Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 121 Laatste
Acties:
  • 851.051 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Paling1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:14:
[...]
En vwb de zonnepanelen: Met een Zappi kan je er voor zorgen dat de opgewekte energie direct in je auto gaat. Dat zou wel een pluspunt kunnen zijn ten opzichte van andere laadpalen.
Dat gebeurt bij iedere laadpaal hoor. ;)
Of dat in jouw situatie ook zo is? Ga je veel overdag laden? Of vooral 's avonds en 's nachts? In dat laatste geval denk ik niet dat het heel veel toevoegt dat je kan instellen dat er alleen zonnestroom naar je auto's gaat.
Dat is dan weer wel een voordeel van de Zappi, dat je hem kan instellen dat hij uitsluitend, meer of minder gaat laden afhankelijk vann de beschikbare zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:19:
[...]

Dit valt eigenlijk heel erg mee. Ik hang de EV er gewoon standaard aan en op eco+. Zo nodig even naar fast als ik opeens ergens heen zou moeten. Maar hierdoor lukt het vrij gemakkelijk om 50% direct van de panelen te halen, zonder dat je er zelf op hoeft te letten :9

[Afbeelding]
Maar dan laad je vooral overdag.
Als ik weer normaal naar mijn werk zou gaan, dan kan ik alleen 's avonds ruim na zessen laden. Een groot deel van het jaar is er dan toch relatief weinig opbrengst. En zeker in de winter zou ik waarschijnlijk elke dag/avond moeten laden.
Voor veel mensen zal 's avonds laden toch echt het nieuwe normaal zijn na de corona...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:01
Paling1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Als ik weer normaal naar mijn werk zou gaan, dan kan ik alleen 's avonds ruim na zessen laden. Een groot deel van het jaar is er dan toch relatief weinig opbrengst. En zeker in de winter zou ik waarschijnlijk elke dag/avond moeten laden.
Voor veel mensen zal 's avonds laden toch echt het nieuwe normaal zijn na de corona...
Nieuwe normaal is juist toch veel thuiswerken? Dus overdag laden? Bij ons gaan velen van 4 dagen kantoor, 1 thuis naar 1 kantoor en 4 thuis. Al heeft een auto wellicht dan sowieso niet veel zin meer. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:05
@Paling1 Nee dat hoeft niet per se. In principe hoeft hij niet continu vol te zitten. Dus doordat ik hem zodra hij thuis is gewoon aan de paal hang op Eco+, laadt hij ook bij een beetje productie bij. Dus die mooie dagen begin van de maand begint hij bijvoorbeeld al om zeven in de ochtend al op de zon te laden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Inspired schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Nieuwe normaal is juist toch veel thuiswerken? Dus overdag laden? Bij ons gaan velen van 4 dagen kantoor, 1 thuis naar 1 kantoor en 4 thuis. Al heeft een auto wellicht dan sowieso niet veel zin meer. :)
Is een beetje een off-topic discussie, maar ik denk zeker dat de lease regelingen ook aangepast worden aan het nieuwe normaal. Met 1 dag kantoor en 4 dagen thuis lijkt me een dikke leasebak voor de deur een beetje overkill. Maar tegelijk denk ik ook dat als we weer een jaar of wat verder zijn, de thuiswerk regelingen ook weer flink ingedamd gaan worden met het oog op productiviteit.
Het klinkt allemaal heel leuk dat thuis werken, maar ik denk dat het gros van de mensen daar niet perse goed mee om kan gaan. Plus dat er nog steeds heel veel bedrijfstakken zijn waar het sowieso niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:47
Paling1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Is een beetje een off-topic discussie, maar ik denk zeker dat de lease regelingen ook aangepast worden aan het nieuwe normaal. Met 1 dag kantoor en 4 dagen thuis lijkt me een dikke leasebak voor de deur een beetje overkill. Maar tegelijk denk ik ook dat als we weer een jaar of wat verder zijn, de thuiswerk regelingen ook weer flink ingedamd gaan worden met het oog op productiviteit.
Het klinkt allemaal heel leuk dat thuis werken, maar ik denk dat het gros van de mensen daar niet perse goed mee om kan gaan. Plus dat er nog steeds heel veel bedrijfstakken zijn waar het sowieso niet mogelijk is.
Met die insteek kom je daar niet nee :) Maar dit is een thuisladenvanjeEV-topic en niet thuiswerken topic, dus inderdaad off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:34
Paling1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:14:
[...]

Als je per auto een administratie moet hebben, dan is een Zappi geen oplossing. Of je moet er 2 ophangen met allebei een aparte kW-meter.
En vwb de zonnepanelen: Met een Zappi kan je er voor zorgen dat de opgewekte energie direct in je auto gaat. Dat zou wel een pluspunt kunnen zijn ten opzichte van andere laadpalen.
Of dat in jouw situatie ook zo is? Ga je veel overdag laden? Of vooral 's avonds en 's nachts? In dat laatste geval denk ik niet dat het heel veel toevoegt dat je kan instellen dat er alleen zonnestroom naar je auto's gaat.
Ik heb maar 1 auto, en nog geen zonnepanelen, alhoewel ik die wel wil gaan aanschaffen. We zullen ook zeker overdag veel opladen, want we werken aan huis (zijn soms wel dagen weg, maar meeste dagen gewoon thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij staan op het punt een EV aan te schaffen (Kia e-Soul) en we verwachten over niet al te lange tijd ook de 2e auto te gaan vervangen voor een EV.

Nu hebben we genoeg publieke laadpalen in de buurt, maar met de door ons gereden km's heb ik uitgerekend dat een laadpaal installeren op jaarbasis zo'n € 540 gaat schelen. Daarbij ga ik uit van de prijzen voor de 3 laadpalen die het dichtst bij ons huis staan (allemaal gelijk overigens) en voor thuis ga ik uit van €0,23/kWh, het is lager, maar ik heb liever dat de praktijk meevaalt dan dat ik me te rijk reken.

Hoe dan ook, aangezien ik bij een snelle check zie dat de gemiddelde laadpaal + volledige installatie zo'n €1500 kost, is dat dus in pakweg 3 jaar terugverdiend. En dan heb ik het niet eens over zonnepanelen die we daarna ook willen gaan laten installeren, waarmee het mogelijk zelfs grotendeels gratis wordt.

Maar dan nu de hamvraag: welke laadpalen en aanbieders zijn aan te raden? We gaan sowieso voor volledige installatie, dus alles uitbesteed. De eerste auto gaat een 1-fase zijn (e-Soul MY19) maar de 2e zal een Zoe R135 of MX-30 worden wat allebei 3-fase auto's zijn. Dus de laadpaal zal ook 3-fase moeten worden.

Omdat beide auto's privé zijn, dus niet van de werkgever, is het niet nodig om uitgebreide connectiviteit te hebben en bijv. de laadsessie ergens uit te kunnen lezen. Als het erg weinig scheelt, dan is het misschien wel handig/leuk om er toch bij te hebben.

Zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten?

Edit: een ding schiet me te binnen: ik zie dat sommige laadpalen automatisch aan kunnen springen op het moment dat je een auto eraan koppelt. Dit wil ik sowieso niet. Ik wil met de druppel/laadpas de sessie moeten activeren, om te voorkomen dat iemand van mijn stroom gebruik gaat maken.

Daarnaast weet ik van een wijkgenoot dat zijn laadpaal op eigen terrein aangemeld staat voor een ieder om gebruik van te maken. Is dit bij elke laadpaal gewoon zelf te kiezen? Want ook dit wil ik niet, het is onze eigen parkeerplaats en er zijn genoeg publieke laadpalen, ik heb geen behoefte aan mijn parkeerplek potentieel kwijt zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-07-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@MooDyBLueS Als je niets van verrekening nodig hebt is de simpelste 3-fase laadpaal goed genoeg. Hooguit moet je nog even bekijken of je loadbalancing nodig hebt in jullie situatie.

Sterker nog als je niet veel kilometers rijdt en nooit behoefte hebt aan snel bijladen zou je zelfs ook nog gewoon een 16A granny charger op een degelijk aangelegd buiten stopcontact kunnen overwegen.

[ Voor 19% gewijzigd door ik222 op 01-07-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:40:
Wij staan op het punt een EV aan te schaffen (Kia e-Soul) en we verwachten over niet al te lange tijd ook de 2e auto te gaan vervangen voor een EV.

Nu hebben we genoeg publieke laadpalen in de buurt, maar met de door ons gereden km's heb ik uitgerekend dat een laadpaal installeren op jaarbasis zo'n € 540 gaat schelen. Daarbij ga ik uit van de prijzen voor de 3 laadpalen die het dichtst bij ons huis staan (allemaal gelijk overigens) en voor thuis ga ik uit van €0,23/kWh, het is lager, maar ik heb liever dat de praktijk meevaalt dan dat ik me te rijk reken.

Hoe dan ook, aangezien ik bij een snelle check zie dat de gemiddelde laadpaal + volledige installatie zo'n €1500 kost, is dat dus in pakweg 3 jaar terugverdiend. En dan heb ik het niet eens over zonnepanelen die we daarna ook willen gaan laten installeren, waarmee het mogelijk zelfs grotendeels gratis wordt.

Maar dan nu de hamvraag: welke laadpalen en aanbieders zijn aan te raden? We gaan sowieso voor volledige installatie, dus alles uitbesteed. De eerste auto gaat een 1-fase zijn (e-Soul MY19) maar de 2e zal een Zoe R135 of MX-30 worden wat allebei 3-fase auto's zijn. Dus de laadpaal zal ook 3-fase moeten worden.

Omdat beide auto's privé zijn, dus niet van de werkgever, is het niet nodig om uitgebreide connectiviteit te hebben en bijv. de laadsessie ergens uit te kunnen lezen. Als het erg weinig scheelt, dan is het misschien wel handig/leuk om er toch bij te hebben.

Zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten?
Weet niet wanneer je contract afloopt maar 23 cent is op dit moment niet meer hoog. :)

Anyhow, ik ken je situatie thuis niet maar voor EUR 1000,- moet het ook wel lukken. Een simpele paal voor EUR 600,- en wat installatiewerk moet bij een niet al te gekke situatie thuis wel lukken voor EUR 1000,-. Je krijgt ook een stuk gemak wat niet echt in geld uit te drukken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ik222 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:44:
@MooDyBLueS Als je niets van verrekening nodig hebt is de simpelste 3-fase laadpaal goed genoeg. Hooguit moet je nog even bekijken of je loadbalancing nodig hebt in jullie situatie.

Sterker nog als je niet veel kilometers rijdt en nooit behoefte hebt aan snel bijladen zou je zelfs ook nog gewoon een 16A granny charger op een degelijk aangelegd buiten stopcontact kunnen overwegen.
Of load balancing nodig is, durf ik ook niet te zeggen, maar het klinkt wel als een nuttig iets.

Granny charger wil ik niet, want ook al scheelt het niet enorm qua kWh, is het toch nog steeds een gigantisch verschil qua tijd. De e-Soul 64 kWh die we gaan kopen is 1-fase en daarmee doet ie er op een laadpaal al 20 uur over, maar volgens ev-database.nl op een granny charger 32 uur. Als hij half leeg is, dan heeft de granny charger dus 16 uur nodig, dat zie ik echt niet zitten.

Want je zegt het al: een degelijk aangelegd buiten stopcontact, dat hebben we nu niet op de plek van de eigen parkeerplaats. Dus dat gaat ook geld kosten en dan geef ik liever dat geld aan een laadpaalinstallatie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inspired schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:45:
[...]

Weet niet wanneer je contract afloopt maar 23 cent is op dit moment niet meer hoog. :)

Anyhow, ik ken je situatie thuis niet maar voor EUR 1000,- moet het ook wel lukken. Een simpele paal voor EUR 600,- en wat installatiewerk moet bij een niet al te gekke situatie thuis wel lukken voor EUR 1000,-. Je krijgt ook een stuk gemak wat niet echt in geld uit te drukken is.
Oei, je hebt gelijk. Nog meer reden om niet te lang met zonnepanelen te wachten. ;) Wij zitten bij Greenchoice met op dit moment 22ct/kWh en dat zou dus inderdaad flink meer worden, een 5-jarig contract zit nu op 25ct/kWh. Contract loopt tot 1 april 2022 zie ik zojuist, we hadden destijds voor 3 jaar vast gekozen.

Dat gemak is inderdaad ook wat waard, ook al zitten alle 3 de publieke laadpunten op 2-3 minuten lopen. Wat betreft de thuissituatie: ik heb al uitgezocht dat we de aansluiting moeten verhogen tegen een eenmalig bedrag van zo'n €250, maar dat is ook voor zonnepanelen al nodig of in ieder geval handig zoals ik begreep. De parkeerplaats zit direct naast de meterkast, dus kan (volgens mij) eenvoudig direct daar naar buiten gevoerd worden en op de muur bevestigd worden.

[ Voor 22% gewijzigd door MooDyBLueS op 01-07-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Oei, je hebt gelijk. Nog meer reden om niet te lang met zonnepanelen te wachten. ;)

ik heb al uitgezocht dat we de aansluiting moeten verhogen tegen een eenmalig bedrag van zo'n €250, maar dat is ook voor zonnepanelen al nodig of in ieder geval handig zoals ik begreep.
Tip: als je dan snel bent met de zonnepanelen (in het zelfde kwartaal) kan je de meterkast aanpassing voor de panelen + verzwaring (naar 3 fase) bij de zonnepaneel kosten tellen en krijg je de btw terug

edit: ik realiseer me dat je gewoon van 1 naar een grotere 1 fase gaat waarschijnlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 01-07-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-10 16:34
Paling1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Niet helemaal.

Afhankelijk van de VP richting/ligging gaat de opbrengst vrij lang door. (zeker bij mij..)
En dan, als je iedere keer een beetje kan laden, totdat de zon weinig meer doet, dan loopt de batterij SoC langzaam terug maar... in de weekeinde kan je dan weer aftoppen. ??

vb: 4 dagen werken:

ma vertrek met 100% , thuis met 70% , laden tot 80%
di vertrek met 80% , thuis met 40% , laden tot 50%
wo vertrek met 50% , thuis met 20% , laden tot 30%
do vertrek met 30% , thuis met 00% , laden tot 10%
vr
za
zo
div ritjes en lekker overdag doorladen om maandag weer 100% te starten

Alles natuurlijk afhankelijk van hoeveel je moet rijden, of je op werk "een tussendoortje" kan laden, de omvang van je batterij, rijstijl, zomer/winter etc etc.

Je kan ook een combinatie maken van bovenstaande en aanvullen met andere mogelijkheden om tóch zoveel mogelijk van je huisstroom te benutten.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:51:
Dus dat gaat ook geld kosten en dan geef ik liever dat geld aan een laadpaalinstallatie uit.
Qua kabel etc aanleggen zal het niet veel uit maken, maar een goed buiten stopcontact is een paar tientjes terwijl een laadpaal al snel honderden euro's is. Als je dat dan keer twee moet doen dan is dat best een fors verschil. Of gaan jullie om de beurt laden? Is dat dan ook de reden dat je hem van half leeg naar vol wil opladen?
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:54:
Wat betreft de thuissituatie: ik heb al uitgezocht dat we de aansluiting moeten verhogen tegen een eenmalig bedrag van zo'n €250, maar dat is ook voor zonnepanelen al nodig of in ieder geval handig zoals ik begreep.
Wat ga je dan precies laten doen? Dat is alleen het bedrag voor de netbeheerder neem ik aan. Eventuele aanpassingen in je meterkast (hoofdschakelaar, bedrading, wellicht andere groepen) komen daar nog los bij.
De parkeerplaats zit direct naast de meterkast, dus kan (volgens mij) eenvoudig direct daar naar buiten gevoerd worden en op de muur bevestigd worden.
Als het zo dicht bij zit dan is "gaatje boren" en kabel naar buiten niet zo ingewikkeld. Het wordt natuurlijk duurder als er ver gegraven moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emrmulder
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-07-2021
dstaals schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:14:
[Afbeelding]

Zo, het hangt. Laat het thuisladen maar beginnen 😊.
Geen problemen met de laadkabel zo over het trottoir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:09:
[...]

Tip: als je dan snel bent met de zonnepanelen (in het zelfde kwartaal) kan je de meterkast aanpassing voor de panelen + verzwaring (naar 3 fase) bij de zonnepaneel kosten tellen en krijg je de btw terug

edit: ik realiseer me dat je gewoon van 1 naar een grotere 1 fase gaat waarschijnlijk.
Dat is een goede tip!

Heb het gelijk even opgezocht bij Liander: Op dit moment hebi ik 1x35A max. 8 kW en ik kan naar 3x25A max. 17 kW voor eenmalig € 324,97. De jaarlijkse netbeheerskosten blijven dan gelijk.

Met een 3-fase laadpaal moet ik ook 3x25A huisaansluiting hebben volgens mij. Ook zegt Liander (vrij algemeen) dat 1x35A geschikt is voor een beperkt aantal zonnepanelen en 3x25A geschikt is voor o.a. veel zonnepanelen en een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:33
@MooDyBLueS Met een 1fase te laden auto zoals de soul kan je op een 1fase 35A aansluiting een 1 fase 32A laadpaal aansluiten met loadbalancing (B.v. een zappi?).
Daarmee kan je dan b.v. 's nachts met 30-32A je Soul laden.
Op een 1x35A aansluiting kan je maximaal 7-8kW omvormer capaciteit plaatsen (b.v. 1x4kw achter 20A en 1x 3.6kW achter 16W). Dat zijn ca. 20 zonnepanelen van ca. 1,1 x 1,7m.

Op een 3x25A aansluiting kan je een 3fase laadpaal aansluiten van 3x16A of met loadbalancing 3x25A.
De loadbalancing kijkt dan naar de meest belaste fase om te bepalen hoeveel de laadpaal mag laden. Maar niet meer dan 25A, dus voor je Soul 25A-..., stel in de nacht 24A.

Dus langzamer.

Alleen bij het scenario van 2 auto's, beide op 1 fase (elk de eigen fase) heb je dus voordeel ( 2 auto's , beide ca 24A laden).
n.b. een aantal 3fase ladende auto's kan op 1 fase nog relatief snel laden b.v. 3x16A versus 1x25A

Je kan ook een 3fase 32A laadpaal met loadbalancing kopen en die vooralsnog 1 fase aansluiten. Dan kan je in de toekomst altijd nog naar 3 fase.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 01-07-2021 17:39 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 16:27:
[...]
Qua kabel etc aanleggen zal het niet veel uit maken, maar een goed buiten stopcontact is een paar tientjes terwijl een laadpaal al snel honderden euro's is. Als je dat dan keer twee moet doen dan is dat best een fors verschil. Of gaan jullie om de beurt laden? Is dat dan ook de reden dat je hem van half leeg naar vol wil opladen?
Nee, we gaan niet 2 laadpalen aanleggen. ;) 1 is wel genoeg. Mochten we toch allebei op hetzelfde moment een keer leegstaan, dan gaat 1 maar een keer aan een publieke paal. Ik verwacht dat met een beetje opletten dit niet nodig zal zijn. Daarom ook wel de voorkeur voor 2e auto voor een Zoe R135 ipv MX-30, dan hoeft mijn vrouw minder vaak te laden. Met een MX-30 kan ze al de hele week naar werk rijden, dus 1x per week laden zou voldoende moeten zijn, maar met. de Zoe heb je gewoon het dubbele en is een een bijna net zo leuke auto.

Half leeg naar vol was puur een voorbeeld vanwege het feit dat dat op de granny charger bij een e-Soul al 16 uur duurt. Dus als ik de auto om 19u met 50% aan de granny hang, dan is 'ie de volgende ochtend om 8u nog niet eens vol, 11u zou dat pas zijn, dat vind ik echt geen optie met twee auto's.
Wat ga je dan precies laten doen? Dat is alleen het bedrag voor de netbeheerder neem ik aan. Eventuele aanpassingen in je meterkast (hoofdschakelaar, bedrading, wellicht andere groepen) komen daar nog los bij.
Ja, dat bedoel ik ook: puur de verzwaring van de aansluiting. Ter voorbereiding op een laadpaal en zonnepanelen, wat ze daarbij aan moeten passen laat ik lekker aan hun over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:37:
@MooDyBLueS Met een 1fase te laden auto zoals de soul kan je op een 1fase 35A aansluiting een 1 fase 32A laadpaal aansluiten met loadbalancing (B.v. een zappi?).
Daarmee kan je dan b.v. 's nachts met 30-32A je Soul laden.
Op een 1x35A aansluiting kan je maximaal 7-8kW omvormer capaciteit plaatsen (b.v. 1x4kw achter 20A en 1x 3.6kW achter 16W). Dat zijn ca. 20 zonnepanelen van ca. 1,1 x 1,7m.

Op een 3x25A aansluiting kan je een 3fase laadpaal aansluiten van 3x16A of met loadbalancing 3x25A.
De loadbalancing kijkt dan naar de meest belaste fase om te bepalen hoeveel de laadpaal mag laden. Maar niet meer dan 25A, dus voor je Soul 25A-..., stel in de nacht 24A.

Dus langzamer.

Alleen bij het scenario van 2 auto's, beide op 1 fase (elk de eigen fase) heb je dus voordeel ( 2 auto's , beide ca 24A laden).
n.b. een aantal 3fase ladende auto's kan op 1 fase nog relatief snel laden b.v. 3x16A versus 1x25A

Je kan ook een 3fase 32A laadpaal met loadbalancing kopen en die vooralsnog 1 fase aansluiten. Dan kan je in de toekomst altijd nog naar 3 fase.
We hebben geen ruimte voor 2 auto's op eigen terrein, dus 1 laadpaal met op elk moment ook 1 auto daarop aan het laden, is het maximale.

Als ik het zo hoor, met het oog op een 1-fase e-Soul een 3-fase Zoe R135, en ook zonnepanelen, dan is een laadpaal met 3x25A load balancing de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:47:
[...]

Als ik het zo hoor, met het oog op een 1-fase e-Soul een 3-fase Zoe R135, en ook zonnepanelen, dan is een laadpaal met 3x25A load balancing de beste optie.
Yep. Je zou zelfs 3x32A load balancing kunnen doen (dus maar dan je 3x25A net aansluiting aan kan). Immers de zonnepanelen leveren ook en je doet aan load balancing. Als de zon dan vol schijnt kan je op 32A laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:44:
Dus als ik de auto om 19u met 50% aan de granny hang, dan is 'ie de volgende ochtend om 8u nog niet eens vol, 11u zou dat pas zijn, dat vind ik echt geen optie met twee auto's.
Dat snap ik wel, maar mijn punt is dat als je per dag bijvoorbeeld maar 25% gebruikt om heen en weer te rijden dat je dan ook met een granny charger makkelijk je auto weer vol krijgt. Als je partner maar 1 keer in de week hoeft te laden dan kan dat makkelijk er bij (in het weekend bijvoorbeeld).

Als je van 1 naar 3 fasen gaat kan je ook kijken of je het zo voor elkaar kan krijgen dat je 1 fase overhoudt om te laden. Als je de laadpaal dan op 24A instelt kan je de e-Soul sneller vol laden. Het grote nadeel is dan natuurlijk wel dat je tweede auto dan (veel) langzamer zal laden omdat het maar op 1 fase gaat ipv 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
En dat hangt er van af.
Een tesla model 3 laadt op 1 fase ook 25a

En de zoe ook

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

mebrein schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Geen idee.... dit zou je na moeten gaan. Of wellicht dat iemand in het MyEnergi forum het weet.
Ik vroeg dit omdat ik dit op de een of andere manier wel voor elkaar gekregen heb een tijdje geleden.
Net nog even gecontroleerd, er zit een ruime 400kWh verschil tussen wat mijn Zappi zegt en wat mijn kW meter aangeeft.
Die kW meter heb ik dus al terug verdiend....

En voor iedereen die wil kunnen declareren met een Zappi en geen extra kW meter wil gebruiken, wees je bewust van wat je dan voor risico loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@thehog en @JeroenE : Als ik de tabel van ev-database.nl erbij pak voor de 1-fase e-Soul (MY19), dan zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxxDTwCRkdw4QTk2Wv8XMpR4bug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mc1vDs6vlozqKv0e4HzLWSvI.png?f=fotoalbum_large

Met een 3x 25A aansluiting (even nog los van de zonnepanelen) zou de e-Soul MY19 dus met 1x25A laden en in 13 uur volzitten. Als ik vervolgens zie dat de stap naar ofwel 1x32A of 3x32A (voor deze auto geen verschil) maar 2,5 uur sneller is (van 0-100%), dan is mij dat geen extra investering waard. Althans, laat het €100 extra zijn, dan zeg ik daar geen nee tegen natuurlijk, maar geen honderden.

Als ik er even vanuit ga dat ik altijd van 20-90% laadt (90% als grens instel), dan is dat kort door de bocht genomen 70% van de 13 uur laadtijd om hem weer 'vol' te krijgen, wat iets meer dan 9 uur is. Dat is een nacht natuurlijk meer dan goed te halen als ik het goed interpreteer.

Dan de Zoe R135:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lg6QGfwVTkgb3-phfCWZ9rs6u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7r70486QNaERsWB3I57PHtD.png?f=fotoalbum_large

Deze laadt als een malle en is na 3 uur 45 min weer vol (wederom van 0-100%).

Hoe ik het me dan ook inbeeld, is stel beide auto's zijn zodanig leeg dat ze écht allebei moeten opladen, dan kan de Zoe er even een uurtje aangehangen worden voor ±83 km range, wat genoeg is voor mijn vrouw om 2x naar werk heen en weer te gaan. En na dat uurtje kan de e-Soul de hele avond en nacht eraan.

Ook is het zo dat als een van ons echt ver over een paar uur en niet onderweg wil snelladen terwijl beide auto's vrijwel leeg zijn, dan zouden we de Zoe wel 75-100% vol moeten krijgen in die paar uurtjes.

Volgens mij valt hier prima mee te leven toch? En is mijn conclusie juist dat 3x25A al echt voldoende is en de stap naar een 3x32A laadpaal met load balancing alleen moet doen als het maar een klein beetje meer kost? Met name met het oog zonnepanelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:42:

Met een 3x 25A aansluiting (even nog los van de zonnepanelen) zou de e-Soul MY19 dus met 1x25A laden en in 13 uur volzitten. Als ik vervolgens zie dat de stap naar ofwel 1x32A of 3x32A (voor deze auto geen verschil) maar 2,5 uur sneller is (van 0-100%), dan is mij dat geen extra investering waard. Althans, laat het €100 extra zijn, dan zeg ik daar geen nee tegen natuurlijk, maar geen honderden.
Je 3x25A netaansluiting verander je niet maar je laadpaal verzeker je dan op 3x32A. De meerkosten zijn heel laag (10-20 euro) want het is gewoon een zwaardere automaat die in je meterkast komt. De laadpaal zet je dan op 25A loadbalancing en zolang er zonnestroom voorbij komt kan je dus meer laden dan die 25A omdat dat immers niet vanaf het net komt.
Meerkosten van de laadpaal zijn er meestal niet. De meeste laadpalen kunnen gewoon tot 32A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:54
@MooDyBLueS je gaat nooit 1x25A halen op een 3x25A aansluiting. Er zullen ongetwijfeld ook nog andere groepen op dezelfde fase zitten. Je hebt dan zeker loadbalancing nodig om te voorkomen dat op die fase telkens de zekering eruit vliegt. Ik zou niet eens 1x16A doen zonder loadbalancing. Het kan, maar dan zul je goed je andere verbruikers moeten managen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
guido66 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:40:
@MooDyBLueS je gaat nooit 1x25A halen op een 3x25A aansluiting. Er zullen ongetwijfeld ook nog andere groepen op dezelfde fase zitten. Je hebt dan zeker loadbalancing nodig om te voorkomen dat op die fase telkens de zekering eruit vliegt. Ik zou niet eens 1x16A doen zonder loadbalancing. Het kan, maar dan zul je goed je andere verbruikers moeten managen.
Tenzij je je meterkast aanpast en alle andere gebruikers op de andere 2 fase zet en de laadpaal als enige op de 3e fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
guido66 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:40:
Goed punt. Load balancing sowieso nemen dus.

Hoe moet ik dat dan zien met de 1-fase e-Soul? Is het dan zo dat de e-Soul altijd maar 1-fase van de 3 pakt? Ik zou wellicht met installatie kunnen vragen of ze 1 van de 3 fase puur voor de laadpaal overhouden, want ik heb nu 1x 35A dus wat daar overheen gaat zou volgens mijn beperkte kennis en logica prima over 2x 25A moeten gaan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
thehog schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Tenzij je je meterkast aanpast en alle andere gebruikers op de andere 2 fase zet en de laadpaal als enige op de 3e fase.
Volgens mij heb je zojuist mijn vraag van hierboven beantwoord. ;-)

Alleen is het dan wel zo dat ook de Zoe maar 1-fase zal laden, toch? Want de laadpaal is immers maar op 1 fase aangesloten.

Hoe werkt het nu eigenlijk als ik 3x25A straks heb (zowel qua laadpaal als aansluiting) en met de Zoe ga laden. Stel dat 2 van de 3 fases wat verbruik hebben lopen (denk aan de inductie kookplaat, wasmachine, dat soort dingen), pakt de laadpaal dan van alle 3 de fases 16A bijv. of kan hij van de ene fase meer pakken dan de andere? Dat laatste meen ik niet toch? En is het alleen in deze stappen (16-25-32) of is het traploos vanwege load balancing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:38:
[...]

Volgens mij heb je zojuist mijn vraag van hierboven beantwoord. ;-)

Alleen is het dan wel zo dat ook de Zoe maar 1-fase zal laden, toch? Want de laadpaal is immers maar op 1 fase aangesloten.
Klopt
Hoe werkt het nu eigenlijk als ik 3x25A straks heb (zowel qua laadpaal als aansluiting) en met de Zoe ga laden. Stel dat 2 van de 3 fases wat verbruik hebben lopen (denk aan de inductie kookplaat, wasmachine, dat soort dingen), pakt de laadpaal dan van alle 3 de fases 16A bijv. of kan hij van de ene fase meer pakken dan de andere? Dat laatste meen ik niet toch? En is het alleen in deze stappen (16-25-32) of is het traploos vanwege load balancing?
Nee een laadpaal communiceert maar maar hoeveel Ampere er geladen mag worden. Bij 1 fase is dat dan voor die ene fase. Bij 3 fase is dat voor alle drie fase hetzelfde. Bij loadbalancing moet de laadpaal dus de laagste (beschikbare) Ampere doorgeven aan de auto (ook al zou er op de andere twee fase meer beschikbaar zijn). Stappen zijn nagenoeg traploos vanaf 6A tot 32A (een functie van PWM, pulse width modulation) maar het kan zijn dat je auto het weer afrond naar hele Amperes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@thehog Super helder, thanks! Weet ik gelijk wat ik kan verwachten. Alsnog verwacht ik geen enkel probleem met een 1-fase e-Soul, want wil hem toch van 20-80/90% gaan laden steeds (give or take) en alleen als ik echt al het bereik nodig heb dan naar 100% opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zappi V2 3fasen 22kw met loadbalancing via CT-klemmen.
Een hub voor communicatie.
9 meter 5x6mm2 kabel + datakabel
Aansluiting (incl wat graafwerkzaamheden).
Aanpassing meterkast ter voorbereiding op verzwaring (naar 3x25A) en hergroeperen bestaande groepen.
Uitbreidingskast met aardlek (3x20A) en plaatsen hoofdschakelaar.

Is bijna 2300 euro (incl BTW) een normale prijs hiervoor?

Hier komen nog kosten van de netbeheerder bij (297,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
ione schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:25:
Aanpassing meterkast ter voorbereiding op verzwaring (naar 3x25A) en hergroeperen bestaande groepen.

Ik heb bij verschillende partijen voor bijna dezelfde situatie offertes opgevraagd. Alleen dit is in mijn situatie niet nodig: "Aanpassing meterkast ter voorbereiding op verzwaring (naar 3x25A) en hergroeperen bestaande groepen." Verder wel alles gelijk. Die offertes lopen uiteen van 1850 tot 2200 euro.

Dus ik denk dat je offerte 'okay' is. Maar het kan zomaar honderden euro's lonen om een paar offertes op te vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online

Zappi hardware (Zappi V2 inclusief 3 CT klemmen + Hub) kost 1150 euro, daar komt dan nog iets van 80 euro aan kabel bij en een 200 - 250 euro aan meterkast en klein materiaal. Totaal materiaal is dus rond de 1500 euro.

Ze rekenen dan dus 800 euro voor de installatie, dat is niet weinig maar als er een paar meter gegraven moet worden inclusief het terugleggen van bestrating e.d. dan kan dat best redelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:11:
[...]
Ze rekenen dan dus 800 euro voor de installatie, dat is niet weinig maar als er een paar meter gegraven moet worden inclusief het terugleggen van bestrating e.d. dan kan dat best redelijk zijn.
Als ik 800 euro zou krijgen voor een paar uurtjes werk zou ik blij zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstaals
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-04-2024
emrmulder schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 17:05:
[...]

Geen problemen met de laadkabel zo over het trottoir?
Nee, het wordt gedoogd in de gemeente. Ik heb een fatsoenlijke rubbermat aangeschaf, dat helpt echt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ik was ±€1700,- incl BTW kwijt.
Dat was een Zappi + Harvi + Hub, aanpassen groepenkast voor 3-fase, ophangen extra groepenkast met ALAMAT voor de Zappi, montage van een MID gekeurde kW-meter, muurboring en montage van Zappi.
Aanpassing bij Enexis kostte me nog €260,-.
Dit was bij elkaar ±3,5 uur werk voor de elektricien.
Ik had dus geen graafwerk. Maar met het prijsverschil zouden ze dus een heleboel uurtjes kunnen graven...
Met andere woorden: Ik denk dat het goedkoper zou moeten kunnen.

Nog even in de offerte gekeken. Ik had 2m 5x6mm² kabel voor €5,- per meter. Dat zou dus in jouw geval voor hooguit €50,- (ex BTW) op de offerte moeten staan

[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 02-07-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 19:42:
Als ik vervolgens zie dat de stap naar ofwel 1x32A of 3x32A (voor deze auto geen verschil) maar 2,5 uur sneller is (van 0-100%), dan is mij dat geen extra investering waard. Althans, laat het €100 extra zijn, dan zeg ik daar geen nee tegen natuurlijk, maar geen honderden.
Een grotere netaansluiting kost qua componenten niet veel extra, maar je betaald wel veel meer per maand aan de netbeheerder. Het exacte bedrag verschilt per netbeheerder maar reken erop dat 3x35A ongeveer 700 euro per jaar duurder is dan 3x25A.
Als ik er even vanuit ga dat ik altijd van 20-90% laadt (90% als grens instel)
Heb je al eens een keer geschreven hoeveel km je nu daadwerkelijk per dag rijdt? Rij je iedere dag 250 km heen en weer?

Thuis laden is natuurlijk voordeliger, maar als het niet handig uitkomt is er ook geen man overboord als je op locatie ook nog een paar uur zou laden.
Dan de Zoe R135:
Deze laadt als een malle en is na 3 uur 45 min weer vol (wederom van 0-100%).
Dat klopt wel, maar dat gaat natuurlijk nooit lukken. Tenzij jij in die ongeveer 4 uur al je andere stroomverbruikers in huis uitzet.

Daar is loadbalancing dan erg handig voor, dan kan je dus zorgen dat de auto langzamer gaat laden als jij de oven, sauna of wat dan ook aan zet. Dat voorkomt dat je hoofdzekering er uit klapt.
En is mijn conclusie juist dat 3x25A al echt voldoende is en de stap naar een 3x32A laadpaal met load balancing alleen moet doen als het maar een klein beetje meer kost? Met name met het oog zonnepanelen?
De meeste laadpalen zijn er in de variant 16A (3 fasen is dan 11 kW) of 32A (3 fasen is dan 22kW). Volgens mij zijn er niet veel laadpalen die slechts 25A (3 fasen is dan 17kW) componenten hebben. Het prijsverschil tussen die componenten is natuurlijk ook niet zo groot.
MooDyBLueS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:30:
Hoe moet ik dat dan zien met de 1-fase e-Soul? Is het dan zo dat de e-Soul altijd maar 1-fase van de 3 pakt?
Ja, er zit letterlijk maar 1 pin in voor een fase terwijl een 3 fasen auto er 3 heeft (allebei afgezien van de nul, aarde en communicatiepinnen)
Ik zou wellicht met installatie kunnen vragen of ze 1 van de 3 fase puur voor de laadpaal overhouden, want ik heb nu 1x 35A dus wat daar overheen gaat zou volgens mijn beperkte kennis en logica prima over 2x 25A moeten gaan, toch?
Precies, dat was mijn suggestie. Je hebt dan geen loadbalancing nodig omdat die 25A voor die ene fase altijd enkel door je laadpaal gebruikt kan worden. Dat kan voordeliger zijn, maar dan moet het natuurlijk ook wel uitkomen met hoe snel je wil laden etc. Want de Zoe zal dan ook langzamer laden omdat je laadpaal maar 1 fase aanbiedt. Loadbalancing verschilt per laadpaal. Bij sommige is dat een eenmalig bedrag extra, bij anderen moet je daar per maand voor betalen.

Als je het neemt zou mijn persoonlijke voorkeur zijn om het eenmalig te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Paling1 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:39:
[...]

Ik was ±€1700,- incl BTW kwijt.
Dat was een Zappi + Harvi + Hub, aanpassen groepenkast voor 3-fase, ophangen extra groepenkast met ALAMAT voor de Zappi, montage van een MID gekeurde kW-meter, muurboring en montage van Zappi.
Aanpassing bij Enexis kostte me nog €260,-.
Dit was bij elkaar ±3,5 uur werk voor de elektricien.
Ik had dus geen graafwerk. Maar met het prijsverschil zouden ze dus een heleboel uurtjes kunnen graven...
Met andere woorden: Ik denk dat het goedkoper zou moeten kunnen.

Nog even in de offerte gekeken. Ik had 2m 5x6mm² kabel voor €5,- per meter. Dat zou dus in jouw geval voor hooguit €50,- (ex BTW) op de offerte moeten staan
Ik heb 9 m bekabeling (stroom en data) voor 12 eur per meter staan.
Graafwerkzaamheden staat voor 60 eur (2 meter).
Installatie van de paal met bijbehorende zaken in de meterkast staat op 420.
En werkzaamheden en onderdelen voor het voorbereiden van de verzwaring staat op 350.

Kosten voor de zappi en hub zijn 945.
Daarnaast nog wat kosten voor aansluiten loadbalancing(40 eur).

Alles excl btw.

Zou je willen delen waar jij het hebt laten doen (desnoods in een pm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

ione schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:14:
[...]

NIet goedkoop, maar met de relatief kleine afstand ook niet het grote verschil denk ik.
En werkzaamheden en onderdelen voor het voorbereiden van de verzwaring staat op 350.
Ik denk dat hier een groot gedeelte van het verschil in zit.
Bij mij (nieuwbouw) was alleen een 3-fase hoofdschakelaar nodig om de groepenkast aan te passen naar 3-fase. Die kost ±€60,-. Hangt er bij jou een oude groepenkast waar bijvoorbeeld ook nieuwe aardleks in gaan?
€40,- voor het installeren van een paar CT-klemmen lijkt me een boel. Ja, het kan zijn dat je even bezig bent om alle draden netjes weg te werken, maar dat ben je toch al aan het doen bij het aansluiten van de kabels van de laadpaal
Alles excl btw.

PM is verstuurd....

Nog een opmerking:
Bekijk goed of ze je niet een Type B aardlekschakelaar aansmeren. Die zijn namelijk een paar honderd euro duurder dan een normale alamat. Die type B is bij een Zappi niet nodig, maar sommige elektriciens kunnen heel eigenwijs zijn....

[ Voor 8% gewijzigd door Paling1 op 02-07-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Paling1 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:32:
[...]

NIet goedkoop, maar met de relatief kleine afstand ook niet het grote verschil denk ik.

[...]

Ik denk dat hier een groot gedeelte van het verschil in zit.
Bij mij (nieuwbouw) was alleen een 3-fase hoofdschakelaar nodig om de groepenkast aan te passen naar 3-fase. Die kost ±€60,-. Hangt er bij jou een oude groepenkast waar bijvoorbeeld ook nieuwe aardleks in gaan?
In mijn geval zit de huidige kast vol en komt er een nieuwe kast bij (of in plaats van). Huidige groepen worden ook herverdeeld. Daar zal het verschil wel in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

ione schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:43:
[...]

In mijn geval zit de huidige kast vol en komt er een nieuwe kast bij (of in plaats van). Huidige groepen worden ook herverdeeld. Daar zal het verschil wel in zitten.
Zo is het bij mij ook gedaan, dus ik denk niet dat dat het verschil helemaal verklaart.

Foto's: https://gathering.tweaker...message/64880842#64880842

Kijk nog even naar het type aardlek op de offerte. Zie mijn post hierboven.

[ Voor 110% gewijzigd door Paling1 op 02-07-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Paling1 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Zo is het bij mij ook gedaan, dus ik denk niet dat dat het verschil helemaal verklaart.
Kijk nog even naar het type aardlek op de offerte. Zie mijn post hierboven.
Die stond verder niet gespecificeerd. Alleen dat er een aardlekschakelaar/automaat geplaatst wordt. Ik zal dat nog even navragen.

Edit: het gaat om een Type A 30mA.

[ Voor 4% gewijzigd door ione op 02-07-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10 23:50
ione schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:14:

Alles excl btw.

Kijk eens op https://www.elektramat.nl/ wat bv je grondkabel, hoofdschakelaar en almaar kosten.
Onderdelen voor de verzwaring 350 ex en aansluiten loadbalancing lijken me overdreven.

Als je je aansluiting laat vervangen kun je vragen of de installateur van Netbeheer de kabels naar je hoofdschakelaar iets langer maakt, zodat je speling hebt om je CT klemmen makkelijker aan te sluiten en in je groepenkast weg te werken. Zo heb ik het ook gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Isheara op 02-07-2021 23:24 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Isheara schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:22:
[...]

Als je je aansluiting laat vervangen kun je vragen of de installateur van Netbeheer de kabels naar je hoofdschakelaar iets langer maakt, zodat je speling hebt om je CT klemmen makkelijker aan te sluiten en in je groepenkast weg te werken. Zo heb ik het ook gedaan.
De installateur komt toch eerder dan de netbeheerder had ik begrepen? En daarna zou het moeten werken zonder dat de installateur terug moet komen.
Of moet de installateur de kabels al wat langer achter laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@ione
De installateur moet eerst je meterkast voorzien van een 3-fase hoofdschakelaar. Anders gaat de netbeheerder gelijk weer weg. Die gaan pas wat doen als die hoofdschakelaar goed is.
Maar alle andere aanpassingen kan de installateur ook gelijk doen. Daarvoor hoeft ie niet te wachten op de netbeheerder.
Wat er bedoeld wordt met de langere kabels is dat je de ruimte hebt om de (vrij grote ) ct-klemmen aan te sluiten.
Bij mij zijn er vanaf de hoofdschakelaar langere draden getrokken naar de verdeelblokjes onderin de groepenkast. Dus al mijn ct's zitten na mijn hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-10 15:44
Inspired schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:15:
[...]

Zappi, of gewoon lekker met de granny laden en zelf tijdens flinke opwek laten laden als de saldering eraf is.
Ik zie dat zappi meetklemmen gebruikt voor loadbalancing en meten PV. Kan dit bij zappi ook via de P1 van dsmr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
bokkie72 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:36:
[...]

Ik zie dat zappi meetklemmen gebruikt voor loadbalancing en meten PV. Kan dit bij zappi ook via de P1 van dsmr?
Nee, Zappi heeft geen P1 verbinding. Load balancing gaat via de CT (meet)klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
InterCC schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:56:
[...]

Nee, Zappi heeft geen P1 verbinding. Load balancing gaat via de CT (meet)klemmen.
Ok, is daar een specifieke reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
bokkie72 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Wat ik zou kunnen bedenken is dat de loadbalancer via de twisted pair kabel sneller reageert en dus betrouwbaarder is. En dus de kans dat de hoofdzekering smelt kleiner is. Andere reden is dat de Zappi eerst in de UK gebouwd is. Volgens mij hebben ze daar hele andere standaarden en wss geen P1.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
mebrein schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:29:
[...]

Wat ik zou kunnen bedenken is dat de loadbalancer via de twisted pair kabel sneller reageert en dus betrouwbaarder is. En dus de kans dat de hoofdzekering smelt kleiner is. Andere reden is dat de Zappi eerst in de UK gebouwd is. Volgens mij hebben ze daar hele andere standaarden en wss geen P1.
Zal met name het laatste zijn, een zekering/automaat gaat er niet zo snel door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het voordeel van CT klemmen is wel ook dat het altijd werkt onafhankelijk van het type slimme meter. Bij mij moest mijn slimme meter vervangen worden om loadbalancing met de Alfen laadpaal te laten werken, kosten 177 euro...

Oude slimme meters geven namelijk maar 1 keer per 10 seconden een telegram en daarin zit dan zelf ook niet de belasting per fase...

[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 04-07-2021 09:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:18
Voor degene die een P1 poort splitter zoeken, zodat je loadbalancing werkt en je de slimme meter nog kunt uitlezen, heeft deze gewerkt bij mij:
https://www.robbshop.nl/p1-splitter-slimme-meter-iungo

In combinatie met een Alfen Single pro line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
mebrein schreef op zondag 4 juli 2021 @ 00:29:
[...]

Ah duidelijk.
Ik denk dat ik voor de Zappi ga, 1 fase
Iemand toevallig ervaring met installatie door hashop.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
bokkie72 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:51:
[...]

Geen idee eigenlijk. Het heeft daar gewoon geen optie voor. Misschien is de P1 poort meer voorbehouden tot gebruik in Nederland, terwijl Zappi (uit de UK) met de CT klemmen een generieke oplossing heeft die zij voldoende vinden volstaan.
Gebruik van de CT klemmen is overigens erg simpel en werkt ook nauwkeurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
vinom schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:54:
Voor degene die een P1 poort splitter zoeken, zodat je loadbalancing werkt en je de slimme meter nog kunt uitlezen, heeft deze gewerkt bij mij:
https://www.robbshop.nl/p1-splitter-slimme-meter-iungo

In combinatie met een Alfen Single pro line.
Ik heb dezelfde laadpaal, en heb me hier afgelopen week ook in verdiept. Door de jungle van splitters en p1 kabels ben ik ook bij de iungo uitgekomen met een E360 slimme meter. Met een p1 kabel (van sossolutions) op slave voor home assistant met dsmr. Werkt perfect d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
bokkie72 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Ah duidelijk.
Als je voor de 1F gaat krijg je geloof ik maar 1 CT klem.

Als je voor de 3F gaat (slechts ietsje duurder) krijg je er 3 CT klemmen bij en sluit je hem aan als 1F.
Dan heb je nog een CT klem over voor (toekomstige? ) zonnepanelen. (je 2e CT klem)

én je bent klaar voor als je in de toekomst tóch overgaat op 3F.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 00:18
tarlitz schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Ik heb dezelfde laadpaal, en heb me hier afgelopen week ook in verdiept. Door de jungle van splitters en p1 kabels ben ik ook bij de iungo uitgekomen met een E360 slimme meter. Met een p1 kabel op slave voor home assistant met dsmr. Werkt perfect d:)b
Ik heb het volgen mij andersom zitten. Domoticz op master en load balancing op slave. Beide lijkt dus te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
bokkie72 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:27:
Ah duidelijk.
Met het oog op de toekomst zou ik je toch aanraden om de 3F uitvoering te nemen.
Bovendien is een vaste kabel een no-brainer, dus altijd doen! :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Isheara schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Met het oog op de toekomst zou ik je toch aanraden om de 3F uitvoering te nemen.
Bovendien is een vaste kabel een no-brainer, dus altijd doen! :)
Goede tip!
Hoe sluit je deze aan op 1F installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:31
bokkie72 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:25:
[...]

Goede tip!
Hoe sluit je deze aan op 1F installatie?
Alle fases in de zappi aan elkaar doorlussen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
https://myenergi.com/wp-c...pi-2-Full-Manual-V1_6.pdf

Je kunt in de Zappi alle draden al aansluiten en in je meterkast alleen de 1F kabel aan te sluiten.
Hetzelfde geldt voor de 3 CT klemmen: ook die kun je alvast in de Zappi aansluiten.

Wel moet je in het menu van de Zappi aangeven dat deze op 1F is aangesloten (staat prima omschreven in de manual).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isheara
Makrolon schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:30:
Zeker niet! Lees even de manual voordat je zoiets opschrijft! Complete nonsens en nog gevaarlijk ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Isheara op 04-07-2021 19:40 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48

Proton_

Team Welles

Als je dit doet brandt de nulgeleider door:
Makrolon schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:30:
[...]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Isheara schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:38:
[...]

Zeker niet! Lees even de manual voordat je zoiets opschrijft! Complete nonsens en nog gevaarlijk ook.
Bel maar even met myenergi dan voor je mijn reactie als nonsens af doet.

En ik heb er heel wat geplaatst dus ik zeg echt niet zomaar iets. ;)

Als je de fases in de zappi met elkaar door verbind gedraagt hij zich als een een fase zappi en kan je de CT klemmen ook zo instellen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Proton_ schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:40:

[...]
Nee hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De methode is om de Zappi aan de Zappi kant gewoon te bedraden als een 3F met alle CT klemmen.
Je hoeft dan maar 1 x de kabels te trekken.

In de meterkast sluit je dan alleen de 1F draden aan op de groep of ALAMAT. Idem voor de CT klemmen: de eerste sluit je aan en de tweede en derde laat je los hangen.

Als je dan verzwaart naar 3F is het een fluitje van een cent en hoef je aan de Zappi kant niets meer aan te passen.

In het menu van de Zappi geef je vervolgens aan dat je de 1F modus gebruikt met 1 CT klem.

Waarom jij de fasen doorlust is me een raadsel en volledig onnodig; bovendien alleen maar kans op storingen.

Jij weet het dus beter dan de manual. Beetje vreemd dat wat jij zegt niet in de manual staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Isheara op 04-07-2021 20:16 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Isheara schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:14:
De methode is om de Zappi aan de Zappi kant gewoon te bedraden als een 3F met alle CT klemmen.
Je hoeft dan maar 1 x de kabels te trekken.

In de meterkast sluit je dan alleen de 1F draden aan op de groep of ALAMAT. Idem voor de CT klemmen: de eerste sluit je aan en de tweede en derde laat je los hangen.

Als je dan verzwaart naar 3F is het een fluitje van een cent en hoef je aan de Zappi kant niets meer aan te passen.

In het menu van de Zappi geef je vervolgens aan dat je de 1F modus gebruikt met 1 CT klem.

Waarom jij de fasen doorlust is me een raadsel en volledig onnodig; bovendien alleen maar kans op storingen.

Jij weet het dus beter dan de manual. Beetje vreemd dat wat jij zegt niet in de manual staat.
Omdat ze dit bij myenergi zo aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In het algemeen: Als je er een 2- of 3 fase ladende auto aan hangt die net een beetje dommer is (Kona bv) en de laadpaal adverteert 16A gaat hij dus per pin 16A trekken, en loopt er 32A/48A door de nulgeleider (tenminste, als je 'm wel netjes 4 aderig bedraad hebt, zo niet heb je dat ook door de fasedraad).
Met wat geluk klapt alleen de zekering.
De doorlussing mag dus nooit gebruikt worden.

Het kan zijn dat de Zappi aparte relais heeft voor fase 1 en 2+3 en hij detecteert dat hij verkeerd is aangesloten en dus 2+3 nooit activeert. Dat maakt het nog niet de juiste manier :)

Heb je een link naar de redenatie bij myenergi?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Proton_ schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:46:
[...]

In het algemeen: Als je er een 2- of 3 fase ladende auto aan hangt die net een beetje dommer is (Kona bv) en de laadpaal adverteert 16A gaat hij dus per pin 16A trekken, en loopt er 32A/48A door de nulgeleider (tenminste, als je 'm wel netjes 4 aderig bedraad hebt, zo niet heb je dat ook door de fasedraad).
Met wat geluk klapt alleen de zekering.
De doorlussing mag dus nooit gebruikt worden.

Het kan zijn dat de Zappi aparte relais heeft voor fase 1 en 2+3 en hij detecteert dat hij verkeerd is aangesloten en dus 2+3 nooit activeert. Dat maakt het nog niet de juiste manier :)

Heb je een link naar de redenatie bij myenergi?
Nee ik was al aan het zoeken maar online staat het nergens. Maar bel ze maar op morgen en check mijn verhaal ;)

En inderdaad, de zappi heeft relais per fase. Dus kwaad kan het sowieso niet.

Wellicht is het wel een hardware matige truc om te zorgen dat een klant hem zelf niet meer als 3 fase in kan stellen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Het is natuurlijk wel zo dat bij voorbereiding van een 1 naar 3-fase aansluiting er al een 3-fase groepenkast geplaatst wordt waarbij de ene fase ook gewoon bij de hoofdschakelaar doorverbonden wordt. Als je niet even op let op dat moment en je zou een 3-fase zappi op de normale 3-fase manier aansluiten zou je de zelfde situatie krijgen.
Kan me dus op zich wel voorstellen dat de zappi hier intelligent mee omgaat en zodra hij geen fase rotatie opmerkt hij gaat gedragen als een 1-fase zappi en enkel alleen de 1-fase relais schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Proton_ schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:40:

[...]
FOUT... ik heb ze óók doorgelust (zoals Zappi het aangeeft) en bij mij werkt het al een halfjaar FOUTLOOS zonder trippen van een schakelaar en ik heb ook nog panelen erop.

In het zappi menu aangeven dat het 1F betreft en klaar is keesie.

(ps: mijn kabel tussen Zappi en groepenkast is óók alvast 3F zodat ik in de toekomst zga klaar ben)

[ Voor 11% gewijzigd door Hansieo op 05-07-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:15

CyBeRSPiN

sinds 2001

-nevermind-

[ Voor 172% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-07-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
CyBeRSPiN schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:46:
@Hansieo wat is de definitie van “doorlussen” dan? Kan me er net als iedereen hierboven weinig bij voorstellen dat je de 3 fase aders L1,2,3 vanuit de meterkast met elkaar doorverbindt, dus ik vermoed dat het een definitiekwestie is :)
Dat is wat ze wel bedoelen (in de meterkast of in de zappi, maakt natuurlijk dan niet uit).

Ik heb even een zappi installateur gevraagd. Het blijkt een oude manier te zijn die nodig was voor een bepaalde firmware release (welke weet ik niet). Tegenwoordig kan je gewoon alleen de ene fase aansluiten.
Het kan dus ook geen probleem veroorzaken daar blijkbaar de zappi hier wel goed rekening mee houdt (en blijkbaar dus nooit 3-fase gaat schakelen als er maar 1-fase zichtbaar is).

edit: Voorkeur is nu wel enkel 1-fase aansluiten. Door loadbalancing zal de fase nooit overblast moeten raken (loadbalancing zegt 16A, auto laadt dan 3x16A=48A, loadbalancing grijpt in, maar dit gaat continu dan). Maar dat is dus niet een voorkeur. Of werkelijk de auto ook op 3-fase gaat laden is de vraag maar als je de zappi op 1-fase zet schakelt hij de andere twee fases niet bij.

[ Voor 18% gewijzigd door thehog op 05-07-2021 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hansieo schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:17:
[...]
ik heb ze óók doorgelust (zoals Zappi het aangeeft) en bij mij werkt het al een halfjaar FOUTLOOS zonder trippen van een schakelaar en ik heb ook nog panelen erop.

In het zappi menu aangeven dat het 1F betreft en klaar is keesie.

(ps: mijn kabel tussen Zappi en groepenkast is óók alvast 3F zodat ik in de toekomst zga klaar ben)
Zoals hierboven al opgemerkt is het goed mogelijk dat de zappi tegen deze installatiefout beveiligd is. Dat maakt het nog niet goed of wenselijk om te doen. Mocht je vergeten de 1f-instelling te doen, of door een vergissing in een update raakt de setting kwijt, heb je alsnog een probleem :)
In de machinerichtlijn hebben softwarefixes dan ook een lagere voorkeur dan hardwarefixes.
Veel beveiligingen zijn meervoudig uitgevoerd: 1. niet verkeerd aansluiten (handleiding) 2. veilige instelling (software/gebruiker) 3. verkeerde aansluiting detecteren (software) 4. overbelastingbeveiliging (hardware/zekering).
Met het doorlussen bypass je alvast 1 beveiliging en de nul wordt niet altijd bewaakt in een automaat. Als ik het zou bouwen zou er dus ook een waarschuwing in het display komen.

Afgezien daarvan is de Zappi waarschijnlijk de enige paal die (blijkbaar) niet de mist in gaat bij doorlussen, wat het op een internetforum wat link maakt bij advies 'hoe sluit ik een driefase paal op één fase aan'.
Het advies: alleen L1 aansluiten werkt zviw altijd. In jouw geval dus op de 3f-automaat in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Proton_ schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:12:
[...]

Zoals hierboven al opgemerkt is het goed mogelijk dat de zappi tegen deze installatiefout beveiligd is. Dat maakt het nog niet goed of wenselijk om te doen. Mocht je vergeten de 1f-instelling te doen, of door een vergissing in een update raakt de setting kwijt, heb je alsnog een probleem :)
In de machinerichtlijn hebben softwarefixes dan ook een lagere voorkeur dan hardwarefixes.
Veel beveiligingen zijn meervoudig uitgevoerd: 1. niet verkeerd aansluiten (handleiding) 2. veilige instelling (software/gebruiker) 3. verkeerde aansluiting detecteren (software) 4. overbelastingbeveiliging (hardware/zekering).
Met het doorlussen bypass je alvast 1 beveiliging en de nul wordt niet altijd bewaakt in een automaat. Als ik het zou bouwen zou er dus ook een waarschuwing in het display komen.

Afgezien daarvan is de Zappi waarschijnlijk de enige paal die (blijkbaar) niet de mist in gaat bij doorlussen, wat het op een internetforum wat link maakt bij advies 'hoe sluit ik een driefase paal op één fase aan'.
Het advies: alleen L1 aansluiten werkt zviw altijd. In jouw geval dus op de 3f-automaat in de meterkast.
Eens. Maar het was dus blijkbaar een tijdje de enige manier om het werkend te maken op een zappi. Na een latere software update snapt een 3-fase zappi ook dat ie maar op 1-fase is aangesloten (waarschijnlijk zou ie anders in een foutstatus komen vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Ik dacht dat het óók te maken had met de juiste weergave van in/uitvoer stromen weergave (op het display) van de CT klemmen, maar weet dat niet zeker. Is natuurlijk altijd na te vragen bij de dealer.

Leuk om te zien hoe die stromen veranderen met het veranderen van bv de panelen opbrengst en het aanpassen van de auto aan die schommelingen in opbrengst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Dus samengevat:

Je kunt alle aansluitingen in de 3F Zappi al bedraden met een stroomkabel.
Je kunt alle CT-Klem aanslutingen in de Zappi alvast aansluiten.
In je groepen kast sluit je deze stroomkabel 1F aan (3 draden) en de andere twee (grijs en zwart) niet
In je groepen kast sluit je de CT klem van Fase 1 om de binnenkomende Fase draad tussen Hoofdaansluiting en Hoofdschakelaar (gewenst), of gelijk achter de Hoofdschakelaar.
Je zet de instelling in de Zappi op 1F.

Als je overgaat naar 3 fasen hoef je dan alleen de twee extra fasen en de 2 CT klemmen aan te sluiten.
Je zet in het menu in de Zappi 3F aan en klaar is Klara.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-10 05:35
Ik verwacht voor het einde van het jaar mijn eerste electrische auto op de oprit, en heb daarvoor van onze leasemaatschappij het volgende aanbod gekregen om deze auto op te kunnen laden.

Verrekening van laadkosten moet mogelijk zijn, dus RFID laadpaal is een must.

De maatschappij bied een Eve Single Pro-Line aan met 5 meter vaste kabel, loadbalancing, <10 meter voedings en datakabel, aardlekautomaat met extra kastje, <10 meter graaf en straatwerk, 1 muurdoorboring, schouwen op locatie. Daarbij zit dan nog een all-in pakket met support, software updates en SIM internetverbinding, automatische verrekening laadkosten.

Wanneer ik hier zo door de reacties lees, lijkt 2900 euro incl btw daarvoor best een hoop geld.

Ik ben wellicht van plan op korte termijn zonnepanelen aan te schaffen, en wil deze ook gebruiken om overdag mijn auto op te laden, is dat mogelijk met een Eve Single Pro-Line of is daar eigenlijk alleen de Zappi geschikt voor? Wat zouden jullie me aanraden wanneer je op dit moment in mijn situatie een laadpaal moest aanschaffen?

En welke laadpaal zou de beste keuze zijn wanneer ik geen zonnepanelen aanschaf, zijn er positieve ervaringen met clubs die dit volledig voor je oplossen en er minder dan 2900 euro voor vragen?

Ik wil 3 fasen kunnen laden op 11kw, en ik schat dat er ongeveer 8 meter grondwerk nodig is van de meterkast naar de oprit.

Alvast dank voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@JustTrying valt wel mee imho. Volgens mij heeft Alfen nog geen slim laden maar goed, saldering is er ook nog niet af. Of heb je overproductie? Deze prijs is ook al met 48/60 maand abonnement?

Zappi heeft geen backend dus geen automatische verrekening mogelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 05-07-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Inspired schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:44:
@JustTrying valt wel mee imho. Volgens mij heeft Alfen nog geen slim laden maar goed, saldering is er ook nog niet af. Of heb je overproductie? Deze prijs is ook al met 48/60 maand abonnement?

Zappi heeft geen backend dus geen automatische verrekening mogelijk.
Het is inderdaad inclusief 48/60 abonnement. Ik heb nog geen zonnepanelen, en aangezien we hier maar een energierekening hebben van 100 euro p/m is de terugverdientijd pas interessant wanneer er ook een electrische auto moet worden opgeladen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit, dus wellicht is de optie laden via zonnepanelen nog niet per se nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JustTrying schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Het is inderdaad inclusief 48/60 abonnement. Ik heb nog geen zonnepanelen, en aangezien we hier maar een energierekening hebben van 100 euro p/m is de terugverdientijd pas interessant wanneer er ook een electrische auto moet worden opgeladen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit, dus wellicht is de optie laden via zonnepanelen nog niet per se nodig.
Komende tijd kun je nog salderen. Ik verwacht dat Alfen (en anderen) wel komen met een oplossing zoals Zappi heeft tegen de tijd dat saldering eraf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[b]JustTrying in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Wanneer ik hier zo door de reacties lees, lijkt 2900 euro incl btw daarvoor best een hoop geld.
Net dezelfde laadpaal voor 2500 €. Was wel incl. 6% BTW en waarschijnlijk ook korting door groepsaankoop.

Wat bedoel je met schouwen op locatie? Technische keuring van de laadpaal? Ik dacht dat dit in NL niet nodig was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:56:
Komende tijd kun je nog salderen. Ik verwacht dat Alfen (en anderen) wel komen met een oplossing zoals Zappi heeft tegen de tijd dat saldering eraf is.
Werkt Alfen dan alleen voor de Nederlandse markt? :)
In Belgisch-Vlaanderen is de saldering al grotendeels opgeheven. Nog geen oplossing van Alfen gezien. :+
Hier zou een standaard instelling voor trager laden vanaf volgend jaar ook mooi meegenomen zijn. Maar bij de Alfen eve SPL laadpaal die ik heb (monofase aangesloten) is het standaard alles of niets. Of je trager kan laden is afhankelijk van de instelling in de BEV zelf.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Werkt Alfen dan alleen voor de Nederlandse markt? :)
In Belgisch-Vlaanderen is de saldering al grotendeels opgeheven. Nog geen oplossing van Alfen gezien. :+
Hier zou een standaard instelling voor trager laden vanaf volgend jaar ook mooi meegenomen zijn. Maar bij de Alfen efe SPL laadpaal die ik heb (monofase aangesloten) is het standaard alles of niets. Of je trager kan laden is afhankelijk van de instelling in de BEV zelf.
Je hebt gelijk. :)

Al eens contact gehad met ze? Een tijd terug al wel een nieuwsbericht van ze over laden met zonnepanelen. Maar een oplossing lijken ze idd niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inspired schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:09:
Je hebt gelijk. :)

Al eens contact gehad met ze? Een tijd terug al wel een nieuwsbericht van ze over laden met zonnepanelen. Maar een oplossing lijken ze idd niet te hebben.
Nee, het is een leasepaal geplaatst op kosten van de werkgever weke nadien mijn eigendom wordt.
Digitale meter wordt normaal pas geplaatst vanaf september. Dus ook nog altijd salderen op locatie.
Voor mij maakt het dus niet echt uit.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
IvoB2 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:03:
[...]

Net dezelfde laadpaal voor 2500 €. Was wel incl. 6% BTW en waarschijnlijk ook korting door groepsaankoop.

Wat bedoel je met schouwen op locatie? Technische keuring van de laadpaal? Ik dacht dat dit in NL niet nodig was?
Dat is wel interessant, maar ik koop deze laadoplossing buiten het leasecontract om, dus zit ik aan 21% btw omdat ik deze als particulier aanschaf..

Met schouwen bedoel ik dat ze komen kijken naar de situatie, is er een kruipruimte, zit er al een 3 fasen slimme meter in de meterkast, en hoe ver moet er gegraven worden om het kastje aan de muur te kunnen bevestigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JustTrying schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Met schouwen bedoel ik dat ze komen kijken naar de situatie, is er een kruipruimte, zit er al een 3 fasen slimme meter in de meterkast, en hoe ver moet er gegraven worden om het kastje aan de muur te kunnen bevestigen..
Ah ok. ;)
Zo had ik het nog niet bekeken.
Off topic: hier in B-Vlaanderen is de BTW-voet afhankelijk van de ouderdom van de woning waar de laadpaal toe behoort.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 05-07-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik woon in een nieuwbouwwoning zonder kruipruimte en ben aan het onderzoeken hoe ik de electra voor de laadpaal in de tuin ga krijgen, hier komt straks de laadpaal.
De meterkast zit voorin de woning dus de kabel moet zo'n 20 meter afleggen tot aan de toekomstige laadpaal.
De Tv aansluiting zit aan de kant van de tuin.
Nu opperde een electricien om de Ziggo (coax) kabel er uit te trekken en hier 5 draden doorheen te trekken vanuit de meterkast en vanaf daar naar buiten te gaan met een kabel die de grond in kan.
Zou dit in jullie ogen een prima oplossing zijn om 3 fasen te kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Lock77 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:04:
Ik woon in een nieuwbouwwoning zonder kruipruimte en ben aan het onderzoeken hoe ik de electra voor de laadpaal in de tuin ga krijgen, hier komt straks de laadpaal.
De meterkast zit voorin de woning dus de kabel moet zo'n 20 meter afleggen tot aan de toekomstige laadpaal.
Nu opperde een electricien om de Ziggo (coax) kabel er uit te trekken en hier 5 draden doorheen te trekken vanuit de meterkast en vanaf daar naar buiten te gaan met een kabel die de grond in kan.
Officieel mag dat niet door een 16mm buis. Tenminste, neem aan dat het gewoon een 16mm buis is. Je hebt niet nog een buis ergens die over is aan de tuinkant? Wellicht (oorspronkelijk) voor telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Lock77 Als je zonder de coaxkabel kan wel.
is eventueel de kabel onder het huis doorschieten een optie? (kabel schieten)
of heb je een andere dedicated groep naar de tuin (schuur?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
BarryH schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:09:
@Lock77 Als je zonder de coaxkabel kan wel.
is eventueel de kabel onder het huis doorschieten een optie? (kabel schieten)
of heb je een andere dedicated groep naar de tuin (schuur?)
Ik denk dat een kabel schieten wat te heftig is. Daarbij kan ik helemaal niet onder de woning komen.

De coax kabel zal er inderdaad uit gaan.

In de schuur hebben we wel electra, maar hier gaat ook maar 1 buis heen.
De telefonie aansluiting zit aan de linker kant van de woning en aan de rechter kant de coax en een ethernet aansluiting (en nog een stopcontact).

Zou het dan beter zijn om bv 3 of 4 kabels via de coax buis te doen en nog 1 of 2 via de buis waar ook de ethernet doorheen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:27

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Lock77 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:04:
Je kan het ook via het plafond laten lopen in een kleine koker, dan heb je vrij weinig obstakels.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lock77
Tijgert schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:22:
[...]

Je kan het ook via het plafond laten lopen in een kleine koker, dan heb je vrij weinig obstakels.
Nee, dat vind ik geen optie. Moet dan ook langs een toilet, dus krijg je daar ook een koker/koof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Lock77 en gewoon een 1 fase laadpaal ?
Dan laad je 3,7x6km per uur =20km p uur,
Eventueel 5,5x6=33 km p uur

[ Voor 46% gewijzigd door BarryH op 06-07-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@Lock77 Liggen er niet gewoon dikke mantelbuizen vanuit je meterkast naar buiten. Dus waar ook Ziggo / KPN doorheen lopen?

Hier lag KPN koper bijvoorbeeld in een dikke mantelbuis. Aangezien koper niet eens meer geleverd kan worden hier (KPN glasvezel gebied en de glasvezel lag door een andere buis) kon ik die buis zonder problemen gebruiken voor de laadpaal. Buis was overigens zo ruim dat ik de KPN kabel er uiteindelijk niet eens uit hoefde te halen, de 5 x 6mm2 stroomkabel + 2 x UTP ging er makkelijk bij.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 06-07-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Lock77 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:21:
[...]

In de schuur hebben we wel electra, maar hier gaat ook maar 1 buis heen.
Is dat al een apparte groep in de meterkast? Zo ja, dan zou je hier een onderverdeler kunnen maken en daar de laadpaal op kunnen zetten. Moet je wel gaan loadbalancen op de onderverdeler om de kabel naar de woning niet over te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Isheara schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:36:
Dus samengevat:

Je kunt alle aansluitingen in de 3F Zappi al bedraden met een stroomkabel.
Je kunt alle CT-Klem aanslutingen in de Zappi alvast aansluiten.
In je groepen kast sluit je deze stroomkabel 1F aan (3 draden) en de andere twee (grijs en zwart) niet
In je groepen kast sluit je de CT klem van Fase 1 om de binnenkomende Fase draad tussen Hoofdaansluiting en Hoofdschakelaar (gewenst), of gelijk achter de Hoofdschakelaar.
Je zet de instelling in de Zappi op 1F.

Als je overgaat naar 3 fasen hoef je dan alleen de twee extra fasen en de 2 CT klemmen aan te sluiten.
Je zet in het menu in de Zappi 3F aan en klaar is Klara.
Correct. Maar je zou de twee extra CT klemmen in de tussentijd ook kunnen gebruiken om andere zaken te meten als je wilt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aboma
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-10 18:50
Ik heb een technisch vraagje.

Het betreft een Elvi van EVbox met 3ph aansluiting 16A inclusief een load balance.
De betreffende auto is een Ford mustang mach E

Ik probeer een soort laadcurve te programmeren via de laadprofielen van EV-box. Dit doormiddel van het beperken van het totale amperage afgifte van de laadpaal (16A --> 6A).
Echter gaat de auto niet laden als ik het amperage instel onder de 12A.

Kan iemand uitleggen waar het hier wellicht fout gaat, of is er een minimaal amperage nodig om te starten met laden?

MME (01/07/2021)/RWD/SR/IB - 7,2kWp solar

Pagina: 1 ... 70 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen