Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 121 Laatste
Acties:
  • 837.906 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-04 14:49
Die laders zijn er voor gemaakt maar dan gaan ze er vanuit dat de eindgebruiker de stroomvoorziening op orde heeft.
Een schone groep met de juiste afzekering geniet dan de voorkeur net als de juiste kabeldikte:
Een CEE stekker is dan sowieso aan te bevelen aangezien die meer kan hebben dan een Schuko.

Stroomsterkte in Ampère (A) Aderdikte in millimeters Langer dan 25 m
0 A - 10 A 1 mm2 1,5 mm2
10 A - 16 A 1,5 mm2 2,5 mm2
16 A - 25 A 2,5 mm2 4 mm2
25 A - 32 A 4 mm2 6 mm2
40 A 6 mm2 10 mm2

https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels

[ Voor 6% gewijzigd door Pandarrama op 05-04-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De Renault granny had in de (schuko) stekker zelfs een thermometer.

Het grotere risico ontstaat omdat een granny ook in een ongeschikt stopcontact past (verlengsnoer met 1 mm², ongeaard stopcontact, op dezelfde groep als een andere grootverbruiker, ...).
Het apparaat zelf is niet onveilig, maar het kan dus makkelijk onveilig gebruikt worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 21:40
Peetman schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:43:
[...]

@Kju Wat voor laadpaal heb je uiteindelijk voor gekozen? Ik zit in dezelfde situatie (ZZP), dus wil ook graag de paal zakelijk aanschaffen en de elektra prive vergoeden. kWh meter is een optie, maar besteed ook m'n tijd liever aan andere dingen dan periodiek foto's maken van een meter. Dus een paal met backoffice en verrekening is dan wel zo praktisch.
Tijd geleden ook voor de zelfde keuze gestaan. Destijds heb ik gekozen voor een Alfen Eve Single Pro, maandelijks vanuit de backoffice twee facturen; verbruik en opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
En daar gaat het inderdaad vaak mis. Denk ook aan het niet volledig afrollen van een kabelhaspel bij hoge vermogens waardoor deze in een gloeidraad verandert, een vuurbal en een hoopje brandend plastic. Gelukkig zijn veel haspels tegenwoordig thermische afgezekerd wat dit dan weer voorkomt maar er zijn genoeg kabelhaspels die dat niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:58

Peetman

Tjah....

twieren schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:00:
[...]

Tijd geleden ook voor de zelfde keuze gestaan. Destijds heb ik gekozen voor een Alfen Eve Single Pro, maandelijks vanuit de backoffice twee facturen; verbruik en opbrengst.
En welke backoffice heb je daar dan bij? Opbrengst wordt neem ik aan dan uitbetaald op een priverekening (gekoppeld aan energiecontract).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
nathalia schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:42:
Oké, mijn 230V stroomaansluiting op mijn oprijpad is aangelegd door een erkend installateur. Zouden jullie zo'n portable charger dan vertrouwen als je hem op 24A zet en dus met 5,52 kW gaat laden?

Of zeggen jullie: niet doen en gewoon een vaste laadaansluiting (wallbox) laten installeren?
Er zit op die morec lader geen gewone stekker, maar een CEE stekker (denk aan een campingstekker). Jouw buitenstopcontact zit op een 16A groep dus hoger kan je niet, én je wil een gewoon stopcontact niet langdurig belasten met meer dan 10A.

Je kan dus nooit met 24A laden, maar altijd maximaal 16A en dan kan je op de rest van die stroomgroep eigenlijk niets meer doen.

Dus: gewoon met de "standaard" 10A stekkerlader laden (als je daarmee uitkomt) want die kan wel op je gewone buitenstopcontact. Wil je ietsje sneller: vaste lader laten installeren.

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 05-04-2021 11:18 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 14:38

Kju

Peetman schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:43:
[...]

@Kju Wat voor laadpaal heb je uiteindelijk voor gekozen? Ik zit in dezelfde situatie (ZZP), dus wil ook graag de paal zakelijk aanschaffen en de elektra prive vergoeden. kWh meter is een optie, maar besteed ook m'n tijd liever aan andere dingen dan periodiek foto's maken van een meter. Dus een paal met backoffice en verrekening is dan wel zo praktisch.
Ik heb een Alfen EVE single pro line en met E-flux als backoffice. Qua backoffice heb je vrije keuze.

[ Voor 70% gewijzigd door Kju op 05-04-2021 11:56 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:18
Proton_ schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:54:
De Renault granny had in de (schuko) stekker zelfs een thermometer.

Het grotere risico ontstaat omdat een granny ook in een ongeschikt stopcontact past (verlengsnoer met 1 mm², ongeaard stopcontact, op dezelfde groep als een andere grootverbruiker, ...).
Het apparaat zelf is niet onveilig, maar het kan dus makkelijk onveilig gebruikt worden.
Beetje granny heeft idd temp sensoren. Maar goed, de rest van de installatie kan inderdaad ook ondeugdelijk zijn. Dan kan langdurig 10/13A best wat issues geven. Persoonlijk zou ik niet een granny voor dagelijks laden gebruiken.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twieren
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 21:40
Peetman schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:13:
[...]

En welke backoffice heb je daar dan bij? Opbrengst wordt neem ik aan dan uitbetaald op een priverekening (gekoppeld aan energiecontract).
Inderdaad, uitbetaling naar privé rekening. De paal is aangesloten bij EFlux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:36
jantje112 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:28:
[Afbeelding]

Dit was oud..

Vervolgens de linkerkant 3 automaten vervangen om te zorgen dat er 4 modules (kracht) naast kunnen..

Dit was dan het resultaat..

[Afbeelding]

Op de onderste rail is nog wel " ruimte ", maar omdat het geen Din rail is (de aardlek zit via schroeven op het achterpaneel) betreft is er volgens mij niet makkelijk iets naast te zetten.

Tot vervangen we de rechterkant voor een nieuwe kast.. (en allicht dan links ook maar..)
8-4 installeren ze de paal, de meterkast voldoet blijkbaar prima, want extra schouwing (en kosten) waren niet van toepassing..

Ben benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Welke tarieven worden daar eigenlijk voor gehanteerd door Newmotion?
Voor mijn paal moet ik daar namelijk nog een abonnement voor afsluiten en het zou mooi zijn als ik er minimaal 25 cent voor terug ga krijgen op mijn privérekening.

Of hanteren ze het werkelijke tarief wat dan voortdurend gewijzigd moet worden vanwege wisselende tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 18:12
teacher schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:13:
[...]

Dus: gewoon met de "standaard" 10A stekkerlader laden (als je daarmee uitkomt) want die kan wel op je gewone buitenstopcontact. Wil je ietsje sneller: vaste lader laten installeren.
Oké, bedankt voor het meedenken. Ik stap af van het idee van een portable charger. We gaan voor een vaste lader. Het wordt een simpele. We zoeken er eentje zonder load balancing, schermpje waar van alles op is af te lezen hoeft niet, we laden altijd 's nachts en lader komt op aparte groep die alleen voor laden wordt gebruikt.

Nou hebben we dus een 3x25A huisaansluiting en onze auto kan helaas slechts met 1 fase laden. Nou kunnen we dus een 1-fase lader van 16A kopen zodat we op 3,68 kW kunnen laden. Maar is het niet beter om toekomstgericht te denken en een 3-fase lader van 16A te kopen zodat een eventuele nieuwe EV die wel 3 fase kan laden dan met 11 kW kan laden? Of zal de techniek over 5 jaar totaal anders zijn en heb je er dus niets aan om "toekomstgericht" te kopen?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 04:59
nathalia schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:43:
[...]

Oké, bedankt voor het meedenken. Ik stap af van het idee van een portable charger. We gaan voor een vaste lader. Het wordt een simpele. We zoeken er eentje zonder load balancing, schermpje waar van alles op is af te lezen hoeft niet, we laden altijd 's nachts en lader komt op aparte groep die alleen voor laden wordt gebruikt.

Nou hebben we dus een 3x25A huisaansluiting en onze auto kan helaas slechts met 1 fase laden. Nou kunnen we dus een 1-fase lader van 16A kopen zodat we op 3,68 kW kunnen laden. Maar is het niet beter om toekomstgericht te denken en een 3-fase lader van 16A te kopen zodat een eventuele nieuwe EV die wel 3 fase kan laden dan met 11 kW kan laden? Of zal de techniek over 5 jaar totaal anders zijn en heb je er dus niets aan om "toekomstgericht" te kopen?
De omvormer in de auto is gelukkig niet zo spannend en zal altijd afgestemd moeten worden op de markt van de afnemer. Kortom: ik verwacht dat toekomst gericht verstandig is, omdat het in de toekomst niet zomaar zal veranderen.
Maar goed, dat zeggende is er nog een derde optie: de bekabeling vanaf de meterkast tot het laadpunt voorbereiden voor een 3 fasen laden en er nu simpel een grannycharger op aansluiten. Dan hoef je nu geen laadpaal te kopen en kan je later kopen wat op dat moment het beste is zonder dat je ingrijpende investeringen hoef te doen (behalve dan de uitgestelde aankoop van de laadpaal die op dat moment 5 jaar nieuwe is dan wanneer je die nu aanschaft).
De keuze is uiteraard persoonlijk, maar ik zou voor de laatste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Zo heb ik het ook gedaan, een dikke 3-fase grondkabel van 6mm2 ingegraven van met meterkast tot laadpaal welke tot en met 22kW te gebruiken is.
Momenteel op 1F/32A aangesloten omdat de auto niet meer aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
InterCC schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:23:
[...]

De omvormer in de auto is gelukkig niet zo spannend en zal altijd afgestemd moeten worden op de markt van de afnemer. Kortom: ik verwacht dat toekomst gericht verstandig is, omdat het in de toekomst niet zomaar zal veranderen.
Maar goed, dat zeggende is er nog een derde optie: de bekabeling vanaf de meterkast tot het laadpunt voorbereiden voor een 3 fasen laden en er nu simpel een grannycharger op aansluiten. Dan hoef je nu geen laadpaal te kopen en kan je later kopen wat op dat moment het beste is zonder dat je ingrijpende investeringen hoef te doen (behalve dan de uitgestelde aankoop van de laadpaal die op dat moment 5 jaar nieuwe is dan wanneer je die nu aanschaft).
De keuze is uiteraard persoonlijk, maar ik zou voor de laatste gaan.
Oké, ik ben maar een leek die geen verstand heeft van elektriciteitszaken. Ik probeer het even te vertalen: jij zou dus van een groep in de meterkast waar nog niets op staat aangesloten nieuwe (3-fase) bekabeling trekken naar buiten. Daar zou je een (weersbestendig) stopcontact op aansluiten.

Zolang we de 1-fase Mazda MX-30 hebben, zou jij de granny charger gebruiken. Deze laadt met 2,3 kW. Met een laadpaal zouden we met 1 fase nooit hoger dan 3,68 kW komen. Een klein verschil dus. Pas als we een 3-fase Kona zouden kopen, zou jij een laadpaal/wallbox laten installeren omdat je dan met 11 kW kan laden. Dat is een beter verschil.

Heb ik het zo goed begrepen?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
nathalia schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:38:
[...]

Oké, ik ben maar een leek die geen verstand heeft van elektriciteitszaken. Ik probeer het even te vertalen: jij zou dus van een groep in de meterkast waar nog niets op staat aangesloten nieuwe (3-fase) bekabeling trekken naar buiten. Daar zou je een (weersbestendig) stopcontact op aansluiten.

Zolang we de 1-fase Mazda MX-30 hebben, zou jij de granny charger gebruiken. Deze laadt met 2,3 kW. Met een laadpaal zouden we met 1 fase nooit hoger dan 3,68 kW komen. Pas als we een 3-fase Kona zouden kopen, zou jij een laadpaal/wallbox laten installeren.

Heb ik het zo goed begrepen?
Ja, klopt helemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nathalia
Ik neig er naar om nu al een laadpaal/wallbox aan te schaffen. Waarom zou ik 5 jaar wachten tot ik de 1 fase Mazda MX-30 verkocht heb en bijv. een 3-fase Hyundai Kona gekocht heb?

De Mazda kan ik 50% sneller laden (3,68 kW i.p.v. 2,3 kW) en de Hyundai kan ik dan op 11 kW laden. Ik verwacht dat de techniek over 10 jaar echt veranderd zal zijn. Dan kunnen we de EV bijv. via inductie laden of wellicht rijden we dan wel een waterstofauto.

Kortom, waarom over 5 jaar een laadpaal kopen die ik 5 jaar gebruik, terwijl ik er ook nu eentje kan kopen die ik 10 jaar gebruik?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Persoonlijk zou ik er dan een kopen. Als je nu af kan met een stekkerlader op je bestaande stopcontact zou ik het daarbij houden. Ook laders worden steeds goedkoper en als je over een jaar of wat toe bent aan een 3 fasen lader doe je dan de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57
nathalia schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:17:
Ik neig er naar om nu al een laadpaal/wallbox aan te schaffen. Waarom zou ik 5 jaar wachten tot ik de 1 fase Mazda MX-30 verkocht heb en bijv. een 3-fase Hyundai Kona gekocht heb?

De Mazda kan ik 50% sneller laden (3,68 kW i.p.v. 2,3 kW) en de Hyundai kan ik dan op 11 kW laden. Ik verwacht dat de techniek over 10 jaar echt veranderd zal zijn. Dan kunnen we de EV bijv. via inductie laden of wellicht rijden we dan wel een waterstofauto.

Kortom, waarom over 5 jaar een laadpaal kopen die ik 5 jaar gebruik, terwijl ik er ook nu eentje kan kopen die ik 10 jaar gebruik?
Waarom neem je dan niet bijvoorbeeld een 3 fase Zappi. Met load balancing en instelbaar dat je niet meer dan 24 of 25A van het net trekt. Kan je Mazda met ruim 5kW laden en voorbereid op 3 fase auto's tot 22kW laden (bij een dan ophoging van je netaansluiting uiteraard of gebruik zonnepanelen)

Het is niet helemaal conform de NEN, maar lost je probleem op.

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 05-04-2021 16:09 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Arnold schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:37:
[...]

Vandaag, door levering Polestar 2 gister, voor het eerst de F1rst laadpaal in gebruik kunnen nemen. Alles werkte zonder enig probleem. En heb (nog) zeker geen spijt dat er geen vaste kabel aanzit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe bevalt de cube op langer termijn ?

Lijkt mij een mooie oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Arnold schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:53:
Ik heb na lang wikken en wegen (tijdje terug via hier op deze leverancier gekomen) offerte gevraagd bij F1rst (https://www.f1rst.nl/):

Cube Smart Advanced EUR 1.025,- (= met pasje en verrekenen)
Basispakket installatiekosten EUR 595,-
(+ nog wat specifieke kosten voor mijn situatie:)
RVS Gootje: EUR 60,-
Dataservice en onderhoud 2020: 6,75 (per maand).

Alles ex-btw.

Ik vind het toch een van de mooiere oplossingen momenteel met kleine comapcte unit aan de gevel (kleur is gelukkig te bepalen ;))

specificaties
SPECIFICATIES CUBE
Gewicht: 1,3 kg
Afmetingen: 147 x 147 x 110 mm (L x H x B )
Oplaadcapaciteit: 3.7 kW, 11 kW, 22 kW
Aantal laadcontacten: 1
Status indicatie: 5 (pulserende) LED’s
Laadcontact: Type 2
Oplaadmodus: Mode 3
Omgevingstemperatuur: -30oC tot +45oC

[Afbeelding]

Iemand met meer technisch inzicht nog op/aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
teacher schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:30:
Persoonlijk zou ik er dan een kopen. Als je nu af kan met een stekkerlader op je bestaande stopcontact zou ik het daarbij houden. Ook laders worden steeds goedkoper en als je over een jaar of wat toe bent aan een 3 fasen lader doe je dan de upgrade.
Ik denk dat ik voor € 100,- op Marktplaats bijvoorbeeld een MewMotion Lolo 2 (1 fase, 16A, 3,68 kW) koop. Deze dan 5 jaar gebruiken met de Mazda MX-30 en dan bij een nieuwe EV die wel 3 fasen kan laden een andere/betere wallbox kopen. Met een beetje geluk brengt de NewMotion Lolo 2 dan nog € 25,- op ;)

Welke zal beter zijn? De NewMotion Lolo 2 (https://link.marktplaats.nl/m1687675447) of de EV-Box Homeline (https://link.marktplaats.nl/m1688007585)

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Lolo. Volgens mij (maar corrigeer mij vooral) kan je die ev-box niet zonder abonnement gebruiken, de lolo wel (ook al moet je goed opletten bij het activeren ivm abo fuik).

Die lolo zou ik dan aansluiten op een eigen, nieuwe groep, maar laat er wel alvast 3fase bekabeling en (dubbel) netwerk heentrekken. Let ook op het toepassen van een type B aardlek, deze lolo heeft geen dc lekstroomdetectie aan boord.

[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 06-04-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
Zijn er mensen die de New Motion Home Advanced geheel zelf hebben aangesloten met 'load balancing' en hier ervaringen over kunnen delen?
Ik wil dit namelijk zelf gaan doen en dat is volgens mij prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Frank_P schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:37:
Zijn er mensen die de New Motion Home Advanced geheel zelf hebben aangesloten met 'load balancing' en hier ervaringen over kunnen delen?
Ik wil dit namelijk zelf gaan doen en dat is volgens mij prima te doen.
Wat wil je weten dan? En wil je het via P1 doen of met de aparte module? Volgens mij staat in de handleiding gewoon wat je moet doen. Dan moet NM het activeren en zou het gewoon moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
Inspired schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:39:
[...]

Wat wil je weten dan? En wil je het via P1 doen of met de aparte module? Volgens mij staat in de handleiding gewoon wat je moet doen. Dan moet NM het activeren en zou het gewoon moeten werken.
Ik wil het via de P1 poort gaan doen inderdaad.
Het fysieke aansluiten zal niet moeilijk zijn, maar daarna ben ik natuurlijk afhankelijk van anderen.
Op diverse sites vraagt men kosten voor het 'activeren' van de paal als je deze zelf installeert.
Ik dacht dat dan bijv. een speciaal 'Newmotion' iemand langs moet komen.
Maar dat zijn dus dingen die ik graag zou weten van iemand die er reeds compleet zelf 1 heeft geinstalleerd :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Frank_P schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:13:
[...]

Ik wil het via de P1 poort gaan doen inderdaad.
Het fysieke aansluiten zal niet moeilijk zijn, maar daarna ben ik natuurlijk afhankelijk van anderen.
Op diverse sites vraagt men kosten voor het 'activeren' van de paal als je deze zelf installeert.
Ik dacht dat dan bijv. een speciaal 'Newmotion' iemand langs moet komen.
Maar dat zijn dus dingen die ik graag zou weten van iemand die er reeds compleet zelf 1 heeft geinstalleerd :D.
Ik zie even niet in waarom iemand van NM langs moet komen. Doen ze sowieso niet aangezien het allemaal via installateurs gaat. Ik zou gewoon even de klantenservice bellen. Activeren van de juiste abonnementen is vziw gewoon voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Inspired schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:15:
[...]

Ik zie even niet in waarom iemand van NM langs moet komen. Doen ze sowieso niet aangezien het allemaal via installateurs gaat. Ik zou gewoon even de klantenservice bellen. Activeren van de juiste abonnementen is vziw gewoon voldoende.
Ik bedoelde ook dat een door NM gecertificeerde monteur langs moet komen voor het configuratie gedeelte.
Diverse sites van installateurs bieden installatie pakketten aan.
Als je daar geen gebruik van maakt dien je vaak toch een configuratie gedeelte te doen.
Maar als ik zelf naar NM kan bellen en zij dit voor mij kunnen activeren dat hoef ik dus alleen de paal te kopen en kan ik de rest geheel zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Ik heb recent een TNM paal zelf aangesloten. Deze kun je daarna zelf online registeren en activeren.
Daarna werkt deze direct echter op standaard instellingen. Gelijk te gebruiken echter begrensd op 3.5 kW.
Om dit te wijzigen moet TNM inloggen op de paal via internet via kabel of ingebouwde GPRS. Dat werkt direct.
Wil je stroomkosten laten verrekenen kun je zelf of je werkgever een abonnement afsluiten met TNM.
Hoeft niet en de paal is te gebruiken zonder abonnement

Dan de DPM module. Die moet ik nog installeren en deze sluit ik aan op de P1 poort van de paal naar de module. De module gaat via een CT klem of klemmen om 1-fase of 3-fase draden.
Schijnbaar kan de P1 poort ook direct met de stroommeter vanaf een bepaalde versie communiceren al dan niet via een P1 splitter mocht je er nog iets anders op aangesloten hebben.
Dan komt het vage, voor die DPM module of P1 aansluiting moet je wel een abonnement met TNM afsluiten wil dit gaan werken. Mijn werkgever gaat dit abonnement betalen en ik weet niet of dit te omzeilen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
Pandarrama schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:16:
Ik heb recent een TNM paal zelf aangesloten. Deze kun je daarna zelf online registeren en activeren.
Daarna werkt deze direct echter op standaard instellingen. Gelijk te gebruiken echter begrensd op 3.5 kW.
Om dit te wijzigen moet TNM inloggen op de paal via internet via kabel of ingebouwde GPRS. Dat werkt direct.
Wil je stroomkosten laten verrekenen kun je zelf of je werkgever een abonnement afsluiten met TNM.
Mooi! Dus ik kan voor € 100.- een Lolo 2 kopen en die door een vriend (erkend installateur) laten installeren. Dan dus even bellen met TNM om de 3,5 kW op te laten hogen naar 3,68 kW. Daarna heb je dus een privé laadpaal die zonder abo kan worden gebruikt.

Ik heb geen werkgever die het laden vergoed en mijn vrienden mogen in ruil voor hun gezelligheid gratis bij mij laden. Kortom, geen abo benodigd.

Al mijn zorgen zijn weggenomen. Ik was bang dat ik vast zat aan een NewMotion abonnement, want op hun site is niets te vinden over het overkopen van een laadpaal/wallbox. Als je al iets vindt, dan hebben ze het meteen over een abonnement.

Ik zal als ik de Lolo 2 via Marktplaats koop, vragen of de verkoper de wallbox bij TNM deactiveert.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ja ik was ook verbaasd dat het zo makkelijk ging en gelijk werkte.
Neem wel een paal waar het serienummer nog bekend van is en er op staat. Dat staat er 2x op en hier een voorbeeldje waar het staat https://www.marktplaats.n...paal.html?previousPage=lr

Ja precies, de vorige eigenaar zal de paal moeten uitschrijven voor dat deze op jou naam en adres komt.

Hier kun je dan de paal registeren en activeren op jou adres https://my.newmotion.com/

Het liefst zou ik zelf het vermogen aan willen kunnen passen wanneer ik dat nodig vind. Iemand uitgevonden hoe dat mogelijk is? TNM zal een account hiervoor wel niet vrijgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Pandarrama schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:16:

Dan de DPM module. Die moet ik nog installeren en deze sluit ik aan op de P1 poort van de paal naar de module. De module gaat via een CT klem of klemmen om 1-fase of 3-fase draden.
Schijnbaar kan de P1 poort ook direct met de stroommeter vanaf een bepaalde versie communiceren al dan niet via een P1 splitter mocht je er nog iets anders op aangesloten hebben.
Dan komt het vage, voor die DPM module of P1 aansluiting moet je wel een abonnement met TNM afsluiten wil dit gaan werken. Mijn werkgever gaat dit abonnement betalen en ik weet niet of dit te omzeilen is.
Kijk hier heb ik wat aan, bedankt!
In dit geval gaat mijn werkgever ook de paal betalen.
Het abonnement heeft mijn werkgever al bij NM, alleen ik weet niet of dat ook voor loadbalancing is.
Maar ik sluit het graag zelf aan ivm dat ik alles al voorbereid heb en dan alles netjes komt zoals ik het wil.
Dan kan ik na het aansluiten dus zelf contact opnemen met NM en het e.e.a. registreren op mijn werkgevers abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Pandarrama Dat kan alleen als je een abonnement neemt bij TNM.

Als alternatief kan je zelf een gedeelte van de inhoud van de kast vervangen door een andere print die je wel zonder abonnement kan aansturen. Maar dan moet je dus zelf gaan knutselen, zie Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ja daar was ik al bang voor.
Maar goed, dat is geregeld via mijn werkgever maar ik ben nooit zo'n fan van verplichte abonnementen.
Voorlopig geen probleem dus en iemand zal er heus wel een hack voor gaan vinden. Sterker nog, met een beetje aanmoediging denk ik dat het al mogelijk is aangezien de slimme onboard kWh meter een menu heeft waar doorheen te bladeren is met vele opties. Mocht ik ooit nog zin hebben kan ik daar weer eens induiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Frank_P schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:18:
[...]

Kijk hier heb ik wat aan, bedankt!
In dit geval gaat mijn werkgever ook de paal betalen.
Het abonnement heeft mijn werkgever al bij NM, alleen ik weet niet of dat ook voor loadbalancing is.
Maar ik sluit het graag zelf aan ivm dat ik alles al voorbereid heb en dan alles netjes komt zoals ik het wil.
Dan kan ik na het aansluiten dus zelf contact opnemen met NM en het e.e.a. registreren op mijn werkgevers abonnement.
Daarom heb ik de installatie ook zelf gedaan. Vinden ze niet leuk bij TNM vanwege gemiste inkomsten.
Nu zit alles zoals ik wil inclusief voorbereiding voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Bij mij komt de auto in een carport te staan.
De wallbox zou idealiter aan de schuur komen te hangen ivm stroompunt wat daar al zit.
Dat komt ook goed uit met de laadzijde van de auto.
Het enige waar ik mee zit is dat de kabel altijd in de weg zit van het looppad (aangegeven met de pijlen).
Potentieel kunnen mensen er dus over struikelen.

Ik zit er zelf aan te denken om de kabel bijv. hangend langs het dak van de carport te laten lopen zodat je onder de kabel doorloopt ipv eroverheen.
Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan op deze manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gv4sjlQ1RVJRBTbuo7DDahBsK4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ychHMqN8EcB4U9Vdi99LUuVJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:33
Frank_P schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:45:
Bij mij komt de auto in een carport te staan.
De wallbox zou idealiter aan de schuur komen te hangen ivm stroompunt wat daar al zit.
Dat komt ook goed uit met de laadzijde van de auto.
Het enige waar ik mee zit is dat de kabel altijd in de weg zit van het looppad (aangegeven met de pijlen).
Potentieel kunnen mensen er dus over struikelen.

Ik zit er zelf aan te denken om de kabel bijv. hangend langs het dak van de carport te laten lopen zodat je onder de kabel doorloopt ipv eroverheen.
Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan op deze manier?

[Afbeelding]
Op het Youtube kanaal van Bjon Nyland kwam onlangs een oplossing voor het ophangen van een laadkabel voorbij. Heb het zelf niet echt bekeken, maar mogelijk dat dat iets voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
basmq schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:49:
[...]

Op het Youtube kanaal van Bjon Nyland kwam onlangs een oplossing voor het ophangen van een laadkabel voorbij. Heb het zelf niet echt bekeken, maar mogelijk dat dat iets voor je is.
Bedankt, ik heb even gezocht en het denk ik gevonden!
YouTube: Chargehanger review - charging cable hanger for your garage

Zo iets zoek ik inderdaad, alleen is dat betreffende product 'out of stock'.
Misschien eens kijken om zelf zoiets te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
nathalia schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:57:
[...]
Al mijn zorgen zijn weggenomen.
Even ter overweging. Heb je al een goed beeld hoe je de MX-30 gaat gebruiken? We hebben ook een MX-30 (als 2e auto) maar gebruiken deze zo vaak als mogelijk. Het komt daardoor regelmatig voor dat we ook tussendoor laden (voor of na een langere rit op dezelfde dag). Vanwege de beperkte accucapaciteit kun of wil je misschien niet altijd alleen ‘s nachts laden. De laadsnelheid vonden wij belangrijk en hebben dus voor een 3F Zappi gekozen. Deze is zoals Ophidian eerder heeft beschreven aangesloten en wordt met zonnepanelen bijgevoed. We laden dan met de maximale capaciteit van de boordlader waardoor de auto ook weer voor wat langere ritten sneller beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3j93G2bZKfQx6rIlS_9LPzJcxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvjUFHarU3lLCetSnXW3SQux.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 17-05 19:00
[...]

Mooi! Dus ik kan voor € 100.- een Lolo 2 kopen en die door een vriend (erkend installateur) laten installeren. Dan dus even bellen met TNM om de 3,5 kW op te laten hogen naar 3,68 kW. Daarna heb je dus een privé laadpaal die zonder abo kan worden gebruikt.

Ik heb geen werkgever die het laden vergoed en mijn vrienden mogen in ruil voor hun gezelligheid gratis bij mij laden. Kortom, geen abo benodigd.

Al mijn zorgen zijn weggenomen. Ik was bang dat ik vast zat aan een NewMotion abonnement, want op hun site is niets te vinden over het overkopen van een laadpaal/wallbox. Als je al iets vindt, dan hebben ze het meteen over een abonnement.

Ik zal als ik de Lolo 2 via Marktplaats koop, vragen of de verkoper de wallbox bij TNM deactiveert.
Ha, top, ik houd ook van gezelligheid en geen gezeur over laden.
In jouw geval schat ik dat een buitenstopcontact voor de granny op max 16A ook zou volstaan, dat kost vrijwel nix. Als je granny ook 16A aan kan, kunnen jij en je vrienden ook op 3,7kW laden.
Uiteraard moet dan het stopcontact als enige achter een 16A (of meer) groep zitten met minimaal 2,5mm2 leidingen en deugdelijke buitenschuko.
En totaal niet boven max huisaansluiting.
Maar dat geldt voor Lolo ook. en als je al een granny hebt kun je die 100,- besparen en wellicht de vriendendienst van de installatie ook,

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
[...]

Zo heb ik het ook gedaan (alleen ook zelf geïnstalleerd). En je krijgt meteen de 3.68kW, daar hoef je niet voor te bellen. Maar, let op als je de paal activeert: je koppelt dan je newmotion passen aan de laadpaal (daarmee zet je hem aan/uit) en voor je het weet zit je toch aan een abo vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 23:56
Hier is zo goed als zeker de knoop doorgehakt welke laadpaal het gaat worden. Mijn werkgever kwam als eerste met een Newmotion paal, maar omdat de loadbalancing optie voor eigen rekening is en bij NM dat in abbo vorm is, was ik daar geen fan van. Uiteindelijk zelf een offerte kunnen vinden voor een vergelijkbare prijs als de NM paal, maar dan de Alfen Single Pro Line. Die loadbalancing optie tik ik dan zelf af, maar dat is eenmalig. En dan een E-Flux als backoffice, zodat er verrekend kan worden.

Installatie is redelijk eenvoudig. Kabel gaat vanuit de meterkast de kruipruimte in, onder het huis door en komt er aan de zijgevel weer boven uit. Zijn er verder zaken waar ik nog aan moet denken, of op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
vinom schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:21:
Hier is zo goed als zeker de knoop doorgehakt welke laadpaal het gaat worden. Mijn werkgever kwam als eerste met een Newmotion paal, maar omdat de loadbalancing optie voor eigen rekening is en bij NM dat in abbo vorm is, was ik daar geen fan van. Uiteindelijk zelf een offerte kunnen vinden voor een vergelijkbare prijs als de NM paal, maar dan de Alfen Single Pro Line. Die loadbalancing optie tik ik dan zelf af, maar dat is eenmalig. En dan een E-Flux als backoffice, zodat er verrekend kan worden.

Installatie is redelijk eenvoudig. Kabel gaat vanuit de meterkast de kruipruimte in, onder het huis door en komt er aan de zijgevel weer boven uit. Zijn er verder zaken waar ik nog aan moet denken, of op moet letten?
Ga je hem zelf installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Frank_P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:58:
[...]

Ga je hem zelf installeren?
Nope, komt netjes een installateur langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
vinom schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:03:
[...]

Nope, komt netjes een installateur langs.
Dan hoef je volgens mij niet echt ergens op te letten, dat doet de installateur.
Hoogstens of hij netjes zijn werk doet ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Frank_P schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:06:
[...]

Dan hoef je volgens mij niet echt ergens op te letten, dat doet de installateur.
Hoogstens of hij netjes zijn werk doet ;).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9JpkWd6bIplXd8VJ1_SS5OqreU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XwJJXXavk9z6vNLvRQWmElme.png?f=user_large
Dit valt er onder de installatie en meer is het volgens mij ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
vinom schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:12:
[...]

[Afbeelding]
Dit klinkt goed en omvat volgens mij inderdaad alle werkzaamheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

[Afbeelding]
Als je meterkast al op 3F zit dan doet de installateur de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klompje65
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
[...]

[Afbeelding]
Je zou je alleen nog kunnen afvragen of je ooit misschien nog naar 22kW laden wil en daarom dan wellicht nu al voor 6mm bekabeling zou moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
klompje65 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:23:
[...]

Je zou je alleen nog kunnen afvragen of je ooit misschien nog naar 22kW laden wil en daarom dan wellicht nu al voor 6mm bekabeling zou moeten kiezen.
Daar heb je geen 6mm2 voor nodig indien het geen hele grote lengte kabel betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Check wel of je laadpaal 6 mA DC detectie of type B aardlekschakelaar heeft ander moet hij die ook inbouwen in de meterkast.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
daemonix schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:35:
Check wel of je laadpaal 6 mA DC detectie of type B aardlekschakelaar heeft ander moet hij die ook inbouwen in de meterkast.
Zo te zien heeft ie het wel: Alle laadstations van Alfen zijn solide, betrouwbaar en standaard voorzien van max. 6mA DC detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 13:17
Leuk topic, VEEL info! :)

Ik wil graag een laadstation kopen voor een EV. 11kW moet het worden.

Waarom deze vraag? Ik wil graag een simpele wallbox, hoef geen doorbelasting etc, puur prive.

Vind een EVbox Elvi en een Wallbox pulsar plus erg mooi.

2 zaken, de Elvi lijkt me mooi en degelijk (extra meter kabel, niet heel belangrijk.) en druppel + pasje, zodat ik en mijn vrouw beide "eigen" toegang hebben.

Wallbox kan alles met de app / bluetooth / wifi, unlock op afstand. (want wil geen plug en charge) maar de bouw kwaliteit... hoe is de ervaring hier met de bouw kwaliteit.

want de wallbox pulsar plus, puur door de formfactor spreekt me het meeste aan. qua build lijkt me de elvi "robuuster".

iemand ervaring? (pulsar plus ook goedkoper, ook fijn...) :)

alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:13
kingmenno schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:32:

Waarom deze vraag? Ik wil graag een simpele wallbox, hoef geen doorbelasting etc, puur prive.

2 zaken, de Elvi lijkt me mooi en degelijk (extra meter kabel, niet heel belangrijk.) en druppel + pasje, zodat ik en mijn vrouw beide "eigen" toegang hebben.

Wallbox kan alles met de app / bluetooth / wifi, unlock op afstand. (want wil geen plug en charge) maar de bouw kwaliteit... hoe is de ervaring hier met de bouw kwaliteit.

want de wallbox pulsar plus, puur door de formfactor spreekt me het meeste aan. qua build lijkt me de elvi "robuuster".

alvast bedankt.
Bouwkwaliteit is prima hoor. Van de Elvi misschien wel iets beter maar de wallbox is zeker niet slecht.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
eltron schreef op woensdag 7 april 2021 @ 22:39:
[...]

Ha, top, ik houd ook van gezelligheid en geen gezeur over laden.
In jouw geval schat ik dat een buitenstopcontact voor de granny op max 16A ook zou volstaan, dat kost vrijwel nix. Als je granny ook 16A aan kan, kunnen jij en je vrienden ook op 3,7kW laden.
Uiteraard moet dan het stopcontact als enige achter een 16A (of meer) groep zitten met minimaal 2,5mm2 leidingen en deugdelijke buitenschuko.
En totaal niet boven max huisaansluiting.
Maar dat geldt voor Lolo ook. en als je al een granny hebt kun je die 100,- besparen en wellicht de vriendendienst van de installatie ook,
De meegeleverde granny van Mazda is een 10A lader. Dus opladen met de granny gaat nu helaas met slechts 2,3 kW.

De keuze is dus een buitenstopcontact installeren en dan een portable charger kopen die wel op 16A (3,68 kW) kan laden óf een tweedehands Lolo 2 laten installeren waarmee ik ook op 3,68 kW kan laden.

Het installeren van een buitenstopcontact zal goedkoper zijn, maar die portable chargers die kosten via AliExpress circa € 168,- (https://nl.aliexpress.com/item/4000419227928.html)

Het installeren van een Lolo 2 zal iets duurder zijn, maar die kan je via Marktplaats dan wel weer kopen voor circa € 110,- (https://link.marktplaats.nl/m1684674461)

Het komt wat prijs betreft dus een beetje op hetzelfde neer....

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Vandaag is mijn Enecopaal geïnstalleerd. Installatie is verder prima verlopen. Installateur lag niet wakker van het ontbreken van een hoofdschakelaar, hoofdzekering eruit en aardlekautomaat in een apart kastje.. Normen etc was niet van toepassing, want zekering zat niet in de meterkast :)

Helaas kan je bij Eneco blijkbaar geen pasjes " whitelisten ".. dus voor onze priveauto moet ik ook een pas gaan nemen van 3 euro per maand. Toch weer 40 euro per jaar in mindering op de businesscase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
jantje112 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:23:
Vandaag is mijn Enecopaal geïnstalleerd. Installatie is verder prima verlopen. Installateur lag niet wakker van het ontbreken van een hoofdschakelaar, hoofdzekering eruit en aardlekautomaat in een apart kastje.. Normen etc was niet van toepassing, want zekering zat niet in de meterkast :)

Helaas kan je bij Eneco blijkbaar geen pasjes " whitelisten ".. dus voor onze priveauto moet ik ook een pas gaan nemen van 3 euro per maand. Toch weer 40 euro per jaar in mindering op de businesscase :)
Heb jij al toegang tot het portal van Eneco? Bij mij is het laadpunt dik 2 weken geleden geïnstalleerd, maar ik heb nog geen account gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
basmq schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:34:
[...]

Heb jij al toegang tot het portal van Eneco? Bij mij is het laadpunt dik 2 weken geleden geïnstalleerd, maar ik heb nog geen account gekregen...
Wel toegang, maar er staat niets in mbt verbruik/laadpaal etc.. en in de beschrijvende mail staat dat dat weken kan duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
jantje112 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:35:
[...]

Wel toegang, maar er staat niets in mbt verbruik/laadpaal etc.. en in de beschrijvende mail staat dat dat weken kan duren..
Mmmm, dat is al meer dan ik. Ik heb nog geeneens een account... Heb al gemaild, maar daar reageren ze niet op. Ga maar eens bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 19:49
nathalia schreef op donderdag 8 april 2021 @ 18:20:

Het installeren van een buitenstopcontact zal goedkoper zijn, maar die portable chargers die kosten via AliExpress circa € 168,- (https://nl.aliexpress.com/item/4000419227928.html)
Ik heb deze besteld voor €107 en die werkt prima. Schakelbaar tussen 8/10/12 en 16A:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.755c4c4dnPPPMO

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
jantje112 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:23:

Sinds 2005 is het gewoon verplicht een hoofdschakelaar te plaatsen. Dat het een uitbreiding is maakt natuurlijk niks uit. Maar goed, niet dat iemand er verder wakker van zal liggen.

Mbt prive laden. Je kunt niet gewoon een gratis pasje nemen en die tegen 0 cent laten laden in het backend? Dat is bij een NM backend wel gewoon mogelijk. Daarnaast kun je dan ook nog een apart gasttarief hanteten voor onbekende passen. Lijkt me toch redelijk basic functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:24

tijmeng

Panasonic 7J

alvast bedankt.
Wij hebben hier een Wallbox Copper SB incl loadbalancing en ben zeer te spreken over zowel de app en de laadpaal zelf. Mooi ding, werkt goed. Kan m aanraden!

Leuke is dat die loadbalancing module gewoon een modbus protocol heeft en dus ook uit te lezen is voor allerlei andere zaken. Kun je mooi integreren met bv Home assistant, zonnepanelen etc.

[ Voor 8% gewijzigd door tijmeng op 08-04-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Isheara schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:39:
[...]

Ik heb deze besteld voor €107 en die werkt prima. Schakelbaar tussen 8/10/12 en 16A:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.755c4c4dnPPPMO
Mooi, en die neem je ook iets makkelijker mee naar je vakantie-adres of andere bestemming dan een Lolo.
Oftewel met de Lolo kan @nathalia alleen thuis op 3,7kW laden en met deze kabel overal.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 08-04-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
eltron schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:23:
[...]

Mooi, en die neem je ook iets makkelijker mee naar je vakantie-adres of andere bestemming dan een Lolo.
Oftewel met de Lolo kan @nathalia alleen thuis op 3,7kW laden en met deze kabel overal.
Ook niet helemaal waar. Ik zou niet zomaar uit elk willekeurig stopcontact 16A gaan trekken. Zou ik ook beperken, dus dat kan ook met zijn huidige mobiele lader.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Lijkt me wel verstandig. Eerst kijken hoeveel A het stopcontact afgezekerd is en dus ook of de groepenkast bereikbaar is op het vakantieadres. In huisjes of campings kun je daar namelijk niet altijd zelf bij.
10A is dan verstandiger om te gebruiken of je moet zeker weten dat 16A mogelijk is.

Ook bij 10A druppelt je powerbank vanzelf wel vol of je moet iedere dag +500km willen rijden en dan kun je beter een snellader opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
druppel + pasje, zodat ik en mijn vrouw beide "eigen" toegang hebben.
Als je toch niet gaat verrekenen is dat natuurlijk niet nodig.

Plug-and-charge is echt handig. Of verwacht je echt dat je buren bij jouw de stroom komen stelen?

Ik heb zelf ook een laadpaal die je met een sleuteltje kan activeren, maar dat heb ik een dag of drie gebruikt en toen was ik het al zat O-) Dus die staat nu gewoon altijd aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
@kingmenno

Een Zappi kun je zowel met een pincode als met de app ontgrendelen, mocht je dit willen, maar je kunt inderdaad ook gewoon plug-and-charge instellen.

Als je ooit overweegt om zonnepanelen te installeren (of ze al hebt) zou ik zeker nu al naar de Zappi kijken.

Neem wel een versie met een vaste kabel, dat is zo veel handiger.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 10:11
wd200 schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:37:
[...]

Hoe bevalt de cube op langer termijn ?

Lijkt mij een mooie oplossing
Ik ben nog zeer tevreden, ook geen spijt van geen kabel.
Geen stroringen werkt altijd.

Enige was dat het eerst met Plugsurfing werkte die teveel afschreef per kw/u. Allemaal gewoon gecompenseerd gehad trouwens. En er is daardoor sinds dit jaar nieuwe pas (van Cube zelf, nog niet uitgezocht of/wat ze rebranden) en nu gaat het met de tarieven ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Arnold schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 10:00:
[...]

Ik ben nog zeer tevreden, ook geen spijt van geen kabel.
Geen stroringen werkt altijd.

Enige was dat het eerst met Plugsurfing werkte die teveel afschreef per kw/u. Allemaal gewoon gecompenseerd gehad trouwens. En er is daardoor sinds dit jaar nieuwe pas (van Cube zelf, nog niet uitgezocht of/wat ze rebranden) en nu gaat het met de tarieven ook gewoon goed.
Weet je toevallig of die ook werkt met een andere laadpas bijvoorbeeld van newmotion (die gebruikt het werk volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Ophidian schreef op donderdag 8 april 2021 @ 21:32:
[...]
Ook niet helemaal waar. Ik zou niet zomaar uit elk willekeurig stopcontact 16A gaan trekken. Zou ik ook beperken, dus dat kan ook met zijn huidige mobiele lader.
Uiteraard eens met dergelijke nuanceringen. Mijn boodschap is met name dat je met een mobiele 16 of 32A charger flexibel bent en overal kunt laden. Uiteraard met de beperking van de plaatselijke infra.
En haar huidige mobiele lader doet max 10A. Dus ook dat scheelt nogal met 16A, waarbij het best kan voorkomen dat je voorzichtigheidshalve toch op 10 of 12 instelt als je het niet vertrouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmenno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 13:17
JeroenE schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:18:
[...]
Als je toch niet gaat verrekenen is dat natuurlijk niet nodig.

Plug-and-charge is echt handig. Of verwacht je echt dat je buren bij jouw de stroom komen stelen?

Ik heb zelf ook een laadpaal die je met een sleuteltje kan activeren, maar dat heb ik een dag of drie gebruikt en toen was ik het al zat O-) Dus die staat nu gewoon altijd aan.
Stelen nee, maar we wonen tegenover een restaurant waar de Tesla’s en ander type EV’s vaak staan. (Niet tijdens COVID uiteraard) dus vandaar de “toegang”. Vanmiddag een pulsar plus gekocht 22kW, met de app kan je deze locken. Ben benieuwd. Install vind pas eind mei plaats. Maar deze keuze is gemaakt.

Bedankt!!

**edit: ik vind een zappi mooi qua techniek, maar vind het apparaat simpelweg niet mooi. De Elvi is heel erg mooi, maar puur qua formaat nu gekozen voor wallbox.... time will tell.

[ Voor 10% gewijzigd door kingmenno op 09-04-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Voor loadbalancing (toch wel essentieel) €242 betalen is echt zakkenklopperij. 2m extra kabel €138, kabel houder €50..poeh duur kastje die wall box.

Ook geen plug and charge...
https://laaddirect.nl/pro...2wEgAaEAYYBCABEgLaCPD_BwE

[ Voor 36% gewijzigd door Isheara op 09-04-2021 22:27 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Dag allemaal, op het grote Volvo P8 forum ben ik al een poosje bekend. Nu de auto wat meer bekend is, is het tijd om me meer te verdiepen in het laden :)

Op dit moment heb ik een 1 fase laadpaal, ruim voldoende voor een hybride auto. Echter heb ik sinds kort een volledig elektrische auto en zou toch graag upgraden naar een 3 fase laadpaal.

Ik vraag mij hierbij af hoe load balancing eigenlijk werkt. Kan ik bijvoorbeeld per fase een andere stroom "trekken" of zal de auto een gelijke stroom per fase opnemen.

Met andere woorden, als ik op 1 fase een verbruik heb van 20 Ampere, overige fasen 5 Ampere, load balancing ingesteld op 25 Ampere, krijg ik dan 1x5A + 2x20A (ik weet dat de auto maar 16A accepteerd maar het gaat om het concept)

Ik heb al even gezocht in het forum maar het antwoord nog niet gevonden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Interessant idee. Ik ga er vanuit dat de driefase door een bruggelijkrichter gaat en dat daar een gelijkspanning van gemaakt wordt. Je krijgt dan na de gelijkrichter geen gelijksstroom met een constate ripple maar een waar elke derde ripple significant lager is dan de anderen. Dat geeft leuke harmonischen.

Ik ga er van uit dat de auto hier een probleem mee zal hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
Maasluip schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:39:
Interessant idee. Ik ga er vanuit dat de driefase door een bruggelijkrichter gaat en dat daar een gelijkspanning van gemaakt wordt. Je krijgt dan na de gelijkrichter geen gelijksstroom met een constate ripple maar een waar elke derde ripple significant lager is dan de anderen. Dat geeft leuke harmonischen.

Ik ga er van uit dat de auto hier een probleem mee zal hebben.
Dus, als ik het goed begrijp verwacht je net als ik dat de auto van elke fase dezelfde stroom zal "trekken". Net als bij ieder ander elektrisch apparaat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je niets beperkt dan sowieso. Als extern één fase beperkt wordt dan denk ik dat de auto zegt "dat doe zo niet". Ik verwacht dat de lader in de auto dat controleert en als er een te grote onbalans tussen de fases is er niet geladen wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
Maasluip schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:44:
Als je niets beperkt dan sowieso. Als extern één fase beperkt wordt dan denk ik dat de auto zegt "dat doe zo niet". Ik verwacht dat de lader in de auto dat controleert en als er een te grote onbalans tussen de fases is er niet geladen wordt.
Als het inderdaad belangrijk is om de beschikbare capaciteit per fase zoveel mogelijk gelijk te houden, lijkt het mij verstandig om de verbruikers per fase goed te verdelen.
Immers als de vaatwasser, wasmachine en wasdroger op dezelfde fase zitten, maar op verschillende groepen en allemaal gedurende de nacht aan staan, zal de load balancing niet veel helpen.

Het zou dan zelfs beter kunnen zijn om op 1 fase te laden, waar de 16A volledig beschikbaar is.

Vind ik toch een beetje vreemd...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Recharge365 klopt, de zwaarst belaste fase zal bepalen hoeveel er voor alle fasen nog vrij is voor load balancing. Dat is hoe het laadprotocol werkt, de auto krijgt vanuit de laadpaal door hoeveel vermogen die mag pakken en dat is niet per fase verschillend.
Maar in de praktijk hoeveel apparaten heb je in huis die constant veel vermogen vragen? Een wasmachine is na 15 minuten ook wel klaar met het verwarmen van water, de rest van de tijd met weinig vermogen het trommeltje laten draaien. Een oven staat ook niet continu met 3,5kW aan om een taart te bakken, etc.
En ik mag hopen dat je een warmtepompdroger hebt anders ben je dief van je portemonnee, die pakken hooguit 600 Watt, dus 2-3A.
Een kookplaat is trouwens wel een voorbeeld waarbij het per fase kan, de linker 2 pitten zitten bij mij op L1 en de rechter op L2.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-04-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
CyBeRSPiN schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:03:
@Recharge365 klopt, de zwaarst belaste fase zal bepalen hoeveel er voor alle fasen nog vrij is voor load balancing. Dat is hoe het laadprotocol werkt, de auto krijgt vanuit de laadpaal door hoeveel vermogen die mag pakken en dat is niet per fase verschillend.
Maar in de praktijk hoeveel apparaten heb je in huis die constant veel vermogen vragen? Een wasmachine is na 15 minuten ook wel klaar met het verwarmen van water, de rest van de tijd met weinig vermogen het trommeltje laten draaien. Een oven staat ook niet continu met 3,5kW aan om een taart te bakken, etc.
Een kookplaat is trouwens wel een voorbeeld waarbij het per fase kan, de linker 2 pitten zitten bij mij op L1 en de rechter op L2.
Dag CyBeRSPiN, bedankt voor je toelichting. Je hebt natuurlijk gelijk dat niet veel apparaten constant veel vermogen vragen. We hebben echter ook een elektrische vloerverwarming en ook die vraag nogal wat.
En bovenal was ik misschien gewoon nieuwsgierig hoe dit zou werken. :)
Groet een P8 rijder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@Recharge365 Ik neem aan dat je voornamelijk 's nachts zal laden?
Wat zou het voordeel dan voor jou zijn om van een 1 fase naar een 3 fase laadpaal te gaan?
Heb je op dit moment 1x35A aansluiting of 3x25A?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
Isheara schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:28:
@Recharge365 Ik neem aan dat je voornamelijk 's nachts zal laden?
Wat zou het voordeel dan voor jou zijn om van een 1 fase naar een 3 fase laadpaal te gaan?
Heb je op dit moment 1x35A aansluiting of 3x25A?
Dag Isheara, Op dit moment heb ik een 3x25A aansluiting. Alleen heeft de laadpaal maar 1x16A.
Inderdaad laad ik voornamelijk 's nachts. Maar met een accu capaciteit van 78kWh (75kWh effectief) zou een volledige laadcyclus ongeveer 20 uur kosten. Nu rijd ik de accu niet vaak helemaal leeg maar meer dan 60% per dag lukt wel een aantal keren per week. Dat betekend 10 uren opladen en dat is soms wat krap, vooral als de auto in de avond ook nog gebruikt word om naar bijvoorbeeld de sportschool te gaan. Dit zijn weining kilometers maar kost veel tijd ;)
Dus iets sneller opladen zou wel fijn zijn.

Groet de P8 rijder :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19
Recharge365 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:22:
Dag allemaal, op het grote Volvo P8 forum ben ik al een poosje bekend. Nu de auto wat meer bekend is, is het tijd om me meer te verdiepen in het laden :)

Op dit moment heb ik een 1 fase laadpaal, ruim voldoende voor een hybride auto. Echter heb ik sinds kort een volledig elektrische auto en zou toch graag upgraden naar een 3 fase laadpaal.

Ik vraag mij hierbij af hoe load balancing eigenlijk werkt. Kan ik bijvoorbeeld per fase een andere stroom "trekken" of zal de auto een gelijke stroom per fase opnemen.

Met andere woorden, als ik op 1 fase een verbruik heb van 20 Ampere, overige fasen 5 Ampere, load balancing ingesteld op 25 Ampere, krijg ik dan 1x5A + 2x20A (ik weet dat de auto maar 16A accepteerd maar het gaat om het concept)

Ik heb al even gezocht in het forum maar het antwoord nog niet gevonden. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
De auto trekt over alle drie fase exact hetzelfde (per fase) als over een 1 fase. Dus als loadbalancing zegt dat er op 1 fase (maakt niet uit welke) maar 6A beschikbaar is, dan krijg je max 3x 6A (tenzij een andere fase nog lager is natuurlijk).
Het laadprotocol kent namelijk hier geen verschil in. De laadpaal communiceert naar de auto hoeveel Ampere hij mag laden en kent dus geen verschil tussen 1 fase en 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Recharge365 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:09:
[...]

Dag Isheara, Op dit moment heb ik een 3x25A aansluiting. Alleen heeft de laadpaal maar 1x16A.
Inderdaad laad ik voornamelijk 's nachts. Maar met een accu capaciteit van 78kWh (75kWh effectief) zou een volledige laadcyclus ongeveer 20 uur kosten. Nu rijd ik de accu niet vaak helemaal leeg maar meer dan 60% per dag lukt wel een aantal keren per week. Dat betekend 10 uren opladen en dat is soms wat krap, vooral als de auto in de avond ook nog gebruikt word om naar bijvoorbeeld de sportschool te gaan. Dit zijn weining kilometers maar kost veel tijd ;)
Dus iets sneller opladen zou wel fijn zijn.

Groet de P8 rijder :)
En dit er bij zou ik inderdaad ook gewoon naar 3 fase gaan, incl. loadbalancing. Dan is die nieuwe auto van je echt wel snel genoeg geladen in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:34
Normaal gezien rij ik vanaf oktober/november ook elektrisch met mijn bedrijfswagen (Skoda Enyaq). Via mijn werkgever krijg ik een Powerdale Nexxtender Home laadpunt, installatie zelf te voorzien. Echter heb ik nog geen installateur gevonden die vertrouwd is met het merk en nog plaats heeft in 2021. Zijn er hier mensen die iemand/een bedrijf kunnen aanraden? Regio is Gent (België)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
https://www.powerdale.com/nl/partners

Hier staan er toch genoeg tussen die bekend zijn met de installatie van dit merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRbn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:34
Pandarrama schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:58:
https://www.powerdale.com/nl/partners

Hier staan er toch genoeg tussen die bekend zijn met de installatie van dit merk?
:F Die pagina heb ik helemaal gemist. Bedankt!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

alvast bedankt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Recharge365 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:22:

Tenzij je auto & wallbox over ISO 15118 met elkaar communiceren (en dan moet ik even na zoeken, als er behoefte is laat het even weten, of het eigenlijk standaard er in zit of dat je het via de value added services moet doen) ondersteund het protocol dat gebruikt wordt (IEC 61851) dit niet, de laadpaal geeft aan de auto een maximum current door, ongeacht of de laadpaal (of auto) 1, 2 of 3 fases gebruikt/heeft. Met andere woorden als jij op je 3x25A aansluiting 20, 5 en 5 ampère verbruik hebt laad je niet gezien de minimum laadsnelheid 6A is. Voor de liefhebber: in deze PDF Tabel A.6

Of je auto en wallbox ISO 15118 doen, daar is het antwoord simpel: nee, dat is nog niet beschikbaar op de markt.

[ Voor 41% gewijzigd door GoldenSample op 13-04-2021 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op laadpunten voor thuis. Elektrische auto die ermee opgeladen moet worden is een Volkswagen ID.4 en mijn huisaansluiting is 3 x 25A (3-fase). Het moet dus sowieso een 11kW 3-fase lader worden (3 x 16A). De auto zal een leaseauto worden, echter werk ik bij een klein bedrijf dus automatische verrekening van de stroom is geen noodzaak. Ik kan prima 1 x per maand zelf een declaratie indienen voor de geladen kWh * 0,23. Ik wil echter liever geen losse kWh meter handmatig gaan aflezen, dus bij voorkeur zou ik wel graag een app of portal netjes een rapportage / overzicht kunnen uitdraaien.

Nu heb ik al veel rond zitten kijken, zeker ook in dit topic en twijfel eigenlijk nog tussen 2 laders, de Wallbox Copper SB en de Zappi V2.

Voor- en nadelen van beide die ik zelf gevonden heb:

Zappi V2
+ Totaal geen abonnement
+ Lijkt hardwarematig een degelijke lader
+ Mogelijkheid tot volledig laden vanuit de zonnepanelen, nu nog niet interessant maar in de toekomst als het salderen weggaat mogelijk wel.
- Lader locken en vrijgeven alleen mogelijk via op een omslachtige manier een code op het apparaat zelf in te geven. Dus niet simpel via een app of RFID chip. Lock je hem niet dan kan iedereen zomaar laden.
- Geen mogelijkheid tot het scheiden van stroomvebruik tussen verschillende gebruikers, nu niet heel relevant maar als er in de toekomst een tweede elektrische auto komt mogelijk wel (in verband met verrekening)
- App lijkt behoorlijk amateuristisch, ook met de losse hub die draadloos aan de lader verbonden moet worden. En een webinterface hebben ze al helemaal niet. Ik twijfel dus of ik hier wel betrouwbare statistieken voor verrekening uit kan krijgen?

Wallbox Copper SB
+ Mooi design
+ Lijkt een heel mooi en uitgebreid dashboard te hebben inclusief rapportages
+ Makkelijk de laadsessie starten met de app of RFID chip.
+ Mogelijkheid om meerdere gebruikers te onderscheiden middels app en RFID chips.
- Hoewel de functies die ik nodig heb volgens mij geen abbo vereisen heeft men wel een abbo structuur. Mogelijk in de toekomst dus toch maandelijkse kosten?
- Bouwkwaliteit lees ik wisselende verhalen over zoals bijvoorbeeld hierboven van @GoldenSample , komt op mij iets minder degelijk over dan de Zappi.

Heeft iemand nog ideeën over deze case? Mis ik nog interessante opties? Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 07:29
Recharge365 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:08:
[...]

We hebben echter ook een elektrische vloerverwarming en ook die vraag nogal wat.
Ben je daarmee niet een dief van je eigen portemonnee?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
ik222 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:52:
Zappi V2
+ Totaal geen abonnement
+ Mogelijkheid tot volledig laden vanuit de zonnepanelen, nu nog niet interessant maar in de toekomst als het salderen weggaat mogelijk wel.
- Lader locken en vrijgeven alleen mogelijk via op een omslachtige manier een code op het apparaat zelf in te geven. Dus niet simpel via een app of RFID chip. Lock je hem niet dan kan iedereen zomaar laden.
- Geen mogelijkheid tot het scheiden van stroomvebruik tussen verschillende gebruikers, nu niet heel relevant maar als er in de toekomst een tweede elektrische auto komt mogelijk wel (in verband met verrekening)
- App lijkt behoorlijk amateuristisch, ook met de losse hub die draadloos aan de lader verbonden moet worden. En een webinterface hebben ze al helemaal niet. Ik twijfel dus of ik hier wel betrouwbare statistieken voor verrekening uit kan krijgen?
Ik kan als zappi gebruiker alleen hierover spreken.
Lader locken en vrijgeven kan ook via de app. Zit sinds een van de nieuwste versies er in. Zelf gebruik ik het niet, niemand staat zomaar op mijn oprit om zijn auto te laden.
Er is wel een webinterface: https://myaccount.myenergi.com/dashboard
En gezien je een tweaker bent, ze leveren JSON data waarmee je helemaal zelf je administratie kan bijhouden. Bijv. per laadbeurt de totaal geladen kWh opslaan en dan hoef alleen nog maar later toe te voegen welke auto het was.
Maarja, wat is betrouwbaar. Als je echt betrouwbaar wil moet je aan een MID kwh meter, maar dat wil je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
Ik ben me aan het oriënteren op laadpunten voor thuis. Elektrische auto die ermee opgeladen moet worden is een Volkswagen ID.4 en mijn huisaansluiting is 3 x 25A (3-fase). Het moet dus sowieso een 11kW 3-fase lader worden (3 x 16A). De auto zal een leaseauto worden, echter werk ik bij een klein bedrijf dus automatische verrekening van de stroom is geen noodzaak. Ik kan prima 1 x per maand zelf een declaratie indienen voor de geladen kWh * 0,23. Ik wil echter liever geen losse kWh meter handmatig gaan aflezen, dus bij voorkeur zou ik wel graag een app of portal netjes een rapportage / overzicht kunnen uitdraaien.

Nu heb ik al veel rond zitten kijken, zeker ook in dit topic en twijfel eigenlijk nog tussen 2 laders, de Wallbox Copper SB en de Zappi V2.

Zappi V2
+ Totaal geen abonnement

Wallbox Copper SB
+ Mooi design
+ Mogelijkheid om meerdere gebruikers te onderscheiden middels app en RFID chips.
- Hoewel de functies die ik nodig heb volgens mij geen abbo vereisen heeft men wel een abbo structuur. Mogelijk in de toekomst dus toch maandelijkse kosten?
- Bouwkwaliteit lees ik wisselende verhalen over zoals bijvoorbeeld hierboven van @GoldenSample , komt op mij iets minder degelijk over dan de Zappi.

Heeft iemand nog ideeën over deze case? Mis ik nog interessante opties? Wat zouden jullie doen?
Ik kan enkel over de Zappi spreken. Bij mij het is nu weer in orde, maar energiemeting is een tijdje heel inconsequent geweest. Bij laden leek de registratie goed, maar metingen vanuit woning over verbruik was heel matig.
Verder is de lader locken niet echt omslachtig te noemen naar mijn mening. Voordat je gaat laden even 4 keer op een knop drukken gaat denk ik sneller dan een RFID chip of pas pakken en bij een apparaat houden en weer terug stoppen. Daarnaast kan de hub ook via draad verbonden worden, is er een web interface via https://myaccount.myenergi.com/ en werkt de app prima. Laadsessies zijn via de app in te plannen incl. uitgesteld laden, manier van laden (enkel overtollige energie of gewoon zsm) en daarin werkt de app heel degelijk.

Het belangrijkste argument om wel of niet voor een Zappi te kiezen is denk ik voornamelijk of je laadsessies van een tweede auto (in de toekomst) automatisch wilt kunnen verrekenen. Wil je dat, dan valt de Zappi af. Mocht dat geen issue zijn, dan is het een goede keuze, want de twee andere nadelen die je opsomt vind ik wat overtrokken. De App werkt verder prima, laadsessies zijn te plannen incl. uitgesteld laden, manier van laden (enkel overtollige energie of gewoon zsm) en daarin werkt de app heel degelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Dat heb je met een losse kWh-meter op zich ook niet. Ik heb wel een kWh-meter hangen en mijn oplossing voor dit probleem is om 1 laadpaal te hebben voor de auto van de zaak en 1 laadpaal voor prive.

Bijkomend voordeel is dat je ook tegelijk kan laden en geen stekkers hoeft om te wisselen.

Ik zie niet helemaal in waarom 1 keer in de maand op de kWh meter kijken veel meer werk is dan 1 keer in de maand in een app kijken. Het enige voordeel van het tweede is dat je dat dan waarschijnlijk "overal" kan doen en op je kWh-meter kijken kan je natuurlijk alleen maar thuis doen.

Als je een iets duurdere kWh-meter koopt kan je die vaak ook uitlezen via een kabeltje, die je dan weer op een Pi of iets kan aansluiten etc.

Ik maak een fotootje van de meterstand en die lever ik dan mee bij de declaratie. Het grootste probleem is inderdaad daar aan denken, dus soms sla ik ook wel eens een maand over en krijg ik de volgende maand "dubbel" betaald O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

ThaDude

Hang Loose

N.a.v. mijn bevindingen bij NM met zonnepanelen i.c.m. de Home Advanced 2.1 is er (na veel mailverkeer en telefoonverkeer) een monteur langs geweest. Deze bevestigde mijn vermoeden. De C1 klemmen zien geen verschil in verbruik of afname. Wat ze dan meestal doen is dan de zonnepanelen los halen van je hoofdschakelaar (is hier volgens mij ook al een keer vermeldt) zodat deze niet worden meegenomen in het geheel. Dit is bij mij helaas onmogelijk zonder de hele meterkast aan te passen.

Ik vind dit persoonlijk ook geen oplossing omdat het dan nog zo kan zijn dat als wasmachine draait en we aan het koken zijn dat de auto niet wil laden of met minder capaciteit terwijl ik nog terug lever.. :z

Kortom ze hebben hier geen echte oplossing voor. Moet nu de P1 poort gaan gebruiken. Hier is overigens ook de kans dat het niet werkt.. Hij had het over afhankelijk van je merk slimme meter en bouwjaar meter etc etc. Ofwel ze weten het niet gewoon niet.

TIP! Alvorens je een NM paal neemt denk hier goed over na! Als je beetje veel zonnepanelen hebt of in de toekomst wil moet je hier twee keer over nadenken lijkt mij..

[ Voor 0% gewijzigd door ThaDude op 13-04-2021 11:52 . Reden: typo ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:13

Zappi V2
+ Totaal geen abonnement

Wallbox Copper SB
+ Mooi design

Webinterface voor Zappi is er wel degelijk: https://myaccount.myenergi.com/

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
Zwerius schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:55:
[...]

Ben je daarmee niet een dief van je eigen portemonnee?
/off topic. Het is alleen voor een aanbouw en een voorschot op een huis zonder gas aansluiting. ;)
Het is een stuk goedkoper om het aan te leggen en de aanbouw is extra geisoleerd. We zullen zien wat het uiteindelijk gaat kosten. \on topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
Ter informatie voor iedereen.
Als je erover denkt om iets met 3-fasen te gaan doen, vraag het nu alvast aan bij je netbeheerder.
Of in ieder geval als je bij Stedin zit....
Om alleen een offerte krijgen ben je al meer dan een maand kwijt (en ik heb hem nog niet), puur voor verzwaring van 1x35A naar 3x25A.
Dit is puur 2 zekeringen erbij zetten en nieuwe meter.

En als ik de berichten zo her en der lees mag je daarna ook nog minimaal 3-6 maanden wachten tot het wordt uitgevoerd.
De overheid zou de netbeheerders eens op de vingers moeten tikken en moeten beboeten voor dit monopolie machtsmisbruik.

Zo ff stukje frustratie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58
Frank_P schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:10:
Ter informatie voor iedereen.
Als je erover denkt om iets met 3-fasen te gaan doen, vraag het nu alvast aan bij je netbeheerder.
Of in ieder geval als je bij Stedin zit....
Om alleen een offerte krijgen ben je al meer dan een maand kwijt (en ik heb hem nog niet), puur voor verzwaring van 1x35A naar 3x25A.
Dit is puur 2 zekeringen erbij zetten en nieuwe meter.

En als ik de berichten zo her en der lees mag je daarna ook nog minimaal 3-6 maanden wachten tot het wordt uitgevoerd.
De overheid zou de netbeheerders eens op de vingers moeten tikken en moeten beboeten voor dit monopolie machtsmisbruik.

Zo ff stukje frustratie :p
Wow begin vorig jaar kreeg ik (Enexis) niet eens een offerte maar on ik het in hun portal gelijk aanvragen inclusief de prijsopgave. Daarnaast kon ik de afspraak gelijk inplannen voor de week erna. Covid heeft ze blijkbaar geen goed gedaan qua planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hier een verzwaring van 3x25 naar 3x50 A aangevraagd, daarvoor moet een nieuwe kabel (16 mm2 begreep ik) worden getrokken. Levertijd: 3 weken. Kan ik tenminste wel op 32 A mijn Kona laden. :+

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@One-eye864
Hier ook Enexis, binnen een week aan de deur. Was in november 2020. Geen idee hoe dat nu is. Volgens de monteur die het bij mij kwam aansluiten was er op dat moment al een paar weken een storing in het uitlezen van de energiemeters. Dat hield ook in dat problemen met een meter niet uitgelezen werden en het planningsysteem voor de monteurs leeg bleef. Alleen aansluitingen aanpassen werd nog gedaan...

@ik222
Mijn 2 cents over de Zappi:
- Technisch inderdaad wel OK. Softwarematig (app en on-line account) echt om te huilen als je het mij vraagt. Ik vermoed een hoop hobby-legacy die er niet zomaar uit te krijgen is.
- Laadgeschiedenis in de zappi zelf, de app en on-line is onbetrouwbaar en totaal niet geschikt voor verrekening. Echt totaal niet dus!
- Wil je meerdere auto's laden én verrekenen dan kan dit niet met een Zappi.
- Heb je het eenmaal werkend blijf er dan verder van af. Ga niet updaten of iets dergelijks want er is een hele grote kans dat er daarna allerlei dingen niet meer werken.

@daemonix ,
Duur geintje :o
Zeker een bedrijfsaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
One-eye864 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:26:
[...]
Wow begin vorig jaar kreeg ik (Enexis) niet eens een offerte maar on ik het in hun portal gelijk aanvragen inclusief de prijsopgave. Daarnaast kon ik de afspraak gelijk inplannen voor de week erna. Covid heeft ze blijkbaar geen goed gedaan qua planning
Tegenwoordig moet die via 'mijn aansluiting' en daarna krijg je bericht dat het toch direct via Stedin gaat.
Maar de service daar is echt zwaar belabberd.
Ze geven aan dat het erg druk is, dat geloof ik best wel met al die elektrische auto's.
Maar een verzwaring is toch gewoon standaard druk op de knop, dat hoeft toch niet 4+ weken te duren.
Laat staan dat de uitvoer daarna nog veel langer duurt.
Helaas heb ik geen keuze....want anders zou ik echt NOOIT zaken met Stedin doen.
Pagina: 1 ... 57 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen