En wat ook aangedragen werd; eigenlijk zou het dan enkel lukken als je nachtdienst hebt, want overdag de auto gebruiken betekend niet laden.MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:20:
[...]
Ah dan snap ik hem inderdaad, ik had dat stuk van de discussie gemist denk ik.
Maar zeker een goed punt, want in de winter verbruiken EV's nu eenmaal meer en heb je dus feitelijk sneller een nieuwe lading nodig en (veel) minder opbrengst van je zonnepanelen. Een accupakket voor in huis zou dat deels op kunnen vangen, maar als je dagelijks 20-30 kWh in je auto moet stoppen, kan ik me voorstellen dat je dat zelfs niet opgewekt krijgt.
Die kW-meter zet je er niet persé voor omdat dat van de belastingdienst moet.ik222 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:15:
[...]
...
Het issue met losse declaraties is dat het een hoop extra administratie zou zijn voor de werkgever en extra gedoe bij een eventuele controle van de fiscus. Bovendien als je al los wilt declareren met een Zappi dan moet je sowieso een goedgekeurde kWh meter ervoor zetten want de interne metingen zijn dat niet.
...
Het is meer dat de interne meting van de Zappi niet betrouwbaar genoeg is.
Bij mij zit er een verschil van >400kWh tussen de Zappi en de kW-meter. Die kW-meter heeft zijjn geld dus al opgebracht.
De oorzaak van het verschil is een reset van de Zappi. In mijn geval stonden de meterstanden na een reset weer op 0. Geen idee hoe dat komt. Ook geen zin om over na te denken, maar het is dus mogelijk...
Nu is een verschil van 400kWh nog te overzien, maar ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als blijkt dat er meer data weg is.
Ook in het geval dat je bijvoorbeeld onder garantie een nieuwe zappi krijgt, loop je kans dat je administratie niet meer klopt.
Ehm, een KWh meter kan ook stuk gaan en dan moet je hem ook vervangen en begint je volgende kWh meter weer op 0. Dus die vlieger gaat niet opPaling1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:51:
[...]
Ook in het geval dat je bijvoorbeeld onder garantie een nieuwe zappi krijgt, loop je kans dat je administratie niet meer klopt.
Dat heeft denk ik met een reset te maken. Ik heb bijvoorbeeld vorige maand 139,5 kWh via Zappi gemeten en afgerond 136kWh via de kWh meter.Paling1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:51:
[...]
Die kW-meter zet je er niet persé voor omdat dat van de belastingdienst moet.
Het is meer dat de interne meting van de Zappi niet betrouwbaar genoeg is.
Bij mij zit er een verschil van >400kWh tussen de Zappi en de kW-meter. Die kW-meter heeft zijjn geld dus al opgebracht.
De oorzaak van het verschil is een reset van de Zappi. In mijn geval stonden de meterstanden na een reset weer op 0. Geen idee hoe dat komt. Ook geen zin om over na te denken, maar het is dus mogelijk...
Nu is een verschil van 400kWh nog te overzien, maar ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als blijkt dat er meer data weg is.
Huh een CT klem kan de richting wel bepalen.. staat niet voor niets een pijltje op en een plus en min.thehog schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:44:
[...]
Dat is toch juist mijn punt? Een CT klem kan de richting niet bepalen. De laadpaal zorgt er gewoon voor dat de CT klem altijd onder die 25A blijft qua meting. Ja natuurlijk, als er alleen opwek is dan zal bij het laden die CT klem eerst minder aangeven (de export wordt minder omdat de auto gaat laden) en daarna (zodra er import is omdat de auto nog sneller gaat laden) gaan stijgen en zou je in jouw voorbeeld op 38A kunnen laden met max 25A wat de CT klem dan aangeeft.
Maar dat is niet genoeg om echt veilig op zonne energie te laden. Want dan is de CT-klem formule niet "blijf onder de 25A" maar dan "blijf rond de 0A". Gezien de minimale laadhoeveelheid 6A is kan de auto niet gewoon even eerst 6A laden en kijken wat dat met de CT waarde doet (juist stijgt, er was geen export, of juist daalt, er was dus export). Theoretisch kan het, maar het is niet veilig omdat je er niet van uit kan gaan dat er altijd export is en je dus met 6A te hoog kan uitkomen. Pas met de voltage erbij weet hij altijd of het V x A negatief of positief is.
Dus tja, het KAN, maar het is een poor-man-solution om puur alleen op de CT-klem (ampere) waarde te letten.
Hoe weet de zappi anders of er opwek of verbruik is?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Lees aub even terug voordat je zo'n reactie plaatst. En als je niet wil terug lezen, daar heeft de zappi dus de voltage voor nodig naast de informatie uit de CT klemmen. Die voltage haalt hij simpel vanaf de aansluiting van de kabel uit de meterkast. CT klem zelf kan dus alleen aangeven hoeveel stroom er door heen loopt, niet de richting (in wisselstroom wereld)Makrolon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:51:
[...]
Huh een CT klem kan de richting wel bepalen.. staat niet voor niets een pijltje op en een plus en min.
Hoe weet de zappi anders of er opwek of verbruik is?
Het pijltje zit er inderdaad op zodat, zodra de zappi de richting weet, hij ook klopt mbt waar de load zit.
[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 23-07-2021 13:08 ]
Dat zei ik toch? Of bedoelde jij iets anders?InterCC schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:59:
[...]
Dat heeft denk ik met een reset te maken. Ik heb bijvoorbeeld vorige maand 139,5 kWh via Zappi gemeten en afgerond 136kWh via de kWh meter.
Ik heb mijn Zappi al vele malen moeten resetten, en voor zover ik dat gecontroleerd heb is het niet altijd zo dat de tellerstanden op 0 gaan.
Geen idee wat ik die ene (?) keer anders heb gedaan. Ik kijk vrijwel nooit op de Zappi teller.
@thehog
Ja, daar heb je gelijk in. Alleen hoef ik bij die kW-meter geen brakke software te flashen
In ieder geval zou ik het iedereen afraden om geen kW-meter bij een Zappi te installeren.
Beter een soort back-up voor een meting die potentieel veel geld kan kosten.
Ik heb overigens op mijn werk afgesproken om 1 keer per jaar de meterstand door te geven. Dat scheelt weer wat administratie.
Als je 1 keer per maand registreert dan wordt de kans op grote financiele verschillen ook kleiner.
[ Voor 12% gewijzigd door Paling1 op 23-07-2021 13:22 ]
Of voor velen het nieuwe normaal: thuiswerken.InterCC schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:26:
[...]
En wat ook aangedragen werd; eigenlijk zou het dan enkel lukken als je nachtdienst hebt, want overdag de auto gebruiken betekend niet laden.
Zeker! Alleen wordt er ook extreem weinig geladen.
Ik zit met mijn elektrische auto nu op iets minder dan de helft van de jaarlijkse km's van mijn lease contract.
Ondanks dat we die auto echt voor bijna alles inzetten. Onze (veel grotere) benzine auto staat nu geregeld enkele weken stil.
Ik doelde op dit deel: "Bij mij zit er een verschil van >400kWh tussen de Zappi en de kW-meter. Die kW-meter heeft zijjn geld dus al opgebracht."Paling1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:20:
[...]
Dat zei ik toch? Of bedoelde jij iets anders?
Ik heb mijn Zappi al vele malen moeten resetten, en voor zover ik dat gecontroleerd heb is het niet altijd zo dat de tellerstanden op 0 gaan.
Geen idee wat ik die ene (?) keer anders heb gedaan. Ik kijk vrijwel nooit op de Zappi teller.
Maar mijn interpretatie was onjuist, want ik dacht (onterecht) dat je bedoelde dat door grote afwijking de kW meter zijn geld al opgebracht heeft.
Maarrrr, dan gebruik je de auto ook niet als je overdag werkt en maak je normaliter minder kilometers.
Ik maak mij er niet zo druk om. Het is leuk om dingen wat te optimaliseren, zoals laden op zonne-energie, uitgesteld laden en zo, maar het gaat om heel weinig financiele impact en zowel de auto als de laadpaal is voor het gemak. In allerlei bochten wringen om een paar Euro meer te besparen voelt voor mij dan wat onlogisch.
Als salderen niet meer/minder kan zie ik het dan wel. Per saldo wek ik ruim voldoende op en hoe het wordt is hoe het zal zijn. Ik ga er niet voor thuiswerken als het onverhoopt ineens mooi weer is omdat ik dan de auto beter kan laden dan op een bewolkte dag.
Mijn punt is juist dat dit precies hetzelfde is met een limiet als 25A. De rekensom veranderd er echt niet door. Als je CT-klem 22A meet kan je ook maar minimaal 6A aan de auto doorgeven en moet je ook maar afwachten of het dan 28A of 16A wordt.thehog schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:44:
Want dan is de CT-klem formule niet "blijf onder de 25A" maar dan "blijf rond de 0A". Gezien de minimale laadhoeveelheid 6A is kan de auto niet gewoon even eerst 6A laden en kijken wat dat met de CT waarde doet (juist stijgt, er was geen export, of juist daalt, er was dus export).
Volgens jou kan dat wel prima, dus waarom zou dat met 0A dan niet kunnen?
Ik zou er zelf trouwens bij de mogelijkheid tot CT klemmen het zelf ook altijd zo maken dat je als laadpaal wel weet of er opbrengst of verbruik is. Dan hoef je geen aannames te doen, bij te houden welke richting de meting op gaat etc. Je zit als laadpaal zelf toch ook al aangesloten op de stroom, dus er hoeft geen extra kabeltje voor bij gelegd te worden om die spanning te meten.
De Zappi heeft een voltmeter hoor.thehog schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:05:
[...]
Lees aub even terug voordat je zo'n reactie plaatst. En als je niet wil terug lezen, daar heeft de zappi dus de voltage voor nodig naast de informatie uit de CT klemmen. Die voltage haalt hij simpel vanaf de aansluiting van de kabel uit de meterkast. CT klem zelf kan dus alleen aangeven hoeveel stroom er door heen loopt, niet de richting (in wisselstroom wereld)
Het pijltje zit er inderdaad op zodat, zodra de zappi de richting weet, hij ook klopt mbt waar de load zit.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ja zeg ik toch ook
[ Voor 18% gewijzigd door thehog op 23-07-2021 14:53 ]
Omdat het dus inderdaad 'gokken' is of het productie of verbruik is (die 22A). Als de laadpaal dan 6A gaat toestaan kan het 28A worden en dan kan (los van de traagheid van de zekering) te veel worden.JeroenE schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:23:
[...]
Mijn punt is juist dat dit precies hetzelfde is met een limiet als 25A. De rekensom veranderd er echt niet door. Als je CT-klem 22A meet kan je ook maar minimaal 6A aan de auto doorgeven en moet je ook maar afwachten of het dan 28A of 16A wordt.
Volgens jou kan dat wel prima, dus waarom zou dat met 0A dan niet kunnen?
Ik zou er zelf trouwens bij de mogelijkheid tot CT klemmen het zelf ook altijd zo maken dat je als laadpaal wel weet of er opbrengst of verbruik is. Dan hoef je geen aannames te doen, bij te houden welke richting de meting op gaat etc. Je zit als laadpaal zelf toch ook al aangesloten op de stroom, dus er hoeft geen extra kabeltje voor bij gelegd te worden om die spanning te meten.
En dan kom je dus terug op de initiele vraag. Kan een laadpaal achteraf, via een software update, voorzien worden van laden via zonnestroom. Zonder voltage meting is dat niet aan te raden en denk ik ook niet dat een laadpaal fabrikant dat zomaar zou doen. Maar voltage meting, als de componentent op de printplaat aanwezig zijn, is nou ook niet super spannend. Maar we hadden het over een achteraf software update
Precies, ik kan me dus niet voorstellen dat laadpaal leveranciers dat risico willen lopen. Dus ik ga er van uit dat iedere laadpaal die kan loadbalancen wel weet wat het echte verbruik of opwekking is en niet alleen de A aan het meten zijn.thehog schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:52:
Omdat het dus inderdaad 'gokken' is of het productie of verbruik is (die 22A). Als de laadpaal dan 6A gaat toestaan kan het 28A worden en dan kan (los van de traagheid van de zekering) te veel worden.
Denk jij dat ze dat juist wel doen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze voor die paar centen om het voltage ook te meten zo'n risico willen lopen.
Ik denk dus wel dat het kan, mits er überhaupt is voorzien in software updates. Dat je niet makkelijk een nieuwe softwareversie op je laadpaal kan krijgen zal nog wel het grootste probleem zijn, denk ik.Maar we hadden het over een achteraf software update
Interessante discussie, ik ben verre van elektrotechnicus, maar ik kan het wel aardig volgen.
Ik ben nog eens wezen rekenen aan de opgewekte energie, de momenten waar ik de BEV zou gaan laden, hoeveel stroom ik dan nodig heb, etc. Daarnaast is het wetsvoorstel inzake afschaffing salderingsregeling voorlopig controversieel verklaard en moet een eventueel nieuw kabinet hier een beslissing over nemen. De kans is aanwezig dat het ofwel wordt uitgesteld of helemaal wordt vervangen voor iets anders.
Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat ik maar zelden echt gebruik kan maken van een stroomoverschot om te EV bij te laden, vooral omdat ik op de kantoor- (en zon-)tijden zelden thuis ben. Op de zaak hebben we ook 24 zonnepanelen en daar zou het logischer zijn om t.z.t. middels load balancing etc. het zonnestroom-overschot in de (nu 2) aanwezige EV's te stoppen.
Ik denk zelfs dat ik de hele "eis" m.b.t. load balancing in eerste instantie weg laat. 3x16A (11Kw) is prima, waarbij ik vooral in de nacht zal laden (daltarief). Op dat moment trekt mijn huis helemaal geen stroom, bovendien verwarm (en kook) ik nog op gas.
Ik zou wel een app willen om laadsessies te plannen en het verbruik in te zien. Ik kom, kijkend naar m'n oorspronkelijke lijst, toch uit bij Wallbox Pulsar Plus. Mooi klein compact station met een app om te bedienen en verbruik in te zien. Eventueel mogelijkheid tot load balancing (in de toekomst). Installatie is door mij zelf ook goed te doen, dus kost niet de wereld. Helemaal prima..
Dan hou ik de ontwikkelingen m.b.t. de salderingsregeling en laden van zonnestroom wel in de gaten, wanneer het interessant wordt, plaats ik zoiets wel op de zaak in plaats van thuis..
Ik ben nog eens wezen rekenen aan de opgewekte energie, de momenten waar ik de BEV zou gaan laden, hoeveel stroom ik dan nodig heb, etc. Daarnaast is het wetsvoorstel inzake afschaffing salderingsregeling voorlopig controversieel verklaard en moet een eventueel nieuw kabinet hier een beslissing over nemen. De kans is aanwezig dat het ofwel wordt uitgesteld of helemaal wordt vervangen voor iets anders.
Eigenlijk kom ik tot de conclusie dat ik maar zelden echt gebruik kan maken van een stroomoverschot om te EV bij te laden, vooral omdat ik op de kantoor- (en zon-)tijden zelden thuis ben. Op de zaak hebben we ook 24 zonnepanelen en daar zou het logischer zijn om t.z.t. middels load balancing etc. het zonnestroom-overschot in de (nu 2) aanwezige EV's te stoppen.
Ik denk zelfs dat ik de hele "eis" m.b.t. load balancing in eerste instantie weg laat. 3x16A (11Kw) is prima, waarbij ik vooral in de nacht zal laden (daltarief). Op dat moment trekt mijn huis helemaal geen stroom, bovendien verwarm (en kook) ik nog op gas.
Ik zou wel een app willen om laadsessies te plannen en het verbruik in te zien. Ik kom, kijkend naar m'n oorspronkelijke lijst, toch uit bij Wallbox Pulsar Plus. Mooi klein compact station met een app om te bedienen en verbruik in te zien. Eventueel mogelijkheid tot load balancing (in de toekomst). Installatie is door mij zelf ook goed te doen, dus kost niet de wereld. Helemaal prima..
Dan hou ik de ontwikkelingen m.b.t. de salderingsregeling en laden van zonnestroom wel in de gaten, wanneer het interessant wordt, plaats ik zoiets wel op de zaak in plaats van thuis..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Lijkt me voor jouw situatie een weloverwogen keuze.JanHenk schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:00:
Interessante discussie, ik ben verre van elektrotechnicus, maar ik kan het wel aardig volgen.
En zodra het zover is zullen thuisaccu's goedkoper worden zodat overschot eerst daar in gaat en vervolgens snachts de energie naar de auto vanuit de thuisaccu. Maarja, is echt een kwestie van of dat zichzelf kan terugbetalen.
@Paling1
Bij een reset kan je kiezen tussen alleen instellingen, alleen opgeslagen data of alles. Ik vermoed dat je een keer de verkeerde gekozen heb. Heb al diverse keren de instellingen gereset, maar alle data vanaf het begin er nog in.
Bij een reset kan je kiezen tussen alleen instellingen, alleen opgeslagen data of alles. Ik vermoed dat je een keer de verkeerde gekozen heb. Heb al diverse keren de instellingen gereset, maar alle data vanaf het begin er nog in.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat ik met mijn dikke vingers op het verkeerde knopje drukte.Ophidian schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:23:
@Paling1
Maar voor zover ik weet kan ik het hoofd telwerk van mijn kW-meter niet resetten.
Hi allen,
Ik zou graag een EV willen rijden en thuis willen laden. Echter heb ik net als de meeste inwoners van Nederland geen eigen oprit om dit te realiseren. Hierdoor ben ik genoodzaakt om openbaar te laden of om een kabel over de stoep te leggen.
Voor het laatste heb ik kort contact gehad met de gemeente waarin zij de volgende punten aankaarten.
1. De gemeente is wil geen claim gedrag zien vanwege de laadmogelijkheid.
2. De gemeente geeft aan ten alle tijden aansprakelijk te zijn voor de laadkabel.
Wat mij betreft is claim gedrag een non-issue aangezien er geen bord komt te hangen dat aangeeft dat het een elektrische plek zou waardoor de plekken prima ook door ICE-auto's gebruikt kunnen worden. Tevens hebben wij voldoende parkeerplekken in de wijk waardoor doorgaans net aan 50% van alle plekken gebruikt worden.
En als 2e punt geeft de gemeente aan ten alle tijden aansprakelijk te zijn voor de laadkabel, hier kan ik mij ergens wat bij inbeelden maar anderzijds zijn zij naar mijn weten ook niet aansprakelijk als ik bijvoorbeeld de auto zou wassen of schoonmaken met de stofzuiger. Een kabelmat zou dit probleem in mijn optiek dan ook oplossen.
Ik heb inmiddels een uitgebreide brief naar de gemeente gestuurd met diverse situatie foto's en verwijzingen naar de APV maar ik betwijfel of de gemeente hier flexibel in zal zijn.
Zijn er mensen met het zelfde issue die wellicht tips hebben?
Thanks!
Ik zou graag een EV willen rijden en thuis willen laden. Echter heb ik net als de meeste inwoners van Nederland geen eigen oprit om dit te realiseren. Hierdoor ben ik genoodzaakt om openbaar te laden of om een kabel over de stoep te leggen.
Voor het laatste heb ik kort contact gehad met de gemeente waarin zij de volgende punten aankaarten.
2. De gemeente geeft aan ten alle tijden aansprakelijk te zijn voor de laadkabel.
Wat mij betreft is claim gedrag een non-issue aangezien er geen bord komt te hangen dat aangeeft dat het een elektrische plek zou waardoor de plekken prima ook door ICE-auto's gebruikt kunnen worden. Tevens hebben wij voldoende parkeerplekken in de wijk waardoor doorgaans net aan 50% van alle plekken gebruikt worden.
En als 2e punt geeft de gemeente aan ten alle tijden aansprakelijk te zijn voor de laadkabel, hier kan ik mij ergens wat bij inbeelden maar anderzijds zijn zij naar mijn weten ook niet aansprakelijk als ik bijvoorbeeld de auto zou wassen of schoonmaken met de stofzuiger. Een kabelmat zou dit probleem in mijn optiek dan ook oplossen.
Ik heb inmiddels een uitgebreide brief naar de gemeente gestuurd met diverse situatie foto's en verwijzingen naar de APV maar ik betwijfel of de gemeente hier flexibel in zal zijn.
Thanks!
Klopt.Paling1 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:26:
[...]
Zeker! Alleen wordt er ook extreem weinig geladen.
Ik zit met mijn elektrische auto nu op iets minder dan de helft van de jaarlijkse km's van mijn lease contract.
Ondanks dat we die auto echt voor bijna alles inzetten. Onze (veel grotere) benzine auto staat nu geregeld enkele weken stil.
Benzineauto's hebben we al jaren niet meer.
Ons uitgangspunt was gewoon dat we met een auto reden omdat het nodig was. Niet omdat hij er toch stond.
Een elektrische auto is minder vervuilend in gebruik maar nog altijd vervuilender dan geen auto.
Voor ons is thuiswerk dus een dubbele winstsituatie. We hebben nu maar één auto meer en delen deze zelfs met twee gezinnen. Normale dagdagelijkse verplaatsingen gebeuren gewoon met de elektrische fiets.
In de stad (volledig centrum max. 30 en verboden fietsen in te halen) en door het dorp (je mag met de fiets ook in 2 richtingen door alle éénrichtingsstraten) gaat het in tijd doorgaans zelfs even snel of sneller als met de auto.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2021 09:48 ]
Iedere situatie is anders.InterCC schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:46:
[...]
Maarrrr, dan gebruik je de auto ook niet als je overdag werkt en maak je normaliter minder kilometers.
Ik maak mij er niet zo druk om. Het is leuk om dingen wat te optimaliseren, zoals laden op zonne-energie, uitgesteld laden en zo, maar het gaat om heel weinig financiele impact en zowel de auto als de laadpaal is voor het gemak. In allerlei bochten wringen om een paar Euro meer te besparen voelt voor mij dan wat onlogisch.
Als salderen niet meer/minder kan zie ik het dan wel. Per saldo wek ik ruim voldoende op en hoe het wordt is hoe het zal zijn. Ik ga er niet voor thuiswerken als het onverhoopt ineens mooi weer is omdat ik dan de auto beter kan laden dan op een bewolkte dag.
Wij hebben recht op een salarisauto inclusief tankkaart of multipas. Financiële impact speelt dus sowieso al geen rol. Thuis laden zou een extra financieel voordeel opleveren wegens puur netto winst (thuis laden wordt altijd vergoed, ongeacht de herkomst van de energie) maar zoals je zelf schrijft gaan we ons daarvoor niet in bochten wringen. Het is een Alfen eve laadpaal welke sowieso niet prioritait voor zonne-energie kan ingesteld worden.
Salderen hebben we dit jaar vrijwillig opgegeven ivm plaatsen thuisbatterij.
Wij werken standaard altijd van thuis uit (coronamaatregelen zijn permanent geworden). Het is dus niet zo dat we speciaal thuiswerken omdat we dan de auto thuis kunnen opladen. Het is omgekeerd. We werken standaard van thuis uit en leuke bijkomstigheid is dat er dan bij een teveel aan zonne-energie altijd thuis kan opgeladen worden. Financieel is dat laatste ook niet echt interresant want voor teveel aan stroom dat we op het net zetten krijgen we anders 4 c€/kWh.
Maar we beseffen zeer goed dat we in een luxe positie zitten dus willen we ook niet altijd het onderste uit de kan halen.
Als we financieel het onderste uit de kan zouden willen halen zou het optimale scenario zijn om 's nachts te laden en overdag zoveel mogelijk elektriciteit op het net te duwen.
Zeker in een periode als afgelopen week. We produceren dan 30 kWh per dag en verbruiken voor he thuishouden maar 5-7 kWh per etmaal. De laadpaal heeft de afgelopen maanden maar gemiddeld een 10 kWh/maand moeten leveren.
Ik heb niet hetzelfde probleem. Maar als jouw gemeente een probleem heeft met aansprakelijkheid, dan kunnen zij zich daar toch tegen verzekeren? Of zij heffen een precariorecht of zo waaruit zij de premie of de eventuele aansprakelijkheid kunnen dekken. Is gewoon een kwestie van organiseren lijkt mij en zal ook steeds vaker voorkomen (de vraag althans).Dyyon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:56:
Hi allen,
Thanks!
En ik zou me ook kunnen voorstellen dat de aansprakelijkheid alleen geldt als de kabel niet volgens bepaalde voorwaarden (kabelmat of goot) is gebruikt. Uiteindelijk zal de rechter daar toch ook wel iets van vinden. En mocht de gemeente aansprakelijk worden gesteld voor iets wat jij niet goed doet, dan kunnen zij jouw ook weer aansprakelijk stellen.
Het wordt tijd dat gemeenten begrijpen dat de toekomst al is begonnen en dat ze hier een redelijke oplossing voor moeten verzinnen.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Is natuurlijk niet helemaal waar. Je ziet nu al dat mensen de plek voor hun huis claimen als hun parkeerplaats en buren erop aanspreken als die een auto daar neerzetten. Ik snap best dat ze niet willen dat die plaats gaat claimen om te kunnen laden, ondanks dat er geen bordjes staan. Hoe de parkeerdruk in jouw wijk is doet daar verder niks aan af.Dyyon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:56:
Hi allen,
Ik snap niet helemaal waarom de gemeente aansprakelijk zou zijn voor jouw kabel. Maar de vergelijking met de stofzuiger of het auto wassen gaat mank. Jij hebt niet gedurende meerdere uren een kabel over de stoep liggen als jij aan het stofzuigen bent, zonder dat je in de buurt bent.En als 2e punt geeft de gemeente aan ten alle tijden aansprakelijk te zijn voor de laadkabel, hier kan ik mij ergens wat bij inbeelden maar anderzijds zijn zij naar mijn weten ook niet aansprakelijk als ik bijvoorbeeld de auto zou wassen of schoonmaken met de stofzuiger. Een kabelmat zou dit probleem in mijn optiek dan ook oplossen.
Thanks!
Een mat is een obstakel voor minder valide mensen (lees rolstoel gebruikers, rollator gebruikers, etc) en kan wel degelijk valgevaar opleveren. Wordt ook een lekker zooitje als iedereen in de straat dat gaat doen, dus snap heel goed dat de gemeente dat niet wil,
Wat dat betreft was de oplossing die niet zo lang geleden hier voorbij kwam in de vorm van een paal waarbij de kabel juist de hoogte in gaat, een mooiere oplossing.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
:strip_exif()/f/image/6jpszbcGQ1BAmgzigQNosWTN.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag zelf de Heidelberg Wallbox Home Eco geïnstalleerd. Het viel mij reuze mee, al was dit de eerste keer dat ik dwars door een spouwmuur heen moest boren. Maar hé, je leert door te doen! Morgen het gat even een beetje opvullen met wat cementkit en alles schoonmaken en opruimen.
Kabel loopt in een PVC buisje, net niet zichtbaar op de foto. In de meterkast aangesloten op een nieuwe 3 fasen Alamat. DC beveiliging zit al in de wallbox, dus dat scheelt weer een type B aardlek. Ik ben tevreden. Voor de zekerheid heb ik 5x4mm2 Ymvk gebruikt i.p.v. 2,5mm2 wat officieel nog net mag. Ik kan nu mooi op 11 kW laden, maar de auto pakt maar 2 fasen, dus dat is zo'n 6 a 7 kW.
Top, ik heb dezelfde!Dolan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:05:
[Afbeelding]
Vandaag zelf de Heidelberg Wallbox Home Eco geïnstalleerd. Het viel mij reuze mee, al was dit de eerste keer dat ik dwars door een spouwmuur heen moest boren. Maar hé, je leert door te doen! Morgen het gat even een beetje opvullen met wat cementkit en alles schoonmaken en opruimen.
Kabel loopt in een PVC buisje, net niet zichtbaar op de foto. In de meterkast aangesloten op een nieuwe 3 fasen Alamat. DC beveiliging zit al in de wallbox, dus dat scheelt weer een type B aardlek. Ik ben tevreden. Voor de zekerheid heb ik 5x4mm2 Ymvk gebruikt i.p.v. 2,5mm2 wat officieel nog net mag. Ik kan nu mooi op 11 kW laden, maar de auto pakt maar 2 fasen, dus dat is zo'n 6 a 7 kW.
Pas 1 laadsessie gedaan, ik heb hem ingesteld op 10A (beetje jammer dat ie helemaal open moet om dat te veranderen, maar goed).
Ik heb wel een aparte kWh-meter in mijn groepenkast geplaatst voor de krachtgroep van de lader, en in mijn berging een schakelaar er tussen gezet zodat ik de lader van binnenuit uit kan schakelen. Ik wil natuurlijk wel een beetje controle houden....
Schakelaar heb ik ook aan zitten denken, maar ach, de groepenkast zit zo dichtbij… als ik ‘m uit wil hebben zet ik gewoon de alamat uit :-)
Ik heb ‘m nu op 16A gezet als test, maar ik denk ook dat ik ‘m op 10A of 12A ga zetten. Geeft toch net wat extra marge en gaat alsnog snel zat met laden. Ik rijd met een Skoda Citigo E IV, deze heeft een capaciteit van 36,8 kWh.
Het zou inderdaad mooi zijn om de laadsnelheid op afstand te kunnen regelen. Misschien kan ik dit zelf tweaken, die simpele rotary encoder is best 'slim' te maken.
Ik heb ‘m nu op 16A gezet als test, maar ik denk ook dat ik ‘m op 10A of 12A ga zetten. Geeft toch net wat extra marge en gaat alsnog snel zat met laden. Ik rijd met een Skoda Citigo E IV, deze heeft een capaciteit van 36,8 kWh.
Het zou inderdaad mooi zijn om de laadsnelheid op afstand te kunnen regelen. Misschien kan ik dit zelf tweaken, die simpele rotary encoder is best 'slim' te maken.
[ Voor 29% gewijzigd door Dolan op 25-07-2021 10:36 ]
Als je toch wou tweaken waarom had je dan initieel niet gelijk een DIY laadpaal neergzet?Dolan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:06:
Schakelaar heb ik ook aan zitten denken, maar ach, de groepenkast zit zo dichtbij… als ik ‘m uit wil hebben zet ik gewoon de alamat uit :-)
Dat heb ik serieus overwogen, maar dat vond ik nog net even te spannend. Plus, zo'n zelfbouwkastje zou nooit partner-approved zijn. Dit ding wordt al 'net niet mooi genoeg' gevonden. Hij heeft een hekel aan RVS kleur, dus ik moet 'm binnenkort even zwart gaan spuiten.
En ja, ik had het zelfbouwkastje in de meterkast kunnen ophangen en dan alleen de 'stekkerkabel' naar buiten. Wie weet een volgende keer.
En ja, ik had het zelfbouwkastje in de meterkast kunnen ophangen en dan alleen de 'stekkerkabel' naar buiten. Wie weet een volgende keer.
[ Voor 20% gewijzigd door Dolan op 25-07-2021 21:18 ]
Helemaal mee eens hoor. Hier thuis ook een zappi ophangen maar onlangs bij mij ouders een zelfbouw. Hoewel ik zeer tervreden ben over de zappi had ik achteraf prima ook thuis een zelfbouw kunnen doen.Dolan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:17:
Dat heb ik serieus overwogen, maar dat vond ik nog net even te spannend. Plus, zo'n zelfbouwkastje zou nooit partner-approved zijn. Dit ding wordt al 'net niet mooi genoeg' gevonden. Hij heeft een hekel aan RVS kleur, dus ik moet 'm binnenkort even zwart gaan spuiten.
Vooral omdat ik gewoon privé laad, dus ik hoef niet te verrekenen met mijn baas. Verder hoef ik niet per se met 11 kW te laden, dus gewoon wat lager afstellen en dus zonder load balancing is prima.Reiger072 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:22:
@Dolan @jaro431 Mooi ding! Hoe zijn jullie bij deze gekomen? En wat gaf de doorslag om voor deze te kiezen?
Was deze zelf nog niet tegengekomen in mijn zoektocht.
Als je die zaken niet nodig hebt, is deze qua prijs/kwaliteit niet verkeerd, vond ik.
Jullie als ervaringsdeskundige, kunnen jullie aangeven of het laadsnoer eenvoudig is los te koppelen van de printplaat.jaro431 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:08:
[...]
Vooral omdat ik gewoon privé laad, dus ik hoef niet te verrekenen met mijn baas. Verder hoef ik niet per se met 11 kW te laden, dus gewoon wat lager afstellen en dus zonder load balancing is prima.
Als je die zaken niet nodig hebt, is deze qua prijs/kwaliteit niet verkeerd, vond ik.
Ik overweeg deze ook, met daarbij de overweging om hem binnen neer te hangen en de kabel door de muur naar buiten te voeren.
"If it ain't broke, don't fix it!"
Ik heb voor deze gekozen omdat ik geen loadbalancing nodig heb en omdat deze ingebouwde DC beveiliging heeft. Een type B aardlek is dus niet nodig. Ik heb in mijn groepenkast dus een simpele 3 fase alamat gehangen, aansluiten en gaan!Reiger072 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:22:
@Dolan @jaro431 Mooi ding! Hoe zijn jullie bij deze gekomen? En wat gaf de doorslag om voor deze te kiezen?
Was deze zelf nog niet tegengekomen in mijn zoektocht.
Ik heb het niet geprobeerd, maar volgens mij kun je ze eenvoudig lostrekken.Gerritjuh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:32:
[...]
Jullie als ervaringsdeskundige, kunnen jullie aangeven of het laadsnoer eenvoudig is los te koppelen van de printplaat.
Ik overweeg deze ook, met daarbij de overweging om hem binnen neer te hangen en de kabel door de muur naar buiten te voeren.

Hoi, ik ben nieuw in dit topic, en zit met het volgende.
Mijn vrouw heeft een maandje geleden een mini electric aangeschaft, op haar bedrijf. En ik verwacht zelf binnen nu en een jaar ook electrisch te gaan rijden. Op mijn bedrijf waarschijnlijk. Nu zijn we, met het oog op de toekomst, op zoek naar een dubbele laadpaal, zodat we allebei ons voertuig kunnen opladen, waarbij het betreffende bedrijf gewoon netjes een declaratie/factuur krijgt van de laadkosten dmv een pasjes systeem oid. Het valt nog niet mee om zo'n dubbele laadpaal te vinden. Er zullen toch wel meer mensen zijn waarbij er in het huishouden 2 electrische auto's zijn? Hoe hebben jullie dat opgelost?
Mijn vrouw heeft een maandje geleden een mini electric aangeschaft, op haar bedrijf. En ik verwacht zelf binnen nu en een jaar ook electrisch te gaan rijden. Op mijn bedrijf waarschijnlijk. Nu zijn we, met het oog op de toekomst, op zoek naar een dubbele laadpaal, zodat we allebei ons voertuig kunnen opladen, waarbij het betreffende bedrijf gewoon netjes een declaratie/factuur krijgt van de laadkosten dmv een pasjes systeem oid. Het valt nog niet mee om zo'n dubbele laadpaal te vinden. Er zullen toch wel meer mensen zijn waarbij er in het huishouden 2 electrische auto's zijn? Hoe hebben jullie dat opgelost?
Dat betekent, stam + t .
@Apache4u
Volgens mij hebben o.a. Alfen en EVBox wel wallboxen met dubbele socket. Die dingen zie je m.i. meer op bedrijfslocatie's dan thuis, omdat ze ook twee parkeerplaatsen naast of achter elkaar vereisen.
Je kunt ook twee "losse" wallboxen van hetzelfde merk installeren (dus twee keer een kabel trekken, etc. per parkeerplaats) die onderling met load balancing communiceren?
Is het überhaupt wel nodig? Twee voertuigen gelijktijdig opladen op 11Kw (dus 22Kw) kan eigenlijk niet op je huisaansluiting, omdat je daarvoor een verzwaarde huisaansluiting nodig hebt (je hebt thuis meestal maximaal 3*25A, dus ~17 Kw). Een verzwaarde aansluiting naar bijvoorbeeld 3*35A kost je een klein vermogen.
Ik zou inzetten op 1 wallbox met aparte registratie per voertuig om declaraties mogelijk te maken en verder e.e.a. te plannen en/of vooral te zorgen voor opladen op locatie van het bedrijf etc. Ik denk dat de meeste mensen met 2 elektrische voertuigen het zo doen..
Volgens mij hebben o.a. Alfen en EVBox wel wallboxen met dubbele socket. Die dingen zie je m.i. meer op bedrijfslocatie's dan thuis, omdat ze ook twee parkeerplaatsen naast of achter elkaar vereisen.
Je kunt ook twee "losse" wallboxen van hetzelfde merk installeren (dus twee keer een kabel trekken, etc. per parkeerplaats) die onderling met load balancing communiceren?
Is het überhaupt wel nodig? Twee voertuigen gelijktijdig opladen op 11Kw (dus 22Kw) kan eigenlijk niet op je huisaansluiting, omdat je daarvoor een verzwaarde huisaansluiting nodig hebt (je hebt thuis meestal maximaal 3*25A, dus ~17 Kw). Een verzwaarde aansluiting naar bijvoorbeeld 3*35A kost je een klein vermogen.
Ik zou inzetten op 1 wallbox met aparte registratie per voertuig om declaraties mogelijk te maken en verder e.e.a. te plannen en/of vooral te zorgen voor opladen op locatie van het bedrijf etc. Ik denk dat de meeste mensen met 2 elektrische voertuigen het zo doen..
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Tenzij loadbalancing weer natuuurlijk. De meeste twee socket laadpalen hebben dat sowieso al als standaard.JanHenk schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:14:
@Apache4u
@Apache4u hier 2 EV's, 2 losse laadpalen (Zappi V1 en EVBox) omdat werkgever 1 laadpaal (de EVBox) neerzette. Liever een dubbele paal maar dat was toen niet echt een optie prijstechnisch).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Loadbalancing was inderdaad het idee. Ik heb nu eea uitstaan bij een leverancier die dit misschien kan regelen. Prijstechnisch ben ik benieuwd wat er uit gaat komen. Misschien dat het inderdaad goedkoper gaat zijn om 2 losse enkele palen neer te gaan zetten. Ik hou jullie op de hoogte.thehog schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:38:
[...]
Tenzij loadbalancing weer natuuurlijk. De meeste twee socket laadpalen hebben dat sowieso al als standaard.
Dat betekent, stam + t .
Tesla uwc ondersteunt toch master slave aansluiting
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@Apache4u Meest eenvoudige oplossing lijkt mij een Alfen Eve Double Pro-Line, die kan je gewoon instellen op het maximale vermogen wat de beide sockets samen mogen trekken, eventueel gekoppeld aan loadbalancing via je P1 poort. Die koppel je dan aan een backend abonnement wat jullie beide passen ondersteunt, zo komen de sessies netjes op de juiste laadpas.
Kan je niet 1x wallbox en de andere gewoon granny? dan blijf je nog redelijk binnen 3x25A.Apache4u schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:03:
Hoi, ik ben nieuw in dit topic, en zit met het volgende.
Diegene die het snelst wegmoet/meeste nodig heeft op dát moment pakt de wallbox ?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Er is geen granny die met een laadpas werkt, voor zover ik weet.Hansieo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:15:
Kan je niet 1x wallbox en de andere gewoon granny? dan blijf je nog redelijk binnen 3x25A.
Is het verstandig je laadpaal aan huis uit te schakelen als je een paar weken op vakantie bent ?
Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]
Als je bang bent dat anderen gebruik maken van je laadpaal en je het een fijn gevoel geeft zou ik hem gewoon uitzetten. Verder geen reden om dat te doen toch? Of je wil iets besparen op het standby verbruik.TheWalrus schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:45:
Is het verstandig je laadpaal aan huis uit te schakelen als je een paar weken op vakantie bent ?
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Eerst even een disclaimer: Ik heb echt geen verstand van dit soort installaties en hoe je zoiets veilig ontwerpt.
Maar allemachtig, wat ziet dit er treurig uit in vergelijking met een Zappi.
Waarom zou je die draden niet met schroefterminals vast zetten? Net zoals in een groepenkast?
Draden lijken ook heel dun.
Dit lijkt me niet heel erg aanraak veilig.
Voor referentie, dit is de binnenkant van mijn Zappi:
:strip_exif()/f/image/urND6xalviY0sWDJQpQ6IcOp.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanraakveilig? Het lijkt mij sowieso niet handig om de spanning erop te laten als je een Zappi of Heidelberg of welke andere wallbox dan ook open schroeft. Het klemsysteem vind ik erg goed werken, ik krijg zonder de klem te ontgrendelen de kabels er niet uit zonder grof geweld.

@Dolan
Klussen aan een groepenkast doe je in principe ook niet als er spanning op staat, maar die zijn de laatste jaren toch wel aanraak-veilig.
Maar goed, in de Zappi zitten ook nog wel een aantal stukken waar je beter niet met je vingers aan kan zitten.
Qua klemmetjes lostrekken bedoel ik de klemmen van de laadkabel. Daar zit toch geen ontgrendeling op?
Dat zijn van die dingen die de eerste keer wel goed klemmen, maar met een aantal keer demonteren toch steeds minder goed werken.
Nogmaals, ik heb er geen verstand van, maar het viel me op.
Klussen aan een groepenkast doe je in principe ook niet als er spanning op staat, maar die zijn de laatste jaren toch wel aanraak-veilig.
Maar goed, in de Zappi zitten ook nog wel een aantal stukken waar je beter niet met je vingers aan kan zitten.
Qua klemmetjes lostrekken bedoel ik de klemmen van de laadkabel. Daar zit toch geen ontgrendeling op?
Dat zijn van die dingen die de eerste keer wel goed klemmen, maar met een aantal keer demonteren toch steeds minder goed werken.
Nogmaals, ik heb er geen verstand van, maar het viel me op.
[ Voor 67% gewijzigd door Paling1 op 27-07-2021 16:44 ]
Einverstanden :-) Er is ook wel een behoorlijk prijsverschil tussen een Zappi en een Heidelberg. Dat moet ergens vandaan komen.
Iemand toevallig bekend of New Motion Jolo 2 laadpalen ook werken in de België en Luxemburg? Met name de simkaart die erin zit.
Ik heb de vraag uit staan bij New Motion maar nog geen antwoord. Dan kan ik zo'n laadpaal meenemen om te testen op een camping (DC aardlekautomaat heb ik ook nog), en evt. verkopen.
Ik heb de vraag uit staan bij New Motion maar nog geen antwoord. Dan kan ik zo'n laadpaal meenemen om te testen op een camping (DC aardlekautomaat heb ik ook nog), en evt. verkopen.
@Krypt Om te testen kan je hem natuurlijk sowieso meenemen. Alleen test je dan ook gelijk de simkaart. NB ze heten Lolo, niet Jolo.
Vooral is er verschil dat redelijk essentiële zaken niet in een Heidelberg zitten, zoals een Aardlekbeveiliging en een DC lekdetectie. Ook heeft de Heidelberg geen loadbalancing, geen display, geen app bediening, geen 22 kW, geen 32A, geen mogelijkheid om op PV stroom te laden etc.etc.Dolan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:51:
Einverstanden :-) Er is ook wel een behoorlijk prijsverschil tussen een Zappi en een Heidelberg. Dat moet ergens vandaan komen.
Maar het is ongetwijfeld een prima apparaat al ben ik het eens dat dit er binnenin wel heel armoedig uitziet.
Dit apparaat kun je voor minder geld ook zelf in elkaar knutselen. Het is gewoon een veredelde WCD in een behuizing met een laadkabel....
Keep rolling sixes!
Een zappi is ook bij elkaar geraapt. Elke laadbox. Heidelberg heeft toch gewoon DC lek? 22kW is nuttteloos (imho) en voor velen lb en app ook. Prima voordelig paaltje. Bij de ADAC waren ze er positief over in de test.Isheara schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Vooral is er verschil dat redelijk essentiële zaken niet in een Heidelberg zitten, zoals een Aardlekbeveiliging en een DC lekdetectie. Ook heeft de Heidelberg geen loadbalancing, geen display, geen app bediening, geen 22 kW, geen 32A, geen mogelijkheid om op PV stroom te laden etc.etc.
Maar het is ongetwijfeld een prima apparaat al ben ik het eens dat dit er binnenin wel heel armoedig uitziet.
Dit apparaat kun je voor minder geld ook zelf in elkaar knutselen. Het is gewoon een veredelde WCD in een behuizing met een laadkabel....
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Mwah, "essentieel" is natuurlijk verschillend per persoon.Isheara schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:06:
[...]
Vooral is er verschil dat redelijk essentiële zaken niet in een Heidelberg zitten, zoals een Aardlekbeveiliging en een DC lekdetectie. Ook heeft de Heidelberg geen loadbalancing, geen display, geen app bediening, geen 22 kW, geen 32A, geen mogelijkheid om op PV stroom te laden etc.etc.
- Aardlek: heb ik via de meterkast geregeld middels Alamat.
- DC Lekdetectie heeft de Heidelberg toevallig wél (de belangrijkste reden dat ik voor deze koos)
- Loadbalancing heb ik niet nodig
- 22 kW / 32A: Kan mijn huisaansluiting niet leveren, auto slikt het niet, niet nodig
- Alleen op PV laden zit er idd niet op, maar mijn PV installatie levert max 3,7 kW. Dus nee niet echt nodig nog.
Voor mij is de Heidelberg een perfecte oplossing. Voor anderen misschien niet.
Tja dat is een keus, bij de Heidelberg heb je die keus niet...nogmaals, het is geen negatief verhaal, het verschil tussen de twee zit toch echt in uitrusting en functies. Appels en peren dus.Paling1 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:27:
@Isheara ,
ik heb anders met mijn Zappi ook geen app-bediening hoor....
Keep rolling sixes!
Een goede avond allemaal.
Binnen 2 dagen vertrek ik vanuit België met een Skoda Enyaq 80 naar het zuiden van Frankrijk. +-1000 km met tussenstop in bourges.
Ik ben niet zo onderlegd in het elektrisch laden en deze nacht ben ik beginnen te panikeren.
Mijn grootste zorg is dat ik aan een laadpaal zal staan waar ik niet kan laden:
Ik heb onderstaande kaarten in mijn bezit:
PowerPas
KiwiHpas
EvBox
'EDI' indien op tijd geactiveerd
Zijn er noodoplossingen indien de kaarten niet gebruikt kunnen worden of is er nog een hulpmiddel (kaart) dat ik nog kan hebben voor zaterdag?
Mvg
Binnen 2 dagen vertrek ik vanuit België met een Skoda Enyaq 80 naar het zuiden van Frankrijk. +-1000 km met tussenstop in bourges.
Ik ben niet zo onderlegd in het elektrisch laden en deze nacht ben ik beginnen te panikeren.
Mijn grootste zorg is dat ik aan een laadpaal zal staan waar ik niet kan laden:
Ik heb onderstaande kaarten in mijn bezit:
PowerPas
KiwiHpas
EvBox
'EDI' indien op tijd geactiveerd
Zijn er noodoplossingen indien de kaarten niet gebruikt kunnen worden of is er nog een hulpmiddel (kaart) dat ik nog kan hebben voor zaterdag?
Mvg
Daar is dit het verkeerde topic voor. Dit is voor thuis laden.
Maar lees deze even: https://www.anwb.nl/auto/...ische-auto-naar-frankrijk
Voor de rest kun je hier terecht: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Maar lees deze even: https://www.anwb.nl/auto/...ische-auto-naar-frankrijk
Voor de rest kun je hier terecht: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Twee weken geleden is de wallbox geïnstalleerd als voorbereiding op de EV die binnenkort komt. Kennelijk heb ik de dop niet goed op de stekker geplaatst en is er wat water in komen te staan. Gevolg: wat van die blauw-groene smurrie en een klein beetje corrosie op een van de contacten. Hoe kan ik dat het beste reinigen?
Blauwgroene smurrie? Kopercorrosie dus ook? Maar wat bedoel je dan met die andere corrosie op de contacten?bokkie72 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:40:
Twee weken geleden is de wallbox geïnstalleerd als voorbereiding op de EV die binnenkort komt. Kennelijk heb ik de dop niet goed op de stekker geplaatst en is er wat water in komen te staan. Gevolg: wat van die blauw-groene smurrie en een klein beetje corrosie op een van de contacten. Hoe kan ik dat het beste reinigen?
Heb ik ook een jaar wat last van, ik doe er niks aan, gaat vooralsnog prima. Ik probeer nu wel te voorkomen dat er water bij komtbokkie72 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:40:
Ik zie helemaal geen koper :-) dus vraag me af waar het vandaan komt danbokkie72 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:01:
Dan neem ik aan dat het allemaal kopercorrosie is?[Afbeelding]
Afgelopen zaterdag was mijn laad pas van Vattenfall geblokkeerd. Op mijn thuislader kwam: pas niet geaccepteerd.
Storingsdienst gebeld, ding gereset. Niks. “Moet U maandag de backoffice bellen want de pas is verwijderd. Gebeurd wel vaker.” Heel het weekend dus niet kunnen laden. Erg vervelend.
Maandag gebeld en na 30 min. wachten had de servicedesk medewerker mijn pas opnieuw toegevoegd. Want... alle multi tank cards waren verwijderd! Oplossing was volgens hem, opnieuw toevoegen. Ze zullen het wel druk hebben gehad daar. Maar ook toen werkte mijn pas niet. Hij ging het doorzetten naar 2e lijns. Niks meer gehoord. Aan het einde van de dag nogmaals geprobeerd en tadaa, de kaart deed het weer.
Hoop dat ze de kaarten nu laten staan. Ik kan zelf geen kaarten toevoegen omdat de kosten worden verrekend door Vattenfall (zakelijke paal).
Storingsdienst gebeld, ding gereset. Niks. “Moet U maandag de backoffice bellen want de pas is verwijderd. Gebeurd wel vaker.” Heel het weekend dus niet kunnen laden. Erg vervelend.
Maandag gebeld en na 30 min. wachten had de servicedesk medewerker mijn pas opnieuw toegevoegd. Want... alle multi tank cards waren verwijderd! Oplossing was volgens hem, opnieuw toevoegen. Ze zullen het wel druk hebben gehad daar. Maar ook toen werkte mijn pas niet. Hij ging het doorzetten naar 2e lijns. Niks meer gehoord. Aan het einde van de dag nogmaals geprobeerd en tadaa, de kaart deed het weer.
Hoop dat ze de kaarten nu laten staan. Ik kan zelf geen kaarten toevoegen omdat de kosten worden verrekend door Vattenfall (zakelijke paal).
Kun je ook geen andere backup pas laten toevoegen die je zelf dan betaald en eventueel declareert? Op mijn TNM-paal heb ik ook 2 laadpassen van TNM aangemeld staan. Dan kan ik in ieder geval laden als mijn Travelcard het niet doet (of weer eens door het huis zwerft).RedCellNL schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:57:
Afgelopen zaterdag was mijn laad pas van Vattenfall geblokkeerd. Op mijn thuislader kwam: pas niet geaccepteerd.
De contacten zijn vernikkeld koper - het nikkellaagje is erg dun, dus op de slijtvlakken kan het koper een klein beetje oplossen in (regen)water en blijft het hangen op de deep fingers. Daar kristalliseert het, samen met CO2 uit de lucht, als kopercarbonaat.thehog schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:40:
[...]
Ik zie helemaal geen koper :-) dus vraag me af waar het vandaan komt dan
Puur om te begrijpen hoe het loadbalance systeem werkt even deze vraag… Misschien weet iemand hier een antwoord op.
Stel je hebt een zappi of Ratio smart/solar box, die beide zowel load balancing ondersteunen als laden via je eigen opgewekte stroom. En je stelt de lader in dat deze alleen 100% via deze eigen opgewekte stroom laden. Dan zou je toch eigenlijk load balancing techniek niet meer nodig hebben? Dit aangezien de stroom rechtstreeks van de omvormer naar de laadpaal gaat, en dus niet over de hoofdverbinding van de stroom leverancier je meterkast binnen komt, en hoe ik het zie dan ook niet de hoofdzekeringen belasten en die er dan dus ook niet uit kunnen klappen…
Ben benieuwd of ik dit goed zie, of het toch helemaal mis heb hoe dit functioneert.
Stel je hebt een zappi of Ratio smart/solar box, die beide zowel load balancing ondersteunen als laden via je eigen opgewekte stroom. En je stelt de lader in dat deze alleen 100% via deze eigen opgewekte stroom laden. Dan zou je toch eigenlijk load balancing techniek niet meer nodig hebben? Dit aangezien de stroom rechtstreeks van de omvormer naar de laadpaal gaat, en dus niet over de hoofdverbinding van de stroom leverancier je meterkast binnen komt, en hoe ik het zie dan ook niet de hoofdzekeringen belasten en die er dan dus ook niet uit kunnen klappen…
Ben benieuwd of ik dit goed zie, of het toch helemaal mis heb hoe dit functioneert.
Dat klopt, het zijn twee verschillende functionaliteiten die wel gebruik maken van dezelfde meting. Beide werken namelijk op basis van hoeveel stroom er door je hoofdaansluiting gaat.utilman schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:23:
Puur om te begrijpen hoe het loadbalance systeem werkt even deze vraag… Misschien weet iemand hier een antwoord op.
Als je hem instelt op alleen laden met eigen opgewekte stroom wordt er alleen geladen met een vermogen wat ervoor zorgt dat je geen stroom uit het net trekt (dus vermogen via de hoofaansluiting 0 of negatief).
Als je hem instelt op zo snel mogelijk laden met load balancing wordt er zo snel mogelijk geladen maar zorgt het laadpunt er wel voor dat er nooit meer stroom uit het net gevraagd wordt dan de capaciteit van je hoofzekering (meest belaste fase telt bij een 3-fase laadpunt).
Helaas kan dat niet met de terugbetaal optie. Kan wel een andere kaart toevoegen maar dat worden de kosten niet terug betaald.Eddos schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:31:
[...]
Kun je ook geen andere backup pas laten toevoegen die je zelf dan betaald en eventueel declareert? Op mijn TNM-paal heb ik ook 2 laadpassen van TNM aangemeld staan. Dan kan ik in ieder geval laden als mijn Travelcard het niet doet (of weer eens door het huis zwerft).
Anoniem: 1245788
Is het mogelijk om de kabel vast te laten zitten in de NewMotion home advanced 2.1? Ik laad toch enkel thuis op en dan hoef ik niet iedere keer die kabel uit de auto te halen en aan de paal en auto vast te maken.
En met vast laten zitten bedoel dat deze er niet uitgehaald kan worden door anderen.
En met vast laten zitten bedoel dat deze er niet uitgehaald kan worden door anderen.
@ik222 bedankt voor je antwoord.. dat is super. Als ik nu bijv kijk wek ik ruim 9kW per uur op, op dit moment terwijl het niet eens enorm zonnig is. Dan kan ik aardig vlot laden terwijl ik dus geen enkele stroom van het net af te trek, en dus de volledige 3x25A nog benutbaar is voor alle andere apparatuur in huis..
Ah, duidelijk!mux schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:31:
[...]
De contacten zijn vernikkeld koper - het nikkellaagje is erg dun, dus op de slijtvlakken kan het koper een klein beetje oplossen in (regen)water en blijft het hangen op de deep fingers. Daar kristalliseert het, samen met CO2 uit de lucht, als kopercarbonaat.
Hoe krijg je het weg? Contactspray misschien?
Maar dat is in de zomer. Het lukt mij nu ook om ruim 50% per maand alleen zonne-energie te laden. In de winter is dat krap 1%.utilman schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:55:
@ik222 bedankt voor je antwoord.. dat is super. Als ik nu bijv kijk wek ik ruim 9kW per uur op, op dit moment terwijl het niet eens enorm zonnig is. Dan kan ik aardig vlot laden terwijl ik dus geen enkele stroom van het net af te trek, en dus de volledige 3x25A nog benutbaar is voor alle andere apparatuur in huis..
Waarom zou je met een andere laadpas geen vergoeding krijgen voor de afgenomen kWh? Dat klinkt niet heel logisch. Of begrijp ik je verkeerd?RedCellNL schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:35:
Helaas kan dat niet met de terugbetaal optie. Kan wel een andere kaart toevoegen maar dat worden de kosten niet terug betaald.
Uit eindelijk betaald mijn werkgever het. Het is eigenlijk schuiven met geld. De werkgever heeft een afspraak met Multi Tank Card. Als je dan een andere kaart toevoegt wordt mijn laden niet geregistreerd bij Multi Tank Card. En wordt Vattenfall niet betaald door Multi Tank Card.JeroenE schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 07:31:
[...]
Waarom zou je met een andere laadpas geen vergoeding krijgen voor de afgenomen kWh? Dat klinkt niet heel logisch. Of begrijp ik je verkeerd?
@RedCellNL Aha, op die manier. Jij krijgt dus wel gewoon door Vattenfall betaald en Vattenfall rekent het gewoon door aan de laadpasleverancier van die andere pas die het op zijn beurt dan weer doorrekent aan degene van wie die pas is.
Dan is het 'echte' probleem dus meer dat je maar 1 laadpas hebt van je werkgever en als die het niet doet dan is er geen andere manier om laadkosten te kunnen declareren. Ik weet dat collega's met een brandstofpas ook wel eens bonnetjes indienen als hun tankkaart niet werd geaccepteerd en ze met hun pinpas hebben betaald.
Het zal voor je werkgever toch ook niet fijn zijn dat je een dag (of langer) niet mobiel bent omdat de laadpas per ongeluk is geblokkeerd.
Dan is het 'echte' probleem dus meer dat je maar 1 laadpas hebt van je werkgever en als die het niet doet dan is er geen andere manier om laadkosten te kunnen declareren. Ik weet dat collega's met een brandstofpas ook wel eens bonnetjes indienen als hun tankkaart niet werd geaccepteerd en ze met hun pinpas hebben betaald.
Het zal voor je werkgever toch ook niet fijn zijn dat je een dag (of langer) niet mobiel bent omdat de laadpas per ongeluk is geblokkeerd.
Het begon ermee dat Vattenfall alle laad passen van MTC had verwijderd, dus zelfs al had er meerdere waren die weg. Erg slecht en kwam blijkbaar vaker voor.
Omdat er dus die declarabele constructie achter zit moet de kaart weer via de backoffice worden toegevoegd ipv zelf via de app.
Ik kan zelf passen toevoegen, van bijvoorbeeld een andere aanbieder of bezoek, en die kosten worden zichtbaar en kan gedeclareerd worden,
Omdat er dus die declarabele constructie achter zit moet de kaart weer via de backoffice worden toegevoegd ipv zelf via de app.
Ik kan zelf passen toevoegen, van bijvoorbeeld een andere aanbieder of bezoek, en die kosten worden zichtbaar en kan gedeclareerd worden,
[ Voor 17% gewijzigd door RedCellNL op 31-07-2021 11:03 ]
Dat is precies wat ik bedoeld(de). Ik snap dat die niet automatisch worden verrekend. Maar een uitdraai maken en handmatig declareren lijkt mij prettiger dan publiek laden en/of een weekend niet te kunnen rijden.RedCellNL schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:54:
Heeft er iemand een New Motion laadpaal en kan mij iets vertellen hierover?
Momenteel een Lolo 2 aan het testen.
Deze is geactiveerd op mijn email, my.newmotion geeft gewoon aan dat ie beschikbaar is (dat zegt weinig want dat ding zegt zelfs dat ie beschikbaar is toen ie niet eens aangesloten was, en dus lange tijd geen contact met de backend heeft gehad).
Als de spanning erop wordt gezet, brand eerst een rood lampje. Na verloop van tijd gaat ie uit, en reageert ie op een laadpas en gaat ie laden.
Echter reageert ie maar op 1 laadpas, terwijl gastgebruik uitgeschakeld is en deze pas niet gekoppeld is aan dit account.
Ook zie ik geen status wijziging als ie aan het laden is op de backend, kan ik de laadactie niet onderbreken via de backend, of de laadpaal resetten.
Laadpaal was een paar uur ingeschakeld, en abonnement was ook net ingeschakeld.
Ik zie dus geen laadacties, niet hoeveel er afgenomen is, etc.
Duurt het gewoon enige tijd voordat de backend helemaal up-to-date is, of zou er iets anders aan de hand zijn?
Maandag sowieso even de servicedesk bellen.
[edit]
Boosdoener gevonden; NewMotion heeft blijkbaar van alle oude palen de internet toegang uitgeschakeld. Fijn dat ze dan ook een mail sturen naar het mailadres waarop de paal aangemeld is
Deze is geactiveerd op mijn email, my.newmotion geeft gewoon aan dat ie beschikbaar is (dat zegt weinig want dat ding zegt zelfs dat ie beschikbaar is toen ie niet eens aangesloten was, en dus lange tijd geen contact met de backend heeft gehad).
Als de spanning erop wordt gezet, brand eerst een rood lampje. Na verloop van tijd gaat ie uit, en reageert ie op een laadpas en gaat ie laden.
Echter reageert ie maar op 1 laadpas, terwijl gastgebruik uitgeschakeld is en deze pas niet gekoppeld is aan dit account.
Ook zie ik geen status wijziging als ie aan het laden is op de backend, kan ik de laadactie niet onderbreken via de backend, of de laadpaal resetten.
Duurt het gewoon enige tijd voordat de backend helemaal up-to-date is, of zou er iets anders aan de hand zijn?
[edit]
Boosdoener gevonden; NewMotion heeft blijkbaar van alle oude palen de internet toegang uitgeschakeld. Fijn dat ze dan ook een mail sturen naar het mailadres waarop de paal aangemeld is

[ Voor 8% gewijzigd door Krypt op 02-08-2021 09:12 ]
Zijn ze ook weer in staat om die toegang weer in te schakelen of is die laadpaal nu voor altijd stand-alone? Ik zit namelijk met dezelfde situatie. Laadpaal een tijdje niet nodig gehad en uitgeschakeld. Nu weer een elektrische auto en laadpaal weer nodig. Ik kan wel laden met de oude pas, maar zie geen sessies in het dashboard.Krypt schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:24:
Heeft er iemand een New Motion laadpaal en kan mij iets vertellen hierover?
[edit]
Ik heb overigens wel gezien dat de Lolo's intern ook een ethernet-aansluiting hebben. Wellicht werkt het wel weer als je daar een kabeltje naar je router inplugt en hebben ze alleen de GPRS-sim uitgeschakeld?
Er moet blijkbaar iemand langs komen, wat de kosten zijn krijg ik nog te horen. En bij mij ook enkel werkend met die ene laadpas. Nieuwe passen worden niet herkend.Magnatic schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:44:
[...]
Zijn ze ook weer in staat om die toegang weer in te schakelen of is die laadpaal nu voor altijd stand-alone? Ik zit namelijk met dezelfde situatie. Laadpaal een tijdje niet nodig gehad en uitgeschakeld. Nu weer een elektrische auto en laadpaal weer nodig. Ik kan wel laden met de oude pas, maar zie geen sessies in het dashboard.
Ik heb overigens wel gezien dat de Lolo's intern ook een ethernet-aansluiting hebben. Wellicht werkt het wel weer als je daar een kabeltje naar je router inplugt en hebben ze alleen de GPRS-sim uitgeschakeld?
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb m aangesloten op op ethernet. Lijkt erop dat ie iets meer doet; eerst is het lampje oranje, daarna was ie rood, daarna reset blijkbaar en na weer oranje ging alles uit en leek ie te regeren op m'n pas. Zonder ethernet ging ie enkel van oranje naar uit.
Kon alleen niet testen met de auto.
Ik heb wel getest met de reset knop op het dashboard, maar die gaf nog steeds een fout.
Maar ja wel irritant dat je dus wel een abonnement kunt aangaan terwijl de paal dus uitgeschoten is.
Terwijl het dashboard blijft zeggen dat ie beschikbaar is (terwijl dat ding weer uren zonder spanning zit).
Ik ben nu al een tijdje aan het meelezen en kijken welke lader we nodig hebben cq. willen hebben en daarbij denk ik dat een Zappi een handige én toekomstbestendige keuze is. Alleen twijfel ik even gezien de toekomstige zonnepanelen.
Huidige situatie is: een Kia e-Soul 64 kWh 1-fase, geen zonnepanelen.
Toekomstige situatie is: nog een 2e EV erbij (waarschijnlijk een 3-fase MX-30, e-208 of ZOE ZE50) en wel zonnepanelen.
Kortom, we willen sowieso een 3-fase lader en deze ook nu al als zodanig aansluiten. Liander rekent voor de aanpassing naar 3x25A eenmalig zo'n €250.
Nu zie ik bij de Zappi ook de Eddi solar power diverter. Is dat iets wat ik nu al mee moet nemen bij het laten plaatsen van een laadbox? Of komt zoiets later pas wanneer we zonnepanelen laten leggen?
We overwogen eerst zonnepanelen te doen en daarna de laadpaal, maar we merken dat we nu toch wel 2x per week moeten laden en dat gaat in de winter alleen maar meer worden natuurlijk. Dan is elke keer 3 minuten lopen niet ideaal, vandaar dat we alvast met een laadpaal willen starten.
Het zijn overigens privé auto's dus er hoeft niks doorberekend te worden tbv lease bijv. dus in eerste instantie dacht ik aan een hele simpele laadpaal, maar ik zou toch wel graag de laadsessies in willen zien en ook willen zorgen dat de laadpaal alleen op onze druppel werkt.
Huidige situatie is: een Kia e-Soul 64 kWh 1-fase, geen zonnepanelen.
Toekomstige situatie is: nog een 2e EV erbij (waarschijnlijk een 3-fase MX-30, e-208 of ZOE ZE50) en wel zonnepanelen.
Kortom, we willen sowieso een 3-fase lader en deze ook nu al als zodanig aansluiten. Liander rekent voor de aanpassing naar 3x25A eenmalig zo'n €250.
Nu zie ik bij de Zappi ook de Eddi solar power diverter. Is dat iets wat ik nu al mee moet nemen bij het laten plaatsen van een laadbox? Of komt zoiets later pas wanneer we zonnepanelen laten leggen?
We overwogen eerst zonnepanelen te doen en daarna de laadpaal, maar we merken dat we nu toch wel 2x per week moeten laden en dat gaat in de winter alleen maar meer worden natuurlijk. Dan is elke keer 3 minuten lopen niet ideaal, vandaar dat we alvast met een laadpaal willen starten.
Het zijn overigens privé auto's dus er hoeft niks doorberekend te worden tbv lease bijv. dus in eerste instantie dacht ik aan een hele simpele laadpaal, maar ik zou toch wel graag de laadsessies in willen zien en ook willen zorgen dat de laadpaal alleen op onze druppel werkt.
Eddit solar power diverter zegt mij helemaal niks.MooDyBLueS schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:25:
Nu zie ik bij de Zappi ook de Eddit solar power diverter. Is dat iets wat ik nu al mee moet nemen bij het laten plaatsen van een laadbox? Of komt zoiets later pas wanneer we zonnepanelen laten leggen?
Een zappi alleen is voldoende om je auto te laden, met of zonder zonnepanelen. En als je wel zonnepanelen hebt, kan deze zappi prima laden vanaf alleen de zon.
Misschien bedoel je een Eddi. Dat is een product van de zelfde fabrikant vergelijkbaar met een zappi maar dan voor het 'laden' van een waterboiler op groene stroom.
Een Harvi bestaat ook nog. Die kan je gebruiken om de stroomklemmen draadloos te verbinden met je zappi. Dat is dus niet nodig, die klemmen kan je bedraad verbinden met de zappi (met een utp kabel verlengen als het nodig is).
Een Harvi (met 3 extra stroomklemmen) kan wel geplaatst worden als je graag in de Zappi-app wil zien hoeveel stroom je opwekt (en daarvan naar de auto gaat). Het is dus NIET nodig om puur op zonnenergie te laden, daarvoor zijn de stroomklemmen die je bedraad verbinden kan met de zappi (en geleverd bij de zappi) voldoende.
Ah thanks, dit klinkt goed allemaal. De Eddi bedoel ik inderdaad, was een typfout. Ik zie na wat beter lezen dat het inderdaad om het verwarmingssysteem gaat, maar wij hebben stadswarmte dus dat is helemaal niet van toepassing.thehog schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:07:
[...]
Eddit solar power diverter zegt mij helemaal niks.
Een zappi alleen is voldoende om je auto te laden, met of zonder zonnepanelen. En als je wel zonnepanelen hebt, kan deze zappi prima laden vanaf alleen de zon.
Misschien bedoel je een Eddi. Dat is een product van de zelfde fabrikant vergelijkbaar met een zappi maar dan voor het 'laden' van een waterboiler op groene stroom.
Een Harvi bestaat ook nog. Die kan je gebruiken om de stroomklemmen draadloos te verbinden met je zappi. Dat is dus niet nodig, die klemmen kan je bedraad verbinden met de zappi (met een utp kabel verlengen als het nodig is).
Een Harvi (met 3 extra stroomklemmen) kan wel geplaatst worden als je graag in de Zappi-app wil zien hoeveel stroom je opwekt (en daarvan naar de auto gaat). Het is dus NIET nodig om puur op zonnenergie te laden, daarvoor zijn de stroomklemmen die je bedraad verbinden kan met de zappi (en geleverd bij de zappi) voldoende.
Waarvoor zou die Harvi dan wel nodig of handig zijn? Ik snap het punt van draadloos maken, maar als het ook bedraad met de 3 klemmen kan, waarom zou draadloos dan handig zijn? Er loopt immers toch al een kabel (althans, die wordt aangelegd) van meterkast naar Zappi, dus kunnen die 3 klemmen ook wel bedraad aangesloten worden lijkt mij (net wat jij zegt).
Overigens valt het me op dat de Zappi geen RFID heeft maar met een 5-cijferige PIN werkt om te beveiligen tegen ongeautoriseerd laden. Dat vind ik toch wel jammer, zijn er alternatieven die dit wel bieden? Elke keer een 5-cijferige code invoeren lijkt me nogal omslachtig, zeker omdat er geen 0-9 numpad op de box te zien is. Dat lijkt me al snel een vervelende en niet-iets-teveel-tijd-rovende bezigheid te worden.
je kan bv natuurlijk ook gewoon prima een al bestaande kabel gebruiken en geen zin hebben om te graven voor wat ct klem draadjesMooDyBLueS schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:21:
[...]
Waarvoor zou die Harvi dan wel nodig of handig zijn? Ik snap het punt van draadloos maken, maar als het ook bedraad met de 3 klemmen kan, waarom zou draadloos dan handig zijn? Er loopt immers toch al een kabel (althans, die wordt aangelegd) van meterkast naar Zappi, dus kunnen die 3 klemmen ook wel bedraad aangesloten worden lijkt mij (net wat jij zegt).
Daarnaast is harvi "nodig"om de app volledig functioneel te hebben omdat hij dan de zonnestroom kan aflezen (3fase) en de zappi de hoofdaansluiting en dan werken alle icoontjes en kwh metertjes in de app. opzich niet nodig voor het functioneren van zappi en de meeste van ons lezen de zonnepanelen+ slimme meter al op een andere manier uit.
zelf gebruik ik harvi omdat eddi geen 3 fase kan "uitlezen" en er nog geen zappi is
De Harvi kan bijvoorbeeld gebruikt worden als je al een stroomkabel hebt liggen en onmogelijk er nog een draad bij kan leggen. Of je bent gewoon lui. Maar bedraad is altijd beter. De Harvi moet je gewoon zien als een draadloze stroomklem apparaat (als randapparaat voor de zappi). De zappi kan met de stroomklemmen informatie meer dingen doen in specifiek gevallen (bijv. een extra onderverder of in de app laten zien hoeveel stroom je opwekt). Maar voor een basis configuratie met (of zonder) zonnepanelen is dus een standaard zappi (met bijgeleverde stroomklemmen) voldoende.MooDyBLueS schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:21:
[...]
Overigens valt het me op dat de Zappi geen RFID heeft maar met een 5-cijferige PIN werkt om te beveiligen tegen ongeautoriseerd laden. Dat vind ik toch wel jammer, zijn er alternatieven die dit wel bieden? Elke keer een 5-cijferige code invoeren lijkt me nogal omslachtig, zeker omdat er geen 0-9 numpad op de box te zien is. Dat lijkt me al snel een vervelende en niet-iets-teveel-tijd-rovende bezigheid te worden.
Je kan ook de app gebruiken om te unlocken, veel moderner dan een RFID weer :-) De 5-cijfere pincode bestaat overigens uit 4 combinaties en dus niet 10 cijfers, in te toetsen met de 4 druktoetsen. Je kiest dus een pincode bestaande uit maximaal de getallen 1 t/m 4. Bijvoorbeeld code '12321'. Dat is echt zo gedaan.
Overigens, mijn zappi staat gewoon altijd open. Ik zie het niet zo snel gebeuren dat iemand op mijn oprit gaat staan laden. Ben ik lange tijd weg, dan schakel ik eventueel gewoon de hele groep uit in de meterkast.
Bij mij is het dus gewoon aankomen rijden, stekker er in en laden maar. Geen gedoe met pincode of rfid aanbieden.
Je hebt de harvi sowieso nodig om de app te gebruiken, de zappi zelf heeft geen internet verbinding dat gaat via de harvi. En je hebt de harvi ook nodig op de zappi te kunnen updaten.twain4me schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:33:
[...]
....
Daarnaast is harvi "nodig"om de app volledig functioneel te hebben omdat hij dan ...
Ik was in de war met de hub.
[ Voor 4% gewijzigd door Medjai op 03-08-2021 08:28 ]
Nee je bent in de war met de hub. Die heb je nodig voor de app/internet. De harvi is enkel en alleen voor de stroomklemmen draadloos te maken.Medjai schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:46:
[...]
Je hebt de harvi sowieso nodig om de app te gebruiken, de zappi zelf heeft geen internet verbinding dat gaat via de harvi. En je hebt de harvi ook nodig op de zappi te kunnen updaten.
Let op: de netbeheerder doet alleen de aanpassing van de netaansluiting. Je moet zelf zorgen dat de groepenkast geschikt is voor 3 fasen. Dat moet je (laten) doen voor de netbeheerder langs komt.MooDyBLueS schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:25:
Het ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid zonnepanelen die je wil neerleggen en hoe je dakvlak in elkaar zit, maar daar kan een 3 fasen omvormer ook handiger zijn dan 1 fase omvormer. In dat geval is het ook wel handiger om eerst je meterkast om te laten zetten. Maar het hoeft dus niet zo te zijn.
Ik heb inmiddels ook gebeld en ook hier moet iemand langskomen. Er zouden inderdaad ook kosten aan verbonden kunnen zitten. Dat laatste vind ik toch wel erg vreemd, ik heb doorlopend betaald voor een abonnement voor mijn laadpaal en zij besluiten dan om de SIM te deactiveren omdat ik de paal niet gebruik, maar laten het abonnement wel doorlopen terwijl ik er dus geen gebruik meer van kan maken? Daar klopt iets niet. Kondig dan aan dat ze de SIM gaan deactiveren EN het abonnement opzeggen als je de paal niet binnen een maand aanzet.Krypt schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:31:
[...]
Er moet blijkbaar iemand langs komen, wat de kosten zijn krijg ik nog te horen. En bij mij ook enkel werkend met die ene laadpas. Nieuwe passen worden niet herkend.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb m aangesloten op op ethernet. Lijkt erop dat ie iets meer doet; eerst is het lampje oranje, daarna was ie rood, daarna reset blijkbaar en na weer oranje ging alles uit en leek ie te regeren op m'n pas. Zonder ethernet ging ie enkel van oranje naar uit.
Kon alleen niet testen met de auto.
Ik heb wel getest met de reset knop op het dashboard, maar die gaf nog steeds een fout.
Maar ja wel irritant dat je dus wel een abonnement kunt aangaan terwijl de paal dus uitgeschoten is.
Terwijl het dashboard blijft zeggen dat ie beschikbaar is (terwijl dat ding weer uren zonder spanning zit).
Als er kosten aanzitten, dan hoeft het voor mij niet. De paal doet het, ik kan alleen niet zien hoeveel kWh verbruikt wordt. Daar verzin ik dan wel wat anders op. Op foto's van opengemaakte palen zie ik soms een interne verbruiksmeter zitten. Die kan ik natuurlijk ook zelf uitlezen met een ESP8266 of iets dergelijks.
Ah, dit klinkt inderdaad veel beter dan ik me had voorgesteld. Met de app unlocken lijkt me dan de beste optie. Of het in de praktijk gaat gebeuren dat iemand hier gaat staan laden, weet ik niet, maar we hebben geen oprit, slechts exact 5x3,6 meter aan parkeerplaats direct naast het huis die direct aansluit op de stoep waar weer de normale parkeerplekken ook zijn. Erg dicht bij de weg dus. Plus dat ik het toch wel een fijne wetenschap vind om mijn lader niet altijd open te hebben staan.thehog schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:33:
[...]
Je kan ook de app gebruiken om te unlocken, veel moderner dan een RFID weer :-) De 5-cijfere pincode bestaat overigens uit 4 combinaties en dus niet 10 cijfers, in te toetsen met de 4 druktoetsen. Je kiest dus een pincode bestaande uit maximaal de getallen 1 t/m 4. Bijvoorbeeld code '12321'. Dat is echt zo gedaan.
Overigens, mijn zappi staat gewoon altijd open. Ik zie het niet zo snel gebeuren dat iemand op mijn oprit gaat staan laden. Ben ik lange tijd weg, dan schakel ik eventueel gewoon de hele groep uit in de meterkast.
Bij mij is het dus gewoon aankomen rijden, stekker er in en laden maar. Geen gedoe met pincode of rfid aanbieden.
Je hebt gelijk, ik zal mijn post aanpassen.thehog schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:56:
[...]
Nee je bent in de war met de hub. Die heb je nodig voor de app/internet. De harvi is enkel en alleen voor de stroomklemmen draadloos te maken.
Bedoel je niet de Hub?Medjai schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:46:
[...]
Je hebt de harvi sowieso nodig om de app te gebruiken, de zappi zelf heeft geen internet verbinding dat gaat via de harvi. En je hebt de harvi ook nodig op de zappi te kunnen updaten.
Oprechte vraag hoor, ik ben er nog niet bekend mee namelijk, maar hoe ik het lees is de Hub voor internet/app toegang en de Harvi voor installatie van de Zappi zonder CT-klemmen.
Edit: vraag is net al beantwoord zie ik.
[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-08-2021 08:28 ]
Dat is inderdaad ook goed om te weten. Ik wist wel dat die aanpassing er moest komen, maar nog niet dat dit moest voordat Liander langskomt.JeroenE schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 05:42:
[...]
Let op: de netbeheerder doet alleen de aanpassing van de netaansluiting. Je moet zelf zorgen dat de groepenkast geschikt is voor 3 fasen. Dat moet je (laten) doen voor de netbeheerder langs komt.
Het ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid zonnepanelen die je wil neerleggen en hoe je dakvlak in elkaar zit, maar daar kan een 3 fasen omvormer ook handiger zijn dan 1 fase omvormer. In dat geval is het ook wel handiger om eerst je meterkast om te laten zetten. Maar het hoeft dus niet zo te zijn.
Nu heb ik een partij gevonden die én zonnepanelen doet én een partner is van Zappi en dus hun laders installeert. Ik zal eens met hun gaan praten om de volgorde juist te krijgen, ik ga ervan uit dat zij ook de meterkast aanpassing kunnen doen.
Gezien de 2.5000 kWh/jaar stroom zonder EV en verwachtte ±2.500-3.000 kWh van de e-Soul per jaar en dan nog later een 2e EV, willen we als het lukt op z'n minst deze stroom volledig uit zonnepanelen opwekken. Dat worden er wel aardig wat dus en zaken als 3-fase met load-balancing lijkt me dan ook handig, evenals het verdeelkastje om ervoor te zorgen dat we in de zomer zoveel mogelijk van de zonnepanelen gebruik maken.
Er is dus GEEN verdeelkastje die dat doet. Dat zit al in de zappi. De stroomklemmen (nodig voor loadbalancing) leveren de informatie om volledig uit de zonnepanelen op te laden. Niks extra's nodig.MooDyBLueS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:34:
[...]
evenals het verdeelkastje om ervoor te zorgen dat we in de zomer zoveel mogelijk van de zonnepanelen gebruik maken.
My bad! Ik had dat volledig verkeerd begrepen, maar snap hem nu. Thanks voor de heldere toelichting!thehog schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:43:
[...]
Er is dus GEEN verdeelkastje die dat doet. Dat zit al in de zappi. De stroomklemmen (nodig voor loadbalancing) leveren de informatie om volledig uit de zonnepanelen op te laden. Niks extra's nodig.
Ik realiseer me net dat dit een van de pluspunten van de Zappi is t.o.v. sommige andere laadpalen. Althans, als ik hun website en de diverse info op andere websites mag geloven (misschien is het deels marketing).
[ Voor 20% gewijzigd door MooDyBLueS op 03-08-2021 11:48 ]
Wie kan mij wat uitleg geven waarom mijn zappi maar maximaal 5kw laad terwijl ik een 3 fase aansluiting heb? Staat in de Fast modus. Ik moet toch wel met meer kw kunnen laden? Betreft een nieuwe EV die 11KW ac laden aankan.
Ik heb geen groot verbruikers momenteel thuis aan staan. Zappi vandaag afgemonteerd nadat vorig week netbeheerder 1 fase naar 3 fase heeft aangesloten.
Zappi zit ook achter een 3 fase automaat.
Ik heb geen groot verbruikers momenteel thuis aan staan. Zappi vandaag afgemonteerd nadat vorig week netbeheerder 1 fase naar 3 fase heeft aangesloten.
Zappi zit ook achter een 3 fase automaat.
:strip_exif()/f/image/KGHnj3kWNOekGaQy3rqsEtA9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Genestealer op 03-08-2021 22:07 ]
@Genestealer Dan moet je even goed naar de instellingen van de Zappi kijken. En ook even controleren of de auto de maximale laadsnelheid niet met een setting beperkt.
Hetgeen je nu ziet zou kunnen betekenen dat hij op 1 fase 25A met load balancing werkt maar ook dat hij wel op 3 fase werkt maar met maximaal 8A laadt vanwege een setting in de Zappi of in de auto. Maar dit is allemaal speculeren, zonder verdere info is het onmogelijk te zeggen wat er precies mis gaat.
Hetgeen je nu ziet zou kunnen betekenen dat hij op 1 fase 25A met load balancing werkt maar ook dat hij wel op 3 fase werkt maar met maximaal 8A laadt vanwege een setting in de Zappi of in de auto. Maar dit is allemaal speculeren, zonder verdere info is het onmogelijk te zeggen wat er precies mis gaat.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen