Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.277 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 08:04
daemonix schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:38:
Hier een verzwaring van 3x25 naar 3x50 A aangevraagd, daarvoor moet een nieuwe kabel (16 mm2 begreep ik) worden getrokken. Levertijd: 3 weken. Kan ik tenminste wel op 32 A mijn Kona laden. :+
Poe, dit gaat echt heel veel meer kosten per jaar :o

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eippahc
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:37
Frank_P schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:10:
Ter informatie voor iedereen.
Als je erover denkt om iets met 3-fasen te gaan doen, vraag het nu alvast aan bij je netbeheerder.
Of in ieder geval als je bij Stedin zit....
Om alleen een offerte krijgen ben je al meer dan een maand kwijt (en ik heb hem nog niet), puur voor verzwaring van 1x35A naar 3x25A.
Dit is puur 2 zekeringen erbij zetten en nieuwe meter.

En als ik de berichten zo her en der lees mag je daarna ook nog minimaal 3-6 maanden wachten tot het wordt uitgevoerd.
De overheid zou de netbeheerders eens op de vingers moeten tikken en moeten beboeten voor dit monopolie machtsmisbruik.

Zo ff stukje frustratie :p
Goede suggestie, alleen om niet iedereen teveel af te schrikken is het wel belangrijk om te vermelden dat het regio afhankelijk is. Ik heb zelf ervaring met Stedin, Het aanvragen van offerte (via mijn aansluiting) duurt inderdaad lang (terwijl ze aan de telefoon direct kunnen vertellen wat de prijs is 1 > 3 fase). In het portaal zijn de werkzaamheden standaard 4+ weken later gepland. Echter kreeg ik nog geen week later een belletje dat de boel voor de weken erop wordt ingepland wordt en welke datum mij het beste uit komt. In mijn regio (randstad tussen Rotterdam en Den Haag) zijn er blijkbaar veel monteurs beschikbaar die de vraag goed kunnen wegwerken op dit moment....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
adjego schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:41:
[...]

Poe, dit gaat echt heel veel meer kosten per jaar :o
Klopt. Maar met 2 EV's. warmtepomp voor verwarming, warmtepomp voor zwembad, warmtepompen voor airco en 1 lader zonder loadbalancer (32 A) en zonder al die warmtepompen en auto's al een basisverbruik van 6000 kWh per jaar kun je niet veel anders.

Overigens uitermate tevreden over de Zappi (oud, enkelfasig model).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-10 08:04
daemonix schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:47:
[...]

Klopt. Maar met 2 EV's. warmtepomp voor verwarming, warmtepomp voor zwembad, warmtepompen voor airco en 1 lader zonder loadbalancer (32 A) en zonder al die warmtepompen en auto's al een basisverbruik van 6000 kWh per jaar kun je niet veel anders.

Overigens uitermate tevreden over de Zappi (oud, enkelfasig model).
Jij liever dan ik! Geen zonnepanelen?

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
adjego schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:55:
[...]

Jij liever dan ik! Geen zonnepanelen?
Jawel. Maar nu nog niet genoeg. Eerst het zwembad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:27
eippahc schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:46:
[...]

Goede suggestie, alleen om niet iedereen teveel af te schrikken is het wel belangrijk om te vermelden dat het regio afhankelijk is. Ik heb zelf ervaring met Stedin, Het aanvragen van offerte (via mijn aansluiting) duurt inderdaad lang (terwijl ze aan de telefoon direct kunnen vertellen wat de prijs is 1 > 3 fase). In het portaal zijn de werkzaamheden standaard 4+ weken later gepland. Echter kreeg ik nog geen week later een belletje dat de boel voor de weken erop wordt ingepland wordt en welke datum mij het beste uit komt. In mijn regio (randstad tussen Rotterdam en Den Haag) zijn er blijkbaar veel monteurs beschikbaar die de vraag goed kunnen wegwerken op dit moment....
Ik hoop dat je gelijk hebt dan, want anders duurt het nog wel even voordat ik met fatsoenlijke snelheid mijn auto kan laden.
Dan wordt het eerst een 1-fase 3,6kw aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
ThaDude schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:25:
N.a.v. mijn bevindingen bij NM met zonnepanelen i.c.m. de Home Advanced 2.1 is er (na veel mailverkeer en telefoonverkeer) een monteur langs geweest. Deze bevestigde mijn vermoeden. De C1 klemmen zien geen verschil in verbruik of afname. Wat ze dan meestal doen is dan de zonnepanelen los halen van je hoofdschakelaar (is hier volgens mij ook al een keer vermeldt) zodat deze niet worden meegenomen in het geheel. Dit is bij mij helaas onmogelijk zonder de hele meterkast aan te passen.

Ik vind dit persoonlijk ook geen oplossing omdat het dan nog zo kan zijn dat als wasmachine draait en we aan het koken zijn dat de auto niet wil laden of met minder capaciteit terwijl ik nog terug lever.. :z

Kortom ze hebben hier geen echte oplossing voor. Moet nu de P1 poort gaan gebruiken. Hier is overigens ook de kans dat het niet werkt.. Hij had het over afhankelijk van je merk slimme meter en bouwjaar meter etc etc. Ofwel ze weten het niet gewoon niet.

TIP! Alvorens je een NM paal neemt denk hier goed over na! Als je beetje veel zonnepanelen hebt of in de toekomst wil moet je hier twee keer over nadenken lijkt mij..
Lader + (toekomstige) zonnepanelen = Zappi

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Denk er wel aan dat voor de Stedin dit komt doe je meterkast al geschikt moet zijn voor 3 fasen. Als dat niet zo is dan sluit de monteur van Stedin gewoon niets aan.

Je kan dit nu al laten doen. Er moet dan alleen tijdelijk wat extra kabels in je groepenkast zodat alle groepen gewoon aangesloten zitten op de fase die je nu al hebt.

In principe kan het grootste gedeelte van het aanleggen van de laadpaal ook al gedaan worden. Alleen mag je die dan niet op alle 3 de fasen aan laten sluiten. De laadpaal met maar 1 fase aansluiten zou al wel kunnen, daar kan een laadpaal gewoon op werken en de EVs gewoon bij laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
JeroenE schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:28:
[...]
Denk er wel aan dat voor de Stedin dit komt doe je meterkast al geschikt moet zijn voor 3 fasen. Als dat niet zo is dan sluit de monteur van Stedin gewoon niets aan.

Je kan dit nu al laten doen. Er moet dan alleen tijdelijk wat extra kabels in je groepenkast zodat alle groepen gewoon aangesloten zitten op de fase die je nu al hebt.

In principe kan het grootste gedeelte van het aanleggen van de laadpaal ook al gedaan worden. Alleen mag je die dan niet op alle 3 de fasen aan laten sluiten. De laadpaal met maar 1 fase aansluiten zou al wel kunnen, daar kan een laadpaal gewoon op werken en de EVs gewoon bij laden.
Hallo Jeroen, klopt, de bestelling staat al voor een 3-fasen meterkast welke tijdelijk even 1-fase is totdat Stedin hem komt omzetten.
De laadpaal zal tot die tijd ook slechts op 1 fase worden aangesloten dan.
Het is niet anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
ik222 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:52:
Ik ben me aan het oriënteren op laadpunten voor thuis. Elektrische auto die ermee opgeladen moet worden is een Volkswagen ID.4 en mijn huisaansluiting is 3 x 25A (3-fase). Het moet dus sowieso een 11kW 3-fase lader worden (3 x 16A). De auto zal een leaseauto worden, echter werk ik bij een klein bedrijf dus automatische verrekening van de stroom is geen noodzaak. Ik kan prima 1 x per maand zelf een declaratie indienen voor de geladen kWh * 0,23. Ik wil echter liever geen losse kWh meter handmatig gaan aflezen, dus bij voorkeur zou ik wel graag een app of portal netjes een rapportage / overzicht kunnen uitdraaien.

Nu heb ik al veel rond zitten kijken, zeker ook in dit topic en twijfel eigenlijk nog tussen 2 laders, de Wallbox Copper SB en de Zappi V2.

Voor- en nadelen van beide die ik zelf gevonden heb:

Zappi V2
+ Totaal geen abonnement
+ Lijkt hardwarematig een degelijke lader
+ Mogelijkheid tot volledig laden vanuit de zonnepanelen, nu nog niet interessant maar in de toekomst als het salderen weggaat mogelijk wel.
- Lader locken en vrijgeven alleen mogelijk via op een omslachtige manier een code op het apparaat zelf in te geven. Dus niet simpel via een app of RFID chip. Lock je hem niet dan kan iedereen zomaar laden.
- Geen mogelijkheid tot het scheiden van stroomvebruik tussen verschillende gebruikers, nu niet heel relevant maar als er in de toekomst een tweede elektrische auto komt mogelijk wel (in verband met verrekening)
- App lijkt behoorlijk amateuristisch, ook met de losse hub die draadloos aan de lader verbonden moet worden. En een webinterface hebben ze al helemaal niet. Ik twijfel dus of ik hier wel betrouwbare statistieken voor verrekening uit kan krijgen?

Wallbox Copper SB
+ Mooi design
+ Lijkt een heel mooi en uitgebreid dashboard te hebben inclusief rapportages
+ Makkelijk de laadsessie starten met de app of RFID chip.
+ Mogelijkheid om meerdere gebruikers te onderscheiden middels app en RFID chips.
- Hoewel de functies die ik nodig heb volgens mij geen abbo vereisen heeft men wel een abbo structuur. Mogelijk in de toekomst dus toch maandelijkse kosten?
- Bouwkwaliteit lees ik wisselende verhalen over zoals bijvoorbeeld hierboven van @GoldenSample , komt op mij iets minder degelijk over dan de Zappi.

Heeft iemand nog ideeën over deze case? Mis ik nog interessante opties? Wat zouden jullie doen?
Ik haak even aan, ik zit in dezelfde situatie voor een Enyaq iV60 en neig zelf naar de Zappi als ik het zo hoor.
Ter informatie voor iedereen.
Als je erover denkt om iets met 3-fasen te gaan doen, vraag het nu alvast aan bij je netbeheerder.
Of in ieder geval als je bij Stedin zit....
Om alleen een offerte krijgen ben je al meer dan een maand kwijt (en ik heb hem nog niet), puur voor verzwaring van 1x35A naar 3x25A.

En als ik de berichten zo her en der lees mag je daarna ook nog minimaal 3-6 maanden wachten tot het wordt uitgevoerd.
De overheid zou de netbeheerders eens op de vingers moeten tikken en moeten beboeten voor dit monopolie machtsmisbruik.

Zo ff stukje frustratie :p
Hier ook Stedin en die geluiden had ik ook al gehoord. Op 2 maart aangevraagd via mijnaansluiting.nl en op 29 maart de offerte + factuur ontvangen. Mijn werkgever heeft de factuur voldaan op 6 april en op 9 april belt de werkvoorbereider van Stedin me met het verhaal dat mijn hoofdschakelaar geschikt gemaakt dient te worden voor 3 fase. Dit bleek uit de foto's die ik moest aanleveren en blijkt Stedin niet te doen. Ik moest hier blijkbaar zelf een elektricien voor inschakelen.

Extra werk en kosten, gelukkig betaald de werkgever _/-\o_

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
A3-D schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:37:
Ik moest hier blijkbaar zelf een elektricien voor inschakelen.
Klopt. Die moet niet alleen de hoofdschakelaar aanpassen, maar ook de groepenkast anders indelen zodat het netjes verdeeld is over de 3 fasen die je straks gaat krijgen. Dat kan best nog aardig geld kosten, afhankelijk van wat er allemaal moet gebeuren en of je bestaande spullen hergebruikt kunnen worden of je alles nieuw moet kopen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3-D
JeroenE schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:45:
[...]
Klopt. Die moet niet alleen de hoofdschakelaar aanpassen, maar ook de groepenkast anders indelen zodat het netjes verdeeld is over de 3 fasen die je straks gaat krijgen. Dat kan best nog aardig geld kosten, afhankelijk van wat er allemaal moet gebeuren en of je bestaande spullen hergebruikt kunnen worden of je alles nieuw moet kopen etc.
Ik heb er niet al teveel kaas van gegeten, maar zoiets had ik inmiddels ook al begrepen. Kan dus nog aardig in de papieren gaan lopen vermoed ik (heb ook zonnepanelen liggen met 2 aparte omvormers). Gelukkig betaald de werkgever, die wil namelijk het gehele wagenpark elektrificeren.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astalpinartin81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04-2021
Bij mijn nieuwe werkgever mag ik een leasewagen bestellen, en de tesla model 3 past net in het budget 🥳. Als ik er een laadpaal thuis bij wil ga ik echter serieus over mijn budget 🙁.
Wat is in dit geval het slimste om te doen: maandelijks meer bijbetalen, of zelf een laadpaal kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-10 15:24
astalpinartin81 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:50:
Bij mijn nieuwe werkgever mag ik een leasewagen bestellen, en de tesla model 3 past net in het budget 🥳. Als ik er een laadpaal thuis bij wil ga ik echter serieus over mijn budget 🙁.
Wat is in dit geval het slimste om te doen: maandelijks meer bijbetalen, of zelf een laadpaal kopen?
Dat hangt af van de maandelijkse bijbetaling natuurlijk. Hoe verhoudt zich dat tot het kopen van een laadpaal over de leaseperiode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
A3-D schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:06:
[...]

Ik heb er niet al teveel kaas van gegeten, maar zoiets had ik inmiddels ook al begrepen. Kan dus nog aardig in de papieren gaan lopen vermoed ik (heb ook zonnepanelen liggen met 2 aparte omvormers). Gelukkig betaald de werkgever, die wil namelijk het gehele wagenpark elektrificeren.
En heb je ook reeds een uitvoerdatum gekregen vanuit Stedin na het akkoord op de offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@astalpinartin81 Thuis laden is het fijnste wat er is, maar je kan ook eens rondkijken of er toevallig al genoeg openbare laadpalen in de buurt staan waar je kan laden. Of anders die aanvragen bij de gemeente, al kan dat vaak meestal pas nadat je een EV hebt besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3-D
Frank_P schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:01:
[...]

En heb je ook reeds een uitvoerdatum gekregen vanuit Stedin na het akkoord op de offerte?
Dat niet, maar de werkvoorbereider van Stedin (woont toevallig bij mij in de buurt) gaf aan dat ik hem het beste rechtsreeks kon bellen. Dat zou wat sneller gaan dan via Stedin zelf blijkbaar. Maar er moet nu eerst worden vastgesteld wat er allemaal aan voorbereidende werkzaamheden in de meterkast moet worden uitgevoerd.

Overigens ontvang ik net een bericht van de LM dat de EV onderweg is naar de dealer. Aflevering staat gepland voor week 19, ben benieuwd of ik dat ga redden met de laadpaal.

Vandaag ook wat rondgebeld om me voor te laten lichten over de aanschaf van de juiste laadpaal. De Zappi V2 had ik op het oog, maar ik werd al gauw op andere gedachten gebracht. Het advies was een Wallbox Pulsar Plus of een Wallbox Copper SB.

De laadvoorziening, de laadkosten en de kosten voor de laadpaal + montage en bijkomende kosten, neemt de werkgever voor zijn rekening. Ik heb echter privé zonnepanelen en die wil ik uiteraard niet laten verrekenen met de laadkosten waardoor het voordeel van mijn PV installatie naar de werkgever zou gaan in plaats van mezelf. Ik moet wel kunnen zien wat de laadpaal gebruikt aan stroom en die moet ik declareren via mijn werkgever (in dit geval zou het zelfs automatisch kunnen wat ik begreep).

[ Voor 34% gewijzigd door A3-D op 13-04-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:05
thehog schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:42:
[...]

Maarja, wat is betrouwbaar. Als je echt betrouwbaar wil moet je aan een MID kwh meter, maar dat wil je niet.
ach waarom zou je MID meter niet willen? kost een paar tientjes en verder geen omkijken naar.
1x per jaar maak ik een fotootje op oudjaarsdag en dan zijn we weer voor een jaar klaar.
is wel te overzien toch?

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Frank_P schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:17:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt dan, want anders duurt het nog wel even voordat ik met fatsoenlijke snelheid mijn auto kan laden.
Dan wordt het eerst een 1-fase 3,6kw aansluiting.
Dat overleef je vast wel. Kun je toch een kleine 500km/etmaal laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Gewoon thuis met de granny, die zit er neem ik aan ook bij de m3 wel bij. Eventueel een buitenstopcontactje, dat zijn de kosten niet. evt nog aparte meter er tussen voor de declaratie. Zit je voorlopig wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:05
Lekker laadpaaltje regelen. Desnoods zelf een paal kiezen, door de WG laten kopen en dan als eigen bijdrage op laten voeren. Kost het je de helft. Kun je zelfs nog een paar cent extra declareren per kWh om te compenseren. Voor 1000 EUR kom je al een heel eind. Kost het je tientje per maand. 200kWh laden en 5 cent boven kostprijs gaan zitten en je hebt het eruit.

En die 25 cent is voor de WG nog steeds voordeliger dan dat je publiek gaat laden. Win/win.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 13-04-2021 20:47 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
@ik222
Mijn 2 cents over de Zappi:
- Technisch inderdaad wel OK. Softwarematig (app en on-line account) echt om te huilen als je het mij vraagt. Ik vermoed een hoop hobby-legacy die er niet zomaar uit te krijgen is.
- Laadgeschiedenis in de zappi zelf, de app en on-line is onbetrouwbaar en totaal niet geschikt voor verrekening. Echt totaal niet dus!
- Wil je meerdere auto's laden én verrekenen dan kan dit niet met een Zappi.
- Heb je het eenmaal werkend blijf er dan verder van af. Ga niet updaten of iets dergelijks want er is een hele grote kans dat er daarna allerlei dingen niet meer werken.
Goh, hoe meningen kunnen verschillen.
Ik vind dat de app en website prima werkt voor wat het is. Simpel en doeltreffend,

Gezien ze JSON output leveren kan je er vervolgens als tweaker van alles mee, ook eventueel voor verschillende auto's als je zelf even in je domotica aangeeft wanneer welke auto aangesloten was. Maar wil je betrouwbare metingen, tja dan zit je echt aan een officiele kWh meter.

Enige punt is wel de stabiliteit die inderdaad na updates wel eens kwijt raakt en onlangs wat veel uitvallen door datacentrum problemen waar ze de boel hebben draaien. Maar dat lijkt de laatste weken goed te gaan en ze doen er wel van alles aan om het te verbeteren. Dat ze te snel groot zijn geworden is daarbij de hoofdoorzaak vermoed ik (zoals bij veel bedrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
eltron schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:11:
[...]

ach waarom zou je MID meter niet willen? kost een paar tientjes en verder geen omkijken naar.
1x per jaar maak ik een fotootje op oudjaarsdag en dan zijn we weer voor een jaar klaar.
is wel te overzien toch?
Dat wil hij niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dank allen voor de vele input, inmiddels in overleg met de werkgever hier toch ook contact gehad met de LM om daar ook de vraag uit te zetten wat het kost om een totaaloplossing mee te nemen in de lease.

Iemand enig idee hoe zoiets dan gaat met "automatische verekening". Krijg je dan daadwerkelijk automatisch maandelijks vanuit de LM het bedrag aan gebruikte stroom teruggestort op je rekening?

Sorry voor al mijn vragen maar het zou ook binnen het bedrijf de eerste EV worden. Dus er is best veel uit te zoeken, een tankpas is wat dat betreft toch een stuk simpeler :p Werkgever wil voor de administratie het liefste zo dicht mogelijk bij dat concept blijven blijkt nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Paling1 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:39:
@One-eye864
knip
Mijn 2 cents over de Zappi:
- Technisch inderdaad wel OK. Softwarematig (app en on-line account) echt om te huilen als je het mij vraagt. Ik vermoed een hoop hobby-legacy die er niet zomaar uit te krijgen is.
- Laadgeschiedenis in de zappi zelf, de app en on-line is onbetrouwbaar en totaal niet geschikt voor verrekening. Echt totaal niet dus!
- Wil je meerdere auto's laden én verrekenen dan kan dit niet met een Zappi.
- Heb je het eenmaal werkend blijf er dan verder van af. Ga niet updaten of iets dergelijks want er is een hele grote kans dat er daarna allerlei dingen niet meer werken.
knip
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ik222 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:02:
Dank allen voor de vele input, inmiddels in overleg met de werkgever hier toch ook contact gehad met de LM om daar ook de vraag uit te zetten wat het kost om een totaaloplossing mee te nemen in de lease.

Iemand enig idee hoe zoiets dan gaat met "automatische verekening". Krijg je dan daadwerkelijk automatisch maandelijks vanuit de LM het bedrag aan gebruikte stroom teruggestort op je rekening?

Sorry voor al mijn vragen maar het zou ook binnen het bedrijf de eerste EV worden. Dus er is best veel uit te zoeken, een tankpas is wat dat betreft toch een stuk simpeler :p Werkgever wil voor de administratie het liefste zo dicht mogelijk bij dat concept blijven blijkt nu.
Verrekening gaat via de backoffice van de laadpaal. Ik krijg een credit factuur van New Motion elke maand en dat maken ze naar me over. Dus mijn geladen kWh’s tegen de ingestelde vergoeding en eventuele gast sessies. Gaat allemaal vanzelf dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:10:
[...]

Verrekening gaat via de backoffice van de laadpaal. Ik krijg een credit factuur van New Motion elke maand en dat maken ze naar me over. Dus mijn geladen kWh’s tegen de ingestelde vergoeding en eventuele gast sessies. Gaat allemaal vanzelf dus.
Idem hier. Geen omkijken naar. Prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@GoldenSample
Ik weet niet waarom je het in de members only tags zet.

Ik heb voor aanschaf van mijn laadpaal zeker rekening gehouden met wat voor bedrijf ik zaken doe qua aftersales.
Daar heb ik bij de meeste aanbieders geen enkel vertrouwen in. MyEnergi leek mij één van de betere.
Een laadpaal an sich is wat mij betreft nog een product dat volop in ontwikkeling is. Het meeste wat er nu te koop is, is nog niet een echt uitontwikkeld product denk ik. De Zappi ook niet.
Veel van de huidige fabrikanten bestaan denk ik over een paar jaar niet meer. Vooral omdat, zoals jij ook zegt, de stap om van een werkend product ook grote hoeveelheden te maken/verkopen/ondersteunen een erg grote is.
Isheara schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:22:
[...]
Lader + (toekomstige) zonnepanelen = Zappi
Aanvulling:
Meerdere auto's willen laden met verrekening ≠ Zappi

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 14-04-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Kan een gebruiker van de Pulsar Plus mij aangeven of de lader ook bedraad verbonden kan worden voor toegang tot het internet, of is dit alleen via WiFi mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Paling1 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:01:

Aanvulling:
RFID pas ≠ Zappi

Groot voordeel imho van de Zappi is ook de goede support (thumbs up voor Marc!!), de prima aftersales, het goede userforum waar veelal snel vanuit MyEnergi gereageerd wordt en de regelmatige updates van de zappi.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Isheara schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:20:
[...]

RFID pas ≠ Zappi

Groot voordeel imho van de Zappi is ook de goede support (thumbs up voor Marc!!), de prima aftersales, het goede userforum waar veelal snel vanuit MyEnergi gereageerd wordt en de regelmatige updates van de zappi.
Zijn er ook niet veel issues (geweest) met Zappi qua software/ondersteuning? Goede support is natuurlijk mooi maar ik heb eigenlijk nooit support nodig gehad met mijn NM paal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Inspired schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:22:
Zijn er ook niet veel issues (geweest) met Zappi qua software/ondersteuning? Goede support is natuurlijk mooi maar ik heb eigenlijk nooit support nodig gehad met mijn NM paal.
Ik lees hier op het forum een paar gebruikers die issues hebben (gehad) maar ik ken genoeg gebruikers (waaronder ikzelf) die de Zappi zonder issues gebruiken en er erg tevreden over zijn.

Als echte tweaker wil ik ook nog even kudos aan @thehog geven voor zijn perfecte Toon app die ik naar volle tevredenheid gebruik _/-\o_ _/-\o_

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Isheara schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:20:
[...]

RFID pas ≠ Zappi

Hmm, dat klopt niet helemaal. Ik heb ook een pasje van de leasemaatschappij. Maar alles wat ik thuis laad verreken ik zelf met mijn werkgever.
Dat pasje gebruik ik dus alleen als ik bij een openbare paal ga laden.

@Inspired
Bij mij werkt de app en on-line echt voor geen meter. Ben er een beetje klaar mee dus ik ga er voorlopig niets meer mee doen totdat er weer een of meer firmware updates zijn geweest.
Het heeft wel even gewerkt, maar na een firmware update krijg ik het gewoon niet meer aan de praat. Al van alles geprobeerd. Ook on-line is het een zooitje. Ik ga er voorlopig geen tijd meer aan verspillen.
Zoals gezegd: Hardwarematig lijkt een goed en degelijk product. Softwarematig is het vrij treurig.

Iets wat overigens ook gezegd moet worden: Niet alle problemen liggen aan Zappi. Er zijn ook een hoop automerken met problemen met software. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat het nog een relatief nieuw concept is.

[ Voor 9% gewijzigd door Paling1 op 14-04-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Paling1 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:41:
[...]

Hmm, dat klopt niet helemaal. Ik heb ook een pasje van de leasemaatschappij. Maar alles wat ik thuis laad verreken ik zelf met mijn werkgever.
Dat pasje gebruik ik dus alleen als ik bij een openbare paal ga laden.
De Zappi heeft geen RFID lezer, dus je kunt niet daarmee inloggen en/of met een zakelijke pas verrekenen
Iets wat overigens ook gezegd moet worden: Niet alle problemen liggen aan Zappi. Er zijn ook een hoop automerken met problemen met software. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat het nog een relatief nieuw concept is.
Dat nieuw zijn valt wel mee, maar ik denk dat het verstandig kan zijn om alles eens opnieuw en in de juiste volgorde te installeren. (eerst hub updaten, dan FW voor de Zappi in de hub en dan de Zappi updaten).
Deinstalleer eerst ook je hub in de Zappi en stel de Zappi op fabriekswaarden in.

De app gaf bij mij in het verleden ook wel eens problemen. Heb opnieuw alles ingesteld (iOS) en nu werkt het prima. Met de inloggegevens van de app inloggen op de webinterface en ook daar heb je alle overzichten.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Paling1 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:01:
@GoldenSample
Ik weet niet waarom je het in de members only tags zet.

Ik heb voor aanschaf van mijn laadpaal zeker rekening gehouden met wat voor bedrijf ik zaken doe qua aftersales.
Daar heb ik bij de meeste aanbieders geen enkel vertrouwen in. MyEnergi leek mij één van de betere.
Een laadpaal an sich is wat mij betreft nog een product dat volop in ontwikkeling is. Het meeste wat er nu te koop is, is nog niet een echt uitontwikkeld product denk ik. De Zappi ook niet.
Veel van de huidige fabrikanten bestaan denk ik over een paar jaar niet meer. Vooral omdat, zoals jij ook zegt, de stap om van een werkend product ook grote hoeveelheden te maken/verkopen/ondersteunen een erg grote is.

[...]

Aanvulling:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@Isheara
Je leek te bedoelen dat als je een pasje hebt dat je dan geen Zappi zou moeten aanschaffen. Daar wilde ik nog wat nuance in aanbrengen. Zolang je zelf kan verrekenen met je werkgever kan je best een zappi aanschaffen en je pasje alleen voor openbaar laden gebruiken.

Qua problemen met mijn app: Ik heb dat klereding de zappi al zeker een keer of 10 gereset. In verschillende volgorde hub en harvi aangemeld.nieuwe firmwares, resets, app opnieuw instellen/installeren etc... Werkt allemaal voor geen meter.
Online werkte het overigens toen wel. Toen op aanraden van helpdesk mijn hub uit mijn account laten verwijderen en toen dat na een paar dagen eindelijk geregeld was weer aan proberen te melden.... Je raadt het al nu werkt ook on-line niet meer. Hub kan ik aanmelden dan krijg ik een mail dat die succesvol is aangemeld. Maar is ie on-line niet meer zichtbaar,
Ik heb het voorlopig opgegeven.... Slecht voor mijn bloeddruk... :+
Qua wachtwoord voor het on-line en app gebeuren is het volgens mij zeer slecht geregeld. Ik kan niet anders dan concluderen dat ze het plain-text opslaan. Dus wees niet verbaasd als er een mailtje komt over een hack en een datalek.
Een goede reden om dat on-line gebeuren te laten voor wat het is...

@GoldenSample
Duidelijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door Paling1 op 14-04-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astalpinartin81
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04-2021
eltron schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:24:
[...]

Gewoon thuis met de granny, die zit er neem ik aan ook bij de m3 wel bij. Eventueel een buitenstopcontactje, dat zijn de kosten niet. evt nog aparte meter er tussen voor de declaratie. Zit je voorlopig wel goed.
Dit is interessant. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar hoe kan ik daar een meter tussen zetten? Hier vind ik nergens iets over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
astalpinartin81 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 12:01:
[...]

Dit is interessant. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Maar hoe kan ik daar een meter tussen zetten? Hier vind ik nergens iets over.
https://www.google.com/search?q=kwh+meter+wcd :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Paling1 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:41:
[...]
Wel een beetje, maar dat hebben alle laadpaalaanbieders. Als er een nieuwe EV uitkomt is het schijnbaar voor release altijd testen bij diverse aanbieders om te zorgen dat het laden goed gaat. Ik heb grote laadpaal (infrastrutuur) aanbieder als klant gehad (geen consumentenoplossingen) en die gaven aan dat nieuwe auto's daar voor release altijd staan om getest te worden binnen hun laadnetwerk en met grote regelmaat aanpassingen nodig zijn. Schijnbaar ligt de actie nu bij de laadpaalaanbieders om te zorgen dat het compatible is met de auto en niet zozeer andersom. Als Zappi daarin achterloopt (ik heb dat zelf niet zo ervaren overigens) kan dat aan Myenergi liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@InterCC
Ik denk ook niet dat myenergi daarin achter loopt. Ik denk dat het vooral gaat om de speciale use-cases waarin het met regelmaat niet goed gaat.
Als ik zo op het forum lees dan zijn er problemen met bijv. Tesla, VW, Kia, Hyundai, Peugeot etc...
Meestal is dat in combinatie met het willen laden op zonne-energie of het onderbreken en weer starten van het laden om een of andere reden.
Meestal alleen onhandig maar soms (Kia) potentieel gevaarlijk.

Zelf heb ik nog geen zonnepanelen en doe ik niet aan uitgesteld laden. Mijn Corsa gaat aan de stroom als het nodig is. Tot nu toe zonder problemen.

[ Voor 14% gewijzigd door Paling1 op 14-04-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Paling1 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:48:
@InterCC
Ik denk ook niet dat myenergi daarin achter loopt. Ik denk dat het vooral gaat om de speciale use-cases waarin het met regelmaat niet goed gaat.
Als ik zo op het forum lees dan zijn er problemen met bijv. Tesla, VW, Kia, Hyundai, Peugeot etc...
Meestal is dat in combinatie met het willen laden op zonne-energie of het onderbreken en weer starten van het laden om een of andere reden.

Zelf heb ik nog geen zonnepanelen en doe ik niet aan uitgesteld laden. Mijn Corsa gaat aan de stroom als het nodig is. Tot nu toe zonder problemen.
Ik heb wel zonnepanelen en start regelmatig uitgesteld, maar dat werkt voor mij prima in combinatie met een Zappi (en EQC). Nog geen problemen ondervonden anders dan een periode een heel trage app en verbruiksdata van huis die incompleet was (nu opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik heb thuis een Tesla Wall Charger (die heeft een vaste Type 2 laadkabel) en moet soms mijn Tesla Model 3 net wat verder parkeren waardoor ik niet rechtstreeks kan inpluggen om 3 fase te laden.

Het liefst zou ik de laadkabel dan willen verlengen met mijn meegeleverde losse Type 2 laadkabel maar dat werkt niet (male en female schuiven niet goed in elkaar, dat is vast met opzet zo ontworpen).

Hoe kan ik deze wèl met elkaar verbinden, is daar een adapter voor verkrijgbaar? Dat zou vast een stuk voordeliger zijn dan speciaal voor de verlenging een extra Type 2 verlengkabel aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
cradi schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:09:
Ik heb thuis een Tesla Wall Charger (die heeft een vaste Type 2 laadkabel) en moet soms mijn Tesla Model 3 net wat verder parkeren waardoor ik niet rechtstreeks kan inpluggen om 3 fase te laden.

Het liefst zou ik de laadkabel dan willen verlengen met mijn meegeleverde losse Type 2 laadkabel maar dat werkt niet (male en female schuiven niet goed in elkaar, dat is vast met opzet zo ontworpen).

Hoe kan ik deze wèl met elkaar verbinden, is daar een adapter voor verkrijgbaar? Dat zou vast een stuk voordeliger zijn dan speciaal voor de verlenging een extra Type 2 verlengkabel aan te schaffen.
Dat kan en mag niet werken. Je zet allerlei beveiligingen uit door het verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
cradi schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:09:

Is vervangen niet een optie? Je bestaande TWC ben je nog wel een keer kwijt denk ik. Dan kun je een 7,5m versie ophangen. Of is dat ook nog te kort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:32:
[...]

Dat kan en mag niet werken. Je zet allerlei beveiligingen uit door het verlengen.
er bestaan wel verlengkabels zoals deze: https://evcables.co.uk/in...p-extension-charging.html werken die dan zo anders?
Inspired schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:36:
[...]

Is vervangen niet een optie? Je bestaande TWC ben je nog wel een keer kwijt denk ik. Dan kun je een 7,5m versie ophangen. Of is dat ook nog te kort?
vervangen is wel een optie maar ging mijn vraag niet over ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:23
@InterCC

Maar je kan dat niet altijd de laadpaal kwalijk nemen als autofabrikanten zich niet goed aan de standaard houden (Kia, Hyundai, Volkswagen).

Hier regelmatig alleen op de zon laden met de Corsa zonder problemen. Vooralsnog heel tevreden met de Zappi.

Ik ben overigens benieuwd welke firmware versies je draait, want momenteel zijn alle connectieproblemen opgelost.

[ Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 14-04-2021 16:49 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
cradi schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:41:
[...]

er bestaan wel verlengkabels zoals deze: https://evcables.co.uk/in...p-extension-charging.html werken die dan zo anders?

[...]

vervangen is wel een optie maar ging mijn vraag niet over ;-)
Tja, dan bestel je een verlengkabel. :) https://nl.aliexpress.com/item/32820623035.html

Ik zou persoonlijk de TWC vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Ophidian schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:44:
[...]

Maar je kan dat niet altijd de laadpaal kwalijk nemen als autofabrikanten zich niet goed aan de standaard houden (Kia, Hyundai, Volkswagen).

Hier regelmatig alleen op de zon laden met de Corsa zonder problemen. Vooralsnog heel tevreden met de Zappi.

Ik ben overigens benieuwd welke firmware versies je draait, want momenteel zijn alle connectieproblemen opgelost.
Ik zei ook dat veel software problemen niet aan myenergi liggen maar aan de autofabrikanten.

Software problemen die wel bij myenergi liggen hebben vooral met de app en het online gebeuren te maken.. en watij betreft ook met de communicatie tussen de verschillende myenergi apparaten.

Qua firmware draai ik voor zowel Zappi als hub op de laatste versie.
Communicatie problemen zijn er wat mij betreft in ieder geval niet mee opgelost. De vorige versie draaide wel goed bij mij...

[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 14-04-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cradi
  • Niet online
Inspired schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:48:
[...]
Ik zou persoonlijk de TWC vervangen.
Ik denk dat ik dat maar doe. Op MP een 7,5m aankopen en mijn 2,5m daar verkopen, dan is de financiële schade minimaal :)

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
@InterCC

Probleem Kia herken ik ook niet. Wij hebben MY19 (1F) en MY20 (3F) (en zonnepanelen) en gaat beide goed met Zappi.
Maar wel gehoord van problemen bij de start rond omschakelen 1F-3F en combineren 2 fasen. Volgens mij is dat opgelost (en wij hebben er gelukkig geen last van gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:36:
[...]
of alleen de vaste kabel vervangen voor 10m of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
eltron schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:46:
[...]

Mja. Weet ff niet of dat zomaar kan bij een TWC. Omdat er in de connector ook een Tesla knopje zit. Verkopen voor 300 moet wel lukken. Voor 500 een nieuwe. 10 meter kabel met connector kost je dat ook snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Zo heb ik het niet gelezen. Hij wil geen gedoe. En 1x per jaar op oudjaarsdag een fotootje van de meter is toch geen gedoe? Als je dat teveel vindt kan je het ook eens in de 10 jaar doen of zo.
en als het een probleem is om dat voor te financieren spreek je een vast voorschot af obv gemiddeld verbruik per maand.

[ Voor 15% gewijzigd door eltron op 15-04-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:49:
[...]

Zo heb ik het niet gelezen. Hij wil geen gedoe. En 1x per jaar op oudjaarsdag een fotootje van de meter is tot geen gedoe? Als je dat teveel vind kan je het ook eens in de 10 jaar doen of zo.
en als het een probleem is om dat voor te financieren spreek je een vast voorschot af obv gemiddeld verbruik per maand.
Eens per maand een foto maken en declareren had uiteraard prima gekund. Alleen dan heb je dus geen mogelijkheid om in de toekomst meerdere auto's te verrekenen, en ik ging er eigenlijk vanuit dat hier ook bij een eigen laadpaal wel een goede oplossing voor zou zijn tegenwoordig. En de Wallbox Cooper SB heeft die mogelijkheid dus ook. Als ik een eigen laadpaal zou laten plaatsen was ik dus hoogstwaarschijnlijk daarvoor gegaan.

Maar mijn oorspronkelijke vraag is inmiddels ingehaald door de realiteit. In overleg met mijn werkgever is namelijk besloten om de laadpaal mee te nemen in de lease, hier zal dus de LM binnenkort een paal komen plaatsen inclusief automatische verrekening. Uiteindelijk is dat namelijk veel eenvoudiger in de administratie en verantwoording naar de fiscus voor de werkgever waardoor deze de hogere kosten voor lief neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

thaMini

Tool !!

eltron schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:46:
[...]

Vraag tussendoor, waar vind men losse kabels om te retrofitten in een laadpunt?

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:21
A3-D schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:43:
[...]

Vandaag ook wat rondgebeld om me voor te laten lichten over de aanschaf van de juiste laadpaal. De Zappi V2 had ik op het oog, maar ik werd al gauw op andere gedachten gebracht. Het advies was een Wallbox Pulsar Plus of een Wallbox Copper SB.

De laadvoorziening, de laadkosten en de kosten voor de laadpaal + montage en bijkomende kosten, neemt de werkgever voor zijn rekening. Ik heb echter privé zonnepanelen en die wil ik uiteraard niet laten verrekenen met de laadkosten waardoor het voordeel van mijn PV installatie naar de werkgever zou gaan in plaats van mezelf. Ik moet wel kunnen zien wat de laadpaal gebruikt aan stroom en die moet ik declareren via mijn werkgever (in dit geval zou het zelfs automatisch kunnen wat ik begreep).
Enkele opmerkingen en correcties:
Als je 1 van deze 2 voorgestelde laadunits neemt, kun je altijd een 3 fase kwh meter ervoor laten plaatsen.
Dan ben je 100% onafhankelijk van de app / site e.d.
https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh3f80amid/
Enige nadeel: 1x per maand een foto naar je werkgever sturen.

Als je paal echter door je baas wordt betaald, waarom dan geen officiële met abonnement?
Daarmee kun je met je laadpas van de zaak gewoon thuis laden.
Je baas krijgt de factuur, en jij van de laadpaal organisatie de kosten van de stroom retour.

Enige nadeel is volgens mij dat je dan niet gratis een privé auto kunt laden.
Maar dat zou je moeten navragen.

Als laatste: waar de stroom vandaan komt voor je auto (zon of elektriciteitsnet): dat maakt niemand wat uit.
Jij krijgt immers de kilowatts die je in je auto stopt retour van je baas in de vorm van euro's
Sterker nog: als je de auto overdag oplaad, dan levert de door jouw panelen opgewekte energie dus geld op, waar het je snachts dus geld kost😀

Onder de streep maakt het in ieder geval niks uit tijdens de nog lopende salderingsregeling.
Als deze straks stopt, dan is de verwachting echter wel dat je bij een overschot aan opgewekte energie minder terug krijgt dan je er zelf voor betaald als je het uit het net trekt.
Dan is het dus voordeliger alle opgewekte energie overdag dus meteen te gebruiken.
Als je de auto dan juist laat laden weet je zeker dat je niks teruglevert, en dan ben je dus spekkoper.
Immers: je baas betaald iets van 22c, wat je bij overproductie anders aan het net zou terugleveren voor een lager bedrag. Hoeveel lager is koffiedik kijken, maar je wordt er in ieder geval beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-10 20:33
Weet iemand of je bij newmotion ook een tijdschema voor de maximale laadsnelheid kan laten instellen? Zou graag 's nachts de laadsnelheid van 16A naar 20A verhogen als ik straks mijn nieuwe auto heb (De paal kan technisch tot 32A). Load ballancing vind ik overkill en te duur. Met 's nachts net iets meer vermogen zou ik dan de 58 kWh accu in 1 cyclus geheel kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
Heeft er iemand ervaring met de SMA Smart EV Charger? Wij hebben deze sinds kort hangen, maar de werking laat echt te wensen over! Lader stopt enorm vaak met laden en begint dan de overschot van 4,5-5kW naar het net te sturen. Is dan ook niet zomaar terug aan de praat te krijgen, het enige wat je dan kan doen is switchen tussen de modus 'met optimale zonnestroom' en 'volgens voorspelling', maar ook dan is het nog afwachten of hij terug wil starten.
Volgens de technieker moesten we het percentage zonnestroom/net op 90-10% zetten en dat zou al beter moeten gaan, maar zelfs op 50-50% stopt hij nog regelmatig.
Echt niet tevreden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC8df0_wC_3hi0e4h89bYlyNzu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R1ppiGLxD1zlrw8cW6appBFJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQTE7v0WRXzQNjxtazHppx1RLgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VupKS1JQN6zqZawerOsRoN3e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
MeTooPV schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:09:
Weet iemand of je bij newmotion ook een tijdschema voor de maximale laadsnelheid kan laten instellen? Zou graag 's nachts de laadsnelheid van 16A naar 20A verhogen als ik straks mijn nieuwe auto heb (De paal kan technisch tot 32A). Load ballancing vind ik overkill en te duur. Met 's nachts net iets meer vermogen zou ik dan de 58 kWh accu in 1 cyclus geheel kunnen opladen.
Hoe belangrijk is dat, om geheel op te laden?
Ik stel juist e.e.a. zo in dat de batterij normaal niet meer dan ca. 80% gevuld wordt, om batterij te sparen. Af en toe voor langere rit wel naar 100%. Ik kan met loadbalancing wel tot 32A laden, maar met 16A zou ik me ook prima redden. Is er ook overnight ruim 200km bij en dat is meestal ruim voldoende voor de volgende rit, zeker als je niet op nul begint.
Van 0 naar 100% laden komt eigenlijk nooit voor; aan de onderkant houd ik ongeveer 10% marge aan. dat betekent dat laden max ca. 70% van (in mijn geval) 64kWh=45kWh en met 3,7kWh in ca. 12u te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-10 08:04
Volgens mij kan dat niet met NM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48

CyBeRSPiN

sinds 2001

Een collega van me heeft de local NM API uitgeplozen en heeft zelf iets met Python gemaakt waarmee ie het max laadvermogen kan aanpassen. Soort DIY loadbalancing dus.
Het kán wel, maar is niet voor iedereen weggelegd.

Maar zoals al gezegd, met 16A kom je na een avond+nacht al een heel eind. Heb zelf een 64kWh accu en met 20A laden is ie al vaak ruim voor volgend vertrek vol. Ik had met 16A zonder dure loadbalancer ook uit de voeten gekund achteraf (30.000km/j)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Knikmops Je hebt een Model 3? Ligt het daar niet aan? Zijn wel de nodige issues (geweest?) wanneer een paal stopt met laden en daarna weer wil beginnen. Je kunt eens Sentry aanzetten zodat de auto niet in slaap valt. Dat zou wellicht helpen om de sessie weer op gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 21:29
@Inspired Dit is inderdaad met een Model 3. We hebben ook een elektrische Kangoo, maar deze heeft er nog niet aangestaan omdat de M3 altijd het meest kritische is... Sentry staat inderdaad momenteel uit daar, omdat er regelmatig beweging is in de schuur waar hij staat te laden. Zal dat al eens proberen! Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VFrank02
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-04 12:05
Hallo,

Bluecurrent levert binnenkort ook de Nano. Een compacte oplossing met de bekende blauwe kast in de meterkast en een soort stopcontact aan de buitenmuur:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtVX2csdjo_KTywWRyUsmFDZe0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhLYJ63kvjOZq8sfN4D2P1ae.png?f=user_large

Wel je eigen laadkabel gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
VFrank02 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:44:
Hallo,

Bluecurrent levert binnenkort ook de Nano. Een compacte oplossing met de bekende blauwe kast in de meterkast en een soort stopcontact aan de buitenmuur:[Afbeelding]

Wel je eigen laadkabel gebruiken!
tja, ziet er netjes uit, maar wel gedoe met losse kabel. Zou ik niet snel voor kiezen.
Zou nog eerder de hele unit binnen hangen met een doorvoer voor de vaste kabel zodat alleen de kabel buiten hangt.
Met vaste kabel is koppelen en ontkoppelen ca. 2 seconden per actie. Met losse kabel moet je meer in minuten gaan denken + nattigheid en viezigheid wellicht (als je die kabel in je auto wilt opbergen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
eltron schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:26:
[...]

tja, ziet er netjes uit, maar wel gedoe met losse kabel. Zou ik niet snel voor kiezen.
Zou nog eerder de hele unit binnen hangen met een doorvoer voor de vaste kabel zodat alleen de kabel buiten hangt.
Met vaste kabel is koppelen en ontkoppelen ca. 2 seconden per actie. Met losse kabel moet je meer in minuten gaan denken + nattigheid en viezigheid wellicht (als je die kabel in je auto wilt opbergen).
Dat is hun eerste product al. Onzichtbare laadpaal met alleen kabel buiten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
thehog schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:26:
[...]
Dat is hun eerste product al. Onzichtbare laadpaal met alleen kabel buiten ;-)
Ja, maar dat kan je dus met elke paal doen; de laadunit binnen hangen en de vaste laadkabel door de muur heen buiten ophangen.
Ik zie dus niet direct voordelen aan de oplossing van Bluecurrent ten opzichte van andere opties. Ook in de variant van het buitenstopconctact zou ik nog niet weten waarom dat er één van Bluecurrent zou moeten zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door eltron op 17-04-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Mij werd dat niet geadviseerd vanwege hoge stromen en warmteontwikkeling.
Niet onmogelijk maar denk goed na voor je dit overweegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
Pandarrama schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 14:07:
Mij werd dat niet geadviseerd vanwege hoge stromen en warmteontwikkeling.
Niet onmogelijk maar denk goed na voor je dit overweegt.
Wat maakt het uit of er een grijze kabel door de gevel gaat of de laadkabel? Hier is het beide 6mm2, bij 11kW laden is de kabel amper warm. Dus lijkt mij niet veel uitmaken.

Ik zou wel de laadkabel beschermen bij de muur doorvoer, je wil niet dat hij daar beschadigt op den duur.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Zoals gezegd niet onmogelijk maar denk aan de laadkast zelf om die niet zomaar op te sluiten in bv een meterkast, meterput, kruipruimte enz.

Goed de voorschriften aanhouden dus van de desbetreffende laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thehog
Pandarrama schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:37:
Zoals gezegd niet onmogelijk maar denk aan de laadkast zelf om die niet zomaar op te sluiten in bv een meterkast, meterput, kruipruimte enz.

Goed de voorschriften aanhouden dus van de desbetreffende laadpaal.
Laadkast wordt niet warm. Er zit geen component in wat iets aan omvorming doet. Een laadpaal is dan ook niet een laadpaal maar gewoon een slimme relais. Het werkelijk laden/omvormer gebeurd in de auto. Het enige wat warm kan worden is de kabel en eventueel het relais door contactweerstand maar dat is niet anders dan de aansluiting van het geheel in je meterkast. Prima oplossing dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Als het een prima oplossing was zouden alle laadkasten wel in meterkasten hangen..........
De werkelijkheid is minder waar............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Pandarrama schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:18:
Als het een prima oplossing was zouden alle laadkasten wel in meterkasten hangen..........
Dat is gewoon de een volgt de ander. Kwestie van out of the box durven denken.
En natuurlijk zo'n grote laadpaal aan de muur is gratis reclame voor de leverancier. Een buurman verderop heeft een zappi gekocht toen hij die van mij zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Voor de mensen die het lelijk aan hun gevel vinden is dat een prima oplossing.

Echter wil hem kunnen instellen bij de auto, naar de meterkast lopen lijkt mij onhandig. Net zoals ik een losse laadkabel onhandig vindt.

Volgens mij zit je punt knop vast overigens :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Precies en om die reden heb ik het destijds her en der nagevraagd. Ik wil namelijk geen lelijke paal of kast tegen de muur.
Het advies was om de laadkast niet op te sluiten in de meterkast. Niet onmogelijk maar diversen bronnen gaven een negatief advies.

Wat zou je in willen stellen bij de auto? Eenmalig plug & charge lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Pandarrama Misschien heb je nog andere eisen? Ik bedoel: als je er een pasje voor moet houden om te kunnen verrekenen met je baas dan is het natuurlijk niet handig als je dat iedere keer bij de meterkast moet zijn. Maar ik zou zo 1-2-3 ook niet weten waarom het niet in de meterkast zou kunnen. Mijn "internetkastje" wordt warmer dan een laadpaal en die hangt de provider ook gewoon in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JeroenE schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:03:
@Pandarrama Misschien heb je nog andere eisen? Ik bedoel: als je er een pasje voor moet houden om te kunnen verrekenen met je baas dan is het natuurlijk niet handig als je dat iedere keer bij de meterkast moet zijn. Maar ik zou zo 1-2-3 ook niet weten waarom het niet in de meterkast zou kunnen. Mijn "internetkastje" wordt warmer dan een laadpaal en die hangt de provider ook gewoon in de meterkast.
Die Nano heeft zo te zien ook wel een RFID mogelijkheid. Niet dat ik die nou zo mooi vind. Ik zie het probleem ook niet zo van een laadpaal met kabel aan de muur. Mooi zijn ze allemaal niet. Vaak is hij ook wel een beetje strategisch op te hangen zodat hij niet vol in beeld hangt. Kap eventueel spuiten in kleur van de gevel. Maar zo'n laadpaal heb ik ivm praktische redenen. Niet om mijn huis op te leuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Inspired Dat denk ik ook wel (er zit een logo op in ieder geval), maar je hebt dan nog steeds een kastje aan de muur hangen. Maar goed, als je een kabel door de muur hebt dan heb je daar weer een kabel hangen.

Persoonlijk vind ik een vaste kabel veel handiger dan een losse kabel, trouwens. Ik heb ook een niet-mooie kast, maar mij boeit dat dan ook niet echt. Meestal staat de auto er toch voor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Pandarrama schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:50:
Precies en om die reden heb ik het destijds her en der nagevraagd. Ik wil namelijk geen lelijke paal of kast tegen de muur.
Het advies was om de laadkast niet op te sluiten in de meterkast. Niet onmogelijk maar diversen bronnen gaven een negatief advies.

Wat zou je in willen stellen bij de auto? Eenmalig plug & charge lijkt me voldoende.
Opladen van het net, opladen van zonnepanelen. 1 fase of 3 fase opladen afhankelijk van hoeveelheid zon. Vast aantal kWh boost instellen of aanzetten. Laadsessie log over bepaalde tijd opzoeken.

Gebruik het vrij regelmatig.

Je begon overigens eerst over binnen hangen en toen opeens over de meterkast. De verwarring is ook dat veel hem in de garage hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ophidian op 18-04-2021 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Het is een prima oplossing.. laadpaal24 heeft ook zon oplossing. Welke erg mooi is als je geen kast aan de muur buiten wil.

Alleen veel mensen vinden het gewoon niet erg om een kast aan de muur te hebben ;)

Maar ik ben wel benieuwd waar jij je conclusie dat de werkelijkheid minder waar is vandaan haalt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:16
Ben een zeiler, mijn laadkabel zit in een locker permanent ingestoken.
In de haven pak je de stekker en loopt naar de paal op de steiger, insteken klaar.
De lockerdeksel heeft een uitsparing voor de kabel.

Dat kan bij een auto toch ook? Kabel ingestoken in trunk of bagageruimte klaar leggen en via een uitsparing ter dikte van de kabel naar buiten leiden en insteken?

[ Voor 7% gewijzigd door Waterblok op 18-04-2021 09:54 ]

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Waterblok schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:53:
Ben een zeiler, mijn laadkabel zit in een locker permanent ingestoken.
In de haven pak je de stekker en loopt naar de paal op de steiger, insteken klaar.
De lockerdeksel heeft een uitsparing voor de kabel.

Dat kan bij een auto toch ook? Kabel ingestoken in trunk of bagageruimte klaar leggen en via een uitsparing ter dikte van de kabel naar buiten leiden en insteken?
Wat is daar precies handiger aan dan zoals het nu is? Zeker omdat je alsnog weer een smerige kabel in je auto heb bij regenachtig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Pandarrama schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:50:
Ik vrees dat je gewoon verkeerd geadviseerd bent. De DIY laadbouwers doen vaak niet anders en plaatsen de componenten gewoon in de meterkast of binnen aan de andere kant van de muur waar de kabel of socket zitten.
Ik denk dat die adviseurs van je maar al te graag hun merk aan jouw muur wouden schroeven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Want denkt jullie woonhuisverzekeraar er eigenlijk van als je laadapparaten in meterkasten gaat opsluiten die daar niet voor bedoelt zijn?.
Niets is onmogelijk maar wellicht verstandig om dat eerst te controleren.

Maar dat klopt, sommige laadapparaten daar kan en mag het wel bij. Sommige niet.........
Mijn leverancier doet maar ruim 1000 laadpalen per jaar dus echt verstand van zaken hebben ze dan niet........

Mijn laadpaal hangt buiten, volledig uit het zicht en werkt dmv plug & charge waardoor de verrekening met mijn werkgever automatisch start. Daar is geen pasje voor nodig.
Mijn zonnepanelen sturen volledig automatisch het beschikbare vermogen door naar de laadkast en daar is ook geen pasje voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Pandarrama schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:19:
Want denkt jullie woonhuisverzekeraar er eigenlijk van als je laadapparaten in meterkasten gaat opsluiten die daar niet voor bedoelt zijn?.
Niets is onmogelijk maar wellicht verstandig om dat eerst te controleren.

Maar dat klopt, sommige laadapparaten daar kan en mag het wel bij. Sommige niet.........
Mijn leverancier doet maar ruim 1000 laadpalen per jaar dus echt verstand van zaken hebben ze dan niet........

Mijn laadpaal hangt buiten, volledig uit het zicht en werkt dmv plug & charge waardoor de verrekening met mijn werkgever automatisch start. Daar is geen pasje voor nodig.
Mijn zonnepanelen sturen volledig automatisch het beschikbare vermogen door naar de laadkast en daar is ook geen pasje voor nodig.
Wat moet er mis gaan in een laadstation dan?? Zoals eerder gezegd is het enkel een relais en wat electronica die met de auto communiceert.

Een laadstation in je meterkast is minder gevaarlijk dan eentje vol met schoenen. En dat zie ik regelmatig ;)

Misschien levert jouw leverancier de laadstations voor in de meterkast wel niet, of vind ie dat lastig.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ik zou het gewoon doen als ik jullie was. Niets is onmogelijk en gewoon doen dus.
Het is slechts een advies en doe er mee wat je het beste lijkt.

Noem het vertrouwen in een leverancier waar ik inmiddels door geheel Nederland dik 20 jaar naar alle tevredenheid zaken mee doe. Al zou ik een gouden laadpaal afgewerkt met diamanten willen dan zouden ze enkel vragen hoeveel karaat.
Ze bestaan pas 58 jaar en moeten nog veel leren maar toch heb ik er alle vertrouwen in. Gelukkig hebben ze in de loop der jaren maar veel te vaak (achteraf)gelijk gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Pandarrama schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:50:
Ik zou het gewoon doen als ik jullie was. Niets is onmogelijk en gewoon doen dus.
Het is slechts een advies en doe er mee wat je het beste lijkt.

Noem het vertrouwen in een leverancier waar ik inmiddels door geheel Nederland dik 20 jaar naar alle tevredenheid zaken mee doe. Al zou ik een gouden laadpaal afgewerkt met diamanten willen dan zouden ze enkel vragen hoeveel karaat.
Ze bestaan pas 58 jaar en moeten nog veel leren maar toch heb ik er alle vertrouwen in. Gelukkig hebben ze in de loop der jaren maar veel te vaak (achteraf)gelijk gehad.
Daar komt de aap uit de mouw. Je bent gebiased. Praten over woonhuisverzekeringen en laadpalen in de meterkast is echt onzin om dat aan te halen als een potentieel probleem. Dan weet je niet hoe een laadpaal werkt zoals meerderen hier je proberen uit te leggen. Een wifi router in de meterkast zit meer electronica in inclusief een adapter/transformer dan wat een laadpaal is en daarmee gevaarlijker dan de laadpaal-electronica in een meterkast. Laat staan binnen de muren van je woning/garage waar je discussie mee begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

Ook ik ben begonnen met de zoektocht naar een laadpaal. Het blijkt toch lastiger dan ik dacht en de sites van aanbieders & installateurs laten lang niet zoveel informatie zien als hier gedeeld wordt.

Mijn situatie:
  • Huisaansluiting 3x 25 A, slimme meter met P1 poort
  • Gasloze woning, PV panelen
  • Twee eigen parkeerplaatsen achter de woning: ca. 24m vanaf de meterkast, waarvan ca. 11m kruipruimte
  • 1e EV (Skoda Enyaq, zakelijke lease) laadt op max 11 kW AC
  • Werkgever werkt met NewMotion, maar ik mag ook een losse declaratie doen.
  • Laadpaal wordt mijn eigendom. Werkgever vergoed eenmalig een vast bedrag voor paal/aansluiting.
Eisen:
  • Een vorm van aanmelden/authenticatie: de eigen parkeerplaatsen zijn niet afgesloten
  • Loadbalancing ivm zonnepanelen en gasloze woning
  • Instelbaar om bijv. overdag alleen te PV te gebruiken of juist max. laden.
  • Daadwerkelijk verbruik laadsessie inzichtelijk/verrekenbaar (opbrengst PV niet verrekenen voor werkgever)
  • Meerdere gebruikers: wellicht toekomstige 2e EV (zakelijk of privé), EV van bezoek etc. Het wordt geen publieke laadpaal.
  • Aansluitend hierop: privé tegen 'kostprijs' laden (geen verplichte verrekening/toeslag via dienstverlener)
  • Wil niet vastzitten aan 1 dienstverlener/lock. Bij wisselen werkgever wil/moet ik een andere backend provider kunnen kiezen. Bij 100% privé gebruik bij voorkeur geheel geen backend provider.
Wensen:
  • Automatisch verrekenbaar: handig, maar geen must. Aflezen van een app/website/kWh meter en dit doorgeven aan werkgever is een optie.
  • Geen extra maandelijkse kosten voor loadbalancing, backend provider. Afhankelijk van impact op andere eisen.
  • App voor inzicht in verbruik, instellingen, laadstatus.
  • Upgradeable naar 22kW (toekomstigbestendig)
  • Prijs speelt natuurlijk mee. Hoef niet het beste van het beste, maar de flexibiliteit is me zeker wat waard.
Ik sta open voor argumenten om hiervan af te wijken natuurlijk.

Na 1,5 dag klikken en lezen denk ik aan:
Alfen Eve Single Pro
  • Kwaliteit, stabiliteit (lijkt me)
  • Is hier nu wel/geen abo voor loadbalancing voor nodig?
  • Functioneert deze nu wel of niet zonder backend provider?
Zappi V2
  • Geen abonnement
  • Wisselende ervaringen stabiliteit, verbruikgegevens
  • Lijkt alles te kunnen, behalve bijhouden verschillende gebruikers: moet je dan echt na een laadsessie van een gast de kWh meter aflezen?
Mis ik nog interessante opties? Waar zou ik nog rekening mee moeten houden en waar til ik mogelijk te zwaar aan? Kortom: wat zou jullie advies zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door WoC op 18-04-2021 21:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
thehog schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:02:
[...]

Daar komt de aap uit de mouw. Je bent gebiased. Praten over woonhuisverzekeringen en laadpalen in de meterkast is echt onzin om dat aan te halen als een potentieel probleem. Dan weet je niet hoe een laadpaal werkt zoals meerderen hier je proberen uit te leggen. Een wifi router in de meterkast zit meer electronica in inclusief een adapter/transformer dan wat een laadpaal is en daarmee gevaarlijker dan de laadpaal-electronica in een meterkast. Laat staan binnen de muren van je woning/garage waar je discussie mee begon.
Gewoon doen dus en laat je absoluut niet weerhouden.
Niets aan de hand en het is slechts een advies en geen verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:09:

• Daadwerkelijk verbruik laadsessie inzichtelijk/verrekenbaar (opbrengst PV niet verrekenen voor werkgever)
Leg deze eens uit?
Die PV opbrengst, waarom zou de werkgever dat niet betalen? Dat is voor jouw dan verlies omdat je normaal gesproken die PV opbrengst saldeert. Gewoon laten betalen voor alle kWh wat de auto in gaat, of het nou uit PV komt of uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Pandarrama schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:14:
[...]

Gewoon doen dus en laat je absoluut niet weerhouden.
Niets aan de hand en het is slechts een advies en geen verplichting.
Een advies moet wel gegrond zijn met de juiste kennis en niet gewoon op gevoel of wat een leverancier jou heeft verteld zonder die uitleg van die leverancier. Dat is waar ik moeite mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 21:53
WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:09:
Ook ik ben begonnen met de zoektocht naar een laadpaal. Het blijkt toch lastiger dan ik dacht en de sites van aanbieders & installateurs laten lang niet zoveel informatie zien als hier gedeeld wordt.

Mijn situatie:
  • Huisaansluiting 3x 25 A, slimme meter met P1 poort
  • Gasloze woning, PV panelen
  • Twee eigen parkeerplaatsen achter de woning: ca. 24m vanaf de meterkast, waarvan ca. 11m kruipruimte
  • 1e EV (Skoda Enyaq, zakelijke lease) laadt op max 11 kW AC
  • Werkgever werkt met NewMotion, maar ik mag ook een losse gen declaratie doen.
  • Laadpaal wordt mijn eigendom. Werkgever vergoed eenmalig een vast bedrag voor paal/aansluiting.
Eisen:
  • Een vorm van aanmelden/authenticatie: de eigen parkeerplaatsen zijn niet afgesloten
  • Loadbalancing ivm zonnepanelen en gasloze woning
  • Instelbaar om bijv. overdag alleen te PV te gebruiken of juist max. laden.
  • Meerdere gebruikers: wellicht toekomstige 2e EV (zakelijk of privé), EV van bezoek etc. Het wordt geen publieke laadpaal.
  • Aansluitend hierop: privé tegen 'kostprijs' laden (geen verplichte verrekening/toeslag via dienstverlener)
  • Wil niet vastzitten aan 1 dienstverlener/lock. Bij wisselen werkgever wil/moet ik een andere backend provider kunnen kiezen. Bij 100% privé gebruik bij voorkeur geheel geen backend provider.
Wensen:
  • Automatisch verrekenbaar: handig, maar geen must. Aflezen van een app/website/kWh meter en dit doorgeven aan werkgever is een optie.
  • Geen extra maandelijkse kosten voor loadbalancing, backend provider. Afhankelijk van impact op andere eisen.
  • App voor inzicht in verbruik, instellingen, laadstatus.
  • Upgradeable naar 22kW (toekomstigbestendig)
  • Prijs speelt natuurlijk mee. Hoef niet het beste van het beste, maar de flexibiliteit is me zeker wat waard.
Ik sta open voor argumenten om hiervan af te wijken natuurlijk.

Na 1,5 dag klikken en lezen denk ik aan:
Alfen Eve Single Pro
  • Kwaliteit, stabiliteit (lijkt me)
  • Is hier nu wel/geen abo voor loadbalancing voor nodig?
  • Functioneert deze nu wel of niet zonder backend provider?
Zappi V2
  • Geen abonnement
  • Wisselende ervaringen stabiliteit, verbruikgegevens
  • Lijkt alles te kunnen, behalve bijhouden verschillende gebruikers: moet je dan echt na een laadsessie van een gast de kWh meter aflezen?
Mis ik nog interessante opties? Waar zou ik nog rekening mee moeten houden en waar til ik mogelijk te zwaar aan? Kortom: wat zou jullie advies zijn?
Even snel: Alfen Load balancing licentie is eenmalig €179.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ja zo gaan die dingen en mogelijk is dat voor sommige lastig. Soms moet je dingen gewoon laten gaan of zelfs negeren.

Het mooie is dat iedereen voor zichzelf nu de keuze nog beter kan maken. Adviezen negeren, zelf verder onderzoeken, inderdaad bij je verzekeraar informatie inwinnen of zelfs het advies overnemen.
Mooi toch :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
@woc Zappi is alleen te beveiligen met pincode, intoetsen lijkt me omslachtig (gebruik het zelf niet).

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Pandarrama schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:21:
Ja zo gaan die dingen en mogelijk is dat voor sommige lastig. Soms moet je dingen gewoon laten gaan of zelfs negeren.

Het mooie is dat iedereen voor zichzelf nu de keuze nog beter kan maken. Adviezen negeren, zelf verder onderzoeken, inderdaad bij je verzekeraar informatie inwinnen of zelfs het advies overnemen.
Mooi toch :-)
Niet vervelend bedoelt en het is je goed recht te kiezen wat je wilt, maar als je keuze en raadgever al vast staat, waarom dan überhaupt vragen om andere meningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
guido66 schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:32:
@woc Zappi is alleen te beveiligen met pincode, intoetsen lijkt me omslachtig (gebruik het zelf niet).
Je kunt toch de zappi beveiligen met een pincode, ontgrendelen via app. Waarom zou je pincode willen intoetsen?
Ik kom alleen bij mijn Zappi om de kabel er van af te rollen en in mijn auto te steken om te laden en daarna weer op te rollen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
Ik ook, doe alles via de app, maar @woc heeft dan ook de hub nodig.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoC
  • Niet online

WoC

thehog schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:15:
[...]
Leg deze eens uit?
Die PV opbrengst, waarom zou de werkgever dat niet betalen? Dat is voor jouw dan verlies omdat je normaal gesproken die PV opbrengst saldeert. Gewoon laten betalen voor alle kWh wat de auto in gaat, of het nou uit PV komt of uit het net.
Beetje onduidelijk beschreven van mijn kant. Ik wil inderdaad de werkgever laten betalen voor alle kWh die de auto ingaan, onafhankelijk van de bron. Ik zoek dus een systeem dat gewoon kWh telt en niet zelf al gaat lopen rekenen met mijn PV opbrengst.
Isheara schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:18:
[...]
Je kunt toch de zappi beveiligen met een pincode, ontgrendelen via app. Waarom zou je pincode willen intoetsen?
Ik kom alleen bij mijn Zappi om de kabel er van af te rollen en in mijn auto te steken om te laden en daarna weer op te rollen.
Werkt dat altijd vlekkeloos, ontgrendelen en laadsessie starten met de app? Niet dat ik in de regen sta te rotzooien om de lader aan praat te krijgen...

Prima als ik daarvoor een hub nodig heb, ik lees dat die gewoon bekabeld aangesloten kan worden, prettig. Weet iemand of die hub in een ander VLAN kan dan waar mijn telefoon inzit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:08

prein2

Monument verduurzamen is leuk

WoC schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:40:
[...]

Beetje onduidelijk beschreven van mijn kant. Ik wil inderdaad de werkgever laten betalen voor alle kWh die de auto ingaan, onafhankelijk van de bron. Ik zoek dus een systeem dat gewoon kWh telt en niet zelf al gaat lopen rekenen met mijn PV opbrengst
Dat doet elke paal
Pagina: 1 ... 58 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen