Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 15:00

maffe

maffe

A3-D schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:02:
[...]

Ga eens met je telefoon dichtbij de Wallbox staan en kijk dan nog eens in de app. De Wallbox moet namelijk verbinding maken via Bluetooth om in de app bij upgrades de Power Boost te kunnen selecteren en in te stellen.
Dat heb ik inderdaad reeds geprobeerd. Dan blijft ie dus grijs.
Heb de app ook al opnieuw geinstalleerd op een andere phone. Dat maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
maffe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:07:
[...]
Dat heb ik inderdaad reeds geprobeerd. Dan blijft ie dus grijs.
Heb de app ook al opnieuw geinstalleerd op een andere phone. Dat maakt geen verschil.
Vreemd....ik heb sinds vorige week ook de Pulsar Plus met Power Boost laten installeren waarbij Stedin een dag later is geweest om de meter te vervangen en de omschakeling naar 3 fasen af te ronden.

Via WiFi zie ik de optie ook niet, maar als ik in de buurt van de Wallbox kom dan maakt hij verbinding met Bluetooth en kan ik hem wel selecteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZAFv80EpOUs9kLGBU0HCu9d6_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0JNFN5Tzibyu0etY4Dj9Yi6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J29jr9rlA8zEmbr8t0ilvfdnfZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pReTy9Uu4dHYDxmeCLwyLoYP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PD2YxXpG0Sq2Tp7PKj3jL4Ef9jU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHH95oRzBljEUjgbeIIpgA0u.jpg?f=fotoalbum_tile

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe

maffe

maffe

A3-D schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:15:
[...]

Vreemd....ik heb sinds vorige week ook de Pulsar Plus met Power Boost laten installeren waarbij Stedin een dag later is geweest om de meter te vervangen en de omschakeling naar 3 fasen af te ronden.

Via WiFi zie ik de optie ook niet, maar als ik in de buurt van de Wallbox kom dan maakt hij verbinding met Bluetooth en kan ik hem wel selecteren.
Jaloers op die plaatjes... dat wil ik ook! :)
Bij jou staat dat getal op 25? Hij zou op 40 moeten kunnen is mij verteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
maffe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Jaloers op die plaatjes... dat wil ik ook! :)
Bij jou staat dat getal op 25? Hij zou op 40 moeten kunnen is mij verteld?
Dat was het advies van Wallbox support. Ik heb 3 x 25A en dit zou zo goed moeten zijn.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je vult daar de maximale stroom per fase in. Dus bij 3 x 25A vul je 25 in. Heb je 1 x 40A dan dus 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:57
maffe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:50:
[...]
ECHTER toen Liander langskwam, is gelijk de kwh- en de gasmeter vervangen. Zou het wel goed aangesloten kunnen hebben gezeten, maar daarna niet meer?
Die komen doorgaans niet aan je meterkast bij die wijziging, alleen de hoofdschakelaar om daar de 3 fase aan te sluiten. En nee het zou wel heel raar zijn als hij dat verkeerd doet. Dan is hij zijn vak niet waardig.

Ook al zou het verkeerd zitten, de powerboost zou gewoon moeten reageren. Dus dan is het technisch met de laadpaal niet goed en moet die monteur langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijverdal85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-02-2022
Goedemorgen allen,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb (tijdelijk) een Peugeot e208 i.c.m. een Zappi V2 laadpaal.
Sindskort stopt deze spontaan met laden, waarbij de Zappi de melding 'charge delayed' geeft.

Volgens Zappi is dit een instelling in de auto, echter kan ik in de Peugeot volgens mij alleen maar uitgesteld laden instellen.

Iemand enig idee waar dit aan ligt, en hoe ik dit kan verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nijverdal85 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:53:
Volgens Zappi is dit een instelling in de auto, echter kan ik in de Peugeot volgens mij alleen maar uitgesteld laden instellen.
Als je in je auto uitgesteld laden kan instellen, dan kan je dat toch zeker ook wel uitzetten in je auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
Goedemorgen allen,

Sindskort stopt deze spontaan met laden, waarbij de Zappi de melding 'charge delayed' geeft.

Charge delayed betekend in feite dat de laadpaal wel in de stand staat dat de auto mag laden maar dat de auto niet antwoord met 'ok, kom maar met die energie'.
Ik ken de peugeot niet maar bij mijn auto (MG ZS) kwam dat ook voor en was een update in de auto nodig om dit te voorkomen. De auto kwam in slaapstand als na een laadpoging het laden even werd onderbroken door de laadpaal (bijv. door eco+ modus en er even geen zon schijnt). De zappi in fast of eco (zonder +) stand zou dit probleem niet moeten geven. Als dat wel zo is dan is het ook weer de auto die de laadsessie zelf onderbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Ik heb een vraagje aan mensen met een Zappi: we hebben nu al met 2 klanten gehad dat hun 22kW 3-fasenlader (retrofit) op 11kW wordt beperkt door de Zappi totdat je hem reset - en zelfs dan werkt het niet altijd correct. Het is *altijd* op een Zappi, andere laders werken prima op volle snelheid.

Komt dit bekend voor, of moeten we de oorzaak in onze installaties zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-10 16:55
Ophidian schreef op zondag 9 mei 2021 @ 14:49:
@Wicked-Game Sta drie keer te klooien in de zeikende regen met een losse laadkabel en je bent om :+ Vast is heerlijk, inprikken klaar of loshalen en twee keer om de unit heen en klaar.

Losse kabel wil je toch beetje netjes opgerold hebben, duurt langer en als ie vies is, is meteen je kofferbak smerig. En hem continu in een tas doen ben je na twee keer ook wel klaar mee. ;)

Die Eneco units kunnen toch met pas? Ik heb geen code meer op mijn zappi, als iemand zo bijdehand is kan ik hem toch extern stoppen. En een volle accu kost een paar euro’s.
Heb het toch omgezet met een 5m vaste kabel, kon ook 8m kabel maar zover staat de auto nu ook weer niet. Begreep wel in de aanvraag dat ze nog een schouw doen.

En je hebt gelijk ze komen met een pas, dus ook dat risico kan weggenomen worden. (leer nog eens wat ;))

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
mux schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:36:
Ik heb een vraagje aan mensen met een Zappi: we hebben nu al met 2 klanten gehad dat hun 22kW 3-fasenlader (retrofit) op 11kW wordt beperkt door de Zappi totdat je hem reset - en zelfs dan werkt het niet altijd correct. Het is *altijd* op een Zappi, andere laders werken prima op volle snelheid.

De meeste zappi's staan in een huisopstelling lijkt me en dan is 3x16A (=11kW) het standaard maximaal ingestelde vermogen. Door de loadbalancing zal de zappi het begrensen tot dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36
mux schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:36:

Gok dat er niet veel mensen zij hier die op 22kW laden thuis. (meeste hebben denk ik niet meer dan 3x25A). Zappi heeft natuurlijk ook een aardig aan dynamische states. Wel of geen loadbalancing actief, en de verschillende eco modus. Dus misschien even een andere eco modus (laten) testen op de Zappi's.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bGreenAvans
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-05-2021
*knip* Voor het plaatsen van enquêtes moet vooraf toestemming gevraagd worden: Het algemeen beleid #verbodenspam *knip*

[ Voor 88% gewijzigd door deepbass909 op 11-05-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ik222 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:33:
Iemand ervaring met hoe lang het in werkelijkheid duurt voordat Enexis de slimme meter komt vervangen voor een nieuwe variant?

Blijkbaar heb ik een verouderd type slimme meter waarmee load balancing niet werkt i.c.m. de Alfen laadpaal die de LM laat plaatsen, nu dus een aanvraag in gediend bij Enexis om die te laten vervangen maar volgens het formulier kan dat maximaal 3 maanden duren?

Ik heb wel ooit gezien dat een defecte slimme meter vervangen werd, toen stonden ze in 20 minuten op de stoep en was het vervangen 10 minuten later gebeurd. Nu snap ik dat dit minder spoed heeft maar 3 maanden voor zo'n simpele handeling is wel erg lang lijkt me...
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, aanvraag op 23 april ingediend via de website en vandaag, 11 mei, is de meter vervangen. Alles bij elkaar duurde dat dus een kleine 3 weken.

Ben blij dat het geregeld is, dan kunnen ze op 21 juni de laadpaal meteen aansluiten inclusief loadbalancing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:31
Goedemorgen allen,

Hier loopt een topic over: https://myenergi.info/peu...charge-delayed-t3641.html

Blijkbaar moet je contact opnemen met Peugeot NL hierover.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:31
Wicked-Game schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Heb het toch omgezet met een 5m vaste kabel, kon ook 8m kabel maar zover staat de auto nu ook weer niet. Begreep wel in de aanvraag dat ze nog een schouw doen.

En je hebt gelijk ze komen met een pas, dus ook dat risico kan weggenomen worden. (leer nog eens wat ;))
Ik zou even meten of je het met vijf meter gaat redden. De kabel gaat ook een stuk naar beneden vanaf de unit en bij de auto weer omhoog, dus effectief is het wat minder.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-10 16:55
Ophidian schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:00:
[...]

Ik zou even meten of je het met vijf meter gaat redden. De kabel gaat ook een stuk naar beneden vanaf de unit en bij de auto weer omhoog, dus effectief is het wat minder.
Vanaf de locatie waar ik de wallbox wil hebben ga ik even uit van 110cm hoogte dat die hangt. Dan is het naar de auto (huidige auto even gepakt) een 3.50 naar tankklep. Dus totaal 4.60m wat nodig is, dan stond ik nu iets schuin ;) Dus met 5m moet ik er kunnen komen. 8m leek mij echt weer veel te veel.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijverdal85
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-02-2022
Ophidian schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:59:
[...]

Hier loopt een topic over: https://myenergi.info/peu...charge-delayed-t3641.html

Blijkbaar moet je contact opnemen met Peugeot NL hierover.
Dank voor je reactie.
Contact gehad met Peugeot, zou inderdaad met een update te maken hebben.
Maandag wordt de update gedaan, hopen dat het dan verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
Snelle reactie van Zappi, ben super content met hun helpdesk en forum :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe

maffe

maffe

thehog schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 08:01:
[...]
Ook al zou het verkeerd zitten, de powerboost zou gewoon moeten reageren. Dus dan is het technisch met de laadpaal niet goed en moet die monteur langskomen.
Heb vandaag Wallbox gesproken en die bezweert dat het door de monteur verkeerd is aangesloten.
Als dit goed is gedaan, moet het automatisch meteen op de app erbij komen.

Dus firma groen-op-laden opnieuw gebeld en ze komen eerdaags langs om dit te corrigeren.
Ik wacht in spanning af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
Wicked-Game schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Vaste kabel is echt ideaal. Heb alleen wel de 8m gekozen en zou niet anders willen. Dat is echt niet te lang en makkelijk en snel op te wikkelen. Als de auto op de oprit staat met het linker voorlicht bij de lader dan heb je het al nodig om de stekker er rechtsachter in te steken. Je verliest al heel snel meters om naar de grond te gaan en voorbij de auto te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
klompje65 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:30:
[...]
Vaste kabel is echt ideaal. Heb alleen wel de 8m gekozen en zou niet anders willen. Dat is echt niet te lang en makkelijk en snel op te wikkelen. Als de auto op de oprit staat met het linker voorlicht bij de lader dan heb je het al nodig om de stekker er rechtsachter in te steken. Je verliest al heel snel meters om naar de grond te gaan en voorbij de auto te komen.
Ik heb 6,5m vaste kabel maar gebruik daar ngo geen 1,5m van. Auto staat op de oprit meestal met zijn neus en laadklep zo ongeveer tegen de laadpaal aan. Ik wind de kabel één slag af en laat de rest er gewoon omheen zitten. Wordt gelukkig ook niet warm of zo.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 22:26
Achteraf had ik graag 8m willen hebben. Nu 5m maar dan moet ik hem wel dicht op de auto van mijn vrouw zetten. Of achteruit parkeren maar dat vind ik niet handig. Voor het gemak was 8m handiger geweest. Dus de tip; even goed meten en kijken wat handig is voor je situatie.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik heb juist bewust gekozen voor een laadpunt met socket, dus zonder vaste kabel. Ik verwacht namelijk sowieso normaal gesproken slechts 1 keer per week te laden en dan vind ik dit opgeruimder en bovendien minder vandalisme gevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-10 13:44
maffe schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:51:
[...]

Heb vandaag Wallbox gesproken en die bezweert dat het door de monteur verkeerd is aangesloten.
Als dit goed is gedaan, moet het automatisch meteen op de app erbij komen.

Dus firma groen-op-laden opnieuw gebeld en ze komen eerdaags langs om dit te corrigeren.
Ik wacht in spanning af :)
Zelfde verhaal hier wallbox copper sb powerbooster licht grijs in de app + de oude versie zonder ocpp geleverd word volgende week hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Wellicht dat iemand iets kan zeggen over het volgende.

Plaatsen van een Eneco laadstation, 3 fase 11kW loadbalancing. Mijn aansluiting moet verzwaard worden van 1x35A naar 3x25A, aangevraagd bij Stedin, kosten EUR 297,-.

Nu zegt Eneco dat er een eenmalige kostenpost a EUR 250,- in rekening wordt gebracht, maar niemand kan uitleggen wat dit is. Aanpassen van de meterkast is het niet, die kosten komen daar nog bovenop a EUR 410,- excl BTW (!!).

Administratie?

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Skyrunner schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:28:

Plaatsen van een Eneco laadstation, 3 fase 11kW loadbalancing. Mijn aansluiting moet verzwaard worden van 1x35A naar 3x25A, aangevraagd bij Stedin, kosten EUR 297,-.

Nu zegt Eneco dat er een eenmalige kostenpost a EUR 250,- in rekening wordt gebracht, maar niemand kan uitleggen wat dit is. Aanpassen van de meterkast is het niet, die kosten komen daar nog bovenop a EUR 410,- excl BTW (!!).

Administratie?
Zou niet weten welke kosten Eneco moet maken. Maar ze kunnen toch wel een specificatie leveren? Zou sowieso een andere paal kiezen. Bij Eneco kun je zelf niet eens de hoogte van de vergoeding instellen. Ook zou je wellicht prima met een 1F LB paal uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Er is voor Zappi v2 een nieuwe firmware gereleased (3.119):
https://myenergi.info/zap...119-11-05-2021-t3667.html

Hierin zitten een aantal verbeteringen. Onder andere een belangrijke voor bezitters van KIA/Hyundai:
Note: If zappi detects that that the EV shorts out the phases when charging in single phase mode then it now introduces a 90 second delay before switching to three phases (and back to single phase charging). Vehicles affected include the Kia e-Niro, Hyundai Kona, Renault Zoe
Changelog:
https://myenergi.zendesk....-2-Firmware-Version-3-119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Administratie?
Bij ons werd voor een vast bedrag van iets van 297 euro zowel verzwaard van 3x25 A naar 3x50A inclusief het trekken van een nieuwe aansluitkabel van 3x16mm2 en inclusief het opengraven en weer dicht maken van de oprit. Prima prijs. Enexis.

Eneco mag de verzwaring niet doen, dat moet worden gedaan door de netbeheerder.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Inspired schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:31:
[...]

Zou niet weten welke kosten Eneco moet maken. Maar ze kunnen toch wel een specificatie leveren? Zou sowieso een andere paal kiezen. Bij Eneco kun je zelf niet eens de hoogte van de vergoeding instellen. Ook zou je wellicht prima met een 1F LB paal uit de voeten kunnen.
Het is een lease, dus keuze in laadstation heb ik niet.

De aanvraag zit nog in het offerte stadium, specificatie (nog) niet voorhanden.

Ik begrijp uiteraard dat er sprake is van een kostenpost voor de netbeheerder (verzwaring hoofdaansluiting) en een voor de energieleverancier voor het plaatsen van het laadstation en wellicht een stukje administratie. Tenslotte natuurlijk het installeren van een 3-fase groep.

Leverancier zegt doodleuk dat die eenmalige kostenpost tbv de netbeheerder is... Vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-10 15:05
Skyrunner schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 13:51:
[...]

Het is een lease, dus keuze in laadstation heb ik niet.

De aanvraag zit nog in het offerte stadium, specificatie (nog) niet voorhanden.

Ik begrijp uiteraard dat er sprake is van een kostenpost voor de netbeheerder (verzwaring hoofdaansluiting) en een voor de energieleverancier voor het plaatsen van het laadstation en wellicht een stukje administratie. Tenslotte natuurlijk het installeren van een 3-fase groep.

Leverancier zegt doodleuk dat die eenmalige kostenpost tbv de netbeheerder is... Vaag.
Als ze dat zeggen, dan hoef je dus niet rechtstreeks aan Stedin te betalen. Het kan niet zo zijn dat je bij beide partijen betaald voor iets wat maar 1 partij gaat regelen natuurlijk.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D

Administratie?
Dit is wat ik tegenkom op de website van Eneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:36
Tweakers, ik ben intussen in het bezit van een Pulsar Plus, word pas over 3 weken geinstalleerd.

Puur uit nieusgierigheid; heeft iemand die Pulsar als eens een jaar of wat buiten hangen... zoals eerder in dit topic al aangegeven, het is dun plastic, klein rubber randje wat het allemaal (vocht) tegen moet houden... wat zijn de ervaringen hier?

Verder ziet het "power" gedeelte er prima uit in de Wallbox, maar dat dunne rubber randje...

ik laad nu nog met een granny stekker... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
.

[ Voor 99% gewijzigd door Skyrunner op 12-05-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Dit was ik kwijt aan Stedin voor het verzwaren van mijn aansluiting thuis.

Helaas moest ik vanwege de verzwaring afscheid nemen van mijn Ferrarismeter en ontving ik gisteren een brief van Stedin dat mijn slimme meter een communicatiestoring heeft en dat er een nieuwe afspraak gemaakt moet worden (aanpassing gedaan door Stedin op 4 mei, brief gedateerd 5 mei :? ).

Het ding hangt er nog geen week en nu al problemen en ellende |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keENK9gcVRfG6Qse33yeHVRf45A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MpE1m7u3Im08lUKQjneYbtKh.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 23% gewijzigd door A3-D op 12-05-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
A3-D schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:48:
[...]

Dit was ik kwijt aan Stedin voor het verzwaren van mijn aansluiting thuis.

[Afbeelding]
Ik heb hier dezelfde offerte van Stedin. Wat was jij kwijt aan de groepenkast zelf (plaatsen 3-fase automaat)?

Ik denk overigens dat de door Eneco genoemde EUR 250,- simpelweg een indicatie voor de kosten van Stedin zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisjeKa
  • Laatst online: 06-06-2021
Ik heb een huis gekocht met een laadpaal. Er staat Anwb op met een storing nummer, maar Anwb blijkt geen laadpalen meer te beheren. Dit doet nu een andere firma. Ik kreeg van die firma te horen dat ik me moet registreren en een abonnement af moet sluiten. Dat wil ik niet. Zodoende kan mijn auto vanaf toen niet meer opladen met mijn eigen laadpaal en mijn eigen stroom (zonnepanelen). Hoe kan ik die laadpaal uit 2012 openen? Kan ik zelf iets veranderen waardoor de paal niet meer online is en weer kan gebruiken om de auto op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
ChrisjeKa schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 16:15:
Ik heb een huis gekocht met een laadpaal. Er staat Anwb op met een storing nummer, maar Anwb blijkt geen laadpalen meer te beheren. Dit doet nu een andere firma. Ik kreeg van die firma te horen dat ik me moet registreren en een abonnement af moet sluiten. Dat wil ik niet. Zodoende kan mijn auto vanaf toen niet meer opladen met mijn eigen laadpaal en mijn eigen stroom (zonnepanelen). Hoe kan ik die laadpaal uit 2012 openen? Kan ik zelf iets veranderen waardoor de paal niet meer online is en weer kan gebruiken om de auto op te laden?
Tja, zal afhankelijk zijn van het type paal. Zal een rebranded paal zijn. Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Skyrunner schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:52:
[...]

Ik heb hier dezelfde offerte van Stedin. Wat was jij kwijt aan de groepenkast zelf (plaatsen 3-fase automaat)?

Ik denk overigens dat de door Eneco genoemde EUR 250,- simpelweg een indicatie voor de kosten van Stedin zijn.
De totale kosten waren bij mij een kleine 2500 Euro voor een Wallbox Pulsar Plus incl. Power Boost, nieuwe groepenkast en montage (excl. kosten Stedin).

Mijn gehele groepenkast is dus vervangen en volledig vernieuwd waarbij ik gekozen heb voor EATON en EMAT in plaats van ABB. Anders was het een stuk duurder uitgevallen (overigens was de garantie op ABB een stuk korter dan wat ik nu heb hangen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKH_IwItjnhmBeTIaXJzKuyzCEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNtkxSkkZOOaR7VI9rNddcod.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wbSOeNX-NxS9V1m52z6Ot72Ilo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPwWsrrHBfvbnh7ZuLbfCuPK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:26
Inspired schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:31:
[...]

Eens, ik snap echt nog steeds niet waarom iedereen toch over wil stappen naar 3F 25A zodat je 11 kWh kan laden. Ik rijd al jaren elektrisch en voor vrijwel alle auto’s heb je echt meer dan zat aan 6 kWh laden. Als je echt helemaal leeg aankomt (gebeurt echt bijna nooit) heb je zat power om in 1 nacht weer helemaal vol te laden. Ben thuis, 1F, opgewaardeerd naar 35A, kost niks, en laad nu met Alfen laadpaal met loadbalancing ca 6,5 kWh. Laadpaal is 3F maar 1F aangesloten. Als er in de toekomst een warmtepomp etc komt, kan ik altijd nog overgaan op 3F.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kingmenno schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 15:34:
Tweakers, ik ben intussen in het bezit van een Pulsar Plus, word pas over 3 weken geinstalleerd.

Puur uit nieusgierigheid; heeft iemand die Pulsar als eens een jaar of wat buiten hangen... zoals eerder in dit topic al aangegeven, het is dun plastic, klein rubber randje wat het allemaal (vocht) tegen moet houden... wat zijn de ervaringen hier?

Verder ziet het "power" gedeelte er prima uit in de Wallbox, maar dat dunne rubber randje...

ik laad nu nog met een granny stekker... :)
Menig wallbox welke niet beschut hangt heeft een lelijk afdakje er boven geknutseld, ook wallboxen met een wat 'grondigere' seal dan de pulsar. De behuizing van de pulsar op zichzelf daar heb ik me wel eerder over uit gelaten dus kan je enkel het volgende mee geven: Bouw een (niet brandbaar) afdak er boven, wees erg voorzichitg met het omwikkelen van de laadkabel, zorg dat hij niet op een plek hangt waar mensen er tegen aan kunnen stoten met iets & sterkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
BGFG schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:34:
[...]

Eens, ik snap echt nog steeds niet waarom iedereen toch over wil stappen naar 3F 25A zodat je 11 kWh kan laden. Ik rijd al jaren elektrisch en voor vrijwel alle auto’s heb je echt meer dan zat aan 6 kWh laden. Als je echt helemaal leeg aankomt (gebeurt echt bijna nooit) heb je zat power om in 1 nacht weer helemaal vol te laden. Ben thuis, 1F, opgewaardeerd naar 35A, kost niks, en laad nu met Alfen laadpaal met loadbalancing ca 6,5 kWh. Laadpaal is 3F maar 1F aangesloten. Als er in de toekomst een warmtepomp etc komt, kan ik altijd nog overgaan op 3F.
Hier in huis hadden we al een 3 fase aansluiting, o.a. vanwege inductie koken en inmiddels ook een warmtepomp. In een modern huis is 3 x 25A geen overbodige luxe meer, niet alleen vanwege de elektrische auto.

Als ik dan op 1 fase zou willen laden kan ik dus niet verder gaan dan 3,7kW. En dan duurt een 77kWh accu volladen toch wel erg lang. Dus in mijn situatie is een 3 fase laadpaal wel een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisjeKa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9xgGIjIdKpPs0GuXPEF9p9zCWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnOgkexYddLl5fcwrLl1sVmU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisjeKa
Weet iemand hoe ik deze paal moet openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
Dat is een EV-box.
Die zit vanaf de achterkant met 2 schroeven vast.

YouTube: How to Install an EVBox BusinessLine Single on a Pole | North America

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20

Administratie?
Dit zijn vast kosten waarvoor Eneco Stedin alles moet doen om jouw aansluiting aan te passen. Deze kosten zijn bepaald in de wet. Zelfs al je je aansluiting qua vermogen omlaag zou willen brengen krijg je deze kosten.
Dit houdt in:
- indien nodig grondonderzoek doen (kan een administratieve zijn)
- straat opengraven (60cm diep)
- jouw oprit/vooruit opengraven richting meterkast
- kabel vervangen naar 5 aderig (of 4 indien aardpen). Oude kabel 'moet' verwijdert worden.
- invoeren in meterkast
- plaatsen nieuwe hoofdzekeringen
- stroommeter vervangen.

De rest na de stroommeter is voor jou.
Daar draaien ze meestal verlies op gezien er een graafploeg (2man en mogelijk een graafmachine) en een elektro mannetje voor moet komen. Dat mannetje moet ook op de hoofdkabel in de straat een klem knijpen wat niet zonder risico is en speciale kleding/gelaatsmasker vereist.
Wij vinden dan meestal duur, maar als je ziet wat ze er voor doen dan is het echt niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14-10 20:35
Nu bijna een half jaar een Ecotap 3F laadpunt in gebruik met load balancing. De kosten voor verwijderen 1 fase laadpunt, aanbrengen, meterkast herverdelen etc bedroegen iets meer dan 2800 euro inclusief BTW (kale prijs laadpunt was 885 euro exclusief BTW). Het bevalt prima, één keer een probleem gehad toen van één fase de zekering doorbrandde. Dit kwam door het Hyundai/Kia probleem wat mij e-Niro 2020 ook had; snel schakelen van 1 naar 3 fasen (of omgekeerd), wwaarbij de auto 2 fasen kortsluit. De garage heeft dat gefixt met een nieuwe module, Stedin heeft als netbeheerder de zekering vervangen.

Het Ecotap laadpunt heeft dat allemaal goed doorstaan. De klantenservice van Ecotap was echter niet erg behulpzaam; ik moest zelf maar met een installatiebedrijf gaan uitzoeken wat het probleem was.

De load balancer werkt niet via de P1-poort, vreemd genoeg. Ik had al een splitter besteld omdat ik deze zelf via Domoticz ook uitlees. Tot nu toe daarmee geen probleem gehad.

Achteraf heb ik wel iets te makkelijk voor de ombouw van 1x35A naar 3x25A gekozen. Ik besefte later pas dat mijn omvormer de stroom maar aan één fase levert. Na de afbouw van de salderingsregeling zal ik iets moeten verzinnen om de stroom van de panelen op te slaan op 3 fasen, vermoed ik. Anders lever ik relatief meer terug in de nieuwe situatie met 3 fasen, dan ik had gedaan met één fase

[ Voor 7% gewijzigd door Frij5fd op 12-05-2021 20:45 . Reden: Diverse ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18
@Frij5fd Maak je niet ongerust, een 3-fasen meter saldeert intern tussen de fasen. Het maakt dus helemaal niet uit dan je op 1 fase teruglevert, en op 3 fasen afneemt. Slechts de som van de 3 fasen per moment wordt als verbruik/teruglevering geregistreerd.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
hesselbeertje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:45:
@Frij5fd Maak je niet ongerust, een 3-fasen meter saldeert intern tussen de fasen. Het maakt dus helemaal niet uit dan je op 1 fase teruglevert, en op 3 fasen afneemt. Slechts de som van de 3 fasen per moment wordt als verbruik/teruglevering geregistreerd.
Nu maakt het met salderen inderdaad niet uit. Maar als het salderen straks (bijna) afgebouwd is, is het ongunstiger om een 3-fasen huisinstallatie te hebben. Dan lever ik met een 1-fase omvormer volgens mij altijd meer terug dan dat ik zou gedaan hebben met een 1-fase huisinstallatie. Als het salderen afgebouwd is, wil je natuurlijk zo min mogelijk terugleveren.

Edit 1: excuses, nu valt het kwartje pas. Ook na het afbouwen van de salderingsregeling is dus het leveren (bijvoorbeeld) van 1000 Watt op fase 1 en verbruik van 700 Watt op de andere 2 fasen nog steeds maar een verbruik van 300 Watt? Dat is mooi :)

Edit 2: leuke link hierover is https://www.zelfenergiepr...n-of-1-fase-slimme-meter/
Verder een mede-tweaker die het gecheckt heeft: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63921628

[ Voor 23% gewijzigd door Frij5fd op 12-05-2021 21:03 . Reden: Kwartje viel wat laat ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
ik222 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:58:
[...]

Hier in huis hadden we al een 3 fase aansluiting, o.a. vanwege inductie koken en inmiddels ook een warmtepomp. In een modern huis is 3 x 25A geen overbodige luxe meer, niet alleen vanwege de elektrische auto.

Als ik dan op 1 fase zou willen laden kan ik dus niet verder gaan dan 3,7kW. En dan duurt een 77kWh accu volladen toch wel erg lang. Dus in mijn situatie is een 3 fase laadpaal wel een must.
Als je al 3F hebt is het een uitgemaakte zaak. Mijn opmerking is bestemd voor mensen met 1F aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
@Frij5fd Precies, 1000W terugleveren op fase 1 en 500 verbruiken op fase 3 levert een teruglevering van 500 op. Alleen die wordt geteld. Intern salderen noemen we dat. Dit staat dus los van het salderen van verbruik en teruglevering over verschillende tijdstippen.

[ Voor 32% gewijzigd door hesselbeertje op 12-05-2021 21:09 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe

maffe

maffe

BGFG schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:34:
[...]

Als je thuis komt en batterij is bijv. bijna leeg en je moet daarna nog even weg. Dan is het handig wanneer je snel kan laden... en niet de hele nacht moet wachten :(
Bovendien heb ik na aanpassing 3F een nieuwe kWh- en gas meter gehad. Meterkast is helemaal up to date.
Wat wil je nog meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
maffe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:24:
[...]

Als je thuis komt en batterij is bijv. bijna leeg en je moet daarna nog even weg. Dan is het handig wanneer je snel kan laden... en niet de hele nacht moet wachten :(
Bovendien heb ik na aanpassing 3F een nieuwe kWh- en gas meter gehad. Meterkast is helemaal up to date.
Wat wil je nog meer?
Die angst hebben alleen mensen zonder EV. Mensen mét weten dat die angst ongegrond is.

En nieuwe meters? Wat doen die beter dan de oude meters? Volgens mij hebben ze maar 1 taak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
maffe schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:24:
[...]
Wat wil je nog meer?
Dat dacht ik vroeger ook, voordat ik een EV had. Maar nu kan ik mij er vrijwel niets meer bij voorstellen. Zou betekenen dat ik na een rit van 400-500km, daarna nog even weg wil en dan range tekort zou komen.
Ik wil helemaal niet "nog even weg" als ik net ruim 400km heb gereden.
En als ik na een uurtje weg zou willen zit er ook bij 1F laden alweer bijna 50km bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met de 22kWh Zoe was 11 kW wel erg fijn; na een lunch thuis kon je weer ergens heen.
Met de 64 kWh Kona is het een stuk minder spannend en wordt dezelfde paal op 3.6 kW gebruikt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
eltron schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:18:
[...]

Dat dacht ik vroeger ook, voordat ik een EV had. Maar nu kan ik mij er vrijwel niets meer bij voorstellen. Zou betekenen dat ik na een rit van 400-500km, daarna nog even weg wil en dan range tekort zou komen.
En als ik na een uurtje weg zou willen zit er ook bij 1F laden alweer bijna 50km bij.
Ik heb het snellere 3 fasen laden ook nog niet nodig gehad dit half jaar, al zijn door de Coronacrisis de gereden km's ook wel een stuk minder. Ik ben overgestapt naar 3 fasen laden omdat ik verwacht dat onze volgende tweede auto ook volledig elektrisch wordt. Dan is het handig als je in de loop van de avond even kan omstekkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
hesselbeertje schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Die angst hebben alleen mensen zonder EV. Mensen mét weten dat die angst ongegrond is.

En nieuwe meters? Wat doen die beter dan de oude meters? Volgens mij hebben ze maar 1 taak.
In Nederland zal het idd niet veel uitmaken. :)
In B-Vlaanderen krijg je bij vervanging meter automatisch een digitale meter en dan stopt met onmiddellijke ingang het salderen. :(
Met de analoge meter wordt ook maar een capaciteitstartief van 2.5 kW aangerekend. Bij een digitale meter vanaf midden volgend jaar de volle meuk. Ga je 11 kW laden en doe je dat minstens 15 klokminuten per maand krijg je op je jaarrekening minstens 11 kW ipv max. 2.5 kW aangerekend. :
Vanaf medio 2022 heeft het in B-VL economisch nog maar weinig zin om thuis aan 11 kW te laden, laat staan aan 22 kW.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 13-05-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
IvoB2 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:30:
[...]

In Nederland zal het idd niet veel uitmaken. :)
In B-Vlaanderen krijg je bij vervanging meter automatisch een digitale meter en dan stopt met onmiddellijke ingang het salderen. :(
Met de analoge meter wordt ook maar een capaciteitstartief van 2.5 kW aangerekend. Bij een digitale meter vanaf midden volgend jaar de volle meuk. Ga je 11 kW laden en doe je dat minstens 15 klokminuten per maand krijg je op je jaarrekening minstens 11 kW ipv max. 2.5 kW aangerekend. :
Vanaf medio 2022 heeft het in B-VL economisch nog maar weinig zin om thuis aan 11 kW te laden, laat staan aan 22 kW.
Wat kost dat capaciteitstarief van 2.5kW dan ten opzichte van 11kW in B-VL?
Wij kennen het hier ook wel maar dan in je aansluittarief. Voor 1x10A (vergelijkbaar met je 2.5kW) betaal je hier zo'n 8,5 euro per maand. Voor alles meer t/m 3x25A (vergelijkbaar met jouw 11kW) betaal je zo'n 21 euro per maand. En alles er boven nog veel duurder.

Los van de bedragen, bedenkt dat het dus niet zo veel anders is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Mag ik jullie hulp vragen? Ik ben alle topics aan het doorspitten en heb meerdere bedrijven gebeld, maar het hele gebeuren wordt me alleen maar vager en vager.

-Ik heb twee losse laadpalen nodig voor op de zaak
- wij zijn groot stroomverbruikers en twee groepen beschikbaar uit mijn hoofd 3x25A
-twee auto’s die beide op 11kwh kunnen laden
- beide directeur dus we willen alleen de kosten voor de auto inzichtelijk hebben.
-mijn collega heeft al newmotion thuis, dus kan ook thuis laden. Ik heb daar geen mogelijkheid voor.
-als ik Google dan kom ik hoofdzakelijk dingen tegen met betrekking tot je werknemers. Dit is bij ons niet het geval dus heb ik dan wel een abonnement nodig?

- ik heb al een offerte aangevraagd voor 2 newmotion palen en ze bieden dan aan: de business pro en lite of de advanced home. Ik kom er echter niet uit hoe het zit met het abonnement, laadpas, of welke paal nu geschikter is... help?

[ Voor 9% gewijzigd door Robbie8454 op 13-05-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Robbie8454 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:22:
Mag ik jullie hulp vragen? Ik ben alle topics aan het doorspitten en heb meerdere bedrijven gebeld, maar het hele gebeuren wordt me alleen maar vager en vager.

-Ik heb twee losse laadpalen nodig voor op de zaak
- wij zijn groot stroomverbruikers en twee groepen beschikbaar uit mijn hoofd 3x25A
-twee auto’s die beide op 11kwh kunnen laden
- beide directeur dus we willen alleen de kosten voor de auto inzichtelijk hebben.
-mijn collega heeft al newmotion thuis, dus kan ook thuis laden. Ik heb daar geen mogelijkheid voor.
-als ik Google dan kom ik hoofdzakelijk dingen tegen met betrekking tot je werknemers. Dit is bij ons niet het geval dus heb ik dan wel een abonnement nodig?

- ik heb al een offerte aangevraagd voor 2 newmotion palen en ze bieden dan aan: de business pro en lite of de advanced home. Ik kom er echter niet uit hoe het zit met het abonnement, laadpas, of welke paal nu geschikter is... help?
Heb je LB nodig of heb je gewoon twee 3x25A groepen over? Op zich kun je met 2x Home Advanced uit de voeten met standaard abonnement. Dan kun je gewoon laden en kosten automatisch verrekenen. Je kunt ook naar een EVBox Elvi kijken bv. Weet ff niet wat voordeliger is. Die business meuk is vaak meer als je wilt LBen tussen meerdere palen. Als je gewoon 2 x 3x16 (voldoende voor 11kW) 100% kunt leveren 24/7 heb je dat niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
De business pro en lite is een combinatie van TNM welke aangeboden wordt wanneer een laadpaal met 2 aansluitingen gewenst is.
De advanced is een enkelvoudige laadpaal.
Beide varianten hebben dezelfde functionaliteiten.

Dit zijn je abonnementskosten:
The New Motion plus abonnement per
maand
€ 4,88 p/mnd
The New Motion Dynamic Power Sharing abonnement per maand, per
laadpunt
€ 5,00 p/mnd

Elke berijder kan dan de laadpaal activeren met eigen laadpas waarna de verrekening per berijder en dus EV automatisch inzichtelijk wordt gemaakt.

Kijk ook naar EVbox en zeker met het nieuwe portaal van Everon vindt ik dit net wat gebruiksvriendelijker dan het portaal van TNM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Of Alfen met e-flux. Portal zit je op zich niet vaak in. Dat Everon heeft niet eens prijzen op de site staan? Zou voor mij al afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
eltron schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:18:
[...]

Helemaal eens met @eltron : de beredenering van @maffe moet ik ook nog steeds op iedere verjaardag ontkrachten. Alleen degenen zonder EV ervaring praten voortdurend over range anxiety, is in de praktijk met een E Niro echt geen issue. En ja, ik rijd zeer regelmatig 200 km naar Amsterdam en weer terug. Die slimme meter kun je trouwens sowieso krijgen, ook bij 1F. Enige argument voor 3F is als je andere grootverbruikers hebt zoals een warmtepomp, inductiekoken etc of als je dit als voorbereiding op de toekomst wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
@Inspired @Pandarrama bedankt voor de info. Ga de evbox ook even bekijken. LB hebben we niet nodig. We hebben meer dan genoeg stroomruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
rdfeij schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 19:26:
[...]

Dit zijn vast kosten waarvoor Eneco Stedin alles moet doen om jouw aansluiting aan te passen. Deze kosten zijn bepaald in de wet. Zelfs al je je aansluiting qua vermogen omlaag zou willen brengen krijg je deze kosten.
Dit houdt in:
- indien nodig grondonderzoek doen (kan een administratieve zijn)
- straat opengraven (60cm diep)
- jouw oprit/vooruit opengraven richting meterkast
- kabel vervangen naar 5 aderig (of 4 indien aardpen). Oude kabel 'moet' verwijdert worden.
- invoeren in meterkast
- plaatsen nieuwe hoofdzekeringen
- stroommeter vervangen.

De rest na de stroommeter is voor jou.
Daar draaien ze meestal verlies op gezien er een graafploeg (2man en mogelijk een graafmachine) en een elektro mannetje voor moet komen. Dat mannetje moet ook op de hoofdkabel in de straat een klem knijpen wat niet zonder risico is en speciale kleding/gelaatsmasker vereist.
Wij vinden dan meestal duur, maar als je ziet wat ze er voor doen dan is het echt niet te duur.
Dank voor de toelichting. Ik werk al 20+ jaren in elektrotechniek en ben bekend met het werk, en wat het kost :-)

Het ging mij er meer om welke kosten ik nu exact betaal voor wat.

De hoofdaansluiting is al volledig bedraad (woning is 4jr oud), het gaat dus enkel om het plaatsen van een 3-fase automaat, en meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Robbie8454 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:31:
@Inspired @Pandarrama bedankt voor de info. Ga de evbox ook even bekijken. LB hebben we niet nodig. We hebben meer dan genoeg stroomruimte
Met 3x25 A en 2x 11 kW laden? Dachunie. 2x11 kW komt neer op 32 A per fase. Dat is meer dan die 3x25 A mag leveren.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zap681
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 11:57
daemonix schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:13:
[...]

Met 3x25 A en 2x 11 kW laden? Dachunie. 2x11 kW komt neer op 32 A per fase. Dat is meer dan die 3x25 A mag leveren.
Ik lees dat er 2 aansluitingen van 3 x 25A zijn, dan kan het toch makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik ga een gebruikte 3,7 of 7,4kw new motion laadpaal aanschaffen voor een nieuwe phev; iemand een idee welke palen als DC beveiliging hebben zodat een dure type B groep ding geplaatst hoeft te worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
wd200 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:30:
Ik ga een gebruikte 3,7 of 7,4kw new motion laadpaal aanschaffen voor een nieuwe phev; iemand een idee welke palen als DC beveiliging hebben zodat een dure type B groep ding geplaatst hoeft te worden ?
Alleen de laatste Home Advanced dacht ik. 2.1 versie. Die zul je niet snel op MP tegen komen nog. Zou gewoon een NM lolo pakken voor 250 en een Chint ervoor zetten voor 150.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
De Pro en de Lite hebben ook DC foutstroombeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
thehog schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 08:39:
[...]

Wat kost dat capaciteitstarief van 2.5kW dan ten opzichte van 11kW in B-VL?
Wij kennen het hier ook wel maar dan in je aansluittarief. Voor 1x10A (vergelijkbaar met je 2.5kW) betaal je hier zo'n 8,5 euro per maand. Voor alles meer t/m 3x25A (vergelijkbaar met jouw 11kW) betaal je zo'n 21 euro per maand. En alles er boven nog veel duurder.

Los van de bedragen, bedenkt dat het dus niet zo veel anders is :)
Het is geen vast maandbedrag volgens aansluitvermogen maar een rollend capaciteitstarief berekend naargelang je effectief afgenomen vermogen berekend op het hoogst weerhouden klokkwartier per maand.
Cijfers zijn nog niet officieel maar uot simulaties kan je afleiden dat het zou gaan om 48-50 €/KW.
11 Kw zou dan neerkomen op een 550 €/jaar extra. 22 kW op het dubbele.
Min. tatrief is 2.5 kW (wordt steeds aangerekend zelfs al gebruik je ze niet).
Als tegenprestatie zou een deel van de afgenomen kWh goedkoper worden.
Systeem is dus vooral nadelig voor tweede verblijven en zuinige afnemers die af en toe eens een kwartiertje relatief veel vermogen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljwilliam88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-10 10:54
Beste Tweakers,

Zouden jullie mij kunnen helpen? Ik ben op zoek naar een nieuwe leaseauto en ik ben aan het overwegen om plug-in hybrid of elektrisch te gaan rijden. Mijn werkgever verplicht mij om dan een laadpaal in de buurt te hebben of een laadpaal aan huis. Helaas is er in de buurt geen laadpaal en bovendien zie ik het gemak van thuisladen ook wel zitten.

In de bijgevoegde foto zien jullie in de blauwe gearceerde vlakken waar de laadpaal aan de wand gemonteerd zou kunnen worden. In het rode gearceerde vlak is de plek waar een auto zou kunnen staan. Dit is echter (volgens mij) niet mijn eigen grond. Achter de auto, op de foto niet goed te zien is een stukje voortuin van zo'n 1,5m diep. Leaseplan die stelt het volgende: "Je hebt een koopwoning met parkeergelegenheid op eigen grond" (zie: https://www.leaseplan.com...trisch-rijden/thuisladen/ )

Denken jullie dat ik problemen hier mee ga krijgen? Kan ik zomaar die laadpaal installeren? Ik heb geprobeerd de kadastrale gegevens in te zien maar ik kan daarop niet goed zien of die parkeerplaats daadwerkelijk mijn eigen grond is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JK_xY6v-oddCujZ1MWdxIH9eIAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiBduJRJFfmBIdUqKNnh9sN8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
Als er geen stoep tussen parkeervak en voortuin zit EN je meestal daar kan parkeren, lijkt het me een prima oplossing. Aan een paaltje in de tuin kan natuurlijk ook.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
IvoB2 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:19:
[...]

Het is geen vast maandbedrag volgens aansluitvermogen maar een rollend capaciteitstarief berekend naargelang je effectief afgenomen vermogen berekend op het hoogst weerhouden klokkwartier per maand.
Cijfers zijn nog niet officieel maar uot simulaties kan je afleiden dat het zou gaan om 48-50 €/KW.
11 Kw zou dan neerkomen op een 550 €/jaar extra. 22 kW op het dubbele.
Min. tatrief is 2.5 kW (wordt steeds aangerekend zelfs al gebruik je ze niet).
Als tegenprestatie zou een deel van de afgenomen kWh goedkoper worden.
Systeem is dus vooral nadelig voor tweede verblijven en zuinige afnemers die af en toe eens een kwartiertje relatief veel vermogen vragen.
Dat is wel een behoorlijk bedrag per piek kW inderdaad. Dat maakt thuis accu's interessant voor peak shaving.
Wat betalen jullie dan aan tarief voor stroom? Opgesplitst in belastingen en kale prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
ljwilliam88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:34:
Beste Tweakers,

Zouden jullie mij kunnen helpen? Ik ben op zoek naar een nieuwe leaseauto en ik ben aan het overwegen om plug-in hybrid of elektrisch te gaan rijden. Mijn werkgever verplicht mij om dan een laadpaal in de buurt te hebben of een laadpaal aan huis. Helaas is er in de buurt geen laadpaal en bovendien zie ik het gemak van thuisladen ook wel zitten.

In de bijgevoegde foto zien jullie in de blauwe gearceerde vlakken waar de laadpaal aan de wand gemonteerd zou kunnen worden. In het rode gearceerde vlak is de plek waar een auto zou kunnen staan. Dit is echter (volgens mij) niet mijn eigen grond. Achter de auto, op de foto niet goed te zien is een stukje voortuin van zo'n 1,5m diep. Leaseplan die stelt het volgende: "Je hebt een koopwoning met parkeergelegenheid op eigen grond" (zie: https://www.leaseplan.com...trisch-rijden/thuisladen/ )

Denken jullie dat ik problemen hier mee ga krijgen? Kan ik zomaar die laadpaal installeren? Ik heb geprobeerd de kadastrale gegevens in te zien maar ik kan daarop niet goed zien of die parkeerplaats daadwerkelijk mijn eigen grond is.

[Afbeelding]
Als er geen laadpaal in de buurt is, dan snel eentje aanvragen via je gemeente. Dan heb je ook nog grote kans dat die dicht bij jou in de buurt komt volgens mij. Voor zover ik het kan zien op je foto, zou de kabel dus over een openbare stoep lopen. Niet echt ideaal imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3
  • Laatst online: 22:02

Houston3

ole

Net als wel meer mensen hier heb ik het idee dat ik door de laadpalen het bos niet meer zie en ik hoop op wat tips van mijn medetweakers.

Binnenkort komt er een PHEV voor de deur. De maximale laadsnelheid is meen ik 3.7 kwh.
Voor zover ik heb kunnen uitvinden kan dit prima op 1 fase, maar is een load balancer aan te bevelen i.v.m. oven, kookplaten etc.
Nou wilde het geval dat de afstand van meterkast naar plek van de laadpaal 65 meter is en dat zou bij elk bedrijf een enorm dure operatie worden. Daarnaast blijven de offertes onduidelijk omdat iedereen zegt ''we weten ter plekke wat we nodig hebben en hoeveel dat kost''.
Geen probleem, inmiddels heb ik de kabel zelf ingegraven met hulp van een bevriende elektricien (die verder niet doet aan laadpalen). Resteert dus het deel in de meterkast en het deel van de wallbox.

Voor de elektrische aansluitingen heb ik ook al iemand gevonden, het is dus slechts de aanschaf van de wallbox nog.

Nou heb ik wel rond gekeken voor een wallbox maar ik vind het lastig om de goede keuze te maken dus ik hoop met name op wat tips voor een wallbox:
- hoeft niet supersnel te laden, ook in de toekomst hoef ik geen tesla in 10 minuten op te laden;
- geen maandelijkse abonnementskosten
- vast snoer
- mogelijkheid tot aan en uitzetten met een pas/key-tag

Wat bevelen jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Houston3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:01:
Net als wel meer mensen hier heb ik het idee dat ik door de laadpalen het bos niet meer zie en ik hoop op wat tips van mijn medetweakers.

Binnenkort komt er een PHEV voor de deur. De maximale laadsnelheid is meen ik 3.7 kwh.
Voor zover ik heb kunnen uitvinden kan dit prima op 1 fase, maar is een load balancer aan te bevelen i.v.m. oven, kookplaten etc.
Nou wilde het geval dat de afstand van meterkast naar plek van de laadpaal 65 meter is en dat zou bij elk bedrijf een enorm dure operatie worden. Daarnaast blijven de offertes onduidelijk omdat iedereen zegt ''we weten ter plekke wat we nodig hebben en hoeveel dat kost''.
Geen probleem, inmiddels heb ik de kabel zelf ingegraven met hulp van een bevriende elektricien (die verder niet doet aan laadpalen). Resteert dus het deel in de meterkast en het deel van de wallbox.

Voor de elektrische aansluitingen heb ik ook al iemand gevonden, het is dus slechts de aanschaf van de wallbox nog.

Nou heb ik wel rond gekeken voor een wallbox maar ik vind het lastig om de goede keuze te maken dus ik hoop met name op wat tips voor een wallbox:
- hoeft niet supersnel te laden, ook in de toekomst hoef ik geen tesla in 10 minuten op te laden;
- geen maandelijkse abonnementskosten
- vast snoer

Wat bevelen jullie aan?
Ik kan alleen maar spreken uit eigen ervaring, en dat is dat ik prima tevreden ben met de Wallbox Pulsar Plus i.c.m. de Power Boost (load balancing). Je geeft aan dat je zelf de kabel al over 65 meter gelegd hebt, dan hoop ik dat je ook gelijk een CAT6 grondkabel hebt meegenomen. Die is namelijk wel nodig voor de Power Boost.

Overigens kan je de unit met een App in- en uitschakelen. Tevens is het mogelijk om gebruikers aan te maken zodat je van afzonderlijke gebruikers het laadgedrag kan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-10 13:48

Kju

ljwilliam88 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:34:
Beste Tweakers,

[Afbeelding]
Kijk even op https://kadastralekaart.com/ Dan kan je het met een luchtfoto proberen te bepalen.

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

A3-D schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Ik kan alleen maar spreken uit eigen ervaring, en dat is dat ik prima tevreden ben met de Wallbox Pulsar Plus i.c.m. de Power Boost (load balancing). Je geeft aan dat je zelf de kabel al over 65 meter gelegd hebt, dan hoop ik dat je ook gelijk een CAT6 grondkabel hebt meegenomen. Die is namelijk wel nodig voor de Power Boost.

Overigens kan je de unit met een App in- en uitschakelen. Tevens is het mogelijk om gebruikers aan te maken zodat je van afzonderlijke gebruikers het laadgedrag kan volgen.
Je kan al raden dat die niet is gelegd, opzich geen probleem want het nogmaals leggen is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan laten doen.
Máár ik ben toch nog even extra gaan lezen.
De auto zal maximaal laden met 3,7 kwh gedurende 4 uur, voornamelijk laat in de avond of overdag als er verder niemand is. Heb ik dan wel echt een load balancer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Houston3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:49:
[...]

Je kan al raden dat die niet is gelegd, opzich geen probleem want het nogmaals leggen is nog steeds aanzienlijk goedkoper dan laten doen.
Máár ik ben toch nog even extra gaan lezen.
De auto zal maximaal laden met 3,7 kwh gedurende 4 uur, voornamelijk laat in de avond of overdag als er verder niemand is. Heb ik dan wel echt een load balancer nodig?
Wat voor hoofdaansluiting heb je? Op zich zou je voor laden met 16A in de meeste gevallen geen loadbalancing nodig hebben.

Immers bij 3 x 25A (3 fase) kun je hem op de minst belaste fase zetten (in elk geval die waar niet je kookgroep op zit). En bij 1 x 35A heb je in principe voldoende over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 19:36
Voor een PHEV vind ik een granny op 10A eigenlijk wel prima werken. Hangt bij mij in goedkoop waterdicht kastje. Heb je gelijk een "vaste kabel". Eigenlijk nooit load balancing nodig. Ingebouwde DC beveiliging. En kost bijna niks.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Houston3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:01:
Ik weet niet wat voor soort elektricien het is, maar een groep aansluiten in de meterkast is toch min of meer "dagelijkse kost"?

Het enige waar je op moet letten is of er wel of geen DC-beveiliging in je meterkast moet komen, dat is afhankelijk van de vraag of je wallbox dat heeft ingebouwd of niet.
Heb je dat ergens specifiek voor nodig? Of woon je op een plek waarbij het voor de hand ligt dat mensen gaan proberen te laden op jouw parkeerplaats?

Zoals @ice-T106 al schrijft kan je ook overwgen te laden met de granny charger. Dan duurt het 6 uur ipv 4, maar dat zal het probleem dan ook niet zijn.

Kan je ook gelijk iets simpels bouwen zodat de stroom op dat stopcontact pas om 01:00 aangaat en om 08:00 weer uit, dan heb je (neem ik aan) ook geen last van gelijktijdig stroom gebruiken door andere apparaten in je huis en de PHEV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik verwacht ergens dit jaar mijn nieuwe EV en wil zoveel mogelijk thuis gaan laden, ik had niet gedacht dat het zoveel zoekwerk zou zijn en zelfs na veel lezen nog veel onduidelijk.

Omdat ik een beetje over het leasebudget ging heb ik afgesproken dat ik zelf een laadpaal zou regelen, vind ik ook wel zo eerlijk omdat ik die toch wil houden zelfs als ik van werkgever zou wisselen. Om kosten te drukken wil ik ook vooral het graafwerk zelf doen, dat is namelijk al snel 20 meter.

Werkgever werkt met NewMotion plus abonnementen maar daar zit precies mijn probleem, als ik een NewMotion laadpunt bestel zit ik ook in de toekomst aan een abonnement vast toch? Verder vind ik maandelijkse kosten voor load balancing net te ver gaan.

Als ik kijk naar een ander merk, bijv. Alfen Eve Single Pro dan zie ik nergens bevestiging dat ik die aan het NewMotion abo van de werkgever kan koppelen?

Ik wil wel een vorm van loadbalancing doen, maar ik begrijp ook dat 20m vanaf de P1 meter niet kan en ik dit signaal moet gaan versterken.

Al met al wordt het wel vrij prijzig, dacht steeds dat er wel wat goedkope alternatieven waren voor een paar honderd euro maar heb ze nog niet gevonden. Het zou liever niet richting 1500 euro excl montage moeten kosten maar wat ik vooral wil voorkomen is dat ik mijn werkgever belast met maandelijkse declaraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:39
Pixal schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:16:
Ik verwacht ergens dit jaar mijn nieuwe EV en wil zoveel mogelijk thuis gaan laden, ik had niet gedacht dat het zoveel zoekwerk zou zijn en zelfs na veel lezen nog veel onduidelijk.

Omdat ik een beetje over het leasebudget ging heb ik afgesproken dat ik zelf een laadpaal zou regelen, vind ik ook wel zo eerlijk omdat ik die toch wil houden zelfs als ik van werkgever zou wisselen. Om kosten te drukken wil ik ook vooral het graafwerk zelf doen, dat is namelijk al snel 20 meter.

Werkgever werkt met NewMotion plus abonnementen maar daar zit precies mijn probleem, als ik een NewMotion laadpunt bestel zit ik ook in de toekomst aan een abonnement vast toch? Verder vind ik maandelijkse kosten voor load balancing net te ver gaan.

Als ik kijk naar een ander merk, bijv. Alfen Eve Single Pro dan zie ik nergens bevestiging dat ik die aan het NewMotion abo van de werkgever kan koppelen?

Ik wil wel een vorm van loadbalancing doen, maar ik begrijp ook dat 20m vanaf de P1 meter niet kan en ik dit signaal moet gaan versterken.

Al met al wordt het wel vrij prijzig, dacht steeds dat er wel wat goedkope alternatieven waren voor een paar honderd euro maar heb ze nog niet gevonden. Het zou liever niet richting 1500 euro excl montage moeten kosten maar wat ik vooral wil voorkomen is dat ik mijn werkgever belast met maandelijkse declaraties.
Als ik het goed begrijp moet je met een Newmotion Paal ook een NM abbo nemen. Kies je voor een ander merk paal, kun je niet Newmotion als backoffice kiezen.

Ik zit/zat zelf een beetje in hetzelfde schuitje. Ik ben niet fan van het NM systeem waar je in vast zit, dus ik heb gekozen voor een Alfen Single Pro met een E-flux backoffice. Bij Alfen betaal je eenmalig €179,- voor de load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

JeroenE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:31:
[...]
Ik weet niet wat voor soort elektricien het is, maar een groep aansluiten in de meterkast is toch min of meer "dagelijkse kost"?

Het enige waar je op moet letten is of er wel of geen DC-beveiliging in je meterkast moet komen, dat is afhankelijk van de vraag of je wallbox dat heeft ingebouwd of niet.

[...]
Heb je dat ergens specifiek voor nodig? Of woon je op een plek waarbij het voor de hand ligt dat mensen gaan proberen te laden op jouw parkeerplaats?

Zoals @ice-T106 al schrijft kan je ook overwgen te laden met de granny charger. Dan duurt het 6 uur ipv 4, maar dat zal het probleem dan ook niet zijn.

Kan je ook gelijk iets simpels bouwen zodat de stroom op dat stopcontact pas om 01:00 aangaat en om 08:00 weer uit, dan heb je (neem ik aan) ook geen last van gelijktijdig stroom gebruiken door andere apparaten in je huis en de PHEV.
Klopt ook, is dagelijkse kost. Maar in dit geval is een een oudere man die nog ''bijklust'' bij een electra bedrijf. Het bedrijf doet zelf wel laadpalen e.d. maar de beste man heeft die kennis niet en hij wil zich daar niet aan branden omdat hij niet goed weet wat er exact nodig is. Het bedrijf in kwestie vraagt vervolgens € 1.500 voor het aansluiten en dat zou dus op +/- 700 neerkomen voor alleen het meterkast werk en dat voelt als erg veel gezien de kabel letterlijk al in de meterkast ligt.

Het systeem met de pas is wel nodig omdat de wallbox aan de straat hangt en als ik weg ben dus theoretisch door een ander gebruikt kan worden en dat wil ik voorkomen.
ik222 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:56:
[...]

Wat voor hoofdaansluiting heb je? Op zich zou je voor laden met 16A in de meeste gevallen geen loadbalancing nodig hebben.

Immers bij 3 x 25A (3 fase) kun je hem op de minst belaste fase zetten (in elk geval die waar niet je kookgroep op zit). En bij 1 x 35A heb je in principe voldoende over.
De aansluiting is 3 x 25A. Dus dat moet dan wel goed komen.

Erg leerzaam dit, tot op heden is mijn conclusie dat load balancing niet noodzakelijk is en de meterkast zo al geschikt is en ik alleen de wallbox zelf nog moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Zijn er overigens mensen hier die een P1 splitter gebruiken? Ik krijg straks LB via de P1 poort, maar daar lees ik nu mijn energie mee uit via Domoticz. Ik kan er her en der wel wat over vinden en er zijn hele goedkope splitters te krijgen en hele dure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

vinom schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:33:
Zijn er overigens mensen hier die een P1 splitter gebruiken? Ik krijg straks LB via de P1 poort, maar daar lees ik nu mijn energie mee uit via Domoticz. Ik kan er her en der wel wat over vinden en er zijn hele goedkope splitters te krijgen en hele dure.
Dit wilde ik inderdaad ook nog gaan vragen ja. Met Domoticz of HA weet ik al jaren gratis het actuele verbruik (en opbrengst van PV). Ik hoopte in dit topic wellicht een zelfbouw load balancing te vinden doormiddel van domotica, maar als dat niet bestaat moet ik het signaal zien te splitten. Zeer geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
thehog schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:48:
[...]

Dat is wel een behoorlijk bedrag per piek kW inderdaad. Dat maakt thuis accu's interessant voor peak shaving.
Wat betalen jullie dan aan tarief voor stroom? Opgesplitst in belastingen en kale prijs?
Moeilijk een eenduidig antwoord op te geven gezien de tarieven over de drie gewesten verschillen en ieder gewest nog eens opgedeeld is in verschillende netgebieden met een eigen nettarief dat losstaat van de energieprijs die vrij kan bepaald worden door de energieleverancier.
Je energieleverancier kan je vrij kiezen, je net niet want dat is gekoppeld aan je woonplaats.
Nieuw capaciteitstarief is voorlopig alleen gepland voor Gewest Vlaanderen.
Grosso modo komt de verdeling voor Vlaanderen op het volgende neer:
Energieprijs 25% - Netkosten 26% - Heffingen 32% - BTW 17%.

Zelf betaal ik voor afname momenteel 25.95 c€/kWh all in en een terugleververgoeding van 4.4 c€/kWh.
(Leverancier met uitsluitend piektarief).
Maar dat is nog zonder capaciteitstarief. Dat gaat pas in vanaf 2022.
Eenmaal capaciteitstarief zal de afnameprijs voor een deel rond de 20 c€/kWh schommelen.
Onder voorbehoud van wijzigingen aangebracht door de Vlaamse regering.

Voorlopig maakt het dus nog niet uit of je laadt aan 1 kW of 22 kW.
Eenmaal een capaciteitstarief wordt het wel opletten.
Want hoe minder kWh je binnenhaalt tegen een hoge snelheid (kW gemeten per klokkwartier per kalendermaand), hoe duurder de afrekening per verbruikte kWh. Hoe meer kWh je binnenhaalt tegen een lage snelheid hoe goedkoper je eindfactuur per kWh.
Het daltarief verdwijnt dan ook voor wie dat nu nog heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 14-05-2021 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
Pixal schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:49:
[...]

Dit wilde ik inderdaad ook nog gaan vragen ja. Met Domoticz of HA weet ik al jaren gratis het actuele verbruik (en opbrengst van PV). Ik hoopte in dit topic wellicht een zelfbouw load balancing te vinden doormiddel van domotica, maar als dat niet bestaat moet ik het signaal zien te splitten. Zeer geinteresseerd.
Yup, heb een Alfen laadpaal met load balancing die via een splitter aangesloten is op de P1 poort. Op de splitter heb ik ook mijn HomeWizard P1 meter aangesloten. Werkt prima bij mij. Splitter is door Eneco meegeleverd bij de paal. Heeft geen aparte voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
vinom schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:33:
Mijn laadpaal wordt pas 21 juni geplaatst maar omdat ik wel al jaren de slimme meter uitlees had ik ook een splitter nodig.

Nadat afgelopen week mijn slimme meter vervangen is door een nieuwe ESMR5 meter heb ik daarop ook meteen de nieuwe kabel die voor dit nieuw type slimme meter nodig was via een splitter aangesloten en dat werkt prima :) De splitter die ik gebruik is deze https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
ik222 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:09:
[...]

Mijn laadpaal wordt pas 21 juni geplaatst maar omdat ik wel al jaren de slimme meter uitlees had ik ook een splitter nodig.

Nadat afgelopen week mijn slimme meter vervangen is door een nieuwe ESMR5 meter heb ik daarop ook meteen de nieuwe kabel die voor dit nieuw type slimme meter nodig was via een splitter aangesloten en dat werkt prima :) De splitter die ik gebruik is deze https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter
Mooi, daar kan ik naar kijken. Ik had er nog niet eens aan gedacht dat ik inderdaad nog een extra kabel moet kopen die van de P1 poort naar de splitter gaat. Welke heb je gekocht? RJ11 naar RJ11?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
vinom schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:13:
[...]

Mooi, daar kan ik naar kijken. Ik had er nog niet eens aan gedacht dat ik inderdaad nog een extra kabel moet kopen die van de P1 poort naar de splitter gaat. Welke heb je gekocht? RJ11 naar RJ11?
Ja dat is gewoon een RJ11 kabel, maar bij de splitter die ik linkte wordt die kabel netjes meegeleverd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hebben jullie het signaal ook moeten versterken? Ik heb net opgemeten en de paal komt 28 meter van de meterkast te staan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
ice-T106 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:06:
Voor een PHEV vind ik een granny op 10A eigenlijk wel prima werken. Hangt bij mij in goedkoop waterdicht kastje. Heb je gelijk een "vaste kabel". Eigenlijk nooit load balancing nodig. Ingebouwde DC beveiliging. En kost bijna niks.
Granny is voor PHEV meer dan voldoende en kan afhankelijk van situatie ook wel (veel) meer dan 10A doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Pixal schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:16:
Tweedehands palen op marktplaats? Maar dan moet je wel opletten wat je precies krijgt. En natuurlijk zelf aanleggen scheelt een heleboel.

De factuur van je laadpas krijgt je baas toch wel, dat maakt natuurlijk niet uit (en is in principe ook niet anders dan de factuur van je brandstofpas).

Wat wel interessant is om te weten of het zo is dat hij de abonnementskosten van NewMotion wel betaald, maar de abonnementskosten bij een andere aanbieder niet. In dat geval zal het al snel voor jou voordeliger zijn om toch een NM-laadpaal met abonnement te nemen.
Houston3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:23:
Het systeem met de pas is wel nodig omdat de wallbox aan de straat hangt en als ik weg ben dus theoretisch door een ander gebruikt kan worden en dat wil ik voorkomen.
Het is niet een eigen parkeerplaats, maar voor algemeen gebruik? Krijg je dan ook een kabel over een stoep? Niet iedere gemeente is daar even soepel in. Let er ook op dat je de wallbox dan niet boven gemeentegrond gaat ophangen.

Op een stopcontact met tijdschakelaar kan natuurlijk ook niemand laden ;)

Als dat op een openbare plek is, dan is het wellicht niet zo handig om een granny charger daar zo maar te hebben hangen. Die zal je dan wellicht ook moeten voorzien van een stevige bevestiging/slot zodat niemand hem eventjes "leent".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houston3

Houston3

ole

JeroenE schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 19:44:
[...]
Het is niet een eigen parkeerplaats, maar voor algemeen gebruik? Krijg je dan ook een kabel over een stoep? Niet iedere gemeente is daar even soepel in. Let er ook op dat je de wallbox dan niet boven gemeentegrond gaat ophangen.

Op een stopcontact met tijdschakelaar kan natuurlijk ook niemand laden ;)

Als dat op een openbare plek is, dan is het wellicht niet zo handig om een granny charger daar zo maar te hebben hangen. Die zal je dan wellicht ook moeten voorzien van een stevige bevestiging/slot zodat niemand hem eventjes "leent".
Nou de parkeerplek is in principe openbaar en grenst direct aan mijn tuin zonder stoep. Er staat ook nooit iemand anders. Maarja als je de optie geeft tot gratis laden waarschijnlijk wel dus dat moeten we toch voorkomen. En ik denk dat zon wallbox ook wel in te stellen is dat hij vooral daltarief pakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-09 22:28
Houston3 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:23:
[...]
[...]
Erg leerzaam dit, tot op heden is mijn conclusie dat load balancing niet noodzakelijk is en de meterkast zo al geschikt is en ik alleen de wallbox zelf nog moet kopen.
Je zou ook de zappi nog kunnen overwegen. Die communiceert via het 868 MHz draadloze protocol met de hub (zodat je via de app kunt bedienen) en harvi (voor draadloze load balancing). Heeft tevens een code zodat de paal niet door vreemden gebruikt kan worden. Ze geven aan dat er zo'n 20m overbrugd kan worden, maar wellicht heb je de optie om de hub en de harvi dichter bij de paal te hangen of met een vrije line of sight...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:43
falconz schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 21:49:
[...]

Je zou ook de zappi nog kunnen overwegen. Die communiceert via het 868 MHz draadloze protocol met de hub (zodat je via de app kunt bedienen) en harvi (voor draadloze load balancing). Heeft tevens een code zodat de paal niet door vreemden gebruikt kan worden. Ze geven aan dat er zo'n 50m overbrugd kan worden, maar wellicht heb je de optie om de hub en de harvi dichter bij de paal te hangen of met een vrije line of sight...
Volgens mij geven ze aan dat er 20 meter overbrugt kan worden. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stumpie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb mijn best gedaan om dit topic te lezen en gezocht naar een antwoord, maar heb het niet kunnen vinden. Dus mijn excuus als ik een vraag stel die al beantwoord is.

Mijn Enyaq is in aantocht en na lang aarzelen heb ik besloten toch een eigen wallbox op te willen hangen. Maar mijn situatie is verre van standaard. De wallbox komt op meer dan 40m van de meterkast te hangen. Ik heb een 3x25 hoofdaansluiting maar omdat ik ook een 11kw inductieplaat heb, ga ik wel load balancing nodig hebben. Verder is het nog niet zeker of er in mijn groepenkast genoeg ruimte is voor een extra 3-fase aansluiting. Bij de laatste verbouwing hebben we een 4x2,5 kabel van de meterkast onder het huis door laten leggen te voorbereiding op een laadpunt. Ik heb via PowerLan wel netwerk in de buurt van waar de wallbox moet komen.

Ik zoek een degelijke aanbieder die met mij wil meedenken wat de efficientste oplossing is en die vervolgens natuurlijk ook leveren. Als ik ga zoeken op leveranciers voor laadpalen zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik krijg het idee dat er nogal wat snelle jongens tussen zitten die een slaatje slaan uit de onwetendheid van de consument.

Wie kan me adviseren over een betrouwbaar bedrijf dat niet de hoofdprijs vraagt? Het zou helemaal mooi zijn als het een lokaal Bredaas bedrijf is.
Pagina: 1 ... 62 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen