Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.837 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dppa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 14:14
Cloclo100 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:42:
Ik heb nu dus geopteerd voor een 3-fase stopcontact buiten aan de muur, in combinatie met die “wallbox” lader van hieronder. Een elektricien heeft vandaag de kast al aangepast, nu wachten op de keurder en dan moet fluvius nog komen voor 3x32A te verzwaren. Ik lees hier nu wel vanalles over DC aardlek toestanden, ik neem aan dat die lader dat allemaal regelt?

[Afbeelding]
In België zijn Type B verliesstroomschakelaars (zuivere DC gevoelig) verboden in huishoudelijke installaties volgens het AREI. Ook de types B-PV vallen hieronder.
Van Type F (Voor 1f inverters (Wasmachines, warmtepompten...etz) is er zelfs geen sprake en dan wetende dat het Arei pas 2j geleden herschreven is. :+

Concreet betekend dit dat de laadpaal een DC lekstroombeveiliging moet hebben en dat je maximaal één laadpunt kan installeren. Maar vermoedelijk hebben ze ook dit in Brussel nog niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:56
dppa schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:11:
[...]

In België zijn Type B verliesstroomschakelaars (zuivere DC gevoelig) verboden in huishoudelijke installaties volgens het AREI. Ook de types B-PV vallen hieronder.
Van Type F (Voor 1f inverters (Wasmachines, warmtepompten...etz) is er zelfs geen sprake en dan wetende dat het Arei pas 2j geleden herschreven is. :+

Concreet betekend dit dat de laadpaal een DC lekstroombeveiliging moet hebben en dat je maximaal één laadpunt kan installeren. Maar vermoedelijk hebben ze ook dit in Brussel nog niet door.
Ik heb de keurder toevallig over de vloer gehad vrijdag, die belde de elektriciën op dat er een type B had moeten staan ipv de huidige config. Toen heb ik die specs van de clever charger van Skoda laten kijken, en dat was dan ok voor hem. In de laadpaal zelf zit idd meestal dat type schakelaar, maar zo een type B kost bijna evenveel als de laadpaal zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaq_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-10 23:04
Onlangs is bij mij een Alfa Eve Pro laadpaal geïnstalleerd.

Omdat ik geen Vattenfall Incharge logo op mijn gevel wil, besloot ik als echte tweaker dit logo van het LCD te vervangen door een ander.

Dat is gelukt met de Alfen Service Installer app en een account.

Nu lijkt het erop dat er toch nog een andere setting mee is gegaan - mijn kaart wordt namelijk gereject door de backoffice - na nog wat wijzigingen van het weekend meldt het laadpunt zich niet meer bij de backoffice - laden lukt wel want de kaart zit in de whitelist.

Heeft er iemand kaas gegeten hiervan?

UPDATE: hmmm... blijkt inmiddels toch weer een connectie met de backoffice te zijn. mss storing bij de backoffice gisteren? Rest alleen de vraag waarom mijn kaart thuis niet geaccepteerd wordt en bij een openbare laadpaal wel. Kom er nog op terug, hang nu in de wacht bij Incharge...

Overigens: nog een reden om zelf eens na te kijken was dat de laadpaal continue onder de 10kW geleverd vermogen bleef hangen, terwijl er elders geen verbruikers waren. Bleek dat er een setting niet goed / niet compatible stond (de bijgevoegde screenshot is hoe ik de configuratie aantrof).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq2cmQzzCyBOw5C-7I9siWDjF3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qsrvFC8UdOd6ueFO9JyixyBB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Shaq_ op 14-06-2021 16:42 . Reden: update... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10 11:13
Gerritjuh schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:53:
Zijn er hier al ervaringen met de Heidelberg Wallbox Home Eco Europe? Deze is erg gunstig qua prijs en heeft de DC lekstroom detectie al ingebouwd.

In Nederland worden op enkele plaatsen een Heidelberg aangeboden, maar het is niet duidelijk om welke variant het gaat. Heidelberg heeft twee varianten te weten voor de Duitse markt en voor de Europese markt.

https://www.heidelberg-wa...ope-11kw-5m-funding-in-at
Het blijkt dat het om hetzelfde product gaat, echter in Duitsland krijgen ze subsidie op de lader, vandaar een ander artikelnummer. 2 webshops verzekerde mij dat het om laders gaat geschikt voor de Europese markt.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Shaq_ schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:28:
Onlangs is bij mij een Alfa Eve Pro laadpaal geïnstalleerd.

Omdat ik geen Vattenfall Incharge logo op mijn gevel wil, besloot ik als echte tweaker dit logo van het LCD te vervangen door een ander.

Dat is gelukt met de Alfen Service Installer app en een account.

Nu lijkt het erop dat er toch nog een andere setting mee is gegaan - mijn kaart wordt namelijk gereject door de backoffice - na nog wat wijzigingen van het weekend meldt het laadpunt zich niet meer bij de backoffice - laden lukt wel want de kaart zit in de whitelist.

Heeft er iemand kaas gegeten hiervan?

UPDATE: hmmm... blijkt inmiddels toch weer een connectie met de backoffice te zijn. mss storing bij de backoffice gisteren? Rest alleen de vraag waarom mijn kaart thuis niet geaccepteerd wordt en bij een openbare laadpaal wel. Kom er nog op terug, hang nu in de wacht bij Incharge...

Overigens: nog een reden om zelf eens na te kijken was dat de laadpaal continue onder de 10kW geleverd vermogen bleef hangen, terwijl er elders geen verbruikers waren. Bleek dat er een setting niet goed / niet compatible stond (de bijgevoegde screenshot is hoe ik de configuratie aantrof).

[Afbeelding]
Wat stond er dan fout in die screenshot?

En ben benieuwd wat uiteindelijk het probleem was, ik krijg namelijk als het goed is volgende week dezelfde paal :)

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 14-06-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaq_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-10 23:04
ik222 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:31:
[...]

Wat stond er dan fout in die screenshot?

En ben benieuwd wat uiteindelijk het probleem was, ik krijg namelijk als het goed is volgende week dezelfde paal :)
De station maximum power kan zoals de foutmelding aangeeft niet hoger zijn dan smart meter capacity. (accepteer die instelling als apparaat dan ook niet denk ik dan).

Die laatste stond op 16A, terwijl ik 3x25A beschikbaar heb. Die moet dus op 25A, en de instelling in de screenshot kan dan op 16 (of 17 of 18 - afgezekerd op 20A met voldoende dikke kabels).

Vind dit slordig van een 'professional', tenzij er een plan achter zit om een niet-logische config te laden.

In any case, na wat aanpassingen laden we op max 11.04kW, zo ongeveer de max. bij 3x16A.

Overigens is gebleken dat inderdaad er een storing was bij de backoffice. Is inmiddels verholpen en e.e.a. werkt weer naar behoren.

Overigens: plaatje dat nu op display vd lader prijkt is onderstaande ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4XGjPQTpwDVL-60z2ZzBC4Oupk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Gq7Gt34uXRqhmn2ID8ZMPco.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:38
Ik heb onderstaande vraag ook gesteld bij de gemeente, maar wellicht hebben jullie ook een idee of (sneller) antwoord. De situatie is als volgt:

Ik woon in een autovrije straat, maar heb wel een eigen parkeerplaats (grond is van mij) aan de rand van het huizenblok. Nu wil ik wellicht elektrisch gaan rijden maar ik heb geen eigen oprit om de laadpaal te plaatsen. Ik had als idee om op die eigen parkeerplaats een laadpaal te plaatsen.

Probleem is dus dat die parkeerplaats 20 meter van mijn huis afligt en de stoep moet worden opengebroken om de kabel tussen de laadpaal en mijn meterkast te kunnen leggen. Weet er iemand of het mogelijk is om de laadpaal op het publieke stroomnet aan te laten sluiten, maar de laadpaal zelf dan niet publiekelijk te maken? Of zien jullie een andere mogelijkheid?

Onderstaand is een schets van de situatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouppn5z8zCvJNYF_OM3nupLUzV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtFIfogrmrFQkYQ7QYmkNT4u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:17
Poulske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:08:
Ik heb onderstaande vraag ook gesteld bij de gemeente, maar wellicht hebben jullie ook een idee of (sneller) antwoord. De situatie is als volgt:

Ik woon in een autovrije straat, maar heb wel een eigen parkeerplaats (grond is van mij) aan de rand van het huizenblok. Nu wil ik wellicht elektrisch gaan rijden maar ik heb geen eigen oprit om de laadpaal te plaatsen. Ik had als idee om op die eigen parkeerplaats een laadpaal te plaatsen.

Probleem is dus dat die parkeerplaats 20 meter van mijn huis afligt en de stoep moet worden opengebroken om de kabel tussen de laadpaal en mijn meterkast te kunnen leggen. Weet er iemand of het mogelijk is om de laadpaal op het publieke stroomnet aan te laten sluiten, maar de laadpaal zelf dan niet publiekelijk te maken? Of zien jullie een andere mogelijkheid?

[Afbeelding]
Daar zitten véél buren tussen.
Leeft het bij die buren om óók EV te gaan rijden? nu, of wellicht in de nabije toekomst?

Zijn er 2 buren, of meer, kan je wellicht met de overige overleggen om evt. een kabel door hun tuin (aan de achter-rand) heen te trekken??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:32

[Afbeelding]
Ergens twee weken geleden was een vergelijkbaar verhaal waarbij iemand een losse aansluiting kon aanvragen bij de netbeheerder en dan hier een laadpaal kon aansluiten. Betrof wel een garage maar feite is het hetzelfde (los stukje grond elders). Ik zou beginnen met kijken of je een netaansluiting kan krijgen maar check ook bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25

Peetman

Tjah....

[Afbeelding]
Ik ken iemand die een vergelijkbare situatie had (wel maar 1 ander huis/tuin er tussen. Die heeft een kabel onder de tuin van de buurman door laten 'schieten' met een bodemraket tot op zijn eigen parkeerplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
Ja het grote huizenblok is inderdaad het obstakel. Mogelijkheid om een netaansluiting aan te vragen heb ik nog niet aan gedacht, dat is wel een goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-10 21:54
Mag ik vragen waarom je de paal niet publiekelijk maakt? Of kijkt of je met de buren gezamenlijk één laadpaal kunt neerzetten met bijvoorbeeld twee aansluitingen? Ik denk dat je daar op termijn gezamenlijk erg veel plezier van kunt beleven.

Anders zou ik kijken of je niet een paal kunt krijgen die ook een ander kan gebruiken. Dan kun je de investeringskosten terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
DDDikkiedik schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 20:58:
Mag ik vragen waarom je de paal niet publiekelijk maakt? Of kijkt of je met de buren gezamenlijk één laadpaal kunt neerzetten met bijvoorbeeld twee aansluitingen? Ik denk dat je daar op termijn gezamenlijk erg veel plezier van kunt beleven.

Anders zou ik kijken of je niet een paal kunt krijgen die ook een ander kan gebruiken. Dan kun je de investeringskosten terugverdienen.
Ik wil hem niet publiekelijk maken omdat het mijn parkeerplaats is. Ik heb geen zin als ik thuis kom met boodschappen om de auto verder in de straat te moeten zetten omdat iemand zijn auto daar neer heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-10 19:29
Als ik zou kiezen voor een elektrische wagen, dan komt Bluecorner een Curved Pro Cable installeren op kosten van de werkgever. Is dat goed gerief?

https://www.gpceurope.com...ofessional-wallbox-cable/

Lijkt op het eerste zicht klaar voor intelligent laden om pieken te vermijden (om hoger capaciteitstarief in Vlaanderen te vermijden).

Los daarvan moet ik beslissen of ik bij de wagen ook een laadkabel voor een standaard stopcontact mee als optie bestel. Dat zou me netto 135 euro kosten (kost het dubbel). Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-10 21:54
Poulske schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:49:
[...]

Ik wil hem niet publiekelijk maken omdat het mijn parkeerplaats is. Ik heb geen zin als ik thuis kom met boodschappen om de auto verder in de straat te moeten zetten omdat iemand zijn auto daar neer heeft gezet.
OK, maar als je de paal zo plaatst dat de buren hem ook kunnen gebruiken en er een neemt met twee aansluitingen, kun je nog steeds je eigen parkeerplaats hebben. Sowieso zou ik in zo'n geval met de vereniging van eigenaren afspraken maken, alleen al om te voorkomen dat er drie verschillende palen komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-10 17:46
DDDikkiedik schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:15:
[...]
OK, maar als je de paal zo plaatst dat de buren hem ook kunnen gebruiken en er een neemt met twee aansluitingen, kun je nog steeds je eigen parkeerplaats hebben. Sowieso zou ik in zo'n geval met de vereniging van eigenaren afspraken maken, alleen al om te voorkomen dat er drie verschillende palen komen te staan.
Deze huizen staan naast elkaar, dan is er geen sprake van een vve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
DDDikkiedik schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 23:15:
[...]

Zijn de buren en ik weg, komen er twee vreemden die de auto daar neer zitten. Geen behoefte aan, ik woon in een vrij drukke buurt en ben juist blij met mijn eigen parkeerplaats.

@m2011 Klopt, er is geen sprake van een VVE. We hebben wel een app groep met het gehele huizenblok, ik zal daar eens een balletje opgooien.

[ Voor 6% gewijzigd door Poulske op 16-06-2021 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:42
Kan ik m'n Peugeot e-208 icm Zappi V2 zo instellen dat die maar tot maximaal 80% oplaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-10 22:26
DeBaroN schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:53:
Kan ik m'n Peugeot e-208 icm Zappi V2 zo instellen dat die maar tot maximaal 80% oplaad?
Dat zou je in de auto moeten kunnen instellen, ongeacht de lader.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:42
eltron schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:04:
[...]

Dat zou je in de auto moeten kunnen instellen, ongeacht de lader.
Lijkt mij ook, kan niet vinden hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DeBaroN schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:23:
[...]
Lijkt mij ook, kan niet vinden hoe.
ik weet niet hoe het bij de 208 werkt, maar er zou toch zoiets als een EV menu moeten zijn waarbinnen je dat kunt instellen? mogelijk zelfs met de Mypeugeot app?

Bij mij (e-Niro) kan ik het gewoon in EV menu instellen in stapjes van 10% en afzonderlijk voor verschillende soorten laders (AC en Granny en DC snelladers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-10 23:50
Het kan (nog) niet bij Peugeot/DS/Opel en Citroen. Zal dus voorlopig handmatig moeten....helaas.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:09
Als ik een laadpaal zou laten plaatsen, met loadbalancing, ik lees dat er dan een netwerkkabel naar de slimme meter moet. Kan dat via een switch van het bestaande netwerk? Of moet dat rechtstreeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Isheara schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:35:
Het kan (nog) niet bij Peugeot/DS/Opel en Citroen. Zal dus voorlopig handmatig moeten....helaas.
Zou eind van dit jaar beschikbaar moeten komen. Maar gezien dat ik volgens de app nog steeds aan "in rekening brengen" doe zie ik het somber in.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:21

Aapje

Opel-beun
Ophidian schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:39:
[...]

Zou eind van dit jaar beschikbaar moeten komen. Maar gezien dat ik volgens de app nog steeds aan "in rekening brengen" doe zie ik het somber in.
Ik heb 't vertrouwen allang opgegeven in die app van PSA... Ben benieuwd wanneer een rechtzaak zal geopend worden tegen ze. Want 't zijn wel leuke praatjes bij de verkoop maar 't komt maar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Stefke schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:37:
Als ik een laadpaal zou laten plaatsen, met loadbalancing, ik lees dat er dan een netwerkkabel naar de slimme meter moet. Kan dat via een switch van het bestaande netwerk? Of moet dat rechtstreeks?
Kan in elk geval bij Zappi ook draadloos. En hoef je ook niet te laten plaatsen. Kan je gewoon zelf aan de muur schroeven. Is ongeveer net zo moeilijk als een buitenstopcontact monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Stefke schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:37:
Is geen netwerk. Toevallig wel zelfde kabel maar heeft niks met je thuisnetwerk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:09
Ook, dus dat moet een rechtstreeks kabel naar de meterkast worden..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Holgersson
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Toen ik drie maanden geleden mijn Hyundai Ioniq Premium (2018) 28kWh kocht, ging ik meteen naarstig op zoek naar een laadstation voor op m’n oprit. In mijn situatie en met mijn wensen werd mij na offertes bij een zestal verschillende aanbieders/installateurs, lokaal en landelijk, duidelijk dat de vanaf prijs zo’n €1850 zou worden, met honderden euro’s verschil naar de duurste offerte. Daarop heb ik mijn drang naar een laadstation even vooruitgeschoven om te ervaren hoeveel (on)gemak een granny charger met zich meebracht.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik tot nader order m’n elektrische auto met de granny charger blijf laden. Ik heb de lader nu in m’n garage ingeplugd en de kabel onder de garagedeur (die altijd dicht is) doorgevoerd. De stekker en kabel kan ik nu buiten opbergen in een zinken (vuilnis)emmer die daar op m’n oprit staat. Netjes weggewerkt dus en in handomdraai gepiept :) Tussen de stekker van de lader en het stopcontact zit een ‘slimme wifi stekker’ (van Silvergear), die middels een app op afstand te bedienen is, desgewenst met scenario’s/timer/etc. Heel handig.

Natuurlijk heb ik niet de laadsnelheid van een laadstation en wat functionaliteiten die zo’n apparaat met zich meebrengt, maar qua gebruiksgemak komt het met deze opstelling van m’n granny charger wel redelijk in de buurt van een laadstation. Het scheelt me alleen dik €1,8k :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbhXD5K9Dsoj35yTB3oKjFQbTgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9yEBmxj8DrOl4B8QuJ2a07B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Met een accu van maar 28kWh snap ik die keuze heel goed. Dan is immers ook met 16A je lege accu in een nacht altijd gewoon vol...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Holgersson schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:15:
Toen ik drie maanden geleden mijn Hyundai Ioniq Premium (2018) 28kWh kocht, ging ik meteen naarstig op zoek naar een laadstation voor op m’n oprit. In mijn situatie en met mijn wensen werd mij na offertes bij een zestal verschillende aanbieders/installateurs, lokaal en landelijk, duidelijk dat de vanaf prijs zo’n €1850 zou worden, met honderden euro’s verschil naar de duurste offerte. Daarop heb ik mijn drang naar een laadstation even vooruitgeschoven om te ervaren hoeveel (on)gemak een granny charger met zich meebracht.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik tot nader order m’n elektrische auto met de granny charger blijf laden. Ik heb de lader nu in m’n garage ingeplugd en de kabel onder de garagedeur (die altijd dicht is) doorgevoerd. De stekker en kabel kan ik nu buiten opbergen in een zinken (vuilnis)emmer die daar op m’n oprit staat. Netjes weggewerkt dus en in handomdraai gepiept :) Tussen de stekker van de lader en het stopcontact zit een ‘slimme wifi stekker’ (van Silvergear), die middels een app op afstand te bedienen is, desgewenst met scenario’s/timer/etc. Heel handig.

Natuurlijk heb ik niet de laadsnelheid van een laadstation en wat functionaliteiten die zo’n apparaat met zich meebrengt, maar qua gebruiksgemak komt het met deze opstelling van m’n granny charger wel redelijk in de buurt van een laadstation. Het scheelt me alleen dik €1,8k :*)

[Afbeelding]
Je weet dat zo'n wifi stekker op continu volle belasting brandgevaarlijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holgersson
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:22:
Met een accu van maar 28kWh snap ik die keuze heel goed. Dan is immers ook met 16A je lege accu in een nacht altijd gewoon vol...
12A maximaal met de granny charger die bij mijn Ioniq zit. Maar dat is altijd makkelijk te doen in de ca. 14 uur die m'n auto minimaal stil staat.
Wolly schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:27:
[...]
Je weet dat zo'n wifi stekker op continu volle belasting brandgevaarlijk is?
Geen zorgen. De maximale belasting van m'n wifi stekker is me bekend en ik kan zowel op de granny drie standen kiezen als in m'n auto drie standen kiezen, om zo de laadsnelheid van m'n Ioniq te bepalen: Rohaatje in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-10 21:03
Iemand hier van wie de WiFI verbinding ook steeds wegvalt bij z'n Wallbox Pulsar Plus?
Dit is zowel op 2.4 als 5 GHz.
Het is random, en soms pas na een paar dagen.
WiFi Router staat ongeveer 2 meter naast de Wallbox, en heb meerdere WiFi routers getest.
De Wallbox Pulsar Plus geeft aan dat het WiFI signaal goed is.

Beetje googelen laat zien dat er meer mensen last van hebben.
Na een reboot van de Wallbox Pulsar Plus (via Bluetooth) werkt de WiFi verbinding weer voor een random tijd.

Helaas geeft support geen gehoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Holgersson schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:52:
[...]

12A maximaal met de granny charger die bij mijn Ioniq zit. Maar dat is altijd makkelijk te doen in de ca. 14 uur die m'n auto minimaal stil staat.

[...]

Geen zorgen. De maximale belasting van m'n wifi stekker is me bekend en ik kan zowel op de granny drie standen kiezen als in m'n auto drie standen kiezen, om zo de laadsnelheid van m'n Ioniq te bepalen: Rohaatje in "Het grote Hyundai Ioniq Electric topic"
De Silvergear stekker op deze site heeft de volgende spec:
code:
1
Max: 10A 2200W

Wil je veilig zitten dan is het dus zaak om onder 10A te laden. Zal je verzekering, en daarmee jij ook, fijn vinden mocht het misgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holgersson
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:14:
Wil je veilig zitten dan is het dus zaak om onder 10A te laden. Zal je verzekering, en daarmee jij ook, fijn vinden mocht het misgaan.
Dat is om te beginnen niet de wifi stekker die ik er tussen heb zitten. Maar volgens mij heb je mijn reactie niet goed gelezen of niet begrepen. Maak je geen zorgen, alles is veilig binnen de limieten. Bedankt voor je bezorgdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:44

[Afbeelding]
Groot gelijk. Ik heb ook bijna een jaar zo gedaan en is geen probleem.
Inmiddels krachtstroom thuis nu dus een mobiele lader gekocht van +/- € 400 en zo wel 11kW thuisladen. Is wel prettig als je na een storing thuis komt en de rest van de dag/weekend ook nog dienst hebt. Dan is 11kW wel lekker :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:35

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Sinds eergisteren ook krachtstroom thuis, dubbel zelfs. 1 CEE WCD op de schutting binnen zodat ik daar mijn granny charger kan hangen als ik buiten laad en een CEE WCD in de garage. Extra groepenkast er bij in de garage, extra groep voor toekomstige zonnepanelen, groep voor garage stroom en zo'n 30m 6mm² kabel door het huis en de tuin. Daarbij nog 2x 25m SFTP kabel. 1400 euro, vond ik best ok.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Toen ik drie maanden geleden mijn Hyundai Ioniq Premium (2018) 28kWh kocht, ging ik meteen naarstig op zoek naar een laadstation voor op m’n oprit. In mijn situatie en met mijn wensen werd mij na offertes bij een zestal verschillende aanbieders/installateurs, lokaal en landelijk, duidelijk dat de vanaf prijs zo’n €1850 zou worden, met honderden euro’s verschil naar de duurste offerte. Daarop heb ik mijn drang naar een laadstation even vooruitgeschoven oervaren hoeveel (on)gemak een granny charger met zich meebracht.

[Afbeelding]
Voor €200 kun je wel een tweedehands TNM 1 fase laadpaal vinden.

Veel oude PHEV eigenaren willen er nu vanaf, of mensen die upgraden naar 11kW.

Ik kan €1800 voor een laadpaal echt niet verantwoorden voor mijzelf. Kan ik aardig lang voor snelladen. Denk niet dat ik dat ooit terugverdien in de tijd dat ik de EV rijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
renedr schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Ik kan €1800 voor een laadpaal echt niet verantwoorden voor mijzelf. Kan ik aardig lang voor snelladen. Denk niet dat ik dat ooit terugverdien in de tijd dat ik de EV rijd.
Bij mij ging het met een laadpaal niet om de terugverdientijd (niet eens berekend), maar om het gemak van sneller kunnen laden op mijn oprit. Dat is denk ik voor meer mensen een factor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:09
renedr schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:33:
[...]

Ik vond het ook veel geld. Maar via dit topic heb ik er zelf een uiteindelijk een gemaakt. Met alle functies. Smart , solar, LB.
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Is prima te doen en ben je 1/3 van de prijs kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:03
1800 euro verdien ik makkelijk terug ten opzichte van publiek laden. Daarnaast is het gemak ook wat waard. In die 1800 euro zit ook de hele aansluiting, die gaat de levensduur van het huis bijna mee. De lader vervangen kan ik dan zelf wel over X jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Ik vraag mij meer af waarom dat zoveel moet kosten. Gezien de foto kan het niet om veel meters kabel en graven gaan, dus waarom moet het zo duur zijn? Kon je hem niet zelf installeren?

Maar met een 28 kWh accu snap ik je keuze wel. Ben wel blij met onze Zappi. Komt regelmatig voor dat er toch wat extra bij moet (bereikbaarheidsdienst) en dan is die 11kW wel heel makkelijk. Zeker gezien we volgend jaar een EV of PHEV erbij willen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Hulp gevraagd: zoek een lader voor thuis die de zaak betaalt, maar na afloop leaseperiode in mijn eigendom blijft. Wensen:
- moet load balancing kunnen
- liefst abonnement gedurende leaseperiode, maar daarna moet abonnement opzegbaar zijn
- moet automatisch kosten verrekenen met werkgever
- heb zonnepanelen, maar wil dus níet dat de auto wordt geladen vanaf de panelen, want dan verrekent dat weer niet met werkgever, toch?
- hoef NIET snel te laden: 15km per uur is prima (doe ik nu ook aan publieke laadpaal)
- maar wel: voorsorteren op toekomst; wat hebben auto's over tien jaar nodig?
Dus: welke laadpaal past hier bij? Iemand tipte newmotion home advanced, is dat terecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
Als je via je zonnepanelen laadt, betaalt de werkgevers alsnog alles wat geladen is hoor. Met het oog op het afschaffen van salderen zou ik dus juist via je zonnepanelen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Zonnepanelen staat inderdaad helemaal los van de verrekening naar je werkgever. Voor de verrekening naar de werkgever zit er gewoon een gecertificeerde kWh meter in de laadpunten die automatische verrekening registreren. Die registreert simpelweg het aantal kWh dat je auto in gaat en dat krijg je tegen je stroomtarief vergoed (21 - 24 cent meestal).

Waar die stroom vandaan komt (net of je zonnepanelen) maakt daarbij helemaal niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Vraagje, een maat heeft een nieuw huis gekocht en daar hangt een EV-Box met Eneco sticker.
Volgens Eneco heeft hij een abbo van ruim 8 euro pm nodig om te kunnen laden?

Kun je deze paal niet gewoon gebruiken om prive te laden zonder pasjes? Of alleen voor eigen pasje zonder doorbelasting gedoe en abbo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:26

timovd

Voorsprong door techniek

renedr schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:03:
Vraagje, een maat heeft een nieuw huis gekocht en daar hangt een EV-Box met Eneco sticker.
Volgens Eneco heeft hij een abbo van ruim 8 euro pm nodig om te kunnen laden?

Kun je deze paal niet gewoon gebruiken om prive te laden zonder pasjes? Of alleen voor eigen pasje zonder doorbelasting gedoe en abbo's?
Als je een beetje handig bent; Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:36
locloc schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:00:
Hulp gevraagd: zoek een lader voor thuis die de zaak betaalt, maar na afloop leaseperiode in mijn eigendom blijft. Wensen:
- liefst abonnement gedurende leaseperiode, maar daarna moet abonnement opzegbaar zijn
- heb zonnepanelen, maar wil dus níet dat de auto wordt geladen vanaf de panelen, want dan verrekent dat weer niet met werkgever, toch?
- hoef NIET snel te laden: 15km per uur is prima (doe ik nu ook aan publieke laadpaal)
Dus: welke laadpaal past hier bij? Iemand tipte newmotion home advanced, is dat terecht?
Alfen Single Pro-Line. Zit je tenminste niet vast in het systeem van NewMotion, maar heb je meer keuze in back-offices en betaal je maar eenmalig voor de loadbalancing ipv abbo vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
vinom schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Alfen Single Pro-Line. Zit je tenminste niet vast in het systeem van NewMotion, maar heb je meer keuze in back-offices en betaal je maar eenmalig voor de loadbalancing ipv abbo vorm.
Wat bedoel je met vastzitten in het systeem van NewMotion? Dat je altijd een abonnement móet houden?
Laadkompas biedt beide palen zie ik, en het lijkt er ook op dat het enige verschil wel/geen abonnement is (en dat die Alfen box goedkoper is). Zie ik dan nog eventuele andere verschillen over het hoofd? (in beide gevallen is er dan hopelijk automatische verrekening stroomkosten mogelijk)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
locloc schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Wat bedoel je met vastzitten in het systeem van NewMotion? Dat je altijd een abonnement móet houden?
Laadkompas biedt beide palen zie ik, en het lijkt er ook op dat het enige verschil wel/geen abonnement is (en dat die Alfen box goedkoper is). Zie ik dan nog eventuele andere verschillen over het hoofd? (in beide gevallen is er dan hopelijk automatische verrekening stroomkosten mogelijk)?
Als je loadbalancing wilt op de NM, moet je dat nemen in een abbo vorm zover ik weet. Anders heb je geen loadbalancing, zonder dat abbo. Beide palen kunnen verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
vinom schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:55:
[...]

Als je loadbalancing wilt op de NM, moet je dat nemen in een abbo vorm zover ik weet. Anders heb je geen loadbalancing, zonder dat abbo. Beide palen kunnen verrekenen.
Dus het enige echte voordeel van die NewMotion box tov die Alfen is eh... eh...? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:29
N0EL schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:10:
Iemand hier van wie de WiFI verbinding ook steeds wegvalt bij z'n Wallbox Pulsar Plus?
Dit is zowel op 2.4 als 5 GHz.
Het is random, en soms pas na een paar dagen.
WiFi Router staat ongeveer 2 meter naast de Wallbox, en heb meerdere WiFi routers getest.
De Wallbox Pulsar Plus geeft aan dat het WiFI signaal goed is.

Beetje googelen laat zien dat er meer mensen last van hebben.
Na een reboot van de Wallbox Pulsar Plus (via Bluetooth) werkt de WiFi verbinding weer voor een random tijd.

Helaas geeft support geen gehoor!
Ik heb dit nog nooit gehad en ervaar tot nu toe geen enkel probleem. Overigens check ik ook niet regelmatig of de WiFi verbinding nog wel actief is. De app gebruik ik praktisch niet, alleen wanneer ik aan het eind van de maand een export maak naar Excel om te declareren.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:55
locloc schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:53:
[...]

In geval van Alfen wordt Load Balancing meteen bij aanschaf betaalt en is daarna altijd 'vrij'. Ik weet niet hoe dit bij TNM zit.
Bij Alfen is gebruik zonder beheer backend en abonnement mogelijk na leaseperiode, of er zal vast een andere beheerorganisatie te kiezen zijn in geval van verandering werkgever o.i.d.
Tevens is de Eve Single Pro voorzien van eigen verbruiksmeter en geeft dat via een sim door aan de beheerpartij voor verrekening met de leasemaatschappij/werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
locloc schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:00:
Gelijkaardige situatie gehad en de Alphen eve SPL 3F32A (welke ook eenfasig kan aangesloten worden) bood een oplossing voor al je vragen en wensen.
Maar ik denk dat een deel van je wensen meer afhangt van de car policy van je werkgever dan van de laadpaal.
En zoals reeds geschreven, met zonnepanelen is de geladen stroom met vergoeding werkgever extra winstgevend. De werkgever vergoed immers een overeengekomen prijs via de kWh teller van de laadpaal, ongeacht waar die laadpaal zijn energie vandaan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
IvoB2 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:27:
[...]

Gelijkaardige situatie gehad en de Alphen eve SPL 3F32A (welke ook eenfasig kan aangesloten worden) bood een oplossing voor al je vragen en wensen.
Maar ik denk dat een deel van je wensen meer afhangt van de car policy van je werkgever dan van de laadpaal.
En zoals reeds geschreven, met zonnepanelen is de geladen stroom met vergoeding werkgever extra winstgevend. De werkgever vergoed immers een overeengekomen prijs via de kWh teller van de laadpaal, ongeacht waar die laadpaal zijn energie vandaan haalt.
Ja sorry, ik probeer de vinger te krijgen achter de praktische details en de impact, maar omdat ik helemaal nieuw ben op dit gebied lukt dat niet altijd even snel. Het komt er op neer dat ik nu een leaseauto heb, waarvan dus alle administratie uiteraard wordt gedaan door de werkgever (via de leasemaatschappij). Het is de bedoeling dat de te installeren walbox mijn eigendom wordt (daar wordt budget voor beschikbaar gesteld) en dat de gemaakte stroomkosten door de werkgever betaald worden. Daarbij zoek ik dus naar automatische verrekening zonder dat ik er zelf enig omkijken naar heb, én bij voorkeur dat ook de werkgever er verder niet veel extra's voor hoeft te doen (dus dat dit bijv via de leasemaatschappij wordt geregeld). Kan dat? (en kan dat met die Alfen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals ik schreef was dat bijna exact mijn situatie.
De alphen eve spl werd geplaatst op kosten van de werkgever. Na drie jaar wordt deze laadpaal eigendom van de eigenaar van de woning waar hij werd geplaatst.
De verrekening van de afgenomen energie gebeurt volgens de hoeveelheid geregistreerd door de MID kWh teller van de laadpaal via de back office. En dit draadloos via een 4G verbinding (sim) in de laadpaal. Ook op kosten van de werkgever.
De laadpaal kan het dus allemaal maar de verrekening en de kosten hangen gewoon af van de car policy van je werkgever. Daar heb ik geen zicht op. Maar het kan dus technisch allemaal wel.
De BEV was van een leasemaatschappij. De laadpaal is niet van dezelfde leasemaatschappij. Maar ook dit is een keuze van de werkgever.
Als het zo geregeld is heb je met de Alfen verder nog maar weinig omkijken. Wij hebben bv. gekozen voor de versie met vaste laadkabel en geen laadpas maar plug and play voor laden. De opvolging van het laden, starten, onderbreken en stoppen van het laden en de verrekening al la minuut en opvolging facturatie kan op iedere laptop, tablet, smartphone waar er internet verbinding is via de toeganscode van de back office.
Toch wat betreft het thuisladen.

Openbaar laden gebeurt dan weer wel via een laadpas en dat kan je, als men er interesse in heeft, met de nodige vertraging opvolgen via de TNM website (het betreft een Total/shell/TNM laadpas).

Technisch kan dus bijna lees met de alpen laadpaal wat jij vraagt.
Wat je niet rechtstreeks* kan is, zoals met de Zappi, laadvoorkeuren instellen zodat hij alleen laadt als er voldoende zonne-energie voorhanden is. De loadbalancing (met een UTP kabel van de laadpaal naar de P1 poort van de digitale meter) werkt alleen op de overbelasting van de hoofdzekering.

* Blijkbaar kunnen techneuten daar wel een mouw aanpassen of indien je toegang hebt tot de paal met een toeganscode van Alphen maar dat laatste is bij mij niet voorzien dus daar ken in de details niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
IvoB2 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:14:
Zoals ik schreef was dat bijna exact mijn situatie.
De alphen eve spl werd geplaatst op kosten van de werkgever. Na drie jaar wordt deze laadpaal eigendom van de eigenaar van de woning waar hij werd geplaatst.
De verrekening van de afgenomen energie gebeurt volgens de hoeveelheid geregistreerd door de MID kWh teller van de laadpaal via de back office. En dit draadloos via een 4G verbinding (sim) in de laadpaal. Ook op kosten van de werkgever.
De laadpaal kan het dus allemaal maar de verrekening en de kosten hangen gewoon af van de car policy van je werkgever. Daar heb ik geen zicht op. Maar het kan dus technisch allemaal wel.
De BEV was van een leasemaatschappij. De laadpaal is niet van dezelfde leasemaatschappij. Maar ook dit is een keuze van de werkgever.
Als het zo geregeld is heb je met de Alfen verder nog maar weinig omkijken. Wij hebben bv. gekozen voor de versie met vaste laadkabel en geen laadpas maar plug and play voor laden. De opvolging van het laden, starten, onderbreken en stoppen van het laden en de verrekening al la minuut en opvolging facturatie kan op iedere laptop, tablet, smartphone waar er internet verbinding is via de toeganscode van de back office.
Toch wat betreft het thuisladen.

Openbaar laden gebeurt dan weer wel via een laadpas en dat kan je, als men er interesse in heeft, met de nodige vertraging opvolgen via de TNM website (het betreft een Total/shell/TNM laadpas).

Technisch kan dus bijna lees met de alpen laadpaal wat jij vraagt.
Wat je niet rechtstreeks* kan is, zoals met de Zappi, laadvoorkeuren instellen zodat hij alleen laadt als er voldoende zonne-energie voorhanden is. De loadbalancing (met een UTP kabel van de laadpaal naar de P1 poort van de digitale meter) werkt alleen op de overbelasting van de hoofdzekering.

* Blijkbaar kunnen techneuten daar wel een mouw aanpassen of indien je toegang hebt tot de paal met een toeganscode van Alphen maar dat laatste is bij mij niet voorzien dus daar ken in de details niet van.
Ik heb de elektrische auto al, en ook een laadpas (travelcard) voor publiek laden. Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt met 'car policy'. Er is geen uitgebreide policy ofzo, mijn enige vraag is dus gewoon hoe je het práktisch moet regelen. Moet er een formulier voor ingevuld worden? Moet er technisch iets geregeld worden? Dat soort dingen bedoel ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-10 21:03
A3-D schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:53:
[...]

Ik heb dit nog nooit gehad en ervaar tot nu toe geen enkel probleem. Overigens check ik ook niet regelmatig of de WiFi verbinding nog wel actief is. De app gebruik ik praktisch niet, alleen wanneer ik aan het eind van de maand een export maak naar Excel om te declareren.
Dankjewel voor de info.

Het probleem bij mij is dat als er geen WiFi verbinding is de sessie ook niet geregistreerd staat.
(lader laad wel de EV op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-10 21:16
Ophidian schreef op zondag 20 juni 2021 @ 22:00:
Ik vraag mij meer af waarom dat zoveel moet kosten. Gezien de foto kan het niet om veel meters kabel en graven gaan, dus waarom moet het zo duur zijn? Kon je hem niet zelf installeren?

Maar met een 28 kWh accu snap ik je keuze wel. Ben wel blij met onze Zappi. Komt regelmatig voor dat er toch wat extra bij moet (bereikbaarheidsdienst) en dan is die 11kW wel heel makkelijk. Zeker gezien we volgend jaar een EV of PHEV erbij willen.
Een 3 fase zappi V2 kost inclusief harvi, hub en installatie kost ongeveer 1600. Niet heel veel goedkoper dan die 1800 uit het voorbeeld dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Bij mij wordt morgen m'n (New Motion) laadpost geïnstalleerd. Meterkast net ontruimd (stond nogal wat zooi in). Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
fisherman schreef op maandag 21 juni 2021 @ 20:55:
[...]

Een 3 fase zappi V2 kost inclusief harvi, hub en installatie kost ongeveer 1600. Niet heel veel goedkoper dan die 1800 uit het voorbeeld dus.
Niet als je hem zelf installeert. De vraag is overigens of je de hub en harvi nodig hebt. Scheelt alweer een paar honderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-10 21:16
Ophidian schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:04:
[...]

Niet als je hem zelf installeert. De vraag is overigens of je de hub en harvi nodig hebt. Scheelt alweer een paar honderd.
Klopt, als je het zelf zou doen kost het zonder hub en harvi onder de 1100. In de meterkast laat ik alles ivm verzekering toch wel door een elektricien aanleggen. Ik heb besloten om ook nog maar een tijdje te wachten ivm onduidelijkheid mbt vervallen van de salderingsregeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hier is vandaag de Alfen Single Pro Line geïnstalleerd inclusief loadbalancing en automatische verrekening via de tankpas. Vooraf zelf vast 2 UTP kabels klaargelegd (een voor loadbalancing en een voor LAN). LAN aansluiting doet men niet standaard omdat de unit in principe via een ingebouwde 4G verbinding met de backoffice communiceert. Alleen ik wilde dat dus wel graag i.v.m. uitlezen en in de toekomst mogelijk ook aansturen via modbus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EH3vBsOgFtW2hythxPZiJg0_va0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2gZsvavJsalJYpEskEYQGa7.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels ook een ACE account aangevraagd i.v.m. modbus. Hopelijk kan ik eind van de week testen of de paal werkt als mijn ID.4 dan geleverd is :)

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 21-06-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-10 19:25
Ben op zoek naar tips en/of ervaringen. Wil een simpele laadpaal aanschaffen die 11kw kan laden (3-fase). Hoeft geen slimme paal te zijn met app oid. Wil in de meterkast een aparte meter installeren voor het verbruik te kunnen registreren. Verder is de oprit niet aansluitend aan het huis, dus het moet een variant met paal zijn.

Kom op Bol veel china spul tegen, maar ziet er wel prima uit. Kan ook niet echt ontdekken wat nu de A-merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walsan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-06-2021
Zoals velen in dit forum ook last van keuze stress ;-)
Binnenkort in het bezit van VW ID.3.
Heb zonnepanelen en laat mijn meter omzetten naar 3 fase 25A.
Intussen wat offertes lopen.

Twijfel over Zapi / Wallbox / Mennekes /Smappee

De prijzen en tarieven (wel/geen abonnement / pas) zitten tussen 1500 en 2700 Eur

Enig advies waar op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ik222 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 21:59:
Hier is vandaag de Alfen Single Pro Line geïnstalleerd inclusief loadbalancing en automatische verrekening via de tankpas. Vooraf zelf vast 2 UTP kabels klaargelegd (een voor loadbalancing en een voor LAN). LAN aansluiting doet men niet standaard omdat de unit in principe via een ingebouwde 4G verbinding met de backoffice communiceert. Alleen ik wilde dat dus wel graag i.v.m. uitlezen en in de toekomst mogelijk ook aansturen via modbus.

[Afbeelding]

Inmiddels ook een ACE account aangevraagd i.v.m. modbus. Hopelijk kan ik eind van de week testen of de paal werkt als mijn ID.4 dan geleverd is :)
Heb je bewust gekozen voor socket, of is dat een foutje? Vaste kabel is veel handiger.

Soms die je lieden die het uit esthetisch oogpunt mooier vinden om geen vaste kabel te hebben en die dan de extra moeite er voor over hebben. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden zeg maar....
Mij niet gezien. (En een mooie vaste kabel is ook niet lelijk).

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 22-06-2021 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

De NewMotion hangt ook. Niet het fraaiste apparaat :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exvr2k7X93ocFB3nMHDh5VS9e7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Jaqg1jEkAaA2iqfsW6LbOhy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Exorcist schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:00:
De NewMotion hangt ook. Niet het fraaiste apparaat :P

[Afbeelding]
Smaken verschillen, maar eigenlijk is elke laadpaal lelijk. Schrale troost misschien: op een gegeven moment went het en valt het niet meer op. Dat heb ik tenminste wel met die van mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

InterCC schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Smaken verschillen, maar eigenlijk is elke laadpaal lelijk. Schrale troost misschien: op een gegeven moment went het en valt het niet meer op. Dat heb ik tenminste wel met die van mij. :)
Alles went :+

Maar hij hangt redelijk uit het zicht, naast het huis en daarvoor staat een soort heg als afscheiding voor twee containers. Dus vind het helemaal prima zo. Gezien de meterkast er direct achter zit ook geen onnodige lange kabels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFTXZ2tqilhDZtRd23tFeSbop8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p3re7uTWfvJLOT2N5334kFjS.png?f=fotoalbum_large

Deze offerte ok zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Extra kosten voor de loadbalancing installatie vind ik dikke onzin. Het is een vinkje zetten in de software van de laadpaal, meer niet. En er gaat 1 extra kabel naar de groepenkast, dus dat is ook de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
vinom schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:05:
[...]

Extra kosten voor de loadbalancing installatie vind ik dikke onzin. Het is een vinkje zetten in de software van de laadpaal, meer niet. En er gaat 1 extra kabel naar de groepenkast, dus dat is ook de moeite niet.
Zou kunnen zijn dat ze voor die 195 euro een losse modbus kWh meter plaatsen om maar geen afhankelijkheid van de P1 poort van de slimme meter te hebben. Navragen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:12:
[...]

Zou kunnen zijn dat ze voor die 195 euro een losse modbus kWh meter plaatsen om maar geen afhankelijkheid van de P1 poort van de slimme meter te hebben. Navragen dus.
Dat verwacht ik niet aangezien in de offerte genoemd wordt: "Load balancing via slimme meter"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
One-eye864 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:15:
[...]
Dat verwacht ik niet aangezien in de offerte genoemd wordt: "Load balancing via slimme meter"
Je hebt gelijk. En daar vragen ze OOK nog eens 179 euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:12:
[...]

P1 en modbus KWh meter hebben niet zo veel met elkaar te maken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ze rekenen je inderdaad twee keer de loadbalancing aan.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:23:
[...]

Ze rekenen je inderdaad twee keer de loadbalancing aan.
Waar zie jij de DC aardlek? Ik zie alleen aardlek, en dat is niet zo gek (maar niet verplicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:17:
[...]

En dat is zelfs nog ex-btw. Wat een bedrag zeg. En waarom die 15 euro verzending? Ze rekenen ook al 345 euro ex btw installatie, dan nemen ze hem toch gewoon mee?

Die load balancing kost je dus 10 + 179 + 195 = 384 euro ex btw, 465 euro in de BTW. Wat een belachelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Ehm.. ja? Maar wat wil je hiermee zeggen.

Ging mij er om dat ze ipv via de P1 poort wellicht een modbus kWh meter als input voor loadbalancing willen installeren. Maar terecht word ik er op gewezen dat in de offerte staat dat het via de slimme meter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:25:
[...]

Waar zie jij de DC aardlek? Ik zie alleen aardlek, en dat is niet zo gek (maar niet verplicht).
Nergens. Ik had het dus ook al een minuut voor jij reageerde al aangepast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
daemonix schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Hij bedoelde waarschijnlijk een TQ meter?
Maar die heb je idd ook niet nodig als je een slimme meter met P1 poort hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
IvoB2 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Hij bedoelde waarschijnlijk een TQ meter?
Maar die heb je idd ook niet nodig als je een slimme meter met P1 poort hebt.
Nee de Alfen kan naast P1 ook gewoon via modbus met een losse kWh meter praten voor load balancing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Die €179 klopt, dat kost de licentie om LB te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Nee de Alfen kan naast P1 ook gewoon via modbus met een losse kWh meter praten voor load balancing
Thx, wist ik niet.
Bij Alfen raden ze ofwel een aansluiting op de P1 poort aan of een extra TQ meter voor dynamische loadbalancing.
In elk geval, buiten een UTP kabel tussen de Alfen en zijn P1 poort en de Alfen activatie fee heeft hij niets nodig voor de loadbalancing .

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 22-06-2021 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
walsan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:58:
Zoals velen in dit forum ook last van keuze stress ;-)
Binnenkort in het bezit van VW ID.3.
Heb zonnepanelen en laat mijn meter omzetten naar 3 fase 25A.
Intussen wat offertes lopen.

Twijfel over Zapi / Wallbox / Mennekes /Smappee

De prijzen en tarieven (wel/geen abonnement / pas) zitten tussen 1500 en 2700 Eur

Enig advies waar op te letten?
Ik ben erg tevreden met Zappi, buiten de mooie features vind ik het hebben van een vaste kabel aan de paal ideaal. Geen gedoe thuis met kabels uit de auto halen etc is echt top. Dat is voor mij persoonlijk de mooiste feature van palen met een vaste kabel :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 00:13:
[...]

Heb je bewust gekozen voor socket, of is dat een foutje? Vaste kabel is veel handiger.

Soms die je lieden die het uit esthetisch oogpunt mooier vinden om geen vaste kabel te hebben en die dan de extra moeite er voor over hebben. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden zeg maar....
Mij niet gezien. (En een mooie vaste kabel is ook niet lelijk).
Ik heb juist bewust gekozen voor een socket, vast kabel vind ik rommelig, mogelijke vandalisme gevoeliger en vooral ook heel weinig toevoegen. Ik bedoel ook een vaste kabel moet je oprollen na gebruik, de stekker uit de socket halen en de kabel weer in je kofferbak doen is dan ook geen extra werk meer. Voor aansluiten geldt hetzelfde...

En ik vind dit er inderdaad veel opgeruimder eruit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik rol meest maar 1 rondje af en kan dan al laden dus gebruik nooit de volledige lengte en is daar ook niet rommelig vwb de kabel die in je auto wordt geprikt.

Dat is mijn beleving van rommelig maar ik begrijp wel dat het iets minder strak oogt maar dat is een kwestie van smaak. :)
Je punt mbt vandalisme kan ik me voorstellen als je paal dicht bij de weg staat. Mijn laadpaal zit aan het huis op de oprit waarbij ook nog eens een camera op gericht staat dus qua vandalisme maak ik me verre vsn zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
vinom schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Die €179 klopt, dat kost de licentie om LB te activeren.
Ik snap niet alles wat jullie zeggen. Rekenen ze nou wel of niet teveel/dubbel, en zo ja: welk antwoord moet ik precies geven aan ze hierover? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Ehm.. ja? Maar wat wil je hiermee zeggen.

Ging mij er om dat ze ipv via de P1 poort wellicht een modbus kWh meter als input voor loadbalancing willen installeren. Maar terecht word ik er op gewezen dat in de offerte staat dat het via de slimme meter gaat.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een modbus kWh meter in principe niet kunt gebruiken voor loadbalancing... Of dat je anders wel een heel omslachtige methode hebt bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
daemonix schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:33:
[...]

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een modbus kWh meter in principe niet kunt gebruiken voor loadbalancing... Of dat je anders wel een heel omslachtige methode hebt bedacht.
Wat ik begrijp is het een standaard alternatief voor Alfen. Lees ook hier, https://www.laadpuntservice.nl/alfen2 (zoek even op modbus naar de juist regel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
locloc schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:30:
[...]

Ik snap niet alles wat jullie zeggen. Rekenen ze nou wel of niet teveel/dubbel, en zo ja: welk antwoord moet ik precies geven aan ze hierover? :)
De vraag is wat die installatiekosten van 195 euro zijn. Want als het in totaal alleen voor LB dik 450 euro is. Daar kan je je hoofdzekering wel een paar keer voor laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Ophidian schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:01:
[...]

De vraag is wat die installatiekosten van 195 euro zijn. Want als het in totaal alleen voor LB dik 450 euro is. Daar kan je je hoofdzekering wel een paar keer voor laten vervangen.
Hmja… dat even navragen dan nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10 11:13
T i M schreef op maandag 21 juni 2021 @ 22:09:
Ben op zoek naar tips en/of ervaringen. Wil een simpele laadpaal aanschaffen die 11kw kan laden (3-fase). Hoeft geen slimme paal te zijn met app oid. Wil in de meterkast een aparte meter installeren voor het verbruik te kunnen registreren. Verder is de oprit niet aansluitend aan het huis, dus het moet een variant met paal zijn.

Kom op Bol veel china spul tegen, maar ziet er wel prima uit. Kan ook niet echt ontdekken wat nu de A-merken zijn.
Kijk eens naar een Heidelberg Wallbox, goedkoop en reeds voorzien van DC lekstroom detectie.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
ik222 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 16:45:
[...]

Ik heb juist bewust gekozen voor een socket, vast kabel vind ik rommelig, mogelijke vandalisme gevoeliger en vooral ook heel weinig toevoegen. Ik bedoel ook een vaste kabel moet je oprollen na gebruik, de stekker uit de socket halen en de kabel weer in je kofferbak doen is dan ook geen extra werk meer. Voor aansluiten geldt hetzelfde...

En ik vind dit er inderdaad veel opgeruimder eruit zien :)
Totdat het natte seizoen weer aanbreekt. Dan sta je iedere dag zo’n vieze natte kabel in je schone, droge kofferbak te leggen…dan maar iets minder esthetisch en “rommelig” wat best meevalt als je de kabel gewoon netjes oprolt. Zoveel lelijker is het ook niet dan zo’n haspel met tuinslang die veel mensen wel in hun tuin hebben. Dan ga je toch ook niet lopen klooien met een losse slang?

En vandalisme? Wat zouden ze ermee willen doen? Doorknippen? Denk wel dat ze dat echt uit hun hoofd laten…

[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 22-06-2021 19:43 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Heb je die rfid pas echt nodig of accepteert je werkgever ook een registratie van een kWh meter, of een uitdraai via een web portal due je zelf uitdraait?

Anders is de zappi een goedkopere optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GD7NL_VR8-OGeFX6ULM1XBQr4MI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K1qVZO0T4hfY60ncoPjLlfvN.jpg?f=user_large

Load balancing zit er standaard bij. Je hoeft alleen een 5x6mm2 (of 5x4mm2) kabel te trekken naar de zappi en een aparte buis met de drie draden van de CT klemmen te plaatsen en dan kun je de zappi er zelf wel opschroeven. (Zoals ook al eerder aangegeven is het net zo eenvoudig als een stopcontact monteren (eigenlijk is de zappi al een groot uitgevallen stopcontact). :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
Ook ik ben oriënterend

Aanvraag van 1*25A naar 3*25A is gedaan, monteur komt over anderhalve week.
Ik ga waarschijnlijk een E-niro aanschaffen, gewoon privé dus geen behoefte om te verrekenen met de baas. Ik kook op gas, dus behalve de oven (2,5 kW) geen grootgebruikers in huis. Ik wil dus met 11 kW gaan laden.

Als ik nou eens supercheap wil doen, zou het toch genoeg zijn om bv. zo'n heidelberg walmount aan te schaffen (E600 met kabel 7,5 m), deze zelf monteren (ophangen aan buitenmuur aan andere kant van meterkast) en al vast een gat boren t.b.v. kabeldoorvoer. Dan hoef ik alleen nog een elektricien te vinden voor de uitbreiding groepenkast + aansluiting.

Of denk ik te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
jaro431 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:30:
Ook ik ben oriënterend

Aanvraag van 1*25A naar 3*25A is gedaan, monteur komt over anderhalve week.
Ik ga waarschijnlijk een E-niro aanschaffen, gewoon privé dus geen behoefte om te verrekenen met de baas. Ik kook op gas, dus behalve de oven (2,5 kW) geen grootgebruikers in huis. Ik wil dus met 11 kW gaan laden.

Als ik nou eens supercheap wil doen, zou het toch genoeg zijn om bv. zo'n heidelberg walmount aan te schaffen (E600 met kabel 7,5 m), deze zelf monteren (ophangen aan buitenmuur aan andere kant van meterkast) en al vast een gat boren t.b.v. kabeldoorvoer. Dan hoef ik alleen nog een elektricien te vinden voor de uitbreiding groepenkast + aansluiting.

Of denk ik te simpel?
Nee hoor je denkt niet te simpel.

Is je meterkast al wel aangepast naar 3 fase? Anders doet de monteur VD netbeheerder niks.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
jaro431 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 21:30:

Of denk ik te simpel?
Boor het gat (vanuit de meterkast) wel schuin naar beneden ivm water enzo. Buis er in van voldoende dikte om naast de stroom kabel ook nog 1 of 2 UTP kabels door te kunnen voeren. Ik heb het ook zo gedaan (en ook gelijk een afsluitbare 16A buiten WCD aangelegd op een aparte groep, voor het geval er een tweede EV komt (of gewoon voor de Kärcher en andere apparatuur die ik daar kan/moet gebruiken en die stroom nodig hebben)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ophidian schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:01:
[...]

Of eenmalig een automaat steken. Dan moet je de hoofdzekering nooit meer op eigen kosten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Isheara schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Totdat het natte seizoen weer aanbreekt. Dan sta je iedere dag zo’n vieze natte kabel in je schone, droge kofferbak te leggen…dan maar iets minder esthetisch en “rommelig” wat best meevalt als je de kabel gewoon netjes oprolt. Zoveel lelijker is het ook niet dan zo’n haspel met tuinslang die veel mensen wel in hun tuin hebben. Dan ga je toch ook niet lopen klooien met een losse slang?

En vandalisme? Wat zouden ze ermee willen doen? Doorknippen? Denk wel dat ze dat echt uit hun hoofd laten…
Het argument van eventueel vandalisme heb ik ook nooit begrepen.
Een thuislaadpaal is meestal gewoon een plastic box met wat printplaten in. Voor een would be vandaal dus mogelijkheden genoeg om zich op uit te leven dan aan een vaste kabel te liggen klooien.
Argument energiediefstal begrijp ik ook niet. We waagt er zich nu aan om gedurende best lange tijd met een identificeerbaar voertuig betrapt te worden aan iemand anders laadpaal om slechts enkele euro's te kunnen 'winnen'?
Blijft nog het argument van esthetiek. Begrijp ik ook niet echt, rond de modale woning slingeren wel andere niet zo estehetische dingen rond zoals vuilbakken, tuinslangen op haspel,....
Maar dat is persoonlijk.
Zelf heb ik ook, zonder enige spijt, gekozen voor een vaste laadkabel. En ik heb dan niet eens last van een vieze losse kabel want de laadpaal staat gewoon onder een droge carport.
Gewoon al het gemak om bij aankomst aan één zijde gewoon in te pluggen en bij vertrek eenzijdig uit te pluggen zonder die losse kabel telkens ergens vandaan te moeten toveren en weer op te moeten bergen.
bij dagelijks gebruik ben je dat vlug moe.
En ja, wij hadden dagelijks laden ook niet echt nodig maar hadden er wel een discipline van gemaakt. Met die discipline was 'snel' thuisaden ook niet echt noodzakelijk en kon ik me, zefls zonder activatie loadbalancing, de installatie- en toekomstige gebruikskosten van een verzwaring van de installatie besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 23-06-2021 09:59 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen