Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.430 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:22
@Stumpie zou gewoon een lokale electricien of klusbedrijfje bellen. Laadpaal is online voordelig te bestellen en aansluiten is geen spannend werk. Helemaal niet als je al een kabel hebt liggen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-10 18:12

timovd

Voorsprong door techniek

@Stumpie wat is de aderdikte? Heb je nog 4 units naast elkaar vrij in de meterkast, of plek voor een los kastje?
3x16A mag over 4mm², maar ik zou 6mm² doen bij 50 meter. Kijk voor een goede laadpaal met DC-lekbeveiliging en kijk ook even in het thuisladen-topic.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
timovd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:57:
@Stumpie wat is de aderdikte? Heb je nog 4 units naast elkaar vrij in de meterkast, of plek voor een los kastje?
3x16A mag over 4mm², maar ik zou 6mm² doen bij 50 meter. Kijk voor een goede laadpaal met DC-lekbeveiliging en kijk ook even in het thuisladen-topic.
Tot 50m mag gewoon over 2.5mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-10 21:15
Inspired schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:46:
[...]

Tot 50m mag gewoon over 2.5mm.
Het mag misschien wel, maar is het ook verstandig?

Je kunt gewoon uitrekenen wat het verschil in weerstand is voor 2,5 resp 4 resp 6 mm2.
En vervolgens dus ook welk vermogensverlies je hebt in de kabel.

En als je weet wat je EV per jaar aan kWh nodig heeft, kun je dus uitrekenen hoeveel kWh je per jaar verliest en wat je dat kost.
Daarna kun je uitrekenen wat de tvt is van de dikkere kabel.
Bij mij was het ca 4 jaar, dus de keuze was niet zo moeilijk.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stumpie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Inspired schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:49:
@Stumpie zou gewoon een lokale electricien of klusbedrijfje bellen.
Denk je dat die de load balancing gaan snappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stumpie
O ja, had ik wel ff naar kunnen kijken... Er zijn nog 4 posities vrij in de groepenkast, maar ze zitten niet naast elkaar. Neem aan dat een electrocien de automaten wel kan verplaatsen.
@Stumpie 3x16A mag over 4mm², maar ik zou 6mm² doen bij 50 meter. Kijk voor een goede laadpaal met DC-lekbeveiliging en kijk ook even in het thuisladen-topic.
De kabel is 4x2,5. Dit is ons aanbevolen door de installateur die de verbouwing gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Stumpie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:38:
[...]

Heb je er ook een netwerkkabel naartoe getrokken?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:47
Pixal schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:16:
Ik verwacht ergens dit jaar mijn nieuwe EV en wil zoveel mogelijk thuis gaan laden, ik had niet gedacht dat het zoveel zoekwerk zou zijn en zelfs na veel lezen nog veel onduidelijk.

Omdat ik een beetje over het leasebudget ging heb ik afgesproken dat ik zelf een laadpaal zou regelen, vind ik ook wel zo eerlijk omdat ik die toch wil houden zelfs als ik van werkgever zou wisselen. Om kosten te drukken wil ik ook vooral het graafwerk zelf doen, dat is namelijk al snel 20 meter.

Werkgever werkt met NewMotion plus abonnementen maar daar zit precies mijn probleem, als ik een NewMotion laadpunt bestel zit ik ook in de toekomst aan een abonnement vast toch? Verder vind ik maandelijkse kosten voor load balancing net te ver gaan.

Als ik kijk naar een ander merk, bijv. Alfen Eve Single Pro dan zie ik nergens bevestiging dat ik die aan het NewMotion abo van de werkgever kan koppelen?

Ik wil wel een vorm van loadbalancing doen, maar ik begrijp ook dat 20m vanaf de P1 meter niet kan en ik dit signaal moet gaan versterken.

Al met al wordt het wel vrij prijzig, dacht steeds dat er wel wat goedkope alternatieven waren voor een paar honderd euro maar heb ze nog niet gevonden. Het zou liever niet richting 1500 euro excl montage moeten kosten maar wat ik vooral wil voorkomen is dat ik mijn werkgever belast met maandelijkse declaraties.
Kan je niet deal maken met je baas? Baas betaald factuur (kan de BTW verrekenen) en houdt het deel ex BTW in van je salaris. Scheelt je mooi 21% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
ybos schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:02:
[...]

Kan je niet deal maken met je baas? Baas betaald factuur (kan de BTW verrekenen) en houdt het deel ex BTW in van je salaris. Scheelt je mooi 21% :)
Je kunt ook een andere deal maken:

Mijn baas betaald de factuur en schrijft de paal in 5 jaar af. Daarna ben ik kostenvrij tenzij ik binnen de 5 jaar het bedrijf verlaat.

Optie 2 is zelf betalen en gezien dit privé kosten t.b.v. je (zakelijke) auto zijn is dit aftrekbaar van je bijtelling. Krijg je toch zo'n 40 procent terug.
Zo ook voor de kosten voor aanpassing van bijvoorbeeld de groepenkast t.b.v je lader.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Stumpie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:14:
Ik heb mijn best gedaan om dit topic te lezen en gezocht naar een antwoord, maar heb het niet kunnen vinden. Dus mijn excuus als ik een vraag stel die al beantwoord is.

Mijn Enyaq is in aantocht en na lang aarzelen heb ik besloten toch een eigen wallbox op te willen hangen. Maar mijn situatie is verre van standaard. De wallbox komt op meer dan 40m van de meterkast te hangen. Ik heb een 3x25 hoofdaansluiting maar omdat ik ook een 11kw inductieplaat heb, ga ik wel load balancing nodig hebben. Verder is het nog niet zeker of er in mijn groepenkast genoeg ruimte is voor een extra 3-fase aansluiting. Bij de laatste verbouwing hebben we een 4x2,5 kabel van de meterkast onder het huis door laten leggen te voorbereiding op een laadpunt. Ik heb via PowerLan wel netwerk in de buurt van waar de wallbox moet komen.

Ik zoek een degelijke aanbieder die met mij wil meedenken wat de efficientste oplossing is en die vervolgens natuurlijk ook leveren. Als ik ga zoeken op leveranciers voor laadpalen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik krijg het idee dat er nogal wat snelle jongens tussen zitten die een slaatje slaan uit de onwetendheid van de consument.

Wie kan me adviseren over een betrouwbaar bedrijf dat niet de hoofdprijs vraagt? Het zou helemaal mooi zijn als het een lokaal Bredaas bedrijf is.
Ik vrees dat sowieso de kabel vervangen moet worden, 3 x 2,5mm2 is te dun, zeker over die afstand. Je wilt eigenlijk 6mm2 hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Natuurlijk wel. Bij de meeste palen is het super simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
ik222 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Ik vrees dat sowieso de kabel vervangen moet worden, 3 x 2,5mm2 is te dun, zeker over die afstand. Je wilt eigenlijk 6mm2 hebben...
16A over 40 meter kan net. Als je dan veilig wil zijn pak je 4mm2. 6mm2 is echt wel overdreven.
Als ik even snel google is tot 50m 4mm2 voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
[...]

Ter informatie:

Ik heb een Zappi (5G6mm2) die ik soms op 7kW laat laden, en dan is de kabel " lauw" maar geeft al wel het verlies aan in dit kleine stukje.

De kabel naar de zappi is óók 5G6 en pakweg 14mtr lang, en deze is óók "lauw" bij 7kW laden.

Ga je naar 11-kW (of zelfs 22-kW in de toekomst..) én over 50 mtr...

Het zal zeker mogen, maar zou ík er voor gaan.. absoluut niet,
nog los van wat het je aan energieverlies gaat kosten.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-10 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hansieo jouw 7 kW is 1x32A? Dat levert dan 3x meer verlies op dan 11 kW met 3x16A op dezelfde kabel :)
Met 22 kW zou de kabel maar 50% meer dissiperen.

Met een tweefase 16A 7kW lader heb je precies hetzelfde verlies als bij 11 kW driefase (namelijk 3 aders met 16A belast).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stumpie
timovd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Heb je er ook een netwerkkabel naartoe getrokken?
Nee, nooit bij stilgestaan. Ik heb wel PowerLan daar voor de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Stumpie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:28:
[...]

Nee, nooit bij stilgestaan. Ik heb wel PowerLan daar voor de zonnepanelen.
Nee, dat gaat niet werken. Je moet een directe verbinding hebben van de laadpaal naar een kastje in de groepenkast die is verbonden met je meter. Meestal wordt daar een netwerkkabel voor gebruikt.

Edit: dus alsnog de grond opentrekken en een dikkere kabel plus minimaal één netwerkkabel er doorheen trekken. Ik heb er zelf twee netwerkkabels doorheen getrokken, zonder plan voor de tweede. Je weet maar nooit... Of ligt soms alles in een mantelbuis? Je geeft aan 4x2,5. Dan vermoed ik dat deze kabel een AS heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door timovd op 16-05-2021 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:34
Of gewoon de auto instellen dat hij nachts laad. Dat gaat ook echt prima, en hoeft er niets open om een nieuwe kabel te trekken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stumpie
timovd schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:52:
[...]

Nee, dat gaat niet werken. Je moet een directe verbinding hebben van de laadpaal naar een kastje in de groepenkast die is verbonden met je meter. Meestal wordt daar een netwerkkabel voor gebruikt.

Edit: dus alsnog de grond opentrekken en een dikkere kabel plus minimaal één netwerkkabel er doorheen trekken. Ik heb er zelf twee netwerkkabels doorheen getrokken, zonder plan voor de tweede. Je weet maar nooit... Of ligt soms alles in een mantelbuis? Je geeft aan 4x2,5. Dan vermoed ik dat deze kabel een AS heeft.
Kijk, dit brengt me terug bij mijn eerste vraag: ik zoek een betrouwbare vakman die me hierover goed advies kan geven. Heeft iemand een suggestie over wie ik kan benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Stumpie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Kijk, dit brengt me terug bij mijn eerste vraag: ik zoek een betrouwbare vakman die me hierover goed advies kan geven. Heeft iemand een suggestie over wie ik kan benaderen?
Is het een eigen auto of lease? Hoeveel rij je per jaar? Met 11kW kom je tijdens de nacht een heel eind zonder LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stumpie
Inspired schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Is het een eigen auto of lease? Hoeveel rij je per jaar? Met 11kW kom je tijdens de nacht een heel eind zonder LB.
De auto is privé. We rijden zo'n 30.000km per jaar, vooral veel voor de sportieve dochter. Ik snap je idee maar we hebben niet echt een vast ritme. En best vaak dat er ff stroom bij moet zo tussen 15:00 en 19:00 om daarna weer op pad te gaan. Dan wordt er ook gekookt en bijvoorbeeld een was gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 18-10 16:29
Stumpie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:35:
[...]

De auto is privé. We rijden zo'n 30.000km per jaar, vooral veel voor de sportieve dochter. Ik snap je idee maar we hebben niet echt een vast ritme. En best vaak dat er ff stroom bij moet zo tussen 15:00 en 19:00 om daarna weer op pad te gaan. Dan wordt er ook gekookt en bijvoorbeeld een was gedraaid.
Tja als er dan effe stroom bij moet dan kan het best wat mager worden als het met loadbalancing moet worden afgeknepen. Als je echt regelmatig afhankelijk bent van bijladen op piekmomenten, dan voorkomt loadbalancing wel dat je hoofdzekering door slaat, maar niet dat je te weinig vermogen hebt om nog snel genoeg bij te laden. De praktijk zal het leren, maar eventueel aansluiting verzwaren.
Mijn ervaring is overigens dat je met een auto met voldoende range, in Nederland zelden grote laadnood hebt. En dan heb je ook altijd nog de snelladers onderweg :).
(ik rijdt ongeveer duizend km per week zonder publiek te laden).

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 16-05-2021 17:55 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
eltron schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:54:
[...]

Tja als er dan effe stroom bij moet dan kan het best wat mager worden als het met loadbalancing moet worden afgeknepen. Als je echt regelmatig afhankelijk bent van bijladen op piekmomenten, dan voorkomt loadbalancing wel dat je hoofdzekering door slaat, maar niet dat je te weinig vermogen hebt om nog snel genoeg bij te laden. De praktijk zal het leren, maar eventueel aansluiting verzwaren.
Mijn ervaring is overigens dat je met een auto met voldoende range, in Nederland zelden grote laadnood hebt. En dan heb je ook altijd nog de snelladers onderweg :).
(ik rijdt ongeveer duizend km per week zonder publiek te laden).
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Stel dat worst-case tijdens die 15.00 - 19.00 op max vermogen gekookt wordt en de wasmachine staat aan dan blijft er alsnog ongeveer 6kWh over gedurende die 4 uur. Dat is toch weer 100km extra bereik. Of niet, omdat ze het niet aandurven. Ik zou zeker voor load-balancing gaan. Als het niet gebruikt wordt, omdat het max vermogen niet (ruim) overschreden wordt en de hoofdzekering houdt het voor de korte periode, geeft het in ieder geval rust en gemak.

Maar goed, meningen.. :) Uiteindelijk moet hij kijken wat bij hem past en of hij het extra geld waard vindt.
Stumpie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:17:
[...]

Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

[ Voor 11% gewijzigd door InterCC op 16-05-2021 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:18
Proton_ schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:19:
@Hansieo jouw 7 kW is 1x32A? Dat levert dan 3x meer verlies op dan 11 kW met 3x16A op dezelfde kabel :)
Met 22 kW zou de kabel maar 50% meer dissiperen.

Met een tweefase 16A 7kW lader heb je precies hetzelfde verlies als bij 11 kW driefase (namelijk 3 aders met 16A belast).
Mijn huis is 1F met daarop PV-omvormer 1F.

Daarna kwam de Polestar en om alvast wat naar de toekomst te kijken heb ik een 3F Zappi genomen en deze 1F aangesloten maar wél op 5G6mm2 kabel.
Mocht Nederland (ahum) van het gas afgaan, heb ik alvast wat klaar liggen, of als de PV-omvormer vervangen moet worden, dan schakel ik makkelijk om naar 3F.

Voor wat betreft warmte ontwikkeling in de kabels.

Dat 32A door 1x 6mm2 relatief meer warmte ontwikkeld dan 3x16A behoeft geen discussie, maar is dat écht zoveel meer?

Voor mijn gevoel (heb ik niet berekend) líjkt het mij dat 1x 32A door 1x 6mm2 kabel (ondanks hogere warmteontwikkeling?)
mínder totaal warmte ontwikkeld dan 16A door een 2,5mm2 en-dan-maal3 in een kabel.

Ik zie dan ook graag jouw berekening(en) tegemoet. :Y

De uitspraak "je kunt oude honden géén nieuwe trucjes leren" gaat bij mij gelukkig (nog) niet op daarom lees ik graag op Tweakers omdat hier veel kennis en logica aanwezig is d:)b

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

rdfeij schreef op zondag 16 mei 2021 @ 14:59:
[...]

Je kunt ook een andere deal maken:

Mijn baas betaald de factuur en schrijft de paal in 5 jaar af. Daarna ben ik kostenvrij tenzij ik binnen de 5 jaar het bedrijf verlaat.

Optie 2 is zelf betalen en gezien dit privé kosten t.b.v. je (zakelijke) auto zijn is dit aftrekbaar van je bijtelling. Krijg je toch zo'n 40 procent terug.
Zo ook voor de kosten voor aanpassing van bijvoorbeeld de groepenkast t.b.v je lader.
Dan lijkt me optie 2 van alle genoemde mogelijkheden de meest interessante. Maar hoe gaat dit in z'n werk, kan ik dat gewoon ergens invullen in mijn aangifte loonbelasting volgend jaar?

Zaterdag ontvangen, 28 meter 4x4 grondkabel en Cat5 grondkabel (paar keer utp puur er naartoe voor de zekerheid en Cat5 was goedkoper want gaat toch geen gigabytes aan data overheen.)

Tevens een smalle geulenschep besteld, wordt een zware klus denk ik, maar hoef ik tenminste niet naar de sportschool.

[ Voor 17% gewijzigd door Pixal op 17-05-2021 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Pixal schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Dan lijkt me optie 2 van alle genoemde mogelijkheden de meest interessante. Maar hoe gaat dit in z'n werk, kan ik dat gewoon ergens invullen in mijn aangifte loonbelasting volgend jaar?
Volgens mij moet je baas de paal dan betalen en via EB van je bijtelling aftrekken. Je kunt achteraf via de aangifte dit (vziw) niet regelen. Net zoals tankbonnetjes/tol in het buitenland. Of, zelf betalen, bedrag declareren en dan je baas het als EB van je bijtelling af laten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10 11:27

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik wil vast 'pre-emptive' een 3 fase kabel onder de grond naar de garage trekken (+2x netwerk).
Wat voor laadpaal/punt daarop komt weet ik nog niet, merk en model moet ik nog uitzoeken.

Hoe laat ik het op de muur afmonteren door de installateur? Via een standaard 3 fase stopcontact ofzo?
En plug ik dan later zelf gewoon het laadpunt in dat stopcontact of moet daarvoor ook weer iemand langs komen?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Tijgert schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:57:
Ik wil vast 'pre-emptive' een 3 fase kabel onder de grond naar de garage trekken (+2x netwerk).
Wat voor laadpaal/punt daarop komt weet ik nog niet, merk en model moet ik nog uitzoeken.

Hoe laat ik het op de muur afmonteren door de installateur? Via een standaard 3 fase stopcontact ofzo?
En plug ik dan later zelf gewoon het laadpunt in dat stopcontact of moet daarvoor ook weer iemand langs komen?
Als je het nog niet weet gewoon kabel op rol laten liggen. Laadpunt moet toch direct op de kabel aangesloten worden later. Je kunt hem hooguit in een opbouw doos afwerken als je hem in de meterkast al wilt laten aansluiten. Maar hoe dan ook moet er later alsnog een mannetje komen voor een laadpunt. Enige uitzondering zijn "mobiele" 3 fase laders die je kunt krijgen, dan kun je met zo'n grote rode stekker werken op een 3 fase groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
Tijgert schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:57:

Ik zou enkel de kabel laten leggen en daar niets mee doen (in groepenkast nog niet aansluiten en aan de andere zijde ook niets. De kabel gaat direct in de laadpaal en wordt daarin aangesloten. Een laadpaal heeft geen stekker of iets dergelijks. De kabel trekken en het aansluiten zijn dus twee aparte handelingen als het niet gelijktijdig kan. Maar goed, de kabel aan de andere zijde 'afdoppen' of zo kan natuurlijk prima. De kabel in de groepenkast niet aansluiten is enkel uit veiligheid. Uiteraard kan die gewoon aangesloten worden, maar met mogelijk open uiteinde zou ik dat niet doen. Daarbij is het aansluiten in de groepenkast (mits er ruimte voor is) peanuts.

Edit: mijn reactie is dus grotendeels overeenkomstig met ik222, maar toen ik begon met typen stond die er nog niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door InterCC op 17-05-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Pixal schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:43:
[...]

Zaterdag ontvangen, 28 meter 4x4 grondkabel en Cat5 grondkabel (paar keer utp puur er naartoe voor de zekerheid en Cat5 was goedkoper want gaat toch geen gigabytes aan data overheen.)

Tevens een smalle geulenschep besteld, wordt een zware klus denk ik, maar hoef ik tenminste niet naar de sportschool.
bij optie 2 hoef jij niets te doen. Zelf betalen en bon indienen bij je baas (net zoals met voor privé doeleinden betaalde Tol/Parkeergeld/extra speakerset voor je auto etc.) en bij je baas/wagenparkbeheerder aangeven dat je een verrekening wil met je bijtelling.
Bij ons kunnen we dit 2x per jaar indienen en wordt het centraal gestuurd vanuit wagenparkbeheer/boekhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Op rol laten liggen is niet een hele aantrekkelijke optie want de rol ligt nog bij de Gamma, dus dat is al de huidige situatie :)
Er moet bij mij flink gegraven en geboord worden en daar gaat aardig wat tijd overheen voor dat zoiets klaar is.
Ook de meterkast moet groepen erbij hebben en ben nu bezig de juiste installateur te vinden die ook nog wilt graven. Zodra de keuze gemaakt is voor welke laadpaal het gaat worden wil ik snel kunnen schakelen en niet dan eerst nog de installateur vinden, agenda prikken en dan pas beginnen met graven en trekken.

Maar je mobiele 3 fase lader suggestie is best een goed idee, dan kan ik het al af laten maken met een 3 fase stopcontact en dan is het in principe al klaar. Dan kan ik later altijd nog een laadpaal nemen en laten installeren (kabel niet te veel laten inkorten uiteraard). Ik ga eens zien wat zo'n kabel gaat kosten maar ik sta open voor suggesties en handige verwijzingen!

Een laadpaal in de garage MOET toch niet direct op de kabel aangesloten worden? Ik kan er toch ook voor kiezen daar een 3 fase stekker op te zetten? Dan kan ik altijd relatief simpel van laadpaal wisselen of de laadpaal helemaal loskoppelen van het stroom. Of denk ik te simpel?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InterCC
Tijgert schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:39:
[...]

[...]

Op rol laten liggen is niet een hele aantrekkelijke optie want de rol ligt nog bij de Gamma, dus dat is al de huidige situatie :)
Er moet bij mij flink gegraven en geboord worden en daar gaat aardig wat tijd overheen voor dat zoiets klaar is.
Ook de meterkast moet groepen erbij hebben en ben nu bezig de juiste installateur te vinden die ook nog wilt graven. Zodra de keuze gemaakt is voor welke laadpaal het gaat worden wil ik snel kunnen schakelen en niet dan eerst nog de installateur vinden, agenda prikken en dan pas beginnen met graven en trekken.

Maar je mobiele 3 fase lader suggestie is best een goed idee, dan kan ik het al af laten maken met een 3 fase stopcontact en dan is het in principe al klaar. Dan kan ik later altijd nog een laadpaal nemen en laten installeren (kabel niet te veel laten inkorten uiteraard). Ik ga eens zien wat zo'n kabel gaat kosten maar ik sta open voor suggesties en handige verwijzingen!

Een laadpaal in de garage MOET toch niet direct op de kabel aangesloten worden? Ik kan er toch ook voor kiezen daar een 3 fase stekker op te zetten? Dan kan ik altijd relatief simpel van laadpaal wisselen of de laadpaal helemaal loskoppelen van het stroom. Of denk ik te simpel?
Met op rol laten liggen bedoel ik de uiteindes niet aangesloten, maar wel verder de kabel geplaatst zoals je 'm zou willen.. Uiteraard niet op rol in de kast (of winkel).

Een stekker aan de laadpaal monteren kan.... Het is wel erg conventioneel. Zou je 'm zo vaak gaan verplaatsen? Ik durf niet te zeggen of het formeel toegestaan is. Overigens is de kabel op de laadpaal aansluiten ook heel simpel. Als de paal later verplaatst moet worden is dat (met vaste stekker) ook erg gemakkelijk.

Ik zou een 5 aderige 4mm2 kabel kopen (hoeft niet, maar dan zit je zeker ruim) en die laten plaatsen ter voorbereiding van de laadpaal. Met stekkers werken zou ik niet doen en gewoon de kabel aansluiten op het moment dat de lader wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

InterCC schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:13:
[...]

Ik zou een 5 aderige 4mm2 kabel kopen (hoeft niet, maar dan zit je zeker ruim) en die laten plaatsen ter voorbereiding van de laadpaal. Met stekkers werken zou ik niet doen en gewoon de kabel aansluiten op het moment dat de lader wordt geplaatst.
Wellicht dat ik me dan even moet concentreren op welke laadpaal. Weer een gevalletje bomen -> bos...
Had wel al een 3 fase mobiele laadkabel gevonden, 600 euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Tijgert schreef op maandag 17 mei 2021 @ 12:53:
[...]

Wellicht dat ik me dan even moet concentreren op welke laadpaal. Weer een gevalletje bomen -> bos...
Had wel al een 3 fase mobiele laadkabel gevonden, 600 euri.
Als je een vast laadpunt krijgt (in de garage) zou ik gewoon voor een vaste laadpaal gaan, maarrrr dat is jouw keuze uiteraard. Als je aangeeft wat je eisen zijn qua laadpaal (verrekening, load balancing, etc.) dan is dit topic uitermate geschikt om meningen te krijgen van mensen over welke laadpaal past binnen die wensen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

InterCC schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:49:
[...]

Als je een vast laadpunt krijgt (in de garage) zou ik gewoon voor een vaste laadpaal gaan, maarrrr dat is jouw keuze uiteraard. Als je aangeeft wat je eisen zijn qua laadpaal (verrekening, load balancing, etc.) dan is dit topic uitermate geschikt om meningen te krijgen van mensen over welke laadpaal past binnen die wensen. ;)
Nou... :9

Ik doe niet aan verrekening, het is allemaal prive. Load balancing is wel fijn als ik op 3x25A toch 11KW wil kunnen trekken wanneer het over is.
Als toetje komen er ook zonnepanelen, dus als die laadpaal daar rekening mee kan houden zou dat handig zijn.
Ik had al begrepen dat een Zappi v2 bijvoorbeeld al ingesteld kan worden op puur met zonnepanelen laden, dus dat lijkt me wel wat op het eerste gezicht. Denk ik... meningen?
Ik weet alleen niet hoe hij dat allemaal 'ziet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:49
De Zappi meet hoeveel je teruglevert en past daar continu op aan. Dit meten gebeurt met behulp van CT-klemmen aan de hoofdaansluiting in de meterkast. Een standaard netwerkkabel wordt meestal gebruikt om de Zappi met de CT-klemmen te verbinden. Als dit lastig is kan dit ook draadloos m.b.v. een Harvi

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-10 23:09

Ktenolix

Pijlsnel

Ik heb inmiddels een elektrische auto besteld en ben dus ook aan het kijken naar een laadpaal voor thuis. Ik heb al eentje gevonden, maar ik moet ook mijn meterkast aanpassen. Echter raak ik een beetje in de war met de rekensommetjes, dus ik hoop hier wat opheldering te krijgen.

De auto die ik besteld heb is een Polestar 2. Deze kan max 11kW laden thuis.
De laadpaal die ik op het oog heb is een Wallbox Pulsar Plus van 22kW. (11kW kan ook, maar scheelt maar een tientje. Dus ik dacht dan maar futureproof).
Ik heb op dit moment een 1x35A meterkast, maar wil dit laten omzetten naar 3x25A.

Als ik dan reken dan zou ik, met max laden van de auto, nog 3x25Ax230V - 3x16Ax230V => 3x9A => 27A over hebben voor de rest van het huis..
Ik heb nog een airco die max 3.5kW kan bij vol aan. Tevens een waterontharder, keramische kookplaat (en witgoed etc) maar wel op aparte groepen. Is dat dan genoeg? Of heb ik toch een loadbalancer nodig?

Tevens zie ik ook vaak staan dat je met 3-fase 400V hebt.. Per kabel komt toch gewoon 230V binnen? Of hoe zit dat? Als de polestar max 11kW kan laden, heb ik dan een stroomsterkte van 11kW / 400V =~ 27A nodig?

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
@Ktenolix afhankelijk van wanneer je laadt en gebruik van andere verbruikers. Koken, laden, wassen en koelen op hetzelfde moment zal niet gaan. Dan klapt de automaat eruit. Als je gewoon na 22 uur kan laden bv kun je prima zonder LB. Met LB is het net wat makkelijker. Maar zonder kan best. Het is een stuk gemak wat extra kost. Afweging zul je zelf moeten maken.

Zie dat de power booster eenmalig EUR 180,- is. Zou ik er persoonlijk wel voor over hebben aangezien je hem toch snel een paar jaar gebruikt.

[ Voor 16% gewijzigd door Inspired op 17-05-2021 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Ktenolix Tussen de fasen en de nul heb je 230V, maar tussen de fasen onderling heb je 400V. Daar komt de "spraakverwarring" vandaan. Je auto zal laden met 16A per fase, dat had je dus al goed.

De meeste kookplaten (en airco's) gebruiken niet volcontinu het maximale vermogen. Een EV zal dat bij het laden wel doen.

Hoeveel rijd je überhaupt per dag en hoeveel kWh moet je dan laden? Als je maar 15 kWh hoeft te laden kan je bij wijze van spreken ook 's nachts om 4:30 de EV laten laden (mits je auto of laadpaal dit ondersteunt). Dan ben je in anderhalf uur klaar en -ik neem even aan- dat niemand dan een 3 gangen diner aan het koken is.

Als je ook dagen hebt dat je zo goed als leeg thuis komt en je moet na het eten weer (een stukje) rijden dan kan je het laden natuurlijk lastiger uitstellen en zal loadbalancing wel heel handig zijn.
Als ik dan reken dan zou ik, met max laden van de auto, nog 3x25Ax230V - 3x16Ax230V => 3x9A => 21A over hebben voor de rest van het huis..
3x 9A is 27A en niet 21A. Dus dat scheelt wel een beetje energie.

Het voordeel van loadbalancing is dat het laden van de auto nooit de reden zal zijn dat je hoofdzekering er uit gaat vanwege overbelasting door het laden van je EV. Maar het is wel iets duurder om aan te leggen/aan te schaffen.

Tips: leg gelijk goede dikke stroomkabels aan (niet de allerdunste waarvan de elektricien heeft uitgerekend dat het kan) en laat ook gelijk een paar netwerkkabels trekken als het toch open ligt vanwege de stroomvoorziening. Qua kosten maakt dat niet zo veel uit en nog een keer graven om een extra kabel aan te leggen of vervangen is veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 08:59

Peetman

Tjah....

Ik ben een beetje aan het dubben over de locatie van onze wallbox. Het is een afweging tussen gemak (en dus lagere kosten) bij installatie en het ongemak van een laadkabel over de oprit. Ben benieuwd of er mensen hier dezelfde afweging hebben gemaakt en wat de ervaringen in de praktijk zijn.

Kleine situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-sIAgcyqOCm2QVN6ewT5PcDgGw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Y29h5hGn7fN2pS5LUy9b6TUP.png?f=fotoalbum_medium

De wallbox kan tegen een muur naast de garagedeur worden gemonteerd (optie A) en tegen de zijgevel bij de meterkast (optie B ). Onze auto staat altijd rechts op de oprit, zodat je er links eenvoudig langs kan te voet en met fietsen (en bakfiets).

Als we voor optie A gaan ligt de laadkabel dus niet in de weg, maar dan moet er of een kabel/mantelbuis onder de fundering en oprit door worden gelegd of een kabel via de kruipruimte naar de trapkast en dan door de muur naar de garage. Geen flauw idee of dat laatste eenvoudig is, betreft een recent huis met breedplaatvloeren.

Bij optie B hoeft er alleen een kabel door de buitenmuur zowat direct de meterkast in. Maar in dat geval ligt er dus vaak een kabel (evt onder rubber mat) over de oprit. Vraag me af hoe lastig / onpraktisch dat is (ook ivm struikelgevaar van bijv kinderen). Wil graag maximaal met zonnestroom laden, dus verwacht dat de kabel er soms lang ligt als er weinig zonnestroom beschikkbaar is.

Zijn er hier mensen met vergelijkbare keuzes en wat hebben jullie gedaan? Weegt het gemak van een kabel die langs de loop/fietsroute loopt op tegen de extra kosten en moeite van graven / door de vloer boren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:49
Ktenolix schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:41:
Ik heb inmiddels een elektrische auto besteld en ben dus ook aan het kijken naar een laadpaal voor thuis. Ik heb al eentje gevonden, maar ik moet ook mijn meterkast aanpassen. Echter raak ik een beetje in de war met de rekensommetjes, dus ik hoop hier wat opheldering te krijgen.

De auto die ik besteld heb is een Polestar 2. Deze kan max 11kW laden thuis.
De laadpaal die ik op het oog heb is een Wallbox Pulsar Plus van 22kW. (11kW kan ook, maar scheelt maar een tientje. Dus ik dacht dan maar futureproof).
Ik heb op dit moment een 1x35A meterkast, maar wil dit laten omzetten naar 3x25A.

Als ik dan reken dan zou ik, met max laden van de auto, nog 3x25Ax230V - 3x16Ax230V => 3x9A => 21A over hebben voor de rest van het huis..
Ik heb nog een airco die max 3.5kW kan bij vol aan. Tevens een waterontharder, keramische kookplaat (en witgoed etc) maar wel op aparte groepen. Is dat dan genoeg? Of heb ik toch een loadbalancer nodig?

Tevens zie ik ook vaak staan dat je met 3-fase 400V hebt.. Per kabel komt toch gewoon 230V binnen? Of hoe zit dat? Als de polestar max 11kW kan laden, heb ik dan een stroomsterkte van 11kW / 400V =~ 27A nodig?
Gewoon voor load balancing gaan, die extra kosten staan niet in verhouding tot wat je voor de P2 betaalt. Het gemak om er nooit meer over na te hoeven denken is ook wat waard.

@Peetman Optie A, van B ga je spijt krijgen elke keer als die kabel in de weg zit. Bij mij moest er 15m door de bestrating heen, maar de kosten vielen mij mee. Vergelijkbare situatie als bij jou, wel met grotere afstanden. Gewoon aanvragen incl straatwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door guido66 op 17-05-2021 16:40 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hansieo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 07:33:
[...]
Voor wat betreft warmte ontwikkeling in de kabels.

Dat 32A door 1x 6mm2 relatief meer warmte ontwikkeld dan 3x16A behoeft geen discussie, maar is dat écht zoveel meer?

Voor mijn gevoel (heb ik niet berekend) líjkt het mij dat 1x 32A door 1x 6mm2 kabel (ondanks hogere warmteontwikkeling?)
mínder totaal warmte ontwikkeld dan 16A door een 2,5mm2 en-dan-maal3 in een kabel.

Ik zie dan ook graag jouw berekening(en) tegemoet. :Y
De belangrijkste factor hier is de observatie dat in een gebalanceerde driefase belasting er geen stroom loopt door de nulgeleider. Er zijn dus maar drie belaste aders.
Bij éénfase zijn er twee belaste aders.

Bij een leidinglengte van 20 meter:
6 mm² heeft een weerstand van 0.057 ohm.
2.5 mm² heeft een weerstand van 0.138 ohm.

Kabelverlies is I²R.

1x32A door 20 meter 6 mm² geeft dan 32A²*2 aders*0.056 ohm = 117 watt verlies op 7.2 kW.
Benodigd koper: PE, N, L1, 18 mm² totaal.
3x16A door 20 meter 2.5 mm² geeft dan 16A²*3 aders*0.138 ohm = 106 watt verlies op 11 kW.
Benodigd koper: PE, N, L1, L2, L3, 12.5 mm² totaal.

Conclusie: meer vermogen, minder verlies en minder koper bij krachtstroom :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Peetman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:40:
Als we voor optie A gaan ligt de laadkabel dus niet in de weg, maar dan moet er of een kabel/mantelbuis onder de fundering en oprit door worden gelegd of een kabel via de kruipruimte naar de trapkast en dan door de muur naar de garage.
Het is natuurlijk makkelijk kiezen als er geen idee is welke kosten er mee gemoeid zijn, maar ik zou deze kiezen. Het aanleggen is eenmalig gedoe, dat ben je na een tijdje weer vergeten in tegenstelling tot de kabel waar je iedere dag last van hebt, danwel de matten die je in weer en wind (regen, sneeuw, of juist 40 graden) moet neerleggen en weghalen etc.

Als door de fundering heel erg duur zou zijn dan zou ik zelfs nog overwegen om in de meterkast naar buiten te gaan en dan via de buitenmuur met de kabels de grond in. Dat is natuurlijk niet de mooiste oplossing, dus dan moet er wellicht nog een plantje voor of iets anders kunstzinnigs om het weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
Na een lange zoektocht is mijn interesse gewekt in het leasen van een laadpaal.
Omdat ik geen zin heb om ineens 1500 euro neer te tellen voor een stopcontact en het full service gebeuren me ook wel aanspreekt.

Bij https://www.lanovalaadpalen.nl/hoe-werkt-het/leasen/ zag ik dat je voor 14 euro per maand een paal hebt hangen!

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Ik heb een vraagje. Ik ben al een aardig eind op weg geholpen door mede tweakjes, maar..... nu lees ik dat je bij Newmotion wel zelf de laadpaal mag aanleggen maar dat een officiële newmotion monteur deze dan toch moet komen controleren: lees extra kosten. Is dit bij elke laadpaal zo? Ik heb namelijk gewoon mijn vaste installateur, maar die is niet gecertificeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
Robbie8454 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:39:
Ik heb een vraagje. Ik ben al een aardig eind op weg geholpen door mede tweakjes, maar..... nu lees ik dat je bij Newmotion wel zelf de laadpaal mag aanleggen maar dat een officiële newmotion monteur deze dan toch moet komen controleren: lees extra kosten. Is dit bij elke laadpaal zo? Ik heb namelijk gewoon mijn vaste installateur, maar die is niet gecertificeerd.
Ik heb mijn NM advanced 2.1 ook (via werkgever) los gekocht en zelf aangesloten.
Helaas gaven ze hetzelfde bij mij aan en moesten ze ook apart langs komen om te kijken of alles goed en volgens de regels was aangesloten en hem dan op juiste aantal fasen en vermogen te configureren.
Volgens de leverancier (premium NM partner) was dit noodzakelijk en verplicht.
Ik hoefde het niet zelf te betalen dus mij maakte het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-10 13:44
Predje schreef op maandag 17 mei 2021 @ 17:09:
Na een lange zoektocht is mijn interesse gewekt in het leasen van een laadpaal.
Omdat ik geen zin heb om ineens 1500 euro neer te tellen voor een stopcontact en het full service gebeuren me ook wel aanspreekt.

Bij https://www.lanovalaadpalen.nl/hoe-werkt-het/leasen/ zag ik dat je voor 14 euro per maand een paal hebt hangen!

Iemand ervaring mee?
Gok dat je een stuk duurder uit komt per maand als je een offerte aanvraagt ;-), mijn aanvraag kwam op € 47,57 euro per maand op basis van 60 maanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:48
Robbie8454 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:39:
Heb je al een idee wat dit extra kost de controle ?
Of zou die monteur van de NM dan beter ook de kabels aansluiten ?
(Omdat je dan maar 1 iemand hoeft te betalen)

[ Voor 3% gewijzigd door wd200 op 17-05-2021 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-10 13:09
Peetman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:40:
Ik ben een beetje aan het dubben over de locatie van onze wallbox. Het is een afweging tussen gemak (en dus lagere kosten) bij installatie en het ongemak van een laadkabel over de oprit. Ben benieuwd of er mensen hier dezelfde afweging hebben gemaakt en wat de ervaringen in de praktijk zijn.

Kleine situatieschets:
[Afbeelding]

De wallbox kan tegen een muur naast de garagedeur worden gemonteerd (optie A) en tegen de zijgevel bij de meterkast (optie B ). Onze auto staat altijd rechts op de oprit, zodat je er links eenvoudig langs kan te voet en met fietsen (en bakfiets).

Als we voor optie A gaan ligt de laadkabel dus niet in de weg, maar dan moet er of een kabel/mantelbuis onder de fundering en oprit door worden gelegd of een kabel via de kruipruimte naar de trapkast en dan door de muur naar de garage. Geen flauw idee of dat laatste eenvoudig is, betreft een recent huis met breedplaatvloeren.

Bij optie B hoeft er alleen een kabel door de buitenmuur zowat direct de meterkast in. Maar in dat geval ligt er dus vaak een kabel (evt onder rubber mat) over de oprit. Vraag me af hoe lastig / onpraktisch dat is (ook ivm struikelgevaar van bijv kinderen). Wil graag maximaal met zonnestroom laden, dus verwacht dat de kabel er soms lang ligt als er weinig zonnestroom beschikkbaar is.

Zijn er hier mensen met vergelijkbare keuzes en wat hebben jullie gedaan? Weegt het gemak van een kabel die langs de loop/fietsroute loopt op tegen de extra kosten en moeite van graven / door de vloer boren?
Ja dat weegt op tegen de moeite als je van plan bent om daar lang te blijven wonen ;)

Laadkabels die in de weg liggen is gewoon niet fijn, en met matten wil je al helemaal niet in de weer. Kinderen struikelen er dan weer niet over is mijn ervaring.

Vergeet optie B en kijk hoe je zo praktisch mogelijk optie A voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-10 17:14
Na het uitvoerig lezen van dit forum op de volgende laadoplossing gekomen.
De Alfen Single pro met load balancing gekocht.
Er zit geen abonnement op of iets anders, maar ik lees dat je hem helemaal naar je persoonlijke wensen kan instellen met de Alfen Service Tool.
Is deze nodig of kan je via de router dit ook benaderen? Want ik begrijp dat dit alleen voor installateurs zijn.
Want als ik het goed begrijp moet je een inlogcode met ww hebben
, of anders steeds een geautoriseerd persoon inhuren, wat ook een dure oplossing is.
Was er eigenlijk vanuit gegaan dat je zelf je eigen laadpaal mocht wijzigen en personaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
samv5 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 12:46:
Na het uitvoerig lezen van dit forum op de volgende laadoplossing gekomen.
De Alfen Single pro met load balancing gekocht.
Er zit geen abonnement op of iets anders, maar ik lees dat je hem helemaal naar je persoonlijke wensen kan instellen met de Alfen Service Tool.
Is deze nodig of kan je via de router dit ook benaderen? Want ik begrijp dat dit alleen voor installateurs zijn.
Want als ik het goed begrijp moet je een inlogcode met ww hebben
, of anders steeds een geautoriseerd persoon inhuren, wat ook een dure oplossing is.
Was er eigenlijk vanuit gegaan dat je zelf je eigen laadpaal mocht wijzigen en personaliseren.
Naar mijn weten is een abonnement optioneel. Ik heb voor mijn Alfen paal de plug-en-charge optie gekozen zonder abonnement.

Je kan een ethernet kabeltje in de paal klikken en dan via de Alfen Service Tool alles configureren. Kijk anders even in de handleiding, daar staat alles redelijk uitgebreid uitgelegd: https://alfen.com/sites/a...UM_EVP_2021_V3.0_EN_0.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-10 17:14
tarlitz schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:27:
[...]

Naar mijn weten is een abonnement optioneel. Ik voor mijn Alfen paal de plug-en-charge optie gekozen zonder abonnement.

Je kan een ethernet kabeltje in de paal klikken en dan via de Alfen Service Tool alles configureren. Kijk anders even in de handleiding, daar staat alles redelijk uitgebreid uitgelegd: https://alfen.com/sites/a...UM_EVP_2021_V3.0_EN_0.pdf
Bedankt voor je snelle reply, maar in de handleiding staat dat je een account met wachtwoord moet hebben om dingen te kunnen veranderen. En daar stokt het bij mij.
Dit is alleen voor installateurs blijkbaar. Jammer want de paal is wel van mij maar ik mag zelf niets veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 10:47
samv5 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Bedankt voor je snelle reply, maar in de handleiding staat dat je een account met wachtwoord moet hebben om dingen te kunnen veranderen. En daar stokt het bij mij.
Dit is alleen voor installateurs blijkbaar. Jammer want de paal is wel van mij maar ik mag zelf niets veranderen.
Er is een Youtube filmpje over hoe je zo'n account kunt krijgen. Volgens mij is het onderstaand filmpje:

YouTube: Wallbox für unser Elektroauto - Installation der Alfen Single-Pro | ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
wd200 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 22:34:
[...]

Heb je al een idee wat dit extra kost de controle ?
Of zou die monteur van de NM dan beter ook de kabels aansluiten ?
(Omdat je dan maar 1 iemand hoeft te betalen)
150 euro extra. Voor een controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-10 23:18
Vandaag eindelijk mijn Wallbox pulsar plus kunnen instaleren.

Nu heb ik er ook een EM340 (energiemeter) bij , en wil die activeren in de Wallbox app (android).
De optie "MID meter" vraagt om een serienummer. (die van de EM340 neem ik aan.)

Ik heb zo een beetje elke code geprobeerd die ik kan vinden op de EM340, maar het "my.wallbox portaal" blijf een error geven voor de "MID status".

Volgens de info moet het nummer op de EM340 staan. Er staat wel iets "YR2020 222011U",
Helaas kan ik enkel de nummer invullen in de app, maar dit geeft ook een error in het protaal.

Iemand hier die er misschien iets meer van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
N0EL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:09:
Vandaag eindelijk mijn Wallbox pulsar plus kunnen instaleren.

Nu heb ik er ook een EM340 (energiemeter) bij , en wil die activeren in de Wallbox app (android).
De optie "MID meter" vraagt om een serienummer. (die van de EM340 neem ik aan.)

Ik heb zo een beetje elke code geprobeerd die ik kan vinden op de EM340, maar het "my.wallbox portaal" blijf een error geven voor de "MID status".

Volgens de info moet het nummer op de EM340 staan. Er staat wel iets "YR2020 222011U",
Helaas kan ik enkel de nummer invullen in de app, maar dit geeft ook een error in het protaal.

Iemand hier die er misschien iets meer van weet?
Em340? Is dat niet de powerbooster 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Volgens Wallbox is het een Energie Meter.

https://support.wallbox.c...D_Manual_multilingual.pdf

Maar heb inmiddels het serienummer kunnen vinden in de EM340 zelf."222011".
Ik krijg helaas nog steeds een fout melding. Morgen de 3 draadjes nog maar een keer controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard899
N0EL schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 21:10:
Volgens Wallbox is het een Energie Meter.

https://support.wallbox.c...D_Manual_multilingual.pdf

Maar heb inmiddels het serienummer kunnen vinden in de EM340 zelf."222011".
Ik krijg helaas nog steeds een fout melding. Morgen de 3 draadjes nog maar een keer controleren.
Excuses voor de verwarring bij mij zit ook de em340 geplaatst alleen is deze geactiveerd als powerbooster. MID is bij mij nog leeg

In de handleiding lees ik dat als het onderdeel nummer pf bevat deze mid gecertificeerd is. Morgen maar is bij me zelf kijken welke er geplaatst is ;-)

Bij mij gaf de powerbooster een communicatie storing na het inschakelen, darna de stroom van de paal afgehaald en weer op het stroom. Hiermee was de foutmelding opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
Jep. PF.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BE07y4IXJDbRBBZHoCkhlTmbQiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTAJPN7ZPYiiTPRwMQLgL1om.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zie ff door de bomen het bos niet meer. Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto, volledig elektrisch is voor nu afgevallen ivm de wintersporten, maar gezien het verbruik en de mogelijkheden van de nieuwe PHEV ben ik daar nu naar aan het kijken. Misschien een Opel Grandland Hybrid, misschien een Lynk&Co.

De Grandland heeft 3,7kW lader, de Lynk volgens mij ook. Ik heb een grote oprit, kruipruimte en meterkast naast die oprit. Eigenlijk lijkt het dan toch heel simpel en heb ik zoiets nodig? Even los van of dat een goede is, maar met 3,7kW, 16A ben ik er toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 21:03
Zeker, maar voor een PHEV is een 'granny charger' (normaal stopcontact) ruim voldoende. De accupakketten zijn dermate klein dat je via een regulier stopcontact 'm met enkele uurtjes weer vol hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:41:
Ik zie ff door de bomen het bos niet meer. Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe auto, volledig elektrisch is voor nu afgevallen ivm de wintersporten, maar gezien het verbruik en de mogelijkheden van de nieuwe PHEV ben ik daar nu naar aan het kijken. Misschien een Opel Grandland Hybrid, misschien een Lynk&Co.

De Grandland heeft 3,7kW lader, de Lynk volgens mij ook. Ik heb een grote oprit, kruipruimte en meterkast naast die oprit. Eigenlijk lijkt het dan toch heel simpel en heb ik zoiets nodig? Even los van of dat een goede is, maar met 3,7kW, 16A ben ik er toch?
Ja voor een PHEV moet dat voldoende zijn, sterker nog een normaal fatsoenlijk aangelegd buitenstopcontact i.c.m. een (al dan niet meegeleverde) granny charger is dat ook al.

Enige waar je dan wellicht nog een oplossing voor moet vinden is voor het registreren van verbruik en dat declareren. Tenminste als het een zakelijke auto is, wat daarvoor dan kan en mag is afhankelijk van je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ZieMaar! Als je verder niets nodig hebt qua verrekening via een laadpas etc kan dat inderdaad prima. Het staat er niet bij of deze laadpaal DC beveiliging heeft en dan moet je die er dus nog bij kopen en apart in de meterkast installeren.

Als je niet wil verrekenen dan zou ik voor een PHEV eerder een goed stopcontact monteren en laden met je "granny charger". Dat is veel goedkoper. Het gaat dan meestal wel met maximaal 10A (soms 12A of 13A) ipv 16A, maar ik neem aan dat 4 uur laden of 6 uur laden niet enorm veel verschil maakt (omdat de meeste mensen die tijd toch wel slapen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@ZieMaar! zou persoonlijk niet een nieuwe 1/16A paal kopen. Dan zou ik 11kW pakken voor de toekomst.

Zoals eerder hier aangegeven. Als je geen verrekening nodig hebt gewoon met goede WCD en granny werken. Wanneer je wel wilt verrekenen (of gewoon lievere een laadpaal hebt) een NM paaltje van 250 van MP pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik hoef niets te verrekenen, dus dat is niet aan de orde. Dan is voor nu misschien een WCD wel net zo handig, 's nachts laden is prima en dan kan ik beter, als ik hierna wel volledig elektrisch wil, dan alsnog naar een paal gaan. Mijn garage zit op een aparte groep, dan zou het misschien nog wel het slimst zijn (qua belasting) om daar een WCD op te maken.

Zijn er dan nog dingen of risico's om rekening mee te houden? Tnx voor de snelle replies, ik besef me dat dit vast al eerder gevraagd is, maar kon het niet echt goed terugvinden :).

-edit: ik lees na wat google dat het eigenlijk wel meevalt met risico's en de partijen die het over risico's hebben, verkopen toevallig vaak zelf laadpalen :).

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 19-05-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

:
Ik weet niet of de auto zakelijk gereden wordt?

Deze afweging heb ik 3.5 jaar geleden ook gemaakt. (met name ook vanwege de wintersport en eventueel zomervakanties). Ik ben toen voor een diesel gegaan. Heb nu eigenlijk toch wel een beetje spijt van die keuze als ik op dat moment een EV had aangeschaft had ik van het verschil in bijtelling, motorrijtuigenbelasting en exploitatiekosten heel ruim een leuke auto hebben kunnen huren voor dat soort ritten en nog veel geld overgehouden hebben (en hebben bijgedragen aan een beter milieu :*) ). Op zich is die besparing met het verder afbouwen van de korting op de bijtelling minder interessant geworden (en dat gaat komende jaren nog verder), maar misschien moet je toch nog even het rekensommetje maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Batilan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:35:
[...]

Ik weet niet of de auto zakelijk gereden wordt?

Deze afweging heb ik 3.5 jaar geleden ook gemaakt. (met name ook vanwege de wintersport en eventueel zomervakanties). Ik ben toen voor een diesel gegaan. Heb nu eigenlijk toch wel een beetje spijt van die keuze als ik op dat moment een EV had aangeschaft had ik van het verschil in bijtelling, motorrijtuigenbelasting en exploitatiekosten heel ruim een leuke auto hebben kunnen huren voor dat soort ritten en nog veel geld overgehouden hebben (en hebben bijgedragen aan een beter milieu :*) ). Op zich is die besparing met het verder afbouwen van de korting op de bijtelling minder interessant geworden (en dat gaat komende jaren nog verder), maar misschien moet je toch nog even het rekensommetje maken :)
Nee, niet zakelijk, gewoon privé. Heb de optie om voor wintersport iets te huren overwogen, maar dat liep behoorlijk in de papieren (ga zeker 2x).. Maar tnx voor de tip! Ik wacht denk ik liever nog een paar jaar met volledig elektrisch, als de ranges net wat groter zijn en de keus ook iets breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ZieMaar! Een laadpaal moet verplicht zijn eigen groep hebben, maar een stopcontact niet. Desalniettemin is het natuurlijk wel handig om daar niet de dunste en goedkoopste kabels voor te gebruiken en een degelijk stopcontact van een goed merk.

Controleer ook even goed of er echt niets anders op de groep van de garage zit aangesloten. Het is nogal onpraktisch als de zekering er toch uitgaat omdat er meer op die groep zit aangesloten dan je dacht. Voor een lampje en een radio in de garage zelf zal het wel loslopen, maar als je er ook elektrische apparaten op hebt aangesloten die meer gebruiken of je hebt 2000W aan lampen hangen omdat je graag voldoende licht hebt als je aan het klussen bent, of blijkt dat de sauna toch ook op die groep zit is dat natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JeroenE schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:40:
@ZieMaar! Een laadpaal moet verplicht zijn eigen groep hebben, maar een stopcontact niet. Desalniettemin is het natuurlijk wel handig om daar niet de dunste en goedkoopste kabels voor te gebruiken en een degelijk stopcontact van een goed merk.

Controleer ook even goed of er echt niets anders op de groep van de garage zit aangesloten. Het is nogal onpraktisch als de zekering er toch uitgaat omdat er meer op die groep zit aangesloten dan je dacht. Voor een lampje en een radio in de garage zelf zal het wel loslopen, maar als je er ook elektrische apparaten op hebt aangesloten die meer gebruiken of je hebt 2000W aan lampen hangen omdat je graag voldoende licht hebt als je aan het klussen bent, of blijkt dat de sauna toch ook op die groep zit is dat natuurlijk een ander verhaal.
Nou een sauna zit er helaas zeker niet op :). Ik ga em ff dubbelchecken maar ook goed nadenken over de plek. Een nieuwe groep is op zich natuurlijk geen grote ingreep en de oprit ligt naast het huis, dus aan het huis is het ook zo gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ZieMaar! Ah, ik dacht dat je auto in de garage zou staan. Dat zou wel makkelijker zijn, dan kan je de granny charger gewoon laten hangen en hoef je die niet steeds in te pluggen of juist op te bergen. In principe kan dat buiten ook wel, maar dan is de kans groter dat iemand hem mee neemt.

Je kan dan ook nog een "kastje" maken waar die charger dan semi-permanent in hangt. Volgens mij zijn er wel mensen in dit topic die dat hebben gedaan, maar ik kon zo snel alleen deze vinden (waar de granny op zich dus wel binnen hangt): Rwinio in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@JeroenE Dat lijkt ook wel een erg mooie oplossing zo. Ik heb weer even google inspiratie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:04

Animal_X

Rodin

Ik heb een bestaand EVBox Elvi laadpunt thuis. Echter, mijn nieuwe wergever werkt uitsluitend met Newmotion voor het verrekenen van de laadkosten. Het schijnt dat Newmotion alleen hun eigen laadpunten toestaat icm met de tooling. De conclusie daardoor, voor zo ver ik dit goed heb begrepen, is dan dat:
1) EVBox de laadpaal open moet zetten voor Newmotion passen
2) EVBox een factuur naar New Motion stuurt
3) New Motion deze vervolgens crediteert bij bij en debiteert bij mijn werkgever
4) Niet alle functionaliteit in de newmotion app beschikbaar is

Voor stap 2 wordt echter 10% kosten in rekening gebracht door Evbox.
Het andere alternatief is om een Newmotion laapdpunt te installeren.

Heeft iemand hier ervaring mee?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
ZieMaar! schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:04:
@JeroenE Dat lijkt ook wel een erg mooie oplossing zo. Ik heb weer even google inspiratie :).
Het is verder met name van belang om geen verlengsnoer te gebruiken. Dit omdat de meeste granny's in de stekker ook een temp sensor heeft zitten. Granny meteen op WCD inpluggen en als je een relatief nieuw huis hebt zit het met de bedrading ook wel goed. Anders kun je eventueel een grondkabel trekken en die op een aparte groep monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:32:
Ik hoef niets te verrekenen, dus dat is niet aan de orde. Dan is voor nu misschien een WCD wel net zo handig, 's nachts laden is prima en dan kan ik beter, als ik hierna wel volledig elektrisch wil, dan alsnog naar een paal gaan. Mijn garage zit op een aparte groep, dan zou het misschien nog wel het slimst zijn (qua belasting) om daar een WCD op te maken.

Zijn er dan nog dingen of risico's om rekening mee te houden? Tnx voor de snelle replies, ik besef me dat dit vast al eerder gevraagd is, maar kon het niet echt goed terugvinden :).

-edit: ik lees na wat google dat het eigenlijk wel meevalt met risico's en de partijen die het over risico's hebben, verkopen toevallig vaak zelf laadpalen :).
Het is met name goed om te controleren of er geen gekke zaken in de elektra installatie tussen meterkast en het buitenstopcontact zitten, vooral als je niet de eerste bewoner bent.

Als alles normaal door iemand met verstand van zaken is aangelegd zal het geen probleem zijn maar name bij buitenstopcontacten zie je nog wel eens dat beun de haas even iets gemaakt heeft met een stukje aansluitsnoer dat over was van de staafmixer en wat kroonsteentjes :+ Dat gaat meestal nog goed voor een grasmaaier maar niet meer als je er een auto aan gaat hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Animal_X Ik heb er geen ervaring mee, maar kan je de prijs per kWh op jouw laadpaal niet met 10% verhogen zodat jij er netto niet op achteruit gaat?

Ik vind 10% trouwens best veel. Zit het factureren aan "gasten" niet gewoon bij je maandabonnement van EVbox inbegrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ik222 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:48:
[...]

Het is met name goed om te controleren of er geen gekke zaken in de elektra installatie tussen meterkast en het buitenstopcontact zitten, vooral als je niet de eerste bewoner bent.

Als alles normaal door iemand met verstand van zaken is aangelegd zal het geen probleem zijn maar name bij buitenstopcontacten zie je nog wel eens dat beun de haas even iets gemaakt heeft met een stukje aansluitsnoer dat over was van de staafmixer en wat kroonsteentjes :+ Dat gaat meestal nog goed voor een grasmaaier maar niet meer als je er een auto aan gaat hangen ;)
tnx. Het huis is 2016, ik ben de eerste bewoner, dus dat gaat allemaal goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JeroenE schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:50:
@Animal_X Ik heb er geen ervaring mee, maar kan je de prijs per kWh op jouw laadpaal niet met 10% verhogen zodat jij er netto niet op achteruit gaat?

Ik vind 10% trouwens best veel. Zit het factureren aan "gasten" niet gewoon bij je maandabonnement van EVbox inbegrepen?
Wat jij als 'eigenaar' vraagt en van je CPO zou moeten krijgen heeft niets te maken met wat de EMSP als prijs betaald aan de CPO noch wat de EMSP aan de pashouder rekend.

Welkom in het wilde westen.

Basically een variant van waarom Hachy de laadpas top 10 begonnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Wat heeft wintersporten hier mee te maken? Klinkt alsof jij denkt dat je met een BEV niet op wintersport kunt gaan, terwijl wij dat al jaren doen. Wat is jouw probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
eltron schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:34:
[...]

Wat heeft wintersporten hier mee te maken? Klinkt alsof jij denkt dat je met een BEV niet op wintersport kunt gaan, terwijl wij dat al jaren doen. Wat is jouw probleem?
Ik heb geen probleem :). De volledig elektrische auto’s waar ik naar kijk hebben in de praktijk, als het koud is en je een beetje doorrijdt, om de twee uur een laadbeurt van 30 minuten nodig. De plekken waar ik graag ski blinken (nog) niet uit in laadopties. Ik heb geen fiscale voordelen bij volledig elektrisch, ik kan me voorstellen dat dat die verloren tijd goedmaakt voor veel mensen, maar dat is dus bij mij niet van toepassing.

Maar als ik een optie over het hoofd zie, dan hoor ik t graag hoor.

Edit: ik zie dat je een e Niro hebt. Dan denk ik dat je ook om de ca. 2 uur moet laden, in de winter? Misschien 2,5 uur, als je rustig rijdt?

[ Voor 8% gewijzigd door ZieMaar! op 19-05-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 18:18
@ZieMaar! Ga je hem 'gewoon' aanschaffen? In dat geval ben je natuurlijk gebaat bij een goede restwaarde over een aantal jaren. En dan kan de PHEV wel eens een onverkoopbaar ding worden. En op wintersport kan echt meer dan prima met een full electric. Je vertrekt sowieso al vol, dus op een reis van 2x de actieradius hoef je maar 1x te laden. Pak je dan ook even een bakkie en een broodje, en door.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hesselbeertje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:10:
@ZieMaar! Ga je hem 'gewoon' aanschaffen? In dat geval ben je natuurlijk gebaat bij een goede restwaarde over een aantal jaren. En dan kan de PHEV wel eens een onverkoopbaar ding worden. En op wintersport kan echt meer dan prima met een full electric. Je vertrekt sowieso al vol, dus op een reis van 2x de actieradius hoef je maar 1x te laden. Pak je dan ook even een bakkie en een broodje, en door.
Waarschijnlijk niet, de Lynk lijkt me echt veel voordeliger met dat abonnement, zeker ook met het argument wat jij geeft.

Maar verkijk ik me dan zo op de ranges? Want 350 wlpt betekent in de praktijk max 220 in de winter verwacht ik. Ik ski graag in Italië, dus dat is eerder 4x de range plus dat ik em dan vol moet laden voor ik de bergen in ga, daar is laden vaak wat lastig en ik bezoek vaak veel verschillende gebieden. Als je naar Saalbach of Flachau rijdt, de auto parkeert en na de vakantie pas weer opent, dan is het wel een iets ander verhaal.

Had ik ook al verteld dat er twee racefietsen in moeten kunnen en ik naast de 2 of 3 keer wintersport ook vaak nog 1 of 2 keer in de zomer de bergen in ga 8)?

Ik zou echt graag elektrisch rijden, ik vind dat heerlijk, maar ik denk gewoon dat het, voor mij, nog niet handig is, zeker ook omdat ik geen fiscale voordelen heb. Maar als ik modellen over het hoofd zie, dan hoor ik t graag. Denk in de range tot ca 40 misschien 45k. Maar misschien kan ik die vraag beter in t andere topic stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
ZieMaar! schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Waarschijnlijk niet, de Lynk lijkt me echt veel voordeliger met dat abonnement, zeker ook met het argument wat jij geeft.

Maar verkijk ik me dan zo op de ranges? Want 350 wlpt betekent in de praktijk max 220 in de winter verwacht ik. Ik ski graag in Italië, dus dat is eerder 4x de range plus dat ik em dan vol moet laden voor ik de bergen in ga, daar is laden vaak wat lastig en ik bezoek vaak veel verschillende gebieden. Als je naar Saalbach of Flachau rijdt, de auto parkeert en na de vakantie pas weer opent, dan is het wel een iets ander verhaal.

Had ik ook al verteld dat er twee racefietsen in moeten kunnen en ik naast de 2 of 3 keer wintersport ook vaak nog 1 of 2 keer in de zomer de bergen in ga 8)?

Ik zou echt graag elektrisch rijden, ik vind dat heerlijk, maar ik denk gewoon dat het, voor mij, nog niet handig is, zeker ook omdat ik geen fiscale voordelen heb. Maar als ik modellen over het hoofd zie, dan hoor ik t graag. Denk in de range tot ca 40 misschien 45k. Maar misschien kan ik die vraag beter in t andere topic stellen.
Tsja, een aantal keren naar Italië op en neer, en daarnaast ook in de zomer de bergen in maakt het wel een beetje anders inderdaad. Natuurlijk kan het, maar dan moet je het ook 100% willen. Het gaat wat lastiger dan met een PHEV.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hesselbeertje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:26:
[...]

Tsja, een aantal keren naar Italië op en neer, en daarnaast ook in de zomer de bergen in maakt het wel een beetje anders inderdaad. Natuurlijk kan het, maar dan moet je het ook 100% willen. Het gaat wat lastiger dan met een PHEV.
Precies. Dat willen is nog onvoldoende, voor nu, maar dat gaat wel veranderen op de wat langere termijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
ZieMaar! schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:32:
[...]

Precies. Dat willen is nog onvoldoende, voor nu, maar dat gaat wel veranderen op de wat langere termijn :).
Of de huidige auto nog een jaar aanhouden. Gezien de snelheid van de ontwikkelingen op dit moment verwacht ik dat de keuze volgend jaar heel anders is. Auto's met grotere range, sneller laden en op veel meer plaatsen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30
Ik moet er vanaf oktober ook aan geloven, ik ga een Q4 e-tron in de lease rijden. Mijn werkgever vergoed de kosten van de laadpaal thuis en uiteraard ook de kosten van het laden zelf. De Zappi V2 vind ik vanwege load balancing super interessant maar kan helaas niet automatisch verrekenen. Klopt het dat er qua specs eigenlijk geen mooi alternatief is dat met een laadpasje werkt?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
ephymerous schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:20:
Ik moet er vanaf oktober ook aan geloven, ik ga een Q4 e-tron in de lease rijden. Mijn werkgever vergoed de kosten van de laadpaal thuis en uiteraard ook de kosten van het laden zelf. De Zappi V2 vind ik vanwege load balancing super interessant maar kan helaas niet automatisch verrekenen. Klopt het dat er qua specs eigenlijk geen mooi alternatief is dat met een laadpasje werkt?
Moet je thuis automatisch verekenen (met een laadpasje laden), of kan je ook 1 a 2 keer per jaar een meterstand declareren?

Kijk anders eens naar een alfen eve?

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 20-05-2021 08:24 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
GoldenSample schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:39:
Wat jij als 'eigenaar' vraagt en van je CPO zou moeten krijgen heeft niets te maken met wat de EMSP als prijs betaald aan de CPO noch wat de EMSP aan de pashouder rekend.
Dat snap ik, maar ik ging er van uit dat die 10% kosten aan de kant van de vergoeding voor het laden zouden zitten. Als het zit aan de kant van de pashouder zou ik me er niet echt druk over maken, dat is immers de vrije keuze van de werkgever. Die hebben vast een goede reden waarom zij Shell Recharge nemen en niet (ook) een laadpas waarmee je goedkoper kan laden. Zolang je als werkgever maar het bedrag krijgt wat jij aan jouw energieleverancier moet betalen zodat je geen eigen geld moet betalen om thuis te kunnen laden.
De Zappi V2 vind ik vanwege load balancing super interessant maar kan helaas niet automatisch verrekenen. Klopt het dat er qua specs eigenlijk geen mooi alternatief is dat met een laadpasje werkt?
Nee, er zijn ook andere laadpalen waarmee je kan loadbalancen. Bij sommige betaal je daar per maand voor, bij andere is het eenmalig.

Ik weet niet waar je precies met "specs" op doelt, de meeste laadpalen zijn in 11kW of 22kW varianten te verkrijgen. Hoe het laden precies gaat ligt aan de EV want die zorgt daar voor. De laadpaal is in principe niet veel meer dan een slim stopcontact. Als je gaat loadbalancen ligt de laadsnelheid natuurlijk ook mede aan het verbruik van het huis, daar kan de laadpaal verder ook weinig aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 15:00

maffe

maffe

A3-D schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:15:
[...]

Via WiFi zie ik de optie ook niet, maar als ik in de buurt van de Wallbox kom dan maakt hij verbinding met Bluetooth en kan ik hem wel selecteren.
Jammer werkt hier nog steeds niet.
Erg fragile dat spul. Voor mij is nu een nieuwe powerboost (loadbalancer) besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ZieMaar! schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Ik heb geen probleem :). De volledig elektrische auto’s waar ik naar kijk hebben in de praktijk, als het koud is en je een beetje doorrijdt, om de twee uur een laadbeurt van 30 minuten nodig. De plekken waar ik graag ski blinken (nog) niet uit in laadopties. Ik heb geen fiscale voordelen bij volledig elektrisch, ik kan me voorstellen dat dat die verloren tijd goedmaakt voor veel mensen, maar dat is dus bij mij niet van toepassing.

Maar als ik een optie over het hoofd zie, dan hoor ik t graag hoor.

Edit: ik zie dat je een e Niro hebt. Dan denk ik dat je ook om de ca. 2 uur moet laden, in de winter? Misschien 2,5 uur, als je rustig rijdt?
voor mij geen probleem; met plofauto was ook de richtlijn om na 2 u even te pauzeren. Mijn wintersport speelt zich meestal af in Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk of Italië. Allemaal goed te doen. Op heenweg soms een tussenovernachting; rijden we vrijdagmiddag weg en overnachten na 600km ongeveer halverwege. Vertrek je thuis en vanaf hotel met 100% en op beide dagen maar een enkele snellaadstop nodig.
En ja ben 1 a 2u langer onderweg maar wel relaxed.

En nog een aardige variant is de auto(slaap)trein. Heb ik zelf nog niet gedaan maar is ook wel redelijk relaxed. Düsseldorf Verona bijvoorbeeld kan een prima oplossing zijn. gewoon in de buurt van je bestemming wakker worden en het laatste stukje weer zelf rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 21-05-2021 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ZieMaar! schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Bij budget 45K begint ook al de Kia EV6 (of ioniq 5) in beeld te komen. Laad je in ruim een kwartier op van 10-80%. Net genoeg tijd voor sanitaire stop en kop koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
Dat automatisch verrekenen is alleen maar lastig imho. abonnementskosten, maandelijks administratief gedoe. Ik maak gewoon 1x per jaar op oudjaarsdag een foto van de meterstand (Zappi met voor de zekerheid een MID gecertificeerde meter er voor) en reken die af. verder geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

eltron schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:01:
[...]

voor mij geen probleem; met plofauto was ook de richtlijn om na 2 u even te pauzeren. Mijn wintersport speelt zich meestal af in Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk of Italië. Allemaal goed te doen. Op heenweg soms een tussenovernachting; rijden we vrijdagmiddag weg en overnachten na 600km ongeveer halverwege. Vertrek je thuis en vanaf hotel met 100% en op beide dagen maar een enkele snellaadstop nodig.
En ja ben 1 a 2u langer onderweg maar wel relaxed.

En nog een aardige variant is de auto(slaap)trein. Heb ik zelf nog niet gedaan maar is ook wel redelijk relaxed. Düsseldorf Verona bijvoorbeeld kan een prima oplossing zijn. gewoon in de buurt van je bestemming wakker worden en het laatste stukje weer zelf rijden.
Ik neig er steeds meer naar om dit ook te doen. Mijn werkgever stelde Newmotion laadpas voor en dat ik dan de paal zelf aanschaf. Maar wat een slechte deal zijn die palen eigenlijk als je het zo bekijkt. En dan ooit bij een andere werkgever moet ik met een beetje pech zelf een abo afsluiten zeker.

Moet wel op tijd mijn voorschotbedrag aanpassen bij de energiemaatschappij, maar dat is op zich best uit te rekenen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:15:
[...]

Dat automatisch verrekenen is alleen maar lastig imho. abonnementskosten, maandelijks administratief gedoe. Ik maak gewoon 1x per jaar op oudjaarsdag een foto van de meterstand (Zappi met voor de zekerheid een MID gecertificeerde meter er voor) en reken die af. verder geen gedoe.
Onzin imho. Als je WG dit gewoon goed regelt is het juist niet lastig. Mijn paal zit in de lease en abonnement is gewoon 60 maanden vooraf betaald. Ik hoef niks te doen en geld komt gewoon binnen elke maand via NM. Bezoek kan ook nog eens met eigen laadpas laden tegen een tarief dat ik zelf instel. (Met name ook dat laatste zou voor mij een flink gemis zijn bij een paal zonder backend.)

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 21-05-2021 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
eltron schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 00:15:
[...]

Dan heb je gewoon geen ervaring met automatisch verrekenen of een werkgever die niet goed weet hoe het werkt en het aan de werknemer overlaat.

Ik heb twee jaar - als werknemer - de combinatie gehad van een Alfen eve SPL laadpaal met een NM/Total multi laadpas en totaal geen gedoe. Het enige wat ik aan mijn zijde moest doen was de BEV in- en uitpluggen (vaste laadkabel) en verder verliep alles geautomatiseerd: op het portaal op de app/laptop gewoon zien op welke tijdstippen er hoeveel kWh geladen werd en tegen welke eenheidsprijs en in een adere tab de totale maandfacturatie en periodieke afrekening naar aangeduide rekening opvolgen. Als je er zin in had want zonder controle kwam het ook op de bankrekening.

Zelfs geen laadpas nodig want verrekening via 4G.
Thuis laden was dus zelfs eenvoudiger dan met de laadpas openbaar of bij derden laden (met uitz. van DC50 bij de Lidl).

Over welk gedoe heb je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

IvoB2 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:34:
[...]

Dan heb je gewoon geen ervaring met automatisch verrekenen of een werkgever die niet goed weet hoe het werkt en het aan de werknemer overlaat.

Ik heb twee jaar - als werknemer - de combinatie gehad van een Alfen eve SPL laadpaal met een NM/Total multi laadpas en totaal geen gedoe. Het enige wat ik aan mijn zijde moest doen was de BEV in- en uitpluggen (vaste laadkabel) en verder verliep alles geautomatiseerd: op het portaal op de app/laptop gewoon zien op welke tijdstippen er hoeveel kWh geladen werd en tegen welke eenheidsprijs en in een adere tab de totale maandfacturatie en periodieke afrekening naar aangeduide rekening opvolgen. Als je er zin in had want zonder controle kwam het ook op de bankrekening.

Zelfs geen laadpas nodig want verrekening via 4G.
Thuis laden was dus zelfs eenvoudiger dan met de laadpas openbaar of bij derden laden (met uitz. van DC50 bij de Lidl).

Over welk gedoe heb je het dan?
Ik denk niet dat een Newmotion paal (in mijn geval) voor dagelijks gedoe zorgt. Eenmaal geinstalleerd zal ik er geen enkel issue mee hebben. Maar ik heb nu nog een keuze. Ik moet de paal zelf aanschaffen omdat dit een afspraak is met werkgever. Vind ik niet erg want de paal is van mij, ik moet tevens 28 meter kabel door de voortuin en wilde de werkgever niet opzadelen met kosten voor aanleg puur omdat ik een grote tuin heb, dus aanleg doe ik zelf, weekendje scheppen is goed voor de lijn.

Mijn problemen (in het specifieke geval van NM):

- Loadbalancing alleen met extra maandelijks abo (! vind ik echt te zot)
- Mag de paal niet zelf aansluiten, moet iemand van NM langs laten komen.
- Geen optie om slim met zonnepanelen te werken
- Na uitdiensttreding moet of volgende werkgever met Newmotion werken OF ik moet een abonnement afsluiten Geen optie tot andere aanbieder. (En het blijft gewoon een slim stopcontact, daarvoor maandelijks betalen zie ik zoiezo nog niet zitten).
- Moet nog uitzoeken hoe het zit met gasten die laden.

- Een of twee maal per jaar declareren van de gebruikte kwh is echt niet het meeste werk. Nog niet goed gezocht maar als er meters zijn met backoffice en statistieken is het helemaal mooi.

Ik heb het voordeel dat werkgever open staat voor evt andere aanbieders (hoewel liever alles op NM). Maar ik wil ook niet de moeilijke werknemer uithangen. Ik koop dus wellicht een NM paal, betaal meer dan voor een ander type paal, en zet hem wellicht op Marktplaats mocht ik ooit uit dienst gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixal op 21-05-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Pixal Je kan overwegen om een laadpaal met abonnement elders te nemen en een kleine opslag te doen op je kWh-prijs zodat je (ongeveer) ook de kosten van het maandabonnement aan je werkgever verrekent.

Stel je laadt gemiddeld 3000 kWh per maand en je moet 6 euro betalen dan doe je een opslag van 0,2 cent op je kWh-prijs.

Er bestaan voor zover ik weet geen losse kWh-meters met backoffice en automatisch verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Pixal schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:45:
[...]

Ik denk niet dat een Newmotion paal (in mijn geval) voor dagelijks gedoe zorgt. Eenmaal geinstalleerd zal ik er geen enkel issue mee hebben. Maar ik heb nu nog een keuze. Ik moet de paal zelf aanschaffen omdat dit een afspraak is met werkgever. Vind ik niet erg want de paal is van mij, ik moet tevens 28 meter kabel door de voortuin en wilde de werkgever niet opzadelen met kosten voor aanleg puur omdat ik een grote tuin heb, dus aanleg doe ik zelf, weekendje scheppen is goed voor de lijn.

Mijn problemen (in het specifieke geval van NM):

- Loadbalancing alleen met extra maandelijks abo (! vind ik echt te zot)
- Mag de paal niet zelf aansluiten, moet iemand van NM langs laten komen.
- Geen optie om slim met zonnepanelen te werken
- Na uitdiensttreding moet of volgende werkgever met Newmotion werken OF ik moet een abonnement afsluiten Geen optie tot andere aanbieder. (En het blijft gewoon een slim stopcontact, daarvoor maandelijks betalen zie ik zoiezo nog niet zitten).
- Moet nog uitzoeken hoe het zit met gasten die laden.

- Een of twee maal per jaar declareren van de gebruikte kwh is echt niet het meeste werk. Nog niet goed gezocht maar als er meters zijn met backoffice en statistieken is het helemaal mooi.

Ik heb het voordeel dat werkgever open staat voor evt andere aanbieders (hoewel liever alles op NM). Maar ik wil ook niet de moeilijke werknemer uithangen. Ik koop dus wellicht een NM paal, betaal meer dan voor een ander type paal, en zet hem wellicht op Marktplaats mocht ik ooit uit dienst gaan.
Je bent uiteraard gebonden aan de voorwaarden gesteld door de werkgever.
In ons geval was een Alfen laadpaal een verplichting. Wat ik niet echt erg vond want de installatie- en uitbatingskosten waren ten laste van de werkgever en na drie jaar wordt de paal ook mijn eigendom.
Een gegeven paard kijk je niet in de bek. :+
Enig nadeel (luxe probleem) aan de Alfen laadpaal is dat hij alleen kan loadbalancen gekoppeld aan een digitale meter (maar dat valt op termijn op te lossen en heb ik niet gemist) en dat hij niet slim kan omgaan met de productie van een PV-installatie (maar dat heeft zich ook vanzelf opgelost). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
IvoB2 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Je bent uiteraard gebonden aan de voorwaarden gesteld door de werkgever.
In ons geval was een Alfen laadpaal een verplichting. Wat ik niet echt erg vond want de installatie- en uitbatingskosten waren ten laste van de werkgever en na drie jaar wordt de paal ook mijn eigendom.
Een gegeven paard kijk je niet in de bek. :+
Enig nadeel (luxe probleem) aan de Alfen laadpaal is dat hij alleen kan loadbalancen gekoppeld aan een digitale meter (maar dat valt op termijn op te lossen en heb ik niet gemist) en dat hij niet slim kan omgaan met de productie van een PV-installatie (maar dat heeft zich ook vanzelf opgelost). :)
Alfen kan ook LB doen zonder slimme meter. Je moet dan alleen wel een kWh meter installeren met Modbus TCP support (zoals de Socomec E27). Verder kan deze ook prima omgaan met de productie van een PV-installatie wanneer je deze configureert met een EMS of Energy Management Systeem (ook op basis van Modbus TCP). Deze zijn of commercieel verkrijgbaar of je kunt deze zelf bouwen zoals ik gedaan heb (zie hieronder voor een willekeurige laadsessie op een zonnige dag). Het enige dat je nodig hebt bij de Alfen laadpaal is toegang tot de paal via de ACE service installer om deze te kunnen configureren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GWyXe3yuH2KPCBXxHOdLVvFJ_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yt6oQ5Yj3SaMltfACsh7Pmwl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Er is weer een nieuwe firmware voor de Zappi v2 (3.123)uit. Deze firmware fixt ellende uit de vorige release(3.119)...

Gelukkig had ik die nog niet geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
klompje65 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 12:53:
[...]

Alfen kan ook LB doen zonder slimme meter. Je moet dan alleen wel een kWh meter installeren met Modbus TCP support (zoals de Socomec E27). Verder kan deze ook prima omgaan met de productie van een PV-installatie wanneer je deze configureert met een EMS of Energy Management Systeem (ook op basis van Modbus TCP). Deze zijn of commercieel verkrijgbaar of je kunt deze zelf bouwen zoals ik gedaan heb (zie hieronder voor een willekeurige laadsessie op een zonnige dag). Het enige dat je nodig hebt bij de Alfen laadpaal is toegang tot de paal via de ACE service installer om deze te kunnen configureren.
Bedankt, weer wat bijgeleerd.

Maar ik heb sowieso geen toegang tot de paal gezien deze nog eigendom is van de werkgever welke op zijn beurt weer een contract heeft met een laadpaalbeheerder die voorlopig alles liever zelf in de hand houdt.
Vanaf het ogenblik dat de paal mijn eigendom wordt heb ik ook al een digitale meter en is de toegang via de P1 poort met een UTP (die er al vooruitziend ligt) voor mij toch iets eenvoudiger dan zelf een kWh meter met Modbus te gaan installeren.
Als ik die kosten dan nog wil maken want lijkt me - persoonlijk - wat overkill voor een toevallige bezoeker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik vraag me toch af, bij al die werkgever-geïnstalleerde-laadpalen-aan-eigen-huis: wat staat er in de voorwaarden als je van baan wisselt/faillissement/..., wordt hij er dan weer vanaf geschroefd? Moet je 'm overkopen? En als je wisselt van een NM-werkgever naar een Alfen-werkgever?

Een auto lever je doorgaans in, maar een laadpaal?

Pagina: 1 ... 63 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen