Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:08

Proton_

Team Welles

@rokil er zijn risico's (geen veiligheid, maar beschikbaarheid) maar in jouw geval had ik dezelfde afweging gemaakt.
Vooral omdat je tegenwoordig de hoofdzekering zelf kan herstellen.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Nu online
Nijverdal85 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:29:
Goedemiddag allen,

Heb thuis een Zappi V2 laadpaal welke prima functioneert, echter:

- bij auto met 11 KW laadmogelijkheid laadt hij met maximaal ongeveer 9,5 KW
- bij auto met 7 KW laadmogelijk laadt hij met maximaal ongeveer 6 KW

Is dit gebruikelijk, of moet ik ergens instellingen veranderen?
Of eventueel de installateur van de laadpaal er naar laten kijken?

Alvast dank voor jullie reactie.
Bij mij schommelt het voltage tussen 230v-238v maar dat is wel rond de 11kW wat ik haal.

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
rokil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:52:
Vanaf volgende week ben ik eigenaar van een Kia e-niro. Ik heb een garagebox die los staat van mijn woning op een meter of 30 en de gemeente geeft geen toestemming om een kabel onder het voetpad aan te laten leggen. Er moet dus een aparte aansluiting worden aangelegd. Geen zware, want met laden op 8A heb ik meer dan zat op een dag.
Eerst dacht ik om een 1x10A aansluiting aan te laten leggen en heb 2 elektra-installateurs over de vloer gehad voor een offerte. Beide geven aan dat ze de aansluiting afzekeren met 4A i.v.m. selectiviteit. De auto moet met minimaal 6A kunnen laden met de granny charger. Er zal daarom een 3x25A aansluiting moeten komen. Bijkomend voordeel is dat een laadpaal dan eventueel ook mogelijk is, maar bijkomend nadeel is dat dat voor mij dus eigenlijk niet nodig is en de vaste lasten zijn 3x zo hoog per maand aan vastrecht.
Nu kreeg ik de tip om de 1x10A aansluiting gewoon aan te laten leggen en daarna de 4A automaat te (laten) vervangen door een 10A automaat.
De granny charger laat ik hangen en stel ik vast in op 8A en verder brandt er een led lampje van 3watt.
Wat denken jullie van deze oplossing?
Vraag die elektriciens maar eens waarom 9A niet selectief is tov 10A. Als het goed is komen ze dan met de selectie curve en komen ze er achter dat het wel selectief kan zijn. Als het slechte electriciens zijn, komen ze met het bekend 0,6 truukje wat geen officiele regel is maar een richtlijn.

Overigens ben ik wel benieuwd of je dan echt een losse aansluiting krijgt. Volgens mij kan je als particulier niet zomaar een tweede aansluiting krijgen op het net (wel een sub-aansluiting op je hoofdaansluiting). Daarvoor heb je namelijk een WOZ lokatie nodig. Althans dat is hoe ver ik kom met mijn eigen onderzoek.
Het voordeel van een losse 1x 10A aansluiting is namelijk dat je hem kan aanmerken als een laadpaal aansluiting en dan betaal je veel minder belasting (namelijk geen ODE en ongeveer de helft energiebelasting) en laad je dus veel goedkoper dan als je hem 'thuis' zou opladen.

• rokil
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19:56
Een losse aansluiting zou geen probleem moeten zijn. Voor zover ik nu begrepen heb zijn de automaten 6A of 10A. De elektricien wil wel 2x een 6A automaat installeren, maar daar heb ik niks aan voor het laden van de auto.
Ook wil hij wel een 10A automaat installeren, maar dan zijn de risico's voor mezelf uiteraard. Hier wil het schijnbaar nog wel eens voorkomen dat Liander een hoofdzekering plaatst die je niet zelf kunt herstellen en als je dan iemand moet laten komen ben je al snel je voordeel kwijt.
@thehog waar kan ik dat vinden dat je extra voordeel zou hebben bij zo'n 10A aansluiting?

[Voor 8% gewijzigd door rokil op 26-05-2021 17:01]

Rokil

• Cloclo100
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18:33
Yoyow.

Ik zie hier bij EV Database de volgende laadmogelijkheden staan voor mijn Enyaq.

Mag ik hieruit besluiten dat zo een 22kw-lader zinloos is in mijn geval en gewoon voor 3-fase 16A moet gaan? (beetje noob hier, maar mijn elektriciën kwam met 3X50A versterking af.. ) Ik heb zonnepanelen, verwarming via warmtepomp, boiler, airconditioning(1 unit) en een inductiekookplaat als grootste verbruikers. Ik wil uiteraard zo dicht mogelijk bij die theoretische max. snelheid geraken..

Of anders, is er geen mogelijkheid om type 3 22kw te laden via een laadpaal? Beetje teleurgesteld wel..

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Cloclo100 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:03:
Of anders, is er geen mogelijkheid om type 3 22kw te laden via een laadpaal? Beetje teleurgesteld wel..
Je bedoelt hier ook 3 fasen ipv type 3 denk ik? Als je maar een 3 fasen 16A lader in je auto hebt zitten kan je inderdaad niet sneller laden dan dat ook al sluit je hem aan op 3 fasen 63A laadpaal. Heb je dat niet nagevraagd voor je de auto kocht?

• Cloclo100
JeroenE schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:21:
[...]
Je bedoelt hier ook 3 fasen ipv type 3 denk ik? Als je maar een 3 fasen 16A lader in je auto hebt zitten kan je inderdaad niet sneller laden dan dat ook al sluit je hem aan op 3 fasen 63A laadpaal. Heb je dat niet nagevraagd voor je de auto kocht?
Ik ging er gemakkelijkheidshalve vanuit dat als hij aan 125kw kon laden, dat 22 dan ook ging, maar dat is dan duidelijk die andere stekker :). Zijn ook niet de redenen waarom ik voor deze wagen gekozen heb, maar wou het eerder zeker weten voor ik zo een duurdere paal koop. Alle concurrenten hebben trouwens dezelfde AC -ladingcapaciteit zie ik.

Maar dan die tweede vraag; gaat zo een 22KW lader ervoor kunnen zorgen dat ik effectief constant aan 11KW laadt? Want ik lees her en der dat bij die 11KW laadpalen vaak maar 9 à 10KW gehaald wordt..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:15
Cloclo100 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Ik ging er gemakkelijkheidshalve vanuit dat als hij aan 125kw kon laden, dat 22 dan ook ging, maar dat is dan duidelijk die andere stekker :).
Inderdaad, 125 kW is DC laden (gelijkstroom). AC (wisselstroom) laden werkt heel anders en gaat met lagere vermogens. Bij AC laden zet de auto de aangeboden wisselstroom om in gelijkstroom om de accu te laden. Bij DC laden gaat het rechtstreeks de accu in (met wat beveiligingen her en der uiteraard)
Cloclo100 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:35:
[...]
Maar dan die tweede vraag; gaat zo een 22KW lader ervoor kunnen zorgen dat ik effectief constant aan 11KW laadt? Want ik lees her en der dat bij die 11KW laadpalen vaak maar 9 à 10KW gehaald wordt..
Nee. De (AC) lader zit namelijk in de auto. De (AC) laadpaal is alleen een slim stopcontact. Als de laadpaal aangeeft dat 3x16A beschikbaar is bepaalt de auto zelf hoeveel deze afneemt. Hoe voller de accu is, des te lager wordt de laadsnelheid. Zie eerdere reacties in dit topic aangaande dit onderwerp.

Stel het voltage dat er op het net staat daar is exact 230 volt en de auto laadt met 16A op 3 fases, dan heb je inderdaad 11 kW. (3 x 16 x 230 = 11040)
Is het voltage iets lager, bijvoorbeeld 220 volt, dan is het 10,5 kW.

[Voor 76% gewijzigd door Dolan op 26-05-2021 18:19]

• Cloclo100
Dolan schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:13:
[...]

Inderdaad, 125 kW is DC laden (gelijkstroom). AC (wisselstroom) laden werkt heel anders en gaat met lagere vermogens. Bij AC laden zet de auto de aangeboden wisselstroom om in gelijkstroom om de accu te laden. Bij DC laden gaat het rechtstreeks de accu in (met wat beveiligingen her en der uiteraard)

[...]

Nee. De (AC) lader zit namelijk in de auto. De (AC) laadpaal is alleen een slim stopcontact. Als de laadpaal aangeeft dat 3x16A beschikbaar is bepaalt de auto zelf hoeveel deze afneemt. Hoe voller de accu is, des te lager wordt de laadsnelheid. Zie eerdere reacties in dit topic aangaande dit onderwerp.

Stel het voltage dat er op het net staat daar is exact 230 volt en de auto laadt met 16A op 3 fases, dan heb je inderdaad 11 kW. (3 x 16 x 230 = 11040)
Is het voltage iets lager, bijvoorbeeld 220 volt, dan is het 10,5 kW.
Bedankt voor de deskundige uitleg! Die lader die erbij zit heeft 400V, doet dat iets ter zake aan die 3 fases?

[Voor 3% gewijzigd door Cloclo100 op 26-05-2021 19:04]

• thehog
  • Nu online
rokil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 16:58:
Een losse aansluiting zou geen probleem moeten zijn. Voor zover ik nu begrepen heb zijn de automaten 6A of 10A. De elektricien wil wel 2x een 6A automaat installeren, maar daar heb ik niks aan voor het laden van de auto.
Ook wil hij wel een 10A automaat installeren, maar dan zijn de risico's voor mezelf uiteraard. Hier wil het schijnbaar nog wel eens voorkomen dat Liander een hoofdzekering plaatst die je niet zelf kunt herstellen en als je dan iemand moet laten komen ben je al snel je voordeel kwijt.
@thehog waar kan ik dat vinden dat je extra voordeel zou hebben bij zo'n 10A aansluiting?
Zie hier voor de energiebelasting tarieven. Zie vooral de opmerking voor laadpaalinstallaties. Dat tarief geldt voor losse aansluitingen speciaal voor laadpalen (edit: als je zoekt op "oplaadinstallaties verklaring" vind je allerlei verklaringen die je kan invullen bij je enegieleverancier)
En voor zover ik weet (ook als ik via mijnaansluiting.nl het probeer) kan je gewoon weg niet op een adres meer dan 1 aansluiting aanvragen dus ben ik wel benieuwd hoe jij dat dan aanvraagd.

edit: als je garabox een eigen adres heeft kan het denk ik wel. Let wel op dat je de stroom dan alleen voor de laadpaal gebruikt en niet voor je garabox verder want dan mag je die verlaagde tarief weer niet gebruiken

[Voor 11% gewijzigd door thehog op 26-05-2021 19:14]

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:52
Cloclo100 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:03:
[...]

Bedankt voor de deskundige uitleg! Die lader die erbij zit heeft 400V, doet dat iets ter zake aan die 3 fases?
400V is de 3-fasen spanning. Bij 1-fase is dat 230V. In dezen is je auto de beperkende factor, want de omvormer in je auto lijkt tot maximaal 11kWh te gaan. Een snellere lader heeft dus (voor deze auto) geen meerwaarde. Als het prijsverschil klein is (wat relatief vaak het geval is) zou je met het oog op de toekomst wel voor de 22kWh variant kunnen gaan.

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 20:52
Goedemiddag allen,

Waar kijk je naar het daadwerkelijke laden, in de Zappi of auto? Bij mij ontvangt de Zappi 7,4kWh en de auto 7kWh. In de omvormer zit dus ongeveer 400W verlies. Hopelijk is dat voor jou niet 1,5kWh en 1kWh. Als Zappi de lagere vermogens ontvangt zou het een instelling kunnen zijn.

• rokil
@thehog Bedankt voor de link.
Als ik het zo snel even lees, dan maakt het niet uit of het om een 1x10A , of 3x25A aansluiting gaat, maar gewoon dat je een verlaagd tarief hebt als het alleen gebruikt wordt voor het opladen.
Wat betreft de aansluiting in mijn garage: de garage ligt 30 meter van mijn woning vandaan en is alleen te bereiken via een voetpad (gemeentegrond) vanuit de voordeur. Het gaat dus om een aparte aansluiting op een apart adres en dat zou geen problemen moeten opleveren volgens de installateur.

Rokil

• Gecko123
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 21:01
Ophidian schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:52:
[...]

En de nieuwe lijkt bovenop klaar te liggen.
De automaat die bovenop ligt zat op de plek van aardautomaat (die met dat blauwe). De laadpaal moet schijnbaar achter een aardlek waar ik geen rekening mee had gehouden met het bestellen met de kast. Dit is overigens wel een aandachtspunt voor als iemand een 3 fasen groepenkast gaat maken voor een laadpaal: lees de specs van de paal of deze achter een aardlek moet of niet.

Onderstaande hoofdschakelaar zit verstopt achter de flessen:
Maar waarom is de aarde niet aangesloten van die twee stopcontacten? Of lijkt dat maar zo?
Verrek. Je hebt helemaal gelijk, was me nog niet opgevallen! Bedankt

Deze had ik eerst helemaal nog niet aangesloten, maar heeft de monteur van laadpaal24 maar gelijk gedaan. En dat was zelfs een elektricien :O O-)

• thehog
  • Nu online
rokil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:17:
@thehog Bedankt voor de link.
Als ik het zo snel even lees, dan maakt het niet uit of het om een 1x10A , of 3x25A aansluiting gaat, maar gewoon dat je een verlaagd tarief hebt als het alleen gebruikt wordt voor het opladen.
Wat betreft de aansluiting in mijn garage: de garage ligt 30 meter van mijn woning vandaan en is alleen te bereiken via een voetpad (gemeentegrond) vanuit de voordeur. Het gaat dus om een aparte aansluiting op een apart adres en dat zou geen problemen moeten opleveren volgens de installateur.
Ja duidelijk dan. Mooi :)
Let wel op dat je je stroom dan alleen voor de laadpaal gebruikt en niet voor je garagebox.
Gezien de lagere tarief, misschien is dan 3x25A misschien nog wel zo interessant dan ook :) die extra maandtarief haal je er makkelijk uit

• Gecko123
thehog schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 09:15:
[...]

Off-topic, maar niet echt een juiste plek om dit soort vloeistoffen te bewaren 8)
Daar heb je een punt ;) . Het liefst heb ik de meterkast helemaal leeg of enkel wat spullen op de vloer. Maar overtuig mijn vrouw maar eens...

• Gecko123
Goedemiddag allen,

Ik heb geen verstand van hoe een Zappi v2 werkt.

Ik weet wel dat je bij sommige laadpalen een maximum vermogen kan instellen. Controleer ook even of de instellingen goed staan. Zou 16A moeten zijn.

Bij mijn EVbox Elvi kan ik bij installatiemodus wel de maximale stroom (A) instellen. Volgens mij is dit per fase. Staat deze wel op 16A? Anders misschien deze iets opschroeven om te kijken of dit effect geeft?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of anders, is er geen mogelijkheid om 22kw te laden via een laadpaal? Beetje teleurgesteld wel..
Wat is je budget? Voor €8k heb je een 20 kW DC laadpaal die het met jouw auto doet:
https://taunus-emobil.de/...-csssetec-miete-moeglich/

• Gieliovd520
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:56
Oké ik ben wat onderzoek aan het doen en dit topic, alsook het laadpaal topic deels doorgelezen. Ieder geval de OP maar 600 pagina's gaat niet lukken.

Situatie is als volgt. Ik heb een EV van de zaak, maar een laadpaal is tegenwoordig geen mogelijkheid meer, voor thuis. Ook kWh declareren is geen optie.

Ik heb een Travelcard laad tag en laad de auto overal en nergens op.

Nu wil ik eigenlijk een laadpaal kopen (marktplaats, zelf maken of iets) en via de tag gewoon thuis laden en de kosten direct via Travelcard bij de werkgever in rekening laten brengen.

Kan dit zomaar, ik kan het nergens vinden. Ik lees over managed laadpalen, backoffice etc. Maar werkt dat zomaar met deze tag? Moet de werkgever hier nog iets in betekenen (dat gaan ze niet doen)?

Ik hoop dat iemand me wat helderheid kan geven. Ik dacht ik koop zo'n paal, sluit ergens een abonnement af, betaal 2 cent per kWh aan die backoffice, stel de paal in op €0,30 en ik ga lekker thuis laden.... Maar ik krijg dit niet duidelijk.

Dank :)

PV: 7425WP L/L WP: 3,5+5KW L/W WP 9kW Panasonic J mono.

• Gecko123
Yoyow.

Ik zie hier bij EV Database de volgende laadmogelijkheden staan voor mijn Enyaq.

[Afbeelding]

Mag ik hieruit besluiten dat zo een 22kw-lader zinloos is in mijn geval en gewoon voor 3-fase 16A moet gaan? (beetje noob hier, maar mijn elektriciën kwam met 3X50A versterking af.. ) Ik heb zonnepanelen, verwarming via warmtepomp, boiler, airconditioning(1 unit) en een inductiekookplaat als grootste verbruikers. Ik wil uiteraard zo dicht mogelijk bij die theoretische max. snelheid geraken..

Hoeveel kilometer ga je dagelijks rijden? Stel dat je alleen 's nachts zou laden en stel de auto zou 7 uur lang aan 11 kW hangen (een mens moet toch een keer slapen) dan moet je gemiddeld meer dan 77 kW per dag gaan "oprijden" wil de 11kW je ooit gaan beperken. Ik verwacht dat weinig mensen dit ooit nodig gaan hebben nu en in de toekomst.

Of de netbeheerder moet 3x50A ineens aantrekkelijk gaan maken

• rokil
Ja duidelijk dan. Mooi :)
Let wel op dat je je stroom dan alleen voor de laadpaal gebruikt en niet voor je garagebox.
Gezien de lagere tarief, misschien is dan 3x25A misschien nog wel zo interessant dan ook :) die extra maandtarief haal je er makkelijk uit
Helaas gaat dit alleen op voor openbare laadpalen :-(

Rokil

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13-06 21:59
Yoyow.

[Afbeelding]

Je kan natuurlijk prima met 22kW laden aan een 22kW laadpaal, maar niet met de Enyaq.
en overigens met de meeste EV niet, al zijn er wel en ook al langer op de markt zoals de Renault Zoë.
Dus voor toekomstbestendigheid kan een 22kW lader geen kwaad en is ook goed voor auto die maar op 1F kan laden en dan 7,4kW kan pakken ipv 3,7kW op een 3F 11kW paal.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• eltron
Gieliovd520 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:45:
Oké ik ben wat onderzoek aan het doen en dit topic, alsook het laadpaal topic deels doorgelezen. Ieder geval de OP maar 600 pagina's gaat niet lukken.

Situatie is als volgt. Ik heb een EV van de zaak, maar een laadpaal is tegenwoordig geen mogelijkheid meer, voor thuis. Ook kWh declareren is geen optie.

Ik heb een Travelcard laad tag en laad de auto overal en nergens op.

Nu wil ik eigenlijk een laadpaal kopen (marktplaats, zelf maken of iets) en via de tag gewoon thuis laden en de kosten direct via Travelcard bij de werkgever in rekening laten brengen.

Kan dit zomaar, ik kan het nergens vinden. Ik lees over managed laadpalen, backoffice etc. Maar werkt dat zomaar met deze tag? Moet de werkgever hier nog iets in betekenen (dat gaan ze niet doen)?

Ik hoop dat iemand me wat helderheid kan geven. Ik dacht ik koop zo'n paal, sluit ergens een abonnement af, betaal 2 cent per kWh aan die backoffice, stel de paal in op €0,30 en ik ga lekker thuis laden.... Maar ik krijg dit niet duidelijk.

Dank :)
Volgens mij moet je dit wel terug kunnen vinden in dit topic.
Het is prima mogelijk om een laadpaal met backend abo te nemen die ook de afrekening met jou en je werkgever regelt. Als je backend maar de travelcard accepteert, dan wordt die gewoon net als openbare paal afgerekend met wg en bij jou gecrediteerd. In de meeste gevallen kun je ook zelf het tarief instellen, maar dat is wel een opletpunt. Ik meen te hebben begrepen dat dit bijvoorbeeld bij Eneco niet kan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:06
Gecko123 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:32:
[...]
Ik heb geen verstand van hoe een Zappi v2 werkt.

Ik weet wel dat je bij sommige laadpalen een maximum vermogen kan instellen. Controleer ook even of de instellingen goed staan. Zou 16A moeten zijn.

Bij mijn EVbox Elvi kan ik bij installatiemodus wel de maximale stroom (A) instellen. Volgens mij is dit per fase. Staat deze wel op 16A? Anders misschien deze iets opschroeven om te kijken of dit effect geeft?
Ook in de zappi geef je aan hoe deze is afgezekerd. Bij een 3x16 groep stel je in de zappi 15,9 in. Het klinkt alsof die bij @Nijverdal85 op 14,4 ingesteld staat wat met 3 fasen 9,5 kW oplevert en met 2 fasen 6,3 kW.

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Gecko123 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:18:
[...]

De automaat die bovenop ligt zat op de plek van aardautomaat (die met dat blauwe). De laadpaal moet schijnbaar achter een aardlek waar ik geen rekening mee had gehouden met het bestellen met de kast. Dit is overigens wel een aandachtspunt voor als iemand een 3 fasen groepenkast gaat maken voor een laadpaal: lees de specs van de paal of deze achter een aardlek moet of niet.

Onderstaande hoofdschakelaar zit verstopt achter de flessen:
[Afbeelding]

[...]

Verrek. Je hebt helemaal gelijk, was me nog niet opgevallen! Bedankt

Deze had ik eerst helemaal nog niet aangesloten, maar heeft de monteur van laadpaal24 maar gelijk gedaan. En dat was zelfs een elektricien :O O-)
Weet je waarom hij zo'n dure alamat heeft gekozen? Die Chint is 193 euro volgens google. Jouw laadpaal heeft 6ma DC lekbeveiliging erin, dus met een ABB alamat van 103 euro was je ook klaar geweest.

Verkeerd gekeken, is rond de 70 euro zon Chint.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• Gecko123
Ophidian schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Weet je waarom hij zo'n dure alamat heeft gekozen? Die Chint is 193 euro volgens google. Jouw laadpaal heeft 6ma DC lekbeveiliging erin, dus met een ABB alamat van 103 euro was je ook klaar geweest.
Geen idee welke je gevonden hebt maar hij heeft mij 59,99 ex btw gekost bij elektramat (artikel 2015B16). Heb hem zelf gekocht en heeft hem gratis geplaatst. Ik heb me niet verdiept of een aardlekautomaat technisch wel echt nodig was. Het stond bij de montage van de laadpaal voorgeschreven dat ik die moest hebben.

• Ophidian
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
@Gecko123 Klopt, ik had niet goed gezocht :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76 kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84 kWp - Shade: High - PVoutput | Daikin L/L Warmtepomp | Zappi V2 | Corsa-E GS-Line

• thehog
  • Nu online
rokil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:57:
[...]

Helaas gaat dit alleen op voor openbare laadpalen :-(
Hoe kom je daarbij? Het gaat om laadpalen met een eigen stroomaansluiting. Als jij dat kan regelen door dat jij een garagebox met eigen adres hebt en je die stroomaansluiting nadrukkelijk alleen voor het laden van de auto gebruikt dan valt dat volgens mij binnen die regels.

• Cloclo100
Gecko123 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:46:
[...]

Hoeveel kilometer ga je dagelijks rijden? Stel dat je alleen 's nachts zou laden en stel de auto zou 7 uur lang aan 11 kW hangen (een mens moet toch een keer slapen) dan moet je gemiddeld meer dan 77 kW per dag gaan "oprijden" wil de 11kW je ooit gaan beperken. Ik verwacht dat weinig mensen dit ooit nodig gaan hebben nu en in de toekomst.

Of de netbeheerder moet 3x50A ineens aantrekkelijk gaan maken
Nee klopt wel wat je zegt.. Zal enkel voor gevallen zijn dat je van een lange rit thuis komt en pakweg 2u later weer weg moet voor een middellange rit..

• Cloclo100
InterCC schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:07:
[...]

400V is de 3-fasen spanning. Bij 1-fase is dat 230V. In dezen is je auto de beperkende factor, want de omvormer in je auto lijkt tot maximaal 11kWh te gaan. Een snellere lader heeft dus (voor deze auto) geen meerwaarde. Als het prijsverschil klein is (wat relatief vaak het geval is) zou je met het oog op de toekomst wel voor de 22kWh variant kunnen gaan.
Maar als die 11kw/400v lader standaard bij mijn wagen zit.. Dan moet ik in theorie toch gewoon zorgen voor een 3-fasig stopcontact aan een buitenmuur? Of ja, dan bespaar ik me een laadpaal? :)

• Inspired
  • Laatst online: 16:37
Cloclo100 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:19:
[...]

Maar als die 11kw/400v lader standaard bij mijn wagen zit.. Dan moet ik in theorie toch gewoon zorgen voor een 3-fasig stopcontact aan een buitenmuur? Of ja, dan bespaar ik me een laadpaal? :)
Die zit niet standaad bij de Enyaq. Is wel te koop maar dan kun je ook een laadpaal kopen.

• Cloclo100
Inspired schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:21:
[...]

Die zit niet standaad bij de Enyaq. Is wel te koop maar dan kun je ook een laadpaal kopen.
Ja ik heb de launch+ genomen(in Nederland first edition high), dus daar zit hij wel bij alleszins. Als je de wagen simuleert is het inderdaad een optie van 710€.

• Inspired
Cloclo100 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:28:
[...]

Ja ik heb de launch+ genomen(in Nederland first edition high), dus daar zit hij wel bij alleszins. Als je de wagen simuleert is het inderdaad een optie van 710€.
Als je de Clever Charging Cable krijgt dan kun je inderdaad een rode CEE aan de muur schroeven. Dan kun je met 11kW laden middels de CCC en heb je verder geen laadpaal nodig.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 08:53
Yoyow.

Om even op een aantal punten in te haken waar je niet specifiek een vraag over stelt maar ik dit toevallig zelf al ben doorlopen:
1. 22kW is voor deze auto zinloos gezien de max 11kW is wat de auto kan laden.
2. 22kW laadpaal kan wel zinnig zijn voor de toekomst of voor andere auto's.
3. 22kW laadpaal is 3x 32A, met 3x 25A ga je dat dus never nooit halen.

Heb zelf een Tesla die met 22kW kan laden, ik heb ook een laadpaal (van Tesla) die met 22kW kan aanbieden. Echter, ik heb net als jij 3x 25A als hoofdaansluiting, dus mijn laadpaal op maximaal 11kW ingesteld.
Heb dus zelf wel alles voorbereid om 22kW te kunnen doen in de toekomst, maar op dit moment vind ik een verzwaring van de hoofdaansluiting exorbitant veel geld kosten en vertik ik te betalen.

Je kunt op jouw huidige aansluiting dus prima 3x 16A (11kW) laden, echter, hier komt de crux. Ik heb net als jij, warmtepomp, 3 fase inductie, een oven, een boiler en ook nog eens een doorstroomverwarmer. Op het moment dat mijn warmtepomp het tapwater van de boiler aan het verwarmen is trekt dat ding tegen de 20A op een enkele fase. Als op dat moment mijn auto aan het laden is met 11kW, dan is het bonje.
Hier moet je echt heel goed rekening mee houden, het kan allemaal wel op 3x 25A, maar het kan absoluut niet tegelijk!

Ik heb zelf alles bemeterd (per groep) met kWh meters en S0 loggers waardoor ik exact kan zien wat waar gebruikt wordt. Ben nu bezig met een stuk automation dat ik de laadpaal aanstuur in het maximaal vermogen dat deze mag leveren aan de auto op basis van de huidige belasting van de hoofdaansluiting. Tot ik dit werkend heb laad ik de auto gewoon niet 's nachts op gezien een ongelukkige samenloop met de warmtepomp al ver over de grens kan gaan.

Dus ja, het kan en mag allemaal op 3x25A maar houdt er alsjeblieft rekening mee dat je niets tegelijkertijd doet en dat het ook niet per ongeluk voor kan komen.

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 14:20
drocona schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:03:
[...]

Om even op een aantal punten in te haken waar je niet specifiek een vraag over stelt maar ik dit toevallig zelf al ben doorlopen:

Heb zelf een Tesla die met 22kW kan laden, ik heb ook een laadpaal (van Tesla) die met 22kW kan aanbieden. Echter, ik heb net als jij 3x 25A als hoofdaansluiting, dus mijn laadpaal op maximaal 11kW ingesteld.
Heb dus zelf wel alles voorbereid om 22kW te kunnen doen in de toekomst, maar op dit moment vind ik een verzwaring van de hoofdaansluiting exorbitant veel geld kosten en vertik ik te betalen.

Je kunt op jouw huidige aansluiting dus prima 3x 16A (11kW) laden, echter, hier komt de crux. Ik heb net als jij, warmtepomp, 3 fase inductie, een oven, een boiler en ook nog eens een doorstroomverwarmer. Op het moment dat mijn warmtepomp het tapwater van de boiler aan het verwarmen is trekt dat ding tegen de 20A op een enkele fase. Als op dat moment mijn auto aan het laden is met 11kW, dan is het bonje.
Hier moet je echt heel goed rekening mee houden, het kan allemaal wel op 3x 25A, maar het kan absoluut niet tegelijk!

Ik heb zelf alles bemeterd (per groep) met kWh meters en S0 loggers waardoor ik exact kan zien wat waar gebruikt wordt. Ben nu bezig met een stuk automation dat ik de laadpaal aanstuur in het maximaal vermogen dat deze mag leveren aan de auto op basis van de huidige belasting van de hoofdaansluiting. Tot ik dit werkend heb laad ik de auto gewoon niet 's nachts op gezien een ongelukkige samenloop met de warmtepomp al ver over de grens kan gaan.

Dus ja, het kan en mag allemaal op 3x25A maar houdt er alsjeblieft rekening mee dat je niets tegelijkertijd doet en dat het ook niet per ongeluk voor kan komen.
Met een laadpaal met loadbalancing speelt dit natuurlijk niet hè.

• rokil
Hoe kom je daarbij? Het gaat om laadpalen met een eigen stroomaansluiting. Als jij dat kan regelen door dat jij een garagebox met eigen adres hebt en je die stroomaansluiting nadrukkelijk alleen voor het laden van de auto gebruikt dan valt dat volgens mij binnen die regels.
Heb het gisteren meteen nagevraagd bij Liander en die weten daar niets van. Daarna een contactformulier ingevuld bij mijn energieleverancier, dus daar krijg ik misschien wel een reactie op, maar ik meen toch echt te lezen dat het alleen om openbare laadpalen gaat? En anders voor zakelijke rijders. Ik ben een privé-rijder....

[Voor 5% gewijzigd door rokil op 27-05-2021 08:58]

Rokil

• Gecko123
drocona schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:03:
[...]

Interessant om het beschikbare vermogen van de laadpaal aan te sturen op basis van de belasting van de hoofdaansluiting. Dit betekend automatisch dat bij zonnepanelen én zon een hogere oplaadsnelheid mogelijjk is.

Is de software van de laadpaal ook in staat om deze waarde "tijdens een laadsessie" aan te passen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gecko123
Cloclo100 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:19:
[...]

Feitelijk wel. Er is echter een besturing in de laadpaal (of ergens tussen het aangesloten vermogen en de stekker) nodig die kan middels een protocol dat de auto ondersteund kan communiceren met de auto.

Een auto gaat namelijk pas laden als deze succesvol kan communiceren via een protocol. Een auto vraagt als het ware een bepaald vermogen en zonder bevestiging van het beschikbare vermogen van het laadpunt begint deze niet met laden uit veiligheid om een aansluiting niet te overbelasten.

Daarom zit er ook zo'n mooi blok aan een 230v autolaadsnoer. Deze maakt de communicatie mogelijk.

[Voor 5% gewijzigd door Gecko123 op 27-05-2021 08:21]

• thehog
  • Nu online
Gecko123 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:12:
[...]

Interessant om het beschikbare vermogen van de laadpaal aan te sturen op basis van de belasting van de hoofdaansluiting. Dit betekend automatisch dat bij zonnepanelen én zon een hogere oplaadsnelheid mogelijjk is.

Is de software van de laadpaal ook in staat om deze waarde "tijdens een laadsessie" aan te passen?
Dat is wat ik al een jaar met mijn zappi doe. 3x32A als de zon schijnt.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18:43
Makrolon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 06:55:
[...]

En met beveiligingsautomaten al helemaal niet. Gewoon knopje omzetten als je eens verstrooid was.

• Gecko123
...een laadpaal is tegenwoordig geen mogelijkheid meer, voor thuis. Ook kWh declareren is geen optie. ...
Wat bedoel je hiermee? Wat zijn de argumenten van de werkgever?

Kun je je auto openbaar laden? Als er geen ruimte is kun je een laadpaal aanvragen bij je gemeente. Als snachts laden lastig is dan loopt je werkgever het risico dat je langs de snelweg aan het laden bent, dat kost ook geld :P

Als je werkgever er totaal niet voor openstaat dan houd het ook ergens op.

Spinsel: Ben je ook toevallig ondernemer? Dan zou je kunnen regelen dat de jouw rekening naar Travelcard gaat en zit je werkgever er niet tussen en kun je alle kosten verrekenen via een zelf te bepalen tarief. Ik weet alleen niet zeker of dat uitvoerbaar is. Geen ervaring mee.

• drocona
Makrolon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 06:55:
[...]

Ik heb heel lang en breed onderzoek gedaan naar een laadpaal met load balancing, deze konden stuk voor stuk echter niet aangesloten worden i.v.m. mijn eisen en inrichting van de meterkast.

Er is (voor zover ik weet) geen enkele laadpaal waar je zelf tegenaan kunt praten voor de load balancing in plaats van 3 klemmen ergens in de meterkast plakken (heb ik geen plek voor) of de P1 poort van de slimme meter op de laadpaal aansluiten (P1 poort is al bezet)

Daarnaast moet mijn laadpaal zonder abonnement zijn (het is uiteindelijk MIJN laadpaal en moet er mee kunnen doen wat ik wil).

Dus ja, wellicht dat het voor andere mensen prima werkt, maar er zitten flink wat haken en ogen aan "load balancing" waar ik het niet mee eens ben en ook niet uit kan voeren in mijn woning/meterkast.

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

drocona schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Ik heb heel lang en breed onderzoek gedaan naar een laadpaal met load balancing, deze konden stuk voor stuk echter niet aangesloten worden i.v.m. mijn eisen en inrichting van de meterkast.

Er is (voor zover ik weet) geen enkele laadpaal waar je zelf tegenaan kunt praten voor de load balancing in plaats van 3 klemmen ergens in de meterkast plakken (heb ik geen plek voor) of de P1 poort van de slimme meter op de laadpaal aansluiten (P1 poort is al bezet)

Daarnaast moet mijn laadpaal zonder abonnement zijn (het is uiteindelijk MIJN laadpaal en moet er mee kunnen doen wat ik wil).

Dus ja, wellicht dat het voor andere mensen prima werkt, maar er zitten flink wat haken en ogen aan "load balancing" waar ik het niet mee eens ben en ook niet uit kan voeren in mijn woning/meterkast.
Volgens mij werd er eerder gezegd dat je de P1 prima kan splitten, voor mij zou dat ook gelden. Verder wel jammer dat de P1 vervolgens versterkt moet worden als je meer dan x meter naar de laadpaal moet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drocona
Gecko123 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:12:
[...]

Ik gebruik nu de "domme" laadpaal van Tesla (Tesla Wall Connector Gen 2). Deze hebben een modbus aansluiting om met meerdere TWC's naast elkaar dezelfde aansluiting te kunnen delen. Deze modbus communicatie is door mensen ge-reverse engineered en je kunt nu dus zelf doen alsof je de master laadpaal bent en vertellen wat de slave laadpaal (de daadwerkelijke laadpaal in mijn geval) maximaal mag aanbieden aan de auto.
Dit kan tijdens de laadbeurt continu gewijzigd worden.
Het is een flink hacky/doe het zelf project. Met raspberry Pi is er een kant en klare oplossing (zie onderstaande links). Ik ben het nu zelf aan het proberen met een ethernet naar modbus module welke in de meterkast op een DIN rail zit zodat ik vanuit een container (virtueel op mijn server) de paal aan kan sturen in mijn domotica ecosysteem.

EDIT: 2 projecten die dit kunnen
https://github.com/shreddedbacon/twc-controller
https://github.com/dracoventions/TWCManager

[Voor 5% gewijzigd door drocona op 27-05-2021 10:13]

• Inspired
drocona schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:43:
[...]

Ik gebruik nu de "domme" laadpaal van Tesla (Tesla Wall Connector Gen 2). Deze hebben een modbus aansluiting om met meerdere TWC's naast elkaar dezelfde aansluiting te kunnen delen. Deze modbus communicatie is door mensen ge-reverse engineered en je kunt nu dus zelf doen alsof je de master laadpaal bent en vertellen wat de slave laadpaal (de daadwerkelijke laadpaal in mijn geval) maximaal mag aanbieden aan de auto.
Dit kan tijdens de laadbeurt continu gewijzigd worden.
Het is een flink hacky/doe het zelf project. Met raspberry Pi is er een kant en klare oplossing. Ik ben het nu zelf aan het proberen met een ethernet naar modbus module welke in de meterkast op een DIN rail zit zodat ik vanuit een container (virtueel op mijn server) de paal aan kan sturen in mijn domotica ecosysteem.
Gemak mag wat kosten imho. Dit soort hobby is best leuk als je er zin in hebt, en tijd voor hebt. Bij mij moet het gewoon werken en mag het best wat kosten. :) Verder zijn er best palen met LB waarbij je gewoon eenmalig wat betaald. Dan kan het prima via een P1 splitter werken.

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Nu online
[...]

Je zult toch ergens moeten meten wat het huisverbruik is, of dat via klemmen gaat of via P1. Via @Makrolon achtergekomen dat er ook kleinere klemmen bestaan: https://shop.zappi.info/nl/ct-klem-klein-model-40a.html

Gelukkig paste alles vrij eenvoudig bij mij. Ik had een wallcharger, maar vanwege geen abbo en load balancing ben ik bij zappi v2 uitgekomen. Toegegeven hij is niet moeders mooiste maar doet wat hij moet doen.

Van wat ik lees doet hij alles wat je vraagt, alleen passen de ct klemmen niet. Misschien die kleinere versie wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:52:
[...]

Gemak mag wat kosten imho. Dit soort hobby is best leuk als je er zin in hebt, en tijd voor hebt. Bij mij moet het gewoon werken en mag het best wat kosten. :) Verder zijn er best palen met LB waarbij je gewoon eenmalig wat betaald. Dan kan het prima via een P1 splitter werken.
En dat op een tweakers forum ;-)

• Inspired
thehog schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:55:
[...]

En dat op een tweakers forum ;-)
Dat is het allang niet meer. ;) Beetje hobby vind ik best leuk hoor, maar er zijn grenzen. :)

• drocona
xoror schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:55:
[...]

Je zult toch ergens moeten meten wat het huisverbruik is, of dat via klemmen gaat of via P1. Via @Makrolon achtergekomen dat er ook kleinere klemmen bestaan: https://shop.zappi.info/nl/ct-klem-klein-model-40a.html
Dat is dus het probleem, ik lees die data allemaal al uit en is beschikbaar. Geen van de laadpalen heeft echter een interface waarop ik kan integreren. Ik bouw 1 systeem en wil het 1 systeem houden. Niet 20 losse systemen door het huis heen.
Is wellicht een hele specifieke eis van mij, maar wel waardoor ik tot nu toe alles kan besturen vanuit 1 systeem en straks dus ook 1 voice assistant.

Ik heb nu een laadpaal waarmee dat prima kan, kost alleen wat tijd (dat ik eigenlijk niet heb).
Deel het ook meer in geval er Tweakers zijn die tegen hetzelfde aanlopen om wat meer info de wereld in te slingeren. Je hoeft het absoluut niet te doen als ik, maar als de eisen hoog zijn valt er heel snel, heel veel af.

• Gecko123
Inspired schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Dat is het allang niet meer. ;) Beetje hobby vind ik best leuk hoor, maar er zijn grenzen. :)
Ik weet niet wat je met bovenstaande bedoeld maar ik ben het met @thehog eens dat dit een uitgelezen plek is om te tweaken en daar over te vertellen.

• Inspired
Gecko123 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:03:
[...]

Ik weet niet wat je met bovenstaande bedoeld maar ik ben het met @thehog eens dat dit een uitgelezen plek is om te tweaken en daar over te vertellen.
Ik zeg nergens dat het niet mag maar mag rustig mijn mening geven. Ook omdat ik in mijn post aangeef dat er wel degelijk palen zijn zonder abonnement voor LB.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drocona
Ik denk dat jullie Inspired verkeerd hebben begrepen.
Er zijn genoeg mensen die gewoon willen dat het werkt en hij geeft aan dat daar de meeste oplossingen voor gemaakt zijn.
Ik ben mij zelf bewust dat ik best extreme eisen heb en volgens mij bedoelde hij niets anders dan dat het ook met een P1 splitter kan (wat voor mij nieuwe informatie is), zonder abonnement, en bijdraagt aan de info. Het kan iemand die aan het oriënteren is goed helpen toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Gecko123 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:20:
Een auto gaat namelijk pas laden als deze succesvol kan communiceren via een protocol. Een auto vraagt als het ware een bepaald vermogen en zonder bevestiging van het beschikbare vermogen van het laadpunt begint deze niet met laden uit veiligheid om een aansluiting niet te overbelasten.
Het is eigenlijk net andersom. De laadpaal geeft aan wat het maximaal vermogen is wat de auto mag gebruiken. Dat is dus ook de manier waarop het loadbalancing werkt via een laadpaal. De laadpaalvertelt dan tegen de auto dat er minder snel geladen mag worden.

Maar voor de praktijk maakt dat natuurlijk niet uit, je hebt die communicatie nog steeds nodig en simpelweg alleen 230V aanbieden werkt dus niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik kan me op zich ook wel achter jouw standpunt vinden @drocona . Ik heb bijvoorbeeld alle apparaten in het huis in Home Assistant zitten, natuurlijk ook de slimme meter. Waarom betalen we 1000+ euro voor de meeste palen terwijl er voor 300 euro hardware in zit en bieden ze nauwelijks extra functionaliteit die je eigenlijk als standaard zou willen zien. Het lijkt alsof het nieuwe er nog lang niet vanaf is en men gebruik maakt van de onwetendheid van de consument, of omdat het merendeel wellicht zakelijk wordt aangeschaft wordt de gemiddelde paal gewoon niet heel scherp aangeboden. Ik begin pas sinds kort te kijken naar het hele EV en laadpaal verhaal en dacht dat het allemaal al wat verder was dan dat. Maar in ieder geval zijn er wel wat opties en moet ik in mijn geval gewoon nadenken wat wijsheid is mbt declareren van Kwh bij werkgever.

Ik heb ongeveer eenzelfde standpunt maar zodra het heel veel tijd of geld extra kost wijk ik wel af en in dit geval ga ik het denk ik gewoon maar splitten en laat ik het liever door de paal+LB regelen dan dat ik heel omslachtig ga doen (met de kans dat een update bij paal of HA het allemaal weer voor me verziekt).

• Inspired
Pixal schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:22:
Ik kan me op zich ook wel achter jouw standpunt vinden @drocona . Ik heb bijvoorbeeld alle apparaten in het huis in Home Assistant zitten, natuurlijk ook de slimme meter. Waarom betalen we 1000+ euro voor de meeste palen terwijl er voor 300 euro hardware in zit en bieden ze nauwelijks extra functionaliteit die je eigenlijk als standaard zou willen zien. Het lijkt alsof het nieuwe er nog lang niet vanaf is en men gebruik maakt van de onwetendheid van de consument, of omdat het merendeel wellicht zakelijk wordt aangeschaft wordt de gemiddelde paal gewoon niet heel scherp aangeboden. Ik begin pas sinds kort te kijken naar het hele EV en laadpaal verhaal en dacht dat het allemaal al wat verder was dan dat. Maar in ieder geval zijn er wel wat opties en moet ik in mijn geval gewoon nadenken wat wijsheid is mbt declareren van Kwh bij werkgever.

Ik heb ongeveer eenzelfde standpunt maar zodra het heel veel tijd of geld extra kost wijk ik wel af en in dit geval ga ik het denk ik gewoon maar splitten en laat ik het liever door de paal+LB regelen dan dat ik heel omslachtig ga doen (met de kans dat een update bij paal of HA het allemaal weer voor me verziekt).
Ontwikkeling, marketing, ondersteuning etc etc. Ook is een kostprijs van EUR 300,- wat aan de lage kant denk ik voor een paal met verkoopprijs van EUR 1000,-. Maar goed, dat is natuurlijk met alles zo. Waarom betalen mensen EUR 1000,- voor een iPhone waar voor USD <400,- aan onderdelen in zit?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Inspired schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Ontwikkeling, marketing, ondersteuning etc etc. Ook is een kostprijs van EUR 300,- wat aan de lage kant denk ik voor een paal met verkoopprijs van EUR 1000,-. Maar goed, dat is natuurlijk met alles zo. Waarom betalen mensen EUR 1000,- voor een iPhone waar voor USD <400,- aan onderdelen in zit?
Ja heb je wellicht ook wel een beetje gelijk in. Ik denk dat mijn gevoel voortkomt uit het feit dat ik mezelf in geen 100 jaar een iPhone zie maken maar dat de onderdelen voor een laadpaal nog best zelf bij elkaar in een bak zijn te schroeven.

• JeroenE
  • Niet online
Als je een laadpas hebt die je overal en nergens kan gebruiken zou ik niet weten waarom dit niet zou kunnen.

Technisch maakt het voor de laadpas natuurlijk helemaal niets uit of het een laadpaal is van jou, de buurman of ergens langs een straat.

Waar je wel mee op moet passen is dat je geen "winst" gaat maken met je eigen laadpaal. Dat moet je dan in principe opgeven bij de belastingdienst; net zo goed als je (veel) spullen verkoopt op marktplaats en daar winst mee maakt. Maar je kan natuurlijk ook een hoog tarief hanteren tot je laadpaal (inclusief aanleg etc) is 'terug betaald' en daarna het tarief omlaag zetten.

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11-06 15:16

Hippe Lip

+ + + NL + + +

JeroenE schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:40:
[...]
Waar je wel mee op moet passen is dat je geen "winst" gaat maken met je eigen laadpaal. Dat moet je dan in principe opgeven bij de belastingdienst; net zo goed als je (veel) spullen verkoopt op marktplaats en daar winst mee maakt. Maar je kan natuurlijk ook een hoog tarief hanteren tot je laadpaal (inclusief aanleg etc) is 'terug betaald' en daarna het tarief omlaag zetten.
Het is nog erger: je mag helemaal niet in energie handelen. Daarvoor moet je energieleverancier zijn en ik denk niet dat je dat bent.

Je kunt je stroom dus wel tegen 'kostprijs' doorbelasten. Daarbij mag je natuurlijk een opslag op de inkoopprijs van de stroom rekenen in verband met de overige kosten die je hebt gemaakt, zoals laadpaal en aanlegkosten. Maar onderaan de streep mag je hierop geen winst maken.

Taal is makkelijker als je denkt...

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

drocona schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:08:
Ik ben mij zelf bewust dat ik best extreme eisen heb en volgens mij bedoelde hij niets anders dan dat het ook met een P1 splitter kan (wat voor mij nieuwe informatie is), zonder abonnement, en bijdraagt aan de info. Het kan iemand die aan het oriënteren is goed helpen toch?
Dat een laadpaal graag zijn eigen beveiliging voor stroombegrenzing (loadbalancing) heeft is wel logisch. Als die afhankelijk is van andere systemen en daar gaat ergens iets niet goed, dan klapt de boel eruit. Het laadpaalsysteem met bijbehoren moet dus zelfstandig kunnen draaien.

Ik gebruik nu al een paar jaar een 3-fase Zappi V2. Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting en ook zonnepanelen. Daardoor kan ik mijn Zappi afzekeren op 32A. Het mooie aan de Zappi is dat je daarop allerlei dingen apart kan instellen. Zo kan ik zeggen dat de hoofdaansluiting met niet meer dan 25A belast mag worden (met kleinere CT-klemmen als je wilt, zoals hierboven als eens aangegeven) en de laadpaal tot 32A mag gaan. Bij zonnig weer zie ik nu dat de auto met meer dan 25A geladen wordt, ondanks dat er in huis ook nog afnemers zijn.

En Zappi heeft een API waarmee je de boel kunt koppelen aan jouw systeem.

Helpt deze informatie je?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aboma
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:00
Een zonnepaneel vraag:

Ik heb inmiddels een 3 fase zonnepaneel systeem (7,2 kWp) aangesloten op mijn huisinstallatie (3x25A). Ook is er inmiddels een EVbox laadpaal aangesloten met load balance en Smappe.

Tot 2023 maakt het mij niet zoveel uit waar de energie vandaam komt, maar daarna wordt het toch wel interessant om zoveel mogelijk direct uit de panelen te halen.

Nu ben ik benieuwd hoe ik maximaal profijt kan hebben van de zonnepanelen, of regelt het systeem dit zelf en kan ik hier geen invloed op uitoefenen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:04:
Het is nog erger: je mag helemaal niet in energie handelen. Daarvoor moet je energieleverancier zijn en ik denk niet dat je dat bent.
Ik weet niet hoe die wetteksten zijn en vooral hoe die uitgelegd worden.

Het is niet zo dat je alleen handelt als je winst maakt. Als je iets inkoopt en daarna verkoopt tegen kostprijs (of minder!) ben je ook aan het handelen.

Als je PV panelen hebt en je wekt stroom op die je verkoopt aan de energieleverancier dan ben je ook aan het handelen; dat soort zaken zijn allemaal gewoon geaccepteerd. Er zijn zelfs regels vanuit de overheid hoe de energieleveranciers hier mee om moeten gaan (bijvoorbeeld door de aan- en verkoop te salderen). Het is ook niet zo dat je aan je energieleverancier moet doorgeven wanneer je de aankoopprijs van je PV systeem hebt terugverdient zodat ze die afgenomen stroom voortaan niet meer aan jou hoeven te betalen of dat je dan verplicht wordt de opgewekte stroom enkel zelf te gebruiken.
Aboma schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:14:
Tot 2023 maakt het mij niet zoveel uit waar de energie vandaam komt, maar daarna wordt het toch wel interessant om zoveel mogelijk direct uit de panelen te halen.
Het einde van de salderingsregeling in Nederland staat nu "on hold", als kan die natuurlijk alsnog ingevoerd worden door een volgend kabinet.
Nu ben ik benieuwd hoe ik maximaal profijt kan hebben van de zonnepanelen, of regelt het systeem dit zelf en kan ik hier geen invloed op uitoefenen?
Dat kan wel, als je een laadpaal hebt die weet of de stroom van de PV afkomt en zo ja het laden vrijgeeft aan de auto.

Ik weet niet of je Smappee dat kan, bijvoorbeeld de Zappi kan dat wel.

Let wel op dat er auto's zijn die "in slaap" vallen als ze te lang niet kunnen laden en dan niet beginnen met laden als de zon gaat schijnen en de laadpaal een signaal geeft dat het mag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 19:16
Even snel gekeken. Smappee heeft inderdaad als feature:
"Optimize self consumption"

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• drocona
Hippe Lip schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Dat een laadpaal graag zijn eigen beveiliging voor stroombegrenzing (loadbalancing) heeft is wel logisch. Als die afhankelijk is van andere systemen en daar gaat ergens iets niet goed, dan klapt de boel eruit. Het laadpaalsysteem met bijbehoren moet dus zelfstandig kunnen draaien.

Ik gebruik nu al een paar jaar een 3-fase Zappi V2. Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting en ook zonnepanelen. Daardoor kan ik mijn Zappi afzekeren op 32A. Het mooie aan de Zappi is dat je daarop allerlei dingen apart kan instellen. Zo kan ik zeggen dat de hoofdaansluiting met niet meer dan 25A belast mag worden (met kleinere CT-klemmen als je wilt, zoals hierboven als eens aangegeven) en de laadpaal tot 32A mag gaan. Bij zonnig weer zie ik nu dat de auto met meer dan 25A geladen wordt, ondanks dat er in huis ook nog afnemers zijn.

En Zappi heeft een API waarmee je de boel kunt koppelen aan jouw systeem.

Helpt deze informatie je?
Ik heb zelf inmiddels al een oplossing gevonden in de Tesla Wall Connector, echter je noemt wel wat dingen die goed zijn voor andere mensen die nog aan het zoeken zijn.

Je noemt bij Zappi de API om op te koppelen. Volgens mij liep ik daar ook tegenaan in mijn zoektocht, dat die API niet op de laadpaal zit maar ergens in de cloud. Bij mij komen dat soort oplossingen er niet in gezien alle thuisapparatuur en domotica geen toegang hebben tot internet. De cloud van 3e partijen is een te grote afhankelijkheid.
Als ze inmiddels de API lokaal hebben uitgevoerd heb ik niets gezegd, maar volgens mij is dat nog niet zo toch?

• Cloclo100
Gecko123 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:20:
[...]

Feitelijk wel. Er is echter een besturing in de laadpaal (of ergens tussen het aangesloten vermogen en de stekker) nodig die kan middels een protocol dat de auto ondersteund kan communiceren met de auto.

Daarom zit er ook zo'n mooi blok aan een 230v autolaadsnoer. Deze maakt de communicatie mogelijk.
Klopt, die zit aan het snoer. Alleen zit ik met dat "probleem" van split billing, dat heeft het bedrijf wel nodig om correct te factureren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

drocona schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:34:
[...]
Je noemt bij Zappi de API om op te koppelen. Volgens mij liep ik daar ook tegenaan in mijn zoektocht, dat die API niet op de laadpaal zit maar ergens in de cloud. Bij mij komen dat soort oplossingen er niet in gezien alle thuisapparatuur en domotica geen toegang hebben tot internet. De cloud van 3e partijen is een te grote afhankelijkheid.
Als ze inmiddels de API lokaal hebben uitgevoerd heb ik niets gezegd, maar volgens mij is dat nog niet zo toch?
Op het forum van de Zappi (https://myenergi.info/) wordt er door diverse mensen (waaronder ikzelf) ook aangedrongen op een lokale API, juist om niet van de cloud en bijbehorende vertragingen en andere onzekerheden afhankelijk te zijn. Tot nu toe zonder effect, maar ik kan me voorstellen dat ze er op de achtergrond wel mee bezig zijn. Er is ook al iemand bezig geweest om te zien of het lokale draadloze signaal zelf op te pikken en te ontcijferen is geweest, maar de status van die zoektocht ken ik niet.

• Gieliovd520
Gecko123 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:22:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Wat zijn de argumenten van de werkgever?

Kun je je auto openbaar laden? Als er geen ruimte is kun je een laadpaal aanvragen bij je gemeente. Als snachts laden lastig is dan loopt je werkgever het risico dat je langs de snelweg aan het laden bent, dat kost ook geld :P

Als je werkgever er totaal niet voor openstaat dan houd het ook ergens op.

Spinsel: Ben je ook toevallig ondernemer? Dan zou je kunnen regelen dat de jouw rekening naar Travelcard gaat en zit je werkgever er niet tussen en kun je alle kosten verrekenen via een zelf te bepalen tarief. Ik weet alleen niet zeker of dat uitvoerbaar is. Geen ervaring mee.
Openbaar laden, jazeker. Travelcard tag en gaan.

Wat ik daarmee bedoelde is dat de werkgever nieuw beleid heeft vanuit het concern: geen laadpaal meer voor medewerkers op eigen terrein. Punt.

Ik wil graag een laadpaal op eigen terrein. Ik kan hier 4 auto's kwijt als het moet, mooi achter mijn hek. Parkeren op straat is dus niet wenselijk bij een openbare paal.

Ben geen ondernemer overigens.

Ik had gekeken naar die backoffice van E-flux en wat ik daar lees is dat de werkgever dan een account moet hebben, dingen toevoegen etc etc. Daar stopt het dan meteen.

Ik zoek een constructie dat ik een backoffice dienst neem, met zelf gekochte paal en dat ik met mijn zakelijke Travelcard daar ga laden en de stroomkosten die ik maak, door de backoffice bij Travelcard worden geïnd en aan mij uitgekeerd zonder tussenkomst van de werkgever.

Ik wil dus doen alsof mijn paal een openbare paal is. Hiervoor wil ik dan een tarief kunnen instellen, bijvoorbeeld 30 cent om mijn kosten en investering ook te verrekenen maar geen doelstelling om winst te maken over de rug van werkgever.

30 cent is sowieso goedkoper dan bij andere openbare punten.

• Inspired
@Gieliovd520 vziw kan dat gewoon met elke paal met backend. Alleen Eneco moet je niet hebben aangezien die zelf het tarief instellen.

• Gieliovd520
E-flux wordt vaak genoemd, maar zei schrijven:
Heb je thuis een laadpaal en wil je de laadsessies automatisch verrekenen met je werkgever? Zorg ervoor dat je werkgever je uitnodigt om je laadpaal te registreren. Jij en je werkgever worden volledig ontzorgd.

Werkgever neemt abonnement en nodigt mij uit. Ja dat gaat niet gebeuren. Beleid etc. is in beton gegoten, groot rigide concern.

[Voor 20% gewijzigd door Gieliovd520 op 27-05-2021 12:36]

• Inspired
Gieliovd520 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:35:
Heb je thuis een laadpaal en wil je de laadsessies automatisch verrekenen met je werkgever? Zorg ervoor dat je werkgever je uitnodigt om je laadpaal te registreren. Jij en je werkgever worden volledig ontzorgd.

Werkgever neemt abonnement en nodigt mij uit. Ja dat gaat niet gebeuren. Beleid etc. is in beton gegoten, groot rigide concern.
Neem aan dat je daar ook gewoon een abonnement zelf af kan sluiten en dan de paal openbaar plaatsen met een tarief. Dat kan sowieso bij NM.

• gerard899
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 20:29
Gieliovd520 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:35:

e-flux zou volgens mij dan prima kunnen, je bent dan account eigenaar in het dashboard kan het tarief instellen houd er wel rekening mee dat e-flux nog €0.02 per kwh optelt bij het door jou ingestelde bedrag
factuur gegevens invullen waarnaartoe het de verrekening gestort dient te worden

nadat je paal gekoppeld staat kan je je eigen paal met de zakelijk pas de paal activeren, e-flux zorgt voor de facturen en verrekening iedere maand. je betaald dan alleen zelf de abonnement kosten €4.84 en eenmalig €14.95

alleen weet ik niet welke naam er op de factuur komt te staan die verstuurd worden naar de laadpassen die stroom hebben afgenomen, als jouw werkgever dit kan controleren zullen zei ook zien dat het geen openbare paal betreft. maar een privé paal die ook openbaar te gebruiken is.

https://www.e-flux.nl/instructies-account/#Werkgever
https://help.e-flux.nl/nl...errekening-van-laadkosten

• Cocktail
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 16:05
Ik lees met interesse al een tijdje mee in de topic. Ik ben mij aan het orienteren naar een laadpaal thuis. Mijn oog is gevallen op een alfen eve single pro-line. Deze zou ik graag willen gebruiken i.c.m. een MultiTankCard laadpas van de werkgever zodat ik automatisch kan laten verrekenen. Volgens mij moet dat kunnen. Nu ben ik de eerste werknemer die dit graag wil dus het is even zoeken hoe dit werkt en wie wat moet doen. MTC verwijst naar de laadpaalleverancier, die ik nog niet heb gekozen. De leasemaatschappij verwijst naar de wagenparkbeheerder (persoon binnen ons bedrijf) die vervolgens niet de juiste kennis heeft rondom dit onderwerp. Ik ben er dus nog niet uit wat er nodig is, iemand ervaring mee?

De electricien welke bij ons alles in huis heeft aangelegd (recent verbouwd) wil ook de laadpaal aanleggen maar heeft niet de kennis om deze verder te configureren. Is dit eenvoudig zelf te doen of loont het om de aanschaf,installatie en configuratie door een laadpaalleverancier te laten uitvoeren? Ik vind de installatiekosten van sommige leveranciers best fors voor hetgeen ze moeten doen bij ons.

• JeroenE
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:30:
Wat ik daarmee bedoelde is dat de werkgever nieuw beleid heeft vanuit het concern: geen laadpaal meer voor medewerkers op eigen terrein. Punt.
Ik gok dat het beleid is dat zij niet meer willen betalen voor de aanleg van laadpalen en/of abonnementskosten voor verrekenen.

Of staat er echt letterlijk in dat niemand meer op een eigen laadpaal mag laden? Hoe gaan ze dat dan controleren?
Ik had gekeken naar die backoffice van E-flux en wat ik daar lees is dat de werkgever dan een account moet hebben, dingen toevoegen etc etc. Daar stopt het dan meteen.
Je kijkt bij de tekst voor "werknemer", maar aangezien jouw werkgever dat niet wil moet je dus je eigen laadpaal beheren en moet je kijken bij "account eigenaar".
Cocktail schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:21:
Nu ben ik de eerste werknemer die dit graag wil dus het is even zoeken hoe dit werkt en wie wat moet doen.
Het ligt er ook aan wat je werkgever wil (of niet). Het allersimpelste is een laadpaal zonder abonnement met een kWh-meter ervoor waarmee jij dan iedere maand/kwartaal/jaar een declaratie indient. Dat is wel administratie voor jou en de werkgever.

Met een laadpaal met abonnement krijgt de werkgever een factuur en jij een vergoeding. Dat kan allemaal via de werkgever geregeld worden, maar je kan ook zelf een laadpaal kopen en een abonnement afsluiten. Dan heb je alleen een laadpas nodig waarvan de rekening naar je werkgever gaat.
Is dit eenvoudig zelf te doen of loont het om de aanschaf,installatie en configuratie door een laadpaalleverancier te laten uitvoeren?
Volgens mij is het (behalve de elektriciteit aansluiten natuurlijk) meestal niet meer dan de sim er in doen en daarna aanmelden via de website. Afhankelijk van de keuzes/wensen moet je ook nog een draadje aanleggen om het stroomverbruik van het huis te kunnen weten (via de P1-poort of meetklemmen) zodat de laadpaal aan de auto doorgeeft dat er meer of minder geladen mag worden.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18:43
Cocktail schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:21:
Ik lees met interesse al een tijdje mee in de topic. Ik ben mij aan het orienteren naar een laadpaal thuis. Mijn oog is gevallen op een alfen eve single pro-line. Deze zou ik graag willen gebruiken i.c.m. een MultiTankCard laadpas van de werkgever zodat ik automatisch kan laten verrekenen. Volgens mij moet dat kunnen.
Ja dat kan.
Jaren een Alfen eve SPL laadpaal gebruikt met Total/NM MTC voor openbaar laden en tanken in de Benelux.
Thuis laden automatisch verrekend via back end (draadloos 4G) en zonder gebruik te maken van de pas (plug and play). De Alfen kan overigens zowel monofase, driefase, 16/32A, met vaste kabel, met losse laadkabel, met en zonder laadpas, draadloos 4 G-sim of vaqte UTP verbinding gekozen worden.
Voor loadbalancing heb je onder normale omstandigheden wel een UTP verbinding met de P1-poort van een digitale meter nodig.

Laadpaal werd geplaatst door een gespecialiseerd bedrijf in opdracht van de werkgever.
Verrekening loopt via zelfde bedrijf.

Coördinatie (lease BEV, laadpaal, openbaar laden) werd wel volledig geregeld door de wagenparkbeheerder van het bedrijf van de werkgever. Daar heb jij dus spijtig genoeg weinig aan. Maar wat je wil kan dus wel.

[Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 27-05-2021 18:24]

• Makrolon
[...]

Dan maak je het passend. Heb nog nooit loadbalancing niet aan kunnen sluiten door ruimtegebrek.

Zie nu dat je geen verschillende systemen wil. Tja, dan houd het op.. je kan moeilijk verwachten dat ze laadpalen maken die met allerlei verschillende systemen betrouwbaar samen werken voor iets wat zo belangrijk is dat het goed gaat.

[Voor 10% gewijzigd door Makrolon op 27-05-2021 20:06]

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
[...]

Alfen laadpalen kan je via modbus zelf aansturen. In dit filmpje wordt dat helemaal uitgelegd YouTube: Wallbox für unser Elektroauto - Installation der Alfen Single-Pro | ...

• GigaPixels
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 10:55
Vandaag werd de Elvi geïnstalleerd, met EV-Optimizer.

<+:)

• dstaals
  • Registratie: oktober 2016
  • Nu online
Hey goedenavond allen, iemand een goede tip waar ik een type 2 kabel kan kopen van 8 of 10 meter? Vind veel webshops maar prijzen schieten alle kanten op en ik wil wel iets betrouwbaars kopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:14

Erasmo

Laadpaaljager

dstaals schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:11:
Hey goedenavond allen, iemand een goede tip waar ik een type 2 kabel kan kopen van 8 of 10 meter? Vind veel webshops maar prijzen schieten alle kanten op en ik wil wel iets betrouwbaars kopen.
Ik heb zelf goede ervaring met de laadkabelfabriek. Kan ze precies maken zoals jij het wilt hebben :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13-06 17:07
@drocona ik heb net een Go-echarger besteld. Deze heeft een lokale API en heel betaalbaar. Lijkt me net wat je zoekt!

Tesla Model 3 LR AWD 2021 Fremont | Aprilia Tuono Factory 2020 | Honda MSX Grom 2021

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 20:58
Is er ergens een goed overzicht van 3rd party oplossingen voor loadmanagement/smart-charging met PV? Dat wil zeggen lokaal zonder backend.

Ik heb zelf een Keba P30 die dit prima moet kunnen met UDP en OCCP. Wil nu nog een Keba P30 of een TWC (ik heb beiden liggen) bij mijn ouders en schoonouders gaan plaatsen. Schoonouders gaan over op elektrisch rijden en bij mijn ouders zou ik het vast voor de toekomst kunnen doen. Beiden hebben ook PV op het dak.
Uiteraard weet ik dat ik iets zou kunnen knutselen met bv. een RPI met Domoticz of Home-Assistent. Mijn ervaring met een RPI en Domoticz is dat het toch niet betrouwbaar genoeg werkte (in mijn geval met monitoren slimme meter). Loxone kan het volgens mij ook, maar is best een dure oplossing om alleen daarvoor aan te schaffen, misschien nog andere opties?

[Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 28-05-2021 11:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijverdal85
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 11-06 13:11
falconz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:07:
[...]

Ook in de zappi geef je aan hoe deze is afgezekerd. Bij een 3x16 groep stel je in de zappi 15,9 in. Het klinkt alsof die bij @Nijverdal85 op 14,4 ingesteld staat wat met 3 fasen 9,5 kW oplevert en met 2 fasen 6,3 kW.
Ik heb een 3x25A aansluiting in mijn meterkast @falconz, en heb onderstaande ingesteld op mijn Zappi.
Voor zover ik het kan beoordelen is dit juist zo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:06
Nijverdal85 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:33:
[...]

Ik heb een 3x25A aansluiting in mijn meterkast @falconz, en heb onderstaande ingesteld op mijn Zappi.
Voor zover ik het kan beoordelen is dit juist zo?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet in een ander menu dan wat je nu laat zien de supply current instellen op 15,9. Heb je de nieuwste versie erop staan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijverdal85
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 11-06 13:11
falconz schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:52:
[...]

Je moet in een ander menu dan wat je nu laat zien de supply current instellen op 15,9. Heb je de nieuwste versie erop staan?
Dit vind ik op YouTube:

Bij de 3-fase Zappi-v2 met firmware V2.176 is dat in het menu naar Other Settings... - Advanced... - Supply Grid... :
Device... - Device limit=31.8A
En
Network... - Grid Limit=25A

Dus ik heb juist de nieuwste software, en de instellingen staan blijkbaar goed...
Verder zoeken dus....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 19:16
dstaals schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 20:11:
Op marktplaats staan heel veel "Tesla" mennekes kabels van 7,5m 3 fase 32A. Sommige nieuwe, sommige in goede staat. Dat zijn er mooie kabels voor het geld (wel blouw).

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
Nijverdal85 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Dit vind ik op YouTube:

Bij de 3-fase Zappi-v2 met firmware V2.176 is dat in het menu naar Other Settings... - Advanced... - Supply Grid... :
Device... - Device limit=31.8A
En
Network... - Grid Limit=25A

Dus ik heb juist de nieuwste software, en de instellingen staan blijkbaar goed...
Verder zoeken dus....
Dat staat goed ja (3x25A grid).
Hoewel je niet verteld of je zappi op 3x32A is afgezekerd (de zappi staat wel op 32A dus doet het vermoedden van wel).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:20
ik222 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:09:
[...]

Mijn laadpaal wordt pas 21 juni geplaatst maar omdat ik wel al jaren de slimme meter uitlees had ik ook een splitter nodig.

Nadat afgelopen week mijn slimme meter vervangen is door een nieuwe ESMR5 meter heb ik daarop ook meteen de nieuwe kabel die voor dit nieuw type slimme meter nodig was via een splitter aangesloten en dat werkt prima :) De splitter die ik gebruik is deze https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter
Om hier nog even op terug te komen. Vandaag ook de Iungo P1 Poort Splitter binnen gehad en aangesloten. Mijn Domoticz leest nog netjes de slimme meter uit op de Master poort. Dinsdag komt de laadpaal, dus dan kan ik testen of de loadbalancing gaat werken op de slave poort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 16:40
ook ik ga me oriënteren naar een laadpaal, gezien we binnenkort een hybride kuga willen.

Ik probeer alleen nog een beetje de voordelen van wel of geen vaste kabel te verzinnen. Ik wil namelijk mijn muur zo kaal mogelijk houden en niet naast de laadbox een opegrolde kabel. Daarnaast heb ik het idee dat het om het even is of je de kabel uit je muur haalt of uit je kofferbak.

Zijn er toch voordelen van een vaste kabel ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:05
Ik ga verhuizen en moet ook mijn Alfen Single Pro line verhuizen, de kabel in het nieuwe huis is al gelegd door de installateur.
Ik heb hem van de wand gehaald. Ik weet echter niet hoe de klemmen werken waarmee de aders verbonden worden. Is er iemand die me ermee kan helpen, of moet ik toch maar een installateur laten komen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

bvbal79 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:23:
Daarnaast heb ik het idee dat het om het even is of je de kabel uit je muur haalt of uit je kofferbak.
Ja, je idee klopt niet :)
Het zou kloppen als er een zelfoprollende kabel uit je auto zou komen, maar dat is helaas niet zo. En de laadklep zit niet bij de kofferbak...
Bovendien moet je met een losse kabel twee uiteinden inpluggen en met een vaste maar één.
Je kunt wel laadoplossingen vinden waar het er aardig netjes uitziet als de boel strak opgerold is.

[Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 28-05-2021 17:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@deejeebv zoek op 'rijgklem'. Een schroevendraaier helemaal in het gleufje erboven steken, dan komt de klem los en haal je de ader er zonder kracht uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:31:
Ik ga verhuizen en moet ook mijn Alfen Single Pro line verhuizen, de kabel in het nieuwe huis is al gelegd door de installateur.
Ik heb hem van de wand gehaald. Ik weet echter niet hoe de klemmen werken waarmee de aders verbonden worden. Is er iemand die me ermee kan helpen, of moet ik toch maar een installateur laten komen?
[Afbeelding]
Draden krijg je inderdaad los door een schroevendraaier in de gleuf te steken.

Maar iemand met enige verstand van elektra is wel handig bij het aansluiten. Je wilt namelijk wel voor de zekerheid controleren (meten) of de fases op de nieuwe kabel hetzelfde zitten als bij de huidige kabel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
ik222 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:50:
[...]

Draden krijg je inderdaad los door een schroevendraaier in de gleuf te steken.

Maar iemand met enige verstand van elektra is wel handig bij het aansluiten. Je wilt namelijk wel voor de zekerheid controleren (meten) of de fases op de nieuwe kabel hetzelfde zitten als bij de huidige kabel.
Het Is een 1 fase paal, dus dat geeft in elk geval geen kans op problemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
Proton_ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:37:
@deejeebv zoek op 'rijgklem'. Een schroevendraaier helemaal in het gleufje erboven steken, dan komt de klem los en haal je de ader er zonder kracht uit.
Is gelukt, alleen de aarde wilde wat lastig los, dat was de mantel van de vmvk-as kabel, zonder adereindhuls.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gieliovd520
JeroenE schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:30:
[...]
Ik gok dat het beleid is dat zij niet meer willen betalen voor de aanleg van laadpalen en/of abonnementskosten voor verrekenen.

Of staat er echt letterlijk in dat niemand meer op een eigen laadpaal mag laden? Hoe gaan ze dat dan controleren?

[...]
Je kijkt bij de tekst voor "werknemer", maar aangezien jouw werkgever dat niet wil moet je dus je eigen laadpaal beheren en moet je kijken bij "account eigenaar".

[...]
Het ligt er ook aan wat je werkgever wil (of niet). Het allersimpelste is een laadpaal zonder abonnement met een kWh-meter ervoor waarmee jij dan iedere maand/kwartaal/jaar een declaratie indient. Dat is wel administratie voor jou en de werkgever.

Met een laadpaal met abonnement krijgt de werkgever een factuur en jij een vergoeding. Dat kan allemaal via de werkgever geregeld worden, maar je kan ook zelf een laadpaal kopen en een abonnement afsluiten. Dan heb je alleen een laadpas nodig waarvan de rekening naar je werkgever gaat.
Het beleid is dat de laadpaal niet meer wordt aangeschaft op kosten werkgever en dat kWh declareren met een MID gecertificeerde meter (granny charger) ook niet wordt vergoed.

Je moet dus laden bij een Travelcard ondersteund laadpunt. Waar dat dan is, ja dat zal niemand interesseren.

Ik heb geprobeerd gewoon een domme paal of de granny goedgekeurd te krijgen met hele onderbouwing van kostenbesparing, uitstoot minder etc etc maar het antwoord was: nee.

Als de werkgever er dus iets voor moet doen, is het een no go.

Blij the lezen dat het dus wel lijkt te kunnen, met eigen paal, worden abonnement etc.

Ik ga weer eens zoeken dan....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Gieliovd520 Ja, met een laadpaal met abonnement etc moet het dan wel werken. Bij zo'n instelling van de werkgever zou ik er ook minder moeite mee hebben om dan ook gewoon hetzelfde tarief te hanteren als de lokale laadpaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
bvbal79 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:23:
ook ik ga me oriënteren naar een laadpaal, gezien we binnenkort een hybride kuga willen.

Ik probeer alleen nog een beetje de voordelen van wel of geen vaste kabel te verzinnen. Ik wil namelijk mijn muur zo kaal mogelijk houden en niet naast de laadbox een opegrolde kabel. Daarnaast heb ik het idee dat het om het even is of je de kabel uit je muur haalt of uit je kofferbak.

Voor een hybrid heb je m.i. over het algemeen geen paal nodig. een goed stopcontact icm granny is ruim voldoende (voor meeste EV ook trouwens).
En wellicht kun je nog kiezen of je dat stopcontact binnen of buiten wegwerkt.
Bij serieuze laad/laadpaalbehoefte zou ik altijd voor gemak gaan, dus vaste kabel. Of dat nu wel of niet mooi wordt gevonden laad mij koud. Heb altijd wat medelijden met lieden die willen lijden om mooi te wezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:20
IvoB2 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:19:
[...]

Thuis laden automatisch verrekend via back end (draadloos 4G) en zonder gebruik te maken van de pas (plug and play).
Interessant. Ik was in de veronderstelling dat ik elke dag mijn pasje van de backoffice erlangs moet halen om het laden te starten, zodat er verrekend kan worden. Hoe gaat dan dat als je plug and play doet? Hoe weet de paal dan dat jij laad? En niet iemand anders willekeurigs?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 20:46

Peetman

Tjah....

deejeebv schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:28:
[...]

Is gelukt, alleen de aarde wilde wat lastig los, dat was de mantel van de vmvk-as kabel, zonder adereindhuls.
De meeste installateurs rommelen ook maar wat aan |:(

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Makrolon
Peetman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:38:
[...]

De meeste installateurs rommelen ook maar wat aan |:(
In die rijgklemmen hoeft geen huls. De verbinding is zelfs beter zonder huls. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Makrolon Hoeft niet, maar raad ik wel aan.
Met huls is ook een prima verbinding, makkelijker in te steken en te verwijderen en minder kans op een kortsluitend haartje (zeker bij lange aardlitze een risico) :)
Als je de mogelijkheid hebt: altijd een huls doen (en niet solderen ofzo, dat geeft corrosie-ellende en breekt af).
Maar het is geen halszaak een een goede krimptang is al snel €150+.

Pagina: 1 ... 65 ... 68 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True