WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:09:
Eisen:
- Een vorm van aanmelden/authenticatie: de eigen parkeerplaatsen zijn niet afgesloten
- Loadbalancing ivm zonnepanelen en gasloze woning
- Instelbaar om bijv. overdag alleen te PV te gebruiken of juist max. laden.
- Daadwerkelijk verbruik laadsessie inzichtelijk/verrekenbaar (opbrengst PV niet verrekenen voor werkgever)
- Meerdere gebruikers: wellicht toekomstige 2e EV (zakelijk of privé), EV van bezoek etc. Het wordt geen publieke laadpaal.
- Aansluitend hierop: privé tegen 'kostprijs' laden (geen verplichte verrekening/toeslag via dienstverlener)
- Wil niet vastzitten aan 1 dienstverlener/lock. Bij wisselen werkgever wil/moet ik een andere backend provider kunnen kiezen. Bij 100% privé gebruik bij voorkeur geheel geen backend provider.
Wensen:
- Automatisch verrekenbaar: handig, maar geen must. Aflezen van een app/website/kWh meter en dit doorgeven aan werkgever is een optie.
- Geen extra maandelijkse kosten voor loadbalancing, backend provider. Afhankelijk van impact op andere eisen.
- App voor inzicht in verbruik, instellingen, laadstatus.
- Upgradeable naar 22kW (toekomstigbestendig)
- Prijs speelt natuurlijk mee. Hoef niet het beste van het beste, maar de flexibiliteit is me zeker wat waard.
Ik sta open voor argumenten om hiervan af te wijken natuurlijk.
Na 1,5 dag klikken en lezen denk ik aan:
Alfen Eve Single Pro- Kwaliteit, stabiliteit (lijkt me)
- Is hier nu wel/geen abo voor loadbalancing voor nodig?
- Functioneert deze nu wel of niet zonder backend provider?
De Alfen Eve single Pro line voldoet niet aan al je eisen.
Ik heb er al twee jaar eentje hangen.
Hij is kwalitatief wel ok maar het display (in mijn geval) is softwarematig niet stabiel.
Dit was geen hardwareprobleem want het kon - vanop afstand - steeds door de backend beheerder verholpen worden. Maar he probleem kwam wel telkens terug. Na een laatste update lijkt het nu wel al een paar maanden stabiel (maar gezien geen BEV meer nauwelijks nog in gebruik).
Standaard zit er loadbalancing in via de P1 poort. Maar je moet extra betalen om deze vunctie eenmalig te laten activeren.
Hij functioneert zowel stand alone als met een back end provider.
Hij functioneert zowel monofase als driefase en met 16A en 32A.
Hij functioneert zowel met een losse kabel als een vaste kabel. Dat dienje wel op voorhand te beslissen (om nadien geen extra kosten te hebben). Ik koos voor de vaste kabel.
Ik heb hem altijd gebruikt als plug and play. Vind ik het vlugst werken. Ik zie nog niet zo vlug een vreemd voertuig uren ongezien staan laden op mijn oprit.
Maar je kan hem - met backend - vanop een app of laptop softwarematig aansturen (opstarten, afsluiten, onderbreken,..) of verschillende voertuigen laden met elk hun RFID kaart. Er zit standaard een RFID lezer op. Meerdere verbruikers, zelf met eigen verrekening indien gewenst, is dus geen probleem.
Indien je autmatische backend verrekening wil is dat uiteraard niet gratis (geen idee van de kostprijs want dat zat in de lease).
Standaard zit er ook een MID kWh meter op. Je kan hem zowel met draad (UTP) als draadloos (4G) verbinden voor automatische verrekening. Werkt bij ons (4G) probleemloos.
Als je het zelf wil doen is het niet zo handig. De MID teller heeft nl. geen geheugen en het display (met vermogen en geladen kWh) verdwijnt gewoon nadat de laadsessie stopt. Je moet de totalen dus al zelf noteren voor het laden stopt of je bent het kwijt.
Maar wat hij volgens mij niet kan is loadbalancen en een voorkeur instellen voor de PV-installatie. Dan heb je een Zappi nodig. De loadbalance functie van de Alfen bepaalt alleen dat je hoofdschakelaar niet overbelast wordt. Niet waar de energiebron (net/PV) uitsluitend vandaan mag komen.
Zelf heb ik de Alfen altijd gebruikt als monofase 32A. Ruim voldoende want in de praktijk stond het laden ingesteld op ongeveer 17A (4 kW).
Ik woon in Vlaanderen. 22 kW is hier niet toekomstgericht. Eerder het omgekeerde.
Gezien de lease van de BEV is opgezegd is er sindsdien ook geen backend meer op de laadpaal.
Deze werkt nu als standalone en laadt (voor gasten) gewoon plug and play tegen de gewone kWh prijs zoals de rest van de woning. Gezien we een PV-installatie hebben is dat meestal gewoon nul euro.