water_escape schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:14:
Hier is de lease Enyaq ook besteld en nu ben ik op zoek naar een laadpaal voor thuis. Volgens mij zit ik met de dezelfde situatie / wensen als jij. Toch snap ik een paar dingen nog niet:
- Waarom moet je rekening houden met zonnepanelen bij een laadpaal? Er komen ook zonnepanelen aan, en als ik overdag de auto aan het laden ben is het mooi als dit met zonne-energie gaat. (gaat dat niet automatisch?)
Dat hoeft niet perse, de zonnestroom wordt inderdaad gewoon automatisch gebruikt zoals dat ook met je overige gebruik gaat en verder wordt op dit moment verbruik en levering nog gewoon volledig gesaldeerd. Alleen sommige laadpalen zoals de Zappi bieden een mogelijkheid om alleen je overschot aan zonnestroom (het vermogen wat je anders op dat moment zou terug leveren) de auto in te laden, dat is nu nog totaal niet relevant maar als salderen uiteindelijk gaat verdwijnen dan wel. Je kunt dan in een mooi zonnig weekend bijvoorbeeld je auto met je eigen stroom opladen waarvan de leverancier nooit iets zal zien.
- Waarom is loadbalancing zo belangrijk? Ik heb 3x25 liggen. Kookplaat al op een 3fase groep gezet, zonnepanelen zullen ook op een 3fase groep komen. En de laadpaal dan ook lijkt mij. P1 meter is in gebruik voor Home-Assist.
Om te voorkomen dat een hoofdzekering er uit staat, hoe belangrijk dat voor jou is verschilt uiteraard per situatie. Maar even een voorbeeldje, op een winteravond doet je PV niets, ben je aan het koken en staat daarnaast ook de wasmachine / droger aan en tegelijk staat je auto aan de laadpaal.
Die laadpaal (even uitgaande van een 11kW 3-fase model) trekt 16A per fase. Dat betekent dat je nog maar 9A per fase over hebt voor de rest, dat is ruim onvoldoende in het voorbeeld hierboven waardoor je dus kans hebt dat de hoofdzekering eruit klapt. Loadbalancing voorkomt dat door te zorgen dat de laadpaal automatisch zich aanpast zodanig dat er nooit meer dan de ingestelde waarde (25A in jou situatie) door de hoofdzekering gaat.
- Ik heb voorkeur voor een paal, of beperk ik mijzelf dan heel erg? Muur kan ook, maar dan moet er een lange kabel aan zitten naar de auto.
Ik zie niet in waarom dat beperkend zou zijn, je kunt altijd zelf een paal plaatsen waarop je vervolgens gewoon wandmontage van het laadpunt.
- Energie verbruik van de auto moet ik kunnen declareren bij de werkgever, dit moet dus gemeten worden. Kan je met of zonder backoffice zelf een tarief bepalen?
Dat kan op verschillende manier, is hier in het topic al meerdere keren besproken. Variërend van een slimme laadpaal met backend abonnement (al dan niet volledig geregeld door je werkgever / LM) tot een simpele kWh meter specifiek voor je laadpunt waar je een keer per maand of jaar een foto van maakt en een declaratie voor indient. Belangrijkste hier is vooraf overleggen met je werkgever over hoe dit bij jullie geregeld is of kan worden.