Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.335 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:40:
[...]
Weet iemand of die hub in een ander VLAN kan dan waar mijn telefoon inzit?
Ja dat kan prima. Verkeer tussen app en hub/zappi gaat toch via internet.

Zappi is je keuze. Je kan dankzij de open data (json) gewoon zelf er om heen programmeren (als echte tweaker) en dan de laadsessie kWh's gewoon netjes opslaan in een database die je dan automatisch bij houdt. Alleen achteraf nog even noteren welke auto het was maar een echte tweakers vind daar ook wel wat op (bijv. een ID tag aan de onderkant van de auto die een ID ontvanger ingebouwd in de oprit een signaal geeft welke auto het is :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:51
WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:40:

Werkt dat altijd vlekkeloos, ontgrendelen en laadsessie starten met de app? Niet dat ik in de regen sta te rotzooien om de lader aan praat te krijgen...

Prima als ik daarvoor een hub nodig heb, ik lees dat die gewoon bekabeld aangesloten kan worden, prettig. Weet iemand of die hub in een ander VLAN kan dan waar mijn telefoon inzit?
De app werkt prima, ik heb nog wel een issue met sporadisch een RCD tripping (aardlek) in de Zappi en dat geeft de app nog niet aan (binnenkort wel). Dus dan moet ik toch nog in de gaten houden of dit gebeurt en dan naar buiten voor een reset. Ik krijg onder garantie een nieuwe printplaat en dan zou dit ongemak ook verholpen moeten zijn.

De hub zit bekabeld aan je netwerk, niet naar de Zappi, die verbinding is vooralsnog alleen draadloos mogelijk. In de toekomst kan ook die verbinding bedraad worden, maar of dit ook voor reeds uitgeleverde Zappi’s gaat gelden weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 18-04-2021 22:17 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online

WoC

thehog schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:46:
[...]
Zappi is je keuze. Je kan dankzij de open data (json) gewoon zelf er om heen programmeren (als echte tweaker) en dan de laadsessie kWh's gewoon netjes opslaan in een database die je dan automatisch bij houdt. Alleen achteraf nog even noteren welke auto het was maar een echte tweakers vind daar ook wel wat op (bijv. een ID tag aan de onderkant van de auto die een ID ontvanger ingebouwd in de oprit een signaal geeft welke auto het is :-) )
Ha, nou ga ik daar zeker eens met tweaken, maar het moet natuurlijk ook gewoon goed werken zonder al te ingewikkeld te doen.

Nog 1 ding; als een kennis langskomt met een laadpas van whatever aanbieder, hoe kan ik hem dan laten laden? Pas werkt niet op de Zappi. Dus stuur ik hem bij wijze van spreken een screenshot van de app met de laadsessie en dat verreken ik dan a €0,xx? Of kan dat wat netter, dat hij dat ook weer kan declareren bij zijn werkgever?

[ Voor 0% gewijzigd door WoC op 18-04-2021 22:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

guido66 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:15:
[...]
De hub zit bekabeld aan je netwerk, niet naar de Zappi, die verbinding is vooralsnog alleen draadloos mogelijk. In de toekomst kan ook die verbinding bedraad worden, maar of dit ook voor reeds uitgeleverde Zappi’s gaat gelden weet ik niet.
Ik heb gelukkig een netwerkaansluiting in de schuur waar de lader tegenaan komt. Dan blijft de hub dicht bij de Zappi. Een draadloze verbinding vanuit mijn woning naar buiten is vooralsnog vrij kansloos door de flinke isolatie en het 3 dubbele glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:33:
[...]
Ha, nou ga ik daar zeker eens met tweaken, maar het moet natuurlijk ook gewoon goed werken zonder al te ingewikkeld te doen.
We zitten hier wel op een tweakers forum he. Niks is ingewikkeld slechts een uitdaging :-)
Nog 1 ding; als een kennis langskomt met een laadpas van whatever aanbieder, hoe kan ik hem dan laten laden? Pas werkt niet op de Zappi. Dus stuur ik hem bij wijze van spreken een screenshot van de app met de laadsessie en dat verreken ik dan a €0,xx? Of kan dat wat netter, dat hij dat ook weer kan declareren bij zijn werkgever?
Meestal kunnen leaseauto eigenaren inderdaad via de website van de laadpas een declaratie indienen (of direct bij de werkgever) voor een laadsessie die niet geregistreerd kon worden.
Houdt dan in dan je inderdaad gewoon de laadsessie uitleest op de zappi (of in je domotica) en hem dan die kWh aan jou laat betalen (en als het geen kennis is maar een vriend is het gratis natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:33:
[...]

Dat gaat allemaal wel een lastige administratie worden. Plus, jij kunt geen bon maken voor hem toch? Die heeft hij doorgaans wel nodig. Ook moet je anders zelf alle gast sessie bijhouden en van je eigen verbruik af gaan trekken. Als je vaak mensen op bezoek krijgt dan zit je aan een paal met backend vast. Tenminste, als je ze niet gratis wilt laten laden.

Ook zul je volgens mij een aparte kWh meter moeten plaatsen omdat de Zappi meter niet echt accuraat is.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 19-04-2021 08:17 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
Inspired schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:15:
[...]

Dat gaat allemaal wel een lastige administratie worden. Plus, jij kunt geen bon maken voor hem toch? Die heeft hij doorgaans wel nodig. Ook moet je anders zelf alle gast sessie bijhouden en van je eigen verbruik af gaan trekken. Als je vaak mensen op bezoek krijgt dan zit je aan een paal met backend vast. Tenminste, als je ze niet gratis wilt laten laden.

Ook zul je volgens mij een aparte kWh meter moeten plaatsen omdat de Zappi meter niet echt accuraat is.
Hangt helemaal vanaf hoe nauwkeurig de kennis zijn werkgever de administratie wil hebben. Als het net zo is als van hem zelf en gewoon maandeljks zijn verbruik kan doorgeven dan is dus een bonnetje niet nodig. Evenals een nauwkeurige MID kwh meter tov een Zappi (die wat mijn ervaring is best nauwkeurig is). Als de werkgever niet vraagt om metingen vanaf een gekeurde meter volstaat de Zappi meting ook. Werkgever is ook niet gek. De gereden km's moeten grofweg overeenkomen met de gedeclareerde kWh over een jaar. Los daarvan kost een 3-fase MID kwh meter ook niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik had bij het zelf uitzoeken ook zo'n oplossing in gedachte waarbij ik sessies zelf uit een Zappi of Wallbox zou halen om te declareren. Echter na overleg met de werkgever bleek deze dat niet zo'n goed idee te vinden, en dan niet omdat ze het niet vertrouwen maar puur vanwege de administratieve rompslomp en mogelijk meer gedoe bij een controle. Werkgever vond het dus geen probleem om iets meer te betalen voor een oplossing waarbij thuis geladen stroom automatisch netjes op de factuur vanuit de LM / laadpas erbij komt.

Dus een tweakers oplossing uitzoeken is altijd leuk maar overleg vooral ook eerst met je werkgever als je er een leaseauto mee wilt opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thehog schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:31:
[...]

Hangt helemaal vanaf hoe nauwkeurig de kennis zijn werkgever de administratie wil hebben. Als het net zo is als van hem zelf en gewoon maandeljks zijn verbruik kan doorgeven dan is dus een bonnetje niet nodig. Evenals een nauwkeurige MID kwh meter tov een Zappi (die wat mijn ervaring is best nauwkeurig is). Als de werkgever niet vraagt om metingen vanaf een gekeurde meter volstaat de Zappi meting ook. Werkgever is ook niet gek. De gereden km's moeten grofweg overeenkomen met de gedeclareerde kWh over een jaar. Los daarvan kost een 3-fase MID kwh meter ook niet zo veel.
Bij het invullen van een declaratie op een LM/tankpas portal wil men gewoon een bonnetje zien. Maar goed, als het om een paar laadsessies gaat zou ik het lekker laten voor wat het is. Neem aan dat er al het nodige voordeel is met een Zappi. Weet ook verder niet waar de meterstanden blijven in de Zappi. Ik zou persoonlijk er een meter voor hangen. Wat als de Zappi stuk gaat? Historie weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:09:

Eisen:
  • Een vorm van aanmelden/authenticatie: de eigen parkeerplaatsen zijn niet afgesloten
  • Loadbalancing ivm zonnepanelen en gasloze woning
  • Instelbaar om bijv. overdag alleen te PV te gebruiken of juist max. laden.
  • Daadwerkelijk verbruik laadsessie inzichtelijk/verrekenbaar (opbrengst PV niet verrekenen voor werkgever)
  • Meerdere gebruikers: wellicht toekomstige 2e EV (zakelijk of privé), EV van bezoek etc. Het wordt geen publieke laadpaal.
  • Aansluitend hierop: privé tegen 'kostprijs' laden (geen verplichte verrekening/toeslag via dienstverlener)
  • Wil niet vastzitten aan 1 dienstverlener/lock. Bij wisselen werkgever wil/moet ik een andere backend provider kunnen kiezen. Bij 100% privé gebruik bij voorkeur geheel geen backend provider.
Wensen:
  • Automatisch verrekenbaar: handig, maar geen must. Aflezen van een app/website/kWh meter en dit doorgeven aan werkgever is een optie.
  • Geen extra maandelijkse kosten voor loadbalancing, backend provider. Afhankelijk van impact op andere eisen.
  • App voor inzicht in verbruik, instellingen, laadstatus.
  • Upgradeable naar 22kW (toekomstigbestendig)
  • Prijs speelt natuurlijk mee. Hoef niet het beste van het beste, maar de flexibiliteit is me zeker wat waard.
Ik sta open voor argumenten om hiervan af te wijken natuurlijk.

Na 1,5 dag klikken en lezen denk ik aan:
Alfen Eve Single Pro
  • Kwaliteit, stabiliteit (lijkt me)
  • Is hier nu wel/geen abo voor loadbalancing voor nodig?
  • Functioneert deze nu wel of niet zonder backend provider?
De Alfen Eve single Pro line voldoet niet aan al je eisen.
Ik heb er al twee jaar eentje hangen.
Hij is kwalitatief wel ok maar het display (in mijn geval) is softwarematig niet stabiel.
Dit was geen hardwareprobleem want het kon - vanop afstand - steeds door de backend beheerder verholpen worden. Maar he probleem kwam wel telkens terug. Na een laatste update lijkt het nu wel al een paar maanden stabiel (maar gezien geen BEV meer nauwelijks nog in gebruik).

Standaard zit er loadbalancing in via de P1 poort. Maar je moet extra betalen om deze vunctie eenmalig te laten activeren.

Hij functioneert zowel stand alone als met een back end provider.

Hij functioneert zowel monofase als driefase en met 16A en 32A.

Hij functioneert zowel met een losse kabel als een vaste kabel. Dat dienje wel op voorhand te beslissen (om nadien geen extra kosten te hebben). Ik koos voor de vaste kabel.

Ik heb hem altijd gebruikt als plug and play. Vind ik het vlugst werken. Ik zie nog niet zo vlug een vreemd voertuig uren ongezien staan laden op mijn oprit.
Maar je kan hem - met backend - vanop een app of laptop softwarematig aansturen (opstarten, afsluiten, onderbreken,..) of verschillende voertuigen laden met elk hun RFID kaart. Er zit standaard een RFID lezer op. Meerdere verbruikers, zelf met eigen verrekening indien gewenst, is dus geen probleem.
Indien je autmatische backend verrekening wil is dat uiteraard niet gratis (geen idee van de kostprijs want dat zat in de lease).

Standaard zit er ook een MID kWh meter op. Je kan hem zowel met draad (UTP) als draadloos (4G) verbinden voor automatische verrekening. Werkt bij ons (4G) probleemloos.
Als je het zelf wil doen is het niet zo handig. De MID teller heeft nl. geen geheugen en het display (met vermogen en geladen kWh) verdwijnt gewoon nadat de laadsessie stopt. Je moet de totalen dus al zelf noteren voor het laden stopt of je bent het kwijt.

Maar wat hij volgens mij niet kan is loadbalancen en een voorkeur instellen voor de PV-installatie. Dan heb je een Zappi nodig. De loadbalance functie van de Alfen bepaalt alleen dat je hoofdschakelaar niet overbelast wordt. Niet waar de energiebron (net/PV) uitsluitend vandaan mag komen.

Zelf heb ik de Alfen altijd gebruikt als monofase 32A. Ruim voldoende want in de praktijk stond het laden ingesteld op ongeveer 17A (4 kW).
Ik woon in Vlaanderen. 22 kW is hier niet toekomstgericht. Eerder het omgekeerde.

Gezien de lease van de BEV is opgezegd is er sindsdien ook geen backend meer op de laadpaal.
Deze werkt nu als standalone en laadt (voor gasten) gewoon plug and play tegen de gewone kWh prijs zoals de rest van de woning. Gezien we een PV-installatie hebben is dat meestal gewoon nul euro. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Laatst online: 28-12-2024
Inspired schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:15:
[...]

Hangt toch gewoon van de carpolicy van de werkgever af.
Aan onze lease hing gewoon een Alfen eve SPL vast (geplaatst op kosten van de werkgever maar wordt wel eigendom van de werknemer) en een multikaart om openbaar te laden binnen de Benelux.
Openbaar laden werd dus verrekend via de multipas (TNM/Total) en via de thuislaadpaal automatisch via backend.
In de praktijk gebruikten we de multipas enkel om in de stad makkelijk een vrije parkeerplaats te vinden (en daar dan te laden) en om te laden aan de laadpalen van het werk (wat sinds corona ook niet meer van toepassing is).
Er werd dus hoofdzakelijk nog geladen via de thuislaadpaal.
De afspraak was gewoon dat je met de BEV zonder verantwoording tot 20.000 km per jaar mocht rijden en laden.
Maar dan kan je onmogelijk controleren welk voertuig je thuis aan de laadpaal hangt. Het verbruik over die x km is nl. sterk afhankelijk van de rijstijl en voet van de rijder. Wij hadden bv. een jaargemiddelde van 15 kWh/100 km. Maar een groot deel van het laden gebeurde bij ons aan DC50 zonder verrekening (nabije Lidl).
Dat liet een zeer grote speelruimte om gasten (o.a. de kinderen) regelmatig gratis en zonder enige administratie thuis te laten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:06:
[...]

Hangt toch gewoon van de carpolicy van de werkgever af.
Aan onze lease hing gewoon een Alfen eve SPL vast (geplaatst op kosten van de werkgever maar wordt wel eigendom van de werknemer) en een multikaart om openbaar te laden binnen de Benelux.
Openbaar laden werd dus verrekend via de multipas (TNM/Total) en via de thuislaadpaal automatisch via backend.
In de praktijk gebruikten we de multipas enkel om in de stad makkelijk een vrije parkeerplaats te vinden (en daar dan te laden) en om te laden aan de laadpalen van het werk (wat sinds corona ook niet meer van toepassing is).
Er werd dus hoofdzakelijk nog geladen via de thuislaadpaal.
De afspraak was gewoon dat je met de BEV zonder verantwoording tot 20.000 km per jaar mocht rijden en laden.
Maar dan kan je onmogelijk controleren welk voertuig je thuis aan de laadpaal hangt. Het verbruik over die x km is nl. sterk afhankelijk van de rijstijl en voet van de rijder. Wij hadden bv. een jaargemiddelde van 15 kWh/100 km. Maar een groot deel van het laden gebeurde bij ons aan DC50 zonder verrekening (nabije Lidl).
Dat liet een zeer grote speelruimte om gasten (o.a. de kinderen) regelmatig gratis en zonder enige administratie thuis te laten laden.
Het laden van gasten, en die zonder bon laten declareren, heeft niet zoveel met een car policy te maken. Op de declaratie portal moet je gewoon een bonnetje bijvoegen. Ik kan zonder bonnetje niet declaren. Daar doelde ik meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

thehog schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:31:
[...]
Hangt helemaal vanaf hoe nauwkeurig de kennis zijn werkgever de administratie wil hebben.[...]
Daar is nog niet heel veel over te zeggen. Een goede vriend, een incidenteel familielid kan bij mij gewoon even bijladen. Collega's, wat vagere kennissen e.d. ga ik niet allemaal financieren.
Daarnaast komt er misschien een 2e privé of toch lease EV van partner. Dan moet het gewoon goed en snel inzichtelijk zijn.
IvoB2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:56:
[...]
De Alfen Eve single Pro line voldoet niet aan al je eisen.
[...]
Standaard zit er loadbalancing in via de P1 poort. Maar je moet extra betalen om deze vunctie eenmalig te laten activeren.
[...]
Maar je kan hem - met backend - vanop een app of laptop softwarematig aansturen (opstarten, afsluiten, onderbreken,..) of verschillende voertuigen laden met elk hun RFID kaart. Er zit standaard een RFID lezer op. Meerdere verbruikers, zelf met eigen verrekening indien gewenst, is dus geen probleem.
Indien je autmatische backend verrekening wil is dat uiteraard niet gratis (geen idee van de kostprijs want dat zat in de lease).
Eenmalige extra betaling voor loadbalancing is geen issue. Mijn werkgever gaf vanochtend overigens aan dat een eventueel abonnement voor loadbalancing gedurende het contract ook vergoed wordt. Persoonlijk koop ik dit soort opties het liefst direct af.
Als je het zelf wil doen is het niet zo handig. De MID teller heeft nl. geen geheugen en het display (met vermogen en geladen kWh) verdwijnt gewoon nadat de laadsessie stopt. Je moet de totalen dus al zelf noteren voor het laden stopt of je bent het kwijt.
Ok, dus zonder backend is het lastiger/niet te registreren. Begrijpelijk. Dan voor een paar tientjes gewoon een MID teller in de meterkast erbij laten hangen. Ik zie dat advies ook al bij de Zappi, dus ik houd er rekening mee.
Maar wat hij volgens mij niet kan is loadbalancen en een voorkeur instellen voor de PV-installatie. Dan heb je een Zappi nodig. De loadbalance functie van de Alfen bepaalt alleen dat je hoofdschakelaar niet overbelast wordt. Niet waar de energiebron (net/PV) uitsluitend vandaan mag komen.
[...]
Hmm, dit is wel jammer. Nu de salderingsregeling nog geldt, maakt het niet zoveel uit. Maar ik zie dat binnen 5 jaar nog wel vervallen en dan wil ik natuurlijk wel kunnen kiezen voor solar-only laden overdag in plaats van terugleveren.

Blijft een lastige keuze...
  • de Alfen voor automatische verrekening, stand alone te gebruiken met aanvullende kWh meter, load balancing maar geen 'solar only' programma.
  • de Zappi die al stand alone is, aanvullende kWh meter 'voor de zekerheid', load balancing incl. 'solar only', geen automatische verrekening, geen simpel 'bonnetje' voor eventuele andere EV's.
Nog even afwegen dus. Dank tot zover al voor jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@WoC je zou bij Alfen/NM kunnen informeren wat de roadmap is tav eigen opwek. Komende paar jaar heb je het ook over maar een paar EUR die je mis loopt mits je geen overschot hebt. Persoonlijk zou ik niet snel iets zonder backend nemen. Helemaal niet bij regelmatig bezoek van andere BEV rijders en tweede BEV thuis. Het gemak zou me meer waard zijn dan de paar EUR winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
[...]

Hmm, dit is wel jammer. Nu de salderingsregeling nog geldt, maakt het niet zoveel uit. Maar ik zie dat binnen 5 jaar nog wel vervallen en dan wil ik natuurlijk wel kunnen kiezen voor solar-only laden overdag in plaats van terugleveren.

• de Alfen voor automatische verrekening, stand alone te gebruiken met aanvullende kWh meter, load balancing maar geen 'solar only' programma.
  • de Zappi die al stand alone is, aanvullende kWh meter 'voor de zekerheid', load balancing incl. 'solar only', geen automatische verrekening, geen simpel 'bonnetje' voor eventuele andere EV's.
Ik heb sinds kort een Alfen en dat is precies wat ik doe met mijn DIY EMS oplossing (Energie Management Systeem). Ik laad ofwel volledig alleen met zonne-energie of met zonne-energie maar wel met een minimum laadstroom (bijv. 6A) of ik laad maximaal - door mij te kiezen. Het mooie van de Alfen is dat de laadstroom en aantal fasen via Modbus over TCP te sturen is. Ik lees de kWh waarden uit via een kWh meter maar je zou het ook via P1 kunnen doen. Daarnaast moet je iets als een Raspberry Pi en Node-Red gebruiken. Kostte me een paar uur en het werkt perfect. Een voorbeeld van een laadsessie van afgelopen zaterdag zie je hieronder. Deze grafiek komt vanuit mijn Domoticz maar ik wil nog mooiere plaatjes maken zodat je alle stromen van/naar solar/net/ev in een kunt zien.
Je kunt natuurlijk ook voor een commerciele EMS oplossing zoals Maxem gaan maar dan zit je volgens mij weer aan een abonnement vast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoiM6zJlO4tiZo-t42JzxYawA0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jckCzpSkoj0BPF7PTua268p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

klompje65 schreef op maandag 19 april 2021 @ 16:09:
[...]
Ik heb sinds kort een Alfen en dat is precies wat ik doe met mijn DIY EMS oplossing (Energie Management Systeem). Ik laad ofwel volledig alleen met zonne-energie of met zonne-energie maar wel met een minimum laadstroom (bijv. 6A) of ik laad maximaal - door mij te kiezen. Het mooie van de Alfen is dat de laadstroom en aantal fasen via Modbus over TCP te sturen is. Ik lees de kWh waarden uit via een kWh meter maar je zou het ook via P1 kunnen doen. [...]
Ziet er goed uit! Met een eigen EMS (of desnoods commercieel) kun je dus alsnog sturen.
Los van de EMS, Raspberry, software e.d. waar moet ik hardwarematig mee rekening houden? Ik lees Modbus, maar dat zit nu niet in m'n meterkast. Heb je daarnaast een specifiek type kWh meter die uit te lezen is?

Wat is jouw reden geweest om voor de Alfen te kiezen en niet voor de Zappi?
En bevalt de Alfen verder wat betreft stabiliteit e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
Kun je in een mantalbuis voor een EV lader met 5x6mm2 kabel ook nog 2 (shielded) UTP kabels leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:10

ArCadE

No banana available

Pandarrama schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:19:
Want denkt jullie woonhuisverzekeraar er eigenlijk van als je laadapparaten in meterkasten gaat opsluiten die daar niet voor bedoelt zijn?.
Niets is onmogelijk maar wellicht verstandig om dat eerst te controleren.

Maar dat klopt, sommige laadapparaten daar kan en mag het wel bij. Sommige niet.........
Mijn leverancier doet maar ruim 1000 laadpalen per jaar dus echt verstand van zaken hebben ze dan niet........

Mijn laadpaal hangt buiten, volledig uit het zicht en werkt dmv plug & charge waardoor de verrekening met mijn werkgever automatisch start. Daar is geen pasje voor nodig.
Mijn zonnepanelen sturen volledig automatisch het beschikbare vermogen door naar de laadkast en daar is ook geen pasje voor nodig.
Welke paal en oplossing heb jij? Klinkt wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:15
Stefke schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:25:
Kun je in een mantalbuis voor een EV lader met 5x6mm2 kabel ook nog 2 (shielded) UTP kabels leggen?
Jahoor als ie maar dik genoeg is.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:29
thehog schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:44:
[...]

We zitten hier wel op een tweakers forum he. Niks is ingewikkeld slechts een uitdaging :-)

[...]

Meestal kunnen leaseauto eigenaren inderdaad via de website van de laadpas een declaratie indienen (of direct bij de werkgever) voor een laadsessie die niet geregistreerd kon worden.
Houdt dan in dan je inderdaad gewoon de laadsessie uitleest op de zappi (of in je domotica) en hem dan die kWh aan jou laat betalen (en als het geen kennis is maar een vriend is het gratis natuurlijk)
Zou het met gesloten beurs doen. Als je die kop koffie terug gaat halen leg jij je auto daar aan de stekker zonder gedoe. Dit is centenwerk, niet druk over maken. En zoveel zal het ook wel niet nodig zijn (zie ook hierna).

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 19-04-2021 23:15 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:29
Inspired schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:32:
@WoC je zou bij Alfen/NM kunnen informeren wat de roadmap is tav eigen opwek. Komende paar jaar heb je het ook over maar een paar EUR die je mis loopt mits je geen overschot hebt. Persoonlijk zou ik niet snel iets zonder backend nemen. Helemaal niet bij regelmatig bezoek van andere BEV rijders en tweede BEV thuis. Het gemak zou me meer waard zijn dan de paar EUR winst.
Misschien nog iets nuanceren t.a.v. regelmatig bezoek van andere BEV rijders.
Dat komt bij mij dus regelmatig voor, echter is het mij nog nooit overkomen dat die echt nodig moesten laden. Meestal is de te overbruggen afstand, na bezoek aan mij, enkele tientallen km, met nog enkele honderden km in de batterij bij aankomst.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard899
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-10 13:44
WoC schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:26:
[...]
Daar is nog niet heel veel over te zeggen. Een goede vriend, een incidenteel familielid kan bij mij gewoon even bijladen. Collega's, wat vagere kennissen e.d. ga ik niet allemaal financieren.
Daarnaast komt er misschien een 2e privé of toch lease EV van partner. Dan moet het gewoon goed en snel inzichtelijk zijn.

[...]

Eenmalige extra betaling voor loadbalancing is geen issue. Mijn werkgever gaf vanochtend overigens aan dat een eventueel abonnement voor loadbalancing gedurende het contract ook vergoed wordt. Persoonlijk koop ik dit soort opties het liefst direct af.

[...]

Ok, dus zonder backend is het lastiger/niet te registreren. Begrijpelijk. Dan voor een paar tientjes gewoon een MID teller in de meterkast erbij laten hangen. Ik zie dat advies ook al bij de Zappi, dus ik houd er rekening mee.

[...]

Misschien een rara gedacht, maar eventueel een Wallbox Copper SB overwogen?

Loadbalancer is als 1 malige aanschaf bij te bestellen, automatische verrekening met backoffice via occp behoort tot de mogelijkheden.

volgens mij had ik ook iets gelezen dat deze ook een functie zou hebben voor zonnepanelen "SENTINEL PV-beheer"

[ Voor 31% gewijzigd door gerard899 op 20-04-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:51
Makrolon schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:36:
[...]

Jahoor als ie maar dik genoeg is.
Ja maar leveren de (flinke) kilowatts op de 5x6 geen kans op netwerkstoring?
Heb 50mm liggen dat past wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-10 13:29
Stefke schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 07:11:
[...]

Bij mij liggen er ook 2 netwerkkabels in de mantelbuis, en die zijn er door de monteurs zelf doorheen getrokken. Tot op heden geen problemen te merken op dat vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eltron schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:14:
[...]

Misschien nog iets nuanceren t.a.v. regelmatig bezoek van andere BEV rijders.
Dat komt bij mij dus regelmatig voor, echter is het mij nog nooit overkomen dat die echt nodig moesten laden. Meestal is de te overbruggen afstand, na bezoek aan mij, enkele tientallen km, met nog enkele honderden km in de batterij bij aankomst.
Ja. Dat is wat situatie afhankelijk natuurlijk. Wij hebben twee goede vrienden (die regelmatig langs komen) op ~300-325km retour wonen. Eén zou op en neer moeten kunnen maar als er toch een paal is dan is het gewoon lekker om weer met 90% weg te gaan. Ook omdat ze terug gaan bij 130 ipv 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Volgens mij valt de storing wel mee idd. En anders zou je nog STP kunnen pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit105
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 20:48
Ik zoek voor m'n NM type 2 stekker een afdekdop voor als ik de kabel aan de installatie heb hangen. Liefst iets wat ik bijvoorbeeld met een verbindingssnoertje of -lijntje aan de kabel kan bevestigen en als ik niet aan het laden ben op de stekker kan drukken. Kan alleen maar stekkerhouders vinden die je dan weer op de muur moet schroeven of zo.
Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit105
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-08 20:48
Mmm, net niet helemaal wat ik zoek denk ik. Klopt wel dat ik zo'n losse afdekdop wil inderdaad. Kleur zit er niet tussen en liever iets met een standaard bevestigingskoord eraan. Anders zit je met zo'n losse dop. Kan natuurlijk alles zelf knutselen, maar toch..
Wel bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
gerrit105 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:21:
[...]

Mmm, net niet helemaal wat ik zoek denk ik. Klopt wel dat ik zo'n losse afdekdop wil inderdaad. Kleur zit er niet tussen en liever iets met een standaard bevestigingskoord eraan. Anders zit je met zo'n losse dop. Kan natuurlijk alles zelf knutselen, maar toch..
Wel bedankt voor de tip!
Hang m niet met de dop naar beneden weg. Er komt wel eens water in. Als het dan gaat vriezen kan jij niet meer laden. :+ En ja, zo heb ik ze gezien.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Iemand ervaring met hoe lang het in werkelijkheid duurt voordat Enexis de slimme meter komt vervangen voor een nieuwe variant?

Blijkbaar heb ik een verouderd type slimme meter waarmee load balancing niet werkt i.c.m. de Alfen laadpaal die de LM laat plaatsen, nu dus een aanvraag in gediend bij Enexis om die te laten vervangen maar volgens het formulier kan dat maximaal 3 maanden duren?

Ik heb wel ooit gezien dat een defecte slimme meter vervangen werd, toen stonden ze in 20 minuten op de stoep en was het vervangen 10 minuten later gebeurd. Nu snap ik dat dit minder spoed heeft maar 3 maanden voor zo'n simpele handeling is wel erg lang lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:17
ik222 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:33:
Iemand ervaring met hoe lang het in werkelijkheid duurt voordat Enexis de slimme meter komt vervangen voor een nieuwe variant?

Blijkbaar heb ik een verouderd type slimme meter waarmee load balancing niet werkt i.c.m. de Alfen laadpaal die de LM laat plaatsen, nu dus een aanvraag in gediend bij Enexis om die te laten vervangen maar volgens het formulier kan dat maximaal 3 maanden duren?

Ik heb wel ooit gezien dat een defecte slimme meter vervangen werd, toen stonden ze in 20 minuten op de stoep en was het vervangen 10 minuten later gebeurt. Nu snap ik dat dit minder spoed heeft maar 3 maanden voor zo'n simpele handeling is wel erg lang lijkt me...
Destijds duurde het van aanvraag tot bezoek voor het verzwaren van de aansluiting inclusief het vervangen van de slimme meter 6 dagen. Vrijdag aangevraagd donderdag Enexisbus voor de deur.

EDIT: Ik bedenk me wel net dat ik bij het aanvragen van de verzwaring gelijk al een afspraak in kon plannen

[ Voor 6% gewijzigd door One-eye864 op 23-04-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 19:24
Uiteindelijk de Wallbox Pulsar Plus besteld bij Elec2Go.

Helaas was er in mijn groepenkast niet meer voldoende ruimte en moest ook de hoofdschakelaar geschikt worden gemaakt voor 3 fase. Zonder de nieuwe groepenkast een kleine € 2.000= (incl. BTW en montage).

Incl. de nieuwe groepenkast een kleine € 2.500,=

Mijn EV wordt maandag 3 mei geleverd en op dezelfde dag wordt ook de Wallbox geplaatst. Gelukkig kan Stedin al op dinsdag 4 mei komen om de rest in orde te maken en kan ik met een gerust hart thuis gaan laden.

Weer een hoop uitzoekwerk minder. Nu nog even dit topic blijven volgen om te kijken of er nog leuke ontwikkelingen volgen waarbij de Wallbox te tweaken valt.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:41
[...]

zeker als je een grondkabel pakt valt het reuze mee.
driefasenkabel heft zijn magnetisch veld grotendeels vanzelf op, als je daarnaast een afgeschermde kabel toepast (wat een grondkabel is), hoe je niet bang te zijn voor problemen met je netwerkverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
ybos schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:23:
[...]

zeker als je een grondkabel pakt valt het reuze mee.
driefasenkabel heft zijn magnetisch veld grotendeels vanzelf op, als je daarnaast een afgeschermde kabel toepast (wat een grondkabel is), hoe je niet bang te zijn voor problemen met je netwerkverbinding.
En voor de volledigheid, als het grondkabel is dan is de aardelitze dus voor je aarde en heb je 4x6mm2 nodig en geen 5x6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Volvo P8, EV-box,

5jaar geleden een evbox gekocht. In die tijd kon mij auto alleen 1fase laden en daarom ook een laadstation met 1 fase. Zijn er forumleden die een 1fase laadstation hebben omgebouwd naar een 3 fase? Er lijkt genoeg ruimte over te zijn. Deze weggooien en een nieuwe kopen is niet alleen geld weggooien maar klinkt ook niet echt duurzaam. Ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Recharge365 In theorie kan het wel, maar het is natuurlijk de vraag of het heel makkelijk gaat.

Heb je wel een 3 fasen kabel naar de laadpaal liggen?

Het je een laadpaal met een "stopcontact" of een vaste kabel?

Je zal in ieder geval de contactor moeten vervangen en waarschijnlijk ook de kWh meter. Die zullen wel voor 1 fase zijn ipv 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
Mijn TNM is momenteel op 1 fase aangesloten. Maar kan zonder probleem op 3f/22kW aangesloten worden.
Tot en met de alamat is deze al 3f aangesloten. Mocht het in de toekomst nodig zijn is overgaan naar 3f een simpele handeling.

Welke type EV-box heb je? Mogelijk dat deze ook al 3f voorbereiding heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Recharge365 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:52:
Volvo P8, EV-box,

5jaar geleden een evbox gekocht. In die tijd kon mij auto alleen 1fase laden en daarom ook een laadstation met 1 fase. Zijn er forumleden die een 1fase laadstation hebben omgebouwd naar een 3 fase? Er lijkt genoeg ruimte over te zijn. Deze weggooien en een nieuwe kopen is niet alleen geld weggooien maar klinkt ook niet echt duurzaam. Ideeën?
Welke EVBox precies? Met vaste kabel? (Maakt het alweer lastig, moet je de kabel ook vervangen waarschijnlijk.) Is het geen model die tot 32A kan gaan op 1F? Zou ook een optie zijn. Ik zou zelf verder niet gaan klussen aan zo'n paal. Weggooien hoeft ook niet. Er is genoeg vraag naar dit soort palen op MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
Inspired schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:08:
[...]

Welke EBox precies? Met vaste kabel? (Maakt het alweer lastig, moet je de kabel ook vervangen waarschijnlijk.) Is het geen model die tot 32A kan gaan op 1F? Zou ook een optie zijn. Ik zou zelf verder niet gaan klussen aan zo'n paal. Weggooien hoeft ook niet. Er is genoeg vraag naar dit soort palen op MP.
Bedankt voor de reacties, er ligt nog geen kabel maar dat kan is een relatief kleine klus. Ik had er niet aan gedacht dat ook de connector maar 1 fase zou zijn. Ik zal nog even een nadere inspectie doen. Marktplaats is ook een goed idee. 32A is geen optie, zekering is 25A, en zoveel amperes heb ik ook niet over.
Het is een basis ev-box met connector. Versie is van 5 jaar oud, lijkt nog het meeste op de Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Verhogen van 25A naar 35A (of 40A bij een automaat)is een eenvoudige handeling voor de netbeheerder. In de meeste gevallen ook nog eens gratis om te laten doen en zonder periodieke meerkosten.

[ Voor 6% gewijzigd door Pandarrama op 24-04-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Pandarrama schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:52:
Verhogen van 25A naar 35A (of 40A bij een automaat)is een eenvoudige handeling voor de netbeheerder. In de meeste gevallen ook nog eens gratis om te laten doen en zonder periodieke meerkosten.
Ik denk eerder dat hij nu 3x25 a heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Recharge365 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:25:
Bedankt voor de reacties, er ligt nog geen kabel maar dat kan is een relatief kleine klus. Ik had er niet aan gedacht dat ook de connector maar 1 fase zou zijn.
Wat bedoel je met connector? Het stopcontact waar je de kabel insteekt op de laadpaal? Die zijn bijna altijd gewoon al 3 fasen, alleen zijn er dan 2 pinnen niet aangesloten als je een 1 fase laadpaal hebt.

Als je zelf wil gaan ombouwen kan je waarschijnlijk beter in dit topic terecht: Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:41
Pandarrama schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:52:
Doel je dan op 1 of 3 fase :?
In NL is 1x40A of 3x25A laagste tarief vastrecht, daarna gaat het qua kosten vrij rap omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Zoals gezegd 1f.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
JeroenE schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:52:
[...]
Wat bedoel je met connector? Het stopcontact waar je de kabel insteekt op de laadpaal? Die zijn bijna altijd gewoon al 3 fasen, alleen zijn er dan 2 pinnen niet aangesloten als je een 1 fase laadpaal hebt.

Als je zelf wil gaan ombouwen kan je waarschijnlijk beter in dit topic terecht: Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Ha, jeroenE, ik dacht dat je in de vorige post connector schreef, vandaar 😔. Nu ik terugkijk zie ik dat je contactor schreef.😉
@Pandarrama ik heb nu inderdaad 3x25A. De auto accepteert volgens mij Max 16 A dus meterkast hoger aanpassen heeft volgens mij geen zin. Nogmaals bedankt voor de reacties, ik ga nog even buurten in het zelfbouw forum 👍😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Nee inderdaad.
Dat heeft alleen zin wanner je ergens in huis vermogen tekort gaat komen. Kosten gaan dan zoals gezegd flink omhoog.
Mooi als je het met 3f/16A af kan en met 11kW kunt laden. Nu met de 1f EV-box kun je maximaal 3.7kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb een EVBox Business line met een backoffice account (Advanced - 1 connector - AC - NL).
Is er een manier om laadpassen te blacklisten? Ik heb in de GUI niets gevonden.

Een of andere grapjas komt iedere keer aan mijn privepaal laden.
Ik kan de paal echter niet afsluiten voor openbaar laden, want dan werkt de pas van mijn werk ook niet meer.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@JackBol sticker met Privé erop? En anders slotje aan je stekker/kabel, als de helpdesk van EVbox je niet verder kan helpen.
Bij NewMotion is gastgebruik heel eenvoudig te blokkeren en wordt enkel de eigen laadpas geaccepteerd, zal toch met EVbox ook wel moeten kunnen.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-04-2021 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zolang de laadpaal op openbaar staat zal ie in principe op de kaartjes verschijnen. Je weet dat je gewoon centjes krijgt voor zijn laadbeurten?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ik heb net even in het oude en het nieuwe portaal van EV-box gekeken.
Wat je zou kunnen proberen is het pasnummer van deze grapjas in te voeren als een nieuwe pas en gebruiker om vervolgens dat pasnummer van actief op geblokkeerd te zetten.
Mocht je dat zelf niet kunnen dan zou EV dat zeker wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Erasmo schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:05:
Zolang de laadpaal op openbaar staat zal ie in principe op de kaartjes verschijnen. Je weet dat je gewoon centjes krijgt voor zijn laadbeurten?
En de paal op 5 euro per kilowatt zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Pandarrama schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:08:
[...]

En de paal op 5 euro per kilowatt zetten >:)
Ik zie net in het portaal van EV-box dat dat niet lukt. Er kan maximaal 0,30 cent ingevoerd kan worden (ex. btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Erasmo schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:05:
Ja klopt, maar aangezien het mijn eigen plek in betaald parkeren gebied is, is de business case niet positief :+
Ik kan ook de gemeente inschakelen om de auto weg te laten slepen. Maar het leek me vriendelijker om laden onmogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Pandarrama schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:07:
Ik heb net even in het oude en het nieuwe portaal van EV-box gekeken.
Wat je zou kunnen proberen is het pasnummer van deze grapjas in te voeren als een nieuwe pas en gebruiker om vervolgens dat pasnummer van actief op geblokkeerd te zetten.
Mocht je dat zelf niet kunnen dan zou EV dat zeker wel moeten kunnen.
Het is geen EVB pas helaas. Dus de GUI pakt hem niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Dan is een vriendelijk briefje onder de ruitenwisser wellicht in eerste instantie de eenvoudigste oplossing?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JackBol schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:21:
Ik kan de paal echter niet afsluiten voor openbaar laden, want dan werkt de pas van mijn werk ook niet meer.
Je kan het wel een grapjas noemen, maar als jij de paal als openbaar aanmerkt vind ik dat je niet raar moet staan te kijken als anderen daar gebruik van maken. Dat is juist wat openbaar betekent.
Ik heb verder geen idee van de backend van EVbox, maar het lijkt mee eerder dat je daar de oplossing moet zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenE schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:00:
[...]
Je kan het wel een grapjas noemen, maar als jij de paal als openbaar aanmerkt vind ik dat je niet raar moet staan te kijken als anderen daar gebruik van maken. Dat is juist wat openbaar betekent.
Ik heb verder geen idee van de backend van EVbox, maar het lijkt mee eerder dat je daar de oplossing moet zoeken.
Dat was toch ook zijn vraag?

@Jack Het lijkt me gek dat het niet zou kunnen. Kun je niet je eigen pas toevoegen en gast laden uitzetten? Zo doe ik het bij mijn NM paal. Ik ben de enige dan die kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
JackBol schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:22:
[...]

Ja klopt, maar aangezien het mijn eigen plek in betaald parkeren gebied is, is de business case niet positief :+
Ik kan ook de gemeente inschakelen om de auto weg te laten slepen. Maar het leek me vriendelijker om laden onmogelijk te maken.
Dat is je probleem toch niet dat hij je laadpaal gebruikt maar dat hij je parkeerplek gebruikt? Hoe meer laadpalen hoe beter zou ik maar zeggen.
Hoe voorkom je dat ICE auto's op je parkeerplek staan? Dezelfde manier gebruiker voor deze auto? En anders eerst een briefje onder de ruitenwisser lijkt mij inderdaad de simpelste stap. En een sticker op de paal dat dit een eigen betaalde prive parkeerplek betreft. Dat laden mag, maar dat de auto dan wel naast jouw plek moet staan.

edit: Ik lees zelfs net dat, ook al heb jij voor die plek betaald, iedereen er mag parkeren zolang het niet is aangegeven dat het een prive parkeerplek is. De politie kan dus niks voor je doen. Een sleepbedrijf mag niks voor je doen of althans dan betaal je de kosten zelf. Kortom, ik zou zoeken naar een bordje prive parkeren. En als je er dan ook nog een boete bedrag onder zet kan je zelfs via een incassobureau een boete sturen naar de kentekenhouder van de auto.

[ Voor 21% gewijzigd door thehog op 25-04-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dat is zeker waar, maar in de berichtjes daarna heeft hij het over wegslepen.

Misschien is de oplossing wel om van ev-box over te stappen naar een andere backend provider, die deze situatie blijkbaar wel aan kan. Ik weet er niet genoeg van om te weten of dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:28
@JackBol Misschien handig om de situatie wat duidelijker te schetsen?
Wat voor laadpas heb je van je werkgever?
Is de parkeerplaats zelf gemarkeerd als privé laadplek?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:57

Aapje

Opel-beun
Ik heb een EVBox Business line met een backoffice account (Advanced - 1 connector - AC - NL).

Eneco gaf mij destijds de tip, gewoon de groep uit te zetten als ik 'm niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:57

Tarief verhogen, komt ie vanzelf niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twieren schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:41:
[...]

Tarief verhogen, komt ie vanzelf niet meer terug.
Waarschijnlijk kun je maar tot 50c gaan oid.

Als ik https://help.evbox.com/s/...-instellen?language=nl_NL bekijk dan moet het gewoon kunnen zonder laden voor gasten aan te zetten. Kwestie van even goed kijken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Aapje schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:48:
[...]

Eneco gaf mij destijds de tip, gewoon de groep uit te zetten als ik 'm niet gebruik.
Slechte tip, die groep is niet gemaakt om dagelijks in en uit te schakelen. Na verloop van tijd zal ie niet meer in willen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

thehog schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:24:
[...]

Dat is je probleem toch niet dat hij je laadpaal gebruikt maar dat hij je parkeerplek gebruikt? Hoe meer laadpalen hoe beter zou ik maar zeggen.
Hoe voorkom je dat ICE auto's op je parkeerplek staan? Dezelfde manier gebruiker voor deze auto? En anders eerst een briefje onder de ruitenwisser lijkt mij inderdaad de simpelste stap. En een sticker op de paal dat dit een eigen betaalde prive parkeerplek betreft. Dat laden mag, maar dat de auto dan wel naast jouw plek moet staan.

edit: Ik lees zelfs net dat, ook al heb jij voor die plek betaald, iedereen er mag parkeren zolang het niet is aangegeven dat het een prive parkeerplek is. De politie kan dus niks voor je doen. Een sleepbedrijf mag niks voor je doen of althans dan betaal je de kosten zelf. Kortom, ik zou zoeken naar een bordje prive parkeren. En als je er dan ook nog een boete bedrag onder zet kan je zelfs via een incassobureau een boete sturen naar de kentekenhouder van de auto.
Een vrij toegankelijke parkeerplaats(zonder hek oid) met een bordje prive maar wel een openbare laadpaal. Over gemixte signalen gesproken?

Ik denk dat een foto van desbetreffende parkeerplaats de situatie wel wat helderder maakt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Inspired schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:53:
[...]

Waarschijnlijk kun je maar tot 50c gaan oid.

Als ik https://help.evbox.com/s/...-instellen?language=nl_NL bekijk dan moet het gewoon kunnen zonder laden voor gasten aan te zetten. Kwestie van even goed kijken denk ik.
Maximaal 30 cent bij EV-box

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pandarrama schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:35:
[...]

Maximaal 30 cent bij EV-box
Ook als gasttarief? Dat is niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Ja helaas. Ik heb het gisteren getest bij beide EV-box portalen, Bij zowel het nieuwe als het oude portaal is het maximum 30 cent.
Mogelijk dat EV dit wel kan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

nevermind, zie beneden :-)

[ Voor 15% gewijzigd door noo op 25-04-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ice-T106 schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:39:
@JackBol Misschien handig om de situatie wat duidelijker te schetsen?
Wat voor laadpas heb je van je werkgever?
Is de parkeerplaats zelf gemarkeerd als privé laadplek?
Het is een privé parkeergarage. Een gedeelte is voor bewoners. Daar heb ik een vaste plek die bij mijn huis hoort. De rest is voor vergunninghouders uit de wijk.

De laadpaal zit op de meterkast van de VvE, dus daar heb ik zelf geen toegang toe helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
JackBol schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:16:
[...]

Het is een privé parkeergarage. Een gedeelte is voor bewoners. Daar heb ik een vaste plek die bij mijn huis hoort. De rest is voor vergunninghouders uit de wijk.

De laadpaal zit op de meterkast van de VvE, dus daar heb ik zelf geen toegang toe helaas.
Ook daar telt dat iemand gebruik maakt van jouw eigendomsrecht. Het probleem van de laadpaal zie ik niet, het gaat er om dat iemand je parkeerplaats gebruikt. Dat kan met een ICE ook. Dat de laadpaal er staat is alleen een extra uitnodiging.
Wat zegt de VvE hierover? Zijn hier regels voor gesteld? En briefje onder ruitenwisser helpt heel veel. Ik zou persoonlijk gewoon goeie afspraken maken. Dat jij voorrang hebt met laden maar dat als hij het nodig heeft ook kan laden als het jou uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

thehog schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:27:
[...]

Ook daar telt dat iemand gebruik maakt van jouw eigendomsrecht. Het probleem van de laadpaal zie ik niet, het gaat er om dat iemand je parkeerplaats gebruikt. Dat kan met een ICE ook. Dat de laadpaal er staat is alleen een extra uitnodiging.
Wat zegt de VvE hierover? Zijn hier regels voor gesteld? En briefje onder ruitenwisser helpt heel veel. Ik zou persoonlijk gewoon goeie afspraken maken. Dat jij voorrang hebt met laden maar dat als hij het nodig heeft ook kan laden als het jou uitkomt.
Er zijn genoeg vrije plekken maar alleen de mijne heeft een paal ;)

Berichtjes heb ik al achtergelaten, geen reactie. Ook in de Buurt-app. Dus iemand die zich bewust drukt.

We kunnen overigens op kosten van de gemeente of VvE laten slepen, maar dat is we een last resort.
Ik dacht het eerst maar eens technisch op te lossen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
Erasmo schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:34:
[...]

Een vrij toegankelijke parkeerplaats(zonder hek oid) met een bordje prive maar wel een openbare laadpaal. Over gemixte signalen gesproken?
Een openenbare laadpaal zegt niks over of je ergens vrij mag parkeren of niet. Immers, in een binnenstad bij een laadpaal moet je ook parkeergeld betalen.
Een bord prive terrein/parkeerplaats is wettelijk wel voldoende zoals ik gelezen heb. Maar gezien het hier om een prive parkeergarage gaat van een VvE lijkt me de oplossing juist dichterbij en gewoon het bij de VvE voorleggen en eventueel gewoon vriendschappelijke afspraken maken over wanneer hij gebruikt kan worden want de behoefte om te laden zal bij die andere persoon blijven. Een VvE moet daar gewoon goede afspraken over maken want het is vaak onmogelijk om alle parkeerplekken te voorzien van een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
JackBol schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:30:
[...]

Berichtjes heb ik al achtergelaten, geen reactie. Ook in de Buurt-app. Dus iemand die zich bewust drukt.

We kunnen overigens op kosten van de gemeente of VvE laten slepen, maar dat is we een last resort.
Bordje prive plaatsen en wielklem of een incasso bureau voor het oneigenlijk gebruik maken van jouw eigendom als ie er nog niet aan houdt. Sta je volledig in je recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Iemand hier toevallig ervaring met de Wallbox Pulsar Plus en zonnepanelen? Ik ben erg benieuwd hoe die combinatie bevalt en hoe e.e.a. uit te lezen is?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:06
In principe wilde ik gaan voor de vernieuwde Alfen S-Line maar heb niet zo'n zin in een abonnementsvorm en het lijkt erop dat als je maar iets uit wilt kunnen lezen, je daarvoor een backoffice van hun of een ander nodig hebt. Dus nu kwam ik uit bij Easee, die in combinatie met hun nog uit te brengen Equalizer (loadbalancing) helemaal zou voldoen aan mijn wensen. Zijn er mensen in dit topic die deze al gebruiken of hiernaar hebben geïnformeerd? Ben vooral benieuwd wanneer die Equalizer in NL beschikbaar komt/is.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:19

mausy5043

Don't panic.

Op Google is er niet door-heen-te-komen. Iedereen wil mij een laadpaal met abonnement verkopen. In de TS staat een lijstje met laadpalen/boxen voor thuis. Maar dat lijstje is alweer ruim een jaar oud. Is er inmiddels een up-to-datere lijst? Ik kan me niet voorstellen dat het aanbod nog steeds zo beperkt is.

In de lijst zie ik dat de Zappi v2 destijds één van de interessantere boxen was, maar heb daar toch voor mijzelf wat twijfels bij. Ik ben namelijk op zoek naar een oplossing die aan de straatzijde op de oprit kan worden gemonteerd tegen de gevel. De loadbalancing via CT-klemmen vind ik prima, want er hangt een Raspberry Pi aan de P1-poort van mijn smartmeter. Maar het display met privacy-gevoelige info en bediening op de box is m.i. toch wat minder om zeg maar "in de publieke ruimte" te hebben hangen.

Hoe kijken de ervaringsdeskundigen hier tegen aan? Wat zijn momenteel mijn mogelijkheden? Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefa
  • Laatst online: 16-10 18:51
mausy5043 schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:45:

In de lijst zie ik dat de Zappi v2 destijds één van de interessantere boxen was, maar heb daar toch voor mijzelf wat twijfels bij. Ik ben namelijk op zoek naar een oplossing die aan de straatzijde op de oprit kan worden gemonteerd tegen de gevel. De loadbalancing via CT-klemmen vind ik prima, want er hangt een Raspberry Pi aan de P1-poort van mijn smartmeter. Maar het display met privacy-gevoelige info en bediening op de box is m.i. toch wat minder om zeg maar "in de publieke ruimte" te hebben hangen.

Hoe kijken de ervaringsdeskundigen hier tegen aan? Wat zijn momenteel mijn mogelijkheden? Tips?
Ik heb er zelf een, ik ben tevreden. Privacygevoelige info ben ik zelf niet bang voor. Aan het verbruik kan je wellicht zien of ik thuis ben, maar als je op mijn oprit staat zijn daar makkelijkere manieren voor. Verder is alles vziw achter een pincode te zetten. Dat wil ik wel even voor je bekijken als je daar behoefte aan hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sefa op 25-04-2021 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:19

mausy5043

Don't panic.

Sefa schreef op zondag 25 april 2021 @ 16:51:
[...]

Ik heb er zelf een, ik ben tevreden. Privacygevoelige info ben ik zelf niet bang voor. Aan het verbruik kan je wellicht zien of ik thuis ben, maar als je op mijn oprit staat zijn daar makkelijkere manieren voor. Verder is alles vziw achter een pincode te zetten. Dat wil ik wel even voor je bekijken als je daar behoefte aan hebt.
Oh da's goed om te weten.Heb die pincode functie nu ook gevonden in de handleiding van de Zappi. Bedankt voor de hint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:28
P1 poort is met een splitter ook voor meerdere apparaten te gebruiken, misschien handiger dan met klemmen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-10 22:51
JackBol schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:30:
[...]

Tarief van "vreemde passen" op een euro per kW instellen en geld verdienen. >:)

Als ze na een briefje onder de ruitenwissers geen gehoor geven dan is dat wel erg triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

1993jjohan schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:56:
[...]

Als ze na een briefje onder de ruitenwissers geen gehoor geven dan is dat wel erg triest.
Ja inderdaad. Erg triest. Ik heb er geen probleem mee dat je aan mijn paal laadt, ik verdien er immers geld aan. Maar wel in overleg. Daarom wilde ik het onmogelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:20
1993jjohan schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:56:
[...]

Kan helaas maximaal op 30 cent worden gezet gaf hij aan.

@JackBol Kan je geen parkeerbeugel installeren op je parkeerplek?
Dan kunnen ze sowieso niet meer parkeren op je plek.
Het kost je alleen wel telkens een extra handeling voor je kan parkeren of wegrijden.
Of kan je anders niet een soort slot maken aan je kabel waardoor hij niet te pakken is? Of is het een wallbox zonder kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Frank_P schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:03:
[...]

Kan helaas maximaal op 30 cent worden gezet gaf hij aan.

@JackBol Kan je geen parkeerbeugel installeren op je parkeerplek?
Dan kunnen ze sowieso niet meer parkeren op je plek.
Het kost je alleen wel telkens een extra handeling voor je kan parkeren of wegrijden.
Of kan je anders niet een soort slot maken aan je kabel waardoor hij niet te pakken is? Of is het een wallbox zonder kabel?
Ja zover wil ik nu ook weer niet gaan. We hebben een wegsleepdienst voor ons terrein, dus middels 1 belletje is mijn probleem opgelost. Maar dat vind ik nogal met een kanon op een mug schieten. Vandaar dat ik op zoek was naar een subtielere manier.

Maar aangezien het maar eens in de maand of zo voor komt, ga ik er niet voor investeren.
De volgende keer laat ik hem afslepen en dan zal dat wel de laatste keer geweest zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-08 10:57
JackBol schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:44:
[...]

Ja zover wil ik nu ook weer niet gaan. We hebben een wegsleepdienst voor ons terrein, dus middels 1 belletje is mijn probleem opgelost. Maar dat vind ik nogal met een kanon op een mug schieten. Vandaar dat ik op zoek was naar een subtielere manier.

Maar aangezien het maar eens in de maand of zo voor komt, ga ik er niet voor investeren.
De volgende keer laat ik hem afslepen en dan zal dat wel de laatste keer geweest zijn :+
Gewoon briefje op je lader hangen. Vanaf morgen nieuw tarief. €2,5 per KW .... kijken of hij dan nog zijn auto wenst te laden :) (ik weet dat je hem maar tot €0,30 kan instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimalizo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-03-2022
Praktische vraag. En ik krijg het antwoord hier niet zo snel gevonden...

Wij krijgen een laadpaal met een vaste kabel bij ons op de afscheiding van de oprit en de tuin. Aan het huis is niet praktisch. Gaat via mijn werkgever en wordt geregeld door Eneco. Mijn vraag. Die vaste kabel (keuze uit 5 of 8 meter) waar laat je die? Zit er een bevestiging waaraan je deze kunt ophangen. Of laat je dat maar over de grond dweilen??

Ben benieuwd naar jullie ingenieuze oplossingen. Dan wel waar ik die gevonden kan krijgen...

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mimalizo Bij sommige laadpalen kan je die er omheen wikkelen, bij anderen hebben ze er niet aan gedacht. In dat geval: denk aan een houder voor een tuinslang en dat metaal sterker is dan plastic. Bijvoorbeeld deze, of deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 07:39
JackBol schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:44:

Als hij er nog een keer staat, dan zou ik er een briefje onder doen dat je herhaaldelijk hebt geprobeerd contact op te nemen, omdat hij op een privé-parkeerplaats staat. Dat je bij een volgende keer de auto laat afslepen. Dan zal die hem er vast niet weer neer zetten. Doet hij dat wel, dan heb je hem gewaarschuwd en moet die niet lopen klagen bij jou...

Bij onze parkeergarage in de VVE waar veelvuldig illegaal geparkeerd werd hebben ze van die klaphekjes geplaatst. Maar dat heeft als nadeel dat je zelf er ook elke keer last van hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door BugBoy op 26-04-2021 13:28 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimalizo
JeroenE schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:21:
@mimalizo Bij sommige laadpalen kan je die er omheen wikkelen, bij anderen hebben ze er niet aan gedacht. In dat geval: denk aan een houder voor een tuinslang en dat metaal sterker is dan plastic. Bijvoorbeeld deze, of deze.
Thanks voor het meedenken! Dat ding staat dus bij mij in de tuin. Dus ik heb geen mogelijkheid om die dingen ergens aan vast te schroeven. Of ik moet er nog een paal naast zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:51
@mimalizo Op de achterkant van de paal?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimalizo
Kan je daar zo maar op schroeven?? Ben benieuwd naar andere oplossingen die mensen hebben bedacht. Ben vast niet de enige die hier mee loopt te klooien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 19:23
WoC schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:35:
[...]
Ziet er goed uit! Met een eigen EMS (of desnoods commercieel) kun je dus alsnog sturen.
Los van de EMS, Raspberry, software e.d. waar moet ik hardwarematig mee rekening houden? Ik lees Modbus, maar dat zit nu niet in m'n meterkast. Heb je daarnaast een specifiek type kWh meter die uit te lezen is?

Wat is jouw reden geweest om voor de Alfen te kiezen en niet voor de Zappi?
En bevalt de Alfen verder wat betreft stabiliteit e.d.?
Heb nu met Grafana (en InfluxDB/Telegraf, Mosquitto en NodeRed - alle op dezelfde RPi) een EMS die mijn Alfen aanstuurt op basis van de hoeveelheid zonnestroom die beschikbaar is maar tegelijk een beter dashboard gecreerd (beter dan de eerdere screenshot van Domoticz, beetje ala SolarEdge) die precies laat zien hoeveel er wordt opgewekt, hoeveel er wordt verbruikt en ook de eigen consumptie. Dit alles tot op 1 sec fijnmazigheid. Daarmee veel inzicht gekregen, bijvoorbeeld dat een quooker weliswaar om het half uur met 2kW aangaat maar dat dit maar 10 sec duurt dus dat ik daar niet de laadstroom op wil gaan aanpassen. Er zit altijd een vertraging op een wijziging van de laadstroom en voordat deze effectief is, is de quooker al lang weer uit. Zo zijn er nog meer zaken die ik wil gaan fine-tunen. Maar voor mij werkt het nu al verder prima.Daarbij heb ik nog 1.5 jaar om te fine-tunen ivm saldering :) Op de screenshot hieronder zie je dat de laadstroom eerst even constant was (had ik nog zo ingesteld) maar vanaf 16:28 - bij de lijn - zette ik het maximaliseren van eigen consumptie aan. Je ziet ook dat de Alfen altijd iets lager laadt dan de ingestelde stroom. Weet niet of dit voor de zekerheid is of iets anders maar zou er altijd een paar tienden Ampere bij kunnen tellen, Voor mij is het echter zo prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgp8FBcxFbbfbB-odW4Dmt6K3Bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJRrc4hH849LDSJY1QqHQXHR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
aangezien ik naar de EV6 zit te kijken en deze waarschijnlijk ook ga bestellen zit ik te kijken naar een laadpaal.

Nu heb ik een paar vragen.
Onze meterkast is nu 1 fase. Deze moet omgezet worden naar 3 Fase voor een beetje op normale snelheid te kunnen laden. Dit doet de netbeheerder toch gewoon(Mits je ervoor betaald natuurlijk) Of is het het waard om gewoon 1 fase te nemen?

Ik ga de auto zakelijk rijden. Hoe gaat het dan met declareren. Moet je dan zelf de stroom voorschieten en dat je dan bij je salaris het gewoon weer terugbetaald krijgt?.

Welke laadpaal(niet al te duur maar wel met zakelijke mogelijkheid) zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
sgouman schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:16:
aangezien ik naar de EV6 zit te kijken en deze waarschijnlijk ook ga bestellen zit ik te kijken naar een laadpaal.

Onze meterkast is nu 1 fase. Deze moet omgezet worden naar 3 Fase voor een beetje op normale snelheid te kunnen laden. Dit doet de netbeheerder toch gewoon(Mits je ervoor betaald natuurlijk) Of is het het waard om gewoon 1 fase te nemen?

Ik ga de auto zakelijk rijden. Hoe gaat het dan met declareren. Moet je dan zelf de stroom voorschieten en dat je dan bij je salaris het gewoon weer terugbetaald krijgt?.

Welke laadpaal(niet al te duur maar wel met zakelijke mogelijkheid) zouden jullie aanraden?
Je moet eerst een installateur laten komen om de groepenkast voor te bereiden, daarna kan je de netbeheerder pas laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Nu online
sgouman schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:16:

Onze meterkast is nu 1 fase. Deze moet omgezet worden naar 3 Fase voor een beetje op normale snelheid te kunnen laden.
Op 1 fase kan je max 32A laden (als je een 40A 1 fase netaansluiting zou hebben). Volgens EV-database met 12 uur vol. Op 3 fase kom je op 3x16A en dan is ie in 8 uur vol.

Voor beide gevallen zal je loadbalancing nodig hebben. Voor de 1-fase variant zeker en voor de 3-fase variant lijkt het ook wel handig om onverwachte problemen te voorkomen.

Dus tja, is het je die 4 uur sneller vol laden waard is dan de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
thehog schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:44:
[...]

Op 1 fase kan je max 32A laden (als je een 40A 1 fase netaansluiting zou hebben). Volgens EV-database met 12 uur vol. Op 3 fase kom je op 3x16A en dan is ie in 8 uur vol.

Voor beide gevallen zal je loadbalancing nodig hebben. Voor de 1-fase variant zeker en voor de 3-fase variant lijkt het ook wel handig om onverwachte problemen te voorkomen.

Dus tja, is het je die 4 uur sneller vol laden waard is dan de vraag.
Ik neem de 58kwh versie dus met 1 fase 7.2 kwh duurt het ong 8 uur volgens mij?

Ik zit te kijken naar een wallbox pulsar plus die is best klein en kan op 1 fase met 7.2 kwh laden. Dan zou ik nog een aardlekschakelaar nodig hebben en een nieuwe groep. En ook nog een kwh meter om elke maand bij de werkgever te declareren.

De pulsar plus zou al een load balancer ingebouwd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
sgouman schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:36:
[...]

Ik neem de 58kwh versie dus met 1 fase 7.2 kwh duurt het ong 8 uur volgens mij?

Ik zit te kijken naar een wallbox pulsar plus die is best klein en kan op 1 fase met 7.2 kwh laden. Dan zou ik nog een aardlekschakelaar nodig hebben en een nieuwe groep. En ook nog een kwh meter om elke maand bij de werkgever te declareren.

De pulsar plus zou al een load balancer ingebouwd hebben?
Ik heb dezelfde situatie. Bij mij wordt volgende week maandag de Pulsar Plus 22kW gemonteerd incl. loadbalancing. Deze heeft geen loadbalancing ingebouwd, daarvoor heb je de Powerboost nodig.

Met de Wallbox app of via een portal kun je maandelijks een Excel rapport uitdraaien om te kunnen declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
A3-D schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:12:
[...]

Ik heb dezelfde situatie. Bij mij wordt volgende week maandag de Pulsar Plus 22kW gemonteerd incl. loadbalancing. Deze heeft geen loadbalancing ingebouwd, daarvoor heb je de Powerboost nodig.

Met de Wallbox app of via een portal kun je maandelijks een Excel rapport uitdraaien om te kunnen declareren.
Maar als ik dan de powerboost neem dan zou het wel als loadbalancer werken dus denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
sgouman schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:59:
[...]

Maar als ik dan de powerboost neem dan zou het wel als loadbalancer werken dus denk ik?
Klopt, er loopt dan ook een extra datakabel naar je Pulsar Plus vanuit de meterkast

Pagina: 1 ... 59 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen