren :) ) en klaar. Ik heb de vraag uitgezet.

Kan zappi wel "uit" staan? zodat niet zomaar iemand kan inpluggen om te laden? anders moet je wel een duurder systeem met pas/chip.

Water-Escape

• ik222
  • Niet online
water_escape schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:36:
[...]

Zappi houdt toch alle bij in een interface idd. per laadbeurt. Dat exporteren, op declaratieform invullen maandelijks (of even automatiseren :) ) en klaar. Ik heb de vraag uitgezet.

Kan zappi wel "uit" staan? zodat niet zomaar iemand kan inpluggen om te laden? anders moet je wel een duurder systeem met pas/chip.
Het nadeel van vertrouwen op de Zappi metingen is dat die niet al te betrouwbaar schijnen te zijn, daar schijnt nog wel eens een en ander verloren te gaan (al dan niet na bijvoorbeeld een update) omdat de software van de Zappi niet het meest briljante stukje van het ding is vooralsnog. Ik zou dus als je een Zappi neemt en wilt verrekenen altijd een losse kWh meter in de meterkast aanraden.

Wat betreft "uit" staan, je kunt de zappi volgens mij locken en unlocken met de app of met een pincode. Maar misschien dat een Zappi bezitter dat kan bevestigen.

• Isheara
@ik222 baseer je dit verhaal op eigen ervaring of op geruchten? Dit bericht gaat rond, maar is al door verschillende gebruikers op dit forum ontkracht (ook in een aantal eerder posts hier). Ook zelf herken ik dit niet.
Juist omdat er steeds functionaliteit wordt toegevoegd middels regelmatige updates zou ik eerder zeggen dat de software juist wel onderscheidend is. Bovendien is de instelbaarheid van de Zappi middels het display prima en geeft het display ook vele malen meer info dan menig andere laadpaal.

Mijn Zappi staat standaard op "pin invoeren" een 5-digit combinatie van de 4 knoppen op het front van de Zappi. Dit geeft een code die bestaat uit bv 12344 (knop indruk in die volgorde), maar ook vrijgeven om te laden kan middels de app (voor de app heb je wel een hub nodig, maar dat is sowieso een no-brainer om aan te schaffen tegelijk met de Zappi).

Ik bedien de Zappi overigens via mijn (geroote) TOON thermostaat, middels de addon van @thehog

Als ik langere tijd van huis ben zet ik de ALAMAT van de Zappi uit.

Keep rolling sixes!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Isheara , @ik222
Het is natuurlijk niet zo dat een MID gekeurde kW-meter onfeilbaar is, maar als een falende Zappi je potentieel honderden euro's kan kosten lijkt het me een no-brainer om wat extra zekerheid te hebben met een extra kW-meter.
En voor wat betreft de Zappi registratie van de kW's. Het zal wel door mijn verhalen komen. Bij mij klopt de stand in de Zappi niet met de stand van mijn kW-meter.
Om maar niet te spreken van de app die bij mij niet werkt en het on-line gebeuren dat ook niet werkt.
Op een gegeven moment had ik on-line wel gegevens en in de app niet meer.
Hopelijk werkt mijn hub nog net goed genoeg om tzt nog een firmware update te kunnen downloaden.

Ik heb gelezen dat er zeer binnenkort weer nieuwe firmware en een app-update uitkomt om nog wat bugs te pletten die met de verbinding tussen hub en zappi te maken hebben.
Hopelijk is dat een oplossing. Maar eigenlijk boeit het me niet zoveel. Zonder hub en app werkt het ook.
En al die fancy ECO en ECO+ dingen heb ik, in mijn geval, zonder zonnepanelen toch niets aan.

• ik222
  • Niet online
@Isheara Veel functionaliteit is totaal iets anders dan stabiele en betrouwbare software. Veel en bovendien erg handige functionaliteiten heeft de Zappi zeker, daarom raadt ik hem juist ook aan als de meest geschikte laadpaal als je zelf zonnepanelen hebt en niet automatisch met een tankpas hoeft te verrekenen. En zeker ook omdat de fabrikant een prettig bedrijf met goede ondersteuning is. Ik heb dus zeker niets tegen de Zappi als laadpunt.

Echter heeft de Zappi op dit moment 2 nadelen waar je ook eerlijk over moet zijn:
- Automatisch verekenen via een backend kan hij simpelweg niet, dus als je dat nodig hebt valt hij af. Heb je dat niet nodig dan is het geen issue.

- De software is niet altijd even betrouwbaar / stabiel nog. En specifiek zijn er meerdere gevallen bekend als je de ervaringen (ook in dit topic) leest dat metingen niet altijd accuraat zijn of verloren kunnen gaan bij bijvoorbeeld een software update of noodzakelijke reset. Ook dit is geen groot issue waarvoor je hem niet moet kopen maar als je afhankelijk bent van de metingen voor declaratie is een losse meter van een paar tientjes ervoor wel sterk aan te raden.

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:43:
@Isheara , @ik222
Het is natuurlijk niet zo dat een MID gekeurde kW-meter onfeilbaar is, maar als een falende Zappi je potentieel honderden euro's kan kosten lijkt het me een no-brainer om wat extra zekerheid te hebben met een extra kW-meter.
En voor wat betreft de Zappi registratie van de kW's. Het zal wel door mijn verhalen komen. Bij mij klopt de stand in de Zappi niet met de stand van mijn kW-meter.
Om maar niet te spreken van de app die bij mij niet werkt en het on-line gebeuren dat ook niet werkt.
Op een gegeven moment had ik on-line wel gegevens en in de app niet meer.
Hopelijk werkt mijn hub nog net goed genoeg om tzt nog een firmware update te kunnen downloaden.

Ik heb gelezen dat er zeer binnenkort weer nieuwe firmware en een app-update uitkomt om nog wat bugs te pletten die met de verbinding tussen hub en zappi te maken hebben.
Hopelijk is dat een oplossing. Maar eigenlijk boeit het me niet zoveel. Zonder hub en app werkt het ook.
En al die fancy ECO en ECO+ dingen heb ik, in mijn geval, zonder zonnepanelen toch niets aan.
Waarom heb je uberhaupt nog een zappi? Al zijn voordelen gebruik je niet of werken niet voor je >:)

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:22
Beste Forumleden,

ik heb niet alle 300 pagina's gelezen maar wij hebben een redelijk nieuwbouw huis met speciale aansluit voor de auto (3 fase). wij willen een compacte unit hebben i.v.m. er niet veel plaats is naast de voordeur. De Wallbox moet zonder kabel omdat deze vaker vernield word bij ons in de buurt. tot heden heb ik 3 wallboxen op de radar. over 3 a 4 weken krijg ik een Kona electric geleverd.

EO Basic Laadstation type 2 Outlet 3 fase
Easee Home
wallbox cooper SB

welke tip of box zouden jullie aanbevelen?

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:31
@bjornricardo33
Als zelfbouw iets dan hier misschien even kijken :
http://www.fivari.be/maatwerk.html

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• InterCC
Isheara schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:13:
@ik222 baseer je dit verhaal op eigen ervaring of op geruchten? Dit bericht gaat rond, maar is al door verschillende gebruikers op dit forum ontkracht (ook in een aantal eerder posts hier). Ook zelf herken ik dit niet.
Juist omdat er steeds functionaliteit wordt toegevoegd middels regelmatige updates zou ik eerder zeggen dat de software juist wel onderscheidend is. Bovendien is de instelbaarheid van de Zappi middels het display prima en geeft het display ook vele malen meer info dan menig andere laadpaal.

Mijn Zappi staat standaard op "pin invoeren" een 5-digit combinatie van de 4 knoppen op het front van de Zappi. Dit geeft een code die bestaat uit bv 12344 (knop indruk in die volgorde), maar ook vrijgeven om te laden kan middels de app (voor de app heb je wel een hub nodig, maar dat is sowieso een no-brainer om aan te schaffen tegelijk met de Zappi).

Ik bedien de Zappi overigens via mijn (geroote) TOON thermostaat, middels de addon van @thehog

Als ik langere tijd van huis ben zet ik de ALAMAT van de Zappi uit.
Bij mij komen metingen niet echt lekker overeen (vorige maand bijvoorbeeld 4kWh verschil op 163kWh volgens ABB MID-kWh meter) en in de app (of web interface) kijken naar verbruik vorig jaar of vorige maand vergelijken met deze maand kan niet, want die opties zitten er niet in.
Bij mij is de Zappi erg betrouwbaar in laden, maar ik kan @ik222 wel volgen in software niet zo briljant en metingen die niet zo nauwkeurig zijn.

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Waarom heb je uberhaupt nog een zappi? Al zijn voordelen gebruik je niet of werken niet voor je >:)
Haha. :P
Ik heb hem gekozen met het idee dat ik binnen nu en een paar jaar toch ook zonnepanelen op mijn dak wil.
Dan ben ik maar voorbereid.
Gratis loadbalancing is overigens ook wel een groot voordeel tov veel andere palen. Het idee alleen al dat je daar een abbonnement voor nodig zou hebben.... 8)7

Verder doet de Zappi op dit moment precies wat ik ervan verwacht, namelijk gewoon laden als ik de stekker in mijn auto prik. Uiteindelijk is dat waarvoor ik een laadpaal nodig heb. En ik heb nog steeds niet het idee dat het met andere merken beter is.

Verder weet ik niet of ik die ECO en ECO+ mogelijkheden ga gebruiken als ik panelen op mijn dak heb liggen.
Misschien als de salderingsregeling wordt afgeschaft.... Maar vooralsnog denk ik niet dat dat voor mij heel veel meerwaarde heeft.
Ik wil eigenlijk gewoon de stekker in de auto prikken en er verder totaal niet over na hoeven denken.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Maakt een laadpaal eigenlijk geluid als je die eventueel binnen in je huis zal plaatsen.
Zit namelijk te denken op box met vaste snoer binnen te plaatsen en dan de snoer aan te sluiten op een inbouw stopcontact type 2 in mijn gevel.
Zodat ik daar de stekker in kan stoppen en in mijn auto.
Dat is dus buiten allen mijn inbouw stopcontact heb.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Adriaan71 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:53:
Maakt een laadpaal eigenlijk geluid als je die eventueel binnen in je huis zal plaatsen.
Zit namelijk te denken op box met vaste snoer binnen te plaatsen en dan de snoer aan te sluiten op een inbouw stopcontact type 2 in mijn gevel.
Zodat ik daar de stekker in kan stoppen en in mijn auto.
Dat is dus buiten allen mijn inbouw stopcontact heb.
De flex charger van laadpaal24 is wat je zoekt ;)

Enige geluid wat een laadpaal maakt is se 'klak' van het relais bij in en uitschakelen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-11 09:47
Ik ben me ook aan het oriënteren op een ev, maar heb geen eigen terrein om de auto te parkeren en moet dat dus op straat doen. Ik kan gelukkig wel vaak voor mijn deur parkeren, maar wil geen gedonder met een kabel over de stoep en struikelpartijen. Ik dacht er dus aan om aan mijn gevel een uittrekbare arm te bevestigen die ik kan uitklappen en de oplaadkabel zo boven de stoep naar mijn auto kan bewegen, zodat mensen onder de kabel door kunnen lopen. Ik weet niet hoe dit regel-technisch zit, maar misschien heeft iemand dit al eens gedaan en is er info over te verkrijgen.

• cornholio24
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-07-2023
Hallo... leuk draadje!

Ik heb mijn eerste lease EV in bestelling staan (Polestar 2) en levering verwacht in oktober. ik kan open eigen terrein parkeren en zoek een laad unit welke ik aan de gevel / garage kan monteren.

De paal wordt vergoed door mijn werkgever, alsook het verbruik- die wil ik graag helpen kiezen uiteraard voor mijn maximale gemak ;) . Ter info ik heb een 3 fase huisaansluiting 3x 25A en wat zonnepanelen.

Ik denk so far aan een paal liefst met
- vaste kabel
- load balancing, zodat laadstroom wordt aangepast op het huisverbruik
- automatische registratie van verbruik en verrekening met de werkgever.

Iemand nog meer tips?! Zeker welkom en alvast bedankt! Iemand een laadunit (merk / type) die hij kan aanraden?

5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bjornricardo33 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:03:
Beste Forumleden,

ik heb niet alle 300 pagina's gelezen maar wij hebben een redelijk nieuwbouw huis met speciale aansluit voor de auto (3 fase). wij willen een compacte unit hebben i.v.m. er niet veel plaats is naast de voordeur. De Wallbox moet zonder kabel omdat deze vaker vernield word bij ons in de buurt. tot heden heb ik 3 wallboxen op de radar. over 3 a 4 weken krijg ik een Kona electric geleverd.

Easee Home
wallbox cooper SB

Ik zou het bij de bekendere houden, ik ken geen van deze laadpalen. Nooit van gehoord. Daarnaast geef je helemaal geen indicatie van wat de verdere vereisten zijn.

Een standaard aansluiting in een nieuwbouw huis is ook niet altijd wat je er van verwacht, hier probeerden ze ons er van te overtuigen dat 2,5 mm2 voldoende is, ze wilden niet snappen en geloven dat we op 32 A laden en dat dan 2,5 mm2 wel erg mager is.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Makrolon
  • Nu online
daemonix schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Ik zou het bij de bekendere houden, ik ken geen van deze laadpalen. Nooit van gehoord. Daarnaast geef je helemaal geen indicatie van wat de verdere vereisten zijn.

Een standaard aansluiting in een nieuwbouw huis is ook niet altijd wat je er van verwacht, hier probeerden ze ons er van te overtuigen dat 2,5 mm2 voldoende is, ze wilden niet snappen en geloven dat we op 32 A laden en dat dan 2,5 mm2 wel erg mager is.
Wallbox is een grote speler, en easee is ook een goed laadstation. Die 1e ken ik ook niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• t14wo
  • Laatst online: 07:18
Ik heb een MG ZSEV en laad deze op met een op 3 fase aangesloten Alfen laadpunt met laaddruppel.

Nu heb ik sinds ik een ehternet over power adapter heb, gedoe met laden. De sessie wordt zomaar verbroken en vervolgens stopt de auto met laden. Erg irritant als je een volle auto verwacht.

De oplossing is nu: beide power adapters eruit voordat ik een laadsessie start. Niet echt een oplossing dus.

Na veelvuldig contact met de installateur is men van mening dat de MG te gevoelig is voor verstoringen op het net en daardoor de sessie afbreekt.

Wat ik heb geprobeerd:
- power adapters eruit —> auto laadt
- 1 power adapeter eruit —> auto laadt niet
- fase aansluiting van de laadpaal in de meterkast omgewissels (ipv 123 nu 213). Dit omdat de MG alleen op de eerste aangesloten fase laadt. —> auto laadt niet

Ik ben ten einde raad... de power adapter is nodig omdat er bij de tv geen netwerkkabel ligt of naartoe kan. Dat werkt verder perfect, maar dus niet icm de auto/laadpaal.

Heeft iemand een soortgelijk probleem gezien en een oplossing?

• Makrolon
  • Nu online
cornholio24 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:34:
Hallo... leuk draadje!

Ik heb mijn eerste lease EV in bestelling staan (Polestar 2) en levering verwacht in oktober. ik kan open eigen terrein parkeren en zoek een laad unit welke ik aan de gevel / garage kan monteren.

De paal wordt vergoed door mijn werkgever, alsook het verbruik- die wil ik graag helpen kiezen uiteraard voor mijn maximale gemak ;) . Ter info ik heb een 3 fase huisaansluiting 3x 25A en wat zonnepanelen.

Ik denk so far aan een paal liefst met
- vaste kabel
- load balancing, zodat laadstroom wordt aangepast op het huisverbruik
- automatische registratie van verbruik en verrekening met de werkgever.

Iemand nog meer tips?! Zeker welkom en alvast bedankt! Iemand een laadunit (merk / type) die hij kan aanraden?
Ik zou gaan voor een alfen. Das een goed ding waarbij je niet vast zit een een backoffice.

• thehog
bjornricardo33 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:03:
Beste Forumleden,

Easee Home
wallbox cooper SB

Gisteren even ingelezen op de Easee en erg leuk apparaat. Alleen load balancing van het net werkt nog niet. Daarvoor is de module (easee equalizer, die aan de P1 van de slimme meter komt) nog niet leverbaar. Dus als je load balancing moet hebben dan moet je daar nog op wachten (verwar het niet met loadbalancing tussen meerdere easee laadpalen, wat nu al wel ondersteund wordt).

• thehog
t14wo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:56:
Ik heb een MG ZSEV en laad deze op met een op 3 fase aangesloten Alfen laadpunt met laaddruppel.

Nu heb ik sinds ik een ehternet over power adapter heb, gedoe met laden. De sessie wordt zomaar verbroken en vervolgens stopt de auto met laden. Erg irritant als je een volle auto verwacht.

De oplossing is nu: beide power adapters eruit voordat ik een laadsessie start. Niet echt een oplossing dus.

Na veelvuldig contact met de installateur is men van mening dat de MG te gevoelig is voor verstoringen op het net en daardoor de sessie afbreekt.

Wat ik heb geprobeerd:
- fase aansluiting van de laadpaal in de meterkast omgewissels (ipv 123 nu 213). Dit omdat de MG alleen op de eerste aangesloten fase laadt. —> auto laadt niet

Ik ben ten einde raad... de power adapter is nodig omdat er bij de tv geen netwerkkabel ligt of naartoe kan. Dat werkt verder perfect, maar dus niet icm de auto/laadpaal.

Dit is meerdere malen al besproken in Het grote MG EV Topic

Het is een bekende bug bij MG en het schijnt, volgens een Engelse forum, dat MG aan het zoeken is naar de oorzaak (maar dat loopt al een half jaar). Zelf denk ik dat de MG in de war komt met DC laden, omdat daar ook dezelfde protocol voor communicatie met de auto wordt gebruikt als bij een power adapter wordt gebruikt. De MG ziet power adapter communicatie en gaat ineens in een andere stand (ipv AC laden verwacht ie DC ofzoiets).
Ik meen ergens te lezen te hebben dat iemand het opgelost heeft met een filter in de meterkast op de groep van de laadpaal. Maar kan het nu even snel niet terug vinden.

edit: meer info https://www.ispreview.co....g-zs-ev-car-charging.html

[ Voor 3% gewijzigd door thehog op 14-08-2021 11:58 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

t14wo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 10:56:

Wat ik heb geprobeerd:

OK, ik heb geen oplossing voor je, maar dit is heel erg cool: de CCS laadcontroller van de MG reageert op de AC-lijnen, want powerline communicatie gebruikt exact hetzelfde protocol als CCS (HomePlug GreenPHY).

Ik denk dat de enige manier om dit op te lossen is het actief filteren van GreenPHY-signalen. Je zal dan zoiets in je meterkast, op de 1e fase van de groep van je MG nodig hebben: https://nl.rs-online.com/...octopart-_-Instock5186402

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:44
Lijkt me ook een issue van de laadpaal? Hoezo zou een auto iets mee moeten krijgen van PoE op het ethernet netwerk waar de laadpaal op aangesloten zit. Dit zou toch niet via de Type 2 bij de auto uit moeten komen?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• thehog
Inspired schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:59:
Lijkt me ook een issue van de laadpaal? Hoezo zou een auto iets mee moeten krijgen van PoE op het ethernet netwerk waar de laadpaal op aangesloten zit. Dit zou toch niet via de Type 2 bij de auto uit moeten komen?
Het gaat hier niet over PoE (power over ethernet) maar andersom, ethernet over power (powerline of homeplug).

En nee dit is is geen laadpaal fout. Een laadpaal hoort hier niks mee te doen, hooguit zou je misschien daar een filter verwachten maar dat staat nergens beschreven dat het moet. Het is een fout van de lader van de MG. Die moet gewoon PLC negeren als ie op een AC lader zit. Of, indien later van toepassing ivm V2G, er nu niks mee doen en pas later als er een V2G updgrade zou komen (denk het nooit), dan pas actief naar PLC luisteren.

• thehog
mux schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

OK, ik heb geen oplossing voor je, maar dit is heel erg cool: de CCS laadcontroller van de MG reageert op de AC-lijnen, want powerline communicatie gebruikt exact hetzelfde protocol als CCS (HomePlug GreenPHY).
Heb jij dat ergens gelezen dat het bevestigd is? Ik heb dit zelf ooit als mogelijkheid geroepen maar nooit ergens gelezen dat het ook werkelijk zo is.

• t14wo
  • Laatst online: 07:18
thehog schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Dit is meerdere malen al besproken in Het grote MG EV Topic

Het is een bekende bug bij MG en het schijnt, volgens een Engelse forum, dat MG aan het zoeken is naar de oorzaak (maar dat loopt al een half jaar). Zelf denk ik dat de MG in de war komt met DC laden, omdat daar ook dezelfde protocol voor communicatie met de auto wordt gebruikt als bij een power adapter wordt gebruikt. De MG ziet power adapter communicatie en gaat ineens in een andere stand (ipv AC laden verwacht ie DC ofzoiets).
Ik meen ergens te lezen te hebben dat iemand het opgelost heeft met een filter in de meterkast op de groep van de laadpaal. Maar kan het nu even snel niet terug vinden.

edit: meer info https://www.ispreview.co....g-zs-ev-car-charging.html
Bedankt voor de link.

EV Company (installateur en beheerder vd paal) heeft ook geen idee wat ze ermee aanmoeten. Maar de oorzaak klinkt plausibel. Ik hoopte dat fase omwisselen het probleem zou oplossen, er vanuitgaande dat het plc signaal op de aangesloten fase blijft.
mux schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Ik denk dat de enige manier om dit op te lossen is het actief filteren van GreenPHY-signalen. Je zal dan zoiets in je meterkast, op de 1e fase van de groep van je MG nodig hebben: https://nl.rs-online.com/...octopart-_-Instock5186402
Een filter zal ik eens gaan bekijken. Het lijkt mij namelijk niet zo complex om op te lossen. Helaas was de enige oplossing die ik van ze kreeg: haal die adapters eruit tijdens laden of koop een andere auto. 8)7

Lastige is dat de schuldvraag hierbij onduidelijk is. Ik vind dat EV Company het maar moet oplossen. Ik heb duidelijk alle specs vermeld van type auto, soort aansluiting etc. Dan hadden zij mij hier op voorhand moeten wijzen. Nu achteraf geeft mij een hoop gedoe, terwijl die laadpaal er juist zit om gemakkelijk thuis te laden ipv publiek.

[ Voor 7% gewijzigd door t14wo op 14-08-2021 12:09 ]

• thehog
t14wo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Een filter zal ik eens gaan bekijken. Het lijkt mij namelijk niet zo complex om op te lossen. Helaas was de enige oplossing die ik van ze kreeg: haal die adapters eruit tijdens laden of koop een andere auto. 8)7
Je kan er ook eens mee naar van Mossel. Ze moeten het probleem kennen maar ben wel benieuwd wat hun officiele statement hierin is dan.

• Makrolon
  • Nu online
t14wo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:07:
[...]

Bedankt voor de link.

EV Company (installateur en beheerder vd paal) heeft ook geen idee wat ze ermee aanmoeten. Maar de oorzaak klinkt plausibel. Ik hoopte dat fase omwisselen het probleem zou oplossen, er vanuitgaande dat het plc signaal op de aangesloten fase blijft.

[...]

Lastige is dat de schuldvraag hierbij onduidelijk is. Ik vind dat EV Company het maar moet oplossen. Ik heb duidelijk alle specs vermeld van type auto, soort aansluiting etc. Dan hadden zij mij hier op voorhand moeten wijzen. Nu achteraf geeft mij een hoop gedoe, terwijl die laadpaal er juist zit om gemakkelijk thuis te laden ipv publiek.
Nee mg moet dit oplossen... Elke laadpaal had dit probleem gegeven, als ik af moet gaan op wat ze hier zeggen dat het probleem is.

Probleem zit in de auto niet in de laadpaal, kan je de laadpaalboer moeilijk de schuld van gaan geven...

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

thehog schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Heb jij dat ergens gelezen dat het bevestigd is? Ik heb dit zelf ooit als mogelijkheid geroepen maar nooit ergens gelezen dat het ook werkelijk zo is.
Ik heb van beide type apparaten een of meer implementaties gebouwd, en ja, ze gebruiken zeker weten dezelfde techniek. Er zitten wel kleine verschillen in (CCS gebruikt uitsluitend Homeplug GreenPhy (HPGP), oudere powerline ethernet adapters gebruiken ook wel Homeplug AV90 en de origineel Homeplug spec), maar de frequenties en codering die ze gebruiken is 99,9% hetzelfde.

Da's ook de reden dat ik hierop aansla, ben momenteel bezig met een PCB-ontwerp voor een CCS-controller waarin ik een QCA7005 gebruik.
Makrolon schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:48:
Nee mg moet dit oplossen... Elke laadpaal had dit probleem gegeven, als ik af moet gaan op wat ze hier zeggen dat het probleem is.

Probleem zit in de auto niet in de laadpaal, kan je de laadpaalboer moeilijk de schuld van gaan geven...
Dit is inderdaad 100% aan MG om op te lossen. Het probleem daarmee is dat je niet zo gauw daadwerkelijk een oplossing in je auto gaat krijgen, en in de tussentijd moet er wel geladen worden. Dit soort dingen zijn altijd moeilijk fair op te lossen.

• Ophidian
InterCC schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:24:
[...]

Bij mij komen metingen niet echt lekker overeen (vorige maand bijvoorbeeld 4kWh verschil op 163kWh volgens ABB MID-kWh meter) en in de app (of web interface) kijken naar verbruik vorig jaar of vorige maand vergelijken met deze maand kan niet, want die opties zitten er niet in.
Bij mij is de Zappi erg betrouwbaar in laden, maar ik kan @ik222 wel volgen in software niet zo briljant en metingen die niet zo nauwkeurig zijn.
Is die 4 kWh op een hele maand? Want dan meet je toch gewoon het standby verbruik van de Zappi extra op je kWh meter?

• Sefa
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het uitzetten van de Zappi in de meterkast? Met andere woorden, de groep uitzetten. Hoe lang kan dit zonder instellingen die verloren gaan? Iemand die dit doet of heeft gedaan?

• Sefa
AnotherFruitcake schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:38:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een ev, maar heb geen eigen terrein om de auto te parkeren en moet dat dus op straat doen. Ik kan gelukkig wel vaak voor mijn deur parkeren, maar wil geen gedonder met een kabel over de stoep en struikelpartijen. Ik dacht er dus aan om aan mijn gevel een uittrekbare arm te bevestigen die ik kan uitklappen en de oplaadkabel zo boven de stoep naar mijn auto kan bewegen, zodat mensen onder de kabel door kunnen lopen. Ik weet niet hoe dit regel-technisch zit, maar misschien heeft iemand dit al eens gedaan en is er info over te verkrijgen.
Zoiets zoek je denk ik:
https://chargearm.com/ . Wellicht kan je de vraag aan hen stellen. Lijkt mij dat zij dit hebben uitgezocht. En als je het antwoord hier kan delen help je er weer anderen mee. Ik ben ook wel benieuwd namelijk.

• Ophidian
Sefa schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:33:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het uitzetten van de Zappi in de meterkast? Met andere woorden, de groep uitzetten. Hoe lang kan dit zonder instellingen die verloren gaan? Iemand die dit doet of heeft gedaan?
Zo vaak, nog nooit iets verloren gegaan.

• thehog
mux schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

Ik heb van beide type apparaten een of meer implementaties gebouwd, en ja, ze gebruiken zeker weten dezelfde techniek. Er zitten wel kleine verschillen in (CCS gebruikt uitsluitend Homeplug GreenPhy (HPGP), oudere powerline ethernet adapters gebruiken ook wel Homeplug AV90 en de origineel Homeplug spec), maar de frequenties en codering die ze gebruiken is 99,9% hetzelfde.

Da's ook de reden dat ik hierop aansla, ben momenteel bezig met een PCB-ontwerp voor een CCS-controller waarin ik een QCA7005 gebruik.
Ja ik weet dat CSS het ook gebruikt maar ik heb nergens een bevestiging van MG gezien dat hun probleem ook daar aan ligt. Grote kans natuurlijk maar dan ben ik wel benieuwd waar dat precies zit. Als ik het goed begrijp zit de PLC communicatie over de CP pin (waar ook low level PWM over heen gaat) en dat is 12v. Dan moet dus de PLC communicatie door de 230v-12v transformer in de laadpaal heen stromen en zo de CP lijn verstrooien.
Of het PLC signaal komt in de MG binnen via de AC lijnen tijdens het laden en verstrooien via een omweg in de omvormer van de auto de communicatie naar de laadcontroller in de auto.

Maar het ging mij dus om dat er volgens mij geen officiele communicatie vanuit MG is dat dit de oorzaak is dus voorlopig blijft het speculeren.
Pagina: 1 ... 76 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen