Ah top. Dank je. Ze heeft al een pas via Shell, ik zal straks eens in de online omgeving kijken wat ik daar kan instellen. Maar je hem open zet voor gasten, verschijnt hij dan niet in de app voor iedereen? Ik weet niet hoe (niet) boeiend dat is.Inspired schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:13:
[...]
Abonnement afsluiten bij NM en gratis pas aanvragen bij Shell voor je vriendin. De pas van je vriendin op 0 cent laten laden en zelf kun je dan met de pas van de leaseauto laden tegen gasttarief. Even opletten dat ze ex BTW vergoed krijgt. Dus kostprijs van kWh keer 1.21 instellen als gasttarief. Of gewoon hoger gaan. Kun je ook de 5EUR oid van het abonnement terug verdienen. Je kunt tot max 45 cent instellen als gasttarief. (Krijgt ze dan netto 37c van per kWh. De paal komt dan wel op de kaart te staan. Verrekening gaat verder dan gewoon automatisch. Tarieven kun je zelf instellen via de web omgeving.
Je kunt op m privé zetten en dan per pas het tegoed instellen wat betekend moet worden.VidaR-9 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Ah top. Dank je. Ze heeft al een pas via Shell, ik zal straks eens in de online omgeving kijken wat ik daar kan instellen. Maar je hem open zet voor gasten, verschijnt hij dan niet in de app voor iedereen? Ik weet niet hoe (niet) boeiend dat is.
Op gastverbruik kun je volgens mij het tegoed wat hoger zetten dan als je m op privé zet met een bedrag (max 30ct ofzo). Heeft iets te maken dat je geen winst mag maken.
Helemaal op gastverbruik zetten zorgt er inderdaad voor dat ie zichtbaar wordt op de kaart.
[ Voor 11% gewijzigd door Krypt op 06-08-2021 16:46 ]
Die zijn goed, fase aanpassen (juist aansluiten fase meterkast vs Zappi) en faserotatie 123 heeft ook dit probleem opgelost. Thx!thehog schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:38:
[...]
En even checken of de CT klemmen wel gewoon de juiste waarde doorgeven aan de zappi. 11kW laden zou dus zo'n 16A per fase moeten zijn.
Volgende keer plaatst ik een Zappi zelf wel.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Genestealer op 06-08-2021 16:54 ]
Ja, dan wel. Of het wat uit maakt hangt een beetje van de situatie af. Als het een eigen oprit is oid dan zal niet zomaar iemand er gaan staan. Of anders niet publiek en met ander tarief zoals @Krypt aangeeft. Dan kun je iets lager qua tarief idd.VidaR-9 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Ah top. Dank je. Ze heeft al een pas via Shell, ik zal straks eens in de online omgeving kijken wat ik daar kan instellen. Maar je hem open zet voor gasten, verschijnt hij dan niet in de app voor iedereen? Ik weet niet hoe (niet) boeiend dat is.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
hoi, dit najaar wordt onze plug-in hybride Tarraco afgeleverd, en nu heb ik een vraag over het thuisladen.
Deze auto kan max geladen worden met 1 fase 3.6KW
De meegeleverde granny lader is max 10A en eigenlijk wil ik de auto thuis opladen op 16A.
Een laadpaal werkt natuurlijk ook op 3,6 KW met type 2 stekker, maar waarom zoveel geld uitgeven als het goedkoper kan.
Ik krijg geen vergoeding van mijn werkgever, en zoek dus een relatief goedkope oplossing om deze auto naast mijn huis te kunnen opladen.
Ik heb diverse forums doorgespit, maar nog niet een duidelijk antwoord kunnen vinden.
Ik heb een aparte kabel getrokken van de groepenkast naar de zijmuur, en en deze zit ook op een eigen groep 16A aangesloten. De kabel is alvast 5 aderig, zodat ik ooit in de toekomst ook 3 fase 11KW kan laden.
Ik lees dat een schuko stekker niet geadviseerd wordt om langere tijd 16A over te laten lopen, en dat je dus beter een CEE aansluiting kan gebruiken, deze aansluiting is spotgoedkoop (voorbeeld: Mennekes CEE wandcontactdoos 16A 3-polig 230V IP44, kosten €5,50
maar nu komt mijn verwarring….
Dan ben ik meteen voor de toekomst klaar
een paar mogelijkheden:
De meegeleverde granny lader is max 10A en eigenlijk wil ik de auto thuis opladen op 16A.
Een laadpaal werkt natuurlijk ook op 3,6 KW met type 2 stekker, maar waarom zoveel geld uitgeven als het goedkoper kan.
Ik krijg geen vergoeding van mijn werkgever, en zoek dus een relatief goedkope oplossing om deze auto naast mijn huis te kunnen opladen.
Ik heb diverse forums doorgespit, maar nog niet een duidelijk antwoord kunnen vinden.
Ik heb een aparte kabel getrokken van de groepenkast naar de zijmuur, en en deze zit ook op een eigen groep 16A aangesloten. De kabel is alvast 5 aderig, zodat ik ooit in de toekomst ook 3 fase 11KW kan laden.
Ik lees dat een schuko stekker niet geadviseerd wordt om langere tijd 16A over te laten lopen, en dat je dus beter een CEE aansluiting kan gebruiken, deze aansluiting is spotgoedkoop (voorbeeld: Mennekes CEE wandcontactdoos 16A 3-polig 230V IP44, kosten €5,50
maar nu komt mijn verwarring….
- Vrijwel alle granny stekkers 16A die ik zoek zijn uitgevoerd met een schuko stekker.
Dit lijkt in tegenspraak met het advies om dit niet te doen (voorbeeld: Mobiele laadpaal type 2 Mennekes 6A-16A, kosten €205 - een granny lader met cee kan ik niet zomaar betaalbaar vinden, Ratio Mobiele lader type 2 naar CEE - 5 meter, kosten €435
een paar mogelijkheden:
- gebruik meegeleverde granny lader op max 10A op een buitenstopcontact, geen extra kosten
- gebruik speciale cee granny lader 16A en cee contactdoos => 435 + 5,5 = €440,50
- gebruik schuko granny lader 16A ombouw tot cee stekker + contactdoos => 205 + 2,5 + 5,50 = €213
- evt schuko granny lader 16A met verloop stekker schuko naar cee => 205 + 7 + 5,5 = €217,50
- volledige laadpaal oplossing €550
Groetjes Manfred
10A is 2,3 KW laden. Dat is echt ruim voldoende om elke dag je hybride auto vol te hebben!man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:32:
hoi, dit najaar wordt onze plug-in hybride Tarraco afgeleverd, en nu heb ik een vraag over het thuisladen.
maar nu komt mijn verwarring….mn deze laatst komt al aardig in de buurt bij een complete laadpaal oplossing EVHub laadpaal Mennekes WCD - 3.7kW en 11kW (16A), kosten €550
- Vrijwel alle granny stekkers 16A die ik zoek zijn uitgevoerd met een schuko stekker.
Dit lijkt in tegenspraak met het advies om dit niet te doen (voorbeeld: Mobiele laadpaal type 2 Mennekes 6A-16A, kosten €205- een granny lader met cee kan ik niet zomaar betaalbaar vinden, Ratio Mobiele lader type 2 naar CEE - 5 meter, kosten €435
een paar mogelijkheden:kan iemand mij adviseren? maak ik ergens een gedachte fout, of zit ik helemaal fout??
- gebruik meegeleverde granny lader op max 10A op een buitenstopcontact, geen extra kosten
- gebruik speciale cee granny lader 16A en cee contactdoos => 435 + 5,5 = €440,50
- gebruik schuko granny lader 16A ombouw tot cee stekker + contactdoos => 205 + 2,5 + 5,50 = €213
- evt schuko granny lader 16A met verloop stekker schuko naar cee => 205 + 7 + 5,5 = €217,50
Ter info: Ik laad mijn KIA e-niro full electric met 12A via verloop vanuit 3 fase netwerk, welke veel beter tegen laadstroom kan:
https://www.laadkabelwink...d-male-naar-schuko-female
Ik moet dus veel meer laden en hang hem nog steeds maar 2-3 per week aan de lader met 12A. Waarom duur en moeilijk doen en gewoon 10A laden met de standaard kabel. Kost je niets en je rijdt op goedkope thuisstroom. Elk goed geaarde stopcontact kan prima lange tijd 10A leveren.
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
klopt helemaal, maar er zit één groot verschil tussen jouw auto en mijn toekomstige plugin hybride.Kird03 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:39:
[...]
10A is 2,3 KW laden. Dat is echt ruim voldoende om elke dag je hybride auto vol te hebben!
Ter info: Ik laad mijn KIA e-niro full electric met 12A via verloop vanuit 3 fase netwerk, welke veel beter tegen laadstroom kan:
Waarom duur en moeilijk doen en gewoon 10A laden met de standaard kabel. Kost je niets en je rijdt op goedkope thuisstroom. Elk goed geaarde stopcontact kan prima lange tijd 10A leveren.
Ik kan maar 48 km electrisch rijden, dus zal de auto relatief snel weer aan de lader moeten hangen.
Even alle verliezen tijdens laden weggelaten kan ik 12,8 Kwh met 10A in 5,5 uur laden en met 16A en 3,5 uur
geen idee hoe belangrijk dit straks in de praktijk is, vandaar mijn vraag wat het beste advies is (wel of niet investeren)
en ja ik het Seat al gevraagd, maar die sturen je meteen naar een laadpaal boer, en die wil verkopen, dus ik heb als offertes van 1500 en 2500 euries liggen, om een auto te ladden met 11kwh of 22kwh uur terwijl deze auto dat helemaal niet aan kan
Groetjes Manfred
Probeer het gewoon eerst met de granny als dat onvoldoende werkt kan een laadpaal altijd nog.man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:52:
[...]
klopt helemaal, maar er zit één groot verschil tussen jouw auto en mijn toekomstige plugin hybride.
Ik kan maar 48 km electrisch rijden, dus zal de auto relatief snel weer aan de lader moeten hangen.
Even alle verliezen tijdens laden weggelaten kan ik 12,8 Kwh met 10A in 5,5 uur laden en met 16A en 3,5 uur
geen idee hoe belangrijk dit straks in de praktijk is, vandaar mijn vraag wat het beste advies is (wel of niet investeren)
en ja ik het Seat al gevraagd, maar die sturen je meteen naar een laadpaal boer, en die wil verkopen, dus ik heb als offertes van 1500 en 2500 euries liggen, om een auto te ladden met 11kwh of 22kwh uur terwijl deze auto dat helemaal niet aan kan
En je komt met een plugin hybrid niet stil te staan als de batterij leeg is, mits je voldoende benzine hebt.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dan moet men wel weten dat je zonnepanelen hebt, natuurlijk.klompje65 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:00:
[...]
Dit snap ik niet. Ivm 100% salderen tot 1 januari 2023 maakt het nu niet uit of je terugdraaimeter of slimme meter hebt. Vanaf 1 januari 2023 - wanneer de saldering langzaam zal worden afgebouwd - gaat een slimme meter sowieso verplicht zijn als je zonnepanelen hebt. Dit staat in het klimaatakkoord.
Het is sowieso erg irritant als een laadpunt geen laadpunt is. Ik heb al verschillende keren voor niets bij iemand voor de deur gestaan.Inspired schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:25:
[...]
Ja, dan wel. Of het wat uit maakt hangt een beetje van de situatie af. Als het een eigen oprit is oid dan zal niet zomaar iemand er gaan staan. Of anders niet publiek en met ander tarief zoals @Krypt aangeeft. Dan kun je iets lager qua tarief idd.
Dat is inderdaad net zo makkelijk. Hier ook zelf gedaan :-)Genestealer schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:53:
[...]
Die zijn goed, fase aanpassen (juist aansluiten fase meterkast vs Zappi) en faserotatie 123 heeft ook dit probleem opgelost. Thx!
Volgende keer plaatst ik een Zappi zelf wel.
Dat zou mijn advies ook zijn.eltron schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:05:
[...]
Probeer het gewoon eerst met de granny als dat onvoldoende werkt kan een laadpaal altijd nog.
En je komt met een plugin hybrid niet stil te staan als de batterij leeg is, mits je voldoende benzine hebt.
Wat ik wel raar vind. Je praat over 'geen vergoeding van je werkgever' dus ga ik er van uit dat je het over een lease auto hebt.
Verplicht hij je dan om je hybride auto zo veel mogelijk elektrisch te rijden? Hoe kan hij jou dan die vergoeding niet willen geven? Beetje krom. Ik zou dan gewoon lekker fosiel rijden. Laat hem dat maar betalen.
Vergoed ie geen laadpaal maar wel je kWh? Hoe wil je dat dan registeren? Dan moet je snel denken aan een kWh meter op je schuko aansluiting.
Klopt. Dat is het nadeel van de nieuwe wetgeving. Tenminste, neem aan dat NM het daarom doet. Bij publiek zetten van de paal gaat hij verplicht op de kaart sinds enige tijd. Bij mij mag er best iemand laden maar doorgaans staat mijn eigen auto er. Dus dat zal doorgaans lastig worden. Al verplaats ik hem met liefde als iemand wat kWh’s nodig heeft.DDDikkiedik schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:24:
[...]
Het is sowieso erg irritant als een laadpunt geen laadpunt is. Ik heb al verschillende keren voor niets bij iemand voor de deur gestaan.
Dat is een accessoire van wallbox lijkt het. Ik zie nog geen antwoord op je vraag, maar Google Lens gaf vrij snel het antwoordC.QL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:17:
Weet iemand welke cable dock in dit filmpje gebruikt wordt?
Het mooie is dat er een kabelaansluiting aan de dock voorzien is rechtsonder.
Hierdoor zou ik mijn ev charger in de bergruimte kunnen plaatsen en onder de carport enkel de dock. Met een vaste kabel in de muur/grond tussen ev charger en dock.
Dat geeft een veel mooier uitzicht.
https://nanosun.cz/en/wallbox.html
[ Voor 3% gewijzigd door J0YR1D3R op 06-08-2021 20:12 ]
Verschil tussen 10a en 16a is voor een dergelijke kleine accu toch geen enkel verschil? ipv 5,5 uur doe je er ~3,5 uur over.. denk maar even hoevaak je tussen de 3,5 uur en 5,5 uur weer weg gaat, want uiteindelijk is dat het enige echte verschil.man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:52:
[...]
klopt helemaal, maar er zit één groot verschil tussen jouw auto en mijn toekomstige plugin hybride.
Ik zou gewoon de granny gebruiken. kan je ook lekker de ontwikkelingen van laadpalen uitzitten.
Hij had z'n antwoord al hoorJ0YR1D3R schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:12:
[...]
Dat is een accessoire van wallbox lijkt het. Ik zie nog geen antwoord op je vraag, maar Google Lens gaf vrij snel het antwoord
https://nanosun.cz/en/wallbox.html
[Afbeelding]
De EVbox beugel (maar dan OEM)
Die jij aangeeft lijkt er totaal niet op ondanks google lens ;-)
[ Voor 6% gewijzigd door thehog op 06-08-2021 20:30 ]
Nee is privé auto, maar in veel discussies gaat het over verrekenen. Dit geldt bij mij niet.thehog schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:46:
[...]
Dat zou mijn advies ook zijn.
Wat ik wel raar vind. Je praat over 'geen vergoeding van je werkgever' dus ga ik er van uit dat je het over een lease auto hebt.
Verplicht hij je dan om je hybride auto zo veel mogelijk elektrisch te rijden? Hoe kan hij jou dan die vergoeding niet willen geven? Beetje krom. Ik zou dan gewoon lekker fosiel rijden. Laat hem dat maar betalen.
Vergoed ie geen laadpaal maar wel je kWh? Hoe wil je dat dan registeren? Dan moet je snel denken aan een kWh meter op je schuko aansluiting.
Ik heb zelf voor hybride gekozen om 2 voor mij belangrijke redenen.
- Auto mag 2000 kg trekken (ivm caravan) en is relatief zwaar, wat belangrijk is wanneer je een caravan wilt trekken.
- ik rij veel korte ritten, woon werk 26 km dus kan bijna electrisch heen en weer
Groetjes Manfred
Duidelijk.man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:45:
[...]
Nee is privé auto, maar in veel discussies gaat het over verrekenen. Dit geldt bij mij niet.
- Auto mag 2000 kg trekken (ivm caravan) en is relatief zwaar, wat belangrijk is wanneer je een caravan wilt trekken.
- ik rij veel korte ritten, woon werk 26 km dus kan bijna electrisch heen en weer
Is dit een optie voor je? https://nl.aliexpress.com/item/33043228434.html
In te stellen van 10A tot 32A. En dus ook op 16A voor wat jij wilt.
ziet er goed uit, en is idd wat ik zoek, ik ben alleen voorzichtig/terughoudend met dit soort aankopen via alithehog schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:13:
[...]
Duidelijk.
Is dit een optie voor je? https://nl.aliexpress.com/item/33043228434.html
In te stellen van 10A tot 32A. En dus ook op 16A voor wat jij wilt.
geen idee wat de kwaliteit is, en we hebben het wel over 16A gedurende 3,5 uur
ik heb deze aan mijn lijstje toegevoegd, thnx
Groetjes Manfred
Dat punt is hier wel vaker besproken. Op de paar haters na zijn de meesten wel overtuigd dat het prima kan. Het is echt niet zo dat ze daar alleen maar slecht spul maken.man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:35:
[...]
ziet er goed uit, en is idd wat ik zoek, ik ben alleen voorzichtig/terughoudend met dit soort aankopen via ali
Mijn advies als je wilt laden? Lekker de bijgeleverde grannny gebruiken. Er is geen enkel risico is nadeel aan de schuko stekker die eraan zit. En die paar uurtjes, dat merk je niet als je op één oor ligt.
Pluggen, laden, rijden.
Pluggen, laden, rijden.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Dan kan je toch woonwerk sowieso elektrisch heen en weer, er van uitgaande dat bij je werk ook wel ergens een stopcontact of laadpaal beschikbaar is.man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:45:
[...]
Nee is privé auto, maar in veel discussies gaat het over verrekenen. Dit geldt bij mij niet.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik zou ook de bijgeleverde granny charger gebruiken. Is deze trouwens wel 10 ampère en niet 12? Want die heb je ook veel, dat scheelt al een klein beetje. Anders zou op marktplaats zoeken naar een gebruikte paal. Dat lukt vaak wel voor minder dan 250 euro en ben je klaar voor de toekomst. Aangezien de kabel er toch ligt ben je zo klaar.man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:32:
maar nu komt mijn verwarring….mn deze laatst komt al aardig in de buurt bij een complete laadpaal oplossing EVHub laadpaal Mennekes WCD - 3.7kW en 11kW (16A), kosten €550
Dit lijkt in tegenspraak met het advies om dit niet te doen (voorbeeld: Mobiele laadpaal type 2 Mennekes 6A-16A, kosten €205- een granny lader met cee kan ik niet zomaar betaalbaar vinden, Ratio Mobiele lader type 2 naar CEE - 5 meter, kosten €435
een paar mogelijkheden:kan iemand mij adviseren? maak ik ergens een gedachte fout, of zit ik helemaal fout??
Zelf heb ik voor privé gebruik een zappi van marktplaats gekocht. Dat was inclusief kabel, groep, buisjes etc. 260 euro.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Dit is toch dezelfde lader als waar je zelf naar verwees, alleen dan via ali ipv via accu-machine.nl:man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:35:
[...]
ziet er goed uit, en is idd wat ik zoek, ik ben alleen voorzichtig/terughoudend met dit soort aankopen via ali
https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html
En een ander shopje wat vermoedelijk gewoon iets van Ali doorzet voor 189 euro:
https://www.grodttrading....stopcontact-eu-16a-fase-1
Ik heb zelf ook altijd wel wat twijfel bij dit soort dingen. Er staat wel een CE keurmerk op, maar is dat ook echt zo? En als ik dan zie dat er nog wel eens brand ontstaat door een gare Ali USB lader, dan weet ik niet of ik dat risico wil nemen. Je kunt ook iets bij de good-old ANWB scoren voor E319 (die kabel kom je ook bijvoorbeeld bij de Praxis tegen):
https://webwinkel.anwb.nl...r-elektrische-auto-s.html
Oh, als ik nu eens goed kijk naar die plaatjes, dan lijkt dit weer dezelfde kabel als die van grodttrading, maar dan voor E130 meer.
En je kunt natuurlijk ook de officiele kabel bij de dealer bestellen. Bij VW vragen ze daar maar E199 voor, maar die doet alleen 10A (vandaar dat ik wat rondkijk naar andere thuisladers).
[ Voor 52% gewijzigd door robhuls op 07-08-2021 09:52 ]
Wat je kan doen is eens kijken of je op mp een mennekes vind die je bij een volvo kreeg een tijdje terug. Instelbaar tot 13A.man_rot schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:35:
[...]
Andere optie: haal van mp een lolo af. 16A
Wise enough to play the fool
Overzichtje, inclusief direct bij Ali voor E118
E319 bij ANWB: https://webwinkel.anwb.nl...r-elektrische-auto-s.html
E189 bij grodttrading: https://www.grodttrading....topcontact-eu-16a-fase-1/
E118 bij Ali: https://nl.aliexpress.com/item/4000257634242.html
Ik kan toch weinig anders concluderen dan dat het dezelfde kabel is. Een vriend van me heeft hem al tijden in gebruik voor een Zoe.
Ik kan toch weinig anders concluderen dan dat het dezelfde kabel is. Een vriend van me heeft hem al tijden in gebruik voor een Zoe.
Die van grodttrading is niet echt veel duurder dan Ali, scheelt je langer wachten. Weet ook niet of je met de douane zit, kosten voor import. Btw betaal je dacht ik al bij Ali.
Ali is gewoon uit Duitsland te leveren. Dan scheelt het nog wel wat.Xenir schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:38:
Die van grodttrading is niet echt veel duurder dan Ali, scheelt je langer wachten. Weet ook niet of je met de douane zit, kosten voor import. Btw betaal je dacht ik al bij Ali.
adjego schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:46:
[...]
Die Hue stekkers kunnen maar een vermogen aan van 2300 Watt. Lijkt me niet echt verstandig om daarmee de auto lader te schakelen.
[ Voor 10% gewijzigd door cwrm63 op 07-08-2021 15:37 ]
Toch nog even gecheckt op de Seat website, helaas is de meegeleverde kabel 10AHeadshot_NL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:43:
[...]
Ik zou ook de bijgeleverde granny charger gebruiken. Is deze trouwens wel 10 ampère en niet 12? Want die heb je ook veel, dat scheelt al een klein beetje.
Laden bij een 230V-aansluiting (2,3 kW) ongeveer 6 uur.
Groetjes Manfred
Zelfs pre corona een schreeuwend tekort aan laadmogelijkheden op het werk, nu bijna 1,5 jaar later zijn de ev's nog populairder geworden, ik vrees het ergste...eltron schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:35:
[...]
Dan kan je toch woonwerk sowieso elektrisch heen en weer, er van uitgaande dat bij je werk ook wel ergens een stopcontact of laadpaal beschikbaar is.
Groetjes Manfred
Allen,
We zijn op zoek naar een laadpaal die zowel publiek als prive toegankelijk is. Waarbij we graag de mogelijkheid zouden hebben om de paal publiek te maken, zodoende mensen met een Shell, Ev-BOX laadpas hier kunnen opladen. Maar vanaf we onze prive wagen willen opladen, dat dit rechtstreeks zonder provider kan gaan (om uiteraard abonnementskosten, of marges van de providers te besparen).
Heeft hier iemand ervaring in?
Bedankt alvast.
We zijn op zoek naar een laadpaal die zowel publiek als prive toegankelijk is. Waarbij we graag de mogelijkheid zouden hebben om de paal publiek te maken, zodoende mensen met een Shell, Ev-BOX laadpas hier kunnen opladen. Maar vanaf we onze prive wagen willen opladen, dat dit rechtstreeks zonder provider kan gaan (om uiteraard abonnementskosten, of marges van de providers te besparen).
Bedankt alvast.
Paal publiek is paal met backend. Dus Aflen/NM etc. Eventueel 2de hands NM als je niet echt veel rijdt.bvm001 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:22:
Allen,
Bedankt alvast.
Bedankt voor je reactie. Aangezien het hele laadpaal gebeuren wat nieuw is voor ons, kan je wat meer detail geven aub? Hoe zou dit in zijn werk gaan, ik veronderstel dat we dit kunnen configueren in het onderliggende platform dat publieke laadpassen aan een bepaald tarief kunnen laden en voor ons prive laadpaas dit op "0" kunnen zetten?Inspired schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Paal publiek is paal met backend. Dus Aflen/NM etc. Eventueel 2de hands NM als je niet echt veel rijdt.
Bij NM wel ja. Je zit dan wel aan een abonnement van 5 EUR per maand vast. Maar dat is bij elke paal met backend zo. Kan bij een andere backend een EUR minder zijn.bvm001 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:35:
[...]
Bedankt voor je reactie. Aangezien het hele laadpaal gebeuren wat nieuw is voor ons, kan je wat meer detail geven aub? Hoe zou dit in zijn werk gaan, ik veronderstel dat we dit kunnen configueren in het onderliggende platform dat publieke laadpassen aan een bepaald tarief kunnen laden en voor ons prive laadpaas dit op "0" kunnen zetten?
Zelf kun je tegen 0 cent laden en bezoekers tot max 45c. (Daar hou je dan 37c van over, tenzij je een BTW nummer hebt.)
[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 08-08-2021 10:45 ]
@man_rot
Ik zou voor een tweede hands Tesla UMC van markplaats gaan. Deze vertrouw ik meer dan een no name Chinese lader. Kan via schuko op 13A laden en op 16A met de kleine blauwe mennekes.
DM maar als je niet zelf wilt zoeken
Ik zou voor een tweede hands Tesla UMC van markplaats gaan. Deze vertrouw ik meer dan een no name Chinese lader. Kan via schuko op 13A laden en op 16A met de kleine blauwe mennekes.
DM maar als je niet zelf wilt zoeken
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik heb thuis 3 fasen (3x25A) en een The New Motion Home Advanced 3-fasen laadpaal. Op dit moment is deze alleen op 1 fase aangesloten aangezien ik nu nog een PHEV heb die toch maar op 1 fase kan laden. Binnenkort wordt deze PHEV vervangen door een BEV die op 3 fasen kan laden en wil ik dus alle fasen gaan gebruiken; het enige wat ik daarvoor hoef te doen is in de meterkast de andere 2 fasen aan te sluiten op de automaat, aangezien indertijd dit verder al helemaal is voorbereid door de monteur.
Doordat er echter ook diverse andere grootverbruikers in huis zijn, wil ik ook Load Balancing gaan gebruiken (deze grootverbruikers zitten met name op de 2 fasen die nu nog niet in gebruik zijn voor de laadpaal). De Load Balancing wil ik via de P1 poort van de slimme meter laten verlopen; ook dit is door de monteur indertijd voorbereid door in de laadpaal de RJ11 stekker met kabel al aan te sluiten (vandaag nog even gecontroleerd door de laadpaal open te maken) en deze kabel naar de meterkast te trekken. Het enige wat ik hoef te doen is een RJ11 stekkertje aan de kabel te zetten en deze vervolgens in de P1 poort te steken. Daarna moet natuurlijk door New Motion nog het Dynamic Power Management abbonnement aangezet worden (waar je 5 euro/maand voor betaald terwijl ze er verder niets voor hoeven te doen
).
Nu mijn vragen:
1) Stel dat ik op een bepaald moment op 1 fase 20A gebruik (bijv. oven & vaatwasser) en op de andere 2 fasen maar 3A per fase, hoe gaat de laadpaal hier dan mee om?
2) Worden alle fasen dan gemaximaliseerd op 5A door de laadpaal en zal er dan dus in totaal met 15A geladen worden, of wordt 1 fase op 5A gemaximaliseerd en de andere 2 fasen gewoon op 16A, waardoor er in totaal op 37A geladen zal worden?
3) Indien dit laatste: hoe weet de laadpaal dan welke fase 'vol' is (vanuit de slimme meter lopen 3 bruine kabels naar de hoofdschakelaar van de meterkast dus geen idee welke bruine kabel bij welke fase hoort volgens de slimme meter).
Daarbij heb ik uit dit forum begrepen dat de laadpaal eigenlijk niet zelf de stroom beperkt, maar alleen aan de auto doorgeeft hoeveel stroom maximaal beschikbaar is.
4) Indien dit zo werkt, geeft de laadpaal dit dan per fase aan de auto door?
5) Zo niet, hoe verdeelt de auto de maximale stroom die volgens de laadpaal beschikbaar is dan over de fasen?
6) Wordt deze dan gewoon door 3 gedeeld?
Ik heb gezocht op 'P1' in dit forum en de 13 pagina's die daaruit volgen doorgenomen, maar helaas geen antwoord kunnen vinden op bovenstaande vragen, dus hulp is van harte welkom!
Doordat er echter ook diverse andere grootverbruikers in huis zijn, wil ik ook Load Balancing gaan gebruiken (deze grootverbruikers zitten met name op de 2 fasen die nu nog niet in gebruik zijn voor de laadpaal). De Load Balancing wil ik via de P1 poort van de slimme meter laten verlopen; ook dit is door de monteur indertijd voorbereid door in de laadpaal de RJ11 stekker met kabel al aan te sluiten (vandaag nog even gecontroleerd door de laadpaal open te maken) en deze kabel naar de meterkast te trekken. Het enige wat ik hoef te doen is een RJ11 stekkertje aan de kabel te zetten en deze vervolgens in de P1 poort te steken. Daarna moet natuurlijk door New Motion nog het Dynamic Power Management abbonnement aangezet worden (waar je 5 euro/maand voor betaald terwijl ze er verder niets voor hoeven te doen
Nu mijn vragen:
1) Stel dat ik op een bepaald moment op 1 fase 20A gebruik (bijv. oven & vaatwasser) en op de andere 2 fasen maar 3A per fase, hoe gaat de laadpaal hier dan mee om?
2) Worden alle fasen dan gemaximaliseerd op 5A door de laadpaal en zal er dan dus in totaal met 15A geladen worden, of wordt 1 fase op 5A gemaximaliseerd en de andere 2 fasen gewoon op 16A, waardoor er in totaal op 37A geladen zal worden?
3) Indien dit laatste: hoe weet de laadpaal dan welke fase 'vol' is (vanuit de slimme meter lopen 3 bruine kabels naar de hoofdschakelaar van de meterkast dus geen idee welke bruine kabel bij welke fase hoort volgens de slimme meter).
Daarbij heb ik uit dit forum begrepen dat de laadpaal eigenlijk niet zelf de stroom beperkt, maar alleen aan de auto doorgeeft hoeveel stroom maximaal beschikbaar is.
5) Zo niet, hoe verdeelt de auto de maximale stroom die volgens de laadpaal beschikbaar is dan over de fasen?
Ik heb gezocht op 'P1' in dit forum en de 13 pagina's die daaruit volgen doorgenomen, maar helaas geen antwoord kunnen vinden op bovenstaande vragen, dus hulp is van harte welkom!
@vithar Ik heb die paal met DLB maar dan via de aparte module. Volgens mij blijft hij op de drie fases met een gelijk aantal As laden. Wellicht dat dit ook in de standaard zo vastgelegd is. Ik kan in mijn auto namelijk ook niet per fase regelen met welke stroom hij kan laden. Dus, belasting op 1 fase zal ervoor zorgen dat alle drie de fases omlaag gaan.
Dus, 1A verbruik op L1, 1A verbruik op L2 en 16A verbruik op L3 zal resulteren in laden met 3x6 of 3x8 oid. Ik vind hem vrij voorzichtig dus hij zal wat lager gaan zitten.
Dus, 1A verbruik op L1, 1A verbruik op L2 en 16A verbruik op L3 zal resulteren in laden met 3x6 of 3x8 oid. Ik vind hem vrij voorzichtig dus hij zal wat lager gaan zitten.
[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 08-08-2021 16:15 ]
Alles samengevat heel simpel. De minimale Ampere mogelijk over welke fase dan ook wordt bepaald en dat wordt doorgegeven aan de auto. De auto moet daar aan voldoen (maximaal op die snelheid laden, per fase). Dus als er 1 fase erg belast is dan beperkt dat automatisch ook het laden uit de andere drie fases. Het verdelen van je load over de drie fases is dus wel slimmer dan zodat er minder piek op 1 fase is.vithar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:08:
Ik heb thuis 3 fasen (3x25A) en een The New Motion Home Advanced 3-fasen laadpaal. Op dit moment is deze alleen op 1 fase aangesloten aangezien ik nu nog een PHEV heb die toch maar op 1 fase kan laden. Binnenkort wordt deze PHEV vervangen door een BEV die op 3 fasen kan laden en wil ik dus alle fasen gaan gebruiken; het enige wat ik daarvoor hoef te doen is in de meterkast de andere 2 fasen aan te sluiten op de automaat, aangezien indertijd dit verder al helemaal is voorbereid door de monteur.
Doordat er echter ook diverse andere grootverbruikers in huis zijn, wil ik ook Load Balancing gaan gebruiken (deze grootverbruikers zitten met name op de 2 fasen die nu nog niet in gebruik zijn voor de laadpaal). De Load Balancing wil ik via de P1 poort van de slimme meter laten verlopen; ook dit is door de monteur indertijd voorbereid door in de laadpaal de RJ11 stekker met kabel al aan te sluiten (vandaag nog even gecontroleerd door de laadpaal open te maken) en deze kabel naar de meterkast te trekken. Het enige wat ik hoef te doen is een RJ11 stekkertje aan de kabel te zetten en deze vervolgens in de P1 poort te steken. Daarna moet natuurlijk door New Motion nog het Dynamic Power Management abbonnement aangezet worden (waar je 5 euro/maand voor betaald terwijl ze er verder niets voor hoeven te doen).
Nu mijn vragen:
In jouw voorbeeld dus inderdaad maximaal 3x5A = 15A en daarmee vervallen je vragen 3 t/m 6
Helder, dank voor jullie snelle reacties. Er is, zoals @Inspired aangeeft ook een aparte module verkrijgbaar als je niet de P1 van de slimme meter wilt gebruiken. In de handleiding daarvan (https://assets.ctfassets....tallation-instruction.pdf) staat het volgende "De CT’s die zijn verbonden met L1, L2 en L3 moeten in de correcte volgorde worden aangesloten op de eerste, tweede en derde fase van het elektriciteitsnet van het huis". Dit impliceert dat er wel een link is tussen het gebruik van een fase en dat de laadpaal moeten weten welke fase dit is. Die volgorde zou niet van belang zijn als de laadpaal toch altijd voor alle fases het minimum pakt wat op de zwaarst belaste fase beschikbaar is.
Enig idee waarom de L1, L2 & L3 wel op de corresponderende ingang van de DLB module aangesloten moet worden terwijl dit dus eigenlijk niet uit zou moeten maken?
De reden waarom ik hier graag duidelijkheid over wil hebben, is omdat ik er nu vanuit ga dat het dus niet uitmaakt of het hoogste verbruik op L1, L2 of L3 zit en hoe die fases zijn aangesloten op de laadpaal, maar indien de laadpaal het dus wel per fase moet weten (dat L1 uit de slimme meter ook echt op L1 van de laadpaal is aangesloten), dan moet ik eerst gaan uitzoeken wat L1, L2 en L3 zijn vanuit de slimme meter zodat ik die dan kan aansluiten op de corresponderen L1, L2 en L3 van de laadpaal. Liever laat ik het natuurlijk zoals het nu is en plug ik alleen de RJ11 in de slimme meter
Enig idee waarom de L1, L2 & L3 wel op de corresponderende ingang van de DLB module aangesloten moet worden terwijl dit dus eigenlijk niet uit zou moeten maken?
De reden waarom ik hier graag duidelijkheid over wil hebben, is omdat ik er nu vanuit ga dat het dus niet uitmaakt of het hoogste verbruik op L1, L2 of L3 zit en hoe die fases zijn aangesloten op de laadpaal, maar indien de laadpaal het dus wel per fase moet weten (dat L1 uit de slimme meter ook echt op L1 van de laadpaal is aangesloten), dan moet ik eerst gaan uitzoeken wat L1, L2 en L3 zijn vanuit de slimme meter zodat ik die dan kan aansluiten op de corresponderen L1, L2 en L3 van de laadpaal. Liever laat ik het natuurlijk zoals het nu is en plug ik alleen de RJ11 in de slimme meter
Dat is omdat je L1 moet kloppen (laadpaal en net). Immers er zijn ook auto's (zoals je huidige) die alleen op 1 fase kan laden. Als je laadpaal dan verkeerd is aangesloten zou de auto bijv. uit L2 laden terwijl L1 op het net niet belast lijkt. De laadpaal kan dan niet doorgeven dat een andere load op ook L2 deze gaat overbelasten. Bij het laden op 1 fase kijkt de laadpaal immers niet naar de waardes van de andere fases.vithar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:16:
Helder, dank voor jullie snelle reacties. Er is, zoals @Inspired aangeeft ook een aparte module verkrijgbaar als je niet de P1 van de slimme meter wilt gebruiken. In de handleiding daarvan (https://assets.ctfassets....tallation-instruction.pdf) staat het volgende "De CT’s die zijn verbonden met L1, L2 en L3 moeten in de correcte volgorde worden aangesloten op de eerste, tweede en derde fase van het elektriciteitsnet van het huis". Dit impliceert dat er wel een link is tussen het gebruik van een fase en dat de laadpaal moeten weten welke fase dit is. Die volgorde zou niet van belang zijn als de laadpaal toch altijd voor alle fases het minimum pakt wat op de zwaarst belaste fase beschikbaar is.
Daarnaast zit er ook een relatie tussen de fases, de voltages op de fases en de frequentie mbt active en reactive vermogens en de richting van de energie (afnemen van de stroom of toeleveren aan het net). Als de fases niet in de juiste volgorde zitten kloppen de berekeningen in de laadpaal niet en kan een laadpaal bijvoorbeeld denken dat er 15A levering naar het net is terwijl er juist 15A afgenomen wordt. Maar dat wordt een lastig verhaal, die ik zelf ook niet helemaal begrijp, om uit te leggen. Neem gewoon aan dat het in de juiste volgorde moet zitten zoals de handleiding staat. Da's ook wel netjes overigens. Je wil dat dat allemaal wel gelijk houden.
Mmm, dan lijkt het inderdaad toch een goed idee om de L1, L2 en L3 zoals de slimme meter hem rapporteert via de P1 overeen te laten stemmen met de L1, L2 en L3 in de laadpaal. Ik heb dus alleen geen idee wat de L1, L2 en L3 zijn aangezien er 3 identieke bruine draden vanuit de slimme meter de meterkast inkomen.thehog schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:30:
[...]
Dat is omdat je L1 moet kloppen (laadpaal en net). Immers er zijn ook auto's (zoals je huidige) die alleen op 1 fase kan laden. Als je laadpaal dan verkeerd is aangesloten zou de auto bijv. uit L2 laden terwijl L1 op het net niet belast lijkt. De laadpaal kan dan niet doorgeven dat een andere load op ook L2 deze gaat overbelasten. Bij het laden op 1 fase kijkt de laadpaal immers niet naar de waardes van de andere fases.
Ik zou het prima kunnen testen indien ik inzicht zou hebben in het actuele verbruik van een fase door de huidige ene aangesloten fase voor de PHEV te wisselen over de L1, L2 en L3 van de laadpaal (kan gewoon door in de meterkast de aansluiting in de automaat te verplaatsen). Ik heb echter geen P1 uitlezer. Het display in de slimme meter toont alleen het totaalverbruik, maar niet per fase. En ik gebruik UMeter, welke via de netbeheerder wordt gevoed, maar ook daarin staat alleen het totale verbruik, maar niet per fase.
Iemand een idee op welke manier ik kan bepalen welke fase vanuit de slimme meter L1, L2 en L3 is?
Gewoon even 1 voor 1 uitzetten (als je hoofdzekeringen automaten zijn) of anders loshalen in de meterkast? En dan kijken op welke kabel nog stroom staat bij je laadpaal.vithar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:22:
[...]
Mmm, dan lijkt het inderdaad toch een goed idee om de L1, L2 en L3 zoals de slimme meter hem rapporteert via de P1 overeen te laten stemmen met de L1, L2 en L3 in de laadpaal. Ik heb dus alleen geen idee wat de L1, L2 en L3 zijn aangezien er 3 identieke bruine draden vanuit de slimme meter de meterkast inkomen.
Ik zou het prima kunnen testen indien ik inzicht zou hebben in het actuele verbruik van een fase door de huidige ene aangesloten fase voor de PHEV te wisselen over de L1, L2 en L3 van de laadpaal (kan gewoon door in de meterkast de aansluiting in de automaat te verplaatsen). Ik heb echter geen P1 uitlezer. Het display in de slimme meter toont alleen het totaalverbruik, maar niet per fase. En ik gebruik UMeter, welke via de netbeheerder wordt gevoed, maar ook daarin staat alleen het totale verbruik, maar niet per fase.
Iemand een idee op welke manier ik kan bepalen welke fase vanuit de slimme meter L1, L2 en L3 is?
Het is een jaren 60 huis waarbij de hoofdzekeringen in een dicht zwart plastic omhulsel zitten. Het enige wat ik dus zichtbaar heb zijn 3 bruine draden die vanuit de slimme meter komen, maar daar is dus niets aan te zien. Als ik eenmaal weet welke fase bij welke bruine draad hoort, dan kom ik er verder wel uit, maar geen idee dus hoe ik daar achter ga komen.thehog schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:37:
[...]
Gewoon even 1 voor 1 uitzetten (als je hoofdzekeringen automaten zijn) of anders loshalen in de meterkast? En dan kijken op welke kabel nog stroom staat bij je laadpaal.
Kijken waar de draden heen gaan, en per fase even op een groep op die fase bijvoorbeeld een elektrische kachel zetten. Dan kun je op de slimme meter uitlezen op welke fase die belasting zit.vithar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:36:
[...]
Het is een jaren 60 huis waarbij de hoofdzekeringen in een dicht zwart plastic omhulsel zitten. Het enige wat ik dus zichtbaar heb zijn 3 bruine draden die vanuit de slimme meter komen, maar daar is dus niets aan te zien. Als ik eenmaal weet welke fase bij welke bruine draad hoort, dan kom ik er verder wel uit, maar geen idee dus hoe ik daar achter ga komen.
Dank voor de suggestie, maar zoals gezegd heb ik dus helaas geen P1 uitlezer en toont het display in de slimme meter alleen het totaalverbruik, maar niet per fase.ik222 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
Kijken waar de draden heen gaan, en per fase even op een groep op die fase bijvoorbeeld een elektrische kachel zetten. Dan kun je op de slimme meter uitlezen op welke fase die belasting zit.
Ik hoopte dat er wellicht nog iets kon met een online verbruiksmanager zoals UMeter, maar ik kan er geen vinden die ook de individuele fase-informatie beschikbaar heeft.
Hoofdschakelaar uit. Trek even 2 van de 3 fases uit je hoofdschakelaar (aan de uitgaande kant, de dan niet meer op spanning zijnde kant). Hoofdschakelaar weer aan. Gooi een vermogen op de nog aanwezige fase en check op de slimme meter welke het is.vithar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:12:
[...]
Dank voor de suggestie, maar zoals gezegd heb ik dus helaas geen P1 uitlezer en toont het display in de slimme meter alleen het totaalverbruik, maar niet per fase.
Ik hoopte dat er wellicht nog iets kon met een online verbruiksmanager zoals UMeter, maar ik kan er geen vinden die ook de individuele fase-informatie beschikbaar heeft.
Let wel even extra op, de voedende kant van de hoofdschakelaar blijft dus op spanning op alle fases.
Zomaar een idee:vithar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:12:
[...]
Dank voor de suggestie, maar zoals gezegd heb ik dus helaas geen P1 uitlezer en toont het display in de slimme meter alleen het totaalverbruik, maar niet per fase.
Met een IR temperatuurmeter de 3 draden opmeten, en dan een flinke gebruiker aansluiten, even wachten...
en dan meten welke een kleine verhoging laat zien??
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik bedenk me net. Heb je uberhaupt wel een DMSR 5.0 slimme meter? Alleen dan is in de P1 data de informatie per fase beschikbaar. Daarvoor is er alleen een totale over alle fases beschikbare vermogen.vithar schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:12:
[...]
Geen idee of die paal dus een DMSR5.0 vereist maar lijkt me wel want anders moet hij de waarde altijd delen door 3 maar dan klopt het nooit precies natuurlijk.
NM geeft aan dat minimaal DSMR 4 nodig is. Als ik wat google dan lijkt 4.0 ook per fase het vermogen weer te kunnen geven.thehog schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:33:
[...]
Ik bedenk me net. Heb je uberhaupt wel een DMSR 5.0 slimme meter? Alleen dan is in de P1 data de informatie per fase beschikbaar. Daarvoor is er alleen een totale over alle fases beschikbare vermogen.
Geen idee of die paal dus een DMSR5.0 vereist maar lijkt me wel want anders moet hij de waarde altijd delen door 3 maar dan klopt het nooit precies natuurlijk.
Inmiddels het besluit genomen -op basis van de input en ervaringen hier- om voor de Alfen laadpaal te gaan. Zojuist een paar prijzen opgevraagd, via mijn werk kan ik via de groothandel bestellen. Ik twijfel nog even tussen de Pro en S-line. Dat is vooral afhankelijk van de prijs 
Als ik de documentatie zo zie ik zelf instellen niet zo lastig. Aansluiten in de meterkast laat ik wel even door een expert doen.
Als ik de documentatie zo zie ik zelf instellen niet zo lastig. Aansluiten in de meterkast laat ik wel even door een expert doen.
XXXVI
Oeps ja je hebt gelijk. Ik kwam even in de veronderstelling omdat SmartEVSE namelijk wel DSMR5 nodig heeft, maar dat zal dan wel met die 10 seconden te maken hebben.Inspired schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:42:
[...]
NM geeft aan dat minimaal DSMR 4 nodig is. Als ik wat google dan lijkt 4.0 ook per fase het vermogen weer te kunnen geven.
For the record, bij Ali komt er tegenwoordig tax bij, maar dat zie je pas als je op 'pay' klikt, waarmee de aanschaf op E150 komt. Wat @Xenir zei is dus wel terecht, voor een paar tientjes meer komt het ding morgen en niet over twee weken binnen en kun je hem ook wat makkelijker retourneren mocht er iets niet goed zijn.robhuls schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:35:
Overzichtje, inclusief direct bij Ali voor E118
Had ik dit maar wat eerder gelezen. Hier is een Alfen Eve Singe Pro komen te hangen (met loadbalancing), vooral ivm harde eis t.b.v. RFID/Backend laadsessies verrekenen.thehog schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:25:
[...]
Als je zonnepanelen hebt hoef je natuurlijk niet perse de overschot in de auto te stoppen. Dat is puur een leuke feature nu en straks mits de saldering afgebouwd wordt kan het je iets opleveren. Als je dat inderdaad wilt dan is de Zappi de meest gangbare oplossing.
De kabel mag gewoon opgerold blijven. Die is dik genoeg en kan voldoende eventuele warmte kwijt.
Je kostenraming klopt wel zo'n beetje. Sommige offertes komen op 2000 euro maar dan zit er vaak ook meer graafwerk bij of stukje verbouwing meterkast.
In theorie moet het toch mogelijk zijn via P1 poort ook meer te laden bij overtollige zonne-energie?
Hangt waarschijnlijk ook af van de hoeveelheid data/variabelen die je kan zien natuurlijk. En je zult wat ondergrenzen/variabelen willen kunnen instellen. Knipperlicht laden zal ook wel niet super zijn voor een auto..
Solar-Edge heeft lijkt het ook een speciale auto lader die juist de zonne-energie gebruikt.
Nu allemaal nog niet zo nodig maar als het salderen wordt afgebouwd wordt het wel interssant. Zou fijn zijn als leveranciers dan software matig nog hun palen kunnen upgraden, al dan niet tegen een vergoeding. Zelf heb ik het idee dat het nog helemaal niet leeft bij de laadpaal fabrikanten maar misschien heb ik het mis?
Edit/ is het ook niet mogelijk een P1 signaal kunstmatig te genereren? Dat je een 'kastje' in de meterkast hangt die de laadpaal bij ontbreken zonne-energie het signaal geeft dat er teveel vermogen in huis wordt afgenomen om te kunnen laden waardoor deze terugschakelt?
[ Voor 8% gewijzigd door Banjy op 09-08-2021 10:28 ]
Die Alfen Eve Single Pro hangt hier ook vanuit de LM met automatische verrekening via mijn laadpas. Het goede nieuws is dat deze via modbus in elk geval aan te sturen is, dus zelf iets bouwen wat je zonnestroom meet en op basis daarvan de maximale laadstroom stuurt is mogelijk.Banjy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:27:
[...]
Had ik dit maar wat eerder gelezen. Hier is een Alfen Eve Singe Pro komen te hangen (met loadbalancing), vooral ivm harde eis t.b.v. RFID/Backend laadsessies verrekenen.
In theorie moet het toch mogelijk zijn via P1 poort ook meer te laden bij overtollige zonne-energie?
Hangt waarschijnlijk ook af van de hoeveelheid data/variabelen die je kan zien natuurlijk. En je zult wat ondergrenzen/variabelen willen kunnen instellen. Knipperlicht laden zal ook wel niet super zijn voor een auto..
Solar-Edge heeft lijkt het ook een speciale auto lader die juist de zonne-energie gebruikt.
Nu allemaal nog niet zo nodig maar als het salderen wordt afgebouwd wordt het wel interssant. Zou fijn zijn als leveranciers dan software matig nog hun palen kunnen upgraden, al dan niet tegen een vergoeding. Zelf heb ik het idee dat het nog helemaal niet leeft bij de laadpaal fabrikanten maar misschien heb ik het mis?
Edit/ is het ook niet mogelijk een P1 signaal kunstmatig te genereren? Dat je een 'kastje' in de meterkast hangt die de laadpaal bij ontbreken zonne-energie het signaal geeft dat er teveel vermogen in huis wordt afgenomen om te kunnen laden waardoor deze terugschakelt?
Interessant, mijn technische kennis is te beperkt om dat zelf te bouwen maar er gaan vast slimme tweakers komen.ik222 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:31:
[...]
Die Alfen Eve Single Pro hangt hier ook vanuit de LM met automatische verrekening via mijn laadpas. Het goede nieuws is dat deze via modbus in elk geval aan te sturen is, dus zelf iets bouwen wat je zonnestroom meet en op basis daarvan de maximale laadstroom stuurt is mogelijk.
Volgens Alfen lijkt het ook mogelijk trouwens:
Kan ik de opgewekte stroom van zonnepanelen gebruiken voor het opladen van een voertuig met een Alfen laadstation?
Het is zeker mogelijk om opgewekte stroom van zonnepanelen te gebruiken om uw voertuig op te laden.
U heeft hiervoor in de meeste gevallen Actieve Loadbalancing en een externe energiemeter nodig, bijvoorbeeld een slimme meter. Het laadstation kan dan op basis van data over de beschikbare stroom de laadstroom aanpassen.
Bekijk voor alle mogelijke scenario’s en toepassing het document Smart Charging Manual, welke beschikbaar is op de website van Alfen, onder het kopje ‘Oplaadpunten EV’.
(https://alfen.com/nl/oplaadpunten-ev/veelgestelde-vragen)
De genoemde handleiding kan ik nog niet zo snel vinden. Maar goed als het salderen echt gaat stoppen weer eens goed in verdiepen. Als EV rijder kan je dan meteen een deel van je teruglevering slim gebruiken :-).
Kan de Zappi er tegen als ik een week lang de stroom eraf laat. Vanwege vakantie zit ik er aan te denken om de automaat in de meterkast uit te schakelen. Maar als ik het na de vakantie weer aanzet zijn alle instellingen er dan nog?
Anders vergrendel ik ‘m wel met een pincode.
Was bij mij geen probleem.ione schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:43:
Kan de Zappi er tegen als ik een week lang de stroom eraf laat. Vanwege vakantie zit ik er aan te denken om de automaat in de meterkast uit te schakelen. Maar als ik het na de vakantie weer aanzet zijn alle instellingen er dan nog?
je bent dan (denk ik..) wel de history kwijt van alle ladingen /dag/week/ maand etc..ione schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:43:
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Nee staat er allemaal nog in. Zou ook mooi zijn dat je alles kwijt zou raken bij bijvoorbeeld een stroomstoring oid.Hansieo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
je bent dan (denk ik..) wel de history kwijt van alle ladingen /dag/week/ maand etc..
Een vraag met betrekking tot thuisladen
Ik ben werknemer en heb een leaseauto.
De laadvoorziening thuis dien ik zelf te investeren.
Mijn werkgever geeft aan: het bedrag wat aan Kwh gedeclareerd mag worden is 0,25 euro per KwH inc BTW.
Dit geldt voor declaraties voor thuisladen van de auto en dus de compensatie van mijn stroomgebruik aan huis.
Dit tarief dien ik te hanteren bij het declareren van mijn Electra kosten.
Indien er andere tariefstellingen worden gehanteerd bij de declaratie zullen deze worden verrekend met mijn salaris.
Op het moment dat ik de auto laad bij een laadpaal/supercharger of andere commerciële laadpaal dan kan ik afrekenen met mijn bijv. New Motion laadpas. Deze kosten gaan direct op factuur naar werkgever.
Nu zit ik dus te denken, wat als ik nou zelf een newmotion laadpaal aanschaf met backend van new motion, deze kan ik instellen op eigen gebruik met een willekeurig kwh bedrag. En ik kan hem "openbaar maken" voor gasten.
Bij openbaar maken voor gasten kan ik 0,43cent per kwh declareren
Als ik dan laad met mijn werkgever newmotion laadpas en deze instel als gast kan ik wellicht 0,43 per kwh declareren?
Dit zou in mijn ogen ook de investering welk ik doe misschien wel rechtvaardigen.
Zou deze constructie mogelijk zijn?
Of zien ze je huisadres of soort gelijkheden waardoor dit niet op gaat?
Mijn werkgever geeft aan: het bedrag wat aan Kwh gedeclareerd mag worden is 0,25 euro per KwH inc BTW.
Dit geldt voor declaraties voor thuisladen van de auto en dus de compensatie van mijn stroomgebruik aan huis.
Indien er andere tariefstellingen worden gehanteerd bij de declaratie zullen deze worden verrekend met mijn salaris.
Op het moment dat ik de auto laad bij een laadpaal/supercharger of andere commerciële laadpaal dan kan ik afrekenen met mijn bijv. New Motion laadpas. Deze kosten gaan direct op factuur naar werkgever.
Nu zit ik dus te denken, wat als ik nou zelf een newmotion laadpaal aanschaf met backend van new motion, deze kan ik instellen op eigen gebruik met een willekeurig kwh bedrag. En ik kan hem "openbaar maken" voor gasten.
Als ik dan laad met mijn werkgever newmotion laadpas en deze instel als gast kan ik wellicht 0,43 per kwh declareren?
Dit zou in mijn ogen ook de investering welk ik doe misschien wel rechtvaardigen.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat "korte duur" onderbreking wél behouden zou blijven maar langere onderbrekingen niet.unex154 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:52:
[...]
Nee staat er allemaal nog in. Zou ook mooi zijn dat je alles kwijt zou raken bij bijvoorbeeld een stroomstoring oid.
Werkgever zal op de factuur waarschijnlijk kunnen zien op welk adres / locatie de paal staat waar je aan oplaadt. Maar los van of ze het kunnen zien of niet, het sleutelwoord is hier denk ik *overleg*, dus overleg met je werkgever over je plannen. Het lijkt me nooit slim om dit achter de rug van je werkgever om te willen doen.JohnW1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:04:
Een vraag met betrekking tot thuisladen
Overigens is 25 cent geen ruime vergoeding als verwacht wordt dat je zelf dan de aanleg betaalt.
Exact dat. Dan kost de backend je ook nog wat euro's per maand. Je kan ook de dichtstbijzijnde openbare paal zoeken en het daarbij behorende tarief. Een goedkope openbare paal is tussen de 0,33/0,39ct/KWh. Denk dat je echt wel kan overleggen om dan een hoger tarief thuis in te stellen.
Fiscaal gezien is het voor de werkgever andersom interessanter. Zowel de paal en installatiekosten zijn aftrekbaar/onbelast te vergoeden. Andersom voelt wel logischer; jij investeert in de paal en hanteert een tarief tussen eigen kostprijs/kWh en die van de openbare laadpaal bij jou in de buurt (dat is dus zeker meer dan 0,25 /kWh..)ik222 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:10:
[...]
Werkgever zal op de factuur waarschijnlijk kunnen zien op welk adres / locatie de paal staat waar je aan oplaadt. Maar los van of ze het kunnen zien of niet, het sleutelwoord is hier denk ik *overleg*, dus overleg met je werkgever over je plannen. Het lijkt me nooit slim om dit achter de rug van je werkgever om te willen doen.
Overigens is 25 cent geen ruime vergoeding als verwacht wordt dat je zelf dan de aanleg betaalt.
Stroomkosten mogen van de fiscus alleen tegen kostprijs/werkelijke kosten onbelast worden vergoed. Nu moet ik daarbij wel opmerken dat er volgens mij wel wat verandert als jij zelf een 'openbare laadpaal' hebt geïnstalleerd en dus via laadpas transacties deze in rekening brengt (in plaats van een soort kwartaal declaratie zoals je ook met bonnetjes doet). Dat doe je eigenlijk als een soort van zakelijke activiteit..maar goed als dat echt zo wordt gezien moet je de eventuele 'winst' (verschil tussen wat jij betaalt voor de inkoop van stroom en daarna in rekening brengt) theoretisch misschien wel weer als inkomen aangeven.
In ieder geval, ik zou overleggen want er is gewoon een goede win-win mogelijk. Bij ons (heb het laadbeleid na informeren uitgedacht en ingevoerd) betaalt de werkgever de laadpaal en de medewerker mag alleen tegen de werkelijke kosten stroom doorbelasten (met een maximum, om 'rare' energiecontracten/tarieven te voorkomen).
De werknemer tekent daarvoor een overeenkomst voor 5 jaar. Ga je eerder weg betaal je naar rato de restwaarde terug en ben je direct zelf eigenaar van de paal.
Bij een beetje kilometers 'verdient' de werkgever de paal in zo een 4 jaar terug en is er nog een jaar 'winst' voor de werkgever.
PS. Weet niet of het een optie is, maar als ze vasthouden aan die 0,25/kWh. Gebruik dan gewoon je Granny Charger met eigen verbruiksmeter. Ik heb nog geen regels gezien dat dit niet zou mogen, zolang je maar beetje kan aantonen dat je het stopcontact voor niks anders gebruikt. Dat laatste is volgens mij wel grijs gebied natuurlijk..
[ Voor 14% gewijzigd door Banjy op 09-08-2021 13:59 ]
Zelf een zappi overgenomen van iemand anders. Hij had hem al weken in de schuur liggen maar na het aansluiten hier stond al zijn historie er nog in.Hansieo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:04:
[...]
Ik meende ergens gelezen te hebben dat "korte duur" onderbreking wél behouden zou blijven maar langere onderbrekingen niet.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Zoals aangegeven geeft de slimme meter geen informatie in het display over individuele fases en heb ik geen P1 uitlees-apparaat, dus ik kan niet checken op de slimme meter welke fase dan nog actief is. Slimme meter is overigens wel DSMR 5.0.thehog schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:48:
[...]
Hoofdschakelaar uit. Trek even 2 van de 3 fases uit je hoofdschakelaar (aan de uitgaande kant, de dan niet meer op spanning zijnde kant). Hoofdschakelaar weer aan. Gooi een vermogen op de nog aanwezige fase en check op de slimme meter welke het is.
Let wel even extra op, de voedende kant van de hoofdschakelaar blijft dus op spanning op alle fases.
Ik vrees dat ik er niet aan ontkom om een P1 uitlees-apparaat te kopen; waarschijnlijk dan gewoon een P1 -> USB kabel en die in mijn laptop pluggen en daarop Domoticz installeren.
Maar je laadpaal ondersteund toch ook gewoon meten via P1? Waarom wil je dan met klemmen gaan werken?vithar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:32:
[...]
Zoals aangegeven geeft de slimme meter geen informatie in het display over individuele fases en heb ik geen P1 uitlees-apparaat, dus ik kan niet checken op de slimme meter welke fase dan nog actief is. Slimme meter is overigens wel DSMR 5.0.
Ik vrees dat ik er niet aan ontkom om een P1 uitlees-apparaat te kopen; waarschijnlijk dan gewoon een P1 -> USB kabel en die in mijn laptop pluggen en daarop Domoticz installeren.
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Is het niet nog veel simpeler: Linker ader is L1, middelste L2, rechter L3?
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Hmm inderdaad. Dat probleem blijftvithar schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:32:
[...]
Zoals aangegeven geeft de slimme meter geen informatie in het display over individuele fases en heb ik geen P1 uitlees-apparaat, dus ik kan niet checken op de slimme meter welke fase dan nog actief is. Slimme meter is overigens wel DSMR 5.0.
Nee want het is is geen standaard om L1 links op de hoofdschakelaar aan te sluiten (en L2 en L3 dus volgend). Bijv. L1 rechts naast de neutraal zou ook best een standaard kunnen zijn van een monteur/netbeheerder.daemonix schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:00:
Is het niet nog veel simpeler: Linker ader is L1, middelste L2, rechter L3?
Hij wil juist met P1 werken. Maar hij wil weten welke ader overeen komt met L1, L2 en L3 in het P1 bericht.ice-T106 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:42:
[...]
Maar je laadpaal ondersteund toch ook gewoon meten via P1? Waarom wil je dan met klemmen gaan werken?
Dat is precies wat ik gedaan heb. Je moet een externe kWh meter hebben. Heb zelf de Socomec genomen omdat deze ook Modbus over TCP heeft - oftewel een netwerkaansluiting waarmee je hem zo in je LAN netwerk kunt prikken (net als mijn Alfen en net als mijn SolarEdge). Alles hangt zo dus mooi in mijn LAN. Als energie management systeem heb ik een Raspberry Pi genomen met daarop een Node-RED (docker container) die via Modbus continu van alle drie de relevante waardes (V/I/P etc.) uitleest en op basis daarvan de Alfen max current en aantal phases (1 of 3) instelt. Hiermee kun je dus maximaal met zonnestroom laden. Hieronder zie je o.a. screenshot 1 van mijn Node-RED flow. De oranje-bruine nodes zijn die met Modbus - links 3 die de Alfen, Socomec kWh meter en SolarEdge uitlezen en rechts 2 die de max current en aantal phases zet. Alle overige nodes zijn alleen maar om een real-time display (screenshot 2) met allemaal metertjes weer te kunnen geven maar doen er verder eigenlijk niet toe. Zo doet ook het uitlezen van de SolarEdge er eigenlijk niet toe. Is alleen leuk voor de metertjes en grafieken. Zo sla ik alle gegevens op in een time-series database en gebruik ik grafana om zaken rondom het laden ook grafisch mooi inzichtelijk te hebben (screenshot 3). Dit zijn ook allemaal docker containers op dezelfde Raspberry Pi dus eenvoudig te managen allemaal. In deze laatste screenshot zie je hoe de zelf-consumptie (blauw) als gevolg van een laadsessie netjes onder de zonnestroom productie (groen) gestuurd blijft.Banjy schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:34:
[...]
Interessant, mijn technische kennis is te beperkt om dat zelf te bouwen maar er gaan vast slimme tweakers komen.
Volgens Alfen lijkt het ook mogelijk trouwens:
Kan ik de opgewekte stroom van zonnepanelen gebruiken voor het opladen van een voertuig met een Alfen laadstation?
Het is zeker mogelijk om opgewekte stroom van zonnepanelen te gebruiken om uw voertuig op te laden.
U heeft hiervoor in de meeste gevallen Actieve Loadbalancing en een externe energiemeter nodig, bijvoorbeeld een slimme meter. Het laadstation kan dan op basis van data over de beschikbare stroom de laadstroom aanpassen.
Bekijk voor alle mogelijke scenario’s en toepassing het document Smart Charging Manual, welke beschikbaar is op de website van Alfen, onder het kopje ‘Oplaadpunten EV’.
(https://alfen.com/nl/oplaadpunten-ev/veelgestelde-vragen)
De genoemde handleiding kan ik nog niet zo snel vinden. Maar goed als het salderen echt gaat stoppen weer eens goed in verdiepen. Als EV rijder kan je dan meteen een deel van je teruglevering slim gebruiken :-).
:strip_exif()/f/image/jrlOsRBicUBlxNLBy0lhQU70.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P8n9xk2hvIA2tsdWxUkVim7c.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens heb ik de Alfen nu gewoon op vol vermogen - met active load balancing - staan (ondanks dat bovenstaande prima werkt). Dit omdat nu met volledige saldering dit geen zin heeft, het duurt alleen langer. En mijn stroom die terug het net op gaat wordt wel door de buurman gebruikt dus voor het milieu hoeft het nu ook niet volgens mij. Maar ik ben wel klaar voor 1 januari 2023 :-)
[ Voor 4% gewijzigd door klompje65 op 09-08-2021 15:34 ]
Hebben de Alfen laadpalen gewoon een aansluiting waar je een netwerk kabel in stopt en dan kun je met homeassistant of iets dergelijks de laadpaal uitlezen en zelfs aansturen?klompje65 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
Dat is precies wat ik gedaan heb. Je moet een externe kWh meter hebben. Heb zelf de Socomec genomen omdat deze ook Modbus over TCP heeft - oftewel een netwerkaansluiting waarmee je hem zo in je LAN netwerk kunt prikken (net als mijn Alfen en net als mijn SolarEdge).
Ik heb twee zonneplan omvormers hangen en als ik het goed begrijp kan ik die ook via modbus koppelen, hoewel je daar dan een converter naar WiFi of netwerk moet hebben. Dan zou ik vanalles wel mooi inzichtelijk kunnen maken en mocht het ooit nodig zijn kunnen aansturen.
Klopt inderdaad, let wel op dat aansturen via Modbus alleen werkt als de loadbalancing functie geactiveerd is (eenmalige kosten voor een licentie als je die nu nog niet hebt). En je hebt een ACE installer account nodig om e.a. te activeren in de Alfen maar zo'n account kun je probleemloos aanvragen.robhuls schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:00:
[...]
Hebben de Alfen laadpalen gewoon een aansluiting waar je een netwerk kabel in stopt en dan kun je met homeassistant of iets dergelijks de laadpaal uitlezen en zelfs aansturen?
Ik heb twee zonneplan omvormers hangen en als ik het goed begrijp kan ik die ook via modbus koppelen, hoewel je daar dan een converter naar WiFi of netwerk moet hebben. Dan zou ik vanalles wel mooi inzichtelijk kunnen maken en mocht het ooit nodig zijn kunnen aansturen.
Wauw, erg indrukwekkend! Ook dat gaat mijn programmeer skills ver te boven, maar goed om te weten dat het dus zeker kan. Hopelijk is er een firma of iemand die dit over een paar jaar als 'tussenboxje' verkoopt. Al dan niet met on/off switch waarbij hij de P1 gewoon weer bypassed van de slimme meter naar de laadpaal voor als je wel even snel wilt kunnen ladenklompje65 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
Dat is precies wat ik gedaan heb. Je moet een externe kWh meter hebben. Heb zelf de Socomec genomen omdat deze ook Modbus over TCP heeft - oftewel een netwerkaansluiting waarmee je hem zo in je LAN netwerk kunt prikken (net als mijn Alfen en net als mijn SolarEdge). Alles hangt zo dus mooi in mijn LAN. Als energie management systeem heb ik een Raspberry Pi genomen met daarop een Node-RED (docker container) die via Modbus continu van alle drie de relevante waardes (V/I/P etc.) uitleest en op basis daarvan de Alfen max current en aantal phases (1 of 3) instelt. Hiermee kun je dus maximaal met zonnestroom laden. Hieronder zie je o.a. screenshot 1 van mijn Node-RED flow. De oranje-bruine nodes zijn die met Modbus - links 3 die de Alfen, Socomec kWh meter en SolarEdge uitlezen en rechts 2 die de max current en aantal phases zet. Alle overige nodes zijn alleen maar om een real-time display (screenshot 2) met allemaal metertjes weer te kunnen geven maar doen er verder eigenlijk niet toe. Zo doet ook het uitlezen van de SolarEdge er eigenlijk niet toe. Is alleen leuk voor de metertjes en grafieken. Zo sla ik alle gegevens op in een time-series database en gebruik ik grafana om zaken rondom het laden ook grafisch mooi inzichtelijk te hebben (screenshot 3). Dit zijn ook allemaal docker containers op dezelfde Raspberry Pi dus eenvoudig te managen allemaal. In deze laatste screenshot zie je hoe de zelf-consumptie (blauw) als gevolg van een laadsessie netjes onder de zonnestroom productie (groen) gestuurd blijft.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, maar het is linksom of rechtsom. Als ik een lease-auto had gekozen bij mijn huidige werkgever, dan hadden ze eens telpost van €2.500 opgenomen voor de laadpaal en aanleg, waar ik dus ook gewoon voor zou betalen.ik222 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:10:
[...]
Het zelf (laten) aanleggen heb je privé ook, dat verandert niks en dus vind ik hem zo gek nog niet, de laadpaal blijft immers op eigen terrein achter en heb je ook na deze auto weer profijt van. Die investering is maar eenmalig, dat vergeten veel mensen. En als je zonnepanelen neemt of hebt, dan is 25ct/kWh vergoeding voor thuisladen gewoon geld verdienen.
Waarom zou je daar dan alsnog voor moeten betalen? Het komt alleen in het leasebedrag voor de werkgever erbij, je betaalt er geen bijtelling over. Bijtelling betaal je echt alleen over de fiscale waarde van de auto.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:35:
[...]
Klopt, maar het is linksom of rechtsom. Als ik een lease-auto had gekozen bij mijn huidige werkgever, dan hadden ze eens telpost van €2.500 opgenomen voor de laadpaal en aanleg, waar ik dus ook gewoon voor zou betalen.
In mijn geval is de laadpaal volledig in de lease meegenomen inclusief volledige installatie en backend abonnement en betaal ik daar zelf dus helemaal niets voor. Ik kan laden door mijn MTC er voor te houden en dan krijg ik via EVCompany netjes automatisch 27 cent per kWh (inclusief BTW) vergoedt voor de stroom.
Met 25 cent per kWh inclusief BTW waarbij je ook nog eens de investering zelf moet doen haal je die investering er echt nooit uit. Immers 25 cent kosten tegenwoordig een kWh stroom al zo'n beetje. Dan houdt je echt maar maximaal 3 cent over. Dan moet je dus ruim 83.000 kWh laden voordat je een investering van 2500 euro hebt terugverdiend, en dan tel ik nog niet eens eventuele backend kosten. Dan kun je wel zeggen dat het met zonnepanelen anders ligt maar vergeet niet dat je voor die zonnepanelen ook een investering gedaan hebt, dus feitelijk moet je dan eerst die investering terugverdienen...
Overigens hoeft het natuurlijk niet erg te zijn, je kunt thuisladen ook gewoon als luxe zien waar je die eenmalige investering zelf voor over hebt. Maar terugverdienen kun je het niet als je 25 cent inclusief BTW vergoedt krijgt waarbij je zelf de aanleg en eventuele abonnementskosten betaald.
[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 10-08-2021 08:47 ]
Dan moet je flink overcapaciteit hebben, want de stroom van je panelen stroomt de auto in, je huis heeft dan de energiemaatschappij weer nodig. Ik heb heb ook overcapaciteit maar te krap om een 50+KWh accu vol te stampen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:35:
[...]
... als je zonnepanelen neemt of hebt, dan is 25ct/kWh vergoeding voor thuisladen gewoon geld verdienen.
Ik ben met je eens dat het met panelen iets makkelijker is maar geld verdienen kan alleen als je huis+auto kan voorzien.
Dat is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt. Ik zie veel vrienden en collega's om me heen PV nemen sinds/omdat ze een EV hebben. Dus feitelijk betekent dat dat ze er voor de woning zelf geen behoefte aan hadden.Xenir schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:48:
[...]
Dan moet je flink overcapaciteit hebben, want de stroom van je panelen stroomt de auto in, je huis heeft dan de energiemaatschappij weer nodig. Ik heb heb ook overcapaciteit maar te krap om een 50+KWh accu vol te stampen.
Ik ben met je eens dat het met panelen iets makkelijker is maar geld verdienen kan alleen als je huis+auto kan voorzien.
En dus, als je 3.000 kWh stroomverbruik van je huis hebt en 4.000 kWh van je EV, als je 5.000 kWh opwekt is dat dus gratis je auto opladen en een beetje korting op je stroomverbruik van je woning. Of rechtsom bekeken: gratis stroom voor je woning en de helft gratis stroom van je EV (in dit voorbeeld).
Even aanvullend over de 25 cent per kWh vergoeding:
Check je energiecontract eens. Sinds 1 juli zijn de prijzen voor energie zeer stevig omhoog gegaan en de 20/21 cent waar je voorheen op kon rekenen is er niet meer.
Check je energiecontract eens. Sinds 1 juli zijn de prijzen voor energie zeer stevig omhoog gegaan en de 20/21 cent waar je voorheen op kon rekenen is er niet meer.
Wise enough to play the fool
Goede Morgen,
Ik heb in mijn meterkast nog een 32amp zekering vrij waar helemaal niks op staat. Kan ik daar een meterkastje op zetten met een hoofdschakelaar en dan een aardlek en dan een 32amp automaat daarachter.
Zodat ik mijn hybride kan laden met 7,4kw ?
Zo is mijn auto namelijk vol in een 1,5 uur.
Of is het verstandiger om een 25amp automaat te plaatsen en dan laden met 5,4kw.
Ik heb in mijn meterkast nog een 32amp zekering vrij waar helemaal niks op staat. Kan ik daar een meterkastje op zetten met een hoofdschakelaar en dan een aardlek en dan een 32amp automaat daarachter.
Of is het verstandiger om een 25amp automaat te plaatsen en dan laden met 5,4kw.
25 lijkt me voldoende snel gaan. Maar kan je hybride wel laden met 7.4kw? Dat kunnen ze niet allemaal.Adriaan71 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:42:
Goede Morgen,
Ja dat kan hij 7,4 AC en 24kw DC als ik die optie erbij had genomen, Heb een A250e bj 2021Headshot_NL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:02:
[...]
25 lijkt me voldoende snel gaan. Maar kan je hybride wel laden met 7.4kw? Dat kunnen ze niet allemaal.
Het ligt natuurlijk ook aan de aansluiting die je thuis hebt; de 32A zekering impliceert dat je een 1x35A aansluiting hebt. Als je daarvan al 25A of 32A gaat gebruiken voor de auto te laden, dan blijft er erg weinig over voor de overige apparaten in jouw huis waardoor de kans groot is dat een keer de hoofdschakelaar springt (tenzij je er natuurlijk voor zorgt dat er alleen geladen wordt als er in huis geen grootverbruikers aan staan). Daarnaast moet je ook even kijken of jouw laadpaal wel >16A laden op 1 fase ondersteunt (naast het feit dat jouw auto dit ook op 1 fase moet ondersteunen).Adriaan71 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:42:
Goede Morgen,
Heb deze op het oog.vithar schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:29:
[...]
Het ligt natuurlijk ook aan de aansluiting die je thuis hebt; de 32A zekering impliceert dat je een 1x35A aansluiting hebt. Als je daarvan al 25A of 32A gaat gebruiken voor de auto te laden, dan blijft er erg weinig over voor de overige apparaten in jouw huis waardoor de kans groot is dat een keer de hoofdschakelaar springt (tenzij je er natuurlijk voor zorgt dat er alleen geladen wordt als er in huis geen grootverbruikers aan staan). Daarnaast moet je ook even kijken of jouw laadpaal wel >16A laden op 1 fase ondersteunt (naast het feit dat jouw auto dit ook op 1 fase moet ondersteunen).
https://evme.nl/collections/laadpaal/products/easee-home
Kan ik verloping vooruit. Zowel 1 als 3 fase en alles instelbaar op vermogen wat je wil hebben en ook geavanceerde Load Balancing. En er zit ok ingebouwde elektronische aardfoutbeveiliging die zorgt voor detectie van DC- en aardfouten.
Bij mij is de monteur net klaar en die heeft een nieuwe SIM geplaatst. Alles werkt weer naar behoren. Geen woord over eventuele kosten.Krypt schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:41:
[...]
Gisteren telefoontje ontvangen; kosten voor plaatsen nieuwe sim is zo'n 172 euro. Mijn abonnementskosten worden wel gecrediteerd.
Zonder SIM moet het ook werken, dan moet je eth2 gebruiken (had enkel eth1 nog gebruikt).
Als ik terug ben ga ik nog eens testen met de ethernet kabel. Desnoods nog eens zoeken naar een esp32 of esp8266 naar ethernet bridge.
[Edit]
https://chargeportal.newmotion.com/test
Met deze link kun je de status dus uitlezen van de laadpaal. Of ie online en connected is.
32A afzekeren op 35A hoofdzekering raakt de 'selectiviteit' regels en velen zijn hier best gevoelig over.Adriaan71 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:39:
[...]
Heb deze op het oog.
https://evme.nl/collections/laadpaal/products/easee-home
Kan ik verloping vooruit. Zowel 1 als 3 fase en alles instelbaar op vermogen wat je wil hebben en ook geavanceerde Load Balancing. En er zit ok ingebouwde elektronische aardfoutbeveiliging die zorgt voor detectie van DC- en aardfouten.
Ik zou het gewoon doen mits je goede loadbalancing hebt. Dan kan je inderdaad 99% van de tijd lekker op 32A laden.
Zou je een foto van je meterkast willen maken? Heb je echt een bestaande 32A automaat vrij? Dat is best ongebruikelijk, aangezien die niet 'standaard'. Meeste reacties gaan er nu vanuit dat het de hoofdzekering betreft.Adriaan71 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:42:
Goede Morgen,
Dat klopt weliswaar, maar waar je op doelt is vermoedelijk dat wat de werkgever met die 25 ct/kWh vergoedt mogelijk dus niet eens kostendekkend is of maar net aan.teacher schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:17:
Even aanvullend over de 25 cent per kWh vergoeding:
Uiteraard kan je in zo'n situatie de dialoog met de werkgever aangaan, maar tenzij het een zeer klein bedrijf is geef ik iemand weinig kans dat ze dit even zomaar verhogen. Mogelijk heb je wel een case als je de vergelijking met publiek laden van gemiddeld 37 ct/kWh maakt.
Kijk maar naar de km-vergoeding, die is al sinds jaar en dag 19 ct/km. Is dat voldoende om een auto te rijden? Nee. Toch moet je het ermee doen (bij een privé auto) tenzij je werkgever een betere regeling aanbiedt.
Als laatste: sowieso valt het erg mee ook al zou je iets moeten toeleggen op de kWh vergoeding van je werkgever. Stel je hebt een contract van 30 ct/kWh bij je energieleverancier, geen zonnepanelen en een EV-verbruik van zo'n 4.000 kWh per jaar die je allemaal thuis laadt, dan is dat dus € 200 op jaarbasis wat je erop toelegt, oftewel nog geen € 17 per maand. De keuze van een EV is meestal nog steeds financieel aantrekkelijker dan welke andere auto dan ook, dus valt die € 17 in het niet. En dan hebben we het hier dus over een worst-case scenario: alles wordt thuis geladen i.c.m. erg duur energiecontract en geen hogere (of werkelijke) vergoeding van werkgever.
Wat ik ermee wil zeggen is: ik zie collega's die eigenlijk geen e-Niro of Model 3 kunnen leasen volgens het standaard leasebudget er doodleuk overheen gaan om het met enorme eigen bijdrages van soms wel € 300 netto mogelijk te maken. Zo graag willen sommigen een EV.
Je kan ook met je werkgever afspreken om meer per km te betalen (of je dat krijgt is natuurlijk weer een tweede). Die 19 cent is alleen hetgeen de werkgever belastingvrij mag vergoeden. Dus je kan best 35 cent krijgen, alleen moet je dan over 16 cent wel loonbelasting betalen.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:41:
Kijk maar naar de km-vergoeding, die is al sinds jaar en dag 19 ct/km.
Ik snap je redenatie wel, maar het maakt dan nog wel verschil uit als je zelf voor die EV hebt gekozen of dat je moet omdat een bedrijf graag een groen imago wil hebben.Als laatste: sowieso valt het erg mee ook al zou je iets moeten toeleggen op de kWh vergoeding van je werkgever.
Dat gezegd hebbende, de redenatie vanuit het bedrijf is nogal krom. Want als je in de straat gaat laden betalen ze blijkbaar wel zonder blikken of blozen het tarief van die openbare laadpaal. Laat staan als je een paar keer in de week gaat opladen bij een snellader.
Als je dan voor thuisladen een maximum tarief instelt wat lager is dan mensen bij een energieleverancier moeten betalen dan kan je er natuurlijk op wachten dat het meer gaat kosten omdat er mensen zijn die geen zin hebben om meer te gaan betalen.
Ik denk dat als er een tankpas wordt uitgedeeld met de clausule dat alle kosten boven de 1,60 per liter benzine van het salaris wordt afgetrokken dat er heel anders gereageerd zou worden.
Ik heb even een eigen vraag over thuis laden. Ik sta op het punt mijn handtekening onder een offerte te zetten voor zonnepanelen en het bedrijf kan alles uit handen nemen én ook een Zappi laadpaal geïnstalleerd leveren.
Ze doen dan alles: aanpassing meterkast, laadpaal 3-fase, zonnepanelen, btw-teruggave, alles dus. Alleen de aanpassing van Liander om de meterkast van 1 naar 3 fase om te zetten moet ik zelf dan nog regelen.
Punt is: hun zonnepanelen offerte vind ik vrij scherp, maar de Zappi laadpaal is € 1.600 excl. btw (en mag blijkbaar in de btw-teruggave van de zonnepanelen meegenomen worden) dus dit is ook wat ik uiteindelijk ervoor kwijt ben. De meterkast zit naast de parkeerplek, dus kwestie van gat naar buiten boren en daar de Zappi monteren en alles aansluiten, hoeft niet eens de grond in.
Ik vind dat vrij fors, of ligt dat aan mij? De laadpaal zelf is € 999 incl. btw dus de installatie is incl. btw bijna even duur.
Wat vinden jullie?
Edit: En hoe zit het ook alweer met load-balancing? Wat we hebben/gaan krijgen is:
- 20 PV's met micro-omvormers (ook 3-fase)
- Zappi 3-fase lader
- Kia e-Soul 64 kWh 1-fase
- later: 2e EV met hoogstwaarschijnlijk 3-fase
In welk onderdeel moet ik de load-balancing meenemen? Is dat bij de meterkast of de laadpaal?
Het bedrijf kan alles uit handen nemen, dus ik wil dit er ook gelijk in meegenomen hebben.
Edit 2: zo te zien de laadpaal, want de Zappi website zegt het volgende onder het kopje load-balancing:
Ze doen dan alles: aanpassing meterkast, laadpaal 3-fase, zonnepanelen, btw-teruggave, alles dus. Alleen de aanpassing van Liander om de meterkast van 1 naar 3 fase om te zetten moet ik zelf dan nog regelen.
Punt is: hun zonnepanelen offerte vind ik vrij scherp, maar de Zappi laadpaal is € 1.600 excl. btw (en mag blijkbaar in de btw-teruggave van de zonnepanelen meegenomen worden) dus dit is ook wat ik uiteindelijk ervoor kwijt ben. De meterkast zit naast de parkeerplek, dus kwestie van gat naar buiten boren en daar de Zappi monteren en alles aansluiten, hoeft niet eens de grond in.
Ik vind dat vrij fors, of ligt dat aan mij? De laadpaal zelf is € 999 incl. btw dus de installatie is incl. btw bijna even duur.
Wat vinden jullie?
Edit: En hoe zit het ook alweer met load-balancing? Wat we hebben/gaan krijgen is:
- 20 PV's met micro-omvormers (ook 3-fase)
- Zappi 3-fase lader
- Kia e-Soul 64 kWh 1-fase
- later: 2e EV met hoogstwaarschijnlijk 3-fase
In welk onderdeel moet ik de load-balancing meenemen? Is dat bij de meterkast of de laadpaal?
Het bedrijf kan alles uit handen nemen, dus ik wil dit er ook gelijk in meegenomen hebben.
Edit 2: zo te zien de laadpaal, want de Zappi website zegt het volgende onder het kopje load-balancing:
Als ik het dus goed begrijp moet ik ervoor zorgen dat de installateur 3 CT-klemmen gebruikt én er een harvi geïnstalleerd wordt. Waar komt die 3-fase software vandaan?At 3 x 25A three-phase = 17kW (if used with 3 CT terminals in combination with harvi and 3-phase software (otherwise max 5.7kW).
[ Voor 30% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-08-2021 15:55 ]
@MooDyBLueS LB zit in de zappi. Er gaan 3 CT klemmen om je binnenkomende fasen.
Over de Zappi mag je geen BTW terugvragen, die heeft niks met jouw zonnepanelen installatie te maken.
Ik zou je trouwens de Zappi met vast snoer aanraden, maar die discussie is al vaker geweest.
Over de Zappi mag je geen BTW terugvragen, die heeft niks met jouw zonnepanelen installatie te maken.
Ik zou je trouwens de Zappi met vast snoer aanraden, maar die discussie is al vaker geweest.
[ Voor 20% gewijzigd door Ophidian op 10-08-2021 15:55 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Waarom zou dat mogen? Dat heeft toch niets met de PV te maken?MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:43:
Punt is: hun zonnepanelen offerte vind ik vrij scherp, maar de Zappi laadpaal is € 1.600 excl. btw (en mag blijkbaar in de btw-teruggave van de zonnepanelen meegenomen worden)
Aanpassingen in de meterkast voor de PV mag op zich wel, al moet je dan zelf even verzinnen wat nodig is en wat extra (bijvoorbeeld voor je laadpaal).
@Ophidian Thanks! Ik kwam er net via de Zappi site inderdaad achter dat. het om 3 CT-klemmen gaat die nodig zijn. Ik word alleen in de war gebracht door de opmerking dat een harvi nodig zou zijn? Zie ook de aanpassing in mijn vorige post.
@JeroenE Ah, misschien ben ik daarmee in de war. Al hadden ze het wel over 1600 excl. btw. Als ik dan incl. btw reken is het € 1.936, dat is vrij fors, toch?
@JeroenE Ah, misschien ben ik daarmee in de war. Al hadden ze het wel over 1600 excl. btw. Als ik dan incl. btw reken is het € 1.936, dat is vrij fors, toch?
[ Voor 25% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-08-2021 15:58 ]
@MooDyBLueS De harvi is niet nodig. Die maakt alleen inzichtelijk hoeveel je zonnepanelen opleveren, voor de leuk. De Zappi meet zelf hoeveel je teruglevert en past zich daar op aan, ervanuitgaande dat je minimaal 1,4kW teruglevert per fase.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Harvi is om de CT-klemmen draadloos te maken, meer niet. Maar kan dus ook bedraad.MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:56:
@Ophidian Thanks! Ik kwam er net via de Zappi site inderdaad achter dat. het om 3 CT-klemmen gaat die nodig zijn. Ik word alleen in de war gebracht door de opmerking dat een harvi nodig zou zijn? Zie ook de aanpassing in mijn vorige post.
En als je ooit dus een 2e zappi aanschaft dan is ie slave van de 1e zappi en heb je voor die 2e geen klemmen meer nodig om aan te sluiten.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen