Ik ben me aan het oriënteren op laadpunten voor thuis. Elektrische auto die ermee opgeladen moet worden is een Volkswagen ID.4 en mijn huisaansluiting is 3 x 25A (3-fase). Het moet dus sowieso een 11kW 3-fase lader worden (3 x 16A). De auto zal een leaseauto worden, echter werk ik bij een klein bedrijf dus automatische verrekening van de stroom is geen noodzaak. Ik kan prima 1 x per maand zelf een declaratie indienen voor de geladen kWh * 0,23. Ik wil echter liever geen losse kWh meter handmatig gaan aflezen, dus bij voorkeur zou ik wel graag een app of portal netjes een rapportage / overzicht kunnen uitdraaien.
Nu heb ik al veel rond zitten kijken, zeker ook in dit topic en twijfel eigenlijk nog tussen 2 laders, de Wallbox Copper SB en de Zappi V2.
Voor- en nadelen van beide die ik zelf gevonden heb:
Zappi V2
+ Totaal geen abonnement
+ Lijkt hardwarematig een degelijke lader
+ Mogelijkheid tot volledig laden vanuit de zonnepanelen, nu nog niet interessant maar in de toekomst als het salderen weggaat mogelijk wel.
- Lader locken en vrijgeven alleen mogelijk via op een omslachtige manier een code op het apparaat zelf in te geven. Dus niet simpel via een app of RFID chip. Lock je hem niet dan kan iedereen zomaar laden.
- Geen mogelijkheid tot het scheiden van stroomvebruik tussen verschillende gebruikers, nu niet heel relevant maar als er in de toekomst een tweede elektrische auto komt mogelijk wel (in verband met verrekening)
- App lijkt behoorlijk amateuristisch, ook met de losse hub die draadloos aan de lader verbonden moet worden. En een webinterface hebben ze al helemaal niet. Ik twijfel dus of ik hier wel betrouwbare statistieken voor verrekening uit kan krijgen?
Wallbox Copper SB
+ Mooi design
+ Lijkt een heel mooi en uitgebreid dashboard te hebben inclusief rapportages
+ Makkelijk de laadsessie starten met de app of RFID chip.
+ Mogelijkheid om meerdere gebruikers te onderscheiden middels app en RFID chips.
- Hoewel de functies die ik nodig heb volgens mij geen abbo vereisen heeft men wel een abbo structuur. Mogelijk in de toekomst dus toch maandelijkse kosten?
- Bouwkwaliteit lees ik wisselende verhalen over zoals bijvoorbeeld hierboven van @
GoldenSample , komt op mij iets minder degelijk over dan de Zappi.
Heeft iemand nog ideeën over deze case? Mis ik nog interessante opties? Wat zouden jullie doen?