Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
locloc schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:17:
[...]

Hmja… dat even navragen dan nog..
Nagevraagd. Antwoord:

'De offerte klopt zoals deze nu staat.

Load balancing via slimme meter Alfen Eve Single is het product van Alfen (software, spoelingen en module in het laadstation).

Installatie Load balancing is het installeren hiervan.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Isheara schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:55:
Heb je die rfid pas echt nodig of accepteert je werkgever ook een registratie van een kWh meter, of een uitdraai via een web portal due je zelf uitdraait?
Idd. Niets zo gemakkelijk dan gewoon plug and play om thuis te laden.
Als de werkgever ermee akkoord is kan de Alfen zonder probleem verrekenen en dit zonder laadpas.
Hij beschikt immers over een 4G verbinding of een vaste UTP verbinding en een MID kWh teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
locloc schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Nagevraagd. Antwoord:

'De offerte klopt zoals deze nu staat.

Load balancing via slimme meter Alfen Eve Single is het product van Alfen (software, spoelingen en module in het laadstation).

Installatie Load balancing is het installeren hiervan.'
Ik heb altijd gedacht dat de hardware al allemaal standaard in de Alfen SPL zat.
Maar dat je gewoon de licentie moest betalen om de software te activeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:04:
[...]

Ik heb altijd gedacht dat de hardware al allemaal standaard in de Alfen SPL zat.
Maar dat je gewoon de licentie moest betalen om de software te activeren?
En dat is ook zo. Twee weken geleden allemaal gezien en mee gekeken met de installateur.
@locloc Ik zou deze offerte mooi overslaan. Mijn laadpaal komt van EVConnect mocht je verder willen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
vinom schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:19:
[...]

En dat is ook zo. Twee weken geleden allemaal gezien en mee gekeken met de installateur.
@locloc Ik zou deze offerte mooi overslaan. Mijn laadpaal komt van EVConnect mocht je verder willen zoeken.
connectev.nl bedoel je denk? Heb ze net gemaild met vraag om een offerte. Wat irritant zeg. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:59
Hier de "laadpaalkast" binnen in de garage en de kabel door een gat door de muur. Buiten alleen een kabel met stekker te zien. En die hangt half achter de haag.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
vinom schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Inderdaad, 195 euro om de loadbalancing te "installeren" (nog zonder datakabel) is echt compleet belachelijk.

Het namelijk amper een minuut werk:
- P1 kabel (RJ11) erin steken.
- Inloggen op de laadpaal met ACE account
- Licentie invoeren
- Load balancing vinkje aanzetten, kiezen voor meter als data bron en opslaan.

En de 195 euro is binnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:29
ik222 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:12:
[...]

Inderdaad, 195 euro om de loadbalancing te "installeren" (nog zonder datakabel) is echt compleet belachelijk.

Het namelijk amper een minuut werk:
- P1 kabel (RJ11) erin steken.
- Inloggen op de laadpaal met ACE account
- Licentie invoeren
- Load balancing vinkje aanzetten, kiezen voor meter als data bron en opslaan.

En de 195 euro is binnen...
Data kabel mee trekken, groter of extra gat boren, stekkertjes er aan knippen, kabel testen, laatste 2 stappen eventueel nog een keer opnieuw doen als het niet in een keer goed is, kabel netjes richting slimme meter brengen.

Ik zeg niet dat t die 195 euro rechtvaardigt, maar ik wil het jou wel eens in een minuut zien doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Makrolon schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:32:
[...]

Data kabel mee trekken, groter of extra gat boren, stekkertjes er aan knippen, kabel testen, laatste 2 stappen eventueel nog een keer opnieuw doen als het niet in een keer goed is, kabel netjes richting slimme meter brengen.

Ik zeg niet dat t die 195 euro rechtvaardigt, maar ik wil het jou wel eens in een minuut zien doen.
Er stond alleen bij "exclusief datakabel"... Kijk als dat er wel bij zou zitten dan is het inderdaad al een ander verhaal afhankelijk van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ik222 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 21:40:
[...]

Er stond alleen bij "exclusief datakabel"... Kijk als dat er wel bij zou zitten dan is het inderdaad al een ander verhaal afhankelijk van de situatie.
Niet ex data kabel trekken en aansluiten, dat zit er dus wel in.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walsan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06-2021
Net een kennis gesproken die een ID.4 aangepast en ontzettend tevreden is met Zapi.
Dus dat zal het wel gaan worden.
Volgende week wordt de meter omgezet naar 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:09
walsan schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:54:
Net een kennis gesproken die een ID.4 aangepast en ontzettend tevreden is met Zapi.
Dus dat zal het wel gaan worden.
Volgende week wordt de meter omgezet naar 3-fase.
Ik lees gisteren in de beta forum van myenergi (zappi) dat er nog wel problemen zijn met 3 tot 4 keer en dan charged delayed issue's met de ID.3 (en waarschijnlijk dan ook de ID.4). Dus al de zappi, omdat de zon niet vol op schijnt, af en toe stopt met laden dan zal de ID.3 na 3 tot 4 keer zo'n actie het niet meer accepteren. VW schijnt met een update bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 17:50
Klopt. Ik hoorde ook dat iemand problemen heeft met de zappi samen met de ID.4. na een tijdje stopt dan het laden en moet je hem opnieuw aansluiten. Volgens mij ook enkel als je de eco+ mode gebruikt, de normale "fast" niet.
Dat was trouwens de zappi v1

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Headshot_NL schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:25:
Klopt. Ik hoorde ook dat iemand problemen heeft met de zappi samen met de ID.4. na een tijdje stopt dan het laden en moet je hem opnieuw aansluiten. Volgens mij ook enkel als je de eco+ mode gebruikt, de normale "fast" niet.
Dat was trouwens de zappi v1
Klopt. Dit speelt natuurlijk alleen bij de eco+ modus omdat dan de zappi soms stopt met laden als de zon evne weg is.

edit: de quote van myenergi:
Charge Delayed after 3-4 interruptions is down to the EV's onboard charger. We are in contact with VW about a similar problem with the ID3 and understand that a major update is soon to be released. Hopefully this will fix the issue on the ID3 and then the same update will be rolled out across all the other VW group EV's

[ Voor 27% gewijzigd door thehog op 24-06-2021 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10 23:50
Het voordeel van de Zappi is dat het forum (en de beheerders/technici van MyEnergi) zodanig actief is, er echt wat met de opmerkingen gedaan wordt en dat er dus snel aan oplossingen gewerkt wordt middels regelmatige firmware updates. Dat zie ik andere fabrikanten niet doen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:10
Isheara schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:01:
Het voordeel van de Zappi is dat het forum (en de beheerders/technici van MyEnergi) zodanig actief is, er echt wat met de opmerkingen gedaan wordt en dat er dus snel aan oplossingen gewerkt wordt middels regelmatige firmware updates. Dat zie ik andere fabrikanten niet doen.
In mijn beleving zijn de meeste problemen bij gebruik van het dynamische laden ism eigen opwek, of heb ik dat mis? Dat heb je natuurlijk bij andere palen ook niet. Ik heb tenminste nul behoefte om contact op te nemen met TNM voor mijn paal. Alles werkt vanaf dag 1 gewoon prima. (Inmiddels 2 jaar geleden.) Heb daarnaast ook nog een auto die het niet zo nauw neemt met standaarden. (Tesla)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 11:59
Ga zelf denk ik voor een Zappi. Heeft iemand nog tips qua leverancier/montage door een monteur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 23-10 22:26
earthknake schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:52:
Ga zelf denk ik voor een Zappi. Heeft iemand nog tips qua leverancier/montage door een monteur?
Mijn tip, voor Zappi heb je geen monteur nodig, als je in staat bent om een stopcontact aan de muur te schroeven.
Natuurlijk moet je wel een vrije groep in groepenkast hebben of toevoegen en een kabel minimaal 4mm2 naar de plek waar je hem op wilt hangen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
eltron schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 00:48:
[...]

Mijn tip, voor Zappi heb je geen monteur nodig, als je in staat bent om een stopcontact aan de muur te schroeven.
Natuurlijk moet je wel een vrije groep in groepenkast hebben of toevoegen en een kabel minimaal 4mm2 naar de plek waar je hem op wilt hangen.
Het is wel ietjes meer werk (ivm de CT klemmen) maar dat is inderdaad niet spannend. En niet op een vrije groep maar op een eigen aardlekautomaat. Voor de rest is het aanleggen van de bekabeling het meeste werk. Het ophangen van de zappi en aansluiten van de kabel er aan is inderdaad net alsof het een stopcontact is mits je rekening houdt met de kracht op het vastdraaien van de schroeven op de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Eh... ik had hier gisteren nog een reactie geplaatst die ineens weg is?
Ik had gezegd dat ik inmiddels contact heb gehad met EVConnect, die voor exact hetzelfde als waar Laadkompas mee kwam (waarvan jullie zeiden dat load balancing feitelijk twee keer in rekening werd gebracht) zo'n 300 euro minder rekenden én zelf spontaan aangaven dat ik de goedkopere variant moest nemen, omdat die beter geschikt zou zijn. Leve Tweakers, rondde ik af. Ik vind het echt raar dat het bericht weg is???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

[...]

thehog schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:10:
[...]

Het is wel ietjes meer werk (ivm de CT klemmen) maar dat is inderdaad niet spannend. En niet op een vrije groep maar op een eigen aardlekautomaat. Voor de rest is het aanleggen van de bekabeling het meeste werk. Het ophangen van de zappi en aansluiten van de kabel er aan is inderdaad net alsof het een stopcontact is mits je rekening houdt met de kracht op het vastdraaien van de schroeven op de kabels.
Je moet er ook rekening mee houden dat je de draadbruggen (6mm²) voor in je groepenkast regelt. Op maat bestellen kan waarschijnlijk wel, maar dan moet je al een stuk beter weten wat je doet.
Als je ze zelf wilt maken moet je er ook een eindhulstang en eindhulzen bij bestellen (en draad in 2 kleuren natuurlijk).
Bij mijn kW-meter zitten de aansluitingen net andersom dan bij mijn ALAMAT, dus de standaard verkrijgbare draadbruggen van 265mm lengte zijn voor het mooi net te kort.
Draden van de hoofdschakelaar naar de ALAMAT zijn ook een stuk langer om ruimte te creëren voor de CT-klemmen.
Het is echt wel een stuk meer werk dan alleen een gaatje boren in je buitenmuur en een kabeltje doorvoeren.
Ik heb de aanleg bij mij laten doen en de monteur is bijna 3,5 uur bezig geweest. (gat boren, zappi ophangen, 2e groepenkast monteren en alles aansluiten en een nieuwe hoofdschakelaar.)
Later heb ik zelf nog het een en ander aangepast voor mijn fornuis. Dat was minder werk, maar wel een hoop geklooi doordat de bestelde draadbruggen dus eigenlijk een stukje langer hadden gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-10 17:50
Vorige week hier zelf een zappi aangesloten. Was bij mij in 2,5 uur klaar. Leggen van de bekabeling (10 meter 4mm en een utp kabel) ophangen van de zappi en het plaatsen van de groep. Nu heb ik het voordeel dat al het materiaal en gereedschap voorhanden is. Inderdaad even rekening mee houden dat je een kort stuk installatie draad met een wat grotere diameter nodig hebt om de groep aan te sluiten. Ik heb 6mm gebruikt

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Vind het wel iets om aan te raden dat mensen dit wel zelf kunnen hoor.

Ik kom een hoop ellende tegen in meterkasten van thuisklussers die niet weten wat ze doen.. zelfs van klusbedrijven en of zonnepanelen boeren die denken te weten wat ze doen.

En en loopt er door een zappi in sommige gevallen iets meer stroom dan door een standaard eindgroep.. nee ik zou toch adviseren de werkzaamheden in de meterkast alleen zelf te doen als je echt weet waar je mee bezig bent of je heel goed in leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Eens.

De werkzaamheden in de meterkast zou ik altijd door gecertificeerde elektricien laten doen (no brainer).

Kabel leggen, gat door buitenmuur boren of kabel in de grond leggen kan je als je een beetje handig bent prima zelf.

Zappi ophangen is heel simpel, goede instructie video op YouTube (geldt overigens ook voor andere laadpalen) of de manual lezen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:59
Ik denk wel dat de meeste electriciens niet vaak met CT klemmen werken. En dat is nu net de kunst bij een Zappi (als je niet met een P1 kabel werkt).

1 keer aan een electricien uitgelegd hoe hij moest bedraden zodat verbruik en opwek apart gemeten moesten worden

en

1 keer aan en electricien uitgelegd dat die CT klemmen wel veel ruimte kosten in de meterkast. Maar dat zou echt geen probleem zijn... Totdat de montage moest gebeuren. Toen was er een hoop gevloek.

[ Voor 73% gewijzigd door BarryH op 25-06-2021 17:11 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Ik ging van 1 naar 3 fasen dus heb aan stedin gevraagd om de draden van de hoofdaansluiting naar de hoofdschakelaar wat langer te maken (ik had al extra ruimte in de groepen kast overgelaten).
Daarna was het aansluiten en plaatsen van de CT klemmen redelijk eenvoudig.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik heb een newmotion laadpaal laten installeren. Bij de online configuratie zit er een Max van 30 cent per kw wat je mag instellen. Waarom beperkt newmotion welk tarief ik zelf kan bepalen? Als mijn vergoeding meer mag zijn kan ik dat dus niet invullen. Iemand ervaring mee of je dit via support toch kan fixen :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

@We Are Borg in NL mag je wettelijk (Elektriciteitswet) geen geld verdienen door stroom te verkopen, tenzij je een geregistreerd energiebedrijf bent.
Zal er wellicht iets mee te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:32:
@We Are Borg in NL mag je wettelijk (Elektriciteitswet) geen geld verdienen door stroom te verkopen, tenzij je een geregistreerd energiebedrijf bent.
Zal er wellicht iets mee te maken hebben.
tja dan maar registreren als energiebedrijf; hebben we er straks een kleine 17 miljoen?
en tenslotte leveren we, met zonnepanelen, ook zelf energie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:45

CyBeRSPiN

sinds 2001

@eltron succes met het verkrijgen van een vergunning: https://www.acm.nl/nl/ond...-van-elektriciteit-en-gas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10 09:47
De oude (open-EVSE) lader en de tesla granny lader zijn buitenwerking, en sinds vrijdag is de Zappy actief. Eindelijk 3 fase laden (door mijn model 3 beperkt tot 11kW, maar bv een Renault Zoe zou ca 18kW kunnen laden). Wel een crime om 5x6mm^2 over ca 30 meter gelegd te krijgen. Zappi is draadloos met CT Klemmen gekoppeld ism een Harvi. Misschien tzt nog een aparte harvi met stroomklemmen voor PV zuiverder te meten. Indruk: money well spend, nu maar kilometers maken :)

Hier eea in verslagvorm gegoten: https://www.renewable-ene...geinstalleerd/#more-12220

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 26-06-2021 23:40 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
NielsTn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:32:
De oude (open-EVSE) lader en de tesla granny lader zijn buitenwerking, en sinds vrijdag is de Zappy actief. Eindelijk 3 fase laden (door mijn model 3 beperkt tot 11kW, maar bv een Renault Zoe zou ca 18kW kunnen laden). Wel een crime om 5x6mm^2 over ca 30 meter gelegd te krijgen. Zappi is draadloos met CT Klemmen gekoppeld ism een Harvi. Misschien tzt nog een aparte harvi met stroomklemmen voor PV zuiverder te meten. Indruk: money well spend, nu maar kilometers maken :)

Hier eea in verslagvorm gegoten: https://www.renewable-ene...geinstalleerd/#more-12220
Ik snap niet zo goed dat je er dan geen utp bij legt om de CT klemmen aan te sluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:32:
Enig idee hoe dat dan juridisch zit met alle laadpaal- en laadpasleveranciers? Die verkopen immers ook stroom. Zijn dat dan allemaal elektriciteitsbedrijfjes?

Edit: overigens zijn er ook uitzonderingen (zoals een bungalowpark) en het lijkt mij dat je daar ook onder valt als je bij je eigen huis een laadpaal hebt staan.

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenE op 27-06-2021 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
We Are Borg schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 18:30:
Ik heb een newmotion laadpaal laten installeren. Bij de online configuratie zit er een Max van 30 cent per kw wat je mag instellen. Waarom beperkt newmotion welk tarief ik zelf kan bepalen? Als mijn vergoeding meer mag zijn kan ik dat dus niet invullen. Iemand ervaring mee of je dit via support toch kan fixen :) ?
Die 30 cent is de max voor automatische vergoeding inderdaad. Gast tarief kan nog wel iets hoger. (45 cent.) Waarom zou je 30 cent willen hanteren richting je WG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:15
Inspired schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Die 30 cent is de max voor automatische vergoeding inderdaad. Gast tarief kan nog wel iets hoger. (45 cent.) Waarom zou je 30 cent willen hanteren richting je WG?
Sommigen betalen de aanpassing en laadpaal zelf en mogen de investering terugverdienen door een wat hogere kwh prijs te rekenen.
Anderen stellen gewoon de max in door wat te verdienen op de elektriciteit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ybos schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Sommigen betalen de aanpassing en laadpaal zelf en mogen de investering terugverdienen door een wat hogere kwh prijs te rekenen.
Anderen stellen gewoon de max in door wat te verdienen op de elektriciteit :P
Kan de WG het toch ook meteen betalen? Vraag me af of dit echt de afspraak is, of dat men dit er zelf van maakt. Misschien is laden als gast een optie, dan kun je tot 45 cent gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10 09:47
Makrolon schreef op zondag 27 juni 2021 @ 01:21:
[...]

Ik snap niet zo goed dat je er dan geen utp bij legt om de CT klemmen aan te sluiten..
Omdat draadloos er voldoende signaalsterkte is.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
NielsTn schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Ja oke maar als de grond / kruipruimte over die afstand toch open ligt had ik er direct 2 x UTP bij getrokken in een slagvaste buis. Een voor de CT klemmen of andere vorm van loadbalancing en een om een eventuele toekomstige laadpaal via UTP te kunnen beheren.

De CT klemmen direct op de Zappi via UTP is altijd beter als draadloos als de mogelijkheid er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
NielsTn schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:37:
[...]

Bedraad is beter, betrouwbaarder en je kan die optie aanzetten als de CT klem wegvalt de zappi niet meer te veel gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-10 19:25
Wat betreft de inrichting in de meterkast. Gebruiken jullie standaard B16 automaten of is het toch beter om voor C16 te gaan? Ik lees hier verschillende verhalen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
T i M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:54:
Wat betreft de inrichting in de meterkast. Gebruiken jullie standaard B16 automaten of is het toch beter om voor C16 te gaan? Ik lees hier verschillende verhalen over.
Bij mij hebben ze er een B20 3-fase alamat ingezet bij de installatie. Rede waarom men niet gewoon voor B16 gekozen heeft weet ik niet (de installateurs "deden dat altijd"), maar goed het kan ook weinig kwaad verder met 5 x 6mm2 kabel en een laadpaal die sowieso toch op 3 x 16A ingesteld is.

Enige nadeel is dat ik nu geen volledige selectiviteit hebt t.o.v. de 3 x 25A hoofdzekeringen. Maar goed dat vind ik ook niet heel spannend aangezien ik toch automaten heb als hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
T i M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:54:
Er is niks geen hoge inschakelstroom bij een laadpaaltje. Dus gewoon B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-10 19:25
ik222 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Bij mij hebben ze er een B20 3-fase alamat ingezet bij de installatie. Rede waarom men niet gewoon voor B16 gekozen heeft weet ik niet (de installateurs "deden dat altijd"), maar goed het kan ook weinig kwaad verder met 5 x 6mm2 kabel en een laadpaal die sowieso toch op 3 x 16A ingesteld is.

Enige nadeel is dat ik nu geen volledige selectiviteit hebt t.o.v. de 3 x 25A hoofdzekeringen. Maar goed dat vind ik ook niet heel spannend aangezien ik toch automaten heb als hoofdzekeringen.
Die B16 zou inderdaad voldoende moeten zijn. Wat betreft de dikte van de aders is het nodig om 6mm2 te gebruiken?

Volgende deze pagina https://www.laadpaal24.nl/3-fase-laadpaal-installeren is het voldoende om 2,5mm2 te gebruiken tot 11kw (3x 16a). In mijn geval is dat voldoende. Of heb je die 6mm2 gepakt om in de toekomst makkelijker te kunnen upgraden?

[ Voor 14% gewijzigd door T i M op 27-06-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
T i M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:10:
[...]

Die B16 zou inderdaad voldoende moeten zijn. Wat betreft de dikte van de aders is het nodig om 6mm2 te gebruiken?

Volgende deze pagina https://www.laadpaal24.nl/3-fase-laadpaal-installeren is het voldoende om 2,5mm2 te gebruiken tot 11kw (3x 16a). In mijn geval is dat voldoende. Of heb je die 6mm2 gepakt om in de toekomst makkelijker te kunnen upgraden?
Je hebt minder verlies daardoor. Voor 16A zou ik zelf voor 4mm gaan.

Bij 12 meter kabel, 10k kWh per jaar en 22 cent per kWh;

2.5mm verlies van ~ 25 EUR per jaar
4mm verlies van ~ 15 EUR per jaar
6 mm verlies van ~ 10 EUR per jaar

Kun je uitrekenen of het zin heeft om te investeren in een dikkere kabel.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 27-06-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:59:
[...]

Heb je de uitschakelkarakteristiek grafiek van de hoofdzekering bovenop je B20 gelegd om te bepalen dat je niet selectief bent? Zonder dat kan je nooit zeggen dat je niet selectief bent (of wel selectief bent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Inspired schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Kan de WG het toch ook meteen betalen? Vraag me af of dit echt de afspraak is, of dat men dit er zelf van maakt. Misschien is laden als gast een optie, dan kun je tot 45 cent gaan.
Het is precies wat @ybos zegt: het gelijk vergoeden was ingewikkelder dus was de vraag of het via het tarief kon. Prima wat mij betreft

Ik zal eens kijken naar gast optie maar volgens mij moet je paal dan ook zichtbaar worden op de kaart en dat wil ik uiteraard niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
We Are Borg schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:27:
[...]

Het is precies wat @ybos zegt: het gelijk vergoeden was ingewikkelder dus was de vraag of het via het tarief kon. Prima wat mij betreft

Ik zal eens kijken naar gast optie maar volgens mij moet je paal dan ook zichtbaar worden op de kaart en dat wil ik uiteraard niet
Ja, dan komt de paal op de kaart te staan. Dat kun je niet meer uitzetten. Maar goed, met een beetje contract kun je dan 10 cent per kWh terug pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
thehog schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:23:
[...]

Heb je de uitschakelkarakteristiek grafiek van de hoofdzekering bovenop je B20 gelegd om te bepalen dat je niet selectief bent? Zonder dat kan je nooit zeggen dat je niet selectief bent (of wel selectief bent).
Nee maar als vuistregel is B20 sowieso niet selectief t.o.v. gangbare 25A hoofdzekeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

T i M schreef op zondag 27 juni 2021 @ 09:10:
[...]

Met 2,5mm² ga je hogere verliezen krijgen, dat loopt dan op tot iets van 2 of 3 % max als je pech hebt.
Ik stond er op dat ik 6mm² zou krijgen, ook al vond de installatuer dat maar onzin. Nu heb heb nu 0,38% verlies over dik 25M. De beste man stond er zelf ook verbaasd van... maar dikker is echt beter.

Edit:
Volgens de NEN1010 is het nog erger toegstaan. Tot wel 5%.. dat moet je niet willen met krachtstroom, tenzij je geld weg wilt gooien. Ga dus voor 6mm².

[ Voor 18% gewijzigd door Tijgert op 27-06-2021 12:01 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:51:
[...]

Nee maar als vuistregel is B20 sowieso niet selectief t.o.v. gangbare 25A hoofdzekeringen.
Vuistregels zijn er voor het berekend gokken van iets en is geen bewijs dat het werkelijk zo is. Daarnaast zijn de meest gangbare vuistregels (twee stapjes terug en/of maal 1.6) zeer conservatief. Een B20 is prima selectief te verkrijgen boven een C25 hoofdzekering als je goed de karakteristieken vergelijkt.
Jammer dat dit toch altijd weer voor verwarring zorgt :/

en edit: Ik heb B16's gezien die niet eens selectief zijn tov een C25. Daar gaat je vuistregel.

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 27-06-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Tijgert schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Met 2,5mm² ga je hogere verliezen krijgen, dat loopt dan op tot iets van 2 of 3 % max als je pech hebt.
Ik stond er op dat ik 6mm² zou krijgen, ook al vond de installatuer dat maar onzin. Nu heb heb nu 0,38% verlies over dik 25M. De beste man stond er zelf ook verbaasd van... maar dikker is echt beter.
Ik ben verbaasd dat een installateur daar verbaasd over is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

thehog schreef op zondag 27 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Ik ben verbaasd dat een installateur daar verbaasd over is :-)
Hij was verbaasd over de kwaliteit van zijn eigen werk.. in a good way!
Of dat, of hij realiseerde zichzelf opeens dat 6mm² toch wel heel goed werkt.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-10 14:29
NielsTn schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 23:32:

Ik zit dus ongeveer in hetzelfde schuitje. Ook een Model 3 en op zoek naar een laadpaal. Ik heb een 3x25A aansluiting op mijn woning en een 3x16A groep in de meterkast met een kabel naar de oprit waar de laadpaal zou moeten komen.

In eerste instantie wilde ik gaan voor de 3rd gen tesla wall charger maar de leverbaarheid van dat ding is verschrikkelijk |:( Tesla service centers en distributiecenters weten niets te vertellen over beschikbaarheid en hooguit dat je ergens een 2nd gen wall charger kunt kopen, maar 3e generatie? ho maar.

Na het lezen van jouw recensie ben ik wel gecharmeerd van de Zappi met een Harvi/hub en CT-klemmen. Heb je ook gekeken naar de tesla wall chargers? Een bepaalde reden dat je niet voor die optie bent gegaan?

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Waarom denk je een Harvi nodig te hebben? Een Zappi is imho altijd een goede optie als je geen verplichte RFID pas lezer moet hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door Isheara op 27-06-2021 22:48 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-10 14:29
Isheara schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:48:
Waarom denk je een Harvi nodig te hebben? Een Zappi is imho altijd een goede optie als je geen verplichte RFID pas lezer moet hebben.
Ik heb geen UTP kabel naast de 3-fase kabel naar de laadpaal lopen en wil eventueel wel load-balancing doen.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Warbringer schreef op zondag 27 juni 2021 @ 22:49:
[...]

Ik heb geen UTP kabel naast de 3-fase kabel naar de laadpaal lopen en wil eventueel wel load-balancing doen.
Als het alsnog kan nog wel een UTP kabel trekken. Maar als het echt niet lukt, dan harvi inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Even proberen of ik hier ook naar wat ouderwetsere technologie kan vragen. Mijn 2013 Chevrolet Volt 16A level 2 Voltec charger is kapot.

Ik zoek nu een nieuwe oplader voor mijn plugin hybride, en hoewel ik toch wel veel Volts zie rondrijden hier, lijken die Voltec chargers wel van stralingsvrij staal gemaakt ofzo, qua prijs.

In de VS heb je veel spul, zoals de goed getestte Megear ESVE (Amazon) voor €160 (da's nog goedkoper dan mijn type 2 verlengsnoer!!1*) maar ik kan niks soortgelijks op Europese bodem en/of met Europese plug vinden.

Is er iemand die kan bewijzen dat ik niet goed heb gezocht? :P

*) Als de plug geen probleem zou zijn, dan is het geen lullig bedrag ($85 tot $150) dat ze rekenen voor het versturen naar Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 28-06-2021 12:57 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Sando Dat is toch gewoon een mobiele lader, maar dan met een type 1 stekker ipv type 2?

Die kan je in Nederland ook wel krijgen; bijvoorbeeld hier of hier of hier en vast op nog veel meer plekken. Marktplaats afzoeken mag je zelf even doen ;)

Als je er geen problemen mee hebt kan je die op Ali ook makkelijk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@JeroenE warempel inderdaad precies wat ik zoek! Ik ga geloof ik toch maar voor AliExpress. Het verschil tussen Nederland en Polen is ongeveer €200 op een product van €90. Die geef ik liever op mijn vakantie adresje uit. En volgens mij heeft deze auto een lage resell-waarde, volledige EVs rijden veel meer km per kWh. Dus ik heb wat moeite met al te royale uitgaven voor deze auto.

[ Voor 8% gewijzigd door Sando op 28-06-2021 14:45 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28
@Sando
Houdt wel rekening dan met importheffing(BTW)/douanekosten etc. Dat kan ook aardig oplopen qua kosten dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Suicyder Bij veel "winkels" op Ali kan je ook uit andere landen dan China laten verzenden. Rusland, Polen en Tsjechië zie je heel vaak. De laatste twee zitten binnen de EU dus dan heb je geen invoerrechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@Suicyder @JeroenE inderdaad, de €90 16W lader komt uit Polen, dus hij is er volgende week al! Zonder gedoe met importkosten. Als het goed is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 14:38
Sando schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:11:
@Suicyder @JeroenE inderdaad, de €90 16W lader komt uit Polen, dus hij is er volgende week al! Zonder gedoe met importkosten. Als het goed is.
Ik hoop wel 16A ipv 16W ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
One-eye864 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:35:
[...]

Ik hoop wel 16A ipv 16W ;-)
Zou wel een mooie AliExpress stunt zijn. Krijg je een USB lader thuis gestuurd 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:06
We overwegen koop/private lease van een Kia e-Niro 64kWh 2021 model. We hebben gelukkig een oprit en willen dus ook een wallbox. Daarnaast ook zonnepanelen, ca. 1000kWh overschot per jaar. Thuis met 3 fasen laden is wat mij betreft geen noodzaak.
Welke wallbox zou een goede keuze zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door bokkie72 op 28-06-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
bokkie72 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:51:
We overwegen koop/private lease van een Kia e-Niro 64kWh 2021 model. We hebben gelukkig een oprit en willen dus ook een wallbox. Daarnaast ook zonnepanelen, ca. 1000kWh overschot per jaar. Thuis met 3 fasen laden is wat mij betreft geen noodzaak.
Zappi, of gewoon lekker met de granny laden en zelf tijdens flinke opwek laten laden als de saldering eraf is.

[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 28-06-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
bokkie72 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:51:
Als je gemiddeld maar 50-100km/dag rijd kom je ook prima uit met de meegeleverde granny en is een buitenstopcontact voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Ik heb hier nu een Zappi V2 lader, 3-fase. Wel even opletten dat de draairichting van de fases op de hoofdschakelaar rechtsdraaiend is, want anders geeft de Zappi foute meetwaardes door, en werkt het niet. Toen ik de monteur van Stedin erop wees dat de draairichting van belang was (hij was bezig bij de buren die ook een Zappi hebben gekocht, het apparaat hangt daar al aan de muur), ontving ik de reactie: ik heb er geen opdracht voor gehad, en: ik ga geen wijzigingen uitvoeren in de meterkast. Tamelijk bizar, want het is een hele kleine moeite, en als je verzwaard van 1 naar 3 fases, komen er twee aders bij tussen de hoofdschakelaar en de meter, en volgens mij is het gewoon het werk van Stedin om dat in 1 keer goed te doen.

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er hoeven ook geen wijzigingen in de meterkast voor te gebeuren om de boel goed aan te sluiten, alles kan in de Zappi goed bedraad worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
Proton_ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 12:48:
Er hoeven ook geen wijzigingen in de meterkast voor te gebeuren om de boel goed aan te sluiten, alles kan in de Zappi goed bedraad worden.
Ik ben gewoon verbaasd over de medewerking van de netbeheerder. Maar het is blijkbaar hoe het werkt.

Ik zie trouwens het aansluiten van een laadpaal wel degelijk als een wijziging in de meterkast.... en in mijn geval met een 22kW laadpaal zelfs een grote wijziging. Doe je het zelf en doe je het fout, en er ontstaat brand, veel succes met je verzekering.... ik ga voor die paar rotcenten dat risico niet lopen.

Tuurlijk kun je achteraf wel truuks gaan lopen uithalen door in Zappi's draden te gaan lopen omdraaien. Sterker nog, in de handleiding staat expliciet vermeld dat de installateur het na moet lopen in de Zappi zelf. Want ook fabriek-af kan er wat mis gaan. Of stel je krijgt een furby geleverd...

Mijn elektricien heeft de fases voor mij gecorrigeerd, en door de hele meterkast en ook in de Zappi staan alle fases op de goede klemmen L1/L2/L3. Wel zo overzichtelijk, ook voor de elektricien die erna komt.

Mijn advies zou zijn aan mensen die de hoofdaansluiting laten verzwaren naar 3 fases, en een Zappi op 3 fases willen, bij de aanvraag richting netbeheer expliciet te vermelden dat het rechtsom moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mebrein Ik snap die medewerker wel. Hij was bij de buren bezig en dan gaat hij dus niet bij jou aan de slag. Wellicht zal het bij jou niet zo zijn, maar de "kan je heeeeel eventjes helpen"-vragen kunnen zo maar een heleboel werk (en gedoe) opleveren. Als hij het draaiveld andersom aansluit en daarna gaat er een machine stuk, wiens schuld is het dan? Waarom zou die medewerker dat risico willen lopen zonder dat er opdracht voor is gekomen?

Het omdraaien van de draden in de Zappi is trouwens geen truuk. Dat is gewoon hoe een draaiveld werkt. Er zijn zat bedrijven waarbij de ene machine rechtsdraaiend is en een andere linksdraaiend. Dat wordt ook gewoon gedaan door de machine "andersom" aan te sluiten.

Toen wij van 1 naar 3 fasen gingen werd trouwens netjes gemeten of het draaiveld wel in de juiste richting werd aangesloten. Ik werd er zelfs bij geroepen om dat te laten zien. Zo zie je maar dat het overal net iets anders gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Hey! Ik heb hier een Zappi V2 hangen en zou deze willen uitbreiden met de ‘hub’ zodat ik de App kan gebruiken.

Ik vind echter niet direct wat ik hier voor nodig heb/hoe ik deze moet aansluiten. Ik vermoed dat de hub connectie (bekabeld) moet hebben naar de hub en dat hij ook een ethernet aansluiting heeft? Is WiFi ook mogelijk?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De hub sluit je aan via je WiFi router en deze hub meld je fysiek aan in de Zappi via het menu op de display.
https://www.zappi.info/faq-howto/hub

[ Voor 16% gewijzigd door Isheara op 29-06-2021 19:31 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Isheara schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 18:47:
De hub sluit je aan via je WiFi router en deze hub meld je fysiek aan in de Zappi via het menu op de display.
https://www.zappi.info/faq-howto/hub
Nee de hub heeft een UTP verbinding met je netwerk, geen wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
@JeroenE De situatie die jij beschrijft is die van een pand dat al 3-fase aansluiting heeft. Dit huis ging van 1 naar 3 fases, ander scenario dus. Erg netjes dat ze het in jouw geval wel gechecked en met jou geverifieerd hebben. In dit geval was de enige vraag of de fases rechtsdraaiend konden aangesloten. Dat kon blijkbaar niet. Maar de electricien lost het in ons geval wel weer op, want zo gaan die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
thehog schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Nee de hub heeft een UTP verbinding met je netwerk, geen wifi.
Klopt.

Verder een toevoeging. De procedure downloaden laatste firmware en dat op de zappi krijgen was niet straightforward. Het staat overigens wel goed beschreven.

Verder is hier de hub en de zappi uiteindelijk volledig gereset. Omdat er steeds vreemde waarden verbruik/productie getoond werden. En na die reset ging het in 1 keer goed, net alsof er oude instellingen zijn blijven 'hangen. Als je al een zappi hebt, en je doet een software update via de hub is het wellicht handig om even de belangrijkste instellingen te noteren. En die te controleren dat die na de update goed zijn overgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Laatst online: 03-06 16:09
mebrein schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:15:
[...]

Klopt.

Verder een toevoeging. De procedure downloaden laatste firmware en dat op de zappi krijgen was niet straightforward. Het staat overigens wel goed beschreven.

Verder is hier de hub en de zappi uiteindelijk volledig gereset. Omdat er steeds vreemde waarden verbruik/productie getoond werden. En na die reset ging het in 1 keer goed, net alsof er oude instellingen zijn blijven 'hangen. Als je al een zappi hebt, en je doet een software update via de hub is het wellicht handig om even de belangrijkste instellingen te noteren. En die te controleren dat die na de update goed zijn overgekomen.
Niet straightforward is behoorlijk positief. Ik vind het best omslachtig en jammer dat het niet gewoon via de app kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

InterCC schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:09:
[...]

Niet straightforward is behoorlijk positief. Ik vind het best omslachtig en jammer dat het niet gewoon via de app kan.
Sowieso zou het een heel stuk makkelijker zijn als je de instellingen van de Zappi via de app zou kunnen doen en ook een configuratie zou kunnen opslaan. Zeker nu er steeds meer vrij essentiele instellingen voor specifieke auto's bij komen.
Voor mij een raadsel waarom dat soort basale functies er niet in zitten.
mebrein schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:15:
[...]

Klopt.

Kan je na de reset nog uitlezen wat er in totaal geladen is met de Zappi? Of is die teller ook gereset?

[ Voor 50% gewijzigd door Paling1 op 30-06-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
InterCC schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 01:09:
[...]

Het systeem is modulair opgezet. De Zappi kan zonder de hub ook functioneren, dit zit echt slim in elkaar! Alleen betekent dit voor het inbedrijfstellen dat je even een paar keer door een hoepel moet springen. Niet heel erg. Volgens mij wordt ook de installateurs aangeraden om direct bij aankomst bij de klant de hub aan de muur te hangen, en de software update te starten. Zodra de wandmodule verbinding heeft verlies je dan nauwelijks tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
Paling1 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:36:
[...]

Kan je na de reset nog uitlezen wat er in totaal geladen is met de Zappi? Of is die teller ook gereset?
Geen idee.... dit zou je na moeten gaan. Of wellicht dat iemand in het MyEnergi forum het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
mebrein schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:53:
[...]

Het systeem is modulair opgezet. De Zappi kan zonder de hub ook functioneren, dit zit echt slim in elkaar! Alleen betekent dit voor het inbedrijfstellen dat je even een paar keer door een hoepel moet springen. Niet heel erg. Volgens mij wordt ook de installateurs aangeraden om direct bij aankomst bij de klant de hub aan de muur te hangen, en de software update te starten. Zodra de wandmodule verbinding heeft verlies je dan nauwelijks tijd.
Ik heb de Zappi en een hub, maar waar ik op doel is bijvoorbeeld het updaten van Zappi en Hub. Dat is behoorlijk omslachtig met download knop indrukken en stekker eruit en downloaden en op de Zappi via het menu meerdere stappen doorlopen. Dat kan bijna niet omslachtiger dan het nu is.
Het gaat mij dus niet om de eenmalige installatie, maar het gebruik nu. Het werkt prima, maar zou echt nog wel volwassener en beter kunnen in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
InterCC schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:35:
[...]

Ik heb de Zappi en een hub, maar waar ik op doel is bijvoorbeeld het update van Zappi en Hub. Dat is behoorlijk omslachtig met download knop indrukken en stekker eruit en downloaden en op de Zappi via het menu meerdere stappen doorlopen. Dat kan bijna niet omslachtiger dan het nu is.
Het gaat mij dus niet om de eenmalige installatie, maar het gebruik nu. Het werkt prima, maar zou echt nog wel volwassener en beter kunnen in gebruik.
Ik denk dat de Zappi nog volop in ontwikkeling is, en dat ook op dit vlak er verbeteringen aan zitten te komen. Volgens mij is de hub er nog niet zo heel lang toch? Het is even afwachten. Maar leuk is het product zeker! Vandaag was er toch nog 1.5kWh pure zonnestroom de accu ingepompt :*) Ik werd erop geattendeerd door mijn huisgenoot. Echt wel leuk hoor hoe dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:44
Goed nieuws voor mensen die hun eigen verbruik willen optimaliseren en een VW (en Audi, Skoda of Seat) hebben!
Met deze binding:
https://community.openhab...en-vw-id-skoda-seat/92378
En OpenHab is het mogelijk om het laadvermogen per Ampere te regelen tussen de 16Ampere en 1Ampere !

Dit maakt het mogelijk om laag veel lager te moduleren dan elke slimme laadpaal. (Protocol aan de paal kant kan niet lager dan 6A aan geven.)

Ook maakt dit het dus mogelijk om je eigen verbruik te optimaliseren met een granny of je reeds bestaande laadpaal.

Het aparte is dat is de "We Connect" App het aantal stappen veel kleiner is en ook niet lager dan 5A. Maar door direct naar deze API te schrijven zijn opeens alle stappen mogelijk.

Heb dit gevalideerd door met een slimme meet stekker te kijken wat het daadwerkelijke opgenomen vermogen is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNEYEBL2OJINjMkouoDjwuencMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0FUhh9CgYMaW9MLBJtJPpMuK.png?f=fotoalbum_large

En zoals je kan zien zijn alle Ampere stappen netjes te zien. Moet nog even goed testen of alle settings onder 5A betrouwbaar werken.

Uiteraard zijn deze API calls ook te maken met een ander domotica systeem of met een eigen script als iemand hier even verder in duikt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Qua efficiency niet handig om zo laag te gaan maar leuk dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
ice-T106 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:43:
Goed nieuws voor mensen die hun eigen verbruik willen optimaliseren en een VW (en Audi, Skoda of Seat) hebben!
Met deze binding:
https://community.openhab...en-vw-id-skoda-seat/92378
En OpenHab is het mogelijk om het laadvermogen per Ampere te regelen tussen de 16Ampere en 1Ampere !

Dit maakt het mogelijk om laag veel lager te moduleren dan elke slimme laadpaal. (Protocol aan de paal kant kan niet lager dan 6A aan geven.)

Ook maakt dit het dus mogelijk om je eigen verbruik te optimaliseren met een granny of je reeds bestaande laadpaal.

Het aparte is dat is de "We Connect" App het aantal stappen veel kleiner is en ook niet lager dan 5A. Maar door direct naar deze API te schrijven zijn opeens alle stappen mogelijk.

Heb dit gevalideerd door met een slimme meet stekker te kijken wat het daadwerkelijke opgenomen vermogen is:
[Afbeelding]

En zoals je kan zien zijn alle Ampere stappen netjes te zien. Moet nog even goed testen of alle settings onder 5A betrouwbaar werken.

Uiteraard zijn deze API calls ook te maken met een ander domotica systeem of met een eigen script als iemand hier even verder in duikt.
Leuk experiment! Weet je ook hoeveel laadverlies er is (bij laag vermogen laden en hoger)? Ik heb daar zelf geen ander inzicht in dan dat ik op 7,2kWh laden 400w laadverlies heb (met een EQC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
InterCC schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:39:
[...]

Leuk experiment! Weet je ook hoeveel laadverlies er is (bij laag vermogen laden en hoger)? Ik heb daar zelf geen ander inzicht in dan dat ik op 7,2kWh laden 400w laadverlies heb (met een EQC).
Nee heb de API net pas werkend. Maar zit een meetplug op en mijn hybride is vaak genoeg leeg dus zou wel eens 10A kunnen vergelijken met 3A bijvoorbeeld.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
InterCC schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:35:
[...]
Ik heb de Zappi en een hub, maar waar ik op doel is bijvoorbeeld het updaten van Zappi en Hub. Dat is behoorlijk omslachtig met download knop indrukken en stekker eruit en downloaden en op de Zappi via het menu meerdere stappen doorlopen. Dat kan bijna niet omslachtiger dan het nu is.
Als de hub eenmaal geüpdate is naar V3 firmware wordt het downloaden van nieuwe firmware voor de zappi een stuk eenvoudiger:
For hubs with v3 firmware (July 2020 onwards):
Briefly press the download button. When the button is released the “server” LED turns white and the “power” LED will remain green.
The “server” LED will remain white while the new images are downloading.
Once the download is complete the server light will turn blue or green again (please note that this could take up to an hour to complete)

Vervolgens kies je in de Zappi zelf voor de optie: update firmware.
Press the left hand (“pizza box”) button so that the screen shows the Main Menu
Use the down arrow and + button to select “Other Settings…” (the bottom menu item, not Charge Settings) and then “Advanced…”
Enter the passcode (default is 0 0 0 0)
Select “System…”
Select “Download Firmware…”

Uiteraard moeten de Engelse vrienden van myenergi als de wiedeweerga zorgen dat dit ook gewoon vanuit de app mogelijk wordt, dat is wat iedereen graag wil... Maar dan zijn er nog wel wat meer zaken te wensen vanuit de app (rapporten van laadsessies bijvoorbeeld)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 11:59
Zo’n 16A granny lader, kun je die nou zonder problemen gebruiken via een normaal stopcontact of gaat dat problemen opleveren? Wel een aparte groep gebruiken zeker waar alleen de granny op zit op dat moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
earthknake schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:52:
Zo’n 16A granny lader, kun je die nou zonder problemen gebruiken via een normaal stopcontact of gaat dat problemen opleveren? Wel een aparte groep gebruiken zeker waar alleen de granny op zit op dat moment?
Aparte groep is handig uiteraard maar eigenlijk nog veel belangrijker is dat de hele elektrische installatie goed aangelegd is. Dus voldoende dikke draden, geen gekkigheid met slechte lasdoppen of gebruik van kroonsteentjes en uiteraard ook een kwalitatief goed stopcontact.

In theorie zou een WCD in een huisinstallatie 16A altijd aan moeten kunnen, maar in de praktijk wordt het zelden zo langdurig ook zo zwaar belast als met het laden van een EV op 16A. Dus alle eventuele zwakheden komen dan vaak pas naar boven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
earthknake schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:52:
De schuko stekker blijft een zwak punt voor 16A continu. Beter kies je dan een versie met een CEE stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:52
Ik ben op zoek naar een laadpaal aan huis vóór de enyaq of de xc40, hij mag aan de muur hangen, ik heb 3 fase mogelijkheid, maar ben wel zzper, dus wil voor de belastingdienst bij kunnen houden, hoeveel ik thuis laad. (Maar liefst geen gedoe met pasjes).

Plus fijn als jij ook nog eens niet heel lelijk is ;).

Ik heb nog geen zonnepanelen, maar wil dat wel gaan plaatsen, heeft dat nog invloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@DarkShadow Het makkelijkste is om een kWh-meter voor de laapdaal te hangen. Die kan je dan zelfs 1 keer per maand/kwartaal/jaar of wat je dan ook fijn vind aflezen.

Zonnepanelen heeft op zich geen invloed op je laadpaal. Alleen als je wil dat je EV zo veel mogelijk wordt geladen met zonnestroom wel. Dat maakt nu financieel nog niets uit (vanwege de salderingsregeling), maar kan wel anders worden als je die gaat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jazeker heeft dat invloed. Met bijvoorbeeld een Zappi kun je instellen dat je zoveel mogelijk op zonnestroom laadt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:20
Sinds deze week heb ik een EQA 250 Business Solution. Qua range haal ik 400km dus dikke prima :)
Ik lease deze incl brandstofkosten, voor laden heb ik een laadpas.

Wat alleen voor mij onduidelijk is als ik thuis ga opladen via 220 of een laadpaal aan huis. Hoe zit het qua kosten declareren richting de werkgever? Want op de belasting site kan ik daar weinig over vinden, behalve de bekende 19cent per kilometer met fossiele brandstof. Is het simpelweg inzichtelijk maken voor je werkgever x kWh verstookt en dan een x bedrag?

Ik verwacht het sporadisch te doen aan huis dus ik ga eerst met de trage 220v opladen het uitproberen een laadpaal kan altijd nog.

[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 01-07-2021 10:01 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

DarkShadow schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 07:14:
Ik ben op zoek naar een laadpaal aan huis vóór de enyaq of de xc40, hij mag aan de muur hangen, ik heb 3 fase mogelijkheid, maar ben wel zzper, dus wil voor de belastingdienst bij kunnen houden, hoeveel ik thuis laad. (Maar liefst geen gedoe met pasjes).

Plus fijn als jij ook nog eens niet heel lelijk is ;).

Ik heb nog geen zonnepanelen, maar wil dat wel gaan plaatsen, heeft dat nog invloed?
Als je per auto een administratie moet hebben, dan is een Zappi geen oplossing. Of je moet er 2 ophangen met allebei een aparte kW-meter.
En vwb de zonnepanelen: Met een Zappi kan je er voor zorgen dat de opgewekte energie direct in je auto gaat. Dat zou wel een pluspunt kunnen zijn ten opzichte van andere laadpalen.
Of dat in jouw situatie ook zo is? Ga je veel overdag laden? Of vooral 's avonds en 's nachts? In dat laatste geval denk ik niet dat het heel veel toevoegt dat je kan instellen dat er alleen zonnestroom naar je auto's gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:50
Paling1 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:14:
[...]

Of dat in jouw situatie ook zo is? Ga je veel overdag laden? Of vooral 's avonds en 's nachts? In dat laatste geval denk ik niet dat het heel veel toevoegt dat je kan instellen dat er alleen zonnestroom naar je auto's gaat.
Dit valt eigenlijk heel erg mee. Ik hang de EV er gewoon standaard aan en op eco+. Zo nodig even naar fast als ik opeens ergens heen zou moeten. Maar hierdoor lukt het vrij gemakkelijk om 50% direct van de panelen te halen, zonder dat je er zelf op hoeft te letten :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cH4nOxlv31RncKbk3D4ChxW7N0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ktPKAbx1pE8u04xWQDMNqgNo.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Hari-Bo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:01:
Sinds deze week heb ik een EQA 250 Business Solution. Qua range haal ik 400km dus dikke prima :)
Ik lease deze incl brandstofkosten, voor laden heb ik een laadpas.

Wat alleen voor mij onduidelijk is als ik thuis ga opladen via 220 of een laadpaal aan huis. Hoe zit het qua kosten declareren richting de werkgever? Want op de belasting site kan ik daar weinig over vinden, behalve de bekende 19cent per kilometer met fossiele brandstof. Is het simpelweg inzichtelijk maken voor je werkgever x kWh verstookt en dan een x bedrag?

Ik verwacht het sporadisch te doen aan huis dus ik ga eerst met de trage 220v opladen het uitproberen een laadpaal kan altijd nog.
Ik denk dat de LM/laadpas leverancier een bonnetje wil zien bij de declaratie. Eventueel rechtstreeks via de WG doen als hij het prima vind zonder bonnetje. Laadpaal met backend is dan handiger. Als je vaker thuis gaat laden. Mocht je WG geen bonnetje nodig hebben dan kun je er zelf een simpele kWh meter voorhangen. Of zo'n ding wat je in de WCD prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hari-Bo Het ligt aan je werkgever. Als die het prima vind dat je eens in de zoveel tijd een declaratie indient kan je een kWh-meter voor de laadpaal hangen en die gebruiken om die declaratie te maken.

Anders moet je een laadpaal nemen inclusief back-office abonnement en kan je laden met je laadpas. Het bedrijf stuurt dan de rekening via de laadpas aan je werkgever, net zoals er gebeurd wanneer je openbaar laadt. Jij krijgt dan de geladen kWh uitbetaald. Je moet wel even goed opletten hoe dit zit, bij sommige bedrijven kan je niet zelf de vergoeding instellen of ze betalen het aan jou "ex-BTW" uit zodat je de prijs wel zo hoog moet zetten dat het jou geen geld kost etc.

Bij laden uit een normaal stopcontact is een declaratie natuurlijk lastiger te maken. Dan is de kans groter dat je er niet alleen een mobiele lader in steekt maar ook een stofzuiger, frituurpan etc. Dat moet je werkgever (en de belastingdienst) dan maar goed vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:20
@JeroenE en @Inspired Dank voor de informatie! Qua inzichtelijk maken is het geen probleem, want met mijn domotica infra kan ik per stopcontact uitlezen wat het verbruik is. Het inzichtelijk maken is dan geen probleem.

En ivm het sporadische opladen aan huis wil ik eigelijk geen dedicated laadpaal aan de gevel. Want de huidige range zit ik rond de 400km en de volgende generaties zal dit alleen maar hoger worden. Dan komt de must aan huis laden in mijn optiek te vervallen.

[ Voor 37% gewijzigd door Hari-Bo op 01-07-2021 10:34 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Hari-Bo schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 10:32:
@JeroenE en @Inspired Dank voor de informatie! Qua inzichtelijk maken is het geen probleem, want met mijn domotica infra kan ik per stopcontact uitlezen wat het verbruik is. Het inzichtelijk maken is dan geen probleem.

En ivm het sporadische opladen aan huis wil ik eigelijk geen dedicated laadpaal aan de gevel. Want de huidige range zit ik rond de 400km en de volgende generaties zal dit alleen maar hoger worden. Dan komt de must aan huis laden in mijn optiek te vervallen.
Maar wat is je vraag dan nog? :) Ik moet bij een declaratie een bonnetje hebben. Die kun je niet maken. Maar als je LM/WG een declaratie zonder accepteerd is het geen issue. Ik rij zelf niet veel en heb ook ~400km range. Maar vind thuis laden met een laadpaaltje toch echt wel fijn.

Pagina: 1 ... 69 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen