Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 121 Laatste
Acties:
  • 837.901 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Genestealer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:06:
Wie kan mij wat uitleg geven waarom mijn zappi maar maximaal 5kw laad terwijl ik een 3 fase aansluiting heb? Staat in de Fast modus. Ik moet toch wel met meer kw kunnen laden? Betreft een nieuwe EV die 11KW ac laden aankan.

Ik heb geen groot verbruikers momenteel thuis aan staan. Zappi vandaag afgemonteerd nadat vorig week netbeheerder 1 fase naar 3 fase heeft aangesloten.

Zappi zit ook achter een 3 fase automaat.

[Afbeelding]
maak eens een foto van de display vd zappi tijdens laden? Daar moet ofwel een 1tje of een 3tje zichtbaar zijn. Van daaruit weet je welke instellingen je zult moeten aanpassen in de zappi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:31
ik222 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:04:
@Genestealer Dan moet je even goed naar de instellingen van de Zappi kijken. En ook even controleren of de auto de maximale laadsnelheid niet met een setting beperkt.

Hetgeen je nu ziet zou kunnen betekenen dat hij op 1 fase 25A met load balancing werkt maar ook dat hij wel op 3 fase werkt maar met maximaal 8A laadt vanwege een setting in de Zappi of in de auto. Maar dit is allemaal speculeren, zonder verdere info is het onmogelijk te zeggen wat er precies mis gaat.
Thx voor je antwoord. Zojuist nog gecontroleerd in de auto. De 'traaglaad' ac functie staat uit, precies hetzelfde configuratie hoe ik hem op publieke laadpalen laad. Daar gaat het wel snel (11kw) of snelladen (125kw).

In de Zappi staat 3 fase ingesteld. Welke gegevens heb je nodig voor een betere analyse?

[ Voor 8% gewijzigd door Genestealer op 03-08-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
falconz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:07:
[...]

maak eens een foto van de display vd zappi tijdens laden? Daar moet ofwel een 1tje of een 3tje zichtbaar zijn. Van daaruit weet je welke instellingen je zult moeten aanpassen in de zappi...
1'tje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofK6cks-jvL0xxrMNn_4XGJNPKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32xaxUh82sWk1NV9MDnZqSXI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEmh4vhZrFx1zSr4hTdgHoFNXs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3PxuflLuN9PKzKBOvgZi8BT.jpg?f=fotoalbum_large

Naar de CT klemmen configuratie gegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlFYon9xyUFr1F1Luh_mc9U4b5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuPSJ0d9wCrfeuryRXeHHE2G.jpg?f=fotoalbum_large

En daar valt mij op dat CT2 en 3 er nauwelijks wat gemeten wordt. Zo nu en dan wat in de min. Daar lijkt mij het probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iie4V8bFE86kXj-IdzfENBlByn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7bEaBACadQ4Rha5i39wqEJ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Genestealer op 04-08-2021 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11-2023
Genestealer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 23:43:
[...]

Thx voor je antwoord. Zojuist nog gecontroleerd in de auto. De 'traaglaad' ac functie staat uit, precies hetzelfde configuratie hoe ik hem op publieke laadpalen laad. Daar gaat het wel snel (11kw) of snelladen (125kw).

In de Zappi staat 3 fase ingesteld. Welke gegevens heb je nodig voor een betere analyse?
Hij pakt dus maar 1 fase om te laden. Weet je zeker dat de auto niet tegen de zappi zegt: ik wil 1 fase? Heb je de nieuwste firmware op je zappi staan? Gebruik jij de harvi? Want dan moet de interne CT uitgeschakeld worden en de externe CT allemaal op stroomnet. Heb de indruk dat slechts 1 externe CT op stroomnet staat. Zie https://zappi.info/faq-howto/howto voor meer info en filmpjes van instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door falconz op 04-08-2021 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
falconz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 06:08:
[...]

Hij pakt dus maar 1 fase om te laden. Weet je zeker dat de auto niet tegen de zappi zegt: ik wil 1 fase? Heb je de nieuwste firmware op je zappi staan? Gebruik jij de harvi? Want dan moet de interne CT uitgeschakeld worden en de externe CT allemaal op stroomnet. Heb de indruk dat slechts 1 externe CT op stroomnet staat. Zie https://zappi.info/faq-howto/howto voor meer info en filmpjes van instellingen.
Dubbel check auto, die staat goed. Alleen de hub en geen Harvi. CT direct op de Zappi aangesloten en door electrician de polarisatie laten meten. Die heeft (als het goed is) de klemmen vervolgens juist geplaatst. Ik heb over zijn schouder meegekeken en alle 3 CT klemmen zijn geplaatst.

De Zappi zou toch ook op CT2 en CT3 meer vermogen en stroom moeten laten zien? Voor mij lijkt het nu dat de Zappi maar op 1 fase stroom ziet. Ik weet niet of die aanname juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Ik zie nu dat ik versie v3.103 op Zappi heb staan, dat is niet de nieuwste. Gisteren georobeerd te updaten maar bljjkbaar niet goed gelukt. Zal straks weer eens proberen.

Geupdate nieuwste versie, zelfde issue.

[ Voor 78% gewijzigd door Genestealer op 04-08-2021 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19
deleted

[ Voor 98% gewijzigd door thehog op 04-08-2021 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 07:10:
[...]

Dubbel check auto, die staat goed. Alleen de hub en geen Harvi. CT direct op de Zappi aangesloten en door electrician de polarisatie laten meten. Die heeft (als het goed is) de klemmen vervolgens juist geplaatst. Ik heb over zijn schouder meegekeken en alle 3 CT klemmen zijn geplaatst.

De Zappi zou toch ook op CT2 en CT3 meer vermogen en stroom moeten laten zien? Voor mij lijkt het nu dat de Zappi maar op 1 fase stroom ziet. Ik weet niet of die aanname juist is.
Op CT2 en CT3 zie je niks omdat er ook geen verbruik op zit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 07:13:
Ik zie nu dat ik versie v3.103 op Zappi heb staan, dat is niet de nieuwste. Gisteren georobeerd te updaten maar bljjkbaar niet goed gelukt. Zal straks weer eens proberen.

Geupdate nieuwste versie, zelfde issue.
Welke versie heb je nu? Ze zijn onlangs bezig geweest met een safe mode 1-phase laden ivm sommige auto's die een verkeerde aanname qua schakelen tussen 3-fase en 1-fase hebben. Ik vermoed dan ook dat je zappi nu in de safe mode staat en enkel op 1-fase je auto wil laden, ook al staat ie in fast mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@Genestealer Heb je wel een 3-fase Zappi gekocht en gekregen? Dat ene plaatje van het "Levering Stroomnet" menu suggereert namelijk dat je een 1-fase Zappi hebt, volgens de handleiding moet daar in plaats van een "Fase" instelling namelijk een "Fase rotatie" instelling staan bij een 3-fase model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:28:
@Genestealer Heb je wel een 3-fase Zappi gekocht en gekregen? Dat ene plaatje van het "Levering Stroomnet" menu suggereert namelijk dat je een 1-fase Zappi hebt, volgens de handleiding moet daar in plaats van een "Fase" instelling namelijk een "Fase rotatie" instelling staan bij een 3-fase model...
Hey scherp ja.
Ik denk dat de zappi nog op 1 fase is aangesloten (misschien wel verdeeld over de drie aansluitingen) waardoor de 3-fase zappi zich als 1-fase zappi gaat gedragen.

Kan zijn dat bij omzetting van 1-fase naar 3-fase door de netbeheerder het stukje zappi nog niet gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:25:
[...]

Welke versie heb je nu? Ze zijn onlangs bezig geweest met een safe mode 1-phase laden ivm sommige auto's die een verkeerde aanname qua schakelen tussen 3-fase en 1-fase hebben. Ik vermoed dan ook dat je zappi nu in de safe mode staat en enkel op 1-fase je auto wil laden, ook al staat ie in fast mode.
V3.123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
ik222 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:28:
Hoe kom ik erachter? Electrician heeft hem aangekocht en heeft alles op 3 fase aangesloten. Al zegende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:32:
[...]

Hoe kom ik erachter? Electrician heeft hem aangekocht en heeft alles op 3 fase aangesloten. Al zegende.
Kan je de kap van de meterkast afhalen en daar een foto van maken? In ieder geval daar waar de zappi is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:33:
[...]

Kan je de kap van de meterkast afhalen en daar een foto van maken? In ieder geval daar waar de zappi is aangesloten.
Die zit achter een eigen 3-fase automaat aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnwNuOHm_EB3tPRqbK8L-F1-Z74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21AdXbIknyuMy7dAp3gJUAyP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Genestealer op 04-08-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

Snap ik maar het vermoedden is dat die 3-fase automaat maar met 1-fase nog is aangesloten

edit: dat ziet er prima uit
Toch denkt je zappi dat ie een 1 fase zappi moet zijn.
Kan je nog een foto maken van je hoofdschakelaar om zeker te zijn dat de netbeheerder de drie fases daar heeft aangesloten? De normale gang van zaken is dat je eerst een 3-fase kast koopt en dat bij de hoofdschakelaar de (dan nog) 1 fase aanvoer over de 3 aansluitingen op de hoofdschakelaar wordt doorverbonden.

En als dat het ook niet is, factory reset je zappi eens.

[ Voor 45% gewijzigd door thehog op 04-08-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:35:
[...]

Snap ik maar het vermoedden is dat die 3-fase automaat maar met 1-fase nog is aangesloten
Ik kan de 3fase kabels terug leiden naar de hoofdschakelaar 3 fase. Dat lijkt in orde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDiuWSniFoEgElssgOyaaeE4REA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIi3r5e8WcvEOYlLHS16oMAA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Genestealer op 04-08-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Staat er nergens een typeplaatje op de Zappi met het exacte model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:34:
[...]

[Afbeelding]
Even een losse opmerking. Ik vind de kabels naar de zappi wel erg dun voor een 20A zekering. Zo vanaf de foto lijkt het 2.5mm2 en als je daar (per fase) 5kW op gaat zitten laden kan dat wel warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:37:
[...]

Ik kan de 3fase kabels terug leiden naar de hoofdschakelaar 3 fase. Dat lijkt in orde.

[Afbeelding]
Ook allemaal prima.
Even factory reset dan. Die optie die eerder aangegeven wordt moet 'fase rotatie' aangeven en niet een 'fase:' optie geven (waarmee je aangeeft op welke 1-fase de zappi is aangesloten).

edit: en ik zie nu ook dat de 'device limit' op 25A staat terwijl je afzekering 20A is. Je grid limit moet op 25A staan.

[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 04-08-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:40:
[...]

Even een losse opmerking. Ik vind de kabels naar de zappi wel erg dun voor een 20A zekering. Zo vanaf de foto lijkt het 2.5mm2 en als je daar (per fase) 5kW op gaat zitten laden kan dat wel warm worden.
Auto kan max 11kw. Wel vreemd want ik heb het specifiek gemeld aan de installateur.

Factory reset, geen fase rotatie optie. Ik ga eens kijken waar ik type Zappi kan achterhalen

Edit: je bedoelt dat mijn grid limit op 20A ingesteld moet worden inplaats van 25A vanwege 20A afzekering?

[ Voor 10% gewijzigd door Genestealer op 04-08-2021 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:49:
[...]

Auto kan max 11kw. Wel vreemd want ik heb het specifiek gemeld aan de installateur.
Op 3-fase laad je dan safe inderdaad (de auto beperkt het laden dan tot 3x3.7kW) Maar nu je op 1-fase laad (of een keer een gast met een 1-fase auto) kan theoretisch nu sneller laden dan de kabels aan kunnen (immers je laad zelf nu op 5kW op 1-fase).

Snap overigens ook niet dat een installateur het zo achter laat zonder te testen met laden op 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

Edit: je bedoelt dat mijn grid limit op 20A ingesteld moet worden inplaats van 25A vanwege 20A afzekering?
Nee je grid limit op 25A (in een ander menu waarvan je geen foto had gemaakt) en je device limit op 20A (device limit in het nederlands op je foto 'limiet lader').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Je kan ook even myenergi benelux support bellen: Support : +31 85 400 55 22 keuze 2
Grote kans dat zij je het snelst helpen met een zappi die denkt dat ie een 1-fase zappi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Factory reset, geen fase rotatie optie. Ik ga eens kijken waar ik type Zappi kan achterhalen

Ik vrees dan echt dat de verkeerde Zappi geleverd is, het 1-fase model in plaats van het 3-fase model. Op basis van alle foto's lijkt de aansluiting verder helemaal in orde op 3-fase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
ik222 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:57:
[...]

Ik vrees dan echt dat de verkeerde Zappi geleverd is, het 1-fase model in plaats van het 3-fase model. Op basis van alle foto's lijkt de aansluiting verder helemaal in orde op 3-fase...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqt1wJ2zJgGBbkaLyD8I8La8kd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHjSbDzZ1F7SmhidIDO7ZoXK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:57:
[...]

Lijkt mij sterk dat een intallateur wel een 3-fase automaat plaatst, 3-fase kabels en dan een 1-fase zappi aansluit en dus kabels in de zappi los laat hangen die hij nergens kan aansluiten.

Eerder lijkt het mij dat het een 3-fase zappi is die denk dat hij maar op 1-fase is aangesloten maar de spelregels hiervan ken ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:13
Kan je de kap van de zappi afhalen en daar een foto van maken?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:40:
[...]

Krap maar het kan wel als t een korte afstand is..

Overigens vin ik t verschil tussen 4mm en 2,5 in t echt al lastig te zien, laat staan op een foto..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat is wel het 3-fase model gelukkig. Ik zou dan inderdaad met Zappi support bellen zoals @thehog ook al suggereerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
ik222 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:00:
[...]

Dat is wel het 3-fase model gelukkig. Ik zou dan inderdaad met Zappi support bellen zoals @thehog ook al suggereerde.
Thx zover voor jullie snelle reacties! @thehog zojuist gebeld en via ingeneurs menu [ menu > pijltje omhoog én pijltje omlaag inhouden] kan je naar debug gaan. Daar staat optie 3 Fase op off en als ik die op ON zet schiet die weer terug naar OFF 8)7 .

Ze gaan het uitzoeken, wordt teruggebeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

Thx zover voor jullie snelle reacties! @thehog zojuist gebeld en via ingeneurs menu [ menu > pijltje omhoog én pijltje omlaag inhouden] kan je naar debug gaan. Daar staat optie 3 Fase op off en als ik die op ON zet schiet die weer terug naar OFF 8)7 .

Ze gaan het uitzoeken, wordt teruggebeld.
Laat maar even weten als het opgelost is, ben wel benieuwd wat hier nu uiteindelijk aan de hand is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 10:27
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek naar een laadpaal die de overcapaciteit van m’n zonnepanelen kan benutten. Ik ben dus niet per se op zoek naar wat Zappi heeft met CT klemmen dat het mijn opwek kan laden, maar ik wil dat hetgeen ik teruglevering volgens m’n slimme meter, dat dat de auto in vloeit.

Is er een paal die dit ondersteunt, of wordt dit zelfbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:03
wmkuipers schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:47:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik ben op zoek naar een laadpaal die de overcapaciteit van m’n zonnepanelen kan benutten. Ik ben dus niet per se op zoek naar wat Zappi heeft met CT klemmen dat het mijn opwek kan laden, maar ik wil dat hetgeen ik teruglevering volgens m’n slimme meter, dat dat de auto in vloeit.

Maar dan is een Zappi toch juist goed? Je kunt namelijk meten wat je zonnepanelen opwekken en wat je daarnaast nog terug het net op stuurt. Zelf heb ik maar 1 CT klem om de kabel die naar de meter gaat. ik kan dus alleen zien wat ik teruglever en daarop heb ik de Zappi ingesteld.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
wmkuipers schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:47:

Dat is precies wat de zappi doet :) overschot laden (dus alles wat je opwekt minus wat je huis al zelf verbruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy Man 2013
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 23:32
Ik ben mij aan het oriënteren op een privé laadpaal, met als doel deze in de nabije toekomst te gaan gebruiken voor zowel een privé als zakelijke elektrische auto. Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke eisen er aan de laadpaal gesteld worden om (automatisch) te verrekenen met de werkgever. Online lees ik dat een MID gecertificeerde kWh meter een vereiste is, evenals een RFID lezer (logisch ivm autorisatie en scheiding gebruik). Weten jullie of een MID meter in de laadpaal vereist is om bijv met e-flux te verrekenen? Zijn er andere zaken waar op te letten? Twijfel nu tussen de Alfen eve single s-line of pro-line. Eventueel een newmotion, maar wil (nu nog) geen verplicht abonnement. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
Tot op heden gebruik ik de mede geleverde mobiele laadpaal van Skoda, heb ik mijn kast laten verzwaren naar 3x32A en een via een Mennekesstopcontact laad ik dan. Ik ben het nu na twee maanden wel beu als koude pap dat ik altijd maar moet binnen en buiten lopen om die lader te bevestigen, plus dat ding is best onhandig. Daar wij 6000Wp aan panelen hebben liggen, en ik kan factureren aan bedrijf, viel mijn oog op die Zappi V2 uiteraard. Mag ik het echt letterlijk nemen dat als er maar 200W opgewekt wordt (na aftrek huishouden), er maar 200W in de auto gaat? Of is er een bepaald minimum? Dat zou gezien ik nog veel telewerk wel een behoorlijke zegen zijn, ik laat dat ding gewoon insteken en hoef me nergens zorgen over te maken. Vraag 2; wat is zowat de concurrent van Zappi? Vraag 3, voor mijn Belgische vrienden; worden er ecocheques aanvaard door installateurs? Ik heb het wat proberen Googlen maar ik vind er niet meteen iets van terug.. zou toch behoorlijk logisch moeten zijn maar bon :)…

Bedankt voor wat inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmkuipers
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-05 10:27
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Dat is precies wat de zappi doet :) overschot laden (dus alles wat je opwekt minus wat je huis al zelf verbruikt).
Thnx, in dat geval vind ik de documentatie van Zappi verwarrend. Aangezien ik 3 fasen zon opwek en natuurlijk ook teruglever, heb ik dan 6 klemmen nodig?

(waarom kan ik 'm niet gewoon in de P1 prikken dan, die geeft toch netto teruglevering aan....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
wmkuipers schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:41:
[...]

Thnx, in dat geval vind ik de documentatie van Zappi verwarrend. Aangezien ik 3 fasen zon opwek en natuurlijk ook teruglever, heb ik dan 6 klemmen nodig?

(waarom kan ik 'm niet gewoon in de P1 prikken dan, die geeft toch netto teruglevering aan....)
Nee je hebt 3 klemmen nodig want het is de overschot (wat naar het net gaat) wat je wil laden in je auto. Die drie klemmen komen dus op de kabels naar je netaansluiting. Je kan wel 3 extra klemmen om je zonnepanelen toevoerkabels doen om in de app van de zappi een mooie overzicht te krijgen hoe je stroom loopt maar dat is dus puur voor inzicht en niet voor juiste werking.

Geen P1 omdat ze in engeland niet dezelfde slimme meters hebben als hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Cloclo100 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:40:
Tot op heden gebruik ik de mede geleverde mobiele laadpaal van Skoda, heb ik mijn kast laten verzwaren naar 3x32A en een via een Mennekesstopcontact laad ik dan. Ik ben het nu na twee maanden wel beu als koude pap dat ik altijd maar moet binnen en buiten lopen om die lader te bevestigen, plus dat ding is best onhandig. Daar wij 6000Wp aan panelen hebben liggen, en ik kan factureren aan bedrijf, viel mijn oog op die Zappi V2 uiteraard. Mag ik het echt letterlijk nemen dat als er maar 200W opgewekt wordt (na aftrek huishouden), er maar 200W in de auto gaat? Of is er een bepaald minimum? Dat zou gezien ik nog veel telewerk wel een behoorlijke zegen zijn, ik laat dat ding gewoon insteken en hoef me nergens zorgen over te maken. Vraag 2; wat is zowat de concurrent van Zappi? Vraag 3, voor mijn Belgische vrienden; worden er ecocheques aanvaard door installateurs? Ik heb het wat proberen Googlen maar ik vind er niet meteen iets van terug.. zou toch behoorlijk logisch moeten zijn maar bon :)…

1e vraag: minimaal 6A wat een laadpaal aan een auto kan 'toestaan' om te laden (dus zo'n 1400Watt). Hoewel je tegen de zappi wel weer kan zeggen dat hij zich niet aan die grens hoeft te houden (eco modus ipv eco+) en dan altijd minimaal 1400W laad. Of dat je bijv. 50% grijs wil laden in eco+ modus (dan start hij al bij 700W overschot).

2e enige wat ik weet is bijv. de zelfbouw smartevse die dit kan maar theoretisch zou elke laadpaal met loadbalancing dit kunnen

3e nederlandse vriend hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

Peetman

Tjah....

Vraag 2: Voor zover ik weet zou een Powerdale Nexxtender Home dit ook moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 12:30

Naast de nexxtender home is er ook nog de Smappee EV Wall. Beide zijn Belgisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:01
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:51:
[...]

1e vraag: minimaal 6A wat een laadpaal aan een auto kan 'toestaan' om te laden (dus zo'n 1400Watt). Hoewel je tegen de zappi wel weer kan zeggen dat hij zich niet aan die grens hoeft te houden (eco modus ipv eco+) en dan altijd minimaal 1400W laad. Of dat je bijv. 50% grijs wil laden in eco+ modus (dan start hij al bij 700W overschot).

2e enige wat ik weet is bijv. de zelfbouw smartevse die dit kan maar theoretisch zou elke laadpaal met loadbalancing dit kunnen

3e nederlandse vriend hier
Bedankt voor de info! Dan ga ik bij een bewolkte dag met 1000W actuele opbrengst niet kunnen profiteren. Maar zolang die bovengrens toegedekt is, is het mij al lang goed..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Cloclo100 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:27:
[...]

Bedankt voor de info! Dan ga ik bij een bewolkte dag met 1000W actuele opbrengst niet kunnen profiteren. Maar zolang die bovengrens toegedekt is, is het mij al lang goed..
Jawel, je moet alleen ~400W afnemen van het net, het is afhankelijk van je agenda of dat nuttig is of dat je beter kan wachten tot de wolken weg zijn.

In combinatie met eddi (op overschot gestuurd element voor warm water) kan je op veel dagen wel helemaal naar de ~0 watt terug leveren. ik heb die situatie nu al voor een groot deel van januari (16 dagen) zonder zappi met alleen eddi en eddi kan maar ~6 kWh per dag wegstoken in mijn geval en dat dan met veel meer kWp
Uiteraard is de zomer een ander verhaal, maar het blijft grappig dat eddi (of iets wat daar op lijkt) veel kruimels opzuigt.. financieel waarschijnlijk niet super zinvol omdat je waarschijnlijk beter iets aan stroom bij kan kopen en het gewoon in de ev kan stoppen, maargoed het is leuk speelgoed :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Genestealer
@thehog en @ik222

Ik ben zelf nog op onderzoek gegaan en bij het openen van de Zappi kwam ik dit tegen. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smyhoFMa1LNPbBkTf90sugs-P1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydxmFF9wIC0LYIOb9FjT0Imc.jpg?f=fotoalbum_large

Goed afgemonteerd en Zappi is nu in 3fase. Ook de CT klemmen zaten niet goed, die heb ik volgens mij nu goed zitten.

[ Voor 69% gewijzigd door Genestealer op 04-08-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Lekker dan, huur je iemand in en dan krijg je dit... :X Maar fijn dat het is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:52:
@thehog en @ik222

Ik ben zelf nog op onderzoek gegaan en bij het openen van de Zappi kwam ik dit tegen. |:(

[Afbeelding]

Goed afgemonteerd en Zappi is nu in 3fase. Ook de CT klemmen zaten niet goed, die heb ik volgens mij nu goed zitten.
Top!
Wat een rare fout.

Heb je nu wel de device limit en grid limit goed gezet?

De kabels lijken hier wel dikker overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Top!
Wat een rare fout.

Heb je nu wel de device limit en grid limit goed gezet?

Ja, de device limit en grid limit heb ik samen met Support ook even nagelopen, staat ok. Daarnaast kwam ik erachter dat de fase kabels niet dezelfde volgorde (F1 F2 en F3) in de zekering is afgemonteerd waardoor ik een afwijking had met de CT kabels. Ik heb de faserotatie in de zappi maar op aangepast en de CT klemmen wezen naar links, moet naar rechts zijn.

[ Voor 62% gewijzigd door Genestealer op 04-08-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:04:
[...]

Ja, de device limit en grid limit heb ik samen met Support ook even nagelopen, staat ok. Daarnaast kwam ik erachter dat de fase kabels niet dezelfde volgorde (F1 F2 en F3) in de zekering is afgemonteerd waardoor ik een afwijking had met de CT kabels. Ik heb de faserotatie in de zappi maar op aangepast en de CT klemmen wezen naar links, moet naar rechts zijn.
Ik zie in de zappi foto inderdaad dat zwart op l3 zit terwijl op je eerdere foto van je automaat zwart op l2 zit (en grijs op l3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:06:
[...]

Ik zie in de zappi foto inderdaad dat zwart op l3 zit terwijl op je eerdere foto van je automaat zwart op l2 zit (en grijs op l3).
Correct, ik had even geen zin meer om dat aan te passen zag dat je dit in de Zappi kon wijzigen. Echt slordig...

Als ik nu naar verbruik kijk en oplevering zonnepanelen + mijn netbeheerder meter lijkt het te kloppen wat de Zappi nu aangeeft. Ik krijg niet exacte dezelfde cijfers te zien op de Zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:52:
@thehog en @ik222

[Afbeelding]

Wat slordig zeg..

Draad heeft bij aandraaien onder de klem gezeten waardoor t lijkt dat ie vast zit. Alleen de monteur had even aan de draad moeten trekken na montage om te checken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Makrolon schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:12:
[...]

Wat slordig zeg..

Draad heeft bij aandraaien onder de klem gezeten waardoor t lijkt dat ie vast zit. Alleen de monteur had even aan de draad moeten trekken na montage om te checken..
Klopt, zo ben ik erachter gekomen.

Enige tip hoe ik zeker weet dat Zappi de juiste waardes nu toont? Ik heb geen Harvi of Edi, wel zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:29:
[...]

Klopt, zo ben ik erachter gekomen.

Enige tip hoe ik zeker weet dat Zappi de juiste waardes nu toont? Ik heb geen Harvi of Edi, wel zonnepanelen.
Zet even een stofzuiger of water koker aan, steeds op een andere groep. Of de wattage klopt hoef je niet echt op te letten. Als het maar is dat per fase het klopt welke omhoog gaat (de CT klem informatie die je al eerder liet zien).

[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 04-08-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:37:
[...]

Zet even een stofzuiger of water koker aan, steeds op een andere groep. Of de wattage klopt hoef je niet echt op te letten. Als het maar is dat per fase het klopt welke omhoog gaat (de CT klem informatie die je al eerder liet zien).
Die kloppen. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

thehog schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Dikker? Wat van onder komt lijkt wel 1,5 mm2. De kabels in de Zappi zijn een stuk dikker.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Maasluip schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 08:31:
[...]

Dikker? Wat van onder komt lijkt wel 1,5 mm2. De kabels in de Zappi zijn een stuk dikker.
Inderdaad. Bij nader inzien.
Die kabels boven van de zappi zelf zijn 6mm2. Ik denk niet dat het 1.5mm2 is maar ook geen 4mm2. Dus toch weer terug op wat ik in de meterkast ook al dacht, gewoon 2.5mm2. Iets wat wat te dun is voor dat het op een 20A automaat is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:18
thehog schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Inderdaad. Bij nader inzien.
Die kabels boven van de zappi zelf zijn 6mm2. Ik denk niet dat het 1.5mm2 is maar ook geen 4mm2. Dus toch weer terug op wat ik in de meterkast ook al dacht, gewoon 2.5mm2. Iets wat wat te dun is voor dat het op een 20A automaat is aangesloten.
Volgens de NEN1010 mag het gewoon. Zou zelf ook 4mm pakken maar het mag & kan wel met 2.5mm.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-05 13:27
Hey allemaal.

Nieuw in deze thread, en na wat doorlezen en zoeken toch maar even de vraag stellen: Er komt hier binnenkort een elektrische bedrijfswagen (Polestar 2).

Mijn bedrijf biedt de installatie van een laadpaal bij mij thuis aan (die kost gaat natuurlijk van het optiebudget af). Maar ze geven mij niet de keuze over welke laadpaal. De enige die ze aanbieden is de Alfen Eve Single Pro. Op zich geen slecht toestel denk ik. Maar voor de aardigheid heb ik toch ook eens offerte gevraagd bij mijn elektricien die ook mijn zonnepanelen gelegd heeft.

Hij raadt de PowerDale Home Nexxtender aan. Grootste voordelen zijn volgens hem dat deze via klemmetjes in de zekeringskast de opbrengst van de zonnepanelen kan uitlezen, en naargelang daarvan de wagen meer of minder kan opladen zodat je de eigen opbrengst ten volle benut. Ook kan je hier dag- en nachtschema's instellen om beter gebruik te maken van nachttarief.

De Alfen kan dit blijkbaar alleen als je een digitale meter met P1 poort hebt, wat bij ons thuis nog niet het geval is, en een betalende optie is. Ten tweede zou de PowerDale ook compatibel zijn met zowel 1-fase als 3-fase. Momenteel hebben wij 1-fase maar als hier een EV, een airco, een inductiekookplaat, een thuisbatterij,... gaan komen in de toekomst is de kans niet onwaarschijnlijk dat we toch ooit naar 3-fasen gaan overschakelen. Bij de Alfen moet je op voorhand kiezen: 1-fase of 3-fase. Wat zou betekenen dat ik ofwel dit toestel later moet vervangen (op eigen kosten natuurlijk) of moet leven met trager opladen.

Klinkt allemaal aannemelijk. En de kostprijs voor installatie valt ook best mee eigenlijk.
Zijn er hier mensen met de Alfen of de PowerDale die positieve of negatieve ervaringen hebben met deze laadpalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
iqcgubon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:34:
Hey allemaal.

Nieuw in deze thread, en na wat doorlezen en zoeken toch maar even de vraag stellen: Er komt hier binnenkort een elektrische bedrijfswagen (Polestar 2).

Mijn bedrijf biedt de installatie van een laadpaal bij mij thuis aan (die kost gaat natuurlijk van het optiebudget af). Maar ze geven mij niet de keuze over welke laadpaal. De enige die ze aanbieden is de Alfen Eve Single Pro. Op zich geen slecht toestel denk ik. Maar voor de aardigheid heb ik toch ook eens offerte gevraagd bij mijn elektricien die ook mijn zonnepanelen gelegd heeft.

Hij raadt de PowerDale Home Nexxtender aan. Grootste voordelen zijn volgens hem dat deze via klemmetjes in de zekeringskast de opbrengst van de zonnepanelen kan uitlezen, en naargelang daarvan de wagen meer of minder kan opladen zodat je de eigen opbrengst ten volle benut. Ook kan je hier dag- en nachtschema's instellen om beter gebruik te maken van nachttarief.

De Alfen kan dit blijkbaar alleen als je een digitale meter met P1 poort hebt, wat bij ons thuis nog niet het geval is, en een betalende optie is. Ten tweede zou de PowerDale ook compatibel zijn met zowel 1-fase als 3-fase. Momenteel hebben wij 1-fase maar als hier een EV, een airco, een inductiekookplaat, een thuisbatterij,... gaan komen in de toekomst is de kans niet onwaarschijnlijk dat we toch ooit naar 3-fasen gaan overschakelen. Bij de Alfen moet je op voorhand kiezen: 1-fase of 3-fase. Wat zou betekenen dat ik ofwel dit toestel later moet vervangen (op eigen kosten natuurlijk) of moet leven met trager opladen.

Klinkt allemaal aannemelijk. En de kostprijs voor installatie valt ook best mee eigenlijk.
Zijn er hier mensen met de Alfen of de PowerDale die positieve of negatieve ervaringen hebben met deze laadpalen?
Als je de 3 fase alfen koopt kan je daar zowel op 1 als op 3 fase mee opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@iqcgubon De Alfen kan ook gewoon zowel op 1-fase als op 3-fase werken dus je hoeft die niet te vervangen als je later naar 3-fase zou omschakelen. Loadbalancing kost daar inderdaad wel eenmalig geld en gaat dan via de P1 poort van je slimme meter (een verouderd model laten vervangen kost 175 euro bij Enexis in elk geval).

Maar let wel even op hoe je de stroomkosten vanuit je werkgever vergoed krijgt. Die Alfen kan namelijk werken met met een backend en meestal wordt zoiets ook gebruikt als de werkgever / LM hem plaatst. Als je zelf een laadpunt gaat plaatsen moet je dus wel vooraf goed kijken of en zo ja hoe je de gebruikte stroom dan kan declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Inspired schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:23:
[...]

Volgens de NEN1010 mag het gewoon. Zou zelf ook 4mm pakken maar het mag & kan wel met 2.5mm.
Balanceren op het randje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@iqcgubon Vraag je altijd af waar je elektricien het meest aan verdient. :P Ik zou voor de Alfen kiezen. Altijd. En als er geen verrekening hoeft plaats te vinden een Zappi.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-05 14:30
Als je zonnepanelen hebt en geen abonnementskosten wilt dan blijft eigenlijk alleen de Zappi over? Ik twijfel alleen over bekabeld of socket. Maakt het nog uit dat de kabel niet helemaal uitgerold hoeft te worden (auto komt vrij dichtbij te staan). Verder beschik ik over 3 fase krachtstroom. Ik beschik over inductie, dus er zal wel een beveiliging nodig zijn als ik ga koken.

Kosten 1049 euro, het kan aan de muur. Meterkast is op 3 meter afstand van de muur van de carport. Kosten van montage en ander materiaal moet ik denken aan 400-500 euro? Offerte-aanvraag al gedaan, maar dan weet ik in ieder geval wat schappelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoycoM
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-01-2024
iqcgubon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:34:
Hey allemaal.

Waarom niet gewoon de meterkast verzwaren naar 3 fasen? Zijn allemaal eenmalige kosten. Hebben wij pas laten doen via Enexis en was 262 euro. Daarbij inbegrepen was de vervanging van de meter (en dat terwijl we al een slimme meter hadden, maar niet slim genoeg blijkbaar :o ). En de gasmeter is ook meteen vervangen. Enige kosten die er nog bij komen is de meterkast voorbereiden voor 3 fasen. Je kunt dan meteen sneller laden en bent voorbereid op de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Nostordici schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:14:
Als je zonnepanelen hebt en geen abonnementskosten wilt dan blijft eigenlijk alleen de Zappi over? Ik twijfel alleen over bekabeld of socket. Maakt het nog uit dat de kabel niet helemaal uitgerold hoeft te worden (auto komt vrij dichtbij te staan). Verder beschik ik over 3 fase krachtstroom. Ik beschik over inductie, dus er zal wel een beveiliging nodig zijn als ik ga koken.

Kosten 1049 euro, het kan aan de muur. Meterkast is op 3 meter afstand van de muur van de carport. Kosten van montage en ander materiaal moet ik denken aan 400-500 euro? Offerte-aanvraag al gedaan, maar dan weet ik in ieder geval wat schappelijk is.
Als je zonnepanelen hebt hoef je natuurlijk niet perse de overschot in de auto te stoppen. Dat is puur een leuke feature nu en straks mits de saldering afgebouwd wordt kan het je iets opleveren. Als je dat inderdaad wilt dan is de Zappi de meest gangbare oplossing.

De kabel mag gewoon opgerold blijven. Die is dik genoeg en kan voldoende eventuele warmte kwijt.

Je kostenraming klopt wel zo'n beetje. Sommige offertes komen op 2000 euro maar dan zit er vaak ook meer graafwerk bij of stukje verbouwing meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-04 21:52
RoycoM schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:25:
[...]
Enige kosten die er nog bij komen is de meterkast voorbereiden voor 3 fasen.
Hoe werkt dat voorbereiden op 3 fasen?

Achtergrond, ik heb een ID.3 in aantocht die we eerst gaan laden via Schuko. Als ik een laadpaal zet wil ik het graag gelijk 'goed' doen en daarmee naar 3 fasen (ook al omdat er ook wel een keer inductie en warmtepomp zal komen en dan wordt 1x40A toch wel krapjes). Maar ik heb 2 PV omvormers hangen die samen > 25A wegzetten (2x3000 Wp). Volgens mij moeten die dan elk op afzonderlijke fasen, maar dat kan pas als de 3 fasen er zijn. Oftewel, voor een leek als mij lijkt dan een kip en ei probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
robhuls schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:52:
[...]

Hoe werkt dat voorbereiden op 3 fasen?

Achtergrond, ik heb een ID.3 in aantocht die we eerst gaan laden via Schuko. Als ik een laadpaal zet wil ik het graag gelijk 'goed' doen en daarmee naar 3 fasen (ook al omdat er ook wel een keer inductie en warmtepomp zal komen en dan wordt 1x40A toch wel krapjes). Maar ik heb 2 PV omvormers hangen die samen > 25A wegzetten (2x3000 Wp). Volgens mij moeten die dan elk op afzonderlijke fasen, maar dat kan pas als de 3 fasen er zijn. Oftewel, voor een leek als mij lijkt dan een kip en ei probleem.
Je meterkast wordt omgebouwd naar een 3-fase kast maar de invoer is nog 1-fase (en die wordt dan doorgezet op de 2e en 3e fase bij de nieuwe 3-fase hoofdschakelaar). Jouw twee omvormers komen dus alvast op twee verschillende fases in de nieuwe meterkast maar omdat het (bij de hoofdschakelaar) nog gewoon dezelfde fase is volstaat het prima binnen je huidige 1-fase netaansluiting (40A).

Als dan later de netbeheerder komt met de 3-fase omzetting dan komen automatisch de twee omvormers vanaf dat moment echt op de twee verschillende fases terecht.

[ Voor 8% gewijzigd door thehog op 05-08-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoycoM
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-01-2024
Het omzetten naar 3 fasen stelde bij ons niks voor. De installateur was zo weer weg. Kosten waren geloof ik 150 euro.

Edit: klopt wat @thehog zegt, je kunt eerst voorbereiden en daarna laten omzetten naar 3 fasen. Wij hadden ook al PV (3900WP) en inductie voordat we gingen verzwaren en er een lader kwam.

[ Voor 45% gewijzigd door RoycoM op 05-08-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 19:49
RoycoM schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:40:
Het omzetten naar 3 fasen stelde bij ons niks voor. De installateur was zo weer weg. Kosten waren geloof ik 150 euro.
Voor de prijs hangt het er wel van af of de slimme meter al een 3-fasen meter is. Ik had een 1-fase slimme meter en betaalde dus extra voor het verzwaren incl. nieuwe meter. Ik moest ongeveer €300 betalen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
Makrolon schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:05:
[...]

Als je de 3 fase alfen koopt kan je daar zowel op 1 als op 3 fase mee opladen.
Aah, da's goed om weten. Bedankt.
ik222 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:17:
@iqcgubon De Alfen kan ook gewoon zowel op 1-fase als op 3-fase werken dus je hoeft die niet te vervangen als je later naar 3-fase zou omschakelen. Loadbalancing kost daar inderdaad wel eenmalig geld en gaat dan via de P1 poort van je slimme meter (een verouderd model laten vervangen kost 175 euro bij Enexis in elk geval).

Maar let wel even op hoe je de stroomkosten vanuit je werkgever vergoed krijgt. Die Alfen kan namelijk werken met met een backend en meestal wordt zoiets ook gebruikt als de werkgever / LM hem plaatst. Als je zelf een laadpunt gaat plaatsen moet je dus wel vooraf goed kijken of en zo ja hoe je de gebruikte stroom dan kan declareren.
Ik wil eigenlijk de slimme, digitale meter, zo lang mogelijk uitstellen :) Ik zit nog met een analoge, terugdraaiende meter.

Qua verrekening met de werkgever zou er geen probleem zijn. Voor onze hybrides gebruiken ze laadkabels van PowerDale dus hun backend kan overweg met het terugbetalingssysteem.
RoycoM schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:25:
[...]

Waarom niet gewoon de meterkast verzwaren naar 3 fasen? Zijn allemaal eenmalige kosten. Hebben wij pas laten doen via Enexis en was 262 euro. Daarbij inbegrepen was de vervanging van de meter (en dat terwijl we al een slimme meter hadden, maar niet slim genoeg blijkbaar :o ). En de gasmeter is ook meteen vervangen. Enige kosten die er nog bij komen is de meterkast voorbereiden voor 3 fasen. Je kunt dan meteen sneller laden en bent voorbereid op de toekomst.
Omdat ik een beetje schrik heb dat de distributeur bij keuring sowieso mijn meter verplicht gaat laten vervangen door een digitaal exemplaar, wat ik dus zo lang mogelijk wil uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
Ik wil eigenlijk de slimme, digitale meter, zo lang mogelijk uitstellen :) Ik zit nog met een analoge, terugdraaiende meter.
[...]
Omdat ik een beetje schrik heb dat de distributeur bij keuring sowieso mijn meter verplicht gaat laten vervangen door een digitaal exemplaar, wat ik dus zo lang mogelijk wil uitstellen.
Dit snap ik niet. Ivm 100% salderen tot 1 januari 2023 maakt het nu niet uit of je terugdraaimeter of slimme meter hebt. Vanaf 1 januari 2023 - wanneer de saldering langzaam zal worden afgebouwd - gaat een slimme meter sowieso verplicht zijn als je zonnepanelen hebt. Dit staat in het klimaatakkoord.

[ Voor 4% gewijzigd door klompje65 op 06-08-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
klompje65 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Dit snap ik niet. Ivm 100% salderen tot 1 januari 2023 maakt het nu niet uit of je terugdraaimeter of slimme meter hebt. Vanaf 1 januari 2023 - wanneer de saldering langzaam zal worden afgebouwd - gaat een slimme meter sowieso verplicht zijn als je zonnepanelen hebt. Dit staat in het klimaatakkoord.
Idem.

Afbouw salderingsregeling gaat sowieso samen met de verplichte vervanging van de meter. Dat staat nu ook al in de parlementaire stukken. Dat ga je niet tegen houden, al keten je je aan je meter vast. De bezwaren die er in eerste instantie waren (privacy e.d.) zijn allang opgelost. Een rechter gaat het daarom ook niet tegenhouden.

Een analoge meter kun je rustig nu al laten vervangen door een digitale, dus. Lijkt me veel handiger...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-04 17:58
Weet iemand welke cable dock in dit filmpje gebruikt wordt?
Het mooie is dat er een kabelaansluiting aan de dock voorzien is rechtsonder.
Hierdoor zou ik mijn ev charger in de bergruimte kunnen plaatsen en onder de carport enkel de dock. Met een vaste kabel in de muur/grond tussen ev charger en dock.
Dat geeft een veel mooier uitzicht.

Hieronder wat foto's waarop ook de aansluiting goed te zien is:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASGwBhqz77ChYHm8HIF8uhiOOoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQ2CeD2ZpBD6EUpwTuCAvr7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SGjsttsweNG2LyOoH7mQCdR7jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjbC93ojaWpqPbhtfuRuYSXb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbYgCq-FBKlcHnuIIZuUHTD3jLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkTQAY3k4ZEh3C0AWFjihaXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
Hij lijkt op de EVBox Elvi oplaadkabel beugel/dock. Ik weet niet wie de originele maker is maar mogelijk heeft EVBox deze als OEM product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
klompje65 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:27:
Hij lijkt op de EVBox Elvi oplaadkabel beugel/dock. Ik weet niet wie de originele maker is maar mogelijk heeft EVBox deze als OEM product.
En dan rechtsonder zelf met een zwarte kabelwartel de ingang maken. Lijkt me te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
@C.QL Beetje Googlen levert wel gelijksoortige oplossingen, deze bv: https://www.bol.com/nl/nl...c_OvqaxfWYmoaAsqqEALw_wcB

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
klompje65 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Belgie of Nederland? Ik kan en mag mijn analoge terugdraaiende meter nog behouden tot 2025. Wat ik ook van plan ben, net zoals bijna iedereen in dezelfde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-04 17:58
Na intensief Googlen vind ik alleen oplossingen zonder kabelaansluiting. Net zoals degene die je hierboven aanlevert.
Het is die aansluiting rechtsonder die het interessant maakt. Maar het kan inderdaad misschien zelf gemaakt zijn vanuit een EV Box dock zoals de anderen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

Peetman

Tjah....

C.QL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:36:
[...]

Na intensief Googlen vind ik alleen oplossingen zonder kabelaansluiting. Net zoals degene die je hierboven aanlevert.
Het is die aansluiting rechtsonder die het interessant maakt. Maar het kan inderdaad misschien zelf gemaakt zijn vanuit een EV Box dock zoals de anderen zeggen.
Het logo op de stekker is van SMA zo te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Peetman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:58:
[...]

Het logo op de stekker is van SMA zo te zien
Scherp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het dock is toch niet meer dan iets om je kabel op te hangen?

Volgens mij kun je iedere wallbox wel aan de binnenkant van de muur hangen en de kabel doorvoeren, zoiets is hier ook gedaan (met wartel inderdaad). Volgens mij staat dat los van het dock. Hij zit er nu toevallig vlakbij/onder zodat e.e.a. meer uit het zicht is, maar het is geen integraal onderdeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
JanHenk schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:02:
Het dock is toch niet meer dan iets om je kabel op te hangen?

Volgens mij kun je iedere wallbox wel aan de binnenkant van de muur hangen en de kabel doorvoeren, zoiets is hier ook gedaan (met wartel inderdaad). Volgens mij staat dat los van het dock. Hij zit er nu toevallig vlakbij/onder zodat e.e.a. meer uit het zicht is, maar het is geen integraal onderdeel.
Daar gaat het hem juist om. Een mooie dock waarbij de kabel een mooie ingang heeft en vanuit de binnenkant van de dock door de muur gaat naar de echt lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
thehog schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Daar gaat het hem juist om. Een mooie dock waarbij de kabel een mooie ingang heeft en vanuit de binnenkant van de dock door de muur gaat naar de echt lader.
Ja, maar die beelden uit dat filmpje zijn dat dus niet. Dan kun je lang zoeken, maar wat je ziet is niet wat je denkt dat het is? Dat wilde ik eigenlijk zeggen :)

Waarom zou dat in het dock geïntegreerd moeten zijn? Omdat het kan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JanHenk schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:07:
[...]

Ja, maar die beelden uit dat filmpje zijn dat dus niet. Dan kun je lang zoeken, maar wat je ziet is niet wat je denkt dat het is? Dat wilde ik eigenlijk zeggen :)

Waarom zou dat in het dock geïntegreerd moeten zijn? Omdat het kan? :P
Puur omdat de kabel ergens door de muur moet naar binnen en het mooier is dat dat in de dock zit ipv een los gat in de muur?

edit: heb je uberhaupt zijn vraag wel goed gelezen? Er staat duidelijk dat z'n ev charger binnenkomt en hij gewoon een leuke dock zoekt voor z'n kabel met een mooie ingang naar binnen toe.

[ Voor 16% gewijzigd door thehog op 06-08-2021 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
iqcgubon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Belgie of Nederland? Ik kan en mag mijn analoge terugdraaiende meter nog behouden tot 2025. Wat ik ook van plan ben, net zoals bijna iedereen in dezelfde situatie.
Dit gaat over Nederland. Je kunt het hier op blz. 180 in de pdf nalezen: https://www.klimaatakkoor...2019/06/28/klimaatakkoord

"Voor de omvorming van salderen is het noodzakelijk dat kleinverbruikers niet
langer over een “oude terugdraaimeter” (Ferrarismeter) beschikken, omdat
informatie benodigd is over de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit die wordt
terug geleverd. Met ingang van 1 januari 2023 zal daarom een verplichting voor
alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken
voor levering en teruglevering te hebben. Het Rijk bereidt in overleg met de
netbeheerders wetgeving op dit punt voor, waarbij ook handhaving aan bod komt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
klompje65 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Dit gaat over Nederland. Je kunt het hier op blz. 180 in de pdf nalezen: https://www.klimaatakkoor...2019/06/28/klimaatakkoord

"Voor de omvorming van salderen is het noodzakelijk dat kleinverbruikers niet
langer over een “oude terugdraaimeter” (Ferrarismeter) beschikken, omdat
informatie benodigd is over de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit die wordt
terug geleverd. Met ingang van 1 januari 2023 zal daarom een verplichting voor
alle kleinverbruikers gelden om een meter met minimaal twee aparte telwerken
voor levering en teruglevering te hebben. Het Rijk bereidt in overleg met de
netbeheerders wetgeving op dit punt voor, waarbij ook handhaving aan bod komt."
Situatie in Belgie is anders. Om een heel lang verhaal kort te maken: Er werd ons beloofd dat installaties van zonnepanelen voor 2021 nog voor 15 jaar van een terugdraaiende meter konden profiteren. Ook als je een digitale meter hebt.

Niet dus. Die belofte is ingetrokken en iedereen met een digitale meter en zonnepanelen zag die ineens niet meer terugdraaien. Dus iedereen die nog een analoge meter heeft wilt die uiteraard zo lang mogelijk behouden.

Maar swat, dat is gewoon in een notendop waarom ik nog geen digitale meter heb, en de komende jaren nog geen zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
iqcgubon schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Situatie in Belgie is anders. Om een heel lang verhaal kort te maken: Er werd ons beloofd dat installaties van zonnepanelen voor 2021 nog voor 15 jaar van een terugdraaiende meter konden profiteren. Ook als je een digitale meter hebt.

Niet dus. Die belofte is ingetrokken en iedereen met een digitale meter en zonnepanelen zag die ineens niet meer terugdraaien. Dus iedereen die nog een analoge meter heeft wilt die uiteraard zo lang mogelijk behouden.

Maar swat, dat is gewoon in een notendop waarom ik nog geen digitale meter heb, en de komende jaren nog geen zal hebben.
Iets genuanceerder, die belofte is niet ingetrokken maar vernietigd door de rechter. Vervolgens gaan ze, volgens de berichten, op hun langzaamst de meters vervangen om toch maar de belofte na te kunnen komen. Dit allemaal volgens de berichten die ik heb gezien, woon niet in België dus heb daar geen last van.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
daemonix schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:13:
[...]

Iets genuanceerder, die belofte is niet ingetrokken maar vernietigd door de rechter. Vervolgens gaan ze, volgens de berichten, op hun langzaamst de meters vervangen om toch maar de belofte na te kunnen komen. Dit allemaal volgens de berichten die ik heb gezien, woon niet in België dus heb daar geen last van.
Uiteraard is het allemaal iets genuanceerder dan dat, maar dat gaat ons te offtopic brengen denk ik.

Punt voor mij persoonlijk nu is: Liever een laadpaal die gebruik maakt van "klemmetjes" dan een met een P1 poort zodat ik toch optimaal gebruik kan maken van mijn zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@iqcgubon een Tweaker-optie is om een laadpaal van Marktplaats te halen en de EVSE te vervangen voor zoiets, met stroomtrafo's:
https://www.stegen.com/nl...mart-evse-controller.html
of
https://store.openevse.co...s/all-products/components

Zie ook Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 08:51
C.QL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:17:
Weet iemand welke cable dock in dit filmpje gebruikt wordt?
Het mooie is dat er een kabelaansluiting aan de dock voorzien is rechtsonder.
Hierdoor zou ik mijn ev charger in de bergruimte kunnen plaatsen en onder de carport enkel de dock. Met een vaste kabel in de muur/grond tussen ev charger en dock.
Dat geeft een veel mooier uitzicht.

Hieronder wat foto's waarop ook de aansluiting goed te zien is:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie oplossing, ziet er inderdaad uit als een zelf gemaakt. Mogelijk is dit ook een geschikte houder voor zoiets, lijkt in ieder geval genoeg ruimte voor een wartel aan de onderkant te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Medjai schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Mooie oplossing, ziet er inderdaad uit als een zelf gemaakt. Mogelijk is dit ook een geschikte houder voor zoiets, lijkt in ieder geval genoeg ruimte voor een wartel aan de onderkant te zijn
Even gekeken maar de manier waarmee deze op de muur wordt gemonteerd maakt het lastig om de kabeldoorvoer er daar door heen te halen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Niet nodig, gefixed

[ Voor 97% gewijzigd door Genestealer op 06-08-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Edit: Niet meer nodig blijkbaar.

[ Voor 86% gewijzigd door ik222 op 06-08-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
ik222 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:00:
@Genestealer Het is niet zo dat je zonnepanelen op het moment van de screenshot een dikke 6kW leverden? Anders moet je toch kijken naar de CT klemmen denk ik, dus of dit goed zijn aangesloten en ook of ze op de juiste kabels zitten (de fase kabels naar je hoofdschakelaar).
Max levering zonnepanelen 2.1kw. En ook net bij donker weer zie ik niet meer bijkomen vanuit net volgens Zappi. Op de Liander meter overduidelijk wel.

Ik dacht dat ik het gefixed had door nog 1 CT klem te wisselen maar ik heb alle mogelijke posities uitgeprobeerd. Alleen met de huidige positie zie ik perfecte terug weergave van mijn zonnepanelen. Alleen beperkte net opname...

Faserotatie instelling in de Zappi, moet je daarvoor de Zappi opnieuw opstarten bij wijziging?

Voor de duidelijkheid, dit is hoe ik het momenteel zieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L12CpFeJghJyMiyWrPsqbaBFtpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQ1WP8fqYMj6MlgMwmMgqoPw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Genestealer op 06-08-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-05 23:58
Magnatic schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:25:
[...]

Ik heb inmiddels ook gebeld en ook hier moet iemand langskomen. Er zouden inderdaad ook kosten aan verbonden kunnen zitten. Dat laatste vind ik toch wel erg vreemd, ik heb doorlopend betaald voor een abonnement voor mijn laadpaal en zij besluiten dan om de SIM te deactiveren omdat ik de paal niet gebruik, maar laten het abonnement wel doorlopen terwijl ik er dus geen gebruik meer van kan maken? Daar klopt iets niet. Kondig dan aan dat ze de SIM gaan deactiveren EN het abonnement opzeggen als je de paal niet binnen een maand aanzet.

Als er kosten aanzitten, dan hoeft het voor mij niet. De paal doet het, ik kan alleen niet zien hoeveel kWh verbruikt wordt. Daar verzin ik dan wel wat anders op. Op foto's van opengemaakte palen zie ik soms een interne verbruiksmeter zitten. Die kan ik natuurlijk ook zelf uitlezen met een ESP8266 of iets dergelijks.
Gisteren telefoontje ontvangen; kosten voor plaatsen nieuwe sim is zo'n 172 euro. Mijn abonnementskosten worden wel gecrediteerd.
Zonder SIM moet het ook werken, dan moet je eth2 gebruiken (had enkel eth1 nog gebruikt).
Als ik terug ben ga ik nog eens testen met de ethernet kabel. Desnoods nog eens zoeken naar een esp32 of esp8266 naar ethernet bridge.

[Edit]
https://chargeportal.newmotion.com/test
Met deze link kun je de status dus uitlezen van de laadpaal. Of ie online en connected is.

[ Voor 5% gewijzigd door Krypt op 06-08-2021 16:49 ]

Pvouput live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:46
Ik denk dat dit hier ongetwijfeld al besproken is, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Per 1 september hoop ik een Polestar 2 op te halen, zakelijke lease via werkgever. Nu heeft mijn vriendin thuis al een laadpunt van Newmotion voor haar e-Golf. Aangezien dat prive is hoeft er niks verrekend te worden. Wat is de makkelijkste manier om de P2 op te laden op kosten van de laadpas die ik via de leasemij krijg, terwijl mijn vriendin gewoon “gratis” kan blijven laden?

Zodra ik bij m’n vriendin intrek krijg ik van het werk een 3 fase laadpunt, momenteel is dit slechts 1 fase. Maar dan zal de situatie qua verrekenen hetzelfde moeten blijven.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Genestealer schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Max levering zonnepanelen 2.1kw. En ook net bij donker weer zie ik niet meer bijkomen vanuit net volgens Zappi. Op de Liander meter overduidelijk wel.

Ik dacht dat ik het gefixed had door nog 1 CT klem te wisselen maar ik heb alle mogelijke posities uitgeprobeerd. Alleen met de huidige positie zie ik perfecte terug weergave van mijn zonnepanelen. Alleen beperkte net opname...

Faserotatie instelling in de Zappi, moet je daarvoor de Zappi opnieuw opstarten bij wijziging?

Voor de duidelijkheid, dit is hoe ik het momenteel zie[Afbeelding]
Heb je die fases in de zappi nou al omgedraaid zodat ie matched met die in meterkast (zwart en grijs omdraaien geloof ik)? Faserotatie moet je dan gewoon op 1-2-3 laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:18
VidaR-9 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:43:
Ik denk dat dit hier ongetwijfeld al besproken is, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Per 1 september hoop ik een Polestar 2 op te halen, zakelijke lease via werkgever. Nu heeft mijn vriendin thuis al een laadpunt van Newmotion voor haar e-Golf. Aangezien dat prive is hoeft er niks verrekend te worden. Wat is de makkelijkste manier om de P2 op te laden op kosten van de laadpas die ik via de leasemij krijg, terwijl mijn vriendin gewoon “gratis” kan blijven laden?

Zodra ik bij m’n vriendin intrek krijg ik van het werk een 3 fase laadpunt, momenteel is dit slechts 1 fase. Maar dan zal de situatie qua verrekenen hetzelfde moeten blijven.
Abonnement afsluiten bij NM en gratis pas aanvragen bij Shell voor je vriendin. De pas van je vriendin op 0 cent laten laden en zelf kun je dan met de pas van de leaseauto laden tegen gasttarief. Even opletten dat ze ex BTW vergoed krijgt. Dus kostprijs van kWh keer 1.21 instellen als gasttarief. Of gewoon hoger gaan. Kun je ook de 5EUR oid van het abonnement terug verdienen. Je kunt tot max 45 cent instellen als gasttarief. (Krijgt ze dan netto 37c van per kWh. De paal komt dan wel op de kaart te staan. Verrekening gaat verder dan gewoon automatisch. Tarieven kun je zelf instellen via de web omgeving.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 06-08-2021 16:31 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
thehog schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:56:
[...]

Heb je die fases in de zappi nou al omgedraaid zodat ie matched met die in meterkast (zwart en grijs omdraaien geloof ik)? Faserotatie moet je dan gewoon op 1-2-3 laten staan.
Nog niet, ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
En even checken of de CT klemmen wel gewoon de juiste waarde doorgeven aan de zappi. 11kW laden zou dus zo'n 16A per fase moeten zijn.
Pagina: 1 ... 74 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen