Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.681 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-10 19:47
Sinds begin mei ben ik ook in het bezit van een eigen laadpaal i.c.m. een NewMotion abonnement.
Hier heb ik de laadpas van mijn werkgever (MTC) toegang gegeven tot de paal, met automatische verrekening van energiekosten ingeschakeld.

Voor de mensen die ook bovenstaande constructie hebben, wanneer vergoed NewMotion de eigen gemaakte laadkosten, een maand achteraf neem ik aan?
Op de site van NewMotion kan ik dit zo 123 niet vinden, of ik zoek niet goed.
Ik dacht ik vraag het mijn mede tweakers even, voor ik de klantenservice lastig val :-)

Want mijn eigen stroomverbruik is natuurlijk wel gestegen, en ik zou dit graag gecompenseerd zien :P

[ Voor 14% gewijzigd door Kelnarath op 07-06-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Kelnarath schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:39:
Sinds begin mei ben ik ook in het bezit van een eigen laadpaal i.c.m. een NewMotion abonnement.
Hier heb ik de laadpas van mijn werkgever (MTC) toegang gegeven tot de paal, met automatische verrekening van energiekosten ingeschakeld.

Voor de mensen die ook bovenstaande constructie hebben, wanneer vergoed NewMotion de eigen gemaakte laadkosten, een maand achteraf neem ik aan?
Op de site van NewMotion kan ik dit zo 123 niet vinden, of ik zoek niet goed.
Ik dacht ik vraag het mijn mede tweakers even, voor ik de klantenservice lastig val :-)

Want mijn eigen stroomverbruik is natuurlijk wel gestegen, en ik zou dit graag gecompenseerd zien :P
de maand erop rond de 17e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@procyon Daar zijn laadpalen met een laadpasje toch voor bedoeld?

Een alternatief kan zijn dat je de stroom onderbreekt naar de laadpaal. je moet dan eigenlijk wel een goede schakelaar monteren (die er ook tegen kan als je hem "onder stroom" uitschakeld). Een groep is er niet voor bedoeld om steeds uit en aan geschakeld te worden.

Je kan ook iets in de laadpaal inbouwen wat de stroom kan onderbreken naar de controllerprint (dan staat de laadpaal ook uit) of de communicatielijn tussen de controller en het "stopcontact" danwel vaste kabel. Als de laadpaal de auto niet ziet en de auto de laadpaal niet (want geen communicatie) dan wordt er ook niet geladen.

Maar ik vraag me af of dat allemaal wel makkelijker werkt dan via een app op je telefoon (die je blijkbaar wel hebt?). Er moet natuurlijk ook plek in de laadpaal zijn om nog iets bij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:20
Vandaag is de automaat van de Zappi eruit gegaan, foutje van mezelf... Na een harde reset heb ik wel de device en grid limit terug gezet, maar waarschijnlijk niet goed opgeslagen.

Dus de EV was vrolijk 5,7kW aan het laden op 1 fase (4kW van het net en 1,7 van de panelen) en daar is de 16A uiteindelijk op afgeslagen. Maar dan kan de Corsa-E dus zowel 11kW als 7,4kW laden? Dat kan ik niet echt goed terugvinden :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
@Ophidian je zou het kunnen zien aan de pinnen van je aansluiting bij de auto. Heb je in de onderste twee openingen pinnen zitten dan is het 11kW als het lege hulzen zijn heb je 7,4kW boordlader.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Isheara Het is een 11kW, dat was al bekend. Maar blijkbaar kan die ook 7,4kW 1 fase laden.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-10 21:43
Ophidian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:37:
Vandaag is de automaat van de Zappi eruit gegaan, foutje van mezelf... Na een harde reset heb ik wel de device en grid limit terug gezet, maar waarschijnlijk niet goed opgeslagen.

Dus de EV was vrolijk 5,7kW aan het laden op 1 fase (4kW van het net en 1,7 van de panelen) en daar is de 16A uiteindelijk op afgeslagen. Maar dan kan de Corsa-E dus zowel 11kW als 7,4kW laden? Dat kan ik niet echt goed terugvinden :+
https://ev-database.nl/auto/1192/Opel-Corsa-e
Volgens deze gegevens zijn er twee opties qua corsa-e:
Een 1-fase tot max. 7.4kW is standaard.
De optionele 3-fase boordlader kan op 1-fase 7.4kw en op 3-fase 11kW (vaak doen ze dat met een 3x16A boordlader waarbij zodra hij op een 1-fase lader zit twee van de drie boordladers 'kortsluit' en je dus 2x16A hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog Aah kijk top dat is wat ik zocht. Weer wat geleerd. Dacht dat 1 fase altijd 3,7 zou zijn bij de Corsa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:06:
@thehog Aah kijk top dat is wat ik zocht. Weer wat geleerd. Dacht dat 1 fase altijd 3,7 zou zijn bij de Corsa.
Nooit te oud om iets te leren :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:06:
Overigens, die corsa-e is (met 3-fase lader) inderdaad een auto die twee van de drie boordladers 'kortsluit' als de voeding 1-fase is. Dat is Zappi (Myenergi) de laatste tijd druk mee bezig om dat goed te doen omdat het soms nog wel eens misgaat en je stoppen er door slaan (met oudere firmware, oorzaak ligt niet bij zappi maar bij de auto).
Dus wellicht verstandig dat je op de https://myenergi.info/ even aanmeld als beta tester (Dr. Chris). Dan krijg je firmware 3.127 waarin de laatste fixes zitten hiervoor. Dan moet het schakelen tussen 1-fase en 3-fase weer goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog ik heb geen problemen in het wisselen. De devicelimit stond op 32A ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:12
thehog schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:30:
[...]

Overigens, die corsa-e is (met 3-fase lader) inderdaad een auto die twee van de drie boordladers 'kortsluit' als de voeding 1-fase is. Dat is Zappi (Myenergi) de laatste tijd druk mee bezig om dat goed te doen omdat het soms nog wel eens misgaat en je stoppen er door slaan (met oudere firmware, oorzaak ligt niet bij zappi maar bij de auto).
Dus wellicht verstandig dat je op de https://myenergi.info/ even aanmeld als beta tester (Dr. Chris). Dan krijg je firmware 3.127 waarin de laatste fixes zitten hiervoor. Dan moet het schakelen tussen 1-fase en 3-fase weer goed gaan.
Vraag me eigenlijk af of de standaard voorziet in dit soort wisselingen? Ik kan me in ieder geval voorstellen dat autobouwers hier nou niet meteen rekening mee gehouden hebben.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@thehog Ik heb plotseling weer connectie problemen tussen de Hub en de Zappi. Ik zie dat ik niet de enige ben. Heb jij ook weer last?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-10 19:17
JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:07:
@procyon Daar zijn laadpalen met een laadpasje toch voor bedoeld?
Tsja, ik wil van 'pasjes' af. Ik betaal met mijn telefoon, open mijn voordeur met mijn telefoon en het is ook mijn autosleutel. Een pasje hiervoor is gewoon een teleurstelling als dat het beste is wat nu beschikbaar is..

Heb ook geen laadpalen gevonden die je kan activeren met je NFC chip op je telefoon....

Als alternatief zou de laadpaal kunnen ontgrendelen als hij je telefoon in de buurt voelt via BT en dan als jij wegloopt met je telefoon een volledige laadsessie afwerkt. Ook dit kan al niet??
Een alternatief kan zijn dat je de stroom onderbreekt naar de laadpaal. je moet dan eigenlijk wel een goede schakelaar monteren (die er ook tegen kan als je hem "onder stroom" uitschakeld). Een groep is er niet voor bedoeld om steeds uit en aan geschakeld te worden.

Je kan ook iets in de laadpaal inbouwen wat de stroom kan onderbreken naar de controllerprint (dan staat de laadpaal ook uit) of de communicatielijn tussen de controller en het "stopcontact" danwel vaste kabel. Als de laadpaal de auto niet ziet en de auto de laadpaal niet (want geen communicatie) dan wordt er ook niet geladen.

Maar ik vraag me af of dat allemaal wel makkelijker werkt dan via een app op je telefoon (die je blijkbaar wel hebt?). Er moet natuurlijk ook plek in de laadpaal zijn om nog iets bij te maken.
Het punt is, het zijn allemaal handelingen... Daar wil ik vanaf. Ik wil geen pasje zoeken, ik wil geen appje openen op mijn telefoon.

Ik denk dat ik een accespoint installeer, zodra mijn auto verbind met dat accespoint zal de unifi controller dat doorgeven aan de homey welke dan een relais schakeld van de laadpaal.

Moet alleen ff uitzoeken of Tesla's hun wifi verbinding actief houden tijdens het laden..
Als hij 'in slaap' gaat het laden voltooid is, is dat perfect. Wel houtje touwtje helaas..

Alles is te hacken. Maar had gewoon gehoopt dat een apparaat van 600/1000 euro een beetje slim is in 2021..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Inspired schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:54:
Vraag me eigenlijk af of de standaard voorziet in dit soort wisselingen?
Nee, dat is niet zo.
Ik kan me in ieder geval voorstellen dat autobouwers hier nou niet meteen rekening mee gehouden hebben.
Tja, aan de andere kant is het ook niet logisch om 2 fase draden met elkaar te verbinden omdat je als autobouwer een truukje wil uithalen door 2 losse laders te combineren. Dat staat ook niet in die specificatie. Waarom zou een laadpaalbouwer dan dan wel rekening mee moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:28:
@thehog Ik heb plotseling weer connectie problemen tussen de Hub en de Zappi. Ik zie dat ik niet de enige ben. Heb jij ook weer last?
Ja toevallig wel! Sinds eergisteren ofzo. Zou het aan het weer/vochtigheid kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
procyon schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:41:
Als alternatief zou de laadpaal kunnen ontgrendelen als hij je telefoon in de buurt voelt via BT en dan als jij wegloopt met je telefoon een volledige laadsessie afwerkt. Ook dit kan al niet??
Technisch kan het natuurlijk wel, maar ik weet geen laadpaal die dit heeft. Maar er is vast iemand in China die dit wel gebouwd heeft.
Alles is te hacken. Maar had gewoon gehoopt dat een apparaat van 600/1000 euro een beetje slim is in 2021..
De laadpalen zijn daar gewoon niet op ontworpen. Als het er al iets in zit dan is het juist om met een pasje aan de juiste persoon de rekening te kunnen sturen. Dat gaat dus niet met iedere willekeurige telefoon omdat je daarmee geen overeenkomst bent aangegaan met een laadpasleverancier die jou de rekening kan sturen.

Wat dat betreft is het net zo iets dat je met je bankpas de auto niet kan open doen. Dat zo'n duur apparaat van tienduizenden euro's dan niet weet dat jij het bent! ;) Sterker nog, waarom zit er niet gewoon gezichtsherkenning of vingerafdrukscanner op je auto? Dat werkt op (de meeste) telefoons ook gewoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
thehog schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Ja toevallig wel! Sinds eergisteren ofzo. Zou het aan het weer/vochtigheid kunnen liggen?
Ik heb geen idee. Wat wel opvallend anders is dan voorheen, is dat de hub direct een rode led laat zien als ik hem opnieuw opstart. Connectie tussen de Zappi en Harvi is zoals eerder geen enkel probleem. Maar zag dat het Red Light topic op het zappi forum weer actief werd. Dus er is iets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Inspired schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:54:
[...]

Vraag me eigenlijk af of de standaard voorziet in dit soort wisselingen? Ik kan me in ieder geval voorstellen dat autobouwers hier nou niet meteen rekening mee gehouden hebben.
Nee dit is geen onderdeel van de standaard. Dat praat er ook helemaal niet over. Maar het is, mits goed gedaan, ook geen probleem. Het is best slim ook van ze. Alleen zijn ze vergeten om een breek-relais er tussen te zeten die de fase koppeling (na het doorverbinden) afsluit naar de laadpaal.

Dus een simpele relais die aan een kant de 2e fase van de omvormer in de auto aan de 1e fase koppelt maar tegelijk ook de 2e fase ontkoppelt richting de pin van de stekkeraansluiting. Als je dat niet doet komt er dus stroom van de 1e fase op de pin van de 2e fase te staan richting de laadpaal terug.

Daarnaast zouden ze bij elke stop-laden melding van de laadpaal ook die doorkoppeling moeten afbreken. Ook dat doen ze niet allemaal even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:52:
[...]

Ik heb geen idee. Wat wel opvallend anders is dan voorheen, is dat de hub direct een rode led laat zien als ik hem opnieuw opstart. Connectie tussen de Zappi en Harvi is zoals eerder geen enkel probleem. Maar zag dat het Red Light topic op het zappi forum weer actief werd. Dus er is iets veranderd.
Gek. Want het zou alleen radio tussen zappi en hub moeten zijn en niet te maken hebben met wat ze in de cloud veranderen. Misschien stieken toch wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:53:
[...]

Nee dit is geen onderdeel van de standaard. Dat praat er ook helemaal niet over. Maar het is, mits goed gedaan, ook geen probleem. Het is best slim ook van ze. Alleen zijn ze vergeten om een breek-relais er tussen te zeten die de fase koppeling (na het doorverbinden) afsluit naar de laadpaal.

Dus een simpele relais die aan een kant de 2e fase van de omvormer in de auto aan de 1e fase koppelt maar tegelijk ook de 2e fase ontkoppelt richting de pin van de stekkeraansluiting. Als je dat niet doet komt er dus stroom van de 1e fase op de pin van de 2e fase te staan richting de laadpaal terug.

Daarnaast zouden ze bij elke stop-laden melding van de laadpaal ook die doorkoppeling moeten afbreken. Ook dat doen ze niet allemaal even goed.
Als het geen onderdeel van de standaard is dan ligt het dus wel aan de Zappi, en dan zou Zappi het sowieso niet moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-10 19:17
JeroenE schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:49:
De laadpalen zijn daar gewoon niet op ontworpen. Als het er al iets in zit dan is het juist om met een pasje aan de juiste persoon de rekening te kunnen sturen. Dat gaat dus niet met iedere willekeurige telefoon omdat je daarmee geen overeenkomst bent aangegaan met een laadpasleverancier die jou de rekening kan sturen.
Nee dat snap ik. Ik zag op bol.com laadsystemen die 3 pasjes voor privégebruik met RFID:

https://www.bol.com/nl/p/...d-3-fase/9300000019537847

Als dat bestaat waarom dan niet je telefoon kunnen koppelen met de NFC chip... Dat is voor mij onbegrijpelijk....
Wat dat betreft is het net zo iets dat je met je bankpas de auto niet kan open doen. Dat zo'n duur apparaat van tienduizenden euro's dan niet weet dat jij het bent! ;) Sterker nog, waarom zit er niet gewoon gezichtsherkenning of vingerafdrukscanner op je auto? Dat werkt op (de meeste) telefoons ook gewoon!
Gezichtsherkenning en vingerafdrukken zijn secundair naast je toegangspin. Ze zijn alleenstaand niet veilig genoeg. Dus ook zeker niet als toegangscode voor je auto.

Bij een laadpaal zijn deze bezwaren er niet. Dus mijn beschreven usecase is zeer plausibel.

Sterker nog, ik weet zeker dat wat ik beschreef de komende 5 jaar standaard wordt. Helaas moeten we nu nog zelf hacken omdat Apple of Google nog geen laadpalen hebben gemaakt en ze nu nog vervelend dom zijn.. (had ook meer gehoopt van de Tesla laadpaal)

Anyway, ik weet genoeg, dank voor het meedenken.
Als/wanneer ik een mooie volledig geautomatiseerde oplossing werkend heb zal ik het hier delen :)

[ Voor 4% gewijzigd door procyon op 07-06-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
Over een aantal weken komt eindelijk mijn electrische auto, een Volkwagen ID.4. Deze is prive en heb dus verder niks te maken met declaraties oid.

Ik heb het topic voor een gedeelte doorgelezen en denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een 3F Zappi V2 box. Nu heb ik een vraag over de plaatsing. Ik heb een twee-onder-een kap huis met de voordeur aan de zijkant van het huis. Mijn oprit is gelijk toegang tot het huis via de voordeur. Naast mijn voordeur zit ook gelijk de meterkast. Mij lijkt het handigste om gewoon een gat naar buiten te boren en daar die box op te hangen. Mijn oprit is echter maar 3 meter breed. Is het wel verstandig om de box zo te plaatsen? Want op het beste houdt ik 1,10m over kwa breedte van de doorgang wanneer de auto er staat.

Of is het een betere optie om de laadpaal aan de garage te monteren. Mijn garage ligt in het verlengde van de oprit. Nadeel is wel dat ik dan een kabel van 10 meter nodig zal hebben om dan de auto op te kunnen laden. En moet ik tegels eruit gaan halen en de kabel via de kruipruimte gaan aanleggen.

Ik heb al een 3 fasen voor mijn kookplaat, ik heb in dit topic gelezen dat het geen probleem is om op deze zelfde groep de laadpaal aan te sluiten? En hoe moeilijk is het om de laadpaal zelf te monteren? Ik heb een electricien in de familie die ik evt kan vragen. Laatste vraag is over zonnepanelen, die heb ik nog niet, maar wil ik wel gaan installeren. Is dit dan nog de beste laadpaal? Moet ik dan rekening houden met de keuze van componenten van de zonnenpanelen installatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Oranje Banaan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:34:
Over een aantal weken komt eindelijk mijn electrische auto, een Volkwagen ID.4. Deze is prive en heb dus verder niks te maken met declaraties oid.

Ik heb het topic voor een gedeelte doorgelezen en denk dat mijn voorkeur uitgaat naar een 3F Zappi V2 box. Nu heb ik een vraag over de plaatsing. Ik heb een twee-onder-een kap huis met de voordeur aan de zijkant van het huis. Mijn oprit is gelijk toegang tot het huis via de voordeur. Naast mijn voordeur zit ook gelijk de meterkast. Mij lijkt het handigste om gewoon een gat naar buiten te boren en daar die box op te hangen. Mijn oprit is echter maar 3 meter breed. Is het wel verstandig om de box zo te plaatsen? Want op het beste houdt ik 1,10m over kwa breedte van de doorgang wanneer de auto er staat.

Of is het een betere optie om de laadpaal aan de garage te monteren. Mijn garage ligt in het verlengde van de oprit. Nadeel is wel dat ik dan een kabel van 10 meter nodig zal hebben om dan de auto op te kunnen laden. En moet ik tegels eruit gaan halen en de kabel via de kruipruimte gaan aanleggen.

Ik heb al een 3 fasen voor mijn kookplaat, ik heb in dit topic gelezen dat het geen probleem is om op deze zelfde groep de laadpaal aan te sluiten? En hoe moeilijk is het om de laadpaal zelf te monteren? Ik heb een electricien in de familie die ik evt kan vragen. Laatste vraag is over zonnepanelen, die heb ik nog niet, maar wil ik wel gaan installeren. Is dit dan nog de beste laadpaal? Moet ik dan rekening houden met de keuze van componenten van de zonnenpanelen installatie?
1,10m lijkt mij genoeg, tenzij je er ook nog met een fiets langs wilt. Maar ook dan denk ik dat het nog prima kan.

De laadpaal moet op zijn eigen groep en aardlek en gezien de zappi een DC beveiliging ingebouwd heb, kan je een normale aardlek gebruiken, of dus een alamat (een automaat en aardlek in een). Niet op de kookplaat groep dus.
Zelf monteren is een fluitje van een cent. De aansluiting (met alamat) in je meterkast is gewoon weten wat je doet en de installlatie van de zappi zijn genoeg filmpjes van (inclusief hoe je de CT klemmen aansluit). Iemand vergeleek het met het aansluiten van een uit de kluit gewassen stopcontact.

Voor je zonnepanelen heb je voldoende aan de 3F zappi. Tenzij je in de zappi app graag wil zien hoeveel opwek je hebt en hoeveel er van naar de auto gaat, dan moet je nog 3 extra CT klemmen er bij kopen. Voor de functie -laden van zon naar auto- is dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12
Ik heb nu dus geopteerd voor een 3-fase stopcontact buiten aan de muur, in combinatie met die “wallbox” lader van hieronder. Een elektricien heeft vandaag de kast al aangepast, nu wachten op de keurder en dan moet fluvius nog komen voor 3x32A te verzwaren. Ik lees hier nu wel vanalles over DC aardlek toestanden, ik neem aan dat die lader dat allemaal regelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XnGixliUs_jrmPqZnon8V7fqWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9UXrL5wwlEDxglnqSHYkkyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
procyon schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:03:
Als dat bestaat waarom dan niet je telefoon kunnen koppelen met de NFC chip... Dat is voor mij onbegrijpelijk....
Bij Apple telefoons gaat het sowieso niet werken totdat Apple een keertje zin heeft om het te gaan maken omdat zij de enige zijn met toegang tot de NFC chip.

Ik weet ook niet precies waarom het niet op Android zou kunnen, maar ik kan het wel raden: het is veel te ingewikkeld om dit op iedere telefoon werkend te krijgen. Kijk naar de OV-chipkaart. Dat is ook een losse kaart en kan niet op je mobiel. Ze hebben het wel geprobeerd, maar kregen het niet goed werkend.

Ook betalen met je Android telefoon is een wisselend succes. Soms werkt het tijden uitstekend en dan opeens niet meer. Er zijn al diverse banken die gewoon gestopt zijn met NFC betalen via Android. Soms kan het dan wel via Google Pay, maar dan heeft ineens Google weer toegang tot je transacties.

Er zijn behalve de OV-chipkaart nog talloze andere zaken die ik niet met mijn telefoon kan doen maar wel met een rfid-pasje: bibliotheekpas, pas voor het zwembad, toegang tot mijn werk, pasje om afval weg te gooien etc. Zelfs in mijn paspoort zit een NFC chip, maar denk maar niet dat je dat op je telefoon kan krijgen.

Zolang iedereen opnieuw weer het wiel wil uitvinden in plaats van dat alles met 1 pas (of telefoon) kan zal dit nog wel lang zo blijven ben ik bang.
Gezichtsherkenning en vingerafdrukken zijn secundair naast je toegangspin. Ze zijn alleenstaand niet veilig genoeg. Dus ook zeker niet als toegangscode voor je auto.
Ik zat maar te stangen, maar mijn auto heeft ook geen mogelijkheid om een pincode te kunnen gebruiken. Het zou ook veel handiger zijn als zoiets wel zou kunnen. Niet alleen voor gezinnen met meer dan 2 personen die van de auto gebruik willen maken, maar ook om de auto een keertje uit te lenen aan de buurvrouw.
Bij een laadpaal zijn deze bezwaren er niet.
Je weet dat je met een laadpasje (uiteindelijk) geld moet betalen voor het laden? In jouw thuis-situatie misschien niet, maar voor openbaar laden is dat (meestal) wel het geval.

Wat dat betreft vind ik het al irritant dat er op een laadpasje geen beveiliging zit. Iedereen die toevallig een pasje heeft kan er mee betalen, ongeacht of ze de eigenaar van de pas zijn of niet. Gecombineerd met het feit dat het maanden kan duren voordat je de rekening krijgt is het bijna een wonder dat er nog niet vaker met laadpassen wordt gefraudeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Cloclo100 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:42:
Ik heb nu dus geopteerd voor een 3-fase stopcontact buiten aan de muur, in combinatie met die “wallbox” lader van hieronder. Een elektricien heeft vandaag de kast al aangepast, nu wachten op de keurder en dan moet fluvius nog komen voor 3x32A te verzwaren. Ik lees hier nu wel vanalles over DC aardlek toestanden, ik neem aan dat die lader dat allemaal regelt?

[Afbeelding]
Doe geen aannames. ;) Ik zou vragen of er een type B aardlekschakelaar is ingebouwd of een 6 mA verklaring voor het apparaat is afgegeven. Zo nee.... In Nederland mag dat dan niet.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:42:
[...]

Doe geen aannames. ;) Ik zou vragen of er een type B aardlekschakelaar is ingebouwd of een 6 mA verklaring voor het apparaat is afgegeven. Zo nee.... In Nederland mag dat dan niet.
Is dit ook niet een aanname? :) Ik vraag me even af of de eis van de NEN1010 ook op een mobiele lader van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:51:
[...]

Is dit ook niet een aanname? :) Ik vraag me even af of de eis van de NEN1010 ook op een mobiele lader van toepassing is.
Waarom zou die niet van toepassing zijn? NEN1010 is altijd van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:52:
[...]

Waarom zou die niet van toepassing zijn? NEN1010 is altijd van toepassing.
Omdat dit (vaak) over vaste installaties gaat? En er volgens mij ook geen eis is voor DC lek op granny's. Dan zou je dus ook geen granny via Schuko aan mogen sluiten zonder type B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix Een algemeen te gebruiken WCD is iets heel anders dan een vaste aansluiting. De eis voor die speciale aardlek is voor zover ik weet alleen voor vaste aansluitingen. Als jij een normale granny charger in een willekeurige WCD stopt hoef je ook niet eerst uit te zoeken welke aardlek daar op zit.

Edit: wat @Inspired dus ook al net iets sneller schreef

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenE op 08-06-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Omdat dit (vaak) over vaste installaties gaat? En er volgens mij ook geen eis is voor DC lek op granny's. Dan zou je dus ook geen granny via Schuko aan mogen sluiten zonder type B?
Dat een granny geen DC lek detectie hoeft te hebben is een enorme aanname, volgens mij onterecht. De meeste grannies zijn enkelfase, en tot 2017 was er geen type B ALS verplicht voor enkelfase installaties en ik vermoed dat de meeste leveranciers er nog steeds van uit gaan dat de regels niet zijn gewijzigd.

Er is bitter weinig kennis bij elektriciens aanwezig omtrent de regels over type B ALS en al helemaal niet over granny chargers.

Ik zie geen enkele reden waarom het niet verplicht zou zijn. De risico's zijn hetzelfde.

@JeroenE Leg mij het verschil eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Mijn granny heeft 6ma lekstroombeveiliging erin. Staat gewoon op de sticker.

Ik zie ook niet helemaal in waarom dit anders is dan een vaste laadpaal. Je moet er zelfs een speciale stekker voor gaan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Dat een granny geen DC lek detectie hoeft te hebben is een enorme aanname, volgens mij onterecht. De meeste grannies zijn enkelfase, en tot 2017 was er geen type B ALS verplicht voor enkelfase installaties en ik vermoed dat de meeste leveranciers er nog steeds van uit gaan dat de regels niet zijn gewijzigd.

Er is bitter weinig kennis bij elektriciens aanwezig omtrent de regels over type B ALS en al helemaal niet over granny chargers.

Ik zie geen enkele reden waarom het niet verplicht zou zijn. De risico's zijn hetzelfde.

@JeroenE Leg mij het verschil eens uit?
Risico's zijn het zelfde maar het is lastig te eisen/controlleren. Als ik bij mijn bedrijfspand een CEE aansluiting heb voor een machine hoeft er wellicht geen type B voor. Als een bezoeker even langs komt met zijn BEV en een granny erin jast wel. Dit soort zaken is allemaal lastig vast te leggen in iets als een NEN 1010. Een laadpaal is een vast gegeven en gebruik je om een BEV te laden. Een CEE of Schuko niet per definitie. Als er dan een eis zou zijn voor DC lek bij granny's zou die erop moeten toezien dat er in NL alleen granny's op de markt zijn met DC lek. Overigens is het risisco ook wat overtrokken bij 9/10 BEVs maar goed. Dat is een andere discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix Het verschil is dat een apparaat met een stekker geen vast laadpunt is.

Is er tegenwoordig een andere regel die stelt dat je op iedere WCD een lekstroomdetectie moet hebben voor je er een stekker in mag steken? Geldt die regel dan ineens ook voor alle WCD's die zijn aangelegd voor die regel bestond of mogen die nog wel volgens de oude regels blijven werken?

@Ophidian Het is geen vast laadpunt als je hem af kan koppelen en er daarna op die WCD bijvoorbeeld je mobiele vuilnispers, boomstamkliever of sauna op aan kan sluiten. Net zoals een normale WCD waar je een stofzuiger, staafmixer of telefoonoplader kan stoppen. Dat het een vormfactor is die je niet veel bij consumenten ziet doet er niet aan af dat het nog steeds geen vaste aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@JeroenE sorry, maar een 11 kW mobiele lader zoals de genoemde skoda lader kan ik met de beste wil geen granny noemen. En gezien daar een speciaal stopcontact voor nodig is zou ik niet inzien waarom die geen 6ma lekstroombeveiliging nodig zou hebben en een vaste laadpaal wel. In dit geval vervangt doe mobiele lader zelfs een vaste ladpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpvdberg
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-06-2021
Sinds januari 2021 regelmatig thuis, zonder één enkel probleem, batterijen opgeladen. Tot gisteren. Laden werd na korte tijd gestopt. Tig keer geprobeerd.

Het verschil na afgelopen donderdag is de overgang van het KPN-modem via het koperdraadje naar glasvezel via de Fritz!Box 5530.

Maar de grote boosdoener bleek de powerline adapter te zijn die data via het electriciteitsnet verstuurd. Nadat die uit de stekker gehaald was kon ik weer ouderwets aan de camping (CEE) stekker. Zonder een enkel probleem de batterij opgeladen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Ophidian Dat het geen granny is heeft er toch niets mee te maken? Die term zal je in de NEN echt niet tegen komen.

Het is ook helemaal geen speciaal stopcontact, die bestaan al tientallen jaren en kan je in heel veel bedrijven vinden.

Dat het niet zo verstandig is om bij een eigen WCD waar je vaak wil gaan laden deze beveiliging niet te plaatsen ben ik helemaal met je eens. Maar dat is iets heel anders dan dat het een verplichting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
JeroenE schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:48:
@Ophidian Dat het geen granny is heeft er toch niets mee te maken? Die term zal je in de NEN echt niet tegen komen.

Het is ook helemaal geen speciaal stopcontact, die bestaan al tientallen jaren en kan je in heel veel bedrijven vinden.

Dat het niet zo verstandig is om bij een eigen WCD waar je vaak wil gaan laden deze beveiliging niet te plaatsen ben ik helemaal met je eens. Maar dat is iets heel anders dan dat het een verplichting is.
De netbeheerder komt vrijdag toch al langs voor de verzwaring. De kans dat ik dus ooit op een WCD ga laden thuis is 0%. Er hangt nu een Mennekes stopcontact buiten tegen de muur voor die clever charging kabel, die op een aparte groep zit. Moet wel toegegeven dat vele termen hier Chinees voor me zijn, maar denk dat het zo wel verder in orde moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@JeroenE Dan zijn we het eens. Ik heb het niet per se over een verplichting gehad overigens :+

@Cloclo100 Waarom ga je verzwaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ophidian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:24:
@JeroenE Dan zijn we het eens. Ik heb het niet per se over een verplichting gehad overigens :+

@Cloclo100 Waarom ga je verzwaren?
Om aan 11kWh te kunnen laden. Mijn systeem was tot op heden monofasig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:59:
[...]

Om aan 11kWh te kunnen laden. Mijn systeem was tot op heden monofasig..
Maar dan heb je toch aan 3x25 voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Van 1x40 naar 3x25 kun je ook een verzwaring noemen :)

Overigens: je laadt dan met 11 kW. 11 kWh laden lukt ook met 3.7 kW en dat duurt dan 3 uur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Proton_ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:44:
Van 1x40 naar 3x25 kun je ook een verzwaring noemen :)

Overigens: je laadt dan met 11 kW. 11 kWh laden lukt ook met 3.7 kW en dat duurt dan 3 uur.
Klopt, maar hij had het over 3x32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:44
Dit ziet er wel uit als een tweaker vriendelijke lader:
YouTube: Is This The Future of Electric Vehicle Charging?
Ingebouwde raspberry Pi
Loadbalancing
Over the air updates
DC spanning detectie

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:18

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ophidian België heeft minder absurde capaciteitstarieven :)

@ice-T106 als ze nou een CM4 met eMMC hadden gebruikt... En veerklemmen.
De Pi3 (en 4) is afaik rated tot 0 graden celcius.
Al met al verwacht ik support-ellende voor ze.

[ Voor 59% gewijzigd door Proton_ op 08-06-2021 21:43 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ophidian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:19:
[...]

Maar dan heb je toch aan 3x25 voldoende?
Heb ook een warmtepomp (lucht/water, airconditionings, inductiekookplaat,..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ophidian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:17:
@JeroenE sorry, maar een 11 kW mobiele lader zoals de genoemde skoda lader kan ik met de beste wil geen granny noemen. En gezien daar een speciaal stopcontact voor nodig is zou ik niet inzien waarom die geen 6ma lekstroombeveiliging nodig zou hebben en een vaste laadpaal wel. In dit geval vervangt doe mobiele lader zelfs een vaste ladpaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTeyhV5Daa-opVyN5j_uQQIWvw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGZVJXheiRPWSVs64cL99sLf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie daar wel die 6ma, ik neem aan dat dit over die lekstroombeveiliging gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Proton_ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:35:
@Ophidian België heeft minder absurde capaciteitstarieven :)
Ah, de 32 kende ik al niet. Maar voor de rest valt het tegen volgens mij (prosumententarief ed) :+

@Cloclo100 Ja dat is gewoon 6mA DC lekstroombeveiliging. Dus dan kan normale aardlek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ophidian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:06:
[...]

Ah, de 32 kende ik al niet. Maar voor de rest valt het tegen volgens mij (prosumententarief ed) :+

@Cloclo100 Ja dat is gewoon 6mA DC lekstroombeveiliging. Dus dan kan normale aardlek voor.
Was obv uitleg elektriciën, zoals eerder gezegd door alle andere grote verbruikers. 32 is 1 stapje hoger dan 25, kost me € 500 eenmalig. Wat bedoel je met "dus kan normale aardlek voor."? 🙃

Prosumententarief valt trouwens weg bij installatie digitale meter..

[ Voor 6% gewijzigd door Cloclo100 op 08-06-2021 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Cloclo100 An sich valt het met die grootverbruikers wel mee. Je hebt niet vaak alles tegelijk aan. De EV kan je immers prima in de nacht laden, en dan kook je meestal niet ;) 3x25 zou je ook redden, alleen als 32 amper meer kost zou ik dat ook doen. In NL is het vastrecht van 3x35 veel meer.

Kan dus een standaard Aardlekbeveiliging voor. Hoeft geen duurdere Type B te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ophidian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:02:
@Cloclo100 An sich valt het met die grootverbruikers wel mee. Je hebt niet vaak alles tegelijk aan. De EV kan je immers prima in de nacht laden, en dan kook je meestal niet ;) 3x25 zou je ook redden, alleen als 32 amper meer kost zou ik dat ook doen. In NL is het vastrecht van 3x35 veel meer.

Kan dus een standaard Aardlekbeveiliging voor. Hoeft geen duurdere Type B te zijn.
Zoals ik het begreep zit die laadpaal toch 16A op 3 fases? Als het dan winter is en de warmtepomp draait volop, plus koken en een frituurketel ofzo.. Pats? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:15:
[...]

Zoals ik het begreep zit die laadpaal toch 16A op 3 fases? Als het dan winter is en de warmtepomp draait volop, plus koken en een frituurketel ofzo.. Pats? :)
Een warmtepomp draait niet continu vol vermogen. Die heeft juist een gering continu vermogen. Zelfde bij inductie, als je eventjes boost dan is het verbruik hoog ja, maar dat is altijd maar kort. Er is ook zoiets als gelijktijdigheid. Mijn airco (warmtepomp) draait hier de hele dag en verbruikt maar mondjes maat energie. Ik kook ook op inductie en log mijn meter, maar die plaat verbruikt maar weinig.

Wat ik zei, als je hem in de avond aan de lader hangt heb je er uberhaupt al geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ophidian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:39:
[...]

Een warmtepomp draait niet continu vol vermogen. Die heeft juist een gering continu vermogen. Zelfde bij inductie, als je eventjes boost dan is het verbruik hoog ja, maar dat is altijd maar kort. Er is ook zoiets als gelijktijdigheid. Mijn airco (warmtepomp) draait hier de hele dag en verbruikt maar mondjes maat energie. Ik kook ook op inductie en log mijn meter, maar die plaat verbruikt maar weinig.

Wat ik zei, als je hem in de avond aan de lader hangt heb je er uberhaupt al geen last van.
Ja klopt ergens wel, maar we gaan ook zeker niet alleen s'nachts laden, dat zou wishful thinking zijn. Better safe than sorry dan ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Cloclo100 als het amper meer kost zou ik het ook doen ja. Maar hier kost het 57 euro per maand aan vastrecht extra…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ophidian schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:46:
@Cloclo100 als het amper meer kost zou ik het ook doen ja. Maar hier kost het 57 euro per maand aan vastrecht extra…
Bestaat gelukkig niet in België.. 57p/m is wel heel stevig :/!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:21:
@daemonix Het verschil is dat een apparaat met een stekker geen vast laadpunt is.

Is er tegenwoordig een andere regel die stelt dat je op iedere WCD een lekstroomdetectie moet hebben voor je er een stekker in mag steken? Geldt die regel dan ineens ook voor alle WCD's die zijn aangelegd voor die regel bestond of mogen die nog wel volgens de oude regels blijven werken?
Je weet erg goed dat je de zaak omdraait. Het apparaat moet voldoen. Omdat sommige vaste opladers niet voldoen moet dat elders worden opgelost. Een WCD staat daar los van, nog steeds moet het apparaat voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 07:37:
[...]

Je weet erg goed dat je de zaak omdraait. Het apparaat moet voldoen. Omdat sommige vaste opladers niet voldoen moet dat elders worden opgelost. Een WCD staat daar los van, nog steeds moet het apparaat voldoen.
Apparaten moeten aan de CE norm voldoen, niet de NEN1010 aangezien die laatste dus over elektrische installaties gaan. Ik vraag me even af of dit in de CE meegenomen is. Verwacht het niet. Als dit wel zo is dan zou elke lader DC lek moeten hebben en is er sowieso geen issue. Persoonlijk zou ik als mijn mobiele lader met CEE stekker geen DC lek zou hebben dat verder ook niet installeren thuis. Tenzij je een Renault Zoe hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:03
ik heb een vraag over het laadvermogen van een Volvo xc40 hybrid.
Wanneer ik deze thuis op de laadpaal aansluit laadt deze met maximaal 1400 watt (233 volt 6 Ampere)
er zit een type 2 kabel in de Evi Box. In de instellingen van de Evibox staat minimale laadstroom 6 ampere maximaal 13 ampere.
Waarom maar 1400 watt, op een publieke laadpaal is de auto in 4 uur vol.
Wanneer ik de minimale amperage hoger instel start de laadsessie niet.
nog extra te melden er zit load balancing op de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
MijnCommentaar schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:21:
ik heb een vraag over het laadvermogen van een Volvo xc40 hybrid.
Wanneer ik deze thuis op de laadpaal aansluit laadt deze met maximaal 1400 watt (233 volt 6 Ampere)
er zit een type 2 kabel in de Evi Box. In de instellingen van de Evibox staat minimale laadstroom 6 ampere maximaal 13 ampere.
Waarom maar 1400 watt, op een publieke laadpaal is de auto in 4 uur vol.
Wanneer ik de minimale amperage hoger instel start de laadsessie niet.
nog extra te melden er zit load balancing op de paal.
Dan lijkt het dat je laadpaal/loadbalancing niet goed ingesteld is. Je mag blijkbaar maximaal 6 ampere er uit trekken. Alles er boven lijkt begrensd door een setting op je laadpaal/door loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:03
thehog schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:33:
[...]

Dan lijkt het dat je laadpaal/loadbalancing niet goed ingesteld is. Je mag blijkbaar maximaal 6 ampere er uit trekken. Alles er boven lijkt begrensd door een setting op je laadpaal/door loadbalancing.
Daar zijn geen instellingen voor, je kunt maximaal en minimaal instellen. maar gelaad wordt dus met minimaal.
Iemand ervaring met de EVbox en dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MijnCommentaar schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Daar zijn geen instellingen voor, je kunt maximaal en minimaal instellen. maar gelaad wordt dus met minimaal.
Iemand ervaring met de EVbox en dit gedrag?
Kan zijn dat vanuit de backoffice een profiel er in staat die max 6 toestaat (of je in je auto menu), neem aan dat je geen loadbalancing hardware er aan hebt hangen?

Als het die laatste 2 niet zijn, sterkte met de 'klantenservice'.
JeroenE schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 06:33:
[...]
Bij Apple telefoons gaat het sowieso niet werken totdat Apple een keertje zin heeft om het te gaan maken omdat zij de enige zijn met toegang tot de NFC chip.

Ik weet ook niet precies waarom het niet op Android zou kunnen, maar ik kan het wel raden: het is veel te ingewikkeld om dit op iedere telefoon werkend te krijgen. Kijk naar de OV-chipkaart. Dat is ook een losse kaart en kan niet op je mobiel. Ze hebben het wel geprobeerd, maar kregen het niet goed werkend.

Ook betalen met je Android telefoon is een wisselend succes. Soms werkt het tijden uitstekend en dan opeens niet meer. Er zijn al diverse banken die gewoon gestopt zijn met NFC betalen via Android. Soms kan het dan wel via Google Pay, maar dan heeft ineens Google weer toegang tot je transacties.

Er zijn behalve de OV-chipkaart nog talloze andere zaken die ik niet met mijn telefoon kan doen maar wel met een rfid-pasje: bibliotheekpas, pas voor het zwembad, toegang tot mijn werk, pasje om afval weg te gooien etc. Zelfs in mijn paspoort zit een NFC chip, maar denk maar niet dat je dat op je telefoon kan krijgen.

Zolang iedereen opnieuw weer het wiel wil uitvinden in plaats van dat alles met 1 pas (of telefoon) kan zal dit nog wel lang zo blijven ben ik bang.

[...]
De NFC in je telefoon is actief waar die pasjes passief zijn, de telefoon is dus veel geavanceerder en kan niet gewoon 1 op 1 een pasje faken. Betere oplossing, dat is ook wat bij de OV-Chipkaart gedaan is, een geavanceerdere communicatie op te zetten. Daar ga je echter met of de hardware en anders wel de software in het laadpunt & backoffice de mist in. Je gaat dan namelijk een paar niveautjes hoger qua security wat lastig is voor knutselaars in een schuur. De auto industrie gaat liever gelijk nog een paar treetjes hoger dus ide pushen Plug and Charge in de auto zelf over PLC.

[ Voor 65% gewijzigd door GoldenSample op 09-06-2021 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:42:
[...]

Ja klopt ergens wel, maar we gaan ook zeker niet alleen s'nachts laden, dat zou wishful thinking zijn. Better safe than sorry dan ;)!
Ik denk dat je weinig ervaring hebt en je daarom onnodig zorgen maakt.
Ik draai al jaar en dag de volledige woning 100% op elektricteit en dat op 1 x 40A. En in al die jaren nog nooit 'pats'. :)
Ik haal bij huishoudelijk verbruik (en dan reken ik alles behalve de laadpaal) zelden een vermogen van meer dan 2.5 kW.
En als je het niet betrouwt plaats je toch gewoon een loadbalancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Cloclo100 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:51:
Bestaat gelukkig niet in België.. 57p/m is wel heel stevig :/!
Nog niet.
Maar als je vanaf medio 2022 effectief grote vermogens gaat gebruiken (1 klokkwartier per maand volstaat al)
ga je toch ook een mooie extra rekening gepresenteerd krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
IvoB2 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Ik denk dat je weinig ervaring hebt en je daarom onnodig zorgen maakt.
Ik draai al jaar en dag de volledige woning 100% op elektricteit en dat op 1 x 40A. En in al die jaren nog nooit 'pats'. :)
Ik haal bij huishoudelijk verbruik (en dan reken ik alles behalve de laadpaal) zelden een vermogen van meer dan 2.5 kW.
En als je het niet betrouwt plaats je toch gewoon een loadbalancer.
Ik zit ook op 1x40A en je hebt zeker een punt. Hier is hij 1x uitgevallen tijdens een oudejaarsavond-feestje, waar ik alle vuren op mijn inductiekookplaat op had staan, lichten, oven, heater in mijn overkapping en een frituurketel. Ik ben uiteraard ook maar afgegaan op wat de elektriciën en nu gisteren ook de keurder me aanraadde.

Voorts kon ik niet anders dan naar 3-fase te gaan, ik ga vooral thuis laden en de Skoda kan ik echt niet monofasig(traag) opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Cloclo100 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:31:
[...]
Voorts kon ik niet anders dan naar 3-fase te gaan, ik ga vooral thuis laden en de Skoda kan ik echt niet monofasig(traag) opladen.
Als dan 3 x 16A (11 kW) bedoelt gaat je dat vanaf 2020 tussen de 440 € en 550 € extra betalen. Toch als je die laadsnelheid minstens 15 minuten per maand aanhoudt. En er tijdens je laadsessie geen ander verbruik in huis is.

Wat noem je traag laden?
Geen ervaring met de Skoda maar waarom heeft die niet de mogelijkheid om traag te laden?

Ik heb meerdere jaren een BEV (64 kWh accu) als enige auto gereden. Thuis nooit de behoefte gehad sneller dan 17A te moeten laden (4 kW).
Iedere gebruiker had wel de discipline om bij thuiskomst in te pluggen en bij vertrek te ontkoppelen.
Laadlimiet stond thuis ingesteld op 90%. Bij DC50 op 100% (maar dat haal je in de praktijk zelden want de laatste 10-15% gaan er niet sneller dan thuis aan een AC paal).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud dw
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-03-2023
Hallo,
Misschien is het al eerder gevraagd maar kan het helaas niet vinden.
Ik krijg een nieuwbouw woning en wil in de toekomst een elektrische auto aanschaffen. Ik wil dan waarschijnlijk (in de toekomst) een walbox in mijn garage laten plaatsen.
Wat voor kabel(s) zou ik nu al tijdens de bouw van de garage naar de meterkast het beste al kunnen laten leggen? Een kabel met 5draden en een utp kabel? Hoor graag even en alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
5 aderig 6mm2 en 2x utp is verstandig. In de meterkast een aparte ALAMAT voor deze kabel is een verstandige optie (als je nu ruimte hebt), maar je kunt ook alleen een extra groep en aardlek aan laten leggen.
Wordt je meterkast enkelfasig of gelijk al driefasig?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud dw
Gelijk al 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
IvoB2 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Als dan 3 x 16A (11 kW) bedoelt gaat je dat vanaf 2020 tussen de 440 € en 550 € extra betalen. Toch als je die laadsnelheid minstens 15 minuten per maand aanhoudt. En er tijdens je laadsessie geen ander verbruik in huis is.

Wat noem je traag laden?
Geen ervaring met de Skoda maar waarom heeft die niet de mogelijkheid om traag te laden?

Ik heb meerdere jaren een BEV (64 kWh accu) als enige auto gereden. Thuis nooit de behoefte gehad sneller dan 17A te moeten laden (4 kW).
Iedere gebruiker had wel de discipline om bij thuiskomst in te pluggen en bij vertrek te ontkoppelen.
Laadlimiet stond thuis ingesteld op 90%. Bij DC50 op 100% (maar dat haal je in de praktijk zelden want de laatste 10-15% gaan er niet sneller dan thuis aan een AC paal).
Ik rij dagelijks met die auto voor het werk en daarnaast nog een actief leven waar ik vaak de baan op ga. Ik kan het me niet permitteren om altijd te moeten rekenen om aan 4kw te laden. Of anders gezegd, ik voel me daar niet comfortabel bij en dat is voor iedere persoon natuurlijk anders. Als ik op anderhalf tot 2u laden 100km extra kan rijden, dat is voor mij persoonlijk doorslaggevend om voor die verzwaring te kiezen. Dat de Belgische overheid daar dan moeilijk over doet met extra heffingen, terwijl ze je bijna verplichten om op termijn elektrisch te rijden.. beetje triestig imo. Bovendien, als tegenwoordig de zon een beetje schijnt, gaan in vele straten de zonnepanelen in faling. Plezant als je efficiënt je wagen wilt opladen dmv load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Cloclo100 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:29:
[Bovendien, als tegenwoordig de zon een beetje schijnt, gaan in vele straten de zonnepanelen in faling. Plezant als je efficiënt je wagen wilt opladen dmv load balancing.
Load balancing heeft in principe weinig met Zonnepanelen te maken, maar meer om te voorkomen dat als je je inductie plaat en andere grootverbruikers aanzet terwijl je op vol rendement staat te laden, je aardlek schakelaar eruit klapt.
Loadbalancing op je laadpaal zordt in dat geval letterlijk "het verdelen van je netbelasting", dus je auto zal dan (tijdelijk) met een lager vermogen laden om te voorkomen dat je aardlek (of nog erger: je hoofdzekering!!) eruit klapt.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Cloclo100 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Ik rij dagelijks met die auto voor het werk en daarnaast nog een actief leven waar ik vaak de baan op ga. Ik kan het me niet permitteren om altijd te moeten rekenen om aan 4kw te laden. Of anders gezegd, ik voel me daar niet comfortabel bij en dat is voor iedere persoon natuurlijk anders. Als ik op anderhalf tot 2u laden 100km extra kan rijden, dat is voor mij persoonlijk doorslaggevend om voor die verzwaring te kiezen. Dat de Belgische overheid daar dan moeilijk over doet met extra heffingen, terwijl ze je bijna verplichten om op termijn elektrisch te rijden.. beetje triestig imo. Bovendien, als tegenwoordig de zon een beetje schijnt, gaan in vele straten de zonnepanelen in faling. Plezant als je efficiënt je wagen wilt opladen dmv load balancing.
Het is juist om te voorkomen dat iedereen op hetzelfde tijdstip en liefst niet op tijdstippen dat er al piekverbruik is tegen technisch max. vermogen gaat laden. Want dan krijg je juist netoverbelasting en gaat de boel plat.
Door een fnianciële incentive om dit te spreiden probeert men net dat te voorkomen.

Zoals eerder uitgelegd heeft loadbalancing niet direct iets te maken met de produktie van een PV-installatie.
Integendeel, als je gaat laden wanneer de PV-installatie overproduktie heeft heb je de loadbalancing het minst nodig en is er de minste kans dat het net door massale teruglevering overspannen geraakt en de omvormer in veiligheid gaat. Je ontlast door deze werkwijze dan juist het net ipv het te overbelasten waardoor de omvormer lokaal in veiligheid gaat. .

En omvormers die zich uitschakelen omdat er teveel teruglevering is in verhouding tot afname zijn meestal van een oudere generatie die zichzelf niet kunnen downgraden (alles of niets) en waarschijnlijk niet zijn bijgesteld naar de nieuwe 264.5V BE afschakelnorm maar nog draaien op de oude 253V BE-norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ruud dw schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:13:
Hallo,
Misschien is het al eerder gevraagd maar kan het helaas niet vinden.
Ik krijg een nieuwbouw woning en wil in de toekomst een elektrische auto aanschaffen. Ik wil dan waarschijnlijk (in de toekomst) een walbox in mijn garage laten plaatsen.
Wat voor kabel(s) zou ik nu al tijdens de bouw van de garage naar de meterkast het beste al kunnen laten leggen? Een kabel met 5draden en een utp kabel? Hoor graag even en alvast bedankt.
Ik zou lekker een paar loze buizen laten trekken. Voordeliger en je bent zelf flexibeler in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud dw
Inspired schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:21:
[...]

Ik zou lekker een paar loze buizen laten trekken. Voordeliger en je bent zelf flexibeler in de toekomst.
Goed idee, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud dw
Isheara schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:22:
5 aderig 6mm2 en 2x utp is verstandig. In de meterkast een aparte ALAMAT voor deze kabel is een verstandige optie (als je nu ruimte hebt), maar je kunt ook alleen een extra groep en aardlek aan laten leggen.
Wordt je meterkast enkelfasig of gelijk al driefasig?
Bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb dit topic doorgelezen, maar zoek nog een antwoord op mijn specifieke vragen.

Als het goed is komt er binnenkort een Kia e-Niro (64 kw). Deze kan tot 11 KW 3 fasen laden.
Volgens mij heb ik nu een 1x35A aansluiting. Wat zou ik moeten aanpassen om die 11KW te gaan halen?
Ik weet dat het ook met minder zou moeten kunnen, maar wil even kijken hoeveel het extra zou kosten om tot de max te kunnen gaan.
Als ik naar 3x25 zou gaan betaal ik eenmalig de kosten aan Stedin, maar gaat het vastrecht dan ook omhoog? Dacht dat hetzelfde vastrecht geldt t/m 3x25.
En wat zou er aangepast moeten worden in de meterkast (wat zouden hier globaal de kosten van zijn).

Ik wil wel voor een laadpaal met load balancing gaan.

En is het laden ook mogelijk met mijn huidige aansluiting (zonder aanpassingen)?
Wat zou het hoogst haalbare zijn met de huidige aansluiting?

Een hoop vragen, maar ben een beetje op zoek naar advies wat ik moet doen.

Tzt laat ik wel een installateur komen, maar wil wel graag weten waar ik voor zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ione schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:25:
Ik heb dit topic doorgelezen, maar zoek nog een antwoord op mijn specifieke vragen.

Als het goed is komt er binnenkort een Kia e-Niro (64 kw). Deze kan tot 11 KW 3 fasen laden.
Volgens mij heb ik nu een 1x35A aansluiting. Wat zou ik moeten aanpassen om die 11KW te gaan halen?
Ik weet dat het ook met minder zou moeten kunnen, maar wil even kijken hoeveel het extra zou kosten om tot de max te kunnen gaan.
Als ik naar 3x25 zou gaan betaal ik eenmalig de kosten aan Stedin, maar gaat het vastrecht dan ook omhoog? Dacht dat hetzelfde vastrecht geldt t/m 3x25.
En wat zou er aangepast moeten worden in de meterkast (wat zouden hier globaal de kosten van zijn).

Ik wil wel voor een laadpaal met load balancing gaan.

En is het laden ook mogelijk met mijn huidige aansluiting (zonder aanpassingen)?
Wat zou het hoogst haalbare zijn met de huidige aansluiting?

Een hoop vragen, maar ben een beetje op zoek naar advies wat ik moet doen.

Tzt laat ik wel een installateur komen, maar wil wel graag weten waar ik voor zou moeten gaan.
3x25A heeft zelfde vastrecht inderdaad.

Kosten van een nieuwe meterkast laten installeren schat ik op 750 tot 1000 euro. Hangt ook een beetje af van wat voor meterkast je nu hebt. Een laadpaal met loadbalancing rond de 1000 euro. Dus reken op zo'n 2000 euro aan totale kosten.

Met je huidige aansluiting zou je met loadbalancing 1x35A kunnen laden (ongeveer 8kW, wat de auto beperkt tot 7.2kW). Hierbij moet je wel je laadpaal ook op 35A afzekeren wat officieel niet mag (vanwege selectiviteit van de zekering) maar dankzij loadbalancing veilig is te doen. Hou je je aan de regels zal het 1x25A worden (5.7kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
thehog schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:43:
[...]

Met je huidige aansluiting zou je met loadbalancing 1x35A kunnen laden (ongeveer 8kW, wat de auto beperkt tot 7.2kW). Hierbij moet je wel je laadpaal ook op 35A afzekeren wat officieel niet mag (vanwege selectiviteit van de zekering) maar dankzij loadbalancing veilig is te doen. Hou je je aan de regels zal het 1x25A worden (5.7kW).
Dit stuk geldt dan met 1x35a? Hoe zit het als ik naar 3x25 zou gaan? Op hoeveel kw zou ik dan laden? Heeft dat dan ook nog een voordeel voor als ik binnenkort de keuken ga renoveren en evt zonnepanelen later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ione schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Dit stuk geldt dan met 1x35a? Hoe zit het als ik naar 3x25 zou gaan? Op hoeveel kw zou ik dan laden? Heeft dat dan ook nog een voordeel voor als ik binnenkort de keuken ga renoveren en evt zonnepanelen later?
Op 3x25A kan je gewoon 11kW laden mits je de optionele 3-fase boordlader hebt (maar daar ging ik even van uit vanwege je vraag voor 3x25A).

Keuken: Een goede electrische kookplaat werkt het snelste op 3-fase dus dat kan wel uitmaken ja. Maar met een gecombineerde 1-fase groep kan je ook prima koken. Echt zelden dat je de kracht van 3-fase nodig hebt om te koken. Door loadbalancing zal je auto op 1-fase tijdens het koken even rustig aan doen met laden.

Zonnepanelen: hangt een beetje af van hoeveel panelen. Op een 1x35A hoofdaansluiting kan je max 8kWp (ongeveer 22x 350wp panelen). Wil je meer panelen plaatsen heb je een 3-fase omvormer nodig en dus ook een 3-fase netaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
thehog schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:32:
[...]

Op 3x25A kan je gewoon 11kW laden mits je de optionele 3-fase boordlader hebt (maar daar ging ik even van uit vanwege je vraag voor 3x25A).

Keuken: Een goede electrische kookplaat werkt het snelste op 3-fase dus dat kan wel uitmaken ja. Maar met een gecombineerde 1-fase groep kan je ook prima koken. Echt zelden dat je de kracht van 3-fase nodig hebt om te koken. Door loadbalancing zal je auto op 1-fase tijdens het koken even rustig aan doen met laden.

Zonnepanelen: hangt een beetje af van hoeveel panelen. Op een 1x35A hoofdaansluiting kan je max 8kWp (ongeveer 22x 350wp panelen). Wil je meer panelen plaatsen heb je een 3-fase omvormer nodig en dus ook een 3-fase netaansluiting.
Kijk hier heb ik wat aan! Duidelijk uitgelegd. Ik ga dan voor 3x25.

Volgende wordt dan het type laadpaal. Dat is ook nog even een oerwoud aan info en vergelijkingen. Daarover kom ik hier waarschijnlijk nog met vragen terug.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
thehog schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:32:
[...]
Voor de eventuele Vlaamse meelezers even nuanceren dat de situatie in Vlaanderen totaal anders is.
Om het max. van een particuliere PV-installatie te bepalen geldt daar niet de kWp van het aantal panelen maar de max. kVA van de omvormer, nl. max. 5 KVA per fase met een max. van 10 kVA voor driefase.

Wanneer je je auto aan de laadpaal aansluit en je hebt een PV-installatie kan je technisch ook meer laden dan alleen opnetstroom. Toch als je laadt tijdens (over)productie van de panelen.
Wel rekening mee houden dat je laadpaal in Vlaanderen voor in dienststelling officieel gekeurd moet worden.
De voorschriften voor aansluiting omzeilen kan bij een officiële laadpaal dus eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:32
Had net iets raars, ik heb sinds kort een Zappi 3F op 3x25A en een ID.3. Net de auto ingeplugd en hij ging laden op maximaal 3.7 kW (dus op 16A op 1 fase, denk ik?). Vorige twee laadsessies ging het wel gewoon goed en gelijk op ~11 kW. Stoppen met laden en opnieuw starten (vanaf de Zappi) bleef hij weer op 3.7 kW. Daarna sessie weer gestopt, kabel er uit en weer er in en toen begon hij wel vrolijk gelijk op 11 kW te laden.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik zit er niet echt op te wachten om elke keer te moeten checken of hij wel op de juiste snelheid laadt, dus vind het een beetje gek en irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
unex154 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:36:
Had net iets raars, ik heb sinds kort een Zappi 3F op 3x25A en een ID.3. Net de auto ingeplugd en hij ging laden op maximaal 3.7 kW (dus op 16A op 1 fase, denk ik?). Vorige twee laadsessies ging het wel gewoon goed en gelijk op ~11 kW. Stoppen met laden en opnieuw starten (vanaf de Zappi) bleef hij weer op 3.7 kW. Daarna sessie weer gestopt, kabel er uit en weer er in en toen begon hij wel vrolijk gelijk op 11 kW te laden.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik zit er niet echt op te wachten om elke keer te moeten checken of hij wel op de juiste snelheid laadt, dus vind het een beetje gek en irritant.
Kabel niet helemaal goed er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
unex154 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:36:

In welke stand staat de zappi? eco en eco+ is bijv. normaal 1-fase en fast is 3-fase (kan je aanpassen) en je tevens zou je last kunnen hebben van de auto's met verkeerde boordladers waardoor de zappi in veiligheidsstand gaat en op 1-fase gaat laden ipv 3-fase (een recente beta firmware heeft verbetering tov de beveiliging dat je wel weer veilig op 3-fase kan laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01
Even voor de Zappi kenners. Mijn V1, 1 Fase Zappi, moet aangepast worden omdat de meterkast is aangepast. Ben van 1 fase naar 3 fase gegaan.

Nu heb ik de Load Balancer (Harvi) op de 2e fase gezet en de grid max op 25A ingesteld.

De paal staat nog op max 30 A. Als mijn panelen, die ook op de 2e fase zitten nu 5A opwekken, kan de Zappi dan nu op 30A laden? Of heb ik dit verkeerd bedacht/ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:25
BasvanS schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:53:
Even voor de Zappi kenners. Mijn V1, 1 Fase Zappi, moet aangepast worden omdat de meterkast is aangepast. Ben van 1 fase naar 3 fase gegaan.

Nu heb ik de Load Balancer (Harvi) op de 2e fase gezet en de grid max op 25A ingesteld.

De paal staat nog op max 30 A. Als mijn panelen, die ook op de 2e fase zitten nu 5A opwekken, kan de Zappi dan nu op 30A laden? Of heb ik dit verkeerd bedacht/ingesteld?
Je moet wel 3 spoelen gebruiken, dus om alle 3 de fases. En dan klopt jouw theorie inderdaad. De zappi moet wel op 32 ampère afgezekerd zijn.

Of heb je een een fase zappi? Dan klopt het, alleen moet je de zappi dan ook op de 2e fase aangesloten hebben. Dus op dezelfde fase als waar de CT klem omheen zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Makrolon schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:44:
[...]

Je moet wel 3 spoelen gebruiken, dus om alle 3 de fases. En dan klopt jouw theorie inderdaad. De zappi moet wel op 32 ampère afgezekerd zijn.

Of heb je een een fase zappi? Dan klopt het, alleen moet je de zappi dan ook op de 2e fase aangesloten hebben. Dus op dezelfde fase als waar de CT klem omheen zit.
Dat laatste idd, 1 fase Zappi, op 32 A afgezekerd en de Harvi met 1 CT op de 2e fase. Ook de panelen en laadpaal zitten op fase 2. Enige puntje is de selectiviteit, 32A achter een 25 A fase... sssst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:32
thehog schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:26:
[...]

In welke stand staat de zappi? eco en eco+ is bijv. normaal 1-fase en fast is 3-fase (kan je aanpassen) en je tevens zou je last kunnen hebben van de auto's met verkeerde boordladers waardoor de zappi in veiligheidsstand gaat en op 1-fase gaat laden ipv 3-fase (een recente beta firmware heeft verbetering tov de beveiliging dat je wel weer veilig op 3-fase kan laden).
in fast mode staat hij, ook met 3 fasen aan. Hij deed het dus eerder prima, niks aan de instellingen veranderd. Latere sessie deed hij het ook weer gelijk goed. Ga het even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 14:24
BasvanS schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:53:

Je moet het qua loadbalancing in elk geval zo inrichten dat het totale verbruik wat op fase 2 is aangesloten, nooit meer van de grid kan trekken dan max 25A. En om veilig te zitten zou ik het dus iets lager instellen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
eltron schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:15:
[...]

Je moet het qua loadbalancing in elk geval zo inrichten dat het totale verbruik wat op fase 2 is aangesloten, nooit meer van de grid kan trekken dan max 25A. En om veilig te zitten zou ik het dus iets lager instellen.
Staat op 24A. Met de paal zelf op 30A. Maar die paal kan dus alleen 30A trekken als de panelen 1300 watt of meer leveren. Zo heb ik het iig in gedachte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 21:17

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Vraagje: ALs mijn Zappi v2 op dik 25 meter van de meterkast staat, dan kan ik toch nooit load balancen tenzij ik een 25 meter kabel trek naar de meterkast voor de CT klem om de fase te meten?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:36:
Vraagje: ALs mijn Zappi v2 op dik 25 meter van de meterkast staat, dan kan ik toch nooit load balancen tenzij ik een 25 meter kabel trek naar de meterkast voor de CT klem om de fase te meten?
Je kunt ook loadbalancen met een Harvi, alleen de vraag is dan uiteraard wel of het draadloze signaal dat haalt. Dat zal afhankelijk zijn van de exacte situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 12-06-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ik222 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:43:
[...]

Je kunt ook loadbalancen met een Harvi, alleen de vraag is dan uiteraard wel of het draadloze signaal dat haalt...
Dan zou de Harvi in de meterkast met CT klemmen de fases meten en doorpiepen naar de Zappi?
Kan hij dat ook bedraad? Er loopt een UTP kabel...

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waddenman
  • Laatst online: 01-08-2021
Ik zou graag een VW ID charger connect willen kopen, maar het almachtige Pon heeft de touwtjes op veel fronten in VW land in Nederland in handen en staat verkoop in Nederland niet toe. Heb mailcontact gehad met Elli in Duitsland die mij overigens keurig hebben behandeld en ze stuurden onderstaande mail:

Guten tag, nach Anfrage bei den niederländischen Kollegen, wurde uns mitgeteilt, dass die Elli Wallbox in den Niederlanden nicht vertrieben wird. Genau wie Sie es ja auch schon in Erfahrung bringen konnten.

Mit freundlichen Grüßen
Ihr Elli Service Team

Je zult dus connecties moeten hebben met iemand die in Duitsland woont (of misschien een leverancier) om de id Charger aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:44:
[...]

Dan zou de Harvi in de meterkast met CT klemmen de fases meten en doorpiepen naar de Zappi?
Kan hij dat ook bedraad? Er loopt een UTP kabel...
Ja dat kan je netjes configureren, maar de Harvi is wel altijd draadloos.

Maar als je een vrije UTP kabel hebt liggen kun je het ook gewoon af zonder Harvi. Immers dan kun je gewoon de CT klemmen via die UTP kabel direct op de Zappi aansluiten. Elke klem gebruikt 2 getwiste aders, dus met een standaard UTP kabel heb je ook al ruim voldoende aders voor 3 fase loadbalancing.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 12-06-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

ik222 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:52:
[...]

Harvi is altijd draadloos, maar als je een vrije UTP kabel hebt liggen kun je het ook gewoon af zonder Harvi. Immers dan kun je gewoon de CT klemmen via die UTP kabel direct op de Zappi aansluiten. Elke klem gebruikt 2 getwiste aders, dus met een standaard UTP kabel heb je ook al ruim voldoende aders voor 3 fase loadbalancing.
Is dat daar wel voor bedoeld? Werkt dat zondermeer over 25 meter of is dat een beetje een life hack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:54:
[...]

Is dat daar wel voor bedoeld? Werkt dat zondermeer over 25 meter of is dat een beetje een life hack.
Dat is gewoon een prima oplossing, de leverancier van Zappi geeft het zelfs aan: https://zappi.info/faq-howto/30-verlengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:25
Tijgert schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:54:
[...]

Dat is de oplossing. Moet tot ca 100m werken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:02:
[...]

Dat is gewoon een prima oplossing, de leverancier van Zappi geeft het zelfs aan: https://zappi.info/faq-howto/30-verlengen
En het is zelfs beter. De Zappi kan dan detecteren of de CT-klemmen wel werken en zo niet, dan in beveiliging gaan dat ie niet te veel stroom gaat afnemen (in oudere firmware G100 protectie, nu heet het anders weet zo even niet uit mijn hoofd wat).
Harvi alleen gebruiken voor extra stroommetingen (zoals zonnestroom etc) of als je echt geen kabel kan trekken voor je CT klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:13
Zijn er hier al ervaringen met de Heidelberg Wallbox Home Eco Europe? Deze is erg gunstig qua prijs en heeft de DC lekstroom detectie al ingebouwd.

In Nederland worden op enkele plaatsen een Heidelberg aangeboden, maar het is niet duidelijk om welke variant het gaat. Heidelberg heeft twee varianten te weten voor de Duitse markt en voor de Europese markt.

https://www.heidelberg-wa...ope-11kw-5m-funding-in-at

"If it ain't broke, don't fix it!"

Pagina: 1 ... 67 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen