Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Nijverdal85 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:14:
[...]
Dus ik heb juist de nieuwste software, en de instellingen staan blijkbaar goed...
Verder zoeken dus....
De V2 zit sinds deze week op versie 3.123. Kan me voorstellen dat er andere menu's in jouw versie zitten... Heb je een hub?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
vinom schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:34:
[...]

Interessant. Ik was in de veronderstelling dat ik elke dag mijn pasje van de backoffice erlangs moet halen om het laden te starten, zodat er verrekend kan worden. Hoe gaat dan dat als je plug and play doet? Hoe weet de paal dan dat jij laad? En niet iemand anders willekeurigs?
Wat je wil kan sws met newmotion. Gasttarief voor de paal instellen, en jij laadt als "gast" bij jezelf met je multitankcard pas.

Bij plug&charge koppel je al je laadsessies aan 1 pas en is er geen authorisatie meer en inderdaad kan iedereen dan aanpluggen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 19:07
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik ben een beetje verdwaald geraakt in het oerwoud van laadpaal leverancier (Groenopladen.nl), Fabrikant (EVbox Elvi) en beoogd backoffice (EVbox) en wordt door de diverse klantenservicen van het kastje naar de muur gestuurd |:( |:( .

Afgelopen dinsdag is bij mij een EVbox Elvi geplaatst door Groenopladen (50Five). Helaas is de optimizer voor loadbalancing nog niet geplaatst aangezien die nog niet binnen was, maar dat komt later. Verder lijkt de laadpaal te werken. Ik heb er echter voor gekozen om de backoffice van EVbox zelf te willen gebruiken in plaats van die van 50Five ondanks dat men hier bij 50Five flink op aan bleef dringen.

Nu zit ik met het probleem dat ik mijn laadpaal wil activeren in de EVbox backoffice (Everon) maar dat hij een foutmelding geeft bij het invoeren van het laadpaal ID:

Ik heb hierover contact gehad met zowel de helpdesk van EVbox en 50Five, maar EVbox verwijst naar 50Five en 50Five geeft nauwelijks antwoord. Om uit te sluiten dat het aan de backoffice van EVbox ligt, heb ik ook E-flux geprobeerd maar met hetzelfde resultaat.

Weet een van jullie misschien wat hier aan de hand is maar nog belangrijker, hoe ik dit kan oplossen? Ik heb flink gegoogeld maar eigenlijk nergens dit probleem kunnen vinden.

Overigens weet ik zeker dat ik een Elvi heb met UMTS en kWh-meter, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Help would be much appreciated _/-\o_ .

MBPr 13" | Galaxy S10 | M3 LR AWD | Fuji X-T1 | Fuji 18-55 2.8-4 | Fuji 55-200 3.5-4.8

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Kremx schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:29:
Weet een van jullie misschien wat hier aan de hand is maar nog belangrijker, hoe ik dit kan oplossen? Ik heb flink gegoogeld maar eigenlijk nergens dit probleem kunnen vinden.
Heeft je laadpaal wel een verbinding? Probeer anders eens de sim er uit en er weer in te doen.

Heb je een sim van 50Five of van EVBox?

• Kremx
Poeh, dat is een goeie. Ik heb de laadpaal open gemaakt maar zie nergens een simkaart slot. Ik zie echter wel, zodra ik de wifi verbinding verwijderd, dat hij in de EVbox Connect app aangeeft dat er een mobiele verbinding is. Daarnaast zie ik dat er een Tele2 APN is geconfigureerd.

Bij het openen en van de EVbox kwam ik intern ook het serienummer tegen. Wanneer ik de EVbox hiermee probeer toe te voegen aan E-Flux dan krijg ik de melding: No unclaimed stations with that serial number.

Zou het kunnen dat mijn EVbox dus al geclaimd is bij een backoffice? De vraag is dan, welke en hoe kom ik hier vanaf?

MBPr 13" | Galaxy S10 | M3 LR AWD | Fuji X-T1 | Fuji 18-55 2.8-4 | Fuji 55-200 3.5-4.8

• gerard899
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16:17
Kremx schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 15:43:
Poeh, dat is een goeie. Ik heb de laadpaal open gemaakt maar zie nergens een simkaart slot. Ik zie echter wel, zodra ik de wifi verbinding verwijderd, dat hij in de EVbox Connect app aangeeft dat er een mobiele verbinding is. Daarnaast zie ik dat er een Tele2 APN is geconfigureerd.

Bij het openen en van de EVbox kwam ik intern ook het serienummer tegen. Wanneer ik de EVbox hiermee probeer toe te voegen aan E-Flux dan krijg ik de melding: No unclaimed stations with that serial number.

Zou het kunnen dat mijn EVbox dus al geclaimd is bij een backoffice? De vraag is dan, welke en hoe kom ik hier vanaf?
Na het maken met een opcc koppeling van e-flux heb je vanuit e-flux nog een nummer nodig om je paal toe te voegen in het dashboard.

Als je occp verbonden is even bellen met de support van e-flux ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18:43
vinom schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:34:
Interessant. Ik was in de veronderstelling dat ik elke dag mijn pasje van de backoffice erlangs moet halen om het laden te starten, zodat er verrekend kan worden. Hoe gaat dan dat als je plug and play doet?
Gewoon kabel in laadpoort BEV pluggen en het laden start. Bij ontkoppelen stopt het laden.
Hoe weet de paal dan dat jij laad? En niet iemand anders willekeurigs?
Niet.
Iedereen die aan de paal laadt wordt op dezelfde manier verrekend.
Mij maakt het niet uit want de werkgever betaalt de afgenomen kWh aan de thuislaadpaal volgens de gemiddelde officiële stroomprijs van die maand.
Gezien ik een PV-installatie heb is dat zelfs pure extra winst. _/-\o_

Op andere palen (openbaar/parking werkgever) gebruik je natuurlijk wel de multikaart.

[Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 29-05-2021 20:44]

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
IvoB2 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:43:
[...]

Gewoon kabel in laadpoort BEV pluggen en het laden start. Bij ontkoppelen stopt het laden.

[...]

Niet.
Iedereen die aan de paal laadt wordt op dezelfde manier verrekend.
Mij maakt het niet uit want de werkgever betaalt de afgenomen kWh aan de thuislaadpaal volgens de gemiddelde officiële stroomprijs van die maand.
Gezien ik een PV-installatie heb is dat zelfs pure extra winst. _/-\o_

Op andere palen (openbaar/parking werkgever) gebruik je natuurlijk wel de multikaart.
Waarom zit er dan een RFID reader op?

• DonDragon-1
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 13-06 20:16
Een vraag waar ik als bewoner van de gemeente Utrecht tegen aanloop. Ik heb geen eigen oprit, waardoor men volgens de regels van de gemeente alleen aan publieke laadpaal mag opladen. Dit met als reden zoals ook in dit topic besproken kabels over de stoep wat de gemeente niet toelaat. Hiervoor verwijst de gemeente Utrecht naar APV artikel 2.9

Het is verboden zonder vergunning van het college voorwerpen of stoffen aan, op, in, of boven de weg te plaatsen, aan te brengen, te hebben of te storten.

Echter het interessant is dat in dit artikel staat dat het niet van toepassing is voor voertuigen. De auto is in mijn optiek een voertuig. Daarmee kom ik langzaamaan toe aan mijn vraag ;)
Is de laadkabel onderdeel van het voertuig of van de Woning?

*edit
Schat de kans ook zeer laag in maar vandaar ook de vraag. De losse kabel wordt bij de auto geleverd en tijdens het laden wordt deze aan de autozijde vergrendeld. Vandaaruit vindt ik het een interessant vraagstuk.

[Voor 12% gewijzigd door DonDragon-1 op 29-05-2021 22:59]

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:16
DonDragon-1 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 22:37:
Een vraag waar ik als bewoner van de gemeente Utrecht tegen aanloop. Ik heb geen eigen oprit, waardoor men volgens de regels van de gemeente alleen aan publieke laadpaal mag opladen. Dit met als reden zoals ook in dit topic besproken kabels over de stoep wat de gemeente niet toelaat. Hiervoor verwijst de gemeente Utrecht naar APV artikel 2.9

Het is verboden zonder vergunning van het college voorwerpen of stoffen aan, op, in, of boven de weg te plaatsen, aan te brengen, te hebben of te storten.

Echter het interessant is dat in dit artikel staat dat het niet van toepassing is voor voertuigen. De auto is in mijn optiek een voertuig. Daarmee kom ik langzaamaan toe aan mijn vraag ;)
Dat een losse kabel bestaat maakt denk ik niet dat de kabel ineens onderdeel van de auto kan zijn/is. Er is naar mijn weten geen EV met een vaste laadkabel. Stellen dat de kabel onderdeel van de auto is lijkt mij dan niet opgaan. Dit is overigens enkel gebaseerd op mijn mening.

• DDDikkiedik
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 08:43
De vraag is dan of het slot van een fiets bij het voertuig behoort. Dat lijkt mij wel. Zo hoort de kabel ook bij het voertuig. Dat lijkt mij althans prima te verdedigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aboma
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 17:58

*edit
Schat de kans ook zeer laag in maar vandaar ook de vraag. De losse kabel wordt bij de auto geleverd en tijdens het laden wordt deze aan de autozijde vergrendeld. Vandaaruit vindt ik het een interessant vraagstuk.
Het is misschien wat ver gezocht en voer voor de advocatie, maar er zit naast de regelgeving ook een risico in mbt struikelen (in Utrecht want in Alkmaar vind ik er zo snel geen uitspraak over) Mocht er namelijk letsel ontstaan is de eigenaar van de kabel waarschijnlijk verantwoordelijk.

[Voor 3% gewijzigd door Aboma op 30-05-2021 07:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 16:37
vinom schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Voor als je hem wel wilt gebruiken. :) Als je de paal alleen zelf gebruikt op een eigen opritje dan zou je prima plug & charge kunnen gebruiken. Dan gebruik je de RFID dus niet en komen alle laadsessie automatisch op de ingestelde laadpas. Mocht er vaak bezoek komen, meerdere BEVs hebben of de paal toch wat publiekelijker staan kun je gewoon RFID gebruiken met de laadpas.

Ik heb mijne doorgaans op plug & charge staan en zet hem even om als er bezoek komt. Heb zelf geen zin om elke keer met mijn druppel te moeten bliepen namelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kremx
gerard899 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Na het maken met een opcc koppeling van e-flux heb je vanuit e-flux nog een nummer nodig om je paal toe te voegen in het dashboard.

Als je occp verbonden is even bellen met de support van e-flux ;-)
Met het maken van een opcc koppeling bedoel je denk ik E-Flux instellen als laadpaalbeheerplatform in de laadpaal? Dat heb ik gedaan en ik heb ook een EVSE nummer van ze, als je dat bedoeld.

Helaas nog steeds met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16:17
Kremx schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:48:
[...]

Met het maken van een opcc koppeling bedoel je denk ik E-Flux instellen als laadpaalbeheerplatform in de laadpaal? Dat heb ik gedaan en ik heb ook een EVSE nummer van ze, als je dat bedoeld.

Helaas nog steeds met hetzelfde resultaat.
Evse-id voor in het dashboard krijg je van e-flux
In mijn wallbox heb ik onder de ocpp koppeling ook een laadpunt identiteit staan deze wijkt af van het nummer in het dashboard van e-flux

Ik had eerst het evse-id nummer niet en krijg toen ook de melding no unclaimed stations found. Na een belletje met eflux en het doorgeven van mijn serienummer van mijn wallbox hebben zei dit op de achtergrond aangepast.

Waarna ik in het dashboard van e-flux met het verkregen evse-id de paal kon toevoegen

Laadstation is en evse-id beginnen bij mij allebij met NL

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 30 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Voor als je hem wel wilt gebruiken. :) Als je de paal alleen zelf gebruikt op een eigen opritje dan zou je prima plug & charge kunnen gebruiken. Dan gebruik je de RFID dus niet en komen alle laadsessie automatisch op de ingestelde laadpas. Mocht er vaak bezoek komen, meerdere BEVs hebben of de paal toch wat publiekelijker staan kun je gewoon RFID gebruiken met de laadpas.

Ik heb mijne doorgaans op plug & charge staan en zet hem even om als er bezoek komt. Heb zelf geen zin om elke keer met mijn druppel te moeten bliepen namelijk.
Nice, hele nuttige info. Ik had al aardig wat gelezen over de paal, maar niet dat je dat hem zelf kunt instellen op plug en charge of RFID. Hoe switch je dan tussen deze modi? Dat vind ik dan weer niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 16:37
vinom schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Nice, hele nuttige info. Ik had al aardig wat gelezen over de paal, maar niet dat je dat hem zelf kunt instellen op plug en charge of RFID. Hoe switch je dan tussen deze modi? Dat vind ik dan weer niet.
Bij mijn NM paal kun je dit vrij snel doen via de web interface. Mocht je vaak bezoek krijgen, en zelf maar 1 keer per week laden oid, kun je natuurlijk ook gewoon de pas/druppel zelf gebruiken. Ik vind plug & charge echter wel prettig werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:19:
[...]

Bij mijn NM paal kun je dit vrij snel doen via de web interface. Mocht je vaak bezoek krijgen, en zelf maar 1 keer per week laden oid, kun je natuurlijk ook gewoon de pas/druppel zelf gebruiken. Ik vind plug & charge echter wel prettig werken.
Ah ok, ik dacht dat je een Alfen Single pro line had. Die gaat bij mij komende week geplaatst worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:56
Ik heb dus een garage op 30 meter van mijn woning staan waar ik een aparte aansluiting voor moet laten aanleggen. Er zijn 2 elektriciens geweest die een offerte hebben gemaakt voor het complete traject : aanvraag bij Liander, alles regelen bij mijnaansluiting.nl en het aanleggen en aansluiten in de garage. Dit alles voor een, voor mij, acceptabele prijs.
Dit weekend dacht ik te gaan uitzoeken welke energieleverancier het voordeligst zal zijn, maar nu kom ik erachter dat je een adres en postcode nodig hebt. Die heeft mijn garage niet. Wel een objectnummer en een kadastrale registratie, want daar kan ik ieder jaar weer de gemeentelijke heffingen voor betalen.
Voor zover ik heb begrepen kun je bij de gemeente een adres aanvragen en bij PostNL een postcode, maar die worden niet gegeven voor 'verblijfsobjecten met uitsluitend het gebruiksdoel overige gebruiksfunctie, waar conform BAG-definities niet verbleven kan worden. Dit is doorgaans van toepassing bij transformatiehuisjes, windturbines en garageboxen'.
Liander heeft aangegeven dat ze een aansluiting kunnen maken, mijnaansluiting.nl accepteert de kadaster gegevens, de elektricien wil de groepenkast monteren en aansluiten, maar stroom krijg ik niet geleverd!
Vorige week de ev besteld met de gedachte dat ik een eigen oplaadpunt zou hebben, maar nu lijkt dat dus niet te lukken. Weet iemand of er op een andere manier toch stroom geleverd kan worden in mijn garage?

Rokil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:58
rokil schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:14:
Ik heb dus een garage op 30 meter van mijn woning staan waar ik een aparte aansluiting voor moet laten aanleggen. Er zijn 2 elektriciens geweest die een offerte hebben gemaakt voor het complete traject : aanvraag bij Liander, alles regelen bij mijnaansluiting.nl en het aanleggen en aansluiten in de garage. Dit alles voor een, voor mij, acceptabele prijs.
Dit weekend dacht ik te gaan uitzoeken welke energieleverancier het voordeligst zal zijn, maar nu kom ik erachter dat je een adres en postcode nodig hebt. Die heeft mijn garage niet. Wel een objectnummer en een kadastrale registratie, want daar kan ik ieder jaar weer de gemeentelijke heffingen voor betalen.
Voor zover ik heb begrepen kun je bij de gemeente een adres aanvragen en bij PostNL een postcode, maar die worden niet gegeven voor 'verblijfsobjecten met uitsluitend het gebruiksdoel overige gebruiksfunctie, waar conform BAG-definities niet verbleven kan worden. Dit is doorgaans van toepassing bij transformatiehuisjes, windturbines en garageboxen'.
Liander heeft aangegeven dat ze een aansluiting kunnen maken, mijnaansluiting.nl accepteert de kadaster gegevens, de elektricien wil de groepenkast monteren en aansluiten, maar stroom krijg ik niet geleverd!
Vorige week de ev besteld met de gedachte dat ik een eigen oplaadpunt zou hebben, maar nu lijkt dat dus niet te lukken. Weet iemand of er op een andere manier toch stroom geleverd kan worden in mijn garage?
Ik heb vrij vergelijkbare situatie maar nog bezig met uitzoeken. Heb een garage gekocht als onderdeel van een VVE. Er is stroom aanwezig maar VvE is bang voor over belastingen want gedeeld met 5 andere garageboxen.

Eigen aansluiting dan minder gezeur, ben dus erg benieuwd naar wat het zou kosten ongeveer en hoe het afloopt met je aanvraag voor leverancier.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:56
rokil schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:14:
Lijkt mij heel sterk dat je perse een adres nodig hebt. Ook een bouwaansluiting heeft vaak geen adres en andere tijdelijke aansluitingen ook niet. Via internet zal het wel niet lukken maar gewoon even een willekeurige leverancier bellen. Afname gaat op je EAN nummer van je meter uiteindelijk en niet op je adres.
En geef dus gelijk aan dat het gaat om een aansluiting voor alleen laadpaal zodat je recht hebt op vermindering van de energiebelasting en geen ODE hoeft te betalen.

[Voor 4% gewijzigd door thehog op 30-05-2021 16:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
Dat zou goed nieuws zijn!
Het leek me ook al sterk dat alle instanties groen licht geven en dat dan de laatste schakel niet mogelijk zou zijn, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Dat van die verminderde energiebelasting heb ik al nagevraagd, maar daar weten ze niets vanaf. Op mijn aandringen gaan ze het nog eens nakijken, maar dat kon wel even duren i.v.m. drukte.

Rokil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 13-06 08:02
rokil schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:21:
Dat zou goed nieuws zijn!
Het leek me ook al sterk dat alle instanties groen licht geven en dat dan de laatste schakel niet mogelijk zou zijn, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Dat van die verminderde energiebelasting heb ik al nagevraagd, maar daar weten ze niets vanaf. Op mijn aandringen gaan ze het nog eens nakijken, maar dat kon wel even duren i.v.m. drukte.
Mijn ervaring is dat Greenchoice goed weet hoe dit werkt. Andere energieleveranciers hebben soms geen clou. Zo was het iig toen ik het aansloot begin 2019. Weet eerlijk gezegd niet of je verminderde energiebelasting ook krijgt als je auto privé rijdt en of dat op jou van toepassing is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 13-06 21:59

*edit
Het is evident dat de APV in Utrecht verouderd is, c.q. ver voor het EV tijdperk geschreven. Dus ik zou enthousiast gaan experimenteren hoe dit er in de nieuwe tijd uit zou kunnen zien.
En met name oplossingen hoog over, dus niet over de stoep maar ver daar boven, kan toch niemand last van hebben?
risico nul.
En uiteraard kan zo nodig worden betoogd dat de auto de laadkabel nodig heeft en het huis niet en de kabel dus derhalve bij de auto hoort.

En verders lijkt het mij hoog tijd dat Utrecht en de overige wat grotere randstad gemeenten, of eigenlijk alle gemeenten, de 21ste eeuw binnen stappen met passende oplossingen voor vraagstukken als deze.
Het is echt ongelofelijk hoe men de mond vol heeft over milieu en dan vervolgens EV oplossingen tegenwerkt.

[Voor 9% gewijzigd door eltron op 31-05-2021 22:50]

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-06 00:05

bosaap22

Doing things I'm good at.

Kan iemand uitleggen waarom mijn Zappi V2 in de Eco+ mode vanmiddag niet aansloeg en bleef wachten op "surplus", terwijl het verbruik in huis nihil was en de zonnepanelen volop energie aan het opwekken waren?

Ik merk al vaker dat in deze "Eco+" mode de Zappi 's avonds begint met laden i.p.v. op het moment dat de energie van mijn zonnepanelen wordt gegenereerd. Zit daar een soort van vertraging in of wordt dit opgespaard en pas 's avonds verrekend, waardoor de Zappi dan ook pas begint met laden?

Of is er bij mij iets niet goed aangesloten?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:25
Lijkt er op dat ie pas bij verbruik gaat laden ipv juist bij teruglevering.

Ik weet niet hoe de stroommeting werkt (CT klemmen?) maar die zouden wel eens verkeerd om kunnen zitten.
De grafieken van Imported en Exported zijn ook precies verwisseld.

[Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 30-05-2021 21:29]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Yup de CT klemmen van @bosaap22 zitten verkeerd om. Die registeren teruglevering als verbruik en andersom, dan krijg je precies dit inderdaad.

Installateur laten terugkomen dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 19:12

mausy5043

EV-zoeker

bosaap22 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:26:

[Afbeelding]
Los van het feit dat de grafiekjes op hun kop lijken te staan, weet iemand misschien wat de zappi met die data doet?

Verzamelt myenergi die gegevens en zijn die dan via een API op te vragen? Of kan ik via het lokale netwerk de Zappi om actuele data vragen?

De reden dat ik het vraag is, omdat ik mijn slimme meter met een Raspberry Pi via de P1-poort uitlees en ook de opwekgegevens van zonnepanelen via een API van SolarEdge ophaal en dat allemaal combineer tbv het maken van leuke grafiekjes en handige data-anlyses.
Het zou leuk zijn als ik de Zappi data hier ook in mee kan nemen.

Mausy5043

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
mausy5043 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Los van het feit dat de grafiekjes op hun kop lijken te staan, weet iemand misschien wat de zappi met die data doet?

Verzamelt myenergi die gegevens en zijn die dan via een API op te vragen? Of kan ik via het lokale netwerk de Zappi om actuele data vragen?

De reden dat ik het vraag is, omdat ik mijn slimme meter met een Raspberry Pi via de P1-poort uitlees en ook de opwekgegevens van zonnepanelen via een API van SolarEdge ophaal en dat allemaal combineer tbv het maken van leuke grafiekjes en handige data-anlyses.
Het zou leuk zijn als ik de Zappi data hier ook in mee kan nemen.
https://github.com/twonk/MyEnergi-App-Api

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

Mausy5043

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18:43
vinom schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Om de klanten alsnog de keuze te laten.
Kan me er wel iets bij voorstellen dat als je in een rijwoning woont en de lader aan de openbare weg hangt dat je met een laadpas wil werken.

Mijn laadpas staat 11 meter van de openbare weg onder een carport.
En het is ook niet zo dat je op een paar minuten voor honderden euro uit een vrij toegankelijke laadpaal kan halen. ;)
Via de back end (app op laptop en/of smartphone) kan ik trouwens, als het moet, de Alfen SPL steeds vergrendelen en openen. Maar in de praktijk gebruik ik dat zelfs nooit.
Alleen mijn kinderen en occasioneel bezoek mogen er trouwens laden. Het is geen buurtlaadpaal (wat niet hoeft want het was de enige BEV in de straat).

Ik heb dus gewoon gekozen voor het gemak van inpluggen met vaste laadkabel en laden.
Gewoonte is hier dat diegene die parkeert inplugt en diegene die vertrekt ontkoppelt. Heb je steeds een 90% geladen batterij.
De mens kennende gaat werken met een losse kabel + kaart na een tijd deze dicipline verzwakken. :)

[Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 31-05-2021 10:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marco2152
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 10:11
bvbal79 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:23:
ook ik ga me oriënteren naar een laadpaal, gezien we binnenkort een hybride kuga willen.

Ik probeer alleen nog een beetje de voordelen van wel of geen vaste kabel te verzinnen. Ik wil namelijk mijn muur zo kaal mogelijk houden en niet naast de laadbox een opegrolde kabel. Daarnaast heb ik het idee dat het om het even is of je de kabel uit je muur haalt of uit je kofferbak.

Zijn er toch voordelen van een vaste kabel ?
Uiteraard veel minder handelingen met een vaste kabel, geen kofferbak open, en dan inpluggen in laadstation en vervolgens in auto. Denk ook aan nattigheid en vuiligheid als je een losse kabel weer in de auto opbergt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:57
Kan iemand uitleggen waarom mijn Zappi V2 in de Eco+ mode vanmiddag niet aansloeg en bleef wachten op "surplus", terwijl het verbruik in huis nihil was en de zonnepanelen volop energie aan het opwekken waren?

Ik merk al vaker dat in deze "Eco+" mode de Zappi 's avonds begint met laden i.p.v. op het moment dat de energie van mijn zonnepanelen wordt gegenereerd. Zit daar een soort van vertraging in of wordt dit opgespaard en pas 's avonds verrekend, waardoor de Zappi dan ook pas begint met laden?

[Afbeelding]
In de zappi even instellen welke ct klemmen wat meten. Is nu precies verkeerd om.

Je productie klemmen staan als grid en je grid als productie.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

Acties:
  • 0Henk 'm!

• straat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 16:21

*edit
Als je de kabel als onderdeel van de auto ziet en deze loopt over de stoep of door een openbaar groen, dan lijkt me dat je de auto als fout geparkeerd kan beschouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smartio
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 01-06 10:07
Ben nu enige tijd aan het oriënteren op de laadpalen markt. Nu zie ik in dit fora een hoop opties, maar ik kwam zelf met een beetje onderzoek op de Powerdale uit. Kennis heeft een hybride peugeot en gebruikt al een kabel met zo’n blokje er tussen. Die heeft geen abonnements kosten ofzo en kan data uitprinten om te verrekenen. Nu ontvang ikzelf binnenkort sleutels van de Enyaq en wou een laadpaal vast op mijn oprit. En toen zag ik de Home van Powerdale. Iemand hier ervaringen mee? Zo ja, alles naar behoren? Plus en/of min punten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Smartio Wil je überhaupt verrekenen en zo ja, heeft je werkgever of leasemaatschappij dan bepaalde eisen aan de laadpaal of abonnement etc? Voor zover ik kan zien heeft de Home dat niet, dat zit pas in de Advanced.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smartio
JeroenE schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:28:
@Smartio Wil je überhaupt verrekenen en zo ja, heeft je werkgever of leasemaatschappij dan bepaalde eisen aan de laadpaal of abonnement etc? Voor zover ik kan zien heeft de Home dat niet, dat zit pas in de Advanced.
Bij mijn kennis met die kabel versie kan hij gewoon op de site inloggen en een excel bestand uitdraaien. Dat kan geloof ik ook met de Home. Dat is voor mijn werkgever genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Smartio Aha, in de handleiding staat daar niets over. Wel dat je via je eigen telefoon de data met bluetooth uit de laadpaal moet halen om deze in je app te krijgen. Blijkbaar worden ook maar voor een maand deze sessies bewaard, als je maximaal 1 keer per dag een sessie start. Dus je mag het niet te vaak vergeten anders ben je de data kwijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smartio
@JeroenE bedankt voor het melden. Daar duik ik dan inderdaad even in. Opzich is een maand meer dan genoeg. Zijn er andere laadsystemen met diezelfde eigenschappen met langere opslag? Want alle andere die ik tegenkom moet je dan maandelijks voor betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thehog
Ophidian schreef op maandag 31 mei 2021 @ 12:05:
[...]

In de zappi even instellen welke ct klemmen wat meten. Is nu precies verkeerd om.

Je productie klemmen staan als grid en je grid als productie.
Productie klemmen? Gezien het plaatje heeft ie geen productie klemmen (ook al zitten ze dan op de grid).
Hij heeft maar 1 (setje) klemmen en dat zijn de grid klemmen die op de juiste plek zitten maar de richting zit verkeerd om waardoor de zappi de levering naar grid ziet als verbruik van het grid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
thehog schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:59:
[...]

Productie klemmen? Gezien het plaatje heeft ie geen productie klemmen (ook al zitten ze dan op de grid).
Hij heeft maar 1 (setje) klemmen en dat zijn de grid klemmen die op de juiste plek zitten maar de richting zit verkeerd om waardoor de zappi de levering naar grid ziet als verbruik van het grid.
Als hij geen klem om zijn panelen kabel heeft dan inderdaad omdraaien. :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marco2152

[Afbeelding]
Meld je issue even op het forum van MyEnergi, de maker van Zappi (https://myenergi.info/), daar kunnen ze je sneller helpen dan hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thehog
marco2152 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Meld je issue even op het forum van MyEnergi, de maker van Zappi (https://myenergi.info/), daar kunnen ze je sneller helpen dan hier.
Volgens mij heeft hij al drie juiste antwoorden gekregen en heel snel :) Lees maar eens terug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:40
Smartio schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:15:
Ben nu enige tijd aan het oriënteren op de laadpalen markt. Nu zie ik in dit fora een hoop opties, maar ik kwam zelf met een beetje onderzoek op de Powerdale uit. Kennis heeft een hybride peugeot en gebruikt al een kabel met zo’n blokje er tussen. Die heeft geen abonnements kosten ofzo en kan data uitprinten om te verrekenen. Nu ontvang ikzelf binnenkort sleutels van de Enyaq en wou een laadpaal vast op mijn oprit. En toen zag ik de Home van Powerdale. Iemand hier ervaringen mee? Zo ja, alles naar behoren? Plus en/of min punten?
Geen ervaring met de Home van Powerdale, maar hij lijkt me redelijk gelijk aan de wat populairdere Wallbox Pulsar Plus.

Ik heb zelf ook de Enyaq in combinatie met de Pulsar Plus, en die doet precies datgene wat je aangeeft (geen abonnement, export naar CSV en enorm gebruikersvriendelijk). De 22kW versie is overigens maar 10 Euro duurder dan de 11kW versie.

[Voor 3% gewijzigd door A3-D op 01-06-2021 10:31]

RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:15
Ik ben zelf rustig aan het oriënteren voor een laadpaal thuis. Ik rijd in een Skoda Citigo I EV, accu van 38,5 Kwh. Niet bijzonder groot dus. 3 fase laden hoeft wat mij betreft ook echt niet, in een nachtje is deze wel vol. Op dit moment heb ik in de buurt een supermarkt waar ik heel goedkoop (lees: gratis) de auto kan laden, maar voor de toekomst lijkt het mij ook wel makkelijk om 'm thuis in te kunnen stekkeren zonder gedoe met de granny.

Op Marktplaats wemelt het van de Newmotion 1 fase LOLO's. Ik zie dat deze een SIM kaart nodig heeft voor een online gedoe. Werkt zo'n LOLO ook zonder online abo als plug&charge?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• marco2152
Dolan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:48:
Ik ben zelf rustig aan het oriënteren voor een laadpaal thuis. Ik rijd in een Skoda Citigo I EV, accu van 38,5 Kwh. Niet bijzonder groot dus. 3 fase laden hoeft wat mij betreft ook echt niet, in een nachtje is deze wel vol. Op dit moment heb ik in de buurt een supermarkt waar ik heel goedkoop (lees: gratis) de auto kan laden, maar voor de toekomst lijkt het mij ook wel makkelijk om 'm thuis in te kunnen stekkeren zonder gedoe met de granny.

Op Marktplaats wemelt het van de Newmotion 1 fase LOLO's. Ik zie dat deze een SIM kaart nodig heeft voor een online gedoe. Werkt zo'n LOLO ook zonder online abo als plug&charge?
Wellicht toekomstproof maken door toch voor 3 fase lader te gaan? Als je eenmaal elektrisch rijdt stap je nooit meer terug naar plofauto's. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:16
marco2152 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Wellicht toekomstproof maken door toch voor 3 fase lader te gaan? Als je eenmaal elektrisch rijdt stap je nooit meer terug naar plofauto's. ;)
Of het heel veel voorkomende advies volgen: bekabeling wel alvast voorbereiden op 3-fasen voor de toekomst. Dat hij nu een goedkope 1 fase wil kan ik dan wel begrijpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
"thehog schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:55
En geef dus gelijk aan dat het gaat om een aansluiting voor alleen laadpaal zodat je recht hebt op vermindering van de energiebelasting en geen ODE hoeft te betalen.
Reactie gehad van Greenchoice en die geven aan dat dit alleen voor openbare laadpalen geldt. Helaas dus niet voor privé rijders met een eigen aansluiting die alleen gebruikt wordt voor een laadpaal. Dit stond in de mail :

Inmiddels ook van een aantal energieleveranciers de bevestiging gehad dat ze ook leveren op alleen het EAN nummer van de meter, dus dat gaat goed komen! :)

Rokil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dolan
marco2152 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Ik wil inderdaad nooit meer terug naar een "plofauto". Maar een 3 faselader (ik heb 3x25A) vind ik nu overdreven.
InterCC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Of het heel veel voorkomende advies volgen: bekabeling wel alvast voorbereiden op 3-fasen voor de toekomst. Dat hij nu een goedkope 1 fase wil kan ik dan wel begrijpen.
Dat is precies wat ik wil doen ;)
Het voordeel dat ik heb is dat de laadpaal direct op de muur achter de meterkast komt, geen graafwerk e.d.

Ik wil nu voor sporadisch gebruik een goedkope laadpaal die makkelijk in gebruik is.
  • Geen aparte kWh meter
  • Geen online portals
  • Liefst wel ingebouwde DC beveiliging
  • Geen pasjes, gewoon plug&charge
1x16A is voldoende voor mijn Citigo voor de komende jaren. Enige wat ik wil weten of ik een tweedehands Newmotion kan gebruiken als plug&charge zonder gekke abo's.

[Voor 8% gewijzigd door Dolan op 01-06-2021 16:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 13-06 22:08

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Is de Zappi de enige of de beste om met zonnepanelen samen te werken?

Edit:
Weet iemand of je extra dingen nodig hebt als je de Zappi enkel wilt laten laten met zonnpanelen stroom?

[Voor 45% gewijzigd door Tijgert op 01-06-2021 17:05]

8700K, ROG Hero X, 16GB4166, 2080Ti, 2TB SSD, Enermax 950W, 32"+G903+G910 Nieuwe Specs, Oude Specs, Hele Oude Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

InterCC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Daar heb ik dus ook eens over zitten denken, voor mijn specifieke geval. Maar misschien dat anderen ook iets in mijn gedachtegang zien:

Ik koop nu een 64kWh e-Niro. Ik heb geen 3-fasen en als ik dat wel wil (want misschien in de toekomst blabla ) dan moet op dat moment de zonnepanelen inverter vervangen worden naar een 3F model en de meterkast moet compleet worden vervangen. Dus dat wordt dan nogal een verhaal financieel gezien.
Daarbij komt nog dat ik die auto minstens 5 jaar ga rijden. Nu een 3F-kabel laten leggen die nog niet nodig is lijkt mij daarom een beetje over de top. De kosten die je mijd door *nu* dus een 3F-kabel te laten leggen moeten wel opwegen tegen de voordelen en nadelen die je er later van zult genieten.

Want, met de huidige stand van de techniek en de ontwikkelingen die gaande zijn, zou het zomaar kunnen dat we over 5 jaar zeggen "laat de 3 fasen aansluiting maar zitten, ik trek een DC-kabel onder het huis door en leg een home-battery in de achtertuin."

Mensen aanraden om een 3-fasen kabel te laten neerleggen omdat ze dan toekomst-proof zullen zijn, behoeft m.i. dus wel een disclaimer.

Mausy5043

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 19:34
Bekabeling alvast voorbereiden. Je zou bijv wel kunnen overwegen een lege buis neer te leggen zodat je later alsnog (extra) kabel kwijt kan, dat zijn de kosten niet. Die buis kan je dan ook voor DC gebruiken.

Ligt er natuurlijk aan hoe je situatie is. In mijn geval zitten oprit en meterkast vlakbij dus ik zou door de kruipruimte steken en kan dus ook achteraf makkelijk nog iets bijleggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

EV-zoeker

Tijgert schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:01:

Edit:
Weet iemand of je extra dingen nodig hebt als je de Zappi enkel wilt laten laten met zonnpanelen stroom?
Ik heb ook een Zappi besteld. Ben dus lichtjes bevooroordeeld omtrent wat de beste is. Maar, ik heb hem gekozen vanwege het feit dat het een van de weinige is zonder back-office abo.

Deze kan rekening houden met zonnepanelen. Daarvoor is dan wel een extra CT-klem nodig. Zou zeker even met de installateur/leverancier van de Zappi overleggen wat wel en niet mogelijk is in jouw specifieke situatie.

Mausy5043

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Team Welles

mausy5043 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:16:
[...]
Ik heb geen 3-fasen en als ik dat wel wil (want misschien in de toekomst blabla ) dan moet op dat moment de zonnepanelen inverter vervangen worden naar een 3F model en de meterkast moet compleet worden vervangen.
Meestal is beide niet waar: geen nieuwe omvormer nodig en veel van de huidige kast is te hergebruiken (of de upgrade is niet zozeer toe te schrijven aan de installatie van 3fase als wel dat we al even in de 21e eeuw leven) :)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• johnny7556
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:46
Dolan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:47:

Newmotion kan gebruiken als plug&charge zonder gekke abo's.
Ik heb pas een Icucompact (newmotion) tweedehands overgenomen en bij deze is het abonnement niet verplicht, je ziet dan wel niet je laadsessies in het dashboard en de app.
Ik heb hier wel een abonnement op genomen (ongeveer 5€ p/m) maar dit zou per maand opzegbaar zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Tijd voor plaatjes! Hier is vandaag de bekende Alfen Single Pro Line geïnstalleerd. Hij is aan de zijgevel gekomen en via de kruipruimte richting de meterkast. Het valt toch altijd weer vies tegen dat tijgeren door een krappe kruipruimte. Vervolgens is alles aangesloten en load balancing via de P1 poort door middel van een Iungo P1 splitter. Aangezien mijn elektrische auto pas over een maand komt heb ik het nog niet kunnen testen of de splitter werkt.

Voor de rest een prima paal wat ik zo kan beoordelen. Heldere display en ziet er degelijk van binnen. Mooi even een Alfen Ace account aangevraagd, zodat ik zelf ook de config kan zien van de paal en waar nodig aanpassen. Bijvoorbeeld de afbeelding die standaard op de display staat en auto dim van het scherm. Staat standaard niet aan. Of wisselen tussen Plug & Charge of RFID.

Over een maandje staat de Skoda Enyaq voor de deur :)

[Voor 8% gewijzigd door vinom op 01-06-2021 21:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13-06 23:12
Verwijderd

[Voor 97% gewijzigd door Gecko123 op 01-06-2021 18:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dolan
johnny7556 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:59:
[...]

Ik heb pas een Icucompact (newmotion) tweedehands overgenomen en bij deze is het abonnement niet verplicht, je ziet dan wel niet je laadsessies in het dashboard en de app.
Ik heb hier wel een abonnement op genomen (ongeveer 5€ p/m) maar dit zou per maand opzegbaar zijn.

ICU Compact Mini is een leuk ding, maar die is toch van Alfen? Niet van NewMotion. Geen ingebouwde DC lekbeveiliging en gaan tweedehands nog voor behoorlijke prijzen, ondanks dat ze maximaal 1x16A kunnen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:13:
Tijd voor plaatjes! Hier is vandaag de bekende Alfen Single Pro Line geïnstalleerd. Hij is aan de zijgevel gekomen en via de kruipruimte richting de meterkast. Het valt toch altijd weer vies tegen dat tijgeren door een krappe kruipruimte. Vervolgens is alles aangesloten en load balancing via de P1 poort door middel van een Iungo P1 splitter. Aangezien mijn elektrische auto pas over een maand komt heb ik het nog niet kunnen testen of de splitter werkt.

Voor de rest een prima paal wat ik zo kan beoordelen. Heldere display en ziet er degelijk van binnen. Mooi even een Alfen Ace account aangevraagd, zodat ik zelf ook de config kan zien van de paal en waar nodig aanpassen. Bijvoorbeeld de afbeelding die standaard op de display staat en auto dim van het scherm. Staat standaard niet aan. Of wisselen tussen Plug & Charge of RFID.

Over een maandje staat de Skoda Enyaq voor de deur :)

[Afbeelding]
Netjes, bij mij wordt dezelfde unit over een kleine 3 weken geplaatst. Enkel heb ik voor een antraciet frontje gekozen.

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met het krijgen van een Ace account, gaat dat makkelijk? Wil dat zelf ook gaan doen vanwege de zaken die jij noemt en ook om modbus aan te zetten zodat ik zelf zoveel mogelijk laden op zonnestroom kan implementeren.

Bij mij wordt hij trouwens vanuit de LM geplaatst door EVCompany. Geen idee of dat nog uitmaakt in de mogelijkheden om zelf settings te wijzigen.

[Voor 4% gewijzigd door ik222 op 01-06-2021 19:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
ik222 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:59:
[...]

Netjes, bij mij wordt dezelfde unit over een kleine 3 weken geplaatst. Enkel heb ik voor een antraciet frontje gekozen.

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met het krijgen van een Ace account, gaat dat makkelijk? Wil dat zelf ook gaan doen vanwege de zaken die jij noemt en ook om modbus aan te zetten zodat ik zelf zoveel mogelijk laden op zonnestroom kan implementeren.

Bij mij wordt hij trouwens vanuit de LM geplaatst door EVCompany. Geen idee of dat nog uitmaakt in de mogelijkheden om zelf settings te wijzigen.
Ik heb ook gekeken naar antraciet variant, alleen is het geen antraciet 7016, maar verkeersgrijs. Toch wel een verschilletje, waardoor dat niet mooi zou staan bij mijn garage en poort. Dus voor wit gekozen. Ik heb overigens de installatie niet zelf gedaan, is door ConnectEV gedaan. Dat Ace account aanvragen was peanuts. In de FAQ van Alfen staat uitgelegd hoe je het moet doen en binnen een uur had ik een account. Gelijk getest door een UTP kabel in de Alfen te prikken (kap er even afhalen) en in de laptop en dan kan je hem uitlezen met de applicatie. Leuke spielerij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• thehog
mausy5043 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Ik heb ook een Zappi besteld. Ben dus lichtjes bevooroordeeld omtrent wat de beste is. Maar, ik heb hem gekozen vanwege het feit dat het een van de weinige is zonder back-office abo.

Deze kan rekening houden met zonnepanelen. Daarvoor is dan wel een extra CT-klem nodig. Zou zeker even met de installateur/leverancier van de Zappi overleggen wat wel en niet mogelijk is in jouw specifieke situatie.
Helemaal niet waar. De standaard zappi ondersteund het al volledig. De extra CT-klem (of 3 extra als je 3 fase zonnepanelen omvormber hebt) is alleen nodig om in de zappi app te zien waar de productie vandaan komt. Normaal, zonder zonder extra CT-klem, gaat de zappi gewoon uit van de productie naar het net. Dat is ook wat ie gebruikt om de auto te laden. Het is dus puur cosmetisch om die extra informatie te zien. Geen functie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 13-06 23:12
[...]

Daar heb ik dus ook eens over zitten denken, voor mijn specifieke geval. Maar misschien dat anderen ook iets in mijn gedachtegang zien:

Ik koop nu een 64kWh e-Niro. Ik heb geen 3-fasen en als ik dat wel wil (want misschien in de toekomst blabla ) dan moet op dat moment de zonnepanelen inverter vervangen worden naar een 3F model en de meterkast moet compleet worden vervangen. Dus dat wordt dan nogal een verhaal financieel gezien.
Daarbij komt nog dat ik die auto minstens 5 jaar ga rijden. Nu een 3F-kabel laten leggen die nog niet nodig is lijkt mij daarom een beetje over de top. De kosten die je mijd door *nu* dus een 3F-kabel te laten leggen moeten wel opwegen tegen de voordelen en nadelen die je er later van zult genieten.

Want, met de huidige stand van de techniek en de ontwikkelingen die gaande zijn, zou het zomaar kunnen dat we over 5 jaar zeggen "laat de 3 fasen aansluiting maar zitten, ik trek een DC-kabel onder het huis door en leg een home-battery in de achtertuin."

Mensen aanraden om een 3-fasen kabel te laten neerleggen omdat ze dan toekomst-proof zullen zijn, behoeft m.i. dus wel een disclaimer.
Waarom moet de inverter worden vervangen? Kun je gewoon op 1 van de fases aansluiten.

Een 3 fase kabel is een meerprijs van 2 á 3 euro per meter. Waar heb je het dan eigenlijk over? Dan hoef je later ook geen monteur in te huren om een laadpaal/wall box te vervangen dat kan je dan makkelijk zelf à 200-300 euro.

Ik denk tevens dat een 3 fasen aansluiting op termijn onvermijdelijk is voor huishoudens door elektrificatie van zaken die nu nog op gas gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 14:20
thehog schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:19:
[...]

Helemaal niet waar. De standaard zappi ondersteund het al volledig. De extra CT-klem (of 3 extra als je 3 fase zonnepanelen omvormber hebt) is alleen nodig om in de zappi app te zien waar de productie vandaan komt. Normaal, zonder zonder extra CT-klem, gaat de zappi gewoon uit van de productie naar het net. Dat is ook wat ie gebruikt om de auto te laden. Het is dus puur cosmetisch om die extra informatie te zien. Geen functie.
Inderdaad, hardnekkig misverstand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
[...]

Ik heb een 1F e-Niro en mis de 3F lader niet in het dagelijks gebruik en thuisladen. Is ook op 1F overnight wel van leeg naar vol. Echter bij bestemmingsladen is het verschil groot als je dan op een 11kW paal maar 3,7kw kunt laden; factor 3 verschil en vaak maar enkele uren laadtijd beschikbaar. Ik zou dus voor thuis niet moeilijk doen, maar voor publiek AC laden is 3F wel een meerwaarde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron

Edit:
Zappi kan dat vrij nauwkeurig. Maar belang is nog beperkt zolang we nog salderen.
En ook als dat voorbij is kom je nog een eind als je alleen laadt als de zon schijnt en dan je laadvermogen aanpast aan je overproductie.
Instellen laadvermogen kaan bij veel laders neem ik aan, bij Zappi in elk geval) en ook veel autos kunnen op lager laadvermogen worden ingesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• johnny7556
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:46
Dolan schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:48:
[...]

[Afbeelding]

ICU Compact Mini is een leuk ding, maar die is toch van Alfen? Niet van NewMotion. Geen ingebouwde DC lekbeveiliging en gaan tweedehands nog voor behoorlijke prijzen, ondanks dat ze maximaal 1x16A kunnen...
Die van mij is ouder en daar was de prijs ook naar, de DC beveiliging zat er los bij samen met een automatische zekering automaat in een kastje gebouwd.

Zo hoeven we niet iedere keer te Granny lader uit de kofferbak te halen en hij laad ik nog eens met de maximale waarde die onze PHEV aan kan 😉

[Voor 6% gewijzigd door johnny7556 op 01-06-2021 22:35]

• Hansieo
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 17:06
mausy5043 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:27:
[...]

De 3 fase is slechts ietsje duurder dan de 1Fase, maar dan komt deze met 3 CT-klemmen ipv 1.
Je kan dan klem 2 gebruiken voor de PV installatie.

Je bent dan gelijk klaar voor de toekomt want je kunt de 3F gewoon als 1F aansluiten.

Heb je 3F installatie thuis? dan zal je een extra CT-klem moeten kopen.

ps: super fijne lader

(PV 5.750Wp NO-Groningen) en Zappi-3F ...........Polestar-2 | Kernel: 4.19.143 |Fri Jan 8 | Android-10 | Patch Dec 1 2020

• Tijgert

Tijgert

thehog schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:19:
[...]

Helemaal niet waar. De standaard zappi ondersteund het al volledig. De extra CT-klem (of 3 extra als je 3 fase zonnepanelen omvormber hebt) is alleen nodig om in de zappi app te zien waar de productie vandaan komt. Normaal, zonder extra CT-klem, gaat de zappi gewoon uit van de productie naar het net. Dat is ook wat ie gebruikt om de auto te laden. Het is dus puur cosmetisch om die extra informatie te zien. Geen functie.
Ok, maar hoe ziet de Zappi dan wat de opbrengst is van de panelen en dat hij zijn laadvermogen daar aan aanpast? Dat kon toch automatisch, dat hij sneller laadt als er meer zon schijnt?

8700K, ROG Hero X, 16GB4166, 2080Ti, 2TB SSD, Enermax 950W, 32"+G903+G910 Nieuwe Specs, Oude Specs, Hele Oude Specs

• sjors123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:44
Kremx schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:29:
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik ben een beetje verdwaald geraakt in het oerwoud van laadpaal leverancier (Groenopladen.nl), Fabrikant (EVbox Elvi) en beoogd backoffice (EVbox) en wordt door de diverse klantenservicen van het kastje naar de muur gestuurd |:( |:( .

Afgelopen dinsdag is bij mij een EVbox Elvi geplaatst door Groenopladen (50Five). Helaas is de optimizer voor loadbalancing nog niet geplaatst aangezien die nog niet binnen was, maar dat komt later. Verder lijkt de laadpaal te werken. Ik heb er echter voor gekozen om de backoffice van EVbox zelf te willen gebruiken in plaats van die van 50Five ondanks dat men hier bij 50Five flink op aan bleef dringen.

Nu zit ik met het probleem dat ik mijn laadpaal wil activeren in de EVbox backoffice (Everon) maar dat hij een foutmelding geeft bij het invoeren van het laadpaal ID:
[Afbeelding]

Ik heb hierover contact gehad met zowel de helpdesk van EVbox en 50Five, maar EVbox verwijst naar 50Five en 50Five geeft nauwelijks antwoord. Om uit te sluiten dat het aan de backoffice van EVbox ligt, heb ik ook E-flux geprobeerd maar met hetzelfde resultaat.

Overigens weet ik zeker dat ik een Elvi heb met UMTS en kWh-meter, dus daar zou het niet aan moeten liggen.

Help would be much appreciated _/-\o_ .
Succes hiermee! Ik hoop voor je dat het inmiddels is opgelost. Ik heb mijn ervaringen met beide organisaties elders in dit topic uitgebreid beschreven. Ik ben uiteindelijk 5 maanden bezig geweest voordat ik alles goed in orde had. Vooral bij EV Box is het een zooitje. Technische medewerkers die bijspringen bij Finance, die geen verstand van de centjes hebben. En financiële mensen die bij Techniek bijspringen 8)7

En dat alles onder het mom: We groeien zo hard dat we eigenlijk niet in staat om de boel fatsoenlijk te organiseren (letterlijk gezegd!). Mijn opmerkingen om dan eerst op bestaande klanten te concentreren en daarna pas op nieuwe werd vriendelijk terzijde geschoven...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Tijgert schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:17:
[...]
Ok, maar hoe ziet de Zappi dan wat de opbrengst is van de panelen en dat hij zijn laadvermogen daar aan aanpast? Dat kon toch automatisch, dat hij sneller laadt als er meer zon schijnt?
De bijgeleverde CT klemmen plaats je tussen de meter en de hoofdschakelaar, en ze meten 2 kanten op. Dus zowel wat je uit het net trekt, maar ook wat de zonnepanelen terug duwen. Als je om 12uur 4000 watt teruglevert, en je zappi staat ingesteld op max 11 kw uit het net, dan kan hij die 4000 watt bij de 11 kw uit het net optellen zodat je op dat moment met 15 kw kunt laden (de CT's meten dan nog steeds 11 kw).
Op eco+ zal de zappi alleen laden als er terug geleverd wordt. Zodra je de oven of vaatwasser aan zet 's middags bij 4000 watt opwekking van je panelen, gaat de zappi dus nog langzamer laden op dat moment, want er is minder teruglevering...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Het laadvermogen wordt aangepast op basis van wat je gebruikt of terug levert aan het net, niet wat de zonnepanelen opbrengen.

Voorbeeldje met fictieve cijfers: je verbruikt in huis 500W. Je zonnepanelen brengen 1500W op. Als je dan gaat laden zou de Zappi een max vermogen van 1000W aan de EV doorgeven (1500 - 500).

De zon komt hoger te staan en je zonnepanelen leveren nu 2500W op. Je gaat dan 1000W aan het net terugleveren. De Zappi ziet dat en zegt tegen de EV dat hij niet met 1000W maar met 2000W mag laden (2500 - 500).

Vervolgens zet je de airco aan en die gaat 750W verbruiken. Je neemt nu 750W af van het net. De Zappi ziet daar weer en zegt tegen de EV dat er nog maar met 1250W mag worden geladen (2500 - 1250).

En zo gaat het dan de hele dag door.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:31
JeroenE schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:47:
[...]
Het laadvermogen wordt aangepast op basis van wat je gebruikt of terug levert aan het net, niet wat de zonnepanelen opbrengen.

Voorbeeldje met fictieve cijfers: je verbruikt in huis 500W. Je zonnepanelen brengen 1500W op. Als je dan gaat laden zou de Zappi een max vermogen van 1000W aan de EV doorgeven (1500 - 500).

De zon komt hoger te staan en je zonnepanelen leveren nu 2500W op. Je gaat dan 1000W aan het net terugleveren. De Zappi ziet dat en zegt tegen de EV dat hij niet met 1000W maar met 2000W mag laden (2500 - 500).

Vervolgens zet je de airco aan en die gaat 750W verbruiken. Je neemt nu 750W af van het net. De Zappi ziet daar weer en zegt tegen de EV dat er nog maar met 1250W mag worden geladen (2500 - 1250).

En zo gaat het dan de hele dag door.
Let wel op dat het minimum voor elektrisch laden 1.4 kW is, dus lager gaat hij niet laden. Dat is best snel met een kleinere installatie en wat eigen verbruik natuurlijk. De Zappi kan dit wel bijsturen via wat instellingen en het missende wattage uit het net te halen, zie pagina 11 in de handleiding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@unex154 Dat klopt, 6A is het minimum wat je de laadpaal aan de EV mag doorgeven. Ik had geen zin in veel rekenen dus vandaar dat ik erbij had gezegd dat het om fictieve cijfers ging.

• thehog
[...]

Dat meet de zappi dus met de standaard CT klemmen op je netaansluiting (je levert, of je gebruikt energie). Het is die energie die het huis levert aan het net wat dus over is en je auto in kan. Het is daarbij niet van belang om te weten hoeveel stroom de panelen opleveren (en deels door het huis zelf al gebruikt wordt). Dat laatste kan de zappi dus ook meten met extra CT klemmen en laten zien in de app, maar is niet van belang voor het functioneren van het 'laden uit overproductie uit je zonnepanelen'.

• thehog
Hansieo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:40:
[...]

De 3 fase is slechts ietsje duurder dan de 1Fase, maar dan komt deze met 3 CT-klemmen ipv 1.
Je kan dan klem 2 gebruiken voor de PV installatie.

Je bent dan gelijk klaar voor de toekomt want je kunt de 3F gewoon als 1F aansluiten.

Heb je 3F installatie thuis? dan zal je een extra CT-klem moeten kopen.

ps: super fijne lader
Ook dit doet vermoedden dat je perse CT klemmen nodig hebt om de overcapaciteit van je zonneenergie in je auto te laden. Dat is dus NIET nodig. Het is puur om in de app te zien waar de stroom vandaan komt en naar toe gaat.

• Tijgert

Tijgert

falconz schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:44:
[...]

De bijgeleverde CT klemmen plaats je tussen de meter en de hoofdschakelaar, en ze meten 2 kanten op. Dus zowel wat je uit het net trekt, maar ook wat de zonnepanelen terug duwen. Als je om 12uur 4000 watt teruglevert, en je zappi staat ingesteld op max 11 kw uit het net, dan kan hij die 4000 watt bij de 11 kw uit het net optellen zodat je op dat moment met 15 kw kunt laden (de CT's meten dan nog steeds 11 kw).
Op eco+ zal de zappi alleen laden als er terug geleverd wordt. Zodra je de oven of vaatwasser aan zet 's middags bij 4000 watt opwekking van je panelen, gaat de zappi dus nog langzamer laden op dat moment, want er is minder teruglevering...
Goeie info.
Mijn zonnepanelen zitten op een 3 fase omvormer en ik wil een 3 fase Zappi hebben dan.
Zijn 3 CT klemmen dan genoeg? Moet er een om elke fase of is 1 fase van de 3 genoeg want alle fasen worden gelijk belast?

• JeroenE
  • Niet online
@Tijgert De kans dat alle 3 de fasen door je hele huis de hele dag door gelijk belast worden is heel erg klein. Bijvoorbeeld een frituurpan, wasmachine maar ook verlichting, computer, TV etc zijn normaal gesproken maar 1 fase en niet 3. Als je die dus aan zet dan is het verbruik per fase al niet meer gelijk.

Je moet dus per fase de het verbruik kunnen meten. Een 3 fasen EV zal wel op alle fasen (ongeveer) gelijk belasten, dus de Zappi houdt rekening met de fase waar het minst op geladen kan worden / het meeste andere verbruik zit.

• unex154
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 12:31
Tijgert schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Goeie info.
Mijn zonnepanelen zitten op een 3 fase omvormer en ik wil een 3 fase Zappi hebben dan.
Zijn 3 CT klemmen dan genoeg? Moet er een om elke fase of is 1 fase van de 3 genoeg want alle fasen worden gelijk belast?
yes dat is genoeg, tenzij je dus expliciet (extra, niet noodzakelijk) wilt meten hoeveel daadwerkelijk opgewekt wordt, anders meet hij alleen teruglevering, dus je eigen verbruik is er dan al af. Bij de 3 fasen zappi zitten standaard al 3 klemmen trouwens.

• Cloclo100
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18:33
Ik heb besloten om budgettaire en praktische redenen voorlopig geen laadpaal te zetten voor mijn Enyaq. We zijn namelijk met een nieuwbouw bezit, ik wil hier op het oude adres geen grote investeringen meer doen, én ik heb de 11kw lader bij mijn auto gekregen, die fungeert als mobiele wallbox. Zie ik iets over het hoofd, of kan ik gewoon uitgaan van dezelfde snelheid als een laadstation? Bovendien had ik dan de vraag of er een bepaald tussenstuk bestaat waar ik het aantal verbruikte Kwh kan bekijken als statistiek voor de vennootschap waar ik aan factureer. Bedankt voor jullie inzichten!

• marco2152
Cloclo100 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:38:
Ik heb besloten om budgettaire en praktische redenen voorlopig geen laadpaal te zetten voor mijn Enyaq. We zijn namelijk met een nieuwbouw bezit, ik wil hier op het oude adres geen grote investeringen meer doen, én ik heb de 11kw lader bij mijn auto gekregen, die fungeert als mobiele wallbox. Zie ik iets over het hoofd, of kan ik gewoon uitgaan van dezelfde snelheid als een laadstation? Bovendien had ik dan de vraag of er een bepaald tussenstuk bestaat waar ik het aantal verbruikte Kwh kan bekijken als statistiek voor de vennootschap waar ik aan factureer. Bedankt voor jullie inzichten![Afbeelding]
Als je oude huis een 'krachtstroom' stopcontact heeft kan je met deze granny charger op 11 kW laden, als je alleen een normaal stopcontact hebt dan maximaal 4,3 kW. Je kan een energiemeter in je stopcontact plaatsen waarin je dan de granny charger stekker steekt, ik twijfel of deze energiemeters er ook zijn voor krachtstroom stopcontacten.

• Cloclo100
marco2152 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:09:
[...]

Als je oude huis een 'krachtstroom' stopcontact heeft kan je met deze granny charger op 11 kW laden, als je alleen een normaal stopcontact hebt dan maximaal 4,3 kW. Je kan een energiemeter in je stopcontact plaatsen waarin je dan de granny charger stekker steekt, ik twijfel of deze energiemeters er ook zijn voor krachtstroom stopcontacten.
Euh wat? Dat is toch geen granny lader als hij aan dezelfde laadsnelheid als een laadpaal laadt 😅?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
Cloclo100 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Euh wat? Dat is toch geen granny lader als hij aan dezelfde laadsnelheid als een laadpaal laadt 😅?
granny is dan wat overdreven term. Is gewoon een volwassen mobiele lader. Ik heb er zelf één die tot 22kW gaat. Gewoon op je bestemming bij een bedrijf met CEE contact, krachtstroom en voldoende vermogen inpluggen en tsjakka, in no time weer vol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
Cloclo100 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:38:
Ik heb besloten om budgettaire en praktische redenen voorlopig geen laadpaal te zetten voor mijn Enyaq. We zijn namelijk met een nieuwbouw bezit, ik wil hier op het oude adres geen grote investeringen meer doen, én ik heb de 11kw lader bij mijn auto gekregen, die fungeert als mobiele wallbox. Zie ik iets over het hoofd, of kan ik gewoon uitgaan van dezelfde snelheid als een laadstation? Bovendien had ik dan de vraag of er een bepaald tussenstuk bestaat waar ik het aantal verbruikte Kwh kan bekijken als statistiek voor de vennootschap waar ik aan factureer. Bedankt voor jullie inzichten![Afbeelding]
CEE buitenstopcontact aanleggen en in de aansluiting een MID meter van een paar tientjes opnemen. Periodiek de teller fotograferen en declareren.

• Cloclo100
eltron schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:43:
[...]

CEE buitenstopcontact aanleggen en in de aansluiting een MID meter van een paar tientjes opnemen. Periodiek de teller fotograferen en declareren.
Die MID-meter dan in de zekeringkast bedoel je? Ik vraag me af of ik ook niet in de app kan zien waar en wanneer ik geladen heb.. Maar dat is wss wishful thinking.. :)

• Pr8hube
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:42

Pr8hube

P2 midnight

Met deze 3-fase stekker buiten en een 3-fase laadkabel gaat het opladen van de Polestar 2 met 3x 16 A, 230 V, 11 kW prima.
De laadkabel besteld bij Polestar, 450€.

Groetjes,
Gerard

P2 midnight

• Cloclo100
Pr8hube schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:37:
[Afbeelding]

Met deze 3-fase stekker buiten en een 3-fase laadkabel gaat het opladen van de Polestar 2 met 3x 16 A, 230 V, 11 kW prima.
De laadkabel besteld bij Polestar, 450€.

Groetjes,
Gerard
Bedankt Gerard, zoiets gaat het ook worden in combinatie met deze Kwh-meter.

• kingmenno
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 10-06 23:21
GoldenSample schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:52:
[...]

Menig wallbox welke niet beschut hangt heeft een lelijk afdakje er boven geknutseld, ook wallboxen met een wat 'grondigere' seal dan de pulsar. De behuizing van de pulsar op zichzelf daar heb ik me wel eerder over uit gelaten dus kan je enkel het volgende mee geven: Bouw een (niet brandbaar) afdak er boven, wees erg voorzichitg met het omwikkelen van de laadkabel, zorg dat hij niet op een plek hangt waar mensen er tegen aan kunnen stoten met iets & sterkte.
Je hebt helemaal gelijk hoor, behuizing is zwak... toen de wallbox op de muur hing, een muur die niet kaarsrecht is, trok de behuizing een beetje.... met het op klikken van het front brak er een hoekje af.... je kan nieuwe font omlijsting komen voor 24,99... maar toch.... niet ok. Mag wel wat van meer degelijk kunststof gemaakt worden. Over de werking en app ben ik overigens tevreden... Bluetooth connectie is snel, WiFi is bij mij wat minder omdat ie simpelweg wat verder van de router hangt.

• dstaals
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 18:41

Zo, het hangt. Laat het thuisladen maar beginnen 😊.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kingmenno schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Je hebt helemaal gelijk hoor, behuizing is zwak... toen de wallbox op de muur hing, een muur die niet kaarsrecht is, trok de behuizing een beetje.... met het op klikken van het front brak er een hoekje af.... je kan nieuwe font omlijsting komen voor 24,99... maar toch.... niet ok. Mag wel wat van meer degelijk kunststof gemaakt worden. Over de werking en app ben ik overigens tevreden... Bluetooth connectie is snel, WiFi is bij mij wat minder omdat ie simpelweg wat verder van de router hangt.
Onfortuinlijk maar helaas een duidelijk nadeel van het product..
Weet niet welk kunstof het is (staat er als het goed is ergens in gegoten met of een nummer in z'n 'recyclings driehoek) of de afkorting van het kunststof. Waarschijnlijk is het ABS of vrij gelijkend (ASA kan bijvoorbeeld ook om vergeling te voorkomen maar dat zie je vooral op Auto's), dan kan je het met wat aceton waar je ander ABS in oplost (van een ander out product oid, verpakking etc) kan je het weer aan elkaar smelten. Zeker bij wit is dat, als je het netjes doet, opzich best te doen. Wordt niet zo mooi als nieuw maar is wel gewoon sterk etc.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17:45

Edit:
Het enige wat je nodig zou hebben is de Hub (voor app besturing en de updates, die zeer regelmatig voorbij komen). Als je ook nog een Toon hebt (wel geroot) dan kun je de Toon app van @thehog gebruiken en kun je ook op je Toon je Zappi bedienen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
Cloclo100 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:51:
[...]

Die MID-meter dan in de zekeringkast bedoel je? Ik vraag me af of ik ook niet in de app kan zien waar en wanneer ik geladen heb.. Maar dat is wss wishful thinking.. :)
De MID meter kun je op een geschikte plek tussen groepenkast en buitenstopcontact aanleggen. Normaalgesproken is dat wel een plek in de meterkast waar ook de groepenkast hangt.
Er zijn ook MID meters die je in de groepenkast zelf kunt opnemen maar dan moet je daar wel genoeg ruimte hebben.
Edit, zag inmiddels dat je al een dergelijke meter van Homewizzard hebt gekozen.

[Voor 6% gewijzigd door eltron op 03-06-2021 22:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KlereBak
  • Laatst online: 18:50

KlereBak

Ich mochte gerne etwas relaxen

Ik lees al een paar weken mee en "moet" binnenkort ook een thuislader aanschaffen. Ik had eigenlijk al gekozen voor de Wallbox Pulsar Plus. Min of meer omdat die met 22kW redelijk toekomst vast is, de DC protectie ingebouwd heeft en met een app te bedienen is.

Nu lees ik ook over de zwakke behuizing en dat baart me zorgen. Alternatief zou kunnen zijn om dat kastje in de meterkast te hangen. Mijn meterkast zit pal tegen de buitenmuur, daar waar ik ook het laad aansluitpunt zou maken. Als ik de tekeningen bekijk dan lijkt het of de kabel onder schroefklemmen zit.

Kan iemand bevestigen of dat daadwerkelijk zo is? Kan en mag je deze lader ook in een meterkast monteren?

Zou mooi zijn als het kon, ook qua uiterlijk zie ik alleen maar voordelen. Ik hoef dan immers alleen nog maar een nette kabelhouder op de buitenmuur te monteren.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@KlereBak Volgens de handleiding zitten daar inderdaad schroefterminals. Dat is eigenlijk zo'n beetje altijd, anders kan je een defecte kabel nooit vervangen anders dan de hele unit te vervangen. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit nu anders hebben gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rokil
Zijn er mensen met ervaringen van de wallbox van perfectfit?
3 fasen lader met maximaal 11Kw, uitgesteld laden en instelbaar vermogen. Geen loadbalancing, maar voor €500,- kun je dat ook niet verwachten en ik heb het niet nodig.

Rokil

Acties:
  • 0Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:40
KlereBak schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:13:
Ik lees al een paar weken mee en "moet" binnenkort ook een thuislader aanschaffen. Ik had eigenlijk al gekozen voor de Wallbox Pulsar Plus. Min of meer omdat die met 22kW redelijk toekomst vast is, de DC protectie ingebouwd heeft en met een app te bedienen is.

Nu lees ik ook over de zwakke behuizing en dat baart me zorgen. Alternatief zou kunnen zijn om dat kastje in de meterkast te hangen. Mijn meterkast zit pal tegen de buitenmuur, daar waar ik ook het laad aansluitpunt zou maken. Als ik de tekeningen bekijk dan lijkt het of de kabel onder schroefklemmen zit.

Kan iemand bevestigen of dat daadwerkelijk zo is? Kan en mag je deze lader ook in een meterkast monteren?

Zou mooi zijn als het kon, ook qua uiterlijk zie ik alleen maar voordelen. Ik hoef dan immers alleen nog maar een nette kabelhouder op de buitenmuur te monteren.
Ik denk dat je zorgen onterecht zijn. Ik heb de Wallbox Pulsar Plus aan de muur hangen en ervaar totaal niet dat de behuizing zwak is. Ik wikkel de 5 meter kabel bijna dagelijks om de box en als je er verder geen gekke dingen mee doet kan ik me bijna niet voorstellen dat het materiaal veel te lijden heeft en/of of snel stuk zal gaan.

Ga eens kijken bij iemand die hem heeft hangen. Het is volgens mij meer een aanname + gevoel.

RiederZon Totaal: 4720 Wp | PVoutput: Team Barendrecht NL zipcode 2990 - 2994

• KlereBak
  • Laatst online: 18:50

KlereBak

Ich mochte gerne etwas relaxen

Dank voor de reacties over de Wallbox, ik ga deze ook bestellen en gewoon buiten monteren.

Daar waar bij komt te hangen hebben we alleen de ondergaande avondzon.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cosmo q
  • Registratie: juli 2003
Hallo iedereen,
Ik ben het hele topic nog aan het bij lezen, maar vermits die nog enkele weken kan duren toch al een eerste vraag. Dinsdag haal ik mijn Passat GTE op. Wij hebben geen oprit, garage, carport of dergelijks, dus opladen kan enkel als ik voor de deur sta. Mijn volledige oplossing die ik in gedachte heb post ik nog ene keer later als ik zeker ben / alles hier heb bij gelezen, maar ik kwam in dit topic ook de Charge Amps Ray tegen https://www.chargeamps.com/product/charge-amps-ray/ . Dit ziet er voor een granny charger een topmodel uit en heeft daar ook de prijs naar, maar ik kan er eigenlijk heel weinig ervaringen over vinden. Zeker als je weet dat hij al enkele jaren oud is. Zijn er mensen met ervaring met deze lader en of die zijn geld waard is?
Vermits ik aan de voorgevel moet laden zie ik het niet zitten om een laadpunt of zelfs een ecc stekker te hangen. Ik kan een nieuw Niko stopcontact op (bijna) eigen kring zetten (20a), met vier meter kabel (2.5mm) van de kast. Met die Ray zou ik dan wel overwegen 16a te laden. Moest het stopcontact te warm worden schakelt die naar een lagere stroom. Het verschil tussen 10a en 16a zou er voor kunnen zorgen dat ik 's avonds thuis kan komen, laden en alles terug opbergen voor ik ga slapen. Ik weet dat laden boven 10a controversieel is, maar dit is mijn huidige gevoel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Team Welles

@Cosmo q waarom wel een Niko stopcontact maar geen CEE aan de gevel?
Type 2 socket overwogen? ('verborgen laadpaal')
De 'bijna' eigen kring: is dat met een vast bedrade medegebruikers of een ander stopcontact?

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cosmo q
  • Registratie: juli 2003
Proton_ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:37:
@Cosmo q waarom wel een Niko stopcontact maar geen CEE aan de gevel?
Type 2 socket overwogen? ('verborgen laadpaal')
De 'bijna' eigen kring: is dat met een vast bedrade medegebruikers of een ander stopcontact?
Een Hydro Niko bestaat zelfs in inbouw. Net onder de uitstekende vensterbank valt die amper op. Een CEE daarentegen is een stuk groter en ik vermoed per definitie blauw. Een type 2 socket was ik ook aan het bekijken, maar wat ik kon vinden leek mij eerder voor inbouw in kasten dan op/in een muur.

Meer dan 16a heb ik ook niet nodig. Ik koop zeker geen 100% elektrisch zolang ik geen vaste laadplaats heb. Een gewoon stopcontact lijkt me daarom ook het minste ‘schade’ moest ik niet meer laden voor de deur (als het ooit zo ver komt).

Net achter de 20a automaat gaat een andere kabel naar de achtertuin. Daar hang een simpele led lamp op en enkele stopcontacten die enkel occasioneel gebruikt worden. Zeer goed te overzien dat ik daar geen grote verbruikers op hang tijdens het laden. Heb nog 4a over en moest het toch zo ver komen, dan is het ook maar een automaat, ze delen geen kabel. De hoofdzekering is 3x40a, dus daar kom ik voor de rest wel mee toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19:33
Mijn laadpaal wordt binnenkort geplaatst op mijn eigen parkeerplek, deze parkeerplek ligt ver (100 meter) af van mijn huis en is dus onbeheerd.

De lader die ik nu heb liggen is de wallbox pulsar (non plus). Ik wil niet dat iedereen zomaar zijn auto kan opladen op mijn laadpunt;

Is het mogelijk dat de lader automatisch blokkeert tot mijn telefoon via BT contact maakt? Of moet ik elke keer als ik wil laden de App openen en dan handmatig de lock eraf halen om te kunnen laden?
(of beter nog; kan mijn auto een BT verbinding opzetten met dat ding zodat hij automatisch ontgrendeld?)

Of is er een betere oplossing? Een ander laadpunt aanschaffen is ook een optie.

[Voor 4% gewijzigd door procyon op 07-06-2021 12:26]

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

Pagina: 1 ... 66 67 68 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True