Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.266 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 20:52
Aboma schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:57:
Ik heb een technisch vraagje.

Het betreft een Elvi van EVbox met 3ph aansluiting 16A inclusief een load balance.
De betreffende auto is een Ford mustang mach E

Ik probeer een soort laadcurve te programmeren via de laadprofielen van EV-box. Dit doormiddel van het beperken van het totale amperage afgifte van de laadpaal (16A --> 6A).
Echter gaat de auto niet laden als ik het amperage instel onder de 12A.

Kan iemand uitleggen waar het hier wellicht fout gaat, of is er een minimaal amperage nodig om te starten met laden?
Dat kan een beperking zijn van de auto. Lijkt mij in dit geval de reden. Ze zou eventueel op 1 fase kunnen gaan laden als je lager wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:37
Aboma schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:57:
Ik heb een technisch vraagje.

Het betreft een Elvi van EVbox met 3ph aansluiting 16A inclusief een load balance.
De betreffende auto is een Ford mustang mach E

Ik probeer een soort laadcurve te programmeren via de laadprofielen van EV-box. Dit doormiddel van het beperken van het totale amperage afgifte van de laadpaal (16A --> 6A).
Echter gaat de auto niet laden als ik het amperage instel onder de 12A.

Kan iemand uitleggen waar het hier wellicht fout gaat, of is er een minimaal amperage nodig om te starten met laden?
Meeste auto's zouden geen probleem moeten hebben met 6A. Misschien keer even snel een andere auto proberen? Dat maakt het vinden van de fout wat makkelijker.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aboma
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 18:50
@thehog @ice-T106 Bedankt voor jullie reactie.

Gevonden.... In de Elvi zit een instellingen menu die had ik niet eerder gezien. Hier stonden verschillende zaken ingesteld waaronder de minimale en maximale laadstroom. Stond op 10A en heb ik nu terug gezet naar 6A, en jawel de auto staat nu zachtjes te sabbelen op z'n kabeltje.

6A (4,12 kW) is tevens het minimum wat ik kan instellen.

MME (01/07/2021)/RWD/SR/IB - 7,2kWp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:37
Aboma schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:22:

Gevonden.... In de Elvi zit een instellingen menu die had ik niet eerder gezien. Hier stonden verschillende zaken ingesteld waaronder de minimale en maximale laadstroom. Stond op 10A en heb ik nu terug gezet naar 6A, en jawel de auto staat nu zachtjes te sabbelen op z'n kabeltje.

Klopt. Het is voor een laadpaal niet mogelijk om lager dan 6A in te stellen, dat is een beperking van het protocol.

Zoals je in mijn post van paar dagen geleden kan zien is het aan de auto kan wel mogelijk om (ruim) onder de 6A te gaan.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Aboma schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:22:

6A op 1 fase is dus nog langzamer maar dan moet je iets slims maken om te kunnen schakelen tussen 1 fase en 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:32
Ik heb een wallbox buiten op de muur van de meterkast laten hangen.
Groep bijgeplaatst, 3 fasen waren er al.
Met load balancing was ik 2K incl btw kwijt.
App op telefoon en een portal op internet waar ik verbruik kan downloaden, geen abonnement vereist.
Mijn wederhelft heeft een telefoon waar de app niet op kan (te oud) dan biedt de computer thuis uitkomst.
Ding vergrendelt als er niet geladen wordt, dus insteken ontgrendelen met app of computer klaar.
Stekker eruit en wegrijden.
Heb hem zo geplaatst dat klepje van de auto naast de houder staat, bevalt goed.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Wat tegenvalt is dat Wallbox eenvoudigweg de telefoon niet opneemt "te druk" al dagen achtereen niet.

Mijn vraag is dat de wallbox automatisch vergrendelt (instelling wallbox) als er enige tijd geen vraag is van de auto.
De vraag is of de wallbox enige tijd later wel levert als er vraag komt omdat de auto op temperatuur moet zijn op bepaalde tijd. (instelling auto)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Waterblok schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:27:
Wat tegenvalt is dat Wallbox eenvoudigweg de telefoon niet opneemt "te druk" al dagen achtereen niet.

Mijn vraag is dat de wallbox automatisch vergrendelt (instelling wallbox) als er enige tijd geen vraag is van de auto.
De vraag is of de wallbox enige tijd later wel levert als er vraag komt omdat de auto op temperatuur moet zijn op bepaalde tijd. (instelling auto)
Ik weet niks van de wallbox. Maar een goede laadpaal blijft stroom aanbieden (laadpaal state B2) zolang de auto aangesloten blijft, ook al vraagt de auto geen stroom (dus niet in state C2). En als de auto dan ineens wel stroom wil hebben (en dus naar de C state schakelt) moet hij direct leveren. Gezien de wallbox geen slechte paal is verwacht ik dat hij dat ook doet.
Het locken van de paal hoort pas te gebeuren als de auto fysiek wordt ontkoppelt (de kabel er uit) -> state A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
@ thehog: Zal het testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
Vandaag mijn laadpaal laten installeren door een elektricien. Volgens hem is hij goed aangesloten, echter krijg ik foutmelding 31, overspanning. Ik krijg te zien dat de spanning 325v is. Dat lijkt mij inderdaad erg veel. Hij is aangesloten op een 3 fase, met zekeringen op 16a. Ik heb ergens gelezen dat het kan zijn dat hij gekalibreerd moet worden. Iemand enig idee? Hieronder een foto van de foutmelding: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0akC20-K6ngOBlDJEovqsARjbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KTpwNWI6dUNWMEiucqronutp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ehm, 325 V is de topwaarde van onze 230V wisselspanning (sqrt(2) * 230).

Maar hij zal wel niet goed aangesloten zijn.

Er staat 325.6V 0.0V 0.0V
Zijn dat de spanningen van alle drie de fases? Dan is hij zeker niet goed aangesloten.

[ Voor 33% gewijzigd door Maasluip op 07-07-2021 23:22 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-10 20:49
@Oranje Banaan Uit een eerdere post (misschien moet je instellingen controleren en evt met myenergi even contact leggen via whatsapp, Marc reageert over het algemeen vlot en kundig):

Omdat de Zappi de hoofdzekering beschermt tot 25A kun je bij (eventuele) zonnepanelen hoger laden.
In de Zappi pas je vervolgens de Grid/net limiet aan tot 25A. (Neutral limit blijft op off).
De device limiet of voeding Max stel je vervolgens in op 31,8 (staat ie al bij default) bij een 32A alamat.

Je kunt dan als er voldoende zon is hoger dan 25A laden (25A via grid en Max 7A via PV).
Gebruik wel een kabel van minimaal 6mm2 per ader.

Ik weet niet hoe alles is aangesloten bij jou, maar ik zou eerst met myenergi even door de instellingen en foutmelding heenlopen…

[ Voor 9% gewijzigd door Isheara op 08-07-2021 00:57 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Oranje Banaan schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:11:
Vandaag mijn laadpaal laten installeren door een elektricien. Volgens hem is hij goed aangesloten, echter krijg ik foutmelding 31, overspanning. Ik krijg te zien dat de spanning 325v is. Dat lijkt mij inderdaad erg veel. Hij is aangesloten op een 3 fase, met zekeringen op 16a. Ik heb ergens gelezen dat het kan zijn dat hij gekalibreerd moet worden. Iemand enig idee? Hieronder een foto van de foutmelding: [Afbeelding]
Kalibreren is niet echt een ding bij een zappi. Weet niet waar je dat gelezen hebt.

Maar dit is inderdaad veel te hoog (en enkel op 1 fase). Kan je eens door de 'readings' heen bladeren? Daar moet ook iets over voltage staan. Doe dat even als de auto niet aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Vandaag mijn laadpaal laten installeren door een elektricien. Volgens hem is hij goed aangesloten, echter krijg ik foutmelding 31, overspanning. Ik krijg te zien dat de spanning 325v is. Dat lijkt mij inderdaad erg veel. Hij is aangesloten op een 3 fase, met zekeringen op 16a. Ik heb ergens gelezen dat het kan zijn dat hij gekalibreerd moet worden. Iemand enig idee? Hieronder een foto van de foutmelding: [Afbeelding]
Lijkt mij dat de elektricien een werkend product hoort achter te laten, dat is niet alleen aansluiten maar ook instellen. De zappi werkt nu niet dus terug laten komen en niet zelf aan de slag gaan is mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassievdb
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-10 16:45
Goeiemiddag iedereen,

zijn hier mensen die kunnen helpen met volgende vraagstuk?
Ik ben net eigenaar geworden van een tesla model 3, 2021 model, Long Range. Ik wil graag thuis kunnen opladen aan 11kwh. Ik heb 32A, 3ph 400v in huis. Daarnaast ook een domotica systeem van Loxone die perfect weet hoeveel stroom ik teveel heb, door meters aan de zonnepanelen en aan de tellerkast.

Kan iemand een laadpunt aanraden die ik vanuit loxone kan sturen? Zij raden zelf aan voor Keba - maar wil toch even verder de mogelijkheden bekijken. :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 09:55
Bassievdb schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:48:
Goeiemiddag iedereen,

Ik ben net eigenaar geworden van een tesla model 3, 2021 model, Long Range. Ik wil graag thuis kunnen opladen aan 11kwh. Ik heb 32A, 3ph 400v in huis. Daarnaast ook een domotica systeem van Loxone die perfect weet hoeveel stroom ik teveel heb, door meters aan de zonnepanelen en aan de tellerkast.

Kan iemand een laadpunt aanraden die ik vanuit loxone kan sturen? Zij raden zelf aan voor Keba - maar wil toch even verder de mogelijkheden bekijken. :)

Alvast bedankt!
Ik kan niet meteen iets aanbevelen, maar ik vroeg me eigenlijk af hoeveel die Loxone gekost heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bassievdb
  • Laatst online: 21-10 16:45
Cloclo100 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Ik kan niet meteen iets aanbevelen, maar ik vroeg me eigenlijk af hoeveel die Loxone gekost heeft?
Ik heb een volledige installatie - muziekzones, speakers, tree sensoren en drukknoppen, 0-10v sensoren, modbus stroomtellers, uitgebreid met 1 relay extension en 2 raildaino's - totaalplaatje zal me een 7000euro gekost hebben. Alles wel zelf geinstalleerd en geprogrammeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:54
Vreemd dat de elektricien aangeeft dat het goed zit.. Dat zit het duidelijk niet. En dit is ook geen kwestie van kalibreren. de 16A maakt in dit verhaal ook niks uit, voltage is iets anders dan Amperes. Ik gok dat er wat draden verwisseld zijn waardoor de fases niet kloppen. Daar wil nog wel verschil zitten tussen de Engelse en NL handleiding in de volgorde van de fases.

Heb zelf mijn Zappie aangesloten en weet nog dat daar iets over vermeld stond.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:37
Goeiemiddag iedereen,

Alvast bedankt!
Misschien dat je zelf iets kunt gaan (laten) bouwen: Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Goeiemiddag iedereen,

Alvast bedankt!
Zou ik niet doen. Hou die techniek bij de paal zelf. Stel je domotica valt even uit. Dan kan het zomaar zijn dat je auto blijft laden op een te hoge laadvermogen. Als het alleen gaat om te veel zonnenergie in je auto te stoppen is het niet zo'n probleem maar als je ook nog naar je net-vermogen gaat kijken wel omdat je dan wellicht je hoofdzekering er door kan laten knallen.

En omdat je toch ook commercial off the shelf domotica systeem gekocht hebt vermoed ik dat een zelfbouw laadpaal ook niks voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:03
Himalaya schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Vreemd dat de elektricien aangeeft dat het goed zit.. Dat zit het duidelijk niet. En dit is ook geen kwestie van kalibreren. de 16A maakt in dit verhaal ook niks uit, voltage is iets anders dan Amperes. Ik gok dat er wat draden verwisseld zijn waardoor de fases niet kloppen. Daar wil nog wel verschil zitten tussen de Engelse en NL handleiding in de volgorde van de fases.

Heb zelf mijn Zappie aangesloten en weet nog dat daar iets over vermeld stond.
Ik kan me ook niet bedenken wat er verkeerd zou moeten zijn. Lijkt mij een probleem in de zappi.

Enige wat ik me kan voorstellen is dat er een fase op de nul klem aangesloten is. Maar dan moet ie 400v meten en is 325v weer erg weinig..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
thehog schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:52:
[...]

Kalibreren is niet echt een ding bij een zappi. Weet niet waar je dat gelezen hebt.

Maar dit is inderdaad veel te hoog (en enkel op 1 fase). Kan je eens door de 'readings' heen bladeren? Daar moet ook iets over voltage staan. Doe dat even als de auto niet aangesloten is.
Bedankt voor jullie reacties

Ik heb hem nog eens helemaal gereset en nu is de melding dan ook weg. Nu zie ik inderdaad in het apparaat menu ook fase rotatie, wat ik eerst niet zag. Dus dat moet nu goed zijn kwa fases. Echter lukt het laden nog steeds niet, nu krijg ik de error dat een aardingsprobleem is na enkele seconden laden. Ik hoor een klik uit de zappi komen en dan een rood logo. Ik heb alle kabels nogmaals helemaal nagelopen maar alles zit zoals het hoort lijkt het. Exacte foutcode is

RCD Tripped !

Fault Code 29
The internal Earth leakage protection has tripped.

Hoe kan ik contact met Marc opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
thehog schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:56:
[...]

Is dat al een apparte groep in de meterkast? Zo ja, dan zou je hier een onderverdeler kunnen maken en daar de laadpaal op kunnen zetten. Moet je wel gaan loadbalancen op de onderverdeler om de kabel naar de woning niet over te belasten.
Op deze groep zitten ook een aantal apparaten in oa de woonkamer.
Ik zag ook nog de suggestie om de buizen van KPN/Ziggo te gebruiken, alleen zitten die aan de voorkant van het huis en de auto staat achter het huis. Gaat voor mij niet werken dus.

Maar als ik de Ziggo kabel die vanaf de meterkast naar vlakbij de achtergevel er uit haal, en in bijvoorbeeld de buis waar de data kable doorheen loopt (komt uit op zelfde plek) ook wat kabels doortrek, bv 3 in de ene en 2 in de andere. Dan zou dit toch wel kunnen qua belasting?
Ga ik vanaf daar naar buiten richting de plek waar de paal moet komen.

Maar bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Lock77 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Maar als ik de Ziggo kabel die vanaf de meterkast naar vlakbij de achtergevel er uit haal, en in bijvoorbeeld de buis waar de data kable doorheen loopt (komt uit op zelfde plek) ook wat kabels doortrek, bv 3 in de ene en 2 in de andere. Dan zou dit toch wel kunnen qua belasting?
Dat mag officieel niet. Geen lage voltage (data kabel) in zelfde buis als hoge voltage. En tevens kan het negatief de datakabel transmissie beinvloedden. Maar tja, als dat je enige optie is...

Heb je nergens anders een losse groep in de achterwoning (bijv. wasmachine) die je kan gebruiken en dus vervangen voor een subverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Oranje Banaan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:35:
https://myenergi.nl/contact-us/

Marc (myenergi Nederland) kun je via contact formulier benaderen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Oranje Banaan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Bedankt voor jullie reacties

Ik heb hem nog eens helemaal gereset en nu is de melding dan ook weg. Nu zie ik inderdaad in het apparaat menu ook fase rotatie, wat ik eerst niet zag. Dus dat moet nu goed zijn kwa fases. Echter lukt het laden nog steeds niet, nu krijg ik de error dat een aardingsprobleem is na enkele seconden laden. Ik hoor een klik uit de zappi komen en dan een rood logo. Ik heb alle kabels nogmaals helemaal nagelopen maar alles zit zoals het hoort lijkt het. Exacte foutcode is

RCD Tripped !

Fault Code 29
The internal Earth leakage protection has tripped.

info@zappi.info bijvoorbeeld

Maar klinkt echt niet goed aangesloten. Of in de meterkast of in de zappi. Marc zal ook zeggen laat die installateur eerst maar eens langskomen. Die is als eerst verantwoordelijk voor deugdelijk opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
thehog schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:50:
[...]

info@zappi.info bijvoorbeeld

Maar klinkt echt niet goed aangesloten. Of in de meterkast of in de zappi. Marc zal ook zeggen laat die installateur eerst maar eens langskomen. Die is als eerst verantwoordelijk voor deugdelijk opleveren.
Wat kan er dan volgens jou verkeerd zijn gegaan met aansluiten waardoor de zappi 325v meet?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-10 20:16

mausy5043

Don't panic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_KUBRlUj-xqPQ1WE8JtShbzK7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plWsdB6VfBzQMAUr1VSTHuCU.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk hangt ie.
Meteen ook een kWh-meter in de meterkast laten installeren. De auto nog niet ermee geladen om het eigen verbruik van de Zappi te kunnen bepalen. Tot nog toe 60Wh verbruikt over ongeveer 34 uur. Trekt dus ongeveer 1.8W als ie staat te niksen. Volgens de handleiding 3W. Dus, da's netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

thehog schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Zou ik niet doen. Hou die techniek bij de paal zelf. Stel je domotica valt even uit. Dan kan het zomaar zijn dat je auto blijft laden op een te hoge laadvermogen. Als het alleen gaat om te veel zonnenergie in je auto te stoppen is het niet zo'n probleem maar als je ook nog naar je net-vermogen gaat kijken wel omdat je dan wellicht je hoofdzekering er door kan laten knallen.

En omdat je toch ook commercial off the shelf domotica systeem gekocht hebt vermoed ik dat een zelfbouw laadpaal ook niks voor je is.
Zo werkt het niet.
Een paal met loadbalancing staat standaard geconfigureerd op een lager amperage. Die smart load balancing mechanismes geven de paal 'toestemming' om X seconden te laden op een hoger niveau. Het niveau waar ze op mogen laden moet door het smart systeem doorgegeven wordt. Dat smart systeem moet elke X seconden tegen die paal zeggen dat hij mag boosten. Wanneer dat signaal niet meer ontvangen wordt, zal die paal terugvallen naar het lagere amperage.

Dus stel dat de paal standaard op 3 fase x 4 Ampere staat (een veilige ondergrens in de meeste situaties) kan die loadbalancer de P1 uitlezen (of een ander energie systeem) en dan een bericht daar die paal sturen om bijv. op 3x9A te laden voor de komende X seconde. Aangezien de P1 poort elke 10 seconde een datagram stuurt, is deze feedback lus meestal rond de 10 seconde. Elke keer als de loadbalancer een nieuw datagram van de P1 ontvangt, zal deze de paal aansturen om het laadprofiel aan te passen.

[ Voor 61% gewijzigd door JackBol op 08-07-2021 23:15 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Bassievdb schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Ik heb een volledige installatie - muziekzones, speakers, tree sensoren en drukknoppen, 0-10v sensoren, modbus stroomtellers, uitgebreid met 1 relay extension en 2 raildaino's - totaalplaatje zal me een 7000euro gekost hebben. Alles wel zelf geinstalleerd en geprogrammeerd.
Ik wil ook nog verrekenen met mijn paal, dus moet er een hebben met een commercieel abonnement.
Daarom heb ik een EVBox.

Je hebt met een EVBox 2 opties:
1) Je koopt de Loxone RS485 module die met met twsted pair aan de paal verbind. Op internet is het datagram dat je naar de paal moet sturen ge-reverse engineerd (command 68). Je kan dus met Loxone Energy manager bepalen met hoeveel je wilt laden en dit via RS485 doorgeven.
2) een Virtual Output maken en of met PicoC, of met een extra raspberry of zo over via het OSCP-J protocol een dynamic laad profiel laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
JackBol schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 23:07:
[...]

Zo werkt het niet.
Een paal met loadbalancing staat standaard geconfigureerd op een lager amperage. Die smart load balancing mechanismes geven de paal 'toestemming' om X seconden te laden op een hoger niveau. Het niveau waar ze op mogen laden moet door het smart systeem doorgegeven wordt. Dat smart systeem moet elke X seconden tegen die paal zeggen dat hij mag boosten. Wanneer dat signaal niet meer ontvangen wordt, zal die paal terugvallen naar het lagere amperage.

Dus stel dat de paal standaard op 3 fase x 4 Ampere staat (een veilige ondergrens in de meeste situaties) kan die loadbalancer de P1 uitlezen (of een ander energie systeem) en dan een bericht daar die paal sturen om bijv. op 3x9A te laden voor de komende X seconde. Aangezien de P1 poort elke 10 seconde een datagram stuurt, is deze feedback lus meestal rond de 10 seconde. Elke keer als de loadbalancer een nieuw datagram van de P1 ontvangt, zal deze de paal aansturen om het laadprofiel aan te passen.
Hoe kom je daarbij? Dat is afhankelijk hoe de paal zelf werkt. Ik kan mij voorstellen dat als er een paal een externe loadbalancing aansturing mogelijk maakt (via domotica) dat dit inderdaad een slimme manier is om te zorgen dat er nooit te veel geladen wordt. Maar welke paal heb je het dan over? Pak je de smart EVSE van Stegen dan is het gewoon een modbus register die je instelt mbt het laadvermogen (of je gebruikt de smart loadbalancing van smartevse zelf).

De zappi werkt weer anders. Gebruik je daar de bedrade CT klemmen dan kan je instellen dat als die verbinding wegvalt de zappi vervolgens stopt met laden. Met de draadloze (via harvi) CT klemmen is die optie er niet en kan het voorkomen dat de zappi te veel stroom levert aan de auto als de draadloze verbinding met de harvi even weg is. Kortom, wat jij hierboven stelt dat elke laadpaal zo werkt is gewoon niet waar.

En 4A is geen ondergrens. De minimale grens is 6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

thehog schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:09:
[...]

Hoe kom je daarbij? Dat is afhankelijk hoe de paal zelf werkt. Ik kan mij voorstellen dat als er een paal een externe loadbalancing aansturing mogelijk maakt (via domotica) dat dit inderdaad een slimme manier is om te zorgen dat er nooit te veel geladen wordt. Maar welke paal heb je het dan over? Pak je de smart EVSE van Stegen dan is het gewoon een modbus register die je instelt mbt het laadvermogen (of je gebruikt de smart loadbalancing van smartevse zelf).

De zappi werkt weer anders. Gebruik je daar de bedrade CT klemmen dan kan je instellen dat als die verbinding wegvalt de zappi vervolgens stopt met laden. Met de draadloze (via harvi) CT klemmen is die optie er niet en kan het voorkomen dat de zappi te veel stroom levert aan de auto als de draadloze verbinding met de harvi even weg is. Kortom, wat jij hierboven stelt dat elke laadpaal zo werkt is gewoon niet waar.
Ah okay, zo werkt het voor de EVBox. Op deze manier is het inherent veilig.
Ik ging er vanuit dat het generiek zo werkte.
En 4A is geen ondergrens. De minimale grens is 6A.
Via OSCP-J en RS485 kan ik wel een 4A profiel laden. Alleen via de GUI is 6A het minimum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
JackBol schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:19:
[...]

Ik ging er vanuit dat het generiek zo werkte.

[...]

Via OSCP-J en RS485 kan ik wel een 4A profiel laden. Alleen via de GUI is 6A het minimum.
Maar 6A is nog steeds de laagste laadwaarde die de laadpaal kan communiceren naar de auto. Dat zit in het protocol vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

thehog schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Maar 6A is nog steeds de laagste laadwaarde die de laadpaal kan communiceren naar de auto. Dat zit in het protocol vastgelegd.
Ah check, ik zal eens kijken wat er onder water gebeurt in die gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:13
JackBol schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Ah check, ik zal eens kijken wat er onder water gebeurt in die gevallen.
Ik heb het vermoeden dat de efficiëntie dan te ver afneemt... en dus water naar de zee dragen is..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hansieo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Ik heb het vermoeden dat de efficiëntie dan te ver afneemt... en dus water naar de zee dragen is..
Die opmerking snap ik niet. De auto mag best wel langer dan 6A laden (bijv. voor accu balancing) en heeft niks te maken met efficientie. Echter, laadprotocol stelt een minimale begrensing van 6A die te communiceren valt. Een laadpaal moet dus altijd minstens 6A kunnen leveren (of helemaal niks).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:13
thehog schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:44:
[...]

Die opmerking snap ik niet. De auto mag best wel langer dan 6A laden (bijv. voor accu balancing) en heeft niks te maken met efficientie. Echter, laadprotocol stelt een minimale begrensing van 6A die te communiceren valt. Een laadpaal moet dus altijd minstens 6A kunnen leveren (of helemaal niks).
Ik kan mij voorstellen dat de diverse betrokken onderdelen (zowel auto als laadstation) verliezen hebben tijdens het laden.

Hoeveel die verliezen zijn... geen idee.
Maar als de verliezen 1A zijn en je gaat laden met 2A, ben je denk ik niet goed bezig..
en dat is wat ik bedoel, zo maar een gevoel..

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@thehog Bij het laden heb je altijd verlies bijvoorbeeld door systemen die aan staan om de accu te bewaken, de communicatie met de laadpaal te monitoren, communicatie zodat de gebruiker alles in de gaten kan houden met een app etc. Wellicht ook nog de accu op een fijne temperatuur houden etc.

Dat kan best een aardig verbruik zijn. Hoe minder de auto uit het net mag halen hoe hoger het percentage is dat verbruikt wordt enkel om te kunnen laden. Bijvoorbeeld 200W "verlies" op 1400W maximaal is veel meer dan 200W op 11kW maximaal.

Maar wat dat verbruik is is natuurlijk voor iedere auto anders en er is voor zover ik weet geen fabrikant die daar cijfers over geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Hansieo schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat de diverse betrokken onderdelen (zowel auto als laadstation) verliezen hebben tijdens het laden.

Hoeveel die verliezen zijn... geen idee.
Maar als de verliezen 1A zijn en je gaat laden met 2A, ben je denk ik niet goed bezig..
en dat is wat ik bedoel, zo maar een gevoel..
1A * 230v = 230Watt verlies. Dat is wel erg veel. Los van dat de auto vaak ook de 12v batterij aan het laden is ondertussen waar ook wel wat vermogen heen gaat.

De echte verlies (in de kabel en omvormer) is relatief aan het vermogen wat je er in stopt. Hoe sneller je laad hoe meer (absoluut) verlies er is.

Er zit dus wel wat in je gevoel maar op lage vermogens is het niet zo spannend en heeft niks met die 6A grens te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-10 21:16

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Hier stond dus wat poep :)
Even opgezocht, onderstaande klopt inderdaad, how silly of me.
Ben dan wel benieuwd wat de mijne aan standby stroom opneemt en of dat ook zo is als het laden klaar is of dat hij het dan uit zet...

[ Voor 106% gewijzigd door Tijgert op 09-07-2021 16:54 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-10 19:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tijgert gelukkig werkt het zo niet, de kabelverliezen zijn kwadratisch met de stroom.
De spanningsval over de kabel is I*R, het vermogensverlies is dus I*I*R.
8A heeft dus 1/4 van de kabelverliezen van 16A.
Daar staat tegenover dat veel auto's een niet te verwaarlozen standbystroom nodig hebben tijdens het laden, waardoor er soms 1A niet in de auto maar in de computers verdwijnt. Dat tikt harder aan op 8A dan op 16A.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

thehog schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:56:
[...]

1A * 230v = 230Watt verlies. Dat is wel erg veel. Los van dat de auto vaak ook de 12v batterij aan het laden is ondertussen waar ook wel wat vermogen heen gaat.

De echte verlies (in de kabel en omvormer) is relatief aan het vermogen wat je er in stopt. Hoe sneller je laad hoe meer (absoluut) verlies er is.

Er zit dus wel wat in je gevoel maar op lage vermogens is het niet zo spannend en heeft niks met die 6A grens te maken.
Efficiëntie van de omvormer in je auto knalt ook in elkaar op erg lage vermogens. Verder lust je onboard electronica van je auto als de auto 'wakker' is best een flinke scheut stroom, hoe langer die auto wakker moet blijven hoe meer energie je verbruikt op je totale laadsessie. Dat was enkele jaren terug ook de reden dat menig Leaf of eGolf met een lege 12v batterij aan een laadpaal stond als de auto actief bleef en de 12v batterij niet bijgeladen werd. Voor dat laadpunt maakt het verder niet zo enorm veel uit of ie met 6 of 16A aan het laden is. Weerstand is wat groter net als met de kabel, hangt verder er vanaf wat voor meuk je aan de muur hebt hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 09-07-2021 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-10 20:05
Hoi medetweakers,

Ook ik ga aan de electrische auto bij mijn nieuwe werkgever. Omdat deze een vrij stricte leaseregeling heb, ga ik zelf een paal plaatsen, zodat ik de stelpost voor opties in de auto kan gebruiken. De leasemaatschappij is Arval en dit raden en NewMotion paal aan i.v.m. hun administratie/verkenningen.

Het zal gaan om een Skoda Enyaq (11kW laden).

Vorig jaar heb ik bij de tuinaanleg al een 4mm2 laten leggen, vanuit de kelder/technische ruimte onder verdeel kast naar de oprit (20? Meter).

Ik alleen de 2de UTP kabel voor de load balancing ontbreekt 🤪. En de mantel buis is helaas niet met een trekveer doorheen te komen😓. Dus zal iig een deel van de bestrating alsnog open moeten voor de UTP kabel...

Nu heb ik echter 2 vragen:

1) Ik zie hier veel opmerkingen om een 6mm2 te plaatsen. Nu heb ik 4mm2, dus dat zal ik het mee gaan doen, maar ik snap de 6mm2 niet. (Tenzij t.b.v. stroomverlies?). Aangezien 4mm2 geplaats in de grond al 36A mag hebben volgens Nen1010?

2) voor de load balancing kun je bij NewMotion zowel de P1 als hun eigen systeem gebruiken, welke heeft de voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
SkyFlyer schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:25:
Hoi medetweakers,

Ook ik ga aan de electrische auto bij mijn nieuwe werkgever. Omdat deze een vrij stricte leaseregeling heb, ga ik zelf een paal plaatsen, zodat ik de stelpost voor opties in de auto kan gebruiken. De leasemaatschappij is Arval en dit raden en NewMotion paal aan i.v.m. hun administratie/verkenningen.

Vorig jaar heb ik bij de tuinaanleg al een 4mm2 laten leggen, vanuit de kelder/technische ruimte onder verdeel kast naar de oprit (20? Meter).

Ik alleen de 2de UTP kabel voor de load balancing ontbreekt 🤪. En de mantel buis is helaas niet met een trekveer doorheen te komen😓. Dus zal iig een deel van de bestrating alsnog open moeten voor de UTP kabel...

1) Ik zie hier veel opmerkingen om een 6mm2 te plaatsen. Nu heb ik 4mm2, dus dat zal ik het mee gaan doen, maar ik snap de 6mm2 niet. (Tenzij t.b.v. stroomverlies?). Aangezien 4mm2 geplaats in de grond al 36A mag hebben volgens Nen1010?

2) voor de load balancing kun je bij NewMotion zowel de P1 als hun eigen systeem gebruiken, welke heeft de voorkeur?
Heb je wel een 3-fase kabel laten leggen (5g4mm of 4g4mm-as)?

New Motion werkt ook via telefoon netwerk (zonder kabel), dus netwerk kabel is daar niet voor nodig (kan wel).

Qua loadbalancing werkt kabel via p1 poort prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hoi medetweakers,

4mm2 over 20M is wat krap voor 32A. Het kan wel, maar inderdaad verlies en warmte. Maar ga jij 3x16A laden of 1x32A?

Waarom ga je niet voor de zappi? Dan kan de loadbalancing draadloos. Ik heb de voorkeur voor bedraad maar het scheelt je nu dan wel een hele klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
@koifim

Uiteraard 3 fase kabel, 4 aders met mantel aarde. Voor communicatie met NW maak ik mijn inderdaad geen zorgen, mobiele dekking is voldoende en ik heb een gigabit switch 50 cm naast de paal (domotica van de schuifpoort).

Moeilijkheid is puur load balancing, aangezien mijn hoofd aansluiting 3x25A is en warmtepomp/airco's/zwaar uitgevoerde keuken er ook allemaal overheen gaan... (En gelukkig 32 zonnepanelen).

@thehog
3x16 inderdaad, hier ga ik hem ook op afzekeren, omdat ik voorlopig toch niet meer kan laden en dan heb ik nog een beetje selectiviteit. (De aftakking van mijn meterkast van de onderverdeelkast in de kelder heb ik niet selectief gemaakt, alleen de aardlek is 300mA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
SkyFlyer schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:24:
@koifim

Uiteraard 3 fase kabel, 4 aders met mantel aarde. Voor communicatie met NW maak ik mijn inderdaad geen zorgen, mobiele dekking is voldoende en ik heb een gigabit switch 50 cm naast de paal (domotica van de schuifpoort).

Moeilijkheid is puur load balancing, aangezien mijn hoofd aansluiting 3x25A is en warmtepomp/airco's/zwaar uitgevoerde keuken er ook allemaal overheen gaan... (En gelukkig 32 zonnepanelen).

@thehog
3x16 inderdaad, hier ga ik hem ook op afzekeren, omdat ik voorlopig toch niet meer kan laden en dan heb ik nog een beetje selectiviteit. (De aftakking van mijn meterkast van de onderverdeelkast in de kelder heb ik niet selectief gemaakt, alleen de aardlek is 300mA)
Dan is 4mm2 ruim voldoende. Mocht je de zappi gaan (vanwege draadloos loadbalancing via de harvi optie) dan is het enige wat overblijft maandelijks handmatig de kWh standen doorzetten om je vergoeding te krijgen mits je leasemaatschappij dat accepteerd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-10 20:39
thehog schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Dan is 4mm2 ruim voldoende. Mocht je de zappi gaan (vanwege draadloos loadbalancing via de harvi optie) dan is het enige wat overblijft maandelijks handmatig de kWh standen doorzetten om je vergoeding te krijgen mits je leasemaatschappij dat accepteerd natuurlijk.
maandelijks hoeft ook niet, je kunt ook per jaar of halfjaar doen. Gaat tenslotte maar om relatief klein bedrag.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Kan je nog ergens anders het voltage in je huis meten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 06:41
@SkyFlyer De P1 optie is prima mits je een DSMR4+ meter hebt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:19:
Ook met 6A over de limiet van je netaansluiting zal je hoofdzekering er na verloop van tijd er toch uit gaan. Zonder communicatie met de kWh-meter kan de laadpaal dat niet weten.

Natuurlijk gaat dat met 6A overbelasting wel langer duren dan met 16A overbelasting. De kans is dan ook groter dat in die langere tijd andere verbruikers weer uit gaan en er dus geen overbelasting meer is. Maar garantie dat de hoofdzekering dan nooit springt is er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JeroenE schreef op zondag 11 juli 2021 @ 08:14:
[...]
Ook met 6A over de limiet van je netaansluiting zal je hoofdzekering er na verloop van tijd er toch uit gaan. Zonder communicatie met de kWh-meter kan de laadpaal dat niet weten.

Natuurlijk gaat dat met 6A overbelasting wel langer duren dan met 16A overbelasting. De kans is dan ook groter dat in die langere tijd andere verbruikers weer uit gaan en er dus geen overbelasting meer is. Maar garantie dat de hoofdzekering dan nooit springt is er niet.
Die garantie heb je nooit. Ook zonder laadpaal niet. Dat is de reden dat er een hoofd automaat zit. Als je eerder in de keten kon garanderen dat je niet boven de maximale belastbaarheid uit zou komen, was die hoofd automaat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23-10 06:36
Hi allen,

Binnenkort ga ik over op een plug-in hybrid en dus kijk ik naar de verschillende opties voor laden. In eerste instantie is een granny lader waarschijnlijk voldoende, maar aangezien er in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid ook een volledig elektrische auto gaat komen, overweeg ik nu al een toekomstbestendige laadpaal neer te zetten op de oprit. Ik moet zeggen dat ik een beetje overweldigd ben door alle verschillende (soorten en merken) laadpalen.

Even in het kort de situatie:
-Op dit moment heb ik een 1-fase aansluiting (als ik op het icoontje op mijn slimme meter moet afgaan tenminste, op de elektriciteitsrekening staat 3-fase benoemd. Is dit verschil te verklaren?). Met het oog op laden en de overstap naar inductie wil ik eigenlijk sowieso naar 3x25A.
-We hebben een gloednieuwe groepenkast met ruimte voldoende voor een krachtgroep. Onze kruipruimte is recentelijk volgestort, maar er liggen twee 5-aderige kabels van 4mm2 vanaf de meterkast naar de oprit. Er ligt nu geen datakabel, en dat is ook bijna niet meer te doen, eventuele load balancing zal dus draadloos moeten.
-De auto die we nu krijgen heeft een beperkte accu, dus nog geen (echte) noodzaak voor een laadpaal, maar in de toekomst zeker wel. Het liefst wil ik dus een laadpaal die geschikt is om (in de toekomst) minimaal 11KW en misschien zelfs 22KW te laden.
-We rijden alles privé, dus geen behoefte aan verrekening o.i.d.

Ik ben zelf best handig, dus ik denk dat ik afgezien van het aanleggen van de nieuwe groep/aardlekschakelaar de installatie zelf ga doen. Is het aan te raden dit te doen? Of kan ik beter gewoon een installateur langs laten komen en zelf de laatste graafwerkzaamheden etc. doen? Welke laadpaal is aan te raden met het oog op de toekomst? Bestel ik zoiets gewoon via een webshop? Graag jullie advies, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oranje Banaan
Makrolon schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 21:53:
[...]

Wat kan er dan volgens jou verkeerd zijn gegaan met aansluiten waardoor de zappi 325v meet?
Vrijdag contact met Marc gehad en volgens hem kon het ook alleen maar aan het RCD bordje liggen. Heeft gelijk een nieuwe opgestuurd en heb ik gisteren al ontvangen. Top service! Na installatie werkt de zappi gelijk! Bedankt iedereen voor het meedenken, en het lag dus niet aan de elektricien die het had aangelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Oranje Banaan schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Vrijdag contact met Marc gehad en volgens hem kon het ook alleen maar aan het RCD bordje liggen. Heeft gelijk een nieuwe opgestuurd en heb ik gisteren al ontvangen. Top service! Na installatie werkt de zappi gelijk! Bedankt iedereen voor het meedenken, en het lag dus niet aan de elektricien die het had aangelegd :)
Ik kon me het al niet voorstellen dat t aan de aansluiting lag inderdaad.

Die service van myenergi kunnen andere bedrijven nog een puntje aan zuigen inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:23
Hoi medetweakers,

Je zegt: "de tweede UTP" kabel ontbreekt.

In dit geval zou ik je UTP kabel misbruiken om er 2 verbindingen mee te maken. Voor een 100mbit verbinding heb je maar 4 aders nodig, dus met de 8 aders die er in de kabel zitten kan je wel 2 UTP verbindingen nabootsen.
Tenzij het geen datasignaal is, maar er gewoon een aantal aders benodigd is, dan gaat deze vlieger niet op :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 27-10 20:39
KwameMpufu schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:56:
Hi allen,

Binnenkort ga ik over op een plug-in hybrid en dus kijk ik naar de verschillende opties voor laden. In eerste instantie is een granny lader waarschijnlijk voldoende, maar aangezien er in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid ook een volledig elektrische auto gaat komen, overweeg ik nu al een toekomstbestendige laadpaal neer te zetten op de oprit. Ik moet zeggen dat ik een beetje overweldigd ben door alle verschillende (soorten en merken) laadpalen.

Even in het kort de situatie:
-Op dit moment heb ik een 1-fase aansluiting (als ik op het icoontje op mijn slimme meter moet afgaan tenminste, op de elektriciteitsrekening staat 3-fase benoemd. Is dit verschil te verklaren?). Met het oog op laden en de overstap naar inductie wil ik eigenlijk sowieso naar 3x25A.
-We hebben een gloednieuwe groepenkast met ruimte voldoende voor een krachtgroep. Onze kruipruimte is recentelijk volgestort, maar er liggen twee 5-aderige kabels van 4mm2 vanaf de meterkast naar de oprit. Er ligt nu geen datakabel, en dat is ook bijna niet meer te doen, eventuele load balancing zal dus draadloos moeten.
-De auto die we nu krijgen heeft een beperkte accu, dus nog geen (echte) noodzaak voor een laadpaal, maar in de toekomst zeker wel. Het liefst wil ik dus een laadpaal die geschikt is om (in de toekomst) minimaal 11KW en misschien zelfs 22KW te laden.
-We rijden alles privé, dus geen behoefte aan verrekening o.i.d.

Ik ben zelf best handig, dus ik denk dat ik afgezien van het aanleggen van de nieuwe groep/aardlekschakelaar de installatie zelf ga doen. Is het aan te raden dit te doen? Of kan ik beter gewoon een installateur langs laten komen en zelf de laatste graafwerkzaamheden etc. doen? Welke laadpaal is aan te raden met het oog op de toekomst? Bestel ik zoiets gewoon via een webshop? Graag jullie advies, dank!
Zappi zou goed passen, is prima zelf aan de muur te schroeven en loadbalancing kan met harvi draadloos.

Blijft de vraag of je het wel nodig hebt. Zowel bij Hybrid als bij full electric kom je over het algemeen prima uit met een granny. Er van uitgaande dat de auto gemiddeld ca. 14u/dag thuis stil staat en je dan ook met een granny ca. 200km kunt laden. Wat veel meer is dan gemiddeld per dag wordt gereden door de meeste mensen.
En zelfs als je meer rijdt is de kans groot dat je op locatie ook nog paar honderd km kunt laden met iets hogere snelheid.

Of te wel, ik durf wel te beweren dat 99 van de 100 EV rijders prima uit kunnen met Granny voor bijna 100% van de reguliere ritten.

Ik rijd zelf ca. 50K km/jaar en zou dat prima met granny kunnen. Ik heb wel een laadpaal maar dat is geen noodzaak maar luxe.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
Weet iemand of je een NewMotion lader zonder vaste kabel kan ombouwen naar één met vaste kabel?

En heeft iemand nog tips waar je goedkoop en paal los kan kopen? Het is een nogal ondoorzichtige markt 🙄

[ Voor 36% gewijzigd door SkyFlyer op 11-07-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
SkyFlyer schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:04:
Weet iemand of je een NewMotion lader zonder vaste kabel kan ombouwen naar één met vaste kabel?
In de handleiding staat duidelijk beschreven hoe je alles aan moet sluiten daarvoor.
SkyFlyer schreef op zondag 11 juli 2021 @ 23:04:
En heeft iemand nog tips waar je goedkoop en paal los kan kopen?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Maar dan met name waar je die kabel voor inbouw kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
eltron schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Zappi zou goed passen, is prima zelf aan de muur te schroeven en loadbalancing kan met harvi draadloos.

Blijft de vraag of je het wel nodig hebt. Zowel bij Hybrid als bij full electric komt je over het algemeen prima uit met een granny. Er van uitgaande dat de auto gemiddeld ca. 14u/dag thuis stil staat en je dan ook met een granny ca. 200km kunt laden. Wat veel meer is dan gemiddeld per dag wordt gereden door de meeste mensen.
En zelfs als je meer rijdt is de kans groot dat je op locatie ook nog paar honderd km kunt laden met iets hogere snelheid.

Of te wel, ik durf wel te beweren dat 99 van de 100 EV rijders prima uit kunnen met Granny voor bijna 100% van de reguliere ritten.

Ik rijd zelf ca. 50K km/jaar en zou dat prima met granny kunnen. Ik heb wel een laadpaal maar dat is geen noodzaak maar luxe.
Snap wat je zegt. Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik me afvraag of een laadpaal inderdaad wel nodig is. Die techniek zal ook niet stilstaan, dus als ik er over 2 jaar echt eentje nodig heb, kan ik ook over 2 jaar een installeren.

Wat zijn de tips voor het aanleggen van een WCD voor de granny charger? Eigen groep, of kan dat gewoon gecombineerd met een paar tuinlampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KwameMpufu schreef op maandag 12 juli 2021 @ 09:57:
[...]
Wat zijn de tips voor het aanleggen van een WCD voor de granny charger? Eigen groep, of kan dat gewoon gecombineerd met een paar tuinlampjes?
Eigen groep heeft de voorkeur. Echter een 10A granny kan en mag prima op een groep met nog wat buitenlampjes (mits correct aangesloten allemaal). Een 16A granny heeft echter wel zijn eigen groep nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 12-07-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Even een vraag over iets wat ik ergens vorig jaar al voorbij zag komen maar nog niet helemaal duidelijk is voor mij;

Ik heb een 3 fase groepenkast. Ik heb zelf een PHEV en laad deze altijd gewoon in de voortuin op via de granny (1-fase) Die heb ik in de laadkast geplaatst die afgesloten kan worden en zo een eigen laadpaal gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufYhROxFQOYfr1A43NexVnE0gpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qnKGJu6d1gaHPieZgLZ3pL3.jpg?f=fotoalbum_large

De voortuin gaat op de schop in het najaar of begin voorjaar en mijn schoonzus die ver weg woont komt regelmatig hier en krijgt binnenkort haar e-2008, dus kan ze mooi laden. En hier komt er ook nog wel een keer een EV. Dus mooi tijd om hier eens mee bezig te gaan. Vind het ook wel leuk.

Er moet dus een laadpaal komen. Ik ben zelf wel handig met elektronica, maar niet met rasberry Pi etc. Maar mijn lichte voorkeur gaat wel uit om alles in de groepenkast thuis te plaatsen en buiten alleen een laadkabel neer te hangen. Vind ik gewoon mooier en zitten alle elektronische installaties van het huis in de meterkast. Doen? of niet? Zijn er een paar standaard componenten die ik kan plaatsen zonder programmerwerk of iets? zeg maar zelf-bouw maar dan wel redelijk plug-and-play van componenten.

Of toch beter een 3-fase laadpaal; wat is tegenwoordig gewoon simpel en goed zonder poespas en niet duur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 09:52
joostbo schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:03:

Er moet dus een laadpaal komen. [...] Maar mijn lichte voorkeur gaat wel uit om alles in de groepenkast thuis te plaatsen en buiten alleen een laadkabel neer te hangen. [...] Zijn er een paar standaard componenten die ik kan plaatsen zonder programmerwerk of iets?

Of toch beter een 3-fase laadpaal; wat is tegenwoordig gewoon simpel en goed zonder poespas en niet duur?
Ik zou zeker het zelfbouw laadpaal topic doornemen! Er zijn zeker "Plug en play" componenten die geen programmeerwerk vereisen. Nu is het wel zo dat je verstand van elektra moet hebben. Om je een voorbeeld te geven van een zelfbouw laadpaal op basis van een SmartEVSE is dit een mooie post.

Wat betreft 3 fase. Als dat een mogelijkheid is zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
I_IBlackI_I schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:17:
[...]

Ik zou zeker het zelfbouw laadpaal topic doornemen! Er zijn zeker "Plug en play" componenten die geen programmeerwerk vereisen. Nu is het wel zo dat je verstand van elektra moet hebben. Om je een voorbeeld te geven van een zelfbouw laadpaal op basis van een SmartEVSE is dit een mooie post.

Wat betreft 3 fase. Als dat een mogelijkheid is zou ik dat zeker doen.
Eens. Zelf gisteren ook gedaan bij mijn ouders. Spul allemaal in meterkast binnen en enkel een kastje buiten met stekkeraansluiting. Gewone grondkabel en signaalkabel (voor CP en PP pin) getrokken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Top, gisteren aardig deel doorgelezen van het zelfbouw topic. daar kan ik wel mee uit de voeten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-10 07:10

Ktenolix

Pijlsnel

Ik sta op het punt om een Wallbox Pulsar Plus te bestellen (moet nog even wachten tot m'n aansluiting verzwaard is), maar zat even te bedenken waar bij ons de beste plek is om de laadpaal te plaatsen. Zie plaatje hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ2DvFKhC0o-gYDbgXqXJl1bdVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aZxsAxrZXqlQerRtqgpN4JTz.png?f=fotoalbum_large

We hebben een twee-onder-één-kap woning, met een stuk schutting die onze oprit scheidt van die van de buren. Daar staan tevens de containers en een plantenbak ter afscheiding (niet getekend). Daarachter zitten de openslaande garagedeuren ("GD"), waarvan de linker veel gebruikt wordt om het huis te betreden (eigenlijk meer dan de voordeur). De hal bestaat eigenlijk voornamelijk uit raamwerk. Links van de voordeur ("VD") zit onze brievenbus. Links van de oprit ligt onze voortuin met een zitje (niet getekend).

Ik dacht zelf om hem op een stukje muur te plaatsen van 50cm (omcirkeld). Onder de muur kan direct in het kruipruimte geboord worden, dan is het nog maar 4-5m naar de meterkast. Ik heb vanaf dat punt twee stralen getekend, één voor elke optie qua lengte kabel (5m en 7m). Daarbij is 5m net te krap en 7m kan prima. De kabel ligt dan in principe wel iets in het looppad van de garagedeur, maar niet voor de voordeur. Ik ben van plan voornamelijk 's avonds te laden, dus dan wordt de garagedeur amper gebruikt.

Laadpaal rechts kost meer graafwerk, maar dan zit ie naast de containers (minder ruimte en minder prettig) en ik wil eigenlijk niks op/aan de schutting plaatsen. Dat ontneemt ons de mogelijkheid in de toekomst deze weg te halen. Aan de andere kant, als ik hem voor de schutting op een paal laat monteren, scheelt dat wel benodigde kabellengte en is het looppad naar de garage ten alle tijden vrij...

Links op de plek van de brievenbus is eigenlijk helemaal geen optie m.i. Daarvoor zit de laadklep aan de verkeerde kant vd auto. Buren ergens verderop de straat hebben dit wel, maar dat huis is gespiegeld en ze hebben geen zitje in de voortuin (dus auto kan verder naar links (dus rechts voor hun huis)).

Iemand nog briljante suggesties? :P

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ktenolix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:28:
Ik sta op het punt om een Wallbox Pulsar Plus te bestellen (moet nog even wachten tot m'n aansluiting verzwaard is), maar zat even te bedenken waar bij ons de beste plek is om de laadpaal te plaatsen. Zie plaatje hieronder.

[Afbeelding]

We hebben een twee-onder-één-kap woning, met een stuk schutting die onze oprit scheidt van die van de buren. Daar staan tevens de containers en een plantenbak ter afscheiding (niet getekend). Daarachter zitten de openslaande garagedeuren ("GD"), waarvan de linker veel gebruikt wordt om het huis te betreden (eigenlijk meer dan de voordeur). De hal bestaat eigenlijk voornamelijk uit raamwerk. Links van de voordeur ("VD") zit onze brievenbus. Links van de oprit ligt onze voortuin met een zitje (niet getekend).

Ik dacht zelf om hem op een stukje muur te plaatsen van 50cm (omcirkeld). Onder de muur kan direct in het kruipruimte geboord worden, dan is het nog maar 4-5m naar de meterkast. Ik heb vanaf dat punt twee stralen getekend, één voor elke optie qua lengte kabel (5m en 7m). Daarbij is 5m net te krap en 7m kan prima. De kabel ligt dan in principe wel iets in het looppad van de garagedeur, maar niet voor de voordeur. Ik ben van plan voornamelijk 's avonds te laden, dus dan wordt de garagedeur amper gebruikt.

Laadpaal rechts kost meer graafwerk, maar dan zit ie naast de containers (minder ruimte en minder prettig) en ik wil eigenlijk niks op/aan de schutting plaatsen. Dat ontneemt ons de mogelijkheid in de toekomst deze weg te halen. Aan de andere kant, als ik hem voor de schutting op een paal laat monteren, scheelt dat wel benodigde kabellengte en is het looppad naar de garage ten alle tijden vrij...

Links op de plek van de brievenbus is eigenlijk helemaal geen optie m.i. Daarvoor zit de laadklep aan de verkeerde kant vd auto. Buren ergens verderop de straat hebben dit wel, maar dat huis is gespiegeld en ze hebben geen zitje in de voortuin (dus auto kan verder naar links (dus rechts voor hun huis)).

Klein muurtje (haaks op de schutting) om de containers uit het straatzicht te halen en op dat muurtje dan de paal? Ik zou wel proberen om de laadkabel zo veel mogelijk uit de gangbare looppad te laten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

@thehog Thanks voor de suggestie. Voor de containers staat nu een verrijdbare plantenbak. Containers en plantenbak moeten aan de kanten kunnen zodat onze caravan op de oprit past. Dat kan dan niet meer als er een muurtje geplaatst wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-10 19:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ktenolix
Laadpaal kast binnen, kabel rechts van de garagedeur naar buiten laten komen.
Kabelholster past wel buiten.
Dan heb je alleen een gaatje van 2 centimeter nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 14-07-2021 10:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66

[Afbeelding]

Waar heb je het 3D-model van de P2 gevonden?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmq
  • Laatst online: 27-10 15:42

[Afbeelding]

My 2 cents: Maak de aansluiting aan de kant van de schutting. De meest logische manier om bij de voordeur te komen is immers aan de kant van de voordeur. Als je dan aan de voordeur kant de walbox/aansluiting plaatst, moet je altijd over de kabel stappen om bij een deur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

guido66 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:40:
[...]

Waar heb je het 3D-model van de P2 gevonden?
Gezocht in de 3D Warehouse van SketchUp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ktenolix Ik zou ook kijken of hij bij de schutting kan komen.

Je geeft later aan dat er af en toe ook een caravan staat. Hoe wil je dan je auto gaan laden als de laadpaal naast de garagedeur zit? Wellicht red je dat ook niet eens als de laadpaal wel aan het einde van je schutting staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

@basmq @JeroenE Dank voor de suggesties.

Ik denk inderdaad dat er niets anders op zit om hem toch ergens rechts te plaatsen. Als de caravan op de oprit staat (die staat er soms wel een week), dan kom ik met geen mogelijkheid bij de auto.

Andere optie is dus aan/bij de schutting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nek5ZvxKXuS_AWOWVe1xGux3oLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OSjSMpBOA5TPXNdj0vb5Rgx1.png?f=fotoalbum_large

Dan kom ik met 7m op de stoep. Stel dat de caravan er staat, dan kan ik de auto deels op de stoep/oprit parkeren om toch te kunnen laden. Of even de buren lief aankijken of ik hun oprit mag gebruiken :P In dat laatste geval zal 5m afdoende zijn, maar ga dan denk ik liever voor 7m.

Zou de laadpaal aan de schutting bevestigd kunnen/mogen worden? Of moet ik nu kijken naar een montage paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ktenolix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:50:
Zou de laadpaal aan de schutting bevestigd kunnen/mogen worden? Of moet ik nu kijken naar een montage paal?
Ik zou niet weten waarom niet. Ik zou wel even bedenken of je een schutting hebt die 20 jaar zonder problemen blijft staan of 1tje die na 5 jaar al uit elkaar zal vallen. Aan zo'n geïmpregneerde waaibomen schutting van anderhalve euro bij de lokale bouwmarkt zou ik het niet doen.

Nog een andere optie (maar dan wel verder graven) is de laadpaal juist aan het einde van de oprit te zetten. Dan kan je wellicht ook laden (of familie/vrienden etc) als de parkeerplek voor jullie tuin vrij is. Waarbij ik er gemakshalve maar van uit ga dat daar dan ook parkeervakken zijn, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

Het zijn dit soort schuttingen, geplaatst in 2019.
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/239407/123

Probleem is (misschien) alleen dat de schutting eigenlijk op grond van de buren staat en niet precies op de scheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Ktenolix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:01:
Het zijn dit soort schuttingen, geplaatst in 2019.
[Afbeelding]

Probleem is (misschien) alleen dat de schutting eigenlijk op grond van de buren staat en niet precies op de scheiding.
Maar is de schutting meebetaald door jou of een vorig eigenaar? Oftewel; een gedeelde schutting of ook echt van de buren? In dat laatste geval zou ik even vragen of zij er een probleem mee hebben dat je er iets tegenaan schroeft.

[ Voor 64% gewijzigd door InterCC op 14-07-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Laatst online: 09:52
Ktenolix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:01:

Dan moet je je laadpaal aan een paaltje naast de schutting op eigen terrein monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

InterCC schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:12:
[...]

Maar is de schutting meebetaald door jou of een vorig eigenaar? Oftewel; een gedeelde schutting of ook echt van de buren? In dat laatste geval zou ik even vragen of zij er een probleem mee hebben dat je er iets tegenaan schroeft.
Wij hebben het samen laten plaatsen met de buren en dus samen betaald. Zij gaven zelf aan om dit maar op hun stukje grond te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Ktenolix schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:17:
[...]

Wij hebben het samen laten plaatsen met de buren en dus samen betaald. Zij gaven zelf aan om dit maar op hun stukje grond te plaatsen.
Zijn doorgaans niet hele dikke planken. Ik zou denk ik een paaltje pakken/maken. Ook zul je aan de kant van buren wat gaan zien van de montage anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:27:
Zijn doorgaans niet hele dikke planken. Ik zou denk ik een paaltje pakken/maken. Ook zul je aan de kant van buren wat gaan zien van de montage anders.
Ik zou sowieso kijken om dit op de palen van de schutting te monteren en niet midden op zo'n groot vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Proton_ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:49:
@Ktenolix
Laadpaal kast binnen, kabel rechts van de garagedeur naar buiten laten komen.
Kabelholster past wel buiten.
Dan heb je alleen een gaatje van 2 centimeter nodig.
Ik vind dit idee nog steeds het beste.
Ik kende Wallbox Pulsar niet, maar als die met een vaste kabel komt, zou je toch ook een langere kabel kunnen bestellen?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wlbbrhzn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:42
Om je laadpaal vanuit Home Assistant te bedienen heb ik met een paar anderen deze integratie ontwikkeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP5Exwnd9mDOyzzAONsbzPyGR7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/836DVWuPS4h9SV5vkPzxFYHJ.png?f=user_large

https://github.com/lbbrhzn/ocpp

Dit werkt voor laadpalen die het Open Charge Point Protocol ondersteunen, zoals bijv de Wallbox Pulsar. De integratie is nog volop in ontwikkeling, maar in de basis werkt het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Iemand ervaring met Zappi? Mijn P8 laadt opeens met 2 (6,7 kw) ipv 3 (10,3 kw) fasen. Hoe kan ik het weer herstellen? Ben niet heel technisch.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
Sten2017 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:02:
Iemand ervaring met Zappi? Mijn P8 laadt opeens met 2 (6,7 kw) ipv 3 (10,3 kw) fasen. Hoe kan ik het weer herstellen? Ben niet heel technisch.

Bedankt.
In Juancho in "[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2" heeft @Juancho ook een probleem met laden met de P8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Dat is andere problematiek volgens mij. Dit is mijn thuis laadpaal. Enig idee wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Sten2017 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:02:
Kan zijn dat de zappi op 1-fase stand staat. De auto laad dan max op 6,7kW (door de 1e fase in de auto te koppelen aan de 2e fase).
Staat er in het mini-zappi icoontje (midden in het beeld) een 1 of een 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
thehog schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:03:
[...]

Kan zijn dat de zappi op 1-fase stand staat. De auto laad dan max op 6,7kW (door de 1e fase in de auto te koppelen aan de 2e fase).
Staat er in het mini-zappi icoontje (midden in het beeld) een 1 of een 3?
Een 3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r-t-SPYJMi1oVRK2N2hsKuvsQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IZQs3j7qEB2tKgXtziZFAzS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Sten2017 op 14-07-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin_R
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-01-2024
basmq schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Toevallig van de week gekeken wat de huidige energieprijzen zijn op gaslicht.com en me hetzelfde afgevraagd. Heb zelf ook de Eneco walbox hangen. Eneco e-mobilitiy geeft aan dat het mogelijk moet zijn om een contract af te sluiten waarbij je minder dan 21,7 cent per kWh betaalt. Heb me er nog niet heel erg in verdiept verder, maar zelfs het tarief van Eneco op de website is hoger... Ik ga binnenkort maar eens bellen om me dan maar een aanbieding te doen, die onder dat tarief komt.
Heeft het bellen nog iets opgeleverd? Het vergoedingstarief is inmiddels verhoogd naar maar liefst 22,7 cent/kWh maar de stroomtarieven zijn flink gestegen dus bij lange na niet dekkend. Ik heb contact met Eneco e-mobility opgenomen maar nog geen echt antwoord, behalve het standaard bericht dat ook op hun site staat dat het vergoedingstarief gebaseerd is op gemiddelde tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sten2017 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:52:
[...]

Dat is andere problematiek volgens mij. Dit is mijn thuis laadpaal. Enig idee wellicht?
Niet ook recent een update gehad voor de P8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
@Sten2017 ik zou het toch in de auto zoeken. Ook bij de Polestar 2 worden er op het Duitse forum meldingen gedaan van laden op slechts 2 fasen na de laatste update.

Er zit zo te zien nog een laagje plastic op het scherm van je Zappi.

[ Voor 17% gewijzigd door guido66 op 14-07-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ok dat is goed (tijdens het laden neem ik aan). Zijn nog tal van mogelijkheden helaas. Beetje te veel om zo uit te zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Inspired schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:07:
[...]

Niet ook recent een update gehad voor de P8?
Mm ja dat wel.....ook niet echt eerder opgelet, want ik was met eco aan het laden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Sten2017 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:09:
[...]

Mm ja dat wel.....ook niet echt eerder opgelet, want ik was met eco aan het laden.....
@Juancho ook. Dus zou goed kunnen zijn dat het door de P8 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
guido66 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:07:
@Sten2017 ik zou het toch in de auto zoeken. Ook bij de Polestar 2 worden er op het Duitse forum meldingen gedaan van laden op slechts 2 fasen na de laatste update.

Er zit zo te zien nog een laagje plastic op het scherm van je Zappi.
Dan hoop ik dat dat het is.
Ja klopt zit nog een plasticje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:55
Sten2017 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:52:
[...]

@Blankinho heeft ook exact dit probleem met zijn thuislaadpaal. Ook met een P8 en volgens mij ook na de update. Het begint er op te lijken dat het echt door de laatste OTA update komt. Meer en meer druppelen dezelfde problemen door...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
Edwin_R schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:06:
[...]

Heeft het bellen nog iets opgeleverd? Het vergoedingstarief is inmiddels verhoogd naar maar liefst 22,7 cent/kWh maar de stroomtarieven zijn flink gestegen dus bij lange na niet dekkend. Ik heb contact met Eneco e-mobility opgenomen maar nog geen echt antwoord, behalve het standaard bericht dat ook op hun site staat dat het vergoedingstarief gebaseerd is op gemiddelde tarieven.
Nog niet gebeld, kan nog (net) geen nieuw contract afsluiten.

Overigens was de prijs voor 3 jaar bij het energiecollectief van de consumentenbond wel erg aantrekkelijk. Heb me voor de volgende ronde ingeschreven, die wacht ik even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taycann
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-12-2021
Dag vriendelijke mensen.

Over een maand of 2 trek ik in mijn nieuwe woning in. Daar heb ik een parkeerplaats voor de deur op eigen terrein. Nu zit ik na te denken om een laadpaal te plaatsen bij de voordeur. Nu de verbouwing toch gaande is, kan ik de aannemer vragen nog een kabeltje te trekken (naast de voordeur zit ook de meterkast, dus geen groot probleem).

Mijn vraag ziet op het aanvragen van een 3 fasen aansluiting, dat moet kennelijk bij de netbeheerder of de gemeente en de kosten die daaraan grofweg zijn verboden. 3 fasen laden met een Model 3 wil zeggen binnen een kleine 4 uur vol. Met de MG van mijn vader zal dat ook sneller zijn dan regulier laden.

Maar evengoed kan hij de hele nacht aan de stekker hangen, niet zo interessant. Ik heb een laadbox of laadwall van Tesla, maar volgens mij is dat gewoon een adapter om op een normaal stopcontact aan te sluiten. Kan iemand mij vertellen hoelang een laadsessie duurt met een normale stopcontact/tesla oplader in tegenstelling tot 3 fase lader?

Vriendelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-10 16:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Het antwoord op je vraag staat zo te zien keurig in de EV Database - Tesla Model 3 SR - Charge Tabel ;)
En dan heb ik een SR gekozen. Heb je een grotere accucapaciteit zoals in de LR, dan duurt het uiteraard langer (zoek maar op ;) ).

Dat zijn weliswaar tijden voor de volle acculading van 0 naar 100 procent. Gaat dus afhangen van hoe leeg je hem rijdt en hoe vol je hem laad. Maar stel 30% naar 90%, dan heb je 60% van die capaciteit te laden en dan kun je de tijd maar 0,6 doen voor een indicatie.

Wel wil ik je aanraden om laden via het stopcontact beter niet als oplossing voor de lange termijn te zien. Een fatsoenlijke EVSE is veiliger en meteen een stuk sneller. Een normaal Schuko wandcontact is niet gemaakt om langdurig hoog belast te worden, daarom beperken laadadapter voor het normale wandcontact ook op 10A. Dat gaat in de meeste gevallen goed qua warmteontwikkeling en wat de bedrading aan zou kunnen. Daar zijn ook uitzonderingen op.
Het kan, maar als je nu toch bezig bent met klussen aan de woning zou ik het leggen van een geschikte kabel voor 3-fasen laden zeker nu alvast leggen. En als je de middelen hebt om meteen de meterkast mee te pikken zou ik dat ook doen. Dan kan je daarna de aansluiting laten verzwaren, om vervolgens echt een EVSE (een "laadpaal") er aan te maken :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 15-07-2021 01:02 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 71 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen