Wij staan op het punt een EV aan te schaffen (Kia e-Soul) en we verwachten over niet al te lange tijd ook de 2e auto te gaan vervangen voor een EV.
Nu hebben we genoeg publieke laadpalen in de buurt, maar met de door ons gereden km's heb ik uitgerekend dat een laadpaal installeren op jaarbasis zo'n € 540 gaat schelen. Daarbij ga ik uit van de prijzen voor de 3 laadpalen die het dichtst bij ons huis staan (allemaal gelijk overigens) en voor thuis ga ik uit van €0,23/kWh, het is lager, maar ik heb liever dat de praktijk meevaalt dan dat ik me te rijk reken.
Hoe dan ook, aangezien ik bij een snelle check zie dat de gemiddelde laadpaal + volledige installatie zo'n €1500 kost, is dat dus in pakweg 3 jaar terugverdiend. En dan heb ik het niet eens over zonnepanelen die we daarna ook willen gaan laten installeren, waarmee het mogelijk zelfs grotendeels gratis wordt.
Maar dan nu de hamvraag: welke laadpalen en aanbieders zijn aan te raden? We gaan sowieso voor volledige installatie, dus alles uitbesteed. De eerste auto gaat een 1-fase zijn (e-Soul MY19) maar de 2e zal een Zoe R135 of MX-30 worden wat allebei 3-fase auto's zijn. Dus de laadpaal zal ook 3-fase moeten worden.
Omdat beide auto's privé zijn, dus niet van de werkgever, is het niet nodig om uitgebreide connectiviteit te hebben en bijv. de laadsessie ergens uit te kunnen lezen. Als het erg weinig scheelt, dan is het misschien wel handig/leuk om er toch bij te hebben.
Zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten?
Edit: een ding schiet me te binnen: ik zie dat sommige laadpalen automatisch aan kunnen springen op het moment dat je een auto eraan koppelt. Dit wil ik sowieso niet. Ik wil met de druppel/laadpas de sessie moeten activeren, om te voorkomen dat iemand van mijn stroom gebruik gaat maken.
Daarnaast weet ik van een wijkgenoot dat zijn laadpaal op eigen terrein aangemeld staat voor een ieder om gebruik van te maken. Is dit bij elke laadpaal gewoon zelf te kiezen? Want ook dit wil ik niet, het is onze eigen parkeerplaats en er zijn genoeg publieke laadpalen, ik heb geen behoefte aan mijn parkeerplek potentieel kwijt zijn.
[
Voor 17% gewijzigd door
MooDyBLueS op 01-07-2021 15:45
]