Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.348 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44
sgouman schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:36:
[...]

Ik neem de 58kwh versie dus met 1 fase 7.2 kwh duurt het ong 8 uur volgens mij?
Ja dat klopt. En in de praktijk rij je nooit je auto helemaal leeg. Neem gemiddeld 4 tot 6 uur laden om volgende dag weer de auto te pakken zonder zorgen.

Het vervangen van je meterkast en upgraden naar 3 fase is redelijk prijzig. Of het je waard is moet je zelf bekijken. Het levert je natuurlijk wel in de toekomst meer ruimte voor nog meer all-electric in je huis (bijv. warmtepomp) en met een 3-fase lader ben je ook klaar voor de toekomst.

Overigens check even wat je zekering is van je netaansluiting. Kan je volgens mij wel online opvragen bij je netbeheerder. Oude huizen hebben nog 25A en dat zou dus te laag zijn. Upgraden naar 35A en 40A netaansluiting is dan mogelijk. Afhankelijk van de netbeheerder krijg je dan 35A of 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-10 14:19

mausy5043

Don't panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
mimalizo schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:49:
Thanks voor het meedenken! Dat ding staat dus bij mij in de tuin. Dus ik heb geen mogelijkheid om die dingen ergens aan vast te schroeven. Of ik moet er nog een paal naast zetten...
Ik weet natuurlijk ook niet hoe jouw tuin er uit ziet. Als je nergens de mogelijkheid hebt om iets vast te schroeven dan houdt het al snel op, lijkt mij. De luchtankertjes zijn bij de gemiddelde bouwmarkt nog steeds niet te krijgen....

Je laadpaal zelf is toch ook ergens op gemonteerd? Maar ik heb dus ook geen idee of dat iets is waar je wat anders tegen aan kan schroeven (of aan vast kan klemmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:29
Keurige oplossing zo die granny. En voor een paar tientjes helemaal klaar en zelfde gemak als vaste paal.
Alleen de kleur van de kabel is wat opzichtig in dit geval.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

thehog schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 07:46:
[...]

Het vervangen van je meterkast en upgraden naar 3 fase is redelijk prijzig. Of het je waard is moet je zelf bekijken. Het levert je natuurlijk wel in de toekomst meer ruimte voor nog meer all-electric in je huis (bijv. warmtepomp) en met een 3-fase lader ben je ook klaar voor de toekomst.

Overigens check even wat je zekering is van je netaansluiting. Kan je volgens mij wel online opvragen bij je netbeheerder. Oude huizen hebben nog 25A en dat zou dus te laag zijn. Upgraden naar 35A en 40A netaansluiting is dan mogelijk. Afhankelijk van de netbeheerder krijg je dan 35A of 40A.
Hou er wel rekening mee dat upgraden naar 3-fasen behoorlijk in de papier kan lopen. Check even bij de netbeheerder wat een upgrade kost en kijk niet alleen naar de eenmalige kosten van het aanleggen (kabeltje trekken door je voortuintje, aanpassing van de meterkast etc), maar denk daarbij ook aan je maandelijkse kosten. Voorbeeldje: als ik mijn aansluiting wil uitbreiden naar 3-fasen 35A, dan gaat mijn vastrecht van ongeveer 20 euro/maand naar (ja je leest het goed) bijna 78 euro per maand en bij meer dan 35A gaat het om ruim 112 euro per maand. Dus, dat moet het dan wel waard zijn. Daar moeten heel wat zonnepanelen tegenover staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:36
mausy5043 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:03:
[...]

Hou er wel rekening mee dat upgraden naar 3-fasen behoorlijk in de papier kan lopen. Check even bij de netbeheerder wat een upgrade kost en kijk niet alleen naar de eenmalige kosten van het aanleggen (kabeltje trekken door je voortuintje, aanpassing van de meterkast etc), maar denk daarbij ook aan je maandelijkse kosten. Voorbeeldje: als ik mijn aansluiting wil uitbreiden naar 3-fasen 35A, dan gaat mijn vastrecht van ongeveer 20 euro/maand naar (ja je leest het goed) bijna 78 euro per maand en bij meer dan 35A gaat het om ruim 112 euro per maand. Dus, dat moet het dan wel waard zijn. Daar moeten heel wat zonnepanelen tegenover staan.
Je moet ook niet hoger gaan dan 3x25 in een thuis situatie...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Nouja, het kan best nuttig zijn. Voor 720 euro per jaar krijg je én hogere laadsnelheden (of twee laadpalen die je tegelijk op volle snelheid kan gebruiken) én aanzienlijk meer in te voeden vermogen. Op 3x35 kun je ~8kWp extra zonnepanelen kwijt, en alleen al met de opbrengst daarvan voorbij je salderingslimiet heb je je capaciteitstarief al terugverdiend. Plus dat je je elektrische auto(s) sneller kunt laden.

Als je genoeg zonnepanelen op je dak kwijt kunt, is een zwaardere aansluiting zeker het overwegen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@mux En dat hebben wij dan ook gedaan. We zijn zelfs naar 3x50 A gegaan (noodzaak ivm de hoeveelheid warmtepompen en zonnepanelen) en 2 EV's. (En nee, loadbalancing is niet de oplossing ;) om de opmerkingen maar weer eens voor te zijn).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
mux schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 14:22:
Nouja, het kan best nuttig zijn. Voor 720 euro per jaar krijg je én hogere laadsnelheden (of twee laadpalen die je tegelijk op volle snelheid kan gebruiken) én aanzienlijk meer in te voeden vermogen. Op 3x35 kun je ~8kWp extra zonnepanelen kwijt, en alleen al met de opbrengst daarvan voorbij je salderingslimiet heb je je capaciteitstarief al terugverdiend. Plus dat je je elektrische auto(s) sneller kunt laden.

Als je genoeg zonnepanelen op je dak kwijt kunt, is een zwaardere aansluiting zeker het overwegen waard.
Als je 24kWp aan zonnepanelen kan betalen dan maakt die 720 euro per jaar ook niet meer uit :-) Daar mag ook een flink dak of vrij stuk land bij om dat allemaal kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:36
daemonix schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:24:
@mux En dat hebben wij dan ook gedaan. We zijn zelfs naar 3x50 A gegaan (noodzaak ivm de hoeveelheid warmtepompen en zonnepanelen) en 2 EV's. (En nee, loadbalancing is niet de oplossing ;) om de opmerkingen maar weer eens voor te zijn).
Ik ben eigenwijs en vraag me echt af of het echt noodzakelijk is. :P

Alleen 2 of meer huishoudens op 1 aansluiting raak ik een grotere aansluiting dan 3x25 aan. Dan krijg je ook te maken met gelijktijdig electrisch koken enzo wat je niet red op 3x25.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:49:
[...]

Alleen 2 of meer huishoudens op 1 aansluiting raak ik een grotere aansluiting dan 3x25 aan. Dan krijg je ook te maken met gelijktijdig electrisch koken enzo wat je niet red op 3x25.
Ik heb 48 A per fase nodig. Dat lukt niet met 3x25 A. Alles is elektrisch hier.6 kamers met airco, warmtepomp voor verwarming en warm water, cooker, 2 ovens, inductiekookplaat, verwarmd zwembad, serverpark en 2 EV's (beide enkelfase ladend), waarbij de Kona altijd vol moet zijn na een nacht, dus die moet op 32 A laden. Alleen al vanwege de gelijktijdigheidsfactor moet je daarvoor dus al naar 50 A.

En nee, ik herhaal het nog maar eens, loadbalancing is voor de Kona om 2 redenen geen optie:
- EVBox doet niet aan loadbalancing. Grofweg 60 kWh voldruppelen met 16 A duurt een eeuwigheid.
- hij moet met zekerheid vol zijn.

Daarnaast ligt het in de bedoeling om 40 zonnepanelen neer te leggen. En nee, de Kona laadt 's nachts, dus die kun je niet met stroom uit de zonnepanelen laden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik ga binnenkort een laadpaal plaatsen (zappi v2). Nu wil ik de stroom die de model 3 gebruikt zakelijk verrekenen. Daarvoor moet ik een mid meter plaatsen. En hier loop ik een beetje vast. Er zijn zoveel merken en types. In mijn meterkast hangt alles van EATON, dus ik dacht aan zoiets: https://www.nieuwegroepen...ekeurd-4015081639090.html

Ze hebben alleen 6A, 80A en 125A. Volgens mij heb ik iets van 40A nodig. Wie heeft hier al een mid meter hangen en welke werken er goed?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoutvw
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:46
xoror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:30:
Ik ga binnenkort een laadpaal plaatsen (zappi v2). Nu wil ik de stroom die de model 3 gebruikt zakelijk verrekenen. Daarvoor moet ik een mid meter plaatsen. En hier loop ik een beetje vast. Er zijn zoveel merken en types. In mijn meterkast hangt alles van EATON, dus ik dacht aan zoiets: https://www.nieuwegroepen...ekeurd-4015081639090.html

Ze hebben alleen 6A, 80A en 125A. Volgens mij heb ik iets van 40A nodig. Wie heeft hier al een mid meter hangen en welke werken er goed?
Ik heb zelf deze ertussen hangen: https://www.homewizard.nl...3-fase-din-rail-kwh-meter (ook met een Zappi) Officeel (nog) niet goedgekeurd al is de no-wifi versie wel goedgekeurd (https://www.eastroneurope.com/products/view/sdm630modbus) Dus zoiets zou perfect werken: https://webshop.cedel.nl/...0-3-Fase-kWh-meter-Modbus en ook nog een stuk goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45

Waarom zou je dat doen? Ik heb dezelfde situatie als jou (met het verrekenen) en ik gebruik de logfiles/info uit de Zappi om het verbruik te registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
willyfreak schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:17:
[...]

Waarom zou je dat doen? Ik heb dezelfde situatie als jou (met het verrekenen) en ik gebruik de logfiles/info uit de Zappi om het verbruik te registreren.
Volgens mij accepteert de belastingdienst alleen mid gecertificeerde standen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

thehog schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:33:
[...]

Als je 24kWp aan zonnepanelen kan betalen dan maakt die 720 euro per jaar ook niet meer uit :-) Daar mag ook een flink dak of vrij stuk land bij om dat allemaal kwijt te kunnen.
Da's je grootste probleem, hoewel dat dus ook een stuk beter is geworden. Ik probeer dit zoveel mogelijk uit te dragen in huizenbouwtopics: in de afgelopen 3 jaar hebben zonnepanelen voor dezelfde prijs ongeveer 25% meer opbrengst gekregen. Mijn (met opzet optimaal gelegen) dak van mn nog te bouwen huis had in 2018 plek voor 17kWp (in een configuratie die realistisch op een inverter kon worden aangesloten), maar ik kan er nu 25kWp op kwijt. Grotendeels door hogere opbrengst, maar ook deels door gunstiger puzzelen van de panelen.

De nu aankomende hybride perovskiet-silicium panelen doen daar nog eens 30% bovenop. Dan is er in 4 jaar tijd 50% meer opbrengst uit hetzelfde oppervlak (richting de 300W/m2). Met dat soort onverwachte, gigantische technische vooruitgang begint het ook voor iets kleinere huizen realistisch te worden om met je aansluiting te gaan spelen.

Heb je nog steeds een eigen dak enzo voor nodig, dus het blijft een lichtelijk elitaire bezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SecretChaos
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-07 15:46
Vrijdag gaan wij onze occasion Peugeot E-208 (showroom model) ophalen. Ik heb aan de verkoper gevraag of hier een thuis oplader bij geleverd zat. Hij verzekerde me dat als hij er standaard bij geleverd wordt wij hem erbij krijgen maar hij moest dit navragen. Voorbereiding voor een thuis oplaad paal (pulsar wallbox) lopen maar ik ben nog aan het wachten op een nieuwe meterkast + energie leverancier voor aansluiten 3 fase. Ik ben een beetje rond aan het kijken om voor zolang dit niet geregeld is een oplader voor via het stop contact te kopen. echter weet ik dus niet of deze bij de auto geleverd wordt

Eigenlijk is mijn vraag aan een huidige Peugeot E-208 eigenaar, hebben jullie bij de aankoop van deze auto een thuis oplader voor via het stopcontact erbij gekregen ?

[ Voor 4% gewijzigd door SecretChaos op 28-04-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Makrolon schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:49:
[...]

Ik ben dan blijkbaar nog eigenwijzer want heb het nooit nodig gehad. :)
Hele huishouden draait al jaar en dag op 1 x 40A inclusief voldoende zonnepanelen om heel dat huishouden van elektriciteit te voorzien. En dat is dan ook echt alles: huishouden, warmtepomp, inductie, oven, microgolf, 2 elektrische fietsen en tot een tijdje geleden een EV met een 64 kWh accu en een Alfen eve thuislaadpaal.
We hebben het altijd gered.
Nooit is de hoofdzekering eruit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
IvoB2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:45:
[...]

Hele huishouden draait al jaar en dag op 1 x 40A inclusief voldoende zonnepanelen om heel dat huishouden van elektriciteit te voorzien. En dat is dan ook echt alles: huishouden, warmtepomp, inductie, oven, microgolf, 2 elektrische fietsen en tot een tijdje geleden een EV met een 64 kWh accu en een Alfen eve thuislaadpaal.
Misschien is je hoofdzekering wel vastgesmolten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-10 11:41

Gewoon de 80A pakken dan. Onderstaande is wel een klap goedkoper!

ikzelf heb deze: https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh3f80amid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
willyfreak schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:17:
[...]

1 keer per jaar beginstand en 1 keer per jaar de eindstand noteren is toch een stuk makkelijker dan iedere keer logfiles e.d. te moeten dumpen in een database oid :?
Niet iedereen hier is IT-er die in een kwartiertje hier een stuk software voor schrijft ;)

Ik heb eerder ook weleens gelezen dat bij spanningsuitval de zappi zijn geheugen kwijt is, dus daar blind op vertrouwen is link (als je dus de data niet veilig stelt)

[ Voor 13% gewijzigd door ybos op 28-04-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nee kan niet.
Het is een automaat.
In B-Vlaanderen is 1 x 40 A trouwens redelijk standaard.
Je betaalt hier ook (nog) geen vast recht voor een aansluiting.
Vanaf medio 2022 boven de 2.5 kW wel een oplopend capaciteitstarief.
Snel thuisladen kan je dan maar beter voorkomen als het niet onontbeerlijk is.
En dat laatste geldt voor de meerderheid van de autogebruikers die hun voertuig op een normale wijze gebruiken.

[ Voor 114% gewijzigd door IvoB2 op 28-04-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willyfreak
ybos schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:15:
[...]

1 keer per jaar beginstand en 1 keer per jaar de eindstand noteren is toch een stuk makkelijker dan iedere keer logfiles e.d. te moeten dumpen in een database oid :?
Niet iedereen hier is IT-er die in een kwartiertje hier een stuk software voor schrijft ;)

Ik heb eerder ook weleens gelezen dat bij spanningsuitval de zappi zijn geheugen kwijt is, dus daar blind op vertrouwen is link (als je dus de data niet veilig stelt)
Ik maak 1x per jaar een foto van het schermpje op de Zappi, je kunt begin en einddatum instellen en dat toont hij het verbruik. Foto gaat in de boekhouding als bewijs van het verbruik.... met zo'n meter in de meterkast zou ik hetzelfde gedaan hebben. :)

Vooralsnog voldoet dit volgens de belastingdienst (en de accountant vindt het ook goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
willyfreak schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:30:
[...]

Ik maak 1x per jaar een foto van het schermpje op de Zappi, je kunt begin en einddatum instellen en dat toont hij het verbruik. Foto gaat in de boekhouding als bewijs van het verbruik.... met zo'n meter in de meterkast zou ik hetzelfde gedaan hebben. :)

Vooralsnog voldoet dit volgens de belastingdienst (en de accountant vindt het ook goed).
Ik heb de zappi zelf niet, maar als je de spanning eraf gooit blijft het geheugen wel bewaard :?
Ik meen in het topic van zelf laden gelezen te hebben dat de Zappi bij spanningsuitval gereset wordt.
Als dat niet zo is, dan kan je inderdaad prima de interne logging gebruiken :Y (alhoewel niet gekeurd verwacht ik niet dat dit bij controle grote problemen gaat opleveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:45:
[...]

Ja, het zijn vooral de grootverbruikers: de elektrische fietsen. :P Je hebt niet heel veel grootverbruikers hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Het is ook net de situatie met wat nodig is en hoeveel rekening men er mee wil houden. Als je altijd 's avonds/ 's nachts laadt en daar rekening mee houdt met koken, airco aan en zo is het misschien wel te doen. Als ik in die situatie kom betaal ik liever wat meer voor grotere aansluiting, want gemak is mij ook wat waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:44
SecretChaos schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:45:
Eigenlijk is mijn vraag aan een huidige Peugeot E-208 eigenaar, hebben jullie bij de aankoop van deze auto een thuis oplader voor via het stopcontact erbij gekregen ?
Ik heb geen e-208, maar een Corsa-E. In de prijslijst van de e-208 (zowel die van 2019 als van 2021) staat bij inbegrepen kosten expliciet alleen de laadkabel (CCS type 2) vermeldt.

In de folder van de Corsa-e staat laadkabel type 2 en type 230v. Dus ik vermoed dat hij er niet bij zit.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

InterCC schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:54:
Het is ook net de situatie met wat nodig is en hoeveel rekening men er mee wil houden. Als je altijd 's avonds/ 's nachts laadt en daar rekening mee houdt met koken, airco aan en zo is het misschien wel te doen. Als ik in die situatie kom betaal ik liever wat meer voor grotere aansluiting, want gemak is mij ook wat waard. :)
Vooral gemak. Want een paar honderd meter van mijn huis staat een paal waar ik voor 25ct/kWh kan laden. Ik rijd niet zoveel, dus de paal die ik heb (met load balancing) ga ik nooit terugverdienen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
timovd schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:03:
[...]

Vooral gemak. Want een paar honderd meter van mijn huis staat een paal waar ik voor 25ct/kWh kan laden. Ik rijd niet zoveel, dus de paal die ik heb (met load balancing) ga ik nooit terugverdienen.
Dat is dan een verschil. Ik heb niet eens gekeken in mijn buurt waar precies palen staan en hoeveel die beschikbaar zijn. Ik wil gewoon op mijn oprit kunnen laden voor maximaal gemak. In veel gevallen zou de granny charger volstaan, maar ook daar ben ik voor gemak gegaan met een vaste laadpaal. En dat zou ik zou opnieuw kiezen.
Efficiëntie (ook financieel) heeft vaak de voorkeur, maar met sommige dingen vind ik gemak doorslaggevend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ybos @willyfreak Ja ik installeer ook liever niet z'n ding.
Iemand met een zappi and willing to take one for the team ? ff stroom van die groep uitzetten en kijken of de logging het nog doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimalizo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-03-2022
Zelfde hier. Een bloedhekel aan tanken. Heb het liefst een auto waar ik nooit meer mee hoef te tanken. Maar ik heb zo maar het idee dat dit nog even gaat duren. Fossiel tank ik dan ook altijd als ik wegrij, of als ik thuis kom.
Dat gaat elektrisch bij 400 kilometer plus ritjes een dingetje worden.

Maar het vooruitzicht dat ik elke ochtend op mijn eigen oprit in een warme volgeladen auto kan stappen?? Heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
xoror schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:17:
Iemand met een zappi and willing to take one for the team ? ff stroom van die groep uitzetten en kijken of de logging het nog doet ?
Ik kijk straks even als ik thuis ben, toevallig dat de aardlek afgelopen week vervangen is en dus de stroom eraf is geweest. Maar ik ga er van uit dat alles bewaard blijft aangezien ook alle instellingen en configuraties gewoon netjes erin blijven staan :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
mux schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:35:
[...]
De nu aankomende hybride perovskiet-silicium panelen doen daar nog eens 30% bovenop. Dan is er in 4 jaar tijd 50% meer opbrengst uit hetzelfde oppervlak (richting de 300W/m2). Met dat soort onverwachte, gigantische technische vooruitgang begint het ook voor iets kleinere huizen realistisch te worden om met je aansluiting te gaan spelen.
Worden deze panelen al aangeboden en door wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Zappi is hier al zo vaak spanningsloos gezet met de automaat, maar alle kWh’s zijn nog geregistreerd in de Zappi zelf.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Heeft iemand al controle gehad of expliciet uitspraak van de belastingdienst dat de logfiles ok zin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:00:
[...]

Ik heb geen e-208, maar een Corsa-E. In de prijslijst van de e-208 (zowel die van 2019 als van 2021) staat bij inbegrepen kosten expliciet alleen de laadkabel (CCS type 2) vermeldt.

In de folder van de Corsa-e staat laadkabel type 2 en type 230v. Dus ik vermoed dat hij er niet bij zit.
In dat geval: Marktplaats. Staan aardig wat granny chargers op, vaak nog nieuw.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
willyfreak schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:30:
[...]

Ik doe hetzelfde maar dan van aparte meter. 1x per jaar een foto voor de administratie en dan ben je er weer voor een jaar vanaf. kWh x tarief in rekening courant boeken en klaar.
Veel makkelijker kan het niet denk ik. Geen gedoe met abonnementen, maandfacturen, controles etc. Gewoon, simpel en geen gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 12:00:
[...]

en wat zou 230V dan zijn, als het geen granny is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
eltron schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:50:
[...]

en wat zou 230V dan zijn, als het geen granny is?
Ik snap je opmerking niet? Bij de e-208 staat toch geen 230V lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:53:
[...]
Ik snap je opmerking niet? Bij de e-208 staat toch geen 230V lader?
je schrijft toch "... en type 230v?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
eltron schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:55:
[...]

je schrijft toch "... en type 230v?"
Voor de corsa ja, niet voor de 208.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:55:
[...]
Voor de corsa ja, niet voor de 208.
Aha, kreeg de indruk dat 208 en Corsa e gelijk zouden zijn wat op zich niet zo raar is met zelfde basis en concern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
eltron schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:57:
[...]

Aha, kreeg de indruk dat 208 en Corsa e gelijk zouden zijn wat op zich niet zo raar is met zelfde basis en concern.
Ja, dacht ik ook. Maar de folders verschillen in beide gevallen. Toen ik de corsa kocht stond het er niet in, pas in een latere versie. Maar in de nieuwste versie van de folder van de 208 staat het nog steeds niet, dus kans is dan wat kleiner dat ie erbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
InterCC schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:54:
Het is maar wat je onder gemak verstaat.
Twee BEV's gehad en een eigen laadpaal onder de carport.
Noem ik nu niet precies een ongemakkelijke situatie. :)
Het enige dat ik thuis deed was laden aan 4kW ipv 7 kW. In combinatie met een DC50 om de 7-10 dagen nooit tegen enig ongemak aangelopen.
Maar van in het begin geleerd met een BEV niet om te gaan zoals met een ICE. Dus niet steeds van vol/leeg/vol... tanken/laden maar gewoon laden wanneer het voertuig stilstaat.

Woning is wel zo opgebouwd dat er noch airco noch een zware verwarmingsinstallatie nodig is. Scheelt in benodigd vermogen en lopende vaste kosten.
En een thuisbatterij geeft het gemak dat je bijna nooit meer moet omkijken op welk tijdstip de zonnepanelen energie opwekken. Van gemak gesproken. :)

Om op het topic terug te komen: om thuis je EV te laden is voor de meerderheid van de BEV-gebruikers echt geen zware thuisaansluiting noch relatief snelladen noodzakelijk noch ondervind je er ongemakken door.
Of het zou een ongemak moeten zijn dat constant tussen de twee oren zit maar niet gebaseerd is op feiten. :+
En op iedere regel zijn er uitzonderingen. Maar het noemt niet voor niets de uitzondering op de regel.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 29-04-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
IvoB2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:21:
[...]

Het is maar wat je onder gemak verstaat.
Twee BEV's gehad en een eigen laadpaal onder de carport.
Noem ik nu niet precies een ongemakkelijke situatie. :)
Het enige dat ik thuis deed was laden aan 4kW ipv 7 kW. In combinatie met een DC50 om de 7-10 dagen nooit tegen enig ongemak aangelopen.
Maar van in het begin geleerd met een BEV niet om te gaan zoals met een ICE. Dus niet steeds van vol/leeg/vol... tanken/laden maar gewoon laden wanneer het voertuig stilstaat.

Woning is wel zo opgebouwd dat er noch airco noch een zware verwarmingsinstallatie nodig is. Scheelt in benodigd vermogen en lopende vaste kosten.
En een thuisbatterij geeft het gemak dat je bijna nooit meer moet omkijken op welk tijdstip de zonnepanelen energie opwekken. Van gemak gesproken. :)

Om op het topic terug te komen: om thuis je EV te laden is voor de meerderheid van de BEV-gebruikers echt geen zware thuisaansluiting noch relatief snelladen noodzakelijk noch ondervind je er ongemakken door.
Of het zou een ongemak moeten zijn dat constant tussen de twee oren zit maar niet gebaseerd is op feiten. :+
En op iedere regel zijn er uitzonderingen. Maar het noemt niet voor niets de uitzondering op de regel.
Er zit wel een verschil tussen ongemak en gemak. Een stekker in de auto prikken is niet per sé ongemak, maar niet dagelijks moeten inpluggen omdat met snellader ook bij uitzonderingen sneller geladen kan worden is dan wel weer meer gemak. Ik denk dat we wel op één lijn zitten en afhankelijk waar men het gemak in ziet worden daar keuzes in gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
Hier een voorbeeld van (een van de) log's van de Zappi, kan per dag, maand, week, jaar geselecteerd worden. Je kan zelfs iedere laadbeurt individueel inzien.

Wil je 100% zeker weten dat je geen data verliest dan zou je iedere maand een foto kunnen maken maar ik verwacht niet dat dat nodig is. Bij mij is de aardlek er sinds januari al een keer of 10 uit geklapt (ondertussen ook vervangen ;) ). Maar ik maak mij er geen zorgen over dat dat nog tot problemen leidt. Hooguit als de Zappi zelf defect raakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu8MfFepjOCddP3-MS1FuEO51io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5Be9mKZrOtPpUhrg0SztIAf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

De laatste keer dat ik mijn Zappi van de stroom af haalde (of gereset heb) was toch echt alle logging weg... (ik weet alleen niet meer in welke menu-optie ik toen gekeken heb.)
Gelukkig heb ik een kW meter in de groepenkast hangen... Anders is dat een duur geintje.

[ Voor 52% gewijzigd door Paling1 op 29-04-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
Paling1 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:28:
De laatste keer dat ik mijn Zappi van de stroom af haalde (of gereset heb) was toch echt alle logging weg... (ik weet alleen niet meer in welke menu-optie ik toen gekeken heb.)
Gelukkig heb ik een kW meter in de groepenkast hangen... Anders is dat een duur geintje.
Heb je wel een hub? Misschien dat daar het verschil in zit? Bij mij blijft de data ook gewoon in de Zappi, ook als ik de stroom eraf haal als ik weekje(s) weg ben.

[ Voor 10% gewijzigd door Isheara op 29-04-2021 20:41 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Isheara
Ja ik heb een Hub en een Harvi.
Ik weet even niet meer wat er toen precies gebeurde, maar ik heb mijn Zappi ook een aantal keren moeten resetten omdat de communicatie tussen Zappi, Hub en Harvi zo ontzettend geweldig werkt.
Zolang je het risico loopt dat je je Zappi na een firmware update moet resetten lijkt het me uitermate onverstandig om alleen de Zappi logs te gebruiken voor verrekening. Ik zou het dus niemand aanraden. Betrouwbaar is het bij mij in ieder geval totaal niet.
Zo'n kW-meter kost niet superveel maar is tenminste betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
Hey iedereen,

voorbije avonden aan het wikken en wegen geweest ivm (lease) aanschaf van ID.4 en heb nog een vraagje: gesteld ik een thuislaad station zou installeren (zelfbouw of Zappi) dat aan load-balancing doet, kan de ID.4 dan 'alles wat je er naartoe stuurt' aan?
Als ik zo lees gaat iedereen er van uit dat de elektronica in de wagen dat wel aan kan maar ik zou het een pijnlijke vaststelling vinden indien dit achteraf niet zo blijkt te zijn. Bv. las ik dat sommige stations in stapjes van 400W kunnen ingesteld worden, maar ik vraag mij nu af in hoeverre de wagen hier gehoor aan geeft? Als het station kan variëren tussen 400W en 4000W maar de wagen rond af naar 1500W en 2700W dan kan ik net zo goed de granny charger blijven gebruiken.

Mijn doel is zoveel mogelijk de overschot van de PV panelen in auto te laten verdwijnen. Mijn slimme meter draait sinds maart namelijk niet meer terug dus 'salderen' zit er niet meer in en alles wat ik op het net zet brengt mij hooguit 1/5 op van wat ik er terug af haal. IMHO als ik zorg dat er altijd ca 200km in de batterij zit en de rest kan gebruiken als buffer dan worden die elektronen toch iets efficiënter gebruikt.

[ Voor 0% gewijzigd door deroby op 30-04-2021 11:48 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@deroby: als je in Nederland laadt dan wordt er nog steeds gesaldeerd. In België is de situatie ingewikkelder.

Wat bedoel je met 'de wagen het wel aan kan?". De auto volgt wat de lader aanbiedt (tot aan het maximum), tot 11 kW op 3 fasen mits de ID4 3 fasen ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
daemonix schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:04:
@deroby: als je in Nederland laadt dan wordt er nog steeds gesaldeerd. In België is de situatie ingewikkelder.

Wat bedoel je met 'de wagen het wel aan kan?". De auto volgt wat de lader aanbiedt (tot aan het maximum), tot 11 kW op 3 fasen mits de ID4 3 fasen ondersteunt.
Met als ondergrens 6A, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@deroby Het minimum wat je kan aanbieden is 6A. Daarna is het in principe traploos te regelen, maar je hebt inderdaad geen enkele garantie dat de auto dat ook precies gaat volgen. In principe is het wel zo dat de auto nooit meer mag gebruiken dan wat als maximum staat ingesteld. Maar er is geen regel dat de auto ook een bepaald minimum moet gebruiken. Dat zou ook nooit kunnen, want als de accu vol is kan je er niets meer bij stoppen hoe graag de laadpaal dat ook zou willen.

Voor zover ik weet schalen de auto's gewoon netjes mee op; ik zie niet helemaal in waarom een auto alleen in stappen van 400W zou willen opschalen. Let wel op dat je in sommige auto's ook nog kan instellen wat het maximum is dat er geladen gaat worden. Dus als de auto op maximaal 10A staat ingesteld dan zal de auto toch ook niet sneller gaan laden al zegt jouw laadpaal dat er met 32A geladen mag worden.

Je geeft sowieso de A door en niet de W. Dit is ook gelijk voor alle fasen die je aanbiedt tegelijk. Dus minimaal is 6A * 230V = 1380W (maar kan iets hoger/ lager zijn, afhankelijk wat de V precies is). Op 3 fasen is dat 3 keer zo veel.

Er zijn diverse auto's die het niet fijn vinden als tijdens een laadsessie wordt gewisseld tussen 1 en 3 fasen. Bij bijvoorbeeld een Kona en een Zappi die dat doet knalt dan de zekering door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
daemonix schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:04:

Voor zover ik weet is het in België redelijk eenvoudig, heb je een slimme meter dan kan je niet meer salderen. Je kan wel je injectie verkopen aan je energie-leverancier. In het beste geval aan dezelfde prijs als je aankoopprijs. Echter, op elektriciteit die ik van het net haal betaal tot 4 keer zoveel taksen en transport-kosten dus ik moet bijna 5kWh op het net zetten om break-even te eindigen bij het afhalen van 1Kwh.

De ID.4 kan idd tot 11kW op 3-fasen aan (aka 16A)
InterCC schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:07:
[...]
Met als ondergrens 6A, toch?
OK, dus met als ondergrens 6A en als bovengrens wat de wagen aan kan (technisch of instellingsmatig).
JeroenE schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:07:
@deroby Het minimum wat je kan aanbieden is 6A. Daarna is het in principe traploos te regelen, maar je hebt inderdaad geen enkele garantie dat de auto dat ook precies gaat volgen. Voor zover ik weet schalen de auto's gewoon netjes mee op; ik zie niet helemaal in waarom een auto alleen in stappen van 400W zou willen opschalen.
Die 400W was iets wat ik ergens gelezen had van hoe de laadpaal zich liet instellen, kans is groot dat dat louter een GUI beperking was. Het switchen van 3 naar 1 fase en terug is geen optie; meer dan 4kW geven mijn panelen toch niet en de installatie hier is hoe dan ook mono-fase. Neemt niet weg dat ik het waarschijnlijk wel zal voorzien voor 3 naar de toekomst toe.

Dus praktisch zou het 'traploos' moeten werken tussen 6A en 25A; daar kan ik mee leven =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@deroby Ja, ik weet alleen niet of de ID4 wel meer dan 16A op 1 fase aan kan. Dat ligt er maar aan welke lader er precies in zit. Bijvoorbeeld de e-Golf kan het wel, maar die kan dan weer niet op 3 fasen laden (maar op maximaal 2).

Maar zelfs als kan je maar maximaal op 1 fase met 16A laden dan zit je nog aan de 3,7 kW dus dat is dan al het allergrootste gedeelte van je maximale 4kW output.

Je bent natuurlijk ook gebonden aan wat je precies kan instellen op de laadpaal die je uiteindelijk gaat nemen. Als dat inderdaad een model is wat je enkel per 400W kan instellen dan is gaat het dus ook niet traploos. Het ligt er dan natuurlijk ook aan of dat per fase is of voor 3 tegelijk.

Ik denk ook niet dat je er op moet rekenen dat je het altijd precies tot op de enkele W nauwkeurig kan bepalen. Een auto mag sowieso enige tijd nemen om zich aan te passen aan de nieuwe snelheid van laden. Iedere seconde 3W er bij of dan weer 5W er af schiet ook niet op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
JeroenE schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:09:
Maar zelfs als kan je maar maximaal op 1 fase met 16A laden dan zit je nog aan de 3,7 kW dus dat is dan al het allergrootste gedeelte van je maximale 4kW output.
[...]
Ik denk ook niet dat je er op moet rekenen dat je het altijd precies tot op de enkele W nauwkeurig kan bepalen. Een auto mag sowieso enige tijd nemen om zich aan te passen aan de nieuwe snelheid van laden. Iedere seconde 3W er bij of dan weer 5W er af schiet ook niet op natuurlijk.
Ik maak mij idd niet de illusie dat ik dat per W zou kunnen instellen en al helemaal niet dat die electronica dat realtime gaat kunnen opvangen; er gaat altijd wel wat vertraging opzitten maar als ik nu zo kijk naar mijn injectie vandaag dan schommelt dat tussen -80W en 2500W al naargelang de stand van de zon en hoeveel wolken er langskomen. Als ik mijn injectie ietwat kan laten volgen en pakweg rond de 100W kan houden dan lijkt me dat kosten-gewijze een mooie oplossing. Af en toe zullen er pieken zijn die ik niet of slechts deels kan opvangen (bv waterkoker of plotse wolk) maar zelfs met af en toe wat extra verbruik zou het netto toch een aardig verschil moeten kunnen maken als we dat automatisch konden aansturen.

Praktisch: momenteel meet ik 2.346W injectie. Dat is met een PHEV aan de granny charger op standje Laag want tot een uur geleden zat ik aan injectie van ca 300W. [...] Voila, effe op Hoog gaan zetten en ik zit nu aan 2.636W eigen verbruik en noch slechts 1.626W injectie... Dus zelfs met maar 2 standjes kan je dat optimaliseren. Kans is nu wl groot dat ik over 5 minuten weer danig veel wolken heb dat ie negatief gaat gaan en ik 'm eigenlijk weer op Laag ga moet gaan zetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 17:47
Vraag aan de leaserijders onder jullie. Ik heb een contact via VWPFS bij Eneco voor mijn laadpaal. Van Eneco krijg ik iedere maand een bedrag teruggestort voor de energie die via mijn aansluiting wordt verbruikt. Eneco stuurt die rekening naar MTC en MTC stuurt dan weer een factuur naar mijn werkgever.

Nu hanteert Eneco hiervoor het tarief van 21,7 cent per kWh. Dat is niet het tarief wat ik aan Greenchoice moet betalen, dat is namelijk 25.343 kWh cent. Moet ik misschien over mijn contract gaan onderhandelen, maar daar zit dus een gat tussen van ongeveer 3.6 cent per kWh. Ik heb dat eens teruggerekend en als je uitgaat van 40.000 km per jaar (in niet corona tijden...) dan komt dat neer op ongeveer 250 euro aan kosten die ik niet van Eneco terug krijg, maar wel aan mijn energieleverancier moet betalen.

Ik ben daar eens achteraan gegaan. Na veel kastje-muur wordt er nu toegegeven dat het tarief anders is, maar dat men er niets aan gaat doen. Ik kan via MTC eventueel een extra declaratie indienen en dan berekenen zij die door aan mijn werkgever. De werkgever is hierin overigens geen enkel probleem, want die vinden dat ik gewoon de energiekosten die ik maak vergoed moet krijgen.

Nu lijkt het me zo raar dat ik de enige zou zijn met dit probleem. VWPFS geeft aan dat ze denken dat de meeste bereiders dit niet narekenen en dat ze deze klacht eigenlijk nooit krijgen. Ben ik dan toch de enige? Of werkt het bij andere maatschappijen anders of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
@jsiegmund Probleem zit dus bij Eneco, die brengen een voor jou te laag tarief in rekening en keren daarom dus te weinig uit aan jou. Of ja te laag, ze keren gewoon hun eigen afname tarief uit. Je kunt namelijk ook zeggen dat jij gewoon teveel betaalt bij Greenchoice, ruim 25 cent is namelijk ook erg veel. Ik zou als ik jou was dus simpelweg overstappen naar een andere energieleverancier, dan is je probleem opgelost.

Dit is denk ik wel het nadeel van een laadpaal via een partij die zelf ook energieleverancier is, die houden geen rekening met andere tarieven. Zelf heb ik mijn laadpaal en EV nog niet maar de laadpaal gaat via EVCompany bij mijn leasemaatschappij, ik begreep dat je daar zelf je tarief kunt instellen in een portal. Maar goed je hebt zelf uiteindelijk geen invloed op welke partij de paal levert helaas, dat is de keuze van de LM

Enige wat je zelf dus kan doen is overstappen naar een goedkopere energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
ik222 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:58:
@jsiegmund Probleem zit dus bij Eneco, die brengen een voor jou te laag tarief in rekening en keren daarom dus te weinig uit aan jou. Of ja te laag, ze keren gewoon hun eigen afname tarief uit. Je kunt namelijk ook zeggen dat jij gewoon teveel betaalt bij Greenchoice, ruim 25 cent is namelijk ook erg veel. Ik zou als ik jou was dus simpelweg overstappen naar een andere energieleverancier, dan is je probleem opgelost.

Dit is denk ik wel het nadeel van een laadpaal via een partij die zelf ook energieleverancier is, die houden geen rekening met andere tarieven. Zelf heb ik mijn laadpaal en EV nog niet maar de laadpaal gaat via EVCompany bij mijn leasemaatschappij, ik begreep dat je daar zelf je tarief kunt instellen in een portal. Maar goed je hebt zelf uiteindelijk geen invloed op welke partij de paal levert helaas, dat is de keuze van de LM

Enige wat je zelf dus kan doen is overstappen naar een goedkopere energieleverancier.
Wij hebben een redelijk hoog tarief omdat ik ieder jaar via gaslicht.com overstap. Dat levert altijd een leuke welkomstpremie op, maar dan is meestal je tarief wat hoger. Dat laatste is niet zo'n punt omdat we zonnepanelen hebben en voorlopig altijd meer opbrengst hadden dan verbruik. Dus met de salderingsregeling is het tarief dan niet zo relevant. Nu met de EV gaat dat mogelijk wel veranderen, dus ik zal er bij een volgend contract beter op gaan letten. Maar 21,7 cent is volgens mij vrij scherp.

Dat je op de portal een tarief kunt instellen is ergens ook een beetje raar, want hoe gaan ze dan controleren dat dat daadwerkelijk jouw tarief is? Dan kun je theoretisch ook een net iets hoger tarief instellen waardoor er bij iedere laadbeurt steeds net wat meer vergoeding wordt gestort dan wat je betaald hebt, netto winst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-10 09:22
Ik betaal op dit moment 17,8 laag en 18.4 hoog tarief, dus 21,7 is wel vrij hoog....ik stap niet over maar zet elk jaar het energie bedrijf onder druk met lage prijzen en dreig over te stappen. Ik betaal daarentegen wel wat meer voor mijn gas, maar dat neem ik op de koop toe (kook op inductie, dus gas is voor warmwater en kachel).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:03
jsiegmund schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:29:
[...]

Wij hebben een redelijk hoog tarief omdat ik ieder jaar via gaslicht.com overstap. Dat levert altijd een leuke welkomstpremie op, maar dan is meestal je tarief wat hoger. Dat laatste is niet zo'n punt omdat we zonnepanelen hebben en voorlopig altijd meer opbrengst hadden dan verbruik. Dus met de salderingsregeling is het tarief dan niet zo relevant. Nu met de EV gaat dat mogelijk wel veranderen, dus ik zal er bij een volgend contract beter op gaan letten. Maar 21,7 cent is volgens mij vrij scherp.

Dat je op de portal een tarief kunt instellen is ergens ook een beetje raar, want hoe gaan ze dan controleren dat dat daadwerkelijk jouw tarief is? Dan kun je theoretisch ook een net iets hoger tarief instellen waardoor er bij iedere laadbeurt steeds net wat meer vergoeding wordt gestort dan wat je betaald hebt, netto winst?
Bekend probleem met de Eneco laadpaal. Tarief is niet aan te passen. Eneco past het zelf aan. Ik snap de logica ook niet. Al helemaal niet als je zelf niet bij Eneco zit.

Ik zou altijd een paal willen waar het zelf in te stellen is. Ook iets als gasttarief wil je zelf in kunnen stellen. Tenminste, ik wel.

Mijn kWh thuis zit rond de 20c. Paal staat op 22c. Gasttarief op 35c. Ja, ik “verdien” er wat op. De omzetting naar 3F heb ik zelf betaald, dus verdien ik zo terug.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
[...]

Nou ja je werkgever ziet natuurlijk gewoon wat je factureert en kan je eventueel natuurlijk ook om bewijs vragen, zeker als jij een ongebruikelijk hoog tarief vraagt. Ik kan me goed voorstellen dat als zoiets dan uitkomt je een heel ander gesprek hebt...

En let wel, er zijn ook mensen die geen laadpaal vanuit de werkgever / LM erbij krijgen. Als die er zelf dan een laten plaatsen is het natuurlijk weer helemaal niet gek dat ze een tarief gelijkwaardig aan een publieke paal vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
deroby schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:35:
[...]

Ik maak mij idd niet de illusie dat ik dat per W zou kunnen instellen en al helemaal niet dat die electronica dat realtime gaat kunnen opvangen; er gaat altijd wel wat vertraging opzitten maar als ik nu zo kijk naar mijn injectie vandaag dan schommelt dat tussen -80W en 2500W al naargelang de stand van de zon en hoeveel wolken er langskomen. Als ik mijn injectie ietwat kan laten volgen en pakweg rond de 100W kan houden dan lijkt me dat kosten-gewijze een mooie oplossing. Af en toe zullen er pieken zijn die ik niet of slechts deels kan opvangen (bv waterkoker of plotse wolk) maar zelfs met af en toe wat extra verbruik zou het netto toch een aardig verschil moeten kunnen maken als we dat automatisch konden aansturen.

Praktisch: momenteel meet ik 2.346W injectie. Dat is met een PHEV aan de granny charger op standje Laag want tot een uur geleden zat ik aan injectie van ca 300W. [...] Voila, effe op Hoog gaan zetten en ik zit nu aan 2.636W eigen verbruik en noch slechts 1.626W injectie... Dus zelfs met maar 2 standjes kan je dat optimaliseren. Kans is nu wl groot dat ik over 5 minuten weer danig veel wolken heb dat ie negatief gaat gaan en ik 'm eigenlijk weer op Laag ga moet gaan zetten 8)7
Dit soort dingen regelt de Zappi automatisch. Je kunt gewoon instellen dat hij alleen laadt als er genoeg zonnestroom over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:09:
[...]

Mijn kWh thuis zit rond de 20c. Paal staat op 22c. Gasttarief op 35c. Ja, ik “verdien” er wat op. De omzetting naar 3F heb ik zelf betaald, dus verdien ik zo terug.
+ de huur van de laadplek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tackleberry
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 00:06
jsiegmund schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:17:
Vraag aan de leaserijders onder jullie. Ik heb een contact via VWPFS bij Eneco voor mijn laadpaal. Van Eneco krijg ik iedere maand een bedrag teruggestort voor de energie die via mijn aansluiting wordt verbruikt. Eneco stuurt die rekening naar MTC en MTC stuurt dan weer een factuur naar mijn werkgever.

Nu hanteert Eneco hiervoor het tarief van 21,7 cent per kWh. Dat is niet het tarief wat ik aan Greenchoice moet betalen, dat is namelijk 25.343 kWh cent. Moet ik misschien over mijn contract gaan onderhandelen, maar daar zit dus een gat tussen van ongeveer 3.6 cent per kWh. Ik heb dat eens teruggerekend en als je uitgaat van 40.000 km per jaar (in niet corona tijden...) dan komt dat neer op ongeveer 250 euro aan kosten die ik niet van Eneco terug krijg, maar wel aan mijn energieleverancier moet betalen.

Ik ben daar eens achteraan gegaan. Na veel kastje-muur wordt er nu toegegeven dat het tarief anders is, maar dat men er niets aan gaat doen. Ik kan via MTC eventueel een extra declaratie indienen en dan berekenen zij die door aan mijn werkgever. De werkgever is hierin overigens geen enkel probleem, want die vinden dat ik gewoon de energiekosten die ik maak vergoed moet krijgen.

Nu lijkt het me zo raar dat ik de enige zou zijn met dit probleem. VWPFS geeft aan dat ze denken dat de meeste bereiders dit niet narekenen en dat ze deze klacht eigenlijk nooit krijgen. Ben ik dan toch de enige? Of werkt het bij andere maatschappijen anders of zo?
Hier dezelfde situatie, laadpaal via VWPFS/Eneco, maar een andere energieleverancier. Ik declareer elk kwartaal simpelweg het verschil bij mijn werkgever. Het gaat nu om tientjeswerk, maar zal flink meer worden zodra we niet meer fulltime thuiswerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 10:47
jsiegmund schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:17:

Toevallig van de week gekeken wat de huidige energieprijzen zijn op gaslicht.com en me hetzelfde afgevraagd. Heb zelf ook de Eneco walbox hangen. Eneco e-mobilitiy geeft aan dat het mogelijk moet zijn om een contract af te sluiten waarbij je minder dan 21,7 cent per kWh betaalt. Heb me er nog niet heel erg in verdiept verder, maar zelfs het tarief van Eneco op de website is hoger... Ik ga binnenkort maar eens bellen om me dan maar een aanbieding te doen, die onder dat tarief komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
kWh prijs lijkt ook wel weer wat gestegen te zijn. Vorig jaar 19,x afgesloten met ook lage gasprijs. Nu gaat het toch snel naar 21/22c.

Maar goed, Eneco zou dat toch ook moeten kunnen leveren voor 21,7c als ze dit als tarief hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
basmq schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Toevallig van de week gekeken wat de huidige energieprijzen zijn op gaslicht.com en me hetzelfde afgevraagd. Heb zelf ook de Eneco walbox hangen. Eneco e-mobilitiy geeft aan dat het mogelijk moet zijn om een contract af te sluiten waarbij je minder dan 21,7 cent per kWh betaalt. Heb me er nog niet heel erg in verdiept verder, maar zelfs het tarief van Eneco op de website is hoger... Ik ga binnenkort maar eens bellen om me dan maar een aanbieding te doen, die onder dat tarief komt.
Een collega van me zit bij Eneco zelf en die betaalt niet geheel toevallig precies 21.7 cent. Dus dat moet sowieso haalbaar zijn. Maar daaronder vind je inderdaad niet snel als je de geadverteerde prijzen hanteert. Niet in mijn regio in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
jsiegmund schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Een collega van me zit bij Eneco zelf en die betaalt niet geheel toevallig precies 21.7 cent. Dus dat moet sowieso haalbaar zijn. Maar daaronder vind je inderdaad niet snel als je de geadverteerde prijzen hanteert. Niet in mijn regio in ieder geval.
Ik heb al jaren niets gedaan met overstappen enzo maar toch betaal ik via essent in 2021 slechts 21,4 cent per kWh voor groene stroom. Daarom was mijn eerste opmerking ook dat ruim 25 cent extreem veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ik dacht dat ik met de Zappi v2 een redelijk goeie keus ging maken voor de (nog aan te leggen) laadbox thuis. Nu valt mijn oog op de Kia familie (e-Niro en e-Soul) en omdat die nu ook op mijn shortlist een prominentere rol krijgen naast de Leaf en de Ioniq ben ik me in die twee ook aan het verdiepen.

Nu valt mij op dat Kia rijders een beetje nerveus worden als je het over de Zappi hebt. Na wat zoekwerk kom ik verhalen over kortsluiting tussen L1 en L2 tegen als de Zappi terugschakelt naar 1-fase. Details ontgaan mij, maar doen er voor nu en hier ook niet zo toe. Waar het mij om gaat is dat kennelijk de Kia en de Zappi elkaar niet aardig lijken te vinden. Toch lees ik ergens dat er in juni vorig jaar ofzo al een update voor de Zappi is uitgekomen voor Kia rijders, dus waar doet iedereen nu nog moeilijk over?

Daarnaast heb ik thuis "slechts" 1-fase en zal dat probleem toch niet echt spelen voor mij?
Zie ik het goed of moet ik me terecht zorgen maken, zoals sommige Kia-rijders mij willen doen geloven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@mausy5043 met 1-fase heb je sowieso geen probleem. Probleem was dat er ergens tussen het omschakelen van 3-fase naar 1-fase op verzoek van de Zappi aan de auto de auto de pinnen van L2 en L3 aan de stekkerzijde doorverbond. Was ook te voorkomen door de Zappi anders in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Probleem zat inderdaad meer bij Kia dan bij Zappi. Er is een soort work around toegepast een aantal firmwares geleden. Daarmee kan je dus zonder problemen laden. (Op 1 fase als ik het goed heb). Als het goed is komt er komende week een nieuwe firmware uit voor de Zappi. Daarin is het probleem verder opgelost voor zover ik begreep. En kan je met de juiste settings ook weer op 3 fases laden.

De moeilijkheid met dit soort problemen is vooral dat er bijvoorbeeld vanuit Kia ook updates zijn, maar dat je er niet vanuit kan gaan dat alle auto's die krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thehog
En voor de volledigheid. Dit kan ook bij andere palen gebeuren die schakelen tussen 3-fase en 1-fase voor smart charging.
Zappi is druk bezig om er een workaround voor te maken die veilig is. Maar het is gewoon een dom ontwerp van Kia (en andere autofabrikanten met zelfde soort omvormer).

De auto heeft namelijk maar een 16A omvormer (en dan 3 keer) aan boord. Dan kan hij dus op 3 fase 3x16A laden. Echter op 1 fase zou hij dan maar op 16A kunnen laden. De auto doet dan een truukje door, als er maar 1 fase binnenkomt, deze dan te verbinden naar de 2e (of 3e) fase omvormer zodat er effectief 2x16A op 1 fase geladen kan worden. Tot zover geen probleem. Maar ze vergeten om de verbinding terug naar de laadpaal af te sluiten (met bijv. een relais). Hierdoor gaat ook stroom van fase 1 op de 2e fase van de laadpaal komen. En op het ergste geval, als de laadpaal de 2e en 3e fase weer wil bijschakelen, gaat het knallen (andere fase is fase verschil immers).

En nog erger, zelfs bij het even stoppen van het laden (om zo veilig te switchen van 1-fase naar 3-fase) blijft de auto in de 'gekoppelde fase' stand.

Ligt dus niet aan de Zappi. Alleen zij zijn de eerste die dit publiek melden en de autofabrikanten aan de schandpaal hebben gehangen.

Betreft jouw 1-fase huis, jij gaat er dus geen last van hebben. Zeker niet als je maar een 1-fase zappi gaat kopen.

Betreft een update. De laatste versie zal nog steeds de zappi in 1-fase laden als hij merkt dat tijdens een 1-fase laadproces er toch op de 2e of 3e fase stroom zit (door de doorkoppeling). Dus het gaat niet meer boem. Maar je kan dan niet slim op 1 en 3 fase laden/switchen.

[ Voor 13% gewijzigd door thehog op 01-05-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-10 07:17
Ik krijg een PHEV en moet thuis een laadpaal die automatische kan verrekenen met een MTC laadpas.

Ik zal de paal minimaal tot niet gebruiken aangezien ik op kantoor kan laden (en 2x heen en weer kan.. op 1 lading) maar bijvoorbeeld wel in het weekend.

De laadoplossing zal ik zelf betalen (evt via eigenbijdrage of direct)
Ik dacht een newmotion oid gebruikte paal op MP te scoren voor 150-250 euro en deze te laten aansluiten in de meterkast, dan zou ik er toch zijn ?
Meterkast is nieuw; mogelijk moet hier een groep tussen. Graven hoeft ivm loze leiding op de oprit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
wd200 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:42:
Ik krijg een PHEV en moet thuis een laadpaal die automatische kan verrekenen met een MTC laadpas.

Ik zal de paal minimaal tot niet gebruiken aangezien ik op kantoor kan laden (en 2x heen en weer kan.. op 1 lading) maar bijvoorbeeld wel in het weekend.

Ik dacht een newmotion oid gebruikte paal op MP te scoren voor 150-250 euro en deze te laten aansluiten in de meterkast, dan zou ik er toch zijn ?
Meterkast is nieuw; mogelijk moet hier een groep tussen. Graven hoeft ivm loze leiding op de oprit niet.
Als je hem zo weinig gaat gebruiken waarom dan überhaupt? Het is toch een PHEV dus gewoon brandstof gebruiken als ie leeg is in het weekend. En anders voor de paar keer ergens in de buurt laden op een publieke paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

wd200 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:42:

Klopt, ik heb voor €160 een TNM paal gekocht, abbo kost €4,85 per maand en dan kun je iedere laadpas gebruiken die je wil. Je kunt hem zelfs als openbare laadpaal gebruiken.

Ik laad mijn Tesla nu al ruim een jaar uitsluitend op deze 1 fase paal! Ideaal.
thehog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:32:
[...]

Als je hem zo weinig gaat gebruiken waarom dan überhaupt? Het is toch een PHEV dus gewoon brandstof gebruiken als ie leeg is in het weekend. En anders voor de paar keer ergens in de buurt laden op een publieke paal.
Het idee van een PHEV is juist dat je hem zo veel mogelijk elektrisch gebruikt. Als dat met een goedkope oplossing ook in de weekenden kan is dat top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB

PiB

[...]

Vergeet ook niet dat er nog verlies zit op de laadpaal.

Ooit een keer gemeten dat de laadpaal 69 kWh registreerde en de MID gekeurde kWh meter in de meterkast 71 kWh.

Ik heb een tarief van 30 cent op mijn laadpaal gezet, maar ik heb zelf declasdpaal gekocht en laten plaatsen (€360 totaal), mijn idee is om ieder jaar een cent te zakken. Maar ik wil wel voldoende “sparen” om bij defect een volgende te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
thehog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:32:
[...]

Verplichting vanuit de werkgever ter voorkoming dat mensen niet gaan laden..
Ik wil absoluut wel laden (en verrekenen uiteraard) en wellicht dat ik hem later veel meer gebruik maar zoals ik het nu zie ga ik niet een auto met een half accu opladen, ik ga ook niet tanken met nog een halve tank.
Ik denk dus dat ik met op kantoor laden al het woon-werk 100% elektrische kan rijden.

Ik zal overigens wel goede kabel door de loze leidingen trekken en indien mogelijk nog een UTP kabel naast (niet samen in 1 loze leiding) zodat stel we over een paar jaar nog een BEV overstappen de laadpaal eenvoudig geüpgrade kan worden.

[ Voor 14% gewijzigd door wd200 op 02-05-2021 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
PiB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:05:
[...]

Klopt, ik heb voor €160 een TNM paal gekocht, abbo kost €4,85 per maand en dan kun je iedere laadpas gebruiken die je wil. Je kunt hem zelfs als openbare laadpaal gebruiken.

[...]

Het idee van een PHEV is juist dat je hem zo veel mogelijk elektrisch gebruikt. Als dat met een goedkope oplossing ook in de weekenden kan is dat top!
Klopt :) thnx voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 18:28
Reken bij het kopen van een tweedehands (nieuw ook trouwens) mee of wel wel of geen DC-beveiliging op zit, anders is de aanpassingen in je meterkast aanzienlijk duurder. (Chint type B kost al ruim 140 euro en is het goedkoopste merk)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
ice-T106 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:33:
Reken bij het kopen van een tweedehands (nieuw ook trouwens) mee of wel wel of geen DC-beveiliging op zit, anders is de aanpassingen in je meterkast aanzienlijk duurder. (Chint type B kost al ruim 140 euro en is het goedkoopste merk)
Goede tip :)
wellicht stomme vraag maar hoe kan ik dat vinden ?
heeft mijn "nieuwe" meterkast dat niet standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
wd200 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:23:
[...]

Verplichting vanuit de werkgever ter voorkoming dat mensen niet gaan laden..
Ik wil absoluut wel laden (en verrekenen uiteraard) en wellicht dat ik hem later veel meer gebruik maar zoals ik het nu zie ga ik niet een auto met een half accu opladen, ik ga ook niet tanken met nog een halve tank.
Ik denk dus dat ik met op kantoor laden al het woon-werk 100% elektrische kan rijden.
Daar wou ik dus heen gaan. Als jou werkgever je verplicht om te laden laat hem dan ook jouw laadpaal aanschaffen thuis. Je auto is een gebruiksvoorwerp om jouw werk te kunnen doen (en voor je prive gebruik daarvan betaal je wat belasting). Vergelijk het met een accu-boormachine van een bouwvakker. Als de werkgever jouw vraagt om hem thuis te laden dan mag hij zorgen dat jij dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
PiB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:05:
[...]

[...]

En ook jouw paal plus abonnement is hopelijk betaald door je werkgever :-)

Natuurlijk zou je een PHEV altijd opgeladen willen gebruiken maar als de werkgever moeilijk gaat doen en geen paal wil kopen voor jou thuis hoef jij je niet aan zijn regels te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
thehog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:13:
[...]

Daar wou ik dus heen gaan. Als jou werkgever je verplicht om te laden laat hem dan ook jouw laadpaal aanschaffen thuis. Je auto is een gebruiksvoorwerp om jouw werk te kunnen doen (en voor je prive gebruik daarvan betaal je wat belasting). Vergelijk het met een accu-boormachine van een bouwvakker. Als de werkgever jouw vraagt om hem thuis te laden dan mag hij zorgen dat jij dat kan.
Hij krijgt toch een budget? Dat hij alles opmaakt aan de auto is zijn eigen keuze. Een voordeligere auto + paal in de lease is ook vast wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB

PiB

ice-T106 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:33:
Oh ja, die heb ik niet. Is dat heel erg?
Heb wel eens gehoord dat dit bij een Zoë problemen kan opleveren. Maar dat andere merken gescheiden systemen hebben.
thehog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:15:
[...]

En ook jouw paal plus abonnement is hopelijk betaald door je werkgever :-)

Natuurlijk zou je een PHEV altijd opgeladen willen gebruiken maar als de werkgever moeilijk gaat doen en geen paal wil kopen voor jou thuis hoef jij je niet aan zijn regels te houden.
Nee betaal ik zelf, maar daarom heb ik het maximaal instelbare TNM tarief ingesteld. Na 2 jaar heb ik alle kosten eruit. De volgende 2 jaar “spaar” ik voor een nieuwe oplossing of verlaag ik het tarief. Ben er nog niet over uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
PiB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:26:
[...]

Oh ja, die heb ik niet. Is dat heel erg?
Ja, en is verplicht.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Inspired schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Hij krijgt toch een budget? Dat hij alles opmaakt aan de auto is zijn eigen keuze. Een voordeligere auto + paal in de lease is ook vast wel een optie.
Dat is een aanname (wat overigens wel gebruikelijk is). Met de informatie die hij geeft kan je er ook vanuit gaan dat hij hem gewoon moet kopen van z'n werkgever en daar ga ik op in dat ik dat raar vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB

PiB

Zo lang ik enkel de Tesla er las, valt het wel mee volgens mij. Daarnaast zijn er hele volksstammen die het nog niet hebben omdat de verplichting pas later actief is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
PiB schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:17:
[...]

Zo lang ik enkel de Tesla er las, valt het wel mee volgens mij. Daarnaast zijn er hele volksstammen die het nog niet hebben omdat de verplichting pas later actief is geworden.
Risico moet je idd voor jezelf afwegen. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

Maar bij aanpassing wordt het wel een vereiste :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 18:28
[...]

Dat je zelf die (illegale) afweging maakt heb ik niet zo'n probleem mee. Maar ga het aub hier niet promoten voor andere mensen, is gewoon minder veilig gevaarlijk.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
ice-T106 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Dat je zelf die (illegale) afweging maakt heb ik niet zo'n probleem mee. Maar ga het aub hier niet promoten voor andere mensen, is gewoon minder veilig.
ja, onveilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
ice-T106 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:15:
[...]

Dat je zelf die (illegale) afweging maakt heb ik niet zo'n probleem mee. Maar ga het aub hier niet promoten voor andere mensen, is gewoon minder veilig.
Niet minder veilig, potentieel dodelijk. Dat plaatst het wat beter in perspectief. Ook bij Tesla is het verplicht trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApolloDrm
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 11:19
Klein vraagje m.b.t. Zappi installatie.

Ik wil graag de kabel tussen de Zappi en de auto door een buis voeren (over een afstand van ca. 2,5 meter).

Weet iemand toevallig of je bij een Zappi met een vaste kabel die kabel tijdens de installatie los kan maken van de unit? Zodat ie door de buis kan, en hem dan weer vast kan zetten in de unit?

Of kan ik dan beter voor een socket model kiezen, en bestaan er laadkabels die je zelf in elkaar kan zetten? Zodat de grote stekker er aan 1 van beide kanten eraf kan, om de kabel door de buis te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoutvw
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:46
ApolloDrm schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:01:
Klein vraagje m.b.t. Zappi installatie.

Ik wil graag de kabel tussen de Zappi en de auto door een buis voeren (over een afstand van ca. 2,5 meter).

Weet iemand toevallig of je bij een Zappi met een vaste kabel die kabel tijdens de installatie los kan maken van de unit? Zodat ie door de buis kan, en hem dan weer vast kan zetten in de unit?

Of kan ik dan beter voor een socket model kiezen, en bestaan er laadkabels die je zelf in elkaar kan zetten? Zodat de grote stekker er aan 1 van beide kanten eraf kan, om de kabel door de buis te voeren?
In theorie wel volgens mij als ik kijk hoe het inklaar zit. Er zitten wel weerklemmen in om te voorkomen dat het makkelijk eruit kan. Maar ik heb de foto toegevoegd van de binnenkant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCWvPiQmQLlQqWaXxwngGL4JdyI=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/BBQtI1BFrAZso862lSUjMobR.gif?f=fotoalbum_large
Links zit de laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:51
@ApolloDrm Je houdt wel erg weinig laadkabel over zo. Je kient het nu misschien prima uit voor je huidige auto, maar als je volgende auto het laadstopcontact op een andere plek heeft, zal je kabel al gauw te kort zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 03-05-2021 08:48 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApolloDrm
Dank Arnout voor de foto. Het lijkt me wel een lastig klusje, met die weerklemmen.
Om die eruit te krijgen en dan ook weer goed te monteren.
k sluit 1 fase aan dus minder kabels, maar er moet wel max 32A overheen kunnen, dus het moet wel goed/degelijk.

Guido, ja heb je gelijk in. Maar ik neem dat voor lief. Ik moet wel met zo'n buis werken, ik heb geen idee hoe ik anders mijn situatie goed opgelost krijg.

Zie onderstaand plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxssRoivjM4eWnk2qnu1eEvo7BI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XRRw3COH85UxPwDSEMd8tvZ.png?f=fotoalbum_large

De laadpaal moet van de gemeente op eigen grond (wit gedeelte in de tekening).
De auto staat op het oprit maar er ligt een stoep tussen. Die stoep wordt veel gebruikt.

Ik ben van plan zoveel mogelijk te laden via zonnepanelen dus de laadkabel zal veel ingeplugd zijn. Dus dan is zo'n mat over de stoep niet echt een oplossing denk ik. Vandaar dat ik een buis onder de stoep wil leggen (ca 2 meter) en daar de laadkabel doorheen te voeren, zodat de stoep echt vrij blijft, want altijd zo'n kabel daar is ook niet handig.

En de ruimte voor het huis (op eigen grond) is ook niet groot genoeg om de auto daar neer te zetten en te laden. Dan staat de auto voor een groot deel op de stoep geparkeerd. De auto's worden alleen maar groter, daar zijn de huis/garage/kavel indelingen van vroeger niet op bedacht :)

Dus vandaar, even die stoeptegels eruit wippen, buis onder de grond, kabel erdoor, tegels terug, en de stoep blijft vrij. Ik plaats een houten paaltje met een haak naast de auto en hang de laadkabel daar op. Da's mijn plan tot zover.

Mocht iemand ideeën hebben, hoor het graag. Ik loop al een tijdje met deze issue. Maar de EV is nu geleverd dus moet het nu wel oplossen, ik laad nu bij een publieke paal op 7 minuten wandelen (wel lekker hoor, ga hem nu weer wegbrengen :-) )

[ Voor 5% gewijzigd door ApolloDrm op 03-05-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Laadkabel door een buis? Laadkabel is best dik en de stekker (die vaak niet los te halen is) is nog dikker. Dat wordt een dikke buis.
En waarschijnlijk zitten er bandjes langs de tegels dus ik denk dat het iets meer is dan "even die stoeptegels eruit wippen". Plus dat als je daarmee bezig bent je een groot risico loopt dat iemand de gemeente gaat bellen van "er is hier iemand iets aan het hobbyen".

Er bestaan al kabelgoottegels, misschien wil de gemeente daar iets mee doen?
https://www.struykverwoin...abelgoottegels-15x30.html

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApolloDrm
De bandjes maken het inderdaad wel wat lastiger dan "even eruit wippen". Ik zou ook liever voor kabelgoot tegels gaan, of de laadpaal naast de auto zetten (VPA). De gemeente heeft daarop tegen mij gezegd:

"Het is vanwege het vastgestelde beleid niet meer toegestaan om een laadpaal in de openbare ruimte te plaatsen en vervolgens uw auto op een oprit op te laden. De kabelgoottegels zelf wordt wel toegepast. Voor nu passen wij deze oplossing alleen toe bij bewoners welke een gehandicapten parkeerplaats op kenteken en voor de woning hebben.
Het college heeft de opdracht gekregen uit te zoeken of de toepassing van een kabelgoottegel en/of een VPA voor iedereen mogelijk is en welke kosten dit met zich mee brengt voor de gemeente. Verwachting is dat voor de zomervakantie dit bekend is en de gemeenteraad hierover een besluit zal nemen. Tot die tijd moet ik alle aanvragen hiervoor afwijzen."

Op dit moment is de gemeente dus niet flexibel of meedenkend. Misschien dat er dus rond de zomervakantie meer duidelijkheid is maar ik woon in een grote gemeente dus ik blijf realistisch en verwacht er weinig van.

Ik kan dus geen laadpunt realiseren daar (via VPA) en de kabelgoottegels zijn ook niet toegestaan. De buis onder de grond is ook geen perfecte oplossing maar is in ieder geval na aanleg onzichtbaar en dan kan niemand zich eraan storen, denk ik. De buis hoeft niet heel dik, de kabel kan wel tijdelijk los van de laadpaal. Maar het leggen en die stoep openmaken is wellicht een dingetje ja :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@ApolloDrm Je mag ook niet zo maar in de grond van de gemeente een buis leggen. Als je dat gaat navragen zal het antwoord ook zeker "nee" zijn.

De zomervakantie is toch ook niet meer zo heel erg ver weg? Aangezien je blijkbaar altijd wel de laadpaal op je eigen terrein moet zetten kan je die alvast maken en tot de tijd dat je te horen krijgt dat je tegels met een kabelgoot mag aanleggen een mat gebruiken? In principe kan je die natuurlijk ook de hele tijd laten liggen.
Pagina: 1 ... 60 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen