Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.379 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApolloDrm
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 11:19
Jeroen, ja je hebt gelijk, ik denk dat dat de beste oplossing is.

Een mat, totdat de gemeente bedenkt dat ze de kabelgoot tegels gaan toestaan.

Het is sowieso de optie met het minste gedoe, ook voor mijzelf.

Over tot uitvoering! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:36
ApolloDrm schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:12:

Je kan ook iets maken met een constructie waarmee je de kabel 'in de hoogte' over de stoep heen kan hangen.
Dat zie ik bij ons in de buurt op diverse plekken.
Dan hebben ze een paal die kan draaien met een uithouder (soort vlaggenmast idee zeg maar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Frank_P schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Dan hebben ze een paal die kan draaien met een uithouder (soort vlaggenmast idee zeg maar).
Misschien kun je de ruimte tussen huis en groenstrook wat opfrissen door bijvoorbeeld een rozenboog met mooie planten (over de stoep) te plaatsen :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03 11:55
In de zin van "door de bomen het bos niet meer.."

Wat is nu een ideaal laadpunt voor mijn situatie;
- Mustang Mach E, dus type 2 11kw
- Eigen oprit, dus wallbox
- Laadpas van de zaak, kosten declareren
- Mogelijk zonnepanelen

Wat is nou een mooi, betaalbare oplossing?
En wat zijn aan te raden tips? Lengte kabel/los of vast/wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat vind je betaalbaar? Wil je maandelijkse kosten maken voor afhandeling van het laden? Moet je automatisch afhandelen of kan je gewoon een foto van je kWh meter (natuurlijk specifiek voor je lader!) naar je werkgever sturen?
Biedt de leasemaatschappij geen lader aan?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Laatst online: 12:16
jsiegmund schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:17:
Vraag aan de leaserijders onder jullie. Ik heb een contact via VWPFS bij Eneco voor mijn laadpaal. Van Eneco krijg ik iedere maand een bedrag teruggestort voor de energie die via mijn aansluiting wordt verbruikt. Eneco stuurt die rekening naar MTC en MTC stuurt dan weer een factuur naar mijn werkgever.

Nu hanteert Eneco hiervoor het tarief van 21,7 cent per kWh. Dat is niet het tarief wat ik aan Greenchoice moet betalen, dat is namelijk 25.343 kWh cent. Moet ik misschien over mijn contract gaan onderhandelen, maar daar zit dus een gat tussen van ongeveer 3.6 cent per kWh. Ik heb dat eens teruggerekend en als je uitgaat van 40.000 km per jaar (in niet corona tijden...) dan komt dat neer op ongeveer 250 euro aan kosten die ik niet van Eneco terug krijg, maar wel aan mijn energieleverancier moet betalen.

Ik ben daar eens achteraan gegaan. Na veel kastje-muur wordt er nu toegegeven dat het tarief anders is, maar dat men er niets aan gaat doen. Ik kan via MTC eventueel een extra declaratie indienen en dan berekenen zij die door aan mijn werkgever. De werkgever is hierin overigens geen enkel probleem, want die vinden dat ik gewoon de energiekosten die ik maak vergoed moet krijgen.

Nu lijkt het me zo raar dat ik de enige zou zijn met dit probleem. VWPFS geeft aan dat ze denken dat de meeste bereiders dit niet narekenen en dat ze deze klacht eigenlijk nooit krijgen. Ben ik dan toch de enige? Of werkt het bij andere maatschappijen anders of zo?
Herkenbaar, was voor mij vorig jaar ook precies de reden om geen laadpaal van Eneco te willen. Zij zijn hier totaal niet flexibel in. Het tarief wordt ieder half jaar opnieuw vastgesteld, maar geen garantie dat het met jouw eigen tarief overeen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
ApolloDrm schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:12:

Volgens mij is auto op de stoep minder vervelend dan alle andere oplossingen die je probeert te bedenken….

Ik zou gewoon je auto zo dicht mogelijk tegen je huis zetten tijdens het laden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Isheara schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:11:
[...]
Volgens mij is auto op de stoep minder vervelend dan[...]
Alleen als je een héél brede stoep hebt.
Je wil rolstoelen, kinderwagens en rollators niet de rijbaan op jagen.
En ja, die hebben last van een kabel van een cm dik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
ApolloDrm schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:17:
De gemeente heeft daarop tegen mij gezegd:

"[...]
Het college heeft de opdracht gekregen uit te zoeken of de toepassing van een kabelgoottegel en/of een VPA voor iedereen mogelijk is en welke kosten dit met zich mee brengt voor de gemeente.[...]"
Kosten voor de gemeente lijken bepalend voor enige keuze. Zelf realiseren zal wellicht minder erg zijn.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApolloDrm
Ik heb getest hoe het is om de auto zo dicht mogelijk tegen huis aan te parkeren. De kont van de auto staat dan toch voor een deel op de stoep. Het is geen kleine auto.

Gelukkig is het niet heel problematisch want het auto-oprit ligt erachter dus effectief voor kinderwagens / scootmobiels / etc nog altijd meer dan voldoende ruimte om er probleemloos langs te komen. Ze blijven meters weg van de straat nog.

Maar fraai parkeren is het niet, raar gezicht, omdat de auto gewoon op het oprit hoort te staan, zo gaat het in de rest van de straat (identieke huizen) ook.

En problematisch voor mij is dat als de auto tegen het huis aan staat we de fietsen niet meer uit de "garage" kunnen pakken (jaren 90 huis, toen paste er misschien echt een auto in die "garage").

Ik ga gewoon de laadpaal op eigen grond plaatsen en zoals de meesten ook doen een kabel naar de auto leggen met een dikke rubberen mat er over heen. Niet fraai maar wel redelijk "gemeente-proof" (beter dan aan de stoeptegels zitten en buis in grond leggen). Hopelijk komen ze later dit jaar moet toestemming voor die kabelgoot tegels. Lijkt me voor alle partijen de minst invasieve oplossing. Ze hebben me op een wachtlijst gezet :)

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:57
ApolloDrm schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:36:
Ik heb getest hoe het is om de auto zo dicht mogelijk tegen huis aan te parkeren. De kont van de auto staat dan toch voor een deel op de stoep. Het is geen kleine auto.

Gelukkig is het niet heel problematisch want het auto-oprit ligt erachter dus effectief voor kinderwagens / scootmobiels / etc nog altijd meer dan voldoende ruimte om er probleemloos langs te komen. Ze blijven meters weg van de straat nog.

Maar fraai parkeren is het niet, raar gezicht, omdat de auto gewoon op het oprit hoort te staan, zo gaat het in de rest van de straat (identieke huizen) ook.

En problematisch voor mij is dat als de auto tegen het huis aan staat we de fietsen niet meer uit de "garage" kunnen pakken (jaren 90 huis, toen paste er misschien echt een auto in die "garage").

Ik ga gewoon de laadpaal op eigen grond plaatsen en zoals de meesten ook doen een kabel naar de auto leggen met een dikke rubberen mat er over heen. Niet fraai maar wel redelijk "gemeente-proof" (beter dan aan de stoeptegels zitten en buis in grond leggen). Hopelijk komen ze later dit jaar moet toestemming voor die kabelgoot tegels. Lijkt me voor alle partijen de minst invasieve oplossing. Ze hebben me op een wachtlijst gezet :)

Dank voor het meedenken!
waarom de "angst" om niet even een paar tegels te lichten en een kabel er door te trekken ?
ok, ben met je het eens dat het er raar uit ziet..

maar wat is ergste dat kan gebeuren dat de gemeente vraag het te herstellen ? nou ja dan til je de tegels er nog een keer uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApolloDrm
wd200 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:26:
[...]

waarom de "angst" om niet even een paar tegels te lichten en een kabel er door te trekken ?

maar wat is ergste dat kan gebeuren dat de gemeente vraag het te herstellen ? nou ja dan til je de tegels er nog een keer uit..
Da's vooral door wat Maasluip schreef:
"En waarschijnlijk zitten er bandjes langs de tegels dus ik denk dat het iets meer is dan "even die stoeptegels eruit wippen". Plus dat als je daarmee bezig bent je een groot risico loopt dat iemand de gemeente gaat bellen van "er is hier iemand iets aan het hobbyen".
Die buren, dat valt wel mee hier, die zouden het prima vinden. Maar er zitten inderdaad bandjes (nouja, best brede zelfs) naast de stoeptegels, en die zijn vaak diep. 1 zo'n bandje moet ik er dan ook helemaal uithalen en de buis onder dat bandje door laten gaan (dus behoorlijk diep). Of een gat in dat bandje maken. Allemaal lastig en ik denk dus ook dat het meer gedoe wordt dan je zo in 1e instantie zou denken. De stoep ligt hier ook al 20 jaar dus alles zal ook nog eens muurvast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:40
ApolloDrm schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:45:
Dank Arnout voor de foto. Het lijkt me wel een lastig klusje, met die weerklemmen.

De laadpaal moet van de gemeente op eigen grond (wit gedeelte in de tekening).
De auto staat op het oprit maar er ligt een stoep tussen. Die stoep wordt veel gebruikt....

.... Dus vandaar, even die stoeptegels eruit wippen, buis onder de grond, kabel erdoor, tegels terug, en de stoep blijft vrij. Ik plaats een houten paaltje met een haak naast de auto en hang de laadkabel daar op. Da's mijn plan tot zover.

Mocht iemand ideeën hebben, hoor het graag. Ik loop al een tijdje met deze issue. Maar de EV is nu geleverd dus moet het nu wel oplossen, ik laad nu bij een publieke paal op 7 minuten wandelen (wel lekker hoor, ga hem nu weer wegbrengen :-) )
Dat houten paaltje met haak om de laadkabel aan op te hangen is voor de gemeente waarschijnlijk ook niet acceptabel. Dat is dan gewoon een laadpaal op gemeentegrond (al zit de intelligentie er achter op je eigen grond).

Mij lijkt onder deze omstandigheden de kabelmat of de hoog over oplossing (al of niet met rozenboog of flexibel) dan het meest in de buurt komen. Je kunt eventueel een iets lichtere uitvoering doen door met een Granny met verlengsnoer te werken ipv laadpaal met dikke laadkabel. In de meeste gevallen krijg je er met de Granny ook wel voldoende km bij in de ruime tijd dat de auto thuis staat. En laden op zonnestroom gaat makkelijker met de Zappi maar is natuurlijk ook een kwestie van alleen laden als de zon schijnt met een beperkt laadvermogen gerelateerd aan je overcapaciteit van de zonnepanelen. (Beperkt vermogen heb je met Granny automatisch al).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-10 13:44
Predje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:25:
In de zin van "door de bomen het bos niet meer.."

Wat is nu een ideaal laadpunt voor mijn situatie;
- Mustang Mach E, dus type 2 11kw
- Eigen oprit, dus wallbox
- Laadpas van de zaak, kosten declareren
- Mogelijk zonnepanelen

Wat is nou een mooi, betaalbare oplossing?
En wat zijn aan te raden tips? Lengte kabel/los of vast/wifi?
Vandaag is bij mij de Wallbox Copper SB geplaatst, zakelijke auto Polestar 2

Voor mij was het van belang:
Automatisch declareren met gebruik van de laadpas die zakelijke beschikbaar is gesteld.
Geen vaste kabel ivm jong kinderen en vind het wat slordig staan voor het huis
Mogelijkheid tot plannen van laden tussen bepaalde tijden
Mogelijkheid in de toekomst om zonnepanelen voorrang te geven
3 fase load balancing zonder abonnement
Toekomst bestendig eventueel uit te breiden met een 2e unit of 22kw

In mij was de wallbox in dat geval de voordeligste die aan de eisen voldeed, kan tevens via wifi, vaste kabel indien het wifi signaal te zwak is. En optioneel is 3g/4g dongel

Helaas moet de installateur nog een keertje terug komen doordat de oude revisie geleverd is van de wallbox copper waardoor OCPP ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De ADAC wallbox test van 2021. Interessant is dat de Vestel er goed uit komt, in het verleden hebben die niet helemaal de beste beurt gemaakt op z'n zachtst gezegd. Vooral goed voor iets dat niet echt te testen is voor een thuisgebruiker/op te maken is uit userreviews; veiligheid. Qua andere onderdelen tja, heb ik over sommige producten die ik goed ken een wat andere inschatting maar dat is deels persoonlijk/afhankelijk van je verwachtingen, gebruik en deels logisch door een waarschijnlijk beperkte testperiode.

De Kostad lijkt gebasseerd op de 'nieuwe' ABB Wallbox. Zien we toch hoe langzaam de grotere jongens met goede & volwassen producten komen.
wd200 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:26:
[...]

Dat de gemeente het zelf gaat herstellen en je de rekening krijgt of nog erger, dat iemand gaat graven in het trottoir en die kabel tegenkomt.. Het hele concept met Klic meldingen is er met een reden.
Zou dan een zwenkarm maken die over het trottoir een kabel kan laten zakken naar je auto toe als je al zoiets wilt.

[ Voor 50% gewijzigd door GoldenSample op 05-05-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Heel slechte beurt van EVBox...Niet goed werkende type B ALS intern.

[ Voor 37% gewijzigd door daemonix op 05-05-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

GoldenSample schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:40:
[...]
Zou dan een zwenkarm maken die over het trottoir een kabel kan laten zakken naar je auto toe als je al zoiets wilt.
Zoiets dus van ChargeArm

[ Voor 15% gewijzigd door Hippe Lip op 05-05-2021 16:22 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdmoosdijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-04-2024
Alleen jammer dat ze in dat filmpje op het trottoir staan met twee banden.

Nissan Leaf 2017 30 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

lvdmoosdijk schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Alleen jammer dat ze in dat filmpje op het trottoir staan met twee banden.
Zo te zien doet iedereen dat en verkeersbord E08b kan dat toestaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
Een laadapparaat tegen gevel of paal in je tuin is al spuuglelijk maar dit ziet er helemaal niet uit.
Wel erg mooi bedacht en ziet er zeer functioneel uit.

Maar goed, sommige zal het niet interesseren hoe het er uitziet al dan niet voor de buurt.

Het gaat echt hoog tijd worden voor paaltjes die je uit de stoeprand omhoog trekt om te laden en bij het ontkoppelen van de laadstekker automatisch weer geheel spanningsloos zakt zodat vocht/water er nooit invloed op kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 11:59
Over een aantal maanden krijg ik een EV. Deze heeft een 50 kWh 400 V li-ion accu en kan maximaal 11 KW op 3 fase laden. Volgens Stedin heeft mijn huidige aansluiting 1X35A capaciteit.
Wat is nu handig om te doen? Via Stedin een upgrade aanvragen naar 3X25A? Volgens mij blijven de maandelijkse kosten dan gelijk en kun je sneller en veiliger laden? Of eerst een laadpaal leverancier contacten en die om advies vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
@earthknake
Hangt van een aantal factoren af:
Hoe snel kan je auto laden op 1 fase? (eventueel load balancing gebruiken voor je huis)
Wil je later sowieso ergens 3 fase voor hebben?
In je meterkast moet je ook wel aardig wat verbouwen voor 3 fase.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Niet altijd. Bij een 1/3 aansluiting is de voorbereidingen voor 3F in je meterkast er al.
Dan is het een kwestie van 2 zekeringen erbij plaatsen, bekabeling controleren/aanvullen of vervangen.
Dan is de overgang van 1F naar 3F vrij simpel en goedkoop.

Mocht je nieuwe auto op 1F/7.4kW kunnen laden is het verschil met 3F/11kW best klein.
Dan is het de overweging waard 1F aan te blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Pandarrama schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:26:
Niet altijd. Bij een 1/3 aansluiting is de voorbereidingen voor 3F in je meterkast er al.
Dan is het een kwestie van 2 zekeringen erbij plaatsen, bekabeling controleren/aanvullen of vervangen.
Dan is de overgang van 1F naar 3F vrij simpel en goedkoop.

Mocht je nieuwe auto op 1F/7.4kW kunnen laden is het verschil met 3F/11kW best klein.
Dan is het de overweging waard 1F aan te blijven houden.
Klopt, zeker met een relatief kleine accu van 50 kWh. Die heb je met 1 fase 7,4 kW in een korte nacht zo vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
Dit kan ik vinden over max 1 fase:

1-phase 16A
(3.7 kW)
230V /
1x16A
3.7 kW
14h30m
17 km/h

En

1-phase 32A
(7.4 kW)
230V /
1x32A
7.4 kW
7h15m
34 km/h

[ Voor 26% gewijzigd door earthknake op 05-05-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Dat is wel jammer want dan kun je maximaal met 3.7kW laden wat zelfs met een kleine accu van 50kWh lang duurt.
3F laden gaat dan aanzienlijk sneller.

Dan zul je voor jezelf de afweging moeten maken of je meterkast naar 3F aanpassen zinvol is.
Mocht je besluiten het bij 1F te laten is altijd het advies een laadpaal te nemen die zowel voor 1F als 3F geschikt is net als dat de bekabeling van de laadpaal naar de meterkast daar alvast op afgestemd moet zijn.
Dan kun je met je meterkast altijd eenvoudig over naar 3F zonder je laadpaal te hoeven vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:03
Staat toch juist ook een 32A optie bij?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
Klopt hij kan ook 7.4 kW! Dan hoef ik dus niets aan te passen qua capaciteit als ik voor die optie ga? 1X35A is voldoende? Thanks voor de tip iig om alvast een 3F laadpaal te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:17
@earthknake dan heb je tijdens het laden met 32A nog 3A voor de rest van je huis. Load balancing lijkt me dan geen overbodige luxe.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
@guido66 Mee eens. Als ik hem dan op de oplader doe als ik ga slapen moet het geen probleem zijn neem ik aan?

Is voor load balancing een slimme meter verplicht? Want die heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
earthknake schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:17:
@guido66 Mee eens. Als ik hem dan op de oplader doe als ik ga slapen moet het geen probleem zijn neem ik aan?

Ik heb een 1 fase 35 a huisaansluiting met een laadpaal met loadbalancing. Normaal laad ik inderdaad met ca 7 kWH, dus dan heb jij hem in maximaal 7 uur vol als hij helemaal leeg is. En dat laatste gebeurt eigenlijk nooit. Laat je niet gek maken, 1 fase is echt prima. Voor goed functionerende load balancing heb je wel een slimme meter nodig, maar die kost niets ;)
Ik heb wel een 3F paal, toekomstgericht, maar er is in de meterkast dus maar 1f aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door BGFG op 05-05-2021 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
earthknake schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:17:

Dat hangt af van de laadpaal, sommige laadpalen werken inderdaad alleen met een slimme meter maar er zijn ook laadpalen die met een eigen meet module in je meterkast of met CT klemmen werken.

Maar sowieso kun je in Nederland tegenwoordig relatief makkelijk een slimme meter krijgen als je die nog niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
ice-T106 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:28:
Staat toch juist ook een 32A optie bij?
Nu wel ja. earthknake heeft na mijn beicht zijn bericht gewijzigd en 7.4kW toegevoegd. Er stond eerder alleen maar 3.7 vandaar mijn reactie daar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
BGFG schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 22:22:
[...]

Ik heb een 1 fase 35 a huisaansluiting met een laadpaal met loadbalancing. Normaal laad ik inderdaad met ca 7 kWH, dus dan heb jij hem in maximaal 7 uur vol als hij helemaal leeg is. En dat laatste gebeurt eigenlijk nooit. Laat je niet gek maken, 1 fase is echt prima. Voor goed functionerende load balancing heb je wel een slimme meter nodig, maar die kost niets ;)
Ik heb wel een 3F paal, toekomstgericht, maar er is in de meterkast dus maar 1f aangesloten.
Op exact die manier doe ik het ook. 1F/35A en load balancing dmv 1 CT-klem in combinatie met een conventionele draaischijfmeter.
Mijn meterkast is 1/3 ingericht, mijn laadpaal is geschikt voor 3F, op die manier ook bekabelt maar 1F aangesloten. Wanneer ik naar 3F wil moet alleen de netbeheerder langskomen om er 2 smeltzekeringen bij te plaatsen net als dat de 1F draaischijfmeter vervangen wordt door een nieuwe 3F meter met P1 ingang voor de load balancing. Vanaf dat moment kan ik direct 3F laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Mijn conventionele draaischijfmeter wil ik overigens zo lang mogelijk proberen te houden omdat ik het nog steeds prachtig mooi vind als de meter en draaischijf door de zonnepanelen met een rotgang achteruit draait net als dat de meter terugloopt. Nieuwe meters hebben die functie nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-10 21:44
Pandarrama schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 23:13:
Mijn conventionele draaischijfmeter wil ik overigens zo lang mogelijk proberen te houden omdat ik het nog steeds prachtig mooi vind als de meter en draaischijf door de zonnepanelen met een rotgang achteruit draait net als dat de meter terugloopt. Nieuwe meters hebben die functie nog steeds niet.
Als de afbouw van de saldering in gaat zal je verplicht naar een gescheiden meter moeten. Als je hem nu weigert kan je wel eens hem dan zelf moeten betalen. Let daar wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
thehog schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 06:57:
[...]

Als de afbouw van de saldering in gaat zal je verplicht naar een gescheiden meter moeten. Als je hem nu weigert kan je wel eens hem dan zelf moeten betalen. Let daar wel op
Wat een bangmakerij. ALS dat doorgaat, zal de meter afgekeurd moeten worden. Wat effectief betekent dat je gratis een nieuwe meter krijgt. Mand en off-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:45
earthknake schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:05:
Over een aantal maanden krijg ik een EV. Deze heeft een 50 kWh 400 V li-ion accu en kan maximaal 11 KW op 3 fase laden. Volgens Stedin heeft mijn huidige aansluiting 1X35A capaciteit.
Wat is nu handig om te doen? Via Stedin een upgrade aanvragen naar 3X25A? Volgens mij blijven de maandelijkse kosten dan gelijk en kun je sneller en veiliger laden? Of eerst een laadpaal leverancier contacten en die om advies vragen?
Je kan ook kostenloos naar 1x40A automaat.
Daar is al discussie over geweest (door mij) met de betreffende netwerk leverancier, maar na wat heen/weer/heen/weer gepraat bleek het toch kostenloos. 2 verschillende websites waar je info kunt vinden over deze aanpassing spreken elkaar tegen vandaar dat er verwarring was.

1x40A gaat prima met 32A laden mits.. je load balans gebruikt.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
internet4me schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:52:
[...]

Wat een bangmakerij. ALS dat doorgaat, zal de meter afgekeurd moeten worden. Wat effectief betekent dat je gratis een nieuwe meter krijgt. Mand en off-topic.
De meter is al aangeboden om te vervangen en als je dan weigert kan ik mij heel goed voorstellen dat de netbeheerder de volgende keer minder lief is. Geen bangmakerijk maar gewoon serieus een mogelijkheid waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Nu online
thehog schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:56:
[...]

De meter is al aangeboden om te vervangen en als je dan weigert kan ik mij heel goed voorstellen dat de netbeheerder de volgende keer minder lief is. Geen bangmakerijk maar gewoon serieus een mogelijkheid waar je rekening mee moet houden.
Afkeuringsprocess gaat daar helemaal omheen en heeft daar niks mee te maken. En is hier Off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earthknake
Hansieo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:52:
[...]

Daar is al discussie over geweest (door mij) met de betreffende netwerk leverancier, maar na wat heen/weer/heen/weer gepraat bleek het toch kostenloos. 2 verschillende websites waar je info kunt vinden over deze aanpassing spreken elkaar tegen vandaar dat er verwarring was.

Was dat ook bij Stedin? Als ik op de website naar kosten berekenen ga kan ik geen keuze maken voor 1X40A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
earthknake schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Was dat ook bij Stedin? Als ik op de website naar kosten berekenen ga kan ik geen keuze maken voor 1X40A?
Dat is inderdaad geen normale upgrade die je kan kiezen. Daarvoor kan je beter even bellen, denk ik.
Overigens heb ik ook een 1x40A en laad ik op 32A (80kWh accu) en dat werkt voor mij super. Na een nacht altijd de accu vol als het al nagenoeg leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
earthknake schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Ik zit via ENEXIS netbeheer en Vattenfall levering (nog wel), en moest het via de ENEXIS klantenservice regelen.
Zelf kon ik uiteindelijk de aanvraag er niet inschieten, dus deed de zeeeer vriendelijke/ hulpvaardige ENEXIS klantenservice het.
Ik hoefde daarna alleen te bevestigen.

De verwarring zat tussen:
mijnaansluiting.nl
en mijnENEXIS.nl.

was het verzwaren of niet verzwaren, that was the question :P

Ik zou zeggen BELLEN... en als ze tegen sputteren,

"de service van ENEXIS klinkt heeeel wat beter, wellicht moet ik daar mijn volgende contract afsluiten ... O-)

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
Hansieo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Ik zit via ENEXIS netbeheer en Vattenfall levering (nog wel), en moest het via de ENEXIS klantenservice regelen.
Zelf kon ik uiteindelijk de aanvraag er niet inschieten, dus deed de zeeeer vriendelijke/ hulpvaardige ENEXIS klantenservice het.
Ik hoefde daarna alleen te bevestigen.

De verwarring zat tussen:
mijnaansluiting.nl
en mijnENEXIS.nl.

was het verzwaren of niet verzwaren, that was the question :P

Ik zou zeggen BELLEN... en als ze tegen sputteren,

"de service van ENEXIS klinkt heeeel wat beter, wellicht moet ik daar mijn volgende contract afsluiten ... O-)
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij heb je geen keuze in de netbeheerder, die is verbonden aan de regio waar je huis woont...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BGFG schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:37:
[...]

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij heb je geen keuze in de netbeheerder, die is verbonden aan de regio waar je huis woont...
Wel hoor, gewoon verhuizen :+

Doe ik ook, als ik niet tevreden ben met de belastingdienst emigreer ik gewoon, doen rijke mensen ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
BGFG schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 12:37:
[...]

lol, dat veranderen bedoel ik Vattenfall mee, en je zou... zou kunnen overwegen om ook de levering via enexis te doen... als we aardig zijn en meewerken.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
GoldenSample schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Wel hoor, gewoon verhuizen :+

Doe ik ook, als ik niet tevreden ben met de belastingdienst emigreer ik gewoon, doen rijke mensen ook :P
Dat is gemakkelijker. Voor de belastingdienst hoef je alleen maar fiscaal te verhuizen. De netbeheerder trapt daar niet in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hansieo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:58:
[...]

lol, dat veranderen bedoel ik Vattenfall mee, en je zou... zou kunnen overwegen om ook de levering via enexis te doen... als we aardig zijn en meewerken.. O-)
Een netbeheerder die energie levert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GoldenSample schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:12:
[...]

Precies.. er was iets met een splitsingswet en Eneco die vond dat Enexis niet zelfstandig hoefde te zijn, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
internet4me schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:52:
[...]

Ja zo zie ik het ook. Eerst nog maar eens zien dat afbouw saldeingsregeling doorgaat.
Tot die tijd blijf ik van mijn draaischijfmeter profiteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
GoldenSample schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:12:
[...]

zijn er geen dochter van een dochter van een dochter bedrijfjes?

Onlangs nog een belletje gekregen over een contract bij " onbekende leverancier" , en toen ik doorvroeg bleek er een " flinke" jongen achter te zitten.. lol... wat nou splitsing...

Ik denk dat de minister zich dat niet meer zo " voor de geest kan halen" hoe hij/zij dat splitsen... bedoelde _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Pandarrama schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:26:
[...]

Ja zo zie ik het ook. Eerst nog maar eens zien dat afbouw saldeingsregeling doorgaat.
Tot die tijd blijf ik van mijn draaischijfmeter profiteren :)
Tot die tijd maakt een draaischijfmeter niks uit tov een slimme meter :) want het wordt toch gesaldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hansieo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:03:
[...]

zijn er geen dochter van een dochter van een dochter bedrijfjes?

Onlangs nog een belletje gekregen over een contract bij " onbekende leverancier" , en toen ik doorvroeg bleek er een " flinke" jongen achter te zitten.. lol... wat nou splitsing...

Ik denk dat de minister zich dat niet meer zo " voor de geest kan halen" hoe hij/zij dat splitsen... bedoelde _O-
Klok klepel, nee Enexis heeft dat niet mbt de energielevering, Enexis is eigendom van de gemeenten en provincies waar het beheerde ruwweg uit bestaat. Enexis komt voort uit Essent maar is daadwerkelijk afgesplitst, Essent is overgenomen door RWE wat vervolgens weer uitgesplitst is waar Essent als deel van Innogy terecht is gekomen.

Als je 'klopt niks van allemaal corrupt' zoekt, moet je andere voorbeelden zoeken. Genoeg gekke, schimmige of 'vage' dingen in de energie markt maar Enexis die met jouw en energieleveringscontract kan hebben is er daar geen van. Die miljoen miljard 'virtuele' energieleveranciers zijn wel vaker onderdeel van een groot energiebedrijf, dat is echter wat anders dan een netbeheerder, de laatste was Eneco/Stedin tot 2017 maar Stedin heeft geen net bij jou want dat is Enexis.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 06-05-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Hansieo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 07:52:
[...]

32A laden kan @earthknake gewoon met bestaande aansluiting 1F35 en loadbalancing. Maar zou in zijn geval wel naar 3x25A gaan als hij 11kW 3F wil laden. Ook al is dat meestal niet nodig, lekker is het natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
eltron schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:29:
[...]
32A laden kan @earthknake gewoon met bestaande aansluiting 1F35 en loadbalancing. Maar zou in zijn geval wel naar 3x25A gaan als hij 11kW 3F wil laden. Ook al is dat meestal niet nodig, lekker is het natuurlijk wel.
En waarom zou hij dat willen? De auto die hij heeft besteld heeft een relatief kleine accu van 50 kWh, dan is 3F 11kW laden wel een beetje overkill, nog afgezien van de extra kosten voor de ombouw van de meterkast. Als geld geen rol speelt dan is het inderdaad wel lekker, alleen merk je er in de praktijk helemaal niks van tenzij je halverwege de nacht plotseling weg moet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 14:51
Ik heb nu een 11kW paal via de lease. Super blij mee. Inclusief omzetten meterkast etc. Als ik zelf iets had moeten kopen had ik een 32A paaltje van MP gepakt voor EUR 250,-. Als je zelf handig bent ben je voor ~ EUR 500,- klaar.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:36
Ik heb sinds een paar dagen een NewMotion paal met laadpas en laaddruppel.

Weet iemand of het mogelijk is om dmv je telefoon de laadsessie te activeren? Steeds mijn portemonnee pakken is wat minder vlug dan dubbelklikken op de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Landon schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:21:

Weet iemand of het mogelijk is om dmv je telefoon de laadsessie te activeren? Steeds mijn portemonnee pakken is wat minder vlug dan dubbelklikken op de telefoon.
Nee, helaas niet. Ik heb hem daarom normaal gesproken op plug & charge staan. Geen zin om steeds de druppel te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama

Je kan via je telefoon inloggen op je laadpaal via https://my.newmotion.com/dashboard
Daar kun je de laadsessie starten of stoppen.

Het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Pandarrama schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:37:
[...]

Je kan via je telefoon inloggen op je laadpaal via https://my.newmotion.com/dashboard
Daar kun je de laadsessie starten of stoppen.

Het kan dus wel.
Kun je dan ook een pas kiezen? Of pakt hij de default pas oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Ja je kan de pas kiezen. Bij meerdere passen kies je de pas naar keuze uit het drop down menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Pandarrama schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:13:
Ja je kan de pas kiezen. Bij meerdere passen kies je de pas naar keuze uit het drop down menu.
Ok. Persoonlijk me nog te omslachtig maar kan voor anderen wellicht wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ik gebruik zelf ook Plug & Charge. Maar dat kan of wil niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:36
Plug & Charge is voor mij geen optie omdat er anders iedereen kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Wat ik niet weet maar mogelijk als je alle passen verwijdert of geen passen toevoegt dat de paal direct begint met laden wanneer je start laadsessie aanklikt.

Kwestie van uitproberen of dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Landon schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:23:
Plug & Charge is voor mij geen optie omdat er anders iedereen kan laden.
Zou in theorie bij mij ook kunnen. Maar zie dat niet gebeuren. Rustige buurt en eigen oprit. Dus geloof het wel. In de afgelopen twee jaar ook nog niemand gezien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Voor wie het niet weet is mijn laadpaal onvindbaar.
Te mooi en te goed weggewerkt al zeg ik het zelf :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Druppel aan de sleutelhanger doen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:12
JPDeckers schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 07:37:
[...]

Ik heb vorig jaar gezocht naar een alamat type B, maar geen kunnen vinden.
Genoeg ALS-en type B, maar geen Alamat, hoor graag welke, heb nl een TWC (dus zonder DC beveiliging).Dan zou ik deze kunnen drop-in vervangen, mocht ik ook niet galvanisch gescheiden auto's (veilig) kunnen laten laden.
Wat is precies de onderliggende reden voor noodzaak van zo'n type B aardlekschakelaar ? Heeft dat te maken met 'galvanisch gescheiden' elektrische auto's ? Hoe kan ik vinden of mijn auto (Passat GTE) daar onder valt ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
hannibal2206 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:27:
[...]

Wat is precies de onderliggende reden voor noodzaak van zo'n type B aardlekschakelaar ? Heeft dat te maken met 'galvanisch gescheiden' elektrische auto's ? Hoe kan ik vinden of mijn auto (Passat GTE) daar onder valt ?
In de auto gaat een hoge DC-laadspanning. De normale aardlek beschermt enkel tegen AC spanning en volstaat dus niet. Iemand op het forum hier beschreef al eens dat een DC lekstroom zou kunnen zorgen dat een reguliere aardlek niet meer functioneert. Consequenties van een mogelijke DC lekstroom kunnen dus erg groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Een DC lekstroom van 6 mA of groter kan de kern van een type A aardlekschakelaar in verzadiging sturen waardoor deze niet meer op een foutconditie reageert en dus letterlijk voor een levensgevaarlijke situatie zorgt.

Met een type B wordt dat gevaar weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Vraag me wel nog steeds af of een laptop aan de lader niet hetzelfde kan veroorzaken. Bij ons op kantoor staan er een paar honderd. Maar goed. Wellicht is een 6mA+ stroom vrij veel als lekstroom en komt dat bij een laptop oid niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je laptop draait hopelijk niet op 400V DC. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:58:
Je laptop draait hopelijk niet op 400V DC. ;)
Nee. Dus? Kan nog steeds DC lekspanning uit de lader komen. 6mA is niet veel en kan ook bij 12V wel lekken. Als je dan met je vingertjes aan 230V hangt en de aardlek tript niet heb je nog steeds een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:59:
[...]

Nee. Dus? Kan nog steeds DC lekspanning uit de lader komen. 6mA is niet veel en kan ook bij 12V wel lekken. Als je dan met je vingertjes aan 230V hangt en de aardlek tript niet heb je nog steeds een probleem.
De kans dat dat over de voeding weg kan lekken voordat de accu's zijn opgeblazen is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
daemonix schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 17:07:
[...]

De kans dat dat over de voeding weg kan lekken voordat de accu's zijn opgeblazen is nihil.
Hoezo dat? 7mA is toch niks? Dat lekken kan gewoon plaats vinden door de adapter daar zit de DC conversie in. Dus zie even niet waarom in dat geval een accu zou ploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:28
En er moet dus en een fout in de auto zijn en tegelijk ook een andere fout in huis waarbij de normale als zou moeten trippen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenberger
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-06-2022
In de zin van "door de bomen het bos niet meer zien..”

Wat zijn nu de beste opties qua laadpaal voor mijn situatie:

- eigen parkeerplaats op 50m van huis
- 3 fase meterkast in orde
- Zonnepanelen aanwezig
- voorkeur voor vast laadsnoer
- verbruik laden kunnen meten
- rekening houden met elektraverbruik in huis

Super dank alvast voor de hulp!
Dan bekijk ik de opties, kies hetgeen welke mijn voorkeur heeft en laat de installateur deze installeren ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10 18:51
Jeroenberger schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 08:16:

- Zonnepanelen aanwezig

Dan bekijk ik de opties, kies hetgeen welke mijn voorkeur heeft en laat de installateur deze installeren ☺️
Waarom wil je verbruik laden meten? Voor verrekening of uit interesse?

Ik denk dat je met een Zappi goed uit de voeten kan. Als je moet verrekenen dan zou ik er een kwh meter tussen plaatsen. Als je niet hoeft te verrekenen staat het gewoon in de app, met grafiek. Hij is voorzien van loadbalancing. Kijk er eens naar zou ik zeggen! Grote voordeel in dit geval is dat je de laadstand vziw via de app kan aanpassen. Stel je laadt via de zon (eco + stand) maar je moet onverwachts toch wat sneller laden dan hoef je niet die hele 50m te lopen

[ Voor 4% gewijzigd door Sefa op 08-05-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog

Da's wel een flink stuk. Het kan wel maar er zijn misschien andere mogelijkheden. Los van dat je hier niet verteld of je eigen grond is of niet en dat je daarom wel een paal mag plaatsen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenberger
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-06-2022
Dank mannen voor jullie reactie! Het betreft VVE grond waarvoor ik reeds goedkeuring voor heb gekregen mbt kabel/laadpaal.

Verbruik meten is van belang zodat ik het aan m’n holding kan declareren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ben bezig met offerte voor zappi v2 icm installatie. Maar ik vind de installatie kosten best hoog omdat ik vanuit de bouw alles al klaar heb staan (aparte groep, aardlek, stroom kabel + utp naar juiste plek doorgetrokken).
Toch krijg ik steeds montage prijzen rond de 400 euro terug. Dat is toch wat aan de hoge kant? Ze hoeven alleen de ct klemmen te plaatsen en de paal aansluiten, er hoeft niets te worden gegraven etc.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
xoror schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:07:
Ik ben bezig met offerte voor zappi v2 icm installatie. Maar ik vind de installatie kosten best hoog omdat ik vanuit de bouw alles al klaar heb staan (aparte groep, aardlek, stroom kabel + utp naar juiste plek doorgetrokken).
Toch krijg ik steeds montage prijzen rond de 400 euro terug. Dat is toch wat aan de hoge kant? Ze hoeven alleen de ct klemmen te plaatsen en de paal aansluiten, er hoeft niets te worden gegraven etc.
Doe dat dan zelf :) Een zappi plaats je echt makkelijk zelf als de rest al aangesloten is. Uurtje of twee werk hooguit. 400 euro is dan ook veel te veel ja

[ Voor 4% gewijzigd door thehog op 08-05-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
thehog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:55:
[...]
Doe dat dan zelf :) Een zappi plaats je echt makkelijk zelf als de rest al aangesloten is. Uurtje of twee werk hooguit. 400 euro is dan ook veel te veel ja
Het is niet veel meer dan een stopcontact aan de muur schroeven en een handvol draden aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-10 21:15
Jeroenberger schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:06:
Dank mannen voor jullie reactie! Het betreft VVE grond waarvoor ik reeds goedkeuring voor heb gekregen mbt kabel/laadpaal.

Verbruik meten is van belang zodat ik het aan m’n holding kan declareren..
Ik ben zelf ook al even met dezelfde zoektocht bezig voor mijn nieuwbouw die na de zomer af zou zijn. Waarschijnlijk ga ik voor de Powerdale nextender home. Bij deze heb je loadbalancing en slim laden met zonnepanelen. Manueel of automatisch (tegen betaling) verbruik factureren. Voordeel is ook dat deze een rfid badge heeft dus je kan een tweede auto ook laten laden en het verbruik apart houden. En de prijs valt best nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-10 16:55
Ik zal mij hier ook even melden. Via de werkgever een Skoda Enyaq in bestelling staan en de laadpaal aan huis laat ik meenemen in de lease. Nu krijgen wij vanuit de werkgever een emobility oplossing van Eneco.

Die hebben al een bericht gestuurd voor het inplannen van een schouw/installatie en daar wil ik even wat dingen over weten.

In de vragenlijst die Eneco stuurt als voorbereiding vraagt men of ik standaard wil laden of d.m.v. Loadbalancing. Mijn gevoel zegt mij te gaan voor loadbalancing. Maar is dit juist? Of is in principe het standaard laden zonder ook prima?

Qua huis betreft het een nieuwbouw 2-kapper met 14 zonnepanelen en 3 fase 3x25 meterkast. In principe zou dit prima moeten zijn of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Eneco werkt blijkbaar let Alfen walboxen en palen. Moet ik bij dit merk nog ergens op letten?

Qua installatie verwacht ik geen issues heb een droge kruipruimte en er licht een loze leiding nog van meterkast naar zijkant huis die ze kunnen gebruiken. Scheelt ze weer boren 🤣

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
@Wicked-Game De discussie over wel of geen LB komt vrij vaak voorbij. In principe onnodig, zeker als je in de nacht laadt. Wil je onbezorgd kunnen laden en niet bang zijn dat je onbedacht toch de wasmachine, droger en inductieplaat tegelijk aanzet met het laden, dan gewoon LB nemen.

Ik heb wel LB, ik ga niet het risico lopen mijn hoofdzekering te laten klappen als mijn vrouw overdag teveel tegelijk aanzetten. En ja, ik kan niet altijd ‘s nachts laden :+ helemaal niet omdat ik nog steeds geen max percentage in kan stellen en anders de preconditioning in de knel komt…

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Ophidian schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:12:
@Wicked-Game De discussie over wel of geen LB komt vrij vaak voorbij. In principe onnodig, zeker als je in de nacht laadt. Wil je onbezorgd kunnen laden en niet bang zijn dat je onbedacht toch de wasmachine, droger en inductieplaat tegelijk aanzet met het laden, dan gewoon LB nemen.

Ik heb wel LB, ik ga niet het risico lopen mijn hoofdzekering te laten klappen als mijn vrouw overdag teveel tegelijk aanzetten. En ja, ik kan niet altijd ‘s nachts laden :+ helemaal niet omdat ik nog steeds geen max percentage in kan stellen en anders de preconditioning in de knel komt…
Dan neig ik ook naar LB dan. Helemaal nu we nog thuiswerken en ik acht dat thuiswerken wat meer de norm gaat worden zal het voor kunnen komen dat ik overdag ook eens moet laden. Ga nog wel even na of mij dit nog meer geld gaat kosten of dat dit niet uit gaat maken (minor detail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 10:47
Wicked-Game schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:44:
Ik zal mij hier ook even melden. Via de werkgever een Skoda Enyaq in bestelling staan en de laadpaal aan huis laat ik meenemen in de lease. Nu krijgen wij vanuit de werkgever een emobility oplossing van Eneco.

Die hebben al een bericht gestuurd voor het inplannen van een schouw/installatie en daar wil ik even wat dingen over weten.

In de vragenlijst die Eneco stuurt als voorbereiding vraagt men of ik standaard wil laden of d.m.v. Loadbalancing. Mijn gevoel zegt mij te gaan voor loadbalancing. Maar is dit juist? Of is in principe het standaard laden zonder ook prima?

Qua huis betreft het een nieuwbouw 2-kapper met 14 zonnepanelen en 3 fase 3x25 meterkast. In principe zou dit prima moeten zijn of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Eneco werkt blijkbaar let Alfen walboxen en palen. Moet ik bij dit merk nog ergens op letten?

Qua installatie verwacht ik geen issues heb een droge kruipruimte en er licht een loze leiding nog van meterkast naar zijkant huis die ze kunnen gebruiken. Scheelt ze weer boren 🤣
Heb sinds kort ook een Eneco wallbox. Eneco vergoed 0,217 cent per kWh. Dat is krap met de huidige energieprijzen. Als ik persoonlijk de keuze had gehad, was ik liever voor de box van The New Motion gegaan. Ook bereikbaarheid klantenservice houdt niet over.

Technisch overigens prima wallbox en ik vind hem mooier dan die van TNM, maar dat is smaak. Ik heb zelf gekozen voor een vaste kabel. Dat scheelt een natte vieze kabel in de auto, als het regent. Ook load balancing genomen, maar voornamelijk omdat het nu makkelijk kon en we mogelijk in de toekomst nog een keer elektrisch gaan koken. Ik wil niet het risico lopen dat ik de auto niet kan laden, omdat er iets anders in het huis veel verbruikt. (Overigens hoefde ik geen eigen bijdrage te betalen voor de wallbox, dus ook de LB optie kostte mij niets en voor LB heb je een P1 poort op je meter nodig voor het aansluiten. Eneco levert standaard een splitter mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
basmq schreef op zondag 9 mei 2021 @ 13:59:
[...]

Heb sinds kort ook een Eneco wallbox. Eneco vergoed 0,217 cent per kWh. Dat is krap met de huidige energieprijzen. Als ik persoonlijk de keuze had gehad, was ik liever voor de box van The New Motion gegaan. Ook bereikbaarheid klantenservice houdt niet over.

Technisch overigens prima wallbox en ik vind hem mooier dan die van TNM, maar dat is smaak. Ik heb zelf gekozen voor een vaste kabel. Dat scheelt een natte vieze kabel in de auto, als het regent. Ook load balancing genomen, maar voornamelijk omdat het nu makkelijk kon en we mogelijk in de toekomst nog een keer elektrisch gaan koken. Ik wil niet het risico lopen dat ik de auto niet kan laden, omdat er iets anders in het huis veel verbruikt. (Overigens hoefde ik geen eigen bijdrage te betalen voor de wallbox, dus ook de LB optie kostte mij niets en voor LB heb je een P1 poort op je meter nodig voor het aansluiten. Eneco levert standaard een splitter mee).
Top! Bedankt voor het antwoord.

Twijfel zelf over een vaste kabel. Enerzijds ook omdat ons huis wel aan openbare weg staat en het toch iets kan zijn dat een onverlaat kwaad in de Zin heeft.

Overigens heeft mijn werkgever aangegeven 0.23 cent te vergoeden. En mijn contract is nog 0.21 piek en 0.19 dal dus helemaal prima.

LB ga ik wel nemen, genoeg argumenten om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33
@Wicked-Game Sta drie keer te klooien in de zeikende regen met een losse laadkabel en je bent om :+ Vast is heerlijk, inprikken klaar of loshalen en twee keer om de unit heen en klaar.

Losse kabel wil je toch beetje netjes opgerold hebben, duurt langer en als ie vies is, is meteen je kofferbak smerig. En hem continu in een tas doen ben je na twee keer ook wel klaar mee. ;)

Die Eneco units kunnen toch met pas? Ik heb geen code meer op mijn zappi, als iemand zo bijdehand is kan ik hem toch extern stoppen. En een volle accu kost een paar euro’s.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21

- Zonnepanelen aanwezig

Quote deze post even want ik heb eigenlijk exact dezelfde eisen maar wil dan een laadpaal voor twee auto's, voor aan het bedrijf. Dus voor eigen auto's maar ook voor klanten, als service. Kom ik dan ook uit op een zapi? Of zijn er dan nog betere opties? Zat zelf te kijken naar ecotap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Bart-k schreef op zondag 9 mei 2021 @ 17:52:
[...]

Quote deze post even want ik heb eigenlijk exact dezelfde eisen maar wil dan een laadpaal voor twee auto's, voor aan het bedrijf. Dus voor eigen auto's maar ook voor klanten, als service. Kom ik dan ook uit op een zapi? Of zijn er dan nog betere opties? Zat zelf te kijken naar ecotap.
Ligt er vooral aan of het het laden gratis wilt aanbieden of dat je wilt dat mensen hun laadpas scannen en dat jij dan de stroom terugbetaald krijgt (automatische verrekening). In het laatste geval kan een Zappi dat sowieso niet.

Maar sowieso voor 2 auto's, dan zou ik ook eens naar Alfen kijken. Daar heb namelijk ook laadunits met 2 sockets, en die kun je optioneel met RFID unit krijgen en dan koppelen aan een backend. Een socket uitvoering lijkt me in jou geval trouwens sowieso handig omdat je daarmee maximale flexibiliteit hebt als er verschillende auto's laden.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 09-05-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 15:00

maffe

maffe

Vandaag is bij mij de Wallbox op 3 fasen gezet. (Dit was eerst 1 fase. Nu is Liander langs geweest voor de meterkast en is de laadpaalboer opnieuw geweest, om nu ook de Wallbox op 3 fasen te zetten.)

Echter nu is in begin tegen mij gezegd: Zodra de Wallbox op 3 fasen zit, moet je in de App Powerboost aanzetten.
Maar hoe zet ik die Powerboost in de app aan? Kan hem niet aanklikken, blijft grijs.
Iemand idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
maffe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:43:
Vandaag is bij mij de Wallbox op 3 fasen gezet. (Dit was eerst 1 fase. Nu is Liander langs geweest voor de meterkast en is de laadpaalboer opnieuw geweest, om nu ook de Wallbox op 3 fasen te zetten.)

Echter nu is in begin tegen mij gezegd: Zodra de Wallbox op 3 fasen zit, moet je in de App Powerboost aanzetten.
Maar hoe zet ik die Powerboost in de app aan? Kan hem niet aanklikken, blijft grijs.
Iemand idee?
Dan is de kWh meter niet goed aangesloten.

Laatst nog getest omdat ik benieuwd was of hij de optie zou weergeven als de kWh meter niet was aangesloten, maar dan bleef hij inderdaad grijs.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe

maffe

maffe

Makrolon schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:27:
[...]

Dan is de kWh meter niet goed aangesloten.

Laatst nog getest omdat ik benieuwd was of hij de optie zou weergeven als de kWh meter niet was aangesloten, maar dan bleef hij inderdaad grijs.
Uhm... maar wie heeft zijn werk dan niet goed gedaan: Liander of de Wallbox monteur?
Dus daar moet ik dan weer achteraan bellen? Het zal ook in 1x goed gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
maffe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Uhm... maar wie heeft zijn werk dan niet goed gedaan: Liander of de Wallbox monteur?
De monteur. Die moet de kWh meter op de wallbox aansluiten. Daar heeft Liander niks mee te maken.

Je zou m eerst nog eens kunnen updaten, om alles uit te sluiten voor je gaat bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
maffe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:38:
[...]

Heb je uberhaupt wel een powerboost er bij besteld/gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe

maffe

maffe

thehog schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Heb je uberhaupt wel een powerboost er bij besteld/gekregen
Ja die is er bij besteld en die hangt er keurig in. Vanaf dag 1 al.
En ja de Wallboxj heeft de laatste firmware en ik gebruik de laatste versie Wallbox app.
Helaas was ik vandaag niet thuis en er zal wel een andere monteur zijn geweest, dan diegene die de eerste keer kwam.

ECHTER toen Liander langskwam, is gelijk de kwh- en de gasmeter vervangen. Zou het wel goed aangesloten kunnen hebben gezeten, maar daarna niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:27
maffe schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:43:

Iemand idee?
Ga eens met je telefoon dichtbij de Wallbox staan en kijk dan nog eens in de app. De Wallbox moet namelijk verbinding maken via Bluetooth om in de app bij upgrades de Power Boost te kunnen selecteren en in te stellen.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Pagina: 1 ... 61 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen