Het grote "thuis laden van je EV" topic. Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 121 Laatste
Acties:
  • 850.209 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 20:12
ThaDude schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:38:
[...]

Dank! lijkt toch goed te zijn zie foto..

toch start hij niet als ik mijn P1 kabel erin heb. Zodra hij eruit is start hij op 6kW en als ik kabel erin doe stopt deze. Mijn youless zegt -6688 Watt :z[Afbeelding]
Zitten de rode en witte draadjes wel in de juiste ingangen of misschien andersom? Zie YouTube: NewMotion - Installeer een Home Advanced 2.1 laadpunt
Verder geen newmotion kenner. Misschien dat de newmotion ingesteld staat dat ie minstens 10A (2300kW) per fase wil hebben ofzo

[ Voor 5% gewijzigd door thehog op 29-03-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37

ThaDude

Hang Loose

thehog schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Zitten de rode en witte draadjes wel in de juiste ingangen of misschien andersom? Zie YouTube: NewMotion - Installeer een Home Advanced 2.1 laadpunt
Verder geen newmotion kenner. Misschien dat de newmotion ingesteld staat dat ie minstens 10A (2300kW) per fase wil hebben ofzo
Ook die zijn goed dank!
Snap er niks van met -4500 Watt kan ik nog steeds niet laden, snap er niks van. Volgens laadkompas, de installateur, is het het beste om een actieve splitter kopen en dan de P1 poort te gaan gebruiken. Heb er zo nog niet eerder last van gehad.. begrijp er niks van. Heb dit jaar wel 3K aan zonnepanelen erbij gekregen..

@thehog Laadkompas is de installateur, had verkeerd geschreven..

Kan het met fase verschil te maken hebben?
Vanuit bouw 6 panelen op fase 1 a 1500 Watt
daarna 14 panelen watt op fase 2 a 3680 Watt (straks kijken of het op juiste fase zit..)
nu 9 panelen erbij gekregen op fase 3 a 2970 watt

[ Voor 16% gewijzigd door ThaDude op 29-03-2021 16:13 . Reden: aanpassing en info ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ThaDude schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:04:
[...]

Ook die zijn goed dank!
Snap er niks van met -4500 Watt kan ik nog steeds niet laden, snap er niks van. Volgens laadkompas, de leverancier, is het het beste om een actieve splitter kopen en dan de P1 poort te gaan gebruiken. Heb er zo nog niet eerder last van gehad.. begrijp er niks van. Heb dit jaar wel 3K aan zonnepanelen erbij gekregen..
Wat zegt je installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

daarna 14 panelen watt op fase 2 a 3680 Watt (straks kijken of het op juiste fase zit..)
Dat zou best kunnen. Maar dat is ook weer afhankelijk van hoe de newmotion werkt (wel of geen fases optellen voor verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razzy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-10 16:52
Wie kan mij helpen?
Ik heb al via Google gezocht en ook hier op het forum.
Er is echter zoveel informatie dat ik geen antwoord kan vinden. Mijn kennis van elektra is ook niet al te best.

Ik hoop einde van deze week een "nieuwe" VW Golf Gte te hebben.
Hiervoor heb ik via Marktpl@@ts en 1 fase laadpaal gekocht welke ik buiten aan de gevel wil monteren.
De laadpaal wil ik aansluiten op de groepenkast. Ik heb alleen geen vrije groep over.
Er is wel een aparte groep, de 8ste, voor de deurbel. Echter is dit volgens mij geen beltrafo maar gewoon een groep speciaal voor de deurbel. De deurbel is daar middels een transformator op aangesloten.
Kan ik de laadpaal op deze groep aansluiten?
Ik lees overal dat het beter is om een aparte groep voor de lader te hebben. Alleen heb ik daar dus geen vrije groep voor.
Hier onder foto's van de situatie. Rechts op de foto's zie je een wcdt waarop de trafo van de bel is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdWOCYLeq3-RDjNZrE-MmHDREgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iL7lt9u4LYkTaSfmoGM8Vopi.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwVQIMZ-KqSc26Uq7a1MFM7QIP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HSyfrRoUe8jO7pfpWqv7dfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Razzy schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:54:
Wie kan mij helpen?
Ik heb al via Google gezocht en ook hier op het forum.
Er is echter zoveel informatie dat ik geen antwoord kan vinden. Mijn kennis van elektra is ook niet al te best.

Ik hoop einde van deze week een "nieuwe" VW Golf Gte te hebben.
Hiervoor heb ik via Marktpl@@ts en 1 fase laadpaal gekocht welke ik buiten aan de gevel wil monteren.
De laadpaal wil ik aansluiten op de groepenkast. Ik heb alleen geen vrije groep over.
Er is wel een aparte groep, de 8ste, voor de deurbel. Echter is dit volgens mij geen beltrafo maar gewoon een groep speciaal voor de deurbel. De deurbel is daar middels een transformator op aangesloten.
Kan ik de laadpaal op deze groep aansluiten?
Ik lees overal dat het beter is om een aparte groep voor de lader te hebben. Alleen heb ik daar dus geen vrije groep voor.
Hier onder foto's van de situatie. Rechts op de foto's zie je een wcdt waarop de trafo van de bel is aangesloten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je laadpaal een DC lekstroombeveiliging heeft kan je een aardlekautomaat plaatsen die 'op hetzelfde niveau' als de twee aardlekschakelaars aangesloten wordt, dus na de hoofdschakelaar.

Maar om eerlijk te zijn is het beter om dit uit te besteden als je er te weinig van weet. Voor iemand die weet wat hij/zij doet is het simpel, maar anders neem je wel een behoorlijk risico in veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakkie takkie
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-10 15:03
Even dit topic doorgespit maar ik kan niet heel veel vinden over de Ratio Solar Box als laadvoorziening. Dit zou voor mij een mooie eenvoudige oplossing zijn om de ID3 op te laden zonder al te veel toeters, bellen en appjes. Zijn hier mensen die dit apparaat hebben hangen? Deze kan loadbalancing via P1 maar daar staat niets over in de handleiding en dat zou ik toch graag toepassen.

ID3 Pro Performance Max 58kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 22:36
Toevallig heb ik dit weekend exact hetzelfde gedaan.
Naast de 2 bestaande aardlekschakelaars heb ik een nieuwe aardlekautomaat geplaatst waar uitsluitend de laadpaal op aangesloten is.
Deze heb ik direct na de hoofdzekering aangesloten en dat terwijl er geen hoofdschakelaar aanwezig is. Dit is niet en door niemand aan te bevelen zonder alle voorzorgsmaatregelen in acht te nemen. Als je daar een foutje maakt is het dodelijk.

Mijn advies, betrek er even een elektricien bij en die geeft je het juiste advies net als dat de klus zo geklaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Pandarrama de voorzorgsmaatregel is dat je na overleg met de netbeheerder de verzegelde hoofdzekering eruit draait om de kast spanningsloos te maken, en dan iemand met zegelrecht de boel weer laat verzegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Pandarrama schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:34:
Naast de 2 bestaande aardlekschakelaars heb ik een nieuwe aardlekautomaat geplaatst waar uitsluitend de laadpaal op aangesloten is.
Deze heb ik direct na de hoofdzekering aangesloten en dat terwijl er geen hoofdschakelaar aanwezig is. Dit is niet en door niemand aan te bevelen zonder alle voorzorgsmaatregelen in acht te nemen. Als je daar een foutje maakt is het dodelijk.

Mijn advies, betrek er even een elektricien bij en die geeft je het juiste advies net als dat de klus zo geklaard is.
Dit is überhaupt niet aan te raden, ook niet met voorzorgsmaatregelen.
Bij zo'n aanpassing zorg je als allereerste voor een een hoofdschakelaar, en dan werk je verder.
Nu heb je het erger achtergelaten dan je het aantrof: eerst waren er twee handelingen nodig om het huis spanningsloos te maken, nu drie. Bovendien is het minder overzichtelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
CyBeRSPiN schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:39:
@Pandarrama de voorzorgsmaatregel is dat je na overleg met de netbeheerder de verzegelde hoofdzekering eruit draait om de kast spanningsloos te maken, en dan iemand met zegelrecht de boel weer laat verzegelen?
Misschien heeft hij gewoon een automaat als hoofdschakelaar? Ik heb ook een C40 die ik zelf kan bedienen als hoofdschakelaar. Op de foto helaas niet zichtbaar, maar niet uit te sluiten dat dit het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandarrama
Ja die kans is groot maar aangezien Razzy aangeeft in tegenstelling tot anderen niet al te veel verstand er van te hebben is het advies om daar een elektricien voor in te schakelen.
Kost je misschien wat meer maar is wel zo veilig. Dan weet je zeker dat het uiteindelijk goed aangesloten is.
Mogelijk dat het wel zelf lukt de paal te plaatsen, kabel in te graven tot aan de meterkast enz. Het aansluiten kun je dan aan een elektricien overlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:47

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Pandarrama schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:34:
Hier heb je iets gedaan wat niet volgens de regels is. Als je een aanpassing maakt aan de elektra moet alles in de keten waarin vernieuwd/gewijzigd wordt volgens de huidige regels gemaakt worden. Dat betekent in dit geval dat de bestaande groepen mogen blijven zoals ze zijn, maar dat de nieuwe groep voor je laadpaal volgens de nieuwe regels moet zijn. Je had een hoofdschakelaar moeten monteren omdat de hele keten van de nieuwe laadpaalgroep volgens huidige regels moet en die zeggen dat je een hoofdschakelaar moet hebben. Wel zo veilig ook.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:17
[...]

Ook die zijn goed dank!
Snap er niks van met -4500 Watt kan ik nog steeds niet laden, snap er niks van. Volgens laadkompas, de installateur, is het het beste om een actieve splitter kopen en dan de P1 poort te gaan gebruiken. Heb er zo nog niet eerder last van gehad.. begrijp er niks van. Heb dit jaar wel 3K aan zonnepanelen erbij gekregen..

@thehog Laadkompas is de installateur, had verkeerd geschreven..

Newmotion kijkt niet naar de richting van de stroom... En dat kan dit tot gevolg hebben.

De CT klemmen hadden zo geplaatst moeten worden dat ze alleen het verbruik meten, en geen opwek.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Makrolon schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Newmotion kijkt niet naar de richting van de stroom... En dat kan dit tot gevolg hebben.

De CT klemmen hadden zo geplaatst moeten worden dat ze alleen het verbruik meten, en geen opwek.
Huh? Weet je dat zeker?

Dat zou wel een enorme ontwerpfout zijn. Zappi ziet gelukkig wel het verschil tussen terugleveren en verbruiken. als Newmotion daar niet naar kijkt, kun je wel laden als er niet teveel wordt teruggeleverd.

Door te gaan laden neemt de stroom die van de CT komt af en gaat het goed, totdat die bij de ingestelde (verbruiks-)grenswaarde komt. Wordt er bij de start van het laden al boven de ingestelde drempelwaarde teruggeleverd, dan denkt de paal dat de (verbruiks-)grens al bereikt is?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

[...]

Bedankt voor je reactie. Dat ze niet naar richting kijken vermoede ik dus hierdoor al. Gaat dit anders werken met de P1 poort aangesloten ten opzichte van de klemmen?

Anders plaatsen kan toch niet? Ze zitten om de aders die naar slimme meter gaan.. hoe zou dit anders moeten ? In de winter moet de inductie samen met ovens en warmtepomp aankunnen zonder dat ik over 17 kW heen ga :?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
ThaDude schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:37:
[...]

Bedankt voor je reactie. Dat ze niet naar richting kijken vermoede ik dus hierdoor al. Gaat dit anders werken met de P1 poort aangesloten ten opzichte van de klemmen?

Anders plaatsen kan toch niet? Ze zitten om de aders die naar slimme meter gaan.. hoe zou dit anders moeten ? In de winter moet de inductie samen met ovens en warmtepomp aankunnen zonder dat ik over 17 kW heen ga :?
Jawel hoor. Vanaf de hoofdschakelaar 2 draden weg, een naar de rest van de groepenkast met daarom de CT klem, en een naar de automaat van de zonnepanelen. Op deze manier gaat het wel goed. (Alleen zal je niet meer kw's kunnen laden wanneer je zonnepanelen opwekken)

Of het anders werkt met de P1 poort durf ik eigenlijk niet te zeggen..

[ Voor 4% gewijzigd door Makrolon op 30-03-2021 06:29 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Hippe Lip schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:31:
[...]

Huh? Weet je dat zeker?

Dat zou wel een enorme ontwerpfout zijn. Zappi ziet gelukkig wel het verschil tussen terugleveren en verbruiken. als Newmotion daar niet naar kijkt, kun je wel laden als er niet teveel wordt teruggeleverd.

Door te gaan laden neemt de stroom die van de CT komt af en gaat het goed, totdat die bij de ingestelde (verbruiks-)grenswaarde komt. Wordt er bij de start van het laden al boven de ingestelde drempelwaarde teruggeleverd, dan denkt de paal dat de (verbruiks-)grens al bereikt is?
Ik weet 100 procent zeker dat het zo was ja. Hebben ze zelf verteld bij newmotion.
Het enige wat zou kunnen is dat ze het aangepast hebben. Maar als ik bovenstaand verhaal zo hoor is dat nog niet zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
[...]

Dat lijkt mij heel sterk gezien het filmpje van newmotion zelf waar ze de CT klemmen in de richting van afname aansluiten.
Doel is load sharing (en dus niet meer dan de zekering van het net, bijv 25A af te nemen). Opwek zorgt voor negatieve. Als newmotion dat niet ziet zien ze sowieso 0A op de CT klem. Alleen al op basis daarvan zou de newmotion paal moeten starten met laden. Maarja ik ben geen newmotion paal kennen dus kan er naast zitten.

Edit: uit de manual van de dynamic power module:
De stroomtransformatoren (CT): Er kunnen maximaal 3 CT-koppen worden aangesloten
op de module. De verbindingen bevinden zich aan de onderkant van de module en zijn
aangemerkt met L1, L2 en L3 op het label aan de voorkant. Iedere CT-draad kan boven
een andere worden gemonteerd. Hoewel iedere meetkop is voorzien van 2 verschillend
gekleurde draden, is de polariteit niet van belang bij het aansluiten.
3. De CT’s die zijn verbonden met L1, L2 en L3 moeten in de correcte volgorde worden
aangesloten op de eerste, tweede en derde fase van het elektriciteitsnet van het huis.
Er staan pijlen op de CT, maar de richting is niet belangrijk.

Dus maakt echt niet uit hoe de pijlen staan en de draden zijn aangesloten. Dus inderdaad weet de newmotion niet of het opwek of verbruik is. Newmotion zal binnen met 6A laden en als de gemeten waarde dan met 6A stijgt dan zal het verbruik zijn geweest, zakt het met 6A dan moet het wel opwek zijn. Maar dan snap ik neit waarom hij niet start met laden bij hem.

[ Voor 41% gewijzigd door thehog op 30-03-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
thehog schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:45:
Maar dan snap ik neit waarom hij niet start met laden bij hem.
Mijn insteek is dat ze de absolute waarde nemen van de gemeten stroom. Dan maakt het natuurlijk niet uit hoe je de CT aansluit, of hoe de draden worden aangesloten. Als de CT nu -6A of +6A zegt, de laadpaal ziet altijd 6A en gebruikt dat als waarde voor het verbruik van stroom.

De laadpaal ziet dus niet het verschil van een huis waar de sauna flink staat te verbruiken of een huis waar de PV aan het terugleveren is.

Dit maakt het voor de installatie natuurlijk veel makkelijk (het kan niet fout aangesloten zijn), maar gaat volledig voorbij aan het feit dat er zoiets bestaat als zonnepanelen die stroom opwekken waardoor er teruglevering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
JeroenE schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:09:
[...]
Mijn insteek is dat ze de absolute waarde nemen van de gemeten stroom. Dan maakt het natuurlijk niet uit hoe je de CT aansluit, of hoe de draden worden aangesloten. Als de CT nu -6A of +6A zegt, de laadpaal ziet altijd 6A en gebruikt dat als waarde voor het verbruik van stroom.

De laadpaal ziet dus niet het verschil van een huis waar de sauna flink staat te verbruiken of een huis waar de PV aan het terugleveren is.

Dit maakt het voor de installatie natuurlijk veel makkelijk (het kan niet fout aangesloten zijn), maar gaat volledig voorbij aan het feit dat er zoiets bestaat als zonnepanelen die stroom opwekken waardoor er teruglevering is.
Dat moet toch wel kunnen, want de paal zou, als die intelligentie is ingebouwd, bijvoorbeeld 1 kWh meer af kunnen nemen en zien wat het met het (positieve of negatieve) vermogen doet en aan hand daarvan de waarde kunnen interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@InterCC Als die laadpaal zelf stroom kan gebruiken zou dat kunnen, maar ik ben er nog geen tegen gekomen die dat heeft.

Hoewel in de meeste gevallen de EV wel sneller zal gaan laden als dat mag van de laadpaal heb je daar helemaal geen garantie op. Bijvoorbeeld omdat de EV begrenst is door de lader in de EV, of de gebruiker of de BMS etc.

Wat ze wel zouden kunnen doen is het laden langzamer zetten dan er wordt geladen. Als dat kan natuurlijk, je kan niet lager dan 6A gaan. Dan zou je het laden (tijdelijk) moeten onderbreken.

Je hebt dan nog steeds geen 100% garantie, er kan natuurlijk net op hetzelfde moment een wolk voor de zon schuiven (of juist er voor vandaan).

Bij 3 fasen moet je dat dan ook voor alle fases apart gaan proberen en berekenen.

De meest voor de hand liggende manier is voorschrijven dat de CT-klemmen goed aangesloten moeten zijn, dan hoef je helemaal niets te doen met richtingen zelf bepalen omdat de waarde die je binnenkrijgt al gelijk goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Als ik de installatiehandleiding lees van de dynamic power module:
https://assets.ctfassets....anagement_Home_Module.pdf dan staat daar: "De CT’s die zijn verbonden met L1, L2 en L3 moeten in de correcte volgorde worden
aangesloten op de eerste, tweede en derde fase van het elektriciteitsnet van het huis.
Er staan pijlen op de CT, maar de richting is niet belangrijk."

Dat laatste stukje geeft hem denk ik al weg: de module maakt geen onderscheid in de richting van het veld.

Is er mogelijkheid om hem via P1 aan de sluiten?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

teacher schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:23:
Als ik de installatiehandleiding lees van de dynamic power module:
https://assets.ctfassets....anagement_Home_Module.pdf dan staat daar: "De CT’s die zijn verbonden met L1, L2 en L3 moeten in de correcte volgorde worden
Er staan pijlen op de CT, maar de richting is niet belangrijk."

Dat laatste stukje geeft hem denk ik al weg: de module maakt geen onderscheid in de richting van het veld.

Is er mogelijkheid om hem via P1 aan de sluiten?
Zeker wel :) Maar er is niemand die mij zegt dat het probleem daarmee verholpen is. Sterker nog NM zei aan de telefoon dat de klemmen beter werken dan de P1 poort :z

Ik heb dan wel een active P1 splitter nodig.. Ik heb mijn P1 namelijk al in gebruik. Zat aan deze te denken https://www.tech4ushop.nl/p1h-005.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zou, als test, even de P1 aansluiten en kijken wat er gebeurt...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

teacher schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:15:
Ik zou, als test, even de P1 aansluiten en kijken wat er gebeurt...
Dat schijnt niet te kunnen. NM/Laadkompas had het er over dat de loadbalancing dan anders/opnieuw moet worden ingesteld.

Dit heb ik aan telefoon vernomen of het echt zo werkt weet ik natuurlijk niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
ThaDude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Dat schijnt niet te kunnen. NM/Laadkompas had het er over dat de loadbalancing dan anders/opnieuw moet worden ingesteld.

Dit heb ik aan telefoon vernomen of het echt zo werkt weet ik natuurlijk niet..
Maar heb je hun dit huidig probleem al voorgelegd dan? Lijkt me raar dat je laadpaal niet wil laden als je 6kW productie hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

thehog schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:38:
[...]

Maar heb je hun dit huidig probleem al voorgelegd dan? Lijkt me raar dat je laadpaal niet wil laden als je 6kW productie hebt :)
Uiteraard heb ik dat :) Vanochtend heb ik eindelijk contact gekregen met de technische installatie afdeling. Die hebben het weer doorgezet intern. Als het goed is wordt ik binnen 48 uur teruggebeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@ThaDude De eenvoudigste test om te zien of de laadpaal 6 kW opwek hetzelfde ziet als 6 kW verbruik is om vanavond de auto aan te sluiten. Je hebt dan geen opwek en dan moet er dus gewoon geladen worden. De laadpaal kan dan niet denken dat er door opwek van PV-panelen over een grens gegaan wordt.

Je moet het laden dus starten als er geen opwek is of wanneer de opwek onder een bepaalde drempel is.

Heb je dat al geprobeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door Hippe Lip op 30-03-2021 18:55 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Hippe Lip schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:54:
@ThaDude De eenvoudigste test om te zien of de laadpaal 6 kW opwek hetzelfde ziet als 6 kW verbruik is om vanavond de auto aan te sluiten. Je hebt dan geen opwek en dan moet er dus gewoon geladen worden. De laadpaal kan dan niet denken dat er door opwek van PV-panelen over een grens gegaan wordt.

Je moet het laden dus starten als er geen opwek is of wanneer de opwek onder een bepaalde drempel is.

Heb je dat al geprobeerd?
Jazeker! Auto is nu aan het laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-10 09:03
Bestaat er eigenlijk zoiets (monofase) dat je een laadpaal hebt die je kan aansluiten op 2x16A kabels om zo de 32A capaciteit te kunnen bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Cerv47 Als maar een 1-fase netaansluiting hebt dan kan je in plaats van 2 losse 16A kabels aanleggen dan toch ook gelijk een 32A kabel aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-10 09:03
JeroenE schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:10:
@Cerv47 Als maar een 1-fase netaansluiting hebt dan kan je in plaats van 2 losse 16A kabels aanleggen dan toch ook gelijk een 32A kabel aanleggen?
Het gaat over een bestaande installatie, waar ik liever niet nog een kabel door mijn tuin & kelder ga leggen. Maar er komen wel 2 kabels toe die op 16A/20A automaten zitten. Ik ken weinig van elektriciteit, dus ik vraag mij af of die mogelijkheid bestaat of totale nonsens is?

[ Voor 13% gewijzigd door Cerv47 op 31-03-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:04
Cerv47 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:37:
Bestaat er eigenlijk zoiets (monofase) dat je een laadpaal hebt die je kan aansluiten op 2x16A kabels om zo de 32A capaciteit te kunnen bereiken?
2x16A is per definitie al geen mono-fase. Je kunt niet zomaar 2 fases koppelen tot 1.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Cerv47 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:30:
Het gaat over een bestaande installatie, waar ik liever niet nog een kabel door mijn tuin & kelder ga leggen. Maar er komen wel 2 kabels toe die op 16A/20A automaten zitten. Ik ken weinig van elektriciteit, dus ik vraag mij af of die mogelijkheid bestaat of totale nonsens is?
Maar heb je dan wel een 1-fase aansluiting of zijn dat meerdere fasen? Zit er echt niets anders op die kabels aangesloten? Ik bedoel: het is niet heel gebruikelijk om zo maar twee 'losse' 16A/20A kabels in je tuin te hebben liggen.

In theorie kan je (mits het 1 fase is en nergens anders voor gebruikt) de kabels gebruiken om een dubbele stroom te kunnen gebruiken. Maar voor zover ik weet is dat zowel in Nederland als België verboden. Je moet dit ook niet doen, want het grote probleem is dat als 1 kabel los gaat de andere overbelast kan raken en brand veroorzaken. Dat is het allemaal echt niet waard.

Wat je moet doen is een zwaardere kabel aanleggen waarmee dit wel kan of accepteren dat je op maximaal op 16A of 20A kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-10 15:27
Cerv47 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:30:
[...]

de vraag is dus of je huisinstallatie 1F of 3F is.
In de 1F situatie gewoon een nieuwe kabel trekken 4mm2 of meer, achter een 32F automaat mits dat past achter de hoofdschakelaar die moet dan meer zijn dan 32A, in de praktijk 35A of 40A of meer en loadbalancing om te voorkomen dat je er in de combinatie van auto, koffiezetapparaat en wasmachine of kookplaat, overheen kan gaan.
Als huisinstallatie 3F is gaat het waarschijnlijk om 3x25A en kun je niet boven die 25A gaan zitten, feitelijk is dan 20A en load balancing wel ongeveer het matje.
Er zijn enkele dure laders die 2F kunnen combineren tot 1F, dan maak je van 2x16 32A, maar kostbaar en niet aan te bevelen.

Maar gezien de naar jij aangeeft beperkte kennis op dit gebied zou ik geen risico nemen en een goede Elektricien/laadpaalinstallateur inschakelen. Ook duur maar geen onnodig risico.

en als je al dit gedoe niet wilt kun je het ook voorlopig met een granny gaan proberen op je 16A stopcontact.
als je niet meer dan ca. 150-200km/d rijdt is dat meestal ruim voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door eltron op 31-03-2021 20:27 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtune
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-07-2021
Zijn er externe betaalbare load balancers voor laadpalen te koop?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-10 20:33
Cerv47 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:37:
Controleer eerst even je hoofdaansluiting. In nederland is het vaak:
1 fase 1x35A
3 fase 3x25A
Als je op 1 fase 32A wilt gaan laden, dan kom je dicht in de buurt van de capaciteit van je aansluiting.
Op 16 A laad je 3,68 kW/uur. Een 45 kWh accu laad je dus in zo'n 12 uur van 0 naar 100%
Misschien moet je het niet moeilijker maken dan nodig. Mijn laadpaal kan ook op 1 fase 32A worden ingesteld, maar zekerheid dat ik mijn installatie niet overbelast is mij ook wat waard, dus staat hij op 16A ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Dtune Als het niet in je laadpaal zelf zit kan je het ook niet extern toevoegen. Het enige wat je dan kan doen is de laadpaal helemaal uitschakelen, of de communicatie met de auto onderbreken zodat die stopt met laden. Voor het tweede zal je al in de laadpaal zelf moeten zijn; de stroom er naar toe onderbreken kan natuurlijk wel extern.

Je hebt wel kans dat in dat geval bij het weer aanzetten van de stroom de auto niet opnieuw gaat laden. Wellicht moet er dan eerst weer een handeling op de laadpaal plaats vinden (kaart er voor, knopje indrukken, wat dan ook) en sommige auto's vallen "in slaap" als ze een tijdje niet meer kunnen laden en worden dan niet meer wakker als het weer wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
adjego schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:33:
[...]

2x16A is per definitie al geen mono-fase. Je kunt niet zomaar 2 fases koppelen tot 1.
Ik weet het niet meer zeker, maar is het niet zo dat het wel makkelijk 'kan' om twee fasen te bundelen, maar het in Nederland niet toegestaan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
InterCC schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:16:
[...]

Ik weet het niet meer zeker, maar is het niet zo dat het wel makkelijk 'kan' om twee fasen te bundelen, maar het in Nederland niet toegestaan is?
Nou, tussen die fases heb je als je een 3-fase aansluiting hebt in huis 400 volt, maar heb je maar 1 fase in huis, dan heb je tussen die fases niks want dat is dezelfde fase. Misschien dat er systemen bestaan die dit kan omzetten naar iets maar ik betwijfel of zoiets bestaat. Van wisselspanning naar gelijkspanning bestaat wel, maar een laadpaal van een 5k of meer lijkt me niet een echt slimme keuze.

EDIT: Blijkbaar is er wel iets: https://www.laadkabelwink...rger-3x16a-to-1x32a-t2-5m

Van 3-fase 16A naar 1-fase 32A.

[ Voor 24% gewijzigd door adjego op 01-04-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
adjego schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:43:
[...]

Nou, tussen die fases heb je als je een 3-fase aansluiting hebt in huis 400 volt, maar heb je maar 1 fase in huis, dan heb je tussen die fases niks want dat is dezelfde fase. Misschien dat er systemen bestaan die dit kan omzetten naar iets maar ik betwijfel of zoiets bestaat. Van wisselspanning naar gelijkspanning bestaat wel, maar een laadpaal van een 5k of meer lijkt me niet een echt slimme keuze.
Ik bedoel letterlijk twee L1 en nul fases bundelen in een parallele aansluiting. Dat zou in de praktijk moeten werken, toch (ook al is het onwenselijk om dat te doen vanaf twee groepen etc.)? Maar goed, eigenlijk is dit topic daar de plek niet voor en misschien ook niet goed om mensen op dat idee te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
InterCC schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:48:
[...]

Ik bedoel letterlijk twee L1 en nul fases bundelen in een parallele aansluiting. Dat zou in de praktijk moeten werken, toch (ook al is het onwenselijk om dat te doen vanaf twee groepen etc.)? Maar goed, eigenlijk is dit topic daar de plek niet voor en misschien ook niet goed om mensen op dat idee te brengen.
Nee, dit is dus niet mogelijk. Daarvoor heb je echt meerdere laders in de auto voor nodig. Bij een kookplaat is dit ook geen samenwerking, maar zijn gewoon twee losse fases binnen in de kookplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
InterCC schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:48:
[...]

Nee, dat geeft een vonkenregen. De fases zijn 120 graden verschoven ten opzichte van elkaar, en waar bij de één de spanning maximaal is, is die dat bij de ander zeker niet en loopt er dus een kortsluitstroom en gaat de automaat/zekering er gelukkig uit. Schade kan al aangericht zijn.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
daemonix schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:41:
[...]

Nee, dat geeft een vonkenregen. De fases zijn 120 graden verschoven ten opzichte van elkaar, en waar bij de één de spanning maximaal is, is die dat bij de ander zeker niet en loopt er dus een kortsluitstroom en gaat de automaat/zekering er gelukkig uit. Schade kan al aangericht zijn.
Thanks! De theorie heb ik al heel lang geleden gehad en ik kon mij nu niet zomaar inbeelden waarom het niet zou kunnen.
Maar heb jij het nu over een 3F huisaansluiting? Mijn voorbeeld is voor een 1F huisaansluiting waar je gewoon (weer, want eigenlijk is de groepenkast dan niets anders dan een opsplitsing van die 1F) twee fasen aan elkaar knoopt? Die situatie bedoel ik. Dat het onwenselijk is, is mij duidelijk hoor (één nuldraad die breekt en het hele vermogen over een draad terug is zeer onhandig), maar gewoon de theorie of het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix Twee keer dezelfde fase is niet verschoven tov elkaar en die kan je dus ook zonder vonkenregen aan elkaar knopen.

Als je een 32A groep in de meterkast hebt kan je daar 2 kabels voor 16A aan vast maken en die twee kabels aan de andere kant van de tuin ook aan elkaar knopen. In theorie kan je dan prima 32A over die twee kabels vervoeren. Alleen dat mag dus niet en is ook gevaarlijk; als aan het begin (of eind) 1 kabel los raakt loopt er ineens 32A over een 16A kabel en dan krijg je brand. Dat moet je dus niet willen, ook al is er blijkbaar een bestaand situatie waar reeds 2 keer een 16A kabel in je tuin ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-10 18:15
Hallo,
ik ben mij aan het orienteren op een EV, waarschijnlijk een Skoda Citygo IV of Reneult Zoe, puur voor woon/werk verkeer (85km per dag). Aangezien hij de hele nacht aan de lader kan lijkt me 1 fase genoeg. Ik heb een installateur gevraagd wat icm onze meterkast het maximum laadvermogen zou zijn en kreeg als feedback 4.6KW, omdat hij hem zou afzekeren op 20A.

Ik zie bij advertenties van gebruikte wallboxen vaak 3.7KWh staan. Kunnen dat soort boxen (bijv EV Box) dan echt max 3.7KW laden of kan de zekering daarin ook vervangen worden door 20A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-10 17:53

Kju

Bij mij is de laadpaal eindelijk geinstalleerd. Welk bedrag hebben jullie ingesteld voor zakelijke verrekening? Ik heb er geen moeite mee om werkelijke kosten te verrekenen maar ik heb geen zin om dat periodiek bij te houden. Voor nu heb ik de standaard E-Flux €0,23 ex BTW aangehouden maar mijn werkelijke kosten zitten rond 0,21 incl. BTW
Kju schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:54:
Dank voor de reacties. Ik zal het maar even nuanceren. Ik ben m'n eigen werkgever en de paal heb ik zakelijk betaald. Meer dan zakelijke aftrek is het doel dus ook niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Kju op 01-04-2021 13:55 ]

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Apolopo Meestal zijn die laadpalen dan zelf gelimiteerd op 16A (en maar 1 fase) en dan kan je dat dus niet hoger zetten. Als je een Zoe koopt kan je beter een 3 fasen laadpaal nemen. Een Zoe laadt niet zo efficiënt op 1 fase.

@Kju Ik heb een paar cent meer dan het tarief van de energieleverancier. Ik heb wel zelf mijn laadpaal aangeschaft, dus dat gebruik ik om die aanschaf vergoed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
InterCC schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:49:
[...]

Thanks! De theorie heb ik al heel lang geleden gehad en ik kon mij nu niet zomaar inbeelden waarom het niet zou kunnen.
Maar heb jij het nu over een 3F huisaansluiting? Mijn voorbeeld is voor een 1F huisaansluiting waar je gewoon (weer, want eigenlijk is de groepenkast dan niets anders dan een opsplitsing van die 1F) twee fasen aan elkaar knoopt? Die situatie bedoel ik. Dat het onwenselijk is, is mij duidelijk hoor (één nuldraad die breekt en het hele vermogen over een draad terug is zeer onhandig), maar gewoon de theorie of het werkt.
Ik heb het inderdaad over 3 fase aansluiting.

Zoals @JeroenE al schrijft kan het in theorie wel met een enkelfase aansluiting (en het gebeurt ook in een Tesla intern, maar wel met 2 of 3 laders waarbij dan de gelijkstroom aan elkaar wordt geknoopt) maar het mag niet om de door @JeroenE genoemde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtune
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-07-2021
@JeroenE
Ik begreep dat Smappee een soort van externe loadbalancing is, die kun je op de P1 aansluiten op slimme meter. Hij zal de ampère op de laadpaal meteen aanpassen bij een hoge piek wanneer bijv de droger, wasmachine etc om veek neer stroom vraagt dan er beschikbaar is.

Zijn er nog andere load balancers zoals Smappee bijv.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Dtune De Smappee is zelf een laadpaal. Er zijn ook andere laadpalen die de mogelijkheid hebben om de P1 poort uit te lezen of het verbruik met CT-klemmen te meten en dan de auto langzamer te laten laden. Maar in al die gevallen zit die logica dus al in de laadpaal zelf.

Je kan met de Smappee niet een willekeurige andere laadpaal slimmer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JeroenE schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:32:
@Dtune De Smappee is zelf een laadpaal. Er zijn ook andere laadpalen die de mogelijkheid hebben om de P1 poort uit te lezen of het verbruik met CT-klemmen te meten en dan de auto langzamer te laten laden. Maar in al die gevallen zit die logica dus al in de laadpaal zelf.

Je kan met de Smappee niet een willekeurige andere laadpaal slimmer maken.
Er is met Smappee 1 uitzondering: deze kan naar verluidt ook praten met EV Box laadpalen (van het juiste type).

Ik heb echter nooit antwoord van Smappee of EV Box gekregen of dat met onze laadpaal kon.

[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 01-04-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@daemonix Aha, weer wat geleerd

Edit: Blijkbaar vanaf de G3 serie, zie hier

Edit2: Als ik dit lees is dit dan heb je een speciaal kastje van Smappee nodig die dan de vervanger is voor de manier waarop de EVbox anders zelf de P1 poort of CT-klemmen uitleest. Dus ook in dat geval gaat het alleen als het al in de laadpaal zelf zit.

[ Voor 117% gewijzigd door JeroenE op 01-04-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunflame
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:28
Kju schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:31:
Bij mij is de laadpaal eindelijk geinstalleerd. Welk bedrag hebben jullie ingesteld voor zakelijke verrekening? Ik heb er geen moeite mee om werkelijke kosten te verrekenen maar ik heb geen zin om dat periodiek bij te houden. Voor nu heb ik de standaard E-Flux €0,23 ex BTW aangehouden maar mijn werkelijke kosten zitten rond 0,21 incl. BTW
Ik heb hem op 0,30 incl BTW staan. Dat is een stukje hoger dat de daadwerkelijke inkoop, maar via deze manier krijg ik de aanschafkosten voor die paal terug beetje bij beetje. (is uiteraard in overleg met werkgever).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Dank voor de reacties. Ik zal het maar even nuanceren. Ik ben m'n eigen werkgever en de paal heb ik zakelijk betaald. Meer dan zakelijke aftrek is het doel dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 15-10 15:27
adjego schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:43:
[...]

EDIT: Blijkbaar is er wel iets: https://www.laadkabelwink...rger-3x16a-to-1x32a-t2-5m

Van 3-fase 16A naar 1-fase 32A.
of deze https://www.snelautoladen...num-smart-charger-type-2/, is ook wat mobieler.
Het kan dus prima, maar wel dure oplossing

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Kju Was het dan niet goedkoper geweest om een kWh meter er tussen te zetten en dan ieder kwartaal (of jaar of maand) even te kijken wat de meterstand is en die vermenigvuldigen met de kWh-prijs? Dan hoef je ook niet maandelijks te betalen voor een abonnement om 'jezelf' een factuur te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Dat heb ik ook en ik declareer gewoon maandelijks de kWh prijs bij mijn bedrijf via de MID-kWh meter die ik extra geplaatst heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik heb een tussenmeter overwogen maar in mijn overweging zijn auto en ook autokosten op het grote geheel qua administratie dusdanig klein dat zelf verrekenen in de praktijk niet zal gebeuren. Ik heb te veel andere zaken die m'n aandacht vragen. Ik ken mezelf wat dat betreft wel een beetje ;)
Ik denk dat ik het voorlopig maar op € 0,23 incl. BTW laat (piek+ 2 cent) en dan over een tijdje weer evalueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Kju schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:44:
Ik heb een tussenmeter overwogen maar in mijn overweging zijn auto en ook autokosten op het grote geheel qua administratie dusdanig klein dat zelf verrekenen in de praktijk niet zal gebeuren. Ik heb te veel andere zaken die m'n aandacht vragen. Ik ken mezelf wat dat betreft wel een beetje ;)
Ik denk dat ik het voorlopig maar op € 0,23 incl. BTW laat (piek+ 2 cent) en dan over een tijdje weer evalueren.
Je kunt ook jaarlijks declareren. De interval bepaal je uiteraard zelf. Naar mijn weten mag je privé niet zomaar verdienen aan je eigen declaraties en moet je tarief aanhouden wat jij ook betaald.
Dat zou je kunnen ondervangen door te doen alsof het een publieke laadpaal is, maar ik weet niet beter als tarief van energiemaatschappij over te nemen. Logisch ook, want anders zou je ook bv € 10/kWh kunnen rekenen en belastingvrij vermogen van zakelijk naar privé verplaatsen. Daar wordt de fiscus niet blij van. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
Heeft iemand het toverwoord voor het een minimalistische laadpunt met slimme functionaliteit ?
Bij voorkeur zonder vaste kabel want dat is die kleiner..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
wd200 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:52:
Heeft iemand het toverwoord voor het een minimalistische laadpunt met slimme functionaliteit ?
Wallbox.

Wel met vaste kabel, zonder maakt m juist groter ivm.de socket die er dan in moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 07:28
Define slim. Samenwerking met eigen opwek? Backend? Pasjes? LB?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
Inspired schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:06:
[...]

Define slim. Samenwerking met eigen opwek? Backend? Pasjes? LB?
Slim is met mijn beperkte kennis een system met pasjes voor het verekenabbo met de baas.

Is er wellicht een mogelijkheid zonder pasjes ? dus gewoon kabel in de auto (dat het systeem de auto herkent ?) en daarna automatische het verekenabbonement doet ?

ik zie nog een beetje op tegen elke keer de paal ontgrendelen.
het liefst zou ik auto ontgrendelen, kabbel er uit en wegrijden (en met opladen omgekeerd )

zou gebruikt worden voor PHEV en mogelijk een 2de PHEV of EV voor de vrouw, dus 22kw met oog op de toekomst kan handig zijn denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door wd200 op 02-04-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
wd200 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:08:
[...]

Slim is met mijn beperkte kennis een system met pasjes voor het verekenabbo met de baas.

Is er wellicht een mogelijkheid zonder pasjes ? dus gewoon kabel in de auto (dat het systeem de auto herkent ?) en daarna automatische het verekenabbonement doet ?

ik zie nog een beetje op tegen elke keer de paal ontgrendelen.
het liefst zou ik auto ontgrendelen, kabbel er uit en wegrijden (en met opladen omgekeerd )
Alfen Eve Single Pro-line is volgens mij relatief klein. Die kan ook wel plug & charge. Herkennen van de auto is niet mogelijk. De laadsessies kun je gewoon koppelen aan de pas waardoor verrekening automatisch gaat. Ik doe dit ook zo met een New Motion paal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JeroenE schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:49:
@daemonix Twee keer dezelfde fase is niet verschoven tov elkaar en die kan je dus ook zonder vonkenregen aan elkaar knopen.

Als je een 32A groep in de meterkast hebt kan je daar 2 kabels voor 16A aan vast maken en die twee kabels aan de andere kant van de tuin ook aan elkaar knopen. In theorie kan je dan prima 32A over die twee kabels vervoeren. Alleen dat mag dus niet en is ook gevaarlijk; als aan het begin (of eind) 1 kabel los raakt loopt er ineens 32A over een 16A kabel en dan krijg je brand. Dat moet je dus niet willen, ook al is er blijkbaar een bestaand situatie waar reeds 2 keer een 16A kabel in je tuin ligt.
Twee kabels parallel aansluiten is niet alleen af te raden vanwege het risico dat er eentje losraakt en de ander dan overbelast wordt. Het is ook maar zeer de vraag of de stroom in zo'n geval zich 50-50 over de twee kabels verdeelt. Als de weerstand van de ene kabel een beetje hoger is dan de ander (overgangsweerstand bij een aansluiting, scheurtje door iets te vaak of te scherp buigen of wat dan ook), dan kan het flink afwijken. Ook dan zal één van de twee kabels al makkelijk overbelast raken.

Wat misschien wél een mogelijkheid is, als je auto tenminste 3-fasen kan laden, is om twee groepen aan te sluiten op twee laders van de auto. Bij driefase-laden worden er drie fasen op drie laders van de auto aangesloten. Die drie fasen hoeven technisch gezien niet perse 120º verschoven te zijn. Ze mogen ook alledrie van dezelfde fase afkomen. Als je ze maar elk op 16A zekert.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:07
Zojuist mijn laadpaal geplaatst met een vaste kabel (tip van hier).Ik wil graag de type 2 stekker zelf niet in de lader laten maar in een aparte houder direct aan de muur. Zo steekt de lader wat minder ver uit. Houders kan ik genoeg vinden maar bestaat er ook een afdichtdop voor in de laadpaal zodat er geen vuil in kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 15:19
Als je een lader hebt met een losse kabel neem ik toch aan dat er een afdekdop op zit??

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Hij geeft juist aan een vaste kabel te hebben. Die stop je na gebruik in de houder die in de lader zit maar dan steekt deze te ver uit.
De dop aan je losse laadkabel wil je juist bij die kabel houden.

Daar zijn diversen oplossing voor.

https://www.cablesoolutio...Tg_uSSklfObRoCNWoQAvD_BwE

https://www.laadkabelwink...MpRjhCQV5pDBoC0MEQAvD_BwE

https://satero.nl/p/ev-ka...agFyz7i9QsixoCV78QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Pandarrama schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:05:
Hij geeft juist aan een vaste kabel te hebben. Die stop je na gebruik in de houder die in de lader zit maar dan steekt deze te ver uit.
De dop aan je losse laadkabel wil je juist bij die kabel houden.

Daar zijn diversen oplossing voor.

https://www.cablesoolutio...Tg_uSSklfObRoCNWoQAvD_BwE

https://www.laadkabelwink...MpRjhCQV5pDBoC0MEQAvD_BwE

https://satero.nl/p/ev-ka...agFyz7i9QsixoCV78QAvD_BwE
Je zit voor 95% goed. Alternatieve houders zoeken is niet het probleem. Kwam inderdaad op paar dezelfde types uit.

Het is juist de opening van de houder van de laadpaal zelf die dan niet meer gebruikt wordt en daar zit standaard geen dop voor bij een vaste variant. En ik wil die niet open laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Hippe Lip schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:39:
[...]

Twee kabels parallel aansluiten is niet alleen af te raden vanwege het risico dat er eentje losraakt en de ander dan overbelast wordt. Het is ook maar zeer de vraag of de stroom in zo'n geval zich 50-50 over de twee kabels verdeelt. Als de weerstand van de ene kabel een beetje hoger is dan de ander (overgangsweerstand bij een aansluiting, scheurtje door iets te vaak of te scherp buigen of wat dan ook), dan kan het flink afwijken. Ook dan zal één van de twee kabels al makkelijk overbelast raken.

Wat misschien wél een mogelijkheid is, als je auto tenminste 3-fasen kan laden, is om twee groepen aan te sluiten op twee laders van de auto. Bij driefase-laden worden er drie fasen op drie laders van de auto aangesloten. Die drie fasen hoeven technisch gezien niet perse 120º verschoven te zijn. Ze mogen ook alledrie van dezelfde fase afkomen. Als je ze maar elk op 16A zekert.
Zoals je het om het laatst omschrijft werkt het niet hoor.. je auto heeft wel degelijk 400v nodig bij 3 fase.

Anders zou de nul in de laadkabel ook overbelast raken als er 32 ampère door gaat bij een 11kw lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:41
Genestealer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:04:
[...]

Je zit voor 95% goed. Alternatieve houders zoeken is niet het probleem. Kwam inderdaad op paar dezelfde types uit.

Het is juist de opening van de houder van de laadpaal zelf die dan niet meer gebruikt wordt en daar zit standaard geen dop voor bij een vaste variant. En ik wil die niet open laten.
Dat is geen opening, dit is een blind gat bij de Zappi met vaste kabel. Geen deksel nodig. Als dit open zou zijn zouden alle Zappi gebruikers toch een probleem hebben tijdens het laden?

Hier een goed rijtje foto’s: https://www.acculaders.nl...bel-3-fase-22kw-wit.html#

[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 02-04-2021 19:50 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
guido66 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:52:
[...]

Dat is geen opening, dit is een blind gat bij de Zappi met vaste kabel. Geen deksel nodig. Als dit open zou zijn zouden alle Zappi gebruikers toch een probleem hebben tijdens het laden?

Hier een goed rijtje foto’s: https://www.acculaders.nl...bel-3-fase-22kw-wit.html#
Ik weet dat het een blind gat is en geen opening naar binnen. Ik kan er zelf inkijken, staat immers op mijn oprit :+

Wou het gewoon netjes afgedopt hebben zodat je er geen stekker meer in kan bewaren. Ik dacht dat er wel een afdekdop zou bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:41
Jij bent waarschijnlijk de eerste die er naar op zoek is. 3D laten printen?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:39:
Er hoeven helemaal geen 3 laders in je auto te zitten als die op 3 fasen kan laden. Bij de merken waar ik het van weet is de lader gewoon 1 "doos" en niet 3 losse dozen. Het kan natuurlijk best dat die 3 fasen lader intern wel uit 3 laders bestaat maar dat hoeft ook niet zo te zijn.

Om meer dan 1 groep aan te sluiten moet je dus al gaan rommelen om de "doos" van je lader open te krijgen en een extra aansluiting op je auto monteren voor die tweede groep.

Je kan die 2 losse groepen namelijk niet in 1 stekker monteren want dan heb je alsnog het probleem dat je 2 nul-draden moet combineren naar 1 connectie op de stekker.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat zulk gepruts beter of goedkoper is dan een 3 fasen kabel aan te leggen. Zelfs al zou het wel goedkoper zijn dan moet je het mijns inziens nog steeds niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Genestealer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:21:
Wou het gewoon netjes afgedopt hebben zodat je er geen stekker meer in kan bewaren. Ik dacht dat er wel een afdekdop zou bestaan.
Edit: Oke, ik begreep niet goed wat je zocht. Past een afdekdop van de male variant stekker niet toevallig in jouw houder voor de female variant van de stekker? Dan kan je deze gebruiken:
https://evcables.de/index...over-for-charger-end.html

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenE op 03-04-2021 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
[...]

Mijn VW Passat Gte heeft een rubberen dop die in de socket van mijn auto gaat. Dat is denk ik het goede type voor wat je zoekt toch?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dtune schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:37:
@JeroenE
Ik begreep dat Smappee een soort van externe loadbalancing is, die kun je op de P1 aansluiten op slimme meter. Hij zal de ampère op de laadpaal meteen aanpassen bij een hoge piek wanneer bijv de droger, wasmachine etc om veek neer stroom vraagt dan er beschikbaar is.

Zijn er nog andere load balancers zoals Smappee bijv.?
Dat klopt inderdaad, overigens leest (bij mij) Smappee niet de slimme meter uit maar werkt met CT klemmen op de 3 fasen en ook op de zonnepanelen.
Je laadpaal moet er wel geschikt voor zijn, ik heb een EVbox Elvi. Maar of het met iedere Elvi kan of dat je een speciale versie nodig hebt weet ik niet.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De F1rst Cube is mooi klein, net iets groter dan een socket. Ik heb hem overwogen maar destijds was de informatievoorziening niet heel helder en ben ik voor iets anders gegaan.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De meest minimalistische zijn zelfbouw-evse's met de elektronica in de meterkast en alleen een socket of kabel buiten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
Hey iedereen.

Ik heb een beetje selectief zitten zoeken in dit forum maar niets gevonden. Als het toch al besproken zou zijn dan mijn excuses.

Situatie: vrouwlief heeft sinds gisteren een BMW 225xe iPerformance overgenomen van een collega. Afgaande op de website etc had ik begrepen dat ik het laad-process zou kunnen volgen/sturen via de app maar dat valt dus toch wel tegen. (lees: appS zijn bedroevend minimalistisch en helft werkt zelfs niet of vereist waarschijnlijk een of andere (betalend) abonnement).

Soit, wat ik had gehoopt te kunnen doen was het laden ietwat te sturen in functie van wat de slimme meter weet te vertellen over het verschil tussen opbrengst zonnepanelen en verbruik van het huis. Als ik in de wagen zit kan ik via het dashboard de laadstroom 'realtime' aanpassen tussen "laag" (ca 1300W) and "hoog" (ca 2300W) en nog iets ertussen in. Via de app, not so much (of ik heb het alleszins niet gevonden).

Is er iemand die toevallig weet of deze functionaliteit ook 'extern' kan gestuurd worden? Ik had gehoopt die REST API wel te kunnen tracen uit de app maar helaas pindakaas.

PS: Yep, momenteel bezig heel het forum van voor naar achter te lezen in de hoop na verloop de bomen van het bos te kunnen onderscheiden in het onderwerp 'laadpalen voor thuis'.. 224 pagina's, zucht =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Nu online
Met bijvoorbeeld een Zappi lader kun je de "overtollige" zonnestroom in de auto stoppen zonder dat je toegang hoeft te hebben tot die interface van je auto.

Mocht je toch meer in interface willen duiken dan misschien even zoeken of al een domotica integratie voor is.
(voor mijn VW is een plugin voor Openhab die onder water hele web pagina uit leest)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Zelfs als de API werkt zul je toch een abonnement moeten hebben. Je moet via de API ook gewoon inloggen. Maar dat ding heeft minder dan 10kWh netto toch? Stel hem om de laagste snelheid in en hang hem zelf aan het stroom als je voor die paar EUR moeilijk wilt doen. Of een Zappi idd. Maar goed, dat verdien je niet snel terug.

Laadsnelheid is bij een Tesla ook niet via de app/API in te stellen. Dus het is niet gek dat dit bij een BMW ook niet kan.

Ja gebruikt gewoon de granny om te laden? Je zou met een slimme WCD iets kunnen doen. Auto op laagste laadstroom in stellen en granny via een slimme WCD aan zetten wanneer er opbrengst is. Maar zou mij allemaal veel te veel gedoe zijn voor die paar EUR. Neem ook aan dat de kWhs gewoon gedeclareerd kunnen worden.

[ Voor 40% gewijzigd door Inspired op 03-04-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Kun je niet de socket van het deksel loshalen of eraf snijden?? En anders dop laten 3D printen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtdR-9NY78qIDOBVaMagfQHBCOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mL1V1YfO0IMHT17EPGKLRxpp.jpg?f=fotoalbum_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Topper!

Toevallig ook bezig met aanschaf 3D printer!
Dat gaat hiermee lukken. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Volgens mij gaat die niet passen. De dop die in de opening van de zappi moet is qua omtrek gelijk aan de stekker zelf, dus dan is de suggestie voor de afdek dop van de Passat GTE wat je nodig hebt, zoals @ice-T106 al aangaf.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Isheara schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:34:
Volgens mij gaat die niet passen. De dop die in de opening van de zappi moet is qua omtrek gelijk aan de stekker zelf, dus dan is de suggestie voor de afdek dop van de Passat GTE wat je nodig hebt, zoals @ice-T106 al aangaf.
Ook een oplossing, maar met 3d printer leuker. Ik ga er wel wat voor maken, komt goed. Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroby
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-07 13:03
Inspired schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:15:
Zelfs als de API werkt zul je toch een abonnement moeten hebben. Je moet via de API ook gewoon inloggen. Maar dat ding heeft minder dan 10kWh netto toch? Stel hem om de laagste snelheid in en hang hem zelf aan het stroom als je voor die paar EUR moeilijk wilt doen.
[...]
Ja gebruikt gewoon de granny om te laden? Je zou met een slimme WCD iets kunnen doen. Auto op laagste laadstroom in stellen en granny via een slimme WCD aan zetten wanneer er opbrengst is. Maar zou mij allemaal veel te veel gedoe zijn voor die paar EUR. Neem ook aan dat de kWhs gewoon gedeclareerd kunnen worden.
Het is idd gewoon via de granny lader en idd, het gaat niet over fortuinen, maar ik vind het toch teleurstellend dat die dingen niet wat toegankelijker zijn; hoe moeilijk kan het zijn?
We kunnen die kWh gewoon declareren dus op zich maakt het niet zo heel veel uit al is het strikt genomen met mijn niet-terugdraaiende teller wel interessanter als ik overschot op die manier nuttig kan gebruiken/recupereren natuurlijk =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10 22:41
Ik heb thuis een 3 x 25A (standaard) aansluiting. We rijden een Mazda MX-30 die op 1 fase kan laden.

Nu zag ik het onderstaande product: een draagbare oplaadbox die je met een schakelaar op 16A of op 24A kan zetten. Het gaat om de Morec PCD040 die je al voor € 237,- vanuit Duitsland kan laten versturen.

Ik ben een newbie en leek op dit gebied, maar klopt het dat ik de Mazda hiermee dan bij 16A met 3,68 kW kan opladen (230 x 16 = 3680W = 3,68 kW) en bij 24 A met 5,52 kW (230 x 24 = 5520W = 5,52 kW)?

De ene kant is een gewone 230V stekker en de andere kant is een type 2 stekker. Het lijkt dus op een granny charger, maar dan met betere laadsnelheden. Zijn dit nou wel veilige producten of zijn ze net zo onveilig als de granny chargers?

Het lijkt mij wel makkelijk. Ik heb al een stroomaansluiting buiten op m'n oprijpad, dus dan hoef ik geen laadpaal meer te installeren. Is dit té mooi om waar te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXPPuhFJgP3jJq8VR76R2d142Ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPzBk83Hb3iPE2F49nLw4GZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandarrama
Dat soort laders gaan zelfs richting de 7.+ kW / 32A

Zie hier een testje van dat soort laders:

YouTube: Aliexpress 32A (7kW) portable EV chargers ( EVSE ) Zencar, Khons

[ Voor 39% gewijzigd door Pandarrama op 04-04-2021 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Pandarrama schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:41:
Dat soort laders gaan zelfs richting de 7.+ kW / 32A

Zie hier een testje van dat soort laders:

YouTube: Aliexpress 32A (7kW) portable EV chargers ( EVSE ) Zencar, Khons
Met mijn 3x25A thuisaansluiting zou ik toch alleen maar kunnen schakelen tussen 16A en 24A? Wat gebeurt er als ik hem toch op 32A zet? Wordt er dan geladen met de max. 25A x 230 = 5,75 kW?

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:23

ja3

@nathalia dan slaan je stoppen door. >16A laden moet je alleen gebruiken als je ook weet dat je bedrading het aan kan. Daarom zit er bij >16A laders ook geen normale (schuko) stekker. Als die er wel op zit dan weet je meteen dat hij gevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Oké, mijn 230V stroomaansluiting op mijn oprijpad is aangelegd door een erkend installateur. Zouden jullie zo'n portable charger dan vertrouwen als je hem op 24A zet en dus met 5,52 kW gaat laden?

Of zeggen jullie: niet doen en gewoon een vaste laadaansluiting (wallbox) laten installeren?

Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:47
nathalia schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:42:
Oké, mijn 230V stroomaansluiting op mijn oprijpad is aangelegd door een erkend installateur. Zouden jullie zo'n portable charger dan vertrouwen als je hem op 24A zet en dus met 5,52 kW gaat laden?

Of zeggen jullie: niet doen en gewoon een vaste laadaansluiting (wallbox) laten installeren?
Als je kabels al dik genoeg zijn, dan is je groep in de meterkast (hopelijk wel aparte groep) slechts 16A waarschijnlijk.
Dus dan kan je sowieso niet meer eruit halen zonder dat je groep doorslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

nathalia schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:30:
Ik heb thuis een 3 x 25A (standaard) aansluiting. We rijden een Mazda MX-30 die op 1 fase kan laden.

Nu zag ik het onderstaande product: een draagbare oplaadbox die je met een schakelaar op 16A of op 24A kan zetten. Het gaat om de Morec PCD040 die je al voor € 237,- vanuit Duitsland kan laten versturen.

Ik ben een newbie en leek op dit gebied, maar klopt het dat ik de Mazda hiermee dan bij 16A met 3,68 kW kan opladen (230 x 16 = 3680W = 3,68 kW) en bij 24 A met 5,52 kW (230 x 24 = 5520W = 5,52 kW)?

De ene kant is een gewone 230V stekker en de andere kant is een type 2 stekker. Het lijkt dus op een granny charger, maar dan met betere laadsnelheden. Zijn dit nou wel veilige producten of zijn ze net zo onveilig als de granny chargers?

Het lijkt mij wel makkelijk. Ik heb al een stroomaansluiting buiten op m'n oprijpad, dus dan hoef ik geen laadpaal meer te installeren. Is dit té mooi om waar te zijn?

[Afbeelding]
Ik zie overigens de gewone 230V stekker niet terug op de afbeelding. Weet je zeker dat deze een gewone 230V stekker heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:15

timovd

Voorsprong door techniek

@nathalia die meuk komt regelrecht van AliExpress. Ik zou iets meer investeren dan zo'n Chinees kastje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-10 20:55
Ik neem aan dat je een krachtstroomaansluiting hebt? Of een campingstekker, want het ziet er niet uit als een gewone stekker.

Los daarvan: is het echt zo dat een granny charger gevaarlijk is? Ik had zoiets ook gelezen, maar laad mijn e-golf al tijden met de meegeleverde oplader en niets wordt er warm van.

Nu was de vorige bewoner van mijn huis wel erg precies, dus alles zal vast goed zijn aangelegd. Maar zijn er voorbeelden van gevaar in de zin van brand bij een granny lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 09:54

Peetman

Tjah....

@Kju Wat voor laadpaal heb je uiteindelijk voor gekozen? Ik zit in dezelfde situatie (ZZP), dus wil ook graag de paal zakelijk aanschaffen en de elektra prive vergoeden. kWh meter is een optie, maar besteed ook m'n tijd liever aan andere dingen dan periodiek foto's maken van een meter. Dus een paal met backoffice en verrekening is dan wel zo praktisch.
Pagina: 1 ... 56 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2 . Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen