Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 121 Laatste
Acties:
  • 836.473 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Sten2017 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:02:
Iemand ervaring met Zappi? Mijn P8 laadt opeens met 2 (6,7 kw) ipv 3 (10,3 kw) fasen. Hoe kan ik het weer herstellen? Ben niet heel technisch.

Bedankt.
Hi Sten,

Ik heb zelf ook een Zappi laadpaal en ervaar dit niet zoals bij jou. Volgens mij kun je hier niet vanaf de paal iets aanpassen vwb 3fasen laden. Of het ligt aan je auto of wellicht iets met je elect installatie?

Ik laad gewoon op met 11kw maar in de auto kom ik niet (meer) boven de 39km/u laden. Is dit bij anderen ook na de laatste update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:37
thehog schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:03:
[...]

Kan zijn dat de zappi op 1-fase stand staat. De auto laad dan max op 6,7kW (door de 1e fase in de auto te koppelen aan de 2e fase).
Staat er in het mini-zappi icoontje (midden in het beeld) een 1 of een 3?
Ik heb net een zappi 3 fase opgehangen ipv een tesla wall connector. Alle fases aangebracht zoals op de tesla wall connector. Maar ik zie in het mini zappi icoontje een 1 staan. Moet ik ergens nog aanpassen dat hij 3 fases is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Blankinho schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 07:57:
[...]

Hi Sten,

Ik heb zelf ook een Zappi laadpaal en ervaar dit niet zoals bij jou. Volgens mij kun je hier niet vanaf de paal iets aanpassen vwb 3fasen laden. Of het ligt aan je auto of wellicht iets met je elect installatie?

Ik laad gewoon op met 11kw maar in de auto kom ik niet (meer) boven de 39km/u laden. Is dit bij anderen ook na de laatste update?
Volgens mij kan die terugschieten naar 1 fase? Maar ik ben geen expert. Het is afgelopen jaar altijd met 3 fasen goed gegaan.

Als je laadt wat geeft de paal of app (hub) aan? Als het goed is moet je boven de 10 kw zitten bij 3 fasen. Je snelheid moet denk ik rond de 50 zitten.

Handigste is om de paal te testen met een andere electrische auto. Anders wordt het een kip ei verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Sten2017 op 15-07-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
tomdh76 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:15:
[...]

Ik heb net een zappi 3 fase opgehangen ipv een tesla wall connector. Alle fases aangebracht zoals op de tesla wall connector. Maar ik zie in het mini zappi icoontje een 1 staan. Moet ik ergens nog aanpassen dat hij 3 fases is?
Ja in de instellingen van de Zappi moet je dat doen of laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Sten2017 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:17:
[...]

Ja in de instellingen van de Zappi moet je dat doen of laten doen.
Ik zie wel fase rotatie ingesteld op 123. Moet ik dat aanpassen? Ik zie dat er een meter te koop is die die fases kan meten maar dat is alleen voor elektriciens. Kan ik alle opties veilig proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:24
tomdh76 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:25:
[...]

Ik zie wel fase rotatie ingesteld op 123. Moet ik dat aanpassen? Ik zie dat er een meter te koop is die die fases kan meten maar dat is alleen voor elektriciens. Kan ik alle opties veilig proberen?
Zit er geen handleiding bij?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
[...]

Bij mij heeft de leverancier het ingesteld. Anders even contact opnemen met de leverancier of Zappi zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:36
tomdh76 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:15:
[...]

In FAST mode is het altijd 3 fase maar in eco of eco+ is het 1 fase of 3 fase afhankelijk van de instelling in de eco-mode instellingsmenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
thehog schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:34:
[...]

In FAST mode is het altijd 3 fase maar in eco of eco+ is het 1 fase of 3 fase afhankelijk van de instelling in de eco-mode instellingsmenu.
Niet als die niet goed is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

Fase rotatie hoef je normaal gesproken niet aan te passen.

Enige opties die je mee moet oppassen is de grid limit en de device limit. Die moeten wel matchen met de afzekering van je zappi (device limit) en van je hoofdaansluiting (grid limit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sten2017 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:35:
[...]

Niet als die niet goed is ingesteld.
Ehm dat zeg ik toch? De eco mode moet je instellen of je op 1 fase of op 3 fase eco wil laden. In fast is het altijd 3-fase.

Of je hebt het niet goed aangesloten en de 3-fase zappi gedraagd zich nu volledig als een 1-fase zappi. Maar dan krijg je die fase-rotatie optie ook niet te zien.

[ Voor 21% gewijzigd door thehog op 15-07-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
thehog schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:35:
[...]

Fase rotatie hoef je normaal gesproken niet aan te passen.

Enige opties die je mee moet oppassen is de grid limit en de device limit. Die moeten wel matchen met de afzekering van je zappi (device limit) en van je hoofdaansluiting (grid limit).
Het gekke was dat hij gisteren na installatie wel gelijk op 3 stond en snel laadde. Nu na een restart staat hij weer op 3... Soms is het zo simpel...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
tomdh76 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:37:
[...]

Het gekke was dat hij gisteren na installatie wel gelijk op 3 stond en snel laadde. Nu na een restart staat hij weer op 3... Soms is het zo simpel...:-)
Kan zijn dat je nog een oudere firmware hebt want de zappi heeft een tijd lang een beveiliging in de firmware gehad vanwege auto's die verkeerd met 3-fase naar 1-fase laden schakelingen omgingen. Dan gaat de zappi in de beveiligde 1-fase stand. De meeste recente firmware 3.123 (of de beta 3.127) lost dat op en hebben ze andere methoden in de software geimplementeerd om goed om te gaan met deze auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
thehog schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Kan zijn dat je nog een oudere firmware hebt want de zappi heeft een tijd lang een beveiliging in de firmware gehad vanwege auto's die verkeerd met 3-fase naar 1-fase laden schakelingen omgingen. Dan gaat de zappi in de beveiligde 1-fase stand. De meeste recente firmware 3.123 (of de beta 3.127) lost dat op en hebben ze andere methoden in de software geimplementeerd om goed om te gaan met deze auto's.
Ik heb wel nog een oudere firmware inderdaad. Zal hem eens updaten.
Een ander vraagje: hoe kan je zien hoeveel ampere de zekering van het laadstation is afgesteld? ik heb 3x25 A hoofdaansluiting en dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9aSg6od70Bf371wRs_fHmfe5gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AoviNo4TKG0ueejBBP8SVbTT.jpg?f=fotoalbum_large
als zekering. Er staat in een hoekje 25, is dat dan wat je invult voor device limit? Of moet je op 20A gaan zitten voor de zekerheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Ktenolix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:50:
@basmq @JeroenE Dank voor de suggesties.

Ik denk inderdaad dat er niets anders op zit om hem toch ergens rechts te plaatsen. Als de caravan op de oprit staat (die staat er soms wel een week), dan kom ik met geen mogelijkheid bij de auto.

Andere optie is dus aan/bij de schutting:
[Afbeelding]

Dan kom ik met 7m op de stoep. Stel dat de caravan er staat, dan kan ik de auto deels op de stoep/oprit parkeren om toch te kunnen laden. Of even de buren lief aankijken of ik hun oprit mag gebruiken :P In dat laatste geval zal 5m afdoende zijn, maar ga dan denk ik liever voor 7m.

Zou de laadpaal aan de schutting bevestigd kunnen/mogen worden? Of moet ik nu kijken naar een montage paal?
Ik heb ook een Wallbox en daar zit vaste kabel aan. De houder van de stekker zo gezet dat als ik mijn P8 parkeer het laadklepje naast de houder zit. Super makkelijk hoef ook de kabel niet af te wikkelen of op te ruimen.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
tomdh76 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Ik heb wel nog een oudere firmware inderdaad. Zal hem eens updaten.
Een ander vraagje: hoe kan je zien hoeveel ampere de zekering van het laadstation is afgesteld? ik heb 3x25 A hoofdaansluiting en dit
[Afbeelding]
als zekering. Er staat in een hoekje 25, is dat dan wat je invult voor device limit? Of moet je op 20A gaan zitten voor de zekerheid?
25A inderdaad. Niet erg selectief tov je hoofdzekering maar ok :)

20A hoeft echt niet. Je kan hem dus gewoon op 25A zetten mits je loadbalancing wel goed is aangesloten en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:12
Stel ik zou een EV als lease auto krijgen, hoe werkt dit dan met een laadpaal thuis?
Is het mogelijk om je laadpaal ergens aan te melden dat hij te gebruiken is tegen een netjes tarief (Bv 25-35 ct/kwh) en dan gewoon met een laadpas je auto op te laden?

Of moet je gewoon de gebruikte kwh met de standaard kosten hiervan doorbelasten aan de werkgever?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Nu online
Waterblok schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Ik heb ook een Wallbox en daar zit vaste kabel aan. De houder van de stekker zo gezet dat als ik mijn P8 parkeer het laadklepje naast de houder zit. Super makkelijk hoef ook de kabel niet af te wikkelen of op te ruimen.
Mezelf gequote nu met foto, de Wallbox mag overwoekerd worden, je bedient hem met een app of computer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOz2miVAlpm47MvG5ugOw_-KBwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBjd8kZEqqTuoHbyhKes3CkW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 22:20
Ik heb zojuist een offerte binnen gekregen voor de installatie van een Zappi laadstation met en totale kostprijs van 2050 euro. Ik vind dat vrij fors. De onderstaande werkzaamheden worden daarvoor uitgevoerd. Weet iemand misschien een goedkoper adresje in brabant? (ben het niet van plan om zelf toe doen).

1 stuks Zappi - 222TB 3 - fase laadstation, met 6,50m laadkabel ;
• 1 stuks Hub , voor het koppelen van de Zappi aan het internet voor firmware
updates en bedieningvia de app ;
• 1 stuks uitbreidingskast ABB t.b.v. aardlekautomaat Zappi laadstation en
voldoende ruimte voor eventuele later uitbreiding ;
• 1 stuks hoofdschakelaar 40A 4- polig ;
• 1 stuks aardlekauto maat 32A 300mA
• Voedings - en datakabel vanaf de meterkast tot aan de Zappi ;
• Installatie en programmeren Zappi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 23:24
@Ivo. en wat is de prijs voor de installatie als je de kostprijs van onderdelen en Zappi eraf haalt? Volgens mij valt de prijs wel mee.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ivo. 2k volledig ontzorgd is netjes, hoor.
Als je er zelf uren instopt is het goedkoper, maar zoals altijd is het of tijd, of geld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Deze vraag is al eerder gesteld. Ook al een week of drie geleden. Weet niet zo snel die te vinden maar aan componenten zit je op zo'n 1400. Dat zou dus betekenen 600 euro's voor manuren. Dat moet je zelf inschatten of dat reëel is. Helemaal afhankelijk hoe lastig het is om de kabel uit de meterkast te trekken naar de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59
Ivo. schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:09:
Ik heb zojuist een offerte binnen gekregen voor de installatie van een Zappi laadstation met en totale kostprijs van 2050 euro. Ik vind dat vrij fors. De onderstaande werkzaamheden worden daarvoor uitgevoerd. Weet iemand misschien een goedkoper adresje in brabant? (ben het niet van plan om zelf toe doen).

Zoals gezegd ligt het wat aan je situatie. Als de Zappi aan een muur komt waar de meterkast al zit en het is enkel een gat boren, dan zou het denk ik wat scherper in tarief kunnen. Mocht het wat complexer of meer zijn dan is het geen heel verkeerde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 22:20
InterCC schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:03:
[...]

Zoals gezegd ligt het wat aan je situatie. Als de Zappi aan een muur komt waar de meterkast al zit en het is enkel een gat boren, dan zou het denk ik wat scherper in tarief kunnen. Mocht het wat complexer of meer zijn dan is het geen heel verkeerde prijs.
De meterkast zit tegen de oprit aan, dus uitsluitend een gat boren. Ik heb ook nog geen zonnepanelen maar die wil ik komend jaar wel nemen. vandaar de Zappi..

alvast bedankt voor de antwoorden. wist niet dat de onderdelen al 1400 euro waren.

Heeft iemand nog een goedkoop adres waar ik een andere offerte kan opvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ivo. schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:53:
[...]

De meterkast zit tegen de oprit aan, dus uitsluitend een gat boren. Ik heb ook nog geen zonnepanelen maar die wil ik komend jaar wel nemen. vandaar de Zappi..

alvast bedankt voor de antwoorden. wist niet dat de onderdelen al 1400 euro waren.

Heeft iemand nog een goedkoop adres waar ik een andere offerte kan opvragen?
https://myenergi.nl/find-an-installer/

Qua installatiekosten mag er dus wel wat vanaf als het enkel een gat boren is naast natuurlijk werkzaamheden in de meterkast en ophangen van de zappi. Meeste werk zit altijd in de kabel en dat is bij jou juist het makkelijkste lijkt het. Dus minstens 50-75% van de uurprijs af (200-300 euro) en dan kom je dus op zo'n 1600-1700 euro.

[ Voor 25% gewijzigd door thehog op 15-07-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
rolandmegens schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:50:
Stel ik zou een EV als lease auto krijgen, hoe werkt dit dan met een laadpaal thuis?
Is het mogelijk om je laadpaal ergens aan te melden dat hij te gebruiken is tegen een netjes tarief (Bv 25-35 ct/kwh) en dan gewoon met een laadpas je auto op te laden?
Het belangrijkste in dit geval is wat de leasemaatschappij wil.

Voor zover ik weet willen die meestal geen "gedoe" met declaraties van werknemers dus die willen een laadpaal waar jij een laadpasje (dat je van de leasemaatschappij krijgt) voor moet houden. Die laadpaal moet dan een zogenaamd backoffice abonnement hebben om de kosten door te belasten (via de laadpas, dus aan de leasemaatschappij). Jij krijgt van de backoffice dan de kWh's vergoed die bij jouw laadpaal zijn geladen.

Niet iedere laadpaal ondersteunt een backoffice en niet iedere backoffice werkt hetzelfde. Bij sommige leasemaatschappijen moet je een abonnement bij een specifieke backoffice provider nemen, bij anderen mag je zelf kiezen. Soms is het zelfs verplicht om een bepaald merk laadpaal te nemen.

Het ligt er vaak ook aan wie wat betaald. Als jij zelf de laadpaal moet betalen lijkt het logisch dat je het laadtarief iets hoger zet zodat je de laadpaal kan "terug verdienen". Maar als de leasemaatschappij alle kosten voor de laadpaal op zich neemt is dat weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:12
JeroenE schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:26:
[...]
Het belangrijkste in dit geval is wat de leasemaatschappij wil.

Voor zover ik weet willen die meestal geen "gedoe" met declaraties van werknemers dus die willen een laadpaal waar jij een laadpasje (dat je van de leasemaatschappij krijgt) voor moet houden. Die laadpaal moet dan een zogenaamd backoffice abonnement hebben om de kosten door te belasten (via de laadpas, dus aan de leasemaatschappij). Jij krijgt van de backoffice dan de kWh's vergoed die bij jouw laadpaal zijn geladen.

Niet iedere laadpaal ondersteunt een backoffice en niet iedere backoffice werkt hetzelfde. Bij sommige leasemaatschappijen moet je een abonnement bij een specifieke backoffice provider nemen, bij anderen mag je zelf kiezen. Soms is het zelfs verplicht om een bepaald merk laadpaal te nemen.

Het ligt er vaak ook aan wie wat betaald. Als jij zelf de laadpaal moet betalen lijkt het logisch dat je het laadtarief iets hoger zet zodat je de laadpaal kan "terug verdienen". Maar als de leasemaatschappij alle kosten voor de laadpaal op zich neemt is dat weer een ander verhaal.
Duidelijke uitleg, bedankt!!
Dan wacht ik even af tot er meer informatie is over de leasemaatschappij etc en daar vragen wat de mogelijkheden zijn.
Afhankelijk daarvan zal ik tegen die tijd wel weer wat vragen stellen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Nou ja, eigenlijk is het niet de LM maar de WG. De LM zal het niet veel boeien. Als je elke maand een declaratie in de portal zet verwerken ze het wel. Of gewoon een declaratie via het systeem van de WG. Uiteindelijk betaald de WG toch de kosten van het laden. Doorgaans wil een (grotere) WG dit gewoon lekker door een LM laten regelen met een laadpaal met backend. Bij een kleine WG is er nog wel wat te regelen. Zou je zelfs een auto zonder pas kunnen leasen en het gewoon zelf kunnen regelen met een declaratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ivo. schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:09:

Waar is die 300mA aardlekautomaat voor nodig?
Niet voor de Zappi toch? En is 32A niet een beetje veel?

Een paar pagina's terug is een gelijksoortige vraag langsgekomen over een offerte voor installatie van een Zappi. Misschien even zoeken.

Moet er gegraven worden? En zo ja, hoeveel meter dan? Dat heeft nog wel wat invloed op de prijs.
±€2000,- is niet heel duur, maar het kan zeker goedkoper. Bij mij was het een paar honderd minder.
Heb je ook gedacht aan een MID gekeurde kW-meter? Of hoef je niet te declareren?

Check je PM! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 16-07-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:22:
[...]

Waar is die 300mA aardlekautomaat voor nodig?
Niet voor de Zappi toch? En is 32A niet een beetje veel?
30mA zou normaal zijn ja maar een 32A zou ik wel doen (handig als je zonnestroom hebt) gezien de zappi zelf ook tot 32A zou kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@thehog
Door de genoemde 300mA denk ik dat ze misschien een Type B aardlek willen leveren. En die is natuurlijk een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:53:
@thehog
Door de genoemde 300mA denk ik dat ze misschien een Type B aardlek willen leveren. En die is natuurlijk een stuk duurder.
Hmm zou kunnen. Is natuurlijk bij een zappi niet nodig inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederikbove
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik ben aan het kijken om een laadstation thuis te plaatsen. Iemand goede ervaringen met een model dat wat open is naar data en aansturing, zou. Deze namelijk graag in mijn HA integreren om aan te sturen samen met mijn Victron installatie en batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 23:07

Ktenolix

Pijlsnel

Ktenolix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:50:
@basmq @JeroenE Dank voor de suggesties.

Ik denk inderdaad dat er niets anders op zit om hem toch ergens rechts te plaatsen. Als de caravan op de oprit staat (die staat er soms wel een week), dan kom ik met geen mogelijkheid bij de auto.

Andere optie is dus aan/bij de schutting:
[Afbeelding]
...
Om mijzelf maar even te quoten, het is uiteindelijk deze oplossing geworden (Wallbox aan een paal bij de schutting). Kabel van 5m is het geworden. Als de caravan er staat, mag ik op de oprit vd buren laden (als ik de auto zelf niet dichtbij genoeg kan zetten). Scheelt weer een paar centen.

Vrijdag een offerte gekregen voor de installatie. €2.300,- euries. Dat is wel inclusief:
- Wallbox Pulsar Plus 22kW zwart met 5m kabel en loadbalancer (1.098,-)
- Montagepaal met kabel ophangsysteem (249,-)
- Wat ankerschroeven voor bevestiging op betonblokken (15,-)
- Installatiewerkzaamheden (1.067,-)

Op zich een best bedrag voor installatiekosten, maar daarvoor moeten ze:
- Leveren en installeren aardlekautomaat (3 fase)
- Installatie en configuratie Powerbooster (loadbalancing)
- Graaf- en straatwerkzaamheden 5 meter
- Plaatsing en afmonteren universele montagepaal
- Leveren 12 meter voeding en data kabel
- Nette oplevering en uitleg over het systeem

Duur geintje in totaal, maar best oke lijkt me. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ktenolix op 19-07-2021 13:32 ]

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Binnenkort ook eigenaar van een mooie BEV. Tevens binnenkort ook eigenaar van een andere woning. Kortom; er moet een voorziening komen in een situatie die ik nog niet helemaal precies goed ken...

Selectiecriteria voor een laadpunt zijn als volgt:
- Op de woning liggen 23 zonnepanelen. Met de afbouw van de salderingsregeling die er (hoe dan ook) aan zit te komen, is het fijn om zoveel mogelijk van het overschot in een BEV te kunnen stoppen;
- Ik heb het liefst geen gigantische boxen aan de muur, hoe kleiner hoe beter;
- De meterkast is uitgevoerd in 3-fase, de auto kan op 11 KW (3-fase) laden, dus het laadpunt moet minimaal 11 KW aankunnen;
- Ik hoef geen verrekeningen of per auto bij te houden hoeveel er is geladen. Het is wel mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk;
- Ik moet wel in kunnen zien hoeveel stroom er op maand- of jaarbasis in de EV is gegaan, zodat ik dit kan verrekenen met de zaak;
- Een laadpunt "op slot" kunnen zetten is wel fijn. De woning ligt in het centrum en ik heb geen zin in ongenodigde gasten op mijn oprit. Al zal het vast niet zo vaak voorkomen, maar toch..;

In het topic lees ik veel over de Zappi. Dit lijkt me een mooi laadpunt die in principe aan m'n wensen voldoet. Toch twijfel ik een beetje, al kan ik niet helemaal duiden waarom..

Een Wallbox Pulsar Plus zou eventueel ook dienst kunnen doen in bovenstaand plaatje. Vooral het design van het laadpunt en de app daarvan spreekt me wel aan. Als nadeel heeft deze, dat ie een eventueel stroomoverschot op de meter niet in de EV kan laden. Hoewel het me technisch wel mogelijk moet lijken als je de "Power Booster" mee neemt. Zou dit wellicht in de toekomst nog komen?

Er ligt overigens al bekabeling, de huidige bewoner heeft ook een elektrische wagen, maar die neemt het laadpunt mee. Geen probleem, vond het ook maar een bizar groot ding...

Zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd zie?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:45:
- Een laadpunt "op slot" kunnen zetten is wel fijn. De woning ligt in het centrum en ik heb geen zin in ongenodigde gasten op mijn oprit. Al zal het vast niet zo vaak voorkomen, maar toch..;
Je kan natuurlijk altijd de schakelaar in de meterkast omzetten om het laadpunt 'uit' te schakelen. Werd bij mij door de installateur aangeraden toen ik ernaar vroeg (ivm met vakantie / lang weg) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
tarlitz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:52:
[...]

Je kan natuurlijk altijd de schakelaar in de meterkast omzetten om het laadpunt 'uit' te schakelen. Werd bij mij door de installateur aangeraden toen ik ernaar vroeg (ivm met vakantie / lang weg) :+
Als je lang weg gaat kun je toch ook gewoon de groep omhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Inspired schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Als je lang weg gaat kun je toch ook gewoon de groep omhalen?
Dat bedoelt ie ook denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog

In het topic lees ik veel over de Zappi. Dit lijkt me een mooi laadpunt die in principe aan m'n wensen voldoet. Toch twijfel ik een beetje, al kan ik niet helemaal duiden waarom..
De zappi is een redelijk groot ding aan de muur dus misschien daarom?
Je kan hem natuurlijk altijd binnen de muur hangen en alleen de kabel aan de buitenkant er uit laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op maandag 19 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Dat bedoelt ie ook denk ik :)
Ah. Zie het. Ik dacht wat anders te lezen maar staat er idd niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 03-05 19:54
Binnenkort ook eigenaar van een mooie BEV. Tevens binnenkort ook eigenaar van een andere woning. Kortom; er moet een voorziening komen in een situatie die ik nog niet helemaal precies goed ken...

Selectiecriteria voor een laadpunt zijn als volgt:
- Op de woning liggen 23 zonnepanelen. Met de afbouw van de salderingsregeling die er (hoe dan ook) aan zit te komen, is het fijn om zoveel mogelijk van het overschot in een BEV te kunnen stoppen;
......
........
........

Zijn er nog andere alternatieven die ik over het hoofd zie?
toon volledige bericht
Als de eis van optimaal gebruik zonnestroom belangrijk is dan kom je al gauw uit bij de Zappi.
Ik zou zo gauw geen andere weten die daar specifiek voor is ontwikkeld en ook in staat om te schakelen tussen uitsluitend zonnestroom, of bepaalde ondergrens danwel maximaal laden ongeacht waar de stroom vandaan komt.

Op slot zetten met code kan ook, maar heb je ook jezelf een beetje mee te pakken omdat je dan verplicht bent steeds de code in te voeren.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
teacher schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:48:
[...]

Moet je thuis automatisch verekenen (met een laadpasje laden), of kan je ook 1 a 2 keer per jaar een meterstand declareren?

Kijk anders eens naar een alfen eve?
Zit even wat tijd tussen maar inmiddels is er meer duidelijk. Ik moet automatisch verrekenen. We krijgen een pas van Eneco en de laadpaal moet daar dus compatibel mee zijn. Het is me nog niet helemaal duidelijk welke merken Eneco ondersteunen.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
ephymerous schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:29:
[...]

Zit even wat tijd tussen maar inmiddels is er meer duidelijk. Ik moet automatisch verrekenen. We krijgen een pas van Eneco en de laadpaal moet daar dus compatibel mee zijn. Het is me nog niet helemaal duidelijk welke merken Eneco ondersteunen.
Dat heeft niets met het merk laadpaal te maken, enkel de backend provider die je kiest moet die laadpas dan ondersteunen.

Als je het laadpunt zelf moet regelen is een Eneco laadpaal een van de meest eenvoudige opties. Maar die heeft ook wat nadelen zoals geen zelf instelbaar tarief. En op zich moet de Eneco laadpas met vrijwel alle Nederlandse backends werken in principe.

Maar je moet wel zelf het laadpunt regelen of wordt dit ook door je werkgever / LM geregeld?

[ Voor 21% gewijzigd door ik222 op 20-07-2021 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik denk dat het de Zappi gaat worden dan. Hun app is niet zo gelikt, maar de functionaliteit is wel top. :)
Werkt de Zappi eigenlijk ook zonder de CT-klemmen aan te sluiten en dus zonder load balancing?

Ik wil namelijk zo snel mogelijk het laadpunt "live" in de nieuwe woning, maar voor het aansluiten van de load balancing moet ik nog een kabel trekken (of de Harvi gebruiken, maar heb liever bekabeld) en daarom wil ik dat op een later moment doen..

Er ligt al een 5-aderige kabel met bijbehorende groep in de meterkast, dus het laadpunt zelf aansluiten zou zo klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
ik222 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:06:
[...]

Dat heeft niets met het merk laadpaal te maken, enkel de backend provider die je kiest moet die laadpas dan ondersteunen.

Als je het laadpunt zelf moet regelen is een Eneco laadpaal een van de meest eenvoudige opties. Maar die heeft ook wat nadelen zoals geen zelf instelbaar tarief. En op zich moet de Eneco laadpas met vrijwel alle Nederlandse backends werken in principe.

Maar je moet wel zelf het laadpunt regelen of wordt dit ook door je werkgever / LM geregeld?
Ik mag het zelf regelen. Krijg 1500€ excl btw vergoed :)

Werken alle laadpalen eventueel met een backend die de Eneco pas ondersteund?

[ Voor 5% gewijzigd door ephymerous op 20-07-2021 19:31 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Nee, maar "connected/slimme" palen wel: denk hierbij aan een lolo of eve.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ephymerous schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Ik mag het zelf regelen. Krijg 1500€ excl btw vergoed :)

Werken alle laadpalen eventueel met een backend die de Eneco pas ondersteund?
Oke, je hebt dus een laadpaal nodig met een abonnement (backoffice) die voor jou gaat verekenen. Dat wil dus zeggen zij betalen jou een X bedrag per kWh en factureren dat op je zakelijke Eneco laadpas.

Voor wat betreft de paal is dus belangrijk dat deze kan werken met een backoffice (slimme laadpaal) en vervolgens ook werkt met de backoffice van je keuze.

En de backoffice moet op zijn beurt natuurlijk weer de Eneco laadpas ondersteunen, al zullen alle Nederlandse aanbieders dat wel doen.

Als je verder weinig wilt uitzoeken is simpelweg een laadpaal bij Eneco bestellen de simpelste keuze. Dat is aanvragen, betalen en de rest wordt voor je geregeld en dan werkt het gewoon. Ook de hardware die je dan krijgt (Alfen Single Line Pro volgens mij) is prima. Grootste nadeel is dat je zelf niet de kWh prijs kunt instellen, die staat vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
JanHenk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:10:
Ik denk dat het de Zappi gaat worden dan. Hun app is niet zo gelikt, maar de functionaliteit is wel top. :)
Werkt de Zappi eigenlijk ook zonder de CT-klemmen aan te sluiten en dus zonder load balancing?

Ik wil namelijk zo snel mogelijk het laadpunt "live" in de nieuwe woning, maar voor het aansluiten van de load balancing moet ik nog een kabel trekken (of de Harvi gebruiken, maar heb liever bekabeld) en daarom wil ik dat op een later moment doen..

Er ligt al een 5-aderige kabel met bijbehorende groep in de meterkast, dus het laadpunt zelf aansluiten zou zo klaar moeten zijn.
Goeie vraag. De CT detect functie (vroeger firmware genaamd G100) bepaald of de CT's aanwezig zijn en zo niet dan zal ie niet laden maar je kan die CT detect functie uitzetten. Ik neem dus aan dat het gewoon kan. Dan niet eco modus natuurlijk maar dat lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
ik222 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:45:
[...]

Oke, je hebt dus een laadpaal nodig met een abonnement (backoffice) die voor jou gaat verekenen. Dat wil dus zeggen zij betalen jou een X bedrag per kWh en factureren dat op je zakelijke Eneco laadpas.

Voor wat betreft de paal is dus belangrijk dat deze kan werken met een backoffice (slimme laadpaal) en vervolgens ook werkt met de backoffice van je keuze.

En de backoffice moet op zijn beurt natuurlijk weer de Eneco laadpas ondersteunen, al zullen alle Nederlandse aanbieders dat wel doen.

Als je verder weinig wilt uitzoeken is simpelweg een laadpaal bij Eneco bestellen de simpelste keuze. Dat is aanvragen, betalen en de rest wordt voor je geregeld en dan werkt het gewoon. Ook de hardware die je dan krijgt (Alfen Single Line Pro volgens mij) is prima. Grootste nadeel is dat je zelf niet de kWh prijs kunt instellen, die staat vast.
Bedankt voor de info. Betekent die vaste kWh prijs dat die lager is dan de prijs die ik betaal?

Ik ga op zoek naar een slimme laadpaal die ook wat met mijn zonnestroom kan :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ephymerous schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 20:36:
[...]

Bedankt voor de info. Betekent die vaste kWh prijs dat die lager is dan de prijs die ik betaal?

Volgens de site van Alfen kan die wat je wilt. Maar in de praktijk weet ik even niet of het echt (al) werkt. Je zou support eens kunnen vragen hoe het precies werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
JanHenk schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:10:

Harvi is wel zo makkelijk, maar kabel trekken kan natuurlijk ook.
Als dit voor jou een ingewikkelde afgweging is kun je natuurlijk ook met Harvi beginnen en later de kabel trekken. Maar ik voorspel dat de behoefte aan de kabel vanzelf verdwijnt als je de Harvi hebt.
Tenzij de afstand te groot is of er een halve meter gewapend beton tussen zit of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Dat ligt aan wat je nu betaalt, je krijgt bij Eneco altijd het bedrag wat je ook bij hen betaalt voor stroom. Bij sommige andere aanbieders kun je echter zelf het tarief instellen zodat het soms beter past bij jou situatie. In jou geval maakt het denk ik weinig uit want als je werkgever de laadpaal al betaalt zal het toch niet gewaardeerd worden als je ook nog gaat verdienen op de stroom ;) Maar stel je moet de paal zelf betalen dan kan het bijvoorbeeld wel valide zijn om per kWh wat terug te verdienen.

Wat wil je precies met je zonnestroom? Zolang we kunnen salderen gaat dat namelijk automatisch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:11:
[...]

Harvi is wel zo makkelijk, maar kabel trekken kan natuurlijk ook.
Als dit voor jou een ingewikkelde afgweging is kun je natuurlijk ook met Harvi beginnen en later de kabel trekken. Maar ik voorspel dat de behoefte aan de kabel vanzelf verdwijnt als je de Harvi hebt.
Tenzij de afstand te groot is of er een halve meter gewapend beton tussen zit of zo.
Goed punt, ik bestel de Harvi wel gewoon mee en dan probeer ik het meteen goed te zetten..

Moet lukken, zit geen enorme afstand tussen de meterkast en het laadpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Nu online
Had ik misschien niet in XC40 P8 topic maar hier moeten plaatsen (excuus aan de mod's):
Kan ik met deze lader en een eventueel in te zetten verloop naar gewone 220 stekker altijd laden zij het soms tergend langzaam?
Ik heb dan gewoon 220 stekker en de rode krachtstroom aansluiting. (Verloop naar blauwcamping heb ik ook nog wel)
Meer smaken zijn er toch niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5QQGP_ybxdc4lCQHc5TYsYq9Fk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yOcQiYUsLinfmhLjLXenALuj.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara

*wave* @ephymerous Q4

Met slim bedoel je dat je laadpaal ook overweg kan met laadpassen?
Als je slim met zonnestroom wilt laden zijn er niet heel veel palen, en zou ik zeker een Zappi aanraden!
Helaas werkt de Zappi niet met een RFID pas, dus dat moet je anders oplossen (via fotos van je display/kWh meter of met screenshots uit de app of Webpagina).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Waterblok schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:16:
Had ik misschien niet in XC40 P8 topic maar hier moeten plaatsen (excuus aan de mod's):
Kan ik met deze lader en een eventueel in te zetten verloop naar gewone 220 stekker altijd laden zij het soms tergend langzaam?
Ik heb dan gewoon 220 stekker en de rode krachtstroom aansluiting. (Verloop naar blauwcamping heb ik ook nog wel)
Meer smaken zijn er toch niet?
[Afbeelding]
Het is altijd afwachten wat de performance is en of het niet te heet wordt.
Maar in principe goede deal om bij rode CEE met 11kW te kunnen laden en met max 3,7 bij Schuko, al zou ik veiligheidshalve dan wat lager gaan zitten.
Ik heb zelf een wat duurdere versie die 22kW aan kan, maar dat is omdat we meer EV hebben, zowel 3F als 1F en bij 1F wel fijn om met 32A te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:51:
[...]

*wave* @ephymerous Q4

Met slim bedoel je dat je laadpaal ook overweg kan met laadpassen?
Als je slim met zonnestroom wilt laden zijn er niet heel veel palen, en zou ik zeker een Zappi aanraden!
Helaas werkt de Zappi niet met een RFID pas, dus dat moet je anders oplossen (via fotos van je display/kWh meter of met screenshots uit de app of Webpagina).
Maar dan moet je werkgever dat wel accepteren. Mijn werkgever wil bijvoorbeeld simpelweg alle kosten op de laadpas zien en accepteert geen handmatige declaraties. Dan is de Zappi simpelweg geen optie momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Maar zo’n Eneco paal.. de vergoeding per kWh is €0,227, wat niet eens kostendekkend is na de prijsverhogingen van de stroomtarieven van begin deze maand :?

Bron: https://www.eneco-emobili...en-en-producten/#tarieven

Wat mis ik? Waarom kan ik bijv. op mijn eigen Eneco paal geen tarief bepalen (binnen de normen, hoef geen winst te maken).

[ Voor 22% gewijzigd door MisteRMeesteR op 21-07-2021 18:32 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSa
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 19:27
Per november ga ik met de Kia E-niro 64kwh rijden. Deze auto rijd ik privé, dus niks met declareren enz van doen. Thuis heb ik 3x25A als huisaansluiting, en tevens zonnepanelen met een leuk overschot.
Nu is mijn vraag, ik ben 5 dagen per week vanaf ongeveer 4.30 tot ergens in de avond van huis. Wat adviseren jullie als laadpaal. ik lees veel over de Zappi bijv. icm zonnepanelen. Maar gezien mijn werktijden denk ik hier vrij weinig aan te hebben. Aangezien ik altijd in het donker vertrek en in duister/schemering thuis kom. Dus direct de opbrengst van zonnepanelen in de auto laden word niks, misschien op mijn vrije dagen. Is in mijn geval een gewone (domme) paal de beste oplossing. Bijvoorbeeld de Webasto Pure of Heidelberg Wallbox. Of is een Zappi toch het overwegen waard. BVD.

[ Voor 3% gewijzigd door KevinSa op 21-07-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:29:
Maar zo’n Eneco paal.. de vergoeding per kWh is €0,227, wat niet eens kostendekkend is na de prijsverhogingen van de stroomtarieven van begin deze maand :?

Wat mis ik? Waarom kan ik bijv. op mijn eigen Eneco paal geen tarief bepalen (binnen de normen, hoef geen winst te maken).
Voor zover ik weet en lees kun je inderdaad daar totaal niet je eigen tarief instellen, je krijgt altijd die 22,7 cent per kWh die door hen is vastgesteld. Dat is dus ook het grootste nadeel daarvan.

Overigens kan ik bij EVCompany waar mijn LM voor gekozen heeft ook niet zelf het tarief instellen. Echter krijg ik 27 cent per kWh wat ruimschoots kostendekkend is :) Alleen doet EVCompany dit voor zover ik weet enkel in opdracht van lease maatschappijen.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 21-07-2021 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
KevinSa schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:43:
Per november ga ik met de Kia E-niro 64kwh rijden. Deze auto rijd ik privé, dus niks met declareren enz van doen. Thuis heb ik 3x25A als huisaansluiting, en tevens zonnepanelen met een leuk overschot.
Nu is mijn vraag, ik ben 5 dagen per week vanaf ongeveer 4.30 tot ergens in de avond van huis. Wat adviseren jullie als laadpaal. ik lees veel over de Zappi bijv. icm zonnepanelen. Maar gezien mijn werktijden denk ik hier vrij weinig aan te hebben. Aangezien ik altijd in het donker vertrek en in duister/schemering thuis kom. Dus direct de opbrengst van zonnepanelen in de auto laden word niks, misschien op mijn vrije dagen. Is in mijn geval een gewone (domme) paal de beste oplossing. Bijvoorbeeld de Webasto Pure of Heidelberg Wallbox. Of is een Zappi toch het overwegen waard. BVD.
Als je auto echt nooit aan de paal staat wanneer de zon schijnt heb je uiteraard helemaal niets aan die functie en is een degelijke domme laadpaal al genoeg in jou situatie.

Maar misschien ligt het in de weekenden anders of krijg je in de toekomst wellicht een ander werkschema. Dat zouden overwegingen kunnen zijn om toch voor een Zappi te kiezen. Maar goed die afweging moet je zelf maken uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Het hangt er natuurlijk vooral vanaf hoeveel je rijdt.
en wat "ergens in de avond" betekent. In de zomer kun je tussen 18u en 23u nog best wat laden op zonnestroom.

Als je minder dan 50km/dag rijdt dan volstaat het om in het weekend de batterij met zonnestroom te vullen. En als het iets meer is dan kun je ook kiezen om niet meer te laden dan je in de week extra nodig hebt en de rest in weekend te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Voor de Zappi eigenaren:

Is het makkelijk om de fase waarop hij laadt (bij eco en eco+ in 1ph setting) te veranderen? Hij laadt standaard op L1.

Ik heb op de 2e fase wat meer zonnepanelen (laagste voltage) en daar zou ik de 3,7kW makkelijk halen. Nu laadt hij op fase 1 met 2kW van het net en 1,7 van de zonnepanelen en op de andere 2 fasen levert hij terug. Ik weet dat de meter niet per fase kijkt en dat de Zappi kijkt naar alle teruglevering, maar zou leuk zijn als het echt alleen maar van de zonnepanelen zou komen. Meer voor het gevoel dus :+

Is het een kwestie van L1 en L2 omdraaien in de Zappi? Of moeten dan de 1phase omvormers naar L1? Moet ook niet onnodig moeite kosten ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Beetje dezelfde situatie hier, alleen (nog) geen zonnepanelen omdat ik een dak heb van PVC (flexibel) wat niet echt zonnepaneel-vriendelijk is.

Anyhow, ik heb de heidelberg opgehangen, is als domme lader relatief goedkoop. Ik heb wel een kWh-meter in mijn groepenkast geplaatst om toch apart te kunnen meten.

Overigens twijfel ik nog wel over de stroom, ik heb hem nu ingesteld op 10 A, ik ga morgen voor het eerst laden want in de ochtend wordt mijn aansluiting pas naar 3*25A verzwaard. Omdat ie verder dom is, weet ik vrijwel zeker dat ik ook tegelijkertijd een kopje thee kan zetten en een boterham kan roosteren... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:34:
Voor de Zappi eigenaren:

Is het makkelijk om de fase waarop hij laadt (bij eco en eco+ in 1ph setting) te veranderen? Hij laadt standaard op L1.

Ik heb op de 2e fase wat meer zonnepanelen (laagste voltage) en daar zou ik de 3,7kW makkelijk halen. Nu laadt hij op fase 1 met 2kW van het net en 1,7 van de zonnepanelen en op de andere 2 fasen levert hij terug. Ik weet dat de meter niet per fase kijkt en dat de Zappi kijkt naar alle teruglevering, maar zou leuk zijn als het echt alleen maar van de zonnepanelen zou komen. Meer voor het gevoel dus :+

Is het een kwestie van L1 en L2 omdraaien in de Zappi? Of moeten dan de 1phase omvormers naar L1? Moet ook niet onnodig moeite kosten ;)
In de zappi omdraaien inderdaad en dan in de zappi menu ergens de fase op 2-1-3 zetten want anders klopt het niet met de CT klemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@thehog
Maar de CT klemmen zijn simpele stekkertjes in de zappi. Dus als ik die ook 1 en 2 omdraai? Of moet dan alsnog op 2-1-3 zetten?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:16:
@thehog
Maar de CT klemmen zijn simpele stekkertjes in de zappi. Dus als ik die ook 1 en 2 omdraai? Of moet dan alsnog op 2-1-3 zetten?
Ja dat zou ook kunnen maar dat maakt het niet geschikt voor als je later nog eens een 2e zappi zou toevoegen of zo'n boiler verwarmer ding.
Overigens is het 2/3/1 die je kan selecteren. Dus 3e fase op de 2e ingang en 1e fase op 3e ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

eltron schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:58:
[...]

Het hangt er natuurlijk vooral vanaf hoeveel je rijdt.
en wat "ergens in de avond" betekent. In de zomer kun je tussen 18u en 23u nog best wat laden op zonnestroom.
Ik heb 3,9 kWp op het dak liggen en op een goede dag heb ik nog 1 kWh na 18:00 uur. Daar kom je niet ver mee.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Maasluip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:13:
[...]

Ik heb 3,9 kWp op het dak liggen en op een goede dag heb ik nog 1 kWh na 18:00 uur. Daar kom je niet ver mee.
Precies. Er moet minimaal 1.4kW zijn en vaak heb je na 17 uur ook wel ander verbruik in huis. Heb het idee dat het de komende jaren meer een leuke gadget is dan dat het nu echt financieel zoveel uit gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Jullie moeten gewoon meer zonnepanelen neerleggen >:) Gisteren na 18u is nog 9 kWh opgewekt, of 8 kWh als je rekent tot het moment dat er onder de 1,4kW werd opgewekt.

Als ik naar kantoor zou zijn geweest zou dat trouwens ook niet voldoende zijn geweest om mijn accu weer vol te krijgen. Meer PV gaat ook niet, ons dak is nu vol. Dat wordt pas meer als de panelen zelf meer gaan opwekken (en er dus andere panelen op gelegd zouden worden).

Maar ook dan is het natuurlijk zo dat het nu mooi weer is en lang licht. In andere jaargetijden is dat gelijk een stuk minder. De panelen kunnen nu in 2 dagen zonder bewolking (die was er gisteren wel) net zo veel opwekken als ze in de hele vorige december hebben gedaan.

Opladen op PV is vooral mooi als je niet per se iedere dag de accu helemaal vol moet hebben en je ook nog met enige regelmaat een hele dag thuis bent. Ook dan kan je natuurlijk pech hebben (regen op je thuisdag, zon op je niet-thuisdag) maar dan heb je in ieder geval nog de kans dat je thuis kan laden.

Als je 5 dagen in de week niet thuis bent dan heb je maar 2 dagen om je accu met PV vol te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 23:06
MisteRMeesteR schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:29:

Ah, dus het tarief is per 1 juli omhoog gegaan van €0,217 naar €0,227. Vreemd dat je daar niet actief over geïnformeerd wordt.

Volgens Shuttel kun je overigens bij Eneco wél zelf een tarief instellen, maar dan moet je de paal ook publiek beschikbaar maken. Ben daar verder zelf niet achteraan gegaan, het verschil in tarief kan ik bij mijn werkgever declareren. Met dit nieuwe tarief komt dat verschil zelfs te vervallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Precies. Er moet minimaal 1.4kW zijn en vaak heb je na 17 uur ook wel ander verbruik in huis. Heb het idee dat het de komende jaren meer een leuke gadget is dan dat het nu echt financieel zoveel uit gaat maken.
Dat idee had ik ook wel wat, vind het moeilijk om te bepalen wat nu het financiële voordeel op termijn zou kunnen zijn.

In theorie is het ook zo dat de laadpunten met load balancing ook geschikt voor het laden van een overschot aan zonne-energie in de auto, met een software update... Of zie ik dat verkeerd?

Ben benieuwd of dat nog gaat komen bij bepaalde laadpunten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JanHenk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Dat idee had ik ook wel wat, vind het moeilijk om te bepalen wat nu het financiële voordeel op termijn zou kunnen zijn.

In theorie is het ook zo dat de laadpunten met load balancing ook geschikt voor het laden van een overschot aan zonne-energie in de auto, met een software update... Of zie ik dat verkeerd?

Ben benieuwd of dat nog gaat komen bij bepaalde laadpunten?
Denk dat het bij de grote merken wel gaat komen tegen de tijd de saldering eraf is. In NL is er nu nog geen noodzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JanHenk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Hangt af van de manier hoe de waardes voor loadbalancing worden gemeten.
Via P1 en DSRM5 slimme meter, dan zijna alle getallen sowieso aanwezig.
Via een CT klem is het niet altijd het geval want ook de voltage en richting is bepalend om uit te kunnen rekenen of er productie of verbruik is. Voor loadbalancing alleen is de waarde uit de CT klem al voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 22-07-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Tackleberry schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:37:
[...]

Ah, dus het tarief is per 1 juli omhoog gegaan van €0,217 naar €0,227. Vreemd dat je daar niet actief over geïnformeerd wordt.

Volgens Shuttel kun je overigens bij Eneco wél zelf een tarief instellen, maar dan moet je de paal ook publiek beschikbaar maken. Ben daar verder zelf niet achteraan gegaan, het verschil in tarief kan ik bij mijn werkgever declareren. Met dit nieuwe tarief komt dat verschil zelfs te vervallen...
Ik betaal sinds de prijswijzigingen begin deze maand in de piekuren meer dan €0,24 per kWh, in de daluren om en nabij de €0,225 meen ik waardoor ik per saldo per geladen kWh 'verlies' zou maken.

Ik wil puur een laadpaal zodat ik thuis op eigen terrein kan laden (en evt. visite ook), zonder 'geneuzel' eromheen.

En ik voel er weinig voor om elke kWh bij mijn werkgever te moeten gaan declareren, vind het meer een principe dingetje dat ik iig quitte wil spelen qua kosten en vergoeding per kWh, gewoon dezelfde prijs van mij part, hoef er geen winst op te pakken zoals ik al zei.

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
thehog schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Ja dat zou ook kunnen maar dat maakt het niet geschikt voor als je later nog eens een 2e zappi zou toevoegen of zo'n boiler verwarmer ding.
Overigens is het 2/3/1 die je kan selecteren. Dus 3e fase op de 2e ingang en 1e fase op 3e ingang.
Vandaag de aanpassing gedaan, en de faserotatie aangepast naar 2-3-1. Je moet ook de CT aanpassen in de Zappi. Bij mij meette hij dat er 6kW van de panelen kwam en 2kW van het, terwijl er 5,3kW teruggeleverd werd. Na aanpassen van de CT naar 2-3-1, klopte het weer. In de Harvi moet je blijkbaar niet de aanpassing doen, want dat levert een uitroepteken op de Zappi op.

Kan nu bijna 3,7kW volledig op de zon laden op L2 :+ L2 was al de minst belaste fase, dus ook maar beter zo :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6gK8gjuNC-o0WhsmdYKUfzYvak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fCTZ303ituuYWGiAfafKZIIL.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ej09ktxAiMzVpubsBR4SBVCMW88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cMkJfWEUiskEFgbUSOP9CGlC.png?f=user_large

Noodzakelijk, zeker niet. Maar voor het gevoel leuker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:24:
Hangt af van de manier hoe de waardes voor loadbalancing worden gemeten.
Via P1 en DSRM5 slimme meter, dan zijna alle getallen sowieso aanwezig.
Via een CT klem is het niet altijd het geval want ook de voltage en richting is bepalend om uit te kunnen rekenen of er productie of verbruik is. Voor loadbalancing alleen is de waarde uit de CT klem al voldoende.
De slimme meter kan toch ook alleen maar meten of er productie of verbruik is? Dat is niet anders dan met een CT klem.

Voor laden op de eigen opwekking van de zonnestroom hoef je alleen maar te weten hoeveel er wordt teruggeleverd; dat kan je dan gebruiken om te laden. Dan zou de kWh-meter stil komen te staan. Daarna is het een kwestie van bijregelen zodat de teller stil blijft staan. Meer vrijgeven om te laden als er weer wordt teruggeleverd of juist terugschroeven als er weer uit het net wordt gehaald. In de praktijk zal je altijd wel een beetje verbruik of teruglevering houden omdat de opwek razendsnel kan veranderen en het altijd even kan duren voordat de auto zich aan het nieuwe maximum houdt.

Loadbalancing is hetzelfde, alleen probeer je de kWh-meter dan niet op 0A te houden maar op bijvoorbeeld maximaal 24A verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:28:
[...]
De slimme meter kan toch ook alleen maar meten of er productie of verbruik is? Dat is niet anders dan met een CT klem.

Voor laden op de eigen opwekking van de zonnestroom hoef je alleen maar te weten hoeveel er wordt teruggeleverd; dat kan je dan gebruiken om te laden. Dan zou de kWh-meter stil komen te staan. Daarna is het een kwestie van bijregelen zodat de teller stil blijft staan. Meer vrijgeven om te laden als er weer wordt teruggeleverd of juist terugschroeven als er weer uit het net wordt gehaald. In de praktijk zal je altijd wel een beetje verbruik of teruglevering houden omdat de opwek razendsnel kan veranderen en het altijd even kan duren voordat de auto zich aan het nieuwe maximum houdt.

Loadbalancing is hetzelfde, alleen probeer je de kWh-meter dan niet op 0A te houden maar op bijvoorbeeld maximaal 24A verbruik.
Met het verschil dat een CT klem niet de richting van de stroom kan bepalen en daarvoor de laadapparaat extra info nodig heeft (voltage, frequentie). Dus met alleen een CT klem kan alleen de stroomsterkte bepaald worden. En of dat levering of verbruik is, dat weet ie dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 22:14
https://www.internetconsu...regeling_oplaadpunten_vve

Consultatie naar het nieuwe wetsvoorstel dat plaatsten van laadpalen door VVE's gemakkelijker moet maken.
Dit wetsvoorstel neemt belemmeringen weg bij de plaatsing van oplaadpunten bij Verenigingen van Eigenaars. Indien appartementseigenaars een oplaadpunt op een individueel parkeervak of op een gemeenschappelijke parkeergelegenheid willen plaatsen, moet het VvE-bestuur hiervan in kennis worden gesteld; de notificatie. De notificatie vervangt de benodigde toestemming van de VvE voor het plaatsen van een oplaadpunt, indien het oplaadpunt volgens de voorwaarden uit de notificatieregeling is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:58:
Met het verschil dat een CT klem niet de richting van de stroom kan bepalen en daarvoor de laadapparaat extra info nodig heeft (voltage, frequentie). Dus met alleen een CT klem kan alleen de stroomsterkte bepaald worden. En of dat levering of verbruik is, dat weet ie dan niet.
Bij Fluke kunnen ze dat anders wel. Of begrijp ik niet wat je bedoelt?

Dat dit wel kan is juist de reden dat er pijtljes op die CT-klemmen staan zodat je ze niet verkeerd om aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:28:
[...]
Bij Fluke kunnen ze dat anders wel. Of begrijp ik niet wat je bedoelt?

Dat dit wel kan is juist de reden dat er pijtljes op die CT-klemmen staan zodat je ze niet verkeerd om aansluit.
Zoals je daar leest is naast de current ook de voltage nodig om de direction van power flow te bepalen. Nu heb ik nooit zo'n fluke in mijn handen gehad maar via alleen de current clamp kan hij onmogelijk de voltage bepalen. Daarvoor zal de fluke waarschijnlijk met 2e aansluiting aan de draden aangesloten moeten worden.

edit: als je het artikel van fluke goed leest dan geven je inderdaad juist aan dat in AC (wisselstroom) de clamp niet kan aangeven of het negatief of positief flow is. Alleen met voltage erbij wel.

edit2: en dan terug naar je vraag.. de laadpaal moet dus naast een CT klem ook de voltage meten (en daar dus op de printplaat de componenten voor hebben)

[ Voor 19% gewijzigd door thehog op 22-07-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
ik222 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:20:
Maar dan moet je werkgever dat wel accepteren. Mijn werkgever wil bijvoorbeeld simpelweg alle kosten op de laadpas zien en accepteert geen handmatige declaraties. Dan is de Zappi simpelweg geen optie momenteel...
Dus je werkgever bepaalt dan imho welke laadpaal je thuis moet installeren? Kun je dan niet beter overwegen om gewoon publiek te laden met je laadpas?

Ik heb thuis een (privé aangeschafte) Zappi, en gebruik die voor mijn privé EV. Een zakelijke EV komt er aan, en naast mijn laadsessies onderweg middels een laadpas, declareer ik gewoon mijn laadsessies van mijn zakelijke EV via een uitdraai/sscreenshot van mijn Zappi of webportal. Het gaat over zulke kleine bedragen, dat ik daar gewoon afspraak over gemaakt heb met mijn werkgever.

Als ik alleen middels laadpas zou mogen declareren zou ik mijn WG de laadpaal laten aanschaffen en laten installeren op zijn kosten, of een paal met de EV mee laten leasen.

Het zou een beetje gek zijn als jij middels PV de laadkosten voor jezelf omlaag wilt brengen, maar daardoor niet kan declareren omdat een Zappi (wat icm PV een goede keus/een van de weinige keus laadpaal is) niet voorzien is van een RFID lezer.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSa
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 19:27
ik222 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:41:
[...]

Als je auto echt nooit aan de paal staat wanneer de zon schijnt heb je uiteraard helemaal niets aan die functie en is een degelijke domme laadpaal al genoeg in jou situatie.

Maar misschien ligt het in de weekenden anders of krijg je in de toekomst wellicht een ander werkschema. Dat zouden overwegingen kunnen zijn om toch voor een Zappi te kiezen. Maar goed die afweging moet je zelf maken uiteraard.
Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur, dus sowieso onregelmatige tijden. Bij mij is het avonds na een uur 19.00 wel zo goed als over en uit met de opbrengst. Ik denk dat ik gezien de reacties, toch voor een simpele laadpaal ga. Heb helaas ook niet de mogelijkheid om extra panelen te plaatsen, mijn grote dakkapel vreet de meeste ruimte al op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:34:
[...]

Dus je werkgever bepaalt dan imho welke laadpaal je thuis moet installeren? Kun je dan niet beter overwegen om gewoon publiek te laden met je laadpas?

Ik heb thuis een (privé aangeschafte) Zappi, en gebruik die voor mijn privé EV. Een zakelijke EV komt er aan, en naast mijn laadsessies onderweg middels een laadpas, declareer ik gewoon mijn laadsessies van mijn zakelijke EV via een uitdraai/sscreenshot van mijn Zappi of webportal. Het gaat over zulke kleine bedragen, dat ik daar gewoon afspraak over gemaakt heb met mijn werkgever.

Als ik alleen middels laadpas zou mogen declareren zou ik mijn WG de laadpaal laten aanschaffen en laten installeren op zijn kosten, of een paal met de EV mee laten leasen.

Het zou een beetje gek zijn als jij middels PV de laadkosten voor jezelf omlaag wilt brengen, maar daardoor niet kan declareren omdat een Zappi (wat icm PV een goede keus/een van de weinige keus laadpaal is) niet voorzien is van een RFID lezer.
toon volledige bericht
Mijn paal is inderdaad ook volledig betaald door mijn werkgever, inclusief installatie en benodigde aanpassingen in de meterkast.

Het issue met losse declaraties is dat het een hoop extra administratie zou zijn voor de werkgever en extra gedoe bij een eventuele controle van de fiscus. Bovendien als je al los wilt declareren met een Zappi dan moet je sowieso een goedgekeurde kWh meter ervoor zetten want de interne metingen zijn dat niet.

Wat betreft PV snap ik de opmerkingen niet helemaal, voorlopig kunnen we gewoon salderen dus dan is dat geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een Ratio laadkabel besteld voor bij mijn Polestar 2. De prijs was scherp en de reviews over Ratio prima. Gebruik deze met een Alfen EVO laadpaal. Specs van de kabel identiek aan de originele kabel.

De kabel werkt wel maar ik heb gemiddeld genomen 2-3 keer een handshake fout voordat ik kan laden. Ik krijg dan de melding ‘tijdelijk buiten gebruik’ op de Alfen, nadat ik 3 harde klikken heb gehoord. Die klikken hoor ik niet met de originele kabel.

Opnieuw in en uitpluggen en mijn laadpasje gebruiken is dan nodig. Soms een keer of 3. Na de handshake laadt de auto prima.

Is dit het gevolg van een niet-originele/goedkopere kabel of kan ik zelf nog iets ondernemen om de foutmeldingen te omzeilen?

[ Voor 7% gewijzigd door XeNeRgY op 22-07-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
ik222 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:20:
[...]

En betaalt je werkgever je laadpaal? Blijkbaar wel zie volgende post.

[ Voor 4% gewijzigd door Isheara op 22-07-2021 21:22 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
ik222 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:15:
[...]
Wat betreft PV snap ik de opmerkingen niet helemaal, voorlopig kunnen we gewoon salderen dus dan is dat geen issue.
Juist ja, voorlopig, straks kun je dus je PV niet meer gebruiken om je EV te laden, want je laadpaal kan niet kiezen om alleen met zonnestroom te laden (of met een combi).

Maar als je laadpaal em stroom volledig betaald wordt door je werkgever hoef jij je daar geen zorgen over te maken toch? Dit geldt echter niet voor iedere werkgever: wie betaalt bepaalt, dus als ie niet betaalt bepaalt ie ook niet en ging ik lekker elders laden _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Isheara op 22-07-2021 21:20 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
ik222 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:15:Bovendien als je al los wilt declareren met een Zappi dan moet je sowieso een goedgekeurde kWh meter ervoor zetten want de interne metingen zijn dat niet.
Waarom zou een uitdraai van de interne metingen van de Zappi niet goedgekeurd zijn en die van een interne kWh meter wel? Dan moet ie ook aan voorwaarden voldoen imho.

[ Voor 12% gewijzigd door Isheara op 22-07-2021 21:27 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:19
XeNeRgY schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:49:
Ik heb een Ratio laadkabel besteld voor bij mijn Polestar 2. De prijs was scherp en de reviews over Ratio prima. Gebruik deze met een Alfen EVO laadpaal. Specs van de kabel identiek aan de originele kabel.

De kabel werkt wel maar ik heb gemiddeld genomen 2-3 keer een handshake fout voordat ik kan laden. Ik krijg dan de melding ‘tijdelijk buiten gebruik’ op de Alfen, nadat ik 3 harde klikken heb gehoord. Die klikken hoor ik niet met de originele kabel.

Opnieuw in en uitpluggen en mijn laadpasje gebruiken is dan nodig. Soms een keer of 3. Na de handshake laadt de auto prima.

Is dit het gevolg van een niet-originele/goedkopere kabel of kan ik zelf nog iets ondernemen om de foutmeldingen te omzeilen?
Enige wat ik me kan voorstellen is dat de vergrendeling niet goed in de stekker klikt aan een van de beide kanten. Dan gaat het laden ook niet beginnen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Isheara schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Waarom zou een uitdraai van de interne metingen van de Zappi niet goedgekeurd zijn en die van een interne kWh meter wel? Dan moet ie ook aan voorwaarden voldoen imho.
Belastingdienst eist dat de meter MID gekeurd is, en voor zover ik weet is de meter in de Zappi dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
ik222 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:34:
[...]

Belastingdienst eist dat de meter MID gekeurd is, en voor zover ik weet is de meter in de Zappi dat niet?
En niet elke kWh meter is MID gecertificeerd, dus ook opletten. Maar als je PV hebt is een zelf aangeschafte laadpaal zonder mogelijkheid om (deels) op zonnestroom te laden niet aan te bevelen. De Zappi komt dan niet in aanmerking, maar met een MID gekeurde kWh meter kan je dit dus wel registreren, ook al heeft de Zappi geen RFID lezer.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-05 20:42
[...]

Heb je hier een bron van de site van de belastingdienst van toevallig? Kan alleen maar info vinden op andere sites en niks bij de belastingdienst zelf, maar misschien zoek ik niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:33:
edit2: en dan terug naar je vraag.. de laadpaal moet dus naast een CT klem ook de voltage meten (en daar dus op de printplaat de componenten voor hebben)
Ok, misschien is het verschil wel dat ik er van uitga dat een laadpaal die met CT-klemmen kan werken om enkel de opwekking van je panelen in de auto te kunnen stoppen daar dan ook volledig daar op is toegerust en jij blijkbaar er van uitgaat dat dit niet zo is en enkel de A wordt gemeten, maar niet de V (om de W te kunnen bepalen)? Of begrijp ik je helemaal niet meer?

Volgens jou kan een laadpaal dus met enkel te weten wat de A is (zonder richting) wel zorgen dat het verbruik nooit meer wordt dan (bijvoorbeeld) 25A.

Ik begrijp niet zo goed hoe dat kan. Want stel de CT-klem meet enkel 13A. Als je dan niet weet of dat opwek of verbruik is, hoe kan je dan weten hoeveel A de laadpaal mag vrijgeven aan de EV? Als het 13A verbruik is dan mag de EV met maximaal 11A laden. Is het 13A opwek dan mag de EV met maximaal 38A laden (mits die laadpaal dat ook veilig kan hebben etc).

Dat is wel het verschil tussen netjes laden tot het maximum van de hoofdzekering of die er uit laten knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
[...]

Nee, dat eist 'de belastingdienst' niet. Voor ondernemers geldt dat als je maar aannemelijk kunt maken dat de geladen kilometers ook overeenkomen met de werkelijk gereden kilometers er niets aan de hand is. Die controle heeft bij mijn weten nooit plaatsgevonden.

Waarom 'de belastingdienst' tussen quotes? Nou, er zijn verschillende instanties, ondernemers moeten aan andere eisen dan particulieren voldoen (inkomstenbelasting). Ik kan me niet voorstellen dat in dit geval de belastingdienst moeilijk gaat doen over de eventuele paar cent extra. Ingebouwde meters zoals die in de Zappi zitten zullen echt niet zo veel afwijken van wat een MID gecertificeerde meter aangeeft, en meestal is het zelfs dezelfde hardware.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
unex154 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:34:
[...]

Heb je hier een bron van de site van de belastingdienst van toevallig? Kan alleen maar info vinden op andere sites en niks bij de belastingdienst zelf, maar misschien zoek ik niet goed.
Nee ik kan het op hun eigen site ook niet terugvinden helaas, überhaupt niets over de regels rondom stroom voor een zakelijke elektrische auto declareren. Maar elders lees je overal dat hij MID gekeurd moet zijn...

@deamonix Mocht die controle er komen dan ligt de verantwoordelijkheid bij de werkgever als die besluit losse declaraties te accepteren lijkt me. In dat kader en met de redelijke vage regels rondom losse declaraties kan ik me goed voorstellen dat werkgevers liever een waterdichte automatische oplossing gekoppeld aan de tankpas willen. Mijn Alfen paal die ik via de LM heb heeft voor de automatische verrekening ook een MID gekeurde meter erin bijvoorbeeld, en dat geldt volgens mij voor alle gangbare palen die vanuit een LM geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:32:
Jullie moeten gewoon meer zonnepanelen neerleggen >:) Gisteren na 18u is nog 9 kWh opgewekt, of 8 kWh als je rekent tot het moment dat er onder de 1,4kW werd opgewekt.

Als ik naar kantoor zou zijn geweest zou dat trouwens ook niet voldoende zijn geweest om mijn accu weer vol te krijgen. Meer PV gaat ook niet, ons dak is nu vol. Dat wordt pas meer als de panelen zelf meer gaan opwekken (en er dus andere panelen op gelegd zouden worden).

Maar ook dan is het natuurlijk zo dat het nu mooi weer is en lang licht. In andere jaargetijden is dat gelijk een stuk minder. De panelen kunnen nu in 2 dagen zonder bewolking (die was er gisteren wel) net zo veel opwekken als ze in de hele vorige december hebben gedaan.

Opladen op PV is vooral mooi als je niet per se iedere dag de accu helemaal vol moet hebben en je ook nog met enige regelmaat een hele dag thuis bent. Ook dan kan je natuurlijk pech hebben (regen op je thuisdag, zon op je niet-thuisdag) maar dan heb je in ieder geval nog de kans dat je thuis kan laden.

Als je 5 dagen in de week niet thuis bent dan heb je maar 2 dagen om je accu met PV vol te krijgen.
Op dit moment is het toch nog steeds zo dat je overdag kan terugleveren en dat 's nachts uit het stroomnet mag trekken en het dan nog steeds op 0 uitkomt?

Correct me if I'm wrong, maar wat ik begreep (ben pas recent EV eigenaar en nu aan het kijken naar een laadpaal én PV) is dat stel je verbruik op jaarbasis is 6.000 kWh en je wekt 5.000 kWh op met PV, dan maakt het niet uit op welke tijden je de PV direct aanspreekt, want doordat je binnen je eigen gebruik blijft, hoef je aan het eind van de rit puur die 1.000 kWh te betalen in dit voorbeeld. Terugleveren gebeurt in dit geval dan tegen hetzelfde tarief als je contractueel hebt voor verbruik, toch?

Pas als je zeg 6.000 kWh per annum verbruikt en. 7.000 kWh opwekt, dan wordt die 1.000 kWh die je over hebt tegen een lager tarief vergoed. Bij mijn leverancier (Greenchoice) hadden ze het dacht ik over 12,7ct/kWh vergoeding in dat geval.

Misschien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik dat ook graag, maar ik meen dus dat dit de situatie is en het dus feitelijk niet uitmaakt wanneer je je auto oplaadt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
JeroenE schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:50:
[...]
Ok, misschien is het verschil wel dat ik er van uitga dat een laadpaal die met CT-klemmen kan werken om enkel de opwekking van je panelen in de auto te kunnen stoppen daar dan ook volledig daar op is toegerust en jij blijkbaar er van uitgaat dat dit niet zo is en enkel de A wordt gemeten, maar niet de V (om de W te kunnen bepalen)? Of begrijp ik je helemaal niet meer?

Volgens jou kan een laadpaal dus met enkel te weten wat de A is (zonder richting) wel zorgen dat het verbruik nooit meer wordt dan (bijvoorbeeld) 25A.

Ik begrijp niet zo goed hoe dat kan. Want stel de CT-klem meet enkel 13A. Als je dan niet weet of dat opwek of verbruik is, hoe kan je dan weten hoeveel A de laadpaal mag vrijgeven aan de EV? Als het 13A verbruik is dan mag de EV met maximaal 11A laden. Is het 13A opwek dan mag de EV met maximaal 38A laden (mits die laadpaal dat ook veilig kan hebben etc).

Dat is wel het verschil tussen netjes laden tot het maximum van de hoofdzekering of die er uit laten knallen.
Dat is toch juist mijn punt? Een CT klem kan de richting niet bepalen. De laadpaal zorgt er gewoon voor dat de CT klem altijd onder die 25A blijft qua meting. Ja natuurlijk, als er alleen opwek is dan zal bij het laden die CT klem eerst minder aangeven (de export wordt minder omdat de auto gaat laden) en daarna (zodra er import is omdat de auto nog sneller gaat laden) gaan stijgen en zou je in jouw voorbeeld op 38A kunnen laden met max 25A wat de CT klem dan aangeeft.

Maar dat is niet genoeg om echt veilig op zonne energie te laden. Want dan is de CT-klem formule niet "blijf onder de 25A" maar dan "blijf rond de 0A". Gezien de minimale laadhoeveelheid 6A is kan de auto niet gewoon even eerst 6A laden en kijken wat dat met de CT waarde doet (juist stijgt, er was geen export, of juist daalt, er was dus export). Theoretisch kan het, maar het is niet veilig omdat je er niet van uit kan gaan dat er altijd export is en je dus met 6A te hoog kan uitkomen. Pas met de voltage erbij weet hij altijd of het V x A negatief of positief is.
Dus tja, het KAN, maar het is een poor-man-solution om puur alleen op de CT-klem (ampere) waarde te letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59
MooDyBLueS schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Op dit moment is het toch nog steeds zo dat je overdag kan terugleveren en dat 's nachts uit het stroomnet mag trekken en het dan nog steeds op 0 uitkomt?

Correct me if I'm wrong, maar wat ik begreep (ben pas recent EV eigenaar en nu aan het kijken naar een laadpaal én PV) is dat stel je verbruik op jaarbasis is 6.000 kWh en je wekt 5.000 kWh op met PV, dan maakt het niet uit op welke tijden je de PV direct aanspreekt, want doordat je binnen je eigen gebruik blijft, hoef je aan het eind van de rit puur die 1.000 kWh te betalen in dit voorbeeld. Terugleveren gebeurt in dit geval dan tegen hetzelfde tarief als je contractueel hebt voor verbruik, toch?

Pas als je zeg 6.000 kWh per annum verbruikt en. 7.000 kWh opwekt, dan wordt die 1.000 kWh die je over hebt tegen een lager tarief vergoed. Bij mijn leverancier (Greenchoice) hadden ze het dacht ik over 12,7ct/kWh vergoeding in dat geval.

Misschien zit ik er helemaal naast, dan hoor ik dat ook graag, maar ik meen dus dat dit de situatie is en het dus feitelijk niet uitmaakt wanneer je je auto oplaadt.
toon volledige bericht
Klopt helemaal, maar de discussie ging meer over de periode na salderen en mogelijkheid om überhaupt de auto op enkel zonne-energie te laten. Voor veel mensen lijkt dat niet haalbaar en in de winter helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
XeNeRgY schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:49:

Zat er geen standaard kabel bij de polestar dan? Of heb je gewoon meer lengte nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
InterCC schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Klopt helemaal, maar de discussie ging meer over de periode na salderen en mogelijkheid om überhaupt de auto op enkel zonne-energie te laten. Voor veel mensen lijkt dat niet haalbaar en in de winter helemaal niet.
Ah dan snap ik hem inderdaad, ik had dat stuk van de discussie gemist denk ik.

Maar zeker een goed punt, want in de winter verbruiken EV's nu eenmaal meer en heb je dus feitelijk sneller een nieuwe lading nodig en (veel) minder opbrengst van je zonnepanelen. Een accupakket voor in huis zou dat deels op kunnen vangen, maar als je dagelijks 20-30 kWh in je auto moet stoppen, kan ik me voorstellen dat je dat zelfs niet opgewekt krijgt.
Pagina: 1 ... 72 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen