Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.645 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-10 15:51
Dit is een goede waarschuwing voor iedereen hier: Check even de temperatuur van je zekeringen als je aan het laden bent, gewoon even je vinger tegen de zekering houden, als het voor je vingers oncomfortabel heet is, laat er dan even iemand naar kijken!

Mijn zekering klapte er af en toe uit en dat gebeurde steeds vaker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6ECEiWtJjmjQzISpfmRlW0iq_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOMPOn2oxPTH5TaR3UtDtCBV.jpg?f=fotoalbum_large

Het viel mij op dat mijn zekering opvallend warm was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcIw8lf2kxtKvbXb1V7a1kDYCrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GAjZv1ayUGrrYeawC5AFbri.jpg?f=fotoalbum_large

De oorzaak bleek een kabel te zijn die niet goed genoeg was vastgeschoeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acS1f3LPHLrpsEgH7Cfen39LslA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hRZ2666lthCEBYtNTI7rwsN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik realiseerde me pas heel veel later dat dit een gigantisch brandgevaar is!
Dus aan iedereen hier, check het gewoon even :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Fijn dat het is opgelost, kan een hoop ellende veroorzaken. Op zich is hogere temperatuur niet zo bijzonder, maar slecht contact funest (want die veroorzaakt potentieel brand.

[ Voor 193% gewijzigd door daemonix op 21-05-2021 15:06 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:43

Peetman

Tjah....

klompje65 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:53:
[...]

Alfen kan ook LB doen zonder slimme meter. Je moet dan alleen wel een kWh meter installeren met Modbus TCP support (zoals de Socomec E27). Verder kan deze ook prima omgaan met de productie van een PV-installatie wanneer je deze configureert met een EMS of Energy Management Systeem (ook op basis van Modbus TCP). Deze zijn of commercieel verkrijgbaar of je kunt deze zelf bouwen zoals ik gedaan heb (zie hieronder voor een willekeurige laadsessie op een zonnige dag). Het enige dat je nodig hebt bij de Alfen laadpaal is toegang tot de paal via de ACE service installer om deze te kunnen configureren.

[Afbeelding]
Hoe heb je dit gebouwd? Load balancing is wel een must, maar sturen obv opgewekte energie zou nog mooier zijn. Zappi v2 en Powerdale Nexxtender hebben dit ingebouwd maar een Alfen ziet er qua betrouwbaarheid goed uit. Bovendien biedt die evt verrekening via bijv E-flux wat wat extra gemak introduceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43
Proton_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:22:
Ik vraag me toch af, bij al die werkgever-geïnstalleerde-laadpalen-aan-eigen-huis: wat staat er in de voorwaarden als je van baan wisselt/faillissement/..., wordt hij er dan weer vanaf geschroefd? Moet je 'm overkopen? En als je wisselt van een NM-werkgever naar een Alfen-werkgever?

Een auto lever je doorgaans in, maar een laadpaal?
Ik ken een verhaal waarbij een werknemer van een Telsla / NM werkgever naar een andere Telsa met NM werkgever ging en vanwege kosten en contracten een nieuwe Tesla kreeg en de NM paal werd vervangen door een nieuwe NM paal. Zal per werkgever wel verschillen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Vraagje voor de EV rijders...

Welke laadkabel zouden jullie als "reserve" in je koffer leggen als:

- wagen enkel voor lokale verplaatsingen (zelfde of naastliggende dorp)
- woning is voorzien van een laadpaal met kabel

Nu zit er bij de wagen een granny kabel bij, maar zou hem ook mogen wisselen naar een standaard laadkabel voor bv te laden op een publieke paal....

of beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
grindal81 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:49:
Vraagje voor de EV rijders...

Welke laadkabel zouden jullie als "reserve" in je koffer leggen als:

- wagen enkel voor lokale verplaatsingen (zelfde of naastliggende dorp)
- woning is voorzien van een laadpaal met kabel

Nu zit er bij de wagen een granny kabel bij, maar zou hem ook mogen wisselen naar een standaard laadkabel voor bv te laden op een publieke paal....

of beide?
Ik heb beide (bij de auto gekregen), maar als ik voor een keuze zou staan zou ik gaan voor de laadkabel voor opladen aan publiek punt. Mocht je dan onverhoopt een keer bijna zonder vermogen zijn kan je een lokaal laadpunt zoeken ipv mensen vragen of je daar je granny charger mag aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Was er maar een opzetstuk zodat je iedere laadkabel in een granny kon veranderen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:00
Toettoetdaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 14:45:
Dit is een goede waarschuwing voor iedereen hier: Check even de temperatuur van je zekeringen als je aan het laden bent, gewoon even je vinger tegen de zekering houden, als het voor je vingers oncomfortabel heet is, laat er dan even iemand naar kijken!

Mijn zekering klapte er af en toe uit en dat gebeurde steeds vaker:
[Afbeelding]

Het viel mij op dat mijn zekering opvallend warm was:
[Afbeelding]

De oorzaak bleek een kabel te zijn die niet goed genoeg was vastgeschoeft:
[Afbeelding]

Ik realiseerde me pas heel veel later dat dit een gigantisch brandgevaar is!
Dus aan iedereen hier, check het gewoon even :)
Het probleem zit in het vastzetten van de bedrading én de methode.

Methode-1
gewoon draad strippen, er onder duwen en "aandraaien".

Methode-2
Gewoon aanstrippen en vastzetten MET EEN MOMENT schroevendraaier.
Al véél beter! en als je dan de "oude" automaten chjecked dan merk je dat sommige óók niet vast stonden met het juiste torque-moment, maar dat is niet zo heel erg belangrijk als er geen grote(re) stromen doorheen gaan.

Methode 3
Dit is bv een doorverbinding die dan gedaan is met soepele-kern draad(jes)
Een 4-hoekige krimptang knijpt,en héél stevig, een huls om die draadjes die vierkant is.
Waar bij een ronde draad er slecht een KLEIN contactoppervlak is (2x) tussen draad-kromme en de redelijk vlakke klemverbinding van de automaat, kent deze krimphuls 2 vrij grote vlakken welke contactmaken met de automaat.

Methode-4
Dit is als de te bevestigen draad van zichzelf al uitgevoerd is als soepele kern, en dan natuurlijk nog krimpen.

(ikzelf heb de gekrompen hulzen óók nog gesoldeerd én lichtjes afgevlakt tot op het koper voor een nóg betere contactovergang... nerd ja... :F )

Zo'n schroevendraaier is niet goedkoop, maar wél zijn geld waard, ook al gebruik je 'm zelden.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Erasmo schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:05:
Was er maar een opzetstuk zodat je iedere laadkabel in een granny kon veranderen.
bestaat wel, zo'n multi charger met standaard stopcontact of 3-fasig (werf / camping) aansluiting, maar kost bijna evenveel als een laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

grindal81 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:04:
[...]

bestaat wel, zo'n multi charger met standaard stopcontact of 3-fasig (werf / camping) aansluiting, maar kost bijna evenveel als een laadpaal
Kun je net zo goed zo'n ding voor gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ha-YogHKGeByxvuGa0XXPCK_648=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QZxY17xi2MqwlKSNiD82T7JD.jpg?f=user_large

Maar ik bedoelde een kastje dat je tussen je bestaande laadpaalkabel en een stopcontact kan doen en als EVSE brug dient tussen stopcontact en auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Erasmo men neme een 3fase granny
Afbeeldingslocatie: https://www.evservice.eu/content/images/thumbs/0004441_ratio-thuislader-3-fase_320.jpeg
En sluit daar een verloopje op aan Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/281908/files/364284738/600x600x2/metron-adapter-type-2-laadpunt-naar-rood-cee-16a-s.jpg
En dan heb je geen loadbalancing meer ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Erasmo Dus een granny charger, maar dan zonder vaste kabel/stekker voor in de EV maar met een aansluiting voor een standaard laadkabel?

Je hebt wel mobiele laadpalen die je met verloopstekkers aan allerlei varianten stopcontacten kan hangen, maar die zijn dus ook duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of een schuko stekker naar een Type 2 socket? Da's ook wel te bouwen met een EVSE printje, relais en hall-sensor voor DC beveiliging. Het duurste onderdeel is de Type 2 socket :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-08 10:57
Paling1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:12:
Er is weer een nieuwe firmware voor de Zappi v2 (3.123)uit. Deze firmware fixt ellende uit de vorige release(3.119)...

Gelukkig had ik die nog niet geinstalleerd.
Dat is de reden dat ik voor een andere laadpaal ben gaan kijken.

Deze gevonden in een easee home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:13:
Of een schuko stekker naar een Type 2 socket? Da's ook wel te bouwen met een EVSE printje, relais en hall-sensor voor DC beveiliging. Het duurste onderdeel is de Type 2 socket :)
JeroenE schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:47:
@Erasmo Dus een granny charger, maar dan zonder vaste kabel/stekker voor in de EV maar met een aansluiting voor een standaard laadkabel?

Je hebt wel mobiele laadpalen die je met verloopstekkers aan allerlei varianten stopcontacten kan hangen, maar die zijn dus ook duur.
Yes! Gewoon een tussenstekker met wat EVSE saus. Dan hoef je niet altijd beide kabels mee te zeulen, dit kan je dan gewoon ergens in je auto donderen voor als je toevallig eens bij een stopcontact kan laden.

[ Voor 19% gewijzigd door Erasmo op 21-05-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotjeknor54
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-10 15:37
Iemand ervaring met het plaatsen van een laadpunt in een gemeenschappelijke parkeergarage?
Ooit een poging gestart binnen de VVE. Strandde gelijk na het beruchte Kassa programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-10 13:35
Gupper schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:35:
[...]

Werkt deze ook met zonnepanelen opbrengst? Heb hun de vraag gesteld maar nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Hansieo schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:20:
[...]

Het probleem zit in het vastzetten van de bedrading én de methode.

Methode-1
gewoon draad strippen, er onder duwen en "aandraaien".

Methode-2
Gewoon aanstrippen en vastzetten MET EEN MOMENT schroevendraaier.
Al véél beter! en als je dan de "oude" automaten chjecked dan merk je dat sommige óók niet vast stonden met het juiste torque-moment, maar dat is niet zo heel erg belangrijk als er geen grote(re) stromen doorheen gaan.

Methode 3
Dit is bv een doorverbinding die dan gedaan is met soepele-kern draad(jes)
Een 4-hoekige krimptang knijpt,en héél stevig, een huls om die draadjes die vierkant is.
Waar bij een ronde draad er slecht een KLEIN contactoppervlak is (2x) tussen draad-kromme en de redelijk vlakke klemverbinding van de automaat, kent deze krimphuls 2 vrij grote vlakken welke contactmaken met de automaat.

Methode-4
Dit is als de te bevestigen draad van zichzelf al uitgevoerd is als soepele kern, en dan natuurlijk nog krimpen.

(ikzelf heb de gekrompen hulzen óók nog gesoldeerd én lichtjes afgevlakt tot op het koper voor een nóg betere contactovergang... nerd ja... :F )

Zo'n schroevendraaier is niet goedkoop, maar wél zijn geld waard, ook al gebruik je 'm zelden.
Jup, Methode-1 is gebruikt, door de NewMotion (nu Shell) monteur...
Achteraf behoorlijk onprofessioneel, zeker als je weet dat hier meerdere uren achter elkaar 32A doorheen kan.

Dus ook checken als de installatie door een gecertificeerde monteur is gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Gupper schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:35:
[...]

Had je al een Zappi dan? En welke problemen had jij er mee?
springfield89 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Werkt deze ook met zonnepanelen opbrengst? Heb hun de vraag gesteld maar nog geen antwoord.
Het stomme is dat juist dat bij de Zappi de meeste problemen oplevert.
Bijna alle serieuze problemen met de Zappi hebben op een of andere manier te maken met het laden met zonne-energie.

[ Voor 42% gewijzigd door Paling1 op 21-05-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
teacher schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:48:
[...]

Moet je thuis automatisch verekenen (met een laadpasje laden), of kan je ook 1 a 2 keer per jaar een meterstand declareren?

Kijk anders eens naar een alfen eve?
Ik heb de vraag uitgezet bij mijn werkgever. Even afwachten :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Paling1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:29:
[...]

[...]

Bijna alle serieuze problemen met de Zappi hebben op een of andere manier te maken met het laden met zonne-energie.
Hoe kom je daarbij? Het ligt niet aan de zappi maar aan de auto's die het soms lastig vinden om te begrijp dat ze niet altijd energie krijgen als een laadpaal aangesloten is en ze gewoon de afgesproken internationale laadprotocollen moeten volgen.
De zappi doet juist zijn best om zich aan te passen aan al die auto's die die moeite niet nemen om volgens de regels te laden.

Of dat nou 'load sharing' door zonne energie is of gewoon normale load sharing (bijv. als je meer laadpalen hebt, heb je ook al loadsharing). Auto's horen daar gewoon normaal op te gedragen.

Als je de zappi een probleem mag aanrekenen is hun manier van backend communicatie (internet, hub, wireless). Dat is nog steeds niet altijd even stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-10 10:38
Inspired schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:15:
[...]
Onzin imho. Als je WG dit gewoon goed regelt is het juist niet lastig. Mijn paal zit in de lease en abonnement is gewoon 60 maanden vooraf betaald. Ik hoef niks te doen en geld komt gewoon binnen elke maand via NM. Bezoek kan ook nog eens met eigen laadpas laden tegen een tarief dat ik zelf instel. (Met name ook dat laatste zou voor mij een flink gemis zijn bij een paal zonder backend.)
Tja, "je WG" ben ik gewoon zelf c.q. mijn personal holding. En dat gedoe om je vrienden uit te knijpen bij een thuislaadpaal daar doe ik niet aan mee. Die mogen bij mij gewoon gratis laden.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Toettoetdaan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:01:
[...]

Jup, Methode-1 is gebruikt, door de NewMotion (nu Shell) monteur...
Achteraf behoorlijk onprofessioneel, zeker als je weet dat hier meerdere uren achter elkaar 32A doorheen kan.

Dus ook checken als de installatie door een gecertificeerde monteur is gedaan!
Ikzelf heb de "adereindhulstang" uit/van AliExpress, maar heb wel een EAN voor je waaronder ze in NL te koop zijn: 7435125551541

Als Torgue schroevendraaier ben ik voor een WERA gegaan EAN: 4013288168375
Geel/rode slim-line met 17 hulpstukken. SUPER fijn ding

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
[...]

[...]

Kan ik ABSOLUUT NIET beamen in mijn geval.

v.a. 15-01-2021 dus laden met (zoveel mogelijk) Zonne energie, óók in de lastigste ECO stand waarbij ZAPPI moet in/uitschakelen indien er te weinig zon is. No problemo's _/-\o_

Ik gebruik echter géén extra HARVI interface, maar gewoon bedraad.
Wellicht heeft dat er (iets) mee te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:50
eltron schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Tja, "je WG" ben ik gewoon zelf c.q. mijn personal holding. En dat gedoe om je vrienden uit te knijpen bij een thuislaadpaal daar doe ik niet aan mee. Die mogen bij mij gewoon gratis laden.
Hoezo uitknijpen? Vrienden die hier komen hebben gewoon een leaseauto met een tankpas. Zou niet weten waarom ik dat zou moeten betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 22-05-2021 11:19 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gupper
[...]

[...]
Nee heb geen zappi gehad wel heel veel uit gezocht. Het is echt een mooi product echter wat mij betreft nog niet volwassen genoeg voor de grote particuliere markt. Wellicht binnen enkele jaren wel.

Aangezien bij mij stabiliteit op de eerste plek staat (naast de randvoorwaarden en uitdagingen betreffende mijn aansluiting) ben ik uiteindelijk gewisseld naar een andere lader welke ook inmiddels besteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
Hansieo schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:57:
[...]

Ikzelf heb de "adereindhulstang" uit/van AliExpress, maar heb wel een EAN voor je waaronder ze in NL te koop zijn: 7435125551541

Als Torgue schroevendraaier ben ik voor een WERA gegaan EAN: 4013288168375
Geel/rode slim-line met 17 hulpstukken. SUPER fijn ding
Dank! Ik ga die schroevendraaier halen, voortaan loop ik die schroefjes zelf na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:04
Gupper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:45:
[...]

Nee heb geen zappi gehad wel heel veel uit gezocht. Het is echt een mooi product echter wat mij betreft nog niet volwassen genoeg voor de grote particuliere markt. Wellicht binnen enkele jaren wel.

Aangezien bij mij stabiliteit op de eerste plek staat (naast de randvoorwaarden en uitdagingen betreffende mijn aansluiting) ben ik uiteindelijk gewisseld naar een andere lader welke ook inmiddels besteld is.
Naar welke dan? Eentje waar geen updates voor komen? Je koudwatervrees is wat mij betreft volkomen onterecht. Er wordt veel over de Zappi geschreven omdat er daar tenminste ontwikkelingen zijn en men er erg open over is. Bij andere fabrikanten moet je maar hopen dat men luistert naar de klanten en er dingen aangepast worden, als dat überhaupt al mogelijk is.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

thehog schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:58:
[...]

Hoe kom je daarbij? Het ligt niet aan de zappi maar aan de auto's die het soms lastig vinden om te begrijp dat ze niet altijd energie krijgen als een laadpaal aangesloten is en ze gewoon de afgesproken internationale laadprotocollen moeten volgen.
De zappi doet juist zijn best om zich aan te passen aan al die auto's die die moeite niet nemen om volgens de regels te laden.

Of dat nou 'load sharing' door zonne energie is of gewoon normale load sharing (bijv. als je meer laadpalen hebt, heb je ook al loadsharing). Auto's horen daar gewoon normaal op te gedragen.

Als je de zappi een probleem mag aanrekenen is hun manier van backend communicatie (internet, hub, wireless). Dat is nog steeds niet altijd even stabiel.
Misschien verwoord ik het onhandig. Maar veel mensen kiezen een Zappi vaak specifiek om hun zonne-energie nuttig te gebruiken.
Juist op dat punt is het vaak ellende. Of dat aan MyEnergi ligt of aan de auto fabrikanten? Het blijft vreemd dat dat zoveel problemen geeft. Gewoon laden zonder specifiek onderscheid tussen netstroom en zonnestroom werkt vooralsnog met veel minder problemen.

Een aantal problemen zijn MyEnergi wel degelijk aan te rekenen denk ik. Zoals je zelf al zegt, de communicatie tussen de verschillende apparaten is niet stabiel. (In mijn geval gewoon K*T).
Ik heb hier eerder al eens aangehaald dat ze de wachtwoorden voor de on-line accounts gewoon plain text opslaan. Dat is mijns inziens iets dat je anno 2021 echt niet meer kan maken. 10 jaar geleden ook niet trouwens... Er zit naar mijn mening een behoorlijke hoop legacy ellende in de software. Hopelijk gaan ze dat de komende tijd eens een keer fixen.
Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik een Hub heb gekocht. Vooralsnog is het voor mij zonde van het geld geweest, en ik zou het niet zo maar aanraden aan andere mensen.
De problemen met de vorige firmware zijn voor een deel wel echt toe te rekenen aan MyEnergi. Die hebben de veranderingen niet goed genoeg getest. Dat geven ze zelf ook min of meer toe.

Ik heb zeker niet de illusie dat het bij andere fabrikanten beter is overigens, maar als MyEnergi dan al één van de betere is... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zappi heb ik ook naar gekeken, ik vond het in de basis een mooi product en ook een mooi open bedrijf erachter. Maar uiteindelijk durfde ik het ook nog niet aan vanwege met name de gebrekkige software, communicatie problemen tussen de verschillende componenten en de beperkte app en webinterface. Misschien is het over een paar jaar wel een volwassen product.

Uiteindelijk bleek ik overigens zelf geen keuze te hoeven maken omdat de werkgever het liever volledig via de LM liet regelen, dat is weliswaar duurder maar in de administratie voor de werkgever zoveel eenvoudiger dat ze die extra kosten voor lief nemen. EVCompany in opdracht van de LM komt hier dus binnenkort nu een Alfen laadpunt plaatsen met automatische verrekening via mijn laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Zelf ook aan het oriënteren op een paal voor thuis, omdat er volgend jaar mogelijk een EV komt (3 fasen). Huis is al 3x25A, destijds in 2017 gedaan met de verbouwing en aanleg PV.

Eigenlijk zoek ik een paal die met meerdere tarieven overweg kan zodat ik mijn stroom met de werkgever kan verrekenen. Ik zag dat de EVbox een Homeline heeft die dat kan met een abo van EUR 3 per maand. Wat ik feitelijk wil is met de laadpas van de werkgever mijn eigen tarief instellen welke overlegd is met de werkgever. Als ik het e.e.a. goed begrijp, dan zal er automatisch verrekend worden, m.a.w. ik krijg dat geld dan op de rekening gestort?

Ik kan de paal ook via de werkgever laten regelen, maar dan moet deze worden ingenomen indien vertrek, of geen EV meer, en ik wil een beetje toekomstgericht denken. Daarnaast hebben we een elektricien in de familie die deze zaken eenvoudig kan aanleggen voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gupper
guido66 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:14:
[...]

Naar welke dan? Eentje waar geen updates voor komen? Je koudwatervrees is wat mij betreft volkomen onterecht. Er wordt veel over de Zappi geschreven omdat er daar tenminste ontwikkelingen zijn en men er erg open over is. Bij andere fabrikanten moet je maar hopen dat men luistert naar de klanten en er dingen aangepast worden, als dat überhaupt al mogelijk is.
Vooraf wil ik even melden dat ik hier niet reageer om Zappi of welk ander merk te bashen of te upvoten.

Waarom mijn keuze is gevallen op de Easy Home:

-Rfid ondersteuning
-Optie tot verrekenen (achteraf te koppelen)
-App Android
-Socket versie met optie tot permanent locken kabel aan de kant van laderkant
-Wifi + easylink ondersteuning
-levenslang 4G verbinding (inbegrepen)
-Loadbalancing zonder CT klemmen (en draadloos richting lader)
-Fase balancing
-Cloud portaal
-Regelmatige updates en degelijke ontwikkeling ( https://easee.upvoty.com/ )
-Zeer compact
-5 jaar garantie van leverancier

Betreffende de updates en ontwikkeling zijn er reeds verzoeken gedaan door enkele mede tweakers. Deze zijn na 2 weken gebouwd en beschikbaar gesteld via een update.

De Zappi waar ik eerst naar gekeken heb is zeker beter in de omgang met de zonnepanelen (18 stuk op mijn dak) en het laden op enkel over capaciteit. Hier gaan zeker de credit naar Zappi

Betreffende de keuze denk ik dat iedereen zijn persoonlijke voorkeur en wensen lijstje heeft en daar een keuze in moet maken. De 1 kiest voor A en de ander voor B ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zijn er hier mensen die een laadpost via lease hebben en waarbij er aan het einde van de maand een automatische verrekening komt van de laadkosten? Dit werkt met je eigen laaddruppel. Maar hoe zit dat als er een vriend langskomt (of wie dan ook) met zijn elektrische auto en die bij mij gaat laden? Komt dat dan op kosten van de zaak van die vriend, werkt dat bijv. helemaal niet of zijn dat dan kosten die door niemand worden vergoed (en ik dus uit eigen zak betaal)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Exorcist schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:14:
Zijn er hier mensen die een laadpost via lease hebben en waarbij er aan het einde van de maand een automatische verrekening komt van de laadkosten? Dit werkt met je eigen laaddruppel. Maar hoe zit dat als er een vriend langskomt (of wie dan ook) met zijn elektrische auto en die bij mij gaat laden? Komt dat dan op kosten van de zaak van die vriend, werkt dat bijv. helemaal niet of zijn dat dan kosten die door niemand worden vergoed (en ik dus uit eigen zak betaal)?
Als je laden voor gasten aan hebt staan kan hij gewoon met zijn pas laden. Jij krijgt dat dan via de maandelijkse verrekening terug. Tenminste, zo gaag het bij mijn NM paal. Maar lijkt me dat het bij alle met een backend zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inspired schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:22:
[...]

Als je laden voor gasten aan hebt staan kan hij gewoon met zijn pas laden. Jij krijgt dat dan via de maandelijkse verrekening terug. Tenminste, zo gaag het bij mijn NM paal. Maar lijkt me dat het bij alle met een backend zo werkt.
Dat klinkt goed, top. Dank je wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56
Paling1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Misschien verwoord ik het onhandig. Maar veel mensen kiezen een Zappi vaak specifiek om hun zonne-energie nuttig te gebruiken.
Juist op dat punt is het vaak ellende. Of dat aan MyEnergi ligt of aan de auto fabrikanten? Het blijft vreemd dat dat zoveel problemen geeft. Gewoon laden zonder specifiek onderscheid tussen netstroom en zonnestroom werkt vooralsnog met veel minder problemen.
Vaak ellende? Wat voor ellende? Opladen met PV en Corsa-E (die jij ook hebt) werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLH39w2qClefcJrR37kEqVBQD4I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b977mw7XFUtQWFO9iZq44t3f.jpg?f=user_large

Ik zou toch echt eens jouw installateur aan zijn jas trekken en je problemen eens laten oplossen. Ik heb ook een Zappi V2 icm Hub en Corsa-E en geen enkele problemen hier.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:04
[...]

Een aantal problemen zijn MyEnergi wel degelijk aan te rekenen denk ik. Zoals je zelf al zegt, de communicatie tussen de verschillende apparaten is niet stabiel. (In mijn geval gewoon K*T).
Ik heb hier eerder al eens aangehaald dat ze de wachtwoorden voor de on-line accounts gewoon plain text opslaan. Dat is mijns inziens iets dat je anno 2021 echt niet meer kan maken. 10 jaar geleden ook niet trouwens... Er zit naar mijn mening een behoorlijke hoop legacy ellende in de software. Hopelijk gaan ze dat de komende tijd eens een keer fixen.
Ik heb er eigenlijk spijt van dat ik een Hub heb gekocht. Vooralsnog is het voor mij zonde van het geld geweest, en ik zou het niet zo maar aanraden aan andere mensen.
De problemen met de vorige firmware zijn voor een deel wel echt toe te rekenen aan MyEnergi. Die hebben de veranderingen niet goed genoeg getest. Dat geven ze zelf ook min of meer toe.

Ik heb zeker niet de illusie dat het bij andere fabrikanten beter is overigens, maar als MyEnergi dan al één van de betere is... :X
Ja, dat ligt aan de autofabrikanten, die zich niet letterlijk aan de normen gehouden hebben. Mijn Polestar doet het ook probleemloos, ook als de opbrengst van de panelen continu sterk fluctueert.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Exorcist schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:14:
Of gewoon zonder laadpas/druppel.
Iedereen die aan de paal inplugt kan er dus laden en wordt gewoon verrekend als zou je zelf inpluggen en laden.
De paal en de backend kan immers niet zien welke BEV er aan de paal hangt.
Als je een overeenkomst hebt met de werkgever dat deze automatisch alle afgenomen kWh aan die paal vergoed worden de laadbeurten van derden identiek vergoed.

Al mijn bezoek met een EV met onboard type2 poort kan gewoon aan mijn paal laden door er gewoon in te pluggen.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

Of de stroom nou uit je zonnepanelen komt of uit het net, dat maakt niks uit. Het enige wat de zappi doet is tegen de auto vertellen hoe snel hij mag laden (en dat dus op basis van de overproductie). Het is vervolgens de auto die in sommige gevallen er niet goed op reageerd. Als je je verdiept in de protocollen hierover zal je begrijpen dat het juiste zappi is die zijn best doet om dit goed te doen. Andere fabrikanten zijn daar veel minder transparant over of laten het gewoon voor wat het is.

Ja, de wireless hub communicatie is gewoon slecht. Naar wat ik begrijp is dat ze een leverancier hebben die onlangs de radio specificaties wat heeft 'aangescherpt' waardoor het allemaal net buiten de marges valt en hierdoor niet meer zo lekker gaat als vroeger. Sommige modellen doen het hierdoor prima, anderen niet.
Ik heb daarnaast veel andere 886Mhz apparatuur thuis waar ook zappi niet echt tegen kan lijkt het. Het mooie is dat myenergi dit erkent en gewoon aan oplossingen werkt (zoals bedrage zappi-hub verbinding). Het liefst zou ik zelf tegen de zappi praten met een API (lokaal in mijn eigen netwerk). Hopelijk gaan ze dat ooit nog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:37
Ik lees hier herhaald dat EVnotify niet beschikbaar zou zijn voor iPhone. Dat klopt niet, de app staat gewoon in de appstore.
Wie weet welke OBD dongle betrouwbaar werkt met deze app? Lijkt me erg handig om beter inzicht te krijgen in de performance van mijn accu. Standaard biedt mijn Enyaq niet veel info en ik ben van de soort ‘meten is weten’ :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS-M3VBIIj4OuEDqKsompebQWB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmC5EQPZTlZsN4O68pNY3Nag.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

IvoB2 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:25:
[...]

Of gewoon zonder laadpas/druppel.
Iedereen die aan de paal inplugt kan er dus laden en wordt gewoon verrekend als zou je zelf inpluggen en laden.
De paal en de backend kan immers niet zien welke BEV er aan de paal hangt.
Als je een overeenkomst hebt met de werkgever dat deze automatisch alle afgenomen kWh aan die paal vergoed worden de laadbeurten van derden identiek vergoed.

Al mijn bezoek met een EV met onboard type2 poort kan gewoon aan mijn paal laden door er gewoon in te pluggen.
Wat op zich dan weer niet zou mogen, denk ik? Gezien je bijv. ook je tankpas (uiteraard) niet mag uitlenen/gebruiken voor andere voertuigen dan de bedrijfswagen. Zal me er 's meer in verdiepen binnenkort, handig om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Exorcist schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:03:
[...]

Wat op zich dan weer niet zou mogen, denk ik? Gezien je bijv. ook je tankpas (uiteraard) niet mag uitlenen/gebruiken voor andere voertuigen dan de bedrijfswagen. Zal me er 's meer in verdiepen binnenkort, handig om te weten :)
Wat wel en niet mag hangt gewoon af van wat je overeenkomt met je werkgever.
Ik zie bv. niet in waarom je een tank/multipas niet zou mogen gebruiken voor een motorfiets als je deze op zonnige dagen gebruikt om WW-verkeer te doen ipv de salarisauto, mits voorafgaandelijk overeengekomen met de wetrkgeve.
Een tank/multipas is een deel van het loon en in je carpolicy staat hoeveel km/jaar jij deze mag gebruiken.
Voor privégedeelte betaal je gewoon een forfaitaire afkoopsom (Voordeel Alle Aard)aan de overheid.
Wanneer je per jaar 20.000 km met de elektrische auto mag rijden zal er ook niemand over vallen als je af en toe een laadbeurt van enkele euro aan een gast toekent en je jaarverbruik onder het gemiddelde blijft.
Ik vermoed dat je werkgever dit liever heeft dan dat je alle dagen op zijn kosten aan een pokkedure snellaadpaal gaat laden en een gemiddeld verbruik van bv. 30 kWh/100 km nastreeft.

Ik heb er natuurlijk geen zicht op wat andere werknemers met andere werkgevers al dan niet zijn overeengekomen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 22-05-2021 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
jdbiggelaa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:14:
Ik lees hier herhaald dat EVnotify niet beschikbaar zou zijn voor iPhone. Dat klopt niet, de app staat gewoon in de appstore.
Wie weet welke OBD dongle betrouwbaar werkt met deze app? Lijkt me erg handig om beter inzicht te krijgen in de performance van mijn accu. Standaard biedt mijn Enyaq niet veel info en ik ben van de soort ‘meten is weten’ :)

[Afbeelding]
Denk alleen de OBDLink MX+. Dat is ook de enige die werkt op iOS voor Scan my Tesla bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Toettoetdaan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Dank! Ik ga die schroevendraaier halen, voortaan loop ik die schroefjes zelf na.
Lol, laat maar weten of je nog " losse" schroefjes tegenkwam (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 20:03
Proton_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:13:
Gewoon kant en klaar te koop:
https://www.laadkabelwink...abel-type-2-m-naar-schuko
Misschien iets duurder dan je gehoopt had.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ice-T106
Erasmo bedoelt de omgekeerde versie, schuko stekker naar een Type 2 socket zoals een micro-laadpaal.
Het plaatje heeft een schuko socket en type2 stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ice-T106 Nee, dat is om van een laadpaal een normaal stopcontactte maken. De vraag is juist precies andersom. Dus een laadpaal die je in een normaal stopcontact kan steken. Technisch kan dat natuurlijk prima, maar ik denk dat er weinig vraag is. De meeste mensen gebruiken natuurlijk een "gewone" granny charger waar een vaste kabel aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 16:46
Even een laadpaal vraag.
Alvast dank voor het lezen!

Ben me aan het oriënteren op laadpaal ivm aanschaf Audi Q4 etron. Wordt eind juli geleverd.
Situatie: ZZP-er, aanschaf eigen auto op de zaak, Actieradius Audi 511 km.

Plan: aanschaf Wallbox pulsar plus met powerboost meter bij laadpaal.nl, dus zonder abbo en met vaste kabel. Denk 5 meter, twijfel over 7 meter...
-Ik weet nog niet waar oplaadpunt auto zit en bij aanschaf andere auto moet lengte kabel geen obstakel vormen. Slim bedacht?

Aanleg 3 fasen door laadpaal.nl (kosten paal en aanpassen meterkast en extra groepen etc. 2000 euro ex.btw). Aansluiten 3 fasen op het net door Stedin 246 euro ex. btw)
Dit zijn allemaal kosten op de zaak natuurlijk.
Bij aanschaf laadpaal komt nog MIA aftrek.

Overzicht laadkosten gaat via excel overzicht via Wallbox, werkt dat goed??

Note: Ik ben zzp-er dus ik maak privé stroomkosten aan zakelijke rekening over, of declareer privé aan zakelijk. Is bij mij vestzak/broekzak, alleen moet excel overzicht wel helder zijn ivm fiscus.

Volgens mijn accountant juist NIET laden via later aan te schaffen zonnepanelen. Dan kun je niet privé declareren en je maakt geen zakelijke kosten bij gratis stroom. Dubbel verlies dus.
Dan mis je iig dus autokosten om je winst te drukken.... Dat klinkt mij wel plausibel in de oren.

Laadpas e-flux zonder abonnement.
Met e-flux kun je overal laden, komt flexibel over en is relatief goedkoop.

Zowel de Wallbox als de laadpas dus zonder abonnement, omdat ik met een actieradius van 511 km (zal in de praktijk wel minder dan 450 zijn) niet verwacht onderweg vaak te moeten laden.
Wel loadbalancing als de vaatwasser en wasmachine ook aan staan en om ‘s nachts te kunnen laden.
Daar is dan dus die powerbooster van Wallbox voor, begreep ik.

Is deze configuratie met een Wallbox aan te raden/mensen hier goede ervaringen mee?

Ik werk voor mezelf, ontvang nooit klanten dus er hoeft maar 1 auto aan de lader, op onze eigen oprit voor het huis. Niks flexibels met klanten die langskomen. Ik hoef geen automatische verrekening met mijn werkgever, want dat ben ik zelf. Alleen wel een fiscusproof overzicht eind van de maand.
Zo kwam ik met laadpaal.nl (heldere site en veel keuze uit aanbieders) op de Wallbox pulsar plus uit.
Goedkoper en voor privé aan huis met 1 auto de beste keuze zeiden ze. Aanmelden en laden gaat simpel via de app, is mij verteld
En dus niet met zonnepanelen laden.

Keuze aanbieder laadpaal oké?
Wallbox slimme aanschaf? Goede ervaringen mee of juist niet?
5 of 7 meter? Lengte 5 meter goed of toch 7 meter?
Vaste kabel sowieso slim?
Zit er logica in de theorie om niet te laden via zonnepanelen ivm het ontbreken van zakelijke kosten?

Volgens mij ben ik er nu dan wel. Dank voor lezen en eventuele reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-10 13:35
Gupper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:35:
[...]

Vooraf wil ik even melden dat ik hier niet reageer om Zappi of welk ander merk te bashen of te upvoten.

Waarom mijn keuze is gevallen op de Easy Home:

-Rfid ondersteuning
-Optie tot verrekenen (achteraf te koppelen)
-App Android
-Socket versie met optie tot permanent locken kabel aan de kant van laderkant
-Wifi + easylink ondersteuning
-Loadbalancing zonder CT klemmen (en draadloos richting lader)
-Fase balancing
-Cloud portaal
-Regelmatige updates en degelijke ontwikkeling ( https://easee.upvoty.com/ )
-Zeer compact
-5 jaar garantie van leverancier

Betreffende de updates en ontwikkeling zijn er reeds verzoeken gedaan door enkele mede tweakers. Deze zijn na 2 weken gebouwd en beschikbaar gesteld via een update.

De Zappi waar ik eerst naar gekeken heb is zeker beter in de omgang met de zonnepanelen (18 stuk op mijn dak) en het laden op enkel over capaciteit. Hier gaan zeker de credit naar Zappi

Betreffende de keuze denk ik dat iedereen zijn persoonlijke voorkeur en wensen lijstje heeft en daar een keuze in moet maken. De 1 kiest voor A en de ander voor B ...
Hoe werkt de load balancing zonder ct klemmen dan? En kan deze al met zonnepanelen opbrengst werken want de lokale installateur zei dat dit later pas zou komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
dolfg schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:26:
Volgens mijn accountant juist NIET laden via later aan te schaffen zonnepanelen. Dan kun je niet privé declareren en je maakt geen zakelijke kosten bij gratis stroom. Dubbel verlies dus.
Dan mis je iig dus autokosten om je winst te drukken.... Dat klinkt mij wel plausibel in de oren.
Wat een onzin. Ik denk dat jouw accountant zich een beetje moet verdiepen in zonnepanelen en de laadpaal.

Jouw laadpaal heeft niet door waar zijn stroom vandaan komt, dus ook een domme laadpaal haalt het straks uit je zonnepanelen als er productie is.

Zet een MID gekeurde meter voor je laadpaal in je meterkast en je kan netjes aan de fiscus aantonen hoeveel kWh je auto verbruikt heeft en dat afrekenen. Betaal je netjes die 22 cent aan je stroomleverancier van je auto (wat in het geval van zonnepanelen ook jezelf bent). Dus voor jouw prive situatie maakt het niet uit.

Het enige vervelende als ZZP-er is dat je gezeur hebt met je BTW aftrek zonnepanelen. Dus die liever op naam van je vrouw zetten als zij geen ZZP-er is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ophidian op 23-05-2021 09:41 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Er is weer een nieuwe firmware voor de Zappi v2 (3.123)uit. Deze firmware fixt ellende uit de vorige release(3.119)...

Dit is een beetje een onzinnige opmerking. Hier had ik 3.119 al een tijdje als beta versie draaien, geen enkele problemen gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Even een laadpaal vraag.

Ben me aan het oriënteren op laadpaal ivm aanschaf Audi Q4 etron. Wordt eind juli geleverd.
Situatie: ZZP-er, aanschaf eigen auto op de zaak, Actieradius Audi 511 km.

Plan: aanschaf Wallbox pulsar plus met powerboost meter bij laadpaal.nl, dus zonder abbo en met vaste kabel. Denk 5 meter, twijfel over 7 meter...
-Ik weet nog niet waar oplaadpunt auto zit en bij aanschaf andere auto moet lengte kabel geen obstakel vormen. Slim bedacht?

Aanleg 3 fasen door laadpaal.nl (kosten paal en aanpassen meterkast en extra groepen etc. 2000 euro ex.btw). Aansluiten 3 fasen op het net door Stedin 246 euro ex. btw)

Note: Ik ben zzp-er dus ik maak privé stroomkosten aan zakelijke rekening over, of declareer privé aan zakelijk. Is bij mij vestzak/broekzak, alleen moet excel overzicht wel helder zijn ivm fiscus.

Zowel de Wallbox als de laadpas dus zonder abonnement, omdat ik met een actieradius van 511 km (zal in de praktijk wel minder dan 450 zijn) niet verwacht onderweg vaak te moeten laden.
Wel loadbalancing als de vaatwasser en wasmachine ook aan staan en om ‘s nachts te kunnen laden.

Is deze configuratie met een Wallbox aan te raden/mensen hier goede ervaringen mee?

Ik werk voor mezelf, ontvang nooit klanten dus er hoeft maar 1 auto aan de lader, op onze eigen oprit voor het huis. Niks flexibels met klanten die langskomen. Ik hoef geen automatische verrekening met mijn werkgever, want dat ben ik zelf. Alleen wel een fiscusproof overzicht eind van de maand.
Zo kwam ik met laadpaal.nl (heldere site en veel keuze uit aanbieders) op de Wallbox pulsar plus uit.
Goedkoper en voor privé aan huis met 1 auto de beste keuze zeiden ze. Aanmelden en laden gaat simpel via de app, is mij verteld

Zit er logica in de theorie om niet te laden via zonnepanelen ivm het ontbreken van zakelijke kosten?

Waar de stroom vandaan komt is compleet irrelevant. Het gaat er puur om dat je met een goedgekeurde meter registreert hoeveel stroom je gebruikt voor je zakelijke auto, die stroom mag je dan gewoon tegen een gangbaar tarief zakelijk declareren.

Dat jij privé vervolgens besluit te investeren in zonnepanelen waardoor de stroom daarvandaan komt voor een deel staat er compleet los van en kun je gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Ophidian schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:40:
[...]

Wat een onzin. Ik denk dat jouw accountant zich een beetje moet verdiepen in zonnepanelen en de laadpaal.

Jouw laadpaal heeft niet door waar zijn stroom vandaan komt, dus ook een domme laadpaal haalt het straks uit je zonnepanelen als er productie is.

Zet een MID gekeurde meter voor je laadpaal in je meterkast en je kan netjes aan de fiscus aantonen hoeveel kWh je auto verbruikt heeft en dat afrekenen. Betaal je netjes die 22 cent aan je stroomleverancier van je auto (wat in het geval van zonnepanelen ook jezelf bent). Dus voor jouw prive situatie maakt het niet uit.

Het enige vervelende als ZZP-er is dat je gezeur hebt met je BTW aftrek zonnepanelen. Dus die liever op naam van je vrouw zetten als zij geen ZZP-er is.
Eens, ik heb geen hoge pet op van een accountant als hij zoiets basaals al niet snapt, maar goed. Home Wizard heeft een prima MID gekeurde meter, kost iets van € 60. Zet deze op je laadpaalgroep en klaar ben je. O ja, de kabel altijd vast en kan niet lang genoeg zijn... Ik heb 8 meter, is erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 16:46
Helder, dank voor de info!

Het maakt ook niet zoveel uit, er passen 12 panelen op ons dak en dat levert minder op dan ons jaarlijkse stroomverbruik. Mocht ik minder verbruiken of meer panelen kunnen plaatsen dan is het een overweging om meer panelen ivm auto laden aan te schaffen. Maar die keuze heb ik niet.

Account heeft me wel behoed voor aanschaf zonnepanelen op de zaak. Daarom wacht ik tot ook het energiecontract op naam van mijn vrouw staat, dan doen we de btw teruggave via haar, was met mij als zzp-er een hoop gedoe geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Even een laadpaal vraag.

Situatie: ZZP-er, aanschaf eigen auto op de zaak,

Actieradius Audi 511 km.

1) Ik denk niet dat je de 511km gaat halen... check ev-database voor een betere indicatie.

2) Ik denk dat je accountant iets niet goed heeft. Omdat je mínder betaald voor je kWh heb je minder aftrekposten dus maak je minder winst??

Ok, als je dan een dealtje maakt met iemand van het forum en 1,65/kWh betaald ga je winst maken? want je hebt een veel hogere aftrek post?

ik denk dat er iets niet helemaal klopt, er zijn hier méérdere "zakelijke" rijders die er zelfs goed aan over houden...

murphy law nr 7: If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 20:03
Proton_ schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:23:
@ice-T106
Erasmo bedoelt de omgekeerde versie, schuko stekker naar een Type 2 socket zoals een micro-laadpaal.
Het plaatje heeft een schuko socket en type2 stekker.
Ah sorry voor de verwarring. Dan is dit wel een mooi minimaal kastje, eventueel met een andere stekker er aan of een adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tv6i4APox47w64rKl7SzcjFU2B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeaTGI39ePXIBeAICTglLwVX.jpg?f=fotoalbum_large
Is nog 18kW ook.

Edit met link:
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 8% gewijzigd door ice-T106 op 23-05-2021 13:34 ]

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ice-T106 Precies, zoiets. Zou wel fijn zijn als je dan ook een link hebt en niet alleen een plaatje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:56

mausy5043

Don't panic.

Gupper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:35:
[...]

Er zijn wel meer bedrijven die hun services "levenslang" beloven, maar er dan na een paar jaar toch de stekker uit trekken. Ik zou hier dus niet zondermeer vanuit gaan.

En mss wil je over een paar jaar liever 6G. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Even een vraagje tussendoor voor de electriciens onder jullie:

Mijn huis is momenteel voorzien van een 1x35A aansluiting.
Wat is de maximale afzekering die ik kan laten aanleggen richting mijn nog aan te schaffen laadbox met loadbalancing?

Ik twijfel zelf tussen 30A en 32A want ik denk dat 25A aan de lage kant is. Volgens mij heb ik dan nog genoeg over voor incidenteel gebruik elder in het huis. Dat zal de 5A zelden overstijgen en ik neem aan dat de loadbalancer op tijd ingrijpt.

Wat kan en mag volgens de experts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@mausy5043, als je voor het maximale wil gaan, is load balancing dan niet een betere optie voor je?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

timovd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:06:
@mausy5043, als je voor het maximale wil gaan, is load balancing dan niet een betere optie voor je?
Ja, loadbalancing schaf ik er ook bij aan, maar ik vraag me af waar ik qua maximale afzekering een beetje op moet rekenen.
Ik wil voorkomen dat iemand mij wijs maakt dat meer dan 20A niet kan, of dat 35A ook mag en dat ik er dan later achter kom dat het net iets anders ligt, dus vandaar mijn vraag aan de electriciens onder ons op wat voor maximale afzekering ik moet rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@mausy5043, officieel moet een factor 0,6 aangehouden worden. Daar zijn overigens de meningen ook over verdeeld. Met load balancing maakt dat mijns inziens niet veel uit. Ik heb zelf thuis 3x25A en de laadpaal voorbereid op 3x25. Mijn auto kan 1x30A laden en doet meestal zo'n 24A.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

timovd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:15:
Ik heb zelf thuis 3x25A en de laadpaal voorbereid op 3x25.
Hmm. Dan bestaat toch de kans dat, als je laadpaal kortsluiting maakt, je de netbeheerder moet bellen om de hoofdstop(pen) te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@mausy5043

check de 1x35 aansluiting

Als je hier op tweakers wat rond zoekt, zie je dat je gratis kan upgraden naar een 1x40A Automaat.

[ Voor 58% gewijzigd door Hansieo op 23-05-2021 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Hansieo schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:37:
@mausy5043

check de 1x35 aansluiting

Als je hier op tweakers wat rond zoekt, zie je dat je gratis kan upgraden naar een 1x40A Automaat.
Dankjewel voor de tip maar niet een antwoord op mijn vraag en volgens enexis.nl: "Bij Enexis Netbeheer kunt u de volgende aansluitingen aanvragen (in volgorde van grootte, beginnend bij de kleinste aansluiting): 1 x 10 A, 1 x 35 A, 3 x 25 A, 3 x 35 A, 3 x 50 A, 3 x 63 A en 3 x 80 A."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
mausy5043 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:57:
[...]

Dankjewel voor de tip maar niet een antwoord op mijn vraag en volgens enexis.nl: "Bij Enexis Netbeheer kunt u de volgende aansluitingen aanvragen (in volgorde van grootte, beginnend bij de kleinste aansluiting): 1 x 10 A, 1 x 35 A, 3 x 25 A, 3 x 35 A, 3 x 50 A, 3 x 63 A en 3 x 80 A."
Daar zijn hele discussies over geweest... zoek hier even rond.
1x40A Automaat = GRATIS

ps: 30A of 32A laten afzekeren, op een smelt kan je een keer in het donker zetten, en dan kan je gaan bellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hansieo op 23-05-2021 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
Hansieo schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:02:
[...]

Daar zijn hele discussies over geweest... zoek hier even rond.
1x40A Automaat = GRATIS

ps: 30A of 32A laten afzekeren, op een smelt kan je een keer in het donker zetten, en dan kan je gaan bellen.
Das niet waar.. als je 1x25 hebt kan je gratis 1x 35 of 1x40 krijgen. Maar ze komen niet kosteloos een 35a zekering vervangen door een automaat..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:59
mausy5043 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:17:
[...]

Hmm. Dan bestaat toch de kans dat, als je laadpaal kortsluiting maakt, je de netbeheerder moet bellen om de hoofdstop(pen) te vervangen?
Klopt, maar hoe groot is die kans? En als je een volle sluiting hebt met een 20 ampère zekering achter een 35 ampère hoofdaansluiting is de kans ook aanwezig dat ze beide gaan.

16 ampère achter 25 ampère is ook niet 100procent selectief.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
mausy5043 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:57:
Even een vraagje tussendoor voor de electriciens onder jullie:

Mijn huis is momenteel voorzien van een 1x35A aansluiting.
Wat is de maximale afzekering die ik kan laten aanleggen richting mijn nog aan te schaffen laadbox met loadbalancing?

Ik twijfel zelf tussen 30A en 32A want ik denk dat 25A aan de lage kant is. Volgens mij heb ik dan nog genoeg over voor incidenteel gebruik elder in het huis. Dat zal de 5A zelden overstijgen en ik neem aan dat de loadbalancer op tijd ingrijpt.

Wat kan en mag volgens de experts?
32A afzekeren mits loadbalancing. Alle regels zijn wat 'ouderwets' beschreven maar het doel van die regels is dat je zorgt dat je hoofdzekering niet zomaar door knalt. Dat doe je door je loadbalancing al.

Ik heb 32A op (3x)25A hoofdzekering (de 8A extra komt van mijn zonnepanelen). Ik vertrouw dus 100% op de loadbalancing techniek. Voordeel is wel dat ik automaten heb voor hoofdzekering dus zelf kan schakelen als het nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Dit is een beetje een onzinnige opmerking. Hier had ik 3.119 al een tijdje als beta versie draaien, geen enkele problemen gehad...
Effe je roze bril af doen... Dat jij er geen problemen mee had zegt niet zo veel. Blijkbaar waren er genoeg mensen die er wel problemen mee hadden en heeft myenergi besloten om snel met een nieuwe firmware te komen. Ze hebben zelf ook gezegd dat het testen blijkbaar beter moet in de toekomst.

De problemen die ik heb, hebben helemaal niets met mijn auto of installatie te maken. Laden is nog nooit fout gegaan.
Mijn problemen hebben alleen maar te maken met de hub, app en het online gebeuren, en zijn ontstaan toen ik een werkend systeem van een nieuwe firmware voorzag. Daar heeft mijn installateur niets mee te maken....

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 23-05-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Paling1 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:46:
[...]

Effe je roze bril af doen... Dat jij er geen problemen mee had zegt niet zo veel. Blijkbaar waren er genoeg mensen die er wel problemen mee hadden en heeft myenergi besloten om snel met een nieuwe firmware te komen. Ze hebben zelf ook gezegd dat het testen blijkbaar beter moet in de toekomst.

De problemen die ik heb, hebben helemaal niets met mijn auto of installatie te maken. Laden is nog nooit fout gegaan.
Mijn problemen hebben alleen maar te maken met de hub, app en het online gebeuren, en zijn ontstaan toen ik een werkend systeem van een nieuwe firmware voorzag. Daar heeft mijn installateur niets mee te maken....
Misschien jij iets minder negatief doen. Want hier zijn al diverse users die weinig problemen doen. Dat je dan negatieve opmerkingen maakt over een firmware variant die je niet eens getest hebt slaat dan natuurlijk gewoon nergens op.

Je hebt recht op een werkend product, dat jij het nalaat om er eens achteraan te gaan en er voor gaat zorgen dat het werkt, kunnen wij hier niets aan doen. Maar klaag er dan ook niet continu over. De helpdesk van MyEnergi kan je namelijk niet niet behulpzaam noemen. De kleine problemen die ik had, hebben ze vrij snel opgelost in het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:55:
[...]

Misschien jij iets minder negatief doen. Want hier zijn al diverse users die weinig problemen doen. Dat je dan negatieve opmerkingen maakt over een firmware variant die je niet eens getest hebt slaat dan natuurlijk gewoon nergens op.

Je hebt recht op een werkend product, dat jij het nalaat om er eens achteraan te gaan en er voor gaat zorgen dat het werkt, kunnen wij hier niets aan doen. Maar klaag er dan ook niet continu over. De helpdesk van MyEnergi kan je namelijk niet niet behulpzaam noemen. De kleine problemen die ik had, hebben ze vrij snel opgelost in het begin.
Waar zie jij mijn negatieve opmerkingen over deze specifieke firmware dan?
Ik heb volgens mij in de door jou aangehaalde post vooral gezegd dat er een nieuwe firmware is die problemen fixt die voor myenergi blijkbaar zeer urgent waren.

En dat ik nalaat om er (weer) achteraan te gaan om mijn problemen op te lossen klopt wel. Ik heb er al veel te veel tijd aan besteed. Daar ben ik wel effe klaar mee. Ik heb al eerder gezegd dat ik eerst een paar firmwares afwacht voordat ik er weer tijd aan ga besteden. Die tijd is vooralsnog niet gekomen.

Ik ontken nergens dat er ook mensen zijn die de Zappi etc verder probleemloos kunnen gebruiken, maar om dan de problemen die er wel degelijk zijn maar te bagatelliseren...

Voor de goede orde: mijn Zappi werkt verder ook perfect. Doet precies wat ik wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian

Komt op het grote boze internet wat negatief over. Juist deze verhelpt het niet kunnen boosten in 1ph Eco mode bij de Corsa-E door de Kia fix. Heel fijn om gewoon een boost te kunnen starten zonder de auto los te moeten halen.

Ik ken overigens maar weinig bedrijven, waar ik zo makkelijk contact kan leggen met een van de bazen als ik problemen heb en dat ze ook nog eens vlot antwoord geven. Of die bij specifieke problemen met bepaalde merken daar ook contact mee leggen om het op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
mausy5043 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:38:
[...]

Er zijn wel meer bedrijven die hun services "levenslang" beloven, maar er dan na een paar jaar toch de stekker uit trekken. Ik zou hier dus niet zondermeer vanuit gaan.

En mss wil je over een paar jaar liever 6G. :+
Daarom is er ook een wifi connectie aanwezig.

Verwacht voorlopig nog wel ondersteuning gprs en 3G vebindingen bestaan ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Makrolon schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:20:
[...]

Das niet waar.. als je 1x25 hebt kan je gratis 1x 35 of 1x40 krijgen. Maar ze komen niet kosteloos een 35a zekering vervangen door een automaat..
aan ieder die blijft lezen dat het NIET waar is:
Lees nu eindelijk eens (o.a.) mijn postings over dit onderwerp. IKZELF heb van1x25 naar 1x35 en van 1x35A smelt naar 1x40A Automaat.
LEES de eerdere postings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Hansieo schreef op maandag 24 mei 2021 @ 07:35:
[...]

aan ieder die blijft lezen dat het NIET waar is:
Lees nu eindelijk eens (o.a.) mijn postings over dit onderwerp. IKZELF heb van1x25 naar 1x35 en van 1x35A smelt naar 1x40A Automaat.
LEES de eerdere postings.
Relax, man!

Niet dat ik je niet geloof, maar ik kan bij Enexis dus gewoon NIET vinden dat ik 1x40A aan kan vragen. Op de website is de volgende optie na 1x35A: 3x25A. En dat is dus in het aanvraagformulier dat ik moet invullen om mijn aansluting te laten verzwaren.
Ongetwijfeld dat het je destijds wel gelukt is bij JOUW netbeheerder. Maar bij de MIJNE gaat het kennelijk niet.

Ik zal ook nog aan de installateur vragen wat de mogelijkheden zijn, maar hou er rekening mee dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Hier in Enexis gebied heb ik zelf een 1x40A hoofdautomaat al sinds de bouw in 2007.
Het lijkt me dan dus ook zeker het proberen waard om er een 40A hoofdautomaat in te laten zetten.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
mausy5043 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Relax, man!

Niet dat ik je niet geloof, maar ik kan bij Enexis dus gewoon NIET vinden dat ik 1x40A aan kan vragen. Op de website is de volgende optie na 1x35A: 3x25A. En dat is dus in het aanvraagformulier dat ik moet invullen om mijn aansluting te laten verzwaren.
Ongetwijfeld dat het je destijds wel gelukt is bij JOUW netbeheerder. Maar bij de MIJNE gaat het kennelijk niet.

Ik zal ook nog aan de installateur vragen wat de mogelijkheden zijn, maar hou er rekening mee dat het niet kan.
Klopt hoor, in ieder geval bij Enexis. Kijk maar op https://www.enexis.nl/con...20de%20kosten%20weten_3_5. Ik weet ook niet waarom @Hansieo hier zo op reageert...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTdLdO9bQumSV7Y4Zj8_2XxesoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fZKV4PXOvVbqGN4Csqw3Kx0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Nou breekt m'n klomp
OK bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
mausy5043 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:56:
[...]

Nou breekt m'n klomp
OK bedankt.
In dat geval. 32A afzekering (met loadbalancing) op je huidige 35A smelt. Mocht ie toch een keer onverhoopt doorsmelten dan bij het vervangen gelijk laten upgraden naar die 40A automaat. Sla je twee vliegen in 1 klap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

mausy5043 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:38:
[...]
Klopt toch echt wel hoor. Want als de stekker eruit gaat, dan heet het daarna toch EOL?
Dus écht levenslang... ;-)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08
mausy5043 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:56:
[...]

Nou breekt m'n klomp
OK bedankt.
Op mijn jaarafrekening staat dat ik een 3x25A aansluiting heb. Omdat ik vorig jaar een Zappi V2 wilde bestellen even voor die tijd contact opgenomen met de leverancier (MAB). Daaruit bleek dat ik een 1F 35A installatie had, kwam in mijn situatie goed uit omdat ik net een Ampera-e had aangeschaft. Die laad daardoor de maximale 7,4A die de Ampera-e aan kan. Daarna nog even met Enexis gebeld. Zij bevestigden dat het vaak voorkomt dat er door de energieleverancier een 3x25A wordt gefactureerd bij een 1x35A aansluiting. Qua prijs maakt dat niet uit.
Zij gaven nog aan dat mijn 1x35A eigenlijk was afgesteld op 1x40A 😃

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22

Aansluiting om te laden zit bij de Q4 aan de stoep kant, dus rechtsachter.
Juist als je alleen je eigen auto laadt (en mogelijk later zonnepanelen neemt) zou ik een 3f Zappi nemen met vaste kabel plus een hub. De vaste kabel van de Zappi is 6,5m lang.

Overzichten draai je gewoon online uit via de website van de Zappi.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Laadpaal leasen leek mooi, op de site lokkertje van €18pm.
De officiële offerte bedraagt €78pm..

Valt me ook op dat offertes voor installaties hoge bedragen rekenen (ombouwen naar 3fase).

Kan ik niet beter eerst de kast gewoon om laten bouwen door de netwerkbeheerder en dan zelf een kassie neerhangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Predje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:19:

Valt me ook op dat offertes voor installaties hoge bedragen rekenen (ombouwen naar 3fase).

Kan ik niet beter eerst de kast gewoon om laten bouwen door de netwerkbeheerder en dan zelf een kassie neerhangen?
Ik zou inderdaad een offerte aanvragen bij wat lokale installateurs.
Met 78 euro per maand heb je een laadpaal er binnen twee jaar uit als je hem gewoon koopt.

[ Voor 8% gewijzigd door mausy5043 op 25-05-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09

Afhankelijk van hoe handig je bent is dat wel te doen. Vanuit verleden heb ik een elektrotechnische achtergrond (wel studie afgerond, nooit in gewerkt) en ik heb alles zelf gedaan met aanpassingen meterkast voor eigen groep lader met kWh meter (geen aanpassing naar 3F nodig) en laadpaal plaatsen. Heel lastig is het niet. Zoals geadviseerd zou je ook veel (lader ophangen, bedrading leggen) kunnen voorbereiden en een lokale installateur het afrondende werk (kabel aansluiten aan lader, extra groep in meterkast en aansluiten) laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
mausy5043 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:32:
[...]

Ik zou inderdaad een offerte aanvragen bij wat lokale installateurs.
Met 78 euro per maand heb je een laadpaal er binnen twee jaar uit als je hem gewoon koopt.
Ja precies!

Begrijp dat ik de kast van 1x35A moet laten ombouwen naar 3x25A (3x35a zou niet nodig zijn) door de netwerkbeheerder (a €261).

Daarna moet er een elektricien nog iets komen doen? En dan kan ik daarop een wallbox aansluiten.
Als ik zelf een box koop en wat mensen laat komen ben ik max €1800 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Predje Het moet andersom. Je moet eerst een 3 fasen meterkast hebben. Zolang je nog 1 fase hebt kan je die met tijdelijke verbindingen door laten verbinden zodat alle groepen gewoon stroom hebben. Of je moet op zijn minste een 3 fasen hoofdschakelaar hebben. Dat zal je dus door een elektricien moeten laten doen.

Pas daarna zal de netbeheerder een 3 fasen aansluiting willen maken. Eventuele tijdelijke verbindingen halen zij wel uit je meterkast.

In principe kan alles al aangesloten zijn voor de netbeheerder komt. Alleen de laadpaal kan je dan nog niet gebruiken. Je kan ook de laadpaal tijdelijk op 1 fase aansluiten en pas nadat de netbeheerder langs is geweest op 3 fasen aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15:31
Met de 5 meter schiet je jezelf net in de voet met een aantal auto's.
Jouw Q4 is ongeveer 4.5 meter lang, vergeet niet dat de kabel van het laadpunt eerst een meter naar de grond moet, dan de afstand naar de auto en weer een meter omhoog naar de laadpoort.

Ik kan bijvoorbeeld mij Model S alleen maar voorwaarts parkeren op mijn oprit waardoor de laadpoort aan de achterkant zit, de Model S is 5 meter lang en red het dus net aan met de 7 meter die ik heb.

Als je zowel vooruit als achteruit kunt parkeren op de oprit is de 5 meter wel voldoende, als je op elke situatie voorbereid wilt zijn is die 7 meter geen overbodige luxe. Het kost je 1x iets meer geld, maar het heeft alleen maar voordelen (sorry, 2 meter extra oprollen is misschien een klein nadeel).

PS. Op de foto's te zien zit je laadpoort rechts achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-10 10:25
JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:47:
@Predje Het moet andersom. Je moet eerst een 3 fasen meterkast hebben. Zolang je nog 1 fase hebt kan je die met tijdelijke verbindingen door laten verbinden zodat alle groepen gewoon stroom hebben. Of je moet op zijn minste een 3 fasen hoofdschakelaar hebben. Dat zal je dus door een elektricien moeten laten doen.

Pas daarna zal de netbeheerder een 3 fasen aansluiting willen maken. Eventuele tijdelijke verbindingen halen zij wel uit je meterkast.

In principe kan alles al aangesloten zijn voor de netbeheerder komt. Alleen de laadpaal kan je dan nog niet gebruiken. Je kan ook de laadpaal tijdelijk op 1 fase aansluiten en pas nadat de netbeheerder langs is geweest op 3 fasen aansluiten.
Hier ook groepenkast op 3 fasen voorbereid. Laadpaal is nu 1 fase aangesloten zodat laden met 1x16A mogelijk is (3680 Watt) (zie aansluiting onder de kWh-meter). Overige fasen zijn afgedopt tot Stedin 3 fasen heeft gemaakt. Straks met 3x16A (11.040 Watt).

Laadpaal is EVbox Elvi gemonteerd en aangesloten door laadpaal24.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Te_M0LXjK4ahg9S6NRPbQ2mn0is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2nO3juLWdgymC2wUtVRYQUj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Gecko123 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:35:
[...]

Hier ook groepenkast op 3 fasen voorbereid. Laadpaal is nu 1 fase aangesloten zodat laden met 1x16A mogelijk is (3680 Watt) (zie aansluiting onder de kWh-meter). Overige fasen zijn afgedopt tot Stedin 3 fasen heeft gemaakt. Straks met 3x16A (11.040 Watt).

Laadpaal is EVbox Elvi gemonteerd en aangesloten door laadpaal24.

[Afbeelding]
Ik mis nog wel een (3-fasen) hoofdschakelaar. Zonder dat ding in jouw kast gaat Stedin direct weer weg.

Of wordt de hoofdschakelaar bewaakt door de WC-eenden misschien?

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 25-05-2021 21:43 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-10 10:25
hesselbeertje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:42:
[...]

Ik mis nog wel een (3-fasen) hoofdschakelaar. Zonder dat ding in jouw kast gaat Stedin direct weer weg.

Of wordt de hoofdschakelaar bewaakt door de WC-eenden misschien?
Scherp, maar hij zit er. Je ziet een glimp tussen de wc eend en bellenblaasflessen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
mausy5043 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Ja, loadbalancing schaf ik er ook bij aan, maar ik vraag me af waar ik qua maximale afzekering een beetje op moet rekenen.
Ik wil voorkomen dat iemand mij wijs maakt dat meer dan 20A niet kan, of dat 35A ook mag en dat ik er dan later achter kom dat het net iets anders ligt, dus vandaar mijn vraag aan de electriciens onder ons op wat voor maximale afzekering ik moet rekenen.
Hier ook 3x25A, maar laadgroep zit op 3x32A. Ik wil hem nog met 3x25A of 3x20A laten vervangen. Was vanuit de bouw uit al gedaan. Ik heb wel veel zonnepanelen en een zappi icm loadbalancing, dus wel een lichte twijfel om de alamat te laten vervangen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Weet je ook al of je wel een laadpaal nodig hebt? Als je niet al teveel rijdt kom je ook met de (meestal) bij de auto meegeleverde laadkabel een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
drocona schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 16:51:
[...]

Met de 5 meter schiet je jezelf net in de voet met een aantal auto's.
Jouw Q4 is ongeveer 4.5 meter lang, vergeet niet dat de kabel van het laadpunt eerst een meter naar de grond moet, dan de afstand naar de auto en weer een meter omhoog naar de laadpoort.

Ik kan bijvoorbeeld mij Model S alleen maar voorwaarts parkeren op mijn oprit waardoor de laadpoort aan de achterkant zit, de Model S is 5 meter lang en red het dus net aan met de 7 meter die ik heb.

Als je zowel vooruit als achteruit kunt parkeren op de oprit is de 5 meter wel voldoende, als je op elke situatie voorbereid wilt zijn is die 7 meter geen overbodige luxe. Het kost je 1x iets meer geld, maar het heeft alleen maar voordelen (sorry, 2 meter extra oprollen is misschien een klein nadeel).

PS. Op de foto's te zien zit je laadpoort rechts achter.
Is denk ik wel genuanceerd. Ik wil mijn laadkabel bijvoorbeeld helemaal niet over de grond.
En als je paal halverwege de oprit staat en de kabel is 5m, dan heb je een bereik van 10m m.i., namelijk 5 meter de ene kant op en 5 meter de andere kant op.
Voor de helderheid, mijn vaste kabel is 6,5m en de paal staat aan het eind van de oprit en als ik vooruit in parkeer heb ik maar een meter nodig. Maar ik sta ook wel eens andersom, dan trek ik de kabel over de auto heen en kan ook (makkelijk) bij de laadklep die bij mij aan de voorkant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Gecko123 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Scherp, maar hij zit er. Je ziet een glimp tussen de wc eend en bellenblaasflessen. ;)
Off-topic, maar niet echt een juiste plek om dit soort vloeistoffen te bewaren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Gecko123 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:45:
[...]

En de nieuwe lijkt bovenop klaar te liggen.

Maar waarom is de aarde niet aangesloten van die twee stopcontacten? Of lijkt dat maar zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijverdal85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-02-2022
Goedemiddag allen,

Heb thuis een Zappi V2 laadpaal welke prima functioneert, echter:

- bij auto met 11 KW laadmogelijkheid laadt hij met maximaal ongeveer 9,5 KW
- bij auto met 7 KW laadmogelijk laadt hij met maximaal ongeveer 6 KW

Is dit gebruikelijk, of moet ik ergens instellingen veranderen?
Of eventueel de installateur van de laadpaal er naar laten kijken?

Alvast dank voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Vanaf volgende week ben ik eigenaar van een Kia e-niro. Ik heb een garagebox die los staat van mijn woning op een meter of 30 en de gemeente geeft geen toestemming om een kabel onder het voetpad aan te laten leggen. Er moet dus een aparte aansluiting worden aangelegd. Geen zware, want met laden op 8A heb ik meer dan zat op een dag.
Eerst dacht ik om een 1x10A aansluiting aan te laten leggen en heb 2 elektra-installateurs over de vloer gehad voor een offerte. Beide geven aan dat ze de aansluiting afzekeren met 4A i.v.m. selectiviteit. De auto moet met minimaal 6A kunnen laden met de granny charger. Er zal daarom een 3x25A aansluiting moeten komen. Bijkomend voordeel is dat een laadpaal dan eventueel ook mogelijk is, maar bijkomend nadeel is dat dat voor mij dus eigenlijk niet nodig is en de vaste lasten zijn 3x zo hoog per maand aan vastrecht.
Nu kreeg ik de tip om de 1x10A aansluiting gewoon aan te laten leggen en daarna de 4A automaat te (laten) vervangen door een 10A automaat.
De granny charger laat ik hangen en stel ik vast in op 8A en verder brandt er een led lampje van 3watt.
Wat denken jullie van deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Nijverdal85 de laadpaal geeft een maximale stroom door, de auto zorgt doorgaans daar een paar procent onder te zitten en heeft een niet-perfecte power factor. Ook kan de spanning iets onder de 230V zitten.
Samen zorgt dat er voor dat 3x16A niet altijd 11040 watt betekent.

Allemaal factoren waar de laadpaal niets aan kan doen :)

Pagina: 1 ... 64 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen